Het grote Enphase topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 25 ... 108 Laatste
Acties:
  • 889.646 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svkaster
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 15-09-2024
heeft er hier iemand zicht op de beschikbaarheid. van iQ7 + omvormers?
Vandaag zouden mijn panelen + omvormers gelegd worden, maar ik werd gisteren avond gebeld oor de instalateur dat hun leverancier dag na dag de levering niet na komt van Enphase onderdelen en dat er nu kennelijk in het hele land niks meer te krijgen is. Een aantal maanden geleden was alles van Solar Edge op waardoor iedereen over ging naar Enphase en nu is Enphase op :(

Wanneer er weer iets geleverd wordt is onduidelijk. Heeft iemand hier op het forum hier informatie over?
Ik kan per direct Solar edge krijgen, maar ik heb mijn meterkast al vernieuwd en ook al 220 kabels getrokken naar tijde daken, dus om nu even snel over te schakelen naar Solar edge windt ik nogal wat. Het wordt een ander verhaal als de levering van Enphase wordt uitgesteld to eind van het jaar.....

Ja, sommige webshops claimen dat ze nog voorraad hebben maar als je besteld moet je direct betalen en kunne ook zij niets uitleveren......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• visker999
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 21:35
Wat ik niet tegenkom, wat de mogelijkheden zijn om vanuit de envoy een laadpaal aan te sturen, zodat de EV alleen met zonnestroom opgeladen wordt?
Een thuis batterij of de accu van een auto zou toch niet zoveel verschil maken toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:28
@svkaster Er is inderdaad een enorm tekort aan o.a. omvormers. Een tijdje geleden is hier voorbij gekomen dat er een batch IQ7 in juli / augustus zou komen, maar die waren ook allemaal al gereserveerd / verkocht. Ik weet niet wanneer de volgende grote batch weer komt voor de importeurs. Misschien dat @drboneym er iets over kan zeggen? Die zit dicht bij het vuur :)

[ Voor 5% gewijzigd door Pazo op 22-07-2022 09:09 ]

Grote Enphase topicIQ Gateway lokaal uitlezenPVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• svkaster
Pazo schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 09:07:
@svkaster Er is inderdaad een enorm tekort aan o.a. omvormers. Een tijdje geleden is hier voorbij gekomen dat er een batch IQ7 in juli / augustus zou komen, maar die waren ook allemaal al gereserveerd / verkocht. Ik weet niet wanneer de volgende grote batch weer komt voor de importeurs. Misschien dat @drboneym er iets over kan zeggen? Die zit dicht bij het vuur :)
Ik heb toch nog geluk, ze hebben toch nog ergens 13 micro omvormers kunnen vinden en het q relays. Dus ze zijn begonnen, de 3 fase metered komt later. Of dit iets later of veel laat komt weet ik niet maar we kunnen iig al wel terug leveren :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pb0OXj-aPfxg4jG5QqFc8-6RgMc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JN5kGutQraPPequCYtdfBXYq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZIcEYcSi_VuYlR_JxQ8CY1Bryc4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/E5hjTHhD9n74o4BwuuYsF7Li.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lo3POoIYqGdUMHcO42oRtoFOVIk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ilCy7CacGrS85szoofUAEsV2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cqoTnAhjFkrnLnm9OJbKkz0_fL0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BoKxv7YzNUxlACji9nOTnzXx.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 58% gewijzigd door svkaster op 22-07-2022 20:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nism0
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-11-2024
svkaster schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 08:42:
heeft er hier iemand zicht op de beschikbaarheid. van iQ7 + omvormers?
Vandaag zouden mijn panelen + omvormers gelegd worden, maar ik werd gisteren avond gebeld oor de instalateur dat hun leverancier dag na dag de levering niet na komt van Enphase onderdelen en dat er nu kennelijk in het hele land niks meer te krijgen is. Een aantal maanden geleden was alles van Solar Edge op waardoor iedereen over ging naar Enphase en nu is Enphase op :(

Wanneer er weer iets geleverd wordt is onduidelijk. Heeft iemand hier op het forum hier informatie over?
Ik kan per direct Solar edge krijgen, maar ik heb mijn meterkast al vernieuwd en ook al 220 kabels getrokken naar tijde daken, dus om nu even snel over te schakelen naar Solar edge windt ik nogal wat. Het wordt een ander verhaal als de levering van Enphase wordt uitgesteld to eind van het jaar.....

Ja, sommige webshops claimen dat ze nog voorraad hebben maar als je besteld moet je direct betalen en kunne ook zij niets uitleveren......
Dan ga je toch voor de iq7a?
Daar is voorraad van zie ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-06 15:54
Pazo schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 20:35:
Omvormers hadden het ook wel warm vandaag :o

[Afbeelding]
Hoe zie jij dit dan?

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
mike123 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 21:30:
[...]

Ik had vandaag met 10x390Wp en IQ7+ omvormers een hele mooie parabool.
In het voorjaar op een hele mooie frisse dag top ik soms 3 uur af.
Panelen op ZO, 45 graden dak.
Vanaf het moment dat ik ze heb (begin mei) top ik op mooie dagen zeker minimaal 4 uur per dag af. Hoe dit zich verhoudt tot de rest van het jaar, geen idee.

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
Burning_Tyre schreef op maandag 4 juli 2022 @ 20:24:
Welk netprofiel kan ik het beste kiezen?

Wat is überhaupt het verschil tussen de diverse Nederlandse netprofielen?

[Afbeelding]
Hoe kun je zelf het profiel veranderen en heeft iemand een overzicht van de functionaliteiten? Ik weet van Enphase dat het soms te maken heeft hoe gevoelig iets reageert op net fluctuaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 00:24
Sarge78 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 23:09:
[...]

Vanaf het moment dat ik ze heb (begin mei) top ik op mooie dagen zeker minimaal 4 uur per dag af. Hoe dit zich verhoudt tot de rest van het jaar, geen idee.
Ik heb mijn panelen nu ruim een jaar en het aftoppen is in het voorjaar het grootst. Soms ook in de zomer. Hier ook wel eens 4 uur.
Maar op de momenten dat je aftopt met de IQ7+ op 295Wh wil het niet zeggen dat je met de IQ7A ook 366Wh had opgewekt. Kan maar zo zijn dat het maar 325Wh was geweest.
Maar op jaarbasis schijn het volgens Enphase en berekeningen wel mee te vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:07
visker999 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 08:54:
Wat ik niet tegenkom, wat de mogelijkheden zijn om vanuit de envoy een laadpaal aan te sturen, zodat de EV alleen met zonnestroom opgeladen wordt?
Een thuis batterij of de accu van een auto zou toch niet zoveel verschil maken toch?
Dat kan niet. De meeste laadpalen hebben hier een eigen stroomklem voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:48
Een beetje domotica en je hebt dat zelf zo voor elkaar. Als mijn panelen lekker draaien zal ik het laden op zonnestroom toevoegen aan mijn Tesla Loadbalancer.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo
Moet je volgens mij wel een DHZ account voor hebben.
Inloggen via Enlighten Manager, dan op een paneel naar keuze klikken (krijg je een klein popupje met het serienummer en een icoontje voor grafiek, daar klik je dan op). Dan krijg je de grafiek van het vermogen van de afgelopen 7 dagen van dat paneel te zien. Onderaan kan je dan o.a. op Temperatuur klikken om die lijn weer te geven.

10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svkaster
Hier gisteren en vandaag voor het eerst vol vermogen opgewekt met de nieuwe panelen. Ik weet niet hoeveel dagen per jaar hij aftopt, maar elke dag aftoppen kost met 8 panelen van 396WP in mijn geval 2,4 Kw x 0,25€ = 60cent per dag.

De andere string met een Fronius omvormer pakt wel gewoon zijn piek mee. ( panelen gericht op oosten)
Dus het ligt eraan hoeveel van zo’n dagen we per jaar hebben of het wel of niet rendabel is om toch voor de iQ7 A te gaan.

Vooralsnog was er ook geen keuze, nu iQ 7 + krijgen of wachten tot er weer een keer andere komen. En dat zou goed tot September of Oktober kunnen duren.

Nu is het wel zo dat je panelen voor 25 of 30 jaar koopt dus lijkt mij dat je toch beter af bent met de A of gewoon goedkopere panelen kopen van 360WP of zo. Ik ga het eens bijhouden😎.

Hier de opbrengst van vandaag op de Homewizard, want ik heb nog geen Envoyed metered multi fase🤔

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7394-wJTzQAqIsBv8sqXwLW5Pyo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/9Yq8KrlNhuEYdTQHjE2WbWcB.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
svkaster schreef op zondag 24 juli 2022 @ 17:47:.
Nu is het wel zo dat je panelen voor 25 of 30 jaar koopt dus lijkt mij dat je toch beter af bent met de A of gewoon goedkopere panelen kopen van 360WP of zo. Ik ga het eens bijhouden😎.
Met kleinere panelen had je misschien niks afgetopt en loop je dus opbrengst mis.
Grotere panelen zitten eerder aan de max van de IQ7+ dus wek je ook meer op op een dag waarin afgetopt word.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• berend_
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-06-2024
svkaster schreef op zondag 24 juli 2022 @ 17:47:
Dan moet je ook de lagere en hogere startspanning van de 2 verschillende omvormers meenemen.
Het is allemaal al uitvoerig besproken in dit topic (vooral posts van Websphinxie), je kunt in de TS - FAQ linkjes vinden naar de verschillende berichten daarover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 05-06 09:19

Copitano

Hoorn NH

marcovandam schreef op donderdag 21 juli 2022 @ 08:15:
Hij moet in ieder geval een keer terugkomen als Stedin is geweest om alles op 3 fase in werking te zetten, dat zit in de prijs inbegrepen. Het zou fijn zijn als tot dat moment alvast een deel zou kunnen produceren.
Als daarvoor een mogelijkheid is ga ik dat even voorleggen.

Inmiddels contact gehad en dat gaat lukken, hij gaat alvast maximaal op 1 fase aansluiten zodat ik in ieder geval al wat produceer tot Stedin geweest is. Erg blij mee!
Hoeveel kunnen er op 1 fase/groep ongeveer? Een stuk of 10 denk ik?
Afzekering op 16A = 230V x 16A = 3680/295 = 12,47 stuks 8)

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07-06 22:22
Helder! Hij gaf aan 3 groepen te maken, totaal zijn het er 25 dus 9/8/8, dan de 9 zonnigste panelen vast aan te sluiten.

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Copitano
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 05-06 09:19

Copitano

Hoorn NH

Pazo schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 20:35:
Omvormers hadden het ook wel warm vandaag :o

[Afbeelding]
Hier op de 19e max 67 graden/

Elga | Valliant eco TEC plus VHR 30-34/5-5L | Kamstrup 602 |Nodo OTGW | Raspberry Pi 3B+/4B+|RFXcom rfxtrx433xl | UniFi netwerk | PVoutput 8.625 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 08-06 00:51
Met de IQ7 serie kan dat niet. Die micro's gaan pas werken als ze de grid detecteren. Zonder grid werken ze niet. Pas met de IQ8 zou dit misschien kunnen, die kunnen hun eigen grid maken. Ik geloof dat er dan een schakelaar in de hoofdaansluiting komt die schakelt tussen grid en omvormers, zodat er toch zonnestroom is mocht het grid uitvallen.

Maar waarom zo ingewikkeld? Als je panelen overdag produceren en je laadt overdag je auto op, dan wordt die stroom daar toch sowieso voor gebruikt? Zolang hij tenminste niet sneller laadt dan je produceert, maar dat moet je denk ik met de software van de laadpaal of EV regelen. Gewoon niet laden als de zon niet schijnt. Het voordeel van NIET apart iets inrichten, is dat je zonnestroom toch aan het net wordt teruggeleverd als je even met de EV op pad bent...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:48
Het is een vrij eenvoudige regeling voor je EV laadpaal: laadt met hetzelfde vermogen als je P1 meter aangeeft voor teruglevering. Het doel van de logica is dan om de teruglevering op 0 te houden. Zo verkoop je (zolang je auto nog niet vol is) geen stroom aan je energiemaatschappij. Voor elke laadpaal (of auto) waarvan je de laadsnelheid extern kan aansturen is dit te bouwen.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svkaster
Toch nog even een vraag over het aarden van de rail waar de panelen op vast zitten op dak.

Ik heb mijn installateur dit niet zien doen. Maar vroeg mij of of dit met micro omvormers ook moet.

In de NEN1010 kom ik dit tegen over de contrsructie en zou ik dus zeggen dat het verplicht geaard moet worden:

De metalen constructie

In de recente NEN1010 geldt de metalen constructie van een PV installatie als een “vreemd geleidend deel”, en moet dus geaard worden. De metalen constructie moet worden geaard door middel van een potentiaalvereffeningsleiding die met de DC kabel mee naar de omvormer moet worden geleid.
Nabij de omvormer moet de vereffeningsleiding op een aardrail worden aangesloten.
Ook de omvormer moet met een potentiaalvereffeningsleiding op deze aardrail worden aangesloten. Deze aardrail moet vervolgens weer worden aangesloten op de hoofdaardrail van het pand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020

martijn v o

Certified by Enphase.

Correct, de metalen zaken van de PV aarden.
Ook als je micro's hebt.

De micros's zelf worden niet geaard (via de Q cable als je de gebruikt) omdat ze dubbel geisoleerd zijn.
die hebben alleen een fase en nul.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svkaster
bedankt @martijn v o voor het bevestigen van mijn vermoeden.

Kan ik zo'n bedrijf nog verplichten om dit alsnog te doen of mag elke cowboy zich Solar installer noemen..... en heb ik pech?

Stefan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Ik zou het aardig vragen hoe ze het frame met daarop de panelen denken te gaan aarden.
Zeggen ze dat dat niet hoeft dan kun je vragen of ze volgends de NEN1010 werken.
Als ze dat bevestigen dan kun je ze eraan houden.

Als het goed is ligt de kabel bij de kabels die naar buiten gaan, of hebben ze helemaal geen aarde getrokken vanuit de meterkast?

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svkaster
martijn v o schreef op maandag 25 juli 2022 @ 17:07:

Als het goed is ligt de kabel bij de kabels die naar buiten gaan, of hebben ze helemaal geen aarde getrokken vanuit de meterkast?
De kabel is met aarde want dat heb ik zelf aangelegd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• visker999
RichieB schreef op maandag 25 juli 2022 @ 09:51:
Het is een vrij eenvoudige regeling voor je EV laadpaal: laadt met hetzelfde vermogen als je P1 meter aangeeft voor teruglevering. Het doel van de logica is dan om de teruglevering op 0 te houden. Zo verkoop je (zolang je auto nog niet vol is) geen stroom aan je energiemaatschappij. Voor elke laadpaal (of auto) waarvan je de laadsnelheid extern kan aansturen is dit te bouwen.
Ik denk ook dat het een vrij eenvoudige regeling is, en de Alfen laadpaal die wij gebruiken schijnt dat ook wel te kunnen, maar de paal is geleverd door Eneco Mobility en hun back-office configuratie staat erop. Nu heb ik al even mbv een utp kabel contact gemaakt met de software op de paal, maar ik kan dus niet inloggen op hun software en ze willen dus( heb contact met hun gehad) niet dat klanten inloggen op de paal.

Dus had ik bedacht dat iets soortgelijks misschien wel via de Envoy te realiseren was.
Een ander probleem zou het laden van de batterij van de auto op zonnestroom ook misschien oplossen: de netspanning verlagen zodat de omvormers minder vaak uitvallen. Maar wanneer ik dat met een kleine 12kW doe is de auto binnen een paar uur vol en is de dag nog niet om.
Wanneer de Envoy een thuisbatterij op zonnestroom kan laden zou dit toch ook moeten kunnen met de batterij van een auto.
En zoiets zelf bouwen heb ik de technische kennis op dit moment niet voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike123
svkaster schreef op maandag 25 juli 2022 @ 11:51:
Toch nog even een vraag over het aarden van de rail waar de panelen op vast zitten op dak.

Ik heb mijn installateur dit niet zien doen. Maar vroeg mij of of dit met micro omvormers ook moet.

In de NEN1010 kom ik dit tegen over de contrsructie en zou ik dus zeggen dat het verplicht geaard moet worden:

De metalen constructie

In de recente NEN1010 geldt de metalen constructie van een PV installatie als een “vreemd geleidend deel”, en moet dus geaard worden. De metalen constructie moet worden geaard door middel van een potentiaalvereffeningsleiding die met de DC kabel mee naar de omvormer moet worden geleid.
Nabij de omvormer moet de vereffeningsleiding op een aardrail worden aangesloten.
Ook de omvormer moet met een potentiaalvereffeningsleiding op deze aardrail worden aangesloten. Deze aardrail moet vervolgens weer worden aangesloten op de hoofdaardrail van het pand.
Ik weet niet in hoeverre dit nog klopt maar bij 7:50 word er nog over gesproken.
https://youtu.be/XQcOg2xLUzk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svkaster
@mike123 interesting :)

Dus misschien hebben ze ze wel geaard dan, hij maakt wel een opmerking over het vast klick system.
Zij hebbeb voor mijn panelen deze gebruikt :ClickFit EVO - Module klem Universeel Zwart

Weet niet of die de aarde doorgeven. Ze hebben iig niet de aardschroef gebruikt (Mits die er nog zit op de iQ 7+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 00:17
Klopt het dat de functies van een eigenaarsaccount heel erg beperkt zijn? Ik zit hier aan vast omdat mijn installateur dit zo heeft geconfigureerd en dit zo moet blijven voor garantie ondersteuning. Maar behalve een grafiekje van het complete systeem kan ik weinig. Per paneel kan ik enkel het opgewerkte vermogen per gekozen periode zien. Geen oost/west grafiekjes, geen actueel vermogen per paneel. Klopt dat of mis ik iets?
Zijn er nog work arounds hiervoor?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pejdref
Pejdref schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 12:02:
Klopt het dat de functies van een eigenaarsaccount heel erg beperkt zijn? Ik zit hier aan vast omdat mijn installateur dit zo heeft geconfigureerd en dit zo moet blijven voor garantie ondersteuning. Maar behalve een grafiekje van het complete systeem kan ik weinig. Per paneel kan ik enkel het opgewerkte vermogen per gekozen periode zien. Geen oost/west grafiekjes, geen actueel vermogen per paneel. Klopt dat of mis ik iets?
Zijn er nog work arounds hiervoor?
Ik heb de volgende work around gevonden, die maakt gebruik van een glitch:
https://forum.solar-elect...nt/392470/#Comment_392470
So basically, the modified steps are:
1) Login as your normal user (Enlighten account), and add/grant access to a new user (enter new email, for example zzz@gmail.com).
2) go to enphase website, sign up new account as Self-Installer with zzz@gmail.com
3) login to your zzz@gmail.com account, you should see 2 emails
a. the invitation from step 1 (enlighten account)
b. the activation email from step 2 (enlighten manager account)
>> make sure you click on the link in (b), to set a new password for your zzz@gmail.com enlighten manager account.
4) Login to Enphase w/ zzz@gmail.com and your password choosen in step 4. You should see "Enlighten Manager" on top Left.
5) Click on the link in email (step 3a). That would grant your enlighten manager account access to your original account.
6) Now your Enlighten Manager account have access to your system
De volgorde is dus belangrijk, je moet je 2de account/e-mail access geven voordat je dit account daadwerkelijk aanmaakt. Maar vervolgens het 2de (DHZ) account aanmaken voordat je op de access link klikt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo
@Pejdref Als dat werkt is het mooi, maar wat ik wel eens eerder gezegd heb in dit topic, houd rekening met je installateur. Als je systeem door een installateur is aangelegd, en jij eigenend jezelf nu een DHZ account toe, en je vernachelt de boel, dan is de vraag of je installateur het wil oplossen. Ik zou dit zeker even in overleg doen. Het is wellicht veel makkelijker dat de installateur je gewoon een DHZ account toegang geeft. Dan weet hij ervan en is het overlegd, mocht je in de toekomst problemen krijgen waarbij je zijn hulp nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pejdref
Pazo schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 16:24:
@Pejdref Als dat werkt is het mooi, maar wat ik wel eens eerder gezegd heb in dit topic, houd rekening met je installateur. Als je systeem door een installateur is aangelegd, en jij eigenend jezelf nu een DHZ account toe, en je vernachelt de boel, dan is de vraag of je installateur het wil oplossen. Ik zou dit zeker even in overleg doen. Het is wellicht veel makkelijker dat de installateur je gewoon een DHZ account toegang geeft. Dan weet hij ervan en is het overlegd, mocht je in de toekomst problemen krijgen waarbij je zijn hulp nodig hebt.
Ja goed punt, maar helaas ben ik daar iets te ongeduldig en eigenwijs voor ;). Ook merkte ik dat ik na een paar uurtjes tweakers op sommige punten al beter op de hoogte was dan de installateur..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Pejdref schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 18:02:
[...]

Ja goed punt, maar helaas ben ik daar iets te ongeduldig en eigenwijs voor ;). Ook merkte ik dat ik na een paar uurtjes tweakers op sommige punten al beter op de hoogte was dan de installateur..
Ja dat is ook zo, en waarschijnlijk kunnen we je hier ook wel helpen, maar ik wil het toch even onder de aandacht hebben gebracht, niet dat je later voor verrassingen komt te staan.
Maar het is zeker leuker om alles zelf te kunnen. Met een DHZ account kan je veel meer met het systeem doen / eruit halen dan met een simpel eigenaars account :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pejdref
@Pazo Ik zie dat jij ook een oost/west ligging heb van je zonnepanelen. Ik kan nu in Enlighten het totale systeem analyseren en per paneel. Is er een manier om oost en west apart te bekijken? Deze zijn wel ingesteld als aparte arrays/series in Enlighten maar hier een grafiek van tevoorschijn toveren is me nog niet gelukt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
@Pejdref Nee volgens mij kan dat niet. Zou je anders moeten aanpakken met externe tools, via Home Assistant of Grafana o.i.d.
Ik export zelf af en toe de cijfers per paneel naar Excel (via Rapporten in Enlighten). Ruwe data plak ik dan in Excel, zit een formule achter die a.d.h.v de serienummers de vertaalslag maak naar de panelen op oost en west.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim80
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15-05 21:36
Vraagje voor de groep: ik kan mijn Envoy lokale web-interface benaderen via wired LAN, maar niet via Wifi. De wifi verbinding werkt, want de Envoy krijgt een IP-Adres en rapporteert aan Enlighten.

Enkel wanneer if de Envoy in AP modus zet, kan ik op de webpagina, maar dat lukt dus niet in normale Wifi mode.

Is het normaal dat lokale toegang enkel met bedrade verbinding kan en niet via Wifi (in niet-AP mode)?

Ik weet zeker dat ik de juiste IP adressen gebruik, http en niet https, en dat er geen firewall iets blokkeert. Herstarten van de Envoy haalt ook niks uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
@Jim80 De Envoy is OF met LAN benaderbaar, OF met Wifi. Ligt eraan hoe deze ingesteld. Beide tegelijk kan niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim80
Oke, dat verklaart veel! Enig idee of en hoe je dat kan veranderen op welke interface hij luistert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Via de installer toolkit app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim80
In de toolkit zie ik zo'n optie toch nergens staan.... (lijkt me ergens logisch, want lokale web toegang is niet officiëel ondersteund)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@Jim80
Als je in de installer toolkit app zit, eerst verbinden met de Envoy / IQ Gateway Connectiviteit (nummer 4 in het rijtje / overzicht). Verbinden kan je bijvoorbeeld via de AP knop op je Envoy, en dan met dat wifipunt (iets van ENVOY+getal) verbindingen maken. Volgens krijg je als je verbinding hebt de optie te zien verbinding via Wifi of LAN (kan het nu niet checken want ben niet thuis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuidhuis
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 28-03 00:00
Ik krijg sinds kort (maar wel af en toe) een foutmelding op mijn iq7+. (Staat: fout). Iemand enig idee hoe de oorzaak gevonden kan worden? Heb geen toegang tot de installerkit, alleen de verkoper kan erbij (anders zou ik geen recht op garantie hebben ofzo?!)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@zuidhuis aan de hand van het serieunummer kan je het installer wachtwoord opzoeken. Dan kan je in de web interface de logs opzoeken, daar zal het vast in staan :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim80
@Pazo Ik zie toch echt nergens staan welke interface hij moet gebruiken om te luisteren voor de lokale webserver. Misschien is de toolkit ondertussen al zo veranderd dat dit niet meer zichtbaar is. (Of het is niet zichtbaar in een DHZ account, dat kan natuurlijk ook).

Op http://192.168.0.177 krijg ik dus geen verbinding, maar wel op http://192.168.0.50 (dat is het toegewezen adres als ik de LAN kabel inplug. Op de screenshots is de kabel niet ingeplugd).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TrngSER5CSD1ZQbBRCFjS2JdIGU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1SBz7Bi8DJPWQgnEMbbjk4d6.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/afXW3c44Lvn7Zy1WflrNB-RyhAA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/yuhIbWSfaFu6MyWf8Bnmg09q.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@Jim80 in je tweede screenshot staat toch Wifi en Ethernet? Ik zie nu dat Wifi ingeschakeld is. Dus je Envoy maakt via Wifi verbinding met internet / je netwerk. Je kunt daaronder dus ook Ethernet instellen. Maar dan wordt je Wifi verbroken. Dus of Wifi, of Ethernet kan je instellen. Tegelijk / allebei actief kan niet zover ik weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim80
Klopt, de envoy is verbonden via Wifi en alles werkt correct, behalve de lokale API (http calls)
Ik krijg de lokale API enkel werkende met Ethernet (en dus Wifi uitgeschakeld)
Met Wifi ingeschakeld en Ethernet uitgeschakeld, geraak ik er dus zelf niet op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Oh oke. Begreep ik je verkeerd. Maar is dat een probleem dan? Zou liever op LAN willen zitten dan op Wifi, geeft toch meer stabiliteit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renkie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:23
Ik ben benieuwd of iemand ervaring heeft met deze problemen.

Begin dit jaar is bij ons huis een Enphase systeem geplaatst. 41 x 385WP met IQ7+ omvormers.
Bij mijn buren is iets eerder een Enphase systeem geplaatst met 16 panelen.
In beide gevallen is het een 3 fasen installatie.

- Op beide adressen geeft de Envoy system overview (home?locale=en&classic=1) deze melding
"Warning : Communications from other Envoy(s) have been detected."
- Op beide adressen zien we regelmatig een situatie dat wanneer je rechtstreeks de webpagina van de Envoy zelf bekijkt alle panelen detected zijn, alle panelen communiceren maar vervolgens missen er bij "Producing Power" dan 1 of 2.
- Die 1 of 2 zie ik met wat moeite terug in de Enphase app, die blijft qua productie dan achter maar na verloop van tijd (30 minuten?) is hij ineens weer bij en kloppen de getallen weer. Totaal gezien over een dag zal het paneel die op dat moment het probleem had ook niet minder produceren dan de rest.
- Het lijkt compleet random welke panelen dit doen. Meestal ontbreken er 1 of 2, soms zie ik ook maar 33 van de 41.

Ik heb een ticket lopen bij Enphase support, daar spreekt men over Cross Communication en lijken ze de omvormers opnieuw aan de juiste Envoy te willen koppelen. Maar dat is nu al 2x gedaan en een paar uur later zie ik weer "Producing power 39/41"

Ik vermoed dat de melding "Warning : Communications from other Envoy(s) have been detected." het begin is van het hele probleem en dat we dat eerst in orde moeten zien te krijgen. Een rondje Google laat zien dat je blijkbaar een soort filter kunt ?moet? plaatsen. Maar tegelijkertijd lijkt dat ook geen garantie voor een oplossing te zijn.

Nu wil ik dit best bij de installateur neerleggen, maar in 1e instantie kreeg ik daar reacties in de trend van "overbelasting net" (heb nu een P1 meter, max 230 volt gezien) en onzin als schaduw etc (niet aan de orde op dat moment en ik zie ook geen panelen uitschakelen daardoor in de Event).

Is er iemand die ervaring heeft met een dergelijke situatie en een idee hoe dit goed op te lossen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:36

Japie.G

Colour Classic

Renkie schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 19:16:

Begin dit jaar is bij ons huis een Enphase systeem geplaatst. 41 x 385WP met IQ7+ omvormers.

- Op beide adressen geeft de Envoy system overview (home?locale=en&classic=1) deze melding
- Op beide adressen zien we regelmatig een situatie dat wanneer je rechtstreeks de webpagina van de Envoy zelf bekijkt alle panelen detected zijn, alle panelen communiceren maar vervolgens missen er bij "Producing Power" dan 1 of 2.
- Die 1 of 2 zie ik met wat moeite terug in de Enphase app, die blijft qua productie dan achter maar na verloop van tijd (30 minuten?) is hij ineens weer bij en kloppen de getallen weer. Totaal gezien over een dag zal het paneel die op dat moment het probleem had ook niet minder produceren dan de rest.
- Het lijkt compleet random welke panelen dit doen. Meestal ontbreken er 1 of 2, soms zie ik ook maar 33 van de 41.

Ik heb een ticket lopen bij Enphase support, daar spreekt men over Cross Communication en lijken ze de omvormers opnieuw aan de juiste Envoy te willen koppelen. Maar dat is nu al 2x gedaan en een paar uur later zie ik weer "Producing power 39/41"

Ik vermoed dat de melding "Warning : Communications from other Envoy(s) have been detected." het begin is van het hele probleem en dat we dat eerst in orde moeten zien te krijgen. Een rondje Google laat zien dat je blijkbaar een soort filter kunt ?moet? plaatsen. Maar tegelijkertijd lijkt dat ook geen garantie voor een oplossing te zijn.

Nu wil ik dit best bij de installateur neerleggen, maar in 1e instantie kreeg ik daar reacties in de trend van "overbelasting net" (heb nu een P1 meter, max 230 volt gezien) en onzin als schaduw etc (niet aan de orde op dat moment en ik zie ook geen panelen uitschakelen daardoor in de Event).

Is er iemand die ervaring heeft met een dergelijke situatie en een idee hoe dit goed op te lossen is?
Even een stukje teruglezen in het andere enphase topic, haal meer uit je envoy. Daar is dit issue door onder andere @grote_oever beschreven zonder definitieve oplossing. Het lijkt op een logging bug. Het doet niets met de daadwerkelijke productie.

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07-06 08:37

JWT

Pazo schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 16:46:
@Jim80 in je tweede screenshot staat toch Wifi en Ethernet? Ik zie nu dat Wifi ingeschakeld is. Dus je Envoy maakt via Wifi verbinding met internet / je netwerk. Je kunt daaronder dus ook Ethernet instellen. Maar dan wordt je Wifi verbroken. Dus of Wifi, of Ethernet kan je instellen. Tegelijk / allebei actief kan niet zover ik weet.
Ik heb gewoon wifi en ethernet aangesloten. Beide een eigen ip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
JWT schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 19:44:
[...]

Ik heb gewoon wifi en ethernet aangesloten. Beide een eigen ip.
Ik nu al een tijdje bezig in de Toolkit app, maar krijg de LAN niet werkend.
Als ik IP gegevens bij Static invul, slaat deze het ingestelde Gateway IP niet op. Als ik na het opslaan terug komt bij de IP instellingen, staat de Gateway IP weer op 0.0.0.0 en niet op 192.168.2.1 wat het zou moeten zijn.
Als ik het via DHCP laat doen, krijg ik een gek adres als 169.254.120.1, terwijl het in de range 192.168.2.x moet zitten. Wij Wifi krijg ik gewoon 192.168.2.11 zoals het zou moeten horen.
Vreemd probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:14

Wat @Japie.G beschrijft klopt. Ik loop geen productie mis en het enige wat er echt gebeurt is dat ik een rood lampje op de envoy zie. Tenminste, er brand een rood lampje. Zelfs zien doe ik het niet, want hij hangt in het schuurtje.

Zie mijn reactie vanaf hier: grote_oever in "[Enphase] Haal meer uit je Envoy!"

Daarnaast tevens wat plaatjes hoevaak de panelen "down" zijn.

Als je zelf Node-red hebt dan kun je het zelf uitlezen via Grafana. Hier staat de beschrijving: grote_oever in "[Enphase] Haal meer uit je Envoy!"

Ik vermoed dat, net zoals jij beschrijft, het inderdaad komt door storing van de buren. Het schijnt opgelost te kunnen worden met ferrietringen. Zie ook de documentatie van Enphase: https://www4.enphase.com/...ting%20NL%20%28002%29.pdf

Daarin is een plaatje te vinden waar ook panelen niet produceren, maar in datzelfde plaatje staat signaalsterkte ook op laag en dat is niet het geval bij mij. In de Envoy is alles groen en heb ik 5 blokjes signaal sterkte.

Wat ik aangaf. Ik heb het laten wezen. Het schijnt dat de ferrietringen een zoemend lawaai maken en daar heb ik geen zin in. Ook werken de panelen er niet minder om, dus ik heb laten liggen. Ik zou de panelen en Enovy nog op een andere fase kunnen aansluiten, maar zie zo de meerwaarde niet. Het draait.

@Fraggar heeft hetzelfde en hij heeft het ook zo laten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggar
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Dat er af en toe enkele panelen even stoppen met produceren volgens het overzicht is voor de iq7+ normaal gedrag. Deze "feature" is juist in de software gebouwd zodat de omvormers blijven werken, aldus Enphase. Er is pas daadwerkelijk een probleem wanneer het vaker dan 2x per dag per paneel gebeurt.

De cross communication heb ik nog niet eerder gezien, maar dit lijkt me geen verband hebben met het bovenstaande.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renkie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:23
Ik zag in het andere topic inderdaad wel meer info. Thnx.

Ook kwam ik daar nog deze info van je tegen.
"We have an event that happens at most 2 times in a day with the new FW also, which keeps the inverters working. So, this is expected and we are working on it to resolve with future firmware versions."
Dat zou betekenen dat men er mee bezig is. Heb jij toevallig nog een casenummer voor mij? (mag in PM). Dan kan ik daar naar verwijzen in mijn case.

En dit zou ook betekenen dat het detecteren van de Envoy van de buren los staat van het wegvallen van de omvormers.

Er wordt daar gesproken over "Events" Maar zie jij zelf dan ook een event met de installer login op /event.json ?

En mbt die ferrietringen. Ik kwam dit ook tegen via Google:
Gezoem uit de meterkast als mijn zonnepanelen produceren.
Dat geluid wordt veroorzaakt door de ferrietringen die wij geplaatst hebben. Deze zorgen ervoor dat uw Envoy goed kan communiceren met uw micro-omvormers en het is normaal dat ze kunnen brommen of zoemen.
Tja.... Ik weet niet of ik daar zo vrolijk van wordt. Dan zou ik er denk ik ook eerder voor kiezen om het zo te laten en die melding voor lief te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Renkie schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 08:41:

Tja.... Ik weet niet of ik daar zo vrolijk van wordt. Dan zou ik er denk ik ook eerder voor kiezen om het zo te laten en die melding voor lief te nemen.
Volgens mij zijn er hier zat mensen met ferrietringen, incluis me. Ik hoor ze niet hoor (maar misschien komt dat omdat er een server naast staat te brommen).
Ferrietingen zitten in de groepenkast, en daarna ook nog achter de deur van je meterkast. Volgens mij hoor je dat dan toch helemaal niet?

[ Voor 30% gewijzigd door Pazo op 29-07-2022 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim80
Pazo schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 16:57:
Oh oke. Begreep ik je verkeerd. Maar is dat een probleem dan? Zou liever op LAN willen zitten dan op Wifi, geeft toch meer stabiliteit :)
LAN heeft ook mijn voorkeur. Echter staat het ding in het tuinhuisje, 30 meter verwijderd van de bedrade wereld....

Ik vond het gewoon bizar en vroeg me af of dat bij anderen ook zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim80
Pazo schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 20:49:
Ik nu al een tijdje bezig in de Toolkit app, maar krijg de LAN niet werkend.
Als ik IP gegevens bij Static invul, slaat deze het ingestelde Gateway IP niet op. Als ik na het opslaan terug komt bij de IP instellingen, staat de Gateway IP weer op 0.0.0.0 en niet op 192.168.2.1 wat het zou moeten zijn.
Als ik het via DHCP laat doen, krijg ik een gek adres als 169.254.120.1, terwijl het in de range 192.168.2.x moet zitten. Wij Wifi krijg ik gewoon 192.168.2.11 zoals het zou moeten horen.
Vreemd probleem.
Dat static IP met gateway werkt bij mij dan weer wel... heb je het al eens proberen in te stellen via de webinterface (zonder toolkit)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nism0
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-11-2024
169.254.120.1 is APIPA. Dat is een adres wat je krijgt als er geen dhcp beschikbaar is. (of static ingevuld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggar
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Renkie schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 08:41:
Dat zou betekenen dat men er mee bezig is. Heb jij toevallig nog een casenummer voor mij? (mag in PM). Dan kan ik daar naar verwijzen in mijn case.

...

Er wordt daar gesproken over "Events" Maar zie jij zelf dan ook een event met de installer login op /event.json ?
Nee ik heb een aantal keer op en neer gemaild met Enphase support, maar zie daar niet direct een case nummer in vermeld staan. Ik heb contact gehad met "Jagadish", misschien dat je naar hem kan verwijzen.

Ik zie allerlei events de hele dag door, daarvoor raadpleeg ik de URL eindigend op "/datatab/event_dt.rb". De meeste zijn standaard, maar af en toe zie ik ook bijvoorbeeld een grid instability. Zelf log ik al deze events in een eigen database. Misschien dat ik later nog eens een analyse daarop doe, mocht dat nodig zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Fraggar op 29-07-2022 22:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:21
Amersfoort schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 16:01:
Voor de Tweakers die de Enphase API gebruiken: er is een nieuwe API v4. De oude v2 versie zal buiten werking worden gesteld op 16 augustus 2022.

[...]
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 0% gewijzigd door LinuZZ op 29-07-2022 23:17 . Reden: members only ]

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-06 18:07

Servowire

prutser:~#

Heb een paar Panelen op mijn schuur gemaakt met Enphase IQ7A's. Alles is goed aangesloten (2 fase).

Maar de IQ7A's geven een knipperend (elke 4 seconden oid) rood lampje. Wat is er loos? Meet gewoon 230 op de IQ kabel, paneel is goed aangesloten, alles nagelopen.

Goedkope chineze grid-tie doet het op de zelfde 220 / Solar wel gewoon?

Snap het niet, help? PS heb nog geen Envoy.

met papier mache kun je alles maken!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Flashing Red - The AC grid is either not present or not within specification.
Ik vermoed dat de kern bij jou in dat laatste zit: als er geen netprofiel in zit dan is er ook geen specificatie waar dat profiel aan kan voldoen. Vrees een beetje dat je een envoy nodig hebt..

Je kan wel even meten of je echt 230 meet op de q cable aansluiting.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hakkepa
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11-03 21:17
Ik heb al een zonnesysteem aansloten op een fase. Nu wil ik eigenlijk een tweede grotere systeem gaan kopen van deze keer emphase. Deze moet de stroom verdelen over de overige 2 fases. Is het mogelijk een 3 fase enphase systeem aansluiten op 2 fases (de derde fase is al op zijn Max benut met dat oude systeem).

Bvd voor jullie antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:21
Hakkepa schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 19:42:
Ik heb al een zonnesysteem aansloten op een fase. Nu wil ik eigenlijk een tweede grotere systeem gaan kopen van deze keer emphase. Deze moet de stroom verdelen over de overige 2 fases. Is het mogelijk een 3 fase enphase systeem aansluiten op 2 fases (de derde fase is al op zijn Max benut met dat oude systeem).

Bvd voor jullie antwoorden.
Ja,dat kan. Dan kun je het beste 2 (of een veelvoud van 2) strings maken van single phase q-cables

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim80
Servowire schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 16:13:
Heb een paar Panelen op mijn schuur gemaakt met Enphase IQ7A's. Alles is goed aangesloten (2 fase).

Maar de IQ7A's geven een knipperend (elke 4 seconden oid) rood lampje. Wat is er loos? Meet gewoon 230 op de IQ kabel, paneel is goed aangesloten, alles nagelopen.

Goedkope chineze grid-tie doet het op de zelfde 220 / Solar wel gewoon?

Snap het niet, help? PS heb nog geen Envoy.
Volgens Enphase wil dit zeggen: "Het AC-netwerk is niet aanwezig of niet binnen de specificatie."
Zijn je IQ7A's nieuw en ongebruikt? Zoja, op wat eindigt het typenummer (NL, FR, INT, ...)?
Standaard zouden de inverters gewoon moeten werken zonder ooit aan een Envoy gehangen te hebben. Echter mag dit meestal niet omdat het netprofiel waarschijnlijk niet goed staat.

Beste is toch even een Envoy van iemand te lenen om ze uit te lezen en in te stellen. Uit welke buurt ben je? Misschien kan een mede Tweaker je helpen. (zelf ben ik van België, da's wellicht wat te ver)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-06 18:07

Servowire

prutser:~#

Jim80 schreef op zondag 31 juli 2022 @ 11:29:
[...]

Zoja, op wat eindigt het typenummer (NL, FR, INT, ...)?
Standaard zouden de inverters gewoon moeten werken zonder ooit aan een Envoy gehangen te hebben. Echter mag dit meestal niet omdat het netprofiel waarschijnlijk niet goed staat.

Beste is toch even een Envoy van iemand te lenen om ze uit te lezen en in te stellen. Uit welke buurt ben je? Misschien kan een mede Tweaker je helpen. (zelf ben ik van België, da's wellicht wat te ver)
Ze zijn nieuw, het serienummer eindigt met INT. Ik zit in omgeving Meppel...

met papier mache kun je alles maken!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim80
@Servowire Ik heb overlaatst nog enkele IQ7PLUS-72-M-INT rechtstreeks uit de doos aan het net gehangen, zonder Envoy, en die begonnen meteen te produceren. Echter herinner ik mij ook wel een rood knipperend lampje. Ik kan het nu niet meer checken want ze zijn inmiddels geconfigureerd en knipperen groen.

Heb je al eens getest of ze produceren? (even alle verbruikers uit en kijken of de hoofdteller teruglevering aangeeft).

Als je 25 jaar garantie wil, ga je sowieso een Evnoy nodig hebben en de boel online moeten houden, anders heb je maar recht op de 2 jaar wettelijke garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svkaster
ik heb 14x iq 7+ en zij begonnen direct te leveren zonder profiel en account.
Nu heb ik inmiddels de Envoyed metered geïnstalleerd maar heb nog steeds geen account gekregen van de installateur / Enphase zelf.

De IQ7+ blijft wel rood knipperen

Stefan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim80
Dat bevestigt dat het rode knipperen niet per sé wil zeggen dat er iets mis is.

Feit blijft dat wanneer er geen netprofiel is ingesteld, de installatie niet conform is en potentieel gevaarlijk. Hoewel Enphase de default waarden wellicht wel vrij voorzichtig gekozen zal hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hommel11
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-09-2023
Ik lees dat in Nederland IPV de IQ7A net zo goed de IQ7+ gebruikt kan worden.
Maar ik hoor dat voor toekomstige uitbreiding van een huisaccu toch de IQ7A nodig is. Is dat zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
hommel11 schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 20:59:
Ik lees dat in Nederland IPV de IQ7A net zo goed de IQ7+ gebruikt kan worden.
Maar ik hoor dat voor toekomstige uitbreiding van een huisaccu toch de IQ7A nodig is. Is dat zo?
Nee, heeft niets te maken met IQ7+ of A, maar wel dat je een Envoy S Metered nodig hebt ( en niet de S Standard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08-06 16:57
ohh..oh..

Ik heb dus alvast 12x 405Wp panelen binnen gekregen en de Envoy S standaard (3F)

12x IQ7A staan nog steeds in nabestelling...

maar dat gaat dus niet werken??

(ik las ergens dat de software van beide sinds kort hetzelfde is????)

[ Voor 17% gewijzigd door Hansieo op 03-08-2022 08:27 ]

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

als je nog geen accu hebt, gaat het prima werken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• President
  • Laatst online: 06:31
Zoo, mijn laatste panelen zijn gelegd en nu heb ik 15x 400wp liggen met IQ7+ omvormers.

5 op het noord-westen en 10 op het zuid-oost en, waarvan 2 op de uitbouw en 3 onder de dakkapel.

Ben nu benieuwd hoeveel dit op jaarbasis gaat opleveren, hopelijk genoeg om de warmtepomp en zandfilterpomp van het zwembad in de tuin ook nog te compenseren (gebruikte hiervoor zo'n 3800kwh). Zou rond de 5000kwh ideaal moeten zijn, maar dat zal ik niet gaan redden met deze ligging.

Heb alles alvast 3 fase laten aansluiten ivm de toekomst, nu direct doen is beter dan later spijt hebben en veel geld kwijt zijn. Mis alleen de q-relay nog, die is bij de partijen waar de installateur bestelt las weer ergens in september leverbaar.

Maar heb hier al discussies gelezen dat het ook zonder kan, maar dat het wel wordt geadviseerd. Maar goed, over een maand of 2-3 dan maar

Sommige omvormers zijn SKU 72-M-INT, anderen (tweede deel van installatie) SKU 72-2-FR. Zit hier nog een verschil in? Die FR lijken uit Frankrijk dan te komen? Int geen idee?

[ Voor 8% gewijzigd door President op 03-08-2022 15:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rare-Quark
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Hansieo schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 08:24:
ohh..oh..

Ik heb dus alvast 12x 405Wp panelen binnen gekregen en de Envoy S standaard (3F)

12x IQ7A staan nog steeds in nabestelling...

maar dat gaat dus niet werken??

(ik las ergens dat de software van beide sinds kort hetzelfde is????)
Waarom zou je die toekomstige thuisaccu via envoy willen laten doen?

Ze zijn nu nog belachelijk duur en pas over min. 5 jaar interessant, en dat stukje optimalisatie is ook geen rocketscience / zou hopen dat alle toekomstige batterijen dit kunnen managen.

Voor mij was het in elk geval zeker geen overweging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svkaster
Weet iemand hoe lang het zou moeten duren voordat je een e-mail van Enphase krijgt v.w.b activering klanten account?

Mijn panelen zijn op 22 Juli gelegd, en ik neem aan op maandag 25 Juli aangemeld want ze hadden nog geen legplan gemaakt etc. Nu zijn we inmiddels bijna 1 1/2 week verder en heb nog steeds geen mail gehad.
Heb wel pas afgelopen maandag de Envoyed metered gekregen.
De installateur blijft zeggen 4 to 7 werkdagen, maar vindt het allemaal wel erg lang duren.

Kan ik hier zelf nog iets in betekenen?

m.v.g

Stefan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
President schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 14:54:
Sommige omvormers zijn SKU 72-M-INT, anderen (tweede deel van installatie) SKU 72-2-FR. Zit hier nog een verschil in? Die FR lijken uit Frankrijk dan te komen? Int geen idee?
Mbt verschil 'M' en '2':
Modelnummers met een "2" bevatten de vereiste Q-DCC-2-adapterkabel, terwijl die met een "M" een geïntegreerde MC4-connector bevatten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SPa55b-6OAV40iJmjwNlRjZAw58=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/XIGLU2a1vBrmdgos2bmWqA9I.jpg

Ik heb ook INT en FR door elkaar. Je zou inderdaad denken dat het INTernationaal en FRankrijk is, maar zeker weten doe ik dat ook niet.

[ Voor 15% gewijzigd door Pazo op 03-08-2022 15:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo
svkaster schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 15:23:
Weet iemand hoe lang het zou moeten duren voordat je een e-mail van Enphase krijgt v.w.b activering klanten account?
Volgens mij als je installateur het aanmaakt, krijg je vrijwel direct de mail van Enphase. Dat gaat automatisch. Wellicht nog eens vragen, ook of ze het wel juiste e-mailadres hebben (geen typfout).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 08-06 16:57
rare-Quark schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 15:19:
[...]

Waarom zou je die toekomstige thuisaccu via envoy willen laten doen?

Ze zijn nu nog belachelijk duur en pas over min. 5 jaar interessant, en dat stukje optimalisatie is ook geen rocketscience / zou hopen dat alle toekomstige batterijen dit kunnen managen.

Voor mij was het in elk geval zeker geen overweging
Voor mij óók nog niet... ik ga tzt wel voor een auto met véél grotere batt en bv VtG 8)

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beakzz
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23:59
Ben mijn systeem aan het aanmelden bij energieleveren.nl en ik heb even een vraagje over de IQ7PLUS-72-2 INT. Daar heb ik er 12 van op mijn dak en ik zie in de documentatie staan Peak output power 295 VA.

Geef ik dan bij vermogen electriciteitsopwekker 12 x 0,295 = 3,54 kW op ? Twijfel omdat mijn zonnepanelen opgeteld op 4800 Wp komen dus dacht dat het dichter bij elkaar zou moeten liggen. Sorry voor de waarschijnlijk domme vraag.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jim80
@Beakzz Geen domme vraag. Je aangesloten vermogen is inderdaad 12 x 0,295 = 3,54 kW. Er mag dan nog 10.000 Wp panelen aanhangen, je teruggeleverde vermogen zal nooit boven de 3,54 kW komen te liggen en enkel dat is van tel voor de netbeheerder.

Een 400 Wp paneel levert eigenlijk geen 400 watt. Dat kan evengoed 500 watt zijn als je aan de evenaar woont, of 300 watt als je in Nederland een oost-west opstelling hebt. Het opgegeven Wp vermogen van een paneel is een referentiewaarde bij 1000 watt zonneinstraling per m²

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim80
Pazo schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 15:43:
Ik heb ook INT en FR door elkaar. Je zou inderdaad denken dat het INTernationaal en FRankrijk is, maar zeker weten doe ik dat ook niet.
Er is ook een -NL versie, dus je vermoeden is een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beakzz
Jim80 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 19:10:
@Beakzz Geen domme vraag. Je aangesloten vermogen is inderdaad 12 x 0,295 = 3,54 kW. Er mag dan nog 10.000 Wp panelen aanhangen, je teruggeleverde vermogen zal nooit boven de 3,54 kW komen te liggen en enkel dat is van tel voor de netbeheerder.

Een 400 Wp paneel levert eigenlijk geen 400 watt. Dat kan evengoed 500 watt zijn als je aan de evenaar woont, of 300 watt als je in Nederland een oost-west opstelling hebt. Het opgegeven Wp vermogen van een paneel is een referentiewaarde bij 1000 watt zonneinstraling per m²
Bedankt voor de opheldering en de geruststelling. Had het gevoel dat ik goed geadviseerd was maar blijft moeilijk beoordelen als je er geen verstand van hebt 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:27
Na drie maanden doorlooptijd en wachten worden, as we speak, de zonnepanelen gelegd. In totaal 13 panelen op een 3-fase systeem (heb nog ruimte om er later 9 bij te plaatsen).

Nog een paar uurtjes en Domoticz moet ook productie gaan laten zien ;)

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
OMG wat zijn ze snel. De eerste 10 liggen er al op, electra is helemaal aangesloten, envoy en q-relay zitten er tussen. Nu nog het laatste rijtje van 3 aan de andere kant van het dak en ze kunnen gaan produceren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Panzer_V schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 10:40:
OMG wat zijn ze snel. De eerste 10 liggen er al op, electra is helemaal aangesloten, envoy en q-relay zitten er tussen. Nu nog het laatste rijtje van 3 aan de andere kant van het dak en ze kunnen gaan produceren :)
Ja die zullen dat vast niet voor de eerste keer doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
Pazo schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 10:40:
[...]

Ja die zullen dat vast niet voor de eerste keer doen ;)
Ze gaan zo door naar een tweede adres. Die doen gewoon twee installaties per dag 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
En alles is up! Via Domoticz kan ik al direct e.e.a. aan productie zien. Uiteraard gaat het net nu keihard regenen hier ;)

Tot slot alleen nog wachten op de inloggegevens voor Enlighten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan

Ik vermoed dat dit komt door verstoring van de installatie van de buren. De IQ's en Envoy communiceren met elkaar via de netkabel. Deze hoogfrequent communicatie stopt niet op magische wijze bij de meter, die gaat evengoed het net in en komt er bij de buren weer uit als jullie toevallig op dezelfde fase zitten.

Je kunt dit signaal inderdaad dempen met ferrietringen. In jouw geval zou je die het beste kunnen gebruiken op de kabel die vanuit het net naar de groepenkast gaat. Dan filter je alle hoogfrequent ellende eruit, dus ook de signalen van de IQ's van je buren. Als het goed is ziet je Envoy dan alleen nog je eigen panelen en zonder storingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:07
@Renkie @PhilipsFan de ferrietkernen zullen niet genoeg dempen als het je buren zijn. Die stoppen vooral je internet plc richting je enphase systeem in plaats van andersom.
Je kunt een bandsperfilter kopen en voor je systeem zetten. Dat is voor de envoy en de panelen.
Dit zijn vrij dure dingen met verlies, want de volledige stroom van je systeem moet er doorheen.

Enphase verkoopt die zelf voor de Amerikanen lijkt het.
Deze verkoopt iemand specifiek voor enphase hierzo. Datasheet hier. Ze zijn bedoeld voor lonworks plc ofzo, dat lijkt 86 en 132 KHz te zijn. Enphase zit daar precies tussenin, dus wellicht werkt het. (Let op deze dingen moet ook achter je automaten. Ze kunnen stuk.)

[ Voor 4% gewijzigd door jeroen3 op 04-08-2022 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
jeroen3 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 20:28:
@Renkie @PhilipsFan de ferrietkernen zullen niet genoeg dempen als het je buren zijn. Die stoppen vooral je internet plc richting je enphase systeem in plaats van andersom.
Je kunt een bandsperfilter kopen en voor je systeem zetten. Dat is voor de envoy en de panelen.
Dit zijn vrij dure dingen met verlies, want de volledige stroom van je systeem moet er doorheen.

Enphase verkoopt die zelf voor de Amerikanen lijkt het.
Deze verkoopt iemand specifiek voor enphase hierzo. Datasheet hier. Ze zijn bedoeld voor lonworks plc ofzo, dat lijkt 86 en 132 KHz te zijn. Enphase zit daar precies tussenin, dus wellicht werkt het. (Let op deze dingen moet ook achter je automaten. Ze kunnen stuk.)
Voor die bedragen zou ik het echt eerst met ferrietringen proberen. Die kosten 19 euro. Schijnbaar heb je er maar 1 nodig, vond ik een beetje raar aangezien hoogfrequent zowel via de fase als de neutraal gaat, maar Enphase schrijft zelf voor om er slechts 1 te gebruiken, op de fasedraad. Ferrietringen hebben geen voorkeursrichting, ze werken per definitie beide kanten op.

Als het dan nog stoort EN je vind het storend genoeg om er >150 euro tegenaan te gooien, dan kun je altijd nog naar zo'n bandsperfilter kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beakzz
Panzer_V schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 10:40:
Haha hier waren ze in 2 uur klaar met 12 paneelen compleet. Ook 2 adresjes op een dag en dan naar huis dus dan krijg je als enige valbescherming een ladder op het montagerapport :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• visker999
Ik probeer informatie te vinden over niet-Enphase thuisbatterijen die kunnen samenwerken met de Envoy metered. Is dit überhaupt mogelijk? Ik weet dat dat momenteel met de huidige salderingsregeling nog niet interessant is. Maar ik ben gewoon nieuwsgierig naar de mogelijkheden.
Wie kan mij hierover informeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-1981
  • Registratie: Juni 2007
  • Niet online
visker999 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 21:58:
Ik probeer informatie te vinden over niet-Enphase thuisbatterijen die kunnen samenwerken met de Envoy metered. Is dit überhaupt mogelijk?
Ik las laatst bij Solar Magazine over een start-up die bezig is met het ontwikkelen van universele thuisbatterij die met alle omvormers moet kunnen gaan werken.

9x IQ7 (LG 335 Wp) - 4x IQ7+ (Q CELLS 355 Wp) - 2x IQ7A (Phono Solar 400Wp) - 5x IQ7A (Hyundai 490Wp) • PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2stimpy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-06 21:36
Ik moet nog steeds de Q-relais plaatsen, daarbij ook de meetspoelen nog voor de Envoy S metered.

Nu zit ik er aan te denken om de meetspoelen voor het stroomverbruik niet over de hele ingang te zetten, maar over de aansluiting naar mijn warmtepomp.
Zo kan ik monitoren welke energie ik nodig ben om te verwarmen/douchen.

De opwek spoelen wil ik wel gewoon plaatsen op de plek waar ze horen.

Ik krijg dan natuurlijk een heel erg vertekend beeld, maar heeft dat verder nog gevolgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
2stimpy schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 22:49:
Ik moet nog steeds de Q-relais plaatsen, daarbij ook de meetspoelen nog voor de Envoy S metered.

Nu zit ik er aan te denken om de meetspoelen voor het stroomverbruik niet over de hele ingang te zetten, maar over de aansluiting naar mijn warmtepomp.
Zo kan ik monitoren welke energie ik nodig ben om te verwarmen/douchen.

De opwek spoelen wil ik wel gewoon plaatsen op de plek waar ze horen.

Ik krijg dan natuurlijk een heel erg vertekend beeld, maar heeft dat verder nog gevolgen?
Dat zal vast wel werken, maar klinkt als een zeer onhandige en onnodige hack. Als je het verbruik van je warmtepomp in de gaten wilt houden, waarom zet je er dan geen eigen metertje voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2stimpy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-06 21:36
PhilipsFan schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 22:52:
[...]

Dat zal vast wel werken, maar klinkt als een zeer onhandige en onnodige hack. Als je het verbruik van je warmtepomp in de gaten wilt houden, waarom zet je er dan geen eigen metertje voor?
Dat kan natuurlijk ook, maar ik heb dit toch liggen, en eigenlijk is het overbodig want ik heb een slimme meter.
Het is nog wel even de vraag of ik de grote spoelen kwijt kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svkaster
Vandaag, toch maar even Enphase support gebeld voor mijn activering. Ze waren erg behulpzaam. Ze hebben mij geholpen om mijn installatie zelf te activeren. De omvormers en iq7+ en q relays zijn al gevonden. Nu moet alleen d3 installateur nog het legplan maken. Kreeg nog wel een advies. Misschien ook iets om hier op te nemen in de algemene informatie.

Ik heb van de 3 fasen maar twee fasen gebruikt voor mijn PV. Ik had het Q relais gewoon met drie fasen aangesloten. Dit blijkt niet goed te zijn. Twee fasen gebruiken voor PV is ook maar 2 fasen aanbieden. Als je zoals in mijn geval 1 fase weg haalt moet je bij inschakelen de test knop indrukken tot er maar 2 fasen oplichten. Dan test knop loslaten en wachten tot hij inschakelt. Na verloop van tijd worden de twee fasen groen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5O6V1IaQSbOnIpYbBm0zlBADe7s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MOEi9pmQQRKZBPROfr39c162.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn eerste dag envoyed ( zonder legplan)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mF3VaRCbrw1AOi0WVsbbg0iBGvI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PADqWwM79KhfZcyfTPnijbsr.jpg?f=fotoalbum_large. ;)

[ Voor 44% gewijzigd door svkaster op 05-08-2022 09:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svkaster
2stimpy schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 22:55:
[...]

Dat kan natuurlijk ook, maar ik heb dit toch liggen, en eigenlijk is het overbodig want ik heb een slimme meter.
Het is nog wel even de vraag of ik de grote spoelen kwijt kan.
Ik moet zeggen het verwerken van 5 CT spoelen in mijn geval heeft me veel hoofdbrekens gekost.
Ik heb de twee aan PV kant in een aparte lasdoos gedaan,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wytHtyCnI8GJC6LS3Ll7XPtPLtw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v19mF6P6Cbkx1JSx7eqVGLIr.jpg?f=fotoalbum_large

en de 3 CT spoelen aan de SlimmeMeter in een aparte groepen kast

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ugn9Y64iu0rnvnGFncPQHAj0EA0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t5BGvi2I7gamkjGKR84pNz2d.jpg?f=fotoalbum_large

Zelf maar op dak gegaan om de IQ7+ serie nummers te achterhalen om een legplan te maken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ddyLPJqu-GfKv6aXWlCQsufHAsY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Dlr0Os0PKqBR4cAZ1ITsT26O.jpg?f=fotoalbum_large

De 4 panelen die minder opwekken zijn 240Wp panelen. De rest 400Wp
Gr
Stefan

[ Voor 17% gewijzigd door svkaster op 05-08-2022 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-06 22:36
Sinds ruim 3 jaar heb ik een Enphase systeem met een envoy s metered.

Sinds gisteren krijg ik in de app de volgende foutmelding:

Er is een probleem met de metingen van de meter van uw gateway. Neem contact op met uw onderhoudsmonteur voor hulp.

Alles lijkt overigens gewoon prima te werken. De data komt binnen en wordt getoond.

Iemand een idee wat het probleem is en hoe dit op te lossen? Storing is reeds gemeld bij het bedrijf die de panelen heeft gelegd. Maar er is een lange wachttijd momenteel. Ik heb zelf ook een service account, dus mogelijk kan ik het daar zelf ook oplossen?
Pagina: 1 ... 25 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Envoy uitlezen en koppelen met Home Assistant, Domoticz etc heeft een eigen topic: [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica