kvmill schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 20:49:
Ik heb sinds een paar maanden een Iconic versie, met alle pakketten qua rijhulp erop. Eigenlijk sinds het begin heb ik een beetje ruzie met de (adaptieve) cruise control. Die doet het meestal goed, maar soms doet die wat onverwachts. Gaat soms onverwacht accelereren, wat ik gevaarlijk vind.
Ik heb nu een afspraak met de dealer gemaakt (over twee weken) om ernaar te laten kijken. Daarvoor heb ik onderstaande beschrijving gemaakt van wat er fout gaat.
Ik zag hier en daar op dit forum, maar ook in een test van de auto, dat ik niet de enige ben met dit probleem. Ik hoor het dan ook graag als er anderen zijn die het herkennen.
Mijn vermoeden is dat dit een software-probleem is.
====================================================
BESCHRIJVING
Er is een probleem met de cruise control van mijn Renault Megane Iconic.
Het is een serieus probleem, omdat de auto onverwachte dingen doet. Dat is gevaarlijk. Het gevaarlijkste is nog wel dat de auto soms onverwacht accelereert. Ik wil dat het wordt opgelost.
Wat is nu precies het probleem?
Het probleem is dat het knopje helemaal links op het stuur om de cruise control te 'setten' (knopje naar beneden) en te 'resumen' (knopje omhoog) meestal doet wat het zou moeten doen, maar soms doet het knopje iets heel anders - en dat is het gevaarlijke.
Ik zal het verder uitleggen.
Uitgangspunt is de situatie dat de cruise control in 'stand by' staat. Dat wil zeggen: de cruise control was geactiveerd, maar door te remmen of door op knopje 'O' te duwen, is de cruise control naar 'stand by' gegaan.
Wat je nu zou verwachten is het volgende:
- set - knopje naar beneden - de cruise control wordt ingesteld op de actuele snelheid
- resume - knopje omhooog - de cruise control wordt ingesteld op de eerder ingestelde (en door de auto onthouden) snelheid
En - zoals gezegd - meestal werkt het knopje ook zo.
Alleen soms - in een bepaalde situatie - werkt het knopje anders, namelijk:
- set - knopje naar beneden - de cruise control wordt ingesteld op de eerder ingestelde (en door de auto onthouden) snelheid - dit is het gevaarlijkste!
- resume - knopje omhoog - de cruise control wordt ingesteld op de snelheid die aangegeven wordt door de verkeersbord-herkenning
Na lange tijd goed op te letten ben ik erachter gekomen wanneer het knopje goed werkt en wanneer niet: het knopje werkt altijd goed, behalve als er rond het verkeersbord met de geldende snelheid in het dashboard vier 'hoekjes' zichtbaar zijn. En dat is gedurende een aantal seconden nadat de geldende snelheid veranderd is.
Dus: gedurende dat aantal seconden reageert de cruise control anders dan zou moeten. En ondanks het feit dat ik nu weet wanneer de cruise control verkeerd reageert, wordt ik er toch nog regelmatig door verrast.
Ik zal een voorbeeld-situatie noemen die ik gevaarlijk vind:
- ik rijd op een 80-weg, met de cruise control op 80
- ik zie de bebouwde kom van een dorp aankomen, met een 50-bord
- enige tijd vantevoren zet ik de cruise control op 'stand by'(knopje 'O') zodat de auto alvast vertraagt
- de auto onthoudt de ingestelde snelheid van 80
- zo ongeveer als ik het bord 50 passeer rijd ik daadwerkelijk 50
- ik duw het knopje naar beneden ('set')
- ik verwacht dat ik de cruise control daarmee instel op 50
- in plaats daarvan wordt de cruise control ingesteld op de eerdere snelheid: 80
- de auto begint dus onverwacht te accelereren naar 80
Ik heb dus een auto die in de bebouwde kom uit zichzelf soms 80 wil gaan rijden. Dat is gevaarlijk.
Het gevaarlijke zit 'm ook hier in dat dit een beetje paniek oproept: de auto doet iets onverwachts, iets gevaarlijks, wat nu? Het duurt even voor je door hebt wat je moet doen om de cruise control uit te zetten. En voor je het weet rijd je geen 50 meer, maar 60 of 70 in de bebouwde kom, met fietsers, voetgangers enz.