PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Zoek me ff suf hoe dit aan te pakken.
Heb 18 zonnepanelen die al jaar of 2 draaien. Deze zijn aangesloten op een losse nieuw geplaatste groep waar ook de Enphase Metered S op aangesloten is.
Sinds deze week nu dus ook zonnepanelen op m'n schuur. Deze zijn aangesloten op een reeds bestaande groep (middels PV-verdeler).
De ferrietringen zouden de communicatie schoon moeten maken, maar waar plaats ik die? Vanaf mijn PV-verdeler verder de schuur in zit 't probleem niet. Heb namelijk de andere apparaten nu even allemaal afgesloten. Op elke groep een ferrietring zetten is ook beetje veel van 't goede... Wat wel..
Zou wel de oplossing moeten zijn; ze produceren gewoon stroom, maar ook de Envoy-app geeft aan dat de communicatie beroerd is.
[ Voor 8% gewijzigd door ChangeLife4Ever op 02-07-2022 19:37 ]
remember your end, someone owns us
Eerste stapChangeLife4Ever schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 19:35:
Das 'n lekker kort antwoord
Zoek me ff suf hoe dit aan te pakken.
Heb 18 zonnepanelen die al jaar of 2 draaien. Deze zijn aangesloten op een losse nieuw geplaatste groep waar ook de Enphase Metered S op aangesloten is.
Sinds deze week nu dus ook zonnepanelen op m'n schuur. Deze zijn aangesloten op een reeds bestaande groep (middels PV-verdeler).
De ferrietringen zouden de communicatie schoon moeten maken, maar waar plaats ik die? Vanaf mijn PV-verdeler verder de schuur in zit 't probleem niet. Heb namelijk de andere apparaten nu even allemaal afgesloten. Op elke groep een ferrietring zetten is ook beetje veel van 't goede... Wat wel..?
Zou wel de oplossing moeten zijn; ze produceren gewoon stroom, maar ook de Envoy-app geeft aan dat de communicatie beroerd is.
Heb je een driefase hoofdaansluiting? Zo ja, zitten de groepen op dezelfde hoofdfase? Zo nee, heb je een 3p q relais toegepast? Enkel de Metered envoy 3fase voeden is niet de manier voor succesvolle communicatie.
Kijk daar zit de fout.ChangeLife4Ever schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 23:47:
Eentje zit op L2, de ander op L3. Heb 3 fasen aansluiting.
Óf zet de groepen op dezelfde fase, óf koop en installeer een 3p q relais.
Dat is toevallig, ik heb eigenlijk dezelfde situatie. Alleen kan ik er nog aan toevoegen dat mijn nieuw geplaatste panelen/Micro omvormers wel gedetecteerd worden in de Toolkit, maar dat er geen communicatie plaats vindt, ze krijgen dus ook geen netprofiel toegewezen en hebben in mijn geval dus ook geen productie.ChangeLife4Ever schreef op zaterdag 2 juli 2022 @ 11:37:
Gisteren 6 extra IQ7+ aangesloten, maar de Metered S vind niks. Ze zitten in de schuur, achter een PV verdeler. Ze lijken het wel te doen, omdat de teruglevering minder wordt als ik de Pv verdeler uitschakel.
Iemand n idee hoe dit te troubleshooten? Ligt het misschien aan de PV verdeler?
Verder heb ik nog een fase koppelaar geplaatst en heb ik een storing in de Envoy “ fase detectie mislukt”.
Ik doe toch blijkbaar wat verkeerd, maar zit momenteel op een dood spoor.
Graag een suggestie waar ik het moet zoeken, alvast bedankt.
Klopt dit? Is er nog iets wat ik ze moet vragen of kan controleren vooraf? Een snelle eigen zoektocht op het web bevestigt dit verhaal, maar ik wil niet dat na een stroomstoring of uitval ik weer hun Envoy nodig heb voordat ik energie kan opwekken..
Let er wel op dat zomaar een internet powerline koppelaar niet de juiste frequentie doorlaat voor enphase.svkaster schreef op zondag 3 juli 2022 @ 19:25:
@ChangeLife4Ever en als je geen 3fase Q relays wil kopen kun je ook nog een fase koppelaar kopen die zit normaal al in de 3fase Q relays maar misschien is die los goedkoper dan een hele nieuwe 3f Q relays
Bijvoorbeeld de eerste bij die je vind met google zit op 1-70 Mhz, en dat is onjuist.
Je kunt de Legrand 03608 gebruiken, die zit met 95-148.5kHz goed voor signalen rond de 110 Khz.
@dutchminator Nadat de installateur het netprofiel instelt met hun "leen-envoy" dan werken de omvormers vervolgens volledig zelfstandig.
Simpele oplossing: ik koop de simpele variant van de Envoy. Daar sluit ik de 6 extra panelen op aan, dan ben ik er toch ook, hoop ik? Of gaat het dan helemaal fout qua communicatie in 't systeem?
Edit:
Zit namelijk toch met het probleem dat ik achter een PV-verdeler zit te werken. Ik merk dat als ik de andere groep op de PV-verdeler uitzet, de communicatie stuk beter is. Ik vind dan net de panelen. Met extra Envoy op de juiste groep bij die PV-verdeler ben ik net zo duur uit en werkt 't hopelijk gegarandeerd.
[ Voor 32% gewijzigd door ChangeLife4Ever op 04-07-2022 19:45 ]
Vat dit niet verkeerd op maar je hebt te maken met ongelukkige keuze, althans de effecten daarvan. Een Q-relais is de meest eenvoudige keuze. Prijs technisch en product technisch. Voldoe je direct aan de geadviseerde/bewezen installatie inrichting.ChangeLife4Ever schreef op maandag 4 juli 2022 @ 19:42:
Wat een gepiel allemaal om netjes te kunnen meten. Qrelay is niet perse nodig (heel topic over geweest) Legrand is niet echt gratis zeg maar...
Simpele oplossing: ik koop de simpele variant van de Envoy. Daar sluit ik de 6 extra panelen op aan, dan ben ik er toch ook, hoop ik? Of gaat het dan helemaal fout qua communicatie in 't systeem?
16 x 455Wp & Enphase IQ7+ (7,3 kWp) - PVoutput.org
Het kan volgens mij technisch wel maar de vraag is of je er blij mee moet zijn. Zeker in het begin is er best wat voor te zeggen om het systeem wat nauwkeuriger te laten monitoren (automatisch op afstand).dutchminator schreef op maandag 4 juli 2022 @ 13:03:
Korte vraag: Momenteel worden mijn zonnepanelen met Enphase omvormers geïnstalleerd, echter is de Envoy nog niet beschikbaar (daar zit blijkbaar veel vertraging op de levering). Volgens de installateur is dit geen probleem, ze starten en testen de werking van het systeem met hun eigen Envoy, en halen deze er vervolgens tussenuit totdat ze mijn Envoy binnen krijgen (ooit). Volgens hen werkt alles vanzelf en zal ik enkel geen monitoring hebben op mijn panelen.
Klopt dit? Is er nog iets wat ik ze moet vragen of kan controleren vooraf? Een snelle eigen zoektocht op het web bevestigt dit verhaal, maar ik wil niet dat na een stroomstoring of uitval ik weer hun Envoy nodig heb voordat ik energie kan opwekken..
In m'n schuur staat ook m'n tweede NAS (achter die PV-verdeler) en ook nog wat andere apparaten. Als ik naar 't schema kijk van die Q-relais, dan moet ik eigenlijk rechtstreeks van m'n panelen naar de relais en dan door naar m'n meterkast. Volgens mij lukt dan niet in mijn opstelling (want PV-verdeler).
Laatste wat ik wil is dat die Q-relais ff mijn NAS d'r uit knikkert omdat m'n panelen net iets anders doen dan gedacht
[ Voor 45% gewijzigd door jeroen3 op 04-07-2022 20:00 ]
Dat zou volgens mij alleen werken als daar alle drie de fasen binnenkomen. (Is dat ook zo?). Anders koppel je 1 fasen met zichzelf...of moet je twee fasen erbij trekken richting de schuur. Dat is denk ik ook niet de gewenste situatie.jeroen3 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 19:59:
@ChangeLife4Ever Het q-relay kan zich prima in de pv verdeler bevinden. En bovendien mogen daar toch geen andere verbruikers achter. Want die moet al afgezekerd zijn met maximaal 25A.
Je doet er het beste aan om een Q-relais in de groepenkast te plaatsen. Daar waar alles binnenkomt en vertakt. Dat is waar ook de envoy hangt zoals ik begrijp.
Envoy hangt inderdaad in de meterkast. Gaat dan ook wel goed richting die PV-verdeler? Geen ongewenste bijeffecten richting mijn NAS?
Ongewenste bijeffecten als in? Signalen die je NAS met morse-code opblazenChangeLife4Ever schreef op maandag 4 juli 2022 @ 20:05:
Nope. In de schuur komt 1 fase (schuur zit op aparte groep). Dat is dus al helemaal niet de goede plek, omdat ik dan de andere fase niet te pakken heb.
Envoy hangt inderdaad in de meterkast. Gaat dan ook wel goed richting die PV-verdeler? Geen ongewenste bijeffecten richting mijn NAS?

Die ferriet ringen moeten tussen de Q-relais en de verdeelkammen vanuit de diverse fasen. Althans, daar heb ik ze geplaatst.
[ Voor 9% gewijzigd door Websphinxie op 04-07-2022 20:12 ]
Dat klopt maar dat heeft alleen betrekking op de Enphase componenten waar het mee in verbinding staat. Niet andere digitale componentenChangeLife4Ever schreef op maandag 4 juli 2022 @ 20:13:
Whahahaha 🤣. Las ergens dat die Q-relais t spul erachter uitschakelt als er iets niet klopt. #bettersafethensorry.
Wat is überhaupt het verschil tussen de diverse Nederlandse netprofielen?
:strip_exif()/f/image/4ICsFMyPYx6nNBb2dTi1i0RC.jpg?f=fotoalbum_large)
12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput
Ik heb het bovenste profiel; 1.2.4Burning_Tyre schreef op maandag 4 juli 2022 @ 20:24:
Welk netprofiel kan ik het beste kiezen?
Wat is überhaupt het verschil tussen de diverse Nederlandse netprofielen?
[Afbeelding]
Het heet niet voor niets een relais, toch? Volgens mij schakelt de Q-relais gewoon de stroom uit als de omstandigheden (oa voltage > 253V) daar om vragen. Dus alles wat er achter zit gaat dan uit.Websphinxie schreef op maandag 4 juli 2022 @ 20:16:
[...]
Dat klopt maar dat heeft alleen betrekking op de Enphase componenten waar het mee in verbinding staat. Niet andere digitale componenten
[ Voor 4% gewijzigd door RichieB op 06-07-2022 09:08 ]
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Of ik moet het helemaal mis hebben.
En ik denk dat het q-relais bij sommige fouten een handmatige reset nodig heeft.
Je kunt ook twee q-relays gebruiken. De 3-fase q-rly hoeft op bijv L2 geen belasting te hebben als je andere array alleen op L1 en L3 zit.
In principe is het technisch niet onmogelijk ok de de pv verdeler achter het q-relay te doen. Je gaat wellicht wel over de rating van het relais heen als je bijvoorbeeld grasmaaiers of andere zware belastingen gebruikt. Iets om te mee te nemen in je overweging. Of wellicht tript dat hem wel?
Technisch gezien, als je een extra ader hebt naar de garage, kun je een contactor schakelen in je pv verdeler via je q-relay in je meterkast. Dan hoeven overige lasten er niet doorheen. Er is vast een nen regel tegen, maar daar zijn we al voorbij denk ik. (Edit: je verliest dan dc-foutdetectie)
[ Voor 9% gewijzigd door jeroen3 op 04-07-2022 22:54 ]
We hebben hier juist over de situatie dat de Q-relais optreedt. Die schakelt dan alles achter het relais uit.jeroen3 schreef op maandag 4 juli 2022 @ 22:49:
Het q-relais is een netbewaker met dc-foutstroom beveiliging. Een nas heeft daar geen last van, tot hij de bewakingsfunctie daadwerkelijk uitvoert.
[…]
[ Voor 81% gewijzigd door RichieB op 04-07-2022 22:53 ]
Quote:
In Enphase-installaties fungeert het eenfasige Q-relais (relaiscontroller
van netwerksysteem) als een galvanisch ontkoppelingsapparaat. Dit is
ontworpen voor eenfasig gebruik en is voorzien van ingebouwde schakelaars. Tijdens gespecificeerde abnormale toestanden, ontkoppelt het
Q-relais de Enphase-micro-omvormers van het wisselstroomnetwerk, en
wanneer de spanning weer normaal is en de netfrequentie zich binnen
het aanvaardbare bereik bevindt, verbindt het Q-relais de micro-omvormers weer met het wisselstroomnetwerk.
Einde quote.
Voor 1 fasig kan je ook driefasig lezen.
hierbij moest ook een deel van de PV installatie worden aangepast, de situatie voorheen was 1 fase levering 1 fase PV. nu is het 3 fase levering 1 fase PV. nu zit alles er in en werkt ook weer naar behoren, enkel is er 1 klein detail en dat is van het moment van in bedrijf name van de Envoy ik ineens 1 datapunt in de app heb van 32.7MWh is er een mogelijkheid om deze te verwijderen ?
![]() | ![]() |
Je kan toch ook een 3-fase PV verdeler hebben? Ik heb trouwens gewoon een 12-module schakelkast in mijn garage gemonteerd met daarin de 3-fase Q-relais, 3-fase 16A alamat en 1-fase 16A alamat voor de Envoy.ChangeLife4Ever schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 07:34:
Dan kan je met een PV verdeler dus nooit met een 3fasen Q relais werken die werkt als een fasenkoppelaar.
Wat me wel tegenviel: die 3-fase Q-relais is 5 module eenheden breed! Had verwacht dat dit gewoon 4 zou zijn.
Dat komt denk ik voor je nieuwe meter.derubenstavast schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 09:23:
gisteren heb ik mijn meterkast aangepast voor 3 fase levering.
hierbij moest ook een deel van de PV installatie worden aangepast, de situatie voorheen was 1 fase levering 1 fase PV. nu is het 3 fase levering 1 fase PV. nu zit alles er in en werkt ook weer naar behoren, enkel is er 1 klein detail en dat is van het moment van in bedrijf name van de Envoy ik ineens 1 datapunt in de app heb van 32.7MWh is er een mogelijkheid om deze te verwijderen ?
[Afbeelding] [Afbeelding]
https://support.enphase.c...orted-by-a-system-s-meter
Daar staat het uitgelegd.
Ik ga volgende week hetzelfde laten doen, alhoewel het wel jammer ik dan geen concrete data heb over de geschiedenis van het opwekken.dutchminator schreef op maandag 4 juli 2022 @ 13:03:
Korte vraag: Momenteel worden mijn zonnepanelen met Enphase omvormers geïnstalleerd, echter is de Envoy nog niet beschikbaar (daar zit blijkbaar veel vertraging op de levering). Volgens de installateur is dit geen probleem, ze starten en testen de werking van het systeem met hun eigen Envoy, en halen deze er vervolgens tussenuit totdat ze mijn Envoy binnen krijgen (ooit). Volgens hen werkt alles vanzelf en zal ik enkel geen monitoring hebben op mijn panelen.
De Metered zou pas in september komen, duurt mij te lang.
Gelukkig heb ik mijn HomeWizard nog. Ik kan dan niet de opwek per paneel meten zonder een Envoy, maar wel mijn netto resultaat na een dagje thuiswerken op een redelijk bewolkte zomerdag.Acradavos schreef op dinsdag 5 juli 2022 @ 17:49:
[...]
Ik ga volgende week hetzelfde laten doen, alhoewel het wel jammer ik dan geen concrete data heb over de geschiedenis van het opwekken.
De Metered zou pas in september komen, duurt mij te lang.
Ik neem aan dat dergelijke schommelingen door bewolking (opwek minus sluipverbruik en her en der eigen gebruik voor koffie en laptop+scherm) vrij normaal zijn? De maximum teruglevering ligt rond 3.100W, wat mij correct lijkt bij maximaal 11*295W opwek minus eigen verbruik.
/f/image/uibyDlhlG5v897nhXnk7O6Bw.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door dutchminator op 05-07-2022 18:19 ]
Lees zojuist dat voor ingebruikstelling wel een envoy noodzakelijk is, die je daarna mag weghalen. Kortom, ik kan geen stroom opwekken voordat de envoy is geïnstalleerd?
Qrelais wel besteld overigens, maar dat helpt hier niet….
Hoor graag wat jullie denken
[ Voor 4% gewijzigd door Pimmiee op 06-07-2022 07:06 ]
Koop er zo eentje, die koppelt je fases, is goedkoper dan de legrand, is goedgekeurd door Enphase, en dan heb je geen afschakeling in de relais (die afschakeling zit gewoon in je micro omvormer zelf en dat systeem werkt prima)
https://www.arigo-software.de/en/shop/095029.html
Wij gebruiken deze dagelijks
Ik heb een mooie Enphase installatie.
String 1 - 13 zonnepanelen met daarachter een 16 ampère aardlekautomaat met q-relais
String 2 - 5 zonnepanelen met daarachter een 16 ampère aardlekautomaat met q-relais
String 3 - (dak schuur) aardlek automaat met q-relais, ik kan dan op de lasdoos van de schuur direct de q-cable aansluiten in de toekomst zonder nog iets te hoeven doen in de meterkast.
Onlangs is er een elektricien geweest om mijn meterkast klaar te maken voor 3 fasen voordat Stedin (netbeheerder) komt.
De 3 strings zijn verdeeld over de fasen om ook klaar te zijn voor toekomstig salderen.
Ik heb dus nu 3 q-relais met ieder apart een eigen kabel naar de zonnepanelen toe.
Kan dit zomaar? Moet dit niet op een 3 fasen q-relais?
De elektricien zei dat het geen nut had om twee paneeltjes op de schuur te zetten omdat alles verdeeld is over fasen en het juist dan goed is als er meer op ligt dat twee panelen. Wat adviseren jullie?
Maar een 3 fase q relay is zeker niet verplicht hoor. Sterker nog, een envoy kan véél meer micro’s aansturen dan een enkele 3 fase q relay aan kan. Het is gewoon een supported configuratie om meerdere enkelfase of 3 fase q relays in een systeem te hebben.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Ik kom er vanmiddag achter dat de fase koppelaar die ik gekocht heb bij mijn leverancier van Enphase spullen, helemaal niet werkt met Enphase, Heb vanmiddag contact gehad support van Enphase, en die konden me dus wijzer maken. Heb van hun een lijstje gekregen met door hun goedgekeurde fase koppelaars en inderdaad bovenstaande staat er ook bij.drboneym schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 08:48:
@ChangeLife4Ever
Koop er zo eentje, die koppelt je fases, is goedkoper dan de legrand, is goedgekeurd door Enphase, en dan heb je geen afschakeling in de relais (die afschakeling zit gewoon in je micro omvormer zelf en dat systeem werkt prima)
https://www.arigo-software.de/en/shop/095029.html
Wij gebruiken deze dagelijks
Care to share?visker999 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 21:56:
Heb van hun een lijstje gekregen met door hun goedgekeurde fase koppelaars en inderdaad bovenstaande staat er ook bij.
Grote Enphase topic • IQ Gateway lokaal uitlezen • PVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023
Goed idee.Pazo schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 22:00:
[...]
Care to share?Is wel wat voor de TS, als door Enphase goedgekeurde alternatieven mbt de Q-relay.
“ Zoals afgesproken bij deze informatie over de fasekoppelaar:
Als het om een driefasesysteem gaat dient een fasekoppelaar op de installatie geplaatst te zijn. Dit moet een referentie zijn die compatibel is met ons systeem, te weten:
- Enphase 3P Q Relay
- LEGRAND (indien verkrijgbaar)
- DELTA DORE 6051046
- MINOS CAP3 62054
- BIALON PC-03
Andere fasekoppelaars werken niet in het goede frequentiebereik, en kunnen zelfs de communicatie verslechteren i.p.v verbeteren. ”
Bovenstaande heb ik gekopieerd uit de mail die ik heb gekregen van Enphase support.
Ik wil hier wel iets aan toevoegen. Ik heb hier in samenspraak met mijn contacten bij Enphase op door moeten graven omdat ik de inkoop doe van dit product. Wij hebben er zo'n 250-300 nodig per jaar.visker999 schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 22:30:
[...]
Goed idee.
“ Zoals afgesproken bij deze informatie over de fasekoppelaar:
Als het om een driefasesysteem gaat dient een fasekoppelaar op de installatie geplaatst te zijn. Dit moet een referentie zijn die compatibel is met ons systeem, te weten:
- Enphase 3P Q Relay
- LEGRAND (indien verkrijgbaar)
- DELTA DORE 6051046
- MINOS CAP3 62054
- BIALON PC-03
Andere fasekoppelaars werken niet in het goede frequentiebereik, en kunnen zelfs de communicatie verslechteren i.p.v verbeteren. ”
Bovenstaande heb ik gekopieerd uit de mail die ik heb gekregen van Enphase support.
Deze artikelen worden al jarenlang gecommuniceerd naar installateurs door Enphase. Volgens mij heeft gewoon ooit iemand bij Enphase ergens 8 jaar geleden een paar Europese componenten fabrikanten gecontacteerd waar een lijstje van geschikte componenten uit is gerold. Fasekoppeling is in de kern markt, de USA, namelijk niet nodig omdat ze daar met een eenfase netwerk werken. Daarom is dit een wat obscuur stukje techniek geweest dat alleen voor de kleinere EU markt relevant wad. De Q relais, die ook alleen hier toegepast hoeft te worden, was voor hun een uitgelezen kans om die functie aan toe te voegen en het weer meer in eigen hand te nemen. Maar externe fasekoppelaars werken prima.
In principe kunnen ook andere koppelaars deze functie gewoon vervullen, maar wij hebben slechte ervaringen met uitstapjes ivm kwaliteit. AllNet fasekoppelaars gingen snel kapot bijvoorbeeld, ze stopten met werken zo'n maand na installatie of waren dead on arrival.
Specifiek over de lijst:
- De LeGrand die Enphase voorschreef wordt niet meer actief door legrand geproduceerd en is dus in zeer geringe maten beschikbaar, als die beschikbaar is is hij €150+ euro. Vergeet dit artikel.
- DELTA DORE 6051046, gemaakt door het Franse DELTA Dore dus. Het artikel is niet via hun site's webshop beschikbaar en ze hebben geen vaste grotere distributeurs in Europa or NL. Je kan hem wel van kleine Franse (en franstalige) HTML webshops betrekken. Prijs ongeveer €75 ex verzendkosten.
- MINOS CAP3 62054, gemaakt door Italiaans bedrijf UMPI. Zij reageerden niet op mijn mails, hebben geen aangewezen EU distributeurs op hun website vermeldt, en zijn niet verkrijgbaar in enigzins normale webshops.
- Bialon PC 03, gemaakt door het Duitse STV Electronic. Niet beschikbaar via hun eigen website, en er wordt ook niet actief naar grote distributeurs verwezen. Toch werken wij met dit type wij inmiddels al jaren met veel succes. De prijs is goed, ongeveer €55, de kwaliteit is uitstekend, en de beschikbaarheid is OK. Wij kopen hem rechtstreeks van STV, maar is ook beschikbaar via wat kleinere webshops (Arigo is een webshop in de standplaats van STV, dat zal niet toevallig zijn, verder kun je ook een aanvraag indienen bij BESD uit Deurne, NL, daar heb ik ze in het verleden gekocht.)
Let op, de PC-03 moet op dit moment speciaal vervaardigd worden per order door STV. Het broertje, de PC-04, is op dit moment continu in productie en dus beter beschikbaar. De meerprijs is gering. Voorkom gedoe en ga voor de PC-04 als je de keuze hebt of terugkrijgt dat de levertijd enorm lang is.
[ Voor 6% gewijzigd door drboneym op 07-07-2022 09:25 ]
EDIT:
@drboneym , weet je ook of een andere fasekoppelaar door de Envoy herkent wordt / zichtbaar is?
[ Voor 58% gewijzigd door Pazo op 07-07-2022 19:30 ]
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023
Toevallig vandaag hier ook gepost met een soortgelijke vraag: Pazo in "Zonnepanelen op platte vlakke dakpan, welke dakhaak?"
Mijn broer had had wel gewoon dakpannen, maar ook die kwamen met zijn haken net iets omhoog dus hebben we ook iets ingeslepen zodat de pannen strak bleven liggen.
Nee er wordt niks herkend. De envoy blijft gewoon de data van de micro's zoeken op de fase waarmee hij gevoed wordt, alleen stroomt er door de fasekoppelaar nu de data van alledrie de fases.Pazo schreef op donderdag 7 juli 2022 @ 09:33:
Bedankt voor je toelichting @drboneym
EDIT:
@drboneym , weet je ook of een andere fasekoppelaar door de Envoy herkent wordt / zichtbaar is?
Het was heerlijk geweest als ze de Metered envoy, die je 3fase kan voeden, hadden uitgerust met de functie om over elke voedende fase data te zoeken. Helaas doet hij dat enkel op L1, gemiste kans!
Let trouwens op met het plaatsen van fasekoppelaars, die moeten je dus vóór de 3p groep zetten. Anders ziet je groep de brug die tussen de fases is gemaakt als lekstroom en blijft deze eruit floepen.
Check deze foto, rechtsonder de 'pv verdeler',
:strip_exif()/f/image/QgX1g0mD69AN1XnRq2bSHSrs.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 19% gewijzigd door drboneym op 08-07-2022 00:31 ]
Dat is interessant omdat Enphase zelf de 3P Q-Relay achter de 3P groep tekent. Dus als laatste component waarop je de Q-cables aansluit. Zo heb ik het zelf ook aangesloten (maar mijn zonnepanelen moeten nog komen).drboneym schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 00:29:
[...]
Let trouwens op met het plaatsen van fasekoppelaars, die moeten je dus vóór de 3p groep zetten. Anders ziet je groep de brug die tussen de fases is gemaakt als lekstroom en blijft deze eruit floepen.
[...]
Ik gebruik CT klemmen die goed zijn geplaatst.
/f/image/C5SEIt3Q5RVScNPtYXfKqj5A.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 66% gewijzigd door deheij1 op 08-07-2022 15:20 ]
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Ik heb twee klemmen door die strings gedaan,Glashelder schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 15:33:
Meest logische lijkt toch dat een deel van je opwek niet door de opwek-CT’s gaat.
Alles werkte voorheen perfect, maar nadat de Stedin-monteur was vertrokken wilde de Envoy niet meer online komen. Ik zag wel dat er stroom geleverd werd vanaf het dak doordat de nieuwe slimme meter dat aangaf.
Ik heb de Envoy met een ethernetkabel verbonden met mijn router maar ik kon via http://envoy.local er niet meer bij.
Vanmorgen leek het probleem met de Envoy vanzelf weer te zijn opgelost, maar nu bleek dat 6 van de12 inverters niet meer communiceren. Ik kreeg ongeveer de helft van wat ik gewend ben op een zonnige dag aan stroom binnen.
Ik heb met de leverancier gebeld, die raadde aan met Stedin te bellen. Met Stedin gebeld, die hebben de meter op afstand bekeken en voor zover zij kunnen zien is er met de aanleg van de 3-fasen niets misgegaan.
Nu is de Envoy vanaf 12 uur weer uitgevallen. De vier ledjes er op zijn rood.
Ik heb de stroom even van de Envoy gehaald en weer opgezet, Het bovenste ledje werd groen en de twee onderste bleven rood. Ik zie dat er 0 Watt wordt opgewekt en ook de kWh-tellertjes zijn om 12 uur stil blijven staan. Na een paar minuten valt de verbinding met de Envoy weer weg en zijn alle vier de ledjes weer rood.
Volgens de slimme meter gaat de stroomproductie overigens wel door (zei het op halve kracht), maar in de Envoy zijn de tellertjes stilgevallen
Ik ben bang dat ik nu terecht ga komen in een potje vingerwijzen tussen de leverancier en Stedin.
Heeft iemand ervaring met een dergelijk probleem?
Update: Nu communiceren volgens Enlighten 5 inverters niet meer en geven ook 3 inverters een waarschuwing (waar ze voor waarschuwen staat er niet bij).
[ Voor 8% gewijzigd door ede op 08-07-2022 18:56 ]
Je schrijft heel stellig: de CT- zijn goed geplaatst. Echter je verbruik is negatief....dan zit er per definitie iets niet goed. Ik zie 2 q-relais (als die op een verschillende fase zitten).....dien je nog steeds over 3 fases de consumptie te meten.deheij1 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 15:19:
kan iemand deze verschillen verklaren?
Ik gebruik CT klemmen die goed zijn geplaatst.
[Afbeelding]
De 17.9 is volgends de MIcro's. De 9.2 is volgens de CT's
[ Voor 4% gewijzigd door WillemP22 op 08-07-2022 20:34 ]
losse contacten? Envoy, aardlekautomaat, q-relais.....of zijn ze per ongeluk van fase verhuist door de meneer van Stedin. Ff nameten zou ik zeggen.ede schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 16:24:
Gisteren heeft Stedin bij mij 3-fasen stroom aangelegd. De leverancier van de zonnepanelen had mijn oude stoppenkast vervangen door een modern exemplaar met voorbereiding voor 3-fasen. Ik heb ook een 3-fase Q-relais geïnstalleerd gekregen.
Alles werkte voorheen perfect, maar nadat de Stedin-monteur was vertrokken wilde de Envoy niet meer online komen. Ik zag wel dat er stroom geleverd werd vanaf het dak doordat de nieuwe slimme meter dat aangaf.
Ik heb de Envoy met een ethernetkabel verbonden met mijn router maar ik kon via http://envoy.local er niet meer bij.
Vanmorgen leek het probleem met de Envoy vanzelf weer te zijn opgelost, maar nu bleek dat 6 van de12 inverters niet meer communiceren. Ik kreeg ongeveer de helft van wat ik gewend ben op een zonnige dag aan stroom binnen.
Ik heb met de leverancier gebeld, die raadde aan met Stedin te bellen. Met Stedin gebeld, die hebben de meter op afstand bekeken en voor zover zij kunnen zien is er met de aanleg van de 3-fasen niets misgegaan.
Nu is de Envoy vanaf 12 uur weer uitgevallen. De vier ledjes er op zijn rood.
Ik heb de stroom even van de Envoy gehaald en weer opgezet, Het bovenste ledje werd groen en de twee onderste bleven rood. Ik zie dat er 0 Watt wordt opgewekt en ook de kWh-tellertjes zijn om 12 uur stil blijven staan. Na een paar minuten valt de verbinding met de Envoy weer weg en zijn alle vier de ledjes weer rood.
Volgens de slimme meter gaat de stroomproductie overigens wel door (zei het op halve kracht), maar in de Envoy zijn de tellertjes stilgevallen
Ik ben bang dat ik nu terecht ga komen in een potje vingerwijzen tussen de leverancier en Stedin.
Heeft iemand ervaring met een dergelijk probleem?
Update: Nu communiceren volgens Enlighten 5 inverters niet meer en geven ook 3 inverters een waarschuwing (waar ze voor waarschuwen staat er niet bij).
Dat ga ik na laten kijken. De aardlekautomaat en het relais voor de zonnestroom zitten los van de rest in een klein kastje en ik denk niet dat Stedin daar in heeft gezeten, maar wellicht is er wat aangepast in de andere groepenkast.WillemP22 schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 20:31:
[...]
losse contacten? Envoy, aardlekautomaat, q-relais.....of zijn ze per ongeluk van fase verhuist door de meneer van Stedin. Ff nameten zou ik zeggen.
Dank voor je antwoord!
De Q Relais moet dan juist wel weer in lijn staan achter de groep inderdaad. Dus gewoon zoals op tekening. Beschouw een fasekoppelaar als compleet ander component, wat logischerwijs ook niet in officiële schema's van Enphase wordt gecommuniceerd omdat het de q relais vervangt.RichieB schreef op vrijdag 8 juli 2022 @ 09:22:
[...]
Dat is interessant omdat Enphase zelf de 3P Q-Relay achter de 3P groep tekent. Dus als laatste component waarop je de Q-cables aansluit. Zo heb ik het zelf ook aangesloten (maar mijn zonnepanelen moeten nog komen).
Ik was voornemens om 2 daken vol te leggen, 20 panelen over 3 fasen. Alles met het idee om ook de accu-auto van het werk te voeden. Nu komt deze auto een jaar later dan gepland. Mijn meterkast is reeds aangepast (moet 3 fasen wel nog aanvragen) en de kabel ligt.
Nu heb ik het idee om alvast 1 dak vol te leggen voor mijn eigen verbruik. Ik wil dus tijdelijk op 1 fase een stuk of 4 panelen zetten. Met het oog op uitbreiding; kan ik dan een 3 fase-Q relais en een 3 fase alamat met 1 fase zonnepanelen aanleggen? Zodat ik later enkel maar hoef bij te prikken en niet tijdelijk 1 fase apparatuur hoef te kopen.
[ Voor 4% gewijzigd door starbeach op 10-07-2022 21:27 ]
Ik weet alleen niet hoe een 3-fase alamat reageert op slechts één aangesloten fase.
De 3-fase alamat kun je er gewoon tussen zetten. Dat maakt voor de werking niets uit dat die andere 2 fases tijdelijk niet aangesloten zijn. Je zou ook al een 3-fase kabel naar het dak kunnen leggen (als dat praktisch is)....dat je daar maar 1 fase pv-systeem op aansluit maakt bij Enphase ook niet uit.Glashelder schreef op zondag 10 juli 2022 @ 22:29:
Je kan op een 3 fase q relay instellen hoeveel fasen je gebruikt. Als je L2 en L3 uitzet dan moet dat wel werken denk ik.
Ik weet alleen niet hoe een 3-fase alamat reageert op slechts één aangesloten fase.
vandaag zijn er 14 panelen geplaatst. Nu had de elektricien geen Q-relais, Envoy-S Metered en de CT-ringen bij zich.
Hij heeft ze nu aangesloten achter een 4 polige aardlekautomaat B16 0,03A gezet.
De overige onderdelen kunnen op z'n vroegst pas in september geplaatst worden, wegens voorraad problemen.
De vraag is of dit nu veilig is zo? Ik lees namelijk ook dat er een Q-relais tussen moet zitten.
Jammer dat ik tot september geen inzicht heb in het systeem, maar stroom opleveren doen ze straks hopelijk wel.
beter leg je het dak gelijk in 1x vol en verdien je ze alvast voor een flink terug door aan Eneco te leveren. Zie het grote teruglevertopic.Glashelder schreef op zondag 10 juli 2022 @ 22:29:
Je kan op een 3 fase q relay instellen hoeveel fasen je gebruikt. Als je L2 en L3 uitzet dan moet dat wel werken denk ik.
21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW
Kan prima zo. Discussie of mag zullen we maar niet opnieuw voeren.OBL2132 schreef op maandag 11 juli 2022 @ 14:48:
Zouden jullie mij kunnen adviseren over het volgende;
vandaag zijn er 14 panelen geplaatst. Nu had de elektricien geen Q-relais, Envoy-S Metered en de CT-ringen bij zich.
Hij heeft ze nu aangesloten achter een 4 polige aardlekautomaat B16 0,03A gezet.
De overige onderdelen kunnen op z'n vroegst pas in september geplaatst worden, wegens voorraad problemen.
De vraag is of dit nu veilig is zo? Ik lees namelijk ook dat er een Q-relais tussen moet zitten.
Jammer dat ik tot september geen inzicht heb in het systeem, maar stroom opleveren doen ze straks hopelijk wel.
Via de P1 poort van je slimme meter kan je ook prima ea zien (en nauwkeuriger). Daar heb je die hele metered niet voor nodig.
Alternatief Slimme meter via online energiemanager laten uitlezen krijg je met vertraging je zonnepanelen te zien.
Medicijnman
Bedankt voor je reactie. Was ook niet bedoeld om een discussie te starten, meer even voor de zekerheid.pj schreef op maandag 11 juli 2022 @ 15:16:
[...]
Kan prima zo. Discussie of mag zullen we maar niet opnieuw voeren.
Via de P1 poort van je slimme meter kan je ook prima ea zien (en nauwkeuriger). Daar heb je die hele metered niet voor nodig.
Alternatief Slimme meter via online energiemanager laten uitlezen krijg je met vertraging je zonnepanelen te zien.
Het installatiebedrijf heeft het niet gered om vandaag alles in één keer te leggen (14 panelen Oost-West).
Daarnaast enkele puntjes zoals het gebruik van een lasdoos, dus geen gietmof. Ook liggen sommige omvormers los op de pannen en staat het snoer strak. Niet erg netjes gewerkt dus, wordt vervolgd...
:strip_exif()/f/image/L26APqdXE5DATfbXuOrPb2oT.jpg?f=fotoalbum_large)
Kan ik dan wel op 3 fase terugleveren?
[ Voor 3% gewijzigd door CyBeRSPiN op 12-07-2022 00:02 ]
Hoe bedoel je dat de omvormer wordt gebruikt al dopje?jeroen3 schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 08:00:
@CyBeRSPiN Je kunt er altijd een tussenmetertje met live metingen in zetten.
@OBL2132 Een omvormer gebruiken als dopje voor de qcable
Het is stevige pur mantel kabel, kan het wel tegen.
ik heb bij 2 verschillende leveranciers een uitbreiding gekocht op mijn PV set.
1x een set met 2x IQ7A
1x een set met 5x IQ7+
Doordat de groepen in mijn setup verdeeld waren over verschillende fasen en ik geen q-relais heb, konden deze omvormers initieel niet bij de envoy komen. en heb ik ze dus uit de doos aangesloten op het stroomnet. de omvormers gaan dan gewoon stroom leveren (dit heb ik gezien via de P1 poort op de stroommeter)
na het connecten naar de envoy kun je een nieuwer stroomprofiel inladen maar zonder envoy werken de inverters gewoon.
ik kan me ook voorstellen dat er legio installaties zijn die op dit standaard stroomprofiel blijven staan, en ook gewoon prima werken.
enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk
0,295 kW per omvormer (IQ7+)....dus hier 20x0,295= 5,9 kWAcradavos schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 12:58:
Wat vul in doorgaans in bij de volgende vragen? IQ7 Plus, wel met verschillende panelen.
14x400wp en 6x 365wp
[Afbeelding]
Wp.....een gemiddelde
het gaat erom dat men op grote schaal een inschatting kan maken van de zon-opbrengst
De rest spreekt voor zich.
Nu is mijn vraag hoe ik mijn installateurs account kan laten toevoegen als account op mijn nieuwe t krijgen Enphase installatie?
Is dit een kwestie van mijn installateurs e-mail adres geven aan dat bedrijf en vragen dit toe te voegen samen met het andere owners e-mail address of hoe gaat dit in zijn werk?
En zitten ze hier eigenlijk op te wachten, want ik kan me voorstellen dat ik als mede installateur ook de boel kan verkloten in hun mogen en dan hebben ze meer werk ipv minder aan mij.
graag advies
Stefan
Ik heb geprobeerd dit zelf aan de praat te krijgen zonder succes. Uiteindelijk heb ik enphase support gebeld, die hebben het gefixt...svkaster schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 15:19:
misschien een stomme vraag, volgende week worden mijn anaphase omvormers Envoy metered en Q relais eindelijk geplaatst door een bedrijf. Nu heb ik zelf een eigenaars account aangemaakt en ook een installateurs account aangemaakt via de procedure die ergens 50 pagina's eerder is beschreven
Nu is mijn vraag hoe ik mijn installateurs account kan laten toevoegen als account op mijn nieuwe t krijgen Enphase installatie?
Is dit een kwestie van mijn installateurs e-mail adres geven aan dat bedrijf en vragen dit toe te voegen samen met het andere owners e-mail address of hoe gaat dit in zijn werk?
En zitten ze hier eigenlijk op te wachten, want ik kan me voorstellen dat ik als mede installateur ook de boel kan verkloten in hun mogen en dan hebben ze meer werk ipv minder aan mij.
graag advies
Stefan
enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk
Als ik van zoveel mogelijk uitleesmogelijkheden gebruik wil maken, dien ik dan de serienummers van de omvormers te krijgen? Of om een dakplan te maken?
En je hebt de boel laten installeren?
Ik verwacht eigenlijk dat de installateur dan wel de enlighten setup voor je doet..
De envoy pusht de data van de micro’s naar de enlighten cloud, dus dat is wel een cruciale schakel als je parameters uit het enphase systeem wilt halen.
Ja klopt, ik lees het in HA uit. Mijn vraag was meer of ik als consument de serienummers dien te ontvangen, of wat doet een installateur er mee. Ik heb nu een foto gemaakt van de serienummers. (+ hoe het gelegd was)Glashelder schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 17:50:
Dan kan je eigenlijk niets monitoren behalve je slimme meter als je die hebt. Kan bij de website van je leverancier of via een dienst als slimmemeterportal bijv. Een apparaat op je P1 poort aansluiten kan ook
De envoy pusht de data van de micro’s naar de enlighten cloud, dus dat is wel een cruciale schakel als je parameters uit het enphase systeem wilt halen.
[ Voor 5% gewijzigd door Acradavos op 13-07-2022 17:52 ]
Met die serienummers hoef je zelf niets te doen. Gemiddelde consument kan daar verder niks mee. Jij kan hooguit HA straks koppelen aan je lokale envoy en dan de data uitlezen.
Blijkbaar is hij de serienummers van 2 panelen vergeten, dus die mag hij morgen nog achterhalen. Ik doelde meer op het stukje uit de startpost. In hoeverre kan ik mij als consument nog nog een uitgebreid account maken? Gezien @Pazo zijn startpost. Ik dacht dat ik zelf het legplan moest maken, met het invoeren van de serienummers van de IQ's.Glashelder schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 17:56:
Je installateur maakt een legplan in de Enlighten cloud. Helaas kan je daar pas wat mee op het moment dat je envoy er hangt, want voor die tijd kan de data niet verstuurd worden.
Met die serienummers hoef je zelf niets te doen. Gemiddelde consument kan daar verder niks mee. Jij kan hooguit HA straks koppelen aan je lokale envoy en dan de data uitlezen.
Ik wil het namelijk zelf in de hand hebben en niet afhankelijk zijn van een installatiebedrijf, ook bij een eventueel faillissement.
:fill(white):strip_exif()/f/image/BcYGKYLXT5hFkosusFtbpQcC.png?f=user_large)
[ Voor 6% gewijzigd door Acradavos op 13-07-2022 19:11 ]
Helder. Heb ik in een ander geval de serienummers nodig?Pazo schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 23:08:
@Acradavos in dat geval moet je een DHZ account aanmaken. Want dan kan je vrijwel alles doen dat een installateur ook kan. Alleen omdat je systeem door een installateur aangelegd is, zal hij de toegang tot je systeem moeten geven. Dat zal je moeten overleggen of deze dat OK vind, want jij kan ook je systeem ontregelen en als je het zelf niet meer lukt om goed te krijgen is de vraag of je installateur daar voor wil opdraaien. Maar er zijn hier meerdere mensen voorbij gekomen die later ook een DHZ account hebben aangemaakt en toegang hebben gekregen van hun installateur.
In de Enphase omgeving alleen voor het maken van een legplan.Acradavos schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 23:18:
[...]
Helder. Heb ik in een ander geval de serienummers nodig?
Ik gebruik daarnaast ook Home Assistant en daar heb je de serienummers ook nodig als je daarin nog wat wilt maken.
Daar is de installateur toch verantwoordelijk voor? Bij een normaal Enlighten account. HA draai ik ook ja.Pazo schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 23:26:
[...]
In de Enphase omgeving alleen voor het maken van een legplan.
Ik gebruik daarnaast ook Home Assistant en daar heb je de serienummers ook nodig als je daarin nog wat wilt maken.
Je hoeft dan geen memory te spelen op het dak.
Ik begreep van de installateur dat zij op afstand alles monitoren, dat is natuurlijk ook het stukje garantie verhaal. Bij een DHZ account is dat natuurlijk niet zo.Pazo schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 04:17:
@Acradavos ja dat klopt, maar jij zegt een paar posts terug dat je het zelf in de hand wilt hebbenDan moet je dus een DHZ account nemen.
Dan heb je dat zelf in de hand. Het is dus niet mogelijk om seperaat dezelfde uitlees mogelijkheden te hebben als een installateur?
Dus waarschijnlijk zit het hem in één van de lasdozen…

[ Voor 63% gewijzigd door OBL2132 op 14-07-2022 10:21 ]
Alles werkt gelukkig wel en kan op m'n slimme meter zien dat er wordt teug geleverd.
De rest vd spullen komen komende weken.
Acradavos schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 16:18:
Vandaag zijn mijn panelen (+IQ7 Plus) geïnstalleerd. Ik heb nog geen Metered en Q-relais, vanwege de voorraden die op dit moment schaars zijn.
Als ik van zoveel mogelijk uitleesmogelijkheden gebruik wil maken, dien ik dan de serienummers van de omvormers te krijgen? Of om een dakplan te maken?
M'n buurvrouw zei dat er steeds vaker panelen werden uitgezet omdat de spanning te hoog wordt, op het net.
Er liggen iets van 50 panelen op ons rijtje van 5 huizen.
Worden mijn panelen dat ook uitgeschakelt, want waarschijnlijk is er 1fase overbelast, en de 2 andere niet, wordt er dan nog wel op die fases terug geleverd, of werkt dan niet zo?
Alvast bedankt.
Mocht je, zoals meestal het geval is, te weinig ruimte hebben in je groepenkast, dan is dit misschien interessant. In volume is deze minder dan de helft van de huidige. Prijs en beschikbaarheid bij mij niet bekend:
100 A Current Transformer (CT)
De nieuwe Current Transformer (CT) is kleiner dan het oude product, waardoor het gemakkelijker te installeren is in elektrische panelen, maar nog steeds geschikt voor 100 A. De nieuwe CT is gemaakt met een nikkelkern die de betrouwbaarheid van het product verhoogt. Het moet worden gebruikt met Envoy-S Metered.
Afmetingen : 40 x 26 x 27 mm
Gesplitste kern type
9,8 mm opening geschikt voor AC geleiders tot 16 mm2
Nominaal tot 100 A
Nauwkeurigheid (foutpercentage) <1%
4,0 m kabellengte
Voldoet aan CE, RoHS
Met Enphase blijf je volgens mij inderdaad op de andere fases terugleveren. Maar ik moet toegeven dat ik niet weet of een 3 fase q relay alle fases eruit gooit als er één out-of-spec loopt..wouters84 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 12:00:
Ik heb een 3 fase groepenkast en lever ook terug op 3 fases naar de groepenkast met Enphase en m'n slimme meter is ook 3fase aangesloten.
M'n buurvrouw zei dat er steeds vaker panelen werden uitgezet omdat de spanning te hoog wordt, op het net.
Er liggen iets van 50 panelen op ons rijtje van 5 huizen.
Worden mijn panelen dat ook uitgeschakelt, want waarschijnlijk is er 1fase overbelast, en de 2 andere niet, wordt er dan nog wel op die fases terug geleverd, of werkt dan niet zo?
Alvast bedankt.
Het is nu, na een nieuwe Aardlekautomaat ertussen, knipperend oranje geworden. Ik begrijp vanuit de handleiding dat dit betekend dat het normaal werkt, maar geen contact is met de Envoy. Dit klopt, aangezien deze nog niet gemonteerd is.snoei schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 11:47:
of is het knipperend oranje?
Bij het installeren moet je controleren of ze 6x groen knipperen, daarna gaan ze rood knipperen.OBL2132 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 12:45:
[...]
Het is nu, na een nieuwe Aardlekautomaat ertussen, knipperend oranje geworden. Ik begrijp vanuit de handleiding dat dit betekend dat het normaal werkt, maar geen contact is met de Envoy. Dit klopt, aangezien deze nog niet gemonteerd is.
De omvormer moet de goede spanning detecteren en de envoy moet ze 1x vermelden dat ze stroom mogen leveren. Rood knipperen betekend dat hij de spanning niet ok vind (kan ook afwezig zijn).
Een collega had problemen met het spanningsbereik. Deze bleek naast een varkensboer te wonen die net zijn mega PV farm had aangelegd waardoor de spanning te hoog was. Ik heb het ze ook gewoon aangesloten en keek later wel of ik het moest debuggen
[ Voor 5% gewijzigd door rare-Quark op 14-07-2022 12:57 ]
Dit topic is gesloten.
Envoy uitlezen en koppelen met Home Assistant, Domoticz etc heeft een eigen topic: [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica