Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicide
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
leonlwd schreef op woensdag 22 november 2023 @ 21:01:
[...]

Je hebt in ieder geval het nieuwe type kap met de anti-recirculatie-rand aan de binnenkant, dat scheelt je al een hoop ellende!

Ik heb ook 'lekkage'. Bij ons lijkt het te komen door de dak doorvoer. Er zit een gat in de basis waar de kap op staat waar de leidingen doorheen lopen. Die is afgedicht met een soort stof/vilt/isolatieachtig materiaal. Een reguliere dak doorvoer zou een soort omgekeerde zwanenhals zijn zodat er nooit water in kan lopen. Misschien het onderzoeken waard in jouw geval...
Deze kap heeft toch geen anti-recirculatie-rand?
Volgens mij heeft @Chip2710 deze kap ook, en heeft hij toch last van recirculatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:04
SaEnSa schreef op woensdag 22 november 2023 @ 21:32:
[...]

Bedankt voor je uitleg.
Ook met Koudemiddel R32 bij een buitentemperatuur van 3 graden?...vreemd.
Defrost is uitgeschakeld in de instellingen.
Volgens mij kan dat niet, zou ook niet goed zijn voor de WP.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:39
Ik denk dat @SaEnSa de anti vries bedoelt. Dat die niet meer rond pompt vanaf 5 graden, maar op ** is gezet.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonlwd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 23-06 08:29
Suicide schreef op woensdag 22 november 2023 @ 21:49:
[...]

Deze kap heeft toch geen anti-recirculatie-rand?
Volgens mij heeft @Chip2710 deze kap ook, en heeft hij toch last van recirculatie.
Kan het niet met 100% zekerheid zeggen maar van de buitenkant lijkt dit wel de doorontwikkelde kap..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:07
Ik meld me helaas weer eens in het topic. Vorige keer schreef ik dat de WP niet onder de Ta 34 wilde werken, terwijl ik het niet helemaal begreep doordat ik wel voldoende afgifte lijk te hebben (ruim boven minimum vermogen WP). Iemand gaf toen aan dat je het soms moet los laten en gewoon ook naar de COP moet kijken. En die was op die dagen toen het 8 graden was, helemaal prima en rond de 5 a 6 .

Vandaag. Was het echter een heel ander verhaal.

Vandaag is het voor het eerst iets kouder hier. WP staat in de voortuin. (ZW) Gister nog de hele dag stabiel gedraaid met Tset 33, Ta 34 en Tr 30.5, 19LPM (geeft 4,65 kW, COP was ongeveer 5)

Vandaag dus: Heel de dag pendelen. Ook al stel ik de temperatuur wat hoger in. Één keer was het een defrost rond 12u. Verder geen defrosts. Maar het lijkt wel pendelen toch?

Rond 10.00 heb ik de Tset maar verhoogd naar 35 graden. Ta wordt dan 36,5, (tot ie afslaat) en Tr is 32.
Dat geeft dus een DeltaT van 4.5 met dus een afgegeven vermogen van bijna 6 kW. Ruim boven minimum lijkt me? En stel dat die DeltaT eigenlijk nog afwijkt door de slechte nauwkeurigheid van de sensor maar 3.5 blijkt te zijn, dan nog heb ik een afgegeven vermogen van ruim 4,6 kW toch?

Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn en hoe kan ik daar achter komen? Druk is 1,5 bar. Geen foutmelding verder. Ding staat niet in een of andere gekke kap, de buitentemperatuursensor toont geen gekke waardes. Het ding draaide bij hogere Tbuitens gewoon stabiel. Weliswaar Ta 34, maar goed. COP was goed.

KAN dit op een of andere manier met te veel koudemiddel te maken hebben? Of had ik dan al een foutmelding gehad? Ik heb al teruggelezen over een andere Tweaker die 100 gram te veel had, maar dat 'hartslaggedrag' herken ik niet direct.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D9T773ZwpeEHB5ypENx3sGjBuUs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G4yKu6DuhHOhlvTkdnnn46ot.jpg?f=fotoalbum_large

Momentopname bijv. 16.00 vandaag

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1N5QTPycXEBbSsQ87RDbrYLicGI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EPefdx95voc0LcUFpRdOMAtr.jpg?f=fotoalbum_large

Verbruik WP groep:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W_VNM8UdRQVT9PyWq-ucEN2srUY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RFPAvTDVKVXHc3v4Op4oMXNx.jpg?f=fotoalbum_large

Frequentie
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HgtIaNNbA93O7fhMFzQvORsyvls=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qmq9986FdcLWgr3CGb0bYB2I.jpg?f=fotoalbum_large

Vermogenstabel WP:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9QAuxdLTWCyJX8nv1SvcxqjCL9Y=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/gg2KeRuyRGgGU6pKInAt7yUx.jpg?f=user_large

PS: alleen de min waardes omdat me die relevant lijken, dit ding levert nog 8.4 kW bij 2 graden dus de max is niet het probleem.

Alvast enorm bedankt voor de gouden tip....!

[ Voor 6% gewijzigd door radeoxx op 23-11-2023 20:05 ]

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaEnSa
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 22:41
gr8-jen schreef op woensdag 22 november 2023 @ 22:14:
Ik denk dat @SaEnSa de anti vries bedoelt. Dat die niet meer rond pompt vanaf 5 graden, maar op ** is gezet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6HP7y9DL8Pm5RUGsstBwfByWSAI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tmGKQo5GSt2CJ5xVJ3260LAx.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen Vreeken
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 25-06 14:59
De temperatuur komt onder de 7 graden. Dan gaat de ventilator harder draaien (700rpm) en wordt je warmtepomp wat efficienter. Het nadeel daarvan is dat het minimum vermogen ook omhoog gaat.
Als je een instelling hebt die net niet pendeld boven de 7 graden, dan zou hij nu wel kunnen gaan pendelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chip2710
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21:37
leonlwd schreef op woensdag 22 november 2023 @ 22:16:
[...]

Kan het niet met 100% zekerheid zeggen maar van de buitenkant lijkt dit wel de doorontwikkelde kap..
Niks doorontwikkeling, staat hier ook op het dak en heeft zeker last van recirculatie/kortsluiting in deze uitvoering.
Maar als @Stap1086 er tevreden mee is…. :)

SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
Jeroen Vreeken schreef op woensdag 22 november 2023 @ 22:38:
De temperatuur komt onder de 7 graden. Dan gaat de ventilator harder draaien (700rpm) en wordt je warmtepomp wat efficienter. Het nadeel daarvan is dat het minimum vermogen ook omhoog gaat.
Als je een instelling hebt die net niet pendeld boven de 7 graden, dan zou hij nu wel kunnen gaan pendelen.
Is dit een reactie op mijn post? En hoe verhoudt dit zich tot de performance data tabel dan? Daarin staat het minimum gewoon genoemd. En dat is lager dan mijn afgifte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen Vreeken
  • Laatst online: 25-06 14:59
Ook in de performance data zie je dat er een 'knikje' zit in de capaciteit. Boven de 12 wordt het minimum steeds hoger en onder de 7 gaat het ook omhoog (totdat het echt hard vriest).

Wie dus op het randje van pendelen balanceert kan nu een verschil zien.

Of dit bij jou is kan ik zo snel niet beoordelen, maar je werkelijke afgifte vermogen zou kunne verschillen (b.v. door meet onnauwkeurigheid)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonlwd
Chip2710 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 22:47:
[...]

Niks doorontwikkeling, staat hier ook op het dak en heeft zeker last van recirculatie/kortsluiting in deze uitvoering.
Maar als @Stap1086 er tevreden mee is…. :)
Deze heeft dus niet zo'n soort manchet aan de binnenkant? Zoals je op de foto's ziet die ik laatst deelde hier..

• Chip2710
  • Laatst online: 21:37
leonlwd schreef op woensdag 22 november 2023 @ 23:26:
[...]

Deze heeft dus niet zo'n soort manchet aan de binnenkant? Zoals je op de foto's ziet die ik laatst deelde hier..
Nee, hoor. :-(

SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
SaEnSa schreef op woensdag 22 november 2023 @ 21:32:
[...]

Bedankt voor je uitleg.
Ook met Koudemiddel R32 bij een buitentemperatuur van 3 graden?...vreemd.
Defrost is uitgeschakeld in de instellingen.
Juist bij buitentemperaturen van net boven de nul gebeurt dit (net zoals ijzel op de weg). De lucht is dan nog erg vochtig (zeker bij mistig weer zoals nu). Je wp koelt de vochtige lucht af, waardoor er ijs gevormd wordt op je wp. Als er teveel ijs op je wp zit, moet deze het ijs wegsmelten met een defrost. Het koudemiddel heeft niets met dit fenomeen te maken.

When life gives you lemons, start a battery factory

• leonlwd
Dan is het een 'tussenmodelletje' |:( ik zou het aankaarten bij de aannemer en dan incl foto's van mijn versie naar de leverancier sturen en een nieuwe eisen. Ze weten daar dondersgoed welke problemen het geeft.

• Suicide
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
leonlwd schreef op donderdag 23 november 2023 @ 08:31:
[...]

Dan is het een 'tussenmodelletje' |:( ik zou het aankaarten bij de aannemer en dan incl foto's van mijn versie naar de leverancier sturen en een nieuwe eisen. Ze weten daar dondersgoed welke problemen het geeft.
Ik heb dezelfde aannemer als @Chip2710, en ook zo'n schoorsteen dus, en die komt met het antwoord:
"Je hebt een nul-op-de-meter woning en dat haal je toch?"

Wordt vervolgd....

• leonlwd
Suicide schreef op donderdag 23 november 2023 @ 09:04:
[...]

Ik heb dezelfde aannemer als @Chip2710, en ook zo'n schoorsteen dus, en die komt met het antwoord:
"Je hebt een nul-op-de-meter woning en dat haal je toch?"

Wordt vervolgd....
|:( :( :F :X

• Joris98
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 19-06 11:50
Hoi allemaal,

Ik krijg de instellingen van mijn ecodan maar niet op punt.

De warmtepomp blijft bij een ta van 29°c continu lopen (24u per dag) wat voor een groot stroomverbruik zorgt.

Het verschil tussen ta en tr is maar 1°c. Het is een recent gerenoveerde en goed geïsoleerde rijwoning met 180m² vvw en een beperkt warmteverlies. (als ik de WP 's nachts uitschakel verlies ik maar 0,4°c kamertemp terwijl het buiten 5 graden is).

Toch krijg ik het beneden in de woonkamer niet goed warm en is het boven te warm. Waar kan dit aan liggen? En wat kan ik doen om het energieverbruik te laten zakken?Ik heb de flowmeters allemaal ingesteld zoals opgegeven in de warmteverliesberekening.

• Elegit
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 25-06 13:13
radeoxx schreef op woensdag 22 november 2023 @ 22:31:
Ik meld me helaas weer eens in het topic. Vorige keer schreef ik dat de WP niet onder de Ta 34 wilde werken, terwijl ik het niet helemaal begreep doordat ik wel voldoende afgifte lijk te hebben (ruim boven minimum vermogen WP). Iemand gaf toen aan dat je het soms moet los laten en gewoon ook naar de COP moet kijken. En die was op die dagen toen het 8 graden was, helemaal prima en rond de 5 a 6 .

Vandaag is het voor het eerst iets kouder hier. WP staat in de voortuin. (ZW) Gister nog de hele dag stabiel gedraaid met Tset 33, Ta 34 en Tr 30.5, 19LPM (geeft 4,65 kW, COP was ongeveer 5)

Vandaag dus: Heel de dag pendelen. Ook al stel ik de temperatuur wat hoger in. Één keer was het een defrost rond 12u. Verder geen defrosts. Maar het lijkt wel pendelen toch?

Rond 10.00 heb ik de Tset maar verhoogd naar 35 graden. Ta wordt dan 36,5, (tot ie afslaat) en Tr is 32.
Dat geeft dus een DeltaT van 4.5 met dus een afgegeven vermogen van bijna 6 kW. Ruim boven minimum lijkt me? En stel dat die DeltaT eigenlijk nog afwijkt door de slechte nauwkeurigheid van de sensor maar 3.5 blijkt te zijn, dan nog heb ik een afgegeven vermogen van ruim 4,6 kW toch?

Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn en hoe kan ik daar achter komen? Druk is 1,5 bar. Geen foutmelding verder. Ding staat niet in een of andere gekke kap, de buitentemperatuursensor toont geen gekke waardes. Het ding draaide bij hogere Tbuitens gewoon stabiel. Weliswaar Ta 34, maar goed. COP was goed.

KAN dit op een of andere manier met te veel koudemiddel te maken hebben? Of had ik dan al een foutmelding gehad? Ik heb al teruggelezen over een andere Tweaker die 100 gram te veel had, maar dat 'hartslaggedrag' herken ik niet direct.

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Verbruik WP groep:
[Afbeelding]

Vermogenstabel WP:
[Afbeelding]

PS: alleen de min waardes omdat me die relevant lijken, dit ding levert nog 8.4 kW bij 2 graden dus de max is niet het probleem.

Ben je ooit buiten om je warmtepomp te kijken wat gebeurt terwijl het pendelt? Kijk naar de condenser voor ijs

• radeoxx
Elegit schreef op donderdag 23 november 2023 @ 16:13:
[...]

Ben je ooit buiten om je warmtepomp te kijken wat gebeurt terwijl het pendelt? Kijk naar de condenser voor ijs
Dank voor je reactie.

Ja, er zit geen ijs op. Hij staat gewoon stil. Behalve die éne defrost.

Joris98 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 16:04:
Hoi allemaal,

De warmtepomp blijft bij een ta van 29°c continu lopen (24u per dag) wat voor een groot stroomverbruik zorgt.

Het verschil tussen ta en tr is maar 1°c. Het is een recent gerenoveerde en goed geïsoleerde rijwoning met 180m² vvw en een beperkt warmteverlies. (als ik de WP 's nachts uitschakel verlies ik maar 0,4°c kamertemp terwijl het buiten 5 graden is).

Toch krijg ik het beneden in de woonkamer niet goed warm en is het boven te warm. Waar kan dit aan liggen? En wat kan ik doen om het energieverbruik te laten zakken?Ik heb de flowmeters allemaal ingesteld zoals opgegeven in de warmteverliesberekening.
2 mogelijkheden

1 = Verhoog afgifte / flow in de woonkamer die te koud is, kan dit niet volg dan stap 2 :
2 = Verlaag afgifte / flow boven die te warm is.

Dat noemen ze waterzijdig inregelen.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Verbruik WP groep:
[Afbeelding]

Vermogenstabel WP:
[Afbeelding]

De hamvraag is waarom pendelt hij, log je ook de frequentie van de compressor :?

Als ik je verhaal zo lees pendelt hij omdat Ta +1,5 graad van setpoint is, dan heb je te weinig afgifte vermogen, of teveel minimum vermogen, tis maar net hoe je het ziet.

Bij bepaalde buitentemperaturen worden er lagere frequenties vrijgegeven, daarom kan het heel goed zijn dat je bij Tbuiten 10 graden geen probleem hebt, en bij Tbuiten 7 graden.

Wat die Mitsukabouters in je unit doen is afhankelijk welke hardware je hebt.

Als je de frequentie ook kunt loggen kun je wat meer zien.

Kan het zijn dat je weinig systeeminhoud hebt :?

Ik zie soms ook dat de WP na een start ff op een hogere frequentie draait om vervolgens terug te moduleren.
Het lijkt erop dat hij bij jou geen tijd heeft om terug te moduleren.

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 23-11-2023 16:28 ]

• radeoxx
Grolsch schreef op donderdag 23 november 2023 @ 16:26:
[...]

De hamvraag is waarom pendelt hij, log je ook de frequentie van de compressor :?

Als ik je verhaal zo lees pendelt hij omdat Ta +1,5 graad van setpoint is, dan heb je te weinig afgifte vermogen, of teveel minimum vermogen, tis maar net hoe je het ziet.

Bij bepaalde buitentemperaturen worden er lagere frequenties vrijgegeven, daarom kan het heel goed zijn dat je bij Tbuiten 10 graden geen probleem hebt, en bij Tbuiten 7 graden.

Wat die Mitsukabouters in je unit doen is afhankelijk welke hardware je hebt.

Als je de frequentie ook kunt loggen kun je wat meer zien.

Kan het zijn dat je weinig systeeminhoud hebt :?

Ik zie soms ook dat de WP na een start ff op een hogere frequentie draait om vervolgens terug te moduleren.
Het lijkt erop dat hij bij jou geen tijd heeft om terug te moduleren.
Dank (weer) voor je reactie.

De vraag is inderdaad waarom hij pendelt. Uiteraard begrijp ik dat bij een hogere buitentemperatuur hij minder minimaal vermogen nodig heeft. Dus hier zit een verschil in. Maar dit is dan ook weergegeven in de 'performance data'. Het vreemde is, volgens mijn 'meting', inclusief een marge, kom ik ruim boven de minimale vermogensafgifte.

De frequentie houd ik ook bij, zie hieronder.

Systeeminhoud heb ik bij de laatste leging een keer gemeten door alle emmers die er uit kwamen op een weegschaal te meten, dat was ruim boven de 45L dus daar moet het niet aan liggen.

Vandaag is het overigens Tbuiten dus een stuk warmer en hij draait met Tset 33 de hele dag stabiel met Ta 34 (of 34.5 soms) en Tr 30.5 (4,655 kW afgifte) (19 LPM).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HgtIaNNbA93O7fhMFzQvORsyvls=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Qmq9986FdcLWgr3CGb0bYB2I.jpg?f=fotoalbum_large

radeoxx schreef op donderdag 23 november 2023 @ 16:44:
[...]

De vraag is inderdaad waarom hij pendelt. Uiteraard begrijp ik dat bij een hogere buitentemperatuur hij minder minimaal vermogen nodig heeft. Dus hier zit een verschil in. Maar dit is dan ook weergegeven in de 'performance data'. Het vreemde is, volgens mijn 'meting', inclusief een marge, kom ik ruim boven de minimale vermogensafgifte.

Systeeminhoud heb ik bij de laatste leging een keer gemeten door alle emmers die er uit kwamen op een weegschaal te meten, dat was ruim boven de 45L dus daar moet het niet aan liggen.

Vandaag is het overigens Tbuiten dus een stuk warmer en hij draait met Tset 33 de hele dag stabiel met Ta 34 (of 34.5 soms) en Tr 30.5 (4,655 kW afgifte) (19 LPM).

[Afbeelding]
Dat zijn inderdaad hoge frequenties, die van mij kan tot 20Hz terug, maar 30Hz zie ik soms ook als minimum terug. Als je Tsetpoint eens hoger zet, komt er dan een moment dat hij wel "rustig" terug moduleert :?

Hij kan het wel, zie de mooie vlakke lijn voor de defrost.

Het is niet toevallig een overijverige thermostaat die wat doet :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• radeoxx
Grolsch schreef op donderdag 23 november 2023 @ 16:52:
[...]

Dat zijn inderdaad hoge frequenties, die van mij kan tot 20Hz terug, maar 30Hz zie ik soms ook als minimum terug. Als je Tsetpoint eens hoger zet, komt er dan een moment dat hij wel "rustig" terug moduleert :?

Hij kan het wel, zie de mooie vlakke lijn voor de defrost.

Het is niet toevallig een overijverige thermostaat die wat doet :?
Ja ik wil als het buiten kouder is maar nog wat hoger proberen, maar ik had dus gister al Tset 35 Ta 36.5 en dus die Tr 32.5 en nog steeds pendelen...dus hoe hoog moet ik gaan?

Het is de welbekende panasonic thermostaat met de hysterese van 0,2; die doet echt niets anders dan aan bij 19.8 en uit bij 20.2. En zo snel wisselt de temperatuur hier echt niet. Hij staat ook niet in de tocht of iets dergelijks.

Als ik ook in Melcloud (of HA) kijk wat hij aan het doen is als hij 'stil staat' dan staat er ook 'heating'.

Ik heb ook even gekeken naar het lampje in de buitenunit (brandt continu, dus normal operation) en de 4 ledjes in de binnenunit, ook daar normal operation.

Toevoeging

Stel nou dat we 'worst case' rekenen.

Ta 36.5 (zegt ie, maar is dus bijv 36.3)
Tr 32.5 (zegt ie, maar is dus bijv 32.7)
Flow 19 LPM (zegt ie, maar is dus bijv 18.5)

Dan hebben we alsnog
4,18 * 18,5 / 60 * 3,6 = ~4,6 kW afgifte.

Stel je haalt er 10% meetfout van af dan kom je alsnog op 4,2 kW, zou dus ruim voldoende moeten zijn toch?

[ Voor 13% gewijzigd door radeoxx op 23-11-2023 17:03 ]

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
[...]

[Afbeelding]
Wat ook zou kunnen is dat de regeling van de WP precies met een periode van 2 minuten oscilleert. Melcloud update ook precies met een update priode van 2 minuten (de grafiek geeft wel elke minuut aan, maar de waarde wordt om de minuut geinterpoleerd). Dan lijkt het alsof de waardes gedurende een tijd stil staan terwijl ie echt als een gek is aan het op- en aftoeren. Zie bv dit plaatje van een dag geleden bij mij met precies 2 minuten periodes:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zB87dav5EIcjoYPY5cuoEaRe8Fg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jQ2rLJrKujje1OdTK0R4bKKU.png?f=fotoalbum_large

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

joezzt schreef op donderdag 23 november 2023 @ 17:02:
[...]

Wat ook zou kunnen is dat de regeling van de WP precies met een periode van 2 minuten oscilleert. Melcloud update ook precies met een update priode van 2 minuten (de grafiek geeft wel elke minuut aan, maar de waarde wordt om de minuut geinterpoleerd). Dan lijkt het alsof de waardes gedurende een tijd stil staan terwijl ie echt als een gek is aan het op- en aftoeren. Zie bv dit plaatje van een dag geleden bij mij met precies 2 minuten periodes:
[Afbeelding]
Dat zou kunnen, maar zijn stroom grafiekje (homewizzard denk ik) geeft ook pendelen aan.

@radeoxx het lijkt er in mijn ogen toch op dat je systeem te weinig tijd heeft om terug te moduleren.
45 liter is natuurlijk niet veel inhoud.

Stel de Ta (voor test) gewoon eens in op 40 graden, dan zou hij toch terug moeten moduleren op een gegeven moment.

• radeoxx
Grolsch schreef op donderdag 23 november 2023 @ 17:12:
[...]

Dat zou kunnen, maar zijn stroom grafiekje (homewizzard denk ik) geeft ook pendelen aan.

@radeoxx het lijkt er in mijn ogen toch op dat je systeem te weinig tijd heeft om terug te moduleren.

Stel de Ta (voor test) gewoon eens in op 40 graden, dan zou hij toch terug moeten moduleren op een gegeven moment.
Nu al doen? Of bij een koudere temperatuur?

Ja ik denk dat het zelfs iets van 55 liter was totaal, maar ik ben het op een gegeven moment gestopt met bijhouden omdat het boekje zegt dat het ruim, ruim voldoende is.

Let wel: dit betreft de SUZ-SWM80VA en niet de VA2 die ik heb. Dus mocht het daar in zitten, dan is het een kwestie van nog een grote T33 bijplaatsen op bijv de (onverwarmde) zolder?

Maar zou het dat echt kunnen zijn? Ik ben nog aan het rondzoeken voor de minimale waterinhoud van SUZ-SWM80VA2 maar die kan ik nog niet vinden.

En vallen wij in warmer of colder climate? Ik dacht warmer climate, maar goed, 3 graden is alsnog fris...

Minimale water quantity is dus nog onbekend, voor de v1 is het bij colder climate in ieder geval 29L additional... (maar die had ook lagere minimale vermogens).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SW-pR3i0rC0EurOlrkpW3LONMKg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0AJ6CjkHjfwSQx1cxSQQoq7h.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 8% gewijzigd door radeoxx op 23-11-2023 17:34 ]

Joris98 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 16:04:
Welk type heb je precies? (Binnen- en buitenunit)
Wat is "groot"? Kun je een grafiekje delen van je stroomverbruik?
Het verschil tussen ta en tr is maar 1°c.
Dat lijkt me sterk. Hoe kom je aan die 1°C? Dan zou je flow enorm moeten zijn. Wat is je flow trouwens?
Het is een recent gerenoveerde en goed geïsoleerde rijwoning met 180m² vvw en een beperkt warmteverlies. (als ik de WP 's nachts uitschakel verlies ik maar 0,4°c kamertemp terwijl het buiten 5 graden is).
Specificeer "beperkt". Wat was je oude gasverbruik?
Wat staat er precies in die berekening? En wat was je vermogensbehoefte?

Maar als het boven te warm wordt en beneden te koud moet je beginnen met de zones in de woonkamer en keuken helemaal open te zetten. En boven wat verder dicht.

Draait je WP wel continu? Kun je grafieken uit bijvoorbeeld Melcloud delen?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Je Ta komt boven Tset, dat betekent dat de WP bijna pendelt. Ta moet dus 1 graad omhoog om pendelen te voorkomen.
In dit grafiekje (van gisternacht) zie ik geen pendelen, maar defrosts.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• joezzt
  • Niet online
Grolsch schreef op donderdag 23 november 2023 @ 17:12:
[...]

Als door het oscilleren de temperatuur boven 2 graden van setpoint komt gaat ie toch ook wel uit telkens.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Verbruik WP groep:
[Afbeelding]

Vermogenstabel WP:
[Afbeelding]

Hij lijkt toch echt te pendelen. Je zit ook maar net boven min vermogen (van ca 4 kW) terwijl ondertussen bekend is dat vooral de SUZ-units in het begin wat meer vermogen willen leveren. Ik zou de Ta eens 2 of 3 graden hoger zetten en dan kijken wat ie doet.

• Varos
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 13-01 23:46
Goedeavond allemaal,

Ik snap iets niet en wellicht denken jullie wat een basic vraag maar toch wil ik hem graag stellen 😝.

Ik heb een 75yaa warmtepomp deze staat op kamertemperatuur en op 21 graden. Afgelopen nacht is deze begonnen met draaien. De binnentemp volgens een andere meter was 20.4. Toen ik vanmiddag thuis kwam om 17:30 was de pomp nog steeds aan het draaien en was het 20.7 graden. Dit vind ik een klein verschil. Ik heb wat foto’s bijgevoegd van de situatie. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kDrQvh-_0XRUGCH2sGYZs-Ww1wo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MVMy4k8xyAi1HmyVqrQrnEWo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PRDBFxr6YU5WYHOCOL1yZZxtLMA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y2lHvpvzhwVH5hrAX7QPQ25u.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1w6yTJSlSzy__ma8bdKMaU5Eqvc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RaABoDMgbKA06d4qO1u1jEj9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/05tz-6W5yoN9DZsV-E0lr-_0i4o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4ntDNKHsKC8udlwR4IqlWdnF.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YVnGY9SJCd7LdpY0VYXfOO4bAk4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IYwIebTtaKfWm3CU0E2QFXID.jpg?f=fotoalbum_large

De aanvoer en terugkomende temp zijn 25 & 23. Wanneer ik de temperatuur verhoog naar 23 graden stijgen deze (er is meer vraag denk ik).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y6g92hJPbX4-MbyjqxBgUYGyN_U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2B5lUtFxLf5UDRYeZlbnb1Ik.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FzZrrVTlMutidsWKchjtu6D9WhI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B8tZ9EgQeYCZSwUPe6zDgIbO.jpg?f=fotoalbum_large

Wat ik niet begrijp is waarom bij 21 graden de ta zo laag blijft en het dus ontzettend lang duurt voordat de ruimte op warmt. Bij 23 graden stijgt deze wel en is het veel sneller “warm”. Is dit de bedoeling? Mis ik iets in de instellingen? De compensatiecurve zou bij 12 graden ook meer moeten zijn dan 25 toch?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
@Varos Dat klinkt alsof ie perfect draait!
Je verloren warmte is net iets minder dan de geleverde warmte door de WP, dat geeft lange runs en dus een perfecte situatie.

Ik ben jaloers ;)

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Varos schreef op donderdag 23 november 2023 @ 18:56:

Wat ik niet begrijp is waarom bij 21 graden de ta zo laag blijft en het dus ontzettend lang duurt voordat de ruimte op warmt. Bij 23 graden stijgt deze wel en is het veel sneller “warm”. Is dit de bedoeling? Mis ik iets in de instellingen? De compensatiecurve zou bij 12 graden ook meer moeten zijn dan 25 toch?

De ruimte is toch nagenoeg 21 graden? Dat langzame opwarmen (eigenlijk warm houden) is nou net het hele idee van een WP.
Wel zou ik even checken of de WP niet pendelt. Heb je geen grafieken van een kWh meer (homewizard werkt makkelijk) of uit Melcloud?

• chris vw
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Komende maandag gaat bij ons in de buurt morgens de stroom er 2 uur af. Als de stroom er weer op gaat zijn we niet thuis. Zit alleen even te denken wat te doen.

1. Wp niet uitzetten, dan gaat hij vanzelf uit en ook weer aan als de stroom erop gaat. Zitten hier nadelen aan?

2. Wp uitzetten van tevoren. Maar dan zal hij niet starten als de stroom er weer op gaat. Maar als ik nachtverlaging een keer niet doe denk ik dat dit geen groot probleem geeft. Ligt eraan hoe het koud het is en vooral of er zo'n is.

• Jeroenrobbert
  • Laatst online: 02-12-2024
Hoe lees jij jouw compressorfrequentie uit ?
[...]

[Afbeelding]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TSE
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 22:05

TSE

Vorige winter was de eerste winter dat ik verwarmde met de PUHZ-SHW80YAA (ik was eigenlijk beter afgeweest met een sw75yaa, maar dat zijn vijgen na Pasen...) - Vrijstaand huis bouwjaar 2011 dus naar huidige normen "matig geïsoleerd"

Door dit topic enorm veel geleerd ik dacht dat het mss wel interessant was om een korte samenvatting te geven van mijn learnings so far... :

1. ik draaide op een 2 zone regeling met een buffer van 200 l. (Radiatoren + VV) Ik moest dus altijd het evenwicht zoeken vermits ik met mijn radiatoren niet aan het minimum vermogen van mijn wp geraakte. Koelen in de zomer ging niet goed ik kreeg steeds pendel gedrag.

Learning :
- Radiatoren vervangen door airleafs om meer afgifte te krijgen en condenserend te kunnen koelen zonder lelijke units....
- met installateur besproken om in de winter op 1 zone te draaien, en in de zomer op 2 (mogelijkheid condenserend koelen) - simpel kraantje dat ik handmatig kan omzetten
- buffer uitgeschakeld tijdens de winter (mss zit hier echt wel de grootste winst !)

2. Vorig jaar had ik enkel melcloud en mijn homewizard kwh meter om op te vertrouwen. Ik heb dit verder uitgebreid met een koppeling naar homey

Learning :
- Door meer data points ter beschikking te hebben kan je inderdaad veel beter begrijpen wat de WP doet op welk ogenblik, en hierdoor acties nemen. (ik merkte bv dat als ik zone 1 aan had staan aan dezelfde TA als zone 2 de aanvoertemp niet haalde door menging van de retour en buffer)

3. De ruimte temperatuur regeling.

Learnings:
-Dit werkte "ok" voor mij in het tussen seizoen, maar niet in de winter / defrost seizoen. De WP probeerde veel te snel terug een hoge TA te krijgen wat leidde tot extra verbruik en extra defrosts. Deze modus was voor mij wel ideaal om een WAR curve beginnnen in te stellen. (die ik op heden nog altijd aan het verfijnen ben)

4. Ik werkte met een PAR thermostaat (of hoe je het ook wil noemen)

Learning:
- De hysterese was voor mij veel te groot wat voor veel meer stookkosten zorgde + een onaangenaam regel "gevoel"
-De weergegeven temperatuur is enkel op 0.5 en niet nauwkeurig genoeg ; je kan hier niets van leren, en je kan hiermee simpel weg geen goede WAR curve mee opstellen.
- ik heb dit nu vervangen door een aantal AQARA sensoren in huis en het regelgedrag hierop bepaald.

5. Ik maakte iedere dag SWW aan tot 47° (200l)

Learning :
- Er zijn hier dagen wanneer ik weet dat er veel gedouched wordt (jeugdbeweging / sportdagen) die dagen laat ik sowieso ww aanmaken
- Er zijn andere dagen waarop ik de treshold op 30° heb staan (is water >30° om 12h wordt er WW aangemaakt) anders niet. Komt het water onder 25° wordt er via Homey de vraag gesteld of de sww moet lopen.

Kort gezegd ; advies aan nieuwe WP eigenaren ; gun jezelf een jaartje (of meer) om te wennen en te leren... Ik heb echt wel het gevoel dat je met Mitsubishi het juiste merk en technology hebt waar je veel mogelijkeden mee hebt. OK ; soms zitten er van die Japanse kabouters in het systeem ; maar dat hoort erbij zeker ?

to be continued...

WP : Mitsu PUHZ-SHW80YAA - VV+ Innova Airleafs - Homey

• Varos
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 13-01 23:46
Andrehj schreef op donderdag 23 november 2023 @ 19:04:
[...]

De ruimte is toch nagenoeg 21 graden? Dat langzame opwarmen (eigenlijk warm houden) is nou net het hele idee van een WP.
Wel zou ik even checken of de WP niet pendelt. Heb je geen grafieken van een kWh meer (homewizard werkt makkelijk) of uit Melcloud?
Helaas (nog) niet in het bezit van een Melcloud. Ik probeer het in de gaten te houden maar heb de wp nog niet zien pendelen. Meestal draait hij heel lang achter elkaar 😂 waarvan ik dus dacht dat is vreemd in vergelijking met die van de buurman. Ik heb wel op de monitor gekeken om ongeveer iets van de cop te zien en deze zit sww en vvw op ongeveer 3,54.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Varos schreef op donderdag 23 november 2023 @ 19:55:
Helaas (nog) niet in het bezit van een Melcloud. Ik probeer het in de gaten te houden maar heb de wp nog niet zien pendelen. Meestal draait hij heel lang achter elkaar 😂 waarvan ik dus dacht dat is vreemd in vergelijking met die van de buurman. Ik heb wel op de monitor gekeken om ongeveer iets van de cop te zien en deze zit sww en vvw op ongeveer 3,54.
Besteed het komend weekend even aan het helemaal lezen van dit topic. Dan zit je er goed in en weet je wat je moet aanschaffen om de WP een beetje fatsoenlijk te tunen. De spullen daarvoor verdienen door de lagere energiekosten zichzelf terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:22
@Varos

Basis is om te begrijpen dat een WP geen opwarmer is maar een warmhouder.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jeroenrobbert schreef op donderdag 23 november 2023 @ 19:41:
Dat wordt allemaal hier uitgelegd: Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Varos schreef op donderdag 23 november 2023 @ 18:56:
Goedeavond allemaal,

Ik snap iets niet en wellicht denken jullie wat een basic vraag maar toch wil ik hem graag stellen 😝.

Ik heb een 75yaa warmtepomp deze staat op kamertemperatuur en op 21 graden. Afgelopen nacht is deze begonnen met draaien. De binnentemp volgens een andere meter was 20.4. Toen ik vanmiddag thuis kwam om 17:30 was de pomp nog steeds aan het draaien en was het 20.7 graden. Dit vind ik een klein verschil. Ik heb wat foto’s bijgevoegd van de situatie. [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De aanvoer en terugkomende temp zijn 25 & 23. Wanneer ik de temperatuur verhoog naar 23 graden stijgen deze (er is meer vraag denk ik).

[Afbeelding]

[Afbeelding]

WP doet niks met de curve als je verwarmd met de kamertemperatuurregeling.
Je kan in het service menu de minimum voorloop temperatuur verhogen naar bv 28.
In dit topic staat wel ergens waar het precies zit.

• radeoxx
Andrehj schreef op donderdag 23 november 2023 @ 17:42:
[...]

Je Ta komt boven Tset, dat betekent dat de WP bijna pendelt. Ta moet dus 1 graad omhoog om pendelen te voorkomen.

[...]

In dit grafiekje (van gisternacht) zie ik geen pendelen, maar defrosts.
Dank u.
Misschien is dat het toch wel inderdaad. Dus iets meer afgifte creëren zodat ik wat lager in de temperatuur kan gaan zitten?

Nu bijvoorbeeld gaat ie ook iets boven Tset zitten.
Tbuiten 14 graden
Tset 33 graden
Ta 34 graden
Tr 31 graden
Freq 28Hz
Flow 18LPM

= 3,78 kW
/ 700W opgenomen vermogen = COP van 5,4. Ben ik tevreden over. Is ook conform het boekje (zie hieronder).

Boekje:
Bij 35Ta
12 graden Tbuiten = minimaal vermogen 3.4 kW en dat zou resulteren in een COP van 5,84
15 graden Tbuiten = minimaal vermogen 3.8 kW en dat zou resulteren in een COP van 6,61

Meer ingezoomd wat er gistermiddag gebeurde (geen defrost van toepassing, die was eerder). Is op basis van onderstaand plaatje met (enige) zekerheid te zeggen dat het echt de afgifte is? (Dus of afgifte vergroten of Ta omhoog?).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TmShIZPiKyQp_WUuZSPSUKxSiC4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DyEyMBWok1fNraaE1T0On5OS.jpg?f=fotoalbum_large
Jeroenrobbert schreef op donderdag 23 november 2023 @ 19:41:
[...]
Zie idd het berichtje van Andrehj met verwijzing naar de topicstart. Maar als je er niet uitkomt, stuur maar een DM dan help ik je. Ik draag ook graag mijn steentje bij om mensen te helpen zodat de ervaren personen niet 100x de basisdingen hoeven uit te leggen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
radeoxx schreef op donderdag 23 november 2023 @ 20:32:
Meer ingezoomd wat er gistermiddag gebeurde (geen defrost van toepassing, die was eerder). Is op basis van onderstaand plaatje met (enige) zekerheid te zeggen dat het echt de afgifte is? (Dus of afgifte vergroten of Ta omhoog?).
Kan beide, want zowel afgifte vergroten als Ta verhogen levert meer afgifte op. Want deze grafiek is duidelijk pendelen. Dat zie je ook aan het feit dat nu je Ta weer hoger wordt dan Tset. Hij zit dus ook nu weer op het randje van pendelen.

Edit: Wat vooral ook aan je grafiek opvalt is dat zowel Ta als Tr behoorlijk snel oplopen (heb je enkel radiatoren?). Dit betekent dat je nog lang geen steady-state hebt bereikt, en dat je Ta dus nog veel hoger zal moeten om lange runs te kunnen halen. In dit geval zou een regeling waarbij je het vermogen met een max dT kunt begrenzen veel helpen om het opstarten rustiger te laten verlopen. Het schijnt dat de nieuwe (VM2E) binnenunits dit kunnen.

[ Voor 27% gewijzigd door Andrehj op 23-11-2023 20:55 ]

• radeoxx
Andrehj schreef op donderdag 23 november 2023 @ 20:43:
[...]

Kan beide, want zowel afgifte vergroten als Ta verhogen levert meer afgifte op. Want deze grafiek is duidelijk pendelen. Dat zie je ook aan het feit dat nu je Ta weer hoger wordt dan Tset. Hij zit dus ook nu weer op het randje van pendelen.

Edit: Wat vooral ook aan je grafiek opvalt is dat zowel Ta als Tr behoorlijk snel oplopen (heb je enkel radiatoren?). Dit betekent dat je nog lang geen steady-state hebt bereikt, en dat je Ta dus nog veel hoger zal moeten om lange runs te kunnen halen. In dit geval zou een regeling waarbij je het vermogen met een max dT kunt begrenzen veel helpen om het opstarten rustiger te laten verlopen. Het schijnt dat de nieuwe (VM2E) binnenunits dit kunnen.
Ik heb (helaas) een tyleen vloerverwarming (3 groepen) waar dus een warmtewisselaar tussen moet. Die warmtewisselaar 'wisselt' ongeveer 2,2 kW aan warmte uit. 9 liter per minuut gaat er naar de vloer. En ik heb met mijn warmtebeeldcamera bekeken hoeveel warmte er in en uit gaat. Dat komt dus neer op die 2.2 kW.
- CV circuit doet circa 9 lpm met een delta T van ~2,5 a 3
- VV circuit doet circa 6 lpm met een delta T van ~5

Dan is er verder nog op de BGG:
- 3 meter convectorput, deltaT ~5, flow onbekend (zitten 20 fans op)
- grote T22 in de gang, deltaT ~2,5 a 3

1e verdieping
- T11 slaapkamer (staat dicht)
- T33 studeerkamer (geknepen, deltaT 2,5 a 3)
- T22 badkamer (geknepen, deltaT 2,5 a 3 )
- T22 studeerkamer (genepen, deltaT 2,5 a 3)

Totaal: 18 LPM waarvan 9 LPM dus richting die platenwisselaar gaat

zolder
- geen verwarming aanwezig, wel buizen door de ruimte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mazoutje
  • Registratie: April 2023
  • Laatst online: 13-03 20:46
Ik heb in mijn installatie twee pompgroepen met Grundfos pompen. Op deze pompen is de instelling auto-adapt mogelijk, is dit nuttig in combinatie met vloerverwarming?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
radeoxx schreef op donderdag 23 november 2023 @ 22:57:
[...]

Ik heb (helaas) een tyleen vloerverwarming (3 groepen) waar dus een warmtewisselaar tussen moet. Die warmtewisselaar 'wisselt' ongeveer 2,2 kW aan warmte uit. 9 liter per minuut gaat er naar de vloer. En ik heb met mijn warmtebeeldcamera bekeken hoeveel warmte er in en uit gaat. Dat komt dus neer op die 2.2 kW.
- CV circuit doet circa 9 lpm met een delta T van ~2,5 a 3
- VV circuit doet circa 6 lpm met een delta T van ~5

Dan is er verder nog op de BGG:
- 3 meter convectorput, deltaT ~5, flow onbekend (zitten 20 fans op)
- grote T22 in de gang, deltaT ~2,5 a 3

1e verdieping
- T11 slaapkamer (staat dicht)
- T33 studeerkamer (geknepen, deltaT 2,5 a 3)
- T22 badkamer (geknepen, deltaT 2,5 a 3 )
- T22 studeerkamer (genepen, deltaT 2,5 a 3)

Totaal: 18 LPM waarvan 9 LPM dus richting die platenwisselaar gaat

zolder
- geen verwarming aanwezig, wel buizen door de ruimte
Zover ik weet is de snelste test om te kijken of het pendelen minder wordt bij meer afgifte: die radiatoren op de 1e verdieping vol open draaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JustMyOpinion
  • Laatst online: 12-06 09:45
Plenkske schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 08:30:
[...]

Zover ik weet is de snelste test om te kijken of het pendelen minder wordt bij meer afgifte: die radiatoren op de 1e verdieping vol open draaien.
Klopt zeker. Ik had geen pendelen, maar wel korte runs waarbij Ta ook zeer snel omhoog ging. Heb nu alle radiatoren open gezet en maak hele lange runs. (Moet alleen nog een keer kijken wat energetisch nu best is, ben nu ook ruimtes aan het verwarmen die best een stukje kouder zouden mogen)

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Zo het is een feit, master/master is niet meer het is omgebouwd tot master/slave.

Wat mij opviel tijdens het vervangen van alle actuators voor dopjes was hoe oneven de flow eigenlijk was als alle zones open stonden...

slaapkamers met 2 liter en de rest van het huis op tussen 1 en 1.5 na alle zones netjes een flow gegeven te hebben die "redelijk" lijkt eens kijken wat het doet met de temperaturen

code:
1
2
3
2e: slaap kamers/hal/wc/badkamer 1liter (hier staat de wp, dus niet heel gek dat het zo scheef verdeeld was)
1e: woonkamer helemaal open, dit is nu dus 2 liter
bg: hal,wc,kantoor 1,5 en berging 1

Nu nog iets met het opruimen van het oude master/master systeem en gepruits:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u-k8fq111fcUXC9wEYaJg7CIl-I=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CvBOtsbQgbgousZvIVr2MyiK.png?f=fotoalbum_large

De wp geeft een COP aan van 7.11, maar mijn eigen berekeningen gemiddeld zitten op 6.5 :)
(van 0.9 en 2.4 die eerst door de wp gemeld werden met master/master)

Het is nu dus even kijken naar de volgende stap:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lomTY_f51Gu1YULD7-1vMiI4Nqw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/nH6EjJvrOtIiCjXXK1g4lOda.png?f=fotoalbum_large

Hij staat nu op een WAR curve, wat volgens mij de dader is van al dat geschommel. we zijn er bijna :P (hopelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JustMyOpinion schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 08:42:
[...]

Klopt zeker. Ik had geen pendelen, maar wel korte runs waarbij Ta ook zeer snel omhoog ging. Heb nu alle radiatoren open gezet en maak hele lange runs. (Moet alleen nog een keer kijken wat energetisch nu best is, ben nu ook ruimtes aan het verwarmen die best een stukje kouder zouden mogen)
Ben benieuwd naar jouw ervaringen! Ik zit straks met dezelfde situatie (keuze bovenverdiepingen wel of niet meeverwarmen voor een lagere Ta en langere runs). En er zijn vast veel andere Tweakers met een ouder huis (dus zonder fantastische isolatieschil) en dezelfde vraag. 🙂

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
Plenkske schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 08:30:
[...]

Maar dan resulteert het toch in een mega snelle flow (2-3 lpm extra) met een hele lage delta T? En hij pakt dan ook flow af van de leidingen naar de VV wisselaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John.S
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21-06 15:45
Goedemorgen, het valt mij op de onze PUHZ SW 75 yaa redelijk actief is met het wijzigen van Hz.

Op dit moment zijn de gegevens als volgt:

Tbuiten: 7
Ta:23,5
Tr: 21,5
We draaien op ruimte temperatuur.

De volgende grafiek is te zien m.b.t. compressor frequentie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hf8Oz2Qpb6IACqbEby_mM8mX4-c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/R5Mwodoj1yIKsAeBuCLMwyhm.png?f=fotoalbum_large

Mijn vraag: is dit normaal gedrag?

Aanvulling: betreft tussen 07:00 - 10:30

[ Voor 16% gewijzigd door John.S op 24-11-2023 10:56 ]

WP: PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED PV: 4880 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:39
Ik zie niet in welke tijdrange dit is, maar nee het lijkt me niet normaal. Ik had dit vorige maand toen ik probeerde de WP in te regelen. Ik heb toen over gestapt naar vaste Ta, de verschillen zijn behoorlijk groot en ik heb nu dus een veel rustiger gedrag.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John.S
gr8-jen schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 10:52:
Ik zie niet in welke tijdrange dit is, maar nee het lijkt me niet normaal. Ik had dit vorige maand toen ik probeerde de WP in te regelen. Ik heb toen over gestapt naar vaste Ta, de verschillen zijn behoorlijk groot en ik heb nu dus een veel rustiger gedrag.
Ik heb de grafiek aangepast. Het betreft niet pendelen, hij kan zijn minimaal vermogen gewoon kwijt. Zelf zat ik te denken dat hij wellicht op het kantelpunt zit voor draaien met 700 rpm ivm met de buitentemperatuur .. ik zet hem eens op vaste temp voor een tijdje… kijken wat het effect is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
@John.S op ruimtetemperatuur kan dit gedrag wel voorkomen. Hij wil dan soms een hogere Ta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John.S
Plenkske schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 12:03:
@John.S op ruimtetemperatuur kan dit gedrag wel voorkomen. Hij wil dan soms een hogere Ta.
Dat zou een hoop verklaren. Ergens halve wegen de run wordt hij stabieler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
SebastiaanPs schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 10:28:
[...]

Ben benieuwd naar jouw ervaringen! Ik zit straks met dezelfde situatie (keuze bovenverdiepingen wel of niet meeverwarmen voor een lagere Ta en langere runs). En er zijn vast veel andere Tweakers met een ouder huis (dus zonder fantastische isolatieschil) en dezelfde vraag. 🙂
Op dit moment is het natuurlijk nog niet zo heel koud. Heb de WP nu net geen jaar. Weet wel dat ik vorig jaar dus niet alles had open staan. Ik heb daar echter alleen dagtotalen van qua elektriciteit en niet van de unit zelf.... Dus als er op een dag veel wasjes zijn gedraaid vertroebelt dit het beeld enorm.

Om toch een indicatie te krijgen zit ik te denken om de dagtotalen vs gemiddelde buitentemperatuur te zetten en dan kijken of ik een gemiddelde kan vinden. Dat geeft dan een (globaal) beeld en wellicht ook wat meer inzicht over het verbruik.

Hoewel.... misschien is het gewoon beter om komende week als de temperatuur beetje hetzelfde is een dagje te draaien met en dagje zonder gesloten radiators.

Wellicht nutteloze informatie, mijn verbruik van afgelopen 10 dagen (ik log maar max 10 dagen). Hoekhuis uit 1968, uitbouw op hoek, alles HR++, vloerisolatie, houten vloeren, enkel radiators.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WpXV6EjRxUgmzlM4PSy1UZ7aW98=/800x/filters:strip_exif()/f/image/E11Q0HNdhcXW0huipcJatLLW.png?f=fotoalbum_large

De grote piek was legionella run.

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 25-12-2024
John.S schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:00:
[...]

Ik heb de grafiek aangepast. Het betreft niet pendelen, hij kan zijn minimaal vermogen gewoon kwijt. Zelf zat ik te denken dat hij wellicht op het kantelpunt zit voor draaien met 700 rpm ivm met de buitentemperatuur .. ik zet hem eens op vaste temp voor een tijdje… kijken wat het effect is.
Ik had dit vorige week ook. Heb op advies van experts hier mijn minimaal Ta verhoogd. Die is nu 23 minimaal en max ingesteld op 35. Ik verwarm op ruimte regeling. Met een deltaT van 2/2,5.

Met als resultaat onderstaande gedrag. Dit zou je ook kunnen proberen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UIyUm9xB_NHR-HjEvRFVzScv5OI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hUPnE8TNuh2KoLvbxQCmeUMB.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ky7dyZUR9KcVt-qjoNb1lMHaf-k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZBfeFmNHuKotLOqmK5nmed0T.jpg?f=fotoalbum_large

Warmtepomp: PUHZ-SW100YAA - ERSC-VM2D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John.S
RTJC schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 12:58:
[...]

Ik had dit vorige week ook. Heb op advies van experts hier mijn minimaal Ta verhoogd. Die is nu 23 minimaal en max ingesteld op 35. Ik verwarm op ruimte regeling. Met een deltaT van 2/2,5.

Met als resultaat onderstaande gedrag. Dit zou je ook kunnen proberen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dank voor het onder ogen brengen! Ik ga hiermee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JustMyOpinion schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 12:50:
[...]

Op dit moment is het natuurlijk nog niet zo heel koud. Heb de WP nu net geen jaar. Weet wel dat ik vorig jaar dus niet alles had open staan. Ik heb daar echter alleen dagtotalen van qua elektriciteit en niet van de unit zelf.... Dus als er op een dag veel wasjes zijn gedraaid vertroebelt dit het beeld enorm.

Om toch een indicatie te krijgen zit ik te denken om de dagtotalen vs gemiddelde buitentemperatuur te zetten en dan kijken of ik een gemiddelde kan vinden. Dat geeft dan een (globaal) beeld en wellicht ook wat meer inzicht over het verbruik.

Hoewel.... misschien is het gewoon beter om komende week als de temperatuur beetje hetzelfde is een dagje te draaien met en dagje zonder gesloten radiators.

Wellicht nutteloze informatie, mijn verbruik van afgelopen 10 dagen (ik log maar max 10 dagen). Hoekhuis uit 1968, uitbouw op hoek, alles HR++, vloerisolatie, houten vloeren, enkel radiators.
[Afbeelding]

De grote piek was legionella run.
Als ik mijn warmtepomp straks heb kan ik misschien een experiment gaan doen.
Eerst uitzoeken met welke laagste vaste Ta ik kan draaien met VVW BG open en radiatoren 1e en 2e verdieping op minimum (om mijn minimale afgifte kwijt te kunnen): opzet A. Dan uitzoeken welke laagste vaste Ta met alles open: opzet B.
Vervolgens een week lang met opzet A en een week lang met opzet B. Totale warmteproductie (Kamstrup), elektriciteitsverbruik WP, COP en graaddagen van deze 2 weken vergelijken.
Of heeft iemand iets dergelijks al eerder gedaan?

Ik kan me voorstellen dat het voor-/nadeel van opzet A vs. B kan verschillen afhankelijk van je systeem, isolatieschil en aan-/afwezigheid centrale ventilatie met wtw.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-06 07:16
John.S schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 10:44:
Goedemorgen, het valt mij op de onze PUHZ SW 75 yaa redelijk actief is met het wijzigen van Hz.

Op dit moment zijn de gegevens als volgt:

Tbuiten: 7
Ta:23,5
Tr: 21,5
We draaien op ruimte temperatuur.

De volgende grafiek is te zien m.b.t. compressor frequentie:

[Afbeelding]

Mijn vraag: is dit normaal gedrag?

Aanvulling: betreft tussen 07:00 - 10:30
Zou het ook iets te maken kunnen hebben met de wind? Dat bijvoorbeeld de wind er op staat en hij daardoor net wat langzamer draait?

Tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!
SebastiaanPs schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 14:18:
Als ik mijn warmtepomp straks heb kan ik misschien een experiment gaan doen.
Eerst uitzoeken met welke laagste vaste Ta ik kan draaien met VVW BG open en radiatoren 1e en 2e verdieping op minimum (om mijn minimale afgifte kwijt te kunnen): opzet A. Dan uitzoeken welke laagste vaste Ta met alles open: opzet B.
Vervolgens een week lang met opzet A en een week lang met opzet B. Totale warmteproductie (Kamstrup), elektriciteitsverbruik WP, COP en graaddagen van deze 2 weken vergelijken.
Of heeft iemand iets dergelijks al eerder gedaan?

Ik kan me voorstellen dat het voor-/nadeel van opzet A vs. B kan verschillen afhankelijk van je systeem, isolatieschil en aan-/afwezigheid centrale ventilatie met wtw.
Het weer gaat de grote storende variabele in dit vergelijk zijn. Bij lage temperaturen gaat je COP flink onderuit. Dat krijg je niet weggecorrigeerd door met graaddagen te werken.
Zelfs als je alleen naar de Kamstrup kijkt (temperatuurverlies is normaliter lineair met de temperatuur) dan nog kan (afhankelijk van hoe luchtdicht je woning en je isolatie is) de wind een grote invloed hebben.
En naar binnen schijnende zon heeft uiteraard altijd een enorme invloed.
Kortom: Je zult misschien wel een jaar in beide situaties moeten meten om hier iets zinnigs over te kunnen zeggen.

[ Voor 16% gewijzigd door Andrehj op 24-11-2023 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John.S
jorisdekloris schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 14:44:
[...]

Zou het ook iets te maken kunnen hebben met de wind? Dat bijvoorbeeld de wind er op staat en hij daardoor net wat langzamer draait?
Goede tip. Ik neem dit even mee in de beoordeling komende dagen. Vandaag stond een sterke wind. Ook op de buitenunit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jozi
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 25-06 09:28
Ik moet waarschijnlijk binnenkort de buitenunit tijdelijk van de gevel afhalen voor iets van een week ofzo en ik las in het groet boek over een emergency mode (SW4-4 en SW4-5) waardoor het lijkt dat je tijdenlijk zonder buitenunit kan draaien.

Mijn vermoeden is dat dan de interne booster gebruikt wordt om het water te verwarmen.

Heeft hier iemand ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KoningSlakkie
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 24-06 21:19
Zijn er mensen die nu de Smart grid ready functie van hun Ecodan gebruiken? Mijn vraag is hoe heb je dit geïmplementeerd?

Stuur je op daluren piek uren? Heb je een dynamisch contract? Of stuur je op zon productie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jozi schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 15:34:
Ik moet waarschijnlijk binnenkort de buitenunit tijdelijk van de gevel afhalen voor iets van een week ofzo en ik las in het groet boek over een emergency mode (SW4-4 en SW4-5) waardoor het lijkt dat je tijdenlijk zonder buitenunit kan draaien.
Mijn vermoeden is dat dan de interne booster gebruikt wordt om het water te verwarmen.
Dat vermoeden klopt.
Je hebt dan een continu verbruik van 1.8 kW, en dat is ook je warmteproductie. Je energierekening wordt dus best hoog, en de verwarmingscapaciteit is erg beperkt.
Is dat wel handig om nu te plannen? Er wordt volgende week erg koud weer voorspeld.
Kun je dit klusje niet beter ergens in de zomer doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KoningSlakkie schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 15:51:
Zijn er mensen die nu de Smart grid ready functie van hun Ecodan gebruiken? Mijn vraag is hoe heb je dit geïmplementeerd?
Ik ben hier nog nooit tegengekomen dat iemand die inputs gebruikte.
Stuur je op daluren piek uren? Heb je een dynamisch contract? Of stuur je op zon productie?
Op zonproductie sturen heeft in de winter geen zin, want dan wordt het veel te koud binnen. Als je (veel) PV hebt heeft het veel meer zin om aan nachtverlaging te doen. Daarmee laat je de WP zoveel mogelijk overdag (en dus op PV-stroom) draaien. Dat gaat hier redelijk, tot nu toe draait de WP in november voor ca 50% op PV.

Als ik een dynamisch contract (en geen PV) zou hebben en de capaciteit zou kunnen missen zou ik echter wel overwegen om de WP (evt via die inputs) op de piekuren (8-10 en 17-20à21) automatisch uit te zetten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RTJC
KoningSlakkie schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 15:51:

Dat Smart Grid Ready is echt een holistische term of containerbegrip. Er is totaal geen gestandaardiseerde interface tussen netbeheerder, energieleverancier en slimme apparatuur thuis welke breed gedragen wordt door allerlei partijen. Nationaal, Europees en wereldwijd.

Wel wordt er langzaamaan mee ge-experimenteerd en wordt door Netbeheerders met marktpartijen gekeken hoe warmtepompen op een slimme manier ingezet kan worden op het elektriciteitsnet.

Zoals je wellicht weet kunnen warmtepompen door hun langdurige hogere vermogens vraag problemen veroorzaken op het net wanneer de aantallen flink toenemen.

Kort gezegd, leuke term voor in de folder maar dat is het dan ook voor dit moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JustMyOpinion
RTJC schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 17:35:
[...]

Zoals je wellicht weet kunnen warmtepompen door hun langdurige hogere vermogens vraag problemen veroorzaken op het net wanneer de aantallen flink toenemen.
Is dit zo? Ik snap dat het stroomnet vol kan lopen, maar door de lange runs zijn het wel constante vermogens en geen piekvermogens. Lijkt me dat men hier beter op kan anticiperen dan korte pieken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
JustMyOpinion schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 19:11:
[...]

Is dit zo? Ik snap dat het stroomnet vol kan lopen, maar door de lange runs zijn het wel constante vermogens en geen piekvermogens. Lijkt me dat men hier beter op kan anticiperen dan korte pieken.
In de basis heb je helemaal gelijk! Er zit wel een hele complexe wereld van berekeningen achter, dat heeft allemaal te maken met gelijktijdigheid.

Vergelijk het met een sportschool. Die heeft altijd meer abonnementen in omloop dan er mensen tegelijk terecht kunnen. Dat doe je omdat lang niet iedereen tegelijk komt sporten. En heeft ook zicht op wanneer die bezoekers komen. In de nieuwe situatie is het zo dat er niet alleen flink veel mensen extra tegelijk komen (meer abonnees), maar ook langer blijven sporten en het is niet altijd zeker wanneer de bezoekers komen.

Als sportschoolhouder heb je 1 belang: zoveel mogelijk mensen in je gym, zónder dat ze moeten wachten en last hebben van elkaar. Je wilt dus je beschikbare plaatsen zo efficiënt mogelijk benutten, zonder dat het problemen oplevert. Daar reken je dus continue mee, en dat kun je vergelijken met gelijktijdigheid. Wil je dus die continue hogere bezoekersstroom kwijt je in gym, dan moet je dus uitbreiden. Niet alleen je hoeveelheid fitness machines, maar ook je kleedkamer, je parkeerplaatsen, je hoeveelheid personeel, je vloer oppervlak etc.

Dat is ook de situatie op het e-net. Dat is ontworpen op een bepaalde bezoekersstroom/capaciteit. Wanneer het gedrag dus flink gaat veranderen en de belasting toeneemt (veel opwek/verbruik) dan gaat het op termijn problemen opleveren. Niet direct, maar wel op termijn. Dus wil je dat op termijn kwijt kunnen, dan moet je verzwaren en moet de schop letterlijk overal de grond in.

En het zijn niet alleen de wp's, maar natuurlijk helemaal de laadpalen want die trekken echt je 3*25A aansluiting tot de max. En tel je dat allemaal bij elkaar op, dan wordt het een flinke uitdaging.

Even een kleine sidenote in een notendop (want het is in het echt nog véél complexer!) op dit WP topic.

[/Offtopic]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jozi
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 25-06 09:28
Andrehj schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 17:11:
[...]

Dat vermoeden klopt.
Je hebt dan een continu verbruik van 1.8 kW, en dat is ook je warmteproductie. Je energierekening wordt dus best hoog, en de verwarmingscapaciteit is erg beperkt.
Is dat wel handig om nu te plannen? Er wordt volgende week erg koud weer voorspeld.
Kun je dit klusje niet beter ergens in de zomer doen?
Bedankt voor de input. Alsof je continue dus een waterkoker hebt aan staan.

Ik heb helaas geen keus en het moet in de komende weken of maanden gebeuren.
De wand waar de buitenunit aan vast hangt moet op last van de gemeente verplaatst worden ongeacht wat het weer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ErikVers schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 20:23:
We hebben het in ieder geval in de TS opgenomen. Blijft op letten met de huidige stand van zaken rond de R290
Het model SUZ-SWM40 die jij noemt is een R32 toestel waarbij je die dip minder ziet net als bij andere R32 toestellen, zie de @#$%$%# communicatie _/-\o_ hierboven en een leuke grafiek die dit ook weer geeft
Wel bijzonder dat Mitsubishi dan niet hem als 5kW in de markt zet. Enig idee waarom dat zo is?
Maar even een antwoord in het juiste topic om niet verder het Amber topic te vervuilen:
Ik weet het niet. Ik heb het idee dat bij Mitsubishi het vermogen bij lage temperaturen (als je het tenslotte echt nodig hebt) wat belangrijker is dan het foldervermogen bij 7 graden waar Itho mee zwaait.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jozi schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 20:25:
Ik heb helaas geen keus en het moet in de komende weken of maanden gebeuren.
De wand waar de buitenunit aan vast hangt moet op last van de gemeente verplaatst worden ongeacht wat het weer is.
Probeer met die gemeente in gesprek te komen en aan te geven dat het (ook voor het milieu) niet verstandig is om je verwarmingssysteem midden in de winter af te breken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22:15

ErikVers

e-Duurzaam

Andrehj schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 20:29:
[...]

Maar even een antwoord in het juiste topic om niet verder het Amber topic te vervuilen:
Ik weet het niet. Ik heb het idee dat bij Mitsubishi het vermogen bij lage temperaturen (als je het tenslotte echt nodig hebt) wat belangrijker is dan het foldervermogen bij 7 graden waar Itho mee zwaait.
Ja op zich is die A7W35 standaard waar normaal mee word gecommuniceerd wel eentje om op te letten.
Zeker icm R290
Maar als die unit bij -7 een >5kW kan produceren zou je verwachten dat men dan iig 5kW ipv 4 communiceerd.

Wat mij betreft pakken ze de drie waarden die ik in de TS van de Amber heb geplaatst:
Vollast A7W35
Vollast A-7W35
Laaglast A12W35

Die drie zijn voor mij belangrijk om beeld van karakter en toepassing te krijgen. je ziet soms units met:
Vollast A7W35 9kW
Laaglast A12W35 4kW
Vollast A-7W35 5kW

Waarbij je dan dus bijna altijd te veel hebt en als je het nodig hebt te weinig 8)7
Het is soms echt goed zoeken voordat je deze specs tegenkomt helaas. Meestal enkel A7W35....

Heb zelf nog een 5H:
Vollast A7W35 5kW
Laaglast A12W35 1,5kW
Vollast A-7W35 4,7kW

Waarbij ik vanwege zijn laaglast hem nog niet heb vervangen voor een L

[ Voor 9% gewijzigd door ErikVers op 24-11-2023 20:40 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • +2 Henk 'm!
ErikVers schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 20:38:
Ja op zich is die A7W35 standaard waar normaal mee word gecomuniceerd wel eentje om op te letten
Wat mij betreft pakken ze de drie waarden die ik in de TS van de Amber heb geplaats:
Vollast A7W35
Vollast A-7W35
Laaglast A12W35
Ik zou de "Vollast A7W35" uit dat rijtje weglaten, want die is in de praktijk niet zo relevant.
En hetzelfde geldt voor A12W35. Als je bij 12 graden al 35 graden water nodig hebt, hou je de hut met de WP bij -10 niet meer warm.
Daarom staan in de TS van dit topic de volgende twee vermogens vermeld:
Max vermogen A-10W35
Min vermogen A12W25.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikVers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 22:15

ErikVers

e-Duurzaam

Andrehj schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 20:43:
[...]

Ik zou de "Vollast A7W35" uit dat rijtje weglaten, want die is in de praktijk niet zo relevant.
En hetzelfde geldt voor A12W35. Als je bij 12 graden al 35 graden water nodig hebt, hou je de hut met de WP bij -10 niet meer warm.
Daarom staan in de TS van dit topic de volgende twee vermogens vermeld:
Max vermogen A-10W35
Min vermogen A12W25.
Goed punt, nadeel is wel dat die A12W25 vaak niet in de specs staat dus moet je dan los klant data hebben.
Zit er veel verschil tussen A12W25 en W35?

[ Voor 3% gewijzigd door ErikVers op 24-11-2023 21:14 ]

WP Pana 5H - Solar 6m2 icm 300liter - PV 8970Wp: 27stuks Solar - Home Assistant - VW ID3 First 20” |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red_Baron
  • Laatst online: 01-05 08:36
Vraag waar ik even niet uit kom.
WAR regeling met wens temperatuur van 31. Echter zie ik deze waarde nooit op de meter de vloer in gaan.
Wat kan hiervan de oorzaak zijn?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k-5Q3_sPPKuXulMU57UX_G6Qb8E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eR4FQbVuMQSx2XENtXeqBecM.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xyZ60beSnHaZFIlTWsDH1Q1lido=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f0JxjhW8CKK2H4v4CBsHIizX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SIIfE50UiwYhEmeC-Cfx1K47u0E=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IF7NifqN46VLNvlfLvjdABsX.jpg?f=fotoalbum_large

PUHZ-SHW80 YAA ERST30C-VM2ED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Vraagje,

Ik wil graag dat de legionella run elke vrijdag word gedraaid.

Ik heb behoorlijk zitten zoeken in de instellingen, maar ik krijg hem alleen op morgen als hij vandaag zou moeten draaien.

Dit door een tijd in te stellen die al gepasseert is (als het nu 12 :30 is dan zet je hem op 12:00 en dan kan hij hem pas morgen draaien inplaats van vandaag. )

Iemand suggesties om dit voor elkaar te krijgen ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:41

breinonline

Are you afraid to be known?

vormulier schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 00:42:
Vraagje,

Ik wil graag dat de legionella run elke vrijdag word gedraaid.

Ik heb behoorlijk zitten zoeken in de instellingen, maar ik krijg hem alleen op morgen als hij vandaag zou moeten draaien.

Dit door een tijd in te stellen die al gepasseert is (als het nu 12 :30 is dan zet je hem op 12:00 en dan kan hij hem pas morgen draaien inplaats van vandaag. )

Iemand suggesties om dit voor elkaar te krijgen ?
Zie Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen" onder het kopje Weekdag van legionellacyclus wijzigen is erg lastig.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
Red_Baron schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 23:46:
WAR regeling met wens temperatuur van 31. Echter zie ik deze waarde nooit op de meter de vloer in gaan.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Lijkt op de fameuze 2 graden fout die bij mij ook is, met een suz 40. Na koude start (spanning eraf en erop) is het goed, maar nadat ie eenmaal in standby is geweest werkt ie bij mij 2 graden onder wenstemperatuur 8)7 Ik ben nog detectiveje aan ‘t spelen om te kijken waar het door komt. Nu vind ik dat nog leuk, maar over een tijdje ben ik er wel klaar mee verwacht ik en laat het dan maar zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
Ook ik heb nog een korte vraag. Gaat over het stroomverbruik dat ik registreer.
Kan het zijn dat 1 fase nagenoeg niets verbruikt?

Mijn stroommeter PRO3EM meet per fase keurig de spanning, maar zie qua vermogen dat vooral 2 vd 3 fase belast worden.

Is dat.bij jullie ook?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gk5u5Yvw7AwXSb1Phs-UIA-MyC4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hrlwSLCkzuC52ebNuiusJoWO.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EknSVh3ASOtfWT-CTAQnEG2QudA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e3D7YB8NDs9JkGWM98IVCthj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 22% gewijzigd door RTJC op 25-11-2023 09:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RTJC schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 08:59:
Ook ik heb nog een korte vraag. Gaat over het stroomverbruik dat ik registreer.
Kan het zijn dat 1 fase nagenoeg niets verbruikt?

Mijn stroommeter PRO3EM meet per fase keurig de spanning, maar zie qua vermogen dat vooral 2 vd 3 fase belast worden.
Dat is uiteraard nogal afhankelijk van welke WP je hebt. Tip: Zet dat in je signature.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ErikVers schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 21:06:
Goed punt, nadeel is wel dat die A12W25 vaak niet in de specs staat dus moet je dan los klant data hebben.
Zit er veel verschil tussen A12W25 en W35?
Bij Mitsubishi wordt de A12W25 wel netjes gepubliceerd. Verschil met A12W35 is idd niet zo groot. Zie de Performance tabellen uit de Databooks (links staan in de TS).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
Andrehj schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 09:01:
[...]

Dat is uiteraard nogal afhankelijk van welke WP je hebt. Tip: Zet dat in je signature.
Hoi Andre, ga ik doen. Voor nu is het de

PUHZ-SW100YAA + ERSC-VM2D

[ Voor 6% gewijzigd door RTJC op 25-11-2023 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red_Baron
joezzt schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 08:49:
[...]

Lijkt op de fameuze 2 graden fout die bij mij ook is, met een suz 40. Na koude start (spanning eraf en erop) is het goed, maar nadat ie eenmaal in standby is geweest werkt ie bij mij 2 graden onder wenstemperatuur 8)7 Ik ben nog detectiveje aan ‘t spelen om te kijken waar het door komt. Nu vind ik dat nog leuk, maar over een tijdje ben ik er wel klaar mee verwacht ik en laat het dan maar zo.
Het gaat mij om het feit dat de getoonde waarde van THW1 nogal afwijkend is van de afgelezen temperatuur op de meter van de vvw verdeler (zie foto's hierboven).
Waar exact (buitenunit, binnenunit, onderweg) wordt die THW1 gemeten? Zit er ergens een verlies van aanvoertemperatuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RTJC schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 09:17:
Hoi Andre, ga ik doen. Voor nu is het de
PUHZ-SW100YAA + ERSC-VM2D
Daarvan belast de compressor (grootste deel van je stroomverbruik) alle fasen gelijk.
Voeding voor de binnenunit komt van 1 fase, en de voeding voor de besturing van de buitenunit + fan van een andere fase. Die afwijking kan ik altijd mooi zien. Dus één onbelaste fase kan niet kloppen. Ik zou even naar een meting kijken als de WP loopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Red_Baron schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 09:19:
Het gaat mij om het feit dat de getoonde waarde van THW1 nogal afwijkend is van de afgelezen temperatuur op de meter van de vvw verdeler (zie foto's hierboven).
Meters op VVW-verdelers zijn hopeloos onbetrouwbaar (met als dieptepunt de meters die op mijn Therminon Industrie verdelers zitten, die zitten er wel tot 10 graden naast en kunnen dus net zo goed weg)
Waar exact (buitenunit, binnenunit, onderweg) wordt die THW1 gemeten? Zit er ergens een verlies van aanvoertemperatuur?
Uiteraard niet in je buitenunit, want daar is geen water. Die sensor zit op de uitgaande leiding in je binnenunit. Kun je zien zitten als je de unit open maakt. Maar dit staat ook gewoon in de databooks en service handleidingen (links zie TS). Die al eens gelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
Andrehj schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 09:21:
[...]

Daarvan belast de compressor (grootste deel van je stroomverbruik) alle fasen gelijk.
Voeding voor de binnenunit komt van 1 fase, en de voeding voor de besturing van de buitenunit + fan van een andere fase. Die afwijking kan ik altijd mooi zien. Maar één onbelaste fase kan niet kloppen. Ik zou even naar een meting kijken als de WP loopt.
Dan klopt mijn vermoeden. Ik zie namelijk een onverklaarbare delta tov het algehele stroomverbruik.

Ik ga kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
Red_Baron schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 09:19:
[...]

Thw1 is de aanvoertemperatuur gemeten in de wp, die is dus 29 graden ipv de 31 wens. 2 Graden eronder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RTJC
@Andrehj je had helemaal gelijk. Sensor zat niet goed. Nu wel.

Wel minder goed voor je COP 😂

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TSE
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 22:05

TSE

joezzt schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 09:37:
[...]

Thw1 is de aanvoertemperatuur gemeten in de wp, die is dus 29 graden ipv de 31 wens. 2 Graden eronder.
Gebruik je stille modus of kabeltje ? Kan betekenen dat wp te weinig vermogen heeft om de temp te halen. Dus dan zorgen dat je stille modus uit zet of kabeltje naar 75/100 brengen

WP : Mitsu PUHZ-SHW80YAA - VV+ Innova Airleafs - Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red_Baron
Andrehj schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 09:23:
[...]

Meters op VVW-verdelers zijn hopeloos onbetrouwbaar (met als dieptepunt de meters die op mijn Therminon Industrie verdelers zitten, die zitten er wel tot 10 graden naast en kunnen dus net zo goed weg)

[...]

Uiteraard niet in je buitenunit, want daar is geen water. Die sensor zit gewoon op de uitgaande leiding in je binnenunit. Kun je gewoon zien zitten als je de unit open maakt. Maar dit staat ook gewoon in de databooks en service handleidingen (links zie TS). Die al eens gelezen?
Bedankt, manuals heb ik voornamelijk door gebladerd maar zal de leesbril er eens bij opzetten :)
Ik zal de meters afplakken en enkel nog op de FTC kijken.
Ook maar eens een een koppeling met MelCloud voor elkaar maken. Leuke hobby erbij gekregen bij een nieuwe woning. oOo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22:22
Red_Baron schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 23:46:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Is het niet dat THW2 nog veel te laag is en daardoor de gewenste Ta niet kan worden gehaald ?

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TerminalNL
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:11
Andrehj schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 09:23:
[...]

Vaak kan die er uit gehaald worden, en achterop de pen zit meestal een schroef. Daarmee kun je hem zelf kalibreren.

Hier weken ze nieuw ook een graad of 10 af. Even in warm/lauw water( liefste wat het dichtst in de buurt van de waarde te meten ligt ) leggen de pen en met een bekende thermometer erbij. Kun je hem zo afstellen op de correcte waarde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
TerminalNL schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 12:10:
Vaak kan die er uit gehaald worden, en achterop de pen zit meestal een schroef. Daarmee kun je hem zelf kalibreren.

Hier weken ze nieuw ook een graad of 10 af. Even in warm/lauw water( liefste wat het dichtst in de buurt van de waarde te meten ligt ) leggen de pen en met een bekende thermometer erbij. Kun je hem zo afstellen op de correcte waarde.
Probleem is dat dat bij die pruttel die Therminon heeft gemonteerd niet gaat. Geen afstelmogelijkheid helaas. Volgens mij heb ik in een van de topics hier wel eens een plaatje ervan gepost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 15:46
https://shop.netatmo.com/...tive-heating/starter-pack

Voor de liefhebbers ook black friday bij netatmo. Ook een starterspack inclusief radiatorkranen.

[ Voor 3% gewijzigd door WillemSuper op 25-11-2023 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
TSE schreef op zaterdag 25 november 2023 @ 10:32:
[...]

Gebruik je stille modus of kabeltje ? Kan betekenen dat wp te weinig vermogen heeft om de temp te halen. Dus dan zorgen dat je stille modus uit zet of kabeltje naar 75/100 brengen
Nee, geen van beide en is onafhankelijk van vermogen dat geleverd moet worden. Een weerbarstige kabouter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 24-06 18:07
Vraag : welk type pomp zit er normaal in de hydrobox?
Mazoutje vroeg : mijn circulatiepomp heeft ook de stand auto-adapt
Waarschijnlijk heeft hij er een uit de grunfos UPM3 serie. Deze heeft veel standen (1,2,3,auto-adapt,etc). Wanneer welke stand kiezen?
Een van mijn buren heeft nu deze pomp gekregen als test.
Het wordt nooit een hydrobox maar dan kom ik in ieder geval de winter door

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nessio schreef op zondag 26 november 2023 @ 09:29:
Vraag : welk type pomp zit er normaal in de hydrobox?
Even terugzoeken in dit topic op "pomp" doet wonderen (had jij ook kunnen doen, de zoekfunctie is er niet voor niets):
DutchWing in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

[ Voor 10% gewijzigd door Andrehj op 26-11-2023 09:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 24-06 18:07
Wel gezocht op pomp. Maar blijkbaar overheen gelezen.
Sorry, zal alle 32 pagina’s met pomp nog eens goed doorlezen

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

Pagina: 1 ... 88 ... 185 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero