WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023
Is altijd goed om te zien uiteraard als we zaken van elkaar kunnen leren hiero.AUijtdehaag schreef op donderdag 16 november 2023 @ 12:48:
@buell
Cijfers achter de komma worden teniet gedaan door de onnauwkeurige flowmeting van de Mitsu
Thermo couple kun je redelijk goed met een stukje alu tape op de leiding krijgen ivm dikte
Ik kan er eens twee aansluiten als je wilt om te kijken naar de temp verschillen.
[Afbeelding]
Ik had uit algemene posts in dit topic begrepen dat de NTC temperatuur sensors de bottelnek waren en de flow meter redelijk accuraat was maar wellicht heb ik dit verkeerd begrepen en is het dus beide

Ik geef toe dat een thermocouple veel makkelijker is te monteren met alu tape.
ERSD-VM2D / PUHZ-SW75-YAA / SMA-tripower 6 /
Ik denk zelfs dat een kleinere hysterese leidt tot vaker aan/uit schakelen van de WP, maar dan wel met als resultaat kortere runs. Mijn doel is om minder schommelingen in temperatuur in de vloer>omgeving te hebben door dat de Mitsubishi "Thermostaat" te laat doorseint dat de temperatuur lager/hoger is. En er hierdoor meer na ijl effect is en de temperatuur in de vloer te ver doorzakt zodat er weer meer energie nodig is om deze te verwarmen. Dus eigenlijk is een vlakkere temperatuur curve in de woning mijn wens.Jazzle schreef op donderdag 16 november 2023 @ 10:02:
[...]
Ik begrijp nog niet zo goed hoe een kleine hysterese niet leidt tot vaker aan/uit schakelen van de WP en dus korte runs.
Even ter controle. Als de ruimtethermostaat warmtevraag heeft dan begint de WP toch actief te worden en als er voldoende temperatuur is dan gaat de WP toch uit?
Verbeter mij aub als ik het verkeerd zie. Ik kom net kijken in de wereld van deze WP. Is het beter om een lange run van de WP te hebben of hebben meerdere korte runs een negatief resultaat?
PUHZ-SHW80 YAA ERST30C-VM2ED
Bovendien, @buell een lager setpoint dan 25°C wordt door de FTC genegeerd, hij gaat dan altijd naar 25 graden. Zie hoofdstuk "wat kan er beter" onder de TS.Knowbody schreef op donderdag 16 november 2023 @ 12:42:
@buell dat ie er 25 van maakt is super logisch. Je retour is al 20. Hoe moet hij anders het minimale vermogen kwijt kunnen...!
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Jazeker, ik ben blij.tijgetje57 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 10:50:
Even een hele andere vraag, zijn jullie wel blij met de warmtepomp van Mitsubishi?
Ik lees dit topic al een tijdje en ik zie een aantal dingen terugkomen:
- Hoog standy verbruik
- Slechte slimme koppeling met home wizards
- korte runs met een redelijk verbruik...
* betaalbaar in vergelijking met Nibe en andere warmtepompen
* 90% van alle slimme koppelingen zijn dramatisch slecht. Melcloud werkt dan eigenlijk best aardig, afgezien van de lage resolutie van de getallen. Het is voor mij voorlopig goed genoeg.
* standby verbruik is inderdaad jammer, maar bij mij maar een paar procent van mijn totale wp-verbruik. Mijn oude cv-ketel had ook standby verbruik en de vv-pompen gebruikten ook behoorlijk veel. Daar ben ik nu vanaf.
* ondanks de 14kW uitvoering is mijn wp erg stil tot nu toe. Het is stiller dan de meeste warmtepompen die ik gehoord heb.
* een probleem met een warmtepomp ligt vrijwel altijd aan een foute keuze (te groot, te klein, schoorsteen model) en/of foute installatie (op houten dak, te dicht bij muur, schoorsteen installatie, onnodig buffervat, pwm thermostaat). Goede installateurs zijn moeilijk te vinden.
Vergeet verder niet dat je in een groep techneuten zit die alles uit het apparaat probeert te trekken. Dan is het niet heel gek dat er vooral gepraat wordt over wat niet lekker werkt. Ik zie je punten als ongemakken, geen problemen.
When life gives you lemons, start a battery factory
Ik heb adhv de post van @Grolsch al gecheckt of ik flow zie bij 540 en dat werkt gewoon dus dat is het niet.
Als ik via het service menu ga naar Stille Modus krijg ik een melding: Ongeldig!
PUHZ-SHW140 YHA met een ERST30C-VM2ED
Tierelier
Ik denk dat jouw (oude) model buitenunit die stille modus helemaal niet ondersteunt.jorisdekloris schreef op donderdag 16 november 2023 @ 14:48:
Weet er iemand wat ik kan controleren om de Stille Modus vanaf de binnenunit aan de praat kan krijgen?
Ik heb adhv de post van @Grolsch al gecheckt of ik flow zie bij 540 en dat werkt gewoon dus dat is het niet.
Als ik via het service menu ga naar Stille Modus krijg ik een melding: Ongeldig!
PUHZ-SHW140 YHA met een ERST30C-VM2ED
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Ik heb recent een mitsubishi ecodan PUHZ-SW100 YAA laten plaatsen. De standaard mitsubishi thermostaat hangt nu in de woonkamer. Ik heb hem voorlopig op vaste ta temperatuur van 27 graden ingesteld. De WP blijft nu quasi permanent aanstaan ook al wordt het binnen vlot warmer als 22 graden. Dit zorgt wel voor lange runs maar doordat hij bijna 24u per dag aanstaat toch voor een hoog verbruik (+-20kwh per dag). Hoe kan ik de WP instellen dat hij vanaf 21 graden uit mag vallen? Bij een vaste ta kan je op het hoofdscherm namelijk nergens een kamertemp instellen?
Heb er zojuist één besteld.
Wat stom!Andrehj schreef op donderdag 16 november 2023 @ 15:35:
[...]
Ik denk dat jouw (oude) model buitenunit die stille modus helemaal niet ondersteunt.
Tierelier
DAT is een koopje, en belangrijk, het is het aan/uit type hier.Exigence schreef op donderdag 16 november 2023 @ 17:02:
Netatmo in de aanbieding op Bol.com: https://www.bol.com/nl/nl...ZGfw.2_18.29.ProductTitle
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Inderdaad een koopje, vorige week 135 betaald.Exigence schreef op donderdag 16 november 2023 @ 17:02:
Netatmo in de aanbieding op Bol.com: https://www.bol.com/nl/nl...ZGfw.2_18.29.ProductTitle
Dat is wel interessant om dan toch over te stappen. Dan ben ik in ieder geval die stomme extra regeling over de Honeywell kwijt.Exigence schreef op donderdag 16 november 2023 @ 17:02:
Maar kan iemand mij bevestigen dat ik via Home Assistant:
- Het setpoint kan instellen?
En ook:
- Hysterese kan aanpassen naar bv 0.6 °C
- Is Temp weergave per 0.1 °C? (Honeywell is per 0.5 °C

En bij drie keer ja.... iemand een mooie zo goed als nieuwe Honeywell kopen? 99 euro

[ Voor 4% gewijzigd door JustMyOpinion op 16-11-2023 17:50 ]
Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)
Ik ben met de Kamstrup Multical niet thuis, misschien dat iemand van het forum hiermee werkt en uitleg kan geven.SebastiaanPs schreef op donderdag 16 november 2023 @ 11:30:
[...]
Dank!
Ik krijg binnenkort een Mitsubishi Ecodan SUZ-SWM80VA2. Ik heb al een Kamstrup Multical 303 klaarliggen en de Netatmo aan/uit thermostaat. Geen ervaring met electronica solderen of programmeren.
Wat kan ik dan het beste doen om het stroomverbruik en de COP van deze unit te monitoren?
Een 1-fase kWh meter van HomeWizard kopen voor live monitoring via app? Of kan dat ook voldoende in Melcloud?
Moet ik nog een kabel van meterkast naar binnenunit regelen om de stroomopname nauwkeuriger te meten (hier zei Andrehj wat over geloof ik), zodat ik nauwkeurig en opgesplitst krijg voor verwarming en SWW?
Nog iets anders nodig?
Dank voor het meedenken!
Een 1-fase kWh meter van HomeWizard kopen voor live monitoring via app? Of kan dat ook voldoende in Melcloud? Ik gebruik beide
Moet ik nog een kabel van meterkast naar binnenunit regelen om de stroomopname nauwkeuriger te meten. Wat ik weet gaat er een voedings kabel naar de buitenunit en wordt de binnenunit gevoed door de buitenunit. Dit is bij mijn SW-75YAA wel het geval.
Lees je maar eens goed in, je kunt echt heelveel via de zoekbalk terugvinden.
WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022
- Ik gebruik geen Home Assistant, maar wordt ondersteund.JustMyOpinion schreef op donderdag 16 november 2023 @ 17:48:
[...]
Dat is wel interessant om dan toch over te stappen. Dan ben ik in ieder geval die stomme extra regeling over de Honeywell kwijt.
En ook:
En bij drie keer ja.... iemand een mooie zo goed als nieuwe Honeywell kopen? 99 euro
- Hysterese is instelbaar van 0,1 tot 2,0 °C per tiende.
- Ja, weergave per 0,1°C. Instelling temp per 0,5 °C
WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp
Thanx, net besteld!g-j-t schreef op donderdag 16 november 2023 @ 18:53:
[...]
- Ik gebruik geen Home Assistant, maar wordt ondersteund.
- Hysterese is instelbaar van 0,1 tot 2,0 °C per tiende.
- Ja, weergave per 0,1°C. Instelling temp per 0,5 °C
Nu hopen dat ik nog wat krijg voor die Honeywell....
Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)
Als je die Kamstrup min of meer live (1x per minuut) wilt uitlezen is enig gehobby wel nodig (en moet je wel een versie met mbus of modbus hebben gekocht). Anders kun je daarop via de display alleen de totale warmteafgifte en het huidige thermische vermogen aflezen.SebastiaanPs schreef op donderdag 16 november 2023 @ 11:30:
Ik krijg binnenkort een Mitsubishi Ecodan SUZ-SWM80VA2. Ik heb al een Kamstrup Multical 303 klaarliggen en de Netatmo aan/uit thermostaat. Geen ervaring met electronica solderen of programmeren.
Elektrisch vermogen kun je niet live zien in Melcloud, wel via die meter van Homewizard.Wat kan ik dan het beste doen om het stroomverbruik en de COP van deze unit te monitoren?
Een 1-fase kWh meter van HomeWizard kopen voor live monitoring via app? Of kan dat ook voldoende in Melcloud?
Het wordt sowieso opgesplitst, maar als je een meter met pulsaansluiting hebt, kun je die aansluiten op je binnenunit, zodat die nauwkeuriger het stroomverbruik meet.Moet ik nog een kabel van meterkast naar binnenunit regelen om de stroomopname nauwkeuriger te meten (hier zei Andrehj wat over geloof ik), zodat ik nauwkeurig en opgesplitst krijg voor verwarming en SWW?
Overigens schijnen de SUZ-units dat al redelijk goed te doen (afgaand op de ervaringsdeskundigen alhier).
Ja, Ja, Ja en NEEEE, geen honeywell, dat woord moet verboden worden zodra er een WP in het spel isJustMyOpinion schreef op donderdag 16 november 2023 @ 17:48:
[...]
Dat is wel interessant om dan toch over te stappen. Dan ben ik in ieder geval die stomme extra regeling over de Honeywell kwijt.
En ook:

Weergave is wel per 0,1 graad, instellen gaat per halve graad.
[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 16-11-2023 19:15 ]
De uitdaging is dat je altijd moet zorgen dat de WP zijn minimaal vermogen in het afgiftesysteem kwijt kan. Daarom moet je zorgen dat er veel zones zijn die altijd open staan.Aubergine schreef op woensdag 15 november 2023 @ 23:22:
Hoezo is een master/master nadelig bij een WP? Ik zie dit vaak terugkomen in dit topic maar nergens waarom.
Bovendien zorgt dat kleinere aantal open zones (dan maximaal mogelijk) ervoor dat je met een hogere watertemperatuur moet draaien dan anders had gekund, wat weer nadelig is voor de COP.
Een master-master-regeling kan dus wel, mits:
- Je regeling geen PWM doet (dus geen Honeywell...)
- Je altijd een groot deel van de zones open hebt (motortjes van de verdeler eraf dus).
- Je de hogere energiekosten geen probleem vindt.
Zo'n regeling heeft overigens wel zin als je een erg grote (uitgestrekte) woning hebt met matige isolate, en je er op deze manier voor kunt zorgen dat je maar een deel van de woning verwarmt. Volgens mij heeft @Naalroc zoiets.
Wat staat er in de handleiding en wat gebeurt er als je de stappen daarin volgt?hendrikdeb schreef op woensdag 15 november 2023 @ 23:59:
Vandaag werd bij ons een Mitsubishi Ecodan EHST17D-VM2D in werking gesteld, met een bedrade Mitsubishi thermostaat. Beneden hebben we vloerverwarming, boven overgedimensioneerde radiatoren.
Nu bleek dat het voor de loodgieter de 1e keer was dat hij dit type wp installeerde.
Hij slaagde er niet in om in de thermostaat ingesteld te krijgen om de verwarming klokgestuurd te laten werken met verlaging van de gewenste temperatuur 's nachts. Bij die pogingen kreeg hij telkens in het proces een foutcode. Hij belde naar Mitsubishi en er zou teruggebeld worden maar dit was na 1 u wachten nog niet gebeurd.
Vanavond heb 'k nu zelf wat online zitten zoeken en vond de mogelijkheid om alle instellingen vooraf in te geven in een sdkaart tool.
Is dit de meest aangewezen weg of is het ook mogelijk via de thermostaat? Zo ja, is er ergens een stap voor stap uitleg daarvoor te vinden aub?
Jazzle schreef op donderdag 16 november 2023 @ 10:02:
Ik begrijp nog niet zo goed hoe een kleine hysterese niet leidt tot vaker aan/uit schakelen van de WP en dus korte runs.
- Die hysterese moet je ook afstemmen op je afgiftesysteem. Als je vvw hebt met veel thermische buffercapaciteit kun je ondanks een kleine hysterese toch zeer lange runs krijgen. Hier met een hysterese van 0.2°C altijd maar één run per dag. Bij gebruik van radiatoren moet je de hysterese wat groter maken.
- Als je WAR-curve klopt, hoeft je thermostaat nauwelijks in te grijpen. Als die (zonder externe invloeden als bijv zon) veel ingrijpt staat je watertemperatuur te hoog.
Zie Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"Jingle1986 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 10:15:
Hoe komen jullie aan de info over de runs? Ik heb het idee dat verschillenden van jullie dat uit MELCloud halen, maar ik heb daar die optie niet?
Moet ik hiervoor ook een EMP erbij kopen?
(en lees ook even de rest van de gepinde posts)
Dat is idd een dingetje bij de YAA versies en ouder. De SUZ versies zijn al een stuk beter. Van de PUD en PUZ heb ik nog geen metingen gezien.tijgetje57 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 10:50:
Ik lees dit topic al een tijdje en ik zie een aantal dingen terugkomen:
- Hoog standy verbruik
Geen idee wat je hier bedoelt, maar ik heb nog geen ander merk warmtepomp gezien wat op zoveel verschillende manieren aan diverse domotica en home automation projectjes verbonden kan worden als Mitsubishi. Bij de concurrerende merken heb je meestal maar één manier, of zelfs niks. Wij hebben er een heleboel: Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"- Slechte slimme koppeling met home wizards
Dat is een kwestie van juist instellen, iets wat je met elk merk warmtepomp moet, check de topics van de andere merken, links zie TS, maar eens.- korte runs met een redelijk verbruik...
Of het komt doordat installateurs of bouwers de boel verprutsen. Voornaamste fouten zijn te dunne leidingen of het inbouwen van de WP in zo'n schoorsteen. Allemaal niet de fout van de WP.
Ik ben onder aan de streep erg tevreden. Mitsubishi biedt A-merk kwaliteit, in NL goede ondersteuning, stille units, ziet er ook nog aardig uit, Tweaker-vriendelijk, hoog rendement en dat allemaal voor een alleszins acceptabele prijs.
Als ik nu weer een WP moest kopen kocht ik blind weer een Mitsu.
[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 16-11-2023 20:01 ]
De sensoren (zowel flow als temperatuur) zijn wel OK, maar de AD-conversie gebeurt met te lage resolutie.buell schreef op donderdag 16 november 2023 @ 12:59:
[...]
Is altijd goed om te zien uiteraard als we zaken van elkaar kunnen leren hiero.
Ik had uit algemene posts in dit topic begrepen dat de NTC temperatuur sensors de bottelnek waren en de flow meter redelijk accuraat was maar wellicht heb ik dit verkeerd begrepen en is het dus beide![]()
Ik geef toe dat een thermocouple veel makkelijker is te monteren met alu tape.
Althans, de resolutie die naar buiten getoond wordt, het zal voor de gewone gebruiker altijd wel een raadsel blijven met welke resolutie de FTC intern rekent. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat iets geavanceerds als de adaptieve ruimtetemperatuurregeling kan werken als intern ook met die resolutie van slechts 0.5K gewerkt wordt.
Welke bedoel je?Joris98 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 16:43:
Ik heb recent een mitsubishi ecodan PUHZ-SW100 YAA laten plaatsen. De standaard mitsubishi thermostaat
Sommigen schijnen dat wel te kunnen. Maar als ik jou was kocht ik een extra thermostaat. Zoek in dit topic maar eens op "thermostaat". Is zo'n beetje het meest besproken onderwerp hier.hangt nu in de woonkamer. Ik heb hem voorlopig op vaste ta temperatuur van 27 graden ingesteld. De WP blijft nu quasi permanent aanstaan ook al wordt het binnen vlot warmer als 22 graden. Dit zorgt wel voor lange runs maar doordat hij bijna 24u per dag aanstaat toch voor een hoog verbruik (+-20kwh per dag). Hoe kan ik de WP instellen dat hij vanaf 21 graden uit mag vallen? Bij een vaste ta kan je op het hoofdscherm namelijk nergens een kamertemp instellen?
1= JA, heb ik! Ja, aan het groen puntje slepen, zie foto hieronder; in stappen van 0,5°JustMyOpinion schreef op donderdag 16 november 2023 @ 17:48:
[...]
En ook:
2= JA, tussen 0,1 en 1,0
3= op de thermostaat zelf is de feitelijke temperatuur in 0,1°C afleesbaar en in HA, is de feitelijke temp. ook in 0,1 °, zie screenshot van 2 minuten geleden; en zie dat ik lekker mijn houtkachel aan het stoken ben...
Verkocht????
:fill(white):strip_exif()/f/image/359Gq6tmGiEs4Y54QBoavUGc.png?f=user_large)
EDIT : Mostert na de maaltijd, zie dat hier al uitgebreid op is geantwoord.....
[ Voor 3% gewijzigd door Naalroc op 16-11-2023 20:04 ]
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
@Andrehj @SpeedyaceAndrehj schreef op donderdag 16 november 2023 @ 19:12:
[...]
Als je die Kamstrup min of meer live (1x per minuut) wilt uitlezen is enig gehobby wel nodig (en moet je wel een versie met mbus of modbus hebben gekocht). Anders kun je daarop via de display alleen de totale warmteafgifte en het huidige thermische vermogen aflezen.
[...]
Elektrisch vermogen kun je niet live zien in Melcloud, wel via die meter van Homewizard.
[...]
Het wordt sowieso opgesplitst, maar als je een meter met pulsaansluiting hebt, kun je die aansluiten op je binnenunit, zodat die nauwkeuriger het stroomverbruik meet.
Overigens schijnen de SUZ-units dat al redelijk goed te doen (afgaand op de ervaringsdeskundigen alhier).
Heel veel dank voor jullie tips!
Ik heb een Kamstrup met mbus gekocht. In eerste instantie maar eens starten met live-COP en maand-COP, maaar op termijn lijkt het me zeker leuk om er meer mee te doen.
Een paar jaar geleden al eens mijn wasmachine gerepareerd door een paar condensatoren op de besturingsprintplaat te vervangen, dus wel al eens wat verkend.
@Andrehj jij hebt dus een kWh meter van HomeWizard op de groep van je WP, klopt dat? De "Wi-Fi kWh meter 1-fase MID"? Bij jou aangesloten op je pulsaansluiting van je binnenunit? En je hebt geen p1 meter erbij?
WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.
Nee. Ik heb HomeWizard materialen bij mijn ouders geïnstalleerd en vond dat erg gebruiksvriendelijk. Bovendien kun je gemakkelijk instappen, want het vereist geen verdere domotica oid. Geen idee of die meters een (werkende) pulsuitgang hebben.SebastiaanPs schreef op donderdag 16 november 2023 @ 21:35:
@Andrehj jij hebt dus een kWh meter van HomeWizard op de groep van je WP, klopt dat?
Zelfs heb ik ABB B21 en B23 kWh meters, die zowel modbus als pulsuitgangen hebben. Modbus gebruik ik om uit te lezen naar Domoticz, en de pulsuitgang gaat naar de WP.
Kan ik mijn huidige thermostaat laten hangen in huis als ik de Netatmo draadloos ga gebruiken?
Ik snap dat je het relais moet aansluiten op je hydrobox, maar moet je dan nog extra stappen zetten om de huidige thermostaat te overrulen?
Warmtepomp: PUHZ-SW100YAA - ERSC-VM2D
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
De ene draad is de 230 V voeding voor het 'relais', de andere draad is aan te sluiten op de thermostaat ingang van de wp, en als jij de bestaande thermostaat laat zitten, dan gaat de wp aan als 1 van beide contact maakt, dus dan heb je een master-master regeling in feite
Ik heb de standaard bedieningsunit (FTC controller)(bedraad) in de woonkamer hangen. De Netatmo staat draadloos op een kast. Het relais van de Netatmo gaat op IN1 en dipswitch 2-1 op on en klaar (alles spanningsloos!). Ik heb wel de draad naar het relais verlengd en voorzien van een eigen voedingsstekker. Met de bedrading op standaardlengte kwam het relais op een plek waar het draadloze signaal verstoord werd.RTJC schreef op donderdag 16 november 2023 @ 22:00:
Klinkt nu toch wel interessant die netatmo.
Kan ik mijn huidige thermostaat laten hangen in huis als ik de Netatmo draadloos ga gebruiken?
Ik snap dat je het relais moet aansluiten op je hydrobox, maar moet je dan nog extra stappen zetten om de huidige thermostaat te overrulen?
Kan zo zijn dat over een jaar de FTC terug gaat in de binnenunit en dat de Netatmo bedraad op zijn plek kan. Dat is het mooie: zowel bedraad als draadloos is mogelijk.
Dus op IN1 en de dipswitch om, is voldoende om de FTC controller niet meer als thermostaat te laten werken? Ik wil de binnenunit nog wel gewoon kunnen blijven bedienen dus die FTC controller blijft noodzakelijk.g-j-t schreef op donderdag 16 november 2023 @ 22:30:
[...]
Ik heb de standaard bedieningsunit (FTC controller) in de woonkamer hangen. De Netatmo staat draadloos op een kast. Het relais op IN1 en dipswitch 2-1 op on en klaar. Ik heb wel de draad naar het relais verlengd en voorzien van een eigen voedingsstekker. Met de bedrading op standaardlengte kwam het relais op een plek waar het draadloze signaal verstoord werd.
Kan zo zijn dat over een jaar de FTC terug gaat in de binnenunit en dat de Netatmo bedraad op zijn plek kan. Dat is het mooie: zowel bedraad als draadloos is mogelijk.
Correct. Ik gebruik de controller ook nog om bijv de TA aan te passen, of snel de status ergens van te zien.RTJC schreef op donderdag 16 november 2023 @ 22:33:
[...]
Dus op IN1 en de dipswitch om, is voldoende om de FTC controller niet meer als thermostaat te laten werken? Ik wil de binnenunit nog wel gewoon kunnen blijven bedienen dus die FTC controller blijft noodzakelijk.
Wat ik nog niet heb geprobeerd is of de Ruimteregeling nog werkt op basis van de FTC, als ik hem hier op zou zetten.
Thanks, ik ga hem bestellen. Voor mij belangrijk dat de controller dus zijn temperatuur functionaliteit verliest. Ik lees namelijk hier ook iets over master-master maar dat klinkt complex en lijkt me niet nodig.g-j-t schreef op donderdag 16 november 2023 @ 22:37:
[...]
Correct. Ik gebruik de controller ook nog om bijv de TA aan te passen, of snel de status ergens van te zien.
Wat ik nog niet heb geprobeerd is of de Ruimteregeling nog werkt op basis van de FTC, als ik hem hier op zou zetten.
De Netatmo zal op IN1 als enige de TA of WAR aan en uit zetten.RTJC schreef op donderdag 16 november 2023 @ 22:40:
[...]
Thanks, ik ga hem bestellen. Voor mij belangrijk dat de controller dus zijn temperatuur functionaliteit verliest. Ik lees namelijk hier ook iets over master-master maar dat klinkt complex en lijkt me niet nodig.
Verduurzamen doe je niet voor je portemonnee, maar voor je kroost. | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron
Kijk, hiermee heb je dus de verwarring geschapen, je praat hier over een 'huidige thermostaat' terwijl dat dus kennelijk niet een 'normaal' thermostaat is, wat op N1 is aangesloten.RTJC schreef op donderdag 16 november 2023 @ 22:00:
Nu blijkt dat je helemaal geen thermostaat op N1 hebt, dus dan is er ook geen sprake van een master-master!!
De controller van Mitsu is gewoon geen thermostaat, laat dat nu duidelijk zijn.
Dit was niet te vinden in de handleiding ...Andrehj schreef op donderdag 16 november 2023 @ 19:39:
[...]
Wat staat er in de handleiding en wat gebeurt er als je de stappen daarin volgt?
Vandaag kwam hij terug nadat hij telefonisch uitleg had gekregen. Ergens "dieper" in de service-instellingen heeft hij de "ruimtesensor" moeten activeren, waarna er geen foutcode meer volgde na het instellen van een klokprogramma.
Vanavond nu gemerkt dat in de thermostaat de cijfers van het energieverbruik en geproduceerd vermogen niet veranderd zijn in vgl met gisterenavond ...
Vergeten te vragen wat het gemiddeld dagelijksverbruik zou mogen zijn met deze buitentemperaturen (vermogen wp 6 kW).
Tussen 10 u en 23 u een verbruik van 12 kWh (daarin ook 45' elektrische oven, ecoprogramma vaatwas, radio, tv, led-verlichting).
Ik heb net geleerd dat je voor de controller géén thermostaat meer mag zeggen.hendrikdeb schreef op donderdag 16 november 2023 @ 23:15:
[...]
Vanavond nu gemerkt dat in de thermostaat de cijfers van het energieverbruik en geproduceerd vermogen niet veranderd zijn in vgl met gisterenavond ...
Ik heb hetzelfde, mijne is ook niet gesynced. Krijg uit de API via HA ook alleen maar data van eergisteren.
Waarom eigen voeding stekker? Ik heb de 220 ook uit de hydrobox gehaald (na enige discussie met Naalroc omdat ik 380volt meette, maar dat bleek aan mijn multimeter te liggeng-j-t schreef op donderdag 16 november 2023 @ 22:30:
[...]
Ik heb de standaard bedieningsunit (FTC controller)(bedraad) in de woonkamer hangen. De Netatmo staat draadloos op een kast. Het relais van de Netatmo gaat op IN1 en dipswitch 2-1 op on en klaar (alles spanningsloos!). Ik heb wel de draad naar het relais verlengd en voorzien van een eigen voedingsstekker. Met de bedrading op standaardlengte kwam het relais op een plek waar het draadloze signaal verstoord werd.
Bij geproduceerde energie de opwekking
Bij 1 van mijn buren is nu een zwaardere pomp geplaatst een 25/70/130
Maar heel vreemd hierna kun je bij hun niet meer de flow en opwekking zien
Wat zou de oorzaak zijn?
Want daar gaat het juist om: is dat nu beter dan met die kleinere pomp
2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw
Ik bedoel de FTC controller. Deze hangt nu in de woonkamer met Ta op 27 graden.Andrehj schreef op donderdag 16 november 2023 @ 19:59:
[...]
Welke bedoel je?
[...]
Sommigen schijnen dat wel te kunnen. Maar als ik jou was kocht ik een extra thermostaat. Zoek in dit topic maar eens op "thermostaat". Is zo'n beetje het meest besproken onderwerp hier.
Als ik het thermistor uitlees zie ik echter het volgende
THW1 37°C
THW2 26°C
THW6 27°C
THW7 26°C
De algemene aanvoertemp is dus 37°C en de zone aanvoer maar 27°C. Waar kan dit aan liggen? Met welke aanvoer houdt de voorlooptem stand rekening? Is dit de zone of de algemene?
/f/image/hS56Pzu56VaGCOagNoifzbvV.png?f=fotoalbum_large)
De SWW run is wanneer ik hem aangezet heb met het kabeltje op 75%
[ Voor 7% gewijzigd door jorisdekloris op 17-11-2023 08:55 ]
Tierelier
Hier een PUD-SHWM140YAA (nieuw model met R32) met EHSD-VM2D en 300l-boilervat. Standby verbruik is pakweg 26-28 watt, dus consistent met andere typen:Andrehj schreef op donderdag 16 november 2023 @ 19:50:
....vraag over hoog standby-verbruik...
[...]
Dat is idd een dingetje bij de YAA versies en ouder. De SUZ versies zijn al een stuk beter. Van de PUD en PUZ heb ik nog geen metingen gezien.
[...]
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mNapByzPK5yyQ6NyILEPwQl1.jpg?f=user_large)
When life gives you lemons, start a battery factory
Ik zie minder pendelen. Beter toch?jorisdekloris schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 08:55:
Gister het vermogenskabeltje geïnstalleerd en ik zie totaal ander gedrag. Hij staat nu op 75%
[Afbeelding]
De SWW run is wanneer ik hem aangezet heb met het kabeltje op 75%
Minder pendelen maar hoger verbruik. Dat lijkt mij toch ook niet de bedoeling.
Tierelier
Verbruik is vooral afhankelijk van de buitentemperatuur, en vergeet niet dat het gisteren erg veel kouder was dan eergisteren.jorisdekloris schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 09:24:
Kun je het verbruik erbij in plotten, in plaats van alleen de frequentie?jorisdekloris schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 09:24:
[...]
RTJC schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 09:45:
[...]
Kun je het verbruik erbij in plotten, in plaats van alleen de frequentie?
/f/image/xp7BajtbuwKFANHjdCgrLEWV.png?f=fotoalbum_large)
Eens. Scheelt flink wat. Vandaag is vergelijkbaar dus ik zet hem voor de test even op 100%Andrehj schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 09:44:
[...]
Verbruik is vooral afhankelijk van de buitentemperatuur, en vergeet niet dat het gisteren erg veel kouder was dan eergisteren.
Tierelier
Is het niet veel makkelijker als je de instellingen van je grafiek aan past, zodat die de grafiek niet vloeiend maakt maar gewoon harde waarde laat zien? Lijkt e.e.a. vloeiend aan elkaar te knopen nu, dat wil je niet met freq. eigenlijk?jorisdekloris schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 10:00:
[...]
[Afbeelding]
[...]
Eens. Scheelt flink wat. Vandaag is vergelijkbaar dus ik zet hem voor de test even op 100%
PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos
Ik zal eens kijken naar hoe ik dat doe.Robindd schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 10:03:
[...]
Is het niet veel makkelijker als je de instellingen van je grafiek aan past, zodat die de grafiek niet vloeiend maakt maar gewoon harde waarde laat zien? Lijkt e.e.a. vloeiend aan elkaar te knopen nu, dat wil je niet met freq. eigenlijk?
Tierelier
Welke pomp heb je? Ik vind het verbruik best wel fors vergeleken met dat van mij thuis.jorisdekloris schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 10:00:
[...]
[Afbeelding]
[...]
Eens. Scheelt flink wat. Vandaag is vergelijkbaar dus ik zet hem voor de test even op 100%
Ik heb een swm100yaa. Vandaag ook 2 defrosts gehad.
/f/image/pzElHMOCXLQdkeVCSOhWs8tK.png?f=fotoalbum_large)
Ik heb een PUHZ-SHW140 YHA die nu 31 graden door de vloer aan het pompen is.RTJC schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 10:24:
[...]
Welke pomp heb je? Ik vind het verbruik best wel fors vergeleken met dat van mij thuis.
Ik heb een swm100yaa. Vandaag ook 2 defrosts gehad.
[Afbeelding]
Tierelier
Da's een beste knaap. Misschien kun je de aanvoer iets verlagen? Ik draai nu op Ta 29.jorisdekloris schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 11:11:
[...]
Ik heb een PUHZ-SHW140 YHA die nu 31 graden door de vloer aan het pompen is.
Ik denk dat mijn WAR prima is afgesteld nu. Mijn huis is duidelijk minder goed geïsoleerd als dat van jou.RTJC schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 11:50:
[...]
Da's een beste knaap. Misschien kun je de aanvoer iets verlagen? Ik draai nu op Ta 29.
Tierelier
Voor je beeld; ik heb een huis uit 1935. 5 cm spouw isolatie en slechts deels vloerverwarming.jorisdekloris schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 12:54:
[...]
Ik denk dat mijn WAR prima is afgesteld nu. Mijn huis is duidelijk minder goed geïsoleerd als dat van jou.
Voor jouw beeld: mijn 450m2 huis is uit 1975 met 2 vides in de woonkamer met slechts deels vloerverwarming.RTJC schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 13:22:
[...]
Voor je beeld; ik heb een huis uit 1935. 5 cm spouw isolatie en slechts deels vloerverwarming.
Tierelier
jorisdekloris schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 13:56:
[...]
Voor jouw beeld: mijn 450m2 huis is uit 1975 met 2 vides in de woonkamer met slechts deels vloerverwarming.

kleine tip hier... ik zou 'm apart aansluiten. Als je ooit iets aan je netatmo hebt moet je niet je hele wp zonder stroom zetten. ongetwijfeld zal het wel eens voorkomen dat je een reset of iets dergelijks moet doen...JustMyOpinion schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 16:16:
Voor de Netatmo gebruikers.... hebben jullie de stoom ook van de WP gepakt of een losse stekker geïnstalleerd op de ontvanger?
WP : Mitsu PUHZ-SHW80YAA - VV+ Innova Airleafs - Homey
Strikt gesproken zou ik zeggen dat het noodzakelijk is dat als de binnenunit uitgezet wordt, het thermostaatrelais ook van de spanning af gaat. Anders heb je een extern apparaat dat al werkend aangesloten is op de binnenunit, dus als daar een kortsluiting naar relais is gebeuren er rare dingen.JustMyOpinion schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 16:16:
Voor de Netatmo gebruikers.... hebben jullie de stoom ook van de WP gepakt of een losse stekker geïnstalleerd op de ontvanger?
Statistisch gesproken maakt het echter niet uit.
Die enkele keer per jaar dat ik een vliegreis maak denk ik ook altijd aan statistiek, net als wannneer mijn zoon met de fiets de stad in gaat ;-)
Mijn binnenunit is aangesloten via de buitenunit en omdat ik niet op die verbindingskabel wilde aansluiten heb ik het relais op een stopcontact aangesloten.
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
Haha, net te laat! Heb hem net aangesloten met externe stekker... Nu in HA alles wijzigen!Naalroc schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 18:01:
Nu heb ik niet de 'draadloze' versie waarbij dit kan spelen, maar àls ik hem draadloos zou aansluiten, dan de 230V kabel zeker op de wp; de Mitsubishi heeft daarvoor een perfect aansluitpunt, direct in het zicht en makkelijk toegankelijk om die draad te monteren; bovendien moet je toch andere (thermostaat) kabel aansluiten, die zit er bij in de buurt; lekker handig, en geen extra stekker en een stopcontact bezetten, àls er al in de buurt is!
Te veel menging in het buffervat. Al eens overwogen om dat te verwijderen? Kan je veel rendementswinst opleveren. Zie ook Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topicJoris98 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 08:23:
[...]
Ik bedoel de FTC controller. Deze hangt nu in de woonkamer met Ta op 27 graden.
Als ik het thermistor uitlees zie ik echter het volgende
THW1 37°C
THW2 26°C
THW6 27°C
THW7 26°C
De algemene aanvoertemp is dus 37°C en de zone aanvoer maar 27°C. Waar kan dit aan liggen? Met welke aanvoer houdt de voorlooptem stand rekening? Is dit de zone of de algemene?
Hier hangt een Mitsu PAR WT50R-E in de kamer. Deze werkt als een aan-uit thermostaat bij WAR en voorloop instelling op de binnenunit.Naalroc schreef op donderdag 16 november 2023 @ 23:04:
[...]
De controller van Mitsu is gewoon geen thermostaat, laat dat nu duidelijk zijn.
Als de temperatuur daalt in de kamer dan gaat de wp draaien, als de kamer weer op temperatuur is gaat de wp uit.
PUHZ-SHW80 YAA ERST30C-VM2ED
In melcloud die ik dan de flow temp op 24.5 graden
Verander ik voorloop naar 25, dan zakt de flow naar 23 graden.
Ik zou verwachten dat de flow de voorlooptemp zou moeten halen of is dat een denkfout?
/f/image/g9PockbBAu57LAiVoDOoksne.png?f=fotoalbum_large)
CISSP! Drop your encryption keys!
Ik krijg mijn unit niet op 75% geschakeld.
Zojuist even alles gecontroleerd maar 0, 50 en 100% werken wel als ik deze via Request Code 61 uitlees.
Beide relais werken.
Alles aan of alles uit werkt ook dus je zou zeggen dat de weerstanden en dergelijke ook gewoon goed zijn.
Iemand een idee wat ik verder eens zou kunnen controleren?
Lekker verder gaan met de spraakverwarring: Die thermostaat van jou, daar hadden we het niet over, want mijn reactie was op de volgende opmerking:Red_Baron schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 20:06:
[...]
Hier hangt een Mitsu PAR WT50R-E in de kamer. Deze werkt als een aan-uit thermostaat bij WAR en voorloop instelling op de binnenunit.
Als de temperatuur daalt in de kamer dan gaat de wp draaien, als de kamer weer op temperatuur is gaat de wp uit.
Dat is dus de controller, en die moet je geen thermostaat noemen, want dat is het niet; een thermostaat zit anders aangesloten, en dat blijkt ook wel uit die discussie, niet over de thermostaat waar jij het nu weer over hebt!Dus op IN1 en de dipswitch om, is voldoende om de FTC controller niet meer als thermostaat te laten werken? Ik wil de binnenunit nog wel gewoon kunnen blijven bedienen dus die FTC controller blijft noodzakelijk.
Heeft het ooit wèl goed gewerkt? Zo ja, losse bedrading , slechte contacten. Specifiek het circuit volgen wat in werking moet komen op de 75% stand., evt. overbruggen met een stukje draadK!K schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 09:10:
Er valt mij de laatste dagen wat op.
Ik krijg mijn unit niet op 75% geschakeld.
Zojuist even alles gecontroleerd maar 0, 50 en 100% werken wel als ik deze via Request Code 61 uitlees.
Beide relais werken.
Alles aan of alles uit werkt ook dus je zou zeggen dat de weerstanden en dergelijke ook gewoon goed zijn.
Iemand een idee wat ik verder eens zou kunnen controleren?
Ik heb hier hu sinds de installatie voor het eerst mee te maken. Gistermorgen na het opstarten na nachtverlaging, was het 1°C buiten, toen 3 maal een defrost. Vandaag ook al 3 keer nu, het is nu minder koud (5°C) maar wel weer vochtig.
Hij lijkt er na iedere defrost ook op dat hij best wel weer even moeite moet doen om de vaste TA (27) te halen, dit duurt dan weer 20 minuten .
Door de hoge pieken in verbruik ben ik nu in de ochtend 2kWh verder maar dan heb je door de defrosts nog nauwelijks iets opgewarmd.
Is dit normaal gedrag? Als je een koude klamme winterdag hebt, doet hij dit dan de hele dag? Ik ben in ieder geval van plan de nachtverlaging tijdelijk even te stoppen omdat hij nu bij opstarten net wat harder aan de bak moet, terwijl het nog best koud is smorgens.
Stroomopname is nu bij het begin van de run vrij hoog (1000-800 watt, zag een piek van 1500 bij defrost), gister einde run was dit een rustige 550-580 watt.
Zonder de defrosts, bij hogere temperaturen zag ik tot ca 700-800 watt opname bij start en dan loop hij rustig terug naar ca 550 of soms zelfs lager.
Vraag is of dit a. herkenbaar is en b. of dit te voorkomen is?
Hieronder een uurrapport met een defrost en de start van nog eentje.
:strip_exif()/f/image/faEpgmsJbnNug6WLmoWPqlDu.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit is de opname vanmorgen. Update: Sinds laatste uur geen defrost meer en loop redelijk rustig nu op 750watt. Dit zal later vandaag wel zakken.
:strip_exif()/f/image/G8SZcYxId8aOcSf28jSErNsG.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 14% gewijzigd door g-j-t op 18-11-2023 09:56 ]
Ik snap wat je schrijft en ik zou zeggen ja het heeft gewerkt.Naalroc schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 09:37:
[...]
Heeft het ooit wèl goed gewerkt? Zo ja, losse bedrading , slechte contacten. Specifiek het circuit volgen wat in werking moet komen op de 75% stand., evt. overbruggen met een stukje draad
Al is het een tijd terug dat ik hier naar gekeken heb.
Maar ik persoonlijk verwacht niet dat het in de bedrading of derglijk zit gezien 50% werkt deze gebruikt alles 3 de pinnen. En 100% werkt ook deze verbreekt alles.
Dus op die manier zou je zeggen dat de bedrading goed is?
Of maak ik hier een denk fout?
Ik heb precies hetzelfde, maar dan bij war. Na koude start gaat ie netjes naar de ingestelde temperatuur, nadat de thermostaat of iets anders de wp op standby zet gaat ie altijd naar ongeveer 2 graden onder de ingestelde temperatuur. Ook na reset naar fabrieksinstellingen en niks veranderen.laurens0619 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 09:01:
Ik heb mn warmtepomp op een vaste voorlooptemperatatuur staan, nu 27 graden.
Ik zou verwachten dat de flow de voorlooptemp zou moeten halen of is dat een denkfout?
[Afbeelding]
Als je alles 2 graden hoger zet werkt het wel naar behoren.
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
Zie de foto hieronder voor dat moment. Normaal duikt die blauwe lijn Ta dan onder de zwarte Tr, maar nu dus niet… dat gebeurde van de week s nachts wel bij nog iets lagere temps, maar nog wel boven nul.
Toen ik daarstraks naar mijn buitenunit keek, zag ik wel ff wat rook eruit komen en stopte hij helemaal voor een paar minuten (fan + compressor). Heatsinks leken aanvankelijk niet echt bevroren.. een pendeling of toch echt een defrost?
/f/image/oaSBF9Svi56CR2CwiSiNTBji.png?f=fotoalbum_large)
WP: PUHZ-SHW112YAA + EHSC-VM2D en PV: 8355 Wp
Ja, herkenbaar, en b.) nee, zo werkt dat, maak je er niet druk om want je kunt het niet beinvloeden. Onder de 5° en zeker met vocht is dit helemaal normaal. Bij mij doet hij het zelfs bij iets hogere temperaturen.g-j-t schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 09:40:
Defrosts..
......................
Is dit normaal gedrag? Als je een koude klamme winterdag hebt, doet hij dit dan de hele dag? Ik ben in ieder geval van plan de nachtverlaging tijdelijk even te stoppen omdat hij nu bij opstarten net wat harder aan de bak moet, terwijl het nog best koud is smorgens.
.........................
Vraag is of dit a. herkenbaar is en b. of dit te voorkomen is?
Hieronder een uurrapport met een defrost en de start van nog eentje.
[Afbeelding]
Dit is de opname vanmorgen. Update: Sinds laatste uur geen defrost meer en loop redelijk rustig nu op 750watt. Dit zal later vandaag wel zakken.
[Afbeelding]
Went wel....
Verwacht van niet, maar ik was benieuwd of dit nèt is aangelegd zo, want in dat geval zou je denken aan verkeerde bedrading bij aanleg. Ik heb ooit eens een dergelijk probleem voorbij zien komen, doordat het ene relais net andersom schakelde als de andere, foutje van de installateur, die 2 verwisselde type cijfertjes op de relais niet had opgemerkt; toen deed ook 1 stand het niet, vandaar de suggestie om het eens te proberen met een losse draad.K!K schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 09:44:
[...]
..................
Dus op die manier zou je zeggen dat de bedrading goed is?
Of maak ik hier een denk fout?
Ik zou de niet relevante variabelen uit je grafiek weglaten. Voorloop en retour is voor deze vraag voldoende. Zo kan ik persoonlijk niet zien of het een defrost of pendel was (kan ook aan mij liggen).A-J schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 10:35:
Een vraag over defrost. Is het normaal dat mijn buitenunit met dit weer (6gr C bij 93% luchtvochtigheid) een defrost maakt?
Zie de foto hieronder voor dat moment. Normaal duikt die blauwe lijn Ta dan onder de zwarte Tr, maar nu dus niet… dat gebeurde van de week s nachts wel bij nog iets lagere temps, maar nog wel boven nul.
Toen ik daarstraks naar mijn buitenunit keek, zag ik wel ff wat rook eruit komen en stopte hij helemaal voor een paar minuten (fan + compressor). Heatsinks leken aanvankelijk niet echt bevroren.. een pendeling of toch echt een defrost?
[Afbeelding]
WP: PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED PV: 4880 wp
Hoeveel vermogen levert je WP op dat moment en wat kan hij leveren?laurens0619 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 09:01:
Ik heb mn warmtepomp op een vaste voorlooptemperatatuur staan, nu 27 graden.
En stuur eens een foto van de display van de binnenunit? Ik heb een vermoeden wat er aan de hand is.
Excuus, de hoge temps van mijn sanitair vat komen door een legionella run onlangs.. ik heb ze er even uitgehaald:John.S schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 10:45:
[...]
Ik zou de niet relevante variabelen uit je grafiek weglaten. Voorloop en retour is voor deze vraag voldoende. Zo kan ik persoonlijk niet zien of het een defrost of pendel was (kan ook aan mij liggen).
/f/image/vTBDa5l09jcPpEuqHsj1xKys.png?f=fotoalbum_large)
Geen idee wat het wel is, maar dit is geen defrost, want Ta komt niet onder Tr, en er wordt dus voor het ontdooien geen warmte uit de woning getrokken.A-J schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 10:49:
Excuus, de hoge temps van mijn sanitair vat komen door een legionella run onlangs.. ik heb ze er even uitgehaald:[Afbeelding]
Je WP is om de een of andere reden even gestopt.
En doen buitenunits defrosts bij deze temps?
/edit, ik vrees toch dat hij aan het pendelen is geslagen… vreemd hoor, want dat doet hij niet bij hogere kwakkeltemperaturen
/f/image/LhMbCztFCv5dOOf1klfQvYAa.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 67% gewijzigd door A-J op 18-11-2023 11:00 ]
Nou en of, juist bij deze temperaturen en mist, lees de posten van vandaag maar een na, ook bij het algemene wp topicA-J schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 10:52:
Wel gek dat er behoorlijk wat rook uitkwam, zoals bij een defrost.
En doen buitenunits defrosts bij deze temps?
Hoe kan ik dat meten?Andrehj schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 10:47:
[...]
Hoeveel vermogen levert je WP op dat moment en wat kan hij leveren?
En stuur eens een foto van de display van de binnenunit? Ik heb een vermoeden wat er aan de hand is.
Hij verbruikt iig, steady, rond de 700 watt. Geen gekke schommelingen
:strip_exif()/f/image/OAZuVbsXLYrNsps1ti6zcsVq.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/EJLfIBBE4xbEEjqcLZ5ALKVO.png?f=fotoalbum_large)
Is de WP aangesloten op een eigen energiemeter, dan kan jij dit vermogen uitlezen. En 700W in standby stand, dat zou niet best zijn. .laurens0619 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 11:50:
[...]
Hoe kan ik dat meten?
Hij verbruikt iig, steady, rond de 700 watt. Geen gekke schommelingen
[Afbeelding]
[Afbeelding]
WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022
Even uitrekenen met de formule die hier elke dag langs komt:laurens0619 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 11:50:
Hoe kan ik dat meten?
P=(Ta-Tr) * 4.2 * Flow (lpm) / 60.
Dat zegt niet veel als je het type WP niet vermeldt.Hij verbruikt iig, steady, rond de 700 watt. Geen gekke schommelingen
helaas heb ik die niet. Echter ik weet wat er aan staat in huis en dan heb ik overdag 250-300 watt. Nu heeft die aan 1000 verbruik dus wp is700Speedyace schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 11:54:
[...]
Is WP aangesloten op een eigen energiemeter, dan kan jij dit vermogen uitlezen. En 700W in standby stand, dat zou niet best zijn. .
En hij staat niet standby, waarom denk je dat?
En hij staat niet standby, waarom denk je dat? Nee mijn fout lezen zonder brillaurens0619 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 11:57:
[...]
helaas heb ik die niet. Echter ik weet wat er aan staat in huis en dan heb ik overdag 250-300 watt. Nu heeft die aan 1000 verbruik dus wp is700
Maar als de WP op 700w draait lijkt mij dit niet verkeerd en net wat Andrehj zegt even deze P=(Ta-Tr) * 4.2 * Flow (lpm) / 60 berekening toepassen.
Erst20d-vm2d icm een SUZ-SWM40(170m2 woonoppervlakter met vloerverwarming. 1 jaar oude beng woning)Andrehj schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 11:56:
[...]
Even uitrekenen met de formule die hier elke dag langs komt:
P=(Ta-Tr) * 4.2 * Flow (lpm) / 60.
[...]
Dat zegt niet veel als je het type WP niet vermeldt.
P=(25-22.5) * 4.2 * 13 / 60
P=2,275
Klopt dat?
@Speedyace haha ok
Idd niet verkeerd maar ik vroeg mij gewoon af waarom die waarde in de meting altijd 1-2 grraden afwijkt van ingestelde temp en of dit hoort
[ Voor 24% gewijzigd door laurens0619 op 18-11-2023 12:10 ]
Heb jij al gereageerd op de vraag van Andrehj.Andrehj schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 10:47:
[...]
Hoeveel vermogen levert je WP op dat moment en wat kan hij leveren?
Goed uitgerekend, maar je vermogen is door zowel de lage flow als de lage dT erg laag. Lijkt wel minimaal vermogen van je WP.laurens0619 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 12:04:
Erst20d-vm2d icm een SUZ-SWM40(170m2 woonoppervlakter met vloerverwarming. 1 jaar oude beng woning)
P=(25-22.5) * 4.2 * 13 / 60
P=2,275
Dat hoort zeker niet. Normaliter maakt de WP precies de gevraagde temperatuur, mits binnen min-max vermogen uiteraard.@Speedyace haha ok
Idd niet verkeerd maar ik vroeg mij gewoon af waarom die waarde in de meting altijd 1-2 grraden afwijkt van ingestelde temp en of dit hoort
Bovendien levert dat lage vermogen van ca 2.5 kW (ik ben even uitgegaan van een gemiddelde dT van 2.75 uit je grafiek) een uiterst beroerde COP op van slechts 3.6.
Met een Ta van 25 bij een buitentemperatuur van een graad of 7 zou die rond de 6 moeten liggen...
Kortom, er gaat iets mis met je meting of er is iets mis met je WP.
(Klopt de instelling van je flowsensor wel? Daar was hier afgelopen week ook veel over te doen)
Die eigen verbruiksmeter moet je eerst installeren. Die kost maar een paar tientjes (ik raad altijd het systeem van HomeWizard aan) en dat verdien je door de betere diagnosemogelijkheid binnen een stookseizoen weer terug.laurens0619 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 11:57:
helaas heb ik die niet. Echter ik weet wat er aan staat in huis en dan heb ik overdag 250-300 watt. Nu heeft die aan 1000 verbruik dus wp is700
Moet ik op mijn eigen vraag reageren?Speedyace schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 12:18:
Heb jij al gereageerd op de vraag van Andrehj.
Dat mag laurens0619 doen
Bedankt voor de tip!Naalroc schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 10:43:
[...]
Verwacht van niet, maar ik was benieuwd of dit nèt is aangelegd zo, want in dat geval zou je denken aan verkeerde bedrading bij aanleg. Ik heb ooit eens een dergelijk probleem voorbij zien komen, doordat het ene relais net andersom schakelde als de andere, foutje van de installateur, die 2 verwisselde type cijfertjes op de relais niet had opgemerkt; toen deed ook 1 stand het niet, vandaar de suggestie om het eens te proberen met een losse draad.
Zojuist even met de 3 draden zitten schuiven op de 2 relais en nu werkt het zoals in de start post omschreven..
Klopt, als ik waardes uit het systeem haal en ga rekenen kom ik op cop van 3.9 voor verwarmen. Heb ook nooit hoger gehaald.Andrehj schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 12:19:
[...]
Goed uitgerekend, maar je vermogen is door zowel de lage flow als de lage dT erg laag. Lijkt wel minimaal vermogen van je WP.
[...]
Dat hoort zeker niet. Normaliter maakt de WP precies de gevraagde temperatuur, mits binnen min-max vermogen uiteraard.
Bovendien levert dat lage vermogen van ca 2.5 kW (ik ben even uitgegaan van een gemiddelde dT van 2.75 uit je grafiek) een uiterst beroerde COP op van slechts 3.6.
Met een Ta van 25 bij een buitentemperatuur van een graad of 7 zou die rond de 6 moeten liggen...
Kortom, er gaat iets mis met je meting of er is iets mis met je WP.
(Klopt de instelling van je flowsensor wel? Daar was hier afgelopen week ook veel over te doen)
Flowsensor klopt denk ik wel, volgens de doc heeft het nominal flow rate van 11.4l dus 13 lijkt mij best netjes.
Ik heb al vanaf t begin gevoel dat er iets mis is met de pomp ja. Alles zovaak Nagelopen, vvw staat vol open etc.
@Speedyace
Had ik toch gedaan?
[ Voor 10% gewijzigd door laurens0619 op 06-12-2023 10:44 ]
Zoals eerder vermeld, ik heb precies hetzelfde probleem, met de SUZ-40 . Ik denk dat er een firmware update moet komen, een fysisch probleem lijkt het niet. Bij war bv begint ie bij koude start op de juiste temperatuur, maar houdt zich vervolgens niet aan de war curve en blijft deze temperatuur aanhouden. Daarna gaat ie na standby terug naar vrijwel precies 2 graden onder de gewenste temperatuur en werkt vanaf dan met een offset van 2 graden.laurens0619 schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 12:43:
[...]
Klopt, als ik waardes uit het systeem haal en ga rekenen kom ik op cop van 3.9 voor verwarmen. Heb ook nooit hoger gehaald.
Flowsensor klopt denk ik wel, volgens de doc heeft het nominal flow rate van 11.4l dus 13 lijkt mij best netjes.
Ik heb al vanaf t begin gevoel dat er iets mis is met de pomp ja. Alles zovaak Nagelopen, vvw staat vol open etc.
Breman is ook al 10x geweest waarvan laatste keer afgelopen vrijdag waar ze het moederbord van mn inverter hebben vervangen.
Helaas geen verschil gemaakt.
Breman zegt trouwens dat cop van 3,9 prima is maar daar ben ik het niet mee eens
@Speedyace
Had ik toch gedaan?
Mijn hypothese is dat bij koude start er iets gemeten wordt en daarna een interne offset gebruikt wordt. Deze werkt dan niet correct bij onze warmtepompen.
De kunst met een ASHP (air sourced heat pump) blijft continue bedrijf.g-j-t schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 13:20:
Hij draait hier nu met een dT van 3,5. (3,5x4,2x(17/60))/0,64 = COP 6,5. Door al dat defrosten van vanmorgen zal het gemiddeld wel wat minder zijn.
Nachtverlaging toepassen kan eigenlijk alleen wanneer de WP over-gedimensioneerd is (of misschien moet ik zeggen correct gedimensioneerd, waarbij het benodigd vermogen bij -10 graden nog steeds geleverd kan worden).
En ook geldt: hoe vlakker de ingestelde stooklijn, hoe makkelijker de WP het aan kan bij verandering van de condities (het weer). Een vlakke of lichte curve kan echter alleen weer bij een goed gedimensioneerd afgiftesysteem en beperkt warmteverlies.
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Met welke ta draai jij, en is dat met vloerverwarming, radiatoren of beide?g-j-t schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 13:20:
Hij draait hier nu met een dT van 3,5. (3,5x4,2x(17/60))/0,64 = COP 6,5. Door al dat defrosten van vanmorgen zal het gemiddeld wel wat minder zijn.
Mitsubishi ERSD-VM2D.UK & SUZ-SWM80 VA
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero