Het grote Enphase topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 35 ... 108 Laatste
Acties:
  • 897.348 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Websphinxie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-01 22:23
Je kunt ze ook gewoon onder je paneel bevestigen als de panelen al voorgeboord zijn. Of je maakt gebruik van de enphase frame mounts. Die heb je niet morgen in huis maar ze zijn er in 35mm en 40mm (afhankelijk van de dikte van je panelen). Daarmee kun je de omvormer eenvoudig en zonder boren of schade aan/op de panelen klemmen.

16 x 455Wp & Enphase IQ7+ (7,3 kWp) - PVoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbiek616
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:37
Websphinxie schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 20:46:
Je kunt ze ook gewoon onder je paneel bevestigen als de panelen al voorgeboord zijn.
Ik zou zo niet zien hoe ik die aan het het ene gat in de wat bredere zijrand vastzet. Zoals ik al eerder schreef gaat het gewicht van de enphase de relatieve dunne rand uit vorm trekken.

Heb vanavond wat geëxperimenteerd en die Enphase past precies rechtop aan de hoogste steun van de bevestiging. 2 gaatje van 3,5mm in de steun en met RVS metaal zelftappers vastzetten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G1gJlRhQkv-BUhZ2TXtR8fH02-8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4XyH3sCQjjwYdbPB8n4o4RIY.jpg?f=fotoalbum_large
Merkte later alleen dat ik ze toch aan de andere kant van de poot moet zetten omdat ik op deze manier de zijplaten er niet meer tegen aan krijg _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbiek616
Bij deze meteen nog een toevoeging. Ik kan die steunen op elke 10cm plaatsen. Met mijn panelen van 175cm hoog onder 10 graden (in portrait mode) kan ik ze met de bovenzijde dus vrijwel tegen elkaar aan plaatsen. Hooguit een paar cm tussenruimte).

Ik zit met een paar dilemma's/voor/tegens:

- Als ik ze bijna tegen elkaar zet dan kan de warmte er wellicht minder goed onder weg zodat panelen en converters minder frisse/koelere lucht krijgen
- Als ik ze 10 cm verder uit elkaar zet dan is de kans groter dat mijn converters nat worden (moeten ze tegen kunnen maar beter is als ze droog blijven)
- Als ik ze 10 cm verder uit elkaar zet dan komt de onderzijde dichter naar de verhoogde zijrand en dus meer kant op schaduw.

Wat zouden jullie doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
Maak je over die temperatuur geen zorgen. Die omvormers zijn gemaakt om slecht ventilerende panelen en onder serieus hoge temperaturen te functioneren. Je monteert ze verticaal dus ze kunnen mooi luchten. Ik zou ze wel zoveel mogelijk 'droog' en in de schaduw monteren. Gevoelsmatig trek je dan net iets minder warmte, heeft het materiaal misschien iets minder te lijden door uitdroging.

Waarom monteer je ze niet gewoon onder de panelen zelf? Aan de rand? Als je toch van die kekke RVS zelftappers hebt is dat een nog mooiere oplossing. Hebben ze de bescherming van de panelen, droog en uit de zon (wel in de secundaire warmte van het paneel maar daar zijn ze voor gemaakt).

***edit*** lees nu pas je eerdere comment over de dunne rand met enkel gat.

[ Voor 5% gewijzigd door Websphinxie op 04-11-2022 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbiek616
Websphinxie schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 23:42:
Maak je over die temperatuur geen zorgen. Die omvormers zijn gemaakt om slecht ventilerende panelen en onder serieus hoge temperaturen te functioneren.
En de temperatuur van de panelen dan? Die kunnen er wel tegen maar opbrengst gaat omlaag als ze warm worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbiek616
Vind het toch wel tegenvallen hoe makkelijk die Enphase op een goede plek te bevestigen is. Niet zo zeer de montage op het frame zelf, maar de lengte van DC draden tot die lokatie. De DC draden komen uit het aansluitbleek aan de buitenzijde en 1 van de draden moet dan diagonaal onder het paneel naar de bovenste montage poot. Ik dacht dat ik de Enphase nog aan de buitenzijde op die poot wilde zetten, maar dat kan helemaal niet: Draad is gewoon te kort!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dsSZvWOF-J0CkiVs8ICv1eEiO0I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5hQITuksV1fS6vMaydNdGTdW.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is de enige manier waarop ik de Enphase tegen de poot aan kan bevestigen en dan net genoeg lengte DC kabel heb om bij de converter te komen!

Voor de panelen aan de buitenzijde waar ik een zijpaneel tegen aan moet bevestigen moet ik andere oplossing zoeken want daar kan ik de Enphase zo niet monteren.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aEpUzy_gFqtjxA1Yl36_hnrhsE4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DTicNwbU5NHQv8BBMGFaVR6P.jpg?f=fotoalbum_large
Zelfs de Enphase in "landscape/liggend) lukt niet omdat ik de MC4 connectors niet in de Enphase krijg!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yesr
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-09 22:38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbiek616
Ja ken ze heb ze ook gezien, maar ik zou niet weten hoe die afgebeelde uitvoering op mijn racks past. Volgens mij is deze voor een schuin dak systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
@Herbiek616 ik snap je uitdaging/worsteling maar bedenk wel dat Enphase juist specifiek voor deze situaties die klemmen/frame mounts heeft ontwikkeld. Die werken echt feilloos.

Wellicht nog een overweging waard. Je hebt een platdak dus achteraf de installatie herzien/aanpassen of aanvullen is eenvoudig (heb ik ook gedaan met het wisselen van omvormers bijvoorbeeld). Dat gaat net iets makkelijker dan met een schuin dak. Los van de kiezels in je knieën of in je rug kun je er goed bij.

Dus ik zou zeggen; bestel die frame mounts gewoon. Dan ben je snel klaar en kun je ze ook netjes droog wegwerken.

Over de temperatuur hoef je je echt geen zorgen te maken. Deze setup voert enphase over de hele wereld, in gebieden waar de zon intensiteit veel hoger is dan in ons kikker-klimaat.

De performance gaat er echter niet onder lijden. Althans; ik heb nog niemand gehoord die daarover specifieke opmerkingen heeft gemaakt...los van het feit dat PANELEN met (extreme) hitte van zichzelf minder presteren maar dat heeft niets te maken met de omvormers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
Herbiek616 schreef op vrijdag 4 november 2022 @ 23:55:
[...]

En de temperatuur van de panelen dan? Die kunnen er wel tegen maar opbrengst gaat omlaag als ze warm worden.
Zoals ik hierboven al schreef. Je panelen leveren van zichzelf op een gegeven moment minder als er sprake is van extreme temperaturen. De omvormers hebben daar geen causale hinder van. Het is gewoon; paneel levert minder, omvormer krijgt minder maar blijft optimaal presteren. Pas in echt uiterste situaties (zeer bijzonder!) zou je tegen de limieten van de omvormers aan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:28
@Herbiek616 Mijn micro's tikte van de zomer met die hitte de 75 graden aan. Kan prima.

Pazo in "Het grote Enphase topic"

[ Voor 26% gewijzigd door Pazo op 05-11-2022 10:59 ]

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yesr
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 12-09 22:38
Ook op plat dak zie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aPn3zbVcYVNdL0ryKFwGaeS9Fek=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Ckm8G9xk5RCjCZjY7QGVNAeX.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 114% gewijzigd door Yesr op 05-11-2022 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChangeLife4Ever
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-09 18:09

ChangeLife4Ever

owned by above

ChangeLife4Ever schreef op dinsdag 25 oktober 2022 @ 17:26:
[...]

Heeft even geduurd, maar dan heb ik 'm binnen :)

Nu zit ik even te puzzelen op het aansluiten. Heb op 2 van de drie fasen micro's zitten. Op de derde zit niks. Makkelijkste natuurlijk alle fasen verbinden. Maar hoe...

Als ik het schema goed lees, moet het als volgt aansluiten

Zo zit het nu
Hoofdgroep -> Blauw/Wit/Groene groep ->Eindgroep ->

Hoofdgroep -> Blauw/Wit/Groene groep ->Fasekoppelaar ->Eindgroep ->

Of in woorden:
1 na de hoofdgroep gaan er 3x4mm naar de Blauw/Wit/Groene groep.
2 Uit de Groen/Wit/Blauwe groep gaan er 3x4mm naar de 'eindgroepen'

Als ik het schema goed lees moet er dan aan de uitgang van de Blauw/Wit/Groene groep 3x 2,5mm extra toegevoegd worden die naar de fasekoppelaar lopen. Een blauwe naar een blauwe en de aardlek naar de rail van de aardlek.

Klopt het zo?
Iemand nog met n idee 😉

remember your end, someone owns us

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anno007
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 18-03-2023
SvMp schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 20:36:
[...]

Op zich klopt dat. Die metered zorgt niet voor meer opwek dan de standaard. Maar als je betaalt voor een metered, die een stuk duurder is dan de standaard (overigens ook qua arbeidsuren om te installeren) dan heb je er gewoon recht op, ongeacht wat dat apparaat wel of niet kan. Stond deze concreet op de offerte?

[...]

Bizar. Hoe wist je dat? Probleem in dit soort gevallen is dat er een grijs gebied is: Er is een minimum dikte op grond van voorschriften, en er is een gewenste minimum dikte omdat je het verlies zo veel mogelijk wilt beperken. Ook dit is een bezuinigingsmaatregelen, zowel in aanschafprijs als arbeid (die dikkere kabels zijn lastiger om mee te werken).

[...]

Als het droog ligt, kan het heel lang goed gaan. Die zwarte pasta voorkomt veel potentiële problemen. Die 15 euro voor een gietmofkit kan de installateur ook servicebezoek als gevolg van problemen besparen, dus dit skippen vind ik niet heel slim.

[...]

Wat is er geoffreerd? Als er geen A-merk is geoffreerd mogen ze best een B-merk plaatsen dat aan alle voorschriften voldoet. Als de aardlekautomaat echt warm wordt, dan hoeft dat niet aan het merk te liggen. Het kan ook de aansluiting zijn. Met 37 panelen heb je met serieuze vermogens te maken, daarvoor wil je geen beunhazerij in de meterkast. Gebruikten ze professioneel gereedschap, zoals momentschroevendraaiers?

Ik heb mijn zonnepanelen zelf geïnstalleerd dus kon ik van elk gebruikte schroefje zelf de specificaties bepalen. De meterkast heb ik laten doen door professionals, en met hun had ik in detail de afspraken zwart op wit, dus ook alle merken, types en specificaties van de componenten. Als ik zonnepanelen volledig zou laten installeren, zou ik een gedetailleerde offerte willen. Volgens mij scheidt dat ook de beunhazen van vakkundige bedrijven, want mensen met kennis van zaken zullen gewoon openheid en onderbouwing geven over wat ze gebruiken. Probleem is wel dat juist dat soort bedrijven het nu heel druk hebben.
Ik lees je antwoord net, nou ik moet toch wat zeggen. Je hebt natuurlijk helemaal gelijk dat er gedetailleerde offertes moeten zijn, maar niemand!!! doet dat en erom vragen geeft grote kans dat ze dan weg gaan. Dit is de praktijk, ik heb de meterkast zogenaamd door een herkent installateur laten doen maar het is gewoon de zoveelste onkundige. Ook met solarconcept, niet de kleinste zonnepanelen boer heb ik begrepen, hebben ze eerst de meterkast laten doen door een, aardige knul hoor, maar totaal niet opgeleid voor zonnepaneel installaties. Ruud die na dat aandringen en moeite vanuit onze kant deze kant op is gestuurd weet wel degelijk en is ook opgeleid, maar werkt binnen het bedrijf niet als monteur, maar zit achter het bureau, meterkasten aan de hand van foto's te controleren, als je het mij vraagt verspilling van talend. Moment schroevendraaier, zijn die dan ook noodzakelijk voor meterkasten :? .

Ik zeg al de hele tijd dat we met 37 panelen te maken hebben, maar het dringt maar langzaam tot ze door. Nu hebben ze toegezegd dat ze de kabel zullen gaan vervangen het is nu wachten op de afdeling planning, de beruchte afdeling planning, want die maakt de meeste fouten.

Mijn offerte staat de metered gelukkig nog wel op, maar de rest was een totale verrassing. Ik vind het een kwalijke zaak dat offertes niet gespecificeerd worden. Maar tja, iedereen gaat er mee akkoord, dan kan ik als enkeling er niets aan doen. En concurrentie is al helemaal ver te vinden. Ze willen allemaal doorgedraaide niet onderbouwde bedragen hebben die totaal niet te controleren zijn. het was hopeloos in nederland voor de corona en klimaat het is nu alleen maar erger geworden.

Hoe is wist dat de kabel te dun was, ik stond ernaast..... en dan zeg ik, dit is wel een dunne kabel.......geen antwoord....... dan maar ze laten doorgaan en later per mail.....

Wat de pasta betreft, ze doen het niet! heb ik gezegd, prima dan heb ik dat zwart op wit, als er ooit waterschade in ontstaat kunnen ze gaan vervangen.....hun verantwoordelijkheid. Ook hebben ze "toegezegd" dat ze de lasdozen vastmaken aan het frame.

Heb nu nog een probleem, solarconcept wil niet vertellen wat het is. Maar vaak gaan de zonnepanelen uit en dan even later weer aan, dit is te zien in grafana maar ook in de meterkast, het lampje van mijn kwh s0-meter klippert, dus opbrengst, stopt ineens en dan gaat de slime meter lampje weer knipperen en dit elke x tijd, het kan uren doorgaan soms de hele dag wat vaker de helft van de dag, vooral 's ochtend. iemand enig idee?

Ook willen ze nog steeds de inlog gegevens niet geven, ik heb al meerdere keren erom gevraagt.

[ Voor 6% gewijzigd door Anno007 op 06-11-2022 15:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZamanT
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15-11-2022
Ik kocht onlangs een Enphase systeem met de Envoy Metered. Hierbij kreeg ik 2CTs 200A. Gezien ik een 3fase aansluiting heb en mijn planelen op 1fase aansluit bracht mijn elektricien nog 2 CTs mee. Dit waren echter kleinere CTs van 100A.

Bij de configuratie met de toolkit kon ik nergens de CT-verhouding ingeven, enkel hoeveel fasen ik ging meten. Is dit ergens configureerbaar of moet ik mijn CTs gaan vervangen? Indien het laatste, welke CTs werken dan met de Envoy Metered, enkele die van 200A zoals deze die meegeleverd werden?

Iemand meer ervaring hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn v o
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 20:51

martijn v o

Certified by Enphase.

Als je de gewone CT hebt dan maakt dat niet uit, maar er schijnen ook split versies te zijn (ik heb ze nooit gezien).
wat je kunt doen is ze op de envoy aansluiten en dan meten met een lamp waarvan je dan even een opstelling moet maken met een stekker en twee losse draden. De fase draad moet dan door de spoel en de nuldraad niet.
Als de metingen hetzelfde aangeven dan is het ok.

Je meterkast is geschikt voor 40A dus de 100 A is voldoende, als de amperages hoger worden in je meterkast heb je een ander probleem :-)

PV Output 12*suntech 325wp met Enphase IQ7+ op zuid-oost 116 en 45 graad. WP Panasonic J serie 5kw. Gasloos sinds juni 2021. ID-4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Laatst online: 23:05
@ZamanT CT spoelen voor maximaal 100A of 200A kunnen prima door elkaar gebruikt worden zolang ze maar hetzelfde aantal wikkelingen hebben. Dit bepaalt namelijk de verhouding tussen het aantal Ampere dat door de spoel gaat en de spanning op de uitgang van de CT spoelen.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZamanT
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 15-11-2022
RichieB schreef op zondag 6 november 2022 @ 16:42:
@ZamanT CT spoelen voor maximaal 100A of 200A kunnen prima door elkaar gebruikt worden zolang ze maar hetzelfde aantal wikkelingen hebben. Dit bepaalt namelijk de verhouding tussen het aantal Ampere dat door de spoel gaat en de spanning op de uitgang van de CT spoelen.
Kan er iemand mij zeggen welke verhouding dan de standaard geleverde CTs bij de Envoy S Metered hebben? Deze die ik extra aankocht (CT-100-Split Row) hebben een ratio van 2500 volgens het instructieboekje...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Markappelman
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09-09 12:12
Ik heb sinds kort de kleinere variant in gebruik op de consumptiekant (1-fase) en de grote variant die standaard meegeleverd werd op de productie. In eerste instantie had ik ook op de consumptiekant een grote variant zitten, maar dit paste niet in de meterkast. Ik heb de CT-omgeruild zonder iets te herconfigureren en deze gaf direct dezelfde waarde als mijn slimmer meter. Ik denk dus dat er geen verschil is.

[ Voor 0% gewijzigd door Markappelman op 06-11-2022 22:32 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 23:31
Ik begrijp niet goed wat je met de blauw/wit/groenegroep bedoeld en die 2e kleuren combi.
Maar als je op 2 van de 3 fases micro’s hebt zitten kun je ze gewoon met een 3-fase q-relais aansluiten. Daar zit dan al de fase koppeling. Vervolgens stel je het q-relais twee-fasig in met het knopje (zie handleiding vh q-relais)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:18
WillemP22 schreef op zondag 6 november 2022 @ 23:38:
[...]

Ik begrijp niet goed wat je met de blauw/wit/groenegroep bedoeld en die 2e kleuren combi.
Maar als je op 2 van de 3 fases micro’s hebt zitten kun je ze gewoon met een 3-fase q-relais aansluiten. Daar zit dan al de fase koppeling. Vervolgens stel je het q-relais twee-fasig in met het knopje (zie handleiding vh q-relais)
Blauw/wit/groen groep is waarschijnlijk fase 1, 2 en 3.
De aardlek heeft denk ik een kleur gekregen in de meterkast en de bijbehorende groepen hebben dezelfde kleur.
Dat zoekt makkelijker als je wilt weten welke groep op welke aardlek zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemP22
mike123 schreef op maandag 7 november 2022 @ 06:22:
[...]

Blauw/wit/groen groep is waarschijnlijk fase 1, 2 en 3.
De aardlek heeft denk ik een kleur gekregen in de meterkast en de bijbehorende groepen hebben dezelfde kleur.
Dat zoekt makkelijker als je wilt weten welke groep op welke aardlek zit.
ok, dat bedoel je. Het blauwe labeltje onder de automaten hoort inderdaad bij 1 en dezelfde aardlekautomaat die vervolgens aan 1 van de fases hangt. Er vanuitgaande dat het ook zo is aangesloten natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acradavos
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-09 08:15

Acradavos

Poetsfanaat

Iemand een verklaring hoe dit kan?

Ik zag binnen Enlighten deze melding staan Ik heb ineens 25 omvormers, waarvan 5 niet toegewezen. Die 5 serienummers behoren niet tot mijn configuratie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t5h2GAb-BYK_Xd2CgNayiOY0Ppo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kzJZMcq9duJKdD2WUEI7vlVt.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9wdf7jEM5v6LDf3m7LABoAvF6Zc=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6VxIWPwuOGm7MpvOgM2xcGMN.png?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
@Acradavos klinkt alsof een installateur ergens een typfoutje in het serienummer van de Envoy heeft gemaakt bij het aanmaken van een systeem van iemand anders (en dus jouw serienummer heeft gebruikt). Volgens mij kan alleen Enphase ze eruit halen. Ik heb zelf mijn oude micro's er ook nog steeds in staan, zelf met installateurs account kan ik ze niet verwijderen, ze staan enkel op verborgen in het overzicht.

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acradavos

Acradavos

Poetsfanaat

Mijn systeem draait al even, dus wellicht toegevoegd onder een verkeerd bestaand account.

Heb even gebeld met Enphase. Ze hebben ze er ook direct uitgehaald, alhoewel ik zelf ook die optie lijk te hebben.

Support gaf aan dat het ook mogelijk is dat de Enphase ze 'zelf' op het stroomnet heeft gevonden. Blijkbaar kan dat na een stroomonderbreking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@Acradavos Hebben je buren of dichtbij in hetzelfde rijtje toevallig ook Enphase? heb wel eens eerder gehoord dat ze elkaar kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acradavos

Acradavos

Poetsfanaat

Pazo schreef op maandag 7 november 2022 @ 09:50:
@Acradavos Hebben je buren of dichtbij in hetzelfde rijtje toevallig ook Enphase? heb wel eens eerder gehoord dat ze elkaar kunnen vinden.
Volgens mij ben ik nummer 8 ofzo. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
@Acradavos gebruik je ferriet ringen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-08 17:51
Ik heb die ferrietringen (nog) niet. Ze zijn best prijzig. Zijn ze noodzakelijk/gewenst/uit voorzorg? Ik heb 27 panelen in 3-fasen

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@RobWest Preventief zou ik ze niet nemen (ik heb ze ook niet) maar @Acradavos ziet onbekende omvormers in zijn Enphase. Dat is een goede reden om ze toch te plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
RobWest schreef op maandag 7 november 2022 @ 14:37:
[...]

Ik heb die ferrietringen (nog) niet. Ze zijn best prijzig. Zijn ze noodzakelijk/gewenst/uit voorzorg? Ik heb 27 panelen in 3-fasen
Prijzig? Op een installatie van een paar duizend euro valt dat toch reuze mee?
In geval van een 3-fase systeem heb je er maar 3 nodig (of 4 als je de nul meeneemt).
De 'originele' Enpahse ringen kosten €5,79 per stuk. Als je gaat zoeken op de EAN / fabrikant code kan je nog wel goedkoper vinden als 'niet-Enphase' terwijl ze hetzelfde zijn :)

Ik had ze eerst ook niet, uiteindelijk toch last van storingen op ander apparaat gekregen. Na het plaatsen was dat weg, alsmede de 'ruis' op de lijn:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acradavos

Acradavos

Poetsfanaat

Ja, ik heb de Ferriet ringen. 3 stuks meende ik. Zo te zijn zijn de omvormers toegevoegd nadat ik de stroom onderbrak.
Voor nu even in de gaten houden. ;)

Edit 1: Zijn ze weer. :( Begint nu wel echt irritant te worden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gmr0fNwrXQNkQZsex469FuQH9hc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AAdRXUQdoh51m4x2lmDut1zK.png?f=fotoalbum_large

Edit 2: Nogmaals gebeld met Enphase. De 5 omvormers behoren tot een adres van 900m verderop, heb ook de adresgegevens ontvangen. Niet bekend of het om een nieuw systeem gaat.

Ticket naar engineering is aangemaakt, ik wil ze definitief verwijderen. 1e lijns support kan dat niet. @Pazo had wel gelijk.

Automatisch scannen staat inmiddels ook uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ICiBm3mBrGd7IPS0ZYzvivXjjA4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KKGoiWE6n4NALPGFyoxzjvuL.png?f=user_large

[ Voor 66% gewijzigd door Acradavos op 07-11-2022 17:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• berend_
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-06-2024
Acradavos schreef op maandag 7 november 2022 @ 16:06:
Edit 2: Nogmaals gebeld met Enphase. De 5 omvormers behoren tot een adres van 900m verderop, heb ook de adresgegevens ontvangen. Niet bekend of het om een nieuw systeem gaat.
Mmm, adresgegevens ontvangen klinkt niet erg AVG-proof...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbiek616
Ik heb de optie "Gratis instellen monitoring Portaal Enphase" aangevinkt in de webshop bij de bestelling van mijn PV panelen en Enphase omvormers.
Zelf heb ik nog geen Enphase account aangemaakt, de PV paneel verkoper geeft aan dat ik hun de serienummers en opstelling moet toesturen voordat zij mijn account gegevens kunnen toesturen. Dat snap ik op zich prima.

Wat ik mij dan afvraag welk soort Enphase account ik dan krijg? Neem aan dat het accounttype dat zij aanmaken hetzelfde is als een installateur zou doen? Is dat slim of kan ik beter zelf een account aanmaken en mijn omvormers daar in aanmelden? Ik wil graag de mogelijkheid om zelf de meeste informatie uit te lezen/in te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@Herbiek616 Heb je dat bij Solar Bouwmarkt afgenomen? Neem aan dat je dit hebt gelezen:

https://www.solar-bouwmar...nitoring-portal-inst.html

Ik denkt dat je gewoon een huis eigenaar account krijgt.
Als je zelf zoveel mogelijk wilt kunnen, moet je een DHZ account hebben. Die zou je evt zelf kunnen registreren, maar zoals SB op hun site zegt moet je wel rekening houden dat je evt bij problemen / garanties dat zelf rechtstreeks met Enphase moet oplossen. Kan opzich best, de service van Enphase is prima, en er zijn er hier in dit topic genoeg langsgekomen die ook een DHZ hebben (zelfs als het door een installateur gelegd is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbiek616
Pazo schreef op maandag 7 november 2022 @ 20:45:
@Herbiek616 Heb je dat bij Solar Bouwmarkt afgenomen? Neem aan dat je dit hebt gelezen:
https://www.solar-bouwmar...nitoring-portal-inst.html
Nee heb de materialen afgenomen bij Winkelman. Als zij een ander type account voor mij aanmaken dan DHZ account kan ik dat naderhand dan nog aanpassen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Herbiek616 schreef op maandag 7 november 2022 @ 21:22:
[...]

Nee heb de materialen afgenomen bij Winkelman. Als zij een ander type account voor mij aanmaken dan DHZ account kan ik dat naderhand dan nog aanpassen?
Bij Winkelman staat er verder niets bij, dus ik denk dat gewoon het standaard 'alleen lezen' account krijgt, dus het huiseigenaren account. Instellen wordt dan allemaal door WInkelman gedaan.

Volgens mij kan je gewoon zelf een DHZ account aanmaken, en moet je Enphase vragen het huidige account dan om te zetten / je systeem te koppelen aan het DHZ account. Ik heb een keer iemand voorbij zien komen in dit topic die dat ook gedaan had, weet alleen even niet meer wie.

EDIT: Glashelder in "Het grote Enphase topic"
EDIT 2: Nou ja, dat is het niet helemaal, dat was zelf een bedrijfsaccount aanmaken. Maar volgens mij kan je zelf een DHZ account aanmaken en dan in dit geval Winkelman vragen om je te koppelen.
Ik weet het niet exact, omdat het voor mij ook al bijna 3 jaar geleden is, en je toen nog zelf een installateurs account kon aanmaken (wat ik dus heb, DHZ bestond toen nog niet). Die optie is er nu niet meer.

[ Voor 23% gewijzigd door Pazo op 07-11-2022 21:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herbiek616
Blijkbaar was ik vergeten dat ik tijdens mijn bestelling wel gedacht heb om die dingen mee te bestellen want ik vond deze in mijn doos met geleverde spullen:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/I9kDTX8b2tEvIOQOxXD-vfS-TuM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/043aNY00BkEo6b90JJCtAnO4.jpg?f=fotoalbum_large :+

Het plaatsen op de horizontale ligger was daarmee wel duidelijk, maar nog steeds niet simpel omdat ik nog steeds rekening moest houden met de draadlengte van de DC kant én de AC kant. Uiteindelijk is het wel gelukt door de ballastpoten te verplaatsen, die zitten niet meer op de zelfde afstand van de oost en westkant panelen. Denk dat dit verder prima is zo.. Ook heb ik de converters van de westkant iets moeten draaien omdat anders de MC4 connecteren tegen de tegels aan komen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zUh8vJ4slBPOumip6qgVev5Y-rU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9HVYSPgc9I4FeRasFvKG0Ld5.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-09 15:09
Herbiek616 schreef op maandag 7 november 2022 @ 22:06:
[...]

Blijkbaar was ik vergeten dat ik tijdens mijn bestelling wel gedacht heb om die dingen mee te bestellen want ik vond deze in mijn doos met geleverde spullen:[Afbeelding] :+

Het plaatsen op de horizontale ligger was daarmee wel duidelijk, maar nog steeds niet simpel omdat ik nog steeds rekening moest houden met de draadlengte van de DC kant én de AC kant. Uiteindelijk is het wel gelukt door de ballastpoten te verplaatsen, die zitten niet meer op de zelfde afstand van de oost en westkant panelen. Denk dat dit verder prima is zo.. Ook heb ik de converters van de westkant iets moeten draaien omdat anders de MC4 connecteren tegen de tegels aan komen.
[Afbeelding]
De omvormers zitten nu onderste boven bij jou.

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-09 15:18
Kort vraagje. Ik heb gisteren een nieuwe Enphase installatie laten plaatsen. 13x IQ7A, totaal vermogen van de set is 5200 WP. Nu zag ik vandaag alleen dat ze een 20A aardlekautomaat van ABB hebben geplaatst. Deze zou dan maximaal gaan tot 4400 watt (offerte ging uit van 30A)? Dat lijkt mij niet voldoende toch omdat de set theoretisch iets meer kan zijn dan 20A? Wat gebeurt er dan met deze aardlek als we daar net over zouden gaan in de goede maanden? Gaat die dan klappen of Aftoppen of werkt alles gewoon door?

Ik ga nog wel even de installateur bellen hierover; maar ik ben even benieuwd wat er gebeurt als hier overheen gegaan wordt :)

[ Voor 4% gewijzigd door CronoS76 op 08-11-2022 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:27
CronoS76 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 09:08:
Kort vraagje. Ik heb gisteren een nieuwe Enphase installatie laten plaatsen. 13x IQ7A, totaal vermogen van de set is 5200 WP. Nu zag ik vandaag alleen dat ze een 20A aardlekautomaat van ABB hebben geplaatst. Deze zou dan maximaal gaan tot 4400 watt (offerte ging uit van 30A)? Dat lijkt mij niet voldoende toch omdat de set theoretisch iets meer kan zijn dan 20A? Wat gebeurt er dan met deze aardlek als we daar net over zouden gaan in de goede maanden? Gaat die dan klappen of Aftoppen?
13 x 350 (het maximum vermogen van een IQ7A) = 4550 VA, terwijl 20A x 230V = 4600 VA

Dat gaat dus wel goed.

Trouwens, dat is op 1 fase (neem ik aan) redelijk dicht bij de max van 5 kW. Heeft de installateur ook rekening gehouden met Kennisdocument veilig aansluiten PV? Met name, dat je geen 20A van de panelen + waarschijnlijk 35A (aanname) van de hoofdzekering, door een 40A aardlekschakelaars moet kunnen laten lopen.

[ Voor 28% gewijzigd door Wilke op 08-11-2022 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
Wilke schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 09:12:
[...]

13 x 350 (het maximum vermogen van een IQ7A) = 4550 VA, terwijl 20A x 230V = 4600 VA

Dat gaat dus wel goed.

Trouwens, dat is op 1 fase (neem ik aan) redelijk dicht bij de max van 5 kW. Heeft de installateur ook rekening gehouden met Kennisdocument veilig aansluiten PV? Met name, dat je geen 20A van de panelen + waarschijnlijk 35A (aanname) van de hoofdzekering, door een 40A aardlekschakelaars moet kunnen laten lopen.
Bedankt. Maar in mijn oude solaredge (oud huis) zag ik dat ik nog wel eens net boven de 20A kwam te zitten met iets minder WP. Kan het gebeuren dat die IQ7A soms toevallig toch eens wat hoger uitvalt dan 350; b.v. 355? Het is namelijk net allemaal op het randje zo lijkt me..

Ik heb geen idee of de installateur daar rekening mee heeft gehouden :) In mijn oude huis had ik ongeveer hetzelfde idee en dat werkte jaren eigenlijk prima; Ik heb 2 16A aardlekschakelaars die naar 2 automaatgroepen gaan waarbij het PV systeem een eigen aardlek heeft nu dus van 20A en daar zit verder niets aan vast. Hoofdzekering is 1x35A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@CronoS76 Liggen alle panelen in dezelfde richting zonder schaduw in de middag? Oftewel: kunnen alle panelen op hetzelfde moment pieken? Zo nee dan is er waarschijnlijk niet veel aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
RichieB schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 09:28:
@CronoS76 Liggen alle panelen in dezelfde richting zonder schaduw in de middag? Oftewel: kunnen alle panelen op hetzelfde moment pieken? Zo nee dan is er waarschijnlijk niet veel aan de hand.
Het dak ligt vol op het zuiden; er is wel schaduwwerking in de ochtend en half de middag... Echter rond een uur of 1 tot 3 verwacht ik dat alles vol in de zon ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbiek616
[
Je bedoeld dat die metalen plaat boven moet en de leesbare tekst aan de onderkant? Zou het uitmaken voor werking/waterdichtheid? Als ik ze omdraai moet de hele opstelling ook weer wijzigen omdat de aansluitingen de andere kant op wijzen en ik weer met de kabellengte in de knoei kom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Maakt niet uit toch? Bij zitten ze ook deels ook ondersteboven zodat de Q-cable het tenminste kon redden van de ene rij naar de andere rij :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Isw7pNcrD8exQb67YPZuDAiu0yE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/9AW7lhX0fh8Y3HS9vPSK63BS.jpg?f=user_large

En in mijn oost-west opstellen zitten ze ook alle 4 op zijn kop :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GwVygAycdnykuSz1G1LUNi7vZME=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mQROvPrPHpGSRzkiU1qn1VWi.jpg?f=user_large

[ Voor 28% gewijzigd door Pazo op 08-11-2022 09:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
Pazo schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 09:57:
Maakt niet uit toch? Bij zitten ze ook deels ook ondersteboven zodat de Q-cable het tenminste kon redden van de ene rij naar de andere rij :)

[Afbeelding]
Daar zit toch echt de metalen plaat steeds aan de bovenkant van de rail, nooit ligt de metalen plaat onderop de rail zoals @Herbiek616 heeft gedaan.
En in mijn oost-west opstellen zitten ze ook alle 4 op zijn kop :)

[Afbeelding]
Daar staan ze recht op. Dat is toch net iets anders dan ze compleet omdraaien zodat de letters naar boven wijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Ah zo, nu snap ik het :) Ja ook volgens de handleiding moet de metalen kant boven zitten en dus de tekst naar onderen, andersom mag niet.

@Herbiek616 Zie https://www4.enphase.com/...pport/IQ7-QIG-NL-NL_0.pdf
Zie punt 3 op de tweede pagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
Wilke schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 09:12:
[...]

Dat gaat dus wel goed.

Berichtje gehad van de installateur. Die schrijft dat de max output van de IQ7A 1,52A is. Dit zou betekenen dat voor 13 panelen er max 19,76A nodig is schrijft die. Hij zegt dat dit dus verder toereikend zal zijn. Eens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
LinuZZ schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 05:56:
[...]

Dat hebben die electronen in de kabel toch niet in de gaten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
CronoS76 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 11:46:
[...]

Berichtje gehad van de installateur. Die schrijft dat de max output van de IQ7A 1,52A is. Dit zou betekenen dat voor 13 panelen er max 19,76A nodig is schrijft die. Hij zegt dat dit dus verder toereikend zal zijn. Eens?
Klopt. Dat betekend afzekeren op 20A en 3x4mm2 kabel gebruiken vanaf het dak. Ik weet niet uit mn hoofd tot hoeveel A de Q-cable gespect is, maar ik zou zeggen maak 2 takken van elk 6 of 7 micro's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13-09 15:09
WillemP22 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 12:18:
[...]

Dat hebben die electronen in de kabel toch niet in de gaten. ;)
nope, maar zoals @Pazo ook aangaf staat in de handleiding expliciet hoe ze gemonteerd moeten worden. wat daaraan ten grondslag ligt is alleen gokken (ik gok op warmte afvoer):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UXavU915SKqdH4nP_laruC242fQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/nU0YoJUMDCSfSRX46Dzs2J9T.png?f=fotoalbum_large

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:27
CronoS76 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 11:46:
Ja.

Trouwens, zo'n automaat springt er ook niet meteen uit als je een paar minuten net iets hoger zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
LinuZZ schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 12:41:
[...]

nope, maar zoals @Pazo ook aangaf staat in de handleiding expliciet hoe ze gemonteerd moeten worden. wat daaraan ten grondslag ligt is alleen gokken (ik gok op warmte afvoer):

[Afbeelding]
Ja klopt, op deze manier zit er nog een beetje ruimte tussen het paneel en de micro. Andersom zit ie er heel strak tegen aan.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
Wilke schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 12:51:
[...]

Ja.

Trouwens, zo'n automaat springt er ook niet meteen uit als je een paar minuten net iets hoger zit.
Bedankt voor de reacties. Dan zal het wel goedkomen. Maar als in het theoretische geval de aardlekschakelaar dus springt in de toekomst, dan weet ik ook meteen waarom :) Ik heb dat eigenlijk liever dan dat die zou aftoppen... Dan weet ik dat dan een zwaardere nodig zou hebben; maar dat lijkt het er dus niet op.. dat is mooi...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Herbiek616
Pazo schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 11:07:
Ah zo, nu snap ik het :) Ja ook volgens de handleiding moet de metalen kant boven zitten en dus de tekst naar onderen, andersom mag niet.
Grrrr gelukkig had ik nog maar 4 panelen geplaatst. Was vanmorgen bezig met nr 5 tm 12 toen ik jullie bericht las en heb de boel toch maar omgebouwd
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YRjeIitpx1NEvwKMX-Zpq87oZzs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bEIIJBrOB7o8JehteeC4HrRs.jpg?f=fotoalbum_large

Die eerste 4 weer aanpassen heb ik helemaal geen zin in :o maar moet toch gebeuren. Heb zon plastic ding mee besteld voor losmaken van de stekkers en 1 mc4 en q connector had ik zo los maar die ander mc4 heb ik nog niet los. Uiteindelijk weer uur extra werk. Maar beter nu goed dan later er achterkomen dat het niet volgens voorschriften is gemonteerd 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svkaster
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 12-09 22:00
Herbiek616 schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 13:39:
[...]

Grrrr gelukkig had ik nog maar 4 panelen geplaatst. Was vanmorgen bezig met nr 5 tm 12 toen ik jullie bericht las en heb de boel toch maar omgebouwd
[Afbeelding]
Is dat beetje balast wat ik op de foto zie wel genoeg?
Ik heb er lig veel meer onder zitten als gewicht. Zekere omdat jij ze ook nog in portret hebt liggen.

vroeg het mij gewoon af

Stefan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekerwauz_NL
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11-09 23:45

Koekerwauz_NL

AMD scorpius

Even een vraagje van mijn kant uit.
Wat als je dakafvoeren verstopt raken, komen de micro's dan niet onder water te staan?
En zo ja, mag dat?
Ik zou de micro's, als de situatie het toelaat, boven je nood-overstort zetten of boven je dakrand.

Maar ik kan niet je hele situatie zien dus misschien kan het wel zo.

Crosshair V, FX-6200, HD 6970, Corsair sizzle

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herbiek616
svkaster schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 16:20:
[...]
Is dat beetje ballast wat ik op de foto zie wel genoeg?
Ik heb er lig veel meer onder zitten als gewicht. Zekere omdat jij ze ook nog in portret hebt liggen.
Heb de maten en gegevens ingevuld op het account bij Valk (die deze draagconstructie gemaakt heeft) en ben uitgegaan van hun ballast berekening. Ik heb het aantal tegels (of zelfs iets meer) op liggen dat zij voorschreven. Het gekke is dat het ook niet overal hetzelfde is (vooraan) gezien vanaf de kant waar ik de foto gemaakt heb, moesten er per dakje van 2 panelen 3,5 tegels en de achterste 2 "dakjes" moesten er ineens 7 tegels (30x30x4,5 cm a 9 kg) op.

Heb ze gebeld (ja ze staan ook particulieren netjes te woord!) en heb zelfs een Teamviewer sessie met een van hen gehad omdat ik de webtool om het in te tekenen maar een eigenaardige hmi vond hebben. De medewerker snapte mijn verwarring over die rare verdeling en hij had het ook al eens eerder meegemaakt en nagevraagd, maar er was hem verzekerd dat die berekeningen/testen correct waren.

Ik denk dat oost/west oriëntatie veel minder vatbaar is voor wind en sowieso al minder ballast nodig heeft dan bijv rijtjes panelen alleen op zuid. Omdat de laagste kant van mijn installatie ook nog eens achter opstaande randen van 19 tot 23 cm zit ben ik niet zo bang dat de wind met mijn installatie aan de haal gaat.

Overigens heb ik na een tweede gesprek vandaag met Valk ook pas begrepen dat ik de tegels op de aluminium flens moest leggen van de hoge steunpoot. Toen was ook ineens duidelijk waarom mijn stapel stenen zo wankel op de tegeldrager lag (steunend op 1 metalen punt in het midden en 2 rubberen steunen aan elke kant. Nu de tegels op 3 punten liggen voelt het een heel stuk stabieler aan. _/-\o_ Gevolg was wel dat ik alweer de positie van een aantal converters en tegeldragers moest aanpassen. 8)7 Snap niet dat ik dat zelf niet eerder bedacht had. In een post van afgelopen weekend had ik de inverter rechtop tegen die poot geplaatst, maar dat was dus de plek waar de tegels opgestapeld moesten worden en was dus helemaal niet geschikt.

[ Voor 20% gewijzigd door Herbiek616 op 08-11-2022 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbiek616
Koekerwauz_NL schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 16:42:
Wat als je dakafvoeren verstopt raken, komen de micro's dan niet onder water te staan?
En zo ja, mag dat?
Lijkt me geen goed idee. Had mijn micro's tot vanmorgen zo zitten dat ze 2 cm hoger zaten (bovenop de horizontale montage rail) maar heb ze vandaag omgedraaid zodat ze nu zitten zoals Enphase voorschrijft. Gevolg is dat de onderkant van de micro's nu dus ook 2,5 cm lager zitten. |:(
Ik zou de micro's, als de situatie het toelaat, boven je nood-overstort zetten of boven je dakrand.
Ik heb geen nood overstort op mijn veranda dak. Heb wel 2 afvoerpijpen dus hoop vooral maar dat die niet beide verstopt komen te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbiek616
RobWest schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 12:51:
[...]
Ja klopt, op deze manier zit er nog een beetje ruimte tussen het paneel en de micro. Andersom zit ie er heel strak tegen aan.
In mijn situatie zit de micro helemaal niet strak tegen het paneel aan maar op de horizontale ligger vlak boven het dak oppervlakte.
Voordeel van deze manier van monteren is wel dat je de micro dichter bij de tegels kunt plaatsen en de mc4 connectoren net onder de tegels kunt insteken. Bij de manier zoals ik ze eerder had gemonteerd kon dat niet makkelijk en moest de afstand tussen tegeldrager en micro groter zijn (als de aansluitingen richting tegeldrager wees).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobWest
@Pazo In je TS kan je onder het kopje Q-Cable eventueel nog het volgende toevoegen:

I.p.v. een einddop kan je ook een extra Male-connector monteren (MC-4 tang gebruiken), als je 10 panelen hebt dan, dan heb je een kabel van 9 nodig met 1 losse male-connector.

Aan het andere uiteinde kan ook een extra set van male-female Q-cable connnectoren gebruikt worden. Die verbind je dan met een 2-aderige neopreen H07 kabel. Heb je meerdere strings, dan kan je deze op zolder in een lasdoos verbinden aan een YMvK-kabel welke dan naar de meterkast gaat.
Wil je later je set uitbreiden dan kan je dat eenvoudig aan beide einden doen.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Gisteren zijn bij mijn 3 fasen Enphase 6 CT spoelen geplaatst door de monteur. Dat was nog niet gedaan omdat die kleine ct100 split spoelen niet voorradig waren en Stedin ook nog geen 3 fasen/nieuwe slimme meter had aangesloten. Ook dit is deze week gebeurd.

Nu dit alles geplaatst is, is mijn installatie compleet en ben ik benieuwd of alle waardes kloppen (of alle spoelen goed zitten etc) en wil ik me bewuster worden van (sluip) verbruikers.

Hoe kan je die waardes in de Enphase app nu 'vergelijken' met wat ik zie op de slimme meter?

Moet ik hier een p1 meter voor kopen. Zoals die van homewizard?...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qZtC0gMvFTEVzjVIQN4LQ_DWOV4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u4EHkirxTyjq8o6L42f523ir.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• svkaster
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 12-09 22:00
Allewijn schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:09:

Hoe kan je die waardes in de Enphase app nu 'vergelijken' met wat ik zie op de slimme meter?

[Afbeelding]
Je kun je de P1 ook uitlezen via een gratis account bij SlimmeMeterPortal.nl

daar kun je een gratis account aanmaken en zo de gegevens na 24 uur vergelijken.
Of natuurlijk voor 30 euro zon'n Home wizzard kopen (Ik heb ze beide omdat toen ik Slimme Meter nam die ander er nog niet was.

Stefan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramT
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 17:52

BramT

Rule #1

LinuZZ schreef op dinsdag 8 november 2022 @ 12:41:
[...]

[Afbeelding]
Hmmm... naar aanleiding van de posts hierover heb ik m'n foto's er even bij gepakt. Ik kan alleen met een hoogwerker m'n dak op en na het (laten) plaatsen ben ik zelf nog even naar boven gegaan om te kijken en foto's te maken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZoEI3db3s-KMQhdJPbmTH5s8EdI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/frVLCilHIn7iQOdFB1TmVave.jpg?f=fotoalbum_large

Zie helemaal onderaan. De club die het bij mij heeft aangelegd heeft het ook op die (initiële) manier van @Herbiek616 gedaan.... :X
De foto is ook gemaakt met m'n rug op het zuiden. Die dingen liggen daar dus ook aardig in de zon in de middag.

Ben benieuwd of ik hier wat mee moet gaan doen...

You are the all-dancing, all-singing crap of the world - Jack

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinus83
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-09 13:28
Ha allen,

Ik hoop hier wat advies te krijgen.
Ik ben bezig met de voorbereidingen voor het installeren van 400 wp of 420wp panelen icm IQ7+

Meterkast heb ik onlangs omgebouwd naar een ruimere ABB kast, 63A hoofschakelaar en bijbehorende krachtgroepen voor 3-fase.

Welke kabel kan ik het beste gebruiken naar de 2 paneel groepen?

Ik heb nu 100m 5x4mm2 liggen. Ik heb eventueel 45m 5x6mm2 beschikbaar die ik kan gebruiken.

Specs zijn als volgt:
7x paneel 15 graden zuid, efficientie 95%
Kabelafstand tot meterkast ca 25m (tuin en kruipruimte)
8x paneel 32 graden zuid-west, efficientie 88%
Kabelafstand tot meterkast ca 25m (koof in de woning, en kruiptuimte)

Aangesloten op een Q-relais, middels dus 3 fase.
Als ik het goed begrijp, verdeeld de Q de spanning over de 3 fases dus mag ik de stroom door 3 delen?

Ongunstigst zijn de 9 panelen op de garage op 25meter
IQ7+ topt af op 295w, Totaal dus 11,54 Ampere.

In worst case, als ik van 1 fase aansluiting uit ga, kom ik op de volgende spanningsverliezen uit:

(Amperage/aantal fases)*(2*(lengte*ρkoper)/A)=
2,5mm2=
11.5435*(2*(25*0.0175)/2.5)=4.04V (ca 1,7%)
4 mm2 = 2.53 V
6 mm2 = 1.68 V

Of mag ik van 3 fase uitgaan, dus delen door drie?

2,5 mm2 = 1.35V (ca 0,6%)
4 mm2 = 0.84 V
6 mm2 = 0.56 V

Welke kabel zal ik gebruiken? En tot waar moet ik deze in mijn meterkast doorvoeren want 6 of 4 mm2 is vrij stug natuurlijk. Is een lasdoos onderin mn meterkast prima waar ik overga van 5x6mm2 naar 5x2,5mm2 installatie draad die ik een gele buis invoer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobWest
martinus83 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 13:51:
Ha allen,

Ik ben bezig met de voorbereidingen voor het installeren van 400 wp of 420wp panelen icm IQ7+

Meterkast heb ik onlangs omgebouwd naar een ruimere ABB kast, 63A hoofschakelaar en bijbehorende krachtgroepen voor 3-fase.

Ik heb nu 100m 5x4mm2 liggen. Ik heb eventueel 45m 5x6mm2 beschikbaar die ik kan gebruiken.

Specs zijn als volgt:

Als ik het goed begrijp, verdeeld de Q de spanning over de 3 fases dus mag ik de stroom door 3 delen?

In worst case, als ik van 1 fase aansluiting uit ga, kom ik op de volgende spanningsverliezen uit:

2,5mm2=
4 mm2 = 2.53 V
6 mm2 = 1.68 V

4 mm2 = 0.84 V
6 mm2 = 0.56 V

Welke kabel zal ik gebruiken? En tot waar moet ik deze in mijn meterkast doorvoeren want 6 of 4 mm2 is vrij stug natuurlijk. Is een lasdoos onderin mn meterkast prima waar ik overga van 5x6mm2 naar 5x2,5mm2 installatie draad die ik een gele buis invoer?
Ik zou in ieder geval proberen je kabel zonder extra lasdoos rechtstreeks op je Q-Relay aan te sluiten. Je kan een groot gedeelte van de grijs mantel afstrippen zodat je alleen nog de gekleurde draden overhoud. Da is het laatste gedeelt toch soepel

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
BramT schreef op woensdag 9 november 2022 @ 13:38:
[...]

Hmmm... naar aanleiding van de posts hierover heb ik m'n foto's er even bij gepakt. Ik kan alleen met een hoogwerker m'n dak op en na het (laten) plaatsen ben ik zelf nog even naar boven gegaan om te kijken en foto's te maken.

[Afbeelding]

Zie helemaal onderaan. De club die het bij mij heeft aangelegd heeft het ook op die (initiële) manier van @Herbiek616 gedaan.... :X
De foto is ook gemaakt met m'n rug op het zuiden. Die dingen liggen daar dus ook aardig in de zon in de middag.
Opzich is het een kwestie van de schroef losdraaien, micro omdraaien en weer vast schroeven. Maar.... Moet dat wel gaan met de kabels (vaak aan de korte kant), en bij de anderen zullen de panelen losmoeten omdat ze er anders niet bij kan.

Ligt het er net, dus kan je de installateur nog op het matje roepen of is het al een tijdje oud? Anders wellicht toch zelf doen dat draaien. Is geen hogere wiskunde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
martinus83 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 13:51:
Ha allen,

Specs zijn als volgt:

2,5mm2=
4 mm2 = 2.53 V
6 mm2 = 1.68 V

4 mm2 = 0.84 V
6 mm2 = 0.56 V

Even een misverstand uit de wereld helpen;
Een Q-relays verdeeld niet de spanning. Alleen de communicatie.

Met 25 meter hoef je je geen zorgen te maken over spanningsverlies. Zeker als je per fase dan 7 of 8 panelen laat lopen. Gewoon 4mm2 kiezen. Dat is wat stugger maar ook ook beter geschikt.

Ik heb thuis 5x4mm2 en per string 25 meter alvorens ik bij de panelen ben. Dat gaat prima. 2,5mm2 zou ook nog gaan maar dat klinkt alweer vrij dun met het oog op eventuele uitbreiding die je mogelijk (wel of niet) gaat/wilt doen.

Voordat je de groepenkast in gaat inderdaad de twee of drie kabels laten samenkomen in een lasdoos en 1 kabel uitvoeren richting je groepenkast.
Je kunt de 4mm2 kabel in je groepenkast strippen. Dan is ie een stuk minder stug 8)

De IQ7+ topt af op 290vA, maar 295w komt dicht genoeg in de buurt. Het verschil levert je nog geen 'kikkertje' op (in snoepjes termen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PurpleBlue
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Van de week een bestelling gedaan voor 20 zonnepanelen en i.c.m. IQ7+ micro omvormers.

Graag wil ik voor de zonneenergie een apparte kast, en was benieuwd of de Envoy-S Metered in een std 12 brede groepenkast past / mag?
Of kan ik de Envoy beter los er onder/ernaast plaatsen?
Leek mij handig dat nog in een "halve" kast er naast te hangen, en daar alles m.b.t de zonnepanelen in te hebben.

We hebben nu deze grote groepenkast, (voorbereid op een grote verbouwing) en zou er nog een halve rechts naast willen plaatsen. (ook met deur ervoor)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-i0t05CS8HeTra4JjbgDedRDniQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xErd1AhUteV7HQxJ2eQoDeqC.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jab65
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13-09 14:34
mr.DJ95 schreef op zondag 16 oktober 2022 @ 13:13:
Ik heb mijn Home assistant ook gekoppeld aan mijn Envoy via HACS https://github.com/briancmpbll/home_assistant_custom_envoy Ik krijg echter geen data door (0) bij:

Envoy Last Seven Days Energy Production
Envoy Lifetime Energy Production
Envoy todays Energy Production

Nu lees ik in de issues op Github dat mogelijk Metering aangezet moet worden. Ik kan dit zelf in de Enlighten webinterface niet vinden en moet dus mogelijk worden gedaan door de installateur. Is dit niet iets wat standaard aanstaat bij de Enphase Envoy-S Metered Multiphase?
Is dit inmiddels opgelost, en zo ja hoe? Ik krijg voor die tellers ook allemaal nullen door...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wsmaal
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Allewijn schreef op woensdag 9 november 2022 @ 09:09:
Gisteren zijn bij mijn 3 fasen Enphase 6 CT spoelen geplaatst door de monteur. Dat was nog niet gedaan omdat die kleine ct100 split spoelen niet voorradig waren en Stedin ook nog geen 3 fasen/nieuwe slimme meter had aangesloten. Ook dit is deze week gebeurd.

Nu dit alles geplaatst is, is mijn installatie compleet en ben ik benieuwd of alle waardes kloppen (of alle spoelen goed zitten etc) en wil ik me bewuster worden van (sluip) verbruikers.

Ik heb geen Envoy metered, maar Ik ben wel geïnteresseerd in mijn eigen dag gebruik. Deze is een dag later beschikbaar (SlimmemeterPortal bijvoorbeeld).

Mijn Envoy is gekoppeld aan PVOutput (PVO). Eigen gebruik is:
(Totaal afnemen) + (Productie PVO - Totaal terugleveren).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BC5bxAcrSCd_kejVYTrpzyyFKgM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/S0Z1zR1QrMqmarHHZqeiLO2P.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-09 18:23
Jab65 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 16:39:
[...]

Is dit inmiddels opgelost, en zo ja hoe? Ik krijg voor die tellers ook allemaal nullen door...
Opgelost: Nee
Oorzaak gevonden: Ja

Ik mis de CT klemmen op mijn Metered en nu vraagt de panelenleverancier 180 euro om deze te monteren. Aangezien ik hier de BTW niet van terug krijg is dit even een bittere pil met de hoge energie rekening deze en volgende maand.

Inmiddels wel omheen kunnen werken met een Riemann sum integral sensor in Home assistant die vrij goed de dag opwek kan uitrekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Websphinxie
PurpleBlue schreef op woensdag 9 november 2022 @ 16:14:
Van de week een bestelling gedaan voor 20 zonnepanelen en i.c.m. IQ7+ micro omvormers.

Graag wil ik voor de zonneenergie een apparte kast, en was benieuwd of de Envoy-S Metered in een std 12 brede groepenkast past / mag?
Of kan ik de Envoy beter los er onder/ernaast plaatsen?
Leek mij handig dat nog in een "halve" kast er naast te hangen, en daar alles m.b.t de zonnepanelen in te hebben.

We hebben nu deze grote groepenkast, (voorbereid op een grote verbouwing) en zou er nog een halve rechts naast willen plaatsen. (ook met deur ervoor)
[Afbeelding]
Plaats de envoy waar je wilt. De envoy heeft een din rail aansluiting dus je kunt 'm in ieder geval op een rail plaatsen.

Of ie past durf ik niet te zeggen maar ik zou zeggen; ja.
Ik lees dat de module 213mm breed is. Als je kast die ruimte heeft past 'ie. 12 din modules van 18mm breed zijn 216mm breed. Dus je zou zeggen; het past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Zojuist de Homewizard P1 besteld.
Kan ik die data mooi 'vergelijken' met mijn Enphase data (6 spoelen).
Zo kan ik hoop ik checken of de enphase goed monitort en kan ik me oa ook wat bewuster worden van (sluip)verbruikers in mijn woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:59
mr.DJ95 schreef op woensdag 9 november 2022 @ 17:27:
[...]

Opgelost: Nee
Oorzaak gevonden: Ja

Ik mis de CT klemmen op mijn Metered en nu vraagt de panelenleverancier 180 euro om deze te monteren. Aangezien ik hier de BTW niet van terug krijg is dit even een bittere pil met de hoge energie rekening deze en volgende maand.

Inmiddels wel omheen kunnen werken met een Riemann sum integral sensor in Home assistant die vrij goed de dag opwek kan uitrekenen.
Heb je bij het bestellen niet gewoon aangegeven dat je een metered s wilde om te kunnen meten?

Dat had ik wel gedaan, dus mijn installateur is achteraf ook nog die spoelen komen installeren.
Los dat ik alles in 3 fase wilde, dus ze hebben ook de kabel in de muur moeten vervangen (er lagen al oude dakpan panelen vanuit de bouw).

Ohw well, het kan allemaal maar toekomstgericht zijn

• martinus83
Websphinxie schreef op woensdag 9 november 2022 @ 16:03:
[...]

Even een misverstand uit de wereld helpen;
Een Q-relays verdeeld niet de spanning. Alleen de communicatie.

Met 25 meter hoef je je geen zorgen te maken over spanningsverlies. Zeker als je per fase dan 7 of 8 panelen laat lopen. Gewoon 4mm2 kiezen. Dat is wat stugger maar ook ook beter geschikt.

Ik heb thuis 5x4mm2 en per string 25 meter alvorens ik bij de panelen ben. Dat gaat prima. 2,5mm2 zou ook nog gaan maar dat klinkt alweer vrij dun met het oog op eventuele uitbreiding die je mogelijk (wel of niet) gaat/wilt doen.

Voordat je de groepenkast in gaat inderdaad de twee of drie kabels laten samenkomen in een lasdoos en 1 kabel uitvoeren richting je groepenkast.
Je kunt de 4mm2 kabel in je groepenkast strippen. Dan is ie een stuk minder stug 8)

De IQ7+ topt af op 290vA, maar 295w komt dicht genoeg in de buurt. Het verschil levert je nog geen 'kikkertje' op (in snoepjes termen)
Bedankt voor je reactie!
Qua kabel, ik heb 2,5mm2 liggen, en 6mm2
De totaal ca 50 meter zou ik in 4mm2 moeten aanschaffen (ca 300,- dus)

Ik kan de twee strings ook parralel op het relais aansluiten, maar een lasdoos 1,5 M voor de kast kan ook.

Hoe zit het nou met die spannings verdeling? Want zoiets is me wel verteld. Of moet je dus echt fysiek je panelen over fases verdelend. Dus geen 'verdeler' oid die wordt aangestuurd?

• Websphinxie
martinus83 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 00:56:
[...]

Bedankt voor je reactie!
Qua kabel, ik heb 2,5mm2 liggen, en 6mm2
De totaal ca 50 meter zou ik in 4mm2 moeten aanschaffen (ca 300,- dus)

Ik kan de twee strings ook parralel op het relais aansluiten, maar een lasdoos 1,5 M voor de kast kan ook.

Hoe zit het nou met die spannings verdeling? Want zoiets is me wel verteld. Of moet je dus echt fysiek je panelen over fases verdelend. Dus geen 'verdeler' oid die wordt aangestuurd?
blijven de kabels grotendeels binnenshuis? Dan kun je kiezen voor 2,5mm2. 4mm2 zorgt over grotere afstanden voor een - over het algemeen - stabielere communicatie tussen de envoy, Q-relais en omvormers.

4mm2 is overigens zo'n 4 euro pm. Kijk even op elektramat of een soortgelijke toko.

De spanningsverdeling is - bij mijn weten - niet het geval. Alleen communicatie signaal. Het is dus niet zo dat als er over 1 van de 3 fasen een hogere opbrengst binnenkomt, dit over de drie fasen wordt verdeeld. Neen, het blijft binnen de specifieke fase. Wel functioneert de Q-relais als fasekoppelaar tbv communicatie.

Je moet dus inderdaad zelf zorgen dat je de panelen fysiek verdeeld over de fasen. Ik heb dat als volgt:
fase 1 > 8 panelen 455wp icm iq7+,
fase 2 > 4 panelen 455wp icm iq7+,
fase 3 > 4 panelen 455wp ivm iq7+.

Bij mij is het overigens bewust zo fysiek verdeeld omdat ik later nog wil uitbreiden.
Ik laat op het dak de drie dakvlakken middels drie 5x4mm2 kabels bij elkaar komen in een gietmof (lasdoos met giethars zodat het niet gaat lekken/water krijgt). Dat hadden natuurlijk ook 3x4mm2 kabels kunnen zijn vanaf de gietmof naar de dakvlakken maar ik had alleen 5x4mm2 dus telkens 2 fase draden loos per dakvlak.

Vanaf de gietmof gaat er 1 5x4mm2 kabel naar de groepenkast. Die is 25m lang.
Er zit overigens ook nog een werkschakelaaf op het dak zodat je ook daar de boel kan uitzetten mocht dat nodig zijn.

• martinus83
[quote]Websphinxie schreef op donderdag 10 november 2022 @ 07:45:
@Websphinxie zo zou ik het idealitisch ook precies doen.

String 1: van de 25 meter ligt de helft in de kruipruimte, vandaar door de fundering, meteen ondegrond door de tuin heen naar een losstaande garage. Hier kunnen in zuid 15gr opstelling maximaal 9 panelen liggen.

String 2. Van de krap 20 meter gaat alles binnenshuis. Dmv kruipruimte en dan door een koof die achter toilet, en badkamer naar CV ruimte op zolder gaat. Deze string kan maximaal 8 panelen bevatten.

Beide strings krijgen een ABB 3 fase werkschakelaar, vlak onder het dak in beide gevallen.

Kabel EU 4,5/m https://www.elektramat.nl/ymvk-kabel-5x4-per-meter/
Of jij moet nog 50 m ter overname hebben liggen O-)

4mm2 is gewoon makkelijker te hanteren, past altijd. Alleen voor dit gemak moet ik dan 300 euro extra uitgeven vandaar de twijfel gezien ik enkel 2,5 en 6mm2 heb liggen

[ Voor 18% gewijzigd door martinus83 op 10-11-2022 12:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
@martinus83 Als je 6mm2 hebt liggen dan ga je toch geen 4mm2 kopen? Het is beter en goedkoper, gewoon gebruiken dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobWest
martinus83 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 12:50:

String 1: van de 25 meter ligt de helft in de kruipruimte, vandaar door de fundering, meteen ondegrond door de tuin heen naar een losstaande garage. Hier kunnen in zuid 15gr opstelling maximaal 9 panelen liggen.

String 2. Van de krap 20 meter gaat alles binnenshuis. Dmv kruipruimte en dan door een koof die achter toilet, en badkamer naar CV ruimte op zolder gaat. Deze string kan maximaal 8 panelen bevatten.

Beide strings krijgen een ABB 3 fase werkschakelaar, vlak onder het dak in beide gevallen.

4mm2 is gewoon makkelijker te hanteren, past altijd. Alleen voor dit gemak moet ik dan 300 euro extra uitgeven vandaar de twijfel gezien ik enkel 2,5 en 6mm2 heb liggen
Als een YMvK-kabel de grond in gaat moet je volgens mij een YMVK-AS kabel gebruiken

Zie ook dit

PVOutput

• Martud
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 24-07 14:05
Ik ben nieuw op dit forum en ik wil een vraag stellen over het Enphase 3-fase Q-relais, maar weet niet hoe ik binnen 'Het grote Enphase topic" een nieuwe vraag moet stellen, daarom sluit ik hier maar even aan.🤔

In mijn meterkast komen straks twee 1 fase kabels vanaf twee afzonderlijke rijen zonnepanelen. Deze wil ik aansluiten op een 3 fase Q-relais, zodat er op het Q-relais maar 2 fasen gebruikt worden en 1 onbenut.
Vragen:
1 .kan dat en werkt het dan ook?
2. en kan ik het 3 fase Q-relais dan gewoon aansluiten op een 3-fase aardlekautomaat (waar dan ook maar 2 fasen worden aangesloten?
3.en geeft een en ander geen problemen met de Envoy S Metered?

• Pazo
Martud schreef op donderdag 10 november 2022 @ 16:29:
Vragen:
1 .kan dat en werkt het dan ook?
2. en kan ik het 3 fase Q-relais dan gewoon aansluiten op een 3-fase aardlekautomaat (waar dan ook maar 2 fasen worden aangesloten?
3.en geeft een en ander geen problemen met de Envoy S Metered?
Welkom :)

1) zekers, zie de documentatie van de 3 fase Q-relais:
https://www4.enphase.com/...Q-Relay-3PH-QIG-NL-NL.pdf
Kopje PROGRAMMA VOOR 1 of 2 FASEGEBRUIK
2) Ja
3) Nee. Let er wel op dat je 2 of 3 extra CT klemmen besteld. je krijg er standaard 2 bij de s-metered, maar voor elke extra fase heb je er 2 extra nodig. Maar als jouw meterkast zelf 3 fase is, dan heb je aan de consumptiekant dus 3 CT klemmen nodig. Aan de productie kant dus 2, maakt totaal 5 = 3 extra bestellen naast de 2 die je bij de S-metered al krijgt.

• SniperGuy
  • Laatst online: 00:21
Heeft iemand ervaring met het feit dat sommige IQ7+ Micro's negatieve waardes aan de Envoy S metered doorgeven? Ik heb er eentje die dat van tijd tot tijd doet (uitlezen doe ik via domoticz)
Over het algemeen lijkt het voor te komen als er minder vermogen wordt geleverd.
Andere doen dan dan 50w en de probleem micro doet dan -100w tot -4000W volgens de Envoy :X 8)7
De app lijkt het totale geleverde vermogen wel goed weer te geven, maar als in in de Enlighten Manager (met installer account) kijk lijkt hij qua levering toch iets achter te lopen.
Bovendien laten de temp grafieken daar spikes zien van temperaturen die veeel hoger zijn dan de andere micro's.
FW van de micro's is van begin oktober, die van de Envoy van 2018

• Martud
Pazo schreef op donderdag 10 november 2022 @ 16:38:
[...]

Welkom :)

1) zekers, zie de documentatie van de 3 fase Q-relais:
https://www4.enphase.com/...Q-Relay-3PH-QIG-NL-NL.pdf
Kopje PROGRAMMA VOOR 1 of 2 FASEGEBRUIK
2) Ja
3) Nee. Let er wel op dat je 2 of 3 extra CT klemmen besteld. je krijg er standaard 2 bij de s-metered, maar voor elke extra fase heb je er 2 extra nodig. Maar als jouw meterkast zelf 3 fase is, dan heb je aan de consumptiekant dus 3 CT klemmen nodig. Aan de productie kant dus 2, maakt totaal 5 = 3 extra bestellen naast de 2 die je bij de S-metered al krijgt.
Thx

Dat is duidelijk!
Nog even een vraag met betrekking tot de CT klemmen. Moet je bij een 3 fase meterkast altijd 3 CT klemmen gebruiken aan de consumentenkant ook al gebruik ik voor de zonnepanelen maar 2 fasen? Of moet je bij de Envoy S Metered altijd de 3 fasen aansluiten?

• Websphinxie
martinus83 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 12:50:

Als je al 6mm2 hebt liggen kun je die gewoon gebruiken natuurlijk. Daarnaast; als je de twee kabels bij de groepenkast laat samenkomen in een lasdoos heb je per string natuurlijk maar 3polen nodig. Aarde, Nul en Fase. Kost een 'knaak' per meter. Scheelt ook weer in de kosten voor als je nieuwe kabel nodig hebt.

Je hebt voor ondergrondse kabel inderdaad wel beschermde kabel nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Websphinxie
Martud schreef op donderdag 10 november 2022 @ 17:32:
[...]

Thx

Dat is duidelijk!
Nog even een vraag met betrekking tot de CT klemmen. Moet je bij een 3 fase meterkast altijd 3 CT klemmen gebruiken aan de consumentenkant ook al gebruik ik voor de zonnepanelen maar 2 fasen? Of moet je bij de Envoy S Metered altijd de 3 fasen aansluiten?
Goede vraag. Het antwoord is: ja.
Je aansluiting is 3 fasen dus je verbruik gaat ook over die drie fasen. Om te meten wat je consumptie is moet je dus over die drie fasen meten. Daarom heb je bij een 3 fasen groepenkast met 2 strings zonnepanelen, 5 ct-klemmen nodig. 3 voor de consumptie kant. 2 voor de productie kant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinus83
RobWest schreef op donderdag 10 november 2022 @ 13:32:
[...]

Als een YMvK-kabel de grond in gaat moet je volgens mij een YMVK-AS kabel gebruiken

Zie ook dit
Dat weet ik. Maar trek er nog en groep + Ethernet bij in een mantel buis.

@Websphinxie , ik sluit toch alle drie de fasen op het q relais aan?
Ik kom met 2 kabels van 5x6mm2 binnen, nul en 3 x fase gaan vervolgens naar het q relais. Aarde op de aardestrook. Dit kan met 4 of 6 mm2 installatie draad

Of zie ik iets verkeerd?

[ Voor 22% gewijzigd door martinus83 op 10-11-2022 21:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobWest
martinus83 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 21:25:
[...]

Dat weet ik. Maar trek er nog en groep + Ethernet bij in een mantel buis.

@Websphinxie , ik sluit toch alle drie de fasen op het q relais aan?
Ik kom met 2 kabels van 5x6mm2 binnen, nul en 3 x fase gaan vervolgens naar het q relais. Aarde op de strip. Dit kan met 4 of 6 mm2 installatie draad

Of zie ik iets verkeerd?
Aan de PV-kant van het Q-Relais sluit je toch maar 2 fasen aan? Dan hoef je aan de NET-zijde ook maar 2 fasen aan te sluiten.
Want ik volg je niet helemaal. Je zegt dat je met 2 kabels binnen komt en vervolgens sluit je 3 fasen aan. Waar komt dan die 3e fase vandaan?

En wat al eerder is gezegd, het Q-Relais verdeelt de stroom niet over de verschillende fases. Het koppelt alleen je PV aan het Net als aan de juiste voorwaarde is voldaan (spanning niet te hoog/laag, enz)

En wat @Pazo al zei. In de handleiding staat hoe je er voor kan zorgen dat er maar 2 fases 'aan' staan in je Q-Relais

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
Pazo schreef op woensdag 9 november 2022 @ 15:23:
[...]

Opzich is het een kwestie van de schroef losdraaien, micro omdraaien en weer vast schroeven. Maar.... Moet dat wel gaan met de kabels (vaak aan de korte kant), en bij de anderen zullen de panelen losmoeten omdat ze er anders niet bij kan.

Ligt het er net, dus kan je de installateur nog op het matje roepen of is het al een tijdje oud? Anders wellicht toch zelf doen dat draaien. Is geen hogere wiskunde.
Precies. Buiten dat het in de handleiding van Enphase staat, is er ook een technische reden dat het zo moet?
Als ze op een rails zitten strak onder het paneel, is het misschien omdat je niet wilt hebben dat de micro tegen de onderkant vh paneel ligt te schuren. Of moeten we het zoeken in reflectie van warmte, als het montageplaatje boven ligt…?

[ Voor 5% gewijzigd door WillemP22 op 11-11-2022 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Als jij het aan Enphase vraagt dan weten we het straks :p

Volgens mij is het hier niet bekend..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BramT

BramT

Rule #1

Allewijn schreef op woensdag 9 november 2022 @ 21:58:
Zojuist de Homewizard P1 besteld.
Kan ik die data mooi 'vergelijken' met mijn Enphase data (6 spoelen).
Zo kan ik hoop ik checken of de enphase goed monitort en kan ik me oa ook wat bewuster worden van (sluip)verbruikers in mijn woning.
Heb ik ook gedaan. En dan samen met die kwh-meter van hun (moet nog geinstalleerd worden).

Die enphase enlighten app vind ik maar matig. Die "nieuwste vermogen"-waarde slaat nergens op. En ze doen ook nog andere rare/onlogische dingen in de grafieken. Bovendien ben je voor e.e.a. ook weer afhankelijk van de installateur (en die lui hebben geen tijd momenteel).

Wat de homewizard aangeeft komt ook exact overeen met wat er in m'n eneco-app staat. Dus dat klopt allemaal. Die enphase software laat ik lekker voor de installateur om mee te klooien.
Glashelder schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 07:15:
Als jij het aan Enphase vraagt dan weten we het straks :p

Volgens mij is het hier niet bekend..
Ik heb de vraag 's bij Enphase neergegooid. Ook met name even de garantie genoemd. Ben benieuwd.

[ Voor 14% gewijzigd door BramT op 11-11-2022 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
RobWest schreef op donderdag 10 november 2022 @ 21:43:
[...]

Aan de PV-kant van het Q-Relais sluit je toch maar 2 fasen aan? Dan hoef je aan de NET-zijde ook maar 2 fasen aan te sluiten.
Want ik volg je niet helemaal. Je zegt dat je met 2 kabels binnen komt en vervolgens sluit je 3 fasen aan. Waar komt dan die 3e fase vandaan?

En wat al eerder is gezegd, het Q-Relais verdeelt de stroom niet over de verschillende fases. Het koppelt alleen je PV aan het Net als aan de juiste voorwaarde is voldaan (spanning niet te hoog/laag, enz)

En wat @Pazo al zei. In de handleiding staat hoe je er voor kan zorgen dat er maar 2 fases 'aan' staan in je Q-Relais
Ik omschrijf het waarschijnlijk onduidelijk. Met kabel bedoel ik de grijze kabel, met 5 aders.

Ik kom met 2 groepen binnen. Beide zijn 5x6mm2 kabels. Deze moeten gebundeld op het Q relais aangesloten worden. Dit bundelen doe ik in een lasdoos onderin de meter kast waar de kabel naar binnen komt. Dan vanuit de doos de groepenkast in.

Ik begrijp dat de Q stroom niet verdeeld.

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/2ZBQynk/2022-11-11-10-05-14.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door martinus83 op 11-11-2022 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

BramT schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 09:03:
[...]

Wat de homewizard aangeeft komt ook exact overeen met wat er in m'n eneco-app staat. Dus dat klopt allemaal. Die enphase software laat ik lekker voor de installateur om mee te klooien.
Je beseft je dat die dezelfde databron gebruiken?

Beetje aparte conclusie dus ;)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
martinus83 schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 10:19:
[...]

Ik omschrijf het waarschijnlijk onduidelijk. Met kabel bedoel ik de grijze kabel, met 5 aders.

Ik kom met 2 groepen binnen. Beide zijn 5x6mm2 kabels. Deze moeten gebundeld op het Q relais aangesloten worden. Dit bundelen doe ik in een lasdoos onderin de meter kast waar de kabel naar binnen komt. Dan vanuit de doos de groepenkast in.

Ik begrijp dat de Q stroom niet verdeeld.
Dat klopt, ik heb zelf 3 strings / 3 kabels (3 fase / 5 aders). Komen allemaal in de meterkast binnen, in een lasdoos, en dan gaat er 1 kabel naar de Q-relais.

Dit is nog een oudere foto van 2 kabels, inmiddels zijn het er 3.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GMhru07e7Fb_zU7HWiwbAX6-u9U=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2PtDy5IN4uaERvdOIl9HzFOo.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BramT

BramT

Rule #1

Glashelder schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 10:47:
[...]

Je beseft je dat die dezelfde databron gebruiken?

Beetje aparte conclusie dus ;)
Dat realiseerde ik me daarna ook... best logisch dat die hetzelfde rapporteren ja. :+
Ben wel benieuwd wat straks die aparte kwh-meter gaat rapporteren; dan zou er wel een extra 'check' op zitten (mogelijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martud
Nog even terug naar het aasluiten van het Q-relais en de Envoy Metered.
In het aansluitschema (3 fase PV en 3 fase meterkast) van Solar Bouwmarkt wordt een 3 fase Q-relais gebruikt en één aardlekautomaat, maar in een video van hen wordt geadviseerd om zowel de zonnepanelen als de Envoy S Metered elk op een afzonderlijke 3 fase aardlekautomaat aan te sluiten.
Vraag 1: wat is beter?
Vraag 2: als je 2 fase PV hebt en 3 fase meterkast kun je dan de 2 fase PV op twee 1 fase aardlekautomaat aansluiten en de Evoy S Metered op een 3 fase aardlekautomaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
Martud schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 17:06:
In het aansluitschema (3 fase PV en 3 fase meterkast) van Solar Bouwmarkt wordt een 3 fase Q-relais gebruikt en één aardlekautomaat, maar in een video van hen wordt geadviseerd om zowel de zonnepanelen als de Envoy S Metered elk op een afzonderlijke 3 fase aardlekautomaat aan te sluiten.
Vraag 2: als je 2 fase PV hebt en 3 fase meterkast kun je dan de 2 fase PV op twee 1 fase aardlekautomaat aansluiten en de Evoy S Metered op een 3 fase aardlekautomaat?
Ik heb hier ook mijn Envoy en de panelen achter 1 ALA. Ik weet niet of het technisch beter/slechter/niet volgens norm is. Wat wel zo is dat mocht je je panelen tijdelijk willen 'uitzetten' voor wat voor reden dan ook dat dan ook je Envoy uit gaat. En andersom, je kan je Envoy niet uitzetten/rebooten en je panelen 'aan' laten

Vraag 2 durf ik niet te beantwoorden.

[ Voor 3% gewijzigd door RobWest op 11-11-2022 18:17 ]

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Martud schreef op vrijdag 11 november 2022 @ 17:06:
Vraag 1: Wat je wilt, ik heb er zelf 2: Pazo in "Het grote Enphase topic"
Vraag 2: In theorie zou dat volgens mij moeten kunnen, maar ik durf dat niet met zekerheid te zeggen. Denk wel dat je dan de eerste bent. Wellicht dat iemand met meer kennis van elektrotechniek daar een antwoord op heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
@Martud Vraag 2: ja, dat kan. Maar waarom zou je dat willen? 2x 1 fase alamat is waarschijnlijk net ze duur als een 3-fase alamat.

Pagina: 1 ... 35 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Envoy uitlezen en koppelen met Home Assistant, Domoticz etc heeft een eigen topic: [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica