Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jazzle schreef op woensdag 15 november 2023 @ 08:35:
Ik heb sinds enkele maanden een Ecodan in een nieuwbouwwoning. Pas sinds enkele weken nu ook met wifi connectie naar Home Assistant (Melcloud). Wat me echter opvalt, is dat ik de tank temperatuur nooit boven de ingestelde 50 graden zie in de historie, terwijl de legionella runs op 65 zijn ingesteld. Kan het dat ik dat niet terug zie in tank temperature of is er iets anders mis?
Die zou je zeker wel terug moeten zien.
Er gaat dus iets niet goed.
Tip: Plan een legionellarun op een tijdstip dat je deze goed kunt monitoren (bijvoorbeeld vanavond om 19 uur) en hou dit via Melcloud in de gaten. Let ook op het stroomverbruik van je WP (via de kWh meter die je uiteraard in de meterkast geïnstalleerd hebt) en op de indicaties in de display van je WP.
Met die data is het stellen van de juiste diagnose niet lastig meer.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

@Jazzle
Alle groepen in de groepenkast staan aan?
Elektrisch element staat wel ingeschakeld op schakelaar achter frontpaneel, let op erachter zit 230V aanrakingsgevaar.
Eventueel een losse stekker van het elektrisch element zit wel in het stopcontact?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Ik heb een ecodan is ook een erg ruim begrip.
Heb je iets meer info @Jazzle

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:36
Grolsch schreef op woensdag 15 november 2023 @ 06:46:
[...]
De netatmo is trouwens een volwaardig alternatief voor de Panasonic, en te koop voor 135 euro.

Hiermee kun je ook remote de temp aanpassen, en volledige integratie in home assistant / domotica.
Je bent wel in heel korte tijd een FAN geworden hè.
Daar kan ik wel in komen... >:)

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 25-12-2024
Naalroc schreef op woensdag 15 november 2023 @ 09:13:
[...]

Ik probeer ook te begrijpen waarom iedereen zo'n fan is van een externe temp, maar een investering van 150 euro probeer ik even te vertalen naar een tastbare 'whats in it for me'.

Want aan nachtverlaging doe ik eigenlijk niet, en in de 2 weken dat ik nu mijn WP heb draaien ben vooralsnog erg positief over het gedrag. Van het weekend wordt het wat kouder echter, ben benieuwd wat ie dan gaat doen.

Warmtepomp: PUHZ-SW100YAA - ERSC-VM2D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
AUijtdehaag schreef op woensdag 15 november 2023 @ 08:50:
Ik heb een ecodan is ook een erg ruim begrip.
Heb je iets meer info @Jazzle
Excuus, is een ERST30D-VM2ED en SUZ-SWM60.

Losse groep voor de binnenunit staat aan, stekker zit er in. De schakelaar aan de binnenzijde heb ik nog niet gecheckt, welke is dat specifiek?

Ik weet zeker dat hij niet draait inderdaad, want ook in het energieverbruik zie ik niet eens in de 15 dagen een langere run.

Is het niet gek dat er geen melding van komt als het setpoint niet gehaald wordt?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Naalroc schreef op woensdag 15 november 2023 @ 09:13:
[...]

Ja, ik ben in de wondere wereld van thermostaten enigszins verbaasd dat Netatmo "iets" ontworpen heeft wat precies doet wat een gebruiker met een WP wil 8)
RTJC schreef op woensdag 15 november 2023 @ 09:18:
[...]

Ik probeer ook te begrijpen waarom iedereen zo'n fan is van een externe temp, maar een investering van 150 euro probeer ik even te vertalen naar een tastbare 'whats in it for me'.

Want aan nachtverlaging doe ik eigenlijk niet, en in de 2 weken dat ik nu mijn WP heb draaien ben vooralsnog erg positief over het gedrag. Van het weekend wordt het wat kouder echter, ben benieuwd wat ie dan gaat doen.
Als jij kunt leven met de hysteresis van de Mitsu thermostaat, niet aan nachtverlaging doet, en bedienen op afstand of via Domotica niet belangrijk vindt dan is die € 135,00 misschien weggegooid geld.

Ander voordeel trouwens van de Panasonic / Netatmo, is dat deze draadloos is. Misschien voor jou niet van toepassing, maar voor veel mensen de uitkomst.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Jazzle schreef op woensdag 15 november 2023 @ 09:25:
[...]

Excuus, is een ERST30D-VM2ED en SUZ-SWM60.

Losse groep voor de binnenunit staat aan, stekker zit er in. De schakelaar aan de binnenzijde heb ik nog niet gecheckt, welke is dat specifiek?

Ik weet zeker dat hij niet draait inderdaad, want ook in het energieverbruik zie ik niet eens in de 15 dagen een langere run.

Is het niet gek dat er geen melding van komt als het setpoint niet gehaald wordt?
Bij ons in de bouw hebben ze omschrijving van de groepen omgegooit... (de buiten groep was voor legionella(binnen dus) en de binnen groep lag op het dak (buiten dus))

De buiten groep loopt via de buitenunit naar de binnen unit en zet dus beide uit.
De binnen groep hier is alleen voor de extra heater.

Even nalopen zou de moeite waard kunnen zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TSE
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 19-09 10:40

TSE

RTJC schreef op woensdag 15 november 2023 @ 09:18:
[...]

Betere temperatuur beheersing door kleinere hysterese
Correcte temperatuur weergave
Integreerbaar in domotica

ik werk zelf met een shelly die de wp schakelt en enkele aqara temp sensoren. Vorig jaar werkte ik ook met de mitsu sensor maar ik was geen fan omwille van bovenstaande aspecten

WP : Mitsu PUHZ-SHW80YAA - VV+ Innova Airleafs - Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jingle1986
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 23-02 10:30
Andrehj schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 21:12:
[...]

Dat plaatje zegt al weer genoeg over de zooi die Honeywell via de installateurs de warmtepompeigenaren blijft aansmeren:

Je wilt geen aantal schakelingen per uur. Je wilt een aantal schakelingen per dag. Denk aan hooguit een stuk of vier.
Hier is het er altijd maar eentje (per dag dus).

En dan die minimale aantijd die op 1 minuut staat 8)7 |:( 8)7 . Daar hoort minimaal een uur te staan.
Je hebt een regeling voor CV-ketels, die zo gewoon ongeschikt is voor een WP.
Bedankt voor jullie antwoorden. Ik kom er zojuist ook achter dat er blijkbaar een “speciale” evohome aan/uit module is voor warmtepompen. Hiermee kun je het aantal schakelingen per uur terug naar 1 zetten en run naar 30 minuten minimaal. De installateur heeft echter de standaard laten zitten (minimum aantal schakelingen bij die module is 3 en aan tijd minimum kan niet hoger dan 5 minuten gezet worden).
Nu begrijp ik van jullie dat een andere module ook niet is wat ik moet willen.
Aangezien er toch kosten bij komen kijken (alles eruit en simpele thermostaat erin) of nieuwe “betere” schakel module, dan neig ik nu toch naar de eerste optie.

Is er iemand die een gok durft te doen waar we het over hebben qua verbetering van rendement / verbruik van de warmtepomp? Gaat helpen om de rest hier thuis te overtuigen het slimme systeem eruit te gooien 🤣.

[ Voor 3% gewijzigd door Jingle1986 op 15-11-2023 09:41 ]

Zubadan PUHZ-SHW140 YHA (-BS) buitenunit - Ecodan ERST20C-VM2DR1.UK binnenunit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Jingle1986 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 09:39:
[...]

Is er iemand die een gok durft te doen waar we het over hebben qua verbetering van rendement / verbruik van de warmtepomp? Gaat helpen om de rest hier thuis te overtuigen het slimme systeem eruit te gooien 🤣.
Alleen al met de nachtverlaging bespaar ik hier al 20,- per jaar.. en dan heb ik nog niet eens de alles op 1 zone en thermostaat vervangen (wachten op de bestelling doet :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
Grolsch schreef op woensdag 15 november 2023 @ 09:35:
[...]

Ja, ik ben in de wondere wereld van thermostaten enigszins verbaasd dat Netatmo "iets" ontworpen heeft wat precies doet wat een gebruiker met een WP wil 8)

[...]

Als jij kunt leven met de hysteresis van de Mitsu thermostaat, niet aan nachtverlaging doet, en bedienen op afstand of via Domotica niet belangrijk vindt dan is die € 135,00 misschien weggegooid geld.

Ander voordeel trouwens van de Panasonic / Netatmo, is dat deze draadloos is. Misschien voor jou niet van toepassing, maar voor veel mensen de uitkomst.
Het bedienen op afstand lukt mij via de HA integratie. setpoint up/down etc. Dus ja, nog maar even over slapen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RTJC schreef op woensdag 15 november 2023 @ 10:05:
Het bedienen op afstand lukt mij via de HA integratie. setpoint up/down etc. Dus ja, nog maar even over slapen.
Leuk dat dat allemaal kan, maar ik begrijp niet waar dat voor nodig is.
Hier hangt de (domme) Panasonic gewoon aan de muur en ik raak die maar twee keer per jaar aan, om om te schakelen van koelen naar verwarmen en vv.
Voor de rest zet ie gewoon de verwarming aan als de temp onder de 20.4 komt, en bij 20.6 gaat de WP weer uit.
Daar hoef ik nooit wat aan te veranderen. Het kunnen bedienen via internet lijkt dan leuk, maar voegt in de praktijk weinig toe.

Over draadloos: Als je niet anders kunt is het een uitkomst, maar als je iets bedraad aan kunt sluiten is dat veel betrouwbaarder, omdat er gewoon minder zaken zijn die uit kunnen vallen of stuk kunnen gaan.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Grolsch schreef op woensdag 15 november 2023 @ 09:35:
[...]
Nog iets beter zelfs: In de "Netatmo doos" zitten zowel de draadloze als de bedrade versie; ik had al een bedrade thermostaat, en had die toepassing dus gebruikt, met dezelfde resultaten als jij: (bijna) helemaal tevreden, maar ik wil er toch nog weer 1 nadeel bij vermelden: hij is slecht afleesbaar in het schemerdonker, en er is geen verlichting in voorzien; ook niet te verwezenlijken dacht ik. Maar op je telefoon is dat natuurlijk geen enkel probleem

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
Andrehj schreef op woensdag 15 november 2023 @ 10:29:
[...]

Hier hangt de (domme) Panasonic gewoon aan de muur en ik raak die maar twee keer per jaar aan, om om te schakelen van koelen naar verwarmen en vv.
Voor de rest zet ie gewoon de verwarming aan als de temp onder de 20.4 komt, en bij 20.6 gaat de WP weer uit.
Daar hoef ik nooit wat aan te veranderen. Het kunnen bedienen via internet lijkt dan leuk, maar voegt in de praktijk weinig toe.

Over draadloos: Als je niet anders kunt is het een uitkomst, maar als je iets bedraad aan kunt sluiten is dat veel betrouwbaarder, omdat er gewoon minder zaken zijn die uit kunnen vallen of stuk kunnen gaan.
Dat is nu exáct mijn overweging. Een goede thermostaat is er een waar ik niet aan hoef te zitten. Daarom zie ik in mijn situatie nog geen meerwaarde voor een andere alsdan die meegeleverd is. Op dit moment althans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheij1
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 29-10-2024
Hoe kan ik de aanvoer temperatuur wijzigen handmatig?
Kan het nergens vinden in de handleiding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:52
Maar nachtverlaging kan toch ook gewoon met de ecodan thermostaat?

Afaik is de reden om een externe thermostaat/panasonic te nemen dat je meer controle hebt over de aanvoertemperatuur.

Gebruik je de ecodan thermostaat en stel je die in op 20 graden, dan gaat die zelf bepalen hoeveel graden die door de leiding gaat sturen.

Gebruik je externe thermostaat, dan kun je die graden vastzetten op bv 26 graden en hierna de thermostaat laten regelen wanneer die WEL of NIET naar die 26 graden aanvoertemperatuur gaat verwarmen.

OF heb ik het dan verkeerd begrepen?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheij1
Het punt is dat ik auto adapt functie gebruik.

De thermostaat gebruik ik dus van de ecodan in de huiskamer en staat op 21c, als het dus kouder wordt gaat de wp aan netjes.... alleen als hij dus aangaat staat ie flink te pompen op 1600w vaak of 100w. Ik moet naar de 500w kunnen gaan door mijn aanvoer temp te verlagen... of werkt dit niet zo?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Andrehj schreef op woensdag 15 november 2023 @ 10:29:
[...]

In de basis heb je gelijk, maar we hebben ook appjes voor zonnepanelen, P1 meters, wasmachines, drogers, auto's, noem maar op. En niet omdat het nodig is, maar omdat het kan :P
Naalroc schreef op woensdag 15 november 2023 @ 10:36:
[...]

Nog iets beter zelfs: In de "Netatmo doos" zitten zowel de draadloze als de bedrade versie; ik had al een bedrade thermostaat, en had die toepassing dus gebruikt, met dezelfde resultaten als jij: (bijna) helemaal tevreden, maar ik wil er toch nog weer 1 nadeel bij vermelden: hij is slecht afleesbaar in het schemerdonker, en er is geen verlichting in voorzien; ook niet te verwezenlijken dacht ik. Maar op je telefoon is dat natuurlijk geen enkel probleem
Klopt, op dat ding aflezen is inderdaad niet heel erg duidelijk, maar aangezien we toch een appje hebben blijven we lekker met de beentjes op de bank liggen, en kijken we even op de telefoon.
RTJC schreef op woensdag 15 november 2023 @ 10:44:
[...]

Dat is nu exáct mijn overweging. Een goede thermostaat is er een waar ik niet aan hoef te zitten. Daarom zie ik in mijn situatie nog geen meerwaarde voor een andere alsdan die meegeleverd is. Op dit moment althans.
Omdat in veel situaties de hysteresis veel te groot is, vooral bij een traag systeem als vloerverwarming.
Hij loopt bij mij gewoon 8 uur te draaien terwijl de temperatuur dan 0,3 graad omhoog gaat in de ruimte. Dan is een hysteresis van 0,5 graad gewoon veel en veel te veel.
deheij1 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 11:06:

De thermostaat gebruik ik dus van de ecodan in de huiskamer en staat op 21c, als het dus kouder wordt gaat de wp aan netjes.... alleen als hij dus aangaat staat ie flink te pompen op 1600w vaak of 100w. Ik moet naar de 500w kunnen gaan door mijn aanvoer temp te verlagen... of werkt dit niet zo?
Dat is ook een nadeel van het gebruiken van de Mitsu thermostaat, je MOET dan die auto adapt functie gebruiken. En dan gaan de Mitsu kabouters de aanvoertemperatuur bepalen met de door jou opgegeven parameters. Ik heb dat liever niet, en blijf graag zelf "in control" 8)

Maar nogmaals, als het voor jou voldoet, prima toch.

Er zijn mensen die helemaal geen thermostaat gebruiken en WAR only draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RTJC
Grolsch schreef op woensdag 15 november 2023 @ 11:25:
[...]

Omdat in veel situaties de hysteresis veel te groot is, vooral bij een traag systeem als vloerverwarming.
Hij loopt bij mij gewoon 8 uur te draaien terwijl de temperatuur dan 0,3 graad omhoog gaat in de ruimte. Dan is een hysteresis van 0,5 graad gewoon veel en veel te veel.
Bedoel je dan te zeggen dat de WP sneller moet reageren op kleine temperatuurverschillen? En dat de mitsu thermostaat pas bij 0,5 afwijking 'weer aan gaat'? En dus een grotere achterstand moet inlopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• g-j-t
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 18:03

Je moet bij de Auto adapt regeling wel even de onder en bovengrens op 26-35 zetten in de instellingen overigens want 1600 watt is wel erg fors. Staat in de openingstopic, bij FAQ hoe je dit kan doen.

Bij mij levert de vaste TA of een TA ingegeven door de WAR echter een rustigere start op van de run met een lager stroomverbruik. Zelf als de ruimteregeling een zelfde TA levert. Hoe dit kan is me een beetje een raadsel.

WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
g-j-t schreef op woensdag 15 november 2023 @ 11:39:
[...]

Je moet bij de Auto adapt regeling wel even de onder en bovengrens op 26-35 zetten in de instellingen overigens want 1600 watt is wel erg fors. Staat in de openingstopic, bij FAQ hoe je dit kan doen.

Bij mij levert de vaste TA of een TA ingegeven door de WAR echter een rustigere start op van de run met een lager stroomverbruik. Zelf als de ruimteregeling een zelfde TA levert. Hoe dit kan is me een beetje een raadsel.
Als ik de onder en bovengrans zou instellen op bijvoorbeeld 26. Dan gaat de thermostaat ook het huis verwarmen met een vaste aanvoertemperatuur toch? Dan los je dat voordeel van een losse thermostaat ermee op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
laurens0619 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 10:58:
Maar nachtverlaging kan toch ook gewoon met de ecodan thermostaat?

Afaik is de reden om een externe thermostaat/panasonic te nemen dat je meer controle hebt over de aanvoertemperatuur.

Gebruik je de ecodan thermostaat en stel je die in op 20 graden, dan gaat die zelf bepalen hoeveel graden die door de leiding gaat sturen.

Gebruik je externe thermostaat, dan kun je die graden vastzetten op bv 26 graden en hierna de thermostaat laten regelen wanneer die WEL of NIET naar die 26 graden aanvoertemperatuur gaat verwarmen.

OF heb ik het dan verkeerd begrepen?
1. Klopt. Via de Melcoud App zelfs op een halve graad.
2. Klopt
3. Klopt. WAR kan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

FAQ gelezen? Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
laurens0619 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 11:45:
[...]

Als ik de onder en bovengrens zou instellen op bijvoorbeeld 26. Dan gaat de thermostaat ook het huis verwarmen met een vaste aanvoertemperatuur toch? Dan los je dat voordeel van een losse thermostaat ermee op.
In de FAQ en de handleiding staan de mogelijke instellingen. Bovengrens is als minimaal 35 graden in te stellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
laurens0619 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 11:45:
Als ik de onder en bovengraens zou instellen op bijvoorbeeld 26. Dan gaat de thermostaat ook het huis verwarmen met een vaste aanvoertemperatuur toch? Dan los je dat voordeel van een losse thermostaat ermee op.
Dat kan niet. De minimale waarde voor de bovengrens is een (voor veel moderne woningen met vvw veel te hoge) 35°C.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
g-j-t schreef op woensdag 15 november 2023 @ 11:55:
[...]

In de FAQ en de handleiding staan de mogelijke instellingen. Bovengrens is als minimaal 35 graden in te stellen.
Thanks.
Nou dat laat dus zien waarom een externe thermostaat wel toegevoegde waarde heeft :) (plus de andere zaken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RTJC schreef op woensdag 15 november 2023 @ 11:31:
[...]

Bedoel je dan te zeggen dat de WP sneller moet reageren op kleine temperatuurverschillen? En dat de mitsu thermostaat pas bij 0,5 afwijking 'weer aan gaat'? En dus een grotere achterstand moet inlopen?
Yup, en hij schijnt ook aardig ver door te verwarmen, dus als setpoint 21 is, stopt hij pas bij 21,5 met verwarmen.

Hoe dit exact zit weet ik niet, maar ik heb hier gelezen dat de hysteresis van de standaard Mitsu thermostaat dus 0,5 is ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-06 09:45
Reden dat ik een externe thermostaat heb EN Ta zelf bereken en bepaal is dat ik een 'te' klein systeem hebt. Als de unit aangaat had ik altijd een overshoot waarbij Ta > Tset werd en de unit dus uitging.

Ik heb dit nu via Home Assistant (Node Red) opgelost door een tracking setpoint te maken. Als er dus een overshoot is, dan gaat Tset mee omhoog. Hierdoor gaat de WP niet uit en krijgt de gelegenheid om weer naar beneden toe te regelen. (Tset zet ik 1,2C lager dan Ta bij overshoot, dat er dus wel intentie is voor lager te gaan)

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheij1
JustMyOpinion schreef op woensdag 15 november 2023 @ 12:27:
Reden dat ik een externe thermostaat heb EN Ta zelf bereken en bepaal is dat ik een 'te' klein systeem hebt. Als de unit aangaat had ik altijd een overshoot waarbij Ta > Tset werd en de unit dus uitging.

Ik heb dit nu via Home Assistant (Node Red) opgelost door een tracking setpoint te maken. Als er dus een overshoot is, dan gaat Tset mee omhoog. Hierdoor gaat de WP niet uit en krijgt de gelegenheid om weer naar beneden toe te regelen. (Tset zet ik 1,2C lager dan Ta bij overshoot, dat er dus wel intentie is voor lager te gaan)
ah oke.... en welke thermostaat heb jij? je kan hiermee dus zelf je Ta regelen op deze externe thermostaat en waar staat deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Ik heb hem ingesteld op vaste TA en hij heeft 2 blokken gedurende de dag dat hij aan gaat

- Om 23:00 is mn woning afgekoeld naar ~20. Dan gaat die met 27gr aanvoertemperatuur verwarmen tot de volgende ochtend 0700. Dan eindigt die op ~19.5-20.5 graden.Systeem gaat dan helemaal uit

- Om 10:00 gaat die weer aan met 27 graden en blijft dit doen tot 13:00. Dan eindigt mn woning op 20.5-21.5 graden.

- Om 13:30 gaat verwarming uit en SWW run aan. Daar isdie ongeveer uurtje mee bezig (tot 48gr).

- Tussen 14:30 en 23:00 staat alles uit en zakt de woning weer naar ~20 graden.

Die tijdsblokken gebruik ik vooral omdat ik dynamische stroom heb en wil opwarmen tijdens een zo goedkoop mogelijk tarief. Liefst wil ik dit verder automatiseren door wat intelligente toe te voegen en overruns te voorkomen maar nog niet aan toe gekomen

Wat mij wel opvalt in melcloud is dat de temperaturen gelogd blijven worden, ook al staat het uit. Je ziet de flow temp ook zakken. Is dat omdat hij water rond blijft pompen oid?

WARMTEPOMP UIT
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/msc6a1NBhu1qnemMbXU4jPPaI1g=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oxDtHH0Z48hplPG3SSPMFKhs.png?f=fotoalbum_large

WARMTEPOMP AAN
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BYkr2rmm0dc3_wP3E1CbzQpUqtU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/sVugbvM71ob5I1zJN8bywOn5.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 18% gewijzigd door laurens0619 op 15-11-2023 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThePsycho
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15:32

ThePsycho

Biertje?

deheij1 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 12:31:
[...]

ah oke.... en welke thermostaat heb jij? je kan hiermee dus zelf je Ta regelen op deze externe thermostaat en waar staat deze?
Je kan dit doen door de WP via melcloud / modbus te regelen. De thermostaat kan hier los van staan.
De 'thermostaat' kan overigens ook hooguit een voeler zijn in de kamer en voor de rest software.

ID.3 Pro 58 kWh | Ede | 5740 Wp | PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!
laurens0619 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 12:35:
Ik heb hem ingesteld op vaste TA en hij heeft 2 blokken gedurende de dag dat hij aan gaat

- Om 23:00 is mn woning afgekoeld naar ~20. Dan gaat die met 27gr aanvoertemperatuur verwarmen tot de volgende ochtend 0700. Dan eindigt die op ~19.5-20.5 graden.Systeem gaat dan helemaal uit

- Om 10:00 gaat die weer aan met 27 graden en blijft dit doen tot 13:00. Dan eindigt mn woning op 20.5-21.5 graden.

- Om 13:30 gaat verwarming uit en SWW run aan. Daar isdie ongeveer uurtje mee bezig (tot 48gr).

- Tussen 14:30 en 23:00 staat alles uit en zakt de woning weer naar ~20 graden.

Die tijdsblokken gebruik ik vooral omdat ik dynamische stroom heb en wil opwarmen tijdens een zo goedkoop mogelijk tarief. Liefst wil ik dit verder automatiseren door wat intelligente toe te voegen en overruns te voorkomen maar nog niet aan toe gekomen

Wat mij wel opvalt in melcloud is dat de temperaturen gelogd blijven worden, ook al staat het uit. Je ziet de flow temp ook zakken. Is dat omdat hij water rond blijft pompen oid?

WARMTEPOMP UIT
[Afbeelding]

WARMTEPOMP AAN
[Afbeelding]
Dit vind ik niet erg logisch, waarom op het koudste moment van de dag ('s nachts) verwarmen, terwijl je dan normaal gesproken in je bed ligt. (Slechte COP)

En ik wil graag om 20.00 warme voetjes, bij jou bereik je precies het tegenovergestelde als je om 14.30 alles uitzet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• g-j-t
laurens0619 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 12:35:

Is bij mij ook zo terwijl de wp helemaal uit staat. De temp in de leiding zakt logischerwijs. Dat zie je in deze grafiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Grolsch schreef op woensdag 15 november 2023 @ 12:43:
[...]

Dit vind ik niet erg logisch, waarom op het koudste moment van de dag ('s nachts) verwarmen, terwijl je dan normaal gesproken in je bed ligt. (Slechte COP)

En ik wil graag om 20.00 warme voetjes, bij jou bereik je precies het tegenovergestelde als je om 14.30 alles uitzet.
Het voelt ook nog niet helemaal logisch daarom hou ik hem hier even tegen het licht :P
Dit schema gebruik ik nu nog omdat de nachten relatief warm zijn en de stroomtarieven flink lager liggen.
Dus wel lagere COP maar ook lagere prijs.
Als het echt koud gaat worden gaat dit model denk ik niet meer werken.

En mbt warme voetjes vind ik wel interessante: Merk je zoiets met lage temp vloerverwarming? Ik merk persoonlijk weinig verschil of die nu aan of uit staat in de voeten maar dat kan misschien ook komen omdat ik nieuewbouw heb en het geheel vrij langzaam opwarmt/afkoelt.

Om een idee van absoluut verbruik te krijgen los van COP :
Oktober:
Warmtepomp (uit melcloud dus niet super betrouwbaar):
- 73.9Kwh heating
- 64.7Kwh hot water

Hoe zijn die getallen bij jullie?

[ Voor 9% gewijzigd door laurens0619 op 15-11-2023 12:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RTJC
Grolsch schreef op woensdag 15 november 2023 @ 12:18:
[...]

Yup, en hij schijnt ook aardig ver door te verwarmen, dus als setpoint 21 is, stopt hij pas bij 21,5 met verwarmen.

Hoe dit exact zit weet ik niet, maar ik heb hier gelezen dat de hysteresis van de standaard Mitsu thermostaat dus 0,5 is ofzo.
Dat van die overshoot van 0,5 kan goed kloppen. Ingesteld op 20. WP geeft 20,5 aan.

Wel jammer dat je die halve graden niet op het display van je thermostaat kan zien. En dus ook niet op halve graden kunt instellen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bDVx-caq8AH0beGVuHerilvI6LA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6TpP5UTqKo8fHNuBhjJkHSLb.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door RTJC op 15-11-2023 12:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:19
laurens0619 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 12:49:
[...]

Het voelt ook nog niet helemaal logisch daarom hou ik hem hier even tegen het licht :P
Dit schema gebruik ik nu nog omdat de nachten relatief warm zijn en de stroomtarieven flink lager liggen.

En mbt warme voetjes vind ik wel interessante: Merk je zoiets met lage temp vloerverwarming? Ik merk persoonlijk weinig verschil of die nu aan of uit staat in de voeten maar dat kan misschien ook komen omdat ik nieuewbouw heb en het geheel vrij langzaam opwarmt/afkoelt.

Oktober:
- 73.9Kwh heating
- 64.7Kwh hot water

Ik doe ook alleen verwarmen overdag, de vloer is dan opgewarmd snachts en pas in de ochtend "afgekoeld".

Verbruik kun je alleen vergelijken met vergelijkbare huizen. Maar goed.
Ik ben in de inregelfase en begin nu efficiënt te verwarmen en in oktober nog niet. Nu heb ik overdag kortere runs met vermogen die de hoogste hoogste COP geeft ipv 12 uur aanzetten met laagst mogelijke vermogen:

hoekhuis met rc waarde van 6 rondom en ~188m2 vloerverwarming.
SWW 37kWh
Verw. 54kWh

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
gr8-jen schreef op woensdag 15 november 2023 @ 13:10:
[...]

Ik ben in de inregelfase en begin nu efficiënt te verwarmen en in oktober nog niet. Nu heb ik overdag kortere runs met vermogen die de hoogste hoogste COP geeft ipv 12 uur aanzetten met laagst mogelijke vermogen:
Hoe bepaal je dit? En bij welke TA kom je dan uit nu?
Ik was in de veronderstelling dat de laagste TA, zodanig dat je nauwelijks nog opwarmt het meest zuinig is kwa verbruik per dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
[...]

Ik doe ook alleen verwarmen overdag, de vloer is dan opgewarmd snachts en pas in de ochtend "afgekoeld".

SWW 37kWh
Verw. 54kWh
Netjes :)
Vergelijken is lastig maar het geeft wel een richting.
SWW vergelijken is sowieso lastig, hier wordt het bad wel 5/7 dagen gebruikt dus logisch dat de SWW het ook druk heeft.
Jouw verwarming is wel wat lager dan bij mij. Ik heb een BENG hoekhuis (ook RC 6 dan?). Ik denk vergelijkbaar vloerverwarming (172m2 GBO, zolder ook vloerverwarming in de middelste plaat).
Mijn COP zit nu op 3.9 dacht ik wat al beter is dan vorig jaar (2.9). Nog steeds niet helemaal fris en daar is de installateur al jaar mee bezig. A.s. vrijdag komen ze "de inverter" vervangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
deheij1 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 12:31:
[...]

Ik heb een Honeywell en die werkt dus gewoon ruk. Ik gebruik deze nu echt en alleen om de WP aan/uit te zetten. En wanneer dat bepaal ik via HA en een externe sensor. Die Honeywell denkt slim te zijn en gaat zelf al uit voor de temp gehaald is. Dat wil ik dus niet.

Om dit te ondervangen kijk ik naar de temperatuur, als de WP aan moet zet ik de thermostaat van de Honeywell op 30C. Dan weet ik zeker dat hij niet zelf gaat lopen denken.

Als de temp bereikt is stel ik de thermostaat in op 10C.

Is heel dramatisch, maar vind het ook weer zonde om een nieuwe thermostaat te kopen. Dus dit is mijn oplossing :)

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22:45
Edit: ai de verkeerde.

[ Voor 89% gewijzigd door ASW1 op 15-11-2023 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deheij1
ASW1 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 13:54:
De Netatmo thermostaat is vandaag bij ibood voor €117,- inclusief verzendkosten.
https://www.ibood.com/nl/...erende-thermostaat/918696
en wat kan je hiermee tov de bestaande thermostaat van de ecodan zelf?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
deheij1 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 14:02:
[...]

en wat kan je hiermee tov de bestaande thermostaat van de ecodan zelf?
Daar ging het de laatste pagina's veelvuldig over, lees even terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
ASW1 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 13:54:
De Netatmo thermostaat is vandaag bij ibood voor €117,- inclusief verzendkosten.
https://www.ibood.com/nl/...erende-thermostaat/918696
Deze wil je niet, je wilt de oranje variant die alleen aan / uit gaat de groene doet aan PWM en gaat niet werken op je WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
vormulier schreef op woensdag 15 november 2023 @ 14:05:
[...]

Deze wil je niet, je wilt de oranje variant die alleen aan / uit gaat de groene doet aan PWM en gaat niet werken op je WP
Ai ik zat nog zo te zoeken of die kleur iets betekende vond het al raar een groene maar las toen iets over gekleurde stickers waarmee je hem komn personaliseren |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
ASW1 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 14:08:
[...]

Ai ik zat nog zo te zoeken of die kleur iets betekende vond het al raar een groene maar las toen iets over gekleurde stickers waarmee je hem komn personaliseren |:(
Er zitten inderdaad meerdere stickers bij. Verschil zit in de modulerende vs de aan/uit versie. Die laatste moet je hebben. Er zit wel een "anticipatie" optie op. Deze staat standaard uit. Hij is verder zo dom dat hij enkel op basis van ingestelde Hysterese aan/uit schakelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Oktober:
- 73.9Kwh heating
- 64.7Kwh hot water
Nog heel even wachten, dan publiceert @Tomexergie zijn lijstje van oktober in Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #11. Dan heb je een heleboel vergelijkingsmateriaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RTJC schreef op woensdag 15 november 2023 @ 12:52:
Dat van die overshoot van 0,5 kan goed kloppen. Ingesteld op 20. WP geeft 20,5 aan.

Wel jammer dat je die halve graden niet op het display van je thermostaat kan zien. En dus ook niet op halve graden kunt instellen.
Wonderbaarlijk genoeg kan dat met Melcloud dan weer wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

SWW 37kWh
Verw. 54kWh
Je moet korter douchen (of je kinderen / partner vragen dat te doen) ;) .
Hier SWW 18.35 kWh
en verw 41.4 kWh.
Vrijstaande woning met WTW, ook Rc 6 rondom en ca 280 m² VVW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
ASW1 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 14:08:
[...]

De stikkers zijn inderdaad om hem mooier te maken na je smaak als je hem uit het doosje hebt gehaald.
In hun marketing van wat ik ben tegen gekomen is oranje de aan / uit en groen de modulerende thermostaat.

Volgens hun website zijn ze bezig met een thermostaat speciaal voor warmtepompen die zullen de ongetwijfeld een ander kleurtje geven in hun product foto's (best aardig van ze)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JustMyOpinion schreef op woensdag 15 november 2023 @ 13:39:
[...]

Ik heb een Honeywell en die werkt dus gewoon ruk. Ik gebruik deze nu echt en alleen om de WP aan/uit te zetten. En wanneer dat bepaal ik via HA en een externe sensor. Die Honeywell denkt slim te zijn en gaat zelf al uit voor de temp gehaald is. Dat wil ik dus niet.

Om dit te ondervangen kijk ik naar de temperatuur, als de WP aan moet zet ik de thermostaat van de Honeywell op 30C. Dan weet ik zeker dat hij niet zelf gaat lopen denken.

Als de temp bereikt is stel ik de thermostaat in op 10C.

Is heel dramatisch, maar vind het ook weer zonde om een nieuwe thermostaat te kopen. Dus dit is mijn oplossing :)
Dat is geen thermostaat, maar een aan/uit schakelaar. Je kunt dus net zo goed een aan/uit schakelaar op de thermostaat-ingang van de WP hangen. Dan bereik je precies hetzelfde en bespaar je je het stroomverbruik van die Honeywell-meuk.
Wat jij doet is wel een beetje een temperatuurregeling anno 1900...
Als je dan een paar pagina's hierboven ziet dat je voor 70 euro een thermostaat kan kopen met kleine hysterese (of voor ruwweg het dubbele zo'n mooie Netatmo), dan zou ik daar niet te lang over nadenken en dit probleem gewoon oplossen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Voor iedereen die geen spaans kent de thermostaat is ook op amazon te verkrijgen voor 80:
https://www.amazon.nl/-/e...n_title_o00?ie=UTF8&psc=1

Duurt alleen wel lang voor dat hij binnen komt ( zo een +/- 10 dagen )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
Andrehj schreef op woensdag 15 november 2023 @ 14:28:
[...]

Dat is geen thermostaat, maar een aan/uit schakelaar. Je kunt dus net zo goed een aan/uit schakelaar op de thermostaat-ingang van de WP hangen. Dan bereik je precies hetzelfde en bespaar je je het stroomverbruik van die Honeywell-meuk.
Wat jij doet is wel een beetje een temperatuurregeling anno 1900...
Als je dan een paar pagina's hierboven ziet dat je voor 70 euro een thermostaat kan kopen met kleine hysterese (of voor ruwweg het dubbele zo'n mooie Netatmo), dan zou ik daar niet te lang over nadenken en dit probleem gewoon oplossen.
Dan heb je mijn verhaal niet goed gelezen. Ik heb last van een overshoot die ik nu kan oplossen door Tset mee te laten lopen met Ta om deze vervolgens weer naar beneden toe te krijgen.

Ik ben het met je eens dat ik dus echt enkel gebruik maak van de draadloze schakeling. PLUS dat als om redenen Home Assistant er uit ligt je nog wel de WP kunt bedienen.

Overstappen naar bv die Netatmo zou dus 1 ding oplossen, dat ik de thermostaat zelf kan laten bepalen wanneer de WP aan/uit moet. Die Tset regeling zal ik (in mijn situatie) altijd nodig blijven hebben.

(Alternatief waar ik niet naartoe wil is natuurlijk Tset hoger houden, maar dat is natuurlijk niet het doel voor een Tweaker :))

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 21:21
[...]

Oktober:
- 73.9Kwh heating
- 64.7Kwh hot water

Je kunt het ook anders doen: als je een warmtepomp met voldoende power hebt kun je inderdaad nachtverlaging of een nachtelijke pauze doen. In die pauze kun je de SWW run doen. Daar help je het net weer mee, want ze wekken toch stroom op (dat tarief is vaak op een laag punt rond een uur of 03.00).
Het nadeel van de lagere nachttemperatuur wordt goedgemaakt doordat je overdag geen omschakeling hebt naar een SWW run en daardoor efficiënter kunt verwarmen op een laag pitje.

dynamische tarieven begrijpt iedereen maar er zijn sowieso 2 momenten op een dag dat de stroomprijs die dag piekt: in het begin van de ochtend en in het begin van de avond. Daar kun je zonder ingewikkelde inputs vanuit het internet al redelijk de klok op gelijk zetten.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
g-j-t schreef op woensdag 15 november 2023 @ 13:28:
[...]

Ik was in de veronderstelling dat de laagste TA, zodanig dat je nauwelijks nog opwarmt het meest zuinig is kwa verbruik per dag.
Ja en nee.

Als de stooklijn een curve is kun je nooit profiteren van de gunstige momenten van de buitentemperatuur.
Het fenomeen Stooklijn komt gewoon uit het gasketel tijdperk en is achterhaald (beter gezegd: niet geheel logisch voor warmtepompen met lucht als bron vanwege 2 feiten: lucht als bron fluctueert en daarnaast komen er defrosts om de hoek kijken, voor aardwarmte warmtepompen ligt dit anders)

Stel je stooklijn staat zodanig dat bij ambient 10 gr de Ta 24 zal zijn; grote kans dat die al vloer al 23 a 24 en dus dat de compressor niet eens zal starten of uit zichzelf alsnog een hogere temperatuur gaat maken. Maar ook grote kans dat de buitentemperatuur in de loop van de dag weer lager wordt en dat er dan ineens moet er gewerkt worden! Dan staat ie weer stroom te trekken....

Dat is een van de redenen dat je een gunstigere COP haalt met een vaste aanvoertemperatuur van 26 of 27 graden.
Als het buiten 10 graden is en de WP staat netjes 27 graden te maken dan gaat de momentane COP al gauw naar 8 of nog hoger! Dat is vrijwel gratis stoken!

Bufferen op de gunstige momenten dus.

[ Voor 8% gewijzigd door Knowbody op 15-11-2023 15:32 ]

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Knowbody schreef op woensdag 15 november 2023 @ 15:18:
[...]

Je kunt het ook anders doen: als je een warmtepomp met voldoende power hebt kun je inderdaad nachtverlaging of een nachtelijke pauze doen. In die pauze kun je de SWW run doen. Daar help je het net weer mee, want ze wekken toch stroom op (die is vaak op een laag punt rond een uur of 03.00).
Het nadeel van de lagere nachttemperatuur wordt goedgemaakt doordat je overdag geen omschakeling hebt naar een SWW run en daardoor efficiënter kunt verwarmen op een laag pitje.

dynamische tarieven begrijpt iedereen maar er zijn sowieso 2 momenten op een dag dat de stroomprijs die dag piekt: in het begin van de ochtend en in het begin van de avond. Daar kun je zonder ingewikkelde inputs vanuit het internet al redelijk de klok op gelijk zetten.
De SWW doe ik nu juist overdag ipv snachts omdat mijn redenatie was:
- COP gaat uit van 2 temp: Je doel temp en de buiten temp
Bij SWW is je doel temp hoog en buiten temp laag > Dramatische COP
Bij Verwarming is doel temp middel en buiten temp laag > Minder dramatische COP
:P

Maar mijn woning koelt zo weinig af dat ik misschien wel wegkom met alleen overdag verwarmen en SWW run. Dus bv:
0900 - 1500 verwarmen
15:00 - 16:30 SWW
16:30 - 0800 UIT

Die piek momenten heb je idd geen geavenceerde techniek voor nodig, prijzen zijn redelijk voorspelbaar wat dat betreft (doordeweeks)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
laurens0619 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 15:30:
[...]

De SWW doe ik nu juist overdag ipv snachts omdat mijn redenatie was:
- COP gaat uit van 2 temp: Je doel temp en de buiten temp
Bij SWW is je doel temp hoog en buiten temp laag > Dramatische COP
Bij Verwarming is doel temp middel en buiten temp laag > Minder dramatische COP
:P

Maar mijn woning koelt zo weinig af dat ik misschien wel wegkom met alleen overdag verwarmen en SWW run. Dus bv:
0900 - 1500 verwarmen
15:00 - 16:30 SWW
16:30 - 0800 UIT

Die piek momenten heb je idd geen geavenceerde techniek voor nodig, prijzen zijn redelijk voorspelbaar wat dat betreft (doordeweeks)
Je redenatie is prima en logisch. Toch ben ik het anders gaan doen om genoemde redenen en ik denk dat het uiteindelijk een verbetering is geweest.

Overigens valt mij op dat de verdamper het tijdens een SWW run helemaal niet zo zwaar krijgt in vergelijking met een verwarmingsrun onder gelijke omstandigheden (buitentemperatuur).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Knowbody schreef op woensdag 15 november 2023 @ 15:35:
[...]

Je redenatie is prima en logisch. Toch ben ik het anders gaan doen om genoemde redenen en ik denk dat het uiteindelijk een verbetering is geweest.

Overigens valt mij op dat de verdamper het tijdens een SWW run helemaal niet zo zwaar krijgt in vergelijking met een verwarmingsrun onder gelijke omstandigheden (buitentemperatuur).
Hoe draai jij hem nu ? Heb je ook een setup waar je de piektarieven probeert te vermijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red_Baron
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 01-05 08:36
Zoals hierboven al aangegeven ben ik een nieuwe gebruiker van een WP in een nieuwe woning. Op dit moment e.e.a. met basis aanpassingen proberen zo optimaal gebruik te maken van dit systeem.

Wat me nu opvalt omdat ik er aandacht aan schenk is dat het systeem laat in de avond aanslaat en eigenlijk de hele nacht doordraait. Gisteren avond van 19:00uur tot 7:00 vanochtend ca. 12kW verbruik. SWW staat snachts uit.

Ik denk dat dit komt door het volgende, maar hoor graag andere oorzaken.
Omdat mijn woning voorzien is van grote glaspuien blijft deze overdag eenvoudig op temperatuur en blijft het verwarmingssysteem zo goed als uit. Laat in de avond zakt de temperatuur iets weg en is er warmtevraag door de Mitsubishi thermostaat. Omdat de vloer overdag is afgekoeld duurt het best lang om weer op de ingestelde temperatuur te komen. (Vaste Ta voorloop temperatuur)
Ik pas (nog geen) nachtverlaging toe. Ik heb het idee dat de schakelruimte (hysterese) van de Mitsubishi thermostaat best groot is. Iemand een idee?

Wat ik nu van plan ben is om 0.5 graden nachtverlaging toe te passen en op zoek naar een thermostaat met een instelbare hysterese (zoals al vaak hier genoemd de Panasonic)

Zit ik op het juiste spoor?

PUHZ-SHW80 YAA ERST30C-VM2ED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
@Red_Baron uit je vorige post haalde ik "Actuele kamertemperatuur kan ik niet aflezen op de hoofbediening van de unit. Ik neem aan dat dit wel mogelijk is."
Had er al eerder op gereageerd maar dit impliceert dat je op aanvoertemperatuur modus draait en niet thermostaat. Dit betekent dat hij altijd aan blijft.

Is dat zo ? Op welke modus draai je ?( temp of huisje in display)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knowbody
laurens0619 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 15:37:
[...]

Hoe draai jij hem nu ? Heb je ook een setup waar je de piektarieven probeert te vermijden?
In dit topic lees en schrijf ik graag mee, de ME heeft overeenkomsten met de MHI (mijn Nibe buitenunit komt van MHI) en verder is dit een levendig en leerzaam topic.

Nibe heeft ook weer een ingebouwde sturing waarbij met een schuin oog naar weersomstandigheden en E-tarieven wordt gekeken. De input daarvan kun je op een schaal van 0 tot 10 van invloed laten zijn op de regeling.
Ik gebruik het, maar hoe groot het effect is weet ik niet.

Mijn SWW staat keihard gepland vanaf 03.15u en de 365 liter gaat dan naar 47 graden en pas de volgende nacht opnieuw.
Mijn verwarming is geblokkeerd in de nacht en gaat om 08.30 uur weer van start (ongeveer na de stroomtarief piek). Dat doe ik nu ook met een vaste Ta (stooklijn horizontaal op 27).

Uiteindelijk zul je een thermostaat moeten hebben die gaat zeggen wanneer het genoeg is, en dat kan ook met domotica. Je moet het zodanig doen dat je geen last hebt van de hysterese die vaak te groot is. Dus een beetje slimmigheid eromheen breien.

Edit toegevoegd:
Een mogelijkheid bij sommige merken is dat je de thermostaat op bijvoorbeeld 23 zet terwijl je het bij 22 al prima vindt en de warmtepomp eigenlijk uit zichzelf die 23 niet gaat aantikken. Maar dat werkt alleen goed als de warmtepomp niet 'dieper op het gas mag trappen' om alsnog die doeltemperatuur te halen.
Meestal moet je daar ook weer wat beperkingen in de parameters voor opleggen, maar het idee is logisch: ik stel hem in op een 'onmogelijke doeltemperatuur' die alleen gehaald wordt als de zon goed meedoet of als het huis vol visite zit. Of als de vaste aanvoertemperatuur veel te hoog is voor de 'tijd van het jaar'.

[ Voor 21% gewijzigd door Knowbody op 15-11-2023 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red_Baron
laurens0619 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 15:45:
@Red_Baron uit je vorige post haalde ik "Actuele kamertemperatuur kan ik niet aflezen op de hoofbediening van de unit. Ik neem aan dat dit wel mogelijk is."
Had er al eerder op gereageerd maar dit impliceert dat je op aanvoertemperatuur modus draait en niet thermostaat. Dit betekent dat hij altijd aan blijft.

Is dat zo ? Op welke modus draai je ?( temp of huisje in display)
Temp (thermometer en waterdrup) aanvoertemperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Red_Baron schreef op woensdag 15 november 2023 @ 15:56:
[...]

Temp (thermometer en waterdrup) aanvoertemperatuur.
Zonder huisje dus?
Op welke temp staat die?
Afaik blijft die op deze modus oneindig doorlopen (?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red_Baron
laurens0619 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 16:05:
[...]

Zonder huisje dus? Ja, zonder huisje
Op welke temp staat die? Voorlooptemperatuur 26 Graden
Afaik blijft die op deze modus oneindig doorlopen (?) Huh, wat bedoel je. Alleen bij warmtevraag toch?

[ Voor 7% gewijzigd door Red_Baron op 15-11-2023 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Maar hoe bepaalt die de warmtevraag dan?
Thermostaat gebruikt die in deze modus niet.

Maar ik ben er om eerlijk te zijn niet helemaal zeker over. Zijn experts in dit topic die daar beter uitsluitsel over kunnen geven :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yNxcbgb.png

Voorlooptemperatuur dus (ook wel "vaste Ta" genoemd).

Deze blijft inderdaad oneindig doorlopen of je moet een tijdklok hebben ingesteld, of een thermostaat hebben aangesloten op IN1.

Volgens mij doet de Mitsu thermostaat niets als hij op voorlooptemperatuur staat, maar nu weet ik het niet helemaal 100% zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red_Baron
Is de werking van de Voorlooptemperatuur (vaste Ta) niet ongeveer gelijk aan de Compensatiecurve instelling? Enkel het verschil dat de compensatiecurve rekening houdt met de buitentemperatuur en hierop de watertemperatuur op aanpast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Lijkt mij wel ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzle
  • Niet online
vormulier schreef op woensdag 15 november 2023 @ 09:36:
[...]

Bij ons in de bouw hebben ze omschrijving van de groepen omgegooit... (de buiten groep was voor legionella(binnen dus) en de binnen groep lag op het dak (buiten dus))

De buiten groep loopt via de buitenunit naar de binnen unit en zet dus beide uit.
De binnen groep hier is alleen voor de extra heater.

Even nalopen zou de moeite waard kunnen zijn :)
Het was de (aardlek)schakelaar in de binnenunit zelf, die stond uit. Er is verder geen aardlek, dus wederom slecht opgeleverd door de installateur. Nu werkt het zoals het zou moeten, maar de rest van deze wijk zal ongetwijfeld ook zonder legionellapreventie zitten. Blijf het raar vinden dat dit geen error oplevert. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 20:50

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Jingle1986 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 09:39:
[...]

Hiermee kun je het aantal schakelingen per uur terug naar 1 zetten en run naar 30 minuten minimaal.

Is er iemand die een gok durft te doen waar we het over hebben qua verbetering van rendement / verbruik van de warmtepomp?
Een run van 30min dat is bijna de opstarttijd om het water op te warmen en richting de vloer te pompen en dan gaat de boel bij jouw alweer uit. 🫣

Zeg maar tegen de directie😁 dat er geld wordt bespaard na deze investering en dat het lekker behaaglijk warm wordt. En die Honeywell zet je gewoon weer op marktplaats.

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g-j-t
Ik heb SWW nu sinds oplevering op “ECO” staan. Ik zie hem echter steeds naar ca 2200 a 2300 watt lopen gedurende de run. Meestal is het 200 liter vat binnen een 30-45 min weer warm. Ik heb gelezen dat de werking van de Eco modus afhankelijk is van de temperatuur, maar dat moet boven de 10 graden toch rustiger kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
g-j-t schreef op woensdag 15 november 2023 @ 13:28:
[...]

Ik kijk in de datasheet, daar heb ik bij de Ta van 35 en vooral 25 de hoogste COP als die bijna niets doet, blijkbaar onder ~30Hz
Dan kijk ik naar de sheet COP-capacity, waar staat waar je de hoogste COP heb bij buitentemeraturen en afgegeven vermogen. Dan kijk ik vooral bij 7 en 2 graden en dan zoek ik het vermogen op waarbij de COP het hoogste is.

Dan kijk ik hoe ik dat vermogen eruit krijg. Mijn flow komt niet boven 15l/m, dus dan kan ik alleen Dt omhoog halen. UIt mijn hoofd was het Q = flow per minuut /60 * 4,2 * (Ta - Tr) .
Dus kies ik een Ta van 27 zodat die ongeveer 28 graden eruit perst en Tr past stijgt naar 25 als de vloer warm is.
laurens0619 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 13:39:
[...]

Netjes :)
Vergelijken is lastig maar het geeft wel een richting.
SWW vergelijken is sowieso lastig, hier wordt het bad wel 5/7 dagen gebruikt dus logisch dat de SWW het ook druk heeft.
Jouw verwarming is wel wat lager dan bij mij. Ik heb een BENG hoekhuis (ook RC 6 dan?). Ik denk vergelijkbaar vloerverwarming (172m2 GBO, zolder ook vloerverwarming in de middelste plaat).
Mijn COP zit nu op 3.9 dacht ik wat al beter is dan vorig jaar (2.9). Nog steeds niet helemaal fris en daar is de installateur al jaar mee bezig. A.s. vrijdag komen ze "de inverter" vervangen
Ja ik heb ook een BENG huis, EPC van 0,003 als ik geen uitbouw deed en op gas zat. Met de warmtepomp kreeg ik in die paar koudere dagen een COP van 6,5 (7 voor alleen verwarming). Vorige maand was die lager omdat ik nog aan het stoeien was. Ik denk een COP van 4,5
Andrehj schreef op woensdag 15 november 2023 @ 14:25:
[...]

Hier SWW 18.35 kWh
en verw 41.4 kWh.
Ja opvoeden is nog een ding, de kids zetten de douche niet uit als ze shampoo ofzo doen. Ik ben ook nog aan het stoeien met SWW, die kunnen we iets zuiniger nog krijgen.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pleio65
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 00:05
Grolsch schreef op woensdag 15 november 2023 @ 17:57:
[Afbeelding]

Voorlooptemperatuur dus (ook wel "vaste Ta" genoemd).

Deze blijft inderdaad oneindig doorlopen of je moet een tijdklok hebben ingesteld, of een thermostaat hebben aangesloten op IN1.

Volgens mij doet de Mitsu thermostaat niets als hij op voorlooptemperatuur staat, maar nu weet ik het niet helemaal 100% zeker.
Toch vraag ik mij af of de doelvoorlooptemperatuur wel Ta is? Maar waarvan voorloop? Ik vermoed dat de voorloop de Tr is. Bij een directe stooklijn van 25 gezet werd de Tr 25. Ta was 27/27.5. Bij een stooklijn van 24 is de Tr 24. Ta26. Wil de komende dagen meer metingen verrichten bij een hogere stooklijn en kijken of met de doelvoorlooptemperatuur de Tr wordt bedoeld.

Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
pleio65 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 19:54:
[...]

Toch vraag ik mij af of de doelvoorlooptemperatuur wel Ta is? Maar waarvan voorloop? Ik vermoed dat de voorloop de Tr is. Bij een directe stooklijn van 25 gezet werd de Tr 25. Ta was 27/27.5. Bij een stooklijn van 24 is de Tr 24. Wil de komende dagen meer metingen verrichten bij een hogere stooklijn en kijken of met de doelvoorlooptemperatuur de Tr wordt bedoeld.
Voorlooptemperatuur = Ta, ik kan het niet anders maken.

Dat bij een ingestelde Ta van 25 de Ta 27 wordt zal te maken hebben met het feit dat de WP niet verder terug kan moduleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
@pleio65 Volgens mij zit je nu op het verkeerde spoor!
Voorloop temp =de Ta, wat je in het display ziet.
Dacht ik

[ Voor 4% gewijzigd door Naalroc op 15-11-2023 20:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
laurens0619 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 17:28:
[...]

Maar hoe bepaalt die de warmtevraag dan?
Thermostaat gebruikt die in deze modus niet.

Maar ik ben er om eerlijk te zijn niet helemaal zeker over. Zijn experts in dit topic die daar beter uitsluitsel over kunnen geven :)
Ik draai al 2 jaar naar volle tevredenheid op automatisch / ruimteregeling, maar meen me te herinneren van een experimentje vorig jaar dat de temperatuur die de Mitsu PAR-kamerunit meet wel degelijk meegenomen wordt in de warmtevraag als je op voorlooptemperatuur of stookcurve draait.

Als ik het me goed herinner gaat de hele warmtepomp dus gewoon uit als het warm genoeg is en blijft hij echt niet oneindig doorlopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 07-07 14:42
Bij zowel war als vaste temperatuur blijft de Mitsubishi thermostaat werken. Een graad boven de ingestelde temperatuur laat de warmtepomp stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aubergine
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 12-09 18:50
Hoezo is een master/master nadelig bij een WP? Ik zie dit vaak terugkomen in dit topic maar nergens waarom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen Vreeken
  • Laatst online: 08-09 21:04
Als elke 'master' voldoende vermogen nodig heeft werkt het wel.
Maar vaak (lees: zo'n beetje elke kamer die de afgelopen decennia gebouwd is) kan je in zo'n klein circuit helemaal niet het minimum vermogen van je warmtepomp kwijt.

Als er voldoende master tegelijk vraag hebben werkt het ook wel, maar wat voegen al die extra regelingen dan werkelijk toe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrikdeb
  • Laatst online: 11-07 20:37

hendrikdeb

Ecodan EHST17D-VM2D 170 l

Vandaag werd bij ons een Mitsubishi Ecodan EHST17D-VM2D in werking gesteld, met een bedrade Mitsubishi thermostaat. Beneden hebben we vloerverwarming, boven overgedimensioneerde radiatoren.
Nu bleek dat het voor de loodgieter de 1e keer was dat hij dit type wp installeerde.
Hij slaagde er niet in om in de thermostaat ingesteld te krijgen om de verwarming klokgestuurd te laten werken met verlaging van de gewenste temperatuur 's nachts. Bij die pogingen kreeg hij telkens in het proces een foutcode. Hij belde naar Mitsubishi en er zou teruggebeld worden maar dit was na 1 u wachten nog niet gebeurd.
Vanavond heb 'k nu zelf wat online zitten zoeken en vond de mogelijkheid om alle instellingen vooraf in te geven in een sdkaart tool.
Is dit de meest aangewezen weg of is het ook mogelijk via de thermostaat? Zo ja, is er ergens een stap voor stap uitleg daarvoor te vinden aub?

(In het "Service" onderdeel in het menu vind 'k o.a. "Bedieningsinstellingen" maar durfde dan niet kiezen voor "Systeem uitzetten".
Als 'k nu zelf nog eens de verwarming instelde op ruimtetemperatuur, kwam in het scherm als "huidige temperatuur" - 20° C en volgde er na korte tijd ook een foutcode.)

[ Voor 7% gewijzigd door hendrikdeb op 16-11-2023 00:28 . Reden: nog iets anders geprobeerd ]

• gr8-jen
g-j-t schreef op woensdag 15 november 2023 @ 18:47:
Ik heb SWW nu sinds oplevering op “ECO” staan. Ik zie hem echter steeds naar ca 2200 a 2300 watt lopen gedurende de run. Meestal is het 200 liter vat binnen een 30-45 min weer warm. Ik heb gelezen dat de werking van de Eco modus afhankelijk is van de temperatuur, maar dat moet boven de 10 graden toch rustiger kunnen?
Ja ik zie het ook, de frequentie gaat ook door het dak met bijna 100Hz tijdens SWW. Het schijnt bij deze SUZ modellen zo te werken. Ik weet ook nog niet hoe ik de kabouters kan instrueren om iets rustiger te doen.
Waarschijnlijk is het omdat ze proberen om de Tr net iets hoger te houden dan de huidige water temperatuur.

• keuken
  • Laatst online: 15:30
Andrehj schreef op woensdag 15 november 2023 @ 14:25:
[...]

Hier SWW 18.35 kWh
en verw 41.4 kWh.
Is dit het verbruik van de hele maand november (SWW 18.35 kWh en verw 41.4 kW), of van 1 dag?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen
Van de hele maand oktober, dat werd tenminste gevraagd ;) Maar bij Andrehj Is het wel een uiterste. Zo zuinig krijgen het er niet veel.

keuken schreef op donderdag 16 november 2023 @ 09:01:
Is dit het verbruik van de hele maand november (SWW 18.35 kWh en verw 41.4 kW), of van 1 dag?
Is uiteraard van oktober (november is pas halverwege) en idd het totaal van die maand. Onze energiezuinige woning had die maand maar een paar dagen warmtevraag. Van het energieverbruik voor verwarming is ook nog ca de helft standbyverbruik.

• keuken
Andrehj schreef op donderdag 16 november 2023 @ 09:24:
[...]

Is uiteraard van oktober (november is pas halverwege) en idd het totaal van die maand. Onze energiezuinige woning had die maand maar een paar dagen warmtevraag. Van het energieverbruik voor verwarming is ook nog ca de helft standbyverbruik.
ah, okay. Ik zit deze maand al op 248KW totaal (1150 geproduceerde KW)

• Jazzle
  • Niet online
Red_Baron schreef op woensdag 15 november 2023 @ 15:39:
Zoals hierboven al aangegeven ben ik een nieuwe gebruiker van een WP in een nieuwe woning. Op dit moment e.e.a. met basis aanpassingen proberen zo optimaal gebruik te maken van dit systeem.

Wat me nu opvalt omdat ik er aandacht aan schenk is dat het systeem laat in de avond aanslaat en eigenlijk de hele nacht doordraait. Gisteren avond van 19:00uur tot 7:00 vanochtend ca. 12kW verbruik. SWW staat snachts uit.

Ik denk dat dit komt door het volgende, maar hoor graag andere oorzaken.
Omdat mijn woning voorzien is van grote glaspuien blijft deze overdag eenvoudig op temperatuur en blijft het verwarmingssysteem zo goed als uit. Laat in de avond zakt de temperatuur iets weg en is er warmtevraag door de Mitsubishi thermostaat. Omdat de vloer overdag is afgekoeld duurt het best lang om weer op de ingestelde temperatuur te komen. (Vaste Ta voorloop temperatuur)
Ik pas (nog geen) nachtverlaging toe. Ik heb het idee dat de schakelruimte (hysterese) van de Mitsubishi thermostaat best groot is. Iemand een idee?

Wat ik nu van plan ben is om 0.5 graden nachtverlaging toe te passen en op zoek naar een thermostaat met een instelbare hysterese (zoals al vaak hier genoemd de Panasonic)

Zit ik op het juiste spoor?
Ik begrijp nog niet zo goed hoe een kleine hysterese niet leidt tot vaker aan/uit schakelen van de WP en dus korte runs.

• Jingle1986
  • Laatst online: 23-02 10:30
Beste allen,

Hoe komen jullie aan de info over de runs? Ik heb het idee dat verschillenden van jullie dat uit MELCloud halen, maar ik heb daar die optie niet?
Moet ik hiervoor ook een EMP erbij kopen?

Dank alvast

Zubadan PUHZ-SHW140 YHA (-BS) buitenunit - Ecodan ERST20C-VM2DR1.UK binnenunit

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Jazzle schreef op donderdag 16 november 2023 @ 10:02:
[...]

Ik begrijp nog niet zo goed hoe een kleine hysterese niet leidt tot vaker aan/uit schakelen van de WP en dus korte runs.
Hier legt Andrehj mooi uit hoe het werkt.
https://gathering.tweaker...message/70650396#70650396

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Jingle1986 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 10:15:
Beste allen,

Hoe komen jullie aan de info over de runs? Ik heb het idee dat verschillenden van jullie dat uit MELCloud halen, maar ik heb daar die optie niet?
Moet ik hiervoor ook een EMP erbij kopen?

Dank alvast
Ik heb in de meterkast een 3 fase meter zitten van https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-3-fase/ Hier is de WP op aangesloten. En hier kan ik mooi bekijken wat het afgenomen Wattage is en hier zie ook op dat het systeem mooie lange runs maakt. En daarnaast gebruik ik HA die ook zit gekoppeld aan Melcloud.

Op de grafiek hieronder zie dat het systeem eerst een SWW run doet en daarna de woning gaat opwarmen. In het begin van de run staat hij op een WAR instelling te draaien en erg piekerig in de grafiek. Ik heb hem toen op een vaste Ta gezet van 27gr. en zie het resultaat. Een mooi vlakke constante lijn met een mooie lange run.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/de5VEYvYeeKo3Mi4x9jQHnatAok=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/brxrm4ObqW6qwklFpLRc6HMH.jpg?f=fotoalbum_large

• tijgetje57
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-07 15:24
Even een hele andere vraag, zijn jullie wel blij met de warmtepomp van Mitsubishi?

Ik lees dit topic al een tijdje en ik zie een aantal dingen terugkomen:
- Hoog standy verbruik
- Slechte slimme koppeling met home wizards
- korte runs met een redelijk verbruik...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

tijgetje57 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 10:50:
Even een hele andere vraag, zijn jullie wel blij met de warmtepomp van Mitsubishi?

Ik lees dit topic al een tijdje en ik zie een aantal dingen terugkomen:
- Hoog standy verbruik
- Slechte slimme koppeling met home wizards
- korte runs met een redelijk verbruik...
- Hoog standy verbruik dit is bij mij ongeveer 25W

- Slechte slimme koppeling met home wizards dit werkt hier prima

- korte runs met een redelijk verbruik... dan staat de boel niet goed ingeregeld. Draait hier mooie lange runs met een laag verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen
Ach, De installateur is een poepdoos, maar nadat ik de instellingen goed heb gezet ben ik best wel blij.
Het hoog standby verbruik wisselt per type volgens mij, ik vind het nog meevallen.
De koppelingen gebruik ik verder niet zoveel. Een beetje MelCloud en inlezen in influxdb.
De runs heb ik nu zelf gelimiteerd omdat het anders te warm wordt Maar voor verwarmen zit ik deze dagen met 5kWh op een dag en een COP van 7 niet te zoeken naar een alternatief.
Verder ben ik blij dat er tenminste nog wat meters in zitten (ook al is het een slechte resolutie), je kan toch nog iets naregelen.
Ik denk dat elke warmtepomp zijn dingetjes heeft en als de IT nerd iets niet kan koppelen kun je dat ook proberen te relativeren.

• keuken
-

[ Voor 99% gewijzigd door keuken op 16-11-2023 11:44 ]

Speedyace schreef op donderdag 16 november 2023 @ 10:29:
[...]
Ik heb in de meterkast een 3 fase meter zitten van https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-3-fase/ Hier is de WP op aangesloten. En hier kan ik mooi bekijken wat het afgenomen Wattage is en hier zie ook op dat het systeem mooie lange runs maakt. En daarnaast gebruik ik HA die ook zit gekoppeld aan Melcloud.
Dank!

Ik krijg binnenkort een Mitsubishi Ecodan SUZ-SWM80VA2. Ik heb al een Kamstrup Multical 303 klaarliggen en de Netatmo aan/uit thermostaat. Geen ervaring met electronica solderen of programmeren.

Wat kan ik dan het beste doen om het stroomverbruik en de COP van deze unit te monitoren?

Een 1-fase kWh meter van HomeWizard kopen voor live monitoring via app? Of kan dat ook voldoende in Melcloud?

Moet ik nog een kabel van meterkast naar binnenunit regelen om de stroomopname nauwkeuriger te meten (hier zei Andrehj wat over geloof ik), zodat ik nauwkeurig en opgesplitst krijg voor verwarming en SWW?

Nog iets anders nodig?

Dank voor het meedenken!

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• buell
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19-09 11:57
FF gewoon om te delen met jullie
De tegelzetter komt later dus.....de warmptepomp maar eens aangezet. 1,5 week geleden stond niet alles open en nu heb ik alle groepen open gezet (75m2). Informatie haal ik uit de WP via procon naar Home assistant. Separate 3fase meter voor de unit in de meterkast geplaatst. Gisteren avond om 20:00 aangezet met een vaste Ta van 20. gek genoeg besloot het systeem om er 25 van te maken. (ik zag via de procon dat de ingestelde retour temperatuur van zone 1 op 25 stond en geen idee hoe die te veranderen) verder geen probleem 25 graden om eens mee te starten. In het begin is de Wp wat wispelturig aan het zoeken naar een fijne frequentie wat voor mij logisch is en uiteindelijk heeft hij over de hele nacht met 26hz staan pruttlelen. COP berekend aan de hand van de flow zit gemiddeld op 5.4.Thermisch vermogen berekend komt idd zoals in dit topic vermeld uit op een minimum van 2,9Kw. Ik gebruik overigens 2 dallas sensoren op dit moment om de berekeningen te doen (delta T). plan is hier voor de TMT117 te gaan gebruiken ivm nog naukeurigere meting. Uiteindelijk besloot hij om toch even wat sneller te gaan draaien (ik denk olie huishouding) waardoor de Ta 2 graden boven Tsp komt en dan gaat hij toch echt uit.
Al met al een erg goede eerste indruk .Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dqZhvPZaVNyKq_URhgJN1JKZyxE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/APgZ6Dyc4K4gBKn2JTs8lEi9.png?f=fotoalbum_large

ERSD-VM2D / PUHZ-SW75-YAA / SMA-tripower 6 /

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@buell
Wellicht twee thermo couples aansluiten op I2C?
https://www.tinytronics.n...emperatuursensor-max31855
https://www.tinytronics.n...h=m5stack%20grove%20kabel

code heb ik wel.

[ Voor 17% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-11-2023 12:39 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Knowbody
@buell dat ie er 25 van maakt is super logisch. Je retour is al 20. Hoe moet hij anders het minimale vermogen kwijt kunnen...!

• buell
Tnx dat had ik gezien ;) Maar de TMP117 is ook I2C en die is iets accurater volgens de specs. daarnaast ook goedkoper zo te zien. Onderstaand staat in de specs van de sensor Oa:

1 Features
• TMP117 high-accuracy temperature sensor
– ±0.1 °C (maximum) from –20 °C to 50 °C

2 Applications
• Gas meters and heat meters

https://www.ti.com/lit/ds...F%252Fwww.google.com%252F

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@buell
Cijfers achter de komma worden teniet gedaan door de onnauwkeurige flowmeting van de Mitsu
Thermo couple kun je redelijk goed met een stukje alu tape op de leiding krijgen ivm dikte
Ik kan er eens twee aansluiten als je wilt om te kijken naar de temp verschillen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yQ8fCG4AWmEMGNdYRoIJjkG2pvg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jgJNdeLk0zH2QY3qigQWNwBm.jpg?f=fotoalbum_tile

Edit: 2 verschillende zie ik nu via de foto, maar ik heb wel 2 dezelfde liggen. :+

[ Voor 94% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-11-2023 13:00 ]

• buell
Knowbody schreef op donderdag 16 november 2023 @ 12:42:
@buell dat ie er 25 van maakt is super logisch. Je retour is al 20. Hoe moet hij anders het minimale vermogen kwijt kunnen...!
Bij opstart was de retour 16.2 graden. Door dat de Ta blijkbaar toch 25 wilde zijn werd (daar ging hij direct op regelen) de Tr vrij snel rond de 20 idd. wanneer ik nu Ta op 26 zet wordt hij wel 26 graden. Dus dat is voor mij even geen verklaring wat jij aangeeft.

Pagina: 1 ... 84 ... 190 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero