Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:23

breinonline

Are you afraid to be known?

g-j-t schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:13:
[...]

Lijkt wel of de SUZ SWM serie er meer last van hebben? Zou het komen door de plaatsing van de “defrost thermistor” RT61 helemaal onderin de buitenunit. Zou mooi zijn als je die iets aan kon passen.

[Afbeelding]

Ik vind het raar dat de ene wp bijna geen defrosts doet en de andere iedere 50 min. De PUHZ lijkt (volgens de service manual) geen specifieke defrost sensor te hebben? Hier wordt een “heat sink thermistor” gebruikt. Deze lijkt op een heel andere plek te zitten.
Vergeet niet dat de weersomstandigheden overal in het land verschillen. Ik weet niet of je op basis van de beperkte reacties in dit topic conclusies over een bepaalde serie warmtepompen kan trekken.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 24-06 11:15
breinonline schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 21:56:
[...]

Vergeet niet dat de weersomstandigheden overal in het land verschillen. Ik weet niet of je op basis van de beperkte reacties in dit topic conclusies over een bepaalde serie warmtepompen kan trekken.
Ik zie wel dat sommige buitenunits er geen last van hebben en andere wel veelvuldig bij redelijk vergelijkbare omstandigheden. Conclusies over een serie op basis hiervan is idd wat kort door de bocht. Er zijn vast ook nog andere factoren van belang.

WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red_Baron
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 01-05 08:36
Knowbody schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 16:03:
[...]

Wanneer ben je hier begonnen met lezen ...?
Een week of 3 geleden, maar dan wel vanaf pagina 1 en de shortnotes. Ik probeer voor mijzelf een samenvatting te maken maar dat valt nog niet mee met zo veel informatie en verscheidenheid aan informatie.
Ik lees over thermostaten van Panasonic, Netatmo, Nest en vele anderen.
Ik zoek voor mijn (basis) systeem een beter werkend iets dan de Mitsubishi PAR WT50E.

PUHZ-SHW80 YAA ERST30C-VM2ED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 25-12-2024
Hier nu ook elk uur een defrost. Locatie Achterhoek.

Warmtepomp: PUHZ-SW100YAA - ERSC-VM2D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EwaldC
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-12-2024
radeoxx schreef op maandag 27 november 2023 @ 15:08: Maar het zou wel fijn zijn om precies te weten waarom de WP doet wat ie doet
Volgens een kennis in Barcelona, firmware verantwoordelijke bij een WP producent aldaar, is het mogelijk dat de SWM80VA2 software matig is ingesteld voor een iets milder klimaat zoals UK, Spanje, Mid-Zuid Frankrijk etc.. De huizen zijn daar minder goed geisoleerd en als het onder 7C zakt, dan wordt het snel zeer koud. Het is een eenvoudige software tabel volgens haar, vandaar dat een fake buitensensor wellicht goed zal werken.
Wat bedoel je precies met: "je vermogen is niet beperkt, dus keek ik naar het nominaal vermogen"? Het gaat toch om het minimale vermogen waar hij uiteindelijk naar toe moet ivm het afgiftesysteem wat de beperking is?
Omdat je geen vermogensberperking hebt, werkt de WP normaal op zijn "nomimaal" vermogen, tenzij de firmware beslist om terug te moduleren naar mid of minimum vermogen (vb. lage Ta <30, milde T). Maar zoals we al vastgesteld hebben, gebeurt dat terugmoduleren niet altijd zoals we het graag willen. Bij 7C, hoeft de SUZ-SWM80VA2 zelfs niet echt terug te moduleren omdat die maar ~1150Wh "nominaal" verbruikt met COP 5.1. Maar bij 2C is dat nominaal vermogen ingesteld op ~2150Wh.
Met het "kabeltje" op 50% wordt Pnominaal als het ware teruggebracht tot Pminimum. Onder dat minimum vermogen volgens het databoek (~800Wh voor de PUZ-WM85), gaat de WP, althans de mijne, nooit. Dus er is dan geen nieuwe (lagere) Pmin, maar uit ervaring wel een (nieuwe) Pmax, die ongeveer 50% hoger is dan Pnominaal (dus ~1200@).
Bedoel je met 'thermostaat sturing' om de interne display los te koppelen en die dus in de woonkamer te hangen? D
Nee, dat wilde ik je niet aandoen >:) . Als kersvers WP eigenaar, spreek ik enkel uit eigen beperkte ervaring, maar ik twijfel eraan of je (Panasonic) thermosstaat veel invloed heeft als de WP op flow T sturing staat ? Maw. blijft de WP draaien als je thermostaat vragend staat ? Met onze WP kon ik er de thermostaat (die bijna altijd vragend stond) even goed afkoppelen: Ta versus Tset waren voornamelijk bepalend voor doorgaan vs. stoppen. Soms stopte de WP ook om (nog) onverklaarbare redenen, met Ta een paar graden onder Tset. Vandaar dat we in onze opstelling overgestapt zijn naar thermostaat (aka "room") sturing (en niet WAR curve of flow T). Heb je eens geprobeerd om je WP op pure thermostaat sturing te zetten en vb. je Ta te beperken via de max/min. waarden?
- Het lijkt er op dat in mijn situatie, doordat de pomp wat meer vermogen als minimum hanteert bij koudere temperaturen buiten, ik nog wat extra afgifte moet toevoegen aan mijn systeem.[/li]
Je afgifte systeem kan natuurlijk altijd verbeterd worden, maar in essentie is het correct gedimensioneerd voor je warmteverlies, dacht ik zo. Je hebt een technisch uitstekende WP, maar moet hem doen geloven dat je in Spanje woont ;) . Dus zelf zou ik zo'n fake buitensensor eens proberen, maar ook eens kijken wat er gebeurt bij pure thermostaat sturing (mocht je dat nog niet gedaan hebben)

PUZ-VM85VAA + ERPX-VM2D + OEG SWW vat 160L + DIY verswaterstation + plaatradiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrancD
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21-05 16:33
RenBeu schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 19:49:
[...]

Mijn gasverbruik was 900-1000m3 en heb de suz 80, maar ook hier iedere 45-55min een defrost
Hier ook.
:9

SUZ-SWM80VA + ERSD-VM2D / PV 6kWp zuidwest / gasloos per 1 maart 2022

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Red_Baron schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:28:
Is het dan zinvol om de flow hoger te zetten zodat de THW2 hoger is en hierdoor de THW1 weer hoger gaat. Warmte afgifte is dan ook minder, uhhm :? Of gewoon wachten op een hogere THW2

Die Mitsubishi thermostaat PAR-WT50R-E gaat mij steeds meer irriteren. Vloer verliest m.i. te veel warmte in de tussenpozen waarbij de warmtevraag er niet is. (nachtverlaging pas ik niet toe)
Waarom pas je dan geen nachtverlaging toe? Ik gebruik hier ook de PAR-WT50R-E en ben juist erg blij met het feit dat hij op ruimteregeling eigenlijk altijd zijn best doet om een zo lang mogelijke run te maken. Het klopt dat zodra hij meer dan 1 graad boven de ingestelde temperatuur uit gaat en als je een fatsoenlijk geïsoleerd huis hebt blijft hij daarna dus erg lang uit. Dat moet je dus voorkomen.

Ik regel het nu zo dat hij 's avonds om 22:00 altijd uit gaat, vervolgens in de nacht alleen aangaat bij koude nachten en halverwege de dag nog een beetje extra omhoog, dat vind ik sowieso comfortabeler, omdat we overdag actiever zijn dan 's avonds, dus 's avonds mag het wel ietsje warmer. Mijn schema is nu:

0:00 19,5
7:00 20
16:00 20,5
22:00 18

(en om het nog iets soepeler te laten gaan heb ik er nog stapjes van 0,25 graad om 05:00 en 14:30, maar dat is voor de fijnproevers...)

Hierdoor heb ik eigenlijk altijd 1 lange run die eindigt om 22:00. Momenteel begint die al om een uur of 3 's nachts. In het tussenseizoen (als het warmteverlies minder dan het minimum vermogen van de warmtepomp is hebben we meestal 2 runs, dan schiet hij in de loop van de ochtend wel naar 21 graden en gaat vervolgens uit, maar ergens tegen de avond is dat dan wel weer gezakt naar 20,5 en krijg je ook nog een "avond-run". Doordat ik in mijn schema in de loop van de dag een halve graad omhoog ga hoef je ook niet zo lang te wachten voor hij opnieuw weer aangaat.

E.e.a. hangt natuurlijk erg af van je leefpatroon en je energieverlies/isolatie, dus je moet wat experimenteren wat voor jou werkt. Maar er is best wat van te maken.

De automatische ruimteregeling is verder wel erg traag. Als hij de ingestelde kamertemperatuur niet haalt, dan zie je dat de doel-temperatuur voor Ta met 0,01 graad per minuut stijgt net zo lang totdat de ingestelde kamertemperatuur bereikt is. Hij raakt daarbij ook niet in de stress als hij de ingestelde temperatuur niet binnen een paar uur haalt, maar blijft stug de Ta-doeltemperatuur langzaam verhogen. Zodra de kamertemperatuur bereikt is, schiet gelijk de doel-aanvoertemp (en daarmee de frequentie) een stuk omlaag.

Op zich dus een fijn stukje regeltechniek, en ik heb na 2 winters nog geen behoefte om met de hand een stooklijn te gaan lopen tweaken (natuurlijk vind de tweaker in mij dat leuk, maar ik wil vooral iets dat robuust werkt, ook als deze tweaker er even geen tijd/zin voor heeft, vandaar dat de automatische regeling mijn voorkeur heeft)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SaEnSa
  • Laatst online: 08:29
[...]

Lijkt wel of bepaalde warmtepompen er meer last van hebben? Zou het komen door de plaatsing van de “defrost thermistor” RT61 helemaal onderin de buitenunit. Zou mooi zijn als je die iets aan kon passen. Ik zal Alklima eens benaderen met de vraag.

[Afbeelding]

Ik vind het raar dat de ene wp bijna geen defrosts doet en de andere iedere 50 min. De PUHZ lijkt (volgens de service manual) geen specifieke defrost sensor te hebben? Hier wordt een “heat sink thermistor” gebruikt. Deze lijkt op een heel andere plek te zitten.
Als de WP op defrost gaat, wordt de buitensensor erg warm. Heb je hiervoor een verklaring? Is dat normaal? Kan het zijn dat de sensor bij mij niet op juiste manier is geinstalleerd?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YZZ7uCI0IRFk11LlV2He5PCQV7g=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/Co2qAEoTBRe0x6M0sOQBKTdo.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat heeft elke mitsu gebruiker, en is een gevolg van de plaatsing van de sensor, maar maakt voor de werking niet uit

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g-j-t
De buitentemperatuur sensor zit hoog en op korte afstand van de verdamper. De verdamper wordt even warm gestookt tijdens de defrost en de sensor meet dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Plenkske schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 17:23:
[...]

Nee, bij legionella doet hij altijd eerst opwarmen als een normale SWW run.
Wat beter kan in de software is dat hij zover mogelijk doorgaat op de buitenunit en daarna pas de booster gaat gebruiken. Nu doet hij dat meteen als gewenste SWW temp is bereikt.
Ah ok!

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
[...]

Lijkt wel of bepaalde warmtepompen er meer last van hebben?
Ik denk dat het verschil zit in de situatie.

Draait de warmtepomp constant of is die vermogen aan het opbouwen. Dat maakt een enorm verschil.
Of de Ta nu 25 is of 31, het gaat erom of er vermogen gevraagd wordt. Bij een Ta van 31 met een dT van 2 a 3 kun je gerust zeggen dat de warmtepomp rustig draait dus alleen het noemen van de waarde van de Ta zegt niet heel veel.😉

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
Red_Baron schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 22:40:
[...]

Een week of 3 geleden, maar dan wel vanaf pagina 1 en de shortnotes. Ik probeer voor mijzelf een samenvatting te maken maar dat valt nog niet mee met zo veel informatie en verscheidenheid aan informatie.
Ik lees over thermostaten van Panasonic, Netatmo, Nest en vele anderen.
Ik zoek voor mijn (basis) systeem een beter werkend iets dan de Mitsubishi PAR WT50E.
Ok goedzo.
Inderdaad zit daar de oplossing, beide die je noemt zijn beter bruikbaar dan de originele.

Je kunt vooralsnog beter op WAR draaien dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RTJC
Ik had elke 45 min een defrost. Tussen de defrosts door wel redelijke stabiel gedrag.

Als kersverse wp eigenaar toch benieuwd wat jullie hiervan vinden.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ty0m0MSICGJaHPYrWiZYvyaruYM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CvQOZZ6EVeqLmoKqTpoh2D2G.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
Knowbody schreef op woensdag 29 november 2023 @ 07:21:
[...]

Ik denk dat het verschil zit in de situatie.

Draait de warmtepomp constant of is die vermogen aan het opbouwen. Dat maakt een enorm verschil.
Of de Ta nu 25 is of 31, het gaat erom of er vermogen gevraagd wordt. Bij een Ta van 31 met een dT van 2 a 3 kun je gerust zeggen dat de warmtepomp rustig draait dus alleen het noemen van de waarde van de Ta zegt niet heel veel.😉
Probleem hier is, dat hij na iedere defrost opnieuw naar zijn Ta moet opbouwen. Dit duurt bij mij wel even en gaat gepaard met een hoop op en neer gaan van de frequentie. Hier een plaatje van hoe de Ta zich na defrost opbouwt. Zo houd je per uur een half uurtje de gevraagde Ta.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IPg9Q8JOzhiALnkMgjNR0USZMJ4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/D0lmQcL2KhTkniAe9RVBkUiH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-06 09:45
RTJC schreef op woensdag 29 november 2023 @ 07:39:
Ik had elke 45 min een defrost. Tussen de defrosts door wel redelijke stabiel gedrag.

Als kersverse wp eigenaar toch benieuwd wat jullie hiervan vinden.[Afbeelding]
Met zoveel defrosts, hou je het dan nog wel warm? Ik heb nachtverlaging en merk dat hij echt moeite heeft om naar de 'dagtemperatuur' te komen (als in uren).

Kan dus twee kanten heen gaan, of Ta verhogen of nachtverlaging hoger zetten. Wat is denken jullie de meest economische oplossing?

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:53
JustMyOpinion schreef op woensdag 29 november 2023 @ 08:01:
[...]

Met zoveel defrosts, hou je het dan nog wel warm? Ik heb nachtverlaging en merk dat hij echt moeite heeft om naar de 'dagtemperatuur' te komen (als in uren).

Kan dus twee kanten heen gaan, of Ta verhogen of nachtverlaging hoger zetten. Wat is denken jullie de meest economische oplossing?
Geen nachtverlaging toepassen.

Het ding lekker stabiel laten draaien, zeker als je uren bezig bent met je afgifte systeem om het weer op temperatuur te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleKiller
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 22-06 14:26
[...]

Bij mij draait de warmtepomp inmiddels de hele dag!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
g-j-t schreef op woensdag 29 november 2023 @ 07:59:
[...]

Probleem hier is, dat hij na iedere defrost opnieuw naar zijn Ta moet opbouwen. Dit duurt bij mij wel even en gaat gepaard met een hoop op en neer gaan van de frequentie. Hier een plaatje van hoe de Ta zich na defrost opbouwt. Zo houd je per uur een half uurtje de gevraagde Ta.

[Afbeelding]
Ja hoor dat klopt, heb ik hier ook en geldt eigenlijk in het algemeen.

Als daarbij de buitentemperatuur ook nog dalende is en de stooklijn zegt dat de temperatuur nog verder omhoog moet, komt de luchtbron warmtepomp van de regen in de drup en draait rondjes in z'n eigen cyclus vanwege de noodzakelijke defrosts.

Daarom werkt een vlakkere curve van de stooklijn of vaste Ta in de regel veel beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
@TerminalNL @LittleKiller Heb hem zojuist op 'dagtemp' gezet. Maar eens kijken hoe dat gaat. (En of het stroomverbruik nog acceptabel blijft).

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleKiller
JustMyOpinion schreef op woensdag 29 november 2023 @ 08:31:
@TerminalNL @LittleKiller Heb hem zojuist op 'dagtemp' gezet. Maar eens kijken hoe dat gaat. (En of het stroomverbruik nog acceptabel blijft).
antwoord: nee. gisteren 15 kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
[...]

We moeten niet te moeilijk doen over het gebruik van de backup heater. Vaak staat die uit of geblokkeerd op hele lage temperatuur.
Het ding kan net even meehelpen om uit een cyclus te komen waarbij onder de streep de COP van 1 niet zorgt voor een schrikbarend hoog stroomverbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
LittleKiller schreef op woensdag 29 november 2023 @ 08:31:
[...]

Voor jou is 15kWh niet acceptabel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleKiller
JustMyOpinion schreef op woensdag 29 november 2023 @ 08:36:
[...]

Voor jou is 15kWh niet acceptabel?
Mwoah.... Opzich ook wel hoor. Maar als ik kijk naar wat het verbruik de rest van het jaar is dan is het wel echt veel 8)7

Woning uit 2020 en extra geisoleerd. Ik mag niet klagen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
LittleKiller schreef op woensdag 29 november 2023 @ 08:37:
[...]

Mwoah.... Opzich ook wel hoor. Maar als ik kijk naar wat het verbruik de rest van het jaar is dan is het wel echt veel 8)7

Even gekeken, gisteren 16,7 kWh incl. een SWW verwarming. (Wonen wel aan de kust, dus zal wat zachter klimaat zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 23-06 19:12
[...]

Hier ook 15 kWh, wel met 2x defrost en 1x legionella run.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g-j-t
Knowbody schreef op woensdag 29 november 2023 @ 08:28:
[...]

Ja hoor dat klopt, heb ik hier ook en geldt eigenlijk in het algemeen.

Als daarbij de buitentemperatuur ook nog dalende is en de stooklijn zegt dat de temperatuur nog verder omhoog moet, komt de luchtbron warmtepomp van de regen in de drup en draait rondjes in z'n eigen cyclus vanwege de noodzakelijke defrosts.

Daarom werkt een vlakkere curve van de stooklijn of vaste Ta in de regel veel beter.
Ik draai al met een vaste Ta van 28..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 11:53
[...]

Dat is toch een prima verbruik? omgerekend 2 m3 gas is toch heel mooi?
Hier gisteren 18.4 kWh, met veel defrosts en een kamer temperatuur van 21 graden.

En dat met een woning uit 1985. Alleen het glas vervangen voor HR++, vloer, spouw en dakisolatie allemaal origineel slecht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
LittleKiller schreef op woensdag 29 november 2023 @ 08:37:
[...]

Het is ook wel de koudste dag dit seizoen. Ik zit op het dubbele:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-sJeD4bAb9piG1CEFHAJmq2yRqg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vfEkIR75YsEi1pB6i5YKS23y.jpg?f=fotoalbum_large

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
g-j-t schreef op woensdag 29 november 2023 @ 08:50:
[...]

Ik draai al met een vaste Ta van 28..
Dat is dan alvast verstandig. Zonder of met zoneregeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
Geen zones. Draaien boven een paar radiatoren mee en de vv in de badkamer. Verder beneden ca 90 m3 vv over 2 verdelers en in totaal 9 groepen. De leiding van boven naar beneden is wel wat krap bemeten maar haal een flow tussen de 17 en 18 en dat zou voor deze pomp prima moeten zijn.

Het blijft nu ondanks de vele defrosts en TA van 28 net aan even warm bij 0 graden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JustMyOpinion
KabouterSuper schreef op woensdag 29 november 2023 @ 08:58:
[...]

Het is ook wel de koudste dag dit seizoen. Ik zit op het dubbele:
[Afbeelding]
Vraagt nou niemand wat dat voor display is op de foto.... Was dah?!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LittleKiller
JustMyOpinion schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:09:
[...]

Vraagt nou niemand wat dat voor display is op de foto.... Was dah?!
https://www.alibaba.com/s...tal-epaper-price-tag.html

en nu weer ontopic :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
  • Nu online
g-j-t schreef op woensdag 29 november 2023 @ 09:04:
Geen zones. Draaien boven een paar radiatoren mee en de vv in de badkamer. Verder beneden ca 90 m3 vv over 2 verdelers en in totaal 9 groepen. De leiding van boven naar beneden is wel wat krap bemeten maar haal een flow tussen de 17 en 18 en dat zou voor deze pomp prima moeten zijn.

Het blijft nu ondanks de vele defrosts en TA van 28 net aan even warm bij 0 graden.
Het werkt gewoon prima. Defrosts vinden we altijd een beetje "zonde". Niet teveel aan storen.

Bij vaste Ta zul je constateren dat de retourtemperatuur steeds verder daalt dus hij zal steeds harder moeten werken. Dat trekt doorgaans ook wel weer bij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RTJC
[...]

Ja hoor. Ik pas geen nachtverlaging toe en stook op basis van ruimtetemp met een Tset van 20.

Ik heb een wat ouder huis (1935) met een redelijke isolatie, maar merk dat ik toch wel wat 'trek' voel vanuit de vertrekken waar geen VW aanwezig is. Dat gaf gisteren een wat onaangenamer gevoel. Ik zag ook dat de WP er lang over deed om naar de 20 graden te komen (bleef lang op 19,5) en tevens dat de Ta steeds iets werd verhoogd. Mijn aanname is dat de pomp aan het leren is en dus geleidelijk probeert de gewenste Tset te halen.

Ik twijfel of ik met deze huidige temperaturen niet de Tset op 21 moet zetten. Da's een kwestie van experimenteren.

Verbruik gisteren: 36 Kwh inclusief SWW. Het boosterelement voor de legionellarun zit hier niet in.

[ Voor 4% gewijzigd door RTJC op 29-11-2023 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenBeu
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 07-06 15:20
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vPXBEBECCQrrpyiCd1FWThYPQZ0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/17RS9PS8qqNzm5oBQw14qmi1.jpg?f=fotoalbum_large

Elke keer als ik dit zie vraag ik me af of dit wel functioneerd.
De behuizing lijkt niet bedoeld te zijn voor de wp die erin staat lijkt mij, gezien de lamellen

Mitsubishi ERSD-VM2D.UK & SUZ-SWM80 VA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 24-06 17:42

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

RenBeu schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:31:
[Afbeelding]

Elke keer als ik dit zie vraag ik me af of dit wel functioneerd.
De behuizing lijkt niet bedoeld te zijn voor de wp die erin staat lijkt mij, gezien de lamellen
Zo'n kap is zo wie zo al not done en helemaal zoals deze zit gemonteerd. :F

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenBeu
Speedyace schreef op woensdag 29 november 2023 @ 11:39:
[...]

Zo'n kap is zo wie zo al not done en helemaal zoals deze zit gemonteerd. :F
Precies, had er al verschillende klachten over mee gelezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:16
EwaldC schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 23:01:
[...]

Volgens een kennis in Barcelona, firmware verantwoordelijke bij een WP producent aldaar, is het mogelijk dat de SWM80VA2 software matig is ingesteld voor een iets milder klimaat zoals UK, Spanje, Mid-Zuid Frankrijk etc.. De huizen zijn daar minder goed geisoleerd en als het onder 7C zakt, dan wordt het snel zeer koud. Het is een eenvoudige software tabel volgens haar, vandaar dat een fake buitensensor wellicht goed zal werken.
Dat zou erg interessant zijn. Maar wat zou dan handig zijn qua buitensensor? Dat ie bijv. 6 graden hoger is dan werkelijk? Dit is een beetje gokken natuurlijk?
[...]

Omdat je geen vermogensberperking hebt, werkt de WP normaal op zijn "nomimaal" vermogen, tenzij de firmware beslist om terug te moduleren naar mid of minimum vermogen (vb. lage Ta <30, milde T). Maar zoals we al vastgesteld hebben, gebeurt dat terugmoduleren niet altijd zoals we het graag willen. Bij 7C, hoeft de SUZ-SWM80VA2 zelfs niet echt terug te moduleren omdat die maar ~1150Wh "nominaal" verbruikt met COP 5.1. Maar bij 2C is dat nominaal vermogen ingesteld op ~2150Wh.
Met het "kabeltje" op 50% wordt Pnominaal als het ware teruggebracht tot Pminimum. Onder dat minimum vermogen volgens het databoek (~800Wh voor de PUZ-WM85), gaat de WP, althans de mijne, nooit. Dus er is dan geen nieuwe (lagere) Pmin, maar uit ervaring wel een (nieuwe) Pmax, die ongeveer 50% hoger is dan Pnominaal (dus ~1200@).
Aha, helder. Ik vraag me af of de silent mode ook een soort van vermogensbeperking is. Ik zou dit morgen wel kunnen proberen.
[...]

Nee, dat wilde ik je niet aandoen >:) . Als kersvers WP eigenaar, spreek ik enkel uit eigen beperkte ervaring, maar ik twijfel eraan of je (Panasonic) thermosstaat veel invloed heeft als de WP op flow T sturing staat ? Maw. blijft de WP draaien als je thermostaat vragend staat ? Met onze WP kon ik er de thermostaat (die bijna altijd vragend stond) even goed afkoppelen: Ta versus Tset waren voornamelijk bepalend voor doorgaan vs. stoppen. Soms stopte de WP ook om (nog) onverklaarbare redenen, met Ta een paar graden onder Tset. Vandaar dat we in onze opstelling overgestapt zijn naar thermostaat (aka "room") sturing (en niet WAR curve of flow T). Heb je eens geprobeerd om je WP op pure thermostaat sturing te zetten en vb. je Ta te beperken via de max/min. waarden?
Als de WP op Flow T sturing staat geeft de Panasconic thermostaat inderdaad continu 'warmtevraag'. Ik zie ook in de app dat de WP op 'heating' staat.

Maar pure thermostaat sturing kan toch niet met een externe thermostaat die alleen maar on/off doet? Of welke instelling bedoel je dan precies? Want je hebt de interne thermostaat (1) sturing, vaste flow (2) en WAR (3). Toch?
[...]

Je afgifte systeem kan natuurlijk altijd verbeterd worden, maar in essentie is het correct gedimensioneerd voor je warmteverlies, dacht ik zo. Je hebt een technisch uitstekende WP, maar moet hem doen geloven dat je in Spanje woont ;) . Dus zelf zou ik zo'n fake buitensensor eens proberen, maar ook eens kijken wat er gebeurt bij pure thermostaat sturing (mocht je dat nog niet gedaan hebben)
Tja, je wilt toch met een lage aanvoertemperatuur werken? Waarom is het afgiftesysteem dan correct gedimensioneerd? Ik heb nu bijv. een vaste flow temp van 35 a 35.5 (ingesteld op 34) en bij een instelling op 33 gaat ie al pendelen.

En wat betreft die pure thermostaat sturing, dan moet ik dus de interne thermostaat loskoppelen? (Zie daarboven voor de drie opties waar ik weet van heb).

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 24-06 18:07
@RenBeu Dat is die ubbink kap die ik ook heb. Aan de voorkant wordt een deel afgeschermd en aan de zijkant is ie niet open..
Bovendien blaast ie naar het dak en niet andersom!
Allemaal bedacht voor geluidsoverlast van buren.
Ik wil m er af, maar weet niet of dit zo maar kan vanwege regenwater. Anders moet ik de hele buitenunit verplaatsen naar mijn aanbouw.

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

nessio schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:29:
@RenBeu Dat is die ubbink kap die ik ook heb. Aan de voorkant wordt een deel afgeschermd en aan de zijkant is ie niet open..
Ik wil m er af, maar weet niet of dit zo maar kan vanwege regenwater. Anders moet ik de hele buitenunit verplaatsen naar mijn aanbouw.
Ik zou de boel iig aan de voorkant verwijderen.

Zie link voor meer info
https://gathering.tweaker...ywords%5D=ubbink%20kap%20

In deze video test Adam een ​​warmtepomp die door hem is ingebouwd en nu de boel gaat testen om te zien hoe laag de efficiëntie zal dalen. Hoeveel invloed heeft een kast.
https://www.youtube.com/watch?v=L5O2BSFqWwY

[ Voor 14% gewijzigd door Speedyace op 29-11-2023 15:09 ]

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Laatst online: 11:16
Grolsch schreef op donderdag 23 november 2023 @ 17:12:
[...]

Dat zou kunnen, maar zijn stroom grafiekje (homewizzard denk ik) geeft ook pendelen aan.

@radeoxx het lijkt er in mijn ogen toch op dat je systeem te weinig tijd heeft om terug te moduleren.
45 liter is natuurlijk niet veel inhoud.

Stel de Ta (voor test) gewoon eens in op 40 graden, dan zou hij toch terug moeten moduleren op een gegeven moment.
radeoxx schreef op donderdag 23 november 2023 @ 17:21:
[...]

Nu al doen? Of bij een koudere temperatuur?

Ja ik denk dat het zelfs iets van 55 liter was totaal, maar ik ben het op een gegeven moment gestopt met bijhouden omdat het boekje zegt dat het ruim, ruim voldoende is.

Let wel: dit betreft de SUZ-SWM80VA en niet de VA2 die ik heb. Dus mocht het daar in zitten, dan is het een kwestie van nog een grote T33 bijplaatsen op bijv de (onverwarmde) zolder?

Maar zou het dat echt kunnen zijn? Ik ben nog aan het rondzoeken voor de minimale waterinhoud van SUZ-SWM80VA2 maar die kan ik nog niet vinden.

En vallen wij in warmer of colder climate? Ik dacht warmer climate, maar goed, 3 graden is alsnog fris...

Minimale water quantity is dus nog onbekend, voor de v1 is het bij colder climate in ieder geval 29L additional... (maar die had ook lagere minimale vermogens).

[Afbeelding]
Even mijzelf quotend

Vorige keer kreeg ik de systeeminhoud niet gevonden van de SUZ-SWM80VA2. Inmiddels is dat wel het geval.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AjH9WEPwTdLD0kP_LhsCQGrNQ-s=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ec63GOywq40hewkkFezjOrH8.png?f=user_large

Dit gaat dus om de systeeminhoud van de SUZ-SWM40VA2, SUZ-SWM60VA2, SUZ-SWM80VA2 etc. Even genoemd zodat als mensen zoeken naar deze termen ze hier komen.

55L zou dus voldoende moeten lijken.

In principe is het al duidelijk dat de WP dus snel naar nominaal vermogen toe wilt en dus niet wil terugmoduleren bij lagere buitentemperaturen bij de SUZ-SWM80VA2. Iets meer afgifte creëren, of eventueel een fake Tbuitensensor zou een oplossing kunnen zijn.

Willekeurige stop na +/- 30 min: Iemand een verklaring hiervoor?

10.00 (WP draait dan al sinds 7.30, ook met rommelige starts, maar ik laat dat even buiten beschouwing)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3njdmmswrdXWzXVaTiPbV-namFU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nPf95wjnMODfRNOpOeSVnSfk.jpg?f=fotoalbum_large

12.00
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wwfUhInIeNIoHVzMWUZYhM9VL84=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SapTfXe2GJkjy9ZzkRDM0594.jpg?f=fotoalbum_large

14.00
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Xr_O6OIoF3pS4PwfdJFVwC1LgPY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fo5T4a2dKM3esAI1XG0UX83c.jpg?f=fotoalbum_large

Maar wat nog wel onverklaarbaar blijft is dat de unit zo'n +/- 30 min na een 'start' of na een defrost opeens weer even uit gaat (naar 0Hz en temp naar beneden) om daarna weer rustig te gaan stabiliseren..

Dit zorgt ook voor extra verbruik omdat ie dan weer eventjes extra hard moet werken. Het duurt vrij lang voordat ie echt stabiel draait omdat ik zo'n hoge aanvoertemperatuur (35.5) nodig heb. Retour is 31.5, flow is 20LPM.

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@Speedyace Op dit moment doe ik nog even niets. Er zijn problemen bij 100 huizen (oorzaak factory zero) de aannemer moet nu noodgedwongen actie ondernemen. Heel veel hebben hun verzekering ingeschakeld en diverse advocaten hebben geesit dat er een onderzoek komt door IAC. IAC gaat bij 2 huizen dataloggers plaatsen. Nadat gebleken is dat de aanpassingen "voldoende" zijn komt ik niet meer verder bij de aannemer.
Ik heb al besloten in het voorjaar zelf de volgende aanspassingen te (laten) doen: een echte hydrobox, alle leidingen zoveel mogelijk aanpassen aan 28mm koper, alle knieen waar je bij kan vervangen door bochten en mogelijk die schoorsteen er af of WP helemaal van het dak af -> naar aanbouw.

Alleen de voorkant verwijderen kan niet, het is alles of niets of je moet m openzagen.

[ Voor 6% gewijzigd door nessio op 29-11-2023 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@ewaldc Geldt dat voor alle warmtepompen die uit Spanje komen of zit het in de ecodan bestuurskast ?
Ik weet nml niet waar mijn warmtepomp en besturingskast vandaan komen (alleen dat is origineel ME, de rest is rommel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris98
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-06 11:50
Andrehj schreef op donderdag 23 november 2023 @ 17:31:
[...]

Welk type heb je precies? (Binnen- en buitenunit)
Buitenunit is een PUHZ SW100YAA
Binnenunit is een Ecodan ERSC-MED
[...]

Wat is "groot"? Kun je een grafiekje delen van je stroomverbruik?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nCS4tGW0jZlPCjbDOuqEimy7Crk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/0aWH41G52xacsxO6ul16Uq52.png?f=user_large

[...]
Dat lijkt me sterk. Hoe kom je aan die 1°C? Dan zou je flow enorm moeten zijn. Wat is je flow trouwens?
Delta tussen TH6 en TH7 is momenteel 3°c . De aanvoer uit de pomp zit op 43°c, aanvoer vvw op 33°c en retour op 30°c

Dit lijkt me toch een groot temperatuurverschil? Waar gaat deze warmte dan heen? De temperatuur in het buffervat zou toch langzaam hoger moeten worden waardoor de delta t kleiner wordt?
[...]

Specificeer "beperkt". Wat was je oude gasverbruik?
Is een volledig gerenoveerde woning. Alle oude muren nageïsoleerd met 12cm XPS met steenstrips en nieuwe muren met 12cm pir. Hellend dak met 28cm rotswol en plat dak met 16cm PIR. Alle ramen vervangen door HR++ glas. oud gasverbruik heb ik geen idee van aangezien we direct hebben gerenoveerd toen we kochten.

[...]
Wat staat er precies in die berekening? En wat was je vermogensbehoefte?
Warmteverlies bij -10 is 8,3KW.
Maar als het boven te warm wordt en beneden te koud moet je beginnen met de zones in de woonkamer en keuken helemaal open te zetten. En boven wat verder dicht.
Dit is nu aangepast met waterzijdig inregelen. Temp boven is nu beter.
Draait je WP wel continu? Kun je grafieken uit bijvoorbeeld Melcloud delen?
De pomp draait continu. Enkel als door zonnestraling de woning opwarmt schakelt hij 's middags uit.
Dit is de werking van gisteren. Met bovenstaand energieverbruik als resultaat.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Us_lp5sPU-FqiW9UWrtYdTOMPHg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/OElBjg0PbQ4XTlnWwjnQK6sY.png?f=user_large

Overigens geeft de temperatuurmeter van het buffervat continu 25°c aan. ongeacht de aanvoer of retourtemp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

nessio schreef op woensdag 29 november 2023 @ 15:16:
@Speedyace Op dit moment doe ik nog even niets. Er zijn problemen bij 100 huizen (oorzaak factory zero) de aannemer moet nu noodgedwongen actie ondernemen. Heel veel hebben hun verzekering ingeschakeld en diverse advocaten hebben geesit dat er een onderzoek komt door IAC. IAC gaat bij 2 huizen dataloggers plaatsen. Nadat gebleken is dat de aanpassingen "voldoende" zijn komt ik niet meer verder bij de aannemer.
Ik heb al besloten in het voorjaar zelf de volgende aanspassingen te (laten) doen: een echte hydrobox, alle leidingen zoveel mogelijk aanpassen aan 28mm koper, alle knieen waar je bij kan vervangen door bochten en mogelijk die schoorsteen er af of WP helemaal van het dak af -> naar aanbouw.

Alleen de voorkant verwijderen kan niet, het is alles of niets of je moet m openzagen.
Dat zijn nu weer vervelende dingen.
En IAC gaat bij 2 huizen dataloggers plaatsen, ik mag er dan vanuit gaan dat dit bij woningen zijn die wel van warmte houden, zodat het systeem even lekker kan draaien.

Leidingen vergroten naar 28mm is altijd goed. En de knietjes vervangen voor bochten is zo wie zo al een verbetering.

succes met alles en hopen dat het goed komt. (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Red_Baron
Korte vraag:
Hier hangt een Mitsubishi PAR WT50R-E aan de wand waarop de kamertemperatuur wordt ingesteld.
Als ik nu de FTC6 van de Ecodan instel op Ruimtetemp verwarmen (Auto-adaptatie) met een programma mag ik er dan vanuit gaan dat op basis van de ingestelde temperatuur op de FTC6 de juiste temperatuur in de kamer wordt gehaald en dat de PAR thermostaat enkel voor eventuele extra tijdelijke aanpassingen kan dienen.
Edit: gevonden in de installatie handleiding. Bij de stand voorlooptemp en compensatiecurve werkt de PAR als een thermostaat (aan-uit)

[ Voor 13% gewijzigd door Red_Baron op 29-11-2023 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
radeoxx schreef op woensdag 29 november 2023 @ 15:15:
Even mijzelf quotend

Vorige keer kreeg ik de systeeminhoud niet gevonden van de SUZ-SWM80VA2. Inmiddels is dat wel het geval.

[Afbeelding]

Dit gaat dus om de systeeminhoud van de SUZ-SWM40VA2, SUZ-SWM60VA2, SUZ-SWM80VA2 etc. Even genoemd zodat als mensen zoeken naar deze termen ze hier komen.

55L zou dus voldoende moeten lijken.
Het plaatje geeft aan "minimum amount of water required.... "
Aan de minimum kom je vrij makkelijk. Maar betekent minimum ook dat het hele systeem daarmee stabiel en goed kan draaien ? Geen idee...
Het "pendelen", bijvoorbeeld, waar op dit forum vaak over gesproken wordt is (zover ik weet) niet per se iets wat installateurs en fabrikanten heel erg vinden. Ze komen dan terug met bv. "een compressor kan dat makkelijk aan". Ik ben nog nooit iets tegengekomen in de handleiding wat aangeeft hoe erg pendelen is, of hoe je vele start/stops kan voorkomen etc.
Misschien heb ik het mis hoor, dan hoor ik het graag !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Omdat er binnenkort een kleine aanbouw aan zit te komen, ben ik aan het kijken of ik de waterleidingen meteen mee moet nemen.
De setup: SUZ-SWM80VA + ERSD-VM2D

Op het moment ligt er dit in huis:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jD4sQNCqG85T0jF-SE0Bd-KwRyU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uxiwV75aJGyuFTQyNhhfjBK7.jpg?f=fotoalbum_large

De WP draait op stand 4 met 19l/m. de BG is ongeveer 50m2, op de 1e verdieping zijn LTV radiatoren die allemaal open staan. Verwarming draait op curve, eigenlijk draait ie altijd tussen de 34 en 36 graden (lager = pendelen)

De verdeler moet nog (steeds :P) vervangen worden door 1 zonder pomp, die heb ik al liggen.
Bij de aanbouw is de planning om een extra groep te plaatsen van ongeveer 7m2.

Ga ik iets opschieten met het vervangen v.d. 15mm warmwaterbuis naar 22? (of al het kleine spul eruit en meteen naar 32?)
Behalve een iets hogere flow, zie ik weinig voordelen, heb ik andere voordelen gemist?

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonlwd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23-06 08:29
Speedyace schreef op woensdag 29 november 2023 @ 16:00:
[...]

Dat zijn nu weer vervelende dingen.
En IAC gaat bij 2 huizen dataloggers plaatsen, ik mag er dan vanuit gaan dat dit bij woningen zijn die wel van warmte houden, zodat het systeem even lekker kan draaien.

Leidingen vergroten naar 28mm is altijd goed. En de knietjes vervangen voor bochten is zo wie zo al een verbetering.

succes met alles en hopen dat het goed komt. (y)
Bij ons heeft IAC dit getest met 2 weken lang een vaste voorlooptemperatuur van 40 graden en alle thermostaten op standje sambal. Over de dakkap waren ze ook heel duidelijk, alleen zullen ze die conclusies niet trekken vanuit de dataloggers. Die meten alleen de aanvoer en retourtemperatuur en concludeerde op basis daarvan (de DeltaT) dat de leidingen voldoen. (20mm kunststof) 8)7

@nessio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenBeu
Excuses niet goed gelezen

[ Voor 143% gewijzigd door RenBeu op 29-11-2023 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenBeu
nessio schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:29:
Bijzondere constructie.
Goede vraag, zou dat niet opgevangen worden door de condens afvoer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07:42
radeoxx schreef op woensdag 29 november 2023 @ 13:49:
[...]

Aha, helder. Ik vraag me af of de silent mode ook een soort van vermogensbeperking is. Ik zou dit morgen wel kunnen proberen.
Bij de oude doet het niet veel. Voor SWW heb ik een max van 85Hz. Voor verwarmen kom ik niet boven de 55Hz, ook niet na defrost, dus hij komt niet bij zijn limiet.

[ Voor 3% gewijzigd door gr8-jen op 29-11-2023 18:12 ]

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
Vraagje voor de HA code experts... ik gebruik nu de integratie van Forecast.solar om te bepalen wanneer de zonkracht het hoogst is om op dat moment de boiler op te warmen met de WP.

So far so good, maar valt me op dat dit af en toe niet overeenkomt met het warmte moment van de dag.

Nu zoek ik dus een manier om het tijdstip te vinden wanneer het het warmst is op de dag. Ik dacht wat gevonden te hebben met deze code:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
# Day min and max temp
  - platform: template
    sensors:
      day_max_temp:
        friendly_name: "Dagelijkse hoogste temperatuur"
        unit_of_measurement: "°C"
        entity_id: weather.openweathermap
        value_template: >
          {% set start = (now().replace(hour=0,minute=0,second=0).timestamp() * 1000) | int %}
          {% set end = start + 86400000 %}
          {{ state_attr('weather.openweathermap', 'forecast') | selectattr('datetime', '>=', start) | selectattr('datetime','<=', end) | map(attribute='temperature') | list | max }}

Maar ik krijg hiermee alleen 'unavailable' (openweathermap integratie is geladen).

Heeft er iemand hier toevallig een werkende oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleKiller
JustMyOpinion schreef op woensdag 29 november 2023 @ 19:26:
Vraagje voor de HA code experts... ik gebruik nu de integratie van Forecast.solar om te bepalen wanneer de zonkracht het hoogst is om op dat moment de boiler op te warmen met de WP.

So far so good, maar valt me op dat dit af en toe niet overeenkomt met het warmte moment van de dag.

Nu zoek ik dus een manier om het tijdstip te vinden wanneer het het warmst is op de dag. Ik dacht wat gevonden te hebben met deze code:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
# Day min and max temp
  - platform: template
    sensors:
      day_max_temp:
        friendly_name: "Dagelijkse hoogste temperatuur"
        unit_of_measurement: "°C"
        entity_id: weather.openweathermap
        value_template: >
          {% set start = (now().replace(hour=0,minute=0,second=0).timestamp() * 1000) | int %}
          {% set end = start + 86400000 %}
          {{ state_attr('weather.openweathermap', 'forecast') | selectattr('datetime', '>=', start) | selectattr('datetime','<=', end) | map(attribute='temperature') | list | max }}

Maar ik krijg hiermee alleen 'unavailable' (openweathermap integratie is geladen).

Heeft er iemand hier toevallig een werkende oplossing?
Ik zelf doe het via de EPEX hacs integratie. Daarbij kijk ik naar wanneer de prijs het goedkoopst is. Dat is automatisch ook het moment dat er de meeste hernieuwbare energie is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• g-j-t
60! defrosts nu sinds maandag. Enige momenten dat ie het niet doet is als hij overdag uitgaat. Collega met een PUZ heeft er nauwelijks last van. Unit loopt daar stabiel, op een redelijk vast opgenomen vermogen. Als hij daar in defrost gaat, is hij behoorlijk wit is uitgeslagen.
Ook overdag met een zonnetje steeds defrosts om de 45 min. Ben er wel een beetje klaar mee dat hij niet normaal kan lopen. Als dit tussen de 5 en -2 niet lukt, dan is dat de halve winter.. Installateur is op de hoogte gesteld en morgen gaat er een mail naar Alkima met de vraag waarom dit bij de SUZ zo is ontworpen en of er wat aan te doen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Laatst online: 13:36
g-j-t schreef op woensdag 29 november 2023 @ 20:51:
60! defrosts nu sinds maandag. Enige momenten dat ie het niet doet is als hij overdag uitgaat. Collega met een PUZ heeft er nauwelijks last van. Unit loopt daar stabiel, op een redelijk vast opgenomen vermogen. Als hij daar in defrost gaat, is hij behoorlijk wit is uitgeslagen.
Ook overdag met een zonnetje steeds defrosts om de 45 min. Ben er wel een beetje klaar mee dat hij niet normaal kan lopen. Als dit tussen de 5 en -2 niet lukt, dan is dat de halve winter.. Installateur is op de hoogte gesteld en morgen gaat er een mail naar Alkima met de vraag waarom dit bij de SUZ zo is ontworpen en of er wat aan te doen is.
en die collega woont in dezelfde omgeving?

Leeuwarden momenteel 100% luchtvochtigheid, dan krijg je dat.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
Kees_frl schreef op woensdag 29 november 2023 @ 21:10:
[...]

en die collega woont in dezelfde omgeving?

Leeuwarden momenteel 100% luchtvochtigheid, dan krijg je dat.
Vergelijkbare klimatologische omstandigheden idd. Ook oosten van land met zelfde temperaturen. Maar rond 0 en hoge luchtvochtigheid snap ik het, maar ook bij zonnig weer en lagere lv blijft ie stug defrosten, terwijl je praktisch niets zien aan de verdamper.

De temperaturen in Ljouwert zakken nu ook zie ik idd.

[ Voor 5% gewijzigd door g-j-t op 29-11-2023 21:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nessio
@leonlwd 40gr, mooi niet. In mijn opleverbrief staat dat ik nu in het bezit ben van een energiezuinig laagtemperatuurverwarming van maximaal 35gr. IAC zal ik zich daar aan moeten houden.
Bovendien warm wordt het even goed niet met 10/11L/m flow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Laatst online: 13:36
nessio schreef op woensdag 29 november 2023 @ 22:07:
@leonlwd 40gr, mooi niet. In mijn opleverbrief staat dat ik nu in het bezit ben van een energiezuinig laagtemperatuurverwarming van maximaal 35gr. IAC zal ik zich daar aan moeten houden.
Bovendien warm wordt het even goed niet met 10/11L/m flow.
daar heeft @leonlwd mogelijk een tip voor :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
LittleKiller schreef op woensdag 29 november 2023 @ 20:26:
[...]

Ik zelf doe het via de EPEX hacs integratie. Daarbij kijk ik naar wanneer de prijs het goedkoopst is. Dat is automatisch ook het moment dat er de meeste hernieuwbare energie is.
Dat is zeker niet waar. Wanneer de prijs laag is - of zelfs negatief - dan is er overschot aan stroom. Dat betekent niet automatisch dat dat om renewables gaat. En al helemaal niet dat die renewables uit jouw stopcontact komen. Dat zou ook zomaar grijze elektriciteit uit Duitsland kunnen zijn.

Kwestie van vraag / aanbod op de elektriciteitsmarkt. Dat bepaalt de prijs.

[ Voor 10% gewijzigd door RTJC op 29-11-2023 22:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RTJC
g-j-t schreef op woensdag 29 november 2023 @ 20:51:
Ik had er vandaag ook al 16. Elk uur wel zo'n beetje. Maar inderdaad, dan zit er wel een pak ijs op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
g-j-t schreef op woensdag 29 november 2023 @ 21:16:
Vergelijkbare klimatologische omstandigheden idd. Ook oosten van land met zelfde temperaturen. Maar rond 0 en hoge luchtvochtigheid snap ik het, maar ook bij zonnig weer en lagere lv blijft ie stug defrosten, terwijl je praktisch niets zien aan de verdamper.
Dat is idd niet normaal. Mijn WP doet dat enkel een defrost als de warmtewisselaar al nagenoeg helemaal dicht zit. In mijn COP-grafieken zie ik vlak voor een defrost die COP ook echt teruglopen, dus die zo'n defrost is dan ook echt wel nodig.
Klagen dus!

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris vw
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Ik heb in mijn sww uitgaande leiding van de wp een onderdeel zitten wat ik niet kan thuis brengen. Weet iemand de functie hiervan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OdOhbZIEh5LcBWT7PH4dmIYOEqw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b8XRbK8SD7lB1mxzNvuY1iHx.jpg?f=fotoalbum_large

De waterstraal in de badkamer is namelijk niet erg hard en we staan snel onder een koude douche. Dus zit me af te vragen of dit onderdeel ervoor zorgt dat de flow lager wordt en daardoor bij lagere sww temperatuur de mengkraan niet meer functioneert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris vw
  • Niet online
Nu toch gevonden online, het is een flowmeter. Maar waarom zou die er zitten?

[ Voor 49% gewijzigd door chris vw op 29-11-2023 22:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RenBeu
chris vw schreef op woensdag 29 november 2023 @ 22:56:
Ik heb in mijn sww uitgaande leiding van de wp een onderdeel zitten wat ik niet kan thuis brengen. Weet iemand de functie hiervan?

[Afbeelding]

De waterstraal in de badkamer is namelijk niet erg hard en we staan snel onder een koude douche. Dus zit me af te vragen of dit onderdeel ervoor zorgt dat de flow lager wordt en daardoor bij lagere sww temperatuur de mengkraan niet meer functioneert.
Bijzonder dat die er tussen zit, dit is een flowmeter maar die zie je niet vaak in de ww installatie zitten. Misschien dat het al helpt om die schroef onderop recht te draaien.
Anders volledig verwijderen, snap de functie ervan niet in een woning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris vw
  • Niet online
RenBeu schreef op woensdag 29 november 2023 @ 23:00:
[...]

Bijzonder dat die er tussen zit, dit is een flowmeter maar die zie je niet vaak in de ww installatie zitten. Misschien dat het al helpt om die schroef onderop recht te draaien.
Anders volledig verwijderen, snap de functie ervan niet in een woning
Staat hij nu geknepen? En recht is helemaal open?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenBeu
chris vw schreef op woensdag 29 november 2023 @ 23:01:
[...]

Durf het niet met zekerheid te zeggen, maar als er een kogelkraan in zit dan is het wel erg aannemelijk dat die dan vol open staat.

Oude stand heb je op de foto staan dus je kan altijd nog terug als het niet goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simone2011
  • Laatst online: 24-11-2024
Goededag

Sinds 25-10-2023 hebben wij een warmtepomp en wel de Mitsubishi ecodan EHSD-VM2D/SUZ-SWM60 VA.

Is het mogelijk om alleen het verbruik van de warmtepomp ergens te zien?

Ik heb de homewizard maar die laat alleen het totaal verbruik zien.

Tevens de vraag is onderstaand verbruik hoog voor vandaag. Ca 40kwh . Schat dat hier 12kwh af moet ivm koken/licht/2keer wasmachine en 1keer droger. (5douchbeurten van ca5min)

Dus warmtepomp ca 28kwh.
Gisteren totaal 22.7 zonder gekke dingen alleen 1keer wasmachine en licht dus schat warmtepomp 16kwh.(3douchbeurten van ca 5min)

Zie printscreens.

Huis 1985 overal dubbel glad en kunststof kozijnen. Vloerverwarming (staat op 20graden)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/20Q7UkSrE3hDmRG4HH3MqHxLlso=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/60SvAb8jMPF1A59l98DPik7C.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o0F3hQEqjfGdfJXZp6tusBUZ48M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SLtEvLISt1tvBO8RWR5ZsDvF.jpg?f=fotoalbum_large

Mitsubishi ecodan EHSD-VM2D/SUZ-SWM60 VA buffervat 300L (25-10-2023. Zonnepanelen 7510wp.

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:23

breinonline

Are you afraid to be known?

chris vw schreef op woensdag 29 november 2023 @ 23:01:
[...]

Als je naar de maatverdeling ( . A B D F) en de streepjes ertussen kijkt wel: beide zijkanten op is dezelfde stand en dat kan eigenlijk alleen als F vol open is. Maar dat kan je simpel testen door de kranen vol open te zetten en als het goed is heb je nu dan meer flow dan in je eerdere situatie.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• JustMyOpinion
Nou vandaag onze eerste koude nacht waarbij de WP de hele nacht heeft gedraaid. Qua defrosts komen wij nu uit op dit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nhunExMNUJuonjwLmqkz4qrbvTs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/z8aRZBUfjMM2MPqRMietpLIE.png?f=fotoalbum_large

Hoe wordt de defrost eigenlijk bepaald, zit hier ook een vocht/ijs bepaling is? Of is het puur op temperatuur? (Kan me voorstellen bij lang vriesweer dat het vocht uit de lucht is en defrost minder vaak nodig is...?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen
Simone2011 schreef op woensdag 29 november 2023 @ 23:15:
Goededag

Sinds 25-10-2023 hebben wij een warmtepomp en wel de Mitsubishi ecodan EHSD-VM2D/SUZ-SWM60 VA.

Is het mogelijk om alleen het verbruik van de warmtepomp ergens te zien?

Ik heb de homewizard maar die laat alleen het totaal verbruik zien.

Tevens de vraag is onderstaand verbruik hoog voor vandaag. Ca 40kwh . Schat dat hier 12kwh af moet ivm koken/licht/2keer wasmachine en 1keer droger. (5douchbeurten van ca5min)

Dus warmtepomp ca 28kwh.
Gisteren totaal 22.7 zonder gekke dingen alleen 1keer wasmachine en licht dus schat warmtepomp 16kwh.(3douchbeurten van ca 5min)

Zie printscreens.

Huis 1985 overal dubbel glad en kunststof kozijnen. Vloerverwarming (staat op 20graden)
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Er kan alsnog een kWh meter op de groep van de buitenunit als je het heel precies wilt weten. Via de FTC controller die soms in de binnenunit zit en soms in de woonkamer hangt kun je ook een inschatting van het verbruikt en opgewekt vermogen inzien. Kijk even in de handleiding, ik denk dat je er wel uitkomt.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• leonlwd
Voor iedereen die de schoorsteenkap-gate volgt.. hieronder onze oude kap en onze nieuwe kap vlak voor een defrost.

Je kunt hier heel goed zien dat de oude kap helemaal dicht vriest, waarbij dat bij de nieuwe een stuk minder is. Op de achterkant van de nieuwe lijkt het op de foto ook het geval maar dat is het niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iBJ5_lvBzU8PVtP-1rseEBRs1PI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h1TQPpcFK2MAde1rcx8OC1Rl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2KCjDgUpdpt5SCJe-dQ4xZMUFVw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qGr1FAbAQjnnEFen7dpfFTY0.jpg?f=fotoalbum_large

• K!K
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 05:51

K!K

Kan iemand mij bevestigen of mijn ecodan elke +- 40 minuten een defrost doet?
Of is dit ander gedrag?

Ik heb geprobeerd de TA te verhogen en te verlagen om te kijken of de tijd er tussen langer wordt?
Of is dit normaal gedrag en maak ik mij zelf te druk en moet ik het lekker door laten gaan?

Momenteel staat alles 100% open. Tot een buiten temperatuur van 3 graden kon de warmtepomp 24+ uur draaien op 27 graden TA zonder dat deze maar een keer terug zakte.
Het is nu buiten kouder en zie ik dit gedrag..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/onyy8pCh0PWuN7ouD538CUyCs4Y=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MG8gKYnGGBRj1GSYHXx472SL.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Nu online
@K!K is normaal bij dit weer, zijn inderdaad defrosts

• K!K

K!K

Plenkske schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:34:
@K!K is normaal bij dit weer, zijn inderdaad defrosts
Is de periode van 40 minuten ook normaal?
Of is er iets mogelijk om deze periode te verlengen?

• jorisdekloris
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-06 07:16
Heb ik iig ook. Mijn Ta is iets hoger maar heb 45 minuten tussen de defrosts.

Tierelier

• Plenkske
  • Nu online
K!K schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:41:
[...]

Is de periode van 40 minuten ook normaal?
Of is er iets mogelijk om deze periode te verlengen?
Volgens mij prima mogelijk. Beetje afhankelijk van de locale omstandigheden.
Ga eens een paar keer kijken naar je buitenunit, dan zie je of het echt nodig is.
Bij mij is het ongeveer elke 50 min.

• rfoppen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-06 17:29
Om me ook maar te melden; same here. Defrosts alsof ze gratis zijn. Killing voor stroomgebruik. Om de 45 minuten hier.

Al paar dingen geprobeerd. Ta verhogen, vaste Ta ipv ruimte temp, nacht verlaging... maar allemaal tevergeefs.

Als het kouder / minder vochtig wordt hopen dat het beter gaat (en gek genoeg het stroomverbruik dan weer iets daalt :))

Overigens ook een suz-swm80-va2. Lijk dat die wat gevoeliger zijn?

[ Voor 0% gewijzigd door rfoppen op 30-11-2023 10:06 . Reden: typo ]

Appels zijn geen peren

• leonlwd
rfoppen schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:05:
Om me ook maar te melden; same here. Defrosts alsof ze gratis zijn. Killing voor stroomgebruik. Om de 45 minuten hier.

Al paar dingen geprobeerd. Ta verhogen, vaste Ta ipv ruimte temp, nacht verlaging... maar allemaal tevergeefs.

Als het kouder / minder vochtig wordt hopen dat het beter gaat (en gek genoeg het stroomverbruik dan weer iets daalt :))

Overigens ook een suz-swm80-va2. Lijk dat die wat gevoeliger zijn?
Hier een suz-swm80-va, maar ook iedere 45min/uur een defrost. Ik denk niet dat we er veel aan kunnen doen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Red_Baron
RV ~100%, Temperatuur van -1. Ja dan gaat het wel dichtvriezen.

• Bla65
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 29-05 11:48
leonlwd schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:09:
[...]

Hier een suz-swm80-va, maar ook iedere 45min/uur een defrost. Ik denk niet dat we er veel aan kunnen doen :)
Hier ook. It's not a bug, it's a feature ;)

• gr8-jen
Ik denk wel dat de defrost nodig is. Het is 1 blok ijs en er komt geen lucht meer door:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T6OG5-gOqbYdFJmtRSLRwGeafNU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/RWcPR7zX7fJcNQrvkJBP1asb.png?f=fotoalbum_large

Ah, terwijl ik het typ gaat de defrost beginnen.

• gr8-jen
En verwarmen is tot en met gisteren nog met een COP van 5 dus dan is het maar niet anders met die defrosts.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• K!K

K!K

Het is mij duidelijk!
Het is dus normaal gedrag ivm de huidige weersomstandigheden.

Het gaat in mijn geval om een PUHZ-SW75 YAA.

De zon begint nu te schijnen dus mogelijk dat defrost dan ook weer minder voorkomt.
Zal inderdaad eens via het zolderraam gaan kijken of er ijs zit.

Bedankt voor de informatie, weer wat geleerd.

Update:
Het is mij wel duidelijk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/btldP79-CXxn2yrEf41AfTR09TM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g9VkDYKcpQcAuyh1sk9JziRu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 38% gewijzigd door K!K op 30-11-2023 10:25 ]

• Jingle1986
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 23-02 10:30
Ik ben nu een tijdje de frequentie van de warmtepomp aan het bekijken. Ik heb telkens grafieken in deze (uit HomeAssistant). Is dit normaal? Ik heb wel vaker grafieken voorbij zien komen met echt horizontale lijnen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F9XgzlGjQW7Jc5J78ZLfruzjsvI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FuZmTI6U5m14s3wFsIOWt5HM.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 15% gewijzigd door Jingle1986 op 30-11-2023 10:36 ]

Zubadan PUHZ-SHW140 YHA (-BS) buitenunit - Ecodan ERST20C-VM2DR1.UK binnenunit

• JustMyOpinion
Jingle1986 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:24:
Ik ben nu een tijdje de frequentie van de warmtepomp aan het bekijken. Ik heb telkens grafieken in deze (uit HomeAssistant). Is dit normaal? Ik heb wel vaker grafieken voorbij zien komen met echt horizontale lijnen?

[Afbeelding]
Pas in ieder geval je schaal even aan. Mijn grafiek ziet er ook zo uit als ik meerdere dagen selecteer. Als je een paar uur pakt (of gewoon 1 uur), dan krijg je net wat meer inzicht.

• Jingle1986
JustMyOpinion schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:29:
[...]

Pas in ieder geval je schaal even aan. Mijn grafiek ziet er ook zo uit als ik meerdere dagen selecteer. Als je een paar uur pakt (of gewoon 1 uur), dan krijg je net wat meer inzicht.
Heb zojuist even de originele post hierboven aangepast met een betere schaal.

• JustMyOpinion

[Afbeelding]
Wat mij opvalt is dat ik niet (zoals bij mij) een karakteristieke defrost is te zien. Weet je of dat wel gebeurt op de momenten dat frequentie is weggevallen? Als dat geen defrost is heb ik geen idee waarom hij die paar keer stopt en weer snel daarna start.

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online

[Afbeelding]
Afhankelijk van hoe je de data uitleest kan je zien of hij defrost:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g_9bi618anohmTSq0t4165wiWks=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XaWfX8KvTRnbaqxH5xYJw4Ry.png?f=fotoalbum_large

Hier ook iedere 41 min een defrostje :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

K!K schreef op donderdag 30 november 2023 @ 09:30:
Kan iemand mij bevestigen of mijn ecodan elke +- 40 minuten een defrost doet?
Of is dit ander gedrag?
Dit zijn defrosts. Bij mij is de pomp vannacht aangegaan en heb toen om de 65min een defrost gehad zag ik.
Ik draai nog op 75% vermogen bij een Ta van 28gr.

• Jingle1986
vormulier schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:45:
[...]

Afhankelijk van hoe je de data uitleest kan je zien of hij defrost:
[Afbeelding]

Hier ook iedere 41 min een defrostje :)
Als ik inzoom zie ik dat het telkens 2 minuten duurt. En het vindt ongeveer om de 50-60-70 minuten plaats. Kan dat een defrost zijn, of is 2 minuten daar te kort voor?

• K!K

K!K

Speedyace schreef op donderdag 30 november 2023 @ 10:55:
[...]

Dit zijn defrosts. Bij mij is de pomp vannacht aangegaan en heb toen om de 65min een defrost gehad zag ik.
Ik draai nog op 75% vermogen bij een Ta van 28gr.
Duidelijk! Tot welke temperatuur draai jij op 75%
Heb je ook de ntc aangepast zo ja draai je deze nu op origineel?

• RTJC

[Afbeelding]
Die horizontale lijnen komt of omdat de data niet altijd snel geactualiseerd wordt of omdat de frequentie niet wisselt in die periode.

Mijn frequentie grafiek ziet er hetzelfde uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NJDCY8opo5FD3G6f5FZYgVT6Pes=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/22w6xK2yjviZ6jt7Hl8vNjXl.jpg?f=fotoalbum_large

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:59
Zal mijn defrost-duit ook in het zakje doen:
PUHZ-SHW80YAA, Ta 30, vermogen beperkt op 50%, temperaturen tussen 0 en -1gr C, RH 99-100%, iedere 70min een defrost, waarbij de laatste na 85min was (temperatuur loopt iets op)

@K!K bij temperaturen <4 gr. C laat ik de gemeten T van de WP gebruiken.

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

K!K schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:00:
[...]

Duidelijk! Tot welke temperatuur draai jij op 75%
Heb je ook de ntc aangepast zo ja draai je deze nu op origineel?
Ik heb de puhz-sw75yaa en ik heb hier geen ntc opzitten. Alles nog origineel alleen het vermogenskabeltje zit erop en staat nog 75% ingesteld. Ik merk nu wel dat hij met de huidige weersomstandigheden niet hoger gaat dan een Ta29/Ta30. Mocht het kouder worden en ik krijg de boel niet meer warm dan mag hij naar 100%. Maar voor nu heb ik aan een Ta van 28gr. genoeg. Maar de runs zijn nu wel een uurtje of 10 inclusief SWW run.

• Jingle1986
RTJC schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:09:
[...]

Die horizontale lijnen komt of omdat de data niet altijd snel geactualiseerd wordt of omdat de frequentie niet wisselt in die periode.

Mijn frequentie grafiek ziet er hetzelfde uit.

[Afbeelding]
Dit ziet er inderdaad vergelijkbaar uit, thanks!
Wel zie ik dat mijn “defrosts” maar 2 minuten duren, en bij jou langer? Staat daar een bepaalde tijd voor?

• RTJC
Jingle1986 schreef op donderdag 30 november 2023 @ 11:31:
[...]

Dit ziet er inderdaad vergelijkbaar uit, thanks!
Wel zie ik dat mijn “defrosts” maar 2 minuten duren, en bij jou langer? Staat daar een bepaalde tijd voor?
Bij mij wisselt het. De laatste defrost was ook maar 2 minuten.

Die interval kan komen door een delay in de data verlading.

• gfaes
  • Laatst online: 13:07
Hier ook iedere 45 minuten een defrost (SUZ-SWM60-VA) al een paar dagen. Hij staat bij ons ook in een schoorsteen (ander model dan hier besproken) Gistermiddag via luik gekeken maar was zeker niet nodig volgens mij. TH7 gaf 5 gr.C aan en echt geen ijsvorming te zien. Overigens zit de uitstroomopening van onze mechanische ventilatie ook in deze schoorsteen waardoor het meestal een graadje warmer is dan de buitentemperatuur. Lijkt me niet dat dit een negatief effect kan hebben op de werking. Ben benieuwd of dit nog gaat veranderen komende dagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gfaes
  • Laatst online: 13:07
[quote]Andrehj schreef op zondag 19 november 2023 @ 18:04:
@gfaes Goed bezig. Snel door met die simpele thermostaat.[..]

Sinds vorige week de Netatmo in gebruik, de verdelers op de bgg helemaal open en boven iets geknepen. Gaat veel beter nu: runs van enkele uren (tot de defrosts kwamen) en blijft prima op temperatuur met een TA van 27 gr.C. Bedankt voor de adviezen!
Pagina: 1 ... 90 ... 185 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero