Dag, ik heb mijn 9 jaar oude PV systeem (16 panelen 255 Wp met SMA omvormer) vervangen door 16 st panelen (255 370 Wp) met Enphase omvormers, relay en Envoy (metered). De nieuwe panelen zijn de kleinste maatvoering die nu verkrijgbaar zijn en passen (met een verlening vd rails) nog precies op het dak. (104 * 169 cm; 4 cm breder en hoger dan oude)
Deze hele installatie werkt goed, maar op mijn Enlighten-account/app zie ik dat de mijn systeem aan de productie kant (ook) snachts 100 Wh wordt opgewekt.
Zie bijgevoegd foto van een voorbeeld 5 u smorgens afgelopen donderdag. Zo gaat het alle dagen.
ook krijg ik melding ‘er is een probleem met de meetwaarden van uw Envoy-meter (zie foto) en soortgelijke tekst op een ander scherm ‘serie’ in de app ‘er is een probleem met de metingen van uw gateway. Neem contact op met uw onderhoudsmonteur voor hulp’
:strip_exif()/f/image/CRmfITsm6QMTmZPcdrextYMX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pkAgSOC87mZIiFTyUEX813WI.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn 2 vragen:
1. herkent/snapt iemand dit? Wat is de remedie?
2. snachts produceren kan natuurlijk niet. zou het wel zo kunnen zijn dat elke omvormer 6W/st consumeert en dat dit 16*6 = ~100 W verbruikt als negatieve opwek ? (= ~ 1.5 kwh per nacht als er geen daglicht is?)
Ik heb de installatie in de meterkast gecheckt en zie zo geen fouten in de installatie:
- de pijltjes op 3 meetspoeltjes van de PV/productie en de 3 aan de net/straat-zijde staan in goede richting
- ik meet 0 V tussen elke fase op de hoofdschakelaar en op dezelfde fase op de Envoy.
- aansluiting van meetspoelen op envoy: de 3 spoelen vd net-zijde zitten rechts op de Envoy en de 3 van de productie/PV zitten links op de Envoy. ook dat is goed. ik kan alleen niet checken of de draden van een meetspoeltje op een andere fase zou zitten (bijv als meetspoeltje van L2 toch op L1 zou zitten). Kan dit een verklaring zijn ?
Overigens:
Leuk te melden: over 9 jaar heeft het oude systeem (op Zuid met dak 45°) gemiddeld precies de 100% factor gehaald tussen ‘geïnstalleerd Wp’ en ‘KWh per jaar’ en dus totaal bijna ruim 36 MWh opgeleverd: ik kan aantonen dat de panelen iets degraderen (tov het aantal zonuren bij ons in Twente) maar kennelijk is de zon ook meer gaan schijnen en is dus is totaalopbrengst over 9 jaar een keurige 36.4 MWh
alvast hartelijk dank voor het meedenken !
Deze hele installatie werkt goed, maar op mijn Enlighten-account/app zie ik dat de mijn systeem aan de productie kant (ook) snachts 100 Wh wordt opgewekt.
Zie bijgevoegd foto van een voorbeeld 5 u smorgens afgelopen donderdag. Zo gaat het alle dagen.
ook krijg ik melding ‘er is een probleem met de meetwaarden van uw Envoy-meter (zie foto) en soortgelijke tekst op een ander scherm ‘serie’ in de app ‘er is een probleem met de metingen van uw gateway. Neem contact op met uw onderhoudsmonteur voor hulp’
:strip_exif()/f/image/CRmfITsm6QMTmZPcdrextYMX.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/pkAgSOC87mZIiFTyUEX813WI.jpg?f=fotoalbum_large)
Mijn 2 vragen:
1. herkent/snapt iemand dit? Wat is de remedie?
2. snachts produceren kan natuurlijk niet. zou het wel zo kunnen zijn dat elke omvormer 6W/st consumeert en dat dit 16*6 = ~100 W verbruikt als negatieve opwek ? (= ~ 1.5 kwh per nacht als er geen daglicht is?)
Ik heb de installatie in de meterkast gecheckt en zie zo geen fouten in de installatie:
- de pijltjes op 3 meetspoeltjes van de PV/productie en de 3 aan de net/straat-zijde staan in goede richting
- ik meet 0 V tussen elke fase op de hoofdschakelaar en op dezelfde fase op de Envoy.
- aansluiting van meetspoelen op envoy: de 3 spoelen vd net-zijde zitten rechts op de Envoy en de 3 van de productie/PV zitten links op de Envoy. ook dat is goed. ik kan alleen niet checken of de draden van een meetspoeltje op een andere fase zou zitten (bijv als meetspoeltje van L2 toch op L1 zou zitten). Kan dit een verklaring zijn ?
Overigens:
alvast hartelijk dank voor het meedenken !
L/W Panasonic Monoblock (5kW type F) + 200 l tank + VVW (2017). 5800Wp Zonnepanelen --> gasloos. Deels Jaga Convectoren met ventilatoren + 2e hands Ionic EHV (beide 2020)