Ik zit er ook op te wachten, wil alleen offgrid met bufferbatterij en dan daarop de wp, droger, wasmachine, airco, een eigen apart bekabeld net dus.GemeenAapje schreef op woensdag 21 september 2022 @ 14:39:
[...]
Ik zou het eerlijk gezegd alleen via een NLse bedrijf willen bestellen (en laten instaleren). Vanwege garantie en support enz.
Maar ze nemen echt hun tijd om het naar de Europese markt te brengen.
Thanks
Matt
Ik vermoed teveel vraag en een gebrek aan chips. Ook de automarkt heeft daar last van.GemeenAapje schreef op woensdag 21 september 2022 @ 14:39:
[...]
Ik zou het eerlijk gezegd alleen via een NLse bedrijf willen bestellen (en laten instaleren). Vanwege garantie en support enz.
Thanks
Matt
De meeste electronica is wel software matig instelbaar op 50/60 Hz en 120/230V. Maar ik vraag mij af of je dat zelf kan doen voor de iq8. Ik vermoed van niet.
Verder leuk dat het als backup voor het net kan dienen, maar ik vraag me sterk af hoeveel je daaraan hebt in Nederland. Onze electra reliability is heel hoog.
Naast dat ik mij door de urgentie van de energie crisis gedwongen voelde om toch echt maar eens snel te investeren in PV panelen, vond ik het zelf verder ook niet zo nuttig om op te wachten.
Dit is een handig overzicht. 2,5mm2 is tot 16A en 25m geschikt bij 3 fasen. De reden om toch 4mm2 toe te passen is om de verliezen te beperken.jeeedeee schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:08:
[...]
Even uit nieuwsgierigheid, waarom 4mm2 terwijl de bedrading van de omvormers 2,5mm2 is? Ook zou je naar de lasdoos in het geval van een korte afstand 2,5mm2 kunnen leggen. Dien je dan ook 4mm2 toe te passen? Hier ligt 2,5 mm2 naar de rail vanaf de lasdoos(1 meter), vraag mij af wat voor risico ik dan loop.
Bij 2,5mm2, 16A en 25 meter is de spanningsval 6,08 V en bij 4mm2 is die 3,8V. Dat is toch 36W per fase (afhankelijk van je PV installatie) wat neerkomt op zo'n 50 kWh per jaar. Zelf heb ik 6mm2 getrokken zodat de spanningsval maar 2,52V is.
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Dank voor je uitleg, maar ik bedoel specifiek voor de aardedraad. Ik kon daar niks specifieks over vinden, en dan zou ik verwachten dat 2,5mm2 voor de aarde ook voldoende zou zijn voor een Enphase systeem met dubbel geïsoleerde omvormers. Wat ik op internet lees, is het aarden van een rail nodig is voor potentiële beschadigingen aan kabels en natuurlijk vereffening. De kabel is bij Enphase 2,5 mm, dus vandaar zou ik verwachten dat die aardkabel ook gewoon 2,5mm2 zou kunnen zijn...RichieB schreef op woensdag 21 september 2022 @ 19:09:
[...]
Dit is een handig overzicht. 2,5mm2 is tot 16A en 25 geschikt bij 3 fasen. De reden om toch 4mm2 toe te passen is om de verliezen te beperken.
Bij 2,5mm2, 16A en 25 meter is de spanningsval 6,08 V en bij 4mm2 is die 3,8V. Dat is toch 36W per fase (afhankelijk van je PV installatie) wat neerkomt op zo'n 50 kWh per jaar. Zelf heb ik 6mm2 getrokken zodat de spanningsval maar 2,52V is.
Dit filmpje gevonden YouTube: Technische training Enphase IQ7 deel 5 van 6 iQ7 Systeem Ontwerp e... vanaf 20:00 wat meer info over aarding. Neig dat ik met 9 panelen ok zit met mijn 2,5mm2 aardedraad, maar mocht ik er nog een keer bij moeten ga ik wel 4 mm2 leggen voor de zekerheid.
In dit filmpje YouTube: Technische training Enphase IQ7 deel 5 van 6 iQ7 Systeem Ontwerp e... word gesproken op ongeveer 20:00 over normale YMVK kabel of Neopreen als deze in de zon ligt. Ik denk dat het bij heel veel platte dak systemen wel ergens in de zon komt te liggen? Hoe hebben jullie dat gedaan? Neopreen kabel is ongeveer 25% duurder dan YMVK bij zelfde diameters.WillemP22 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 07:01:
[...]
De kabels tussen de q-cable en de lasdoos kun je verlengen met minimaal 3x2.5 mm2.
Kan Neopreen zo op het platte dak liggen (en dus nat worden)? Onder de racks zal ik de kabel wel van het dak kunnen houden door deze wat hoger vast te zetten, maar het laatste stuk richting dakdoorvoer zal het wel op het platte dak komen te liggen.
Update: ik heb neopreen 2x 2,5mm2 gevonden voor € 1,80 incl. BTW per meter. Die aarde draad die er bij YMVK in zit gebruik je toch niet (moet met eigen losse aarde draad naar de racks waar de pv panelen op zit) dus ga ik denk ik voor die oplossing.
[ Voor 12% gewijzigd door Herbiek616 op 21-09-2022 23:58 . Reden: Zelf antwoord en oplossing gevonden ]
Ik snap de informatie over de verschillende IQ7 micro omvormers mbt genoemde ondersteunde aantal cellen niet, misschien dat iemand mij daar meer over kan uitleggen?
Bij de IQ7+ staat in de tabel dat het geschikt is voor panelen "60 en 72 cells".
Nou heb ik zelf mijn zinnen gezet op Trina Solar Vertex TSM-405-DE09.08 405Wp
Qua vermogen past dat wel (235W – 440W+) maar in de datasheet van dit paneel staat vervolgens dat het een 120 cells Monocrystalline PV paneel is.
Moet ik dan perse een IQ7A gebruiken omdat daar bij staat dat die 120 (half?) cells ondersteund?
En wat houd dat half cells in?
Bij de IQ7+ staat in de tabel dat het geschikt is voor panelen "60 en 72 cells".
Nou heb ik zelf mijn zinnen gezet op Trina Solar Vertex TSM-405-DE09.08 405Wp
Qua vermogen past dat wel (235W – 440W+) maar in de datasheet van dit paneel staat vervolgens dat het een 120 cells Monocrystalline PV paneel is.
Moet ik dan perse een IQ7A gebruiken omdat daar bij staat dat die 120 (half?) cells ondersteund?
Het is wat achterhaald, heb al eens zitten denken om dat weg te halen uit de tabel.Herbiek616 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 23:45:
Ik snap de informatie over de verschillende IQ7 micro omvormers mbt genoemde ondersteunde aantal cellen niet, misschien dat iemand mij daar meer over kan uitleggen?
Lees deze post even:
drboneym in "Het grote Enphase topic"
Daarnaast kan je ook in de calculator de gegevens van de panelen in te vullen.
https://enphase.com/installers/microinverters/calculator
of
https://www4.enphase.com/nl-nl/compatibiliteit-micros
[ Voor 17% gewijzigd door Pazo op 22-09-2022 08:27 ]
Grote Enphase topic • IQ Gateway uitlezen • PVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023
Ik ben van plan om zonnepanelen te leggen met de enphase micro omvormers. Bij de offerte heb ik ook de prijs gevraagd voor een thuisbatterij. Ik heb deze gekregen voor de Enphase Encharge 3T.
Mijn vraag is nu of ik vastzit aan de batterijen van Enphase of dat ik ook een thuisbatterij kan installeren van een ander merk ?
Btw offerte bestond uit 3x een 3T model van 3,5 kWh voor een prijs van 10.600€ (slik !!)
Mijn vraag is nu of ik vastzit aan de batterijen van Enphase of dat ik ook een thuisbatterij kan installeren van een ander merk ?
Btw offerte bestond uit 3x een 3T model van 3,5 kWh voor een prijs van 10.600€ (slik !!)
Als je batterijen wilt koppelen aan het systeem van Enphase dan zit je vast aan Enphase batterijen.
Je kan natuurlijk wel altijd een standalone systeem nemen van een andere fabrikant. Dat is dan niet gekoppeld aan je Enphase systeem.
Je kan natuurlijk wel altijd een standalone systeem nemen van een andere fabrikant. Dat is dan niet gekoppeld aan je Enphase systeem.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
@GemeenAapje Ik kwam net toevallig dit document tegen bij Enphase, mbt de mogelijkheden en benodigdheden voor een IQ8-systeem / batterij. Is dus wel de Amerikaanse versie, maar geeft wel een goed beeld als het richting Europa gaat komen.
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023
De laatste tijd kwamen steeds al wat andere namen voor producten tegen (zoals dat de Envoy nu IQ Gateway wordt genoemd), maar nu kwam ik een lijstje tegen met de oude en nieuwe namen. Zo lijkt de naam Enlighten te verdwijnen en plaats te maken voor Enphase. Wel goed om hier even te delen; zal een verwijzing maken in de TS.
Oude naam | Nieuwe naam |
IQ 7 and IQ 8 Microinverters | IQ7 and IQ8 Microinverters |
Ensemble | Enphase Energy System |
Encharge Storage | IQ Battery |
Envoy | IQ Gateway |
Enpower | IQ System Controller |
Q Cabling | IQ Cabling & IQD Cabling |
Q Relay | IQ Relay |
Load Control | IQ Load Controller |
Encare | Enphase Support |
Enlighten App | Enphase App |
Enlighten Manager | Enphase Installer Portal |
Enlighten Installer Toolkit | Enphase Installer App |
Enlighten Cloud | Enphase Cloud |
DIN Design & Permitting Services | Enphase Design & Permitting Services |
@Glashelder wat bedoel je als je zegt dat een standalone systeem niet gekoppeld is aan Enphase? Hoe weet die batterij wanneer die moet opladen of doet ie dat ongeacht zonne energie of niet?
Ik meen begrepen te hebben van de Enphase set-up dat die de batterij alleen oplaadt als er een teveel aan energie wordt opgewekt (opwek>verbruik).
Ik meen begrepen te hebben van de Enphase set-up dat die de batterij alleen oplaadt als er een teveel aan energie wordt opgewekt (opwek>verbruik).
Een standalone systeem zou je kunnen koppelen aan de P1 aansluiting op je slimme meter om te bepalen hoeveel die kan laden. Beetje zoals die load balancing laadpalen ook werken
[ Voor 8% gewijzigd door Glashelder op 22-09-2022 15:35 ]
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Omdat sinds de installatie begin Juli mijn Envoy via WiFi de verbinding met internet 3X langdurig heeft verloren overweeg ik een LAN verbinding, maar of daarmee de "connection losts" verholpen wordt betwijfel ik.Pazo schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 19:34:
Daar is geen verschil tussen. Het gaat erom dat de Envoy internetverbinding heeft, of dat nu via LAN of via Wifi is, maakt niet uit.
Mijn XS4all/KPN VDSL2 internetverbinding is al tig jaren zeer stabiel (LAN en WiFi). De Envoy bevindt zich binnen 1.5 meter van een van de twee AVM 1750E repeaters en 2 mtr van de router (Fritzbox 7590).
Af en toe een korte onderbreking (led rood) schijnt normaal te zijn en herstelt meestal ook weer. Soms echter duurt het uren. Led blijft rood en systeem rapporteert geen gegevens meer. Wat daarvan de oorzaak is heb ik tot heden niet kunnen achterhalen. De internet verbinding herstel ik overigens handmatig (AP/WPS), maar dat moet geen regelmaat worden.
Voor de rest ben ik tevreden over de door Enphase aangestuurde zonnepanelen. Sinds 8 Juli hebben de 8 (375 WP) panelen meer dan 1 MWh (20 september) opgeleverd.
Sessy batterijen kunnen ook aan een Enphase systeem gekoppeld worden.Glashelder schreef op donderdag 22 september 2022 @ 08:54:
Als je batterijen wilt koppelen aan het systeem van Enphase dan zit je vast aan Enphase batterijen.
https://sessy.nl/installatie/
Bij ons zijn de panelen nu een week allemaal actief, 25 stuk 400 WP verdeelt over oost en west op het dak.
Ik kan 1 paneel nog niet zien in de app, hij geeft ook maar 24 IQ7+ aan bij systeem, dit heb ik al gemeld bij de leverancier.
Ik ben nu uiteraard regelmatig aan het kijken hoe de panelen het doen, volgens mij is de totale opbrengst best ok maar per paneel zie ik wel rare verschillen.
Er valt niet echt schaduw op het dak, maar toch geven de panelen vandaag een heel verschillende opbrengst, gisteren ongeveer hetzelfde beeld maar een paar dagen geleden was het weer redelijk regelmatig.
Zou er iets fout zitten of is dit een beeld dat als een normale feature voorkomt bij Enphase?:strip_exif()/f/image/XGHaHF5KQcWn3zWxAhEyhjXh.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik kan 1 paneel nog niet zien in de app, hij geeft ook maar 24 IQ7+ aan bij systeem, dit heb ik al gemeld bij de leverancier.
Ik ben nu uiteraard regelmatig aan het kijken hoe de panelen het doen, volgens mij is de totale opbrengst best ok maar per paneel zie ik wel rare verschillen.
Er valt niet echt schaduw op het dak, maar toch geven de panelen vandaag een heel verschillende opbrengst, gisteren ongeveer hetzelfde beeld maar een paar dagen geleden was het weer redelijk regelmatig.
Zou er iets fout zitten of is dit een beeld dat als een normale feature voorkomt bij Enphase?
:strip_exif()/f/image/XGHaHF5KQcWn3zWxAhEyhjXh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/jobJaZRX0jI2IvmH5AjMYJIE.jpg?f=fotoalbum_large)
Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW
Al er geen sprake is van schaduw, dan lijkt mij dat er iets niet klopt.marcovandam schreef op donderdag 22 september 2022 @ 20:39:
Zou er iets fout zitten of is dit een beeld dat als een normale feature voorkomt bij Enphase?
Liggen die panelen per groep hetzelfde?
Weet je ook hoe de bekabeling tussen de panelen loopt?
[ Voor 13% gewijzigd door berend_ op 22-09-2022 20:57 ]
Ze liggen allemaal in landscape, precies zo als op het plaatje, 13 oost en 12 west kant.berend_ schreef op donderdag 22 september 2022 @ 20:55:
[...]
Al er geen sprake is van schaduw, dan lijkt mij dat er iets niet klopt.
Liggen die panelen per groep hetzelfde?
Weet je ook hoe de bekabeling tussen de panelen loopt?
Het zijn 3 groepen, maar hoe de kabels lopen weet ik niet.
Ik heb even teruggekeken, de eerste weken was er maar 1 groep aangesloten omdat de 3 fase nog niet gereed was in de meterkast. Als ik nu terugkijk naar die dagen zie ik wel een plaatje waaruit de groepering af te leiden is denk ik? Ziet er wel een beetje vreemd uit.
:strip_exif()/f/image/ELFIPjXAnAIwHEC7kUlVoBOy.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 42% gewijzigd door marcovandam op 22-09-2022 21:15 ]
Klopt. 2.5mm2 kan natuurlijk prima, maar het oog op eventuele uitbreiding waardoor er bijvoorbeeld meer micro’s op die lasdoos worden aangesloten is het handig dat die kabel al wat dikker is. De “takken” met q-cables zijn 2.5mm2… en de “stam” is dan een maatje dikker. Daarnaast speelt de lengte een rol… wij adviseren in zonnepanelen land boven de 25a30m om een stap dikker te gaan om verliezen wat te beperken. 20m is uiteraard nog wat minder…maar gecombineerd met de eventuele uitbreiding zou ik zeggen …4mm2.jeeedeee schreef op woensdag 21 september 2022 @ 12:08:
[...]
Even uit nieuwsgierigheid, waarom 4mm2 terwijl de bedrading van de omvormers 2,5mm2 is? Ook zou je naar de lasdoos in het geval van een korte afstand 2,5mm2 kunnen leggen. Dien je dan ook 4mm2 toe te passen? Hier ligt 2,5 mm2 naar de rail vanaf de lasdoos(1 meter), vraag mij af wat voor risico ik dan loop.
In nederland zullen ze dat inderdaad niet doen. 80-85% daarvan als max. De micro’s hebben een max- uitgangsvermogen…daar dien je naar te kijken, ziedatasheet of de startpag. Van dit topic.Herbiek616 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 08:00:
[...]
Al mijn geplande 14 panelen liggen op oost of west, geen panelen naar zuid gericht. Omdat deze ook nog eens op 10 graden liggen, verwacht ik niet dat de panelen ooit hun maximale vermogen van 405Wp opbrengen en dat aftoppen waarschijnlijk nauwelijks voorkomt? In elk geval niet zodanig dat het die meerprijs waard is?
Ik zie 12 aan de ene kant en 12 aan de andere kant, geen 13. Of is er 1 die nog niet te zien is (vreemd, want voor het plan worden de streepjescodes van de panelen gescand)?marcovandam schreef op donderdag 22 september 2022 @ 21:09:
[...]
Ze liggen allemaal in landscape, precies zo als op het plaatje, 13 oost en 12 west kant.
Ook toen er nog maar 1 fase aangesloten was, ging het niet helemaal goed lijkt het.Ik heb even teruggekeken, de eerste weken was er maar 1 groep aangesloten.
Ziet er wel een beetje vreemd uit.
Als de panelen precies hetzelfde liggen en er geen schaduw is, zal er hoogstens 0,1 kWh verschil zijn met de panelen onderling lijkt mij. Ik weet eigenlijk niet in hoeverre de resultaten iets te maken hebben met een slechte communicatie van de omvormers met de Envoy
[ Voor 13% gewijzigd door berend_ op 23-09-2022 00:02 ]
Helemaal rechtsonder mist er eentje, daar liggen 2 keer 4 naast elkaar.
Het gekke is dat het er op de screen van 17 september wel zo uitziet, netjes binnen 0.1 kWh allemaal.
Ik ga morgen maar even een melding aanmaken, ik krijg toch de indruk dat het niet helemaal lekker ligt.
Het gekke is dat het er op de screen van 17 september wel zo uitziet, netjes binnen 0.1 kWh allemaal.
Ik ga morgen maar even een melding aanmaken, ik krijg toch de indruk dat het niet helemaal lekker ligt.
[ Voor 22% gewijzigd door marcovandam op 23-09-2022 00:17 ]
Nee toch, op 17 sept zijn er 4 panelen die gemiddeld zo'n 1,6 kWh hebben opgewekt en 3 stuks zo'n 0,95 kWh, dat is een verschil van 0,65 kWh. Vrij veel verschilmarcovandam schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 00:15:
Hoe bevestig ik de iq7 microconverters aan de te bestellen Valk pro + frames? (Oost/west in portrait) Op zich geen voorkeur voor montage frame merk. Maar door schaarste willen de webshops alleen maar de frames alleen verkopen icm pv panelen
Die webshops verkopen wel de frames maar zie geen aparte bevestigingen voor de invertors?
Update: Heb iets gevonden dat wellicht antwoord is op mijn eigen vraag: https://www.valksolarsyst...re/micro-omvormer-klemmen en dan de eerste optie: Rvs. hamerkop M8x20mm + ring + borgmoer Dan zit de omvormer een paar cm boven het platte dak. Had het idee dat vlak onder het paneel beter was en ook handiger ivm snoer lengte? Hoeveel kabel lengte zit er doorgaans aan het paneel zelf? Genoeg om bij de invertor te komen?
Het liefst heb helemaal geen ruimte tussen de twee panelen aan de bovenzijde die een oost/west paartje vormen ivm krappe ruimte dicht tegen dakrand.
Update: Heb iets gevonden dat wellicht antwoord is op mijn eigen vraag: https://www.valksolarsyst...re/micro-omvormer-klemmen en dan de eerste optie: Rvs. hamerkop M8x20mm + ring + borgmoer Dan zit de omvormer een paar cm boven het platte dak. Had het idee dat vlak onder het paneel beter was en ook handiger ivm snoer lengte? Hoeveel kabel lengte zit er doorgaans aan het paneel zelf? Genoeg om bij de invertor te komen?
Het liefst heb helemaal geen ruimte tussen de twee panelen aan de bovenzijde die een oost/west paartje vormen ivm krappe ruimte dicht tegen dakrand.
[ Voor 31% gewijzigd door Herbiek616 op 23-09-2022 08:37 . Reden: Gedeeltelijk antwooord op mijn eigen vraag gevonden ]
Zowel de IQ7A en IQ7+ ondersteunen 60 en 72 cells en 120 en 144 halve cells.Herbiek616 schreef op woensdag 21 september 2022 @ 23:45:
Half-cell modules have solar cells that are cut in half, which improves the module’s performance and durability. Traditional 60- and 72-cell panels will have 120 and 144 half-cut cells, respectively. When solar cells are halved, their current is also halved, so resistive losses are lowered and the cells can produce a little more power. Smaller cells experience reduced mechanical stresses, so there is a decreased opportunity for cracking. Half-cell modules have higher output ratings and are more reliable than traditional panels.
/f/image/hHmqnHXNZrveNIHONTK9CpXU.png?f=fotoalbum_large)
4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.
De Enphase micro-invertors hebben een metalen plaatje aan de bovenkant met daarin 2 gaten. Als er voor het frame geen eigen oplossing bestaat met een bevestigingspunt kan je gewoon een zelftapper gebruiken. Heb ik ook gedaan (geen Valk frame) en dat gaat heel makkelijk in het aluminium.Herbiek616 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 01:18:
Hoe bevestig ik de iq7 microconverters aan de te bestellen Valk pro + frames?
[…]
Sinds een week liggen er 24 405wp panelen bij ons op het dak met IQ7+ micro omvormers eronder. Ik ben zeer tevreden hoe alles is gelopen en hoe alles is aangelegd. Alleen een ding wilde ik hier toch voor de zekerheid voorleggen:
Voor de verbinding van de meterkast naar het dak toe hebben ze 5x2.5mm2 kabel gebruikt en die kabel is ongeveer 25m lang. Voor het DC gedeelte staat er dat ze 6mm2 hebben gebruikt. Mijn vraag is dan ook: Is die 5x2.5mm2 voldoende of had dat dikker moeten zijn?
Voor de verbinding van de meterkast naar het dak toe hebben ze 5x2.5mm2 kabel gebruikt en die kabel is ongeveer 25m lang. Voor het DC gedeelte staat er dat ze 6mm2 hebben gebruikt. Mijn vraag is dan ook: Is die 5x2.5mm2 voldoende of had dat dikker moeten zijn?
Het werkt en het mag, maar het getuigt van een kruideniersmentaliteit. De meerprijs van 5x4mm2 of 5x6mm2 had je op den duur terugverdiend door minder verlies.barkar schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 16:51:
[...]
Mijn vraag is dan ook: Is die 5x2.5mm2 voldoende of had dat dikker moeten zijn?
DC kun je niets aan doen de micros zitten rechtstreeks op de panelen en dan is het direct AC.
24 panelen op 5 maal 2,5mm2 is prima als ze goed verdeeld zijn en ze uiteraard 3 fasen zijn aangesloten.
IQ7+ doet 295 VA dus op 2,5 mm2 kun je er 12 zetten dus 36 op 3 fasen.
Jij hebt er 8 dus maximaal 295*8 is 2360 VA oftewel iets meer dan 10A.
24 panelen op 5 maal 2,5mm2 is prima als ze goed verdeeld zijn en ze uiteraard 3 fasen zijn aangesloten.
PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4
Daar ben ik het niet mee eens, de Enphase omvormers zijn geen echte 3-fase omvormers maar gebruiken fase en nul. Over de 3 fasen loopt er in dit geval inderdaad maximaal maar 10,2A maar over de nul loopt er dan 30,7A 20,9A (faseverschuiving en cosinus phi van 0,85 meegerekend) en dat is toch echt wat te veel voor 2,5 mm2.martijn v o schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 18:03:
DC kun je niets aan doen de micros zitten rechtstreeks op de panelen en dan is het direct AC.
[ Voor 3% gewijzigd door Jan-1981 op 23-09-2022 20:17 ]
9x IQ7 (LG 335 Wp) - 4x IQ7+ (Q CELLS 355 Wp) - 2x IQ7A (Phono Solar 400Wp) - 5x IQ7A (Hyundai 490Wp) • PVoutput
Op https://www.elektramat.nl...derdikte/#ampere-per-ader lees is dat tot 23A is toegestaan voor vaste kabel.Jan-1981 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 19:25:
[...]
Daar ben ik het niet mee eens, de Enphase omvormers zijn geen echte 3-fase omvormers maar gebruiken fase en nul. Over de 3 fasen loopt er in dit geval inderdaad maximaal maar 10,2A maar over de nul loopt er dan 30,7A 20,9A (faseverschuiving en cosinus phi van 0,85 meegerekend) en dat is toch echt wat te veel voor 2,5 mm2.
enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk
Je krijgt hoe dan ook spanningsverlies waardoor de omvormers eerder uit kunnen slaan omdat de 253V wordt bereikt, en extra weerstand betekent warmte in de nuldraad.LinuZZ schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 20:22:
Op https://www.elektramat.nl...derdikte/#ampere-per-ader lees is dat tot 23A is toegestaan voor vaste kabel.
9x IQ7 (LG 335 Wp) - 4x IQ7+ (Q CELLS 355 Wp) - 2x IQ7A (Phono Solar 400Wp) - 5x IQ7A (Hyundai 490Wp) • PVoutput
Zo werkt dat niet op de nul. Als het netjes verdeeld is, wat automatisch bij een 3fase q-cable gebeurt is stroom over de nul juist opgeteld 0 ! Dat komt door de faseverschuiving, dan dempt het elkaar uit anders zou de nul eventeel 3 x zoveel koper moeten bevatten om het veilig te houden.Jan-1981 schreef op vrijdag 23 september 2022 @ 19:25:
[...]
Daar ben ik het niet mee eens, de Enphase omvormers zijn geen echte 3-fase omvormers maar gebruiken fase en nul. Over de 3 fasen loopt er in dit geval inderdaad maximaal maar 10,2A maar over de nul loopt er dan 30,7A 20,9A (faseverschuiving en cosinus phi van 0,85 meegerekend) en dat is toch echt wat te veel voor 2,5 mm2.
Iedere batterij met dedicated omvormer (ook wel genoemd: "AC koppeling" of "Retrofit") kan op iedere PV installatie. Sessy is een voorbeeld, maar er zijn talloze alternatieven. Er is ook geen data koppeling nodig met de AC omvormer; zo'n batterij sturing kijkt alleen op de hoofdaansluiting of je teruglevert en dan gaat hij de accu laden. De omgekeerde werking van load balancing bij laadpalen. Als je alles van Enphase hebt zul je het wel een mooi totaaloverzicht van je energiehuishouding krijgen; bij mix & match zul je dat overzicht zelf moeten maken (als een echte Tweaker).mike123 schreef op donderdag 22 september 2022 @ 20:34:
[...]
Sessy batterijen kunnen ook aan een Enphase systeem gekoppeld worden.
https://sessy.nl/installatie/
Als je een zogenaamde "DC koppeling" wilt zul je een hybride omvormer moeten hebben en dan wordt het matchen van een batterij een heel stuk ingewikkelder. Maar het concept van micro omvormers maakt dat niet mogelijk, dus daar hoef je je hoofd niet over te breken met Enphase :-)
Een belangrijk aandachtspunt bij AC koppeling zijn de stromen die je potentieel door je meterkast kunt jagen. Als je heel veel verbruikt, krijg je invoeding van 3 bronnen (PV installatie, batterij en het net) waardoor je makkelijk boven de 40A grens komt waarop de componenten van een standaard meterkast berekend zijn, zonder dat er één automaat tript...
Ik lees enige opwinding bij deze post?
https://enlighten.enphase...stems/fmyW651718/overview
Ik ga ervan uit de de consumenten app gratis is en blijft?
In de post wordt aangegeven dat de enlighten app voor deze persoon niet voldoet, en wordt gerefereerd naar de nieuwe api, waar extra mogelijkheden en zitten ten opzichte van de oude. De enlighten app is nu gratis en ik heb geen plannen gezien waarin dit veranderd. Ook de api is gratis tot een bepaalde hoeveelheid calls. Wat wel zo is, er zijn een aantal wijzigingen geweest waardoor het moeilijker was (en tijdelijk onmogelijk) om via de envoy api gegevens op te halen na een update. Dit alles bij elkaar zou je kunnen zien als evil corp die meer geld van je wil zien...Ambe schreef op zaterdag 24 september 2022 @ 23:10:
Ik lees enige opwinding bij deze post?
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk
Als je lokaal je eigen Envoy uitleest en een eigen dashboard maakt (bijv. met Home Assistant) dan weet je zeker dat het altijd gratis blijft. Met een cloud dienst ben je altijd afhankelijk van de grillen van de aanbieder daarvan.
Dat komt omdat er heel wat werk kruipt om de nodige keuringen te doen voor elk Europees land apart!GemeenAapje schreef op woensdag 21 september 2022 @ 14:39:
Thanks
Matt
Het is allemaal dezelfde hardware, dus is inderdaad enkel kwestie van firmware.mv_ak schreef op woensdag 21 september 2022 @ 11:21:
In de US gewoon bestelbaar.
IQ8 Microinverter
$
166.50
SKU: IQ8-60-2-US
Maar ja die doen dan 60Hz of instelbaar? EU firmware erop zetten maar die is er vast nog niet. of gaan ze eerder leveren aan een ander land met onze netkarakteristieken?
Maar niet doen dus, het mag niet zolang de fabrikant geen (goed)keuring heeft van de netbeheerder.
Lol, mijn dochter van 9 maakte net een opmerking over de plaats van de panelen die volgens mij de oplossing geeft. De panelen liggen niet zoals in het legplan. Die met een hoge opbrengst liggen OZO, die met de lage WNW. Ik ben het vandaag in de gaten aan het houden en idd is het verschil in de ochtend groter dan later op de dag. Ik neem aan dat de leverancier wel kan aanpassen?marcovandam schreef op donderdag 22 september 2022 @ 20:39:
Bij ons zijn de panelen nu een week allemaal actief, 25 stuk 400 WP verdeelt over oost en west op het dak.
Zou er iets fout zitten of is dit een beeld dat als een normale feature voorkomt bij Enphase?[Afbeelding]
[Afbeelding]
Enige is nu nog dat ik 1 paneel mis.
@marcovandam Natuurlijk kunnen ze het aanpassen, maar het is wel veel werk voor ze. Bij mij hadden ze de helft er al op liggen toen ze er achter kwamen dat de verkeerde panelen waren geleverd. Ze boden me zelfs geld om ze erop te laten liggen maar het waren minder goede panelen dus een week later hebben ze ze omgewisseld..
De panelen kunnen wel gewoon blijven liggen en de weergave in het legplan aangepast worden neem ik toch aan?RichieB schreef op zondag 25 september 2022 @ 15:53:
@marcovandam Natuurlijk kunnen ze het aanpassen, maar het is wel veel werk voor ze. Bij mij hadden ze de helft er al op liggen toen ze er achter kwamen dat de verkeerde panelen waren geleverd. Ze boden me zelfs geld om ze erop te laten liggen maar het waren minder goede panelen dus een week later hebben ze ze omgewisseld..
Ze moeten alleen de serienummers van de micro omvormers op de juiste plek in het legplan zetten.marcovandam schreef op zondag 25 september 2022 @ 15:58:
[...]
De panelen kunnen wel gewoon blijven liggen en de weergave in het legplan aangepast worden neem ik toch aan?
En hopelijk hebben ze de stikkers die er speciaal voor bij zitten op de juiste plek geplakt op hun kartonnetje die ze mee terugnemen naar de zaak.
Of ze hebben het opgeschreven.
Ik heb zo`n voorgevoel dat dat niet is gebeurt, anders zou het er nu niet zo uitzien denk ik.
Dan moeten ze nog maar een keer iemand het dak opsturen om dat alsnog te doen, en te kijken waarom ik 1 paneel mis in de envoy.
Het lijkt me bij een goede installatie horen dat de panelen ook goed in de monitoring staan toch?
Gelukkig heb ik nog maar 2/3e betaald
Dan moeten ze nog maar een keer iemand het dak opsturen om dat alsnog te doen, en te kijken waarom ik 1 paneel mis in de envoy.
Het lijkt me bij een goede installatie horen dat de panelen ook goed in de monitoring staan toch?
Oh, het is alleen de weergave die niet klopt? Dan is het simpel ja. Ik dacht dat je twee types panelen had die op het verkeerde kan van het dak liggen..marcovandam schreef op zondag 25 september 2022 @ 15:58:
[...]
De panelen kunnen wel gewoon blijven liggen en de weergave in het legplan aangepast worden neem ik toch aan?
Hoort idd bij een goede installatie. Ze hebben er gewoon een zooitje van gemaakt bij het intekenen tbv de weergave.marcovandam schreef op zondag 25 september 2022 @ 21:27:
Ik heb zo`n voorgevoel dat dat niet is gebeurt, anders zou het er nu niet zo uitzien denk ik.
Houdt die 1/3e effe achter de hand totdat e.e.a. goed ingetekend is.
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
Nog een vraag voordat ik wellicht de verkeerde Q-cable bestel. Als ik 6 panelen van 110cm breed in oost/west in portrait (dus 2 rijen van 3 panelen naast elkaar) wil aansluiten kan ik dan de 1 fase Q-cable met een lengte van 1m gebruiken? Klopt het dat het stukje draad met mc4 connector er voor zorgt dat ik al die panelen kan verbinden? Als die lengte draad van het paneel zelf niet meehelpt dan ben ik bang dat de Q-cable te connectoren te dicht op elkaar heeft zitten?
Moet lukken met de standaard Q-kabel voor portrait opstellingen. Ik heb 't ook voor elkaar gekregen met Hyundai S410VG panelen (1140mm breed). Mocht het niet lukken in 1 string (boven+onder), dan zou ik er (per rij) even 2 strings van maken en die samen laten komen in een contactdoos, alvorens deze op je installatiekabel naar binnen gaat.Herbiek616 schreef op maandag 26 september 2022 @ 23:41:
Nog een vraag voordat ik wellicht de verkeerde Q-cable bestel. Als ik 6 panelen van 110cm breed in oost/west in portrait (dus 2 rijden van 3 panelen naast elkaar) wil aansluiten kan ik dan de 1 fase Q-cable met een lengte van 1m gebruiken? Klopt het dat het stukje draad met mc4 connector er voor zorgt dat ik al die panelen kan verbinden? Als die lengte draad van het paneel zelf niet meehelpt dan ben ik bang dat de Q-cable te connectoren te dicht op elkaar heeft zitten?
Ik had dezelfde vraag. Maar diverse sites geven aan dat de kabellengte tussen aansluitingen meer is dan 1m, anders zou het m.i. ook niet passen. Bijv op stralendgroen.nl: "De afstand tussen de aansluitingen is 1,3 meter."Kaspers schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 08:52:
[...]
Moet lukken met de standaard Q-kabel voor portrait opstellingen. Ik heb 't ook voor elkaar gekregen met Hyundai S410VG panelen (1140mm breed). Mocht het niet lukken in 1 string, dan zou ik er even 2 strings van maken en die samen laten komen in een contactdoos, alvorens deze op je installatiekabel naar binnen gaat.
Zou haast verwachten dat het goed moet komen. Maak even een tekening op schaal, je kan je omvormers op de 4 hoeken wat dichter bij de binnenste panelen zetten. Als je de omvormer van de bovenste panelen aan de onderkant van het paneel op de rails zet, en die van de onderste panelen boven op de rails. En je linker paneel wat meer naar rechts, en je rechter wat meer naar links kom je misschien goed uitHerbiek616 schreef op maandag 26 september 2022 @ 23:41:
Nog een vraag voordat ik wellicht de verkeerde Q-cable bestel. Als ik 6 panelen van 110cm breed in oost/west in portrait (dus 2 rijden van 3 panelen naast elkaar) wil aansluiten kan ik dan de 1 fase Q-cable met een lengte van 1m gebruiken? Klopt het dat het stukje draad met mc4 connector er voor zorgt dat ik al die panelen kan verbinden? Als die lengte draad van het paneel zelf niet meehelpt dan ben ik bang dat de Q-cable te connectoren te dicht op elkaar heeft zitten?
En anders voor de zekerheid de lange kabel nemen.
De zomer is nu toch echt voorbij dus mooi moment om de balans op te maken en te vergelijken over de periode april-september.ollem schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 17:48:
Omdat ik nog aan het wachten ben op de grotere 490Wp Hyundai panelen heb ik een testje kunnen doen met 2x 400Wp Hyundai panelen die ik al wel heb... een met IQ7+ en de ander met IQ7A.
Dit zegt natuurlijk niets over bv 1 juni, maar voor vandaag maakt het zoals verwacht dus niets uit :-)
[Afbeelding]
Nu kan ik niet geheel 1:1 vergelijken omdat sommige panelen Z liggen en andere O of W, en enkele panelen een beetje last hebben gehad van boomschaduw, maar een goede indicatie geeft het wel:
- De 490Wp panelen Z icm de IQ7A hebben zoals te verwachten viel het meest opgebracht: 370kWh
- De 490Wp panelen W icm de IQ7A hebben opgebracht: 350kWh
- De 490Wp panelen W icm de IQ7+ hebben opgebracht: 325kWh (-> clipping heeft 10-20 kWh 'verlies' opgeleverd)
- De 490Wp panelen O icm de IQ7+ hebben opgebracht: 312kWh (korter zon dan W ivm bomen)
- De 400Wp panelen Z icm de IQ7+ hebben opgebracht: 300Wh
Ik weet niet of dat zo veel zin heeft als ik niet weet hoe lang de kabel van het paneel zelf is en waar deze het paneel verlaten? De omvormers zouden op de ligger van mijn plattedak contructie gemonteerd moeten worden, wellicht dat ik daar nog wat mee kan spelen, maar dat hangt dus heel erg af van de lengte van die kabel.jeeedeee schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 09:02:
[...]
Maak even een tekening op schaal, je kan je omvormers op de 4 hoeken wat dichter bij de binnenste panelen zetten.
Euhm ik kan niet volgen wat je bedoeld met bovenste panelen en onderste panelen? Ik wil de panelen als oost/west setup neerzetten (in portrait mode).. dus 3 panelen op het oosten en 3 panelen op het westen. Die panelen zitten met de bovenkant dus vrijwel tegen elkaar aan.Als je de omvormer van de bovenste panelen aan de onderkant van het paneel op de rails zet, en die van de onderste panelen boven op de rails. En je linker paneel wat meer naar rechts, en je rechter wat meer naar links kom je misschien goed uit
Ah ok, ik wist niet dat je oost west had. Dan kan je beide rijen bovenin de omvormers monteren. Kijk even in je de datasheet van je panelen die je op het oog hebt. Paar post terug sprak je over deze panelen.Herbiek616 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 13:16:
[...]
Ik weet niet of dat zo veel zin heeft als ik niet weet hoe lang de kabel van het paneel zelf is en waar deze het paneel verlaten? De omvormers zouden op de ligger van mijn plattedak contructie gemonteerd moeten worden, wellicht dat ik daar nog wat mee kan spelen, maar dat hangt dus heel erg af van de lengte van die kabel.
[...]
Euhm ik kan niet volgen wat je bedoeld met bovenste panelen en onderste panelen? Ik wil de panelen als oost/west setup neerzetten (in portrait mode).. dus 3 panelen op het oosten en 3 panelen op het westen. Die panelen zitten met de bovenkant dus vrijwel tegen elkaar aan.
https://static.trinasolar...ertexS_DE09.08_2021_A.pdf
Die hebben de box in het midden en 1100 mm lange DC kabels, daarmee heb je redelijk wat flexibiliteit
Iets vergelijkbaars zie ik ook staan op solar-bouwmarkt.nl:Jaaps2 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 08:55:
[...]
Bijv op stralendgroen.nl: "De afstand tussen de aansluitingen is 1,3 meter."
"Q-Cable 1-fase | Portrait | Micro-afstand max 110cm
- 1-fase - stekker-afstand 1.3 meter
- Portrait
In de praktijk kan je deze kabel gebruiken voor micro's met een maximale tussen-afstand van 175 cm."
Die laatste opmerking moet te maken hebben met de kabel lengte die aan het paneel zelf zit ander zie ik niet in hoe ze aan die 1,75 meter komen.
Maar met panelen die 110 breed zijn en de lengte van de kabel van het paneel zelf moet dat goedkomen. Bedankt voor jullie reacties!
Vraagje: hoe lang mag een micro open en bloot op het dak liggen? In de volle zon, in de zeikregen van de laatste dagen, etc.?
@Reinier Als er netjes dopjes op de stekkers zitten, net zo lang als onder het paneel.
De datasheet van de PV panelen die ik op het oog heb (https://cdn.webshopapp.co...084580/tsm-395-de0908.pdf) vermeld bij het kopje "Cables" het volgende:jeeedeee schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 13:28:
[...]
https://static.trinasolar...ertexS_DE09.08_2021_A.pdf
Die hebben de box in het midden en 1100 mm lange DC kabels, daarmee heb je redelijk wat flexibiliteit
Portrait: 280/280 mm(11.02/11.02 inches)
Landscape: 1100/1100 mm(43.31/43.31 inches)
Ik snap niet hoe ze voor portrait kortere kabellengtes kunnen vermelden dan voor landscape?

Datasheet die jij vermeld en die hier boven staat gaat idd over zelfde panelen volgens mij maar zijn inhoudelijk licht anders (niet qua vermelding kabellengtes).
Ik ben me aan het oriënteren op een enphase systeem voor op de verschillende daken van mijn huis (ik heb 4 verschillende daken, met ieder een andere hellingshoek).
Waar ik naar benieuwd ben is de prijs die jullie voor jullie installatie betaald hebben per Wp.
Mijn gevoel is dat enphase redelijk aan de prijs zit (ik kom rond een €1,80/Wp uit) maar heb weinig vergelijkingsmateriaal.
Waar ik naar benieuwd ben is de prijs die jullie voor jullie installatie betaald hebben per Wp.
Mijn gevoel is dat enphase redelijk aan de prijs zit (ik kom rond een €1,80/Wp uit) maar heb weinig vergelijkingsmateriaal.
Enphase schrijft voor dat de micro 'beschut moet liggen onder het paneel'.Reinier schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 13:52:
Vraagje: hoe lang mag een micro open en bloot op het dak liggen? In de volle zon, in de zeikregen van de laatste dagen, etc.?
€ 10.106 voor 27 panelen met IQ7+ met in totaal 9495 WP (€ 1,06 /wp). Maar dat is wel van voor de grote prijsstijgingen.hp197 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:12:
Ik ben me aan het oriënteren op een enphase systeem voor op de verschillende daken van mijn huis (ik heb 4 verschillende daken, met ieder een andere hellingshoek).
De Envoy kan ook gemonteerd zijn op een DIN rail. Dan moet je een lipje aan de onderkant naar beneden trekkenAcradavos schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:39:
Weet iemand hoe je een Envoy S Metered van de muur af haalt? Dat ding zit Godse scheef gemonteerd bij mij.
[ Voor 60% gewijzigd door Glashelder op 27-09-2022 14:45 ]
Weet iemand hoe je een Envoy S Metered van de muur af haalt? Dat ding zit Godse scheef gemonteerd bij mij.
Bij mij zit ie gewoon over 2 schroefjes geschoven volgens mij? Dus even omhoog drukken / schuiven?Acradavos schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:39:
Check, ga wel eens kijken. Monteur zat net aardig te rotzooien, heb ook de oude spoelen gekregen helaas. Ook gewoon een Envoy S Metered, geen gateway iig.
Zoals je weet hebben jij en ik met hetzelfde bedrijf te maken. Ik vermoed dat de elektriciën dezelfde kerel was, bij mij hangt het ook zo scheef als watAcradavos schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:48:
Check, ga wel eens kijken. Monteur zat net aardig te rotzooien, heb ook de oude spoelen gekregen helaas. Ook gewoon een Envoy S Metered, geen gateway iig.
Leek me ook logisch. Bij mij ligt één exemplaar al 43 dagen open en bloot #amateursGlashelder schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:37:
[...]
Enphase schrijft voor dat de micro 'beschut moet liggen onder het paneel'.
€ 14.000 in btw voor 25 panelen met IQ7A met in totaal 9500 WP (€ 1,48 / wp). 2 dakvlakken 45 grd. (17+8)hp197 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:12:
Incl. montage. Aanschaf 1-6-2022.
Hier dan ook maar even een update over mijn PV systeem met Enphase micro's.
In mei de opdracht gegund aan een leverancier (ergens in de buurt van Den Haag, ik meld nog even niet welke voor ik weet hoe dit zich verder 'uit speelt'
). Vandaag is hun 'installatiepartner' de boel aan het installeren.
Gaat om 16 panelen met IQ7+ op 2 verschillende dakvlakken, op 1 fase. Met een monteur van het installatiebedrijf tijdens de schouwing in juni al besproken dat hiervoor 2 Q-relais moeten komen en ook afgesproken dat ik zelf de kabels via de leidingkoker naar de meterkast zou trekken.
Nu kreeg ik vorige week alvast de factuur. Hier stond slechts 1 Q-relay op aangegeven. Meerder mails, zowel aan de eigenaar van het bedrijf als de verkoper die me het zaakje heeft verkocht mochten niet baten. Uit voorzorg heb ik alvast maar zelf een extra Q-relais besteld.
Nu ze bezig zijn, bleek deze dus ook geen overbodige luxe. Want inderdaad, ze hebben maar 1 Q-relay bij zich
(terwijl ik hier tijdens de maanden wachten meerdere keren mails over heb gestuurd en dus ook na de factuur vorige week).
edit: Verhaal niet weg gehaald maar wel minder prominent gemaakt. Eindresultaat paar posts later, maar het is sort of opgelost.
Al met al nog geen warm gevoel. Tenminste, niet over de verkopende partij. De mannen van het installatiebedrijf werken zelf verder wel hard en denken ook goed mee (al moet ik wel in het Engels communiceren en moet ik met de electricien communiceren via z'n collega, omdat deze helemáál geen NL of EN spreekt...... ).
In mei de opdracht gegund aan een leverancier (ergens in de buurt van Den Haag, ik meld nog even niet welke voor ik weet hoe dit zich verder 'uit speelt'
Gaat om 16 panelen met IQ7+ op 2 verschillende dakvlakken, op 1 fase. Met een monteur van het installatiebedrijf tijdens de schouwing in juni al besproken dat hiervoor 2 Q-relais moeten komen en ook afgesproken dat ik zelf de kabels via de leidingkoker naar de meterkast zou trekken.
Nu kreeg ik vorige week alvast de factuur. Hier stond slechts 1 Q-relay op aangegeven. Meerder mails, zowel aan de eigenaar van het bedrijf als de verkoper die me het zaakje heeft verkocht mochten niet baten. Uit voorzorg heb ik alvast maar zelf een extra Q-relais besteld.
Nu ze bezig zijn, bleek deze dus ook geen overbodige luxe. Want inderdaad, ze hebben maar 1 Q-relay bij zich
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers.
Inloggen
edit: Verhaal niet weg gehaald maar wel minder prominent gemaakt. Eindresultaat paar posts later, maar het is sort of opgelost.
Al met al nog geen warm gevoel. Tenminste, niet over de verkopende partij. De mannen van het installatiebedrijf werken zelf verder wel hard en denken ook goed mee (al moet ik wel in het Engels communiceren en moet ik met de electricien communiceren via z'n collega, omdat deze helemáál geen NL of EN spreekt...... ).
[ Voor 7% gewijzigd door eymey op 27-09-2022 21:30 ]
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Rond de €7300 voor 13x400WP Hyundai shingled panelen i.c.m. IQ7+ en 1x490 i.c.m. IQ7A en metered 3 fase Q relay. 5700 Wp, €1,28/Wp inclusief BTW, zelf afgehaald en zelf montage. Besteld april, levering eind augustus...hp197 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:12:
Ben zelf blij met de monitoring per paneel, maar vooral de flexibiliteit en mogelijkheden tot uitbreiding. Heb een deel op de garage liggen, en een deel 60 meter ver weg achter in de tuin. Straks als de Btw eraf is makkelijk bijleggen.
Ik herken dit. Duidelijk gevraagd om enphase metered-s, wat hangt er? Standard. Installateurs verder prima, die stonden om 9 uur op de stoep daar waar 13-14 uur was bevestigd (3 keer).eymey schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 16:24:
Hier dan ook maar even een update over mijn PV systeem met Enphase micro's.
In mei de opdracht gegund aan een leverancier (ergens in de buurt van Den Haag, ik meld nog even niet welke voor ik weet hoe dit zich verder 'uit speelt'). Vandaag is hun 'installatiepartner' de boel aan het installeren.
Nu ze bezig zijn, bleek deze dus ook geen overbodige luxe. Want inderdaad, ze hebben maar 1 Q-relay bij zich(terwijl ik hier tijdens de maanden wachten meerdere keren mails over heb gestuurd en dus ook na de factuur vorige week).
En dan nog een akkefietje met de verkoper, die me gisteren nog even belde (had niets gezien van mails van mij over wat dan ook): Hij heeft me een systeem met Envoy Metered-S verkocht (dit wilde ik vanwege de metingen met de CT-spoelen). Echter, nou beweert de verkoper dat ik die CT-spoelen helemaal niet ga krijgen en dat ze die ook altijd alleen installeren als dat expliciet op de getekende offerte stond, omdat dat (veel) meer werk is voor de installateur???![]()
![]()
. Terwijl die spoelen er nota bene bij geleverd zitten in de doos, waar ik in feite dus voor betaald heb. En ik zelf al prima weet dat ze gaan passen en waar ze moeten.
Heb ik hier nou te maken met een leverancier die mogelijk gewoon die spoelen lekker 'in eigen zak wil steken', voor klanten die hier wel dik extra voor betalen? De verkoper beweert dat ik de Metered S alleen maar heb aangeschaft 'om voorbereid te zijn op een batterij' en dat nergens op de offerte staat dat ik ook m'n eigen verbruik ermee kan meten......![]()
@zeef Hier hangt er dus wel een Metered S envoy en de 2 CT-klemmen zitten er ook gewoon bij in de doos. Maar toen ik aan de mannen vroeg of ze die ook gingen installeren keken ze me eerst heel moeilijk aan, en toen 'moesten ze even gaan overleggen of dag mag'.
Hier waren ze er om 11:30, maar ik weet niet of ze de klus vandaag geklaard gaan krijgen. Rails liggen er inmiddels en ze hebben inmiddels ook mijn kabels vanuit de zolder naar het dak door gevoerd. Maar het is dan inmiddels ook wel al 16:44 en het eerste paneel moet er nog op. Meterkast kant is verder alles wel aangesloten (behalve dan de CT-klemmen.... )
Ze hebben ook de Envoy verder nog niet opgestart (naar wat ik ervan begrijp hadden ze dat al best mogen doen, ook omdat het altijd een poos duurt voor ie klaar is om de micro's te activeren )
Hier waren ze er om 11:30, maar ik weet niet of ze de klus vandaag geklaard gaan krijgen. Rails liggen er inmiddels en ze hebben inmiddels ook mijn kabels vanuit de zolder naar het dak door gevoerd. Maar het is dan inmiddels ook wel al 16:44 en het eerste paneel moet er nog op. Meterkast kant is verder alles wel aangesloten (behalve dan de CT-klemmen.... )
Ze hebben ook de Envoy verder nog niet opgestart (naar wat ik ervan begrijp hadden ze dat al best mogen doen, ook omdat het altijd een poos duurt voor ie klaar is om de micro's te activeren )
[ Voor 13% gewijzigd door eymey op 27-09-2022 16:46 ]
Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.
Dat klinkt meer ls een leverancier die niet weet waar hij mee aan het werk is.eymey schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 16:24:
En dan nog een akkefietje met de verkoper, die me gisteren nog even belde (had niets gezien van mails van mij over wat dan ook): Hij heeft me een systeem met Envoy Metered-S verkocht (dit wilde ik vanwege de metingen met de CT-spoelen). Echter, nou beweert de verkoper dat ik die CT-spoelen helemaal niet ga krijgen en dat ze die ook altijd alleen installeren als dat expliciet op de getekende offerte stond, omdat dat (veel) meer werk is voor de installateur???![]()
![]()
. Terwijl die spoelen er nota bene bij geleverd zitten in de doos, waar ik in feite dus voor betaald heb. En ik zelf al prima weet dat ze gaan passen en waar ze moeten.
Jou verhaal triggered mij wel dit expliciet te gaan vragen aan de hand van de offertes die ik binnen heb, want de CT klemmen staat er bij geen 1 op en ik ga aansluiten op een 3p systeem (dus minimaal 4 extra klemmen moet hebben). Dit ondanks ik toch 'erkende' enphase installateurs benaderd heb voor mijn offertes.
[ Voor 7% gewijzigd door hp197 op 27-09-2022 16:53 ]
Dat zou inderdaad ook nog kunnen, want de verkoper zei ook steeds "CT ringen" en nog meer Enphase terminologie door elkaar heen. Kan dus ook nog zijn dat hij bedoelt dat ze geen ferrietringen plaatsen. Maar hij begon daarna dus wel het hele warrige verhaal over dat er alleen op de offerte stond dat ik ben voorbereid op een thuisbatterij, niet op de andere mogelijkheden die normaal een Enphase Metered ook mee brengt.hp197 schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 16:51:
[...]
Dat klinkt meer ls een leverancier die niet weet waar hij mee aan het werk is.
Jou verhaal triggered mij wel dit expliciet te gaan vragen aan de hand van de offertes die ik binnen heb, want de CT klemmen staat er bij geen 1 op en ik ga aansluiten op een 3p systeem (dus minimaal 4 extra klemmen moet hebben). Dit ondanks ik toch 'erkende' enphase installateurs benaderd heb voor mijn offertes.

Ben bezig met offertes voor 17 Dmegc full black 400~410wp panelen, iq7+, Envoy s 3 fasen, 6 spoelen, etc waarvan 11 panelen op zuidelijk plat dak en 6 op zuidelijk schuin dak, all in incl montage.
Wat is een in deze tijd een nette prijs per wattpiek (na belastingteruggave/netto)?
Hoop dat ik dat hier mag vragen.
Wat is een in deze tijd een nette prijs per wattpiek (na belastingteruggave/netto)?
Hoop dat ik dat hier mag vragen.
Ja, zie: Pazo in "[Enphase] Haal meer uit je Envoy!"Acradavos schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:02:
Weet iemand overigens hoe ik lokaal op mijn Envoy inlog?
Hier het serienummer van je Envoy invullen, krijg je het wachtwoord.Acradavos schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 19:02:
Weet iemand overigens hoe ik lokaal op mijn Envoy inlog?
Dan kan je inloggen met installer en dat wachtwoord.
Veel meer info in het andere topic dat @berend_ ook al benoemde
[ Voor 9% gewijzigd door Pazo op 27-09-2022 19:20 ]
OK. Wat @hp197 zei over mijn "geen CT-spoelen" verhaal was waarschijnlijk toch een beetje een gevalletje "ik weet geen bal van Enphase maar dek me maar wel even in" van mijn verkoper.
De mannen zijn vanavond om 20:00 vertrokken. Om 19:30 lag het 16e paneel op het dak en heeft de 'alleen vreemde taal sprekende' (inmiddels weet ik dat dat Oekraïens is) elektricien ook toch de CT-spoelen geplaatst en Envoy en de 2 Q-relays aangezet!
Jammer genoeg was er geen daglicht meer dus we konden niet verifiëren of alle panelen stroom produceren. Wat me bevreemdde, was dat de mannen helemaal niets hebben geïnitialiseerd met de installer toolkit, maar gewoon mij de papieren met de indelingen van de panelen en de serienummers hebben overhandigd. Ze zeiden dat ze nu "remote" alles verder in konden voeren, afhandelen en een Enlighten account voor mij zouden aanmaken. In ieder geval de lampjes voor "cloud", "power" en de "twee pijltjes" nu constant groen. Het lampje met het pijltje naar het 'telefoontje' toe staat uit. Beide Q-relays staan groen.
Morgen dus maar verder zien wanneer de boel 'wakker wordt' (hopelijk hebben ze inderdaad alles goed verbonden en is er geen slechte verbinding doorheen geglipt).
Toch nog wel even wat puntjes:
De mannen zijn vanavond om 20:00 vertrokken. Om 19:30 lag het 16e paneel op het dak en heeft de 'alleen vreemde taal sprekende' (inmiddels weet ik dat dat Oekraïens is) elektricien ook toch de CT-spoelen geplaatst en Envoy en de 2 Q-relays aangezet!
Jammer genoeg was er geen daglicht meer dus we konden niet verifiëren of alle panelen stroom produceren. Wat me bevreemdde, was dat de mannen helemaal niets hebben geïnitialiseerd met de installer toolkit, maar gewoon mij de papieren met de indelingen van de panelen en de serienummers hebben overhandigd. Ze zeiden dat ze nu "remote" alles verder in konden voeren, afhandelen en een Enlighten account voor mij zouden aanmaken. In ieder geval de lampjes voor "cloud", "power" en de "twee pijltjes" nu constant groen. Het lampje met het pijltje naar het 'telefoontje' toe staat uit. Beide Q-relays staan groen.
Morgen dus maar verder zien wanneer de boel 'wakker wordt' (hopelijk hebben ze inderdaad alles goed verbonden en is er geen slechte verbinding doorheen geglipt).
Toch nog wel even wat puntjes:
- Het wilde er bij de elektricien (ook via Google Translate Oekraïens) niet in dat, aangezien ik twee kabels de groepenkast in heb, voor de "productie CT" toch echt van BEIDE kabels de fasedraad door de spoel heen moet. Uit de handleiding van de Envoy-S metered begrijp ik dat dit ook gewoon ondersteund wordt. Maar zelfs nadat hij met een collega heeft gebeld, blijft hij erbij dat dat niet hoort
. Dus nu wordt maar 1 dakdeel gemeten. De collega van de mannen, die van de zomer de schouwing is komen doen, zei ook al dat ze wel degelijk gewoon de 2 fasedraden door de CT moeten laten lopen, aangezien alles gewoon 1 fase is.
Ik heb nu de neiging morgen het ding gewoon zelf nog ff open te maken en alsnog die andere fasedraad erbij in te stoppen (moet dit eigenlijk met de stroom van de installatie af? ). MIjn relatie met mijn contactpersoon bij de verkopende partij is al niet (meer) zo denderend, ze overtuigen en op korte termijn terug laten komen lijkt me een gevalletje heeeeel lange adem te worden. - Consumptie-CT heeft hij op de (best lange) draad tussen de hoofdschakelaar en de meter (dus draad van de netbeheerder) aangesloten. Maar geen idee of/hoe ze hem configureren (weet dat daar een instelling voor is). Blijkbaar is de kennis van CT's écht zo dramatisch bij de installateurs.....
- Meteen even Pazo in "[Enphase] Haal meer uit je Envoy!" in gedoken
. Weet niet of het verstandig is om al het 'installer' account te hacken als ze de boel zelf nog in moeten richten (zal zo veel mogelijk van instellingen afblijven). Maar sowieso lijkt het inloggen niet goed te lukken. Ik kan via de 'online tool' een installer wachtwoord genereren. Maar als ik naar de web interface van de Envoy ga, dan krijg ik geen mogelijkheid om een username en wachtwoord in te voeren? Wel een formulier om een "token authentication" te doen
edit: OK, het Envoy topic wat verder gelezen, en het lijkt er dus op dat ik gewoon al op een versie zit die met de nieuwe API met token-based logins werkt. En ik zal dus gewoon even moeten wachten tot de installateur m'n account heeft aangemaakt (hopelijk doen ze dat snel). Kan ik alleen dus gewwn 'installertje' meer spelen, zo te zien.
[ Voor 5% gewijzigd door eymey op 27-09-2022 22:26 ]
Al gelukt?Acradavos schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 14:39:
Zoals hierboven ook al gezegd zou deze op een korte DIN rail moeten zijn vast geklemd.
Dit zit met een veermechanisme vast.
Dus aan de onderkant even palletje iets uittrekken en dan moet je hem los kunnen kantelen.
Ja, je moet zeker dit soort handelingen spanningsvrij uitvoeren. Vanaf beide kanten: de kant het het net en de kant van de zonnepanelen. Vaak wordt gezegd dat als je deze vraag over het spanningsvrij maken stelt, je het beter niet zelf kunt gaan uitvoereneymey schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 21:50:
Ik heb nu de neiging morgen het ding gewoon zelf nog ff open te maken en alsnog die andere fasedraad erbij in te stoppen (moet dit eigenlijk met de stroom van de installatie af? ).
Niet helemaal zoals het hoort, moet in principe achter de hoofdschakelaar maar het zal wel werken (als de CT de goede kant op is geïnstalleerd).Consumptie-CT heeft hij op de (best lange) draad tussen de hoofdschakelaar en de meter (dus draad van de netbeheerder) aangesloten. Maar geen idee of/hoe ze hem configureren (weet dat daar een instelling voor is).
Nog niet geprobeerd, ik laat het eerst wel slecht weer worden voordat ik ik het allemaal loskoppel.ollem schreef op woensdag 28 september 2022 @ 08:46:
[...]
Al gelukt?
Zoals hierboven ook al gezegd zou deze op een korte DIN rail moeten zijn vast geklemd.
Dit zit met een veermechanisme vast.
Dus aan de onderkant even palletje iets uittrekken en dan moet je hem los kunnen kantelen.
Moet ik de installateur nu een dakplan laten maken en krijg ik dan vervolgens de mogelijkheid om Enlighten te gebruiken? Of wat is nu wijsheid? Er wordt zo slecht gecommuniceerd.
Mooi overzicht! Gaaf dat je een praktijk meting hebt kunnen doen. Conclusie is dus dat (in ieder geval) de 490Wp panelen icm IQ7A meer opbrengen. Dat is op zich ook niet zo verwonderlijk. Hoek en oriëntatie zijn dan nog wel van belang maar dit geeft een mooi overzicht.ollem schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 09:26:
[...]
De zomer is nu toch echt voorbij dus mooi moment om de balans op te maken en te vergelijken over de periode april-september.
Nu kan ik niet geheel 1:1 vergelijken omdat sommige panelen Z liggen en andere O of W, en enkele panelen een beetje last hebben gehad van boomschaduw, maar een goede indicatie geeft het wel:
- De 490Wp panelen Z icm de IQ7A hebben zoals te verwachten viel het meest opgebracht: 370kWh
- De 490Wp panelen W icm de IQ7A hebben opgebracht: 350kWh
- De 490Wp panelen W icm de IQ7+ hebben opgebracht: 325kWh (-> clipping heeft 10-20 kWh 'verlies' opgeleverd)
- De 490Wp panelen O icm de IQ7+ hebben opgebracht: 312kWh (korter zon dan W ivm bomen)
- De 400Wp panelen Z icm de IQ7+ hebben opgebracht: 300Wh
Wat OOK interessant is: de 490Wp EN de 400Wp op zuid hebben feitelijk dezelfde opbrengst ratio (0,75/75%). 370 / 490 = 0,75/75% en ook de 300/400 = 0,75%/75%. Daarmee heb je dus een interessante situatie te pakken waarmee je zou kunnen concluderen dat de IQ7+ mogelijk nog meer zou kunnen opleveren onder een 490Wp paneel (kijkende naar de panelen op O en W). Daarmee kom je dan mogelijk weer tot een andere ratio (niet de verwachting dat je dan richting de 370kWh zou gaan maar 350kWh moet dan mogelijk zijn).
Andersom gemeten heb je een DC/AC ratio van (400Wp) 1,33 of 133% en (490Wp) 1,36/136%. Dit ontloopt elkaar dus niet zo gek veel en je zult dus min of meer dezelfde 'clipping' (al dan niet) hebben kunnen constateren voor de zuid-opstelling.
Mijn situatie is ook weer anders:
450Wp panelen icm IQ7+ en een opbrengst van 350-395kWh (1 april t/m 28 september).
Oriëntatie > ZZO onder een hoek van 10 graden. Ze lagen dus tijdens de zomer flink te bakken. In de winter zullen ze naar verwachting iets minder goed presteren. Sowieso omdat de zon zich minder/korter laat zien maar ook de hoek waaronder de zon mijn panelen beschijnt wordt minder optimaal.
Mijn DC/AC ratio is 1,5/150%. Dit lijkt wel een beetje een kantelpunt/de max. Ik wil voor volgend jaar een IQ7A toevoegen maar heb er nog geen tijd voor gehad (genomen) om dat ding te bestellen.
Er is 'behoorlijk' wat clipping geweest maar daarentegen heb ik ook vooral langere curves kunnen maken over de dag heen. Misschien heb ik daardoor 25/50kWh per paneel verloren. Dat zou kunnen maar kan ik moeilijk beoordelen (daar is dan een IQ7A voor nodig). Voorlopig is clipping en een vlakkere/langere curve mij meer waard dan de piekopbrengst waar ik toch niet zo extreem veel mee kan in de toekomst. En er is nog ruimte genoeg om panelen bij te plaatsen.
Echter, met een opbrengst van 5,8MWh over de periode April-September heb ik niets te klagen. De prognose 7/7,5MWh op jaarbasis zou zomaar eens haalbaar kunnen zijn. We hebben nog 5/6 (donkere) maanden.
16 x 455Wp & Enphase IQ7+ (7,3 kWp) - PVoutput.org
Je kunt 'm ook gewoon in de avonduren 'loswippen'. Bij mij schijnt de zon dan over het algemeen iets minder of zelfs nietAcradavos schreef op woensdag 28 september 2022 @ 10:28:
[...]
Nog niet geprobeerd, ik laat het eerst wel slecht weer worden voordat ik ik het allemaal loskoppel.
Moet ik de installateur nu een dakplan laten maken en krijg ik dan vervolgens de mogelijkheid om Enlighten te gebruiken? Of wat is nu wijsheid? Er wordt zo slecht gecommuniceerd.
Hij zit inderdaad met een veerklem op de rail vast. Die moet je even 'uittrekken' waarna je 'm van de muur/rail af kunt kantelen en de rail recht kunt hangen.
[ Voor 5% gewijzigd door Websphinxie op 28-09-2022 10:35 ]
16 x 455Wp & Enphase IQ7+ (7,3 kWp) - PVoutput.org
Hehe... bij twijfel doe ik sowieso altijd alles spanningsvrij. Ik heb zelf (met aanwijzingen uit het grote elektra topic) ook de groepenkast voorbereid op de komst van het Enphase systeem en ook de C40 automaat als beveiliging tegen meer dan 40A verbruik tussen de 'bronkant' en 'verbruikskant' van de groepenkast geïnstalleerd. Eerdaags daar ook nog even terugkoppelen met foto'sberend_ schreef op woensdag 28 september 2022 @ 09:14:
[...]
Ja, je moet zeker dit soort handelingen spanningsvrij uitvoeren. Vanaf beide kanten: de kant het het net en de kant van de zonnepanelen. Vaak wordt gezegd dat als je deze vraag over het spanningsvrij maken stelt, je het beter niet zelf kunt gaan uitvoeren
Voordeel van tussen de kant van de netbeheerde op de hoofdschakelaar en de meter is wel dat daar een zee van ruimte was om het gevaarte te installeren.Niet helemaal zoals het hoort, moet in principe achter de hoofdschakelaar maar het zal wel werken (als de CT de goede kant op is geïnstalleerd).
Ik moet sowieso nog kijken of hij ze 'de goede kant op' heeft geïnstalleerd. Zijn engels was 0, maar hij was wel een Engelstalige Enphase handleiding aan het volgen
Overigens heeft de installateur die CT dus wel met de hele installatie onder spanning gedaan

De micro's zijn vanochtend gewoon netjes wakker geworden en inmiddels is de eerste 3 kWh ook al terug geleverd aan het net!
Nu hopen dat ze snel met het Enlighten account op de proppen komen, want verder lijk ik nu lokaal erg weinig uit de Envoy te kunnen peuteren.
Dan nog even een "aanmelden bij de netbeheerder" dingetje: Ik weet dat je in principe moet opgeven hoe veel Wp je op het dak hebt liggen. Echter, de IQ7+ micro's toppen eigenlijk per definitie af, zefls al zouden de panelen de opgegeven waarde met een andere omvormer halen. Maar ik moet zeker gewoon uitgaan van de specificaties van de panelen ?
[ Voor 22% gewijzigd door eymey op 28-09-2022 10:44 ]
Idd uitgaan van de specificaties van de panelen/ omvormers. Het theoretische maximum moet je pakken.eymey schreef op woensdag 28 september 2022 @ 10:39:
[...]
Dan nog even een "aanmelden bij de netbeheerder" dingetje: Ik weet dat je in principe moet opgeven hoe veel Wp je op het dak hebt liggen. Echter, de IQ7+ micro's toppen eigenlijk per definitie af, zefls al zouden de panelen de opgegeven waarde met een andere omvormer halen. Maar ik moet zeker gewoon uitgaan van de specificaties van de panelen ?
Succes met aanmelden. Zou ik niet te lang mee wachten
@Panzer_V inmiddels gedaan. Was niet zo veel werk
. Ook wel handig dat ze ook naar het AC vermogen van de omvormer vragen (gewoon 16x290 gedaan). Eigenlijk nog wel een fors verschil tussen AC vermogen en theoretische Wp zo
Wat is de reden geweest dat je gekozen hebt voor een automaat met een C karakteristiek? Ik heb gelezen dat bij PV panelen altijd voor B karakteristiek gekozen zou moeten worden (sneller afschakelen). https://123groepenkast.nl/PV-ZonnePanelen-Aansluiten C karakter word alleen gebruikt bij groepen met gebruikers die veel inschakelstroom nodig hebben (zoals elektromotoren)?[....ook de C40 automaat als beveiliging tegen meer dan 40A verbruik tussen de 'bronkant' en 'verbruikskant' van de groepenkast geïnstalleerd.
Ik zit met een probleempje:
- Ik heb een 3-fase PV-installatie + Envoy Metered met CT-klemmen op L1,L2 en L3 (productie).
- Omdat het Q-relais nog niet leverbaar is, heb ik elke fasedraad tijdelijk even op L1 gezet zodat de Envoy ze kon instellen. Dat lijkt allemaal prima te werken (de slimme meter geeft ook teruglevering aan op alle fasen).
- Daarna heb ik ze weer over L1, L2 en L3 verdeeld, omdat ik niet alle panelen op de (3x)10A zekering kan zetten.
De productieklemmen voor L1 en L2 geven keurig data terug, L3 blijft stil. De productiemeter staat ingesteld op 'Meerfasig: L1( A ), L2( B ), L3( C )'. Ik heb nog een andere CT-klem op L3 geprobeerd, maar ook dat helpt niet.
Wordt L3 niet gerapporteerd omdat hij nooit een omvormer op L3 heeft gezien, of is er wat anders aan de hand?
- Ik heb een 3-fase PV-installatie + Envoy Metered met CT-klemmen op L1,L2 en L3 (productie).
- Omdat het Q-relais nog niet leverbaar is, heb ik elke fasedraad tijdelijk even op L1 gezet zodat de Envoy ze kon instellen. Dat lijkt allemaal prima te werken (de slimme meter geeft ook teruglevering aan op alle fasen).
- Daarna heb ik ze weer over L1, L2 en L3 verdeeld, omdat ik niet alle panelen op de (3x)10A zekering kan zetten.
De productieklemmen voor L1 en L2 geven keurig data terug, L3 blijft stil. De productiemeter staat ingesteld op 'Meerfasig: L1( A ), L2( B ), L3( C )'. Ik heb nog een andere CT-klem op L3 geprobeerd, maar ook dat helpt niet.
Wordt L3 niet gerapporteerd omdat hij nooit een omvormer op L3 heeft gezien, of is er wat anders aan de hand?
Waar koop je deze connectors? Heb er al een aantal gezien, maar die zijn geschikt voor kleinere draad diameters (tot 1,5 mm2) met opmerking dat ze gemerkt hebben dat die ook voor 2,5 mm2 werken (wil wel connectoren die echt bedoeld/getest zijn voor 2,5mm2 draad. Anderen kunnen de diameter van mijn toe te passen Neopreen kabel (11,1 mm) niet aan.Voor het verlengen of overbruggen van afstanden tussen 2 rijen panelen kan je ook kiezen voor een elegantere oplossing zoals een waterdichte kabelverbinder. Deze zijn ook afgesloten met rubbere ringen om het waterdicht te maken en zijn voor zoals 1 fase als 3 fase verkrijgbaar. Onderstaande kabelverbinder die ik heb gebruikt zijn IP68.
De andere zijde zou natuurlijk de 1-fase Q-kabel moeten afsluiten (geen idee welke diameter die heeft).
Update: gewoon niet goed gezocht, heb er nu een aantal gevonden. Blijft de vraag over de buiten diameter van de 1 fase Q-cable staan.
[ Voor 7% gewijzigd door Herbiek616 op 28-09-2022 17:14 ]
Ik heb die van Kopp gebruikt, en daar zitten 2 rubberen ringen over elkaar zodat je bijna elke kabeldiameter kan gebruiken. De 3-fase kabel is ongeveer net zo dik als een YMVK 5-polig: 12-13mm. Als dat voor een 1-fase kabel ook gelijk is aan een YMVK zal deze zo'n 11mm dik zijn.Herbiek616 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 16:52:
[...]
Waar koop je deze connectors? Heb er al een aantal gezien, maar die zijn geschikt voor kleinere draad diameters (tot 1,5 mm2) met opmerking dat ze gemerkt hebben dat die ook voor 2,5 mm2 werken (wil wel connectoren die echt bedoeld/getest zijn voor 2,5mm2 draad. Anderen kunnen de diameter van mijn toe te passen Neopreen kabel (11,1 mm) niet aan.
De andere zijde zou natuurlijk de 1-fase Q-kabel moeten afsluiten (geen idee welke diameter die heeft).
Update: gewoon niet goed gezocht, heb er nu een aantal gevonden. Blijft de vraag over de buiten diameter van de 1 fase Q-cable staan.
Voor het afsluiten van de Q-kabel heeft Enphase speciale doppen. Er zal vast meer op de markt zijn, maar ik heb die van Enphase erop gezet.
Dank je voor je reactie! Afsluiten ga ik idd ook doen met de orignele afsluiters van Enphase, maar de andere zijde wil ik met Neopreen kabel 2x2,5mm2 naar mijn kabeldoos leggen. Een aantal meter zal over het platte dak liggen in de zon vandaar de keus voor Neopreen.[
Voor het afsluiten van de Q-kabel heeft Enphase speciale doppen. Er zal vast meer op de markt zijn, maar ik heb die van Enphase erop gezet.
De CT spoelen kunnen gewoon onder spanning gemonteerd worden. Als je maar eerst de draden aansluit en daarna pas om de kabel klemt.eymey schreef op woensdag 28 september 2022 @ 10:39:
[...]
Overigens heeft de installateur die CT dus wel met de hele installatie onder spanning gedaan. Sterker nog, de hele dag is de spanning er gisteren niet af geweest. Maar goed, omdat ik al voorbereidend werk had gedaan, had hij voor alles behalve de CT-spoelen ook alleen maar te maken met 3 uitgeschakelde aardlekautomaten
.
Ik heb een enphase meterd laten aanleggen incl iq7a, mooi 16 panelen a 380 watt.
Systeem bevalt goed en ik overweeg ook de garage vol te leggen.
Ik kan alleen niet vinden hoe ik een 2e set (stuk of 6-8 panelen a 390 watt)zelf evt kan aansluiten. De afstand is groot tussen de panelen dus ik kan mij voorstellen dat ik rechtstreeks op het kastje in de meterkast het moet aansluiten.
Moet dat via een kabel rechtstreeks op de metered gaan? Ik wil namelijk ook in de garage een extra groepenkast en heb al een 4x6mm2 kabel liggen die ik kan gebruiken. Anders moet ik nog een kabel trekken.
Systeem bevalt goed en ik overweeg ook de garage vol te leggen.
Ik kan alleen niet vinden hoe ik een 2e set (stuk of 6-8 panelen a 390 watt)zelf evt kan aansluiten. De afstand is groot tussen de panelen dus ik kan mij voorstellen dat ik rechtstreeks op het kastje in de meterkast het moet aansluiten.
Moet dat via een kabel rechtstreeks op de metered gaan? Ik wil namelijk ook in de garage een extra groepenkast en heb al een 4x6mm2 kabel liggen die ik kan gebruiken. Anders moet ik nog een kabel trekken.
[ Voor 13% gewijzigd door Waypoint op 28-09-2022 22:41 ]
De CT's zijn sowieso al netjes aangesloten door de installateur. Dus het zou bij de productie CT echt ff kwestie zijn van open klikken en de fasedraad van de tweede kabel er ook bijmike123 schreef op woensdag 28 september 2022 @ 22:27:
[...]
De CT spoelen kunnen gewoon onder spanning gemonteerd worden. Als je maar eerst de draden aansluit en daarna pas om de kabel klemt.
Overigens begrijp ik uit documentatie en video's dat je de consumptie-CT op 2 plekken kan aansluiten:
* In Nederland is het gebruikelijk om hem op de fase richting hoofdschakelaar/netbeheerder te zetten (teruglevering meten) en om eigenverbruik te berekenen op basis van het verschil tussen productie en teruglevering.
* Omdat ik mijn verbruikskant heb beveiligd met een extra C40 automaat (omdat m'n bedrading en aardlekschakelaars maximaal 40A aan kunnen en m'n verbruikers met PV erbij meer zouden kunnen trekken), zou ik de consumptie-CT ook nog om de fase vanuit die automaat kunnen klemmen.
Weet echter niet waar de Envoy-S metered default van uit gaat qua plek. Dus ik denk dat ik de consumptie-CT maar gewoon laat zitten zoals de installateur hem heeft geplaatst. Hopelijk stellen ze de boel goed in bij het 'inrichten' van de Envoy en het aanmaken van m'n account (daar geven ze zichzelf een week of meer de tijd voor

Ik heb toch echt een paar vragen aan jullie. Ik had zelf een lege ABB kast gekocht, te samen met een B16 automaat. (Mijn pa, gepensioneerd elektricien had het geplaatst.)
Externe elektricien via zonnepaneleninstallateur heeft alles aangesloten. Hij heeft gat in de zijkant van de kast geboord, naar een lasdoosje.
Dat irriteerde mij al, want hij heeft in feite de kast gesloopt.
Echter zijn de draden daarboven nog steeds zichtbaar,. verder hangt de Envoy aardig scheef en zijn de CT's er gewoon los ingedrukt. Niet bevestigd.
De draden van de CT's zijn ook redelijk afgeknipt, dus heb nergens meer speling.
Ik meende ook te herinneren dat de CT-spoelen ook altijd op de dinrail bevestigd konden worden.
:strip_exif()/f/image/whjEyqYoWGrvaukeDaqKSdBN.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu komt het volgende...
Ik haal die Envoy van de muur, staat er op de achterkant 'Standard.' Verder zie ik ook een achternaam van iemand anders staan.
/f/image/srXS8AyH5p3r6UK5zfM75SnP.png?f=fotoalbum_large)
Aan de voorkant zie ik we het juiste aansluitschema?
/f/image/k0KdGlBBrZTqzmps1WLo0OoO.png?f=fotoalbum_large)
Het doosje:
/f/image/Y5QzTkbADkpTLinJSMt6cJyq.png?f=fotoalbum_large)
Serienummer komt wel overeen met Metered, dat is het vreemde.
Veel vragen, maar ben sowieso benieuwd naar jullie mening ten aanzien van de afwerking en het wegstoppen van de spoelen.
Externe elektricien via zonnepaneleninstallateur heeft alles aangesloten. Hij heeft gat in de zijkant van de kast geboord, naar een lasdoosje.
Dat irriteerde mij al, want hij heeft in feite de kast gesloopt.
Echter zijn de draden daarboven nog steeds zichtbaar,. verder hangt de Envoy aardig scheef en zijn de CT's er gewoon los ingedrukt. Niet bevestigd.
De draden van de CT's zijn ook redelijk afgeknipt, dus heb nergens meer speling.
Ik meende ook te herinneren dat de CT-spoelen ook altijd op de dinrail bevestigd konden worden.
:strip_exif()/f/image/whjEyqYoWGrvaukeDaqKSdBN.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu komt het volgende...
Ik haal die Envoy van de muur, staat er op de achterkant 'Standard.' Verder zie ik ook een achternaam van iemand anders staan.
/f/image/srXS8AyH5p3r6UK5zfM75SnP.png?f=fotoalbum_large)
Aan de voorkant zie ik we het juiste aansluitschema?
/f/image/k0KdGlBBrZTqzmps1WLo0OoO.png?f=fotoalbum_large)
Het doosje:
/f/image/Y5QzTkbADkpTLinJSMt6cJyq.png?f=fotoalbum_large)
Serienummer komt wel overeen met Metered, dat is het vreemde.
Veel vragen, maar ben sowieso benieuwd naar jullie mening ten aanzien van de afwerking en het wegstoppen van de spoelen.
@Acradavos, tsja...hel erg netjes is het niet gegaan neen. Zat je er bovenop toen hij bezig was of heb je hem zijn gang laten gaan?
Voor wat betreft die envoy. Er staat idd standard en op de doos metered. Wat zegt ie als je er op inlogt? Zie je dan wel je gebruik etc? Ook niet netjes dat er al een naam op staat. Klinkt als een retour/ initieel verkeerd opgehangen.
Ik merk wel op dit forum dat er nogal veel verschil zit tussen de verschillende zonnepanelenboeren. Ik denk dat ikzelf gewoon geluk heb gehad met het bedrijf en de electricien. Bij mij werd iedere stap in de meterkast voorbesproken. Dat is zo te lezen niet 'standaard' het geval.
Voor wat betreft die envoy. Er staat idd standard en op de doos metered. Wat zegt ie als je er op inlogt? Zie je dan wel je gebruik etc? Ook niet netjes dat er al een naam op staat. Klinkt als een retour/ initieel verkeerd opgehangen.
Ik merk wel op dit forum dat er nogal veel verschil zit tussen de verschillende zonnepanelenboeren. Ik denk dat ikzelf gewoon geluk heb gehad met het bedrijf en de electricien. Bij mij werd iedere stap in de meterkast voorbesproken. Dat is zo te lezen niet 'standaard' het geval.
@Acradavos Die CT spoelen kunnen naar mijn mening gewoon los, zitten ze bij mij ook.
Het lijkt me duidelijk dat de Envoy niet nieuw maar tweedehands is, zou ik niet accepteren. Als je inlogt en de zowel de productie als consumptie wordt netjes gelezen, dan heb je wel een S-metered.
Het lijkt me duidelijk dat de Envoy niet nieuw maar tweedehands is, zou ik niet accepteren. Als je inlogt en de zowel de productie als consumptie wordt netjes gelezen, dan heb je wel een S-metered.
Panzer_V schreef op donderdag 29 september 2022 @ 11:52:
@Acradavos, tsja...hel erg netjes is het niet gegaan neen. Zat je er bovenop toen hij bezig was of heb je hem zijn gang laten gaan?
Ik heb het systeem 2 maanden gebruikt zonder Q en Envoy, deze waren op dat moment niet beschikbaar. De elektricien heeft dat gedeelte toen wel netjes gedaan. Verder heb ik hem zijn gang laten gaan, maar goed.Pazo schreef op donderdag 29 september 2022 @ 12:02:
@Acradavos Die CT spoelen kunnen naar mijn mening gewoon los, zitten ze bij mij ook.
Ik heb net maar eens gebeld met Enphase. Aan de hand van het serienummer kon de supportmedewerkster zien dat de Envoy nog niet eerder gebruikt/aangesloten was. De sticker is foutief geplakt, ze kon zien dat het een Metered was.
Wel was de installateur vergeten om de de CT-spoelen te activeren, dat heeft zij voor mij gedaan.

Ik kreeg vervolgens deze e-mail.
:fill(white):strip_exif()/f/image/EOeUx7OsWK4IAidbeqJXvpAB.png?f=user_large)
Dien ik nu zelf een account aan te maken of moet ik wachten tot het legplan gereed is? Sowieso ga ik vragen waarom ik een 'tweedehandse' heb.
@Acradavos Goed dat je even hebt gebeld met Enphase 
Als je nog een account heb, kun je die evt aanmaken via https://enlighten.enphaseenergy.com/manager/registration. Normaal gesproken hoor je dan een 'Home owner' account aan te maken, en geeft de installateur je toegang tot het systeem. Je zou echter ook kunnen kiezen voor een 'so-it-yourself' account aan te maken; installateur moet je dan ook nog toegang geven, maar kan je vervolgens wel veel meer zien en ook aanpassen (zoals zelf je legplan maken bijvoorbeeld en fouten / storingen zien). Wel even overleggen met je installateur of die dat ook goed vind.
Als je nog een account heb, kun je die evt aanmaken via https://enlighten.enphaseenergy.com/manager/registration. Normaal gesproken hoor je dan een 'Home owner' account aan te maken, en geeft de installateur je toegang tot het systeem. Je zou echter ook kunnen kiezen voor een 'so-it-yourself' account aan te maken; installateur moet je dan ook nog toegang geven, maar kan je vervolgens wel veel meer zien en ook aanpassen (zoals zelf je legplan maken bijvoorbeeld en fouten / storingen zien). Wel even overleggen met je installateur of die dat ook goed vind.
Is het omzetten later ook nog mogelijk?Pazo schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:30:
@Acradavos Goed dat je even hebt gebeld met Enphase
Omzetten kan volgens mij niet, of je zou het Enphase moeten vragen. Wel een tweede account aanmaken (DIY) en dan alsnog toegang vragen.
Echter als het even kan zou ik het meteen doen, we zijn ten slotte tweakers met passie voor techniek en willen zelf overal bij kunnen
Er zijn er hier een hoop (incl myself) die een DIY hebben, ook bij diegene die hun systeem hebben laten aanleggen door een installateur.
Echter als het even kan zou ik het meteen doen, we zijn ten slotte tweakers met passie voor techniek en willen zelf overal bij kunnen
Er zijn er hier een hoop (incl myself) die een DIY hebben, ook bij diegene die hun systeem hebben laten aanleggen door een installateur.
Heb direct maar een DIY account aangemaakt.Pazo schreef op donderdag 29 september 2022 @ 13:37:
Omzetten kan volgens mij niet, of je zou het Enphase moeten vragen. Wel een tweede account aanmaken (DIY) en dan alsnog toegang vragen.
Dat is dan wel weer netjes. Met betrekking tot de tweedehands Envoy, ze gaan er achteraan. Wordt vervolgd.
Dit topic is gesloten.
Let op:
Envoy uitlezen en koppelen met Home Assistant, Domoticz etc heeft een eigen topic: [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica
Envoy uitlezen en koppelen met Home Assistant, Domoticz etc heeft een eigen topic: [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica