Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-09 23:05
deBennie schreef op maandag 11 december 2023 @ 07:09:
[...]

Kan ik deze instellingen gewoon overnemen? Moet ik dan andere acties uitvoeren, of is het instellen en gaan?
Hangt er vanaf welke instellingen.

Voor het omschakelen naar stroom, ja, maar ik weet niet welke Ta je wilt of nodig heb. Bij mij draait het nog bij 27 graden maar als je minder flow hebt, kan die Ta hoger liggen om de WP continu aan te houden.

Als je alleen bedoelt: moet ik op volgende drukken om iets aan te passen, ja.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik heb eindelijk z'n homewizard (mid) meter voor de wp laten plaatsen. Over een dag valt de afwijking btw reuze mee?

homewizard: 16.5 kWh verbruik gisteren
wp: 16kWh verbruik gisteren

Wp report nog 5.18 kwh voor SWW/Legionella. Dat is ws element die het laatste stuk doet van 55 -> 60 graden. Achteraf had ik nog een moeten plaatsen voor de groep van het element :o

Verder opgemerkt dat standby verbruik idd rond 25W-28W schommelt. Het is leuk dat je nu realtime COP kan schatten, maar ik denk dat z'n meter niet nodig lijkt te zijn.

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denny35
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 10-06 15:02
ocaj schreef op maandag 11 december 2023 @ 07:09:
[...]

De standaard manier van aansluiten is dat de binnenunit de voeding vanuit de buitenunit krijgt.
En er gaat een aparte groep naar de binnenunit, maar dat is alleen voor de backupheater.
Er zijn ook alternatieve aansluitmogelijkheden, dus in geval van twijfel: alles uit :)
Ik heb de setting gevonden die de warmtepomp tegenhield te starten bij warmtevraag vanuit de PAR. Omdat er een AAN/UIT thermostaat op zat voordat de PAR kwam, was dipswitch 2-1 op ON gezet. Deze heb ik op OFF gezet en nu werkt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:39
@xoror
dank voor de info :)
Heb die aankoop al tijdje op mn lijstje staan maar vanwege de installatie (ga zelf niet zon meterkast openmaken) nog niet gekocht.

Ik heb een keer eerder gelezen dat er een relatie is tussen de frequentie (hz) en het verbruik. Weet niet hoe nauwkeurig dat is maar zou dat ook niet voor een actuele COP gebruikt kunnen worden? (en achter bereken je hem zuiver met de ingebouwde kWh meter)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
laurens0619 schreef op maandag 11 december 2023 @ 09:22:
@xoror
Heb die aankoop al tijdje op mn lijstje staan maar vanwege de installatie (ga zelf niet zon meterkast openmaken) nog niet gekocht.

Ik heb een keer eerder gelezen dat er een relatie is tussen de frequentie (hz) en het verbruik. Weet niet hoe nauwkeurig dat is maar zou dat ook niet voor een actuele COP gebruikt kunnen worden? (en achter bereken je hem zuiver met de ingebouwde kWh meter)
Het is allemaal beetje natte vinger werk, maar ik denk dat je de functie wel kan fitten op basis van
f(Ta, Tr, Tb, Flow, Delta T, freq) = input power als je voldoende data heb. Je heb denk ik ook iets van actuele luchtvochtigheid nodig wellicht.

Je kan dan output power schatten aan de hand van de rest, en dan een schatting geven van de COP. Is meer een euke indicatie wat het doet denk ik, moet je niet teveel achter zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@xoror
True, nja achteraf via de ingebouwde meters kijken vind ik ook prima.

Even andere vraag:
Hoelang doet een SWW run er bij jullie over?
Ik heb er een even grafiekje bijgepakt van afgelopen zaterdag (8 graden buiten, van 42 naar 48 graden oid in 50 minuten). Beetje gangbaar? (4kwh warmtepomp (SUZ-SWM40) met 200l boiler)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jUxL3lXq5dx2G0Ll3sVmZG29P6c=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Z5t9QzvZiuHj8Kb7ZEdcLkS0.png?f=fotoalbum_large

Hoelang doet die er bij jullie over bij vergeflijkbare temperaturen?

[ Voor 6% gewijzigd door laurens0619 op 11-12-2023 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rfoppen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-08 13:06
@laurens0619 toevallig net een run, na ff goed heet en lang douchen :D Uurtje van 15 naar 53 graden ( /edit met een 300l vat en een suz-swm80-va2 )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wrpfwbfeRk6zJ_HFFVh8SKNTZCg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/s9hJAv8gxvb8Cg1xQaYipejk.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door rfoppen op 11-12-2023 10:26 . Reden: extra info ]

Appels zijn geen peren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@rfoppen
Als ik jouw grafiek goed lees dan is je SWW dus van 42 naar 48 graden gegaan in 10 minuten en bij mij in 50 minuten :+

Maar jouw buitenunit (suz-swm80-va) is wel 2x zo groot, tegelijk is je boiler ook 1,5x zo groot.

Het geeft iig een indicatie :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rfoppen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-08 13:06
laurens0619 schreef op maandag 11 december 2023 @ 10:21:
@rfoppen
Als ik jouw grafiek goed lees dan is je SWW dus van 42 naar 48 graden gegaan in 10 minuten en bij mij in 50 minuten :+

Maar jouw buitenunit (suz-swm80-va) is wel 2x zo groot, tegelijk is je boiler ook 1,5x zo groot.

Idd, had ik er even wat duidelijker bij kunnen zetten. En sinds kort zelfs een suz-swm80-va2; de vorig unit is met een storm omgewaaid 8)7 en nu vervangen door de nieuwere versie

Appels zijn geen peren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaEnSa
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 09-09 22:57
DutchWing schreef op maandag 11 december 2023 @ 01:13:
[...]

De CondensingTemperature is eigenlijk zoals de naam het al zegt; de temperatuur waarop de F-Gassen gaan condenseren, deze waarde is variabel en dus helemaal niet interessant voor een eindgebruiker. Maar wel belangrijk voor de regeling van de warmtepomp intern.

Zie bijvoorbeeld deze toelichting. (Engels)

Uiteindelijk zijn de meeste waardes niet zo heel belangrijk voor de eindgebruikers ;)
Het loggen heeft wel als voordeel dat je bij een storing heel makkelijk kan zien waarin het probleem zich bevind.
Medankt voor verduidelijking. Met andere woorden: CondensingTemperature is geen sensor maar een berekende waarde. Jammer dat ik TH2 niet kan lezen met een wifi-adapter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RenBeu
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 13-09 16:12
laurens0619 schreef op maandag 11 december 2023 @ 10:21:
@rfoppen

Waarschijnlijk zit er ook nog verschil in type boiler, de grote van het afgifte spiraal kan ook invloed hebben.
Tenminste dat vermoed ik

Mitsubishi ERSD-VM2D.UK & SUZ-SWM80 VA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jingle1986
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 23-02 10:30
Beste allen,

Ik heb het volgende systeem:

- Zubadan PUHZ-SHW140 YHA (-BS) buitenunit
- Ecodan ERST20C-VM2DR1.UK binnenunit

Ik zie in home assistant al snel een COP onder de drie zodra het rondom of onder de nul graden buiten is.
Heeft iemand van jullie misschien een mooie grafiek waarop je de buitentemperatuur versus de bij jullie gehaalde COP (verwarming) te zien is?

Alvast bedankt.

Zubadan PUHZ-SHW140 YHA (-BS) buitenunit - Ecodan ERST20C-VM2DR1.UK binnenunit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 25-12-2024
Jingle1986 schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:16:
Beste allen,

Ik heb het volgende systeem:

- Zubadan PUHZ-SHW140 YHA (-BS) buitenunit
- Ecodan ERST20C-VM2DR1.UK binnenunit

Ik zie in home assistant al snel een COP onder de drie zodra het rondom of onder de nul graden buiten is.
Heeft iemand van jullie misschien een mooie grafiek waarop je de buitentemperatuur versus de bij jullie gehaalde COP (verwarming) te zien is?

Alvast bedankt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-f5quxLX2cwGLMr6MHbU7avqnr4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fBiEB9t8y0LaOArODuQdBd4J.png?f=user_large

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
type: custom:mini-graph-card
entities:
  - sensor.heat_pump_outdoortemperature
  - sensor.realtime_afgifte
  - sensor.realtime_cop
name: Buitentemperatuur
show:
  labels: true
line_width: 0.5
hours_to_show: 24

Snel even wat voor je gemaakt.

Warmtepomp: PUHZ-SW100YAA - ERSC-VM2D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
In hoeverre zijn die fabrieksopgaven accuraat mbt COP vs temp?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9XxJGJtWQLTlUIwGi-xqAGkiYcM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lCWyHW4LVDE2veS3ZYezMSs8.png?f=user_large

Het was gisteren tussen de 8.1 en 10.8 graden. Mn Ta was 24.5 graden.
Pak ik voor het gemak even de waarde tussen 7 en 12 uit de tabel.

Betekent dit dat mn cop zou zijn:
Min: 6,3
Mid: 5
Nominal: 6,5
Max: 5,4

Volgens melcloud had ik gisteren op Heating:
10.9kWh verbruikt > 46kWh opgewerkt = 4,22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13-09 23:05
Waarden waren gewijzigd.

Ja een COP van 6 zou mogelijk moeten zijn in ideale omstandigheden.
Ben je er zeker dat alles optimaal draait en niets te vaak herstart?

Min Ta is voldoende? want je zou een behoorlijk hoge flow moeten hebben om minimale capaciteit kwijt te kunnen.

[ Voor 78% gewijzigd door gr8-jen op 11-12-2023 12:13 ]

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
@laurens0619

Ik heb de zelfde buiten unit staan op het dak hier. Gisteren was het min 3.9 max 14.79. (cop)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c37Ovo1pza8dk_udSN1lHE_7RPM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ev8TdHQ5ZkvtG4U0sU5JVxJ4.png?f=fotoalbum_large

Denk dat 6 best wel klopt dus :) en dat als je de unit nog beter afsteld dan dat het hier is je er wel meer uit kan trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jozi
  • Laatst online: 09-09 11:24
EwaldC schreef op maandag 4 december 2023 @ 20:57:
[...]

@jozi, het databoek is een weerspiegeling van de vermogenstabellen die in de buitenunit geprogrammeerd zijn. Daar kan een sturing, zoals de FTC5/6 in de Hydrobox, niets aan veranderen. Met de vermogensbeperking (DIP switch+kabel) daarentegen, ook al op de buitenunit, wordt de tabel ingekort (hogere vermogens vallen af).
De WAR bepaalt dan wel de gewenste Ta in functie van de buiten temperatuur, maar op welk vermogen de WP die Ta probeert te halen, dat wordt bepaald door oa. de vermogenstabel.

Hoewel die info komt van een betrouwbare bron, had ik er in het begin zelf moeite mee tot ik bij wijze van test de maximum Ta eens op 30C had gezet en de sturing in "flow" mode met Tset 30C.
Het resultaat was onverwacht: de WP ging bij buiten temperatuur van 2C naar Ta ~45C, dus ver boven Tset en ook ver boven het ingestelde maximum Ta. 8)7 Dat kwam omdat bij die temperaturen in de vermogenstabel mijn WP op 1800W nomimaal ging draaien en dan wordt, via de COP, automatisch een hoeveelheid warmte geproduceerd die zich enkel kan vetalen in hogere Ta (bij onveranderde flow). Enkel als ik "waterzijdig" alles dicht draaide (Ta ~= Tr) , dan pas ging de WP eerst naar een lager vermogensniveau (= moduleren) om daarna te pendelen.
Het feit dat vele WP's primair vermogen gestuurd zijn, verklaart het typische fenomeen "de WP kan zijn vermogen niet kwijt".
Omgekeerd, voor een perfect Ta-gebaseerde sturing (vb. via WAR), zonder pendelgedrag, zou de WP niet alleen tot minder dan 50% moeten kunnen moduleren, maar ook met geleidelijk variërend vermogen (versus 4 trappen: maximum, nominaal, medium, minimaal). Helaas, zo werkt het vandaag niet.
Bedankt voor dit inzicht en de test.

Ik had her en der in dit forum (o.a. 1e pagina) dat vermogensbeperking kabel hetzelfde zou doen als de nacht modus op de FTC6. DIt is iets wat ik op de controller kan instellen en max frequentie gaat dan naar 68Hz.

Nu heb ik de buitenunit nog niet open gehad, deze hangt namelijk boven een schuine dak aan de muur met nieuwe gladde dakpannen. Ik moet dat dus even timen met het huidige weer.

Je advies om te filteren op @radeoxx is inderdaad een goeie en weer een hoop kennis opgedaan.

Het dus dus misschien toch wel handig zijn om met bijv. 2 shelly's een schakeling te maken. Die kan je dan denk ik zelfs gaan schakelen op de buiten temp sensor, maar dat is een vervolgstap. Eerst maar eens de spullen bestellen.

Bedankt tot zover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
gr8-jen schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:55:
Waarden waren gewijzigd.

Ja een COP van 6 zou mogelijk moeten zijn in ideale omstandigheden.
Ben je er zeker dat alles optimaal draait en niets te vaak herstart?

Min Ta is voldoende? want je zou een behoorlijk hoge flow moeten hebben om minimale capaciteit kwijt te kunnen.
hehe ja sorry had de verkeerde kolom gepakt :P

Nee er is iets geks met mijn pomp aan de hand maar het is wat lastig duideiji te maken. Niet halten van Ta waardes, waar je vooral last van hebt bij kouder weer is er een maar een slechte COP is een andere.
Vandaar even mn vraag of ik naar die tabel kan refereren :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jozi
laurens0619 schreef op maandag 11 december 2023 @ 12:23:
[...]

hehe ja sorry had de verkeerde kolom gepakt :P

Nee er is iets geks met mijn pomp aan de hand maar het is wat lastig duideiji te maken. Niet halten van Ta waardes, waar je vooral last van hebt bij kouder weer is er een maar een slechte COP is een andere.
Vandaar even mn vraag of ik naar die tabel kan refereren :)
Het niet halen van je ta waardes bij kouder weer kan ook komen doordat er te weinig koudemiddels in de leidingen tussen de binnen en buiten unit zit. De flow temperatuur wordt wel gehaald, maarr er is geen massa aan middel. Bij het aankoppelen van een meter, als je die al hebt, ben je alleen ook weer 30-40 gram kwijt.

Er is wel een manier om dit vermoeden bevestigen door een berekening en de temperatuur verschillen te meten op de aanvoer en retourleiding. Hoe je het precies berekend weet ik niet maar het is iets van een overshoot temperatuur op de aanvoer leiding. Misschien dat iemand anders op dit forum deze kennis wel heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lambert venema
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 18-12-2023
Hallo,

Ik heb sinds vorige week een SCR-M60V-300D SET in mijn huis.
Naast de 300liter boiler is de warmtepomp (SUZ-SWM60 VA) aangesloten op de vloerverwarming.

Helaas een oude vloerverwarming met zwarte gas doorlatende buizen.
Dus is de verdeler middels een warmtewisselaar aangesloten op de warmtepomp.
zie ook de afbeeling.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cmtK_l6MTOKS6sCSBZmzRrY_Mx4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3tylD0cBHRLlBsAg0YA9a7GF.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb nu al twee vragen:

1. Draait de warmtepomp (rondpompen) ook als er geen wwarmtevraag meer is ( dan zal hij via de warmtewisselaar het water in de verdeler namelijk snel weer afkoelen)?

2. Is er een document waarin ik kan vinden welke instelparameters er allemaal zijn in het servicemenu en een beschrijving wat de parameter doet?

dank voor jullie reacties,
groet, Lambert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:45
@lambert venema
1. In principe niet, er is wel een instelling die aangeeft dat de WP moet rondpompen als het buiten onder een bepaalde temperatuur is. Die kan je aanpassen zodat hij dat niet meer doet.

Dat , en nog veeeeel meer informatie, is te vinden via de gepinde posts:
Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen

2. In de bedienings en service handleidingen staat wel het eea. beschreven. Maar soms is de beschrijving erg kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jingle1986
RTJC schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:31:
[...]

[Afbeelding]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
entities:
  - sensor.realtime_cop
show:

Thanks! Hier ga ik eens mee stoeien.

Wat betreft een COP onder de 3 bij een temperatuur rondom of onder de nul graden: is dat normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
Jingle1986 schreef op maandag 11 december 2023 @ 16:02:
[...]

Thanks! Hier ga ik eens mee stoeien.

Wat betreft een COP onder de 3 bij een temperatuur rondom of onder de nul graden: is dat normaal?
Bij mij is dat heel normaal. Het stroomverbruik is dan veel hoger (bij mij tot wel 3x hoger gemiddeld gezien), plus de vele defrosts maken het geheel ook niet heel efficiënt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jozi
jozi schreef op maandag 11 december 2023 @ 13:03:
[...]

Het niet halen van je ta waardes bij kouder weer kan ook komen doordat er te weinig koudemiddels in de leidingen tussen de binnen en buiten unit zit. De flow temperatuur wordt wel gehaald, maarr er is geen massa aan middel. Bij het aankoppelen van een meter, als je die al hebt, ben je alleen ook weer 30-40 gram kwijt.

Er is wel een manier om dit vermoeden bevestigen door een berekening en de temperatuur verschillen te meten op de aanvoer en retourleiding. Hoe je het precies berekend weet ik niet maar het is iets van een overshoot temperatuur op de aanvoer leiding. Misschien dat iemand anders op dit forum deze kennis wel heeft.
Hiervoor moet je dus aan de gang met h log p diagrammen.

Je hebt je variabelen aanvoer temperatuur en je voorraad koelmidddel (bij mij 1.1Kg) buiten temperatuur en druk maar hoe dit vertaald in de grafiek weet ik nog niet, daarvoor moet ik denk ik nog even op cursus bij de buurman.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 12-09 22:43
DutchWing schreef op zondag 10 december 2023 @ 23:09:
@Red_Baron Met de afstand bediening van Mitsubishi lijkt de pomp ook onnodig door te draaien. Ik heb daar ook last van en @koevlaas2 na mijn weten ook. Hij zou dit nog eens navragen bij Alklima… Geen idee of dit nog gebeurd is?
Thermostaat op 20c is aan bij 20c uit bij 21.
Verder is je warmtepomp geen koelkast lampje, temperatuur verhogen/verlagen betekend niet direct aan/uit kan wel 10 minuten vertraging inzitten. Geduld is een schone zaak.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
lambert venema schreef op maandag 11 december 2023 @ 14:31:
2. Is er een document waarin ik kan vinden welke instelparameters er allemaal zijn in het servicemenu en een beschrijving wat de parameter doet?
In de (installatie)handleiding? Die heb je als het goed is bij je WP gekregen en anders kun je die downloaden via de links in de TS (hint: lees die!)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaEnSa
Grolsch schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 20:03:
[...]

Een leuke gedachte, maar die vlieger gaat helaas niet op.

Er zijn teveel factoren bepalend zoals zon, wind, regen, visite, apparatuur, etc.
@Grolsch Ik ben instaat om de datasheet COP=7 @TA=10 te bereiken 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GWZHMOg-w_dNd1n0-eXDSkqLdYY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q1cuuLDZzvG7KaYRAhtAUyw9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6fLd6pBvBJnLEDunOP7gmY3MUnM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GMM4BNJcEt8rIBZEVdE2dm5M.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TSE
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-09 21:34

TSE

Voor de experten ?

Ik heb een afgifte systeem met vloerverwarming en fancoils. Alles staat nu op 1 zone. Ik merk dat als er Fancoils meedraaien de frequentie van de wp op en af gaat, tijdje 24hz even 20hz om dan terug naar 24 hz te gaan. Als de fancoils niet aanstaan blijft ie rustig op 20hz hangen.

Iemand een idee waar dit aan kan liggen ?
Edit: draai op vaste TA

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qLNM59UutgMT7vovdRLnFdJe0w0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/4WmDsA9K2s52NZooUOwHAycL.png?f=fotoalbum_large

WP : Mitsu PUHZ-SHW80YAA - VV+ Innova Airleafs - Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-06 09:45
TSE schreef op maandag 11 december 2023 @ 20:49:
Voor de experten ?

Ik heb een afgifte systeem met vloerverwarming en fancoils. Alles staat nu op 1 zone. Ik merk dat als er Fancoils meedraaien de frequentie van de wp op en af gaat, tijdje 24hz even 20hz om dan terug naar 24 hz te gaan. Als de fancoils niet aanstaan blijft ie rustig op 20hz hangen.

[Afbeelding]
Draaien de fancoils op vast toerental of variabel?

Als het vast toerental is zou ik het een raar verhaal vinden en is het wellicht toeval?

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 11:54
JustMyOpinion schreef op maandag 11 december 2023 @ 22:06:
[...]

Draaien de fancoils op vast toerental of variabel?

Als het vast toerental is zou ik het een raar verhaal vinden en is het wellicht toeval?
Door de fans wordt er meer warmte onttrokken. Ik zou de radiatoren meer flow geven als dat kan.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaEnSa
DutchWing schreef op maandag 11 december 2023 @ 01:13:
[...]

De CondensingTemperature is eigenlijk zoals de naam het al zegt; de temperatuur waarop de F-Gassen gaan condenseren, deze waarde is variabel en dus helemaal niet interessant voor een eindgebruiker. Maar wel belangrijk voor de regeling van de warmtepomp intern.

Zie bijvoorbeeld deze toelichting. (Engels)

Uiteindelijk zijn de meeste waardes niet zo heel belangrijk voor de eindgebruikers ;)
Het loggen heeft wel als voordeel dat je bij een storing heel makkelijk kan zien waarin het probleem zich bevind.
@DutchWing Met CondensingTemperature = 27 en TH2=24 --> Subcooling=3!
EDIT: Het is heel goed voor COP;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Oj4BUzXwd0zdrdpIxiE8mYa18QA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Cuy56ganINz5wGSYbdcpjBpk.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JustMyOpinion
Knowbody schreef op maandag 11 december 2023 @ 22:52:
[...]

Door de fans wordt er meer warmte onttrokken. Ik zou de radiatoren meer flow geven als dat kan.
Dat snap ik, ik heb namelijk alleen maar radiators met fans en geen VVW. Ik geef alleen aan dat als de fans met een vast toerental draaien de afgifte ook relatief constant zou moeten zijn.

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
JustMyOpinion schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 06:47:
[...]

Dat snap ik, ik heb namelijk alleen maar radiators met fans en geen VVW. Ik geef alleen aan dat als de fans met een vast toerental draaien de afgifte ook relatief constant zou moeten zijn.
Heb je gedacht aan onbalans tussen de radiatoren waardoor er mogelijk een koudere plomp water terugkomt en dit zich herhaalt per rondje?

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TSE

TSE

Knowbody schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 07:30:
[...]

Heb je gedacht aan onbalans tussen de radiatoren waardoor er mogelijk een koudere plomp water terugkomt en dit zich herhaalt per rondje?
Thx ik ga eens kijken of ik ze wat meer flow kan geven. Onbalans zou idd ook nog wel kunnen vermits het vooral voorkomt bij de verst geplaatste Fancoils.

Ik ga er mee aan de slag en koppel terug…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
TSE schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 07:42:
[...]

Thx ik ga eens kijken of ik ze wat meer flow kan geven. Onbalans zou idd ook nog wel kunnen vermits het vooral voorkomt bij de verst geplaatste Fancoils.

Ik ga er mee aan de slag en koppel terug…
En degene die het dichtst bij de bron zit knijpen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
laurens0619 schreef op maandag 11 december 2023 @ 09:22:
@xoror

Hier moet ik toch even op terugkomen. Gisteren was het 17 (wp) vs 15 (homewizard) kWh. dus het kan wel meer afwijken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
xoror schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:01:
[...]

Hier moet ik toch even op terugkomen. Gisteren was het 17 (wp) vs 15 (homewizard) kWh. dus het kan wel meer afwijken...
Zou mooi zijn als er een standaard afwijking gevonden kan worden zodat we die als correctie tabel kunnen toepassen :)
Mrja dat kan nog best complex zijn, misschien is die afwijking wel afhankelijk van aantal runs, defrost etc etc etc. Een soort correctie systeem zoals dat bij ook bij GPS bestaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:45
xoror schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:01:
[...]

Zal wellicht te maken hebben met afrondingen die de WP doet. Als hij vaker afrond op een dag scheelt dat meer ;)
Los meten is m.i. vooral prettig omdat je het dan live kan zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Plenkske schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:38:
[...]

Zal wellicht te maken hebben met afrondingen die de WP doet. Als hij vaker afrond op een dag scheelt dat meer ;)
Los meten is m.i. vooral prettig omdat je het dan live kan zien.
Wp report het op 2 cijfers achter de comma btw. Denk niet dat die afronding zoveel afwijking kan veroorzaken. Verder eens dat het leuk is om live data te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
Vandaag tijdens de legionella run viel me iets op.

- Ik verhoog met een HA scriptje het SWW setpoint van 46 naar 56 zodat het booster element niet de hele legionella run hoeft te draaien -> werkt perfect.

- Legionella run draait voor 120 minuten, hier zie ik iets geks. Tot aan exact 120 minuten draait de buitenunit, daarna gaat pas de booster aan (status = unknown maar dat is een foutje in de syntax), voor slechts 30 minuten. Ik heb de temp van 62 niet bereikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-MIpJTenynHh3F695wHPLsyhuog=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/L7wgy5zWc1gEpdsXRMYUGTLL.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v_6bN0YwPuwqoSrEHZi6BU9S5ZY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/GgeGCq13qygPaHo1UITlkcfj.png?f=user_large

Iemand enig idee wat hier niet goed gaat?

[ Voor 15% gewijzigd door RTJC op 12-12-2023 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

breinonline

Are you afraid to be known?

Waarschijnlijk staat je maximale tijd op 120 minuten. Daarna schakelt de unit het legionellaprogramma uit omdat de tijd verstreken is.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:40
laurens0619 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:04:
[...]

Zou mooi zijn als er een standaard afwijking gevonden kan worden zodat we die als correctie tabel kunnen toepassen :)
Mrja dat kan nog best complex zijn, misschien is die afwijking wel afhankelijk van aantal runs, defrost etc etc etc. Een soort correctie systeem zoals dat bij ook bij GPS bestaat
Sinds het begin al een kWh meter voor binnen+buiten unit meelopen.
Tot op heden een verschil van 1%, wat de WP intern te weinig rapporteert .
In de zomer vinden grote correcties plaats om uiteindelijk hierop uit te komen.

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
breinonline schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 17:11:
Waarschijnlijk staat je maximale tijd op 120 minuten. Daarna schakelt de unit het legionellaprogramma uit omdat de tijd verstreken is.
En dát vind ik dus gek. Want die 120 min is alleen het buitendeel. Je zou verwachten dat daarin het binnendeel ook zit qua tijd.

Vorige week is het binnendeel wel naar de 62 toegekropen, en heeft nog 2 uur langer staan draaien op het element.

Wel liep de verwarming van van de Vw gewoon door in de instelling. Nu was die uit omdat de ruimte op temp was.

Kan dat verschil maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
xoror schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 15:41:
[...]

Wp report het op 2 cijfers achter de comma btw. Denk niet dat die afronding zoveel afwijking kan veroorzaken. Verder eens dat het leuk is om live data te zien.
Hierbij wat grafiekjes waarin ik het verschil tussen procon en kwh-meter in beeld breng. Schaal is stand kwh-meter - stand procon, oftewel: Bij een getal > 0 geeft de kwh-meter meer aan en bij een negatief getal geeft de ecodan/procon meer aan.

SWW-verbruik is door het jaar heen ongeveer gelijk qua afwijking:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XANGYhi22JqjTAPCFG8uSfsHqp8=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/qQY1liauMeREm09nbhD2V73U.png?f=fotoalbum_medium

Bij verwarmen zijn er 's winters grotere afwijkingen. Vorige winter heb ik een poosje de waterpomp voor verwarmen op stand 5 gezet ipv stand 4. Toen leek de afwijking groter, dus misschien dat de inschatting van het pomp-verbruik niet heel goed voorspelbaar is? Geen idee of het pompverbruik per stand voorspelbaar is, of ook nog druk-afhankelijk is?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YuSYaKtt-87tOhhd-TeoYVEYmyg=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/Nj6mGzmn677zKN2SNPbW2NCM.png?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkPino
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-09 19:35
Hoi allen,

Het is winter dus ik kan weer verder tweaken aan mijn warmtepomp settings. Afgelopen winter gedraaid op de adaptieve instellingen wat opzich prima ging. Nu probeer ik een WAR regeling werkend te krijgen maar loop toch tegen wat problemen aan.
Huis is beneden vloerverwarming (ik denk zo’n 92m2 aan vloerverwarming), de rest radiatoren. Als ik dus onder de ongeveer 35 graden aan TA kom dan gaat mijn WP pendelen. Wat is hierin wijsheid? Ik heb een buffervat ertussen zitten, VVW pomp staat nu volgas en de waterpomp in de binnenunit staat op stand 4; misschien deze juist beide eens wat terug schroeven? Ik heb namelijk het idee dat hij met minimaal vermogen de TA nog niet kwijt kan, bij hogere water temperatuur lukt het namelijk wel.
Of zie ik iets over het hoofd?
Groeten,
Martijn

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
Knowbody schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 07:30:
[...]

Sorry voor de late reactie... maar dit kan je redelijk eenvoudig terugzien in de retourtemperatuur van de WP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jingle1986
RTJC schreef op maandag 11 december 2023 @ 11:31:
[...]

[Afbeelding]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
entities:
  - sensor.realtime_cop
show:

Hoe haal jij trouwens de waarden realtime afgifte en realtime cop op?
Als ik een curl doe in home assistant lijk ik die waarden niet te zien in de dataset?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
Jingle1986 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 20:06:
[...]

Hoe haal jij trouwens de waarden realtime afgifte en realtime cop op?
Als ik een curl doe in home assistant lijk ik die waarden niet te zien in de dataset?
Klopt, die sensoren heb ik zelf gemaakt. Ik zal die delen zodra ik mijn laptop bij de hand heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
RTJC schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 20:11:
[...]

Klopt, die sensoren heb ik zelf gemaakt. Ik zal die delen zodra ik mijn laptop bij de hand heb.
Real time afgifte:

code:
1
2
3
4
5
6
{% set deltat = states('sensor.deltat') | float %}
{% set flowr = states('sensor.flow_rate') | float %}
{% if (deltat > 0)%}
{{(deltat * 4.2 * flowr / 60) | round(1, default=0)}}
{% else %} 0
{% endif %}

COP:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
{% set deltat = states('sensor.deltat') | float %}
{% set flowr = states('sensor.flow_rate') | float %}
{% set pump_raw = states('sensor.wp_p_rs485_eastron_i_power') | float %}
{% set pump = pump_raw / 1000 | float %}

{% if (pump_raw > 0) and (deltat > 0) and (flowr >0) %}
  {{(deltat * 4.20 * flowr / 60) / pump | round(1, default=0)}}
{% else %}
0
{% endif %}

Ik heb je statische flow veranderd naar een die de flow pakt van de procon, en heb ze als helper gemaakt in de GUI dus er 'mist' wat yaml

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 13-09 19:19
Ik ben nog steeds een beetje zoekende naar waarom de WP zo onrustig draait.
A. Vaak zie ik vrij grote verschillen in opgenomen vermogen. Hij wil de hele tijd de TA regelen waarbij hij varieert tussen bijv 650 en 750watt en een TA van 27.5-28°C bij een ingestelde TA van 27.
B. Waarom pakt de pomp na een sww run de draad niet rustig op waar hij gebleven was. De vloer is dan immers al op temp. De juiste TA is dan toch zo bereikt lijkt me.

Zie onderstaande grafiek van vandaag voor het verloop na sww run. Pas aan het einde gaat hij vlak lopen. Zien andere gebruikers van de SUZ serie dit ook? Ik heb alleen een serie buffertje van 50l in retour verder totale flow van ca 17l naar 65m2 (op 20°C) +20m2 (op 15°) vloerverwarming. Badkamer loopt mee en twee radiatoren boven een beetje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KLen4-JmBFrYTvtuK9SLPuNKJfU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GoDSZLUjVnVTrsU7RwisJHmc.jpg?f=fotoalbum_large

Wat ik ook niet goed snap is hoe de dT zich verhoudt tot het verbruik. Ik kan me voorstellen dat als de vloer opwarmt er minder energie bij hoeft, maar dit zou dan moeten resulteren in een lagere dT toch? De pomp stuurt op dT maar bij dezelfde dT zou er dan ook ook dezelfde hoeveelheid energie aan toegevoegd moeten worden om deze te halen? (Uitgaande van zelfde buitentemp.).

WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 13-09 19:50

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

DarkPino schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 19:39:
Hoi allen,

Het is winter dus ik kan weer verder tweaken aan mijn warmtepomp settings. Afgelopen winter gedraaid op de adaptieve instellingen wat opzich prima ging. Nu probeer ik een WAR regeling werkend te krijgen maar loop toch tegen wat problemen aan.
Huis is beneden vloerverwarming (ik denk zo’n 92m2 aan vloerverwarming), de rest radiatoren. Als ik dus onder de ongeveer 35 graden aan TA kom dan gaat mijn WP pendelen. Wat is hierin wijsheid? Ik heb een buffervat ertussen zitten, VVW pomp staat nu volgas en de waterpomp in de binnenunit staat op stand 4; misschien deze juist beide eens wat terug schroeven? Ik heb namelijk het idee dat hij met minimaal vermogen de TA nog niet kwijt kan, bij hogere water temperatuur lukt het namelijk wel.
Of zie ik iets over het hoofd?
Groeten,
Martijn
Wat ik hier veel lees, is dat een buffervat een beetje vloeken in de kerk is, en dan lees ik ook nog eens, dat er een pomp bij de verdeler zit. Dit ook not done. Misschien eens beginnen om de pomp bij de verdeler te verwijderen en dan alleen draaien met de pomp van de unit zelf.

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 13-09 19:50

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

g-j-t schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 20:22:
A. Vaak zie ik vrij grote verschillen in opgenomen vermogen. Hij wil de hele tijd de TA regelen waarbij hij varieert tussen bijv 650 en 750watt en een TA van 27.5-28°C bij een ingestelde TA van 27.
B. Waarom pakt de pomp na een sww run de draad niet rustig op waar hij gebleven was. De vloer is dan immers al op temp. De juiste TA is dan toch zo bereikt lijkt me.

Zie onderstaande grafiek van vandaag voor het verloop na sww run. Pas aan het einde gaat hij vlak lopen. Zien andere gebruikers van de SUZ serie dit ook? Ik heb alleen een serie buffertje van 50l in retour verder totale flow van ca 17l naar 65m2 (op 20°C) +20m2 (op 15°) vloerverwarming. Badkamer loopt mee en twee radiatoren boven een beetje.

[Afbeelding]

Wat ik ook niet goed snap is hoe de dT zich verhoudt tot het verbruik. Ik kan me voorstellen dat als de vloer opwarmt er minder energie bij hoeft, maar dit zou dan moeten resulteren in een lagere dT toch? De pomp stuurt op dT maar bij dezelfde dT zou er dan ook ook dezelfde hoeveelheid energie aan toegevoegd moeten worden om deze te halen? (Uitgaande van zelfde buitentemp.).
Wat mij toen is geadviseerd. Als de ingestelde Ta oploopt moet de pomp snelheid omhoog. Als de Ta dan nog steeds oploopt moet de Ta met 1 graad omhoog deze verhoog je tot dat het stabiel draait.

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Suicide
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online

[Afbeelding]

Ik herken het niet, na de SWW run is hij zelfs nog iets rustiger gaan lopen.
Voor SWW 30 Hz erna 26 Hz (data van afgelopen vrijdag de 8e)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3ANbCUNwLycWq_vonNNSG5VST8s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vjB1YWFyYHyjpxH4oDhZcZe7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
Speedyace schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 20:33:
[...]

Wat mij toen is geadviseerd. Als de ingestelde Ta oploopt moet de pomp snelheid omhoog. Als de Ta dan nog steeds oploopt moet de Ta met 1 graad omhoog deze verhoog je tot dat het stabiel draait.
Dank voor je reactie. De pompsnelheid kan niet verder omhoog. Naar beneden toe (80-90% van de afgifte) haal ik echter maar 12 of 13 liter. Dit door een stuk 20mm uponor van de eerste verdieping naar beneden. Per groep van ca 85m, 6 stuks, is de flow normaliter 2l/m. Dit zou wel beter kunnen maar ik zie nog wat op tegen de verbouwing (koof op badkamer open, daar de 28mm uponor oppakken en op 28mm doortrekken tot aan de verdeler).

Dat de pomp een hogere Ta kiest heeft te maken dat hij zijn vermogen niet kwijt kan heb ik hier al eens gelezen, maar waarom zakt hij dan niet eerder in frequentie? Ik zie aan het opgenomen vermogen wel dat ie echt wel lager kan nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkPino
Speedyace schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 20:30:
[...]

Wat ik hier veel lees, is dat een buffervat een beetje vloeken in de kerk is, en dan lees ik ook nog eens, dat er een pomp bij de verdeler zit. Dit ook not done. Misschien eens beginnen om de pomp bij de verdeler te verwijderen en dan alleen draaien met de pomp van de unit zelf.
Dank voor je reactie. Volgens mij is de reden om geen buffervat te willen verloren energie is toch? Nu stop ik energie in het verwarmen van een buffervat ipv het verwarmen van mijn verwarming?

Als dat idd de reden is om geen buffervat te willen dan lijkt het verwijderen nu in mijn geval geen optie toch?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven1234
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13-09 22:54
TSE schreef op maandag 11 december 2023 @ 20:49:
Voor de experten ?

[Afbeelding]
Het wel of niet rustig regelen kan van verschillende factoren afhangen:
  • Ta, Tr, flow als er bijvoorbeeld iets in de afgifte veranderd (let op dat dit meer effect heeft als je weinig afgifte hebt)
  • Ta, Tr, flow als er bijvoorbeeld de data vanuit de sensoren verspringt
  • Tb, omdat de minimale frequentie afhangt van de buitentemperatuur
Ik heb echter een vermoeden dat het niet direct aan je fancoils ligt, maar aan de PID regeling, eventueel in combinatie met de nauwkeurigheid van de sensoren (Ta, Tr, flow). Hieronder een grafiek van mijn systeem. Ik heb circa 140m2 vloerverwarming open staan, draai op een vaste Ta en je ziet vooral in het begin de frequentie een beetje variëren. Echter gaat dat altijd samen met een variatie van de Ta. Dit is dus het systeem wat druk bezig is om Ta te regelen (de enige parameter waar de wp op stuurt) en de regeling heeft gewoon even nodig om die goed te krijgen.

Ik zou aanraden de grafiek nog een keer te plotten, maar dan icm met Ta en Tr.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9s1dsSd1oUrKU1tR96MwCChLXyQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/POo5R7WMjcLGckS9l99XyAkZ.png?f=fotoalbum_large

WP: Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
Suicide schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 20:59:
[...]

Ik herken het niet, na de SWW run is hij zelfs nog iets rustiger gaan lopen.
Voor SWW 30 Hz erna 26 Hz (data van afgelopen vrijdag de 8e)

[Afbeelding]
Loopt je opgenomen vermogen ook gelijk evenredig zo strak als de frequentie? Ik kan helaas de frequentie niet uitlezen maar je ik heb er wel eens bij gestaan en je hoort met de wisselingen in opgenomen vermogen hier de pomp ook op en aftoeren. Ik heb dus de indruk dat er iets niet goed loopt als ik het vergelijk met jouw grafiek. Kan natuurlijk ook in afgiftesysteem zitten.

[ Voor 3% gewijzigd door g-j-t op 12-12-2023 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jozi
Jeroen Vreeken schreef op zondag 23 juli 2023 @ 21:40:
Ik kon nergens in deze thread het exacte connector type vinden voor het zelf maken van het 'vermogens kabeltje'. (misschien kan ik gewoon niet goed zoeken)
Na wat puzellen kwam ik tot de conclusie dat het de JST EH serie moest zijn.

Vandaag mijn kabeltje geinstalleerd (in mijn geval wordt het een 'ventilator kabeltje' aangezien het mee om ventilator lawaai bij hoge toeren gaat).

Op aliexpress zijn connectors goedkoop te vinden, zelf even een paar weerstanden en krimpkousen erbij en je bent klaar:
https://nl.aliexpress.com...6z3Z&gatewayAdapt=glo2nld

Let wel op: de kleuren zijn anders. Je moet dus gewoon goed kijken wat pin 1,2 en 3 zijn.
Ze komen per 10 en vroeg mij af of misschien iemand in nl deze al niet over hebt liggen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sven1234

[Afbeelding]

Er zit een PID regeling in de WP (zie mijn post hierboven). Nadat de unit SWW heeft gemaakt moet de regeling weer naar een ander setpoint toewerken. Dit heeft even tijd nodig om dat goed voor elkaar te krijgen.

Je hebt redelijk weinig oppervlakte open staan en dit maakt de regeling minder stabiel (een variatie bij weinig inhoud zie je bijna meteen terug in je Tr, terwijl dat bij veel inhoud pas een uur/uren later is). Daarnaast geef je al aan dat je op een Ta van 0,5 tot 1 graad boven setpoint zit. Je hebt dus ook problemen om je minimale vermogen kwijt te raken. Advies is dus om meer open te zetten, flow of Ta te verhogen of meer afgifte bij te plaatsen.

De WP stuurt niet op dT, maar op Ta, zie mijn uitleg hierover van een tijdje geleden. Het verbruik is van meerdere factoren afhankelijk, maar ook de geproduceerde energie zit daar in: Q=4,2*(Ta-Tr)*flow/s. Een hogere dT geeft dus ook een hoger opgenomen vermogen. Als de WP opstart, heb je een koude vloer en wil de WP snel naar zijn Ta: hoger verbruik. Na enige tijd warmt de vloer op en neemt het geleverde vermogen af en dus het opgenomen vermogen uit het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TSE

TSE

Sven1234 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 21:02:
[...]

Het wel of niet rustig regelen kan van verschillende factoren afhangen:
  • Ta, Tr, flow als er bijvoorbeeld iets in de afgifte veranderd (let op dat dit meer effect heeft als je weinig afgifte hebt)
  • Ta, Tr, flow als er bijvoorbeeld de data vanuit de sensoren verspringt
  • Tb, omdat de minimale frequentie afhangt van de buitentemperatuur
Ik heb echter een vermoeden dat het niet direct aan je fancoils ligt, maar aan de PID regeling, eventueel in combinatie met de nauwkeurigheid van de sensoren (Ta, Tr, flow). Hieronder een grafiek van mijn systeem. Ik heb circa 140m2 vloerverwarming open staan, draai op een vaste Ta en je ziet vooral in het begin de frequentie een beetje variëren. Echter gaat dat altijd samen met een variatie van de Ta. Dit is dus het systeem wat druk bezig is om Ta te regelen (de enige parameter waar de wp op stuurt) en de regeling heeft gewoon even nodig om die goed te krijgen.

Ik zou aanraden de grafiek nog een keer te plotten, maar dan icm met Ta en Tr.

[Afbeelding]
Ik zie inderdaad hetzelfde (schommelende TA) maar heb vandaag nog niet kunnen testen...

Komende dagen doe ik volgende tests :

1. meer flow proberen te geven
2. kijken wat het geeft als ik alle fancoils open zet

Tijdens de koudere periode had ik er geen last van ; maar toen draaide de wp uiteraard ook op hogere frequentie....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
Sven1234 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 21:14:
[...]

Er zit een PID regeling in de WP (zie mijn post hierboven). Nadat de unit SWW heeft gemaakt moet de regeling weer naar een ander setpoint toewerken. Dit heeft even tijd nodig om dat goed voor elkaar te krijgen.

Je hebt redelijk weinig oppervlakte open staan en dit maakt de regeling minder stabiel (een variatie bij weinig inhoud zie je bijna meteen terug in je Tr, terwijl dat bij veel inhoud pas een uur/uren later is). Daarnaast geef je al aan dat je op een Ta van 0,5 tot 1 graad boven setpoint zit. Je hebt dus ook problemen om je minimale vermogen kwijt te raken. Advies is dus om meer open te zetten, flow of Ta te verhogen of meer afgifte bij te plaatsen.

De WP stuurt niet op dT, maar op Ta, zie mijn uitleg hierover van een tijdje geleden. Het verbruik is van meerdere factoren afhankelijk, maar ook de geproduceerde energie zit daar in: Q=4,2*(Ta-Tr)*flow/s. Een hogere dT geeft dus ook een hoger opgenomen vermogen. Als de WP opstart, heb je een koude vloer en wil de WP snel naar zijn Ta: hoger verbruik. Na enige tijd warmt de vloer op en neemt het geleverde vermogen af en dus het opgenomen vermogen uit het net.
Dank voor je reactie! Grotendeels helder. Over de verhoging van mijn Ta, deze ligt standaard 0,5 tot 1 hoger dan setpoint. Als ik hem nu op 26, 27 of 28 heb staan. Hij doet dit echter al erg snel en niet op het eind van de run als de vloer al warm is.

Ik zal nog eens experimenteren met het verder openzetten van radiatoren boven. Ik wil echter voorkomen dat dit ten koste gaat van de flow beneden waar ik de grootste afgifte wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven1234
g-j-t schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 21:36:
[...]

Dank voor je reactie! Grotendeels helder. Over de verhoging van mijn Ta, deze ligt standaard 0,5 tot 1 hoger dan setpoint. Als ik hem nu op 26, 27 of 28 heb staan. Hij doet dit echter al erg snel en niet op het eind van de run als de vloer al warm is.

Ik zal nog eens experimenteren met het verder openzetten van radiatoren boven. Ik wil echter voorkomen dat dit ten koste gaat van de flow beneden waar ik de grootste afgifte wil hebben.
Heb je screenshots van hoe Ta, Tr, Tb, flow, (frequentie) en geproduceerd vermogen verlopen over de tijd? Zijn eventueel via de sd card tool te maken. Dan kan je mogelijk beter achterhalen waar het aan ligt.

Update: afhankelijk van je isolatie kan het toch helpen boven het (deels) ook open te zetten. Afhankelijk van de isolatie in de muren gaat de warmte beneden vaak liever via de vloer naar de verdieping er boven. Wanneer je boven ook verwarmt, dan kan de wp beter zijn minimale vermogen kwijt en omdat je woonkamer de 1e verdieping niet meer mee trekt kan ondanks de lagere flow beneden het toch warmer zijn dan de situatie ervoor. Even testen hoe dat werkt.

[ Voor 21% gewijzigd door Sven1234 op 12-12-2023 22:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
breinonline schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 17:11:
Mag ik vragen hoe jij het hebt ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

DarkPino schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 21:01:
[...]

Dank voor je reactie. Volgens mij is de reden om geen buffervat te willen verloren energie is toch? Nu stop ik energie in het verwarmen van een buffervat ipv het verwarmen van mijn verwarming?

Als dat idd de reden is om geen buffervat te willen dan lijkt het verwijderen nu in mijn geval geen optie toch?
Energie gaat niet verloren ;)

Bij een buffervat in serie in de retour zonder tweede transportpomp:
- Geen probleem, zeker met vloerverwarming veelal niet nodig!
- Radiatoren afhankelijk van systeeminhoud.

Bij een buffervat met tweede transportpomp:
Het probleem is dat je warmtepomp op hogere temperaturen moet draaien wat minder efficiënt is, veelal zit je zo'n 5 graden hoger met je mengtemperatuur wat 10% rendement verlies is bij A7/W35.
Dan heb je ook nog een transportpomp welke maximaal ongeveer 45W verbruikt.

Los daarvan kan er verstoring in het vat optreden door diverse factoren, zie bijvoorbeeld dit stukje van remeha over open verdeler, zelfde principe.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkPino
Dankjewel weer!
Bedoel je een buffervat met een pomp er in? Ik heb een buffervat (Komfort WPSK40) in de retour zonder pomp.

Andere vraag: ik snap nog niet helemaal waarom een pomp in de VVW verdeler een probleem is. Hiermee vergroot ik toch alleen maar de flow door de vloerverwarming heen wat een eventuele overshoot in de TA voorkomt?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:59
Sven1234 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 22:01:
[...]

Heb je screenshots van hoe Ta, Tr, Tb, flow, (frequentie) en geproduceerd vermogen verlopen over de tijd? Zijn eventueel via de sd card tool te maken. Dan kan je mogelijk beter achterhalen waar het aan ligt.

Update: afhankelijk van je isolatie kan het toch helpen boven het (deels) ook open te zetten. Afhankelijk van de isolatie in de muren gaat de warmte beneden vaak liever via de vloer naar de verdieping er boven. Wanneer je boven ook verwarmt, dan kan de wp beter zijn minimale vermogen kwijt en omdat je woonkamer de 1e verdieping niet meer mee trekt kan ondanks de lagere flow beneden het toch warmer zijn dan de situatie ervoor. Even testen hoe dat werkt.
K heb hier ook al jaren een wat schommelende wp, vloerverwarming als bijverwarming, 4 radiatoren beneden en vloerverwarming op de badkamer en boven. Een begin jaren 90 woning, flink nageisoleerd en 22m leiding van zolder naar beneden en onbereikbaar voor vergroting. Volgend jaar nieuwe vloerverwarming beneden en alle radiatoren beneden weg en dan heb ik meer massa en verwacht een meer stabiele wp weliswaar op 30 graden maar beter dan een gasketel. Tot die tijd een wp die schommelt.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v153 BMS 215 combination CT003 v117 app v1.6.47

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
Sven1234 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 22:01:
[...]

Ik ga de SD kaart er binnenkort eens uithalen. Beter is om e.e.a. continu inzichtelijk te maken maar voor nu zal ik eens naar de SD kaart optie kijken. Screenshots volgen.

Onze woning (vrijstaand) is van 2017. Muren RC4,7 en dak RC6 zo uit mijn hoofd. Boven is het eigenlijk nooit koud maar sinds de WP hebben we 2 radiatoren (geknepen) en de badkamer meedraaien voor wat meer afgifte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• buell
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12-09 20:02
jozi schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 21:12:
[...]

Ze komen per 10 en vroeg mij af of misschien iemand in nl deze al niet over hebt liggen?
Jup heb er wel een paar liggen.

ERSD-VM2D / PUHZ-SW75-YAA / SMA-tripower 6 /

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DarkPino schreef op woensdag 13 december 2023 @ 06:54:
Dankjewel weer!
Bedoel je een buffervat met een pomp er in? Ik heb een buffervat (Komfort WPSK40) in de retour zonder pomp.

Andere vraag: ik snap nog niet helemaal waarom een pomp in de VVW verdeler een probleem is. Hiermee vergroot ik toch alleen maar de flow door de vloerverwarming heen wat een eventuele overshoot in de TA voorkomt?
Deze vraag is hier off-topic (want niet specifiek voor Mitsubishi). Antwoord in het juiste topic: Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11"

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Seauleaux schreef op woensdag 13 december 2023 @ 13:29:
Hoi allen,

Ik post hier mijn vraag en hoop dat jullie mij verder kunnen helpen. Als de vraag niet in dit topic thuis hoort dan alvast mijn excuses en dan hoop ik dat de mod hem naar het juiste topic kan verplaatsen.

Mijn probleem is als volgt:
3 jaar geleden is onze nieuwbouwwoning opgeleverd met een ICEM van Factory Zero.
Deze installatie houdt in: warmtepomp (Mitsubishi Ecodan 5KW), mechanische ventilatie met WTW en een omvormer plus zonnepanelen.

Vanaf dag 1 is het al drama met deze partij, er viel niet met ze te communiceren en afspraken werden niet nagekomen. Verschillende problemen hebben letterlijk 2 jaar geduurd voor ze opgelost werden.

Vanaf oktober 2022 gaf onze warmtepomp met enige regelmaat de foutmelding L9. Deze foutmelding verwijst naar een probleem met de flow meting. Factory Zero zou een monteur langs sturen om dit op te lossen, maar deze monteur is uiteindelijk nooit op komen dagen.

In augustus 2023 ben ik gebeld door de aannemer die ons huis gebouwd heeft met de mededeling dat Factory Zero failliet is gegaan en dat zij bezig zijn met het zoeken van een andere installateur en dat ze zodra dat rond was, onze problemen willen gaan oplossen.

In oktober 2023 wilden wij weer gaan stoken, maar nu geeft de warmtepomp dus continu foutmelding L9 en zitten wij al die tijd al in de kou (gelukkig werkt het warm water nog wel).

De aannemer heeft inmiddels een nieuwe installateur gevonden en deze zijn al 2 keer langs gekomen om naar de warmtepomp te kijken, maar het probleem is nog steeds niet opgelost. De installateur geeft aan dat de flowmeter die toegepast is in onze installatie niet standaard is, niet meer geleverd kan worden en dat zij geen alternatief weten. De flowsensor betreft een Sika VVXC9S00UF002517.

Inmiddels ben ik zelf ook al gaan zoeken op internet naar een alternatief. Ik heb contact gehad met Sika Duitsland, de Nederlandse importeur van Sika en ook met Alklima (importeur Mitsubishi Elektric). Geen van allen kunnen mij verder helpen, vandaar dat ik hier een bericht post in de hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Kan iemand mij vertellen wat voor sensor ik zou kunnen bestellen?

Daarnaast heb ik ontzettend weinig vertrouwen in deze pas 3 jaar oude installatie. De hele toestand zit ontzettend amateuristisch in elkaar en ik heb niet het idee dat dit systeem het nog 10 jaar gaat volhouden.
Daarnaast is ook het systeem nog steeds niet goed ingeregeld qua stooklijn etc, maar dit is een topic voor later aangezien het nu helemaal niet werkt.

Alvast ontzettend bedankt voor jullie reacties!
Mensen hier weten ook niet welke sensoren Factory Zero heeft gebruikt.
Zoek maar eens in dit topic, er zijn hier meerdere Tweakers (@nessio , @leonlwd ) die de rommel van FZ hebben, en ze hebben allemaal vergelijkbare (flow)problemen.
Ik denk dat het verstandig is als jullie je verenigen en je gezamenlijke ervaringen in een eigen topic bespreken. Dan blijft de informatie mooi bij elkaar en is het veel beter terug te vinden dan hier tussen alle andere berichten. In de TS hier kan ik dan mooi naar jullie topic verwijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leonlwd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 26-08 14:10
Andrehj schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:03:
[...]

Mensen hier weten ook niet welke sensoren Factory Zero heeft gebruikt.
Zoek maar eens in dit topic, er zijn hier meerdere Tweakers (@nessio , @leonlwd ) die de rommel van FZ hebben, en ze hebben allemaal vergelijkbare (flow)problemen.
Ik denk dat het verstandig is als jullie je verenigen en je gezamenlijke ervaringen in een eigen topic bespreken. Dan blijft de informatie mooi bij elkaar en is het veel beter terug te vinden dan hier tussen alle andere berichten. In de TS hier kan ik dan mooi naar jullie topic verwijzen.
Gelukkig geen Factory Zero bij mij :) Dat andere bedrijven er ook een potje van kunnen maken is iets anders ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
leonlwd schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:08:
Gelukkig geen Factory Zero bij mij :) Dat andere bedrijven er ook een potje van kunnen maken is iets anders ;)
Wie waren dan die andere FZ-slachtoffers? Behalve @nessio waren er volgens mij hier nog één of twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keuken
  • Laatst online: 14:21
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0YQK62EVfbwDn1_Ik0MlcjBeBdY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/13Zhrejuc6Zhy9RcAujEpF54.png?f=fotoalbum_large

Bij mij gaat de warmtepomp steeds on/off, is dit normaal gedrag? Heb de WP ingesteld op een vaste Flow temp van 25 graden. Toch zie ik de Flow temp Ta naar de 26-27 graden gaan.

- Mitsubishi Ecodan ERSC-VM2D binnenunit (hydrobox)
- Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112 YAA buitenunit

Vloerverwarming boven en beneden, huis is 2 maand oud

[ Voor 13% gewijzigd door keuken op 13-12-2023 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buell
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12-09 20:02
keuken schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:14:
[Afbeelding]

Bij mij gaat de warmtepomp steeds on/off, is dit normaal gedrag? Heb de WP ingesteld op een vaste Flow temp van 25 graden. Toch zie ik de Flow temp Ta naar de 26-27 graden gaan.

Je WP kan denk ik zijn minimale vermogen niet kwijt. Daardoor stijgt de Ta en slaat hij af. Omdat de Ta weer zakt gaat hij weer aan.

Probeer meer afgifte te crieeren als dat mogenlijk is of kijk bij welke Ta je Wp zijn minimale vermogen kwijt kan.

ERSD-VM2D / PUHZ-SW75-YAA / SMA-tripower 6 /

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keuken
buell schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:24:
[...]

Je WP kan denk ik zijn minimale vermogen niet kwijt. Daardoor stijgt de Ta en slaat hij af. Omdat de Ta weer zakt gaat hij weer aan.

Probeer meer afgifte te crieeren als dat mogenlijk is of kijk bij welke Ta je Wp zijn minimale vermogen kwijt kan.
Het is best een zware warmtepomp inderdaad (12KW). Ik zal eens proberen de Ta naar 26 of 27 te zetten.
Dacht zelf "hoe lager, hoe beter" voor de COP.
Afgifte is er voldoende.

Neem aan dat het elke keer uit en aan schakelen van de wamtepomp ook niet goed is voor de warmtepomp?

[ Voor 8% gewijzigd door keuken op 13-12-2023 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
keuken schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:28:
[...]

Het is best een zware warmtepomp inderdaad (12KW). Ik zal eens proberen de Ta naar 26 of 27 te zetten.
Dacht zelf "hoe lager, hoe beter" voor de COP.
Afgifte is er voldoende.

Neem aan dat het elke keer uit en aan schakelen van de wamtepomp ook niet goed is voor de warmtepomp?
Jouw pomp pendelt. Lees de eerste post in dit forum eens door. Daar staat al heel veel in. Gebruik je zoneregeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[Afbeelding]

Dan kan je WP zijn minimaal vermogen niet kwijt. Je moet de watertemperatuur hoger zetten.

Een 12 kW warmtepomp in een nieuwbouwwoning? :? Zou je de gegevens kunnen delen op basis waarvan het vermogen van die WP bepaald is?

En vertel even wat over hoe je de temperatuur regelt. Gezien het feit dat je een nieuwbouwwoning hebt zal het wel wel weer zo zijn dat een zoneregeling hier de boel aan het frustreren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keuken
Andrehj schreef op woensdag 13 december 2023 @ 16:45:
[...]

Dan kan je WP zijn minimaal vermogen niet kwijt. Je moet de watertemperatuur hoger zetten.

[...]

Een 12 kW warmtepomp in een nieuwbouwwoning? :? Zou je de gegevens kunnen delen op basis waarvan het vermogen van die WP bepaald is?

En vertel even wat over hoe je de temperatuur regelt. Gezien het feit dat je een nieuwbouwwoning hebt zal het wel wel weer zo zijn dat een zoneregeling hier de boel aan het frustreren is.
Zie in de bijlagen de berekeningen.
Zone regeling van watts, maar die staan allemaal open.
Heb nu de TA op 27 gezet, dat lijkt al beter te gaan.

Andere korte vraag: als de de temperatuur regeling op vaste TA zet, wanneer slaat de warmtepomp dan af/uit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IyeebYj3EwAZJcg_BIbQwmcAcMA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zrtaJORMtKNfA1tIskUlYgXM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wFg1sFxtH9NzewsQfXRJr5WK3Ws=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QpwgMrsQN13MsWRO3yvYxhbb.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicide
  • Niet online
keuken schreef op woensdag 13 december 2023 @ 17:05:
[...]
Andere korte vraag: als de de temperatuur regeling op vaste TA zet, wanneer slaat de warmtepomp dan af/uit?
Als je gebruikt maakt van de FTC en geen aparte thermostaat hebt hangen/ staan dan stopt hij niet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RTJC
[...]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Staan je flow meters ook open? Dat is wat anders dan de motortjes van je zoneregeling.

En wat is de flow die de WP meet? En welke pompsnelheid (1 t/m5) hanteer je?

[ Voor 5% gewijzigd door RTJC op 13-12-2023 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
Suicide schreef op woensdag 13 december 2023 @ 17:09:
[...]

Als je gebruikt maakt van de FTC en geen aparte thermostaat hebt hangen/ staan dan stopt hij niet...
De pomp 'stopt' (pendelen) alléén als de Ta hoger wordt dan Tset. En dat doet de WP uit zichzelf wanneer het vermogen niet kwijt kan. Dat gaf @Andrehj al aan.

Lukt dat wel, dan stopt je WP niet inderdaad. Mits je een losse thermostaat gaat koppelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dat is een berekening over hoeveel afgifte je VVW heeft. Dat zegt niks over hoeveel warmte je woning nodig heeft... Ben nog steeds erg benieuwd naar de redenering achter die 12 kW.
Niet. Je zult iets van een thermostaat (zoek daarop in dit topic!) moeten toevoegen.

[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 13-12-2023 17:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keuken
Andrehj schreef op woensdag 13 december 2023 @ 17:19:
[...]

Dat is een berekening over hoeveel afgifte je VVW heeft. Dat zegt niks over hoeveel warmte je woning nodig heeft... Ben nog steeds erg benieuwd naar de redenering achter die 12 kW.

[...]

Niet. Je zult iets van een thermostaat (zoek daarop in dit topic!) moeten toevoegen.
Duidelijk, dank voor de reactie.
Dat de Warmtepomp op een gegeven moment het vermogen niet meer kwijt kan met TA 25 is dus logisch, het wordt dan steeds warmer in de woning (was 21.5 graad).

Er moet dan dus een thermostaat worden aangesloten die zorgt dat de warmtepomp stop bij een bepaalde temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicide
  • Niet online
RTJC schreef op woensdag 13 december 2023 @ 17:17:
[...]
Lukt dat wel, dan stopt je WP niet inderdaad. Mits je een losse thermostaat gaat koppelen.
Dat gaf ik dus aan....

[ Voor 26% gewijzigd door Suicide op 13-12-2023 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
[Afbeelding]

Logisch met 25 graden.
Zet hem op 27.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Knowbody schreef op woensdag 13 december 2023 @ 19:11:
Logisch met 25 graden.
Zet hem op 27.
@keuken heeft meer dan 225 m² aan VVW-oppervlak. Dat kan normaliter in een nieuwbouwwoning gemakkelijk met Ta 25. Probleem is dat zijn WP ook erg groot is...
@keuken : Als je de binnentemperatuur begrenst (met een thermostaat) op een meer gebruikelijke 20.5 graden (ipv de 21.5 die het nu bij jou binnen was), dan zal de WP met Ta 26 ook nog wel zonder te pendelen willen draaien denk ik. Wellicht kan zelfs Ta 25 dan wel pendelvrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Andrehj schreef op woensdag 13 december 2023 @ 19:50:
[...]

@keuken heeft meer dan 225 m² aan VVW-oppervlak. Dat kan normaliter in een nieuwbouwwoning gemakkelijk met Ta 25. Probleem is dat zijn WP ook erg groot is...
@keuken : Als je de binnentemperatuur begrenst (met een thermostaat) op een meer gebruikelijke 20.5 graden (ipv de 21.5 die het nu bij jou binnen was), dan zal de WP met Ta 26 ook nog wel zonder te pendelen willen draaien denk ik. Wellicht kan zelfs Ta 25 dan wel pendelvrij.
Loop jij op sokken thuis?

De ene thermostaat is de andere niet meer 20.5 vind ik kil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Knowbody schreef op woensdag 13 december 2023 @ 20:16:
Loop jij op sokken thuis?

De ene thermostaat is de andere niet meer 20.5 vind ik kil.
Nee, gewoon op schoenen of sloffen. Maar te warm in huis is helemaal niet goed voor een mens. Dus na een paar jaar 21 graden zijn we dit jaar terug naar 20.5 (wat bij vorstig weer door de nachtverlaging automatisch terugzakt naar 20.0).

En dat is al erg luxe. Vroeger toen ik nog bij mijn ouders woonde stond daar overdag de thermostaat gewoon op 18.5, en die ging dan alleen 's avonds even naar 19 of 19.5. Volgens mij ben ik daar niet slechter van geworden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Knowbody
Andrehj schreef op woensdag 13 december 2023 @ 20:19:
[...]

Nee, gewoon op schoenen of sloffen. Maar te warm in huis is helemaal niet goed voor een mens. Dus na een paar jaar 21 graden zijn we dit jaar terug naar 20.5 (wat bij vorstig weer door de nachtverlaging automatisch terugzakt naar 20.0).

En dat is al erg luxe. Vroeger toen ik nog bij mijn ouders woonde stond daar overdag de thermostaat gewoon op 18.5, en die ging dan alleen 's avonds even naar 19 of 19.5. Volgens mij ben ik daar niet slechter van geworden.
Ok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keuken
Andrehj schreef op woensdag 13 december 2023 @ 19:50:
[...]

Dank voor de reactie. Ik moet dus even op zoek naar een thermostaat die dan de warmtepomp uit zet. Ps: die 21,5 was dus omdat de warmtepomp op flow temp stond en niet stopte 😅
Netatmo of een panasonic lees ik dit forum.
Wat heeft de voorkeur?

[ Voor 5% gewijzigd door keuken op 13-12-2023 22:36 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Mijn eerste groep kreeg ik nooit hoger dan 2 l/min, ook al zou ik alle andere groepen dicht zetten. Dit heb ik altijd al vreemd gevonden. Nu zit er op mijn verdeler een bypass / drukverschilregelaar en deze stond op 0.2 bar. Aangezien ik de zoneregeling heb uitgezet en alle groepen open staan, heb ik helemaal niet stil gestaan bij de bypass.

Deze heb ik nu op de max van 0.5 bar gezet en nu gaat er ineens 3.5 l/min door de eerste groep. Dat is echt een bizar verschil en ook welkom, want groep 1 is bij mij de complete raampartij dus ik hoop zo koudeval te verminderen. Waarom zou men buiten zoneregeling zo'n bypass installeren, en dan ook nog eens op 0.2 bar instellen terwijl 0.5 bar voor meer flow zorgt ongeacht zoneregeling of niet? Is dit weer zo'n typisch voorbeeld van een installateur die geen idee heeft waar ie mee bezig is geweest, of zie ik nu iets over het hoofd?
keuken schreef op woensdag 13 december 2023 @ 22:35:
[...]

Dank voor de reactie. Ik moet dus even op zoek naar een thermostaat die dan de warmtepomp uit zet. Ps: die 21,5 was dus omdat de warmtepomp op flow temp stond en niet stopte 😅
Wat heeft de voorkeur?
Ik heb alleen ervaring met de Netatmo, maar die bevalt mij zeer goed. Is goedkoper, naar mijn mening minder lelijk dan de panasonic en zowel bedraad als draadloos te gebruiken. Wel moet je voor het aanpassen van dingen zoals hysterese en het instellen van dagprogramma's een account aanmaken en de Netatmo App gebruiken. Bij de Panasonic kan je dat gewoon op met knoppen instellen. Let wel op dat als je de Netatmo koopt, je voor de oranje gaat. De groene is modulerend, en dat wil je juist niet hebben >:)

[ Voor 33% gewijzigd door Mick1990 op 13-12-2023 23:21 ]

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
Andrehj schreef op woensdag 13 december 2023 @ 20:19:
[...]

Bij ons staat hij overdag op 18, avond 19 en nacht 18. Vinden dit nou niet echt koud. Lopen zeker niet met onze jas aan binnen. Ben eigenlijk verbaasd over temperaturen boven de 20C.

Val ik waarschijnlijk ook onder de 'oudere generatie' 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
[...]

Wat heeft de voorkeur?
Wij hebben de Netatmo en die bevalt eigenlijk prima. Doet wat hij moet doen en gekocht voor 99€.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 08:02
@Seauleaux in jouw ecodan kast zit een procon die is gekoppeld aan een NAS
Via gsm is die uit te lezen
Jouw aannemer kan van de curator de datanummers opvragen
Kan ie alle gegevens uitlezen
Die tablet kan naar het grijze archief
Waardeloos ding, werkt niet

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

[...]

Wat heeft de voorkeur?
Ik heb ook de netatmo sinds een maand ofzo en ben erg tevreden.

Bijkomend voordeel, deze heeft een app waarmee je hem kunt bedienen en is te koppelen aan HA of andere domotica mocht je dat willen.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

[...]

Wat heeft de voorkeur?
Kleine toevoeging aan wat hierboven is gezegd over de Netatmo vs. Panasonic thermostaat: de standaard Netatmo is ook draadloos te gebruiken. De draadloze versie van de Panasonic thermostaat is veel duurder, ik dacht dat die wel > €400 was?

Let met de Netatmo thermostaat wel op dat je de aan/uit versie koopt, niet de modulerende.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• Seauleaux
  • Nu online
nessio schreef op woensdag 13 december 2023 @ 22:41:
@Seauleaux Je verwarming staat uit, klopt dat? zie foto 12-> hoofdcontroller: bij huisje staat een rondje met een streep erdoor (verbodsbord).
Op die landys en gyr ,meter kun je ook je flow aflezen, maar dan moet wel de verwarming draaien.
Net als voor code 540.
Ik zal van die van mij ook foto's plaatsen, is een iets later versie.
Maar voor vandaag stop ik er mee, worstel ook nog met griep.
Klopt de monteur heeft het de verwarming uitgezet "aangezien het systeem toch steeds in error L9 schiet en zo kon er ook niets extra's kapot gaan"
nessio schreef op woensdag 13 december 2023 @ 23:40:
@Seauleaux in jouw ecodan kast zit een procon die is gekoppeld aan een NAS
Via gsm is die uit te lezen
Jouw aannemer kan van de curator de datanummers opvragen
Kan ie alle gegevens uitlezen
Die tablet kan naar het grijze archief
Waardeloos ding, werkt niet
Ik kan redelijk wat van het systeem ook zelf uit lezen in een online portaal van Enervalis:
https://portal.enervalis.com/login

Beterschap!

[ Voor 27% gewijzigd door Seauleaux op 14-12-2023 07:16 ]

Factory Zero Mitsubishi Electric Ecodan PUHZ SW50VKA + PAC-IF061 B-E - Brink WTW - 6.7 kWp SolarEdge - BeNext Logging - 2-onder-1-kap (2020) - 170 m2 - vloerverwarming - 2x HomeWizard PiB - Opel Grandland Hybrid4: 300 pk (2022)

• leonlwd
  • Laatst online: 26-08 14:10
Mick1990 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 22:59:
Mijn eerste groep kreeg ik nooit hoger dan 2 l/min, ook al zou ik alle andere groepen dicht zetten. Dit heb ik altijd al vreemd gevonden. Nu zit er op mijn verdeler een bypass / drukverschilregelaar en deze stond op 0.2 bar. Aangezien ik de zoneregeling heb uitgezet en alle groepen open staan, heb ik helemaal niet stil gestaan bij de bypass.

Deze heb ik nu op de max van 0.5 bar gezet en nu gaat er ineens 3.5 l/min door de eerste groep. Dat is echt een bizar verschil en ook welkom, want groep 1 is bij mij de complete raampartij dus ik hoop zo koudeval te verminderen. Waarom zou men buiten zoneregeling zo'n bypass installeren, en dan ook nog eens op 0.2 bar instellen terwijl 0.5 bar voor meer flow zorgt ongeacht zoneregeling of niet? Is dit weer zo'n typisch voorbeeld van een installateur die geen idee heeft waar ie mee bezig is geweest, of zie ik nu iets over het hoofd..
Grappig, hier precies dezelfde situatie en sinds afgelopen weekend mee lopen 'spelen'. Wat mij opviel is dat bij het dichtdraaien van de bypass (0,5) de flow op de verdelers steeg van 1 naar 1,5 (lijkt mij erg weinig) maar de flow op het display via 540 juist daalde... heb jij dat ook?

• Jingle1986
RTJC schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 20:11:
[...]

Top! Bedankt alvast.

Pagina: 1 ... 98 ... 190 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero