Het grote Enphase topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 21 ... 108 Laatste
Acties:
  • 889.829 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:46

CyBeRSPiN

sinds 2001

Samplex schreef op zondag 19 juni 2022 @ 11:08:
Bij de buren vederop worden over 2 weken zonnepanelen geplaats. Dit bedrijf komt ook bij ons kijken voor een offerte. Ik heb de offerte van buren mogen inzien om te kijken wat ze aanbieden en dat was Enphase.

Ze bieden een aantal Enphase IQ7's + met de Enphase Envoy-S Standaard aan en ze 1 fase in de meterkast.

Ik heb 3 fase i.v.m. laadpaal, zal hiervoor ook de zelfde Enphase spullen worden aangeboden? Of raden jullie een ander merk aan?
Microomvormers zijn duurder, alleen als je last hebt van schaduw of als je de panelen in meer dan 2 richtingen wilt leggen is het de meerprijs waard.
Dat je met 3 fasen laadt heeft 0 impact, de meter zal de stroom altijd verrekenen, zolang je maar gelijktijdig de stroom afneemt tijdens het opwekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• svkaster
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 15-09-2024
@Conrado Ben ik het gedeeltelijk mee eens maar ik ben nu ook aan het voorbereiden op de Enphase batterij. Als je die hebt moet je de metered hebben omdat de meetwaardes de input zijn van de beslissing die de computer maakt om te laden of terug leveren etc. Dus voor nu heb ik ze niet nodig maar ik verwacht toch binnen nu en 3 jaar een batterij te hebben. Ik wacht nu nog even tot de subsidie op gang komt :)

Stefan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:27
Conrado schreef op zondag 19 juni 2022 @ 01:21:
[...]

Wat zijn die CT’s groot!
Dat komt waarschijnlijk omdat ze door amerikanen bedacht zijn, en met hun 120V split-fase systeem heb je veel stroom nodig, en dus dikke draden.
Hier zit iedereen met een 3x25 of 1x35 aansluiting, dat is goed voor 17 kW of 8 kW. Dat kan met 6mm² uitbedraad worden.
In de VS zit je al snel op '''2x"' 60A voor 14 kW. Dat is 25mm².

Voordeel is nu weer wel dat het trucje van @svkaster met 3 draden door 1 CT mogelijk is.

Ze hebben wel dunnere ct's voor 100A, meer dan genoeg voor de gebruikers in 230-land.
https://enphase.com/nl-nl...onsumption-ct/new-thin-ct

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
CyBeRSPiN schreef op zondag 19 juni 2022 @ 11:13:
[...]

Microomvormers zijn duurder, alleen als je last hebt van schaduw of als je de panelen in meer dan 2 richtingen wilt leggen is het de meerprijs waard.
Er zijn wel meer redenen. Geen grote spanningen gelijkstroom op je dak, en daardoor veiliger. Panelen werken volledig onafhankelijk, wat niet alleen voor optimale opbrengst per paneel zorgt, maar ook voor monitoren per paneel, de mogelijkheid om verschillende panelen te probleemloos te mixen en als er een microomvormer kapot gaat dan functioneert de rest gewoon. Verder is ook uitbreiden van de installatie doorgaans gemakkelijker. Tot slot betaal ik graag wat extra om moderne en flexibele technologie te hebben in plaats van de hopeloos achterhaalde stringomvormers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@SvMp Het is ook redundanter. Als er èèn paneel of omvormer stuk gaat hoef je daar in principe niets aan te doen. Kost je maar 1/N van je opbrengst, en dat kan wel eens veel minder zijn dan iemand laten komen om het te fixen, ook al kost het materiaal dan niet zoveel. Maar als je stringomvormer stuk gaat mis je alles en ben je gegarandeerd een groot bedrag aan materiaal kwijt om het te fixen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik vind het toch wat te ver gaan om stringomvormers 'hopeloos achterhaald' te noemen (neigt naar fanboyisme :p ).

Die dingen hebben in veel gevallen gewoon een hele goede economische usecase.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
Glashelder schreef op maandag 20 juni 2022 @ 08:48:
Ik vind het toch wat te ver gaan om stringomvormers 'hopeloos achterhaald' te noemen (neigt naar fanboyisme :p ).

Die dingen hebben in veel gevallen gewoon een hele goede economische usecase.
Ze blijven een usecase hebben: Op zeer grote daken of zonneparken. Dan is het door de grote hoeveelheid te duur elk paneel een eigen omvormer te geven. Maar voor woningen, waar 3 tot 24 panelen liggen is het wat mij betreft achterhaald om de redenen die ik eerder al noemde.

Het is oude technologie waarmee de eerste decennia particulieren zonne-energie hebben kunnen opwekken, maar inmiddels is er wat beters en veiligers. Net zoals de harddisk en de CRT zijn vervangen door betere apparaten.

[ Voor 4% gewijzigd door SvMp op 20-06-2022 09:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• infernix
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-06 00:00
Conrado schreef op zondag 19 juni 2022 @ 01:21:
[...]
Met het uitlezen van de P1 slimme meter heb ik ook voldoende info over verbruik en opbrengst om bijvoorbeeld het laden van de EV in te schakelen bij voldoende zonnestroom.
De app ziet sowieso de opbrengst per paneel.

Of zie ik iets over het hoofd?
Volgens mij kun je dan niet exact meten hoeveel je verbruikt van je productie.

Stel je produceert 3000, je verbruikt 1000. Dan staat de meter op 0 verbruik en 2000 teruglever. Maar je kunt je verbruik nu nergens meten aangezien dit enkel een te berekenen waarde is, namelijk totale productie van al je panelen optellen minus de terugleverwaarde van de P1. Ook denk ik dat je verschillen krijgt vanwege update interval in de P1; stel dat de Envoy een 1s update frequentie heeft en de P1 een 10s. Het lijkt me dat dit in kWh uiteindelijk nog veel verder scheef kan gaan lopen dan de realtime meting in kW.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:17
infernix schreef op maandag 20 juni 2022 @ 13:01:
[...]

Volgens mij kun je dan niet exact meten hoeveel je verbruikt van je productie.

Stel je produceert 3000, je verbruikt 1000. Dan staat de meter op 0 verbruik en 2000 teruglever. Maar je kunt je verbruik nu nergens meten aangezien dit enkel een te berekenen waarde is, namelijk totale productie van al je panelen optellen minus de terugleverwaarde van de P1. Ook denk ik dat je verschillen krijgt vanwege update interval in de P1; stel dat de Envoy een 1s update frequentie heeft en de P1 een 10s. Het lijkt me dat dit in kWh uiteindelijk nog veel verder scheef kan gaan lopen dan de realtime meting in kW.
Met P1 meter en Envoy-S krijg je alles:
- opgewekt vermogen (per fase)
- teruggeleverd aan het net (per fase)
- opgenomen van het net

daarmee weet je je netto verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• infernix
B-Force schreef op maandag 20 juni 2022 @ 13:10:
[...]
Met P1 meter en Envoy-S krijg je alles:
Dat was de discussie, of je die CT ringen al dan niet nodig hebt. Dus dat is hetzelfde antwoord als ik gaf :)

Heb de nieuwe documentatie nog eens doorgelezen en kom tot het volgende:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NZl5gTNcp5kz9pDPxv-ZZzzR3Oc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ly33IVaCr0Q1UxNITuk9aBLZ.jpg?f=fotoalbum_large

Zal voorlopig moeten doen met 1 CT ring per kant, kabels zijn te kort en ze zijn ook moeilijk te leven blijkbaar.

Waar ik nog over twijfel:
  1. In de specs wordt er een 40A lastscheider geplaatst tussen de aardlekautomaten en de slimme meter, deze staat parallel naast de 40A lastscheider die naar de consumptiegroepen gaat. Ik zie dat verder niet terug in de vele voorbeelden, is dat overbodig?
  2. De envoy aardlekautomaat is een 6A op de schemas, maar zodra je er een batterij aan toevoegt moet deze 10A zijn. Kan dat kwaad als ik nu al een 10A installeer? Beetje zonde om over 1-3 jaar te vervangen
  3. Kom her en der tegen dat de aansluiting op de aardlekautomaten *vanaf* de PV *naar* het net dus precies andersom worden aangesloten, dus met PV aan onderzijde en net aan bovenzijnde. Maakt dit uberhaupt uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burning_Tyre
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18:46
Moet je de PV op de onderkant van de automaat aansluiten?

In bovenstaande afbeelding bedoel ik hiermee de verbinding tussen automaat en Q-relay.

12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rayures
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:28
Rayures schreef op vrijdag 17 juni 2022 @ 14:55:
Tnx voor de doorrekening. Ik ga dan ook iq7+ op de lijst zetten en niet de iq7a icm 405wp panelen.
ik was even de compatibiliteit match aan het maken tussen mijn beoogde onderdelen. Hier viel op dat op de panelen spec sheet staat: `120 cells`. aanname: dit kan ik ook lezen als 120 half-cell?

de TS geeft aan dat IQ7A nodig is voor 120 half-cell panelen, echter staat in de Enphase doc dat IQ7 & IQ7+ 120half-cell panel doet.
https://enphase.com/downl...-microinverter-data-sheet

en IQ7A alleen : `Module compatibility 60-cell, 66-cell, and 72-cell PV modules`
https://enphase.com/download/iq7a-microinverter-data-sheet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Burning_Tyre
Pazo schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 09:50:
[...]

Dit is volgens mij een beetje achterhaald, al zou ik dat nog eens verder moeten uitzoeken.
Ik heb laatst nog AEG AS-M1202B-H 330Wp geïnstalleerd met IQ7+, en dat zijn 120 half-cel panelen. En dat werkt ook.

Je kunt de gegevens vanuit de datasheet van de beoogde panelen hier eens invullen:
https://www4.enphase.com/nl-nl/compatibiliteit-micros
of
https://enphase.com/installers/microinverters/calculator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• infernix
Burning_Tyre schreef op maandag 20 juni 2022 @ 15:32:
Moet je de PV op de onderkant van de automaat aansluiten?

In bovenstaande afbeelding bedoel ik hiermee de verbinding tussen automaat en Q-relay.
Voor wat ik begrijp maakt het niet uit zolang er geen electronische componenten in zitten. In principe wordt de voedende kant altijd aan de onderzijde aangesloten, maar met PV en net krijg je natuurlijk ergens een punt waar dat samenkomt.

Denk kwestie van voorkeur en bij werkzaamheden bewust van zijn/meten=weten.

Edit: zie ook hier en wat blijkt, type B aardlekschakelaars dus blijkbaar soms maar op 1 manier.

[ Voor 14% gewijzigd door infernix op 20-06-2022 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:47
Rayures schreef op maandag 20 juni 2022 @ 15:34:
[...]

ik was even de compatibiliteit match aan het maken tussen mijn beoogde onderdelen. Hier viel op dat op de panelen spec sheet staat: `120 cells`. aanname: dit kan ik ook lezen als 120 half-cell?

de TS geeft aan dat IQ7A nodig is voor 120 half-cell panelen, echter staat in de Enphase doc dat IQ7 & IQ7+ 120half-cell panel doet.
https://enphase.com/downl...-microinverter-data-sheet

en IQ7A alleen : `Module compatibility 60-cell, 66-cell, and 72-cell PV modules`
https://enphase.com/download/iq7a-microinverter-data-sheet
Niet in de datasheet, maar op de website van Enphase staat wél dat de IQ7A 120 & 144 half-cell doet??
https://enphase.com/nl-nl/installers/microinverters/iq7a

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
infernix schreef op maandag 20 juni 2022 @ 14:57:
[...]
  1. In de specs wordt er een 40A lastscheider geplaatst tussen de aardlekautomaten en de slimme meter, deze staat parallel naast de 40A lastscheider die naar de consumptiegroepen gaat. Ik zie dat verder niet terug in de vele voorbeelden, is dat overbodig?
  2. De envoy aardlekautomaat is een 6A op de schemas, maar zodra je er een batterij aan toevoegt moet deze 10A zijn. Kan dat kwaad als ik nu al een 10A installeer? Beetje zonde om over 1-3 jaar te vervangen
  3. Kom her en der tegen dat de aansluiting op de aardlekautomaten *vanaf* de PV *naar* het net dus precies andersom worden aangesloten, dus met PV aan onderzijde en net aan bovenzijnde. Maakt dit uberhaupt uit?
1. Dat is puur je eigen keuze denk ik. Ik zie zo geen technische reden om dat te willen doen. Er is die publicatie van ABB die regelmatig gelinkt wordt, maar lastscheiders helpen daar niet bij.
2. De envoy verbruikt zelf vrijwel niets, 6A, 10A, 16A, maakt niet zoveel uit. Ik zie dat enphase er zelf ook niet echt rechtlijnig in is.
3. Sommige merken hebben voorkeur. Met name klasse B en F types.

[ Voor 6% gewijzigd door jeroen3 op 20-06-2022 16:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rayures
  • Laatst online: 11:28
interessant dit, hoe `om` je de alamat aanlsuit icm een envoy.

ik had het eigenlijk zo bedacht, toch nog maar eens in verdiepen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wNjW0qry8D2qVUFdCzrAwrCsgvo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/FBILBZpsoreI2VYJacIbVgtL.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeeDeeGee
  • Laatst online: 30-04 14:05
Is het mogelijk om aan de kabel (met AC) tussen de laatste omvormer en het Q relais te klussen? Ik wil hem graag verlengd hebben ivm ombouw meterkast. Mijn aanname is dat er 's nachts geen stroom door de kabel loopt (en de automaat uitgeschakeld is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
De micro omvormers kunnen geen aardfoutstroom maken omdat ze geen verbinding hebben met aarde totdat je er een gat in boort.

Meestal maakt het niet uit hoe om aardlekbeveiligingen zitten, maar lees de instructies.
Er staat vaak Line en Load op als het wel moet, en dan heeft dan te maken met eventuele actieve elektronica Bij 3-fase automaten moet vrijwel altijd de nul aangesloten zijn aan de voedende zijde voor de testfuncties, tenzij je een bijzonder model hebt.
Bijvoorbeeld de ABB F200 met type B lekstroom maakt het niet uit:
De voeding van de schakelaar kan zowel aan de boven- als de onderzijde worden
aangesloten. Bij een voeding aan de bovenzijde brandt de LED enkel als de schakelaar
is gesloten. Bij een voeding aan de onderzijde blijft de LED ook branden als de
schakelaar heeft geschakeld.
@jeeedeee Het q-relay gaat 's nachts niet uit, er loopt zelfs aardig nog wat stroom door de kabel van de micro omvormers.
Maar de powerfactor is vrijwel nul, dus het kost geen energie.
Schakel voor je werkzaamheden gewoon de groep uit, dan is het overdag ook veilig. De micro's gaan dan uit.

[ Voor 3% gewijzigd door jeroen3 op 20-06-2022 21:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acradavos
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 03-06 20:35

Acradavos

Poetsfanaat

18 mei jl. stond initieel onze installatie gepland, echter waren de Jinko panelen toen last minute niet meer verkrijgbaar.

De nieuwe installatiedatum staat nu gepland voor 12 juli, echter zou de Enphase Metered S en de Enphase Q-Relay 3 fase niet verkrijgbaar zijn.

Ze willen de installatie alsnog uitvoeren, maar dan 'later terugkomen om deze twee componenten alsnog te installeren.

Iemand hier ervaring mee? Zijn bovenstaande ook echt daadwerkelijk slecht leverbaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Conrado
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:26
svkaster schreef op zondag 19 juni 2022 @ 16:46:
@Conrado Ben ik het gedeeltelijk mee eens maar ik ben nu ook aan het voorbereiden op de Enphase batterij. Als je die hebt moet je de metered hebben omdat de meetwaardes de input zijn van de beslissing die de computer maakt om te laden of terug leveren etc.
Bedankt voor je uitleg!
Ook ik plan (later) een batterij, dus daarvoor is de metered noodzakelijk. Althans, binnen het Enphase eco-systeem. Om meerdere reden wil ik dat wel bij elkaar houden, dus ga toch de metered toepassen.

Mijn huis is slimmer dan ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svkaster
  • Laatst online: 15-09-2024
Rayures schreef op maandag 20 juni 2022 @ 20:20:
interessant dit, hoe `om` je de alamat aanlsuit icm een envoy.

ik had het eigenlijk zo bedacht, toch nog maar eens in verdiepen.
[Afbeelding]
Bij mij gaat het zo ook aangesloten worden.
Moet nog wachten tot 22 Juli

Stefan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:34
jeroen3 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 20:58:

@jeeedeee Het q-relay gaat 's nachts niet uit, er loopt zelfs aardig nog wat stroom door de kabel van de micro omvormers.
Maar de powerfactor is vrijwel nul, dus het kost geen energie.
Schakel voor je werkzaamheden gewoon de groep uit, dan is het overdag ook veilig. De micro's gaan dan uit.
Hoeveel ampère loopt er dan nog door die kabel als de micro omvormers niks doen?
Komt dat dan vanaf de automaat in de groepenkast?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
@mike123 nu loopt er bij mij 900 mA naar 8 omvormers die niet produceren, pf 0.03.

[ Voor 20% gewijzigd door jeroen3 op 20-06-2022 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:34
jeroen3 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 22:19:
@mike123 nu loopt er bij mij 900 mA naar 8 omvormers die niet produceren, pf 0.03.
Daar wil je inderdaad niet aankomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:19
jeroen3 schreef op maandag 20 juni 2022 @ 20:58:
De micro omvormers kunnen geen aardfoutstroom maken omdat ze geen verbinding hebben met aarde totdat je er een gat in boort.
[...]
Dat is een veel gemaakte denkfout: dat je een aarddraad nodig hebt om een aardfout te veroorzaken. Een aardlekschakelaar is er juist om te beschermen tegen het wegvloeien van stroom op een andere manier dan via de fase en nul. Bijv. doordat er een verbinding is van een kabel met de geaarde rails. Of omdat je met je hand een contact aanraakt.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:54
Acradavos schreef op maandag 20 juni 2022 @ 21:33:
18 mei jl. stond initieel onze installatie gepland, echter waren de Jinko panelen toen last minute niet meer verkrijgbaar.

De nieuwe installatiedatum staat nu gepland voor 12 juli, echter zou de Enphase Metered S en de Enphase Q-Relay 3 fase niet verkrijgbaar zijn.

Ze willen de installatie alsnog uitvoeren, maar dan 'later terugkomen om deze twee componenten alsnog te installeren.

Iemand hier ervaring mee? Zijn bovenstaande ook echt daadwerkelijk slecht leverbaar?
ja, momenteel is alles van Enphase zeer slecht leverbaar. Sowieso is de hele zonnepanelen markt overbelast momenteel. Ze kunnen de boel vast aanleggen, maar ze kunnen het niet in bedrijf nemen. Systeem werkt wel zonder Q-relais, maar de Envoy heb je toch echt nodig.

Grote Enphase topicIQ Gateway lokaal uitlezenPVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16:17
Pazo schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 09:02:
[...]

ja, momenteel is alles van Enphase zeer slecht leverbaar. Sowieso is de hele zonnepanelen markt overbelast momenteel. Ze kunnen de boel vast aanleggen, maar ze kunnen het niet in bedrijf nemen. Systeem werkt wel zonder Q-relais, maar de Envoy heb je toch echt nodig.
De omvormers gaan prima produceren zonder envoy. Je hebt alleen geen monitoring

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:15
LinuZZ schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 09:37:
Nu ja, stel je ook niet via de envoy het te gebruiken netprofiel in? Dus als dat al juist staat zou het kunnen, maar ik zou er geen geld op in durven zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
LinuZZ schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 09:37:
[...]

Volgens mij de boel via de Envoy geactiveerd worden, idd o.a. het netwerkprofiel ingelezen worden.
Maar misschien dat het wel allemaal werkt; ik heb het nog niet eerder gehoord.

10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuZZ
Pazo schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 10:53:
[...]

Volgens mij de boel via de Envoy geactiveerd worden, idd o.a. het netwerkprofiel ingelezen worden.
Maar misschien dat het wel allemaal werkt; ik heb het nog niet eerder gehoord.
Ik heb tot 2 keer toe panelen toegevoegd die ik pas een week of weken later aan envoy heb toegevoegd (3 fase zonder fase koppelaar) en dan pas het netprofiel aangepast. In de tussentijd doen ze het prima

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
pox-ie schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 00:28:
ik heb sinds vandaag ook mijn zonnepanelen.. Ik heb deze ook laten plaatsen, 2 per paneel, en de monteurs hadden er nog nooit van gehoord. Ik was de eerste . Heeft iemand van jullie die dingen ook en werken ze een beetje?
YouTube: SolSpil solar clips: werken ze wel? (liggende zonnepanelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Force
Ik heb ze sinds vorige week binnen. Iets meer dan 10 euro via Ali, daarvoor wilde ik de gok wel nemen. blij te zien dat het ook echt effect heeft 😆

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
B-Force schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 13:42:
[...]

Ik heb ze sinds vorige week binnen. Iets meer dan 10 euro via Ali, daarvoor wilde ik de gok wel nemen. blij te zien dat het ook echt effect heeft 😆
Hebben panelen niet zo'n drainage gat? Helpt dit extra?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@Wilke Standaard werken omvormers op een IEEE 1547 standaardprofiel.

@RichieB Juist, maar in het geval van enphase komt aardfoutstroom uit het net. Differentiaalfoutstroom genereren met enphase lijkt mijn erg moeilijk. Nouja, je zou een verlengsnoer in een q-cable kunnen steken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08-06 16:08
@Glashelder kleine off-topic vraag: Op een van de 1e pagina's van dit topic heb je een foto van panelen op een platdak. Heb jij wel eens last van verblinding door reflectie (of dat de buren aangegeven hebben heel soms verblind te worden) ?

Ik heb momenteel een offerte met 2 opties liggen, waarbij de optie met 2 panelen (inc IQ7+) op het schuurtje ~75 KWh / per jaar meer oplevert -- alleen heeft mijn wederhelft geen trek in verblinding ivm reflectie naar de slaapkamer.

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S023
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R0puJpg5ThtMV9xmVjNyravQC00=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dZ17OdIWI7HQgdoPlHHuVg2f.jpg?f=user_large

Is er een logische verklaring waarom de kWh waarde per paneel opgeteld minder is dan de genoemde productie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
D_Jeff schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 19:09:
@Glashelder kleine off-topic vraag: Op een van de 1e pagina's van dit topic heb je een foto van panelen op een platdak. Heb jij wel eens last van verblinding door reflectie (of dat de buren aangegeven hebben heel soms verblind te worden) ?
Ik heb ook 4 panelen op een plak dak liggen, en nog nooit weerspiegeling gezien eerlijk gezegd.

@S023 Dat is wel vreemd en ook wel een heel groot verschil. Ik heb net bij mij eens opgeteld en het klopt exact.
Jouw panelen zeggen opgeteld 25,75 kWh en je totaal dus 40,51kWh. Heb je dit steeds / afgelopen dagen ook gehad? Zegt de app dit ook? En kan had je zelf nog op een andere manier nagaan (bijv. P1 meter) hoeveel je opgewerkt hebt?

[ Voor 40% gewijzigd door Pazo op 21-06-2022 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S023
  • Niet online
@Pazo
We (=bij een kennis thuis) hebben het systeem nu 4-5dagen en het is dagelijks zo. Installateur kwam met een reactie wat nergens op sloeg.
Op de meter kunnen we de teruglevering in kWh zien. Maar volgens mij is dat een waarde die gecorrigeerd is met het verbruik en daardoor niet vergelijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@S023 En even voor de beeldvorming; het klopt dat er 13 panelen liggen? Het lijkt net als of er 1 array met 13 panelen is getekend en dat er nog 1 array met een aantal panelen mist.
En als je online inlogt op Enlighten dat zie je dit verschil neem ik aan ook?

PS wat was de verklaring van de installateur eigenlijk?

[ Voor 10% gewijzigd door Pazo op 21-06-2022 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S023
  • Niet online
@Pazo
Ja, inderdaad 13 panelen, maar niet opgesteld zoals in de app weergegeven.
De website en de app (betreft een webapp) geven exact hetzelfde weer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• berend_
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-06-2024
S023 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 19:21:
Is er een logische verklaring waarom de kWh waarde per paneel opgeteld minder is dan de genoemde productie?
Ik tel op en kom dan op 25,75kWh (een realistische opbrengst voor 11 panelen), dat is wel een heel groot verschil met die 40,51kWh.
Heb je een Envoy metered? Wellicht zijn de ct-spoelen dan verkeerd geïnstalleerd en wordt het verbruik er bij opgeteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@S023 Ik heb dit nog niet eerder gezien en zou ook niet weten waar te zoeken. Denk dat we alleen alle punten na kunnen gaan waar gemeten wordt, om te kijken of we de fout kunnen achterhalen.

Op hun eigen netwerk kunnen ze bijvoorbeeld eens rechtstreeks uitlezen op de envoy.
Bijvoorbeeld: http://envoy/api/v1/production
Je krijgt dan (in mijn geval):
code:
1
2
3
4
5
6
{
  "wattHoursToday": 36935,
  "wattHoursSevenDays": 273001,
  "wattHoursLifetime": 6988568,
  "wattsNow": 673
}

Even kijken of de "wattHoursToday" overeenkomt met de productie in de app of in Enlighten.

En ook hier kan je productie en consumptie data rechtstreeks uit de envoy uitlezen:
http://envoy/production.json

Verder wat ik mij nog kan bedenken: software / firmware probleem.
Draaien zowel de micro's als de Envoy op de laatste versie?
Van de micro's is dat v04.28, van de Envoy D5.0.62 of D5.0.66

In de Enlighten app: Menu > Systeem > Apparaten > Microinverters <of> Gateway (voor de Envoy)
In MyEnlighten (nieuwe versie): Menu > Systeem > Apparaten

Ik weet eigenlijk niet of het totaal aantal kWh de optelsom van de micro's is. Het lijkt erop van niet dus, dan zou het ook iets hardwarematigs kunnen zijn, bijvoorbeeld dat een CT ring verkeerd zit. Maar dat zou je dan ook moeten zien in de app als het donker is / de micro's niet produceren, dan moet er toch een waarde uit komen.

[ Voor 24% gewijzigd door Pazo op 21-06-2022 20:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S023
  • Niet online
@Pazo @berend_
Ik zie bij apparaten (in de app) 21 micro omvormers, terwijl het er 13 moeten zijn. Ik ga de installateur benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
S023 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 20:20:
@Pazo @berend_
Ik zie bij apparaten (in de app) 21 micro omvormers, terwijl het er 13 moeten zijn. Ik ga de installateur benaderen.
Goed gevonden. Ook allemaal andere serie nummers (of dubbele?) Lijkt er dus op dat je ook opbrengst van andere panelen (van iemand anders) te zien krijgt. Slordig!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

D_Jeff schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 19:09:

Ik heb momenteel een offerte met 2 opties liggen, waarbij de optie met 2 panelen (inc IQ7+) op het schuurtje ~75 KWh / per jaar meer oplevert -- alleen heeft mijn wederhelft geen trek in verblinding ivm reflectie naar de slaapkamer.
Alleen in de hele vroege ochtend als ik ze ff sta te bewonderen vanuit m’n kantoortje :p

Maar geen klachten van anderen gehad. Nee sterker nog, de overburen hebben ook een stellage met panelen gebouwd..! _O- :D

Oja en buren links wilden ook al.. :p

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Force
Whiskey48 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 14:28:
[...]

Hebben panelen niet zo'n drainage gat? Helpt dit extra?
Die van mij niet volgens mij. Zal even kijken of ik een deze dagen een fotootje kan maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-06 21:38
Ik heb recent mijn meterkast laten vervangen voor een 3 fase exemplaar, en vandaag is stedin langs geweest om ook de slimme meter te vervangen en de 3 fase aansluiting aan te sluiten. Daar is de stroom even er vanaf geweest en sindsdien rapporteren 9 van de 15 IQ7+ omvormers niet meer. Wat is daar aan te doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
@haakjesluiten Heb je het systeem zelf ook al een keer opnieuw gestart? Dus de aardlek van het PV systeem eraf, even wachten en dan weer aanzetten en de boel laten opstarten? Kan wel een tijdje duren voor alles gevonden is.

Andere benadering: heb je toegang tot de installer Toolkit? Evt even een nieuwe apparaatscan doen.

EDIT: Zit mij nu te bedenken: je hebt een 1 fase systeem? en je had dus 1 fase meterkast welke nu 3 fase is geworden. Dan moet je wellicht n de configuratie (Installer toolkit) ook aangegeven worden dat je op 3 fase zit. De meterconfiguratie staat waarschijnlijk op 1 fase, en moet dus op 3 fase gezet worden.

[ Voor 32% gewijzigd door Pazo op 21-06-2022 20:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haakjesluiten
Pazo schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 20:48:
@haakjesluiten Heb je het systeem zelf ook al een keer opnieuw gestart? Dus de aardlek van het PV systeem eraf, even wachten en dan weer aanzetten en de boel laten opstarten? Kan wel een tijdje duren voor alles gevonden is.

Andere benadering: heb je toegang tot de installer Toolkit? Evt even een nieuwe apparaatscan doen.

EDIT: Zit mij nu te bedenken: je hebt een 1 fase systeem? en je had dus 1 fase meterkast welke nu 3 fase is geworden. Dan moet je wellicht n de configuratie (Installer toolkit) ook aangegeven worden dat je op 3 fase zit. De meterconfiguratie staat waarschijnlijk op 1 fase, en moet dus op 3 fase gezet worden.
net gedaan, maar dan blijven de lampjes op de enphase envoy wel branden (er komt nog prik binnen van de panelen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@haakjesluiten heb je toegang tot de installer toolkit? Of kan je in Enlighten manager komen en kan je zien of je systeem op 1 fase of op 3 fase staat?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hEZXz43w-f4wiMTpL4WCIU2WiFc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IcNINYsPWZ8h0kQ8bNhtxhTM.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
er zijn geen ct klemmen aangesloten op mijn envoy maakt het dan nog uit? ik ga er vanuit dat het ook niet uitmaakt want de PV installatie is op 1 fase aangesloten? Ik heb geen toegang tot de toolkit alleen de pagina's uit het haal meer uit je enphase waar jij TS van bent ;)

of bedoel je deze pagina? http://envoy/installer/setup/home

dan krijg ik het volgende te zien

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pubJKJxb2za5N3zvKywYGPR84Ws=/800x/filters:strip_exif()/f/image/l2sKYdJiZi9QgAoM5Uv6n3DM.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 44% gewijzigd door haakjesluiten op 21-06-2022 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@haakjesluiten Log dan eens in op http://envoy/installer/setup/home (met installer + envoy wachtwoord, zie dat topic hoe je daar aan kunt komen).
En dan naar tabblad Meters en dan Production Meter. Ben even benieuwd of je daar 1 of 3 fasen hebt staan, want als het 1 fase is denk ik dat daar de oorzaak ligt omdat je nu een 3 fase meterkast hebt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9-VUI5c8IUmZDyG5k1xQah2gwD4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Q6HFnA1Eseaf65Z8nBiJCPHB.jpg?f=user_large
Ja dat gebeurt vaker, even 0 bij AC batterij invullen en 1 bij Q-relais (de aantallen die je waarschijnlijk hebt) en dan kan je door.

[ Voor 20% gewijzigd door Pazo op 21-06-2022 21:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
Pazo schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 21:43:
@haakjesluiten Log dan eens in op http://envoy/installer/setup/home (met installer + envoy wachtwoord, zie dat topic hoe je daar aan kunt komen).
En dan naar tabblad Meters en dan Production Meter. Ben even benieuwd of je daar 1 of 3 fasen hebt staan, want als het 1 fase is denk ik dat daar de oorzaak ligt omdat je nu een 3 fase meterkast hebt.

[Afbeelding]

[...]

Ja dat gebeurt vaker, even 0 bij AC batterij invullen en 1 bij Q-relais (de aantallen die je waarschijnlijk hebt) en dan kan je door.
ik word dan dus naar initial setup gestuurd als ik daar inlog. Maar dat de kast 3 fase is moet toch niets uitmaken er wordt nog steeds van 1 fase gebruikt gemaakt door de pv? er is trouwens geen Q relaise gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@haakjesluiten Helemaal zeker weten doe ik het niet, maar het lijkt mij wel een logische verklaring als je maar 9 van de 15 panelen ziet na dat er 3 fase kast geïnstalleerd is. Anders moet je toch even de installateur vragen of die kan kijken waar het op staat, of wat anders zijn verklaring is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
wat ik wel weet is dat de pv installatie nu op fase 3 is aangesloten bij de opties in envoy zie ik alleen fase 1, 1+2 of 1+2+3 als opties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
haakjesluiten schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 20:45:
Ik heb recent mijn meterkast laten vervangen voor een 3 fase exemplaar, en vandaag is stedin langs geweest om ook de slimme meter te vervangen en de 3 fase aansluiting aan te sluiten. Daar is de stroom even er vanaf geweest en sindsdien rapporteren 9 van de 15 IQ7+ omvormers niet meer. Wat is daar aan te doen?
Zitten 9 van de 15 panelen "toevallig" op een andere groep? En zit die groep nu op een andere fase en heb je geen 3fase q-relais?

Zo ja, dan kun je een aantal dingen doen. Maar het netste is een 3fase qrelay in je setup te plaatsen

[ Voor 8% gewijzigd door LinuZZ op 21-06-2022 21:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
LinuZZ schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 21:53:
[...]

Zitten 9 van de 15 panelen "toevallig" op een andere groep? En zit die groep nu op een andere fase en heb je geen 3fase q-relais?

Zo ja, dan kun je een aantal dingen doen. Maar het netste is een 3fase qrelay in je setup te plaatsen
alle panelen zitten op 1 groep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
Heeft de Envoy box een ethernet poort en kan deze in Ethernet only gezet worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
haakjesluiten schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 21:55:
[...]

alle panelen zitten op 1 groep
Een krachtstroom/ 3 fase groep verwacht ik dan? Of een 20/25A?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haakjesluiten
LinuZZ schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 21:56:
[...]

Een krachtstroom/ 3 fase groep verwacht ik dan? Of een 20/25A?
Volgens mij is het gewoon 1 op 1 overgezet van de "oude" kast. Dit heeft ook al paar weken prima gewerkt terwijl alles doorgelust stond. Dus niet op een krachtstroom groep

[ Voor 5% gewijzigd door haakjesluiten op 21-06-2022 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
B-Force schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 20:41:
[...]

Die van mij niet volgens mij. Zal even kijken of ik een deze dagen een fotootje kan maken
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DevURz8_roTcDwBzeCflIbtRspI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/UjeiiS2RSyWPScnzV6ryNzIL.png?f=fotoalbum_large

De DMEGC 450 die ik ga krijgen staat dit in het specifcatieblad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burning_Tyre
De ferrietkern voor de ethernetkabel ontbreekt bij mijn Envoy-S Metered.
Hoe ziet zo'n ding eruit? En is dit echt nodig voor de ethernet aansluiting?

Ik ga over 2 weken panelen leggen, maar heb de meterkast voorbereiding zo goed als klaar.
Ik wil alvast een keer spanning op de Envoy-S zetten zodat deze een firmware update doet.

Moet ik dan ook alvast de toolkit app downloaden en een account aanmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 16:19
Whiskey48 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 21:59:
[...]

[Afbeelding]

De DMEGC 450 die ik ga krijgen staat dit in het specifcatieblad.
Dat zijn gaten in het frame dat onder de panelen zit. Daar zou anders wel heel veel water in kunnen blijven staan.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Burning_Tyre schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 08:13:

Ik ga over 2 weken panelen leggen, maar heb de meterkast voorbereiding zo goed als klaar.
Ik wil alvast een keer spanning op de Envoy-S zetten zodat deze een firmware update doet.

Die is nieuw voor mij.. Nee, ik weet vrij zeker dat die niet nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burning_Tyre
Glashelder schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 08:52:
[...]

Die is nieuw voor mij.. Nee, ik weet vrij zeker dat die niet nodig is.
Ok, dan plug ik er gewoon een ethernet kabel in. Lijkt mij ook de meest stabiele verbinding i.p.v. wifi.

Het gekke is, het staat in de verkorte handleiding dat die meegeleverd wordt, maar zat er bij mij niet bij.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EMJKARV_DnxCr686xMun1RWww34=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/K0RRYda9hv5M13EpCPTuG83H.jpg?f=user_large

https://www4.enphase.com/...S-Meerfasig-QIG-NL-NL.pdf

Is het verstandig nu al een enphase / enlighten account aan te gaan maken?

Welk type moet ik dan kiezen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xf9pTSz-m8EQAHvneJTSDHGVh1o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dqOj7UUnS7lWj76UXsecmifl.jpg?f=user_large

[ Voor 11% gewijzigd door Burning_Tyre op 22-06-2022 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@Burning_Tyre Ferrietring om de ethernetkabel ben ik ook nog niet eerder tegen gekomen :)
Ja als je zelf wilt kunnen 'rommelen' in het systeem is het beste om een DHZ account aan te maken, want dan kan je vrijwel zelf alles doen.
Ga je zelf leggen / installeren of doet een installateur dat? Want in geval van een installateur zou ik toch even overleggen. Want in feite kan je in het DHZ account ook je systeem om zeep helpen, en als je het dan niet meer snapt / niet meer goed krijgt en je klopt dan aan bij je installateur, weet ik niet of deze daar zo blij mee is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burning_Tyre
Pazo schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 09:37:
@Burning_Tyre Ferrietring om de ethernetkabel ben ik ook nog niet eerder tegen gekomen :)
Ja als je zelf wilt kunnen 'rommelen' in het systeem is het beste om een DHZ account aan te maken, want dan kan je vrijwel zelf alles doen.
Ga je zelf leggen / installeren of doet een installateur dat? Want in geval van een installateur zou ik toch even overleggen. Want in feite kan je in het DHZ account ook je systeem om zeep helpen, en als je het dan niet meer snapt / niet meer goed krijgt en je klopt dan aan bij je installateur, weet ik niet of deze daar zo blij mee is :)
Ik doe alles zelf.

Is het dan ook al verstandig nu alvast dat account aan te maken en de Envoy-S metered daarin te zetten?

[ Voor 7% gewijzigd door Burning_Tyre op 22-06-2022 09:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Ja hoor dat kan gewoon. Het mooie is dat je straks in de Installer Toolkit app de streepjescodes van de IQ's kan scannen, worden ze gelijk toegevoegd aan het systeem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
De Envoy S-Metered zou zeer onstabiel zijn (firmware niet lekker, vastlopers, crashes, enz) -- alsdus een aanbieder van een PV-offerte.

Wat is jullie ervaring? Bangmakerij van de aanbieder of deels terecht?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

D_Jeff schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 10:13:
De Envoy S-Metered zou zeer onstabiel zijn (firmware niet lekker, vastlopers, crashes, enz) -- alsdus een aanbieder van een PV-offerte.

Wat is jullie ervaring? Bangmakerij van de aanbieder of deels terecht?
Absolute nonsens. Heb het ding nog nooit kunnen betrappen op een herstart in de 2,5 jaar dat ie hier hangt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo
@D_Jeff Naar mijn mening bangmakerij. Ik heb zelf nog nooit problemen ondervonden met de Envoy. Ik heb het hier ook nog niet langs zien komen.
Enige waar wat problemen mee zijn is een firmware versie van de micro's, volgens mij v4.27, maar is in 4.28 opgelost (en kan je bij Enphase gewoon om vragen om die update te pushen als je problemen hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickwl1810
  • Laatst online: 04-10-2022
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7obnxLU94lQDRGTZc6BdHzl2fss=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/uPGpR6VjqTNURefiZcOQ7txz.jpg?f=user_large

goedemorgen zonnepaneel deskundige.

Ik ben niet zo technisch als de rest van dit topic dus voor mij alleen een vraag omdat ik veel tegenstrijdige info krijg van twee aanbieders

aan de hand van bovenstaand info + foto, adviseren jullie dan voor de + of de a te gaan?

bedankt alvast voor de moeite om er over na te denken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
nickwl1810 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 10:52:
[Afbeelding]

Ik ben niet zo technisch als de rest van dit topic dus voor mij alleen een vraag omdat ik veel tegenstrijdige info krijg van twee aanbieders

aan de hand van bovenstaand info + foto, adviseren jullie dan voor de + of de a te gaan?

Toevallig BeSolar als aanbieder van de offerte?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

nickwl1810 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 10:52:
[Afbeelding]

Is die orientatie oost/west? Dan zou ik zeker weten voor IQ7+ gaan. Ik heb zelf oost/west/zuid en alleen de zuid panelen komen af en toe in de buurt van de max van de IQ7+ (295 Watt, met 380WP panelen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Eens met @Glashelder , IQ7+ nemen.
Ik heb ook op oost-west liggen, deels panelen van 395Wp en 390Wp, die hebben een enkele keer even iets afgetopt, maar bijna te verwaarlozen.
De meerprijs van IQ7A is het niet waard.

Wat is het prijsverschil?

[ Voor 6% gewijzigd door Pazo op 22-06-2022 12:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CuttingStorm
  • Laatst online: 08-06 19:46
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9-njWFLA6TJ03PknZJcrflBc4XM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/crVuzJyUq4p8qO4lOYGJuAYR.png?f=fotoalbum_large

Wbt aftoppen

Dit waren mijn topdagen tot nu toe (11 en 12 juni resp. 34.9 kWh en 33.9 kWh, 10e zat op 26.5 kWh) met systeem op 3 dakvlakken (noord/oost (7) - zuid/west (5) op 35 gr en zuid (3) op 13 gr). Panelen zijn Qcells Q.PEAK DUO ML-G9+/AC 385 Wp met vooraf geïnstalleerde IQ7+. Zoals te verwachten heb je op zuid en zuid/west af en toe te maken met aftoppen, maar eigenlijk sinds in gebruik name (20 mei) alleen op 11 juni echt heel duidelijk geweest.

(verklaring 'steady' dips: West onder liggen onder de dakkapel en hebben dus tot +- 12 a 13 uur geen directe instraling. Dips van Zuid_R wordt vermoedelijk veroorzaakt door schoorsteen. Ook op de oost kant zie je in de ochtend mooi rij voor rij echt actief worden).

Data verzameling gedaan via directe link home assistant en envoy, waarbij ik nog niet poll middels node red (staat nog op de planning). Resolutie van de data is +- 5 minuten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Leuke toevoeging @CuttingStorm
Eens kijken wat er vandaag gaat gebeuren mbt aftoppen. Geen wolkje aan de lucht, en het is de een na langste dag van het jaar.
Mijn panelen op oost (9x330Wp) hebben niet afgetopt. Haalde hun piek tussen 10.30-11.00 met ca 280W.

EDIT: mijn 4 panelen op het platte dak onder ca 13 graden, 390Wp lijken wel af te toppen. Zitten sinds 12.00 strak op 295W.

[ Voor 19% gewijzigd door Pazo op 22-06-2022 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuidhuis
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 28-03 00:00

Ferrietring zou ik niet op bezuinigen voor dat ene tientje maar zal in de praktijk wel loslopen. Envoy kun je ook alvast aan ethernet koppelen en half uurtje automatisch laten updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuidhuis
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 28-03 00:00
Suffe vraag misschien maar is er ook een mogelijkheid om te zien in de app welk paneel op een bepaald moment het beste presteert? Ik zie natuurlijk wel de totale opbrengst per paneel per dag maar ik kan niet zien welk paneel exact op dit moment het beste doet. Sommige panelen starten bij mij namelijk vanwege schaduw waardoor ik niet kan zien of het paneel “net zo goed” is als de rest. Ook benieuwd naar het effect vd verschillende hellingshoeken op bepaalde momenten vd dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 17:03
Eigen topic gestart:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2134458

Ik zit momenteel in een offertetraject voor zonnepanelen, echter ben ik ook nog aan het overwegen of ik het (gedeeltelijk)zelf ga doen, mijn vader is electricien dus de meterkast moet goedkomen ;) . De offertes zijn nog niet binnen, het gaat niet heel erg snel, maar ik heb me wel alvast verdiept in de verschillende systemen. Omdat ik nogal wat verschillende dakvlakken heb, en wat schaduw, ben ik uitgekomen bij enphase. Daarnaast is het ook nog eens een redelijk makkelijk en schaalbaar systeem.
Het oranje vlak in de afbeelding is de ruimte waar ik een overkapping ga maken. Op deze overkapping verwacht ik nog minimaal 6 panelen kwijt te kunnen. De ligging is zeer gunstig omdat er de hele dag zon op valt en ik de panalen op zuid kan richten. Echter zal deze overkapping pas volgend jaar gebouwd gaan worden. Dus er komen op dit moment nog geen panelen op te liggen.

Mijn eisen:
  • Ons huidige verbruik 'dekken' (3600kw p.j.). Aansluiting: 3x25A
  • Toekomst bestendig systeem, makkelijk uitbreidbaar, zonder extra grote kosten
  • Goed te monitoren
  • Rekening houden met een toekomstige warmtepomp en misschien een EV
  • Rekening houden met een toekomstige accu, makkelijk aan te sluiten zonder al te veel extra kosten
Ik heb de volgende dakvlakken beschikbaar:
  • Oost (voorkant huis)
  • West (achterkant huis)
  • West uitbouw
  • Garage (zuid)
  • Toekomstige Overkapping (zuid)
Nu zit ik met de volgende vragen:
  • Is enphase een goede keus voor mij? of doe ik er verstandig aan om ook open te staan voor andere systemen?
  • op de oost/west opstelling kan ik natuurlijk de meeste panelen kwijt, echter vraag ik mij af of ik niet kan volstaan met de uitbouw, garage + toekomstige overkapping? in dit geval zou ik het zelf kunnen aanleggen, ik wil namelijk niet het schuine dak op. Een combinatie installateur/doe het zelf is ook mogelijk natuurlijk
  • Hebben jullie andere suggesties?
  • Waar Ik een beetje bang voor ben, is dat installateurs zich er relatief makkelijk vanaf maken door bijvoorbeeld alleen oost/west te adviseren, puur op basis van prijs, ik hoop hier een wat objectiever antwoord te vinden :)
Misschien hoort dit in een eigen topic thuis, maar dan hoor ik dit ook graag
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y01O6m7Tyq8hnClLi44FvBm5pbs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Vfm60Anuee3bwrUsmK7injcD.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5vbu5_rczTBKxCxmDmuSyVMyV7M=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/xG4xaTZSIsxr3EdMPntsxFJ1.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 6% gewijzigd door Luuk84 op 22-06-2022 15:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuZZ
zuidhuis schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 13:26:
Suffe vraag misschien maar is er ook een mogelijkheid om te zien in de app welk paneel op een bepaald moment het beste presteert? Ik zie natuurlijk wel de totale opbrengst per paneel per dag maar ik kan niet zien welk paneel exact op dit moment het beste doet. Sommige panelen starten bij mij namelijk vanwege schaduw waardoor ik niet kan zien of het paneel “net zo goed” is als de rest. Ook benieuwd naar het effect vd verschillende hellingshoeken op bepaalde momenten vd dag.
in de enphase app heb ik deze mogelijkheid niet gevonden. ik gebruik daarvoor de HomeAssistant integratie om de envoy uit te lezen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f4i93CrC4ckinjH0pMK2u7j2vFs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/b7KkWTX0iHHGlOOMzq3fIoCa.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickwl1810
  • Laatst online: 04-10-2022
D_Jeff schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 11:10:
[...]

Toevallig BeSolar als aanbieder van de offerte?
Klopt, een aantal opgevraagd en uit deze gaan we kiezen.

Zeer prettig communiceren met hun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
Een ferrietring heeft niets met ethernet te maken. Een ferrietring heeft te maken met het powerline netwerk dat wordt gevormd door de microomvormers, q-relais en Envoy. Een ferrietring zorgt ervoor dat apparaten elders in huis de communicatie tussen de apparaten over de stroomkabels niet verstoren.

Heeft niets te maken met ethernet. De ferrietringen zijn niet minder noodzakelijk als je met wifi gaat werken. Zonder ferrietringen kan het prima werken, maar het ontbreken ervan kan ook problematisch zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door SvMp op 22-06-2022 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
nickwl1810 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 13:56:
[...]

Klopt, een aantal opgevraagd en uit deze gaan we kiezen.

Zeer prettig communiceren met hun.
BeSolar vertelde mij dat de Envoy S-Metered onstabiel is en dat men daarom liever alleen de standaard Envoy-S levert.

Zolang je happy bent met de basisfuncties is dat verder geen issue. Overweeg je in de toekomst om bijv een thuisaccu te nemen zal je dus een swap moeten uitvoeren.

Meerkosten van de Metered is 200 exc btw (wat een nette prijs is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burning_Tyre
SvMp schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 14:29:
[...]

Een ferrietring heeft niets met ethernet te maken. Een ferrietring heeft te maken met het powerline netwerk dat wordt gevormd door de microomvormers, q-relais en Envoy. Een ferrietring zorgt ervoor dat apparaten elders in huis de communicatie tussen de apparaten over de stroomkabels niet verstoren.

Heeft niets te maken met ethernet. De ferrietringen zijn niet minder noodzakelijk als je met wifi gaat werken. Zonder ferrietringen kan het prima werken, maar het ontbreken ervan kan ook problematisch zijn.
Jullie halen de ferrietringen die om voeding van de envoy (om de fases en nul) gewikkeld worden door elkaar met "de ferrietkern" die je om de ethernetkabel zou moeten schuiven volgens de handleiding...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
@Luuk84 het is een wat specifieke aanvraag wat beter in een eigen topic kan denk ik, maar als je meerdere dakvlakken en ook nog schaduw hebt is Enphase juist ideaal hiervoor. En inderdaad, eenvoudig in de toekomst uit te breiden. Ook is het ideaal voor de DHZ'er.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
Burning_Tyre schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 14:43:
[...]

Jullie halen de ferrietringen die om voeding van de envoy (om de fases en nul) gewikkeld worden door elkaar met "de ferrietkern" die je om de ethernetkabel zou moeten schuiven volgens de handleiding...
Dat laatste heb ik nooit ergens gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sharad R
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:55

Sharad R

lurking is an art

Loop alweer een paar maanden achter in het topic.

Een paar weken geleden hebben ze bij ons de panelen gelegd en een basis installatie gedaan. Er waren wat spullen niet op voorraad, zoals een Q-relais en windkappen. Ook had de installateur niet voldoende CT spoelen besteld (had er 4 EXTRA besteld en hij kwam maar met 4 stuks aanzetten).

Gisteren eindelijk een nieuwe afspraak om de installatie af te maken.

Voorheen had ik mijn meterkast al laten aanpassen van een 24 DIN naar een stuk groter >:) Klaar voor al het geweld van de relais, spoelen, etc.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pP87Jjtl3uoriw4Sv9iMmwXw92w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9wIJfRGEIcjf6pxEU9g1pXvs.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/27hCuj5VwlDH6fOnR0g_oDuI0EY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pcMYLtEsfU9lT6WPj9NfSFjn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CaoeebXaH-Pub2b1J5nkFWWLPDk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YOqisZt52iv1bVa7eOWQCwAx.jpg?f=fotoalbum_large
Waar ik nu tegen aanloop, is dat de verbruikskant blijkbaar niet wordt gemeten.
In enlighten zie ik alleen maar het opgewekte, wat ik trouwens ook niet heel hoog vind.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LCx23ZtYzQoQrycPDCeV5ElZP-E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IVHFUOlQUToKg990k9aL0jCP.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IXTKYTQTBMTTHkT7mNvqOg4yj9E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/inUiz1MeGFfnn5aeGCOYjY5l.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-bQ5GH3mlpoAVGhkpi_0I-SKC84=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bsWyRFZEaaYT9O64EL5VRrlg.jpg?f=fotoalbum_large

Moet ik hiervoor wat extra instellen??
Mijn installateur is eigenlijk een solaredge persoon, die ivm beschikbaarheid materialen bij mij en enkele andere klanten Enplhase heeft gehangen. Ik ben wel de enige met meerdere CT spoelen, en vragen waar hij dus geen antwoord op heeft.
Zelf dus ook helaas geen installer account, behalve wat ik hier in de posts lees om via de 'backdoor' in te loggen.

[edit] nog een foto van de envoy toegevoegd

[ Voor 6% gewijzigd door Sharad R op 22-06-2022 16:28 ]

The more I learn, the less I know, I just realised

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berend_
[...]
De ferrietringen moeten niet op de kabels naar de envoy maar om de kabels die naar de aardlekschakelaar/alamat lopen, om het Enphase PV-systeem te scheiden van de rest van de groepen in de groepenkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Burning_Tyre
berend_ schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 16:22:
[...]

De ferrietringen moeten niet op de kabels naar de envoy maar om de kabels die naar de aardlekschakelaar/alamat lopen, om het Enphase PV-systeem te scheiden van de rest van de groepen in de groepenkast.
Je hebt helemaal gelijk, ik was misschien niet helemaal duidelijk in m'n verwoording.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berend_
SvMp schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 14:52:
[...]

Dat laatste heb ik nooit ergens gezien.
Beetje offtopic, maar er zijn voor bijna alle kabels (stroom, ethernet, video) ferrietkernen beschikbaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:40
Ik heb hier (of elders) wel eens geopperd zien worden om die ferrietringen alleen toe te passen als er storing optreedt (omdat de ferrietringen an sich vaak een luide bromtoon kunnen veroorzaken).

Zijn er hier ook meer mensen die ze niet gebruiken? Hier moet de installatieafspraak nog steeds gebeuren, maar ik weet wel dat ik het vrij a-relaxt zou vinden als er constant een bromtoon vanuit de meterkast zou komen (toen we in dit huis kwamen was er ook al een oude beltrafo die dat heel erg deed). De meterkast ligt nogal centraal in huis.

Zijn de ringen eigenlijk bij wijze van filtering van o.a. powerline signalen of zijn ze ook een soort van 'verplicht'? Of is er misschien ook een DIN-formaat apparaat beschikbaar die hetzelfde effect geeft.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
[...]

Wat zinloos zeg. Zouden ze emc-tests gefaald hebben? Er zou namelijk geen common-mode stroom door de ethernetkabel moeten lopen. Het is geen POE, en je hebt meestal geen shield voor een ground loop.
Wellicht hebben ze een foutje gemaakt en slechte ethernet transformatoren of tranceivers erin zitten.
Of het is een compensatie tegen te korte kabels (soms een probleem), want zo'n kern hindert ook ethernet zelf.
Btw, ze adviseren deze clip-on: https://nl.farnell.com/fa...-split-10-15mm/dp/1463444
Voor ethernet, niet de power kabels. Deze dempen te weinig bij 100khz.

[ Voor 5% gewijzigd door jeroen3 op 22-06-2022 16:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• berend_
eymey schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 16:28:
Zijn de ringen eigenlijk bij wijze van filtering van o.a. powerline signalen of zijn ze ook een soort van 'verplicht'?
De ringen zijn ervoor op de PLC (power line communication) tussen de micro-omvormers en de envoy storingsvrij te laten verlopen. Op zich kun je prima zonder als de lijn 'schoon' is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S023
  • Niet online
S023 schreef op dinsdag 21 juni 2022 @ 20:20:
@Pazo @berend_
Inmiddels is dit halverwege de dag gefixt door de installateur, we zien nu realistische waardes voor kW in de app. De kWh waarde is morgen weer goed te beoordelen.

Ik probeer nu nog een verklaring te vinden voor een volgende verschil (zo blijf ik lekker bezig:))

Vandaag opgeteld productie 32,4kWh volgens de app
Op de meter een teruglevering van 26kWh
Op de meter Geleverd 1 kWh

Betekent dit dat er vandaag 6,4 + 1 kWh is verbruikt?
Is deze waarde nog ergens af te lezen?

(Envoy S standard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:46

CyBeRSPiN

sinds 2001

S023 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 20:08:
[...]

Vandaag opgeteld productie 32,4kWh volgens de app
Op de meter een teruglevering van 26kWh
Op de meter Geleverd 1 kWh

Betekent dit dat er vandaag 6,4 + 1 kWh is verbruikt?
Is deze waarde nog ergens af te lezen?

(Envoy S standard)
Klopt. En dat zal je zelf moeten berekenen. Dit kun je doen door zowel je slimme meter als je Envoy uit te lezen. Vervolgens dezelfde som automatiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
berend_ schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 16:25:
[...]

Beetje offtopic, maar er zijn voor bijna alle kabels (stroom, ethernet, video) ferrietkernen beschikbaar
Jij beweert ..volgens de handleiding. Welke handleiding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Laatst online: 16:19
CyBeRSPiN schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 20:10:
[...]

Klopt. En dat zal je zelf moeten berekenen. Dit kun je doen door zowel je slimme meter als je Envoy uit te lezen. Vervolgens dezelfde som automatiseren.
Ik weet niet of de data van Enphase automatisch naar een platform als Enelogic gestuurd kan worden. Met mijn twee Youless loggers kan dat wel. Zodra je daar P1 verbruik en iets van PV opwek gaat loggen, rekent het platform er zelf een categorie 'Eigen verbruik' bij uit.

Niet specifiek naar jou bedoeld, maar wellicht kan iemand hier er iets nuttigs mee. ;)

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Home Assistant doet dat ook:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JF8wzE5NqEjcyOnM4s_PuJdnBVA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/3mpYfHhP2CgVX0Ar6rW1uhnz.png?f=user_large

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Pagina: 1 ... 21 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Envoy uitlezen en koppelen met Home Assistant, Domoticz etc heeft een eigen topic: [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica