Ik kan daar de stoel en stuurverwarming mee aanzetten zonder het scherm vies te makenSjeefr schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 22:06:
[...]
Nee, helaas niet. En eerlijk gezegd is die favorieten-knop (helaas) behoorlijk nutteloos..

Ik kan daar de stoel en stuurverwarming mee aanzetten zonder het scherm vies te makenSjeefr schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 22:06:
[...]
Nee, helaas niet. En eerlijk gezegd is die favorieten-knop (helaas) behoorlijk nutteloos..
Vreemd. Als ik nu de Evolution selecteer op de Renault website, dan staat er nu gewoon dat deze geleverd wordt met een 12" scherm.kevinRenaers schreef op donderdag 27 april 2023 @ 20:21:
[...]
Nu lijkt de website wel aangepast te zijn, bij een evolution ER kan je enkel nog het 9" scherm nemen
[Afbeelding]
Not trying to pretend the enemy that I am.
Gelukkig wordt dat niet gecultiveerd met ACC.Zjanzjak schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 21:20:
[...]
Ik heb een hekel aan rode bietjes. En mensen die het licht aan laten staan op het toilet.
ik kán het licht op het toilet thuis niet uitzetten, heb geen schakelaar (bewegingssensor).Zjanzjak schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 21:20:
Ik heb een hekel aan rode bietjes. En mensen die het licht aan laten staan op het toilet.
In de stap waar je moet kiezen welke uitvoering je wilt, staat er bij mijn ook nog 12". Maar als je dan verder gaat naar de stap om de uitrusting te kiezen, kan je ineens enkel het 9" scherm kiezen.Arie schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 22:15:
[...]
Vreemd. Als ik nu de Evolution selecteer op de Renault website, dan staat er nu gewoon dat deze geleverd wordt met een 12" scherm.
15x330 SW38
[Voor 40% gewijzigd door als het ware op 10-05-2023 10:33]
ik reed van 't weekend van Twente naar Arnhem, ik zou het niet gaan halen, en werd geadviseerd om via een snellader bij Alkmaar te rijden (die ik ook niet zou halen). Een omweg van 1:40 uur.appelsaus schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 23:19:
[...]
Vandaag voor t eerst wat geks:
Bij een klant vandaan navigatie op de zaak gezet. Zei -10% batterij bij aankomst. Dus ik druk de knop “zoek laadpunten” oid in. “Geen laadpunten in bereik”.
..godver. Nouja ik zie t wel, dacht ik. Rijd drie meter, “49% batterij bij aankomst”.
Achteraf had ik zelf ook wel kunnen bedenken dat ik zat bereik had, maar toch raar dat ie -10% en geen laadstations aangaf.
[Voor 10% gewijzigd door Japie.G op 10-05-2023 10:43]
De hartelijke groeten van mij!
Ik heb de e-tech geleased en net binnen, de afneembare trekhaak is nog niet geleverd, ze kwamen er wat laat achter dat deze ook was besteld.Japie.G schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:42:
Met een schuin oog overweeg ik de aanschaf van deze auto (privé) Heeft iemand hier een trekhaak laten monteren ergens anders dan bij de dealer? Ik vind het bedrag dat ze bij Renault vragen voor een afneembare 13p trekhaak echt nergens op slaan.
Verder twijfel ik nog erg omdat ik een vakantie naar Oostenrijk heb geboekt in augustus, lijkt me toch wel rete eng om elektrisch naar Oostenrijk te gaan... Maar ik moet me nog wat meer inlezen...
Overigens.. van al die software gedoetjes die ik hierboven lees word ik ook niet echt blij
[Voor 40% gewijzigd door als het ware op 10-05-2023 11:12]
Wat is daar zo eng aan?Japie.G schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:42:
Met een schuin oog overweeg ik de aanschaf van deze auto (privé) Heeft iemand hier een trekhaak laten monteren ergens anders dan bij de dealer? Ik vind het bedrag dat ze bij Renault vragen voor een afneembare 13p trekhaak echt nergens op slaan.
Verder twijfel ik nog erg omdat ik een vakantie naar Oostenrijk heb geboekt in augustus, lijkt me toch wel rete eng om elektrisch naar Oostenrijk te gaan... Maar ik moet me nog wat meer inlezen...
Overigens.. van al die software gedoetjes die ik hierboven lees word ik ook niet echt blij
het is toch iets van 1000 euro? Dat is geen hele gekke prijs, tegenwoordig betaal je dat overal...hooguit dat je een keer 100 of 200 euro goedkoper uit gaat zijn. Je kunt het ook gewoon zelf doen, dat zal wel schelen!Japie.G schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:42:
BramVice schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:58:
het is toch iets van 1000 euro? Dat is geen hele gekke prijs, tegenwoordig betaal je dat overal...hooguit dat je een keer 100 of 200 euro goedkoper uit gaat zijn. Je kunt het ook gewoon zelf doen, dat zal wel schelen!
Dit dus ja... vroeg me af of iemand daar ervaring mee heeft onder zijn of haar megane etech.Renault vraagt 1350AnthonyR schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:54:
Bij de bekendste trekhaken zetter van Nederland zit je op € 800 incl. BTW.
Klopt, het laden. Stoppen is geen issue, vakantie en geen haast..Majesty schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:58:
[...]
Wat is daar zo eng aan?Het is echt niet anders dan met een benzine/diesel auto, een stuk comfortabeler zelfs. Ik vermoed dat je doelt op het laden? Ik weet niet hoe vaak je normaal gesproken stopt tijdens zo'n lange reis, maar ik hoop eens in de 2-3 uur. Perfect moment om 'm even aan de lader te hangen, benen te strekken, koffie te halen, een bezoek aan het toilet brengen en je bent zo 15-30 min snelladen + 60-80% accu verder.
[Voor 84% gewijzigd door Japie.G op 10-05-2023 11:06]
422 is de totale stand van de auto en 361 met een volle accu is een prima range. Soms is het wat meer, soms is het wat minder. Ik zit meestal rond de 350 maar houdt niet zoveel rekening meer met het verbruik. Kan ook op 400 zitten als ik mn best doemikeve97 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:58:
Heeft iemand enig idee wat de 422km inhoudt?
En is de 361km op basis van mijn rijgedrag? Klinkt een beetje laag voor een volle accu.
[Afbeelding]
De welbekende glitch, paar keer meegemaakt, eerste keer denk je HUH? 2de keer haal je je schouders op en denk je 'het zal wel' en je vervolgt je weg en na een poosje, of herstart, is alles weer normaal.appelsaus schreef op dinsdag 9 mei 2023 @ 23:19:
Vandaag voor t eerst wat geks:
Bij een klant vandaan navigatie op de zaak gezet. Zei -10% batterij bij aankomst. Dus ik druk de knop “zoek laadpunten” oid in. “Geen laadpunten in bereik”.
..godver. Nouja ik zie t wel, dacht ik. Rijd drie meter, “49% batterij bij aankomst”.
Achteraf had ik zelf ook wel kunnen bedenken dat ik zat bereik had, maar toch raar dat ie -10% en geen laadstations aangaf.
Er is volgens mij wel wat te vinden over Oostenrijk maar denk niet zo in dit topic.Japie.G schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:42:
Komt er niet ook een stukje software aanpassing bij? En kan de trekhaken zetter dat dan ook?AnthonyR schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:54:
Bij de bekendste trekhaken zetter van Nederland zit je op € 800 incl. BTW.
Japie.G schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:59:
[...]
[...]
Dit dus ja... vroeg me af of iemand daar ervaring mee heeft onder zijn of haar megane etech.Renault vraagt 1350Lijkt me dus snel verdiend, maar zijn er addertjes? Is er iets speciaals met EV's op dit gebied?
[...]
Klopt, het laden. Stoppen is geen issue, vakantie en geen haast..
Rij al een poos PHEV, maar kom regelmatig ladertjes tegen die defect zijn bijvoorbeeld. Geen ervaring met snelladers langs snelwegen etc. Maar als je met nog 50 km op de GOM bij een kapotte paal komt word ik wel zenuwachtig. Verder de horror foto's van laadfiles. Al vermoed ik dat de laatste jaren er veel laadstations zijn bijgekomen.
Ook moet ik me nog verdiepen voor wat betreft de dekking van snelladers in Oostenrijk. Heb er vorige trips nooit op gelet, maar kan me ook niet actief herinneren dat ik ze heb zien staan in omgeving Zell am See. Maargoed, ik ben nog te voorbarig. Ik moet me inlezen zoals gezegd. (Ik hoop nu op 34324 reacties van mensen die 20x per jaar met de EV naar Oostenrijk rijden zonder ooit 1 probleem te hebben gehad...)
Met een goede app als Shell recharge bijvoorbeeld kan je precies zien waar en hoeveel (snel-)laders op dat moment beschikbaar zijn.Japie.G schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:59:
Rij al een poos PHEV, maar kom regelmatig ladertjes tegen die defect zijn bijvoorbeeld. Geen ervaring met snelladers langs snelwegen etc. Maar als je met nog 50 km op de GOM bij een kapotte paal komt word ik wel zenuwachtig. Verder de horror foto's van laadfiles. Al vermoed ik dat de laatste jaren er veel laadstations zijn bijgekomen.
Ook moet ik me nog verdiepen voor wat betreft de dekking van snelladers in Oostenrijk. Heb er vorige trips nooit op gelet, maar kan me ook niet actief herinneren dat ik ze heb zien staan in omgeving Zell am See. Maargoed, ik ben nog te voorbarig. Ik moet me inlezen zoals gezegd. (Ik hoop nu op 34324 reacties van mensen die 20x per jaar met de EV naar Oostenrijk rijden zonder ooit 1 probleem te hebben gehad...)
[Voor 8% gewijzigd door PatrickN68 op 10-05-2023 13:44]
Zie deze (wel wat langdradig en in het Duits) videoMjaa schreef op maandag 8 mei 2023 @ 21:53:
Bij CarPlay heb je geen equalizer om je geluid van Spotify wat beter af te stellen. Nou maar Spotify benaderbaar gemaakt met Google. Volgens mij moet het dan wel lukken met het ingebakken window programma van de auto.
Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen
Het aantal kilometers bij 100% opgeladen is afhankelijk van de modus waarin je de laatste 70 km hebt gereden. In Eco zal het waarschijnlijk meer dan 400 km zijn, mits de temperatuur buiten 20 graden is. In Comfort- en zeker Sport modus stuk lager.mikeve97 schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:58:
Heeft iemand enig idee wat de 422km inhoudt?
En is de 361km op basis van mijn rijgedrag? Klinkt een beetje laag voor een volle accu.
[Afbeelding]
50km is heel erg veel range. Ik zou me pas zorgen maken bij een range van onder de 10 kilometer.Japie.G schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:59:
Mss een detail, maar als je de auto nu zou kopen, dan gaat die nooit tegen augustus geleverd zijn gok ik.Japie.G schreef op woensdag 10 mei 2023 @ 10:42:
[Voor 7% gewijzigd door JanAd op 11-05-2023 11:50]
“Right,” Holden said. “No coffee. This is a terrible, terrible planet.”
jawel, want heb een gebruikte op het oog :-)JanAd schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 11:49:
[...]
Mss een detail, maar als je de auto nu zou kopen, dan gaat die nooit tegen augustus geleverd zijn gok ik.
Ik heb verder nog geen reizen gedaan met de Megane. Voor mij is het een woon-werk auto. Reizen doen we voorlopig nog met een PHEV.
Gebruikt ?? Nu al ?Japie.G schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:04:
[...]
jawel, want heb een gebruikte op het oog :-)
die gaat vanzelf weg als het algoritme van Google doorheeft dat je er niet heen wil. Het algoritme doet allerhande suggesties die soms overbodig zijn, zo staat bij mij sinds kort na een eenmalig bezoek elke avond de lokale snackbar als eerste suggestieScratch1972 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 14:45:
Even een andere vraag;
Navigatie Google Maps ;
Nu blijft er een adres in staan die ik eens verkeerd heb ingevoerd, hoe kan ik deze verwijderen?
Zo verkeerd vind ik die suggestie nietBramVice schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 14:50:
[...]
die gaat vanzelf weg als het algoritme van Google doorheeft dat je er niet heen wil. Het algoritme doet allerhande suggesties die soms overbodig zijn, zo staat bij mij sinds kort na een eenmalig bezoek elke avond de lokale snackbar als eerste suggestie
Ja dat is echt irritant! Ik had een paar pogingen gedaan om met mijn stem te navigeren naar een contactpersoon (wat dus niet lukt) en nu heb ik allerlei onzin erin staan. Is het nou zoveel moeite om met een longpress een adres te kunnen verwijderen?BramVice schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 14:50:
[...]
die gaat vanzelf weg als het algoritme van Google doorheeft dat je er niet heen wil. Het algoritme doet allerhande suggesties die soms overbodig zijn, zo staat bij mij sinds kort na een eenmalig bezoek elke avond de lokale snackbar als eerste suggestie
Ik weet het, 1st world problems, maar het feit dat iets vroeger veel erger was is geen excuus voor een ontwikkelaar om net niet functionaliteit aan te biedenBramVice schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 15:36:
maar wat is het probleem...het staat niet in de weg, het doet verder niks...beetje spijkers op laag water zoeken dit. De tijd dat je de auto langs de kant van de weg moest zetten om het stratenboek erbij te pakken staat nog vers in m'n geheugen
Op de Franse Megane E Tech facebook pagina zag ik wel een paar mensen waarbij de wagen niet beviel en ze 'em weg wilde doen. In Nederland nog niet echt gezien maar er zijn zat demo-modellen al te vinden.als het ware schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:50:
Gebruikt ?? Nu al ?
De megane e-tech is toch al op de markt sinds juni 2022 ???
Ja deze vooral!LaTiNo156 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 15:50:
- niet kunnen wissen van specifieke bestemmingen (kun je eigenlijk wel de hele historie wissen?)
Alhoewel, 1 vriendin maar?Scratch1972 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 16:18:
en wellicht is het adres wel van mijn vriendin, en dat vind mijn vrouw niet leuk 🤪😉
[Voor 14% gewijzigd door Zjanzjak op 11-05-2023 16:22]
[Voor 9% gewijzigd door LaTiNo156 op 11-05-2023 16:29]
Pas nog voor gehad irl... Het adres van een juwelier knal in beeld. Ik was daar een paar weken geleden heen gereden voor een cadeautje. Gelukkig had ze het niet gezien, het cadeautje is pas voor deze zondagScratch1972 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 16:18:
Op zich is het wellicht spijkers op laag water zoeken, aan de andere kant ben ik erg op mijn privacy.., vind het al vervelend dat Renault en Google nagenoeg alles van mij weten, maar indien ik een passagier heb, hoeven zijn mijn historie niet te kunnen zien, en wellicht is het adres wel van mijn vriendin, en dat vind mijn vrouw niet leuk 🤪😉
Demo wagen inderdaad. Licht (of juist heel zwaar 😅) gebruikt dus 🤪als het ware schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 13:50:
[...]
Gebruikt ?? Nu al ?
De megane e-tech is toch al op de markt sinds juni 2022 ???
[Voor 9% gewijzigd door Japie.G op 11-05-2023 19:08]
Maar wat moet je aanpassen als je geen Google maar Apple telefoon hebt? 🙃LaTiNo156 schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 19:21:
Net die privacy setting aangepast in de Google settings en ja hoor, habeus contactpersonus om naar te navigeren.
Helaas nog niet gevonden hoe je dat met een stemcommando kan starten.
Ik heb het aangepast in Maps op de auto zelf, dus niet op mijn telefoon/auto.appelsaus schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 19:49:
[...]
Maar wat moet je aanpassen als je geen Google maar Apple telefoon hebt? 🙃
Loop je te tieren op de bestuurster voor je “bitchhhh” wordt je daarna naar je schoonmoeder genavigeerd 😂Mjaa schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 21:23:
Zal je je vriendinnen naam verkeerd uitspreken, dan beland je bij je moeder thuis
Ik was vorige week met de kinderen (volgeladen) naar een bekend pretpark in Frankrijk. Heen heb ik braaf 105/u gereden. Een keertje laden onderweg. Terug 130km/u op de cruise control waar toegestaan, ik moet zeggen dat het verbruik nauwelijks slechter was.BramVice schreef op donderdag 11 mei 2023 @ 11:39:
[...]
Ik moet wel zeggen dat sommigen het wat rooskleuriger schetsen dan het is. Ik was met de benzine auto gewend om zeker in Duitsland gewoon door te rijden, ACC op 150. Met de Megane hoef je dat niet te proberen, ik ben van plan om max 105 aan te houden. Alleen door die lagere snelheid komt er elke 3 uur al 1 extra uur rijtijd bij.
[Voor 84% gewijzigd door Mijngk op 12-05-2023 22:12]
Morgen wordt ons (lange) wachten beloond, na acht en een halve maand is het zover en mogen we onze auto ( iconic uitvoering, gris schiste, two tone) ophalen 😀. Ben erg benieuwd hoe het zal bevallen.0xi schreef op vrijdag 12 mei 2023 @ 16:33:
Zojuist te horen gekregen dat mijn auto klaar staat voor levering
[Voor 89% gewijzigd door Mijngk op 12-05-2023 22:13]
Ik heb laatst nog navraag gedaan over waxoyl en iedereen met wat verstand ervan vind het zonde van je geld.Mijngk schreef op zondag 14 mei 2023 @ 21:32:
Heeft iemand van jullie een lakverzegeling (waxoyl bijv) laten aanbrengen? Is dat zinvol ? Met name op de blauwe en rode kleur zijn sneller krassen zichtbaar denk ik.
Vergt wel veel moeite maar als je het wil doen en de handleiding goed volgt heb je er wel lang plezier aan, mocht je minder moeite willen doen Gyeon Bathe+ is ook een zeer goed product!LaTiNo156 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 08:41:
[...]
Ik heb laatst nog navraag gedaan over waxoyl en iedereen met wat verstand ervan vind het zonde van je geld.
Dit spul kreeg ik aanbevolen: https://www.waxworld.nl/a...uartz-lite-150ml-kit.html
HerkenbaarBushie schreef op maandag 15 mei 2023 @ 10:04:
Vanmorgen waren ineens alle favorieten van de radio verdwenen, geen systeemupdate geweest o.i.d.
Verder viel me op dat als ik "pre conditioneren" via de app aanzet (koelen van de auto), dat de auto staat te rochelen als een verkouden koffiepot. Klinkt als een huis-ventilatie welke uit de lagers ligt.
Weet je ook waar ik het kan laten doen ? Ik kan dat ivm gezondheidsredenen helaas niet zelfLaTiNo156 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 08:41:
[...]
Ik heb laatst nog navraag gedaan over waxoyl en iedereen met wat verstand ervan vind het zonde van je geld.
Dit spul kreeg ik aanbevolen: https://www.waxworld.nl/a...uartz-lite-150ml-kit.html
Ik lees dat dat een shampoo is dus dat zou ik zelf (of mijn zoon 😉) kunnen laten doen begrijp ik? Beschermt het de lak goed ?0xi schreef op maandag 15 mei 2023 @ 09:23:
[...]
Vergt wel veel moeite maar als je het wil doen en de handleiding goed volgt heb je er wel lang plezier aan, mocht je minder moeite willen doen Gyeon Bathe+ is ook een zeer goed product!
[Voor 10% gewijzigd door BramVice op 15-05-2023 12:30]
Mjaa schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:18:
Een beetje druk maken om een paar krasjes, dat moeten wel stadsmensen zijn.
Eigen mening is de Gyeon Bathe+ een zeer goede shampoo die ook zeer goede beading geeft voor een shampoo maar indd geen krasbescherming. Tegen fijne krasjes zou je inderdaad een glascoating kunnen aanbrengen of een PPF maar dat is wel een dure oplossingMijngk schreef op maandag 15 mei 2023 @ 11:06:
[...]
Weet je ook waar ik het kan laten doen ? Ik kan dat ivm gezondheidsredenen helaas niet zelf
[Voor 5% gewijzigd door 0xi op 15-05-2023 12:57]
T moet inderdaad wel betaalbaar blijven 😉 regio zuid oost Brabant0xi schreef op maandag 15 mei 2023 @ 12:55:
[...]
Eigen mening is de Gyeon Bathe+ een zeer goede shampoo die ook zeer goede beading geeft voor een shampoo maar indd geen krasbescherming. Tegen fijne krasjes zou je inderdaad een glascoating kunnen aanbrengen of een PPF maar dat is wel een dure oplossing
Er zijn redelijk wat detailers die glascoating wel aanbieden, weet niet in welke regio je woont?
[Voor 4% gewijzigd door Razer op 15-05-2023 15:52]
Yup alles was afgevinkt, precies weet ik het niet meer wanneer de melding verdween, in mijn geheugen gravend zegt mijn gevoel een maandje ofzo.Jan01 schreef op maandag 15 mei 2023 @ 15:27:
Weetje nog hoe lang dit duurde? Dus voordat de melding weg was. En was van je profiel toen wel alles afgevinkt?
Ook meegemaakt, van wat ik lees op diverse fora/facebook-pagina's (nationale en internationale) is dat het wel eens vaker voorkomt en dan weer verdwijnt. Zo ook bij mij, gevalletje schouders ophalen en weer door.Razer schreef op maandag 15 mei 2023 @ 15:47:
• 2x een melding gehad bij starten van de auto "DC laden niet beschikbaar", wat na enkele minuten weer verdween
Rij nu een maand of 4 en heb een goede 7000 km weg, kan me niet echt iets voor de geest halen wat ik als negatief kwantificeer. Paar dingen die ik misschien als ietwat vervelend ervaarde maar dat staat verre van het woord 'negatief' zoals bijvoorbeeld een regeneratie-flipper die ineens niet meer lekker 'klikte'.Razer schreef op maandag 15 mei 2023 @ 15:47:
Update na 3 maanden en 6000km verder te zijn van wat 'negatieve' zaken die me opgevallen zijn (naast dat het gewoon echt een heerlijke cruise auto is):
Een mooi stel!AnthonyR schreef op maandag 15 mei 2023 @ 21:28:
Na een Gris Rafale en Blue Nocturne exemplaar is het nu tijd voor een mooie rode! Naast de Zoe van mijn vrouw. Full options.
Omdat het vandaag warmer is dan gister.Zjanzjak schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 16:07:
[...]
Wat anders, soms stap ik de auto uit om dan later, of de volgende ochtend, te zien dat het percentage van de accu 1 a 2 procent gedaald is. Dit kan ik wel plaatsen maar gister na het laden zag ik vanochtend dat er 2% bij was gekomen haha. Hoe dan!?
De spanning van een accu neemt toe naarmate de temperatuur toeneemt:Diederik schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 17:12:
[...]
? Hoe zorgt dat ervoor dat de acculading toeneemt?
Als je de auto voorverwarmd wanneer hij nog aangesloten is aan de paal, brengt de auto dan ook de accu op bedrijfstemperatuur? Dus stel het is buiten -3 graden, auto bevroren en je pre-heat de wagen, dan smelt het ijs lekker van je voorruit, maar is dan ook de accu op temp?Larsdedj schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 13:40:
[...]
De spanning van een accu neemt toe naarmate de temperatuur toeneemt:
[Afbeelding]
Van lithium ion accu's weet ik inmiddels een hoop maar de exacte wetenschap weet ik niet.
Ik kan me voorstellen dat de ionen zich makkelijker door het electrolyt kan verplaatsen omdat de moleculen harder trillen bij hogere temperaturen en daarom makkelijker ionen doorlaten en er minder blijven hangen?
Het is in iedergeval een gegeven dat de capiciteit van de accu wordt gemeten bij 25 graden.
Bij lagere temperaturen presteert hij slechter en bij hogere presteert hij beter.
Het ironische is dan wel weer dat de degradatie van de batterij sneller verloopt met hogere temperaturen wat komt door het harder trillen en dus slijten van de accu.
Dus je wilt de accu het liefste rond de 20-25 graden houden voor de levensduur.
Nee.LaTiNo156 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 14:09:
Ik heb nu 1000km erop zitten en heb de volgende bevindingen en vragen:
- Je moet elke rit de mate van regeneratie opnieuw instellen, is daar inmiddels een truuk voor om dat aan je profiel te koppelen?
- Hetzelfde geldt voor de afstand bij gebruik van ACC
- Als je op de weg rijdt, voet stabiel op het gas en je zet de regeneratie op max dan voel je duidelijk dat de auto afgeremd wordt. Is dat nou de bedoeling? Ik zou verwachten dat het afremmen pas gebeurt als je de voet van het gas afhaalt? Nu voelt het alsof de auto continu afgeremd wordt.
Kan je helaas alleen helpen met deze vraag, veel andere punten zou ik ook graag het antwoord weten.LaTiNo156 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 14:09:
Ik heb nu 1000km erop zitten en heb de volgende bevindingen en vragen:
[...]
Als je op de weg rijdt, voet stabiel op het gas en je zet de regeneratie op max dan voel je duidelijk dat de auto afgeremd wordt. Is dat nou de bedoeling? Ik zou verwachten dat het afremmen pas gebeurt als je de voet van het gas afhaalt? Nu voelt het alsof de auto continu afgeremd wordt.
Dat voelt idd zo. Daarom gebruik ik de regen-pedalen ook enkel om te remmen aan lichten ed. Ik laat hem gewoon standaard staan of zelfs 'uit' bij voorkeur.LaTiNo156 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 14:09:
[/li]
• Als je op de weg rijdt, voet stabiel op het gas en je zet de regeneratie op max dan voel je duidelijk dat de auto afgeremd wordt. Is dat nou de bedoeling? Ik zou verwachten dat het afremmen pas gebeurt als je de voet van het gas afhaalt? Nu voelt het alsof de auto continu afgeremd wordt.
[/list]
Ik denk dat dit idd gevoelsmatig is. Om een bepaalde snelheid te halen is energie nodig, die hoeveelheid is met name afhankelijk van hoe diep je het stroompedaal intrapt en niet afhankelijk van je instelling voor regeneratief remmen.Zjanzjak schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 17:03:
[...]
In Eco modus vooral (vind ik) maar ik heb NOOIT de regeneratie op max tijdens het rijden dan heeft de wagen meer energie nodig voor mijn gevoel om een bepaalde snelheid te halen.
Je kunt de ACC instellen dat ie vanzelf afremt als deze een rotonde nadert. Werkt goed!Zjanzjak schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 17:03:
Op lokale weg (80 km/u) ga ik van de ACC af op 650 meter van bijvoorbeeld een aankomende rotonde, heb ik bij de rotonde de juiste snelheid, is het toch nog iets te hard --> gebruik ik de regeneratie.
Is zo maar een heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel stuk voor de rotonde gaat de ACC er bij mij af.LaTiNo156 schreef op donderdag 18 mei 2023 @ 21:59:
Je kunt de ACC instellen dat ie vanzelf afremt als deze een rotonde nadert. Werkt goed!
Ja lijkt me geen probleem. Ik zat afgelopen winter rond de 250 a 270 km op een 80% lading. Dus als je gewoon 100% laadt zit je volgens mij wel veilig.Afca_020 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 07:29:
Kunnen jullie mij helpen/gerust stellen.
Kan ik met een Evolution 220pk met warmtepomp in de winter zonder zorgen 225km aan snelweg km's maken? De km's zijn in de spits en de snelheid zal rond de 100km/u zijn, en ik wil graag wel de kachel aan als het buiten vriest.
Het is echt de deur hier uit en ik kom op een 70 km/u weg die al na een paar km 100 km/u wordt, en ik kan tot aan mijn bestemming op de snelweg rijden.
Ik mag alleen nog maar een EV leasen en zit erg met het bereik in mijn maag. Dat is het enige wat me tegenhoud. De auto zelf rijd echt fantastisch. Maar zit nu erg te twijfelen tussen auto van de zaak, private lease of zelf dan maar een auto kopen. Ik rij ongeveer 32000km per jaar.
Met 80% accu is dat te doen, moet je alleen niet constant in Sport-modus zitten en als een malle optrekken.Afca_020 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 07:29:
Kunnen jullie mij helpen/gerust stellen.
Kan ik met een Evolution 220pk met warmtepomp in de winter zonder zorgen 225km aan snelweg km's maken? De km's zijn in de spits en de snelheid zal rond de 100km/u zijn, en ik wil graag wel de kachel aan als het buiten vriest.
Het is echt de deur hier uit en ik kom op een 70 km/u weg die al na een paar km 100 km/u wordt, en ik kan tot aan mijn bestemming op de snelweg rijden.
Ik mag alleen nog maar een EV leasen en zit erg met het bereik in mijn maag. Dat is het enige wat me tegenhoud. De auto zelf rijd echt fantastisch. Maar zit nu erg te twijfelen tussen auto van de zaak, private lease of zelf dan maar een auto kopen. Ik rij ongeveer 32000km per jaar.
[Voor 28% gewijzigd door Afca_020 op 19-05-2023 10:24]
Bij de gemeente navragen wat de wachttijd is op het moment?Afca_020 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 10:14:
Opladen zal idd elke dag moeten als er naar kantoor gereden wordt, 3 a 4 keer per week.
Op kantoor is geen laadpaal.
Een jaar of langer? Tjeezis.
Pffff....telkens als ik denk, ik heb er uit komt het volgende twijfelpuntje.![]()
Dat die paal er binnen 3 maand na aanvraag had ik niet verwacht....maar dit.
Het is de gemeente Emmen, en ik was van plan om een voorraad auto te nemen.
Als het goed is komt volgende week een offerte voor die auto.
Afca_020 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 10:14:
Opladen zal idd elke dag moeten als er naar kantoor gereden wordt, 3 a 4 keer per week.
Op kantoor is geen laadpaal.
Een jaar of langer? Tjeezis.
Pffff....telkens als ik denk, ik heb er uit komt het volgende twijfelpuntje.![]()
Dat die paal er binnen 3 maand na aanvraag had ik niet verwacht....maar dit.
Het is de gemeente Emmen, en ik was van plan om een voorraad auto te nemen.
Als het goed is komt volgende week een offerte voor die auto.
Wij hebben meerdere vestigingen, deels eigendom en deels wordt er een verdieping gehuurd.Ruud1988 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 11:35:
Bijzonder, verplicht EV leasen en geen laadpalen plaatsen bij kantoor. Je zou op z’n minst wat palen moeten plaatsen voor de mensen die niet thuis/vlak bij huis kunne laden.
Bij ons op t werk zijn ze er ook niet echt goed in maar er staan er in ieder geval een aantal. Bij mijn oude werkgever waar ik werkte voor overname staan er inmiddels tientallen nadat iedereen elektrisch moest gaan rijden die hebben de zaken mooi op orde.
[...]
Je bent toch verplicht een EV te nemen van je werkgever?Afca_020 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 09:17:
Alleen de range en het niet hebben van een eigen oprit maken dat ik twijfel.
Mijn dichtsbijzijnde laadpaal staat op 300 meter, schuin achter de straat uit, ik vind dit onwijs dichtbij.Afca_020 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 09:17:
Een straat verderop staat een laadpaal op 280m afstand, de kans is aanwezig dat ze zeggen.....laad hem daar maar op. En dan zal de auto dus meer daar staan dan bij mij voor de deur.
Google Pixel 7a Macbook Pro 2023 16" LG OLED evo C3 Samsung Galaxy S23 Hogwarts Legacy Samsung Galaxy Z Fold4 Apple iPhone 14 Nintendo Switch Lite
Tweakers is samen met
Hardware Info,
AutoTrack,
Gaspedaal.nl,
Nationale Vacaturebank,
Intermediair en
Independer
onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2023
•
Hosting door True
Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.
Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.
Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details
Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details
Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.
Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details