Het grote Enphase topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 28 ... 108 Laatste
Acties:
  • 897.474 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svkaster
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 09:18
rare-Quark schreef op maandag 5 september 2022 @ 18:50:
[...]

Ik heb zelf de 410W en iQ7+ op een plat dak. Dat topt net niet af.

Zoals bovenstaand al vermeld is 20-30 procent aftop verlies voor een iQ7+ wel een beetje erg drastisch. IQ7A nemen. Die panelen met Enphase is verder wel een prima configuratie.
Maar dan heb je ze niet op het zuiden liggen onder 30 gr!

Bij mij toppen de iQ7+ elke dag af ( scheelt 2,4 kw per dag bij volle zon bij 8x 396wp panelen.) :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transalp2010
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 02-01-2023
LinuZZ schreef op maandag 5 september 2022 @ 21:21:
[...]

Iq7a op 405 wattpiek gaat iets meer opbrengen dan de iq7+. Mijn iq7a start met opbrengst bij 1 watt en levert met een 400wp paneel eerder stroom dan een iq7+ achter een 370wp paneel. Als je iq7a geleverd heb gekregen voor een iq7+ prijs zou ik het vooral zo laten
Ok, ik de praktijk niets later dus
Had ook niet veel verschil verwacht, maar kon nergens een echt vergelijk vinden behalve dan in de specs van de micro's, 22 vs 33 volt, maar ja.. wat doet dat in de praktijk
Dank (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 09:20
Transalp2010 schreef op maandag 5 september 2022 @ 19:33:
Beste forumleden

Over de keuze iq7+ vs iq7a is al veel gesproken, aftoppen, eerder opstarten, meerprijs niet terug verdienen etc.
Nu mijn vraag: hoeveel later starten deze 7a in de praktijk dan op en wat verlies je dan tov de 7+.
Mijn vraag om de volgende rede: mijn installateur heeft ipv de door mij bestelde iq7+ nu de iq7a gemonteerd icm 405 wp 132 cell panelen. Nu staan op de factuur gewoon de bestelde iq7+ , mijn factuur klopt met de offerte, dus das niet het probleem, maar ga ik dat verschil in opstarten werkelijk merken in opbrengst ( mn in de winter )

Alvast dank
Ze starten tegelijk op. De IQ7A is begrenst op een hogere waarde en zal uiteindelijk een marginaal hogere opbrengst geven. Lekker zo laten zitten zou ikzeggen. Misschien waren de IQ7+ op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nonesuch
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 29-05 15:45
Ben ook gestart met Enphase, 4 stuks panelen op schuurtje, allen andere orientatie. 4 x IQ7A , alles werkt al weken prima, tot nu zonder Envoy. Ter completering recent een gebruikte Envoy-S gekocht. Nu loop ik er tegenaan dat deze niet wil installeren via de Toolkit App, want "is al geregistreerd".
Via de webinterface zie ik de omvormers van de vorige eigenaar, deze heb ik kunnen deleten, maar blijven zichtbaar als "deleted".

Vragen: Hoe kan ik deze Envoy installeren zodat het serienummer in mijn systeem komt, en hoe kan ik de Envoy naar een factory default resetten ?
Dank !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:12
Klopt het dat je met de IQ8’s volledig offgrid kunt, dwz. stel dat er deze winter teveel vraag is en het netwerk gedurende tijdsblokken (lokaal?) afgeschakeld wordt waar mogelijk sprake van is, dat je dan toch je eigen energielevering hebt. De geluiden worden steeds sterker dat er verplicht ingegrepen gaat worden. Hoewel niet veel opbrengst met de winterzon, zou het wel prettig zijn voor de koelkast, CV ketel, pc etc. In plaats van een noodaggregaat dan. Wordt het echt pas eind 2023 voor de IQ8’s?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burning_Tyre
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:39
nonesuch schreef op woensdag 7 september 2022 @ 17:32:
Ben ook gestart met Enphase, 4 stuks panelen op schuurtje, allen andere orientatie. 4 x IQ7A , alles werkt al weken prima, tot nu zonder Envoy. Ter completering recent een gebruikte Envoy-S gekocht. Nu loop ik er tegenaan dat deze niet wil installeren via de Toolkit App, want "is al geregistreerd".
Via de webinterface zie ik de omvormers van de vorige eigenaar, deze heb ik kunnen deleten, maar blijven zichtbaar als "deleted".

Vragen: Hoe kan ik deze Envoy installeren zodat het serienummer in mijn systeem komt, en hoe kan ik de Envoy naar een factory default resetten ?
Dank !
Ik heb er zelf geen ervaring mee (met gebruikte Enphase spullen), maar volg dit topic al wel een tijdje. Volgens mij is het eerder gegeven antwoord: neem contact op met Enphase.

12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:34
mv_ak schreef op woensdag 7 september 2022 @ 17:45:
Klopt het dat je met de IQ8’s volledig offgrid kunt, dwz. stel dat er deze winter teveel vraag is en het netwerk gedurende tijdsblokken (lokaal?) afgeschakeld wordt waar mogelijk sprake van is, dat je dan toch je eigen energielevering hebt.
In de winter te veel vraag naar stroom en dan zouden particulieren worden afgeschakeld? In Nederland?
De geluiden worden steeds sterker dat er verplicht ingegrepen gaat worden.
Waar heb je dat gehoord? Heb je een linkje?
Hoewel niet veel opbrengst met de winterzon, zou het wel prettig zijn voor de koelkast, CV ketel, pc etc. In plaats van een noodaggregaat dan.
[...]
Reken eens uit hoeveel Wp je neer moet leggen zodat je met de winterzon je basisbehoefte aan energie kan voorzien. Als je hier echt bang voor bent kan je beter een accu kopen en die dan laden uit het net op de momenten dat de stroom het nog wel doet.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

• mv_ak
RichieB schreef op woensdag 7 september 2022 @ 19:22:
[...]

In de winter te veel vraag naar stroom en dan zouden particulieren worden afgeschakeld? In Nederland?
Tja kan het net het aan begin avond met alle WP’s, electrische auto’s, elektrische kachels bij de 1,2 miljoen PV bezitters die zo hun gasrekening verlagen. Hoe ga je dat dempen.? Uurtje afsluiten bijvoorbeeld.

[...]

Waar heb je dat gehoord? Heb je een linkje?

Komt dan door de behoefte vanuit omringende landen.
https://energeia.nl/energ...-niet-voor-komende-winter

[...]

Reken eens uit hoeveel Wp je neer moet leggen zodat je met de winterzon je basisbehoefte aan energie kan voorzien. Als je hier echt bang voor bent kan je beter een accu kopen en die dan laden uit het net op de momenten dat de stroom het nog wel doet.
Accu’s hebben weinig vermogen en zijn duur. Maar ok als bewolkt dan ook weinig Wp en nog steeds geen zekerheid.

• RichieB
mv_ak schreef op donderdag 8 september 2022 @ 10:49:
[...]

Accu’s hebben weinig vermogen en zijn duur. Maar ok als bewolkt dan ook weinig Wp en nog steeds geen zekerheid.
Welke zekerheid zoek je nu precies? Waar lees je signalen dat particulieren in de winter zonder stroom kunnen komen te zitten?

• StukjeNostalgie
  • Laatst online: 06-04 22:52
Was uiteraard een afweging, hoofdzakelijk vanwege beschikbaarheid/ levertijd, techniek, 25 jaar garantie, schaalbaarheid, eenvoudige installatie en flexibiliteit als ik ooit nog eens wil veranderen van oriëntatie/ legplan.
fenrir schreef op maandag 5 september 2022 @ 20:25:
[...]

Nu is dit wel het Enphase topic, maar waarom wil je meerdere Micro omvormers als alle panelen dezelfde oriëntatie hebben en er ook nog eens geen schaduw op die panelen komt? Kan je dan niet beter een stringomvormer kiezen en wat geld in je zak houden?

• mv_ak
RichieB schreef op donderdag 8 september 2022 @ 12:14:
[...]

Welke zekerheid zoek je nu precies? Waar lees je signalen dat particulieren in de winter zonder stroom kunnen komen te zitten?
Zekerheid tegen uitval van het e-net gedurende bijvoorbeeld 4 uur.
- bij onderhoud
- doordat de overheid moet ingrijpen vanwege tekorten en/of meer prioriteit voor e elders.
- doordat elektriciteit niet meer betaalbaar is

Uiteraard een worst case scenario als NL gebruikers afgeschakeld worden maar gezien de ontwikkelingen (in het buitenland) niet onmogelijk. https://energeia.nl/energ...-niet-voor-komende-winter.
En er wordt van alles aan gedaan maar ik hoor niemand zeggen dat er leveringszekerheid is deze winter tegen een betaalbare prijs. Als je 3 euro per kWu moet betalen houdt het natuurlijk ook op.

• wnwiigrtz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 00:00
Hallo mede-enphasers,

Sinds eind augustus ook hier de eigenaar van een PV-systeem. Ze hebben hier 10x400WP panelen met IQ7+ op het dak gelegd, een 1-fase Q-relais op de voorzolder met daarop alle panelen geplaaste en beneden in de meterkast de Envoy S Standaard gehangen.

Zoals @Pazo schreef en met behulp van de instructies van RedPixel in "[Enphase] Haal meer uit je Envoy!" kan ik inmiddels alles uitlezen in HomeAssistant. In combinatie met de Enlighten app, de app van onze energieleverancier, de statistieken op PVOutput.org en de gegevens op SlimmemeterPortal.nl ben ik aardig in staat een goed beeld te krijgen van ons verbruik en wat we tegenwoordig ook opwekken en terugleveren.

Nu lees ik hier (iets aan de late kant) ook heel veel gebruikers die de Envoy S Metered hebben of willen. Zit hier (behalve dat je je verbruik in Enphase kan terugzien) nou nog echt heel veel verschil in? Had ik achteraf gezien beter voor de Envoy S Metered kunnen gaan? Werkt deze beter? Of is dit echt puur en alleen voor extra grafieken/statistieken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pejdref
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12:47
Voor de uitgebreidere statistieken en je kunt er een enphase thuisaccu op aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
mv_ak schreef op donderdag 8 september 2022 @ 12:37:
[...]

Zekerheid tegen uitval van het e-net gedurende bijvoorbeeld 4 uur.
- bij onderhoud
Nogmaals: in Nederland? Zelfs bij onvoorzien onderhoud is uitval van 4 uur een hele grote uitzondering.
- doordat de overheid moet ingrijpen vanwege tekorten en/of meer prioriteit voor e elders.
Onzin. Particulieren stroomaansluitingen zullen door de Nederlandse overheid niet van het net worden afgesloten om tekorten op te vangen.
- doordat elektriciteit niet meer betaalbaar is
[...]
Kijk, daar heb je een punt. De beste strategie voor de komende 5 jaar is: heel veel PV op je dak leggen zodat je in de zomer veel teruglevert aan het net wat je dan in de winter weer kan gebruiken. Door de salderingsregeling is dat heel voordelig. In 2027 mag je nog 55% van wat je teruglevert zelf weer gebruiken zonder extra kosten. Na 2027 kan je je afvragen (en tegen de prijzen van dan uitrekenen) of een accu aanschaffen loont.

• svkaster
Enphase heeft vwb get Q relays de regels ook aangescherpt in Europa:

Met de lancering van de IQ-serie micro-omvormers in Europa hebben we tegelijkertijd een ander nieuw apparaat op de markt gebracht, het IQ Relay. Er is veel discussie geweest over de functionaliteit en het gebruik van het IQ Relay. Daarnaast zijn er vragen gesteld door zowel installateurs als huiseigenaren over de wettelijke eisen aan het IQ Relay.

We hebben ons whitepaper over de regelgeving en functionaliteit van IQ Relay een update gegeven met de laatste ontwikkelingen. De whitepaper helpt je als installateur het gebruik van het IQ Relay te rechtvaardigen en te verduidelijken.

De regelgeving uit de norm EN 50549-1:2019 beschrijft dat er een automatisch ontkoppelingsapparaat vereist is tussen een generator en het openbare laagspanningsnet. In dit whitepaper lees je de paragrafen uit deze norm die van toepassing zijn op zonnepanelen installaties: 4.3.2 over de interface-schakelaar; 4.9.1 geeft onderbouwing van het gebruik van de automatische koppeling; en 4.13 benoemd de eisen met betrekking tot enkele fouttolerantie van het interface-beschermings-systeem en interface-schakelaar.

Daarnaast beschrijft de whitepaper de voordelen van het IQ Relay en geeft het een aantal tips voor de installatie er van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:51
Veel van 50549-1 is overgenomen in de netcode van Nederland. Maar volgens mij is het hebben van een fysieke afschakeling zoals omschreven in 50549-1 niet vereist voor omvormer-gekoppelde systemen, in nederland.

Maar zoek het gerust zelf op, het is nogal lang allemaal:
https://eur-lex.europa.eu...=CELEX:32016R0631&from=EN
https://wetten.overheid.nl/BWBR0037940/2022-07-22

Je hebt verder geen last van zo'n relais. Dus doe nie zo zunig en zet m er tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
svkaster schreef op donderdag 8 september 2022 @ 19:31:

We hebben ons whitepaper over de regelgeving en functionaliteit van IQ Relay een update gegeven met de laatste ontwikkelingen.
Heb je een link naar het document?
De versie die je via https://go.enphase.com/nl/whitepaper-q-relais kunt krijgen, is versie 1.7 van mei 2020. Of is dat nog steeds de meest recente versie?

EDIT
Weet niet of dit werkt / blijft werken, maar dit is de link die ik de email kreeg:
Whitepaper Q-Relais

[ Voor 28% gewijzigd door Pazo op 09-09-2022 08:24 ]

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijs_Beard
  • Laatst online: 13-08-2023
In de laatste nieuwsbrief:
https://www4.enphase.com/...newsletter/september-2022

Staat deze (volgens mij nieuwe) whitepaper;
https://enphase.com/nl-nl...0714-599953569.1662710714

in de amerikaanse nieuwsbrief staat ook een interessant artikel over de nieuwe API;

https://developer-v4.enph...0714-599953569.1662710714

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online
Ah, bedankt. Directe link:
https://enphase.com/nl-nl/download/iq-relay-whitepaper

EDIT: Toegevoegd aan de FAQ en de documenten.

[ Voor 5% gewijzigd door Pazo op 09-09-2022 10:47 ]

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:46
Hier ook een gelukkige nieuwe bezitter van een Enphase systeem. Ik heb in totaal 13 IQ+(Hyundai shingled 400wp) en één IQ7A (hyundai 490wp) panelen op een 3 fase Q Relay gezet. De panelen zijn netjes handmatig verdeeld over de fases d.m.v. 1-fase Q cables. Ik heb 2 fases(4+5 panelen) hier dichtbij huis aangesloten, en 5 panelen achter in de tuin (60 meter ver) op de 3e fase.

Afgelopen weekend ook de Envoy S metered geïnstalleerd en ik zit nu met een probleem met 3 IQ7+ omvormers die een grid fout rapporteren, waarbij 1 paneel in deel A en 2 panelen in deel B van het traject, welke hier dichtbij het huis liggen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P5PY7WJQaS6AKndtraj5_3E90wQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qqXRkKdUxFdd9w09wGfDaO9F.png?f=user_large

Wat ik niet goed begrijp, waarom hebben maar 3 omvormers deze problemen? Ik zou verwachten dat of de hele string goed werkt, of juist de hele string niet goed werkt. Ook gaat het direct in de ochtend al verkeerd, en lijkt het paneel helemaal niks op te wekken. Te hoog voltage sluit ik dus eigenlijk uit... Ik heb het grid profiel ingesteld welke geadviseerd wordt, en welke ook hier in het forum terugkomt.

Any tips zijn welkom. @StukjeNostalgie heb dus dezelfde panelen als jij van plan bent met de IQ7A :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@jeeedeee Ik zou toch alle verbindingen nog even nalopen. Je hebt de Q-Cable toch niet in de regen gemonteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online
jeeedeee schreef op maandag 12 september 2022 @ 08:56:
Wat ik niet goed begrijp, waarom hebben maar 3 omvormers deze problemen? Ik zou verwachten dat of de hele string goed werkt, of juist de hele string niet goed werkt.
Dat is juist het mooie van Enphase, als je 1 micro niet werkt blijft de rest wel gewoon produceren :)

Maar, als er dus wel andere micro's die op dezelfde fase zitten wel werken, dan lijkt het erop dat de of de micro niet goed aangesloten is, of kapot is.
Als de aansluiting in bijv de lasdoos niet goed is, dan zouden alle micro's van dezelfde fase niet moeten werken. Check dus inderdaad of de kabels wel goed ingeplugd zitten. Als je deze inplugt, moet het lampje op de micro iets van 6x groen knipperen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
@jeroen3 nee, het was gewoon droog! Ik zal die panelen nog eens controleren. Wat ik wel merkte bij het installeren dat je niet echt geforceerd werd om de Q cable op 1 specifieke manier op de omvormer moest klikken (je kon hem 180 graden draaien) en dan ook inklikken.

Weet niet of dat echt uitmaakt, aangezien dat de wisselstroom kant is. En zou verwachten dat als het gelijk moet zijn, dat je hem ook niet anders zou kunnen inklikken. Net even op het dak gegeken, en zag zo snel dat inderdaad bij 1 omvormer van de omvomers ook het lampje ook rood knipperde, hij heeft dus wel gewoon spanning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
jeeedeee schreef op maandag 12 september 2022 @ 09:14:
Net even op het dak gegeken, en zag zo snel dat inderdaad bij 1 omvormer van de omvomers ook het lampje ook rood knipperde, hij heeft dus wel gewoon spanning.
Rood knipperen is: "Het AC-netwerk is niet aanwezig of niet binnen de specificatie".
Kan zijn dat je gewoon een slechte las hebt of een gebroken kabel waar maar net iets van 1A doorheen kan, genoeg voor 1 omvormer, niet voor de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jay56
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-06 21:25
Ik heb sinds donderdag 11 Sunpower P3 370Wp AC - Full black bij gekregen. Deze hebben een vaste IQ7A eraan gekoppeld zitten. Ik had al 6 Enphase IQ7+ met Jinko Solar Jinko 390 Wp N-Type All Black Half Cell zitten.

Nu werkt alles prima, ben lekker aan het terugleveren :)

De 6 Jinko's heb ik zelf geplaatst en de meterkast heb ik zelf als 3 fase aangelegd met een 3 fase Q-relay en een envoy stadaard.
De 11 Sunpowers zijn met een 3 fase Q-cable aangesloten door een Zonnepanelenbedrijf als uitbreiding op mijn 6 panelen.

Ik zie in mijn enlighten manager alleen iets geks. Bij de fases staat dat ze allemaal op L1(A) zitten?
Klopt dit wel? Ik weet van de 6 Jinko's zeker dat ze over 3 fase verdeeld zijn en de aannemer heeft een 3 fase q-cable gebruikt welke hij op een door mij gelegde een aangesloten 3 fase werkschakelaar aangesloten heeft. Moet ik ergens nog iets instellen om een goede weergave te krijgen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cHkBoKm4f2Lw_ouSgwmncpIrOTE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Co89QsbA7tezcDHgSSmqwVoc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
@jay56 Volgens mij moet je zelf instellen op welke fase de omvormers zitten. Wellicht dat de metered envoy dit wel voor je kan zien, maar de omvormers zelf niet, want die krijgen maar twee draden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Volgens mij hoeft dat niet. Ik heb dat niet gedaan en hier wordt correct weergegeven op welke fase de micro's zitten.

Wellicht zit alles echt op 1 fase in de meterkast? 8)7

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jay56
jeroen3 schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:38:
@jay56 Volgens mij moet je zelf instellen op welke fase de omvormers zitten. Wellicht dat de metered envoy dit wel voor je kan zien, maar de omvormers zelf niet, want die krijgen maar twee draden.
Dat zou het verklaren, ik zou alleen niet precies weten hoe de panelen over de fase verdeeld zijn. Van de 6 bestaande panelen wel maar de 11 nieuwe niet. Ik heb een envoy standaard, dus dat gaat helaas niet lukken.
Glashelder schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:43:

Wellicht zit alles echt op 1 fase in de meterkast? 8)7
Nee ik weet zeker dat i.i.g. de 6 panelen verdeeld zijn over de 3fase. Heb hier een 1 fase q-cable gebruikt welke ik per groepjes van 2 verdeeld heb over de 3 fase.
Voor de uitbreiding op het hoge dak hebben ze een 3 fase q-cable gebruikt. Ik weet alleen niet exact hoe die over de 3 fase zitten. In de meterkast zit ook alles goed over de 3 fase verdeeld.

[ Voor 37% gewijzigd door jay56 op 12-09-2022 16:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:15
jay56 schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:51:
[...]

Dat zou het verklaren, ik zou alleen niet precies weten hoe panelen over de fase verdeeld zijn. Van de 6 bestaande panelen wel maar de 11 nieuwe niet. Ik heb een envoy standaard, dus dat gaat helaas niet lukken.

[...]

Nee ik weet zeker dat i.i.g. de 6 panelen verdeeld zijn over de 3fase. Heb hier een 1 fase q-cable gebruikt welke ik per groepjes van 2 verdeeld heb over de 3 fase.
Voor de uitbreiding op het hoge dak hebben ze een 3 fase q-cable gebruikt. Ik weet alleen niet exact hoe die over de 3 fase zitten. In de meterkast zit ook alles goed over de 3 fase verdeeld.
Gaat die combinatie 1 fase kabel en 3 fase kabel wel goed samen?

En wat zegt je slimme meter? Wordt er evenredig over de drie fases teruggeleverd?

[ Voor 5% gewijzigd door Panzer_V op 12-09-2022 16:55 ]

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jay56
Panzer_V schreef op maandag 12 september 2022 @ 16:55:
[...]

Gaat die combinatie 1 fase kabel en 3 fase kabel wel goed samen?

En wat zegt je slimme meter? Wordt er evenredig over de drie fases teruggeleverd?
Ja je kunt een 3 fase systeem ook met een 1 fase kabel realiseren. Zie:
https://www.solar-bouwmar...se-landscape-micro-a.html

Ik zal straks thuis eens kijken of ik het terugleveren per fase op de meter uit kan lezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
jay56 schreef op maandag 12 september 2022 @ 17:02:
[...]

Ja je kunt een 3 fase systeem ook met een 1 fase kabel realiseren. Zie:
https://www.solar-bouwmar...se-landscape-micro-a.html

Ik zal straks thuis eens kijken of ik het terugleveren per fase op de meter uit kan lezen.
Ik vraag me alleen af of, nu je dus een gecombineerd systeem van 1 fase kabel en 3 fase kabel hebt, e.e.a. wel lekker met elkaar overweg kan.

Vandaar ook mijn tip om daar te kijken waar je de echte waarheid ziet ==> je slimme meter :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
Met 1-fase kabel kan je ook een 3-fase systeem ontwerpen! : Laat 3 strings 1-fase kabels samenkomen in 1 lasdoos en verbind deze in de lasdoos aan een 3-fase kabel naar de meterkast.
Van die website.

Maar jij hebt dus 3x 1-fase kabel en 1x 3-fase kabel gecombineerd. Gaat dat wel lekker bij de koppeling naar de 3-fase kabel die naar de meterkast gaat?

Je zou dan per ader van de 3 fase kabel naar de meterkast dus 2 kabels aan moeten sluiten. Een 1-fase kabel en 1 stukje van de 3-fase kabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jay56
Panzer_V schreef op maandag 12 september 2022 @ 17:08:
[...]
Maar jij hebt dus 3x 1-fase kabel en 1x 3-fase kabel gecombineerd. Gaat dat wel lekker bij de koppeling naar de 3-fase kabel die naar de meterkast gaat?

Je zou dan per ader van de 3 fase kabel naar de meterkast dus 2 kabels aan moeten sluiten. Een 1-fase kabel en 1 stukje van de 3-fase kabel.
Ja vanuit mijn meterkast ligt er een 5x4mm2 naar mijn garage. Vanuit daar een 5x2,5mm2 naar het dak(11 sunpower) en een 5x2,5mm2 naar mijn uitbouw (6Jinko). Op het dak zijn ze via de 3 fase q-cable aangesloten en op de uitbouw via de 1 fase maar fysiek in de lasdoos verdeeld over 3 fase.
In beide gevallen is het hetzelfde aangesloten (over 3 fase) alleen op een andere manier.
In een 3 fase q-cable zitten de stekkers ook over de 3 fase verdeelt. Dit doe je met een 1fase kabel in de lasdoos.
Panzer_V schreef op maandag 12 september 2022 @ 17:05:
[...]
Vandaar ook mijn tip om daar te kijken waar je de echte waarheid ziet ==> je slimme meter :)
Goede tip d:)b
Net even bij mijn Homewizzard die aan de P1 poort hangt het Energy+ abbo afgesloten om het te kunnen zien. Daar zie ik een prima teruglevering over 3 fase.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/me34hC5mG5u2gb-qwJ9v_J1w5No=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uCeMSymF7ErY4u4TMklGPkAx.jpg?f=fotoalbum_large

Ben toch benieuwd hoe ik het in de enlighten manager goed krijg. Denk dat het een handmatige actie is zoals @jeroen3 al aangeeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
@jay56 Ik heb hetzelfde. 3 fasen meterkast maar een Envoy Standard. Zelf de panelen aangesloten met 3-fase Qcable. Ik zie ook alleen L1 staan bij alle omvormers. Maar me er niet druk om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Zal er dan een verschil zijn tussen de Standard en Metered?

Hier wordt het gewoon correct weergegeven met de metered..

Edit: ter info: ik heb mijn installatie laten installeren en daarna met 10 panelen uitgebreid. Die nieuwe panelen zitten per 5 op verschillende fasen en dat wordt dus correct weergegeven zonder dat ik er iets extra’s voor moest doen..

[ Voor 49% gewijzigd door Glashelder op 12-09-2022 20:02 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JWT
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-09 20:47

JWT

Bij mij ook, 3 losse 1 fase kabels naar 3 fase metered. Ik weet niet of de installateur nog iets gedaan heeft qua instellen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
De metered heeft zelf 3 fasen en kan in principe zien op welke fase welke omvormer zit. De Envoy Standard heeft maar 1 fase en kan dat dus niet zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jay56
RichieB schreef op maandag 12 september 2022 @ 19:26:
@jay56 Ik heb hetzelfde. 3 fasen meterkast maar een Envoy Standard. Zelf de panelen aangesloten met 3-fase Qcable. Ik zie ook alleen L1 staan bij alle omvormers. Maar me er niet druk om.
Ik ben er ook uit dat het bij mij goed zit. Heb voor een maand even dat abbo Home wizzard Energy+ waarmee je het verbruik en teruglevering per fase kan zien. Maar zie nu na een halve dag al dat er netjes over 3 fase terug geleverd wordt.
Zal dus een beperking zijn van de Envoy Standaard tov Envoy Metered

[ Voor 5% gewijzigd door jay56 op 12-09-2022 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

RichieB schreef op maandag 12 september 2022 @ 21:22:
De metered heeft zelf 3 fasen en kan in principe zien op welke fase welke omvormer zit. De Envoy Standard heeft maar 1 fase en kan dat dus niet zien.
Ik heb juist altijd begrepen dat je óók met een Metered ook een fasekoppelaar nodig hebt omdat ook de Metered alleen via L1 communiceert..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• build4tomorrow
  • Laatst online: 20-09-2022
@jay56 begrijp ik goed dat je je panelen op 1 dak al zodanig koppelt dat 1/3 op 1 fase zit? of is je dak 1 fase en je garage een andere fase?
Mijn plan is volgende maand 3 rijen van 9stuks te leggen , verbonden met 1-fase kabels, waarbij elke rij 1 fase is en dus ook bij voorkeur gescheiden blijven tot aan de meterkast.
Echter wat ik me afvraag: gaat de gateway of de 3-fase Relay deze 3 toch niet koppelen? Of moet ik er dan 3x een 1-fase Relay tussen zetten?
Ik benieuwd of jij nu wel al je panelen kan uitlezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
Panzer_V schreef op maandag 12 september 2022 @ 17:08:
[...]

Van die website.

Over dat laatste: dat kan toch gewoon! Zolang die fases maar gescheiden blijven want anders krijg je sluiting. En in je ontwerp meenemen dat je het maximum amperage vd kabel en q-relais niet overschreidt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
build4tomorrow schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 01:05:
@jay56 begrijp ik goed dat je je panelen op 1 dak al zodanig koppelt dat 1/3 op 1 fase zit? of is je dak 1 fase en je garage een andere fase?
Mijn plan is volgende maand 3 rijen van 9stuks te leggen , verbonden met 1-fase kabels, waarbij elke rij 1 fase is en dus ook bij voorkeur gescheiden blijven tot aan de meterkast.
Echter wat ik me afvraag: gaat de gateway of de 3-fase Relay deze 3 toch niet koppelen? Of moet ik er dan 3x een 1-fase Relay tussen zetten?
Het 3-fase q-relay is voorzien van condensatoren tussen de fases, waardoor het hoogfrequente signaal vd micro’s (data) wel gekoppeld wordt (fasekoppeling). Het koper zelf tussen de fases is uiteraard niet gekoppeld, anders gaat het knetteren😁

3x 1-fase q-relay werkt alleen indien je ook een fasekoppelaar plaatst.

[ Voor 4% gewijzigd door WillemP22 op 13-09-2022 06:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jay56
build4tomorrow schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 01:05:
Ik kan alles uitlezen (wat mogelijk is met een Envoy standaard). Alleen de fases worden in de Enlighten manager niet goed weergegeven(denk een beperking van de Envoy standaard). Ik kan via de slimme meter zien dat er goed over 3 fase wordt teruggeleverd. Onderstaand de tekening hoe ik het heb aangesloten.

Heb je een 3 fase meterkast of een 1 fase meterkast? Je kunt een 3 fase Q-cable gebruiken en ze alle 9 doorrijgen (is het snelst, zie mijn hoge dak). Of 3 strengen maken en deze in een lasdoos over de fases verdelen. Hierbij ga ik er vanuit dat je een 3 fase meterkast hebt een een 3 fase Q-relay neemt.
Als je een 1 fase Q-relay neemt kan het nog op de bovenstaande manieren, alleen dan moet je de fases (welke geen verschillende fases zijn omdat je maar een 1 fase systeem hebt) aan elkaar hangen. Een 3fase Q-cable is dan alleen een iets duurdere oplossing.
Als je een 1 fase systeem wilt bouwen moet je ook even je totaal vermogen in de gaten houden.
WillemP22 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 06:05:
[...]

Over dat laatste: dat kan toch gewoon! Zolang die fases maar gescheiden blijven want anders krijg je sluiting. En in je ontwerp meenemen dat je het maximum amperage vd kabel en q-relais niet overschreidt.
Ja klopt, je kunt alle manieren van aansluiten door elkaar gebruiken als je maar geen fases aan elkaar hangt. Zie onderstaand hoe ik het aangesloten heb. Deze heb ik voor de zonnepanelen installateur (die mijn hoge dak heeft gedaan) van te voren maar even opgesteld, die snapte het in het begin niet helemaal :)

De linker 6 liggen op het dak van de uitbouw. De rest ligt op het hoge schuine dak en het dakkapel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z6wR0MPsh1w0vUtUI0gBGAkvmxA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kZFtNI7lI5V2bHQb6bKpkY3i.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kAepbOyZNYfAJiMkB6ouzKT8xrE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZtVrDQe2UixY0d7BS5B14jfR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 27% gewijzigd door jay56 op 13-09-2022 09:56 ]

• supercrazy
  • Laatst online: 13:52
Ik heb al veel posts gelezen in dit topic en ik weet dat ik de 100ste ben die de vraag stelt :).

- We twijfelen tussen de IQ7+ of de IQ7A. De NOCT zit op 316Wp van de Jinko in onze offerte. Als je daarnaar gaat kijken en alle posts dan geven de feiten in mijn ogen aan dat het de IQ7+ moet worden, maar gevoel zegt weer wat anders haha. Het prijsverschil is 480 euro ex BTW als we voor de IQ7A zouden gaan.
- De monteur adviseert om voor 3 fasen te gaan ivm de ligging (Zuid 40 graden) en als je later wilt uitbreiden (mochten we electrisch gaan rijden etc) dan kom je al snel aan het limiet van de 1 fase opstelling. Is het in onderstaand geval wijs om gelijk voor 3 fase te gaan? Verschil is 250-300 euro ex BTW. Onze meterkast is al 3 fase.

De offerte (incl vogelwerende borstels zodat alles heel blijft :)):
12 panelen JINKO 420 WP N-TYPE ALL BLACK HALF CELL (JKM420N-54HL4-BK)
12 Enphase - Micro-omvormer IQ 7+
1 Enphase - Envoy-S Metered
1 Enphase - Q Relais 3-fase
12 Enphase - Q kabel 3-fase
1 Enphase - Afsluitstuk voor Q-Kabel
1 montage materialen 3x4 panelen landscape - ClickFit Evo
1 Vogelwerende borstels
1 montage, AC-traject, aansluiten groepenkast, plaatsen omvormer en in bedrijf stellen (incl. monitoring)
Ex BTW: € 7.013,50 euro
Per WP: 1,39

Qua garantie geven ze 10 jaar op installatie en gedurende de 25 jaar die Jinko en Enphase geven komen ze alles kostenloos oplossen.

• svkaster
@supercrazy Op het zuiden, dan zou ik voor de A gaan want je mist toch een 100 dagen per jaar een paar Kw doordat de + maar 295w aankunnen.

Stefan

• build4tomorrow
WillemP22 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 06:17:
[...]

Het 3-fase q-relay is voorzien van condensatoren tussen de fases, waardoor het hoogfrequente signaal vd micro’s (data) wel gekoppeld wordt (fasekoppeling). Het koper zelf tussen de fases is uiteraard niet gekoppeld, anders gaat het knetteren😁

3x 1-fase q-relay werkt alleen indien je ook een fasekoppelaar plaatst.
WillemP22,
solar bouwmarkt schrijft op hun website:
Zonder de Q-Relay werkt het systeem probleemloos, maar voldoet het niet aan de VDE0126 norm. De fase koppelaar zit ingebouwd in het 3-fase Q-relay!
Dan kan ik dus beter het 3 fase -relay gebruiken! thanks!

• build4tomorrow
jay56 schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 09:23:
[...]

Ik kan alles uitlezen (wat mogelijk is met een Envoy standaard). Alleen de fases worden in de Enlighten manager niet goed weergegeven(denk een beperking van de Envoy standaard). Ik kan via de slimme meter zien dat er goed over 3 fase wordt teruggeleverd. Onderstaand de tekening hoe ik het heb aangesloten.

Heb je een 3 fase meterkast of een 1 fase meterkast? Je kunt een 3 fase Q-cable gebruiken en ze alle 9 doorrijgen (is het snelst, zie mijn hoge dak). Of 3 strengen maken en deze in een lasdoos over de fases verdelen. Hierbij ga ik er vanuit dat je een 3 fase meterkast hebt een een 3 fase Q-relay neemt.
Als je een 1 fase Q-relay neemt kan het nog op de bovenstaande manieren, alleen dan moet je de fases (welke geen verschillende fases zijn omdat je maar een 1 fase systeem hebt) aan elkaar hangen. Een 3fase Q-cable is dan alleen een iets duurdere oplossing.
Als je een 1 fase systeem wilt bouwen moet je ook even je totaal vermogen in de gaten houden.

[...]

Ja klopt, je kunt alle manieren van aansluiten door elkaar gebruiken als je maar geen fases aan elkaar hangt. Zie onderstaand hoe ik het aangesloten heb. Deze heb ik voor de zonnepanelen installateur (die mijn hoge dak heeft gedaan) van te voren maar even opgesteld, die snapte het in het begin niet helemaal :)

De linker 6 liggen op het dak van de uitbouw. De rest ligt op het hoge schuine dak en het dakkapel.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Beste Jay56, inderdaad heb ik een 3x25 aansluiting. In tegenstelling tot jouw plaatje waar panelen aan F1, F2 en F3 door elkaar liggen, wil ik 3 aparte rijen maken, waarbij rij 1=F1 , rij2=F2 enrij3=F3. deze losse rijen gaan met hun eigen 3-aderige kabel naar de meterkast (is toch dichtbij). Daar gaan ze via het 3Phase-relay naar hun eigen 16A-automaat en daarna naar F1, F2 en F3. Alle fasen blijven zo geschieden mijn inziens.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3wrQIknZop2Ic3TKm2W2D4n51VA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4vMFBqCOIopXFbvsgpVuGwKl.jpg?f=fotoalbum_large

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-09 17:11
Kan iemand uitleggen wat die CT-trafo's nu eigenlijk doen voor de Envoy Metered? Hoe kun je met magnetische spoelen stroom meten door ze op de draad te klikken zonder verbinding te maken? Ik ben meer gewend dat je dat doet met een kWh-meter, of werkt dat eigenlijk op dezelfde manier? Wat is het voordeel van die CT-meters?

Ik twijfel of ik voor de Metered variant moet gaan. Zijn er nog meer voordelen aan behalve dat je de stroom kunt meten voor teruglevering en verbruik? Dat kun je toch ook allebei meten met een kWh-meter?

Er staat hier dat ze nauwkeurig zijn, maar hoe werkt dat dan?

• m_huizinga
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-09 17:15
TimoDimo schreef op donderdag 15 september 2022 @ 00:22:
Kan iemand uitleggen wat die CT-trafo's nu eigenlijk doen voor de Envoy Metered? Hoe kun je met magnetische spoelen stroom meten door ze op de draad te klikken zonder verbinding te maken? Ik ben meer gewend dat je dat doet met een kWh-meter, of werkt dat eigenlijk op dezelfde manier? Wat is het voordeel van die CT-meters?

Ik twijfel of ik voor de Metered variant moet gaan. Zijn er nog meer voordelen aan behalve dat je de stroom kunt meten voor teruglevering en verbruik? Dat kun je toch ook allebei meten met een kWh-meter?

Op je eerste vraag: De wisselstroom veroorzaakt inductie in de spoel. Als er bijv. 10A door de draad loopt, registreert de spoel 0,1A, afhankelijk van het aantal wikkelingen koperdraad. Zo kun je meten hoeveel stroom er door de draad loopt.

Ik heb de eenvoudige Enphase variant gekocht omdat ik alleen wil zien hoeveel het PV oplevert en het boeit me niet echt om alle data inzichtelijk te hebben. Dat kun je namelijk ook zien op de slimme meter en eindafrekening.

• build4tomorrow
Wie kan mij vertellen of de omvormers met -US in de code toepasbaar zijn in Nederland. Bijvoorbeeld de IQ7A-72-2-US of de al in Amerika verkrijgbare IQ8-72-2-US. Deze is 240V, maar 60hz. Echter ze noemen wel dat deze een frequentierange hebben van 47-68. Gaat deze dan straks ongewijzigd naar Nederland komen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eJqdKOe_WLL4ToMBGts8HQ4pE5o=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1Dkdl0e3MJw3060GXTEgdirh.jpg?f=user_large

• WillemP22
build4tomorrow schreef op donderdag 15 september 2022 @ 00:45:
Wie kan mij vertellen of de omvormers met -US in de code toepasbaar zijn in Nederland. Bijvoorbeeld de IQ7A-72-2-US of de al in Amerika verkrijgbare IQ8-72-2-US. Deze is 240V, maar 60hz. Echter ze noemen wel dat deze een frequentierange hebben van 47-68. Gaat deze dan straks ongewijzigd naar Nederland komen?[Afbeelding]
Ik zou het er niet op gokken. Enphase kan je dat vertellen. Alshet goed is zijn die hier in europa niet te koop.

Verkeerde data sheet bij europese producten gevonden ?

[ Voor 3% gewijzigd door WillemP22 op 15-09-2022 12:28 ]

• Burning_Tyre
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:39

Nooit gehoord van een stroomtang? Werkt (denk ik) op dezelfde manier.

12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput

• TimoDimo
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-09 17:11
Burning_Tyre schreef op donderdag 15 september 2022 @ 14:07:
[...]

Nooit gehoord van een stroomtang? Werkt (denk ik) op dezelfde manier.
Nee nooit van gehoord. Nu wel (y)

Ook @m_huizinga bedankt. Ik ga me nog eens even beraden of ik die stroommeting wil of niet. Waarschijnlijk niet en komen er gewoon Kwh-meters op die plekken. Dat kan ik denk ik ook makkelijker loggen in OpenHAB o.i.d. en lijkt me ook nog eens nauwkeuriger.

• Murdockx
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-09 21:01
Onze zonnepanelen boer had een blauwe ferietspoel geplaatst over de bruine fasedraad om ervoor te zorgen dat de microinvertors ongestoord kunnen communiceren met de Envoy-s. (Ik heb het hier dus niet over de CT-modules die het amperage meten ;). Deze blauwe ferrietspoel was direct naast de hoofdschakelaar gemonteerd. Enexis is bij mij langs geweest om de hoofdaansluiting te verzwaren en daarbij hebben ze ook de meterkast opengeschroefd. De monteur van Enexis gaf aan dat deze spoel (die er alleen voor zorgt dat de Enphase apparatuur met elkaar kan communiceren) absoluut niet naast de hoofdschakelaar mag zitten. Hij is zo vriendelijk geweest de spoel te verplaatsen en aangegeven even te checken of de communicatie nog oke was (en dat is het ;) ) . Hij zij ook dat het beter was de spoel in de kast van de zonnepanelen te plaatsen zo dicht mogelijk over de draad die naar de hoofdgroepenkast gaat. Hij kon mij geen antwoord geven waarom dit zo was. Het feit dat deze zo dicht mogelijk bij de normale groepenkast moet zitten is meen ik omdat deze spoel storingen filtert die van de apparatuur in mijn woning afkomen en dat kan je beter zo dicht mogelijk bij de bron doen. Maar dan zou ik verwachten dat deze spoel ook gewoon in de hoofdmeterkast kan blijven toch ? Kan iemand mij ook aangeven waarom deze spoel niet bij de hoofdschakelaar mag zitten?

[ Voor 6% gewijzigd door Murdockx op 15-09-2022 17:52 . Reden: typo's ]

• RichieB
Kan iemand uitleggen wat die CT-trafo's nu eigenlijk doen voor de Envoy Metered? Hoe kun je met magnetische spoelen stroom meten door ze op de draad te klikken zonder verbinding te maken? Ik ben meer gewend dat je dat doet met een kWh-meter, of werkt dat eigenlijk op dezelfde manier?
[...]
Inderdaad. In een kWh meter zitten ook gewoon spoelen om de stroomdraden, alleen dan netjes weggewerkt met mooie schroefklemmen voor de stroomdraden. En een stuk kleiner dan die enorme Enphase-spoelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Markappelman
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 14-09 19:15
Murdockx schreef op donderdag 15 september 2022 @ 17:49:
Onze zonnepanelen boer had een blauwe ferietspoel geplaatst over de bruine fasedraad om ervoor te zorgen dat de microinvertors ongestoord kunnen communiceren met de Envoy-s. (Ik heb het hier dus niet over de CT-modules die het amperage meten ;). Deze blauwe ferrietspoel was direct naast de hoofdschakelaar gemonteerd. Enexis is bij mij langs geweest om de hoofdaansluiting te verzwaren en daarbij hebben ze ook de meterkast opengeschroefd. De monteur van Enexis gaf aan dat deze spoel (die er alleen voor zorgt dat de Enphase apparatuur met elkaar kan communiceren) absoluut niet naast de hoofdschakelaar mag zitten. Hij is zo vriendelijk geweest de spoel te verplaatsen en aangegeven even te checken of de communicatie nog oke was (en dat is het ;) ) . Hij zij ook dat het beter was de spoel in de kast van de zonnepanelen te plaatsen zo dicht mogelijk over de draad die naar de hoofdgroepenkast gaat. Hij kon mij geen antwoord geven waarom dit zo was. Het feit dat deze zo dicht mogelijk bij de normale groepenkast moet zitten is meen ik omdat deze spoel storingen filtert die van de apparatuur in mijn woning afkomen en dat kan je beter zo dicht mogelijk bij de bron doen. Maar dan zou ik verwachten dat deze spoel ook gewoon in de hoofdmeterkast kan blijven toch ? Kan iemand mij ook aangeven waarom deze spoel niet bij de hoofdschakelaar mag zitten?
Misschien vanwege interferentie met de slimme meter. Sinds ik mijn CT-spoel klaar heb gelegd bij de meterkast om te gaan installeren krijg ik regelmatig melding van de Eneco-App dat er geen meterstanden opgehaald konden worden in de afgelopen dagen.

• build4tomorrow
WillemP22 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 12:27:
[...]

Ik zou het er niet op gokken. Enphase kan je dat vertellen. Alshet goed is zijn die hier in europa niet te koop.

Verkeerde data sheet bij europese producten gevonden ?
Nee, de sheet is van de US-website van Enphase. De Nederlandse sheet kennen de meeste wel denk ik.
Ik heb het bij Enphase opgevraagd, maar weet niet of ik een technisch antwoord krijg of een commercieel antwoord....
En het kan wat langer duren voor ik antwoord krijg, en om te bestellen in US heb ik niet veel tijd, want vliegtuig lijft niet wachten. Ik hoop dus dat hier een electrotechnicus meekijkt die het mij wellicht kan uitleggen.
Wat ik ondertussen weet is, dat je de Grid Profile kan aanpassen, maar of dit voldoende is om ze hier goed te laten werken , kom ik dus nog niet achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murdockx
Markappelman schreef op donderdag 15 september 2022 @ 21:39:
[...]

Misschien vanwege interferentie met de slimme meter. Sinds ik mijn CT-spoel klaar heb gelegd bij de meterkast om te gaan installeren krijg ik regelmatig melding van de Eneco-App dat er geen meterstanden opgehaald konden worden in de afgelopen dagen.
Bedankt voor je antwoord.
Maar dan neem ik aan dat de CT spoelen al aangesloten waren op de envoy toch. Bij mij gaat het om een blauwe spoel met daarom slechts 7 12 windingen van de Fasedraad, dit dient dan als een soort filter die er voor zorgt dat communicatie ongestoort verloopt binnen het PV circuit. Dat deze dan juist weer interferentie veroorzaakt op de slimme meter?!? De slimme meter heeft de monteur van Enexis geïnstalleerd toen hij de kast verzwaarde en uiteraard met mijn goedkeuring. Overigens had hij het expliciet over de hoofdschakelaar, niet over de slimme meter. Ik dacht zelf aan een soort magnetisch veld of de mogelijkheid dat de spoel warm kan worden ?

[ Voor 1% gewijzigd door Murdockx op 16-09-2022 15:38 . Reden: alweer typo's ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Nu online
Toevallig is bij mij een standard geplaatst terwijl het een metered had moeten zijn. Deze is na twee maanden omgewisseld (back-order). Ik heb van beide gebruik gemaakt en naast het gemakkelijkere inzicht met de metered heb ik het vooral gedaan omdat de metered is voorbereid voor een thuisaccu van enlighten. Dat vind ik nu niet zo interessant, maar over een paar jaar mogelijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:55

Japie.G

Colour Classic

Murdockx schreef op donderdag 15 september 2022 @ 17:49:
Zat de ferrietkern alleen fysiek naast de hoofdschakelaar? Of ook echt om de hoofd fase draad? Loopt veel stroom doorheen. Geeft brom en warmte als je een beetje pech hebt.

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murdockx
Japie.G schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 07:20:
[...]

Zat de ferrietkern alleen fysiek naast de hoofdschakelaar? Of ook echt om de hoofd fase draad? Loopt veel stroom doorheen. Geeft brom en warmte als je een beetje pech hebt.
bedankt voor de reaktie.
Naar mijn weten zat de ferrietkern om de fasedraad van de PV installatie en niet om de fasedraad van de hoofdinstallatie. Helaas heb ik geen foto van de oude situatie. Ik heb net geteld, het betreft 12 windingen, de fasedraad van de pv installatie en de fasedraad die uit de hoofdschakelaar naar de aardlek gaat liepen langs elkaar, maar dat lijkt mij geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuintje
  • Laatst online: 13:05
Beste allen,

Ik ben voornemens om een PV-installatie te laten leveren en installeren.
Na wat vooronderzoek en diverse offerte aanvragen ben ik uitgekomen op de volgende opzet, met de volgende basis gegevens:

Basisgegevens:
a) Pannendak 55 graden
b) Orientatie ZO
c) minimale tot geen schaduw
d) Jaarverbruik +/- 4100 kWh

Summiere informatie offerte-voorstel van installateur:

12 stuks JA Solar 395 Wp All Black panelen (JAM54S31 380-405/MR) (zie legplan-rechterwoning)
12 stuks IQ7+ - 72-2-INT micro-omvormers.
ClickFit montage materiaal
Prijs Incl. BTW 8915,28 Eurootjes
Verwachte opbrengst na 1 jaar 4522 kWh

Nu heb een aantal vragen:
1) algemeen waar moet in PV-land op letten ?
2) IQ7+ goede keuze ook bij uitbreiding van een paar panelen ?
3) Wat wordt standaard geleverd door Enphase naast de micro-omvormers of dien ik daar navraag naar te doen ? (bv. monitorunit / Envoy.. / etc.)
4) De PV-installatie dient gebruik te maken van een bestaande voeding t.b.v. de wasmachine, waar op te letten en welke PV-verdeler raden jullie aan hiervoor en kan dat probleemloos met de aangeboden installatie.
5) Dient de installateur een enphase-qualified leverancier/installateur te zijn ?
6) Hoe is de ervaring met Enphase qua productondersteuning en ook aanleg richting installateurs ??
7) Ervaring met garantie zaken door Enphase ? (25 jaar)
8) Welke certificering / etc dient de installateur minimaal te hebben ? (Install-Q / Zonnekeur / etc)
9) Zijn in dit forum nog radiozendamateurs actief en die ervaring hebben met Enphase micro-omvormers ik wil namelijk geen storing van deze PV-installatie hebben op HF - VHF - UHF - SHF frequenties en dus mogelijk nog tips en tricks hebben !!

Ik ben reuze benieuwd naar de reacties.

Alvast bedankt <> Tuintje <> Cees :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y8znNSJ6ZzhisLEhR0vyixcwzHQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5wH6jrs5OavtwXxxzSVGuweL.png?f=user_large

[ Voor 5% gewijzigd door Tuintje op 16-09-2022 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuintje
  • Laatst online: 13:05
supercrazy schreef op woensdag 14 september 2022 @ 14:24:
Ik heb al veel posts gelezen in dit topic en ik weet dat ik de 100ste ben die de vraag stelt :).

- We twijfelen tussen de IQ7+ of de IQ7A. De NOCT zit op 316Wp van de Jinko in onze offerte. Als je daarnaar gaat kijken en alle posts dan geven de feiten in mijn ogen aan dat het de IQ7+ moet worden, maar gevoel zegt weer wat anders haha. Het prijsverschil is 480 euro ex BTW als we voor de IQ7A zouden gaan.
- De monteur adviseert om voor 3 fasen te gaan ivm de ligging (Zuid 40 graden) en als je later wilt uitbreiden (mochten we electrisch gaan rijden etc) dan kom je al snel aan het limiet van de 1 fase opstelling. Is het in onderstaand geval wijs om gelijk voor 3 fase te gaan? Verschil is 250-300 euro ex BTW. Onze meterkast is al 3 fase.

1 Vogelwerende borstels
1 montage, AC-traject, aansluiten groepenkast, plaatsen omvormer en in bedrijf stellen (incl. monitoring)

Qua garantie geven ze 10 jaar op installatie en gedurende de 25 jaar die Jinko en Enphase geven komen ze alles kostenloos oplossen.
Mag ik vragen wie de leverancier/installateur is en wanneer wordt het geinstalleerd ?

Groeten <> Cees :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knutselaar
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21-08 09:13
@Tuintje
Om alvast iets te zeggen over vraag 2 en 4:
Een IQ7A heeft in Nederland pas zin vanaf 430~450WP panelen. Daar heeft Enphase zelf onderzoek naar gedaan en de resultaten zijn in een PDF terug te vinden.

Daarnaast zit je met 1 fase 16A wasmachinegroep aan de max met 12x 295VA (IQ7+) = 3540VA (15.4A@230V). 12x IQ7A mag dus niet eens op 1 groep. Als je wilt kunnen uitbreiden zou ik er zelf een aparte 3-fase kabel voor aanleggen.

[ Voor 52% gewijzigd door Knutselaar op 18-09-2022 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_Velsink
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-09 05:08
supercrazy schreef op woensdag 14 september 2022 @ 14:24:

1 Vogelwerende borstels

Ook ik zou graag willen weten wie de leverancier/installateur is? :)

In vergelijking tot de offertes die ik heb mogen ontvangen is bovenstaande offerte beduidend beter/voordeliger!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 07:38
Knutselaar schreef op zondag 18 september 2022 @ 10:57:
@Tuintje
Daarnaast zit je met 1 fase 16A wasmachinegroep aan de max met 12x 295VA (IQ7+) = 3540VA (15.4A@230V). 12x IQ7A mag dus niet eens op 1 groep. Als je wilt kunnen uitbreiden zou ik er zelf een aparte 3-fase kabel voor aanleggen.
Is het dan ook mogelijk om de bestaande wasmachinekabel te vervangen voor 3x4mm2, automaat in de groepenkast te vervangen voor een 20A en bij de wasmachine een pv verdeler te plaatsen?
Mits er een nieuwe kabel getrokken kan worden natuurlijk. Buis zal waarschijnlijk 16 mm zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
Tuintje schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 20:02:
[...]

Mag ik vragen wie de leverancier/installateur is en wanneer wordt het geinstalleerd ?

Groeten <> Cees :)
Het bedrijf zit in regio Breda. Mocht je interesse hebben stuur mij een PM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supercrazy
J_Velsink schreef op zondag 18 september 2022 @ 11:35:
[...]

Ook ik zou graag willen weten wie de leverancier/installateur is? :)

In vergelijking tot de offertes die ik heb mogen ontvangen is bovenstaande offerte beduidend beter/voordeliger!
Zit in regio Breda. Als je interesse hebt stuur mij een PM.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeeedeee
jeeedeee schreef op maandag 12 september 2022 @ 08:56:

[Afbeelding]

Wat ik niet goed begrijp, waarom hebben maar 3 omvormers deze problemen? Ik zou verwachten dat of de hele string goed werkt, of juist de hele string niet goed werkt. Ook gaat het direct in de ochtend al verkeerd, en lijkt het paneel helemaal niks op te wekken. Te hoog voltage sluit ik dus eigenlijk uit... Ik heb het grid profiel ingesteld welke geadviseerd wordt, en welke ook hier in het forum terugkomt.
Hier even een update van mijn kant, woensdag contact gehad met Enphase. Ze hebben nog het 1 en ander met een software update geprobeerd, nog geen resultaat. Dit weekend de omvormers en kabels nagekeken, en omgewisseld naar een plek waar ik er ook zelf beter bij kan.

Helaas, ze werken nog steeds niet, vanochtend contact gehad met Enphase. Wordt een RMA aangemaakt, als deze goed gekeurd is, krijg ik nieuwe opgestuurd. Dame aan de lijn melde dat het tot 2 dagen kon duren voor de RMA was goed gekeurd en daarna tot 10 werkdagen voordat de nieuwe wordt opgestuurd...

Hoop dat het wat sneller gaat, op deze manier de hele maand september gemist voor 3 panelen.. spijtig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TiMMieJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 16:39

TiMMieJ

PSN: Orixez

Sinds afgelopen dinsdag zijn wij ook in het bezit van een mooi Enphase IQ7+ systeem. Wij hebben nu 32 panelen liggen waarvan 3 de schaampanelen zijn en nu op het dak liggen. Wij hebben dus 29 385WP panelen en de 3 360WP panelen liggen plat op de garage. Gelukkig hadden deze al Enphase omvormers en kon ik deze ook laten koppelen op de envoy s. Deze geeft mooi inzicht in de levering per paneel. Helaas krijg ik wel continue een melding in de app dat panelen geen statistieken doorgeven. Wel zie ik alle panelen oplopen waardoor het niet lijkt alsof de melding geldig is.

Ik krijg de volgende melding maar ik kan niets met de voorgestelde oplossingen:

Sommige micro-omvormers (4) rapporteren geen gegevens aan de gateway.

Ik zie ook niet welke het zouden zijn in de app. Moet ik dit via de installateur melden of kan dit geen kwaad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knutselaar
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21-08 09:13
mike123 schreef op zondag 18 september 2022 @ 12:31:
[...]

Is het dan ook mogelijk om de bestaande wasmachinekabel te vervangen voor 3x4mm2, automaat in de groepenkast te vervangen voor een 20A en bij de wasmachine een pv verdeler te plaatsen?
Mits er een nieuwe kabel getrokken kan worden natuurlijk. Buis zal waarschijnlijk 16 mm zijn.
3x4mm2 lijkt niet te mogen door een 16mm buis (waarschijnlijk krijg je het er niet eens doorheen). Een 20A zekering achter een hoofdzekering van 25A kan wel, maar selectiviteit is dan wat ingewikkelder. Voorheen was had je daar de '1,6' norm voor, maar in de NEN1010 wordt nu gesproken over de karakteristieken van de automaten. Ik heb daar geen kaas van gegeten.

Met smeltzekeringen gingen ze altijd uit van 25A -> 16A -> 10A.

[ Voor 3% gewijzigd door Knutselaar op 19-09-2022 16:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
Knutselaar schreef op maandag 19 september 2022 @ 16:20:
[...]

3x4mm2 lijkt niet te mogen door een 16mm buis (waarschijnlijk krijg je het er niet eens doorheen). Een 20A zekering achter een hoofdzekering van 25A kan wel, maar selectiviteit is dan wat ingewikkelder. Voorheen was had je daar de '1,6' norm voor, maar in de NEN1010 wordt nu gesproken over de karakteristieken van de automaten. Ik heb daar geen kaas van gegeten.

Met smeltzekeringen gingen ze altijd uit van 25A -> 16A -> 10A.
Volgens mij was het ook 5x1,5mm2 of 4x2,5mm2 in een 16 mm buis (5/8")
Dus dan houd het eigenlijk al meteen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GemeenAapje
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21-08 21:59
Hoi allemaal. Mag ik hier iets vragen?

Heeft iemand de laatste update van Enphase over de iq8 levertijd in Nederland?

Weet iemand of ik een systeem zou kunnen kopen met iq7, en dan op een latere moment 1x van de IQ7 ruilen voor een IQ8 om een off-grid systeem te maken?
Of moeten alle omvormers IQ8 zijn?

Thanks
-Matt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
@GemeenAapje volgens mij ging het eerdere marketing materiaal erover dat gridforming kan als 50% of meer iq8’s is. Maar als ik nu zoek lees ik dat je een andere envoy nodig hebt. Bijzonder verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GemeenAapje
Inderdaad. Iemand heeft mij ooit verteld dat je maar 1x IQ8 hoeft te kopen.
Maar ik geloof het niet en daarom wilde ik het verder uitzoeken.
Op de website en documenten wat ik heb kunnen vinden, kan ik het niet zelf uitzoeken.
Ik wil ook geen accu. Ik wil gewoon dat mijn zonnenpanelen werken als de net stroom uitvalt (misschien 4x per jaar, maar ik heb een website bedrijf thuis met mijn eigen servers die altijd moet aan blijven).

Ik wacht al zo lang op de IQ8 (paar jaar al) en kan niet meer wachten met de energie prijzen van nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
GemeenAapje schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:09:
Op de website en documenten wat ik heb kunnen vinden, kan ik het niet zelf uitzoeken.
Ik wil ook geen accu. Ik wil gewoon dat mijn zonnenpanelen werken als de net stroom uitvalt (misschien 4x per jaar, maar ik heb een website bedrijf thuis met mijn eigen servers die altijd moet aan blijven).

Ik wacht al zo lang op de IQ8 (paar jaar al) en kan niet meer wachten met de energie prijzen van nu.
Hoe ga je dat dan doen als de netstroom uitvalt en er schijnt geen zon?
Dan kan je nog zoveel IQ8 op dak leggen maar er gebeurt echt niks meer.
Of bv 's avonds, geen zon.
Accu's zouden dan zeker een oplossing zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• build4tomorrow

BostonSolar-punt-US meldt:
If you’re going solar for the first time, the Enphase IQ8 inverter is a great option. The IQ8 cannot, however, be added to existing solar systems. Als dit klopt, is deze dus niet combineerbaar met anders inverters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaaps2
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 05-09 22:24
Hallo allen,

Ik hoop dat ik de vraag niet dubbel stel, maar heb nog niet het antwoord gevonden.

De diverse installatiehandleidingen gaan uit van installatie van de Enphase Envoy-s en het Relais in de meterkast. Mijn meterkast begint wat vol te raken (oud huis).

Is er een bezwaar als ik het Relais en de Envoy op zolder installeer? Ik heb daar 2 streepjes wifi, hetzelfde als in de meterkast (mijn internet komt elders binnen en de meterkast zit niet centraal in het huis). Vanaf de zolder dan via een kabel naar een 16A zekeringsautomaat in de meterkast.

Groeten, Jaap

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:21
Jaaps2 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 07:38:
Hallo allen,

Ik hoop dat ik de vraag niet dubbel stel, maar heb nog niet het antwoord gevonden.

De diverse installatiehandleidingen gaan uit van installatie van de Enphase Envoy-s en het Relais in de meterkast. Mijn meterkast begint wat vol te raken (oud huis).

Is er een bezwaar als ik het Relais en de Envoy op zolder installeer? Ik heb daar 2 streepjes wifi, hetzelfde als in de meterkast (mijn internet komt elders binnen en de meterkast zit niet centraal in het huis). Vanaf de zolder dan via een kabel naar een 16A zekeringsautomaat in de meterkast.

Groeten, Jaap
In principe kan het spul ook best elders. Houd er wel rekening mee dat het relais in een kastje hoort, want de aansluitingen zijn volgens mij niet extra geïsoleerd. Maar goed, zo'n kastje kost ook niet de hoofdprijs.

Relais inbouwen in de groepenkast (als daar wel nog plek is) en dan je Envoy boven, dat zou ook kunnen. Met als enige nadeel dat de Envoy dan uitschakelt wanneer het relais uitschakelt, maar dat zal geen enorm issue zijn. En voornamelijk een theoretische kwestie.

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online
dreamscape schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 08:26:
Met als enige nadeel dat de Envoy dan uitschakelt wanneer het relais uitschakelt, maar dat zal geen enorm issue zijn.
Dat is evt op te lossen door ze beide achter een aardlek te zetten (heb ik ook, ze kunnen nu onafhankelijk van elkaar uit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaaps2
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 05-09 22:24
In principe kan het spul ook best elders. Houd er wel rekening mee dat het relais in een kastje hoort, want de aansluitingen zijn volgens mij niet extra geïsoleerd. Maar goed, zo'n kastje kost ook niet de hoofdprijs.

Relais inbouwen in de groepenkast (als daar wel nog plek is) en dan je Envoy boven, dat zou ook kunnen. Met als enige nadeel dat de Envoy dan uitschakelt wanneer het relais uitschakelt, maar dat zal geen enorm issue zijn. En voornamelijk een theoretische kwestie.
Dank, eens met het kastje, was me ook opgevallen voor het relais. Bovendien lijkt op de tekeningen de Envoy ook achter een zekeringsautomaat te moeten (anders is de connectie tussen micro-omvormers en de Envoy niet gezekerd), dus die automaat moet ik ook ergens kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juulvh
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 09-09 19:37
Hallo allemaal. ik ben voornemens om zonnepanelen te plaatsen op mijn platte dak. Ivm flexibiliteit en veiligheid gaat mijn voorkeur uit naar het Enphase systeem. Nu is mijn plat dak recht op het zuiden gericht (en laat ik de 2 bomen die wel voor wat schaduw zorgen even buiten beschouwing), ideaal zou je een paar jaar geleden hebben gedacht. Maar is dit wel zo? Een installatie leg je toch voor bijvoorbeeld 20 jaar op je dak, en gezien het salderen afgebouwd gaat worden in de komende jaren wordt het belangrijker om je eigen stroom op te wekken. Is het dan niet beter om voor een oost-west opstelling te kiezen, zodat je de hele dag door geleidelijk opwerkt, in plaats van een flinke piek in de middag? Opslagmethoden zoals een thuisaccu zie ik dan nog even niet als een realistische oplossing ivm kosten/baten. Wie kan hier wat zinnigs over zeggen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online
@Juulvh Het is correct wat je zegt, met oost/west opstelling verdeel je de opbrengst over de hele dag. In bijvoorbeeld juli heb vanaf 06.00 tot 21.00 opbrengst. Met zuid is dat minder, maar je krijgt denk ik wel totaal gezien een vergelijkbare productie, alleen in een korter tijdsbestek met een hogere piek.

Maar kan ik uit je verhaal opmaken dat je ook beschikking hebt over oost/west dak, en plat dak op zuid? Alles gebruiken zou ik zeggen (zolang je budget dat toe laat) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juulvh
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 09-09 19:37
Thanks voor de snelle reactie @Pazo . Nee mijn schuine dak ligt ook op het zuiden gericht, maar dat wil ik niet gebruiken omdat ik verwacht dat dat binnen nu en 10 jaar wel een keer vervangen moet worden... Mogelijk dat ik daarna daar nog kan uitbreiden.

Blijft het lonen om meer panelen te leggen dan om je eigen verbruik op te vangen? De terugleververvoeding gaat ook dalen had ik begrepen via een artikel hier op tweakers, dus ik vraag me af of het wel rendabel zal zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online
Juulvh schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:58:
Blijft het lonen om meer panelen te leggen dan om je eigen verbruik op te vangen? De terugleververvoeding gaat ook dalen had ik begrepen via een artikel hier op tweakers, dus ik vraag me af of het wel rendabel zal zijn...
Ik ben van mening van wel. Op zijn vroegst gaan ze de salderingsregeling pas vanaf 1-1-2025 afbouwen.
Al is dat nog steeds niet door de Kamer heen, dus het is maar de vraag of het niet (weer) uitgesteld gaat worden (zou mooi zijn).

https://www.eigenhuis.nl/...gsregeling-zo-werkt-het#/

[ Voor 8% gewijzigd door Pazo op 20-09-2022 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
Juulvh schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 11:58:
Thanks voor de snelle reactie @Pazo . Nee mijn schuine dak ligt ook op het zuiden gericht, maar dat wil ik niet gebruiken omdat ik verwacht dat dat binnen nu en 10 jaar wel een keer vervangen moet worden... Mogelijk dat ik daarna daar nog kan uitbreiden.

Ja dat verwacht ik wel, ondanks dat de teruglevering/saldering terugloopt zal je in de mindere maanden(okt-april) ook meer (directe) opbrengst hebben en kunnen voorzien in je eigen stroom(deels). Dat zijn direct dure kWh die je niet hoeft af te nemen. Maar hierbij ga ik er natuurlijk vanuit dat de tarieven voor stroom niet weer naar 5 cent gaan... En helaas heb ik geen glazen bol... Zelf had ik eerst voor 5kwp aan panelen liggen, nu met nieuwe auto en zwembad, 6 kwp aan panelen bijgelegd. Zelfs bij bewolking/regen dek ik nu het standaard thuisverbruik overdag af en is mijn afname van het net nul. Opladen van de auto gaat automatisch als de zon schijnt d.m.v. een Zappi die meet of er overschot is.

Als je dak pas over 10 jaar vervangen moet worden, kan je tegen die tijd je zonnepanelen er toch tijdelijk vanaf halen? Of je plaatst dan nieuwe met meer vermogen. Tegen die tijd heb je genoeg bespaard om een deel van je nieuwe dak te kunnen bekostigen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GemeenAapje
mike123 schreef op maandag 19 september 2022 @ 21:34:
[...]

Hoe ga je dat dan doen als de netstroom uitvalt en er schijnt geen zon?
Dan kan je nog zoveel IQ8 op dak leggen maar er gebeurt echt niks meer.
Of bv 's avonds, geen zon.
Accu's zouden dan zeker een oplossing zijn.
ja voor 's avonds heb ik een UPS. Dat is prima voor de komende jaren tot dat de thuis accu's meer rendabel worden.
Maar voor mijn bedrijf is overdag het belangrijkste.
build4tomorrow schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 00:48:
[...]

BostonSolar-punt-US meldt:
If you’re going solar for the first time, the Enphase IQ8 inverter is a great option. The IQ8 cannot, however, be added to existing solar systems. Als dit klopt, is deze dus niet combineerbaar met anders inverters.
Dankjewel. Wel jammer als het zo is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pim555
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21-05-2024
Ben ook na aan het denken over een Enphase systeem ivm uitbreidbaarheid en wat schaduwinval. Ik vroeg me echter 2 dingen af
- als je een batterij wil aansluiten in een Enphase systeem dan heb je voor zover ik kan zien, de CT spoelen nodig om te bepalen of je energie over hebt om een batterij te laden. Klopt dat?
- zo ja, in mijn systeem zou die Q relais en Envoy metered buiten de meterkast komen. Is het dan mogelijk om de draden van die CT spoelen die wel in de meterkast moeten komen te verlengen? En zo ja, tot hoever.
- of zijn er andere slimme oplossingen te bedenken. Ik kan dat Q relais en Envoy metered niet meer kwijt in mijn overvolle meterkast.

Gr. Pim

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
Je kunt de ct kabels verlengen, tot hoe lang staat in de handleiding van de envoy metered.

Gewoon in de meterkast is het beste, er is altijd wel plek te maken. Het q-relay hoeft daar niet, dat kan ergens in de kabel naar de array toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online
pim555 schreef op dinsdag 20 september 2022 @ 16:51:
Ben ook na aan het denken over een Enphase systeem ivm uitbreidbaarheid en wat schaduwinval. Ik vroeg me echter 2 dingen af
- als je een batterij wil aansluiten in een Enphase systeem dan heb je voor zover ik kan zien, de CT spoelen nodig om te bepalen of je energie over hebt om een batterij te laden. Klopt dat?
- zo ja, in mijn systeem zou die Q relais en Envoy metered buiten de meterkast komen. Is het dan mogelijk om de draden van die CT spoelen die wel in de meterkast moeten komen te verlengen? En zo ja, tot hoever.
- of zijn er andere slimme oplossingen te bedenken. Ik kan dat Q relais en Envoy metered niet meer kwijt in mijn overvolle meterkast.

Gr. Pim
1. Let erop dat je dan de Envoy S Metered neemt, als je later evt een thuisaccu wilt. Die kan niet aangesloten worden op de Standard.
2+3. In theorie kunnen ze buiten de meterkast, maar of het wenselijk is, is een tweede. Er zitten redelijk lange kabels aan de CT-spoelen (hier staat 3 meter), maar ik weet niet in hoeverre je deze kunt verlengen zonder dat ze gaan storen.

• Herbiek616
  • Laatst online: 10:07
Beste enphase kenners,

Ik heb vorige week een systeem samen gesteld op basis van Enphase en nog wat vragen gesteld hierover (of mijn bestelling compleet was) bij een bekende leverancier van zonnepanelen. Zij hadden het echter zo druk dat ze geen advies konden geven, dus ik blijf met mijn vragen zitten.

Hoop dat jullie mij kunnen helpen?
Ik wil (zelf) 14 panelen in oost/west orientatie als portrait leggen op een plak dak van mijn schuur en verandadak (2,40 m hoog) waar de hoge kant van de panelen een lijn vormen die bijna op het zuiden gericht staat. Er staan bomen van buren op de oost en zuidkant dus er zullen een aantal panelen schaduw meenemen gedurende dag, vandaar wens voor Enphase. Panelen komen op 3 verschillende racks te liggen: 2 groepen van elk 4 panelen en 1 groep van 6 panelen. Ben van plan om elk rack op 1 fase aan te sluiten. Elk rack heeft evenveel panelen op het oosten als op het westen.

14 x Trina Solar Vertex TSM-405-DE09.08 405Wp
14 x Enphase IQ7+
14 x Enphase Q cable 1 fase 1m Portrait.
3x Enphase Terminator 1 fase
1x Enphase Q-RELAY-3P-INT Q-Relay
1x Enphase Envoy-S Standard
1x Enphase EN-Q-DISC Cable Disconnect Tool
1x Uitbreiding ABB meterkast dmv behuizing voor de Envoy-S
1x Installatie automaat 3P+N
1x ABB Werkschakelaar 25A 4-polig

Die verbindings(wartel) doos waar ze het over hebben wil ik het liefst op de muur boven mijn systeem plafond in de garage plaatsen op de plek waar mijn dakdoorvoer ook zit. Hij zit daar droog en hoef hem dus ook niet vol te gieten. Ik heb dan wel kabels vanaf mijn 3 racks nodig naar die dakdoorvoer. Verwachte lengte is 1 x 4m, 1 x 6m en 1x 9m Welke kabels gebruiken jullie daarvoor? (van de Q-cables naar die verbindings doos?)

De werkschakelaar zet ik naast deze warteldoos.

Ik zal een aardedraad leggen vanaf die warteldoos naar alle 3 racks (dmv doorverbinden). Is daar nog een verplichte dikte van toepassing?

Vanaf de warteldoos naar de meterkast is naar schatting 20 meter of iets meer. Dat zou dan een kabel van 5x 4m2 moeten worden? Ik wil in de toekomst nog extra panelen bij kunnen leggen dus niet vast zitten aan beperkingen qua diameter.

Hoe zwaar moet die installatie automaat worden? 16 of 20A? Onze hoofdzekeringen zijn 3x25A.

Ben ik nog wat vergeten in mijn lijst met benodigdheden? Passen die beoogde panelen bij het type Enphase (ivm aantal cellen?)

Hoor graag jullie mening!

[ Voor 0% gewijzigd door Herbiek616 op 21-09-2022 00:36 . Reden: foutje in kabel spec aangepast ]

• WillemP22
Herbiek616 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 00:21:
Beste enphase kenners,

Ik heb vorige week een systeem samen gesteld op basis van Enphase en nog wat vragen gesteld hierover (of mijn bestelling compleet was) bij een bekende leverancier van zonnepanelen. Zij hadden het echter zo druk dat ze geen advies konden geven, dus ik blijf met mijn vragen zitten.

Ik wil (zelf) 14 panelen in oost/west orientatie als portrait leggen op een plak dak van mijn schuur en verandadak (2,40 m hoog) waar de hoge kant van de panelen een lijn vormen die bijna op het zuiden gericht staat. Er staan bomen van buren op de oost en zuidkant dus er zullen een aantal panelen schaduw meenemen gedurende dag, vandaar wens voor Enphase. Panelen komen op 3 verschillende racks te liggen: 2 groepen van elk 4 panelen en 1 groep van 6 panelen. Ben van plan om elk rack op 1 fase aan te sluiten. Elk rack heeft evenveel panelen op het oosten als op het westen.

14 x Enphase IQ7+

Die verbindings(wartel) doos waar ze het over hebben wil ik het liefst op de muur boven mijn systeem plafond in de garage plaatsen op de plek waar mijn dakdoorvoer ook zit. Hij zit daar droog en hoef hem dus ook niet vol te gieten. Ik heb dan wel kabels vanaf mijn 3 racks nodig naar die dakdoorvoer. Verwachte lengte is 1 x 4m, 1 x 6m en 1x 9m Welke kabels gebruiken jullie daarvoor? (van de Q-cables naar die verbindings doos?)

Ik zal een aardedraad leggen vanaf die warteldoos naar alle 3 racks (dmv doorverbinden). Is daar nog een verplichte dikte van toepassing?

Vanaf de warteldoos naar de meterkast is naar schatting 20 meter of iets meer. Dat zou dan een kabel van 5x 4m2 moeten worden? Ik wil in de toekomst nog extra panelen bij kunnen leggen dus niet vast zitten aan beperkingen qua diameter.

Hoe zwaar moet die installatie automaat worden? 16 of 20A? Onze hoofdzekeringen zijn 3x25A.

Ben ik nog wat vergeten in mijn lijst met benodigdheden? Passen die beoogde panelen bij het type Enphase (ivm aantal cellen?)

Ziet er compleet uit, toch.
Ik zou hier een aardlekautomaat van 3x16A plaatsen, dan ben je selectief naar de hoofdaansluiting en dat is voldoende ook met nog wat uitbreiding.
Een hoofdschakelaar bij Enphase wordt zelden toegepast, echter op zich wel een veilige keus wanneer je die naast of nabij de lasdoos plaatst. Bij de uitbreiding moet je hier wat toevoegen/aanpassen neem ik aan.
De kabels tussen de q-cable en de lasdoos kun je verlengen met minimaal 3x2.5 mm2.
De 405Wp panelen zitten een beetje op de grens van IQ7+ en IQ7A. Wellicht de panelen op Zuid aansluiten met de A-versie, want die zullen wat vaker aftoppen lijkt me.

• WillemP22
Herbiek616 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 00:21:
Beste enphase kenners,

14 x Enphase IQ7+

De aarddraad dient minimaal 4mm2 te zijn. De kabel vanaf de lasdoos inderdaad 5x4mm2 (gezien de afstand)

• Herbiek616
WillemP22 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 07:01:
[...]
De 405Wp panelen zitten een beetje op de grens van IQ7+ en IQ7A. Wellicht de panelen op Zuid aansluiten met de A-versie, want die zullen wat vaker aftoppen lijkt me.
Al mijn geplande 14 panelen liggen op oost of west, geen panelen naar zuid gericht. Omdat deze ook nog eens op 10 graden liggen, verwacht ik niet dat de panelen ooit hun maximale vermogen van 405Wp opbrengen en dat aftoppen waarschijnlijk nauwelijks voorkomt? In elk geval niet zodanig dat het die meerprijs waard is?

• RichieB
[...]

Ik zou hier een aardlekautomaat van 3x16A plaatsen, dan ben je selectief naar de hoofdaansluiting
[…]
De factor 1,6 voor selectiviteit is bedoeld voor smelt patronen. Bij automaten moet je kijken naar de karakteristieken en kan 20A achter 3x25A hoofd zekeringen vaak prima.

• Herbiek616
[...]

Ik zou hier een aardlekautomaat van 3x16A plaatsen, dan ben je selectief naar de hoofdaansluiting en dat is voldoende ook met nog wat uitbreiding.
Ok, dus een losse 3x16A aardlekschakelaar en een losse 3 fase automaat (3P+1N)? Ik zie in afbeeldingen dat de Envoy-S ook op een eigen automaat word afgezekerd en dat is met een installatie automaat (aardlek + automaat in 1) sowieso niet mogelijk.
Bij de uitbreiding moet je hier wat toevoegen/aanpassen neem ik aan.
Ik snap zo niet wat je bedoeld met toevoegen/aanpassen? Als ik mijn PV installatie uitbreid blijft er nog ruimte over op de oostkant van mijn huisdak (60 graden) die afloopt op de garage waar die dakdoorvoer in zit. Ik kan die extra uitbreiding dan ook weer met een kabel door die 110mm dakdoorvoer naar binnen brengen en binnen in die lasdoos op een van de fases aansluiten?
Bij de uitbreiding moet je hier wat toevoegen/aanpassen neem ik aan.
De kabels tussen de q-cable en de lasdoos kun je verlengen met minimaal 3x2.5 mm2.
Ik kan hier dus de door @Pazo genoemde "elegantere waterdichte kabelverbinder" voor gebruiken icm met normale 3x2,5mm2 kabel.

Neem aan dat ik dan de 1 fase kabelverbinder kan gebruiken en alleen de fase en nul verbind (en aarde wegknip want die wordt niet gebruikt). Die aarde wordt vanuit de lasdoos via een 4mm2 losse draad die ik aan de frames/racks doorverbind.

Het klopt toch dat ik geen MC4 connector tang nodig heb? Het enige stukje MC4 connector zit aan de panelen en die gaan direct de micro-invertors en vanaf daar verder met de eigen Q-cables.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
Herbiek616 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 08:40:
[...]

Ik kan hier dus de door @Pazo genoemde "elegantere waterdichte kabelverbinder" voor gebruiken icm met normale 3x2,5mm2 kabel.
Deze bedoel je? Ja, dat kan prima.
[...]
Het klopt toch dat ik geen MC4 connector tang nodig heb? Het enige stukje MC4 connector zit aan de panelen en die gaan direct de micro-invertors en vanaf daar verder met de eigen Q-cables.
Klopt. Gewoon de connector op de invertor steken en klaar.

• mv_ak

In de US gewoon bestelbaar.

IQ8 Microinverter
$
166.50
SKU: IQ8-60-2-US

Maar ja die doen dan 60Hz of instelbaar? EU firmware erop zetten maar die is er vast nog niet. of gaan ze eerder leveren aan een ander land met onze netkarakteristieken?

• jeeedeee
WillemP22 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 07:09:
[...]

De aarddraad dient minimaal 4mm2 te zijn. De kabel vanaf de lasdoos inderdaad 5x4mm2 (gezien de afstand)
Even uit nieuwsgierigheid, waarom 4mm2 terwijl de bedrading van de omvormers 2,5mm2 is? Ook zou je naar de lasdoos in het geval van een korte afstand 2,5mm2 kunnen leggen. Dien je dan ook 4mm2 toe te passen? Hier ligt 2,5 mm2 naar de rail vanaf de lasdoos(1 meter), vraag mij af wat voor risico ik dan loop.

• GemeenAapje
mv_ak schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:21:
[...]

In de US gewoon bestelbaar.

IQ8 Microinverter
$
166.50
SKU: IQ8-60-2-US

Maar ja die doen dan 60Hz of instelbaar? EU firmware erop zetten maar die is er vast nog niet. of gaan ze eerder leveren aan een ander land met onze netkarakteristieken?
Ik zou het eerlijk gezegd alleen via een NLse bedrijf willen bestellen (en laten instaleren). Vanwege garantie en support enz.

Maar ze nemen echt hun tijd om het naar de Europese markt te brengen.

Thanks
Matt
Pagina: 1 ... 28 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Envoy uitlezen en koppelen met Home Assistant, Domoticz etc heeft een eigen topic: [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica