Acties:
  • +1Henk 'm!

• Afca_020
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 06:28
Zjanzjak schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 13:36:
[...]

Je bent toch verplicht een EV te nemen van je werkgever?
Dan is er toch geen twijfel? Want je moet immers.
Dan maak het dan toch niet uit welke EV je neemt want het niet hebben van een oprit doet dan toch niet ter zake.

[...]

Mijn dichtsbijzijnde laadpaal staat op 300 meter, schuin achter de straat uit, ik vind dit onwijs dichtbij.
Wil ik daar laden moet ik alleen even in de app kijken of de boel niet bezet is, omdat het uit het zicht is.
Laadpaal voor de deur is uiteraard fijn maar ja, hijs nie van jou. ;) Dus ook altijd afwachten of je überhaupt kan laden, naja, heb je er iig wel eentje dichtbij, op 280 meter. :9
Ik kan ook voor een mobiliteitsbudget kiezen en voor een private lease gaan.

Kost 750 euro in de maand voor een Peugeot 308 SW met 36000km per jaar.
48 maand looptijd maar na een jaar gratis opzegbaar.

Zit nog even te zoeken naar wat daar de haken en ogen zijn.
Ter info, ik kan kiezen om het mobiliteitsbudget bruto te laten uitkeren en dan de km's woon werk a 21cent te declareren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Luke.warm
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 14:03
Afca_020 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 12:24:
[...]
Wij hebben meerdere vestigingen, deels eigendom en deels wordt er een verdieping gehuurd.
Ik zit in een huur pand en mijn werkgever vind dat de eigenaar van het pand die palen moet regelen.
Dat zal een kwestie van tijd zijn. Voor nieuwe bedrijfspanden is er al een verplichting tot plaatsen van laadpalen. Vanaf 2025 geldt er voor bestaande bedrijfspanden dat er per 20 parkeerplaatsen minstens 1 laadpaal moet zijn. Niet veel, maar een begin.

Qua bereik red je het prima, ik had eerst een equilibre EV60 zonder warmtepomp (uit het wagenpark) toen haalde ik ook de 200 per dag met gemak. Nu een evolution EV60 met warmtepomp het bereik is wel meer maar vooral bij de lagere temperaturen.

Wat is het beleid met betrekking tot snelladen? Die zijn er volop langs de snelwegen en de bp, Shell, TotalEnergies plaatsen ze vollop bij hun bestaande stations. In een mum van tijd heb je er weer flink wat rijbereik bij, mocht het nodig zijn.

Ik heb bij mij in de buurt wat notoire laadpaalklevers (vooral lync&co’s) die gerust meer dan 24 uur aangesloten staan. Volgens de APV in mijn gemeente is aangesloten zijn met de stekker voldoende en hoeven ze niet te laden. Dan wijk ik uit naar onderweg een kop koffie en een laadbeurt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:09

Japie.G

Colour Classic

Weet iemand hier hoevaak je de Renault API mag aanroepen? zit daar een limiet op? Tweakers hier natuurlijk, dus ik haal de data van MyRenault op in NodeRED, maar wil niet straks ineens afgesloten worden als ik elke seconde die api aanroep ;-) (doe ik niet hoor, nu elk half uur)

Iemand een idee?

De hartelijke groeten van mij!

• Jan01
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 27-05 22:23
Zijn er mensen die de gratis versie van youtubemusic aan de praat hebben? Kon er (nog) niets over vinden in dit forum.
Auto blijft maar komen met melding dat ik naar de premium versie moet gaan maar dat wil ik niet. Spotify wel aan de praat gekregen, (de gratis versie).
Of is dit niet mogelijk via het apps menu en moet ik het proberen via CarPlay? Op mijn iPhone werkt de app wel.

Nog iets geks: via Google assistant een song opgeven (weergegeven tekst op scherm klopt) en dan speelt spotify een andere titel af, wel van de juiste artiest. Is al zeker 3x gebeurd :-(

[Voor 20% gewijzigd door Jan01 op 20-05-2023 14:51]

• Razer
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17:10
Jan01 schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 13:43:
Zijn er mensen die de gratis versie van youtubemusic aan de praat hebben? Kon er (nog) niets over vinden in dit forum.
Auto blijft maar komen met melding dat ik naar de premium versie moet gaan maar dat wil ik niet. Spotify wel aan de praat gekregen, (de gratis versie).
Of is dit niet mogelijk via het apps menu en moet ik het proberen via CarPlay? Op mijn iPhone werkt de app wel.

Nog iets geks: via Google assistant een song opgeven (weergegeven tekst op scherm klopt) en dan speelt spotify een andere titel af, wel van de juiste artiest. Is al zeker 3x gebeurd :-(

[Afbeelding]
YouTube Music heeft alleen ondersteuning als je een premium YouTube abonnement hebt.

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

zetten jullie de auto elke avond na woon werk verkeer aan de lader tot 80pct? Of is het juist beter om wat leger te rijden en dan pas op te laden? Is er iemand die daar iets zinnigs over kan zeggen?

• Andres
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 16:25
Volgens mij is het voor de accu het beste als hij tussen de 20 en 80% zit. Wij laten dus alleen als het nodig is.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mjaa
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 14:35
Mijn Renault dealer zei dat je de auto gewoon 100 procent kan opladen aan een publieke laadpaal en bij een snel lader tot 80 procent. En de accu helemaal leeg rijden is niet goed, maar 5 procent moet kunnen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Dank voor de antwoorden!

Is er ergens bekend welke accu chemie de megane aan boord heeft? Ik kan dit artikel vinden, kan iemand dat bevestigen met een meer officiele bron?

https://insideevs.com/new...ric-battery-detailed/amp/

Lithium-Ion
nickel manganese cobalt oxide (NMC)

Ik weet opzich wel wat van accutechnieken, maar 100pct is vrijwel nooit verstandig op dagelijkse basis, tenzij de megane LifePo cellen heeft. Zal wel niet gezien bovenstaande.

Wat @Andres zegt lijkt me safe, alleen wat ik me dan nog afvraag is of 3x laden van 60pct tot 80pct schadelijker is dan 1x van 20pct naar 80pct of vice versa?

[Voor 23% gewijzigd door Japie.G op 21-05-2023 08:46]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BramVice
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 27-05 10:37
Mjaa schreef op zondag 21 mei 2023 @ 06:43:
Mijn Renault dealer zei dat je de auto gewoon 100 procent kan opladen aan een publieke laadpaal en bij een snel lader tot 80 procent. En de accu helemaal leeg rijden is niet goed, maar 5 procent moet kunnen.
Welke laadpaal je gebruikt maakt natuurlijk niet uit voor hoe vol je laadt.
Het beste is om alleen bij uitzonderingen tot 100% te laden. Dus alleen als je een rit van 350+ kilometer gaat maken.
Maar ik laadt hem ook niet na elke rit op tot 80%. Afhankelijk van de planning laad ik 1 of 2x per week thuis en 1 of 2x per week op de zaak. Gemiddelde SOC zit bij mij eerder tussen 30-60%

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mjaa
Nah dan is mijn Renaultdealer een sukkel. Maar na acht jaar zie ik dan wel weer.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mjaa
Om. nou elke dag aan de laadpaal te moeten hangen alsof het een mobieltje is lijkt me niks.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mjaa
Het voordeel van de dunne accu is dat de wagen niet zo hoog is en dat je makkelijk over het dakvlak heen kan kijken. Het nadeel is dan weer dat de accu gevoeliger is geworden voor buitentemperaturen. Een dun stuk vlees heb je sneller gaar als een dikke biefstuk zo stel ik me dat ook voor bij de gevoeligheid van een accu haha

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Danois55
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 27-05 19:20
Vrijdag mogen we onze nieuwe Techno EV60 (zonder warmtepomp) ophalen. Het zou zo maar kunnen dat we dat weekend aan de snellader moeten.

Ik heb daar wat vragen over: Bij wat voor temperatuur moet je vooraf van het DC-laden de batterij preconditioneren? Is dat alleen in de winter of ook nu met temperaturen tegen de 20 graden? Wat is eventueel de grens wat betreft de temperatuur?

Dat je dat moet doen minimaal 20 minuten van tevoren snap ik maar ik lees ook maximaal 50km van het laadstation. Zou betekenen dat we voor ons vertrek van huis niet alvast een lader op 200km in kunnen stellen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mark146
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 16:08
Danois55 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 11:12:
Vrijdag mogen we onze nieuwe Techno EV60 (zonder warmtepomp) ophalen. Het zou zo maar kunnen dat we dat weekend aan de snellader moeten.

Ik heb daar wat vragen over: Bij wat voor temperatuur moet je vooraf van het DC-laden de batterij preconditioneren? Is dat alleen in de winter of ook nu met temperaturen tegen de 20 graden? Wat is eventueel de grens wat betreft de temperatuur?

Dat je dat moet doen minimaal 20 minuten van tevoren snap ik maar ik lees ook maximaal 50km van het laadstation. Zou betekenen dat we voor ons vertrek van huis niet alvast een lader op 200km in kunnen stellen.
Gewoon in het navigatiesysteem de route ingeven. Vraagt hij zelf of je laadstops wilt toevoegen. De auto bepaald dan zelf of hij moet voorverwarmen. Werkt perfect.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Danois55
Mark146 schreef op zondag 21 mei 2023 @ 13:27:
[...]

Gewoon in het navigatiesysteem de route ingeven. Vraagt hij zelf of je laadstops wilt toevoegen. De auto bepaald dan zelf of hij moet voorverwarmen. Werkt perfect.
Dan ga ik dat zo doen. Bedankt Mark :)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Sr_Ogel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:39

Sr_Ogel

Klop klop klop

Inmiddels rijd ik een maand rond met mijn nieuwe Megane, 3e elektrische auto, 2e type. (hiervoor 2x ioniq 28kW)

Als iemand mij vraagt hoe het bevalt kan ik eigenlijk alleen maar antwoorden dat ik luxe problemen heb. Het rijdt fantastisch. Een paar dingen kwam ik al tegen in het topic.
  • Als er gebeld wordt gaat het gesprek niet over de speaker. Zag in het topic dat opnieuw verbinden de oplossing was.(ben benieuwd)
  • Hij laadt te snel. De ioniq was in de auto op "langzaam laden" te zetten, met als effect dat de auto er de hele dag over deed en de stroom uit de zonnepanelen te gebruikte. (nu laadt hij met bijna 13 kW en is hij doorgaans met 3 uurtjes wel klaar.
  • De eco stand is eigenlijk goed genoeg maar met de begrenzer op 113km/u vind ik het gedrag op de snelweg onveilig. Als je hem door de begrenzer duwt en je inhaalactie is voorbij gaat hij zo snel mogelijk weer terug naar 113km/u in tegenstelling tot de reguliere begrenzer.(oplossing eco stand onder de favorieten knop zodat ik hem op de toerit naar de snelweg snel uit kan zetten.)
Blijft alleen punt 2 open staan. Ik hoop dat onze zuiderburen veel gaan klagen bij Renault. Zij hebben capaciteitstarief en betalen voor de hoogste afname die ze per maand doen. (hebben de netwerkbeheerders ook al voor Nederland geopperd) Zou mooi zijn als ik in de auto kan aangeven dat hij bijvoorbeeld maar met de 5kW gaat laden dan staat hij voor mij ook vroeg genoeg klaar. Zeker met de huidige energie transitie zie ik zo'n optie veel toevoegen. Geen onnodig hoge spanningen in de nacht en optimaal de opgewekte stroom van zonnepanelen gebruiken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TaxiGilbert
  • Laatst online: 26-05 17:55
Sr_Ogel schreef op zondag 21 mei 2023 @ 22:05:
Inmiddels rijd ik een maand rond met mijn nieuwe Megane, 3e elektrische auto, 2e type. (hiervoor 2x ioniq 28kW)

Als iemand mij vraagt hoe het bevalt kan ik eigenlijk alleen maar antwoorden dat ik luxe problemen heb. Het rijdt fantastisch. Een paar dingen kwam ik al tegen in het topic.
  • Als er gebeld wordt gaat het gesprek niet over de speaker. Zag in het topic dat opnieuw verbinden de oplossing was.(ben benieuwd)
  • Hij laadt te snel. De ioniq was in de auto op "langzaam laden" te zetten, met als effect dat de auto er de hele dag over deed en de stroom uit de zonnepanelen te gebruikte. (nu laadt hij met bijna 13 kW en is hij doorgaans met 3 uurtjes wel klaar.
  • De eco stand is eigenlijk goed genoeg maar met de begrenzer op 113km/u vind ik het gedrag op de snelweg onveilig. Als je hem door de begrenzer duwt en je inhaalactie is voorbij gaat hij zo snel mogelijk weer terug naar 113km/u in tegenstelling tot de reguliere begrenzer.(oplossing eco stand onder de favorieten knop zodat ik hem op de toerit naar de snelweg snel uit kan zetten.)
Blijft alleen punt 2 open staan. Ik hoop dat onze zuiderburen veel gaan klagen bij Renault. Zij hebben capaciteitstarief en betalen voor de hoogste afname die ze per maand doen. (hebben de netwerkbeheerders ook al voor Nederland geopperd) Zou mooi zijn als ik in de auto kan aangeven dat hij bijvoorbeeld maar met de 5kW gaat laden dan staat hij voor mij ook vroeg genoeg klaar. Zeker met de huidige energie transitie zie ik zo'n optie veel toevoegen. Geen onnodig hoge spanningen in de nacht en optimaal de opgewekte stroom van zonnepanelen gebruiken.
Hij laadt te snel? Dit regel je toch via je laadpaal? Bv zie Zappi => https://handleidingen.acc...gi-zappi-v2-laadstations/

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sr_Ogel

Sr_Ogel

Klop klop klop

TaxiGilbert schreef op zondag 21 mei 2023 @ 22:15:
[...]

Hij laadt te snel? Dit regel je toch via je laadpaal? Bv zie Zappi => https://handleidingen.acc...gi-zappi-v2-laadstations/
Helaas. Mijn laadpaal geleverd via het werk kan alleen eenmalig worden ingesteld via de backend door de monteur. (nu bij shell) Daar staat hij op 15kW. Die snelheid is fijn als ik wel een keer weg moet en ik maar een uurtje heb om te laden.

De vraag inmiddels bij Shell neergelegd of ze het kunnen toevoegen aan hun app, om snel het maximum vermogen te kunnen beperken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mjaa
Weet iemand of je remlichten gaan branden als je sterk afremt op de motor via de flippers aan het stuur. Als dat niet zo is ben je best een gevaar voor de auto’s die strak achter je rijden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mjaa
En ik zou weleens willen weten hoeveel tijd je wint bij het snel laden als je vooraf inplant om bij een snel lader te komen. Praten we dan over een kwartier op een half uur bij een snel lader zoals bij een Tesla of is het veel minder.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mjaa
Een hinderlijke ontwerpfout van de Megane is de keus van een RVS strip met led op het dashboard van de bijrijder. Deze zorgt ervoor dat binnenkomend zonlicht via de voorruit in het gezicht van de bestuurder spiegelt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JanAd
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15:43

JanAd

Toss a coin...

Mjaa schreef op maandag 22 mei 2023 @ 05:11:
Weet iemand of je remlichten gaan branden als je sterk afremt op de motor via de flippers aan het stuur. Als dat niet zo is ben je best een gevaar voor de auto’s die strak achter je rijden.
Die gaan aan, dat kan je zien op het kleine autootje centraal op je dashboard (mits je via View de standaard interface gebruikt.
Mjaa schreef op maandag 22 mei 2023 @ 05:49:
Een hinderlijke ontwerpfout van de Megane is de keus van een RVS strip met led op het dashboard van de bijrijder. Deze zorgt ervoor dat binnenkomend zonlicht via de voorruit in het gezicht van de bestuurder spiegelt.
.
Nog nooit meegemaakt.

@Sr_Ogel Ik laad voorlopig via een granny charger, maar als hier binnenkort(?) een laadplaats komt beperkt Fluvius die blijkbaar op 3,5kW omdat wij maar 1 fase aansluiting hebben. :|

[Voor 11% gewijzigd door JanAd op 22-05-2023 06:25]

“Right,” Holden said. “No coffee. This is a terrible, terrible planet.”

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Mjaa
De flippers hadden beter aan de stuurkolom vast kunnen zitten ipv aan het stuur. Nu ben je steeds aan het zoeken waar die dingen zitten bij het nemen van de bochten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TaxiGilbert
  • Laatst online: 26-05 17:55
JanAd schreef op maandag 22 mei 2023 @ 06:20:
[...]

Die gaan aan, dat kan je zien op het kleine autootje centraal op je dashboard (mits je via View de standaard interface gebruikt.

[...]

Nog nooit meegemaakt.

@Sr_Ogel Ik laad voorlopig via een granny charger, maar als hier binnenkort(?) een laadplaats komt beperkt Fluvius die blijkbaar op 3,5kW omdat wij maar 1 fase aansluiting hebben. :|
Fluvius 'beperkt' niet, dit zijn gewoon de wetten van electriciteit. Monofase 16A geeft je max 3.68kW, wil je meer dan moet je 'verzwaren' naar bv 25A mono en dan heb je 5.75kW. Indien mogelijk kun je altijd 3-fase aanvragen om nog hoger te gaan, maar hou rekening met het capaciteitstarief.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mjaa
[quote]JanAd schreef op maandag 22 mei 2023 @ 06:20:
[...]

[...]

O dat is een geruststelling. Als 1 van de achterlichten kapot is zie je dat dan ook aan het dashboardautootje?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• als het ware
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23-05 13:43
Weet iemand of de volgende dingen wel aangepast kunnen worden.

- regen remmen instelling per profiel reset iedere keer als de auto uitgaat
- snelheidsbeperking voor adaptive cruise control staat bij iedere rit weer uit, zeker omdat hier een abbo aan vast zit wil ik dat deze dus iedere keer aan staat.
- de auto blijft zeuren dat ik mijn profiel moet voltooien na elke rit

echt irritant:
de auto zegt dat ik moet parkeren om mijn android auto te koppelen, zelfs als ik stil sta met de motor uit.

Verder rijdt de auto echt super, had niet verwacht dat deze mijn vorige renault megane estate in rijcomfort zou overtreffen

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mjaa
Ja daar heb ik ook last van en dat ik elke keer moet uit en inloggen bij de mijn Renault app om mijn accu lading te lezen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Afca_020
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 06:28
Japie.G schreef op zaterdag 20 mei 2023 @ 23:03:
zetten jullie de auto elke avond na woon werk verkeer aan de lader tot 80pct? Of is het juist beter om wat leger te rijden en dan pas op te laden? Is er iemand die daar iets zinnigs over kan zeggen?
Dit heb ik gevraagd aan de Renault dealer en die zegt dat je gewoon 100% kan laden.
De accu is al beveiligd tegen overladen, dus als jij 100% geladen ziet staan dan is er dus nog een ingebouwde marge om de accu te beschermen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mjaa
Ja heb ik ook al geschreven, maar ze geloven hier mijn Renault dealer niet.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mjaa
Het zijn de mensen die overal graag ff aan de snellader willen zitten als ze eentje zien.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• JanAd

JanAd

Toss a coin...

TaxiGilbert schreef op maandag 22 mei 2023 @ 08:46:
[...]

Fluvius 'beperkt' niet, dit zijn gewoon de wetten van electriciteit. Monofase 16A geeft je max 3.68kW, wil je meer dan moet je 'verzwaren' naar bv 25A mono en dan heb je 5.75kW. Indien mogelijk kun je altijd 3-fase aanvragen om nog hoger te gaan, maar hou rekening met het capaciteitstarief.
Nuja 3-fases aanvragen gaan we zeker niet doen en voor mij is 3,5kW voldoende aangezien onze omvormer max 4kW kan leveren - en natuurlijk het capasiteitsgedoe.

Als ik even kijk op de offerte van de paal (via werk partner) staat er dit bijop: EV Automaat – C32A – 4P – 3kA
Vandaar dat ik dacht 32A - 7,5kW.

Edit: @Mjaa en @Afca_020 als de software in de wagen zelf zegt: 80% dagelijks gebruik, 100% voor reizen. Tja, dan lijkt mij het best (maar niet verplicht) om dit zo te volgen.
Er zit ook veel verschil tussen wie z'n wagen leaset en wie hem zelf betaald heeft - en dus meer belang hecht aan de restwaarde ;)

Ahja, die flippers wennen wel ;) en de regen. reset telkens en dit valt nergens in te stellen. Mss ooit bij een update. Er is hier alvast wel veel vraag naar.

[Voor 25% gewijzigd door JanAd op 22-05-2023 09:26]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sjeefr
  • Registratie: September 2010
Sr_Ogel schreef op zondag 21 mei 2023 @ 22:05:
De eco stand is eigenlijk goed genoeg maar met de begrenzer op 113km/u vind ik het gedrag op de snelweg onveilig. Als je hem door de begrenzer duwt en je inhaalactie is voorbij gaat hij zo snel mogelijk weer terug naar 113km/u in tegenstelling tot de reguliere begrenzer.(oplossing eco stand onder de favorieten knop zodat ik hem op de toerit naar de snelweg snel uit kan zetten.)
Hoe heb jij je Eco stand voorbij de 100KM gekregen? Ik had al een en ander geprobeerd, maar toch nooit hoger gekregen. Wellicht dat ik dan mijn gem. verbruik van 17.6 omlaag kan brengen :)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Surfroy01
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 24-05 17:05
In sport stand haal ik nu 15.2 kwh........... en dan houd ik mij overal aan de snelheids grenzen met af en toe een stoplicht sprintje.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mjaa
Ik heb nu de optie de strip op het dashboard eruit slopen of matzwart schilderen of afplakken haha

Acties:
  • 0Henk 'm!

• 0xi
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-05 22:24
Wat zijn jullie must-do tips als ik de auto in onvangst neem? Weten jullie ook of de veiligheidssystemen uit te zetten zijn zoals lane assist? word daar helemaal krankjorem van.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sr_Ogel

Sr_Ogel

Klop klop klop

Sjeefr schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:26:
[...]

Hoe heb jij je Eco stand voorbij de 100KM gekregen? Ik had al een en ander geprobeerd, maar toch nooit hoger gekregen. Wellicht dat ik dan mijn gem. verbruik van 17.6 omlaag kan brengen :)
Hij stond op 113. heb ik verder niks mee gedaan. Als ik het had kunnen aanpassen stond hij al wel op 160. Begreep van een Renault dealer mannetje dat ik privé ken dat de Zoë op 90 stond. Dus wellicht is het een instelling af fabriek die inmiddels is opgeschroefd naar 113.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mjaa
JanAd schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:17:
[...]

Nuja 3-fases aanvragen gaan we zeker niet doen en voor mij is 3,5kW voldoende aangezien onze omvormer max 4kW kan leveren - en natuurlijk het capasiteitsgedoe.

Edit: @Mjaa en @Afca_020 als de software in de wagen zelf zegt: 80% dagelijks gebruik, 100% voor reizen. Tja, dan lijkt mij het best (maar niet verplicht) om dit zo te volgen.
Er zit ook veel verschil tussen wie z'n wagen leaset en wie hem zelf betaald heeft - en dus meer belang hecht aan de restwaarde ;
Ach over een paar jaar wil niemand meer rijden in een auto met een volle accu die niet verder komt als 350 km bij een buitentemperatuur van 6 graden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BramVice
Mjaa schreef op maandag 22 mei 2023 @ 08:49:

O dat is een geruststelling. Als 1 van de achterlichten kapot is zie je dat dan ook aan het dashboardautootje?
als er een lamp stuk is krijg je daar gewoon een melding van. Of je ook op je mini autootje een missend lampje gaat zien? Dat lijkt me heel sterk.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BramVice
0xi schreef op maandag 22 mei 2023 @ 11:20:
Wat zijn jullie must-do tips als ik de auto in onvangst neem? Weten jullie ook of de veiligheidssystemen uit te zetten zijn zoals lane assist? word daar helemaal krankjorem van.
ja is allemaal uit te zetten, maar ik hoor van veel mensen dat de auto toch af en toe probeert te voorkomen dat je over een lijn heen stuurt. Best kans dat dit verplicht is.
NB as je het drive assist pakket hebt gekozen heb je de uitgebreide variant van Lane Keep Assist, dan zou het wel wat zonde zijn als je dat uit gaat zetten want waarom heb je anders dat pakket gekozen?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BramVice
Mjaa schreef op maandag 22 mei 2023 @ 11:06:
[...]

Ik heb nu de optie de strip op het dashboard eruit slopen of matzwart schilderen of afplakken haha
ik heb er ook nog nooit last van gehad. Het is sowieso mat, en er zijn 100 andere glanzende dingen in en om de auto onderweg die zonlicht weerkaatsen. Die strip gaat echt geen verschil maken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BramVice
Sr_Ogel schreef op maandag 22 mei 2023 @ 11:21:
[...]

Hij stond op 113. heb ik verder niks mee gedaan. Als ik het had kunnen aanpassen stond hij al wel op 160. Begreep van een Renault dealer mannetje dat ik privé ken dat de Zoë op 90 stond. Dus wellicht is het een instelling af fabriek die inmiddels is opgeschroefd naar 113.
ik kan ook niet boven de 100 in ECO, alleen met gas bijgeven. De cruise control is gelimiteerd op 100 in ECO.
Maar ik sna je klacht niet, de auto doet precies wat hij moet doen: niet harder dan 100 (of 113) en als je toch even harder gaat door te planken gaat hij daarna snel weer terug naar de max. Wat je overigens prima zelf kan corrigeren door niet abrupt je pedaal los te laten.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BramVice
JanAd schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:17:
[...]

Ahja, die flippers wennen wel ;) en de regen. reset telkens en dit valt nergens in te stellen. Mss ooit bij een update. Er is hier alvast wel veel vraag naar.
ik denk niet dat dit aangepast gaat worden, het idee is juist dat je telkens die flippers gebruikt als een soort versnellingen. Dat is de visie van Renault. Dus het is niet logisch om altijd in 1 bepaalde stand te willen rijden. NB ik gebruik ze zelf ook niet 100x per rit maar ik snap wel dat hij altijd naar een bepaalde stand terug gaat, namelijk de stand die het meest natuurlijk aanvoelt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Zjanzjak
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:51
(jarig!)
Sjeefr schreef op maandag 22 mei 2023 @ 09:26:

Hij heeft geen ACC maar CC.
Bij ACC niet mogelijk, bij CC wel mogelijk.
Je kan alleen wel tot 115 km accelereren in de ECO modus met de ACC aan, maar je kan de boel niet 'vastzetten' boven de 100. Dan zou je naar een andere modus moeten gaan.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sr_Ogel

Sr_Ogel

Klop klop klop

BramVice schreef op maandag 22 mei 2023 @ 11:59:
[...]

ik kan ook niet boven de 100 in ECO, alleen met gas bijgeven. De cruise control is gelimiteerd op 100 in ECO.
Maar ik sna je klacht niet, de auto doet precies wat hij moet doen: niet harder dan 100 (of 113) en als je toch even harder gaat door te planken gaat hij daarna snel weer terug naar de max. Wat je overigens prima zelf kan corrigeren door niet abrupt je pedaal los te laten.
Dan ben ik al blij dat hij bij mij gewoon op 113 staat. (rijd overigens niet met cruise control maar vrijwel altijd op de begrenzer dus wellicht zit daar het verschil) Het zal gewenning zijn. 4 jaar Clio gereden op de begrenzer. 4 jaar Ioniq gereden op de begrenzer Daar tussen diverse merken gehad die het volgens mij niet hadden. (cruise control werkt op mijn route niet na mijn bescheiden mening)

(om over adaptieve cruise control op de snelweg nog maar te zwijgen)

[Voor 3% gewijzigd door Sr_Ogel op 22-05-2023 12:32. Reden: ACC toegevoegd.]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• BramVice
adaptieve cruise control is toch perfect? Want dat werkt overal...ik gebruik het echt 99% van de tijd. Zelfs binnen de bebouwde kom.
Ik zie dan het nut van een begrenzer weer niet, echt nog nooit gebruikt die functie...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mjaa
BramVice schreef op maandag 22 mei 2023 @ 11:58:
[...]

ik heb er ook nog nooit last van gehad. Het is sowieso mat, en er zijn 100 andere glanzende dingen in en om de auto onderweg die zonlicht weerkaatsen. Die strip gaat echt geen verschil maken.
Nou ik wel dus. Als ik auto rijd kijk grotendeels naar voren over mijn dashboard. Ik heb nog nooit een auto gereden waar ze zo stom zijn om een glanzende strip op de dashboard te bevestigen, waar je altijd langs moet kijken.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mjaa
Wel een auto met metaal verwerkt in het stuur en een glazen knop op de versnellingspook. Bij heet weer verbrande je meteen je vingers.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sr_Ogel

Sr_Ogel

Klop klop klop

BramVice schreef op maandag 22 mei 2023 @ 12:58:
adaptieve cruise control is toch perfect? Want dat werkt overal...ik gebruik het echt 99% van de tijd. Zelfs binnen de bebouwde kom.
Ik zie dan het nut van een begrenzer weer niet, echt nog nooit gebruikt die functie...
Grappig smaken verschillen. Mijn slechte beleving bij ACC is dat hij zelfs op de kortste ingestelde afstand hij veel eerder al gaat afremmen dan dat ik al wil gaan inhalen. Met name bij vrachtwagens gaat de ACC al vroeg in de remmen. Met de drukte op de snelweg moet de ACC telkens anticiperen op auto's die hem er voor gooien. (op regionale stroomwegen gebruikte ik wel de ACC stand overigens)

Bij de begrenzer daarentegen ben ik zelf de cruise control. Zet de begrenzer op de maximale snelheid + een beetje. Dan kan ik gewoon gas in trappen zonder op de snelheid te letten. Door simpel het gas los te laten kan ik anticiperen op auto's die van rijstrook wisselen. Op deze manier hoef ik nooit te remmen of de CC uit te schakelen. In regen stand 1 vertraagt hij snel genoeg. Voor mij veel rustiger rijden dan op (A)CC,

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mjaa
Ik denk dat je groot gelijk hebt. Gewoon je eigen hersens blijven gebruiken. Ze worden anders lui.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• RoLeaf
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 26-05 08:19
Vraagje: Hoe kun je ventilatie zonder verwarming en zonder A/C gebruiken. Ik zie alleen als de ventilatie uitstaat dat de ingestelde temperatuur verdwijnt.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Zjanzjak
(jarig!)
Mjaa schreef op maandag 22 mei 2023 @ 13:10:

Nou ik wel dus. Als ik auto rijd kijk grotendeels naar voren over mijn dashboard. Ik heb nog nooit een auto gereden waar ze zo stom zijn om een glanzende strip op de dashboard te bevestigen, waar je altijd langs moet kijken.
Maar jij bent ook uniek.
Maar echt ;)
Ik struin echt tig fora af, nationaal, internationaal, facebook gerelateerd, non facebook gerelateerd, en niemand maar dan ook niemand ervaart dit als een probleem. Jij wel en dat vind ik rot voor je dus ik hoop dat je snel een oplossing kan vinden.
BramVice schreef op maandag 22 mei 2023 @ 12:58:
Hier nog een groot voorstander, sterker nog, geen ACC mogelijkheid was een dealbreaker voor mij geweest.
Wat een genot.
Mjaa schreef op maandag 22 mei 2023 @ 14:39:
Ik denk dat je groot gelijk hebt. Gewoon je eigen hersens blijven gebruiken. Ze worden anders lui.
Lui was ik al (volgens mijn pa maken ze slaappillen van me als ik het loodje leg) maar mijn hersens blijf ik toch echt gebruiken bij alle snuisterijen in auto's heden ten dage. Dus je gaat ietwat kort door de bocht.
RoLeaf schreef op maandag 22 mei 2023 @ 14:58:
Vraagje: Hoe kun je ventilatie zonder verwarming en zonder A/C gebruiken. Ik zie alleen als de ventilatie uitstaat dat de ingestelde temperatuur verdwijnt.
Door op het knopje A/C te drukken gaat de A/C uit en blijft ventilatie over, in de door jou ingestelde temperatuur.

Wat anders;
Het blijven toch ook soms net rijdende telefoons hè. Ga net rijden hoor ik het geluid van voetgangers niet, switchen naar puur, neutraal en expressief wilde niet en kreeg de melding dat er een fout was.
Ook het gele tangetje verscheen onderin, kwestie van mijn schouders ophalen, 'het zal wel' mompelen, gaan rijden, op plaats van bestemming de boel op slot, even half uur weggeweest en bij terugkomst deed alles het weer. _/-\o_

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mjaa
Ik zou ook unpluggen bij Renault. Ze sleutelen aan je auto zonder dat je het weet.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• appelsaus
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 24-05 17:53
Nog een reden om van mooi weer te houden, EV40 met nét geen 300km

Heb wel sinds een paar dagen een irritant klikkend geluid bij remmen en accelereren, ik vermoed dat een onderdeel van de verstelbare lendensteun de boosdoener is…

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mjaa
Zjanzjak schreef op maandag 22 mei 2023 @ 16:42:
[...]

Maar jij bent ook uniek.
Maar echt ;)
Ik struin echt tig fora af, nationaal, internationaal, facebook gerelateerd, non facebook gerelateerd, en niemand maar dan ook niemand ervaart dit als een probleem. Jij wel en dat vind ik rot voor je dus ik hoop dat je snel een oplossing kan vinden.

[...]

Hier nog een groot voorstander, sterker nog, geen ACC mogelijkheid was een dealbreaker voor mij geweest.
Wat een genot.

[...]

Door op het knopje A/C te drukken gaat de A/C uit en blijft ventilatie over, in de door jou ingestelde temperatuur.
Volgens mij krijg je A/C niet uit met het knopje vreemd genoeg. Je moet op de tekst A/C drukken op het scherm. Doe je dat een paar keer dan zie je dat de tekst A/C niet meer oplichten in kleur. Dan pas is de airco echt uit en kan je verder rommelen met de ventilatie knop en warmte knop.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Mjaa
En ik moet zeggen de wagen rijdt een stuk zuiniger zonder airco.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sr_Ogel

Sr_Ogel

Klop klop klop

Mijn telefoon probleem is nog niet opgelost met het opnieuw verbinden.

Als ik gebeld wordt of wil bellen gaat hij eerst naar de telefoon in plaats van over de speakers van de auto. Android 13 met de updates van april 2023. Auto rijd ik sinds 14 april toen os de laatste software geïnstalleerd. Iemand nog suggesties om het op te lossen.

Android auto verbindt overigens draadloos.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JozzP
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 26-05 22:00
Mijn Techno heeft een lichte trilling bij snelheden vanaf ca 100 km/u. Precies voldoende om irritant aanwezig te zijn.
Verder spoort de auto met een interval van ca 200 meter op alle wegen progressief naar rechts.
Rechtuitstabiliteit met name op snelheden va 130 km/u vind ik daardoor waardeloos. Te zoekerig rijgedrag.
Meer rijders die dit in min of meerdere mate ook ervaren ? Auto talloze keren zonder resultaat voor langere tijd terug bij dealer geweest. Meerdere keren uitgelijnd. Meerdere keren begrijp ik overigens niet.
Verder een andere set velgen + banden van een demo gewisseld. Nauwelijks verschil, behalve dan dat de trilling ietsje is afgenomen.
Ben zeer benieuwd of dit alles typisch is voor de Megane E tech of toevallig voor die van mij.

[Voor 11% gewijzigd door JozzP op 22-05-2023 21:48]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Centauriprime
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:28
JozzP schreef op maandag 22 mei 2023 @ 21:44:
Mijn Techno heeft een lichte trilling bij snelheden vanaf ca 100 km/u. Precies voldoende om irritant aanwezig te zijn.
Verder spoort de auto met een interval van ca 200 meter op alle wegen progressief naar rechts.
Rechtuitstabiliteit met name op snelheden va 130 km/u vind ik daardoor waardeloos. Te zoekerig rijgedrag.
Meer rijders die dit in min of meerdere mate ook ervaren ? Auto talloze keren zonder resultaat voor langere tijd terug bij dealer geweest. Meerdere keren uitgelijnd. Meerdere keren begrijp ik overigens niet.
Verder een andere set velgen + banden van een demo gewisseld. Nauwelijks verschil, behalve dan dat de trilling ietsje is afgenomen.
Ben zeer benieuwd of dit alles typisch is voor de Megane E tech of toevallig voor die van mij.
Klinkt toch echt als achterbanden die niet gebalanceerd zijn. Mijn nu huidige auto (C-hr) had dat ook af fabriek. Dealer balancering loste het marginaal op. Pas bij wisselen van de banden naar winterbanden was het opgelost, door de echte banden specialist.

15x330 SW38

Acties:
  • 0Henk 'm!

• berry807
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 15:20
Heeft iemand ervaring met het uitbreiden van standaard geluidssysteem? Ik heb gisteren mijn Techno ontvangen en super tevreden mee, alleen valt het geluid van de standaard speakers erg tegen. Ik heb helaas niet gekozen voor het HK audio systeem dus ik probeer een andere oplossing te vinden om wat meer bas te krijgen.

Ik heb kleine subwoofers voorbij zien komen die onder de autostoelen passen maar ik vraag me af of het moeilijk aan te sluiten is.

Edit: ik heb de verborgen equalizer instellingen gevonden, het is nu al een stuk beter :)

[Voor 9% gewijzigd door berry807 op 23-05-2023 12:50]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• als het ware
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23-05 13:43
Sr_Ogel schreef op maandag 22 mei 2023 @ 21:27:
Mijn telefoon probleem is nog niet opgelost met het opnieuw verbinden.

Als ik gebeld wordt of wil bellen gaat hij eerst naar de telefoon in plaats van over de speakers van de auto. Android 13 met de updates van april 2023. Auto rijd ik sinds 14 april toen os de laatste software geïnstalleerd. Iemand nog suggesties om het op te lossen.

Android auto verbindt overigens draadloos.
Ik had ook behoorlijk wat ge-emmer met android auto
lees hier (oudepost in dit forum) mijn ervaring en mijn oplossing.

Later kreeg ik weer gedoe, android automotive vertelde mij dat als ik andoid auto wilde gebruiken ik maar eerst moest gaan parkeren en dan android auto moest koppelen.
Dat ik met de motor uit onder de carport stond maakte daar geen indruk op.

Ik heb toen weer op mijn mobiel android auto uitgezet, geforceerd gestopt, cache weggegooid en ook alle overige data van android auto.
Opnieuw op de mobiel android auto aangezet en het android auto koppel ritueel gedaan.

Het werkt nu weer, ik vermoed dat er een update van android auto op mijn mobiel is geweest die weer eens niet helemaal netjes was.

Cheers

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sr_Ogel

Sr_Ogel

Klop klop klop

als het ware schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 12:16:
[...]

Thx voor de uitgebreide handleiding. Deze kwam niet naar boven toen ik deze week er op zocht. Nu alleen nog kinderen regelen die mijn databundel willen opmaken via de hotspot.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BramVice
Mjaa schreef op maandag 22 mei 2023 @ 20:12:
[...]

Volgens mij krijg je A/C niet uit met het knopje vreemd genoeg. Je moet op de tekst A/C drukken op het scherm. Doe je dat een paar keer dan zie je dat de tekst A/C niet meer oplichten in kleur. Dan pas is de airco echt uit en kan je verder rommelen met de ventilatie knop en warmte knop.
A/C gaat uit door op de A/C (touch) knop te drukken op het scherm.

In een Climate Control systeem kun je geen ventilatie kiezen zonder dat je een temperatuur instelt. Wat logisch is, want welke tempratuur is dan 'geen'? Je wil dat hij blaast, maar hoe warm/koud wil je dat?
Alleen in auto's met fysieke draaiknoppen en zonder (automatische) temperatuur-regeling kan dit.

Wat je kunt doen is de Clima instellen op dezelfde temp als de buitentemperatuur en dan de ventilator vol aan zetten. Dan blaast hij gewoon de buitenlucht naar binnen. Of je zet recirculatie dicht, dan krijg je de binnenlucht in je gezicht.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BramVice
RoLeaf schreef op maandag 22 mei 2023 @ 14:58:
was eigenlijk een reactie hierop. Het kan (logischerwijs) niet, want je zegt: blaas maar. De auto wil dan weten met welke temperatuur hij moet blazen.

Maar dit is een beetje off-topic, heeft niks met de megane te maken maar meer met 'hoe werkt een auto met een klimaatsysteem'

[Voor 13% gewijzigd door BramVice op 23-05-2023 13:54]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

[...]

Het werkt nu weer, ik vermoed dat er een update van android auto op mijn mobiel is geweest die weer eens niet helemaal netjes was.

Cheers
[off-topic]
Had ik een paar jaar geleden: met mijn (Volkswagen) naar Zuid-Frankrijk gereden. Na een weekje vakantie stapte ik in de auto: geen Google Maps meer. Tenminste: ik kon hem niet meer opstarten. Vermoedelijk ook door een update van AA. Dus de navigatie van de auto maar gebruikt, waardoor ik bij Lyon nog even de mist in ging… Heeft een klein uurtje extra rondrijden gekost. 8)7

Pvoutput Better days are coming... They are called SATURDAY and SUNDAY :)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• deMercer
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Ook ik heb sinds een paar dagen problemen met Android Auto. Vaak werkt het niet, soms werkt het wel. Mijn hypothese is dat het werkt als de WiFi uitstaat op het moment dat mijn telefoon verbinding maakt met de Megane. Ik heb dit echter nog niet voldoende kunnen testen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ruud1988
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 25-05 22:59
[quote]Zjanzjak schreef op maandag 22 mei 2023 @ 16:42:
[...]

Maar jij bent ook uniek.
Maar echt ;)

Nooit op gelet, maar vandaag toevallig ervaren. De zon stond precies zo dat hij recht op dat stripje scheen waardoor als je naar dat aluminium stripje boven het dashboardkastje keek je een soort van verblind werd. Echter met normaal naar buiten kijken ervaarde ik dit niet als verblindend alleen als beetje storende glinstering misschien die ook weer weg was na de eerste de beste flauwe bocht. Echt heel toevallig dat ik dit gister las en vandaag meemaakte.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• appelsaus
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 24-05 17:53
Ruud1988 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 20:42:
[quote]Zjanzjak schreef op maandag 22 mei 2023 @ 16:42:
[...]

Maar jij bent ook uniek.
Maar echt ;)

Nooit op gelet, maar vandaag toevallig ervaren. De zon stond precies zo dat hij recht op dat stripje scheen waardoor als je naar dat aluminium stripje boven het dashboardkastje keek je een soort van verblind werd. Echter met normaal naar buiten kijken ervaarde ik dit niet als verblindend alleen als beetje storende glinstering misschien die ook weer weg was na de eerste de beste flauwe bocht. Echt heel toevallig dat ik dit gister las en vandaag meemaakte.
Ik heb dit ook meerdere keren meegemaakt.
Misschien ook te maken met m’n lengte van 1.96m en exact de “goede” hoek tov de opkomende zon. Inmiddels is de zon alweer verder verschoven, en heb ik er geen last meer van maar ik twijfel er niet aan dat ik bij m’n woon-werk ritje in de ochtend, als het weer herfst word, weer gaat gebeuren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zjanzjak
(jarig!)
Ruud1988 schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 20:42:
appelsaus schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 23:08:
Ik heb dit ook meerdere keren meegemaakt.
Misschien ook te maken met m’n lengte van 1.96m en exact de “goede” hoek tov de opkomende zon. Inmiddels is de zon alweer verder verschoven, en heb ik er geen last meer van maar ik twijfel er niet aan dat ik bij m’n woon-werk ritje in de ochtend, als het weer herfst word, weer gaat gebeuren.
Ja gossiemijne, jullie nemen het unieke van Mjaa weg, ook niet lief. :N
:9

Anyways, niet dat er iets mist, en alles (bezijdens een enkele glitch af en toe) werkt gewoon goed maar nog steeds 0 updates buiten de allereerste service update iets voor aflevering (begin januari).
Ook bij de opdracht om te zoeken naar nieuwe updates krijg ik als melding dat er geen nieuwe updates zijn.
Blijft ietwat vreemd.

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Zjanzjak schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 09:41:
[...]

[...]

Anyways, niet dat er iets mist, en alles (bezijdens een enkele glitch af en toe) werkt gewoon goed maar nog steeds 0 updates buiten de allereerste service update iets voor aflevering (begin januari).
Ook bij de opdracht om te zoeken naar nieuwe updates krijg ik als melding dat er geen nieuwe updates zijn.
Blijft ietwat vreemd.
hier zegt het systeem dat updates gefaald zijn, maar dealer zegt dat ze wel geïnstalleerd zijn en gestaagd. Ik ga binnenkort weer een keer langs en wil er zelf bij zijn met wat ze doen. Enorme black box op deze manier hoe dat zit met die updates..

• Razer
Ja het wordt langzaam wel tijd voor wat updates, ik sinds aflevering in februari ook 0 updates. Na de zomer anders ook maar eens langs de dealer om te vragen of ze handmatig e.e.a. up to date kunnen brengen.

Iemand die ergens een Franse community in de gaten houdt waar wat vaker over updates e.d. gesproken wordt?

[Voor 20% gewijzigd door Razer op 24-05-2023 10:55]

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

ik zou graag willen weten of het inderdaad zo kan zijn dat als de dealer updates er op zet dat die dan niet in het scherm verschijnen als zijnde geslaagd. Dat is wat mijn dealer zegt...

En een ander zeer irritant puntje is dat als ik spotify via Apple CarPlay gebruik, dat ik dan niet de volledige gekozen playlist kan doorscrollen als de auto rijdt. Zodra ik stil sta zie ik wel alles, als ik rij slechts 1 pagina. Zal een veiligheidsfunctie zijn, maar kan dat ook uit? :9 In mijn captur was dit niet aan de orde..

[Voor 46% gewijzigd door Japie.G op 24-05-2023 10:59]

• Schmoove
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10:40
Razer schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 10:53:
Ja het wordt langzaam wel tijd voor wat updates, ik sinds aflevering in februari ook 0 updates. Na de zomer anders ook maar eens langs de dealer om te vragen of ze handmatig e.e.a. up to date kunnen brengen.

Iemand die ergens een Franse community in de gaten houdt waar wat vaker over updates e.d. gesproken wordt?
Dit is een vrij actief forum:
https://forums.automobile...gane-e-tech-electric-365/

• JanAd

JanAd

Toss a coin...

Zjanzjak schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 09:41:
[...]

[...]

Blijft ietwat vreemd.
Hier ook geen updates. Maar ik ervaar ook geen problemen, behalve met de Spotify native app.
De start/pauze knop werkt regelmatig niet en de 'nummers die je leuk vind' playlist laadt niet.
Ik heb ondertussen die nummers gewoon overzet naar een andere Playlist en die werkt wel gewoon 8)7

@Japie.G De native app heeft die beperking niet. Mijn Clio had dit wel in Android Auto, in de Megane heb ik AA direct uitgeschakeld.

[Voor 7% gewijzigd door JanAd op 24-05-2023 11:17]

• Ruud1988
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 25-05 22:59
Japie.G schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 10:57:
ik zou graag willen weten of het inderdaad zo kan zijn dat als de dealer updates er op zet dat die dan niet in het scherm verschijnen als zijnde geslaagd. Dat is wat mijn dealer zegt...

En een ander zeer irritant puntje is dat als ik spotify via Apple CarPlay gebruik, dat ik dan niet de volledige gekozen playlist kan doorscrollen als de auto rijdt. Zodra ik stil sta zie ik wel alles, als ik rij slechts 1 pagina. Zal een veiligheidsfunctie zijn, maar kan dat ook uit? :9 In mijn captur was dit niet aan de orde..
Viel mij ook op in Spotify, ik gebruik de app van de auto zelf nu en dat werkt prima i.c.m. automatische hotspot van mijn telefoon.

• Frank S
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 14:06
Frank S schreef op woensdag 3 mei 2023 @ 09:37:
Gisteren heeft mijn Iconic een rit gemaakt met 0.0 verbruik. Opgehaald door een auto-ambulance, nadat iemand achterop de auto was gereden. Leek in eerste instantie alleen plaatwerk schade te zijn (achterbumper en spatbord linksachter), maar bleek bij nader inzien toch ook schade aan de wielophanging te hebben. Bij rechtuit rijden moest ik het stuur ca. 10 graden naar rechts draaien. Enfin, auto staat nu bij het schadeherstelbedrijf en afwachten wanneer deze klaar is. Ter vervanging nu tijdelijk een Lync & Co 1.
De auto staat inmiddels al 3 weken te wachten op een veerpoot die uit Frankrijk moet komen, maar nog geen idee van de leverdatum.

• Zjanzjak
(jarig!)
Dat is een fijne maar ook de (besloten) Franse Renault Megane E Tech facebook groep is vrij actief.

• Centauriprime
Jammer, met veel bombarie gelanceerd, uitbesteed aan LG maar uiteindelijk zoals we van Renault gewend zijn.

Had gehoopt op het zelfde openheid en update releases zoals Volvo/Polestar of Tesla.

15x330 SW38

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Blijft alsnog een van de mooiste cockpits die er zijn momenteel, maar hoop wel dat ze hun updates wat beter gaan organiseren ja :-)
JanAd schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 11:15:
[...]

@Japie.G De native app heeft die beperking niet. Mijn Clio had dit wel in Android Auto, in de Megane heb ik AA direct uitgeschakeld.
Dat is goed om te weten, had de native app nog niet geprobeerd. Thanks!

[Voor 55% gewijzigd door Japie.G op 24-05-2023 14:20]

• deMercer
  • Registratie: December 2013
  • Niet online
Japie.G schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 10:57:
ik zou graag willen weten of het inderdaad zo kan zijn dat als de dealer updates er op zet dat die dan niet in het scherm verschijnen als zijnde geslaagd.
Volgens mij heeft mijn dealer voor aflevering (half september) de "Service update" geïnstalleerd. Dat ging eerste keer niet goed, de tweede poging slaagde wel. Althans, volgens de update geschiedenis.

Sinds die tijd een flink aantal updates ontvangen. Eerste poging ging niet altijd goed, tweede altijd wel. Laatste update was begin deze maand.

Wat ik wel jammer vind is de bijzonder summiere informatie over de inhoud van een update. Meestal niet meer dan een enkele zin, die volgens mij lang niet alle wijzigingen dekt.

• Mjaa
[b]

:
Ja nu denken jullie natuurlijk, die is extreem lang. Maar mooi niet 1 meter 89. En als ik maar een beetje onderuitgezakt achter het stuur ga zitten had ik nog last van de spiegeling van de strip op het dashboard. Ik denk trouwens dat er meer mensen last van hebben, maar gewoon ontkennen. Haha een beetje stijfkoppen hier die wachten op updates.

• Mjaa
Ik moet wel zeggen dat ik vrij laag zit om onder de spiegel door te kunnen kijken. Daardoor heb ik het gevoel dat mijn zitvlak haast op dezelfde hoogte komt als mijn voeten. Ik trek dan meestal mijn knieën omhoog achter het stuur en stuur de auto enkel met al de knopjes op het stuurwiel. Die gas en rempedalen heb je toch niet nodig, want alles kan je doen met de flippers. Haha en je krijgt nergens geen bemoeizuchtige waarschuwingen door trillingen of knipperende lichtjes op het dashboard dat je je voeten op de pedalen moet houden.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• motogp
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17:55
Danois55 schreef op vrijdag 19 mei 2023 @ 11:44:
Goedemorgen Tweakeraars, op 16 april 2022 had ik een Hyundai Kona Electric besteld. Leveringsdatum werd vaak uitgesteld. Laatste bericht was dat de auto verwacht zou worden op 31 juli "in de haven". Ik was er wel klaar mee en de lol van een nieuwe auto was er al lang niet meer. Gelukkig konden we van de overeenkomst af.
Vorige week de/het knoop(je) doorgehakt en een Megane Techno EV60 besteld bij Bochane in Harderwijk. Er stond een witte met zwart dak op voorraad in Arnhem. (Ik was allergisch geworden voor levertijden 😉) Die staat nu dus in Harderwijk en volgende week vrijdag mogen we hem ophalen.
Ik ben dit leuke/informatieve E-Tech-topic aan het doorspitten. Inmiddels gevorderd tot pagina 94(half januari). Dus nog een lange weg te gaan tot hier.
Zo te zien komt dat helemaal goed, staat in Harderwijk al voor de deur aan de lading :)
Ook mooie combinatie zo wit met zwart dak :P

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Zjanzjak
(jarig!)
Mjaa schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 18:39:
Ik moet wel zeggen dat ik vrij laag zit om onder de spiegel door te kunnen kijken. Daardoor heb ik het gevoel dat mijn zitvlak haast op dezelfde hoogte komt als mijn voeten. Ik trek dan meestal mijn knieën omhoog achter het stuur en stuur de auto enkel met al de knopjes op het stuurwiel. Die gas en rempedalen heb je toch niet nodig, want alles kan je doen met de flippers. Haha en je krijgt nergens geen bemoeizuchtige waarschuwingen door trillingen of knipperende lichtjes op het dashboard dat je je voeten op de pedalen moet houden.
Ik doe altijd een haarklem van mijn vrouw op het stuur, daarna kruipen we samen op de achterbank en doen ons ding terwijl de wagen automatisch binnen de lijntjes op de snelweg blijft rijden. Liefst met 160.
Maar wees gerust, we doen het veilig.
motogp schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 21:01:

Dat vind ik nou ook!
Deze kleurstelling staat hier ook in m'n garage. ;)

Tip, zet gelijk de neus in de was, krijg je de insecten er makkelijker af met dit weer.
Het is een waar slachtveld af en toe na snelweg-ritjes met mooi weer.

Hoe dan ook, veel plezier er mee!

• Mjaa
Een paar nylonkousen van je vrouw doen het ook goed.

• Mjaa
Je komt nogal wat tegen op het Franse Renault forum!

• Danois55
motogp schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 21:01:
[...]

Zo te zien komt dat helemaal goed, staat in Harderwijk al voor de deur aan de lading :)

[Afbeelding]
Dank je wel voor de prachtige foto motogp _/-\o_ Dan gaat het zeker goed komen. Nog één nachtje slapen ...

• Danois55
Zjanzjak schreef op woensdag 24 mei 2023 @ 22:06:
[...]

[...]

Dat vind ik nou ook!
Deze kleurstelling staat hier ook in m'n garage. ;)

Tip, zet gelijk de neus in de was, krijg je de insecten er makkelijker af met dit weer.
Het is een waar slachtveld af en toe na snelweg-ritjes met mooi weer.

Hoe dan ook, veel plezier er mee!
Dank je wel. In de was zetten gaat gelijk gebeuren. We rijden vaak over de dijk tussen Lelystad en Enkhuizen. Hele wolken met dat vliegende spul. |:( Je hoort het gewoon regenen.

• Centauriprime

15x330 SW38

• LaTiNo156
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:05

• JanAd

JanAd

Toss a coin...

idd een beetje vreemd. Mijn Pixel blijft altijd netjes liggen (Spigen bumpercase), ook in Sport-modus.
Ik moet de Pixel wel wat diagonaal leggen, anders laadt hij niet op.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Ik heb de auto net dus ben nog het een en ander aan het ontdekken. Hoe zit dat nu met het verlies van SoC bij stilzetten van de auto. Ik heb de auto afgelopen woensdag om 1800 stilgezet, en vanmorgen weer weg gereden, zegmaar 36 uur stilstand en ik was 3% SoC kwijt. Valt dit binnen normaal? (Weggezet in relatief warme conditie, vanmorgen en vannacht was het wel vrij koud natuurlijk, wat ik ook merkte, de range kakte vrij hard in het eerste gedeelte van de rit)

[Voor 34% gewijzigd door Japie.G op 26-05-2023 07:54]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• 0xi
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-05 22:24
Ook mijn Megane binnen gekregen:

Ik merk alleen als ik de radio aan heb dat de geluidsbeleving opeens veranderd uit het niets, vandaag ging hij opeens een stuk zachter, het zou niet aan de snelheid kunnen liggen aangezien ik dezelfde snelheid heb gereden, andere mensen die dit ook hebben?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• vayshen
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 10:02

Eindelijk een keer (per ongeluk) diep gegaan en wel bij de v4 Teslas in Harderwijk!
Ik zat eigenlijk op 6% maar door stoplichten van de snelweg af kwam ik aan met 7%😂

Maar goed, de Tesla supercharger ingesteld op de navigatie vanaf Utrecht in de spits gisteren. Begon eerst nogal laag maar binnen een minuut ofzo sprong het naar 60, 80 100 en deze 128.

Maar uiteindelijk zou het meer dan 40m duren om op 80% te komen. Na 33m gekapt op 75%.
Dus preconditioning werkt prima maar de curve moet een update krijgen. Uiteindelijk zou ik ruim 40m moeten wachten voor 80% wat niet volgens spec is :(

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Sr_Ogel

Sr_Ogel

Klop klop klop

vayshen schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 08:49:
[Afbeelding]

Eindelijk een keer (per ongeluk) diep gegaan en wel bij de v4 Teslas in Harderwijk!
Ik zat eigenlijk op 6% maar door stoplichten van de snelweg af kwam ik aan met 7%😂

Maar goed, de Tesla supercharger ingesteld op de navigatie vanaf Utrecht in de spits gisteren. Begon eerst nogal laag maar binnen een minuut ofzo sprong het naar 60, 80 100 en deze 128.

Maar uiteindelijk zou het meer dan 40m duren om op 80% te komen. Na 33m gekapt op 75%.
Dus preconditioning werkt prima maar de curve moet een update krijgen. Uiteindelijk zou ik ruim 40m moeten wachten voor 80% wat niet volgens spec is :(
6% diep? dat is nog dik 20 kilometer range ;) Had je FastNed Willemsbos nog makkelijk gehaald.

Maar alle gekheid op een stokje. De laadcurve is niet echt gewelidg.

Het loont de moeite om snel weer te gaan rijden. Vanaf 20% gaat de snelheid al hard omlaag en vanaf 50% kom je al onder de 75kW. Ik sta er dan ook zo kort mogelijk. Als de range aangeeft dat ik 10 kilometer overhoud als ik thuis kom dan ga ik rijden. Laden doe ik als ik in bed lig of op de bank zit. Zo min mogelijk langs de snelweg.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• BramVice
Japie.G schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 07:51:
Ik heb de auto net dus ben nog het een en ander aan het ontdekken. Hoe zit dat nu met het verlies van SoC bij stilzetten van de auto. Ik heb de auto afgelopen woensdag om 1800 stilgezet, en vanmorgen weer weg gereden, zegmaar 36 uur stilstand en ik was 3% SoC kwijt. Valt dit binnen normaal? (Weggezet in relatief warme conditie, vanmorgen en vannacht was het wel vrij koud natuurlijk, wat ik ook merkte, de range kakte vrij hard in het eerste gedeelte van de rit)
yes, ik vind 3% relatief veel maar zal inderdaad met het temperatuurverschil te maken hebben. Dat je range nogal fluctueert is ook normaal, hij herberekent hem steeds op basis van je gemiddelde verbruik, ik meen van de afgelopen 70km. Dus als je gister 35km zuinig reed maar de volgende ochtend in de kou vertrekt en weer 35 rijdt zal je verbruik relatief hoog zijn (sowieso bij korte ritjes onder de 20 graden gaat er vrij veel energie naar het opwarmen van de batterij).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

BramVice schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 09:58:
[...]

yes, ik vind 3% relatief veel maar zal inderdaad met het temperatuurverschil te maken hebben. Dat je range nogal fluctueert is ook normaal, hij herberekent hem steeds op basis van je gemiddelde verbruik, ik meen van de afgelopen 70km. Dus als je gister 35km zuinig reed maar de volgende ochtend in de kou vertrekt en weer 35 rijdt zal je verbruik relatief hoog zijn (sowieso bij korte ritjes onder de 20 graden gaat er vrij veel energie naar het opwarmen van de batterij).
Variatie in kilometers snap ik, geen probleem, maar 3 procent SoC vind ik aardig veel. Vraag me af of anderen dit ook zo hebben. In ieder geval iets dat ik in de gaten houd. Heb hem vanmorgen met 35 procent op kantoor weg gezet, eens zien of hij dan bij wegrijden vanmiddag meer aangeeft omdat het nu weer warmer wordt 8)7

[Voor 8% gewijzigd door Japie.G op 26-05-2023 10:03]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BramVice
Sr_Ogel schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 09:21:
[...]
Als de range aangeeft dat ik 10 kilometer overhoud als ik thuis kom dan ga ik rijden. Laden doe ik als ik in bed lig of op de bank zit. Zo min mogelijk langs de snelweg.
ik ga vaak uit van WLTP verbruik als ik echt krap zit. De auto moet 450 kunnen, dus als ik met 50% SOC nog 200+km moet rijden (zit vaak in het buitenland) geeft de auto uiteraard meestal aan dat het niet gaat lukken, maar als je echt je best doet zie je hem tijdens je rit recht trekken totdat je het net wel/net niet gaat halen.
Maar alles boven de 0% vind ik acceptabel om eerlijk te zijn. Dus ik kom regelmatig met 1% aan. En ik sta ook regelmatig een minuutje of 3 bij een snellader, meer is vaak niet nodig.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• BramVice
Japie.G schreef op vrijdag 26 mei 2023 @ 10:01:
[...]

Variatie in kilometers snap ik, geen probleem, maar 3 procent SoC vind ik aardig veel. Vraag me af of anderen dit ook zo hebben. In ieder geval iets dat ik in de gaten houd. Heb hem vanmorgen met 35 procent op kantoor weg gezet, eens zien of hij dan bij wegrijden vanmiddag meer aangeeft omdat het nu weer warmer wordt 8)7
ik zie niet vaak 3% maar ik zou me er niet zo druk om maken. Afgelopen week was het overdag 25 graden en 's nachts richting 10. Dan ga je die impact in SOC wel merken. Maar normaal zijn die verschillen niet zo groot.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Razer
Normaal rij ik 90% van mijn ritten tijdens de 100 km/h tijdstippen in NL, cruise control op 103 km/h en lekker gaan. Dan komt mijn verbruik op ongeveer 14.8 Kw/100km. Gisteren in de late avond een rit van 220km gemaakt op 128 km/h. Sowww wat een verschil in verbruik. Dan trek je de auto echt van 100% leeg in 200 km. Daar stond ik wel van te kijken van dit grote verschil. Las hier van iemand dat hij niet echt verschil merkte met hogere snelheden in zijn vakantie, maar hoe dan....

Edit
Even terug gezocht, @Luke.warm deelde zijn Parijs ervaring, deze kan helaas dus niet delen m.b.t. verbruik, had graag dezelfde ervaring gehad :O

[Voor 14% gewijzigd door Razer op 26-05-2023 13:37]

Pagina: 1 ... 41 42 43 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee