Het grote Enphase topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 26 ... 108 Laatste
Acties:
  • 888.191 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-01 22:23
PhilipsFan schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 21:09:
[...]

Voor die bedragen zou ik het echt eerst met ferrietringen proberen. Die kosten 19 euro. Schijnbaar heb je er maar 1 nodig, vond ik een beetje raar aangezien hoogfrequent zowel via de fase als de neutraal gaat, maar Enphase schrijft zelf voor om er slechts 1 te gebruiken, op de fasedraad. Ferrietringen hebben geen voorkeursrichting, ze werken per definitie beide kanten op.

Als het dan nog stoort EN je vind het storend genoeg om er >150 euro tegenaan te gooien, dan kun je altijd nog naar zo'n bandsperfilter kijken.
Je kunt die ferriet ringen (origineel) voor 5,49 euro bestellen > hier kies er 4 als je een drie fase hebt. Dan doe je er ook 1 over de nul. Proberen waard. Voor twee tientjes ben je mogelijk klaar.

16 x 455Wp & Enphase IQ7+ (7,3 kWp) - PVoutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Amersfoort
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:43
Voor de Enphase api gebruikers: de v2 versie van de api is nog tot 31 oktober 2022 te gebruiken. Aanvankelijk zou 15 augustus 2022 v2 worden uitgefaseerd, en zou je alleen v4 kunnen gebruiken.

Nogmaals mijn oproep: kan iemand mij helpen met de Oauth 2.0 autorisatie van v4 in combinatie met Power Apps custom connector? Hoe configureer ik deze Oauth 2.0 gebaseerde connector?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollem
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-02 15:18
Chris499 schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 23:42:
Sinds ruim 3 jaar heb ik een Enphase systeem met een envoy s metered.

Sinds gisteren krijg ik in de app de volgende foutmelding:

Er is een probleem met de metingen van de meter van uw gateway. Neem contact op met uw onderhoudsmonteur voor hulp.

Alles lijkt overigens gewoon prima te werken. De data komt binnen en wordt getoond.

Iemand een idee wat het probleem is en hoe dit op te lossen? Storing is reeds gemeld bij het bedrijf die de panelen heeft gelegd. Maar er is een lange wachttijd momenteel. Ik heb zelf ook een service account, dus mogelijk kan ik het daar zelf ook oplossen?
Ik heb die melding sinds gisteren ook alleen zie ik dat bij een deel van mijn panelen er niet meer geproduceerd wordt... gaat om de panelen die het verst van de Envoy liggen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ollem
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ePKttVX0TAMCZOmPm4MnB0LyqBM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SXb9nfMBFSb8I0RtlLgTCBwN.jpg?f=fotoalbum_large

Iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn?
Dit is een van de panelen die sinds gistermiddag +/- 15:30 geen stroom meer produceerd.
Gaat dus om een deel van mij panelen, niet allemaal.

Envoy heeft nog wel verbinding kennelijk, maar produceren maar rond de 195 V ipv 235 V met nauwelijks stroom??

Het zijn toevallig wel de panelen die ik in maart heb bijgeplaatst en die een grotere afstand tot de Envoy hebben. Tot op heden probleemloos gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
ollem schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 16:36:
[Afbeelding]

Dit is een van de panelen die sinds gistermiddag +/- 15:30 geen stroom meer produceerd.

Envoy heeft nog wel verbinding kennelijk, maar produceren maar rond de 195 V ipv 235 V met nauwelijks stroom??

Het zijn toevallig wel de panelen die ik in maart heb bijgeplaatst en die een grotere afstand tot de Envoy hebben. Tot op heden probleemloos gewerkt.
Wat noem jij grotere afstand?

De mijne moeten nog geplaatst, maar er zit wél een lange kabel tussen :S
(Volgens ENPHASE zelf niet zó een probleem...)

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:03
ollem schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 16:36:
[Afbeelding]

195 V is inderdaad wel erg laag. Het valt buiten de nederlandse netcode van 230 V +/- 10%. De micro’s en eventueel het q-relais schakelt dan de boel uit. Waar die lage spanning zijn herkomst van heeft weet ik niet….heb dat ook nog niet eerder gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris499
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 13-04 14:53
ollem schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 16:26:
[...]

Ik heb die melding sinds gisteren ook alleen zie ik dat bij een deel van mijn panelen er niet meer geproduceerd wordt... gaat om de panelen die het verst van de Envoy liggen :?
Hier is de melding vanzelf weer weg gegaan.

Hoeveel meter liggen je verste panelen van je meterkast vandaan? Heb je een 1.5 mm2 of 2.5 mm2 kabel voor je verste panelen gebruikt en hoeveel wp heb je liggen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ollem
Het zal iets van 15-20m naar achteren zijn. Heb uit voorzorg 4mm2 gebruikt. Maar dat zou geen issue mogen zijn want de probleempanelen hebben dit jaar per stuk al zo’n 275kWh opgewekt en vertonen nu opeens een storing.

Ik ben bang dat ik de met hars gevulde lasdoos er uit moet knippen en met een nieuwe doos de panelen weer opnieuw moet aansluiten.

UPDATE:

Op een of andere manier was er inderdaad toch iets mis met de lasdoos... toch vocht in gekomen???

Draden losgeknipt en als test even snel opnieuw met waco's verbonden en de panelen kwamen kort daarna weer online O-)
Dus advies is om lasdoos toch echt bij droog weer te vullen en zorg dat de 2 componenten van hars goed gemengd zijn....

[ Voor 33% gewijzigd door ollem op 07-08-2022 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knutselaar
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 25-05 17:05
Ik ga binnenkort een 3-fase Enphase systeem neerleggen, en er komt een 2e groepenkast ('PV verdeler') op de 1e verdieping. Ik wil daar ook de Envoy plaatsen.

Nu heb ik gelezen dat de afname-CT's verlengt kunnen worden richting de hoofdschakelaar/meter, en dat ik daar 2x0,8mm2 (flexibel) signaalkabel voor zou kunnen gebruiken:
  1. Klopt dit?
  2. Maakt het nog uit of het flexibel of met massieve kern is?
  3. Kan ik deze voor 3 klemmen ook 6x0.8mm2 gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 16:35

martijn v o

Certified by Enphase.

Ik snap de kreet 3 fasen systeem en PV verdeler niet helemaal.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:23
martijn v o schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 15:59:
Ik snap de kreet 3 fasen systeem en PV verdeler niet helemaal.
Gewoon, een verdeelkast waarin je PV stroom modules zoals een alamat en Qrelais zitten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rnO446QTHGQ_aP9kBCn3rG42-hg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HJhDktIF49LnHZ1CoKKwFKIb.jpg?f=fotoalbum_large

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Ik heb een paar maanden geleden een DHZ account aangemaakt, mijn Envoy gekoppeld, etc. Zondag heb ik mijn omvormers geïnstalleerd en 2 arrays aangemaakt in de Toolkit mobiele app. Gisteren de zonnepanelen er op gelegd.. en toen ik klaar was bleek ik geen DHZ account meer te hebben maar een normaal account. Wat ik ook deed, ik kwam de Toolkit niet meer in. Ook via de Enlighten website had ik geen DHZ functies meer. Wilde er net Enphase support over gaan contacten.. zijn opeens mijn rechten weer terug.

Heeft iemand dit ooit meegemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:24
Vraag; wat is als gebruiker nou het voordeel van een DHZ account??

Deze maand krijg ik mijn Enphase systeem... Heeft het voordeel om de installateur aan te geven of ik een DHZ account kan krijgen??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:14
Whiskey48 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 13:11:
Vraag; wat is als gebruiker nou het voordeel van een DHZ account??

Deze maand krijg ik mijn Enphase systeem... Heeft het voordeel om de installateur aan te geven of ik een DHZ account kan krijgen??
Uit de TS :)
Ik ben huiseigenaar: Dit is de meeste kale versie. Je kunt enkel productiegegevens en eventuele storingen zien. Je kunt niets wijzigen. Je moet je systeem aan een installateur koppelen, zodat deze evt. wijzigingen kan doorvoeren.

Ik ben een doe-het-zelf gebruiker die Enphase producten installeert: Veel overeenstemming met een installateursaccount. Je kunt zelf het systeem aanmaken, wijzigen, storingen inzien etc. Echter bij evt. problemen en garantiegevallen zul je dat zelf rechtstreeks met Enphase Nederland moeten oplossen, en kan het niet via een installateur.
Voordeel bij een DHZ account is dat je alles zelf kunt doen in het systeem en je dus geen installateur meer nodig hebt. Bij een eigenaarsaccount kan je alleen dingen inzien mbt je systeem zoals wat je opwekt en zal je voor elke scheet / wijziging je installateur moeten raadplegen. Wel even overleggen met je installateur.

Grote Enphase topicIQ Gateway lokaal uitlezenPVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey48
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:24
Pazo schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 13:17:
[...]

Uit de TS :)

[...]

Voordeel bij een DHZ account is dat je alles zelf kunt doen in het systeem en je dus geen installateur meer nodig hebt. Bij een eigenaarsaccount kan je alleen dingen inzien mbt je systeem zoals wat je opwekt en zal je voor elke scheet / wijziging je installateur moeten raadplegen. Wel even overleggen met je installateur.
Ah merci, overheen gelezen denk ik, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knutselaar
RichieB schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 23:15:
[...]

Gewoon, een verdeelkast waarin je PV stroom modules zoals een alamat en Qrelais zitten:
[Afbeelding]
Precies. Ik dacht ook dat de term PV-verdeler redelijk gebruikelijk was in de zonnepanelen-wereld. Doorgaans worden ze gebruikt om een bestaande groep te kunnen gebruiken, zoals die van de wasmachine. 3-fase leek mij ook vrij duidelijk, dus ik hoor dan graag waarom die term verwarrend zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servowire
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

Servowire

prutser:~#

Heb een Envoy kunnen lenen en de IQ7's zijn nu "groen". Maar ze leveren volgens de Enlighten website maar 10 tot 15 Watt? Ze staan wel half in de schaduw maar dat is wel heel erg laag toch?

[ Voor 177% gewijzigd door Servowire op 09-08-2022 17:12 ]

met papier mache kun je alles maken!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:46
Krijg net een mail, denk geen Enphase en zonnepanelen dit jaar meer voor mij:

Beste ,

Zoals u waarschijnlijk in het nieuws heeft meegekregen, is er momenteel schaarste in zonnepanelen en materialen. Hierdoor zijn er enorme vertragingen ontstaan bij de leveranciers.

Afgelopen maanden waren wij goed voorzien in de voorraden maar helaas lopen ook wij nu tegen beperkingen aan.

Wij doen ons uiterste best om ervoor te zorgen dat we de afgesproken installatie datum kunnen hanteren. Het kan echter voorkomen dat we de installaties in 2 fases zullen uitvoeren. Dit betekent dat we eerst het dakwerk zullen uitvoeren en op een ander moment de elektra (of andersom).

Wij hopen op uw begrip voor de situatie. Neem bij vragen gerust contact met ons op, wij staan u graag te woord.

Met Zonnige groet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:14
Samplex schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 18:49:
Krijg net een mail, denk geen Enphase en zonnepanelen dit jaar meer voor mij:

Beste ,

Zoals u waarschijnlijk in het nieuws heeft meegekregen, is er momenteel schaarste in zonnepanelen en materialen. Hierdoor zijn er enorme vertragingen ontstaan bij de leveranciers.

Afgelopen maanden waren wij goed voorzien in de voorraden maar helaas lopen ook wij nu tegen beperkingen aan.

Wij doen ons uiterste best om ervoor te zorgen dat we de afgesproken installatie datum kunnen hanteren. Het kan echter voorkomen dat we de installaties in 2 fases zullen uitvoeren. Dit betekent dat we eerst het dakwerk zullen uitvoeren en op een ander moment de elektra (of andersom).

Wij hopen op uw begrip voor de situatie. Neem bij vragen gerust contact met ons op, wij staan u graag te woord.

Met Zonnige groet,
Dat is vervelend zeg. Hoe lang geleden heb jij de opdracht gegeven?

Ikzelf heb vier maanden geleden een opdracht gegeven en verleden week is alles in een keer geplaatst.

Op een dag als vandaag word ik erg vrolijk van de panelen…. 8)

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:46
Maand geleden, zou eind oktober worden maar met dit bericht verwacht ik 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Knutselaar schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 15:39:
[...]

Precies. Ik dacht ook dat de term PV-verdeler redelijk gebruikelijk was in de zonnepanelen-wereld. Doorgaans worden ze gebruikt om een bestaande groep te kunnen gebruiken, zoals die van de wasmachine. 3-fase leek mij ook vrij duidelijk, dus ik hoor dan graag waarom die term verwarrend zou zijn.
PV verdeler is een eenfasige aansluitkast vaak in combinatie met een of twee afnamepunten zoals een wasmachine en/of droger.
Wordt vaak gebruikt om om PV aan te sluiten op bestaande bekabeling van een enkele groep, waarvan tussen meterkast en eindgroep geen aftakkingen mogen zitten.

Praat je over drie fases dat is het feitelijk een onderverdeler. Zou misschien kunnen met de juiste beveiligingen en berekeningen denk ik, maar je kunt ze niet zo kopen.

[ Voor 4% gewijzigd door martijn v o op 09-08-2022 20:35 ]

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knutselaar
@martijn v o
Nu snap ik je reactie wat beter, maar dat kon ik uit je eerdere reactie niet opmaken. Het is in die zin dan meer een onderverdeler inderdaad.

Nu we dat duidelijk hebben, hoop ik dat iemand mij kan helpen met de vraag: of 2x0,8 signaalkabel geschikt is om 1 CT klem te verlengen (15 meter), en of ik dan ook 6x0,8 zou kunnen gebruiken voor 3 klemmen. Of heb ik dan 3 aparte kabels nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-05 22:54
Servowire schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 16:57:
Heb een Envoy kunnen lenen en de IQ7's zijn nu "groen". Maar ze leveren volgens de Enlighten website maar 10 tot 15 Watt? Ze staan wel half in de schaduw maar dat is wel heel erg laag toch?
Mijn panelen die deels in de schaduw liggen leveren ook maar enkele watts op

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Knutselaar schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 20:45:
@martijn v o
Nu snap ik je reactie wat beter, maar dat kon ik uit je eerdere reactie niet opmaken. Het is in die zin dan meer een onderverdeler inderdaad.

Nu we dat duidelijk hebben, hoop ik dat iemand mij kan helpen met de vraag: of 2x0,8 signaalkabel geschikt is om 1 CT klem te verlengen (15 meter), en of ik dan ook 6x0,8 zou kunnen gebruiken voor 3 klemmen. Of heb ik dan 3 aparte kabels nodig?
https://support.enphase.c...f-approximately-45-meters

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim80
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15-05 21:36
Servowire schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 16:57:
Ik heb dat ook, het huidige vermogen wordt veel te laag weergegeven dan in werkelijkheid het geval is. Dit is een fout / berekeningsprobleem. Ze kijken waarschijnlijk naar de productie van het huidige, onvolledige kwartier en delen dat door een volledig kwartier - als je nog kan volgen.

Check eens het aantal geproduceerde kWh, je zal zien dat dat veel hoger is (tip: enlighten geeft dat in blokjes van een kwartier, doe dat getal (in Wh) x4 en je hebt het vermogen in watt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 14:05
Knutselaar schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 15:30:
Ik ga binnenkort een 3-fase Enphase systeem neerleggen, en er komt een 2e groepenkast ('PV verdeler') op de 1e verdieping. Ik wil daar ook de Envoy plaatsen.

Nu heb ik gelezen dat de afname-CT's verlengt kunnen worden richting de hoofdschakelaar/meter, en dat ik daar 2x0,8mm2 (flexibel) signaalkabel voor zou kunnen gebruiken:
  1. Klopt dit?
  2. Maakt het nog uit of het flexibel of met massieve kern is?
  3. Kan ik deze voor 3 klemmen ook 6x0.8mm2 gebruiken?
Ja, je mag verlengen tot 1.5 Ohm zegt de manual.
Met dit bijvoorbeeld. Standaard stuurstroomkabel 2x1.
Of 6x1, als je maar op de nummertjes let. Als ze verkeerd om aangesloten worden meten ze negatief. Of als ze per paar verwisseld worden (open stroomtrafo) blijven mogelijk schade aan de envoy.
Harde kern zo klein is lastig want dat breekt snel. Vergeet geen adereindhulzen bij de envoy.

[ Voor 4% gewijzigd door jeroen3 op 09-08-2022 21:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
Met dank aan @drboneym heb ik gisteren mijn 16x 400 Wp panelen kunnen installeren. Vandaag was meteen een hele mooie dag om ze te testen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jcHBoqRvpgYrZyuOdhyguI_CbPc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Fi1kZoYiSaNs1jxa4GXaUrq1.png?f=fotoalbum_large
Wat ik interessant vind is dat mijn eigen (MID gekeurde) kWh meter 28,1 kWh productie aangeeft. Dat is 0,5 kWh meer dan de Envoy heeft gemeten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

De metingen van de micro’s hebben volgens mij de nodige afrondingsfouten (of er worden te weinig samples genomen oid..). Als je een metered hebt kan je kiezen welke meting je wilt aanhouden: die van de productie CT spoelen of die van de micro’s (de som van het totaal).

Volgens mij zijn die spoelen betrouwbaarder :)

[ Voor 7% gewijzigd door Glashelder op 09-08-2022 22:31 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• somejan
  • Laatst online: 26-05 23:46
Hey @Pazo, ik kom net dit topic tegen, en ik heb een paar suggesties voor de topicstart van dingen die niet helemaal kloppen.

In Verschillen tussen soorten PV systemen heb je een mooi tabelletje staan, maar er kloppen een paar dingen niet:

- Een Enphase systeem heeft een max voltage op het dak van 230V (AC). DC is misschien max 80V, maar dat staat zo niet in die tabel. Vanuit veiligheidsoogpunt denk ik dat de meeste mensen geïnteresseerd zijn in het overall maximum voltage dat over het dak loopt.

- Je hebt een kolom "string + optimizers" er in staan, maar de waardes die daar in staan zijn soms voor optimizer systemen in het algemeen en soms specifiek voor Solaredge. Er bestaan ook onafhankelijke optimizers (bijvoorbeeld van Tigo) die je in een string systeem kan gebruiken, en dan bijvoorbeeld alleen op de panelen die schaduw krijgen, en de rest zonder optimizers. Aangezien Solaredge verreweg het meest verkochte optimizer systeem is is het misschien beter om die kolom gewoon specifiek voor Solaredge systemen te maken. De Micro kolom is ook specifiek voor Enphase.
Voor Solaredge moet wel aangepast worden dat het DC voltage vast staat op 350V (voor NL systemen).

Onder IQ8-serie staat dat er weinig verschillen zijn met de IQ7 serie. Een (imo) groot verschil is dat de IQ8 als backupsysteem kan werken zonder accu. Dwz als de stroom uitvalt kan je met de IQ8'en de zonnestroom direct naar je apparaten in huis doorzetten. Bij de IQ7's kan dat alleen in combinatie met een Enphase accu. link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sarge78
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 12-04 10:59
Gewoon even uit nieuwsgierigheid en voor de fun. Kijken of iemand hier zo handig is.

Stel je voor dat je off grid zou moeten gaan en van je eigen stroom gebruik wilt maken. Even los van wel of geen accu. Dat kan niet met de IQ7+, maar straks wel met de IQ8.

Wat maakt nou dat het niet kan en wat zou je moeten sleutelen aan het systeem om wel gebruik te kunnen maken van de opgewekte stroom. Het lijkt mij dat als het systeem geactiveerd en werkend is, dat je het op de één of andere manier toch off grid werkend zou moeten krijgen. Ik begrijp dat het systeem zelf stroom nodig heeft om te kunnen werken, maar dan lijkt het mij niet zo moeilijk om dat cirkeltje rond te krijgen?

23x 405WP + Enphase IQ7+ SW 45graden - Alfen Eve Single Pro 22KW - 3MXM68N + FTXA25AW + FTX35AW + FTXA50AW - Remeha Avanta 28C, vloer = bijverwarming en radiatoren + Brink Excellent 300 WTW PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@somejan Zie DM.

10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim80
@Sarge78 De IQ7+ kan perfect off-grid werken, daar heb je helemaal geen IQ8 voor nodig. Elke omvormer kan trouwens off-grid werken.

Je hebt gewoon een batterijomvormer nodig die zelf voor het grid zorgt, en alle complicaties daarrond kan opvangen. De solar-omvormer ziet dan het verschil niet, dus die produceert gewoon.

Een Sunny Island of een Victron Multiplus II kunnen dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berend_
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-06-2024
RichieB schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 22:23:
Wat ik interessant vind is dat mijn eigen (MID gekeurde) kWh meter 28,1 kWh productie aangeeft. Dat is 0,5 kWh meer dan de Envoy heeft gemeten.
Ik zie ook een verschil met wat de Envoy aan opbrengst registreert en wat mijn kWh-meter meet. Ik kwam ergens tegen de meeste kWh-meters niet richting specifiek registreren, dus ben ik tot de conclusie gekomen dat de kWh meter de opbrengst van de panelen en het verbruik van de Envoy/IQ-relais en de omvormers bij elkaar optelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11:12
Jim80 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 12:10:
@Sarge78 De IQ7+ kan perfect off-grid werken, daar heb je helemaal geen IQ8 voor nodig. Elke omvormer kan trouwens off-grid werken.

Je hebt gewoon een batterijomvormer nodig die zelf voor het grid zorgt, en alle complicaties daarrond kan opvangen. De solar-omvormer ziet dan het verschil niet, dus die produceert gewoon.

Een Sunny Island of een Victron Multiplus II kunnen dit.
Ik vraag me zomaar af hoe dat in de praktijk werkt.

Als ik het goed begrijp blijft een omvormer de spanning verhogen totdat de omvormer het vermogen van de panelen kwijt kan. Normaal werkt dat, maar in een off-grid situatie is er waarschijnlijk niet genoeg verbruik. De omvormer loopt dan tegen de 253 V aan. Aan een omvormer die dan uitschakelt heb je dan niets. Een omvormer die terugregelt is beter.

Maar wordt dat stabiel? De omvormer van de batterij ziet natuurlijk ook die 253 V. En het geheel zal toch goed om moeten gaan met grote verbruikers (zoals een inductiekookplaat) die aan en uit gezet worden.

Gewoon nieuwsgierig waarom er een losse IQ8 serie is als de IQ7 serie ook zou werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saturn21
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 15:52
Ik ben bezig 16 panelen op een plat dak te plaatsen. Hiervoor heb ik meerdere Solarstell Connect rijen naast elkaar op het dak geplaatst: 2 oost-west rijen (van ieder 2x3 panelen), en 1 losse rij van 3 panelen en wederom 1 los paneel. De panelen liggen in landscape. Het moet een 3-fase systeem worden, waarbij ik op het dak 3 sets van panelen met elkaar wil verbinden met 1-fase Q-kabel in een gietmof. Nu kom ik er zojuist achter dat ik waarschijnlijk niet voldoende afstand in de Q-kabel heb om de rijen onderling met elkaar te verbinden, en dat ik dus ergens iets moet verlengen. De afstand tussen connectoren is namelijk 2m, en de micro-omvormers klikken zover ik weet op de 'achterste' voet (hoogste punt van paneel) vast.

Ik heb daarom momenteel het volgende plan gemaakt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qiSZE7VBuJcg9SOpA16LvyW2mjA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eS5tvv36Naaupgws4N0ZO818.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d-ZAcAZD8cqZaWXG3PvLwEVksJg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Rjzz1xfVd72wiwcO5bqoqr6z.png?f=fotoalbum_large

Zou dit goed werken, of zijn er betere oplossingen?

De verdeling is nu 6 panelen, 6 panelen en 4 panelen. Kan dit kwaad?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@saturn21 dit is precies zoals Enphase het adviseert. Zij adviseren een steropstelling waarbij je zo kort mogelijke 'strings' maakt, dit minimaliseert communicatieproblemen.

Ze adviseren juist tegen lange strings, dus in jouw geval alle 16 aan een stuk achter elkaar.

Goed plan dus :)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saturn21
Glashelder schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 14:56:
@saturn21 dit is precies zoals Enphase het adviseert. Zij adviseren een steropstelling waarbij je zo kort mogelijke 'strings' maakt, dit minimaliseert communicatieproblemen.

Ze adviseren juist tegen lange strings, dus in jouw geval alle 16 aan een stuk achter elkaar.

Dat met de ster-vorm had ik inderdaad al in dit topic gelezen :)

Alleen had ik een lange Q-kabel met 16 connectoren bestelt en gehoopt dat ik met doorknippen voldoende materiaal had om ergens centraal bij de gietmof uit te komen, maar had er niet rekening mee gehouden dat de rij-afstand te groot is (en dat ik dus tenminste een van de fases moet verlengen). Of zie ik iets over het hoofd?

En als ik netjes moet verlengen moet ik een Q-Kabel male + female connector bestellen, toch? Of zijn er andere manieren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
saturn21 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:04:
[...]
En als ik netjes moet verlengen moet ik een Q-Kabel male + female connector bestellen, toch? Of zijn er andere manieren?
YMVK kabel pakken, kan je prima mee verlengen (zelfde als van je lasdoos naar de meterkast).
Uit de TS:

Voor het verlengen of overbruggen van afstanden tussen 2 rijen panelen kan je ook kiezen voor een elegantere oplossing zoals een waterdichte kabelverbinder. Deze zijn ook afgesloten met rubbere ringen om het waterdicht te maken en zijn voor zoals 1 fase als 3 fase verkrijgbaar. Onderstaande kabelverbinder die ik heb gebruikt zijn IP68.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K-Mmhtrlw2F-68owqcd1yOVDd8w=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tZe83NUCigfvhBUvzzCPPCuK.jpg?f=fotoalbum_medium Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hJndQQIkd9PGzOPRntM2kzhC6K8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PdABEb2gKfLhUvMGVojYVfli.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saturn21
Pazo schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:08:
[...]

YMVK kabel pakken, kan je prima mee verlengen (zelfde als van je lasdoos naar de meterkast).
Uit de TS:

Voor het verlengen of overbruggen van afstanden tussen 2 rijen panelen kan je ook kiezen voor een elegantere oplossing zoals een waterdichte kabelverbinder. Deze zijn ook afgesloten met rubbere ringen om het waterdicht te maken en zijn voor zoals 1 fase als 3 fase verkrijgbaar. Onderstaande kabelverbinder die ik heb gebruikt zijn IP68.

[Afbeelding] [Afbeelding]
Dank, dat is een goede tip _/-\o_

Een andere vraag schiet nu ineens naar boven nu het over YMKV kabels gaat: ik heb de aannemer gevraagd een 5-aderig YMVK kabel van 4mm2 tussen meterkast en dak aan te brengen. Het lijkt er echter op dat men een 4-aderige YMVK met aardmantel ('aardlitze') heeft aangebracht. Als ik hierop Google lijkt dit een grond kabel te zijn, zie https://www.kabel24.nl/de...dlitze-van-een-grondkabel

Als ik het goed begrijp zou dit geen probleem moeten zijn, d.w.z. ik kan de aardlitze als ader aansluiten, of speelt er iets speciaals bij zonnepanelen waar ik rekening mee zou moeten houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:36
Vanmorgen op pvoutput heb ik om 8:35, 8:40, 8:45 en 8:50 waarden staan van een output van 0 Watt.
Het totaal bleef ook staan op 1,711 kWh. In de Enphase app staat rond die tijd ook geen balk van opgewekte stroom.
Maar kijk ik in de Enlighten manager dan zit er in de grafiek van het gebruik geen enkele dip in rond dat tijdstip.
Met de afspeelfunktie wek ik rond 8:40 2 kWh op.
Hebben meer mensen dit vandaag?
Mijn Homey ligt nu ook 1,7 kWh voor op pvoutput. Waarde pvoutput om 15:10 en Homey om 15:30.
Maar dat verschil redt ik niet in 20 minuten als ik momenteel maar 1,8 kWh opwek.
Het lijkt of er even geen data is verstuurd.
Eens kijken of ik nog kan vinden hoe ik de opbrengst achterhaal via het ip adres, als dat mogelijk is.
Maar of dat dan nog klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
mike123 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:34:
Eens kijken of ik nog kan vinden hoe ik de opbrengst achterhaal via het ip adres, als dat mogelijk is.
Maar of dat dan nog klopt.
Doe jezelf anders een rapport sturen vanuit Enlighten, 'Netto energie per maand'. Krijg je een csv in de mail met van alle dagen in de maand per 5 minuten opbrengst / verbruikt etc. Dan kan je bij die tijden eens kijken of er wel waarden staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nism0
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-11-2024
saturn21 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:28:
[...]

Een andere vraag schiet nu ineens naar boven nu het over YMKV kabels gaat: ik heb de aannemer gevraagd een 5-aderig YMVK kabel van 4mm2 tussen meterkast en dak aan te brengen. Het lijkt er echter op dat men een 4-aderige YMVK met aardmantel ('aardlitze') heeft aangebracht. Als ik hierop Google lijkt dit een grond kabel te zijn, zie https://www.kabel24.nl/de...dlitze-van-een-grondkabel

Als ik het goed begrijp zou dit geen probleem moeten zijn, d.w.z. ik kan de aardlitze als ader aansluiten, of speelt er iets speciaals bij zonnepanelen waar ik rekening mee zou moeten houden?
Aardlitze kan prima. Is bij mij ook zo. Waarom je installateur voor grondkabel binnen de woning/op het dak heeft gekozen is alleen wel vreemd. Duurder en een draak om mee te werken met deze diktes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

saturn21 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:28:
[...]

Die aardlitze kan je prima gebruiken als aarde, AFAIK. Communicatie bij Enphase gaat ook over de fase(s) en de nul dus dat is ook geen probleem.

Wel een domme fout. Heb stiekem zo'n hekel aan grondkabel.. gebruik het echt alleen als het echt nodig is :/

Met een grondkabel zou ik overigens wel altijd kiezen voor een gietmof en niet voor een kabelverbinder.

[ Voor 4% gewijzigd door Glashelder op 10-08-2022 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
Pazo schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 15:37:
[...]

Doe jezelf anders een rapport sturen vanuit Enlighten, 'Netto energie per maand'. Krijg je een csv in de mail met van alle dagen in de maand per 5 minuten opbrengst / verbruikt etc. Dan kan je bij die tijden eens kijken of er wel waarden staan.
Goede tip. Kan ik vanavond wel even proberen.
Of morgen, dan kan ik vandaag kiezen.

Heb zojuist ook nog even gekeken bij de P1 meter van de Homewizard, daar loopt de grafiek van het terugleveren ook mooi door.

Edit.
Vandaag mijzelf even een rapport gestuurt. Daar staat hetzelfde in als wat mijn Homey heeft aangegeven gisteren.
De grafiek in pvoutput klopt nu ook weer en de opbrengst is ook hetzelfde als Homey en de Enphase app.
De dip in de Enlighten app is nu ook weer weg.
Vreemd verhaal.

[ Voor 36% gewijzigd door mike123 op 11-08-2022 08:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
berend_ schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 13:55:
[...]

Ik zie ook een verschil met wat de Envoy aan opbrengst registreert en wat mijn kWh-meter meet. Ik kwam ergens tegen de meeste kWh-meters niet richting specifiek registreren, dus ben ik tot de conclusie gekomen dat de kWh meter de opbrengst van de panelen en het verbruik van de Envoy/IQ-relais en de omvormers bij elkaar optelt.
Dat ligt er maar aan welke meter je hebt. Ik gebruik een OR-WE-517 van Orno en deze rapporteert (via modbus) apart import (verbruik) en export (opwekking). Er is ook een sum en die staat default op import + export maar kan je aanpassen naar import - export of export - import. Ik kijk zelf alleen naar de export waarde. Het gaat me te ver om apart het verbruik van de Qrelais en Envoy te meten (2 extra kWh meters). Het meten van het verbruik van de omvormers tijdens bedrijf is niet mogelijk omdat de opwekking het verbruik wegduwt (zelfde stroomkabel).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim80
phicoh schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 14:04:
[...]
Als ik het goed begrijp blijft een omvormer de spanning verhogen totdat de omvormer het vermogen van de panelen kwijt kan. Normaal werkt dat, maar in een off-grid situatie is er waarschijnlijk niet genoeg verbruik. De omvormer loopt dan tegen de 253 V aan. Aan een omvormer die dan uitschakelt heb je dan niets. Een omvormer die terugregelt is beter.

Maar wordt dat stabiel? De omvormer van de batterij ziet natuurlijk ook die 253 V. En het geheel zal toch goed om moeten gaan met grote verbruikers (zoals een inductiekookplaat) die aan en uit gezet worden.

Gewoon nieuwsgierig waarom er een losse IQ8 serie is als de IQ7 serie ook zou werken.
In een off-grid systeem blijft de spanning redelijk stabiel. Als er overproductie is, zal de off-grid omvormer de spanningsverhoging van de PV-omvormer proberen te voorkomen door de PV-omvormers zwaarder te belasten en deze energie in de accu te dumpen. De meeste off-grid systemen kunnen dus niet onder accu.

Als de accu's dan vol zijn, zal de off-grid omvormer niet de spanning, maar wel de frequentie verhogen. Hierop reageren de PV-omvormers door hun vermogen terug te schroeven. Maar de reactietijd is hiervoor te traag zodat een accu alsnog nodig blijft om de korte overgangsperioden te overbruggen.

Het unieke aan de IQ8 is dat deze wél real-time z'n vermogen kan afstemmen op het verbruik, en dat maakt een off-grid systeem zonder accu mogelijk. Hoe nuttig dat is, blijft wel de vraag. Bij elk wolkje valt opnieuw de stroom uit.

• tscargo
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-04 16:03
Weet iemand wellicht nog een leverancier die "standaard" IQ7 omvormers kan leveren.
Beetje zonde om voor 265Wp panelen een IQ7+ te gebruiken.
Alvast bedankt1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
Yeah, sinds vanmiddag kan ik inloggen op Enphase Enlighten. Een week na de installatie.

Zo te zien is de historische data van afgelopen week niet beschikbaar. Kan iemand mij zeggen of dat nog komt? Of begint ie pas per vandaag te meten in de app?

ps. Ben nog aan het rommelen met pvoutput.org om daar de data ook te krijgen.

[ Voor 13% gewijzigd door Panzer_V op 11-08-2022 15:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Panzer_V schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 15:41:
Yeah, sinds vanmiddag kan ik inloggen op Enphase Enlighten. Een week na de installatie.

Zo te zien is de historische data van afgelopen week niet beschikbaar. Kan iemand mij zeggen of dat nog komt? Of begint ie pas per vandaag te meten in de app?
Leuk! weet niet zeker of die data er nog in komt. Als het account ook pas vandaag is aangemaakt, dan denk ik het niet.
Panzer_V schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 15:41:
ps. Ben nog aan het rommelen met pvoutput.org om daar de data ook te krijgen.
Zie de FAQ in de TS.

• Dorus12
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13:14
Kan het zijn dat de Enlighten server eruit lag sinds +/- 19:00?
De Envoy gaf een communicatie storing (rood ledje) en de app bleef staan op laatste update 2 uur geleden.
Zo te zien is er wel opbrengst geweest op de ¨slimme¨ meter.
Dus de installatie lijkt oké.

[ Voor 6% gewijzigd door Dorus12 op 11-08-2022 21:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
Dorus12 schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 21:27:
Kan het zijn dat de Enlighten server eruit lag sinds +/- 19:00?
De Envoy gaf een communicatie storing (rood ledje) en de app bleef staan op laatste update 2 uur geleden.
Zo te zien is er wel opbrengst geweest op de ¨slimme¨ meter.
Dus de installatie lijkt oké.
Ik kon idd de app/website niet bereiken gedurende een korte tijd. Maar was eerder, tegen vijven. Verder ziet alles er oké uit hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik zie wel dat de app een update gehad heeft. De cijfers op de zonnepanelen zijn zo klein dat het nauwelijks te lezen is :(

• Knutselaar
jeroen3 schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 21:48:
[...]

Ja, je mag verlengen tot 1.5 Ohm zegt de manual.
Met dit bijvoorbeeld. Standaard stuurstroomkabel 2x1.
Of 6x1, als je maar op de nummertjes let. Als ze verkeerd om aangesloten worden meten ze negatief. Of als ze per paar verwisseld worden (open stroomtrafo) blijven mogelijk schade aan de envoy.
Harde kern zo klein is lastig want dat breekt snel. Vergeet geen adereindhulzen bij de envoy.
Top, bedankt! Ik ga even op zoek naar een 6-aderige variant (soepel), en anders doe ik 3 aparte.

• Pazo
Glashelder schreef op donderdag 11 augustus 2022 @ 22:42:
Ik zie wel dat de app een update gehad heeft. De cijfers op de zonnepanelen zijn zo klein dat het nauwelijks te lezen is :(
Ja dat was mij gisteren ook al opgevallen! Niet echt een verbetering... -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
Sarge78 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:35:
Gewoon even uit nieuwsgierigheid en voor de fun. Kijken of iemand hier zo handig is.

Stel je voor dat je off grid zou moeten gaan en van je eigen stroom gebruik wilt maken. Even los van wel of geen accu. Dat kan niet met de IQ7+, maar straks wel met de IQ8.

Wat maakt nou dat het niet kan en wat zou je moeten sleutelen aan het systeem om wel gebruik te kunnen maken van de opgewekte stroom. Het lijkt mij dat als het systeem geactiveerd en werkend is, dat je het op de één of andere manier toch off grid werkend zou moeten krijgen. Ik begrijp dat het systeem zelf stroom nodig heeft om te kunnen werken, maar dan lijkt het mij niet zo moeilijk om dat cirkeltje rond te krijgen?
De IQ8 is een bidirectionele omvormer en de IQ7 niet. De IQ8 wordt bijvoorbeeld ook in de Enphase Encharge thuisbattery gebruikt. De IQ7 kan wel meedoen in een off-grid systeem zolang er maar een apparaat in het systeem aanwezig is die een net kan maken. Een hybride omvormer bijvoorbeeld of die Encharge van Enphase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
saturn21 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 14:51:
Ik ben bezig 16 panelen op een plat dak te plaatsen. Hiervoor heb ik meerdere Solarstell Connect rijen naast elkaar op het dak geplaatst: 2 oost-west rijen (van ieder 2x3 panelen), en 1 losse rij van 3 panelen en wederom 1 los paneel. De panelen liggen in landscape. Het moet een 3-fase systeem worden, waarbij ik op het dak 3 sets van panelen met elkaar wil verbinden met 1-fase Q-kabel in een gietmof. Nu kom ik er zojuist achter dat ik waarschijnlijk niet voldoende afstand in de Q-kabel heb om de rijen onderling met elkaar te verbinden, en dat ik dus ergens iets moet verlengen. De afstand tussen connectoren is namelijk 2m, en de micro-omvormers klikken zover ik weet op de 'achterste' voet (hoogste punt van paneel) vast.

Ik heb daarom momenteel het volgende plan gemaakt:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zou dit goed werken, of zijn er betere oplossingen?

De verdeling is nu 6 panelen, 6 panelen en 4 panelen. Kan dit kwaad?
Om de opbrengst te verbeteren kun je beter hoog beginnen ivm de dakrand. Dus eerst een zuidopstelling met de hoge kant tegen de dakrand en dan verder met de oost-west, oost-west etc. 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saturn21
Ik ben nu mijn meterkast aansluiting aan het plannen voor 3-fase installatie met 16x TrinaSolar 400W met IQ7+, in drie strings gekoppeld aan resp. L1, L2, L3. Ik heb een Envoy S Standaard gekocht. Ik heb er nu voor gekozen om geen Q-Relay te gebruiken, maar heb voor de fasekoppeling een losse fasekoppelaar gekocht (Kemo M091A, bij Solar-Outlet 70 euro, op Amazon 27 euro :) ).

Zou het volgende aansluitschema dan moeten werken?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RF379vvlWYPamuVH9iPr9dIU6mY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/SPskdzGkPIvKpsHlNAYLpurE.png?f=user_large

Edit: ik heb de discussie over het Q-Relay gelezen, en weet dat ik de Envoy S nu niet los aan/uit kan schakelen van de zonnepanelen.

[ Voor 10% gewijzigd door saturn21 op 12-08-2022 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saturn21
WillemP22 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 13:56:
[...]

Om de opbrengst te verbeteren kun je beter hoog beginnen ivm de dakrand. Dus eerst een zuidopstelling met de hoge kant tegen de dakrand en dan verder met de oost-west, oost-west etc. 😁
Dat dacht ik ook, maar ik heb eerder beide opties gesimuleerd in SolarEdge designer (met min of meer de goede hoogte van de dakopstanden) en kwam gek genoeg op vrijwel dezelfde opbrengst. Wat ook een rol speelt is dat rechts op het dak een forse warmtepomp staat, en als je hoog begint, dan eindig je met een rij die tegen de warmtepomp aankijkt.

Ook kom ik meer in de knoei met de beperkte lengte van de Q-kabels (moet extra verlengen, of slechts 3 panelen op 1 van de fases en 7/8 panelen op de overige 2 fases, wat denk ik niet zo wenselijk is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 08:17
saturn21 schreef op vrijdag 12 augustus 2022 @ 15:05:
Ik ben nu mijn meterkast aansluiting aan het plannen voor 3-fase installatie met 16x TrinaSolar 400W met IQ7+, in drie strings gekoppeld aan resp. L1, L2, L3. Ik heb een Envoy S Standaard gekocht. Ik heb er nu voor gekozen om geen Q-Relay te gebruiken, maar heb voor de fasekoppeling een losse fasekoppelaar gekocht (Kemo M091A, bij Solar-Outlet 70 euro, op Amazon 27 euro :) ).

Zou het volgende aansluitschema dan moeten werken?

[Afbeelding]

Edit: ik heb de discussie over het Q-Relay gelezen, en weet dat ik de Envoy S nu niet los aan/uit kan schakelen van de zonnepanelen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bpN6xXEaCJyy02t07h6YbanWyHY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QgX1g0mD69AN1XnRq2bSHSrs.jpg?f=fotoalbum_large

Zo sluiten wij het dagelijks aan, aparte aardlek voor PV, 3p groep naar pv, 1p groep naar Envoy, fasekoppelaar parallel op de onderkant van de 3p pv groep zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• visker999
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 10:33
Ik heb momenteel een 3 fasen Enphase systeem en zo langzamerhand wil ik beginnen na te denken over een thuisbatterij. Ik wil graag inventariseren wat globaal de mogelijkheden zijn. Ik weet dat Enphase straks in Nederland ook met eigen batterijen komt. Maar zijn er ook alternatieven? En hoe gaat dat met een thuisbatterij en drie fasen?
Zijn er al mensen die een thuisbatterij hebben in combinatie met Enphase?
Ik ben graag een beetje voorbereid wanneer straks de salderingsregeling afloopt.
Ik ben benieuwd naar de reacties, alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
@visker999 Ik weet niet of er slimme batterij controllers zijn die 3 fasen aan kunnen. Dat is ook niet perse nodig. Er is alleen sprake van teruglevering als het totale verbruik van alle fasen negatief is. Dus als je een thuisbatterij hebt op fase 1 en je neemt alleen 1 kW af op fase 2, dan moet je er voor zorgen dat je batterij 1 kW afgeeft aan het net. Dan heb je in totaal 0 verbruik. Dus een sturing op basis van totaal verbruik zoals uit te lezen op de p1 poort van je slimme meter.

Hetzelfde geldt voor opladen van de batterij: als je PV 1 kW levert op alle 3 fasen dan zorg je er voor dat je je batterij met 3 kW laadt. Dan heb je geen teruglevering.

[ Voor 14% gewijzigd door RichieB op 13-08-2022 11:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rare-Quark
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
visker999 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 10:09:
Ik heb momenteel een 3 fasen Enphase systeem en zo langzamerhand wil ik beginnen na te denken over een thuisbatterij. Ik wil graag inventariseren wat globaal de mogelijkheden zijn. Ik weet dat Enphase straks in Nederland ook met eigen batterijen komt. Maar zijn er ook alternatieven? En hoe gaat dat met een thuisbatterij en drie fasen?
Zijn er al mensen die een thuisbatterij hebben in combinatie met Enphase?
Ik ben graag een beetje voorbereid wanneer straks de salderingsregeling afloopt.
Ik ben benieuwd naar de reacties, alvast bedankt.
Een goede methode om je voor te bereiden is om nu vooral je data te loggen van opbrengst en gebruik. Daarna kan je in elk geval de sommetjes maken van wat de opbrengst is als je alleen nachtgebruik opvangt (kleine batterij < 5 kWh) of ook weekfluctuaties wil opvangen (~50 kWh?).

Momenteel is de premium die je betaald voor Lithium thuisopslag nog exorbitant (1000 eu/kWh, vergelijk dat met auto’s die op cel niveau al 100 eu/kWh zijn en uiteindelijk naar 50 eu/kWh gaan over een 5-10 jaar als de tekorten vanwege exponentiële groei weer een beetje voorbij zijn).

Uiteindelijk is de aansturing, maar ook de omvorming geen rocketscience; omvormers zijn er eigenlijk al en de aansturing zou je met een API ook kunnen doen. Ik zou mij hiervoor niet aan een PV systeem willen koppelen; ik vind het niet erg waarschijnlijk dat dat de beste oplossing word; iedereen kan het verbruik/opbrengst loggen en gebruiken.

Ik wacht zelf lekker af en bekijk het per jaar of de oplossingen voldoende aantrekkelijk zijn terwijl ik ondertussen mijn situatie monitor.

Dit zeg ik overigens nu wel, maar ook qua laadpaal/loadbalancing zit ik ook al een poos op een iets minder idioot dure oplossing als Maxem/geintegreerd in laadpaal. Het kan verder wel even duren voordat iemand in die markt stapt. Het is bijna interessant om een bedrijfje te starten/circuit ontworpen, evt incl laadpaal (ook niks meer dan een circuit breaker). Ik vermoed dat de markt hier te klein voor is (wie verzint dan ook dat het vastrecht boven 3x25A zo hoog moet zijn met alle energiebesparende oplossingen. Welk nut dient de balancing nu echt?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Nu online
Ik ben bezig met voorbereidingen van 3F Enphase systeem, en zie meestal plaatjes van:

Q-relais > 3F automaat > Aardlek.

Maar kan je niet gewoon
Q-relais > 3F aardlekautomaat nemen?? scheelt wat ruimte in de kast... als je die krap hebt.. :?

10kWp + EV + 2x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• visker999
RichieB schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 11:00:
@visker999 Ik weet niet of er slimme batterij controllers zijn die 3 fasen aan kunnen. Dat is ook niet perse nodig. Er is alleen sprake van teruglevering als het totale verbruik van alle fasen negatief is. Dus als je een thuisbatterij hebt op fase 1 en je neemt alleen 1 kW af op fase 2, dan moet je er voor zorgen dat je batterij 1 kW afgeeft aan het net. Dan heb je in totaal 0 verbruik. Dus een sturing op basis van totaal verbruik zoals uit te lezen op de p1 poort van je slimme meter.

Hetzelfde geldt voor opladen van de batterij: als je PV 1 kW levert op alle 3 fasen dan zorg je er voor dat je je batterij met 3 kW laadt. Dan heb je geen teruglevering.
Bedankt! Duidelijk verhaal :) .Wordt het voor mij een stuk eenvoudiger van, alleen nu nog even uitzoeken hoe dat werkt met het synchroon laten lopen van het totale verbruik en het afnemen uit de batterij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• visker999
Hansieo schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 12:44:
Ik ben bezig met voorbereidingen van 3F Enphase systeem, en zie meestal plaatjes van:

Maar kan je niet gewoon
Q-relais > 3F aardlekautomaat nemen?? scheelt wat ruimte in de kast... als je die krap hebt.. :?
ja hoor, kan prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• visker999
Wat ik me nu ineens afvraag? die sturing voor wat betreft opwekking, verbruik en opslaan in de batterij zou toch de Envoy Metered moeten kunnen regelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• visker999
rare-Quark schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 12:26:
[...]

Een goede methode om je voor te bereiden is om nu vooral je data te loggen van opbrengst en gebruik. Daarna kan je in elk geval de sommetjes maken van wat de opbrengst is als je alleen nachtgebruik opvangt (kleine batterij < 5 kWh) of ook weekfluctuaties wil opvangen (~50 kWh?).

Momenteel is de premium die je betaald voor Lithium thuisopslag nog exorbitant (1000 eu/kWh, vergelijk dat met auto’s die op cel niveau al 100 eu/kWh zijn en uiteindelijk naar 50 eu/kWh gaan over een 5-10 jaar als de tekorten vanwege exponentiële groei weer een beetje voorbij zijn).

Uiteindelijk is de aansturing, maar ook de omvorming geen rocketscience; omvormers zijn er eigenlijk al en de aansturing zou je met een API ook kunnen doen. Ik zou mij hiervoor niet aan een PV systeem willen koppelen; ik vind het niet erg waarschijnlijk dat dat de beste oplossing word; iedereen kan het verbruik/opbrengst loggen en gebruiken.

Ik wacht zelf lekker af en bekijk het per jaar of de oplossingen voldoende aantrekkelijk zijn terwijl ik ondertussen mijn situatie monitor.

Dit zeg ik overigens nu wel, maar ook qua laadpaal/loadbalancing zit ik ook al een poos op een iets minder idioot dure oplossing als Maxem/geintegreerd in laadpaal. Het kan verder wel even duren voordat iemand in die markt stapt. Het is bijna interessant om een bedrijfje te starten/circuit ontworpen, evt incl laadpaal (ook niks meer dan een circuit breaker). Ik vermoed dat de markt hier te klein voor is (wie verzint dan ook dat het vastrecht boven 3x25A zo hoog moet zijn met alle energiebesparende oplossingen. Welk nut dient de balancing nu echt?)
Ik heb een Envoy Metered en volledig aangesloten. Ik heb hem nu net anderhalve maand aangesloten, maar voor zover ik het kan overzien icm Enlighten wordt alles uitstekend bijgehouden. Bovendien heb ik al een paar jaar een P1 meter, Ik heb een aardig overzicht van wat ik verbruik qua stroom en gas.

Wat is trouwens "Maxem/geinteregreerd in de laadpaal". Wij hebben een laadpaal van Alfen/Eneco mobility met loadbalancing. De netwerkpoort van de paal wordt bezet gehouden voor loadbalancing en bij Eneco weten ze niet waar ik het over heb wanneer ik vraag naar laden op zonne-energie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rare-Quark
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
visker999 schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 13:41:
[...]

Ik heb een Envoy Metered en volledig aangesloten. Ik heb hem nu net anderhalve maand aangesloten, maar voor zover ik het kan overzien icm Enlighten wordt alles uitstekend bijgehouden. Bovendien heb ik al een paar jaar een P1 meter, Ik heb een aardig overzicht van wat ik verbruik qua stroom en gas.

Wat is trouwens "Maxem/geinteregreerd in de laadpaal". Wij hebben een laadpaal van Alfen/Eneco mobility met loadbalancing. De netwerkpoort van de paal wordt bezet gehouden voor loadbalancing en bij Eneco weten ze niet waar ik het over heb wanneer ik vraag naar laden op zonne-energie.
offtopic:
Een Tesla paal (TWC) is 500 eu, een iets oudere zelfs 300 eu. Ik zou onze auto’s graag op 11 kW laten laden, maar moet dan kiezen tussen hoger vastrecht (~60 eu/mnd), een simpel Maxem doosje a 1000 eu (die het met de nieuwste TWC dan ook weer niet doet) ofwel een andere oplossing die ook richting de 1000 eu/paal gaat. Ik heb nu 2 TWC’s op de oprit voor <1500 eu incl aanleg en hoopte de 11 kW te kunnen ontsluiten met load balancing en de zonnepanelen. Nu heb ik deze op 7 kW gezet met loadbalancing tussen de palen wat ook vaak wel voldoende is (eigenlijk allen niet wanneer beide auto’s laden). De alternatieve palen vind ik duidelijk nog wat te duur. Ik had gehoopt dat iemand een kastje van 100 eu zou kunnen leveren die deze simpele aansturing doet en/of er een fatsoenlijke prijsoorlog zou komen op gebied van laadpalen. Dat blijft vooralsnog helaas uit.

Ik wilde aangeven dat ik wellicht de markt over 5 jaar nog wat overschat voor batterijen en hun slimme aansturing. Ik hoop niet dat dit alleen weggelegd is voor degenen die zelf willen klussen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drboneym
Hansieo schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 12:44:

Maar kan je niet gewoon
Ligt eraan hoe je je envoy wil voeden. Als je de envoy op dezelfde groep wil zetten als de PV gaat dat goed. Als je dat niet wil: Enphase wil niet dat het PLC signaal door een aardlek moet gaan (is uit best pratices naar boven gekomen).

Je Envoy direct op PV voeden heeft voor mij als enig nadeel dat je foutmeldingen minder zuiver zijn. Stel je envoy is verbinding met internet kwijt, dat is dat in wezen dezelfde foutmelding als wanneer bijvoorbeeld de groep is uitgeslagen. Dat is voor ons als bedrijf nog belangrijker met 1500 systemen live, maar wellicht voor jou ook.

Als je echt ruimte (en geld) wil besparen koop je een fasekoppelaar ipv 3f q relais. Ik raad de STV PC04 aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drboneym
RichieB schreef op zaterdag 13 augustus 2022 @ 11:00:

Kleine aanvulling hierop: dat is helemaal correct vanuit een kosten oogpunt, maar elektrotechnisch gezien heb je uiteraard wel degelijk belasting en doe je zo natuurlijk helemaal niks voor het ontlasten van het net. Handig voor ons als consument dat de slimme meter tussen de fases saldeert, maar de netbeheerder trekt aan het kortste eind.

Ik zit nog altijd wat te worstelen met de vraag in hoeverre consumenten hier zelf verantwoordelijkheid in moeten nemen, of dat die bal juist bij de netbeheerder ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Nu online
drboneym schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 06:44:
[...]

Ligt eraan hoe je je envoy wil voeden. Als je de envoy op dezelfde groep wil zetten als de PV gaat dat goed. Als je dat niet wil: Enphase wil niet dat het PLC signaal door een aardlek moet gaan (is uit best pratices naar boven gekomen).

Je Envoy direct op PV voeden heeft voor mij als enig nadeel dat je foutmeldingen minder zuiver zijn. Stel je envoy is verbinding met internet kwijt, dat is dat in wezen dezelfde foutmelding als wanneer bijvoorbeeld de groep is uitgeslagen. Dat is voor ons als bedrijf nog belangrijker met 1500 systemen live, maar wellicht voor jou ook.

Als je echt ruimte (en geld) wil besparen koop je een fasekoppelaar ipv 3f q relais. Ik raad de STV PC04 aan.
Hartelijk dank voor de toelichting... _/-\o_

Helaas is de bestelling al gedaan/doorgezet en komt een 3F Q-relais...

ik vraag me af waarom ze niet ook joúw advies als optie/mogelijkheid :-( meedeelde..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
drboneym schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 06:56:
[...]

Kleine aanvulling hierop: dat is helemaal correct vanuit een kosten oogpunt, maar elektrotechnisch gezien heb je uiteraard wel degelijk belasting en doe je zo natuurlijk helemaal niks voor het ontlasten van het net. Handig voor ons als consument dat de slimme meter tussen de fases saldeert, maar de netbeheerder trekt aan het kortste eind.

Ik zit nog altijd wat te worstelen met de vraag in hoeverre consumenten hier zelf verantwoordelijkheid in moeten nemen, of dat die bal juist bij de netbeheerder ligt.
Eerlijk gezegd denk ik dat er in de komende jaren al aardig wat complexiteit komt naar de consument met het afbouwen van de saldering. Als de energieleverancier dan ook nog moet uitleggen dat de klant inderdaad braaf het hele jaar de wasmachine overdag heeft gedraaid, maar dat dit was op het moment dat de oostelijke panelen op fase 2 nog geen energie leverde, dan zal dat niet bijdragen aan het draagvlak van zonnepanelen. De afbouw van salderen geeft bij veel mensen het beeld dat zonnepanelen niet meer terug te verdienen zijn...

Uiteindelijk heeft de netbeheerder minder net belasting als het je meter niet uitkomt, maar aan de andere kant maakt die 25a op de fase nou ook niet echt het verschil als het in de wijk blijft en dus niet het transformator huis doorgetrokken hoeft te worden. Dat bereik je door slim energie te gebruiken tijdens zonuren

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
Amersfoort schreef op zaterdag 6 augustus 2022 @ 10:17:
Voor de Enphase api gebruikers: de v2 versie van de api is nog tot 31 oktober 2022 te gebruiken. Aanvankelijk zou 15 augustus 2022 v2 worden uitgefaseerd, en zou je alleen v4 kunnen gebruiken.

Nogmaals mijn oproep: kan iemand mij helpen met de Oauth 2.0 autorisatie van v4 in combinatie met Power Apps custom connector? Hoe configureer ik deze Oauth 2.0 gebaseerde connector?
ik kan je niet helpen met PowerApps maar hierbij de eerste versie van mijn python script voor het binnenhalen van gegevens.

let wel, het is nog niet erg netjes en efficient. het werkt wel though :) als er vragen zijn dan hoor ik het ook graag.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
import requests
import json
import base64
import sys
import random
import time
from datetime import datetime
import datetime

# Insert your own info here as you defined when you created your APP
# Note that in a real app you would not want to hard-code these values
# Instead you would want to import them from the environment or even use
# a more secure solution like a keystore.
CLIENT_ID = "" # get from enphase
CLIENT_SECRET = "" # get from enphase
REDIRECT_URI = "https://api.enphaseenergy.com/oauth/redirect_uri"
DOMAIN = 'api.enphaseenergy.com' # use eu hostname if you are in EU
credentials = "" #filesystem location
api_key = '' # get from enphase
all_micros = [
'micro-serial1',
'micro-serial2',
'enz',
]

def get_micro(name,start_at):
    """
    """
    print('Start time: ',start_at)
    for micro in name:
        fetch_data(micro=micro, start_at=start_at)
        time.sleep(5)

def get_system():
    """
    """

with open(credentials, 'r') as f:
        creds = json.load(f)

access_token = creds['access_token']
    file = f'/opt/telegraf/enphase.json'
    base_url = f'https://{DOMAIN}'
    url = f"{base_url}/api/v4/systems/<system_ID>/telemetry/production_micro" #i know, should be a variable
    headers = {
        'Content-Type': "application/x-www-form-urlencoded",
        'Authorization': f'Bearer {access_token}'
        }
    data = {'key': api_key,
            # 'start_at': start_at,
            # 'granularity': 'week'
            }

r = requests.get(url, headers=headers, data=data)
    if r.status_code == 401:
        print('Trying a token refresh, losing data')
        refresh_token()

if r.status_code == 429:
        sleeptime = 60 - datetime.datetime.now().second
        print('Sleeping for', sleeptime,'seconds')
        time.sleep(sleeptime)

if r.status_code == 200:
        response = r.json()
        with open(file, 'w') as f:
            json.dump(response, f, indent=4)

def fetch_data(micro='<ugly default micro serial>', start_at=False):
    '''refresh existing token for a new one'''

creds = json.load(f)

file = f'/opt/enphase/data/micro_{micro}_now.json'
    # print(start_at)
    url = f"{base_url}/api/v4/systems/<system_ID>/devices/micros/{micro}/telemetry" #i know, should be a variable
    headers = {
        }
    if start_at:
                'start_at': start_at,
                'granularity': 'week'
                }
        file = f'/opt/enphase/data/micro_{micro}_{start_at}.json'

else:
                }

if r.status_code == 401:
        refresh_token()

if r.status_code == 429:
        # time.sleep(60)
        time.sleep(sleeptime)

if r.status_code == 200:
        response = r.json()
        # print(response)
        print(file)

def refresh_token():

creds = json.load(f)

refresh_token = creds['refresh_token']

base64_encoded_clientid_clientsecret = base64.b64encode(str.encode(f'{CLIENT_ID}:{CLIENT_SECRET}'))  # concatenate with : and encode in base64
    base64_encoded_clientid_clientsecret = base64_encoded_clientid_clientsecret.decode('ascii')  # turn bytes object into ascii string
    url = f"{base_url}/oauth/token"
    headers = {
        'Authorization': f'Basic {base64_encoded_clientid_clientsecret}'
        }

data = {'grant_type': 'refresh_token',
            'redirect_uri': REDIRECT_URI,
            'refresh_token': refresh_token,
            'code': '' # get from yourself throug enphase autorisation URL and, yes this should be a variable in the beginning of the script
            }

r = requests.post(url, headers=headers, data=data)
    response = r.json()
    print(response)

if response.get('access_token'):
        # don't store creds in plaintext in a real app obviously
        with open(credentials, 'w') as f:
    else:
        print('There was an error refreshing your access token')
        print(r.text)

def main():
    # standard - load "args" list with cmd-line-args
    args = sys.argv[1:]

# args is a list of the command line argument strings that follow
    # the program.py file.
    # So if the command is: python3 affirm.py aaa bbb ccc
    # The args list  will be:
    #   args == ['aaa', 'bbb', 'ccc']
    # The args are all strings, whatever was typed in the terminal.

if args[0] == 'refresh_token':
        refresh_token()

if len(args) > 1 and args[0] == 'getmicro':
        start_at = args[1]
        args.pop(0)
        args.pop(0)
        get_micro(args,start_at)

if len(args) == 2 and args[0] == 'getmicros':
        start_at = args[1]
        get_micro(all_micros,start_at)

if args[0] == 'getsystem':
        get_system()

if __name__ == '__main__':
    main()

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuidhuis
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 28-03 00:00
Ik heb mij geregistreerd met een account als eigenaar in de Enphase Installer Toolkit app. Dat was niet handig want ik had mij moeten registreren als (mede-)installateur. Is het mogelijk om dit achteraf nog te wijzigen? Volgens mij kan dit niet maar misschien zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbiek616
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 24-05 00:28
Hallo PV experts. Op het ogenblik hebben wij 8 pv panelen met 300WP op het westen die er al met de bouw van ons huis in 2017 geplaatst zijn (verzonken tussen de dakpannen). Het is een zadeldak met een hellingshoek van 60 graden
De omvormer is een (niet meer geproduceerde) 1 fase Omnik. Wij dekken daar ongeveer 1800Kwh af van onze jaarlijkse verbruik van 2400Kwh.

Ik verwacht dat wij meer stroom aan gebruiken als ik onze beide spit airco's gaan inzetten als verwarming (naast een geplande toekomstige elektrische auto).

Ons veranda dak is geschikt voor het plaatsten van PV panelen op het zuiden (2 naast elkaar en dan 4 of 5 rijen achter elkaar). Ook het garage dak daaraan vast zou ik nog een stuk of 4 panelen op kwijt kunnen.

Tenslotte wil ik wellicht in de verdere toekomst nog uitbreiden door plaatsen van een stuk of 6 panelen (in portrait mode) tegen de nok zodat ik ook vanuit het oosten nog opbrengst heb en samen met de andere 2 oriëntaties rondom de dag opbrengst.

Mijn broer heeft recentelijk panelen met Enphase omvormers laten plaatsten en ik ben wel gecharmeerd van de techniek erachter (heb al nodige in dit topic gelezen).

Klopt mijn gedachte dat ik met Enphase mijn systeem in de toekomst makkelijk kan uitbreiden (nadat ik in eerste instantie een systeem voor het platte dak (10 tot 12 390wp panelen en 3 fase enphase) begin?

Hebben jullie nog wellicht tips/waarschuwingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Laatst online: 16:29

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Glashelder schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 14:56:

Interessant. Ik heb momenteel 10 panelen met een Enecsys micro-inverter. Tot nu toe doen ze het prima, maar er zijn problemen bekend en ik ga er van uit dat ze ooit de geest geven. Ik ben me dus al aan het voorbereiden om dit om te zetten naar Enphase. Ik wil een draaiboek op de plank hebben liggen. Mijn eerste gedachte was om er dan tzt nog 2 panelen bij te leggen en dan 1 string te maken van 12 stuks IQ7+. Maar als ik jou begrijp zou een opzet van 3x4 beter zijn? Dus 3 strings van 4 inverters die samen komen in een lasdoos?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Dat klopt, maar met 2 x 6 kom je ook makkelijk weg hoor. Of wil je voor 3 fasen gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Glashelder schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 18:56:
Dat klopt, maar met 2 x 6 kom je ook makkelijk weg hoor. Of wil je voor 3 fasen gaan?
Nee, 1 fase, maar mijn panelen liggen in een 3x4 opzet. (plat dak). Dus dan lijkt 1 string per setje van 4 het meest logisch.

[ Voor 9% gewijzigd door Microkid op 14-08-2022 18:58 ]

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
Herbiek616 schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 18:00:
Hallo PV experts. Op het ogenblik hebben wij 8 pv panelen met 300WP op het westen die er al met de bouw van ons huis in 2017 geplaatst zijn (verzonken tussen de dakpannen). Het is een zadeldak met een hellingshoek van 60 graden
De omvormer is een (niet meer geproduceerde) 1 fase Omnik. Wij dekken daar ongeveer 1800Kwh af van onze jaarlijkse verbruik van 2400Kwh.

Ik verwacht dat wij meer stroom aan gebruiken als ik onze beide spit airco's gaan inzetten als verwarming (naast een geplande toekomstige elektrische auto).

Ons veranda dak is geschikt voor het plaatsten van PV panelen op het zuiden (2 naast elkaar en dan 4 of 5 rijen achter elkaar). Ook het garage dak daaraan vast zou ik nog een stuk of 4 panelen op kwijt kunnen.

Tenslotte wil ik wellicht in de verdere toekomst nog uitbreiden door plaatsen van een stuk of 6 panelen (in portrait mode) tegen de nok zodat ik ook vanuit het oosten nog opbrengst heb en samen met de andere 2 oriëntaties rondom de dag opbrengst.

Mijn broer heeft recentelijk panelen met Enphase omvormers laten plaatsten en ik ben wel gecharmeerd van de techniek erachter (heb al nodige in dit topic gelezen).

Klopt mijn gedachte dat ik met Enphase mijn systeem in de toekomst makkelijk kan uitbreiden (nadat ik in eerste instantie een systeem voor het platte dak (10 tot 12 390wp panelen en 3 fase enphase) begin?

Hebben jullie nog wellicht tips/waarschuwingen?
Ja, dat klopt.
Feitelijk hoef je alleen maar te kijken naar de maximale vermogens die over de kabels kunnen lopen en die zijn dan gezekerd met de bijbehorende aardlekautomaat en hoofdaansluiting.
Maar om een idee te geven: 99% van de particulieren met een 3-fase meterkastaansluiting heeft een 3x25 A….en dan is het uitbreidbaar tot bijvoorbeeld 3x12 IQ7+ (Achter 1 aardlekautomaat) of 3x10 stuks IQ7+ als het in de toekomst gekeurd moet worden volgens scope 12.
Eventueel kun je nog verder uitbreiden door 2 aarlekautomaten van 16A parallel te plaatsen….dan kun je theoretisch naar respectievelijk 57 of 45 IQ7+ omvormers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pj
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

pj

zuidhuis schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 15:07:
Ik heb mij geregistreerd met een account als eigenaar in de Enphase Installer Toolkit app. Dat was niet handig want ik had mij moeten registreren als (mede-)installateur. Is het mogelijk om dit achteraf nog te wijzigen? Volgens mij kan dit niet maar misschien zie ik iets over het hoofd?
Even bellen met de support: zij kunnen het zo aanpassen.

Medicijnman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o

martijn v o

Certified by Enphase.

Microkid schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 18:57:
[...]

Nee, 1 fase, maar mijn panelen liggen in een 3x4 opzet. (plat dak). Dus dan lijkt 1 string per setje van 4 het meest logisch.
En nog een voordeel, als je korte strings legt en die binnen koppelt (als je de mogelijkheid hebt) loopt je ook niet met zo'n gietdoos te klooien of extra verbindingen buiten.
Als je het helemaal mooi wil hebben dan ga je vandaar met een dikkere 230 V kabel naar de meterkast voor zo weinig mogelijk spanningsval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

martijn v o schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 20:11:
[...]

En nog een voordeel, als je korte strings legt en die binnen koppelt (als je de mogelijkheid hebt) loopt je ook niet met zo'n gietdoos te klooien of extra verbindingen buiten.
Als je het helemaal mooi wil hebben dan ga je vandaar met een dikkere 230 V kabel naar de meterkast voor zo weinig mogelijk spanningsval.
Ik ga tzt een lasdoos op het dak maken, van daar loopt een 3x2.5mm kabel naar de meterkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
LinuZZ schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 12:07:
[...]

ik kan je niet helpen met PowerApps maar hierbij de eerste versie van mijn python script voor het binnenhalen van gegevens.

let wel, het is nog niet erg netjes en efficient. het werkt wel though :) als er vragen zijn dan hoor ik het ook graag.
updateje:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
import requests
import json
import base64
import sys
import random
import time
from datetime import datetime
import datetime

DOMAIN = 'api.enphaseenergy.com'
CLIENT_ID = "" # get from https://developer-v4.enphase.com/admin/applications
CLIENT_SECRET = "" # get from https://developer-v4.enphase.com/admin/applications
api_key = '' # get from https://developer-v4.enphase.com/admin/applications
'''
Retrieve the auth code from the system owner after he logs in and allows access to the application
https://developer-v4.enphase.com/docs/quickstart.html (the code is retrieved in step 7)
'''
auth_code = "" 
REDIRECT_URI = "https://api.enphaseenergy.com/oauth/redirect_uri"
'''
Fill the json file with the output of the gathering of a access and refresh token:
https://developer-v4.enphase.com/docs/quickstart.html#step_8
'''
credentials = "" 
data_path = "/opt/enphase/data" # Path to store output
system_id = ""
'''
I decided to hard-code all my micro's to prevent an extra API call (and code) to fetch them from the api 
if you dont want this, you could fetch them from the API
from systems/{system_id}/devices
'''
all_micros = [
'Micro1',
'Micro2',
]

def get_micro(name,start_at):
    """
    """
    print('Start time: ',start_at)
    for micro in name:
        fetch_data(micro=micro, start_at=start_at)
        time.sleep(5)

def get_system():
    """
    """

creds = json.load(f)

file = f'/opt/telegraf/enphase.json'
    url = f"{base_url}/api/v4/systems/{system_id}/telemetry/production_micro"
    headers = {
        }
            # 'granularity': 'week'
            }

if r.status_code == 401:
        refresh_token()

if r.status_code == 429:
        time.sleep(sleeptime)

if r.status_code == 200:
        response = r.json()

def fetch_data(micro='122119004266', start_at=False):
        creds = json.load(f)

file = f'/opt/enphase/data/micro_{micro}_now.json'
    # print(start_at)
    url = f"{base_url}/api/v4/systems/{system_id}/devices/micros/{micro}/telemetry"
    headers = {
        }
    if start_at:
                'start_at': start_at,
                }
        file = f'{data_path}/micro_{micro}_{start_at}.json'

else:
                }

if r.status_code == 401:
        refresh_token()

if r.status_code == 429:
        # time.sleep(60)
        time.sleep(sleeptime)

if r.status_code == 200:
        response = r.json()
        # print(response)
        print(file)

def refresh_token():

creds = json.load(f)

refresh_token = creds['refresh_token']

base64_encoded_clientid_clientsecret = base64.b64encode(str.encode(f'{CLIENT_ID}:{CLIENT_SECRET}'))  # concatenate with : and encode in base64
    base64_encoded_clientid_clientsecret = base64_encoded_clientid_clientsecret.decode('ascii')  # turn bytes object into ascii string
    url = f"{base_url}/oauth/token"
    headers = {
        'Authorization': f'Basic {base64_encoded_clientid_clientsecret}'
        }

data = {'grant_type': 'refresh_token',
            'redirect_uri': REDIRECT_URI,
            'refresh_token': refresh_token,
            'code': auth_code
            }

r = requests.post(url, headers=headers, data=data)
    response = r.json()
    print(response)

if response.get('access_token'):
        # don't store creds in plaintext in a real app obviously
        with open(credentials, 'w') as f:
    else:
        print('There was an error refreshing your access token')
        print(r.text)

def main():
    """
    """
    # standard - load "args" list with cmd-line-args
    args = sys.argv[1:]

if args[0] == 'refresh_token':
        refresh_token()

if len(args) > 1 and args[0] == 'getmicro':
        start_at = args[1]
        args.pop(0)
        args.pop(0)
        get_micro(args,start_at)

if args[0] == 'getmicros':
        if len(args) > 1:
            start_at = args[1]
        else:
            start_at = False
        print(start_at)
        get_micro(all_micros,start_at)

if args[0] == 'getsystem':
        get_system()

if __name__ == '__main__':
    main()

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Acradavos
  • Registratie: September 2005

Acradavos

Poetsfanaat

Weet iemand hoe de verkrijgbaarheid op dit moment is van de Envoy S Metered en Q-relais 3P?

Sinds 15 juli heb ik de panelen op het dak liggen, zonder bovenstaand materiaal. Ze komen nog 'terug,' maar als ik het net doe mag geloven zie ik 'genoeg' beschikbaarheid voor de Metered.

Is de Q-relais 3p nog steeds slecht verkrijgbaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
Acradavos schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 14:12:
Weet iemand hoe de verkrijgbaarheid op dit moment is van de Envoy S Metered en Q-relais 3P?

Sinds 15 juli heb ik de panelen op het dak liggen, zonder bovenstaand materiaal. Ze komen nog 'terug,' maar als ik het net doe mag geloven zie ik 'genoeg' beschikbaarheid voor de Metered.

Hier is 10 dagen terug nog een systeem geplaatst inclusief Q-relais 3P.

Klinkt mij een beetje in de oren dat het "te duur" is om alleen voor het plaatsen van twee items een hele ploeg een halve dag vrij te plannen.

Je geld is al binnen (heb je 100% van de factuur betaald?) en in datzelfde dagdeel kunnen ze ook een nieuw systeem plaatsen.

Gezien de drukte schat ik menig installateur zo in dat nieuwe systemen plaatsen voorrang krijgt op aanvullen van bestaande systemen.

Aldus mijn wat bewolkte kijk op de situatie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DRAFTER86
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-05 21:33
Vraagje: met onze buren (7 woningen totaal) zijn we aan het kijken naar de mogelijkheden om zonnepanelen op het gezamelijke dak te plaatsen. Een van de leveranciers geeft aan dat Enphase problemen gaat geven omdat de communicatie tussen de 7 losse installatie storing gaat geven. Is dit zo? Hoe werkt dit dan als de buurman toevallig ook Enphase heeft en op dezelfde fase zit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
DRAFTER86 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 14:38:
Vraagje: met onze buren (7 woningen totaal) zijn we aan het kijken naar de mogelijkheden om zonnepanelen op het gezamelijke dak te plaatsen. Een van de leveranciers geeft aan dat Enphase problemen gaat geven omdat de communicatie tussen de 7 losse installatie storing gaat geven. Is dit zo? Hoe werkt dit dan als de buurman toevallig ook Enphase heeft en op dezelfde fase zit?
is het niet zo dat er ferrietringen o.i.d. geplaatst moeten worden bij installatie om verstoring van signalen van panelen richting envoy door signalen van buitenaf weg te filteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mnieuwpoort
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-12-2024
Beste,

Ik heb nu een systeem met Enphase en 16 panelen / IQ7+ microomvormers, 3 fase op een oude draai schijf meter, kan ik dan ook op een of andere manier mijn verbruik regeistreren in de enphase app? Of is er iets waarmee ik mijn verbruik analoog kan meten / invoeren?

alvast bedankt voor de hulp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
mnieuwpoort schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 14:50:
Beste,

Ik heb nu een systeem met Enphase en 16 panelen / IQ7+ microomvormers, 3 fase op een oude draai schijf meter, kan ik dan ook op een of andere manier mijn verbruik regeistreren in de enphase app? Of is er iets waarmee ik mijn verbruik analoog kan meten / invoeren?

alvast bedankt voor de hulp.
Heb je er geen CT ringen /spoelen tussen zitten dan?
Mijn broer heeft ook 3 fase op een oude draai schijf meter, heeft de CT spoelen geïnstalleerd en kan dus alles zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbiek616
[

Ja, dat klopt.
Feitelijk hoef je alleen maar te kijken naar de maximale vermogens die over de kabels kunnen lopen en die zijn dan gezekerd met de bijbehorende aardlekautomaat en hoofdaansluiting.
Maar om een idee te geven: 99% van de particulieren met een 3-fase meterkastaansluiting heeft een 3x25 A….en dan is het uitbreidbaar tot bijvoorbeeld 3x12 IQ7+ (Achter 1 aardlekautomaat) of 3x10 stuks IQ7+ als het in de toekomst gekeurd moet worden volgens scope 12.
Eventueel kun je nog verder uitbreiden door 2 aarlekautomaten van 16A parallel te plaatsen….dan kun je theoretisch naar respectievelijk 57 of 45 IQ7+ omvormers.
Wat ik nog niet begrijp is dat je niet zomaar alle types PV panelen met dezelfde IQ7 kunt combineren? In mijn geval heb ik voor mijn veranda dak wel mogelijkheden om panelen tot 2 panelen van elk 1,8m lang in landscape mode te plaatsen. Het garagedak is echter iets smaller vanwege de isolatie die daarop zit en het platte gedeelte is maximaal 3,5m breed. Ik zal daar andere PV panelen in landscape moeten toepassen.

Kan ik hier ook vragen stellen over montagemethodes voor een plat dak of moet ik die in andere topics
stellen?

Ook las ik dat er wellicht op korte termijn een IQ8 uitkomt in NL. Is het de moeite waarom om daar op te wachten ivm het iets hogere rendement?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Herbiek616 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 16:36:
[...]

Wat ik nog niet begrijp is dat je niet zomaar alle types PV panelen met dezelfde IQ7 kunt combineren? In mijn geval heb ik voor mijn veranda dak wel mogelijkheden om panelen tot 2 panelen van elk 1,8m lang in landscape mode te plaatsen. Het garagedak is echter iets smaller vanwege de isolatie die daarop zit en het platte gedeelte is maximaal 3,5m breed. Ik zal daar andere PV panelen in landscape moeten toepassen.
Heeft te maken met technische eigenschappen van zowel het paneel als de IQ7.
Haal de beoogde panelen door deze tools heen om te kijken welke IQ7 ervoor geschikt is:
https://enphase.com/nl-nl...microinverters/calculator
https://enphase.com/installers/microinverters/calculator
Ook las ik dat er wellicht op korte termijn een IQ8 uitkomt in NL. Is het de moeite waarom om daar op te wachten ivm het iets hogere rendement?
Laatste dat we weten (is al wel even geleden) is pas halverwege 2023.
Websphinxie in "Het grote Enphase topic"

[ Voor 3% gewijzigd door Pazo op 15-08-2022 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Nu online
Acradavos schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 14:12:

ik zit ook nog op mijn Q-relais 3F te wachten... vanaf begin juni.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Laatst online: 13:57
Ik keek gister in mijn app en zag dat ik een paar dagen achter elkaar het volgende had.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/okwqBUULLf68VDHTnyUUyOFcGVY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oLHDLuhcxrUkLjtzfO3ozrQr.jpg?f=fotoalbum_large

Een paar dagen achter elkaar een vlakke lijn. Nu weer een paar dagen weer normaal.

Ik heb nooit eerder gezien. Komt iemand dit bekend voor of mij kan uitleggen wat dit is?

[ Voor 7% gewijzigd door Rainesh op 15-08-2022 22:01 ]

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• berend_
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-06-2024
Hansieo schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 17:47:
[...]

ik zit ook nog op mijn Q-relais 3F te wachten... vanaf begin juni.
Hier nog 12 op voorraad:
https://www.solar-bouwmar...rmers-q-relay-3-fase.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike123
Ik woon pal naast onze buren. 6 woningen in een rijtje. De buren op de hoek hebben Enphase, 12 panelen en ik heb er 10.
Ik heb hun panelen nog geen 1x gezien.
De buren missen af en toe 1 of 2 panelen. Zetten de groep uit en aan en dan komen ze weer terug. Zien mijn panelen ook niet.
Ik heb dit nog geen enkele keer gehad.
Zij hebben 3x2,5mm2, ik ben heb 3x4mm2. Misschien dat dit ook helpt.
Heb geen ferietkernen in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbiek616
[...]
Kan ik hier ook vragen stellen over montagemethodes voor een plat dak of moet ik die in andere topics
stellen?
Ik had al een dak doorvoer laten maken in het platte dak van mijn veranda zodat ik in het schuurtje uit zou komen om daar een "standaard" omvormer te plaatsten. Maar 1: daar wordt het bijzonder warm (nauwelijks geisoleerd) en bedacht me later dat ik 2: op het dak van de garage ook al een dakdoorvoer heb waar de leidingen van onze airco doorheen lopen (110 mm diamater). Die dakdoorvoer ligt ook nog eens halverwege de 3 lokaties waar ik straks panelen wil plaatsen (ongeveer 12 meter van uiterste paneel op veranda) en 8 meter van de nok van ons huis waar ik die oostelijk georienteerde panelen wil plaatsen. Ik neem aan dat die draadlengtes geen probleem zijn?

Die pijp op het garage dak komt uit boven mijn systeem plafond die ik daar gemaakt heb. Ik heb nog niet volledig helder welke extra onderdelen er bij een Enphase systeem nog extra nodig zijn (en welke ik eventueel boven het systeem plafond zou kunnen plaatsten? Ik begreep dat ik met deze constructie wellicht geen waterdichte doos boven het platte dak zou hoeven te maken?

Vanaf die locatie boven het systeem plafond kan ik eenvouding richting de eerder door mij aangebrachte 19mm pvc pijp waar ik bedrading richting kruipruimte en uiteindelijk naar mijn meterkast kan aanbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Herbiek616 schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 21:04:
[...]

Ik heb nog niet volledig helder welke extra onderdelen er bij een Enphase systeem nog extra nodig zijn (en welke ik eventueel boven het systeem plafond zou kunnen plaatsten?
De Enphase omvormers liggen normaliter onder het paneel ivm de kabellengte van het paneel zelf. Er zit dus niets "boven het systeem plafond".
Ik begreep dat ik met deze constructie wellicht geen waterdichte doos boven het platte dak zou hoeven te maken?
[...]
De Qcable die van paneel naar paneel loopt is niet heel lang, dus je zal waarschijnlijk toch op het dak een lasdoos moeten plaatsen voor de overgang naar de YMVK kabel richting je meterkast. Ik heb zelf een golfplatendak en kon net de kabel naar binnen onder de plaat krijgen..

[ Voor 6% gewijzigd door RichieB op 15-08-2022 21:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
Nee, dat gaat geen problemen geven zolang de installateurs de Envoy-s separaat laten zoeken. En eventuele crosstalk is achteraf nog te verhelpen. We zitten hier ook met de hele straat met micro.s ( 14 buren) en zijn tegelijkertijd geplaatst in 2018.
By the way: ferrietringen zijn nergens nodig gebleken en derhalve ook niet geplaatst.

[ Voor 5% gewijzigd door WillemP22 op 15-08-2022 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Nu online
helaas heeft mijn leverancier ze (nog) niet... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cky
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:18

cky

Bij een systeem met de thuisbatterij, heb je dan nog losse (micro)omvormers nodig? Ik zie namelijk bij de specificaties van de encharge10t:
12 embedded IQ8X-BAT Micro inverters. Of staat dat er helemaal los van?
Pagina: 1 ... 26 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Envoy uitlezen en koppelen met Home Assistant, Domoticz etc heeft een eigen topic: [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica