Het grote Enphase topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 33 ... 108 Laatste
Acties:
  • 897.370 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FendtVario
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05 22:30

FendtVario

The leader drives Vario!

@ahbart omdraaien zou ook mijn reactie zijn. In de installatie handleiding staat dat er een pijl op de ringen staat die naar de stroomrichting moet wijzen (als ik het goed begrepen heb).

www.fendt.com | Nikon D7100 | PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
  • Laatst online: 12-09 22:05
FendtVario schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 11:00:
@ahbart omdraaien zou ook mijn reactie zijn. In de installatie handleiding staat dat er een pijl op de ringen staat die naar de stroomrichting moet wijzen (als ik het goed begrepen heb).
Ja, klopt. Aan de onderkant staat een pijl. Die wijst naar de kant waar de blauw witte draden naar binnen gaan.
De pijl wijst van het stroomnet naar de meterkast. Volgens de Enphase video. Dat lijkt dus te kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-01 22:23
Mogelijk zijn ze niet goed gekalibreerd. Dat moet bij de installatie initieel gebeuren als ik het mij goed herinner. De pijl-opmerking klopt. Als is het mogelijk dat het onderste deel van de CT een andere kant op wijst. Je kunt het bovendeel er namelijk 'universeel' op klikken. Maar goed, wat niet werkt, dat werkt niet.

Inderdaad even bij Enphase aankloppen. Zijn altijd wel snel en bereid om te helpen/mee te denken.

16 x 455Wp & Enphase IQ7+ (7,3 kWp) - PVoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
ahbart schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 10:45:
[...]

Ik heb net de spoelen omgedraaid als test. Maar zonder verandering. Vervolgens de spoelen helemaal losgehaald. Ik had de 'hoop' dat de installateur 2 witte of 2 blauwe draadjes verwisselt had. Helaas. Geen effect.
Zie maar eens een goede installateur te vinden die de tijd heeft om alles na te kijken in de ze markt. De ellende van een andere fixen heeft volgens mij niemand zin is, als er werk zat is.
Net ook maar een mail gestuurd aan Enphase. Hopen dat zij nog tips hebben.
Wat je nog zou kunnen proberen is om de draadeinden even opnieuw te knippen/strippen en op die manier uitsluiten dat er een kabelbreukje zit bij het einde van de kabel (waar die op de S Envoy wordt aangesloten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
henkNL schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 12:45:
Ben momenteel bezig een Enphase systeem te plannen met 18 panelen op 3 fase aangesloten.

- Heeft het nut om de Envoy standaard (de niet metered uitvoering) op 3 fase aan te sluiten, of is hierbij 1 fase voldoende? In de aansluitschema's kom ik beide aansluiten methoden tegen.

- Als ik de monitoring via Solar-bouwmarkt laat lopen, dan krijg ik via Enphase een mail om een account te activeren. Kan ik met dit account ook in de installer-toolkit app inloggen? Of moet ik daarvoor een apart account aanmaken?
Inmiddels is mijn vraag wat weggevallen tussen alle andere interessante posts hier, weet iemand hier antwoord op? :)

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-09 18:23
henkNL schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 11:54:
[...]

Inmiddels is mijn vraag wat weggevallen tussen alle andere interessante posts hier, weet iemand hier antwoord op? :)
Als je thuis een 3-fase hoofdaansluiting hebt zal ik ook zeker de panelen op 3 fase aansluiten. mocht er een laadpaal komen in de toekomst kan die mooi gebruik maken van alle fasen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkNL
  • Registratie: September 2019
  • Niet online
De panelen worden gewoon op 3 fase aangesloten, maar moet de envoy dat ook?

EV: Tesla M3H 2024 | PV: 3900Wp O/W + 1620Wp O/W | D-WTW: QB1-16 | AC: MHI SCM40ZS-W + SRK25 + SRK20 | Honda CBF600SA - 2005 | Thuisaccu: 1x HW - 2,7kWh - 800w (Beta)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FendtVario

FendtVario

The leader drives Vario!

@henkNL De Installer Toolkit is alleen te gebruiken met accounts die aangemaakt zijn voor installeteurs of met de doe-het-zelf accounts. Als solar-bouwwinkel je systeem beheert kun je zelf niets behalve data uitlezen.

Via de Installer Toolkit (en bijbehorende) Enphase website heb je met een installer account o.a. de optie om software versie management en privacy management te doen. Zo viel mij op dat Enphase standaard een publieke link voor elke systeem aanmaakt om data te kunnen zien. Nu is die link niet echt te raden, maar mijn data hoeft niet zomaar op internet. Je hebt er in een huiseigenaar account nul controle over.

Overigens kun je wel je installateur (of solar-bouwwinkel) weer uitnodigen op jouw account voor monitoring als ze dat willen of nodig hebben. Dan krijgen zij ook meldingen bij storingen etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr.DJ95
henkNL schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 12:04:
De panelen worden gewoon op 3 fase aangesloten, maar moet de envoy dat ook?
Ik heb even gekeken maar ik zie inderdaad 4 kabels mijn Envoy ingaan. Komen direct uit de PV groepenkast dus leggen amper afstand af. Als het kan zeker doen dus.

Overigens hang ik net Enphase support op, gevraagd hoe het zit met die CT klemmen. Die zijn dus ook vanuit hun optioneel en worden ook niet meegeleverd. Hij gaf aan dat de informatie die je eruit krijgt wel erg nuttig is en dat die zonder CT klemmen niet werkt. De CT klemmen worden namelijk realtime voorzien van informatie en de panelen leveren die informatie via het lichtnet waar wat vertraging etc inzit.

Betekend echter niet dat ik het hierbij laat zitten, ik koos de metered envoy om een compleet beeld te krijgen van mijn PV en gebruik in huis aangezien ik ook een laadpaal heb etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FendtVario

FendtVario

The leader drives Vario!

Het lijkt erop dat de voorlichting wel wat beter op wat er wel/niet mogelijk is gezien de reacties hier. Als consument is dit bijna niet meer te doen. Ik ben niet in de details van een aansluitschema gedoken, daarvoor bel je iemand die er verstand van heeft. Maar nu kom je er achteraf achter dat er dingen missen wat je toch graag eerder wilde weten.

Idem voor welke data opgevraagd kan worden of gedeeld wordt met verschillende partijen. Een installateur die storingsmeldingen krijgt prima, maar die hoeft niet mijn verbruik te zien.

Ik zou de Envoy op termijn willen gebruiken om slim te schakelen als het salderen er af gaat, dan is het zaak om zoveel mogelijk energie zelf te gebruiken (terugverkopen levert nagenoeg niets op). De metered zou hierbij kunnen helpen, maar nu dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:59
@FendtVario de informatie is er wel (staat genoeg ik dit topic, wat naar mening toch wel klopt :) ), en er zijn ook vast wel goede installateurs (Enphase geeft een overzicht op hun website met erkende installateurs), maar het probleem is momenteel vanwege de energiecrisis iedereen helemaal gek wordt en NU zonnepanelen wil hebben. Installateurs komen om in het werk, en daarmee komen er dus ook eerder cowboys om de hoek kijken die een graantje mee willen pikken van de gekte. Ik zie vooral de laatste maand in dit topic van alles voorbij komen met installateurs / verkeerde voorlichting / slecht werk etc, daarvoor amper.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FendtVario

FendtVario

The leader drives Vario!

@Pazo Helemaal eens. Laten we zeker niet alles over een kam scheren. Ik ben ook zo'n consument die van de zomer dacht dat het nu toch wel moest (na 4 jaar twijfelen en rekenen). Ondanks dat heb ik geprobeerd veel dingen uit te zoeken en er geen haast klus van te maken.
Ik heb verschillende partijen gesproken en je merkt bij een heleboel dat ze gewoon geen idee hebben als je afwijkt van het standaard plaatje, dat begint al het met zelf uitlezen van data. Dit topic is echt geweldig, veel info maar er is ook veel bijgekomen sinds ik de beslissing heb genomen. Dat is al meer dan 4 maanden geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 13:28
FendtVario schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 12:11:
@henkNL De Installer Toolkit is alleen te gebruiken met accounts die aangemaakt zijn voor installeteurs of met de doe-het-zelf accounts. Als solar-bouwwinkel je systeem beheert kun je zelf niets behalve data uitlezen.

Via de Installer Toolkit (en bijbehorende) Enphase website heb je met een installer account o.a. de optie om software versie management en privacy management te doen. Zo viel mij op dat Enphase standaard een publieke link voor elke systeem aanmaakt om data te kunnen zien. Nu is die link niet echt te raden, maar mijn data hoeft niet zomaar op internet. Je hebt er in een huiseigenaar account nul controle over.

Overigens kun je wel je installateur (of solar-bouwwinkel) weer uitnodigen op jouw account voor monitoring als ze dat willen of nodig hebben. Dan krijgen zij ook meldingen bij storingen etc.
Uhm, je kunt die publieke pagina gewoon uitzetten hoor.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lrNP0nO8aav8xsacauJA2hk1_j8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yhGzZVKGsFIFeEMNQOgWECBc.png?f=user_large
Gewoon even hier inloggen: https://enlighten.enphaseenergy.com/ en dan via het hamburger menu naar Account en My Information.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FendtVario

FendtVario

The leader drives Vario!

Die optie is er niet in een huiseigenaar account. Enkel in een installer account volgens mij. Ik heb beide aangemaakt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5QVskQmVeFgXdGYtVWj799sv-YY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7UTvOBDOby1c4jy7zaY67UPn.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door FendtVario op 17-10-2022 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferdeltje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 26-08 13:31
Ik ben ook bezig om mijn PV installatie uit te zoeken. Nu ben ik van plan om voor nu 9 x 450Wp aan te sluiten en dit op termijn uit te breiden met nog eens 12 of 14 x 450Wp. Dit allemaal met de IQ7A op een 3x25A aansluiting.

Nu ben ik alleen zoekende welke aardlekautomaat ik wil gaan gebruiken. Nu adviseert ABB (hudige installatie is ABB) het gebruik van de aardlekautomaat 3P+N B16A 300mA. Ik lees hier in het topic alleen ook over mensen die 20/25 of zelfs 63A gebruiken met 30mA.

Wat is nu de beste aardlekautomaat? Los van het prijsverschil van de verschillende automaten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
@FendtVario Ik heb ook gewoon een huiseigenaar account. Ik kan bij dit vinkje via de app en de desktop.

@Ferdeltje ABB adviseert een 300mA omdat ze van gewone stringomvormer uit gaan. Enphase is dubbel geisoleerd een heeft geen lekstromen die zo'n hoge differentiaalbeveiliging nodig maken.
Gewoon 30mA is prima, maar aangezien het dus alleen water in je kabel beveiligt werkt 300mA ook gewoon prima. Of je 16/20/25A voor thermisch-magnetische beveiliging wilt hangt af van je kabels.

Als er 40 of 63A staat is het waarschijnlijk alleen een differentiaalbeveiligin (aardlekschakelaar) die niet beveiligt tegen overbelasting of kortsluiting.
Zie ook aardlekschakelaar vs aardlekautomaat.

[ Voor 76% gewijzigd door jeroen3 op 17-10-2022 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-09 00:19
Glashelder schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 08:14:
1 - Ja, je krijgt standaard genoeg ringen bij een metered om een 1-fase installatie te kunnen 'meteren'. Zonder CT's heeft een metered geen zin, afgezien van dat je eventueel later dan nog een accu kan plaatsen. Maar ik denk dat daar de CT's uiteindelijk ook voor nodig zijn :)
2 - Naast opwek, krijg je ook grafieken te zien met wat je exacte verbruik is. Welke waarde exact wat is in de API weet ik niet.
3 - Ja, omdat de slimme meter je eigen verbruik niet ziet. Je envoy S-metered ziet dat wel. Daar moeten alleen wel de CT's voor geplaatst en geconfigureerd zijn.
Je weet wat je totaal verbruik is, je opwek, wat je afneemt en wat je hebt geleverd.
Daaruit kan je ook je eigen verbruik van je productie uithalen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Je moet maar zin hebben om dat zelf uit te gaan zitten rekenen. Alternatief is een P1 meter (en die metingen vervolgens combineren met je enphase metingen) maar ik vind persoonlijk wel fijn dat een derde systeem de slimme meter ook nog even in de gaten houdt ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Glashelder op 17-10-2022 19:03 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-09 00:19
Begrijpelijk, maar ik lees wat CSV's in (download ze, via button met macro inlezen) en laat Excel het werk doen. Valt best wel mee.

Verfijnde IT skills zoals ik de mensen dat hier zie doen heb ik niet - wel gaaf om te door te lezen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barkart
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13-07 14:30
Zonder het hele forum van A tot Z uit te pluizen, zag ik zo snel geen eerder bericht. Op de US site van Enphase staat dat er binnenkort integratie van Enphase en Home Connect (o.a. Siemens en Bosch) apparaten zal plaatsvinden. Hiermee zal bijvoorbeeld de vaatwasser pas starten als er genoeg opbrengst vanuit de zonnepanelen is. In Duitsland gaat het binnenkort (ruim begrip) van start en hopelijk volgt NL snel 👏
https://enphase.com/homeowners/connected-appliances _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:33

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Barkart wordt misschien een klein beetje interessant als salderen hier wordt afgeschaft.
Maar met een A+ vaatwasser en wasmachine valt hier weinig eer te behalen.
Was wil je begin vd dag draaien zodat je die later nog buiten gratis op zonne-energie kan laten drogen :)
En een vaatwasser draai ik toch echt wanneer de zon al onder is, ik wil de volgende ochtend weer schone vaat.
Maar het idee is leuk. Integratie met laadpalen en warmtepompen lijkt me nuttiger. En dat kan ook vandaag al met wat geknutsel in OpenHAB / Home Assistant / Domoticz etc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FendtVario

FendtVario

The leader drives Vario!

Die formule had ik ook bedacht @blue eyes maar @Glashelder heeft een goed punt wat ik ook al aanhaalde. Het is altijd fijn om twee waardes te hebben ter controle.

Die koppeling met Home Connect is interessant! Dan wordt het echt leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
ahbart schreef op maandag 17 oktober 2022 @ 10:45:
[...]
Ik heb net de spoelen omgedraaid als test. Maar zonder verandering. Vervolgens de spoelen helemaal losgehaald. Ik had de 'hoop' dat de installateur 2 witte of 2 blauwe draadjes verwisselt had. Helaas. Geen effect.
Zie maar eens een goede installateur te vinden die de tijd heeft om alles na te kijken in de ze markt. De ellende van een andere fixen heeft volgens mij niemand zin is, als er werk zat is.
Net ook maar een mail gestuurd aan Enphase. Hopen dat zij nog tips hebben.
Net bericht ontvangen van Enphase dat ik het maar zelf moet uitzoeken en een installateur moet zien te vinden. Hier ben ik niet blij mee! Ze laten me behoorlijk in de kou staan zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@ahbart Opzich snap ik de reactie van Enphase wel, ze hebben niet geïnstalleerd en remote kunnen zij niets doen; er moet iemand op locatie komen. Dus een installateur.

Heb jij toegang tot de installer toolkit app? Want anders van scratch beginnen: eerst checken of je de spoelen correct hebt aangesloten, dan de meters (productie en consumptie) in de toolkit app opnieuw gaan instellen via het te volgen stappenplan van de app.
Zit even te denken of je dat instellen ook kan doen via de browser, via http://envoy/installer/setup/home met het installer wachtwoord (zie [Enphase] Haal meer uit je Envoy! en deze pagina), maar dat kan ik nu even niet controleren.

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ahbart
Pazo schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 11:18:
@ahbart Opzich snap ik de reactie van Enphase wel, ze hebben niet geïnstalleerd en remote kunnen zij niets doen; er moet iemand op locatie komen. Dus een installateur.

Heb jij toegang tot de installer toolkit app? Want anders van scratch beginnen: eerst checken of je de spoelen correct hebt aangesloten, dan de meters (productie en consumptie) in de toolkit app opnieuw gaan instellen via het te volgen stappenplan van de app.
Zit even te denken of je dat instellen ook kan doen via de browser, via http://envoy/installer/setup/home met het installer wachtwoord (zie [Enphase] Haal meer uit je Envoy! en deze pagina), maar dat kan ik nu even niet controleren.
Ja ik heb zowel de toegang tot de toolkit als de lokale installer. Sinds het faillissement van de installateur heb ik zelf alle toegang geregeld.
Ik vermoed dat ik dan eerst meten helemaal uit moet zetten. Ik ga er mee aan de slag. Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ahbart
Welk Grid Profile kan ik het beste kiezen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TNUcnjmaVxtTv1ZC6xKaNGhQasc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Aieetsv5lsshvCECBj05uPV7.png?f=fotoalbum_large
Standaard staat en50438:2013 geselecteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:58
ahbart schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 13:08:
Welk Grid Profile kan ik het beste kiezen?
[Afbeelding]
Standaard staat en50438:2013 geselecteerd.
Ik gebruik:
code:
1
EN 50549-1:2019 RfG E02 Netherlands

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
@ahbart maakt niet zo veel uit, ik zit op 2013, anderen op 2019.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Zijn er mensen die last hebben van geen gegevens updaten? Dacht net even te kijken wat de opbrengst is met dit mooie weer, maar ik zie net in Enlighten en de app dat mijn de laatste gegevens van 01:30 vannacht zijn, en verder niets. Heb geen foutmeldingen o.i.d. Zit op mijn werk dus even kijken in de meterkast kan helaas niet.

EDIT: Even via VPN ingelogd op de P1 meter, die meet nu actueel gewoon 2kWh terug op de fases, dus dat gaat goed :) Zal wel ergens in de verbinding liggen naar Enlighten.

[ Voor 22% gewijzigd door Pazo op 18-10-2022 15:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr.DJ95
Pazo schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 15:09:
Zijn er mensen die last hebben van geen gegevens updaten? Dacht net even te kijken wat de opbrengst is met dit mooie weer, maar ik zie net in Enlighten en de app dat mijn de laatste gegevens van 01:30 vannacht zijn, en verder niets. Heb geen foutmeldingen o.i.d. Zit op mijn werk dus even kijken in de meterkast kan helaas niet.

EDIT: Even via VPN ingelogd op de P1 meter, die meet nu actueel gewoon 2kWh terug op de fases, dus dat gaat goed :) Zal wel ergens in de verbinding liggen naar Enlighten.
Mijn Enlighten is netjes bijgewerkt. Heb hem momenteel de hele dag open met Home assistant ernaast. Blijft leuke nieuwe data bij je nieuwe panelen als nerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Inmiddels heb ik wel een foutmelding in Enlighten, dat de Envoy geen verbinding heeft (joh). Straks maar eens even kijken.

Edit: Envoy had geen verbinding met Enlighten. Even opnieuw gestart er alles deed het weer, ook de data van de hele dag is weer zichtbaar in Enlighten.
Dat is toch weer het voordeel dat de Envoy een eigen automaat heeft. Het PV systeem bleef gewoon draaien terwijl ik de Envoy opnieuw kon starten :)

[ Voor 57% gewijzigd door Pazo op 18-10-2022 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeeBee
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 03-09 17:27
Enlighten melding: Onderhoud tussen 18 oktober 21:00 en 19 oktober 21:00. Er wordt geen gegevensverlies verwacht.

pvoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@CeeBee Die zijn er wel eens eerder geweest ja. Gedurende het onderhoud zie je geen gegevens in de Enlighten of de app, maar na afloop wordt het wel met terugwerkende kracht weer ingeladen gelukkig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:13
CeeBee schreef op dinsdag 18 oktober 2022 @ 21:27:
Enlighten melding: Onderhoud tussen 18 oktober 21:00 en 19 oktober 21:00. Er wordt geen gegevensverlies verwacht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OFoUFZIoFf1IdrN7sufZAvfwTeA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eNpSPk6kvFBG3mnhgqBHpRAd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13-09 17:01
Ik moet na de upgrade van mijn PV systeem naar Enphase nog steeds de Qubino smart meter installeren om uitlezing productie op Eneco Toon te krijgen.

In het oude systeem zat deze tussen uitgang omvormer (Soladin 1500) en automaat net zijde. Kan ik deze simpelweg aan de net zijde van het Q-relais en automaat installeren? Ik vind hier niet direct een antwoord op.

Dank!

edit: ik kan inmiddels bevestigen dat dit prima werkt!

[ Voor 6% gewijzigd door Skyrunner op 19-10-2022 14:35 ]

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 12:23
binnenkort worden er een aantal zonnepanelen met enphase geinstalleerd & nou heb ik misschien een stomme vraag over de ferriet ringen.
in alle installatie tekeningen staan ze aangegeven tussen hoofdschakelaar & specifieke aardlekschakelaar voor Enphase groep. Nu is bij mij de groep voor de PV samen met 3 andere groepen achter een aardlekschakelaar. Moet de ferriet ring dan nog steeds tussen hoofd- & aardlekschakelaar of kan die beter voor de installatieautomaat van de PV?

Daarnaast wil ik een kWh meter om de productie van de PV te monitoren, maakt dit nog wat uit in relatie tot de ferriet ringen?

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaaps2
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 05-09 22:24
Toby-Wan schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 15:32:
binnenkort worden er een aantal zonnepanelen met enphase geinstalleerd & nou heb ik misschien een stomme vraag over de ferriet ringen.
in alle installatie tekeningen staan ze aangegeven tussen hoofdschakelaar & specifieke aardlekschakelaar voor Enphase groep. Nu is bij mij de groep voor de PV samen met 3 andere groepen achter een aardlekschakelaar. Moet de ferriet ring dan nog steeds tussen hoofd- & aardlekschakelaar of kan die beter voor de installatieautomaat van de PV?

Daarnaast wil ik een kWh meter om de productie van de PV te monitoren, maakt dit nog wat uit in relatie tot de ferriet ringen?
Ferrietringen zijn voor het weghalen van storingen, verder niets. Dus hoe dichter bij de Envoy hoe beter. Maar uiteraard niet tussen Envoy en PV panelen, want de data die ze uitwisselen zijn ook “storingen”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
Jaaps2 schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 17:43:
[...]

Ferrietringen zijn voor het weghalen van storingen, verder niets. Dus hoe dichter bij de Envoy hoe beter. Maar uiteraard niet tussen Envoy en PV panelen, want de data die ze uitwisselen zijn ook “storingen”
Oke, dus vooral storingen die vanaf het net komen? Las ook wat over internet over je stroomcircuit maar dat heb ik niet

WP: Quatt Mono + 3kW BUH (DIY), SWW: CV-ketel, PV: 6040 Wp ZW/NO (SE3000H, Enphase IQ8, APsystems), 1x HW PIB 2.7 kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• berend_
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-06-2024
Toby-Wan schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 18:37:
[...]
Las ook wat over internet over je stroomcircuit maar dat heb ik niet
De micro-omvormers en de Envoy communiceren via PLC (power line communication) met elkaar, dit is dus 'internet over je stroomcircuit'. Deze communicatie kan verstoord worden als er elders in het stroomsysteem, zowel van buiten als binnenshuis, storende factoren aangesloten zitten (zoals andere plc apparaten, maar ook bijvoorbeeld magnetrons).
In jouw geval is dan de beste plek voor de ferrietring(en) tussen de aardlek en het automaat voor de pv groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
berend_ schreef op woensdag 19 oktober 2022 @ 19:58:
De micro-omvormers en de Envoy communiceren via PLC (power line communication) met elkaar, dit is dus 'internet over je stroomcircuit'. Deze communicatie kan verstoord worden als er elders in het stroomsysteem, zowel van buiten als binnenshuis, storende factoren aangesloten zitten (zoals andere plc apparaten, maar ook bijvoorbeeld magnetrons).
In jouw geval is dan de beste plek voor de ferrietring(en) tussen de aardlek en het automaat voor de pv groep.
Ah erg bedankt! De keuken & magnetron zitten inderdaad achter dezelfde aardlekschakelaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-08 22:20

Zuluman

German -Zulu -Russian -Dutch

Sinds gisteren 07:10 worden er geen verbruikgegevens door gegeven aan pv output door de enphase api. Iemand anders hier last van?

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:59
Zuluman schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:15:
Sinds gisteren 07:10 worden er geen verbruikgegevens door gegeven aan pv output door de enphase api. Iemand anders hier last van?
Nope, hier komt alles gewoon door.

Gebruik wel v4 voor de connectie.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suse1402
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 04-07-2023
Hallo,
Ik heb eindelijk een offerte binnen, mijn verbruik is tot nu toe ong 1200 kWh per jaar. Ik wil voor Enphase gaan om later uit te kunnen breiden en omdat er ivm bomen rondom aan oost en west kant wel wat schaduwvorming is.
Uitbreiding komt tzt om uiteindelijk ook van het gas (400m2) af te kunnen.

Wat vinden jullie van de volgende offerteprijs voor 6 panelen?
Waar moet ik alert op zijn?
Is de prijs op dit moment een eerlijke prijs?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GM2Pdmj8M9aiYMdfhwQhlIjrg8g=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/OH2a0AxTyRbMoutK4duFyuBS.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Zuluman schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:15:
Dit wel eens gedaan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7_1oeRtMrqd73xuSJehCkxmjC80=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qk0GqYYEcq8Hk3AnkejH90UD.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

ja dat heb ik al gedaan. ik heb ook net de api opnieuw ingesteld maar heeft nog nie geholpen. Ik zal t even in t pvoutput topic navragen wat het kan zijn.

6.000Wp > Oost/West 4800Wp + Zuid 1200Wp / Enphase M250x13+M215x7 / 12xLG Bifacial 300Wp +8x Longi 300Wp PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Je moet even de API toegang vanaf de Enphase kant revoken en dan opnieuw authorizen vanuit pvoutput. Bij mij werkte het toen weer.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbiek616
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:37
Traject DC kabel via dakdoorvoer?
Met Enphase blijft DC op het dak en gaat niet door dakdoorvoer naar binnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toby-Wan
Suse1402 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:59:
denk dat het lastig te zeggen is in deze tijd wat nog een eerlijke prijs is..
let wel dat het deel arbeid in de kosten (relatief) hoger is bij een kleiner aantal panelen. Gezien je nu al spreekt over een uitbreiding, is het wellicht te overwegen om gelijk al meer te laten leggen, dat is waarschijn 'per paneel' goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

Glashelder schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 10:16:
Je moet even de API toegang vanaf de Enphase kant revoken en dan opnieuw authorizen vanuit pvoutput. Bij mij werkte het toen weer.
Had ik idd ook al gedaan maar nog geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@Zuluman API key zelf ook al een keer vernieuwd? Moest ik laatst ook doen.
Begint erop te lijken dat de API keys maar 6 maanden geldig zijn, waar eerder geruchten over zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuluman

Zuluman

Pazo schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 12:20:
@Zuluman API key zelf ook al een keer vernieuwd? Moest ik laatst ook doen.
Begint erop te lijken dat de API keys maar 6 maanden geldig zijn, waar eerder geruchten over zijn geweest.
ik heb de toegang revoked en opnieuw ingesteld maar ik zie nergens waar ik een nieuw apikey kan aanmaken in enlighten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Websphinxie
Suse1402 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 09:59:
Hallo,
Ik heb eindelijk een offerte binnen, mijn verbruik is tot nu toe ong 1200 kWh per jaar. Ik wil voor Enphase gaan om later uit te kunnen breiden en omdat er ivm bomen rondom aan oost en west kant wel wat schaduwvorming is.
Uitbreiding komt tzt om uiteindelijk ook van het gas (400m2) af te kunnen.

Wat vinden jullie van de volgende offerteprijs voor 6 panelen?
Waar moet ik alert op zijn?
[Afbeelding]
Hoi @Suse1402 ik moet eerlijk bekennen dat ik de prijs behoorlijk stevig vind. Het klopt dat je - doordat je wat minder panelen hebt - de installatie kosten niet rechtevenredig kunt/moet zien maar 5600 euro (of 4600 ex).

Ik kan in de war zijn maar die DC kabel via de dakdoorvoer...? Of die installateur is dronken of hij heeft nog nooit Enphase geïnstalleerd. Bij Enphase is er namelijk geen sprake van DC (gelijkstroom). Dat heb je alleen bij een centrale omvormer. Het voordeel van Enphase is juist dat je geen DC (gelijkstroom) kabels over je dak of DOOR je dakdoorvoer hebt lopen. Het is stroom die je direct kunt gebruiken. Theoretisch zou je ieder paneel met omvormer zo in het stopcontact kunnen prikken. Dat hoef je met gelijkstroom niet te proberen. Dan knalt alles er direct uit.

Maar even terug naar de offerte; 4600 euro is behoorlijk wat voor 1800kWh theoretische opbrengst.
Je hebt te maken met een Envoy S (ik zou dan wel direct de metered aanschaffen, dat is de 'duurdere versie maar die is dan ook gelijk geschikt voor uitbreiding EN je kunt daarmee goed de boel in de gaten houden), een 1 fase Q relais, wat ferriet ringen en een ochtend installatie met twee man.
De panelen kosten 200 euro ps x 6 = 1200 euro
De omvormers kosten 150 euro ps x 6 = 900 euro
Q-relais 1 fase = 80 euro
De dakconstructie kost 300 euro
Kabels YMVK 3 of 5 aderig, 25 meter x 3 euro = 75 euro
Envoy S metered = 375 euro
ferriet ringen = 20 euro
Divers = 300 euro
Totaal: 3300 euro

Arbeid 2 x 4u a EUR 100,- = 800 euro (EUR 100,- is ECHT fors maar vooruit, de diesel is duur)
4200 euro INCL btw

Zeg het maar.

Nu snap ik wel dat een relatief kleine installatie wellicht minder interessant is voor een aanbieder maar ik zou nog eens een andere offerte ergens anders opvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suse1402
Websphinxie schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 17:57:
[...]

Hoi @Suse1402 ik moet eerlijk bekennen dat ik de prijs behoorlijk stevig vind. Het klopt dat je - doordat je wat minder panelen hebt - de installatie kosten niet rechtevenredig kunt/moet zien maar 5600 euro (of 4600 ex).

Ik kan in de war zijn maar die DC kabel via de dakdoorvoer...? Of die installateur is dronken of hij heeft nog nooit Enphase geïnstalleerd. Bij Enphase is er namelijk geen sprake van DC (gelijkstroom). Dat heb je alleen bij een centrale omvormer. Het voordeel van Enphase is juist dat je geen DC (gelijkstroom) kabels over je dak of DOOR je dakdoorvoer hebt lopen. Het is stroom die je direct kunt gebruiken. Theoretisch zou je ieder paneel met omvormer zo in het stopcontact kunnen prikken. Dat hoef je met gelijkstroom niet te proberen. Dan knalt alles er direct uit.

Maar even terug naar de offerte; 4600 euro is behoorlijk wat voor 1800kWh theoretische opbrengst.
Je hebt te maken met een Envoy S (ik zou dan wel direct de metered aanschaffen, dat is de 'duurdere versie maar die is dan ook gelijk geschikt voor uitbreiding EN je kunt daarmee goed de boel in de gaten houden), een 1 fase Q relais, wat ferriet ringen en een ochtend installatie met twee man.
De panelen kosten 200 euro ps x 6 = 1200 euro
De omvormers kosten 150 euro ps x 6 = 900 euro
Q-relais 1 fase = 80 euro
De dakconstructie kost 300 euro
Kabels YMVK 3 of 5 aderig, 25 meter x 3 euro = 75 euro
Envoy S metered = 375 euro
ferriet ringen = 20 euro
Divers = 300 euro
Totaal: 3300 euro

Arbeid 2 x 4u a EUR 100,- = 800 euro (EUR 100,- is ECHT fors maar vooruit, de diesel is duur)
4200 euro INCL btw

Zeg het maar.

Nu snap ik wel dat een relatief kleine installatie wellicht minder interessant is voor een aanbieder maar ik zou nog eens een andere offerte ergens anders opvragen.
Dank websphinxie voor je uitgebreide antwoord, daar heb ik echt wat aan.

Ik denk dat dat deel van de doorvoer door het dak ook komt omdat de eerste offerte op basis van een omvormer was (maar nauwelijks lagere offerte). Maar ook nu zal het stroom toch op de 1 of andere manier naar de meterkast moeten?

Wat ik ook niet begrijp van de offerte is dat hij aangeeft dat juist voor de Enphase constructie er een uitbreiding van mijn meterkast nodig is?
Ik begrijp niet goed wat dan nodig is, maar dat zal ik hem ook vragen.

De dakconstructie in de offerte is verder is op basis van solarstel, en online komt die ook al snel op 800 euro (ipv. de 300 die jij noemt) maar misschien is zo'n solarstell constructie niet echt nodig?
Maar zelfs dan nog lijkt een offerte in de buurt van 5000 dus een stuk reëeler..
Misschien moet ik dan nog maar even wat meer geduld hebben en toch meer offertes vragen...en dan evt. ook na
vergelijken wat 12 ipv 6 aan meerkosten geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svkaster
  • Laatst online: 12-09 22:00
@Suse1402 ik begrijp het wel. De Enpase heeft een Q relays nodig en een aparte Aardlekschakelaar die beide in de meterkast moet worden geplaatst. Verder zie ik vaak dat het stukje groepenkast gedaan wordt door een elektricien (diploma) en deze mensen zijn duurder dan de gemiddelde installateur die de panelen op het dak legt waar ze alleen maar een cursus hebben gevolgd. My 2 cents

Stefan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suse1402
svkaster schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 21:39:
@Suse1402 ik begrijp het wel. De Enpase heeft een Q relays nodig en een aparte Aardlekschakelaar die beide in de meterkast moet worden geplaatst. Verder zie ik vaak dat het stukje groepenkast gedaan wordt door een elektricien (diploma) en deze mensen zijn duurder dan de gemiddelde installateur die de panelen op het dak legt waar ze alleen maar een cursus hebben gevolgd. My 2 cents

Stefan
Stefan, dus het feit dat er idd een dakdoorvoer nodig is en een uitbreiding in de meterkast maakt dat de installatie kosten redelijkerwijs ook wel hoger dan 800 euro (die websphinxie berekende) mogen zijn?
Daarnaast zijn die installateurs wel een hele dag kwijt denk ik, of ze nu 6 of 12 panelen installeren.
Zal dus dezelfde partij ook vragen naar de prijs bij 12 panelen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:07
Ik heb een 3fase enphase systeem met 6 CT's. Maar ik wil nu ook een HomeWizard 3fase meter tussen mijn Q-Relay en PV groep plaatsen, ik kan dan netjes mijn productie zien in mijn HW app etc.

De productie CT's zijn belangrijk om erin te laten, dus dat laat ik dan zo.

Nu zat ik mij af te vragen of ik dan mijn consumptie CT's er tussenuit kan halen. Want ik zie met mijn P1 meter ook mijn huidige consumptie. .

Scheelt ook een klap aan ruimte in mijn meterkast..

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Met je P1 meter zie je geen betrouwbare consumptie. Die kan je wel berekenen aan de hand van de data van je P1 meter èn je opbrengst, dat wel.

[ Voor 4% gewijzigd door Glashelder op 21-10-2022 22:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
Glashelder schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 22:16:
Met je P1 meter zie je geen betrouwbare consumptie. Die kan je wel berekenen aan de hand van de data van je P1 meter èn je opbrengst, dat wel.
Als je een KWH meter tussen zet, dan wel. Zie post:

LightStar in "HomeWizard Energy - De modulaire WiFi P1 meter"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bmcFjiIpnvbaJLih_pM1_C56t_c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XTurdqnT2S9dUhlnbsZLEDbZ.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svkaster
Ik heb beide dan kun je ook nog verifiëren of de P1 wel goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
svkaster schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 22:28:
Ik heb beide dan kun je ook nog verifiëren of de P1 wel goed werkt.
Maar hoe noodzakelijk is het? Ik haast nooit naar mijn verbruik via mijn Enphase app.

Bij mijn zus zijn de consumptie CT's nooit geplaatst (vond ik heel bijzonder) en zij het exact hetzelfde systeem. Wel een ander installateur.

[ Voor 7% gewijzigd door Rainesh op 21-10-2022 22:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Websphinxie
Suse1402 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 21:10:
[...]

Dank websphinxie voor je uitgebreide antwoord, daar heb ik echt wat aan.

Ik denk dat dat deel van de doorvoer door het dak ook komt omdat de eerste offerte op basis van een omvormer was (maar nauwelijks lagere offerte). Maar ook nu zal het stroom toch op de 1 of andere manier naar de meterkast moeten?

Wat ik ook niet begrijp van de offerte is dat hij aangeeft dat juist voor de Enphase constructie er een uitbreiding van mijn meterkast nodig is?
Ik begrijp niet goed wat dan nodig is, maar dat zal ik hem ook vragen.

De dakconstructie in de offerte is verder is op basis van solarstel, en online komt die ook al snel op 800 euro (ipv. de 300 die jij noemt) maar misschien is zo'n solarstell constructie niet echt nodig?
Maar zelfs dan nog lijkt een offerte in de buurt van 5000 dus een stuk reëeler..
Misschien moet ik dan nog maar even wat meer geduld hebben en toch meer offertes vragen...en dan evt. ook na
Gaat het om een schuin of plat dak?
Een platdak: als je maar 6 panelen gaat neerleggen zou ik voorstellen om gebruik te maken van betonvoeten. Daarmee combineer je constructie en ballast in één. Je hebt er dan 4 nodig. Zodoende kunnen er 3 panelen in landscape naast elkaar en 2 boven elkaar.
Zoals het bij mij ook is. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pfmjCnwWk_azn1pjYKYPlCDJDcw=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/5f24DUZO4iK0RjOTYOwUqLWp.gif?f=fotoalbum_large

Bij een schuin dak is de constructie vaak juist goedkoper. En met 6 panelen niet heel complex.

Stroom moet van het dak inderdaad naar de meterkast. Daarvoor zal waarschijnlijk gebruik worden gemaakt van OF een bestaande groep die wordt uitgebreid met een PV verdeel kastje (ergens in de buurt van de panelen) OF er wordt een nieuwe kabel getrokken tussen de groepenkast/meterkast en het dak. Beide kan. Aan materiaal is het allemaal niet zo spannend. Kost uiteraard werk. Wel is het zo dat een bestaande groep gebruiken en een PV verdeler (kastje met een extra groep ter bescherming van panelen en overige elektra) vaak gekozen wordt vanwege de eenvoud. Op zich niets mis mee.

In de groepenkast moet er zoals gezegd ook een uitbreiding worden gedaan. Een Q-relais voor 1 fase en een extra groep om de boel netjes te beschermen. Daarnaast moet de Envoy een plekje krijgen. Dit moet formeel door een elektricien gedaan worden. Al zie ik genoeg voorbeelden waarbij installateurs zelf de boel (netjes en volgens de NEN aansluiten). Zal van toko tot toko verschillen.

Kortom; het is allemaal niet spannend. De meterkast is een goed uur werk. De pv verdeler idem. Die panelen op het dak bevestigen is het meeste werk.

Ik wil je installateur niet tegen de haren strijken. De inhoudelijke werkzaamheden kloppen allemaal wel maar ik krijg een beetje een 'schrijven met een vork' gevoel.

Er is werk zat dus om werk verlegen zitten ze niet maar shoppen loont vaak wel. Ook in het vergelijken. Laat 'm maar uitleggen waarom de offerte is zoals 'ie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Ik wil vandaag even mijn nieuwe Enphase installatie aanmelden op energieleveren.nl

Moet als eerste vraag beantwoorden hoe veel het AC- of uitgangsvermogen can de omvormer is in kilowatts.
Hoe veel is dat voor 17 400wp panelen op IQ7A's?

Maakt het überhaupt uit wat ik daar op die website voor waarde precies in vul?...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

17 * 365 = 6205W

Op energieleveren vul je het maximale vermogen in van de opwekker, dat is dus in jouw geval 6205W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suse1402
Websphinxie schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 00:38:
[...]

Gaat het om een schuin of plat dak?
Een platdak: als je maar 6 panelen gaat neerleggen zou ik voorstellen om gebruik te maken van betonvoeten. Daarmee combineer je constructie en belast in één. Je hebt er dan 4 nodig. Zodoende kunnen er 3 panelen in landscape naast elkaar en 2 boven elkaar.
Zoals het bij mij ook is. [Afbeelding]

Bij een schuin dak is de constructie vaak juist goedkoper. En met 6 panelen niet heel complex.

Stroom moet van het dak inderdaad naar de meterkast. Daarvoor zal waarschijnlijk gebruik worden gemaakt van OF een bestaande groep die wordt uitgebreid met een PV verdeel kastje (ergens in de buurt van de panelen) OF er wordt een nieuwe kabel getrokken tussen de groepenkast/meterkast en het dak. Beide kan. Aan materiaal is het allemaal niet zo spannend. Kost uiteraard werk. Wel is het zo dat een bestaande groep gebruiken en een PV verdeler (kastje met een extra groep ter bescherming van panelen en overige elektra) vaak gekozen wordt vanwege de eenvoud. Op zich niets mis mee.

In de groepenkast moet er zoals gezegd ook een uitbreiding worden gedaan. Een Q-relais voor 1 fase en een extra groep om de boel netjes te beschermen. Daarnaast moet de Envoy een plekje krijgen. Dit moet formeel door een elektricien gedaan worden. Al zie ik genoeg voorbeelden waarbij installateurs zelf de boel (netjes en volgens de NEN aansluiten). Zal van toko tot toko verschillen.

Kortom; het is allemaal niet spannend. De meterkast is een goed uur werk. De pv verdeler idem. Die panelen op het dak bevestigen is het meeste werk.

Ik wil je installateur niet tegen de haren strijken. De inhoudelijke werkzaamheden kloppen allemaal wel maar ik krijg een beetje een 'schrijven met een vork' gevoel.

Er is werk zat dus om werk verlegen zitten ze niet maar shoppen loont vaak wel. Ook in het vergelijken. Laat 'm maar uitleggen waarom de offerte is zoals 'ie is.
Thnx voor de uitgebreide response.
Het gaat idd om een plat dak.
Ik zal zoals je aangeeft idd. even doorvragen, en om uitleg vragen. Misschien is er wel een slimmere oplossing voor de constructie of kan ik beter nu meteen met plaatsen om extra installatie kosten te besparen..

Helaas is het mij nog niet gelukt om andere offertes te krijgen, maar ik zal ook dat nog verder proberen.
Wachten tot installateurs wel tijd hebben is natuurlijk ook nog een optie maar ik verwacht dat het juist volgend jaar ook wel weer zal aantrekken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Glashelder schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 10:45:
17 * 365 = 6205W

Op energieleveren vul je het maximale vermogen in van de opwekker, dat is dus in jouw geval 6205W.
Hoe kom je aan het getal 365??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Allewijn schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 15:54:
[...]

Hoe kom je aan het getal 365??
365W is het maximale vermogen wat de IQ7A het net op kan sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Glashelder schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 15:58:
[...]

365W is het maximale vermogen wat de IQ7A het net op kan sturen.
Waar kan je dat vinden?
Ik zie in pdf specs wel staan "Piek uitgangsvermogen 366 VA"

Is dat hetzelfde? voltampere...

https://solarmagazine.nl/...en-intl-24-08-20-nl-0.pdf

[ Voor 9% gewijzigd door Allewijn op 22-10-2022 16:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Volgens mij wel ja. VA houdt volgens mij rekening met blindvermogen (cosinus-phi) maar vraag me niet exact hoe het zit.. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erikk1984
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 07-09 22:59
Vraagje aan de mede Enphase eigenaren. Ik was recentelijk op het dak en het viel mij op dat de Enphase IQ's geheel of gedeeltelijk los op het pannendak liggen. Als t regent zullen ze dus gewoon (deels) nat worden door t water wat over de pannen stroomt. Ik kan me niet voorstellen dat dit de bedoeling is maar voordat ik hier een punt ga maken was ik even benieuwd hoe dit in andere installaties uit ziet?

Ik zie hier wat discussies over prijzen, recentelijk offerte opgevraagd om mn installatie met 9 panelen uit te breiden, kosten 8500 euro... terwijl er dus enkel een frame moet worden geplaatst + panelen + omvormers + q-kabels. Geen werkzaamheden in meterkast nodig, kan gewoon worden doorgelust vanaf huidige installatie... echt waanzin wat men zich tegenwoordig durft te vragen. Eerste beste volgende offerte zat rond de 6000 euro.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mike123
erikk1984 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 23:43:
Vraagje aan de mede Enphase eigenaren. Ik was recentelijk op het dak en het viel mij op dat de Enphase IQ's geheel of gedeeltelijk los op het pannendak liggen. Als t regent zullen ze dus gewoon (deels) nat worden door t water wat over de pannen stroomt. Ik kan me niet voorstellen dat dit de bedoeling is maar voordat ik hier een punt ga maken was ik even benieuwd hoe dit in andere installaties uit ziet?

Ik zie hier wat discussies over prijzen, recentelijk offerte opgevraagd om mn installatie met 9 panelen uit te breiden, kosten 8500 euro... terwijl er dus enkel een frame moet worden geplaatst + panelen + omvormers + q-kabels. Geen werkzaamheden in meterkast nodig, kan gewoon worden doorgelust vanaf huidige installatie... echt waanzin wat men zich tegenwoordig durft te vragen. Eerste beste volgende offerte zat rond de 6000 euro.
Voor zover ik weet horen de IQ's vastgezet te worden aan de montagerails en horen niet los op het dak te liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Websphinxie
mike123 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 00:29:
[...]

Voor zover ik weet horen de IQ's vastgezet te worden aan de montagerails en horen niet los op het dak te liggen.
Aan de rail of aan het paneel zelf. Daar heeft enphase zelfs nette klemmen voor (35 en 40 MM). Die werken perfect om bijvoorbeeld op de grond de microomvormers aan de panelen te bevestigen en aan te sluiten op de kabels van de panelen. Op het dak hoef je dan alleen nog de q-cable in de omvormer te prikken. Maakt het ook handig bij eventueel demonteren. Geen last van loshangende componenten of trek/werking op de cable.

De prijzen die installateurs durven te rekenen zijn ronduit gênant. Met je uitbreiding praat je over bijna 1000 euro per paneel. Belachelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarfoot
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-09 13:05
Wij gaan 2 extra panelen op de schuur bijplaatsen met IQ7+ op de groep van de schuur

Nu hebben we een 1 fase Q-Cable besteld maar een 4 aderige kabel ontvangen (bruin blauw grijs zwart). Is dat gebruikelijk, kan ik deze kabel aansluiten op 1 fase?

Kan ik bv de 3 fasen van de Q cable probleemloos met elkaar verbinden en alledrie (eigenlijk slechts 2 natuurlijk, zijn maar 2 panelen) gewoon doorverbinden met de enkele fase van de schuur? Of gaat dat niet werken en moet ik de kabel omruilen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbiek616
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:37
scarfoot schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 21:10:
Wij gaan 2 extra panelen op de schuur bijplaatsen met IQ7+ op de groep van de schuur

Nu hebben we een 1 fase kabel besteld maar een 4 aderige kabel ontvangen (bruin blauw grijs zwart). Is dat gebruikelijk, kan ik deze kabel aansluiten op 1 fase?

Kan ik bv de 3 fasen van de Q cable probleemloos met elkaar verbinden en alledrie (eigenlijk slechts 2 natuurlijk, zijn maar 2 panelen) gewoon doorverbinden met de enkele fase van de schuur? Of gaat dat niet werken en moet ik de kabel omruilen?
Ik weet niet hoe de rest van je systeem aangesloten is (met 1 fase of 3 fase Q kabels?) Ik heb ook bewust 2 aderige kabel (neopreen omdat de kabel in de zon komt te liggen).
Maar als het een 1 fase systeem is kun je je 2 aders van die kabel die je hebt gekregen gewoon gebruiken, zolang het maar 2,5mm2 is. De rest sluit je dan niet aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
erikk1984 schreef op zaterdag 22 oktober 2022 @ 23:43:

Dat is fors, ik heb sinds afgelopen week panelen liggen. 16x 415wp met iq7+ voor 10k inclusief btw en alle meterkast aanpassingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarfoot
Herbiek616 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 21:16:
[...]

Ik weet niet hoe de rest van je systeem aangesloten is (met 1 fase of 3 fase Q kabels?) Ik heb ook bewust 2 aderige kabel (neopreen omdat de kabel in de zon komt te liggen).
Maar als het een 1 fase systeem is kun je je 2 aders van die kabel die je hebt gekregen gewoon gebruiken, zolang het maar 2,5mm2 is. De rest sluit je dan niet aan?
Het gaat juist om de Q-cable, die is 4 aderig. (Even aangepast in de post).
De overige panelen (SE+optimizers) staan ergens anders en volledig los van deze set die op de 1 fase groep van de schuur komt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
@scarfoot je kunt 3-fase q-cable inzetten als 1-fase q-cable door de fases samen te verbinden in een wago klem in de lasdoos. Dezelfde regels als 1-fase q-cable gelden dan, je hebt alleen iets meer koper op je dak dan officieel nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willemsaard
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 16-02 12:15
Sorry, maar na het doornemen van deze draad resteren bij mij nog steeds de volgende vragen bij een 3-fase PV installatie gekoppeld aan een 3 fase groep in de meterkast:
1. De aardlekautomaat: type A of B, 300 mA of 30 mA? Geadviseerd wordt een type B door Enphase, alleen bij voldoen aan " uitzonderingen" een type A. Dan is type B toch altijd het slimste?
2. Welke aardlekautomaat is het veiligst: een 30 mA of 300 mA? Of geeft een 30mA sneller storing door nodeloze uitval?
3. Is prijsverschil de drijvende factor achter de keuze? Ik ga voor maximale veiligheid...

En dan als laatste: als je de aardlekautomaat uitzet, is dan mijn hele PV installatie spanningsloos, omdat ook de Iq7plus micro-inverters afschakelen en de zonnepanelen dus geen vermogen meer kunnen afleveren? Ofwel, ik loop dan geen enkel risico op mijn platte dak met 12 zonnepanelen en 12 Iq7plus micro-inverters?

Wie kan mij hierin helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svkaster
Herbiek616 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 21:16:
[...]

Bij mij hebben ze hetzelfde gedaan, dit omdat de 1 fase Q cable niet leverbaar was. Ze hebben de drie faseverbonden in een lasdoos op 1 klem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• scarfoot
jeroen3 schreef op zondag 23 oktober 2022 @ 22:20:
@scarfoot je kunt 3-fase q-cable inzetten als 1-fase q-cable door de fases samen te verbinden in een wago klem in de lasdoos. Dezelfde regels als 1-fase q-cable gelden dan, je hebt alleen iets meer koper op je dak dan officieel nodig.
svkaster schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 12:58:
[...]
Bij mij hebben ze hetzelfde gedaan, dit omdat de 1 fase Q cable niet leverbaar was. Ze hebben de drie faseverbonden in een lasdoos op 1 klem
Ok,
Begrijp ik het goed dat ik dan bruin zwart en grijs op 1 klem moet zetten samen met de bruine fase van de schuur (met als resultaat een parallel schakeling met zelfde voltage maar hogere stroomsterkte), en dat de blauwe draad van de Q cable (nul) dus kennelijk standaard al doorverbonden is met elke stekker/elk paneel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svkaster
begrijp de hogere stroomsterkte niet , maar je kunt de zwart bruin en grijs doorverbinden aan de fase kleur bruin uit de schuur met een wago klem. de blauwe (-) moet met de min van de schuur verbonden worden

Stefan

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toby-Wan
Suse1402 schreef op vrijdag 21 oktober 2022 @ 21:10:
[...]
misschien lastig om offertes van nu te vergelijken met die van 4 maanden geleden, maar ik krijg binnenkort praktisch dezeflde installatie (6* 410 Wp Hyundai panelen, Enphase IQ7 op 1 fase, solarstel plat dak constructie) voor 4199 incl BTW, inclusief aansluiting in meterkast. Dakdoorvoer is al aanwezig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svkaster
Ik heb afgelopen maand 2x 405wP panelen + 2x IQ7+ omvormer met voor twee panelen een plat dak constructie incl klein materiaal en Q kabel en balast laten thuis komen voor 1089Euro inc BTW betaald (Zelf installatie uitbreiding op bestaande systeem)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squarewheel
  • Laatst online: 27-08 10:11
Had dit elders gepost maar wil toch de mening van de mensen met meer kennis dan ik vragen:
Er komen 2 leidingen de meterkast binnen: PV dak en PV schuur.

Ik zou deze willen aansluiten op elk een automaat (die dan tevens dient als werkschakelaar)
Volgens onderstaand schema

Het enige 'probleem' is dat het Q-relais dan niet achter een automaat zit.

jullie mening??

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/M6LE7sVyz3ZvGJ_y9-mMynAK1B0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4F1vIPz43BUlXo2Cqu827bEM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svkaster
Hoi @squarewheel

volgens mij heb je de Installatie automaat met aarde verkeerd om aangesloten. DE output en input omgedraaid. Je hebt op de onderkant de output va nee PV zitten maar daar moet de hoofd aansluiting zitten.

kun je de aardlek en automaat va nde Envoy niet combineren in een apparaat? Ze zeggen hier wel dat de Envoy op een aparte groep moet maar dat is mijn inzien niet nodig.
ER wordt hier op het forum verteld dat tijdens het in gebruik nemen je dan problemen hebt maar de Enlightne Toolkit heeft ook een optie om dit te bypasses.

m.v.g

Stefan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squarewheel
  • Laatst online: 27-08 10:11
svkaster schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 17:25:
Hoi @squarewheel

volgens mij heb je de Installatie automaat met aarde verkeerd om aangesloten. DE output en input omgedraaid. Je hebt op de onderkant de output va nee PV zitten maar daar moet de hoofd aansluiting zitten.
Bedankt! Maar je mag de aansluitingen omdraaien (lees hier) dus dat is het probleem niet denk ik. Ik vind een automaat voor de Envoy wel handig maar het gaat mij om het Q-relais...

PS: ik zou graag een fatsoenlijk schema maken maar dat is een vak apart!

[ Voor 26% gewijzigd door squarewheel op 24-10-2022 18:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pox-ie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13-09 18:37
bij mij thuis gaan de draden van de omvormers eerst de Q-relais in en die zit weer aan een aardlekautomaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowzon
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 09:10
Ik ben van plan om een oost/west opstelling te plaatsen op een hoek van 35 graden met 32 panelen a 420 Wp.

Twijfel nog tussen IQ7+ of IQ7A. Meerprijs is €35 ex btw per stuk voor de IQ7A. Heeft de IQ7A een meerwaarde met mijn opstelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarfoot
Weet iemand het verschil tussen een 3 fasen en 1 fase einddop? Ik twijfel of ik de juiste heb ontvangen. Is alleen de gatdiameter voor de dikkere kabel groter of zijn de schotjes in de dop om de aders te spreiden ook anders?
Is bv op de einddop zelf te zien welke het is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
@scarfoot zie de topicstart, staan afbeeldingen van beide

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarfoot
jeroen3 schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 23:19:
@scarfoot zie de topicstart, staan afbeeldingen van beide
Top bedankt! Duidelijk de verkeerde kabel (3f) met de juiste einddop (1f) geleverd. Omruilen dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rickvandewerf
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 07-09 21:43
Goedenavond,

Ik kan het antwoord niet vinden met zoeken binnen het forum en hoop dat iemand mij kan helpen.

Ik heb een enphase 3fase systeem met 20 panelen op mijn pannen. Ik ga hier zelf 5 panelen bijleggen (2 op de dakkapel en 3 op de overkapping in de tuin.)

Ik kom vanaf de tuin en van de dakkapel met een rechtstreekse 1 fase kabel aan.
Kan ik dan gewoon in de meterkast een lasdoos plaatsen en hier op fase 1 de dakkapel en op fase 2 de overkapping aansluiten en de 3 fasen van het bestaande systeem gewoon koppelen zoals het al zat (Bruin, Grijs, Zwart, Blauw en GeelGroen)

Is het anders mogelijk om een tweede enphase systeem in de meterkast aan te sluiten inclusief 1 fase relais en een eigen envoy, zodat ik niet met de garantie van het huidige systeem zit.

Bedankt alvast voor de hulp.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Dat koppelen met een lasdoos zoals je het beschrijft werkt prima, zo heb ik (en vele anderen) het ook gedaan.

Een tweede systeem is ook mogelijk, maar veel te duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike123
scarfoot schreef op maandag 24 oktober 2022 @ 23:24:
[...]

Top bedankt! Duidelijk de verkeerde kabel (3f) met de juiste einddop (1f) geleverd. Omruilen dus
Ik weet niet waar je het hebt besteld maar las een klein stukje terug dat de 1 fase kabel niet leverbaar was.
Dus wel juiste kabel maar verkeerde einddop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChangeLife4Ever
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:36

ChangeLife4Ever

owned by above

drboneym schreef op woensdag 6 juli 2022 @ 08:48:
@ChangeLife4Ever

Koop er zo eentje, die koppelt je fases, is goedkoper dan de legrand, is goedgekeurd door Enphase, en dan heb je geen afschakeling in de relais (die afschakeling zit gewoon in je micro omvormer zelf en dat systeem werkt prima)
https://www.arigo-software.de/en/shop/095029.html

Wij gebruiken deze dagelijks
Heeft even geduurd, maar dan heb ik 'm binnen :)

Nu zit ik even te puzzelen op het aansluiten. Heb op 2 van de drie fasen micro's zitten. Op de derde zit niks. Makkelijkste natuurlijk alle fasen verbinden. Maar hoe...

Als ik het schema goed lees, moet het als volgt aansluiten

Zo zit het nu
Hoofdgroep -> Blauw/Wit/Groene groep ->Eindgroep ->

Hoofdgroep -> Blauw/Wit/Groene groep ->Fasekoppelaar ->Eindgroep ->

Of in woorden:
1 na de hoofdgroep gaan er 3x4mm naar de Blauw/Wit/Groene groep.
2 Uit de Groen/Wit/Blauwe groep gaan er 3x4mm naar de 'eindgroepen'

Als ik het schema goed lees moet er dan aan de uitgang van de Blauw/Wit/Groene groep 3x 2,5mm extra toegevoegd worden die naar de fasekoppelaar lopen. Een blauwe naar een blauwe en de aardlek naar de rail van de aardlek.

Klopt het zo?

remember your end, someone owns us

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarfoot
Luitjes, klopt het dat zowel de IQ7PLUS als de IQ7A gewoon werken zonder gebruik van de Envoy of app? Ik heb deze niet nodig omdat ik er een Homewizard meter ertussen zet.

Op de website van de verkoper staat namelijk:
"De IQ7A is alleen te gebruiken met modules met 60-72 cellen tot 460 Wp en uitsluitend in combinatie met de Enphase Envoy-s."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ja, mits er een profiel in zit. Volgens mij is de officiële lezing van Enphase dat je een Envoy nodig hebt om de eerste keer een netprofiel in te laden, maar tot op heden werkte het bij iedereen hier volgens mij bij die niet in eerste instantie een Envoy hadden..

Maar dat is geen garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarfoot
Glashelder schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 21:24:
Ja, mits er een profiel in zit. Volgens mij is de officiële lezing van Enphase dat je een Envoy nodig hebt om de eerste keer een netprofiel in te laden, maar tot op heden werkte het bij iedereen hier volgens mij bij die niet in eerste instantie een Envoy hadden..

Maar dat is geen garantie.
Met profiel bedoel je het NL netprofiel neem ik aan? (EDIT niet goed gelezen, had je al gezegd)
Als het bij iedereen gewerkt heeft gaan we ervoor 💪. Desnoods nog ff checken bij leverancier

[ Voor 6% gewijzigd door scarfoot op 25-10-2022 21:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

@scarfoot ja, NL netprofiel. Al zal het met een Duits profiel vast ook werken :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• scarfoot
Realiseer me overigens zojuist dat de reeds bestelde IQ7PLUS een lagere max output heeft dan de IQ7A. Niet goed gekeken, wel geschikt voor zwaardere panelen maar niet die output.

Ik ga de PLUS (max 290W output) gebruiken voor panelen van 370W onder 10 graden op zuid

Nu dacht ik, de 3750 WP die ik op de SolarEdge optimizers heb zitten (ook onder 10 graden op zuid) wekt ook nooit meer dan 3100W op op de beste dagen (maar totaal wel bijna 3900-4000Kwh per jaar 💪). Zou ik me de 45 euro extra per omvormer besparen en voor de PLUS gaan? Of inruilen voor de IQ7A?

Mede ivm mogelijk (moet ik nog uitzoeken) lagere opstart stroom waardoor misschien toch betere opbrengst?

Edit: oplossing stond natuurlijk in TS
Clipping verlies tot 385WP vrijwel identiek (zelfs bij 25 graden). Kortom, zo laten, niet inruilen.

https://nl-zonnepanelen.n...20IQ7A20with20IQ7PLUS.pdf

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dEI0H4TEtZhtlIbqQoW0TgDDix0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tk0oDdIwPI1gNAqW3oEjSirc.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 37% gewijzigd door scarfoot op 25-10-2022 22:11 ]

Pagina: 1 ... 33 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Envoy uitlezen en koppelen met Home Assistant, Domoticz etc heeft een eigen topic: [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica