Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-09 15:54
g-j-t schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 13:20:
Hij draait hier nu met een dT van 3,5. (3,5x4,2x(17/60))/0,64 = COP 6,5. Door al dat defrosten van vanmorgen zal het gemiddeld wel wat minder zijn.
Ik heb dezelfde buitenunit. Draai nu even op Ta 31 graden. En die haalt hij ook gewoon. Soms even 32 zie ik.
Met nu alleen nog info uit het scherm(dus getallen zonder decimaal) en een losse verbruiksmeter, heb ik het ook even berekend.
4x4,2x(18/60) / 0,926 = COP 5,44
Data is van 15:15 en buiten is het 7,7 graden.

Ik heb hem na een vakantie vanochtend pas om 10:00 uur aan gezet. Hij heeft naast de gebruikelijke eerste defrost nog 1x extra gedefrost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18:03
RenBeu schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 14:59:
[...]

Met welke ta draai jij, en is dat met vloerverwarming, radiatoren of beide?
TA vast op 27 ingesteld. Dan levert hij 27,5 a 28 volgens Melcloud.

Vloerverwarming ca 75m2 beneden +20m2 in de garage. Boven badkamer beperkte vv en één radiator en nog 1 losse radiator. Maar die doet niet zoveel met een TA van 27-28.

WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 25-12-2024
g-j-t schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 15:43:
[...]

Vloerverwarming ca 75m2 beneden +20m2 in de garage. Boven badkamer beperkte vv en één radiator en nog 1 losse radiator. Maar die doet niet zoveel met een TA van 27-28.
Wat heb je voor een delta t? Heb momenteel een soortgelijke situatie en ik blijf tijdens een hele lange run op 2,5 steken.

Warmtepomp: PUHZ-SW100YAA - ERSC-VM2D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:21
RTJC schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 17:19:
[...]

Wat heb je voor een delta t? Heb momenteel een soortgelijke situatie en ik blijf tijdens een hele lange run op 2,5 steken.
Dan kun je ongeveer bepalen wat de warmteverlies is bij die weersomstandigheden.

De retour loopt niet verder op bij een bepaalde Ta, dus dat is dan wat het is.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenBeu
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 14-09 20:53
g-j-t schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 15:43:
[...]

Ik was hier vooral naar benieuwd omdat je een dt van 3,5 graden had staan in je berekening, ik heb bijna continu dt 2graden.
Ik vermoed dat dit door mijn radiatoren komt die dichter bij de binnen unit hangen dan de vloer verdeler.

Mitsubishi ERSD-VM2D.UK & SUZ-SWM80 VA

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RTJC
RenBeu schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 18:32:
[...]

Ik was hier vooral naar benieuwd omdat je een dt van 3,5 graden had staan in je berekening, ik heb bijna continu dt 2graden.
Ik vermoed dat dit door mijn radiatoren komt die dichter bij de binnen unit hangen dan de vloer verdeler.
Al geprobeerd om je radiatoren te knijpen / waterzijdig inregelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
Knowbody schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 17:58:
[...]

Dan kun je ongeveer bepalen wat de warmteverlies is bij die weersomstandigheden.

De retour loopt niet verder op bij een bepaalde Ta, dus dat is dan wat het is.
Zou het helpen om de stooklijn wat vlakker te zetten? Heb naar mijn idee een keurige 5 graden verschil op de verdeler, en mijn radiatoren heb ik ook met minstens 5 graden verschil waterzijdig ingeregeld.

Heb ook al naar de pompsnelheid gekeken (staat nu op 5) om de flow te verhogen. Blijft toch gelijk nog qua dT.

Vermoed toch dat ie ergens bijmengt. Net als wat @RenBeu hierboven zegt. Het kan natuurlijk zijn dat ik al op mijn minimaal afgifte vermogen zit en er niks verder vanaf kan snoepen.

[ Voor 7% gewijzigd door RTJC op 18-11-2023 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
RTJC schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 17:19:
[...]

Vanmorgen was dT 3,5. Nu een dT van 3 bij 530 watt opgenomen vermogen. Is nu wat warmer buiten (8°C). Ik zie op de thermometers van de vv ook een dT van 3. Komt dus overeen met de waarden uit Melcoud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g-j-t
RenBeu schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 18:32:
[...]

Idd, deze een beetje knijpen. Eigenlijk het retourventiel helemaal dicht draaien en dan een slagje open. Ik heb dit een beetje op gevoel gedaan. Als ik boven alles open draai dan zakt de flow in de meters op de verdeler wat. Door de radiatoren op de retour wat te knijpen kan je dit effect beperken en de radiatoren blijven even warm/lauw :) ze draaien mee voor de systeeminhoud en het helpt altijd iets. Als dochterlief op haar kamer wil zitten mag de airco daar aan maar dat hoeft tot nu toe niet eens.

[ Voor 10% gewijzigd door g-j-t op 18-11-2023 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Inmiddels de Netatmo thermostaat geinstalleerd. Alhoewel deze inderdaad doet wat het zegt: on/off met instelbare hysterese, pendelt de warmtepomp nog steeds en snap ik niet goed waarom:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UeGiETtfo8kS38Kj2lPLvzoAJOU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rOzvaItmElydJktBBVukAnCQ.png?f=fotoalbum_large
Zoals te zien verwarmt hij nog steeds in blokken van +/- 10 minuten, terwijl de Td voldoende lijkt om niet te hoeven pendelen. Wat je hier niet ziet is dat de thermostaat over de gehele periode van de grafiek op 'aan' staat. In het laatst blok heb ik de Ta nog iets verhoogt maar dat maakt weinig uit.

Iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn?

[ Voor 16% gewijzigd door Jazzle op 18-11-2023 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenBeu
RTJC schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 19:31:
[...]

Al geprobeerd om je radiatoren te knijpen / waterzijdig inregelen?
Dat had ik voordat de warmtepomp in gebruik genomen werd wel, echter op de thermostatische inserts op de radiatoren.
Zit zorgde voor suizen in de kamers.

Binnendeel hangt nu dichterbij de radiatoren dan de cv ketel.

Ik heb nu een TA Inregelafsluiter gemonteerd in de retour van de 2 radiatoren (leiding lengtes en type radiatoren zijn gelijk). Inserts volledig open.
Echter deze nog niet ingeregeld op dt, staat 1/2 open denk ik.

Hier idd maar eens wat meer aandacht aan gaan besteden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RenBeu
g-j-t schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 20:10:
[...]

Idd, deze een beetje knijpen. Eigenlijk het retourventiel helemaal dicht draaien en dan een slagje open. Ik heb dit een beetje op gevoel gedaan. Als ik boven alles open draai dan zakt de flow in de meters op de verdeler wat. Door de radiatoren op de retour wat te knijpen kan je dit effect beperken en de radiatoren blijven even warm/lauw :) ze draaien mee voor de systeeminhoud en het helpt altijd iets. Als dochterlief op haar kamer wil zitten mag de airco daar aan maar dat hoeft tot nu toe niet eens.
Dank je wel voor de reactie. Ik snap hoe het werkt, zal er eens wat meer aandacht aan gaan besteden.
Ik dacht juist dat de radiatoren ook meer flow moesten hebben willen ze nog iets van warmte afgeven.
Zal ze morgen eens dicht zetten om te kijken of dat wat veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
RenBeu schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 21:41:
[...]

Dank je wel voor de reactie. Ik snap hoe het werkt, zal er eens wat meer aandacht aan gaan besteden.
Ik dacht juist dat de radiatoren ook meer flow moesten hebben willen ze nog iets van warmte afgeven.
Zal ze morgen eens dicht zetten om te kijken of dat wat veranderd.
Flow is in principe prima, maar als het ten koste gaat van de flow door je vv dan is een beetje knijpen wellicht beter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jazzle schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 21:19:
Inmiddels de Netatmo thermostaat geinstalleerd. Alhoewel deze inderdaad doet wat het zegt: on/off met instelbare hysterese, pendelt de warmtepomp nog steeds en snap ik niet goed waarom:
[Afbeelding]
Zoals te zien verwarmt hij nog steeds in blokken van +/- 10 minuten, terwijl de Td voldoende lijkt om niet te hoeven pendelen. Wat je hier niet ziet is dat de thermostaat over de gehele periode van de grafiek op 'aan' staat. In het laatst blok heb ik de Ta nog iets verhoogt maar dat maakt weinig uit.

Je WP kan zijn minimum vermogen niet kwijt. Ta, flow of afgifte moet dus omhoog.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzle
  • Niet online
Andrehj schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 21:58:
[...]

Je WP kan zijn minimum vermogen niet kwijt. Ta, flow of afgifte moet dus omhoog.
Maar de Td loopt niet echt terug en blijft rond de 4 graden, is dat niet voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bedoel je de deltaT? Waarom zou die terug moeten lopen?

[ Voor 81% gewijzigd door Andrehj op 18-11-2023 22:05 ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzle
  • Niet online
Andrehj schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 22:03:
Bedoel je de deltaT? Waarom zou die terug moeten lopen?
Delta T inderdaad, mijn aanname was dat bij een te groot vermogen de delta T te klein wordt waardoor er niks meer te verwarmen is en dus de WP uitschakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Jazzle schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 21:19:
...
je stooklijn moet zodanig dat de ingestelde ruimtetemperatuur maar knap aan gehaald wordt, eigenlijk net niet!

Dan houd je een lange run. Dus zet de stooklijn omlaag en misschien zelfs de RT een 0,5 omhoog.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jingle1986
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 23-02 10:30
Ik heb nog een raspberry pi liggen en ik neig naar de variant waarbij je MELCloud koppelt met Home Assistant.
Kan ik daar dan wel info over de runs terug vinden? Of is dan een Wifi KWh meter beter?

Zubadan PUHZ-SHW140 YHA (-BS) buitenunit - Ecodan ERST20C-VM2DR1.UK binnenunit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 04:54

breinonline

Are you afraid to be known?

Knowbody schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 23:21:
[...]

je stooklijn moet zodanig dat de ingestelde ruimtetemperatuur maar knap aan gehaald wordt, eigenlijk net niet!

Dan houd je een lange run. Dus zet de stooklijn omlaag en misschien zelfs de RT een 0,5 omhoog.
Stooklijn omlaag? Zijn warmtepomp kan nu al niet zijn vermogen kwijt. Dat kan hij nog minder als je de stooklijn omlaag brengt.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
breinonline schreef op zondag 19 november 2023 @ 08:29:
[...]

Stooklijn omlaag? Zijn warmtepomp kan nu al niet zijn vermogen kwijt. Dat kan hij nog minder als je de stooklijn omlaag brengt.
Dat zou je zeggen in geval van WAR. Maar hier bemoeit een RT zich ermee.

Edit: lees nu net dat de RT steeds vragend staat dus die is het niet.

Omdat de retourtemperatuur nauwelijks toeneemt en ook best laag is met 22 lijkt het me niet dat de WP de warmte niet kwijt kan.

[ Voor 24% gewijzigd door Knowbody op 19-11-2023 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:35
Volgens mij gaat dit om het startpunt van de stooklijn in combinatie met de flow. Want je moet idd je minimale vermogen kwijt kunnen. Anders stopt de wp voordat je kamer warm genoeg is.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
BarryH schreef op zondag 19 november 2023 @ 09:34:
Volgens mij gaat dit om het startpunt van de stooklijn in combinatie met de flow. Want je moet idd je minimale vermogen kwijt kunnen. Anders stopt de wp voordat je kamer warm genoeg is.
Zou het dan kunnen dat de flow te hoog is, waardoor het water te warm terug komt? Ik ben zelf bij mij aan het testen en heb gisteren de stooklijn met 1 graad verlaagd en de pomp naar snelheid 5 gezet.

Ik merk dat mijn pomp wat zenuwachtig wordt en de runs wat korter. Dat het weer buiten wat zachter is t.o.v. de afgelopen dagen speelt dan ook niet echt mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21:35
@RTJC: Dit is een beetje te ecodan specifiek voor mij.

Maar wat ik zou proberen is de temperatuur weer 1 graad omhoog en dan een tijdje monitoren wat de WP doet.
ALS de WP stopt terwijl de kamer nog niet op temperatuur is (en de thermostaat nog een vlammetje laat zien), dan is de WP afgeslagen omdat (Waarschijnlijk) het minimale vermogen niet afgegeven kon worden (waardoor dan langzamerhand de Tr stijgt en de WP stopt). In deze situatie kan je de pomp flow verhogen en/of de Ta nog wat verhogen.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubenus
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:37
RTJC schreef op zondag 19 november 2023 @ 09:59:
[...]

Zou het dan kunnen dat de flow te hoog is, waardoor het water te warm terug komt? Ik ben zelf bij mij aan het testen en heb gisteren de stooklijn met 1 graad verlaagd en de pomp naar snelheid 5 gezet.

Ik merk dat mijn pomp wat zenuwachtig wordt en de runs wat korter. Dat het weer buiten wat zachter is t.o.v. de afgelopen dagen speelt dan ook niet echt mee.
Als het water te warm terug komt ligt dat niet aan je flow (die is dan juist goed) maar aan je afgifte welke te laag is of je Ta te laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jingle1986 schreef op zondag 19 november 2023 @ 08:25:
Ik heb nog een raspberry pi liggen en ik neig naar de variant waarbij je MELCloud koppelt met Home Assistant.
Kan ik daar dan wel info over de runs terug vinden? Of is dan een Wifi KWh meter beter?
Dat kan bij beide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
BarryH schreef op zondag 19 november 2023 @ 10:04:
@RTJC: Dit is een beetje te ecodan specifiek voor mij.

Maar wat ik zou proberen is de temperatuur weer 1 graad omhoog en dan een tijdje monitoren wat de WP doet.
ALS de WP stopt terwijl de kamer nog niet op temperatuur is (en de thermostaat nog een vlammetje laat zien), dan is de WP afgeslagen omdat (Waarschijnlijk) het minimale vermogen niet afgegeven kon worden (waardoor dan langzamerhand de Tr stijgt en de WP stopt). In deze situatie kan je de pomp flow verhogen en/of de Ta nog wat verhogen.
Als je de Ta verhoogd, gaat dan automatisch het hele systeem niet omhoog temp? Want als de Ta toeneemt, zal toch ook je Tr uiteindelijk toenemen? Of is het zo dat wanneer de Ta juist lager is (en in de buurt van de doel temp) dat dan de afgifte minder wordt?

Wat ik af en toe zie, is dat het play symbooltje actief is op de controller, maar de pomp 60 watt verbruikt. Dus de buitenunit staat uit terwijl de binnenunit wel 23 l/pm aan flow door het systeem pompt.

(ik ben nog heel veel aan het leren, vandaar mijn vragen).

[ Voor 10% gewijzigd door RTJC op 19-11-2023 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenrobbert
  • Laatst online: 02-12-2024
Vraagje over de Netatmo Kan deze ook koeling regelen in de zomer , is dit instelbaar in de app of ergens anders ik krijg dat zo snel niet terug gevonden alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 20:50

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Jingle1986 schreef op zondag 19 november 2023 @ 08:25:
[...]

KWh meter. Verder kun je zonder KWh de Ta,Tr,Tb,Dt, Hz boiler temperatuur uitlezen.

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:19
RTJC schreef op zondag 19 november 2023 @ 10:07:
[...]

Als je de Ta verhoogd, gaat dan automatisch het hele systeem niet omhoog temp? Want als de Ta toeneemt, zal toch ook je Tr uiteindelijk toenemen? Of is het zo dat wanneer de Ta juist lager is (en in de buurt van de doel temp) dat dan de afgifte minder wordt?

(ik ben nog heel veel aan het leren, vandaar mijn vragen).
Als de Ta omhoog gaat, zal op den duur ook Tr omhoog gaan. Maar je afgifte zal ook iets stijgen omdat je met hogere temperaturen werkt dan de kamer zelf is. Dus je afgifte naar de kamer gaat iets omhoog en het geleverde vermogen van de warmtepomp.

Weet je al wat je flow is zodat je kan berekenen hoeveel de warmtepomp genereert. Dan weet je ook of die boven het minimum van de warmtepomp zit.

In dit geval gaat het water rond omdat deze warm is en de compressor de nieuwe warmte niet kwijt kan.
Als je dit later ook snachts ziet is het dat de anti vries modus nog bij 5 graden buiten de leidingen niet wil laten bevriezen. Zie de pinned posts om het te deactiveren. (Ik ga er vanuit dat je geen monoblock hebt anders aan laten)

[ Voor 16% gewijzigd door gr8-jen op 19-11-2023 10:22 ]

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
gr8-jen schreef op zondag 19 november 2023 @ 10:17:
[...]

Als de Ta omhoog gaat, zal op den duur ook Tr omhoog gaan. Maar je afgifte zal ook iets stijgen omdat je met hogere temperaturen werkt dan de kamer zelf is. Dus je afgifte naar de kamer gaat iets omhoog en het geleverde vermogen van de warmtepomp.

Weet je al wat je flow is zodat je kan berekenen hoeveel de warmtepomp genereert. Dan weet je ook of die boven het minimum van de warmtepomp zit.
Volgens de controller is de flow nu 23 l/m.

Op dit moment draait de pomp van de binnenunit, maar levert geen warmte. Die staat stil. Wat ik hierboven al schreef. Het 'play' symbooltje is zichtbaar op de controller, maar met een verbruik van slechts 60 watt wordt er geen warmte opgewekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
Ik had hier boven al ge-edit.

Als het binnen nog niet warm genoeg is zou ik ta verhogen. Dan vermogen die is afgegeven berekenen.
(Ta -Tr) * 4.2 * flow per minuut / 60
Bereken het als die even stabiel draait.

Ik weet trouwens niet wat voor apparaten er staan. En in welke modus je verwarmd

[ Voor 16% gewijzigd door gr8-jen op 19-11-2023 10:32 ]

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• g-j-t
Jeroenrobbert schreef op zondag 19 november 2023 @ 10:08:
Vraagje over de Netatmo Kan deze ook koeling regelen in de zomer , is dit instelbaar in de app of ergens anders ik krijg dat zo snel niet terug gevonden alvast bedankt.
Je kan onder geavanceerde instellingen in de app de polariteit omdraaien. Volgens mij is het dan een kwestie van de binnenunit op “koelen” zetten en de polariteit van de Netatmo omdraaien. Nog niet getest maar volgens mij zou het zo moeten werken.

Ik denk alleen dat ik het koelen op tijd ga doen zomers. Vooral overdag op de overproductie van de pv laten draaien. Ook ben ik benieuwd naar hoeveel effect dit gaat hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Jazzle schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 22:03:
[...]

Maar de Td loopt niet echt terug en blijft rond de 4 graden, is dat niet voldoende?
Ik zie nu ook dat de tijdspan van je afbeelding maar kort is en de retour lijkt lange tijd hetzelfde maar in werkelijkheid gaat dat om minuten (en in korte tijd kan de Rt niet veel veranderen, dus logisch).

Je hebt de Ta verhoogt en zegt dat het niet veel uitmaakte.

Wat als je de thermostaat even buiten beschouwing laat (loskoppelt) om zo te kunnen troubleshooten ?

Klopt de flow van 23 (want te weinig flow lijkt het dan niet te zijn)?

[ Voor 5% gewijzigd door Knowbody op 19-11-2023 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harbo
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Ik heb een Mitsubushi airco/inverter. Ik probeer het drogen mode te gebruiken zonder dat hij of koude of some warme lucht inblaast. Welke instellingen moet ik gebruiken? Mijn doel is dat luchtvochtigheid gaat dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Harbo schreef op zondag 19 november 2023 @ 11:23:
Ik heb een Mitsubushi airco/inverter. Ik probeer het drogen mode te gebruiken zonder dat hij of koude of some warme lucht inblaast. Welke instellingen moet ik gebruiken? Mijn doel is dat luchtvochtigheid gaat dalen.
Als je ermee gaat verwarmen gaat de luchtvochtigheid ook dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 19-09 15:54
Dit is het verkeerde topic daarvoor, maar een airco zal bij elke modus (behalve "uit" natuurlijk) lucht blazen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EwaldC
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-12-2024
Andrehj schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 21:58:
@Andrehj, je had dat bij ons ook gesuggereerd en hoewel wij nog maar enkele maanden een WP hadden (PUZ-VM85VAA), kwam dat niet echt overeen met onze metingen. Wij zagen eerder:
  • bij hogere flow (aan afgifte zijde), kan er hogere dT ontstaan, wat de WP dan ziet als grotere warmtevraag -> WP verhoogt het vermogen, door de grotere afgifte wordt de gewenste kamertemperatuur sneller bereikt -> korte runs = pendelen
  • bij hogere Ta gaat de WP sneller naar die Ta -> meer vermogen en nog kortere runs.
  • dit gedrag is meest uitsproken bij tussentemperaturen (~35C a ~45C). Op lage Ta (28C, experimentje met mijn klassieke radiatoren: door een lekje moest de WP af die dag), gaat de WP wel iets hoger (tot 36C) maar omdat de gewenste T nooit wordt bereikt, is het een lange, rustige run met COP ~6. Met Ta 48C (onze SWW run), gaat de WP niet hoger dan ~52C en is het ook een mooie, geleidelijke run met dT ~4C. Daarom was de SWW COP (voorheen) relatief veel beter dan die voor VW. Het zou me niet verbazen dat door de EU Heatpump Keymark testen de firmware optimaler werkt bij de test profielen ttz. lage T (<35C) of "medium" T (55C, cf. de SWW run).
  • de proef op de som: als de WP via het kabeltje tot 50% vermogen (= minimum vermogen voor de WP) wordt beperkt, dan zien we slechts 2 tot 3 lange runs per dag met tussenin de SWW run en een COP 4+.
Conclusie: bij ons kan de WP zijn minimum vermogen wel perfect kwijt. Zelfs een grotere WP zoals PUZ-SWM120, kan bij 7C moduleren tot <3kWh geleverde warmte volgens het databook.
Het probleem kan dus ook zijn: hoe de WP optimaal doen moduleren tot dat minimaal vermogen?

Ook hielpen (bij ons) hoger Ta en/of flow niet (voor het pendelen, wel om het sneller warm te hebben) en is, tot hiertoe, de vermogensbeperking de (voor ons) enige, eenvoudige manier om rustige, optimale runs/COP te bekomen die de gewenste temperatuur bereiken. Via eigen SW en sturing via vb. Melcloud kan het wellicht ook maar dat is complex.

PUZ-VM85VAA + ERPX-VM2D + OEG SWW vat 160L + DIY verswaterstation + plaatradiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzle
  • Niet online
Knowbody schreef op zondag 19 november 2023 @ 11:14:
[...]

Ik zie nu ook dat de tijdspan van je afbeelding maar kort is en de retour lijkt lange tijd hetzelfde maar in werkelijkheid gaat dat om minuten (en in korte tijd kan de Rt niet veel veranderen, dus logisch).

Je hebt de Ta verhoogt en zegt dat het niet veel uitmaakte.

Wat als je de thermostaat even buiten beschouwing laat (loskoppelt) om zo te kunnen troubleshooten ?

Klopt de flow van 23 (want te weinig flow lijkt het dan niet te zijn)?
Het was in de grafiek inderdaad een stukje ingezoomd op een probleemgeval. De thermostaat stond al permanent aan, de Tr en Ta verschillen zo'n 4 graden. De flow is 18l/m (dat is ook de max). Dat moet dan een vermogen van 5kW zijn, dus niet het minimum.

Nu deze ochtend met Ta 28 (werkelijk is 0,5/1 graad hoger) draait hij na nachtverlaging wel al uren rustig door gek genoeg (vanaf 07:00 tot nu op +/- 700W zonder stops). Tr is 24,5, dT dus rond de 4 ook. Thermostaat ook permanent op 'on'.

Ik snap dus niet zo goed wat het verschil is tussen de situaties gisteravond en nu, dezelfde dT, dezelfde vraag, dezelfde flow en dus ook dezelfde geleverde vermogens. Toch nu geen pendelen en gisteren wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
gr8-jen schreef op zondag 19 november 2023 @ 10:30:
Ik had hier boven al ge-edit.

Als het binnen nog niet warm genoeg is zou ik ta verhogen. Dan vermogen die is afgegeven berekenen.
(Ta -Tr) * 4.2 * flow per minuut / 60
Bereken het als die even stabiel draait.

Ik weet trouwens niet wat voor apparaten er staan. En in welke modus je verwarmd
Ik heb een 10kw Wp (SW100) en verwarm op basis van de binnen temp.

Zojuist weer een kleine run gestart en weer gestopt. Dit heb ik de afgelopen weken nog niet eerder gezien.

De stooklijn inmiddels weer met 1 graad verhoogd maar de pomp snelheid staat nog op 5. Stond op 4 en toen had ik in mijn beleving stabielere runs.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mLeHSF3Zc_Rx6ATHk2yhlks6tpA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bBFUyh0a99tJ4dFJj0Mbiise.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
Jazzle schreef op zondag 19 november 2023 @ 11:40:
[...]

Ik snap dus niet zo goed wat het verschil is tussen de situaties gisteravond en nu, dezelfde dT, dezelfde vraag, dezelfde flow en dus ook dezelfde geleverde vermogens. Toch nu geen pendelen en gisteren wel.
Misschien omdat die 'al onderweg' is pruttelt hij lekker door. Dat in vergelijking met een start onder dezelfde omstandigheden gaat niet op, want bij een start zie je altijd hogere frequenties en geeft het dus ook meer warmte (en opgenomen vermogen) in de eerste paar minuten.

Uiteraard na nachtverlaging is het logisch dat de runs wel langer worden. Misschien toch dat vermogen-restrictie kabeltje gaan gebruiken (wat een gedoe trouwens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
RTJC schreef op zondag 19 november 2023 @ 11:51:
[...]

Zojuist weer een kleine run gestart en weer gestopt. Dit heb ik de afgelopen weken nog niet eerder gezien.

De stooklijn inmiddels weer met 1 graad .....
Het was gisteren 3 tot 6 graden, vandaag zitten we al heel lang in de dubbele cijfers, dus 10+ graden.

Dat verschil ga je echt zien in gedrag en het is niet zo zinvol om dagelijks wijzigingen aan te brengen, een WP met vloerverwarming als buffer heeft meer tijd nodig om te stabiliseren en dus kun je matig conclusies verbinden aan veranderde instellingen die kort op elkaar volgen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@EwaldC en @Jazzle : Het probleem is dat een WP direct na het opstarten even een wat hoger vermogen wil leveren. In het Pana- (of was het het Amber-?) topic stond daar van de week nog een mooi screenshot over. Dat moet hij dan wel kwijt kunnen. Bij VVW is dat normaliter geen probleem, maar bij radiatoren komt het warmte water te snel terug en stopt de WP dus.

@RTJC : Is je WP niet wat aan de grote kant? Je hebt een 10 kW WP, en die draait zelfs bij het koude weer van de afgelopen dagen én nachtverlaging enkel op minimum vermogen... Het kan zijn dat ik wat vergeten ben, maar op welke basis is jouw WP-vermogen bepaald?
Verder schrijf je dat je verwarmt op basis van binnentemperatuur. Daarmee lijk je te doelen op de adaptieve ruimteregeling, maar het verhogen van de stooklijn met 1 graad is daarmee in tegenspraak.

[ Voor 13% gewijzigd door Andrehj op 19-11-2023 12:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EwaldC
Jazzle schreef op zondag 19 november 2023 @ 11:40:
Hoewel onze situatie anders is (krachtigere WP, hogere Ta, klassieke radiatoren), zagen wij deze situatie ook bij onze nieuwe installatie: alles ziet er redelijk uit (dimensionering WP, dT, flow), soms voorbeeldige runs en dan weer pendelen.

Volgens jouw data draait hij op vol vermogen, met een optimale dT en flow. Bij nachtverlaging, heb je een grotere delta tussen actuele en gewenste kamertemperatuur, en duurt het dus een langere tijd voordat die delta is weggewerkt: je hebt een lange, stabiele run, maar op maximum vermogen.
Eens die kamertemperatuur bereikt wordt (overdag) heb je veel kleinere temperatuurschommelingen te verwerken en als je pomp bij zo'n kleinere schommeling dan ook aan dat maximaal vermogen draait, krijg je pendel gedrag.

Ideaal was het dan dat de WP software beseft dat een minimaal vermogen dan is aangewezen is om dat kleine verschil (rustig) weg te werken, maar dat gebeurt helaas niet (althans bij ons): de WP doet wat hij eerder die morgen ook (met success) deed!

Wijzelf kregen het tot dusver enkel opgelost door het vermogen van de WP te beperken (tot 50% in ons geval), zodat de WP gewoon de ganse dag nodig heeft om de gewenste T te bereiken (vb. 21.5C doel T maar de WP geraakt er net niet vanwege het lagere vermogen en het de ganse dag ~20.5C is).
Als je huis zeer goed geisoleerd is, zou je ook langere wachtpauzes kunnen instellen na het bereiken van de gewenste kamer temp of hem met de planner gewoon in blokken van vb. 2u aan/af zetten.
Bij ons werkte dat niet zo goed omdat bij grotere warmteverliezen (woning 1990) er dan een jojo temperatuur effect optreedt en het onaangenaam wordt.
Veel success!

PUZ-VM85VAA + ERPX-VM2D + OEG SWW vat 160L + DIY verswaterstation + plaatradiatoren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
RTJC schreef op zondag 19 november 2023 @ 11:51:
[...]

De stooklijn inmiddels weer met 1 graad verhoogd maar de pomp snelheid staat nog op 5. Stond op 4 en toen had ik in mijn beleving stabielere runs.

[Afbeelding]
10kW is fors, heb je een groot huis met minder isolatie?
En zoja vloerverwarming of radiatoren en indien radiatoren, zijn het dan grote om genoeg afgifte te hebben?
(Ik heb niet ver genoeg terug gelezen om dat te zien, excuses als je dat wel recent hebt vermeld)
Bij een geïsoleerd huis kan je het niet kwijt ben ik bang. Ik heb 7.5 kW en het draait omdat ik Ta iets hoger heb staan wegens lage flow van 15. En na 8 uur moet het uit met dat kwakkelende weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
EwaldC schreef op zondag 19 november 2023 @ 12:26:
[...]

Ideaal was het dan dat de WP software beseft dat een minimaal vermogen dan is aangewezen is om dat kleine verschil (rustig) weg te werken, maar dat gebeurt helaas niet (althans bij ons): de WP doet wat hij eerder die morgen ook (met success) deed!
Ik kan het mis hebben maar als je een (Mitsubishi) ruimtethermostaat gebruikt om een doel temperatuur te gaan behalen zal hij eraan werken om dat te gaan halen.

Ik denk dat de beste oplossing dan is om een lage curve of vlakke stooklijn te gaan gebruiken (als in WAR only) en de aan/uit via iets externs als die Panasonic of Netatmo te laten regelen. De Mitsubishi kabouters weten dan eigenlijk niet wat de doeltemperatuur is en kunnen daar dan ook niet stiekum op manipuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zou beginnen met je vraag te stellen in het juiste topic: Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RTJC
@Andrehj , @Knowbody @gr8-jen ,

ja, ik heb wel redelijk wat vermogen onder de knop. Het gaat hier om een jaren 30 woning, met een gasverbruik van 1800/2000 m3. Dat is met de Koevlaas calculatie een pomp van ongeveer 10kw bij -10. Het huis is voorzien van 5cm spouw isolatie. Heb in een groot deel van de benedenverdieping VW, maar er moet nog 40m2 van het huis extra voorzien worden (is nu nog betonvloer op zand of houten balken). Dus ik heb de pomp ook een beetje op de groei berekend. Op de bovenverdieping heb ik radiatoren, die staan open om het circuit ook te vergroten. Het is een redelijk tochtige woning, dus er komt genoeg koude van buiten naar binnen.

Ik weet dat ik redelijk aan de bovenkant zit, dus dat mijn pomp met die tussentemperaturen een beetje aan het kwakkelen komt. Ik heb desondanks, de pomp nu een kleine 3 weken in bezit en ik zie doorgaans echt stabiele runs (8 uur lang op 500/600/700 watt). Dat is niet zijn max vermogen, maar het is ook nog niet echt richting het vriespunt geweest.

Nu is het extreem zacht buiten en dat merk ik in het gedrag van de pomp. Ben benieuwd of jullie dat ook merken in jullie systemen.

Daarnaast zie ik dat de flow meter op 22 l/pm staat. En dat ie dus ook rondpompt terwijl de buitenunit uitstaat. Een paar pagina's terug heb ik geleerd dat dit komt omdat de temperatuur is bereikt maar nog binnen een bepaalde waarde zit waardoor ie blijft circuleren (beetje vergeten hoe het in detail ook al weer zat).

Natuurlijk wil ik een systeem zo optimaal mogelijk inregelen, en afgaande op wat ik hier lees moet je streven naar 1-2 runs per dag. Het voelt al snel niet goed als dit afwijkt, maar anderzijds moet ik ook accepteren dat ik niet elke dag 6 kan gooien... ;)

Trouwens, ik kijk inderdaad nu naar de binnentemperatuur. Maar die werkt volgens mij op basis van die compensatiecurve (stooklijn?) waarbij de Ta wordt bepaald door de buitentemp. En die staat bij mij op 36 bij -10.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PxqyzLnAa5bA-tYcevTRP4vdkfY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6evsaQq2pGwh6s0IAACVeA8S.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
War is nog niet mijn sterkste punt en ik hou het eerst op voorloop.

Volgens mij staat de Ta onder de 25 bij 15 graden buiten. En ik weet niet wat het minimum vermogen is, maar vandaag is het warm en kan het best zijn dat het niet goed gaat.

edit:

500 watt is zijn minimum. Bij mij zit die dan op 26 Hz. Ik kan met zekerheid zeggen die die lange runs van een paar dagen terug waren toen het buiten onder de 10 graden was.

[ Voor 27% gewijzigd door gr8-jen op 19-11-2023 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
gr8-jen schreef op zondag 19 november 2023 @ 13:27:
War is nog niet mijn sterkste punt en ik hou het eerst op voorloop.

Volgens mij staat de Ta onder de 25 bij 15 graden buiten. En ik weet niet wat het minimum vermogen is, maar vandaag is het warm en kan het best zijn dat het niet goed gaat.
Bij 15 graden buiten, heb ik een 22 graden Ta in de curve.
edit:

500 watt is zijn minimum. Bij mij zit die dan op 26 Hz. Ik kan met zekerheid zeggen die die lange runs van een paar dagen terug waren toen het buiten onder de 10 graden was.
Klopt, die dagen waren wat kouder. Toen draaide ik ook stabiel op 26/30 Hz.

[ Voor 13% gewijzigd door RTJC op 19-11-2023 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EwaldC
Andrehj schreef op zondag 19 november 2023 @ 12:22:
@EwaldC en @Jazzle : Het probleem is dat een WP direct na het opstarten even een wat hoger vermogen wil leveren. In het Pana- (of was het het Amber-?) topic stond daar van de week nog een mooi screenshot over. Dat moet hij dan wel kwijt kunnen.
@Andrehj Dat is 100% correct, maar wat ik (nog) niet begrijp is waarom dat een probleem hoeft te zijn.
Zelfs nu aan 50% vermogen (~850W), draait onze WP de eerste 15 a 20 minuten aan ~1300W.
Dat begreep ik eerst niet 8)7, maar een mogelijke verklaring is het "maximum" vermogen tegenover het "nominaal" vermogen (nu 50%) dat ook in het databoek is beschreven. Toen en nu was er steeds een dT van 5C tot 10C (tot experimenteel 20C). Je kan dus bezwaarlijk besluiten dat er dan onvoldoende afgifte is, niet?

Maar wat er daarna gebeurt, lijkt mij een directe "warmtevraag" gebaseerde sturing. De WP stelt vast: een solide dT = goede afgifte = goede warmtevraag. Dan drijft de WP de Ta geleidelijk wat op. Als de dT dan nog groter wordt: stijgende afgifte = grote warmtevraag. Gevolg: de WP gaat op vol vermogen door tot de gewenste Tkamer is bereikt -> soms pendelruns. Deze vorm van sturing is voor de Keymark heatpump test, zoals ik de specs las, een vereiste om te slagen, maar voor als gebruikers niet altijd ideaal... Het hogere begin vermogen is in dit type sturing ook noodzakelijk om de Ta snel (genoeg) te kunnen opdrijven, teneinde in ~15 minuten de "warmtevraag" te kunnen bepalen.

Ideaal zou de WP het beste plan moeten kiezen op basis van (Tgewenst - Tactueel) rekening houdend met de ingestelde waarden (Ta, WAR, Tb, databoek). En bij een kleine Tkamer delta, is het betere plan een rustige, langere run op lager vermogen. Dat is in mijn simpele geest ook de strategie die past bij het zinnetje wat ik al zo dikwijls op dit forum las: "stel de WP zo in dat hij de gewenste Tkamer net niet bereikt".

Met een "quick and dirty" aanpassing van de MelCloud Openhab addon en automatische aansturing van de vermogensbeperking via 2 solid state relay's, heb ik dat vlug getest met goed resultaat. Om het nog beter te maken, zou mijn code de K-waarde van de woning moeten "leren", waardoor je het warmteverlies per uur kan voorspellen op basis van Tbuiten. Enfin, er is nog wat werk aan de winkel :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen
RTJC schreef op zondag 19 november 2023 @ 13:36:
[...]

[...]

Misschien een idee om te kijken wat de Ta op die dagen was met 26/30Hz. Als je dat als minimum neerzet als het buiten warm is (15 graden), kun je ook je warmte kwijt die die pomp minimaal kwijt wil. Misschien stopt tie na een paar uur maar het is wel warm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:36
Jeroenrobbert schreef op zondag 19 november 2023 @ 10:08:
Ik zie dat @g-j-t al geantwoord heeft, en dat is idd correct; deze vraag is al een paar keer eerder voorbij gekomen, en dat is begrijpelijk, want het is nu niet bepaald duidelijk wat Netatmo bedoelt met hun "polariteit". Maar het is idd het omdraaien van de schakel logica, dus het contact maken bij stijgende temperaturen. Dan dus nog even de switches aanpassen in de wp. en je bent klaar om te koelen.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gfaes
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 17-09 13:57
gfaes schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 11:37:
Goedemorgen!
Wij wonen sinds anderhalf jaar in een nieuwbouwhuis met een vloeropp. van ca. 160 m2. Vloerverwarming op alle 3 verdiepingen met per kamer een eigen thermostaat. We hadden daarop geen invloed, is zo vanuit bouw opgeleverd. Gaat om een EHST20D-VMD2 met 40L buffervat en de buitenunit op het dak staat een SUZ-SWM60-VA. Met hulp van andere tweakers gebruiken we deze sinds afgelopen zomer ook om te koelen (yeah!). [..]
Omdat het openzetten van de verdelers maar tijdelijk effect had heb ik gisteren toch maar even de SD kaart eruit gehaald. Beetje geschrokken van de grafieken:Er zijn dagen waarop de pomp ca. 100x in en uitschakelt. Onderstaande afbeeldingen zijn van gisteren (daar valt het zelfs nog mee met vergelijking op andere dagen).
In de ochtend en middag staat die volgens mij te pendelen. Thermostaat vraagt wel maar kan warmte niet kwijt vermoed ik. Om iets voor 18:30 uur heb ik de verdelers van de bgg en bovenverdieping allemaal handmatig opengezet: dan gaat het een half uur ongeveer goed maar daarna gaat die weer pendelen. Dit lijkt te worden veroorzaakt door de thermostaat, IN1 schakelt namelijk vanaf dat moment ieder kwartier. Ik begrijp niet waarom: thermostaat stond op hoog om te testen. In ieder geval paar graden hoger dan de temperatuur in de kamer. Wij hebben ook Mohlenhoff naregeling overigens. Ik heb nu die Netatmo thermostaat besteld om direct op IN1 aan te sluiten en die hele regeling dus eruit te laten. Andere tips/adviezen zijn zeker welkom!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VY5a0h18FJq3gpgAk7Q2Dg48y3A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aeGI2eoAPlSbA6tfZqWsGXYl.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/myZ4rOAxd0Z0chMdd5beVeiKTGY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gfl3g5eKtLvaOIek1ijJ5L74.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KRZZGPFhZ_jX1G4Ec2JvqTmSIjI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MnMHrBjKDvziITvLyoUjxQ0N.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/av66s1hpCm2qv_AWUONbZy3y4qE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jDq2MJQOqwKoORTfbxs3xu2c.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
@gfaes verstandig besluit.

Naregeling is voor gevorderden. Daarmee bedoel ik dat je eerst moet weten wat het gedrag van een warmtepomp is en wat de invloed van de verschillende instellingen is.

Meestal is het beter om naregeling (eerst) weg te laten. Hoe simpeler hoe beter.

We zien hier veel problemen met naregeling en complexe installaties met extra pompen vanwege buffervaten.

[ Voor 16% gewijzigd door Knowbody op 19-11-2023 17:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JustMyOpinion
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-06 09:45
RTJC schreef op zondag 19 november 2023 @ 13:36:
[...]

[...]

Zit even door je berichten te lezen, maar ik zet mijn geld op het feit dat de WP zijn vermogen niet kwijt kan. Je praat over retourtemperatuur, maar daar kijkt de WP niet naar (En wees verstandig, kijk daar zelf ook niet te veel naar).

De reden dat de WP afschakelt omdat hij zijn vermogen niet kwijt kan komt door het feit dat de Ta (aanvoer) meer dan 1,5 °C boven Tset (setpoint) komt. Hij kijkt dus totaal niet naar Tr (retour).

Om je runs langer te maken kan je eigenlijk alleen maar Ta hoger zetten. Uiteraard kan je ook je pomp sneller laten draaien, het gevolg is dan dat Ta lager zou moeten worden. Maar als je pomp als aan max zit (en dat lees ik beetje) kan je enkel Ta omhoog zetten.

Dat hij het bij lagere buitentemp wel deed komt dan waarschijnlijk omdat je curve (nog) niet goed staat. Je moet dus de rechterkant van je curve omhoog zetten. Resultaat is dat je curve vlakker zal worden.

Just my 2 cents

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@gfaes Goed bezig. Snel door met die simpele thermostaat. En dan wordt het hoog tijd dat we Mohlenhoff hier op dezelfde lijst zetten als Honeywell, namelijk op de lijst met apparatuur die thuis hoort op de vuilnisbelt!
Je bent namelijk niet bepaald de eerste, zoek in dit topic maar eens op Mohlenhoff.

Oh, en vergeet als je dit werkend hebt niet je buren in te lichten. Dit gaat jullie veel op je stookkosten besparen en ook de WP gaat hierdoor uiteraard veel langer mee.

[ Voor 22% gewijzigd door Andrehj op 19-11-2023 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
JustMyOpinion schreef op zondag 19 november 2023 @ 18:02:
[...]

Zit even door je berichten te lezen, maar ik zet mijn geld op het feit dat de WP zijn vermogen niet kwijt kan. Je praat over retourtemperatuur, maar daar kijkt de WP niet naar (En wees verstandig, kijk daar zelf ook niet te veel naar).

De reden dat de WP afschakelt omdat hij zijn vermogen niet kwijt kan komt door het feit dat de Ta (aanvoer) meer dan 1,5 °C boven Tset (setpoint) komt. Hij kijkt dus totaal niet naar Tr (retour).

Om je runs langer te maken kan je eigenlijk alleen maar Ta hoger zetten. Uiteraard kan je ook je pomp sneller laten draaien, het gevolg is dan dat Ta lager zou moeten worden. Maar als je pomp als aan max zit (en dat lees ik beetje) kan je enkel Ta omhoog zetten.

Dat hij het bij lagere buitentemp wel deed komt dan waarschijnlijk omdat je curve (nog) niet goed staat. Je moet dus de rechterkant van je curve omhoog zetten. Resultaat is dat je curve vlakker zal worden.

Just my 2 cents
Om het te begrijpen moet je wel naar de Tretour kijken ;)

Die +1.5K boven het setpoint, is dat niet te verhogen? Ik dacht al dat hij afkapte op de Ta maar ken de Mitsu kabouters verder niet.

[ Voor 3% gewijzigd door Knowbody op 19-11-2023 18:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
Knowbody schreef op zondag 19 november 2023 @ 18:05:
[...]

Die +1.5K boven het setpoint, is dat niet te verhogen? Ik dacht al dat hij afkapte op de Ta maar ken de Mitsu kabouters verder niet.
Voor het begrijpen wel, maar voor de werking totaal niet :+

Nee, zoals ik het begrijp is dit niet aan te passen. Reden dat ik dit weet is dat ik zelf hier ook problemen mee heb/had. Ik heb het opgelost door mijn Ta aan te passen als die 1.5°C wordt benaderd. (Via HA en procon).

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
JustMyOpinion schreef op zondag 19 november 2023 @ 18:15:
[...]

Voor het begrijpen wel, maar voor de werking totaal niet :+

Nee, zoals ik het begrijp is dit niet aan te passen. Reden dat ik dit weet is dat ik zelf hier ook problemen mee heb/had. Ik heb het opgelost door mijn Ta aan te passen als die 1.5°C wordt benaderd. (Via HA en procon).
Aha!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gr8-jen
Knowbody schreef op zondag 19 november 2023 @ 18:05:
[...]

Het is ook verschillend welke kabouter je krijgt. Sommige krijgen Dopey, maar als je pech hebt krijg je Grumpy _O-

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Knowbody
gr8-jen schreef op zondag 19 november 2023 @ 18:37:
[...]

Het is ook verschillend welke kabouter je krijgt. Sommige krijgen Dopey, maar als je pech hebt krijg je Grumpy _O-
Zolang je Plof maar niet krijgt! 😛

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Andrehj schreef op zondag 19 november 2023 @ 18:04:
@gfaes Goed bezig. Snel door met die simpele thermostaat. En dan wordt het hoog tijd dat we Mohlenhoff hier op dezelfde lijst zetten als Honeywell, namelijk op de lijst met apparatuur die thuis hoort op de vuilnisbelt!
Je bent namelijk niet bepaald de eerste, zoek in dit topic maar eens op Mohlenhoff.

Oh, en vergeet als je dit werkend hebt niet je buren in te lichten. Dit gaat jullie veel op je stookkosten besparen en ook de WP gaat hierdoor uiteraard veel langer mee.
Nou, hier is er een die wel goede ervaringen heeft met moehlenhoff naregeling, niks pendelen ofzo. joezzt in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Met overgedimensioneerde 8kW warmtepomp en 3x60 m2 vvw in een nieuwbouwhuis.
@gfaes Welke moehlenhoff naregeling heb je precies ?

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Hier ook met succes de Netatmo thermostaat (draadloos) aangesloten op de WP. Was voor €99 een nobrainer. Kan de stekker eindelijk uit de Mohlenhof naregeling:

Mohlenhof / Alpha SST direct:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/fGvHOicPOx90LlW7Ip2k8HDq.png

Netatmo:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/3z9ycV04qApJ0QPqXxXwcQnP.png

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gfaes
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 17-09 13:57
JustMyOpinion schreef op zondag 19 november 2023 @ 18:02:
[...]

[..]
Dank voor je reactie! Klinkt logisch inderdaad, ik ga de Ta verhogen. Dit verklaart alleen toch niet dat aan/uit geschakel op IN1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
gfaes schreef op zondag 19 november 2023 @ 19:07:
[...]

Dank voor je reactie! Klinkt logisch inderdaad, ik ga de Ta verhogen. Dit verklaart alleen toch niet dat aan/uit geschakel op IN1?
Zoals gezegd, laat die even afgekoppeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Mick1990 schreef op zondag 19 november 2023 @ 18:49:
Hier ook met succes de Netatmo thermostaat (draadloos) aangesloten op de WP. Was voor €99 een nobrainer. Kan de stekker eindelijk uit de Mohlenhof naregeling:

Mohlenhof / Alpha SST direct:
[Afbeelding]

Netatmo:
[Afbeelding]
Ja, ik zag dat je een appartement hebt, dan is zoneregeling natuurlijk onzin. Mijn vorige huis was met 3 verdiepingen met 3 verdelers en naregeling, daar is die voor bedoeld !

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
Weer wat geleerd @JustMyOpinion .

Met Tset bedoel je dan de op dat moment geldende temp in de curve (dus buiten temp vs aanvoer temp)?

En daar 1,5 boven is uit?

Ps: vandaag weer mooi een run van ruim 6 uur gemaakt. Met deze temperaturen buiten een resultaat waar ik wel blij mee ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Andrehj schreef op zondag 19 november 2023 @ 18:04:

Dit dus, Ik ben aan het spelen geweest met het Mohlenhoff systeem, en heb overal nu relais tussen hangen om het systeem te temmen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MO2eBvavHBXxUAi9BZsuQ-h0TDo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/c2p5G2lPSkGGXv8HFv1o1IyS.png?f=user_large

Hier mee kan ik alle Mohlenhoff thermostaten op nachtmodus zetten, hun vraag anuleren en zelf voor thermostaat spelen het resulaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z58Ri8WwFR-10ubPZs4w38WBWyM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/C6Xl6nufqlQVscOaJI4x763D.png?f=fotoalbum_large

Mag niet klagen, de WP heeft in plaats van iedere 15 min aan/uit nu al een kleine 29 uur niet meer hoeven aan staan omdat de temperatuur niet zakken wil in huis (nieuwbouw 2023) en dan ga je douchen en koken en al die rest warmte houd eigenlijk het huis warm :>

Ben benieuwd hoelang ik het zo kan volhouden. eens bedenken wat ik met al die lege inbouw dozen in huis ga doen straks als die Mohlenhoff dingen er uit gaan. Nu zijn het mooie displays die handig te bekijken zijn om de boel in de gaten te houden maar die 20 watt aan stroom verbruik mag ook wel op de besparings lijst. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
RTJC schreef op zondag 19 november 2023 @ 19:47:
Weer wat geleerd @JustMyOpinion .

Met Tset bedoel je dan de op dat moment geldende temp in de curve (dus buiten temp vs aanvoer temp)?

En daar 1,5 boven is uit?

Ps: vandaag weer mooi een run van ruim 6 uur gemaakt. Met deze temperaturen buiten een resultaat waar ik wel blij mee ben.
Yep, dus de temperatuur die je wilt dat de WP gaat maken. Dus idealiter zal Ta = Tset zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denny35
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 10-06 15:02
Speedyace schreef op maandag 6 november 2023 @ 17:13:
Kan jij misschien wat meer vertellen over het systeem. Welk type WP, heb je vvw en hoeveel m² is dit en hoeveel groepen vvw. stelmotortjes aanwezig. Zijn er nog radiatoren aanwezig.
Dat kan ik (sorry voor vertraagde reactie; ben op vakantie):
De WP is de Mitsubishi SC-M40V-200SET, we hebben geen vvw, benedenverdieping heeft 4 lage temperatuur radiatoren en de beide bovenverdiepingen gewone radiatoren (5 stuks). Alles staat volledig open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varos
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 13-01 23:46
Goedeavond allemaal,

Hopelijk kunnen jullie mij van wat advies voorzien. Wij hebben een buitenunit hangen (PUHZ-SW75 YAA). Nu is de situatie dat onze buren vinden dat deze te veel geluid maakt wanneer hij op 700rpm draait (dus bij minder dan 6/7graden). Op dit moment is de beplanting op erfgrens niet volgroeit (staat een taxushaag). Nu ben ik over verschillende oplossingen aan het nadenken. Wat is jullie advies? Ik zie geluidsdempende bekistingen, moet ik de buitenunit dan toch maar laten verplaatsen, zijn kokosmatten tegen de erfgrens een oplossing? Werkt de stille modus voldoende om het geluid te verminderen? Hoe kijk jullie hier tegen aan? Hartelijk dank alvast voor het mee denken.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:42
Varos schreef op zondag 19 november 2023 @ 21:39:
Goedeavond allemaal,

Hopelijk kunnen jullie mij van wat advies voorzien. Wij hebben een buitenunit hangen (PUHZ-SW75 YAA). Nu is de situatie dat onze buren vinden dat deze te veel geluid maakt wanneer hij op 700rpm draait (dus bij minder dan 6/7graden). Op dit moment is de beplanting op erfgrens niet volgroeit (staat een taxushaag). Nu ben ik over verschillende oplossingen aan het nadenken. Wat is jullie advies? Ik zie geluidsdempende bekistingen, moet ik de buitenunit dan toch maar laten verplaatsen, zijn kokosmatten tegen de erfgrens een oplossing? Werkt de stille modus voldoende om het geluid te verminderen? Hoe kijk jullie hier tegen aan? Hartelijk dank alvast voor het mee denken.

Bedankt!
Tja, je buren kunnen van alles vinden.
Meten = weten, laat ze maar met een meting komen of je moet zelf een meting gaan doen.

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:04
Varos schreef op zondag 19 november 2023 @ 21:39:
Goedeavond allemaal,

Bedankt!
Misschien kun je iets meer delen over de daadwerkelijke situatie met mogelijk een foto?

Waar staat deze exact, hoeveel meter van de erfgrens etc etc :)

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varos
Bravertal schreef op zondag 19 november 2023 @ 21:52:
[...]

Tja, je buren kunnen van alles vinden.
Meten = weten, laat ze maar met een meting komen of je moet zelf een meting gaan doen.
Daar heb je een terecht punt. Ik heb nu 2 keer een bericht gehad met een “meting” via een telefoonapp. Geen officiële meting dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varos
Kees_frl schreef op zondag 19 november 2023 @ 21:57:
[...]

Misschien kun je iets meer delen over de daadwerkelijke situatie met mogelijk een foto?

Waar staat deze exact, hoeveel meter van de erfgrens etc etc :)
Hieronder de foto van de situatie. De muur tot aan de erfgrens is ongeveer 4.5 meter. (Het grijze vlak is de warmtepomp. Er staat nu een abchekwerk op de erfgrens waar ongeveer 1.5 meter taxushaag is gepland. Deze groot uit tot 2m als het goed is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7cm_RZDzPaP0IHqEoskpKeXkqHg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fMwuwcysDFhClYdLWmR48TCs.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar je zou op de plek waar de taxushaag nog aan het groeien is een paar van zulke delen neer kunnen zetten:
https://www.akoestiekwinkel.nl/merfopol-absorptie-platen

Zelfs als het niet zou werken, dan is nog het placebo-effect niet te onderschatten: De buren zien immers dat je rekening met ze houdt en dat je je best doet om er iets aan te doen. Dat op zich kan de buren-relatie al wat verzachten :(:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Laatst online: 19-09 12:52
Ik ben aan het kijken of ik mijn afgifte toch nog wat groter kan maken. Ik stook nu met een Ta van 34 graden, want daaronder krijg ik pendelgedrag, zeker bij iets lagere temperaturen (<7 graden) en zeker bij het opstarten van de WP.

Helaas heb ik een woning (1990) waar een oud(er) vloerverwarmingssysteem in zit. Met niet-diffusiedichte tyleenslangen. Om te voorkomen dat zuurstofrijk water zich door het heel systeem met WP en radiatoren zich mengt en lekkages gaat veroorzaken door roestvorming zit er een platenwisselaar tussen het CV circuit en VV systeem gemonteerd. De platenwisselaar is (nu) correct gemonteerd via het tegenstroomprincipe en is 0,36m2.

WP Circuit richting de platenwisselaar
Ta 35,4
Tr 31,8
flow 9lpm (afgelezen op flowmeter in de retour)
Dt 3,6

Afgegeven vermogen: 2,257 kW

VV (tyleenslangen) circuit van de platenwisselaar
Tr 27,4 (komt uit de vloer dus)
Ta 32,2 (gaat weer naar de vloer)
Dt 4,9
(dit komt neer op 6,612 lpm)
(het zijn 3 groepen)

(De vloer is zelf gemeten ongeveer 22-24 graden)

Afgegeven vermogen: 2,257 kW

Bovenstaande waarden zijn afgelezen en / of gemeten met warmtebeeldcamera gericht op tape op leidingen.

Overige eventueel relevante info:
De waarden die de WP teruggeeft
Totale flow: 19LPM
Tset: 33
Ta: 34
Tr: 30.5
Dt = ~4,655 kW (maar zoals Andrehj al aangaf kan dit zomaar flink afwijken vanwege slechte nauwkeurigheid van die sensoren)
(Soms verspringt ie eventjes naar Ta 34.5 en/of Tr 31.0)
- Aanwezigheid naast VV: BGG 1x convectorput 3.20 meter met 20 fans + 1x verticale T22
- Boven: 1x T33, 2x T22 (staan ook open)
- Radiatoren zijn waterzijdig ingeregeld zodat er een DeltaT is van ongeveer 2,5 a 3,0 gr C.
- Convectorput staat helemaal open, daar is de DeltaT wel lager ongeveer 1,6 gr C.

Mijn vragen zijn eigenlijk
- Wat zouden jullie doen?
- Is 0,36m2 platenwisselaar correct gedimensioneerd (ik kom verschillende calculators tegen, sommige zeggen 0,15m2 maar ik kom er niet helemaal uit, ChatGPT ook absoluut niet)
- Iemand nog een idee hoe ik toch met een wat lagere Tset/Ta kan gaan werken? Nu draait de WP op 800-850W minimaal continu zelfs op zo'n warme dag als vandaag..

[ Voor 7% gewijzigd door radeoxx op 19-11-2023 23:18 ]

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeroen Vreeken
  • Laatst online: 08-09 21:04
@Varos Hoe is de relatie met je buren? En hoe wil je die in de toekomst?
Als het antwoord 'goed' is, dan zou ik niet meteen defensief worden en om een officiele meting vragen.
Ga eens bij ze langs en luister zelf wanneer ze er last van hebben. Dat is ook geen echte meting en subjectief, maar je kunt voor jezelf al oordelen of ze een terecht punt hebben. En aandacht doet al wonderen.

Als je persee gelijk wilt hebben, dan kun je altijd nog een meting eisen.

Dat de mitsubishi bij 700rpm vervelend kan resoneren is mij ook bekent. Bij dat toerental is dat echt veel erger dan bij lagere.
Dit is voor mij de reden om het bekende vermogens kabeltje te gebruiken. Echter niet met de dipswitch in vermogens stand, maar in de geluidsreductie stand. Dan kan hij niet boven 650rpm.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PentaClover
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 14-09 21:34
@Varos Het plaatje van de opstelling laat zien dat de WP voor een muur, in een hoekje naast een andere muur staat, tevens staat dit schuin ten opzichte van de erfgrens.
Dat betekend dat een flink deel van het geproduceerde geluid via deze muren ook richting je buren reflecteerd, waarbij je op sommige plaatsen constructieve interferentie kan krijgen, het zal al flink schelen in geluid als je de muur achter de WP en naast de WP bekleed met kokos of de merfopol platen waar @ocaj aan refereerd, dan krijgen je buren alleen nog het directe geluid te horen. Mocht dit alsnog te veel zijn kan je ook op de erf grens nog extra maatregelen nemen, al dan niet tijdelijk, totdat de taxus wat dikker en dichter is gegroeid.

3200 Wp OZO+10000 Wp ZZW+3200 Wp WNW - Daikin 4MXM68N + 3 x FTXM20M2V1B + FTXA50A2V1BT - Vaillant AroTherm 125/5 & Boiler VIH RW 300/3 MR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
ocaj schreef op donderdag 9 november 2023 @ 06:51:
[...]

Dat herken ik wel. Je draait op ruimte-regeling. Als je op warmere dagen of met te weinig afgifte tegen de ondergrens van het systeem aanloopt zijn er twee mogelijkheden:

1) De ruimtetemperatuur wordt 1 graad hoger dan ingesteld. In dat geval stopt alles
2) De aanvoertemperatuur wordt 5 graden hoger dan de doel-aanvoertemperatuur die de ruimteregeling berekend heeft (als gevolg van te weinig afgifte bij lage temperatuur). In dat geval blijft de pomp lopen, blijft hij op "verwarmen" staan (play-symbool) en gaat alleen de buitenunit uit. Na ca 1 uur (of misschien afhankelijk van aanvoertemperatuur?) gaat de buitenunit dan weer aan.
@ocaj : ik moest even terugzoeken in dit topic, want ik vermoed dat puntje 2 dus aan de hand is. (even los van of het 1,5 of 5 graden boven tSet is)

Ik zag tijdens de koudere dagen dat mijn WP doorschoot naar 21 graden in de ruimte, bij een instelling van 20. De pomp slaat dus af omdat het doel bereikt is. Dat waren hele lange runs van 12+ uur.

Nu zie ik dat mijn ruimte temp niet boven de 20,5 uitkomt en dat de pomp ietwat pendelgedrag vertoont (elk uur 1x uit en aan). Mijn aanname is dus inderdaad dat de WP zijn vermogen niet snel genoeg kwijt kan, omdat het te warm is op dit moment. Hierdoor gaat de WP de Ta verhogen maar komt dus boven die 1,5 of 5 graden t.o.v. Tset en slaat daarom af.

Het play-symbool is ook actief en dat zie ik ook terug in mijn verbruik ~60 watt ipv 12 watt standby.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EwaldC
radeoxx schreef op zondag 19 november 2023 @ 23:11:
Mijn vragen zijn eigenlijk
- Wat zouden jullie doen?
- Is 0,36m2 platenwisselaar correct gedimensioneerd
- Iemand nog een idee hoe ik toch met een wat lagere Tset/Ta kan gaan werken? Nu draait de WP op 800-850W minimaal continu zelfs op zo'n warme dag als vandaag..
Soms is het nuttig om even de technische details ter zijde te laten en naar het resultaat te kijken.
Als je WP bij die Ta/Tr/Flow aan 850W draait, dan heb je een COP van ~5.5. Bij een Ta van 34C is dat een prima waarde. Als de WP dan ook nog eens de ganse dag (rustig) draait aan 800/850 Wh met COP 5.5, dan lijkt me dat me dat moeilijk te verbeteren, en zelfs eerder onwaarschijnlijk goed.
Neem eens wat meer Ta/Tr/Flow/Vermogen metingen gedurende de dag om meer zekerheid hierover te hebben.

Als we aannemen dat je WP zo'n 20 uur per dag draait, dan heb je 5.5 * 0.8kWh * 20u = 88 kWh warmte geproduceerd die dag. Hoe vergelijkt zich dat met je vorige installatie ?
Ons huis is ook van 1990 en voor een gemiddelde maand November (~7C), hadden we ongeveer 62kWh gas nodig per dag. Nu is het maar 12,2 kWh stroom gemiddeld, met een COP van "slechts" ~3.7 (Ta ~38C). Dat resultaat is wel beter dan verwacht en een duidelijke besparing tov. gas, en dus minder redenen om ongerust te zijn over de optimale technische implementatie zoals vb. waarom de COP waarde zo laag is (of schijnt te zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
  • Laatst online: 22:24
Kan iemand mij uitleggen waarom onderstaande gebeurt.
Gisteren de pompstand iets lager gezet en in de middag start de Mitsubishi.
Om 17:50 stopt de mitsubishi met verwarmen om na een paar minuten weer
door te starten.
Ta set 27,5C., Tr set 25C.
De temperaturen op dat moment waren Ta 27,5C. en Tr 25C. Frequentie 26Hz.
Stuur op water temperatuur, ingesteld op 27,5C met een externe Netatmo thermostaat die
op dat moment zeker vragend stond.

Lijkt mij geen situatie om te stoppen of zie ik iets over het hoofd?

Opgelost 8)7
Inmiddels ontdekt aan de hand van de opgeslagen data van de thermostaat dat er in die periode
wel een wijziging is geweest in de warmtevraag, wat deze uitschakeling kan verklaren.
M.a.w. er is dus een verklaring voor :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WZISvzvxub1uRFWMLVnu-Xnknjw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/c2mmAbgbRB0xpcYZtBSa0pgZ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O3e2VkwcbOxbwhFAelvM-8uth2k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X4iLHVTACmWbRCEwoCWdKvoL.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Chip2710 op 20-11-2023 14:23 ]

SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
RTJC schreef op maandag 20 november 2023 @ 11:02:
[...]

@ocaj : ik moest even terugzoeken in dit topic, want ik vermoed dat puntje 2 dus aan de hand is. (even los van of het 1,5 of 5 graden boven tSet is)
Het is 1,5 graden als je op voorlooptemperatuur of stooklijn draait. Bij de automatische regeling is het 5 graden.

Bij mij gebeurde het gistermiddag ook weer twee keer vanwege hoge buitentemperatuur en stevige wind, waardoor de kamer minder snel opwarmde (ventilatieroosters....).
Nu zie ik dat mijn ruimte temp niet boven de 20,5 uitkomt en dat de pomp ietwat pendelgedrag vertoont (elk uur 1x uit en aan). Mijn aanname is dus inderdaad dat de WP zijn vermogen niet snel genoeg kwijt kan, omdat het te warm is op dit moment. Hierdoor gaat de WP de Ta verhogen maar komt dus boven die 1,5 of 5 graden t.o.v. Tset en slaat daarom af.

Het play-symbool is ook actief en dat zie ik ook terug in mijn verbruik ~60 watt ipv 12 watt standby.
Klinkt herkenbaar. Ik lees mijn procon ca 1 keer per seconde uit en zodra de aanvoer Tset + 5 wordt dan schakelt de compressor binnen enkele seconden uit en blijft de pomp draaien (en play-symbool, en mode=Verwarmen ipv Stop)

Als het zoals gisteren een enkele keer is dan is het niet zo'n issue. Als het vaker voorkomt dan moet je de ondergrens van de automatische regeling iets hoger instellen en dan zal het beter gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Laatst online: 19-09 12:52
EwaldC schreef op maandag 20 november 2023 @ 11:51:
[...]

Soms is het nuttig om even de technische details ter zijde te laten en naar het resultaat te kijken.
Als je WP bij die Ta/Tr/Flow aan 850W draait, dan heb je een COP van ~5.5. Bij een Ta van 34C is dat een prima waarde. Als de WP dan ook nog eens de ganse dag (rustig) draait aan 800/850 Wh met COP 5.5, dan lijkt me dat me dat moeilijk te verbeteren, en zelfs eerder onwaarschijnlijk goed.
Neem eens wat meer Ta/Tr/Flow/Vermogen metingen gedurende de dag om meer zekerheid hierover te hebben.

Als we aannemen dat je WP zo'n 20 uur per dag draait, dan heb je 5.5 * 0.8kWh * 20u = 88 kWh warmte geproduceerd die dag. Hoe vergelijkt zich dat met je vorige installatie ?
Ons huis is ook van 1990 en voor een gemiddelde maand November (~7C), hadden we ongeveer 62kWh gas nodig per dag. Nu is het maar 12,2 kWh stroom gemiddeld, met een COP van "slechts" ~3.7 (Ta ~38C). Dat resultaat is wel beter dan verwacht en een duidelijke besparing tov. gas, en dus minder redenen om ongerust te zijn over de optimale technische implementatie zoals vb. waarom de COP waarde zo laag is (of schijnt te zijn).
Dankje. De WP draait nu ongeveer 10-12 uur per dag, ik heb namelijk 1 graad C nachtverlaging. Hij draait nu van 10.00 - 22.00 dagelijks. Gister had ik een COP van 5.7 dus misschien moet ik het inderdaad maar laten zo.

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EwaldC
Chip2710 schreef op maandag 20 november 2023 @ 11:52:
Kan iemand mij uitleggen waarom onderstaande gebeurt.
Lijkt mij geen situatie om te stoppen of zie ik iets over het hoofd?
Ik heb weliswaar een monoblock, maar ook bij ons stopt de WP dan, zeker bij WAR sturing maar zelfs bij temperatuursturing als Tkamer nog (net) niet is bereikt (vb -0.5C). Rond 17u verhoogt jouw WP de Ta en ziet dat de Tr meteen volgt -> geen stijgende warmte vraag. Om 17u50 verlaagt de WP de Ta terug, maar de Tr blijft gelijk -> dalende warmtevraag en die was al zo klein (dT) = tijd om te stoppen. Met zo kleine dT en relatief onnauwkeurige thermistors, is er zelfs kans dat dit "per ongeluk" gebeurt. Als wij de dT rond de 4 a 5C kunnen houden, dan zien we het zelden, ook als er al eens een halve graad Tr "sprong" is..

Maar waarom herstart de WP dan zo snel? Bij ons stopt hij voor 30 minuten, ik vermoed door instelling bij tempertuursturing... Heb je een externe sturing ? Als ik de WP aan het sturen ben via Melcloud, dan stopt hij ook soms voor 1 a 2 minuten om een nieuwe waarde te verwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
ocaj schreef op maandag 20 november 2023 @ 12:30:
[...]

Als het zoals gisteren een enkele keer is dan is het niet zo'n issue. Als het vaker voorkomt dan moet je de ondergrens van de automatische regeling iets hoger instellen en dan zal het beter gaan.
Dankjewel voor je uitleg. Dit klinkt als 1 op 1 wat ik nu ervaar. Doel jij met de ondergrens dan op die compensatiecurve, waarbij ik de rechterzijde vd curve dus moet verhogen (flatten the curve).

Of zijn er elders in de controller nog instellingen die ik vergeet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kgMCsRxhUiRWzaM8YG2r2sUy2qg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ofjt7jiEvLYZ9t6Fi5wITxtI.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
  • Laatst online: 22:24
EwaldC schreef op maandag 20 november 2023 @ 12:44:
[...]

Ik heb weliswaar een monoblock, maar ook bij ons stopt de WP dan, zeker bij WAR sturing maar zelfs bij temperatuursturing als Tkamer nog (net) niet is bereikt (vb -0.5C). Rond 17u verhoogt jouw WP de Ta en ziet dat de Tr meteen volgt -> geen stijgende warmte vraag. Om 17u50 verlaagt de WP de Ta terug, maar de Tr blijft gelijk -> dalende warmtevraag en die was al zo klein (dT) = tijd om te stoppen. Met zo kleine dT en relatief onnauwkeurige thermistors, is er zelfs kans dat dit "per ongeluk" gebeurt. Als wij de dT rond de 4 a 5C kunnen houden, dan zien we het zelden, ook als er al eens een halve graad Tr "sprong" is..

Opgelost.
Maar waarom herstart de WP dan zo snel? Bij ons stopt hij voor 30 minuten, ik vermoed door instelling bij tempertuursturing... Heb je een externe sturing ? Als ik de WP aan het sturen ben via Melcloud, dan stopt hij ook soms voor 1 a 2 minuten om een nieuwe waarde te verwerken.
Oh sorry
ik heb de sturing er niet bij gezet.
Stuur op water temperatuur, ingesteld op 27,5C met een externe Netatmo thermostaat die
op dat moment zeker vragend stond.
Zal het er ff bij zetten

Inmiddels ontdekt aan de hand van de opgeslagen data van de thermostaat dat er in die periode
wel een wijziging is geweest in de warmtevraag, wat deze uitschakeling kan verklaren.
M.a.w. er is dus een verklaring voor :)

[ Voor 8% gewijzigd door Chip2710 op 20-11-2023 14:18 ]

SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TSE
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 19-09 10:40

TSE

RTJC schreef op maandag 20 november 2023 @ 12:57:
[...]

Dankjewel voor je uitleg. Dit klinkt als 1 op 1 wat ik nu ervaar. Doel jij met de ondergrens dan op die compensatiecurve, waarbij ik de rechterzijde vd curve dus moet verhogen (flatten the curve).

Of zijn er elders in de controller nog instellingen die ik vergeet?

[Afbeelding]
Als je op ruimte regeling werkt moet je enkel deze parameters goed instellen...
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/73284510

edit : de ruimte regelijk kijkt NIET naar de WAR curve of naar een ingestelde TA

[ Voor 5% gewijzigd door TSE op 20-11-2023 13:16 ]

WP : Mitsu PUHZ-SHW80YAA - VV+ Innova Airleafs - Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FXZeRRo85
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 18-09 13:05
De Mitsu uitlezen via procon werkte inmiddels al ruim 1 jaar naar behoren, echter is deze 5 dagen geleden opeens gestopt. Ik ben aan het troubleshooten maar kom er niet meer uit. Misschien dat er iemand is die een idee heeft?
Ik krijg de volgende melding in node red: Modbus Failure On State sending Get More About It By Logging

Setup:
Procon uitlezen - node red - influxdb - grafana. met gebruik van mqtt.
HA supervised loopt via VM op een NAS. Er is niets hardware matig gewijzigd. De usb (modbus adapter) word gezien in HA.

Wat mis ik? :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
TSE schreef op maandag 20 november 2023 @ 13:10:
[...]

Als je op ruimte regeling werkt moet je enkel deze parameters goed instellen...
https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/73284510

edit : de ruimte regelijk kijkt NIET naar de WAR curve of naar een ingestelde TA
Nu wordt er weer meer duidelijk. Blijf ik van die curve af voor dit moment.

Heb zojuist die 3 settings gecheckt die in het plaatje achter de link genoemd worden.

1: Staat ingesteld op 20 en 35.
2: Normaal & 10 minuten (kan toch 60, maar hoe weet ik wat ik moet instellen? -> Vloerverwarming)
3: -5 en +5

Ik merk dat ik nog een beetje moeite heb om die 20 en 35 te interpreteren. Want als de WP dus niet kijkt naar de curve, hoe bepaalt ie dan zijn Ta om de ruimtemperatuur te halen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Robindd
  • Laatst online: 14-09 09:09
FXZeRRo85 schreef op maandag 20 november 2023 @ 13:16:
De Mitsu uitlezen via procon werkte inmiddels al ruim 1 jaar naar behoren, echter is deze 5 dagen geleden opeens gestopt. Ik ben aan het troubleshooten maar kom er niet meer uit. Misschien dat er iemand is die een idee heeft?
Ik krijg de volgende melding in node red: Modbus Failure On State sending Get More About It By Logging

Setup:
Procon uitlezen - node red - influxdb - grafana. met gebruik van mqtt.
HA supervised loopt via VM op een NAS. Er is niets hardware matig gewijzigd. De usb (modbus adapter) word gezien in HA.

Wat mis ik? :-(
Word je adapter nog wel goed gezien in NR? Heb dit ook eens gehad, en lang moeten zoeken naar de oplossing, maar weet het niet meer 8)7

Je adapter zou stuk kunnen zijn, USB address anders, instellingen niet meer OK.
Wat ik eerder had ook eens is dat ik 1x per minuut data verzend naar InfluxDB, maar te veel flows in NR deden dat op hetzelfde moment, en dat vond het allemaal niet zo leuk. Heb toen op sommige een delay gezet van paar seconden. Kan me alleen niet meer heugen of dit nu deze error gaf of niet.
Kan ook nog zijn dat het te veel informatie tegelijk oproepen was vanuit de Procon.

Heb je niet meer error data van NR, of het exacte moment waarop je die error krijgt? Wat voor acties zouden er dan eigenlijk moeten gebeuren wanneer je die error krijgt?

Je kan dacht ik ook de modbus status zien met een andere node, ook de moeite waard. Al is het alleen maar om de instellingen te controleren. Even op die manier ook los proberen wat data uit dat specifieke adres te trekken en zien of dat wel lukt.

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TSE
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 19-09 10:40

TSE

RTJC schreef op maandag 20 november 2023 @ 13:41:
[...]

Nu wordt er weer meer duidelijk. Blijf ik van die curve af voor dit moment.

Heb zojuist die 3 settings gecheckt die in het plaatje achter de link genoemd worden.

1: Staat ingesteld op 20 en 35.
2: Normaal & 10 minuten (kan toch 60, maar hoe weet ik wat ik moet instellen? -> Vloerverwarming)
3: -5 en +5

Ik merk dat ik nog een beetje moeite heb om die 20 en 35 te interpreteren. Want als de WP dus niet kijkt naar de curve, hoe bepaalt ie dan zijn Ta om de ruimtemperatuur te halen?
1. Die 20 is de onderste waarde van je "curve" ; die 35 de bovenste. De WP leert als het ware zelf zijn "curve" instellen tussen deze 2 waardes. Ik draai zelf niet op deze regeling maar zou het instellen op 25 - 35. Als je deze waardes aanpast zal het enkele dagen duren alvoren je WP de "ideale" curve heeft.

2.Dit geeft volgens mij de tijd aan dat de WP bepaald of hij een verschil ziet in de temperatuurafgave in de ruimte (hoe snel stijgt de temperatuur inde ruimte) met vloerverwarming zou ik dat op 60 zetten. (langzaam systeem)

3. -5 +5 geeft aan hoeveel overshoot er mag zijn

WP : Mitsu PUHZ-SHW80YAA - VV+ Innova Airleafs - Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
TSE schreef op maandag 20 november 2023 @ 13:52:
[...]

1. Die 20 is de onderste waarde van je "curve" ; die 35 de bovenste. De WP leert als het ware zelf zijn "curve" instellen tussen deze 2 waardes. Ik draai zelf niet op deze regeling maar zou het instellen op 25 - 35. Als je deze waardes aanpast zal het enkele dagen duren alvoren je WP de "ideale" curve heeft.

2.Dit geeft volgens mij de tijd aan dat de WP bepaald of hij een verschil ziet in de temperatuurafgave in de ruimte (hoe snel stijgt de temperatuur inde ruimte) met vloerverwarming zou ik dat op 60 zetten. (langzaam systeem)

3. -5 +5 geeft aan hoeveel overshoot er mag zijn
Wat betekent dan die onderwaarde van 25? De max begrijp ik. Zou je de onderwaarde juist niet zo laag mogelijk houden omdat je WP dan zo laag mogelijk temp aan kan houden en dus beter voor je COP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Het probleem is dat als de automatische regeling besluit dat een Tset van 20 graden voor de aanvoertemperatuur genoeg is dat bijna geen enkele warmtepomp op zo'n laag vermogen zal kunnen draaien (of je moet een oneindige afgifte hebben).

De aanvoertemperatuur zal dus al heel snel naar 25 oplopen en dat is 5 boven de instelling -> Uurtje pauze.

Als de ondergrens 25 is, dan stopt hij pas als de aanvoertermperatuur is ophgelopen tot 30 graden. De kans dat je dat in je afgifte kwijt kan is veel groter. Als je dat ook niet kwijt kan, dan zul je 26 of 27 als ondergrens moeten proberen.

Dan wordt het wel sneller warm en zal hij weer eerder afslaan op de ingestelde ruimtetemperatuur die 1 graad boven de instelling komt.

Beetje experimenteren dus....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
ocaj schreef op maandag 20 november 2023 @ 14:01:
Het probleem is dat als de automatische regeling besluit dat een Tset van 20 graden voor de aanvoertemperatuur genoeg is dat bijna geen enkele warmtepomp op zo'n laag vermogen zal kunnen draaien (of je moet een oneindige afgifte hebben).

De aanvoertemperatuur zal dus al heel snel naar 25 oplopen en dat is 5 boven de instelling -> Uurtje pauze.

Als de ondergrens 25 is, dan stopt hij pas als de aanvoertermperatuur is ophgelopen tot 30 graden. De kans dat je dat in je afgifte kwijt kan is veel groter. Als je dat ook niet kwijt kan, dan zul je 26 of 27 als ondergrens moeten proberen.

Dan wordt het wel sneller warm en zal hij weer eerder afslaan op de ingestelde ruimtetemperatuur die 1 graad boven de instelling komt.

Beetje experimenteren dus....
Ik ga er mee aan de slag! Wel grappig trouwens, gisteren had ik deels hetzelfde probleem als vandaag. Echter, ná de SWW run zie ik wel dat de WP lekker door blijft pruttelen.

Is dit toeval of heeft dit er mee te maken dat de WP in plaats van opstarten vanaf 0, juist bij een SWW run terugzakt vanaf een hoger vermogen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/earPmWqMvVJZ__G1LoO0JUmA5x0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/orX59NxGCTattvBsiiSEudYX.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FXZeRRo85
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 18-09 13:05
Robindd schreef op maandag 20 november 2023 @ 13:43:
[...]

Word je adapter nog wel goed gezien in NR? Heb dit ook eens gehad, en lang moeten zoeken naar de oplossing, maar weet het niet meer 8)7

Je adapter zou stuk kunnen zijn, USB address anders, instellingen niet meer OK.
Wat ik eerder had ook eens is dat ik 1x per minuut data verzend naar InfluxDB, maar te veel flows in NR deden dat op hetzelfde moment, en dat vond het allemaal niet zo leuk. Heb toen op sommige een delay gezet van paar seconden. Kan me alleen niet meer heugen of dit nu deze error gaf of niet.
Kan ook nog zijn dat het te veel informatie tegelijk oproepen was vanuit de Procon.

Heb je niet meer error data van NR, of het exacte moment waarop je die error krijgt? Wat voor acties zouden er dan eigenlijk moeten gebeuren wanneer je die error krijgt?

Je kan dacht ik ook de modbus status zien met een andere node, ook de moeite waard. Al is het alleen maar om de instellingen te controleren. Even op die manier ook los proberen wat data uit dat specifieke adres te trekken en zien of dat wel lukt.
OPGELOST.

Probleem zat blijkbaar in het adres van de usb waardoor niets meer uitgelezen kon worden. Het nieuwe adres ingevoerd en alles werkt weer.
Waarom dat usb poort een ander adres heeft gekregen, geen idee :?
Bedankt voor het meedenken @Robindd (y)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
FXZeRRo85 schreef op maandag 20 november 2023 @ 16:54:
[...]

OPGELOST.

Probleem zat blijkbaar in het adres van de usb waardoor niets meer uitgelezen kon worden. Het nieuwe adres ingevoerd en alles werkt weer.
Waarom dat usb poort een ander adres heeft gekregen, geen idee :?
Bedankt voor het meedenken @Robindd (y)
Even een udev rule aanmaken en dan gebeurt dat nooit meer ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Korte vraag eigenlijk nu ik aan het overstappen ben van master/master naar master/slave.

Weet iemand waar ik van die blauwe dopjes / kraantjes kan vinden voor de vloer verwarmins verdelers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vormulier schreef op maandag 20 november 2023 @ 18:14:
Korte vraag eigenlijk nu ik aan het overstappen ben van master/master naar master/slave.

Weet iemand waar ik van die blauwe dopjes / kraantjes kan vinden voor de vloer verwarmins verdelers?
Fabrikant een mailtje sturen?

Pagina: 1 ... 86 ... 190 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero