Het grote Renault Megane E-Tech electric topic

Pagina: 1 ... 74 ... 98 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AnthonyR
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 00:01
Zjanzjak schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 10:45:
[...]

Het zal vast een bepaalde sequence met wat knopjes zijn maar tot op heden nog niet bekend.
Ik had even de hoop dat het, net zoals bij de ICE Megane, ook zou kunnen, maar helaas.
start knop drukken, zonder je voet op de rem, scrollen in je boordcomputer naar afstand tot onderhoud, dan via de ok knop ingedrukt houden resetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:26

Japie.G

Colour Classic

Sr_Ogel schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 11:26:
Voor wie benieuwd is hoe snel je nu daadwerkelijk kan snelladen. Mocht je homeassistant hebben dan kun je de "admissible charging power" uitlezen. Dit gegeven kwam precies overeen met de snelheid waarmee ik bij Fastned stond te laden.

Ik verwachtte richting de 100 kW omdat ik nog maar 30 km range had. De Megane gaf echter zelf 68 kW door aan de het station en dat was dus ook de max die ik haalde. Was nog niet zo lang aan get rijden dus heel gek was het niet.
Die heb ik nog niet voorbij zien komen in de api. Welk endpoint heb je nodig om die uit te lezen?

Edit: Je weet zeker dat je niet naar actuele charge speed zit te kijken?

[ Voor 4% gewijzigd door Japie.G op 20-04-2024 13:18 ]

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob-1983
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 22-04-2024
Helaas laad mijn renault (techno juli 2023) niet meer op bij laadpalen, enkel nog maar via snellaadpalen. Bij de normale laadpalen krijg ik iedere keer de melding controleer connectie.... maandag maar eens even naar de dealer. :'(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sr_Ogel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18:01

Sr_Ogel

Klop klop klop

Japie.G schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 13:17:
[...]

Die heb ik nog niet voorbij zien komen in de api. Welk endpoint heb je nodig om die uit te lezen?

Edit: Je weet zeker dat je niet naar actuele charge speed zit te kijken?
Vraag 1 gaat mij even de pet te boven. In de home assistant github wordt de "sensor" (admissible_charging_power) hier aangesproken.
https://github.com/home-a...ponents/renault/sensor.py. Wellicht kun jij er iets uithalen.

Vraag 2 ja ik weet het zeker. ik ben nu thuis aan het laden en zie de admissible charging power steeds verder dalen. Hij zit echter nu op 89,2 kW terwijl mijn laadpaal max 12,5 kW kan leveren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• briksem
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 18-02 17:40
Op de dab radio worden niet alle zenderlogo’s weergegeven. Herkennen jullie dit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• elparia
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Ja. Erger me er al aan en zit al te kijken waar bij de zenders dit aan te geven is. Volgens mij moeten ze het logo meesturen in de dab stream en kunnen wij daar zelf niks aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:13
Is dat niet chargingInstantaneousPower in NodeRED

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PWlAeKEb0bH0EgL6nG-8JpTADe0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VCPutEEr3bFsOBAFMm7C8BTw.png?f=user_large

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• briksem
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 18-02 17:40
Contact gehad mer Renault. Ze gaan hier niets aan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel

Sr_Ogel

Klop klop klop

Centauriprime schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 16:33:

[Afbeelding]
Die zie ik ook staan in de module van HA zelf. Afhankelijk van het type auto wordt op die waarde het daadwerkelijk laadvermogen weergegeven of het maximaal mogelijke laadvermogen. (Dat interpreteer ik uit de HA code) In mijn geval is het dus het maximale laadvermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-09 13:06
Centauriprime schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 16:33:

[Afbeelding]
Ik heb trouwens de node (https://flows.nodered.org/node/node-red-contrib-renault-ze) als flow gemaakt in node-red. Gemaakt op basis van deze documentatie: https://muscatoxblog.blog...nto-renaults-new-api.html

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hL8e3BXF9poQKaSzNKAqX59gAmQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KoHgL88hysnNvfuLMZvVOiQn.jpg?f=fotoalbum_large

Doet exact hetzelfde als de node, maar dan in een flow uitgeschreven. Werkt op dit moment alleen nog met GET request en niet met POST request (renault node kan namelijk ook b.v. AC aanzetten etc).

Mocht er interesse zijn dan kan ik de flow wel delen. Ben niet de beste in scripten.. dus code zal flink geoptimaliseerd kunnen worden. Maar goed, het werkt :)

[ Voor 4% gewijzigd door grote_oever op 20-04-2024 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel

Sr_Ogel

Klop klop klop

grote_oever schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 19:36:
[...]

Ik heb trouwens de node (https://flows.nodered.org/node/node-red-contrib-renault-ze) als flow gemaakt in node-red. Gemaakt op basis van deze documentatie: https://muscatoxblog.blog...nto-renaults-new-api.html

[Afbeelding]

Doet exact hetzelfde als de node, maar dan in een flow uitgeschreven. Werkt op dit moment alleen nog met GET request en niet met POST request (renault node kan namelijk ook b.v. AC aanzetten etc).

Mocht er interesse zijn dan kan ik de flow wel delen. Ben niet de beste in scripten.. dus code zal flink geoptimaliseerd kunnen worden. Maar goed, het werkt :)
Niet dat het hier een uitgebreid HA topic moet worden, maar waarom zou je het zo ingewikkeld maken als je ook gewoon de home assistant integratie voor Renault kan gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-09 13:06
Sr_Ogel schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 19:45:
[...]

Niet dat het hier een uitgebreid HA topic moet worden, maar waarom zou je het zo ingewikkeld maken als je ook gewoon de home assistant integratie voor Renault kan gebruiken?
/offtopic
HA gebruik ik niet. Node-red en domoticz only. HA draait hier wel, maar heb er niks via lopen en zal het ook nooit als mijn main home automation gebruiken. Meerdere keren een poging gedaan, maar ik komt uiteindelijk altijd weer terug op de combinatie: Node-red, Domoticz, Grafana.

/ontopic:

De node die ik nu gebruik is behoorlijk buggy. het laat regelmatig mijn hele node-red crashen. Laatst keer zat ik op het werk en was niet in de gelegenheid om de node uit te zetten -> Gevolg is dat hij elke 3 minuten herstarte. Ook wordt de node niet meer lekker onderhouden.

Bij Renault zijn ze laatste tijd flink bezig achter de schermen met de app. Flow heb ik met name gemaakt om te begrijpen wat er allemaal gebeurt om de gegevens op te halen. Als straks de gegevens weer niet goed opgehaald worden kan ik stap voor stap kijken waar het mis gaat. Als je de blog leest die ik hierboven gepost heb dan zie je dat er veel gebeurt over meerdere servers.

En als laatste en belangrijkste reden: Omdat het kan!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deMercer
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
JanAd schreef op vrijdag 19 april 2024 @ 12:48:
Ik ben een grote fan van het Augmented Vision pack.
Vooral de digitale achteruitkijkspiegel. Ook de camera's langs alle kanten zijn superhandig bij het parkeren.
Helemaal mee eens! Hier staat de achteruitkijkspiegel ook altijd op de stand camerabeeld.
Ook erg fijn daaraan: je wordt nooit verblind door achterliggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:10
Ik pak als het kan (en het geen moeilijkheden met laden oplevert) ook graag de megane van m'n partner. Ik heb zelf een Ford Focus, ik vindt dit wel meer een "rijdersauto". Maar ik ben wel erg onder de indruk van de rust die heerst in de Megane. Ja op lange afstanden is de Focus minstens zo fijn, maar zeker hier in de polder is het heerlijk om zo rond te zoefen. Rij ook snel ongemerkt te hard, wat op drempels weer wordt afgestraft (daar merk je het gewicht van de auto)

Wat me wel opvalt, als ik rem tot stilstand wil de auto nog wel eens een beetje "wiegen" of van voor naar achteren gaan. Is dit een bekend iets?

Oh en wat wordt die auto snel vies. Die focus rijdt dezelfde wegen (maar is zilver) en is veel minder vies. De megane zat na een ritje al helemaal onder.

Verder heerlijke auto, zou hem zelf ook gekozen hebben. Ik ben zelf nog niet aan de beurt voor wat anders, maar Renault loopt wat mij betreft zeker niet achteraan wat EV's betreft. Ik hoop enkel dat ze de laadpoort ooit naar achteren verplaatsen. Ik kom veel op locaties waar achteruit parkeren verplicht is, dat maakt het met de megane niet makkelijker. Hier zou een langere kabel ook oplossing bieden, wat mogelijk wel ten koste van de 22kW boordlader gaat.

[ Voor 12% gewijzigd door twowheeler op 22-04-2024 09:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVice
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 16-09 11:22
twowheeler schreef op maandag 22 april 2024 @ 07:59:
Wat me wel opvalt, als ik rem tot stilstand wil de auto nog wel eens een beetje "wiegen" of van voor naar achteren gaan. Is dit een bekend iets?
iets soepeler tot stilstand komen, dan heb je dit niet. Dus vlak voor volledige stilstand de rem weer ietsje lossen.
Zet een glaasje water op het dashboard, als je tot stilstand komt mag je het water niet zien bewegen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVice
Ik kom veel op locaties waar achteruit parkeren verplicht is, dat maakt het met de megane niet makkelijker. Hier zou een langere kabel ook oplossing bieden, wat mogelijk wel ten koste van de 22kW boordlader gaat.
hoezo zou een langere kabel ten koste gaan van de 22kW boordlader? Het is niet zo dat je op een paar meter vermogen verliest...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
BVice schreef op maandag 22 april 2024 @ 09:20:
[...]

hoezo zou een langere kabel ten koste gaan van de 22kW boordlader? Het is niet zo dat je op een paar meter vermogen verliest...
Van de dealer kregen we dit ooit door, maar even gegoogled. Ik denk dat hij doelde op de kabels van Renault zelf. Die gingen destijds tot 7.5m max. Net al een site waar ze van 10M te koop zijn. Ivm de veiligheid zou de LM dit toch best moeten leveren lijkt me.
BVice schreef op maandag 22 april 2024 @ 09:19:
[...]

iets soepeler tot stilstand komen, dan heb je dit niet. Dus vlak voor volledige stilstand de rem weer ietsje lossen.
Zet een glaasje water op het dashboard, als je tot stilstand komt mag je het water niet zien bewegen ;)
Dit doe ik al vrij soepel, de Focus heeft hier bijvoorbeeld geen last van. Het voelt alsof hij een beetje in de rubbers van de ophanging kan bewegen. Geen probleem, maar het viel wel op. Zal ook te maken hebben met het enorm lage zwaartepunt van een EV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVice
twowheeler schreef op maandag 22 april 2024 @ 09:25:
Dit doe ik al vrij soepel, de Focus heeft hier bijvoorbeeld geen last van. Het voelt alsof hij een beetje in de rubbers van de ophanging kan bewegen. Geen probleem, maar het viel wel op. Zal ook te maken hebben met het enorm lage zwaartepunt van een EV.
ah op die manier, ik heb het idee dat dat in bijvoorbeeld de Sportmodus al iets minder is (hoewel die setting niks aan de dempers verandert oid).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sr_Ogel

Sr_Ogel

Klop klop klop

Ik kom veel op locaties waar achteruit parkeren verplicht is, dat maakt het met de megane niet makkelijker. Hier zou een langere kabel ook oplossing bieden, wat mogelijk wel ten koste van de 22kW boordlader gaat.
Dat probleem heb ik dus ook. Bij ons ook verplicht achteruit inparkeren. Met de 4,5 meter red ik het net niet. Aanvraag gedaan of ik in het kader van de veiligheid de kabel kan vervangen voor een van 6,5m. Toen ze de prijs zagen voor een ZE ready laadkabel was veiligheid geen issue meer. Parkeer maar vooruit in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:21

The Wizard

Moderator Mobile
7,5 m is lang zat voor "verkeerd" parkeren. Ik heb zakelijk een EV6, stukje langer dan onze Megane en laadpoort aan de achterzijde, rechts. Ik moet altijd spullen in/uit laden dus sta altijd met de neus in het vak, heb daarvoor een 7,5 m kabel aangeschaft en nooit problemen om in te pluggen.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ralphkeb
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:13
Zjanzjak schreef op zaterdag 20 april 2024 @ 10:48:
[...]

Zag het, die had ik ook geprobeerd maar kreeg het toen niet voor elkaar, vreemd dat het in dit filmpje wel lukt.

Nou eens zien of het bij @ralphkeb wel lukt.
Gisteren even geprobeerd en het is gelukt 😎
Wel iets te enthousiast waardoor mijn verbruik en dagteller nu ook op 0 staan hahaha.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19:13
ralphkeb schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 06:10:
Gisteren even geprobeerd en het is gelukt 😎
Wel iets te enthousiast waardoor mijn verbruik en dagteller nu ook op 0 staan hahaha.
Ah mooi, tegen die tijd (januari 2025) weer eens kijken of het bij mij ook werkt, afgelopen keer (januari 2024) lukte het bij mij op deze manier niet, of, ik deed toch wat verkeerd, dat kan ook, maar goed, gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjeefr
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:42
Net mijn wagen bij de Renault garage gebracht voor onderhoud, maar die wisten niet hoe ze mijn Eco-modus boven de 100km/h grens konden krijgen.

Iemand hier die wat nuttigs kan zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
Sjeefr schreef op woensdag 24 april 2024 @ 12:28:
Net mijn wagen bij de Renault garage gebracht voor onderhoud, maar die wisten niet hoe ze mijn Eco-modus boven de 100km/h grens konden krijgen.

Ze kunnen handmatig een update uitvoeren, het gaat in dit geval om de 'Rijhulpmiddelen 1.1.0'-update.
Is bij een paar andere Tweakers hier ook zo uitgevoerd, een enkeling heeft ém over the air gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVice

ik weet niet of het bij mij via een (lokale) update is gebeurd (ik zie geen rijhulpmiddelen update die via USB is uitgevoerd oid) of dat de dealer gewoon ergens een instelling heeft aangepast.

Bochane Elst heeft het zonder verder vragen gewoon gedaan dus die weten hoe het moet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TaxiGilbert
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11-09 13:22

Bij mij is dit via OTA gebeurd, want ben nog niet binnen geweest in de garage, en ik kan boven de 100 in ECO :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• redhawk668
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 28-05 13:04
Ik heb sinds vorig jaar oktober een Megane E-Tech Evolution 96Kw met 60Kwh accu als leaseauto. Inmiddels zijn er 17000 km's gereden. Ik volg deze thread al een tijdje en nu eens besloten iets te posten. Mijn ervaring is over het algemeen positief, de auto bevalt me goed en is tot nu toe probleemloos gebleken.

Ik had de auto uitgekozen zonder proefrit, later wel een proefrit gemaakt in een Iconic en dat beviel me toch wel erg goed. Moest toen nog even wachten op de levering van de Megane. Dan duurt wachten lang :).

Ik heb dus een Megane met 96Kw en dat is echt voldoende, de auto is vlot genoeg en komt goed mee met het verkeer. Topsnelheid van 150km/h is ook voldoende.

Gemiddeld haal ik nu tussen de 300km en 350km aan range. Ben benieuwd wat dat wordt in de zomer. Ik ga er in de zomervakantie mee op vakantie naar Denemarken, we zullen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVice
redhawk668 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 10:56:
Ik heb sinds vorig jaar oktober een Megane E-Tech Evolution 96Kwh met 60Kwh accu als leaseauto.
96 kWh? Wat bedoel je daarmee?
edit: ahaa je bedoelt 96kW, dat is wel even wat anders. De 130pk variant dus (kWh = energie-inhoud, kW is vermogen)

[ Voor 19% gewijzigd door BVice op 25-04-2024 11:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redhawk668
BVice schreef op donderdag 25 april 2024 @ 11:03:
[...]

96 kWh? Wat bedoel je daarmee?
edit: ahaa je bedoelt 96kW, dat is wel even wat anders. De 130pk variant dus (kWh = energie-inhoud, kW is vermogen)
Ah, ik zie het nu ook. Heb het aangepast. Inderdaad, de 130pk variant.

[ Voor 4% gewijzigd door redhawk668 op 25-04-2024 11:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zjanzjak
redhawk668 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 10:56:
Gemiddeld haal ik nu tussen de 300km en 350km aan range. Ben benieuwd wat dat wordt in de zomer. Ik ga er in de zomervakantie mee op vakantie naar Denemarken, we zullen zien.
Het is in de regel wel zo dat rijden in de zomer iig gunstiger is dan rijden in de winter maar voor de rest is je rechtervoet en je bagage vooral van invloed op de range.
Mijn range was vorige zomer op vakantie naar Frankrijk iets van 340 kilometer, auto vol bepakt met 4 personen, maximum snelheid aangehouden maar in Frankrijk reed ik op de tolwegen iets minder hard,
zat ergens tussen de 120 en 125 km/u.

Maar goed, voor mij is de range iets minder interessant aangezien vrouwlief en dochter een blaas hebben ter grootte van een pinda (ik overdrijf maar je snapt me vast), dus stops na anderhalf a (max) 2 uur rijden.
Zelf wil ook niet langer dan 2 uur rijden trouwens maar dat terzijde.
Hoe dan ook is iets van 200 km range al meer dan voldoende voor mij. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redhawk668
Naast de Renault hebben we ook nog een Ford Focus 1.6 EcoBoost. Dat is toch wel een verschilletje qua rijden en range. Als tweede auto hadden we een Ford Fiesta 1.5TDCi. Die is weggegaan, met de komst van de Renault.

Die Fiesta reed bijna 900km op 1 tank diesel, dus dat is wel even een verschilletje. Moest ik behoorlijk aan wennen, maar ik wil ook niet langer rijden dan 2 uur achter elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
redhawk668 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 13:19:
Die is weggegaan, met de komst van de Renault.
Hier is er een Volkswagen CC diesel uitgegaan voor de Renault, dik 1000 km per tank maar eigenlijk is het appels met peren vergelijken, elektrisch is gewoon een andere mindset dan op fossiele brandstof rijden.
Grappige is, dat er (bij mij tenminste) niets veranderd is aan reistijd naar vakantiebestemming.
Onze stops waren 35 a 40 minuten, om de anderhalf a 2 uur dus, en nu met de Megane zijn ze dat nog steeds.

Voor de rest (thuis en woon-werkverkeer) is het vaak: Hij laadt, alstie staat.

Megane in Frankrijk is heerlijk in de dorpjes waar ik tot nu toe geweest ben, allemaal 22 kW en dan ben ik ook nog eens in de gelukkige omstandigheid dat ik op kantoor, in de openbare parkeergarage, 60 laadpunten tot mijn beschikking heb die ook 22 kW leveren. Wat dat aan gaat is het bonus met de Megane.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upsilon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 15-05 12:29
Wellicht zijn jullie bekend met dit euvel, maar ik krijg ‘m niet opgelost. In mijn Austral (zelfde Android automotive) wil ik Bluetooth tethering gebruiken van mijn iPhone (iOS 17.4.1).
  • Echter lijkt het er op dat de tethering niet lekker herkend wordt door bijvoorbeeld Spotify of Waze (geven beide aan offline te zijn), maar native Google Maps heeft wel netjes verkeersdata.
Als ik kijk bij Bluetooth instellingen dan zienlijk staan dat internet uit staat, krijg ik ook lang niet altijd aangevinkt.

Op mijn iPhone heb ik bij persoonlijke hotspot zowel getest met maximaliseer compatibiliteit aan en uit. Persoonlijke hotspot via wifi is niet handig om te gebruiken, omdat je die handmatig aan moet zetten elke keer dat je de auto in stapt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LaTiNo156
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-09 18:19
Upsilon schreef op donderdag 25 april 2024 @ 22:10:
Wellicht zijn jullie bekend met dit euvel, maar ik krijg ‘m niet opgelost. In mijn Austral (zelfde Android automotive) wil ik Bluetooth tethering gebruiken van mijn iPhone (iOS 17.4.1).
  • Echter lijkt het er op dat de tethering niet lekker herkend wordt door bijvoorbeeld Spotify of Waze (geven beide aan offline te zijn), maar native Google Maps heeft wel netjes verkeersdata.
Als ik kijk bij Bluetooth instellingen dan zienlijk staan dat internet uit staat, krijg ik ook lang niet altijd aangevinkt.

Op mijn iPhone heb ik bij persoonlijke hotspot zowel getest met maximaliseer compatibiliteit aan en uit. Persoonlijke hotspot via wifi is niet handig om te gebruiken, omdat je die handmatig aan moet zetten elke keer dat je de auto in stapt.
Heb je op de iphone niet iets als macro's waarbij je je hotspot kunt aanzwengelen zodra je een BT verbinding hebt gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upsilon
LaTiNo156 schreef op donderdag 25 april 2024 @ 22:16:
[...]

Heb je op de iphone niet iets als macro's waarbij je je hotspot kunt aanzwengelen zodra je een BT verbinding hebt gemaakt?
Klopt, dat werkt op zich goed (bij Bluetooth verbinding of CarPlay verbinding activeren), alleen moet je bij elke rit handmatig verbinding maken vanuit het voertuig met de hotspot. For some reason gaat dat niet automatisch. Vandaar dat ik voor Bluetooth tethering koos :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megalodon86
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17-09 15:14

Megalodon86

Enzyme X

Upsilon schreef op donderdag 25 april 2024 @ 22:10:
Ik denk dat Google Maps geen goede test is voor je probleem, want dat dataverkeer zal in je auto-databundel zitten neem ik aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deMercer
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Upsilon schreef op donderdag 25 april 2024 @ 22:32:
Klopt, dat werkt op zich goed (bij Bluetooth verbinding of CarPlay verbinding activeren), alleen moet je bij elke rit handmatig verbinding maken vanuit het voertuig met de hotspot. For some reason gaat dat niet automatisch.
Er is een instelling in de Megane dat deze automatisch verbinding mag/moet maken bij bekende WiFi-netwerken. Wellicht staat deze bij jou uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
Upsilon schreef op donderdag 25 april 2024 @ 22:32:
[...]

Klopt, dat werkt op zich goed (bij Bluetooth verbinding of CarPlay verbinding activeren), alleen moet je bij elke rit handmatig verbinding maken vanuit het voertuig met de hotspot. For some reason gaat dat niet automatisch. Vandaar dat ik voor Bluetooth tethering koos :)
Bij mij wil op de een of andere manier de instelling voor bt tethering niet plakken. Schakelt elke keer weer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
twowheeler schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 09:21:
[...]

Bij mij wil op de een of andere manier de instelling voor bt tethering niet plakken. Schakelt elke keer weer uit.
Dat gebeurd als je ook Carplay gebruikt. Heb je enkel telefoon koppeling dan werkt BT tether. Wil je ook Carplay dan kan je beter gebruik maken van Wi-Fi hotspot.
Bij mij werkt dat eigenlijk zonder problemen, en heb ik daar met de shortcut geen omkijken naar.

15x330 SW38

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Wizard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:21

The Wizard

Moderator Mobile
Megalodon86 schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 08:58:
[...]

Ik denk dat Google Maps geen goede test is voor je probleem, want dat dataverkeer zal in je auto-databundel zitten neem ik aan.
Klopt, alle Google Maps data en onboard noodzakelijke verbindingen gaan niet via een tethering. Alleen de apps in het apps gedeelte (duh) gaan via tethering of the Orange bundel.

7090 kWp, 3 subsystemen (20x LG 320 Wp / 3x Canadian Solar 230 Wp)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hondmeneer
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 03-07 15:51
Na alle info in dit forum (nogmaals dank!) nog een keer bij de dealer langsgeweest voor een testrit.

Het was de Techno versie incl advanced driver assist pack + de augmented vision. Het is even wennen als je een 'traditionele' achteruitkijkspiegel gewend bent en in het begin vond ik het wel wat afleidend moet ik zeggen. Gedurende het uurtje testrijden begon ik er wel meer aan te wennen.

Wat mij direct opviel is hoe stil de auto is / hoe stil het in de auto is. Ik heb niet heel hard gereden (max 120) maar wat een verschil met mijn huidige auto (Peugeot 208, 2020). Alle functies gebruiken was ook even zoeken maar het is gelukt om de auto zelf in te laten parkeren. Ik denk dat ik dit zelf sneller kan doen, maar mijn vriendin vindt het wel echt een meerwaarde. Daarnaast is het wellicht wel een fijne optie in een drukke stad dat de auto zelf een plekje kan uitzoeken als je twijfelt of het past of niet. Vond het wel enigszins spannend omdat voor mijn gevoel de auto wel heel dicht op de achterliggende geparkeered auto kwam en ik het toch nog niet helemaal vertrouw merk ik om helemaal de controle los te laten.

De auto reed verder heel soepel in de verschillende standen. Denk niet dat ik heel veel ga spelen daarmee omdat ik zelf eigenlijk nu ook altijd al in eco-modus rij in de Peugeot, heel soms op sport als ik even snel op een andere rijbaan moet invoegen als ik vooraan sta bij een stoplicht bv.

Ik had de versie zonder de Harman Kardon en dat klonk oke. Bij de dealer toch nog even gevraagd of ze een hadden staan met HK, en dat was zijn eigen auto. Wauw, dat maakt wel echt een verschil! Ik heb zelf altijd muziek aan in de auto dus deze optie gaat er ook op komen.

Uiteindelijk komt de netto leaseprijs dan denk ik op 277 euro. Groot verschil met wat ik nu betaal (135), maar uiteindelijk natuurlijk alsnog goedkoop voor een compleet nieuwe auto met alle luxe. Ik moet er denk ik nog even aan wennen dat het meer gaat kosten, maar dat is nu eenmaal zo met elektrische auto's.

De Born was zoals gezegd nog een concurrent en komt op 235 uit qua leaseprijs, maar mijn vriendin vindt die niet echt mooi en met name de kuipstoeltjes. Ik ga toch nog even kijken en testrijden, maar uit een eerdere testrit met een Born vond ik hem wat kaal van binnen.

De Megane voelt meer premium, al vind ik het binnen nog wel wat donker. Ik ga mijn panoramisch dak in de Peugeot wel missen als ik voor de Megane kies. De stembediening werkte soepel voor het navigeren al was ik dit wel gewend via Android Auto. Wel super dat als je een lange rit wilde maken er al automatisch alle laadstops in werden gezet. Ik las wel ergens in dit forum dat niet de meeste efficiënte stops waren en dat het via ABRP beter kan, maar volgens de dealer was het wel erg efficiënt. Fijn was wel dat je andere functies van de auto ook kon bedienen via de stem en dit was ik nog niet gewend.

Kortom, een erg positieve ervaring!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVice
Een leaseprijs van 277? Dan heb je het over de bijtelling? Hoe krijg je die ooit zo laag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hondmeneer
BVice schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 15:08:
Een leaseprijs van 277? Dan heb je het over de bijtelling? Hoe krijg je die ooit zo laag?
Klopt, wat er netto afgaat van het loonstrookje. Bij ons werken ze met leaseklasses. Volgens mijn functiewaardering val ik in klasse C. Ik lease nu in klasse A, de Megane zit in klasse B. Als je lager least dan je functie toe laat, krijg je per klasse 220 euro per maand bruto terug. Van de bruto bijtelling van de Megane gaat dus 110 euro af (+-55 euro netto) per maand.

In de hogere klasses zitten ook de duurdere autos. In klasse c zit bv de BMW I4, IX2 etc, maar zelf geef ik daar niet heel veel om dus ik rijd liever goedkoper.

In de klasse a zit ook de Peugeot e-208 maar de range vind ik daar toch wel een nadeel en voor nu is de ruimte prima, maar bij evt. kinderen is wat extra ruimte toch wel lekker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twowheeler
Hondmeneer schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 15:27:
[...]

Klopt, wat er netto afgaat van het loonstrookje. Bij ons werken ze met leaseklasses. Volgens mijn functiewaardering val ik in klasse C. Ik lease nu in klasse A, de Megane zit in klasse B. Als je lager least dan je functie toe laat, krijg je per klasse 220 euro per maand bruto terug. Van de bruto bijtelling van de Megane gaat dus 110 euro af (+-55 euro netto) per maand.

In de hogere klasses zitten ook de duurdere autos. In klasse c zit bv de BMW I4, IX2 etc, maar zelf geef ik daar niet heel veel om dus ik rijd liever goedkoper.

In de klasse a zit ook de Peugeot e-208 maar de range vind ik daar toch wel een nadeel en voor nu is de ruimte prima, maar bij evt. kinderen is wat extra ruimte toch wel lekker.
Ben je dan niet geinteresseerd in de Scenic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hondmeneer
twowheeler schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 15:35:
[...]

Ben je dan niet geinteresseerd in de Scenic?
Hij staat wel tussen de leaseopties, maar niet in de long range variant in klasse b. Volgens EV-database is de echte range van de Scenic Techno EV60 weer minder dan de Megane Techno. Ik rijd bijna nooit echt lang dus heel veel maakt dat ook weer niet uit, maar dan betaal ik eigenlijk extra voor enkel de ruimte zover ik nu zie die ik niet echt nodig heb. Ik hoef niet per se een grote auto op dit moment.

Wellicht interessant voor een groter gezin, maar de komende paar jaar zijn we met z'n tweeën en de Megane lijkt me vooralsnog voldoende ruimte bieden voor 1 of 2 kleine kinderen denk ik. Heb er geen ervaring mee dus lastig inschatten, maar denk dat het wel zou moeten lukken?

Bedankt voor de aanbeveling! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twowheeler
Hondmeneer schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 15:50:
[...]

Hij staat wel tussen de leaseopties, maar niet in de long range variant in klasse b. Volgens EV-database is de echte range van de Scenic Techno EV60 weer minder dan de Megane Techno. Ik rijd bijna nooit echt lang dus heel veel maakt dat ook weer niet uit, maar dan betaal ik eigenlijk extra voor enkel de ruimte zover ik nu zie die ik niet echt nodig heb. Ik hoef niet per se een grote auto op dit moment.

Wellicht interessant voor een groter gezin, maar de komende paar jaar zijn we met z'n tweeën en de Megane lijkt me vooralsnog voldoende ruimte bieden voor 1 of 2 kleine kinderen denk ik. Heb er geen ervaring mee dus lastig inschatten, maar denk dat het wel zou moeten lukken?

Bedankt voor de aanbeveling! :)
Wij zijn ook met z'n tweeen, mijn partner heeft de megane en ik een focus wagon, dus niet helemaal reeel. De Focus is onze lange afstandswerkpaard. Wij zouden prima met enkel de megane vooruit kunnen. Dan wel met een haak voor een fietsendrager of voor de kampeervakanties desnoods een koffer. 2 Personen achterin kan prima, kinderen helemaal. Ik denk niet dat je er tekort aan gaat hebben als je met z'n tweeen doet. Ik dacht als je toch een klasse hoger wilde leasen dan is de scenic interessant, maar inderdaad dat is nodeloze ruimte waarschijnlijk. De megane is onze eerste EV en ik moet zeggen dat het echt super gemakkelijk is bevallen door deze auto. Collega heeft een Cupra en die auto vroeg op lange afstanden toch om iets meer hulp waar de megane echt alles voor uitrekend en oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hondmeneer
twowheeler schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 16:00:
[...]

Wij zijn ook met z'n tweeen, mijn partner heeft de megane en ik een focus wagon, dus niet helemaal reeel. De Focus is onze lange afstandswerkpaard. Wij zouden prima met enkel de megane vooruit kunnen. Dan wel met een haak voor een fietsendrager of voor de kampeervakanties desnoods een koffer. 2 Personen achterin kan prima, kinderen helemaal. Ik denk niet dat je er tekort aan gaat hebben als je met z'n tweeen doet. Ik dacht als je toch een klasse hoger wilde leasen dan is de scenic interessant, maar inderdaad dat is nodeloze ruimte waarschijnlijk. De megane is onze eerste EV en ik moet zeggen dat het echt super gemakkelijk is bevallen door deze auto. Collega heeft een Cupra en die auto vroeg op lange afstanden toch om iets meer hulp waar de megane echt alles voor uitrekend en oplost.
Dank voor het delen van jouw ervaring! Fijn om te horen dat de auto zo goed bevalt. Het zal voor mij ook een eerste EV zijn. De keuze lijkt ook steeds meer richting de Megane te gaan. Ben vooral benieuwd hoe het gaat mbt vakanties en langere afstanden rijden. Uiteindelijk zal het gewoon wat vakker stoppen worden, maar misschien rijdt dat ook wel weer veel ontspannender met meer pauze en meer op de ACC.

[ Voor 3% gewijzigd door Hondmeneer op 26-04-2024 16:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redhawk668
Ik moet er trouwens wel bij zeggen dat voor mij de Megane E-Tech ook de eerste EV is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devastator83
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-08 22:11
Is het via een API (of home assistant)mogelijk om de max charge in te stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
devastator83 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 16:30:
Is het via een API (of home assistant)mogelijk om de max charge in te stellen?
Kan je gewoon in de auto zelf instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• devastator83
Zjanzjak schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 22:33:
[...]

Kan je gewoon in de auto zelf instellen.
Dat weet ik, maar ik wil het automatiseren op basis van mijn agenda, verwachte opbrengst zonnepanelen, ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
devastator83 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 23:02:

Dat weet ik, maar ik wil het automatiseren op basis van mijn agenda, verwachte opbrengst zonnepanelen, ...
Ah op die fiets, nee, mij niet bekend.

Ondertussen in Engeland;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Jm-Tw1hKuwgtasCmg9pDOkWIDoY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3tn9CyVvcFnXdpW8OnKaZWDz.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark146
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 17-09 08:18
[/quote]
Ik doe dat met mijn laadpaal.staat Max op 6 amp als het vermogen van mijn zonnepanelen te laag word gaat het vaste net meewerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elparia
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Zjanzjak schreef op zondag 28 april 2024 @ 11:12:
[...]

Ah op die fiets, nee, mij niet bekend.

Ondertussen in Engeland;

[Afbeelding]
Die wordt hier in Nederland ook al uitgerold.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spurrea
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 06-08 19:23
Dan geldt dat dus ook alvast voor de mijne . Ben wel benieuwd hoe lang ik moet gaan wachten voordat ie geleverd gaat worden. Hoop nog vóór juli (dit jaar uiteraard…)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pbennink
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:27
Ik heb een vraag over het dimlicht bij zware belading. In de ZOE had ik een knopje om de dimlichten naar beneden bij te stellen. In mijn Megane Techno met alle bijkomende toeters en bellen heb ik dat knopje niet meer.

Weet iemand hoe dat dan werkt? Weet de auto aan de hand van de hellingshoek dat de lampen naar beneden moeten worden bijgesteld of hoe werkt dat dan? In het instructieboekje staat alleen voor de eenvoudiger versies het knopje beschreven, en verder helemaal niets.

Binnenkort de eerste lange reis voor de boeg. Ik heb liever niet 4 dagen lang allemaal boos knipperende tegenliggers :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sr_Ogel

Sr_Ogel

Klop klop klop

pbennink schreef op zondag 28 april 2024 @ 17:27:

Weet iemand hoe dat dan werkt? Weet de auto aan de hand van de hellingshoek dat de lampen naar beneden moeten worden bijgesteld of hoe werkt dat dan? In het instructieboekje staat alleen voor de eenvoudiger versies het knopje beschreven, en verder helemaal niets.
Gaat vanzelf toch? Zie regelmatig in beeld staan dat hij aan het afstellen is. Overigens werkt dat niet als je van 50 naar 85 optrekt dan krijg ik knipperende tegenliggers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guidoscm
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 15-03 08:17
pbennink schreef op zondag 28 april 2024 @ 17:27:
. In mijn Megane Techno met alle bijkomende toeters en bellen heb ik dat knopje niet meer.
Bij de luxere modellen gaat dit automatisch.
Mijn Evolution heeft dit knopje wel.

De connectiviteit update heb ik ook al binnen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j1WpyU0bXQ0SDBQyO6S2oeBpdLE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YoQn1b35b81qIu23rrnegOLl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pbennink
Sr_Ogel schreef op zondag 28 april 2024 @ 20:11:
[...]

Gaat vanzelf toch? Zie regelmatig in beeld staan dat hij aan het afstellen is. Overigens werkt dat niet als je van 50 naar 85 optrekt dan krijg ik knipperende tegenliggers.
Ik heb nog nooit iets op het display voorbij zien komen, zal er op letten als ik met extra belading achterin ga rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pbennink
guidoscm schreef op zondag 28 april 2024 @ 21:48:
[...]

[Afbeelding]
Die update kreeg ik een week of 2 geleden inderdaad al voorgeschoteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Upsilon
deMercer schreef op vrijdag 26 april 2024 @ 09:09:
[...]

Er is een instelling in de Megane dat deze automatisch verbinding mag/moet maken bij bekende WiFi-netwerken. Wellicht staat deze bij jou uit?
Dit had ik inderdaad niet aan staan. Staat mooi verstopt in de instellingen, maar werkt als een dolle _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVice
Sr_Ogel schreef op zondag 28 april 2024 @ 20:11:
[...]

zie je een bericht in je scherm als je koplampen in hoogte stellen? Dit gebeurt ook telkens tijdens het rijden, net als bij Xenon. Dus als je evne over een drempel gaat zal het lichtbeeld ook netjes meebewegen. Dat zie je niet in je scherm..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TaxiGilbert
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 11-09 13:22
guidoscm schreef op zondag 28 april 2024 @ 21:48:
[...]

[Afbeelding]
Wel eens je tapijtjes stofzuigen ;) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVice
pbennink schreef op zondag 28 april 2024 @ 21:50:
[...]

Die update kreeg ik een week of 2 geleden inderdaad al voorgeschoteld.
ook echt de 3xX of heb je het over de 2.X?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redhawk668
Ik heb de connectiviteit update ook gekregen afgelopen weekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pbennink
BVice schreef op maandag 29 april 2024 @ 10:56:
[...]

ook echt de 3xX of heb je het over de 2.X?
Ben even de auto ingedoken: ik heb op 1 april de 3.1.0 update gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel

Sr_Ogel

Klop klop klop

BVice schreef op maandag 29 april 2024 @ 10:56:
[...]

zie je een bericht in je scherm als je koplampen in hoogte stellen? Dit gebeurt ook telkens tijdens het rijden, net als bij Xenon. Dus als je evne over een drempel gaat zal het lichtbeeld ook netjes meebewegen. Dat zie je niet in je scherm..
Onder het symbool komt zo nu en dan een wit symbool van een koplamp met een pijltje erbij. Overigens zie ik door de foto hierboven dat ik ook gewoon het knopje heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B.Hofman
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 16:24
Spurrea schreef op zondag 28 april 2024 @ 16:49:
Dan geldt dat dus ook alvast voor de mijne . Ben wel benieuwd hoe lang ik moet gaan wachten voordat ie geleverd gaat worden. Hoop nog vóór juli (dit jaar uiteraard…)
‘Mijne’ stond op levering tweede helft april. Is ook vertraagd naar medio juni….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spurrea
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 06-08 19:23
Bij de bestelling werd me verteld dat medio april ‘24 de Scenic gepland stond in Douai. Men had goede hoop dat de Megane (zelfde platform) dan rap zou volgen. Fingers crossed. Eind mei word de laadpaal geïnstalleerd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• AnthonyR
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 00:01
De eerste batch Scenics zijn gemaakt. Mijn demo is geproduceerd afgelopen week en hoop ik volgende week te ontvangen. 👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corvankruchten
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21-08 14:28
Wat geeft het AC-lampje op het scherm en in de knop aan? Ze kunnen beide aan zijn (het lampje in de knop brandt) en op het scherm is AC groen. Het kan dat beide uit zijn, dwz op het scherm wit. EN alle variaties. Ik ben er nog niet uit wat de verschillen nu betekenen. De handleiding geeft geen duidelijkheid.(sorry voor het stoffige scherm) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CjjjA1Y_Q-gH04xuE1p4zq6yJjY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RMK8O4N11B1g2jrrtiChEmOF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pUNtDbNiqSeo2nwqMZhT_g4n2vA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RXcixw5vdQ9X0IO8kzAosO93.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vd57HTRTliJNFhB7NJU9NJ4qhNs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pY1epRs70dTithEVvvR0wriX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
corvankruchten schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 18:51:
Wat geeft het AC-lampje op het scherm en in de knop aan? Ze kunnen beide aan zijn (het lampje in de knop brandt) en op het scherm is AC groen. Het kan dat beide uit zijn, dwz op het scherm wit. EN alle variaties. Ik ben er nog niet uit wat de verschillen nu betekenen. De handleiding geeft geen duidelijkheid.(sorry voor het stoffige scherm) [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De knop is de stand voor de climate control. Houdt die lekker op auto of soft als dat voldoende is.
Het A/C logo op het scherm geeft aan of de A/C aan staat of niet. Je zal merken nu het weer wat warmer wordt dat deze nu weer vaker groen zal zijn.
Je kan op het scherm zelf de A/C aan of uit zetten, maar het systeem kan het beter en meest zuinig.

15x330 SW38

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:34
corvankruchten schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 18:51:
Wat geeft het AC-lampje op het scherm en in de knop aan? Ze kunnen beide aan zijn (het lampje in de knop brandt) en op het scherm is AC groen. Het kan dat beide uit zijn, dwz op het scherm wit. EN alle variaties. Ik ben er nog niet uit wat de verschillen nu betekenen. De handleiding geeft geen duidelijkheid.(sorry voor het stoffige scherm) [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
De knop --> Climate control op automatisch (dus systeem houdt automatisch gekozen temperatuur vast), dit kan dan op soft, auto of fast.

Daarbij kan dus soms zijn dat het A/C knop je groen wordt, dit houdt in dat de airconditioning mee werkt om deze temperatuur te bereiken en het dus niet alleen met buitenlucht lukt. Deze kun je dus ook zelf geforceerd wel of niet mee laten draaien door op A/C te drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corvankruchten
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 21-08 14:28
Razer schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 07:39:
[...]

De knop --> Climate control op automatisch (dus systeem houdt automatisch gekozen temperatuur vast), dit kan dan op soft, auto of fast.

Daarbij kan dus soms zijn dat het A/C knop je groen wordt, dit houdt in dat de airconditioning mee werkt om deze temperatuur te bereiken en het dus niet alleen met buitenlucht lukt. Deze kun je dus ook zelf geforceerd wel of niet mee laten draaien door op A/C te drukken.
Dank je, maar waarom brand het lampje in het knopje dan soms wel en soms niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

corvankruchten schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 08:49:
[...]

Als jij handmatig ergens anders op drukt wat te maken heeft met klimaat, gaat het lampje van de auto stand uit, omdat je met die handeling de auto stand overruled.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razer
corvankruchten schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 08:49:
[...]

Het groene A/C knopje gaat vanzelf aan binnen auto als airco draait, en weer uit als Airco niet mer nodig is inderdaad.
Japie.G schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 08:50:
[...]

Als jij handmatig ergens anders op drukt wat te maken heeft met klimaat, gaat het lampje van de auto stand uit, omdat je met die handeling de auto stand overruled.
En dit klopt voor het auto lampje van de knop inderdaad.

[ Voor 34% gewijzigd door Razer op 01-05-2024 09:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVice
het oranje lampje in het 'auto' knopje (of: automatische klimaatregeling) gaat uit als je de ventilatorsnelheid handmatig aanpast, de blaasrichting aanpast, of bijvoorbeeld de A/C Max of maximale voorruitontwasemingsknop indrukt.

Dit werkt eigenlijk precies hetzelfde als in elke auto met climate control...

Wat ik vreemd blijf vinden is als je kiest voor maximale voorruitontwaseming (knop links naast achterruitverwarming), dat de airco dan niet inschakelt. De airco zou dan juist aan moeten gaan om de ruiten sneller schoon te maken.

[ Voor 8% gewijzigd door BVice op 01-05-2024 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
Centauriprime schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 19:00:
[...]

...
Je kan op het scherm zelf de A/C aan of uit zetten, maar het systeem kan het beter en meest zuinig.
Niet helemaal, wij hebben eergisteren lekker met de ramen open gereden en moesten de airco zelf uitzetten (of de temperatuur verhogen).

Valt wel op hoe moeiteloos zuinig de Megane wordt met dit weer, merk het bij m'n ICE auto ook aan het verbtuik, maar bij de EV zie je het meer terug in het bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BVice
twowheeler schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:17:
[
Valt wel op hoe moeiteloos zuinig de Megane wordt met dit weer, merk het bij m'n ICE auto ook aan het verbtuik, maar bij de EV zie je het meer terug in het bereik.
ik merk het ook enorm, en vind het ergens ook wel vervelend: de Megane werd gepresenteerd als auto die juist minder beinvloed zou worden door buitentemperatuur, vanwege de optionele warmtepomp, en los daarvan een ingenieus systeem wat restwarmte terug kon winnen om daarmee het interieur te verwarmen. Het tegendeel lijkt echter waar te zijn, van alle EV's die ik heb gehad en gereden heeft de Megane by far het meeste last van de kou.

Hetzelfde geldt voor de stilte in de auto, er is een hele pagina gewijd aan de zogenaamde 'Smart Cocoon' (https://media.renault.com...-of-innovation-episode-2/) terwijl juist de Megane enorm veel last heeft van windgeruis, en lawaai in de cabine, aanzienlijk meer dan vergelijkbare EV's.

Verder wel tevreden hoor :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
Mij viel juist op dat zodra de Megane warm is hij die warmte goed vast houdt. Ik denk dat het probleem is dat als er geen warmte in het systeem zit het toch wat energie kost die erin te krijgen. Eenmaal warm is hij efficient. Even voorverwarmen aan de stekker werkte ook goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HATFnui_Yr2AGpWwG0oS5z6QN6k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/EzK8B2ocmfgOHQRKLXr42V8S.png?f=fotoalbum_large

Als je door deze lijn een fit maakt dan zie je dat het allemaal best wel meevalt. Bijna een jaar aan data daadwerkelijke range @ 100pct accu. Voorverwarmen aan de stekker bij temps onder de 10 graden. Gecombineerd gebruik N wegen en snelweg. Gemiddels iets meer snelweg dan N weg. Ik ben in ieder geval prima tevreden over de range. Ook in de winter :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Centauriprime
Ja, het is echt weer merkbaar. Deze waardes lange tijd niet meer gezien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/q62Esbvcd-FtwNPXPZsxdieplaQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/J6fFOsjRcjI4iuvSf7o8UKK8.png?f=user_large

15x330 SW38

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• devastator83
Ik heb gisteren ook een Megane Techno gekocht. Stock-model met een dikke 4k korting. Viel daardoor netjes op 39999 euro, waardoor ik ook nog 5000 euro premie krijg van de vlaamse overheid.
Over 3 weken levering, kijk er al naar uit. Zal een Mini Clubman vervangen (8 jaar oud, 99k km) waar de laatste 2 jaar veel te veel kosten aan zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
Bij onze Megane is destijds het laadklepje vervangen omdat deze aanliep in de carroserie (gebeurt vaker). Nu viel het me op dat de nieuwe kan schuiven in z'n montage. Is dit bewust? Zou wel verklaren waarom ze het klepje wilden vervangen ondanks dat het krassen was opgelost. Met dit nieuwe klepje kan je eigenlijk niet meer aanlopen omdat hij toch kan bewegen. Ik denk dat de warmte en het verschil in materiaal hiermee te hebben (klep is plastic, rest is staal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaTiNo156
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-09 18:19
Morgen moet ik de auto langsbrengen voor de eerste beurt (Van Mossel Vlaardingen), en ik was van plan om te vragen of ze kunnen updaten wat er te updaten valt.

Nu vroeg ik me af, heeft er iemand toevallig een excel sheetje bijgehouden met de nieuwste updates per categorie? :)
Misschien ook een idee om dat lijstje in de first post bij te houden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BVice
LaTiNo156 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 10:53:
Morgen moet ik de auto langsbrengen voor de eerste beurt (Van Mossel Vlaardingen), en ik was van plan om te vragen of ze kunnen updaten wat er te updaten valt.

Nu vroeg ik me af, heeft er iemand toevallig een excel sheetje bijgehouden met de nieuwste updates per categorie? :)
ik zou daar niet teveel van verwachten, in principe doen dealers geen updates. Dit wordt centraal geregeld. Alleen bij klachten kan een dealer een update aanvragen.
Dit soort dingen zijn nog niet goed ingeregeld in de 'ouderwetse' after-sales. Je komt OF voor onderhoud, OF vooreen defect. Een missende update is geen defect dus kan een werkplaats je daar niet echt mee helpen is mijn ervaring...

[ Voor 15% gewijzigd door BVice op 02-05-2024 11:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Centauriprime
LaTiNo156 schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 10:53:
Deze persoon was aardig bezig https://www.gps-rlink.com...nr-link-software-updates/

15x330 SW38

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razer
@LaTiNo156 Ik heb diezelfde vraag gesteld bij mijn eerste onderhoudsbeurt, uiteindelijk is er volgens mij niet veel gebeurd (op software vlak, op hardware vlak wel wat zaken verholpen). Je merkt toch dat traditionele autofabrikanten daar helemaal niet mee bezig zijn en dit een proces is dat inderdaad nog niet gemoderniseerd is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kvmill
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18-09 07:05
Ik heb sinds een paar maanden een Iconic versie, met alle pakketten qua rijhulp erop. Eigenlijk sinds het begin heb ik een beetje ruzie met de (adaptieve) cruise control. Die doet het meestal goed, maar soms doet die wat onverwachts. Gaat soms onverwacht accelereren, wat ik gevaarlijk vind.

Ik heb nu een afspraak met de dealer gemaakt (over twee weken) om ernaar te laten kijken. Daarvoor heb ik onderstaande beschrijving gemaakt van wat er fout gaat.

Ik zag hier en daar op dit forum, maar ook in een test van de auto, dat ik niet de enige ben met dit probleem. Ik hoor het dan ook graag als er anderen zijn die het herkennen.

Mijn vermoeden is dat dit een software-probleem is.

====================================================

BESCHRIJVING

Er is een probleem met de cruise control van mijn Renault Megane Iconic.

Het is een serieus probleem, omdat de auto onverwachte dingen doet. Dat is gevaarlijk. Het gevaarlijkste is nog wel dat de auto soms onverwacht accelereert. Ik wil dat het wordt opgelost.

Wat is nu precies het probleem?

Het probleem is dat het knopje helemaal links op het stuur om de cruise control te 'setten' (knopje naar beneden) en te 'resumen' (knopje omhoog) meestal doet wat het zou moeten doen, maar soms doet het knopje iets heel anders - en dat is het gevaarlijke.

Ik zal het verder uitleggen.

Uitgangspunt is de situatie dat de cruise control in 'stand by' staat. Dat wil zeggen: de cruise control was geactiveerd, maar door te remmen of door op knopje 'O' te duwen, is de cruise control naar 'stand by' gegaan.

Wat je nu zou verwachten is het volgende:
  • set - knopje naar beneden - de cruise control wordt ingesteld op de actuele snelheid
  • resume - knopje omhooog - de cruise control wordt ingesteld op de eerder ingestelde (en door de auto onthouden) snelheid
En - zoals gezegd - meestal werkt het knopje ook zo.

Alleen soms - in een bepaalde situatie - werkt het knopje anders, namelijk:
  • set - knopje naar beneden - de cruise control wordt ingesteld op de eerder ingestelde (en door de auto onthouden) snelheid - dit is het gevaarlijkste!
  • resume - knopje omhoog - de cruise control wordt ingesteld op de snelheid die aangegeven wordt door de verkeersbord-herkenning
Na lange tijd goed op te letten ben ik erachter gekomen wanneer het knopje goed werkt en wanneer niet: het knopje werkt altijd goed, behalve als er rond het verkeersbord met de geldende snelheid in het dashboard vier 'hoekjes' zichtbaar zijn. En dat is gedurende een aantal seconden nadat de geldende snelheid veranderd is.

Dus: gedurende dat aantal seconden reageert de cruise control anders dan zou moeten. En ondanks het feit dat ik nu weet wanneer de cruise control verkeerd reageert, wordt ik er toch nog regelmatig door verrast.

Ik zal een voorbeeld-situatie noemen die ik gevaarlijk vind:
  • ik rijd op een 80-weg, met de cruise control op 80
  • ik zie de bebouwde kom van een dorp aankomen, met een 50-bord
  • enige tijd vantevoren zet ik de cruise control op 'stand by'(knopje 'O') zodat de auto alvast vertraagt
  • de auto onthoudt de ingestelde snelheid van 80
  • zo ongeveer als ik het bord 50 passeer rijd ik daadwerkelijk 50
  • ik duw het knopje naar beneden ('set')
  • ik verwacht dat ik de cruise control daarmee instel op 50
  • in plaats daarvan wordt de cruise control ingesteld op de eerdere snelheid: 80
  • de auto begint dus onverwacht te accelereren naar 80
Ik heb dus een auto die in de bebouwde kom uit zichzelf soms 80 wil gaan rijden. Dat is gevaarlijk.

Het gevaarlijke zit 'm ook hier in dat dit een beetje paniek oproept: de auto doet iets onverwachts, iets gevaarlijks, wat nu? Het duurt even voor je door hebt wat je moet doen om de cruise control uit te zetten. En voor je het weet rijd je geen 50 meer, maar 60 of 70 in de bebouwde kom, met fietsers, voetgangers enz.

[ Voor 0% gewijzigd door kvmill op 02-05-2024 20:53 . Reden: typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schmoove
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-09 10:31
Heb je alle software updates gehad?
Ik heb dit 1,5 jaar geleden welgeteld 1x gehad. Maar na wat updates niets meer van gemerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kvmill
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 18-09 07:05
Schmoove schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 21:01:
Heb je alle software updates gehad?
Ik heb dit 1,5 jaar geleden welgeteld 1x gehad. Maar na wat updates niets meer van gemerkt.
Goede vraag, dank je!

Ik denk dat ik wat mis, maar weet dat niet zeker. Ik las dat de maximale snelheid voor de cruise control in eco-stand met een software- update van 100 naar 115 is gegaan. En bij mij is dat nog 100.

[ Voor 0% gewijzigd door kvmill op 02-05-2024 21:07 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zjanzjak
kvmill schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 20:49:
Het gevaarlijke zit 'm ook hier in dat dit een beetje paniek oproept: de auto doet iets onverwachts, iets gevaarlijks, wat nu?
Oh maak ik ook wel eens mee.
Gevaarlijks?
Ik pas mij aan want ik ben de bestuurder.
Dat mijn rijdende telefoon op wielen met zijn glitches soms iets anders doet, och, ik haal mijn schouders er bij op terwijl ik ondertussen handel naar de situatie.

Paniek? Jeetje.
Alert? Ja altijd, dat moet je ook zijn als je deelneemt aan het verkeer.
De auto denkt soms voor mij dat is het mooie aan nieuwe auto's met de huidige, en toekomstige technieken maar linksom of rechtsom blijf ik 'in control'.

Hoe dan ook, succes bij de dealer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanpaulh
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15:29
@kvmill ik herken het probleem; die van mij heeft dat ook. Het was even puzzelen voordat ik het gedrag van de auto had doorgrond, maar volgens mij klopt je beschrijving.

Ik denk zelf ook dat het bug is, maar of je dealer er iets aan kan doen betwijfel ik. Die komen (helaas) meestal toch niet veel verder dan wat vaselinespray in het laadklepje spuiten als hij slecht sluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Je beschrijving klopt. Heb het ook. Alleen ben ik er al zo aan gewend dat ik er altijd ‘omheen werk’. Blijf het ook stom vinden. Die knop met het rondje en het vierkantje eromheen is ervoor om de gedetecteerde snelheid over te nemen. Waarom de RES knop dan ook deze functie heeft enkele seconden na een detectie is me een raadsel. Maargoed, zoals gezegd heb ik er mee om leren gaan en stoort het me niet meer.

[ Voor 59% gewijzigd door Japie.G op 03-05-2024 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:32

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
Je kan in de Auto instellingen aanpassen als je het niet eens bent met bepaald 'slim' gedrag van de auto. Uiteindelijk ben ik eraan gewend na een half jaar rijden erin.

Er zijn ook specifieke punten waar hij opeens remt, omdat hij denkt dat ik een afslag pak, terwijl ik rechtdoor ga op de A2. Nu werkt deze functie voor rotondes enorm fijn, dus wil ik niet die hele functie uitzetten en anticipeer ik erop wanneer het gebeurd. Het is altijd taak van de bestuurder om alert en oplettend te zijn, dus ook als ik een nieuwe route ergens heen rijd en dit gebeurd, zal ik dit snel genoeg door hebben om erop te reageren.

Gallery V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon86
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 17-09 15:14

Megalodon86

Enzyme X

====================================================

BESCHRIJVING

Er is een probleem met de cruise control van mijn Renault Megane Iconic.
Ik gebruik de ACC niet zo vaak, maar herken je probleem ook, heb het een of twee keer gehad inderdaad.

Laatste tijd roept ie bij mij "nabijheid van weg" als ik te strak langs het randje rij... en stuurt ook tegen dan... ach. Je moet altijd wakker blijven achter het stuur :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visje99
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 06-06 10:19
Ik heb sinds een paar maanden een Iconic versie, met alle pakketten qua rijhulp erop. Eigenlijk sinds het begin heb ik een beetje ruzie met de (adaptieve) cruise control. Die doet het meestal goed, maar soms doet die wat onverwachts. Gaat soms onverwacht accelereren, wat ik gevaarlijk vind.

.
Ik heb deze 'eigenschap' van de ACC ook. Ik was er nog niet helemaal achter wat de omstandigheden van dit gedrag waren, maar ik denk dat je het goed hebt geanalyseerd.
Ik rijd vrijwel altijd op de ACC, daarom ben ik zo vertrouwd met de knopjes en de bediening dat ik het ook weer snel corrigeer. Geen paniek dus. Nu ik weet hoe het werkt kan ik het ook voorkomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zjanzjak
Megalodon86 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 09:38:
Je moet altijd wakker blijven achter het stuur
Spijker op zijn kop.
Voor de rest van dit 'probleem';
Mug.
Olifant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jvdr99
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 03-05 23:09
Ik heb begin april de Megane e-tech evolution besteld. Nu bleek, volgens mij is het hier nog niet eerder over gegaan in dit forum: de evolution heeft een modeljaarupdate gekregen per 2024. het infortainmentscherm wordt 9" ipv 12", geen standaaard google systeem meer de middenconsole vervalt (dus ook geen middenarmsteun meer) en ook de paddle shifters aan het stuurwiel vervallen. De prijs blijft gelijk.

Flink balen dus, want dit voelt echt wel als een downgrade van de bestelde auto (vooral het ontbreken van een middenconsole). Weet iemand of er ook iets verbeterd is? Dat verzacht de pijn misschien wat. En hoe zouden jullie deze aanpassingen waarderen? Ik ben geneigd toch maar op zoek te gaan naar een andere auto.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zjanzjak
Jvdr99 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 12:09:

En hoe zouden jullie deze aanpassingen waarderen?
De door jou opgenoemde punten zou voor mij simpelweg een dealbreaker zijn.
Dan zal ik kijken of ik 5k extra wil besteden om voor de Techno te gaan die dit allemaal nog wel heeft, of inderdaad naar een andere auto te gaan kijken in dezelfde prijsklasse die vergelijkbaar is.
Vraag mij alleen niet welke, buiten dat, ik vind Megane de mooiste wagen in deze prijsklasse.
Pagina: 1 ... 74 ... 98 Laatste