Het grote Enphase topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 32 ... 108 Laatste
Acties:
  • 897.383 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kogel
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-06 15:11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-09 00:19
Sinds eergisteren 18 panelen actief, sinds vanochtend het account gekregen. De app werkt prima, wel erg basis...
Maar goed, nu PVoutput installeren. Zie onderstaande quotes.

Enphase v2 kan ik aanmelden, als ik v4 gebruik (wat ook verplicht is) kan ik niet aanmelden - system not found?!?!?!?!

Iemand een hint?

thx!
webcamjan schreef op zondag 17 juli 2022 @ 21:18:
[...]

*Nou ik krijg te lezen bij Enphase dat ik helemaal geen systeem/account heb.??

Voor de goede orde, account is er en de api sleutel klopt ook. Iemand dit ook al meegemaakt of is het iets wat bij één van beide partijen zou kunnen liggen.

Opgelost.:
Bij de foutmelding dat je Enphase systeem niet zou bestaan gaat er gewoon iets mis wat blijkbaar niet zou moeten.
in mijn geval loste het volgende het op.:
*log in op je Enphase account en trek de api voor pv-output in.
*trek de toegang voor Enphase op je pv-output in.
*de gegevens staan nu nog in pv-output en vraag opnieuw toestemming aan.
*pv-ouput geeft je een nieuwe pagina van Enphase weer om in te loggen, log hier opnieuw in.
*na inloggen krijg je het toestemmings scherm van Enphase te zien en geef je weer toestemming.
*nu ga je weer naar de pv-output pagina en klik je onderaan nog eens op opslaan.
*nu zou alles weer goed moeten zijn en pv-ouput bovenaan de pagina moeten weergeven dat je systeem geupdated is.

Zal waarschijnlijk iets te maken hebben met de wat oudere systemen is mijn idee. (2014)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:59
blue eyes schreef op donderdag 13 oktober 2022 @ 20:15:
Sinds eergisteren 18 panelen actief, sinds vanochtend het account gekregen. De app werkt prima, wel erg basis...
Maar goed, nu PVoutput installeren. Zie onderstaande quotes.

Enphase v2 kan ik aanmelden, als ik v4 gebruik (wat ook verplicht is) kan ik niet aanmelden - system not found?!?!?!?!

Iemand een hint?

thx!

[...]
Ik heb twee maanden geleden gewoon de handleiding van pvoutput.org gebruikt. Werkte prima.

De api key heb ik verkregen door via de browser in te loggen op mijn Enphase systeem.

Effe RTFM en je komt er zeker weten uit.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:59
@blue eyes De FAQ van deze TS al gelezen? Staat kort in hoe je het moet aanmelden bij PV Output en waar je de API key kunt vinden.
Wel versie 4 gebruiken.

[ Voor 20% gewijzigd door Pazo op 14-10-2022 08:23 ]

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suse1402
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 04-07-2023
Weet iemand hier wat er nodig is qua energieaansluiting/meterkast als ik 8 panelen op mijn dak installeer?
Ik heb volgens mijn energieleverancier een zgn 'kleine aansluiting' met 1 x 35kwh'.
Is het raadzaam om deze eerst uit te breiden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbiek616
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:37
Suse1402 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 08:51:
Ik heb volgens mijn energieleverancier een zgn 'kleine aansluiting' met 1 x 35kwh'.
Dat hoeft volgens mij niet. Heb nu zelf ook 8 panelen (300wp) op een 1 fase omvormer aangesloten (300x8 =2400wp) en dat is minder dat het maximale 1 fase kan leveren (16Ax 230V=3680W)

Als je plannen hebt om snel daarna weer uit te breiden zou het wel verstandig kunnen zijn om meteen maar een aanvraag voor omzetten naar 3 fase (3x25A) te doen, de netbeheerder kosten daarvan zijn het zelfde als je huidige 1 fase aansluiting.

[ Voor 22% gewijzigd door Herbiek616 op 14-10-2022 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13-09 20:46
Suse1402 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 08:51:
Weet iemand hier wat er nodig is qua energieaansluiting/meterkast als ik 8 panelen op mijn dak installeer?
Ik mag hopen dat je energieleverancier 1 x 35A bedoelt? :?

8 panelen moet verder makkelijk kunnen. Als je die bijvoorbeeld met IQ7+ micro-omvormers aan het net hangt, dan kom je op een maximaal AC vermogen van ongeveer 2320 W. Dat is iets meer dan 10A.

Als je binnen de limieten van een 16A automaat (en een 1 fase Q-relay) wil blijven, dan kan je tot minstens 12 panelen kwijt. En theoretisch kan je zelfs tot 20A gaan (alleen blijf je dan bij Enphase niet binnen de limieten van 1 Q-relay ).

En volgens mij mag je dan zelfs ook met extra automaten nóg weer meer vermogen op je dak kwijt (ik heb 2x16A, 2 Q-relays en in totaal 16 panelen op 1 fase van 40A ).

Uiteraard moet je wel altijd onder de waarde van je hoofdzekering blijven en is het mogelijk ook niet verstandig (of zelfs toegestaan?) om helemaal tot de limiet van je hoofdzekering te gaan met terugleveren.

Dus als je denkt dat je binnen afzienbare termijn wil gaan uitbreiden (of EV laadpaal, of warmtepomp, of dikke inductiekookplaat), dan is het mogelijk verstandig om eerst uit te breiden naar 3 fasen.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suse1402
Herbiek616 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 08:54:
[...]

Dat hoeft volgens mij niet. Heb nu zelf ook 8 panelen (300wp) op een 1 fase omvormer aangesloten (300x8 =2400wp) en dat is minder dat het maximale 1 fase kan leveren (16Ax 230V=3680W)

Als je plannen hebt om snel daarna weer uit te breiden zou het wel verstandig kunnen zijn om meteen maar een aanvraag voor omzetten naar 3 fase (3x25A) te doen, de netbeheerder kosten daarvan zijn het zelfde als je huidige 1 fase aansluiting.
Bedankt!
Misschien is die aanvraag zowieso handig maar niet noodzakelijk dus.
Ik wil in de toekomst idd wel uitbreiden zodat ik ook meer met energie kan verwarmen en/of koken, dus dan is het misschien wel slim om er nu alvast rekening mee te houden.
De kosten bij de netbeheerder zijn ook niet heel hoog en idd de maandelijkse kosten blijven dan nog wel gelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suse1402
eymey schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 09:21:
[...]

Ik mag hopen dat je energieleverancier 1 x 35A bedoelt? :?
...
Dus als je denkt dat je binnen afzienbare termijn wil gaan uitbreiden (of EV laadpaal, of warmtepomp, of dikke inductiekookplaat), dan is het mogelijk verstandig om eerst uit te breiden naar 3 fasen.
Thnx!

Ik haal idd A en Kwh beetje doorelkaar 8)7

En je zegt eigenlijk hetzelfde als vorige reaktie, als ik van plan ben uit te breiden zou ik ook nu al naar 3x25A kunnen en daarmee rekening houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
@Suse1402 houd er wel rekening mee dat als je je PV systeem nu 1-fasig laat aanleggen en je krijgt straks je uitbreiding naar 3 fasen, dat je dan straks maar op 1 fase terug levert.

Ik denk (maar anderen kunnen me vast corrigeren) dat dat met 8 panelen niet zo heel erg gevonden zal worden door de netbeheerder, maar idealiter willen ze de teruglevering liever wel een beetje in balans houden. Voor salderen maakt het vooralsnog niet uit.

Als je echter voor Enphase kiest, dan zal het niet zo'n issue zijn. Als je eenmaal 3 fasen hebt kan je makkelijk je PV uitbreiden en de uitbreiding dan alsnog over de andere 2 fasen verdelen :).

Overigens zal dat bij mij zelf ook wel een 'dingetje' worden, want ik zit nu zelf over 1 fase ook met een PV-groep die tijdens pieken 3200W teruglevert en eentje die maximaal 1200-1300W zal halen (zelden). Dus als ik ooit nog naar 3 fasen ga, dan heb ik het ook redelijk ongelijk verdeeld.

[ Voor 6% gewijzigd door eymey op 14-10-2022 10:55 ]

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suse1402
eymey schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 10:53:
@Suse1402 houd er wel rekening mee dat als je je PV systeem nu 1-fasig laat aanleggen en je krijgt straks je uitbreiding naar 3 fasen, dat je dan straks maar op 1 fase terug levert.

....

Als je echter voor Enphase kiest, dan zal het niet zo'n issue zijn. Als je eenmaal 3 fasen hebt kan je makkelijk je PV uitbreiden en de uitbreiding dan alsnog over de andere 2 fasen verdelen :).
Ik denk dat ik idd voor enphase wil gaan, ivm de uitbreidbaarheid en de aanwezigheid schaduw van enkele bomen. Ik heb nog maar 1 offerte opgevraagd en die gaf idd 2 opties, of optimizers of enphase.
Helaas is die offerte inmiddels alweer (2 maanden) verlopen dus ik zal die opnieuw vragen maar zou ook nog graag een alternatieve offerte krijgen van een andere installateur.

Weet iemand hier nog installateurs met ruimte het komende halfjaar (grens friesland/drenthe)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:51
Mijn ouders huren panelen en ze hebben geregeld dat veel lampjes rood branden, en soms ook (zoals nu) dat één zonnepaneel zwart is in de app.

Het bedrijf zegt dat ze nog steeds wel produceren, maar ik heb zo mijn twijfels.

Uit de documentatie wordt ik niet veel wijzer, maar meestal is rood en zwart geen goed teken.

Weet iemand hier wat meer over toevallig?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/P2a64EW7aq4KM_WG5eHZRRbdCG8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hSS5Wa9ahP6leP5Scd0iHF5D.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door Wachten... op 14-10-2022 11:23 ]

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
eymey schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 09:21:
[...]
Uiteraard moet je wel altijd onder de waarde van je hoofdzekering blijven en is het mogelijk ook niet verstandig (of zelfs toegestaan?) om helemaal tot de limiet van je hoofdzekering te gaan met terugleveren.
[…]
Waarom niet? Die limiet werkt hetzelfde twee kanten op: je mag maximaal 35A afnemen of leveren. Daar is je meterkast op berekend en kan je ook met aanleg van je PV rekening mee houden. Dat is gewoon toegestaan.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:18
eymey schreef op maandag 10 oktober 2022 @ 16:33:
[...] Klinkt toch een beetje hetzelfde soort verhaal als de partij waar ik mn zonnepanelen heb gekocht :P ( eymey in "Het grote Enphase topic" )

Verkoper haalde het begrip van "CT magneten" en "ferrietringen" door elkaar en gaf, beide termen door elkaar heen gebruikend, aan dat ik er niet zo maar recht op zou hebben, omdat ik weliswaar betaald had voor een Envoy S "metered", maar dat puur zou zijn 'om op de toekomst te zijn voorbereid'. 8)7 . Dad had ik dan bij het tekenen maar expliciet op de offerte moeten laten zetten 8)7 |:(

Gelukkig had de installatiepartij die door het verkopende bedrijf was ingehuurd een stuk meer verstand van Enphase en wat er allemaal bij een "metered" hoort. En ze hebben de CT magneten dus gewoon geïnstalleerd, zonder problemen (behalve dat eentje niet goed was aangesloten, maar dat lag ook aan mijn 'rare' situatie met 1 fase maar wel 2 aparte PV groepen in de meterkast vanwege 16 panelen).

En wat betreft de ferrietringen is het inderdaad een kwestie van "Doet alles het goed, dan kan je het eventueel gewoon zo laten". Ik dacht eerst dat bij mij de communicatie tussen micro's en Envoy ook niet lekker was omdat er een paar dagen, ook tijdens productie, nog steeds geen communicatie was. Maar ik heb toen nog een keer op de fysieke scan knop op de Envoy gedrukt en toen kwam alles goed :).

Heb wel alvast ferrietringen in huis, voor het geval dat (ik vertrouw mezelf wel dat ik die eventueel nog zelf kan installeren, aangezien ik ook de voorbereiding voor het PV-gedeelte van de groepenkast zelf heb gedaan en dat gewoon allemaal goed werkt :P ).

Maar goed, het feit dat ik nu alweer een soortgelijk verhaal met deze discussie lees doet mij wel denken dat er echt veel 'cowboys' rond lopen onder de verkopers en installateurs. CT magneten hóren gewoon bij de functionaliteit die een "Metered" Envoy biedt. En ferrietringen kan je als bedrijf misschien af doen als "te moeilijk om te installeren, dus doen we maar niet" maar als er echt te veel storing van andere powerline apparaten is, dan móet je wat mij betreft gewoon.

Hoe veel huishoudens zouden er inmiddels in NL zijn waar mensen ook een dure "Envoy S Metered" hebben gekocht onder het mom van "voorbereid op thuisbatterij" en waar de micro's door storingen totaal niet met de Envoy communiceren, maar waar de consument in kwestie te weinig van de app en de materie weet om zich er druk om te maken?
Klinkt heel bekend! Ik had mijn installatie ook laten aanleggen door, zoals het leek, een 'betrouwbare' partij. Nadat het aangelegd was, kwam ik er achter dat dit niet goed gegaan was. De envoy-S Metered hadden ze op zolder geplaatst en niet in de meterkast. De meetspoelen hadden ze genegeerd en ze wilden in eerste instantie geen Q-relais aanleggen. Met veel gedoe en met juridische hulp, hebben ze de Envoy naar de meterkast beneden verplaatst, een Q-relais aangelegd en de meetspoelen geplaatst. Niet veel later kwam ik er achter dat dit bedrijf inmiddels weer failliet is. Ik vermoed dat ze onder een andere naam en van een andere locatie verder zijn gegaan!
Helaas heb ik het Metered deel van de installatie nooit goed werkend gekregen! Graag zou ik de productie en consumptie willen zien. Iemand enig idee hoe ik dat activeer?
Is dit een vervanging van die grotere spoelen die ik heb? Dat scheelt aanzienlijk in ruimte. Nu kosten deze spoelen me zo'n 4 a 5 units aan ruimte in mijn kast. Waar kun je die kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansieo
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 14:31
Vraagje.

Als je naar het aansluitschema van de 3F Q-ralais met Envoy std kijkt
gebruiken ze een losse aardlek en 2 losse automaten.

Ik heb echter nog een nieuwe aardlek-automaat liggen, krijg ik echt problemen met het uitlezen van de 3 fasen? of is alleen de káns aanwezig dat het niet goed gaat?

dank voor uw input. _/-\o_

10kWp + EV + 3x L/L Wtp en betwijfel of ik na 2027 wel een batt. neem (TvT moet prima zijn, anders neem ik geen risico met deze overheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
RichieB schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 12:02:
[...]

Waarom niet? Die limiet werkt hetzelfde twee kanten op: je mag maximaal 35A afnemen of leveren. Daar is je meterkast op berekend en kan je ook met aanleg van je PV rekening mee houden. Dat is gewoon toegestaan.
Geen idee waarom niet. Ik wilde alleen aangeven dat het me niet zou verbazen als netbeheerders hier toch iets van zouden vinden, maar als iemand concrete informatie heeft / zeker weet dat er geen limiet is (anders dan 'selectiviteit' van de PV-automaten), dan laat ik me graag aanvullen :).

Overigens, in mijn geval heb ik wel tussen de 'bronkant' (net én PV) en m'n 'verbruikskant' een extra C40 installatieautomaat geplaatst, aangezien m'n bedrading en aardlekschakelaars in de groepenkast maximaal 40A kunnen hebben (in theorie zou je bij een flinke productie in mijn geval 20A van PV + 40A van het net tegelijk kunnen trekken, zonder zo'n extra beveiliging ertussen).
ahbart schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 12:16:
[...]

Klinkt heel bekend! Ik had mijn installatie ook laten aanleggen door, zoals het leek, een 'betrouwbare' partij. Nadat het aangelegd was, kwam ik er achter dat dit niet goed gegaan was. De envoy-S Metered hadden ze op zolder geplaatst en niet in de meterkast. De meetspoelen hadden ze genegeerd en ze wilden in eerste instantie geen Q-relais aanleggen. Met veel gedoe en met juridische hulp, hebben ze de Envoy naar de meterkast beneden verplaatst, een Q-relais aangelegd en de meetspoelen geplaatst. Niet veel later kwam ik er achter dat dit bedrijf inmiddels weer failliet is. Ik vermoed dat ze onder een andere naam en van een andere locatie verder zijn gegaan!
Helaas heb ik het Metered deel van de installatie nooit goed werkend gekregen! Graag zou ik de productie en consumptie willen zien. Iemand enig idee hoe ik dat activeer?
Even ervan uit gaande dat ze de spoelen wel goed hebben aangesloten (want daar kan je ook nog het e.e.a. in fout doen), heb ik ze zelf kunnen activeren.

Ik dacht dat dat iets was wat de installateur altijd moest doen (net als het aanmaken / wijzigen van de 'array', waar ik zelf nog geen instelling voor heb kunnen vinden), maar de spoelen heb ik zelf wel ingesteld gekregen.

Weet niet of dit altijd standaard kan of een instellingsfout is bij het door de installateur aanmelden van mijn e-mailadres voor een Enlighten account, maar ik kon het volgende doen:

* Naar het IP van de Envoy gaan
* Inloggen met m'n Enlighten account
* En dan onderin op de link voor "installer login" klikken.

Toen bleek ik ineens bij een aantal specifieke schermen te kunnen, zoals het netprofiel voor Q-relay en omvormers (wel kon ik er maar uit 1 kiezen, wat me ook verstandig lijkt :P ). Maar daar zat dus ook een instellingenscherm/wizard bij om de meetspoelen goed in te stellen en te activeren.

Dit is met de nieuwste (auth token-based) Envoy firmware.

[ Voor 19% gewijzigd door eymey op 14-10-2022 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
eymey schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 13:13:
[...] Even ervan uit gaande dat ze de spoelen wel goed hebben aangesloten (want daar kan je ook nog het e.e.a. in fout doen), heb ik ze zelf kunnen activeren.
Tja dat weet ik dan niet zeker :)
Ik dacht dat dat iets was wat de installateur altijd moest doen (net als het aanmaken / wijzigen van de 'array', waar ik zelf nog geen instelling voor heb kunnen vinden), maar de spoelen heb ik zelf wel ingesteld gekregen.

Weet niet of dit altijd standaard kan of een instellingsfout is bij het door de installateur aanmelden van mijn e-mailadres voor een Enlighten account, maar ik kon het volgende doen:

* Naar het IP van de Envoy gaan
* Inloggen met m'n Enlighten account
* En dan onderin op de link voor "installer login" klikken.

Toen bleek ik ineens bij een aantal specifieke schermen te kunnen, zoals het netprofiel voor Q-relay en omvormers (wel kon ik er maar uit 1 kiezen, wat me ook verstandig lijkt :P ). Maar daar zat dus ook een instellingenscherm/wizard bij om de meetspoelen goed in te stellen en te activeren.

Dit is met de nieuwste (auth token-based) Envoy firmware.
Ik heb dit wel eens geprobeerd. Maar klopt het dat ik dan de stroom moet halen van het hele huis om de consumptiemeting werkend te krijgen? Dan gaat de Envoy toch ook van de stroom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
ahbart schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 13:16:
[...]

Tja dat weet ik dan niet zeker :)

[...]

Ik heb dit wel eens geprobeerd. Maar klopt het dat ik dan de stroom moet halen van het hele huis om de consumptiemeting werkend te krijgen? Dan gaat de Envoy toch ook van de stroom?
In mijn geval hoefde het niet van het hele huis. Ik moest wel de PV uitschakelen tijdens het instellen van de productie spoel. Dat kan in mijn geval makkelijk, want de Envoy zit achter een aparte aardlekautomaat (overigens op mijn aandringen, de installateurs wilden 'm gewoon op één mijn 2 PV automaten aansluiten).

En voor het instellen van de consumptie moet je eerst zorgen dat je een 'baseline' consumptie in je huis hebt (makkelijkst te meten met het PV gedeelte 'uit'), en dan moet je een verbruiker met een bekend verbruik inschakelen, om te controleren en verifieren dat de consumptiespoel goed meet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Websphinxie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-01 22:23
Ik begrijp niet waarom installateurs (en ook DIY-ers) zo zitten te krentenkakken op die ferrietringen. Op een systeem van al snel 7000 tot 10000 of zelfs 15000 euro zijn die drie (of vier) ferrietringen volledig verwaarloosbaar in de kosten. Je hebt het letterlijk over drie tot vier tientjes. Als je slim inkoopt zelfs over maximaal twee tientjes.

Het scheelt een hoop gedonder en hebt er profijt van. Is het niet omdat je Enphase systeem geen communicatie issues heeft/geeft, dan is het wel omdat andere systemen die wellicht over het net communiceren door die ferriet ringen geen issues ervaren.

Dus, devies: neem die ringen er nu gewoon bij. Laat ze indraaien bij installatie en hou de problemen buiten de deur. Eén keer een installateur bellen en langs laten komen en een bak koffie geven is al drie keer zo duur.

[ Voor 4% gewijzigd door Websphinxie op 14-10-2022 16:07 ]

16 x 455Wp & Enphase IQ7+ (7,3 kWp) - PVoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
Hi all, ik zag vanmorgen dat op 1 fase mijn aardlek eruit ligt ( en niet meer te activeren is). Heb 27 panelen verdeeld over 3 strings van 9 ieder. Gebruik enphase iq7 omvormers. Totop heden is het er bij regen (ligt er nu maand 5) nooit uitgeklapt maar nu dus wel. Het heeft voornamelijk gemiezerd de laatste uren.

Ik zag dat de aarlek een 30mA B16 is. Zou dat geen 300mA versie moeten zijn om te voorkomen dat het er bij een geringe lekstroom uitgaat ?

Er is trouwens geen q-relay gebruikt hier. Geen idee of dat impact heeft..

