Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomvs35
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 11-11-2024
Mick1990 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 10:53:
[...]

Het zal ongetwijfeld voor verbetering zorgen, maar het is en blijft een lapmiddel. Je moet nu wel goed opletten dat de WP nu niet onbeperkt blijft doordraaien. Want als de gewenste temperatuur bereikt is, dan zal de thermostaat aan/uit signalen blijven sturen, wat natuurlijk totaal niet logisch is. Daarom heb ik voor nu nachtverlaging ingesteld, door met vaste tijdblokken te werken op de WP zelf. Mocht het te warm worden in de woning of de WP gaan pendelen, dan zet ik alsnog de thermostaat laag. Maar in de praktijk komt dat bijna niet voor.

Besef overigens wel: een stabiele WP zal over een langere termijn meer geld besparen dan je eventueel uit zal geven aan een andere regeling of thermostaat. Ik wil uiteindelijk ook een andere regeling, en ben al bijna een jaar in conclaaf met de woningbouw én de installateur. Laatstgenoemde is overtuigd dat het systeem goed werkt, want "af- en uitschakelen van de WP bespaart energie", en de woningbouw gaat uit van de expertise van de installateur. Ook een leuke: de installateur geeft na oplevering twee jaar support / garantie op het systeem, daarna neemt de woningbouw het over en laat hen met de ellende achter.

[...]

Welke heb je gekocht? De PAR-WT50R-E en de PAR-WR51R-E? Ik zit daar namelijk ook aan te denken. Ik heb als test een paar weken het display van de binnen-unit in de woonkamer opgehangen en op Adaptieve ruimteregeling gedraaid. Dat ging eigenlijk best goed en stabiel
Beste allen,

Tijd geleden hier vraag gesteld omdat pomp niet aansprong. Bleek in instelling dipswitches te liggen door monteur opgelost. Dit even laten draaien met de Möhlenhoff en gelukkig werd het warm, maar wel heel onrustig. Toch besloten om de PAR-WT50R-E te installeren. Helaas bleef de pomp toen ook op pauze staan. Inmiddels SW2-1 op off gezet en nu draait hij wel. Daarnaast de Mohlenhoff laten hangen en ontkoppeld van in1. De Mohelenhoff op 30 graden gezet zodat alle actuatoren open staan. ( deze hoef je naar mijn idee dus niet te verwijderen). Merk nu een groot verschil. Lange runs, gehele vloer wordt warm en blijft ook langer warm. Helaas blijft de installateur op het standpunt dat alles klopt en goed is ingeregeld wat niet het geval is. Zijn met 10 nieuwbouw huizen en overal problemen. 1 is nu opgelost met een Nest en ik nu met de mitshubishi. Volgende stap is kijken hoe ik twee zones ingesteld krijg voor apart aansturen 1e verd en bg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
tomvs35 schreef op maandag 20 november 2023 @ 19:17:
Tijd geleden hier vraag gesteld omdat pomp niet aansprong. Bleek in instelling dipswitches te liggen door monteur opgelost. Dit even laten draaien met de Möhlenhoff en gelukkig werd het warm, maar wel heel onrustig. Toch besloten om de PAR-WT50R-E te installeren. Helaas bleef de pomp toen ook op pauze staan. Inmiddels SW2-1 op off gezet en nu draait hij wel. Daarnaast de Mohlenhoff laten hangen en ontkoppeld van in1. De Mohelenhoff op 30 graden gezet zodat alle actuatoren open staan. ( deze hoef je naar mijn idee dus niet te verwijderen).
Dat is wel een hele dure manier om die kranen open te zetten. Meet maar eens wat die Mohlenhoff aan stroom verbruikt om dan alleen die kranen open te laten...

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomvs35
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 11-11-2024
Andrehj schreef op maandag 20 november 2023 @ 19:22:
[...]

Dat is wel een hele dure manier om die kranen open te zetten. Meet maar eens wat die Mohlenhoff aan stroom verbruikt om dan alleen die kranen open te laten...
Ok thx. Zal eens checken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:08
Is bij jullie de HA / Melcloud koppeling ook stuk? Vanuit het niets een foutmelding inzake 'authenticatie'. Niks gewijzigd.

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rfoppen
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-06 17:21
radeoxx schreef op maandag 20 november 2023 @ 19:41:
Is bij jullie de HA / Melcloud koppeling ook stuk? Vanuit het niets een foutmelding inzake 'authenticatie'. Niks gewijzigd.
Dat is al een paar dagen een issue. Mitsu doet wat "gekke" dingen met de API key's. Ze lijken minder lang valide; maar heb er nog niet echt een patroon in kunnen vinden. Soms drie keer per dag een nieuwe, soms iets langer.

Zie:

https://github.com/home-assistant/core/issues/103973
https://github.com/home-assistant/core/issues/104261

Appels zijn geen peren

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@radeoxx en @rfoppen: Hier (met melcloud2domoticz) werkt alles nog prima. Wellicht even kijken wat de verschillen zijn tussen de manier waarop melcloud2domoticz inlogt en de manier die de HA plugin gebruikt. Want al die problemen met API keys heb ik niet.

[ Voor 60% gewijzigd door Andrehj op 20-11-2023 19:54 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rfoppen
@Andrehj verschil zit hem in de authenticatie. melcloud2domoticz logt <denk ik> steeds opnieuw in en krijgt wanneer nodig een nieuwe accesskey. Ken die integratie niet in detail.

Jep die logt steeds openieuw in @Andrehj zie regel 163

https://github.com/Albert...ster/melcloud2domoticz.sh

De HA module logt 1 keer in en blijft dan het verkregen token gebruiken. Totdat nu dus dat klere ding verloopt en niet langer geldig is. Voorheen bleef die key onbeperkt geldig ( wat in feite bad practise is.)

Zie voor de geïnteresseerde hier.

https://github.com/home-a.../__init__.py#L55C5-L55C11

Maar goed I guess een tikje off-topic :)

[ Voor 13% gewijzigd door rfoppen op 20-11-2023 20:34 . Reden: typo ]

Appels zijn geen peren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-06 07:16
Ligt melcloud er weer uit?

Tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-06 07:16
radeoxx schreef op maandag 20 november 2023 @ 19:41:
Ah dus bij jou ook. Vanaf 13 uur ofzo.

Tierelier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rfoppen
@jorisdekloris melcloud werkt gewoon.

Het is (hoogstwaarschijnlijk) je API key die verlopen is. Als je de integratie opnieuw laat authenticeren werkt het weer (voor een poosje....). En als je de handmatige REST methode gebruikt moet je die key opnieuw in je secrets.yaml zetten.

Appels zijn geen peren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RTJC
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 25-12-2024
rfoppen schreef op maandag 20 november 2023 @ 20:16:
@jorisdekloris melcloud werkt gewoon.

Het is (hoogstwaarschijnlijk) je API key die verlopen is. Als je de integratie opnieuw laat authenticeren werkt het weer (voor een poosje....). En als je de handmatige REST methode gebruikt moet je die key opnieuw in je secrets.yaml zetten.
Voor HA geldt (melcloud integratie): opnieuw user en pass invullen (nieuw item toevoegen, dan zegt ie dat de huidige integratie wordt overschreven, daarna herladen

edit: wat @rfoppen zegt

Voor de API (curl): Check even de
code:
1
X-Mitscontextkey:
. Die is nu langer geworden en gewijzigd. Althans bij mij.

Warmtepomp: PUHZ-SW100YAA - ERSC-VM2D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:58
Mijn warmtepomp begint eindelijk wat efficienter te lopen (COP van 4,4 voor mijn doen goed :))

Wat alleen tegen blijft zitten is dat die in het begin van zijn run vaak terugvalt op de booster.
Geen legionella dag, alle boosters staan uit.

Als ik het zie gebeuren zet ik even de pomp uit en aan en dan komt het warmtepomp icoontje weer terug.
Het lijkt alleen te komen aan het begin van een run. Mij pomp loopt middels weekplanning op vaste aanvoertemp

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oMS8HZ8BQMgPemWt9YAsbQSYXaE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WlWwcPKCHkf1iEPWWkfy0bR7.jpg?f=fotoalbum_large

@Suicide
Jij had ook de -40 toch en ook dit gedrag? Heb jij er nog last van?

[ Voor 4% gewijzigd door laurens0619 op 20-11-2023 20:58 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-05 22:35

Mooody

elmoody

Volgende maand wordt de Ecodan ERST30C-VM2ED + PUHZ-SW100 YAA geplaatst.

Heb me er nog niet in verdiept (komt nog), maar kan bijv. een Google Nest worden aangesloten op de Ecodan? Kan ik zoiets alvast shoppen ivm de naderende aanbiedingen :)

Of raden jullie een andere "slimme" thermostaat aan i.c.m. de Ecodan?

[ Voor 8% gewijzigd door Mooody op 20-11-2023 21:02 ]

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:25

breinonline

Are you afraid to be known?

Mooody schreef op maandag 20 november 2023 @ 21:01:

Heb me er nog niet in verdiept (komt nog), maar kan bijv. een Google Nest worden aangesloten op de Ecodan? Kan ik zoiets alvast shoppen ivm de naderende aanbiedingen :)

Lees even goed het topic door, dit is zo te vinden.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Mooody schreef op maandag 20 november 2023 @ 21:01:

Gebruik even de zoekfunctie van dit topic om op "thermostaat" te zoeken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mooody

Mooody

elmoody

@Andrehj en @breinonline
Dank. Ik was weer eens lui :z

Totaal niet aan te bevelen dus.

[ Voor 22% gewijzigd door Mooody op 20-11-2023 21:10 ]

Disclaimer: Alles wat ik hier zeg, moet je met een korrel zout nemen. Met name deze disclaimer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:08
RTJC schreef op maandag 20 november 2023 @ 20:33:
[...]

Voor HA geldt (melcloud integratie): opnieuw user en pass invullen (nieuw item toevoegen, dan zegt ie dat de huidige integratie wordt overschreven, daarna herladen

edit: wat @rfoppen zegt

Voor de API (curl): Check even de
code:
1
X-Mitscontextkey:
. Die is nu langer geworden en gewijzigd. Althans bij mij.
Bij mij is die key ook gewijzigd. Ik heb de nieuwe key er in gezet en nu werkt het weer. Alleen ik vrees dat die key misschien wat vaker ververst, en het dus een tijdelijke oplossing is.
laurens0619 schreef op maandag 20 november 2023 @ 20:58:
Mijn warmtepomp begint eindelijk wat efficienter te lopen (COP van 4,4 voor mijn doen goed :))

Wat alleen tegen blijft zitten is dat die in het begin van zijn run vaak terugvalt op de booster.

Als ik het zie gebeuren zet ik even de pomp uit en aan en dan komt het warmtepomp icoontje weer terug.
Het lijkt alleen te komen aan het begin van een run. Mij pomp loopt middels weekplanning op vaste aanvoertemp

[Afbeelding]

@Suicide
Antwoord is mogelijk:
DutchWing schreef op woensdag 5 oktober 2022 @ 19:13:
[...]

Je hebt waarschijnlijk je elektrisch element nog aanstaan voor normaal verwarming en SWW

Verwarming:
Menu > Service > Code: 0000 > Extra instellingen > Elektr.weerstand(Verw.) > OFF

SWW:
Menu > Service > Code: 0000> Extra instellingen > Elektrisch weerstand(SWW) > Booster heater + Immersion Heater > OFF

[ Voor 52% gewijzigd door radeoxx op 20-11-2023 21:56 ]

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22:44
Nog even in het kader van leer je WP kennen: is het herkenbaar dat het opgenomen vermogen aan het begin van de run zo hoog is? Ik heb een vaste Ta van 27 ingesteld. Ik had eerder bij vaste Ta lagere waarden van ca. 700 watt, aflopend naar 450-550.
Hieronder een plaatje van vandaag. De tweede run heb ik handmatig aangezet door de thermostaat omhoog te gooien. Ik dacht dat hij dan veel rustiger zou kunnen starten omdat de vloer nog warm was maar dit werkt kennelijk niet zo. Hij gebruikt het eerste half - tot een uur echter flink wat meer energie om de Ta omhoog te krijgen. De dT is dan nog wel iets hoger wat het deels kan verklaren? Ook is de buitentemp bij de start van de tweede run ca 7-8 vs 12°C vanmorgen.

Ook valt het me op dat hij er een minuut of 20 over doet voordat de Ta weer op niveau komt. Ik ben er met koud weer een beetje bang voor dat door de defrosts hij de hele dag bezig is met het het behalen van de Ta met een hoog opgenomen vermogen, ipv het warm houden van het huis. Door het hoge opgenomen vermogen bevriest de condensor ook weer eerder lijkt me.

Lang verhaal kort; zijn dit soort pieken bij de start van de run herkenbaar?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u4NPTgcq9kBxvBdKH59P8vfM0j0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z7U9Y1lGKReK4rR2DNQtXyfo.jpg?f=fotoalbum_large

WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:58
@radeoxx thanks maar staat allemaal uit :(

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chip2710
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 08:59
g-j-t schreef op maandag 20 november 2023 @ 21:57:
Nog even in het kader van leer je WP kennen: is het herkenbaar dat het opgenomen vermogen aan het begin van de run zo hoog is? Ik heb een vaste Ta van 27 ingesteld. Ik had eerder bij vaste Ta lagere waarden van ca. 700 watt, aflopend naar 450-550.
Hieronder een plaatje van vandaag. De tweede run heb ik handmatig aangezet door de thermostaat omhoog te gooien. Ik dacht dat hij dan veel rustiger zou kunnen starten omdat de vloer nog warm was maar dit werkt kennelijk niet zo. Hij gebruikt het eerste half - tot een uur echter flink wat meer energie om de Ta omhoog te krijgen. De dT is dan nog wel iets hoger wat het deels kan verklaren? Ook is de buitentemp bij de start van de tweede run ca 7-8 vs 12°C vanmorgen.

Ook valt het me op dat hij er een minuut of 20 over doet voordat de Ta weer op niveau komt. Ik ben er met koud weer een beetje bang voor dat door de defrosts hij de hele dag bezig is met het het behalen van de Ta met een hoog opgenomen vermogen, ipv het warm houden van het huis. Door het hoge opgenomen vermogen bevriest de condensor ook weer eerder lijkt me.

[Afbeelding]
Yep, hier ook met een SUZ40.
Zie de start vandaag om 16:30. (wel stil gestaan sinds gisteren 21:30)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JPv1d1Fs5W9AUMRkALuT2JEwsh8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ceIt2ahUVTOCe7hhYGxjvTvt.jpg?f=fotoalbum_large

SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-06 18:17
Mooody schreef op maandag 20 november 2023 @ 21:07:
@Andrehj en @breinonline
Dank. Ik was weer eens lui :z

Totaal niet aan te bevelen dus.
Kijk eens in de laatst 2 weken berichten hier: de Netatmo is hot momenteel, en ik dacht bij Bol, of Amazon nu te koop voor €90; staat ook op dit forum. Let wèl op dat je de aan/uit versie bestelt.
Je krijgt in de doos een bedrade versie en een draadloze, allemaal voor hetzelfde geld. Ik heb er ook 1, sinds een week of 3, en het werkt verbluffend, voor dat geld.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
Chip2710 schreef op maandag 20 november 2023 @ 22:28:
[...]

Yep, hier ook met een SUZ40.
Zie de start vandaag om 16:30. (wel stil gestaan sinds gisteren 21:30)

[Afbeelding]
Dank. Hij is bij jou na ca 10-15 min al stabiel en draait dan meteen op min. niveau zo lijkt het? Wat voor afgifte systeem gebruik je en maak je gebruik van een buffer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
g-j-t schreef op maandag 20 november 2023 @ 21:57:

[Afbeelding]
Dat is geheel normaal, en bij defrost zal hij na elke defrost zo'n piekje hebben om de gewenste Ta weer te halen.

Het is ook niet schadelijk ofzo, en de scherpe piek kun je beperken door het vermogens kabeltje.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
Is het mogelijk om de flow die ik op de controller af lees, ook via de API binnen te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mooody

Mooody

elmoody

Naalroc schreef op maandag 20 november 2023 @ 22:44:
[...]

Kijk eens in de laatst 2 weken berichten hier: de Netatmo is hot momenteel, en ik dacht bij Bol, of Amazon nu te koop voor €90; staat ook op dit forum. Let wèl op dat je de aan/uit versie bestelt.
Je krijgt in de doos een bedrade versie en een draadloze, allemaal voor hetzelfde geld. Ik heb er ook 1, sinds een week of 3, en het werkt verbluffend, voor dat geld.
Dank voor de tip.

Maar dat ding lijkt alsof het in 2001 is gemaakt. Ik begrijp dat functionaliteit voor gaat, maar mag het even wat leuker zijn dan dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
  • Laatst online: 12-06 09:45
Mooody schreef op maandag 20 november 2023 @ 23:52:
[...]

Dank voor de tip.

Maar dat ding lijkt alsof het in 2001 is gemaakt. Ik begrijp dat functionaliteit voor gaat, maar mag het even wat leuker zijn dan dit?
Wij hebben ook sinds vorige week die thermostaat, maar bij ons staat hij gewoon uit het zicht (Draadloos).

Het is toch nergens voor nodig dat je hem op een goed zichtbare plek neer zet. Hij moet ergens uit de zon en dat hij geen last heeft van tocht (ook van langslopen) gezet worden.

Lijkt me dat in ieder huis wel paar van zulke plekken te vinden zijn.

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mooody schreef op maandag 20 november 2023 @ 23:52:
[...]

Dank voor de tip.

Persoonlijk vindt ik hem mooier dan de panasonic, maar als ik een nadeel op moet noemen dan is dat het aflezen van de netatmo, en dan vooral de cijfers achter de komma.

Maar wat @JustMyOpinion al aangeeft, dat ding hoeft helemaal niet in het zicht.

En waarom van de bank afkomen als je ook op de telefoon de waarden kunt aflezen :+

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
Grolsch schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 06:44:
[...]

Persoonlijk vindt ik hem mooier dan de panasonic, maar als ik een nadeel op moet noemen dan is dat het aflezen van de netatmo, en dan vooral de cijfers achter de komma.

Maar wat @JustMyOpinion al aangeeft, dat ding hoeft helemaal niet in het zicht.

En waarom van de bank afkomen als je ook op de telefoon de waarden kunt aflezen :+
Plus.... als je de boel goed inregelt hoef je hier nooit meer naar te kijken.

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chip2710
g-j-t schreef op maandag 20 november 2023 @ 22:59:
[...]

Dank. Hij is bij jou na ca 10-15 min al stabiel en draait dan meteen op min. niveau zo lijkt het? Wat voor afgifte systeem gebruik je en maak je gebruik van een buffer?
Klopt, echter bij lagere temperaturen duurt het wel langer.
Hier 70qm vloerverwarming, dus betrekkelijk klein en geen buffer,
het systeem is redelijk snel op temperatuur.

Het vermogenskabeltje wat @Grolsch aanhaalde, werkt niet op de SUZ uitvoering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
Het vermogenskabeltje gaat idd niet werken bij de SUZ. Had ik ook al gezien. Dit beperkt zo’n startpiek natuurlijk. Enige optie is dan de stille modus, maar dat schijnt ten koste te gaan van je COP. Ik laat het dus maar zo, zeker met het aankomende koude weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
RTJC schreef op maandag 20 november 2023 @ 23:29:
Is het mogelijk om de flow die ik op de controller af lees, ook via de API binnen te halen?
API van melcloud? De flow heb ik daar nog niet gevonden. Ik heb wel een verzoek gedaan aan de melcloud support (=alklima in nl) om deze toe te voegen. Ze hebben het verzoek doorgestuurd aan mitsubishi electric EU. Als genoeg mensen vragen om flow en meer decimalen, dan hebben we misschien een kansje dat het ooit wordt toegevoegd.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
g-j-t schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 07:27:
Het vermogenskabeltje gaat idd niet werken bij de SUZ. Had ik ook al gezien. Dit beperkt zo’n startpiek natuurlijk. Enige optie is dan de stille modus, maar dat schijnt ten koste te gaan van je COP. Ik heet het dus maar zo, zeker met het aankomende koude weer.
Oef, had ik vergeten aan te geven, hier staat tie in de stille modus (1st. stand) :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
radeoxx schreef op maandag 20 november 2023 @ 21:54:
[...]
Bij mij is die key ook gewijzigd. Ik heb de nieuwe key er in gezet en nu werkt het weer. Alleen ik vrees dat die key misschien wat vaker ververst, en het dus een tijdelijke oplossing is.
Alles valt weg te scripten natuurlijk, een cron job op je home assistant die een keer in de zoveel tijd een nieuwe key ophaalt en deze automatisch wegschrijft lijkt mij niet het grootste probleem. :)

Alleen wel weer jammer dat het moet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
vormulier schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 09:06:
[...]

Alles valt weg te scripten natuurlijk, een cron job op je home assistant die een keer in de zoveel tijd een nieuwe key ophaalt en deze automatisch wegschrijft lijkt mij niet het grootste probleem. :)

Alleen wel weer jammer dat het moet..
Het lijkt me vrij standaard dat een token verloopt. Ze zullen wel een pentest oid gehad hebben, waarna de findings hebben moeten oplossen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RTJC
KabouterSuper schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 07:31:
[...]

API van melcloud? De flow heb ik daar nog niet gevonden. Ik heb wel een verzoek gedaan aan de melcloud support (=alklima in nl) om deze toe te voegen. Ze hebben het verzoek doorgestuurd aan mitsubishi electric EU. Als genoeg mensen vragen om flow en meer decimalen, dan hebben we misschien een kansje dat het ooit wordt toegevoegd.
Yes, dat lijkt me ook een mooie toevoeging. Het is namelijk wél op je controller terug te vinden dus het wordt ook gewoon gelogd 8)

@TSE @ocaj

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ccc1Qo4F6XDaQzmp7Meq1uPJx10=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DOSU59R8nBMPzmUtq6VxXNRW.png?f=user_large

Na het veranderen van sub setting 1 (min Ta) en setting 2 (ingesteld op 60 ipv 10 ivm VW) ben ik wel heel blij met het nieuwe gedrag van de WP. _/-\o_

Dank voor de tips O+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 06:52
Fijn dat het hielp om de Ta omhoog te brengen voor warmer weer buiten. geniet van de WP :)

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
Heeft iemand nog het geniale idee om dit te voorkomen? Ik heb alles zo lang mogelijk gezet in SWW instellingen. Volgen mij staat het verder op ECO en GROOT.
Ik heb een SUZ, dus kabeltje gaat niet werken maar het kan toch wel iets zuiniger dan dit?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OwAR_IBX5ZuSurGmpiJN0O7GCEE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bsgpilDBqgous6ha26DAU9g0.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GrC0QKS369YnUXsWdaBYwyhF3fo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IUQtoohjm9WTkwBtHhlc6wHg.png?f=fotoalbum_large

(ik heb geen energiemeter, maar het geeft wel de waarden weer afgerond naar 0 decimalen)
Omdat vanmiddag toch legionella is, gelijk laten doorgaan naar 55 graden. Maar als ik het naar 47 graden laat opwarmen gaat het ook met die hoge frequentie.
Wie weet nog een truukje om dit bij een SUZ te temperen?
(Ik hoor dat ding ook als die 80+ Hz aan het draaien is)

[ Voor 9% gewijzigd door gr8-jen op 21-11-2023 13:07 ]

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonlwd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 26-06 13:12
gr8-jen schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 12:20:
Heeft iemand nog het geniale idee omdat dit te voorkomen? Ik heb alles zo lang mogelijk gezet in SWW instellingen. Volgen mij staat het verder op ECO en GROOT.
Ik heb een SUZ, dus kabeltje gaat niet werken maar het kan toch wel iets zuiniger dan dit?

[Afbeelding]
[Afbeelding]

(ik heb geen energiemeter, maar het geeft wel de waarden waar afgerond naar 0 decimalen)
Omdat vanmiddag toch legionella is gelijk. laten doorgaan naar 55 graden. Maar als ik het naar 47 graden laat opwarmen gaat het ook met die hoge frequentie.
Wie weet nog een truukje om dit bij een SUZ te temperen?
(Ik hoor dat ding ook als die 80+ Hz aan het draaien is)
Ik ben net aan het testen om hem niet op ECO te zetten. Lijkt qua COP wel iets verbetering te geven maar nog niet genoeg data..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 26-06 19:46
Denk domme vraag
Maar jullie hebben het toch over de flow die je op de hoofdcontroller afleest?

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Mijn dochter heeft in het zelfde project een suz40……
Maar heel vreemd in het service menu staat er niet ->wizard in bedrijfstelling. Flow nergens te zien
Verder meldde de aannemer dat het koelmiddel in hun suz40 de 410a zou zijn en niet de r32 die ik in de suz60 heb. Kan dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
nessio schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 16:45:
Denk domme vraag
Maar jullie hebben het toch over de flow die je op de hoofdcontroller afleest?
Ik wel. register 540 bij mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Wat doet de functie “ controle waterdebiet” ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@KabouterSuper klopt die werkt ook op de suz40…. Maar ik heb bij de suz60 in hoofdcontroller / service menu ook de optie “wizard inbedrijfstelling” en daar zie je ook die flow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
Wat moet deze flow min / max zijn.
Ik ben nu zwaar in discussie met de aannemer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
nessio schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 17:16:
Wat moet deze flow min / max zijn.
Ik ben nu zwaar in discussie met de aannemer.
5 - 100, staat als het goed is ook in de handleiding. Als die anders staat, laat hij een andere flow zien dan het daadwerkelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
nessio schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 16:50:
Mijn dochter heeft in het zelfde project een suz40……
Maar heel vreemd in het service menu staat er niet ->wizard in bedrijfstelling. Flow nergens te zien
Verder meldde de aannemer dat het koelmiddel in hun suz40 de 410a zou zijn en niet de r32 die ik in de suz60 heb. Kan dit?
Weet je heel zeker dat het een SUZ-SWM60VA is? Want dat zou altijd R32 moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nessio schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 16:50:
Nee. De SUZ-serie is altijd R32. Je aannemer snapt het niet. Maar dat was al wel duidelijk geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@gr8-jen en @nessio Jullie praten langs elkaar.
Ergens in de instellingen kun je de waarden van de flow sensor instellen. Dat is die 5-100 lpm. Die waarden mag je nooit aanpassen, want dan klopt de uitlezing van je flowsensor niet meer.

Maar de werkelijk benodigde minimale flow kun je gewoon berekenen:

Een wp hoort met maximaal een delta T van 5 graden te kunnen draaien. Bij die dT van 5 graden moet ie zijn max vermogen kwijt kunnen.
Een SUZ-SWM60VA heeft een max vermogen van 6.7 kW bij A-10W35. Met het sommetje P=dT*4.2*flow/60 kom je dan op een flow van 19 liter per minuut.
Meer is beter, maar niet echt nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
Vandaag zag ik wat geks tijdens de SWW run (die start om 1300).

Ik zag dat de booster aan sprong na ong een half uur nadat het sww programma begon (in de logging, niet in de metingen want ik meet de losse groep niet waar die booster op zit) en volgens mij gaat het hier niet om de legionella run. Want de temperatuur is keurig gestopt op het SWW setpoint.

Hebben jullie een idee hoe dit evt zou kunnen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NXFOfttE8a4hUJypohwR4R7RcbQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/ZplZ4XJcdFrRG30p93A2pSrr.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denbach
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 25-06 19:52
Heb ook de netamo thermostaat aangeschaft, maar krijg fout code J0, heb de draadloze par controller los gekoppeld. Kamer sensor instelling op Th1, wat zie ik over het hoofd ?

-edit

Blijkbaar moet de stekker van de draadloze besturing erin blijven, heb het nu aan de gang.

[ Voor 22% gewijzigd door Denbach op 21-11-2023 19:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Denbach schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 18:55:
Heb ook de netamo thermostaat aangeschaft, maar krijg fout code J0, heb de draadloze par controller los gekoppeld. Kamer sensor instelling op Th1, wat zie ik over het hoofd ?

-edit

Blijkbaar moet de stekker van de draadloze besturing erin blijven, heb het nu aan de gang.
Volgens mij is er ergens een instelling (onder basisinstelling) dat die PAR er aan hangt. Die zul je wel ergens uit moeten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nessio
@Andrehj die uitvoerder weet niks
Tenzij er geen suz40… hangt
Maar dat werd wel gezegd
Geen van de woningen heeft een echte lijst, garantiebewijzen , etc gekregen.
Checken kan alleen met een hoogwerker want die dingen staan op het schuine dak

@gr8-jen het gaat mij niet om de berekening. Het gaat mij om de flow die je ziet op het schermpje in het service menu of code 540
Wat is dan min / max?
Aan de instellingen 5/100 kom ik natuurlijk niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RTJC schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 17:51:
Vandaag zag ik wat geks tijdens de SWW run (die start om 1300).

Ik zag dat de booster aan sprong na ong een half uur nadat het sww programma begon (in de logging, niet in de metingen want ik meet de losse groep niet waar die booster op zit) en volgens mij gaat het hier niet om de legionella run. Want de temperatuur is keurig gestopt op het SWW setpoint.

Hebben jullie een idee hoe dit evt zou kunnen?

[Afbeelding]
Geen idee hoe je het dan wel zag of waar bovenstaand plaatje vandaan komt, maar je oplossing staat hier: DutchWing in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Ik heb dit in het begin ook wel eens gehad. Als de FTC vond dat het SWW niet snel genoeg in temperatuur toenam (bijvoorbeeld als er iemand stond te douchen als die run begon), ging ie het element erbij schakelen. Kolder natuurlijk, dus snel uitgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denbach
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 25-06 19:52
Andrehj schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 19:36:
[...]

Volgens mij is er ergens een instelling (onder basisinstelling) dat die PAR er aan hangt. Die zul je wel ergens uit moeten zetten.
Moest dipswitch SW1-8 nog op off zetten, nu is alles storing code vrij

[ Voor 41% gewijzigd door Denbach op 21-11-2023 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
Andrehj schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 19:56:
[...]

Geen idee hoe je het dan wel zag of waar bovenstaand plaatje vandaan komt, maar je oplossing staat hier: DutchWing in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Ik heb dit in het begin ook wel eens gehad. Als de FTC vond dat het SWW niet snel genoeg in temperatuur toenam (bijvoorbeeld als er iemand stond te douchen als die run begon), ging ie het element erbij schakelen. Kolder natuurlijk, dus snel uitgezet.
Dit ga ik direct instellen. Dank!

Ik kwam erachter doordat ik de boiler status uitlees en visualiseer in HA. Juist om dit soort dingen te tackelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen
nessio schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 19:41:
@Andrehj die uitvoerder weet niks
Tenzij er geen suz40… hangt
Maar dat werd wel gezegd
Geen van de woningen heeft een echte lijst, garantiebewijzen , etc gekregen.
Checken kan alleen met een hoogwerker want die dingen staan op het schuine dak

@gr8-jen het gaat mij niet om de berekening. Het gaat mij om de flow die je ziet op het schermpje in het service menu of code 540
Wat is dan min / max?
Aan de instellingen 5/100 kom ik natuurlijk niet
Andrej heeft het al geprobeerd uit te leggen.
Stel je hebt een winter waarbij het (meerdere dagen) -10 graden is en je hebt een aanvoer van 35 graden. Om dan al het vermogen uit de warmtepomp te krijgen zou je minimaal 19 liter per minuut door de leidingen moeten jagen.
35 graden is al warm voor vloerverwarming, maar het is om een idee te geven.
Meer liters per minuut zou handig zijn maar nog niet nodig.

Andrej heeft formule gegeven om uit te leggen aan de uitvoerder denk ik.

Edit: ik heb het ook alleen maar geleerd van Andrej en anderen hier ;), dus probeer zoveel mogelijk open te staan voor hun ideeën.

[ Voor 5% gewijzigd door gr8-jen op 21-11-2023 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
Even een vraagje voor de Netatmo gebruikers. Klopt het dat je verplicht een verwarmingsschema moet instellen?

Ik gebruik HA om te bepalen wanneer er iemand thuis is en daarmee bepaal ik ook setpoint van thermostaat. Dit werkt prima, maar doordat ik met een (naar mijn weten verplicht) schema moet werken gaat dat niet lekker.

Schema staat nu op 24/7 17,5 °C. Maar op bepaalde momenten wordt die temperatuur naar mijn thermostaat gepusht. Gevolg is dat de WP dan stopt omdat de temperatuur dan opeens is bereikt.

Probeer het nu via Node Red op te lossen, maar liefst wil ik heel dat schema weg.

Weet iemand hier of dit mogelijk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
JustMyOpinion schreef op woensdag 22 november 2023 @ 07:14:
Even een vraagje voor de Netatmo gebruikers. Klopt het dat je verplicht een verwarmingsschema moet instellen?

Ik gebruik HA om te bepalen wanneer er iemand thuis is en daarmee bepaal ik ook setpoint van thermostaat. Dit werkt prima, maar doordat ik met een (naar mijn weten verplicht) schema moet werken gaat dat niet lekker.

Schema staat nu op 24/7 17,5 °C. Maar op bepaalde momenten wordt die temperatuur naar mijn thermostaat gepusht. Gevolg is dat de WP dan stopt omdat de temperatuur dan opeens is bereikt.

Probeer het nu via Node Red op te lossen, maar liefst wil ik heel dat schema weg.

Weet iemand hier of dit mogelijk is?
Klopt, kan niet zonder schema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
Chip2710 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 08:34:
[...]

Klopt, kan niet zonder schema
Dank voor de bevestiging! Dus helaas toch stukje extra programmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• immemons
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 20-05 11:24
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2OfKHx3LI6ncO5YMgbQ3mjieJ6k=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5giEJWvu4UfyrQTnG95jHTdu.png?f=fotoalbum_large

Wie kan mij even helpen? Kan de uitleg nergens vinden.
- Ik begrijp de horizontale as van deze grafiek “rapport temperatuur per uur” uit MELcloud niet.
- Ik begrijp niet wat ik selecteer bij het aantal uren (boven aan) en wat het effecten hiervan is in de grafiek
- Daarom begrijp ik ook niet wat er op moment 4 gebeurt als de de Ta opeens stijl daalt door de Tr

Ps: de grafiek is van vandaag woensdag 22/11 om 9:45 uur.

Al vast dank voor de hulp

Acties:
  • +1 Henk 'm!
immemons schreef op woensdag 22 november 2023 @ 09:51:
Iie kan mij even helpen? Kan de uitleg nergens vinden.
- Ik begrijp de horizontale as van deze grafiek “rapport temperatuur per uur” uit MELcloud niet.
De tijd in minuten van het geselecteerde uur. (De schaal van 0-60 zou een hint kunnen zijn...)
- Ik begrijp niet wat ik selecteer bij het aantal uren (boven aan) en wat het effecten hiervan is in de grafiek
- Daarom begrijp ik ook niet wat er op moment 4 gebeurt als de de Ta opeens stijl daalt door de Tr
Dat is een defrost, waarbij je WP dus warmte aan het afgiftesysteem onttrekt om zichzelf te ontdooien.

[ Voor 3% gewijzigd door Andrehj op 22-11-2023 09:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
immemons schreef op woensdag 22 november 2023 @ 09:51:
[Afbeelding]

Wie kan mij even helpen? Kan de uitleg nergens vinden.

Ps: de grafiek is van vandaag woensdag 22/11 om 9:45 uur.

Al vast dank voor de hulp
Boven selecteer je het uur (8:00 betekent dat je van 8:00 tot 8:59 waarden gaat zien).
De grafiek laat 60 data punten zien, dus 8:00, 8:01, ...,8:59.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mulderjari
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 07-11-2024
.

[ Voor 105% gewijzigd door Mulderjari op 23-11-2023 08:24 . Reden: Opgelost ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mulderjari schreef op woensdag 22 november 2023 @ 10:32:
Lees nu al een hele tijd mee en ben op zoek naar iemand die ons kan helpen! Wie o wie kan/wil onze Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water warmtepomp perfect afstellen, uiteraard tegen betaling, zodat wij er het meeste profijt uithalen?
Misschien moet je even vermelden waar je (ongeveer) woont?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
Terugkomend op mijn eerdere post over de defrosts..

Vannacht heb ik de nachtverlaging uitgezet. Om 01.00 uur ging de pomp aan. sindsdien heb ik 11! defrosts gehad en as we speak komt nummer 12. Met de Ta van 27 liep de temp in huis zelfs 0.1 terug nog. Ook niet zo gek als er per uur steeds maar ca 0,5 uur de gevraagde Ta is.
Na de defrost probeert hij steeds weer op Ta te komen, dit lukt dan even en dan naar de volgende defrost binnen het uur. De grafiek met opgenomen vermogen lijkt wel een zaag en het verbruik is veel te hoog omdat hij steeds weer Ta moet halen.

Het is vannacht rond de -1 graden geweest. Als dit altijd rond de 0 graden zo is, dan vrees ik ervoor hoe de WP gaat werken op deze manier. De 6kW pomp zou bij een gasverbruik van 8-900 watt ruim voldoende moeten zijn, maar ik begin toch wel te twijfelen. Het kan toch niet zo zijn dat je zodra het onder de 2 a 3 graden komt, dit continu gaat krijgen? De unit staat mooi vrij en ruim van de muur op een betonnen uitbouw. De ventilator kan de af te voeren lucht vrij wegblazen maar het lijkt wel alsof hij in zo'n schoorsteen staat met zoveel defrosts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
g-j-t schreef op woensdag 22 november 2023 @ 10:40:

Vannacht heb ik de nachtverlaging uitgezet. Om 01.00 uur ging de pomp aan. sindsdien heb ik 11! defrosts gehad en as we speak komt nummer 12. Met de Ta van 27 liep de temp in huis zelfs 0.1 terug nog. Ook niet zo gek als er per uur steeds maar ca 0,5 uur de gevraagde Ta is.
Na de defrost probeert hij steeds weer op Ta te komen, dit lukt dan even en dan naar de volgende defrost binnen het uur. De grafiek met opgenomen vermogen lijkt wel een zaag en het verbruik is veel te hoog omdat hij steeds weer Ta moet halen.

Het is vannacht rond de -1 graden geweest. Als dit altijd rond de 0 graden zo is, dan vrees ik ervoor hoe de WP gaat werken op deze manier. De 6kW pomp zou bij een gasverbruik van 8-900 watt ruim voldoende moeten zijn, maar ik begin toch wel te twijfelen. Het kan toch niet zo zijn dat je zodra het onder de 2 a 3 graden komt, dit continu gaat krijgen? De unit staat mooi vrij en ruim van de muur op een betonnen uitbouw. De ventilator kan de af te voeren lucht vrij wegblazen maar het lijkt wel alsof hij in zo'n schoorsteen staat met zoveel defrosts.
Voor zover ik weet zijn defrosts vooral nodig rond nul graden. Zodra het kouder wordt, neemt het aantal defrosts weer af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JustMyOpinion
KabouterSuper schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:00:
[...]

Voor zover ik weet zijn defrosts vooral nodig rond nul graden. Zodra het kouder wordt, neemt het aantal defrosts weer af.
... want dan is de vocht uit de lucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
Hopen dat het even wakker worden is. 5 graden buitenlucht lijkt me wel iets wat vaker voorkomt in de winter. Als dat al vlak bij 0 graden is hoop ik niet dat die straks ~ elk uur gaat defrosten.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g4D8k5FH7d6TvqaOwzIQ1dpQRH8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Fc2plHm6I1dAWaZ57OSbFckh.png?f=fotoalbum_large

Ik heb ook wel eens gezien dat mensen het te ver van huis hadden staan en kwartslag gedraaid. Toen had die er een pallet voor gezet. Aangezien die bij mij op een vrijstaande uitbouw staat (20-30 cm van buitenmuur andere verdieping), kan de wind er misschien ook teveel langs waaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
gr8-jen schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:21:
Hopen dat het even wakker worden is. 5 graden buitenlucht lijkt me wel iets wat vaker voorkomt in de winter. Als dat al vlak bij 0 graden is hoop ik niet dat die straks ~ elk uur gaat defrosten.
Ik zie bij jou hetzelfde kwa frequentie van de defrosts. Bij jou lijkt de TA zich wel sneller te herstellen. Kan ook zijn door de resolutie van de metingen. Ik haal het uit Melcoud en soms is hij wel 15-20 minuten bezig om de TA weer strak te krijgen. Hij lijkt er dan steeds een stapje bij te doen (denk ook in frequentie en opgenomen p). Hierdoor koelt de wisselaar weer sterker af wat weer leidt tot de volgende defrost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
KabouterSuper schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:00:
[...]

Ik hoop het. De omstandigheden 0-4 graden en een hoge luchtvochtigheid zullen echter nog wel eens voorkomen in de winter.

In de nacht maar uitzetten dan.. Of de run later op de dag starten en tot in de nacht rustig door laten lopen. Rond 3 uur stoppen en dan pas de volgende morgen 10-11.00 uur weer starten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
g-j-t schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:53:
[...]

Ik hoop het. De omstandigheden 0-4 graden en een hoge luchtvochtigheid zullen echter nog wel eens voorkomen in de winter.

In de nacht maar uitzetten dan.. Of de run later op de dag starten en tot in de nacht rustig door laten lopen. Rond 3 uur stoppen en dan pas de volgende morgen 10-11.00 uur weer starten
Dat gaat natuurlijk wel ten koste van je 'behaaglijkheid'. Je wordt dan straks wakker in een koud(er) huis. Plus je WP zal harder aan de bak moeten om het huis weer op temperatuur te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keuken
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 00:00
RTJC schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 20:17:
[...]

Dit ga ik direct instellen. Dank!

Ik kwam erachter doordat ik de boiler status uitlees en visualiseer in HA. Juist om dit soort dingen te tackelen.
Hoe lees je deze boiler status status uit in HA? Via een MELcloud adapter? of andere adapter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dendaak
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 28-04 14:11
Allen, en ook @Andrehj ;-)

Ik heb onze laatste offerte voor onze warmtepomp voor onze nieuwbouw woning laten opmaken met een toestel dat ook kan koelen. Zoals enkele pagina's terug te lezen hebben wij geen grondige kennis van deze materie maar willen we wel voor een degelijke warmtepomp gaan, met voldoende vermogen voor onze nieuwe woning.

Volgende offerte mochten wij herwerkt teruggestuurd krijgen.
Wij zijn enorm benieuwd of jullie hier specifieke vragen/opmerkingen over hebben?

Ik heb ook de VVW hieraan toegevoegd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sKJ8gjD_nObv0Ob-eF34R753Zr8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/47aUSkjoG5ThOmBBrf107hYy.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ngdRzLqTczWjCQciC5HWlSxrVIg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FuFVj2sEf220cnFn36ByfUuQ.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KCQdeF1qvehnqWIIAKIEBKf81Ik=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bfwNcmP0Ib1XdGjljxZMvpgn.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_JEYyiXexKbNh2rjzt1fwxEKkOM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/7oZquhMAFy6VHA6M5Lm342kC.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sipt5yF3jYE1d6Cf-SWQw2pL32M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EFcgemtkyXKCJOFfvCCB4uNy.png?f=fotoalbum_large

Bedankt alvast voor al jullie opmerkingen,

Buitenunit: PUZ-SWM80YAA | Ventilatie : Zehnder ComfoAir Q350 | PV: 15 x Aiko Neostar Gen 2S+ 460Wp | Glas-Glas/All black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2JvLo
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 19-02 10:00
Goeiedag!

ondertussen al een groot deel van het forum doorgelezen en ontzettend veel bruikbare informatie voor als wij straks onze ecodan 8kw wp met 200l boiler in gebruik gaan nemen. Vloerverwarming wordt deze week gelegd en de week er op de unit geplaatst. Nu zitten we er alleen mee dat ivbm andere werkzaamheden de waterleidingen voorlopig nog even droog blijven. Is het ook mogelijk om de warmtepomp aan te sluiten aan het cv gedeelte, af te vullen en dat alvast te laten verwarmen zonder water in de boiler ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
@dendaak

Alvast wat vragen:

1) er is aangegeven dat er een 2kW verwarmingselement in zit, echter is het apparaat een ERST-VM6D, daar zit een 6kW element in...welke moet het zijn?

2) grotere leidingen zijn bijna altijd beter, kan die 26mm naar 32?

3) zit je met 200l warm water goed?

4) je moet zelf ook wat dingen regelen, waarom laat je de installateur dat niet doen?

5) een 8kW unit voor een nieuwbouwwoning klinkt mij als veel, hoe is dat berekend?

6) minder besproken en misschien wel belangrijk, wat is je gevoel bij de installateur?

Ninja edit: ik snap de beschrijving van de verdelers niet, zit er (slimme) naregeling op?

[ Voor 7% gewijzigd door DaWizza op 22-11-2023 13:32 ]

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Niet online
dendaak schreef op woensdag 22 november 2023 @ 13:04:

Ik heb onze laatste offerte voor onze warmtepomp voor onze nieuwbouw woning laten opmaken met een toestel dat ook kan koelen. Zoals enkele pagina's terug te lezen hebben wij geen grondige kennis van deze materie maar willen we wel voor een degelijke warmtepomp gaan, met voldoende vermogen voor onze nieuwe woning.

Wij zijn enorm benieuwd of jullie hier specifieke vragen/opmerkingen over hebben?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik zal er vast overheen kijken, maar welk type buitenunit wordt geoffreerd?
Daarbij zie ik afzekeringen op 20A. Dat lijkt me niet selectief (tenzij je in België woont of een dure 3* 35A aansluiting hebt). Binnenunit (element) is 2kW (of toch 6??), dus die haalt de 7A niet eens, laat staan 20A. Buitenunit is 3 fase bij jou, dus ik geloof niet dat je dan in de buurt van de 20A komt.

Verder, condensafvoer in de kelder? Hoe zie jij/de installateur dat voor je? Of zit je kelder hoog genoeg dat je niet omhoog hoeft te pompen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dendaak schreef op woensdag 22 november 2023 @ 13:04:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dit wordt erg specifiek. Het lijkt me verstandig als je even een eigen topic aanmaakt volgens de instructies in de FAQ: Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!
2JvLo schreef op woensdag 22 november 2023 @ 13:26:
Goeiedag!

ondertussen al een groot deel van het forum doorgelezen en ontzettend veel bruikbare informatie voor als wij straks onze ecodan 8kw wp met 200l boiler in gebruik gaan nemen. Vloerverwarming wordt deze week gelegd en de week er op de unit geplaatst. Nu zitten we er alleen mee dat ivbm andere werkzaamheden de waterleidingen voorlopig nog even droog blijven. Is het ook mogelijk om de warmtepomp aan te sluiten aan het cv gedeelte, af te vullen en dat alvast te laten verwarmen zonder water in de boiler ?
Ja. Dat kan. Je kunt CV-waterzijdig de spiraal in je SWW-vat gewoon aansluiten, maar via de dipswitches schakel je SWW zolang gewoon uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dendaak
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 28-04 14:11
Allen,

Bij deze de link naar het eigen topic.
dendaak in "Warmtepomp - nieuwbouwwoning - Mitsubishi Electric Ecodan"

Misschien kunnen de reeds gevraagde vragen verplaatst worden naar daar?

Met dank,

dendaak

Buitenunit: PUZ-SWM80YAA | Ventilatie : Zehnder ComfoAir Q350 | PV: 15 x Aiko Neostar Gen 2S+ 460Wp | Glas-Glas/All black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red_Baron
  • Laatst online: 01-05 08:36
Mulderjari schreef op woensdag 22 november 2023 @ 10:32:
Lees nu al een hele tijd mee en ben op zoek naar iemand die ons kan helpen! Wie o wie kan/wil onze Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water warmtepomp perfect afstellen, uiteraard tegen betaling, zodat wij er het meeste profijt uithalen? Omgeving Hengelo/Enschede
Wat is er nu niet perfect volgens jou? Ben je al met je installateur in gesprek hierover?
Om het meeste profijt uit de WP te halen verwacht ik dat je allerlei extra devices moet aansluiten, instellen, monitoren en onderhouden. Zit je hier op te wachten of is een goede basisinstelling wat je wenst?

PUHZ-SHW80 YAA ERST30C-VM2ED

Acties:
  • 0 Henk 'm!
g-j-t schreef op woensdag 22 november 2023 @ 10:40:

@g-j-t
Heb jij een SUZ-SWM60VA of een 60VA2?
De SWM60VA (oudere) heeft een grotere verdamper. De 60VA2 (nieuwere) zou gevoeliger kunnen zijn voor vorst.

Ik was geïnteresseerd in de 60VA2 en heb eerder dit jaar 4 Tweakers persoonlijk benaderd. Twee van de 4 hadden last van frequente defrosts. Bij één van deze twee kwam te warmtepomp daardoor in praktijk niet boven de 5 kW afgifte.
Ik heb onder andere om die reden gekozen voor de 80VA2 (wacht ik nog op).

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
SebastiaanPs schreef op woensdag 22 november 2023 @ 14:29:
[...]

@g-j-t
Heb jij een SUZ-SWM60VA of een 60VA2?
De SWM60VA (oudere) heeft een grotere verdamper. De 60VA2 (nieuwere) zou gevoeliger kunnen zijn voor vorst.

Ik was geïnteresseerd in de 60VA2 en heb eerder dit jaar 4 Tweakers persoonlijk benaderd. Twee van de 4 hadden last van frequente defrosts. Bij één van deze twee kwam te warmtepomp daardoor in praktijk niet boven de 5 kW afgifte.
Ik heb onder andere om die reden gekozen voor de 80VA2 (wacht ik nog op).
Betreft de 60VA, niet de VA2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buell
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 25-06 21:03
Hier wel een ander type maar ter info: vannacht geen enkle defrost gehad. vaste Ta van 28 graden. Run van 23:50 tot 7:25 gehad, toen was de max temp bereikt in de woning. (ben nog bezig met fine tune en wil evt een dynamische Ta of War gaan sturen)
11:45 weer aan en 12:37 een eerste en laatste defrost tot nu toe. Omgeving Arnhem - Nijmegen (betuwe)

[ Voor 5% gewijzigd door buell op 22-11-2023 15:22 ]

ERSD-VM2D / PUHZ-SW75-YAA / SMA-tripower 6 /

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
buell schreef op woensdag 22 november 2023 @ 15:03:
Hier wel een ander type maar ter info: vannacht geen enkle defrost gehad. vaste Ta van 28 graden. Run van 23:50 tot 7:25 gehad, toen was de max temp bereikt in de woning. (ben nog bezig met fine tune en wil evt een dynamische Ta of War gaan sturen)
11:45 weer aan en 12:37 een eerste en laatste defrost tot nu toe.
Welke omgeving, temperaturen verschillen nogal binnen Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buell
Chip2710 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 15:16:
[...]

Welke omgeving, temperaturen verschillen nogal binnen Nederland.
Toegevoegd ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bschnitz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07:13
buell schreef op woensdag 22 november 2023 @ 15:03:
11:45 weer aan en 12:37 een eerste en laatste defrost tot nu toe. Omgeving Arnhem - Nijmegen (betuwe)
Wat heb je tot nu toe verbruikt deze maand?

Zit hier op WAR in Lent, 120 kWh.

Heb wel schema, snachts mag dat ding niks doen van mij.

1: Te veel herie snachts
2: Krijg de woning ongeacht in 4 uur warm....

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 12.000Wp || Batterij: SigenStor 12kW + 24kWh || A++++ 151m2 570m3 op water || WTW: Itho Daalderop HRU 350 ECO || Auto: Hyundai Ioniq 6 53kWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• buell
Bschnitz schreef op woensdag 22 november 2023 @ 15:31:
[...]

Wat heb je tot nu toe verbruikt deze maand?

Zit hier op WAR in Lent, 120 kWh.

Heb wel schema, snachts mag dat ding niks doen van mij.

1: Te veel herie snachts
2: Krijg de woning ongeacht in 4 uur warm....
Wij zitten nog in een verbouwing daardoor is hij niet de hele maand aan geweest. Ik wacht (zucht) op de tegelzetter voor de nieuwe vloer.
Maar vanaf 15 nov aan en met een hele koude vloer was dat tot nu toe 60Kwh verstookt. Vrijstaande woning uit 1986 die niet is aangepakt op isolatie(daar is nog wel wat te halen inclusief de ramen) 75m2 vloerverwarming. Enkel in gebruik voor vvw. Ta tussen 27 en 28 tot nu toe is voldoende. Via in1 externe thermostaat verbonden die op 21.1 de Wp uit schakeld en op 20.4 weer in. Dag en nacht aan. runs van ongeveer 4- 6 uur en een stop tijd van 4 tot 6 uur. tussen de 3 en 4 runs per dag. Minimale Ta is lijkt het toch wel op 27 a 28 met mijn vloeroppervlak want als ik lager ga gaat hij pendelen. 17l/min flow. Dt van 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jingle1986
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 23-02 10:30
Dank voor je reactie. Ik heb inmiddels de Home Assistant integratie aangemaakt. En daarnaast tevens de extra op te halen (niet standaard) gegevens uit Melcloud geautomatiseerd met het Curl commando, zoals beschreven wordt op diverse fora. Werkt in principe prima.

Naar welke waarde kijk jij om te zien of de WP goede runs maakt? Waarde Heatpumpfrequency? Of een andere? Via de curl komen namelijk heel veel verschillende waarden binnen.

Zubadan PUHZ-SHW140 YHA (-BS) buitenunit - Ecodan ERST20C-VM2DR1.UK binnenunit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keuken
  • Laatst online: 00:00
Jingle1986 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 16:15:
[...]

Dank voor je reactie. Ik heb inmiddels de Home Assistant integratie aangemaakt. En daarnaast tevens de extra op te halen (niet standaard) gegevens uit Melcloud geautomatiseerd met het Curl commando, zoals beschreven wordt op diverse fora. Werkt in principe prima.

Naar welke waarde kijk jij om te zien of de WP goede runs maakt? Waarde Heatpumpfrequency? Of een andere? Via de curl komen namelijk heel veel verschillende waarden binnen.
heb je een linkje hoe ik de CURL waardes op kan halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
keuken schreef op woensdag 22 november 2023 @ 12:24:
[...]

Hoe lees je deze boiler status status uit in HA? Via een MELcloud adapter? of andere adapter?
Ik gebruik een melcloud adapter in combinatie met Home Assistant. Via de standaard integratie kun je maar ~10 entiteiten uitlezen, maar als je deze stappen van @breinonline volgt kun je meer data uit je WP halen dan louter de melcloud integratie in HA, en je melcloud app.

Daarin vind je een sensor en die heet BoosterHeater1status. Die geeft 2 outputs: True (aan) en False (uit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
[...]

Ik kijk sinds dat ik de WP heb (en dat is krap aan 3 weken) de hele tijd naar Frequentie en stroomverbruik. Dat ligt redelijk in lijn met elkaar. Heb je toevallig een dedicated stroommeter?

Heb zelf de Shelly PRO3EM geplaatst. Die meet de krachtgroep van de WP. Ik mis echter nog wel het boosterelement, die op een aparte groep geschakeld zit. Maar dat neem ik nog even voor lief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik kijk meestal naar het elektrisch vermogen (uit de kWh meter in mijn meterkast) en het thermisch vermogen (uit de Kamstrup). En de deling van die twee, die de COP oplevert. Beiden dus niet vanuit Melcloud.
Maar de compressorfrequentie is inderdaad ook een mooie en duidelijke indicator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicide
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
laurens0619 schreef op maandag 20 november 2023 @ 20:58:

[Afbeelding]

@Suicide
@laurens0619
Klopt, ik vermoed dat er iets misgaat bij het wisselen van verwarmen naar sww.
Ik heb dit in het voorjaar een keer of 3 gezien.
Ondanks dat de elektrische elementen allemaal op "OFF" staan, heb ik wel de wachttijden naar maximaal gezet om te kijken of dat helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stap1086
  • Laatst online: 02-02-2024
Hoi,

Al enige tijd volg ik dit forum waaruit ik al veel tips heb kunnen halen, nu heb ik ook een vraag.

Het gaat om een nieuwbouwwonig waarin een een ecodan instalatie is aangebracht bestaande uit een SWM40 VA met een 200l boiler en een dakkap. Mooi systeem en tevreden. Alleen onlangs is er vochtschade geconstateerd en het gaat om condens van de condensafvoer welke door het dak heen loopt. Vanuit de aannemer krijg ik tot heden nog geen goede oplossing. Nu wil ik graag weten wat jullie ervaring is met dit fenomeen. Het treed met dit weer structureel op. Waar het voorheen lekte achter de zolderplaat met wat vochtschade aan de platen is het nu zichtbaar in het zichtbare gedeelte en vallen tijdens een run 2-3 druppels vocht op de vloer. Dit is niet wenselijk en de temperaturen zijn ook niet bijzonder te noemen. Is dit juist aangesloten, iemand tips of ervaringen? Zie ook foto's.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xeZs78FWsADrq-IV6Gd240l31HM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/49S4fzdxRgQ4H9cdWiKlipc0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/B4NmWXy7WL6SYLNx1Z1vORuZLrg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6w7YjUzK56yK2yU5ldktde0e.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fUxZEgi3_cm7Jp7LVs6KL7h9w68=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0zwrfazA6TPeGH4961VruOUZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JI212b_8v_VNx6aHtOWyGvV4W-s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AvlaGh898ly95u0nv0sy54VC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door Stap1086 op 22-11-2023 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaEnSa
  • Laatst online: 25-06 22:41
gr8-jen schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:21:
Hopen dat het even wakker worden is. 5 graden buitenlucht lijkt me wel iets wat vaker voorkomt in de winter. Als dat al vlak bij 0 graden is hoop ik niet dat die straks ~ elk uur gaat defrosten.[Afbeelding]

Ik heb ook wel eens gezien dat mensen het te ver van huis hadden staan en kwartslag gedraaid. Toen had die er een pallet voor gezet. Aangezien die bij mij op een vrijstaande uitbouw staat (20-30 cm van buitenmuur andere verdieping), kan de wind er misschien ook teveel langs waaien?
Hoi,

Ik ben nieuw op dit forum en ik volg dit onderwerp sinds een paar dagen, omdat ik een nieuwkomer ben op het WP-onderwerp.
Na veel optimalisatie-instellingen kon ik de goede plek vinden voor mijn nieuwbouw woning uitgerust met ecodan (buiten SUZ-SWM80VA).

Vanochtend heb ik ook een slechte ervaring gehad :'( 8)7 .
TH2=-1!!! and Tr>Ta!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YWXLiBCbG9c-J01fe7FekMVSc0o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/633aPTGYon4izgRnl6vxLwf9.jpg?f=fotoalbum_large

Ik merk dat WP ongeveer 5 minuten aan het afkoelen was (ontdooien?) Daarna herstelde de WP.

verwarming(rood) koud(blau) verwarming(red)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Gs4AfpKmL6A79xmcbOsKpsBP0B4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wP2YIT9p2PkxSGvXcblUHPZ4.jpg?f=fotoalbum_large

Bent u op de hoogte van de instellingen om deze automatische en niet prettige acties te voorkomen?

Dank alvast

Opmerking: ik heb goede ervaringen met Python/HA/ESP aangezien dit de enige manier is om het probleem op te lossen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Zo jammer dat de warmtepomp bij veel mensen alleen maar bekend is vanwege lawaai en stroomvreter.
Dan krijg je van die flut oplossingen vanuit de markt met die k** schoorstenen!

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonlwd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 26-06 13:12
Stap1086 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 20:09:
Hoi,

Al enige tijd volg ik dit forum waaruit ik al veel tips heb kunnen halen, nu heb ik ook een vraag.

Het gaat om een nieuwbouwwonig waarin een een ecodan instalatie is aangebracht bestaande uit een SWM40 VA met een 200l boiler en een dakkap. Mooi systeem en tevreden. Alleen onlangs is er vochtschade geconstateerd en het gaat om condens van de condensafvoer welke door het dak heen loopt. Vanuit de aannemer krijg ik tot heden nog geen goede oplossing. Nu wil ik graag weten wat jullie ervaring is met dit fenomeen. Het treed met dit weer structureel op. Waar het voorheen lekte achter de zolderplaat met wat vochtschade aan de platen is het nu zichtbaar in het zichtbare gedeelte en vallen tijdens een run 2-3 druppels vocht op de vloer. Dit is niet wenselijk en de temperaturen zijn ook niet bijzonder te noemen. Is dit juist aangesloten, iemand tips of ervaringen? Zie ook foto's.[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je hebt in ieder geval het nieuwe type kap met de anti-recirculatie-rand aan de binnenkant, dat scheelt je al een hoop ellende!

Ik heb ook 'lekkage'. Bij ons lijkt het te komen door de dak doorvoer. Er zit een gat in de basis waar de kap op staat waar de leidingen doorheen lopen. Die is afgedicht met een soort stof/vilt/isolatieachtig materiaal. Een reguliere dak doorvoer zou een soort omgekeerde zwanenhals zijn zodat er nooit water in kan lopen. Misschien het onderzoeken waard in jouw geval...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:25

breinonline

Are you afraid to be known?

SaEnSa schreef op woensdag 22 november 2023 @ 20:17:
[...]

Hoi,

Ik ben nieuw op dit forum en ik volg dit onderwerp sinds een paar dagen, omdat ik een nieuwkomer ben op het WP-onderwerp.
Na veel optimalisatie-instellingen kon ik de goede plek vinden voor mijn nieuwbouw woning uitgerust met ecodan (buiten SUZ-SWM80VA).

TH2=-1!!! and Tr>Ta!

[Afbeelding]

Ik merk dat WP ongeveer 5 minuten aan het afkoelen was (ontdooien?) Daarna herstelde de WP.

[Afbeelding]

Bent u op de hoogte van de instellingen om deze automatische en niet prettige acties te voorkomen?

Dank alvast

Opmerking: ik heb goede ervaringen met Python/HA/ESP aangezien dit de enige manier is om het probleem op te lossen.
Dit is vermoedelijk een defrost geweest. Dat is normaal en noodzakelijk gedrag van je warmtepomp.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09:20
SaEnSa schreef op woensdag 22 november 2023 @ 20:17:
[...]

Hoi,

TH2=-1!!! and Tr>Ta!

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Dank alvast

Dat is een defrost. Heel normaal gedrag als het buiten koud en vochtig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SaEnSa
  • Laatst online: 25-06 22:41
Plenkske schreef op woensdag 22 november 2023 @ 21:09:
[...]
Dat is een defrost. Heel normaal gedrag als het buiten koud en vochtig is.
Bedankt voor je uitleg.
Ook met Koudemiddel R32 bij een buitentemperatuur van 3 graden?...vreemd.
Defrost is uitgeschakeld in de instellingen.
Pagina: 1 ... 87 ... 186 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero