Ik heb een merkwaardig probleem met een installatie bestaande uit één groot 450 Wp zonnepaneel en een IQ7a omvormer.
Het paneel ligt in portrait stand. Om een uur of 13:00 valt er een stukje schaduw op de linker kolom cellen op het paneel. De productie stort compleet in als het paneel in volle zon ligt, gaat van ca. 300 Watt naar ca. 50 Watt. In schaduw is de productie lager, maar stabieler, en ook na 13:00 uur veel hoger dan 50 Watt.
Op grond van bypass-diodes verwacht ik dat de productie ca. 1/3e afneemt bij een stukje schaduw op de linker kolom cellen.
Het is mij niet duidelijk of dit een probleem is van de microomvormer (mpp-tracker werkt niet goed?) of van het paneel (bypass diode stuk?).
Ik heb de volgende onderzoekjes gedaan:
1. Terwijl het paneel volledig in de zon ligt, doeken gelegd om de rechter twee kolommen van het paneel.
Productie gaat direct van ca. 300 Watt naar 8 Watt. Klimt daarna tot ca. 30 Watt en blijft daar hangen.
Wat ik hier uithaal is dat links en rechts hetzelfde gebeurt. De kans lijkt mij vrij klein dat er twee bypass-diodes kapot zijn.
2. Terwijl het paneel volledig in de zon ligt, doeken gelegd op de bovenste helft van het paneel.
Productie gaat direct van ca. 300 Watt naar ca. 185 Watt. Dit is precies wat ik verwacht. Half-cell paneel gaat op halve capaciteit werken, 450 Wp wordt 225 Wp en daar past 185 Watt werkelijke productie in de zon goed bij. Zowel omvormer als paneel lijken goed te reageren.
Bij zowel testcases 1 als 2 wordt de productie direct weer maximaal zodra ik de doek weghaal.
3. Omvormer vervangen door een IQ7+ die ik ook heb liggen. Resultaat: Exact hetzelfde gedrag met die strook schaduw.
Beide draaien op software "520-00082-r01-v04.27.04 Updated 15/02/2021 5:04 PM".
Dit blog beschrijft exact hetzelfde probleem als ik heb:
http://www.bomijoa.com/ww...id=blog&document_srl=2645
Ik hoop niet dat het aan het paneel ligt, want in deze markt is geleverd krijgen als particulier al lastig, laat staan de garantie. Daarnaast is het probleem lastig aan te tonen.
Volgende stap is denk ik Enphase bellen, vragen om software update.
Ik vind het een vreemd probleem want bypass-diodes bestaan al heel lang.