Grote Enphase topic • IQ Gateway uitlezen • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023
Zoals jij het omschrijft zou een Envoy nodig zijn om te produceren.Pazo schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 09:12:
[...]
Volgens mij moet dit kunnen, want de micro's hebben nog een 'opdracht' vanuit de Envoy gehad om te gaan produceren, dus die doen niets, Dus ook al zitten de panelen er al aan, als het goed is staat er geen spanning op de kabel naar je meterkast.
Mij is wijs gemaakt dat je ook zonder de Envoy stroom op zou wekken maar dat het dan niet kan monitoren.
En dan zou het betekenen dat er wel stroom op komt. Tenzij de micros uit schakelen omdat ze hun stroom niet kwijt kunnen.
Maar ook al zou er spanning op komen dan lijkt het me nog geen probleem.
[ Voor 5% gewijzigd door 2stimpy op 01-06-2022 09:24 ]
Echter lijk mij het toch wel handig om te Envoy er gewoon tussen te hebben. Je beperkt jezelf anders wel heel erg met de (configuratie)mogelijkheden lijkt mij.
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023
De Envoy s metered heb ik al een tijdje thuis.
Wat jij zegt over het profiel zal inderdaad kloppen.
Denk dat ik komend weekend wel gewoon de panelen neer leg.
Vreemd. Er zijn meerdere schema's in omloop. In bijna alle gevallen is de Envoy achter een eigen automaat aangesloten, wat mij logisch lijkt omdat er door de zonnepanelen een grote stroom kan lopen zonder dat de automaat van de zonnepanelen er uit klapt.RichieB schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 09:08:
[...]
Dat is wel interessant: in dit schema zit de Envoy zonder automaat ertussen aan de PV. Ik denk niet dat dit volgens NEN1010 mag. PV levert stroom. Die moet worden begrensd voordat deze wordt afgenomen.
Wat mij wel opvalt is dat je in die schema's nooit ziet dat de Envoy een eigen aardlekschakelaar heeft. De twee automaten bevinden zich achter één aardlekschakelaar.
Het nadeel van Enphase vind ik wel de versnipperde documentatie. En dus ook onjuistheden, want het lijkt mij inderdaad niet conform voorschriften dat je een Envoy zonder eigen automaat direct aan de zonnepanelen hangt.
Heel ander voorbeeld: Je leest overal dat de Envoy Standard een voedingskabel heeft voor gebruik in een stopcontact, en dat je eventueel vast kunt aansluiten. Omdat vast aansluiten mijn voorkeur heeft, was ik al niet van plan die voedingskabel te gebruiken. Toen ik mijn Envoy Standard kreeg bleek dat er helemaal geen voedingskabel is. Ook geen aansluiting. Vast aansluiten is de enige optie. Vervelend als je dan al een stopcontact voor de Envoy hebt aangelegd in de meterkast.
[ Voor 32% gewijzigd door SvMp op 01-06-2022 10:51 ]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Ik heb bij mijn installatie de Envoy achter een eigen automaat gezet. Q-relais / productie kan dus uitgeschakeld worden zonder dat de Envoy uit gaat (en andersom).
Precies, de IQ7 serie kan geen eigen net maken. De micro's gaan pas produceren zodra ze net-gekoppeld zijn.Pazo schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 09:12:
[...]
Volgens mij moet dit kunnen, want de micro's hebben nog een 'opdracht' vanuit de Envoy gehad om te gaan produceren, dus die doen niets, Dus ook al zitten de panelen er al aan, als het goed is staat er geen spanning op de kabel naar je meterkast.
Wederom assumpties. Hoe weet je dat het hier ging om een overbelasting van de gehele kast en niet gewoon een los contact?martijn v o schreef op zondag 29 mei 2022 @ 20:39:
Deze was ook tot over het randje, theoretisch dan hoor.
[Afbeelding]
Bangmakerij..
Dus kan het PV system i.c.m. de Enphase Q-Relais en de Enphase Envoy-S Metered wel of niet op één aparte aardlekautomaat? Mijn aanbieder zegt namelijk ook van wel en dat ze het in praktijk altijd zo doen...WillemP22 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 12:16:
[...]
Precies, de IQ7 serie kan geen eigen net maken. De micro's gaan pas produceren zodra ze net-gekoppeld zijn.
Met IQ7+ microinverters en de Envoy S Metered. Zag eerst de standaard op de offerte staan, maar omdat de metered al voorbereid is op thuisaccu gebruik en je wat meer gegevens krijgt uit de metered, toch voor de laatste gekozen.
Hoor en lees hier goede ervaringen, dus ben benieuwd!
Ik zag de Envoy S in elk geval al verschijnen in HomeAssistant dus er gaan dingen goed.
[ Voor 10% gewijzigd door OmeAnne op 01-06-2022 15:33 ]
Als ik een account aan wil maken bij Enphase, kan ik dan ook een installer account aan maken?
Ik zie wel de keuze tussen particulier die zelf installeert en een echte installateur,
Maar zou ik ook die laatste optie kunnen kiezen?
Ik zou het natuurlijk gewoon kunnen proberen, maar ik ben bang een verkeerde keuze te maken en dat ik dan geen andere optie meer krijg.
Ik denk aan een installatie richting de 50 panelen. Kan dat eigenlijk wel met Enphase?
Mijn huis is slimmer dan ik...
Een enkele envoy kan 600 micro’s aan.
[ Voor 26% gewijzigd door Glashelder op 01-06-2022 18:32 ]
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
De Envoy heeft bij mij wel een eigen automaat (6A). Afgezien van het resetten is het ook niet veilig om geen automaat tussen envoy en de rest te hebben.RichieB schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 11:22:
@SvMp Als je de Envoy alleen vast kan aansluiten, en hij heeft geen eigen automaat.... hoe reset je hem dan als de zon schijnt? Dan moet je dus ook je productie onderbreken? Nee, dat lijkt me echt niet wat je wilt.
[ Voor 5% gewijzigd door SvMp op 01-06-2022 19:01 ]
https://enlighten.enphaseenergy.com/manager/registration2stimpy schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 18:10:
Als ik een account aan wil maken bij Enphase, kan ik dan ook een installer account aan maken?
Beste is voor DHZ account kiezen.
Dan kan je ook bijvoorbeeld de Installer Toolkit app gebruiken.
Overleg wel even met je installateur. Want die moet jou toegang geven tot jouw systeem (koppelen). Daarnaast kan je ook van alles aanpassen / configureren met een DHZ account. Dus in theorie ook dingen kapot maken / ontregelen / verwijderen etc.
Ik heb besloten om ook te gaan investeren in zonnepanelen. Intussen zijn er 2 firma's langs geweest om een offerte te maken. De laatste firma die hier geweest is die zweert bij deze Enphase omvormers. Uiteraard is de offerte dan ook een stuk hoger dan de eerste firma die met "standaard" panelen werkt.
De offerte omvat:
16 x Phono Solar - Mono 405 All Black Half Cut PERC
16 x Enphase IQ7+ 60- en 72-cels micro-omvormer 400 VAC
1 x Enphase Encharge Communication kit
1 x Enphase - Envoy-S Metered
1 x Enphase - Q Relais Automatische 3 fase overspanningsbeveiliging
Installatie en materialen + werkuren voor de installatie op een plat dak.
Prijs voor dit alles zonder de subsidies afgetrokken komt op € 11.675
Terugverdientijd gesimuleerd rond de 8-9 jaar.
Daar dit de eerste offerte is die ik gekregen heb met deze Enphase panelen/omvormers heb ik dus niets om mee te vergelijken. Deze omvormers zijn ook niet te vergelijken met de eerste offerte gezien ze nu eenmaal duurder zijn.
Ik vroeg me wel af of ik hier eventueel goede raad kan opvangen. Iemand meer ervaring naar prijzen etc voor de moment? Alle hulp en tips zijn meer dan welkom!
Dat kan je ook zelf. Een installateur kan toegang vragen tot een systeem en daar krijg je als systeemeigenaar dan een mail van, waar je die toestemming kan verlenen. Zou heb ik mijn eigen solar bedrijf ook toegang gegeven tot mijn eigen installatiePazo schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 19:31:
[...]
https://enlighten.enphaseenergy.com/manager/registration
Overleg wel even met je installateur. Want die moet jou toegang geven tot jouw systeem (koppelen). Daarnaast kan je ook van alles aanpassen / configureren met een DHZ account. Dus in theorie ook dingen kapot maken / ontregelen / verwijderen etc.
Mijn goede raad: ik vind Enhase een heel mooi systeem, maar je moet het alleen toepassen wanneer de situatie daar naar is. En dat is bij veel schaduw óf bij meer dan twee dakvlakken. Buiten die twee redenen zou ik zelf geen Enphase systeem aanradenKLucky_13 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 19:37:
Hallo allen!
Ik vroeg me wel af of ik hier eventueel goede raad kan opvangen. Iemand meer ervaring naar prijzen etc voor de moment? Alle hulp en tips zijn meer dan welkom!
Ik heb zelf 3 dakvlakken én schaduw dus hier is het ideaal
[ Voor 28% gewijzigd door Glashelder op 01-06-2022 19:41 ]
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Ja dat is waarGlashelder schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 19:39:
[...]
Dat kan je ook zelf. Een installateur kan toegang vragen tot een systeem en daar krijg je als systeemeigenaar dan een mail van, waar je die toestemming kan verlenen. Zou heb ik mijn eigen solar bedrijf ook toegang gegeven tot mijn eigen installatie
Het is voor mij ook al weer 2,5 jaar geleden dat ik dit gedaan heb. Toen bestond het DHZ account nog niet. Toen had je alleen bedrijf, installateur en huiseigenaar. Ik heb ook mijn 'eigen bedrijf' aangemaakt en een installateurs account. Dat stond toen ook zo beschreven in de Solar Bouwmarkt handleiding
Nu kan je niet zo maar een installateurs account meer aanmaken. Dan moeten je contact opnemen het Enphase als je die optie aanklikt.
Ca €1,80 per Wp is volgens mij vrij hoog. Ik zag laatst hier nog voorbij komen dat ca €1,30-1,40 per Wp beter in lijn ligt. Echter is het momenteel een gekke tijd: zowel de tarieven voor de panelen als de micro's stijgen enorm ivm schaarste. En ook aan installateurs is een tekort. Dus wellicht is deze prijs de nieuwe werkelijkheid...KLucky_13 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 19:37:
De vorige offerte met gewone omvormer zat ik aan 1.5 €/Wp (AXITEC Blackpremium 390WP panelen en Solis 1P omvormer)
[ Voor 23% gewijzigd door KLucky_13 op 01-06-2022 19:54 ]
Ik ben niet echt thuis in de offertes, maar ik refereer even naar deze post van @drboneym , die installateur is.KLucky_13 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 19:52:
Dus deze richtprijs van 1.40 €/Wp is gebaseerd op dit duurdere systeem met Enphase omvormers?
De vorige offerte met gewone omvormer zat ik aan 1.5 €/Wp (AXITEC Blackpremium 390WP panelen en Solis 1P omvormer)
drboneym in "Het grote Enphase topic"
Ik ben zelf de installateur, ik heb de onderdelen via webshops aangeschaft, en J&M gaf aan dat Enphase alles open had gezet voor de particulier.Pazo schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 19:31:
[...]
https://enlighten.enphaseenergy.com/manager/registration
Dus zal ik de optie moeten kiezen dat ik installateur ben? Kun je de stappen iets toe lichten?Glashelder schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 19:39:
[...]
Dat kan je ook zelf. Een installateur kan toegang vragen tot een systeem en daar krijg je als systeemeigenaar dan een mail van, waar je die toestemming kan verlenen. Zou heb ik mijn eigen solar bedrijf ook toegang gegeven tot mijn eigen installatie
Bij mij broer heb ik eind vorig jaar ook zelf / samen een systeem gelegd. Gelijk een DHZ account aangemaakt, niets door J&M laten doen (kwam ook alles vandaan). Er dus niemand anders in het spel dan het DHZ account van mijn broer, en daarmee hebben we alles zelf kunnen doen / inregelen / configureren. In feite is het een soort installateurs account. Er hoeft als je zelf gaat installeren in principe helemaal geen ander account (huiseigenaar) aangemaakt te worden.2stimpy schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 19:57:
Ik ben zelf de installateur, ik heb de onderdelen via webshops aangeschaft, en J&M gaf aan dat Enphase alles open had gezet voor de particulier.
Hmm ok, idd, @drboneym mag me altijd even een PM sturen als hij dit zelfde aan die prijs kan leveren!Pazo schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 19:54:
[...]
Ik ben niet echt thuis in de offertes, maar ik refereer even naar deze post van @drboneym , die installateur is.
drboneym in "Het grote Enphase topic"
Misschien niet onbelangrijk om te vermelden, maar ik woon in België :-)
[ Voor 8% gewijzigd door KLucky_13 op 01-06-2022 20:03 ]
Dat kan blijkbaar niet meer helaas. Dus je zult een DHZ account moeten maken vrees ik.2stimpy schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 19:57:
[...]
Dus zal ik de optie moeten kiezen dat ik installateur ben? Kun je de stappen iets toe lichten?
Voor wat het waard is, ik heb nu 12.880 WP liggen, 16 x phonosolar 400 WP (MRT 2021) en daarna in twee stappen nog een keer 9 (DEC 2021 besteld) en 7 (MRT 2022 besteld) Denim 405 WP. Alles voorzien van IQ7A (ja ik weet het ....)KLucky_13 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 19:37:
Hallo allen!
Ik heb besloten om ook te gaan investeren in zonnepanelen. Intussen zijn er 2 firma's langs geweest om een offerte te maken. De laatste firma die hier geweest is die zweert bij deze Enphase omvormers. Uiteraard is de offerte dan ook een stuk hoger dan de eerste firma die met "standaard" panelen werkt.
De offerte omvat:
Daar dit de eerste offerte is die ik gekregen heb met deze Enphase panelen/omvormers heb ik dus niets om mee te vergelijken. Deze omvormers zijn ook niet te vergelijken met de eerste offerte gezien ze nu eenmaal duurder zijn.
Met de eerste set kwam ook de envoy metered met CT's, 3-fase q-relays en 3-fase aardlekautomaat. Hiervoor betaalde ik all-in 0,92 euro incl. BTW/WP, de eerste uitbreiding kwam op 0,93 euro incl. BTW/WP en de laatste uitbreiding kwam op 0,98 euro incl. BTW/WP. Bij die uitbreidingen zaten natuurlijk niet de "meterkast-kosten" want das was gewoon een kwestie van bijprikken.
Bij de eerste set kosten de phonosolar panelen 135 euro incl. BTW per stuk, bij de eerste uitbreiding betaalde ik 157 euro incl. BTW per Denim paneel bij de laatste uitbreiding koste mij een Denim paneel 193 euro incl. BTW per stuk (en daar zat ruwweg 3-4 maanden tussen). De IQ7A's hebben me destijds 149 incl. BTW gekost, daarna 155, en bij de laatste uitbreiding heb ik gemiddeld 137 euro betaald maar dat kwam omdat ik er 4 relatief gunstig via MP kon kopen.
En o-ja, ook niet onbelangrijk, zelf de volledige installatie gedaan dus die kosten heb ik niet hoeven maken. Bovenstaand zijn ook incl. kosten voor de onderconstructie. Ik mis alleen nog 1 clickfit EVO eindkap in het zwart omdat de webwinkel in het zuiden des lands te beroerd is om deze na te sturen (telfout van hun kant bij het inpakken van de zending) ondanks talloze telefoontjes en mails doen ze niks, ze zullen het wel druk hebben en het geld is binnen. Daar bestel ik dus nooit meer iets maar het dak ligt nu vol dus dat is ook een loos dreigement...
[ Voor 3% gewijzigd door Mylo1 op 01-06-2022 20:16 ]
Zo erg is dat niet. Verschil tussen een DHZ account en een installateurs account is dat je met een DHZ account alleen je eigen systeem kan beheren. Met een installateurs account kan je meerdere systemen van verschillende eigenaren beheren. Dus ja, juist voor installateurs. Zo kan ik ook die van mijn broer beherenGlashelder schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 20:05:
[...]
Dat kan blijkbaar niet meer helaas. Dus je zult een DHZ account moeten maken vrees ik.
Eigenlijk is het DHZ account best een goede toevoeging.
de laatste dagen hoor ik dus veel onduidelijkheid over aansluitschema's van Enphase onderdelen in de meterkast. Ik heb nauw contact met de hoofd field engineer van Enphase voor de Benelux.
Hierbij de meest recente aansluitschema's rechtstreeks van de bron, inclusief metered Envoy en Q Relais. EDIT: dit schema komt uit een presentatie van eind 2020. Ik word altijd op de hoogte gesteld van grote wijzigingen of nieuwe best practices en daar heb ik nog niets van gehoord.
EDIT2: verdere duiding:
- er wordt hier iets toegepast dat noemen we branching: maak één 'string' van micro's niet langer dan 7 stuks. Heb je 12 micro's op één fase, maak dan 2 'stringen' van 6 en laat ze samen in één doos samenkomen. Heb je 8 micro's op één kabel, maak 2x4. Dit komt naar zegge van Enphase de VRise en de communicatie tussen micro en Envoy ten goede. Maar vandaar dat het lasdoor in het midden van de serie is getekend hier.
- er staan aantallen aangegeven bij de serielengtes per afzekeringswaarde. Dit heeft te maken met verzadiging van automaten (tot 12 stuks IQ7+ op 20A automaat, 10 stuks IQ7+ op 16A automaat). Enphase heeft dit in dit schema opgenomen om het advies van de automaatfabrikanten over te nemen. Die zeggen dat wanneer een automaat continu wordt belast dat de afschakelwaarde naar beneden gaat door hitteontwikkeling in die automaat. Continubelasting is normaliter aangeduid als 80% belasting over 8uur (denk aan machines), de onevenredige curve van PV hebben zij ook in continubelasting geschoven, vandaar het advies het uitgaand amperage van de serie micro's een goed stuk onder de zekeringswaarde van de automaat te houden.
In de praktijk zien wij bij ons dat elke KEMA gekeurde 16A automaat gewoon 12 IQ7+ kan dragen, dat is uit m'n hoofd 12 x 1.26A = 15.12A. Als je bij die 16a blijft kun je ook mooi 2.5mm2 blijven gebruiken.
@Pazo Misschien iets voor jou om in de hoofdpost te integreren?
Let op, nieuwe NL norm schrijft nu dus het gebruik van 63A aardlekschakelaar voor ipv de 40A die hier staat genoemd.
Voor één groep, hier éénfase genoemd
/f/image/9cRev2vb55xxTzE6LWNLVaPg.png?f=fotoalbum_large)
Voor twee (of meer) groepen, hier driefase genoemd
/f/image/43jZPxiWj8qZcy0cmHVZbicp.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 37% gewijzigd door drboneym op 01-06-2022 21:03 ]
Ik wil ook nog wat opnemen in de FAQ mbt wel / niet verplichting van de Q-relais, waar we hier laatst ook weer een discussie over was. Volgens mij is het onder de streep nog steeds niet 100% sluitend waarom het wel of niet verplicht is. De vraag komt regelmatig terug en het is goed om de verschillende standpunten op een rij te hebben zodat daar naar verwezen kan worden (kort door de bocht: volgens de NEN norm wel, maar dat is een norm en geen wet dus niet verplicht. Andere kant: NEN norm staat vast is het bouwbesluit, wat wel weer een wet is, dus wel verplicht, maar weer te maken met nieuwbouw of verbouw? zoiets volgens mij, nog even inlezen).
Welke subsidies bedoel je? Bedoel je de btw aftrek?KLucky_13 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 19:37:
Hallo allen!
De offerte omvat:
Waarom een 'Enphase Encharge Communication kit'? Deze is toch bedoeld voor een batterij?
Zo te zien heb je een 3-fase installatie en de Envoy metered. Dus wel een luxe installatie. De prijzen zijn erg hoog momenteel. Ik denk dat vergelijken met lage wattpiek-prijzen moeilijk is. Ten eerste omdat de prijzen flink gestegen zijn, en veel tarieven die genoemd worden als gangbaar waren voor de tijd dat er een run kwam op zonnepanelen. Ten tweede dit is geen goedkope stringomvormer, dit is Enphase. Daar hangt een prijskaartje aan.
Zijn de werkzaamheden in de meterkast inbegrepen? (dat is niet beperkt tot een Q-relais, maar ook een extra aardlekschakelaar en twee automaten).
[ Voor 3% gewijzigd door SvMp op 01-06-2022 21:03 ]
De vernoemde prijs is "all-in".SvMp schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 21:02:
[...]
Welke subsidies bedoel je? Bedoel je de btw aftrek?
Waarom een 'Enphase Encharge Communication kit'? Deze is toch bedoeld voor een batterij?
Zo te zien heb je een 3-fase installatie en de Envoy metered. Dus wel een luxe installatie. De prijzen zijn erg hoog momenteel. Ik denk dat vergelijken met lage wattpiek-prijzen moeilijk is. Ten eerste omdat de prijzen flink gestegen zijn, en veel tarieven die genoemd worden als gangbaar waren voor de tijd dat er een run kwam op zonnepanelen. Ten tweede dit is geen goedkope stringomvormer, dit is Enphase. Daar hangt een prijskaartje aan.
Zijn de werkzaamheden in de meterkast inbegrepen? (dat is niet beperkt tot een Q-relais, maar ook een extra aardlekschakelaar en twee automaten).
De subsidies zijn deze die je in België kan aanvragen voor het installeren van zonnepanelen. Net zoals wanneer je gaat isoleren heb je recht op subsidies (van de staat uit).
Voor deze offerte zou de terugbetaling ongeveer 1500 euro bedragen. De BTW is 6% en is rond de 600 euro voor deze offerte.
Als zaak heb je echter geen recht op bovenvernoemde subsidie maar trek je wel de BTW terug + kan je het inbrengen als onkosten
Ik heb geen idee hoe oververhit of niet de markt in België momenteel is. Hier in Nederland loopt het momenteel de spuitgaten uit.
[ Voor 14% gewijzigd door Pazo op 01-06-2022 21:13 ]
Krijg je dan per string een lasdoos om over te gaan van Q-cable(s) naar YMVK kabel?
Hoe wordt überhaupt de overgang gemaakt van Q-cable(s) tussen omvormers naar YMVK?
Laat ik deze dan op een centraal punt in een lasdoos samenkomen op 1 YMVK kabel naar de meterkast toe?
Dit omdat ik waarschijnlijk een dergelijk legplan ga toepassen:
:strip_exif()/f/image/r5sH9aJpiYr2evVYyAW52a8f.jpg?f=fotoalbum_large)
12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput
Inderdaad, we gebruiken lasdozen om over te gaan van YMVK naar Q kabel. In dit geval zou je 3 setjes Q kabel krijgen, 2 op platte dak, 2 rechtsboven, en dan 6 onderaan. Allemaal gekoppeld naar elkaar toe met YVMK (dus Q kabel, lasdoos, YMVK, lasdoos, Q kabel), en een lasdoos naar de 'stamkabel naar binnen toe.Burning_Tyre schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 21:24:
Als je verschillende strings hebt.
Krijg je dan per string een lasdoos om over te gaan van Q-cable(s) naar YMVK kabel?
Hoe wordt überhaupt de overgang gemaakt van Q-cable(s) tussen omvormers naar YMVK?
Laat ik deze dan op een centraal punt in een lasdoos samenkomen op 1 YMVK kabel naar de meterkast toe?
[Afbeelding]
Q: Is een Q-relais wel of niet verplicht?
A: Er spelen 2 zaken een belangrijk rol: de NEN1010 / VDE0126 norm, en het Bouwbesluit 2012. De NEN1010 en de VDE0126 norm verplichten een galvanische scheiding als overspanningsbeveiliging. Dat is in dit geval de Q-relais. Echter hebben de micro omvormers van zichzelf al een softwarematige overspanningsbeveiliging ingebouwd, waarbij het resultaat dus hetzelfde is als bij een galvanische scheiding. Zonder Q-relais is dus mogelijk. Maar de NEN1010 norm zegt dus anders. Echter is de NEN1010 dus een norm, en geen wet. Dus vanuit die invalshoek is het Q-relais niet verplicht.
Maar dan is er nog het Bouwbesluit 2012. Dat is wel een wet. En in het Bouwbesluit 2012 is de NEN1010 opgenomen. Dus vanuit die invalshoek is het Q-relais wel verplicht.
Als ik het goed begrijp loopt de Q-cable van paneel naar paneel:Burning_Tyre schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 21:24:
[...]
[...]

Bij de overgang naar YMVK zal je er een connector af moeten knippen?
Aan de rechter stekker in je afbeelding zit bij levering nog een goede 3/4 lengte aan kabel voor verbinden in een doos. Wat dan overblijft aan de volgende stekker is korter, maar daar zet je dan een afsluitdop opRichieB schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 23:11:
[...]
Bij de overgang naar YMVK zal je er een connector af moeten knippen?
[ Voor 9% gewijzigd door berend_ op 01-06-2022 23:21 ]
Precies zoals je schrijft: Je laat ze samenkomen in een lasdoos en verbinden met de YMVK-kabel.Burning_Tyre schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 21:24:
Als je verschillende strings hebt.
[Afbeelding]
Ik heb daarvoor deze gebruikt: https://www.gamma.nl/asso...tmof-waterdicht/p/B277354
Dan is de kans op vocht problemen minimaal.
Overgang naar YMVK hoeft niet per string als de strings dicht bij elkaar genoeg liggen om de Q-cables in één lasdoos samen te laten komen. Q-cables zijn namelijk niet lang. De kabels worden halverwege doorgeknipt, je hebt ongeveer 60 cm. Als de strings verder uit elkaar liggen lijkt het mij logisch om van elke Q-cable een overgang te maken naar YMVK, en in huis de YMVK-kabels samen laten komen. In huis heb je dan geen gietmof nodig. Aan de hand van de tekening denk ik dat je 3 strings hebt, 3 keer een overgang naar YMVK en dan in huis 3 kabels bij elkaar brengen. Overigens is Q-cable ook los te koop. Je moet er dan zelf connectoren op monteren. Zo zou je de afstand tussen de twee strings rechts op het schuine dak kunnen overbruggen en er één string van maken, maar ik zou zelf kiezen voor 3 strings. Met Enphase heb je veel keuzevrijheid.
Ik ga dan uit van een één-fase systeem.
[ Voor 12% gewijzigd door SvMp op 01-06-2022 23:24 ]
Is dat deze?berend_ schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 23:19:
[...]
Wat dan overblijft aan de volgende stekker is korter, maar daar zet je dan een afsluitdop op
https://www.solar-outlet.nl/enphase-q-cable-einddop.html
Dus daar monteer je de afgeknipte kabel in?
RichieB schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 23:48:
[...]
Is dat deze?
Wordt denk ik 3-fase systeem, maar ik neem aan dat dat op dezelfde manier gaat, alleen meer aders in de Q-cable en YMVK.SvMp schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 23:21:
[...]
Precies zoals je schrijft: Je laat ze samenkomen in een lasdoos en verbinden met de YMVK-kabel.
Ik heb daarvoor deze gebruikt: https://www.gamma.nl/asso...tmof-waterdicht/p/B277354
Dan is de kans op vocht problemen minimaal.
Overgang naar YMVK hoeft niet per string als de strings dicht bij elkaar genoeg liggen om de Q-cables in één lasdoos samen te laten komen. Q-cables zijn namelijk niet lang. De kabels worden halverwege doorgeknipt, je hebt ongeveer 60 cm. Als de strings verder uit elkaar liggen lijkt het mij logisch om van elke Q-cable een overgang te maken naar YMVK, en in huis de YMVK-kabels samen laten komen. In huis heb je dan geen gietmof nodig. Aan de hand van de tekening denk ik dat je 3 strings hebt, 3 keer een overgang naar YMVK en dan in huis 3 kabels bij elkaar brengen. Overigens is Q-cable ook los te koop. Je moet er dan zelf connectoren op monteren. Zo zou je de afstand tussen de twee strings rechts op het schuine dak kunnen overbruggen en er één string van maken, maar ik zou zelf kiezen voor 3 strings. Met Enphase heb je veel keuzevrijheid.
Ik ga dan uit van een één-fase systeem.
3 fase kabel:RichieB schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 23:48:
[...]
Is dat deze?
:strip_exif()/f/image/SZNewuTWEUJW8p0Et5hMAgcd.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/Oc62P4aiXYeqZivM0WnLW2g4.jpg?f=fotoalbum_medium)
Ik snap deze niet zo goed, ik heb gisteren net een Enphase systeem laten installeren en bij mijn weten zit deze er niet bij.KLucky_13 schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 19:37:
Hallo allen!
Als ik een beetje google lijkt die ook meer voor communicatie met de batterij.
Eerder vroeg iemand al waarom de Evoy metered? Nou ja als je ooit van plan bent om de batterijen aan te schaffen dan ben je alvast voorbereid en deze geeft natuurlijk extra info. Dat lijkt me die paar procent extra op de offerte wel waard.
Ik denk dat ik mijn zuid-oost (10)/noord-west (6) opstelling toch apart wil gaan laten bedraden (enkelfasig) en dan dus per dakdeel naar de meterkast, dus 2 YMVK 3x4mm2 (of zelfs 3x6mm2) kabels. Die ga ik dan wel zelf alvast verzorgen, want de installateur zal vast niet zelf 2 kabels naar de meterkast willen gaan trekken, ookal zouden 16 panelen officieel niet op een 1 fase Q-relay mogen bij 1 fase.
MIjn opstelling wordt dan dus:
* Per dakdeel uiteindelijk 1 eigen 3x4mm2 of 3x6mm2 YMVK kabel naar meterkast
* In meterkast beide kabels op een eigen 1 fase Q-relay en B16 automaat.
* Envoy metered op een eigen B6 of B8 groep.
Nou heb ik dus een metered Envoy geöffreerd gekregen (zelf om gevraagd). Nou komen daar dus CT klemmen bij kijken. 1 aan de productiekant en 1 aan de verbruikskant. Echter, ik krijg straks dus productie over 2 B16 automaten heen.
Vraag:
Ik neem aan dat ik dan dus ook een extra CT nodig heb, namelijk voor beide PV groepen 1? Kan de Envoy 'metered' die tweede productie-CT gewoon op de tweede productie-aansluiting voor de CT's aan? Ook als ze uiteindelijk beiden voor dezelfde enkele fase aan de grid kant zijn?
Wat ik dan bij een toekomstige upgrade naar 3 fase doe zie ik dan wel weer (kan dan altijd een fasekoppelaar laten plaatsen voor de PLC communicatie, en dan de 2 PV groepen over 2 fases verdelen met ook nog een extra nieuwe CT aan de grid kant voor de 2e fase).
Voor mijn OCD is dit niet de meest geweldige oplossing, want als ik ooit toch naar 3 fases krijg, dan weet ik dat ik maar op 2 fases teruglever en dat 1 dakdeel niet netjes over 3 fases verdeeld wordt. Maar ik weet dat dit financieel/technisch verder geen gevolgen heeft, dus so be it
[ Voor 17% gewijzigd door eymey op 02-06-2022 09:45 ]
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk
Ja, en volgens mij wordt dan 'automatisch' verdeeld als 1,2,3,1,2,3 etcBurning_Tyre schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 09:59:
Als je bv 10 of 12 Enphase IQ micro omvormers op 3 fase kabels aansluit wordt de last dan automatisch verdeeld over de verschillende fases?
Dus in de rij gaat paneel 1 op L1, paneel 2 op L2, paneel 3 op L3, paneel 4 weer op L1, paneel 5 op L2 etc etc.
Ja dat gaat vanzelf.Burning_Tyre schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 10:34:
Dat regelen de omvormers zelf? of is dat afhankelijk van een aansluiting die je zelf moet maken?
Hier een voorbeeld van mij (voor april dit jaar, toen ging ik uitbreiden):
:fill(white):strip_exif()/f/image/UgBUuehr5ckDOclUtmguulJo.png?f=user_large)
Dit zijn 14 micro's over 2 strings. 1 van 4 stuks, 1 van 10 stuks, op 3 fase kabel.
In de meterkast komen de 2 ymkv kabels samen in een lasdoos, en dan 1 kabel door naar de Q-relais.
De verdeling over de fasen is 5 stuks op L1, 5 stuks op L2 en 4 stuks op L3. Ik heb daar zelf niets aan gedaan.
Is dit de oude einddop of ziet de 3-fase einddop er heel anders uit dan de 1-fase einddop?
Bij de eindfase einddop moet de kabel in de einddop worden gedrukt, zodanig dat beide draden elk in een eigen ruimte komen. De draden zijn niet zichtbaar, en ik vond het lastig te bepalen of ik het goed had gedaan. Je kunt het weten doordat de kabel er wat dieper in gaat. Dan er een afsluiter, een soort wartel, op draaien. Bij deze zijn de draden zichtbaar.
[ Voor 26% gewijzigd door SvMp op 02-06-2022 10:54 ]

Dus ik denk dat het een nieuwe versie is.
Mooi topic over de enphase installaties. Ik ben sinds mei 2019 zeer tevreden eigenaar van 20x 325WP panelen met iq7 omvormers op een plat dak in zuid opstelling voorzien van een 3 fasen envoy metered.
Vorige maand de order geplaatst voor nog eens 10x 385 wp panelen met iq7x omvormers welke op een schuin dak in zuid opstelling geplaatst zullen worden. Ik ga deze groep panelen ook met 3 fasen bedraden en een aparte ymvk kabel leggen waarna ik ze in de meterkast in het q-relay bij elkaar laat aansluiten. Daarmee kan ik de huidge 5x2,5 gewoon laten liggen en vanuit de andere kant van het dak een extra 5x2,5 erbij leggen.
Benieuwd hoe het gaat met het toevoegen van de extra panelen en omvormers in de installer toolkit. Iemand nog tips waar ik specifiek op moet letten als ik ga toevoegen?
Pana 12 KW J serie TCAP, Auer Edel Eau 270L, 10250 WP solar Enphase
Dat doet de kabel voor je:Burning_Tyre schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 10:34:
Dat regelen de omvormers zelf? of is dat afhankelijk van een aansluiting die je zelf moet maken?

Stekker 1 gebruikt L1, stekker 2 = L2, 3 = L3, 4 = L1, 5 = L2, etc.
Je kan ook 1-fase Q-cable gebruiken en zelf de onderverdeling tussen L1, L2, L3 maken door 3 kabels te trekken.
Nee is echt super simpel. Eind april heb ik 9 extra panelen toegevoegd aan mijn bestaande systeem. In de installer toolkit app kan je de serienummers van de micro's scannen met je telefoon. Zijn ze gelijk toegevoegd aan het systeem. Even toevoegen / intekenen in de array builder en gaan!Daffy1982 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 11:17:
Benieuwd hoe het gaat met het toevoegen van de extra panelen en omvormers in de installer toolkit. Iemand nog tips waar ik specifiek op moet letten als ik ga toevoegen?
Niet "automatisch" een Micro-Omvormer is aangesloten op 1 fase. Dus de verdeling is zoals jij het op het dak aansluit.Burning_Tyre schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 09:59:
Als je bv 10 of 12 Enphase IQ micro omvormers op 3 fase kabels aansluit wordt de last dan automatisch verdeeld over de verschillende fases?
Normaliter zal je dat dan om en om doen. Paneel 1 op L1, Paneel 2 op L2, Paneel 3 op L3, Paneel 4 weer op L1, Paneel 5 op L2 en zo verder.
Het is niet zo dat enphase 'ruikt' dat bijvoorbeeld op fase 2 minder of juist meer belasting is, en dat hij dan vermogen gaat verschuiven van of naar fase 2.

Ik had storing en 1 fasedraad losgekoppeld. De string van de 10 panelen (2x5) loopt van rechtsboven naar rechtsonder, naar linksonder naar linksboven (en dan naar de meterkast). Dan zie je heel mooi dat de panelen van fase 2 losgekoppeld zijn. En dus 1 2 3, 1 2 3, 1 2 3, 1.
Ik heb mijn ferrietringen inmiddels binnen. Zijn best flinke jongens, schat zo'n 4,2cm in doorsnede.Pazo schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 08:28:
Ferrietringen... zoals sommige wel weten heb ik die niet. En voor mijn gevoel eigenlijk ook niet nodig, alles in huis functioneert gewoon. Of toch niet?
Ik kwam er laatst achter dat mijn (draadloze) weerstation niet goed functioneert. Heeft het altijd perfect gedaan, maar de laatste 3-4 weken heb ik steeds 'haperingen', dat de data niet goed doorgeven wordt en er gaten in de grafieken zitten. Mijn weerstation staat in de achtertuin op een paal. De ontvanger / display binnen aan de muur, welke weer draadloos verbonden is met de router. Van het weekend er maar eens af gehaald, alles eens goed schoon gemaakt, batterijen vervangen, de boel gereset en helemaal opnieuw ingesteld. Maar helaas nog steeds hetzelfde probleem. Verbinding tussen de buitenunit en display binnen valt soms uit. Zit ik zojuist terug te kijken in de historie vanaf welke dag dit gedrag begon: 25 april. Wanneer heb ik mijn extra 9 panelen geïnstalleerd? 24 april, einde dag in bedrijf. Dus vanaf 25 april en inbedrijfname van de extra panelen nu storing in mijn weerstation. Kan haast geen toeval zijn...
Ergens ook wel weer apart. Het weerstation staat achter in de tuin. In feite tussen de 4 panelen op het garagedak, en de 10 panelen aan het huis op west. Nooit problemen gehad, ca 2 jaar zonder problemen gedaan. Nu dus 9 panelen aan de voorkant van het huis geplaatst (oost), en problemen. Kennelijk toch wat verandert in het 'energieveld' ofzo?
Dus ik ga toch maar eens ferrietringen bestellen. Denk alleen dat ik wel een ruimte uitdaging heb. De kast zit al aardig vol..
En de de vraag is nog even of ik dat zelf kan installeren. Eens uitzoeken.
:strip_exif()/f/image/CvFOXyVKgyTAFNBXVoAX65ma.jpg?f=fotoalbum_medium)
Nu heb ik net even de kasten opengemaakt om te kijken waar ze moeten. Echter heb ik niet zo veel ruimte meer, alleen onder het Q-relais zit nog aardig wat. Maar ik probeer te achterhalen waar ze de in de lijn moeten komen. Beetje zitten lezen, en als ik goed begrijp na / achter de aardlekschakelaar van het Q-relais? Zou dat dan zijn aan de zwarte kabels die van de rechter kast naar de linker kast lopen (achter het Q-relais langs)?
:strip_exif()/f/image/9xAqVkbm984SVWGmec0nknbx.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/ZnsKPVZRQ5yzuTTkRU1TlB5y.jpg?f=fotoalbum_medium)
Dit soort dingen ben ik dus echt niet goed in, dus ik ga sowieso mijn elektricien hiervoor inschakelen. Want de kabels die er zitten zullen vast te kort zijn voor het wikkelen. Alleen is het wel handig als ik kan vertellen waar ze moeten komen te zitten
Dit is dan het resultaat
:strip_exif()/f/image/EUQeKKyOTwVvDZXpSKz7KptD.jpg?f=fotoalbum_large)
Was al niet blij met de kwaliteit over hoe ze werken en dingen afleveren. Volgende keer maar zelfdoen of een betere leverancier via enphase zoeken.
Is een drama. Niemand heeft ze, of alleen in combinatie met zonnepanelen.Jacco91 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 20:47:
Heeft iemand enig idee of er ergens nog iq7+ omvormers leverbaar zijn? Bedrijf dat de panelen bij mij gaat leggen zegt ze pas 3 oktober weer te ontvangen
J&M geeft aan vanaf juli. Je zou ze eens kunnen bellen.
https://www.jenm-zonnepan.../enphase/micro-omvormers/
Ze zijn erg slecht leverbaar. ik kijk elke dag. Bij solarclarity hadden ze een paar weken geleden 1.000 stuks en die waren binnen 5 dagen uitverkocht. en van de week wel een paar honderd IQ7A voor leverdatum 25 juni. Ik had er 10 besteld voor een buurman maar die dacht dat t tot augustus duurde dius die heeft bij een ander een systeem besteld. Ik heb ze vandaag net geannuleerd.Jacco91 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 20:47:
Heeft iemand enig idee of er ergens nog iq7+ omvormers leverbaar zijn? Bedrijf dat de panelen bij mij gaat leggen zegt ze pas 3 oktober weer te ontvangen
Net even weer gekeken en die zijn ook allemaal weg. En winkels die ook aan particulieren verkopen zoals solar bouwmarkt en winkelman verkopen alleen als je een heel systeem koopt.
6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput
Mijn ferriet ringen zitten tussen de hoofdschakelaar en de verdeelklemmen met een flinke lus (lange 10mm2 kabel) naar een plek waar ruimte is.Pazo schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 20:41:
[...]
Ik heb mijn ferrietringen inmiddels binnen. Zijn best flinke jongens, schat zo'n 4,2cm in doorsnede.
[Afbeelding]
Nu heb ik net even de kasten opengemaakt om te kijken waar ze moeten. Echter heb ik niet zo veel ruimte meer, alleen onder het Q-relais zit nog aardig wat. Maar ik probeer te achterhalen waar ze de in de lijn moeten komen. Beetje zitten lezen, en als ik goed begrijp na / achter de aardlekschakelaar van het Q-relais? Zou dat dan zijn aan de zwarte kabels die van de rechter kast naar de linker kast lopen (achter het Q-relais langs)?
[Afbeelding] [Afbeelding]
Dit soort dingen ben ik dus echt niet goed in, dus ik ga sowieso mijn elektricien hiervoor inschakelen. Want de kabels die er zitten zullen vast te kort zijn voor het wikkelen. Alleen is het wel handig als ik kan vertellen waar ze moeten komen te zitten
:strip_exif()/f/image/ljftpSlShBafWl5qwo6Y4ri6.jpg?f=fotoalbum_large)
16 x 455Wp & Enphase IQ7+ (7,3 kWp) - PVoutput.org
Het systeem werkt gewoon indien je de Envoy op dezelfde automaat plaatst. Echter als je de installer toolkit alle stappen wilt doorlopen, moet je ergens de micro's spanningsloos maken en nog steeds wat testjes met de Envoy doen....dat kan alleen als die apart is afgezekerd. Zelf heb ik dat ook niet, maar volgens mij komt het daar vandaan.marcellie schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 14:38:
[...]
Dus kan het PV system i.c.m. de Enphase Q-Relais en de Enphase Envoy-S Metered wel of niet op één aparte aardlekautomaat? Mijn aanbieder zegt namelijk ook van wel en dat ze het in praktijk altijd zo doen...
(zie de dhz-handeiding van Enphase op de solar-bouwmarktsite (pag. 38)
Correct. Dat heb ik zelf ook ervaren.WillemP22 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 21:34:
[...]
Het systeem werkt gewoon indien je de Envoy op dezelfde automaat plaatst. Echter als je de installer toolkit alle stappen wilt doorlopen, moet je ergens de micro's spanningsloos maken en nog steeds wat testjes met de Envoy doen....dat kan alleen als die apart is afgezekerd. Zelf heb ik dat ook niet, maar volgens mij komt het daar vandaan.
(zie de dhz-handeiding van Enphase op de solar-bouwmarktsite (pag. 38)
Toen ik in 2020 het systeem aanlegde, is er 1 automaat geplaatst waar ze beide achter zaten. Hoop geklooi gehad om de boel in te stellen, omdat zoals je zegt de micro's spanningsloos moeten zijn om een bepaalde stap te doorlopen. Ik weet eigenlijk niet hoe ik dat destijds uiteindelijk opgelost heb. Echter had ik een maand later een blikseminslag en was alles kapot, dus toen moest in de meterkast ook alles aangepast worden en toen 2 automaten laten plaatsen
Wij hebben ze nog wel liggen, genoeg op eigen voorraad, ik weet niet of je er veel mee op zou schieten wat betreft montagedatum maar als ik je kan helpen hoor ik het graag.Jacco91 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 20:47:
Wie is wij? De omvormer is het enige probleem voor de montage op dit moment, dus als ik ze bij jullie kan bestellen dan kan mijn installatie gemonteerd worden.drboneym schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 22:03:
[...]
Wij hebben ze nog wel liggen, genoeg op eigen voorraad, ik weet niet of je er veel mee op zou schieten wat betreft montagedatum maar als ik je kan helpen hoor ik het graag.
Ik ben eigenaar / monteur/ inkoper van een klein familiebedrijf in de zonnepanelen. Ik wil eigenlijk niet echt verkoperig over dit forum struinen, wij hebben het druk genoeg, maar als ik mede tweakers kan helpen doe ik dat waar het kan.Jacco91 schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 22:09:
[...]
Wie is wij? De omvormer is het enige probleem voor de montage op dit moment, dus als ik ze bij jullie kan bestellen dan kan mijn installatie gemonteerd worden.
Ik heb je DM gestuurd.drboneym schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 22:23:
[...]
Ik ben eigenaar / monteur/ inkoper van een klein familiebedrijf in de zonnepanelen. Ik wil eigenlijk niet echt verkoperig over dit forum struinen, wij hebben het druk genoeg, maar als ik mede tweakers kan helpen doe ik dat waar het kan.
Mijn leverancier/installateur weet helaas ook niet wanneer hij weer IQ7+'en binnen gaat krijgen. Dat zeiden ze tenminste begin mei, toen ik hun offerte definitief geaccordeerd had. Nou is het sowieso sindsdien best stil van hun kant, want ik heb van de verkoper ook nog steeds niet het beloofde legplan ontvangen... "Door de leverproblemen bij Enphase en andere fabrikanten van omvormers, en doordat de monteurs het daardoor nu dus ook rustiger krijgen is er genoeg tijd voor het legplan en een schouw", zei hij toen.....
Toch kwam er afgelopen week wel ineens wat schot in, want ik werd door een monteur van een ander bedrijf (onderaannemer) gebeld voor een schouw en om de rest door te spreken (elektra, situatie in de groepenkast, etc.).
Vandaag kwam er een alleen Engels sprekende in een grote bus van een solar installatiebedrijf op bezoek. Verder wel een geschikt gast, legde ook uit hoe zij te werk gaan (hij gaf aan dat ze in ieder geval gewoon netjes de frames aarden). En hij kon zich ook prima vinden in mijn plan om beide dakdelen via aparte YMVK kabels naar de meterkast te brengen en daar aan te sluiten op elk een eigen automaat en eigen 1-fase Q-relais. Volgens hem kunnen de fase-geleiders van beide YMVK kabels gewoon door 1 dezelfde CT-spoel heen om goed gemeten te worden (omdat het allebei dezelfde fase is, dus sowieso in sync).
En hij is ook het dak op geweest om precies te meten hoe de geoffreerde zonnepanelen geplaatst kunnen worden (hij vond het wel verbazend dat ik nog geen legplan had gezien).
Ben nu dus wel benieuwd wanneer de daadwerkelijke installatie plaats kan gaan vinden. Zo eens een mailtje dichten aan de leverancier.
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk
Documentdatum 14 april
Bij mij is de installatie begin mei geïnstalleerd met IQ7PLUS-72-2-INT
Dan bekruipt me toch het gevoel, hebben ze me nou spullen verkocht die al uit de handel zijn genomen?
Begrijpt iemand hoe dat zit?
/f/image/fsGGvnEXBhOux2JJx8rXdkHh.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 39% gewijzigd door Dorus12 op 03-06-2022 14:16 ]
Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
En wat betekend dit voor gebruikers? Is de iq8 zoveel beter dan de iq7 dat je beter kan wachten tot die beschikbaar zijn?Japie.G schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 14:45:
Niet uit de handel, maar end of life. Denk dat de iq8 vanaf januari naar europa komt.
Dat is een standaard product change notice (PCN) dat bepaalde sku's uit het assortiment gaan, met een laatste besteldatum en meestal staat er ook een vervanger vermeld.Dorus12 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 14:16:
Begrijpt iemand hoe dat zit?
Ik gok dat het slecht vertaald is en ik denk dat "momenteel ondersteunde sku" moet worden gezien als het alternatief. Zo zie je bijvoorbeeld dat er specifieke q-relays met -DE worden vervangen door -INT wat ik gok als internationaal.
Het gaat ook specifiek om de onderdeelnummers met een -2- erin, wat kan duiden dat er een nieuwe is met -3- erin die wellicht iets andere onderdelen gebruikt (vanwege de chiptekorten) en daarom iets andere specs heeft. Of dat de IQ7 (niet +) volledig verdwijnt omdat de panelen nu allemaal meer Wp hebben.
De iq8 zou ook komen eind dit jaar, maar dat hadden ze er dan wel in vermeld denk ik.
Niets om je zorgen over te maken, het is geen chapter-11 of een recall.
[ Voor 5% gewijzigd door jeroen3 op 03-06-2022 15:20 ]
Van de micro's betreft het hier alleen de "2"serie, dus met losse adapter kabel.Dorus12 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 14:16:
Zojuist ontvangen in de mailbox.
Documentdatum 14 april
Bij mij is de installatie begin mei geïnstalleerd met IQ7PLUS-72-2-INT
Dan bekruipt me toch het gevoel, hebben ze me nou spullen verkocht die al uit de handel zijn genomen?
Begrijpt iemand hoe dat zit?[Afbeelding]
Modelnummers met een "2" bevatten de vereiste Q-DCC-2-adapterkabel, terwijl die met een "M" een geïntegreerde MC4-connector bevatten.
Dus de IQ7 is er nog gewoon, alleen straks standaard met geïntegreerde MC4-connector.
Meer info
:strip_exif()/f/image/XIGLU2a1vBrmdgos2bmWqA9I.jpg?f=fotoalbum_small)
[ Voor 69% gewijzigd door Pazo op 03-06-2022 16:06 ]
Ik heb voor mijn M serie 16 panelen op op 1 aardlekautomaat en 4 op de aardlekautomaat van de schuur. De envoy metered S heb ik gewoon in het stopcontact van mijn meterkast gestoken. De envoy heeft signaal van alle micro's Ik heb een 1 fase systeem.marcellie schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 14:38:
[...]
Dus kan het PV system i.c.m. de Enphase Q-Relais en de Enphase Envoy-S Metered wel of niet op één aparte aardlekautomaat? Mijn aanbieder zegt namelijk ook van wel en dat ze het in praktijk altijd zo doen...
Voor mijn buurvrouw heb ik een IQ7+ 1 fase installatie gedaan op haar 3 fase systeem. Op een bestaande installatieautomaat. De envoy in een stopcontact op dezelfde fase als de micro's geïnstalleerd en die communiceert gewoon goed met de micro's onder IQ relais.
6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput
Moest inderdaad door installateur ingesteld worden. Beetje gek: ik koop dit systeem om per paneel te monitoren maar alleen de installateur kan dit instellen. Heb nu een extra micro omvormer gekocht: deze kan ik gek genoeg niet meer als apparaat toevoegen (wat voorheen wel kon). Moet ik dit ook weer via de installateur laten doen. Daar wordt toch niemand gelukkig van?Pazo schreef op maandag 23 mei 2022 @ 13:25:
@zuidhuis
Inloggen via webbrowser.
Als je lichtblauw-witte versie ziet, dan bovenaan klikken op 'Ga naar klassieke weergave'.
[Afbeelding]
Als je dan in de oude omgeving van MyEnlighten zit, rechts bovenaan op je inlog klikken en dan 'weergeven in Enlighten Manager'
[Afbeelding]
In Enlighten Manager dan rechts bovenin op het tandwieletje klikken en dan halverwege de pagina.
[Afbeelding]
Kan je hier niet komen / kan je dit niet zien, dan heb je niet de rechten / het juiste account en zal je installateur het moeten doen.
Met betrekking tot het Grid profiel: Er staat een 2013 en een 2019 versie. Beide werken, maar handig om voor de laatste te kiezen (2019 dus).
Ik was laatst bij een meeting met Enphase, daar werd de IQ8 als eind 2023 voor Benelux voorgesteld. Gewoon de IQ7 met hogere output om voor hogere modules te voorzien, maar dan met een vette feature: hij kan je huis (in combinatie met een kastje tussen je hoofdverdeelkast en je hoofdzekering) bij een power outage tóch online houden, ook in samenwerking met een batterij systeem. In NL een beetje gimmicky als je het mij vraagt, maar wellicht voor ons wel een streepje voor in gevallen van net-instabiliteit?Jacco91 schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 15:11:
[...]
En wat betekend dit voor gebruikers? Is de iq8 zoveel beter dan de iq7 dat je beter kan wachten tot die beschikbaar zijn?
ik heb een "phase coupler" vraagje: We hebben 3 strings in totaal 26 panelen met iq7 omvormers en een envoy "standaard" bridge die op l1 is aangesloten. Volgens enphase moet je dan een "phase couplers: in je systeem hebben om de data die van de omvormers die op l2 en l3 hangen uit te kunnen lezen.
Nu is er in ons systeem zeker GEEN phase coupler (of q-relay) aanwezig maar ik zie in enlighten toch wel gewoon data van de omvormers die op l2 en l3 hangen.
Heeft iemand enig idee hoe die data dan toch binnen komt ? Blijft ietwat raadsel ..
hoor graag van jullie !
mvg koen
https://www.solarpartners...y-three-phase-controller/
[quote]
In Enphase IQ installations, the multiphase Q Relay acts as a grid monitoring and disconnection device and includes a built-in phase coupler to distribute power line communication signals across phases. An external phase coupler is not needed when the Q Relay is installed. The Q Relay physically isolates the IQ Series Microinverters from the grid when abnormalities are sensed or as required by grid regulations, and it automatically reconnects when valid grid conditions resume.
The 4-pole Q Relay isolates all phase and neutral lines and works together with the Enphase Envoy-S gateway.
[/quote]
Een Q-relay heb je toch wel???
[quote]
Het Enphase Q-relais is de overspanningsbeveiliging van de Enphase IQ7 micro-omvormers. In Nederland is een mechanische afsluiter verplicht voor een micro-omvormer systeem. Deze zijn beschikbaar in de vorm van een relais. Iedere IQ7 string moet dan ook worden voorzien van een Q-relais.
[/quote]
Heb je ook al uitgezocht
[ Voor 19% gewijzigd door Vorkie op 03-06-2022 21:01 ]
Mijn vraag: naast het feit dat je dus opbrengst mis loopt op zonnige dagen/momenten (dat kost je zo 500 tot 1500 kw per jaar schat ik maar is lastig te bepalen) heb je ook het feit dat de omvormers dus uren lang op hun maximum vermogen moeten presteren op die momenten (en meer aangeleverd krijgen van de panelen dan ze kunnen verstouwen) . Zou dat nadeling zijn voor de levensduur van de omvormers of moet het daar gewoon tegen kunnen ?
ps - Over het feit dat wij iq7 omvormers hebben loopt nog een discussie met de installateur (het is het gevolg van leverings issues - maar m.i. zijn ze te licht en had het tenmiste de iq7+ moeten zijn bij 370wp panelen).
Hoor graag van jullie
mvg koen
[ Voor 1% gewijzigd door MisterB op 03-06-2022 21:17 . Reden: kleine toevoeging ]
Zou mijn 3-fase warmte pomp die rol vervullen ? Of inductie tiussen draden ?
Over de "wettelijke noodzaak" van een q-ralay lees je van alles. De installateur houdt vol dat het bij een meerfase systeem (3 x 1 fase) niet nodig is.
Maar mijn vraag gaat dus met name over de "phase coupler" (die we niet hebben) en hoe de data op l2 / l3 omvormers toch binnen komt komt ?
mvg koen
[ Voor 6% gewijzigd door MisterB op 03-06-2022 21:13 . Reden: typos ]
Zelfs nu topt hij nog wel eens af met 325Wp en 295VA micro. Ik lig wel op zuid oost dus smorgens met wat kouder weer en volle zon.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
[ Voor 14% gewijzigd door MisterB op 03-06-2022 21:24 . Reden: kleine toevoeging ]
Maar een device uren lang op zijn max belasten en overvoeren met input vermogen lijkt mij niet goed .. maar wellicht is het totaal geen issue
[ Voor 2% gewijzigd door MisterB op 03-06-2022 21:33 . Reden: typo ]
Heb je je zoiets ook wel eens afgevraagd bij een 40W gloeilamp?MisterB schreef op vrijdag 3 juni 2022 @ 21:31:
Maar een device uren lang op zijn max belasten en overvoeren met input vermogen lijkt mij niet goed .. maar wellicht is het totaal geen issue
Punctuality is the politeness of kings
[ Voor 9% gewijzigd door MisterB op 03-06-2022 21:39 . Reden: kleine toevoeging ]
Na 12:30 zakt de productie volledig in.
Tot 12:30 ligt het paneel volledig in de zon. Productie is hoog.
Daarna zakt de productie naar 30 Watt. De eerste dag was het bewolkt en dacht ik dat het door veel bewolking kwam. Maar vandaag was ik er bij. Vanaf 12:30 valt er een stukje schaduw van een naast gelegen gebouw op het paneel. Dat wordt steeds meer. Als 1/3e van het paneel (de eerste twee kolommen met cellen) schaduw heeft, dan zou ik verwachten dat de bypass-diode gaat werken en dan nog 2/3e van het paneel volledig werkt. Deze lag vanmiddag vol in de zon, geen bewolking vandaag. Waarom dan toch 30 Watt? Omdat 2/3e nog altijd 300 Wp is zou je veel meer verwachten.
Zou het kunnen dat de IQ7a geen optimale stroom pakt?
Grid profile: Profile Set (EN 50549-1:2019 RfG E02 Netherlands)
Running image: 520-00082-r01-v04.27.04 Updated 15/02/2021 5:04 PM
Staat het netprofiel goed? Is er een probleem in firmware bekend?
Dit zou kunnen duiden op een firmware issue. Ik had twee omvormers met hetzelfde euvel. Ook prima productie en daarna grillig. Eerst een firmware update naar...28...dit mocht niet baten.SvMp schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 00:20:
Ik heb een vreemd probleem met één paneel (450 Wp) en een IQ7a microomvormer.
Daarna zakt de productie naar 30 Watt. De eerste dag was het bewolkt en dacht ik dat het door veel bewolking kwam. Maar vandaag was ik er bij. Vanaf 12:30 valt er een stukje schaduw van een naast gelegen gebouw op het paneel. Dat wordt steeds meer. Als 1/3e van het paneel (de eerste twee kolommen met cellen) schaduw heeft, dan zou ik verwachten dat de bypass-diode gaat werken en dan nog 2/3e van het paneel volledig werkt. Deze lag vanmiddag vol in de zon, geen bewolking vandaag. Waarom dan toch 30 Watt? Omdat 2/3e nog altijd 300 Wp is zou je veel meer verwachten.
Zijn daarna op eerste verzoek direct vervangen (zelf omgewisseld).
16 x 455Wp & Enphase IQ7+ (7,3 kWp) - PVoutput.org
Gewoon rechtstreeks via Enphase? Hoe heb je dat gedaan? Dat updaten moeten ze volgens mij ook voor je doen.Websphinxie schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 00:38:
[...]
Dit zou kunnen duiden op een firmware issue. Ik had twee omvormers met hetzelfde euvel. Ook prima productie en daarna grillig. Eerst een firmware update naar...28...dit mocht niet baten.
Zijn daarna op eerste verzoek direct vervangen (zelf omgewisseld).
Het lastige vind ik uitsluiten dat het om een defect paneel gaat.
[ Voor 6% gewijzigd door SvMp op 04-06-2022 00:58 ]
Wellicht kan Enphase je iets meer vertellen daarover.. die zullen vast kunnen zien welke DC spanning de omvormer krijgt.SvMp schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 00:57:
[...]
Gewoon rechtstreeks via Enphase? Hoe heb je dat gedaan? Dat updaten moeten ze volgens mij ook voor je doen.
Dat kan je testen door de IQ7a om te wisselen met een paneel dan nu wel goed functioneert.SvMp schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 00:57:
[...]
Ligt eraan hoe je bypass diodes geplaatst zijn en hoe de schaduw is. Meestal zitten de bypass diodes zo dat het paneel in landscape in drie hoogte delen wordt verdeeld. Ligt je paneel in portrait en grijg je schaduw op het onderste deel in de hele breedte dan doet hij vrij weinig. Kun je eens een foto plaatsen van het paneel in de schaduw?SvMp schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 00:20:
Ik heb een vreemd probleem met één paneel (450 Wp) en een IQ7a microomvormer.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Na 5 weken is ie gisterochtend vervangen, werkt weer perfect. Ik heb nu 11x M250 en 1x M250-IQ7.jelmervos schreef op vrijdag 29 april 2022 @ 07:12:
[...]
Eerst: Wisselstroomspanning buiten bereik
Daarna: Apparaat produceert geen vermogen
M250, wordt binnenkort vervangen door een IQ7.
Maar (toevallig?) gisteren eind van de middag een andere M250 die niet meer produceert. Zelfde meldingen. Weer 5 weken wachten vrees ik.
Inmiddels dus systeem met 12x M250 in 5 jaar tijd 3 stuk.
"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."
Dit topic is gesloten.
Envoy uitlezen en koppelen met Home Assistant, Domoticz etc heeft een eigen topic: [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica