Het grote Enphase topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 34 ... 108 Laatste
Acties:
  • 897.361 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:20
@scarfoot Deze vraag wordt elke week een keer gesteld en wordt ook in de TS beantwoord.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scarfoot
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 11-09 13:05
RichieB schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 22:01:
@scarfoot Deze vraag wordt elke week een keer gesteld en wordt ook in de TS beantwoord.
Dank! post ge-edit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffy1982
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 23-08 14:52
Dag allemaal,

Ben al enige tijd tevreden eigenaar van een enphase systeem met 20x 325wp en iq7 en 10x 395 en iq7+ aan een envoy metered. Eigenlijk keek ik altijd naar verhouding verbruikt/opgewekt in de enphase app maar na het ontvangen van een maandoverzicht van mijn energieleverancier twijfel ik serieus of eea wel correct is aangesloten mbt de spoelen. Zouden jullie wellicht eens mee willen kijken?

Ik heb de data van het overzicht van energieleverancier en enphase gematched.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HeGVEh8weGjL4QhhkKMIftftOrk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pFpxcCwM6rB6hdY8xQUa8Bot.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T2JWvfxVTAK8yaUnxlwpbNjgmnw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GuiiFXFn5llbgmmbyG7j8TUb.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nzMsh-EhAuAnC8f7F2K8w5656Io=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YIsqp7T8ZfElVKgEvQHP19CR.png?f=fotoalbum_large

De spoelen aan de linkerzijde van de meterkast wijzen vanaf het relais met het pijltje naar beneden. De spoelen aan de rechterzijde komen vanuit de 3x25a hoofdzekering en wijzen met pijltje omhoog.

Ligt het aan de aansluitingen op de envoy of zou er ook iets fout kunnen staan in de instellingen in enlighten?

Pana 12 KW J serie TCAP, Auer Edel Eau 270L, 10250 WP solar Enphase

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anno007
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 18-03-2023
Op 11 oktober door solarconcept 37 zonnepanelen laten installeren. De panelen zelf werden keurig gelegd door de onderaannemer. Maar er waren al direct problemen bij de meterkast. De onderaannemer had niet meegekregen dat ik de Metered had besteld. Ze hadden alleen maar Standard in de bus liggen. Na wat gerommel tussen hun en ons zijn ze eerst maar begonnen met het leggen van de panelen. In de middag kwamen we dus weer bij de meterkast. Dit maal liep het vast op mijn eigen energie meter. Na tussenkomst van solarcenspet is hier een prima compromis gemaakt, zij leggen langere kabels aan en ik knip die later zelf door..... zo gedaan. Ze zouden later de metered vervangen. Dit gaat nu dus morgen niet!! Gebeuren. Vanmiddag heeft solarconcept gebeld en gezegd dat er absoluut geen enkel verschil is tussen de s en m. Ja jullie lezen het goed er is absoluut, nee echt, de fabrikant zegt het ook, totaal geen verschil tussen de s en m. Dus het kastje blijft gewoon hangen. Nou nou, ik dacht dit klopt toch niet, dus terwijl ik ze aan de lijn had zoeken op internet, gelukkig kwam ik snel op dit forum terecht waar duidelijk met een plaatje staat dat er wel degelijk een verschil is. Daarna mijn eigen standard open geschroefd en inderdaad ontbrekende chips, oftewel een standard. Ook is gezegd dat de metered alleen een “log” apparaat is en verder niets doet.

We hebben de installatie nog niet (hoeven te ) betalen en zullen nu dus goed opletten wanneer en hoeveel we betalen. Want als je je zo gedraagt nu al hoe zit dat dan met garantie gevallen?!

Ook hebben ze een te dunne hoofd draad tussen de panelen en de meterkast gedaan, na aandringen van ons en door hun extra veel en goed kijken naar foto’s??? ja ze bekijken foto’s? ze gebruiken geen wiskunde en ook niet de pakbon van de te bestelde draden? Lang verhaal kort ja, die draad is inderdaad te dun voor 37 panelen. Dus die moeten ze ook nog vervangen.

Nu twijfel ik of er toch van die zwarte pasta in de electra doosjes op het dak moeten, is namelijk niet gedaan.

En om nu even af te sluiten de aardlekautomaat is van een b merk en niet van bijv. eatron dus deze wordt ook aardig warm. * op moment leven wij in een onverwarmd huis met een gemiddelde temperatuur van 16 graden hou hier rekening mee met de warmte van de kabel en aardlekautomaat. Waarom we onverwarmd zijn nu, omdat we druk bezig zijn over te gaan van gaskachels naar een warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:59
Daffy1982 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 15:54:
Dag allemaal,

Ben al enige tijd tevreden eigenaar van een enphase systeem met 20x 325wp en iq7 en 10x 395 en iq7+ aan een envoy metered. Eigenlijk keek ik altijd naar verhouding verbruikt/opgewekt in de enphase app maar na het ontvangen van een maandoverzicht van mijn energieleverancier twijfel ik serieus of eea wel correct is aangesloten mbt de spoelen. Zouden jullie wellicht eens mee willen kijken?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De spoelen aan de linkerzijde van de meterkast wijzen vanaf het relais met het pijltje naar beneden. De spoelen aan de rechterzijde komen vanuit de 3x25a hoofdzekering en wijzen met pijltje omhoog.

Ligt het aan de aansluitingen op de envoy of zou er ook iets fout kunnen staan in de instellingen in enlighten?
Lastig te zeggen, maar wil wel een poging wagen.

De spoelen aan de linkerzijde van de meterkast wijzen vanaf het relais met het pijltje naar beneden

De CT spoelen aan de productiekant (PV-kant) moeten tussen de micro's en het Q-relais. Als ik het zo lees, en bekijk op jouw foto, zitten ze nu tussen het Q-relais en de automaat? Misschien dat daar foute waarden ontstaan. De consumptiekant kan ik niet goed bepalen.

Ik ga er vanuit dat je een 3 fase PV systeem hebt en ook 3 fase meterkast. In dit schema, ook in de TS te vinden, staan de juiste locaties van de CT spoelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZBXwP2x0XKV9ickuPqTZRWsKqDo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/S6tyKqab80pBXod2JQpn4o1x.png?f=user_large

Ik heb geen idee mbt jouw stroomverbruik, maar is 647kWh in jouw geval realistisch voor 1 maand? Of denk je dat het veel te veel is? Als je kijkt naar de uitdraai van BE, lijkt dus veel te hoog te liggen en dus wordt ook daar fout gemeten (ik bedoel dan de CT ringen aan de consumptie kant).

Verder zou je nog even kunnen kijken of de blauwe en witte draadjes niet verkeerd om aangesloten zijn de Envoy; wil ook nog wel eens gebeuren.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
@Anno007 Dat geeft inderdaad geen lekker gevoel. Nu zijn er ook andere manieren om te meten met bijv een P1 meter, maar als je voor de Metered betaald hebt (of gaat betalen), moet je die ook krijgen. Tevens dan ook het juiste aantal CT spoelen (standaard 2 meegeleverd, in geval van 3 fase PV en 3 fase meterkast heb je er in totaal 6 nodig, anders valt er nog weinig te meten).
En wat voor kabeldikte hebben ze dan gebruikt? 2.5mm2 ipv 4mm2?
En mbt de lasdoos op het dak: ja die moet gedicht worden met pasta (giethars) om het waterdicht te maken, of er moet gebruik gemaakt zijn van kabelmoffen (zie foto's in TS).

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anno007
Pazo schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 15:53:
@Anno007 Dat geeft inderdaad geen lekker gevoel. Nu zijn er ook andere manieren om te meten mbt bijv een P1 meter, maar als je voor de Metered betaald hebt (of gaat betalen), moeten je die ook krijgen. Tevens dan ook het juiste aantal CT spoelen (standaard 2 meegeleverd, in geval van 3 fase PV en 3 fase meterkast heb je er in totaal 6 nodig, anders valt er nog weinig te meten).
En wat voor kabeldikte hebben ze dan gebruikt? 2.5mm2 ipv 4mm2?
En mbt de lasdoos op het dak: ja die moet gedicht worden met pasta (giethars) om het waterdicht te maken, of er moet gebruik gemaakt zijn van kabelmoffen (zie foto's in TS).
Yep, inderdaad de 2.5mm ipv de 4, of eigenlijk zelfs 6mm. nee nog erger, net gecontroleerd het is vermoedelijk 1.5mm. Fijn, leuk, nog een punt erbij die ze dus fout gedaan hebben, zal het nu direct naar ze toe sturen dat er nog giethars in de lasdozen moeten.

[ Voor 3% gewijzigd door Anno007 op 27-10-2022 16:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-09 20:48
Daffy1982 schreef op woensdag 26 oktober 2022 @ 15:54:
Dag allemaal,

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb hetzelfde probleem, bij mij zit er een kleine afwijking in van circa 15-20kwh. Bij mij zitten de Productie spoelen tussen Q-Relay en automaat in, maar dat wordt binnenkort aangepast zodat de spoelen tussen panelen en Q-Relay zitten.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daffy1982
Rainesh schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 16:34:
[...]

Ik heb hetzelfde probleem, bij mij zit er een kleine afwijking in van circa 15-20kwh. Bij mij zitten de Productie spoelen tussen Q-Relay en automaat in, maar dat wordt binnenkort aangepast zodat de spoelen tussen panelen en Q-Relay zitten.
Dan ga ik als eerste eens kijken of ik inderdaad de spoelen direct tussen de micro's en q-relay kan zetten en draden controleren. Zijn er mogelijk nog instelling mbt de meetwaarden in Enlighten die anders ingesteld moeten staan?

Op dit moment staat mijn verbruiksmeter in enlighten zo:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6E3ZYax4etwozpoo9dQqSPGEzO0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/cgJyA2wR6T3ZZyxgVxoAbsvr.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@Daffy1982 De instelling staat goed.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mylo1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 06-09 08:54
Wellicht nog even een klein aandachtspuntje m.b.t. afwijkende meetwaardes... er zal altijd wel iets verschil in zitten, de envoy zal wellicht niet MID gecertificeerd zijn en de (slimme) meter is voor de energieboer leidend.

Wat er wellicht ook nog mis kan gaan is dat de "gecertificeerde installateur" met de fase(n) aan de haal is gegaan. De CT's behorend bij Consumptie 1 moet op dezelfde fase zitten als Productie 1 en die fase moet ook op de eerste fase van de envoy zitten (want daar meet die de spanning behorend bij fase 1) enzoverder voor fase 2 en 3. Het helpt enorm als je dat consequent bekabeld met de juiste kleuren en zo, door de kast heen, het onderscheid tussen de fasen weet te houden. Veel installateurs knallen er voor alle fases Bruin in terwijl het een kleine moeite is om met bruin-zwart-grijs te werken, ook naar de envoy toe.

Als je de fases op de envoy verwisselt dan gaat de envoy rekenen met b.v. de spanning op fase 1 gecombineerd met de CT van fase 2 en dan zou je wel eens vreemde uitkomsten kunnen krijgen zeker wanneer je de micro's niet gelijk verdeeld hebt of een deel van de panelen in de schaduw liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Laatst online: 13-09 20:48
Mylo1 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 18:41:
Wellicht nog even een klein aandachtspuntje m.b.t. afwijkende meetwaardes... er zal altijd wel iets verschil in zitten, de envoy zal wellicht niet MID gecertificeerd zijn en de (slimme) meter is voor de energieboer leidend.

Wat er wellicht ook nog mis kan gaan is dat de "gecertificeerde installateur" met de fase(n) aan de haal is gegaan. De CT's behorend bij Consumptie 1 moet op dezelfde fase zitten als Productie 1 en die fase moet ook op de eerste fase van de envoy zitten (want daar meet die de spanning behorend bij fase 1) enzoverder voor fase 2 en 3. Het helpt enorm als je dat consequent bekabeld met de juiste kleuren en zo, door de kast heen, het onderscheid tussen de fasen weet te houden. Veel installateurs knallen er voor alle fases Bruin in terwijl het een kleine moeite is om met bruin-zwart-grijs te werken, ook naar de envoy toe.

Als je de fases op de envoy verwisselt dan gaat de envoy rekenen met b.v. de spanning op fase 1 gecombineerd met de CT van fase 2 en dan zou je wel eens vreemde uitkomsten kunnen krijgen zeker wanneer je de micro's niet gelijk verdeeld hebt of een deel van de panelen in de schaduw liggen.
Dit is zeker iets wat ik ga controleren

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo
@Rainesh en @Daffy1982 , misschien kan je deze link ook nog even doorlezen mbt installatie van de CT spoelen: https://enphase.com/nl-nl...r-het-installeren-van-cts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Anno007 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 15:18:
Op 11 oktober door solderconcept 37 zonnepanelen laten installeren.
Even hier op terugkomen: solderconcept kan ik niet vinden, ik denk dat je Solar Concept bedoelt? Ik zit toevallig door de blogs van Enphase te bladeren, en zie daar een artikel over deze Solar Concept staan, als een Golden Installateur. Dan vind ik de kwaliteit die geleverd is wel een paar extra vraagtekens waard... al zei je wel dat ze een onderaannemer hadden gestuurd, maar dan nog zijn zij verantwoordelijk. Hier kan je hen en evt Enphase zelf best op aanspreken!

https://enphase.com/nl-nl...r-spotlight-solar-concept

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Anno007
Pazo schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 20:27:
[...]

Even hier op terugkomen: solderconcept kan ik niet vinden, ik denk dat je Solar Concept bedoelt? Ik zit toevallig door de blogs van Enphase te bladeren, en zie daar een artikel over deze Solar Concept staan, als een Golden Installateur. Dan vind ik de kwaliteit die geleverd is wel een paar extra vraagtekens waard... al zei je wel dat ze een onderaannemer hadden gestuurd, maar dan nog zijn zij verantwoordelijk. Hier kan je hen en evt Enphase zelf best op aanspreken!

https://enphase.com/nl-nl...r-spotlight-solar-concept
Sorry typefoutje, hersteld. Nou wist ik dat niet, maar inderdaad als zij een "golden installateur" zijn is er goed wat mis. Want de medewerker, Jeffrey (denk ik want van hem krijgen wij mails) bleef volhouden dat hij gelijk heeft en op het eind begin hij mij vervelend vinden omdat ik bleef volhouden dat hij ongelijk had, ik had hem zelfs de zin hier in de topic starter letterlijk voor gelezen. Ik begon hem dus verveld te vinden. Maar goed, tot op het laatste moment bleef hij volhouden dat er geen verschil is tussen de s en m, hopeloos, en dat dan voor een "golden installateur". Ik heb je link wat doorgebladerd. Het enige wat er klopt aan deze lijst:
Persoonlijke aanbieding

Goed plan + goede prijs

Werkvoorbereiding

Planning

Installatie

Monitoring inrichten

Financiële afhandeling

Service + nazorg

Is een goede prijs, want dat is zo, daarom heb ik hun ook genomen. Namelijk microomvormers van enphase met sunpower (380wp) zonnepanelen. voor dezelfde prijs als veel concurenten met goedkope chinese merken zonnepanelen en solaredge omvormers. En zoals ik aangaf de mannen die hier de panelen op het dak gelegd hebben, hebben hun best gedaan, ze dachten in een halve dag klaar te zijn (ik niet hoor) duurde uiteindelijk de hele dag. Ze hebben hard gewerkt. Maar goed zonnepanelen leggen is ook niet zo enorm moeilijk, wat kabels aansluiten panelen leggen, het is alleen erg zwaar werk daar op het dak.

Wat dus moeilijk is loopt vanaf de zonnepanelen tot in de meterkast, hierop kan natuurlijk ook nog best wel wat bezuinigd worden, kabels zijn immers vrij prijzig vooral voor lange stukken dus dan maakt een mm minder wel wat uit. Samen met goedkope kastjes en aardlekautomaten. Tja en een installateur die nog veel geleerd moet worden......Ik merk wel dat solar concept vrijwel (lees geen) metered installeerd. Ik moest er speciaal om vragen en het staat op de offerte en nog ging het mis.

En dan ben ik nog niet eens toe aan de 60000 verbindings pogingen die er uit de standard komen richtijg, a3ayogyffhzcp1.iot.us-east-1.amazonaws.com gaan. Laat staan dat blijkbaar solar concept toch de opbrengst kan zien van mijn panelen terwijl ik de toegang tot het internet blokkeer. En ik nog alle gegevens, inlog etc van ze moet krijgen voor gebruik met domoticz.

Van goed plannen, werkvoorbereiding, planning, monitoring, service en nazorg merk ik (nog) niet veel tot niets. Moet veel zelf doen, uitzoeken, bewijzen, onderbouwen. Terwijl zij allemaal onwaarheden eruit blazen. Ik hoop dat het snel omslaat en het beter gaat. Want dat zou zonder zijn voor zo'n grote installatie met zulke goede zonnepanelen.

Vraag: hoeveel windingen moeten er om de stalen ringen heen?

[ Voor 67% gewijzigd door Anno007 op 27-10-2022 22:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcovandam
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11-09 19:07
Even een vraag over de betrouwbaarheid van de opgewekte stroom die de enlighten app aangeeft.

Ik ben aan het twijfelen of ik een homewizzard 3 fase meter achter de panelen zal hangen om de opgewekte stroom te checken. Ik heb de normale envoy en al een P1 meter van homewizzard op de slimme meter.

Ik ben mijn verbruik goed in de gaten aan het houden vanwege het verwarmen met nieuw opgehangen airco units. Nu kan ik mijn nettoverbruik prima uitrekenen met opgewekt + afname/teruglevering, maar dat staat en valt wel met de betrouwbaarheid van de gegevens in de enlighten.
Zijn er tweakers die de gegevens van de enlighten checken met een aparte meter erachter?
Wat zijn de ervaringen over de betrouwbaarheid van de gerapporteerde opgewekte stroom?

Daikin 4.2 Stylish, Daikin 3.5 Perfera. 13x400WP OZO, 12x400WP WNW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-09 09:31
@Anno007, je taalgebruik maakt het lezen er niet gemakkelijker om. Ik zou bijna denken dat je Belg bent (met alle excuses aan de Belgen ;) ).

Je schrijft dat er best wat mis is gegaan met de installatie. Je schrijft ook dat er een onderaannemer bezig is geweest.

In mijn optiek kan je het beste even ademhalen en telefonisch contact opnemen met de installateur. Leg hun voor wat er in jouw optiek niet klopt t.o.v. de offerte en vraag ze dit te fixen. Geef ze daar ook even de tijd voor. Als er op de offerte een metered staat dan moet deze ook geplaatst gaan worden, met de 6 CT klemmen waar veelvuldig over gesproken wordt in dit topic.

Overigens…..en N=1 in dit geval….zijn bij mij de panelen ook via Solar Concept geplaatst. Ik heb zelf een zeer positieve ervaring met dit bedrijf. Duidelijke communicatie. Eigen personeel (geen onderaannemers). Goede werkvoorbereiding (ze hebben wel drie keer gecheckt of ze echt door de woning konden met de panelen). Alle juiste apparatuur bij zich. De elektricien nam mij in elke stap mee van de installatie. Er werd extreem veel moeite gedaan om twee gaten door de trappen schadevrij te maken (wat ook gelukt is). Kortom, mijn ervaring komt overeen met hetgeen je leest aan positieve geluiden.

Laat alles effe bezinken en bel ze morgen op. Leg je situatie duidelijk aan ze voor en het zal vast goed komen!

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anno007
Panzer_V schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 22:03:
@Anno007, je taalgebruik maakt het lezen er niet gemakkelijker om. Ik zou bijna denken dat je Belg bent (met alle excuses aan de Belgen ;) ).

Je schrijft dat er best wat mis is gegaan met de installatie. Je schrijft ook dat er een onderaannemer bezig is geweest.

In mijn optiek kan je het beste even ademhalen en telefonisch contact opnemen met de installateur. Leg hun voor wat er in jouw optiek niet klopt t.o.v. de offerte en vraag ze dit te fixen. Geef ze daar ook even de tijd voor. Als er op de offerte een metered staat dan moet deze ook geplaatst gaan worden, met de 6 CT klemmen waar veelvuldig over gesproken wordt in dit topic.

Overigens…..en N=1 in dit geval….zijn bij mij de panelen ook via Solar Concept geplaatst. Ik heb zelf een zeer positieve ervaring met dit bedrijf. Duidelijke communicatie. Eigen personeel (geen onderaannemers). Goede werkvoorbereiding (ze hebben wel drie keer gecheckt of ze echt door de woning konden met de panelen). Alle juiste apparatuur bij zich. De elektricien nam mij in elke stap mee van de installatie. Er werd extreem veel moeite gedaan om twee gaten door de trappen schadevrij te maken (wat ook gelukt is). Kortom, mijn ervaring komt overeen met hetgeen je leest aan positieve geluiden.

Laat alles effe bezinken en bel ze morgen op. Leg je situatie duidelijk aan ze voor en het zal vast goed komen!
Ik begrijp dat jij niet zo'n aardig mens bent en je aangevallen voelt. Dat je mijn tekst niet goed kan lezen is je eigen tekortkoming.

Busjes zonder enkele opdruk en met een kaartje waar geen enkele verwijzing van solarconcept op staat heet in definitie een onderaannemer. Fijn vor jou dat je geen problemen hebt ervaren, maar dat wil niet zeggen dat een bedrijf dan goed werkt. Misschien heb jij een systeem besteld die eenheidsworst is.

Ik vertel mijn ervaring, en ik draag uit hoe solarconcept zich naar mij gedragen heeft. Ik hou niet van mensen zoals jij en wat jij doet. Ik kan er niets aan doen dat solar concept zich zo gedragen heeft. Richt je commentaar maar richting hun!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:18
Anno007 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 22:23:
[...]

Ik begrijp dat jij niet zo'n aardig mens bent en je aangevallen voelt. Dat je mijn tekst niet goed kan lezen is je eigen tekortkoming.

Busjes zonder enkele opdruk en met een kaartje waar geen enkele verwijzing van solarconcept op staat heet in definitie een onderaannemer. Fijn vor jou dat je geen problemen hebt ervaren, maar dat wil niet zeggen dat een bedrijf dan goed werkt. Misschien heb jij een systeem besteld die eenheidsworst is.

Ik vertel mijn ervaring, en ik draag uit hoe solarconcept zich naar mij gedragen heeft. Ik hou niet van mensen zoals jij en wat jij doet. Ik kan er niets aan doen dat solar concept zich zo gedragen heeft. Richt je commentaar maar richting hun!
Ik denk dat er meer mensen niet zo aardig zijn en zich aangevallen voelen.
De reaktie van jou is wat dat betreft niet zo heel tactisch.
Ik heb het ook een paar keer moeten lezen om er een duidelijk verhaal van te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 08:36
@Anno007

Zelfde gehad hier, metered geoffereerd en de standaard geleverd. Gebeld naar installateur (andere dan jij) en hebben het netjes opgelost door om te ruilen en de ringen te plaatsen. De verschillen zullen je inmiddels wel bekend zijn, maar mijn overtuiging was dat de metered gemakkelijker was door het gebruik te meten, maar bovenal de optie om uit te breiden met een enphase accu op den duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Websphinxie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-01 22:23
Anno007 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 22:23:
[...]

Komt goed. We helpen elkaar hier graag.
Even op je gemak alle punten onder elkaar zetten en dan een vriendelijk mailtje sturen met je hulpvraag. Je investeert een hoop geld, daar mag je kwaliteit voor verwachten. Als je op de relatie speelt zijn bedrijven bereid daar heel wat voor te doen. Vriendelijk blijven is vriendelijk krijgen.

Bekijk even goed of je bekabeling echt 1,5mm2 is. Er zit namelijk een verschil tussen 1,5mm dikte en 1,5mm2 omtrek. Dat zou op de kabelhuls moet staan. Ik kan mij bijna niet voorstellen dat ze bij 30+ panelen 1,5mm2 gebruiken. Check het dus inderdaad even.
De Metered moet natuurlijk gewoon aan de muur. Dat komt vast goed. De spoelen hebben 4/5 omwentelingen aan in tegengestelde richting nodig. Kijk even op YouTube. Daar staat en filmpje van een medewerker van Enphase die de spoelen inwikkelt.
De 3 CT klemmen voor consumptie moet aangesloten op de fasen tussen meter en hoofdschakelaar of hoofdschakelaar en de verdeelklemmen. De 3 CT'S voor productie moeten over de fase vanaf het dak naar de Q relais (in de juiste richting).

Wees je wel bewust dat je hier om hulp vraagt en je dus ook open moet staan voor die geboden hulp. Nogmaals; komt goed!

16 x 455Wp & Enphase IQ7+ (7,3 kWp) - PVoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mscroos
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 18-08 11:45
@Rainesh @Daffy1982

Ik heb ook een kleine afwijking op de gemeten waardes. Als voorbeeld afgelopen september. Het uiteindelijke verschil (delta van geïmporteerd en geëxporteerd van P1 50,6 en Enphase 52,3) valt mij heel erg mee. Ik denk dat de afwijkende waarden van geïmporteerde en geëxporteerd best wel eens aan een berekeningsverschil door de drie fases kan worden veroorzaakt.

Mijn bekabeling is 100% zeker ok, ik heb dit meerdere malen gecontroleerd en alle fases gevolgd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c0SkZM1GhC2VtHStLWQ2iZG5K44=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZeKhUulBvCFQ7PEs1MBX0Xpv.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fez9TzEgKAwxwxsiZehkOHxByiQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KaX3qIfI9HUCQJyX1y5INHvo.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anno007
Een update, ruud is vandaag geweest, top jonge, zo wat werkt hij netjes. Verstand van meterkasten. Een volle dag. De metered is wat zeg, veel draden aan te sluiten. Solar concept, de afdeling planning heeft achteraf niet de onderaannemer moeten gebruiken maar hun eigen personeel moeten sturen voor de volledige installatie. Is simpel omdat ze dit niet geleerd wordt. Te veel panelen, en de metered. Daarbij kwam dat de afdeling planning niet juist en olvoldoende de onderaannemer heeft aangestuurd en van de verkeerde informatie voorzien. Dit komt omdat op de afdeling planning kennis van zaken ontbreekt, jongens doen hun werk wel maar hebben niet de capersiteit om verder te denken dan hun geleerd is en ze elke dag doen, dus tja, echt kwalijk nemen kan dan ook weer niet. Het is dus een ongelukkige samenloop van omstandigheden.

Dus de kennis zit er wel bij solar concept. Maar voor speciale projecten, zoals meer panelen of de metered dan goed opletten.

De q-relay is nog kapot gegeen tijdens het omzetten, deze komen ze nog vervangen en de kabel wordt nog opnieuw getrokken.

het giethars doen ze niet, bewuste keuze van ze, ik vind het prima, heb het nu zwart op wit en als er ooit water in komt dan heb ik de mail. Maar ruud( de monteur van solar concept die hier vandaag gewerkt heeft) zij dat het zelden voorkomt water in de lasdozen, alhoewel hij er ook voorstander van is. De lasdozen moeten nog wel bevestigd worden aan het frame, liggen nu op de dakpannen.

En dan nog aan de gang met enphase, domoticz en grafana. Met daarnaast het totaal uitzettend van het versturen van de opbrengst naar servers buiten dit huis, anders blokkeren met pi-hole. Dit zal nog wel een lange adem zijn, te lezen overal op forums, zucht.
a3ayogyffhzcp1.iot.us-east-1.amazonaws.com
reports.enphaseenergy.com
ping-udp.enphaseenergy.com
provisioning.enphaseenergy.com
revocations.enphase.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
Anno007 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 19:32:
Een update, ruud is vandaag geweest, top jonge, zo wat werkt hij netjes. Verstand van meterkasten. Een volle dag. De metered is wat zeg, veel draden aan te sluiten. Solar concept, de afdeling planning heeft achteraf niet de onderaannemer moeten gebruiken maar hun eigen personeel moeten sturen voor de volledige installatie. Is simpel omdat ze dit niet geleerd wordt. Te veel panelen, en de metered. Daarbij kwam dat de afdeling planning niet juist en olvoldoende de onderaannemer heeft aangestuurd en van de verkeerde informatie voorzien. Dit komt omdat op de afdeling planning kennis van zaken ontbreekt, jongens doen hun werk wel maar hebben niet de capersiteit om verder te denken dan hun geleerd is en ze elke dag doen, dus tja, echt kwalijk nemen kan dan ook weer niet. Het is dus een ongelukkige samenloop van omstandigheden.

Dus de kennis zit er wel bij solar concept. Maar voor speciale projecten, zoals meer panelen of de metered dan goed opletten.

De q-relay is nog kapot gegeen tijdens het omzetten, deze komen ze nog vervangen en de kabel wordt nog opnieuw getrokken.

het giethars doen ze niet, bewuste keuze van ze, ik vind het prima, heb het nu zwart op wit en als er ooit water in komt dan heb ik de mail. Maar ruud( de monteur van solar concept die hier vandaag gewerkt heeft) zij dat het zelden voorkomt water in de lasdozen, alhoewel hij er ook voorstander van is. De lasdozen moeten nog wel bevestigd worden aan het frame, liggen nu op de dakpannen.

En dan nog aan de gang met enphase, domoticz en grafana. Met daarnaast het totaal uitzettend van het versturen van de opbrengst naar servers buiten dit huis, anders blokkeren met pi-hole. Dit zal nog wel een lange adem zijn, te lezen overal op forums, zucht.
revocations.enphase.com
Fijn dat het is opgelost (en nog verder wordt opgelost).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalma
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-05 00:51
Goedenavond

Zien jullie in deze meterkast ergens ruimte voor een s metered plaatsing.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X0Vv17RfKpFdHM3X40x0rNEqP58=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gwO3J7CC5vwSgsyTPW0F2T8Q.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@Dalma Eh ja, meer de vraag waar niet dan behalve op de groepenkast zelf?
Kan toch vrijwel overal op de houten wand? Zo groot is de Envoy nou ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Bij mij is dat met minder ruimte nog prima gelukt. Ik heb dan wel een aparte kast voor de Q-relay, maar die past er bij jou eventueel nog wel bij. Al zou ik de voorkeur hebben voor uitbereiding of een losse kast daarvoor. Dan kan je nog je groepen uitbreiden mocht dat ooit nodig zijn.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
Dalma schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 21:30:
Goedenavond

[Afbeelding]
Is dit een strik vraag want ik zou eigenlijk willen vragen; hoeveel wil je er kwijt. Je kunt je want ermee behangen zo te zien.

Aanzienlijk meer ruimte dan mijn meterkast-kast inmiddels.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VDOB4qalAExshhj6DYsvishF9gQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O7ABdygkWAsP9jmiMrRJEflT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalma
Haha nee geen strikvraag. Jullie hebben hier veeeel meer verstand van dan ik. vroeg het me alleen af omdat ik bij de keuze voor de s metered, de zonnepanelen leverancier zei dat er wel ruimte nodig is voor de meterkast om het te kunnen plaatsen met de spoelen relais ed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
Dalma schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 21:59:
Haha nee geen strikvraag. Jullie hebben hier veeeel meer verstand van dan ik. vroeg het me alleen af omdat ik bij de keuze voor de s metered, de zonnepanelen leverancier zei dat er wel ruimte nodig is voor de meterkast om het te kunnen plaatsen met de spoelen relais ed.
Geen probleem. Je hebt meer dan genoeg ruimte. Desnoods verplaats je de wandcontactdoos naar rechts. Eenvoudige aanpassen. Maar er is zonder meer genoeg ruimte voor de noodzakelijke componenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalma
Websphinxie schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 22:11:
[...]

Geen probleem. Je hebt meer dan genoeg ruimte. Desnoods verplaats je de wandcontactdoos naar rechts. Eenvoudige aanpassen. Maar er is zonder meer genoeg ruimte voor de noodzakelijke componenten.
Helemaal goed ! Nette meterkast heb je daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:31
Pazo schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 21:32:
@Dalma Eh ja, meer de vraag waar niet dan behalve op de groepenkast zelf?
Kan toch vrijwel overal op de houten wand? Zo groot is de Envoy nou ook weer niet.
Er kunnen er wel 50 in…terwijl je er maar 1 nodig hebt.😁

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-09 15:06
Anno007 schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 19:32:

revocations.enphase.com
Bedenk je wel, dat Enphase in de garantievoorwaarden heeft staan dat je systeem door Enphase moet worden gemonitord om aanspraak te kunnen maken op garantie. Ik heb geen idee hoe streng ze daarmee omgaan, het internet ligt er wel eens uit dus een permanente ononderbroken monitoring zullen ze bij niemand hebben, maar als ze helemaal niks kunnen zien van je systeem weet ik niet wat ze doen.

Je kunt overigens met Domoticz aan de gang geheel los van al het andere. Bij mij leest hij gewoon de Envoy uit, zonder dat de installateur daarvoor iets heeft moeten doen. Ik hoef in Domoticz alleen het ip-nummer van de Envoy door te geven.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• feddesman
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 13:20
Nederland heeft een primeur te pakken. Voor de kerst wordt de IQ8 micro-omvormer van Enphase Energy als eerste in ons land gelanceerd. Peter Halmans, marketing directeur Enphase Energy Europa, vertelt wat er zo vernieuwend aan is: “Onze nieuwste IQ8-micro-omvormers voor de residentiële sector zijn ontworpen voor de nieuwste generatie hoog rendement PV-modules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Laatst online: 13-09 15:09
Dalma schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 21:30:
Goedenavond

[Afbeelding]
In de meterkast is voldoende ruimte. In de groepenkast aan de andere kant... Wanneer je voor een 3-fase pv opstelling gaat komt er een 4-din brede groeepn module bij (of de krachtgroep die er zit is ongebruikt / voorbereid). Daarnaast zal er een qrelais geplaatst moeten worden en die past er dan niet meer in. De 6 spoelen zijn daarnaast ook groot dus dat zal best een prop karweitje zijn.

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
LinuZZ schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 05:49:
[...]

In de meterkast is voldoende ruimte. In de groepenkast aan de andere kant... Wanneer je voor een 3-fase pv opstelling gaat komt er een 4-din brede groeepn module bij (of de krachtgroep die er zit is ongebruikt / voorbereid). Daarnaast zal er een qrelais geplaatst moeten worden en die past er dan niet meer in. De 6 spoelen zijn daarnaast ook groot dus dat zal best een prop karweitje zijn.
Inderdaad; dus de ruimte die je @Dalma hebt kun je goed gebruiken. Ik heb die ruimte gebruikt om een nieuwe (lege) groepenkast ernaast te hangen (zoals je op mijn foto kunt zien). Daarmee reserveer je ruim voldoende ruimte voor alle componenten om dat netjes kwijt te kunnen zonder proppen of bochten afsnijden.

Het voordeel is bovendien dat je met die nieuwe groepenkast ook een extra rijtje fasen-verdeelklemmen beschikbaar krijgt. Oftewel. Je kun je bestaande groepenkast / fasen daar netjes 1-op-1 mee verbinden en op die manier de bedrading / fasen zuiver houden.

Ik heb maar eens de moeite genomen om de boel te beschrijven: zie onder
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fztursmkOt011G8y4fkwV27NZTs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KE2wZ5uwuf5GQChv76xI7RlP.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door Websphinxie op 29-10-2022 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Dalma Als je nou gewoon een 3-fase stringomvormer neemt dan heb je hier genoeg aan
https://www.groepenkastco...aat-3PN-B16A-30mA-ADM416G
:P

@Websphinxie
Wat vragen:
1. Waar is de PV waarschuwingstikker?
2. Kookgroep (2x 16A = 32A) is ook uit den boze op 3-fase (25A x3)
3. zijn je (huis) aardlekschakelaars geschikt voor meer dan 40A? Hoeveel voedt je in per fase?

[ Voor 41% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-10-2022 10:42 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 13-09 21:49
Ik overweeg nu ook een Enphase systeem i.v.m. 3 dakvlakken, schaduw en eventuele flexibiliteit i.v.m. verhuizen (binnen 5 jaar)

Ik heb niet een passend antwoord gevonden dus vandaar deze vraag:

Met betrekking tot de accounts staat in de OP:

[...] Ik ben een doe-het-zelf gebruiker die Enphase producten installeert: Veel overeenstemming met een installateursaccount. Je kunt zelf het systeem aanmaken, wijzigen, storingen inzien etc. Echter bij evt. problemen en garantiegevallen zul je dat zelf rechtstreeks met Enphase Nederland moeten oplossen, en kan het niet via een installateur. [...]

Dit is de "hoogste" account die je als particulier kan krijgen begrijp ik.

Stel er gaat b.v. een omvormer kapot of presteert ondermaats, kan Enphase dit dan via een DHZ account uitlezen en zo onder garantie een nieuwe opsturen of hoe moet ik dit zien?
Wat ik hier zo lees zijn ze meedenkend e.d. als het om problemen gaat(die door de telefoon/helpdesk zijn op te lossen) maar een werkelijke garantie claim?
Zijn er hier mensen met ervaring?

7800X3D | B650E-F | DDR5-6000C30 64GB | RTX4070Ti | 990PRO 2TB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
Kan je de iq7a gebruiken bij deze panelen van ivm 80 half cut cells en hoge open circuit voltage?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bu2vxZxdN3IAPygPnu5EuH1aEzM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xw2BHitelmayd1n7x2Q7i4ae.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
AUijtdehaag schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 10:15:
@Dalma Als je nou gewoon een 3-fase stringomvormer neemt dan heb je hier genoeg aan
https://www.groepenkastco...aat-3PN-B16A-30mA-ADM416G
:P

@Websphinxie
Wat vragen:
1. Waar is de PV waarschuwingstikker?
2. Kookgroep (2x 16A = 32A) is ook uit den boze op 3-fase (25A x3)
3. zijn je (huis) aardlekschakelaars geschikt voor meer dan 40A? Hoeveel voedt je in per fase?
"1. Waar is de PV waarschuwingstikker?"
- Die ligt nog in de stelling van een webshop of een ander willekeurig verkooppunt denk ik :+ Geen notie dat die verplicht is/was bij AC systeem? Althans...DC heb je met Enphase natuurlijk telkens maar voor ca. 1 meter tussen het paneel en de omvormer. Kleine moeite hoor, dus zal zo'n plakker bestellen als ik weer wat componenten nodig heb. Binnenkort aan de warmtepomp voorbereiding dus dan hebben we weer spullen nodig.

"2. Kookgroep (2x 16A = 32A) is ook uit den boze op 3-fase (25A x3)"
- Waarom dan? Die fornuisgroep zit netjes op de aansluitrail geklikt zoals de instructies en NEN ook vereist.
- Alle andere groepen hebben ook 16A. Zoals dat in iedere groepenkast het geval is (volgens mij). Hoe zou jij dat aansluiten dan?

"3. zijn je (huis) aardlekschakelaars geschikt voor meer dan 40A? Hoeveel voedt je in per fase?"
- Aardlekschakelaars zijn 40A.

Zit nog wel te denken om de fornuisgroep te verplaatsen naar 'rechtsboven'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Websphinxie
Vogels60 schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 10:56:
Ik overweeg nu ook een Enphase systeem i.v.m. 3 dakvlakken, schaduw en eventuele flexibiliteit i.v.m. verhuizen (binnen 5 jaar)

Ik heb niet een passend antwoord gevonden dus vandaar deze vraag:

Met betrekking tot de accounts staat in de OP:

[...] Ik ben een doe-het-zelf gebruiker die Enphase producten installeert: Veel overeenstemming met een installateursaccount. Je kunt zelf het systeem aanmaken, wijzigen, storingen inzien etc. Echter bij evt. problemen en garantiegevallen zul je dat zelf rechtstreeks met Enphase Nederland moeten oplossen, en kan het niet via een installateur. [...]

Dit is de "hoogste" account die je als particulier kan krijgen begrijp ik.

Stel er gaat b.v. een omvormer kapot of presteert ondermaats, kan Enphase dit dan via een DHZ account uitlezen en zo onder garantie een nieuwe opsturen of hoe moet ik dit zien?
Wat ik hier zo lees zijn ze meedenkend e.d. als het om problemen gaat(die door de telefoon/helpdesk zijn op te lossen) maar een werkelijke garantie claim?
Zijn er hier mensen met ervaring?
Ja, dat kan. Enphase heeft gewoon toegang/leesrechten op je systeem om dat soort issues te identificeren en af te wikkelen. Hebben ze bij mij ook gedaan. Ik had een omvormer die niet conform presteerde. Prima analyse/intake en nieuwe omvormer toegestuurd gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
@Websphinxie Zitten er op die aardlek van de kookgroep 5 groepen of zie ik dat verkeerd?
Er mogen naar mijn weten maar 4 groepen op 1 aardlek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Websphinxie
1. brandweer kijkt niet of het een stringomvormer is of enphase, hoewel het bij jou overduidelijk is.
Als er brand uitbreekt (kan ook bij de buren op het dak zijn), is het wel handig dat ze binnen 1 sec de zekering automaat gevonden hebben. Ik denk praktisch en niet volgens een nen norm.

Edit: Ik lees hier niets over een AC of DC PV installatie, maar wel een PV installatie
[Afbeelding]
Stikker is ook wel bij Cedel te krijgen.

2. Hoe zwaar is je kookplaat? 7,4 kW? Dat is 32,17 Amp. En dat zit op 1-fase op een hoofdzekering van 25A (ik ga ervanuit dat je niet 3x 35A hoofd hebt).
Je hebt 2 mogelijkheden. De kookgroep verdelen over 2 fases. Maar dan heb je 2 aparte aardlekschakelaars (ieder een fase). Mocht de aardlek springen van de kookplaat en de andere niet, dan staat er nog steeds spanning in je kookplaat wat gevaarlijk is bij werkzaamheden.
Mijn suggestie is een 3-fase aardlekautomaat, met (eventueel) maar 2 fases aangesloten.
Kookgroep nieuwbouwwoning niet volgens norm

3. Link zegt genoeg over de 40A
https://search.abb.com/li...umentPartId&Action=Launch
Je hoort een maximaalstroom beveiliging te plaatsen of de aardlekschakelaars vervangen door aardlekautomaten van max 40A. Of allemaal 63A aardlekschakelaars

@mike123
Dat dacht ik dus ook.
Maar die regel is schijnbaar weer geschrapt. (hoewel de oude regel wel veiliger is/minder stroom)

[ Voor 11% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-10-2022 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
@AUijtdehaag en @mike123
Dank voor de tips. Ga even nadenken over hoe ik dat kan verwerken.

Die 4 groepen is een van de redenen waarom ik 'm naar rechtsboven wil. Linksboven gaat niet lukken. Die loze din-plek is nodig voor kabel doorvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
@AUijtdehaag niet om de discussie te voeren of wie gelijk heeft maar ik lees dat je met een 3 fase aansluiting kunt kiezen.
Bij een fornuisgroep (klaarblijkelijk niet hetzelfde als een kookgroep) zijn de opties; L1+L1+N of L1+L2+N.
Je MAG dus kiezen.
Bij mij zit 'ie op dezelfde fase. Iets wat ik ook zie als je een nieuwe groepenkast aanschaft bij Elektramat of 123groepenkast.

Een kookgroep is 3P+N. Die moet als vanzelfsprekend over 3 fasen.

Zie bijvoorbeeld deze link

Nogmaals, gaat mij niet om gelijk maar klaarblijkelijk is er dus keuzevrijheid wanneer je gebruikmaakt van een fornuisgroep. Ik had die keuze niet. Die hebben de vorige bewoners/bouwer al gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
AUijtdehaag schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 13:01:

@mike123
Dat dacht ik dus ook.
Maar die regel is schijnbaar weer geschrapt. (hoewel de oude regel wel veiliger is/minder stroom)
Ik kan het niet zo snel vinden of 5 ook mag. Zou maar zo kunnen.
Maar ik hou het zelf liever ook gewoon bij 4. Dat hebben ze een paar jaar geleden niet voor niks bedacht.

@AUijtdehaag
Dit heb ik gevonden.

Fedet Persbericht – voor onmiddellijke publicatie
Fedet heeft bezwaar aangetekend tegen aanpassingen in NEN 1010:2020
Zoetermeer, 25 mei 2021
Onlangs is de nieuwe uitgave van NEN 1010 gepubliceerd. In deze uitgave zijn een aantal belangrijke
bepalingen verwijderd dan wel aangepast die leiden tot een verhoogd risico op onveilige elektrische
installaties. Fedet heeft daarom bezwaren ter behandeling ingediend bij de Beleidscommissie.
Het betreft het vervallen van de NL-bepaling 531. Deze bepaling beschrijft dat maximaal 4 eindgroepen achter
een 30mA aardlekschakelaar mogen worden aangesloten. En de bepaling vereist dat een installatie met 2 of
meer eindgroepen niet door één 30mA aardlekschakelaar mag worden uitgeschakeld.
Verder is in NEN 1010:2020 de verwijzing naar NEN 8012 losgelaten. Voor de brandclassificatie van kabels wordt
alleen naar de minimale eisen uit het Bouwbesluit verwezen, terwijl publicatie van een nieuwe versie van NEN
8012 spoedig wordt verwacht. Ook is NL-bepaling 522 over gearmeerde kabels in de grond vervallen.
Fedet is van mening dat het ontbreken van deze bepalingen de veiligheid van elektrische installaties niet ten
goede komt. En dat met het loslaten van de bepalingen en verwijzing een verhoogd risico is voor de installateur
op juridische aansprakelijkheid voor onveilige installaties.
Fedet heeft haar bezwaren ter behandeling ingediend bij de daarvoor verantwoordelijke Beleidscommissie en
vertrouwt erop dat de Beleidscommissie de inzichten overneemt en er een corrigendum wordt uitgebracht.
Fedet adviseert installerend Nederland om voor veilige installaties de NL-bepaling 531 te blijven hanteren, de
juiste kabelkeuze te maken en NEN 8012:2015+A1:2020 te blijven toepassen.

[ Voor 67% gewijzigd door mike123 op 29-10-2022 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcVi
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 27-05-2023
Even een vraagje tussendoor...

Zonnepanelen op het noordoosten worden niet zwaar belast.
Is het dan slimmer om een paneel te nemen die minder wp's heeft?
Dus 370wp ipv 420wp..

Nu moet er gekozen worden tussen
Iq7a en een iq7+.

Bij een paneel van 420wp op het noorden is een iq7+ voldoende?

Kun je de iq7+ ook combineren met panelen met 54 /108 cellen? ( op noordoost)
In de specs staat alleen 60 of 72...

Ik zie bij enphase helemaal geen combinatie met 54 cellen...

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-09 15:06
MarcVi schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 15:36:

Dus 370wp ipv 420wp..

Iq7a en een iq7+.

Iemand een idee?
Volgens mij kan dat prima. Een paneel op het noorden krijgt minder zon. Een hogere wattpiek betekent dat je uit hetzelfde zonlicht meer energie haalt (als de panelen even groot zijn) dus hogere wattpiek heeft nog steeds nut op het noorden. Ik zou dan voor de IQ7+ kiezen. Het enige verschil tussen die 2 is het maximale vermogen, dus een IQ7+ zal eerder clippen. Maar als die panelen op het noorden staan, wordt dat clipping point toch nooit bereikt, ook niet bij een IQ7+. Een IQ7A is dan alleen maar geldverspilling. Het kost extra in aanschaf, maar levert je nooit meer energie op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rare-Quark
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
MarcVi schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 15:36:

Dus 370wp ipv 420wp..

Iq7a en een iq7+.

Iemand een idee?
410W op een plat dak topt al eigenlijk niet af met een iq7+. Als ik een zonneopbrengst curve erbij pak, dan zie ik dat afhankelijk van de exacte hoek je nog een 10-20 procent minder opbrengst hebt.

Op oost en west is de intensiteit over de dag echter dan wel scherper. Ik vermoed dat je met gemak eg 450W kan aansluiten op een iQ7+ in die oriëntatie, maar laat je vooral adviseren door een expert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Websphinxie
rare-Quark schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 16:12:
[...]

410W op een plat dak topt al eigenlijk niet af met een iq7+. Als ik een zonneopbrengst curve erbij pak, dan zie ik dat afhankelijk van de exacte hoek je nog een 10-20 procent minder opbrengst hebt.

Op oost en west is de intensiteit over de dag echter dan wel scherper. Ik vermoed dat je met gemak eg 450W kan aansluiten op een iQ7+ in die oriëntatie, maar laat je vooral adviseren door een expert.
Ik heb 455wp panelen met een iq7+ onder een hoek van 10 graden waarvan 6 panelen op ZZO en 10 op ZW . Ja het tot af maar het is niet dramatisch. Met volle zon in mei/juni een uur of 3 á 4. De top van de curve is dus plat maar je ziet al duidelijk dat - voor het aftoppen - de curve erg afneemt en al bijna vlak is. Op dagen als vandaag (of zonnige dagen zoals van de week) is er helemaal geen sprake van aftoppen. De intensiteit is weg maar ik heb nog wel een nette productie door die 455wp panelen. En ja, je kunt er ook meer panelen met een lagere WP voor in de plaats leggen maar dan heb je meer omvormers nodig. Niet echt gunstig.

Met het oog op efficiëntie is 450/455wp wel zo'n beetje de max voor de iq7+ (in BeNeLux en noordelijker) maar zoals gezegd; het gaat prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Websphinxie
Je kan eenvoudig testen of het goed is of fout.
Zet op alle 4 (?) de pitten pannetjes met water.
En zet ze allemaal op "boost"
Wat lees je af in de slimme meter op die fase?
(ik zie een kabeltje lopen)

Doe dat wel als de panelen uit zijjn en de auto niet aan de lader.

"Meestal" zal het wel goed gaan.
Niemand kookt continu met de boost aan.

[ Voor 23% gewijzigd door AUijtdehaag op 29-10-2022 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metaphor
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 07-02-2024
Hoi Allemaal,

Afgelopen dinsdag zijn bij ons zonnepanelen geplaatst.

11 x Belinus 410 WP
11 x Enphase Micro IQ7+
1 x 3P Q Relais
1 x Envoy Metered
1 3P Groep

Probleem:
- Ik kan mijn Daily, Weekly Production etc niet uitlezen.
- Individuele micro's kan ik wel uitlezen.
- Home Assistant wil graag de Daily Production hebben om op het Energy Dashboard de levering Grid / Solar weer te geven.

Op het Q Relais branden all 3 de phasen.
Ik zie dat de CT's niet geplaatst zijn
Ik zie dat de Envoy Metered alleen is aangesloten op de Nul en slechts 1 Phase

Vragen:
Klopt het dat, aangezien het Q Relais ook een Fase Koppelaar is, het niet noodzakelijk is om alle drie de fases aan te sluiten ?

Is het strict noodzakelijk om de CT's te plaatsen wanneer je geen accu installatie hebt ? (ik denk dat ik het antwoord wel weet… Maar toch)

Ik hoop dat jullie mij in de goede richting kunnen wijzen.

Alvast dank :-| voor jullie adviezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rare-Quark
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Websphinxie schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 16:44:
[...]

Ik heb 455wp panelen met een iq7+ onder een hoek van 10 graden waarvan 6 panelen op ZZO en 10 op ZW . Ja het tot af maar het is niet dramatisch. Met volle zon in mei/juni een uur of 3 á 4. De top van de curve is dus plat maar je ziet al duidelijk dat - voor het aftoppen - de curve erg afneemt en al bijna vlak is. Op dagen als vandaag (of zonnige dagen zoals van de week) is er helemaal geen sprake van aftoppen. De intensiteit is weg maar ik heb nog wel een nette productie door die 455wp panelen. En ja, je kunt er ook meer panelen met een lagere WP voor in de plaats leggen maar dan heb je meer omvormers nodig. Niet echt gunstig.

Met het oog op efficiëntie is 450/455wp wel zo'n beetje de max voor de iq7+ (in BeNeLux en noordelijker) maar zoals gezegd; het gaat prima.
De hoek maakt hierin ook nogal uit. Als je op NO zit, kan je zo 20-30 procent minder opbrengst hebben tov jouw situatie. Dan zal je jouw situatie pas bij een 550W paneel hebben op NO.

De iQ7A is inderdaad vaak echt alleen financieel interessant bij de 500+W panelen in een ideale opstelling. Ik krijg het idee dat er hier af en toe ook wat emotie bij komt kijken, waardoor men toch de iQ7A kiezen bij minder vermogen panelen. Kan verder ook geen kwaad, soms beetje jammer van de 500 eu extra :P

Voor panelen zelf geld vaak wel: hoe hoger in vermogen, hoe voordeliger. Die extra kosten van de vermogender panelen deel je met de installatie en omvormers, waardoor dat niet helemaal lineair schaalt qua eu/kWh kosten. Ik zal daarom altijd voor maximaal (W/m2) kiezen, zeker als je toch voor een Enphase systeem gaat (duur, maar ook 25J garantie. Normale omvormer moet je vaak vervangen voor die tijd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
metaphor schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 17:56:
Hoi Allemaal,

Afgelopen dinsdag zijn bij ons zonnepanelen geplaatst.

11 x Belinus 410 WP
11 x Enphase Micro IQ7+
1 x 3P Q Relais
1 x Envoy Metered
1 3P Groep

Probleem:
- Ik kan mijn Daily, Weekly Production etc niet uitlezen.
- Individuele micro's kan ik wel uitlezen.
- Home Assistant wil graag de Daily Production hebben om op het Energy Dashboard de levering Grid / Solar weer te geven.

Op het Q Relais branden all 3 de phasen.
Ik zie dat de CT's niet geplaatst zijn
Ik zie dat de Envoy Metered alleen is aangesloten op de Nul en slechts 1 Phase

Vragen:
Klopt het dat, aangezien het Q Relais ook een Fase Koppelaar is, het niet noodzakelijk is om alle drie de fases aan te sluiten ?

Is het strict noodzakelijk om de CT's te plaatsen wanneer je geen accu installatie hebt ? (ik denk dat ik het antwoord wel weet… Maar toch)

Ik hoop dat jullie mij in de goede richting kunnen wijzen.

Alvast dank :-| voor jullie adviezen.
Dit lijkt niet te kloppen;
1) CTs heb je nodig bij een S Metered. Heb je ze wel?
2) zitten alle omvormers op 1 fase of meerdere? Als alles op 1 fase zit zijn 2 CTs voldoende. Meerdere fases? Dan komen er per fase 2 CTs bij.

De Q relais koppelt alleen communicatie over de fasen. Het is geen fase verdeler of iets dergelijks.

Je wist het antwoord al dus ik zal het bevestigen ;) (goed om te checken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metaphor
Hi Websphinxie,

Dank voor je snelle antwoord / bevestiging. De CT's zitten er ook niet bij :-| Ik ga ze maandag wel eventjes bellen om te overleggen. Dit lijkt me voor een ervaren elektricien niet meer dan 45 min extra werk. Zonde hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
metaphor schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 18:35:
Hi Websphinxie,

Dank voor je snelle antwoord / bevestiging. De CT's zitten er ook niet bij :-| Ik ga ze maandag wel eventjes bellen om te overleggen. Dit lijkt me voor een ervaren elektricien niet meer dan 45 min extra werk. Zonde hoor.
Bij 3P dus 6x CT.Heb je daar nog wel ruimte voor?
Bij 9 van de 10 installaties worden ze niet meer geïnstalleerd.
Waar heb je een metered voor als je die extra functies niet kan gebruiken zonder ct.
Zonde dat ze tegenwoordig zo met hun klanten omgaan door alle drukte.
De tijd van klant is koning is echt voorbij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svkaster
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 12-09 22:00
Dalma schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 22:14:
[...]

Helemaal goed ! Nette meterkast heb je daar.
@Dalma , ik zou zelf het stopcontact langs je groepen kast verplaatsen meer naar links of naar boven zodat je geen buizen langs je groepenkast hebt lopen. Dan kan je simpel ee neutra groepen kast hangen naast de bestaande.
success

Stefan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
Hi Websphinxie,

Ik denk dat het probleem met die CT spoelen is dat:
1. Om veilig te werken de zegels van de netbeheerder verbroken moeten worden om de stoppen "aan de straat kant" los te kunnen draaien, wat inhoud dat er ook iemand gerechtigd nieuwe zegels aan moet zetten.
2. Er tussen de kWh meter en hoofdschakelaar normaal totaal geen plaats is en de bestaande kabels niks te lang en stijf zijn (willen ze dit onder spanning doen).

Inderdaad zeer jammer dat zo'n potentieel mooi systeem vaak afgeraden wordt en/of maar half aangesloten zodat je er dus niks aan hebt.

[ Voor 27% gewijzigd door Vogels60 op 29-10-2022 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
De CT klemmen aan de consumptie kant kunnen ook gewoon tussen de hoofdschakelaar en de fasen/aardlekschakelaars. Dus na de kWh meter van de netbeheerder. Je zit dan al in je 'eigen' groepenkast en daar kun je de hoofdschakelaar gewoon uitschakelen, onderhoud plegen (CTs plaatsen) en dan de boel weer inschakelen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• svkaster
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 12-09 22:00
@Vogels60 bij de nieuwe installaties kun je gelukkig wel bij de 3 hoofdzekering automaten van de Enexis dus hoeven de loodjes niet los.
Tegenwoordig kun je ook CT klemmen kopen die speciaal voor EU zijn Die zijn de hele zo groot en stuk dunner. Weet niet of ze al in Nederland te bestellen zijn.
Ik heb bij mij een extra kastje moeten plaatsen langs mijn groepenkast. Ik kon niet echt omhoog dus dan maar erlangs

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WzlQXIe3IO2GHFIkjYc8-aaDohI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bxSmBT7K30BWOs2OnPWl1F6u.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/doTR2cEyeklDQq84EopI9DNVsVQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K6agR8xBNXgwQZ1MhcpBYou1.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevjan
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01-09 05:45
Hi Websphinxie,

Je hebt de ct's nodig voor de produktie/consumptie functionaliteit en tevens is het dan nodig om de Envoy op alle fases aan te sluiten. In feite heb je nu gewoon een Envoy standard hangen voor de prijs van een Metered.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMike-nl
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 27-08 22:17
Beste allemaal,
Bij mij hebben ze gisteren panelen geplaatst met Enphase micros en een Envoy. Nu zag ik dat ze de Envoy via de groepenkast hebben gevoed maar dan niet op een eigen groep of aardlekautomaat maar op de 3 fase aardlekautomaat van de panelen zelf.
Als ik alle documentatie na loop dan zie ik eigenlijk alleen voorbeelden dat deze op een eigen losse groep/automaat wordt gemonteerd.

Ook even de groepenkast opengemaakt en zie ook geen ferrietringen (meerdere ivm 3 fase), deze zouden toch altijd geplaatst moeten worden?

Is het niet volgens de voorschriften bij mij geplaatst? Kan ik de installateur verzoeken dit te corrigeren?

[ Voor 12% gewijzigd door MikeyMike-nl op 29-10-2022 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
MikeyMike-nl schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 20:59:
Beste allemaal,
Bij mij hebben ze gisteren panelen geplaatst met Enphase micros en een Envoy. Nu zag ik dat ze de Envoy via de groepenkast hebben gevoed maar dan niet op een eigen groep of aardlekautomaat maar op de 3 fase aardlekautomaat van de panelen zelf.
Als ik alle documentatie na loop dan zie ik eigenlijk alleen voorbeelden dat deze op een eigen losse groep/automaat wordt gemonteerd.

Ook even de groepenkast opengemaakt en zie ook geen ferrietringen (meerdere ivm 3 fase), deze zouden toch altijd geplaatst moeten worden?

Is het niet volgens de voorschriften bij mij geplaatst? Kan ik de installateur verzoeken dit te corrigeren?
Tja, er zijn diverse methoden. Met en zonder. Veel installateurs doen het zonder. Het kan ook zonder maar het is handiger met. Maar dan kost het meer door de extra aardlekautomaat en meerwerk. Ik heb altijd wat moeite met installateurs die gaan voor de snelheid maar ze doen dat veelal om de klant niet op kosten te jagen/weer snel door te kunnen. Zelf stel ik meer prijs op de 'hoe zou u het willen?'-houding.

Ferriet ringen zijn eveneens niet verplicht naar wel aan te raden. Zorgt ervoor dat je geen gezeur hebt/krijgt met communicatie. Als je weet wat je doet (bekijk eens een filmpje van Enphase op YouTube, en bestel de ringen (4/5/6 euro per stuk) op typenummer <even googlen> bij een willekeurige elektro groothandel als warmteservice o.i.d. en je bent voor 30/40 euro incl. de juiste bedrading klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMike-nl
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 27-08 22:17
Websphinxie schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 21:50:
[...]

Tja, er zijn diverse methoden. Met en zonder. Veel installateurs doen het zonder. Het kan ook zonder maar het is handiger met. Maar dan kost het
Fout is het dus niet? Naast deze zaken had ik nog wat zaken geconstateerd en ga ik op de mail zetten aan de installateur. Had met de partij diverse zaken van te voren besproken en niks was bekend bij de monteurs 😔
Wat ik wilde was natuurlijk niet gepland en ze hadden nog 2 afspraken meer die dag, met resultaat dat er volgens mij meerdere zaken slordig zijn gedaan. Gelukkig moeten ze nog terugkomen voor plaatsen van panelen want die konden ze niet plaatsen omdat niet het juiste materiaal aanwezig was. Maar dat was een stukje achtergrond info en misschien een beetje offtopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
Inderdaad even onder elkaar zetten wat je opgelost wil hebben/afgesproken hebt. Afspraak is afspraak. Het goede nieuws is; ze moeten nog terugkomen dus dan kunnen ze de boel gelijk netjes afmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannie
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 02-11-2022
Wie kan mij helpen, alle 4 de lampjes van de envoys knipperen rood,al sinds gisteravond,wat kan ik doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:07
zeef schreef op zaterdag 15 oktober 2022 @ 21:49:
[...]

Update: dinsdag komen ze 'm wisselen. Ben heel benieuwd. :)
Nou, het is zowaar volbracht. Na veel bellen, trekken en duwen is de meter vrijdagochtend gewisseld. Hoera. Nu nog het eigen verbruik in beeld zien te krijgen. Het is een beetje een gebed zonder eind aan het worden.

[edit]
Zelf maar Enphase gemailed, en dat hielp. Hoera. :)

[ Voor 7% gewijzigd door zeef op 01-11-2022 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:30

Reinier

\o/

MikeyMike-nl schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 20:59:
Mijn ervaring met elektriciens c.q. installateurs is dat ze maling hebben aan voorschriften, handleidingen, regels en best practices. Of ik heb al decennia lang de pech om zulk kneusvolk te treffen.

Jouw voorbeeld is er weer een in de categorie: makkelijker, goedkoper, wat zeur je nou want het werkt toch? :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeef
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:07
Reinier schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 17:16:
[...]

Mijn ervaring met elektriciens c.q. installateurs is dat ze maling hebben aan voorschriften, handleidingen, regels en best practices. Of ik heb al decennia lang de pech om zulk kneusvolk te treffen.

Jouw voorbeeld is er weer een in de categorie: makkelijker, goedkoper, wat zeur je nou want het werkt toch? :')
Waarvan helaas akte. Twee kabels laten trekken van de twee 'velden'. In een nieuwe groepenkast met elk een automaat. Door de installateur nu 'samengeknoopt' en in één automaat gecombineerd. :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
Ik heb nog een vraag over de IQ7+ m.b.t. 60 en 72 cells.

Wat nu als je b.v. een 108 cells paneel (54 dan als ik het goed heb) aansluit?
Gaat de omvormer dan pas later aan i.v.m. de lagere spanning die het paneel überhaupt genereerd of hoe moet ik dit zien of gaan er nog andere dingen de mist in dat het amperage te hoog wordt?
Zo ja, heb je dan heel veel verlies met zo'n paneel of is het zo goed als verwaarloosbaar?

Of zie ik dingen hier totaal verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
Ik heb een klein vraagje,

Toevallig zag ik dat vandaag 2 van de 14 Micro omvormers niet meer rapporteren sinds gisterenavond. Is er een update geweest of iets dergelijks? Ik heb het stroom er van straks even afgehaald om te kijken of ze daarna weer online komen. Helaas zonder resultaat, iemand enig idee?

Dank zo ver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
Vogels60 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 17:22:

Wat nu als je b.v. een 108 cells paneel (54 dan als ik het goed heb) aansluit?
Gaat de omvormer dan pas later aan i.v.m. de lagere spanning die het paneel überhaupt genereerd of hoe moet ik dit zien of gaan er nog andere dingen de mist in dat het amperage te hoog wordt?
Zo ja, heb je dan heel veel verlies met zo'n paneel of is het zo goed als verwaarloosbaar?

Of zie ik dingen hier totaal verkeerd?
Enphase heeft een calculator. Die kun je gebruiken om te controleren of/welke omvormer je nodig hebt voor het specifieke paneel. Zoek even op internet naar 'enphase calculator'. Daarop moet je de gegevens invullen die je op de datasheet van het paneel kunt vinden.

Er zijn hier op het forum mensen met panelen van bijvoorbeeld Hyundai met 400+ cellen. Dat werkt allemaal prima maar is technisch gewoon een ander ontwerp. Voor het gemak en de herkenbaarheid voert Enphase zelf bepaalde configuraties maar technisch sluiten ze aan op meer panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
Dashlane schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 17:37:
Ik heb een klein vraagje,

Toevallig zag ik dat vandaag 2 van de 14 Micro omvormers niet meer rapporteren sinds gisterenavond. Is er een update geweest of iets dergelijks? Ik heb het stroom er van straks even afgehaald om te kijken of ze daarna weer online komen. Helaas zonder resultaat, iemand enig idee?

Dank zo ver
Geen update hier. Hoelang liggen de panelen nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Vogels60 schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 17:22:
Hier nog mooi een stukje extra info mbt de cellen:
drboneym in "Het grote Enphase topic"
Wannie schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 14:11:
Wie kan mij helpen, alle 4 de lampjes van de envoys knipperen rood,al sinds gisteravond,wat kan ik doen
In de Envoy documentatie wordt altijd over oranje gesproken, al vind ik ze ook meer rood.
Maar als alles knippert, dan is de Envoy aan het opstarten volgens de documentatie.
Blijft deze dat doen? Zelf handmatig al een keer opnieuw opgestart door de stroom er even af te halen van de Envoy?
Documentatie, zie p. 25 Led-statussen: https://www4.enphase.com/...voySMultiphase-IOM-NL.pdf

[ Voor 53% gewijzigd door Pazo op 30-10-2022 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
Websphinxie schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 19:19:
[...]

Geen update hier. Hoelang liggen de panelen nu?
Vanaf mei, eigenlijk altijd goed gedaan, beetje onverwachts. Ik morgen maar is bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• metaphor
Kevjan schreef op zaterdag 29 oktober 2022 @ 20:06:
[...]

Je hebt de ct's nodig voor de produktie/consumptie functionaliteit en tevens is het dan nodig om de Envoy op alle fases aan te sluiten. In feite heb je nu gewoon een Envoy standard hangen voor de prijs van een Metered.
Precies en dat is precies waar mijn onvrede zit. Geef me tenminste de keuze en ik had graag ook extra betaald. Laten we het afronden op een extra kastje en een 90 minuten extra arbeid. Op de gehele investering is het niet noemenswaardig. Het kan inderdaad zonder de hoofdzekeringen te verwijderen dus ook dat is geen argument.

Volgens mij zit het echt in de tijd. Men probeert twee installaties per dag op te leveren of een installatie te leveren en wat service verzoeken af te handelen.

Nogmaals verder heeft men het werk echt heel netjes uitgevoerd maar het puntje op de i ontbreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vogels60
Websphinxie schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 19:18:
[...]

Enphase heeft een calculator. Die kun je gebruiken om te controleren of/welke omvormer je nodig hebt voor het specifieke paneel. Zoek even op internet naar 'enphase calculator'. Daarop moet je de gegevens invullen die je op de datasheet van het paneel kunt vinden.

Er zijn hier op het forum mensen met panelen van bijvoorbeeld Hyundai met 400+ cellen. Dat werkt allemaal prima maar is technisch gewoon een ander ontwerp. Voor het gemak en de herkenbaarheid voert Enphase zelf bepaalde configuraties maar technisch sluiten ze aan op meer panelen.
Deze calculator heb ik inderdaad ook al gevonden via hier maar ik kan de panelen die ik op het oog heb niet invoeren, het lijkt of hier de "nieuwste" panelen nog niet in staan? b.v. DMEGC 400Wp?

Edit: Nu zie ik het pas, je kan ook zelf de spec's van een paneel inkloppen.
Pazo schreef op zondag 30 oktober 2022 @ 19:42:
[...]

Hier nog mooi een stukje extra info mbt de cellen:

[...]
Deze uitleg heb ik ook gevonden inderdaad m.b.v. de search in dit topic, heel interessant en duidelijk alleen staat juist niet wat en hoe er gebeurt i.c.m. een IQ7** dat probeer ik te begrijpen aangezien het nu voor mij lijkt dat een 54 cells paneel een iets wat lagere spanning geeft als de range waarin Enphase specificeert 60 tot 72 cells. Nu zit ik dus met de gedachte wat is optimaal?
Of zoals eerder gezegd ik kijk over andere dingen heen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Websphinxie schreef op vrijdag 28 oktober 2022 @ 21:54:
[...]

Is dit een strik vraag want ik zou eigenlijk willen vragen; hoeveel wil je er kwijt. Je kunt je want ermee behangen zo te zien.

Aanzienlijk meer ruimte dan mijn meterkast-kast inmiddels.

[Afbeelding]
Waar is die zwarte draad voor die vanaf de bovenkant van de Envoy rechts-onder komt?

[ Voor 3% gewijzigd door SvMp op 31-10-2022 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Anno007 schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 15:18:
.. Ook is gezegd dat de metered alleen een “log” apparaat is en verder niets doet.
Op zich klopt dat. Die metered zorgt niet voor meer opwek dan de standaard. Maar als je betaalt voor een metered, die een stuk duurder is dan de standaard (overigens ook qua arbeidsuren om te installeren) dan heb je er gewoon recht op, ongeacht wat dat apparaat wel of niet kan. Stond deze concreet op de offerte?
Ook hebben ze een te dunne hoofd draad tussen de panelen en de meterkast gedaan, na aandringen van ons en door hun extra veel en goed kijken naar foto’s??? ja ze bekijken foto’s? ze gebruiken geen wiskunde en ook niet de pakbon van de te bestelde draden? Lang verhaal kort ja, die draad is inderdaad te dun voor 37 panelen. Dus die moeten ze ook nog vervangen.
Bizar. Hoe wist je dat? Probleem in dit soort gevallen is dat er een grijs gebied is: Er is een minimum dikte op grond van voorschriften, en er is een gewenste minimum dikte omdat je het verlies zo veel mogelijk wilt beperken. Ook dit is een bezuinigingsmaatregelen, zowel in aanschafprijs als arbeid (die dikkere kabels zijn lastiger om mee te werken).
Nu twijfel ik of er toch van die zwarte pasta in de electra doosjes op het dak moeten, is namelijk niet gedaan.
Als het droog ligt, kan het heel lang goed gaan. Die zwarte pasta voorkomt veel potentiële problemen. Die 15 euro voor een gietmofkit kan de installateur ook servicebezoek als gevolg van problemen besparen, dus dit skippen vind ik niet heel slim.
En om nu even af te sluiten de aardlekautomaat is van een b merk en niet van bijv. eatron dus deze wordt ook aardig warm. * op moment leven wij in een onverwarmd huis met een gemiddelde temperatuur van 16 graden hou hier rekening mee met de warmte van de kabel en aardlekautomaat. Waarom we onverwarmd zijn nu, omdat we druk bezig zijn over te gaan van gaskachels naar een warmtepomp.
Wat is er geoffreerd? Als er geen A-merk is geoffreerd mogen ze best een B-merk plaatsen dat aan alle voorschriften voldoet. Als de aardlekautomaat echt warm wordt, dan hoeft dat niet aan het merk te liggen. Het kan ook de aansluiting zijn. Met 37 panelen heb je met serieuze vermogens te maken, daarvoor wil je geen beunhazerij in de meterkast. Gebruikten ze professioneel gereedschap, zoals momentschroevendraaiers?

Ik heb mijn zonnepanelen zelf geïnstalleerd dus kon ik van elk gebruikte schroefje zelf de specificaties bepalen. De meterkast heb ik laten doen door professionals, en met hun had ik in detail de afspraken zwart op wit, dus ook alle merken, types en specificaties van de componenten. Als ik zonnepanelen volledig zou laten installeren, zou ik een gedetailleerde offerte willen. Volgens mij scheidt dat ook de beunhazen van vakkundige bedrijven, want mensen met kennis van zaken zullen gewoon openheid en onderbouwing geven over wat ze gebruiken. Probleem is wel dat juist dat soort bedrijven het nu heel druk hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door SvMp op 31-10-2022 20:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Websphinxie
SvMp schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 20:17:
[...]

Waar is die zwarte draad voor die vanaf de bovenkant van de Envoy rechts-onder komt?
Dat is een usb kabel die ik gebruik voor voeding van volgens mij de somfy tahoma oid. Niet relevant. Ik kwam gewoon een usb port te kort en heb die in de envoy geprikt. Zitten ook gewoon twee usb porten op die gewoon hun werk doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffy1982
Pazo schreef op donderdag 27 oktober 2022 @ 20:18:
@Rainesh en @Daffy1982 , misschien kan je deze link ook nog even doorlezen mbt installatie van de CT spoelen: https://enphase.com/nl-nl...r-het-installeren-van-cts
Dank voor jullie input. Zeer waardevol.

Gisteren eens rustig alle fases kunnen doormeten. Alle spoelen lijken correct aangesloten. Pijtljes de juiste kant op en blauw/wite draden allemaal correct aangesloten. Ook consumptie p1 komt overeen met productie p1 etc...Enige dat bij mij nog anders zit is dat de CT's aan de productiekant niet tussen de omvormers en het q relay zitten maar tussen de aardlek en de consumptie.

Mogelijk dat daar dus toch foutieve waarden door ontstaan? Het wordt even puzzelen om de ct's tussen micro's en q relay te proppen in mijn meterkast. Vraag me alleen wel af waarom daardoor foute waarden zouden kunnen ontstaan omdat de ze ct's in feite alleen iets verderop in het circuit zitten.

Ik vergelijk op dit moment de maandoverzichten van mijn energieleverancier ( budget energie) en dezelfde tijdsperiode in enlighten. Zie helaas bij elke maand forse discrepanties.

Stel dat ik een homewizzard o.i.d.zou installeren zouden deze waarden dan in een periode ongeveer vergelijkbaar moeten zijn tussen enlighten en de waarden uit homewizzard toch?

Kan me haast niet voorstellen dat die slimme meter verkeerde waarden door zou geven namelijk maar wil niets uitsluiten.

Heb 3 periodes vergeleken en kom op de volgende netto cijfers:

23-9/24-10:
Enlighten: 93,6kwh netto geëxporteerd
Budget Energy: 135kwh netto verbruik

24-8/23-9:
Enlighten: 508,7kwh netto geëxporteerd
Budget Energy: 136kwh netto geëxporteerd

24-7/23-8:
Enlighten: 964,3kwh netto geëxporteerd
Budget Energy: 363kwh netto geëxporteerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dashlane
Daffy1982 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 09:17:
[...]

Dank voor jullie input. Zeer waardevol.

Gisteren eens rustig alle fases kunnen doormeten. Alle spoelen lijken correct aangesloten. Pijtljes de juiste kant op en blauw/wite draden allemaal correct aangesloten. Ook consumptie p1 komt overeen met productie p1 etc...Enige dat bij mij nog anders zit is dat de CT's aan de productiekant niet tussen de omvormers en het q relay zitten maar tussen de aardlek en de consumptie.

Mogelijk dat daar dus toch foutieve waarden door ontstaan? Het wordt even puzzelen om de ct's tussen micro's en q relay te proppen in mijn meterkast. Vraag me alleen wel af waarom daardoor foute waarden zouden kunnen ontstaan omdat de ze ct's in feite alleen iets verderop in het circuit zitten.

Ik vergelijk op dit moment de maandoverzichten van mijn energieleverancier ( budget energie) en dezelfde tijdsperiode in enlighten. Zie helaas bij elke maand forse discrepanties.

Stel dat ik een homewizzard o.i.d.zou installeren zouden deze waarden dan in een periode ongeveer vergelijkbaar moeten zijn tussen enlighten en de waarden uit homewizzard toch?

Kan me haast niet voorstellen dat die slimme meter verkeerde waarden door zou geven namelijk maar wil niets uitsluiten.

Heb 3 periodes vergeleken en kom op de volgende netto cijfers:

23-9/24-10:
Enlighten: 93,6kwh netto geëxporteerd
Budget Energy: 135kwh netto verbruik

24-8/23-9:
Enlighten: 508,7kwh netto geëxporteerd
Budget Energy: 136kwh netto geëxporteerd

24-7/23-8:
Enlighten: 964,3kwh netto geëxporteerd
Budget Energy: 363kwh netto geëxporteerd
Je cijfers maken het mij niet helemaal duidelijk. Ik zit bij budget en heb een p1 meter en metered.

Oktober
Budget:
Verbruik 177
Teruglevering 209
Totaal -32kwh

P1
Import 185kwh
Export 212

Metered:
Import: 177
Export 206
Geproduceerd 293
Netto export 29,5
Verbruik 263,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffy1982
Dashlane schreef op woensdag 2 november 2022 @ 10:03:
[...]

Je cijfers maken het mij niet helemaal duidelijk. Ik zit bij budget en heb een p1 meter en metered.

Oktober
Budget:
Verbruik 177
Teruglevering 209
Totaal -32kwh

P1
Import 185kwh
Export 212

Metered:
Import: 177
Export 206
Geproduceerd 293
Netto export 29,5
Verbruik 263,8
Wat je bij jouw getallen ziet is dat ze dus op een aantal kwh na redelijk allemaal overeen komen

Bij mij zie je dat er een enorm verschil zit. Neem de waarde v 24sep tm 23okt bijvoorbeeld in mijn vorige post:

Budget:
vebruik: 220,62
Teruglevering: 117,17
Totaal: 135 kwh

Metered:
Import: 404,1
Export: 497,7
Geproduceerd: 741,1
Netto export: 93,6
verbruik: 647,5

[ Voor 12% gewijzigd door Daffy1982 op 02-11-2022 10:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ELD
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

ELD

Korte vraag, ik kom er vandaag achter dat de 6 panelen die ik heb elk met een Enphase M250 micro omvormer zijn geplaatst(huis gekocht met panelen er al op). Ten tijde van de plaatsing was er nog geen uitbouw en die is er nu wel. Ik heb ruimte om 4 tot 6 extra panelen te plaatsen en wil graag uitbreiden. Ik had wat mogelijkheden om gratis extra oude panelen te plaatsen met een eigen omvormer op een aparte groep, maar wellicht is het beter om te kijken of ik het huidige systeem kan gebruiken.

Is het mogelijk om bijvoorbeeld extra panelen te plaatsen met de IQ7 micro omvormers op dezelfde AC lijn die ook voor de M250 omvormers is gebruikt? Ik blijk ook een Enphase Envoy S te hebben om te monitoren maar die is niet gekoppeld, werkt de IQ7 ook hierop?

Is het een kwestie van een kabel door trekken met connectoren etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Ja, dat is prima mogelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
Zoals @SyS_ErroR aangeeft; dit is prima mogelijk. Heb je een 1 fase of 3 fase systeem? (Vermoed 1 fase gezien het aantal panelen) heb je ook een Q-relais?
Als je de envoy S Metered hebt, heb je dan ook de benodigde CT klemmen? Die heb je nodig voor monitoring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berend_
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-06-2024
Daffy1982 schreef op woensdag 2 november 2022 @ 09:17:
Nou dat kan wel degelijk:
nieuws: Honderden slimme meters geven door sensordefect mogelijk foute meters...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PurpleBlue
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Even een vraagje,

Ik wil graag een installatie bestellen, en ben even benieuwd of de volgende panelen op de IQ7+ werken:

"Risen Mono Zonnepaneel All Black"
Daar staat bij: triple-cut 120 cel 395 WP Monokristallijn RSM40-8-395MB

Bij de Enphase IQ7+ zie ik dat deze geschikt is voor: "60 en 72 cells"

Kan dit, of gaat dit niet werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
PurpleBlue schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 10:50:
Even een vraagje,

Ik wil graag een installatie bestellen, en ben even benieuwd of de volgende panelen op de IQ7+ werken:

"Risen Mono Zonnepaneel All Black"
Daar staat bij: triple-cut 120 cel 395 WP Monokristallijn RSM40-8-395MB

Bij de Enphase IQ7+ zie ik dat deze geschikt is voor: "60 en 72 cells"

Kan dit, of gaat dit niet werken?
Even bij deze sites inkloppen.
https://enphase.com/nl-nl...microinverters/calculator
of
https://enphase.com/installers/microinverters/calculator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ELD
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

ELD

Websphinxie schreef op donderdag 3 november 2022 @ 20:34:
Zoals @SyS_ErroR aangeeft; dit is prima mogelijk. Heb je een 1 fase of 3 fase systeem? (Vermoed 1 fase gezien het aantal panelen) heb je ook een Q-relais?
Als je de envoy S Metered hebt, heb je dan ook de benodigde CT klemmen? Die heb je nodig voor monitoring.
Dank voor de hulp. Ik heb de volgende Envoy S, dit is de oude volgens mij en niet de metered versie. Ik weet niet of ik drie fasen heb, hoe kan ik dit controleren?

Afbeeldingslocatie: https://solarshop-noord.nl/wp-content/uploads/2019/03/enphase-envoy-s.jpg

Ik heb denk ik geen Q-relais als ik kijk naar de PV verdeler. Ten minste de foto's die ik heb gezien lijken anders.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/byumPzZu4AZdyOmKVBUPgZzv7wo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N3i2TNzPEnxxkUHQEOiX9IWb.jpg?f=fotoalbum_large

In de OP zie ik dat je de M250 kan combineren met een speciale M250-IQ7 omvormer versie. Echter die kan ik nergens vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PurpleBlue
  • Niet online
Dank voor de linkjes, echter zie ik daar geen "RSM40...."

Even mijn "logische" gedachten:
Panelen zijn "Ttriple-cut 120 cel" panelen, ofwel opgedeeld in 3 delen van 40.
De Enphase IQ7+ zie ik dat deze geschikt is voor: "60 en 72 cells",

Dan zou ik er vanuit gaan dat het niet gaat werken, wellicht zie ik dat verkeerd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@PurpleBlue Als je op de eerste linkt klinkt, en dan onder het formulier op 'of maak aangepast model' klikt, kan je de exacte waarden invullen (te vinden op de spec sheet van je panelen).
maar ik denk dat het ook gewoon kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbiek616
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:37
Today is a good day!

Heb eindelijk mijn PV panelen en enphase omvormers ontvangen.
Morgen is droog dus kan ik het (platte) dak op.

Mijn panelen ga ik in oost/west portrait monteren en de omvormer moet ergens onder het paneel bevestigd worden. Ik wilde deze tegen de hoogste steun van de Valk Pro poot schroeven. Wie heeft een vergelijkbare installatie? Moet ik die omvormer aan de buitenzijde van de poot vastzetten of aan de binnenzijde (Lengte aansluitkabels van panelen zijn daar wellicht niet lang genoeg voor.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HwbrEO7gRySAeOP0WaE81nacNrA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nIPgZi2mkllzrXW7OSmdQusP.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ESDKTklG0vtE0hXaCPDXPJibcj8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JlPxnDUj0ZjEPrKyxqIMVGcr.jpg?f=fotoalbum_large

Of bevestig ik de omvormer aan 1 schroef/bout/moer plat onder het paneel (voor mijn gevoel niet erg stevig) via 1 van de vier gaten bij de buitenhoek, omdat die dan aan een relatief dunne rand van het paneel hangt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PurpleBlue
  • Niet online
Pazo schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 12:26:
@PurpleBlue Als je op de eerste linkt klinkt, en dan onder het formulier op 'of maak aangepast model' klikt, kan je de exacte waarden invullen (te vinden op de spec sheet van je panelen).
maar ik denk dat het ook gewoon kan.
Dan geeft hij wel groene vinkjes.

Ik zou het zonde vinden als ik ze er op leg, en het werkt niet, of niet optimaal. Wellicht dat andere hier ervaring mee hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
PurpleBlue schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 12:56:
[...]

Dan geeft hij wel groene vinkjes.

Ik zou het zonde vinden als ik ze er op leg, en het werkt niet, of niet optimaal. Wellicht dat andere hier ervaring mee hebben?
Het is geen probleem. Ik heb ook 9 panelen van AEG 120 cells liggen IQ7+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PurpleBlue
  • Niet online
Pazo schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 13:10:
Het is geen probleem. Ik heb ook 9 panelen van AEG 120 cells liggen IQ7+.
Zijn dat ook "triple cut" of "half cut" panelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
PurpleBlue schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 13:27:
[...]

Zijn dat ook "triple cut" of "half cut" panelen?
Nee half cut.
Maar als nog denk ik dat het geen probleem is. Het gaat met name om de waarden die de panelen geven, dat die binnen de specs van de IQ7+ vallen, vandaar dat je dus die tool van Enphase kunt gebruiken.

Stukje achtergrond over de cell techniek:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@Herbiek616 wat jij het fijnst vind :) Het beste is om de omvormers zo veel mogelijk van directe regen te ontzien, dus zoveel mogelijk onder het paneel. Maar op zich zijn ze waterdicht.

Ik heb ook 4 panelen in oost-west liggen, die dat systeem heeft voetjes waar je de micro's in kan klikken. Maar helemaal onder het paneel zitten ze niet dan, dus ze worden wel beetje nat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GwVygAycdnykuSz1G1LUNi7vZME=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mQROvPrPHpGSRzkiU1qn1VWi.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/izNOEviOvqSPWCGGKyiiA5a9f68=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/E3M5kmVfhL1dsmAtT5nlH6h9.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbiek616
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:37
Pazo schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 13:49:
@Herbiek616 wat jij het fijnst vind :) Het beste is om de omvormers zo veel mogelijk van directe regen te ontzien, dus zoveel mogelijk onder het paneel. Maar op zich zijn ze waterdicht.
Ik kan die aansluitingen wel zoveel als mogelijk richting onderkant van het paneel plaatsen denk ik (als ik ze aan de binnenkant van de hoogste poot schroef). Bij jou zit de helft van de aansluiting richting open ruimte tussen de panelen waar ze wel regen mee krijgen. Ga vanavond wel wat spelen met een test opstellen met 2 panelen en 2 rails.

Gebruik maken van de frames van de panelen lijkt me geen goed idee (gewicht van de omvormer hangt dan met de korte zijde aan het uiterste randje in horizontale richting.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Herbiek616 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 13:57:
Bij jou zit de helft van de aansluiting richting open ruimte tussen de panelen waar ze wel regen mee krijgen.
Klopt maar andersom ging helaas niet. In princiepe zijn de aansluiting waterdicht. En gaat al anderhalf goed :)
Herbiek616 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 13:57:
Gebruik maken van de frames van de panelen lijkt me geen goed idee (gewicht van de omvormer hangt dan met de korte zijde aan het uiterste randje in horizontale richting.)
Nee inderdaad, beter ergens aan het onderframe / steun dan aan het paneel.

Pagina: 1 ... 34 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Envoy uitlezen en koppelen met Home Assistant, Domoticz etc heeft een eigen topic: [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica