Ik zit momenteel in een offertetraject voor zonnepanelen, echter ben ik ook nog aan het overwegen of ik het (gedeeltelijk)zelf ga doen, mijn vader is electricien dus de meterkast moet goedkomen
. De offertes zijn nog niet binnen, het gaat niet heel erg snel, maar ik heb me wel alvast verdiept in de verschillende systemen. Omdat ik nogal wat verschillende dakvlakken heb, en wat schaduw, ben ik uitgekomen bij enphase. Daarnaast is het ook nog eens een redelijk makkelijk en schaalbaar systeem.
Het oranje vlak in de afbeelding is de ruimte waar ik een overkapping ga maken. Op deze overkapping verwacht ik nog minimaal 6 panelen kwijt te kunnen. De ligging is zeer gunstig omdat er de hele dag zon op valt en ik de panalen op zuid kan richten. Echter zal deze overkapping pas volgend jaar gebouwd gaan worden. Dus er komen op dit moment nog geen panelen op te liggen.
Schaduw op garage in de maanden dat de zon lager staat.
Schaduw op uitbouw. 2 velux ramen van +/- 115x115, 1 op oost, 1 op west.
Ik zit nog met de volgende vragen:
Update
Foto's toegevoegd + zelfgemaakt plan dakindeling. Er kunnen 2 rijen onder elkaar boven het veluxraam, dit is in de straat al meer gedaan. Ik zou nu op uitkomen 8xOost 8xWest 5xZuid (met wat schaduw in de maanden met lage zonnestand). Dak op de toekomstige overkapping staat nog niet op tekening.
Update 2
Offerte overzicht toegevoegd. Ik verwacht nog 2 offertes.
Aanbieder 1; Landelijk aanbieder.
Aanbieder 2; Lokaal.
Aanbieder 3; Lokaal. Nam meer de tijd om de wensen door te spreken. Bied alleen solaredge aan. Wat voor mijn dak niet perse nodig is. Hield rekening met schaalbaarheid en de extra panalen (+/- 6-8) op de garage + overkapping die ik in de toekomst wil leggen. Omvormer zou hier groot genoeg voor moeten zijn.
Het oranje vlak in de afbeelding is de ruimte waar ik een overkapping ga maken. Op deze overkapping verwacht ik nog minimaal 6 panelen kwijt te kunnen. De ligging is zeer gunstig omdat er de hele dag zon op valt en ik de panalen op zuid kan richten. Echter zal deze overkapping pas volgend jaar gebouwd gaan worden. Dus er komen op dit moment nog geen panelen op te liggen.
Foto's
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Ik heb de volgende dakvlakken beschikbaar:
- Oost (voorkant huis)
- West (achterkant huis)
- West uitbouw
- Garage (zuid)
- Toekomstige Overkapping (zuid)
Beschikbare (dak)ruimte
Schaduw op west door schoorsteen.Schaduw op garage in de maanden dat de zon lager staat.
Schaduw op uitbouw. 2 velux ramen van +/- 115x115, 1 op oost, 1 op west.
Jaarverbruik
Ons huidige verbruik 'dekken' (3600kw p.j.). Aansluiting: 3x25AHuidige elektriciteitsaansluiting
3x25ABudget en doel
- Toekomst bestendig systeem, makkelijk uitbreidbaar, zonder extra grote kosten
- Goed te monitoren
- Rekening houden met een toekomstige warmtepomp en misschien een EV
- Rekening houden met een toekomstige accu, makkelijk aan te sluiten zonder al te veel extra kosten
Wie gaat het project uitvoeren
DHZ, installateur of combinatie van, afhankelijk van plaatsen panelenBijhouden van data
GraagReeds verkregen offertes
Nog geen, werk ik bij.Regio
ZeelandIk zit nog met de volgende vragen:
- Is enphase een goede keus voor mij? of doe ik er verstandig aan om ook open te staan voor andere systemen?
- op de oost/west opstelling kan ik natuurlijk de meeste panelen kwijt, echter vraag ik mij af of ik niet kan volstaan met de uitbouw, garage + toekomstige overkapping? in dit geval zou ik het zelf kunnen aanleggen, ik wil namelijk niet het schuine dak op. Een combinatie installateur/doe het zelf is ook mogelijk natuurlijk
- Hebben jullie andere suggesties?
- Waar Ik een beetje bang voor ben, is dat installateurs zich er relatief makkelijk vanaf maken door bijvoorbeeld alleen oost/west te adviseren, puur op basis van prijs, ik hoop hier een wat objectiever antwoord te vinden
- Is het handig om de panelen voor de toekomstige overkapping nu alvast aan te schaffen ivm de BTW teruggaaf? Of is het handiger om te wachten op een prijsverlaging van de zonnepanelen?
- Is het verstandig, nu de salderingsregeling er nog is, zoveel mogelijk panelen neer te leggen, omdat je ze uiteindelijk toch wel terug verdient?
Update
Foto's toegevoegd + zelfgemaakt plan dakindeling. Er kunnen 2 rijen onder elkaar boven het veluxraam, dit is in de straat al meer gedaan. Ik zou nu op uitkomen 8xOost 8xWest 5xZuid (met wat schaduw in de maanden met lage zonnestand). Dak op de toekomstige overkapping staat nog niet op tekening.
Update 2
Offerte overzicht toegevoegd. Ik verwacht nog 2 offertes.
Aanbieder 1; Landelijk aanbieder.
Aanbieder 2; Lokaal.
Aanbieder 3; Lokaal. Nam meer de tijd om de wensen door te spreken. Bied alleen solaredge aan. Wat voor mijn dak niet perse nodig is. Hield rekening met schaalbaarheid en de extra panalen (+/- 6-8) op de garage + overkapping die ik in de toekomst wil leggen. Omvormer zou hier groot genoeg voor moeten zijn.
/f/image/MWAeunfk4LKi3MODrA5dx63G.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 55% gewijzigd door Luuk84 op 07-07-2022 20:31 ]