Het grote Enphase topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 36 ... 108 Laatste
Acties:
  • 897.344 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zonetjes
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 26-08 12:15
Dag, ik heb mijn 9 jaar oude PV systeem (16 panelen 255 Wp met SMA omvormer) vervangen door 16 st panelen (255  370 Wp) met Enphase omvormers, relay en Envoy (metered). De nieuwe panelen zijn de kleinste maatvoering die nu verkrijgbaar zijn en passen (met een verlening vd rails) nog precies op het dak. (104 * 169 cm; 4 cm breder en hoger dan oude)
Deze hele installatie werkt goed, maar op mijn Enlighten-account/app zie ik dat de mijn systeem aan de productie kant (ook) snachts 100 Wh wordt opgewekt.

Zie bijgevoegd foto van een voorbeeld 5 u smorgens afgelopen donderdag. Zo gaat het alle dagen.
ook krijg ik melding ‘er is een probleem met de meetwaarden van uw Envoy-meter (zie foto) en soortgelijke tekst op een ander scherm ‘serie’ in de app ‘er is een probleem met de metingen van uw gateway. Neem contact op met uw onderhoudsmonteur voor hulp’

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VhOIiD3WyXhChHXMJUY8q19-Glw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CRmfITsm6QMTmZPcdrextYMX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0tLMYYCK2zTU1qWCALppifnx0to=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pkAgSOC87mZIiFTyUEX813WI.jpg?f=fotoalbum_large

Mijn 2 vragen:
1. herkent/snapt iemand dit? Wat is de remedie?
2. snachts produceren kan natuurlijk niet. zou het wel zo kunnen zijn dat elke omvormer 6W/st consumeert en dat dit 16*6 = ~100 W verbruikt als negatieve opwek ? (= ~ 1.5 kwh per nacht als er geen daglicht is?)

Ik heb de installatie in de meterkast gecheckt en zie zo geen fouten in de installatie:
- de pijltjes op 3 meetspoeltjes van de PV/productie en de 3 aan de net/straat-zijde staan in goede richting
- ik meet 0 V tussen elke fase op de hoofdschakelaar en op dezelfde fase op de Envoy.
- aansluiting van meetspoelen op envoy: de 3 spoelen vd net-zijde zitten rechts op de Envoy en de 3 van de productie/PV zitten links op de Envoy. ook dat is goed. ik kan alleen niet checken of de draden van een meetspoeltje op een andere fase zou zitten (bijv als meetspoeltje van L2 toch op L1 zou zitten). Kan dit een verklaring zijn ?

Overigens: :) Leuk te melden: over 9 jaar heeft het oude systeem (op Zuid met dak 45°) gemiddeld precies de 100% factor gehaald tussen ‘geïnstalleerd Wp’ en ‘KWh per jaar’ en dus totaal bijna ruim 36 MWh opgeleverd: ik kan aantonen dat de panelen iets degraderen (tov het aantal zonuren bij ons in Twente) maar kennelijk is de zon ook meer gaan schijnen en is dus is totaalopbrengst over 9 jaar een keurige 36.4 MWh

alvast hartelijk dank voor het meedenken !

L/W Panasonic Monoblock (5kW type F) + 200 l tank + VVW (2017). 5800Wp Zonnepanelen --> gasloos. Deels Jaga Convectoren met ventilatoren + 2e hands Ionic EHV (beide 2020)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:31
@zonetjes Enphase omvormers hebben een condensator op de uitgang. Dit zorgt voor blindstroom, ook als de omvormers uit zijn. Je hebt altijd kabelverlies voor deze blindstroom.
Zie ook het technisch verhaal: YouTube: EEVblog 1487 - Do Solar Micro Inverters Take Power at Night?

Het is niets om je zorgen over te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonetjes
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 26-08 12:15
dank voor de tip. ik heb het filmpje bekeken van deze energieke man ;-)

bij 7:15 zegt hij dat zijn hele systeem ong 7 Watt trekt, en dat inclusief de Relay en de Envoy. het gaat dus om een paar Watt. dat is minder dan de 100 W die het systeem meet. Wellicht is dit ook een meetfout.

ik snap ook niet dat de app dan zelf aangeeft dat ie meetfout heeft. dat doe het systeem toch ook niet voor niets?

L/W Panasonic Monoblock (5kW type F) + 200 l tank + VVW (2017). 5800Wp Zonnepanelen --> gasloos. Deels Jaga Convectoren met ventilatoren + 2e hands Ionic EHV (beide 2020)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:28
@zonetjes Dat er 's nachts een klein verbruik is kan kloppen, maar bij jou lijkt het mij te veel, en daarnaast heb niet voor niets een foutmelding. Die zou je niet moeten hebben. De vraag is wat het veroorzaakt. Je hebt zelf al een hoop uitgesloten, maar probeer inderdaad nog even te controleren of de fases inderdaad goed aangesloten zitten, dus L1 op L1 en niet per ongeluk op L2. Wellicht dat er 1 verkeerd zit, je nachtverbruik wordt geregistreerd als opbrengst.

Heb je zelf toegang tot de installer toolkit app? Anders zou je daar nog kunnen kijken; kan meer / betere informatie mbt de fout naar boven komen.
Anders zou je jezelf ook nog toegang kunnen verschaffen via de web interface van de Envoy (zie o.a. het ander Enphase topic: [Enphase] Haal meer uit je Envoy!). Met het installer wachtwoord en het serienummer van je Envoy (hier invullen) kan je dan deze pagina openen: http://envoy/event.json Misschien staat hier een andere of uitgebreidere foutmelding?

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svkaster
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 12-09 22:00
Martud schreef op donderdag 10 november 2022 @ 16:29:
Ik ben nieuw op dit forum en ik wil een vraag stellen over het Enphase 3-fase Q-relais, maar weet niet hoe ik binnen 'Het grote Enphase topic" een nieuwe vraag moet stellen, daarom sluit ik hier maar even aan.🤔

In mijn meterkast komen straks twee 1 fase kabels vanaf twee afzonderlijke rijen zonnepanelen. Deze wil ik aansluiten op een 3 fase Q-relais, zodat er op het Q-relais maar 2 fasen gebruikt worden en 1 onbenut.
Vragen:
1 .kan dat en werkt het dan ook?
2. en kan ik het 3 fase Q-relais dan gewoon aansluiten op een 3-fase aardlekautomaat (waar dan ook maar 2 fasen worden aangesloten?
3.en geeft een en ander geen problemen met de Envoy S Metered?
Dit heb ik ook. Je moet in dit geval ook maar 2 fasen aan de voeding kant aansluiten nop het Q releay. Ik had in eerste instantie alle drie de fasen aangesloten aar dit wordt door een helpdesk medewerker va nEnPhase afgeraden. Ik moest ton wel na het verwijderen de test knop 10 seconden indrukken om de boel te resetten. Nu zijn er ook maar 2 fasen die groen branden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vTyJAB8tvwPkcGb_mhStCjxaGBk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pu1ek4F0lO7aDrhq6bFHppZP.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svkaster
martinus83 schreef op donderdag 10 november 2022 @ 21:25:
[...]

Dat weet ik. Maar trek er nog en groep + Ethernet bij in een mantel buis.

@Websphinxie , ik sluit toch alle drie de fasen op het q relais aan?
Ik kom met 2 kabels van 5x6mm2 binnen, nul en 3 x fase gaan vervolgens naar het q relais. Aarde op de aardestrook. Dit kan met 4 of 6 mm2 installatie draad

Of zie ik iets verkeerd?
dat is verkeerd, zie mijn post hierover. Je moet er maar 2 aansluiten als je er ook maar twee gebruikt
Dit op advies van Enphase

gr
Stefan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-09 13:28
svkaster schreef op zondag 13 november 2022 @ 19:00:
[...]

dat is verkeerd, zie mijn post hierover. Je moet er maar 2 aansluiten als je er ook maar twee gebruikt
Dit op advies van Enphase

gr
Stefan
Als je op 1 fase of 2 fases aansluit wel.
Over je fases verdelen is toch altijd beter ivm belasting.

Ik heb 2 velden, deze verdeel ik over drie fases dus sluit uiteraard drie fases aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 29-08 17:51
Hoe beter verdeelt over je fases, hoe beter het is. Ik heb 15 x Oost en 12 x West. Oost heb ik verdeeld over 3 fases en West ook over 3 fases.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
Ik zie fotos van CR ringen welke onder de hoofdschakelaar geplaatst moeten worden.
Bij mij is die ruimte echter behoorlijk krap.
Nu zie ik, dat die kabels ook wel eens in de meter behuizing gaan maar deze kun je toch helemaal niet los halen? (ivm verzegeling)

Hoe los ik dit het beste op om te voorkomen dat de installatie niet uitgevoerd kan worden?

Of kunnen de ringen ook na de hoofdschakelaar?

De Schneider hangt er als dummy.
Ik zoenen het schema dat de Qrelay en Envoy op 1 krachtautomaat zitten.
Is het verstandig beide apparaten hun eigen automaat te geven?

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/ZLKkmqB/Hoofdschakelaar.jpg

[ Voor 41% gewijzigd door martinus83 op 15-11-2022 08:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobWest
Je moet de ringen niet voor je hoofschakelaar plaatsen, want dan ga je onder stroom werken. Of je moet je hoofdzekering kunnen afschakelen. Maar het is sowieso niet nodig om ze voor je hoofdschakelaar te plaatsen. Erna is ook prima.

En of je Q-Relais en je Envoy op 1 of 2 automaten moeten is hier pas geleden nog besproken. Maar kort antwoord: wat je zelf wil

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
Gister met mijn installateur gesproken.
Hij geeft aan dat een groep van 6 panelen over 3 fasedraden verdelen te weinig vermogen per fase is.
Alleen de uitleg waarom ontbrak nog. Waarom zou dit wel, of niet zo zijn?

Situatie schets:
Groep 1, 9 panelen x 400 wp IQ7+ (garagedak, 25 m van meterkast)
Groep 2, 6 panelen x 400 wp IQ7+ (woningdak, 18 meter van meterkast)

Beide groepen 3 fase bekabeld naar de meterkast in een lasdoos.
Ik dacht dus per fase 3 panelen van groep 1 en 2 panelen van groep 2 aan te sluiten in de lasdoos.
Van daaruit naar het Q relais.

Is dit de juiste opzet?

@RobWest lijkt me inderdaad compleet logisch. Vreemd dat solarbouwmarkt dat dan zo 'onveilig'aangeeft.
Gister 17 paginas terug gelezen maar enige discussie/beredenering over het aantal automaten kan ik zo niet vinden?

[ Voor 21% gewijzigd door martinus83 op 15-11-2022 09:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-09 09:31
martinus83 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 08:55:
Gister met mijn installateur gesproken.
Hij geeft aan dat een groep van 6 panelen over 3 fasedraden verdelen te weinig vermogen per fase is.
Alleen de uitleg waarom ontbrak nog. Waarom zou dit wel, of niet zo zijn?

Situatie schets:
Groep 1, 9 panelen x 400 wp IQ7+ (garagedak, 25 m van meterkast)
Groep 2, 6 panelen x 400 wp IQ7+ (woningdak, 18 meter van meterkast)

Beide groepen 3 fase bekabeld naar de meterkast in een lasdoos.
Ik dacht dus per fase 3 panelen van groep 1 en 2 panelen van groep 2 aan te sluiten in de lasdoos.
Van daaruit naar het Q relais.

Is dit de juiste opzet?

@RobWest lijkt me inderdaad compleet logisch. Vreemd dat solarbouwmarkt dat dan zo 'onveilig'aangeeft.
Gister 17 paginas terug gelezen maar enige discussie/beredenering over het aantal automaten kan ik zo niet vinden?
Dan begrijpt deze installateur het micro principe niet.

Je kunt het zo verdelen als je wilt. Er is geen sprake van combineren om aan een minimumvermogen te geraken. Het is geen string omvormer.

Voor jouw beeld. Ik heb 13 panelen liggen verdeeld over 3 fases. Dat is 2x 4 en 1x 5 panelen. Works like a charm 8)

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
Panzer_V schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 08:57:
[...]

Dan begrijpt deze installateur het micro principe niet.

Je kunt het zo verdelen als je wilt. Er is geen sprake van combineren om aan een minimumvermogen te geraken. Het is geen string omvormer.

Voor jouw beeld. Ik heb 13 panelen liggen verdeeld over 3 fases. Dat is 2x 4 en 1x 5 panelen. Works like a charm 8)
Het ging hem erom dat ik 3x2 panelen, dus verdeel over 3 fases.

Hij wil die 6 panelen op woning liever op een 1 fase kabel aansluiten en met 1 fase naar de meterkast. Dat is natuurlijk iets goedkoper in kabel..

[ Voor 12% gewijzigd door martinus83 op 15-11-2022 09:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@martinus83 Geen probleem. Ik heb 1 dakvlak met 4 panelen op 3 fase met circa 25m kabel.
Werkt gewoon.

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
Pazo schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 09:48:
@martinus83 Geen probleem. Ik heb 1 dakvlak met 4 panelen op 3 fase met circa 25m kabel.
Werkt gewoon.
Precies.

plaatje bij het praatje, zo goed aangesloten dus?

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52501192201_26d46ff786_z.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door martinus83 op 15-11-2022 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Zijn die 9 panelen nu gesplitst bij het begin, 5 en 4 als ik het goed zie? Mag hoor, Enphase ziet graag dat er veel kleinere groepjes zijn namelijk, maar het kan ook gewoon achter elkaar door gelust worden. Die andere 6 panelen ook op 1 kabel. Lopen er dus 2 kabels naar je meterkast, daar in een lasdoos / junctionbox samenvoegen en dan met 1 kabel naar je Q-relais.

Ik heb zelf 3 kabels / 'strings' lopen: 1x met 9x IQ7+, 1x met 10x IQ7+, 1x met 4x IQ7+. Heb dus 3 (3-fase) kabels naar de meterkast lopen, daar komen ze samen en gaat er 1 kabel door naar de Q-relais.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
Je kan ook 1-fase Q-Cable kabel gebruiken (is goedkoper) en die op je dak (of ergens anders) samen laten komen naar 1 5-aderige YMvK-kabel.

Dan kan je je dak en garage verdelen over 3 strings.

Je koopt 1-fase Q-Cable met 9 stekkers en 6 losse stekkers. Aan 1 uiteinde (welke je normaal met een afsluitdop afsluit) monteer je 1 losse stekker (mannetje). Deze kan in de 1e micro.
Dan heb je dus 6 losse kabels, deze kan je dan op je dak verticaal of horizontaal aansluiten (met 3 fasen dus)
Dat doe je ook op je garage.

De Q-Cable verleng je met 4mm Neopreen H07 (UV-bestendig, liever geen YMvK in de zon) en laat ze ergens centraal overgaan naar 4mm YMvK welke naar je meterkast gaat
Of je laat ze direct overgaan naar YMvK en naar je meterkast

Mocht je later willen uitbreiden, dan hoef je alleen maar een paar stekkers los te maken en bijprikken.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
Pazo schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:08:
Zijn die 9 panelen nu gesplitst bij het begin, 5 en 4 als ik het goed zie? Mag hoor, Enphase ziet graag dat er veel kleinere groepjes zijn namelijk, maar het kan ook gewoon achter elkaar door gelust worden. Die andere 6 panelen ook op 1 kabel. Lopen er dus 2 kabels naar je meterkast, daar in een lasdoos / junctionbox samenvoegen en dan met 1 kabel naar je Q-relais.

Ik heb zelf 3 kabels / 'strings' lopen: 1x met 9x IQ7+, 1x met 10x IQ7+, 1x met 4x IQ7+. Heb dus 3 (3-fase) kabels naar de meterkast lopen, daar komen ze samen en gaat er 1 kabel door naar de Q-relais.
Inderdaad. Q3fase set van 4, en van 5. Samen voegen in een lasdoos op, of als het qua kabel lengte kan, onder het garage dak, eventueel een werkschakelaar er tussen(?)

Kunt natuurlijk ook Q1fase kabel pakken, en dan dus 3x3 stekkers, en die in een lasdoos samenvoegen. krijg je hetzelfde idee, heb je iets goedkopere kabel nodig (scheelt 10 euro per stekker). De lasdoos moet dan op het dak in de middelste rij waar 3 Q kabels in gaan en neopreen kabel uit naar een werkschakelaar onder het garage dak waarin hij over gaat naar YMvK kabel.
RobWest schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 10:34:
Je kan ook 1-fase Q-Cable kabel gebruiken (is goedkoper) en die op je dak (of ergens anders) samen laten komen naar 1 5-aderige YMvK-kabel.

Dan kan je je dak en garage verdelen over 3 strings.

Je koopt 1-fase Q-Cable met 9 stekkers en 6 losse stekkers. Aan 1 uiteinde (welke je normaal met een afsluitdop afsluit) monteer je 1 losse stekker (mannetje). Deze kan in de 1e micro.
Dan heb je dus 6 losse kabels, deze kan je dan op je dak verticaal of horizontaal aansluiten (met 3 fasen dus)
Dat doe je ook op je garage.

De Q-Cable verleng je met 4mm Neopreen H07 (UV-bestendig, liever geen YMvK in de zon) en laat ze ergens centraal overgaan naar 4mm YMvK welke naar je meterkast gaat
Of je laat ze direct overgaan naar YMvK en naar je meterkast

Mocht je later willen uitbreiden, dan hoef je alleen maar een paar stekkers los te maken en bijprikken.
Even kijken of ik je goed begrijp.
Die 9 stekker kabel, maak ik 3x2 van, waaraan ik losse stekkers monteer. Dan heb ik dus 3x3 stekkers voor op de garage, uiteinde verlengen met neopreen en naar de lasdoos.

Dan heb ik nog 3 stekkers over, waar ik 3x1 van knip, en daar ook 3 stekker aan monteer. Ook die laat ik samen komen?

