Advies m.b.t. zonnepanelen op dakvlakken icm schaalbaarheid

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luuk84
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13:56
Ik zit momenteel in een offertetraject voor zonnepanelen, echter ben ik ook nog aan het overwegen of ik het (gedeeltelijk)zelf ga doen, mijn vader is electricien dus de meterkast moet goedkomen ;) . De offertes zijn nog niet binnen, het gaat niet heel erg snel, maar ik heb me wel alvast verdiept in de verschillende systemen. Omdat ik nogal wat verschillende dakvlakken heb, en wat schaduw, ben ik uitgekomen bij enphase. Daarnaast is het ook nog eens een redelijk makkelijk en schaalbaar systeem.
Het oranje vlak in de afbeelding is de ruimte waar ik een overkapping ga maken. Op deze overkapping verwacht ik nog minimaal 6 panelen kwijt te kunnen. De ligging is zeer gunstig omdat er de hele dag zon op valt en ik de panalen op zuid kan richten. Echter zal deze overkapping pas volgend jaar gebouwd gaan worden. Dus er komen op dit moment nog geen panelen op te liggen.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G-cprmWVHdlISAX2AOB57zalL7w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8aj9w3vB05MtZCH3qajRv5KZ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rGeUP8Ldq-KzvnqzVbUcH9E-tiA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/InsZ5niHnEsQ2T12raKzlMMe.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y01O6m7Tyq8hnClLi44FvBm5pbs=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/Vfm60Anuee3bwrUsmK7injcD.png?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5vbu5_rczTBKxCxmDmuSyVMyV7M=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/xG4xaTZSIsxr3EdMPntsxFJ1.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Psfb_SZX2NbcLbq24vvZSC2XokY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kioJYjh7xJryBODEIlD4IsOK.jpg?f=fotoalbum_tile
Ik heb de volgende dakvlakken beschikbaar:
  • Oost (voorkant huis)
  • West (achterkant huis)
  • West uitbouw
  • Garage (zuid)
  • Toekomstige Overkapping (zuid)
Beschikbare (dak)ruimte
Schaduw op west door schoorsteen.
Schaduw op garage in de maanden dat de zon lager staat.
Schaduw op uitbouw. 2 velux ramen van +/- 115x115, 1 op oost, 1 op west.
Jaarverbruik
Ons huidige verbruik 'dekken' (3600kw p.j.). Aansluiting: 3x25A
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x25A
Budget en doel
  • Toekomst bestendig systeem, makkelijk uitbreidbaar, zonder extra grote kosten
  • Goed te monitoren
  • Rekening houden met een toekomstige warmtepomp en misschien een EV
  • Rekening houden met een toekomstige accu, makkelijk aan te sluiten zonder al te veel extra kosten
Wie gaat het project uitvoeren
DHZ, installateur of combinatie van, afhankelijk van plaatsen panelen
Bijhouden van data
Graag
Reeds verkregen offertes
Nog geen, werk ik bij.
Regio
Zeeland

Ik zit nog met de volgende vragen:
  • Is enphase een goede keus voor mij? of doe ik er verstandig aan om ook open te staan voor andere systemen?
  • op de oost/west opstelling kan ik natuurlijk de meeste panelen kwijt, echter vraag ik mij af of ik niet kan volstaan met de uitbouw, garage + toekomstige overkapping? in dit geval zou ik het zelf kunnen aanleggen, ik wil namelijk niet het schuine dak op. Een combinatie installateur/doe het zelf is ook mogelijk natuurlijk
  • Hebben jullie andere suggesties?
  • Waar Ik een beetje bang voor ben, is dat installateurs zich er relatief makkelijk vanaf maken door bijvoorbeeld alleen oost/west te adviseren, puur op basis van prijs, ik hoop hier een wat objectiever antwoord te vinden :)
  • Is het handig om de panelen voor de toekomstige overkapping nu alvast aan te schaffen ivm de BTW teruggaaf? Of is het handiger om te wachten op een prijsverlaging van de zonnepanelen?
  • Is het verstandig, nu de salderingsregeling er nog is, zoveel mogelijk panelen neer te leggen, omdat je ze uiteindelijk toch wel terug verdient?
Vraag ook gepost in Enphase topic, maar een eigen topic lijkt in dit geval handiger

Update
Foto's toegevoegd + zelfgemaakt plan dakindeling. Er kunnen 2 rijen onder elkaar boven het veluxraam, dit is in de straat al meer gedaan. Ik zou nu op uitkomen 8xOost 8xWest 5xZuid (met wat schaduw in de maanden met lage zonnestand). Dak op de toekomstige overkapping staat nog niet op tekening.

Update 2
Offerte overzicht toegevoegd. Ik verwacht nog 2 offertes.

Aanbieder 1; Landelijk aanbieder.
Aanbieder 2; Lokaal.
Aanbieder 3; Lokaal. Nam meer de tijd om de wensen door te spreken. Bied alleen solaredge aan. Wat voor mijn dak niet perse nodig is. Hield rekening met schaalbaarheid en de extra panalen (+/- 6-8) op de garage + overkapping die ik in de toekomst wil leggen. Omvormer zou hier groot genoeg voor moeten zijn.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FbWub77D-l9Q0rLVtds3JuQpFSY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MWAeunfk4LKi3MODrA5dx63G.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 55% gewijzigd door Luuk84 op 07-07-2022 20:31 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 02-08 20:48
Enphase is prima, je kan evt. ook met meerdere omvormers werken, is soms nog voordeliger en ook schaalbaar zolang je maar ruim rekent met het vermogen van de omvormer. Zorg dat je per oriëntatie minimaal 4 panelen plaatst i.v.m. de opstartspanning van de omvormer. Mocht dat niet lukken, kijk dan eens naar een Sungrow omvormer, deze heeft op basis van een 1 fase omvormer een opstartspanning van rond de 50 tot 60 volt.

De btw gaat er volgend jaar van af dus daar hoef je niet bang voor te zijn. De prijzen van zonnepanelen zullen niet snel zakken in deze tijden met de huidige gasprijzen voor de fabrikanten die de materialen moeten maken. Panelen zullen enkel maar duurder worden denk ik. Ik maak dagelijks offertes en die gaan maandelijks in prijs omhoog op dit moment.

[ Voor 11% gewijzigd door RobertV70 op 22-06-2022 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin2k
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-08 12:28
Tip m.b.t. de toekomstige overkapping:
Ik weet niet wat de exacte plannen zijn maar je kunt overwegen de dakopbouw relatoef simpel te houden en dus een dak van zonnepanelen te maken als het ware.

Twee vliegen in 1 klap!

Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:03
Oost-West is beter voor netbalans, geeft meer eigen verbruik en is daarmee gunstig als salderen eenmaal is afgeschaft.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathijshooi
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 11-08 19:13
Tracht toch direct maximaal te gaan, niet alleen je eigen 3600kwh afdekken. Daar ga je namelijk veel spijt van krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim80
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 11-08 16:49
Als de prijs niet uitmaakt is Enphase een prime keuze. Een goedkoper alternatief is APSystems, maar is wat minder populair als Enphase.

Solaredge kan ook, mits je steeds genoeg panelen in de zon hebt liggen (voor 3 fase toch zeker 10 panelen).
Rekening houden met een toekomstige accu, makkelijk aan te sluiten zonder al te veel extra kosten
Als je een toekomstige accu wil, lijkt SolarEdge het meest aangewezen, deze heeft een hybride oplossing (StoreEdge). Met microomvormers hang je vast aan een AC accu, die van Enphase is dan nog eens extreem duur. Een AC accu betekent een aparte batterijomvormer en lagere efficientie. Kostenplaatje ligt ook veel hoger,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
Griffin2k schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 15:16:
Tip m.b.t. de toekomstige overkapping:
Ik weet niet wat de exacte plannen zijn maar je kunt overwegen de dakopbouw relatoef simpel te houden en dus een dak van zonnepanelen te maken als het ware.

Twee vliegen in 1 klap!
Ik was al van plan om er met de dakmaat (platdak, vanwege de vreemde vorm) rekening mee te houden, maar bedankt voor de tip :)
blb4 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 21:16:
Oost-West is beter voor netbalans, geeft meer eigen verbruik en is daarmee gunstig als salderen eenmaal is afgeschaft.
Goed om te weten.
mathijshooi schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 21:45:
Tracht toch direct maximaal te gaan, niet alleen je eigen 3600kwh afdekken. Daar ga je namelijk veel spijt van krijgen.
Dat was de eerste insteek, maar ik wil wel al rekening houden met uitbreiden. De panelen op mijn toekomstige overkapping kan ik nog niet leggen. Dus ik wil met de andere dakdelen in ieder geval mijn standaard verbruik afdekken, meer is welkom natuurlijk :)
Jim80 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 00:13:
Als de prijs niet uitmaakt is Enphase een prime keuze. Een goedkoper alternatief is APSystems, maar is wat minder populair als Enphase.

Solaredge kan ook, mits je steeds genoeg panelen in de zon hebt liggen (voor 3 fase toch zeker 10 panelen).
Of ik 10 panelen in de zon ga halen weet ik niet zeker, maar ik denk het wel. Dat ga ik even uitzoeken.
[...]
Als je een toekomstige accu wil, lijkt SolarEdge het meest aangewezen, deze heeft een hybride oplossing (StoreEdge). Met microomvormers hang je vast aan een AC accu, die van Enphase is dan nog eens extreem duur. Een AC accu betekent een aparte batterijomvormer en lagere efficientie. Kostenplaatje ligt ook veel hoger,
Ik heb me nog niet heel erg verdiept in de accu's ook mede vanwege de (nu nog) hoge kosten, maar het leek me wel iets om rekening mee te houden. Waar ik wel achter ben, is dat het vaak geïntegreerde systemen zijn, dus solaredge accu is verplicht een solaredge systeem, bij enphase geld dit ook. Dit maakt het niet makkelijker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 12-08 18:06
Ik zou zeker de DS3 (-L) van APsystems meenemen in je plan. Minder gedoe in de meterkast en vaak goedkoper dan Enphase.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alwind
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 12-08 18:06
Luuk84 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 09:38:

Ik heb me nog niet heel erg verdiept in de accu's ook mede vanwege de (nu nog) hoge kosten, maar het leek me wel iets om rekening mee te houden. Waar ik wel achter ben, is dat het vaak geïntegreerde systemen zijn, dus solaredge accu is verplicht een solaredge systeem, bij enphase geld dit ook. Dit maakt het niet makkelijker...
Mijn persoonlijke mening is dat als je nu gewoon vol legt je voorlopig geen accu nodig hebt. In 2031 als het misschien uit kan ziet de accu wereld er al heel anders uit en wie zegt dat de investering die je nu extra doet dan nog de beste is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blb4
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:03
[...]

Ik heb nu "voor de lol" een batterijsysteem aangesloten, is idd een gecombineeerde omvormer maar ook te gebruiken zonder PV panelen rechtstreeks aangesloten. Werkt vrij simpel: middels kWh meter op netaansluiting probeert 't systeem de hele tijd de stroom op de netaansluiting op 0 te houden. Dit tot aan de grenzen van de batterij (minimaal 10%, max 100%). Staat bij mij dus geheel los van de PV installatie. Dit heeft natuurlijk wel wat extra verlies tot gevolg, de PV stroom wordt 2 x omgezet.

Panasonic J 7kW WP, boiler & HeishaMon, 6022 Wp PV, Enphase+ST GW, SOLAX SK-SU3000E 13kWh BESS, ITHO Qualityflow WTW, Elvi Smart Charging+ laadpunt, Kia EV6 84kWh EA MY25, gasloos '23

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 31-07 13:55
[...]

Dat was de eerste insteek, maar ik wil wel al rekening houden met uitbreiden. De panelen op mijn toekomstige overkapping kan ik nog niet leggen. Dus ik wil met de andere dakdelen in ieder geval mijn standaard verbruik afdekken, meer is welkom natuurlijk :)

[...]
Ik ga met @RobertV70 mee. Eerst je huis optimaal vol leggen (string of microomvormers is geen uitgemaakte zaak). En straks een losse stringomvormer op eigen groep voor je overkapping. 6 op zuid of 2x4 oost-west gaat prima op een stringomvormer, geen micro's nodig. Als je nu de groep en kabel vast neerlegt, is het straks in een dagdeel gelegd.

En het advies hier op het forum is vaak om niet te mikken op je eigen verbruik, maar gewoon maximaal te gaan. Omdat je de komende jaren nog mag salderen en er prima contacten met een hoge terugleververgoeding te vinden zijn, verdien je het meeste terug voordat salderen vervalt. En bedenk: micro-omvormers maken geen extra stroom, extra panelen wel.

Ik denk dat je wat detailtekeningen of -foto's moet plaatsen voor hulp bij het beste legplan voor je huis. Met het Noorden naar boven gericht. Deze luchtfoto's vind ik zelf moeilijk te interpreteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
schumacher schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 12:59:
[...]

Ik ga met @RobertV70 mee. Eerst je huis optimaal vol leggen (string of microomvormers is geen uitgemaakte zaak). En straks een losse stringomvormer op eigen groep voor je overkapping. 6 op zuid of 2x4 oost-west gaat prima op een stringomvormer, geen micro's nodig. Als je nu de groep en kabel vast neerlegt, is het straks in een dagdeel gelegd.

En het advies hier op het forum is vaak om niet te mikken op je eigen verbruik, maar gewoon maximaal te gaan. Omdat je de komende jaren nog mag salderen en er prima contacten met een hoge terugleververgoeding te vinden zijn, verdien je het meeste terug voordat salderen vervalt. En bedenk: micro-omvormers maken geen extra stroom, extra panelen wel.
Het plan was wel om zoveel mogelijk panelen te leggen tot een bepaalde hoogte natuurlijk.
Ik denk dat je wat detailtekeningen of -foto's moet plaatsen voor hulp bij het beste legplan voor je huis. Met het Noorden naar boven gericht. Deze luchtfoto's vind ik zelf moeilijk te interpreteren.
Zie startpost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumacher
Het lijkt erop dat je al handig bent met Sunny design. Als ik in jouw schoenen stond zou ik een aantal opties intekenen:
1) beide kanten 8 panelen
2) beide kanten zoveel mogelijk panelen (misschien kun je door landscape te leggen nog onder of naast het dakraam leggen op de voorkant?). O.b.v. exacte afmetingen van de daken, eventueel o.b.v. aantal dakpannen. Dan weet je of je beter voor grotere (>400 wp) kleinere panelen (<375 wp) kunt gaan. Of eventueel zelfs verschillende panelen per kant.
3) kijken of je optie 1 en 2 polystring kunt aansluiten op de eerste ingang van een SMA omvormer. Dan wel exact dezelfde aantallen en specificatie kiezen! En op de andere ingang de panelen voor de uitbouw.
4) optie 3 maar dan met micro omvormers.

Voor optie 1 of 2 hoeft het geen SMA omvormer te zijn, maar voldoet Growatt, Goodwe, Solis, etc ook. Dat brengt de prijs omlaag als dat relevant is.
Voor optie 3 heb je SMA nodig.

Na deze stappen weet je voor optie 1 t/m 4 de verwachte opbrengst en kun je gaan rondkijken wat het ongeveer gaat kosten en of je dat in verhouding vindt.
Bij de diverse webwinkels die je hier op het forum tegenkomt kun je het zelf bij elkaar klikken om een idee te krijgen en vast je favoriete oplossing bedenken.
Daarna kun je gaan uitzoeken hoe je de overkapping wilt doen en of het handiger is om direct te bestellen of later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertV70
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 02-08 20:48
Jim80 schreef op donderdag 23 juni 2022 @ 00:13:

Als je een toekomstige accu wil, lijkt SolarEdge het meest aangewezen, deze heeft een hybride oplossing (StoreEdge).
Dat is niet waar, alle bekende merken leveren tegenwoordig hybride oplossingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 16:17

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
vergeet schaalbaar en/of toekomst bestendig systeem, doe het gewoon in keer goed hoef je ook niet over 2 jaar een topic te openen met dat je hetzelfde paneel niet kan vinden. ;)

dat in 1 keer goed kan eventueel per dakvlak als er niet genoeg centjes zijn, maar het laatste wat ik zou doen is een dakvlak half vol leggen. ik zou het huis vol mikken op een simpele string omvormer en dan eventueel die andere panelen voor nu even vergeten. en dan is dat je toekomst bestendigheid, wat dat ook mag betekenen in dit geval, iedereen wil immers nu zoveel mogelijk panelen op het dak, ivm de hoge tlv. ;)

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 23-06-2022 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
Ik heb de eerste offerte inmiddels binnen en ik wacht nog op een aantal offertes. Verdere details zal ik binnenkort in de startpost zetten.
Het advies van de eerste aanbieder is een serieschakeling op het oost/west dak, waarbij, als er slechts 1 kant wordt gelegd oost in dit geval het meeste rendement zou geven. Echter wil ik gaan voor oost/west, voor gespreid verbruik en meer panelen.

Nu heb ik nog de volgende vraag;
Stel ik leg het dak oost/west vol, of in ieder geval een eind vol met een serieschakeling, visueel gezien vind ik dat het er ook nog enigszins uit moet zien dus ik ga het dak niet maximaal vol leggen, het moet ook visueel aantrekkelijk blijven (ik weet het, dat geeft geen rendement aan de financiële kant ;)), dus dan heb ik een omvormer + serieschakeling. Kan ik naast dit systeem later nog een ander systeem plaatsen? Bijvoorbeeld enphase? En is dit verstandig om te doen?
Of ben ik toch gebonden aan een andere omvormer of een omvormer extra? Naast oost/west ga ik nu op de uitbouw/garage/toekomstige overkapping nog niks leggen. Dus het advies, koop alles in 1x gaat gewoonweg niet op :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumacher
Luuk84 schreef op maandag 27 juni 2022 @ 09:59:
Ik heb de eerste offerte inmiddels binnen en ik wacht nog op een aantal offertes. Verdere details zal ik binnenkort in de startpost zetten.
Het advies van de eerste aanbieder is een serieschakeling op het oost/west dak, waarbij, als er slechts 1 kant wordt gelegd oost in dit geval het meeste rendement zou geven. Echter wil ik gaan voor oost/west, voor gespreid verbruik en meer panelen.

Nu heb ik nog de volgende vraag;
Stel ik leg het dak oost/west vol, of in ieder geval een eind vol met een serieschakeling, visueel gezien vind ik dat het er ook nog enigszins uit moet zien dus ik ga het dak niet maximaal vol leggen, het moet ook visueel aantrekkelijk blijven (ik weet het, dat geeft geen rendement aan de financiële kant ;)), dus dan heb ik een omvormer + serieschakeling. Kan ik naast dit systeem later nog een ander systeem plaatsen? Bijvoorbeeld enphase? En is dit verstandig om te doen?
Of ben ik toch gebonden aan een andere omvormer of een omvormer extra? Naast oost/west ga ik nu op de uitbouw/garage/toekomstige overkapping nog niks leggen. Dus het advies, koop alles in 1x gaat gewoonweg niet op :)
Ja, je kunt dit oost/west systeem op 1 van de 3 fases aansluiten en later op een andere fase nog een systeem. Dan heb je opnieuw vrije keuze wat je neemt, string, Enphase of iets anders.
Ja alles wat je legt is verstandig om te doen (tegen een redelijke prijs). Hoe eerder je legt, hoe eerder het terugverdiend is en duurzaam bezig bent.
Dus je bent nergens specifiek aan gebonden. De hoogste kosten zijn de vaste kosten/installatiekosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
Offerte overzicht in de startpost, schieten maar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
Is er toevallig nog iemand die wat over de offertes te melden heeft :)

Daarnaast zit ik nog met de volgende vraag; als het Dak (oost/west) 1 string wordt en de 8 panelen die ik later leg een 2de, is die string van 8 dan wel genoeg? Of is het aan te raden om meer te leggen? Ook al liggen deze dan meer in de schaduw?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:15
Luuk84 schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 14:59:
Ik zit nog met de volgende vragen:
[list]
• Is enphase een goede keus voor mij? of doe ik er verstandig aan om ook open te staan voor andere systemen?
Nee. Je hebt een schaduwarm dak, en de gelegenheid om 2 tegenovergestelde richtingen te leggen. Dan verspil je dubbel met Enphase omdat je met een Oost-West systeem 70% van een centrale omvormer hergebruikt voor 2e dak. Geen productiewinst als je geen nare hoeveelheid schaduw hebt.
• op de oost/west opstelling kan ik natuurlijk de meeste panelen kwijt, echter vraag ik mij af of ik niet kan volstaan met de uitbouw, garage + toekomstige overkapping? in dit geval zou ik het zelf kunnen aanleggen, ik wil namelijk niet het schuine dak op. Een combinatie installateur/doe het zelf is ook mogelijk natuurlijk
"Volstaat" is een pre-einde saldering en pre-hoge teruglever vergoedingen idee.
• Hebben jullie andere suggesties?
Komt hieronder ;-)
• Waar Ik een beetje bang voor ben, is dat installateurs zich er relatief makkelijk vanaf maken door bijvoorbeeld alleen oost/west te adviseren, puur op basis van prijs, ik hoop hier een wat objectiever antwoord te vinden :)
Dan ben je op het forum aan het goede adres ;-)
• Is het handig om de panelen voor de toekomstige overkapping nu alvast aan te schaffen ivm de BTW teruggaaf? Of is het handiger om te wachten op een prijsverlaging van de zonnepanelen?
Nee, is al benoemd ;-)
• Is het verstandig, nu de salderingsregeling er nog is, zoveel mogelijk panelen neer te leggen, omdat je ze uiteindelijk toch wel terug verdient?
[/list]
Ja (Ja, Ja, Ja). Hoge energie prijzen = veel besparing = veel terugleververgoeding.

===

Leg nu op je Oost-West daken exact hetzelfde aantal identieke panelen. Vol leggen is handig, uitbreiden gaat gewoon niet lukken. Panelen moeten identiek zijn en de markt beweegd nogal snel. ;-)
Sluit dit polystring aan op een riante SMA omvormer. Deze kan de hoge ingangstroom aan die bij polystring komt.

Dan heb je 1 ingang/tracker over om zelf later de zuid panelen op aan te sluiten. Dat kun je zelf toevoegen. Het moet dan wel 1 string worden van bij elkaar voldoende panelen en leg de panelen nauwkeurig hetzelfde.
Dat betekend dus Solar Kabel door je tuin heen gelegd krijgen.

Ontwerp dit in Sunny design zodat je weet hoe zwaar de omvormer moet worden.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornHero
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 10-08 18:31
@Ron

Top idee naar mijn mening!

Voordeel van een simpel string systeem is dan ook weer dat een eventuele accu veel efficiënter kan worden ingezet ITT. Een micro-omvormer systeem (dc-dc-ac IPV dc-ac-dc-ac).

Zelf zou ik het als volgt doen:
Oost-west op een hybride omvormer (kan ook een voordeligere zijn).

Platte daken beide op een eigen kleine omvormer, dan een dikke kabel naar de overkapping...
(Die maken van zonnepanelen zelf? Of damwand platen met daarop direct de panelen? Scheelt heeeeeel veel geld en kan ook netjes worden..)

Maar ja, zoveel mensen zoveel wensen...

SMA heeft een top service met veel mogelijkheden, growatt is een stuk voordeliger en werkt ook, vaak wel iets minder "makkelijk"...

2050vandaag, waarom wachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
@Ronald Dank voor de tips.
En de offertes die tot nu toe binnen zijn? Zijn het redelijke prijzen? Om aan te sluiten op je verhaal hierboven m.b.t polystring: de enige met een SMA omvormer, is gelijk 1 van de duurdere €/pwh gezien…

M.b.t. de solaredge aanbieder; kan ik op deze omvormer volstaan met een 2de string, van maar 8 panelen? T.o.v. de 18 panelen string op oost/west? Of is 8 panelen echt te weinig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
De SMA offerte is duur omdat er SunPower ingezet is. Dat zijn lekker dure panelen.

SMA is niet de voordeligste omvormer op de markt, maar wel erg goed. Een van de weinige waar je redelijkerwijs mee kan uitbreiden zoals omschreven en materiaalkosten zijn lager dan SolarEdge.

Daarnaast heb je voor de uitbreiding enige ondersteuning vanuit je SolarEdge installateur nodig om alles in het monitoring portal te krijgen.

SolarEdge 3 fase heeft meer dan 8 panelen per radicaal andere richting nodig. Met s500b 9 a 10. Met s440 12-14. Zonder specificatie van de optimizers is dus niets te zeggen over die offertes.

O Z en W kom je waarschijnlijk weg met iets minder. Toetsen in SolarEdge designer. SolarEdge designer rapport dus opvragen bij die aanbieders.

[ Voor 14% gewijzigd door Ronald op 07-07-2022 22:28 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk84
Ronald schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 22:27:
De SMA offerte is duur omdat er SunPower ingezet is. Dat zijn lekker dure panelen.

SMA is niet de voordeligste omvormer op de markt, maar wel erg goed. Een van de weinige waar je redelijkerwijs mee kan uitbreiden zoals omschreven en materiaalkosten zijn lager dan SolarEdge.

Daarnaast heb je voor de uitbreiding enige ondersteuning vanuit je SolarEdge installateur nodig om alles in het monitoring portal te krijgen.

SolarEdge 3 fase heeft meer dan 8 panelen per radicaal andere richting nodig. Met s500b 9 a 10. Met s440 12-14. Zonder specificatie van de optimizers is dus niets te zeggen over die offertes.

O Z en W kom je waarschijnlijk weg met iets minder. Toetsen in SolarEdge designer. SolarEdge designer rapport dus opvragen bij die aanbieders.
Ik heb een solaredge rapport, zou ik deze naar je kunnen sturen voor controle? Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
@Luuk84 strip de locatie gegevens en gooi hem gewoon in het topic ;)

• Luuk84
@Ronald Veel te laat weer opgepakt :$

Ik heb een tijdje terug offertes aangevraagd voor zonnepanelen.
Nu ben ik er met 1 partij wel aardig uit, echter wil ik het toch nog even door jullie laten toetsen in Solaredge designer.

Ze hebben mij een designer rapport gestuurd, op basis van mijn wensen. In de komende jaren wil ik namelijk bovenop de 18 panelen op het oost/west dak boven op het huis (waarvan er 10 oost en west komen, dus niet 9/9 zoals in het rapport), uitbreiden met 6-8 panelen op de garage, en nog te bouwen overkapping. Zo komen ze aan 26 panelen. Los van het feit dat ze de dakhelling niet goed hebben in gevuld, deze is namelijk 50 graden, ga ik ze nog even een rapport opvragen wat er gebeurd met een SE7K omvormer met 18 panelen, dit lijkt mij krap namelijk.
Daarnaast twijfel ik aan de gebruikte optimizers. Ik twijfel dus inmiddels of ik niet beter af ben met een kleinere omvormer en voor de latere uitbreiding maar even naar een andere oplossing moet kijken.

Ik wil even duidelijk hebben dat ik dus zelf gevraagd heb om schaalbaarheid (26 vs 18 panelen) maar ik zou jullie toetsing en advies met solaredge graag ook even willen zien :)

Hier het rapport: Designer rapport

Alvast bedankt.

• schumacher
Volgens mij heb je minimaal 16 60 volt optimizers per kant nodig voor een 3-fase omvormer. Zie de startpost:
Het grote SolarEdge topic
Op 7 juli ook al genoemd door Ronald.

Bij 50 graden dakhelling wordt het plaatje wel wat anders (kleinere omvormer volstaat denk ik).
En de hoek van 20 graden voor de zuid en west panelen is ook wat afwijkend van wat je normaal ziet bij plat dak montagemateriaal (10 of 13 graden).
Tot slot: lastig te zien op de afbeelding, maar staan de 6 panelen op de overkapping niet in elkaars schaduw?

We vallen in herhaling, maar ik zou voor SMA op je huis en een losse omvormer (of eventueel losse string met lange DC kabel) voor de overkapping gaan.

• Luuk84
schumacher schreef op woensdag 21 september 2022 @ 16:32:
Volgens mij heb je minimaal 16 60 volt optimizers per kant nodig voor een 3-fase omvormer. Zie de startpost:
Het grote SolarEdge topic
Op 7 juli ook al genoemd door Ronald.
Ik had de startpost doorgelezen, maar ik begreep daaruit ook, en dat kan mijn verkeerde conclusie zijn, dat met de juiste optimizer dit niet altijd een probleem hoeft te zijn, als je het maar na rekent.
Bij 50 graden dakhelling wordt het plaatje wel wat anders (kleinere omvormer volstaat denk ik).
En de hoek van 20 graden voor de zuid en west panelen is ook wat afwijkend van wat je normaal ziet bij plat dak montagemateriaal (10 of 13 graden).
Tot slot: lastig te zien op de afbeelding, maar staan de 6 panelen op de overkapping niet in elkaars schaduw?
Dat ga ik navragen, zou niet zo moeten zijn.
We vallen in herhaling, maar ik zou voor SMA op je huis en een losse omvormer (of eventueel losse string met lange DC kabel) voor de overkapping gaan.
Gek genoeg (of misschien niet zo gek in deze markt) kan ik in de regio behalve de huidige aanbieder, geen andere partij vinden die SMA voert en die dit ook binnen een jaar kan aanleggen, zo lang wil ik er niet op wachten, dus die optie vervalt helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
@Luuk84 in deze opstelling met s440 optimizers heb je nog 1.1% yield factor loss, dus het systeem is niet optimaal. Eerst het design met de juiste dakhoek laten intekenen en dan kijken wat dat met de yield factor loss doet. Ben bang dat het zal toenemen. En dan moet je kijken naar een andere optimizer.

Verder lees ik in het rapport dat de omvormer is gedimensioneerd op 130%, maar of dat in jouw geval goed of slecht is durf ik niet te zeggen.

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
@Luuk84 screenshots in topic zijn toch makkelijker ;)

Met 50 graden dak heb je hele sterke piekscheiding oost west. De yield factor problemen komen in dit ontwerp denk ik van het oostelijk deel van het systeem.

Als er maar 1 rij past op garage een overkapping: leg portrait zuid. West om het west leggen heeft weinig zin.

Met 10 panelen per dak en s500b zal yield factor denk ik weg vallen, ook met een kleiner aantal op zuid. Dat kan altijd wel op voldoende steun van of het oost, of het eerst deel krijgen voor de string spanning.

Helaas is in het rapport het maximum DC vermogen niet zichtbaar gemaakt.

Pagina: 1