Beste allen,Mick1990 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 10:53:
[...]
Het zal ongetwijfeld voor verbetering zorgen, maar het is en blijft een lapmiddel. Je moet nu wel goed opletten dat de WP nu niet onbeperkt blijft doordraaien. Want als de gewenste temperatuur bereikt is, dan zal de thermostaat aan/uit signalen blijven sturen, wat natuurlijk totaal niet logisch is. Daarom heb ik voor nu nachtverlaging ingesteld, door met vaste tijdblokken te werken op de WP zelf. Mocht het te warm worden in de woning of de WP gaan pendelen, dan zet ik alsnog de thermostaat laag. Maar in de praktijk komt dat bijna niet voor.
Besef overigens wel: een stabiele WP zal over een langere termijn meer geld besparen dan je eventueel uit zal geven aan een andere regeling of thermostaat. Ik wil uiteindelijk ook een andere regeling, en ben al bijna een jaar in conclaaf met de woningbouw én de installateur. Laatstgenoemde is overtuigd dat het systeem goed werkt, want "af- en uitschakelen van de WP bespaart energie", en de woningbouw gaat uit van de expertise van de installateur. Ook een leuke: de installateur geeft na oplevering twee jaar support / garantie op het systeem, daarna neemt de woningbouw het over en laat hen met de ellende achter.
[...]
Welke heb je gekocht? De PAR-WT50R-E en de PAR-WR51R-E? Ik zit daar namelijk ook aan te denken. Ik heb als test een paar weken het display van de binnen-unit in de woonkamer opgehangen en op Adaptieve ruimteregeling gedraaid. Dat ging eigenlijk best goed en stabiel
Tijd geleden hier vraag gesteld omdat pomp niet aansprong. Bleek in instelling dipswitches te liggen door monteur opgelost. Dit even laten draaien met de Möhlenhoff en gelukkig werd het warm, maar wel heel onrustig. Toch besloten om de PAR-WT50R-E te installeren. Helaas bleef de pomp toen ook op pauze staan. Inmiddels SW2-1 op off gezet en nu draait hij wel. Daarnaast de Mohlenhoff laten hangen en ontkoppeld van in1. De Mohelenhoff op 30 graden gezet zodat alle actuatoren open staan. ( deze hoef je naar mijn idee dus niet te verwijderen). Merk nu een groot verschil. Lange runs, gehele vloer wordt warm en blijft ook langer warm. Helaas blijft de installateur op het standpunt dat alles klopt en goed is ingeregeld wat niet het geval is. Zijn met 10 nieuwbouw huizen en overal problemen. 1 is nu opgelost met een Nest en ik nu met de mitshubishi. Volgende stap is kijken hoe ik twee zones ingesteld krijg voor apart aansturen 1e verd en bg.