Alleen, hoe zou je willen uitbreiden? op garage kunnen er evt 2 bij, en op de woning evt 4

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobWest
Even kijken of ik je goed begrijp.
Die 9 stekker kabel, maak ik 3x2 van, waaraan ik losse stekkers monteer. Dan heb ik dus 3x3 stekkers voor op de garage, uiteinde verlengen met neopreen en naar de lasdoos.

Dan heb ik nog 3 stekkers over, waar ik 3x1 van knip, en daar ook 3 stekker aan monteer. Ook die laat ik samen komen?

Alleen, hoe zou je willen uitbreiden? op garage kunnen er evt 2 bij, en op de woning evt 4
Ja, die 6 laat je ook weer samen komen. Je doet op je dak en op je garage precies hetzelfde. De ene met 3x3 en de ander 2x3.
Dan heb je dus eigenlijk 6 losse fases. Deze laat je overgaan naar 2 kabels met 3 fasen en deze gaan naar je meterkast.

Trouwens, als je de 1-fase Q-Cable verlengt dan heb je maar 2-aderig neopreen nodig

Op deze manier heb je het natuurlijk exact gelijk verdeeld. Als je het later uitbreid kan je kijken aan welke van de 6 strings je de extra panelen koppelt. Dan weet je inmiddels ook de opbrengst per paneel en kan je er voor zorgen dat het toch weer zoveel mogelijk gelijk is. Het is niet erg als het een beetje ongelijk is.
Het is sowieso al gelijker dan 15 panelen over 2 fasen

[ Voor 3% gewijzigd door RobWest op 15-11-2022 11:04 ]

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
RobWest schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:00:

Op deze manier heb je het natuurlijk exact gelijk verdeeld.
Maar dat doet de Q-relais 3 fase Q-Cable toch, het verdelen over de fasen?
Samen met de micro's gaat dan micro 1 op L1, micro 2 op L2, micro 3 op L3, micro 4 weer op L1, etc.
Ik heb met mijn 23 panelen 8 op L1, 8 op L2 en 7 op L3, en daar heb ik zelf niets anders aan gedaan dan alle 3-fase kabels aansluiten :)

Maar goed, links om of rechts om maakt het niet zo veel uit, je moet de afweging maken qua kosten en wat je makkelijk vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
Pazo schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:08:
[...]

Maar dat doet de Q-relais toch, het verdelen over de fasen?
Samen met de micro's gaat dan micro 1 op L1, micro 2 op L2, micro 3 op L3, micro 4 weer op L1, etc.
Ik heb met mijn 23 panelen 8 op L1, 8 op L2 en 7 op L3, en daar heb ik zelf niets anders aan gedaan dan alle 3-fase kabels aansluiten :)

Maar goed, links om of rechts om maakt het niet zo veel uit, je moet de afweging maken qua kosten en wat je makkelijk vind.
Het Q relais 'verdeelt' niet, dat doet de Q 3 fase kabel. Stekker 1-L1, stekker 2-L2, stekker 3-L3, stekker 4-L1, etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
Q-Relais verdeelt niet over de fasen hoor. Die koppelt alleen je PV aan het Net o.b.v. de Netcode welke in NL geldt. Spanning niet te hoog/laag, enz.

Of bedoel je de 3-fase Q-Cable? Ja die verdeelt uiteraard de micro's over de 3 fase. Stekker 1=fase 1, stekker 2=fase 2, enz.
Maar een 1-fase Q-Cable is goedkoper en je kan kortere strings maken. Dan hoef je niet 1 kabel langs 15 panelen te laten lopen.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
RobWest schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:16:
Maar een 1-fase Q-Cable is goedkoper en je kan kortere strings maken. Dan hoef je niet 1 kabel langs 15 panelen te laten lopen.
Zeker een goeie optie. Ik ga niet zelf installeren, maar zal met de installateur overleggen.
In ieder geval een prima manier om met fase kabel, 3 fase verdeling te maken in beide groepen.

Dit kan natuurlijk ook met 1 fase kabel, en dan 15 stekker. Kost weer iets meer. Dat mag hij dan zelf bepalen, mijn wens is duidelijk.

Overigens, zijn beweegreden was ook dat ik dan maar 3 aderig naar het zolderdak hoef te leggen, scheelt een paar euro waar het niet dat ik de kabel niet heb hoeven aanschaffen (YMvK 5g6)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Ja sorry, jullie hebben gelijk mbt de Q-relais.
Ik bedoelde inderdaad te zeggen dat die verdeling over de fases vanzelf krijgt met de 3-fase kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
Pazo schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:25:
Ja sorry, jullie hebben gelijk mbt de Q-relais.
Ik bedoelde inderdaad te zeggen dat die verdeling over de fases vanzelf krijgt met de 3-fase kabel.
Klopt, gemak dient de mens met Qcable 3 fase. Op 15 panelen, 150 euro duurde dan 1 fase.
Losse stekker kost overigens ook 20 euro @RobWest

Al met al is Q1 kabel met losse stekker ca 150 euro goedkoper dan Q3 kabel gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CronoS76
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 04-09 15:18
Ik zag vandaag dit filmpje toevallig voorbij komen, ik dacht ik deel hem even: https://www.solar-bouwmar...B7UT8fZrwy1BdZbKxPy_4XjsU

Ik was even benieuwd, in het laatste stukje van het verhaal wordt gezegd dat de Enphase een soort van Burst mode heeft en anders werkt dan andere omvormers, waardoor een IQ7A in principe in dezelfde tijd opstart als de IQ7+ omdat deze het vermogen kan opslaan en in een keer kan afgeven en er dus niets verloren gaat. Iemand dit wel eens gehoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
@CronoS76 klinkt als marketing, maar niet onmogelijk met wat software. Zal niet bijzonder veel opleveren denk ik. Lijkt erop dat ie dan 1 sinus energie levert. Op zichzelf is dat weinig, statistisch natuurlijk wel op alle iq’s in de markt.

De rest wat ie vertelt klopt overigens ook, de Voc verschilt weinig per binnenkomend licht. Wel ietsjes.
Met grafiekje: https://www.pveducation.org/pvcdrom/characterisation/jsc-voc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:18
CronoS76 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 21:35:
Ik zag vandaag dit filmpje toevallig voorbij komen, ik dacht ik deel hem even: https://www.solar-bouwmar...B7UT8fZrwy1BdZbKxPy_4XjsU

Ik was even benieuwd, in het laatste stukje van het verhaal wordt gezegd dat de Enphase een soort van Burst mode heeft en anders werkt dan andere omvormers, waardoor een IQ7A in principe in dezelfde tijd opstart als de IQ7+ omdat deze het vermogen kan opslaan en in een keer kan afgeven en er dus niets verloren gaat. Iemand dit wel eens gehoord?
Wel een interessant filmpje van 13-11-2022. Alleen jammer van de geluidskwaliteit uit 1987.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcVi
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 27-05-2023
Hey hallo,
Weet toevallig iemand het verschil tussen deze q reais?
Zit in de smalle ook een fasekoppelaar?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4qijhUtB6Oa3gFZh-57dSnS9QDM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WU8GAtkuOCFH5Qp7VqKz1VvT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ckb4PIKPKZS_CfGsrGVfujAdq6Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bayuCsCQwQ6u2qMgwsKLzTQU.webp?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-01 22:23
MarcVi schreef op woensdag 16 november 2022 @ 00:08:
Hey hallo,
Weet toevallig iemand het verschil tussen deze q reais?
Zit in de smalle ook een fasekoppelaar?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Geen idee. Ziet er uit als een internationaal model wat (nog) niet in NL gevoerd wordt. Waarschijnlijk niet voor niets. Ziet er wel chique uit. Je zou even kunnen zoeken op de US website van Enphase. Ik denk dat 'ie daar wel op staat.

16 x 455Wp & Enphase IQ7+ (7,3 kWp) - PVoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbiek616
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:37
Weet iemand wat het idee is achter de aanduiding dat de Envoy Standard volgens voorschrift (staat bij aansluitpunten op device zelf) moet worden met 2x 2,5 mm2? Volgens mij lopen er door dat device helemaal geen grote stromen en hoeft die alleen een verbinding met een van de 3 fasen zodat de communicatie met de converters kan plaats vinden?

[ Voor 8% gewijzigd door Herbiek616 op 16-11-2022 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
Herbiek616 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 09:10:
Weet iemand wat het idee is achter de aanduiding dat de Envoy Standard volgens voorschrift (staat bij aansluitpunten op device zelf) moet worden met 2x 2,5 mm2? Volgens mij lopen er door dat device helemaal geen grote stromen en hoeft die alleen een verbinding met een van de 3 fasen zodat de communicatie met de converters kan plaats vinden?
Ik vroeg me iets soortgelijks af maar dan afgaand op het voorschrift deze af te schakelen met 6A tot 16A.
Waarop is dit gebaseerd?

Hieraan koppel je dan ook de dikte van het installatie draad.
Overigens is 2,5 mm2 toch altijd prima? ok, 1,5 is net wat makkelijker werken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
martinus83 schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 11:31:
[...]

Klopt, gemak dient de mens met Qcable 3 fase. Op 15 panelen, 150 euro duurde dan 1 fase.
Losse stekker kost overigens ook 20 euro @RobWest

Al met al is Q1 kabel met losse stekker ca 150 euro goedkoper dan Q3 kabel gebruiken.
Losse stekker kost € 12
Je spaart 1 Q-Cable stekker uit van € 20
En je hebt geen losse eindkap nodig van € 15

@martinus83 Wil je laten weten wat je installateur als reactie geeft?

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
RobWest schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:38:
[...]

Losse stekker kost € 12
Je spaart 1 Q-Cable stekker uit van € 20
En je hebt geen losse eindkap nodig van € 15

@martinus83 Wil je laten weten wat je installateur als reactie geeft?
Ik keek even bij solarbouwmarkt - Q cable
Zo te zien heb je een goedkoper adres :-)

Zal ik doen Rob.

Nog een paar vraagjes:

De omvormers pieken op zeg 300w.
Ik heb dus (300*15)/230= 19,6 A.
Of pak ik de panelen welke 400Wp zijn. Dan kom ik op 26,1A

Deze set komt op een alamat, pak ik hier voor 25 A? (max 80% belasting?)

Installateur levert Chint, zie ik op fotos van eerdere installaties die hij stuurde.
Ik prefereer Eaton, of ABB, (heb een ABB kast, maar deze aparaten zijn vrij duur)
Is dit terrecht of Chint (b merk?) ook prima?

Verder heb ik een 300mA automaat nodig voor PV ?

Welke automaat pak ik voor de Envoy, hoe bepaal je de max belasting?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
martinus83 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:52:
[...]

Ik keek even bij solarbouwmarkt - Q cable
Zo te zien heb je een goedkoper adres :-)

Zal ik doen Rob.

Nog een paar vraagjes:

De omvormers pieken op zeg 300w.
Ik heb dus (300*15)/230= 19,6 A.
Of pak ik de panelen welke 400Wp zijn. Dan kom ik op 26,1A

Deze set komt op een alamat, pak ik hier voor 25 A? (max 80% belasting?)

Installateur levert Chint, zie ik op fotos van eerdere installaties die hij stuurde.
Ik prefereer Eaton, of ABB, (heb een ABB kast, maar deze aparaten zijn vrij duur)
Is dit terrecht of Chint (b merk?) ook prima?

Verder heb ik een 300mA automaat nodig voor PV ?

Welke automaat pak ik voor de Envoy, hoe bepaal je de max belasting?
Hier is het goedkoper

Je vergeet dat je je panelen gaat verdelen of 2 of 3 fases. In jouw geval zou jij bij 3 fases max 7 panelen hebben. Een IQ7+ heeft als output max 1,21A x 5 = 8,5A

Ik heb deze automaat voor mijn panelen

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
RobWest schreef op woensdag 16 november 2022 @ 12:06:
[...]

Hier is het goedkoper

Je vergeet dat je je panelen gaat verdelen of 2 of 3 fases. In jouw geval zou jij bij 3 fases max 7 panelen hebben. Een IQ7+ heeft als output max 1,21A x 5 = 8,5A

Ik heb deze automaat voor mijn panelen
Ik verdeel inderdaad, maar alles komt wel op 1 kracht alamat in de meterkast natuurlijk

Zie dat jij een 30ma hebt. Ik zie door de bomen het bos niet meer :o

[ Voor 5% gewijzigd door martinus83 op 16-11-2022 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbiek616
Ik heb ook allemaal ABB spul. Heb paar weken geleden gekozen voor losse ABB 3 fase aardlek en 3 fase B25 installatie automaat en was voor die twee samen 86 euro kwijt. Zie nu dat het nu al weer ietsje duurder is geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
martinus83 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 12:14:
[...]

Ik verdeel inderdaad, maar alles komt wel op 1 kracht alamat in de meterkast natuurlijk

Zie dat jij een 30ma hebt. Ik zie door de bomen het bos niet meer :o
Maar het is toch een 3x16A automaat.

Wat ik gehoord heb is dat 30mA veiliger is dan 300mA. Dit laatste zou je/moet je alleen gebruiken als het apparaat wat erachter ziet een piek geeft bij opstarten.

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herbiek616
Wat ik gehoord heb is dat 30mA veiliger is dan 300mA. Dit laatste zou je/moet je alleen gebruiken als het apparaat wat erachter ziet een piek geeft bij opstarten.
Dit is niet helemaal correct, die 30 en 300mA gaat over de lekstroom die is er nog mag lopen totdat die aardlek de boel uitschakelt. Vroeger werd voor wasmachine (of natte) groep nog wel eens een 300mA aardlek gebruikt, maar dat is tegenwoordig ook niet meer toegestaan. Ik weet zo niet op welke plekken nu nog wel 300mA gebruikt/toegestaan word.

Volgens mij is een persoon nog in staat om bij 30mA door diens lichaam zich los te maken van een apparaat (al is het verre van plezierig). Daar is die waarde ook ooit op bepaald. Dat lukt bij 300mA al helemaal niet meer.
In dat opzicht is 30mA dan idd veiliger dan 300mA maar het heeft niks met inschakelstromen te maken.

[ Voor 6% gewijzigd door Herbiek616 op 16-11-2022 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemP22
  • Registratie: Juli 2020
Herbiek616 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 13:10:
[...]

Dit is niet helemaal correct, die 30 en 300mA gaat over de lekstroom die is er nog mag lopen totdat die aardlek de boel uitschakelt. Vroeger werd voor wasmachine (of natte) groep nog wel eens een 300mA aardlek gebruikt, maar dat is tegenwoordig ook niet meer toegestaan. Ik weet zo niet op welke plekken nu nog wel 300mA gebruikt/toegestaan word.

Volgens mij is een persoon nog in staat om bij 30mA door diens lichaam zich los te maken van een apparaat (al is het verre van plezierig). Daar is die waarde ook ooit op bepaald. Dat lukt bij 300mA al helemaal niet meer.
In dat opzicht is 30mA dan idd veiliger dan 300mA maar het heeft niks met inschakelstromen te maken.
Eens, je beschrijft het goed. Volgens mij is 300mA alleen toegestaan in de zakelijke omgeving en niet meer in woonomgevingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdA
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 11-08 09:13
Is er iemand die kan vertellen hoe hij de panelen heeft geaard?
Er zitten een aantal grounding holes in het frame van de panelen, kan ik hier gewoon een zelftapper in draaien met een kabelschoen ertussen?
Gat is namelijk 4.2mm, en de zelftappers zijn bijv. 4.2 x 16mm.

Aarding van de rail doe ik met de esdec 6x25 zelftappers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
De klemmen bijten zich in het frame van het paneel. Bij een zwart profiel moet je het geloof ik een beetje wegkrabben om goed contact te maken, bij een zilver (kaal) profiel heb je daar geen last van.

Dan is je profiel dus verbonden met je rail en je rail is geaard.

Ik bedenk me net: de onderkant van je profiel ligt op de rail, dan maakt die toch ook al contact.

[ Voor 15% gewijzigd door RobWest op 16-11-2022 13:27 ]

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdA
RobWest schreef op woensdag 16 november 2022 @ 13:26:
De klemmen bijten zich in het frame van het paneel. Bij een zwart profiel moet je het geloof ik een beetje wegkrabben om goed contact te maken, bij een zilver (kaal) profiel heb je daar geen last van.

Dan is je profiel dus verbonden met je rail en je rail is geaard.

Ik bedenk me net: de onderkant van je profiel ligt op de rail, dan maakt die toch ook al contact.
Over welke klemmen heb je het nu? Ik heb inderdaad een zwart frame om de panelen.

Ze liggen inderdaad op de rail, maar waarom dan die aarding gaten aan de achterzijde van het paneel?

[ Voor 8% gewijzigd door JvdA op 16-11-2022 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
De Esdec-moduleklemmen waarmee je je paneel aan je rail bevestigd.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdA
RobWest schreef op woensdag 16 november 2022 @ 13:29:
De Esdec-moduleklemmen waarmee je je paneel aan je rail bevestigd.
Ja, ivm materiaal tekorten krijg ik de klemmen pas volgende week ergens. Dit zou voldoende moeten zijn als ik ook een stukje blank maak op de panelen zodat deze week contact maken met de rail?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
Dat durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen. Ik heb zelf alu-panelen. Iemand anders?

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdA
het is anders ook een kleine moeite om er een zelftappertje (als dit gewoon kan) in te draaien met een kabeltje voor de zekerheid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo
Gewoon het rek aarden. De panelen zitten op het rek dus maken contact. Ik heb steeds 1 van de 2 railsen waar de panelen op liggen geaard, idd via kabelschoentje aan zelftapper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbiek616
Pazo schreef op woensdag 16 november 2022 @ 14:22:
Gewoon het rek aarden. De panelen zitten op het rek dus maken contact. Ik heb steeds 1 van de 2 railsen waar de panelen op liggen geaard, idd via kabelschoentje aan zelftapper.
Ik heb mijn panelen in een 4 bij 2 configuratie op een plat dak liggen via 5 liggers/rails. Mag ik dan 1 ligger aarden zodat de rest van de panelen via elkaar geaard worden of moet ik dan bijv 2 liggers aarden (nr 2 en 4) zodat elk paneel minimaal met 1 ligger direct geaard word?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
Herbiek616 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 14:27:
[...]

Ik heb mijn panelen in een 4 bij 2 configuratie op een plat dak liggen via 5 liggers/rails. Mag ik dan 1 ligger aarden zodat de rest van de panelen via elkaar geaard worden of moet ik dan bijv 2 liggers aarden (nr 2 en 4) zodat elk paneel minimaal met 1 ligger direct geaard word?
Q cable heeft geen aarde draad dus er is geen sprake van aarding via de kabel.

Alle separate constructies waar je kabel mee in aanraking komt moet je aarden. De kabel kan namelijk slijten en dan staat je constructie onder spanning.

[ Voor 4% gewijzigd door martinus83 op 16-11-2022 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdA
Pazo schreef op woensdag 16 november 2022 @ 14:22:
Ook wanneer het frame van de panelen zwart geanodiseerd is. Dit geleid natuurlijk niet. Maken ze dan contact via moduleklemmen? Ook deze zijn namelijk zwart ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbiek616
JvdA schreef op woensdag 16 november 2022 @ 15:18:
[...]
Ook wanneer het frame van de panelen zwart geanodiseerd is. Dit geleid natuurlijk niet. Maken ze dan contact via moduleklemmen? Ook deze zijn namelijk zwart ;)
Aan de onderkant van de klemmen van mijn Valk bevestigingsconstructie zaten een paar scherpe puntjes. Als je de klemmen vastdraait druk je die zo door het zwarte geanodiseerde laagje in het frame van de panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdA
Ik denk dat @RobWest gelijk heeft, ik heb even de specs opgezocht van de moduleklem. Zie hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gogeJ0IWYnxhuIRv7CPIGtihL5U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/bY8WJcFpi20ilW2Kjyy8DPPb.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Herbiek616 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 14:27:
[...]

Vanuit de lasdoos waar je ymvk kabel uit komt, die aardedraad heeft, kan je de rails / ligger aarden met een aardedraad. Evt kan je de railsen / liggers onderling ook aarden met een aardedraad, als je bijv verschillende sets heb liggen die niet met elkaar in aanraking komen. Zo heb ik op 1 dakvlak 5 panelen boven de dakramen en 5 panelen onder de dakramen liggen. Onderste zet is geaard via de ymvk kabel, en van de onderste set naar de bovenste set heb ik ook een aardedraad liggen.

[ Voor 29% gewijzigd door Pazo op 16-11-2022 16:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
Vraag over de envoy. Kan het in documentatie niet vinden.

Op hoeveel Ampere zeker je de envoy af?

Ik lees veel B16, hier in deze post wordt B6 aangeduid?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/__Bn-aJUaQWD-nGfmvTRDSZNuog=/800x/filters:strip_exif()/f/image/43jZPxiWj8qZcy0cmHVZbicp.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 83% gewijzigd door martinus83 op 16-11-2022 18:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gAzu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12-09 22:41
De Envoy gebruikt zo'n 5 tot 7 Watt dus doe maar de kleinste automaat die je kan vinden als je er verder niks aan hangt.
0,1 A zou al voldoende zijn 😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedekeizer
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 29-05-2023
Sinds september hebben we zonnepanelen. Echter sinds de installatie hebben we (Vind ik) grote afwijking tussen de panelen onderweg.

We hebben

11 Hyundai mono shingled 490 WP. Zilver frame
11x Enphase IQ7A
Envoy Enphase standaard
Monofase

Op plat dak. Geen schaduw op dak.

Vanaf het begin grote verschillen. Volgens installateur verkeerde kabel geïnstalleerd te dun. Dit is recent vervangen maar ik zie geen verschillen.

Wat vooral vreemd is dat hoe zonniger het is des te lager sommige panelen opbrengen. Enig idee wat het probleem is. Volgende week komt wederom installateur langs maar heb het idee dat ze geen idee hebben wat probleem is.

13 November was zeer zonnig , vandaag minder. De “ mindere” panelen doen het vandaag iets beter dan van de week. Hoe komt dit. Zelf het idee dat aantal panelen defect zijn of beschadigd?

Kan zelf helaas de Envoy (v7) niet uitlezen behalve standaard als gebruiker via Enlighten app. Jullie ideeen waar probleem zit of hoe ik het kan achter halen. .?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fwdi-e59ifieXRHQsgY0EkFOqL4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M3KBHQUonjIxNKoKt9t2dpOy.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E6ixA4zkFfsrDl06fpfwCVUQ7kg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bWakXq5bJ8X4OI78dJCuzbR5.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-roTST1JzAnukdeGxhFTlIYc6iw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q2RaFKpQyYCM9F9pzGGiuOBl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Websphinxie
renedekeizer schreef op woensdag 16 november 2022 @ 19:24:
Sinds september hebben we zonnepanelen. Echter sinds de installatie hebben we (Vind ik) grote afwijking tussen de panelen onderweg.

We hebben

11 Hyundai mono shingled 490 WP. Zilver frame
11x Enphase IQ7A
Envoy Enphase standaard
Monofase

Op plat dak. Geen schaduw op dak.

Vanaf het begin grote verschillen. Volgens installateur verkeerde kabel geïnstalleerd te dun. Dit is recent vervangen maar ik zie geen verschillen.

Wat vooral vreemd is dat hoe zonniger het is des te lager sommige panelen opbrengen. Enig idee wat het probleem is. Volgende week komt wederom installateur langs maar heb het idee dat ze geen idee hebben wat probleem is.

13 November was zeer zonnig , vandaag minder. De “ mindere” panelen doen het vandaag iets beter dan van de week. Hoe komt dit. Zelf het idee dat aantal panelen defect zijn of beschadigd?

Kan zelf helaas de Envoy (v7) niet uitlezen behalve standaard als gebruiker via Enlighten app. Jullie ideeen waar probleem zit of hoe ik het kan achter halen. .?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Een aantal dingen waar ik aan denk maar die niet typisch problematisch zouden hoeven te zijn;
1) 11 panelen met iq7a is de absolute max op 1 string/fase. Zou moeten kunnen maar is dus de max.
2) het valt mij op dat de panelen naar een dubbele piek toe werken. De omliggende panelen nemen dan weer exponentieel toe en af. Het zou kunnen liggen aan het feit dat er een firmware update moet worden doorgevoerd. Je kunt daarvoor bij Enphase aankloppen.
3) specifieke reden waarom je 1 fase hebt aangesloten?
4) heb je weleens geprobeerd om een goed presterende omvormer om te wisselen met een slechte? Zodoende kun je uitsluiten of het paneel of de omvormer issue geeft.
5) heb je weleens slechte omvormers uit de string gehaald of juist goede omvormers om te kijken of dit soelaas biedt.
6) hoe groot is de afstand tussen de panelen en de Q relais?
7) komen de paneel outputs overeen met bijvoorbeeld de p1 waardes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedekeizer
Een aantal dingen waar ik aan denk maar die niet typisch problematisch zouden hoeven te zijn;
1) 11 panelen met iq7a is de absolute max op 1 string/fase. Zou moeten kunnen maar is dus de max.
2) het valt mij op dat de panelen naar een dubbele piek toe werken. De omliggende panelen nemen dan weer exponentieel toe en af. Het zou kunnen liggen aan het feit dat er een firmware update moet worden doorgevoerd. Je kunt daarvoor bij Enphase aankloppen.
3) specifieke reden waarom je 1 fase hebt aangesloten?
4) heb je weleens geprobeerd om een goed presterende omvormer om te wisselen met een slechte? Zodoende kun je uitsluiten of het paneel of de omvormer issue geeft.
5) heb je weleens slechte omvormers uit de string gehaald of juist goede omvormers om te kijken of dit soelaas biedt.
6) hoe groot is de afstand tussen de panelen en de Q relais?
7) komen de paneel outputs overeen met bijvoorbeeld de p1 waardes?
1. Installateur heeft dit geadviseerd en zou geen probleem moet opleveren. Bij buren ligt zelfde systeem en daar werkt het zonder problemen. Die hebben probleem niet. Zelfde installatie panelen etc (ook 11 stuks )

2.eh wat bedoel je precies. Ik heb envoy s met firmware D7.0.88. Microinverters zijn twee reeksen zie ik. Links 8 stuks reeks 1. En 3 op reeks 2

3 nee. We hadden zelf 3 fasen bedacht. Echter installateur dit niet zo uitgevoerd. Was onnodig gaven ze achteraf aan. Buren hebben ook geen 3 fase

4. Ik neem aan dat ze dat vorige keer gedaan hebben maar twijfel daaraan. Ze dachten dikkere kabel probleem zou oplossen echter dat is helaas niet zo.

Blijft vreemd dat de panelen die het minder doen vooral bij zonnig weer minder opbrengen.

5. Ga ik aangeven om te proberen. Een omvormer is vervangen zag ik. Daarvan is nu de totaal opbrengst sinds september gereset.

6. Weet ik niet. Hoe kom ik daarachter?
Liggen op het dak en kan daar niet komen zelf.

7. Het lijkt erop van wel. Regelmatig volgend p1 leveren we 600-900 watt terug. Wat lijkt overeen te komen met piek opbrengst. Alleen lastig te controleren met standaard enlighten app. Omdat we ook stroom verbruiken. Hieronder de totale sinds 1-9. Sinds installatie. Grote verschillen toch?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lb27j2_iV2QmySem8ihiWxbavoM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HX4OrfIlJT7JUQ8o5cXmUnpW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
@renedekeizer je systeem is zeker niet goed, die verschillen zijn echt veel te groot. Het achterhalen van de oorzaak is alleen best lastig. Zoals @Websphinxie aangeeft zou het een firmware issue kunnen zijn van de micro's. Kijk eens in de Enphase app welke firmware versie de micro's hebben, en of er ook sprake is van verschillende firmware versies tussen de micro's. In de app: Menu => Systeem => Apparaten => Microinverters
Firmware kan je zelf niet updaten / downgraden, alleen Enphase kan dat op verzoek.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7Wmcx0e_cJf5AoFhfAczTRwFbKw=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/Q3N2eZDHq5H3FEdRHoaIUtMb.png?f=fotoalbum_medium

Ander punt, misschien is de communicatie tussen de micro's en de Envoy (IQ gateway) slecht. Als je inlogt in Enlighten, kan je onder Apparaten => en dan op de Gateway klikken, de signaal sterkte / kwaliteit zien onder het klopje Communicatie via het elektriciteitsnet'

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NNlFDysNS7Dv3MMXxvu-EXneM2E=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/25tpDYs5AMIYXe2czFYPMl7p.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 12% gewijzigd door Pazo op 16-11-2022 20:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gAzu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 12-09 22:41
Download de installer toolkit, maak een account aan met zo hoog mogelijke rechten, installer bij voorkeur, zet de envoy in Access point mode, kies dat netwerk met je mobiele apparaat en kijk wat je kan achterhalen.

Begin eens met de serienummers van de inverters te achterhalen.
Als de buren ook enphase hebben dan staat je envoy voor hetzelfde geld tegen panelen van de buren te praten.
(Ik weet niet of de inverters geclaimd worden door de envoy.)

Wat ook kan is dat er geen of een verkeerd gridprofiel is geladen.
Te dunne kabel lijkt me sterk.
De Qcable is zowiezo geschikt en als sommige panelen wel performen... Gaat over dezelfde kabel

Te hoge netspanning is ook nog wel iets om te checken.
Max waarde even niet paraat.

Voor een betere analyse is meer info welkom.

Een goede test om dingen uit te sluiten is 1 slechte inverter wisselen met de plek van een goede.
En hetzelfde herhalen met een paneel.

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Hoe kan je achterhalen welke panelen op welke fase zitten? ->
Een bedrijf heeft recent 17 panelen geplaatst.
3 fasen systeem met Envoy Metered S, 6 ct spoelen, 3 fase Qrelais, etc.

Panelen liggen verdeeld over 4 zuidelijke dak delen: 1 op dakkapel, 6 op schuine dak, 5 op platte dak uitbouw, 5 op platte dak garage.

Ik wil weten of de monteurs de 17 panelen een beetje eerlijk verdeeld hebben over de 3 fasen, want ik meen dat dat toch belangrijk is zodat je zo veel mogelijk van je eigen opgewekte energie gebruikt??

Hoe kan je daar achter komen?
Kan je bijv je 3fase Qrelais tijdelijk naar alleen L1 of L2 of L3 schakelen en dan kijken welke panelen er dan nog op dat moment werken oid?

• RobWest
Je kan inderdaad op je Q-Relais 1,2 of 3 fases aanzettten.
Als de panelen op een 3-fase Q-Cable zitten dan ze sowieso allemaal om en om.
Of heeft hij een 1-fase Q-Cable gebruikt?

En waarom moet je zoveel mogelijk van je eigen stroom gebruik maken? Dat staat ook los van wat en hoeveel er op welke fase zitten.

Door de saldering maakt het niet uit wanneer je het opwekt en wanneer je het gebruikt.

Ik hang mij EV liever aan een publieke laadpaal á € 0,32 dan mijn eigen stroom ervoor gebruiken die ik voor € 0,88 kan verkopen aan de leverancier.

En anders elke paneel afdekken met een handdoek en dan in je app kijken welke geen opbrengst heeft. Oops, dat heeft niks te maken met welk paneel op welke fase zit 8)7

[ Voor 64% gewijzigd door RobWest op 17-11-2022 13:01 ]

PVOutput

• Websphinxie
RobWest schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:53:

En waarom moet je zoveel mogelijk van je eigen stroom gebruik maken? Dat staat ook los van wat en hoeveel er op welke fase zitten.

Door de saldering maakt het niet uit wanneer je het opwekt en wanneer je het gebruikt.

Ik hang mij EV liever aan een publieke laadpaal á € 0,32 dan mijn eigen stroom ervoor gebruiken die ik voor € 0,88 kan verkopen aan de leverancier.

En anders elke paneel afdekken met een handdoek en dan in je app kijken welke geen opbrengst heeft. Oops, dat heeft niks te maken met welk paneel op welke fase zit 8)7
Dat laatste kun je prima gebruiken als je dan ook de andere twee fasen uitzet. Op die manier kun je zien welk paneel waar zit (als je niet al een correct legplan hebt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• irab
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 13:08
gAzu schreef op woensdag 16 november 2022 @ 23:17:
Begin eens met de serienummers van de inverters te achterhalen.
Als de buren ook enphase hebben dan staat je envoy voor hetzelfde geld tegen panelen van de buren te praten.
(Ik weet niet of de inverters geclaimd worden door de envoy.)
De panelen/inverters communiceren via Powerline (dus niet draadloos, ook geen wifi) met de envoy-s.
Daarom heb je bij een meerfase systeem fasecouplers nodig. Die zitten overigens ingebouwd in de het 3-fase q-relais.
De envoy kan via een ethernet kabel of via wifi met de buitenwereld communiceren.
De envoy “binnenwereld” is Powerline tbv de micro-inverters en de q-relais.

• Pazo
irab schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:13:
[...]

De panelen/inverters communiceren via Powerline (dus niet draadloos, ook geen wifi) met de envoy-s.
Daarom heb je bij een meerfase systeem fasecouplers nodig. Die zitten overigens ingebouwd in de het 3-fase q-relais.
De envoy kan via een ethernet kabel of via wifi met de buitenwereld communiceren.
De envoy “binnenwereld” is Powerline tbv de micro-inverters en de q-relais.
Toch kunnen andere panelen gevonden die bijvoorbeeld in hetzelfde rijtje ook geïnstalleerd zijn. Onlangs nog gebeurt; zelfs Enphase support zegt dat het kan:

Acradavos in "Het grote Enphase topic"

• Allewijn
  • Niet online
@RobWest Dankjewel voor je antwoord.
Er is idd overal 3-fase Q-Cable gebruikt en onderling tussen de dakvlakken ligt 5 aderige ymvk kabel gebruikt met lasdozen.
Ik wist niet dat het dan sowieso 'om-en-om' standaard al goed zit...

Door saldering maakt het nu idd niet uit wanneer je opwekt en wanneer je verbruikt/op welke fase je verbruikt, maar als dat in de toekomst over is maakt dat voor zover ik als leek begrijp wel uit. Vandaar dat ik nieuwsgierig ben of er wel goed verdeeld is over de 3 fasen.
Maar als dat standaard bij 3-fase Q-cable goed gaat, kan de installateur daar dus alleen invloed op uitoefenen door het op een bepaalde manier in de lasdozen aan te sluiten?!

@Websphinxie ik kan het dus testen door tijdelijk L1 L2 of L3 solistisch te kiezen op het Q-relais en dan te kijken welke panelen in de app nog live opwekken? ->

Druk op de testknop en houd deze knop ingedrukt. De fasespanningsindicatoren (V1,
V2, V3) worden rood en het relais klikt. Na verloop van ongeveer 6 seconden gaan de
fasespannings-RED‘s rood knipperen. Het aantal rode LED‘s dat knippert, correspondeert met het aantal fasen. Een sequentie van 3, vervolgens 2 en vervolgens 1
knipperende LED‘s wordt herhaald.
B ) Laat de testknop los wanneer het toepasselijke aantal LED‘s knippert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• irab
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 13:08
Pazo schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:24:
[...]

Toch kunnen andere panelen gevonden die bijvoorbeeld in hetzelfde rijtje ook geïnstalleerd zijn. Onlangs nog gebeurt; zelfs Enphase support zegt dat het kan:

De micro-inverters communiceren inderdaad met een erg sterk Powerline signaal.
Dit betekent dat in uitzonderlijke gevallen jij van de buren data van hun inverters oppikt. Via het lichtnet.
Helaas krijg je alleen data, geen kWh-tjes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobWest
Allewijn schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:28:
@RobWest Dankjewel voor je antwoord.
Er is idd overal 3-fase Q-Cable gebruikt en onderling tussen de dakvlakken ligt 5 aderige ymvk kabel gebruikt met lasdozen.
Ik wist niet dat het dan sowieso 'om-en-om' standaard al goed zit...

Door saldering maakt het nu idd niet uit wanneer je opwekt en wanneer je verbruikt/op welke fase je verbruikt, maar als dat in de toekomst over is maakt dat voor zover ik als leek begrijp wel uit. Vandaar dat ik nieuwsgierig ben of er wel goed verdeeld is over de 3 fasen.
Maar als dat standaard bij 3-fase Q-cable goed gaat, kan de installateur daar dus alleen invloed op uitoefenen door het op een bepaalde manier in de lasdozen aan te sluiten?!

@Websphinxie ik kan het dus testen door tijdelijk L1 L2 of L3 solistisch te kiezen op het Q-relais en dan te kijken welke panelen in de app nog live opwekken? ->

Druk op de testknop en houd deze knop ingedrukt. De fasespanningsindicatoren (V1,
V2, V3) worden rood en het relais klikt. Na verloop van ongeveer 6 seconden gaan de
fasespannings-RED‘s rood knipperen. Het aantal rode LED‘s dat knippert, correspondeert met het aantal fasen. Een sequentie van 3, vervolgens 2 en vervolgens 1
knipperende LED‘s wordt herhaald.
B ) Laat de testknop los wanneer het toepasselijke aantal LED‘s knippert.
Je dak zit dan op 3 fases aangesloten evenals je uitbouw en je garage. Dus dat kan niet anders dan dat al goed verdeeld is. In theorie zou je in de lasdoos alles op 1 fases kunnen doen. Maar dat is wel erg onlogisch. Dus ook daar kan je vanuit gaan dat alles netjes verdeeld is.

Ook in de toekomst maakt het niet uit hoe je fases verdeelt zijn. Je kan dan minder saldering, of je dat nou over 1 of over 3 fasen doet, dat maak niet uit.

Je hoeft je Q-Relais niet op 1,2 of 3 fases te schakelen om te weten welk paneel waar ligt als je er een handdoek overheen gooit.
Het paneel wat geen opbrengst meer heeft is degene waar de handdoek op ligt.
Met het uitschakaklen van fases weet je welk paneel op welke fase zit, dat heeft niets te maken met het legplan

PVOutput

• renedekeizer
Pazo schreef op woensdag 16 november 2022 @ 20:41:
@renedekeizer je systeem is zeker niet goed, die verschillen zijn echt veel te groot. Het achterhalen van de oorzaak is alleen best lastig. Zoals @Websphinxie aangeeft zou het een firmware issue kunnen zijn van de micro's. Kijk eens in de Enphase app welke firmware versie de micro's hebben, en of er ook sprake is van verschillende firmware versies tussen de micro's. In de app: Menu => Systeem => Apparaten => Microinverters
Firmware kan je zelf niet updaten / downgraden, alleen Enphase kan dat op verzoek.

[Afbeelding]

Ander punt, misschien is de communicatie tussen de micro's en de Envoy (IQ gateway) slecht. Als je inlogt in Enlighten, kan je onder Apparaten => en dan op de Gateway klikken, de signaal sterkte / kwaliteit zien onder het klopje Communicatie via het elektriciteitsnet'

[Afbeelding]
De firmware versies zijn wel allemaal hetzelfde. Of het laatste versie is geen idee eigenlijk.

Ik kan in de enlighten app. ( standaard) niet de signaal sterkte bekijken. Volgens mij heb je dan een andere Envoy nodig.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hwzvdknqGeHFBTMM8EYMdMTHi18=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TX2b1rZumjfkPK7tCjfTMhQW.jpg?f=fotoalbum_large

• Pazo
@renedekeizer 4.27 is niet de laatste, en er zijn problemen bekend met 4.27. 4.28 is de meest recente versie. Wellicht vragen aan je installateur dat deze Enphase gaat vragen om 4.28 naar je micro's te pushen.

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-09 09:31
Pazo schreef op donderdag 17 november 2022 @ 20:09:
@renedekeizer 4.27 is niet de laatste, en er zijn problemen bekend met 4.27. 4.28 is de meest recente versie. Wellicht vragen aan je installateur dat deze Enphase gaat vragen om 4.28 naar je micro's te pushen.
Welke problemen zijn er dan met de 4.27 software? (Ik heb ze ook…..eigen belang hier ;) )

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• Pazo
Panzer_V schreef op donderdag 17 november 2022 @ 20:40:
[...]

Welke problemen zijn er dan met de 4.27 software? (Ik heb ze ook…..eigen belang hier ;) )
Zou ik moeten gaan graven / zoeken op het forum, maar er zijn mensen geweest die ook problemen hadden (zoals die van hierboven), en met update naar versie 4.28 het verholpen was. Als je geen problemen hebt, lekker zo laten, maar in het geval van @renedekeizer : baat het niet dan schaad het niet. Slechter zal het niet worden denk ik. Het is het proberen waard, want die waarden / verschillen die hij nu heeft gaan nergens over.

• Websphinxie
RobWest schreef op donderdag 17 november 2022 @ 13:46:
[...]

Je dak zit dan op 3 fases aangesloten evenals je uitbouw en je garage. Dus dat kan niet anders dan dat al goed verdeeld is. In theorie zou je in de lasdoos alles op 1 fases kunnen doen. Maar dat is wel erg onlogisch. Dus ook daar kan je vanuit gaan dat alles netjes verdeeld is.

Ook in de toekomst maakt het niet uit hoe je fases verdeelt zijn. Je kan dan minder saldering, of je dat nou over 1 of over 3 fasen doet, dat maak niet uit.

Je hoeft je Q-Relais niet op 1,2 of 3 fases te schakelen om te weten welk paneel waar ligt als je er een handdoek overheen gooit.
Het paneel wat geen opbrengst meer heeft is degene waar de handdoek op ligt.
Met het uitschakaklen van fases weet je welk paneel op welke fase zit, dat heeft niets te maken met het legplan
Je haalt twee opmerkingen door elkaar denk ik.

Het legplan heeft niets te maken met de issues. Dat klopt.
Het is wel fijn als je een correct legplan hebt. Dan weet je namelijk dat deze overeenkomt met de opstelling zoals het op het dak. De micros die je daar ziet hebben bij mijn weten ook een L1, L2, L3 aanduiding. Dat zou dan ook overeen moeten komen. Daarom is het dus prettig als je een correct legplan hebt.

Je zou dan ook misschien kunnen concluderen dat een specifieke fase beter of minder presteert.

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:18
Allewijn schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:47:
Ik wil weten of de monteurs de 17 panelen een beetje eerlijk verdeeld hebben over de 3 fasen, want ik meen dat dat toch belangrijk is zodat je zo veel mogelijk van je eigen opgewekte energie gebruikt??
Het is wel belangrijk als het salderen straks stopt om je eigen stroom te gebruiken.
Maar als ik het goed heb maakt het niet uit als je een 3 fasen meter hebt op welke fase het binnenkomt vanafde panelen en op welke fase je je eigen stroom gebruikt.

Mocht dit niet kloppen dan lees ik dat hier wel.

• svkaster
mike123 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 22:01:
[...]

Het is wel belangrijk als het salderen straks stopt om je eigen stroom te gebruiken.
Maar als ik het goed heb maakt het niet uit als je een 3 fasen meter hebt op welke fase het binnenkomt vanafde panelen en op welke fase je je eigen stroom gebruikt.

Mocht dit niet kloppen dan lees ik dat hier wel.
Dit klopt voor als nog zolang in Nederland elke meter per 24 uur moet salderen.
Dit kan natuurlijk over tijd veranderen :(

Stefan

• ursusMaritimus
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 04-09 18:49

ursusMaritimus

Born @ 321ppm

RobWest schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:53:

Met een P1 meter (Home wizard) kun je de opbrengst per fase zien. Dan zie je welke fase terugvalt door de handdoek.

21x REC TwinPeak 4 Black 360Wp | Enphase IQ7+ | Daikin Altherma 3 RW 4 kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Allewijn schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:47:
Hoe kan je achterhalen welke panelen op welke fase zitten? ->
Staat in de webinterface van je envoy onder micro’s.

Bij mij staat daar netjes op welke fase ze zitten.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
@mike123, het klopt wat je zegt.

Het kan uiteraard zo zijn (zeker bij een 1-fase PV systeem) dat je op 1 fase aan het terugleveren bent en op de andere 2 fases net je wasmachine, droger en oven aan het draaien zijn.
Maar dat wordt in je meter verrekend met elkaar. Volgens mij is dat zelfs bij wet geregeld.

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blue eyes
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-09 00:19
svkaster schreef op donderdag 17 november 2022 @ 23:09:
[...]

Dit klopt voor als nog zolang in Nederland elke meter per 24 uur moet salderen.
Dit kan natuurlijk over tijd veranderen :(

Stefan
Niet per dag..... real time ;)

Afnemen is betalen, leveren is betaald krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Glashelder schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 06:25:
[...]

Staat in de webinterface van je envoy onder micro’s.

Bij mij staat daar netjes op welke fase ze zitten.
Echt? Dat zou handig zijn. Heb je daar een printscreen van?
Ik zie niks meen ik. Maar ik heb ook alleen maar een eindgebruikers account... Want systeem is in beer bij het installatie bedrijf...

(En om wat verwarring verder te voorkomen: ik weet al precies welk paneel waar ligt. Ik heb een fysiek legplannetje met alle barcodes stickers ingetekend gekregen na aanleg, maar ik wil nu dus alleen weten welk paneel op welke fase zit, en of dat in totaliteit een beetje eerlijk verdeeld is.... Ik snap nu dat dat ivm saldering en huidige interne werking slimme meters etc nog niet uit maakt, maar in toekomst mogelijk dus wel zoals sommigen van jullie uitleggen)

[ Voor 35% gewijzigd door Allewijn op 18-11-2022 10:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Allewijn schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 10:16:
[...]

Echt? Dat zou handig zijn. Heb je daar een printscreen van?
Ik zie niks meen ik. Maar ik heb ook alleen maar een eindgebruikers account... Want systeem is in beer bij het installatie bedrijf...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2n4aAIZ1P3kndVA_G7Z--sY5S80=/x800/filters:strip_exif()/f/image/SqJC1Kj9vinGLxXjxOnaGQPW.png?f=fotoalbum_large

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
@Glashelder woww, ja dat is dus precies wat ik wil zien. Dank voor de afbeelding!
Dan hoef ik niet te gaan klooien met tijdelijk fasen op Q-relais uitschakelen, handdoek op panelen etc etc.

Hoe kan ik dat gaan zien? Kan ik alsnog een juist account krijgen zonder dat mijn installatiebedrijf buiten spel gezet wordt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Je hebt hier geen installer account voor nodig. Je kan gewoon browsen naar het IP adres van je Envoy en onderin vind je dan een linkje 'Installer login'.

De username is installer en hoe je het password kan genereren vind je wel ergens in dit topic ;) Al moet ik wel zeggen dat er volgens mij Envoys in de loop zijn waarbij je een token moet genereren via Enphase om erbij te komen.. :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
@Allewijn Zie [Enphase] Haal meer uit je Envoy!
Even bepalen of je firmware versie 5 of 7 op je Envoy hebt staan.
Bij v5 even je serienummer van je Envoy hier inkloppen, krijg je het wachtwoord.
Vervolgens kan je lokaal inloggen met installer + wachtwoord op http://envoy/installer/setup/home

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
@Glashelder & @Pazo Getsie, ik heb dus een 7 firmware en een token nodig...
En nou?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8WwCPtXk0xuFn9zWYecuFvfbYCA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/snOC3GDgJQq7Vkh4GjxZH6J7.png?f=fotoalbum_large

Ik heb op "Visit https://entrez.enphaseenergy.com/ to get your token" geklikt, maar krijg dan een scherm waar ik niet weet wat ik in moet voelen (en uitklappen schermpjes geeft niks weer):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u2USczOGM77Ufw8mNLyJ1BB2IRs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AiispnqVWISObNnNuzCjz91L.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door Allewijn op 18-11-2022 10:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Edit: GELUKT: Ik kon mijn systeem zoeken door eerst mijn sitegegevens in de Enphase app op te zoeken.
Nu heb ik een token en kan ik inloggen:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vH0PbgtONeGMSAe38gJE-OOmG5o=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Y1b1DFbkf7ZCECyyXm1RMwP2.png?f=fotoalbum_large

@Glashelder Hoe komt ik in het scherm wat jij toonde?
In het scherm wat ik nu zie kan ik niks aanklikken/geen info over de micros en op welke fase ze zitten:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o9b-lr9D7jUnCpsPwhkLUPafKXM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YlV1EUBU1DObQT88qx9tlqCi.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door Allewijn op 18-11-2022 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@Allewijn je zit denk ik nu in het algemeen overzicht (envoy/home), daar kan je niet zo veel zien. Je moet in het Installer overzicht zijn, dat is: https://envoy/installer/setup/home.
Ik heb echter versie 5, dus geen ervaring met de tokens die bij versie 7 nodig zijn. In het andere topic staat ook alles mbt versie 7, (dat heeft @iKiddo geschreven).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
@Paza: Yes! Het is gelukt. Idd via het installer overzicht.

Nu zie ik dus mijn 17 panelen. Ik zie dat er 13 op L1 zitten, 4 op L2 en nul op L3...
Huh.... Dat zou toch niet zo horen/mogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Allewijn schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 11:25:
Nu zie ik dus mijn 17 panelen. Ik zie dat er 13 op L1 zitten, 4 op L2 en nul op L3...
Huh.... Dat zou toch niet zo horen/mogen?
Dat is wel bijzonder, dan zijn de panelen dus aangesloten met 1-fase kabels en heeft de installateur niet de juiste verdeling gemaakt. Als het op 3-fase kabels aangesloten zou zijn, dan wordt het 'automatisch' verdeeld over de fasen en heeft iedere fase evenveel panelen ,+/- 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Maar goed dat ik er dus naar kijk... Want het klopt kennelijk niet.
Ik klim zometeen even op mijn platte dak. Dan kan ik daar naar de Q-kabels kijken. Hoe kan ik zien of het 1 of 3 fase kabels zijn?

Maar als het allemaal 1 fase kabels waren, dan had ik toch van de 17 panelen er geen 4 op L2?

Optimaal zou je dus bijv eigenlijk moeten zien 6x op L1, 6x op L2, 5x op L3 oid?...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobWest
Het ligt er aan hoe je de 1 of 3 fases kabels in de lasdoos verbindt met de YMvK kabel die naar de meterkast gaat.
Bij 1 fase kabel kan je natuurlijk makkelijk alles (per ongeluk) op allemaal dezelfde fase zetten. Bij 3 fases is dat minder aannemelijk, maar aangezien jij 3 segmenten heb is die fout weer makkelijker te maken.

Misschien dat je de lasdozen open moet maken, dan kan je echt zien hoe ze aangesloten zijn

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdA
Allewijn schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 11:32:
Hoe kan ik zien of het 1 of 3 fase kabels zijn?
3 fase Q-kabel heeft 4 aders, en de 1 fase kabel maar 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Allewijn schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 11:32:
Ik klim zometeen even op mijn platte dak. Dan kan ik daar naar de Q-kabels kijken. Hoe kan ik zien of het 1 of 3 fase kabels zijn?

Maar als het allemaal 1 fase kabels waren, dan had ik toch van de 17 panelen er geen 4 op L2?

Optimaal zou je dus bijv eigenlijk moeten zien 6x op L1, 6x op L2, 5x op L3 oid?...
Denk het het zelfs op de kabel staat.
Bij een 3-fase kabel worden de panelen evenredig verdeeld over de fasen, zoals je zegt.
Bij een 1-fase kabel moet zelf die verdeling gemaakt worden, dus moeten in de lasdoos de juiste fasen met elkaar verbonden worden en moet niet klakkeloos alles aan elkaar verbonden worden. Gezien jouw scheve verdeling kan het haast niet anders dan dat ze dat gedaan hebben. Met 13 panelen op 1 fase zit je ook op het maximum wat mag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Op de zwarte Q-cables staat 4x2.5mm2 dus dat zijn toch 3 fasen kabels lijkt me.
Hmmmm waarom worden mijn 17 micros dan niet eerlijk over de 3 fasen verdeeld? Wat te doen?...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvdA
Allewijn schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 11:50:
Op de zwarte Q-cables staat 4x2.5mm2 dus dat zijn toch 3 fasen kabels lijkt me.
Hmmmm waarom worden mijn 17 micros dan niet eerlijk over de 3 fasen verdeeld? Wat te doen?...
Kabel in elkaar gezet op een maandag ochtend misschien? 8)7

Je zou dit kunnen meten als je de kabel los maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Paar mogelijkheden:
• Op een of andere manier klopt toch de data uit de webinterface niet? Bij mij klopt dit wel.. maar er was eerder iemand hier waarbij alles op L1 getoond werd.
• Installateur heeft de 3-fase kabel gebruikt als 1 fase door de fases in een lasdoos samen te laten komen.

Er zijn blijkbaar installateurs die denken dat je een minimaal aantal micro's per fase nodig hebt 8)7 Bij een tekort aan 1-fase kabel krijg je dan dat soort hobbyBob oplossingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
@Glashelder maar als je alles in de lasdozen samen knoopt, waarom zie ik dan van de 17 panelen er wel 4 op L2? Zou dan niet alles over L1 gaan?
Ik vrees idd dat ze in de lasdozen het verkeerd hebben gedaan. Want er is dus wel 3 fasen Q-cable gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Komt er 1 Q-cable uit je lasdoos of zijn het er toevallig 2? (dat vermoed ik)

Als het er 2 zijn dan zijn bij beiden de fases gekoppeld alleen zitten de 2 kabels op 2 verschillende fases.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobWest
Allewijn heeft 3 segmenten, dus ik vermoed dat de 3 Q-Cable ergens verlengd worden naar YMvK en dan ergens anders weer samenkomen.

We zijn benieuwd naar de foto's ;)

PVOutput

Pagina: 1 ... 36 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Envoy uitlezen en koppelen met Home Assistant, Domoticz etc heeft een eigen topic: [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica