Acties:
  • +1 Henk 'm!
nessio schreef op zondag 26 november 2023 @ 09:51:
Wel gezocht op pomp. Maar blijkbaar overheen gelezen.
Sorry, zal alle 32 pagina’s met pomp nog eens goed doorlezen
Volgens mij klopt het type wat @DutchWing daar noemt (Grundfos UPM3 15-75 130) wel. Probleem is dat je die wat lastig los kunt krijgen. Op internet wordt veel de solar variant aangeboden, maar dat is niet de juiste. Zoek maar eens in de UPM3 catalogus van Grundfos.
Probleem is dat ik nergens de EAN van het juiste type kan vinden (en geen zin heb om mijn binnenunit open te schroeven), dus dat zoekt wat lastig via Google.

[ Voor 13% gewijzigd door Andrehj op 26-11-2023 10:25 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EwaldC
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-12-2024
radeoxx schreef op woensdag 22 november 2023 @ 22:31:
Ik meld me helaas weer eens in het topic. Vorige keer schreef ik dat de WP niet onder de Ta 34 wilde werken, terwijl ik het niet helemaal begreep doordat ik wel voldoende afgifte lijk te hebben (ruim boven minimum vermogen WP). Iemand gaf toen aan dat je het soms moet los laten en gewoon ook naar de COP moet kijken. En die was op die dagen toen het 8 graden was, helemaal prima en rond de 5 a 6 .
@radeoxx, die iemand was ik :) . Midden oktober heb ik een vergelijkbaar probleem gemeld op dit forum. Onze nieuwe Ecodan WP (PUZ-WM85VAA, iets hoger vermogen, monoblok) was pas opgestart, de eerste warmere dagen alles OK, maar als het iets kouder werd (7C) steeds pendelgedrag. Ik wist dat ik met mijn uitsluitend klassieke radiatoren aan 45/35/20 maar ~4.5kWh warmte kwijt kon, maar volgens het data boek en met 300L buffervat moet dit perfect werken als de pomp terug moduleert naar min. vermogen.

Geen enkele suggestie ("de WP is te groot/kan vermogen niet kwijt", "Ta en/of flow verhogen") scheen te helpen, integendeel: met een dT van 10 a 20C (secundaire circulatiepomp op max) was het probleem erger. Ook alle sturingsmodes geprobeerd: kamer T/WAR/flow T. Flow T bleek het minst goed: ganse dag pendelgedrag. Bij kamer T-sturing, waren er pauzes van 30 minuten (instelling), waardoor de runs iets langer werden.

Vooral "WP kan vermogen niet kwijt" kan er nu nog altijd niet in: als je een dT hebt van 3 a 5C, dan heb je genoeg (ideale?) afgifte. Dat blijkt ook aan jou uitstekende COP waarden wanneer de WP rustig draait. En al helemaal onbegrijpbaar: waarom wordt het afgifte probleem erger als het kouder wordt? Dan heb je toch net meer wamteverlies, niet? How kan het dan dat de WP het vermogen van die warmere dag nu plots niet meer kwijt kan ?

Eerste vaststelling: onze WP volgde steeds een eenvoudige, warmtevraag gebaseerd sturing:
  • hogere Ta en/of flow -> (meestal) hogere dT -> hogere warmtevraag -> hoger vermogen -> mogelijk pendelgedrag
  • koudere temperaturen -> hogere frequenties worden vrijgegeven -> hogere vermogens beschikbaar -> meer kans op pendelgedrag
Conclusie: als de"software" sturing het vermogen van de WP niet laat overeenkomen met de daadwerkelijke warmtevraag (lees "optimale modulering"), dan volgt er risico op pendelen. Dat zie ik ook bij jouw data. Bij warmer weer: je WP draait op minimum vermogen (~600Wh voor jou WP volgens databoek) met uitstekende COP. Bij kouder weer, je WP draait op ~2000Wh. Volgens het databoek maakt de SUZ-SWM80VA2 een grote sprong in nominaal vermogen tss. 7C (~1100Wh) en 2C (~2150Wh) wat kan verklaren waarom het ineens van "ideaal" naar "slecht" kan gaan.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NszAkeT3_n19-3sE5p-JZIyDWUM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lxJ6qWJ4QBD3cX2rApDz1CBl.png?f=user_large
De enige oplossing die ik (voorlopig) hiervoor gevonden heb, is de 50% vermogensbeperking via het "kabeltje" (nu automatisch via 2 solid state relays). Alleen, mijn COP is niet zo geweldig als die van jou (3.95 gemiddeld voor November YTD, bij T gemiddeld van 7.8C, maar inclusief SWW en 2 circulatie pompen met Ta ~40C).
Kan jou WP ook vermogensbeperking aan, en zo ja, heb je dat geprobeerd?

Tweede vaststelling: wat doet de pomp stoppen ? Bij kamertemperatuur sturing is het duidelijk: T kamer bereikt +/- "overshoot". Daar heb ik nu vat op. Als ik Tkamer zet op 22C dan probeert de WP 23C te halen en met 50% vermogen lukt dat pas na vele uren waar ik de thermostaat gezet heb (badkamer wel snel 23C). Gevolg: lange runs @800Wh. Maar bij WAR en vaste Flow T was dat niet zo duidelijk voor mijn opstelling. De WP stopte soms door kleine dT (~2C) maar vaak onverklaarbaar (tenzij iemand dit weet?).
Hoe werkt de gebruikers kant van de vraagsturing bij jou?

Derde vaststelling: er zit ook een "leerprocess" element in. Vorige week mijn "prototype" vermogensbeperking vervangen door een automatische sturing en daardoor 2 dagen op vol vermogen gedraaid: de WP moduleerde zelf redelijke terug bij ~2C, iets wat hij voorheen zeker niet deed.

Tot slot had ik bij mijn vorig antwoord nog een vraagje gesteld: ken je de warmtevraag van je vorige systeem ? Bij mijn oude gasketel had ik ~65kWh/dag nodig aan 7C. Zo kan je terug rekenen via het databoek welke het optimale WP (maand) vermogen is. Zo gebruik ik nu 12.8kWh per dag in November YTD en weet dus dat mijn opstelling technisch OK is als de WP vb. 12 a 14u met minimum vermogen draait aan COP ~4.

PUZ-VM85VAA + ERPX-VM2D + OEG SWW vat 160L + DIY verswaterstation + plaatradiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EwaldC
Andrehj schreef op zondag 26 november 2023 @ 10:17:
[...]
Probleem is dat ik nergens de EAN van het juiste type kan vinden (en geen zin heb om mijn binnenunit open te schroeven), dus dat zoekt wat lastig via Google.
Bij ons is het de UPM3 HYBRID 15-70 130 ACA, een OEM pomp maar met een blauwe rand ipv. geel in de UPM3 solar. Nergens heb ik die (alsnog) gevonden en officieel volgens Grundfos ook als OEM onderdeel niet meer te verkrijgen Dus mocht die defect zijn, dan zie ik niet meteen hoe je dat zelf kan herstellen,. Als je zelf een "hydrobox" wil bouwen denk ik dat de UPM3 Solar (of elke andere PWM pomp) zal werken in combinatie met een (te ijken) flow meter en eenvoudige PWM sturing (vb. ESP met 5V level shifter in open collector ttz.10K weerstand weghalen). Dit is wat ik ook doe in mijn verswaterstation.

PUZ-VM85VAA + ERPX-VM2D + OEG SWW vat 160L + DIY verswaterstation + plaatradiatoren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Kun je niet gewoon via Alklima navragen welke circulatiepomp je moet hebben voor de PAC-IF033 B-E of PAC-IF061B-ER2 i.c.m. jouw type buitenunit?

Het is niet alsof de circulatiepomp die in de Ecodan zit overigens heilig is.
Bel Grundfos of Alklima op en vraag voor een vervangend type bijvoorbeeld.

Enige is dat je misschien geen aparte flow voor verwarming en warmwater kan instellen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmun
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 22:12
Ik overweeg ook om de Netatmo aan te schaffen. Dit met name om het ongewenste uitschakelen en de pieken bij het inschakelen wat af te vlakken. Lees ook dat de hysterese bij convectoren wel wat hoger ingesteld kan worden dus weet niet of de Netatmo dit gaat oplossen.

Afgifte is met gebooste Jaga’s, type 21. Geen vloerverwarming, geen buffervat.
Huidige instelling controller: Adaptieve Ruimteregeling, Min/Max 30/38, Pompsnelheid 5.
Flow is 20.

Gebruik op dit moment 2 graden nachtverlaging omdat de gebooste Jaga’s het met de huidige instelling weer vrij snel op de gewenste temperatuur krijgen.

Woning is uit 2006, Ventilatie type C. Als de wind uit een bepaalde hoek komt, koelt de woonkamer wat sneller af.

Wat zou jullie advies zijn, en als het de moeite waard is om e.e.a. met de Netatmo te proberen, met welke instellingen zou ik dan het best kunnen beginnen?

WP: ME PUD-SWM80YAA / EHSD-VM2D / DJG WPS300 RVS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:05
EwaldC schreef op zondag 26 november 2023 @ 12:16:
[...]

@radeoxx, die iemand was ik :) . Midden oktober heb ik een vergelijkbaar probleem gemeld op dit forum. Onze nieuwe Ecodan WP (PUZ-WM85VAA, iets hoger vermogen, monoblok) was pas opgestart, de eerste warmere dagen alles OK, maar als het iets kouder werd (7C) steeds pendelgedrag. Ik wist dat ik met mijn uitsluitend klassieke radiatoren aan 45/35/20 maar ~4.5kWh warmte kwijt kon, maar volgens het data boek en met 300L buffervat moet dit perfect werken als de pomp terug moduleert naar min. vermogen.
Dankje. Ik wilde er eigenlijk nog bij zetten: DANK voor die tip, om gewoon de COP uit te rekenen en als die prima is (en die is prima bij inderdaad temperaturen buiten van =>7 gr. C.) dan is dat toch mooi? Ben ik het inderdaad mee eens!
Geen enkele suggestie ("de WP is te groot/kan vermogen niet kwijt", "Ta en/of flow verhogen") scheen te helpen, integendeel: met een dT van 10 a 20C (secundaire circulatiepomp op max) was het probleem erger. Ook alle sturingsmodes geprobeerd: kamer T/WAR/flow T. Flow T bleek het minst goed: ganse dag pendelgedrag. Bij kamer T-sturing, waren er pauzes van 30 minuten (instelling), waardoor de runs iets langer werden.

Vooral "WP kan vermogen niet kwijt" kan er nu nog altijd niet in: als je een dT hebt van 3 a 5C, dan heb je genoeg (ideale?) afgifte. Dat blijkt ook aan jou uitstekende COP waarden wanneer de WP rustig draait. En al helemaal onbegrijpbaar: waarom wordt het afgifte probleem erger als het kouder wordt? Dan heb je toch net meer wamteverlies, niet? How kan het dan dat de WP het vermogen van die warmere dag nu plots niet meer kwijt kan ?
Goede vraag. Ik heb hem nu bijvoorbeeld ingesteld op vaste aanvoer van 34. Hij maakt 35 en er komt 31.5 terug. Tegen een flow van 20 LPM is dat toch 4.87 kW vermogen (tegen 1100 watt, Tbuiten 8gr C).

Tja het afgifteprobleem wordt erger maar het minimale vermogen is ook groter natuurlijk.

Zou het kunnen zijn dat de WP eerst boven het minimum wilt om te starten, en dan pas kan terug moduleren naar minimaal vermogen?

Tja het warmteverlies is natuurlijk iets groter bij koudere buitentemperaturen, maar volgens mij is de afgifte maar beperkt groter daardoor. Immers is de delta tussen de kamertemperatuur en het afgiftesysteem nog hetzelfde. Heel misschien is er in de vloer iets meer warmteverlies naar de kruipruimte toe. Maar ik denk dat dit op het hele systeem beperkt is.
Eerste vaststelling: onze WP volgde steeds een eenvoudige, warmtevraag gebaseerd sturing:
  • hogere Ta en/of flow -> (meestal) hogere dT -> hogere warmtevraag -> hoger vermogen -> mogelijk pendelgedrag
  • koudere temperaturen -> hogere frequenties worden vrijgegeven -> hogere vermogens beschikbaar -> meer kans op pendelgedrag
Conclusie: als de"software" sturing het vermogen van de WP niet laat overeenkomen met de daadwerkelijke warmtevraag (lees "optimale modulering"), dan volgt er risico op pendelen. Dat zie ik ook bij jouw data. Bij warmer weer: je WP draait op minimum vermogen (~600Wh voor jou WP volgens databoek) met uitstekende COP. Bij kouder weer, je WP draait op ~2000Wh. Volgens het databoek maakt de SUZ-SWM80VA2 een grote sprong in nominaal vermogen tss. 7C (~1100Wh) en 2C (~2150Wh) wat kan verklaren waarom het ineens van "ideaal" naar "slecht" kan gaan.
[Afbeelding]
Mooie analyse. De minimale vermogens schelen maar weinig (3.9kW bij -7 en 3.6 kW bij +7 Tbuiten bij 35gr aanvoer) , maar misschien dat de WP dus eerst moet 'opstarten' en een aanzienlijk groter vermogen nodig heeft alvorens die terugpendelt? Maar dit zijn aannames natuurlijk.
De enige oplossing die ik (voorlopig) hiervoor gevonden heb, is de 50% vermogensbeperking via het "kabeltje" (nu automatisch via 2 solid state relays). Alleen, mijn COP is niet zo geweldig als die van jou (3.95 gemiddeld voor November YTD, bij T gemiddeld van 7.8C, maar inclusief SWW en 2 circulatie pompen met Ta ~40C).
Kan jou WP ook vermogensbeperking aan, en zo ja, heb je dat geprobeerd?
Voor zover ik weet is er nog geen vermogensbeperkingkabeltje voor de SUZ-series. Er is wel een stille modus beschikbaar, maar ik was in de veronderstelling dat dit geen invloed heeft op het minimale vermogen. Misschien is een fake buitensensor een optie? Maar zou dit nog nadelige gevolgen kunnen hebben voor de WP? Lijkt me dat e.e.a. zo is geprogrammeerd dat het optimaal is voor werking icm performance toch?
Tweede vaststelling: wat doet de pomp stoppen ? Bij kamertemperatuur sturing is het duidelijk: T kamer bereikt +/- "overshoot". Daar heb ik nu vat op. Als ik Tkamer zet op 22C dan probeert de WP 23C te halen en met 50% vermogen lukt dat pas na vele uren waar ik de thermostaat gezet heb (badkamer wel snel 23C). Gevolg: lange runs @800Wh. Maar bij WAR en vaste Flow T was dat niet zo duidelijk voor mijn opstelling. De WP stopte soms door kleine dT (~2C) maar vaak onverklaarbaar (tenzij iemand dit weet?).
Hoe werkt de gebruikers kant van de vraagsturing bij jou?
Het is inderdaad de grote vraag wat de pomp doet stoppen. Het lijkt een overshoot van 1.5 gr tov aanvoertemperatuur te zijn (dus Tset 33, Ta >34.5 = WP uit).

De gebruikerskant van de vraagsturing. Bedoel je hiermee de thermostaat? Ik heb de panasconic thermostaat met een hysterese van 0,2. Dus bij <19.8 aan en bij 20.2 uit. Maar ik weet zeker dat het 'pendelgedrag' van die koude dag niet door de thermostaat kwam; er was de gehele tijd warmtevraag.
Derde vaststelling: er zit ook een "leerprocess" element in. Vorige week mijn "prototype" vermogensbeperking vervangen door een automatische sturing en daardoor 2 dagen op vol vermogen gedraaid: de WP moduleerde zelf redelijke terug bij ~2C, iets wat hij voorheen zeker niet deed.

Tot slot had ik bij mijn vorig antwoord nog een vraagje gesteld: ken je de warmtevraag van je vorige systeem ? Bij mijn oude gasketel had ik ~65kWh/dag nodig aan 7C. Zo kan je terug rekenen via het databoek welke het optimale WP (maand) vermogen is. Zo gebruik ik nu 12.8kWh per dag in November YTD en weet dus dat mijn opstelling technisch OK is als de WP vb. 12 a 14u met minimum vermogen draait aan COP ~4.
De warmtevraag was ongeveer 1300 kuub gas per jaar. Ik heb tot nu toe voor november 270 kWh verbruikt dus dat komt neer op ongeveer 10 kWh per dag. Ik denk dat deze WP ruim bemeten is voor de woning, gezien het afgiftesysteem, welke ik al heb geupgraded. Ik heb de WP 'bemeten' en besteld obv de Koevlaas formule, maar ik vraag me af of ik hierin meer het afgiftesysteem had moeten meenemen. Want nu kan ik in het afgiftesysteem maar +/- 4.5 kW kwijt dus wat ik met het 'overige' vermogen van deze WP moet is mij een raadsel.

Verder wist ik tijdens de bestelling bij Climamarket in Spanje niet dat ik de VA2 kreeg; anders was misschien de SUZ-SWM60VA2 een betere optie geweest, die kan wat verder terug moduleren.

Nu is de grote vraag.

Gaat een buffervat (bijv 50L (?) helpen) of is dat totaal onzinnig? Zodat ie wel even de tijd heeft om een stabiele run op te bouwen? Of zal ik gewoon een extra T33 op zolder ophangen? (nu onverwarmd). Ik zat te denken om deze T33 dan in de retour aan te (laten) sluiten zodat ie wat "restwarmte" gebruikt?

Nogmaals bedankt he!

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • +2 Henk 'm!
mmun schreef op zondag 26 november 2023 @ 13:41:
Ik overweeg ook om de Netatmo aan te schaffen. Dit met name om het ongewenste uitschakelen en de pieken bij het inschakelen wat af te vlakken. Lees ook dat de hysterese bij convectoren wel wat hoger ingesteld kan worden dus weet niet of de Netatmo dit gaat oplossen.

Afgifte is met gebooste Jaga’s, type 21. Geen vloerverwarming, geen buffervat.
Huidige instelling controller: Adaptieve Ruimteregeling, Min/Max 30/38, Pompsnelheid 5.
Flow is 20.
Enkel Jaga's en geen buffervat? Hoe doe je dat met systeeminhoud? Dit systeem zou zomaar veel stabieler kunnen draaien als je een flinke buffer in de retour toe zou voegen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmun
Andrehj schreef op zondag 26 november 2023 @ 16:06:
[...]

Enkel Jaga's en geen buffervat? Hoe doe je dat met systeeminhoud? Dit systeem zou zomaar veel stabieler kunnen draaien als je een flinke buffer in de retour toe zou voegen.
Voor mij als leek lijkt het redelijk stabiel te draaien maar kan waarschijnlijk wel wat beter.
Hieronder een grafiek van vandaag. Om 10 uur uit de nachtverlaging, tussen 12.00 en 13.30 zie ik nu wat vreemds maar normaal gesproken is dit stabieler. SWW run start om 14.30 uur. Om 17.30 is er handmatig een graadje bijgeplust. Bij installatie besloten om in eerste instantie geen buffer te plaatsen om te kijken hoe dit uitpakt.

Gisteren en eergisteren lag het dagverbuik tussen de 10 en 11 kWh met een ruimtetemperatuur van 20 graden. Ga ik vandaag ook op uitkomen .

Adviseer je op basis van deze grafiek en het verbruik om alsnog om buffer in de retour toe te voegen, om eerst te kijken of de Netatmo nog iets kan betekenen of wellicht eerst nog iets anders te proberen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1Vl1gDWT3UZIf-3wKVnyxN1dxiY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/PAqVGfTd2z03VAMFA1k9CLnp.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EwaldC
radeoxx schreef op zondag 26 november 2023 @ 13:44:
Zou het kunnen zijn dat de WP eerst boven het minimum wilt om te starten, en dan pas kan terug moduleren naar minimaal vermogen?
Zeer zeker, ook bij mij start de WP (meestal) de eerste ~15 minuten aan "maximum" vermogen om dan terug te moduleren naar "nominaal" of lager. Ook wanneer de WP tot 50% vermogen is beperkt (~800Wh) zijn de eerste 15 min. (bij ons althans) aan ~1200W. Het maakt gewoon deel uit van de warmtevraag analyse: drijf de Ta wat op en zie wat er dan met de Tr gebeurt. Is de dT redelijk, ga dan door op nomimaal vermogen, zo niet, moduleer. In ~15 minuten moet de analyse afgerond zijn, dus gebruik de WP extra vermogen hiervoor. Ik denk dat dit het (relatief) "maximum" vermogen is waarvan sprake in het databoek.
De minimale vermogens schelen maar weinig (3.9kW bij -7 en 3.6 kW bij +7 Tbuiten bij 35gr aanvoer).
Hmm, zo zag ik dat niet. Je vermogen is niet beperkt, dus keek ik naar het nominaal vermogen.
Volgens onderstaande tabel voor jouw WP (uit databoek 5.8), levert de SUZ-SWM80VA2 aan 7C voor Ta 35C 6kWh met een COP van 5.1, of een electrisch verbruik van 6 / 5.1 = ~900Wh. Bij 2C, is dat 7.5 / 3.5, of ~2150W Wh, meer dan het dubbele.
Dus als de WP niet (juist) moduleert, zoals mijn PUZ-WM85VAA, dan kan een kleine schommeling van de buiten T resulteren in een veel groter vermogen (en dus warmteafgifte) welke mijn afgiftesysteem (~4.5kWh bij 45/35/20), en mogelijks ook het jouwe, niet kan verwerken.
Maar zoals je zelf aangaf, bij minimum vermogen is het verschil klein: 3.6 / 4.98 = ~720Wh bij 7C en 3.8 / 4.17 = ~900W bij 2C. En dat kleiner verschil komt veel beter overeen met het beetje extra warmteverlies dat je huis heeft tussen 7C en 2C.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NszAkeT3_n19-3sE5p-JZIyDWUM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lxJ6qWJ4QBD3cX2rApDz1CBl.png?f=user_large
Helaas heb ik (nog) geen enkele instelling gevonden, waarbij onze WP uit zichzelf naar dat minimum moduleert.
Misschien is een fake buitensensor een optie? Maar zou dit nog nadelige gevolgen kunnen hebben voor de WP? Lijkt me dat e.e.a. zo is geprogrammeerd dat het optimaal is voor werking icm performance toch?
Ik had gelezen dat sommigen hiermee success hadden. Eerst dacht ik: te gek, wie wil er nu zijn WP (bewust) misleiden? Maar als het bovenstaande klopt, dan is het mogelijks een verklaring waarom dit goed kan werken...
Het is inderdaad de grote vraag wat de pomp doet stoppen. Het lijkt een overshoot van 1.5 gr tov aanvoertemperatuur te zijn (dus Tset 33, Ta >34.5 = WP uit). Maar ik weet zeker dat het 'pendelgedrag' van die koude dag niet door de thermostaat kwam
Ik denk ook dat Ta > Tset jouw pomp doet stoppen, ongeacht de thermostaat die vragend staat. Daarom dat "flow T" sturing bij mij totaal niet werkte en ik overgeschakeld ben op thermostaat sturing. Daar heb je tenminste wat controle over... Wat was het resultaat bij thermostaat sturing ?
De warmtevraag was ongeveer 1300 kuub gas per jaar. Ik heb tot nu toe voor november 270 kWh verbruikt dus dat komt neer op ongeveer 10 kWh per dag. Ik denk dat deze WP ruim bemeten is voor de woning gezien het afgiftesysteem, welke ik al heb geupgraded.
Ah, fijn, je woning heeft ongeveer 15% minder warmteverlies dan de mijne. Je WP lijkt me zeer correct gedimensioneerd: in november bij ~7C gemiddeld, heeft je WP bij minimum vermogen ~700Wh nodig om 3.6 KWh te genereren aan COP ~5. Maw. mocht je huidige WP correct moduleren, dan draaide hij ongeveer 14u rustig aan 700W (900W bij 2C) met COP 5 en leverde 50kWh/dag.

Voor mijn simpele geest is dat de perfecte pomp! Alleen moet je een manier vinden om hem te laten moduleren zoals tijdens de iets warmere dagen...
Eigenlijk is het jammer dat zo'n moderne WP dat niet uit zichzelf kan en dat we hier zo veel tijd aan moeten besteden...
Nu is de grote vraag. Gaat een buffervat (bijv 50L (?) helpen) of is dat totaal onzinnig?
Wel, omdat ik ook een te kleine afgifte heb vandaag (er is VVW gepland voor volgend jaar) en ik vreesde voor pendelen, had ik een 300L buffervat van Mitsubischi geplaatst dat zowel in serie als in parallel kan gezet worden. Maar, zoals @Andrehj zeer correct opmerkte: in 15 minuten is dat vat warm. En gelijk had hij, het helpt totaal niet voor pendelgedrag! Ik zie enkel een beetje nut in de vroege ochtend als het kouder is: de pomp start rustiger dankzij het warmere water en het is sneller warm in de badkamer. En met het warmteverlies van het buffervat is de garage nu ook verwarmd. Gelukkig was het maar een foutje van 300 Euro (150 met subsidie) ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

mmun schreef op zondag 26 november 2023 @ 19:28:
[...]

Voor mij als leek lijkt het redelijk stabiel te draaien maar kan waarschijnlijk wel wat beter.
Hieronder een grafiek van vandaag. Om 10 uur uit de nachtverlaging, tussen 12.00 en 13.30 zie ik nu wat vreemds maar normaal gesproken is dit stabieler. SWW run start om 14.30 uur. Om 17.30 is er handmatig een graadje bijgeplust. Bij installatie besloten om in eerste instantie geen buffer te plaatsen om te kijken hoe dit uitpakt.

Gisteren en eergisteren lag het dagverbuik tussen de 10 en 11 kWh met een ruimtetemperatuur van 20 graden. Ga ik vandaag ook op uitkomen .

Adviseer je op basis van deze grafiek en het verbruik om alsnog om buffer in de retour toe te voegen, om eerst te kijken of de Netatmo nog iets kan betekenen of wellicht eerst nog iets anders te proberen?

[Afbeelding]
Ik zou met alleen convectoren altijd een buffervat plaatsen!

Nagenoeg altijd te weinig systeem inhoud, bij een goede defrost kan je condensor in het ergste geval zelfs kapot vriezen.

Toevallig heeft @Zwerius (als ik mij niet vergis) daar ervaring mee.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07:19
DutchWing schreef op zondag 26 november 2023 @ 19:39:
[...]

Ik zou met alleen convectoren altijd een buffervat plaatsen!

Nagenoeg altijd te weinig systeem inhoud, bij een goede defrost kan je condensor in het ergste geval zelfs kapot vriezen.

Toevallig heeft @Zwerius (als ik mij niet vergis) daar ervaring mee.
Dat klopt. Dat was niet wegens te weinig systeeminhoud, maar omdat er teveel lucht in het systeem zat, nadat een monteur van JAGA bij ons een convector had vervangen. En dat was weer gebeurd omdat ik al 3 JAGA's binnen een paar jaar lek had gehad. Voor details daarover, zie: https://geen-energiereken...toch-vloerverwarming.html

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaEnSa
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 08-05 01:08
[...]

Hieronder mijn grafiek van vandaag, nadat ik een aantal fouten heb van de aannemer heb gecorrigeerd/verbeterd.
Ik denk dat de instellingen voor nu prima zijn. Graag je mening hierover.
  • Nieubouwwoning, twee verdiepingen,
  • SUZ-SWM80VA
  • Nest + HA + pyscript + Google Assistant
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N58X71PGYmpL4g5GOoLG8CBIvgE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/huKeDg0hgmP59v80z24wrbdL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Px1lz0vaZPxCPC7qoiKKZxvR34k=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aoMgQLQeuw2kwdT8C9REHkae.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SaEnSa schreef op zondag 26 november 2023 @ 21:58:
Hieronder mijn grafiek van vandaag, nadat ik een aantal fouten heb van de aannemer heb gecorrigeerd/verbeterd.
  • SUZ-SWM80VA
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je Ta is 1.5 graad hoger dan setpoint. Het lijkt dat je WP zijn vermogen niet goed genoeg kwijt kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaEnSa
Andrehj schreef op zondag 26 november 2023 @ 22:08:
[...]

Je Ta is 1.5 graad hoger dan setpoint. Het lijkt dat je WP zijn vermogen niet goed genoeg kwijt kan.
bedankt voor reactie.

klopt, ik denk dat SUZ-SWM80VA te groot is. het was erg moeilijk om het stabiel te krijgen. Waarschijnlijk ga ik een thermistor in de woonkamer installeren. toevallig een ander idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Nu online
Andrehj schreef op zondag 26 november 2023 @ 22:08:
[...]

Dat is bij mij ook vaak zo. Ta is 27 en hij levert 27,5 of 28. Valt me wel op dat het opgenomen vermogen bij SaEnSa vrij laag is; 540 watt. Bij mij is dit bij Ta van 27 in het begin aan de 650-700 watt en later rond de 600 bij 5-7°C buiten. Bij een hogere Ta nog hoger. Zitten die verschillen in het afgifte systeem (inhoud) en de hoeveelheid warmte die de pomp er in kwijt kan? Ik ook wel grafieken die na de start naar een vast opgenomen vermogen gaan, waarbij dit continu hetzelfde lijkt te blijven.

Ik merk hier verder dat de Tr op het einde van de dag wat oploopt. Logisch want de vloer warmt op. Echter neemt de Ta niet mee toe. Dit leidt aan het einde van de run tot een lagere COP? Opgenomen vermogen neemt ook wel af maar niet evenredig. Begin van de dag bijvoorbeeld een dT van 3,5, einde dag 2 tot 2,5. Is dit herkenbaar/iets aan te doen? Flow is 17á 18 en die hoeft voor mijn pomp niet veel hoger lijkt me.

[ Voor 5% gewijzigd door g-j-t op 26-11-2023 22:34 ]

WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaEnSa
g-j-t schreef op zondag 26 november 2023 @ 22:31:
[...]

Dat is bij mij ook vaak zo. Ta is 27 en hij levert 27,5 of 28. Valt me wel op dat het opgenomen vermogen bij SaEnSa vrij laag is; 540 watt. Bij mij is dit bij Ta van 27 in het begin aan de 650-700 watt en later rond de 600 bij 5-7°C buiten.
Wat is je kamertemperatuur? mijn woonkamer is behoorlijk warm (>22), maar de warmte verlies is erg laag. De COP is ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:04
[...]

[Afbeelding]
Die langzaam opbouwende piek, is, als dit de Ta en Tr van de wp zijn, typisch de temperatuuropbouw tijdens de sww run, dus niet de ruimte verwarming.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 25-12-2024
SaEnSa schreef op zondag 26 november 2023 @ 21:58:
[...]

• SUZ-SWM80VA
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Haal je de 'target flow water temp' uit de ecodan? Zo ja, hoe doe je dat?

Warmtepomp: PUHZ-SW100YAA - ERSC-VM2D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaEnSa
RTJC schreef op zondag 26 november 2023 @ 22:52:
[...]

Haal je de 'target flow water temp' uit de ecodan? Zo ja, hoe doe je dat?
ik gebruik pymelcloud en pyscripts op raspberryPi voor Software PID controller....ik ben nogsteeds aan het uitproberen ... 8) O-) |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
  • Nu online
SaEnSa schreef op zondag 26 november 2023 @ 22:45:
[...]

Wat is je kamertemperatuur? mijn woonkamer is behoorlijk warm (>22), maar de warmte verlies is erg laag. De COP is ook goed.
20 graden met hysterese van 0.2.
(Vrijstaande) woning is van 2017 met ventilatie type C dus helaas nog niet RC6 rondom. Warmteverlies over een nacht is ca 0,5 graden bij 4 graden en roosters in de nacht dicht. Bij vorst kan dan zomaar 1 graad zijn. komende week ga ik eens kijken of nachtverlaging nog lukt.

[ Voor 5% gewijzigd door g-j-t op 27-11-2023 07:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 07-05 12:55
Nou, hier draait alles op zich wel prima. Gebruik de Netatmo en kan het verplichte schema middels Node Red omzeilen. Maar ik kan nu ook spelen met de hysterese, wat raden jullie hier aan? Een hysterese van 0,1°C en de WP vaker laten starten, of een hysterese die hoger is en WP minder vaak laten starten?

Is het slechter als de WP tussen de runs bv. 30 minuten uit staat i.p.v. 60 minuten?

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JustMyOpinion schreef op maandag 27 november 2023 @ 11:47:
Nou, hier draait alles op zich wel prima. Gebruik de Netatmo en kan het verplichte schema middels Node Red omzeilen. Maar ik kan nu ook spelen met de hysterese, wat raden jullie hier aan? Een hysterese van 0,1°C en de WP vaker laten starten, of een hysterese die hoger is en WP minder vaak laten starten?

Is het slechter als de WP tussen de runs bv. 30 minuten uit staat i.p.v. 60 minuten?
Dat is afhankelijk van je woning, hoe snelt koelt het af, wat is je afgiftesysteem ?

Ik heb hem op 0,1 graad staan, wat in de praktijk 1 run per dag betekent in 99% van de dagen.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmun
[...]

[Afbeelding]
@Andrehj
Toch nog even terugkomen op bovenstaande omdat er een aantal zaken door elkaar lopen.
Zou jij op basis van de grafiek adviseren om een buffer op te nemen of is e.e.a. stabiel genoeg en zou dit met de Netatmo nog wat geoptimaliseerd kunnen worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
Grolsch schreef op maandag 27 november 2023 @ 11:58:
[...]

Dat is afhankelijk van je woning, hoe snelt koelt het af, wat is je afgiftesysteem ?

Ik heb hem op 0,1 graad staan, wat in de praktijk 1 run per dag betekent in 99% van de dagen.
Haha, daar kan ik echt alleen maar van dromen! Ik denk dat ik praat over verschil 45 of 75 minuten stilstand.

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mmun schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:00:
@Andrehj
Toch nog even terugkomen op bovenstaande omdat er een aantal zaken door elkaar lopen.
Zou jij op basis van de grafiek adviseren om een buffer op te nemen of is e.e.a. stabiel genoeg en zou dit met de Netatmo nog wat geoptimaliseerd kunnen worden?
Ik zie in die grafieken sowieso al geen probleem. WP draait mooi de hele dag door. Wat zou je willen verbeteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmun
Andrehj schreef op maandag 27 november 2023 @ 12:07:
[...]

Ik zie in die grafieken sowieso al geen probleem. WP draait mooi de hele dag door. Wat zou je willen verbeteren?
Goed om te horen dat een buffer dan niet nodig lijkt te zijn.
Op sommige dagen schakelt de warmtepomp uit om na een tijdje weer in te schakelen. Dat inschakelen zorgt dan weer voor een piek. Ik weet niet of daar wat aan geoptimaliseerd kan worden. Als dit wordt veroorzaakt door de adaptieve ruimteregeling, wel of niet, in combinatie met de hysterese van de controller zou ik wellicht iets anders kunnen proberen dan de adaptieve ruimteregeling of de hysterese kunnen verlagen met de Netatmo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaEnSa
mmun schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:01:
[...]

Op sommige dagen schakelt de warmtepomp uit om na een tijdje weer in te schakelen. Dat inschakelen zorgt dan weer voor een piek. Ik weet niet of daar wat aan geoptimaliseerd kan worden. Als dit wordt veroorzaakt door de adaptieve ruimteregeling, wel of niet, in combinatie met de hysterese van de controller zou ik wellicht iets anders kunnen proberen dan de adaptieve ruimteregeling of de hysterese kunnen verlagen met de Netatmo.
Heb je de TH1 op CN20 geïnstalleerd? met adaptieve ruimteregeling is nodig, denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningSlakkie
  • Laatst online: 10-05 12:39
Andrehj schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 17:17:
[...]

Ik ben hier nog nooit tegengekomen dat iemand die inputs gebruikte.

[...]

Op zonproductie sturen heeft in de winter geen zin, want dan wordt het veel te koud binnen. Als je (veel) PV hebt heeft het veel meer zin om aan nachtverlaging te doen. Daarmee laat je de WP zoveel mogelijk overdag (en dus op PV-stroom) draaien. Dat gaat hier redelijk, tot nu toe draait de WP in november voor ca 50% op PV.

Als ik een dynamisch contract (en geen PV) zou hebben en de capaciteit zou kunnen missen zou ik echter wel overwegen om de WP (evt via die inputs) op de piekuren (8-10 en 17-20à21) automatisch uit te zetten.
RTJC schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 17:35:
[...]

Dat Smart Grid Ready is echt een holistische term of containerbegrip. Er is totaal geen gestandaardiseerde interface tussen netbeheerder, energieleverancier en slimme apparatuur thuis welke breed gedragen wordt door allerlei partijen. Nationaal, Europees en wereldwijd.

Wel wordt er langzaamaan mee ge-experimenteerd en wordt door Netbeheerders met marktpartijen gekeken hoe warmtepompen op een slimme manier ingezet kan worden op het elektriciteitsnet.

Zoals je wellicht weet kunnen warmtepompen door hun langdurige hogere vermogens vraag problemen veroorzaken op het net wanneer de aantallen flink toenemen.

Kort gezegd, leuke term voor in de folder maar dat is het dan ook voor dit moment.
Ik ben mij nog een beetje aan het verdiepen aangezien ik een ecodan binnenkort in onze woning krijg. Waar ik naar benieuwd was of een een aantal mede-tweakers deze commando's gebruiken. En hoe ze dan het hebben aangesloten met welke switch/systeem. Niet dat ik het ga uitvoeren maar dit is gewoon puur uit interesse voor de techniek.

Ik snap dat het nu een holistische term is, met salderen is dit ook helemaal niet nodig (financieel gezien). Maar je kan dit prima lokaal besturen puur om bijvoorbeeld gebruik te kunnen maken van negatieve prijzen als je een dynamisch contract hebt bijvoorbeeld.

Dit zijn de volgende commando's die je met het kortsluiten van de IN11 en IN12 pinnetjes kan bereiken.
  1. 1 switch status, terminal connection 1:0:
    This operating status is downward compatible with the energy provider block that is frequently activated at specific times and consists of a maximum ‘hard’ blocking period of 2 hours.
  2. 1 switch status, terminal connection 0:0:
    In this switching operation, the heat pump runs in energy-efficient standard operation with proportional filling of the heat storage tank for the maximum energy provider blocking period of two hours.
  3. 1 switch status, terminal connection 0:1:
    In this operating status, the heat pump runs within the controller in boost mode for space heating and hot water production. This does not involve a definitive start-up command, but a switch-on recommendation corresponding to the increase on the day in question.
  4. 1 switch status, terminal connection 1:1:
    This involves a definitive start-up command, provided that this is possible within the scope of the control settings.

For this operating status, it must be possible to configure various control models on the controller with respect to different tariff and usage models:

Variant 1: The heat pump (compressor) is actively switched on.

Variant 2: The heat pump (compressor and electrical additional heaters) is actively switched on; optional: higher temperature in the heat storage tanks.

The room temperature can optionally be applied as a reference variable for controlling the system temperatures (flow and return temperature). It is not sufficient for the heat pump to be blocked by a room thermostat depending on the room temperature.
Oftewel:
  1. Warmtepomp geforceerd Uit
  2. Warmtepomp Normaal
  3. Warmtepomp Aanbevolen aan
  4. Warmtepomp geforceerd Aan (inclusief eventuele elektrische verwarmers).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mazoutje
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 13-03 20:46
Ik ben ook wat aan het experimenteren met die SG Ready omdat ik bij overproductie van mijn zonnepanelen mijn aanvoertemperatuur wat omhoog wil trekken of mijn buffervat (niet de boiler) naar een hogere temperatuur wil brengen.

Het menu zoals je hier rechtsboven ziet om die verschillende modes te configureren vind ik echter nergens terug.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zhcrofVZiqZDGoT75B7hqr-3xdg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/hnqDevBb8rwodItZIf0GUXsb.png?f=fotoalbum_large

Bepaalde statussen ON en OFF komen niet overeen met wat op de site van Ecodan staat (zie post hierboven). 0 staat toch voor OFF en 1 voor ON? Die komen niet overeen met de statussen in mijn screenshot hier.

[ Voor 13% gewijzigd door Mazoutje op 27-11-2023 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
EwaldC schreef op zondag 26 november 2023 @ 19:38:
[...]

Zeer zeker, ook bij mij start de WP (meestal) de eerste ~15 minuten aan "maximum" vermogen om dan terug te moduleren naar "nominaal" of lager. Ook wanneer de WP tot 50% vermogen is beperkt (~800Wh) zijn de eerste 15 min. (bij ons althans) aan ~1200W. Het maakt gewoon deel uit van de warmtevraag analyse: drijf de Ta wat op en zie wat er dan met de Tr gebeurt. Is de dT redelijk, ga dan door op nomimaal vermogen, zo niet, moduleer. In ~15 minuten moet de analyse afgerond zijn, dus gebruik de WP extra vermogen hiervoor. Ik denk dat dit het (relatief) "maximum" vermogen is waarvan sprake in het databoek.
Allereerst. Dank weer voor je reactie.

Het zal inderdaad zoiets zijn zoals jij beschrijft. Maar het zou wel fijn zijn om precies te weten waarom de WP doet wat ie doet. En waarom hij bij wat koudere temperaturen niet fatsoenlijk wil terug moduleren (hieronder verder).
[...]

Hmm, zo zag ik dat niet. Je vermogen is niet beperkt, dus keek ik naar het nominaal vermogen.
Volgens onderstaande tabel voor jouw WP (uit databoek 5.8), levert de SUZ-SWM80VA2 aan 7C voor Ta 35C 6kWh met een COP van 5.1, of een electrisch verbruik van 6 / 5.1 = ~900Wh. Bij 2C, is dat 7.5 / 3.5, of ~2150W Wh, meer dan het dubbele.
Wat bedoel je precies met: "je vermogen is niet beperkt, dus keek ik naar het nominaal vermogen"? Het gaat toch om het minimale vermogen waar hij uiteindelijk naar toe moet ivm het afgiftesysteem wat de beperking is?

En inderdaad, bij lagere temperaturen is het al snel een verdubbeling. Ik draai nu de hele dag met een buitentemperatuur van zo'n 5C op 1.150W elektrisch (4.900W thermisch).
Dus als de WP niet (juist) moduleert, zoals mijn PUZ-WM85VAA, dan kan een kleine schommeling van de buiten T resulteren in een veel groter vermogen (en dus warmteafgifte) welke mijn afgiftesysteem (~4.5kWh bij 45/35/20), en mogelijks ook het jouwe, niet kan verwerken.
Maar zoals je zelf aangaf, bij minimum vermogen is het verschil klein: 3.6 / 4.98 = ~720Wh bij 7C en 3.8 / 4.17 = ~900W bij 2C. En dat kleiner verschil komt veel beter overeen met het beetje extra warmteverlies dat je huis heeft tussen 7C en 2C.
[Afbeelding]
Helaas heb ik (nog) geen enkele instelling gevonden, waarbij onze WP uit zichzelf naar dat minimum moduleert.
Dat lijkt inderdaad precies het probleem te zijn. Hij wil nu bij dus die buitentemperatuur van +/- 5C niet onder de 40Hz.
[...]

Ik had gelezen dat sommigen hiermee success hadden. Eerst dacht ik: te gek, wie wil er nu zijn WP (bewust) misleiden? Maar als het bovenstaande klopt, dan is het mogelijks een verklaring waarom dit goed kan werken...

[...]

Ik denk ook dat Ta > Tset jouw pomp doet stoppen, ongeacht de thermostaat die vragend staat. Daarom dat "flow T" sturing bij mij totaal niet werkte en ik overgeschakeld ben op thermostaat sturing. Daar heb je tenminste wat controle over... Wat was het resultaat bij thermostaat sturing ?
Bedoel je met 'thermostaat sturing' om de interne display los te koppelen en die dus in de woonkamer te hangen? Dat heb ik nog niet geprobeerd. Ik wilde eigenlijk kijken of ik het stabiel kreeg met mijn duur aangeschafte Panasonic thermostaat met lage hysterese. Haha.
[...]

Ah, fijn, je woning heeft ongeveer 15% minder warmteverlies dan de mijne. Je WP lijkt me zeer correct gedimensioneerd: in november bij ~7C gemiddeld, heeft je WP bij minimum vermogen ~700Wh nodig om 3.6 KWh te genereren aan COP ~5. Maw. mocht je huidige WP correct moduleren, dan draaide hij ongeveer 14u rustig aan 700W (900W bij 2C) met COP 5 en leverde 50kWh/dag.

Voor mijn simpele geest is dat de perfecte pomp! Alleen moet je een manier vinden om hem te laten moduleren zoals tijdens de iets warmere dagen...
Eigenlijk is het jammer dat zo'n moderne WP dat niet uit zichzelf kan en dat we hier zo veel tijd aan moeten besteden...
Ja, eens.
[...]

Wel, omdat ik ook een te kleine afgifte heb vandaag (er is VVW gepland voor volgend jaar) en ik vreesde voor pendelen, had ik een 300L buffervat van Mitsubischi geplaatst dat zowel in serie als in parallel kan gezet worden. Maar, zoals @Andrehj zeer correct opmerkte: in 15 minuten is dat vat warm. En gelijk had hij, het helpt totaal niet voor pendelgedrag! Ik zie enkel een beetje nut in de vroege ochtend als het kouder is: de pomp start rustiger dankzij het warmere water en het is sneller warm in de badkamer. En met het warmteverlies van het buffervat is de garage nu ook verwarmd. Gelukkig was het maar een foutje van 300 Euro (150 met subsidie) ;)
Ik snap hem. Fijn dat je VVW hebt gepland voor volgend jaar. Beter wat extra lussen en groepen aanleggen dan een paar te weinig. Iedere graad die je lager kunt stoken is toch weer mooi meegenomen (in theorie).

Dus samengevat
  • - Het lijkt er op dat de pomp een wat hoger vermogen nodig heeft in het begin om op te starten
  • - Om één of andere reden wil de pomp, zeker bij wat lagere buitentemperaturen niet goed terugmoduleren.
  • - Een fake buitensensor is nog niet geprobeerd bij de SUZ-series in dit topic, werking onbekend, de gevolgen van (langdurig) gebruik van zo'n fake buitensensor zijn ook (nog) niet duidelijk.
  • - Waarom Mitsubishi niet gewoon zelf het beter laat moduleren zodat de eventuele fake buitensensor niet nodig is, is niet duidelijk
  • - Het lijkt er op dat in mijn situatie, doordat de pomp wat meer vermogen als minimum hanteert bij koudere temperaturen buiten, ik nog wat extra afgifte moet toevoegen aan mijn systeem.
Mis ik nog iets?

Ik zou dit eventueel kunnen voorleggen aan Climamarket die het weer aan hun contactpersoon bij Mitsubishi kan voorleggen. Alklima NL reageert wel snel op vragen per mail, maar wil nergens inhoudelijk op ingaan bij simpele consumenten zoals ik. Ze willen alleen met installateurs communiceren. Ik heb het nog niet aangedurfd door te bellen en me voor te doen als installateur met vragen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mmun
SaEnSa schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:41:
[...]

Heb je de TH1 op CN20 geïnstalleerd? met adaptieve ruimteregeling is nodig, denk ik.
Sorry, heb zelfs niks aangesloten. Bedoel je TH1 van de controller of van de Netatmo?
Ik overweeg om de Netatmo aan te schaffen als dit voor mijn situatie van toegevoegde waarde is. Ne

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:56
mmun schreef op maandag 27 november 2023 @ 13:01:
[...]

Volgens mij werkt ME ongeveer hetzelfde als MHI op dat vlak. Het setpoint dat de buitenunit krijgt van de regeling wordt overruled door de eigen firmware. Die vindt het nodig om na de start even op een hoger toerental te gaan draaien en wat ik ooit daarover heb gelezen is dat het te maken heeft met de olie smering.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik sprak gisteren op een verjaardag een installateur. We hebben het even over ecodans gehad en ik vroeg hem waarom het standby vermogen van ecodans zo hoog is. Hij vermoedt dat het een (rood) warmtelint is die iets warmhoudt (compressor?). Is dat een plausibele hypothese?

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TSE
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 28-04 09:30

TSE

Over dat STDB gebruik.... wat zou er mis zijn met de unit uit te (laten) schakelen indien niet actief ? Ik begrijp dat dat geen 100 keer op een dag moet gebeuren ; maar een aantal keer zou dat toch geen probleem mogen zijn ?

WP : Mitsu PUHZ-SHW80YAA - VV+ Innova Airleafs - Homey

Acties:
  • +2 Henk 'm!
KabouterSuper schreef op maandag 27 november 2023 @ 17:21:
Ik sprak gisteren op een verjaardag een installateur. We hebben het even over ecodans gehad en ik vroeg hem waarom het standby vermogen van ecodans zo hoog is. Hij vermoedt dat het een (rood) warmtelint is die iets warmhoudt (compressor?). Is dat een plausibele hypothese?
Nee, dan gaat de mitsu naar +- 80W.

Lekker defrost weer in Twente trouwens, +1,5 , regen en een rv van 95%

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
TSE schreef op maandag 27 november 2023 @ 17:40:
Over dat STDB gebruik.... wat zou er mis zijn met de unit uit te (laten) schakelen indien niet actief ? Ik begrijp dat dat geen 100 keer op een dag moet gebeuren ; maar een aantal keer zou dat toch geen probleem mogen zijn ?
Wat is er mis met een beetje standby verbruik als de levensduur bewezen richting 15 jaar gaat ?

Wat zal de levensduur zijn van units die vanwege bijvoorbeeld EU regels maar een beperkt standby verbruik mogen hebben? Ik noem maar wat, weet niet of het zo is maar heb het idee dat zuiniger niet perse degelijker is.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaEnSa
mmun schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:24:
[...]

Sorry, heb zelfs niks aangesloten. Bedoel je TH1 van de controller of van de Netatmo?
Ik overweeg om de Netatmo aan te schaffen als dit voor mijn situatie van toegevoegde waarde is. Ne
Adaptieve ruimteregeling werkt goed alleen met optie A.) B.) en C.). Netatmo maakt niet uit.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wPXNvur7bRAEspTfcJ-jFC_LwUI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/enJhEarKLGDOsEmaZkuYYAqF.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John.S
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 06-05 18:48
Knowbody schreef op maandag 27 november 2023 @ 17:13:
[...]

Volgens mij werkt ME ongeveer hetzelfde als MHI op dat vlak. Het setpoint dat de buitenunit krijgt van de regeling wordt overruled door de eigen firmware. Die vindt het nodig om na de start even op een hoger toerental te gaan draaien en wat ik ooit daarover heb gelezen is dat het te maken heeft met de olie smering.
Dit heb ik ook vernomen. Daarom heb ik persoonlijk besloten om geen gebruik te maken van het welbekende kabeltje.

WP: PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED PV: 4880 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
  • Nu online
Grolsch schreef op maandag 27 november 2023 @ 17:41:
[...]

Lekker defrost weer in Twente trouwens, +1,5 , regen en een rv van 95%
Pff zeg dat wel. Hier ieder uur. Net overgeschakeld op WAR met een iets hogere TA bij deze temperaturen. Door de defrosts mist hij wel iet verwarming. Woning bleef precies op temperatuur maar dat zal de komende nacht wel veranderen als ik de TA op 27 houd met regelmatig defrosts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaVe9091
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 27-01-2024
Hallo,

Onlangs hebben wij een nieuwbouwoning met een ecodan warmtepomp geleverd gekregen.

Nu ben ik een vloerdroging protocol aan het draaien en kijk ik via mn p1 energiemeter op afstand mee of het allemaal wel aanstaat. Verder zijn er geen andere elektronische apparaten in de woning ingeschakeld.

De korte pieken en dalen in mijn verbruik vind ik nogal vreemd. Zou dit niet een constante lijn (verbruik) moeten zijn of is er iets niet goed? Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nOwRLNOrCCjbJ-yn9NKWuAcDExc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G5zuPrVSCJZDOkrlyjXNLRpM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JustMyOpinion
Voor de mensen met een Netatmo thermostaat die net als ik last hebben dat het verplichte schema een temperatuur pusht hierbij een work around: in de app kan je een instelling vinden onder bedieningsmodus waar je de duur van een handmatig ingestelde temperatuur kan instellen.

Zet deze op max (12h). Als je nu zorgt dat je de temp binnen die 12 uur aanpast (ik doe dat via HA voor nachtverlaging, ochtend en avond), dan komt het schema niet meer automatisch met een eigen temp.

Doe er je voordeel mee ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g-j-t
  • Nu online
DaVe9091 schreef op maandag 27 november 2023 @ 22:07:
Hallo,

Onlangs hebben wij een nieuwbouwoning met een ecodan warmtepomp geleverd gekregen.

Nu ben ik een vloerdroging protocol aan het draaien en kijk ik via mn p1 energiemeter op afstand mee of het allemaal wel aanstaat. Verder zijn er geen andere elektronische apparaten in de woning ingeschakeld.

De korte pieken en dalen in mijn verbruik vind ik nogal vreemd. Zou dit niet een constante lijn (verbruik) moeten zijn of is er iets niet goed? [Afbeelding]
Dit zijn defrosts volgens mij. Dat vloerdroog protocol vraagt wel een flink hoge aanvoertemperatuur als ik naar het opgenomen vermogen kijk.
De defrosts heb ik hier ook onder deze koude en natte omstandigheden.

Zonder defrosts is het idd meer een vlakke lijn als het goed is maar ik weet niet precies wat dat droog protocol doet. Wel een fors verbruik voor een nieuwbouwhuis. Wat is de binnen temp nu na al dat vermogen wat er in is gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaVe9091
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 27-01-2024
g-j-t schreef op maandag 27 november 2023 @ 22:41:
[...]

Dit zijn defrosts volgens mij. Dat vloerdroog protocol vraagt wel een flink hoge aanvoertemperatuur als ik naar het opgenomen vermogen kijk.
De defrosts heb ik hier ook onder deze koude en natte omstandigheden.

Zonder defrosts is het idd meer een vlakke lijn als het goed is maar ik weet niet precies wat dat droog protocol doet. Wel een fors verbruik voor een nieuwbouwhuis. Wat is de binnen temp nu na al dat vermogen wat er in is gegaan?
Programma laat watertemperatuur door de vloer geleidelijk stijgen en dalen. Van 20 naar 40 met stappen van 5 graden per dag en weer terug. Vandaag was het 23 graden in huis, maar heb van anderen in ons project vernomen dat dit tot ongeveer 28 zal stijgen. Subtropisch

Een andere bewoner die ook flink aan het stoken is liet dezelfde gegevens van zijn meter zien en daar zag ik geen pieken, meer een constante omhoog lopende lijn gedurende de dag, vandaar mijn vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06:29
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ICQpNgrl1NzQ9W7hYMX6J9ahJ7U=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CTucH7Qc14N3lKeE8gmRkH4e.png?f=fotoalbum_large

De defrost functie werkt in elk geval goed…
Het enige wat ik niet begrijp is dat die niet de temperatuur verder omhoog gooit van de aanvoer, nu ging de temperatuur in huis 0.5 graad onder het setpoint.
Zal wel met de grillen van zijn eigen regeling te maken hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
TerminalNL schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 06:38:
[Afbeelding]

De defrost functie werkt in elk geval goed…
Het enige wat ik niet begrijp is dat die niet de temperatuur verder omhoog gooit van de aanvoer, nu ging de temperatuur in huis 0.5 graad onder het setpoint.
Zal wel met de grillen van zijn eigen regeling te maken hebben.
Precies hetzelfde zie ik in mijn data. Zit nu ook met 0.5 onder onder Tset.

Hopelijk leert ie nog wat bij en gooit ie de temp iets omhoog bij een adaptieve ruimte regeling.

De Wp blijft in ieder geval keurig door pruttelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07:11
hier ingesteld op vaste ta (28 maar mijn pomp gaat daar altijd onder zitten dus 24).
Met 24 heeft die het geheel goed op temp gehouden. 00:00 was het 19.6 en nu 19.7.
Stroomverbruik hele nacht stabiel op 670 watt

[ Voor 12% gewijzigd door laurens0619 op 28-11-2023 07:37 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
DaVe9091 schreef op maandag 27 november 2023 @ 22:07:
Hallo,

De korte pieken en dalen in mijn verbruik vind ik nogal vreemd. Zou dit niet een constante lijn (verbruik) moeten zijn of is er iets niet goed? [Afbeelding]
Doodnormaal verloop van een luchtbron warmtepomp. Niets met defrosts te maken. Tussen 2 defrosts in moet de compressor steeds harder werken om dezelfde temperatuur te halen, en meestal bouwt de temperatuur zelfs op.

[ Voor 0% gewijzigd door Knowbody op 28-11-2023 10:06 . Reden: Typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red_Baron
  • Laatst online: 01-05 08:36
Wat mij nu opvalt met deze vochtige en lage temperatuur is dat de TH2 3 graden lager is dan de Wenstemp. (Voorloop) volgens de WAR curve.
TH2 staat op 29 , terwijl de wenstemp. 32 graden aangeeft op het display.
THW1 29
THW2 23
Ervaren meer gebruikers dit verschil?

[ Voor 3% gewijzigd door Red_Baron op 28-11-2023 09:21 ]

PUHZ-SHW80 YAA ERST30C-VM2ED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
  • Nu online
Om de 45-55 minuten defrosts hier. Zo komt de pomp niet echt aan normaal bedrijf toe. Als hij netjes door zou kunnen lopen zou hij idd rond de 650-700watt kunnen draaien. Maar door het benodigde vermogen na een defrost bevriest hij steeds weer. Het lijkt bijna wel of hij in zo'n schoorsteen staat. Hij staat echter goed vrij en door plaatsing op rubber balken, ook nog redelijk ver van de muur. ca 45 cm. Hij staat nu zelfs in de luwte van de wind, maar dat maakt volgens mij ook niet veel uit.
Lv geeft buiten 95% en een temp van 0,8 nu. Verbruik gister 15 kWh (vanaf 8 uur). Loopt nu 24/7 dus verwacht wel een 22 a 23 kWh vandaag. Dat zou zonder defrosts ook wel 15-17 kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
g-j-t schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:18:
Om de 45-55 minuten defrosts hier. Zo komt de pomp niet echt aan normaal bedrijf toe. Als hij netjes door zou kunnen lopen zou hij idd rond de 650-700watt kunnen draaien. Maar door het benodigde vermogen na een defrost bevriest hij steeds weer. Het lijkt bijna wel of hij in zo'n schoorsteen staat. Hij staat echter goed vrij en door plaatsing op rubber balken, ook nog redelijk ver van de muur. ca 45 cm. Hij staat nu zelfs in de luwte van de wind, maar dat maakt volgens mij ook niet veel uit.
Lv geeft buiten 95% en een temp van 0,8 nu. Verbruik gister 15 kWh (vanaf 8 uur). Loopt nu 24/7 dus verwacht wel een 22 a 23 kWh vandaag. Dat zou zonder defrosts ook wel 15-17 kunnen zijn.
Ik zit op zo'n 4 defrostst sinds gisteren (achterhoek). Deze luchtvochtigheid helpt niet echt mee inderdaad. Als het kouder wordt en de lucht ijler, wordt het beter hoop ik.

Gelukkig blijft het binnen nog wel warm. Gisteren 26 Kwh verbruik en zit vandaag op 12.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-05 22:42
Ik zit ook te denken aan hoe ik de defrosts kan verlagen. Zou het nuttig zijn om de flow in de VVW te verhogen en de Ta te verlagen?

Tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10-05 23:02
@RTJC ja, het wordt beter als het kouder wordt. Vochtig/mistig weer met een temperatuur van rond het vriespunt is voor een l/w de lastigste situatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Red_Baron schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:05:
Wat mij nu opvalt met deze vochtige en lage temperatuur is dat de TH2 3 graden lager is dan de Wenstemp. (Voorloop) volgens de WAR curve.
TH2 staat op 29 , terwijl de wenstemp. 32 graden aangeeft op het display.
THW1 29
THW2 23
Ervaren meer gebruikers dit verschil?
6 graden. Dat is ongeveer de max. Dus als THW2 naar 24 gaat kan THW1 naar 30 enz enz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
  • Nu online
RTJC schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:25:
[...]

Ik zit op zo'n 4 defrostst sinds gisteren (achterhoek). Deze luchtvochtigheid helpt niet echt mee inderdaad. Als het kouder wordt en de lucht ijler, wordt het beter hoop ik.

Gelukkig blijft het binnen nog wel warm. Gisteren 26 Kwh verbruik en zit vandaag op 12.
4 stuks zou ik voor tekenen. Zou mijn pomp toch te krap zijn bemeten als hij zoveel defrosts heeft? Ik zit nu om de 45 min met een defrost. Gasverbruik was 800-900m3 en op een erg koude dag ca 10m3.
Volgens de installateur en ook Koevlaas was deze pomp dan goed bemeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Het valt mij op dat mijn sw75yaa een betere COP geeft bij Ta = 26/27 (5.85) vs Ta = 25 (5.18). Dat is toch niet logisch? Nu is niet elke dag te vergelijken, maar bijv gisteren met de dag ervoor. Ene dag Ta=25 en andere dag Ta=26/27 omdat het wat kouder was.

Of zijn de energie waarden van de unit compleet BS :) Of zijn er bepaalde sweetspots waar je hem op kan proberen te laten draaien?

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Knowbody
jorisdekloris schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:28:
Ik zit ook te denken aan hoe ik de defrosts kan verlagen. Zou het nuttig zijn om de flow in de VVW te verhogen en de Ta te verlagen?
Het is wat het is mannen.

Maar goed begrijpen hoe het ding werkt is key.

Uiteraard hoort de flow goed te staan en werkt het enorm tegen als je stooklijn een groot verschil heeft tussen 0 graden buiten en 10 graden buiten.
Het werkt ook tegen als je op momenten als vandaag met de instellingen aan het prutsen bent 🥴

Probeer de stijlheid van de stooklijn zo vlak mogelijk te krijgen en ja, dan maar wat warmer op de momenten dat het gunstig is.
En blijf van die nachtverlaging af als je er nu niet mee wegkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red_Baron
Knowbody schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:45:
[...]

6 graden. Dat is ongeveer de max. Dus als THW2 naar 24 gaat kan THW1 naar 30 enz enz
Is het dan zinvol om de flow hoger te zetten zodat de THW2 hoger is en hierdoor de THW1 weer hoger gaat. Warmte afgifte is dan ook minder, uhhm :? Of gewoon wachten op een hogere THW2

Die Mitsubishi thermostaat PAR-WT50R-E gaat mij steeds meer irriteren. Vloer verliest m.i. te veel warmte in de tussenpozen waarbij de warmtevraag er niet is. (nachtverlaging pas ik niet toe)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RTJC
g-j-t schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:47:
[...]

4 stuks zou ik voor tekenen. Zou mijn pomp toch te krap zijn bemeten als hij zoveel defrosts heeft? Ik zit nu om de 45 min met een defrost. Gasverbruik was 800-900m3 en op een erg koude dag ca 10m3.
Lijkt mij niet toch? Volgens mij zegt de grootte van je pomp niets over het wel/niet defrosten? Als het gewoon knetter vochtig is, vriest toch elke unit dicht?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:21
We (mijn vrouw en ik ) gingen van het gas af om die COP van 1 te voorkomen. Elke COP van boven de 2,5 is toch om blij mee te zijn. Bij mij is nu ook 3 keer een defrost geweest in 3 uur tijd, maar het is gewoon heel vochtig. Ik zie morgen wel wat de COP is, maar als die boven de 3 zit ben ik tevreden eigenlijk.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lepi
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 30-12-2024
Goedemorgen,

Al enige tijd valt het mij op dat mijn warmtepomp onstabiel loopt. Dit gebeurd alleen bij iets hogere Ta, onder de Ta 27 loopt ie zeer stabiel. Echter daarboven totaal niet. Je hoort de compressor frequentie toenemen en de Ta loopt als gevolg daarvan op, waarbij daarna binnen enkele minuten de frequentie weer daalt en daarmee de Ta ook.
Ik heb wat screenshots toegevoegd om de situatie wat te verduidelijken.

Wat informatie over mijn setup:

SUZ-SWM40VA
ERST20D-VM2D
thermostaat: PAR-WT50R-E (Draadloze Mitsubishi thermostaat)
+-140m2 vloerverwarming.10cm HoH. Verdeeld over 3 verdiepingen,
9 groepen beneden, 7 groepen boven.
Geen naregeling, geen pompen op de verdelers.
Pompstand 4 (16 liter p/m)

Wat ik zelf al heb geprobeerd:

Veranderen van verwarmingsmodus "Ruimte" naar vaste Ta. Geen verschil in gedrag. Deze staat nu weer in ruimte modus.
Wijzigen van parameters "Room temp control interval" van 10 min naar 40 min.
Thermo diff. van +5/-5 naar +3/-1. Geen verschil in gedrag.
Er zijn geen foutmeldingen.

Wie heeft voor mij de gouden tip om de warmtepomp stabiel te laten draaien?
Alvast dank voor het meedenken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_BrdNB3HAohxADnP1-tF5NI1hD8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/45khEtmt0X3k1aSb6sx6Jl2u.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0QlfD_-1296ShORbZ2QzxB7M2qg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WzfRa5jEVB8EOnodVwHUwF1f.jpg?f=fotoalbum_tile

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g-j-t
  • Nu online
Wat triggert die defrost eigenlijk bij Mitsu? Ik ben nu even het dak op gegaan bij een defrost en zag nog helemaal geen ijs toen hij weer een aan defrost begon. Je kijkt nog dwars door de lamellen. Eigenlijk leek de defrost niets anders te doen dan de lamellen drogen. Hierdoor was nadien was de verdamper weer mooi egaal maar om nou te zeggen dat het nodig was. plaatjes zeggen meer:

Voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5FMo_LFkFWhMtMSLV0cVmaO_A34=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rv31JPABwehaOvQGvFF82Wdq.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-kUjBtzGPt8mYyPT4d7ySqgUmAA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fxav6wIpcOGbGwR3G7ZP8Zx9.jpg?f=fotoalbum_large

Na:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T-1NxtMIwQRHRzjirj6hdCphdZs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WO0h1exhcd54qLqaQwrqgoRA.jpg?f=fotoalbum_large

opstelling, unit staat ca 40cm van de muur, lucht kan in uitstroomrichting vrij weg:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F8hWLeMzdMsNEpLOESsTxJX4PGA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UamydsuQw9xL7rbcui6Go2QS.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
gr8-jen schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:38:
We (mijn vrouw en ik ) gingen van het gas af om die COP van 1 te voorkomen. Elke COP van boven de 2,5 is toch om blij mee te zijn. Bij mij is nu ook 3 keer een defrost geweest in 3 uur tijd, maar het is gewoon heel vochtig. Ik zie morgen wel wat de COP is, maar als die boven de 3 zit ben ik tevreden eigenlijk.
Waar 1 kWh elektriciteit een bruikbare energetische inhoud heeft van 1 kWh, heeft 1 kuub gas 8 kWh aan bruikbare energetische inhoud. Puur gekeken naar energie staat 8 kWh dus gelijk aan 1 m³ gas. Die 8 kWh kost je (8 keer € 0,40) € 3,20. Terwijl 1 m³ gas je maar € 1,45 had gekost
Als ik dat goed lees dan is alles boven een COP van 2 winst:
Want om 8kWh energie te krijgen kost je dat:
- 1 kuub gas (~1,50 euro)
- 4kWh stroom (~1,50 euro) met cop van 2

Maar die berekening is niet compleet want stroom kun je uit zonnepanelen halen, gas niet :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• laurens0619
lepi schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:02:
Goedemorgen,

Al enige tijd valt het mij op dat mijn warmtepomp onstabiel loopt. Dit gebeurd alleen bij iets hogere Ta, onder de Ta 27 loopt ie zeer stabiel. Echter daarboven totaal niet. Je hoort de compressor frequentie toenemen en de Ta loopt als gevolg daarvan op, waarbij daarna binnen enkele minuten de frequentie weer daalt en daarmee de Ta ook.
Ik heb wat screenshots toegevoegd om de situatie wat te verduidelijken.

Wat informatie over mijn setup:

SUZ-SWM40VA
ERST20D-VM2D
thermostaat: PAR-WT50R-E (Draadloze Mitsubishi thermostaat)
+-140m2 vloerverwarming.10cm HoH. Verdeeld over 3 verdiepingen,
9 groepen beneden, 7 groepen boven.
Geen naregeling, geen pompen op de verdelers.
Pompstand 4 (16 liter p/m)

Wat ik zelf al heb geprobeerd:

Veranderen van verwarmingsmodus "Ruimte" naar vaste Ta. Geen verschil in gedrag. Deze staat nu weer in ruimte modus.
Wijzigen van parameters "Room temp control interval" van 10 min naar 40 min.
Thermo diff. van +5/-5 naar +3/-1. Geen verschil in gedrag.
Er zijn geen foutmeldingen.

Wie heeft voor mij de gouden tip om de warmtepomp stabiel te laten draaien?
Alvast dank voor het meedenken.

[Afbeelding][Afbeelding]
toon volledige bericht
Zover ik weet hebben 3 mensen, waaronder ik, dit probleem. Overeenkomst lijkt te zijn dat we allemaal een SUZ-SWM40VA hebben.

Ik had het probleem overigens alleen bij verwarming niet bij SWW. Heb jij datzelfde?
Het probleem lijkt overigens bij mij opgelost te zijn. Het lijkt erop dat het opgelost is nadat de monteur de leidingen op de 1e/zolder verder open heeft gedraaid maar ook is 1 maand daarna de printplaat van de unit vervangen.

Ik heb dat gedrag niet meer gezien maar ik stook ook vast op 24 graden nu waar dat probleem geloof ik minder aanwezig is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mazoutje
Ik heb eindelijk de smart grid ready werkende gekregen. Momenteel zijn de zonnepanelen goed aan het opbrengen dus heb ik via de sg ready functionaliteit geschakeld dat mijn Ta naar 40 °C mag gaan in plaats van naar de Ta volgens de stooklijn. Ik moet nu wel nog eens kijken of die hogere Ta effectief naar de vloerverwarmingskringen wordt gestuurd, of dat dit enkel dient om het mengvat naar een hogere temperatuur te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Mazoutje schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:57:
Ik heb eindelijk de smart grid ready werkende gekregen. Momenteel zijn de zonnepanelen goed aan het opbrengen dus heb ik via de sg ready functionaliteit geschakeld dat mijn Ta naar 40 °C mag gaan in plaats van naar de Ta volgens de stooklijn. Ik moet nu wel nog eens kijken of die hogere Ta effectief naar de vloerverwarmingskringen wordt gestuurd, of dat dit enkel dient om het mengvat naar een hogere temperatuur te brengen.
Cool, hoe heb je dit gedaan?
Ik wilde dit via home assistant knutselen maar ben beetje knutsel moe dus als hij het native kan dan nog beter :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Red_Baron schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:28:
[...]

Is het dan zinvol om de flow hoger te zetten zodat de THW2 hoger is en hierdoor de THW1 weer hoger gaat. Warmte afgifte is dan ook minder, uhhm :? Of gewoon wachten op een hogere THW2

Die Mitsubishi thermostaat PAR-WT50R-E gaat mij steeds meer irriteren. Vloer verliest m.i. te veel warmte in de tussenpozen waarbij de warmtevraag er niet is. (nachtverlaging pas ik niet toe)
Begrijp even wat er gebeurt.

Als de flow 20 l/m is heb je bij dT van 6 al 8,4 kW warmtevernogen.

Wil je die temperatuur omhoog hebben, zodat de dT 12 wordt dan moet de flow naar de helft, anders kan dat niet eens. Ook dan: 8,4 kW.

Je wilt een Ta van 32 maar op de en of andere manier is hij daar nog niet aan toe. Hij is te laat vertrokken dus. Je hebt de boel teveel laten afkoelen misschien. Of je hebt een stooklijn die onhaalbaar is. Diverse mogelijkheden als oorzaak. Je kwam gewoon op een moment power te kort. Dat hoeft niet altijd een probleem te zijn als het in de tijd weer hersteld wordt, maar besef dan dat het nu nog lang geen echte winter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mazoutje
laurens0619 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:10:
[...]

Cool, hoe heb je dit gedaan?
Ik wilde dit via home assistant knutselen maar ben beetje knutsel moe dus als hij het native kan dan nog beter :)
Ik heb die twee klemmen IN11 en IN12 verbonden met twee relais die ik kan openen en sluiten vanuit mijn domotica systeem. Aangezien mijn domotica systeem geïntegreerd zit in Home Assistant heb ik dus scripts gemaakt voor de vier verschillende standen van de IN11 en IN12 klemmen.
- Alles uitschakelen (hoge prijs - blokkering)
- Normale werking (SG niet actief)
- Switch on command (overcapaciteit)
- Switch on recommendation (lage prijs)

Bij te veel zonneschijn roep ik de ene op, en als de zon weg is en ik merk structureel terug meer stroom die ik van het net moet halen dan roep ik de andere op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
laurens0619 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:17:
[...]

[...]

Als ik dat goed lees dan is alles boven een COP van 2 winst:
Want om 8kWh energie te krijgen kost je dat:
- 4kWh stroom (~1,50 euro) met cop van 2

Maar die berekening is niet compleet want stroom kun je uit zonnepanelen halen, gas niet :)
Ik dacht dat 1 kuub gas overeen kwam met 10kWh?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Mazoutje schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:28:
[...]

Ik heb die twee klemmen IN11 en IN12 verbonden met twee relais die ik kan openen en sluiten vanuit mijn domotica systeem. Aangezien mijn domotica systeem geïntegreerd zit in Home Assistant heb ik dus scripts gemaakt voor de vier verschillende standen van de IN11 en IN12 klemmen.
- Alles uitschakelen (hoge prijs - blokkering)
- Normale werking (SG niet actief)
- Switch on command (overcapaciteit)
- Switch on recommendation (lage prijs)

Bij te veel zonneschijn roep ik de ene op, en als de zon weg is en ik merk structureel terug meer stroom die ik van het net moet halen dan roep ik de andere op.
Thanks, klinkt alleen niet heel native :+
Ik heb in andere systemen wel eens gelezen dat er in menu optie zit om het smart grid te koppelen, dan doet de unit dat zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
JustMyOpinion schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:37:
[...]

Nu ik opnieuw google kom ik opeens overal 9,6 (=10kwh) tegen ja. Die andere bron riep 8.
Waarhed zal wel ergens in het midden liggen ;)

Dan kom ik op:
Want om 10kWh energie te krijgen kost je dat:
- 4kWh stroom (~1,50 euro) met cop van 2,5

Dus alles boven een cop van 2,5 is dus goed?

edit: ah hieronder al uitgelegd

[ Voor 25% gewijzigd door laurens0619 op 28-11-2023 13:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• radeoxx
[...]

Ongeveer 8,79 - 9,7 kWh in NL (laagcalorisch gas). Maar in de praktijk wordt er gerekend met 8 kWh per kuub vanwege ook verliezen en niet perfect ingestelde CV ketels. Hoge temperatuur in de retour zorgt ook ervoor dat het rendement door afkoelen van de rookgassen niet wordt benut.

[ Voor 7% gewijzigd door radeoxx op 28-11-2023 13:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
[...]

Iets minder en daarvan gaat ook niet alles je huis in. Reken met 8 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
Ik zit nog even met een vraagje, omdat ik merk dat het wat frisser wordt in huis.

Merk nu dat mijn doel temp net niet wordt gehaald (Tset 20) en blijf hangen op 19,5. Een paar weken eerder had ik nog wel een overshoot (logisch, want het is kouder buiten). Ik heb nog vermogen genoeg over want de WP draait op ongeveer 36 Hz. Draai wel 24 uurs runs.

Ik zou verwachten dat de Ta bij kouder weer omhoog gaat, maar dat blijft schommelen tussen de 26 - 29 ongeacht de buiten temp. dT zit op 3, met een flow van 24 l/pm.

Met net een graadje meer afgifte zou het denk ik beter gaan.

Heb nu de volgende settings:

- Ruimte regeling
- Tset: 20
- Min Ta: 23
- Max Ta: 35

Iemand idee hoe dit te tweaken? min Ta omhoog? Of juist de Max?

Daarnaast zie ik het bliksemicoontje in mijn scherm. Buitenunit staat uit en trekt ook bijna geen stroom. Ik zie wel een uitschieter in mijn P1 meting, vermoed dat dat het element is (die meet ik niet los).

Zowel de SWW als de Verwarming staan uit. Wat is dit precies?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xQpgurnnFhGdTyyjKyy1tIp17Ww=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pWhO3NX5p1VHpgkl3djJwQ78.jpg?f=fotoalbum_large

edit: oeh zie hier een paar posts boven een soortgelijke vraag.

[ Voor 39% gewijzigd door RTJC op 28-11-2023 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mazoutje
laurens0619 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:37:
[...]

Thanks, klinkt alleen niet heel native :+
Ik heb in andere systemen wel eens gelezen dat er in menu optie zit om het smart grid te koppelen, dan doet de unit dat zelf.
Ik zou niet weten hoe ik dat hier rechtstreeks moet koppelen dan, ik denk niet dat mijn teller daar klaar voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
RTJC schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:45:
Ik zit nog even met een vraagje, omdat ik merk dat het wat frisser wordt in huis.

Merk nu dat mijn doel temp net niet wordt gehaald (Tset 20) en blijf hangen op 19,5. Een paar weken eerder had ik nog wel een overshoot (logisch, want het is kouder buiten). Ik heb nog vermogen genoeg over want de WP draait op ongeveer 36 Hz. Draai wel 24 uurs runs.

Ik zou verwachten dat de Ta bij kouder weer omhoog gaat, maar dat blijft schommelen tussen de 26 - 29 ongeacht de buiten temp. dT zit op 3, met een flow van 24 l/pm.

- Ruimte regeling

Daarnaast zie ik het bliksemicoontje in mijn scherm. Buitenunit staat uit en trekt ook bijna geen stroom. Ik zie wel een uitschieter in mijn P1 meting, vermoed dat dat het element is (die meet ik niet los).

Zowel de SWW als de Verwarming staan uit. Wat is dit precies?

[Afbeelding]

toon volledige bericht
Legionella run

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:55

- Ruimte regeling

toon volledige bericht
Aangezien ik nog steeds niks heb aangesloten op de IN1, gebruik ik normaal ook de ruimtetemperatuurregeling.
Maar als het kouder wordt buiten (zoals nu) schakel ik om naar vaste Ta en laat ik hem continue lopen. Dan koelt het niet of nauwelijks af in huis, en kost het de WP niet zo veel vermogen bij de opstart. Ook defrosts vang je dan beter op.

Sinds zaterdag heb ik hem omgezet, naar Ta 26 eerst. Zondag op 27 gezet en nu net op 28 omdat het een paar tienden graad was afgekoelt in huis.
Resultaat is stabiel lopende pomp (defrosts natuurlijk wel aanwezig) op zo'n 500-650 Watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
Dat is toch gek, want de WP staat uit? Blijft ie niet draaien dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TSE
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 28-04 09:30

TSE

- Ruimte regeling

toon volledige bericht
Min TA omhoog -> curve wordt kleiner -> wellicht zal die gaan zoeken naar hogere TA.
Denk wel dat als je iets veranderd de unit weer een tijd nodig heeft om te leren....

WP : Mitsu PUHZ-SHW80YAA - VV+ Innova Airleafs - Homey

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Inderdaad, te zien aan het icoon boven de "19".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
RTJC schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:10:
[...]

Tot de temp van normaal gesproken SWW wel. Daarna op booster.
Staat ook in 1 van de gepinde posts in dit topic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RTJC
Plenkske schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:15:
[...]

Tot de temp van normaal gesproken SWW wel. Daarna op booster.
Staat ook in 1 van de gepinde posts in dit topic.
edit: ik was van mening dat de buitenunit blijft mee draaien, ondersteund door het booster element. Verkeerde aanname denk ik. (de buitenunit heeft namelijk keurig de SWW run gedraaid tot aan Tset van 46.

Aangezien die buitenunit tot hogere temperaturen kan komen, zou je verwachten dat de booster pas activeert wanneer de buitenunit het niet meer trekt.

Ik ga de TS nog eens goed doorlezen.

edit: @Plenkske je hebt helemaal gelijk . Die TS heb ik gelezen, totaal vergeten. Dankje, ik ga aan de slag met het script.

[ Voor 9% gewijzigd door RTJC op 28-11-2023 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red_Baron
Knowbody schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:18:
[...]

Begrijp even wat er gebeurt.

Als de flow 20 l/m is heb je bij dT van 6 al 8,4 kW warmtevernogen.

Wil je die temperatuur omhoog hebben, zodat de dT 12 wordt dan moet de flow naar de helft, anders kan dat niet eens. Ook dan: 8,4 kW.

Je wilt een Ta van 32 maar op de en of andere manier is hij daar nog niet aan toe. Hij is te laat vertrokken dus. Je hebt de boel teveel laten afkoelen misschien. Of je hebt een stooklijn die onhaalbaar is. Diverse mogelijkheden als oorzaak. Je kwam gewoon op een moment power te kort. Dat hoeft niet altijd een probleem te zijn als het in de tijd weer hersteld wordt, maar besef dan dat het nu nog lang geen echte winter is.
Dus dan toch de grote hysterese van de Mitsubishi thermostaat PAR-WT50R-E welke de ruimte temperatuur 1 graag hoger dan ingesteld laat halen en dan pas na 1 graad zakken weer de warmtepomp laat inschakelen. Dit i.c.m. met een nieuwe woning geeft mij de indruk dat de betonmassa te veel afkoelt en er hierdoor niet efficiënt verwarmd wordt. Als ik kijk naar het verbruik dan trekt de warmtepomp ca. 2kWh in zo'n run welke zo'n 8-9 uren duurt.(volgens energieleverancier verbruikoverzicht)
Of heb ik het mis en sta ik op het verkeerde been?
Welke kamerthermostaat adviseren jullie om deze eigenschap te doen voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06:29
Plenkske schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:10:
[...]

Aangezien ik nog steeds niks heb aangesloten op de IN1, gebruik ik normaal ook de ruimtetemperatuurregeling.
Maar als het kouder wordt buiten (zoals nu) schakel ik om naar vaste Ta en laat ik hem continue lopen. Dan koelt het niet of nauwelijks af in huis, en kost het de WP niet zo veel vermogen bij de opstart. Ook defrosts vang je dan beter op.

Sinds zaterdag heb ik hem omgezet, naar Ta 26 eerst. Zondag op 27 gezet en nu net op 28 omdat het een paar tienden graad was afgekoelt in huis.
Resultaat is stabiel lopende pomp (defrosts natuurlijk wel aanwezig) op zo'n 500-650 Watt.
Heb je dan op een dag als vandaag met toch flink wat zon geen enorme overschoot in temperatuur? Of heb je nog een aparte thermostaat als afslag erbij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
TerminalNL schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:15:
[...]

Heb je dan op een dag als vandaag met toch flink wat zon geen enorme overschoot in temperatuur? Of heb je nog een aparte thermostaat als afslag erbij?
Nee, de zon doet vandaag maar een paar tienden erbij hier. De ingestelde Ta is ook erg dichtbij het warmteverlies met huidige buitentemp. Dat wist ik ook nog van vorig jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
RTJC schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:10:
[...]

Volgens mij heb ik eens gelezen dat je bij Mitsubishi Electric (de software vind ik wat dat betreft vrij basic, de hardware is subliem) een legionella run moet plannen vlak na een normale SWW run, anders doet ie het volledig op het element.

Tja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
Red_Baron schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:20:
[...]

Dus dan toch de grote hysterese van de Mitsubishi thermostaat PAR-WT50R-E welke de ruimte temperatuur 1 graag hoger dan ingesteld laat halen en dan pas na 1 graad zakken weer de warmtepomp laat inschakelen. Dit i.c.m. met een nieuwe woning geeft mij de indruk dat de betonmassa te veel afkoelt en er hierdoor niet efficiënt verwarmd wordt. Als ik kijk naar het verbruik dan trekt de warmtepomp ca. 2kWh in zo'n run welke zo'n 8-9 uren duurt.(volgens energieleverancier verbruikoverzicht)
Of heb ik het mis en sta ik op het verkeerde been?
Welke kamerthermostaat adviseren jullie om deze eigenschap te doen voorkomen.
Wanneer ben je hier begonnen met lezen ...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 20:35

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Red_Baron schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 14:20:
[...]

Dus dan toch de grote hysterese van de Mitsubishi thermostaat PAR-WT50R-E
Volgens mij heeft de PAR-WT50R-E een hysterese van 0.5 en het bedieningspaneel wat in de unit zit, een hysterese van 1.

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Knowbody schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:59:
[...]

Volgens mij heb ik eens gelezen dat je bij Mitsubishi Electric (de software vind ik wat dat betreft vrij basic, de hardware is subliem) een legionella run moet plannen vlak na een normale SWW run, anders doet ie het volledig op het element.

Tja.
Nee, bij legionella doet hij altijd eerst opwarmen als een normale SWW run.
Wat beter kan in de software is dat hij zover mogelijk doorgaat op de buitenunit en daarna pas de booster gaat gebruiken. Nu doet hij dat meteen als gewenste SWW temp is bereikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RTJC
Plenkske schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 17:23:
[...]

Nee, bij legionella doet hij altijd eerst opwarmen als een normale SWW run.
Wat beter kan in de software is dat hij zover mogelijk doorgaat op de buitenunit en daarna pas de booster gaat gebruiken. Nu doet hij dat meteen als gewenste SWW temp is bereikt.
Juist. Ik ga nu met een HA scriptje proberen of ik dan het SWW setpoint kan verhogen. Zodat ie tot bijv 56/57 graden door trekt op de buitenunit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07:19
radeoxx schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 13:40:
[...]

Ongeveer 8,79 - 9,7 kWh in NL (laagcalorisch gas). Maar in de praktijk wordt er gerekend met 8 kWh per kuub vanwege ook verliezen en niet perfect ingestelde CV ketels. Hoge temperatuur in de retour zorgt ook ervoor dat het rendement door afkoelen van de rookgassen niet wordt benut.
Nog even een korte herhaling van wat ik begin November ook al een keer schreef.
Toen ging het om Belgisch (hoogcalorisch) gas, maar de verdere uitleg geldt dus voor in Nederland geleverd aardgas.

De gasunie geeft aan, dat het hoog calorisch gas (43 MJ/m3=11,94 kWh/m3) dat ze nu converteren naar gas van Groningen-kwaliteit, uiteindelijk op 35,17 MJ/m3 (=9,77 kWh/m3) uit gaat komen.
Overigens is 35,17 MJ/m3 natuurlijk de bovenste verbrandingswaarde van Gronings aardgas en niet de stookwaarde of onderste verbrandingswaarde (31,65 MJ/m3).

Voor wie dat nog niet wist:
de bovenste verbrandingswaarde is de hoeveelheid warmte die vrijkomt inclusief condensatie van alle waterdamp in de rookgassen
de onderste verbrandingswaarde is de hoeveelheid warmte die vrij komt zonder condensatie van de waterdamp in de rookgassen.
Bedenk daarbij, dat je in een HR ketel (zeer afhankelijk van je Tr) wel een gedeeltelijke condensatie krijgt van de rookgassen, maar nooit volledig.

Theoretisch begint de condensatie bij ca 56°C, maar dat geldt bij een stochiometrische lucht brandstofverhouding (precies de juiste hoeveelheid lucht om het gas te verbranden).
In de praktijk wordt bij ketels echter altijd met een lucht-overmaat gestookt (om de vorming van CO zoveel mogelijk te beperken).
En daardoor daalt het condensatiepunt tot misschien wel onder de 50°C.
Je moet dus, om flink te profiteren van de "HR" van je ketel, echt wel met een zo laag mogelijke Tr werken.

De in Groningen geïmporteerde specifieke soort hoog calorische gas, heeft dus een bovenste verbrandingswaarde die 23% hoger ligt, dan dat van Groningen!

Zie: https://zuidbroek.gasunie.nl/kwaliteitsconversie

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

RTJC schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 17:25:
[...]

Juist. Ik ga nu met een HA scriptje proberen of ik dan het SWW setpoint kan verhogen. Zodat ie tot bijv 56/57 graden door trekt op de buitenunit.
Zo doe ik het ook en werkt prima.

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
Speedyace schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 18:15:
[...]

Zo doe ik het ook en werkt prima.
Heb je het script van @breinonline gebruikt? Of een andere automation?

Heb je op de controller het legionellaprogramma aan of uit staan? (dat je hem triggert met een script ofzo?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

RTJC schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 18:24:
[...]

Heb je het script van @breinonline gebruikt? Of een andere automation?

Heb je op de controller het legionellaprogramma aan of uit staan? (dat je hem triggert met een script ofzo?)
Ik trigger hem met een script. Zoals breinonline

Hier wordt het een en ander besproken.
https://gathering.tweaker...message/70479388#70479388

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RenBeu
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 11-05 19:52
g-j-t schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 09:47:
[...]

Mijn gasverbruik was 900-1000m3 en heb de suz 80, maar ook hier iedere 45-55min een defrost

Mitsubishi ERSD-VM2D.UK & SUZ-SWM80 VA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lepi
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 30-12-2024
laurens0619 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 12:53:
[...]

Zover ik weet hebben 3 mensen, waaronder ik, dit probleem. Overeenkomst lijkt te zijn dat we allemaal een SUZ-SWM40VA hebben.

Ik had het probleem overigens alleen bij verwarming niet bij SWW. Heb jij datzelfde?
Het probleem lijkt overigens bij mij opgelost te zijn. Het lijkt erop dat het opgelost is nadat de monteur de leidingen op de 1e/zolder verder open heeft gedraaid maar ook is 1 maand daarna de printplaat van de unit vervangen.

Ik heb dat gedrag niet meer gezien maar ik stook ook vast op 24 graden nu waar dat probleem geloof ik minder aanwezig is
Klopt, dit is alleen bij verwarmen. SWW run doet ie keurig op vol vermogen.
Fijn dat het probleem bij jou verholpen is. Ik ga eens wat proberen door de groepen boven verder open te zetten.
Moet zeggen dat het echt vreemd gedrag is van deze buitenunit… Het wisselende geluid is behoorlijk irritant.

Ta van 24 is wel echt superlaag zeg. Dat ga ik niet redden.

Dank voor je bericht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07:17
Opvallend al die defrosts. Hier met een SHW80YAA 2 stuks de laatste 24 uur. Bij buitentemperaturen boven de 1,5 graad geen ijsvorming. Draait continu rond de 1100W verbruik op TA31.

Moet erbij zeggen dat het hier in Drenthe vandaag en gisteren net even warmer was dan in Twente/Achterhoek

[ Voor 23% gewijzigd door hesselbeertje op 28-11-2023 20:09 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

hesselbeertje schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 20:03:
Opvallend al die defrosts. Hier met een SHW80YAA 2 stuks de laatste 24 uur. Bij buitentemperaturen boven de 1,5 graad geen ijsvorming. Draait continu rond de 1100W verbruik op TA31.

Moet erbij zeggen dat het hier in Drenthe vandaag en gisteren net even warmer was dan in Twente/Achterhoek
Ik heb ook nog geen enkele defrost gehad, regio Dordrecht. :)

[ Voor 194% gewijzigd door DutchWing op 28-11-2023 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 09-05 13:45
Hier in Groningen net sneeuw en een temperatuur van een halve graad. # defrost paradijs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
  • Nu online
RenBeu schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 19:49:
[...]

Mijn gasverbruik was 900-1000m3 en heb de suz 80, maar ook hier iedere 45-55min een defrost
Lijkt wel of bepaalde warmtepompen er meer last van hebben? Zou het komen door de plaatsing van de “defrost thermistor” RT61 helemaal onderin de buitenunit. Zou mooi zijn als je die iets aan kon passen. Ik zal Alklima eens benaderen met de vraag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qSIOWiRcy4WqP1zAO9mv0wWQQmE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vgKlfBdUdIYfBXIdWKlkEJhe.jpg?f=user_large

Ik vind het raar dat de ene wp bijna geen defrosts doet en de andere iedere 50 min. De PUHZ lijkt (volgens de service manual) geen specifieke defrost sensor te hebben? Hier wordt een “heat sink thermistor” gebruikt. Deze lijkt op een heel andere plek te zitten.

[ Voor 3% gewijzigd door g-j-t op 28-11-2023 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Knowbody schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 15:59:
Dat klopt niet. Heb je hier een bron van?

Pagina: 1 ... 89 ... 183 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero