Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output
Doe ik hier wellicht over 3 jaar (wanneer de Megane uit contract is) ook. Dan zijn de kids 10 en 12 en vinden ze de ruimte van de Scenic nog wat fijner. Al komen ze zeker niet te kort in de Megane. Ik hoop alleen wel op een nog krachtigere Scenic. De 7,3s is prettig, de Scenic is toch een stukje trager.Japie.G schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 20:22:
Zowel megane als scenic supermooie auto’s, waar ik de megane wel net een tikkie mooier vind. Maargoed, mijn megane gaat omgeruild worden voor een scenic, omwille van de ruimte :-)
En ja, je hebt er niet heel veel aan, maar toch. Ik was nog wat vlotter gewend. Het is dat Renault, vanwege de voorwielaandrijving, niet 100% vermogen vrijgeeft vanaf 0 km/u...
Zoals ik al eerder zei, not my cup of tea.twowheeler schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 14:16:
Wat vinden jullie van design van de nieuwe Scenic ten opzichte van de Megane?
Precies dit:
En ik vind Peugeot dus niet mooi.Schmoove schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 15:53:
Ik vind de Scenic meer op een Peugeot lijken.
Voor mij telt dit dus niet, uiteraard zijn er zaken die ik onmisbaar acht (ACC bijv.) maar ik koop een auto meer voor het mooie. Elke keer weer als ik de garagedeur open en de Megane zie krijg ik vlinders in mijn buik, dat gevoel MOET ik hebben bij een auto.Schmoove schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 15:53:
Desalnietemin zou ik nu eerder een Scenic kopen dan een Megane, puur vanwege de extra ruimte, glazen dak, groter bereik en electrische achterklep.
Dit dus… Daarvoor heb ik ook de Megane gekocht. Al de rest waren leuke extra’sZjanzjak schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 22:55:
[...]
Elke keer weer als ik de garagedeur open en de Megane zie krijg ik vlinders in mijn buik, dat gevoel MOET ik hebben bij een auto.
“Right,” Holden said. “No coffee. This is a terrible, terrible planet.”
Ik ben juist wel blij dat de Megane niet direct 100% vermogen, ben geen fan van dat aan/uit-gedrag. Ik houd meer van lineaire vermogensopbouw.adinsx schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 22:33:
En ja, je hebt er niet heel veel aan, maar toch. Ik was nog wat vlotter gewend. Het is dat Renault, vanwege de voorwielaandrijving, niet 100% vermogen vrijgeeft vanaf 0 km/u...
Overigens zijn er ook achterwiel / vierwiel aangedreven EVs die niet direct 100% vermogen afgeven. Zag laatst een filmpje van Teslabjorn met 0-100 km/h acceleratie proef van een niet-voorwiel aangedreven EV - ik meen een 4-motion ID.4 - en die gaf ook niet direct 100% vermogen.
Je wilt niet dat mensen omgedraaid in de greppel belanden omdat ze vol gas gaan in een bocht of alleen maar staan te spinnen met wegrijden.
15x330 SW38
Veel plezier! Ben benieuwd naar welke versie van het besturingssysteem je krijgt. Foto's zijn welkom!devastator83 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 10:21:
Ik mag deze namiddag mijn Techno EV60 Optimum Charge gaan ophalen bij de dealer. Eerste elektrische wagen, ben benieuwd. Winter pack 3 en drive assist pack 2.
Hoe moet ik het checken ?B.Hofman schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 11:12:
[...]
Veel plezier! Ben benieuwd naar welke versie van het besturingssysteem je krijgt. Foto's zijn welkom!
Je kan het zien aan de interface, dus een foto is afdoende.
Wanneer had je m besteld?devastator83 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 10:21:
Ik mag deze namiddag mijn Techno EV60 Optimum Charge gaan ophalen bij de dealer. Eerste elektrische wagen, ben benieuwd. Winter pack 3 en drive assist pack 2.
Veel plezier!
Er werd hier eerder al op ingegaan, maar hier nog eens een Belg met Wallbox en digitale meter. Dus: capaciteitstarief op basis van reële piekwaarden.Centauriprime schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 10:14:
[...]
Maar dat capaciteitstarief. Dat klinkt echt als een drama voor ev eigenaren.
Ik heb veel geluk dat ik "graag" bezig ben met alles van elektrisch laden (genre: bij snelladen op reis twee weken terug ook letterlijk voor paal gestaan

Van zodra we én koken, én de was hebben opstaan, én dan nog eens op heel laag ampère de wagen hebben ingeplugd, hebben we al een nieuwe piek vlaggen.
Waarom is dit extra vervelend? Onze Wallbox is ingesteld om op groene stroom elektriciteit binnen te trekken ("Wallbox Eco-Smart"). Zes maanden per jaar is dit voor dagelijks verbruik voldoende met de zonnepanelen (zonder batterij). Hier maakt het immers niet uit dat 32 A ingesteld staat; de Wallbox stemt sowieso af met de beschikbare zonne-energie en zal nooit heel veel netenergie gebruiken.
Het probleem is: langere verplaatsingen en de winter. Dan moet ik 's nachts zonder zonne-energiebijladen, maar dat wil ik niet op 32A doen. Eigenlijk zou de Wallbox dus moeten weten dat niet Eco-Smart laden, altijd op 6 tot 10A moet.
Conclusie: ik zit erg veel in de Wallbox-app bezig (gelukkig tamelijk gebruiksvriendelijk), zonder enige zekerheid dat ik niet vergeet dat ik voor een geplande sessie zonder zonne-energie, toch Ampère vergat te verlagen. Bovendien: als ik de volgende dag een (half)volle batterij bij wil, moet ik doelbewust een piek creëren 's nachts, omdat dit nog steeds voordeliger is dan prijs van (2x)snelladen. Maar: dan is mijn monitoringswerk de rest van de maand voor niets geweest.
n.b.: meestal lukt al het gepruts, en houd ik mijn maandpiek onder de 5kw.

Let wel: als burger begrijp ik het capaciteitstarief, zeker als je infrastructuursproblemen ziet zoals bepaalde NL'se regio's

Niet twijfelen voor zo'n verdelingsbakje van Amazon of eender waar: https://www.amazon.com.be...+e+tech%2Caps%2C94&sr=8-4frankK800i schreef op maandag 13 mei 2024 @ 22:03:
Hier een kersverse nieuwe berijder van de Mégane 👋
• Veel opbergruimte bij middenconsole, maar weinig handige vakjes... Ik mis bv. een handige plek voor losse zonnebril
We gebruiken het voortdurend voor zonnebrillen en jetons voor de winkelkar. Eronder blijft dan nog plaats voor minder gebruikte zaken, bij ons bv. externe batterij.
Thanks voor de verduidelijking. Zo ziet mijn kwartier piek eruit.
/f/image/7YKp5tCWWv9TuvpdRhwc226W.png?f=fotoalbum_large)
Zelf heb ik een alfen wallbox die ik via Loxone en Modbus 100% zelf kan aanpassen en geheel automatisch.
Die wallbox pulsar zou je eventueel aan homeassistant kunnen kopelen en dan ook je stroom automatisch beheren.
https://www.home-assistant.io/integrations/wallbox/
15x330 SW38
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Van de Franse (1 van de 3) Megane facebookgroep, de welkomsttune in de Megane na update;
https://www.facebook.com/reel/1185357325981162
Jean Michel Jarre, lijkt net een beetje op droomvlucht van de Efteling.
Het huidige deuntje heeft bij mij max. een weekje opgestaan... De animatie is nog wel ingeschakeld hier.Zjanzjak schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 14:23:
Thuisladen van je EV deel 2
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Van de Franse (1 van de 3) Megane facebookgroep, de welkomsttune in de Megane na update;
https://www.facebook.com/reel/1185357325981162
Jean Michel Jarre, lijkt net een beetje op droomvlucht van de Efteling.
Gaat volgende week zijn. De nummerplaat is ergens verloren gegaan in transit :-/devastator83 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 10:21:
Oef, dat is balen, hele hypetrain verongeluktdevastator83 schreef op vrijdag 17 mei 2024 @ 16:31:
[...]
Gaat volgende week zijn. De nummerplaat is ergens verloren gegaan in transit :-/

Dit is de site waar je in elk geval een account aan moet maken en je VIN moet koppelen om er gebruik van te kunnen maken: https://internetonthemove.orange-business.com/renault/Spurrea schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 14:19:
Even vooruitlopen op de hopelijk spoedige levering van onze Megane. Ik begrijp dat er eenn 3 maanden abonnement geleverd word van Orange. Waar kan ik daar meer info over vinden?
Hier vind je ook informatie over de overige opties om data eenmalig of als abonnement bij te kopen als je daar naderhand behoefte aan zou hebben. Bij het afleveren van de auto krijg je een bundel van 3 GB welke 6 maanden geldig is.
Als ik het mis heb zijn er vast andere mensen hier die me kunnen corrigeren, maar volgens mij is het zo datSpurrea schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 16:47:
Toch bied die site helaas weinig info over welke functies dan optimaal werken. Ik neem verder aan dat als je je eigen data abonnement van je telefoon gebruikt, het net zo goed werkt?
OTA Updates, navigatie met de ingebouwde Google Maps etc. altijd werken. Die dingen zitten voor de eerste 5 jaar in abonnementen/contracten die je bij je auto krijgt. Daar heb je geen Orange data abonnement of hotspot van je eigen telefoon voor nodig.
Waar je het Orange data abonnement of je eigen hotspot voor nodig hebt is als je andere apps wilt gebruiken zoals Spotify, ABRP etc. Ik ben lui dus gebruik gewoon Orange en dat werkt prima. Maar heel veel mensen gebruiken hun eigen telefoon als hotspot en dat werkt volgens mij net zo goed, zeker als het koppelen automatisch gaat zodra je instapt. Daar weet ik zelf echter het fijne niet van omdat ik het niet gebruik.
Ik heb het abo af en toe gebruikt en een paar keer opnieuw gestart. Het werkt prima, al vind ik het wat duur voor de hoeveelheid data die je krijgt. Dus ik laat automatisch een hotspot starten op m’n phone via Macrodroid.
Werk je met AA of AC, dat gaat de data vanzelf via je smartphone.
Ja.Spurrea schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 16:47:
Ik neem verder aan dat als je je eigen data abonnement van je telefoon gebruikt, het net zo goed werkt?
Klopt helemaal wat je zegt. Ik maak nu nog gebruik van de gratis start bundel, maar denk niet dat ik hem ga verlengen. Enige dat dan stopt met werken (tenzij ik een hotspot maak) is de parkeerapp en spotify. Maar in de praktijk spotify ik toch al via android auto, en parkeerapp gebruik ik sowieso zelden.pbennink schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 17:05:
[...]
Als ik het mis heb zijn er vast andere mensen hier die me kunnen corrigeren, maar volgens mij is het zo dat
OTA Updates, navigatie met de ingebouwde Google Maps etc. altijd werken. Die dingen zitten voor de eerste 5 jaar in abonnementen/contracten die je bij je auto krijgt. Daar heb je geen Orange data abonnement of hotspot van je eigen telefoon voor nodig.
Waar je het Orange data abonnement of je eigen hotspot voor nodig hebt is als je andere apps wilt gebruiken zoals Spotify, ABRP etc. Ik ben lui dus gebruik gewoon Orange en dat werkt prima. Maar heel veel mensen gebruiken hun eigen telefoon als hotspot en dat werkt volgens mij net zo goed, zeker als het koppelen automatisch gaat zodra je instapt. Daar weet ik zelf echter het fijne niet van omdat ik het niet gebruik.
Het verbaast me dat mensen in dit topic hier zo luchtig mee omgaan. Ik heb dit ook, en ik dacht dat het totale willekeur was tot ik je bericht las en dit alles heb getest. Dit is ronduit gevaarlijk en zou eigenlijk een terugroepactie moeten zijn. Ik heb dit voor mijn onderhoudsafspraak aan de telefoon uitgelegd aan de dealer, en nogmaals aan de balie. Die avond bleek dat ze me toch nog niet begrepen hadden. Na een stukje te gaan rijden met de dealer snapten ze eindelijk wat het probleem was en ze gingen het uitzoeken. Als ik er over een week nog niets van heb gehoord ga ik klacht neerleggen bij Renault België.kvmill schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 20:49:
Ik heb sinds een paar maanden een Iconic versie, met alle pakketten qua rijhulp erop. Eigenlijk sinds het begin heb ik een beetje ruzie met de (adaptieve) cruise control. Die doet het meestal goed, maar soms doet die wat onverwachts. Gaat soms onverwacht accelereren, wat ik gevaarlijk vind.
Ik heb nu een afspraak met de dealer gemaakt (over twee weken) om ernaar te laten kijken. Daarvoor heb ik onderstaande beschrijving gemaakt van wat er fout gaat.
Ik zag hier en daar op dit forum, maar ook in een test van de auto, dat ik niet de enige ben met dit probleem. Ik hoor het dan ook graag als er anderen zijn die het herkennen.
Mijn vermoeden is dat dit een software-probleem is.
====================================================
BESCHRIJVING
Er is een probleem met de cruise control van mijn Renault Megane Iconic.
Het is een serieus probleem, omdat de auto onverwachte dingen doet. Dat is gevaarlijk. Het gevaarlijkste is nog wel dat de auto soms onverwacht accelereert. Ik wil dat het wordt opgelost.
Wat is nu precies het probleem?
Het probleem is dat het knopje helemaal links op het stuur om de cruise control te 'setten' (knopje naar beneden) en te 'resumen' (knopje omhoog) meestal doet wat het zou moeten doen, maar soms doet het knopje iets heel anders - en dat is het gevaarlijke.
Ik zal het verder uitleggen.
Uitgangspunt is de situatie dat de cruise control in 'stand by' staat. Dat wil zeggen: de cruise control was geactiveerd, maar door te remmen of door op knopje 'O' te duwen, is de cruise control naar 'stand by' gegaan.
Wat je nu zou verwachten is het volgende:En - zoals gezegd - meestal werkt het knopje ook zo.
- set - knopje naar beneden - de cruise control wordt ingesteld op de actuele snelheid
- resume - knopje omhooog - de cruise control wordt ingesteld op de eerder ingestelde (en door de auto onthouden) snelheid
Alleen soms - in een bepaalde situatie - werkt het knopje anders, namelijk:Na lange tijd goed op te letten ben ik erachter gekomen wanneer het knopje goed werkt en wanneer niet: het knopje werkt altijd goed, behalve als er rond het verkeersbord met de geldende snelheid in het dashboard vier 'hoekjes' zichtbaar zijn. En dat is gedurende een aantal seconden nadat de geldende snelheid veranderd is.
- set - knopje naar beneden - de cruise control wordt ingesteld op de eerder ingestelde (en door de auto onthouden) snelheid - dit is het gevaarlijkste!
- resume - knopje omhoog - de cruise control wordt ingesteld op de snelheid die aangegeven wordt door de verkeersbord-herkenning
Dus: gedurende dat aantal seconden reageert de cruise control anders dan zou moeten. En ondanks het feit dat ik nu weet wanneer de cruise control verkeerd reageert, wordt ik er toch nog regelmatig door verrast.
Ik zal een voorbeeld-situatie noemen die ik gevaarlijk vind:Ik heb dus een auto die in de bebouwde kom uit zichzelf soms 80 wil gaan rijden. Dat is gevaarlijk.
- ik rijd op een 80-weg, met de cruise control op 80
- ik zie de bebouwde kom van een dorp aankomen, met een 50-bord
- enige tijd vantevoren zet ik de cruise control op 'stand by'(knopje 'O') zodat de auto alvast vertraagt
- de auto onthoudt de ingestelde snelheid van 80
- zo ongeveer als ik het bord 50 passeer rijd ik daadwerkelijk 50
- ik duw het knopje naar beneden ('set')
- ik verwacht dat ik de cruise control daarmee instel op 50
- in plaats daarvan wordt de cruise control ingesteld op de eerdere snelheid: 80
- de auto begint dus onverwacht te accelereren naar 80
Het gevaarlijke zit 'm ook hier in dat dit een beetje paniek oproept: de auto doet iets onverwachts, iets gevaarlijks, wat nu? Het duurt even voor je door hebt wat je moet doen om de cruise control uit te zetten. En voor je het weet rijd je geen 50 meer, maar 60 of 70 in de bebouwde kom, met fietsers, voetgangers enz.
Het verbaast mij dat het jou verbaast.Simiak schreef op zondag 19 mei 2024 @ 20:45:
Het verbaast me dat mensen in dit topic hier zo luchtig mee omgaan.
Omdat er van een mug een olifant gemaakt wordt.
Gevaarlijk? Laat me niet lachen. Jij en jij alleen bent de bestuurder, ook ik heb dit meegemaakt, paar keer zelfs, ik lach erom, zeg tegen mijn vrouw iets over een rijdende telefoon en daarna vergeten we het weer.
Maar goed, overdrijven is ook een vak.
Natuurlijk ben ik de bestuurder, dus moet de auto doen wat ik ervan vraag, en wat ook in de handleiding staat. Voor 50K kan ik toch niet zo lachen met een 'rijdende telefoon' die uit zichzelf vooruit schiet in zone 50.Zjanzjak schreef op zondag 19 mei 2024 @ 23:04:
[...]
Het verbaast mij dat het jou verbaast.
Omdat er van een mug een olifant gemaakt wordt.
Gevaarlijk? Laat me niet lachen. Jij en jij alleen bent de bestuurder, ook ik heb dit meegemaakt, paar keer zelfs, ik lach erom, zeg tegen mijn vrouw iets over een rijdende telefoon en daarna vergeten we het weer.
Maar goed, overdrijven is ook een vak.
Niet kunnen lachen is iig wat anders dan iets insignificants benoemen als 'ronduit gevaarlijk'.Simiak schreef op maandag 20 mei 2024 @ 10:20:
Voor 50K kan ik toch niet zo lachen met een 'rijdende telefoon' die uit zichzelf vooruit schiet in zone 50.
Ik weet dat als ik met 300 km per uur op een stilstaande file rijd, die ik al kilometers van tevoren zie, dat dat ronduit gevaarlijk is, dus ik anticipeer, ik ben immers de bestuurder.
Met het 'probleem' (ik zie het niet eens als probleem maar soit) wat jij benoemt kan je dus ook anticiperen. Ok, de allereerste keer toen het mij gebeurde was ik een split second verrast, ik anticipeerde (anticiperen, constant, is nu eenmaal een onderdeel van autorijden) en klaar, de 2de keer was het mij duidelijk dat het soms iets anders werkt dan het zou moeten. Vanaf dat moment doe ik een bepaalde handeling niet meer omdat ik weet wat het gevolg kan zijn.
Zou het beter moeten werken? Och ja, vast. Boeit het mij? Nee, totaal niet.
Dat jij ontevreden bent dat een auto van 50k een bepaalde feature niet correct uitvoert, ok, each to their own maar het bestempelen als 'ronduit gevaarlijk' maakt mij aan het lachen.
Met alle respect, maar dat het jou verbaast dat mensen in dit topic er zo luchtig over doen zegt waarschijnlijk meer over jou dan over die mensen (mij incluis). Edoch wens ik je wel succes met het laten verhelpen voor dit, voor jou, 'gevaarlijke' probleem.
[...]
Niet kunnen lachen is .......
/quote]
Kunnen we niet gewoon van elkaar accepteren dat we niet allemaal hetzelfde in elkaar zitten en dat wat voor de één insignificant is voor de ander is als een zwart puntje op een wit vel papier waar je steeds naartoe getrokken wordt?
Laten we terug gaan naar waar dit forum voor bedoeld is: elkaar helpen en informatie uitwisselen.
edit: het lijkt alsof ik met de quote alleen op de reactie van Zjanzjak doel, maar het gaat me om dit soort discussies in het algemeen
[ Voor 12% gewijzigd door pbennink op 20-05-2024 12:46 ]
Het niet meer uitvoeren van een bepaalde handeling vind ik wat anders dan anticiperen.Zjanzjak schreef op maandag 20 mei 2024 @ 10:53:
Met het 'probleem' (ik zie het niet eens als probleem maar soit) wat jij benoemt kan je dus ook anticiperen. Ok, de allereerste keer toen het mij gebeurde was ik een split second verrast, ik anticipeerde (anticiperen, constant, is nu eenmaal een onderdeel van autorijden) en klaar, de 2de keer was het mij duidelijk dat het soms iets anders werkt dan het zou moeten. Vanaf dat moment doe ik een bepaalde handeling niet meer omdat ik weet wat het gevolg kan zijn.
Ik ervaar ook een probleem met het resume-gedrag van de cruise control. De beschreven 'work around' werkt jammer genoeg niet (consequent). Het gevolg is dat ik de cruise control in de Megane E-tech beduidend minder gebruik dan in onze vorige auto's. Dat noem ik geen anticiperen, maar het niet/minder kunnen gebruiken van een feature van de auto vanwege gebrekkige werking.
Hetzelfde heb ik met de Lane Keeping Assist. Elke keer als ik dat systeem aan had staan, begon het op een gegeven moment opeens om onduidelijke redenen aan het stuur te trekken om vervolgens de auto de rijbaan uit richting de vangrail of de naast gelegen rijbaan te sturen. Die gebruik ik dus helemaal niet meer.
En nee, daar kan ik dus niet om lachen. Ik verwacht dat Renault de meldingen van deze problemen serieus neemt en oplost.
Ik sluit mij deels aan wat @Zjanzjak zegt maar laten we de discussie een beetje op niveau houden a.u.b. De toon waarop dit nu gaat is niet nodig.
[ Voor 5% gewijzigd door dkln op 20-05-2024 16:08 ]
Overigens heb ik verder helemaal geen last van problemen meer, ook niet met lane keep etcetera. Foutloze auto nu. Op dat gedrag van dat knopje na dan dus, was het al vergeten 🤪
Ik heb rijhulpsystemen 1.1.0, maar als ik het me juist herinner verhoogt die enkel de maximum cruise snelheid van Eco van 100 naar 115 kph.Japie.G schreef op maandag 20 mei 2024 @ 17:40:
Ervaar het ‘resume knop doet alsof ie snelheidsovername knop is’ probleem ook en vind dat dit een bug is. Moet echt wel opgelost worden, ook al heb ik er geen last van. Meest storend vind ik het dat hij ook wel eens 130 er op knalt met die bug terwijl de gedetecteerde snelheid 100 is. Dan krijg je echt wel even een dot power te verwerken. Heb de rijhulpsystemen update nog niet en hoopte dat dit daarmee opgelost zou zijn. Blijkbaar niet als ik jullie zo hoor. Jullie allemaal wel die update gehad?
Overigens heb ik verder helemaal geen last van problemen meer, ook niet met lane keep etcetera. Foutloze auto nu. Op dat gedrag van dat knopje na dan dus, was het al vergeten 🤪
De 'resume' knop vind ik minder erg, als het bord juist gedetecteerd wordt zit die er in het slechtste geval een paar kph naast. Echter met de 'set' knop begint hij bij mij dagelijks op te trekken naar 128 kph in een rustige woonwijk vlak na de snelweg
Alleen herken ik mij niet in jouw/het 'probleem' dus ik kwantificeer dat niet als een probleem.deMercer schreef op maandag 20 mei 2024 @ 15:56:
Ik verwacht dat Renault de meldingen van deze problemen serieus neemt en oplost.
Maar ook jou wens ik succes!
En verder laat ik het hierbij.

Nope, en zoals gezegd, het laat o.a. toe dat je de snelheid tot 115 km/u kan instellen met de acc in eco-modus maar aangezien ik de laatste tijd meer in comfort-modus zit vind ik het niet zo erg om deze update nog niet te hebben. De wekelijkse frequentie van het handmatige zoeken naar updates is ook verminderd.Japie.G schreef op maandag 20 mei 2024 @ 17:40:
Heb de rijhulpsystemen update nog niet en hoopte dat dit daarmee opgelost zou zijn. Blijkbaar niet als ik jullie zo hoor. Jullie allemaal wel die update gehad?
hier ook geen zoeken naar updates meer sinds problemen weg zijn. 115km/h ding heeft garage al gedaan voor mij. Ik rijd uitsluitend in comfort, ik raak die andere modi niet aanZjanzjak schreef op maandag 20 mei 2024 @ 19:18:
Nope, en zoals gezegd, het laat o.a. toe dat je de snelheid tot 115 km/u kan instellen met de acc in eco-modus maar aangezien ik de laatste tijd meer in comfort-modus zit vind ik het niet zo erg om deze update nog niet te hebben. De wekelijkse frequentie van het handmatige zoeken naar updates is ook verminderd.
Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen
En is het voor je accupakket het beste om tot 20% te rijden en dan naar 80%, of mag je ook standaard na korte ritjes gewoon naar 80% laden, zonder dat dit kwaad kan voor je accupakket?
Het beste is om de batterij tussen de 20 en 80 te laten.
Dus bij mij hangt hij gewoon elke dag aan de later. Ook als er nog 40 of 50% in zit.
Dit kan geen kwaad. Schadelijker is om altijd tot 100% te laden of om de batterij leeg te rijden.
Je kan incidenteel wel eens tot 100% laden als dat nodig is, dat is niet erg, maar dat elke dag doen is niet bevorderlijk voor de batterij.
Met 1 fase zou je iets van 7 kWh moeten kunnen laden, maar er zijn hier en daar wat verliezen. Je huis verbruikt ook wat ondertussen, dan kom je dus op ongeveer 6 a 6,5 uit.
Met 3 fase zou je 22 kWh kunnen halen, maar ook hier heb je verliezen en verbruik van je huis, dus dat zal ook iets lager liggen. Woon je in België met het capaciteitstarief, dan wil je sowieso geen 22 kWh laden... tenzij je je centen graag aan de staat weggeeft.
[ Voor 31% gewijzigd door Schmoove op 21-05-2024 14:51 ]
ik haal 3x20A (bijna 14kW) thuis want daar is mijn thuislader op afgezekerd. Als de wasmachine enz draaien is het vermogen wat lager, er zit een load balancer tussen.Spurrea schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 14:42:
Zijn er ook thuisladers onder jullie, en zo ja, met welke snelheid halen jullie? 1 fase, 3 fase?
En is het voor je accupakket het beste om tot 20% te rijden en dan naar 80%, of mag je ook standaard na korte ritjes gewoon naar 80% laden, zonder dat dit kwaad kan voor je accupakket?
Het accupakket is dermate groot dat het allemaal niet zo uitmaakt. Ik probeer zelf niet te vaak onder de 10% te komen maar meer vanuit comfort oogpunt dan technisch. Mijn standaard instelling voor de maximale SOC is 95%, maar in de winter gewoon 100%.
Maar of je nu van 50>80% laadt of van 20>80%, dat geeft niet zo volgens mij.
het is vooral het langere tijd stilstaan op 100% SOC. Ik laadt dus meestal naar 95-100% SOC maar rij een uurtje later weer weg naar <50%. Als je weet dat je de auto niet gaat gebruiken zou ik hem niet zo ver laden.Schmoove schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 14:48:
Dit kan geen kwaad. Schadelijker is om altijd tot 100% te laden of om de batterij leeg te rijden.
Je kan incidenteel wel eens tot 100% laden als dat nodig is, dat is niet erg, maar dat elke dag doen is niet bevorderlijk voor de batterij.
En idd, wel meteen wegrijden als hij op 100% zit, niet wegzetten op 100%.
[ Voor 20% gewijzigd door Megalodon86 op 21-05-2024 15:02 ]
1 fase hier aan 3.5kW owv het Belgische capasiteitstarief.Spurrea schreef op dinsdag 21 mei 2024 @ 14:42:
Zijn er ook thuisladers onder jullie, en zo ja, met welke snelheid halen jullie? 1 fase, 3 fase?
We hebben een laadpaal via de werkgever van m'n vriendin - jammer genoeg een nogal dom exemplaar (die laadpaal hé)
Ik laad doorgaans 2x per week. Indien het kan - zeker in lente en zomer - als de zon schijnt.
Ik blijf standaard tussen de 20-80%, tenzij er grotere verplaatsingen op de planning staan. Af en toe laad ik wel eens tot 100%, om de pakweg 1 a 2 maanden.
Als ik ergens parkeer en er is een AC-laadpaal in de buurt, dan probeer ik wel bij te laden. Hoewel dit vaak niet echt nodig is. DC-laders gebruik ik zo goed als nooit.
Nog nooit in de problemen gekomen qua range, zelfs met een EV40
Ik heb trouwens bijna een jaar lang geladen met een 2,5kW granny-charger omdat die laadpaal eerst niet wou werken met de Megane. Dat is nog maar recent opgelost.
Vandaag is namelijk mijn wallbox (zaptec go) aan de muur gehangen. Bij de installatie op onze bestaande 1x35a is nu een extra groep met een zekering van 20ampere geplaatst. Snelle rekensom is dan 20x230 = 4,6 kw laden. Testen kan ik het nog niet helaas omdat ik nog geen Megane heb….. wachten wachten wachten….
Zoals gezegd, tot 100 laden en dan wegzetten is zeker niet aan te raden.
[ Voor 78% gewijzigd door Japie.G op 21-05-2024 16:12 ]
Verwacht dat het met de Megane niet anders zal zijn, zolang je niet constant met DC Quick Charge oplaad.
Met de Megane e-Tech nu doen we met DC QuickCharge wel tot max 80%, omdat dat nog vlot gaat, na 80% gaat het een stuk langzamer en ben je beter af met vaker even stoppen. Met normaal woon-werk verkeer laad ik hem eigenlijk enkel via AC op en staat hij vaak genoeg op 100% voor een paar dagen.
We hebben net een auto vakantie afgemaakt van 3200km door Denemarken en Zweden via Duitsland. Hebben in 99% van de gevallen met DC Quick Charge langs de snelweg geladen en elke keer tot 80%, zodat we weer sneller weg konden rijden.
Tot zover de beste ervaringen gehad met Shell Recharge en Ionity voor de DC Quick Chargers. Met Shell Recharge vaker de 125-127kW aangetikt aan het begin van de lading, ook zonder gebruik te maken van Google Maps in Automotive werkte dit gewoon. Ionity begon meestal rond de 80-100kW en stabiliseerde uiteindelijk rond de 60kW.
Moet overigens wel zeggen, dat ik Google Maps in Automotive nog best vindt tegenvallen met hoe 'slim' hij omgaat met laadpunten vinden. Dan heb je een laadpunt op 100km afstand die hij zelf voorstelt bij het plannen van de route, maar onderweg wil je toch een keer eerder opladen, vanwege toiletbreak of iets en zoek je alternatieven, geeft hij laders weer die op 50km achter je zitten of opeens random laadpunten in NL, waar we toen 2000km vandaan waren

Ook werden we weleens begeleid naar laadpunten die helemaal niet werkten met onze Shell Recharge pas uit NL, ook als we het filter goed hadden staan. Gelukkig wel in gebieden waar we keuze hadden uit 5 aanbieders binnen 1km, maar die Google niet kon vinden als je er naar zocht, terwijl ze wel zichtbaar waren op de kaart en je ze kon aantikken, informatie over beschikbare poorten en gewoon heen kon navigeren.
Apple Kaarten via CarPlay heeft helaas (nog) geen toegang tot de accu informatie, dus moet je iets meer zelf nadenken wanneer je wilt gaan opladen. Gelukkig zijn er in de meeste landen nu best wel wat DC Quick Chargers langs de snelwegen beschikbaar.
[ Voor 34% gewijzigd door BiG-GuY op 21-05-2024 17:02 ]
in de situatie dat je bijv. 80km/u rijdt, en je zet via de [O] knop (verkeersbord overname) de snelheid vast op 80km/u. Je moet remmen, je gebruikt de rem, dus de ACC gaat uit maar blijft wel standby. Inmiddels rij je de snelweg op, en de auto herkent een bord met 100 km/u.
Als je nu de RES-knop indrukt, wat zou er dan volgens jullie moeten gebeuren?
A. RES= weer naar 80 km/u, want dat was de laatst opgeslagen snelheid
B. RES=100, want de ACC's laatste instelling was een overgenomen verkeersbord, en het nieuwe verkeersbord is 100km/u.
Persoonlijk vind ik B wel logisch, maar omdat de auto de borden soms niet goed herkent, maakt hij er ineens 130 van en dan schiet je vooruit. Maar als dit wel de redenering achter de RES knop is, om een nieuw verkeersbord over te nemen, snap ik wel waarom het soms mis gaat.
[ Voor 18% gewijzigd door BVice op 22-05-2024 21:10 ]
Dit kan je ook zien op het dashboard bij het bord met de maximum snelheid. Gedurende deze periode staan daar vier hoekjes omheen. Wacht je tot deze weer uit zijn en druk je dan op de RES knop dan ga je terug naar je vorige snelheid.
check, dat wist ik niet.ebis schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 21:43:
De RES knop werkt gedurende een aantal seconden, ongeveer 5 tot 10, na het passeren van een nieuw verkeersbord hetzelfde als de [O] knop en neemt dus de nieuwe maximale snelheid over.
Dit kan je ook zien op het dashboard bij het bord met de maximum snelheid. Gedurende deze periode staan daar vier hoekjes omheen. Wacht je tot deze weer uit zijn en druk je dan op de RES knop dan ga je terug naar je vorige snelheid.
Maar omdat hierboven nogal wat mensen waren die niet tevreden waren over de werking van de RES knop kan het zijn dat dit de oorzaak is...
Dit klopt, maar ik heb al een knop om verkeersborden over te nemen. Die RES knop hoeft dat niet ook nog eens te doen. Helemaal niet omdat je nooit weet wanneer de auto een nieuw verkeersbord herkent. Je kunt net achteloos op RES drukken terwijl de auto een nieuw bord ziet en bam, een onverwachte reactie. Er valt niet recht te praten wat krom is, dit is gewoon een fout in de software. Correct me if i’m wrong, maar de werking staat ook niet als zodanig in de instructieboekjes (althans ik kan het niet vinden). RES is beschreven als teruggaan naar de in het geheugen opgeslagen snelheid.ebis schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 21:43:
De RES knop werkt gedurende een aantal seconden, ongeveer 5 tot 10, na het passeren van een nieuw verkeersbord hetzelfde als de [O] knop en neemt dus de nieuwe maximale snelheid over.
Heb er geen last van, maar het is geen feature, het is een bug 🤪
Overigens is dit gedrag de afgelopen weken niet meer opgetreden, ook niet bij het bewust volgen van de stappen die dit gedrag zouden moeten triggeren. Ik gebruik de CC nu ook met een geruster gevoel.
Voor zover ik kan zien, is er recent geen update geïnstalleerd.
Toen we in Zweden reden had ik zelfs de automatische snelheid overname geprobeerd, en dat werkte eigenlijk best wel goed en uiteindelijk steeds aangezet. Zeker omdat je daar op de autowegen vaak op een korte afstand van 90-100 naar 80 naar 70 en dan flitspaal ging... En daarna weer terug naar 90-100.
Met de automatische snelheid overname ging hij alvast afremmen voor ik zelf het bord kon zien, omdat hij wist dat het volgende bord eraan kwam. Je ziet dan ook twee borden naast elkaar met de 'huidige' snelheid en de 'toekomstige' snelheid. Elke keer was de auto op tijd afgeremd om de lagere snelheid te hebben op het moment dat je het bord passeerde.
Zelfde met binnendoor wegen met veel bochten waar hij alvast ging afremmen voor een scherpere bocht, terwijl je daar wel met 70 mocht rijden, voelde het toch veiliger om rond de 50 die bochten te nemen.
In Nederland raakt hij helaas in de war van de vele afwijkende tijden met snelheden. Vaak kiest hij dan de 'max' snelheid ongeacht van de tijd. En soms herkent hij een bord van een parallelweg als degene waar je op rijd. Buiten NL zijn er weinig parallelwegen zo dicht op de snelweg, en heb je dit effect niet.
ik vind dat dit in NL ook echt niet werkt inderdaad. Op de Autoroutes in FR gaat dit juist goed.BiG-GuY schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 23:40:
In Nederland raakt hij helaas in de war van de vele afwijkende tijden met snelheden. Vaak kiest hij dan de 'max' snelheid ongeacht van de tijd. En soms herkent hij een bord van een parallelweg als degene waar je op rijd. Buiten NL zijn er weinig parallelwegen zo dicht op de snelweg, en heb je dit effect niet.
Maar ik zag laatst hier iemand een screenshot dumpen ddat zijn Megane een snelheidsbord had gezien, en de auto had ook geconstateerd dat er een tijdsbeperking op zat en dit zag je met een klok-symbooltje op het scherm in de auto.
Dat klok-symbooltje heb ik nog nooit in beeld gehad (in al die 75.000km in de Megane)
Dat klok symbooltje krijg ik ook op de A2 hoor, waar het overdag 100km/u is en avond/nacht 130km/u. Overdag gaat hij echter ook naar 130km/u... De eerste dag dat ik erin reed in oktober toen ik de auto opgehaald had zag ik dat icoontje al.BVice schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 09:28:
[...]
ik vind dat dit in NL ook echt niet werkt inderdaad. Op de Autoroutes in FR gaat dit juist goed.
Maar ik zag laatst hier iemand een screenshot dumpen ddat zijn Megane een snelheidsbord had gezien, en de auto had ook geconstateerd dat er een tijdsbeperking op zat en dit zag je met een klok-symbooltje op het scherm in de auto.
Dat klok-symbooltje heb ik nog nooit in beeld gehad (in al die 75.000km in de Megane)
Google kan niet omgaan met wisselende snelheden, dus pakt de hoogste. In Duitsland gebeurde hetzelfde op stukken waar het overdag 120km/u was en avond/nacht 'onbeperkt', pakte hij altijd 130km/u wat hij ook pakt op de wegen waar het altijd 'onbeperkt' is.
Uiteindelijk hebben we over het algemeen 100km/u aangehouden op de snelwegen in die hele trip en soms 110/120km/u maar niet voor lang. De hit op bereik was gewoon te groot voor het kleine gewin in snelheid.
Binnen Nederland rijden we ook meestal 100km/u op de snelweg, met de Zoe reden we altijd in de eco stand wat max 95km/u was, dus waren er al aan gewend. Daar was de hit op hogere snelheden nog groter.
Overigens heb ik de Megane e-Tech iconic EV60 220pk optimum charge met pack augmented vision & advanced driving assist en warmtepomp. Weet niet of er andere packs zijn met andere soorten ACC.
Ah, de normale ACC is dan wat de Zoe ook had, die gebruikten we nooit, omdat je meer met de snelheid aan het spelen was omdat bijna niemand een constante snelheid aanhoud en de Zoe niet vanzelf remde... In de Zoe reden we over het algemeen op de Limiter.
Persoonlijk vind ik de intelligente ACC echt een uitkomst. Ja, je moet ermee leren omgaan nog steeds, maar zeker met een langere reis is het erg fijn. En filerijden blijft kut, maar is een stuk fijner zo.
Dat zou best wel eens het geval kunnen zijn, ja. Zo had ik gisteren voor het eerst dat de in-car Google Maps volledig vanuit zichzelf een route uit uitgewerkt inclusief laadstops. En eindelijk kan Google Maps overweg met zelf ingevoerde labels bij opgeslagen adressen/POIs.BiG-GuY schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 23:40:
De ACC snelheden/bord herkenning komen ook deels uit Google Maps (staat ook in de instellingen), misschien dat er aan die kant wat geüpdatet is? Dit werkt ook zonder te navigeren via Google Maps in Automotive.
Dat laatste treedt hier in Spanje ook vaak op. De functie automatisch overnemen van herkende maximum snelheden gebruik ik dan ook niet, dan moet ik veel te vaak correcties uitvoeren. Maar wellicht is dat ook verbeterd, ik zal daar eens op letten.In Nederland raakt hij helaas in de war van de vele afwijkende tijden met snelheden. Vaak kiest hij dan de 'max' snelheid ongeacht van de tijd. En soms herkent hij een bord van een parallelweg als degene waar je op rijd. Buiten NL zijn er weinig parallelwegen zo dicht op de snelweg, en heb je dit effect niet.
Ik geef alleen maar aan hoe het werkt, niet dat ik het logisch vindJapie.G schreef op woensdag 22 mei 2024 @ 22:32:
[...]
Dit klopt, maar ik heb al een knop om verkeersborden over te nemen. Die RES knop hoeft dat niet ook nog eens te doen. Helemaal niet omdat je nooit weet wanneer de auto een nieuw verkeersbord herkent. Je kunt net achteloos op RES drukken terwijl de auto een nieuw bord ziet en bam, een onverwachte reactie. Er valt niet recht te praten wat krom is, dit is gewoon een fout in de software. Correct me if i’m wrong, maar de werking staat ook niet als zodanig in de instructieboekjes (althans ik kan het niet vinden). RES is beschreven als teruggaan naar de in het geheugen opgeslagen snelheid.
Heb er geen last van, maar het is geen feature, het is een bug 🤪
Werking is vast op een vrijdag middag na een typische Franse lunch met wat teveel rode wijn bedacht en vervolgens zijn ze vergeten om het in de handleiding te zetten
Dat wij daar als nu als consument last van hebben zou Renault wel wat mee moeten doen. Als het een Tesla was gewesst hadden we op X musk kunnen aanvallen en had hij wel een reactie gegeven waar je het mee moest doen.
Wij hebben te maken met Renault (en Fransen) die zijn wat conservatiever in hun doen en zullen waarschijnlijk eerst alles ontkennen.
Wat kan helpen is Renault gewoon op de hoogte stellen van dat er een probleem is.
Denk dan dit de juiste mail adres is contact-klant.nl@renault.nl en R-Link.helplineFR@renault.com of mischien wel assistance.multimedia@renault.com
15x330 SW38
De NewMotion is daar niet geschikt voor (ja, mail naar wagenparkbeheer is gestuurd), blijkt ook uit een ander topic hier op Tweakers.
Plan B: Een andere laadkabel aanpassen met andere weerstandjes zodat de auto denkt dat de kabel minder aan kan, maar mwa, dat is minder praktisch gezien de wallbox een vast snoer van 8m heeft.
Zou fijn zijn als ik bijvoorbeeld de Renault op max 3-4kW laat laden als de zon flink schijnt en hij de hele dag de tijd heeft.
wachtwoord opvragen?Razer schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 16:36:
@adinsx hier precies dezelfde vraag... Mijn Alfen laadpaal die via werkgever geplaatst is, is ook helemaal dicht getimmerd en kun je zelf helemaal niks meer... Er is (of komt) zelfs een koppeling tussen Alfen en Homewizard dat die alleen laadt op overschot aan zonnestroom, echter kan ik helemaal niks met mijn paal
Zou fijn zijn als ik bijvoorbeeld de Renault op max 3-4kW laat laden als de zon flink schijnt en hij de hele dag de tijd heeft.
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Je kent het Alfen topic? Misschien daar even verder voor we hier offtopic gaanRazer schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 17:32:
[...]
Al eens gechecked, kon verder geen info krijgen, de paal is ook 'rebranded'.
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Ik heb ook precies die paal. Als ik maximaal eigen verbruik wil realiseren trek ik de p1 eruit. Dan wordt het vermogen teruggeschroefd tot 3*1,8kW oftewel 5,4 kW . Doet de Megane het prima op.adinsx schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 15:56:
Iemand al ergens gehoord/vernomen of er middels een software-update de mogelijkheid komt om de laadsnelheid in te stellen? Ik zit met een New Motion Advanced blabla wallbox (incl. loadbalancing, automatisch factureren, etc.) 'opgescheept' maar wil natuurlijk (in het licht van terugleverkosten) zorgen dat wanneer ik thuiswerk en de zon schijnt de auto niet met 11,4 kW gaat laden, maar lekker rustig aan met 3,6 of max 5,5 (het overschot met volle zon van de 21 panelen) gaat laden.
De NewMotion is daar niet geschikt voor (ja, mail naar wagenparkbeheer is gestuurd), blijkt ook uit een ander topic hier op Tweakers.
Dat neemt niet weg dat ik graag de optie in de auto en of app zou zien met langzaam laden. Al is het maar voor onze zuiderburen.
Storing aan de demper is geconstateerd en wordt binnenkort onder garantie vervangen.
De acc bug had ik uitgeschreven maar had de monteur niet geconstateerd. Morgen kijk ik met de dealer om dit samen met hun 'software' monteur te beoordelen.
Vorige keer is er een monteur meegereden en zag toen wat er gebeurde, helaas is er toen niets mee gedaan. Nu in de herkansing.
Vooral als je op de snelweg rijd en 2x res klikt als de acc is ingeschakeld om iets sneller in te halen schiet hij er vandoor.
Hij heeft dan net een bord herkend en toont [ ] om het bord.
Hmm.. interessant. Dat ga ik binnenkort op een zonnige dag eens uitproberen om te kijken waar hij op terugvalt.Sr_Ogel schreef op donderdag 23 mei 2024 @ 18:37:
[...]
Ik heb ook precies die paal. Als ik maximaal eigen verbruik wil realiseren trek ik de p1 eruit. Dan wordt het vermogen teruggeschroefd tot 3*1,8kW oftewel 5,4 kW . Doet de Megane het prima op.
Dat neemt niet weg dat ik graag de optie in de auto en of app zou zien met langzaam laden. Al is het maar voor onze zuiderburen.
Je kunt in de auto het laden begrenzen tot 80÷, eenmalig of als vaste instelling.Spurrea schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 16:29:
Kun je in de Megane nou laadschema’s (qua tijdstip en tot 80%) instellen, of doe je dat in de app van je thuis-laadpaal?
Tevens kun je laadschemas maken, bijv. laden tussen 23u en 7u.
:strip_exif()/f/image/teuJekDYEMoNmqmcfrLUt6Ul.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 51% gewijzigd door devastator83 op 26-05-2024 10:52 ]
Afgelopen week is onze laadpaal geïnstalleerd en ik moet in de app aangeven dat de hoofdzekering 20a is. Wellicht dat dit ook voor het type laadpaal bij jou ingevoerd moet zijn? Je kan wellicht dat eens nakijken.
Ook Megane plus Alfen hier, maar alles gaat zonder problemen. Op ons adres in België hebben we alleen beschikking over 3x240V zonder N, maar in de praktijk is monofase ook wel genoeg tot 5kW ofzo.devastator83 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 10:50:
Mijn laadpaal (alfen eve single) geeft aan dat de auto maar kan laden op 6a per fase. Hebben nog mensen dit? Auto zou moeten kunnen laden aan 11kw, maar neemt enkel 1,4 kw of 4,2 kw[Afbeelding]
Hoe is jullie huisaansluiting?
Niks
Hier een Eve Single Pro-line op een 1x 35A aansluiting.devastator83 schreef op zondag 26 mei 2024 @ 10:50:
Mijn laadpaal (alfen eve single) geeft aan dat de auto maar kan laden op 6a per fase. Hebben nog mensen dit? Auto zou moeten kunnen laden aan 11kw, maar neemt enkel 1,4 kw of 4,2 kw[Afbeelding]
Laadpaal geef aan max 7.4kW te kunnen leveren, auto trekt meestal rond de 6900Watt.
Dus lijkt me prima
Zou je een backup van je config kunnen maken en die ergens plaatsen ? Dan kan ik em eens diffen met die van mij.minitrue schreef op zondag 26 mei 2024 @ 23:21:
[...]
Ook Megane plus Alfen hier, maar alles gaat zonder problemen. Op ons adres in België hebben we alleen beschikking over 3x240V zonder N, maar in de praktijk is monofase ook wel genoeg tot 5kW ofzo.
Hoe is jullie huisaansluiting?
Welke firmware heb jedevastator83 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 11:29:
[...]
Zou je een backup van je config kunnen maken en die ergens plaatsen ? Dan kan ik em eens diffen met die van mij.
15x330 SW38
Gister geupdate naar de laatste versie. Daarvoor werkte het ook niet met de voorlaatste versie.
[ Voor 44% gewijzigd door devastator83 op 27-05-2024 12:55 ]
Er is een eigen topic voor Alfen laadpalen, wellicht handig om daar je vraag te stellen. Ik heb soortgelijke vragen daar vaker langs zien komen, ook voor andere auto's dan de Megane.devastator83 schreef op maandag 27 mei 2024 @ 12:55:
[...]
Gister geupdate naar de laatste versie. Daarvoor werkte het ook niet met de voorlaatste versie.
[Alfen Laadpaal] Ervaringen & Discussie
[ Voor 7% gewijzigd door bhuurne op 27-05-2024 14:01 ]
Ja; het geeft geen updates meer sinds 13:55 via de API (en ook de officiële app doet het niet)Japie.G schreef op maandag 27 mei 2024 @ 16:06:
Meer mensen waar de KMstand in de app niet update? heb een oude stand in de app staan..
Dat gebeurt wel vakerJapie.G schreef op maandag 27 mei 2024 @ 16:06:
Meer mensen waar de KMstand in de app niet update? heb een oude stand in de app staan..
I know, maar een paar weken terug had renault iets in de api gewijzigd. Was even nieuwsgierig of dat weer het geval zou zijn. Maar inmiddels werkt het alweer.JanAd schreef op maandag 27 mei 2024 @ 18:52:
[...]
Dat gebeurt wel vakerMeestal na een dagje weer in orde.
Ik moest wel weer in de pen klimmen om het aan de gang te krijgen. De "vehicle.get_hvac_status()" is stuk na de update van gisteren. Nu deed die toch al niet veel spannends, maar toch.Japie.G schreef op maandag 27 mei 2024 @ 20:20:
[...]
I know, maar een paar weken terug had renault iets in de api gewijzigd. Was even nieuwsgierig of dat weer het geval zou zijn. Maar inmiddels werkt het alweer.
Wat heb je gewijzigd?jeanpaulh schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 08:37:
[...]
Ik moest wel weer in de pen klimmen om het aan de gang te krijgen. De "vehicle.get_hvac_status()" is stuk na de update van gisteren. Nu deed die toch al niet veel spannends, maar toch.
Ik heb het uitgecommentarieerd voor nu. Die status werd toch alleen geupdate wanneer je op afstand de HVAC aan had gezet. Dit was voor nu even de kortste klap.
Sinds ik die ‘look ahead functie’ uit heb gezet heb ik nul tot nauwelijks ghostbrakes neer gehad.Surfroy01 schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 16:54:
Vandaag een rit van 280km en 3 keer vol in de ghost brakes op de snelweg, Als je dan lekker met ACC en lane assist relaxt aan het cruisen bent schrik je toch enorm. 1 keer zag hij een slinger in de weg (kaarsrechte snelweg). Vind dit wel iets wat verbeterd mag worden, werkt niet verkeersveiligheid verhogend.
Iemand hier ook al langere tijd (1-2maanden) last van ? Zeer vervelend !JanAd schreef op maandag 27 mei 2024 @ 18:52:
[...]
Dat gebeurt wel vakerMeestal na een dagje weer in orde.
Gebruik zelf een speciale teller in de OBD poort tbv. een Km-verzekering van Ohra en deze registreert sinds begin april vrijwel geen gereden kms. Heeft daarvoor sinds okt 2022 prima zonder problemen gewerkt.
Is er iemand met technische kennis rondom het uitlezen vd OBD poort die weet wat er is gewijzigd in de datastructuur en/of frequentie van data update ? Zo ja, hoe komen deze mutaties binnen en hoe is dit te herstellen? Contact opnemen met Renault NL ?
Alvast bedankt voor het meedenken en hopelijk reactie.
Look ahead functie?Japie.G schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 18:58:
Sinds ik die ‘look ahead functie’ uit heb gezet heb ik nul tot nauwelijks ghostbrakes neer gehad.
Ik mis iets, of ik word dement, ik gok het laatste
Nummer 6Zjanzjak schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 08:02:
[...]
Look ahead functie?
Ik mis iets, of ik word dement, ik gok het laatstemaar, help me eens, waar kan ik dat vinden?
15x330 SW38
Het overal door elkaar gebruiken van engelands en nederlands is soms best verwarrend.Zjanzjak schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 08:02:
[...]
Look ahead functie?
Ik mis iets, of ik word dement, ik gok het laatstemaar, help me eens, waar kan ik dat vinden?
It is me something