Het grote Enphase topic Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 37 ... 108 Laatste
Acties:
  • 889.604 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Bij mijn systeem zijn meerdere lasdozen:

Vanuit meterkast loopt 5 aderige kabel naar platte dak uitbouw woonkamer.
Daar gaat de kabel in 1 lasdoos.
Vanaf die lasdoos naar 5 panelen op dat platte dak.
Vanaf die lasdoos naar 6 panelen op het schuine dak.
Vanaf een paneel op het schuine dak een lasdoos naar 1 paneel op een dakkapel.
Vanaf het platte dak weer een lasdoos naar een ander plat garagedak waar ook weer 5 panelen op liggen.

Ik denk dat er dus wel 7 lasdozen liggen om alle 4 de dakvlakken/panelen met elkaar te verbinden...
Ik denk dat er overal lasdozen en ymvk kabels zijn gebruikt op de plekken waar de afstanden tussen de panelen te lang zijn om Q-cables te gebruiken?!...
Alle panelen die een setje vormen zijn onderling dan natuurlijk wel met korte Q-cables verbonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
RobWest schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 12:12:
Allewijn heeft 3 segmenten, dus ik vermoed dat de 3 Q-Cable ergens verlengd worden naar YMvK en dan ergens anders weer samenkomen.
4 zelfs:

Panelen liggen verdeeld over 4 zuidelijke dak delen: 1 op dakkapel, 6 op schuine dak, 5 op platte dak uitbouw, 5 op platte dak garage.

@Allewijn Toe maar, kans is groot dat het ergens in 1 of meerdere van die lasdozen verkeerd gaat, maar zoek dat maar eens uit... waarschijnlijk zijn ze ook allemaal dichtgemaakt met giethars.

[ Voor 63% gewijzigd door Pazo op 18-11-2022 12:28 ]

Grote Enphase topicIQ Gateway lokaal uitlezenPVOutput
10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Ik heb het bedrijf gebeld. Ze komen zsm langs en van mij mogen ze stuk voor stuk alle lasdozen open maken en inspecteren. Er moet daar dan idd wat fout zitten.
Gelukkig zitten ze niet dicht met giethars (jaja, dat is weer een andere discussie of dat niet beter wel of niet moet gebeuren haha).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online
Allewijn schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 13:48:
Gelukkig zitten ze niet dicht met giethars (jaja, dat is weer een andere discussie of dat niet beter wel of niet moet gebeuren haha).
Scheelt weer. Ik moet zeggen dat ik het ook niet heb hoor, al gebruik ik kabelmoffen ipv lasdozen.
Als een lasdoos netjes van de grond, onder het paneel zit, kan er eigenlijk weinig gebeuren. Maar bij lasdozen wordt het wel vaak gedaan om dat beetje extra zekerheid te geven tegen lekkage / kortsluiting, wat natuurlijk goed is. In jouw geval is het deze keer gunstig dat ze er zo bij kunnen, anders moeten alle kabels doorgeknipt en opnieuw aansloten worden. Worden de kabels dus ook korter van; is de vraag of ze genoeg ruimte / extra kabellengte daarvoor overgelaten hebben, voor het geval dat. Ben benieuwd naar de uitkomst :)

10690Wp op O/W (Barneveld) • Panasonic Aquarea K-serie (7kW) WP • Gasloos per 1-11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Ik ben ook benieuwd naar de uitkomst. Ik wil gewoon straks 6x L1, 6x L2 en 5x L3 gaan zien, want zo hoort het dus kennelijk automatisch te gaan als het met 3-fasen-q-cables (en over de langere afstanden correct aangesloten ymvk kabels) aangesloten zit.

Wat is dit topic/de kennis hier toch fijn.
Anders had ik nooit in de installer omgeving van de Envoy gekomen, waar ik dus fraai kan zien dat alles op L1 en L2 hangt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mylo1
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 04-12-2024
Allewijn schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:47:
Ik wil weten of de monteurs de 17 panelen een beetje eerlijk verdeeld hebben over de 3 fasen, want ik meen dat dat toch belangrijk is zodat je zo veel mogelijk van je eigen opgewekte energie gebruikt??

Hoe kan je daar achter komen?
Ik lees dat je een metered hebt met CT's, dan kun je in je production meter schermpje zien wat je actueel per fase aan het terugleveren bent, als die waardes een beetje bij elkaar in de buurt liggen dan mag je ervan uitgaan dat ze redelijk evenredig verdeeld zijn.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZnTYNMvjeK9AiIC2Yqz9ZCpy7yY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IaYwCiuJ5UlszBOyYSDUS3tO.png?f=fotoalbum_large

plaatje uit betere tijden :)
destijds 25 IQ7A's, op L2 zitten er 9, op L1 en L3 zitten er 8. ergens in juni er nog 7 bij aangeknoopt, nu 11-10-11. Na de uitbreiding kom ik angstig dicht in de buurt van de 253 volt maar er is nog nooit iets afgeschakeld.

Indien "ongebalanceerd" aangesloten dat valt het hier direct op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
@Mylo1
dankjewel, ook naar dit scherm heb ik nu net even gekeken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LwMhKndCucubHfBzwKZR7SSHwKQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/yRTCOoSp5R2ZQ3rnv7JeqSyy.png?f=user_large

Zie ik nou dat er dus wél op L3 ook gewoon terug geleverd wordt?!...
(allemaal lage live waardes natuurlijk, want bah het regent hier en amper zonlicht...)

[ Voor 11% gewijzigd door Allewijn op 18-11-2022 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mylo1
yep, maar wellicht helpt het als je de zon even aan doet dan krijg je waardes die iets betrouwbaarder zijn.

Op basis hiervan lijkt alles netjes verdeeld te zijn. Ik lever nu ook maar 30 watt per omvormertje (45 graden pal zuid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
@Mylo1 Maar in mijn Micros overzicht staan 17 panelen, 13 op L1, 4 op L2 en NUL op L3, hoe kan het dan dat je in dit overzicht toch productie op L3 ziet?

En nog een andere vraag: 16 micros beginnen qua serienummers met 48223201XXXX, maar 1 micro heeft een heel ander sernienr: 122221605XXXX, kan dat gewoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mylo1
Tsja, daar heb ik ook geen sluitend antwoord op, in mijn overzichtje klopt de fase-verdeling ook niet helemaal. Volgens Enlighten manager is het 9-11-12 terwijl het 11-10-11 is. Ik heb me daar verder niet aan gestoord, ik wilde het teruggeleverde vermogen zo goed mogelijk verdelen omdat ik met 32 x IQ7A achter een 16A automaat zit en als de zon echt aan is dan stroomt er circa 4KW per fase binnen. Dat vindt de automaat niet echt grappig meer maar die blijft er vooralsnog gewoon in (die momenten dat hij het warm krijgt zijn relatief kort). 12 panelen op 1 fase zou mogelijk de kritische grens overschrijden maar dat is dus echt niet het geval.

m.a.w. hecht niet teveel waarde aan wat een schermpje in enlighten laat zien.

Ps. als je het helemaal zeker wilt weten dan koppel je telkens 1 fase af op het q-relay, die panelen gaan dan dus niet terugleveren want ze staan uit, in je array zie je dan welke panelen zwart blijven. Volgende dag nog een keer met een andere fase en alle resterende panelen zitten op de overgebleven fase.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
@mylo hoe weet je dat het 11-10-11 is ipv 9-11-12 dan?

Een maatje van me kreeg net nog een goede ingeving over mijn 'probleem':

Het systeem had na installatie wat probleempjes: ik had nml nog geen 3 fasen (Stedin is pas deze week een nieuwe slimme meter en 3 fasen aan komen sluiten): dus werd het systeem tijdelijk op 1 fase aangesloten (een 3 fasen hoofschakelaar met een brug).
Ze hadden fysiek 2 panelen los gekoppeld tot ik 3 fasen zou krijgen (17 panelen zou te veel zijn).
Vervolgens deden ook nog eens twee andere panelen het niet en werden daar de micros van vervangen omdat ze dachten dat die stuk waren.

Kortom: Ik zie nu precies de 13 panelen die actief waren in de tijd van alles op één fase, actief op L1.
En precies die andere 4 panelen, die dus pas actief werden toen hier 3 fasen aangelegd werden, hangen volgens de Envoy op L2. En niks op L3.
DAT KAN GEEN TOEVAL ZIJN....

Die maat van me zei dat de micros misschien opnieuw geïnitialiseerd moeten worden omdat ze mogelijk alleen op dat eerste moment onderling gaan bepalen welke micro op welke fase mag gaan zitten???
Maar hoe doe ik dat? Of moet ik dat door de installateur laten doen?

[ Voor 4% gewijzigd door Allewijn op 18-11-2022 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbiek616
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-06 21:33
Ik heb mijn installatie begin van deze week in gebruik genomen en het papier met de serienummers van mijn converters opgestuurd naar de leverancier. Heb ze net aan de lijn gehad en die geven aan dat alleen maar een huis eigenaren account aanmaken (geen DHZ account, ze wisten ook niet wat daar de voordelen van waren voor mij). Omdat ze druk zijn hebben ze dat nog steeds niet gedaan.

Wat raden jullie mij aan, nu alsnog zelf een DHZ account aanmaken? Ik ben zelf niet te beroerd om eventuele garantieclaim zelf te regelen als dat nodig mocht zijn.
Of is het handiger om mijn converters eerst via een "huis eigenaren account" te laten registeren bij de leverancier en daarna Enphase vragen of ze die alsnog omzetten naar mijn (nog te aan te maken) DHZ account?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online
@Herbiek616 Lekker een DHZ account aanmaken! Als tweaker veel leuker. Je kan veel meer zaken inzien, zelf regelen, zelf je legplan tekenen etc. Geeft je veel meer vrijheid en je hoeft niet voor iedere scheet weer bij je installateur aan te kloppen.

@Allewijn dat zou misschien wel een verklaring kunnen zijn. Installateur zou ze opnieuw kunnen inladen mbv aan PLC scan in de Installer Toolkit app, dan wordt de micro's 'opnieuw' opgezocht.

[ Voor 28% gewijzigd door Pazo op 18-11-2022 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mylo1
Allewijn schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 15:17:
Omdat ik ze zelf zo verdeeld heb met 1-fase kabels.

Het kan best zijn dat die PLC scan is gedaan op een eerder moment toen de verdeling nog niet definitief was, ik heb nl. wat panelen naar een andere fase overgezet om te komen tot die 11-10-11 verdeling.

[ Voor 28% gewijzigd door Mylo1 op 18-11-2022 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Mylo1 schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 16:10:
[...]

Omdat ik ze zelf zo verdeeld heb met 1-fase kabels.

ps. een micro zit en blijft altijd op de fysieke fase waar hij op is aangesloten.
Dus mijn bovenstaande theorie klopt niet en opnieuw initialiseren gaat dus niks uit maken? Dus echt fysiek zoeken in alle lasdozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mylo1
ik zou eerst even afwachten tot de zon weer aangaat en wat je in je productie meter ziet. als er op alle fasen wordt teruggeleverd en de waardes liggen redelijk dicht bij elkaar (mits alle panelen in de zon liggen) dan lijkt het me prima zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Websphinxie
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-01 22:23
@Allewijn het heeft er echt alle schijn van dat de installateur er een potje van heeft gemaakt. 13 panelen op een 1 fase (van de drie) is niet verstandig. Ik kan mij heugen dat je IQ7a micro's hebt...(toch?). Dat is teveel. In de winter zal het niet zoveel verschil maken. In de zomer of bij volle zon heb je de kans dat de boel eruit klapt als die 13 panelen niet verder verdeeld worden.

Ik vermoed dat de installateur wel de 3 fase kabel heeft gebruikt maar daarna de boel netjes allemaal aan elkaar heeft geknoopt. Je vraagt je dan af of die jongens überhaupt enig idee hebben van elektrotechniek want 3 fasen aan elkaar knopen is altijd een slecht idee. Nog los van de discussie of ze wel of niet ook als '3 fase' in de groepenkast aan elkaar zijn geknoopt/samen komen.

Ik zou dus even voor jezelf nagaan hoe de installatie nu in elkaar zit. Probeer het even met lijnen uit te tekenen en te deduceren waar je kwetsbaarheden ziet. Je mag die tekening (hoe lelijk ook) gewoon delen hier. We denken graag met je mee.

16 x 455Wp & Enphase IQ7+ (7,3 kWp) - PVoutput.org

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
@Mylo1 ik ga monitoren zodra we meer zon hebben. Thanks.

@Websphinxie kijkende naar mijn bovenstaande theorie denk ik op dit moment toch eigenlijk niet dat installateur er een zooitje van heeft gemaakt. Ik denk dus dat envoy systeem nu niet goed meld wat-op-welke-fase-zit (lees mijn bovenstaande theorie).
Zou het kunnen om alle micros opnieuw te initialiseren?
Ik zag ook in het overzicht zoals @Mylo1 adviseerde, dat ik vandaag weldegelijk op L3 leek te produceren. Wat gek is, als in de Envoy alleen 13 micros op L1 en 4 micros op L2 lijken te zitten...

En anders ga ik idd alle lasdozen laten openen en een schema maken hoe-wat-is-aangesloten en hier graag posten zoals jij zegt. Dank.

[ Voor 20% gewijzigd door Allewijn op 18-11-2022 18:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martinus83
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 06-06 13:19
Allewijn schreef op donderdag 17 november 2022 @ 12:47:

Panelen liggen verdeeld over 4 zuidelijke dak delen: 1 op dakkapel, 6 op schuine dak, 5 op platte dak uitbouw, 5 op platte dak garage.
Terugkomend op deze post. Men heeft dus 3 fase kabel gebruikt. Daarin lopen de stekkers L1, L2, L3, L1 etc af. Men knipt, neem ik aan, de kabel van 1 rol af.

Dan zou dus automatisch alle panelen, op L1 L2 L3 moeten komen. Deze hebben ook allemaal een andere kleur. Bruin, zwart en grijs.

Kapel 1,
Schuindak 2+2+2
Platdak 2+2+1
Garage 2+2+1

Wat kan, is dat men de kleuren door elkaar heeft gehaald. Dus grijs, aan blauw, en of zwart. Maar nul panelen op L3 kan gewoon niet.. denk ik, tenzij men 1 fase kabels tussen de groepjes heeft gelegd..

Slechtste verdeling zou 7+6+4 zijn, over de fases...dus nee ik snap hem ook niet :+

[ Voor 3% gewijzigd door martinus83 op 18-11-2022 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:26
Allewijn schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 10:16:
[...]
... maar ik wil nu dus alleen weten welk paneel op welke fase zit, en of dat in totaliteit een beetje eerlijk verdeeld is.... Ik snap nu dat dat ivm saldering en huidige interne werking slimme meters etc nog niet uit maakt, maar in toekomst mogelijk dus wel zoals sommigen van jullie uitleggen)
Even een vraag, waar heb je gelezen dat de werking van de slimme meter eventueel zou wijzigen met betrekking tot salderen over de fasen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
@mike123 ik zeg niet at de werking van de slimme meter gaat wijzigen.
Maar er kunnen, als het salderen in 2025 (of wanneer dan ook...) op houdt, andere vormen komen waaronder het model van de zuiderburen', bijv meer betalen voor piekbelasting (per fase), en ook dan wil je dus weer dat je panelen zo veel mogelijk fijn verdeeld over de fasen verdeeld zijn.

review: Betalen per kW vermogen - Nettarieven op basis van bandbreedte

Ik weet het ook niet hoor. Misschien maak ik me druk om niks, maar voor mij is het gewoon belangrijk dat in mijn systeem de verdeling van mijn micros/panelen over mijn 3 fasen niet lijkt te kloppen. In de Envoy 13x op L1, 4x op L2, 0x op L3. Dat hoort niet en ik probeer het op te (laten) lossen. Onderzoekende of het dus een aansluitfout in lasdozen is of dat het opgelost kan worden door micros opieuw te laten initialiseren (kijkende naar mijn eerder uitgelegde theorie, omdat 13 stuks eerst draaien op een tijdelijke gebrugde 3-fase hoofdschakelaar: dus 1 fase, omdat stedin toen nog geen 3 fasen had aangelegd hier).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mylo1
Wat zegt je productiemeter nu? We hebben zon, althans ik wel…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pronk28
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 28-02-2023
Goedemiddag mede Tweakers,

Ik heb sinds Juni zonnepanelen.

12xURE 405 Wp Mono ( Waarvan 8 op O/W en 4 op zuid)
12x Enphase IQ7 plus
1x Enphase Envoy-S Metered.
1x Enphase 2/3-fase Q relais

Ze zijn 3 fase aangesloten.

Sinds vorig weekend heb ik het idee dat er 3 zonnepanelen op zuid niet echt lekker mee werken. De zon scheen volop en het voorste zonnepaneel wekte 872 wp en de achterste 3, +/- 100 wp. Ik heb gekeken op het dak en 1/6 van de zonnepanelen aan de onderkant liggen met de volle zon in de schaduw. Dat kan in mijn ogen toch geen 700 wp verschil opleveren?

Zie onderstaande foto's voor een beteren beeldvorming.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4GrWJ_wdPr6tPPEb-QO93Me2BXA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zK5QMC5eO8zrPLXc2LSgT8P0.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is in de volle zon:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KD579huJ1fGi8uCR3tpp6urqnjI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q31BOJUaMmVbWvQ5uzDJyAiH.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is vandaag 19 November als het bewolkt is:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a3C8-Wb7xg7rmxMDbXmE8N7L1Zc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G2SxzfAEVnvOe9cecgg46lVm.jpg?f=fotoalbum_large

Totale opbrengst:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uW5YlW-rOFDAJ8fSwljl4iQxsj0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OH4YZ1eGEbqNyx9nT1HGDnfv.jpg?f=fotoalbum_large

Als het bewolkt is pakt die wel om en nabij de gelijken waardes van de WP.

In de Zomer heb ik ook gezien dat deze 3 panelen toch wat afwijken van elkaar, maar dan staat de zon hoger en nu lager. Je wil toch ten alle tijden het maximale uit de zonnepanelen halen. Nu mis je toch gauw +/- 2.1 kw.

Eigenlijk komt het een beetje neer om Renedekeizer heeft.

Met het bedrijf die ze heeft geïnstalleerd heb ik al mail contact gehad maar die kijken naar het jaar opbrengst. En die ziet wel iets verschil maar niet noemenswaardig naar zijn mening. Hij gaat die voorleggen aan de expert binnen het bedrijf.

Hebben jullie enig idee waar dit aan kan liggen. Ik denk zelf toch het zonnepaneel, of kan het soms nog aan de IQ 7+ liggen?

Tevens heb ik een 2e vraag n.a.v. van vorige berichten:

Het is mogelijk volgens jullie in de Enphase Envoy-S Metered de fases te bekijken. Als ik inlog in de Envoy dan staat er bij meten: Meters niet ingeschakeld.

Hoe kan ik deze inschakelen? Want ik ben zeer benieuwd wat er per fase op wek en wat ik op de 3e fase terug lever aan het net. Als jullie verhaal goed heb begrepen.

Alvast dank voor jullie tijd en antwoorden.

Groeten,

Wilco

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Mylo1 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 13:09:
Wat zegt je productiemeter nu? We hebben zon, althans ik wel…
Dit zegt die nu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PgTLBRVATtFf_eX2cR8qNm9pwm8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GrXIreMfUJ5CGHOhNY3INq9D.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbiek616
Ik heb (ondanks dat het niet meer zou kunnen) gewoon geprobeerd een Enphase installer account aan te maken. Dat lijkt gelukt en heb vervolgens mij eerste (en zeer waarschijnlijk enige systeem) eigen Enphase installatie ingevoerd. Ook het bouwen met de arraybuilder lijkt prima te gaan.

Nu komen de eerst hobbels: Ik heb bij Gateway gekozen voor EN 50549-1:Rfg E02 Netherlands, de default optie factory default is nu niet meer mogelijk. Vervolgens heb ik het serienummer dat op de sticker van mijn Envoy-S (in 2 voud) staat vermeld ingevoerd. Het duurde een paar minuten maar nu zie ik idd dat portal mijn Envoy-S gevonden heeft.

In een voorbeeld van Solar bouwmarkt vullen ze de serienummer van de micro's invullen, maar mijn lijst met micro's nog helemaal leeg. In de View pagina onder het kopje WebCommunication staat: Connected to Enlighten, last report vandaag.. dus dat lijkt ook. Vervolgens onder Power Line Communication: The Gateway is not communicating with the microinverters en aantal Micro inverters Detected is 0. Omdat ik mijn systeem afgelopen woensdag voor het eerst aansloten heb en nog geen account had heb ik dus onder Task maar een "Start Device Scan" gestart. Ik weet niet hoe lang het duurt voordat er voor het eerst micro's gevonden kunnen worden? Een refresh van de pagina na 10 minuten geeft nog steeds 0 micro's .

Ook de knop Check Signal Strength lijkt niks te doen? Deze is een paar seconden licht blauw en daarna weer donkerblauw. Heb (nog) geen ferriet filters geplaatst.

Het tabblad Events is leeg (geen events).. Ondertussen levert mijn installatie wel gewoon aan het net (kan ik zien via mijn Homewizard P1)

Iemand een idee wat ik kan doen om die micro's te zien (en te plaatsen in mijn array builder). Nog langer wachten?

Update: Heb via de app op mijn telefoon de barcode stickers kunnen scannen en toegevoegd op mijn legplan/array. Blijft dus alleen de communicatie met die micro's over zodat ze ook rapporteren hoeveel te opbrengen. (staat nu allemaal nog op 0)

Update 2: Heeft gewoon tijd nodig, al mijn IQ7+ 16 micro's zijn inmiddels gevonden (+ 4 IQ 7A die niet van mij zijn, heb ik maar weer verwijderd). :)

[ Voor 9% gewijzigd door Herbiek616 op 19-11-2022 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mylo1
dan zijn ze toch echt gewoon verdeeld over 3 fasen, ik zou het zo laten en niet alles gaan openmaken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Ja, als ik als leek naar die waardes kijk lijk ik idd te zien dat er toch redelijk evenredig over de drie fases wordt opgewekt...
Wat vaag...
Klopt dus mooi niet wat in de envoy qua info over de fases wordt weergegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansi55
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 04-06 21:01
Een goede middag specialisten.

Ik heb sinds enkele weken 12 panelen met Enphase micros IQ7+, een Envoy Metered en een 3 fase Q relay.
Meterspoelen (nog) niet aangesloten.

In eerste instantie als "1 fase" aangesloten omdat Enexis nog moest komen voor de upgrade naar 3 fase.
Dit is afgelopen maandag gebeurd. Als lijkt prima te werken: ik kan in Enlighten (voor owners) de 12 panelen zien produceren en ook zien dat er een minimaal verschil is in opbrengst tussen de 12 panelen.
So far so good.

Echter,op de Envoy (als ik lokaal inlog) zie ik dat er maar 1 fase wordt getoond: L3 (C).....
Op de micros wordt gemeld: no phase selected.

Ik heb screenshots toegevoegd van de situatie voor het Q-relay en 2 micros als voorbeeld. Alle 12 vertonen ze dezelfde feedback: no phase selected.

Het Q-relay:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DpqKJmNk9j5ZeSWtjose1kPB6ME=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fSOgEp1P8nNHt13eW8OBVsjE.jpg?f=fotoalbum_large

2 Micros:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-Dw5mbRM2keoo_Ey57_wEV-PKGQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/drdoNFbPGM7uFsyFOS9aNwLY.jpg?f=fotoalbum_large

Bedankt voor jullie reacties, mogelijke verklaring en oplossing.

Nog een fijne zaterdagavond en ZONdag.

Groeten Hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irab
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 07-06 13:46
Allewijn schreef op vrijdag 18 november 2022 @ 15:17:

Een maatje van me kreeg net nog een goede ingeving over mijn 'probleem':

Het systeem had na installatie wat probleempjes: ik had nml nog geen 3 fasen (Stedin is pas deze week een nieuwe slimme meter en 3 fasen aan komen sluiten): dus werd het systeem tijdelijk op 1 fase aangesloten (een 3 fasen hoofschakelaar met een brug).
Ze hadden fysiek 2 panelen los gekoppeld tot ik 3 fasen zou krijgen (17 panelen zou te veel zijn).
Vervolgens deden ook nog eens twee andere panelen het niet en werden daar de micros van vervangen omdat ze dachten dat die stuk waren.

Kortom: Ik zie nu precies de 13 panelen die actief waren in de tijd van alles op één fase, actief op L1.
En precies die andere 4 panelen, die dus pas actief werden toen hier 3 fasen aangelegd werden, hangen volgens de Envoy op L2. En niks op L3.
DAT KAN GEEN TOEVAL ZIJN....

Die maat van me zei dat de micros misschien opnieuw geïnitialiseerd moeten worden omdat ze mogelijk alleen op dat eerste moment onderling gaan bepalen welke micro op welke fase mag gaan zitten???
Maar hoe doe ik dat? Of moet ik dat door de installateur laten doen?
De bedrading bepaalt volledig op welke fase de micro is aangesloten.
De Envoy ziet alle micro’s als een systeem. (Vandaar de fasecouplers. Die koppelen de data samen.)
De verdeling over de fases moeten m.i. altijd handmatig worden ingevoerd. Evenals de fysieke configuratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Het gaat er bij mij denk ik omd dat de info in de envoy gewoon NIET KLOPT. Er wordt nml weldegelijk evenredig over alle 3 de fasen geproduceerd nu (zie mijn eerdere printscreens) maar in de info zie je 13 panelen op L1 en 4 panelen op L2 en 0 panelen op L3 gemeld staan...

Lijkt wel alsof het niet goed gaat bij systemen die eerst even tijdelijk op 1 (gebrugde) fase hingen en later 3 fasen zijn aangesloten (omdat netleverancier dat later aan kwam sluiten). Probleem lijkt nu nml ook soortgelijk bij bovenstaande post van @Hansi55 ....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
@Hansi55 ik zie dus hetzelfde:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0n05a32pXjCVmpJ85beqjwOQAo8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ECZ9zy7feSVBa7vThTRejW9C.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansi55
Idd Allewijn,

ik precies dezelfde situatie: de PV installatie als 3 fase aangesloten en een brug over de 3 fasen zodat het 1 fase was totdat Enexis de 3 fase aangesloten had en de brug had weggehaald.

Overigens heb ik niet in detail gekeken naar de info in het Q-relay voordat de upgrade werd uitgevoerd.
Pas gisteren zag ik dat er slechts 1 fase zichtbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
@Hansi55 kijk jij morgen ook eens bij je actuele productie opbrengst over de drie fasen als je wil. Zal me niks verbazen als bij jou ook gewoon weldegelijk over alle drie de fasen eerlijk wordt geproduceerd, maar dat het dus net als bij mij niet goed vermeld wordt in de info van de micros omdat we eerst ff op 1 gebrugde fasen zaten bij het voor het eerst instellen van het systeem...

Dus hier kijken:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PgTLBRVATtFf_eX2cR8qNm9pwm8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GrXIreMfUJ5CGHOhNY3INq9D.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gAzu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
@Allewijn, kijk ook eens in de arraybuilder als dat lukt. (Zit in de installer toolkit)
Mogelijk kunnen daar inverters vrij geplaatst worden en is het gewoon een kwestie van de juiste serienrs aan de juiste fase hangen om de werkelijkheid die de productionmeter laat zien ook netjes in het plaatje te krijgen.

Ik heb zelf een 1 phase systeem dus kan dat niet checken.
Ik weet wel dat er gehamerd wordt door Enphase om altijd een goed legplan te maken en dat is niet voor niets.
Dat maakt foutzoeken in het systeem naderhand namelijk een stuk eenvoudiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansi55
Allewijn,

ik heb geen CT spoelen aangesloten om productie en verbruik te kunnen meten.
Mogelijk dat daarom slechts 1 fase zichtbaar wordt gemaakt?

Ik zie dus niet de data die in jouw screenshot getoond worden en weet zo een twee drie niet hoe ik kan checken of er over 3 fasen wordt teruggeleverd of slechts over 1 fase (L3 (C)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pj
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

pj

Hansi55 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 20:36:
Allewijn,

ik heb geen CT spoelen aangesloten om productie en verbruik te kunnen meten.
Mogelijk dat daarom slechts 1 fase zichtbaar wordt gemaakt?

Ik zie dus niet de data die in jouw screenshot getoond worden en weet zo een twee drie niet hoe ik kan checken of er over 3 fasen wordt teruggeleverd of slechts over 1 fase (L3 (C)).
Je kan het ook op je slimme meter aflezen als het goed is.

Medicijnman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansi55
Hi PJ,

goed idee. Ga ik morgen doen!! Fijne avond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Hoog
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 21:41
Is er niet een mogelijkheid om alle micros opnieuw te scannen oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Die is er wel, kan vanuit de web interface.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansi55
@Glashelder
Alle panelen zijn nu actief en leveren nagenoeg hetzelfde.
Bij "Start scan" komt het antwoord: "Device scan unavailable" en "You have indicated that you expect 12 panels to be report to this Envoy and that many have already been detected".

Of moet ik er 1 met opzet uitschakelen om de scan actief te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Dat weet ik niet sorry.. wellicht kan je het Enphase vragen?

Ik weet niet wat de consequenties zijn van het opgeven van méér micro’s dan je hebt.. kan me niet voorstellen dat het echt nadelige gevolgen heeft, maar toch :p

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansi55
@Glashelder

Dank je wel voor je antwoord.
Ik heb deze vraag ook uitstaan op het Enphase forum.

Ik meld het wel als ik een antwoord krijg.

Hopenlijk brengt dat licht in de duisternis,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online
@Hansi55 @Allewijn

Als ik het zo lees bij jullie, denk ik dat het volgende het geval is (but correct me if i'm wrong):

* 3-fase PV systeem is aangelegd, maar aangesloten op 1 fase meterkast, omdat die in een later stadium nog moest worden opgebouwd naar een 3-fase meterkast.
* Enphase systeem is ingelezen / geactiveerd, alle micro's zitten op 1 fase of enkele zijn door middel van een brug in de groepenkast op een tweede fase gezet.
* Meterkast wordt omgebouwd naar 3-fase, maar 'administratief' wordt er niets bij Enphase / Enlighten aangepast. Dus de de Envoy 'denkt' dat er niets verandert is mbt de micro's en de fase waarop ze zitten. Echter wordt er wel netjes over 3 fasen terug geleverd.

Ik denk dat dus er enkel 'administratief' het in Enlighten niet klopt, maar in de praktijk er keurig over 3 fasen wordt teruggeleverd. Ik denk dat de oplossing hiervoor is om in de Installer Toolkit app de PLC scan te doen, want dan worden alle micro's weer opnieuw opgeroepen / ingelezen. Wellicht dat dan de correcte fases worden weergeven bij de micro's.
@Hansi55 blijkbaar werkt dat niet goed in de online web omgeving, maar zal het echt via de Installer toolkit app moeten gebeuren. Ik kan die scan namelijk gewoon doen zonder dat ik jouw melding krijg. Als je dat zelf niet kan, vragen of je installateur dit voor je kan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansi55
@Pazo

Beste Pazo,

een heel helder antwoord.
Zo is het precies gegaan:
*installateur heeft de zaak aangesloten en opgestart op 3 fases en over de binnenkomende fase een brug gezet. Alles werkte prima.
*Enexis is gekomen, heeft een nieuwe slimme meter geplaatst, de 3 fases aangesloten en de brug over de fasen weggehaald. Alles werkt nog steeds prima.

Ik heb daarna pas bemerkt dat het Q-relay slechts 1 fase weergeeft en de 12 micros "geen fase zien".

Ik zal de installateur benaderen om dit op te lossen.
Ik kan nl niet werken via de Installer Tookit omdat ik Owner ben.
Als de oplossing er is zal ik dit hier delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:27
Pazo schreef op zondag 20 november 2022 @ 19:44:
@Hansi55 @Allewijn

Als ik het zo lees bij jullie, denk ik dat het volgende het geval is (but correct me if i'm wrong):

* 3-fase PV systeem is aangelegd, maar aangesloten op 1 fase meterkast, omdat die in een later stadium nog moest worden opgebouwd naar een 3-fase meterkast.
* Enphase systeem is ingelezen / geactiveerd, alle micro's zitten op 1 fase of enkele zijn door middel van een brug in de groepenkast op een tweede fase gezet.
* Meterkast wordt omgebouwd naar 3-fase, maar 'administratief' wordt er niets bij Enphase / Enlighten aangepast. Dus de de Envoy 'denkt' dat er niets verandert is mbt de micro's en de fase waarop ze zitten. Echter wordt er wel netjes over 3 fasen terug geleverd.

Ik denk dat dus er enkel 'administratief' het in Enlighten niet klopt, maar in de praktijk er keurig over 3 fasen wordt teruggeleverd. Ik denk dat de oplossing hiervoor is om in de Installer Toolkit app de PLC scan te doen, want dan worden alle micro's weer opnieuw opgeroepen / ingelezen. Wellicht dat dan de correcte fases worden weergeven bij de micro's.
@Hansi55 blijkbaar werkt dat niet goed in de online web omgeving, maar zal het echt via de Installer toolkit app moeten gebeuren. Ik kan die scan namelijk gewoon doen zonder dat ik jouw melding krijg. Als je dat zelf niet kan, vragen of je installateur dit voor je kan doen.
@Pazo , dit is misschien iets voor de startpost van dit topic?

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online
Panzer_V schreef op zondag 20 november 2022 @ 20:25:
[...]

@Pazo , dit is misschien iets voor de startpost van dit topic?
Als de PLC scan de daadwerkelijke oplossing is in deze casus, dan zal ik dit opnemen in de FAQ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
Hansi55 schreef op zondag 20 november 2022 @ 20:17:
@Pazo

Beste Pazo,

een heel helder antwoord.
Zo is het precies gegaan:
*installateur heeft de zaak aangesloten en opgestart op 3 fases en over de binnenkomende fase een brug gezet. Alles werkte prima.
*Enexis is gekomen, heeft een nieuwe slimme meter geplaatst, de 3 fases aangesloten en de brug over de fasen weggehaald. Alles werkt nog steeds prima.

Ik heb daarna pas bemerkt dat het Q-relay slechts 1 fase weergeeft en de 12 micros "geen fase zien".

Ik zal de installateur benaderen om dit op te lossen.
Ik kan nl niet werken via de Installer Tookit omdat ik Owner ben.
Als de oplossing er is zal ik dit hier delen.
En op het Q relais zijn ook de 3 fasen apart aangesloten?
Die kan je zelf als het goed is instellen op 1, 2 of 3 fasen.
Als dat nog niet gedaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:45
Ik kan mijn Q-Relais niet toevoegen aan mijn DHZ-account. Hij zegt dat die reeds aan een ander account hangt.
Dat kan ook kloppen, want ik heb aan de Solar bouwmarkt gevraagd om mijn systeem in te voeren.

Maar wat is nou beter? SB maakt mijn systeem uiteraard aan onder een installer account. Wat krijg ik dan van hun? Een huiseigenaren account?

Of kan ik beter mijn complete systeem zelf invoeren onder een DHZ account?

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Dat is persoonlijk. Solar bouwmarkt beschrijft op hun website dat als je het hun niet laat inregelen dat ze niet kunnen helpen met garantievragen. Enphase helpt schijnbaar alleen installateurs..

Zij hebben ook mijn systeem ingeregeld en ondanks dat ik zelf wel een installateursaccount heb, zijn zij nog steeds de installateur. Heb niet echt het idee dat ik iets mis :) Support van hen is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobWest
Ja dat heb ik ook gelezen. Over support maak ik mij niet druk, dat kan ik zelf eventueel ook wel regelen.
Maar jij hebt een installateursaccount...

Maar ik heb begrepen dat zij mij een uitnodiging sturen voor een account. Wat voor soort account is dat dan?

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobWest
Pronk28 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 13:35:

12x Enphase IQ7 plus

Sinds vorig weekend heb ik het idee dat er 3 zonnepanelen op zuid niet echt lekker mee werken. De zon scheen volop en het voorste zonnepaneel wekte 872 wp en de achterste 3, +/- 100 wp. Ik heb gekeken op het dak en 1/6 van de zonnepanelen aan de onderkant liggen met de volle zon in de schaduw. Dat kan in mijn ogen toch geen 700 wp verschil opleveren?

[Afbeelding]

Dit is in de volle zon:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Totale opbrengst:

[Afbeelding]

In de Zomer heb ik ook gezien dat deze 3 panelen toch wat afwijken van elkaar, maar dan staat de zon hoger en nu lager. Je wil toch ten alle tijden het maximale uit de zonnepanelen halen. Nu mis je toch gauw +/- 2.1 kw.

Met het bedrijf die ze heeft geïnstalleerd heb ik al mail contact gehad maar die kijken naar het jaar opbrengst. En die ziet wel iets verschil maar niet noemenswaardig naar zijn mening. Hij gaat die voorleggen aan de expert binnen het bedrijf.

Hebben jullie enig idee waar dit aan kan liggen. Ik denk zelf toch het zonnepaneel, of kan het soms nog aan de IQ 7+ liggen?

Het is mogelijk volgens jullie in de Enphase Envoy-S Metered de fases te bekijken. Als ik inlog in de Envoy dan staat er bij meten: Meters niet ingeschakeld.

Hoe kan ik deze inschakelen? Want ik ben zeer benieuwd wat er per fase op wek en wat ik op de 3e fase terug lever aan het net. Als jullie verhaal goed heb begrepen.

Groeten,

Wilco
Ik heb een keer ergens gelezen dat het soms funest kan zijn voor de opbrengst als een paneel in landscape ligt en op het onderste gedeelte (lange zijde dus) geen zon komt.

EDIT: Dit was niet helemaal wat ik zocht, maar dit zou het kunnen zijn.

PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20:07

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redondo77
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-05 16:38
LinuZZ schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 15:59:
De hoofdrede voor mij (naast alle eerder genoemde voordelen) is de 25 jaar garantie op de omvormers, waar string omvormers een beperktere garantie hebben, en waar gerekend wordt met een levensduur van 12 jaar.

Mijn panelen liggen bovenop de 2e verdieping op een plat dak zonder enige schaduw.
Vraagje: liggen uw panelen op het plat dak vlak tegen elkaar of is er ruimte tussen de panelen wegens de hellingshoek waarin ze op een plat dak gelegd moeten worden? (+- 13graden?!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Pazo schreef op zondag 20 november 2022 @ 19:44:
@Hansi55 @Allewijn

@Pazo zo is het idd precies gegaan!
Dank voor je goede opsomming!!!
En omdat ik zie dat er weldegelijk productie op alle drie de fasen plaats vind, denk ik ook echt dat het alleen iets administratiefs is.
Ik hoop het ook. Want dan is er iig fysiek niks verkeerd aangesloten...
Ik kan zelf als huiseigenaar niet in de installer toolkit meen ik. Ik zal mijn installateur moeten vragen of die de scan opnieuw wil doen.
Of kan ik alsnog bijv een dhz account maken en laten koppelen zodat ik meer zelf kan, maar de monitoring/garantie/etc via het installatiebedrijf niet in de weg gaat zitten?

Vandaag voor het eerst sinds ik/we naar dit probleem kijken ook weer even fijn wat meer zon.
En ook met meer zon, lijkt er nu keurig verdeeld over 3 fasen productie plaats te vinden.
Dus het moet wel 'enkel administratief in de envoy' verkeerd gaan...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-44ZTLiiFAKttBF1A5u6BDuFr88=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/PE5E9BlpnfjoRW7hFckYUyfm.png?f=user_large

[ Voor 8% gewijzigd door Allewijn op 21-11-2022 11:20 . Reden: plaatje er bij ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansi55
Ik heb de installateur gisteren verteld wat ik zie in de Envoy en jullie gedachten hierover.
Vandaag reeds antwoord dat ze een monteur sturen om de zaak te bekijken en aan te passen.
Zeer alert, moet ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
Ik zit in dubio. Hoe kan ik dit nu het beste (laten) aansluiten?

Woning dak op 1 fase, garage dak op fase 2 en 3?
Resp dus 6-5-4 panelen over de fases.
Voor nu met jaarlijks salderen geen punt, misschien later wel? Op fase 1 heb ik de meeste verbruikers, fase 3 juist heel weinig (werkplaats/garage en tuin groep)

Of alles verdelen?
Woning 1 fase kabel is natuurlijk makkelijk, of een 3 fase kabel.
Op de garage is 1 fasekabel aansluiten niet veel meer werk dan 3 fase kabel.

Graag jullie mening!

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52501192201_26d46ff786_z.jpg

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52514620985_48b1cd9b53_z.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door martinus83 op 21-11-2022 13:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobWest
Mijn voorstel:
Zoals op het onderste plaatje
Op garage 3 x 1 fase Q-Cable
Deze in een lasdoos laten samenkomen naar een 3-fase YMvK-kabel van 4mm² naar de meterkast

Woonhuis:
Ook 3 x 1 fase Q-Cable. Dat hoeft niet in de volgorde 1-2-3-1-2-3. Kan gewoon 1-1-2-2-3-3
Deze in een lasdoos laten samenkomen naar een 3-fase YMvK-kabel van 4mm² naar de meterkast

Wil je later 1 van beide uitbreiden dan is dat zeer eenvoudig.

P.S. Eventueel je garage niet horizontaal verdelen, maar verticaal. Nu krijgt de zwarte fase op je garage het meeste en langste zon.

[ Voor 13% gewijzigd door RobWest op 21-11-2022 13:39 ]

PVOutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pronk28
@RobWest en @jeroen3 ,

Bedankt voor jullie bericht. Heb de filmpjes bekeken.

Ik heb dr straks voordat ik dit bekeek met Enphase gebeld en zei zeiden dat er sowieso een update in de envoys-s en de micro omvormers moest. De updates gebeuren automatische maar als het de eerste keer niet lukt doet de computer het geen 2e keer.

Heb hem het verhaal helemaal uitgelegd van de zonnepanelen die een stukje in de schaduw liggen. De beste man heeft een andere software in de micro omvormers geschoten omdat de zonnepanelen op zuid een te groot verschil aangeven.

Ik moet dit naar tevredenheid aankijken en als ik nog niet tevreden ben mag ik terugbellen, ze hebben namelijk nog 3 andere updates om dit probleem te verhelpen. Ze hebben hier geen specifieke formule voor om de schaduw te bepalen werd mij gezegd. Afdoende door te kijken naar tevredenheid.

Hopelijk kan Enphase mij hier mee helpen.

Ik moet zeggen de beste man was zeer klantvriendelijke en zeer behulpzaam!

Moto was: Bij twijfel gelijk bellen, we helpen u graag!

Zo hoor ik het graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herbiek616
Mag ik vragen hoe jij bij de gegevens in jouw afbeelding komt? Ik ben net ook voor het eerst ingelogd op mijn eigen Envoy, maar zie daar tot nu toe nog nergens de gegeven staan op welke fase ik hoeveel produceer? Status van netwerk, serienummers etc allemaal te zien, niet connected to Enpower (gridstatus is ON) maar ook geen optie om wel te connecten? Staan die gegevens daarin? Ligt het daar aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
Mijn installateur zegt;

"Ferriet ringen plaats ik niet inderdaad. Nooit problemen gehad waarmee deze een oplossing waren"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:27

Reinier

\o/

martinus83 schreef op maandag 21 november 2022 @ 17:52:
Mijn installateur zegt;

"Ferriet ringen plaats ik niet inderdaad. Nooit problemen gehad waarmee deze een oplossing waren"
Andere installateur zoeken, eentje die niet lui is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
Reinier schreef op maandag 21 november 2022 @ 17:55:
[...]

Andere installateur zoeken, eentje die niet lui is.
Dat hij lui is is niet mijn indruk als ik zie hoe hij bijv YMvK in een buisje doet etc.
Maar envoy doet hij nooit op aparte groep, metered wel altijd met 6 ct ringen, maar dan weer geen ferriet ringen.

Daarover zoek ik dus wat meer inhoudelijke argumenten om deze te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Het kan ook vaak geen kwaad, geen ferriet ringen plaatsen.

In sommige gevallen heb je ze wel gewoon nodig. Bij buren die ook Enphase hebben en of veel powerline gebruik bijv..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobWest
martinus83 schreef op maandag 21 november 2022 @ 18:02:
[...]

Dat hij lui is is niet mijn indruk als ik zie hoe hij bijv YMvK in een buisje doet etc.
Maar envoy doet hij nooit op aparte groep, metered wel altijd met 6 ct ringen, maar dan weer geen ferriet ringen.

Daarover zoek ik dus wat meer inhoudelijke argumenten om deze te plaatsen.
Je kan ze er ook zelf tussen plaatsen...

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:13
Redondo77 schreef op maandag 21 november 2022 @ 09:42:
[...]

Vraagje: liggen uw panelen op het plat dak vlak tegen elkaar of is er ruimte tussen de panelen wegens de hellingshoek waarin ze op een plat dak gelegd moeten worden? (+- 13graden?!)
Er zit ruimte tussen de panelen

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Websphinxie
Pronk28 schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 13:35:

12x Enphase IQ7 plus

[Afbeelding]

Dit is in de volle zon:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Totale opbrengst:

[Afbeelding]

Groeten,

Wilco
Ik vermoed dat je last hebt van secundaire schaduwvorming van je panelen. Dat eerste paneel ligt lekker te bakken maar die panelen daarna hebben allemaal 10 centimeter schaduw over beide halfcells. Daardoor rapporteren de panelen lage waardes en hebben ze dus last van de schaduw.

Heb je mogelijkheid om ze een paar centimeter meer uit elkaar te halen of de hoek aan te passen? (Vlakker dus waardoor ze minder schaduw veroorzaken)

Alternatief zou kunnen zijn dat je 1 paneel weghaalt en ze onder een scherpere hoek plaatst. Je hebt dan waarschijnlijk tot dieper in de winter een betere opbrengst waardoor je verlies mogelijk marginaal is. Dit omdat de zon dan directer op het paneel schijnt ipv de ca 10/15 graden die je nu hebt (gokje).

Ik verwacht overigens dat het issue zich in de voorjaar/zomer periode niet voordoet maar snap je frustratie, nu de zon lager staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike123
RobWest schreef op maandag 21 november 2022 @ 09:14:
[...]

Ik heb een keer ergens gelezen dat het soms funest kan zijn voor de opbrengst als een paneel in landscape ligt en op het onderste gedeelte (lange zijde dus) geen zon komt.

EDIT: Dit was niet helemaal wat ik zocht, maar dit zou het kunnen zijn.
Ik heb het filmpje niet helemaal bekeken maar de panelen die ik gevonden heb die hebben allemaal dat het paneel in 3 delen is verdeeld in de lengte.
Dit dmv bypass diodes. Als op een paneel op de lange zijde schaduw valt voor 1/3e deel dan zou je theoretisch van de 100W nog ca 66W moeten overhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svkaster
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 15-09-2024
Pronk28 schreef op maandag 21 november 2022 @ 14:36:
@RobWest en @jeroen3 ,

Bedankt voor jullie bericht. Heb de filmpjes bekeken.

Ik heb dr straks voordat ik dit bekeek met Enphase gebeld en zei zeiden dat er sowieso een update in de envoys-s en de micro omvormers moest. De updates gebeuren automatische maar als het de eerste keer niet lukt doet de computer het geen 2e keer.

Heb hem het verhaal helemaal uitgelegd van de zonnepanelen die een stukje in de schaduw liggen. De beste man heeft een andere software in de micro omvormers geschoten omdat de zonnepanelen op zuid een te groot verschil aangeven.

Ik moet dit naar tevredenheid aankijken en als ik nog niet tevreden ben mag ik terugbellen, ze hebben namelijk nog 3 andere updates om dit probleem te verhelpen. Ze hebben hier geen specifieke formule voor om de schaduw te bepalen werd mij gezegd. Afdoende door te kijken naar tevredenheid.

Hopelijk kan Enphase mij hier mee helpen.

Ik moet zeggen de beste man was zeer klantvriendelijke en zeer behulpzaam!

Moto was: Bij twijfel gelijk bellen, we helpen u graag!

Zo hoor ik het graag.
Welke firmware heb je nu als ik vragen mag?

Stefan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
RobWest schreef op maandag 21 november 2022 @ 13:35:
Mijn voorstel:
Zoals op het onderste plaatje
Op garage 3 x 1 fase Q-Cable

Woonhuis:
Ook 3 x 1 fase Q-Cable. Dat hoeft niet in de volgorde 1-2-3-1-2-3. Kan gewoon 1-1-2-2-3-3

Wil je later 1 van beide uitbreiden dan is dat zeer eenvoudig.

P.S. Eventueel je garage niet horizontaal verdelen, maar verticaal. Nu krijgt de zwarte fase op je garage het meeste en langste zon.
Goed beredeneerd hoor. Installateur gebruikt altijd Q1 kabel. 9 vd 10 keer kan hij daarmee prima uit de voeten en ben je flexibel. Maar Q3 bestellen vind hij ook prima.

De Q 3 kabel op de woning kan hij rechtstreeks naar binnen prikken bij het laatste paneel gezien daar de doorvoer naar CV ruimte moet ziten. Dan is er niet eens een lasdoos op het dak nodig.

Volgende is de meterkast, deze is al omgebouwd met links nu 2 kastjes van 11x22 (10 posities). Dit is te krap, ik heb meer ruimte nodig dus zal een 160x220 plaatsen (12 posities en meer lucht onder en boven)

Zou ik hier de 6 CT ringen kwijt kunnen? (heb ik het nog niet over de vier ferriet ringen

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/52515358351_ccd3b34c49_z.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06:17
Goedemorgen ,
Over 4 weken komen onze zonnepanelen 8 stuks totaal 3400 wp.Wij hebben een 1 fase meterkast zie foto’s nu willen we het systeem 3 fase ready laten installeren(3 fase q kabel, 3 fase q relay ,3 fase homewizzard kWh meter)
Alles word met de envoy metered aangesloten.
Is dit allemaal mogenlijk en heb ik dan 2 of 6 ct 100A spoelen nodig ?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/01l6acmXZlloKBGP8wrFP8i5Lfw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mh71MdfRAHgtNToeAt55AkRS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GNj3frw0HphpPQnomrGu5tPa-QU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8QZwwVzTb10FXLZcGDIhDD9X.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7YU41gWDP2CzbRaR1PYFIJkfIQg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WQSPBFMRiuk4VQ05jYiRyFgh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

feddesman schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 08:51:
Goedemorgen ,
Over 4 weken komen onze zonnepanelen 8 stuks totaal 3400 wp.Wij hebben een 1 fase meterkast zie foto’s nu willen we het systeem 3 fase ready laten installeren(3 fase q kabel, 3 fase q relay ,3 fase homewizzard kWh meter)
Is dit allemaal mogenlijk en heb ik dan 2 of 6 ct 100A spoelen nodig ?[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je hebt nu nog 1 fase, dus je kan nu nog maar 2 spoelen installeren.

Zodra je naar 3 fase gaat moeten er dan nog 4 spoelen bij komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
Glashelder schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 09:39:
[...]

Je hebt nu nog 1 fase, dus je kan nu nog maar 2 spoelen installeren.

Zodra je naar 3 fase gaat moeten er dan nog 4 spoelen bij komen.
Duidelijk maar ik kan de rest dus wel gelijk alles 3 fase installeren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobWest
martinus83 schreef op maandag 21 november 2022 @ 23:11:
[...]

Goed beredeneerd hoor. Installateur gebruikt altijd Q1 kabel. 9 vd 10 keer kan hij daarmee prima uit de voeten en ben je flexibel. Maar Q3 bestellen vind hij ook prima.

De Q 3 kabel op de woning kan hij rechtstreeks naar binnen prikken bij het laatste paneel gezien daar de doorvoer naar CV ruimte moet ziten. Dan is er niet eens een lasdoos op het dak nodig.

Volgende is de meterkast, deze is al omgebouwd met links nu 2 kastjes van 11x22 (10 posities). Dit is te krap, ik heb meer ruimte nodig dus zal een 160x220 plaatsen (12 posities en meer lucht onder en boven)

Zou ik hier de 6 CT ringen kwijt kunnen? (heb ik het nog niet over de vier ferriet ringen

[Afbeelding]
Op je garage zou ik geen Q3-kabel gebruiken, want dan komt de nerd/autist in mij naar boven. Als je 1 Q3-kabel voor je garage gebruikt, dan loopt 1 kabel langs alles 9 panelen, dat is dan in totaal 27m aan kabel. Gebruik je 3 x Q1-kabel dan heb je maar 9m. Geen idee hoeveel verschil het uitmaakt in Vdrop. Daar is dan weer een formule voor.

Je moet zelf maar kijken of je die CT-stroomspoel kwijt kan. Ik zag bij de Solar-Bouwmarkt dat er inmiddels 3 types zijn.

PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Glashelder
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

feddesman schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 09:48:
[...]

Duidelijk maar ik de rest dus wel gelijk alles 3 fase installeren?
Ja dat kan heel goed hoor, je plaatst dan voor nu een brug op de fases. De netbeheerder haalt de brug eraf en sluit de andere 2 fases aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gAzu
  • Registratie: Augustus 2020
  • Nu online
Dat kan zeker Feddesman, alleen heb je in je huidige groepenkast geen geen plek voor al die bredere automaten en het 3fase Qrelais.
Ook de CT opnemers nemen behoorlijk plek in en daar moet alleen de fasedraad doorheen lopen van de betreffende fase. De nuldraad moet buiten de CT spoel om.

Of laat je voor die tijd je groepenkast al aanpassen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martinus83
Goedemorgen ,
Is dit allemaal mogenlijk en heb ik dan 2 of 6 ct 100A spoelen nodig ?[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je hoofdschakelaar moet vervangen worden voor een 4 positie brede 40A. Hier heb je plek voor in je kast.

Je huidige kast is dan zo goed als vol dus zal wel een kast bij moeten komen voor het Q relais, 6 posities en een krachtautomaat voor de PV, 4 posities.

Homewizard meter in de bij te bouwen kast? Je hebt niet genoeg aan de info via de envoy?
Homewizard meter is 4 posities, en eventueel een aparte automaat voor de envoy, ook 4 posities.

Dan nog 6 CT ringen.Misschien past de ABB groepenkast 22x33cm HLD33 naast je huidige kast? Dan heb je plek genoeg :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinus83
RobWest schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 09:49:
[...]

Op je garage zou ik geen Q3-kabel gebruiken, want dan komt de nerd/autist in mij naar boven. Als je 1 Q3-kabel voor je garage gebruikt, dan loopt 1 kabel langs alles 9 panelen, dat is dan in totaal 27m aan kabel. Gebruik je 3 x Q1-kabel dan heb je maar 9m. Geen idee hoeveel verschil het uitmaakt in Vdrop. Daar is dan weer een formule voor.

Je moet zelf maar kijken of je die CT-stroomspoel kwijt kan. Ik zag bij de Solar-Bouwmarkt dat er inmiddels 3 types zijn.
Die 9 panelen kabel opsplitsen kan natuurlijk ook. 4 en 5 panelen.
Q3 kabel is 2 meter per stekker 1x8 meter, 1x 10 meter.
Nogmaals, Q1, Q3, beide wel prima.

Goeie link! die CT's zijn echt compact!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:37
Goedemorgen ,
Wat is je reden voor 3 fase? 3400 WP is niet superveel en kan ook op 1 fase.(8x340=2720 max) je zal wel de IQ7A krijgen dus max 1 fase Q relay past misschien ook net in je huidige kast. Als je naar 3 fase wil, dan zou ik eerst een nieuwe 3 fase meterkast laten plaatsen waar genoeg ruimte in is. Wil je dat niet, dan zou je de Enphase in een apart kastje kunnen installeren.

Als je met HomeWizard wil meten, bespaar dan je kosten van de envoy metered versie. Zelf heb ik ook CT klemmen van zowel de Zappi laadpaal als de CT klemmen van Enphase, maar daar zit echt wel een verschil in dus ik snap je motivatie voor een aparte HomeWizard meter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• feddesman
jeeedeee schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 10:56:
[...]

Wat is je reden voor 3 fase? 3400 WP is niet superveel en kan ook op 1 fase.(8x340=2720 max) je zal wel de IQ7A krijgen dus max 1 fase Q relay past misschien ook net in je huidige kast. Als je naar 3 fase wil, dan zou ik eerst een nieuwe 3 fase meterkast laten plaatsen waar genoeg ruimte in is. Wil je dat niet, dan zou je de Enphase in een apart kastje kunnen installeren.

Als je met HomeWizard wil meten, bespaar dan je kosten van de envoy metered versie. Zelf heb ik ook CT klemmen van zowel de Zappi laadpaal als de CT klemmen van Enphase, maar daar zit echt wel een verschil in dus ik snap je motivatie voor een aparte HomeWizard meter...
Ik wil de extra kosten zo laag mogelijk houden, de 3 fase q kabel relay metered en eventuele extra groepenkast zit al bij de prijs in begrepen.Zit er dan nog veel extra werk in om hem
Compleet 3 fase te maken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:37
@feddesman lastig om zo te zeggen, maar je huidige kast is vrij vol. Je zou de hoofdschakelaar nog wel kunnen vervangen door een 4 polige schakelaar zoals @martinus83 zegt, maar de vraag is dan of je genoeg ruimte hebt voor 3x CT spoelen voor de afname meting van het net. Daarbij is even de vraag of je de huidige indeling van groepen kan/wil blijven hanteren. Het is denk ik vrij normaal om ook je afnemers over 3 fases te splitsen omdat je van 1x40A naar 3x25A gaat. Je wil misschien liever niet dat je droger en je wasmachine (2x16) op 1 fase zit bijvoorbeeld terwijl dat bij 1x40A geen probleem is.. Wat is de verdeling van afnemers op je witte en groene aardlekschakelaars? Gaat dat per aardlekschakelaar passen op 1x25A?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irab
Goedemorgen ,

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je kunt gewoon op 1 fase blijven met 3400 Wp.
Verder gewoon home assistant gebruiken met een p1 kabeltje op je slimme meter.
Dan heb je ook geen Ct spoelen nodig.
Is ook allemaal veel goedkoper.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• irab
Heb zelf een 3 maal 1 fase systeem gebouwd. Totaal 8800 Wp.
Hieronder een overzicht.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HnQNxmdy1_LjDdq-Lo5sihI_uvQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/JmFZjjAEhovvaH7rtdzi4H2D.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• irab
Samengevat:
Met een Enphase iq gateway s standard (het envoy kastje, non metered) in combinatie met een slimme meter heb je geen ct spoelen nodig.
Per fase kun je max 13 panelen aansluiten met 1 1-fase q-relais.

Heb zelf 22 panelen (8800Wp) op een fase getest. Werkt goed bij matige zon. Dus niet midden in de zomer!
Alle 22 panelen zijn dan gewoon “zichtbaar” in de enphase-app.

Op de site van Solar-Bouwmarkt staat volkomen terecht: “Zonne-Energie is geen rocket science”

[ Voor 10% gewijzigd door irab op 22-11-2022 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pronk28
Dank voor je bericht @Websphinxie

Hoop dat ik het goed doe antwoorden op uw bericht.

Ja het is behoorlijk frustrerend omdat ik toch in me achterhoofd heb dat een klein stukje schaduw nooit zoveel verlies kan hebben op 1 paneel. Een dag daarna had ik wel meer opgewekt op 1 paneel en de andere 2 weer niet. Dus vind het een beetje vreemd en ongeloofwaardig.

Ik heb een flatfix fusion systeem dat staat allemaal vast. Dus kan ze niet meer uit elkaar halen en/of platter leggen.

In het voorjaar is het acceptabel de verschillen. Je wilt nu het maximale eruit halen.

Ik kijk wat Enphase nog voor mij kan betekenen als de zon weer vol op schijnt en het e.e.a. qua software kan veranderen. Zo niet dan en zie dat het na een jaar de verschillen te groot zijn dan leg ik ze wel oost/west net als de anderen panelen. Daarom heb ik dit ook een beetje als test gedaan kijken waar ik in een jaar het meeste rendement kan behalen.
Websphinxie schreef op maandag 21 november 2022 @ 20:13:
[...]

Ik vermoed dat je last hebt van secundaire schaduwvorming van je panelen. Dat eerste paneel ligt lekker te bakken maar die panelen daarna hebben allemaal 10 centimeter schaduw over beide halfcells. Daardoor rapporteren de panelen lage waardes en hebben ze dus last van de schaduw.

Heb je mogelijkheid om ze een paar centimeter meer uit elkaar te halen of de hoek aan te passen? (Vlakker dus waardoor ze minder schaduw veroorzaken)

Alternatief zou kunnen zijn dat je 1 paneel weghaalt en ze onder een scherpere hoek plaatst. Je hebt dan waarschijnlijk tot dieper in de winter een betere opbrengst waardoor je verlies mogelijk marginaal is. Dit omdat de zon dan directer op het paneel schijnt ipv de ca 10/15 graden die je nu hebt (gokje).

Ik verwacht overigens dat het issue zich in de voorjaar/zomer periode niet voordoet maar snap je frustratie, nu de zon lager staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pronk28
Van de Envoy-S- Metered firmware D5.0.62

IQ7+ Firmware: 520-00082-r01-v04.27.04
540-00135-r01-v04.27.10

Dit is wat ik aflees in de Enphase app.

Groeten,

Wilco
svkaster schreef op maandag 21 november 2022 @ 21:53:
[...]

Welke firmware heb je nu als ik vragen mag?

Stefan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Hansi55 schreef op zondag 20 november 2022 @ 18:47:
@Glashelder

Dank je wel voor je antwoord.
Ik heb deze vraag ook uitstaan op het Enphase forum.

Ik meld het wel als ik een antwoord krijg.

Hopenlijk brengt dat licht in de duisternis,
Heb je een link naar jouw topic ophet Enphase forum? (wat een onoverzichtelijk platform is dat zeg. Ik meen niet eens een zoek functie!)
Benieuwd of Enphase zelf ons probleem herkent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansi55
@Allewijn

Beste Allewijn,

dit is de link naart het forum van Enphase: https://support.enphase.com/s/community.

Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
Hansi55 schreef op woensdag 23 november 2022 @ 10:38:
@Allewijn

Beste Allewijn,

dit is de link naart het forum van Enphase: https://support.enphase.com/s/community.

Succes.
Ik bedoel naar jouw specifieke topic.
Dit is alleen de algemene link naar de community.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• irab
Pronk28 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 20:00:

Ik kijk wat Enphase nog voor mij kan betekenen als de zon weer vol op schijnt en het e.e.a. qua software kan veranderen. Zo niet dan en zie dat het na een jaar de verschillen te groot zijn dan leg ik ze wel oost/west net als de anderen panelen. Daarom heb ik dit ook een beetje als test gedaan kijken waar ik in een jaar het meeste rendement kan behalen.

[...]
De software in de enphase inverters veranderen niets aan de opbrengst van je panelen.
De inverters zijn zo ontworpen dat ze de ontvangen zonne-energie met maximaal rendement omzetten naar +/- 230 Volt 50Hz. De spanning is altijd iets hoger dan de netspanning zodat de stroom de goede kant uitgaat.
De betrouwbaarheid (energie-omzetting) is veel belangrijker dan de software en het envoy gedoe.
De ligging en oppervlak van je panelen zijn doorslaggevend. En de zon natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pronk28
Dank voor je antwoord.

Dit werd mij verteld door Enphase. Mag toch aannemen dat het waar is.

Proberen kan alltijd. Nooit geschoten is altijd mis immers.
irab schreef op woensdag 23 november 2022 @ 11:44:
[...]

De software in de enphase inverters veranderen niets aan de opbrengst van je panelen.
De inverters zijn zo ontworpen dat ze de ontvangen zonne-energie met maximaal rendement omzetten naar +/- 230 Volt 50Hz. De spanning is altijd iets hoger dan de netspanning zodat de stroom de goede kant uitgaat.
De betrouwbaarheid (energie-omzetting) is veel belangrijker dan de software en het envoy gedoe.
De ligging en oppervlak van je panelen zijn doorslaggevend. En de zon natuurlijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansi55
@Allewijn
Beste Allewijn,

dit is de link naar mijn topic:
https://support.enphase.c...1227&OpenCommentForEdit=1

Hij werkt!

Succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allewijn
  • Niet online
@Hansi55 bedoel je met 'hij werk' dat je link werkt of dat het systeem bij jou nu correct werkt (dus zichtbaar micros over 3 fasen nu verdeeld)?

• Hansi55
@allewijn

Ik bedoel: de link werkt (had ik even gecheckt, vandaar de toevoeging).
A.s. maandag komt de installateur om de toewijzing van fasen van het Q-relay en van de micros in orde te maken.

• Allewijn
  • Niet online
@Hansi55 aha je link werkt.
Ik zie dat helaas nog niemand heeft geantwoord in jouw topic.
Ik heb dezelfde soort vraag (mijn situatie) ook daar maar even gesteld:

https://support.enphase.c...se-2-are-used-not-phase-3

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:20
Ik heb mijn Enphase gekocht op aanraden van een vriend en hiervoor de "verwijs een vriend" actie gebruikt echter heb ik hierna nooit meer iets van Enphase gehoord of gezien. Mijn installatie ligt er inmiddels sinds begin oktober.

Iemand ervaring hiermee?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0eGDFYJgGa1_tQbGN5FCccgKw6o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Ii74ThH7a1NECSN79Vy329b7.png?f=user_large

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:27
mr.DJ95 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 12:50:
Ik heb mijn Enphase gekocht op aanraden van een vriend en hiervoor de "verwijs een vriend" actie gebruikt echter heb ik hierna nooit meer iets van Enphase gehoord of gezien. Mijn installatie ligt er inmiddels sinds begin oktober.

Iemand ervaring hiermee?

[Afbeelding]
Heb je Enphase hier al over benaderd?

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:20
Panzer_V schreef op donderdag 24 november 2022 @ 13:17:
[...]

Heb je Enphase hier al over benaderd?
Heb ze gemaild, wilde bellen maar het telefoonnummer lijkt uit de lucht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ronald75
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-06 09:12
De (cdn) link van "DHZ handleiding voor complete Enphase installatie (Solar-Bouwmarkt.nl)" is overleden.

Nieuwe link:
https://cdn.webshopapp.co...andleiding-v51-nov-20.pdf

Miss. dat die CDN link binnenkort wel weer wijzigt. "Moeder" pagina:
https://www.solar-bouwmar...-installatie-handleiding/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
  • Nu online
ronald75 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 20:38:
De (cdn) link van "DHZ handleiding voor complete Enphase installatie (Solar-Bouwmarkt.nl)" is overleden.

Nieuwe link:
https://cdn.webshopapp.co...andleiding-v51-nov-20.pdf

Miss. dat die CDN link binnenkort wel weer wijzigt. "Moeder" pagina:
https://www.solar-bouwmar...-installatie-handleiding/
Bedankt voor melding. Ik heb de link in de documentatie aangepast naar de landingspagina van SB, vanaf daar kan men op de link van de pdf klikken.
Ik zie dat dit een nieuwe versie is (nov 2022), dus ze hebben wat aanpassingen gemaakt en opnieuw geupload, goed bezig zijn die mannen :)

[ Voor 7% gewijzigd door Pazo op 24-11-2022 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Websphinxie
mr.DJ95 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 13:19:
[...]

Heb ze gemaild, wilde bellen maar het telefoonnummer lijkt uit de lucht.
Dit nummer al geprobeerd? Werd ik prima op te woord gestaan; +31-73-3035859 en anders +31 (0)20 24 105 98

[ Voor 5% gewijzigd door Websphinxie op 25-11-2022 07:33 ]

Pagina: 1 ... 37 ... 108 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Envoy uitlezen en koppelen met Home Assistant, Domoticz etc heeft een eigen topic: [Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica