Beste allen,
Ik ben voornemens om een PV-installatie te laten leveren en installeren.
Na wat vooronderzoek en diverse offerte aanvragen ben ik uitgekomen op de volgende opzet, met de volgende basis gegevens:
Basisgegevens:
a) Pannendak 55 graden
b) Orientatie ZO
c) minimale tot geen schaduw
d) Jaarverbruik +/- 4100 kWh
Summiere informatie offerte-voorstel van installateur:
12 stuks JA Solar 395 Wp All Black panelen (JAM54S31 380-405/MR) (zie legplan-rechterwoning)
12 stuks IQ7+ - 72-2-INT micro-omvormers.
ClickFit montage materiaal
Prijs Incl. BTW 8915,28 Eurootjes
Verwachte opbrengst na 1 jaar 4522 kWh
Nu heb een aantal vragen:
1) algemeen waar moet in PV-land op letten ?
2) IQ7+ goede keuze ook bij uitbreiding van een paar panelen ?
3) Wat wordt standaard geleverd door Enphase naast de micro-omvormers of dien ik daar navraag naar te doen ? (bv. monitorunit / Envoy.. / etc.)
4) De PV-installatie dient gebruik te maken van een bestaande voeding t.b.v. de wasmachine, waar op te letten en welke PV-verdeler raden jullie aan hiervoor en kan dat probleemloos met de aangeboden installatie.
5) Dient de installateur een enphase-qualified leverancier/installateur te zijn ?
6) Hoe is de ervaring met Enphase qua productondersteuning en ook aanleg richting installateurs ??
7) Ervaring met garantie zaken door Enphase ? (25 jaar)

Welke certificering / etc dient de installateur minimaal te hebben ? (Install-Q / Zonnekeur / etc)
9) Zijn in dit forum nog radiozendamateurs actief en die ervaring hebben met Enphase micro-omvormers ik wil namelijk geen storing van deze PV-installatie hebben op HF - VHF - UHF - SHF frequenties en dus mogelijk nog tips en tricks hebben !!
Ik ben reuze benieuwd naar de reacties.
Alvast bedankt <> Tuintje <> Cees
[
Voor 5% gewijzigd door
Tuintje op 16-09-2022 19:59
]