Het grote Enphase topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 31 ... 108 Laatste
Acties:
  • 897.390 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrence
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 05-09 17:49
RichieB schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 20:14:
@Lawrence Als je kast 3x32A aan kan en je hebt een 3x25A aansluiting dan kan je drie B32 aardlekautomaten nemen. Of zelfs B25 want je gebruikt nu ook nooit meer dan 25A per fase.
Maar dan blijft het feit hetzelfde toch dat er geen ruimte meer overblijft voor de zonnepanelen voor de max belasting van de kast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:27
Lawrence schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 20:22:
[...]

Maar dan blijft het feit hetzelfde toch dat er geen ruimte meer overblijft voor de zonnepanelen voor de max belasting van de kast.
De 13A van je zonnepanelen gaan of je groepen in (eigen gebruik) of terug naar het net (teruglevering) of een combinatie daarvan. De enige manier waarop je meer dan 32A door je kast stuurt is als je groepen opeens samen > 32A gaan vragen. Dat kunnen ze nu helemaal niet ivm de 25A hoofdzekering maar straks met PV erbij kunnen ze dat wel. Dat ondervang je door een 32A aardlekautomaat te installeren.

Dit heeft verder niets met Enphase te maken maar is gewoon electronica. Misschien in een ander draadje verder vragen?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Samplex
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:17
Ik heb 3 fase thuis alleen maakt het nog uit of de panalen op 1 fase of 3 fase worden aangesloten? q relay 1 of 3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrence
  • Laatst online: 05-09 17:49
RichieB schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 21:01:
[...]

De 13A van je zonnepanelen gaan of je groepen in (eigen gebruik) of terug naar het net (teruglevering) of een combinatie daarvan. De enige manier waarop je meer dan 32A door je kast stuurt is als je groepen opeens samen > 32A gaan vragen. Dat kunnen ze nu helemaal niet ivm de 25A hoofdzekering maar straks met PV erbij kunnen ze dat wel. Dat ondervang je door een 32A aardlekautomaat te installeren.

Dit heeft verder niets met Enphase te maken maar is gewoon electronica. Misschien in een ander draadje verder vragen?
Dank je wel voor je antwoord,
Ik snap het inderdaad, ben alleen bang dat met 10/11 iQ7A omvormers 32A wel krap wordt op 1 fase met daarbij 2 airco,s en 2 ovens.
Best kans dat die 32A aardlekautomaten er dan regelmatig uit klappen gok ik.

Ik zal dit draadje niet verder vervuilen, en ook maar gewoon vertrouwen op de zonnepanelen leverancier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BuysB
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 15:56
Sinds 2020 een Enphase systeem met 8 panelen, deze zelf gemonteerd en met DHZ account in bedrijf gesteld. Nadien nog 2 systemen geplaatst met installer Toolkit en online gekregen en met enlighten manager prima te monitoren.

Afgelopen week geprobeerd het eerste systeem uit te breiden met 4 panelen, hiertoe vooruitlopend op de montage vast de IQ7+ gescand en geprobeerd met array builder de 4 panelen toe te voegen aan het systeem. Na diverse pogingen loop ik elke keer vast op afsluiten en opslaan van de nieuwe panelen in het nieuwe dakvlak, krijg de melding session has expired en wordt gevraagd opnieuw in te loggen. Omdat ik ingelogd ben is dat vreemd. Ook in de nieuwe Toolkit vesie precies hetzelfde probleem. Na contact met Enlighten.nl welke wegens drukte werd overgenomen door een medewerker uit de UK hebben zij een case aangemaakt om e.e.a. te onderzoeken.

Gisteravond uit nieuwsgierigheid de oude Toolkit eens opgestart en daarmee lukte het wel..... Er zit dus mogelijk een bug in de omslag van oude naar nieuwe Toolkit. Ik kon hierover niet vinden op het forum vandaar deze melding.

Groet Joost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuidhuis
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 28-03 00:00
Klopt het dat je in de installer toolkit niet kunt zien wanneer je een storing hebt? Kan het nergens vinden. In de webversie van Enlighten kan dat wel. In de Enlighten app kan ik het ook zien maar niet sinds wanneer en voor hoe lang. Niet handig want soms ligt er een omvormer uit vanwege te hoge netspanning, dan weet ik wanneer ik de vaatwasser moet starten 😁 (nee, ik kan helaas niet dikkere bedrading nemen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06:04
Korte vraagjes:
- Kan je een nieuwe Enphase installatie voorbereiden op 3-fasen want aanpassing meterkast 1>3fase kan pas over 8-9 maanden. Is het dan eenvoudig zelf op 3 fasen om te zetten.
- Klopt het dat 3-fase systeem het voordeel heeft dat als 1 fase overbelast is, alleen de omvormer op die fase worden afgesloten maar de rest wel blijft leveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 16:11
mv_ak schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:01:
Korte vraagjes:
- Kan je een nieuwe Enphase installatie voorbereiden op 3-fasen want aanpassing meterkast 1>3fase kan pas over 8-9 maanden. Is het dan eenvoudig zelf op 3 fasen om te zetten.
- Klopt het dat 3-fase systeem het voordeel heeft dat als 1 fase overbelast is, alleen de omvormer op die fase worden afgesloten maar de rest wel blijft leveren.
Ja, maar let op, als je 3-fase q-cable gebruikt blijft je maximum 10 omvormers per kabel als de fases parallel schakelt. Een voorbereid 3-fase enphase systeem dat ook op 1-fase kan werken gebruikt dus alleen 1-fase q-cable. Je dient dan ook 3x1-fase q-relays te hebben, of helemaal geen q-relays.

Ja, de omvormers zelf communiceren niet met elkaar. Als het Q-Relay tript schakelt wel alles uit. Tenzij je er dus 3 hebt.

Edit: je moet er natuurlijk rekening mee houden dat als je 3 losse q-relays gebruikt je ook een fasekoppelaar nodig hebt voor communicatie van voor omvormers op L2 en L3. Want je 3-fase q-relay die het normaal doet heb je niet. Een fasekoppelaar kan prima geinstalleerd worden in installaties waar de 3-fases parallel staan. Hij doet dan gewoon niets.

[ Voor 23% gewijzigd door jeroen3 op 06-10-2022 20:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
@mv_ak Korte antwoordjes: ja en ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
jeroen3 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 17:34:
[...]

Ja, de omvormers zelf communiceren niet met elkaar. Als het Q-Relay tript schakelt wel alles uit. Tenzij je er dus 3 hebt.
Ah bedankt voor de tip, 3x 1 fase IQ-relay ietsje duurder dan 1x 3 fase maar verdien je ook weer beetje terug op piekdagen over de gehele levensduur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaaps2
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 05-09 22:24
mv_ak schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 18:11:
[...]

Ah bedankt voor de tip, 3x 1 fase IQ-relay ietsje duurder dan 1x 3 fase maar verdien je ook weer beetje terug op piekdagen over de gehele levensduur.
Kan 1 Envoy dan nog? Staat me bij dat het 3-fasen relais meteen zorgt voor uitwisselen data tussen de fasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@Jaaps2 ja, je zult alleen ook een fasekoppelaar moeten kopen, of het q-relays vervangen als je daadwerkelijk naar 3-fase overgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
jeroen3 schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 18:45:
@Jaaps2 ja, je zult alleen ook een fasekoppelaar moeten kopen, of het q-relays vervangen als je daadwerkelijk naar 3-fase overgaat.
Fasekoppelaar die er voor zorgt dat de communicate van Enphase micro-omvormers bij een driefasige installatie samenkomt zodat de Envoy alle omvormers vindt.

Blijft met die fasekoppelaar gelden dat als de omvormers op fase 1 overbelast zijn in de wijk, de omvormers op de andere 2 fasen gewoon blijven leveren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
@mv_ak een fasekoppelaar is gewoon een doosje met condensatoren, die veranderen elektrisch verder niets.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:08
Vandaag is mijn meterkast onderhanden genomen en compleet opnieuw opgebouwd. Mooi moment om ook de ferrietringen die ik al een tijd had liggen te laten plaatsen. Sinds de uitbreiding van 9 extra panelen in april dit jaar ondervond ik storing op mijn draadloze weerstation. Uiteraard via de toolkit app een voor- en nameting gedaan, en het effect van het toepassen van de ferrietringen is duidelijk zichtbaar. En niet onbelangrijk: de storing in mijn weerstation is weg :) Dus ja, ferrietringen kunnen zeker helpen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5TV0qLLThCcUi99BfcSkQkWtCQw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/696zyOfb941rWe8UgfsyBhdi.jpg?f=user_large

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuidhuis
zuidhuis schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 16:00:
Klopt het dat je in de installer toolkit niet kunt zien wanneer je een storing hebt? Kan het nergens vinden. In de webversie van Enlighten kan dat wel. In de Enlighten app kan ik het ook zien maar niet sinds wanneer en voor hoe lang. Niet handig want soms ligt er een omvormer uit vanwege te hoge netspanning, dan weet ik wanneer ik de vaatwasser moet starten 😁 (nee, ik kan helaas niet dikkere bedrading nemen)
Niemand een idee? Anders vraag ik het dan toch maar rechtstreeks aan Enphase. Betreft overigens de nieuwste app versie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
zuidhuis schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 21:49:
[...]

Niemand een idee? Anders vraag ik het dan toch maar rechtstreeks aan Enphase. Betreft overigens de nieuwste app versie.
Ik heb al lange tijd geen storing gehad dus kan het je niet zeggen.
Vandaag had ik wel melding in de installer toolkit, toen na de verbouwing van mijn meterkast de stroom er weer op ging, dat er een aantal micro's niet gevonden konden worden. Maar dat was binnen enkele minuten voorbij toen alles weer draaide. Maar of je andere fouten kunt zien durf ik niet te zeggen.
Maar je kunt anders toch ook lokaal inloggen op de Envoy en de meldingen / logboek bekijken, via http://envoy/event.json? Heb je wel het installer wachtwoord nodig, zie het andere topic: [Enphase] Haal meer uit je Envoy!

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knutselaar
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21-08 09:13
@zuidhuis Ik kan in de toolkit (Android 12, v3.26.1) wel zien dat een aantal omvormers niet rapporteren. Zolang het Q-relais niet leverbaar is zal dat wel zo blijven ;) Ik kan via de CT klemmen wel zien dat ze het doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuidhuis
@Knutselaar : zonder qrelais zou alles in principe ook gewoon moeten werken. Het is een extra veiligheid maar staat bij mijn weten los van het rapporteren. Heb je wel via de knop op de envoy de apparaten laten scannen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zuidhuis
Pazo schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 21:54:
[...]

Ik heb al lange tijd geen storing gehad dus kan het je niet zeggen.
Vandaag had ik wel melding in de installer toolkit, toen na de verbouwing van mijn meterkast de stroom er weer op ging, dat er een aantal micro's niet gevonden konden worden. Maar dat was binnen enkele minuten voorbij toen alles weer draaide. Maar of je andere fouten kunt zien durf ik niet te zeggen.
Maar je kunt anders toch ook lokaal inloggen op de Envoy en de meldingen / logboek bekijken, via http://envoy/event.json? Heb je wel het installer wachtwoord nodig, zie het andere topic: [Enphase] Haal meer uit je Envoy!De webversie heeft een optie om alle storingen over een bepaalde periode te tonen. Die mis ik in de app. Ik zal eens dat lokaal inloggen checken, dank voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acradavos
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-09 08:15

Acradavos

Poetsfanaat

Pazo schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 20:58:
Vandaag is mijn meterkast onderhanden genomen en compleet opnieuw opgebouwd. Mooi moment om ook de ferrietringen die ik al een tijd had liggen te laten plaatsen. Sinds de uitbreiding van 9 extra panelen in april dit jaar ondervond ik storing op mijn draadloze weerstation. Uiteraard via de toolkit app een voor- en nameting gedaan, en het effect van het toepassen van de ferrietringen is duidelijk zichtbaar. En niet onbelangrijk: de storing in mijn weerstation is weg :) Dus ja, ferrietringen kunnen zeker helpen.

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SCFEI1_LLMFWnG-KEtfKbdkQPlA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LW8ZDTJeaWQ9XP2eSeiwKLWV.png?f=fotoalbum_large
Helaas niet zichtbaar, ben erg benieuwd. :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pazo
@Acradavos
What's new? Nieuwe groepenkast :)

Oude situatie:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/96t7PDh-XZmjz3jdKDFNyguDzVQ=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wBgiqLZt9M9sGiGtlL1b3eTZ.jpg?f=fotoalbum_small

Ivm de warmtepomp die in de planning staat, heb ik 2 nieuwe groepen nodig en ook een krachtgroep voor de kookplaat die nog moet komen. Daarbij ook gelijk een krachtgroep genomen voor een laadpaal; is het maar klaar. Maar dat zou niet passen in de bestaande situatie, dus zou er weer een kastje bij moeten komen. Leek me niet mooi, dus groepenkast is helemaal gestript en compleet opnieuw opgebouwd. Alles nu in 1 grote kast; staat een stuk netter zo en er is nog wat ruimte mocht er in de toekomst toch nog wat bij komen. Ik is blij :D

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dN5yIW2aPG06ox9VJeGGtAFdp2Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Sqc2k5yehnXnwYCgiDrofyKU.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acradavos
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-09 08:15

Acradavos

Poetsfanaat

Netjes, alleen zijn je fasedraden van je Envoy wel zichtbaar. Een keurder zou je meterkast helaas nu wel afkeuren. (Vanwege NEN1010)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Acradavos schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 15:59:
[...]

Netjes, alleen zijn je fasedraden van je Envoy wel zichtbaar. Een keurder zou je meterkast helaas nu wel afkeuren. (Vanwege NEN1010)
Mwah, zal er nog een keer kapje voor maken o.i.d, wil nog wel wat meer draden wegwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svkaster
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 12-09 22:00
Pazo schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 16:24:
[...]

Mwah, zal er nog een keer kapje voor maken o.i.d, wil nog wel wat meer draden wegwerken.
waarom niet gewoon een 2 of 4 aderige rubber kabbel kopen ipv losse draden. De CT's hoeven niet in een buis maar dan heb je lig de fase netjes afgeschermd. Zo heb ik het lig gedaan.

Stefan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macmenco
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 02-01 19:42
Mooi kastje! Hier hebben we ook net zo’n kast opgehangen. Binnenkort zal ik me voorstellen en wat foto’s plaatsen. Er gaan 18 panelen met een 7+ aangesloten worden. Nu nog de ombouw naar 3 fase afwachten. Enexis heeft het wat druk…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 16:06
Mooie kast, zo'n dubbele Medusa. Maar gaan we nou complimenten geven voor een Envoy die ondersteboven hangt?

Het is elektronica die een groot deel van de dag actief is en waar over is nagedacht hoe passieve koeling functioneert. Ik zou de bedrading iets langer maken en die Envoy gewoon ophangen zoals hij hoort.

Maar verder ziet het er heel netjes uit, hoor. :)

Edit: wacht, als ik nog eens goed kijk, zie ik spullen van Emat en Chint. Toch ook een beetje jammer.

Edit2: het ziet er opgeruimd uit om alles tegen elkaar aan te monteren, maar er is best veel ruimte. Bij automaten waar langdurig veel stroom doorheen loopt (aka automaten die warm worden), zoals laadpaal, zonnepanelen of warmtepomp, is het slim om wat ruimte te laten. Zeker bij B-merk componenten. De netbeheerder heeft die drie C25 automaten niet voor niets gemonteerd met wat ruimte ertussen.

Ik lijk nu een zeikerd, maar een en ander is met weinig moeite gewoon net wat beter en veiliger te maken.

Edit3: de oude situatie had ook al een Envoy ondersteboven en spullen van Emat en Chint, dus uiteindelijk is de nieuwe situatie met die dubbele Medusa wel een vooruitgang. Dus moet ik toch concluderen: mooie kast. ;)

[ Voor 57% gewijzigd door dreamscape op 07-10-2022 20:46 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
@dreamscape die Envoy hangt vanaf dag 1 al ondersteboven. Zou niet weten waarom het een probleem zou zijn. Zitten niet eens bewegende delen in. Mijn switch hangt ook op zijn zij. De rpi's hangen ook verticaal. Mijn server met harde schijven staat ook al jaren op zijn kant. Als temperatuur een probleem zou zijn zou ik wel een 'extremer' klimaat hebben waar de envoy hangt, want door alle apparatuur in de meterkast is de temperatuur daar constant 28 graden. Ik denk dat t wel mee valt, en anders ben ik eerste 'user case' ;)

Mbt de componenten: ik heb daar verder geen verstand van. Ik vertrouw mijn electricien en heeft vanaf de nieuwbouw 9 jaar geleden alle electra gedaan naar tevredenheid dus ik vertrouw op zijn expertise. Ik ben tevreden en ik denk dat er altijd wel door iemand iets te vinden zal zijn wat niet goed is of beter kan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
dreamscape schreef op vrijdag 7 oktober 2022 @ 20:33:
[…]
Edit: wacht, als ik nog eens goed kijk, zie ik spullen van Emat en Chint. Toch ook een beetje jammer.
[…]
Ik vind dat altijd een interessante opmerking: Chinese componenten omlaag praten tov de duurdere Europese concurrenten. Ze hebben dezelfde tests ondergaan en hetzelfde KEMA keurmerk. Waarom zouden ze dan toch inferieur zijn? Vertrouw je DEKRA en/of KEMA niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:12
Los van het vertrouwen van die instanties ...

Als je de verschillende merken wel eens geïnstalleerd hebt dan weet je meteen waar het verschil in zit. Ik ga niet lopen knoeien met Chint, Emat, E-norm, Gacia, SEP, of andere merken die playmobil leveren.

[ Voor 8% gewijzigd door Sine op 08-10-2022 11:47 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@Sine Bedankt voor je mening. Het meest interessante “waar het verschil in zit” vertel je niet. Waar zit het verschil in? Ik werk niet vaak in een meterkast, dus het is een oprechte vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sine
Het is gewoon pruts en friemel spul, als je ze in je vingers hebt en je kunt het vergelijken met behoorlijk spul (ik gebruik zelf graag Eaton) dan snap je meteen waarom.
Al helemaal als je ze ook daadwerkelijk gaat aansluiten, het zit allemaal net niet lekker, en als je de klemmen op moment aandraait vervorm je de behuizing en dat soort kleine dingen.

Al met al wekt dat Playmobil spul geen vertrouwen, het zijn beveiligingscomponenten die je installatie en daarmee je huis en personen moeten beveiligen tegen letsel, voornamelijk in de vorm van brand en elektrocutie.
Als bonus wil je het graag storingsvrij houden en het niet over 5 jaar moeten vervangen.
En ja, een Eaton automaatje is dubbel zo duur dan een EMAT, Bij een aardlek is het verschil wellicht nog wat groter.

Zeker als je een type-A aardlek wilt hebben, is de uitvoering van Chint schokkend veel goedkoper dan een versie van de bekende merken. Dat is dan ook de reden dat solar en laadpaal cowboys die graag gebruiken. En dat zijn nou net de plaatsen waar langdurig grote stromen lopen en je echt wat betrouwbaars wilt hebben.

Een hoop van het spul voldoet niet aan NEN-EN-IEC 61009-2-1, en dan kan het prima een KEMA keur hebben, maar dan mag het volgens de norm toch niet toegepast worden in een huishoudelijke installatie.
Zo ongeveer alle 1 module brede aardlekautomaten voldoen niet aan die norm.

Onder de streep is het simpel, bespaar geen paar euro op beveiligingscomponenten, ik zal het spul ook niet installeren, als iemand dat wilt gebruiken mag hij het zelf in de kast schroeven.
Babbel eens met een installateur, flinke kans dat die je hetzelfde zal vertellen.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:48
Kunnen jullie mij uitleggen welke omvormer het beste bij mijn situatie zou passen als je niet kijkt naar beschikbaarheid of prijs?
Puur naar geschiktheid Met onderstaande panelen.
Dak zuid dakhelling 31 graden omgeving Den Haag

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-qhm2fhpcIeF8VRQsFsifYhYFGE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FoiRFRvqn8y58T6O0VRsZMpF.jpg?f=fotoalbum_large

Micro omvormers:

7+
Peak output power: 295 VA
Input power: 235 - 440+ W
Maximum continuous output power: 290 VA
Operating range: 16 - 60 V

7A
Peak output power: 366 VA
Input power: 350 - 460+ W
Maximum continuous output power: 349 VA
Operating range: 18 - 58 V

8+

Peak output power: 300 VA
Input power: 235 - 440+ W
Maximum continuous output power: 290 VA
Operating range: 25 - 58 V

8M
Peak output power: 330 VA
Input power: 260 - 460+ W
Maximum continuous output power: 325 VA
Operating range: 33 - 45 V

8A
Peak output power: 366 VA
Input power: 295 - 500+ W
Maximum continuous output power: 349 VA
Operating range: 25 - 58 V

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
@feddesman IQ7+. Of wil je nog een jaar wachten voordat de IQ8 een keer beschikbaar is in NL? :)
Vraag me af wat de prijs zal zijn, waarschijnlijk zullen ze duurder zijn dan de IQ7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
Pazo schreef op zaterdag 8 oktober 2022 @ 19:29:
@feddesman IQ7+. Of wil je nog een jaar wachten voordat de IQ8 een keer beschikbaar is in NL? :)
Vraag me af wat de prijs zal zijn, waarschijnlijk zullen ze duurder zijn dan de IQ7.
Ik ga waarschijnlijk ook de 7 nemen waarom eigenlijk niet de A?
Het is ook meer een hypothetische vraag.
Welke zou je van de 5 opties nemen als ze direct beschikbaar zijn en prijs exact hetzelfde zou zijn en waarom?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Geen IQ7A omdat 400WP panelen daardoor te weinig tijd in het jaar hebben dat ze daadwerkelijk meer dan 300 watt opwekken (in Nederland). Daardoor verdien je de meerprijs niet terug.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Het verschil is 45 euro op een omvormer, ik heb wel voor de 7A gekozen om de laatste watt er uit te kunnen persen.
Maar ik heb dan ook maar 4 paneeltjes liggen, en ik kom niet vaak boven de 1200W ... maar het komt voor. (Juni/juli)

En ik bouw dingen graag met een beetje speling ... in de hoop dat het niet helemaal tot het randje duwen van de omvormer gunstig is voor de levensduur.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knutselaar
zuidhuis schreef op donderdag 6 oktober 2022 @ 22:47:
@Knutselaar : zonder qrelais zou alles in principe ook gewoon moeten werken. Het is een extra veiligheid maar staat bij mijn weten los van het rapporteren. Heb je wel via de knop op de envoy de apparaten laten scannen ?
Het Q relais is ook de fasekoppelaar, die ik nu dus niet heb. Ik heb de 3 fasen 1 voor 1 op de eerste fase van de envoy geknoopt om ze te vinden en op de juiste netinstelling te krijgen. Niet ideaal, maar ik ga ook geen fasekoppelaar kopen als het relais misschien over 2 weken binnenkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
Ik heb hier wel eens een tabel/test gezien dat de 7+ en de 7A nagenoeg dezelfde opstart spanning hebben,
ondanks dat de specs ietsje verschil laten zien.

Omdat de 7+ veel sneller gaat peak-shaven op een 400Wp,
laat je dan niet teveel liggen (jaarbasis) gedurende de opwek maanden?

Natuurlijk telt het prijsverschil mee die je eerst terug moet gaan verdienen.
Maar als elektra inkoop hoog gaat blijven? (en hopelijk de TLV ook redelijk blijft..)

dan moet dat toch goed komen? :?

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
@Hansieo Het is hier al veel vaker besproken. @ollem heeft zowel Iq7+ als A liggen met grote panelen om te vergeljken. Zie o.a. dit bericht ollem in "Het grote Enphase topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Ik zie al sinds het begin van de installatie het fenomeen dat 4 van de 8 panelen op oost een andere schaduw optimalisatie strategie kiezen. Alle 8 panelen krijgen min of meer even veel zon die op komt over de schuur van de buren heen. Maar 4 panelen schieten van 8:00 uur lekker omhoog naar 100W om daar af te toppen. De andere 4 (die niet naast elkaar liggen ofzo) blijven rond de 20W om pas om 8:50 omhoog te knallen naar 200W waar dan om 9:40 uur (als de schaduw is verdwenen) de eerste set van 4 ook ineens bij aansluit. Voor de opbrengst maakt het niet veel uit. De dag en lifetime opbrengsten zitten enorm dicht bij elkaar. Maar ik snap het gedrag niet echt. (Tijden in GMT, dus +2 doen voor CEST.)

Zien jullie dit ook? Ik vermoed dat er 2 (of meer) strategieën zijn om met schaduw om te gaan en dat er om een of andere reden de ene micro omvormer strategie A kiest en de andere B. Firmware is gelijk, serienummers liggen dicht bij elkaar, etc. Het is reproduceerbaar: elke dag doen dezelfde panelen het steeds op dezelfde manier.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ysSCQcHlx9S5AMWoWqgsfdjsf8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/7IrvuyhRoN8uV8TFudWeUde3.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YM-utU_E9AOAzrABGMCgGWLF_fE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/icaKWVmzErSL5LAziRlhNuQT.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lIUAMfdK5SZExOAk-0xR9BtfiTA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yCC2ROO06CL6ISzkXVagQ5oB.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:01

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Vraag: Via de Envoy kan je nieuwe firmware naar een IQ7 schieten. Stel, je hebt een huis met Envoy, en een huis zonder. Zou je dan de Envoy mee kunnen nemen naar het huis zonder, daar de panelen toevoegen in Envoy, wachten op de update en ze daarna weer verwijderen uit het systeem?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Misschien een domme vraag, win je wat met nieuwe firmware?

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
Hoe kan ik het beste mijn groepenkast aanpassen voor 8 zonnepanelen 400wp met 8 Micro omvormers IQ7+ met envoy S metered? Heel veel ruimte heb ik niet meer over voor eventuele uitbreiding of moet er een hele nieuwe groepenkast in?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NiDUJ25avh8KHIiMMmVez5YBhjM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fnFArU1wWBaZHBFEQX0jHZlY.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbiek616
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:37
feddesman schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 14:37:
Heel veel ruimte heb ik niet meer over voor eventuele uitbreiding of moet er een hele nieuwe groepenkast in?
Lijkt me wat/te krap. Ik heb gisteren er zelf geen hele nieuwe in gezet, maar gewoon een zelfde (lege) kast naast. Je foto laat niet zien of je daar nog genoeg ruimte voor hebt, bijvoorbeeld aan de linkerkant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
Herbiek616 schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 14:42:
[...]
Lijkt me wat/te krap. Ik heb gisteren er zelf geen hele nieuwe in gezet, maar gewoon een zelfde (lege) kast naast. Je foto laat niet zien of je daar nog genoeg ruimte voor hebt, bijvoorbeeld aan de linkerkant?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z1WsaQpzmWRUYCgtuLGrFFemyJ8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ATnOC4lnAS8ZuxUdYtZnfOrl.jpg?f=fotoalbum_large
Neem aan dat je niet het gehele gedeelte makkelijk kan verplaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbiek616
feddesman schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 14:56:
[...]
Neem aan dat je niet het gehele gedeelte makkelijk kan verplaatsen.
Nope de hoofdzekeringen en meter mag je niet verplaatsen en volgens mij moet het gedeelte met aardleks daar weer recht boven zitten. Een kast er rechts of links naast zetten mag wel. maar dat is dan weer beroerd door de grijze pijpen rechts en gele pijp links. Wellicht dat er een small uitbreidingsdeel is dat je er wel links naast kunt zetten of dat je een van die 3 buizen kunt verplaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Links is toch plek zat voor nog een hele kast en rechts kan dan toch mooi de envoy hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

Sine schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 13:04:
Misschien een domme vraag, win je wat met nieuwe firmware?
Wat dacht je van verhelpen van bugs en up-to-date zijn qua monitoring en features?

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbiek616
De kabel (5x4mm2) van de lasdoos naar meterkast komt door een verticale buis richting kruipruimte te lopen. Ik heb daar een aantal optie voor (voor stucwerk al in de muur verwerkt als toekomstig gebruik):

1 dikke pijp van 5cm
of 2 19mm pvc buizen.

Die dikke pijp komen ook andere (stuurstroom) kabels voor mijn domotica te liggen.
Die kabel zou (buitendiameter 14mm) door een 19mm pijp moeten passen voor die 2,5 meter, maar wellicht dat het beter is dat die door die 5cm pijp loopt ivm warmte ontwikkeling?

Hoe veel effect zou dat hebben op die stuurstroom kabels? (2,5 meter parallel meelopen met die kabel?)

[ Voor 5% gewijzigd door Herbiek616 op 09-10-2022 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berend_
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-06-2024
Microkid schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 12:53:
Vraag: Via de Envoy kan je nieuwe firmware naar een IQ7 schieten. Stel, je hebt een huis met Envoy, en een huis zonder. Zou je dan de Envoy mee kunnen nemen naar het huis zonder, daar de panelen toevoegen in Envoy, wachten op de update en ze daarna weer verwijderen uit het systeem?
Alleen Enphase kan een firmware naar een omvormer 'schieten'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid

Microkid

Smile

berend_ schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 17:35:
[...]

Alleen Enphase kan een firmware naar een omvormer 'schieten'.
Oh, het is dus niet zo dat als je omvormers met verouderde firmware installeert, deze automatisch bijgewerkt worden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:22
RichieB schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 12:40:
Ik zie al sinds het begin van de installatie het fenomeen dat 4 van de 8 panelen op oost een andere schaduw optimalisatie strategie kiezen. Alle 8 panelen krijgen min of meer even veel zon die op komt over de schuur van de buren heen. Maar 4 panelen schieten van 8:00 uur lekker omhoog naar 100W om daar af te toppen. De andere 4 (die niet naast elkaar liggen ofzo) blijven rond de 20W om pas om 8:50 omhoog te knallen naar 200W waar dan om 9:40 uur (als de schaduw is verdwenen) de eerste set van 4 ook ineens bij aansluit. Voor de opbrengst maakt het niet veel uit. De dag en lifetime opbrengsten zitten enorm dicht bij elkaar. Maar ik snap het gedrag niet echt. (Tijden in GMT, dus +2 doen voor CEST.)

Zien jullie dit ook? Ik vermoed dat er 2 (of meer) strategieën zijn om met schaduw om te gaan en dat er om een of andere reden de ene micro omvormer strategie A kiest en de andere B. Firmware is gelijk, serienummers liggen dicht bij elkaar, etc. Het is reproduceerbaar: elke dag doen dezelfde panelen het steeds op dezelfde manier.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ligt de helft van je panelen misschien andersom? Dat bij de ene set het "begin" van de string aan cellen in de zon ligt, en bij de andere helft het einde?

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
LinuZZ schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 18:35:
[...]

Ligt de helft van je panelen misschien andersom? Dat bij de ene set het "begin" van de string aan cellen in de zon ligt, en bij de andere helft het einde?
Nee, ik heb de panelen zelf gelegd en allemaal op dezelfde manier. Dat was ook het simpelste met aansluiten op de omvormers: steeds vanaf de kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cmderks93
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13-09 19:31
Pazo schreef op dinsdag 4 oktober 2022 @ 13:23:
[...]

Ik ben in dit topic nog niemand tegen gekomen die de batterij al heeft, mede omdat deze dus in NL nog niet verkrijgbaar is (en daarnaast momenteel nog totaal onrendabel is).
Helaas... Rendabel is idd ook nog wel een dingetje. Kennis van me is installateur en vroeg zich af of ik een idee had om hem toch te kunnen activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
Microkid schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 16:36:
[...]

Wat dacht je van verhelpen van bugs en up-to-date zijn qua monitoring en features?
Dat bedoel ik, heb je daar wat concreets?

Dat de monitoring niet up to date is boeit niet als je toch al geen envoy hebt.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Microkid schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 12:53:
In theorie zou dat moeten kunnen, maar ik verwacht dat je wel al die micro's dan moet toevoegen aan de envoy (en wellicht de oude van het andere huis verwijderen). Dus heb je wel wat werk aan. Daarnaast is de vraag hoe snel de micro's gaan updaten. Je kan het niet forceren, alleen Enphase kan dat evtentueel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
Moet je de envoy metered (1 fase)nou met 2 ct magneten en ferrietring monteren of zonder.
Enphase geeft aan met zodat het storingsvrij is.
Installatie bedrijf geeft aan we doen het alleen zonder in de praktijk geven die magneten en ring alleen maar extra storing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Laatst online: 13:42

Reinier

\o/

feddesman schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 12:59:
Moet je de envoy metered (1 fase)nou met 2 ct magneten en ferrietring monteren of zonder.
Installatie bedrijf geeft aan we doen het alleen zonder in de praktijk geven die magneten en ring alleen maar extra storing.
Klinkt als een installateur die geen zin heeft in het extra werk. En hoe gaat de Metered werken zonder meetspoelen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
Reinier schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 13:10:
[...]

Klinkt als een installateur die geen zin heeft in het extra werk. En hoe gaat de Metered werken zonder meetspoelen :?
Ze leveren de magneten er wel bij maar monteren het niet was de reactie.Waarschijnlijk moet ik het zelf doen🫢

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knutselaar
@feddesman
Dat klinkt niet als een monteur die zijn vak serieus neemt. Waarschijnlijk komt hij de offerte volgens de letter wel na, maar niet zoals je zou mogen verwachten. Een Envoy metered zonder CT klemmen biedt namelijk niks minder dan de goedkopere versie.

De ferrietringen zijn niet perse nodig, tenzij je problemen ervaart (slechte communicatie met de omvormers of problemen met bijvoorbeeld een powerline netwerk).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eymey
  • Laatst online: 16:59
feddesman schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 12:59:
Klinkt toch een beetje hetzelfde soort verhaal als de partij waar ik mn zonnepanelen heb gekocht :P ( eymey in "Het grote Enphase topic" )

Verkoper haalde het begrip van "CT magneten" en "ferrietringen" door elkaar en gaf, beide termen door elkaar heen gebruikend, aan dat ik er niet zo maar recht op zou hebben, omdat ik weliswaar betaald had voor een Envoy S "metered", maar dat puur zou zijn 'om op de toekomst te zijn voorbereid'. 8)7 . Dad had ik dan bij het tekenen maar expliciet op de offerte moeten laten zetten 8)7 |:(

Gelukkig had de installatiepartij die door het verkopende bedrijf was ingehuurd een stuk meer verstand van Enphase en wat er allemaal bij een "metered" hoort. En ze hebben de CT magneten dus gewoon geïnstalleerd, zonder problemen (behalve dat eentje niet goed was aangesloten, maar dat lag ook aan mijn 'rare' situatie met 1 fase maar wel 2 aparte PV groepen in de meterkast vanwege 16 panelen).

En wat betreft de ferrietringen is het inderdaad een kwestie van "Doet alles het goed, dan kan je het eventueel gewoon zo laten". Ik dacht eerst dat bij mij de communicatie tussen micro's en Envoy ook niet lekker was omdat er een paar dagen, ook tijdens productie, nog steeds geen communicatie was. Maar ik heb toen nog een keer op de fysieke scan knop op de Envoy gedrukt en toen kwam alles goed :).

Heb wel alvast ferrietringen in huis, voor het geval dat (ik vertrouw mezelf wel dat ik die eventueel nog zelf kan installeren, aangezien ik ook de voorbereiding voor het PV-gedeelte van de groepenkast zelf heb gedaan en dat gewoon allemaal goed werkt :P ).

Maar goed, het feit dat ik nu alweer een soortgelijk verhaal met deze discussie lees doet mij wel denken dat er echt veel 'cowboys' rond lopen onder de verkopers en installateurs. CT magneten hóren gewoon bij de functionaliteit die een "Metered" Envoy biedt. En ferrietringen kan je als bedrijf misschien af doen als "te moeilijk om te installeren, dus doen we maar niet" maar als er echt te veel storing van andere powerline apparaten is, dan móet je wat mij betreft gewoon.

Hoe veel huishoudens zouden er inmiddels in NL zijn waar mensen ook een dure "Envoy S Metered" hebben gekocht onder het mom van "voorbereid op thuisbatterij" en waar de micro's door storingen totaal niet met de Envoy communiceren, maar waar de consument in kwestie te weinig van de app en de materie weet om zich er druk om te maken?

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Websphinxie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-01 22:23
Van 't weekend naast de zonnepanelen ook een EV-lader (EVhub) en krachtstroom aangesloten.

Groepenkast netjes uitgebreid met extra Hager mini-module voor een 4p homewizard kWh meter en een 4p hager krachtgroep. Weer fijn op mijn rug door de kruipruimte om grondkabel te trekken. Al met al een klusje van 12u maar het resultaat is dat de e-tron staat te laden. Succes!
Geen load balancer want ga vooralsnog veelal 's nachts laden en ik kan via de Audi via Homey instellen op een maximale laadstroom. Daarmee met een flow de laadstroom aanpassen als de fasen werkelijk een keer vollopen. Wat ik 's nachts vooralsnog niet verwacht maar die incidentele keer dat ik overdag zal laden is dan voldoende om dat met een flow op te lossen.

Ik ben erg benieuwd wanneer Enphase met een laadoplossing naar Europa/NL komt. Vooral interesse in de groepenkast voorbereiding/aanpassing. Zie daar nog erg weinig over op de website.

[ Voor 19% gewijzigd door Websphinxie op 10-10-2022 21:43 ]

16 x 455Wp & Enphase IQ7+ (7,3 kWp) - PVoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdA
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 11-08 09:13
Beste medegebruikers,

Ik ga binnenkort ook 18 panelen met IQ7+ installeren. Heb eigenlijk 1 vraagje.
Het komt op mijn schuur te liggen wat een gastenverblijf wordt. In deze schuur komt een meterkastje te hangen met een paar groepjes voor de elektra.
Ik heb nu 2 mogelijkheden. De zonnepanelen aansluiten op deze kleine meterkast, of de boel doortrekken naar mijn woning waar de hoofdkast zit.

Er is van beide wat te zeggen natuurlijk. Maar vanwege het gemak zou ik het eigenlijk wel gewoon in de schuur willen plaatsen. Enige nadeel is bij verhuur dat je er niet altijd zomaar bij kan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@JvdA Hangt er vanaf hoe je onderverdeler technisch is uitgevoerd. Kan nu wel een mening geving, maar die is technisch niet onderbouwd.
In principe heb je weinig onderhoud aan het systeem. Eventueel kun je de envoy/automaten voor pv in een kastje met sleutel maken in je gastenverblijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdA
jeroen3 schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:39:
@JvdA Hangt er vanaf hoe je onderverdeler technisch is uitgevoerd. Kan nu wel een mening geving, maar die is technisch niet onderbouwd.
In principe heb je weinig onderhoud aan het systeem. Eventueel kun je de envoy/automaten voor pv in een kastje met sleutel maken in je gastenverblijf.
Wordt dan wel een Envoy standaard, aangezien ik dan niet op de hoofdaansluiting met spoelen kan meten. Maar ik heb al de P1 monitor er aan hangen, dus dat wordt daar dan wel afgevangen.

Maar in principe heb ik dan aan een extra 3p aardlek voor t Q relais, en een 1p aardlek voor de envoy daar voldoende. Van daaruit gaat een 4mm2 naar een B20 in de hoofd kast in de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ON7DY
  • Laatst online: 12-10-2022
Hallo, Ik wil 2 groepen van elk 10 panelen plaatsen op 2 kleine gebouwtjes op 5m van elkaar.

Hoe sluit ik die aan, met een Q Relais 2fase per groep van 10 of met een Q Relais 3faze ?

Immers er kunnen geen 20 panelen aangesloten worden op één Q Relais 2fase ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kogel
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-06 15:11
Goedendag,

Ik heb een korte vraag. Hier 24 Jinko 400 panelen op de garage en binnenkort nog 12 (Jino 420) panelen erbij op het huis. In de meterkast heb ik alles laten vervangen door nieuw en als het goed is meteen voorbereid op de toekomst. PV onderdelen, Laadpaalgroep en warmtepompgroep zitten er allemaal in. Echter het zit alweer erg vol. Dus de CT's van Enphase zitten er wel in (de split versie) maar het is proppen. Nu zijn er in de US ook de ct-200-solid spoelen. Die zijn kleiner en die wil ik graag. Maar ik kan ze nergens vinden. Weet iemand of die hier in Europa geleverd worden?

Dank! Frans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@Kogel voor europa heeft enphase speciale kleinere spoelen.
CT-100-SPLIT-ROW

[ Voor 36% gewijzigd door jeroen3 op 11-10-2022 17:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knutselaar
ON7DY schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 13:19:
Hallo, Ik wil 2 groepen van elk 10 panelen plaatsen op 2 kleine gebouwtjes op 5m van elkaar.

Hoe sluit ik die aan, met een Q Relais 2fase per groep van 10 of met een Q Relais 3faze ?

Immers er kunnen geen 20 panelen aangesloten worden op één Q Relais 2fase ....
Je hebt het over een Q-Relais '2-fase', maar die bestaat niet. Je hebt een 1-fase Q-relais, of 3-fase Q-Relais.

Je kan per groep van 10 panelen een 1-fase Q-relais gebruiken (IQ7+. Met de IQ7A kan het nét op 16A; zou ik zelf niet doen)
Als je alles achter een 3-fase automaat hebt zitten kan je ook een 3-fase Q-relais gebruiken. Dat zou niet mogen als je 2 losse zekeringsautomaten hebt, want dan kom je met 2 groepen weer samen in 1 component, en dat mag niet volgens de NEN.

PS: een Q-relais is niet verplicht in NL. Bij 3-fasen heb je wel een fase-koppelaar nodig als je geen relais installeert, anders kan de Envoy/gateway maar een deel van de omvormers vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elektroguy
  • Laatst online: 13-10-2022
Stel je voor je zonnepanelen zitten op 1 fase aangesloten in een 3 fase meterkast. Je wilt je systeem uitbreiden met een accu. Kan die accu dan evengoed geladen worden door de opgewekte stroom van de zonnepanelen ondanks dat ze niet op de zelfde fase zitten? Hoe werkt dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

In theorie zou dat moeten kunnen, omdat de meter in Nederland over de fases saldeert. Je zou dus in theorie dezelfde hoeveelheid elektrische energie die je terug levert op een andere fase van het net binnen kunnen harken. Lijkt me alleen onwenselijk voor de balans van het net.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbiek616
JvdA schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 11:46:
[...]
Maar in principe heb ik dan aan een extra 3p aardlek voor t Q relais, en een 1p aardlek voor de envoy daar voldoende.
In de afbeeldingen aan begin van dit topic staat een voorbeeld van een 3p aardlek met daarachter een 3 fase automaat richting pv panelen EN een 1 fase automaat voor de Envoy. Daar heb je dan toch geen aparte 1p aardlek voor nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Herbiek616 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 08:28:
[...]

In de afbeeldingen aan begin van dit topic staat een voorbeeld van een 3p aardlek met daarachter een 3 fase automaat richting pv panelen EN een 1 fase automaat voor de Envoy. Daar heb je dan toch geen aparte 1p aardlek voor nodig?
Dat is van mij. Nee dat hoeft inderdaad niet perse, mag ook samen op achter 1 automaat. Ik vind het fijner omdat je dan de PV installatie en de Envoy afzonderlijk van elkaar kunt uitschakelen. Bijvoorbeeld toen ik ging uitbreiden heb ik het PV systeem uitgezet, maar kon ik wel via de installer toolkit in de Envoy de panelen toevoegen en het legplan aanpassen, vervolgens de PV weer aanzetten en alles werd gelijk herkend. Het is eens stukje gemak, maar niet noodzakelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdA
Herbiek616 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 08:28:
[...]

Daar heb je gelijk in, maar ivm ruimte gebrek in mijn meterkast is dit wel de optie met de meeste ruimte besparing. losse aarlek met een 3fase krachtgroep is 8 breed, een 3fase aardlekautomaat is 4.

Maar waarom moet eigelijk de envoy achter een losse groep? Ik kan dat niet goed terugvinden?
edit: ik zie de post van @Pazo en het is niet nodig, wel makkelijk.

Op dit moment heb ik al een 3fase aardlek met 3fase automaat voor kookplaat. Deze wil ik dan vervangen voor een 3fase aarlekautomaat zodat er wat ruimte vrij komt.

[ Voor 4% gewijzigd door JvdA op 12-10-2022 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
Welke functies mis ik eigenlijk als ik ipv de envoy metered de standaard S neem + een WiFi kWh meter van homewizzard behalve het gedeelte van de accu na?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• antoin
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 20:06
Glashelder schreef op dinsdag 11 oktober 2022 @ 22:07:
In theorie zou dat moeten kunnen, omdat de meter in Nederland over de fases saldeert. Je zou dus in theorie dezelfde hoeveelheid elektrische energie die je terug levert op een andere fase van het net binnen kunnen harken. Lijkt me alleen onwenselijk voor de balans van het net.
Dit is niet waar. Het is een grote mythe onder tweakers hier dat de meter in Nederland saldeert over de fases omdat ze geloven wat hun domotica systeem optelt. Maar de meter zegt iets anders. Ik heb dit al vaker hier voorbij zien komen.

Je moet kijken naar de tellers in je meter, en niet naar de opgetelde gemiddeldes.
Doe eens het volgende experiment, waarbij alle 3 de fases 1000 watt produceren:

Teller Verbruik T1: 0
Teller Retour R1: 0
Levering Fase 1: 1000
Levering Fase 2: 1000
Levering Fase 3: 1000

Nu zet ik een wasmachine aan op Fase 1 van 2000 watt:

Verbruik Fase 1: 1000
Levering Fase 1: 0
Levering Fase 2: 1000
Levering Fase 3: 1000
Totaal opgeteld verbruik volgens domotica systeem: -1000

Maar als je naar de tellers in je "slimme" meter kijkt, dan zul je na een uur zien:
Teller Verbruik T1: 1000
Teller Retour R1: -2000

En de tellers zijn waar de energiemaatschappij uiteindelijk op afrekent.
Zodra het salderen door de energiemaatschappij wegvalt, dan ga je daadwerkelijk betalen voor die 1 kWh verbruik, en krijg je een (veel lagere) terugleververgoeding voor de teruggeleverde 2 kWh. Dus ondanks dat je in totaal meer hebt geleverd dan afgenomen betaal je dan bij de meeste energiemaatschappijen voornamelijk voor die 1 kW levering.

Bij een prijs van 0,40 per kWh en terugleververgoeding van 0,11 per kWh betaal je dan dus alsnog 0,18 ondanks dat je meer hebt teruggeleverd. De teller T1 van het verbruik telt het verbruik van alle fases op, En de teller R1 telt de levering van alle fases op, maar neemt niet het gemiddelde van teruglevering en verbruik over de fases zoals je domotica systeem doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@antoin het is wel waar, alle slimme meters moeten intern salderen. Doen ze dat niet, dan voldoen ze niet aan de norm.
Gelukkig zijn alle Nederlandse slimme meters zo ingesteld dat ze intern salderen over de drie beschikbare fases. Dat betekent dat als je op fase 1 teruglevert en op fase 3 een wasje draait met net zoveel vermogen, je meter netto 0 telt.
Zie ook deze post:
Verwijderd schreef op maandag 5 oktober 2015 @ 17:52:
Inmiddels hebben we een reactie en hoop ik dat we jullie naar tevredenheid een antwoord kunnen geven. De druk is hierboven aardig opgebouwd, dus we gaan ons best doen!

Alle meters moeten voldoen aan de normen zoals deze gesteld zijn door Netbeheer Nederland. En ander aan informatie daarvan staat op hun eigen website www.netbeheernederland.nl. Onder de verschillende thema's zijn documenten met informatie gehangen. Met betrekking tot het meter van 3fase en teruglevering is er informatie te vinden in document DSMR 4.0 van 11-02-2014, sectie 3.2, figuur DSRM 4.3.27.

Vastgesteld is dat de meting als volgt: ''the poly-phase E meter shall use the Ferraris energy measurement method." Of wel, de meerfase meter meet via de Ferraris methode, en de werking van de meter komt overeen met de traditionele draaischijf(Ferraris) meter, met meerdere telwerken.

Voor installaties met teruglevering betekend dit dat er dat per tijdsmoment wordt beoordeelt of er sprake is van levering of teruglevering over de som van de 3-fasen. Dus het telwerk kan niet voor de ene fase levering registreren en andere fase teruglevering registreren. Het telwerk registreert de som van de 3 fasen. Een telwerk (som van 3 fasen) voor levering van energie en één telwerk (som van 3 fasen) voor teruglevering van energie.

Beantwoord dit zo jullie vragen?

Met vriendelijke groeten,

Nicole
Stedin Webcare
Dat meters intern moeten salderen is AFAIK ook gewoon officieel beleid.

Ik heb overigens ook nog nooit een afrekening van een energiemaatschappij gezien waarbij ze de inviduele tellers van de fases benoemen. Nee, men heeft het altijd totale leveringen, en daarbij is netjes gesaldeerd over de fases.

[ Voor 5% gewijzigd door Glashelder op 12-10-2022 11:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheDataDude
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Glashelder schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:10:

[...]

Dat meters intern moeten salderen is AFAIK ook gewoon officieel beleid.

[...]
De reden dat salderen per fase anders behandeld wordt dan salderen in tijd is de correlatie: alle eigenaren van zonnepanelen leveren overdag terug, en gebruiken ’s nachts juist energie. En ’s zomers leveren ze meer terug dan ’s winters. De netbeheerders moeten die verschillen opvangen.

Met de fases is die correlatie er niet: als het goed is zijn in een wijk alle huizen netjes over de fases verdeeld (voor eenfasige aansluitingen) of de groepen netjes verdeeld (voor driefasige aansluitingen). Als iedereen in een wijk op één fase teruglevert en tegelijk op een andere fase verbruikt dan middelt dat heel netjes uit: op wijkniveau is er geen onbalans. Het netwerk in de wijk kan deze verschillen makkelijk aan. Voor de netbeheerders is dit dus makkelijk op te vangen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• antoin
Ok, ik moet terug komen op mijn bewering. Wel zo eerlijk om dat ook even te vermelden.
Ik deed eerder een experiment waarbij de teller wel degelijk op liep, maar waarschijnlijk omdat het totale verbruik tijdelijk hoger was dan de levering.

Nu net weer een experiment gedaan met de afwasmachine.
Voordat ik de afwasmachine aan zet:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hrQlW2V1SsoSgfu0ErwvZ_le7jY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/H8O17K7ULDPyWkVBRabiAYMN.png?f=fotoalbum_large

Tijdens dat de afwasmachine draait:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sSTUbu7K7FjW8V0mLYjLVP17MPg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DIiYbAIkbeYr9mDx6WUY4BAY.png?f=fotoalbum_large

Nadat de afwasmachine klaar is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GUR6QD3UKIwGmJlHm-NMBTv4Yus=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xSFubD08s5dWxz1mn0tPwVd3.png?f=fotoalbum_large

De teller verbruik loopt inderdaad niet op:

Voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wDnlzXl33Dslu0gPZwHXmcFOUaY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/axzFnhqPmSqEkidKt28d2kLX.png?f=user_large

Na:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BjUmzlRDaNKjA_OFYWFMQqpE_ic=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ixp2HB86SndrRoMXaOaEAt8q.png?f=user_large

En nu zie ik ook waar mijn misvatting zat. De tellers worden maar 1x per dag geupdate, maar de meting van verbruik en levering elke minuut. Dus als de tellers verspringen, dan zal er altijd het verbruik bij opgeteld worden van periodes zonder levering.

[ Voor 103% gewijzigd door antoin op 12-10-2022 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbiek616
Daar heb je gelijk in, maar ivm ruimte gebrek in mijn meterkast is dit wel de optie met de meeste ruimte besparing. losse aarlek met een 3fase krachtgroep is 8 breed, een 3fase aardlekautomaat is 4.
Ah je bedoeld dus een 3 fase aardlekautomaat en (wellicht) een losse 1 fase aardlekautomaat. In je oorspronkelijke vraag stond het woord automaat niet genoemd en ging ik van een aardlekschakelaar uit? ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdA
Herbiek616 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 12:14:
[...]

Ah je bedoeld dus een 3 fase aardlekautomaat en (wellicht) een losse 1 fase aardlekautomaat. In je oorspronkelijke vraag stond het woord automaat niet genoemd en ging ik van een aardlekschakelaar uit? ;-)
Ja ik begrijp de verwarring, excuus. Inderdaad een automaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

antoin schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 11:49:
Ok, ik moet terug komen op mijn bewering. Wel zo eerlijk om dat ook even te vermelden.
Ik deed eerder een experiment waarbij de teller wel degelijk op liep, maar waarschijnlijk omdat het totale verbruik tijdelijk hoger was dan de levering.

Nu net weer een experiment gedaan met de afwasmachine.
Voordat ik de afwasmachine aan zet:

[Afbeelding]

Tijdens dat de afwasmachine draait:

[Afbeelding]

Nadat de afwasmachine klaar is:

[Afbeelding]

De teller verbruik loopt inderdaad niet op:

Voor:
[Afbeelding]

Na:
[Afbeelding]

En nu zie ik ook waar mijn misvatting zat. De tellers worden maar 1x per dag geupdate, maar de meting van verbruik en levering elke minuut. Dus als de tellers verspringen, dan zal er altijd het verbruik bij opgeteld worden van periodes zonder levering.
Ik waardeer je eerlijkheid, dat zie je ook lang niet altijd hier op Tweakers d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antoin
En toch blijft het verraderlijk. Nu mijn afwasmachine geheel is uitgedraaid zie ik toch weer dat de meting van het verbruik is opgelopen:

Voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gAF7B2wFgtvLgk9hQxp1vX0ZlYc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7apKx8MMp612gVJ5gZyINsef.png?f=user_large

Na:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4yUyusOcKU8ponVC1JZl8ROQuR0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/7E7bjNv0eB2emCPTaZj3Z2dt.png?f=user_large

Ook geeft domoticz aan dat er tegelijkertijd verbruik en levering is geweest:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tf1HW8F6MxRoHUfmoGlsZ--4N8o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/S3XQkgnl4Sw03S5aWFH8zvBn.png?f=fotoalbum_large

Blijkbaar is er dan een zeer korte tijd meer verbruik dan levering geweest?? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:11
antoin schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 14:11:

Blijkbaar is er dan een zeer korte tijd meer verbruik dan levering geweest?? 8)7
Of een wolkje voor de zon. Een waterkoker die aanging. Een boiler. De koelkast. De vriezer etc.

Idd klein verbruikje. Maar doet niet af aan je aangepaste conclusie ==> het gaat zoals iedereen hier zegt dat het gaat. Goed dus :)

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-09 19:07
Heeft iemand een idee wat er hier mis gaat?
Sinds een paar weken krijg ik de melding dat een aantal omvormers niet rapporteren. Meestal gaat het in de loop van de dag weg maar soms blijft het de hele dag.
Het zijn ook niet altijd evenveel panelen, maar wel zo`n beetje dezelfde set.
De envoy is de basis uitvoering, bekabeld aangesloten met stabiel internet. Gisteren internet via glas van Caiway gekregen maar ook hiermee treed het vandaag weer op.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N--OOgXEZ7Um2UZy86qlv4b7HoI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rhdrc8fjda9h0iH3KTPIsJUM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 59% gewijzigd door marcovandam op 12-10-2022 18:51 ]

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-09 17:01
Ik had al even gezocht, maar kon niet echt duidelijke info over het volgende vinden.

Mijn Enphase systeem is vandaag geïnstalleerd. Helaas heeft de ploeg met geen enkel woord gerept over de aansluiting op Toon welke voorheen dmv een Qubino enkelfase smart meter communiceerde om zo productie en verbruik naast elkaar te zetten.

Kan iemand mij wellicht een tip geven over hoe dit alsnog gedaan te krijgen?

Bij voorbaat dank!

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 17:11
marcovandam schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 18:49:
Sinds een paar weken krijg ik de melding dat een aantal omvormers niet rapporteren. Meestal gaat het in de loop van de dag weg maar soms blijft het de hele dag.
De envoy is de basis uitvoering, bekabeld aangesloten met stabiel internet. Gisteren internet via glas van Caiway gekregen maar ook hiermee treed het vandaag weer op.

[Afbeelding]
Zo te zien is dat niet je enige probleem. Panelen met 700wh productie direct naast panelen met 75wh productie. Dat kan in mijn optiek niet….

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovandam
Panzer_V schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 20:00:
[...]

Zo te zien is dat niet je enige probleem. Panelen met 700wh productie direct naast panelen met 75wh productie. Dat kan in mijn optiek niet….
Dat is ook niet zo, het hele legplan is een zooitje. Het betreft een oost west dak. De panelen met productie hier liggen oost, de ander west. Daarnaast mist er nog een paneel van west, het zouden er 25 moeten zijn.

Dit is gemeld en vandaag contact gehad om dit in orde te brengen. Maar nu dus ook die connectie issues erbij, ik ben erg benieuwd wat dat kan zijn.

Ik had dus niet vanaf dag 1, de eerste 6 weken geen verbindingsproblemen gehad.

[ Voor 6% gewijzigd door marcovandam op 12-10-2022 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB

[Afbeelding]
De verbingsproblemen die gemeld worden zitten niet tussen de Envoy en de Enphase cloud dienst (via internet) maar tussen de Envoy en je micro omvormers. Die communicatie verloopt via je stroomkabels. Het je 1 fase of 3 fasen? Gebruik je een Qrelay?

Kan je aan je teruglevering (slimme meter) afleiden of alle micro omvormers nog wel produceren?

[ Voor 4% gewijzigd door RichieB op 12-10-2022 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enphase2013
  • Laatst online: 19-10-2022
Goedenavond specialisten,

Nou heb ik een vraag.

Situatie:

3 Fase zonnepaneel systeem.
3T Accu. (aangesloten op L1)

L1 = 100 watt verbruik
L2 = 100 watt terug levering
L3 = 100 watt terug levering.

Dus mijn kWh meter geeft aan min 100 watt.
Word dan mijn accu opgeladen door afname van het net? (op L1) dus eigenlijk 200 watt vanuit het net op je eigen installatie.

Wie kan mij hier een duidelijk antwoord op geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovandam
RichieB schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 21:11:
[...]

De verbingsproblemen die gemeld worden zitten niet tussen de Envoy en de Enphase cloud dienst (via internet) maar tussen de Envoy en je micro omvormers. Die communicatie verloopt via je stroomkabels. Het je 1 fase of 3 fasen? Gebruik je een Qrelay?

Kan je aan je teruglevering (slimme meter) afleiden of alle micro omvormers nog wel produceren?
Ik heb 3 fasen, volgens mij geen Qrelay.

Ik heb een P1 meter, zo te zien leveren wel alle panelen. Ik kan niet echt inschatten of die laatste 25e wel of niet produceert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berend_
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-06-2024
Zijn er ferrietringen geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovandam
berend_ schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 22:28:
[...]

Zijn er ferrietringen geïnstalleerd?
Zover ik weet niet, die zouden toch alleen bij de metered hoeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
marcovandam schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 22:12:
[...]
Ik heb 3 fasen, volgens mij geen Qrelay.

Ik heb een P1 meter, zo te zien leveren wel alle panelen. Ik kan niet echt inschatten of die laatste 25e wel of niet produceert.
Heb je een Envoy Metered of een Envoy S met een fase koppelaar? Is het mogelijk om de Envoy (tijdelijk) dichter bij de panelen te plaatsen? Om te zien of dat het probleem oplost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Enphase2013 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 21:34:
[...]
Dat is vandaag nog uitgelegd. Ja, de fasen worden gesaldeerd. Nee, het is niet zo fijn voor de balans van het netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Enphase2013 schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 21:34:
Goedenavond specialisten,

Nou heb ik een vraag.

Situatie:

3 Fase zonnepaneel systeem.
3T Accu. (aangesloten op L1)

L1 = 100 watt verbruik
L2 = 100 watt terug levering
L3 = 100 watt terug levering.

Dus mijn kWh meter geeft aan min 100 watt.
Word dan mijn accu opgeladen door afname van het net? (op L1) dus eigenlijk 200 watt vanuit het net op je eigen installatie.

Je meter zal over de fases zelf salderen. Dat kun je zien aan je kWh meters, dat is er maar 1 ipv per fase.

Verder is er niet genoeg info om je vraag te beantwoorden zoals op welk tijdstip, hoe ziet dit er door de dag heen uit en wat verteld de Enphase app je.

Ps wel cool dat je een thuisaccu hebt! Ben benieuwd naar je ervaringen (gedrag van de accu) en de rationale want er is niet echt een goedkopere accu dan het net zelf momenteel.

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:50
marcovandam schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 22:38:
[...]

Zover ik weet niet, die zouden toch alleen bij de metered hoeven?
Ferrietringen zijn er voor om storingen weg te nemen uit de bedrading.
En laten daar nou net de micro omvormers op aangesloten zitten en communiceren over dezelfde bedrading.
Dus advies word dan om de ferrietringen te (laten) plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcovandam
mike123 schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 00:28:
[...]

Ferrietringen zijn er voor om storingen weg te nemen uit de bedrading.
En laten daar nou net de micro omvormers op aangesloten zitten en communiceren over dezelfde bedrading.
Dus advies word dan om de ferrietringen te (laten) plaatsen.
Ok top, fan kan ik daar op sturen als de installateur dat moet zelf kan verzinnen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
marcovandam schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 07:46:
[...]

Ok top, fan kan ik daar op sturen als de installateur dat moet zelf kan verzinnen :)
De installateur kan via de Toolkit app een PLC lijnscan uitvoeren. Toevallig heb ik vorige week ferrietringen geïnstalleerd. Niet omdat ik storing had in het PV systeem zelf, maar wel in een weerstation. En dat is nu opgelost.
Pazo in "Het grote Enphase topic"

Pagina: 1 ... 31 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Envoy uitlezen en koppelen met Home Assistant, Domoticz etc heeft een eigen topic: [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica