Grote Enphase topic • IQ Gateway lokaal uitlezen • PVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023
Als tool voor een opslagsysteem zal ik het niet gauw (lees: waarschijnlijk nooit) gebruiken.
Ik sta vlak voor het punt op mijn domoticasysteem in gebruik te nemen en voor het meten van het verbruik wat ik van het net afneem/lever kan ik volgens mij mijn Homewizard P1 meter gebruiken. Via een API is de volgende lokale informatie standaard volgens mij op te vragen:
Import dag T1
Import nacht T2
Export dag T1
Export nacht T2
Actief vermogen totaal
Actief vermogen L1
Actief vermogen L2
Actief vermogen L3
Gas meterstand
Via Telegram API opties https://homewizard-energy...-telegram-api-v1-telegram zouden echter ook voltages en ampèrages per fase uit te lezen zijn.
Welke informatie kan ik dan nog niet uitlezen met een Envoy-S Standard? Is de informatie die de Envoy-S Metered uitleest lokaal op te vragen (dus zonder tussenkomst van website van Envoy?) en hoe makkelijk is dat? Raden jullie de meerprijs van een Envoy-S Metered aan?
Ik lees een Envoy-S Standard lokaal uit met Home Assistant, daarin krijg ik het huidig en maximaal vermogen per micro omvormer, huidig vermogen en totale opbrengst van het hele systeem. Ik laat Home Assistant dan ook de opbrengst per paneel per dag berekenen.Herbiek616 schreef op donderdag 29 september 2022 @ 18:37:
Welke informatie kan ik dan nog niet uitlezen met een Envoy-S Standard? Is de informatie die de Envoy-S Metered uitleest lokaal op te vragen (dus zonder tussenkomst van website van Envoy?) en hoe makkelijk is dat?
Daarnaast heb ik twee kWh meters in mijn verdeelinrichting: 1 die het totale verbuik meet hier in huis en de andere die ook nog eens de productie van de panelen meet (deze laatste heeft een verschil met de waarden die de Envoy meet en dat blijkt dus het verbruik van het hele PV-systeem te zijn).
[ Voor 16% gewijzigd door berend_ op 29-09-2022 19:59 ]
Systeem 1 ligt op 58 graden azimuth onder een hellingshoek van 40 graden.
Systeem 2 ligt op 239 graden azimuth onder een hellingshoek van 40 graden.
Haaks op ons dak, aan de zuidzijde, is het dak van de buren als T dak uitgevoerd. Dat zie je leuk terug op de panelen rechts onderin bij systeem 2.
Volgens mij heb ik wel iets wat bewolking in de ochtend gehad waardoor systeem 1 een lagere opbrengst heeft dan bijvoorbeeld gisteren. En nu de zon steeds lager staat raakt hij in de middag de panelen op ONO bijna niet meer omdat ze ‘achter de nok’ liggen.
:strip_exif()/f/image/HCUlcapeBhRDjWNwMsRQq2Cy.jpg?f=fotoalbum_large)
Nu nog even sparen en dan het ONO dak verder volgooien. Kunnen nog 9 panelen bij. Op het WZW dak kan er nog eentje onder de dakkapel.
Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.
West Oost opstelling. 30gr dak en 2 op een 15gr stelling op het dakkappel. kon helaas niet ivm ruimte gebrek (staat ook een airco) richting het zuiden. Ik ben wel blij met deze opstelling, pak de ochtend en avond zon goed mee wat zorgt voor een wat vlakkere verdeling over de dag. Ben zeer benieuwd hoe ze de overige maanden van het jaar presteren. Ik heb helaas de beste maanden van het jaar gemist.
Ben positief verrast over de opbrengst bij bewolking, maar ik had mij hier ook niet in verdiept.
:strip_exif()/f/image/sIJVOCj4Tr9LK5H7vqADYVe9.jpg?f=fotoalbum_large)
Hierop liggen 8 panelen oost en 8 panelen west met Enphase IQ7PLUS-72-M-INT Microinverters.
In de meterkast heb ik echter geen kastje gezien van Enphase.
De installateur was er niet bij en de aannemer kon mij er niet meer over vertellen, ik moest het bij de oplevering nog maar eens vragen aan de installateur.
Nu vraag ik mij af:
- heb ik voor het functioneren een Enphase Gateway in de meterkast nodig
- zou de Gateway ook elders in het huis kunnen zitten (lijkt mij niet logisch)
- indien er geen Gateway is, kan ik dan straks mijn panelen wel uitlezen met een app en zien wat de opbrengst per paneel is of heb ik pech en is het enige dat ik kan aflezen het telwerk van mijn meter?
Nee, de omvormers werken zonder.skate master schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 09:01:Persoonlijk zou ik het vreemd vinden als ik een systeem heb gekregen dat niet uit te lezen is, zou dit een normale gang van zaken zijn?
- heb ik voor het functioneren een Enphase Gateway in de meterkast nodig
- zou de Gateway ook elders in het huis kunnen zitten (lijkt mij niet logisch)
- indien er geen Gateway is, kan ik dan straks mijn panelen wel uitlezen met een app en zien wat de opbrengst per paneel is of heb ik pech en is het enige dat ik kan aflezen het telwerk van mijn meter?
Ja.
Nee.
Zijn het excuuspanelen?
Het zijn geen excuuspanelen, voor de beng norm zouden er 4 op het dak komen.jeroen3 schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 09:02:
[...]
Nee, de omvormers werken zonder.
Ja.
Nee.
Zijn het excuuspanelen?
Is een Gateway eenvoudig toe te voegen achteraf mocht deze niet aanwezig zijn?
@Julio-K het goede nieuws is dat de aarde opwarmt en we daardoor alsmaar meer zon krijgen. Je hebt dus het beste nog niet gehad...je moet er alleen telkens even op wachtenJulio-K schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 08:39:
Sinds begin augustus ook troste bezitter van een enphase systeem. icm 12 400wp Hyundai panelen.
West Oost opstelling. 30gr dak en 2 op een 15gr stelling op het dakkappel. kon helaas niet ivm ruimte gebrek (staat ook een airco) richting het zuiden. Ik ben wel blij met deze opstelling, pak de ochtend en avond zon goed mee wat zorgt voor een wat vlakkere verdeling over de dag. Ben zeer benieuwd hoe ze de overige maanden van het jaar presteren. Ik heb helaas de beste maanden van het jaar gemist.
Ben positief verrast over de opbrengst bij bewolking, maar ik had mij hier ook niet in verdiept.
[Afbeelding]
16 x 455Wp & Enphase IQ7+ (7,3 kWp) - PVoutput.org
Niemand ? Ik kan er maar geen info over vinden maar het moet er ongetwijfeld zijn .Waypoint schreef op woensdag 28 september 2022 @ 22:40:
Ik heb een enphase meterd laten aanleggen incl iq7a, mooi 16 panelen a 380 watt.
Systeem bevalt goed en ik overweeg ook de garage vol te leggen.
Ik kan alleen niet vinden hoe ik een 2e set (stuk of 6-8 panelen a 390 watt)zelf evt kan aansluiten. De afstand is groot tussen de panelen dus ik kan mij voorstellen dat ik rechtstreeks op het kastje in de meterkast het moet aansluiten.
Moet dat via een kabel rechtstreeks op de metered gaan? Ik wil namelijk ook in de garage een extra groepenkast en heb al een 4x6mm2 kabel liggen die ik kan gebruiken. Anders moet ik nog een kabel trekken.
Je kunt makkelijk zelf uitbreiden. Je kunt de kabels (YMVK kabels denk ik?) bij elkaar laten komen in een lasdoos, en dan met 1 kabel naar je meterkast. Anders gezegd, je kan je bestaande kabel van je panelen naar je meterkast onderbreken en daar de kabel van de ander set bij in laten komen / samenvoegen.Waypoint schreef op woensdag 28 september 2022 @ 22:40:
Ik heb een enphase meterd laten aanleggen incl iq7a, mooi 16 panelen a 380 watt.
Systeem bevalt goed en ik overweeg ook de garage vol te leggen.
Ik kan alleen niet vinden hoe ik een 2e set (stuk of 6-8 panelen a 390 watt)zelf evt kan aansluiten. De afstand is groot tussen de panelen dus ik kan mij voorstellen dat ik rechtstreeks op het kastje in de meterkast het moet aansluiten.
Moet dat via een kabel rechtstreeks op de metered gaan? Ik wil namelijk ook in de garage een extra groepenkast en heb al een 4x6mm2 kabel liggen die ik kan gebruiken. Anders moet ik nog een kabel trekken.
Ik heb in april zelf 9 extra panelen op oost gelegd (west lag al ruim een jaar). In mijn meterkast komen de YMVK kabels bij elkaar in een lasdoos, en dan gaat 1 kabel richting het Q-relais en de Envoy.
:strip_exif()/f/image/2PtDy5IN4uaERvdOIl9HzFOo.jpg?f=fotoalbum_medium)
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023
:strip_exif()/f/image/WDLHrIsJ0hjJkuuPiAxaBKF8.jpg?f=fotoalbum_large)
Wel viel mij op dat op de Q Relay de L3 led nooit brand. Omdat ze moeite hadden met kabels trekken heb ik net even gekeken of ze niet gewoon de derde fase "vergeten" waren, maar die ligt er wel.
Kan ik zelf nog iets checken of moet ik hiermee rechtstreeks terug naar de installateur?
Waarschijnlijk als je je account straks in kunt, zou het kunnen dat een deel van de panelen niet werkt. Of ze hebben alles aangesloten met alleen maar 1 fase kabels en alleen L1 en L2 gebruikt, kan in theorie ook nog.
Was er ook niet iets waarmee je in de Q-relais kon configureren dat je 1, 2 of 3 fases gebruikt?Pazo schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 15:35:
@LopeZ Die L3 zou moeten werken, dus waarschijnlijk zit er ergens iets niet goed aangesloten. Misschien in een lasdoos, of bij de aansluiting in het q-relais zelf.
Waarschijnlijk als je je account straks in kunt, zou het kunnen dat een deel van de panelen niet werkt. Of ze hebben alles aangesloten met alleen maar 1 fase kabels en alleen L1 en L2 gebruikt, kan in theorie ook nog.
[ Voor 76% gewijzigd door Websphinxie op 30-09-2022 15:38 ]
16 x 455Wp & Enphase IQ7+ (7,3 kWp) - PVoutput.org
Ja dat kan welLopeZ schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 15:03:
De installatie is nog niet gekoppeld aan mijn account dus meer dan de stats op de slimme meter bekijken kan ik nog niet.
Even hier kijken: [Enphase] Haal meer uit je Envoy!
Via je netwerk naar het envoy IP adres en je kunt op basis van het serienummer het wachtwoord van het "installer" account achterhalen, alle data kun je eruit trekken, zelfs meer dan in je account (zoals actuele productie per paneel).
Ja dat kan inderdaad wel. Dacht eigenlijk alleen om als 1 fase in te stellen, maar volgens de documentatie kan het ook als 2 fase. Misschien daar even naar kijken / proberen @LopeZ .Websphinxie schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 15:37:
[...]
Was er ook niet iets waarmee je in de Q-relais kon configureren dat je 1, 2 of 3 fases gebruikt?
Hoe zit het dan met de enphase micro omvormers. Hebben die last gehad van die hoge temperaturen? Is er uitval vanaf een bepaalde temperatuur.
Ik ben van plan om te gaan werken met deze micro omvormers op een hellend dak, maar ben benieuwd of die omvormers problemen hebben met die hoge temperaturen van deze zomer
Er zijn wel wat meldingen geweest.
Jim80 in "Het grote Enphase topic"
Dit heeft het gefixt!Pazo schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 15:49:
[...]
Ja dat kan inderdaad wel. Dacht eigenlijk alleen om als 1 fase in te stellen, maar volgens de documentatie kan het ook als 2 fase. Misschien daar even naar kijken / proberen @LopeZ .
Voor ik de boel omzette nog even geverifieerd dat de q relay zelf ook daadwerkelijk met 3 fase draden was aangesloten en dat was het geval.
Ik had ze van de zomer 75 gradenpcgenk schreef op vrijdag 30 september 2022 @ 17:13:
Een algemene vraag. Ik veronderstel dat de temperatuur onder de zonnepanelen op een hellend dak behoorlijk warm kan worden. Bv tijdens afgelopen zomer met temperaturen van rond de 40°.
Hoe zit het dan met de enphase micro omvormers. Hebben die last gehad van die hoge temperaturen? Is er uitval vanaf een bepaalde temperatuur.
Ik ben van plan om te gaan werken met deze micro omvormers op een hellend dak, maar ben benieuwd of die omvormers problemen hebben met die hoge temperaturen van deze zomer
Geen uitval of vermogensverlies gehad. Kunnen ze naar mijn mening prima aan.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GKTxCidIvGiOoHHagPHHgLyo.jpg?f=user_large)
Buitentemperatuur liep die dag ook tegen de 40 graden aan.
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/k7zNswgs91GoGMEjyo6kjeAy.jpg?f=user_large)
[ Voor 13% gewijzigd door Pazo op 30-09-2022 18:26 ]
Vermoed bijna een aansluitfout op het dak, of hij pas reset over de nacht als de eerste inschakeling de fout veroorzaakt heeft. Iemand enig idee wat het anders zou kunnen zijn?
Overigens de panelen zonder fout leveren ook niet terug..
[ Voor 4% gewijzigd door Ferrox1 op 01-10-2022 16:17 ]
Is het juiste profiel wel geladen in de micro omvormers? Dus voor Nederland.Ferrox1 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 16:15:
Vandaag 19x 400WP met enphase iq7+ geïnstalleerd. Maar het hele systeem levert niet terug, krijg allerlei verschillende meldingen dat de frequentie buiten bereik is en ook het voltage. Huis installatie is correct, maar het is heel vreemd allemaal. Het is 3 fasen aangesloten en omdat het weekend is nu geen enphase support. Systeem uitzetten en weer aanzetten heeft ook niet geholpen. De installateur gaat er maandag ook mee aan de slag maar ik vind het allemaal vreemd. Internet wordt ik ook niet wijzer van.
Vermoed bijna een aansluitfout op het dak, of hij pas reset over de nacht als de eerste inschakeling de fout veroorzaakt heeft. Iemand enig idee wat het anders zou kunnen zijn?
Overigens de panelen zonder fout leveren ook niet terug..
Geen idee welke dat moet zijn maar dat is wel ergens hierterug te vinden?
Als gebruiker kan ik dit niet aanpassen/controleren volgens mij? De installateur zei ook dat ze normaal meteen terugleveren..mike123 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 16:36:
[...]
Is het juiste profiel wel geladen in de micro omvormers? Dus voor Nederland.
Geen idee welke dat moet zijn maar dat is wel ergens hierterug te vinden?
Maar dat is ook een van mijn vermoedens. De spanning volgens de p1 schommelt zo rond de 227 volt per fase.. dat lijkt mij ook goed.
Je kan in de Enphase app kijken bij menu, systeeapparaten, microinvertors.Ferrox1 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 16:42:
[...]
Als gebruiker kan ik dit niet aanpassen/controleren volgens mij? De installateur zei ook dat ze normaal meteen terugleveren..
Maar dat is ook een van mijn vermoedens. De spanning volgens de p1 schommelt zo rond de 227 volt per fase.. dat lijkt mij ook goed.
Daar staat wel de firmware versie.
Misschien is daar ook iets mis mee. Hoeft niet hoor.
Klopt. De installateur kan in de Enlighten Toolkit kijken welk Grid Profile in de microinverters is geladen en dit eventueel aanpassen. Ik heb:Ferrox1 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 16:42:
[...]
Als gebruiker kan ik dit niet aanpassen/controleren volgens mij?
[...]
1
| EN 50549-1:2019 RfG E02 Netherlands |
Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp
Staat er inderdaad op. Ik wacht even een nacht af, dan schijnen ze te resetten. Mogelijk lost dat iets op.RichieB schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 17:27:
[...]
Klopt. De installateur kan in de Enlighten Toolkit kijken welk Grid Profile in de microinverters is geladen en dit eventueel aanpassen. Ik heb:
code:
1 EN 50549-1:2019 RfG E02 Netherlands
Succes er mee en hopelijk werken ze morgen!
Dan is het laatste stukje van de puzzel compleet voor de zonnepanelen.
Vindt het in deze maanden niet zo’n probleem om te wachten maar rond Maart wil ik het systeem wel online hebben.
Is hier al meermaals aan bod gekomen. Consensus is dat het niet bekend is en dat je, zeker gezien de huidige energieprijzen, beter gewoon de iQ7+/A kunt installeren.feddesman schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 20:03:
Heeft er iemand al een officiële release datum voor de IQ8+ van de benelux gezien ?
Dan is het laatste stukje van de puzzel compleet voor de zonnepanelen.
Vindt het in deze maanden niet zo’n probleem om te wachten maar rond Maart wil ik het systeem wel online hebben.
Wachten is in dit geval niet aan te raden.
Paar weken geleden had ik een mailtje ontvangen van enphase “ Presently, we don’t have a date in place for the same. However, it should be available in early 2023”Panzer_V schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 20:09:
[...]
Is hier al meermaals aan bod gekomen. Consensus is dat het niet bekend is en dat je, zeker gezien de huidige energieprijzen, beter gewoon de iQ7+/A kunt installeren.
Wachten is in dit geval niet aan te raden.
Dacht dat er inmiddels wel een officiële datum zou zijn.
Ik hoop het.RichieB schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 19:30:
Ik dacht de eerste dag ook dat er iets niet goed was.. maar de zon ging onder binnen een uur nadat we klaar waren. De volgende dag deden ze het allemaal.
Inmiddels ook de envoy rechtstreeks uit kunnen lezen. Klopt het dat deze aangeeft dat geen van de micro's communiceren als er geen zon meer is?
Ook staat dat de grid profile nog pending is.
Versie is :520-00082-r01-v04.27.04
Updated 15/02/2021 5:04 PM
Voor mijn gevoel een heel oude firmware van begin 2021?
Huidige status van de meeste panelen:
AC Frequency Out Of Range
Grid Instability
DC Power Too Low
Failure to report
De overige hebben alleen de laatste 2. Kortom, ik ben benieuwd wat het morgen gaat doen.
Hier is de schakelaar omgezet zonder de panelen er aan en niet daarna. Zou dit een storing in de micro's veroorzaakt hebben die pas rond middernacht reset?Panzer_V schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 19:34:
Bij mij waren ze destijds rond het middaguur klaar met de installatie. Terugleveren deed het direct toen de schakelaar omgezet werd.
Succes er mee en hopelijk werken ze morgen!
Vind het maar vaag allemaal en heb geen geduld
Afwachten, meld me morgen weer
Niet aan te raden? Ik dacht het juist zo bedoeld was. Eerst de ac bekabeling en micro’s aansluiten…spanning erop en dan de panelen stuk voor stuk aansluiten. Dan kun je op de micro ook direct aan het knipperen van het lampje zien dat ie mee gaat doen. En hoef je niet naderhand terug het dak op omdat 1 vd stekkers toch niet helemaal goed blijkt te zitten. Dit is absoluut veilig! Zie het als een verlengsnoer met een verdeelblok waar je stuk voor stuk electrische apparaten toevoegd.RichieB schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 00:55:
Bij mij gingen de omvormers pas produceren nadat ik het profiel erin had geladen. Dat lukte halverwege het leggen van de panelen. Daarna ging elke omvormer produceren zodra we het paneel aansloten. Aangezien de DC kant spanningsloos is totdat je het paneel aansluit werkte dat prima met de hoofdschakelaar aan. Nee, ik raad dit niemand aan. Beter om naderhand pas de boel aan te zetten.
Hier zijn de panelen wakker geworden.Ferrox1 schreef op zaterdag 1 oktober 2022 @ 21:30:
[...]
Vind het maar vaag allemaal en heb geen geduld![]()
Afwachten, meld me morgen weer
Bij jou ook een gezellige bedoeling op het dak?
Dat idee had ik zelf ook, maar heb nergens gelezen dat het zo bedoeld is.WillemP22 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 06:18:
[...]
Niet aan te raden? Ik dacht het juist zo bedoeld was.
[…]
Dit is absoluut veilig!
[…]
Helaas niet,Panzer_V schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 08:46:
[...]
Hier zijn de panelen wakker geworden.
Bij jou ook een gezellige bedoeling op het dak?
Alles communiceert gewoon. (communicatie level is 2 of 3 blokjes per paneel, maar geen die niet reageert en ze hebben allemaal max. een minuut geleden hun status doorgegeven) Het profiel is van pending naar set gegaan, dus dat lijkt me goed.
Voor de rest geven ze allemaal deze storingen (rechtstreeks op de envoy met installer/setup/home#microinverters/all:)
AC Voltage Out Of Range
AC Frequency Out Of Range
Grid Instability
DC Power Too Low
De micro's draaien nog steeds dezelfde software als gisteren. Het verschilt een beetje per paneel welke van de storing actief is
Kortom, of mijn netspanning en frequentie zijn niet goed genoeg vanuit de netbeheerder, of de micro's detecteren niet goed (mogelijk als gevolg van achterlopende software).
Al met al denk ik dat wij (ik voor de huisinstallatie, de installateur voor de zonnepanelen) ons werk goed hebben gedaan. Ik heb alles nogmaals nagekeken, maar omdat ze wel communiceren met de envoy lijkt alles toch goed te aangesloten te zijn.
Yep, alle 3 de fasen schommelen rondom de 227V, lijkt me prima.RichieB schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 11:44:
@Ferrox1 Heb een lezer op de P1 poort zitten van de slimme meter? Of een kWh meter met modbus? Dan zou je de spanning en frequentie eenvoudig kunnen controleren.
Frequentie heb ik niet in domoticz? Wel staat er 0.085 achter, vermoed de cosinus phi waarop gemeten wordt?
Ik heb op Fase 2 bijvoorbeeld vaak geen verbruik, maar daar wordt ook echt 0 op terug geleverd.
Nu staat de zon er bijvoorbeeld op, maar de DC kant blijft ook te laag.
Ik heb inmiddels wel besloten om te wachten tot enphase er zelf mee aan de slag gaat.
[ Voor 12% gewijzigd door Ferrox1 op 02-10-2022 12:06 ]
Ja, “bedoeld” is misschien het verkeerde woord. Maar waarom zit het lampje er anders. Zeker met een legplan waarbij je naderhand er slecht bij kunt, zonder diverse panelen te moeten demonteren, is deze functie en werkwijze sterk aan te raden. Zou ik zeggen. 🧐😁RichieB schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 10:11:
[...]
Dat idee had ik zelf ook, maar heb nergens gelezen dat het zo bedoeld is.
Ik kan je denkwijze volgen en snap ook niet waarom ze dan indicatieverlichting in je omvormers plaatsen, maar volgens deze handleiding van Enphase zelf zou je eerst alle dakwerk moeten afmaken en daarna "grondwerk" en als laatste de boel inschakelen: https://www4.enphase.com/...rt/gettingstarted/installWillemP22 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 13:52:
[...]
Ja, “bedoeld” is misschien het verkeerde woord. Maar waarom zit het lampje er anders. Zeker met een legplan waarbij je naderhand er slecht bij kunt, zonder diverse panelen te moeten demonteren, is deze functie en werkwijze sterk aan te raden. Zou ik zeggen. 🧐😁
Omdat ik mijn panelen op twee dakvlakken heb liggen wil ik graag de opbrengst per dakvlak bijhouden (en dat lukt alleen via de opbrengst per paneel).
Iemand tips? Is het überhaupt mogelijk of moet ik gaan nadenken over een andere oplossing?
Het is wachten op een mooie oplossing gebaseerd op de nieuwe API. Of je moet deze zelf schrijven. Zie de documentatie op de Enphase site.Henri2500 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 19:13:
Is het iemand gelukt om de dagopbrengsten per paneel uit de Enphase omgeving te trekken? Ik heb tot zover geen oplossingen gevonden. Wat in HA wel simpel te integreren is is het huidige vermogen per paneel en de opbrengst van het gehele systeem.
Omdat ik mijn panelen op twee dakvlakken heb liggen wil ik graag de opbrengst per dakvlak bijhouden (en dat lukt alleen via de opbrengst per paneel).
Iemand tips? Is het überhaupt mogelijk of moet ik gaan nadenken over een andere oplossing?
De enige manier waarop dat nu kan, is handmatig via 'Rapporten' in Enlighten. Daar kan je een rapport generen genaamd 'Energieproductie van één dag per module'. Die kan je dan meteen in Enlighten zien, of exporteren naar Excel. Nadeel is dat je het alleen per dag kan.Henri2500 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 19:13:
Is het iemand gelukt om de dagopbrengsten per paneel uit de Enphase omgeving te trekken?
Je hebt ook nog 'Energieproductie van één maand per module', is dus de totale opbrengt per module van 1 maand.
[ Voor 11% gewijzigd door Pazo op 02-10-2022 20:44 ]
Dat gaat me boven mijn pet helaas; tenzij de API vrij en ongelimiteerd aan te roepen is? Heb je een linkje naar de exacte documentatie over deze wijzingen in hun API?Panzer_V schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 20:26:
[...]
Het is wachten op een mooie oplossing gebaseerd op de nieuwe API. Of je moet deze zelf schrijven. Zie de documentatie op de Enphase site.
Die kende ik idd! Maar ik zoek dus een automatische functie (liefst die gewoon live- meeloopt gedurende de dag).Pazo schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 20:41:
[...]
De enige manier waarop dat nu kan, is handmatig via 'Rapporten' in Enlighten. Daar kan je een rapport generen genaamd 'Energieproductie van één dag per module'. Die kan je dan meteen in Enlighten zien, of exporteren naar Excel. Nadeel is dat je het alleen per dag kan.
Je hebt ook nog 'Energieproductie van één maand per module', is dus de totale opbrengt per module van 1 maand.
https://developer-v4.enphase.com/Henri2500 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 20:49:
[...]
Dat gaat me boven mijn pet helaas; tenzij de API vrij en ongelimiteerd aan te roepen is? Heb je een linkje naar de exacte documentatie over deze wijzingen in hun API?
Je kunt in Home Assistant de sensor, die je maakt van een micro-omvormer entiteit, met de integratie Utility Meter laten bijhouden hoeveel deze sensor per (quarter-hourly, hourly, daily, weekly, monthly, bimonthly, quarterly and yearly) verandertHenri2500 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 19:13:
Is het iemand gelukt om de dagopbrengsten per paneel uit de Enphase omgeving te trekken? Ik heb tot zover geen oplossingen gevonden. Wat in HA wel simpel te integreren is is het huidige vermogen per paneel en de opbrengst van het gehele systeem.
In Grafana heb je een "today so far" mogelijkheid. Die gebruik ik nu voor de totale opbrengst maar kan je ook prima toepassen op de data per omvormer (onderste grafiek):Henri2500 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 20:49:
[...]
Die kende ik idd! Maar ik zoek dus een automatische functie (liefst die gewoon live- meeloopt gedurende de dag).
/f/image/KnhqfMFhRXzCZblWTqtxjZTV.png?f=fotoalbum_large)
Enphase gaf aan 267 volt te meten op de fase en dat overal de fase is aangesloten. Deze gekke waarde triggerde mij op een losliggende nul. En ja hoor, in de meterkast was met het terugdrukken van het stopcontact de nul uit de lasklem geschoten. Dit komt door o.a. 4mm2 en beperkte ruimte.
Hopelijk vanaf morgen dus produceren.
Een losse nul is voor geen enkele installatie goed. Hopelijk is er niets defekt.Ferrox1 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 20:06:
@Panzer_V @RichieB @mike123 , waarschijnlijk probleem gevonden, alleen nu vanwege gebrek aan zonlicht niet te testen.
Enphase gaf aan 267 volt te meten op de fase en dat overal de fase is aangesloten. Deze gekke waarde triggerde mij op een losliggende nul. En ja hoor, in de meterkast was met het terugdrukken van het stopcontact de nul uit de lasklem geschoten. Dit komt door o.a. 4mm2 en beperkte ruimte.
Hopelijk vanaf morgen dus produceren.
Maar als morgen alles werkt heb je het mooi op tijd gevonden.
Nu even wachten totdat de zon er is.
Durf ik niet te zeggen of dat die hierop zou uitschakelen. Maar hier inderdaad geen q-relay. Van wat ik begreep ook niet verplicht, er zit wel een fase koppelaar tussen voor de communicatie met de panelen op de andere fasen.jeroen3 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 21:14:
Heb je geen q-relay? Die had hierop wel uitgeschakeld toch?
Ik verwacht geen stukken omdat ze nog gewoon uit te lezen zijn en communiceren. Ze detecteren (logisch) geen goed net en daarom niet werken. Het is gewoon geen stroomkring dus dat is beter dan een fase met een nul wisselen. Want dan heb je 400v op de aansluiting staan. Wat ik nu ook wel weet is dat de omvormer werkt op basis van het zonnepaneel als voeding, om zijn communicatie te regelen. Best slim gedaan, maar ook verwarrend omdat je hiermee aanneemt dat de AC zijde goed is aangesloten.
19 deelt niet mooi door 3, dus de nul zal niet mooi in het midden blijft door de condensatordeling. Vandaar de 270V.
[ Voor 3% gewijzigd door jeroen3 op 03-10-2022 22:05 ]
Interessante gedachte gang!jeroen3 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 22:04:
Nouja, technisch gezien kan de omvormer het verschil niet zien of hij nou spanning krijgt direct of spanning via de condensator van een andere omvormer, behalve dat de spanning wat gek is door de zwevende nul.
19 deelt niet mooi door 3, dus de nul zal niet mooi in het midden blijft door de condensatordeling. Vandaar de 270V.
Zo had ik het nog niet bekeken. Ken je het elektrisch schema van een iq7+ dat je bij de condensator uit komt? Ik dacht eerder aan een hoog frequent schakelende voeding als A-C aansluiting en dan zou je dit effect niet direct zien vermoed ik. Maar dat is voor mij echt gissen zonder een elektrisch schema. Het is niet dat ik er 1 over heb om open te maken
Als je een zwevende nul hebt kan er zomaar 380V op een fase komen te staan ipv 230V.Ferrox1 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 21:59:
[...]
Durf ik niet te zeggen of dat die hierop zou uitschakelen. Maar hier inderdaad geen q-relay. Van wat ik begreep ook niet verplicht, er zit wel een fase koppelaar tussen voor de communicatie met de panelen op de andere fasen.
Ik verwacht geen stukken omdat ze nog gewoon uit te lezen zijn en communiceren. Ze detecteren (logisch) geen goed net en daarom niet werken. Het is gewoon geen stroomkring dus dat is beter dan een fase met een nul wisselen. Want dan heb je 400v op de aansluiting staan. Wat ik nu ook wel weet is dat de omvormer werkt op basis van het zonnepaneel als voeding, om zijn communicatie te regelen. Best slim gedaan, maar ook verwarrend omdat je hiermee aanneemt dat de AC zijde goed is aangesloten.
Bij een 3 fasen installatie.
Klopt, inderdaad. Voor mij is nu echter een raadsel hoe ze 230 omvormers zo aansluiten dat het echt een 380v systeem wordt? Is daar een schema van? Want hoe voorkom je dat er meer dan 16A door de nul gaat lopen?mike123 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 22:16:
[...]
Als je een zwevende nul hebt kan er zomaar 380V op een fase komen te staan ipv 230V.
Bij een 3 fasen installatie.
Bij 3 fase loopt er nooit meer dan de fase met de hoogste stroom door de nul. Sterker: bij gelijke belasting op alle fasen loopt er 0 ampere over de nul.Ferrox1 schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 22:28:
[...]
Klopt, inderdaad. Voor mij is nu echter een raadsel hoe ze 230 omvormers zo aansluiten dat het echt een 380v systeem wordt? Is daar een schema van? Want hoe voorkom je dat er meer dan 16A door de nul gaat lopen?
Ik heb hier wel eens een mooie animatie van gezien, maar ik kan hem even niet vinden. Hier kan je het ook wel aardig zien: http://www.elektroblokken...ormige_wisselspanning.gif
Top, dankjewel! 20 jaar geleden ooit op school gehad maar nooit wat mee hoeven doen. Volgens mij zijn ze dus in ster aangesloten en zal hoogstens van 2 panelen de samengestelde stroom door de nul lopen. Bij 3 vereffend zich dit weer op.Knutselaar schreef op maandag 3 oktober 2022 @ 22:53:
[...]
Bij 3 fase loopt er nooit meer dan de fase met de hoogste stroom door de nul. Sterker: bij gelijke belasting op alle fasen loopt er 0 ampere over de nul.
Ik heb hier wel eens een mooie animatie van gezien, maar ik kan hem even niet vinden. Hier kan je het ook wel aardig zien: http://www.elektroblokken...ormige_wisselspanning.gif
Volgens klopt het nog niet helemaal waar je zegt. Als je 3 panelen elk op een andere fase hebt zitten, gaat er nooit meer dan het vermogen van 1 paneel over de nul. Bij 2 gelijk producerende panelen zou dat dan 1/3 van het vermogen zijn: er mist immers 1 paneel om de nul in evenwicht te brengen.
disclaimer: ik ben geen electricien.
Ik ben momenteel een extra set aan het samenstellen voor het platte dak. Hier komen vier panelen op te liggen.
Op zich ben ik wel gecharmeerd van Enphase. Op het platte dak hangt momenteel al een airco op een aparte groep. Bij deze airco wil ik een PV verdeler hangen en daar de Enphase set bij op zetten. In deze PV verdeler komt dan ook meteen het Q-relais te zitten.
Ik zou de set ook graag willen monitoren en heb hier volgens mij een Enphase IQ Gateway S-Standaard voor nodig. Nu kan ik deze natuurlijk niet buiten ophangen. In de documentatie/filmpjes die ik tegen kom, zie ik ze er een apart automaat voor toevoegen binnen dezelfde aardlek.
Werkt deze ook als hij in een willekeurig stopcontact (groep) in huis gestoken wordt?
Verbruikers en opwekkers moet je scheiden met automaten, omdat anders een verbruiker het vermogen uit het net + de opwekkers kan trekken. Dat kan zomaar 32 ampere zijn. Dat is precies waar PV verdelers voor zijn.
In mijn ogen is de gateway een verbruiker, en mag dus niet binnen de opwekkende groep gemonteerd worden. Ik heb wel schema's gezien van solar-bouwmarkt waar ze dat doen, maar dat is dan niet hoe het hoort.
Geadviseerd wordt om de afstand tussen de Gateway en de omvormers zo klein mogelijk en binnen dezelfde aardlek-groep te houden (ivm signaalverlies). Als je daar al een stopcontact voor hebt, zou dat zomaar kunnen werken.
Als je hem echt niet binnen kan hangen, moet je hem monteren in een waterdichte behuizing. In de handleiding staat trouwens sowieso dat dat moet, al doet niemand dat als het veilig en droog binnen kan hangen.
Die PVverdeler is sowieso een waterdichte behuizing met gescheiden automaten. Het gaat mij echt puur om de plaatsing van de Envoy/Enphase IQ Gateway S-Standaard. Dat ding lijkt mij niet geschikt voor buiten (ook niet in een behuizing denk ik)?
Ik kan de monitoring dus niet in dezelfde groep kwijt. Ik vraag mij af hoe het systeem werkt als deze in een andere groep hangt. De meeste producten lezen de Micro-omvormers via Wifi of Zigbee uit maar Enphase doet dat over de bedrading.
Dan zou ik dus een PV-verdeler op het dak moeten plaatsen en daarnaast nog een extra aardlek + groep voor de envoy. Het gaat om 4 extra panelen, dan kan ik misschien beter uitwijken naar APsystems.
Niemand?cmderks93 schreef op zondag 2 oktober 2022 @ 10:40:
Is er hier al iemand die de Encharge 3T aan de praat heeft? Deze is momenteel helaas alleen nog verkrijgbaar in Duitsland en ook België dacht ik. Maar ook enkel daar te activeren via de toolkit.
Ik ben in dit topic nog niemand tegen gekomen die de batterij al heeft, mede omdat deze dus in NL nog niet verkrijgbaar is (en daarnaast momenteel nog totaal onrendabel is).
Dan geef je hem toch geen extra groep? Koop een aftakblok en zet je hem ergens bij. Zo nauw komt het niet.Borne schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 12:12:
Ik heb in de meterkast alleen geen mogelijk om een eigen groep voor de Envoy te plaatsen omdat ik al 4 aardlekschakelaars met 16 groepen heb.
Dan zou ik dus een PV-verdeler op het dak moeten plaatsen en daarnaast nog een extra aardlek + groep voor de envoy. Het gaat om 4 extra panelen, dan kan ik misschien beter uitwijken naar APsystems.
Eerder kwam dat ding zelfs met een losse stekker.
en nog belangrijker er is geen subsidiePazo schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 13:23:
[...]
Ik ben in dit topic nog niemand tegen gekomen die de batterij al heeft, mede omdat deze dus in NL nog niet verkrijgbaar is (en daarnaast momenteel nog totaal onrendabel is).
Ik heb alles klaar zelfs de kabel licht al in de schuur waar ter zijner tijd de battery van Enphase moet komen hangen. Maar zolang we nog full saldering hebben en geen subsidie ga ik geen 10.000 investeren.
Als wij in een paar jaar ook boete moeten gaan betalen net als in Belgie als je over de 3,5Kw van het net vraag dan ben ik de eerste die er lig 1 van 3Kw gaat bestellen. Zie dat ik tijdens het koken altijd Bove nde 4Kw zit en dit zou dan betekenen dat ik elke dag "boete" moet betalen
Ik kan geen bron kan vinden over die 3,5Kw in België. Het lijkt mij behoorlijk contraproductief voor de energietransitie. Heb je een link?
Moet ik gaan voor de Envoy S Standard of de Envoy S Metered?
Wat is het grote voordeel van de Metered en kan je met de Standard en de P1 poort niet hetzelfde?
Wat is er niet duidelijk aan de TS?ngommers schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:20:
Ik kan het antwoord op mijn vraag niet echt vinden in het topic dus vandaar dat ik het toch maar vraag.
Het grote Enphase topic
Tevens is de S Metered voorbereid om er in de toekomst een thuisaccu op aan te sluiten.
De punten welke je extra kan, kun je toch ook met de P1 poort van de slimme meter of heb ik dat mis?Pazo schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:28:
[...]
Wat is er niet duidelijk aan de TS?![]()
Het grote Enphase topic
Tevens is de S Metered voorbereid om er in de toekomst een thuisaccu op aan te sluiten.
Geschrikt voor een thuisaccu is natuurlijk een voordeel maar dan hebben ze het telkens over een Enphase thuisaccu of heb je dit ook nodig bij een andere thuisaccu?
[ Voor 11% gewijzigd door ngommers op 04-10-2022 16:34 ]
Je kan het inderdaad ook via een p1 monitor uitlezen.ngommers schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:32:
[...]
De punten welke je extra kan, kun je toch ook met de P1 poort van de slimme meter of heb ik dat mis?
Geschrikt voor een thuisaccu is natuurlijk een voordeel maar dan hebben ze het telkens over een Enphase thuisaccu of heb je dit ook nodig bij een andere thuisaccu?
Thuisaccu is zover ik weet alleen die van Enphase. Althans, op het systeem van Enphase, dat het met elkaar communiceert en kan uitlezen etc. Wellicht dat een andere accu op een andere manier aansluiten ook mogelijk is, maar er is hier nog niemand langsgekomen die een thuisaccu heeft, dus nog geen praktijkervaring bekent.
Heb aantal dagen geleden zelfde vraag gesteld maar ook geen (duidelijk) antwoord waarom ik voor een metered versie zou moeten kiezenngommers schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 16:20:
Wat is het grote voordeel van de Metered en kan je met de Standard en de P1 poort niet hetzelfde?
Ik had je vraag gezien maar omdat ik er geen duidelijk antwoord uit kon halen dus gevraagd.Herbiek616 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 17:05:
[...]
Heb aantal dagen geleden zelfde vraag gesteld maar ook geen (duidelijk) antwoord waarom ik voor een metered versie zou moeten kiezen
Ook nu is het voor mij nog onduidelijk wat het voordeel is.
Hij is duurder in aanschaf.
Mijn installateur zegt het volgende (waar ik mij overigens niet volledig in kan vinden):
Voor nu lijkt mij alleen het voordeel dat die in de toekomst voorbereid is op een thuisaccu, waarbij dan nog de vraag is hoe dat voor andere merken accu's zit of die dan überhaupt nodig is.Wij raden momenteel ook niet niet aan om voor de metered variant te kiezen, reden hiervoor is dat deze maar 5 jaar garantie heeft. De software groeit nog steeds exponentieel hard, dus tegen de tijd dat jij gebruik wilt gaan maken van bijvoorbeeld batterijen bestaat er alweer een nieuwe variant. Ik zie wel dat je hele meterkast geschikt zal zijn voor deze toekomstige aanpassing. Het is namelijk niet goed voor de metered variant wanneer deze wel is aangesloten maar niet in gebruik genomen wordt.
■ 21x Zonnepaneel Monokristallijn Fullblack 400Wp Sunpower 1808x1086x30mm
en
21x Enphase Micro-omvormer IQ7 plus
Ik ben verder een leek, maar ik weet wel wat mijn wens is:
Ik wil in de toekomst een thuisbatterij plaatsen. Als in de toekomst de thuisbatterij wordt geplaatst wil ik dat overtollige stroom wordt opgeslagen op de batterij. Ook wil ik dan dat bij een stroomstoring van het net, het systeem de stroom gaat gebruiken van de batterij (zodat de omvormers niet uitvallen), en apparaten die stroom vragen 's-avonds gebruik maken van de thuisbatterij.
Kan elke willekeurige thuisbatterij op de Enphase Micro-omvormers worden aangesloten, of zijn er beperkingen? Als er beperkingen zijn, wat moet er dan geinstalleerd worden om mijn wens voor elkaar te krijgen?
Klopt, alleen leg je het anders uit. Want die nul ligt er wel degelijk (het middenpunt van je ster op het dak) maar dat zal inderdaad nooit de meterkast bereiken.Knutselaar schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 08:09:
@Ferrox1
Volgens klopt het nog niet helemaal waar je zegt. Als je 3 panelen elk op een andere fase hebt zitten, gaat er nooit meer dan het vermogen van 1 paneel over de nul. Bij 2 gelijk producerende panelen zou dat dan 1/3 van het vermogen zijn: er mist immers 1 paneel om de nul in evenwicht te brengen.
disclaimer: ik ben geen electricien.
Gelukkig werkt hier alles inmiddels en een mooie 20KWh teruggeleverd. Dank voor een ieder zijn gedachtengang
IQ7 kan niet wat je wil, die heeft echt de netspanning nodig.Alsono schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 17:16:
Hallo allemaal ik heb een offerte ontvangen van de installateur voor:
■ 21x Zonnepaneel Monokristallijn Fullblack 400Wp Sunpower 1808x1086x30mm
en
21x Enphase Micro-omvormer IQ7 plus
Ik ben verder een leek, maar ik weet wel wat mijn wens is:
Ik wil in de toekomst een thuisbatterij plaatsen. Als in de toekomst de thuisbatterij wordt geplaatst wil ik dat overtollige stroom wordt opgeslagen op de batterij. Ook wil ik dan dat bij een stroomstoring van het net, het systeem de stroom gaat gebruiken van de batterij (zodat de omvormers niet uitvallen), en apparaten die stroom vragen 's-avonds gebruik maken van de thuisbatterij.
Kan elke willekeurige thuisbatterij op de Enphase Micro-omvormers worden aangesloten, of zijn er beperkingen? Als er beperkingen zijn, wat moet er dan geinstalleerd worden om mijn wens voor elkaar te krijgen?
IQ8 kan het wel, maar is in Europa nog niet leverbaar.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
ik vind de puzzel om zonnepanelen op mijn dak te krijgen bijna te complex...
De 2 puzzels die ik heb en waar hier misschien iemand kan helpen zijn:
1) een betrouwbare installateur vinden, liefst 1 die meer doet dan alleen zonnepanelen aanleggen omdat dit betrouwbaarder voelt ivm klantenbinding. Maar die lijken allemaal geen offertes meer te geven (vol tot einde jaar), volgens hun websites.
-> vraag 1a : weet iemand een installateur in noord-nederland die ergens voor december tijd heeft voor de zonnepaneel installatie en waar ik een offerte kan aanvragen?
-> vraag 1b: Als ik zelf de spullen alvast aanschaf (zonnepanelen / micro omvormers) en evt. zelf op het platte dak weet te installeren (zonder aansluitwerk uiteraard), wordt het dan makkelijker of lastiger om een installateur te vinden (kan ie immers niet meer verdienen op de apparatuur).
-> als ik alles uitbesteed (6 panelen op plat dak), met wat voor bedrag moet ik dan rekening houden qua installatie?
2) welk systeem en hoeveel panelen zal ik aanschaffen?
Ik verbruik zo'n 1200 kwh per jaar, maar wil de mogelijkheid hebben om uit te breiden (misschien koken en verwarmen elektrisch etc).
Op mijn platte dak heb ik veel ruimte en zou ik makkelijk 16 panelen kwijt kunnen maar ik wil beginnen met 6 tot 8 panelen (die leveren eerst wel genoeg op en het wordt al prijzig genoeg).
Rondom mijn huis, vooral aan de oost en west kant staan bomen die s' ochtends en vooral s'avonds voor schaduw zorgen.
Rekening houden met de uitbreidbaarheid en schaduw op mijn dak kwam ik uit op de keuze voor panelen met eigen omvormers, zoals het enphase systeem.
Grof gerekend verwacht ik alleen voor materiaal daarvan zo'n 3000 tot 3500 ex btw.
Klopt dit (willekeurige webshop) een beetje of mis ik nog wat?
/f/image/pCkzzkBkBP8xprXOhHFtUkRq.png?f=fotoalbum_large)
Met 400WP panelen kom je ook uit met IQ7+ omvormers, je verliest dan mogelijk wat opbrengst tijdens de beste dagen van het jaar maar het verschil verdien je niet terug. Zoek maar eens op 'clipping' in dit topic of google als je er meer over wil weten.
Het algemene advies hier is, leg je dak helemaal vol, maar als daar geen budget voor is dan houdt dat op natuurlijk. Enphase is een mooi systeem maar meestal de duurdere keuze, bedenk dat wel.
[ Voor 22% gewijzigd door Pejdref op 04-10-2022 21:39 ]
Je mist de spulletjes om het aan te sluiten. Kabel, automaten, extra meterkastje, lasdoosjes. Die moet je elders nog scoren. Enneh, de q-cable einddop!Suse1402 schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 21:18:
Grof gerekend verwacht ik alleen voor materiaal daarvan zo'n 3000 tot 3500 ex btw.
Klopt dit (willekeurige webshop) een beetje of mis ik nog wat?
Op een plat dak zelf enphase leggen lijkt mij prima te doen. Als je zelf ook het elektrisch gedeelte in de meterkast aandurft kun je dat ook doen, maar daarvoor kan je natuurlijk ook een lokale elektricien zoeken en gewoon de arbeid betalen voor het plaatsen van de benodigdheden om de kabel naar je dak op aan te sluiten.
-vraag 1b: met zelf aangeschafte spullen ga je geen installateur meer vinden. Dat is een te groot risico, heeft met marge en garantie te maken.
5 x Q-Cable 1.7m (1 fase)
6 x Q-Cable 1.0m (1 fase)
1 x Q-Relay (1 fase)
Gaat dit wel werken of moet t andere kabels en relay worden?
Nu heb ik zelf eigenlijk iets waar ik niet uitkom.
Ik heb een 3x25 abb kast/aansluiting
(Inmiddels ook de slimme meter)
Ik heb een offerte gehad voor 10 410wp eurener panelen icm enphase iQ7A omvormers.
In eerste instantie had ik het idee om de wasmachine kabel te gebruiken icm een pv verdeler.
In feite zou de envoy dan niet optimaal meten wat je verbruikt, omdat de meting niet op de hoofdschakelaar zit.
Dit is zoals ik het begreep van meerdere bedrijven.
Daar had ik opzich wel vrede mee.
Toen kwam ik op de site van abb tegen dat je in feite niet meer dan 40A door de kast mag laten gaan.
1x25A aanvoer vanaf het net betekend max 15A invoer vanaf de pv installatie.
10x iQ7A zou dan in feite net niet gaan 15,9A max nu denk ik dat de meeste installateurs dit wel zo aansluiten aangezien ik er geen 1 hoorde over deze waardes.
Maar toen ik de meterkast open deed zag ik op de kap staan 3x32A, op de website van abb kwam ik dit dit tegen
https://abb-elsupport.nl/...enstrijdig-is-dat-ook-zo/
Eigenlijk hou ik dan dus nog maar 7A over 32A-25A.
Ik heb abb gebeld en de dame gaf mij gelijk dat er waarschijnlijk geen 10 iQ7A omvormers op kunnen.
Hun technische dienst gaat mij bellen van de week om het zeker uit te sluiten.
Ben ik nou verkeerd aan het denken of zit ik juist.
Had eigenlijk al bijna de knoop doorgehakt om de offerte te tekenen, maar wil eerst weten wat er nu moet gebeuren in de meterkast.
In feite zit de complete installatie in de prijs maar ik wil het zelf ook snappen zodat ik weet dat het ook goed gaat.
Ik zie 2 optie,s
1: kast uitbreiden na de hoofdschakelaar op 1 fase daar de wasmachine kabel opzetten achter een 16a aardlek automaat en een pv verdeler in de bijkeuken op die wasmachine kabel en dan daar de wasmachine en enphase op aan sluiten.
2: Of dieper in de buidel tasten en het enphase systeem op 3 fase laten aansluiten.
Er zal dan alsnog een uitbreiding moeten komen vanaf de bestaande abb kast.
Want A mag dit niet meer in deze kast (gok ik) en er is ook geen ruimte meer voor alle componenten en Q-relais
![]() | ![]() |
/f/image/px92XzIr36DNHGyA9qbwgTvW.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door Lawrence op 04-10-2022 23:41 ]
Als eerste bedankt voor u antwoord.RichieB schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 08:42:
@Lawrence De 25A vanaf het net en de 15A (of meer) vanuit je PV lopen in tegengestelde richting. Dus die moet je van elkaar aftrekken niet optellen. Tenzij er een punt is waar die twee stromen in dezelfde richting bij elkaar komen. Zoals in jouw voorbeeld bij je wasmachine. Die moet je dan met 16A op dat punt afzekeren.
Toch vraag ik me dan af of ik het volgende verkeerd lees/snap.
Op mijn kast staat dus ind die 3x32A
Waar die 25A dan vanaf gaat waarnaar ik 7A over zou houden.
Heb gisteren deze film zitten kijken, daar zeggen het weer, een oplossing zou zijn alle aardlekschakelaars vv voor aardlekautomaten.
De leverancier van de zonnepanelen zei het komt goed, we maken evt een extra kast.
Maar vraag me ook af of het echt een meerwaarde heeft om voor 3 fase aansluiten te gaan,wel voor de toekomst denk ik als er teveel geleverd wordt op 1 fase.
Maar kan dat ook al met 10 mirco omvormers 3 fase aansluiten?
YouTube: Het veilig aansluiten van PV installaties op de groepenkast
![]() | ![]() |
Hoi bedankt voor je uitleg. Dus als er een stroomstoring is van het net (wat kan gebeuren want veel mensen in de buurt hebben al zonnepanelen), zullen de IQ7 micro omvormers stoppen. Maar dan kan ik net zo goed een systeem met een centrale omvormer kiezen voor mijn situatie. En dan wachten totdat er meer en meer open source omvormers beschikbaar komen. Want volgens mij wordt het ook moeilijk (=hoge ombouwkosten) om Enphase micro omvormers aan te sluiten op iedere willekeurige thuisbatterij.Glashelder schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 20:30:
[...]
IQ7 kan niet wat je wil, die heeft echt de netspanning nodig.
IQ8 kan het wel, maar is in Europa nog niet leverbaar.
Er komen 12 pv panelen op van 405wp en 4 panelen van 370wp allemaal in oost/west orientatie (10graden). Ik probeer de panelen zo goed mogelijk over de 3 fases te verdelen dus die kabel lijkt me dik genoeg en voornamelijk dikker dan nodig om de weerstandsverliezen over die lengte te beperken.
Via de lasdoos (die komt binnen te zitten) waar de 1 fase Q kabels samen komen kan ik in de toekomst nog extra panelen toevoegen. Hoeveel WP zou ik in totaal op 1 fase mogen aansluiten?
Volgens deze site https://www.libra.energy/...e-diameter-van-een-kabel/ zou ik maar ergens tussen 1 en 2KW op die kabel (per fase) mogen aansluiten? Lijkt me wel heel erg aan de voorzichtige kant?
Mijn netaansluiting is 3x25A.
Ik moet de materialen voor de uitbreiding van mijn meterkast nog bestellen en heb een Aardlekautomaat 3P+N 40A, Installatieautomaat 3P+N (B25) en een losse 1 fase Installatieautomaat 1P+N (B16) voor voeding Envoy-S op mijn lijstje staan.
Mag die 3 fase Installatie automaat wel 25A zijn zodat ik daar in de toekomst extra panelen op kan bijzetten (en op voorwaarde dat die YMVK kabel dat mag hebben) Of mag dat maar een 16A of wellicht 20A variant zijn? Las dat selectiviteit voor de installatie automaten niet zou gelden voor de groep van PV panelen (maar natuurlijk nooit hoger dan aardlekautomaat en hoofdzekering)?
Er is geen reden waarom er veel stroomstoringen zouden moeten zijn in gebieden waar veel zonnepanelen zijn. Als je wilt wachten tot er 'open source' omvormers zijn dan kan je denk ik nog wel lang wachtenAlsono schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 10:35:
[...]
Hoi bedankt voor je uitleg. Dus als er een stroomstoring is van het net (wat kan gebeuren want veel mensen in de buurt hebben al zonnepanelen), zullen de IQ7 micro omvormers stoppen. Maar dan kan ik net zo goed een systeem met een centrale omvormer kiezen voor mijn situatie. En dan wachten totdat er meer en meer open source omvormers beschikbaar komen. Want volgens mij wordt het ook moeilijk (=hoge ombouwkosten) om Enphase micro omvormers aan te sluiten op iedere willekeurige thuisbatterij.
En wat die thuisbatterij betreft: die sluit je niet aan op je micro omvormers, die sluit je aan op je thuisinstallatie. Aan de hand van de P1 meter (of met eigen CT klemmen) kan een eventuele thuisbatterij makkelijk bepalen hoeveel er opgeladen dan wel uit de batterij geleverd moet worden.
PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc
Ik volg je niet helemaal meer.. Waarom gaat er 25A vanaf? Waarvoor houd je 7A over?Lawrence schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 09:23:
[...]
Als eerste bedankt voor u antwoord.
Toch vraag ik me dan af of ik het volgende verkeerd lees/snap.
Op mijn kast staat dus ind die 3x32A
Waar die 25A dan vanaf gaat waarnaar ik 7A over zou houden.
Waar ABB het over heeft is dit plaatje uit de NEN1010:Heb gisteren deze film zitten kijken, daar zeggen het weer, een oplossing zou zijn alle aardlekschakelaars vv voor aardlekautomaten.
De leverancier van de zonnepanelen zei het komt goed, we maken evt een extra kast.
/f/image/BVv5Ly1QjFezh5bMFpcl8J3H.png?f=fotoalbum_large)
Stel je PV levert maximaal 20A (en is daar ook op afgezekerd) en je hebt een 3x25A netaansluiting dan kan er door je aardlekschakelaar 20A + 25A = 45A lopen (bijv. als er 4 groepen daarachter elk 12A zouden trekken). Als die aardlek schakelaar gespecificeerd is op 40A dan mag dat niet. Oplossing kan zijn de aardlekschakelaar vervangen door een 63A variant of inderdaad alamats gebruiken voor je groepen waar de aardlek gecombineerd is met een automaat.
Dat zal je vooral zelf moeten beslissen met 3x25A heb je meer mogelijkheden dan 1x40A.Maar vraag me ook af of het echt een meerwaarde heeft om voor 3 fase aansluiten te gaan,wel voor de toekomst denk ik als er teveel geleverd wordt op 1 fase.
Met 3 fasen kan je de mico omvormers verdelen over de fasen. Dus 3 - 3 - 4. Maar 10 x 300W = 3000W. Dat is bij 230V maar zo'n 13A. Dat kan prima op 1 fase van een 3x25A aansluiting. Dan mag het ook netjes door een 40A aardlekschakelaar, want 13A + 25A < 40A.Maar kan dat ook al met 10 mirco omvormers 3 fase aansluiten?
Het gaat bij Enphase niet op Wp maar om het vermogen van de omvormers. Voor de IQ7+ reken je met 300W. 25A * 230V / 300W = 19 panelen per fase voor een 3x25A hoofdzekering.Herbiek616 schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 14:17:
[...]
Hoeveel WP zou ik in totaal op 1 fase mogen aansluiten?
Je leest de tabel verkeerd. Dit is een aanbeveling welke dikte kabel je het beste kan gebruiken, geen maximaal wattage per kabeldikte. Ik kan me er in vinden: voor 23m kabel is 6mm2 aan te raden ivm de verliezen. 4mm2 kan/mag wel maar is een beetje jammer.Volgens deze site https://www.libra.energy/...e-diameter-van-een-kabel/ zou ik maar ergens tussen 1 en 2KW op die kabel (per fase) mogen aansluiten? Lijkt me wel heel erg aan de voorzichtige kant?
Dat heb je goed gelezen. Selectiviteit voor PV tov je hoofdzekering is onzin. In het seminar van ABB hier boven werd gezegd dat de PV afgezekerd mag zijn met dezelfde waarde als de hoofdzekering.[...]
Mag die 3 fase Installatie automaat wel 25A zijn zodat ik daar in de toekomst extra panelen op kan bijzetten (en op voorwaarde dat die YMVK kabel dat mag hebben) Of mag dat maar een 16A of wellicht 20A variant zijn? Las dat selectiviteit voor de installatie automaten niet zou gelden voor de groep van PV panelen (maar natuurlijk nooit hoger dan aardlekautomaat en hoofdzekering)?
Ok dank je voor bevestiging. Helaas is de kabel al besteld, de meterkast items zijn me nu duidelijk (Installatie automaat van 25A dus) Voorlopig zit ik nog lang niet op 19 panelen per fase, dus ook geen 25A en dus ook nog niet zoveel spanningsval (U=IxR). Mocht ik wel zover gaan uitbreiden dan kan ik overwegen om alsnog die YMVK kabel te vervangen. Meterkast items zijn dan wel alvast ok.Ik kan me er in vinden: voor 23m kabel is 6mm2 aan te raden ivm de verliezen. 4mm2 kan/mag wel maar is een beetje jammer.
Mijn kast is een 3x32A kast hij schijnt volgens abb van 3x40A terug gezet te zijn naar 3X32A ivm warmte ontwikkeling.
De aardlekschakelaars en hoofdschakelaar zijn wel 40A.
Maar dat betekent dus dat 25A van het net plus 13A van de PV al teveel zou zijn voor de kast.
Op de site van abb staat deze uitleg dat als er op je kast waar 40A schakel materiaal inzit toch 3x32A staat
https://abb-elsupport.nl/...enstrijdig-is-dat-ook-zo/
Dus ik denk dat ik gewoon de pech heb dat er een kastje bij moet
Volgens abb zou de oplossing ook zijn, aardlekschakelaars vervangen voor aardlekautomaten.
Ik ga het sowieso laten doen, maar wil het vooral zelf goed snappen zodat ik weet dat het goed zit.
Heb inmiddels ook een offerte voor 10x sunpower p3 met ingebouwde enphase iQ7a en de envoy s all in voor 5985€ ex btw
De andere offerte is
10x eurener icm iQ7a en de envoy s metered all in voor 6578€ Ex btw
Beide op 1 fase aangesloten, straks even vergelijken ook.
Leek mij niet duur voor sunpower, al zijn het geen maxeon panelen natuurlijk.
Ken de kwaliteit niet van de performance panelen.
Heeft 3 fase aansluiten nog voordelen als het salderen stopt, Of blijft de slimme meter intern de fases salderen?
De vervanging van de aardlekschakelaars is alleen een extra zekerheid voor als je opeens met je groepen meer dan 25A probeert te gebruiken. Nu klapt dan de 25A hoofdzekering eruit maar met PV kan er dan een grotere stroom gaan lopen. Om dat te voorkomen vervang je dus de aardlekschakelaars door aardlekautomaten.
[ Voor 46% gewijzigd door RichieB op 05-10-2022 20:22 ]
Dit topic is gesloten.
Envoy uitlezen en koppelen met Home Assistant, Domoticz etc heeft een eigen topic: [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica