Ik ben aan het kijken of ik mijn afgifte toch nog wat groter kan maken. Ik stook nu met een Ta van 34 graden, want daaronder krijg ik pendelgedrag, zeker bij iets lagere temperaturen (<7 graden) en zeker bij het opstarten van de WP.
Helaas heb ik een woning (1990) waar een oud(er) vloerverwarmingssysteem in zit. Met niet-diffusiedichte tyleenslangen. Om te voorkomen dat zuurstofrijk water zich door het heel systeem met WP en radiatoren zich mengt en lekkages gaat veroorzaken door roestvorming zit er een platenwisselaar tussen het CV circuit en VV systeem gemonteerd. De platenwisselaar is (nu) correct gemonteerd via het tegenstroomprincipe en is 0,36m2.
WP Circuit richting de platenwisselaar
Ta 35,4
Tr 31,8
flow 9lpm (afgelezen op flowmeter in de retour)
Dt 3,6
Afgegeven vermogen: 2,257 kW
VV (tyleenslangen) circuit van de platenwisselaar
Tr 27,4 (komt uit de vloer dus)
Ta 32,2 (gaat weer naar de vloer)
Dt 4,9
(dit komt neer op 6,612 lpm)
(het zijn 3 groepen)
(De vloer is zelf gemeten ongeveer 22-24 graden)
Afgegeven vermogen: 2,257 kW
Bovenstaande waarden zijn afgelezen en / of gemeten met warmtebeeldcamera gericht op tape op leidingen.
Overige eventueel relevante info:
De waarden die de WP teruggeeft
Totale flow: 19LPM
Tset: 33
Ta: 34
Tr: 30.5
Dt = ~4,655 kW (maar zoals Andrehj al aangaf kan dit zomaar flink afwijken vanwege slechte nauwkeurigheid van die sensoren)
(Soms verspringt ie eventjes naar Ta 34.5 en/of Tr 31.0)
- Aanwezigheid naast VV: BGG 1x convectorput 3.20 meter met 20 fans + 1x verticale T22
- Boven: 1x T33, 2x T22 (staan ook open)
- Radiatoren zijn waterzijdig ingeregeld zodat er een DeltaT is van ongeveer 2,5 a 3,0 gr C.
- Convectorput staat helemaal open, daar is de DeltaT wel lager ongeveer 1,6 gr C.
Mijn vragen zijn eigenlijk
- Wat zouden jullie doen?
- Is 0,36m2 platenwisselaar correct gedimensioneerd (ik kom verschillende calculators tegen, sommige zeggen 0,15m2 maar ik kom er niet helemaal uit, ChatGPT ook absoluut niet)
- Iemand nog een idee hoe ik toch met een wat lagere Tset/Ta kan gaan werken? Nu draait de WP op 800-850W minimaal continu zelfs op zo'n warme dag als vandaag..
[
Voor 7% gewijzigd door
radeoxx op 19-11-2023 23:18
]