Het grote Enphase topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 27 ... 108 Laatste
Acties:
  • 897.496 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:38
cky schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 09:01:
Bij een systeem met de thuisbatterij, heb je dan nog losse (micro)omvormers nodig? Ik zie namelijk bij de specificaties van de encharge10t:
12 embedded IQ8X-BAT Micro inverters. Of staat dat er helemaal los van?
Misschien kan je kijken bij het installatieschema van de 10T? Misschien staat daar wat bij.
Bij het installatieschema van de 3 en 3T staat op het schema bij de zonnepanelen bijgeschreven IQ6/IQ7.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14:41
Bij een systeem met de thuisbatterij, heb je dan nog losse (micro)omvormers nodig? Ik zie namelijk bij de specificaties van de encharge10t:
Deze site zegt:
The IQ 8X-BAT microinverters convert your harvested energy into usable AC electricity for your house.
Het zou mooi zijn als je de zonnepanelen met DC kan aansluiten op je accu, maar ik ben bang dat die gewoon via AC wordt geladen met de verliezen die daar bij horen..

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online

martijn v o

Certified by Enphase.

Klopt de micros zitten in het batterijpakket opgenomen om zowel te laden (dus panelen laden via micros panelen eerst naar 230 v en dan weer terug naar accu) als te ontladen vanuit de micros iit de accu naar 230 V.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 13:56
ok, begin juni dus een zelfbouw pakket 3F 12 panelen Enphase besteld en ben bezig met alles voor te bereiden. (whhhooo, héél wat anders dan een 2x serie systeem..)

Carport klaar om panelen / omvormers er op te plaatsen.

Helaas is het 3F Q-relais nog niet binnen, maar ik begrijp dat het ook zónder moet/kan werken?
en dan de Envoy-standaard óók gewoon nog niet aansluiten?

2e vraag
Ik begrijp dat ik een "account" moet aanmaken om alles te regelen.
Is dit nodig om de boel wérkend te krijgen of om te kunnen monitoren?

En wát voor account moet ik dan (beste keuze) nemen?
Ik lees iets over garantie afhandeling en of je wel/niet dingen kan doen met het ene of andere account.

(langzaam vooruit is óók vooruit 8)7 )

t.i.a.

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:01
@Hansieo Als je zelf gaat installeren, zeker een DHZ account nemen. Want dan kan je alles zelf regelen / instellen / monitoren / troubleshooten etc. Je bent in feite dan installateur.
Ja, de panelen werken zonder Q-relais en zonder Envoy. Zonder Q-relais sowieso, dat is een feite een extra beveiligingsschakel in de installatie. Mbt de Envoy heb ik hier ook wel eens voorbij zien komen dat er toch even een Envoy aan moet zitten om het netprofiel van de micro's in te stellen. Schijnt de ene keer out of de box wel goed te werken, maar soms ook niet. Dan heb je wel een DHZ account nodig.

[ Voor 3% gewijzigd door Pazo op 16-08-2022 14:05 ]

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
Pazo schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 14:04:
@Hansieo Als je zelf gaat installeren, zeker een DHZ account nemen. Want dan kan je alles zelf regelen / instellen / monitoren / troubleshooten etc. Je bent in feite dan installateur.
Ja, de panelen werken zonder Q-relais en zonder Envoy. Zonder Q-relais sowieso, dat is een feite een extra beveiligingsschakel in de installatie. Mbt de Envoy heb ik hier ook wel eens voorbij zien komen dat er toch even een Envoy aan moet zitten om het netprofiel van de micro's in te stellen. Schijnt de ene keer out of de box wel goed te werken, maar soms ook niet. Dan heb je wel een DHZ account nodig.
SUPER bedankt voor de input. _/-\o_

Weet jij ook iets meer over een werkschakelaar?

Bij mijn 18 (serie )-set heb ik een werkschakelaar tussen omvormer en groepenkast.

Bij de Enphase zie ik eigenlijk geen plaatjes/schema's waar een werkschakelaar tussen zit..
Is dat niet "verplicht" (ivm Q-relais?) of is het gewoon netjes om er tóch een te monteren, wat dichter bij waar de kabel het huis in komt? of wellicht in de meterkast?

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
@Hansieo Volgens mij is een werkschakelaar niet nodig, maar ik ben geen ster met electra / meterkasten (heb het meterkast-stuk laten doen door een elektricien).
Bij mij zit er een aardlekschakelaar tussen, wat je in de schema's ook terug ziet komen, dus dat voldoet.

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svkaster
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 09:18
@Hansieo een werkschakelaar is niet verplicht maar kan het gemakkelijk maken als je op het dak bezig bent om dan ipv naar de meterkast te lopen even buiten de werkschakkelaar kunt uitzetten. maar is zeker geen must.

m.v.g

Stefan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• somejan
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-09 22:20
Sarge78 schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 11:35:
Gewoon even uit nieuwsgierigheid en voor de fun. Kijken of iemand hier zo handig is.

Stel je voor dat je off grid zou moeten gaan en van je eigen stroom gebruik wilt maken. Even los van wel of geen accu. Dat kan niet met de IQ7+, maar straks wel met de IQ8.

Wat maakt nou dat het niet kan en wat zou je moeten sleutelen aan het systeem om wel gebruik te kunnen maken van de opgewekte stroom. Het lijkt mij dat als het systeem geactiveerd en werkend is, dat je het op de één of andere manier toch off grid werkend zou moeten krijgen. Ik begrijp dat het systeem zelf stroom nodig heeft om te kunnen werken, maar dan lijkt het mij niet zo moeilijk om dat cirkeltje rond te krijgen?
Beetje late reactie, maar ik geloof dat dit nog niet beantwoord was,

De IQ8 kan z'n vermogen snel genoeg aanpassen om de AC stroom binnen de eisen van het netprofiel te houden, ook als je apparaten inplugt of uit zet. De IQ7 is daarvoor niet snel genoeg, dus dan is er een ander apparaat nodig (de Enphase accu, of een andere accu) die wel snel genoeg kan reageren. Met de IQ7 zonder accu moet je die eerst in een modus kunnen krijgen dat hij z'n vermogen regelt om een bepaalde spanning af te geven (in plaats van zo veel spanning als nodig om z'n vermogen kwijt te kunnen). Als dat er al in zit, heb je vervolgens het probleem dat je overspanning en/of onderspanning transients krijgt als de belasting van de AC kant plotseling verandert omdat de IQ7 niet snel genoeg reageert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14:29
Vraagje, heb het topic al even doorgespit maar zie het zo niet. Ik krijg binnenkort 14 panelen en een envoy S metered(3 fase). Nu heb ik ook al zonnepanelen, dit is een SolarEdge SE5K omvormer. Momenteel al monitoring via een Zappi met CT klemmen op deze zonnepanelen en CT klemmen voor de hoofdschakelaar.

De metered komt ook met CT klemmen die ik aan kan sluiten, zijn er mensen die ervaring hebben met het Enphase systeem en het meten van extra omvormers? Zou ik de Enphase b.v. beide opwekkingen kunnen laten meten, of zou ik juist beter kunnen gaan voor alleen de meting van het Enphase systeem zelf met de CT klemmen?

Gezien de hoeveelheid zonnepanelen zit ik er sowieso aan te denken om een extra installatieautomaat(3x40) voor de verbruikers te plaatsen, om te voorkomen dat er > 40A stromen door de aardlekschakelaars heen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 15:43
Ze zijn “embedded”. Dan ga ik er vanuit dat die inbegrepen zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svkaster
Beste @jeeedeee je kunt zelf kiezen of je alleen de micro omvormers wil laten zien of hetgeen de CT spoelen meet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lC6LjgwN-Jy75sDMVte6kN9ni_Y=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CwBTUXkJ0bVk3GArCNhRi2Un.png?f=fotoalbum_large

Met bovenstaande setting laat je de gemeten waardes zien ipv een optelling can alleen de micro omvormers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drboneym
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 13:40
jeeedeee schreef op dinsdag 16 augustus 2022 @ 20:44:
Vraagje, heb het topic al even doorgespit maar zie het zo niet. Ik krijg binnenkort 14 panelen en een envoy S metered(3 fase). Nu heb ik ook al zonnepanelen, dit is een SolarEdge SE5K omvormer. Momenteel al monitoring via een Zappi met CT klemmen op deze zonnepanelen en CT klemmen voor de hoofdschakelaar.

De metered komt ook met CT klemmen die ik aan kan sluiten, zijn er mensen die ervaring hebben met het Enphase systeem en het meten van extra omvormers? Zou ik de Enphase b.v. beide opwekkingen kunnen laten meten, of zou ik juist beter kunnen gaan voor alleen de meting van het Enphase systeem zelf met de CT klemmen?

Gezien de hoeveelheid zonnepanelen zit ik er sowieso aan te denken om een extra installatieautomaat(3x40) voor de verbruikers te plaatsen, om te voorkomen dat er > 40A stromen door de aardlekschakelaars heen gaan.
Yes dat werkt. Wij hebben systemen opgeleverd bij klanten waar ook seriepmvormers gemeten worden middels CT ringen. Enlighten komt dan wel soms met een foutmelding omdat de micro gegevens niet stroken met de CT gegevens, maar alle data klopt gewoon. Je gebruikt de methode zoals hierboven beschreven.

Ik zou netjes een nieuwe aardlek zetten als je je daar druk over maakt. De nieuwe norm schrijft trouwens 63a aardleks voor, en raad 3 groepen per aardlek aan. Pv zou ik altijd een eigen aardlek geven.

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 15:22
LinuZZ schreef op zondag 14 augustus 2022 @ 20:35:
[...]

updateje:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
import requests
import json
import base64
import sys
import random
import time
from datetime import datetime
import datetime

DOMAIN = 'api.enphaseenergy.com'
CLIENT_ID = "" # get from https://developer-v4.enphase.com/admin/applications
CLIENT_SECRET = "" # get from https://developer-v4.enphase.com/admin/applications
api_key = '' # get from https://developer-v4.enphase.com/admin/applications
'''
Retrieve the auth code from the system owner after he logs in and allows access to the application
https://developer-v4.enphase.com/docs/quickstart.html (the code is retrieved in step 7)
'''
auth_code = "" 
REDIRECT_URI = "https://api.enphaseenergy.com/oauth/redirect_uri"
'''
Fill the json file with the output of the gathering of a access and refresh token:
https://developer-v4.enphase.com/docs/quickstart.html#step_8
'''
credentials = "" 
data_path = "/opt/enphase/data" # Path to store output
system_id = ""
'''
I decided to hard-code all my micro's to prevent an extra API call (and code) to fetch them from the api 
if you dont want this, you could fetch them from the API
from systems/{system_id}/devices
'''
all_micros = [
'Micro1',
'Micro2',
]

def get_micro(name,start_at):
    """
    """
    print('Start time: ',start_at)
    for micro in name:
        fetch_data(micro=micro, start_at=start_at)
        time.sleep(5)

def get_system():
    """
    """

with open(credentials, 'r') as f:
        creds = json.load(f)

access_token = creds['access_token']
    file = f'/opt/telegraf/enphase.json'
    base_url = f'https://{DOMAIN}'
    url = f"{base_url}/api/v4/systems/{system_id}/telemetry/production_micro"
    headers = {
        'Content-Type': "application/x-www-form-urlencoded",
        'Authorization': f'Bearer {access_token}'
        }
    data = {'key': api_key,
            # 'start_at': start_at,
            # 'granularity': 'week'
            }

r = requests.get(url, headers=headers, data=data)
    if r.status_code == 401:
        print('Trying a token refresh, losing data')
        refresh_token()

if r.status_code == 429:
        sleeptime = 60 - datetime.datetime.now().second
        print('Sleeping for', sleeptime,'seconds')
        time.sleep(sleeptime)

if r.status_code == 200:
        response = r.json()
        with open(file, 'w') as f:
            json.dump(response, f, indent=4)

def fetch_data(micro='122119004266', start_at=False):
        creds = json.load(f)

access_token = creds['access_token']
    file = f'/opt/enphase/data/micro_{micro}_now.json'
    # print(start_at)
    url = f"{base_url}/api/v4/systems/{system_id}/devices/micros/{micro}/telemetry"
    headers = {
        'Authorization': f'Bearer {access_token}'
        }
    if start_at:
                'start_at': start_at,
                'granularity': 'week'
                }
        file = f'{data_path}/micro_{micro}_{start_at}.json'

else:
                # 'start_at': start_at,
                'granularity': 'week'
                }

if r.status_code == 401:
        print('Trying a token refresh, losing data')
        refresh_token()

if r.status_code == 429:
        # time.sleep(60)
        sleeptime = 60 - datetime.datetime.now().second
        print('Sleeping for', sleeptime,'seconds')
        time.sleep(sleeptime)

if r.status_code == 200:
        response = r.json()
        # print(response)
        print(file)
        with open(file, 'w') as f:

def refresh_token():
    '''refresh existing token for a new one'''

creds = json.load(f)

refresh_token = creds['refresh_token']

base64_encoded_clientid_clientsecret = base64.b64encode(str.encode(f'{CLIENT_ID}:{CLIENT_SECRET}'))  # concatenate with : and encode in base64
    base64_encoded_clientid_clientsecret = base64_encoded_clientid_clientsecret.decode('ascii')  # turn bytes object into ascii string
    url = f"{base_url}/oauth/token"
    headers = {
        'Authorization': f'Basic {base64_encoded_clientid_clientsecret}'
        }

data = {'grant_type': 'refresh_token',
            'redirect_uri': REDIRECT_URI,
            'refresh_token': refresh_token,
            'code': auth_code
            }

r = requests.post(url, headers=headers, data=data)
    response = r.json()
    print(response)

if response.get('access_token'):
        # don't store creds in plaintext in a real app obviously
        with open(credentials, 'w') as f:
    else:
        print('There was an error refreshing your access token')
        print(r.text)

def main():
    """
    """
    # standard - load "args" list with cmd-line-args
    args = sys.argv[1:]

if args[0] == 'refresh_token':
        refresh_token()

if len(args) > 1 and args[0] == 'getmicro':
        start_at = args[1]
        args.pop(0)
        args.pop(0)
        get_micro(args,start_at)

if args[0] == 'getmicros':
        if len(args) > 1:
            start_at = args[1]
        else:
            start_at = False
        print(start_at)
        get_micro(all_micros,start_at)

if args[0] == 'getsystem':
        get_system()

if __name__ == '__main__':
    main()
laatste update: dit script staat nu op git :)

https://github.com/Robert...e_v4_api_python/tree/main

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnq
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 17:00

hnq

Mijn huidige Enphase installatie met 10xIQ7+ wil ik graag uitbreiden tot het maximum op 1 fase. Meterkast is 3x25A. Nu lees ik tegenstrijdige berichten hierover:
  • Max 12 omvormers met 16A afzekering, of
  • Max 13 omvormers met 20A afzekering
De laatste optie wordt dan verdedigd door te stellen dat selectiviteit niet van toepassing is bij een invoedend systeem. Zie bv. https://voltasolar.nl/ken...len-aansluiten-meterkast/

Mijn concrete vraag is dus of ik onverantwoord bezig ben als ik uitga van max 13?
Iemand?

Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@hnq Met automaten ben je met 20A nog steeds selectief tov je 25A hoofdzekering. De factor 1,6 geldt voor smeltzekeringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funske
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 31-01-2023
Ik ben er altijd vanuit gegaan dat eerst je eigen opgewekte energie verbruikt wordt en daarna pas de energie van de leverancier.
Maar als ik dit plaatje kijk wordt er energie opgewekt(L1 en L2), maar tegelijk ook geleverd (L3)?!?!
Kan iemand mij dit uitleggen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FQMUjZEFaGhO9y2r53_oBrCX9Mc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U3zBCZ6UxunmV0f4dptxeuV7.jpg?f=fotoalbum_large

Have Fun Funske

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Tsja wat valt er uit te leggen.. je kan niet verbruiken wat je op een andere fase afneemt. Dat is toch logisch?

De meter saldeert echter over de fases: als je op L1 1000 watt levert en op L2 en L3 gezamenlijk 500 watt afneemt dan lever je netto 500 watt terug.

Geen probleem dus.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funske
Glashelder schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 12:24:
Tsja wat valt er uit te leggen.. je kan niet verbruiken wat je op een andere fase afneemt. Dat is toch logisch?

De meter saldeert echter over de fases: als je op L1 1000 watt levert en op L2 en L3 gezamenlijk 500 watt afneemt dan lever je netto 500 watt terug.

Geen probleem dus.
Ik dacht ook dat dit logisch was, maar de cijfers komen van de P1-meterkast. Dus vandaar dat ik dacht dat het niet goed ging.
Maar dank je wel voor deze bevestiging! _/-\o_

Have Fun Funske

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001

CyBeRSPiN

sinds 2001

Die levering in Watt is wat er feitelijk gebeurt met de stroom, je zult de kWh meters moeten checken en dan zal je zien dat de verbruiksmeter niet oploopt zodra je meer levert dan verbruikt over alle fasen heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funske
CyBeRSPiN schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 12:52:
Die levering in Watt is wat er feitelijk gebeurt met de stroom, je zult de kWh meters moeten checken en dan zal je zien dat de verbruiksmeter niet oploopt zodra je meer levert dan verbruikt over alle fasen heen.
Dat is een goede! Ik zal dat eens een keer bekijken en dan ben ik (denk ik) echt gerustgesteld!

Have Fun Funske

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kogel
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-06 15:11
Glashelder schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 12:24:

Geen probleem dus.
Ik heb hier toch nog wel een vraag over. Feitelijk lever je dus terug op 1 fase en gebruik je op de andere fase. Technisch is dat natuurlijk een beetje nutteloos want terugleveren heeft alleen maar zin als het door een ander weer wordt gebruikt.
Dus als de saldering gaat stoppen omdat 'het net' geen accu is dan ben ik wel benieuwd hoe hiermee omgegaan gaat worden. Uiteindelijk wil je dat alle stroom op alle fasen in huis blijft...... Of mis ik iets?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Kogel schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 08:53:
[...]

Ik heb hier toch nog wel een vraag over. Feitelijk lever je dus terug op 1 fase en gebruik je op de andere fase. Technisch is dat natuurlijk een beetje nutteloos want terugleveren heeft alleen maar zin als het door een ander weer wordt gebruikt.
Dus als de saldering gaat stoppen omdat 'het net' geen accu is dan ben ik wel benieuwd hoe hiermee omgegaan gaat worden. Uiteindelijk wil je dat alle stroom op alle fasen in huis blijft...... Of mis ik iets?
Nee, dat wordt veel te ingewikkeld qua facturering, daarom is er voor gekozen om over de fases te salderen. Het ligt ook niet in de lijn der verwachting dat die visie ineens anders is als salderen is afgeschaft.

Natuurkundig gezien maakt het ook niet uit zolang de spanning niet oploopt. Iets of iemand moet per definitie die elektrische energie verbruiken omdat anders de spanning oploopt. En of jouw huishouden die energie gebruikt of iemand anders maakt niet zoveel uit toch..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kogel
  • Laatst online: 21-06 15:11
Glashelder schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 09:06:
[...]

Natuurkundig gezien maakt het ook niet uit zolang de spanning niet oploopt. Iets of iemand moet per definitie die elektrische energie verbruiken omdat anders de spanning oploopt. En of jouw huishouden die energie gebruikt of iemand anders maakt niet zoveel uit toch..
Ik snap dat het te ingewikkeld wordt. Maar uiteindelijk is het hele punt natuurlijk dat we een stroomoverschot krijgen bij veel zon. Dus dan wordt wat ik bijvoorbeeld oplever niet meer opgebruikt en gaat de spanning oplopen en worden je panelen afgeschakeld. Dus je zou dus eigenlijk een volledige balancering per wijk over alle fases willen hebben (maw de installaties moeten op elkaar zijn afgestemd). Maar goed het, ik denk wellicht een beetje teveel door.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Laatst online: 17:15
Kogel schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 11:43:
[...]

Ik snap dat het te ingewikkeld wordt. Maar uiteindelijk is het hele punt natuurlijk dat we een stroomoverschot krijgen bij veel zon. Dus dan wordt wat ik bijvoorbeeld oplever niet meer opgebruikt en gaat de spanning oplopen en worden je panelen afgeschakeld. Dus je zou dus eigenlijk een volledige balancering per wijk over alle fases willen hebben (maw de installaties moeten op elkaar zijn afgestemd). Maar goed het, ik denk wellicht een beetje teveel door.
Dan zou iedereen aan een Enphase-achtig systeem moeten gaan waarbij een Envoy S de opgewekte stroom keurig verdeeld over de verschillende fases. Dan stemmen de installaties zichzelf automatisch af op elkaar.

Ik merk hier nu al dat installateurs bij mijn buren in de wijk een voorkeur hebben gehad voor fase 1. Die volts zijn structureel hoger waardoor er bij mij meer stroom teruggeleverd wordt op fase 2 en 3.

[ Voor 3% gewijzigd door Panzer_V op 22-08-2022 12:46 ]

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
Panzer_V schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 12:46:
[...]

Dan zou iedereen aan een Enphase-achtig systeem moeten gaan waarbij een Envoy S de opgewekte stroom keurig verdeeld over de verschillende fases. Dan stemmen de installaties zichzelf automatisch af op elkaar.

Ik merk hier nu al dat installateurs bij mijn buren in de wijk een voorkeur hebben gehad voor fase 1. Die volts zijn structureel hoger waardoor er bij mij meer stroom teruggeleverd wordt op fase 2 en 3.
Als je de stroom keurig wilt verdelen moet je de panelen ook netjes verdelen anders heeft het geen zin. Daar doet de Envoy helemaal niks mee.
Je sluit een x aantal panelen aan per fase. Bv 3 3 3 maar dat kan ook als voorbeeld dan 6 2 1.
Maar de stroom van de 6 panelen, koppelt hij niet even naar fase 2 en 3.
Zodat alles weer netjes verdeelt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
mike123 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 12:57:
[...]

Als je de stroom keurig wilt verdelen moet je de panelen ook netjes verdelen anders heeft het geen zin. Daar doet de Envoy helemaal niks mee.
Je sluit een x aantal panelen aan per fase. Bv 3 3 3 maar dat kan ook als voorbeeld dan 6 2 1.
Maar de stroom van de 6 panelen, koppelt hij niet even naar fase 2 en 3.
Zodat alles weer netjes verdeelt is.
Ik waag dat te betwijfelen.....

In mijn situatie heb ik 3 panelen op NOO en 10 op ZWW. In de vroege ochtend kan ik in de app zien dat de panelen op ZWW helemaal niets doen. Nauwelijks een Wattje of 5 per paneel en dat loopt op richting 50 à 60 Watt per paneel totdat rond twaalven de zon over het dak heen is. De panelen op NOO doen dan al richting de 400-500 Watt aan productie.

Vanaf de eerste Wattjes zie ik in Domoticz (ik lees de slimme meter uit) dat alle stroom keurig verdeeld wordt per fase. Met als enige afwijking een paar procentjes die ik heb kunnen liëren aan het volt verschil per fase.

Dus neen....ik weet met 100% zekerheid dat mijn panelen niet hardwired per fase zijn en dat de Envoy S de stroom gewoon per fase verdeeld.

ps. Ik heb dus een 3-fase aansluiting met een 3-fase PV systeem en een 3-fase Q-relais.

Zie de post van @Glashelder. Ik zat er helemaal naast 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door Panzer_V op 22-08-2022 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@Panzer_V toch is het zo. Want een Enphase micro omvormer koppel je aan 1 specifieke fase. En zowel een Envoy als Q-relay kunnen ook niet de energie verdelen over verschillende fases.

Je kan het dan wel niet geloven, toch is het de waarheid ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
Glashelder schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:19:
@Panzer_V toch is het zo. Want een Enphase micro omvormer koppel je aan 1 specifieke fase. En zowel een Envoy als Q-relay kunnen ook niet de energie verdelen over verschillende fases.

Je kan het dan wel niet geloven, toch is het de waarheid ;)
Maar hoe kan je dan verklaren dat ik de ochtendstroom niet op 1 fase binnen zie komen? En er gaat maar 1 kabel het dak over naar de rest van het systeem..... Lijkt mij stug dat ze die 3 panelen over 3 verschillende fases hebben verdeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Gaat lullig klinken, maar ik denk dat je gewoon niet goed kijkt of er iets mis met de installatie of meter. Wat je zegt kan gewoon niet met Enphase.

En 1 kabel voor 3 fase is heel normaal. Je hebt dan een kabel met 5 aders:
- L1
- L2
- L3
- (gedeelde) Nul
- Aarde
Panzer_V schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:21:
[...]
Lijkt mij stug dat ze die 3 panelen over 3 verschillende fases hebben verdeeld.
Dat is de meest logische verklaring. Ik denk dat ze een 3-fase Q cable hebben gebruikt en dan die aansluitingen zitten telkens op een andere fase, dus zoiets: L1, L2, L3, L1, L2, L3..etc.. etc..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
Glashelder schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:25:
Gaat lullig klinken, maar ik denk dat je gewoon niet goed kijkt of er iets mis met de installatie of meter. Wat je zegt kan gewoon niet met Enphase.

- L1
- L2
- L3
- (gedeelde) Nul
- Aarde

[...]

Dat is de meest logische verklaring. Ik denk dat ze een 3-fase Q cable hebben gebruikt en dan die aansluitingen zitten telkens op een andere fase, dus zoiets: L1, L2, L3, L1, L2, L3..etc.. etc..
Oké, het muntje begint te vallen. Dan zitten de 3 panelen voor gewoon op 3 verschillende fases. En hebben ze zo keurig e.e.a. verdeeld dat ik dus niet uit de levering per fase kon opmaken dat ze hardwired zijn per fase.

I stand corrected en thanks voor deze extra toelichting!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Panzer_V schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:28:
[...]

Oké, het muntje begint te vallen. Dan zitten de 3 panelen voor gewoon op 3 verschillende fases. En hebben ze zo keurig e.e.a. verdeeld dat ik dus niet uit de levering per fase kon opmaken dat ze hardwired zijn per fase.

I stand corrected en thanks voor deze extra toelichting!
Geen probleem, we zijn hier om kennis te delen d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funske
Glashelder schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:35:
[...]

Geen probleem, we zijn hier om kennis te delen d:)b
@Glashelder Blijkbaar weet jij er veel van.
Een vraagje die zelfs mijn installateur niet kon beantwoorden.
Als er teveel mensen stroom terugleveren kan dit problemen veroorzaken.
Maar hoe zit het dan als ik in de meterkast de schakelaar van de zonnepanelen uit zet??
Waar blijft dan de stroom die de panelen toch opwekken? Of zit er een ingebouwde veiligheid in die problemen voorkomt?

Have Fun Funske

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Hmm het verbaasd me een beetje dat je installateur die niet kan beantwoorden :?

Maar die is heel simpel: de micro's detecteren dat de sinus van de fase wegvalt en zullen de productie onmiddellijk stopzetten.

Overigens als je een q relay hebt zal die ook fysiek afschakelen.

[ Voor 14% gewijzigd door Glashelder op 22-08-2022 14:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike123
Glashelder schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:57:
Hmm het verbaasd me een beetje dat je installateur die niet kan beantwoorden :?

Maar die is heel simpel: de micro's detecteren dat de sinus van de fase wegvalt en zullen de productie onmiddellijk stopzetten.

Overigens als je een q relay hebt zal die ook fysiek afschakelen.
Als eventuele aanvulling.
de (IQ7) panelen werken niet "off grid". Zonder spanning vanuit het net levert je installatie geen stroom meer. Dus niet bij een stroomstoring als ook bij het uitschakelen van de panelen dmv de schakelaar in de groepenkast.
Dit word anders bij de IQ8. Maar dat moet je denk ik instellen, geen idee. Die kunnen ook "off grid" werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funske
Ik denk waarschijnlijk te simpel, maar de cellen in de zonnepanelen staan toch altijd aan? Die zullen toch altijd stroom opwekken? Of zie ik het dan helemaal verkeerd?

Have Fun Funske

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• berend_
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-06-2024
funske schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 14:11:
Ik denk waarschijnlijk te simpel, maar de cellen in de zonnepanelen staan toch altijd aan? Die zullen toch altijd stroom opwekken? Of zie ik het dan helemaal verkeerd?
Een accu staat in principe ook altijd 'aan', maar er gaat pas stroom lopen als er een stroomkring is. Dit is bij zonnepanelen hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• funske
berend_ schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 14:25:
[...]

Een accu staat in principe ook altijd 'aan', maar er gaat pas stroom lopen als er een stroomkring is. Dit is bij zonnepanelen hetzelfde.
Oké, die vergelijking met een accu maakt het helemaal duidelijk nu! Thanks.

[ Voor 6% gewijzigd door funske op 22-08-2022 14:53 ]

Have Fun Funske

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Burning_Tyre
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:34
funske schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 14:11:
Ze zullen zeker een (DC) spanning veroorzaken, dat is in de bekabeling van zonnepaneel naar micro-omvormer.

Ik denk dat er geen stroom gaat lopen om dat de micro-omvormer er dan voor zorgt dat de stroomkring niet gesloten is.

12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• solid67
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-08 15:58
Goedendag allen.
Na veel video's sites en manuals komen we op de volgende opzet voor de meterkast uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jEjlCSM6kJ5qNsjqmvJjqpJirLE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/U7D0886l41UrKBctihdPF7J7.png?f=fotoalbum_large

Op het dak komen 3 sets panelen:
* 2 sets van 3 panelen, per set: 1380wp
* 1 set van 4 panelen = 1640 wp
Totaal dan 4400 wp

Nu voeg ik de sets bij elkaar op 1 Fase. In de toekomst zou ik elke set op een aparte fase kunnen zetten. Maar dan moet ik eerst in de meterkast een andere verdeling maken. Wellicht later…
  • 2 meterkasten naast elkaar
  • 3 fasen huisaansluiting 3 x 25A
  • Aansluiting was 1 fase; alle gebruikers zitten daardoor voornamelijk op Fase 1 (behalve de kookplaat) en ik wil zoveel mogelijk intern terugleveren tijdens gebruik
  • Kabel vanaf dak: 5 x 4 mm2
  • aardekabel in aparte pijp: 6 mm2
  • Beschermen tegen te grote parallele invoeding / overbelasting door de 40A automaat die voor de aardlek automaten komt (hier volg ik ABB video YouTube: Het veilig aansluiten van PV installaties op de groepenkast)
  • Aansluiting PV installatie zo dicht mogelijk bij hoofdschakelaar
  • In groepenkast 6 mm2 soepel draad met adereind hulzen of 1 aderig 4 mm2
  • Op dak: 10 panelen, totaal 4400 wp met enphase IQ7A. zoals genoemd verdeeld in 3 sets
(symbool voor Q-relais klopt niet maar die was niet beschikbaar in Proficad progr)

Ben benieuwd naar jullie visie hierop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svkaster
Beste @solid67 je berekening klopt niet helemaal. Voor totaal wp mag je niet de panelen optellen maar moet je de max vermogen van de iQ7A nemen. Dus voor een string met 4 panelen is dit 4x 360w = 1440w en geen 1640w

M.v.g

Stefan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rare-Quark
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Kogel schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 11:43:
[...]

Technisch gezien wil je dat de infrastructuur zoveel mogelijk ontlast word qua piek/fasegebruik. Dat scheelt het moeten vergroten van de capaciteit en allerlei problematiek met betrekking tot onder meer te hogr spanning.

Helaas hebben we nog antieke wetten in ons land die de markt van de infrastructuur en die van de levering ontkoppelen. Goed bedoeld, maar hierdoor kan er dus niemand innoveren door het plaatsen van batterijen.

Het kabinet zal wel willen dat de burger batterijen plaatst, maar ook daarbij kan je dan niet gebruik maken van schaalvergroting. Het verschil tussen een thuisbatterij en autobatterij is al ~een factor 10 in prijs… Vind ik een beetje jammer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
svkaster schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 18:46:
Beste @solid67 je berekening klopt niet helemaal. Voor totaal wp mag je niet de panelen optellen maar moet je de max vermogen van de iQ7A nemen. Dus voor een string met 4 panelen is dit 4x 360w = 1440w en geen 1640w

M.v.g

Stefan
Waarom mag je de panelen niet optellen? Als je de installatie gaat melden vragen ze ook niet hoeveel IQ7 omvormers je hebt maar hoeveel Wp je hebt liggen.
Als je 4 panelen hebt van 400Wp maar er is alleen een omvormer van 5kWh beschikbaar geef je toch ook niet die 5kWh op.
Of bedoel je iets anders waarom je ze niet mag optellen? Voor de installatie zelf misschien?
IQ7A zijn 366Wp, eigenlijk 366VA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
funske schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:53:
[...]

@Glashelder Blijkbaar weet jij er veel van.
Een vraagje die zelfs mijn installateur niet kon beantwoorden.
Als er teveel mensen stroom terugleveren kan dit problemen veroorzaken.
Maar hoe zit het dan als ik in de meterkast de schakelaar van de zonnepanelen uit zet??
Waar blijft dan de stroom die de panelen toch opwekken? Of zit er een ingebouwde veiligheid in die problemen voorkomt?
Als je geen energie afneemt van de panelen worden ze gewoon warmer. Er straalt een hoeveelheid energie van de zon op, een percentage daarvan kan hij omzetten in elektrische energie. Doe je dat niet, dan is het "gewoon" een dure plaat in de zon.

offtopic:
@rare-Quark
Voor innoverende energieproductieeenheden gelden uitzonderingen om te mogen functioneren op het europees netwerk. Zo antiek is de energiewet helemaal niet, en er wordt hard aan gesleuteld door onder andere netbeheernederland en ENTSO-E om mogelijke problemen door de snel veranderen markt voor te zijn. Met name de stabiliteitsproblemen die worden verwacht met nog meer hernieuwbare (onvoorspelbare) bronnen en grote afnemers zoals warmtepompen en ev's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svkaster
@mike123 ik bedoel te zeggen dat je he niet rijk moet rekenen met het Max vermogen van de panelen terwijl het Max van de omvormer maar 360 wp is. Normaal reken je met 85% van het totaal van de sum van de panelen op jaar basis mits op het zuiden zonder schaduw. Ik betwijfel of ik dit rendement zelf ga halen met mijn 400wp panelen mat IQ7+ panelen. Er is al veel over geschreven maar ik weet het je volgend jaar te vertellen 😁.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
svkaster schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 21:12:
@mike123 ik bedoel te zeggen dat je he niet rijk moet rekenen met het Max vermogen van de panelen terwijl het Max van de omvormer maar 360 wp is. Normaal reken je met 85% van het totaal van de sum van de panelen op jaar basis mits op het zuiden zonder schaduw. Ik betwijfel of ik dit rendement zelf ga halen met mijn 400wp panelen mat IQ7+ panelen. Er is al veel over geschreven maar ik weet het je volgend jaar te vertellen 😁.
Als je het zo bedoelt, je verwachte jaaropbrengst, dan moet je inderdaad rekening houden met de gebruikte micro omvormers.
Maar de IQ7A past denk ik prima bij de 460Wp panelen maar of ze net zo effectief zijn bij de 410Wp dat durf ik niet te zeggen.
Maar daar is al heel veel discussie over geweest.
Ik heb zelf 10 panelen van 390Wp en IQ7+ micro omvormers.
En ik top inderdaad regelmatig af.
Maar om mijn dagopbrengst uit te rekenen naar kWh/kWp moet ik toch echt het totaal van de panelen gebruiken. En niet het totaal van de micro omvormers. Dit ter info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14-09 21:09
Glashelder schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 13:25:

- L1
- L2
- L3
- (gedeelde) Nul
- Aarde

[...]

YouTube: Q Cable van Enphase. Wat heb je nodig en hoe werkt dat precies?

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
solid67 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 16:55:
Goedendag allen.
Na veel video's sites en manuals komen we op de volgende opzet voor de meterkast uit:

[Afbeelding]

Op het dak komen 3 sets panelen:
* 2 sets van 3 panelen, per set: 1380wp
* 1 set van 4 panelen = 1640 wp
Totaal dan 4400 wp

Nu voeg ik de sets bij elkaar op 1 Fase. In de toekomst zou ik elke set op een aparte fase kunnen zetten. Maar dan moet ik eerst in de meterkast een andere verdeling maken. Wellicht later…
  • 2 meterkasten naast elkaar
  • 3 fasen huisaansluiting 3 x 25A
  • Aansluiting was 1 fase; alle gebruikers zitten daardoor voornamelijk op Fase 1 (behalve de kookplaat) en ik wil zoveel mogelijk intern terugleveren tijdens gebruik
  • Kabel vanaf dak: 5 x 4 mm2
  • aardekabel in aparte pijp: 6 mm2
  • Beschermen tegen te grote parallele invoeding / overbelasting door de 40A automaat die voor de aardlek automaten komt (hier volg ik ABB video YouTube: Het veilig aansluiten van PV installaties op de groepenkast)
  • Aansluiting PV installatie zo dicht mogelijk bij hoofdschakelaar
  • In groepenkast 6 mm2 soepel draad met adereind hulzen of 1 aderig 4 mm2
  • Op dak: 10 panelen, totaal 4400 wp met enphase IQ7A. zoals genoemd verdeeld in 3 sets
(symbool voor Q-relais klopt niet maar die was niet beschikbaar in Proficad progr)

Ben benieuwd naar jullie visie hierop
Ik zou de 40A automaat voor beschermen tegen parallelle invoeding vergeten. Bovendien maak je daar een denkfout, want ze willen dat die deselfde waarde heeft als je hoofdzekering (3x40 in hun voorbeeld). Deze groep is ter bescherming van je hoofdzekering, maar met jou installatie blijf je daar verre uit de buurt.

Sluit je PV op het dak al helemaal 3 fase aan, zet een driefase q relais, zet een 3p+N groep en voedt deze met je enkele fase. Lus de fases in de automaat (of je aardlek, nog makkelijker) aan de onderzijde door zodat al je fases gevoed worden. Zodra je dan naar driefase gaat kun je de andere fases aansluiten en klaar is kees.

Gebruik een 63A aardlek 30mA ipv een 300mA aardlekautomaat om je PV automaten van aardlek te voorzien.

Aparte aarde 6mm hoeft niet. Pak gewoon de 4mm2 aarde van de krachtkabel en laat deze uit de lasdoos komen.

Leg op, envoy s standard heeft 1fase voeding nodig, envoy s metered 3fase. Mocht je die gebruiken dan moet je een 3p+n automaat zetten.

[ Voor 4% gewijzigd door drboneym op 23-08-2022 07:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drboneym
.

[ Voor 111% gewijzigd door drboneym op 23-08-2022 07:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
@drboneym

Ik lees regelmatig verschillende adviezen over aardlekautomaat 30mA of 300mA voor zonnepanelen.
Als ik op internet zoek, zie ik óók niet echt richtlijnen. (vroeger tov tegenwoordig?? )

Weet jij iets meer daarover ? wanneer beter 300mA ipv 30mA??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Niet online
Hansieo schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 08:44:
@drboneym

Ik lees regelmatig verschillende adviezen over aardlekautomaat 30mA of 300mA voor zonnepanelen.
Als ik op internet zoek, zie ik óók niet echt richtlijnen. (vroeger tov tegenwoordig?? )

Weet jij iets meer daarover ? wanneer beter 300mA ipv 30mA??
Je hebt ook nog 100mA..

Beste (veiligste) is zo min mogelijk, maar daar moet je omvormer wel mee overweg kunnen.

Bij mijn solis stond ook 300mA in de installatie handleiding, draait al ruim 2 jaar zonder problemen op 30mA.
Bij mn ouders (ook Solis) heeft de electricien een 100mA geplaatst, ook zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyVi
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 14-09 23:38
mike123 schreef op maandag 22 augustus 2022 @ 21:23:
[...]

Als je het zo bedoelt, je verwachte jaaropbrengst, dan moet je inderdaad rekening houden met de gebruikte micro omvormers.
Maar de IQ7A past denk ik prima bij de 460Wp panelen maar of ze net zo effectief zijn bij de 410Wp dat durf ik niet te zeggen.
Maar daar is al heel veel discussie over geweest.
Ik heb zelf 10 panelen van 390Wp en IQ7+ micro omvormers.
En ik top inderdaad regelmatig af.
Maar om mijn dagopbrengst uit te rekenen naar kWh/kWp moet ik toch echt het totaal van de panelen gebruiken. En niet het totaal van de micro omvormers. Dit ter info.
Ik heb 20x 460 watt en 10x 450 watt panelen op IQ7A draaien en deze toppen bijna niet af alleen de piek uitschieters in de maanden juni en juli als de zon het felste is. Gemiddeld zitten ze tussen de 300 en 330 watt op zonnige dagen, ik denk dat een IQ7+ ook nog wel zou kunnen tot 450/460 watt als je daarmee flink op de investering kan besparen.

Verder is 30ma tegenwoordig wel de norm in huisinstallatie, ik heb mijn panelen ook op een 30ma automaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike123
RoyVi schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:10:
[...]

Ik heb 20x 460 watt en 10x 450 watt panelen op IQ7A draaien en deze toppen bijna niet af alleen de piek uitschieters in de maanden juni en juli als de zon het felste is. Gemiddeld zitten ze tussen de 300 en 330 watt op zonnige dagen, ik denk dat een IQ7+ ook nog wel zou kunnen tot 450/460 watt als je daarmee flink op de investering kan besparen.
Het ligt ook zeker aan de ligging van de panelen. Ik heb afgelopen dagen ook regelmatig mijn max van de IQ7+ bereikt. Kom dan op 2960Wh. Maar dat is maar voor een paar minuten,.
Ik laat Homey namelijk een timer starten als ik boven de 2940W uitkom, dat is zo goed als de max. En soms is het 1 minuut maar 13 augustus toch nog 1 uur en 45 minuten.
Ik wek het meest op in Mei en Juni.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
bbbrumbrum schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 08:59:
[...]

Je hebt ook nog 100mA..

Beste (veiligste) is zo min mogelijk, maar daar moet je omvormer wel mee overweg kunnen.

Bij mijn solis stond ook 300mA in de installatie handleiding, draait al ruim 2 jaar zonder problemen op 30mA.
Bij mn ouders (ook Solis) heeft de electricien een 100mA geplaatst, ook zonder problemen.
Dank voor je input _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svkaster
@mike123 , mijn 396wp panelen op IQ7+ panelen op zuid hoek 30gr hebben afgelopen maand elke dag 2,5 uur boven piek gezeten. Lokatie maakt zeker uit. Ik vermoed dat bij perfect zuid de IQ7A in mijn geval beter zou zijn zeker als je over een looptijd van 20 jaar kijkt. Maar ja we zullen het nu met deze 7+ moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
@svkaster Ik zit op ZO, 45 graden. Moet het dus van de ochtendzon hebben en als die 2 uur later is dan loop ik al weer wat mis. En om 11:20 staat hij haaks op de panelen en vanaf 15:50 gebeurt er niet veel meer rond deze tijd van het jaar. De IQ7A had misschien meer opgeleverd maar het prijsverschil was te groot. En in pvgis ingevuld zou het langer dan 25 jaar duren om het verschil terug te verdienen. Maar dan wel met de prijzen van 2021.
En ze liggen er nu toch op en ik doe er niks meer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• solid67
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-08 15:58
drboneym schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 07:18:
[...]

Ik zou de 40A automaat voor beschermen tegen parallelle invoeding vergeten. Bovendien maak je daar een denkfout, want ze willen dat die deselfde waarde heeft als je hoofdzekering (3x40 in hun voorbeeld). Deze groep is ter bescherming van je hoofdzekering, maar met jou installatie blijf je daar verre uit de buurt.

Sluit je PV op het dak al helemaal 3 fase aan, zet een driefase q relais, zet een 3p+N groep en voedt deze met je enkele fase. Lus de fases in de automaat (of je aardlek, nog makkelijker) aan de onderzijde door zodat al je fases gevoed worden. Zodra je dan naar driefase gaat kun je de andere fases aansluiten en klaar is kees.

Gebruik een 63A aardlek 30mA ipv een 300mA aardlekautomaat om je PV automaten van aardlek te voorzien.

Aparte aarde 6mm hoeft niet. Pak gewoon de 4mm2 aarde van de krachtkabel en laat deze uit de lasdoos komen.

Leg op, envoy s standard heeft 1fase voeding nodig, envoy s metered 3fase. Mocht je die gebruiken dan moet je een 3p+n automaat zetten.
Interessant perspectief wat betreft je 3 fase idee. Ga ik over nadenken.

Ik volg met name de aanbevelingen van ABB in deze video: YouTube: Het veilig aansluiten van PV installaties op de groepenkast .
ABB levert meterkasten en zitten dicht bij de (norm) bronnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spoetnik385
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:52
Sinds een ruime week zijn wij ook de trotse bezitters van zonnepanelen met Enphase micro-omvormers. Alleen zit ik met een probleem.
De communicatie met de micro-omvormers is niet stabiel.

Het eindresultaat van vandaag was dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/09t2WFYT_dSe9BWu9ksoOStPGKc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QWBe4dOneJ8viR2v3dPaCNE1.png?f=fotoalbum_large
Twee panelen (oke, 3-4) die duidelijk achterblijven bij de rest.
De reden: Communicatie. De Envoy heeft van deze panelen de laatste info gekregen om 07:03 vanmorgen.

Nu is het met problemen altijd een stuk makkelijker als ze consequent zijn. Maar dat is deze dus niet. Een voorbeeld van een andere dag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HonHH1dUgEpDPlw-PNnmSQ5VKdY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eswFgNUoQI2TCRVQ6RiqnBEn.png?f=fotoalbum_large
Niks bijzonders lijkt mij.

Maar nog een paar dagen eerder:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/osTrY2Ho-bgaF52zDVFo-ihw-fc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/80BKCr6G4nyUDqc1IvgltJn9.png?f=fotoalbum_large

Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn en wat is er aan te doen?
De installateur is inmiddels al een keer terug geweest (op eigen initatief overigens, netjes!) - maar die kwam niet verder dan "alles zit zoals het zou moeten en zou goed moeten zijn".
Een van de heren mompelde iets over dat "alles over 1 draadje zou moeten gaan en het daardoor lastig was", maar die opmerking snap ik niet. De boel is overigens aangesloten op 3 fasen.

www.steamloco.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

‘Alles over 1 draadje

Ik vermoed dat ze een lange string hebben gemaakt en dat is met deze aantallen misschien iets teveel van het goede. Liefst vorm je een ster om de hoeveelheid micro’s achter elkaar te beperken .. hoe dik zijn je aders? Zijn er ferrietringen toegepast? Vanuit de toolkit kan er geloof ik ook iets van een ruismeting gedaan worden. Kan ook nog de moeite waard zijn.

[ Voor 15% gewijzigd door Glashelder op 24-08-2022 22:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spoetnik385
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 12:52
Glashelder schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 22:54:
‘Alles over 1 draadje

Ik vermoed dat ze een lange string hebben gemaakt en dat is met deze aantallen misschien iets teveel van het goede. Liefst vorm je een ster om de hoeveelheid micro’s achter elkaar te beperken .. hoe dik zijn je aders? Zijn er ferrietringen toegepast? Vanuit de toolkit kan er geloof ik ook iets van een ruismeting gedaan worden. Kan ook nog de moeite waard zijn.
Klinkt aannemelijk.

Dikte van de aders durf ik niet te zeggen. Ik weet dat er een vijf-aderige kabel van panelen naar meterkast loopt.

Even voor mijn gemoedsrust: Zoals ik het bedacht had gaat dit vooral over de rapportage, maar hebben de panelen wel hun "normale" opbrengst geleverd?

www.steamloco.info

• Pazo
@Spoetnik385 Zitten ze alle 16 in 1 string? Want dat lijkt me wat te veel van het goede. Beter om bijvoorbeeld 2x8 te hebben en die dan samen komen in een lasdoos, en dan vervolgens met 1 kabel naar je meterkast.

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Spoetnik385 schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 23:43:
[...]

Klinkt aannemelijk.

Dikte van de aders durf ik niet te zeggen. Ik weet dat er een vijf-aderige kabel van panelen naar meterkast loopt.

Even voor mijn gemoedsrust: Zoals ik het bedacht had gaat dit vooral over de rapportage, maar hebben de panelen wel hun "normale" opbrengst geleverd?
Dat is lastig te zeggen. Heb je een metered? Een metered envoy kan de opbrengst meten via de CT spoelen. Dan zou je kunnen uitrekenen of je opbrengst meer is dan er in de rapportage staat.

Als je een standaard envoy hebt dan leest die alleen de rapportages van de micro's uit. Dan wordt het wel lastig :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Websphinxie schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 16:07:
[...]

Hopelijk is het snel weer verholpen :X
Heeft 11 weken geduurd door leveringsproblemen e.d. maar sinds vandaag weer een nieuwe omvormer. Nu hopen dat de rest blijft werken.

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
Zoals eerder aangegeven is mijn 3F Q-Relais (en ook bij andere lees ik) nog niet leverbaar.

Sites die beweren op voorraad te hebben blijken dat achteraf dus niet (nabestellling) te hebben, en zie je geld maar terug te krijgen...

Enphase gebeld, zeiden dat wat op website staat... is er ook,
maar als mijn leverancier ze vervolgens belt, blijkt dat niet zo te zijn.

Wat nu? mijn panelen gaan maandag op het dak en alles is voor de rest zo goed als klaar.

Ik heb hier vernomen dat het ook zónder Q-relais werkt, maar dan zonder garantie.

Naar aanleiding van dit alles heb ik de volgende vragen:

Loop ik (veel) risico als ik de panelen gewoon via een aardlekautomaat aansluit?
Ik kan dan achteraf het Q-relais monteren (kan Enphase op enigerwijze zien dat ik dit gedaan heb? ).

Kan/mag ik de 3 strings (van 4 panelen) op een aparte aardlek zetten met eigen 1F automaat zodat ik ze apart kan inschakelen?

dus aardlek L1 met 4 automaten waarvan -1- voor string 1
dus aardlek L2 met 4 automaten waarvan -1- voor string 2
dus aardlek L3 met 4 automaten waarvan -1- voor string 3

Op deze manier heb ik (tijdelijk) wat meer controle?

Zijn er andere ideeën zonder geld te investeren die ik na ontvangen Q-relais kan weggooien?

tia voor jullie input _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ursusMaritimus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 04-09 18:49

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

Kun je eigenlijk de netspanning van je fases ergens met Envoy Standard of micro's aflezen?

Beginnersvraagnatuurlijk, maar ik zie het niet staan hier. Wel 253 V als afschakelspanning natuurlijk, maar niet hoe je de netspanning per fase meet.

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

ursusMaritimus schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 15:35:
Kun je eigenlijk de netspanning van je fases ergens met Envoy Standard of micro's aflezen?

Beginnersvraagnatuurlijk, maar ik zie het niet staan hier. Wel 253 V als afschakelspanning natuurlijk, maar niet hoe je de netspanning per fase meet.
AFAIK niet. Ik kan het bij de Standard niet vinden..
Hansieo schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 11:44:
Zoals eerder aangegeven is mijn 3F Q-Relais (en ook bij andere lees ik) nog niet leverbaar.

Sites die beweren op voorraad te hebben blijken dat achteraf dus niet (nabestellling) te hebben, en zie je geld maar terug te krijgen...

Enphase gebeld, zeiden dat wat op website staat... is er ook,
maar als mijn leverancier ze vervolgens belt, blijkt dat niet zo te zijn.

Wat nu? mijn panelen gaan maandag op het dak en alles is voor de rest zo goed als klaar.

Ik heb hier vernomen dat het ook zónder Q-relais werkt, maar dan zonder garantie.

Naar aanleiding van dit alles heb ik de volgende vragen:

Loop ik (veel) risico als ik de panelen gewoon via een aardlekautomaat aansluit?
Ik kan dan achteraf het Q-relais monteren (kan Enphase op enigerwijze zien dat ik dit gedaan heb? ).

Kan/mag ik de 3 strings (van 4 panelen) op een aparte aardlek zetten met eigen 1F automaat zodat ik ze apart kan inschakelen?

dus aardlek L1 met 4 automaten waarvan -1- voor string 1
dus aardlek L2 met 4 automaten waarvan -1- voor string 2
dus aardlek L3 met 4 automaten waarvan -1- voor string 3

Op deze manier heb ik (tijdelijk) wat meer controle?

Zijn er andere ideeën zonder geld te investeren die ik na ontvangen Q-relais kan weggooien?

tia voor jullie input _/-\o_
Een Enphase systeem kan prima zonder Q relay, maar bij 3 fase is de q relay de fase koppelaar. Zonder losse fase koppelaar gaat je Envoy maar 4 panelen vinden.

En begrijp ik nou goed dat per paneel een automaat wil? :? :D Dat wordt ingewikkeld met bekabeling en nodeloos complex.. en het voegt eigenlijk niet echt iets toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
Glashelder schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 17:02:
[...]

AFAIK niet. Ik kan het bij de Standard niet vinden..

[...]

Een Enphase systeem kan prima zonder Q relay, maar bij 3 fase is de q relay de fase koppelaar. Zonder losse fase koppelaar gaat je Envoy maar 4 panelen vinden.

En begrijp ik nou goed dat per paneel een automaat wil? :? :D Dat wordt ingewikkeld met bekabeling en nodeloos complex.. en het voegt eigenlijk niet echt iets toe.
Bedankt voor de input.

Ik wil totdat het Q-Relais geleverd wordt dus ook zonder Envoy (heb ik hier gelezen dat dat kan...).
gewoon stroomopwekken, en jammer dan dat ik tijdelijk niet kan zien hoeveel (of op ENEXIS meter kijken..)

Ik wil niet per paneel een automaat maar per string van 4 stuks.

Ik heb straks 3 stringen (voor iedere fase 1 string)
en per string heb ik 4 panelen ofwel 12 totaal

string-1 =1- 2- 3- 4 ( en dit dan via mijn automaat (7) naar aardlek-1 (fase-1)
string-2 =5- 6- 7- 8 ( en dit dan via mijn automaat (8) naar aardlek-2 (fase-2)
string-3 =9-10-11-12 ( en dit dan via mijn automaat (9) naar aardlek-3 (fase-3)

Is het een (groot) risico om dit (tijdelijk) zonder Q-relais te doen?

Het Q-relais kan ik op deze manier eenvoudig toevoegen /aanpassen.

[ Voor 3% gewijzigd door Hansieo op 27-08-2022 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burning_Tyre
Ik heb 2 maanden geleden alles zelf geïnstalleerd en toen was het q-relais ook nergens te krijgen.
Heb hem toen van marktplaats gekocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
Hansieo schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 17:18:
[...]

Bedankt voor de input.

Ik wil totdat het Q-Relais geleverd wordt dus ook zonder Envoy (heb ik hier gelezen dat dat kan...).
gewoon stroomopwekken, en jammer dan dat ik tijdelijk niet kan zien hoeveel (of op ENEXIS meter kijken..)

Ik wil niet per paneel een automaat maar per string van 4 stuks.

Ik heb straks 3 stringen (voor iedere fase 1 string)
en per string heb ik 4 panelen ofwel 12 totaal

string-1 =1- 2- 3- 4 ( en dit dan via mijn automaat (7) naar aardlek-1 (fase-1)
string-2 =5- 6- 7- 8 ( en dit dan via mijn automaat (8) naar aardlek-2 (fase-2)
string-3 =9-10-11-12 ( en dit dan via mijn automaat (9) naar aardlek-3 (fase-3)

Is het een (groot) risico om dit (tijdelijk) zonder Q-relais te doen?

Het Q-relais kan ik op deze manier eenvoudig toevoegen /aanpassen.
Een automaat per fase…dan wordt het dus gewoon een 3-fase aardlekautomaat. ;)
Zonder 3-fase q-relais loop je 0 risico. Je hebt ook geen fasekoppelaar nodig, daar je de Envoy weglaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
ursusMaritimus schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 15:35:

Via de installer toolkit, al is dat wat omslachtig of
Als je een installateursaccount hebt via MyEnlighten of
Met een multimeter tussen de fase en nul natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

WillemP22 schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 22:18:
[...]

Een automaat per fase…dan wordt het dus gewoon een 3-fase aardlekautomaat. ;)
Zonder 3-fase q-relais loop je 0 risico. Je hebt ook geen fasekoppelaar nodig, daar je de Envoy weglaat.
Waar zegt hij dat de envoy weggelaten wordt?

Hij heeft het over tijdelijk. Die fase koppelaar is dan echt wel nodig :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
Glashelder schreef op zaterdag 27 augustus 2022 @ 22:28:
[...]

Waar zegt hij dat de envoy weggelaten wordt?

Hij heeft het over tijdelijk. Die fase koppelaar is dan echt wel nodig :p
Dat schreef hij eerder vandaag (17.18h)
Maar zie nu pas dat dat tijdelijk is.

Ik realiseer me nu ook dat het kennelijk allemaal slecht leverbaar is. Solarbouwmarkt heeft alles van Enphase gewoon op voorraad hoorde ik van de week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
@Glashelder @WillemP22
Wederom dank voor jullie input.

Ik leer steeds meer over dat Enphase avontuur. En ja Solarbouwmarkt zou ze hebben, maar hoorde ook dat als je besteld, er ineens een lange levertijd is, ik ga weer eens bellen.. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

fenrir

——-

Ik wil een paneel een ander plekje geven op het dak. Dit paneel moet van nummer 4 op de kabel naar nummer negen. Ik vrees dat ik alle tussenliggende panelen ook los moet halen om ze eentje op de aansluitkabel op te schuiven.
Nu heb ik m250 omvormers op het dak liggen, maar kan ik alleen maar spullen uit de Q serie online vinden.
Kan ik de Q cable disconnect tool ook gebruiken voor de M serie?

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
fenrir schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 19:33:
De stekker van de M250 is veel breder dan die van de IQ7, dus ik denk dat het niet gaat werken. Maar ik vraag me af of je überhaupt zo'n tooltje nodig hebt. Bij de IQ7 maak ik ze gewoon met een platte schroevendraaier los; even het lipje naar binnen drukken. Waarschijnlijk zal het bij de M250 stekker ook zo werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

Pazo schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 19:40:
[...]

De stekker van de M250 is veel breder dan die van de IQ7, dus ik denk dat het niet gaat werken. Maar ik vraag me af of je überhaupt zo'n tooltje nodig hebt. Bij de IQ7 maak ik ze gewoon met een platte schroevendraaier los; even het lipje naar binnen drukken. Waarschijnlijk zal het bij de M250 stekker ook zo werken.
Ik was er al bang voor. Ik moet alle panelen met mijn hoofd richting de dakgoot aanpassen (dak hellen 15 graden), toegang via dakluik ipv een ladder, dus als ik minder lang hoef te klooien/pielen dan zou dit fijn zijn.
Ik ga nog een avondje zoeken en anders moet het maar zonder.

Toevoeging: wd-solar heeft ze liggen. Wel jammer dat de verzendkosten hoger zijn dan het tooltje zelf.

[ Voor 6% gewijzigd door fenrir op 29-08-2022 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Nu online

martijn v o

Certified by Enphase.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zcxb6vITjkfAAAZC58CwHKdBudI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EI1s3ymZ5O4Ud4vSIYk8ZGcN.jpg?f=fotoalbum_large

deze heb je nodig.

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Nu online
fenrir schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 19:51:
[...]

Ik was er al bang voor. Ik moet alle panelen met mijn hoofd richting de dakgoot aanpassen (dak hellen 15 graden), toegang via dakluik ipv een ladder, dus als ik minder lang hoef te klooien/pielen dan zou dit fijn zijn.
Ik ga nog een avondje zoeken en anders moet het maar zonder.
Je kunt een accesoires kit kopen, en je kunt dopjes krijgen die ongebruikte stekkers dicht maken. Die dopjes zijn alleen lastig in europa momenteel zie ik. Maar er zit er ééntje in de accesoires kit.

[ Voor 3% gewijzigd door jeroen3 op 29-08-2022 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hnq

hnq

Hellup!! Ben mn enphase set aan het uitbreiden met 3 panelen. Deze panelen hebben een geintegreerde omvormer. Tot mijn verbijstering past de Qkabel niet op de omvormer... voor de aansluiting zit een soort hekje waardoor de stekker er niet in kan. Zie foto's. Snap ik iets niet? Of moet ik echt dat hekje wegslijpen? Het is een onderdeel van het frame waarop de iq geklikt zit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1dWLaij-s3CeE7Nc8uvx6Kmd1uQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IDEh49jKgZ7gAF9hNplRx2rn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/46sM_rDvFvbRz19-ggnlEcZlERk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lvtq1D9PfHci5siF04WHHXcl.jpg?f=fotoalbum_large

Gasloos sinds 10-2019, Panasonic mono 5j dhz, Atlantic Calypso WPB, betaalbaargasloos.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001

CyBeRSPiN

sinds 2001

@hnq heb je een overzichtsfoto van de hele module?
Waar zit de DC van het paneel zelf aangesloten op de microomvormer?
Misschien navraag doen bij de leverancier van dit paneel?

[ Voor 81% gewijzigd door CyBeRSPiN op 30-08-2022 12:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hnq

hnq

CyBeRSPiN schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 11:56:
@hnq heb je een overzichtsfoto van de hele module?
Waar zit de DC van het paneel zelf aangesloten op de microomvormer?
Misschien navraag doen bij de leverancier van dit paneel?
Heb ff gegoogled. Het blijkt dat de omvormers 'omhoog' gezet kunnen worden, zodat er ruimte ontstaat tussen omvormer en paneel. Ze zaten in de transport-stand waardoor dat hekje ervoor zat. Probleem opgelost. Pfff ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RichieB
@hnq Dat hekje zit er dus om af te dwingen dat je de omvormer omhoog zet. Anders wordt hij waarschijnlijk te warm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
RichieB schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 13:12:
@hnq Dat hekje zit er dus om af te dwingen dat je de omvormer omhoog zet. Anders wordt hij waarschijnlijk te warm.
Dat is wel een goede ja, want op de foto zit ie plat tegen het paneel aan, en er moet wat ruimte tussen zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drboneym
fenrir schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 19:33:
Ik wil een paneel een ander plekje geven op het dak. Dit paneel moet van nummer 4 op de kabel naar nummer negen. Ik vrees dat ik alle tussenliggende panelen ook los moet halen om ze eentje op de aansluitkabel op te schuiven.
Nu heb ik m250 omvormers op het dak liggen, maar kan ik alleen maar spullen uit de Q serie online vinden.
Gewoon 2 stuks m8 bouten halen bij je lokale bouwmarkt, m8x40 bijvoorbeeld. Die stop je in de twee gaten van je trunk label en dan trek je de stekker er zo uit.

• CuttingStorm
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-09 17:50
Mogelijk dat hier iemand antwoord weet op het volgende:

Afgelopen maandag is een standaard Envoy vervangen voor een Envoy Metered (was origineel besteld, bij installatie in mei niet beschikbaar en nu dus nageplaatst). Vervanging in Enlighten app is helemaal goed gegaan, dus nieuwe Envoy registreert keurig de opwekking en lifetime opwekking telt mooi door.

Helaas is de nieuwe Envoy geleverd met de V7 firmware en moest ik dus aanpassingen doen in Home Assistant. Het lukt nu wel om de data weer binnen te halen, maar hier zie ik dat de dagelijkse counters in de Envoy Metered op 0 watt blijven staan. Dus de datastream geeft wel inzicht in current output en output per paneel, maar de 'productiemeter' loopt niet op (welke wordt gebruikt in het Energy dashboard). Kan dit komen omdat er door ruimtegebrek in de meterkast geen CT klemmen zijn geinstalleerd? In de uitgebreide desktop omgeving van Enlighten zie ik ook dat er staat dat meting van productie en consumptie zijn disabled.

• Burning_Tyre
Je hebt 2 opties in enlighten
  • Metingen van micro omvormers (bij elkaar opgeteld)
  • Productie van meter (CT klemmen)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/drE5WcHXpYyOKBcZ3giQobUl-0M=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vPI8HH98Kc7o3er1amC4nped.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7wWPCW2H7iC3cjStJYlIVvrQ0BA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/tpQxomi8Zc7hTsN8UcHWnxQ6.jpg?f=user_large

[ Voor 90% gewijzigd door Burning_Tyre op 01-09-2022 10:33 ]

• CuttingStorm
Moet dit ingesteld worden in de Enlighten of de toolkit?

Edit:
@Burning_Tyre Ah ja, zo staat het inderdaad voor Enlighten, maar dat maakt helaas nog niet dat de Envoy zelf deze waardes gebruikt om te updaten. Voor Home Assistant nu als workaround maar even pvoutput integratie gebruiken als input voor het Energy Dashboard.

[ Voor 70% gewijzigd door CuttingStorm op 01-09-2022 11:44 ]

• visker999
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 16:12
CuttingStorm schreef op donderdag 1 september 2022 @ 10:32:

Edit:
@Burning_Tyre Ah ja, zo staat het inderdaad voor Enlighten, maar dat maakt helaas nog niet dat de Envoy zelf deze waardes gebruikt om te updaten. Voor Home Assistant nu als workaround maar even pvoutput integratie gebruiken als input voor het Energy Dashboard.
Ik kan je niet direct helpen met je probleem, maar ik ben wel geïnteresseerd in Home Assistent en met name in dit geval de link met de Enphase omgeving. Is dit ergens te vinden, een link? Hoe hier mee te beginnen?

Alvast bedankt

• Panzer_V
CuttingStorm schreef op donderdag 1 september 2022 @ 10:32:

Edit:
Kan Home Assistant dan al overweg met de nieuwe V7 software van Enphase? Zelf gebruik ik Domoticz en de Enphase plugin daar is nog steeds stuk voor de V7 software.

Ik gebruik nu idd ook de PVOutput.org API als bron voor Domoticz.

• Pazo
@Panzer_V @CuttingStorm In het Envoy topic staat al wat geschreven mbt versie 7 en HA:
RedPixel in "[Enphase] Haal meer uit je Envoy!"

• CuttingStorm
@Pazo dat is inderdaad de werkwijze die ik ook gebruik, maar in mijn geval gaat er dus intern in de Envoy nog iets niet goed door t ontbreken van de CT spoelen.

Workaround is dus inderdaad importeren naar influx en grafana van de micro-omvormer data + importeren dag opbrengst vanuit pvoutput voor energy dashboard

• Pazo
@CuttingStorm Oke dat zou kunnen, ik zit nog op V5 met HA en heb de updates geblokkeerd staan, dus voorlopig probeer ik nog weg van v7 te blijven :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CuttingStorm
@visker999 als je een Envoy hebt met de oude firmware is het heel makkelijk, namelijk even de Enphase integratie installeren zie https://www.home-assistant.io/integrations/enphase_envoy/

Hier in t topic oa ook best vaak al besproken

Bij nieuwe firmware even naar t topic waarheen Pazo linkt

[ Voor 11% gewijzigd door CuttingStorm op 01-09-2022 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StukjeNostalgie
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 06-04 22:52
In voorbereiding op een PV systeem ben ik (als beginner in de pv wereld) op zoek naar jullie ervaring/ zienswijze:

Info/ voornemens voor installatie:
Meterkast 1 fase 35A
Aardlekschakelaar (ivm selectiviteit op 20A)
Zonorientatie ZW | dakhoek +/- 35° | schaduwloos.
12x Hyundai 490Wp (keuze vanwege max vermogen/ indeling dak) - Datasheet

Nu hetgeen waar ik tegenaan loop, de configuratie keuze tussen:

A ) Micro omvormer Enphase IQ 7+ (max output vermogen 1.26A per stuk) * potentieel 20/1.26A is max 16 panelen - 7840Wp

B ) Micro omvormer Enphase IQ 7A (max output vermogen 1.52A per stuk) * potentieel 20/1.52 A is max 13 panelen - 6370 Wp

Ga ik vermogen missen als ik kies voor 12x IQ7+ ipv 12x IQ7A?
In potentie heeft het paneel meer watt piek dan voorgeschreven in de specs van de micro omvormer, geeft dat troubles, is geen probleem of haalt hij dat in praktijk nooit?

Wat zou je doen?

[ Voor 3% gewijzigd door StukjeNostalgie op 05-09-2022 13:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Nu online
@StukjeNostalgie Die panelen kunnen bijna 100 Watt meer dan de +...
Daar moet je gewoon de A voor hebben je, tenzij je ze op noord of plat gaat leggen of anders ongunstig dat ze zelden in de buurt komen van hun piek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike123
@StukjeNostalgie Ik zou ook voor de A gaan.
De IQ7+ haalt Max 295VA en de IQ7A 366VA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rare-Quark
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
StukjeNostalgie schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:43:
In voorbereiding op een PV systeem ben ik (als beginner in de pv wereld) op zoek naar jullie ervaring/ zienswijze:

Meterkast 1 fase 35A

A ) Micro omvormer Enphase IQ 7+ (max output vermogen 1.26A per stuk) * potentieel 20/1.26A is max 16 panelen - 7840Wp

B ) Micro omvormer Enphase IQ 7A (max output vermogen 1.52A per stuk) * potentieel 20/1.52 A is max 13 panelen - 6370 Wp

In potentie heeft het paneel meer watt piek dan voorgeschreven in de specs van de micro omvormer, geeft dat troubles, is geen probleem of haalt hij dat in praktijk nooit?

Wat zou je doen?
Ik heb zelf de 410W en iQ7+ op een plat dak. Dat topt net niet af.

Zoals bovenstaand al vermeld is 20-30 procent aftop verlies voor een iQ7+ wel een beetje erg drastisch. IQ7A nemen. Die panelen met Enphase is verder wel een prima configuratie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transalp2010
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 02-01-2023
Beste forumleden

Over de keuze iq7+ vs iq7a is al veel gesproken, aftoppen, eerder opstarten, meerprijs niet terug verdienen etc.
Nu mijn vraag: hoeveel later starten deze 7a in de praktijk dan op en wat verlies je dan tov de 7+.
Mijn vraag om de volgende rede: mijn installateur heeft ipv de door mij bestelde iq7+ nu de iq7a gemonteerd icm 405 wp 132 cell panelen. Nu staan op de factuur gewoon de bestelde iq7+ , mijn factuur klopt met de offerte, dus das niet het probleem, maar ga ik dat verschil in opstarten werkelijk merken in opbrengst ( mn in de winter )

Alvast dank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

StukjeNostalgie schreef op maandag 5 september 2022 @ 13:43:

Meterkast 1 fase 35A

Wat zou je doen?
Nu is dit wel het Enphase topic, maar waarom wil je meerdere Micro omvormers als alle panelen dezelfde oriëntatie hebben en er ook nog eens geen schaduw op die panelen komt? Kan je dan niet beter een stringomvormer kiezen en wat geld in je zak houden?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 15:22
Transalp2010 schreef op maandag 5 september 2022 @ 19:33:
Beste forumleden

Over de keuze iq7+ vs iq7a is al veel gesproken, aftoppen, eerder opstarten, meerprijs niet terug verdienen etc.
Nu mijn vraag: hoeveel later starten deze 7a in de praktijk dan op en wat verlies je dan tov de 7+.
Mijn vraag om de volgende rede: mijn installateur heeft ipv de door mij bestelde iq7+ nu de iq7a gemonteerd icm 405 wp 132 cell panelen. Nu staan op de factuur gewoon de bestelde iq7+ , mijn factuur klopt met de offerte, dus das niet het probleem, maar ga ik dat verschil in opstarten werkelijk merken in opbrengst ( mn in de winter )

Alvast dank
Iq7a op 405 wattpiek gaat iets meer opbrengen dan de iq7+. Mijn iq7a start met opbrengst bij 1 watt en levert met een 400wp paneel eerder stroom dan een iq7+ achter een 370wp paneel. Als je iq7a geleverd heb gekregen voor een iq7+ prijs zou ik het vooral zo laten

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Pagina: 1 ... 27 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Envoy uitlezen en koppelen met Home Assistant, Domoticz etc heeft een eigen topic: [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica