Het grote Enphase topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 20 ... 108 Laatste
Acties:
  • 889.455 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
RichieB schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 20:52:
[...]

Die hoge terugleververgoedingen zijn een tijdelijk fenomeen, niet iets waar je een 10-jarige business case op wilt baseren.
Waar. De businesscase is tenminste aan je eigen behoefte voldoen, en gelijk flink bijleggen voor een eventuele warmtepomp en elektrische auto in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nism0
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-11-2024
RichieB schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 20:52:
[...]

Die hoge terugleververgoedingen zijn een tijdelijk fenomeen, niet iets waar je een 10-jarige business case op wilt baseren.
80% van het tarief is de tlv. Dus zolang je overproductie hebt dan is het goed verdienen. De prijzen zullen nog wel wat schommelen. Ik denk dat de tijd van goedkope energie wel voorbij is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:25
SvMp schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 20:57:
[...]
Maar door het salderen door energiemaatschappijen van verbruik, kun je het overschot aan in de zomer opgewekte stroom in de winter gebruiken. Dit staat los van het fiscaal salderen.
[…]
Niet alleen het fiscaal salderen (het terug krijgen van de belastingen) wordt afgebouwd, maar ook het salderen zelf. Energiemaatschappijen zijn over het deel dat niet meer gesaldeerd wordt niet verplicht een terugleververgoeding te betalen die gelijk is aan de kale energieprijs. Dus je kan voor een kale kWh €0,50 moeten betalen maar voor alle kWh die je terug levert maar €0,15 ontvangen. Ik ben het met je eens dat zonnepanelen nog steeds rendabel zijn en je zoveel mogelijk Wp moet neerleggen, maar reken je na 2025 niet te rijk.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkrkh
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Ik overweeg een 3 fase q-cable te gebruiken in een 1 fase systeem, meterkast.
Op het dak worden dan de 3 fase draden in een lasdoos gekoppeld naar 1 fase richting meterkast.

Wie heeft hier, positieve of negatieve, ervaring mee en kan die hier delen?
Zijn er storingen te voorzien? Bijvoorbeeld in de communicatie met de envoy-s metered?

Zo op het eerste oog verwacht ik die niet…. Toch verneem ik graag jullie mening of ideeen hierover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nism0
RichieB schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 21:56:
[...]

Dus je kan voor een kale kWh €0,50 moeten betalen maar voor alle kWh die je terug levert maar €0,15 ontvangen.
“Redelijke terugleververgoeding -> minimaal 80% van het leveringstarief
Voor het deel van de stroom die u zelf heeft opgewekt en vanaf 2023 niet meer mag salderen, ontvangt u een terugleververgoeding. Minister Wiebes wil die vergoeding vanaf 2023 instellen op minimaal 80% van het leveringstarief exclusief belastingen. Hij wil dit in de wet opnemen, zodat consumenten beter zijn beschermd.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
RichieB schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 21:56:
[...]

Niet alleen het fiscaal salderen (het terug krijgen van de belastingen) wordt afgebouwd, maar ook het salderen zelf. Energiemaatschappijen zijn over het deel dat niet meer gesaldeerd wordt niet verplicht een terugleververgoeding te betalen die gelijk is aan de kale energieprijs. Dus je kan voor een kale kWh €0,50 moeten betalen maar voor alle kWh die je terug levert maar €0,15 ontvangen. Ik ben het met je eens dat zonnepanelen nog steeds rendabel zijn en je zoveel mogelijk Wp moet neerleggen, maar reken je na 2025 niet te rijk.
Ik heb nog eens goed gekeken, en het is nogal complex.

Ik was iets te ongenuanceerd als het gaat om de volledige ontkoppeling tussen fiscaal salderen en salderen van verbruik. Komt mede doordat je nu al ziet dat energiebedrijven zoals Shell niet volledig salderen voor verbruik (want ze salderen per telwerk), maar wel fiscaal.

In de wet die de salderingsregeling afbouwt, wordt wel vastgelegd dat ze tenminste 80% moeten betalen voor teruglevering: https://solarmagazine.nl/...ocent-van-leveringstarief
Ik verwacht zelf dat er energiebedrijven zullen zijn die naar 100% gaan maar het blijft een voorspelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Nism0 schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 22:14:
[...]
“Redelijke terugleververgoeding -> minimaal 80% van het leveringstarief
[...]
Heb je hier een bron van? Klinkt als een loze, oude belofte. In een brief aan de 2e kamer van 2 juni 2022 schrijft Jetten:
2
Wat is uw appreciatie van dergelijke lage vergoedingen door leveranciers?

Antwoord
Op grond van artikel 31c, derde lid van de Elektriciteitswet 1998 dient de leverancier een redelijke vergoeding aan de afnemer te betalen, indien de door de afnemer op het net ingevoede hoeveelheid elektriciteit groter is dan de hoeveelheid die in mindering wordt gebracht op de aan het net onttrokken elektriciteit. De bevoegdheid om te bepalen of een vergoeding redelijk is, ligt bij de ACM.
[...]
3
Bent u van mening dat een redelijke vergoeding nog altijd minimaal 70 procent van het kale leveringstarief dient te zijn, zoals tot 2014 gangbaar was?
[...]
Antwoord
De bevoegdheid om te bepalen of een vergoeding redelijk is, ligt bij de ACM. Zie ook het antwoord op vraag 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

RichieB schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 22:52:
[...]

Heb je hier een bron van? Klinkt als een loze, oude belofte. In een brief aan de 2e kamer van 2 juni 2022 schrijft Jetten:

[...]
Die antwoorden gaan over de wet nu. Momenteel is er geen percentage vastgesteld.

Als onderdeel van het afschaffen van salderen wil men dat percentage juist wel gaan vastleggen.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Glashelder schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 22:54:
[...]

Die antwoorden gaan over de wet nu. Momenteel is er geen percentage vastgesteld.

Als onderdeel van het afschaffen van salderen wil men dat percentage juist wel gaan vastleggen.
Ach ja, het is een politiek voornemen. Ik wacht wel even tot de wet door de 2e en 1e kamer is vastgesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
Robkrkh schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 22:02:
Op het dak worden dan de 3 fase draden in een lasdoos gekoppeld naar 1 fase richting meterkast.

Zijn er storingen te voorzien? Bijvoorbeeld in de communicatie met de envoy-s metered?

Zo op het eerste oog verwacht ik die niet…. Toch verneem ik graag jullie mening of ideeen hierover.
Ik heb hier geen ervaring mee maar technisch gaat dat wel werken. Behalve de hogere prijs van de kabel verwacht ik geen negatieve effecten of storingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nism0
RichieB schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 22:56:
[...]

Ach ja, het is een politiek voornemen. Ik wacht wel even tot de wet door de 2e en 1e kamer is vastgesteld.
We hebben nog jaren gezien het afbouwen van het salderen is uitgesteld. Die 80% wet gaat er komen. Wij investeren niet in de portemonnee van de energieleverancier. Dat zou een gekke wereld zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2stimpy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-06 21:36
Robkrkh schreef op dinsdag 14 juni 2022 @ 22:02:

Ik heb juist het omgekeerde gedaan.
Wat jij dan doet is er feitelijk een 1 fase draad van maken.

Waarom dan voor de duurdere 3 fasen kabel kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beekware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:00

beekware

To Experience The Unexpected..

Sinds aflopen vrijdag panelen op t dak liggen, helemaal blij. Nu zit ik met een vraag, er liggen 16x 370 panelen via IQ7+ aan een Envoy metered, 3 fase.

Nu zie ik als ik mijn slimmemeter monitor (p1-monitor) dat het terugleveren maar hoofdzakelijk via 1 fase heel veel, fase 2 stuk minder en fase 3 helemaal niets. Ik vroeg mij af moet dit niet netjes verdeeld worden over alle fase qua teruglevering?

|| Twitter || Instagram || PV Output ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 17:48
beekware schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 17:42:
Sinds aflopen vrijdag panelen op t dak liggen, helemaal blij. Nu zit ik met een vraag, er liggen 16x 370 panelen via IQ7+ aan een Envoy metered, 3 fase.

Nu zie ik als ik mijn slimmemeter monitor (p1-monitor) dat het terugleveren maar hoofdzakelijk via 1 fase heel veel, fase 2 stuk minder en fase 3 helemaal niets. Ik vroeg mij af moet dit niet netjes verdeeld worden over alle fase qua teruglevering?
Dat moet zeker niet, er is niets wat dat voorschrijft of verplicht. Het kan dat ze op fase 1 een 16A circuit hebben volgestopt met 12 IQ7+ modules, en dan de rest op fase 2 gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
2stimpy schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 12:42:
[...]

Hij heeft wel meteen zijn branching in orde. Boven de 7 stuks wil Enphase graag dat je 'brancht', ofwel meerdere lussen éénfase maakt. In principe heb je op deze manier 3 branches gemaakt. Maar een duur grapje is het zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beekware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:00

beekware

To Experience The Unexpected..

drboneym schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 18:38:
[...]

Dat moet zeker niet, er is niets wat dat voorschrijft of verplicht. Het kan dat ze op fase 1 een 16A circuit hebben volgestopt met 12 IQ7+ modules, en dan de rest op fase 2 gezet.
En is het dus wel aan te raden het netjes te verdelen over alle fases?

|| Twitter || Instagram || PV Output ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
beekware schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 18:49:
[...]

En is het dus wel aan te raden het netjes te verdelen over alle fases?
Dat is een erg lastig verhaal. Het makkelijkste antwoord is eigenlijk om je verdeling zonnestroom maximaal te matchen met de verdeling van je verbruikers.

Omdat de meeste mensen geen idee hebben welke apparatuur er op welke fase zit moet je op de blinde piloot gaan rn kun je twee dingen doen: óf je duwt gewoon vol vanaf fase één met soort overloop effect naar de volgende fases, óf je verdeelt alles gelijk over de fases. Dat eerste is vaak goedkoper en simpeler dus heeft de voorkeur voor de installateur. Dat laatste heeft meer kans om goed je verbruik met je opwek te matchen, mits de elektricien die het heeft gemaakt ook zo heeft gedacht aan de last zijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:27

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

drboneym schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 18:38:
Dat moet zeker niet, er is niets wat dat voorschrijft of verplicht.
Dat is niet waar, er mag niet meer dan 5kVA onbalans zijn tussen de fasen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drboneym
DukeBox schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 19:23:
[...]

Dat is niet waar, er mag niet meer dan 5kVA onbalans zijn tussen de fasen.
Hey interessant, dank voor de opmerking! Wel weer compleet theoretisch nen1010 geneuzel. Wat als je wasmachine, quooker en magnetron allemaal met eigen automaten op fase 1 zitten en de rest van het huis staat uit, dan staat er bijvoorbeeld 5.5kVA op fase 1. Niemand zal je een boete geven terwijl er wel sprake is van onbalans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22:27

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

drboneym schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 20:05:
Wel weer compleet theoretisch nen1010 geneuzel.
Jup, als consument zal je er ook geen probleem mee krijgen.
Wat als je wasmachine, quooker en magnetron allemaal met eigen automaten op fase 1 zitten en de rest van het huis staat uit, dan staat er bijvoorbeeld 5.5kVA op fase 1.
Het gaat om langdurige onbalans. Jouw voorbeeld, stel je hebt die allemaal op 1 fase en verder een 1 fase omvormer van 4kW op een andere fase dan is het onbalans wel flink groter met mogelijk ook hoge(re) voltage verschillen. Theoretisch zou het kunnen zijn dat als je daar een 3 fasen apparaat op aansluit dat die daar last van krijgt.
Niemand zal je een boete geven terwijl er wel sprake is van onbalans.
Dat denk ik ook niet, heb het in ieder geval nog nooit gehoord.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkrkh
  • Niet online
2stimpy schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 12:42:
[...]

Je hebt dus 3 keer een 1 fase q-cable gebruikt voor een 3 fase systeem begrijp ik.
Die configuratie tref ik idd vaker aan, is goed omschreven en kan zonder problemen.

Waarom ik 3 fasen q-cable gebruik? Twee redenen.
Ik kan er eerder over beschikken dan de 1-fase kabel én op termijn kan ik het in de lasdoos naar 3 fasen omzetten.

Blijft dus de vraag of dit nu zonder (bv communicatie) problemen kan.
Mijn installateur is nog geen voorstander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkrkh
  • Niet online
drboneym schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 18:39:
[...]

Hij heeft wel meteen zijn branching in orde. Boven de 7 stuks wil Enphase graag dat je 'brancht', ofwel meerdere lussen éénfase maakt. In principe heb je op deze manier 3 branches gemaakt. Maar een duur grapje is het zeker.
Ja zo kun je het ook bekijken.
Ik zit dus meer met de weerstand van de installateur die weerstand is m.i. onterecht.
Mijn installateur zegt er slechte ervaring mee te hebben.
Wil het wel uitvoeren zoals ik wil en geeft dan geen garantie op de installatie.
Dit komt bij doorvragen neer op niet langs willen komen onder garantie bij een storingsmelding van het systeem. Bv een micro omvormer vervangen.

Ik wil mijn voorstel dus graag onderbouwen uit verschillende bronnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Als een installateur zo begint dan zou ik er eigenlijk geen zaken mee willen doen :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drboneym
DukeBox schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 20:14:
[...]

Jup, als consument zal je er ook geen probleem mee krijgen.

[...]

Het gaat om langdurige onbalans. Jouw voorbeeld, stel je hebt die allemaal op 1 fase en verder een 1 fase omvormer van 4kW op een andere fase dan is het onbalans wel flink groter met mogelijk ook hoge(re) voltage verschillen. Theoretisch zou het kunnen zijn dat als je daar een 3 fasen apparaat op aansluit dat die daar last van krijgt.

[...]

Dat denk ik ook niet, heb het in ieder geval nog nooit gehoord.
Ok langdurig, maakt het inderdaad duidelijker. Dat dat verschil dan aanzienlijker wordt en tussen de fases spanningsproblemen zou geven zie ik ook in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drboneym
Robkrkh schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 20:33:
[...]

Ja zo kun je het ook bekijken.
Ik zit dus meer met de weerstand van de installateur die weerstand is m.i. onterecht.
Mijn installateur zegt er slechte ervaring mee te hebben.
Wil het wel uitvoeren zoals ik wil en geeft dan geen garantie op de installatie.
Dit komt bij doorvragen neer op niet langs willen komen onder garantie bij een storingsmelding van het systeem. Bv een micro omvormer vervangen.

Ik wil mijn voorstel dus graag onderbouwen uit verschillende bronnen.
Ik zou een krachtkabel naar boven leggen, boven 3x éénfase branches maken om geld te besparen, als je ooit een kracht meterkast krijgt kun je gewoon een krachtautomaat zetten. Tot die tijd de fases bij elkaar in de automaat (alles aangenomen dat je niet meer dan 12 IQ7+ units op die kabel zet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nism0
Ik zou nog even de ervaring doorgeven van 10 x 490 met IQ7A omvormers. De limiet van de IQ7A is goed zichtbaar. Dat heeft zeker wat kwh gekost tov een normale string omvormer. Al met al wel tevreden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GL-ZD4a_ZFXuCgscBp-c3dFj7QE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SXAdRADFkiz3EqruS5A085f1.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Nism0 op 15-06-2022 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs_Beard
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 13-08-2023
Beste allemaal,
Ik ben nieuw in dit topic maar heb een situatie die ik aan jullie wil voorleggen.

Ik ben voornemens om 20 panelen verdeeld over 2 daken te plaatsen met IQ7+ micro converters.
Nu heb ik een zoektocht van meerdere dagen achter de rug, waarbij ik allerhande schema's en aansluit methoden heb gezien, maar ik kom steeds tot dezelfde conclusie, als ik meer dan 16 panelen wil aansluiten, moet ik 2 Q-relais hebben en alles daaronder hetzelfde als bij 1 Q-Relais.

Mijn gehele installatie moet 3 fase worden. Kunnen jullie feedback geven op mijn amateuristische installatietekening?

Ik heb in ieder geval 3 vragen
1. heb ik 2 3-fase Q-Relais nodig, is er hier iemand die dat heeft?
2. Moeten deze 2 Q-Relais aan een eigen installatieautomaat zitten (20A B-KAR)?
3. Waar plaats ik de CTs voor productie? In de afbeelding zie je dat ik de boel gespiegeld heb over de 2 relais, echter, de Envoy kan maar 6 CTs aan... moet ik de CTs voor productie dan net na de aardlekschakelaar zetten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ur5a0hCRy842QTxR5OMGfd-J0uk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hfvs5m1bNi0lVDNPNJBQsCBT.jpg?f=fotoalbum_large

Alle tips en tricks zijn welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:27
@Thijs_Beard Welkom hier :)
Eerst 2 vragen om meer inzicht te krijgen:
1: wat voor panelen / vermogen gaat het om?
2: wat zijn de dakvlakken / oriëntatie / helling?

Ik heb namelijk 3 dakvlakken, oost en west, en heb 23 panelen totaal 8080Wp op 1 Q-relais zitten. Dat kan prima omdat het systeem niet in zijn geheel volledig belast wordt. 's ochtends de oost kant, 's middags de west kant.
Ik heb dan 3x YMVK kabel 4mm2 naar de meterkast lopen, daar komen ze samen en gaan via een lasdoos als 1 kabel richting de Q-relais. Daartussen, dus tussen de YMVK kabel en de Q-relais zitten de 3 CT ringen om de productie te meten.

Verder heb ik in dit topic nog geen mensen voorbij zien komen die 2x Q-relais in hun systeem hebben zitten, terwijl er zelfs nog tweakers zijn met grotere systemen (zie bijvoorbeeld Pazo in "Het grote Enphase topic"). @Glashelder en @Websphinxie hebben zover ik weet ook 1 Q-relais.

[ Voor 19% gewijzigd door Pazo op 15-06-2022 22:26 ]

Grote Enphase topicIQ Gateway lokaal uitlezenPVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henri2500
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 10-05 13:38
Henri2500 schreef op maandag 13 juni 2022 @ 09:55:
Ik ben in traject voor het bijleggen van een Enphase systeem op mijn dak. Daarbij zullen 6 panelen zuid en ommenabij 10 panelen noord komen te liggen.

Ik vind het leuk om dergelijke zaken goed te monitoren. Nu is het geen rocketscience om middels een kwh meter en een youless op de nieuwe groep de opbrengst te meten. Ik zou echter ook benieuwd zijn naar de afzonderlijke opbrengst van zuid VS noord. Laat de software van Enphase toe middels Home Assistent te spelen met afzonderlijke panelen opbrengst (zodat ik zuidpanelen kan sommeren en noord panelen kan sommeren?)

Andere ideeën zijn ook welkom!
Durft iemand hier nog iets over te roepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs_Beard
Pazo schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 22:14:

Ik heb namelijk 3 dakvlakken, oost en west, en heb 23 panelen totaal 8080Wp op 1 Q-relais zitten. Dat kan prima omdat het systeem niet in zijn geheel volledig belast wordt. 's ochtends de oost kant, 's middags de west kant.
Ik heb dan 3x YMVK kabel 4mm2 naar de meterkast lopen, daar komen ze samen en gaan via een lasdoos als 1 kabel richting de Q-relais. Daartussen, dus tussen de YMVK kabel en de Q-relais zitten de 3 CT ringen om de productie te meten.

Verder heb ik in dit topic nog geen mensen voorbij zien komen die 2x Q-relais in hun systeem hebben zitten, terwijl er zelfs nog tweakers zijn met grotere systemen (zie bijvoorbeeld Pazo in "Het grote Enphase topic"). @Glashelder en @Websphinxie hebben zover ik weet ook 1 Q-relais.
Dit worden de panelen;
20x TrinaSolar TSM-400DE09.08 (400Wp)

Beide daken zijn Zuid-West georiënteerd, het ene dak is 40 graden en de andere 50.
Nu al bedankt voor je reactie!! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:20
Thijs_Beard schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 22:03:
Beste allemaal,
Ik ben nieuw in dit topic maar heb een situatie die ik aan jullie wil voorleggen.

Ik ben voornemens om 20 panelen verdeeld over 2 daken te plaatsen met IQ7+ micro converters.
Nu heb ik een zoektocht van meerdere dagen achter de rug, waarbij ik allerhande schema's en aansluit methoden heb gezien, maar ik kom steeds tot dezelfde conclusie, als ik meer dan 16 panelen wil aansluiten, moet ik 2 Q-relais hebben en alles daaronder hetzelfde als bij 1 Q-Relais.

Mijn gehele installatie moet 3 fase worden. Kunnen jullie feedback geven op mijn amateuristische installatietekening?

3. Waar plaats ik de CTs voor productie? In de afbeelding zie je dat ik de boel gespiegeld heb over de 2 relais, echter, de Envoy kan maar 6 CTs aan... moet ik de CTs voor productie dan net na de aardlekschakelaar zetten?

[Afbeelding]

20 panelen met IQ7+ kan makkelijk op 1 3-fase q-relais. Ook is er dan maar 1 aardlekautomaat nodig. Je kunt wel 2 q-relais' gebruiken, al zou ik niet weten waarom je dat zou willen, en die samen op 1 aardlekautomaat plaatsen, zolang je de specs van de hardware maar respecteerd. i.e. stromen door componenten zijn gelimiteerd.

Dat lost dan ook je vraag over de CT's op. En zou je wel 2 aparte "3-fase branches" maken dan moeten die CT's daar waar ze samen komen, zodat je het totaal van de productie meet.

PS. laatst las ik dat iemand ook 2 CT's op 1 poort van de Envoy aansloot. Listig...heb daar zelf geen ervaring mee of dat nauwkeurig genoeg werkt.

[ Voor 8% gewijzigd door WillemP22 op 16-06-2022 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:20

Dit kan wel. je kunt 2 pv-systemen parallel aansluiten. Bijvoorbeeld wanneer iemand een 1x40A aansluiting heeft en 20 panelen wil. Dat kunnen dan 2 1-fase pv systemen worden. Ook met 3-fase is dit mogelijk om bijvoorbeeld wel selectief ten op zichte van de hoofdaansluiting, terwijl het totaal aan stroom wel de gewenste aardlekautomaat overstijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burning_Tyre
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:32
Beste allemaal,

[Afbeelding]

Is de ferrietring op de nul ook echt nodig?

12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym

Dit is het officiële aansluitschema zoals Enphaze het graag ziet. Dus per groep één q relais. Ik weet even niet hoeveel ampère er door een q relais mag, anders zou je natuurlijk ook één q relais bijvoorbeeld tussen je groepen en aardlek kunnen zetten (maar dan weet niet voor je envoy, en die moet dan weer wel achter dezelfde aardlek.)

Plus, misschien nieuw voor je, maar je hoeft geen q relais te plaatsen. Het systeem is ontworpen om zonder q relais veilig en betrouwbaar te werken, het q relais is er puur om aan NL normering te voldoen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/__Bn-aJUaQWD-nGfmvTRDSZNuog=/800x/filters:strip_exif()/f/image/43jZPxiWj8qZcy0cmHVZbicp.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drboneym
Burning_Tyre schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 08:20:
[...]

Is de ferrietring op de nul ook echt nodig?
Yes, dat raadt Enphase zelf zeker aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burning_Tyre
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:32
drboneym schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 08:21:
[...]

Yes, dat raadt Enphase zelf zeker aan.
Ok dan moet ik er nog even 1 extra bestellen, zijn er momenteel 3 naar me onderweg..

Thanks!

12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Ik ben in traject voor het bijleggen van een Enphase systeem op mijn dak. Daarbij zullen 6 panelen zuid en ommenabij 10 panelen noord komen te liggen.

Ik vind het leuk om dergelijke zaken goed te monitoren. Nu is het geen rocketscience om middels een kwh meter en een youless op de nieuwe groep de opbrengst te meten. Ik zou echter ook benieuwd zijn naar de afzonderlijke opbrengst van zuid VS noord. Laat de software van Enphase toe middels Home Assistent te spelen met afzonderlijke panelen opbrengst (zodat ik zuidpanelen kan sommeren en noord panelen kan sommeren?)

Ja dat moet wel kunnen. Want je kunt in HA per micro / paneel de opbrengst of actueel vermogen opvragen. Dus dan kan je zelf de verdeling / optelsom maken per dakvlak. Je kunt in de builder array in My Enlighten ook verschillende dakvlakken aanmaken, en daar kan dus ook de opbrengst etc daarvan zien.

10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Ik weet even niet hoeveel ampère er door een q relais mag,
25A volgens de handleiding ;)
Wel apart dat daar dus ook in staat 'tot 16 IQ7+ micro's'. Dat zal wel een ingebouwd zekerheidje zijn. Vraag ik mij eigenlijk af hoe het dan zit met evt garantie. Er zijn dus bergen mensen die meer dan 16 micro's op 1 relais hebben zitten (incluis me)?

EDIT: is per fase |:(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:04
1. Nee. 16 per fase, jij hebt er maar ~6 per fase.
quote: q-relay-3p-int manual
Number of IQ Microinverters supported per phase: Up to 19 Enphase IQ 7 Microinverters or 16 Enphase IQ 7+ Microinverters
3. Je kunt prima twee draden door een stroomtrafo halen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijs_Beard
Bedankt voor al jullie reacties, ik ben blij dat ik geen hele domme vragen gesteld heb hahaha.
Op basis van wat jullie schrijven komt het er dan volgens zo uit te zien;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rV6fMTPdeNeU7rwFxXIuTqOObQc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mo5auP4cl6WYiI6jYlOICiad.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krystman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:13
Even kijken of ik het snap hoor.

Ik heb een plat dak:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GlExGPWWR4p74j7AAnH3PcO6peY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QLlZeNcmXkIu20138rMAoIzW.png?f=user_large

Ik heb mijzelf vorig jaar:

8 Q-Cells 385Wp mono witte backsheet (G9-ML) en 8 Enphase IQ7+ micro omvormer(s) aan laten smeren.

Ik heb 8x iq7plus-72-2-int ontvangen en krijg nu in mijn grafiekjes:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1CoTBFuHbbmSyV6ffmDfVHO6-LY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jMW84NWw1Xo4NlicRZJBkrsL.png?f=fotoalbum_large

En dan komt die aftopping op 2360/2380 doordat de micro omvormers "maar" 295VA * 8 = 2360 W doen?

Is het uberhaupt nuttig om die ooit om te ruilen voor IQ7A want 266VA * 8 = 2928 W (verschil 568 W)

- Spes consilium non est -

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
@Thijs_Beard volgens mij komen de productie CT gingen vóór het Q-relais, en niet erna. Dus tussen de mof en het Q-relais.

@Krystman Ja, de IQ7+ doet 295VA, en de IQ7A doet 366VA.
Discussie die iedere paar pagina's weer terug komt, is al veel over gezegd :)
Zie o.a. de de FAQ op de eerste pagina voor meer info (Q: Ik wil 400 / 420 / 440 / 4xx wp panelen nemen. Is het beter om dan voor IQ7A te kiezen ipv IQ7+?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs_Beard
@Pazo , Dat dacht ik eerst ook, maar als ik naar het installatieschema kijk in onderstaande post, zit ie juist na het relais... is daar een logische redenering voor te bedenken?
[...]

Dit is het officiële aansluitschema zoals Enphaze het graag ziet. Dus per groep één q relais. Ik weet even niet hoeveel ampère er door een q relais mag, anders zou je natuurlijk ook één q relais bijvoorbeeld tussen je groepen en aardlek kunnen zetten (maar dan weet niet voor je envoy, en die moet dan weer wel achter dezelfde aardlek.)

Plus, misschien nieuw voor je, maar je hoeft geen q relais te plaatsen. Het systeem is ontworpen om zonder q relais veilig en betrouwbaar te werken, het q relais is er puur om aan NL normering te voldoen.

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@Thijs_Beard Ja wellicht kan het allebei. Bij mij zit het voor het relais. Waarschijnlijk maakt het niet zo veel uit, het is enkel een meetpunt :) Als alle kabels / strings daarvoor maar samengevoegd zijn tot 1, en daarop meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nism0
Krystman schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 09:30:
Is het uberhaupt nuttig om die ooit om te ruilen voor IQ7A want 266VA * 8 = 2928 W (verschil 568 W)
Ik zou even berekenen hoeveel watt opbrengst je nu werkelijk mist en proberen een schatting te maken van euro's die je per jaar misloopt. Daarna kan je prima uitrekenen of het omwissslen van de omvormers rendabel is.

Ik vermoed van niet als ik je grafiek zie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rayures
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06-06 12:36
ik ga ook actief meelezen.
besloten om zelf een installatie te gaan aanleggen na diverse offertes te hebben ontvangen die afzonderlijk niet doen wat het geheel zou moeten worden.

@Thijs_Beard dank voor de tekening. geeft mij al een mooi beeld van welke componenten ikzelf nodig ga hebben.

het zal een installatie worden op een schuin dak (25graden) met 7 a 8 panelen en een plat dak (dakkapel) met 5 panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svkaster
  • Laatst online: 15-09-2024
Beste, ik ben ook nieuw hier en ben al dagen dit topic aan het doorlezen ( ben er bijna doorheen)

Ik heb op dit moment 2 strings met gewone omvormers en deze hebben 12 jaar lang prima gewerkt met 250wp panelen. 1 string met 7 en 1 string met 5 zuid plat dak)
Nu heb ik mede dank zij dit topic besloten om iig op het hoofd dak de huidige 7 (zuid)panelen te vervangen voor nieuwe 395wp panelen met Enphase omdat na 4 uur de dakkapel van de buren de opbrengst verknallen :)
Dus de 8 nieuwe zijn besteld. Ik moet nog wachten tot installatie tot 22 Juli. Dan gaan de 7 oude naar de westkant van ons huis met de zelfde string omvormer. Nu heb ik in de tussentijd problemen gekregen met de SMA string omvormer waar 5 panelen op zitten. (plat dak) Doordat de laatste tijd iedereen in de straat panelen heeft is de grid spanning verhoogd midden op de dag en omdat de SMA al bij 250v afschakelt wek i na 12uur bijna niks meer op 🤬. Nu kan ik de oude SMA omvormer niet om configureren en bij Enexis zijn ze ook nit thuis (monteur heeft het druk en belt mij terug in week 37 🤬) dus heb ik besloten om de SMA omvormer met de 5 panelen ook te vervangen voor IQ7+ micro omvormers😂 ik heb daarom ook maar ipv 1 fase een 3 fase Q relays en Envoy metered 3 fase genomen. Ook omdat ik later toch wel naar een batterij wil ( wacht nog op subsidie 😁)

Dus heb afgelopen week mijn meterkast veranderd om plaats te maken voor zowel de 3 fase Q relays als ook de CT probes.

Nu heb ik eigenlijk 2 vragen.
Ik ga vanmiddag alvast de CT probes halen om die te plaatsen op de 3 fases achter de meter. Nu vraag ik mij af kan ik deze zomaar monteren en de draden los laten liggen of wordt in de spoel een dusdanig vermogen opgebouwd dat ik een stroom schok krijg dan wel dat de spoel kapt gaat bij kortsluiting?

2e vraag, ik zie dat de iQ7+ bestand is tot spanningen van 276v. Betekend dit dat ik dan geen kast meer heb van de afschakeling?

Alvast bedankt,

Stefan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bonzo2009
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-06 07:50

Dit kan zeker.
Wat je doet is HA installeren en dan de service enphase installeren.
Je Envoy hoeft alleen maar lokaal aangesloten te zijn (wifi/lan) er is geen api key nodig.
Installer login/password kan je uit TS halen.
Nu heb je een berg sensoren.
- huidige opbrengst (alle panelen)
- week opbrengst
- Lifetime opbrengst
- dag opbrengst
- Alle losse inverters huidige opbrengst

Je kan dan met grafana en influx DB zelf grafieken/logging maken van de losse panelen.
Je zou deze dus kunnen opdelen in je zuid/noord.
Gok (zelf niet getest) dat je deze sensoren vast wel kan combineren en zo een totaal opbrengst kan maken)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/siLuQiEeCAew_Zzn2CZrMI058zE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yj7H3CN80ZEOCFYnywt0jV5B.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Bonzo2009 op 16-06-2022 13:43 ]

MHI 3.5 ZSX-W Enphase IQ7+12x 400wp Zuid IQ7+ 4x 425wp Oost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:39
Goedendag heb vandaag een offerte mogen ontvangen en was erg benieuwd wat jullie er van vinden, ik zit te twijfelen of ik het zelf niet beter kan gaan installeren en de aansluiting in de meterkast laat doen. 🤔

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yOIAIde74KMMtW3pjxNTQXuvcCg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2A5ZygeN9TnU2y9cmTrE1vz5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:27
svkaster schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 12:04:
Beste, ik ben ook nieuw hier en ben al dagen dit topic aan het doorlezen ( ben er bijna doorheen)
Nu heb ik eigenlijk 2 vragen.
Ik ga vanmiddag alvast de C1 probes halen om die te plaatsen op de 3 fases achter de meter. Nu vraag ik mij af kan ik deze zomaar monteren en de draden los laten liggen of wordt in de spoel een dusdanig vermogen opgebouwd dat ik een stroom schok krijg dan wel dat de spoel kapt gaat bij kortsluiting?

Alvast bedankt,

Stefan
Als je met de C1 probes de CT's bedoelt. Die moet je volgens de handleiding en YouTube filmpjes eerst aansluiten op je Envoy en daarna pas om je kabel klemmen.
Ze zeggen er niet bij waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
Nism0 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 10:47:
[...]

Ik zou even berekenen hoeveel watt opbrengst je nu werkelijk mist en proberen een schatting te maken van euro's die je per jaar misloopt. Daarna kan je prima uitrekenen of het omwissslen van de omvormers rendabel is.

Ik vermoed van niet als ik je grafiek zie.
Hou er bij het omrekenen dan wel rekening mee dat op de momenten dat je per paneel 295W opwekt dat je dan ook 366W zou hebben opgewekt. Dat kan ook gewoon 315W zijn geweest.
En als je dat dan een uur hebt gehad dan heb je 160Wh extra die dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svkaster
@mike123 klopt dit had ik ook gezien op de instructie video. Ik heb de CT’s net gehaald en de monteur adviseerde mij om de uiteinden gewoon tijdelijk van een lasdop te voorzien tot ze echt aangesloten worden op de Envoyed metered.
Moet zeggen die CT’s zijn nog groter dan ik dacht dus ben benieuwd of ze passen.

Stefan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
Als je stroomtransformatoren secondair nergens op aansluit gaan ze kapot omdat ze dan een hoge spanning maken.
Indien je ze wel installeert en niet gebruikt moet je ze secondair kortsluiten.
Als je ze daarna gaat aansluiten op de envoy moet je zorgen dat er geen primaire stroom loop.

Stel het is een 100 op 5 transformator, bij 10A primair krijg je dan 500mA,
maar als dat open is krijg je U=IxR = 0.5 x ∞ = ∞. Dat is waarom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
DoubleDutch schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 13:43:
Goedendag heb vandaag een offerte mogen ontvangen en was erg benieuwd wat jullie er van vinden, ik zit te twijfelen of ik het zelf niet beter kan gaan installeren en de aansluiting in de meterkast laat doen. 🤔

[Afbeelding]
Prijzen van de onderdelen is stevig, maar niet extreem, en Enphase is flink duurder geworden. Je bent in ieder geval zeker van levering. Wat ik goed vind is dat ze de onderdelen netjes specificeren. Volgens mij prima offerte.

Ik mis de automaten. Er is een aardlekautomaat, maar dat suggereert dat ze de Envoy en panelen op één automaat worden aangesloten. Dat is niet goed. De Envoy moet een eigen automaat hebben, zoals ook in de talloze schema's is te zien die ook wel in dit topic voorbij zijn gekomen. Met Envoy en panelen achter een aardlekautomaat, kan er in geval van kortsluiting in de Envoy een grote stroom lopen als de zonnepanelen stroom leveren zonder dat de automaat uitschakelt.

Ook mis ik de kabel van meterkast naar panelen en een ferrietring om te voorkomen dat de communicatie tussen Envoy en omvormers wordt gestoord.

Wat betreft zelf installeren: Het gedeelte op het dak is niet zo moeilijk, maar het hangt af hoe gemakkelijk jij op het dak komt en veilig kunt werken.

De meterkast lijkt gemakkelijk maar is lastig als je het goed wilt doen. Je hebt een momentschroevendraaier nodig die erg duur is in aanschaf en nergens te huur is. Daarnaast heb je kleine onderdeeltjes nodig (bedrading, stukjes rail) die je als doehetzelver niet hebt en ook niet even bij de bouwmarkt haalt. Ik raad aan om de meterkast te laten doen. Je kunt de elektricien vragen om een lasdoos te monteren waar je dan zelf de bekabeling kunt aansluiten. De Envoy kun je laten aansluiten, of ook vragen om een lasdoos te plaatsen zodat je de Envoy zelf aan kunt sluiten zonder dat je in de meterkast hoeft te komen.

Ik vind die montagekosten niet zo gek, mits de meterkast voor die prijs wel helemaal in orde wordt gemaakt.

[ Voor 5% gewijzigd door SvMp op 16-06-2022 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
SvMp schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 15:47:
[...]

Prijzen van de onderdelen is stevig, maar niet extreem, en Enphase is flink duurder geworden. Je bent in ieder geval zeker van levering. Wat ik goed vind is dat ze de onderdelen netjes specificeren. Volgens mij prima offerte.

Ik mis de automaten. Er is een aardlekautomaat, maar dat suggereert dat ze de Envoy en panelen op één automaat worden aangesloten. Dat is niet goed. De Envoy moet een eigen automaat hebben, zoals ook in de talloze schema's is te zien die ook wel in dit topic voorbij zijn gekomen. Met Envoy en panelen achter een aardlekautomaat, kan er in geval van kortsluiting in de Envoy een grote stroom lopen als de zonnepanelen stroom leveren zonder dat de automaat uitschakelt.

Ook mis ik de kabel van meterkast naar panelen en een ferrietring om te voorkomen dat de communicatie tussen Envoy en omvormers wordt gestoord.

Wat betreft zelf installeren: Het gedeelte op het dak is niet zo moeilijk, maar het hangt af hoe gemakkelijk jij op het dak komt en veilig kunt werken.

De meterkast lijkt gemakkelijk maar is lastig als je het goed wilt doen. Je hebt een momentschroevendraaier nodig die erg duur is in aanschaf en nergens te huur is. Daarnaast heb je kleine onderdeeltjes nodig (bedrading, stukjes rail) die je als doehetzelver niet hebt en ook niet even bij de bouwmarkt haalt. Ik raad aan om de meterkast te laten doen. Je kunt de elektricien vragen om een lasdoos te monteren waar je dan zelf de bekabeling kunt aansluiten. De Envoy kun je laten aansluiten, of ook vragen om een lasdoos te plaatsen zodat je de Envoy zelf aan kunt sluiten zonder dat je in de meterkast hoeft te komen.

Ik vind die montagekosten niet zo gek, mits de meterkast voor die prijs wel helemaal in orde wordt gemaakt.
Bedankt voor je reactie, de offerte komt van Groothandelsolar.com en er zitten inderdaad een paar dingen niet op de lijst, zitten die dingen toevallig niet bij het bedrag van de installatie verrekend?
Het is een plat dak en kan daar zonder problemen rond lopen, nu ik mij zo bedenk passen er veel meer panelen op, dak ligt op het zuiden zonder schaduw. 🤔
Is er een gratis programma waar ik de panelen kan plaatsen op het dak?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
DoubleDutch schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 15:55:
[...]

Bedankt voor je reactie, de offerte komt van Groothandelsolar.com en er zitten inderdaad een paar dingen niet op de lijst, zitten die dingen toevallig niet bij het bedrag van de installatie verrekend?
Het is een plat dak en kan daar zonder problemen rond lopen, nu ik mij zo bedenk passen er veel meer panelen op, dak ligt op het zuiden zonder schaduw. 🤔
Is er een gratis programma waar ik de panelen kan plaatsen op het dak?
Dat weet ik niet. Ze zijn wel gedetailleerd. Zo staat de bedrading voor de aarding er wel op, en die is in de meeste gevallen goedkoper dan de kabel tussen meterkast en pv-systeem. De Q-cables zijn alleen maar bedoeld om de omvormers met elkaar te verbinden, maar die zijn niet lang genoeg om bij de meterkast te komen.

Een ferrietring is niet duur, maar moet ook geïnstalleerd worden, dus het is handig om daar wel duidelijkheid over te hebben. Zonder ferrietring kan de installatie prima werken, maar bestaat de kans dat de communicatie tussen omvormers en Envoy niet optimaal is.

Je kunt overwegen om de installatie op het dak zelf te doen, maar ik raad aan om de meterkast te laten doen.

Hoe worden de panelen geplaatst? Het valt mij op dat ze 9 q-kabels hebben en 2 afsluitdoppen. Dat suggereert twee strings. Opvallend genoeg twee lasdozen (met giethars, verstandig!) wat suggereert dat de strings ver uit elkaar liggen.

Fijne van Enphase is dat je heel gemakkelijk later bij kunt plaatsen wanneer je geld en zin hebt, zolang je binnen de 16A blijft. Op een 1-fase 16A aansluiting kun je maximaal 10 IQ7A omvormers hebben. Je zou er dus eentje bij kunnen doen. Wil je meer, dan zou je moeten vragen om een offerte voor 3-fasen. Vooral de installatie in de meterkast wordt dan wat duurder. En uiteraard heb je een 3-fase aansluiting en meterkast nodig. Alternatief is een zwaardere 1-fase automaat maar je zou wel na moeten (laten) gaan of dat verantwoord is in jouw meterkast.

[ Voor 3% gewijzigd door SvMp op 16-06-2022 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
SvMp schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 16:05:
[...]

Dat weet ik niet. Ze zijn wel gedetailleerd. Zo staat de bedrading voor de aarding er wel op, en die is in de meeste gevallen goedkoper dan de kabel tussen meterkast en pv-systeem. De Q-cables zijn alleen maar bedoeld om de omvormers met elkaar te verbinden, maar die zijn niet lang genoeg om bij de meterkast te komen.

Een ferrietring is niet duur, maar moet ook geïnstalleerd worden, dus het is handig om daar wel duidelijkheid over te hebben. Zonder ferrietring kan de installatie prima werken, maar bestaat de kans dat de communicatie tussen omvormers en Envoy niet optimaal is.

Je kunt overwegen om de installatie op het dak zelf te doen, maar ik raad aan om de meterkast te laten doen.

Hoe worden de panelen geplaatst? Het valt mij op dat ze 9 q-kabels hebben en 2 afsluitdoppen. Dat suggereert twee strings. Opvallend genoeg twee lasdozen (met giethars, verstandig!) wat suggereert dat de strings ver uit elkaar liggen.

Fijne van Enphase is dat je heel gemakkelijk later bij kunt plaatsen wanneer je geld en zin hebt, zolang je binnen de 16A blijft. Op een 1-fase 16A aansluiting kun je maximaal 10 IQ7A omvormers hebben. Je zou er dus eentje bij kunnen doen. Wil je meer, dan zou je moeten vragen om een offerte voor 3-fasen. Vooral de installatie in de meterkast wordt dan wat duurder. En uiteraard heb je een 3-fase aansluiting en meterkast nodig. Alternatief is een zwaardere 1-fase automaat maar je zou wel na moeten (laten) gaan of dat verantwoord is in jouw meterkast.
Denk dat ik even een telefoontje ga plegen met ze en wat vragen die ik nu hier voorgeschoteld krijg, is misschien wel net zo handig.

Meterkast is bij ons vol en komt een nieuwe kast naast te hangen, dus mogelijkheden zat ook voor de warmtepomp en eventueel een laadpaal in de toekomst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9k8IeH7tpu6SifdhHFzh7gy5Xbg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zqivr5xtHZsfbnSht1ikl7ta.jpg?f=fotoalbum_large

In ieder geval bedankt voor het mee denken. 👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nism0
Vraag ook even goed door naar die tweede aardlek automaat. Ze zullen dit afdoen als niet nodig. Mijn ervaring is dat je dan je poot moet stijfhouden.

Overigens zou ik direct naar 3 fase gaan gezien je plannen. Dit was ook mijn overweging een paar weken geleden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
DoubleDutch schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 16:18:
[...]

Meterkast is bij ons vol en komt een nieuwe kast naast te hangen, dus mogelijkheden zat ook voor de warmtepomp en eventueel een laadpaal in de toekomst.
Als dat jouw toekomstplan is, zorg er dan in ieder geval voor een 3-fasen aansluiting en meterkast, voor zover dat nog niet het geval is. Mocht je een 1-fase aansluiting hebben dan betekent dit meterkast vervangen, en dan heb je er geen kastje naast nodig als je het goed doet. En dan lijkt mij een 3-fase installatie in jouw geval ook logisch, zeker gezien de opmerking dat er nog wel meer ruimte is op dat dak (en die ga je willen gebruiken met een warmtepomp en laadpaal).

[ Voor 10% gewijzigd door SvMp op 16-06-2022 16:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• infernix
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-06 00:00
Ik vind 3 verschillende CT ringen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bqIt4iXteQ_ci2G2B2AxJ52pqdc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/aUeq6Q9Cd5o5Xn6OMaKsCfco.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tp0ps7jOHnklrYe_lWQsUUmrhsw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0JE0vVryqZuVV5xAcS9OD3L0.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YfEUwXqLNfW9547x6-SjZaouEk0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/KRfFxS27k0pLVEemenrSm8MZ.png?f=fotoalbum_large

Hoe kom ik aan die "Nieuwe"? En zijn die andere 2 het zelfde? Ik heb weinig ruimte in de meterkast dus hoe kleiner hoe beter 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Die tweede zijn we lekker klein :) Ik heb nog 6 van die joekels van het eerste plaatje in de kast gepropt zitten :')
Volgens mij kunnen ze gewoon allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dzine
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 01-06 22:33
Met het oog op aanstaande zaterdag vs het nieuws over de netwerkbeheerders.....

Hoe ziet het er in de Enphase app eruit als de netwerkleverancier de stroom afgifte niet accepteert (of hoe noem je dit technisch)?

Zelfs als niemand me gelooft, ben ik de koning in mijn hoofd....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nism0
Mag hopen dat ze mijn stroom accepteren. Betaal genoeg maandelijks voor onderhoud van het netwerk. Je merkt het.. ik kan er met mijn kop nog steeds niet bij dat ze dit niet hebben zien aankomen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
Dzine schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 17:01:

Hoe ziet het er in de Enphase app eruit als de netwerkleverancier de stroom afgifte niet accepteert (of hoe noem je dit technisch)?
Die stroom is er niet en zie je niet want de omvormer schakelt uit. Je ziet dat in de app als momenten dat omvormers niets doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 06-06 12:24
Er is nooit 'nieuws' over netwerkbeheerders. Alles wat er gebeurt hebben ze al zeker 10 jaar zien aankomen.

Maar wat voor spannend evenement is er aanstaande zaterdag?

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3

Enphase kan wel in zero export (power export limit PEL) als je dat bedoelt. Ik weet alleen niet of ze al een profiel hebben voor Nederland met die functie actief. Wellicht moet je ze dat zelf vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
infernix schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 16:25:
Ik vind 3 verschillende CT ringen:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Hoe kom ik aan die "Nieuwe"? En zijn die andere 2 het zelfde? Ik heb weinig ruimte in de meterkast dus hoe kleiner hoe beter 8)
Ze kunnen allemaal, de 2e zijn die nieuwe en zijn inderdaad een stuk kleiner. Deze zijn pas half juli leverbaar bij de distributeur voor ons, geen idee of ze dan ook in de webshops te krijgen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuidhuis
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 28-03 00:00
Nism0 schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 16:22:
Vraag ook even goed door naar die tweede aardlek automaat. Ze zullen dit afdoen als niet nodig. Mijn ervaring is dat je dan je poot moet stijfhouden.
Die snap ik niet helemaal. Ik heb mijn envoy S gewoon ergens in de meterkast aangesloten op een stopcontact. Dat staat volgens mij ook ergens in de instructies als optie volgens mij. Ferrietring heb ik ook niet en werkt perfect maar daar zou ik niet op bezuinigen als de meterkast toch aangepakt wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nism0
zuidhuis schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 21:43:
[...]
Die snap ik niet helemaal. Ik heb mijn envoy S gewoon ergens in de meterkast aangesloten op een stopcontact. Dat staat volgens mij ook ergens in de instructies als optie volgens mij. Ferrietring heb ik ook niet en werkt perfect maar daar zou ik niet op bezuinigen als de meterkast toch aangepakt wordt.
Als jouw envoy stopcontact achter een andere alamat zit dan is dat prima toch.

Voor onderhoud is het handig en schijnbaar kan het kortsluiting in het pv systeem voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
De Envoy S mag op een wandcontactdoos aangesloten worden. De Envoy S Metered word normaal aangesloten met een vaste aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svkaster
Inmiddels de CT spoelen ontvangen, maar ze zijn toch groter dan ik verwacht had en passen dus niet om de drie fase’s :(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OwA3-UbTIikswg1nqkmprvrRYGM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4wgXLTUyWJAs57X23zHQU8tZ.jpg?f=fotoalbum_large

Had gehoopt ze ertussen te krijgen. Ben bang dat ik nu aan de rechterkant nog een kast moet plaatsen waar ik alleen de 3 fase naartoe lijd om zo de meet spoelen te plaatsen. Had al gekeken naar een complete nieuwe lege groepenkast maar die van Hager daar zit geen 3 fase klemstrook in dus zijn dan de fases die uit de meter komen te kort. Heb eigenlijk geen zin om een installateur te laten komen die de zegels weer mag plaatsen. Jullie nog een ander idee?

De 3fase Q relais komt in het kastje links

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DxQslYZd4f_PJhL0eBHhmBxVO-0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Ji6XUE6sa9YX16VHOvdpW11v.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door svkaster op 16-06-2022 23:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:42

CyBeRSPiN

sinds 2001

@svkaster jammer maar zou je nu echt zo’n verbouwing doen? Je hebt een monteur met zegelrecht nodig die de kabels vanuit de meter kan verlengen/verplaatsen.
Als je middels P1 je meter uitleest en ook je Envoy via de API kun je precies dezelfde inzichten krijgen, maar is wat gedoe qua software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Bij hager moet je de verdeelblokjes los kopen. Hoeveel lengte heb je op de meter draden? Kun je naar een klemmenstrookje of hoofdschakelaar? Je kunt er rechts nog een hele kast bij maken als je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nism0
svkaster schreef op donderdag 16 juni 2022 @ 22:58:
Inmiddels de CT spoelen ontvangen, maar ze zijn toch groter dan ik verwacht had en passen dus niet om de drie fase’s :(

[Afbeelding]

Had gehoopt ze ertussen te krijgen. Ben bang dat ik nu aan de rechterkant nog een kast moet plaatsen waar ik alleen de 3 fase naartoe lijd om zo de meet spoelen te plaatsen. Had al gekeken naar een complete nieuwe lege groepenkast maar die van Hager daar zit geen 3 fase klemstrook in dus zijn dan de fases die uit de meter komen te kort. Heb eigenlijk geen zin om een installateur te laten komen die de zegels weer mag plaatsen. Jullie nog een ander idee?

De 3fase Q relais komt in het kastje links

[Afbeelding]
Bruggen eruit aan de onderkant en de fases direct op de hoofdschakelaar maken. Dan past het wel. Dit wordt wel vaker gedaan (o.a. bij mij).

Verder vind ik het allemaal extreem krap. Ik zou sws een extra kast plaatsen.

[ Voor 3% gewijzigd door Nism0 op 16-06-2022 23:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drboneym

[Afbeelding]
Een beetje sneaky truc is om de CT ringen in de kast achter de meter te laten glijden, met wat gepaste liefde krijg je hem daar wel in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svkaster
@drboneym ik ga dat nog eens proberen als eerste om ze er tussen te stoppen en andes wordt het toch een kast erlangs.
@jeroen3 de verdeel blokjes inmiddels gevonden VKG91T.

Stefan

[ Voor 8% gewijzigd door svkaster op 17-06-2022 08:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mylo1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 04-12-2024

[Afbeelding]

Je hebt als hoofdzekeringen toch automaten?, dan heb je geen installateur met zegelrecht nodig en leg je gewoon een lus vanaf de klemmenstrook door de uitbreidingskast naar de hoofdschakelaar, of maakt een andere indeling zodat het allemaal net wat logischer past.

[Afbeelding]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• 2stimpy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-06 21:36
Ik had gisteren totaal 76 kw. Dat zal niet ver van de max af zitten en had voornamelijk smorgens en savonds bewolking.
In verhouding had mijn nieuwe systeem nu wel meer efficiëntie dan mijn oude, ondanks dus dat de 400 wp afgetopt wordt op 295 wp. (even ter herinnering, 5000 kw aan panelen oud en 7200 kw aan panelen nieuw is factor 1,44). Gisteren zat ik op factor 1,51. terwijl de omvormers dus eigenlijk max ongeveer 5300 pieken.
Als ik al met al mijn afgetopte verlies uit reken denk ik gisteren 2 kw gemist te hebben ten opzichte van en eventuele volle opbrengst. Maar eigenlijk is dat nog iets minder omdat de IQ7+ ook iets meer op brengt onder minder lichtsterkte.

In de 8 jaar dat ik de andere set heb, heb ik naar het beste jaar gekeken en die heeft dan 44 dagen waarin dus eventueel afgetopt wordt. 44 x 2 x de huidige €0,35 is €31,- per jaar.
Doe ik dat x 25 dan is dat €775,-. Echter is ook dit weer niet helemaal waar omdat over 25 jaar de panelen nog 84% doen en het verlies door aftoppen minder wordt.

Mijn oude panelen hebben nooit meer dan 90% van het paneelvermogen opgeleverd.
Dat zal ook de 400wp paneel dus niet doen. dus echt max is sowieso al niet meer dan 360wp

In mijn geval was ik €900,- duurder uit geweest.

Dit geeft wel aan dat het dus inderdaad niet uit kan om de duurdere IQ7A toe te passen op 400wp panelen.
Misschien zit ik er her en der naast met de berekening, maar dan nog zal het verschil nooit zo ver op lopen dat het wel goed uit had gekund.

Maar ondanks deze conclusie moet ik nog erg wennen aan het afgetopte grafiekje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Goed praktijkvoorbeeld @2stimpy. Ik denk dat het wel aardig klopt wat je zegt. Zal best wel een aantal eurootjes of kw-tjes naast kunnen zitten, maar zoals je zegt gaat dat de (extra) kosten voor IQ7A niet rechtvaardigen. Ik pin 'm even en link 'm bij de FAQ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rayures
  • Laatst online: 06-06 12:36
Tnx voor de doorrekening. Ik ga dan ook iq7+ op de lijst zetten en niet de iq7a icm 405wp panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• infernix
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-06 00:00
In dit plaatje, wat volgens mij het meest correct is met aparte aardlekautomaten voor de envoy en de omvormers (AC batterij even wegdenken):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I2TsYLk0Lx30BDxc8gHc9btJeL8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ygff3kwTEH1aczQLVIgmz40c.png?f=fotoalbum_large
  1. Wat is het correcte type aardlekautomaten voor de PV (totaal 9.6kWp oost/west) en de Envoy? Is dat voor PV type B 16A 6kA met 300mA, en voor de envoy idem met 30mA?
  2. Is die fase koppelaar echt nodig? Of is dat ook iets voor de batterij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@infernix Ik denk dat dit momenteel de meest correcte / recente is, van @drboneym

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YGUMxvkIinlh5mvj8V-l3j_acgk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/43jZPxiWj8qZcy0cmHVZbicp.png?f=user_large

1) Dat kan, maar volgens mij is de norm tegenwoordig zelfs 63a 30mA => drboneym in "Het grote Enphase topic"
2) Pazo in "Het grote Enphase topic"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• svkaster
Vandaag weer halve dag in de meterkast gezeten. De CT’s tussen de meter laten glijden was niet mogenlijk @drboneym ( ze zijn te dik🤬) nieuwe grotere 3x hager is niet direct leverbaar dus heb er nu een hager enkele unit langs geplaatst alleen voor de CT’s. De CT bedrading alvast naar de linkerkant gelegd waar de Envoy komt te hangen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lGBmmCtiU8i23V9o_fot95fHoIw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BjD6CeQuZvb3xZgNpwYw4AAw.jpg?f=fotoalbum_large

Hieronder de extra kast van binnen ( heb de onderkant van de CT’s alvast vastgeplakt met dubbelzijdige tape en de fase’s zo gepositioneerd en gelabeld dat ik de CT’s alleen nog hoef in te klikken als de Envoyed is aangesloten 😎.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5dG2kcS-Qa7VqAh-bjOdCiiFqFI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OqTtBlRo7umsZPWjabkN9P74.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sr7zhqo_zDMv3zZxPbqTL7SElkI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tAdXHNZwXR4zY4MiHiGXxEO1.jpg?f=fotoalbum_large
Linker kastje komt de Q relais ( is nu nog nood aansluiting voor de huidige PV’s ( string)

[ Voor 4% gewijzigd door svkaster op 17-06-2022 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Raven
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-05 16:04
Vraag.
Ik heb een offerte gekregen voor 11x hyundai Mono Shingled 400wp panelen, gepaard met 11x IQ7 PLus omvormers.

Als ik de datasheet van die Enphase omvormers erbij pak dan kom ik op een max continue output van 3200w. Dat is bij lange na niet de theoretisch max van 4400kwh.
Ze spiegelen mij een max opbrengst van 4333 kwh voor.

Zit ik er nou zo naast, of is dit een totaal sprookje ? Zelfs met de IQ7 A omvormers kom ik niet eens in de buurt van die 4333kwh.

Ik probeer dus eigenlijk te bepalen of de enphase IQ7 Plus wel de goede omvormers zijn voor deze panelen. Of dat ik niet gewoon beter voor wat kleinere panelen moet gaan, omdat ik het rendement wat er voorgespiegeld wordt zo toch nooit ga halen.

[ Voor 20% gewijzigd door D-Raven op 17-06-2022 21:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@D-Raven zie de allereerste vraag in de FAQ in de topicstart (“Ik wil 400 / 420 / 440 / 4xx wp panelen nemen. Is het beter om dan voor IQ7A te kiezen ipv IQ7+?”).

Kort antwoord: panelen in Nederland zitten zo uitzonderlijk weinig aan hun maximum vermogen dat het het niet waard is om voor IQ7A’s te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svkaster
@D-Raven max WP kun je niet zomerr vermenigvuldigen x aantal panelen, hoek van panelen en richting en waar op aarde maakt ook uit 😎

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Raven
Glashelder schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 21:57:
@D-Raven zie de allereerste vraag in de FAQ in de topicstart (“Ik wil 400 / 420 / 440 / 4xx wp panelen nemen. Is het beter om dan voor IQ7A te kiezen ipv IQ7+?”).

Kort antwoord: panelen in Nederland zitten zo uitzonderlijk weinig aan hun maximum vermogen dat het het niet waard is om voor IQ7A’s te gaan.
Ah, die had ik even gemist.
svkaster schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 21:58:
@D-Raven max WP kun je niet zomerr vermenigvuldigen x aantal panelen, hoek van panelen en richting en waar op aarde maakt ook uit 😎
Dat snap ik, maar hoe dan ook. Die voorgespiegelde 4333 KWH is dus gewoon een sprookje. Want dat is ongeveer 2% minder dan het theoretisch max, wat ik zowieso nooit ga halen. Dus dan wordt de vraag, waarom 400w panelen. Kleinere panelen lijken me dan gunstiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dorus12
  • Laatst online: 19:11
@D-Raven Je haalt Watt piek en kWh door elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Raven
Dorus12 schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 22:09:
@D-Raven Je haalt Watt piek en kWh door elkaar.
Hoezo ? Er wordt ge-offereerd dat de opbrengst van de panelen 4333 KWH is. Tijds indicatie staat er niet bij. Dus ik ga uit van per uur. En niet per maand of per jaar.

Dus wat klopt er dan niet aan mijn beredenering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
D-Raven schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 22:23:
[...]
Dus wat klopt er dan niet aan mijn beredenering.
In eerste instantie een klein beetje, inmiddels alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Raven
dreamscape schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 22:29:
[...]

In eerste instantie een klein beetje, inmiddels alles.
OK :*) Maar leg het dan uit? Want ik probeer het te begrijpen.

[ Voor 13% gewijzigd door D-Raven op 17-06-2022 22:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dreamscape
D-Raven schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 22:36:
[...]

OK :*) Maar leg het dan uit? Want ik probeer het te begrijpen.
Eerst kwam je met deze stelling:
Als ik de datasheet van die Enphase omvormers erbij pak dan kom ik op een max continue output van 3200w. Dat is bij lange na niet de theoretisch max van 4400kwh.
Daar haal je W en Wh door elkaar. W is vermogen, dus simpel gezegd hoe ver je de kraan open draait. De hoeveelheid energie is Wh, en dat is dus simpel gezegd: hoe vol je emmer is.
En ja, als je de kraan verder open draait, is de emmer eerder vol.

De panelen hebben in theorie een maximale output van 4400 W. Totaal. Of 4,4 kW. Maar zeker niet 4400 kW en al helemaal niet 4400 kWh. Panelen zijn kranen en geen emmers.

De omvormers toppen inderdaad iets eerder af, dus de installatie levert in theorie maximaal 3245 W. De omvormer is een iets minder ver geopende kraan.

Een 'opbrengst' die wordt voorgesteld in een offerte gaat over een opbrengst per jaar. Dus de hoeveelheid gevulde emmers. Daar komt die 4333 kWh om de hoek kijken. Dat gaat dus niet over dat maximale vermogen van 4400 W of - gelimiteerd door de omvormers 3245 W.

Ik weet te weinig van dat soort berekeningen om te stellen of 4333 kWh per jaar al dan niet realistisch is met een installatie van 4400 Wp met een omvormervermogen van 3245 W. Dat is overigens iets anders dan een installatie van 3245 Wp, want je voorgestelde setup topt op het zonnigste moment iets af, maar brengt in de ochtend en avond meer op dan een installatie van 1000 Watt minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Raven
Ok helder. Ik snap nu mijn denkfout.

Dus als ik 4333 KWH per jaar, terug reken naar de hoeveelheid watt. Dan zou ik op het volgende uitkomen.

1000 * 4333 KWH / 1604 (gemiddelde zonneuren per jaar in mijn gebied aldus het internet) == ~2071 watt installatie.

Wat dus zou betekenen dat de installatie welke ze mij voor spiegelen an sich wel klopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dreamscape
D-Raven schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 23:13:
Ok helder. Ik snap nu mijn denkfout.

Dus als ik 4333 KWH per jaar, terug reken naar de hoeveelheid watt. Dan zou ik op het volgende uitkomen.

1000 * 4333 KWH / 1604 (gemiddelde zonneuren per jaar in mijn gebied aldus het internet) == ~2071 watt installatie.

Wat dus zou betekenen dat de installatie welke ze mij voor spiegelen an sich wel klopt.
De installatie klopt sowieso. Of de 4333 kWh op jaarbasis realistisch is, daar hebben anderen vast wel een mening over. Ik houd geen rekening met verwachte opbrengsten of met überhaupt offertes. Ik heb mijn installatie zelf gebouwd en alleen maar gekeken naar het formaat van de panelen in O/W opstelling om het dak zo vol mogelijk te kunnen leggen.

Dat de installatie maar 3245 W max zou opbrengen moet je voor die jaaropbrengst even negeren. Dat is alleen maar het aftoppen op echt heel zonnige dagen. De bovenste punt van je opbrengstgrafiek. De breedte van die grafiek, die doet er juist wel toe. Dus mag je rekenen met een installatie van 4400 Wp. En die levert op jaarbasis misschien best wel 4333 kWh op. Mijn installatie haalt zulke verhoudingen niet, maar dat komt door ingewikkelde schaduw. Voor mij was dat de reden om voor micro's te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
svkaster schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 21:53:
Vandaag weer halve dag in de meterkast gezeten. De CT’s tussen de meter laten glijden was niet mogenlijk @drboneym ( ze zijn te dik🤬) nieuwe grotere 3x hager is niet direct leverbaar dus heb er nu een hager enkele unit langs geplaatst alleen voor de CT’s. De CT bedrading alvast naar de linkerkant gelegd waar de Envoy komt te hangen

Hieronder de extra kast van binnen ( heb de onderkant van de CT’s alvast vastgeplakt met dubbelzijdige tape en de fase’s zo gepositioneerd en gelabeld dat ik de CT’s alleen nog hoef in te klikken als de Envoyed is aangesloten 😎.

Linker kastje komt de Q relais ( is nu nog nood aansluiting voor de huidige PV’s ( string)
Gaat dat werken met 3 fasen door 1 CT? Ik heb geen idee namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svkaster
@mike123 ik ga er vanuit van wel, de stroom richting is dezelfde kant op toch? ( elke CT spoel heeft overigens maar 1 fase. Dus 1 CT ziet maar 1 fase die naar drie automaten gaat)
Als het niet werkt zal ik in het andere kastje ook een verdeel rail moeten plaatsen endan tussen de ene en de andere verdeel rail meten….

Ik weet het pas eind Juli dan krijg ik mijn Envoy pas

[ Voor 15% gewijzigd door svkaster op 18-06-2022 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
svkaster schreef op zaterdag 18 juni 2022 @ 14:54:
@mike123 ik ga er vanuit van wel, de stroom richting is dezelfde kant op toch? ( elke CT spoel heeft overigens maar 1 fase. Dus 1 CT ziet maar 1 fase die naar drie automaten gaat)
Als het niet werkt zal ik in het andere kastje ook een verdeel rail moeten plaatsen endan tussen de ene en de andere verdeel rail meten….

Ik weet het pas eind Juli dan krijg ik mijn Envoy pas
Op de foto ziet het er namelijk zo uit dat er drie draden door de CT lopen, vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:05
svkaster schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 21:53:

[Afbeelding]
Wat zijn die CT’s groot!

Ik snap wat een Envoyed Metered doet, maar ik zie er de meerwaarde niet zo van. Met het uitlezen van de P1 slimme meter heb ik ook voldoende info over verbruik en opbrengst om bijvoorbeeld het laden van de EV in te schakelen bij voldoende zonnestroom.
De app ziet sowieso de opbrengst per paneel.

Of zie ik iets over het hoofd?

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:07
Bij de buren vederop worden over 2 weken zonnepanelen geplaats. Dit bedrijf komt ook bij ons kijken voor een offerte. Ik heb de offerte van buren mogen inzien om te kijken wat ze aanbieden en dat was Enphase.

Ze bieden een aantal Enphase IQ7's + met de Enphase Envoy-S Standaard aan en ze 1 fase in de meterkast.

Ik heb 3 fase i.v.m. laadpaal, zal hiervoor ook de zelfde Enphase spullen worden aangeboden? Of raden jullie een ander merk aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Conrado schreef op zondag 19 juni 2022 @ 01:21:
[...]
Wat zijn die CT’s groot!
[...]
Ja, mijn idee. Ik vind oplossingen zoals deze ook echt bizar. Een hele extra kast alleen voor wat meetringen. Dat had Enphase toch kunnen oplossen met een meter op DIN rails, maximaal 4 module eenheden breed?

Pagina: 1 ... 20 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Envoy uitlezen en koppelen met Home Assistant, Domoticz etc heeft een eigen topic: [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica