Het grote Enphase topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 24 ... 108 Laatste
Acties:
  • 889.671 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OBL2132
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 06-04-2024
rare-Quark schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 12:56:
[...]

Bij het installeren moet je controleren of ze 6x groen knipperen, daarna gaan ze rood knipperen.

De omvormer moet de goede spanning detecteren en de envoy moet ze 1x vermelden dat ze stroom mogen leveren. Rood knipperen betekend dat hij de spanning niet ok vind (kan ook afwezig zijn).

Een collega had problemen met het spanningsbereik. Deze bleek naast een varkensboer te wonen die net zijn mega PV farm had aangelegd waardoor de spanning te hoog was. Ik heb het ze ook gewoon aangesloten en keek later wel of ik het moest debuggen :P
Ze blijven nu oranje knipperen, maar ik zie in mijn P1 meter app wel dat de panelen stroom opwekken en terug leveren.

Dus ik neem aan dat ze gewoon werken? De Envoy heb ik nog niet geleverd gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rare-Quark
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
OBL2132 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 15:14:
[...]

Ze blijven nu oranje knipperen, maar ik zie in mijn P1 meter app wel dat de panelen stroom opwekken en terug leveren.

Dus ik neem aan dat ze gewoon werken? De Envoy heb ik nog niet geleverd gekregen.
Zou ik nog niet vanuit gaan. Toen mijn Envoy nog niet was aangezet leverden de panelen al wel een klein vermogen dat op de meter te zien was (500W op een 8 kW max omvormer vermogen).

Even een Envoy lenen en ze gaan op vol vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OBL2132
rare-Quark schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 17:50:
[...]

Zou ik nog niet vanuit gaan. Toen mijn Envoy nog niet was aangezet leverden de panelen al wel een klein vermogen dat op de meter te zien was (500W op een 8 kW max omvormer vermogen).

Even een Envoy lenen en ze gaan op vol vermogen.
Heb gisteren in 5 uurtjes 13 kWh opgewekt, nu zit ik op 3,5 kWh vanaf een uurtje of half 7.

Installateur had op dit moment geen één Envoy liggen, dus dat gaat even lastig worden... September is als het goed is alles binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rare-Quark
  • Niet online
OBL2132 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 10:16:
[...]

Heb gisteren in 5 uurtjes 13 kWh opgewekt, nu zit ik op 3,5 kWh vanaf een uurtje of half 7.

Installateur had op dit moment geen één Envoy liggen, dus dat gaat even lastig worden... September is als het goed is alles binnen.
Dat klinkt inderdaad alsof deze al levert. Dit was mijn 1e curve:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t5txd66LIoV_7iPRnDDIwjfUftI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mRHtRMs9YW6tbxUQNAUXGUHG.jpg?f=fotoalbum_large

Je kan duidelijk zien wanneer ik de envoy de omvormers heb laten zoeken in de ochtend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nike
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Vandaag zijn er 10 panelen geplaatst.
Echter heb ik nog geen q_relay of envoy.
Kan ik wel alvast spanning op de kabel zetten zodat ik kan opwekken?

Het dak is wel klaar en de panelen staan op een aparte aardlek.

oke beter lezen, bedankt @berend_

Zolang ze geen profiel hebben brengen ze minimaal wat op.

[ Voor 22% gewijzigd door nike op 15-07-2022 20:10 ]

-edit-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berend_
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-06-2024
nike schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 17:38:
Vandaag zijn er 10 panelen geplaatst.
Echter heb ik nog geen q_relay of envoy.
Kan ik wel alvast spanning op de kabel zetten zodat ik kan opwekken?

Het dak is wel klaar en de panelen staan op een aparte aardlek.
Ik zou zeggen: lees even wat reacties hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digin
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08-06 19:30
Inmiddels is ook bij mij een PV systeem van Enphase geinstalleerd op het dak van mijn schuur. Nu is in de schuur het Q-relay, de Envoy S Metered en een Alumat geplaatst. Nu wordt echter de consumptie gemeten op de 3 fase richting de woning en daardoor zie ik niet de totale consumptie. Het is namelijk beter om de consumptie te meten net na de slimme meter, zodat het totale gebruik van de woning en schuur gemeten wordt.

Nu moet hiervoor de Envoy S Metered naar de meterkast in de woning verplaatst worden. Ik heb al een 5x2,5mm YMVK kabel getrokken hiervoor tussen de woning en de schuur van ongeveer 25 meter. Verder zie ik dat de Envoy S Metered tussen het Q-Relay en de Alamat is aangesloten moet worden.

Wat is nu de beste optie.
  1. Q-Relay, Envoy en Alumat in woning en PV aansluiten via YMVK kabel op Q-Relay in woning
  2. Q-Relay en Alumat in schuur en Envoy aansluiten in woning, maar dat zit deze aan de verkeerde kant van de Alumat
  3. Q-Relay in schuur en Alumat met Envoy in woning
Graag hoor ik wat het beste is of is er nog een betere oplossing. Alvast bedankt voor het meedenken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 00:24
Ik weet niet hoeveel panelen je op dak hebt liggen en hoeveel panelen er dus per fase zijn aangesloten. Maar als het toch redelijk wat zijn is voor die 25 meter 5x4mm2 niet beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digin
mike123 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 16:34:
Ik weet niet hoeveel panelen je op dak hebt liggen en hoeveel panelen er dus per fase zijn aangesloten. Maar als het toch redelijk wat zijn is voor die 25 meter 5x4mm2 niet beter?
De kabel vanuit de PV was ook 5x2,5, dus deze heb ik maar gekocht. Ik heb 14 panelen liggen, dus maximum is ongeveer 5,1 KW over 3 fases.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digin
Volgens Vekto zou 2,5mm tot 50 meter moeten kunnen afgezekerd met 16A per fase. Zie tabel op : https://www.vekto.nl/info/kabelberekening

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
Digin schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 17:42:
[...]

De kabel vanuit de PV was ook 5x2,5, dus deze heb ik maar gekocht. Ik heb 14 panelen liggen, dus maximum is ongeveer 5,1 KW over 3 fases.
Dat zal dan geen probleem opleveren als je ze netjes verdeelt per fase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08-06 16:36
Digin schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 17:49:
Volgens Vekto zou 2,5mm tot 50 meter moeten kunnen afgezekerd met 16A per fase. Zie tabel op : https://www.vekto.nl/info/kabelberekening
Moet je voor de grap eens in Sunny Design simuleren wat het vermogensverlies is van 50m op 2,5mm :/ .

Even een gok is 10V extra spanning bij de omvormer, dus elke mooie zonnige dag klapt de omvormer er om 10:00 al uit omdat het voltage de 253 aldaar al zal aantikken. (Verder zal niks in huis er last van hebben, alleen een beetje sonde van je dure zonnepanelen investering).

Maar idd, het mag wel :P

[ Voor 16% gewijzigd door Whiskey48 op 16-07-2022 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 09:33

martijn v o

Certified by Enphase.

Hier is maar 2,7 Volt spanningsval. Kan zelfs met een 1,5mm2 is dan 4 Volt.

@Digin

[ Voor 7% gewijzigd door martijn v o op 16-07-2022 20:04 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pj
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

pj

Digin schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 16:21:
Inmiddels is ook bij mij een PV systeem van Enphase geinstalleerd op het dak van mijn schuur. Nu is in de schuur het Q-relay, de Envoy S Metered en een Alumat geplaatst. Nu wordt echter de consumptie gemeten op de 3 fase richting de woning en daardoor zie ik niet de totale consumptie. Het is namelijk beter om de consumptie te meten net na de slimme meter, zodat het totale gebruik van de woning en schuur gemeten wordt.

Nu moet hiervoor de Envoy S Metered naar de meterkast in de woning verplaatst worden. Ik heb al een 5x2,5mm YMVK kabel getrokken hiervoor tussen de woning en de schuur van ongeveer 25 meter. Verder zie ik dat de Envoy S Metered tussen het Q-Relay en de Alamat is aangesloten moet worden.

Wat is nu de beste optie.
  1. Q-Relay, Envoy en Alumat in woning en PV aansluiten via YMVK kabel op Q-Relay in woning
  2. Q-Relay en Alumat in schuur en Envoy aansluiten in woning, maar dat zit deze aan de verkeerde kant van de Alumat
  3. Q-Relay in schuur en Alumat met Envoy in woning
Graag hoor ik wat het beste is of is er nog een betere oplossing. Alvast bedankt voor het meedenken.
Waarom lees je niet gewoon je slimme meter uit: scheelt hoop verbouw werk en dan heb je het meest nauwkeurig beeld-> daadwerkelijk verbruik dat van en naar Liander/enexis etc gaat/komt.

Medicijnman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Whiskey48
martijn v o schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 20:03:

@Digin
Over 50meter? ... Zijn je kabels van goud?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08:05
martijn v o schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 20:03:

@Digin
Ik heb 25m 6mm2 kabel gebruikt. Spanningsval is 0,5 Volt.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Whiskey48 schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 22:46:
[...]

Over 50meter? ... Zijn je kabels van goud?
Nee met hier bedoel ik de vraagsteller, is maar 25 meter.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digin
pj schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 20:31:
[...]

Waarom lees je niet gewoon je slimme meter uit: scheelt hoop verbouw werk en dan heb je het meest nauwkeurig beeld-> daadwerkelijk verbruik dat van en naar Liander/enexis etc gaat/komt.
Maar dan komen de verbruikgegevens niet in de app Enlighten en daar zie ik ze graag terug. Daarnaast wil ik de huidige meterkast in huis en de schuur vervangen, omdat deze uit de jaren 80 dateren en nog voorzien zijn van oude (smelt)zekeringen. Dus de keuze of het Q-relay en de alamat in de schuur te laten of te verhuizen naar de woning is daar onderdeel van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
Als je toch beide groepenkasten gaat vervangen zou ik het meteen in groepenkast in huis maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digin
mike123 schreef op zondag 17 juli 2022 @ 10:01:
Als je toch beide groepenkasten gaat vervangen zou ik het meteen in groepenkast in huis maken.
Bedankt, dus optie 1 zou jouw voorkeur hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OBL2132
Ze hebben bij mij i.p.v de Enphase eindkappen, lasdozen gebruikt om de losse draden af te sluiten.

Zat te kijken naar eindkappen van Enhpase, maar zie dat deze dopjes gewoon bijna 16 euro per stuk kosten.. Beetje overpriced voor een stuk plastic...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
Digin schreef op zondag 17 juli 2022 @ 10:09:
[...]

Bedankt, dus optie 1 zou jouw voorkeur hebben.
Ik was gegaan voor optie 1.
Alles gewoon in huis.
Maar misschien denken anderen daar anders over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rare-Quark
  • Niet online
OBL2132 schreef op zondag 17 juli 2022 @ 10:16:
Ze hebben bij mij i.p.v de Enphase eindkappen, lasdozen gebruikt om de losse draden af te sluiten.

Zat te kijken naar eindkappen van Enhpase, maar zie dat deze dopjes gewoon bijna 16 euro per stuk kosten.. Beetje overpriced voor een stuk plastic...
Ik heb ook 1 van de 4 eindstukken met een lasdoos afgewerkt. Enphase kabels, verlengstukken en einddoppen zijn nogal prijzig inderdaad. Er zijn goedkopere alternatieven, alleen de connector/kabel moet je wel halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
RichieB schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 23:20:
[...]

Ik heb 25m 6mm2 kabel gebruikt. Spanningsval is 0,5 Volt.
Dat klinkt logischer idd. 6mm is een factor 4 meer koper dan 2,5mm?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dorus12
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:20
Ik heb nu 15 IQ7+ micro omvormers op 1 fase aangesloten zitten (35A).
Het totaal Watt Piek is 5925WP en de aansluiting van de panelen is 15 x 295 = 4425
Zodra de omvormers gaan aftoppen loopt er zo´n 20 Ampere naar de meterkast.

Ik overweeg naar 3 fase (3 x 25A) te gaan maar vraag me af of dat bovenstaande op een 1 fase van de 3 aangesloten mag worden?
Weet iemand wat de maximale aansluitwaarden dan zijn?

Het idee erachter is om op een andere fase ook een zonnepanelen set te hangen maar geen idee of dat zomaar kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rare-Quark
  • Niet online
Dorus12 schreef op zondag 17 juli 2022 @ 11:41:
Ik heb nu 15 IQ7+ micro omvormers op 1 fase aangesloten zitten (35A).
Het totaal Watt Piek is 5925WP en de aansluiting van de panelen is 15 x 295 = 4425
Zodra de omvormers gaan aftoppen loopt er zo´n 20 Ampere naar de meterkast.

Ik overweeg naar 3 fase (3 x 25A) te gaan maar vraag me af of dat bovenstaande op een 1 fase van de 3 aangesloten mag worden?
Weet iemand wat de maximale aansluitwaarden dan zijn?

Het idee erachter is om op een andere fase ook een zonnepanelen set te hangen maar geen idee of dat zomaar kan.
Je hebt 3x25A met 3 fase welke afgezekerd moeten worden op 3x16A (regel). Dat is max 13 iQ+. Je zit dan namelijk op iets meer dan 19A voor 1 fase. Je zal ze dan formeel moeten splitsen ben ik bang.

De logica van die regel ontgaat mij wel. Dat je een 3x25A hoofdzekering afzekert met 16A bij meerdere stroomvragende groepen snap ik aangezien je wil dat eerst de takken eruitspringen voordat de hoofdzekering eruit gaat bij teveel vraag. De kabels zijn er dan ook op voorzien. In dit geval heb je echter 1 producerende groep die zijn vermogen verdeeld met meerdere vragende groepen. Waarom zou deze dan geen 20A mogen hebben als je voldoende dikke/korte kabels gebruikt en maar een enkele producerend groep hebt? Wellicht kan iemand uitleggen waarom dat zo is?

Voor de balans/vermogensverlies is het uiteraard wel beter om ze te verdelen. Je hebt kans dat de spanning te hoog word en ze afkoppelen.

Kabels doorsnijden, verlengen en in lasdoos verbinden en 3 fase relais of equivalent gebruiken in de meterkast is dan denk ik de oplossing. Niet erg goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Hoog
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 09:24
Ik heb wel eens begrepen dat voor een productiegroep selectiviteit niet geldt (of in ieder geval soepeler is) en dat je dus idd gewoon een 20A automaat mag pakken op een 25A hoofdaansluiting. Maar pin me er niet op vast, want ik heb het vooral via via. In ons oude huis hebben ze dit overigens ook gewoon gedaan. Daar hebben ze een 4kW SolarEdge omvormer op een enkelfase 20A automaat gezet, bij een 3x25 hoofdaansluiting. Dus in de praktijk gebeurd dit gewoon.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike123
Info van de website zonnepanelen.net.
https://www.zonnepanelen.net/zonnepanelen-groep/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:24
Vandaag de volgende mail van PVOutput gekregen mbt de Enphase API:
You are receiving this email because you have an active Enphase Auto Uploader configuration on PVOutput.

Please be advised that Enphase Energy will phase out Enphase v2 API on Aug 16, 2022 and will stop uploading to PVOutput on this date.

To continue logging to PVOutput with the new Enphase v4 API -

1. Edit your PVOutput system at https://pvoutput.org/edit.jsp?sid=*****
2. Click on the 'Authorize' button next to the Enphase User Id
3. Login to your Enphase account and 'Allow Access' for PVOutput
4. Save your PVOutput system

Find out more or get help on the community forum -

https://forum.pvoutput.or...new-api-v4-testing/5306/7

Thanks for using PVOutput
Ook als je inlogt op PVOutput krijg je de melding:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J57qnil-fyowfKVsuUSfjTAncEQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/aYgrfQuoeIpiLXhgHd3akwGg.jpg?f=user_large

Voor de volledigheid, de stappen:

1) Log in op PVOutput en 'edit' je systeem. Kijk onder het kopje 'Automatic Uploads' voor de huidige Enphase API instellingen. Zet 'Primary Device' op 'Enphase v4'. Klik daarna op 'Authorize'.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AQX8MLgu6ZIFtRHTIbWYfskIRT4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/WKEh8UkqKS5QD7xcU0GFGlDK.jpg?f=user_large

2) Er wordt een nieuwe tab geopend met de vraag om bevestiging te geven dat PVOutput toegang mag hebben tot het uitlezen van de data van Enphase.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MmWPYNrcKtZn1IsVh6t61VG-e24=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SSGl5OVRhiDlJoXzjifYUJlO.jpg?f=user_large

3) Succes!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/insyKNAYsjxMIB7Ccw8jBBOoLj4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/S1LrwEBEbeSVPa8QhzMar46u.jpg?f=user_large

4) Na op 'Close' te hebben gedrukt kom je weer terug op het tabblad van je systeem in PVOutput. Onderaan dan nog even op 'Save' klikken.

Zou nu weer / moeten blijven werken :)

[ Voor 52% gewijzigd door Pazo op 17-07-2022 16:55 ]

Grote Enphase topicIQ Gateway lokaal uitlezenPVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Ik ook, gelijk aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Whiskey48 schreef op zondag 17 juli 2022 @ 11:04:
[...]

Dat klinkt logischer idd. 6mm is een factor 4 meer koper dan 2,5mm?
De oppervlakte van de aders zijn 6 / 2,5 = 2,4x zo groot. Voor 4x meer koper neem je 10 mm2 maar dat is echt lastig verwerken in je meterkast. 6 mm2 aders buigen nog wel lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
RichieB schreef op zondag 17 juli 2022 @ 17:14:
[...]

De oppervlakte van de aders zijn 6 / 2,5 = 2,4x zo groot. Voor 4x meer koper neem je 10 mm2 maar dat is echt lastig verwerken in je meterkast. 6 mm2 aders buigen nog wel lekker.
Is dat pi keer het kwadraat van de straal (A = π r²)??

Even ingevoerd op een calculator website, van 2,5mm naar 6mm is 5,7x meer oppervlakte.

Vandaar dat het voltageverschil in Sunnydesign zo extreem snel daalt als je een dikkere kabel invoert bij een wat langere afstand.

[ Voor 27% gewijzigd door Whiskey48 op 17-07-2022 21:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• webcamjan
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-06 21:38
Pazo schreef op zondag 17 juli 2022 @ 16:30:
Vandaag de volgende mail van PVOutput gekregen mbt de Enphase API:

[...]

Ook als je inlogt op PVOutput krijg je de melding:

*inderdaad dit is wat je krijgt. leuk.

Voor de volledigheid, de stappen:

1) Log in op PVOutput en 'edit' je systeem. Kijk onder het kopje 'Automatic Uploads' voor de huidige Enphase API instellingen. Zet 'Primary Device' op 'Enphase v4'. Klik daarna op 'Authorize'.

2) Er wordt een nieuwe tab geopend met de vraag om bevestiging te geven dat PVOutput toegang mag hebben tot het uitlezen van de data van Enphase.

[Afbeelding]

Zou nu weer / moeten blijven werken :)
*Nou ik krijg te lezen bij Enphase dat ik helemaal geen systeem/account heb.??

Voor de goede orde, account is er en de api sleutel klopt ook. Iemand dit ook al meegemaakt of is het iets wat bij één van beide partijen zou kunnen liggen.

Opgelost.:
Bij de foutmelding dat je Enphase systeem niet zou bestaan gaat er gewoon iets mis wat blijkbaar niet zou moeten.
in mijn geval loste het volgende het op.:
*log in op je Enphase account en trek de api voor pv-output in.
*trek de toegang voor Enphase op je pv-output in.
*de gegevens staan nu nog in pv-output en vraag opnieuw toestemming aan.
*pv-ouput geeft je een nieuwe pagina van Enphase weer om in te loggen, log hier opnieuw in.
*na inloggen krijg je het toestemmings scherm van Enphase te zien en geef je weer toestemming.
*nu ga je weer naar de pv-output pagina en klik je onderaan nog eens op opslaan.
*nu zou alles weer goed moeten zijn en pv-ouput bovenaan de pagina moeten weergeven dat je systeem geupdated is.

Zal waarschijnlijk iets te maken hebben met de wat oudere systemen is mijn idee. (2014)

[ Voor 25% gewijzigd door webcamjan op 17-07-2022 21:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mike123
Whiskey48 schreef op zondag 17 juli 2022 @ 18:47:
[...]

Is dat pi keer het kwadraat van de straal (A = π r²)??

Even ingevoerd op een calculator website, van 2,5mm naar 6mm is 5,7x meer oppervlakte.

Vandaar dat het voltageverschil in Sunnydesign zo extreem snel daalt als je een dikkere kabel invoert bij een wat langere afstand.
6mm2 is maar 2,4 x groter dan 2,5mm2.
De tekst mm2 betekend al "oppervlakte". Vandaar die 2 die er achter staat.
Een weiland van 4m2 is maar 2x zo groot als een weiland van 2m2.
Daar hoef je verder niks aan uit te rekenen.
De diameter van een kabel van 6mm2 is 2,8mm. Diameter van een 2,5mm2 is 1,79mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RConsole
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:36
Volgens deze website is selectiviteit niet van toepassing voor zonnepanelen: https://voltasolar.nl/ken...en-aansluiten-meterkast/#

Waar men wel rekening mee moet houden is dat er overbelasting van de aardlekschakelaars (40 ampère) kan ontstaan, in het slechtste geval kun je bijvoorbeeld met een 35 / 40 Ampere 1 fase meterkast 40 ampère importeren van het net en bijvoorbeeld 25 ampère krijgen van je zonnepanelen = 65 ampère. Dit geldt natuurlijk ook voor 3 fase meterkasten.

Om dit te kunnen oplossen heb je 3 mogelijkheden:
1. Aardlekschakelaars 40A vervangen voor 63A exemplaren en bedrading verzwaren
2. Aardlekschakelaars vervangen voor aardlekautomaten
3. 40 ampère automaten plaatsen tussen de afgaande aardlekschakelaars / groepen en aanvoer van grid / zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouters84
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 28-12-2024
Iemand een idee?
wouters84 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 12:00:
Ik heb een 3 fase groepenkast en lever ook terug op 3 fases naar de groepenkast met Enphase en m'n slimme meter is ook 3fase aangesloten.
M'n buurvrouw zei dat er steeds vaker panelen werden uitgezet omdat de spanning te hoog wordt, op het net.
Er liggen iets van 50 panelen op ons rijtje van 5 huizen.
Worden mijn panelen dat ook uitgeschakelt, want waarschijnlijk is er 1fase overbelast, en de 2 andere niet, wordt er dan nog wel op die fases terug geleverd, of werkt dan niet zo? Weet niet precies hoe de Q-relais werkt.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
mike123 schreef op zondag 17 juli 2022 @ 22:17:
[...]

6mm2 is maar 2,4 x groter dan 2,5mm2.
De tekst mm2 betekend al "oppervlakte". Vandaar die 2 die er achter staat.
Een weiland van 4m2 is maar 2x zo groot als een weiland van 2m2.
Daar hoef je verder niks aan uit te rekenen.
De diameter van een kabel van 6mm2 is 2,8mm. Diameter van een 2,5mm2 is 1,79mm.
Ah ... De kabeldikte is mm2, niet mm doorsnede. ... Foutje, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:53
@wouters84
Het is onwaarschijnlijk dat het qrelay op overspanning activeert, want de omvormers zullen een hogere spanning meten zolang ze leveren door de extra kabel en weerstand. De omvormers aan het eind van de kabel zullen het eerst uitvallen. Dat is fase-onafhankelijk want de omvormers zijn èèn-fase.
Als het qrelay trip werken de panelen achter dat qrelay niet meer, dat geld voor alle fases.

Maar als de spanning snel stijgt, wellicht. Als je in je envoy inlogt kun je wellicht de logs bekijken. Daar staat veel in en niets alles is iets om je zorgen over te maken. [Enphase] Haal meer uit je Envoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nism0
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-11-2024
Vannochtend is Liander geweest voor het aansluiten van de 3-fasen. Na de omzetting kwam alles snel online maar ik zie op de digitale meter van Liander dat de actuele teruglevering te laag is(700w). De envoy meet netjes 3.4KW productie kant en de consumptie kant is helemaal de weg kwijt en meet 2KW (terwijl alle groepen uitstaan). Waarschijnlijk omdat er maar 1 consumptie spoel is aangesloten op dit moment. De q-relais staat ook goed op 3 fasen.

Ik gok dat het systeem maar op 1 fase aan het terugleveren is. Kan dit?
Wie heeft een idee waarom de actuele teruglevering zo laag is en wat ik kan doen om te troubleshooten?
Ik had Enphase support al gebeld maar die zeggen dat alles in orde is (op de consumptie spoelen na).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burning_Tyre
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-06 16:31
Zet de meting via de spoelen even uit en kijk dan op je slimme meter.

ik heb het idee dat als de Envoy verkeerde of rare metingen vanuit de spoelen krijgt de omvormers continue aan/uit gaan.

12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nism0
Burning_Tyre schreef op maandag 18 juli 2022 @ 14:10:
Zet de meting via de spoelen even uit en kijk dan op je slimme meter.

ik heb het idee dat als de Envoy verkeerde of rare metingen vanuit de spoelen krijgt de omvormers continue aan/uit gaan.
Even een domme vraag, hoe zet ik de meting uit? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burning_Tyre
Dat kan via Enlighten of via de Toolkit installer app (als je via Wifi verbonden bent met je Envoy).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nism0
Burning_Tyre schreef op maandag 18 juli 2022 @ 14:13:
Dat kan via Enlighten of via de Toolkit installer app (als je via Wifi verbonden bent met je Envoy).
Ik heb enkel een gebruikeraccount. Dus ik ben bang dat ik deze instellingen niet zie.
Wat ik wel kan doen is de alamat van de envoy omhalen, is dat een idee? (de panelen hebben een aparte alamat.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nism0
Heb van alles geprobeerd. Spoelen zelfs losgekoppeld. Er wordt maar een fractie van de werkelijke teruglevering geregistreerd. Fijn zo'n digitale "slimme" meter.. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@Nism0 Ga er maar van uit dat wat de P1 poort aangeeft de waarheid is. Als je die kan betrappen op het registreren van significant te weinig teruglevering heb je een rel van jewelste. Heb je geen aparte kWh meter voor je zonnepanelen staan? Dit is altijd aan te raden, oa voor dit soort situaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nism0
RichieB schreef op maandag 18 juli 2022 @ 17:03:
@Nism0 Ga er maar van uit dat wat de P1 poort aangeeft de waarheid is. Als je die kan betrappen op het registreren van significant te weinig teruglevering heb je een rel van jewelste. Heb je geen aparte kWh meter voor je zonnepanelen staan? Dit is altijd aan te raden, oa voor dit soort situaties.
Enkel de envoy. Ik heb ik het idee dat de retour maar op1 fase wordt geregistreerd. Wat wel raar was is dat ik wel 200 keer door het menu ben gegaan en dat er 1 keer een moment was van ongeveer 2 minuten dat de teruglevering wel klopte. Dit zag de monteur van liander ook. Maar waarom, geen idee..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 427 SOHC
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08-06 08:13
Ik ben momenteel een enphase systeem aan het installeren, na een paar maanden wachten, zijn uiteindelijke mijn materialen toegekomen. Terwijl men mij beloofde bij betaling dat het op stock was en ik het binnen de 2 weken zou ontvangen.

Het zijn 21 panelen van hyundai 490 wp geworden met 21 Q7A omvormers.
op een platdak met van der valk pro 15 graden zuid landschaps ligging
3 fase PV op 3 fase kast

De geleverde service en communicatie van het bedrijf waar ik alles bestelde was zeer ondermaats.
Nu zit ik dus met de volgende vraag ik heb dus een 3 FASE enphase kabel ( dus elke connector zou alternerend moeten zijn op deze kabel als ik het goed heb begrepen)
is het nodig om deze kabel in of stukken te knippen dus 10-11 of 7-7-7 connectoren. om de streng lengte te verkorten en over te gaan naar 4mm kabel ipv de 2.5 van de enphase kabel.
al bedankt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:15

Japie.G

Colour Classic

427 SOHC schreef op maandag 18 juli 2022 @ 21:49:
Ik ben momenteel een enphase systeem aan het installeren, na een paar maanden wachten, zijn uiteindelijke mijn materialen toegekomen. Terwijl men mij beloofde bij betaling dat het op stock was en ik het binnen de 2 weken zou ontvangen.

Het zijn 21 panelen van hyundai 490 wp geworden met 21 Q7A omvormers.
op een platdak met van der valk pro 15 graden zuid landschaps ligging
3 fase PV op 3 fase kast

De geleverde service en communicatie van het bedrijf waar ik alles bestelde was zeer ondermaats.
Nu zit ik dus met de volgende vraag ik heb dus een 3 FASE enphase kabel ( dus elke connector zou alternerend moeten zijn op deze kabel als ik het goed heb begrepen)
is het nodig om deze kabel in of stukken te knippen dus 10-11 of 7-7-7 connectoren. om de streng lengte te verkorten en over te gaan naar 4mm kabel ipv de 2.5 van de enphase kabel.
al bedankt.
Op een 3 fasekabel krijg je feitelijk nu 7-7-7. Om het nog verder op te knippen gaat geen gigantische winst op v-rise meer opleveren denk ik... Maar dit is niet gebaseerd op kennis maar op gevoel :+

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hermarcel
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
Lurker hier, maar ik wilde jullie toch even op deze video van Dave Jones (EEVblog) wijzen: YouTube: The Imaginary PROBLEM with Enphase Solar Panel Micro Inverters

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jim80
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15-05 21:36
427 SOHC schreef op maandag 18 juli 2022 @ 21:49:
al bedankt.
Strikt genomen hoeft dat niet, maar het is sterk aan te raden dat wel te doen om de verliezen te beperken. 7-7-7 om dan over te gaan naar 4mm² is een goed idee. Die junctiebox heb je toch sowieso nodig dus kan je er even goed 3 kortere q-cables laten toekomen ipv 1 lange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Hoe groot zijn die verliezen dan?

In een van de andere zonnepanelen topics was er iemand met een elektrotechnische opleiding die dit uitrekende en die kwam tot verwaarloosbare verliezen. Zeker met 3-fase leek 4mm ook gewoon overbodig.

Bij Enphase doe je dit volgende mij voor de goede communicatie, niet vanwege verliezen.

[ Voor 4% gewijzigd door Glashelder op 19-07-2022 08:31 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Jim80 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 08:23:
[...]

Strikt genomen hoeft dat niet, maar het is sterk aan te raden dat wel te doen om de verliezen te beperken. 7-7-7 om dan over te gaan naar 4mm² is een goed idee. Die junctiebox heb je toch sowieso nodig dus kan je er even goed 3 kortere q-cables laten toekomen ipv 1 lange
Maar dat is wel makkelijker met een een fase kabel, dan heb je 8 verbindingen en weet je precies welk paneel op welke string zit. Doe je dat met 3 fase Q cable dan heb je 16 verbindingen en zitten de panelen ook versprongen. Het kan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nism0
RichieB schreef op maandag 18 juli 2022 @ 17:03:
Ondertussen is de electricien geweest. Conclusie, slimme meter is defect.
Nu nog Liander zover krijgen om terug te komen.. Al met al, 1 groot drama.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim80
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15-05 21:36
Om een (ruwe) inschatting te maken voor de situatie van @427 SOHC
Weerstand 2.5mm² kabel = 0.007Ω / meter

1 lange string (lengte 42 meter)
piekvermogen per fase: 7 x 350w = 2450w
gemiddelde stroom per fase: 2450w / 230v = 10.6A
gemiddelde lengte/weerstand per fase: 21 meter x 0.007Ω = 0,147Ω
gedissipeerd vermogen per fase: 10.6A² x 0.147Ω = 16.5w
totaal verlies = 49.5wp

3 korte strings (lengte 14 meter)
gemiddelde lengte/weerstand per fase: 7 meter x 0.007Ω = 0,05Ω
gedissipeerd vermogen per fase: 10.6A² x 0.05Ω = 5.6w
totaal verlies = 16.8wp

Nogmaals, dit is een ruwe benadering omdat een exacte berekening behoorlijk complex is. Maar het geeft wel een indicatie dat je met weinig moeite 32,7 wp kan winnen (30kWh/jaar x 20 jaar x 0.2€/kWh = 120€)

In de praktijk is het verlies wellicht nog 30% groter omdat de lokale stromen in de nulgeleider niet meegerekend werden.

@martijn v o Je hebt volledig gelijk: 3 monofase q-cable combineren tot 3 fase is een veel betere (en goedkopere) optie, maar ik heb begrepen dat het materiaal al geleverd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 427 SOHC
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08-06 08:13
Jim80 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 09:07:
Om een (ruwe) inschatting te maken voor de situatie van @427 SOHC
Weerstand 2.5mm² kabel = 0.007Ω / meter

1 lange string (lengte 42 meter)
gemiddelde lengte/weerstand per fase: 21 meter x 0.007Ω = 0,147Ω
gedissipeerd vermogen per fase: 10.6A² x 0.147Ω = 16.5w
totaal verlies = 49.5wp

3 korte strings (lengte 14 meter)
gemiddelde lengte/weerstand per fase: 7 meter x 0.007Ω = 0,05Ω
gedissipeerd vermogen per fase: 10.6A² x 0.05Ω = 5.6w
totaal verlies = 16.8wp

Nogmaals, dit is een ruwe benadering omdat een exacte berekening behoorlijk complex is. Maar het geeft wel een indicatie dat je met weinig moeite 32,7 wp kan winnen (30kWh/jaar x 20 jaar x 0.2€/kWh = 120€)

In de praktijk is het verlies wellicht nog 30% groter omdat de lokale stromen in de nulgeleider niet meegerekend werden.

@martijn v o Je hebt volledig gelijk: 3 monofase q-cable combineren tot 3 fase is een veel betere (en goedkopere) optie, maar ik heb begrepen dat het materiaal al geleverd is.
Bedankt voor de duidelijke uitleg en berekening.
Helaas heb ik een 3fase kabel en zijn ze momenteel aangesloten in een streng.

Echter kan ik ze wel nog eens doorknippen per 7,maar dan dien ik wss toch best alle panelen te ontkoppelen bij het uitvoeren van deze actie Dus dit ga ik nog eens doen alss ik tijd en zin en voldoende contact dozen heb met giethars.

Verder zit ik nog met de volgende vraag.
Mijn elektriciciteitskast was voorzien op zonnepanelen na het plaatsen van de Q relay 3P is er een verliesstroomschakelaar 40A 30 mA 400V voorzien.

Momenteel staan er na deze verliesstroomschakelaar 3 C20 400V zekeringen. Voor het aansluiten van toekomstige 3 fase verbruikers.

De Q relay 3P mag ik deze rechtstreeks verbinden met deze verliesstroomschakelaar 40A 30 mA 400V ?
of dien ik hier tussen nog eenverliestroomschakelaar met een lager amperage te voorzien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nism0
Nism0 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 18:01:
[...]

Enkel de envoy. Ik heb ik het idee dat de retour maar op1 fase wordt geregistreerd. Wat wel raar was is dat ik wel 200 keer door het menu ben gegaan en dat er 1 keer een moment was van ongeveer 2 minuten dat de teruglevering wel klopte. Dit zag de monteur van liander ook. Maar waarom, geen idee..
Nog even een afsluitende update:
Liander is net weer geweest, De eerste monteur had de fasen verkeerd gemonteerd. Wat ervoor zorgde dat de opwek als verbuik werd geregistreerd. De meter was dus uiteindelijk gewoon in orde.

Nu volle bak op 3 fasen terugleveren *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
427 SOHC schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 11:09:
[...]
Bedankt voor de duidelijke uitleg en berekening.
Helaas heb ik een 3fase kabel en zijn ze momenteel aangesloten in een streng.

Echter kan ik ze wel nog eens doorknippen per 7,maar dan dien ik wss toch best alle panelen te ontkoppelen bij het uitvoeren van deze actie Dus dit ga ik nog eens doen alss ik tijd en zin en voldoende contact dozen heb met giethars.
Neem dan ook ouderwetse draai lasdoppen in plaats van wago's, die hebben minder verlies. En schroef je automaten vast volgens de gegeven waarde. Als je toch centen gaat zoeken. :P
427 SOHC schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 11:09:
De Q relay 3P mag ik deze rechtstreeks verbinden met deze verliesstroomschakelaar 40A 30 mA 400V ?
of dien ik hier tussen nog eenverliestroomschakelaar met een lager amperage te voorzien?
Nee, het q-relay moet thermisch-magnetische beveiliging en differentiaalbeveiliging hebben. Dus je hebt twee apparaten of een RCBO nodig. Bijvoorbeeld deze RCBO Eaton B16 3P+N MRB6-16/3N/B/003A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Klopt het dat Enlighten er uit ligt voor de Envoys? De app werkt, maar mijn Envoy zegt al meer dan een uur dat er geen verbinding is met Enlighten. Envoy verbindt met internet (alle testen slagen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Nee, werkt bij mij wel.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
SvMp schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 14:19:
Klopt het dat Enlighten er uit ligt voor de Envoys? De app werkt, maar mijn Envoy zegt al meer dan een uur dat er geen verbinding is met Enlighten. Envoy verbindt met internet (alle testen slagen).
Ik heb deze melding in de app staan:
Als u problemen ondervindt bij het inloggen op de Enphase Web App, verwijder dan de cookies uit uw browser. [bla bla voorbeeld hoe cookies te verwijderen bla bla]. Ons team werkt aan een permanente oplossing.
Wellicht te proberen om de cookies te verwijderen en opnieuw in te loggen?

10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Niet online
Is ook bij mij weer terug toen ik jouw bericht las.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Nism0 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 09:05:
[...]

Ondertussen is de electricien geweest. Conclusie, slimme meter is defect.
Nu nog Liander zover krijgen om terug te komen.. Al met al, 1 groot drama.
Oh wow, je P1 poort loog dus echt! Excuses voor mijn cynisme. :o
Nism0 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 11:36:
[...]

Nog even een afsluitende update:
Liander is net weer geweest, De eerste monteur had de fasen verkeerd gemonteerd. Wat ervoor zorgde dat de opwek als verbuik werd geregistreerd. De meter was dus uiteindelijk gewoon in orde.

Nu volle bak op 3 fasen terugleveren *O*
En wat gaat Liander jou betalen voor het onjuist geregistreerd verbruik en teruglevering? Mag je (zoals ze zelf ook altijd doen) een royale schatting maken en ze daar een rekening voor sturen? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Enzoz89
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 21-05 20:45
Hey iedereen, vanaf volgende maand mag ik me zelf ook toevoegen aan de enphase familie. Wij krijgen een nieuwe installatie met een totaal vermogen van 6560wp, ik neem aan dat de installateur dit over 3 fases gaat verdelen. Krijg ook erg mooie glas-glas panelen. Ben alleen benieuwd of dat ik straks geen last ga krijgen van clipping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svkaster
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 15-09-2024
Enzoz89 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 18:10:
Hey iedereen, vanaf volgende maand mag ik me zelf ook toevoegen aan de enphase familie. Wij krijgen een nieuwe installatie met een totaal vermogen van 6560wp, ik neem aan dat de installateur dit over 3 fases gaat verdelen. Krijg ook erg mooie glas-glas panelen. Ben alleen benieuwd of dat ik straks geen last ga krijgen van clipping.
Ik zou niks aannemen, alles moet in de aanbesteding staan!
Dit soort dingen moet je voorraf bespreken voor hetzelfde geld stopt hij het onder een 25A automaat😂. Verder afspreken of je Envoyed erbij hebt op 1 of 3 fasen. Dec3 fase zijn een pak duurder.
Lees het topic hiervoor maar eens ( zijn wel veel pagina’s)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rare-Quark
  • Niet online
Enzoz89 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 18:10:
Ik heb slechts ervaring deze maand met een iQ7+ (295W) met 410W Hyundai panelen die plat liggen.

Ik heb slechts ~1 uur de max aangetikt, maar dan alleen bij een echte piek. Deze zonnige dagen zit hij max op 92 procent van zijn capaciteit. Het verlies is in de praktijk echt heel klein. Ik ben blij dat ik niet de iQ7A heb gekozen (scheelde iets minder dan 10 procent kosten op het totaal).

Wellicht dat bij koudere hele zonnige dagen er iets meer verlies is (0.3 procent/graad -> dan is de opbrengst wellicht 15 procent hoger bij een dT=50C), maar dat is dan echt maar <10 procent verlies bij een 2u/dag op maximale instraling.

Wellicht dat dit anders is als je de panelen op het zuiden richt en nog een 10 procent extra opbrengst per paneel hebt. Maar zelfs dan was de extra prijs voor de niet kostendekkend voor deze panelen/omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Nu online
Pejdref schreef op vrijdag 27 mei 2022 @ 08:44:
@eymey @jeroen3 Ik heb nog even wat documentatie bekeken. Als ik naar de schema's kijk is het inderdaad zo dat de microomvormers op 1 fase worden aangesloten en een paneel dus altijd op dezelfde fase zitten.
Als je het Q-relais dus op 1 fase instelt dan heb je dus maar 1/3de van de opbrengst (uitgaande van een gelijke verdeling)

In het Q-relais zit ook een fase-koppelaar, nu weet ik niet wat dat doet maar iets zegt me dat het dan fout gaat als je alle 3 uitgangen op dezelfde fase aan zou sluiten.

[Afbeelding]

Edit: Als ik onderstaand topic lees is het nog maar de vraag of ik uberhaupt een Q-relais krijg bij de installatie. En de fase koppelaar is blijkbaar alleen ten behoeve van het communicatie signaal?
Enphase Q-Relay nodig bij 3-fase installatie?
Mocht iemand er nog iets aan hebben; een 3-fase Q-relais kan technisch gezien gewoon doorgelust worden om deze op 1-fase aan te sluiten. Althans, bij ons hebben ze dat nu tijdelijk gedaan. De zonnepanelen installateur heeft dit gedaan zodat we in afwachting van onze 3-fase aansluiting de zonnepanelen toch al kunnen inschakelen.
Vermogenswise (18x295W op 1x35A) kon dat bij ons, regelgeving technisch (mbt groepenkast) is het niet helemaal toegestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burning_Tyre
rare-Quark schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 19:13:
[...]

Ik heb slechts ervaring deze maand met een iQ7+ (295W) met 410W Hyundai panelen die plat liggen.

Ik heb slechts ~1 uur de max aangetikt, maar dan alleen bij een echte piek. Deze zonnige dagen zit hij max op 92 procent van zijn capaciteit. Het verlies is in de praktijk echt heel klein. Ik ben blij dat ik niet de iQ7A heb gekozen (scheelde iets minder dan 10 procent kosten op het totaal).

Wellicht dat bij koudere hele zonnige dagen er iets meer verlies is (0.3 procent/graad -> dan is de opbrengst wellicht 15 procent hoger bij een dT=50C), maar dat is dan echt maar <10 procent verlies bij een 2u/dag op maximale instraling.

Wellicht dat dit anders is als je de panelen op het zuiden richt en nog een 10 procent extra opbrengst per paneel hebt. Maar zelfs dan was de extra prijs voor de niet kostendekkend voor deze panelen/omvormer.
Heb 2 weken geleden 9x 405Wp en 3x 370Wp met IQ7+ op dak gelegd.

Heb nu een 2 tal dagen last van gehad dat een aantal panelen een aantal uur last heeft van clipping.

Zie bv grafiek van afgelopen zondag.

azimuth 125 (ZO) , 35 graden dakhoek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/51ZQnZdOBJ-YN5x_46JHRPsqg9I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y4kxwgjDR0nyAwnELXqaKX6v.jpg?f=fotoalbum_large

azimuth 125 (ZO), 13 graden hoek (flatfix fusion)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cyd4wJNAyJxuoZgOc3sjz8CGCwI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HceKLpCX2xicKdq73YTbTUzt.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Burning_Tyre op 19-07-2022 20:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rare-Quark
  • Niet online
Burning_Tyre schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 19:58:
[...]

Heb sinds 2 weken 9x 405Wp en 3x 370Wp liggen.

Heb nu een 2 tal dagen last van gehad dat een aantal panelen een aantal uur last heeft van clipping.

Zie bv grafiek van afgelopen zondag.

azimuth 125 (ZO) , 35 graden dakhoek.

[Afbeelding]

azimuth 125 (ZO), 13 graden hoek (flatfix fusion)

[Afbeelding]
Leuke data! Je lijkt op zijn piek zo’n 15 procent te missen, gemiddeld over een aantal uur wellicht 10 procent. Is dat ook jouw inschatting? Dat zou dan weer moeten kloppen, ivm je opstelling zou je volgens de opbrengst tabel zo’n 10 procent extra moeten hebben.

Kortom: clipping hangt van je opstelling af. Ik kan mij voorstellen dat het verlies over een heel jaar gemeten alsnog wel meevalt, heeft iemand een opstelling waarin hij dit over een jaar kan meten? Wellicht doe ik zelf over een jaar wel een analyse met de data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burning_Tyre
rare-Quark schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 20:16:
[...]

Leuke data! Je lijkt op zijn piek zo’n 15 procent te missen, gemiddeld over een aantal uur wellicht 10 procent. Is dat ook jouw inschatting? Dat zou dan weer moeten kloppen, ivm je opstelling zou je volgens de opbrengst tabel zo’n 10 procent extra moeten hebben.

Kortom: clipping hangt van je opstelling af. Ik kan mij voorstellen dat het verlies over een heel jaar gemeten alsnog wel meevalt, heeft iemand een opstelling waarin hij dit over een jaar kan meten? Wellicht doe ik zelf over een jaar wel een analyse met de data.
Als ik de datasheet bekijk van de 405Wp panelen dan zouden ze inderdaad volgens STC normering 405Wp op moeten leveren.

Echter volgens NOCT slechts 302Wp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jsOi6Hsi5xzP4XIlOF5asHA6EL0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vVs1spguoJCeTseK6odqQEVl.jpg?f=user_large

Ik denk dat de NOCT meer in de buurt komt van Nederlandse waarden. Misschien op een hele goede dag iets beter dan NOCT.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uRkwX_Ut-ihnndAziiUOjIL3O30=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u7oHmE3FhK9Nfg8rb2yXnaIK.jpg?f=fotoalbum_large

Dus laat ik zeggen dat het max van die panelen op een dag als afgelopen zondag op 305 a 320Wp zou liggen?

Ik maak me er overigens niet echt zorgen om. Ik ben ook van mening dat een paneel met hogere Wp eerder op de dag ook al meer levert dan een paneel met lagere Wp (die bv precies het clipping punt, 295W zou aantikken)

Het is wel leuk om te bekijken en te analyseren.

[ Voor 4% gewijzigd door Burning_Tyre op 19-07-2022 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Omvormers hadden het ook wel warm vandaag :o

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gSd0NG8CjS-lcFkzVNaC1ZkN9B8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GKTxCidIvGiOoHHagPHHgLyo.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Fannetje erop 😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike123
Burning_Tyre schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 20:21:
[...]

Ik maak me er overigens niet echt zorgen om. Ik ben ook van mening dat een paneel met hogere Wp eerder op de dag ook al meer levert dan een paneel met lagere Wp (die bv precies het clipping punt, 295W zou aantikken)

Het is wel leuk om te bekijken en te analyseren.
Ik had vandaag met 10x390Wp en IQ7+ omvormers een hele mooie parabool.
In het voorjaar op een hele mooie frisse dag top ik soms 3 uur af.
Panelen op ZO, 45 graden dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nism0
RichieB schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 18:06:
[...]

En wat gaat Liander jou betalen voor het onjuist geregistreerd verbruik en teruglevering? Mag je (zoals ze zelf ook altijd doen) een royale schatting maken en ze daar een rekening voor sturen? ;)
Ik heb sowieso een klacht ingediend. Een korting op de installatiekosten zou niet verkeerd zijn. Ben er uren mee bezig geweest. En niet alleen ik. Ook de elektriciën, solarbouwmarkt en enphase support. Liander storingsdienst wilde dat ik eerst 14 dagen zou wachten. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Pejdref schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 19:20:
[...]

Mocht iemand er nog iets aan hebben; een 3-fase Q-relais kan technisch gezien gewoon doorgelust worden om deze op 1-fase aan te sluiten. Althans, bij ons hebben ze dat nu tijdelijk gedaan. De zonnepanelen installateur heeft dit gedaan zodat we in afwachting van onze 3-fase aansluiting de zonnepanelen toch al kunnen inschakelen.
Vermogenswise (18x295W op 1x35A) kon dat bij ons, regelgeving technisch (mbt groepenkast) is het niet helemaal toegestaan.
Hoe is dat aangesloten dan nu? Automaten? Aardlek? Hoe dik is de bekabeling?

Je jaagt nu 23A door de gedeelde nul van de q relay als het systeem maximaal produceert. Dat lijkt me wel wat veel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Nu online
Glashelder schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 22:17:
[...]

Hoe is dat aangesloten dan nu? Automaten? Aardlek? Hoe dik is de bekabeling?

Je jaagt nu 23A door de gedeelde nul van de q relay als het systeem maximaal produceert. Dat lijkt me wel wat veel :)
Dat klopt inderdaad, het is nu afgezekerd op 20A met een tijdelijke 1p+n zekering waarbij de 3 gebundelde fasen dus op de 1p aangesloten zijn. Er kan dus max 20A door de 2.5mm2 bekabeling.

Het ligt 50/50 verdeeld op een schuin oost west dak dus ik verwacht niet dat de max gehaald wordt.

Wat nu wel theoretisch kan voorkomen is een overstroom (20+35A) door de meterkast die op 40A is ontworpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 30-05 17:32
Interessant topic!

Medio september gaan mijn oude 6x290Wp panelen eraf om plaats te maken voor 12x 400Wp met Enphase inverters, oriëntatie O/Z/W.

Benieuwd wat de prestaties gaan zijn.

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mngm
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-03 20:09
3 weken geleden heb ik 29x Viessmann 405Wp panelen laten installeren met IQ 7A omvormers en een Gateway-S Metered. 9 panelen op het zuiden, 8 op zuid-oost en 12 op het westen.

De installatie werkt nog steeds niet, en de firma reageert amper op mijn vragen om het te komen fixen. Momenteel is het bouwverlof in België en komen ze dus helemaal niet.
Mijn slimme meter geeft aan dat er geen stroom opgewekt wordt. Inloggen in de enphase app kan ik niet aangezien ik geen login gegevens heb. Kan ik de enphase installatie evt zelf koppelen aan een account?

Is er iets dat ik kan testen om meer info te krijgen over het probleem? Hieronder wat gegevens:

De installatie is aangesloten op een 2e elektrische kast die in mijn tuinhuis hangt. Zoals je kan zien op de envoy is er geen productie en de rode led geeft aan dat er een communicatie probleem is met de omvormers.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dq6T5zta3s3zCVEMC4PFkzzSwHQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y2q3tdf6r5lh6y2DpTMvO79B.jpg?f=fotoalbum_large

screenshot van de lokale envoy pagina:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cFk8w8YgVM597ioZv2Xd7wvkLJs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/MXxJjepkz5Co5FYcgFzM5iho.png?f=fotoalbum_large

screenshot van de installer pagina:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Kyxd_hVulIacZrCbAdQRYh_FsKA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/iFjL7Uv8iF38LbNpaitX6dEP.jpg?f=user_large

events:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oJZFe2GZX9yfhsj2Z4gmjoCxet4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/al5QaqaCgTmBJ7Jjrpr1LIrj.jpg?f=fotoalbum_large

Bij set up production meters kan ik dit kiezen. Ik heb thuis een 3x230V aansluiting, mag ik optie 3 selecteren? Kan ik hier iets verkeerd mee doen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1qQ0qYdMMp1HuPjJ3ZC6sdQDU6w=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/15Nq1Hf2hPQ6nmplJD1l7sVK.jpg?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door mngm op 20-07-2022 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@mngm Het lijkt erop dat de meters (productie en consumptie) in de Envoy niet niet geconfigureerd zijn. Als je een 3 fasen systeem hebt / kast hebt, moet die dus voor L1(A) + L2(B ) + L3(C) kiezen. Alleen weet ik niet zeker of het dan allemaal al gaat werken. Je moet de setup namelijk afronden in de Installer Toolkit app. Heb je daar toegang tot / heb je een DHZ account?

EDIT: Blur je serienummer en mac adres van je Envoy even; indien niet goed geconfigureerd kan ik (en dus ook anderen) in jouw systeem komen.

[ Voor 16% gewijzigd door Pazo op 20-07-2022 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mngm
Ik heb geen DHZ account nee, kan ik die zelf aanmaken als consument?

Als ik die L1(A) + L2(B ) + L3(C) selecteer, dan geeft de volgende pagina dit aan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8UF8ldPrtKHWyLACoj-TKh_8A_Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OqqV5BgSckzR7ovOJAw91Pme.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Micro's produceren dus niet helaas... dus het heeft geen zin om de volgende stappen te doorlopen.
Ik vraag mij af het wel goed is aangesloten. In principe moet het systeem gewoon kunnen produceren, zelfs zonder Envoy en Q-relais (vaker voorbij gekomen hier). Maar dan is de vraag waar de fout zit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:21
mngm schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 09:22:
Ik heb geen DHZ account nee, kan ik die zelf aanmaken als consument?

Als ik die L1(A) + L2(B ) + L3(C) selecteer, dan geeft de volgende pagina dit aan:
[Afbeelding]
in de envoy kun je zelf in je lokale netwerk zoeken naar micro omvormers via de volgende pagina: http://envoy/installer/setup/home#initial_setup je kunt hier aangeven hoeveel omvormers je verwacht, en vervolgens een scan laten uitvoeren.

hiervoor moet je even je installer wachtwoord achterhalen (hier meer info: [Enphase] Haal meer uit je Envoy!)

als dat niet werkt, dan is het stap voor stap de installatie nalopen
- wordt er echt geen stroom geproduceerd (draait de meter niet terug?)
- is de alamat goed aangesloten?
- is de kabel richting de zonnepanelen goed aangesloten?
- zit er ergens een lasdoos tussen de meterkast en de panelen en is daar alles goed aangesloten?
- zitten de q-cables in de zonnepanelen?
- zitten de kabels van de zonnepanelen in de omvormers
- hoe knipperen de leds op je omvormers?

daarnaast kan enphase een dhz account voor je maken waarmee je zelf je legplan kan maken in enlighten.

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jeroen3
@Pazo Ze zijn de nul vergeten aan te sluiten op de envoy, die gaat geen omvormers vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mngm
@LinuZZ Zoeken naar micro omvormers heb ik gedaan, heeft niets gevonden.

Via home assistant kan ik alle data van de slimme meter inzien (via P1 poort) en daar geeft hij niet aan dat er stroom opgewekt wordt.

De aansluiting van alle kabels controleer ik later vandaag.

@jeroen3 , ik heb een 3x230V aansluiting, zonder N. Misschien daardoor?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Burning_Tyre
jeroen3 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 10:05:
@Pazo Ze zijn de nul vergeten aan te sluiten op de envoy, die gaat geen omvormers vinden.
Ik denk dat je gelijk hebt.

Ik zie op de foto alleen de 3 fasen van de automaat naar de envoy lopen.

Op de rood omkaderde blokken hoort een (blauwe) nuldraad te lopen.

En mogelijk ook nog tussen die C20 automaat en aardlekschakelaar. (dat kan ik niet goed zien)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3Y29q3Rq3oGyz7ChETM5C2SnYPg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yz66CzKeDt8pXss3h3bUYI8U.jpg?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door Burning_Tyre op 20-07-2022 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Nism0 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 21:59:
[...]

Ik heb sowieso een klacht ingediend. Een korting op de installatiekosten zou niet verkeerd zijn. Ben er uren mee bezig geweest. En niet alleen ik. Ook de elektriciën, solarbouwmarkt en enphase support. Liander storingsdienst wilde dat ik eerst 14 dagen zou wachten. :F
Ik zou een nette schatting maken van je schade. Dus je eigen tijd, gemiste opwekking en opwekking die als verbruik geregistreerd is. Als Solarbouwmarkt je een rekening stuurt voor het bezoek zijn dat ook kosten natuurlijk. Die doe je als bijlage aan een aangetekende brief waarin je Liander verantwoordelijk stelt voor deze kosten. Graag binnen 30 dagen te voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burning_Tyre
mngm schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 10:27:
@jeroen3 , ik heb een 3x230V aansluiting, zonder N. Misschien daardoor?
230V meet je tussen een fase en NUL.

400V meet je tussen de fases onderling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Ah Belgie natuurlijk. De envoy “moet” een nul hebben om powerline communicatie te werken.

Wat zegt enphase zelf over een delta aansluiting? Ondersteunen ze die wel voor de metered? Hoe zitten je omvormers nu verdeeld?

Edit: waarschijnlijk moet je een fasekoppelaar installeren voor je envoy, maar wat je met de nul moet doen weet ik niet zeker. Mijn vermoeden is dat je geen metered kan gebruiken.

@Burning_Tyre Belgie heeft soms wat verouderde infrastructuur, 3x230 driehoek zonder nul doen ze daar nog, ergens zit wel iets aan aarde anders werken de differentiaalbeveiligingen niet goed. Naar aarde heb je dan 130V denk ik.

[ Voor 51% gewijzigd door jeroen3 op 20-07-2022 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burning_Tyre
Maar de aardlekschakelaar lijkt wel duidelijk 3 fasen + nul te hebben? (3P grijs,zwart,bruin + N blauw)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
@Burning_Tyre Ja, maar ik vermoed, aangezien die aan de onderkant zwart is, dat het geen stroomvoerende nul is zoals bij een ster systeem in nederland.

In ieder geval, Durasun zegt hier dat de metered S niet compatibel is met 3x230. Dus die hebben het al een keer bij de hand gehad.
Ik denk dat de nul hier vebonden is met een aardpen. Zoals in de plaatjes in dit document over EV laden.
Belgie heeft een bijzonder energienet.

Als de omvormers aangesloten zijn op deze "nul" werkt het systeem inderdaad niet. Ze krijgen dan maar 130 Volt en gaan nooit werken. Gelukkig maar! Dat de envoy aan is vindt ik ook opmerkelijk.

De omvormers moeten gelijkwaardig worden verdeeld over de drie fases zie er zijn. In principe 3x een 1-fase systeem. Dus L1-L2 een aantal, L2-L3 een aantal en L3-L1 een aantal. Liefst zodat alles netjes in belans blijft, maar zoveel kabels zullen er niet naar je daken lopen.
Er moet dan een fasekoppelaar tussen en de envoy moet dan via zijn L1-N aangesloten worden op een van die fases, bijvoorbeeld L1-L2, metering ondersteund hij niet. (zie eerdere link en datasheet alleen 400Y)
En er is ook een faseuitvalbeveiliging nodig volgens mij. Het 3-fase Q-Relay werkt in dit scenario niet.

Ze hadden je dit helemaal niet mogen verkopen naar mijn mening.
Ik raad aan om met enphase te bellen of ze dit wel ondersteunen. Want ik weet het ook niet zeker en ben ook maar iemand op internet die hier over speculeert zonder er te zijn geweest. Maar dit soort netten zie ik eigenlijk alleen in schepen.
pv cowboys :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mngm
Bedankt voor alle info. Lijkt een complex verhaal te zijn waar ik helemaal niet in thuis ben.

Net de firma gehoord die de installatie gedaan heeft. Volgens hen is er geen issue en moeten ze alles gewoon nog 'instellen'. Micro-omvormers scannen en een legplan maken. Volgens hetgeen jullie zeggen zal dit niet voldoende zijn, ik ben benieuwd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire
  • Laatst online: 05-06 18:07

Servowire

prutser:~#

Ik heb binnenkort een 4-tal IQ7's draaien (doe het zelf, op de schuur) zonder Envoy omdat ik eind oktober een 15 tal op het dak krijg door een installatiebedrijf.

Daar zit wel een Envoy bij (complete installatie). Wat heb ik nodig om zelf mijn eigen 4 toe te voegen aan deze Envoy? Zegmaar "root" toegang? Of is dat ongebruikelijk? kan me voorstellen dat ze het niet voor mij willen doen omdat het niet hun installatiewerk is.

[ Voor 12% gewijzigd door Servowire op 20-07-2022 17:34 ]

met papier mache kun je alles maken!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:21
Servowire schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 17:33:
Ik heb binnenkort een 4-tal IQ7's draaien (doe het zelf, op de schuur) zonder Envoy omdat ik eind oktober een 15 tal op het dak krijg door een installatiebedrijf.

Daar zit wel een Envoy bij (complete installatie). Wat heb ik nodig om zelf mijn eigen 4 toe te voegen aan deze Envoy? Zegmaar "root" toegang? Of is dat ongebruikelijk? kan me voorstellen dat ze het niet voor mij willen doen omdat het niet hun installatiewerk is.
Via de envoy moet je de panelen scannen, en daarna toevoegen aan enlighten. Je kunt dat doen door een doe het zelf account aan te maken bij Enphase l. Bij mij was het nodig even contact te hebben met Enphase om me als eigenaar in te stellen

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07-06 22:22
Ik had deze al in PV geplaatst maar misschien hoort het meer hier.

Net bevestiging gekregen, aankomende woensdag komen mijn 25 400WP panelen! Helaas is Stedin nog niet geweest voor de 3 fase aansluiting, indicatie is nu begin september.
De installateur geeft aan dat het niet op 1 fase kan, dus ze kunnen nog niet produceren.

Ze liggen verdeeld over oost en west kant van het dak, met enphase 7+ systeem.
Zou ik de installateur wel kunnen vragen bv de oostkant alvast op 1 fase aan te sluiten of zou dat teveel gedoe zijn om dan later alles goed op 3 fase aan te sluiten?

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pk128934
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 30-03 17:43
Ik heb een vraag mbt de Q Relais. Binnenkort krijg ik een installatie met 2 sets microomvormers die zich ver van elkaar bevinden in ander gebouw. Ze komen dus ieder op een eigen groep en dus eigen automaat.
En dus komen er ook twee 1 fase Q Relais. Nu vraag ik mij af. Wat verbruikt zo'n ding nu eigenlijk? In de tech sheets staat 10VA. Dat vind ik nogal wat. Op jaarbasis zouden die twee relais dan 175 KWh verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
pk128934 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 22:41:
Ik heb een vraag mbt de Q Relais. Binnenkort krijg ik een installatie met 2 sets microomvormers die zich ver van elkaar bevinden in ander gebouw. Ze komen dus ieder op een eigen groep en dus eigen automaat.
En dus komen er ook twee 1 fase Q Relais. Nu vraag ik mij af. Wat verbruikt zo'n ding nu eigenlijk? In de tech sheets staat 10VA. Dat vind ik nogal wat. Op jaarbasis zouden die twee relais dan 175 KWh verbruiken.
Geen idee maar die 10 VA zal haast wel met een zeer lage powerfactor zijn, dus niet veel werkelijk verbruik. Als het 10W zou zijn in zo'n klein doosje dan werd 't behoorlijk heet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pk128934
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 30-03 17:43
Wilke schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 22:49:
[...]

Geen idee maar die 10 VA zal haast wel met een zeer lage powerfactor zijn, dus niet veel werkelijk verbruik. Als het 10W zou zijn in zo'n klein doosje dan werd 't behoorlijk heet.
Ja dat lijkt me ook inderdaad. Een 3W LED met een hoge powerfactor wordt echt al goed warm. Zolang de consumentenmeters in NL niet blindstroom/verbruik gaan meten, loopt het misschien wel los. Heeft er al eens iemand op tweakers gemeten aan een Q relais?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
Ik heb de Envoy samen met een 3p Q-relais achter een kWh meter hangen. Panelen zijn nog niet binnen, dus verder onbelast. Samen verbruiken ze 4 a 5 W. Power factor kan ik morgen wel even opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Nu online
RichieB schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 01:05:
Ik heb de Envoy samen met een 3p Q-relais achter een kWh meter hangen. Panelen zijn nog niet binnen, dus verder onbelast. Samen verbruiken ze 4 a 5 W. Power factor kan ik morgen wel even opzoeken.
De Envoy gebruikt 2.5W volgens Enphase. Dus dat zou 1.5-2.5W overlaten voor het relais.

https://support.enphase.c...02.5%20watts%20of%20power.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
marcovandam schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 20:31:
Ik had deze al in PV geplaatst maar misschien hoort het meer hier.

Net bevestiging gekregen, aankomende woensdag komen mijn 25 400WP panelen! Helaas is Stedin nog niet geweest voor de 3 fase aansluiting, indicatie is nu begin september.
De installateur geeft aan dat het niet op 1 fase kan, dus ze kunnen nog niet produceren.

Ze liggen verdeeld over oost en west kant van het dak, met enphase 7+ systeem.
Zou ik de installateur wel kunnen vragen bv de oostkant alvast op 1 fase aan te sluiten of zou dat teveel gedoe zijn om dan later alles goed op 3 fase aan te sluiten?
Dat hangt er vanaf hoe ze de q-kabels leggen. In principe kan een deel van de installatie worden verbonden op 1-fase. Maar dat betekent wel dat nadat stedin is geweest ze weer terug moeten komen om de boel weer te veranderen en af te maken. Immers moeten ze twee fases afdoppen als ie tijdelijk op 1-fase moet, dat moet dan worden hersteld. Als jij nog een dag voorrijkosten wilt betalen, dan willen ze dat vast. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07-06 22:22
Hij moet in ieder geval een keer terugkomen als Stedin is geweest om alles op 3 fase in werking te zetten, dat zit in de prijs inbegrepen. Het zou fijn zijn als tot dat moment alvast een deel zou kunnen produceren.
Als daarvoor een mogelijkheid is ga ik dat even voorleggen.

Inmiddels contact gehad en dat gaat lukken, hij gaat alvast maximaal op 1 fase aansluiten zodat ik in ieder geval al wat produceer tot Stedin geweest is. Erg blij mee!
Hoeveel kunnen er op 1 fase/groep ongeveer? Een stuk of 10 denk ik?

[ Voor 42% gewijzigd door marcovandam op 21-07-2022 16:15 ]

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

Pagina: 1 ... 24 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Envoy uitlezen en koppelen met Home Assistant, Domoticz etc heeft een eigen topic: [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica