SvMp schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 20:44:
[...]
Jij beweert ..volgens de handleiding. Welke handleiding?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/K0RRYda9hv5M13EpCPTuG83H.jpg?f=user_large)
12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput
Denk dat ze een storing bij enphase Ziggo hebben
:strip_exif()/f/image/hgGZo8fB1gWvgv5LgtkLR01V.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit: ligt niet aan Enphase
:strip_exif()/f/image/hgGZo8fB1gWvgv5LgtkLR01V.jpg?f=fotoalbum_large)
Edit: ligt niet aan Enphase
[ Voor 4% gewijzigd door S023 op 23-06-2022 19:06 ]
Even een vraagje:
Vanwege voegwerk moeten de 6 panelen op ons platte dak tijdelijk weggehaald worden. Kan ik de panelen met IQ7+ zo losschroeven en van de Q -kabel losmaken en van het dak af halen, of moet ik de Q -kabel nog afdoppen oid?
Vanwege voegwerk moeten de 6 panelen op ons platte dak tijdelijk weggehaald worden. Kan ik de panelen met IQ7+ zo losschroeven en van de Q -kabel losmaken en van het dak af halen, of moet ik de Q -kabel nog afdoppen oid?
Is het zodat er geen stof op de panelen komt? Dan is het groep uitzetten, panelen eraf (stekker loskoppelen van micro), micro, kabel en opbouw laten staan.Pekka91166 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 07:34:
Even een vraagje:
Moet alles weg, dan zet je de groep uit, panelen eraf, q kabel overall ontkoppelen, micros eraf, opbouw wegzetten, q kabel op rol laten liggen ter plekke met plastic zak erom tegen vocht. Groep uit laten staan.
drboneym schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 07:49:
[...]
Vroeger kregen we bij elke envoy een ferrietringetje geleverd voor om de utp kabel naar de Envoy toe. Ik had er nog eentje liggen, zie afbeelding. Dit was nog voor de tijd van het toepassen van ferrietringen om fases.
Inmiddels wordt deze al zo'n 3 of 4 jaar niet meer meegeleverd en is het advies van enphase om deze toe te passen ook expliciet vervallen.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Vanwege risico op vallend oud voegwerk en daarmee beschadiging van m'n panelen.
Ik heb er 10 op het schuine dak en 6 op het platte dak. Die laatste 6 van het platte dak moeten er tijdelijk af ,ter bescherming dus. Ze zullen een week of 3 bezig zijn, daarna moeten de panelen er uteraard weer op.
Ik wil het liefste de 6 panelen incl. micro er af halen, de schans kan blijven staan.
Dus PV-groep in de meterkast even uitschakelen, Panelen eraf en micro's dus ook loskoppelen van de Q-kabel en die evt. per aansluiting even afdekken tegen evt. water. Vervolgens groep weer aan en voorlopig met 10 panelen opwekken dan.
Benieuwd wat de Enphase-software melden :-)
Ik heb er 10 op het schuine dak en 6 op het platte dak. Die laatste 6 van het platte dak moeten er tijdelijk af ,ter bescherming dus. Ze zullen een week of 3 bezig zijn, daarna moeten de panelen er uteraard weer op.
Ik wil het liefste de 6 panelen incl. micro er af halen, de schans kan blijven staan.
Dus PV-groep in de meterkast even uitschakelen, Panelen eraf en micro's dus ook loskoppelen van de Q-kabel en die evt. per aansluiting even afdekken tegen evt. water. Vervolgens groep weer aan en voorlopig met 10 panelen opwekken dan.
Kun je ze niet tijdelijk afdekken met constructieplaat? Of moeten ze echt het veld ruimen voor de ruimte?Pekka91166 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 08:06:
Als je de panelen dan ook tijdelijk afkoppelt kan er volgens mij weinig gebeuren.
(misschien gelijk een werkschakelaar op die string van 6 panelen? Dan kun je de boel gewoon op het dak in 1 keer uitschakelen).
[ Voor 10% gewijzigd door Websphinxie op 24-06-2022 08:21 ]
16 x 455Wp & Enphase IQ7+ (7,3 kWp) - PVoutput.org
@Thijs_Beard klopt. Ik heb 16 panelen 455Wp/IQ7+ achter een 3 fase Q-relais. (fase 1 > 8 panelen, fase 2 > 4 panelen, fase 3 > 4 panelen). Ook met een YMVK 5x4mm2 naar de meterkast. (en extra een werkschakelaar op het dak. Omdat dat prettig en makkelijk is in geval van onderhoud. Lees ook de post hierboven van @Pekka91166 Ook in dat geval heb je iets aan een werkschakelaar. Ik heb de drie dakvlakken achter 1 werkschakelaar maar je kunt 'm ook per string/fase monteren uiteraard. Dat had ik bij nader inzien liever gedaan. Kost 2 kastjes (á 2 tientjes) extra maar kun je wel de boel netjes uitschakelen als je op het dak moet zijn. Je gaat er vanuit dat alles goed gaat maar extra veiligheid (EN gemak) is nooit weg.Pazo schreef op woensdag 15 juni 2022 @ 22:14:
@Thijs_Beard Welkom hier
Eerst 2 vragen om meer inzicht te krijgen:
1: wat voor panelen / vermogen gaat het om?
2: wat zijn de dakvlakken / oriëntatie / helling?
Ik heb namelijk 3 dakvlakken, oost en west, en heb 23 panelen totaal 8080Wp op 1 Q-relais zitten. Dat kan prima omdat het systeem niet in zijn geheel volledig belast wordt. 's ochtends de oost kant, 's middags de west kant.
Ik heb dan 3x YMVK kabel 4mm2 naar de meterkast lopen, daar komen ze samen en gaan via een lasdoos als 1 kabel richting de Q-relais. Daartussen, dus tussen de YMVK kabel en de Q-relais zitten de 3 CT ringen om de productie te meten.
Verder heb ik in dit topic nog geen mensen voorbij zien komen die 2x Q-relais in hun systeem hebben zitten, terwijl er zelfs nog tweakers zijn met grotere systemen (zie bijvoorbeeld Pazo in "Het grote Enphase topic"). @Glashelder en @Websphinxie hebben zover ik weet ook 1 Q-relais.
Ik zou wel zo’n speciale adapter gebruiken om de kabel los te halen.( Aldus de info video’s blijven de connectors anders mogelijk niet waterdicht)Pekka91166 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 07:34:
Even een vraagje:
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aK93jpmu8jvH67Cvs6yvCmHX.jpg?f=user_large)
[ Voor 18% gewijzigd door svkaster op 24-06-2022 08:31 ]
Ja die heb je echt nodig. Anders trek je de boel verrot en verbreek je met bruut geweld de seal. Sleuteltje kost 3 euro ofzo.svkaster schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 08:27:
[...]
Ik zou wel zo’n speciale adapter gebruiken om de kabel los te halen.( Aldus de info video’s blijven de connectors anders mogelijk niet waterdicht)
Ik zie eerlijk gezegd geen enkele reden, behalve diefstalgevoeligheid, waarom de micros eraf zouden moeten. Ik zou het juist laten zitten om vochtindringing in AC circuit uit te sluiten. Ik zou enkel DC zijdig ontkoppelen.Pekka91166 schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 08:06:
De groep kan dan gewoon aan zonder problemen voor de andere panelen. Wij hebben vaker een installatie bloot liggen onder spanning, de AC zijde is dan compleet waterdicht.
Ik vind dit tooltje wel OK, maar iets overrated. Niet alle MC4 stekkers kun je er mee losmaken bijvoorbeeld. Met liefde en geduld kom je met een platte schroevendraaier of duimstok ook tot succes.svkaster schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 08:27:
[...]
Ik zou wel zo’n speciale adapter gebruiken om de kabel los te halen.( Aldus de info video’s blijven de connectors anders mogelijk niet waterdicht)
[Afbeelding]
Nou ik moet zeggen dat ik deze braaf het gekocht ten tijden van de eerste installatie, en werkelijk nog nooit gebruikt. Een platte schroevendraaier er tussen doet exact hetzelfde. Toen wij blikseminslag hadden gehad en er kwam een bedrijf om door te meten, deden die het ook met een schroevendraaier. Gebruikten die adapter ook nooitsvkaster schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 08:27:
[...]
[Afbeelding]
Grote Enphase topic • IQ Gateway uitlezen • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023
Hmm, interessant. Ik wilde eigenlijk zelf dat tooltje kopen omdat ze dit adviseren. Maar als jullie zeggen, een platte schroevendraaier voldoet ( mits met beleid) dan doe ik ook niet de moeite.Nou ik moet zeggen dat ik deze braaf het gekocht ten tijden van de eerste installatie, en werkelijk nog nooit gebruikt. Een platte schroevendraaier er tussen doet exact hetzelfde. Toen wij blikseminslag hadden gehad en er kwam een bedrijf om door te meten, deden die het ook met een schroevendraaier. Gebruikten die adapter ook nooit
@svkaster Het makkelijke van het tooltje is, dat je beide lipjes links en rechts van de stekker gelijktijdig opzij drukt en zo de stekker dus los maakt. Met een platte schroevendraaier kan je maar aan 1 kant tegelijk het lipje opzij drukken. Echter kan je dan de stekker iets schuin trekken en daarna het tweede lipje los drukken. Dus ja, eigenlijk 2 handelingen met een schroevendraaier tov 1 met het tooltje, maar in de praktijk gaat het eigenlijk bijna net zo snel / makkelijk.
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023
Weet je zeker dat het een metered Envoy betreft? Is de verbruiksmeter geconfigureerd in je Enlighten omgeving?Sharad R schreef op woensdag 22 juni 2022 @ 16:20:
Loop alweer een paar maanden achter in het topic.
Een paar weken geleden hebben ze bij ons de panelen gelegd en een basis installatie gedaan. Er waren wat spullen niet op voorraad, zoals een Q-relais en windkappen. Ook had de installateur niet voldoende CT spoelen besteld (had er 4 EXTRA besteld en hij kwam maar met 4 stuks aanzetten).
Gisteren eindelijk een nieuwe afspraak om de installatie af te maken.
Voorheen had ik mijn meterkast al laten aanpassen van een 24 DIN naar een stuk groterKlaar voor al het geweld van de relais, spoelen, etc.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Waar ik nu tegen aanloop, is dat de verbruikskant blijkbaar niet wordt gemeten.
In enlighten zie ik alleen maar het opgewekte, wat ik trouwens ook niet heel hoog vind.
[Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Moet ik hiervoor wat extra instellen??
Mijn installateur is eigenlijk een solaredge persoon, die ivm beschikbaarheid materialen bij mij en enkele andere klanten Enplhase heeft gehangen. Ik ben wel de enige met meerdere CT spoelen, en vragen waar hij dus geen antwoord op heeft.
Zelf dus ook helaas geen installer account, behalve wat ik hier in de posts lees om via de 'backdoor' in te loggen.
[edit] nog een foto van de envoy toegevoegd
Platte schroevendraaier (spanningsmeter), lipje naar buiten duwen, klein beetje schuin en dan de andere kant, en de Q-kabel is los.Pazo schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 09:26:
@svkaster Het makkelijke van het tooltje is, dat je beide lipjes links en rechts van de stekker gelijktijdig opzij drukt en zo de stekker dus los maakt. Met een platte schroevendraaier kan je maar aan 1 kant tegelijk het lipje opzij drukken. Echter kan je dan de stekker iets schuin trekken en daarna het tweede lipje los drukken. Dus ja, eigenlijk 2 handelingen met een schroevendraaier tov 1 met het tooltje, maar in de praktijk gaat het eigenlijk bijna net zo snel / makkelijk.
Ik heb nu de panelen aan de DC-kant losgekoppeld, de IQ7+' en liggen nu nog op het dak en daar laat ik ze nu nog even liggen.
Heb het tooltje en doppen voor op de Q-kabel wel besteld bij mn leverancier, tooltje is EUR 1,65 of zo, en die doppen ook 3 x niks... Dan dop ik de kabel netjes af, het gaat hier toch een paar weken "kaal" zijn op het platte dak.
TOP zo'n Enphase-systeem, toch veel makkelijker dan een string-systeem.
Wij hebben voor het schilderen van de dakkapel 3 panelen tijdelijk laten verwijderen. Die werden er incl. micro-omvormers afgehaald, Ze hebben gewoon de stekkers losgehaald.
In de app hadden we volgens mij een foutmelding dat er niet gecommuniceerd kon worden met deze omvormers (wat logisch is) In het plattegrondje met de panelen bleven deze volgens mij grijs.
Overigens een top service van onze panelenlegger. Dan mocht hij misschien iets duurder zijn, het van het dak afhalen en later terug plaatsen was gewoon service waar we niet voor hoefden te betalen.
In de app hadden we volgens mij een foutmelding dat er niet gecommuniceerd kon worden met deze omvormers (wat logisch is) In het plattegrondje met de panelen bleven deze volgens mij grijs.
Overigens een top service van onze panelenlegger. Dan mocht hij misschien iets duurder zijn, het van het dak afhalen en later terug plaatsen was gewoon service waar we niet voor hoefden te betalen.
Computers are like airconditioners: they work perfect until you open windows...
Mooi systeem dat Enphase.
Ik zoek even hulp/tips bij het volgende. Eind september gaan er 8 panelen op mijn dak met Enphase/Envoy/Qswitch. Installatie door een installatiebedrijf.
Ik heb echter reeds 3 panelen op mijn bijkeuken in een string, deze installatie is 17 jaar oud. Hij zit op de bijkeukengroep (lasdoos) dus op een groep met verbruikers. DIt is niet volgens NEN (weet ik). Echter zit er geen stopcontact behalve de koelkast dus overbelasting is niet realistisch.
Nu stel, ik vervang de 3 panelen door 380wp, met Enphase IQ7Plus (3x) en dan eerst zonder Envoy (want die komt later)
Ik zoek even hulp/tips bij het volgende. Eind september gaan er 8 panelen op mijn dak met Enphase/Envoy/Qswitch. Installatie door een installatiebedrijf.
Ik heb echter reeds 3 panelen op mijn bijkeuken in een string, deze installatie is 17 jaar oud. Hij zit op de bijkeukengroep (lasdoos) dus op een groep met verbruikers. DIt is niet volgens NEN (weet ik). Echter zit er geen stopcontact behalve de koelkast dus overbelasting is niet realistisch.
Nu stel, ik vervang de 3 panelen door 380wp, met Enphase IQ7Plus (3x) en dan eerst zonder Envoy (want die komt later)
- Kan deze dan alvast gaan werken, zonder monitoring en kan ik later in september aanhaken op de Envoy?
- Kan je uberhaupt IQ7s die op een andere groep zitten laten praten met een Envoy op een dedicated groep?
[ Voor 5% gewijzigd door Servowire op 26-06-2022 12:11 ]
met papier mache kun je alles maken!!
Kan iemand mij uitleggen wat die CT stroomspoelen voor iets zijn? Ik kan niet echt opmaken uit de startpost waar dat technisch gezien voor nodig is bij de Envoy Metered. Bijv:
- Waar zorgt dit technisch gezien voor?
- Waar sluit je het op aan?
- Wat voor signaal gaat er door die draad en door de spoel?
- Is zo'n spoel voor DIN-rail montage geschikt?
- Waar zorgt dit technisch gezien voor? Je kunt de stromen meten...en de Envoy-s metered is er op ingericht dat je je eigen verbruik (consumptie) en de productie van de zonnepanelen meet....die data komt dan terug in de app ter visualisatie.TimoDimo schreef op zondag 26 juni 2022 @ 17:20:
Kan iemand mij uitleggen wat die CT stroomspoelen voor iets zijn? Ik kan niet echt opmaken uit de startpost waar dat technisch gezien voor nodig is bij de Envoy Metered. Bijv:
- Waar sluit je het op aan? De Envoy-s metered (volgens de handleiding, want er is maar 1 juiste methode van aansluiten)
- Wat voor signaal gaat er door die draad en door de spoel? milliamperes....een bepaalde factor lager dan de stroom die die meet.
- Is zo'n spoel voor DIN-rail montage geschikt? Niet echt....maar middels een tyrap zouo het ook kunnen, mits je voldoende ruimte heb.
Je kan de omvormers prima laten werken zonder envoy. Als de envoy op dezelfde fase komt dan zal hij de overige 2 ook kunnen zien.Servowire schreef op zondag 26 juni 2022 @ 12:08:
Mooi systeem dat Enphase.
- Kan deze dan alvast gaan werken, zonder monitoring en kan ik later in september aanhaken op de Envoy?
- Kan je uberhaupt IQ7s die op een andere groep zitten laten praten met een Envoy op een dedicated groep?
enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk
Hoi allemaal,
Ook ik ben zeer gecharmeerd van het Enphase systeem, en na vandaag de hele dag dit topic te hebben gelezen (wel na blz 40 snel doorgesprongen naar de laatst blz 85) wil ik jullie vragen wat jullie van de offerte vinden die ik heb gekregen.
Context: - 3 fasen meterkast; simpele tussenwoning uit 1984; dakvlak met dakkapel pal zuid (en dus ook pal noord die ik ook volleg, en ook dakkapel); op schuurtje in tuin ook 3 panelen op platte dak; nergens schaduw; huidig elektra-verbruik 3400Kw/jr.
Hier de configuratie:
Aantal Omschrijving Prijs
23 BE.Wafer Ultra Black, M7, 380Wp
23 Enphase IQ7A Micro Omvormer
23 Zonnepanelen, omvormer(s) en onderconstructie monteren (+15 panelen)
1 AC bekabeling van omvormer naar meterkast (≤ 15 meter)
1 Werkschakelaar bij omvormer volgens NEN1010
19 Enphase IQ-kabel portrait monofase | 1.3 m tussenafstand
4 Enphase IQ-kabel landscape monofase | 1.7 m tussenafstand
1 Enphase IQ-relay monofase
6 Q-Term (1 fase)
1 DC bekabeling aanleggen volgens NEN1010
1 Enphase Envoy-S Standard
1 Monteren extra aardlek automaat in meterkast volgens NEN1010
1 BTW Teruggave service
11 Onderconstructie Solarstell portrait (plat dak)
12 Onderconstructie Solar Construct (schuin dak)
Ergens volgend jaar wil ik thuisaccu van 10Kw laten installeren. Saldering is voor mij geen beslisfactor. Einddoel is alles nul-op-de-meter.
Graag jullie reactie, dus schiet maar met scherp (zal ik ook doen hahaa)
Ook ik ben zeer gecharmeerd van het Enphase systeem, en na vandaag de hele dag dit topic te hebben gelezen (wel na blz 40 snel doorgesprongen naar de laatst blz 85) wil ik jullie vragen wat jullie van de offerte vinden die ik heb gekregen.
Context: - 3 fasen meterkast; simpele tussenwoning uit 1984; dakvlak met dakkapel pal zuid (en dus ook pal noord die ik ook volleg, en ook dakkapel); op schuurtje in tuin ook 3 panelen op platte dak; nergens schaduw; huidig elektra-verbruik 3400Kw/jr.
Hier de configuratie:
6 Q-Term (1 fase)
1 BTW Teruggave service
Ergens volgend jaar wil ik thuisaccu van 10Kw laten installeren. Saldering is voor mij geen beslisfactor. Einddoel is alles nul-op-de-meter.
Wat betekent Kw? Iets met Kelvin?
En zonder prijs erbij kunnen we niet echt schieten op je offerte.
En zonder prijs erbij kunnen we niet echt schieten op je offerte.
Punctuality is the politeness of kings
Je geeft aan een 3 fasen groepenkast te hebben en je laat behoorlijk wat panelen leggen, die allemaal met enkel-fase spullen worden aangeslotenKoQuest schreef op zondag 26 juni 2022 @ 22:53:
Hoi allemaal,
Hier de configuratie:
6 Q-Term (1 fase)
1 BTW Teruggave service
Volgens mij ga je sowieso al dik over het vermogen van 1 fase heen (tenzij je zwaarder dan 3x25A hebt
En idd, ben benieuwd naar de prijs
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Ik heb nu al 10 panelen liggen met dit systeem en een Enoy-s metered.
Nu wil ik op een nieuw gebouwde schuur er nog 10 bij leggen en op fase 2 aansluiten.
De envoy-s is momenteel alleen maar aangesloten op L1.
Moet ik nu een fasekoppelaar installeren of kan ik een fasedraad leggen van fase2 naar poort L2 op de Envoy-s om de verbinding tussen de Envoy-s en Micro-omvormers te creeren?
Ik heb nu al 10 panelen liggen met dit systeem en een Enoy-s metered.
Nu wil ik op een nieuw gebouwde schuur er nog 10 bij leggen en op fase 2 aansluiten.
De envoy-s is momenteel alleen maar aangesloten op L1.
Moet ik nu een fasekoppelaar installeren of kan ik een fasedraad leggen van fase2 naar poort L2 op de Envoy-s om de verbinding tussen de Envoy-s en Micro-omvormers te creeren?
LG HM123MR + 300L DHW boiler.
Volgens mij moeilijk leverbaar de 7+hoevenpe schreef op zondag 26 juni 2022 @ 22:55:
Waarom IQ7A voor 380Wp, is IQ7+ niet meer te krijgen?
Ik ben ze nu ook aan het zoeken.
LG HM123MR + 300L DHW boiler.
Misschien haal je wat dingen door elkaar. Een 3 fase systeem kan nog steeds met 3 enkele fase worden aangesloten een 3 fase q cable is dus niet nodig als je zelf de strings per fase maakt. Prima dus om 23 panelen te verdelen over 3 fasen.eymey schreef op zondag 26 juni 2022 @ 23:18:
[...]
Je geeft aan een 3 fasen groepenkast te hebben en je laat behoorlijk wat panelen leggen, die allemaal met enkel-fase spullen worden aangesloten![]()
Volgens mij ga je sowieso al dik over het vermogen van 1 fase heen (tenzij je zwaarder dan 3x25A hebt). En zelfs op 1 fase van 40A zou je nog ind e problemen komen omdat je (als je je aan alle specs houdt), sowieso maar 13 IQ7+ (IQ7A nog minder) op een enkele 1 fase q-relay mag aansluiten.
En idd, ben benieuwd naar de prijs.
Ik zou inderdaad niet kijken naar de iq7a. En als dat advies is van de installateur snel op zoek naar een andere. De iq7a is prima geschikt voor heel zware panelen maar met 380w veel te zwaar en daar ga je juist alleen maar last van krijgen. Je moet de iq7+ micro's hebben.
Ik heb 455wp panelen en bij mij clipper de iq7+ maar dat heb ik ingecalculeerd. Maar onder de 400/420 zou ik sowieso nooit werken met een iq7a. Hij komt gewoon niet in een reguliere situatie op het maximale vermogen. Zelfs niet er in de buurt als je uitgaat van 75/80% van het piek vermogen van panelen (helemaal als ze op noord liggen).
@KoQuest Je moet even details geven over de verdeling van je panelen zit m.b.t. de gelijktijdigheid.
23 iq7a is namelijk teveel voor het q-relay.
23 iq7a is namelijk teveel voor het q-relay.
@KoQuest hoe langer ik naar de offerte kijk, des te verwarrender 'ie wordt. Er staat een 'werk schakelaar naar omvormer' en 'q relais monofase'. Dat soort termen met de hoeveelheid panelen (en het feit dat je kiest voor enphase en dus net zoveel omvormers als panelen) introduceert bij mij alarmbellen.
Envoy-S Metered nemen dan, op de Standaard kan geen thuisaccu.KoQuest schreef op zondag 26 juni 2022 @ 22:53:
Ergens volgend jaar wil ik thuisaccu van 10Kw laten installeren.
En zoals eerder gezegd, IQ7+ nemen, IQ7A is overkill en betaal je veel te veel voor.
Indd, vroeg ik me ook al af.hoevenpe schreef op zondag 26 juni 2022 @ 22:55:
Waarom IQ7A voor 380Wp, is IQ7+ niet meer te krijgen?
Weet iemand waarom ze in de specss spreken over 60/72/92 cellen?
Als een paneel binnen de specs (Watt, Amp, Volt) blijft van de IQ7+ - maken hoeveelheid cellen dan nog uit?
Mijn panelen zijn 120 cell namelijk.
Als een paneel binnen de specs (Watt, Amp, Volt) blijft van de IQ7+ - maken hoeveelheid cellen dan nog uit?
Ik ga de IQ7+ gebruiken. Of die op voorraad zijn is afwachten. Op diverse groothandelssites zie ik regelmatig out-of-stock staan...geen idee hoe snel zoiets aangevuld wordt.Pazo schreef op maandag 27 juni 2022 @ 09:29:
[...]
Envoy-S Metered nemen dan, op de Standaard kan geen thuisaccu.
En zoals eerder gezegd, IQ7+ nemen, IQ7A is overkill en betaal je veel te veel voor.
De Envoy-S Metered is een goeie tip, zeker ivm de thuis-accu, op termijn. En ook voor de extra info die eruit komt.
Ik snap dat 3x1fase aansluitingen met de strings in de meterkast ook een 3fase-verdeling geeft. Maar ik heb weinig ruimte in de meterkast en wil dus eigenlijk naar echte 3fase-kabels voor de aansluiting, in de hoop dat dit minder ruimte inneemt. Mede met het oog op de ruimte voor de extra ferrietringen en de ct-spoelen. Dit zie ik ook niet op de offerte staan, dus moet zeker nog aangepast. Dit was de eerste versie die ik kreeg...
Het enige dat ik kan bedenken is dat de aanbieder wellicht meer doet in reguliere strings met omvormers, dan in Enphase, en dus nog in die gedachtentrant zit.Websphinxie schreef op maandag 27 juni 2022 @ 08:30:
@KoQuest hoe langer ik naar de offerte kijk, des te verwarrender 'ie wordt. Er staat een 'werk schakelaar naar omvormer' en 'q relais monofase'. Dat soort termen met de hoeveelheid panelen (en het feit dat je kiest voor enphase en dus net zoveel omvormers als panelen) introduceert bij mij alarmbellen.
Maar goed, das invullen en nooit handig, ga ik dus extra checken, dank.
Heb 3x25A in de meterkast.eymey schreef op zondag 26 juni 2022 @ 23:18:
[...]
Je geeft aan een 3 fasen groepenkast te hebben en je laat behoorlijk wat panelen leggen, die allemaal met enkel-fase spullen worden aangesloten![]()
Volgens mij ga je sowieso al dik over het vermogen van 1 fase heen (tenzij je zwaarder dan 3x25A hebt). En zelfs op 1 fase van 40A zou je nog ind e problemen komen omdat je (als je je aan alle specs houdt), sowieso maar 13 IQ7+ (IQ7A nog minder) op een enkele 1 fase q-relay mag aansluiten.
En idd, ben benieuwd naar de prijs.
Ah, de IQ7+ kan meer micro's aan dan de IQ7A. Reden extra voor de IQ7+. En zoals jij dit stelt zouden er dus ook meerdere 1 fase q-relay's nodig zijn, met 23 panelen...dit stond dus niet zo in de offerte. Hmmm, de aanbieder nog maar eens extra aan de tand voelen.
Wat betreft de prijs kwam ie in de 14K terecht. Schrikken of acceptabel?
Uiteraard snap ik dat je een 3 fase systeem met 3 enkele fases kan aansluiten. Echter, sla ik aan op het feit dat ik dan maar 1 enkel fase Q-relay vermeld zie staan (je zou dan op z'n minst een 3 PH Q-relay verwachten, of 3 enkelfase Q-relaysWebsphinxie schreef op maandag 27 juni 2022 @ 07:42:
[...]
Misschien haal je wat dingen door elkaar. Een 3 fase systeem kan nog steeds met 3 enkele fase worden aangesloten een 3 fase q cable is dus niet nodig als je zelf de strings per fase maakt. Prima dus om 23 panelen te verdelen over 3 fasen.
Ik zou inderdaad niet kijken naar de iq7a. En als dat advies is van de installateur snel op zoek naar een andere. De iq7a is prima geschikt voor heel zware panelen maar met 380w veel te zwaar en daar ga je juist alleen maar last van krijgen. Je moet de iq7+ micro's hebben.
Ik heb 455wp panelen en bij mij clipper de iq7+ maar dat heb ik ingecalculeerd. Maar onder de 400/420 zou ik sowieso nooit werken met een iq7a. Hij komt gewoon niet in een reguliere situatie op het maximale vermogen. Zelfs niet er in de buurt als je uitgaat van 75/80% van het piek vermogen van panelen (helemaal als ze op noord liggen).
Ah kijk, dat dusKoQuest schreef op maandag 27 juni 2022 @ 14:04:
[...]
Heb 3x25A in de meterkast.
Ah, de IQ7+ kan meer micro's aan dan de IQ7A. Reden extra voor de IQ7+. En zoals jij dit stelt zouden er dus ook meerdere 1 fase q-relay's nodig zijn, met 23 panelen...dit stond dus niet zo in de offerte. Hmmm, de aanbieder nog maar eens extra aan de tand voelen.
Wat betreft de prijs kwam ie in de 14K terecht. Schrikken of acceptabel?
Oftewel, je moet gewoon een 3-fase Q-relay gaan gebruiken (zeker als ruimte een issue is, want 3 1-fase Q-relays + automaten neemt meer ruimte in dan 1 3-PH Q-relay met automaat).
[ Voor 22% gewijzigd door eymey op 27-06-2022 15:27 ]
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Recent is bij ons een Enphase systeem aangelegd. Tijdens aanleggen bleek de gevraagde envoy metered en 3ph qrelais niet op voorraad. Nu zouden ze vandaag komen om boel af te maken maar is nog steeds metered niet geleverd dus afspraak afgezegd. Leverdatum metered is pas 22 augustus.
Thuisaccu is nog toekomst muziek en monitoring loopt via Home Assistant (combi uitlezen P1 en Envoy). In de meterkast is niet heel veel ruimte meer dus 3*2 CT spoelen zou wel eens heel lastig plaatsen kunnen worden of zelfs onmogelijk.
Volgens mij zou ik met huidige set up niet heel veel missen qua functionaliteit tegenover de metered toch?
Thuisaccu is nog toekomst muziek en monitoring loopt via Home Assistant (combi uitlezen P1 en Envoy). In de meterkast is niet heel veel ruimte meer dus 3*2 CT spoelen zou wel eens heel lastig plaatsen kunnen worden of zelfs onmogelijk.
Volgens mij zou ik met huidige set up niet heel veel missen qua functionaliteit tegenover de metered toch?
Voor nu niet nee. ( ik heb hetzelfde scenario) maar als je over 3 jaar een batterij wil/ kunt krijgen door de subsidie dan heb je spijt. Om de batterij dan goed werkend te krijgen moet je alsnog een metererd gaan aanschaffen en ruimte maken in de meterkast. Ik heb iig mijn leverancier gebeld en gezegd wissel de 1 fase Q relays en Envoyed 1 fase metered maar om voor alles 3 fase.CuttingStorm schreef op maandag 27 juni 2022 @ 16:38:
Recent is bij ons een Enphase systeem aangelegd. Tijdens aanleggen bleek de gevraagde envoy metered en 3ph qrelais niet op voorraad. Nu zouden ze vandaag komen om boel af te maken maar is nog steeds metered niet geleverd dus afspraak afgezegd. Leverdatum metered is pas 22 augustus.
Hallo Tweakers,
Ben hier nieuw en val meteen in huis met best een moeilijke vraag.
Ik huur een klein werkhuis in de achtertuin van een eigenaar.
Bovenop staan 8 zonnepanelen van 480WP met Enphase IQ7A opgesteld.
Monitoring Envoy-s en Q-relay, alles op 1fase.
Nu heeft de eigenaar zijn oude woning afgebroken om binnen enkele jaren een nieuw grotere woning te bouwen.
Ik mag zijn werkhuis blijven huren maar kwam erachter dat de micro-omvormers niet meer werken omdat de meterkast ook is afgebroken.
Ik heb dan 16 x Lifepo4 batterijen gekocht om een powerwall te maken van 48DCV en kom er nu pas achter dat ik de juiste AC omvormer moet kopen die de voeding naar de IQ7 kan garanderen en ben niet zeker of dit kan.
Ik dacht de Victron Multiplus II 48/3000/35-32 230V of de goedkopere Growatt SPA 3000 1 fase te kopen.
Is er iemand die hier zijn ervaring kan delen?
Alvast bedankt om dit te lezen!
PS: wat een goede Topic!
Nu heeft de eigenaar zijn oude woning afgebroken om binnen enkele jaren een nieuw grotere woning te bouwen.
Ik mag zijn werkhuis blijven huren maar kwam erachter dat de micro-omvormers niet meer werken omdat de meterkast ook is afgebroken.
Ik heb dan 16 x Lifepo4 batterijen gekocht om een powerwall te maken van 48DCV en kom er nu pas achter dat ik de juiste AC omvormer moet kopen die de voeding naar de IQ7 kan garanderen en ben niet zeker of dit kan.
Ik dacht de Victron Multiplus II 48/3000/35-32 230V of de goedkopere Growatt SPA 3000 1 fase te kopen.
[ Voor 4% gewijzigd door Leika op 28-06-2022 00:53 ]
Dit blijft voor mij nog steeds een raadsel. Ik zou 92 cells, 120 cells en of soms 240 cell voorbijkomen en lees dingen dat het er niet toe doet. Maar waarom noemt Enphase die cells dan?Servowire schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:39:
Ik snap dat ook niet helemaal. Ik heb ook 120 cell panelen, werkt prima.Servowire schreef op maandag 27 juni 2022 @ 13:39:
Beste is om even in de calculator de gegevens van de panelen in te vullen.
https://enphase.com/installers/microinverters/calculator
of
https://www4.enphase.com/nl-nl/compatibiliteit-micros
En als je nog steeds twijfelt desnoods Enphase bellen
merk+typenummer gecheckt: Compatible met IQ7(plus)Pazo schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 12:29:
[...]
Ik snap dat ook niet helemaal. Ik heb ook 120 cell panelen, werkt prima.
Beste is om even in de calculator de gegevens van de panelen in te vullen.
https://enphase.com/installers/microinverters/calculator
of
https://www4.enphase.com/nl-nl/compatibiliteit-micros
En als je nog steeds twijfelt desnoods Enphase bellen
ook de calculator geeft een melding dat het compatible is.
Wat die 120 cellen dan uitmaken weet ik niet, maar mocht iemand deze vraag ook hebben: Check dus bovenstaande links
Dank voor je reply!Glashelder schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 07:18:
@Leika heb je nog wel elektriciteit dan? In principe hebben je micro’s alleen 230 nodig, dan gaan ze gewoon weer hun werk doen. Als je ze kan afmonteren op een eigen meterkast (pv verdelertje) dan ben je er.
Nee, zoals ik schrijf is hier alles uitgevallen.
Er komt later een werfkast waar ik 230ACV kan ontvangen maar kan 1 of 2 jaar duren…
Daar kan ik dus niet op wachten en ook niet op de IQ8.
Kan met de buren ook een deal afsluiten maar die ontvangen dan ook mijn geproduceerde elektriciteit.
Ik dacht het dus op te lossen met batterij en AC-omvormer, die kan ik later ook eventueel meenemen naar een nieuwe locatie.
De vraag is dus; kan een AC-omvormer ook zorgen voor 230 naar de micro’s om ze in leven te houden? Ik denk zolang de batterijen vol zijn geen probleem… maar eens leeg valt alles stil.
Ik kocht batterijen ook omdat die onbetaalbaar gaan worden en later zelfs moeilijk te verkrijgen.
Nee, daar kunnen de IQ7's niet mee om gaan denk ik. Die zijn geprogrammeerd om vol te leveren tot 253V en stoppen er dan mee.
Ik denk dat in jouw opstelling de spanning omhoog schiet naar 253V (er is immers veel te weinig afname) en dat de boel er dan uit klapt.
Zelfs met een accu zal je af moeten nemen wat de micro's produceren om het voltage binnen de perken te houden. Dus.. accu vol = alles plat.
Ik denk dat in jouw opstelling de spanning omhoog schiet naar 253V (er is immers veel te weinig afname) en dat de boel er dan uit klapt.
Zelfs met een accu zal je af moeten nemen wat de micro's produceren om het voltage binnen de perken te houden. Dus.. accu vol = alles plat.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
@Leika Wat jij wilt kan met de iq8 straks.
Nu moet je de omvormers er tussen weghalen en direct in een hybride omvormer aansluiten.
Je komt ze wel kwijt hier, want ik zie genoeg mensen zeggen dat het moeilijk leverbaar is!
Nu moet je de omvormers er tussen weghalen en direct in een hybride omvormer aansluiten.
Je komt ze wel kwijt hier, want ik zie genoeg mensen zeggen dat het moeilijk leverbaar is!
Volgens mij kan dat inderdaad. Zo'n Multiplus is een hybride omvormer en maakt een microgrid.Leika schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 00:49:
Hallo Tweakers,
Harold Halewijn: YouTube: DIY thuisbatterij deel 1
Hij heeft een aantal multiplussen met een dc-gekoppeld systeem en een net-gekoppeld pv systeem met een aantal 48V-batterijen. Dan zie je dat dat gewoon werkt! De MIcro's aansluiten op de AC-ingang van de Multiplus.
Alleen een hybride omvormer kan dat.Leika schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 15:27:
[...]
De vraag is dus; kan een AC-omvormer ook zorgen voor 230 naar de micro’s om ze in leven te houden? Ik denk zolang de batterijen vol zijn geen probleem… maar eens leeg valt alles stil.
Ik kocht batterijen ook omdat die onbetaalbaar gaan worden en later zelfs moeilijk te verkrijgen.
Wil jullie mening even weten.
Vandaag hebben ze 2 panelen verplaatst/herplaatst. Nu kwamen ze met een hoekje van een paneel op het glas van de ander. Er zitten nu 3 kleine krasjes. Helaas pindakaas, waar gewerkt wordt vallen spaanders, maar zou dit schaduw kunnen geven op de cel en de productie merkbaar kunnen verminderen.
Ik doe er even 3 foto's bij om het in perspectief te plaatsen anders lijken de krasjes supergroot.
Wil niet gaan zeuren om te zeuren, maar wil het er ook niet zomaar bij laten zitten als het wel een probleem kan zijn.
:strip_exif()/f/image/2AwOEDvpW35KdqMpE98vdoe5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8mDXZ4f4vfoJYQ2AZhqDKi5e.jpg?f=fotoalbum_large)
Vandaag hebben ze 2 panelen verplaatst/herplaatst. Nu kwamen ze met een hoekje van een paneel op het glas van de ander. Er zitten nu 3 kleine krasjes. Helaas pindakaas, waar gewerkt wordt vallen spaanders, maar zou dit schaduw kunnen geven op de cel en de productie merkbaar kunnen verminderen.
Ik doe er even 3 foto's bij om het in perspectief te plaatsen anders lijken de krasjes supergroot.
Wil niet gaan zeuren om te zeuren, maar wil het er ook niet zomaar bij laten zitten als het wel een probleem kan zijn.
:strip_exif()/f/image/2AwOEDvpW35KdqMpE98vdoe5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/8mDXZ4f4vfoJYQ2AZhqDKi5e.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kImc1jBhR0pjyEwJgjg0FRJ7.jpg?f=fotoalbum_large)
23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput
Ik heb meerdere panelen met veel grotere krassen dan dat maar ik merk niet in de productie dat die panelen minder opwekken dan panelen die helemaal gaaf zijn.
Ik zou me niet zoveel zorgen maken.
Ik zou me niet zoveel zorgen maken.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Wat ik heb begrepen bij mijn 120 cell panelen (WST-MGL GEMINI FULL BLACK) is dat ze "half-cell" zijn dus eigenlijk 60 cellen.Servowire schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 13:47:
[...]
merk+typenummer gecheckt: Compatible met IQ7(plus)
Wat die 120 cellen dan uitmaken weet ik niet, maar mocht iemand deze vraag ook hebben: Check dus bovenstaande links
En dat is het hem dus... Blijkt dat de installateur dus geen metered heeft geherinstalleerd, terwijl ik deze wel besteld had.ZuidLimburg schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 09:39:
[...]
Weet je zeker dat het een metered Envoy betreft? Is de verbruiksmeter geconfigureerd in je Enlighten omgeving?
Gaan ze nu dus een nieuwe bestellen en opnieuw komen plaatsen.
Ik heb wel gemerkt dat ook een installateur moeite heeft met de verschillende systemen. De mijne is een solaradge bedrijf (waarbij ik ook merk, dat je met wat moeilijkere vragen over bvb een modbus niet altijd de antwoorden krijgt, die online ook rond gaan), maar omdat een bepaalde 3 fase omvormer niet leverbaar was bij Emphase was uitgekomen. Hij had er ook al een paar gelegd, maar bij mij was het juist extra moeilijk omdat ik begon over ferrietringen, CT spoelen(6), etc.
The more I learn, the less I know, I just realised
Voor zover ik de Multiplus II begrijp moet het wel mogelijk zijn, dat toestel heeft echt alles aan boord.Glashelder schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 15:53:
Nee, daar kunnen de IQ7's niet mee om gaan denk ik. Die zijn geprogrammeerd om vol te leveren tot 253V en stoppen er dan mee.
Maar ik twijfel inderdaad erg omdat zo een toestel meer voor de professional is, dus vrij ingewikkeld.
We zullen het snel weten want ik ga deze uitdaging nemen.
Ik ga nu een schema tekenen, goed BMS en die Multiplus II bestellen en kan gaan testen.
Als het niet lukt dan verkoop ik het wel.
Bedankt voor je reply!
Ja, dat is inderdaad een mogelijkheid maar…jeroen3 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 16:33:
@Leika Wat jij wilt kan met de iq8 straks.
Het eerste wat ik heb gedaan is alle informatie over de IQ8 opzoeken.
De levering is pas voor volgend jaar, veel duurder en de vraag is nog steeds of die bij ons goedgekeurd gaan worden… alles draait niet steeds rond veiligheid.
Die IQ7 zijn gekocht wegens de schaduwen… en ik alles over elk paneel wil weten.
De kunst is voor mij nu de juiste omvormer te vinden om alles terug aan de praat te krijgen.
Ik zoek dus iemand die daarin ervaring heeft.
Dank om mee te denken
Ja, dat is de informatie die ik zoek!WillemP22 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 17:02:
[...]
Volgens mij kan dat inderdaad. Zo'n Multiplus is een hybride omvormer en maakt een microgrid.
Harold Halewijn: YouTube: DIY thuisbatterij deel 1
Hij heeft een aantal multiplussen met een dc-gekoppeld systeem en een net-gekoppeld pv systeem met een aantal 48V-batterijen. Dan zie je dat dat gewoon werkt! De MIcro's aansluiten op de AC-ingang van de Multiplus.

De “AC-in” is bi-directioneel en kan dus ook perfect stroom uitsturen en wordt dus eigenlijk ook een soort “AC-out”.
Gelezen dat veel keurders in de war geraken met dit soort toestellen, die kunnen ook niet op de hoogte zijn van elk toestel op de markt.
Vooral wanneer je deze in serie gaat plaatsen met het net.
Ik was al eerder begonnen met een schema maar dan in parallel, en zal deze later posten.
Veel mensen hier kunnen een schema veel beter beoordelen dan ikzelf.
Heel hard bedankt voor je info en de link naar Harold!
Zal het niet te maken hebben met de min/max dc spanning, dat is iig het verschil wat ik zie tussen de iQ7+ en iQ7AServowire schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 12:15:
[...]
Dit blijft voor mij nog steeds een raadsel. Ik zou 92 cells, 120 cells en of soms 240 cell voorbijkomen en lees dingen dat het er niet toe doet. Maar waarom noemt Enphase die cells dan?
Ik had dit nooit geaccepteerd.Sarge78 schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 17:17:
Wil jullie mening even weten.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Eens. Als dit een bedrijf is die dit heeft veroorzaakt zou ik dit niet acceptern. sterker nog, hiervoor zijn ze gewoon verzekerd (mag ik hopen en anders is dat hun eigen keuze)
Misschien heb je er nu geen last van, maar volgend jaar? of het jaar daarna?
Bij mij gingen ze nogal lomp te werk waardoor de zijkant van één paneel bekrast was. Dus niet de cellen. Zelfs dit paneel heb ik toen laten vervangen door een nieuwe. Hoort gewoon netjes te zijn. In mijn geval heb ik immers meer dan 10k betaald. Dat heb ik ook niet zo 123 gespaard..B-Force schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 09:29:
[...]
Eens. Als dit een bedrijf is die dit heeft veroorzaakt zou ik dit niet acceptern. sterker nog, hiervoor zijn ze gewoon verzekerd (mag ik hopen en anders is dat hun eigen keuze)
Misschien heb je er nu geen last van, maar volgend jaar? of het jaar daarna?
De leverancier van mijn PV installatie geeft per mail aan dat ik een installatiecode moet hebben om het Enphase systeem werkend te krijgen, omdat het een DHZ pakket is. Hij stelt mij nu de vraag of ik deze heb of dat ze hiervoor langs moeten komen... Hoe zit dit? Kan alleen een erkend installateur het Enphase systeem werkend krijgen met zo'n installatiecode, of kan ik dat zelf ook?
@Thijs_Beard Je kunt zelf met de installer toolkit app een systeem configureren. Je maakt dan een doe-het-zelfer account aan.
Dit heeft wel invloed op je garantie. Zie ook de topicstart.
Dit heeft wel invloed op je garantie. Zie ook de topicstart.
De cel zelf bepaald het amperage, bijvoorbeeld 8A, de hoeveelheid cellen bepaald de spanning, bijvoorbeeld 35V.Servowire schreef op dinsdag 28 juni 2022 @ 13:47:
[...]
merk+typenummer gecheckt: Compatible met IQ7(plus)
54 / 108 cels is ongeveer 25-35V
60 / 120 cels is ongeveer 30-40V
66 / 132 cels is ongeveer 35-45V
72 / 144 cels is ongeveer 40-50V
Een cel is normaliter vierkant en dan stoppen ze er standaard 60 in een paneel, maar er is een sprong gemaakt naar de half cels techniek waar cellen werden doorgesneden maar uiteindelijk hetzelfde oppervlakte aan cellen in een paneel terecht komt. Dus 60 vol vierkante cellen worden dan 120 halve cellen.
In theorie kun je ook een 46 of 78 cels paneel maken en dan gaat de som gewoon door. Een paar makers zoals Suntech en Victron richtten zich op 96 cels panelen: kleinere cellen met een hoger amperage, maar omdat je dan 96 cellen in een paneel stopte kreeg je een hoog voltage tussen 60 en 80V bijvoorbeeld.
Een kort lesje cellen geschiedenis (super veralgemeniseerd)
De massa geproduceerde cel die wij allemaal kennen van 10 jaar terug is de G1 cel, afmeting 158.75mmx158.75mm. Hiervan werden er normaliter 6 van langs elkaar gelegd voor 3 series van 2 rijen te creeëren. Deze rijen werden dan vaak 9 of 10 cellen lang, ofwel 54 of 60 cels (dus 3 series van 18 of 20 cellen). Zo kregen we een paneel van 7A en 30V bijvoorbeeld. Er werd ook een paneel gemaakt voor industriële schaal, daar werden dan 2 rijen bij geplakt, dus 6 rijen van 12 cellen (3 series van 24 cellen)
54 cels respectievelijk 1500x990 / Wp rond de 180 / 240
60 cels respectievelijk 1650x990 / Wp rond de 240 / 340
72 cels respectievelijk 1950x990 / Wp rond de 380 / 420
Toen zijn ze cellen groter gaan maken met de M6 cel, 166x166mm. Het paneel werd groter, dus het totale stroomproducerend oppervlak is groter en dus komt meer stroom uit. Het aantal cellen en de manier van sorteren bleef hetzelfde, al verloor de 54 cels in populariteit en bleef de 72 cels voornamelijk voor industriële toepassingen.
60 cels respectievelijk 1750x1039 / Wp rond de 340 / 380
72 cels respectievelijk 2095x1039 / Wp rond de 410 / 440
Toen kwamen ze erachter dat ze een vierkante cel door tweeën konden snijden en met de open kant in dezelfde richting leggen. De half-cel techniek is geboren.
Het toepassen van de half-cel techniek is groot geworden de M6 cel. De wijze van sortering en maat bleef hetzelfde, alleen dan gedubbeld. 60 cel werd 120 cel, en 72 cel werd 144 cel.
120 cels respectievelijk 1750x1039 / Wp rond de 370 / 410
144 cels respectievelijk 2095x1039 / Wp rond de 440 / 470
Nu gaan we massaal naar de M10 of de G12 cel, weer een grotere celmaat en eigenlijk ook gewoon weer een groter paneel. Deze worden in dezelfde wijze gesorteerd in het paneel. Paneel wordt nog breder 1134mm of zelfs 1300mm. Een G12 120 cels half cel paneel is bijvoorbeeld 1300x2200mm en 600Wp.
Tot zover.
Waardevolle informatie @drboneym , bedankt!
Kan de Enphase metered ook aangesloten worden zonder spoelen en eventueel later worden aangesloten?
@Samplex Ja hoor.
Advies van de installateur was om gewoon de Standard te nemen in niet metered als ik geen batterij neem.
@Sarge78 Dat kan, ligt eraan hoeveel / gedetailleerd je wilt uitlezen. Deels kan je ook anders opvangen, door bijvoorbeeld een P1 meter te gebruiken.
Ik heb het volgende probleem, misschien dat jullie raad weten;
Aantal maanden geleden heb ik thuis 20 canadian solar 460 wp met iQ7A's geinstalleerd en alles werkte naar behoren en haalde op een zonnige dag rond de 60kwh.
Ik heb toen besloten om nog eens 10 panelen erbij te bestellen van Munchen solar 450wp met ook iQ7A's.
De 20 eerdere panelen heb ik 2 rijen van 10 de spanning ook gescheiden met 3fase kabel, de 10 nieuwe heb ik aansloten op 1 rij van 10 panelen. Niet zo spannend verder, en de 3 fase relay zit op een paar meter afstand.
Na inschakelen moest de envoy de 10 nieuwe van een profiel voorzien, echter bleven er 5 achter, de volgende dag in de middag nog steeds hetzelfde probleem, ook produceerde deze geen spanning en met de toolkit zag ik de melding erbij DC vermogen te laag.
Ik heb toen het totale systeem spanningsloos gemaakt, ik heb van de 5 probleem gevallen de DC los gekoppeld en met een multimeter de PV panelen getest, deze waren alle 5 goed rond de 45 volt en 5 ampere op dat moment van de dag.
Ik heb toen als test een goede iQ7A verwisseld met een niet goed werkende (zaten naast elkaar) en ik heb de envoy dichterbij de Q relay aangesloten. Alles weer aangezet en weer wachten, wat mij op viel was de inverter die ik met zijn buurman verwisseld had vrij stel zijn profiel geladen had en vermogen ging maken.
De overige 4 bleven achter, ook viel mij op de andere inverters van mijn al bestaande 20 panelen ook minder tot ging vermogen gingen produceren, via de toolkit stond er niks bijzonders kwa melding alleen maar dat ze 5 watt ofzo produceerde.
Het begon ook al avond te worden en op een gegeven moment was alles groen in de toolkit en alle profielen geladen, het vermogen was overal rond de 100 watt en leek dus stabiel te draaien.
Vandaag rond de lunch op mijn werk in enligthen gekeken weer dezelfde problemen als gisteren, toen ik thuis kwam met de toolkit en die 4 inverters van het nieuwe systeem weer DC powerlaag en moesten weer de profielen geladen worden. Die omgewisselde inverter met zijn buurman werkt nog wel naar behoren. En van de oude 20 ook nog steeds inverters die niet presteerden.
De iQ7A's die ik ontvangen heb zit ook variatie in zie hieronder:
2x IQ7A-72-M-INT - 880-01127-r07
18x IQ7A-72-M-INT - 885-01127-r04
10x IQ7A-72-2-INT - 885-00689-r03
De laaste 10x zijn dat iets oudere model met het DC stekker verloopje en waren maandag geleverd.
De 2x en 18x zijn de set die ik een paar maanden geleden geinstalleerd had en altijd goed gewerkt heeft.
Verder viel mij op dat de 2x een nieuwere firmware hadden v04.28.07, en de andere 28 hebben allemaal v04.27.04.
Ik kom er niet meer uit wat nog het probleem kan zijn, misschien dat de verschillende serie's iQ7A met elkaar conflicteren, en ik ga ervanuit dat de 3 fase Q-Relay wel 30 iQ7A aankan ik kon iig niet direct iets vinder erover.
De set op de zondag 26-06 (niet top weer)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CtbiMrMDRWT4OxfNUt9L4xBE.jpg?f=user_large)
De set met de 10 extra panelen; screenshot van vandaag rond 12:30
:strip_exif()/f/image/t126bchJkqQ5zSUY29OqcVXG.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/xU7ZVBd6VDTWJW6d8ZaOdNfi.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/7T6QfCrrtZHQaOjT2u5dPzW3.png?f=fotoalbum_large)
Excuus voor het lange verhaal, ik zal vanavond nog even kijken wat jullie er over te zeggen hebben
Aantal maanden geleden heb ik thuis 20 canadian solar 460 wp met iQ7A's geinstalleerd en alles werkte naar behoren en haalde op een zonnige dag rond de 60kwh.
Ik heb toen besloten om nog eens 10 panelen erbij te bestellen van Munchen solar 450wp met ook iQ7A's.
De 20 eerdere panelen heb ik 2 rijen van 10 de spanning ook gescheiden met 3fase kabel, de 10 nieuwe heb ik aansloten op 1 rij van 10 panelen. Niet zo spannend verder, en de 3 fase relay zit op een paar meter afstand.
Na inschakelen moest de envoy de 10 nieuwe van een profiel voorzien, echter bleven er 5 achter, de volgende dag in de middag nog steeds hetzelfde probleem, ook produceerde deze geen spanning en met de toolkit zag ik de melding erbij DC vermogen te laag.
Ik heb toen het totale systeem spanningsloos gemaakt, ik heb van de 5 probleem gevallen de DC los gekoppeld en met een multimeter de PV panelen getest, deze waren alle 5 goed rond de 45 volt en 5 ampere op dat moment van de dag.
Ik heb toen als test een goede iQ7A verwisseld met een niet goed werkende (zaten naast elkaar) en ik heb de envoy dichterbij de Q relay aangesloten. Alles weer aangezet en weer wachten, wat mij op viel was de inverter die ik met zijn buurman verwisseld had vrij stel zijn profiel geladen had en vermogen ging maken.
De overige 4 bleven achter, ook viel mij op de andere inverters van mijn al bestaande 20 panelen ook minder tot ging vermogen gingen produceren, via de toolkit stond er niks bijzonders kwa melding alleen maar dat ze 5 watt ofzo produceerde.
Het begon ook al avond te worden en op een gegeven moment was alles groen in de toolkit en alle profielen geladen, het vermogen was overal rond de 100 watt en leek dus stabiel te draaien.
Vandaag rond de lunch op mijn werk in enligthen gekeken weer dezelfde problemen als gisteren, toen ik thuis kwam met de toolkit en die 4 inverters van het nieuwe systeem weer DC powerlaag en moesten weer de profielen geladen worden. Die omgewisselde inverter met zijn buurman werkt nog wel naar behoren. En van de oude 20 ook nog steeds inverters die niet presteerden.
De laaste 10x zijn dat iets oudere model met het DC stekker verloopje en waren maandag geleverd.
De 2x en 18x zijn de set die ik een paar maanden geleden geinstalleerd had en altijd goed gewerkt heeft.
Verder viel mij op dat de 2x een nieuwere firmware hadden v04.28.07, en de andere 28 hebben allemaal v04.27.04.
Ik kom er niet meer uit wat nog het probleem kan zijn, misschien dat de verschillende serie's iQ7A met elkaar conflicteren, en ik ga ervanuit dat de 3 fase Q-Relay wel 30 iQ7A aankan ik kon iig niet direct iets vinder erover.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CtbiMrMDRWT4OxfNUt9L4xBE.jpg?f=user_large)
:strip_exif()/f/image/t126bchJkqQ5zSUY29OqcVXG.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/xU7ZVBd6VDTWJW6d8ZaOdNfi.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/7T6QfCrrtZHQaOjT2u5dPzW3.png?f=fotoalbum_large)
Excuus voor het lange verhaal, ik zal vanavond nog even kijken wat jullie er over te zeggen hebben
@RoyVi Lastig om de oorzaak te vinden, maar ik wel een poging wagen.
Ik heb deze trouble shoot check list gevonden, waar op pagina 8 het een en ander staat over te laag DC vermogen (jouw fout melding):
https://www.solaris-shop....oubleshooting%20Guide.pdf
(is al wel wat ouder, maar staat denk ik wel zaken in waar je evt naar kan kijken of je aan het denken kan zetten naar een andere richting)
Een van de punten die daar staat; zijn de panelen compatibel met de IQ7A? Want de problemen beginnen dus bij de nieuwe Munchen panelen. Haal ze eens door deze tools heen:
https://www4.enphase.com/nl-nl/compatibiliteit-micros en / of https://enphase.com/installers/microinverters/calculator
EDIT:
Hierbij nog een recentere, algemene troubleshooting guide. Wellicht dat je hierbij de oorzaak kunt vinden.
https://www4.enphase.com/...UsingInstallerToolkit.pdf
Ik heb deze trouble shoot check list gevonden, waar op pagina 8 het een en ander staat over te laag DC vermogen (jouw fout melding):
(is al wel wat ouder, maar staat denk ik wel zaken in waar je evt naar kan kijken of je aan het denken kan zetten naar een andere richting)
Een van de punten die daar staat; zijn de panelen compatibel met de IQ7A? Want de problemen beginnen dus bij de nieuwe Munchen panelen. Haal ze eens door deze tools heen:
https://www4.enphase.com/nl-nl/compatibiliteit-micros en / of https://enphase.com/installers/microinverters/calculator
EDIT:
Hierbij nog een recentere, algemene troubleshooting guide. Wellicht dat je hierbij de oorzaak kunt vinden.
[ Voor 24% gewijzigd door Pazo op 29-06-2022 20:36 ]
Wat ik zo even snel zie is dat je oude panelen ook affected zijn en nu minder lijken te produceren? Kan het zijn dat de spanningen te hoog oplopen en dat de omvormers uitschakelen op een bepaalde fase richting het einde van de kabel / string?RoyVi schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 17:57:
Ik heb het volgende probleem, misschien dat jullie raad weten;
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Heb je een P1 meter of de app van je energieleverancier met een overzicht van je productie en is dat wellicht hoger dan wat Enphase zegt, dan zou het kunnen zijn dat het alleen de communicatie is tussen de omvormers en de envoy?
enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk
In home assistant is de netspanning niet hoger geweest dan 240 volt op alle fases, en bij last schakelaar heb ik 241,8v gemeten. En het zijn niet omvormers op één bepaalde fase. Ik bedacht mij net nog dat er eigenlijk steeds maar 20 a 19 omvormers zijn die echt vermogen produceren. Ik heb het vermoeden dat de q-relay misschien niet meer dan 20 iQ7A omvormers aan kan.LinuZZ schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 20:32:
[...]
Wat ik zo even snel zie is dat je oude panelen ook affected zijn en nu minder lijken te produceren? Kan het zijn dat de spanningen te hoog oplopen en dat de omvormers uitschakelen op een bepaalde fase richting het einde van de kabel / string?
Heb je een P1 meter of de app van je energieleverancier met een overzicht van je productie en is dat wellicht hoger dan wat Enphase zegt, dan zou het kunnen zijn dat het alleen de communicatie is tussen de omvormers en de envoy?
Dat dat klopt.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Het zou kunnen. Misschien dat @drboneym er wat over kan zeggen. Hij heeft deze schema's gepost welke nu ook in de TS staan.Hier staat de IQ7A alleen niet op, maar als je deze kunt vergelijking met de IQ7X in de schema's, zou het wellicht kunnen dat daar het probleem zit.RoyVi schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 21:25:
Ik heb het vermoeden dat de q-relay misschien niet meer dan 20 iQ7A omvormers aan kan.
Voor één groep, hier éénfase genoemd:
/f/image/Amo2KjdWqGPqpH60AyP9VVoj.png?f=fotoalbum_medium)
Voor twee (of meer) groepen, hier driefase genoemd:
/f/image/4QDWZ21CUeDU0VlzRddmfRM7.png?f=fotoalbum_medium)
Toelichting: drboneym in "Het grote Enphase topic"
Die troubleshooting guides zijn wel handig zal ik mij morgen in verdiepen.Pazo schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 20:27:
@RoyVi Lastig om de oorzaak te vinden, maar ik wel een poging wagen.
EDIT:
De panelen staan zowel de oude als nieuwe niet in de compabiliteitslijst maar als ik de calculator gebruikt zijn ze wel geschikt voor de iQ7A, ook geven alle panelen die ik gemeten heb rond de 45 volt.
De spullen heb ik besteld bij solar bouwmarkt en op de site geven ze ook bij beide panelen de iQ7A aan als geschikte omvormer (450 watt munchen solar en 460 watt canadian solar)
Verder verdenk ik de q-relay of dat die 10 laatste iQ7A die nog met een DC verloop snoertje werken het probleem zijn. Ik ga denk ik de nieuwe installatie morgen een dag buitendienst stellen om te kijken of mijn oude set weer normaal werkt.
Waar doel je dat op?martijn v o schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 21:38:
Dat dat klopt.
Even de datasheet erbij gepakt, 3P Q relais kan 6kVA aan per fase, dat zijn grofweg 17 stuks IQ7A (1.52A op 230). Dus mits je per fase 10 stuks IQ7A erop hebt gezet is er niks aan de hand. De zekering kan dan ook gewoon 16A zijn zonder dat deze eruit floept.RoyVi schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 21:25:
[...]
Ik heb het vermoeden dat de q-relay misschien niet meer dan 20 iQ7A omvormers aan kan.
Wat onze service engineer doet als wij panelen bij een systeem bijleggen is om de micro's te provisionen. Dat doe je online in Enlighten manager onder het tabblad Devices, en dan helemaal onderaan. Er wordt dan op een voor mij nog onduidelijke reden een betere connectie tussen envoy en micro gemaakt.
Een goeie idiot check is ook: schakel al je consumptie uit als het mooi weer is en kijk op je slimme meter wat het overschot wattage op je meter is. Als dat lijkt op 30 x 300W of meer, dan weet je dat alles goed produceert maar niet goed communiceert.
Een goeie idiot check is ook: schakel al je consumptie uit als het mooi weer is en kijk op je slimme meter wat het overschot wattage op je meter is. Als dat lijkt op 30 x 300W of meer, dan weet je dat alles goed produceert maar niet goed communiceert.
Oke dan zal dat het niet zijn, ik heb een 3 fase Q kabel gebruikt, dus dat zijn ongeveer 10 per fase. Is er ook geen max aan het aantal communicatie verbindingen via een Q-Relay?drboneym schreef op woensdag 29 juni 2022 @ 22:23:
[...]
Even de datasheet erbij gepakt, 3P Q relais kan 6kVA aan per fase, dat zijn grofweg 17 stuks IQ7A (1.52A op 230). Dus mits je per fase 10 stuks IQ7A erop hebt gezet is er niks aan de hand. De zekering kan dan ook gewoon 16A zijn zonder dat deze eruit floept.
Ik heb het nieuwe systeem los gekoppeld en wil morgen even aankijken gedurende de dag hoe mijn oude set zich gedraagt (als ik op het werk ben) En ga ik morgen of vrijdag avond wanneer het droog is de Envoy op een paar meter afstand van het Q-relay plaatsen, enige nadeel is dat ik dan via een wat minder goed bereik met wifi verbinding moet maken met het internet.
[ Voor 4% gewijzigd door RoyVi op 30-06-2022 07:32 ]
Op het teveel micro omvormers op het relais.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Met alleen de oude set aangesloten werkt die set weer naar behoren, ik twijfel nog steeds tussen het q relay of dat de bovenste string te lang is.
:strip_exif()/f/image/iL25AxKDkuNCU5qH7qP4vbnQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Het goedkoopste en makkelijkste voor mij is om van de nieuwe set de YMVK kabel te verlengen naar de verzamel kabel die naar het Q-relay gaat. Zodat ik 3 strings heb van 10 omvormers in plaats van 1 string van 10 en 1 string van 20. Maar in mijn hoofd komt het niet heel logisch over dat dit het zal oplossen.
Verder vraag ik mij af of ik tijdelijk het q-relay er tussen uit kan halen? Want ik heb alleen een standaard envoy dus die lult maar op 1 fase maar ik zou dan wel kunnen op mijn P1 meter of de nieuwe panelen mee gaan doen.
:strip_exif()/f/image/iL25AxKDkuNCU5qH7qP4vbnQ.jpg?f=fotoalbum_large)
Het goedkoopste en makkelijkste voor mij is om van de nieuwe set de YMVK kabel te verlengen naar de verzamel kabel die naar het Q-relay gaat. Zodat ik 3 strings heb van 10 omvormers in plaats van 1 string van 10 en 1 string van 20. Maar in mijn hoofd komt het niet heel logisch over dat dit het zal oplossen.
Verder vraag ik mij af of ik tijdelijk het q-relay er tussen uit kan halen? Want ik heb alleen een standaard envoy dus die lult maar op 1 fase maar ik zou dan wel kunnen op mijn P1 meter of de nieuwe panelen mee gaan doen.
[ Voor 0% gewijzigd door RoyVi op 30-06-2022 11:38 . Reden: typo ]
Hoe loopt het nu precies? Op het dak heb je ook de 3 fase Q-cable gebruikt, of gewoon een 1-fase Q-cable die je vanaf het verdeeldoosje (die je met een 3-fase kabel vanaf je meterkast voedt) aftakt?
Inderdaad ....een tekening zou de boel kunnen verhelderen._VoiD_ schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 12:02:
Hoe loopt het nu precies? Op het dak heb je ook de 3 fase Q-cable gebruikt, of gewoon een 1-fase Q-cable die je vanaf het verdeeldoosje (die je met een 3-fase kabel vanaf je meterkast voedt) aftakt?
Heb je Envoy-s opnieuw laten scannen naar nieuwe Micro's?
[ Voor 7% gewijzigd door WillemP22 op 30-06-2022 12:24 ]
Heb even een simpele tekening gemaakt in paint, maakt de situatie misschien makkelijker.
De installatie staat op een grasveldje naast het huis (vandaar de boomgaard en perenbomen benaming) .
De envoy hangt in de meterkast van het huis de afstand is schat ik 30/40 meter, in de toolkit zie ik wel vol bereik voor de communicatie en een paar keer 3 of 4 blokjes gehad. Ruisverhouding is binnen de marges, het is mogelijk om de envoy in een nieuw IP65 verdeelkastje te plaatsen bij het groepenkastje waar het Q-relay inzit alleen wordt de wifi verbinding minder stabiel.
De installatie staat op een grasveldje naast het huis (vandaar de boomgaard en perenbomen benaming) .
De envoy hangt in de meterkast van het huis de afstand is schat ik 30/40 meter, in de toolkit zie ik wel vol bereik voor de communicatie en een paar keer 3 of 4 blokjes gehad. Ruisverhouding is binnen de marges, het is mogelijk om de envoy in een nieuw IP65 verdeelkastje te plaatsen bij het groepenkastje waar het Q-relay inzit alleen wordt de wifi verbinding minder stabiel.
:strip_exif()/f/image/ip1vVzPVnKmEkkhLuaMfVQ7G.jpg?f=fotoalbum_large)
@RoyVi Ik denk dat je een goede kans maakt als je 3 strings maakt van elk 10 panelen, en deze vlak voor de Q-relais bij elkaar laat komen. Zo heb ik het ook met mijn 23 panelen op 3 daken / strings.
Ik denk dat de 20 panelen op 1 string te veel is / het probleem veroorzaakt.
Ja ik denk dat je gelijk hebt!Pazo schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 13:38:
@RoyVi Ik denk dat je een goede kans maakt als je 3 strings maakt van elk 10 panelen, en deze vlak voor de Q-relais bij elkaar laat komen. Zo heb ik het ook met mijn 23 panelen op 3 daken / strings.
Ik heb dit trainings document nog eens doorgelezen.
Er staat uitleg in over hoeveel iQ7+ per circuit 9 stuks op 16ampere en 12 stuks op 20 ampere. Omdat ik 3 fase kabel gebruik op die bovenste string met 20 panelen zou het in theorie moeten kunnen echter omdat ik iQ7A heb zal het aantal per circuit waarschijnlijk minder worden en omdat ik ook een behoorlijke afstand moet overbruggen kan ik idd dus beter die laatste 10 panelen meteen door trekken naar de eerste lasdoos.
https://www.4blue.nl/medi...hase_-_Training_-_IQ7.pdf
Ik weet niet wat de afstand vanaf dat perenveld naar je Q-relais is, maar anders eerst even 'los' een YMVK kabel leggen om te kijken of het dan wel allemaal werkt. En pas ingraven; zal waarschijnlijk een aardig werk zijn
Ow nee dat valt wel mee, Boomgaard had eigenlijk appelveld kunnen heten
.
Maar de afstand tussen de oude en nieuwe panelen is 2,5 meter. Ik kan gewoon de lasdoos gebruiken op het hoekje van het oude deel en vanuit daar een nieuwe kabel trekken naar de voorste lasdoos die kan ik eenvoudig achter de panelen op het frame binden. Enige klote is dat de voorste lasdozen volgegoten zijn dus daar mag ik alles even opnieuw aansluiten.
Maar de afstand tussen de oude en nieuwe panelen is 2,5 meter. Ik kan gewoon de lasdoos gebruiken op het hoekje van het oude deel en vanuit daar een nieuwe kabel trekken naar de voorste lasdoos die kan ik eenvoudig achter de panelen op het frame binden. Enige klote is dat de voorste lasdozen volgegoten zijn dus daar mag ik alles even opnieuw aansluiten.
En dat is dus de reden dat ik waterdichte kabelmoffen heb gebruikt voor de verbinding tussen YMVK en Q-cable; kunnen los als het moetRoyVi schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 14:21:
Enige klote is dat de voorste lasdozen volgegoten zijn dus daar mag ik alles even opnieuw aansluiten.
Maar goed, kleine pech in dit geval, hopelijk is de oorzaak wel gevonden en dus ook de oplossing
Ik zit toch te denken aan een te hoge VRise, je kan in Enlighten Manager op een paneel klikken dat problemen veroorzaakte, en dan komt er in een ballonnetje het serienummer en zie je heel klein ook een grafiekje staan. Als je op die Afbeelding klikt kom je bij de waardes van die module. Kun je daar eens checken wat er stond bij AC spanning? (Je zou dit gewoon als historische data moeten kunnen opvragen.) Of misschien ook van een buur paneel van een probleemgevallen (in jouw geval dus 3 panelen verderop op dezelfde fase). In geval van een te hoge V Rise kiezen de micro's onderling en redelijk willekeurig om enkele modules uit te schakelen zodat de rest binnen karakteristiek blijft. In theorie zou je q relais in dat geval moeten uitschakelen, maar wellicht door je kabellengte is die én langzamer dan de micros én heeft die minder spanning gemeten dan 230 + 10%.RoyVi schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 11:37:
Met alleen de oude set aangesloten werkt die set weer naar behoren, ik twijfel nog steeds tussen het q relay of dat de bovenste string te lang is.
[Afbeelding]
Dit is namelijk óf een spanningsprobleem, óf een communicatie probleem.
En vraag voor de zekerheid enphase support de laatste firmware te pushen, baat het niet dan schaadt het ook niet. Ik heb 32 iq7a, per fase 10-11-11 alles met 1-fase q-cable aangesloten, best wel een behoorlijke kabellengte 5 x 2,5 die samenkomen op 5 x4. Op sommige momenten > 250 volt maar niets schakelt af, alle panelen produceren min of meer gelijkwaardig. 3-fase qrelais op een B16 automaat (die het op piekmomenten behoorlijk warm krijgt). Iq7a’s uit meerdere batches mix van met en zonder adapterkabel, wel alles naar 4.28 laten brengen.
[ Voor 3% gewijzigd door Mylo1 op 30-06-2022 20:25 ]
Bedoel je dit? Dit is de grafiek van een slecht presterende paneel van de afgelopen dagen (gisteren heledag bewust zonder AC geweest) Gister avond heb ik de nieuwe set weer aangesloten met een eigen YVMK kabel naar de verzamel lasdoos. Bij goed presterende panelen zie ik dezelfde AC waardesdrboneym schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 19:55:
[...]
Ik zit toch te denken aan een te hoge VRise, je kan in Enlighten Manager op een paneel klikken dat problemen veroorzaakte, en dan komt er in een ballonnetje het serienummer en zie je heel klein ook een grafiekje staan. Als je op die Afbeelding klikt kom je bij de waardes van die module. Kun je daar eens checken wat er stond bij AC spanning? (Je zou dit gewoon als historische data moeten kunnen opvragen.) Of misschien ook van een buur paneel van een probleemgevallen (in jouw geval dus 3 panelen verderop op dezelfde fase). In geval van een te hoge V Rise kiezen de micro's onderling en redelijk willekeurig om enkele modules uit te schakelen zodat de rest binnen karakteristiek blijft. In theorie zou je q relais in dat geval moeten uitschakelen, maar wellicht door je kabellengte is die én langzamer dan de micros én heeft die minder spanning gemeten dan 230 + 10%.
Dit is namelijk óf een spanningsprobleem, óf een communicatie probleem.
/f/image/wjGl5m04jHOJXxnhcTQGGtHo.png?f=fotoalbum_large)
Ik ben benieuwd hoe ze deze dag gaan presteren.
Ik ben wel nog nieuw met Enphase, als ik een verzoek indien voor een firmware update moet ik dit via enlighten doen? En moet ik via de toolkit support open zetten? (ik zag iig een vage support optie in de tool)Mylo1 schreef op donderdag 30 juni 2022 @ 20:23:
En vraag voor de zekerheid enphase support de laatste firmware te pushen, baat het niet dan schaadt het ook niet. Ik heb 32 iq7a, per fase 10-11-11 alles met 1-fase q-cable aangesloten, best wel een behoorlijke kabellengte 5 x 2,5 die samenkomen op 5 x4. Op sommige momenten > 250 volt maar niets schakelt af, alle panelen produceren min of meer gelijkwaardig. 3-fase qrelais op een B16 automaat (die het op piekmomenten behoorlijk warm krijgt). Iq7a’s uit meerdere batches mix van met en zonder adapterkabel, wel alles naar 4.28 laten brengen.
Nee gewoon een mail sturen, althans zo heb ik het gedaan, kan een paar dagen duren
Of bellen met support, kan volgens mij ook. Kijken ze gelijk mee in je systeem.
Nog even een update van de afgelopen dagen.
Gisteren tussen de buien door de YMVK kabel van de 10 nieuwe panelen door getrokken naar de voorste lasdoos. De volgende dag waren de communicatie problemen volledig opgelost alleen rond het middag uur toen de zon vol scheen nog steeds meerdere omvormers die minder produceerde en in Enlighten ook de melding van hoge AC spanning dus dat lijkt idd op hoge VRise.
Toen ik thuis was op de envoy lokale site gekeken (Zon was ondertussen weg) daarin zag ik bij 2 omvormers DC low melding staan die de afgelopen dagen ook continue deze melding gaven. Verder waren op Enlighten alle problemen weg.
Ik heb toen de YMVK kabel van de 10 nieuwe panelen door getrokken tot aan het Q-relay, en ik de 2 omvormers met DC low melding los gehaald, paneel gemeten gewoon netjes 45volt wat ik meestal meet begin van de avond. Ik heb 1 omvormer verwisselt met zijn buurman die goed werkte en de andere laten zitten om te zien of het probleem mee verhuist of niet. Verder viel mij daarna op dat de DC low meldingen weg waren.
Morgen hopelijk weer een nieuwe zonnige dag om te zien hoe alles presteert, mochten er nog steeds Vrise problemen zijn dan kan ik altijd nog een deel (3 tot 6 stuks) verplaatsen naar een andere plek in de tuin waar een aparte 4mm2 kabel naar de groepenkast gaat.
Gisteren tussen de buien door de YMVK kabel van de 10 nieuwe panelen door getrokken naar de voorste lasdoos. De volgende dag waren de communicatie problemen volledig opgelost alleen rond het middag uur toen de zon vol scheen nog steeds meerdere omvormers die minder produceerde en in Enlighten ook de melding van hoge AC spanning dus dat lijkt idd op hoge VRise.
Toen ik thuis was op de envoy lokale site gekeken (Zon was ondertussen weg) daarin zag ik bij 2 omvormers DC low melding staan die de afgelopen dagen ook continue deze melding gaven. Verder waren op Enlighten alle problemen weg.
Ik heb toen de YMVK kabel van de 10 nieuwe panelen door getrokken tot aan het Q-relay, en ik de 2 omvormers met DC low melding los gehaald, paneel gemeten gewoon netjes 45volt wat ik meestal meet begin van de avond. Ik heb 1 omvormer verwisselt met zijn buurman die goed werkte en de andere laten zitten om te zien of het probleem mee verhuist of niet. Verder viel mij daarna op dat de DC low meldingen weg waren.
Morgen hopelijk weer een nieuwe zonnige dag om te zien hoe alles presteert, mochten er nog steeds Vrise problemen zijn dan kan ik altijd nog een deel (3 tot 6 stuks) verplaatsen naar een andere plek in de tuin waar een aparte 4mm2 kabel naar de groepenkast gaat.
[ Voor 0% gewijzigd door RoyVi op 01-07-2022 22:30 . Reden: typo ]
Gisteren 6 extra IQ7+ aangesloten, maar de Metered S vind niks. Ze zitten in de schuur, achter een PV verdeler. Ze lijken het wel te doen, omdat de teruglevering minder wordt als ik de Pv verdeler uitschakel.
Iemand n idee hoe dit te troubleshooten? Ligt het misschien aan de PV verdeler?
Iemand n idee hoe dit te troubleshooten? Ligt het misschien aan de PV verdeler?
remember your end, someone owns us
Dit topic is gesloten.
Let op:
Envoy uitlezen en koppelen met Home Assistant, Domoticz etc heeft een eigen topic: [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica
Envoy uitlezen en koppelen met Home Assistant, Domoticz etc heeft een eigen topic: [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica