Het grote Renault Megane E-Tech electric topic

Pagina: 1 ... 75 ... 98 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:32

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Jvdr99 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 12:09:
Ik heb begin april de Megane e-tech evolution besteld. Nu bleek, volgens mij is het hier nog niet eerder over gegaan in dit forum: de evolution heeft een modeljaarupdate gekregen per 2024. het infortainmentscherm wordt 9" ipv 12", geen standaaard google systeem meer de middenconsole vervalt (dus ook geen middenarmsteun meer) en ook de paddle shifters aan het stuurwiel vervallen. De prijs blijft gelijk.

Flink balen dus, want dit voelt echt wel als een downgrade van de bestelde auto (vooral het ontbreken van een middenconsole). Weet iemand of er ook iets verbeterd is? Dat verzacht de pijn misschien wat. En hoe zouden jullie deze aanpassingen waarderen? Ik ben geneigd toch maar op zoek te gaan naar een andere auto.
De standaard versie van de Evolution Equilibre heeft een kleiner scherm met beperkter OS. Voor mij was dat sowieso geen optie. Je kon deze wel upgraden naar het grotere scherm en de andere extra opties, maar dan was de techno een interessantere optie. Kan me even niet meer herinneren of er toen ook een Evolution was, maar viel voor mij sowieso af, dus niet in verdiept toen.

Ook wilde ik sowieso 60kW accu hebben.

Toen ik mijn Megane eTech Iconic uitkoos eind 2022, was dat al zo bij de Evolution. Zie nu wel dat de warmtepomp nu standaard is, toen ik de mijne koos was dat nog een €1000 optie, die ik wel genomen heb. Tevens het pack augmented vision & advanced driving assist erbij gedaan.

Uiteindelijk de bestelling geplaatst in januari 2023 en opgehaald in oktober 2023.

[ Voor 20% gewijzigd door BiG-GuY op 04-05-2024 01:55 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaTiNo156
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-09 18:19
Ik heb begin april de Megane e-tech evolution besteld. Nu bleek, volgens mij is het hier nog niet eerder over gegaan in dit forum: de evolution heeft een modeljaarupdate gekregen per 2024. het infortainmentscherm wordt 9" ipv 12", geen standaaard google systeem meer de middenconsole vervalt (dus ook geen middenarmsteun meer) en ook de paddle shifters aan het stuurwiel vervallen. De prijs blijft gelijk.

Flink balen dus, want dit voelt echt wel als een downgrade van de bestelde auto (vooral het ontbreken van een middenconsole). Weet iemand of er ook iets verbeterd is? Dat verzacht de pijn misschien wat. En hoe zouden jullie deze aanpassingen waarderen? Ik ben geneigd toch maar op zoek te gaan naar een andere auto.
Ik zou vooral het scherm met Google missen, dat vond ik toch wel een USP om voor deze auto te kiezen.
De vraag is, wat zijn de alternatieven binnen je budget?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jvdr99
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 03-05 23:09
LaTiNo156 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 14:53:
[...]

Ik zou vooral het scherm met Google missen, dat vond ik toch wel een USP om voor deze auto te kiezen.
De vraag is, wat zijn de alternatieven binnen je budget?
Voor 500 euro extra komt de navigatie met Google er wel bij. Maar het blijft 9". En ik mis de middenconsole ook niet graag.

Ik ga leasen via Leaseplan. Alternatieven zouden de Kia Niro, Volvo EX30 of ZEEKR X zijn. Die schelen me per maand 25 euro met de kale megane evolution.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Jvdr99 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 16:27:
[...]

Voor 500 euro extra komt de navigatie met Google er wel bij. Maar het blijft 9". En ik mis de middenconsole ook niet graag.

Ik ga leasen via Leaseplan. Alternatieven zouden de Kia Niro, Volvo EX30 of ZEEKR X zijn. Die schelen me per maand 25 euro met de kale megane evolution.
Van deze merken/types zou ik enkel Kia overwegen, ben geen fan van Chinese auto's.

Voor mij was een belangrijke reden om bij Renault te blijven, omdat Renault als een van de weinige nog steeds 22kW AC chargen kan, wat bij publiek laden op straat gunstig is, wat ik 99% van de tijd doe. Veel merken zijn max 11kW AC en sommigen zelfs 7kW AC.

Met de vorige Zoe uit 2018 zat er sowieso nog geen DC charging in, dus de 22kW AC scheelde al enorm in snelheid.

[ Voor 9% gewijzigd door BiG-GuY op 03-05-2024 17:16 ]

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-09 18:01

Sr_Ogel

Klop klop klop

Er is al wel eerder voor gewaarschuwd dat de 2024 evolution eigenlijk een oude equilibre is. Nu jij zegt dat de nieuwe evolution geen flippers heeft voor het regeneratief remmen is het zelfs nog verder uitgekleed dan de equilibre.

Vrees dat er nog veel meer tegen dit probleem gaan lopen. Met mond op mond reclame denk je een mooie (lease)auto te krijgen maar krijg je veel minder.

Renault had beter de equilibre kunnen behouden als naam voor de uitgeklede versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAd
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 18-09 14:47

JanAd

Wind’s howling

Ze hebben de Equilibre precies gewoon van naam veranderd, van de oorspronkelijke Evolution blijft (bijna?) niks meer over.
Ik volg Zjanzjak, upgrade naar de Techno of verder zoeken naar iets anders.

Edit: De Volvo EX30 vind ik persoonlijk ook erg mooi, al ben ik geen fan van het ‘Tesla-achtige’ weglaten van het dashboard. Ik denk niet dat ik daaraan zou willen/kunnen wennen.

[ Voor 31% gewijzigd door JanAd op 03-05-2024 19:31 ]

“Right,” Holden said. “No coffee. This is a terrible, terrible planet.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jvdr99
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 03-05 23:09
Sr_Ogel schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 19:01:
[...]

Er is al wel eerder voor gewaarschuwd dat de 2024 evolution eigenlijk een oude equilibre is. Nu jij zegt dat de nieuwe evolution geen flippers heeft voor het regeneratief remmen is het zelfs nog verder uitgekleed dan de equilibre.

Vrees dat er nog veel meer tegen dit probleem gaan lopen. Met mond op mond reclame denk je een mooie (lease)auto te krijgen maar krijg je veel minder.

Renault had beter de equilibre kunnen behouden als naam voor de uitgeklede versie
Ja, en de Renault dealer waar ik eind maart een proefrit maakte wist dat kennelijk ook niet. Ik begreep ook van de leverancier dat dit inderdaad voor veel meer mensen speelt.

En inderdaad hadden ze beter de equilibre kunnen behouden. De evolution werd neergezet als gunstige uitvoering voor zakelijke rijder (wel wat opties, lage fiscale waarde).

Ben ook niet zo fan van het weglaten van het dashboard (vandaar dus eerst de megane...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GSeb
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 11-02 17:31
Sinds 1 week rijd ik nu in een Techno. Zwart met HK en het uitgebreide vision pakket. Prima rijden en begin de auto steeds beter te voelen waardoor het allemaal wat soepeler gaat. Ik ondervind wel problemen met mijn hotspot; mijn S22+ wil hij maar niet op aansluiten. is het een idee om deze er dan maar helemaal af te halen en opnieuw te gaan koppelen? Heeft iemand advies voor mij?

Ook vroeg ik me af, ik las dit in de E-Guide;
Afhankelijk van het land en het abonnement kunt u een digitale sleutel voor uw auto installeren op uw smartphone.De digitale sleutel bevat de vereiste rechten om uw voertuig te ver-/ontgrendelen en te starten met behulp van een smartphone.Uw smartphone vervangt dus uw kaart.
Kan dat? En als dat kan, hoe want in de app staat het niet als keuze...
Lijkt me namelijk wel een stuk makkelijker want dan hoef je die sleutel ook niet meer mee te nemen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanAd

JanAd

Wind’s howling

Ik heb de Hotspot nu al meer dan een jaar lopen op een Pixel. In het begin werd hier vaak aangeraden om de SSID en het wachtwoord kort en simpel te houden. Dat lijkt te helpen.
De meeste automatiseren het proces met Macrodroid. (Bv. Hotspot opzetten zodra de gsm via BT verbindt met de auto).
Bij mij staat Android Auto ook uitgeschakeld omdat ik volledig in AAOS werk, imo schaalt AA niet zo mooi op het grote scherm. Je mist dan wel bv meldingen vanuit Whatsap ed, maar dat vind ik persoonlijk eerder een voordeel ;)
Als het verbinden misloopt is het zo goed als altijd opgelost als ik de Pixel herstart.

Ik moet wel zeggen dat ik ook al een aantal keer het Orange abo heb geactiveerd, dan moet je nergens naar kijken en werkt alles gewoon goed. Ik vind het alleen te duur voor de hoeveelheid data die je ‘krijgt’.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-09 19:13
GSeb schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 00:46:

Ook vroeg ik me af, ik las dit in de E-Guide;
Afhankelijk van het land en het abonnement kunt u een digitale sleutel voor uw auto installeren op uw smartphone.De digitale sleutel bevat de vereiste rechten om uw voertuig te ver-/ontgrendelen en te starten met behulp van een smartphone.Uw smartphone vervangt dus uw kaart.
Kan dat? En als dat kan, hoe want in de app staat het niet als keuze...
Lijkt me namelijk wel een stuk makkelijker want dan hoef je die sleutel ook niet meer mee te nemen
Nee dat kan niet.
Er wordt gesuggereerd dat het op een gegeven moment wel zou kunnen maar ik denk het er mijne van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spurrea
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 06-08 19:23
Helaas in onze Techno nog niet in productie gegaan… wachten blijft vervelend 😮‍💨

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik_O
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-09 13:59
Ik rijd een Iconic van maart 2023 zonder pakketten en heb al sinds het begin dat alleen de maximumsnelheid op het dashboard wordt weergegeven (en dus overgenomen kan worden naar de begrenzer of cruise control) als de camera een verkeersbord herkent. Volgens de handleiding hoort dit aangevuld te worden met de maximumsnelheid uit de navigatiekaart, maar dit gebeurt bij mij niet.

Zijn er anderen met hetzelfde probleem en weet iemand misschien een oplossing? Ik heb al een keer een volledige gereset gedaan en heb het probleem ook al twee twee keer aangekaart bij mijn onderhoudsdealer, maar tot nu toe zonder resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
Erik_O schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 17:29:
Volgens de handleiding hoort dit aangevuld te worden met de maximumsnelheid uit de navigatiekaart, maar dit gebeurt bij mij niet.
Is de maximumsnelheid op de Google Maps kaart dan anders?
Als er al een snelheid op die kaart wordt aangegeven. :?
Erik_O schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 17:29:
Zijn er anderen met hetzelfde probleem en weet iemand misschien een oplossing?
Dus eigenlijk niet echt een idee wat je nu precies bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik_O
Sorry, het had inderdaad wat duidelijker gemogen. Het probleem met alleen verkeersbordherkenning is dat er heel vaak geen snelheid staat aangegeven op verkeersborden, omdat er standaardsnelheden gelden voor bebouwde kom, erbuiten, op autowegen en autosnelwegen.

In eerdere auto's met verkeersbordherkenning die ik reed, werd de snelheid bij bijvoorbeeld het verlaten van de bebouwde kom toch keurig aangepast naar 80 op het dashboard. Ondanks dat er geen verkeersbord met 80 langs de weg staat, maar alleen een plaatsnaam met een streep erdoorheen. Zover ik weet kwam deze informatie uit het navigatiesysteem.

Mijn Megane doet dat niet en geeft een groot deel van de tijd geen snelheid weer. Hier en daar zal de snelheid in Google Maps wellicht verkeerd vermeld staan, maar het zou al een hele verbetering zijn ten opzichte van de huidige werking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Erik_O schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 20:44:

Mijn Megane doet dat niet en geeft een groot deel van de tijd geen snelheid weer. Hier en daar zal de snelheid in Google Maps wellicht verkeerd vermeld staan, maar het zou al een hele verbetering zijn ten opzichte van de huidige werking.
Aha, nu begrijp ik het wat beter, denk ik, maar dit;
De mijne ook niet. ;)
Zit er dus, bij mijn weten, niet in.
Ik zie het dus niet als probleem omdat dit niet in de Megane aanwezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik_O
Maar in september schreef je nog:
Zjanzjak schreef op maandag 11 september 2023 @ 13:10:
Normaliter weet de auto wel welke snelheid ik mag rijden, bijvoorbeeld, als ik de auto start bij huis dan floept na 1 seconde het bordje met 30 aan (want ik woon in een 30km wijk), alles weetie wel zo'n beetje op voorhand,
en heeeeeeel soms weetie het even niet.

Vandaag.... volgens mij heeftie vandaag een offday, stukken snelweg dat het bordje grijs blijft zonder snelheid er in, hier in mijn woonwijk.... niks. Van de 100% trip heb ik denk ik voor nog geen 30% een snelheid gezien.
Normaliter is het 99% wel en 1% niet, apart. Moet ik gewoon weer ouderwets op de borden letten. :9
Dus het heeft wel goed gewerkt bij jou, maar werkt sinds september niet meer? Dat is toch gek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:27

Japie.G

Colour Classic

Sorry, het had inderdaad wat duidelijker gemogen. Het probleem met alleen verkeersbordherkenning is dat er heel vaak geen snelheid staat aangegeven op verkeersborden, omdat er standaardsnelheden gelden voor bebouwde kom, erbuiten, op autowegen en autosnelwegen.

In eerdere auto's met verkeersbordherkenning die ik reed, werd de snelheid bij bijvoorbeeld het verlaten van de bebouwde kom toch keurig aangepast naar 80 op het dashboard. Ondanks dat er geen verkeersbord met 80 langs de weg staat, maar alleen een plaatsnaam met een streep erdoorheen. Zover ik weet kwam deze informatie uit het navigatiesysteem.

Verbinding met een hotspot heb je wel?

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik_O
Ja, die staat altijd aan. Maar ik verwacht eerlijk gezegd dat maximumsnelheid via de 'Renault-verbinding' loopt, omdat het onderdeel is van de Google-integratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Erik_O schreef op zaterdag 4 mei 2024 @ 21:54:
Maar in september schreef je nog:

Dus het heeft wel goed gewerkt bij jou, maar werkt sinds september niet meer? Dat is toch gek?
Ah dit, ik dacht dat je compleet wat anders bedoelde, maar dit 'bordje' staat in mijn dashboard, voor mijn neus,
NIET op Google Maps, naast me op het grote scherm.
Noot: ik gebruik NOOIT Google Maps op het dashboard voor mijn neus.

Dat 'bordje' met de snelheid die gereden mag worden is vrijwel altijd aanwezig, die ene keer dat ik er melding van maakte lag de verbinding oid er uit, dag later was het vanzelf verdwenen en nooit meer meegemaakt.
Wel is er een klein stukje A29 waar soms wel eens het 'bordje' met snelheid niets aangeeft.
Maar dat is van korte duur.

Het werkt dus nog steeds goed in mijn optiek.
Op 600 meter A29 na soms. :P

Edit: aangaande hotspot, heb ik nooit aan, tenzij mijn dochter die enkele keer meerijd want spotify.

[ Voor 5% gewijzigd door Zjanzjak op 04-05-2024 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel

Sr_Ogel

Klop klop klop

Nu ben ik nieuwsgierig rijden mensen met de (a)cc / begrenzer gecombineerd met de max snelheid detectie? Ik zie te vaak in het dashboard een afwijkende snelheid staan. En hij herkent netjes dat er een onderbord bij zit maar hij leest die niet. Dus op de A28 staat er netjes in beeld 100 met een onderbord maar de 120 komt nooit in beeld. Ook pakt hij regelmatig de borden langs de afrit mee. Staat er 70 in beeld terwijl je 120 of 130 mag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BiG-GuY

BiG-GuY

Ik heb de automatische overname van de snelheidsborden uitstaan om die reden, maar hij herkent ze vaak wel goed, dan kan je het knopje links op het stuur met het rondje drukken, zodat hij hem overneemt.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Sr_Ogel schreef op zondag 5 mei 2024 @ 09:09:
Nu ben ik nieuwsgierig rijden mensen met de (a)cc / begrenzer gecombineerd met de max snelheid detectie?
Nooit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Nope, ik bepaal zelf wanneer ik de snelheid overneem in de acc :-) Lookahead voor rotondes en scherpe bochten ook uitgezet omdat me dat veel ghostbrakes opleverde. Binnenkort dat weer eens aanzetten om te zien of het verbeterd is in de loop van de tijd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAd

JanAd

Wind’s howling

Ik gebruik nooit de CC (ik heb de ActiveDriveAssist-optie bewust laten vallen, al de rest heb ik wel).
Ik gebruik wel de Begrenzer, vrij regelmatig zelfs. Maar altijd manueel, nooit via dat knopje op het stuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redhawk668
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 28-05 13:04
kvmill schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 20:49:
Ik heb sinds een paar maanden een Iconic versie, met alle pakketten qua rijhulp erop. Eigenlijk sinds het begin heb ik een beetje ruzie met de (adaptieve) cruise control. Die doet het meestal goed, maar soms doet die wat onverwachts. Gaat soms onverwacht accelereren, wat ik gevaarlijk vind.

Ik heb nu een afspraak met de dealer gemaakt (over twee weken) om ernaar te laten kijken. Daarvoor heb ik onderstaande beschrijving gemaakt van wat er fout gaat.

Ik zag hier en daar op dit forum, maar ook in een test van de auto, dat ik niet de enige ben met dit probleem. Ik hoor het dan ook graag als er anderen zijn die het herkennen.

Mijn vermoeden is dat dit een software-probleem is.

====================================================

BESCHRIJVING

Er is een probleem met de cruise control van mijn Renault Megane Iconic.

Het is een serieus probleem, omdat de auto onverwachte dingen doet. Dat is gevaarlijk. Het gevaarlijkste is nog wel dat de auto soms onverwacht accelereert. Ik wil dat het wordt opgelost.

Wat is nu precies het probleem?

Het probleem is dat het knopje helemaal links op het stuur om de cruise control te 'setten' (knopje naar beneden) en te 'resumen' (knopje omhoog) meestal doet wat het zou moeten doen, maar soms doet het knopje iets heel anders - en dat is het gevaarlijke.

Ik zal het verder uitleggen.

Uitgangspunt is de situatie dat de cruise control in 'stand by' staat. Dat wil zeggen: de cruise control was geactiveerd, maar door te remmen of door op knopje 'O' te duwen, is de cruise control naar 'stand by' gegaan.

Wat je nu zou verwachten is het volgende:
  • set - knopje naar beneden - de cruise control wordt ingesteld op de actuele snelheid
  • resume - knopje omhooog - de cruise control wordt ingesteld op de eerder ingestelde (en door de auto onthouden) snelheid
En - zoals gezegd - meestal werkt het knopje ook zo.

Alleen soms - in een bepaalde situatie - werkt het knopje anders, namelijk:
  • set - knopje naar beneden - de cruise control wordt ingesteld op de eerder ingestelde (en door de auto onthouden) snelheid - dit is het gevaarlijkste!
  • resume - knopje omhoog - de cruise control wordt ingesteld op de snelheid die aangegeven wordt door de verkeersbord-herkenning
Na lange tijd goed op te letten ben ik erachter gekomen wanneer het knopje goed werkt en wanneer niet: het knopje werkt altijd goed, behalve als er rond het verkeersbord met de geldende snelheid in het dashboard vier 'hoekjes' zichtbaar zijn. En dat is gedurende een aantal seconden nadat de geldende snelheid veranderd is.

Dus: gedurende dat aantal seconden reageert de cruise control anders dan zou moeten. En ondanks het feit dat ik nu weet wanneer de cruise control verkeerd reageert, wordt ik er toch nog regelmatig door verrast.

Ik zal een voorbeeld-situatie noemen die ik gevaarlijk vind:
  • ik rijd op een 80-weg, met de cruise control op 80
  • ik zie de bebouwde kom van een dorp aankomen, met een 50-bord
  • enige tijd vantevoren zet ik de cruise control op 'stand by'(knopje 'O') zodat de auto alvast vertraagt
  • de auto onthoudt de ingestelde snelheid van 80
  • zo ongeveer als ik het bord 50 passeer rijd ik daadwerkelijk 50
  • ik duw het knopje naar beneden ('set')
  • ik verwacht dat ik de cruise control daarmee instel op 50
  • in plaats daarvan wordt de cruise control ingesteld op de eerdere snelheid: 80
  • de auto begint dus onverwacht te accelereren naar 80
Ik heb dus een auto die in de bebouwde kom uit zichzelf soms 80 wil gaan rijden. Dat is gevaarlijk.

Het gevaarlijke zit 'm ook hier in dat dit een beetje paniek oproept: de auto doet iets onverwachts, iets gevaarlijks, wat nu? Het duurt even voor je door hebt wat je moet doen om de cruise control uit te zetten. En voor je het weet rijd je geen 50 meer, maar 60 of 70 in de bebouwde kom, met fietsers, voetgangers enz.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit nog niet gehad heb, ik rij over het algemeen veel op de ACC. Ik moet er wel bij zeggen dat ik de snelheidsherkenning standaard uitgeschakeld heb staan, dat bepaal ik zelf wel. Ik ben in 'control', niet de auto. Wat de ACC wel doet, is 'spook' remmen. Ineens een remactie, terwijl er eigenlijk niks aan de hand is. En af en toe, als ik op smalle weggetjes rij de melding 'nabijheid van de weg' en een stuurcorrectie. Of als een tegenligger iets te ver naar de andere weghelft gaat, alarmsignalen en de melding 'kans op aanrijding'. Je moet nog altijd zelf alert zijn, maar dit is soms wat vervelend. Omdat er eigenlijk niks aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redhawk668
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 28-05 13:04

Dan ben ik blij dat ik juli vorig jaar die van mij gekozen heb. Ik heb de Business/Evolution met de 96Kw/130PK motor, maar wel met de 60Kwh accu. Ik heb dus nog wel het 12" scherm + navigatie en de middenconsole met middenarmsteun. De warmtepomp was vanaf die tijd standaard. Ik heb als extra optie wel de stoelverwarming en de stuurverwarming (Pack Winter). Ik heb de standaard kleur waar die destijds in geleverd werd: wit. Met een andere kleur zou ik over m'n leasebudget heen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spurrea
Zijn er eigenlijk anno 2024 al volledig nieuwe Meganes geleverd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pbennink
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:27
Spurrea schreef op maandag 6 mei 2024 @ 19:53:
Ik weet niet zeker of ik je vraag goed begrijp maar die van mij is eind oktober 2023 besteld, eind januari geproduceerd en begin februari afgeleverd. Een Techno, met wat extra pakketten.

[ Voor 9% gewijzigd door pbennink op 07-05-2024 20:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• znight
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11-09 13:43
Ik heb die van mij in april besteld, levering staat in augustus.

Maar even een andere vraag.. Wat zou er bij de 2024 anders zijn dan bij de 2023 versie? Kan er weinig over vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon86
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17-09 15:14

Megalodon86

Enzyme X

Hoezo zou je denken van niet? Ik heb mijn volledig nieuwe zwarte Megane Techno begin maart gehad, anderhalve maand eerder dan verwacht (besteld in januari).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spurrea
Gaat mij om een idee bij de levertijd te krijgen. Wachten duurt zo lang :-)
En er zit blijkbaar fors verschil tussen. De 1 heeft in april besteld, verwacht in augustus. De ander in januari besteld en geleverd in maart.

Ik heb in april besteld, Rouge Flamme Techno zonder TwoTone, en nog geen leveringsindicatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon86

Megalodon86

Enzyme X

Wat ik begreep van de dealer is dat het (eind) 2023 nog niet erg storm liep met de verkopen, maar ondertussen weer aantrekt. Dat zou te maken hebben met de onduidelijkheid die er was mbt EVs en belastingvoordelen. Maar dat kan op zich enkel voor NL gelden, dus zou niet zo'n enorme impact moeten hebben op de productie lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spurrea
znight schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 08:03:
[...]

Ik heb die van mij in april besteld, levering staat in augustus.

….
Is augustus genoemd door de verkoper, of een daadwerkelijke melding in de systemen vanuit Renault? Dan zou je denk ik al een VIN nummer moeten kunnen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• znight
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11-09 13:43
Spurrea schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 10:48:
[...]

Is augustus genoemd door de verkoper, of een daadwerkelijke melding in de systemen vanuit Renault? Dan zou je denk ik al een VIN nummer moeten kunnen zien.
Door de verkoper, nog geen VIN nummer gezien. Zou dus zomaar later kunnen worden.
Betreft wel zakelijke lease btw. Weet niet of dat ook nog van invloed is.

[ Voor 9% gewijzigd door znight op 07-05-2024 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spurrea
Zodra de datum bekend is vanuit Renault, zou je meen ik ook een vin of chassisnummer moeten hebben. Dat werkte in 2014 in ieder geval wel zo toen ik een hagelnieuwe Clio bestelde. Dat ging toen via MyRenault, maar tegenwoordig werkt dat niet meer zo. Althans, je kan het traject niet volgen in MyRenault voor zover ik weet.

Voordat ik de Megane bestelde liet men een termijn van 4 tot 8 weken vallen en hoopte men dat het vrij vlot zou gaan lukken, omdat de scenic op hetzelfde platform word gebouwd en die startte men toevallig net op. Verder blijft het nu helaas effe stil. Wacht nu al (lees: pas) 4 weken en helaas geen update vernomen. Volgens de dealer die ik vorige week contacteerde was onze Megane nog niet in productie genomen.

Betreft bij ons een privé auto. 21 mei word de wallbox/paal geïnstalleerd. Hoop m wel voor juli te hebben…. Maar dat is slechts hoop van onze zijde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanAd

JanAd

Wind’s howling

Spurrea schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 14:06:
Zodra de datum bekend is vanuit Renault, zou je meen ik ook een vin of chassisnummer moeten hebben. Dat werkte in 2014 in ieder geval wel zo toen ik een hagelnieuwe Clio bestelde. Dat ging toen via MyRenault, maar tegenwoordig werkt dat niet meer zo. Althans, je kan het traject niet volgen in MyRenault voor zover ik weet.

Voordat ik de Megane bestelde liet men een termijn van 4 tot 8 weken vallen en hoopte men dat het vrij vlot zou gaan lukken, omdat de scenic op hetzelfde platform word gebouwd en die startte men toevallig net op. Verder blijft het nu helaas effe stil. Wacht nu al (lees: pas) 4 weken en helaas geen update vernomen. Volgens de dealer die ik vorige week contacteerde was onze Megane nog niet in productie genomen.

Betreft bij ons een privé auto. 21 mei word de wallbox/paal geïnstalleerd. Hoop m wel voor juli te hebben…. Maar dat is slechts hoop van onze zijde.
Als je een VIN nummer hebt, kan je deze wel invoeren in MyRenault. Zodra de auto geproduceerd is, komen er dan details van je wagen te voorschijn. Ik kon in februari '23 daardoor de productiedatum ongeveer zien en een maandje later werd de wagen geleverd. (ook privé)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simiak
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 14-06 15:20
Kan ik er voor zorgen dat als de verbinding met Android Auto is weggevallen, de Google Maps van de auto zelf niet wordt afgesloten als Android Auto terugkomt? Mateloos irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visje99
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 06-06 10:19
S

Bij mij werkt het altijd. Er zijn bij mij in de buurt een paar foutjes op de Google Maps kaart mbt de snelheid, en dan laat de Megane opeens zien dat je maar 30 km/h mag, terwijl het toch echt een 50-weg is. Geen verkeersbord in de wijde omgeving te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visje99
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 06-06 10:19
redhawk668 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 10:15:
[...]
Wat de ACC wel doet, is 'spook' remmen. Ineens een remactie, terwijl er eigenlijk niks aan de hand is. En af en toe, als ik op smalle weggetjes rij de melding 'nabijheid van de weg' en een stuurcorrectie. Of als een tegenligger iets te ver naar de andere weghelft gaat, alarmsignalen en de melding 'kans op aanrijding'. Je moet nog altijd zelf alert zijn, maar dit is soms wat vervelend. Omdat er eigenlijk niks aan de hand is.
Er is me laatst uitgelegd door een expert hoe dat spookremmen wordt veroorzaakt. Het zit - en dat ligt ook voor de hand - aan de sensoren die voor de auto zitten. Met name de radar: deze vangt signalen op en vertaalt dat naar objecten: rijdende auto in de goede richting (geen probleem), maar ook blokkades of auto's op dezelfde baan in de verkeerde richting (probleem dus remmen). Sommige objecten zoals viaducten kunnen spookreflecties geven, die de software dan verkeerd interpreteert. Zoals altijd gaat het over de afstelling tussen vals positieven (liefst niet te veel) en vals negatieven (objecten die worden genegeerd, terwijl de auto wel zou moeten remmen).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• B.Hofman
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 18-09 16:24
JanAd schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 15:14:
[...]

Als je een VIN nummer hebt, kan je deze wel invoeren in MyRenault. Zodra de auto geproduceerd is, komen er dan details van je wagen te voorschijn. Ik kon in februari '23 daardoor de productiedatum ongeveer zien en een maandje later werd de wagen geleverd. (ook privé)
De 'mijne' (lease), een Iconic in Zwart, is 20 februari besteld. Zojuist telefoon gekregen dat hij gisteren binnen is gekomen. 24 mei afleveren! 3 maanden in z'n totaliteit dus!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:13
Visje99 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 11:43:
[...]

Er is me laatst uitgelegd door een expert hoe dat spookremmen wordt veroorzaakt. Het zit - en dat ligt ook voor de hand - aan de sensoren die voor de auto zitten. Met name de radar: deze vangt signalen op en vertaalt dat naar objecten: rijdende auto in de goede richting (geen probleem), maar ook blokkades of auto's op dezelfde baan in de verkeerde richting (probleem dus remmen). Sommige objecten zoals viaducten kunnen spookreflecties geven, die de software dan verkeerd interpreteert. Zoals altijd gaat het over de afstelling tussen vals positieven (liefst niet te veel) en vals negatieven (objecten die worden genegeerd, terwijl de auto wel zou moeten remmen).
Ja en Tesla (lees Musk) zweert bij camera's. Maar ook die zien viaducten soms wat aan voor wat anders.

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-09 17:21

The Wizard

Moderator Mobile
Visje99 schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 11:43:
[...]

Het blijft wel een slecht stukje geschreven software, die ghostbraking komt ook voor op plekken waar helemaal geen obstakels langs de weg zijn. Het valt mij wel op dat ‘s nachts het veel minder voorkomt.

Mijn Kia EV6 die ik zakelijk rij heeft nog nooit last gehad van ghostbraking en die rijdt veel meer kilometers. Ook bij andere voorgaande auto’s met ACC nooit last gehad.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guidoscm
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 15-03 08:17
kvmill schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 20:49:

Ik heb nu een afspraak met de dealer gemaakt (over twee weken) om ernaar te laten kijken. Daarvoor heb ik onderstaande beschrijving gemaakt van wat er fout gaat.
Ik heb hetzelfde probleem.
De versnelling komt als je verkeersbord herkenning de vierkante blokjes heeft en je dan de resume indrukt.
Maar omdat veel borden onjuist gelezen worden schiet hij naar 130 km/u

Een monteur van de dealer heeft met me meegereden en heb het laten zien.
Hij zou kijken of hier meer auto's last van hebben.
Daarna niets meer van gehoord.

Over 2 weken naar de dealer voor een beurt dan maar weer eens aankaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
The Wizard schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 18:27:
Mijn Kia EV6 die ik zakelijk rij heeft nog nooit last gehad van ghostbraking en die rijdt veel meer kilometers. Ook bij andere voorgaande auto’s met ACC nooit last gehad.
Bij een huur VW Polo gehad dat die consequent remde voor een paal op een verkeersheuvel. Dat was voor ons aanleiding om bij de Megane niet voor de ACC te kiezen, vooral ook omdat je kunt wisselen tussen normale CC en ACC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
guidoscm schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 19:00:
De versnelling komt als je verkeersbord herkenning de vierkante blokjes heeft en je dan de resume indrukt.
Maar omdat veel borden onjuist gelezen worden schiet hij naar 130 km/u
Wij hebben met de reguliere CC ook geregeld soortgelijke problemen. Exacte oorzaak nog niet kunnen vinden, ik hoopte dat dit ook het probleem bij ons was, zodat we weten hoe erom heen te werken. Helaas, gisteren diverse malen op resume gedrukt terwijl er een vierkantje om de verkeersbord herkenning stond, maar de resume werkte echt als resume, en nam de snelheid van het verkeersbord niet over. Verder zoeken dus maar…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andres
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 22:14
Door op resume te klikken neemt hij inderdaad de vooraf ingestelde snelheid over en niet de snelheid van het verkeersbord. Hiervoor moet je het knopje ernaast gebruiken. Op het knopje staat een rondje met wat er omheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
Andres schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 07:27:
Door op resume te klikken neemt hij inderdaad de vooraf ingestelde snelheid over en niet de snelheid van het verkeersbord. Hiervoor moet je het knopje ernaast gebruiken. Op het knopje staat een rondje met wat er omheen.
I know. Maar zoals iemand anders eerder meldde, heb ik ook geregeld dat de CC met de knop SET niet de huidige snelheid van de auto instelt maar een resume uitvoert. En dat altijd bij een verlaging van de maximumsnelheid. De door die persoon genoemde oorzaak / workaround (SET en RESUME werken net omgekeerd op het dat er een vierkant om het verkeersbord staat) werkt in onze Megane niet. Ik blijf dus op zoek naar de oorzaak / workaround in ons geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JanAd

JanAd

Wind’s howling

Voor wie zich de soap met onze Cenenergy laadplaal nog herinnert...
Gisteren hebben ze het opgelost. Omdat het een 3 fase laadpaal is op een mono fase woning |:( hebben ze nu 2 fases in de laadkabel zelf losgemaakt. Resultaat, de Megane kan laden.
Wel maar aan 3,5kW, maar dat is toch al beter dan de Granny Charger die ik al een jaar gebruikte 8)7
De LB is afgesteld op 32A ipv 40A, omdat we hier :)B ons geweldige capasiteitstarief hebben en ik geen zin heb om veel bij te betalen voor wat minder laadtijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
JanAd schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 09:29:
Gisteren hebben ze het opgelost. Omdat het een 3 fase laadpaal is op een mono fase woning |:( hebben ze nu 2 fases in de laadkabel zelf losgemaakt. Resultaat, de Megane kan laden.
Wel maar aan 3,5kW, maar dat is toch al beter dan de Granny Charger die ik al een jaar gebruikte 8)7
De LB is afgesteld op 32A ipv 40A, omdat we hier :)B ons geweldige capasiteitstarief hebben en ik geen zin heb om veel bij te betalen voor wat minder laadtijd
Eindelijk.

Maar dat capaciteitstarief. Dat klinkt echt als een drama voor ev eigenaren. Is dat dan ook over de hele dag. Stel je kijkt er dynamisch naar zoals in NL poulairder wordt. Is er dan geen lager tarief als je op dat soort optimale momenten gaat laden?

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAd

JanAd

Wind’s howling

Centauriprime schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 10:14:
[...]

Eindelijk.

Maar dat capaciteitstarief. Dat klinkt echt als een drama voor ev eigenaren. Is dat dan ook over de hele dag. Stel je kijkt er dynamisch naar zoals in NL poulairder wordt. Is er dan geen lager tarief als je op dat soort optimale momenten gaat laden?
Ze kijken per maand naar de hoogste piek van meer dan 15 minuten. Op die ene piek word je afgerekend voor de hele maand.
Over een jaar nemen ze dan een gemiddelde. Per kW piek komt er iets van een €50 bij op je afrekening. Dus als je van pakweg pieken rond 4kW - wat relatief normaal is als je geen zware verbruikers hebt, plots naar 8kW gaat omdat je een EV oplaad kost je dat pakweg €200/jaar extra.
Ok, opzich niet dramatisch, maar daar betaal ik liever m'n Xbox Gamepass mee :+

Dit zijn bv onze waarden voor 2024:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gsT4-QLzy4qHfS-QxEEhpd08Iwg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FYZBlUCoU4zGUnO4V8VBkyV2.png?f=fotoalbum_large

Even van de site van Fluvius:
Op dit moment stellen we vast dat ongeveer 81% van alle afnemers die al een jaar een digitale meter hebben, een gemiddelde maandpiek lager dan 5 kW heeft.
Voor gezinnen leiden we op basis van de beschikbare gegevens af dat de gemiddelde maandpiek in Vlaanderen gemiddeld 4,26 kW bedraagt.
Het is wel zo dat het capasiteitstarief de vroeger netkosten vervangen, dus in sommige situaties kan dit blijkbaar wel beter uitvallen - ik dacht voor grote verbruikers. Omdat ze in verhouding vroeger meer netkosten moesten betalen.

Dynamische tarieven bestaan hier ook, maar zonder thuisbatterij is dat niet echt interessant lijkt mij(?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dkln
  • Laatst online: 18-09 17:56
Ik heb van de week iets raars gehad. De Megane schoot steeds in een fout als ik bij een publieke laadpaal wilde laden. Eerst dacht ik dat het aan de laadpaal lag maar toen ik het bij de 3e geprobeerd had (andere aanbieders) leek mij het geen toeval meer.

Nadat ik, min of meer perongeluk, de Megane afsloot en opnieuw opende, startte de laadsessie ineens wel.

Herkent iemand dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sr_Ogel

Sr_Ogel

Klop klop klop

JanAd schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 10:48:
[...]

Ze kijken per maand naar de hoogste piek van meer dan 15 minuten. Op die ene piek word je afgerekend voor de hele maand.
De Nederlandse netbeheerders hebben hier ook over gedacht capaciteit tarieven in te voeren. Zou mooi zijn als Renault nu al voor de Belgische rijders in de software de mogelijkheid opneemt om de laadstroom te beperken. Nu ben je afhankelijk van je laadpaal om het te doen. Laadpaal hier heb ik in "bruikleen" van mijn werkgever maar deze is niet in te stellen. Enkel door de load balancing onklaar te maken dwing ik de laadpaal terug naar 5,5 kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWS-Megane
  • Laatst online: 18-09 09:23
JanAd schreef op donderdag 9 mei 2024 @ 09:29:
Precies wat ik al eerder vermelde. Bij 3 fase lader en 1 fase aansluiting de 3 fase draden loshalen

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Centauriprime
Doet ie gewoon, batterij vindt t minder leuk maar geen probleem verder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f4unKdJ2U2Issna_BY2mczx_bzQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/OILYKB72U5LunJKPHW1BDUpj.png?f=fotoalbum_large

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Centauriprime schreef op vrijdag 10 mei 2024 @ 10:53:
Doet ie gewoon, batterij vindt t minder leuk maar geen probleem verder.

[Afbeelding]
En die aanhanger kan max 900 kg hebben? Lijkt dat ie veel meer mag hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark146
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 17-09 08:18
Hé hallo. Ik ben een paar dagen naar Parijs geweest en op de heenweg geladen met tesla laadpalen maar dat viel me zo tegen qua snelheden (onder de 60)dat ik op de terugweg maar gebruik heb gemaakt van allegro en Total. Daar snelheden van boven de 120 gezien tijdens het laden. (Mag ook wel,was ook bijna 2x zo duur)
Altijd de laadpaal in de navigatie gezet en de accu even leeg ongeveer.
Herkennen jullie dit ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Mark146 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 08:57:
Hé hallo. Ik ben een paar dagen naar Parijs geweest en op de heenweg geladen met tesla laadpalen maar dat viel me zo tegen qua snelheden (onder de 60)dat ik op de terugweg maar gebruik heb gemaakt van allegro en Total. Daar snelheden van boven de 120 gezien tijdens het laden. (Mag ook wel,was ook bijna 2x zo duur)
Nee niet echt.
Had je Tesla ook in de navi gezet als aankomst?
Paar weken geleden nog geladen bij Tesla (Meerkerk), als aankomst aan gegeven (daarna door naar Veluwe) en daar haalde ik iets boven de 120.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
Mark146 schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 08:57:
Nee, ben vorig jaar naar Zweden geweest, alleen via SuC's gereden en altijd hoog gestart (afhankelijk van je SOC). Je moet even kijken of ie wel gaat voorverwarmen, als ie dat niet doet haal je idd die lagere snelheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
The Wizard schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 10:30:
Je moet even kijken of ie wel gaat voorverwarmen, als ie dat niet doet haal je idd die lagere snelheden.
Kun je dat zien in de Megane, dat ‘ie aan het voorverwarmen is?
Afhankelijk van de buitentemperatuur en je rijstijl is voorverwarmen trouwens niet altijd nodig, dacht ik, om toch hoge laadsnelheden te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard

The Wizard

Moderator Mobile
deMercer schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 13:40:
[...]

Kun je dat zien in de Megane, dat ‘ie aan het voorverwarmen is?
Afhankelijk van de buitentemperatuur en je rijstijl is voorverwarmen trouwens niet altijd nodig, dacht ik, om toch hoge laadsnelheden te halen.
Ja, je ziet stroomverbruik als je op recup stand 0 hebt staan als je de kWh meter in beeld hebt.

Rijstijl heeft zeer weinig invloed, helaas kan je de auto niet uitlezen met een obd2 module, maar je moet echt gek doen wil je wat verhoging krijgen. In mijn Kia EV6 kan ik het wel uitlezen en na uren rijden (in NL, 100 km/u) gaat ie geen graad omhoog, allen iets als de accu onder de 10% komt (lagere spanning, hogere stroomsterkte).

Geen idee hoeveel hij moet opwarmen, bij Tesla moet je 35 graden hebben voor optimaal laden, bij Kia is het 25 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
The Wizard schreef op zaterdag 11 mei 2024 @ 14:02:
Ja, je ziet stroomverbruik als je op recup stand 0 hebt staan als je de kWh meter in beeld hebt.
Jammer dat dat zo moet. Ik rijd sowieso nooit in regeneratiestand 0, meestal 3 of 1.
Rijstijl heeft zeer weinig invloed, helaas kan je de auto niet uitlezen met een obd2 module, maar je moet echt gek doen wil je wat verhoging krijgen.
Bij de standaard ritjes hier in de Zuidspaanse bergen heb ik vrijwel constant of een verbruik van > 400 W/km, of regenereer ik > 200 W/km. Ik vermoed dat dat de temperatuur wel opstuwt. Jammer dat de Megane geen gegevens over de temperatuur van de batterij weergeeft.
Geen idee hoeveel hij moet opwarmen, bij Tesla moet je 35 graden hebben voor optimaal laden, bij Kia is het 25 graden.
Dat zijn buitentemperaturen die we hier vrij regelmatig halen. Dan is voorverwarmen ook niet meer nodig :)
Maar dat verklaart dan ook waarom ik in het verleden wel hoge laadsnelheden heb gehaald zonder voorverwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surfroy01
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 17-09 14:53
Gisteren bij Tesla Hoorn begonnen op 22kwh toen werd het 11.......... 9 maar naar de Allego gegaan die er 80kwh inpompte. Normaal geen probleem met Tesla.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frankK800i
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:51
Hier een kersverse nieuwe berijder van de Mégane 👋

Al enige tijd volg ik dit topic met behoorlijke interesse. Begin maart hebben we een nieuwe leaseauto mogen bestellen en deze is afgelopen week geleverd. Nette levertijd van circa twee maanden dus! We zijn gegaan voor een rode 130 pk Optimum Charge Evolution (business edition) met opties city, winter, advanced drive assist. Ivm bijtelling nog voor een paar dealeraccessoires gegaan, waaronder haaienvinantenne.

Ik begon hem wel even te zweten toen ik hier e.e.a las over de wijzigingen bij de Evolution, maar de mijne werd gelukkig gewoon geleverd zoals verwacht (12" scherm, middenconsole). Dat leek me ook nog wel nuttig om aan anderen te laten weten. Ook op de site van Renault lijkt deze editie nog wel beschikbaar te zijn/blijven voor lease maar niet voor koop...?

Eerste indrukken zijn erg goed, afgelopen weekend meteen op reis naar Duitsland geweest en het laden en rijden gaat allemaal vlekkeloos. In de file is het heel goed vertoeven, zeker met de stop&go functie van de cruise control!

Paar dingen die me wel opvielen/benieuwd ben naar jullie reacties:
  • De app doet het nog niet. Nu had ik dit ook niet verwacht op basis van de verhalen hier, maar toch benieuwd wanneer je kan zien of de verbinding geactiveerd is. Of kwestie van om de dag blijven proberen?
  • Optimalisatie van laadpalen vonden we op reis nog niet goed werken. Toch een paar onlogische suggesties, op terugweg 2x laden bij vrij langzame langzame laders (50 kW DC) met behoorlijke totale laadtijd. Het lukte me niet goed om het systeem op een andere gedachte te brengen, als je op alternatieven klikt gaat die je al snel van de snelweg af sturen... Uiteindelijk zijn we gewoon ons eerste voorgestelde laadpunt voorbij gereden en daarna gaf die wel een logische optie (30 min aan 300 kW DC lader hangen) met dus even tijd voor het avondeten. Snelladen ging als een zonnetje: van 20 naar 80% in een halfuur, piek op 120 kW, gemiddeld circa 70 kW over de hele curve.
  • Het is me ook nog niet gelukt te vinden waar je kan aangeven met welk percentage je op je bestemming wilt aankomen...?
  • Tik in het gaspedaal beetje gevoeld, maar niet storend
  • Veel opbergruimte bij middenconsole, maar weinig handige vakjes... Ik mis bv. een handige plek voor losse zonnebril
  • Fijnste modus voor koppeling aan telefoon hebben we nog niet gevonden. Hotspot staat aan en werkt prima. Maar als je muziek via Spotify wilt luisteren, heb je dus drie opties (!): Spotify via Bluetooth, Spotify via Android Auto en Spotify via Android Automotive. Denk dat de laatste op zich fijn werkt, maar toen hotspot haperde wil je van offline lijsten gebruik kunnen maken en die worden dan weer niet ondersteund :/ Iemand tips?

MVG, Frank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
frankK800i schreef op maandag 13 mei 2024 @ 22:03:
  • De app doet het nog niet. Nu had ik dit ook niet verwacht op basis van de verhalen hier, maar toch benieuwd wanneer je kan zien of de verbinding geactiveerd is. Of kwestie van om de dag blijven proberen?
Yup, om de zoveel tijd even proberen, komt wel goed.
  • Het is me ook nog niet gelukt te vinden waar je kan aangeven met welk percentage je op je bestemming wilt aankomen...?
Percentage aankomst zit er volgens mij niet ingebakken, bij ABRP zie ik dat wel bijvoorbeeld.
Maar goed, ik plan mijn reis anders. Plus omdat ik vrijwel alleen naar Frankrijk ga hoeft dat niet eens zo.
Stikt daar toch van de snelladers. Maar ik navigeer dus van punt tot punt, niet de hele trip in 1 keer.

Qua Spotify kan ik je niet helpen, als dochterlief wel eens meerijdt wordt mijn foon de hotspot en gebruikt ze het. Wat overigens goed werkt dan. Maar voor de rest, I don't know.

Hoe dan ook, feli met de aankoop. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVice
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 16-09 11:22
@frankK800i
vwb de app kun je in de auto nog eens uit- en inloggen in je MYRENAULT account, wellicht pakt hij hem dan
het aangeven met welk percentage je wilt aankomen kan bij mijn weten niet, dat zit alleen maar in ABRP enz

opbergruimte vind ik ook tegenvallen, het grote vak onder het scherm is te ver weg en de portiervakken zijn eigenlijk waardeloos omdat je daar tijdens het rijden niet bij kan, zijn veel te diep en smal. Ik heb de zonnebril in een kokertje rechtop staan in het portiervak zodat je er net bij kan.

Hotspot werkt bij mij wel goed, en sowieso buffert Spotify via Android Automotive wel wat nummertjes vooruit dus als je een paar minuten zonder netwerk zit is dat niet direct een probleem. Spotify via bluetooh of via android auto gebruik ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime

• Optimalisatie van laadpalen vonden we op reis nog niet goed werken. Toch een paar onlogische suggesties, op terugweg 2x laden bij vrij langzame langzame laders (50 kW DC) met behoorlijke totale laadtijd. Het lukte me niet goed om het systeem op een andere gedachte te brengen, als je op alternatieven klikt gaat die je al snel van de snelweg af sturen... Uiteindelijk zijn we gewoon ons eerste voorgestelde laadpunt voorbij gereden en daarna gaf die wel een logische optie (30 min aan 300 kW DC lader hangen) met dus even tijd voor het avondeten. Snelladen ging als een zonnetje: van 20 naar 80% in een halfuur, piek op 120 kW, gemiddeld circa 70 kW over de hele curve.
• Fijnste modus voor koppeling aan telefoon hebben we nog niet gevonden. Hotspot staat aan en werkt prima. Maar als je muziek via Spotify wilt luisteren, heb je dus drie opties (!): Spotify via Bluetooth, Spotify via Android Auto en Spotify via Android Automotive. Denk dat de laatste op zich fijn werkt, maar toen hotspot haperde wil je van offline lijsten gebruik kunnen maken en die worden dan weer niet ondersteund :/ Iemand tips?
[/list]
Mij valt op dat je je snel verkijkt op de mi hten die erbij komen als die met een suggestie komt. Vaak is het gewoon de fastned achter de pomp verstopt en zeker niet ver van de snelweg af.

Met de aankomende a12 update komt als het goed is de mogelijkheid om de soc op aankomst te zetten.

Gebruik zelf de AAOS app, en omdat het via de hotspot gaat herkend de telefoon app het als je speelt vanaf een ander apparaat en kan je ze beide gebruiken. Ik maak zo nu en dan gebruik van functies die enkel in de telefoon app zitten.

15x330 SW38

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PWS-Megane
  • Laatst online: 18-09 09:23

Al enige tijd volg ik dit topic met behoorlijke interesse. Begin maart hebben we een nieuwe leaseauto mogen bestellen en deze is afgelopen week geleverd. Nette levertijd van circa twee maanden dus! We zijn gegaan voor een rode 130 pk Optimum Charge Evolution (business edition) met opties city, winter, advanced drive assist. Ivm bijtelling nog voor een paar dealeraccessoires gegaan, waaronder haaienvinantenne.

Ik begon hem wel even te zweten toen ik hier e.e.a las over de wijzigingen bij de Evolution, maar de mijne werd gelukkig gewoon geleverd zoals verwacht (12" scherm, middenconsole). Dat leek me ook nog wel nuttig om aan anderen te laten weten. Ook op de site van Renault lijkt deze editie nog wel beschikbaar te zijn/blijven voor lease maar niet voor koop...?

Eerste indrukken zijn erg goed, afgelopen weekend meteen op reis naar Duitsland geweest en het laden en rijden gaat allemaal vlekkeloos. In de file is het heel goed vertoeven, zeker met de stop&go functie van de cruise control!

• Veel opbergruimte bij middenconsole, maar weinig handige vakjes... Ik mis bv. een handige plek voor losse zonnebril
https://nl.aliexpress.com/item/1005005142267240.html

Ik heb deze gekocht, bril ligt nu boven in middenconsole opbergruimte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAd

JanAd

Wind’s howling

Ik gebruik ook al meer dan een jaar uitsluitend de AAOS apps (Spotify) en een automatische Hotspot via de smartphone. Het werkt hier 95% van de keren perfect.
Als het dan toch eens fout loopt liep, was het bijna altijd opgelost met een herstart van de Pixel-phone.
Ik heb nog nooit met offline lijsten gewerkt... ik mis ze dus ook niet in de AAOS-app.

Je kan het Orange abo overwegen, dat werkt ook prima. Maar je moet willen betalen natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-09 15:10
Wij hebben steevast de max laadsnelheden bij Shell, Fastned, Ionity en BP pulse. Wel altijd in de navigatie aangegeven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-09 16:34
In Franse FB groep is gisteren een Megane geleverd met Android 12 en OpenRLink 3.0:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_iCKJQElx3oH0lvrNVBb3XywXvU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l2zNFDZzusBiDUBLafr0HKcE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tiejqAdrBHY0_yK068z0imTzno8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nbGUQ2jwBd6Lfl9YjJundGrd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-09 13:06
Razer schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 14:42:
In Franse FB groep is gisteren een Megane geleverd met Android 12 en OpenRLink 3.0:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Welke stagiair hebben ze de views laten maken? Ik zie niet in waarom ik uberhaupt de bovenste view zal gaan gebruiken.

- Zwarte snelheid, wat niet opvalt.
- linker gedeelten neemt bijna 1/3 van scherm in beslag. Allemaal zo groot en dan valt de snelheid (23) nog deels achter google maps.
- persoonlijk vind ik het schuine ook niet prettig. Of zitten fransen allemaal schuin in de auto :o
- Rechter gedeelte kan ook veel kleiner. Neemt veel te veel ruimte in beslag.

[ Voor 3% gewijzigd door grote_oever op 14-05-2024 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAd

JanAd

Wind’s howling

idd, ik hoop dat de huidige lay-out beschikbaar blijft. Dit vind ik echt niet mooi.

Edit: een Eco score van 89 met een gemiddeld verbruik van 19,5 kWh?
Ik zit doorgaans rond de 50/60% qua Eco-score, maar verbruik zit eerder rond de 16kWh tegenwoordig.

[ Voor 50% gewijzigd door JanAd op 14-05-2024 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVice
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 16-09 11:22
JanAd schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 15:48:
Edit: een Eco score van 89 met een gemiddeld verbruik van 19,5 kWh?
Ik zit doorgaans rond de 50/60% qua Eco-score, maar verbruik zit eerder rond de 16kWh tegenwoordig.
er zit niet een relatie tussen de ECO score en het daadwerkelijke verbruik. Je kunt prima 140 km/u rijden met een ecoscore van 90+, terwijl je verbruik dan ruim boven de 25 kWh/100 zal zitten. Zeker als je de ACC gebruikt wordt de ecoscore eigenlijk alleen maar hoger.

Edit: eco score van 50 moet je wel echt je best voor doen, ik rij best door maar zit meestal rond de 70-80

[ Voor 14% gewijzigd door BVice op 14-05-2024 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAd

JanAd

Wind’s howling

BVice schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 15:55:
[...]

er zit niet een relatie tussen de ECO score en het daadwerkelijke verbruik. Je kunt prima 140 km/u rijden met een ecoscore van 90+, terwijl je verbruik dan ruim boven de 25 kWh/100 zal zitten. Zeker als je de ACC gebruikt wordt de ecoscore eigenlijk alleen maar hoger.

Edit: eco score van 50 moet je wel echt je best voor doen, ik rij best door maar zit meestal rond de 70-80
Ik let er eigenlijk nooit op. Zal dan wel eerder pakweg 60% zijn gok ik. Regelmatig hard optrekken - EV40 ;) - en in Sport rijden lijkt de score serieus te nekken.
Edit2: Oei, 47% 1,5/5 voor Versnellen en 3/5 voor Anticiperen, wat ik wel wat vreemd vind. Ik rem zelden hard of laat. Ik gebruik de flippers vaak als rem.

Nuja, die layout lijkt perfect overeen te komen met de Scenic. Mss eens bij de Scenic eigenaars polsen naar foto's van het dashboard en of ze nog andere layout-opties hebben. Ik vind zo direct geen duidelijk filmpje...

Edit: Hier eens kijken vanavond

[ Voor 13% gewijzigd door JanAd op 14-05-2024 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon86

Megalodon86

Enzyme X

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Afschuwelijk. Dat schuine en ook de kleurstellingen.... ik snap het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

In de scenic heb ik helaas de megane view niet kunnen terugvinden. Kleuren zijn aan te passen en rechter dingetje kan weg.. maar… vind de megane ook een stuk mooier qua design. Flink roepen en achreeuwen op internet. Hopen dat het oude dash gewoon terug kan komen als keuze.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spurrea
Of volledig Customizable maken in Perso-stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Spurrea schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 18:17:
Of volledig Customizable maken in Perso-stand.
Hoop t 😃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAd

JanAd

Wind’s howling

Rond 1.30 tonen ze de verschillende layouts heel kort. Geen Maps meer over het hele scherm precies… :?

[YouTube: le volant, les palettes et le levier e-shifter]

Edit: Gedaan met manueel naar updates te zoeken vanaf nu :/

[ Voor 12% gewijzigd door JanAd op 14-05-2024 19:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ebis
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Als dat alle mogelijkheden zijn dan maar hopen dat we de Android 12 update kunnen blokkeren. Persoonlijk vind ik dit wel een heel lelijk dashboard design.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spurrea
Zitten de “ronde klokken” er dan helemaal niet meer in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
Ik heb hier maar 1 woord voor: afschuwelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
Megalodon86 schreef op dinsdag 14 mei 2024 @ 16:45:
Afschuwelijk. Dat schuine en ook de kleurstellingen.... ik snap het niet.
Twee zielen, één …

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Naja, 1 voordeel, de laatste regeneratie-stand van de flippers wordt nu wel onthouden. :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Tafellaken
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 13-06 09:20
Heb in de scenic en de megane gereden en naast elkaar gehouden. Jullie reacties zijn wel schromelijk overdreven zeg 🤪. Ik vind de ronde klokken op de megane ook mooier en rustiger ogen dan de schuine lijnen op OpenR Link 3.0. Maar het is prima te doen hoor. Sowieso steekt dat hele infotainment / dashboard systeem met kop en schouders boven de andere gelijk geprijsde auto’s uit. Neem ik een schuin lijntje graag voor lief. Neemt niet weg dat ik hoop dat het ronde design als keuze blijft bestaan. Of terug komt. Echter ik denk dat Renault deze designstrategie heeft ingeslagen en dat lekker zo houdt. Ff serieus.. waar hebben we het over.. boeiend…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalodon86

Megalodon86

Enzyme X

Tafellaken schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 12:39:
Heb in de scenic en de megane gereden en naast elkaar gehouden. Jullie reacties zijn wel schromelijk overdreven zeg 🤪. Ik vind de ronde klokken op de megane ook mooier en rustiger ogen dan de schuine lijnen op OpenR Link 3.0. Maar het is prima te doen hoor. Sowieso steekt dat hele infotainment / dashboard systeem met kop en schouders boven de andere gelijk geprijsde auto’s uit. Neem ik een schuin lijntje graag voor lief. Neemt niet weg dat ik hoop dat het ronde design als keuze blijft bestaan. Of terug komt. Echter ik denk dat Renault deze designstrategie heeft ingeslagen en dat lekker zo houdt. Ff serieus.. waar hebben we het over.. boeiend…
Over smaak valt niet te twisten... en uiteindelijk is het een design aanpassing waar ik niet om gevraagd heb. Je koopt iets met een bepaalde functie/design etc... en opeens is het dan anders.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ebis
  • Niet online
Tafellaken schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 12:39:
Echter ik denk dat Renault deze designstrategie heeft ingeslagen en dat lekker zo houdt. Ff serieus.. waar hebben we het over.. boeiend…
Iets waar ik iedere rit tegenaan moet kijken en mij dus iedere rit aan ga irriteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
ebis schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 15:18:

Iets waar ik iedere rit tegenaan moet kijken en mij dus iedere rit aan ga irriteren.
Ik wil em wel van je overnemen hoor, geef er een geeltje voor. :9

Vind het ook wat minder fraai maar goed, het is niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAd

JanAd

Wind’s howling

Zjanzjak schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 15:27:
[...]

Tegen dat 3.0 naar onze Megane’s wordt uitgerold zitten wss al ver in 2025… :+
Zou een AAOS upgrade via OTA verlopen of via de dealer? Iemand daar ervaring mee vanuit andere merken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
Zjanzjak schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 12:25:
Naja, 1 voordeel, de laatste regeneratie-stand van de flippers wordt nu wel onthouden. :+
Is dat echt zo? Ik meen begrepen te hebben dat dat niet mag, omdat de auto na elke start de settings moet hebben waarmee deze is gehomologeerd. Of geldt dat enkel voor auto’s met een ICE?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spurrea
JanAd schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 15:36:
[...]

Tegen dat 3.0 naar onze Megane’s wordt uitgerold zitten wss al ver in 2025… :+
Zou een AAOS upgrade via OTA verlopen of via de dealer? Iemand daar ervaring mee vanuit andere merken?
Ik hoop t! Heb mijn Megane kakeltjevers besteld half april en nog geen leveringsupdate gehad. Hij is dus nog in productie genomen… ben benieuwd met welke versie de openrlink word geleverd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel

Sr_Ogel

Klop klop klop

Voor het geval een tweaker met kenteken p-650-?? Probeerde te zwaaien. Hierbij een digitale zwaai zwaai terug.

Rode Megane a28 Utrecht > Amersfoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
deMercer schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 16:05:
[...]

Is dat echt zo? Ik meen begrepen te hebben dat dat niet mag, omdat de auto na elke start de settings moet hebben waarmee deze is gehomologeerd. Of geldt dat enkel voor auto’s met een ICE?
Las het op de faebook pagina groep 🇨🇵 Génération Renault Mégane E-Tech, in het bericht van Clément Naglik Klem dat hij fabriek af dus het nieuwe gebeuren heeft en ergens verderop zegt hij;

Nouveauté ou pas les pallettes au volant reste en mémoire si on coupe le contact désormais

Wat vrij vertaald is:

Nieuw of niet, de palletten achter het stuur blijven in het geheugen als we vanaf nu de contact afsluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• als het ware
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 17-09 11:13
Zjanzjak schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 19:43:
[...]

Nieuw of niet, de palletten achter het stuur blijven in het geheugen als we vanaf nu de contact afsluiten
Alleen daarom al wil ik de update hebben

[ Voor 37% gewijzigd door als het ware op 15-05-2024 20:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebis
  • Niet online
Zjanzjak schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 15:27:
[...]

Ik zal het in overweging nemen, is veruit het beste bod wat ik vandaag hebt ontvangen 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deMercer
  • Niet online
Zjanzjak schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 19:43:
Dat zou wel een zeer fijne update zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

als het ware schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 20:44:
[...]

Alleen daarom al wil ik de update hebben
Zie hier, ook deze functie is zeer welkom!
tweetyvogel in "Het grote Renault Scenic e-Tech 2024 topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18-09 15:10
Wat vinden jullie van design van de nieuwe Scenic ten opzichte van de Megane? Ik vind de megane veel meer frans en de scenic meer dik duits. Wel een mooie auto, maar ik weet niet of ik de nieuwe designtaal van Renault een vooruitgang vind ten opzichte van de Megane

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schmoove
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-09 10:31
twowheeler schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 14:16:
Wat vinden jullie van design van de nieuwe Scenic ten opzichte van de Megane? Ik vind de megane veel meer frans en de scenic meer dik duits. Wel een mooie auto, maar ik weet niet of ik de nieuwe designtaal van Renault een vooruitgang vind ten opzichte van de Megane
Ik vind de Scenic meer op een Peugeot lijken. Wat design betreft niet mijn ding.
Desalnietemin zou ik nu eerder een Scenic kopen dan een Megane, puur vanwege de extra ruimte, glazen dak, groter bereik en electrische achterklep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanAd

JanAd

Wind’s howling

twowheeler schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 14:16:
Persoonlijk vind ik het een heel mooie auto, al ben ik niet zo’n fan van de Iconic velgen-stijl. Die van de Megane vind ik mooier. Ik vind de Megane ook een pak sportiever ogen, meer mijn ding.
Maar moest de Megane ooit een facelift krijgen - zoals de Clio en de Arkana - om meer bij in de nieuwe stijl aan te sluiten, blijf ik nog steeds grote fan.
De Scenic is te groot voor mijn gebruik, dus als ik bij Renault blijf zal ik nooit naar iets groter dan de Megane gaan. Ik hoop nog steeds op een elektrische Clio ;) De R5 is mss net wat te retro voor mijn smaak en een te grote downgrade tov de Megane.

Het glazen dak van de Scenic is wel prachtig…

Pagina: 1 ... 75 ... 98 Laatste