Er kan natuurlijk water in een mof gelopen zijn ... en die mieser is wellicht wat anders dan een bui want dat gaat overal tussen zitten...

dus de eerste vraag : is een 30mA aardek wel de juiste keuze ?

thx koen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
MisterB schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 13:32:
Er kan natuurlijk water in een mof gelopen zijn ... en die mieser is wellicht wat anders dan een bui want dat gaat overal tussen zitten...

dus de eerste vraag : is een 30mA aardek wel de juiste keuze ?
Ja, hoogstwaarschijnlijk en Ja, 30 mA is prima voor dubbel geisoleerde omvormers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterB
  • Registratie: Oktober 2018
  • Niet online
thx, dus toch waarschijnlijk installatie dingetje op het dak ,, hmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online
eymey schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 13:13:
[...]
Geen idee waarom niet. Ik wilde alleen aangeven dat het me niet zou verbazen als netbeheerders hier toch iets van zouden vinden,
Maar waarom dan? Wat is de logica dat je op een 1x35A aansluiting niet 35A terug zou mogen leveren?
maar als iemand concrete informatie heeft / zeker weet dat er geen limiet is (anders dan 'selectiviteit' van de PV-automaten), dan laat ik me graag aanvullen :).
PV automaten hoeven niet selectief te zijn ten opzichte van de hoofdzekering. Als je hoofdzekering C35 is kan je prima voor je PV een B35 gebruiken.
Overigens, in mijn geval heb ik wel tussen de 'bronkant' (net én PV) en m'n 'verbruikskant' een extra C40 installatieautomaat geplaatst, aangezien m'n bedrading en aardlekschakelaars in de groepenkast maximaal 40A kunnen hebben (in theorie zou je bij een flinke productie in mijn geval 20A van PV + 40A van het net tegelijk kunnen trekken, zonder zo'n extra beveiliging ertussen).
[...]
Daar moet je inderdaad op letten. Je meterkast en componenten moeten de maximale PV opbrengst + hoofdzekering aankunnen. Zo niet, dan moet je dat afzekeren zoals jij hebt gedaan.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tuintje
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 13-09 19:15
Tuintje schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 20:02:
[...]

Mag ik vragen wie de leverancier/installateur is en wanneer wordt het geinstalleerd ?

Groeten <> Cees :)
Beste allen,

Ik ben voornemens om een PV-installatie te laten leveren en installeren.
Na wat vooronderzoek en diverse offerte aanvragen ben ik uitgekomen op de volgende opzet, met de volgende basis gegevens:

Basisgegevens:
a) Pannendak 55 graden
b) Orientatie ZO
c) minimale tot geen schaduw
d) Jaarverbruik +/- 4100 kWh

Summiere informatie offerte-voorstel van installateur:

12 stuks JA Solar 395 Wp All Black panelen (JAM54S31 380-405/MR) (zie legplan-rechterwoning)
12 stuks IQ7+ - 72-2-INT micro-omvormers.
ClickFit montage materiaal
Prijs Incl. BTW 8915,28 Eurootjes
Verwachte opbrengst na 1 jaar 4522 kWh

Nu heb een aantal vragen:
1) algemeen waar moet in PV-land op letten ?
2) IQ7+ goede keuze ook bij uitbreiding van een paar panelen ?
3) Wat wordt standaard geleverd door Enphase naast de micro-omvormers of dien ik daar navraag naar te doen ? (bv. monitorunit / Envoy.. / etc.)
4) De PV-installatie dient gebruik te maken van een bestaande voeding t.b.v. de wasmachine, waar op te letten en welke PV-verdeler raden jullie aan hiervoor en kan dat probleemloos met de aangeboden installatie.
5) Dient de installateur een enphase-qualified leverancier/installateur te zijn ?
6) Hoe is de ervaring met Enphase qua productondersteuning en ook aanleg richting installateurs ??
7) Ervaring met garantie zaken door Enphase ? (25 jaar)
8) Welke certificering / etc dient de installateur minimaal te hebben ? (Install-Q / Zonnekeur / etc)
9) Zijn in dit forum nog radiozendamateurs actief en die ervaring hebben met Enphase micro-omvormers ik wil namelijk geen storing van deze PV-installatie hebben op HF - VHF - UHF - SHF frequenties en dus mogelijk nog tips en tricks hebben !!

Ik ben reuze benieuwd naar de reacties.

Alvast bedankt <> Tuintje <> Cees :)

https://tweakers.net/i/Y8...zSVGuweL.png?f=user_large

Beste allen,

Allereerst bedankt voor de reacties en adviezen.
Inmiddels kan ik melden dat de PV-installatie op 06-10-22 (erg snel dus !!) geinstalleerd is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C7ZDzPU0wRkeYCjcSLZYIiYKZlY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2X9cnh59bsc2XH6InoK1LVRS.jpg?f=fotoalbum_large

Hierbij wat terugkoppeling m.b.t. de geinstalleerde installatie:

1) de IQ7+ micro-omvormers zijn geinstalleerd in combinatie met 12 stuks Longi LR5-54HPB-405M panelen
wat voor mij een verrassing was."Longi panelen zijn kwalitatief gelijkwaardig aan JA-Solar panelen ? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u37cPVu757k1293TJzH5fGRKGPw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N4YrlmxEtEOA5Ht4VK7VZEIu.jpg?f=fotoalbum_large
Kan iemand nog een advies/mening geven over de combi van de IQ7+ omvormers en het vermogen/overige spec's van de panelen ?
Vervolgens is inderdaad de groep t.b.v. de wasmachine gebruikt voor de PV-panelen middels een Hager PV-verdeler.en de bestaande groepenkast is aangepast met een Aardlekschakelaar B20Amp - 100mA voor algehele voeding van de wasautomaat/PV-installatie (overigens mag 100Ma wel de rest is de kast is volgens mij allemaal 30mA ?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hGy31YAFXInTlnehF2lrc4Iz4qY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jSc8gDp3qGHwWaDNJMU0u4Z9.jpg?f=fotoalbum_large)
Daarnaast zijn ook het 1-fase Q-relais en de Envoy-S ingebouwd.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BAfjl-TckzaK41BePkZqdnA-DEg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vLOGVj6f74ZU1ehQzYxUj1dB.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/plN1CZUXghbjIck3MeDHb94ZQ3A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cgx9hNVj3RFczE7r1OTmJapQ.jpg?f=fotoalbum_large
Voor het ontstoren is er een extra ferrietring in de nul opgenomen en de frequenties zijn aardig schoon.

Ik heb ook nog wat resultaten bijgevoegd en vraag mij af kom ik nog hoger als de 3.5kW ? of is dit de begrenzing van de micro-omvormers ?
En wat mij opvalt is dat wanneer de zon "weg is" de micro-omvormers in de "stress"gaan en de kreet niet rapporteren geven, kan ik dit nog wijzigen ??

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RY4p4mTnJO7R9ogeIKuN63VrE4U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m7LTF9BFEkzHc0Jn7faXU6OC.jpg?f=fotoalbum_large

Wordt vervolgd en ben weer benieuwd naar alle reacties.

M.vr.gr, <> Tuintje <> Cees :)

[ Voor 25% gewijzigd door Tuintje op 14-10-2022 14:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Websphinxie
Ha @Tuintje ziet er netjes uit. Goede keus!

Ik ga even 'snel' in op je vragen;

- advies mbt specs panelen en omvormers: prima combi. Je hoek (55graden las ik) en oriëntatie (zo) is best gunstig dus die panelen liggen snel en prima lang in de zon. Krijg je mooie curves van. Ik heb bovendien ook liever eerder op de dag mooie output om (als we straks een warmtepomp hebben) het huis na een 'koude nacht' in de ochtend sneller te verwarmen dan later op de dag.

- Netjes ferriet ringen gebruikt. Altijd goed. Wordt ik blij van. Helemaal als je 'm ook nog op de Nul draait. Keurig!

- Die 3,5kW. Dat klopt. Dat is de max output van de som van alle omvormers (max 290/295vA per micro x 12 = 3500watt).
De panelen hebben 405 WP max vermogen maar het is in NL lang niet alle dagen onbewolkt/vol zonnig dus je hebt meer iets aan een paneel wat op 75% (75% van 405 = ca 300wP) van het vermogen op de max van de omvormer (295vA) zit dan een omvormer die 100% (405wP) van de maximale capaciteit van je paneel aan kan. Dus prima combinatie. Je had zelfs nog veel verder kunnen gaan (zoals ik met 455wP voor een iq7+). Overdimensioneren loont. Oftewel. Een hogere capaciteit paneel met een iets lagere capaciteit omvormer.

Ik heb overigens ook Longi panelen. Prima panelen. Of het kwalitatief vergelijkbaar is weet ik niet maar is mij ook niet zo relevant.

Wel 1 opmerking. De boel is nu 1 fase aangesloten. Prima voor nu. Bij eventuele uitbreiding zul je naar een tweede fase moet overstappen want je bereikt de max van het aantal panelen op een 16a groep (16A * 230v = 3680 watt)

Waarom zit dat Q-relais eigenlijknop zn kop? Stroomt de stroom beter? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ahbart
eymey schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 13:21:
[...]
In mijn geval hoefde het niet van het hele huis. Ik moest wel de PV uitschakelen tijdens het instellen van de productie spoel. Dat kan in mijn geval makkelijk, want de Envoy zit achter een aparte aardlekautomaat (overigens op mijn aandringen, de installateurs wilden 'm gewoon op één mijn 2 PV automaten aansluiten).

En voor het instellen van de consumptie moet je eerst zorgen dat je een 'baseline' consumptie in je huis hebt (makkelijkst te meten met het PV gedeelte 'uit'), en dan moet je een verbruiker met een bekend verbruik inschakelen, om te controleren en verifieren dat de consumptiespoel goed meet.
Yes!! Net gedaan en het bleek makkelijker dan gedacht. Volgens mij is het gelukt dus. Nu nog een beetje zon ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blue eyes
Pazo schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 08:22:
@blue eyes De FAQ van deze TS al gelezen? Staat kort in hoe je het moet aanmelden bij PV Output en waar je de API key kunt vinden.
Wel versie 4 gebruiken.
ID etc. is allemaal bekend.

Ik schreef ook als ik V2 selecteer en autoriseer werkt het. Zodra ik V4 selecteer, wat nu ook moet, vindt ie het systeem niet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
blue eyes schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 18:37:
[...]

ID etc. is allemaal bekend.

Ik schreef ook als ik V2 selecteer en autoriseer werkt het. Zodra ik V4 selecteer, wat nu ook moet, vindt ie het systeem niet....
Werkt het momenteel (nog) wel als je het via API versie 2 instelt? Zou je dan een tijdje later, als er zeker is dat er data in PVOutput staat, dan het kunnen omzetten naar de API 4 versie zoals in mijn andere post?

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Toevallig kom ik er hierdoor achter dan mijn pvoutput er al 7 dagen uit ligt.. Even opnieuw de V4 versie autoriseren lost het probleem blijkbaar op, de data van vandaag is zojuist opgehaald..

En een PM op pvoutput, wist niet eens dat ze PMs hadden daar :o Nog nooit gehad. Iemand uit de buurt volgt mijn systeem O+ Zou leuk zijn als het een tweaker blijkt te zijn die ook in dit topic loopt _O-

[ Voor 11% gewijzigd door Glashelder op 14-10-2022 20:10 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@Glashelder Ja toevallig heb ik ik deze enkele dagen geleden ook moeten vernieuwen! Zou dit dan te maken hebben met de API token die maar 6 maanden geldig is, waar wel eens dingen over gezegd zijn?

Er loopt trouwens een PVOuput topic en er is ook een Tweakers team :)
Tweakers PVOutput lijst
https://pvoutput.org/listteam.jsp?tid=426

[ Voor 29% gewijzigd door Pazo op 14-10-2022 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Geen idee, mogelijk? Zou fijn zijn als pvoutput in ieder geval even een berichtje stuurt als je als gebruiker actie moet ondernemen 8)7 :p

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Je zult de gemiste data even handmatig moeten toevoegen voor die dagen. Wordt niet meer door Enphase ingeladen. Gelukkig kan je de dagopbrengst makkelijk invoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blue eyes
Pazo schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 19:51:
[...]

Werkt het momenteel (nog) wel als je het via API versie 2 instelt? Zou je dan een tijdje later, als er zeker is dat er data in PVOutput staat, dan het kunnen omzetten naar de API 4 versie zoals in mijn andere post?
Ik heb exact jouw aanwijzingen gevolgd. V2 kan ik niet gebruiken, ik word geforceerd V4 te autoriseren, ik krijg dan de pop-up, exact zoals jij dat ook beschrijft in je update.
Tijdens het autoriseren van de V4 krijg ik dan de fout dat het systeem niet gevonden kan worden.

Kan het zijn dat met V4 er zaken op netwerk gebied open gezet moeten worden? Of dat in Enphase zelf iets aangepast moet worden, of?

[ Voor 3% gewijzigd door blue eyes op 15-10-2022 09:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Websphinxie schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 13:30:
Ik begrijp niet waarom installateurs (en ook DIY-ers) zo zitten te krentenkakken op die ferrietringen. Op een systeem van al snel 7000 tot 10000 of zelfs 15000 euro zijn die drie (of vier) ferrietringen volledig verwaarloosbaar in de kosten. Je hebt het letterlijk over drie tot vier tientjes. Als je slim inkoopt zelfs over maximaal twee tientjes.

Het scheelt een hoop gedonder en hebt er profijt van. Is het niet omdat je Enphase systeem geen communicatie issues heeft/geeft, dan is het wel omdat andere systemen die wellicht over het net communiceren door die ferriet ringen geen issues ervaren.

Dus, devies: neem die ringen er nu gewoon bij. Laat ze indraaien bij installatie en hou de problemen buiten de deur. Eén keer een installateur bellen en langs laten komen en een bak koffie geven is al drie keer zo duur.
Zitten die ringen niet standaard bij een Q-relais of Envoy?
Moet je die er los bij bestellen?

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pj
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

pj

Glashelder schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 20:10:
Toevallig kom ik er hierdoor achter dan mijn pvoutput er al 7 dagen uit ligt.. Even opnieuw de V4 versie autoriseren lost het probleem blijkbaar op, de data van vandaag is zojuist opgehaald..

En een PM op pvoutput, wist niet eens dat ze PMs hadden daar :o Nog nooit gehad. Iemand uit de buurt volgt mijn systeem O+ Zou leuk zijn als het een tweaker blijkt te zijn die ook in dit topic loopt _O-
Yes, dat ben ik! Thanks voor je reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svkaster
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 12-09 22:00
antoin schreef op woensdag 12 oktober 2022 @ 10:31:
[...]

Dit is niet waar. Het is een grote mythe onder tweakers hier dat de meter in Nederland saldeert over de fases omdat ze geloven wat hun domotica systeem optelt. Maar de meter zegt iets anders. Ik heb dit al vaker hier voorbij zien komen.

Je moet kijken naar de tellers in je meter, en niet naar de opgetelde gemiddeldes.
Doe eens het volgende experiment, waarbij alle 3 de fases 1000 watt produceren:

Teller Verbruik T1: 0
Teller Retour R1: 0
Levering Fase 1: 1000
Levering Fase 2: 1000
Levering Fase 3: 1000

Nu zet ik een wasmachine aan op Fase 1 van 2000 watt:

Verbruik Fase 1: 1000
Levering Fase 1: 0
Levering Fase 2: 1000
Levering Fase 3: 1000
Totaal opgeteld verbruik volgens domotica systeem: -1000

Maar als je naar de tellers in je "slimme" meter kijkt, dan zul je na een uur zien:
Teller Verbruik T1: 1000
Teller Retour R1: -2000

En de tellers zijn waar de energiemaatschappij uiteindelijk op afrekent.
Zodra het salderen door de energiemaatschappij wegvalt, dan ga je daadwerkelijk betalen voor die 1 kWh verbruik, en krijg je een (veel lagere) terugleververgoeding voor de teruggeleverde 2 kWh. Dus ondanks dat je in totaal meer hebt geleverd dan afgenomen betaal je dan bij de meeste energiemaatschappijen voornamelijk voor die 1 kW levering.

Bij een prijs van 0,40 per kWh en terugleververgoeding van 0,11 per kWh betaal je dan dus alsnog 0,18 ondanks dat je meer hebt teruggeleverd. De teller T1 van het verbruik telt het verbruik van alle fases op, En de teller R1 telt de levering van alle fases op, maar neemt niet het gemiddelde van teruglevering en verbruik over de fases zoals je domotica systeem doet.
Ben het daar niet mee eens tenminste in Nederland! In Nederland zijn alle SlimmeMeterS zo ingesteld dat ze per 24 uur salderen over alle fases. Dit is per wet voorgeschreven. Dit kan natuurlijk aangepast worden, maar vooralsnog zijn hier geen geruchten over.

Stefan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cork
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 20-02 21:37
Gsteren is mijn pv installatie 16 panelen met iq7 opgeleverd met de Envoy metered S. De installateur heeft 4 meetspoelen aangesloten. 1 aan de fase pv zijde en 3 direct op de fasen direct na mijn hoofdschakelaar in mijn 3 fasen meterkast. Helaas krijg ik in de Enlighten app alleen maar pv productie te zien maar geen grid verbruik. Kan dat zijn omdat het Q- relais en en de Envoy maar op 1 fase is aangesloten. De Envoy is samen met het Q-relais op een 1 fase automaat aangesloten. Anders gezegd is het nodig voor juiste meet waarden om de Envoy en /of het Q relais op 3 fasen aan te sluiten?
Volgens de monteur moest op “kantoor” de Enlighten app beter ingesteld worden.
Graag jullie mening

Corky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeeBee
  • Laatst online: 03-09 17:27
Glashelder schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 20:10:

Waar staan PW ? Ik kreeg email van pvoutput met de mededeling dat er een bericht is. Maar als ik inlog kan ik niets vinden.

pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@CeeBee Settings en dan bij ‘Instant Messages’ zit een linkje ‘Messages’.

Yup, heel logisch :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Websphinxie
henkNL schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 21:17:
[...]

Zitten die ringen niet standaard bij een Q-relais of Envoy?
Moet je die er los bij bestellen?
Helaas. Die moet je er los bij bestellen. Je kunt 'de originele' ringen van Enphase bestellen. Daar rekent Enphase een adviesprijs van 19 euro voor (misschien inmiddels iets meer inmiddels) of je besteld de ringen die Enphase gebruikt voor hun 'originele' ringen. Die kun je namelijk gewoon onder hetzelfde type nummer bestellen bij oa warmteservice of andere technische toko's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaaps2
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 05-09 22:24
Websphinxie schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 22:31:
[...]

Helaas. Die moet je er los bij bestellen. Je kunt 'de originele' ringen van Enphase bestellen. Daar rekent Enphase een adviesprijs van 19 euro voor (misschien inmiddels iets meer inmiddels) of je besteld de ringen die Enphase gebruikt voor hun 'originele' ringen. Die kun je namelijk gewoon onder hetzelfde type nummer bestellen bij oa warmteservice of andere technische toko's.
https://www.conrad.nl/nl/...iten-1-stuk-s-500695.html
Grootste issue voor installateurs lijkt me dat er ergens plek voor moet zijn, dat zal in veel meterkasten niet passen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CeeBee
  • Laatst online: 03-09 17:27
Glashelder schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 22:25:
@CeeBee Settings en dan bij ‘Instant Messages’ zit een linkje ‘Messages’.

Yup, heel logisch :p
Gevonden ! Dank alweer.

pvoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Vandaag (zaterdag) worden bij mij 17 (11x410 en 6x 400wp) panelen gelegd met IQ7a's, 3 fase Envoy, 3 fase Q-Relais, 6x CT klemmen, spoelen, etc.
Meterkast wordt ook direct aangepast (een twee ABB Hafonorm 220x330 kast naast de huidige geplaatst).
Alles wordt dan 3 fase aangesloten/voorbereid.

Stedin komt helaas pas december (!!) 3 fase + 3 fase slimme meter installeren.
Momenteel zit er 1x35A op een digitale (maar niet slimme) meter.
Komt wel 3 fase binnen, maar in hoofkast moet Stedin 2 zekeringen bij plaatsen (zit er nu maar 1 in) en dus op en 3 fase slimme meter installeren.

NU DE VRAAG:
Kan de electricien die vandaag met de zonnepaneel-monteurs mee komt, het TIJDELIJK zo aansluiten dat we toch (een deel van de panelen?) terug gaan leveren?
Ik meen iets van het plaatsen van een tijdelijke BRUG op de 4P hoofdzekering én bepaalde 1 fase instellingen op de Envoy?

Zou super zonde zijn om ze nog 2 maanden nutteloos op de daken te hebben liggen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Websphinxie
Jaaps2 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 23:10:
[...]

https://www.conrad.nl/nl/...iten-1-stuk-s-500695.html
Grootste issue voor installateurs lijkt me dat er ergens plek voor moet zijn, dat zal in veel meterkasten niet passen.
Eens. Ik heb er - ook omdat ik er ruimte voor had - een extra deel van een groepenkast voor 'opgeofferd'. Zo heeft het spul allemaal wat ruimte en hangen de CT klemmen en ferriet ringen netjes losjes in de kast.

En inderdaad. Deze zijn het. Type nummer googlen en de meest voordelige aanbieder uitkiezen (y)

Voor de beeldvorming, zo heb ik de boel uitgerust;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZTE9QpsOhwDoNJhxcw7HBFaaEVU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ljftpSlShBafWl5qwo6Y4ri6.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VDOB4qalAExshhj6DYsvishF9gQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O7ABdygkWAsP9jmiMrRJEflT.jpg?f=fotoalbum_large

Die laatste foto is met EV uitbreiding die ik afgelopen weekend heb geplaatst.

[ Voor 45% gewijzigd door Websphinxie op 15-10-2022 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blue eyes
blue eyes schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 20:32:
[...]

Ik heb exact jouw aanwijzingen gevolgd. V2 kan ik niet gebruiken, ik word geforceerd V4 te autoriseren, ik krijg dan de pop-up, exact zoals jij dat ook beschrijft in je update.
Tijdens het autoriseren van de V4 krijg ik dan de fout dat het systeem niet gevonden kan worden.

Kan het zijn dat met V4 er zaken op netwerk gebied open gezet moeten worden? Of dat in Enphase zelf iets aangepast moet worden, of?
Deze Enphase is mijn 2e systeem, ik heb een SMA systeem als primair draaien. Ik lees ook zaken mbt 1e, 2e systemen. Verder zoeken dus!

Hierbij nog de foutmelding - "hopelijk" ( :D ) heeft iemand dit ook gehad en opgelost. Op het net vind ik dit:
However as an installer I’ve been setting up the logging for customers - not everyone can follow instructions.
I can’t set up V4 for customers - you need to be logged in as the system owner, the system installer can’t do it.
V2 doesn’t work for new systems unfortunately.
Afbeeldingslocatie: https://eissegroothoff.nl/tweakers/pvoutput-fout.png

[ Voor 24% gewijzigd door blue eyes op 15-10-2022 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalma
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-05 00:51
Goedemorgen.

Ik heb een vraagje. Ik zit nog steeds heel erg te twijfelen tussen een solaredge en enphase oplossing. Voorkeur heeft de enphase vanwege :
- geen hoge voltages in huis
- geen ruimte nodig voor de omvormer
- geen rekening hoeven houden met allerlei klik en zoemgeluiden

Het dak staat op het zuidoosten en wat gedeeltelijke schaduw onderaan het dak in de herfstwintermaanden. Niks spannends en vermoed dat optimizers van solaredge dit ook prima aankunnen.

Waar ik meer mee zit is waar we uiteindelijk met z’n allen naartoe bewegen en dat is op den duur batterij / storage. En dan vraag ik me af of enphase wel de juiste solution is.

Natuurlijk zal dat nog wel een aantal jaar duren voordat batterijen echt interessant worden, maar de keuze die je nu maakt doe je niet voor een paar jaar maar hopelijk voor minimaal 15 jaar.

Ik hoop dat jullie nog wat zinnigs hierover kunnen roepen.

Alvast bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Websphinxie
@Dalma en waar zit nu je twijfel.
Enphase heeft al jaren een accu/batterij oplossing. Die rollen ze (naar verwachting) in 2023 uit in NL. Onze buurlanden volgen eerder omdat daar (tot voorkort) meer 'noodzaak' was voor batterij opslag agv wegvallen overheid stimuli.

De Enphase oplossing ziet er chique uit. Technisch gezien. Daarnaast is het geen onaardig ding om naar te kijken.

Dat batterijen nog jaren duren verwacht ik niet. Met de gekte op de energie markt en alle ontwikkelingen verwacht ik dat batterijen snel realiteit gaan worden. En dat is helemaal geen slecht idee.

Los van je oriëntatie voor Enphase of Solaredge. Kijk eens naar je werkelijke behoefte over de dag heen. Niet naar opslagcapaciteit (kWh) maar piek belasting/vermogen (kW). Veelal zul je op slechts een aantal momenten op de dag werkelijk iets van 3,5kW aan vermogen gebruiken (wasmachine start, vaatwasser aan, koken/oven, auto opladen wellicht). De rest van de dag zal het vermogen redelijk stabiel zijn en daar lenen batterijen zich juist fantastisch voor. Ja, het is een forse investering maar los daarvan zie ik geen specifieke bezwaren.

Vraag jezelf dus af:
- hoeveel stroom verbruik ik in een reguliere situatie
- wat is mijn piek verbruik (kan ik dat nog wat spreiden eventueel)
- hoe ziet het stroom verbruik eruit.
- waar wil ik de batterij voor inzetten ('off-grid' < beetje onzinnig in NL of 'zelf-opgewekte zonnestroom ipv stroominkoop via het net')
- wat gaat er nog veranderen in de toekomst (los van het feit dat je nooit kunt stellen dat je nog 25 jaar in dit specifieke huis zal blijven wonen...)

Je moet je realiseren dat - zodra de zon schijnt - je als het goed is met een juiste technische installatie vooral zonnestroom gebruikt. Het restant van je productie (zon-opbrengst - direct verbruik = restant) kan dan direct worden opgeslagen in de batterijen. Daarmee zorg je ervoor dat je met een relatief kleine batterij (zeg bijv max 10kWh) prima 1 of zelfs 2/3 dagen door komt. Natuurlijk is de rekensom anders als je ook bijvoorbeeld besluit om te gaan verwarmen (warmtepomp). Maar ook dan heb je geen extreme schommelingen, behalve wanneer je je installatie zwaar onderbemeet- OF - wanneer het -10/15/20 is en de efficiëntie van je warmtepomp daalt en het elektrisch verwarmingselement moet bijverwarmer (2/3/4/5/6/7/8/9 kW). Maar ook dat is een uitzonderlijke situatie. Kies je setup dus voor een representatieve reguliere situatie en niet voor uitersten of extremen. Dat kan uiteraard wel maar dan heb je echt een zware overdimensionering die je vooral heel veel centjes kost terwijl 'ie in '95%' van de gevallen zware overcapaciteit levert.

Laats een hele discussie gehad met mijn pa over waarom je nog niet aan de batterij zou moeten. En ja, dan maakt het absoluut uit welk systeem je op je dak hebt liggen. Hij heeft SolarEdge. Prima systeem. Zat er al in/op toen ze het huis kosten. Ik ben van mening dat een Enphase systeem juist een heel gunstig systeem is voor batterijen. Je zult inderdaad wat verlies hebben (dat heb je ook in een DC setup) maar je hebt geen dikke DC installatie nodig met een hoog voltage.

Kijk eens naar een Encharge 3 of Encharge 10. Die zijn er nog niet maar zoals gezegd verwachten we ze volgend jaar (2023). Mooie oplossing voor een situatie die snel representatief is/wordt.

Succes met je keuze!

[ Voor 6% gewijzigd door Websphinxie op 15-10-2022 10:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-09 19:07
Allewijn schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 07:23:
Vandaag (zaterdag) worden bij mij 17 (11x410 en 6x 400wp) panelen gelegd met IQ7a's, 3 fase Envoy, 3 fase Q-Relais, 6x CT klemmen, spoelen, etc.
Meterkast wordt ook direct aangepast (een twee ABB Hafonorm 220x330 kast naast de huidige geplaatst).
Alles wordt dan 3 fase aangesloten/voorbereid.

Stedin komt helaas pas december (!!) 3 fase + 3 fase slimme meter installeren.
Momenteel zit er 1x35A op een digitale (maar niet slimme) meter.
Komt wel 3 fase binnen, maar in hoofkast moet Stedin 2 zekeringen bij plaatsen (zit er nu maar 1 in) en dus op en 3 fase slimme meter installeren.

NU DE VRAAG:
Kan de electricien die vandaag met de zonnepaneel-monteurs mee komt, het TIJDELIJK zo aansluiten dat we toch (een deel van de panelen?) terug gaan leveren?
Ik meen iets van het plaatsen van een tijdelijke BRUG op de 4P hoofdzekering én bepaalde 1 fase instellingen op de Envoy?

Zou super zonde zijn om ze nog 2 maanden nutteloos op de daken te hebben liggen...
Ik had ongeveer hetzelfde. 25 panelen in 3 groepen gelegd, Stedin nog niet geweest voor de 3 fase aansluiting. Er is bij mij toen 1 groep alvast aangesloten op 1 fase. Dat was toch lekker 6 weken in augustus en september alvast wat opbrengst.

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Websphinxie
@Allewijn @marcovandam kan inderdaad prima. De komende maanden zullen - historisch gezien - niet de meest fantastische opbrengst hebben maar alles wat je opwekt is mooi meegenomen. Zeker nu er flink wat onzekerheid is rondom het hele energie geneuzel.

Die paneel-leggers kunnen de boel alvast netjes aanmelden in het systeem zodat je hele setup - als je 3-fase hebt - in één keer wordt opgepikt.

Voor nu kun je dan eigenlijk het beste gewoon 1 fase aansluiten. Diverse opties:
1) je kunt dit configureren op de Q-relais (laatst nog een 'probleem' mee geweest bij iemand hier op het forum. Weet niet meer wie maar dat was dus geen probleem maar oepsie in de configuratie)
2) je laat de installatie voor nu netjes 1 fase aansluiten en de 2 andere fasen laat je afdoppen zodat je die er tzt dan zelf bijprikt (of dat laat doen als je dat liever hebt). Ik krijg nu op mijn kop van elektriciëns maar dat zou een kwestie zijn van OF twee dikke WAGO klemmen op de 2 fase (mag eigenlijk niet heb ik begrepen) maar je dopt een fase af die geen stroom heeft dus tja, waarom zou dat niet mogen). OF je gebruikt tijdelijk twee enkele groepen die je uit (OFF) laat en prikt daar tijdelijk de 2 fasen in.

Ik zou gaan voor optie 2 met de WAGO klemmen. Dan heb je namelijk ook geen Enphase monteur/installateur meer nodig die die Q-relais configuratie weer moet aanpassen.

Wellicht heeft je elektricien een nog beter idee.

succes vandaag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalma
Websphinxie schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 10:44:
@Dalma en waar zit nu je twijfel.
Enphase heeft al jaren een accu/batterij oplossing. Die rollen ze (naar verwachting) in 2023 uit in NL. Onze buurlanden volgen eerder omdat daar (tot voorkort) meer 'noodzaak' was voor batterij opslag agv wegvallen overheid stimuli.

De Enphase oplossing ziet er chique uit. Technisch gezien. Daarnaast is het geen onaardig ding om naar te kijken.

Dat batterijen nog jaren duren verwacht ik niet. Met de gekte op de energie markt en alle ontwikkelingen verwacht ik dat batterijen snel realiteit gaan worden. En dat is helemaal geen slecht idee.

Los van je oriëntatie voor Enphase of Solaredge. Kijk eens naar je werkelijke behoefte over de dag heen. Niet naar opslagcapaciteit (kWh) maar piek belasting/vermogen (kW). Veelal zul je op slechts een aantal momenten op de dag werkelijk iets van 3,5kW aan vermogen gebruiken (wasmachine start, vaatwasser aan, koken/oven, auto opladen wellicht). De rest van de dag zal het vermogen redelijk stabiel zijn en daar lenen batterijen zich juist fantastisch voor. Ja, het is een forse investering maar los daarvan zie ik geen specifieke bezwaren.

Vraag jezelf dus af:
- hoeveel stroom verbruik ik in een reguliere situatie
- wat is mijn piek verbruik (kan ik dat nog wat spreiden eventueel)
- hoe ziet het stroom verbruik eruit.
- waar wil ik de batterij voor inzetten ('off-grid' < beetje onzinnig in NL of 'zelf-opgewekte zonnestroom ipv stroominkoop via het net')
- wat gaat er nog veranderen in de toekomst (los van het feit dat je nooit kunt stellen dat je nog 25 jaar in dit specifieke huis zal blijven wonen...)

Je moet je realiseren dat - zodra de zon schijnt - je als het goed is met een juiste technische installatie vooral zonnestroom gebruikt. Het restant van je productie (zon-opbrengst - direct verbruik = restant) kan dan direct worden opgeslagen in de batterijen. Daarmee zorg je ervoor dat je met een relatief kleine batterij (zeg bijv max 10kWh) prima 1 of zelfs 2/3 dagen door komt. Natuurlijk is de rekensom anders als je ook bijvoorbeeld besluit om te gaan verwarmen (warmtepomp). Maar ook dan heb je geen extreme schommelingen, behalve wanneer je je installatie zwaar onderbemeet- OF - wanneer het -10/15/20 is en de efficiëntie van je warmtepomp daalt en het elektrisch verwarmingselement moet bijverwarmer (2/3/4/5/6/7/8/9 kW). Maar ook dat is een uitzonderlijke situatie. Kies je setup dus voor een representatieve reguliere situatie en niet voor uitersten of extremen. Dat kan uiteraard wel maar dan heb je echt een zware overdimensionering die je vooral heel veel centjes kost terwijl 'ie in '95%' van de gevallen zware overcapaciteit levert.

Laats een hele discussie gehad met mijn pa over waarom je nog niet aan de batterij zou moeten. En ja, dan maakt het absoluut uit welk systeem je op je dak hebt liggen. Hij heeft SolarEdge. Prima systeem. Zat er al in/op toen ze het huis kosten. Ik ben van mening dat een Enphase systeem juist een heel gunstig systeem is voor batterijen. Je zult inderdaad wat verlies hebben (dat heb je ook in een DC setup) maar je hebt geen dikke DC installatie nodig met een hoog voltage.

Kijk eens naar een Encharge 3 of Encharge 10. Die zijn er nog niet maar zoals gezegd verwachten we ze volgend jaar (2023). Mooie oplossing voor een situatie die snel representatief is/wordt.

Succes met je keuze!
Dank je voor je uitgebreide uitleg. Websites en vergelijkingen tussen beide giganten worden breed uitgemeten, waarbij vaak het verhaal van de batterijen en het ecosysteem aan bod komen. En dat maakt je gillend gek 🤣

Edit: maar vind je niet dat er hij enphase meer vendor lock-in is. Immers je hebt niet veel keuze uit batterijen behalve de batterijen die ze zelf maken.

Toch nog een extra vraag over s metered. Op dit moment heb ik een offerte voor een standaard envoy. Toen ik vroeg naar de s metered zei men dat dat nu niet per de nodig is, maar pas een belangrijke rol gaat spelen bij het inzetten van batterijen.

Hoe denken jullie hierover?

[ Voor 15% gewijzigd door Dalma op 15-10-2022 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalma
.

[ Voor 100% gewijzigd door Dalma op 15-10-2022 11:12 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blue eyes
Bingo - het werkt!

2 Mogelijke oplossingen:

1. Ik heb in de config van het eerste systeem secondaire device toegevoegd - autorisatie gelukt. Daarna in het tweede systeem de data ingevoerd, geen autorisatie meer nodig
2. Er stond een spatie in de API key..... Maar waarom pakt de autorisatie wel met V2?

Hoe dan ook, het is gelukt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
@Dalma Sowieso gewoon de S-metered nemen. Daarmee kun je dan ook direct je verbruik over de verschillende fase goed meten. En inderdaad kun je dan te zijner tijd eenvoudig uitbreiden zonder een nieuwe Envoy te moeten aanschaffen.

vwb Vendor lock-in. Ik ben wellicht iets bevooroordeeld maar ik heb liever een systeem wat goed met elkaar communiceert en gemaakt is om in systeemopzet te werken. Er valt vast ook van alles te zeggen voor best-of-breed en componenten maar ik kies bewust voor een All-in-one-systeem.
Overigens gaan er wel geluiden over mogelijkheden dat je andere merken batterijen kunt toevoegen. Las daar laatst een artikel over maar kan dat zo snel niet terugvinden. Enphase werkt bijvoorbeeld ook met aggregaten die stroom leveren. Feitelijk heb je daarmee een zelfde soort setup. (technisch natuurlijk totaal anders maar je krijgt een idee).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Websphinxie schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 11:01:
@Allewijn @marcovandam kan inderdaad prima. De komende maanden zullen - historisch gezien - niet de meest fantastische opbrengst hebben maar alles wat je opwekt is mooi meegenomen. Zeker nu er flink wat onzekerheid is rondom het hele energie geneuzel.

Die paneel-leggers kunnen de boel alvast netjes aanmelden in het systeem zodat je hele setup - als je 3-fase hebt - in één keer wordt opgepikt.

Voor nu kun je dan eigenlijk het beste gewoon 1 fase aansluiten. Diverse opties:
1) je kunt dit configureren op de Q-relais (laatst nog een 'probleem' mee geweest bij iemand hier op het forum. Weet niet meer wie maar dat was dus geen probleem maar oepsie in de configuratie)
2) je laat de installatie voor nu netjes 1 fase aansluiten en de 2 andere fasen laat je afdoppen zodat je die er tzt dan zelf bijprikt (of dat laat doen als je dat liever hebt). Ik krijg nu op mijn kop van elektriciëns maar dat zou een kwestie zijn van OF twee dikke WAGO klemmen op de 2 fase (mag eigenlijk niet heb ik begrepen) maar je dopt een fase af die geen stroom heeft dus tja, waarom zou dat niet mogen). OF je gebruikt tijdelijk twee enkele groepen die je uit (OFF) laat en prikt daar tijdelijk de 2 fasen in.

Ik zou gaan voor optie 2 met de WAGO klemmen. Dan heb je namelijk ook geen Enphase monteur/installateur meer nodig die die Q-relais configuratie weer moet aanpassen.

succes vandaag!
Dankjewel voor uitgebreide antwoord.
Optie 1 is klinkt ook wel aantrekkelijk, want kan ik dan niet zelf zodra Stedin is geweest, op de Envoy 3 fasen aan zetten? En voor nu dus alleen 1 fase?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:01

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

blue eyes schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 11:30:
Bingo - het werkt!

2 Mogelijke oplossingen:

1. Ik heb in de config van het eerste systeem secondaire device toegevoegd - autorisatie gelukt. Daarna in het tweede systeem de data ingevoerd, geen autorisatie meer nodig
2. Er stond een spatie in de API key..... Maar waarom pakt de autorisatie wel met V2?

Hoe dan ook, het is gelukt!
Dit gaat blijkbaar over PVOutput :)
Secondaire device is idd handig met een andere omvormer of een ander systeem.
Bij mij is er een 2e string met andere oriëntatie die ik onder secundaire array kon plaatsen.
Nadeel is dat hij dan de data optelt (AC kant) en alleen de dc kant weergeeft als 2 strings.
Maar goed, dat is in dit topic onbelangrijk.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Websphinxie
@Allewijn je zou deze documentatie er even op na moeten slaan.
Daarin staat hoe je de 3-fase Q-relais instelt op 1 of 2 fasen.

[ Voor 16% gewijzigd door Websphinxie op 15-10-2022 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
Ben momenteel bezig een Enphase systeem te plannen met 18 panelen op 3 fase aangesloten.

- Heeft het nut om de Envoy standaard (de niet metered uitvoering) op 3 fase aan te sluiten, of is hierbij 1 fase voldoende? In de aansluitschema's kom ik beide aansluiten methoden tegen.

- Als ik de monitoring via Solar-bouwmarkt laat lopen, dan krijg ik via Enphase een mail om een account te activeren. Kan ik met dit account ook in de installer-toolkit app inloggen? Of moet ik daarvoor een apart account aanmaken?

[ Voor 44% gewijzigd door henkNL op 16-10-2022 20:36 ]

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06:04
Herbiek616 schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 08:54:
[...]

Toevallig zo'n aanvraag 1 fase naar 3 fase gedaan en vandaag bevestiging gekregen. Ik krijg over 7 maanden een mail en kan dan binnen 6 weken opnieuw de aanvraag doen. (Liander)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mv_ak
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 06:04
Websphinxie schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 12:18:
@Allewijn je zou deze documentatie er even op na moeten slaan.
Daarin staat hoe je de 3-fase Q-relais instelt op 1 of 2 fasen.
Was het voor het ontwerp niet slimmer om 3x 1-fase Q-relais te nemen ipv 3-fase? Want als 1 van de fases in de wijk piekt valt het hele systeem uit bij 3-fase, maar bij 3x 1-fase alleen de overbelaste fase.
(klopt het nog steeds wat ik zeg?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ngommers
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14:40
Hier van de week 16x Sunpower Maxeon 6 425wp panelen geïnstalleerd in combinatie met de IQ7A en Enphase Envoy S helaas firmware versie 7.

Hierdoor helaas niet in Home Assistant te krijgen, had via HACS de versie voor versie 7 gister wel draaiend sinds vandaag krijg ik "Error communicating with API: All connection attempts failed". erg jammer van Enphase. hopelijk wordt het snel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoGu5
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

BoGu5

hmmmz

ngommers schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 14:48:
Hier van de week 16x Sunpower Maxeon 6 425wp panelen geïnstalleerd in combinatie met de IQ7A en Enphase Envoy S helaas firmware versie 7.

Hierdoor helaas niet in Home Assistant te krijgen, had via HACS de versie voor versie 7 gister wel draaiend sinds vandaag krijg ik "Error communicating with API: All connection attempts failed". erg jammer van Enphase. hopelijk wordt het snel beter.
Welke HACS plugin draai je? Deze draait voor mij prima (sinds 30 september) met een envoy v7: https://github.com/briancmpbll/home_assistant_custom_envoy

request.getCookies();

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Ze krijgen helaas vandaag hier geen 5x4mm door de pvc pijp :(

3 fase 6855wp.
Mag 2.5mm??????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Nu online
@Allewijn 6855 W / 3 is 2285 per fase, ofwel net iets meer dan 10A. Dat mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:50
Allewijn schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 17:11:
Ze krijgen helaas vandaag hier geen 5x4mm door de pvc pijp :(

3 fase 6855wp.
Mag 2.5mm??????
Is dat een19mm buis? Daar mag maximaal toch maar 5x2,5mm2 in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
mike123 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 18:20:
[...]

Is dat een19mm buis? Daar mag maximaal toch maar 5x2,5mm2 in?
Was idd een 19mm buis en los van dat 4mmx5 niet mag, paste het ook niet.

Dus nu 5x2.5

@jeroen3 dankjewel. Fijn dat het mag. Want het was de enige optie. Tot wat kan ik max? Als ik ooit nog panelen bij zou willen leggen?
Ze zijn net klaar.
Panelen worden nu aangemeld in het systeem.
Benieuwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ngommers
BoGu5 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 14:59:
[...]

Welke HACS plugin draai je? Deze draait voor mij prima (sinds 30 september) met een envoy v7: https://github.com/briancmpbll/home_assistant_custom_envoy
Dank, ik maakte gebruik van https://github.com/jrutski/home_assistant_envoy_d7_fw nu die gene die jij hierboven aangeeft en het werkt weer perfect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Nu online
@Allewijn je kunt gaan tot 11 kva aan omvormers. Ofwel 37 iq7+. Ik zou het niet aanraden overigens. Maar je komt waarschijnlijk eerder aan de limiet van het qrelay denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dalma
Websphinxie schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 11:43:
@Dalma Sowieso gewoon de S-metered nemen. Daarmee kun je dan ook direct je verbruik over de verschillende fase goed meten. En inderdaad kun je dan te zijner tijd eenvoudig uitbreiden zonder een nieuwe Envoy te moeten aanschaffen.

vwb Vendor lock-in. Ik ben wellicht iets bevooroordeeld maar ik heb liever een systeem wat goed met elkaar communiceert en gemaakt is om in systeemopzet te werken. Er valt vast ook van alles te zeggen voor best-of-breed en componenten maar ik kies bewust voor een All-in-one-systeem.
Overigens gaan er wel geluiden over mogelijkheden dat je andere merken batterijen kunt toevoegen. Las daar laatst een artikel over maar kan dat zo snel niet terugvinden. Enphase werkt bijvoorbeeld ook met aggregaten die stroom leveren. Feitelijk heb je daarmee een zelfde soort setup. (technisch natuurlijk totaal anders maar je krijgt een idee).
Dank je ! Dat gaat het m worden dan _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuintje
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 13-09 19:15
Websphinxie schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 16:29:
Ha @Tuintje ziet er netjes uit. Goede keus!

Ik ga even 'snel' in op je vragen;

- advies mbt specs panelen en omvormers: prima combi. Je hoek (55graden las ik) en oriëntatie (zo) is best gunstig dus die panelen liggen snel en prima lang in de zon. Krijg je mooie curves van. Ik heb bovendien ook liever eerder op de dag mooie output om (als we straks een warmtepomp hebben) het huis na een 'koude nacht' in de ochtend sneller te verwarmen dan later op de dag.

- Netjes ferriet ringen gebruikt. Altijd goed. Wordt ik blij van. Helemaal als je 'm ook nog op de Nul draait. Keurig!

- Die 3,5kW. Dat klopt. Dat is de max output van de som van alle omvormers (max 290/295vA per micro x 12 = 3500watt).
De panelen hebben 405 WP max vermogen maar het is in NL lang niet alle dagen onbewolkt/vol zonnig dus je hebt meer iets aan een paneel wat op 75% (75% van 405 = ca 300wP) van het vermogen op de max van de omvormer (295vA) zit dan een omvormer die 100% (405wP) van de maximale capaciteit van je paneel aan kan. Dus prima combinatie. Je had zelfs nog veel verder kunnen gaan (zoals ik met 455wP voor een iq7+). Overdimensioneren loont. Oftewel. Een hogere capaciteit paneel met een iets lagere capaciteit omvormer.

Ik heb overigens ook Longi panelen. Prima panelen. Of het kwalitatief vergelijkbaar is weet ik niet maar is mij ook niet zo relevant.

Wel 1 opmerking. De boel is nu 1 fase aangesloten. Prima voor nu. Bij eventuele uitbreiding zul je naar een tweede fase moet overstappen want je bereikt de max van het aantal panelen op een 16a groep (16A * 230v = 3680 watt)

Waarom zit dat Q-relais eigenlijknop zn kop? Stroomt de stroom beter? :)
Ja bedankt voor je reactie !!

Blijven voor mij nog wel de volgende vragen over.

1) de B20Amp 100mA mag dat ?
2) Dient de Envoy-S gevoed te worden met dezelfde groep, zodat de PLC-comminicatie optimaal werkt tussen de Envoy-unit en de micro-omvormers. (Zit volgens mij niet zo en zal ik nog effe checken)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ML_PqZOxG3MooBbE88Y4Qy7qki4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/O7ZEbcPsXyFvE51tVFhCM41O.png?f=fotoalbum_large

(Hier zijn de nul en fase ook gekoppeld !!

3) En de meldingen van dat de Micro-omvormers niet rapporteren.

Nogmaals bedankt en mogelijk dat iemand genoemde vragen wil beantwoorden !! :)

[ Voor 3% gewijzigd door Tuintje op 15-10-2022 20:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Ben mijn meterkast een beetje aan het bewonderen/bekijken hoe de installateur alles vandaag aangesloten heeft.
Ik hoor de Q-Relay-3P-INT zoemen. Hoort dat??

Op de Envoy S Metered multiphase branden trouwens ook nog twee leds rood... -> die met het bliksemschichtje en die met de pijltjes naar links en rechts....

[ Voor 33% gewijzigd door Allewijn op 15-10-2022 21:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ngommers
Allewijn schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 20:42:
Ben mijn meterkast een beetje aan het bewonderen/bekijken hoe de installateur alles vandaag aangesloten heeft.

Op de Envoy S Metered multiphase branden trouwens ook nog twee leds rood... -> die met het bliksemschichtje en die met de pijltjes naar links en rechts....
Het bliksemschichtje geeft aan of er geproduceerd word dus nu het donker is klopt dat, zodra ze genoeg spanning opwekken zal het veranderen in groen.

Die andere heeft te maken met de communicatie met de micro omvormers, die hoort zover ik weet wel groen te branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:26
zeef schreef op dinsdag 27 september 2022 @ 16:35:
[...]

Ik herken dit. Duidelijk gevraagd om enphase metered-s, wat hangt er? Standard. Installateurs verder prima, die stonden om 9 uur op de stoep daar waar 13-14 uur was bevestigd (3 keer).
Update: dinsdag komen ze 'm wisselen. Ben heel benieuwd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
ngommers schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 21:16:
[...]

Het bliksemschichtje geeft aan of er geproduceerd word dus nu het donker is klopt dat, zodra ze genoeg spanning opwekken zal het veranderen in groen.

Die andere heeft te maken met de communicatie met de micro omvormers, die hoort zover ik weet wel groen te branden.
Dankjewel. Duidelijk.
Ik zal morgen eens kijken als er zon is en als alle panelen netjes door installateur aangemeld zijn/als ik in de app kan/etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
jeroen3 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 19:43:
@Allewijn je kunt gaan tot 11 kva aan omvormers. Ofwel 37 iq7+. Ik zou het niet aanraden overigens. Maar je komt waarschijnlijk eerder aan de limiet van het qrelay denk ik.
Tot 11kva?
Sorry die waarde zegt mij als leek even niet zo veel.
Ik kan toch géén 37 panelen op mijn 5x2.5mm2 kabel aansluiten??...

Het gaat volgens mij behalve om de dikte van de aders, ook om de lengte:

Vanaf mijn meterkast/3 fase loopt er dus nu 10 meter 5x2.5m2 VD draad/YMvK kabel naar de eerste lasdoos/eerste paneel van de in totaal 17 panelen die verspreid liggen op schuine en platte daken met 6855wp totaal...
Ik had gehoopt dat daar 4mm2 of 6mm2 draad naar had gekund... Want als leek lijk ik te begrijpen dat 2.5mm2 niet 'ok' is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Nu online
Allewijn schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 22:29:
[...]

Tot 11kva?

Vanaf mijn meterkast/3 fase loopt er dus nu 10 meter 5x2.5m2 VD draad/YMvK kabel naar de eerste lasdoos/eerste paneel van de in totaal 17 panelen die verspreid liggen op schuine en platte daken met 6855wp totaal...
Ik had gehoopt dat daar 4mm2 of 6mm2 draad naar had gekund... Want als leek lijk ik te begrijpen dat 2.5mm2 niet 'ok' is...
Jawel, je mag tot 12 iq7+ per fase aansluiten op qcable.
Voordat je buiten de regels van de lengte gaat heb je een hele rol ymkv nodig volgens mij. Maar dat is dan niet je enige probleem. 10 meter is prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Websphinxie
Allewijn schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 22:29:
[...]

Tot 11kva?

Je microomvormers produceren maximaal 295vA per stuk. Je kunt achter een 3 fase Q-relais - per fase - max (uit mijn hoofd) 13 iq7+ aansluiten. Dat maakt afgerond 3800vA of 3,8kvA x 3 fasen = 11,5kvA. Kortom, flink wat capaciteit voordat je de boel wegsmelt.
Die 2,5mm2 is prima hoor. 4mm2 is NOG chiquer maar absoluut niet noodzakelijk.
Ik heb voor mijn ev-oplader van 11kW ook gewoon volgens het boekje 3 fasen (5 Polen) 2,5mm2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
@jeroen3 dank. 5x2.5mm2 kabels dus eigenlijk altijd genoeg.
Ik kan dus gewoon nog makkelijk om toekomst panelen bij plaatsen (ik zou er dus volgens jouw zeggen nog 19 stuks bij kunnen plaatsen) zonder aanpassing van de kabeldikte.

Waarom kiest men dan vaak toch voor 4mm of soms zelfs 6mm YMvK kabels met Enphase 3 fase systemen? Overkill??

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Websphinxie
Allewijn schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 23:11:
@jeroen3 dank. 5x2.5mm2 kabels dus eigenlijk altijd genoeg.
Ik kan dus gewoon nog makkelijk om toekomst panelen bij plaatsen (ik zou er dus volgens jouw zeggen nog 19 stuks bij kunnen plaatsen) zonder aanpassing van de kabeldikte.

Waarom kiest men dan vaak toch voor 4mm of soms zelfs 6mm YMvK kabels met Enphase 3 fase systemen? Overkill??
Dat heeft veelal te maken met af te leggen afstand. Ik heb 30 meter kabel nodig om bij mijn panelen te komen. Signaal gaat verloren over zo'n afstand. Met 4mm2 heb je daar minder last van en bovendien is het 'veiliger' en minder kwetsbaar, kan het beter overweg met hitte, etc. Maar het is niet noodzakelijk. (Maar wel als je dus flinke afstanden gaat overbruggen).

[ Voor 3% gewijzigd door Websphinxie op 15-10-2022 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
Allewijn schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 20:42:

Dat gezoem klopt overigens wel. Althans, je zult waarschijnlijk de ferriet ringen horen 'knetteren'. Die zoemen je tegemoet. Kan geen kwaad maar is even wennen als je de deur van de meterkast open doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Websphinxie schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 11:01:

succes vandaag!
Allereerst ook weer dank voor je uitleg over het hoe en waarom mbt 2.5mm2, 4mm2, etc.
Nu snap ik dat deel en voel ik me goed bij de aangelegde max 10 meter 5x2.5mm2

Nog even over TIJDELIJK ALLES OP 1 FASE:

De monteur heeft vandaag netjes een 2e ABB hafonorm kast naast mijn huidige gezet, alles omgebouwd naar 3 fasen, 4p hoofdschakelaar, 3x aardlek, 12 groepen netjes over de 3 fasen verdeeld, aardlekautomaat voor de zonnepanelen, qrelay, envoy etc etc

Hij heeft de 4P hoofdschakelaar tijdelijk voorzien van een brug. Zodat alles over de ene fase loopt die nu binnen komt (tot Stedin eindelijk komt).
Hij zegt dat dit voldoende is en het Enphase systeem nu gewoon volledig zal werken.
Klopt dit?
Op het q relais branden alle lampjes van alle 3 de fasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14:50
Websphinxie schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 23:10:
[...]

Je microomvormers produceren maximaal 295vA per stuk. Je kunt achter een 3 fase Q-relais - per fase - max (uit mijn hoofd) 13 iq7+ aansluiten. Dat maakt afgerond 3800vA of 3,8kvA x 3 fasen = 11,5kvA. Kortom, flink wat capaciteit voordat je de boel wegsmelt.
Die 2,5mm2 is prima hoor. 4mm2 is NOG chiquer maar absoluut niet noodzakelijk.
Ik heb voor mijn ev-oplader van 11kW ook gewoon volgens het boekje 3 fasen (5 Polen) 2,5mm2.
Volgens de poster worden er IQ7A gebruikt. Die leveren max 366VA.
Dan word het wel iets anders van.
https://gathering.tweaker...message/73135144#73135144

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
Sorry @mike123 je hebt gelijk. Ik was in de veronderstelling dat het ging om iq7+. De rekensom blijft hetzelfde alleen komt er een ander resultaat.
17x 366vA = 6,2 kvA over 3 fasen zou geen probleem moeten zijn.
Er mogen max 11 x 366vA achter een 20A groep. Dus op 1 fase. Met 17 over 1 fase ga je daar op een prettig3 dag wel overheen. Je moet je Q-relais aanpassen op 1 of 2 fase (max 11 panelen)
https://enphase.com/sites...2021-04/IQ7A-DS-EN-US.pdf

[ Voor 16% gewijzigd door Websphinxie op 15-10-2022 23:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
mike123 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 23:29:
[...]

Volgens de poster worden er IQ7A gebruikt. Die leveren max 366VA.
Dan word het wel iets anders van.
https://gathering.tweaker...message/73135144#73135144
Heb ik dat getikt? Oeps Sorry...
Ik heb iq7+, dus berekening van @Websphinxie was voor mijn setup correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
@Websphinxie wat denk jij van hoe mijn monteur het tijdelijk heeft aangesloten (die brug op de 4P schakelaar) om het nu, tot Stedin het om zet, op 1 fase de werken? Zie mijn bovenstaande uitleg...
Want er branden nog steeds twee dezelfde rode leds op de envoy nu het licht is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
@Allewijn kun je een foto/foto's plaatsen van hoe het nu is aangesloten?

De 4P hoofdschakelaar met een brug is een bekende oplossing als voorbereiding op 3 fasen. Dus dat is sowieso prima.

Ik ben vooral benieuwd naar hoe de elektricien de enphase componenten nu heeft geïnstalleerd. Kun je daar wat detailfotos van maken? Dan kijken we met je mee.

Je kunt de kappen van de groepenkast er gewoon afschroeven. Verder hoef je nergens aan te zitten. Het gaat om de draad-aansluitingen / draad schema.

[ Voor 17% gewijzigd door Websphinxie op 16-10-2022 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
Allewijn schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 09:39:
[...]

Heb ik dat getikt? Oeps Sorry...
Ik heb iq7+, dus berekening van @Websphinxie was voor mijn setup correct.
Iq7+ is ook gewoon prima MAAR ook hiervoor geldt een max aantal per fase. Nogmaals; 13 uit mijn hoofd (en hier de bevestiging van/voor mijn hoofd https://www.in2solar.nl/w...s/2020/10/IQ7-IQ7plus.pdf let op, het is een combi datasheet met de iq7 en iq7+)

Je moet dus wel even goed opletten dat je boel niet overbelast met 17 panelen. Ik zou daarom de Q-relais instellen op 2 fasen. De 3e even uit. 'Better safe than sorry'.

[ Voor 4% gewijzigd door Websphinxie op 16-10-2022 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ngommers
BoGu5 schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 14:59:
[...]

Welke sensor kan ik het beste aan mijn HA Energy dashboard toevoegen?
sensor.envoy_serienr_current_power_production
sensor.envoy_serienr_lifetime_energy_production
sensor.envoy_serienr_today_s_energy_production

Ik kom namelijk meerdere opties tegen, en sommige gaan er weer een correctie op berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-09 18:23
Ik heb mijn Home assistant ook gekoppeld aan mijn Envoy via HACS https://github.com/briancmpbll/home_assistant_custom_envoy Ik krijg echter geen data door (0) bij:

Envoy Last Seven Days Energy Production
Envoy Lifetime Energy Production
Envoy todays Energy Production

Nu lees ik in de issues op Github dat mogelijk Metering aangezet moet worden. Ik kan dit zelf in de Enlighten webinterface niet vinden en moet dus mogelijk worden gedaan door de installateur. Is dit niet iets wat standaard aanstaat bij de Enphase Envoy-S Metered Multiphase?

Ik heb sinds afgelopen Woensdag overigens mijn panelen liggen die ik eind Maart heb besteld.
  • 16 Denim U - Mono 415 Black White Half Cut Zonnepaneel
  • 16 Enphase Micro Inverter IQ7+ 60/72C
  • 1 Enphase Envoy-S Metered Multiphase
Op 200 graden Azimut onder een hoek van 10 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
ahbart schreef op vrijdag 14 oktober 2022 @ 16:53:
[...]
Yes!! Net gedaan en het bleek makkelijker dan gedacht. Volgens mij is het gelukt dus. Nu nog een beetje zon ;)
Hmm, toch nog niet goed. Mijn consumptie spoelen op de Fase 2 en 3 geven een kleine nagatieve waarde ipv het werkelijke verbruik. (de wasmachine staat aan op fase 3). Fase 1 is idem aangesloten, maar die werkt schijnbaar wel. Zie afbeelding.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/keGfQkCaxgCQ68vULit1YTJBk0I=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QfPxjqOSRMiF42Zn2pR5BoZe.png?f=user_large
De zonnepanelen staan uit in dit plaatje.
Iemand een idee? De spoelen wijzen de goede kant op.
Kunnen die CT's kapot zijn of zo?

[ Voor 4% gewijzigd door ahbart op 16-10-2022 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
ahbart schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 15:05:
[...]

Hmm, toch nog niet goed. Mijn consumptie spoelen op de Fase 2 en 3 geven een kleine nagatieve waarde ipv het werkelijke verbruik. (de wasmachine staat aan op fase 3). Fase 1 is idem aangesloten, maar die werkt schijnbaar wel. Zie afbeelding.[Afbeelding]
De zonnepanelen staan uit in dit plaatje.
Iemand een idee? De spoelen wijzen de goede kant op.
Kunnen die CT's kapot zijn of zo?
2 dingen waar ik aan denk:
* de spoelen zitten toch verkeerd om op de kabel (even kapje loshalen en je kan m zo omdraaien)
* Blauwe en witte draad zit verkeerd om (of niet goed) aangesloten op de Envoy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FendtVario
  • Laatst online: 12-05 22:30

FendtVario

The leader drives Vario!

Afgelopen week is ook hier een Enphase installatie geplaatst met een Envoy Metered-S. Nu zat ik te kijken naar de data die er uit te halen is en een aantal API endpoints geven "Meter" data terug. Echter de meters zijn niet geconfigureerd en verder uitpluizen leert dat daar nog een Production CT voor nodig is.

Op de Enphase shop staan de Metered-S altijd icm met een Production CT ring.
* (1) Is dit altijd standaard onderdeel van een Metered-S installatie? M.a.w. had de installateur deze moeten plaatsen als standaard onderdeel?
* (2) Welke data krijg ik dan precies extra? Bijv uit /production.json komt nu wel een waarde whLifetime, maar het blok met "measurementType": "production" lijkt waardeloos.
* (3) In combinatie met een slimme meter kan ik teruggeleverd en verbruik ook uitlezen. Voegt zo'n ring dan nog iets toe?

www.fendt.com | Nikon D7100 | PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

1 - Ja, je krijgt standaard genoeg ringen bij een metered om een 1-fase installatie te kunnen 'meteren'. Zonder CT's heeft een metered geen zin, afgezien van dat je eventueel later dan nog een accu kan plaatsen. Maar ik denk dat daar de CT's uiteindelijk ook voor nodig zijn :)
2 - Naast opwek, krijg je ook grafieken te zien met wat je exacte verbruik is. Welke waarde exact wat is in de API weet ik niet.
3 - Ja, omdat de slimme meter je eigen verbruik niet ziet. Je envoy S-metered ziet dat wel. Daar moeten alleen wel de CT's voor geplaatst en geconfigureerd zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-09 18:23
Hmmm als aanvulling op bovenstaand heb ik onderstaande reactie gekregen van mijn panelen leverancier. In ging er van uit dat de metered compleet werd geplaatst en dus ook met alles rand apparatuur.

Members only: Reactie van panelenleverancier
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik zou graag zien dat dat type installateur brand in de hel. Juist zien wat je verbruikt is van waarde als straks salderen eraf gaat. En bovendien: mag je dat niet zelf bepalen of je dat van waarde vind? Wellicht wil je wel je slimme meter controleren, in het licht van het recent nieuws over slimme meters helemaal geen gekke gedachte.. Bovendien vind ik dat je als installateur een installatie gewoon compleet moet afleveren. Het is niet voor niets dat bij een metered standaard al spoelen geleverd worden!

Die thuisbatterij: ik moet nog zien dat dat OOIT massaal van de grond gaat komen. Ik verwacht van niet namelijk. Milieutechnisch totaal niet interessant. Ja, wellicht om te gaan traden als je een dynamisch contract hebt, maar dat zal vast niet gaan met een thuisbatterij van Enphase en daarnaast zijn die accu's veel te klein om te traden.

Het zal mij overigens verbazen als tegen 2030 meer dan 5% van de metereds daadwerkelijk een batterij eraan hebben hangen.

[ Voor 9% gewijzigd door Glashelder op 17-10-2022 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FendtVario
  • Laatst online: 12-05 22:30

FendtVario

The leader drives Vario!

Bedankt voor de reacties; ik ga eens contact opnemen hierover. Ik hou jullie op de hoogte.
Voor mijn eigen grafiekjes ging ik uit van verbruik = geleverd + opgewekt - teruggeleverd. Maar de Envoy heeft geen koppeling met de slimme meter dus heeft zelf iets nodig. En het is altijd goed om twee meetpunten met elkaar te kunnen vergelijken.

Dat iedereen een batterij ophangt moet ik ook nog zien. In de zomer produceer veel meer dan je gebruikt, dus dis accu is altijd vol. En in de winter heb je te weinig zon om de batterij vol te houden waarschijnlijk. Of je legt gigantisch veel overcapaciteit op je dak. Maar goed, dat neemt niet weg dat ee installatie compleet hoort te zijn.

www.fendt.com | Nikon D7100 | PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Nu online
@FendtVario In de winter moet ik het soms doen met 200 Wh productie totaal, dat is niet genoeg voor de accu nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoGu5
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online

BoGu5

hmmmz

ngommers schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 10:57:
[...]

Welke sensor kan ik het beste aan mijn HA Energy dashboard toevoegen?
sensor.envoy_serienr_current_power_production
sensor.envoy_serienr_lifetime_energy_production
sensor.envoy_serienr_today_s_energy_production

Ik kom namelijk meerdere opties tegen, en sommige gaan er weer een correctie op berekenen.
Bij mij is sensor.envoy_serienr_lifetime_energy_production de enige die output geeft, dus die hangt in mijn dashboard.
mr.DJ95 schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 08:23:
Hmmm als aanvulling op bovenstaand heb ik onderstaande reactie gekregen van mijn panelen leverancier. In ging er van uit dat de metered compleet werd geplaatst en dus ook met alles rand apparatuur.

***members only***
Sorry hoor, maar je een duurdere unit verkopen en deze vervolgens niet helemaal aansluiten. Schandalig! Wat is zijn volgende actie? De zonnepanelen in november leggen en ze pas in het voorjaar aansluiten omdat ze in de winter toch niet zoveel produceren?

[ Voor 35% gewijzigd door BoGu5 op 17-10-2022 09:59 ]

request.getCookies();

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Ook bij mij had de installateur de spoelen niet geinstalleerd. Ook hier kreeg ik een standaard reactie: dat ze dat nooit doen. Flinke discussie met ze gehad met de installatiehandleiding er bij waarop duidelijk staat dat die ct's geinstalleert moeten worden. Uiteindelijk hebben ze toch de consumptie/verbruiksspoelen geplaatst. Productie is toen niet geplaatst. :( helaas.
Ik heb ze sindsdien ook nooit goed aan de praat gekregen. Volgens mij hebben die installateurs geen idee wat ze aan het doen zijn en hoe het aangelegd moet worden. Mijn installateur is inmiddels failliet. Verbaast me overigens niets.
Twee van mijn ct's geven nog steeds een negatieve waarde van 0 tot -4. Kunnen die dingen kapot zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
@ahbart balen dat de boel niet lekker werkt.
Alles kan stuk maar over het algemeen is het goed spul dus is mijn eerste gedachte; zal niet goed aangesloten/geconfigureerd zijn.

Hoe het kan dat installateurs in deze markt omvallen is mij echt een raadsel. Er is werk zat en als je je een beetje verdiept in de spullen die je plaatst en de regeltjes volgt ben je al snel een specialist. Maar klaarblijkelijk zitten er een hoop beunhazen en dozenschuivers tussen die geen idee hebben wat ze doen. Ben je mooi klaar mee als consument.
Enphase zal je altijd wel blijven helpen maar het is natuurlijk wel prettig als je een goede relatie hebt met de 'vent' die de boel geplaatst heeft.

Discussie is nooit een goed startpunt. Nogmaals balen: ik denk dat je eens moet proberen om de spoelen om te draaien. Als je de bovenkant eraf wipt (dat kan gewoon) en omgedraaid er weer opklikt ben ik wel benieuwd wat je voor waardes krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Websphinxie schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 10:41:
@ahbart
Discussie is nooit een goed startpunt. Nogmaals balen: ik denk dat je eens moet proberen om de spoelen om te draaien. Als je de bovenkant eraf wipt (dat kan gewoon) en omgedraaid er weer opklikt ben ik wel benieuwd wat je voor waardes krijgt.
Ik heb net de spoelen omgedraaid als test. Maar zonder verandering. Vervolgens de spoelen helemaal losgehaald. Ik had de 'hoop' dat de installateur 2 witte of 2 blauwe draadjes verwisselt had. Helaas. Geen effect.
Zie maar eens een goede installateur te vinden die de tijd heeft om alles na te kijken in de ze markt. De ellende van een andere fixen heeft volgens mij niemand zin is, als er werk zat is.
Net ook maar een mail gestuurd aan Enphase. Hopen dat zij nog tips hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door ahbart op 17-10-2022 10:46 ]

Pagina: 1 ... 32 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Envoy uitlezen en koppelen met Home Assistant, Domoticz etc heeft een eigen topic: [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica