Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rembooooo
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 24-09 14:06
Matched: bluebuilt
Ik ben ook naar een laadstation op zoek. De meterkast laat ik al aanpassen / voorbereiden door een elektricien naar 3x25A zodat ik op 11kW kan laden. Eigenlijk zoek ik weinig bijzonders, de auto en kilometers zijn privé. Wel wil ik voorbereid zijn op dynamische tarieven / einde salderingsregeling voor PV, en vind ik het fijn als ik met het apparaat zelf kan interacteren ipv dat dat via een app moet. Ik wil ook een code/pas zodat niet iedere voorbijganger zijn auto kan inpluggen. Net als velen hier kom ik dan denk ik bij een Zappi v2.1 uit.

Het laadstation kan aan de gevel naast de voordeur. Dat is ongeveer 3 meter kabel door de kruipruimte in een rechte lijn naar de meterkast.

Daarvoor heb ik offertes opgevraagd bij een lokale electricien en CoolBlue.

De elektricien biedt een Wallbox Pulsar Plus incl load balancing voor €1815,- incl BTW. Die heeft volgens mij alleen een LED ring en voor de rest gaat alle interactie via een app. Niet mijn voorkeur. Zappi installeren ze niet. De Wallbox zelf is €639,- bij Acculaders.nl. Dus conclusie: €1176,- aan overig materiaal + arbeid.

CoolBlue komt met hun BlueBuilt lader voor €1985,- incl BTW. Volgens mij is dat stiekem een ProDrive Technologies Home Connected AC Charger. Voordelen zijn V2G, display, en RFID. Volgens de offerte is het apparaat zelf €1175,-. Dus €810,- aan overig materiaal + arbeid.

Ik vind het nogal bedragen. Als ik een Zappi V2.1 met vaste kabel koop ben ik €1149,- kwijt. Daar komt dan nog wat kabel en aansluitmateriaal bij. Ik verwacht, als ik het zelf doe, voor €1250,- wel klaar te zijn. Is het ding aan de muur schroeven, twee gaten boren, pijpje leggen echt €700~€1100 aan arbeid?! Ik kan hier zelf aardig wat uurtjes aan verbranden voordat het voordeliger wordt om het te laten doen..

[ Voor 8% gewijzigd door Rembooooo op 07-06-2023 16:12 ]

Als je neus andersom zou staan zou je verdrinken onder de douche

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mheerde
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 17-09 12:36
Rembooooo schreef op woensdag 7 juni 2023 @ 15:50:
Ik ben ook naar een laadstation op zoek. De meterkast laat ik al aanpassen / voorbereiden door een elektricien naar 3x25A zodat ik op 11kW kan laden. Eigenlijk zoek ik weinig bijzonders, de auto en kilometers zijn privé. Wel wil ik voorbereid zijn op dynamische tarieven / einde salderingsregeling voor PV, en vind ik het fijn als ik met het apparaat zelf kan interacteren ipv dat dat via een app moet. Ik wil ook een code/pas zodat niet iedere voorbijganger zijn auto kan inpluggen. Net als velen hier kom ik dan denk ik bij een Zappi v2.1 uit.

Het laadstation kan aan de gevel naast de voordeur. Dat is ongeveer 3 meter kabel door de kruipruimte in een rechte lijn naar de meterkast.

Daarvoor heb ik offertes opgevraagd bij een lokale electricien en CoolBlue.

De elektricien biedt een Wallbox Pulsar Plus incl load balancing voor €1815,- incl BTW. Die heeft volgens mij alleen een LED ring en voor de rest gaat alle interactie via een app. Niet mijn voorkeur. Zappi installeren ze niet. De Wallbox zelf is €639,- bij Acculaders.nl. Dus conclusie: €1176,- aan overig materiaal + arbeid.

CoolBlue komt met hun BlueBuilt lader voor €1985,- incl BTW. Volgens mij is dat stiekem een ProDrive Technologies Home Connected AC Charger. Voordelen zijn V2G, display, en RFID. Volgens de offerte is het apparaat zelf €1175,-. Dus €810,- aan overig materiaal + arbeid.

Ik vind het nogal bedragen. Als ik een Zappi V2.1 met vaste kabel koop ben ik €1149,- kwijt. Daar komt dan nog wat kabel en aansluitmateriaal bij. Ik verwacht, als ik het zelf doe, voor €1250,- wel klaar te zijn. Is het ding aan de muur schroeven, twee gaten boren, pijpje leggen echt €700~€1100 aan arbeid?! Ik kan hier zelf aardig wat uurtjes aan verbranden voordat het voordeliger wordt om het te laten doen..
Hee Hoi, ik ben momenteel ook bezig met het installeren van een Zappi 2.1. Ik heb zelf de kabels allemaal getrokken en een vriend van mij heeft de meterkast aangepast. Die aanpassing in de meterkast is met name het kostbare deel is mijn ervaring. Ik wilde ook meteen alles goed hebben i.c.m. 2 nieuwe single split airco´s en een extra stroomaansluiting in de voortuin + extra lege groep voor de toekomst.. Dus 5 nieuwe groepen etc. Kosten: circa 680EUR MATERIAAL aan de hand van Elektramat prijzen.
De kabels heb ik allemaal zelf getrokken, idem het graven van de gaten voor het boren en het boren zelf. Nu moet ik zeggen dat die goeie vriend pietje precies is en alles voorbereid op de toekomst van all electric.

Dus eerlijk, als iemand je 1000 EURO rekent voor het aansluiten van een zappi, tja het is wat aan de dure kant maar niet raar. Persoonlijk zou ik zelf al het vervelende werk *graven, boren, kabels trekken) doen en een elektramonteur bellen voor het aansluitwerk. Dan kan het zijn dat je voor 400-500 klaar bent afhankelijk van waar je woont (ik in het oosten).

Succes in iedergeval!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psnepvangers
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 25-08 20:05
Goedendag,

Inmiddels hier met de aanschaf van een Lynk & Co 01 en een eigen oprit ook maar eens wat offertes opgevraagd. Aangezien de volgende auto (na de Lynk & Co) zeker een elektrische auto wordt, wil ik maar gelijk een serieuze laadpaal aan de muur hangen.

Ik beschik zelf over 3x 25A fasen, dus een 11kW/22kW 3 fase laadpaal lijkt mij niet uit den boze. De Lynk & Co laadt maar met 1 fase op, maar dat lijkt mij verder geen probleem. Daarnaast wil ik er toch zeker load balancing tussen hebben zitten, en om hem slim om te laten gaan met de zonnepanelen op het dak (13x450WP) lijkt mij ook geen overbodige luxe in de toekomst.

De laadpaal zelf komt buiten aan de garage te hangen, zo'n 6 meter van de meterkast. Dit is te bereiken via een droge kruipruimte. De meterkast zelf zit vol, en zal dus moeten worden uitgebreid. Inmiddels heb ik 4 offertes binnen:
AanbiederType laderBedrag
CoolBlueBlueBuilt 11kW - Wit - Vaste kabel 4.5m€ 2.279,-
Laadpaal OutletWallbox Pulsar Plus 22kW - Vaste kabel 5m€ 2.223,-
Lokale leverancierRatio Solar 22kW - Vaste kabel 5m€ 1.845,-
LaderthuisRatio Solar 22kW - Vaste kabel 5m€ 1.691,-

Wat denken jullie? Als ik het zo zie neig ik dan toch wel meer richting de lokale leverancier (wel zo makkelijk, monteur bij storingen op 2km afstand in plaats van 150km). Of heeft het nog zin om verder te kijken, naar wellicht zelf een laadpaal kopen en een lokale elektromonteur inschakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gecko123
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 22-09 08:54
psnepvangers schreef op maandag 4 september 2023 @ 10:48:
Goedendag,

Inmiddels hier met de aanschaf van een Lynk & Co 01 en een eigen oprit ook maar eens wat offertes opgevraagd. Aangezien de volgende auto (na de Lynk & Co) zeker een elektrische auto wordt, wil ik maar gelijk een serieuze laadpaal aan de muur hangen.

Ik beschik zelf over 3x 25A fasen, dus een 11kW/22kW 3 fase laadpaal lijkt mij niet uit den boze. De Lynk & Co laadt maar met 1 fase op, maar dat lijkt mij verder geen probleem. Daarnaast wil ik er toch zeker load balancing tussen hebben zitten, en om hem slim om te laten gaan met de zonnepanelen op het dak (13x450WP) lijkt mij ook geen overbodige luxe in de toekomst.

De laadpaal zelf komt buiten aan de garage te hangen, zo'n 6 meter van de meterkast. Dit is te bereiken via een droge kruipruimte. De meterkast zelf zit vol, en zal dus moeten worden uitgebreid. Inmiddels heb ik 4 offertes binnen:
AanbiederType laderBedrag
CoolBlueBlueBuilt 11kW - Wit - Vaste kabel 4.5m€ 2.279,-
Laadpaal OutletWallbox Pulsar Plus 22kW - Vaste kabel 5m€ 2.223,-
Lokale leverancierRatio Solar 22kW - Vaste kabel 5m€ 1.845,-
LaderthuisRatio Solar 22kW - Vaste kabel 5m€ 1.691,-

Wat denken jullie? Als ik het zo zie neig ik dan toch wel meer richting de lokale leverancier (wel zo makkelijk, monteur bij storingen op 2km afstand in plaats van 150km). Of heeft het nog zin om verder te kijken, naar wellicht zelf een laadpaal kopen en een lokale elektromonteur inschakelen?
Je kan de zappi overwegen, die wordt veelvuldig genoemd. Aangezien je vast veel gaat stekkeren zou ik zeker een laadpaal incl kabel overwegen wel zo makkelijk. Heb je goede WiFi bereik naar de lader? Anders is een utp meeleggen geen overbodige luxe.

Wat bedoel je met zelf een laadpaal kopen? Dat doe je nu toch ook?
Ik zou qua storingen me niet zo druk maken. Als de garantie van de partij die je kiest maar goed zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badname2
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20:09
@The - DDD Wow dank voor deze uitleg. Had hier geen idee van.
De tesla model 2 lijkt toch alleen 11kw ipv 22kw aan te kunnen. Dan lijkt die 1 fase al helemaal verstandig.

@jorisjansen3 Dank voor de tip, zou nice zijn als ze dat echt gaan ondersteunen, om niet weer een nieuwe laadpaal nodig te hebben over 2 jaar! Ik zie het ja met hun BlueBuilt laadpalen zeggen ze dat te kunnen later via software. Enig idee of je dan bij aansluiting op de meterkast een aparte groep of iets nodig hebt?

Weet iemand uberhaupt waar ik advies kan vinden bij welke meterkast groep mn installateur hem het beste kan aansluiten, in mijn situatie 8 zonnenpanelen > 3 fase meterkast > laadpaal die voorbereid is op V2H > Tesla model 3 die enkel 11kw ondersteunt. Of puur kwestie van een ongebruikte vinden? Ik heb enkel nummer 6 nog over (van de 12)
The - DDD schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 21:28:
@Badname2 Overweeg ook zeker een laadpaal die op PV overschot kan switchen tussen 1 fase en 3 fase laden. Voordeel daarvan is dat je voor 1 fase al met 6A volledig op de zon kan laden. Met 3 fasen is dat 18A.

EcoSmart van WallBox werkt als volgt. Is je laadpaal op 1 fase aangesloten, dan kan ie bij 2A opwek overschot al op de zon laden, de benodigde minimale 6A wordt gehaald door de rest van het net te halen. Zet je hem op full green, dan heb je 6A overschot nodig.

Sluit je je paal aan op 3 fasen met een wallbox, dan moet je 6A overschot voor smart hebben, of 18A overschot voor full green laden.

Nadeel van 3 fasen is dat je relatief veel overschot moet hebben en dus minder uren volledig op de zon zult kunnen laden.

Nadeel van 1 fase laden is dat je veel trager kan laden als je niet beperkt wordt door beschikbare zon energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazsie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:19
Badname2 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 17:20:
@The - DDD Wow dank voor deze uitleg. Had hier geen idee van.
De tesla model 2 lijkt toch alleen 11kw ipv 22kw aan te kunnen. Dan lijkt die 1 fase al helemaal verstandig.

@jorisjansen3 Dank voor de tip, zou nice zijn als ze dat echt gaan ondersteunen, om niet weer een nieuwe laadpaal nodig te hebben over 2 jaar! Ik zie het ja met hun BlueBuilt laadpalen zeggen ze dat te kunnen later via software. Enig idee of je dan bij aansluiting op de meterkast een aparte groep of iets nodig hebt?

Weet iemand uberhaupt waar ik advies kan vinden bij welke meterkast groep mn installateur hem het beste kan aansluiten, in mijn situatie 8 zonnenpanelen > 3 fase meterkast > laadpaal die voorbereid is op V2H > Tesla model 3 die enkel 11kw ondersteunt. Of puur kwestie van een ongebruikte vinden? Ik heb enkel nummer 6 nog over (van de 12)

[...]
Eigen ALS en automaat.

3600 Wp op 0° (vrijwel plat) | 3900Wp op 10°

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• smuldersbram
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13:33
cwegh schreef op woensdag 24 januari 2024 @ 06:56:
Momenteel volop offertes aan het opvragen voor een laadpaal met loadbalancing. Allemaal bieden ze de gekende merken aan: Wallbox, Smappee (duur!), Easee, Zappi, Ratio, Etrel ... buiten eentje die me verraste: Peblar (https://peblar.com/nl/products/ev-charging, moederbedrijf Prodrive Technologies)

Nederlands bedrijf, mooi design, weinig poespas maar weinig over te vinden. Iemand ervaring met het merk naar kwaliteit, stabiliteit en gebruik?
Ik heb er hier 1 hangen sinds vorige week. Het is dezelfde hardware die Coolblue aanbied. Sterker nog, de Coolblue Bluebuilt laadpaal is eigenlijk gewoon een white label Peblar.

Het installeren was vrij eenvoudig door een zeer goede handleiding en ontwerp van de hardware. Installatie aan de meterkast zijnde heb ik door een elektricien laten doen en die was ook blij verrast door de goede handleiding van het apparaat. Laden gaat soepel en in de webinterface kan je een aantal zaken configureren zoals load balancing, rfid druppels om de lader te unlocken etc.

Load balancing werkt trouwens op de traditionele manier met klemmen om je aansluiting om het verbruik van het huis te meten. Maar ook software matig icm een homewizard energy p1 meter _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frus
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 27-08 23:59
smuldersbram schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 10:53:
[...]

Ik heb er hier 1 hangen sinds vorige week. Het is dezelfde hardware die Coolblue aanbied. Sterker nog, de Coolblue Bluebuilt laadpaal is eigenlijk gewoon een white label Peblar.

Het installeren was vrij eenvoudig door een zeer goede handleiding en ontwerp van de hardware. Installatie aan de meterkast zijnde heb ik door een elektricien laten doen en die was ook blij verrast door de goede handleiding van het apparaat. Laden gaat soepel en in de webinterface kan je een aantal zaken configureren zoals load balancing, rfid druppels om de lader te unlocken etc.

Load balancing werkt trouwens op de traditionele manier met klemmen om je aansluiting om het verbruik van het huis te meten. Maar ook software matig icm een homewizard energy p1 meter _/-\o_
Deze klinkt wel interessant. Maar er is blijkbaar nog heel weinig informatie over te vinden.
Heb je toevallig een idee als deze geforceerd kan worden op 1 fase?

En heb je bij jouw documentatie iets meer informatie over wat zij 'smart charging' noemen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:16
[...]

Interessant! En eindelijk één die gewoon met de P1 poort overweg kan ipv geprop met klemmen. Kan deze Peblar paal ook iets doen met laden op PV-overschot? Daar melden ze verder niks over, alleen over loadbalancing.

All-electric.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
[...]

Ik heb ook interesse in de Peblar laadpaal, dan met name de Home, vanwege de kosten.

Kan je ook verschillende passen koppelen? Wij hebben (binnenkort) twee auto's, eentje van de baas, die gefactureerd gaat worden richting de leasemaatschappij en een prive auto die dat natuurlijk niet mag. Heb jij hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-mo-T
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12-09 21:04
[...]

Weet jij of weet iemand of de features van de web interface van de Peblar laadpaal ook via een web api beschikbaar zijn? Dit om het aan m'n Homey te kunnen koppelen... In ieder geval sessie starten/stoppen en de modus veranderen zou eigenlijk al voldoende zijn.

M'n peugeot heeft ook wel de mogelijkheid om dit via een een web api te doen, maar die heb ik nog niet lekker aan de praat kunnen krijgen (nu aan het testen met Granny charger .

Ben ook aan het oriënteren op een laadpaal en vind deze er verder erg interessant uitzien.

[ Voor 24% gewijzigd door T-mo-T op 05-03-2024 23:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Invictus66
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:31
jorisjansen3 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 20:27:
[...]

De coolblue laadpaal ‘laadtin de toekomst bidirectioneel. Hierdoor sla je stroom op in de accu van je auto, zodat je deze stroom gebruikt tijdens hogere energieprijzen’. Of dat iso…etc is moet je even navragen…
En er zijn ook andere manieren om je laadkosten te declareren bij je werkgever, anders dan een pas. Zoek even op dit forum naar tapelectric…
Ik had er misschien bij moeten zeggen dat ik een Belg ben. Coolblue verkoopt de Bluebuilt laadpaal (nog?) niet in België. Dit is overigens niet hun eigen laadpaal, maar een Peblar Label paal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakola
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10:26
Invictus66 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 20:39:
[...]

Ik had er misschien bij moeten zeggen dat ik een Belg ben. Coolblue verkoopt de Bluebuilt laadpaal (nog?) niet in België. Dit is overigens niet hun eigen laadpaal, maar een Peblar Label paal.
De laadpalen van Peblar kan ik sterk aanraden. Ik vind de focus op die ISO 15118 wat bijzonder, maar de Peblar Business voldoet dus ook aan jouw eisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
  • Laatst online: 19:40
Ik ben helemaal nieuw in de wereld van EV. Ik heb een Tesla MY, en de laadpaal (waar ik niks over te zeggen had) is een Bluebuilt, geïnstalleerd door CoolBlue. Ik vind het een onding, want het kan niet eens laden op overtollige stroom, maar schijnbaar gaat dat komen met een software update. Omdat ik zoveel mogelijk zonnestroom wil verbruiken, en de auto aangeeft dat ik thuis maximaal met 16a kan laden, heb ik dat in de Tesla app naar beneden geschroefd naar 8a.

Dan duurt het natuurlijk langer, maar op een zonnige dag genereer ik zo ongeveer 6 kW aan vermogen, het grootste deel van de dag, en dus wil ik dan laden. Het totaal wat dan naar de auto gaat komt niet boven de 6kW, ik verbruik een fors deel van mijn overtollige stroom, én aangezien de werkgever betaald levert deze manier me ook nog geld op.

Maar nu de vraag; hoe moet je zo'n auto laden? Met andere woorden, ik heb het laden nu uitgezet, want niet meer genoeg zon, maar morgen wel weer, maar ik heb dus ook de kabel er uit getrokken. Of moet je die kabel eigenlijk altijd er in laten zitten?

In mijn optiek heeft dat laatste geen zin, want ik moet de laadpaal activeren met mijn laadpas, dus hij gaat niet 'automatisch' laden zonder dat ik daar met die pas bij ben geweest. Om die reden leek het me niet nuttig om de kabel er in te laten zitten.

Maar, wat is wijsheid? Hoe doet men dat hier?

Och ja, je moet toch wat he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Hoe werkt dat slim laden van Engie precies? Want ik heb ze gebeld, maar daar kunnen ze me niet echt verder helpen, want ze verwijzen allemaal naar een of andere handleiding die ik heb gelezen, maar die praat over een of andere Engie app (en dan niet de normale engie app) die in de Apple app store niet te vinden is.

Ik heb het aan de praat gekregen maar als je een leaseauto hebt (wat in mijn geval zo is) én het is een Tesla, dan moet je bepaalde dingen doen naja blabla, maar uiteindelijk lijkt het gelukt. Ik zeg lijkt omdat ik in de reguliere Engie app nu zie dat 'slim laden' aan staat, maar als ik op andere plekken zoek naar slim laden, dan willen ze verbinding maken met je laadpaal.

Dan is er ook nog maar eens een select aantal laadpalen dat ondersteund wordt, en ik heb een Bluebuilt van CoolBlue en ik denk dat die niet wordt ondersteund maar zelfs al werd ie wel ondersteund, ik heb hem via mijn werk, dus hij is voor mij niet 'open'. Ik kan geen verbinding maken met de paal zelf, alleen maar met een portal waarop ik gegevens kan zien.

Dus enerzijds zegt de app dat hij slim aan het laden is, maar anderzijds staat er dat als je niet een van de palen uit het lijstje hebt, je niet slim kunt laden.

Het bedrag (maar ik heb het een uur geleden pas aangezet/ingesteld) staat ook nog steeds op 0,00 euro. Meer mensen hier al ervaring met Engie Slim Laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Just_A_User schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 12:23:
Hoe werkt dat slim laden van Engie precies? Want ik heb ze gebeld, maar daar kunnen ze me niet echt verder helpen, want ze verwijzen allemaal naar een of andere handleiding die ik heb gelezen, maar die praat over een of andere Engie app (en dan niet de normale engie app) die in de Apple app store niet te vinden is.

Ik heb het aan de praat gekregen maar als je een leaseauto hebt (wat in mijn geval zo is) én het is een Tesla, dan moet je bepaalde dingen doen naja blabla, maar uiteindelijk lijkt het gelukt. Ik zeg lijkt omdat ik in de reguliere Engie app nu zie dat 'slim laden' aan staat, maar als ik op andere plekken zoek naar slim laden, dan willen ze verbinding maken met je laadpaal.

Dan is er ook nog maar eens een select aantal laadpalen dat ondersteund wordt, en ik heb een Bluebuilt van CoolBlue en ik denk dat die niet wordt ondersteund maar zelfs al werd ie wel ondersteund, ik heb hem via mijn werk, dus hij is voor mij niet 'open'. Ik kan geen verbinding maken met de paal zelf, alleen maar met een portal waarop ik gegevens kan zien.

Dus enerzijds zegt de app dat hij slim aan het laden is, maar anderzijds staat er dat als je niet een van de palen uit het lijstje hebt, je niet slim kunt laden.

Het bedrag (maar ik heb het een uur geleden pas aangezet/ingesteld) staat ook nog steeds op 0,00 euro. Meer mensen hier al ervaring met Engie Slim Laden?
Update van deze situatie voor wie het wellicht interessant vindt of hier zelf over nadenkt; het werkt. Ik heb de laadsessie beëindigd en daarna zag ik dat in de app het enorme bedrag van 47ct werd toegekend. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-09 20:12
Just_A_User schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 19:50:
Ik ben helemaal nieuw in de wereld van EV. Ik heb een Tesla MY, en de laadpaal (waar ik niks over te zeggen had) is een Bluebuilt, geïnstalleerd door CoolBlue. Ik vind het een onding, want het kan niet eens laden op overtollige stroom, maar schijnbaar gaat dat komen met een software update. Omdat ik zoveel mogelijk zonnestroom wil verbruiken, en de auto aangeeft dat ik thuis maximaal met 16a kan laden, heb ik dat in de Tesla app naar beneden geschroefd naar 8a.

Dan duurt het natuurlijk langer, maar op een zonnige dag genereer ik zo ongeveer 6 kW aan vermogen, het grootste deel van de dag, en dus wil ik dan laden. Het totaal wat dan naar de auto gaat komt niet boven de 6kW, ik verbruik een fors deel van mijn overtollige stroom, én aangezien de werkgever betaald levert deze manier me ook nog geld op.

Maar nu de vraag; hoe moet je zo'n auto laden? Met andere woorden, ik heb het laden nu uitgezet, want niet meer genoeg zon, maar morgen wel weer, maar ik heb dus ook de kabel er uit getrokken. Of moet je die kabel eigenlijk altijd er in laten zitten?

In mijn optiek heeft dat laatste geen zin, want ik moet de laadpaal activeren met mijn laadpas, dus hij gaat niet 'automatisch' laden zonder dat ik daar met die pas bij ben geweest. Om die reden leek het me niet nuttig om de kabel er in te laten zitten.

Maar, wat is wijsheid? Hoe doet men dat hier?
Weet je zeker dat je hem niet weer automatisch kan laten laden als je opgewekte vermogen boven een bepaalde hoeveelheid komt?

In principe kan je prima je Tesla standaard ingeplugd hebben, en hem via de app meerdere keren stoppen en weer laten starten met laden, zonder tussendoor de kabel eruit te halen en je laadpas opnieuw te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:49
Just_A_User schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 21:12:
[...]

Oh zo, ja, dat je tegen de auto zegt stop met laden, in plaats van dat je het laden beëindigd door de pas te swipen?

Nee, die laadpaal is daar niet voor uitgerust, om dat te kunnen. Daar baal ik ook van, want dan had ik gewoon kunnen zeggen 'gebruik het surplus' maar dat kan niet. Wat ik dus nu doe/probeer is gewoon het opladen beperken in de auto tot 8 ampère omdat het max wat er in gaat lager is dan wat de panelen opwekken en ik dus eigenlijk vrijwel volledig op zon laadt.

Maar dat is erg bewerkelijk dus als de laadpaal dat zelf zou kunnen zou dat wel ideaal zijn. Nu heb ik begrepen dat de firmware waarin dat kan wél al gemaakt is maar momenteel getest wordt, dus dat kan nog wel even duren voor dat er is.
Bluebuilt is afaik Peblar en die zou dacht ik toch al zonneladen moeten ondersteunen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Wekko306 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 21:23:
[...]

Mocht je iets met Home Assistant (willen) doen is best een hoop mogelijk op dit vlak, ook als je laadpaal zelf geen specifieke functies hebt op dit vlak.
Als je op die manier je PV opwek monitort, en vanuit Home Assistant of soortgelijk platform dan een commando stuurt naar je auto 'begin met laden' en 'stop met laden' doet dat volgens mij wat je wil, zo lang je je auto gewoon aangesloten houdt op je laadpaal.

Maar inderdaad, het is natuurlijk wel zo simpel als je laadpaal dit gewoon zelf biedt.
Nou, ik zou graag de auto in Home Assistant willen krijgen. Nu heet deze site Tweakers en kunnen de meeste mensen hier vanalles, maar ik hoor niet bij die groep. Als het me te ver gaat qua configureren dan haak ik af omdat dat (bij mij) meestal mis gaat, dus een makkelijke manier om de Tesla in HA te krijgen heb ik nog niet gevonden.

Wat is er dan allemaal mogelijk, of in ieder geval, waar refereer jij nu aan?
HyperBart schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 21:52:
[...]

Bluebuilt is afaik Peblar en die zou dacht ik toch al zonneladen moeten ondersteunen?
Is dat zo? Waar zie je die informatie?

Toevoeging: even wat gezocht en inderdaad, ik zie wel zoiets, maar ja, coolblue houdt vol dat het nog niet kan en dat 'ze' de software aanpassingen nu aan het testen zijn. Nu doen ze daarmee uiteraard alsof het hun product is maar dat is niet zo, dus ik snap niet zo goed waarom die bluebuilt het niet heeft als Peblar, wat effectief hetzelfde product is, het wél heeft.

[ Voor 12% gewijzigd door Just_A_User op 21-06-2024 12:02 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• smuldersbram
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13:33
Ik heb mijn lader al even niet meer geupdate maar zag vandaag tot mijn verbazing dat update 1.5 van de Peblar zonneladen mogelijk maakt: https://peblar.com/articles/peblar-firmware-update-1-5-0.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6eGd5dpePkEGYFk12sUvF0QjK3w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/B69QDu1WzV24T7HuWk4jmcyX.png?f=fotoalbum_large

Morgen eens kijken of het werkt met wat zon.
[...]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roel00
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 13:51
smuldersbram schreef op zaterdag 24 augustus 2024 @ 20:04:
Ik heb mijn lader al even niet meer geupdate maar zag vandaag tot mijn verbazing dat update 1.5 van de Peblar zonneladen mogelijk maakt: https://peblar.com/articles/peblar-firmware-update-1-5-0.

[Afbeelding]

Morgen eens kijken of het werkt met wat zon.

[...]
Ik adviseer om weg te blijven van Coolblue/Bluebuilt. Al tijden geen firmware update gehad, je kunt de laadpaal niet zelf beheren en er is geen app, dus ook geen mogelijkheid om iets in te stellen. Zonnestroom laden kun je dus vergeten. Het plannen van een laadsessie is heel omslachtig. Geen OCPP. Geen mogelijkheid om gebruikers toe te voegen voor beheer. De zakelijke verrekening doen ze handmatig en is vreselijk traag (meer dan 20 dagen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goochelaar
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-09 19:01
roel00 schreef op dinsdag 8 oktober 2024 @ 14:10:
[...]

Ik adviseer om weg te blijven van Coolblue/Bluebuilt. Al tijden geen firmware update gehad, je kunt de laadpaal niet zelf beheren en er is geen app, dus ook geen mogelijkheid om iets in te stellen. Zonnestroom laden kun je dus vergeten. Het plannen van een laadsessie is heel omslachtig. Geen OCPP. Geen mogelijkheid om gebruikers toe te voegen voor beheer. De zakelijke verrekening doen ze handmatig en is vreselijk traag (meer dan 20 dagen).
Ik weet niet of de Bluebuilt palen eigen firmware hebben, of dat hier ook standaard Peblar firmware op geïnstalleerd kan worden. Peblar zelf lijkt juist wel regelmatig updates uit te brengen:

Met de laatste update (https://peblar.com/nl/articles/peblar-firmware-update-1-6-0) zijn er weer nieuwe features bij gekomen, zoals:
  • local REST API
  • kabel vergrendeling
  • group load balancing via ethernet (voor wie meerdere palen heeft)
Ook OCPP ondersteunen zij wel: https://peblar.com/nl/products/ev-charging

Ik was zelf begin dit jaar bezig met een laadpaal maar heb dat toen door omstandigheden een tijdje laten liggen. Op dat moment twijfelde ik tussen een Alfen en een Peblar. Toen was er nog veel onduidelijk over het al dan niet kunnen aanspreken van de Peblar. Kennelijk kan het nu wel.

Dat is mooi, want ik ben nu weer in de markt voor een laadpaal.

N.B. Wat Coolblue in het algemeen betreft, daar heeft een collega van me een laadpaal (Alfen) afgenomen en dat is inderdaad steeds gedoe qua zakelijke afrekening. Zij zijn toch voornamelijk ingericht op particulieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kakola
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 10:26
Peblar is een mooi product, en levert inderdaad vaak updates voor hun eigen producten.
Ik geloof dat de Bluebuilt paal hun eigen firmware heeft, en die dus vaak achterloopt op Peblar zelf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roel00
Goochelaar schreef op vrijdag 11 oktober 2024 @ 11:49:
[...]

Ik weet niet of de Bluebuilt palen eigen firmware hebben, of dat hier ook standaard Peblar firmware op geïnstalleerd kan worden. Peblar zelf lijkt juist wel regelmatig updates uit te brengen:

Met de laatste update (https://peblar.com/nl/articles/peblar-firmware-update-1-6-0) zijn er weer nieuwe features bij gekomen, zoals:
  • local REST API
  • kabel vergrendeling
  • group load balancing via ethernet (voor wie meerdere palen heeft)
Ook OCPP ondersteunen zij wel: https://peblar.com/nl/products/ev-charging

Ik was zelf begin dit jaar bezig met een laadpaal maar heb dat toen door omstandigheden een tijdje laten liggen. Op dat moment twijfelde ik tussen een Alfen en een Peblar. Toen was er nog veel onduidelijk over het al dan niet kunnen aanspreken van de Peblar. Kennelijk kan het nu wel.

Dat is mooi, want ik ben nu weer in de markt voor een laadpaal.

N.B. Wat Coolblue in het algemeen betreft, daar heeft een collega van me een laadpaal (Alfen) afgenomen en dat is inderdaad steeds gedoe qua zakelijke afrekening. Zij zijn toch voornamelijk ingericht op particulieren.
Coolblue Bluebuilt laadpalen hebben een eigen firmware. De GUI daarvan lijkt enorm op die van Peblar, dus ze hebben die niet helemaal zelf ontwikkeld, maar lopen wel enorm achter op de ontwikkelingen. Ik heb ook contact gehad met Peblar. En in tegenstelling tot de service afdeling van Coolblue Laadpalen, is die van Peblar echt goed. Direct contact, goede antwoorden en ze zoeken nu uit of ik de Peblar firmware op de Bluebuilt kan installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drks
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 20:46
roel00 schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 10:29:
[...]

Coolblue Bluebuilt laadpalen hebben een eigen firmware. De GUI daarvan lijkt enorm op die van Peblar, dus ze hebben die niet helemaal zelf ontwikkeld, maar lopen wel enorm achter op de ontwikkelingen. Ik heb ook contact gehad met Peblar. En in tegenstelling tot de service afdeling van Coolblue Laadpalen, is die van Peblar echt goed. Direct contact, goede antwoorden en ze zoeken nu uit of ik de Peblar firmware op de Bluebuilt kan installeren.
Ben benieuwd of dit mogelijk is. Ik heb al 1,5 jaar de bluebuilt en nog nooit een update ontvangen. Ik hoor graag of het lukt om de Peblar firmware er op te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goochelaar
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 01-09 19:01
Drks schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 12:26:
[...]

Ben benieuwd of dit mogelijk is. Ik heb al 1,5 jaar de bluebuilt en nog nooit een update ontvangen. Ik hoor graag of het lukt om de Peblar firmware er op te zetten.
Ik had al besloten om voor de 'standaard' Peblar te gaan, maar voor anderen wellicht een goede 'waarschuwing' om niet voor de CoolBlue variant te gaan.

Zou mooi zijn voor jullie als het mogelijk blijkt om over te stappen op de standaard firmware.

[ Voor 10% gewijzigd door Goochelaar op 18-10-2024 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-09 12:54

Lulukai

God's gift to women

Ik heb geen ervaring met de Bluebuilt/Coolblue laadpalen, maar veel ervaring met Peblar.
Kan je niet gewoon manueel die paal updaten met de updates die je hier kan downloaden, en zo overstappen van Coolblue naar Peblar?
https://peblar.com/downloads#software-updates

[ Voor 8% gewijzigd door Lulukai op 18-10-2024 20:30 ]

.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roel00
[...]

Je zult in ieder geval het management van de laadpaal over moeten nemen. Hiervoor moet je een service afspraak met Coolblue Laadpalen maken. Ik heb dat inmiddels gedaan en wordt volgende week omgezet naar 'stand-alone'. De kosten hiervoor zijn 119 EUR incl btw! Ze dreigen ook met het vervallen van de garantie, maar dat is allemaal onzin natuurlijk. Ik ben ook nog in contact met Peblar. Ik zal laten weten wat er mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel00
[...]

Ik heb inmiddels dit uitvoerig besproken met Peblar. De Bluebuilt heeft een eigen hardware configuratie. Het is daarom niet mogelijk de Peblar firmware op een Bluebuilt te installeren. Peblar heeft wel de boel geëscaleerd bij Coolblue, omdat het onwenselijk is dat de laadpalen geen updates krijgen en de slechte service ook op hun afstraalt. Ondertussen heb ik besloten de Bluebuilt laadpaal maar te vervangen. Mijn vertrouwen in Coolblue Laadpalen is compleet weg en ik krijg jeuk van de lock-in met een dergelijke partij. Mocht er iemand nog suggesties hebben voor een goed merk laadpunt dat er ook nog een beetje strak uitziet op de oprit? Laden op zonnestroom en load-balancing zijn een vereiste. Compatibiliteit met evcc zou helemaal mooi zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21-09 12:54

Lulukai

God's gift to women

roel00 schreef op donderdag 24 oktober 2024 @ 12:34:
[...]
Ondertussen heb ik besloten de Bluebuilt laadpaal maar te vervangen. Mijn vertrouwen in Coolblue Laadpalen is compleet weg en ik krijg jeuk van de lock-in met een dergelijke partij. Mocht er iemand nog suggesties hebben voor een goed merk laadpunt dat er ook nog een beetje strak uitziet op de oprit? Laden op zonnestroom en load-balancing zijn een vereiste. Compatibiliteit met evcc zou helemaal mooi zijn.
Het beste lijkt me dan om gewoon een Peblar laadpaal te kopen..

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel00
Lulukai schreef op vrijdag 18 oktober 2024 @ 20:28:
Ik heb geen ervaring met de Bluebuilt/Coolblue laadpalen, maar veel ervaring met Peblar.
Kan je niet gewoon manueel die paal updaten met de updates die je hier kan downloaden, en zo overstappen van Coolblue naar Peblar?
https://peblar.com/downloads#software-updates
Nee helaas gaat dat niet. Dat is door zowel Coolblue als door Peblar zelf bevestigd. De Bluebuilt laadpaal van Coolblue is specifiek voor hun samengesteld door de fabrikant van Peblar. De firmwares zijn niet compatible. En er is een grote mate van lock-in bij Coolblue. Zij beheren je laadpaal. Als je die zelf wil beheren, krijg je helemaal gegarandeerd geen updates. Ook vervalt de garantie volgens Coolblue ... Gelukkig heeft Coolblue mij wel aangeboden de Bluebuilt terug te nemen. Ik zou een Alfen Single S-Line paadpunt ervoor in de plaats kunnen krijgen. Maar ook over die fabrikant twijfel ik. Ik denk dat ik dan toch maar voor een Peblar ga, of een Zappi en die gewoon zelf installeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
Ongelofelijk. Dus ik heb sinds half juni een laadpaal, van Coolblue, zo'n zogenaamde Bluebuilt die eigenlijk gewoon een ander merk is ennnn...kapot. Ik krijg Er1061.

Net gebeld, en daar moeten ze uiteraard voor langskomen, want iets met bekabeling. Geen idee wat, ik weet niks van stroom, ik blijf er heel ver bij weg en heb er dus uiteraard niet zelf aan gezeten. Laatste keer laden was er niks aan de hand, ik wilde net laden, werkte niet, hoppa, foutcode, en dan ga je bellen, en dan sta je ten eerste lang in de wacht, en ten tweede moeten ze dan langskomen, maar ze sturen pas iets door naar de planning als je akkoord hebt gegeven op hun servicevoorwaarden, voor een paal die er nog geen 5 maanden hangt :r

/rant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:46

JB

Cédric roelt!

Just_A_User schreef op maandag 18 november 2024 @ 13:54:
Ongelofelijk. Dus ik heb sinds half juni een laadpaal, van Coolblue, zo'n zogenaamde Bluebuilt die eigenlijk gewoon een ander merk is ennnn...kapot. Ik krijg Er1061.

Net gebeld, en daar moeten ze uiteraard voor langskomen, want iets met bekabeling. Geen idee wat, ik weet niks van stroom, ik blijf er heel ver bij weg en heb er dus uiteraard niet zelf aan gezeten. Laatste keer laden was er niks aan de hand, ik wilde net laden, werkte niet, hoppa, foutcode, en dan ga je bellen, en dan sta je ten eerste lang in de wacht, en ten tweede moeten ze dan langskomen, maar ze sturen pas iets door naar de planning als je akkoord hebt gegeven op hun servicevoorwaarden, voor een paal die er nog geen 5 maanden hangt :r

/rant
Jammer dat Coolblue (ook) in deze huidige "service" maatschappij mee gaat. Waarschijnlijk weer wat onderaannemertjes die alleen komen obv uurtje factuurtje. Wat zeggen die servicevoorwaarden? Paal is nog in garantie, werkt niet en kan remote niet opgelost worden... Lijkt me dan wat vreemd dat je ergens akkoord op moet geven ikv recht op service?

Mijn boefje is liev!

• Just_A_User
Just_A_User schreef op maandag 18 november 2024 @ 13:54:

/rant
Update op bovenstaande verhaal. Uiteindelijk bleek het helemaal niets met de bekabeling te zijn, maar een probleem met de software. Het bleek niet alleen mijn laadpaal te zijn, maar álle (of op zijn minst een deel van) Bluebuilt laadpalen. Het was niet de auto, want het probleem deed zich ook voor bij mensen met andere auto's.

Uiteindelijk ben ik twee keer gebeld door Coolblue. De eerste keer met de vraag of ik het nogmaals wilde proberen omdat ze iets hadden geupdate, maar dat werkte niet, en het probleem bleef hetzelfde. Vervolgens ben ik gistermiddag nogmaals gebeld met de vraag of ik het nogmaals wilde proberen, en toen werkte het wel direct.

Daarmee was het issue dus opgelost, maar ik heb geen idee wat er nou mis is gegaan. Wat ik wel begreep is dat er binnen een halve seconde van het starten van het laden, er direct een stopsignaal werd gestuurd, waardoor het laden effectief dus helemaal niet begon en er werd dan een foutmelding gegooid.

Hoe dan ook, het werkt weer zonder dat er iemand fysiek hier is geweest, en het verhaal met 'iets met bekabeling' was dus overduidelijk ook niet kloppend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanHenk
  • Registratie: September 2008
  • Niet online
StephanN93 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 10:50:
Ik krijg bij mijn nieuwe lease auto in januari via Athlon hun 'thuisoplaadpakket' waar een laadpaal zit. Hierbij werd mij verteld dat coolblue binnenkort contact met mij opneemt. Nu heb ik even snel door het topic gezocht en kreeg ik het niet echt warm van de reviews tot nu toe..

Iemand met een Coolblue laadpaal die mij kan vertellen hoe de huidige stand van zaken is (app, werking van de paal in algemeen, etc)?
Of kan ik beter Athlon bellen en vragen of zij niet 1 van de andere partijen kunnen aanschrijven?
Cooblue installeert een whitelabel Peblar (in de basis goed..) maar die draait op een heel eigen firmware (bah) en zoals de berichten hierboven stellen kun je die ook niet ombouwen naar Peblars eigen firmware.

Athlon heeft echter meer partners:
Eneco

Merk: Alfen Eve Single Pro-Line
Laadvermogen: tot 7,4kW (1-fase) of 22kW (3-fasen)
Kleur: wit

Shell Recharge Solutions

Merk: Shell Recharge Solutions Home Advanced

50five

Vattenfall

Coolblue

Merk: BlueBuilt
Laadvermogen: tot 22kW
Ik zou vragen om de Alfen bij één van die drie partijen. De Shell Recharge is ook compleet achterhaald, vraag me af of ie nog wordt geplaatst überhaupt?

skoda enyaq 80 | holtkamper aero | fiscalist én techneut

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
StephanN93 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 11:05:
[...]

Ik zag inderdaad het verhaal over het whitelabel. Had hoop dat mogelijk Peblar commentaar heeft gegeven en dat Coolblue hun updates zouden hebben doorgevoerd. Vandaar mijn vraag voor recente ervaringen.

Ik ga Athlon even vragen om te zien of een andere partij kan worden bevraagd hiervoor, weinig zin in een half werkende paal waar ik niet eens het lampje zelf minder van kan zetten - dank!
Ik heb zo'n Peblar van CoolBlue, te weten een Bluebuilt, en het is een draak van een apparaat. Sure, de auto laden werkt, maar aangezien ik ook die CT klemmen heb gaat voor mij zonneladen dus sowieso niet werken. Leuk dat de CB medewerker dan tegen me zegt dat ze software aan het testen zijn waarmee het straks wel kan, dat zonneladen, maar dat gaat dus niet werken als je CT klemmen hebt.

Prima, mogen ze dan oplossen ,want dat hebben ze wel toegezegd dat dat kan. Dan komen ze maar terug en bouwen ze de handel om. Is niet mijn probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:23
Just_A_User schreef op woensdag 11 december 2024 @ 18:41:
[...]

Ik heb zo'n Peblar van CoolBlue, te weten een Bluebuilt, en het is een draak van een apparaat. Sure, de auto laden werkt, maar aangezien ik ook die CT klemmen heb gaat voor mij zonneladen dus sowieso niet werken. Leuk dat de CB medewerker dan tegen me zegt dat ze software aan het testen zijn waarmee het straks wel kan, dat zonneladen, maar dat gaat dus niet werken als je CT klemmen hebt.
Even voor de duidelijkheid, heb je zelf vastgesteld dat zonneladen in combinatie met CT klemmen niet werkt?
Prima, mogen ze dan oplossen ,want dat hebben ze wel toegezegd dat dat kan. Dan komen ze maar terug en bouwen ze de handel om. Is niet mijn probleem.
Welke toezegging hebben ze jou dan precies gedaan?

Het blijft me verbazen dat zonneladen met CT klemmen niet zou werken , er is echt geen enkele fatsoenlijke reden voor te bedenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
ASW1 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 19:02:
[...]

Even voor de duidelijkheid, heb je zelf vastgesteld dat zonneladen in combinatie met CT klemmen niet werkt?

[...]

Welke toezegging hebben ze jou dan precies gedaan?

Het blijft me verbazen dat zonneladen met CT klemmen niet zou werken , er is echt geen enkele fatsoenlijke reden voor te bedenken.
Nee er is geen zonneladen op die bluebuilt want dat zit er gewoon nog niet in. De toezegging is dat ze software aan het testen zijn waar dat in zit. Dat heb ik van een medewerker maar of dat waar is? Geen idee.

Het niet werken daarvan met CT klemmen weet ik van hier, of is iig wat hier gezegd wordt. Nou, toen ik dat ding kreeg was ik al niet blij maar toen werd er gezegd dat zonneladen er wel aan kwam.

Als nu het verhaal is dat het wel komt maar niet bij installaties met CT klemmen dan mogen ze de handel gaan aanpassen want ik heb nog specifiek gevraagd voor een p1 connectie maar nee nee, CT was beter. Geen woord over dat dat niet zou werken met CT.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• burnoutpc
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:46
StephanN93 schreef op vrijdag 13 december 2024 @ 08:02:
[...]

Ze gaan pas weg als alles werkt - alsdus volgens de mail (denk dat ze blijven slapen), had de verkoper een lijstje met zaken via mail gestuurd en die waren 'allemaal aanwezig'. Dus als er iets mist verwijs ik daar naar en teken ik voor niks.

[...]

Lijkt mij ook sterk, misschien een consultant ingehuurd voor eenmalig custom firmware verpesten. Maar ja, vindt het ook een beetje zonde om zelf een nieuwe paal te regelen als ik deze via de lease moet meebetalen. Denk dat CB weinig zal doen, maar hopelijk werkt Athlon beter mee mochten er problemen zijn of dingen missen.

Op de offerte staat momenteel alleen; de paal, muurbevestiging en load balancing. Hoe ze LB gaan doen, staat er verder niet bij.
Load balancing gaat gewoon via de CT-spoelen of via P1, mits de Bluebuilt dit ondersteund.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Just_A_User
roel00 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 13:17:
[...]

Ik heb een Coolblue versie van de Peblar paal. Ik gebruik duckdns.org om naar mijn ip adres te verwijzen. Dus op die manier heel makkelijk extern bereikbaar.
Die heb ik ook, maar ik heb geen dashboard. Wil ik data zien moet ik naar een of andere crappy portal van Coolblue om de laadsessies te zien, maar ik heb geen dashboard van de bluebuilt/Peblar zelf.

Heb je meer info?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Just_A_User schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 13:44:
[...]

Die heb ik ook, maar ik heb geen dashboard. Wil ik data zien moet ik naar een of andere crappy portal van Coolblue om de laadsessies te zien, maar ik heb geen dashboard van de bluebuilt/Peblar zelf.

Heb je meer info?
Op de manier waar op je die vraag stelt zou ik je adviseren om niet zelf aan de slag te gaan met dit soort dingen. De Tweaker hierboven heeft losjes een port forward ingesteld van buitenaf naar zijn laadpaal, tenzij die laadpaal echt zou uitblinken in maatregelen, patching en het wegwerken van vulnerabilities raad ik je echt aan om niet met dit soort dingen aan de slag te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel00
Just_A_User schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 13:44:
[...]

Heb je meer info?
Je moet hiervoor de laadpaal verbinden met je wifi netwerk. Hiervoor kun je met je mobiele telefoon verbinding maken met de laadpaal. Vervolgens moet je wat gegevens invullen die op de laadpaal staan. Als er geen wifi mogelijkheid is in de buurt van je laadpaal, is de enige oplossing om je laadpaal via een netwerk kabel met je router te verbinden. NB: De Cooblue laadpaal is niet compatible met Peblar. Alleen de buitenkant is hetzelfde. Zowel de software als de hardware verschilt (deels) van de Peblar laadpalen helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoofTurkey
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:35

RoofTurkey

PredatorKalkoen

samvdheijden schreef op maandag 17 februari 2025 @ 15:42:
[...]

Als ik qua spul (met wat marge naar boven) ga rekenen kom ik niet boven de 1500/1600 euro inclusief BTW. En dat is met kwaliteitsspul. Dus daar zit mooi wat winst.

En qua tijd :+.... . Afijn, duidelijk denk ik haha. Iedereen moet z'n boterham kunnen verdienen, en je betaald altijd wat extra om iets professioneel gedaan te hebben. Maar dit is er toch wel wat over zou ik zeggen. Ben benieuwd naar de concurrent!
De (koude blauwe) concurrent heeft een offerte opgesteld. Voor dezelfde opstelling, maar dan met een Bluebuilt paal (lees ik hier niet per se de beste verhalen over?). Anyway, zij komen met graafwerkzaamheden op 2.840 incl BTW. Als ik dat zelf doe halen ze 350 van de offerte af.

Zonder al het graven, met een laadpunt aan de muur, zou het op 1.900 uitkomen bij hen. Dat zijn al meer de prijzen die ik had verwacht.

Ik ga de originele electricien nog wel even vragen waarom die zo hoog uitkomt, maar als er een half verhaal komt weet ik denk ik wel genoeg...

Thanks all in ieder geval voor de input, to be continued!

Grillmeister

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ASW1
RoofTurkey schreef op maandag 17 februari 2025 @ 16:24:
[...]

De (koude blauwe) concurrent heeft een offerte opgesteld. Voor dezelfde opstelling, maar dan met een Bluebuilt paal (lees ik hier niet per se de beste verhalen over?).
Coolblue zou niemand mee in zee moeten gaan voor een lader.
De firmware van hun whitelabel Peblar lader zit dichtgetimmerd waardoor je verplicht een betaald abonnement bij hen moet afsluiten. (Het kan ook zonder maar dan heb je voor veel teveel geld domme lader gekocht).
Je komt nooit meer van ze af, tenzij je de lader bij het grofvuil zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraans
  • Laatst online: 17-09 22:53
Wij hebben sinds kort een BlueBuilt laadpaal van CoolBlue, al had ik die niet gekozen als ik dit topic eerder had ontdekt 🙈

Ik heb navraag gedaan of ze op termijn EVCC gaan ondersteunen maar de servicedesk-medewerker wilde daar geen toezeggingen over doen. Wel geven ze aan dat ze bezig zijn met een pilot met de HomeWizard P1 om slim(mer) laden mogelijk te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18:21

A13X

Dude

kraans schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 09:38:
Wij hebben sinds kort een BlueBuilt laadpaal van CoolBlue, al had ik die niet gekozen als ik dit topic eerder had ontdekt 🙈

Ik heb navraag gedaan of ze op termijn EVCC gaan ondersteunen maar de servicedesk-medewerker wilde daar geen toezeggingen over doen. Wel geven ze aan dat ze bezig zijn met een pilot met de HomeWizard P1 om slim(mer) laden mogelijk te maken.
Wait? Is dat geen Peblar basis? Die Peblar kan dat al lang mee een homewizard p1...

Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraans
  • Laatst online: 17-09 22:53
A13X schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 09:57:
[...]

Wait? Is dat geen Peblar basis? Die Peblar kan dat al lang mee een homewizard p1...
Ja klopt maar volgens mij is die BlueBuilt dus helemaal dicht getimmerd met eigen firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
kraans schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 10:09:
[...]

Ja klopt maar volgens mij is die BlueBuilt dus helemaal dicht getimmerd met eigen firmware.
Kun je een extern energy management system kiezen / modbus tcp inschakelen? Dat heb je nodig.

Standaard Peblar kan dat in ieder geval wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
kraans schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 10:09:
[...]

Coolblue doet daar gegarandeerd helemaal niets aan. Hooguit kunnen ze Peblar betalen om een nieuwe firmware te pushen naar de Coolblue laders, maar voor zover ik weet gebeurt dat nooit, vage beloften van de klantenservice ten spijt. Misschien, ooit, wie zal het zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanHenk
  • Niet online
kraans schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 08:53:
[...]

Wat ik al zei: had ik dit topic maar gezien voordat we die laadpaal hadden aangeschaft 🥲
Een familielid van mij heeft de verkoop ontbonden op basis van wat beloftes die zijn gedaan qua functionaliteit, maar niet nagekomen door Coolblue (en voorlopig ook niet in de planning).

Hij heeft de Bluebuilt Peblar vervangen voor een “echte” Peblar en Coolblue heeft (weliswaar onder wat protest, maar hij is advocaat en hakt vaker met dit bijltje, zeg maar) hun apparaat weer opgehaald. De factuur was ook nog niet voldaan.

Coolblue had bij de installatie de load balancing ook aangesloten met CT-klemmen op een onderverdeelkast in plaats van de hoofdkast etc… 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roel00
JanHenk schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 09:31:
[...]

Een familielid van mij heeft de verkoop ontbonden op basis van wat beloftes die zijn gedaan qua functionaliteit, maar niet nagekomen door Coolblue (en voorlopig ook niet in de planning).

Hij heeft de Bluebuilt Peblar vervangen voor een “echte” Peblar en Coolblue heeft (weliswaar onder wat protest, maar hij is advocaat en hakt vaker met dit bijltje, zeg maar) hun apparaat weer opgehaald. De factuur was ook nog niet voldaan.

Coolblue had bij de installatie de load balancing ook aangesloten met CT-klemmen op een onderverdeelkast in plaats van de hoofdkast etc… 8)7
Ik zat in dezelfde positie. Ze zijn echt vreselijk incompetent in de laadpaal business. Dus na flink klagen ben ik uiteindelijk wel geholpen. Coolblue heeft netjes de aanschaf helemaal terugbetaald. Ben ook voor een echte Peblar gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19:36

LankHoar

Langharig tuig

Vanuit mijn werkgever krijg ik binnenkort bezoek van 50Five voor het laten plaatsen van een Alfen Eve Single Pro-Line laadpunt. Ik had al verschillende tips gelezen in de OP, zoals het sowieso laten aanleggen van een 3-fase kabel, 1 of 2 netwerkkabels meetrekken. Zijn er verder nog zaken waar ik op moet letten?

Momenteel ben ik aan het verbouwen (eerste koopwoning), en de meterkast heeft nog wel wat ruimte maar geen idee of dit 1 of 3-fase is. Er zijn (nog) geen zonnepanelen. Dit kan ik natuurlijk laten aanpassen naar 3-fase, zodat ik sneller kan laden.

Overigens zie ik dat Athlon nog twee merken laadpalen in hun pakket heeft: de Shell Recharge Solutions Home Advanced en de BlueBuilt. Die andere twee vind ik persoonlijk mooier ogen. Ook hebben ze geen scherm, wat lijkt mij betekend dat deze een lager energieverbruik in standby hebben. Wellicht kan ik om 1 van die vragen, maar wat is jullie ervaring daar mee?

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HyperBart
LankHoar schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:56:
Vanuit mijn werkgever krijg ik binnenkort bezoek van 50Five voor het laten plaatsen van een Alfen Eve Single Pro-Line laadpunt. Ik had al verschillende tips gelezen in de OP, zoals het sowieso laten aanleggen van een 3-fase kabel, 1 of 2 netwerkkabels meetrekken. Zijn er verder nog zaken waar ik op moet letten?

Momenteel ben ik aan het verbouwen (eerste koopwoning), en de meterkast heeft nog wel wat ruimte maar geen idee of dit 1 of 3-fase is. Er zijn (nog) geen zonnepanelen. Dit kan ik natuurlijk laten aanpassen naar 3-fase, zodat ik sneller kan laden.

Overigens zie ik dat Athlon nog twee merken laadpalen in hun pakket heeft: de Shell Recharge Solutions Home Advanced en de BlueBuilt. Die andere twee vind ik persoonlijk mooier ogen. Ook hebben ze geen scherm, wat lijkt mij betekend dat deze een lager energieverbruik in standby hebben. Wellicht kan ik om 1 van die vragen, maar wat is jullie ervaring daar mee?
Die 2 laatste van wegblijven, zoek maar eens wat op in de verschillende topics.
Niet veel mee aan te vangen als je wat leukere of interessantere dingen wil doen.
Verder: al je punten zijn juist aangehaald, vergeet zeker ook niet het wachtwoord kaartje.
Anders gezegd: als die installateur de doos open doet vraag je gewoon onmiddellijk "ja, dat kaartje, geef maar, dat hou ik wel bij". :+
Als ie dan al moeilijk doet mag je 'm de deur wijzen :+

[ Voor 10% gewijzigd door HyperBart op 17-03-2025 15:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• edtweaked
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-09 21:11
LankHoar schreef op maandag 17 maart 2025 @ 11:56:

Home Advanced slechte ervaringen mee.
is ook niet Advanced zoals de naam doet vermoeden. 'Gesloten' laadpaal die je als tweaker niet wil.
Lokale aansturing nagenoeg onmogelijk. Laden op zon overschot is bijv. niet mogelijk.
Bluebuilt ken ik niet(coolblue?)
Denk dat de Alfen de beste optie is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
edtweaked schreef op maandag 17 maart 2025 @ 15:54:
[...]
Bluebuilt ken ik niet(coolblue?)
Wegrennen.
Zo hard je kunt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Roger Beurskens
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-09 16:01
Bluebuilt = Peblar met compleet gesloten en gestripe custom CoolBlue firmware.

Wegblijven dus.

Lekker een Alfen nemen, kan je alles mee, wel even zorgen dat je een active load balancing licentie erbij hebt,

PVE install Midden Limburg: https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=102722&sid=90342

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• edtweaked
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 14-09 21:11
Roger Beurskens schreef op maandag 17 maart 2025 @ 16:19:
Bluebuilt = Peblar met compleet gesloten en gestripe custom CoolBlue firmware.

Wegblijven dus.

Lekker een Alfen nemen, kan je alles mee, wel even zorgen dat je een active load balancing licentie erbij hebt,
Bij de homeadvanced kun je voor active load balancing ook iets van 60 euro per jaar aftikken.
Doen ze niks voor, slechts instellen en aanpassen op verzoek.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Da_Poncho
  • Laatst online: 16:51
miicker schreef op woensdag 16 april 2025 @ 00:40:
[...]

Ben jij er al uit welke laadpaal je gaat kiezen? Mijn eisen komen redelijk overeen met de jouwe, maar ik weet echt niet wat ik moet kiezen...
Ik zit te twijfelen tussen Alfen en Peblar, maar neig meer naar Peblar.

Het is helaas een nieuw bedrijf dus geen idee hoe dat in de toekomst gaat met garantieproblemen oid, maar ze voldoen aan de meeste wensen. Het bedrijf is onderdeel van Prodrive wat redelijk groot is, ook in NL zit en ervaring heeft me elektronica, aldus google. Het idee dat Coolblue via BlueBuilt volgens mij gewoon een Peblar verkoopt met 5 jaar garantie zie ik als positief. Peblar zelf geeft 3 jaar garantie.

Ook positief is dat Peblar zelf op de website al home assistant en EVCC noemt, dat heb ik bij Alfen nog niet gezien.

Er is een hele home assistant webpagina met veel informatie en noemt ook schakelen van 3 naar 1 fase.

In de manual staat dat ct-klemmen en ethernet kabel mogelijk is - wel juiste versie kopen.
Load balancing via CT-spoelen is een kit voor (peblar) en online zie ik deze voor ongeveer 170 euro. Dat is voor 3 fasen.

Aansturen (in toekomst) vanuit dynamische contract aanbieder zoals Tibber... daar heb ik geen antwoord op. Tibber noemt de laadpaal niet op de website. Ik gok een beetje dat dit wel gaat gebeuren omdat evcc en home assistant al wel werken.

Fijn idee dat instellen via een lokale webpagina gaat. Geen (brakke) app voor nodig. Maar misschien is dit redelijk standaard bij laadpalen? Firmware update kan ook lokaal via web interface (volgens manual).

Wat ik totaal niet kan vinden is standby verbruik. Het maakt nogal uit of dat gewoon paar watt is of dik 30 watt oid.

[ Voor 1% gewijzigd door Da_Poncho op 16-04-2025 12:51 . Reden: linkje fout ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• roel00
Da_Poncho schreef op woensdag 16 april 2025 @ 10:39:
[...]

Ik zit te twijfelen tussen Alfen en Peblar, maar neig meer naar Peblar.

Het is helaas een nieuw bedrijf dus geen idee hoe dat in de toekomst gaat met garantieproblemen oid, maar ze voldoen aan de meeste wensen. Het bedrijf is onderdeel van Prodrive wat redelijk groot is, ook in NL zit en ervaring heeft me elektronica, aldus google. Het idee dat Coolblue via BlueBuilt volgens mij gewoon een Peblar verkoopt met 5 jaar garantie zie ik als positief. Peblar zelf geeft 3 jaar garantie.

Ook positief is dat Peblar zelf op de website al home assistant en EVCC noemt, dat heb ik bij Alfen nog niet gezien.

Er is een hele home assistant webpagina met veel informatie en noemt ook schakelen van 3 naar 1 fase.

In de manual staat dat ct-klemmen en ethernet kabel mogelijk is - wel juiste versie kopen.
Load balancing via CT-spoelen is een kit voor (peblar) en online zie ik deze voor ongeveer 170 euro. Dat is voor 3 fasen.

Aansturen (in toekomst) vanuit dynamische contract aanbieder zoals Tibber... daar heb ik geen antwoord op. Tibber noemt de laadpaal niet op de website. Ik gok een beetje dat dit wel gaat gebeuren omdat evcc en home assistant al wel werken.

Fijn idee dat instellen via een lokale webpagina gaat. Geen (brakke) app voor nodig. Maar misschien is dit redelijk standaard bij laadpalen? Firmware update kan ook lokaal via web interface (volgens manual).

Wat ik totaal niet kan vinden is standby verbruik. Het maakt nogal uit of dat gewoon paar watt is of dik 30 watt oid.
Mijn advies is om weg te blijven bij de Coolblue lader. Het is een white-label product met aangepaste onderdelen. De firmwares zijn niet uitwisselbaar en je zit met de backoffice vast aan Coolblue. Ik heb 'm gehad en na een halfjaar gezeur uiteindelijk teruggestuurd. Nu een Peblar en ben er tevreden mee. Aansturing met evcc werkt goed. Wel is evcc nog sterk in ontwikkeling. Hierdoor laat het configureren te wensen over. Load-balancing met evcc is bijvoorbeeld nog een hele nieuwe functie. Als je geen warmtepomp of andere grootverbruikers hebt, zul je het niet snel nodig hebben. Geen idee wat het standby verbruik is. Dat is wat moeilijk te meten aangezien er niks tussen de groep en de lader zit. Maar ik zou ze daarvoor gewoon een mail sturen. Ze antwoorden meestal wel binnen een paar dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benjamin94
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-09 11:05
Nadat mijn werkgever mij blijkbaar als default bij Coolblue had aangemeld en ik in dit topic veel negatieve ervaringen heb gelezen over de Bluebuilt laadpaal ben ik geswitcht naar Eneco waar ik de volgende keuze heb: https://www.eneco-emobility.com/thuis/laadpaal/aanvragen

Welke raden jullie aan?

Situratie: Nieuwbouw woning 2025 met 8 zonnepanelen en een 3x25 ampère meterkast.
Auto: Tesla Model Y Juniper Long Range AWD.

[ Voor 12% gewijzigd door benjamin94 op 28-05-2025 10:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 20:39
benjamin94 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 10:46:
Nadat mijn werkgever mij blijkbaar als default bij Coolblue had aangemeld en ik in dit topic veel negatieve ervaringen heb gelezen over de Bluebuilt laadpaal ben ik geswitcht naar Eneco waar ik de volgende keuze heb: https://www.eneco-emobility.com/thuis/laadpaal/aanvragen

Welke raden jullie aan?

Situratie: Nieuwbouw woning 2025 met 8 zonnepanelen en een 3x25 ampère meterkast.
Kan je niet zelf een lader ergens laten installeren? Ik zou ook geen eneco willen namelijk.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• V_ger
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:47
benjamin94 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 10:46:

Welke raden jullie aan?

Er van uit gaande dat je zelf een paal plaatst (of dat laat doen). Zijn voor eigen beheer zijn "Tap Electric" en "E-Flux by road" de aangewezen opties. Ze werken net iets anders, dus zoek even en kijk wat in jouw situatie past.
Moet je uiteraard wel een paal met backoffice mogelijkheid zetten.

[ Voor 9% gewijzigd door V_ger op 28-05-2025 11:01 ]

Tibber, Gasloos sinds 2017, Nibe F1155, 12.4kWp 30° O/W + 4.4kWp 0°, 3x Victron MP2-5000 + 60 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel00
ASW1 schreef op vrijdag 30 mei 2025 @ 10:58:
[...]

Het kan ongetwijfeld, maar niemand die je gaat vertellen hoe je dat moet doen.
Nee het kan echt niet. Ook niet door de boel te flashen. Coolblue laadpaal heeft aangepaste hardware en ontwikkelt zelf de software. Zowel door fabrikant van Peblar als Coolblue bevestigd. Ik heb de bluebuilt laadpaal teruggestuurd naar Coolblue en inmiddels een Peblar. Een verademing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
roel00 schreef op zondag 1 juni 2025 @ 22:14:
[...]

Nee het kan echt niet. Ook niet door de boel te flashen. Coolblue laadpaal heeft aangepaste hardware en ontwikkelt zelf de software. Zowel door fabrikant van Peblar als Coolblue bevestigd. Ik heb de bluebuilt laadpaal teruggestuurd naar Coolblue en inmiddels een Peblar. Een verademing.
Dat de hardware anders is lijkt me onwaarschijnlijk, al kan ik dat niet hard maken.
Uiteindelijk maakt het niet veel uit natuurlijk; het resultaat is hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OlafB
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 24-09 20:59
Ik heb onlangs nog contact gehad met Coolblue Laden mbt zonne-laden via hun bluebuilt laadpaal die ik (helaas) aan mijn huis heb zitten door keuze van de vorige bewoner.

Coolblue geeft in mail 1 aan:
...kun je met behulp van een homewizard slim gebruik maken van jouw opgewekte zonne energie. Doormiddel van de loadbalancing kan de laadpaal communiceren met de homewizard. Als het goed is heb je hier een kabel lopen naar de slimme meter. Mocht dat niet het geval zijn dan moeten we nog loadbalancing bij jou komen aanleggen.

Nb. Ik heb een p1 meter van homewizard maar dat tovert natuurlijk niet een zonne-laden optie in de bepertke laadpaalsectie van hun mooie coolblue webwinkel app.

Coolblue geeft in mail 2 aan:
.... Om gebruik te maken van dynamic load balancing via zonnepanelen moet wij het een en ander wijzigen bij jou op locatie. De laadpaal moet namelijk aangepast worden om te kunnen communiceren met de homewizzard.

Omdat we langs moeten komen rekenen we €119 incl. btw servicekosten. Let hierbij wel op dat we hiermee nog in een testfase zitten. In de pilot fase bleek de optie nog niet optimaal te werken en toch nog wel voor wat problemen te zorgen. De keuze aan jou of je deze optie wilt testen of dat je het toch nog liever afwacht totdat de ontwikkelingen verbetert zijn.

Ben benieuwd of het ooit komt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerwim
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-09 16:40
OlafB schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 12:49:
Ik heb onlangs nog contact gehad met Coolblue Laden mbt zonne-laden via hun bluebuilt laadpaal die ik (helaas) aan mijn huis heb zitten door keuze van de vorige bewoner.

...kun je met behulp van een homewizard slim gebruik maken van jouw opgewekte zonne energie. Doormiddel van de loadbalancing kan de laadpaal communiceren met de homewizard. Als het goed is heb je hier een kabel lopen naar de slimme meter. Mocht dat niet het geval zijn dan moeten we nog loadbalancing bij jou komen aanleggen.

Nb. Ik heb een p1 meter van homewizard maar dat tovert natuurlijk niet een zonne-laden optie in de bepertke laadpaalsectie van hun mooie coolblue webwinkel app.

.... Om gebruik te maken van dynamic load balancing via zonnepanelen moet wij het een en ander wijzigen bij jou op locatie. De laadpaal moet namelijk aangepast worden om te kunnen communiceren met de homewizzard.

Omdat we langs moeten komen rekenen we €119 incl. btw servicekosten. Let hierbij wel op dat we hiermee nog in een testfase zitten. In de pilot fase bleek de optie nog niet optimaal te werken en toch nog wel voor wat problemen te zorgen. De keuze aan jou of je deze optie wilt testen of dat je het toch nog liever afwacht totdat de ontwikkelingen verbetert zijn.

Ik heb zelf de Peblar paal (dus met de Peblar firmware, geen whitelabel). Het klopt dat je de load balancing moet aanzetten, maar dat is vrij simpel (ik weet dus niet of jij dit kan) maar in de web interface kies je voor "herconfigureer" (de instellingen die nu ingesteld zijn staan vooraf weer ingevuld, dus je raakt niets kwijt): en kies je bij de stap voor dynamic load balancing voor "homewizard" (de P1 meter wordt automatisch gevonden).

Hoogstwaarschijjnlijk werkt dit weer niet met die Coolblue firmware...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans4545
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 12:33

Iets dergelijks wil ik ook, auto laden van opbrengst zonnepanelen ( in mijn geval 2000 tot 2300 W bij volop zon) ook in het verleden kontakt gehad met Coolblue want laadpaal,Alfen pro line door Coolblue geïnstalleerd maar begreep dat ze voorlopig nog niet zo ver waren.
Ik heb een Homewizzard P1 meter en heb begrepen dat je de Energy socket kunt instellen op laden zuiver op zonnestroom met de Granny dus.Kan de auto instellen op 8Amp dus zou de Energie socket niet worden overbelast ( socket max. 3600W).Meterkast 3 phasen.
Heb het nog niet geprobeerd want moet dan eerst een verlengkabel aanschaffen , iemand dit wel geprobeerd, ben benieuwd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stormnl
  • Registratie: April 2025
  • Laatst online: 24-09 12:57

@OlafB apart dat jouw deelname aan de pilot wordt aangeboden, mij is die deelname een paar maanden terug toegezegd. Heb ondertussen 5 keer om een update gevraagd mbt die pilot deelname en Coolblue antwoord niet eens.
zeer teleurstellend allemaal, ik zou niemand maar dan ook niemand aanraden de bluebuilt af te nemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gerwim
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22-09 16:40
rene2807 schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 16:36:
Peblar lijkt mij ook interessant, maar nu lees ik weer dat de software ontwikkeling om te schakelen tussen 1 fase en 3 fase weer is uitgesteld. dus deze valt ook (voor nu) af voor mij.
Waar lees je dat? Mijn Peblar schakelt prima. Let wel: je hebt partijen, zoals Coolblue met hun Bluebuilt laadpaal wat een whitelabel Peblar is. Deze hebben echter andere firmware. Een pure, non whitelabel, Peblar, schakelt prima tussen 1 en 3 fasen. Minimaal 1400 watt is nodig om op te laden. Mocht je minder dan 1400 opwekken (of thuis al het e.e.a. verbruiken) kan je kiezen om de rest via het net te laden invoeden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Get!em
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

gerwim schreef op dinsdag 12 augustus 2025 @ 16:46:
[...]

Waar lees je dat? Mijn Peblar schakelt prima. Let wel: je hebt partijen, zoals Coolblue met hun Bluebuilt laadpaal wat een whitelabel Peblar is. Deze hebben echter andere firmware. Een pure, non whitelabel, Peblar, schakelt prima tussen 1 en 3 fasen. Minimaal 1400 watt is nodig om op te laden. Mocht je minder dan 1400 opwekken (of thuis al het e.e.a. verbruiken) kan je kiezen om de rest via het net te laden invoeden.
De modus Pure Solar van Peblar, die dus de productie volgt van je PV opwek, werkt momenteel alleen op 1 fase laden. Wil je naar 3 fase, dan moet je naar een regular modus, en die volgt je PV opwek niet. Zie ook het plaatje in de topicstart van Peblar topic onder 1 naar 3 fase. [Peblar EV Charger] Ervaringen en discussie

Kort gezegd: via standaard interface, bepaalt de modus of je 1 of 3 fase zit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5U1lFSAQqdhkFO2-MIL3fsDOFr0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/JOKtQTNr4tb65SxfmtEvBL5r.png?f=user_large

Schakelen van 1 naar 3 fase binnen de regular modus kan met de peblar wel, maar alleen via de REST of Modbus api via een commando en niet in de standaard interface. Die daarmee dus in Home Assistant, EVCC (en mogelijk straks HomeWizard) zit.

Ik ben dan ook benieuwd hoe jij via de standaard (web) interface je 1 naar 3 fase schakeling doet @gerwim

[ Voor 3% gewijzigd door Get!em op 12-08-2025 17:12 ]

Pagina: 1

Let op:
Discussie over laadpassen, facturatie e.d.: [EV] Openbare laadpalen, laadpassen en providers - Deel 3. Vragen over elektrische auto's en hun bijbehorend laadvermogen in Elektrische auto's - deel 5 of de betreffende merktopics. Er is uiteraard een beetje overlap, maar specifieke vragen of opmerkingen over de inrichting van je meterkast en huisinstallatie horen in Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 2. Voor het zo goedkoop mogelijk thuisladen van je EV kan je terecht in Het grote goedkoop thuisladen van je EV topic en als laatste: voor v2g is er ook een plek: Over V2G; laden en ontladen