SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW
Heb een nieuwe grafiek toegevoegd. Zie nu wel dat de laatste run langer duurt (ik zie ook dat het binnen in huis is afgekoeld en niet de temp van 19 graden is gehaald.
Mijn Ta is 26,5 op dit moment. Tr is 24.
Warmtepomp: PUHZ-SW100YAA - ERSC-VM2D
Als je ta, tr, indoor temp en frequency erbij pakt, word de hele situatie duidelijker.
[ Voor 27% gewijzigd door DaWizza op 12-11-2023 08:19 ]
SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW
De Tr komt nergens onder de Ta uit.
:strip_exif()/f/image/MtopUAKV1xZPrFf3R83GSiPP.jpg?f=fotoalbum_large)
Een een stukje ingezoomd
Misschien dat het daarmee te maken heeft, dat laat ik over aan de andere tweakers om iets slims over te roepen.
Dat klopt niet. Er zijn maar twee situaties waarbij (met lopende compressor) Tr boven Ta komt en dat is bijDaWizza schreef op zondag 12 november 2023 @ 08:17:
@RTJC Als je je ta en tr ook checkt voor dezelfde periode, zul je zien dat je tr boven je ta uitkomt en daarom gaat de wp pendelen.
- Een defrost
- Tijdens koelen
Wat er bij @RTJC precies aan de hand is weet ik niet. Ik heb erg weinig ervaring met de adaptieve ruimtetemperatuurregeling.
Edit: Staan de regelparameters wel goed? Je kunt ook bij die ruimtetemperatuurregeling diverse zaken instellen (zoals watertemperatuurbereik en of je een snelle (radiatoren) of langzame (vvw) regeling nodig hebt.
[ Voor 14% gewijzigd door Andrehj op 12-11-2023 09:28 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Andrehj schreef op zondag 12 november 2023 @ 09:26:
[...]
Dat klopt niet. Er zijn maar twee situaties waarbij (met lopende compressor) Tr boven Ta komt en dat is bijPendelen doet een WP als hij zijn vermogen niet in het afgiftesysteem kwijt kan.
- Een defrost
- Tijdens koelen
@RTJC Is een vaste Ta een optie? Al is het alleen maar om mee te testen of dat beter loopt.
Ja vond ik ook, het was de laatste bouw met gas. We vroegen of een warmtepomp mogelijk was, maar alleen als we 20k zouden bijtikken. Na overal vloerverwarming en uitbouw zat dat niet meer in het budget.Andrehj schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 21:11:
[...]
Dat is alvast een goed begin. Maar dan had die WP er misschien beter direct in gekund....
Ik kijk even of dat beter gaat, nu pendelt deze niet, maar als ik Ta verhoog kan ik misschien iets korter verwarmen. Het gaat wel redelijk nu, ik verbruik nog geen 8kW per dag, inclusief warm water voor douchen.[...]
Daar zou ik me geen zorgen over maken. Hier heb ik weliswaar HoH 150, maar vanaf de helft van de groepen zie ik al nauwelijks afgifte meer. Met HoH 200 had ik nauwelijks wat gewonnen.
[...]
Dan kun je de WP beter op 27 zetten. Minder kans uitschakelen doordat de temperatuur te ver oploopt.
Een SUZ, zie mijn signature.[...]
Dat is een mooi laag vermogen. Welk type WP heb je?
Day zou kunnen, ik ben een van de weinigen die extra betaalde voor overal vloerverwarming. (Project bouw). Ik heb gelukkig geen pomp en de verdelers zelf lijken een grote diameter te hebben. Maar de buren hebben wel een pomp erbij.[...]
Dat zijn thermostatische regelventielen. Die dingen hebben een doorlaat van 2x niks. Die moet je dus verwijderen, zeker als je nu al problemen met je flow hebt.
Maar normaliter zitten die op open VVW-verdelers (dus met pomp). Heb jij ook nog verdelers met pomp? Zo ja, dan kun je veel flow (en COP) winnen door die om te bouwen. Voor meer info is er een eigen topic: Vloerverwarmingverdeler vervangen bij overstap warmtepomp?
De laatste dagen zit ik nu op een COP van boven de 6, dus ik klaag niet meer. Het is nu hectisch thuis, maar in de lente hoop ik tijd te hebben om het zelf er uit slopen
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023
Ik zal het thuis eens checken. Naar mijn idee staan die goed.Andrehj schreef op zondag 12 november 2023 @ 09:26:
[...]
Dat klopt niet. Er zijn maar twee situaties waarbij (met lopende compressor) Tr boven Ta komt en dat is bijPendelen doet een WP als hij zijn vermogen niet in het afgiftesysteem kwijt kan.
- Een defrost
- Tijdens koelen
Wat er bij @RTJC precies aan de hand is weet ik niet. Ik heb erg weinig ervaring met de adaptieve ruimtetemperatuurregeling.
Edit: Staan de regelparameters wel goed? Je kunt ook bij die ruimtetemperatuurregeling diverse zaken instellen (zoals watertemperatuurbereik en of je een snelle (radiatoren) of langzame (vvw) regeling nodig hebt.
Heb nog wel even een uitdraai gemaakt van de afgelopen uren. Lijkt nu beter te gaan. Nog wel wat fluctuaties maar de compressor blijft lopen.
Was vrij eenvoudig te doen maar merk wel dat hij nog iets verder van de binnenunit geplaatst moet worden aangezien ik de verbinding al een keer kwijt ben geraakt.
Hysterese is vanaf 0,1 instelbaar en je kan ook de polariteit omzetten zodat koelen ook tot de mogelijkheid hoort.
Wat me alleen opviel is dat bij uitschakelen van de thermostaat de wp er nogal abrupt mee stopt. Direct naar het standby verbruik zeg maar zonder even na te lopen. Voorheen liep de wp rustiger terug en liep de circulatiepomp nog even na. Is dit normaal gedrag bij een thermostaat op IN1?
WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp
Ja.g-j-t schreef op zondag 12 november 2023 @ 10:24:
Is dit normaal gedrag bij een thermostaat op IN1?
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
kunnen deze codes worden verwerkt in de openingspost?
wellicht handig te weten ipv te zoeken steeds
Request codes geven aan de hand van een invoercode technische informatie die gebruikt kan worden voor foutanalyse en servicedoeleinden. Je komt bij de request codes via menu>>service>>wachtwoord invoeren>>informatie werking. Veel gebruikte request codes zijn:
Buiten-unit (beschikbaarheid informatie afhankelijk van type)
Opgenomen stroom compressor: ID 1 (A)
Frequentie compressor: ID 16 (Hz)
Draaiuren compressor: ID 2 (x10)
Start/stop compressor: ID 3 (x100)
Persgastemperatuur: ID 4 (°C)
Vloeistoftemperatuur: ID 5 (°C)
2-fase temperatuur: ID 7 (°C)
Buitentemperatuur: ID 9 (°C)
Softwareversie buitendeel: ID 90
Buiten-unit foutgeschiedenis laatst opgetreden storing: ID 103
Buiten-unit bedrijfsmodus op moment van fout : ID 107
Binnen-unit
Leidingtemperatuur: ID 505 (°C)
Waterdebiet: ID 540 (L/min)
Aanvoer temperatuur primair (THW1): ID 511 (°C)
Retour temperatuur primair (THW2): ID 506 (°C)
Tapwater temperatuur: ID 508 (°C)
Aanvoer temperatuur Zone 1 (THW6): ID 509 (°C)
Retour temperatuur Zone 1 (THW7): ID 512 (°C)
Aanvoer temperatuur Zone 2 (THW8): ID 513 (°C)
Retour temperatuur Zone 2 (THW9): ID 514 (°C)
Aanvoer temperatuur ketel (THWB1): ID 515 (°C)
Software versie binnen-unit: ID 190
De eerste paar uur rond de 765W en de laatste 3 uurtjes draait hij rond de 500W.
Ik dacht eerst ik kom de nacht wel door, maar de WP ging toch om 04:00 al draaien. Het was toen rond dat tijdstip hier 2,6gr.
Verder geen defrost gehad of zo. Maar wel dat de Fan op vol vermogen draait.
Misschien toch maar eens kijken of wij hier wat aan kunnen doen doormiddel van een weerstand.
WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022
Yup, bij mij net zo. Kheb de netatmo thermostaat nu een dag of 4, maar dat ding doet precies wat je wil! Wat mij betreft de ideale thermostaat voor een WP!g-j-t schreef op zondag 12 november 2023 @ 10:24:
Sinds gister een Netatmo thermostaat ontvangen en meteen geïnstalleerd. Dit omdat ik zag dat een aantal handmatige runs op een vaste TA mooier en met een betere COP lopen dan met de ruimte regeling.
Was vrij eenvoudig te doen maar merk wel dat hij nog iets verder van de binnenunit geplaatst moet worden aangezien ik de verbinding al een keer kwijt ben geraakt.
Hysterese is vanaf 0,1 instelbaar en je kan ook de polariteit omzetten zodat koelen ook tot de mogelijkheid hoort.
Wat me alleen opviel is dat bij uitschakelen van de thermostaat de wp er nogal abrupt mee stopt. Direct naar het standby verbruik zeg maar zonder even na te lopen. Voorheen liep de wp rustiger terug en liep de circulatiepomp nog even na. Is dit normaal gedrag bij een thermostaat op IN1?
Eens! Reageert ook mooi rustig op temperatuurschommelingen vind ik.Grolsch schreef op zondag 12 november 2023 @ 19:09:
[...]
Yup, bij mij net zo. Kheb de netatmo thermostaat nu een dag of 4, maar dat ding doet precies wat je wil! Wat mij betreft de ideale thermostaat voor een WP!
Kwam er wel achter dat het relais (draadloos) niet te dicht bij de binnenunit geplaatst kan worden. Het signaal tussen relais en thermostaat kan niet alles overbruggen en is te verstoren kwam ik achter. Nu iets verder weggelegd als proef en het werkt weer, maar mogelijk moet ik de kabels dus verlengen nog. Twee dikke betonnen vloeren is kennelijk toch lastig.
Ik heb hem juist op de binnenunit geplakt, en dat geeft bij mij geen problemen. Maar de thermostaat staat slechts 1 verdieping lager, hemelsbreed zo'n 8 meter er vanaf.g-j-t schreef op zondag 12 november 2023 @ 20:45:
[...]
Eens! Reageert ook mooi rustig op temperatuurschommelingen vind ik.
Kwam er wel achter dat het relais (draadloos) niet te dicht bij de binnenunit geplaatst kan worden. Het signaal tussen relais en thermostaat kan niet alles overbruggen en is te verstoren kwam ik achter. Nu iets verder weggelegd als proef en het werkt weer, maar mogelijk moet ik de kabels dus verlengen nog. Twee dikke betonnen vloeren is kennelijk toch lastig.
Het is de eerste keer dat ik het zie bij die van mij
Edit: de pomp is bezig met draaien en hij pompt nu water van gelijke temperatuur door de leidingen. Waarvoor? De woonkamer is lekker warm dus hij hoeft niks te doen.
[ Voor 41% gewijzigd door gr8-jen op 12-11-2023 23:13 ]
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023
Je hebt de vorstbeveiliging aan staan vermoed ik. Zie eerste post. Die gaat aan bij een buitentemperatuur van 5 graden, tenzij je een monoblock hebt is dat helemaal niet nodiggr8-jen schreef op zondag 12 november 2023 @ 22:52:
Waarom zou een warmtepomp in OperationMode 5 (standby) komen?
Edit: de pomp is bezig met draaien en hij pompt nu water van gelijke temperatuur door de leidingen. Waarvoor? De woonkamer is lekker warm dus hij hoeft niks te doen.
Ik heb het op ** gezet aangezien ik binnen en buiten unit heb en het niet gaat vriezen binnen.
Ik had een paar dagen geleden exact dezelfde vraag. Hier het antwoord: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/77114436gr8-jen schreef op zondag 12 november 2023 @ 22:52:
Waarom zou een warmtepomp in OperationMode 5 (standby) komen?
Dankjewel voor je reactie, ik denk dat het de antivries modus is die aanging bij 5 graden. (heb ik uitgezet door neer beneden te zetten om op ** te krijgen).RTJC schreef op maandag 13 november 2023 @ 07:59:
[...]
Ik had een paar dagen geleden exact dezelfde vraag. Hier het antwoord: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/77114436
De warmtepomp zelf was al een aantal uurtjes uit. Ik draai deze alleen overdag omdat het s'nachts nog warm genoeg is.
Nieuwbouw woning 2023, vrijstaand, inhoud 850m2, volledig voorzien van vloerverarming.
Ecodan Cilinderunit ERST30C-VM2ED i.c.m. Zubadan Inverter PUHZ-SHW80 YAA. 300 liter boiler. Regeling via Mitsubishi Electric PAR-WT50 R-E ruimtethermostaat welke in de kamer hangt. Buitenunit staat op 17m van de binnenunit. Ik maak (nog) geen gebruik van een WIFI module en MeLCloud.
Complete woning op 1 zone, (grote vide in de kamer)
2 persoons huishouden, welke 4 dagen in de week overdag niet thuis zijn.
Met het doorspitten van dit topic heb ik enkele basis instellingen aangepast om mijn energieverbruik enigzins efficiënt te hebben. Ik heb hierover nog vragen en hoor graag jullie expertise en advies voor een juist gebruik. Ik hoef niet de beste COP te hebben, maar met weinig inspanning op basis van juiste instellingen wel een goede COP.
Wat heb ik inmiddels aangepast:
- SWW op 48 Graden C gezet. Stand op ECO. (Deze stond op 55 en Norm)
- Watertemperatuur verwarmingsbedrijf (min-max) ingesteld op 23-35 Graden C.(was 23-47)
- Verwarming ingesteld op Voorlooptemperatuur 26 Graden C (stond op compensatiecurve, standaard grafiek)
Zijn dit aanpassingen welke positieve invloed hebben op mijn energieverbruik, of kan ik beter andere zaken gaan aanpassen?
Bij de SWW stand ECO zie ik dat de actuele watertemperatuur van SWW-tank soms erg laag staat (bv 34 Graden C). Hoe werkt die ECO stand? Zit hier een zelflerend iets in?
Actuele kamertemperatuur kan ik niet aflezen op de hoofbediening van de unit. Ik neem aan dat dit wel mogelijk is.
Ik hoor graag en wil jullie alvast bedanken met het doorlezen van mijn post en reacties hierop.
PUHZ-SHW80 YAA ERST30C-VM2ED
ECO zorgt ervoor dat hij de boiler met minder vermogen gaat opwarmen als die een bepaalde temepratuur heeft bereikt. Vanaf en tot welke temepratuur kun je instellen.
Met ECO is die bv van 30-48 graden in een uur en zonder ECO in 30m (fictieve getallen)
Verder zou ik kijken of je de booster voor de verwarming en SWW uit hebt staan.
Als je geen actuele temperatuur hebt staan, dan staat die waarschijnlijk op de stand watertemperatuur.
Dus 20 graden in het display is dan niet "kamerthermostaat" 20 graden. maar 20 graden door de leiding.
Heb je al in het menu gekeken welke COP je haalt? ook al zijn die waardes niet mega nauwkeurig, het geeft zeker wel een indicatie
CISSP! Drop your encryption keys!
Het is een mooi begin. er zijn meer energiebesparende tips. Lees de pinned topics door.Red_Baron schreef op maandag 13 november 2023 @ 09:22:
Allereerste een goedemorgen en stel mij situatie even snel voor.
Nieuwbouw woning 2023, vrijstaand, inhoud 850m2, volledig voorzien van vloerverarming.
Ecodan Cilinderunit ERST30C-VM2ED i.c.m. Zubadan Inverter PUHZ-SHW80 YAA. 300 liter boiler. Regeling via Mitsubishi Electric PAR-WT50 R-E ruimtethermostaat welke in de kamer hangt. Buitenunit staat op 17m van de binnenunit. Ik maak (nog) geen gebruik van een WIFI module en MeLCloud.
Complete woning op 1 zone, (grote vide in de kamer)
2 persoons huishouden, welke 4 dagen in de week overdag niet thuis zijn.
Met het doorspitten van dit topic heb ik enkele basis instellingen aangepast om mijn energieverbruik enigzins efficiënt te hebben. Ik heb hierover nog vragen en hoor graag jullie expertise en advies voor een juist gebruik. Ik hoef niet de beste COP te hebben, maar met weinig inspanning op basis van juiste instellingen wel een goede COP.
Wat heb ik inmiddels aangepast:
- SWW op 48 Graden C gezet. Stand op ECO. (Deze stond op 55 en Norm)
- Watertemperatuur verwarmingsbedrijf (min-max) ingesteld op 23-35 Graden C.(was 23-47)
- Verwarming ingesteld op Voorlooptemperatuur 26 Graden C (stond op compensatiecurve, standaard grafiek)
Zijn dit aanpassingen welke positieve invloed hebben op mijn energieverbruik, of kan ik beter andere zaken gaan aanpassen?
Let er op dat antivries uit staat door deze niet vanaf 5 graden te laten werken maar zet het omlaag naar **
kijk nog naar deze post: Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
ECO stand zorgt ervoor dat de sensor op een andere hoogte wordt uitgelezen. (je hebt er 2 volgens mij)Bij de SWW stand ECO zie ik dat de actuele watertemperatuur van SWW-tank soms erg laag staat (bv 34 Graden C). Hoe werkt die ECO stand? Zit hier een zelflerend iets in?
Ik was er aan herhinnerd dat het alleen maar langer duurt voordat de verwarming weer werkt en daardoor zuiniger zou moeten zijn. Op zich geen probleem als je goed geïsoleerd ben en het al op temperatuur is.
Als deze op Voorloop staat, zie je inderdaad geen huidige temp. Daar doet deze bij mijn weten ook niets mee.Actuele kamertemperatuur kan ik niet aflezen op de hoofbediening van de unit. Ik neem aan dat dit wel mogelijk is.
[ Voor 4% gewijzigd door gr8-jen op 13-11-2023 10:56 ]
Temperatuur hoogte uitlezen gaat dacht ik met de DHW opladen stand:gr8-jen schreef op maandag 13 november 2023 @ 10:11:
[...]
ECO stand zorgt ervoor dat de sensor op een andere hoogte wordt uitgelezen. (je hebt er 2 volgens mij)
[...]
- Standaard = gebruikt alleen de bovenste sensor van de 2.
- Groot = gebruikt beide sensoren en neemt hiervan het gemiddelde.
Dat staat los van ECO. Wat ECO precies doet is niet duidelijk maar wat ik begreep is onderdeel daarvan dat hij gaat verwarmen met minder vermogen.
@gr8-jen, @Andrehj Defrost temperatuur verlagen. Ik kan in de link niet vinden op welke temperatuur en waar dit is te wijzigen.
SWW temperatuur welke op 32 aangeeft, terwijl deze is ingesteld op 48 vind ik vrij laag. Staat er in het menu standaard dat deze maximaal 5 graden mag zakken?
PUHZ-SHW80 YAA ERST30C-VM2ED
Ik keek toevallig vanmorgen even bij mijn erst30d-vm2ed omdat er al 4 man had gedouched en hem nog niet hoorde draaien, zag ik de temp op 35gr staan. Setpoint is 50gr met een temp drop van 12 dus had hij normaal gesproken aan moeten springen.laurens0619 schreef op maandag 13 november 2023 @ 10:37:
[...]
Temperatuur hoogte uitlezen gaat dacht ik met de DHW opladen stand:
- Standaard = gebruikt alleen de bovenste sensor van de 2.
- Groot = gebruikt beide sensoren en neemt hiervan het gemiddelde.
Dat staat los van ECO. Wat ECO precies doet is niet duidelijk maar wat ik begreep is onderdeel daarvan dat hij gaat verwarmen met minder vermogen.
Toen ik de setting veranderde van standaard naar groot begon de WP gelijk met zijn SWW run.
Wat ik heb begrepen van de ECO stand, dat hij dan tot een bepaalt watage gaat en bij normaal op volspeed gaat opwarmen van het SWW..
WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022
- Zubadan PUHZ-SHW140 YHA (-BS) buitenunit
- Ecodan ERST20C-VM2DR1.UK binnenunit
Bovenstaand gebruik ik in combinatie met honeywell evohome.
Mijn vraag:
Als ik in MELCloud kijk zie ik dat voor zone 1 de temperatuur ingesteld staat op 20 graden en de ruimte temperatuur voor zone 1 24 graden is. Zie de bijlage.
/f/image/0aFO7mYA1pf5SPW1cBX4BFxN.png?f=fotoalbum_large)
De 24 graden wordt gemeten in de ruimte waar de binnenunit staat, dus dat is verklaarbaar. Maar doet dit verder nog iets? Met andere woorden; negeert het systeem de 20 graden instelling aangezien er ook de Honeywell evohome is die het systeem zou moeten aansturen? Of heeft die 20 graden instelling toch nog een functie?
Zubadan PUHZ-SHW140 YHA (-BS) buitenunit - Ecodan ERST20C-VM2DR1.UK binnenunit
Je moet hem niet helemaal uitzetten, de booster gebuik je namelijk voor een legionella run.Red_Baron schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:03:
@laurens0619 Booster uitzetten. Is dit een kwestie van instellen in de warmtepomp of gewoon de groep van het elektrisch element in de meterkast uitschakelen?
@gr8-jen, @Andrehj Defrost temperatuur verlagen. Ik kan in de link niet vinden op welke temperatuur en waar dit is te wijzigen.
SWW temperatuur welke op 32 aangeeft, terwijl deze is ingesteld op 48 vind ik vrij laag. Staat er in het menu standaard dat deze maximaal 5 graden mag zakken?
Is een elektrische verwarming (cop=1) die de hoogte kan halen voor legionella run die een warmtepomp niet kan halen.
Je moet even in het topic zoeken waar die setting precies zat. Ik dacht op 2 plekken, voor de verwarming en SWW.
Wat ik al wist is dat de resolutie van de data vrij matig is. De temperaturen zijn in halve graden. De Current-Data is onbruikbaar omdat deze in kW lijkt en gehele getallen zijn (naar beneden afgerond vermoed ik aangezien mijn WP minimaal 570W verbruikt en er een 0 staat)
1
2
| 'CurrentEnergyConsumed': 0,
'CurrentEnergyProduced': 3, |
Verder is er een bekend kritiekpunt op de CoP berekening, omdat het standby-verbruik daarbij wat onhandig wordt toegewezen aan heating of hotwater. Voor mij is dat nu nog niet zo'n issue, omdat de WP toch 24/7 aanstaat (de laatste run is 5 dagen geleden begonnen).
Anyway, ik kan de volgende zinnige informatie uit MelCloud krijgen (er is meer technische data beschikbaar, vooral als je een tweede zone hebt):
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
| -------------------------device info------------------------------------ DeviceName Puppy DeviceType atw mac XX:XX:XX:XX:XX:XX Units[0][Model] PUD-SHWM140YAA Units[0][ModelNumber] 1071 Units[1][Model] EHSD-VM2D Units[1][ModelNumber] 857 -------------------------client/device settings------------------------- TemperatureUnit celsius TemperatureIncrement 0.5 SetTankWaterTemperature 50.0 MinTankTemperature -39.0 MaxTankTemperature 60.0 -------------------------device functional status----------------------- Power True Status heat_zones OperationMode auto HolidayMode False DemandPercentage 90 HeatPumpFrequency 16 -------------------------device technical status------------------------ LastCommunicationLocal 2023-11-13 10:45:55 WifiSignalStrength -43 HasError False ErrorCode 8000 -------------------------device zone "Zone 1" details------------------- zone Name Zone 1 zone RoomTemperature 19.0 zone SetTemperature 19.5 zone FlowTemperature 25.5 zone ReturnTemperature 23.0 zone _experimental Instantaneous CoP 6.14 zone SetFlowTemperature 0.0 zone OperationMode heat-thermostat -------------------------boiler details--------------------------------- TankWaterTemperature 48.0 FlowTemperatureBoiler 25.0 MixingTankWaterTemperature 25.0 -------------------------energy usage yesterday------------------------- --from EnergyCost/Report-- Vdate 2023-11-12 Consumed 17.6 ConsumedHeating 15.17 ConsumedHotWater 2.43 Produced 91.37 ProducedHeating 84.02 ProducedHotWater 7.35 DailyCoP 5.19 --from User/ListDevices--- #1_Vdate 2023-11-12 #1_Consumed 17.6 #1_ConsumedHeating 15.17 #1_ConsumedHotWater 2.43 #1_Produced 91.37 #1_ProducedHeating 84.02 #1_ProducedHotWater 7.35 --from User/ListDevices-Derived CoP-- CoP excl standby 5.191 HeatingCoP excl standby 5.541 HotWaterCoP excl standby 4.052 |
Verder kan ik uit de temperatuur- en energierapporten dit soort historische data ophalen:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
| '2023-11-11': {'CoP': 5.673,
'Consumed': 14.7,
'ConsumedHeating': 14.7,
'ConsumedHotWater': 0.0,
'DailyAvgFlowTemp': 25.5,
'DailyAvgFlowTempBoiler': -39,
'DailyAvgReturnTemp': 22.9,
'DailyAvgReturnTempBoiler': -39,
'DailyAvgSetTankTemp': 50.0,
'DailyAvgTankTemp': 47.7,
'HeatingCoP': 5.673,
'HotWaterCoP': 0.0,
'Produced': 83.39,
'ProducedHeating': 83.39,
'ProducedHotWater': 0.0,
'Vdate': '2023-11-11'},
'2023-11-12': {'CoP': 5.191,
'Consumed': 17.6,
'ConsumedHeating': 15.17,
'ConsumedHotWater': 2.43,
'DailyAvgFlowTemp': 26.5,
'DailyAvgFlowTempBoiler': -39,
'DailyAvgReturnTemp': 23.4,
'DailyAvgReturnTempBoiler': -39,
'DailyAvgSetTankTemp': 50.0,
'DailyAvgTankTemp': 46.9,
'HeatingCoP': 5.539,
'HotWaterCoP': 3.025,
'Produced': 91.37,
'ProducedHeating': 84.02,
'ProducedHotWater': 7.35,
'Vdate': '2023-11-12'}} |
Wat is vooral mis in de MelCloud data is de flow (register 540) en het huidige verbruik in Watt. Hiermee zou ik namelijk de instantane CoP kunnen berekenen. Ik schat nu de flow en elektrisch verbruik en bereken een "_experimental Instantaneous CoP" van 6.14. Maar dit is een beetje grof. Ik heb een kWh-meter, maar daar zit het inductiefornuis ook op, dus dat geeft foute getallen tijdens het koken.
Ik kan nog weinig informatie vinden over de legionella runs, bijvoorbeeld wat de datumtijd is van de volgende run en hoeveel deze verbruikt heeft. Iemand daar wel eens naar gekeken?
Technisch gebruik ik de volgende urls om data te krijgen:
1
2
3
4
5
6
7
8
| https://app.melcloud.com/Mitsubishi.Wifi.Client/Login/ClientLogin https://app.melcloud.com/Mitsubishi.Wifi.Client/ListDevices https://app.melcloud.com/Mitsubishi.Wifi.Client/Device/ListDeviceUnits https://app.melcloud.com/Mitsubishi.Wifi.Client/Device/Get https://app.melcloud.com/Mitsubishi.Wifi.Client/Report/GetOperationModeLog2 https://app.melcloud.com/Mitsubishi.Wifi.Client/EnergyCost/Report https://app.melcloud.com/Mitsubishi.Wifi.Client/Report/GetHourlyTemperature https://app.melcloud.com/Mitsubishi.Wifi.Client/Report/GetInternalTemperatures2 |
en verder zijn deze er ook nog, maar niet zo nuttig:
1
2
3
4
5
6
| https://app.melcloud.com/Mitsubishi.Wifi.Client/Tile/Get2 https://app.melcloud.com/Mitsubishi.Wifi.Client/FirmwareUpdate/List2 https://app.melcloud.com/Mitsubishi.Wifi.Client/OAuth/ListConsents https://app.melcloud.com/Mitsubishi.Wifi.Client/EnergyCost/Availability?deviceId=.... https://app.melcloud.com/Mitsubishi.Wifi.Client/Device/RequestRefresh?id=.... https://app.melcloud.com/Mitsubishi.Wifi.Client/Login/ClientSavedLogin/?key=..... |
When life gives you lemons, start a battery factory
De Honeywell samen met de WP is zo wie zo niet zo'n heerlijke combi deze schakelt veel te vaak waardoor je te veel korte runs krijgt.Jingle1986 schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:11:
Bovenstaand gebruik ik in combinatie met honeywell evohome.
[Afbeelding]
Maar is de thermostaat wel op de thermostaatingang aangesloten van je binnen-unit. Volgens mij is dit IN1 7-8
Ja daar zit de thermostaat op aangesloten. Zou het dan goed moeten zijn? En dat die dus niets met de 20/24 graden doet van de print screen die ik stuurde?Speedyace schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:25:
[...]
De Honeywell samen met de WP is zo wie zo niet zo'n heerlijke combi deze schakelt veel te vaak waardoor je te veel korte runs krijgt.
Maar is de thermostaat wel op de thermostaatingang aangesloten van je binnen-unit. Volgens mij is dit IN1 7-8
Klopt, het afronden is ook raar soms is het hoger dan ik verwacht en soms lager.KabouterSuper schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:23:
...
Wat ik al wist is dat de resolutie van de data vrij matig is. De temperaturen zijn in halve graden. De Current-Data is onbruikbaar omdat deze in kW lijkt en gehele getallen zijn (naar beneden afgerond vermoed ik aangezien mijn WP minimaal 570W verbruikt en er een 0 staat)
code:
1 2'CurrentEnergyConsumed': 0, 'CurrentEnergyProduced': 3,
Ja kan misschien kijken wat het verbruik is per frequentie en dat gebruiken voor COP?Wat is vooral mis in de MelCloud data is de flow (register 540) en het huidige verbruik in Watt. Hiermee zou ik namelijk de instantane CoP kunnen berekenen. Ik schat nu de flow en elektrisch verbruik en bereken een "_experimental Instantaneous CoP" van 6.14. Maar dit is een beetje grof. Ik heb een kWh-meter, maar daar zit het inductiefornuis ook op, dus dat geeft foute getallen tijdens het koken.
Ik zag bij Domoticz2Melcloud wel eens aantal dagen tot run staan. Verder nog niet naar gekeken. Ik krijg het niet verder geoptimaliseerd.Ik kan nog weinig informatie vinden over de legionella runs, bijvoorbeeld wat de datumtijd is van de volgende run en hoeveel deze verbruikt heeft. Iemand daar wel eens naar gekeken?
Het beeld dat ik voor mij heb is 1 buiten unit waarvan de aan- en afvoer van warm water direct aangesloten is op de aan- en afvoer van mijn vloerverwarming. Ik weet dan niet of de bestaande verdeler eruit moet en wat te doen met de bestaande pomp van de vloerverwarming. Verder geen behoefte aan warm water voor de kranen of andere verwarmingen.
Welk model/systeem zou hier geschikt voor zijn? De woning is verder voorzien van Mitsubishi Electric airco's. Luchttemperatuur is goed te doen met de ME airco's. Het is alleen de vloer die niet aangenaam is. De voorkeur gaat uit naar een Ecodan om het landschap homogeen te houden en het te kunnen bedienen via Melcloud.
Ik gebruik de ecodan alleen voor het verwarmen van de woning.Goldme schreef op maandag 13 november 2023 @ 15:09:
Heeft iemand zijn Ecodan enkel voor het verwarmen van een vloerverwarming of enkel voor verwarming zonder een binnentank? Ik heb zelf stadsverwarming icm een 11-groeps standaard vloerverwarming verdeler voor ongeveer 85m2. De vloerverwarming op stadsverwarming kost aardig wat en ik denk er aan om een Ecodan in te zetten enkel en alleen om de vloerverwarming over te nemen aangezien het een aardige kostenpost is om de vloer warm te houden met stadsverwarming (buiten prijsplafond).
Het beeld dat ik voor mij heb is 1 buiten unit waarvan de aan- en afvoer van warm water direct aangesloten is op de aan- en afvoer van mijn vloerverwarming. Ik weet dan niet of de bestaande verdeler eruit moet en wat te doen met de bestaande pomp van de vloerverwarming. Verder geen behoefte aan warm water voor de kranen of andere verwarmingen.
Welk model/systeem zou hier geschikt voor zijn? De woning is verder voorzien van Mitsubishi Electric airco's. Luchttemperatuur is goed te doen met de ME airco's. Het is alleen de vloer die niet aangenaam is. De voorkeur gaat uit naar een Ecodan om het landschap homogeen te houden en het te kunnen bedienen via Melcloud.
Het aansluiten van warm water is geen vereiste voor een goede werking oid.
Welke wp dat je nodig bent is erg afhankelijk van type woning en isolatie waarde.
85m2 en 11 groepen zal iig niet de grootste pomp zijn.
Mitsubishi ERSD-VM2D.UK & SUZ-SWM80 VA
[ Voor 21% gewijzigd door RTJC op 13-11-2023 15:56 ]
Welke rol speelt een binnenunit in deze opzet? Is dat voor het aansturen van de buitenunit (bijv. een wifi module)? Of openen en sluiten van kleppen?RTJC schreef op maandag 13 november 2023 @ 15:55:
Je hebt naast een buitenunit, ook een binnenunit nodig of je moet een monoblock nemen.
Ik dacht aan soort gesloten loop zoals je op een PC zou hebben waarbij de buitenunit de pomp en condensator bevat. Ik zie dus nog niet helemaal wat een binnenunit bevat en zou moeten doen als een buitenunit via wifi bestuurbaar zou moeten zijn.
Reden: ik heb zeer weinig ruimte in de metekast om nog allerlei units kwijt te kunnen. Ik dacht dus enkel aan directe aansluiting op de leidingen van de vloerverwarming.
Edit: Ik had inderdaad de monoblock in gedachte (na je edit gezien)
[ Voor 4% gewijzigd door Goldme op 13-11-2023 16:01 ]
Dat komt omdat de cilinderunit altijd de waarde van dezelfde sensor (onderste) laat zien op het scherm. Terwijl hij bij de instelling "standaard" reageert op de bovenste sensor. Dat is overigens het meest efficient.Speedyace schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:04:
[...]
Ik keek toevallig vanmorgen even bij mijn erst30d-vm2ed omdat er al 4 man had gedouched en hem nog niet hoorde draaien, zag ik de temp op 35gr staan. Setpoint is 50gr met een temp drop van 12 dus had hij normaal gesproken aan moeten springen.
Toen ik de setting veranderde van standaard naar groot begon de WP gelijk met zijn SWW run.
Wat ik heb begrepen van de ECO stand, dat hij dan tot een bepaalt watage gaat en bij normaal op volspeed gaat opwarmen van het SWW..
Daar heb ik hem ook weer op teruggezet hoor.Plenkske schreef op maandag 13 november 2023 @ 16:02:
[...]
Dat komt omdat de cilinderunit altijd de waarde van dezelfde sensor (onderste) laat zien op het scherm. Terwijl hij bij de instelling "standaard" reageert op de bovenste sensor. Dat is overigens het meest efficient.
Antivries deactiveren staat er niet vermeld, de post leek mij een handvat voor jou om te kijken waar je nog kon optimaliseren.Red_Baron schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:03:
@laurens0619 Booster uitzetten. Is dit een kwestie van instellen in de warmtepomp of gewoon de groep van het elektrisch element in de meterkast uitschakelen?
Kijk maar in de handleiding, het staat in de menu opties.
Als ik mij niet vergis, moet dipswitch SW2-1 wel op on staan.Jingle1986 schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:50:
[...]
Ja daar zit de thermostaat op aangesloten. Zou het dan goed moeten zijn? En dat die dus niets met de 20/24 graden doet van de print screen die ik stuurde?
Mocht jij de dipswitch moeten veranderen. Dan wel het systeem helemaal uitzetten.
En als alles is omgezet, dan weer de boel aanzetten.
Zijn de codes van de SUZ buiten-units ook bekend? Bovenstaanden werken niet🤔deheij1 schreef op zondag 12 november 2023 @ 13:23:
@Andrehj
wellicht handig te weten ipv te zoeken steeds
Request codes geven aan de hand van een invoercode technische informatie die gebruikt kan worden voor foutanalyse en servicedoeleinden. Je komt bij de request codes via menu>>service>>wachtwoord invoeren>>informatie werking. Veel gebruikte request codes zijn:
Buiten-unit (beschikbaarheid informatie afhankelijk van type)
Opgenomen stroom compressor: ID 1 (A)
Frequentie compressor: ID 16 (Hz)
Draaiuren compressor: ID 2 (x10)
Start/stop compressor: ID 3 (x100)
Persgastemperatuur: ID 4 (°C)
Vloeistoftemperatuur: ID 5 (°C)
2-fase temperatuur: ID 7 (°C)
Buitentemperatuur: ID 9 (°C)
Softwareversie buitendeel: ID 90
Buiten-unit foutgeschiedenis laatst opgetreden storing: ID 103
Buiten-unit bedrijfsmodus op moment van fout : ID 107
Binnen-unit
Leidingtemperatuur: ID 505 (°C)
Waterdebiet: ID 540 (L/min)
Aanvoer temperatuur primair (THW1): ID 511 (°C)
Retour temperatuur primair (THW2): ID 506 (°C)
Tapwater temperatuur: ID 508 (°C)
Aanvoer temperatuur Zone 1 (THW6): ID 509 (°C)
Retour temperatuur Zone 1 (THW7): ID 512 (°C)
Aanvoer temperatuur Zone 2 (THW8): ID 513 (°C)
Retour temperatuur Zone 2 (THW9): ID 514 (°C)
Aanvoer temperatuur ketel (THWB1): ID 515 (°C)
Software versie binnen-unit: ID 190
SUZ-SWM80VA + ERSD-VM2D / PV 6kWp zuidwest / gasloos per 1 maart 2022
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
En wat doet het? Meet het alleen of heeft het ook invloed op de flow die je hebt?
Kan er zo niets over vinden in de handleiding.
De debietsensor meet de volumestroom.leonlwd schreef op maandag 13 november 2023 @ 20:25:
Kan iemand mij misschien een korte uitleg geven wat de debietsensor doet en waar deze op moet staan? Min/max. 😀
En wat doet het? Meet het alleen of heeft het ook invloed op de flow die je hebt?
Kan er zo niets over vinden in de handleiding.
De minimale en maximale waarde moet je laten staan, anders gaat de sensor verkeerd meten.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Thermostaat op 20.5graden, nacht verlaging tussen 23:00 en 05:00 naar 20 graden.
Radiatoren op het kantoor en de badkamer zijn voorzien van heatboosters en dat is goed terug te zien. Kan een stuk beter zijn warmte kwijt nu.
:strip_exif()/f/image/uTTv4NesEnDp3t0jXer4mCm9.jpg?f=fotoalbum_large)
Aanvoer zit rond de 30~31 graden. Pomp frequentie 26Hz, 19l/m flow als ik het in het menu opvraag. Verbruik vandaag lag ongeveer op 15kWh, vind ik niet heel erg gek. Met een legionella run erbij.
Start op ~950watt en eindigde met een ~450 watt continu. Zou misschien nog wel wat beter kunnen maar dit is een gokje gebaseerd op wat homewizard aangeeft - stand-by verbruik op die groep.
Aardig tevreden, en erg comfortabel zo in de woning.
Zijn die per WP verschillend? En waar kun je d3 juiste instelling vinden voor je systeem?DutchWing schreef op maandag 13 november 2023 @ 20:28:
[...]
De debietsensor meet de volumestroom.
De minimale en maximale waarde moet je laten staan, anders gaat de sensor verkeerd meten.
Bij mij stond ie standaard op 5-100. Heb ergens in de manual gelezen dat het voor mijn installatie 13-32 moet zijn. Gaat om een SW100YAA.
Kan dit kloppen?
Die waarde moet je niet aankomen.RTJC schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 00:27:
[...]
Zijn die per WP verschillend? En waar kun je d3 juiste instelling vinden voor je systeem?
Bij mij stond ie standaard op 5-100. Heb ergens in de manual gelezen dat het voor mijn installatie 13-32 moet zijn. Gaat om een SW100YAA.
Kan dit kloppen?
Het bereik van de sensor is 3-100, de min/max flow van je systeem is 13-32.
Bij mij stond hij op 5-25. Heb hem naar de instelling 5-100 gezet zoals in de handleiding staat. En zie daar, waar ik al anderhalf jaar gelazer heb met de aannemer vanwege mn flow van 9, is ie nu 16. Heeft hij hem dan al die tijd verkeerd gemeten?Grolsch schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 06:46:
[...]
Die waarde moet je niet aankomen.
Het bereik van de sensor is 3-100, de min/max flow van je systeem is 13-32.
ja, enkele paginas terug is het hier ook over gegaan, daar staat ook een foto van het flowmetertje, daarop is duidelijk de 5...100 zichtbaar als meetwaardeleonlwd schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 07:05:
[...]
Bij mij stond hij op 5-25. Heb hem naar de instelling 5-100 gezet zoals in de handleiding staat. En zie daar, waar ik al anderhalf jaar gelazer heb met de aannemer vanwege mn flow van 9, is ie nu 16. Heeft hij hem dan al die tijd verkeerd gemeten?
Oef, gelukkig stond ie hier goed op 5-100.leonlwd schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 07:05:
[...]
Bij mij stond hij op 5-25. Heb hem naar de instelling 5-100 gezet zoals in de handleiding staat. En zie daar, waar ik al anderhalf jaar gelazer heb met de aannemer vanwege mn flow van 9, is ie nu 16. Heeft hij hem dan al die tijd verkeerd gemeten?
Beste een mooie run idd. via welke regeling wordt hij aangestuurd? Vaste TA/WAR/Adaptief?TerminalNL schreef op maandag 13 november 2023 @ 23:25:
Na wat opstart perikelen loopt die nu heel aardig.
Thermostaat op 20.5graden, nacht verlaging tussen 23:00 en 05:00 naar 20 graden.
Radiatoren op het kantoor en de badkamer zijn voorzien van heatboosters en dat is goed terug te zien. Kan een stuk beter zijn warmte kwijt nu.
[Afbeelding]
Aanvoer zit rond de 30~31 graden. Pomp frequentie 26Hz, 19l/m flow als ik het in het menu opvraag. Verbruik vandaag lag ongeveer op 15kWh, vind ik niet heel erg gek. Met een legionella run erbij.
Start op ~950watt en eindigde met een ~450 watt continu. Zou misschien nog wel wat beter kunnen maar dit is een gokje gebaseerd op wat homewizard aangeeft - stand-by verbruik op die groep.
Aardig tevreden, en erg comfortabel zo in de woning.
En heb je met 30-31 graden over zo'n lange periode je huis niet te warm?
Ik ben ook nog zoekende en vind het erg knap dat je met 30-31 graden aanvoer slechts 450 watt verbruikt. Wat was je delta-T bij de 950 watt en bij de 450 watt?
Bij mij gaat het verbruik aardig omhoog als ik de nu vaste TA een graadje hoger zet. Bij een hele lange run op 30 graden zal je delta-T wel zakken waardoor dit lage verbruik mogelijk wordt? 450 watt heb ik alleen bij een TA van 26 graden en een buitentemperatuur die wat hoger ligt.
Pomp loopt bij mij sinds vanmorgen weer. Bij een vaste aanvoer van 27 (hij maakt dan vaak 28, geen idee waarom) heb ik nu nog een delta t van 3,5. Bij een flow van 17 en een verbruik van ca 550 watt zou dan leiden tot een COP van (3,5*4,2*(17/60)/600= zou ca 7,5 zijn. Dat stemt me wel tevreden. Straks zal de RT wel wat hoger worden nog en zakt het verbruik nog iets. Ik zie dan een COP van 6-7
Gister liep hij in de nacht toen het koud was en dan ligt het verbruik wel wat hoger en warmde het huis nauwelijks meer op. Binnenkort daarom ook eens experimenteren met een aanvoer van 29-30 zodat ik een goede stooklijn voor de WAR kan bepalen.
En dat is dus exact de reden dat je niet aan die instelling moet komen, en lekker op standaard waarde moet laten staan.leonlwd schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 07:05:
[...]
Hij gaat dan verkeerd meten, en dus verkeerd regelen.
Wie heeft die instelling gewijzigd ?
[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 14-11-2023 10:04 ]
Kijk, straks betere kap en ook de flow!leonlwd schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 07:05:
[...]
WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV
Wie o wie? Ik niet in ieder geval, ik wist niet van het bestaan of de functie af.Grolsch schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 10:04:
[...]
En dat is dus exact de reden dat je niet aan die instelling moet komen, en lekker op standaard waarde moet laten staan.
Hij gaat dan verkeerd meten, en dus verkeerd regelen.
Wie heeft die instelling gewijzigd ?
In het boekje staat duidelijk aangegeven wat wat de "default setting" was, dus "iemand" heeft met zijn vingers die waarde veranderdleonlwd schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 11:10:
[...]
Wie o wie? Ik niet in ieder geval, ik wist niet van het bestaan of de functie af.
Zo zie je maar weer dat het tricky is met je poten aan instellingen te zitten waar je geen verstand van hebt
Er gaan wel meer dingen niet volgens het boekje helaasGrolsch schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 11:38:
[...]
In het boekje staat duidelijk aangegeven wat wat de "default setting" was, dus "iemand" heeft met zijn vingers die waarde veranderd
Zo zie je maar weer dat het tricky is met je poten aan instellingen te zitten waar je geen verstand van hebt
Het lijkt erop dat het goed is geïnstalleerd en de dip switch ook goed staat. Bedankt.Speedyace schreef op maandag 13 november 2023 @ 18:39:
[...]
Als ik mij niet vergis, moet dipswitch SW2-1 wel op on staan.
Mocht jij de dipswitch moeten veranderen. Dan wel het systeem helemaal uitzetten.
En als alles is omgezet, dan weer de boel aanzetten.
Je gaf aan dat er waarschijnlijk veel korte runs zijn. Is er nog een manier om het aantal runs te beperken of te optimaliseren?
Dat is gewoon standaard warmtepompkunde.g-j-t schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 09:21:
[...]
...
Pomp loopt bij mij sinds vanmorgen weer. Bij een vaste aanvoer van 27 (hij maakt dan vaak 28, geen idee waarom) heb ik nu nog een delta t van 3,5.
Als
-de compressor al op minimale speed draait
en
-de pomp niet harder kan, oftewel het debiet wil niet hoger
(Oftewel de warmtepomp dus nog steeds zijn minimale vermogen niet volledig kwijt kan)
dan is er voor de regeling maar 1 uitweg en dat is het verhogen van de Ta.
Je kunt dat ook wel uitrekenen.
Was de flow 17 en daarbij Ta 27 (dT 2,5) dan ging er 2963 Watt thermisch het systeem in. Mogelijk was bij de buitentemperatuur van toen het minimale vermogen voor de warmtepomp daarvoor te hoog. Om zonder pendelen het vermogen kwijt te kunnen en de flow wil niet hoger dan MOET de dT omhoog, oftewel hij gaat naar 28 (dT 3,5).
Dat is immers dan de enige parameter waar de warmtepomp mee kan spelen, hij kan de retour temperatuur niet verlagen immers, dat is nou eenmaal wat het afgiftesysteem teruggeeft.
Het sommetje wordt dan dat hij 4148 Watt thermisch het systeem in drukt en dat zal dan wel ongeveer het minimale vermogen zijn bij die buitentemperatuur.
[ Voor 38% gewijzigd door Knowbody op 14-11-2023 12:40 ]
0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Ik heb mijn NTC al gefaked wat wel werkt bij Ta 30, maar blijkbaar zijn er andere parameters actief bij de Mitsu kabouters bij Ta <30 graden.
Hebben andere gebruikers met een oudere Mitsu buitenunit (Y/VHA variant) hier ook last van?
Is je flow ook hoger dan toen de naregeling nog wel actief was? 'k Heb het vermoeden (moet ik nog uitzoeken) dat 'ie bij mij op stand 5 (21,7l/m) ook onrustiger reageert en minder snel terugzakt qua frequentie.
Heb zelf een YAA en daarbij zie ik ook dat 'ie soms op 36Hz blijft hangen (soms zelfs tot een uur na de start van een run), terwijl ik de Ta gefaked heb naar 15gr. C en de Ta al ruimschoots overschreden is.
Afgelopen zondag kon ik het gedrag ook niet begrijpen. WP begint om 6:00 en rond 12:00 toert hij terug naar 20Hz waar die tot 15:00 rustig op blijft pruttelen.Vervolgens gaat 'ie de hele tijd staat klapperen tussen 20 en 26Hz. Ta is om 7:15 verhoogd van 27 naar 28gr. C. en juist op het moment dat 'ie rond 15:00 heel dicht bij z'n setpoint is, gaat de frequentie op en neer van 20 naar 26 gr.C
Hier het plaatje van de frequentie van zondag jl.:
Ik heb een master-master set up, en dezelfde 'fop' regelingen als jij, maar krijg toch regelmatig 20 Hz te zien, hier onder vandaag, tot nu.Grolsch schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 12:36:
Sinds ik met 1 thermostaat werk en mijn naregeling er tussen weg heb gehaald valt het mij ook op dat bij lagere Ta's (getest met Ta 27) de frequentie maar niet wil zakken terwijl Ta 1 tot 1,5 graad boven setpoint is.
Ik heb mijn NTC al gefaked wat wel werkt bij Ta 30, maar blijkbaar zijn er andere parameters actief bij de Mitsu kabouters bij Ta <30 graden.
Hebben andere gebruikers met een oudere Mitsu buitenunit (Y/VHA variant) hier ook last van?
/f/image/nWbPfve0vOq16Bpquniaywxw.png?f=fotoalbum_large)
ROOD is frequentie GROEN is vermogen
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
/f/image/XWb8DFYBTDMZvPvVt5UVvM5c.png?f=fotoalbum_large)
Geen idee waarom unit telkens paar Hz hoger/lager wilt. Pomp staat op stand 5 en geeft 20 l/min.
Zou hem nog een keer op Pompstand 4 kunnen zetten, maar vind dit al redelijk acceptabel (of zie ik dit verkeerd?)
Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)
Dank voor deze uitleg. Hij doet dit echter ook aan het begin van de run. De pomp neemt dan elektrisch ca. 700 watt bij dezelfde dT als nu. Dit loopt dan in een paar uur af naar rond de 500watt en nu loopt hij zelfs rond de 450-480watt bij een dT die op en neer hobbelt tussen 27,5 en 28 (nooit echt stabiel).Knowbody schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 12:32:
[...]
Dat is gewoon standaard warmtepompkunde.
Als
-de compressor al op minimale speed draait
en
-de pomp niet harder kan, oftewel het debiet wil niet hoger
(Oftewel de warmtepomp dus nog steeds zijn minimale vermogen niet volledig kwijt kan)
dan is er voor de regeling maar 1 uitweg en dat is het verhogen van de Ta.
Je kunt dat ook wel uitrekenen.
Was de flow 17 en daarbij Ta 27 (dT 2,5) dan ging er 2963 Watt thermisch het systeem in. Mogelijk was bij de buitentemperatuur van toen het minimale vermogen voor de warmtepomp daarvoor te hoog. Om zonder pendelen het vermogen kwijt te kunnen en de flow wil niet hoger dan MOET de dT omhoog, oftewel hij gaat naar 28 (dT 3,5).
Dat is immers dan de enige parameter waar de warmtepomp mee kan spelen, hij kan de retour temperatuur niet verlagen immers, dat is nou eenmaal wat het afgiftesysteem teruggeeft.
Het sommetje wordt dan dat hij 4148 Watt thermisch het systeem in drukt en dat zal dan wel ongeveer het minimale vermogen zijn bij die buitentemperatuur.
Als de wp meer stroom verbruikt is mijn beleving dat hij wel gewoon naar de ingestelde 27 graden zou kunnen OF met minder stroom toe zou kunnen (kennelijk draait hij nog niet op laagste frequentie dan?). Dit verschil in verbruik in de loop van de run zal dan te maken hebben met de opwarmende vloer, dus er gaat minder energie in?
Je merkt wel dat de pomp steeds ca 40-50 wat op en neer gaat. Ik zie dit ook met de TA gebeuren. Hij is continu bezig de TA te regelen kennelijk. Ik kan helaas niet uitlezen wat de frequentie hierbij doet.
Hier draait de SW-75YAA met 26Hz en een Ta van 27gr en 560W.Grolsch schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 12:36:
Sinds ik met 1 thermostaat werk en mijn naregeling er tussen weg heb gehaald valt het mij ook op dat bij lagere Ta's (getest met Ta 27) de frequentie maar niet wil zakken terwijl Ta 1 tot 1,5 graad boven setpoint is.
Flow is en was bij mij 26L/minuutCranberry schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 13:10:
@Grolsch waar blijft de frequentie op hangen?
Is je flow ook hoger dan toen de naregeling nog wel actief was? 'k Heb het vermoeden (moet ik nog uitzoeken) dat 'ie bij mij op stand 5 (21,7l/m) ook onrustiger reageert en minder snel terugzakt qua frequentie.
Heb zelf een YAA en daarbij zie ik ook dat 'ie soms op 36Hz blijft hangen (soms zelfs tot een uur na de start van een run), terwijl ik de Ta gefaked heb naar 15gr. C en de Ta al ruimschoots overschreden is.
Afgelopen zondag kon ik het gedrag ook niet begrijpen. WP begint om 6:00 en rond 12:00 toert hij terug naar 20Hz waar die tot 15:00 rustig op blijft pruttelen.Vervolgens gaat 'ie de hele tijd staat klapperen tussen 20 en 26Hz. Ta is om 7:15 verhoogd van 27 naar 28gr. C. en juist op het moment dat 'ie rond 15:00 heel dicht bij z'n setpoint is, gaat de frequentie op en neer van 20 naar 26 gr.C
Hier het plaatje van de frequentie van zondag jl.:
[Afbeelding]
Frequentie ging gisteren niet lager dan 30Hz bij Ta 27 graden.
Welke buitenunit heb jij
Jij hebt minimaal Ta 30 draaien, dan doet hij bij mij ook uren lang 20HZ.Naalroc schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 13:23:
[...]
Ik heb een master-master set up, en dezelfde 'fop' regelingen als jij, maar krijg toch regelmatig 20 Hz te zien, hier onder vandaag, tot nu.
[Afbeelding]
ROOD is frequentie GROEN is vermogen
Alleen heb ik nu bij Ta 30 veel te veel afgiftevermogen om richting de 20HZ te gaan.
Dat de V/YAA modellen dit wel doen was mij bekend.Speedyace schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 13:43:
[...]
Hier draait de SW-75YAA met 26Hz en een Ta van 27gr en 560W.
Ik ben alleen benieuwd naar ervaringen van mensen met de V/YHA modellen.
Je zou kunnen kijken om met een lager Ta te gaan draaien en alle systemen helemaal open. Mochten er radiatoren zijn, zet die ook maar eens helemaal open. Je moet dit even zelf ondervinden.Jingle1986 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 12:17:
[...]
Je gaf aan dat er waarschijnlijk veel korte runs zijn. Is er nog een manier om het aantal runs te beperken of te optimaliseren?
Maar een Honeywell vindt een Mitsubishi niet lekker. Ik zou gaan kijken voor de Panasonic of de goedkoper variant de RTU200B https://geoplanete.fr/228...ble-elesta-piles-lr3.html en anders de Netatmo. Deze komt ook wel redelijk vaak voorbij.
Gewoon de domme uitvoering, geen PWM of andere onzin, gewoon aan/uit via instelbare hysteresis.
Gebruik de zoekbalk maar eens in dit topic.
Krijg allemaal meldingen dat de entities niet beschikbaar zijn. En als ik bij apparaten kijk is de melcloud integratie stuk.
[ Voor 16% gewijzigd door RTJC op 14-11-2023 14:02 ]
Ik denk dat er iets uitligt bij Melcloud.RTJC schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 14:02:
Even korte vraag aan de Home Assistant users. Kan het zijn dat de Melcloud API stuk is?
Krijg allemaal meldingen dat de entities niet beschikbaar zijn. En als ik bij apparaten kijk is de melcloud integratie stuk.
Ik mis ook het een en ander.
Speedyace schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 14:03:
[...]
Ik denk dat er iets uitligt bij Melcloud.
Ik mis ook het een en ander.
1
| aiohttp.client_exceptions.ClientResponseError: 401, message='Unauthorized', url=URL('https://app.melcloud.com/Mitsubishi.Wifi.Client/User/GetUserDetails') |
is o.a. een van de logregels.
Oja, nou ik wacht het wel even af en anders kijk ik vanavond nog wel even.RTJC schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 14:05:
[...]
code:
1aiohttp.client_exceptions.ClientResponseError: 401, message='Unauthorized', url=URL('https://app.melcloud.com/Mitsubishi.Wifi.Client/User/GetUserDetails')
is o.a. een van de logregels.
In het begin van de run gaat de buitenunit de regeling overrulen als hij vindt dat er extra smeerolie (zit in koelmiddel) rondgepompt moet worden. Dat kan er ook mee te maken hebben.g-j-t schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 13:35:
[...]
Dank voor deze uitleg. Hij doet dit echter ook aan het begin van de run. De pomp neemt dan elektrisch ca. 700 watt bij dezelfde dT als nu. Dit loopt dan in een paar uur af naar rond de 500watt en nu loopt hij zelfs rond de 450-480watt bij een dT die op en neer hobbelt tussen 27,5 en 28 (nooit echt stabiel).
Als de wp meer stroom verbruikt is mijn beleving dat hij wel gewoon naar de ingestelde 27 graden zou kunnen OF met minder stroom toe zou kunnen (kennelijk draait hij nog niet op laagste frequentie dan?). Dit verschil in verbruik in de loop van de run zal dan te maken hebben met de opwarmende vloer, dus er gaat minder energie in?
Je merkt wel dat de pomp steeds ca 40-50 wat op en neer gaat. Ik zie dit ook met de TA gebeuren. Hij is continu bezig de TA te regelen kennelijk. Ik kan helaas niet uitlezen wat de frequentie hierbij doet.
Jammer dat je niet kunt zien wat de freq. is.
Uiteraard warmt de vloer op wat invloed heeft op het hele verhaal. In principe gaat de warmtepomp steeds zuiniger lopen maar dat zit hem ook weer de crux: de verdamper in de buitenunit wordt steeds kouder en dus moet de compressor steeds harder werken om dezelfde temperatuur te handhaven.
0599 BJ 2022, Nibe F2050-6 (vh AMS 10-12), SMO S40. Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Naast het tweaken van het systeem ben ik op zoek naar een manier om de installatie slim te koppelen aan dynamische stroomprijzen. We nemen stroom af van Tibber, maar de door Tibber aangeboden MELcloud integratie werkt alleen met airco's.
Via de MELcloud timer zorg ik dat het huis wordt voorverwarmd op momenten dat de dagprijzen normaliter wat lager zijn. Op de dure uren heb ik de gewenste kamer temperatuur iets lager ingesteld. Bestaat daar iets slimmers voor?
De SWW run voor de boiler 300l wil ik ook graag willen starten met gunstige tarieven. Waarbij de wp pas aanslaat als het SWW echt op is. De capaciteit van onze wp is groot genoeg voor het maken van SWW voor direct gebruik volgens onze installateur. Suggesties hoe dit te doen?
De warmtepomp wordt niet steeds zuiniger, maar Tr uit de vloer loopt op omdat de vloer warm wordt.Knowbody schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 14:20:
[...]
In het begin van de run gaat de buitenunit de regeling overrulen als hij vindt dat er extra smeerolie (zit in koelmiddel) rondgepompt moet worden. Dat kan er ook mee te maken hebben.
Jammer dat je niet kunt zien wat de freq. is.
Uiteraard warmt de vloer op wat invloed heeft op het hele verhaal. In principe gaat de warmtepomp steeds zuiniger lopen maar dat zit hem ook weer de crux: de verdamper in de buitenunit wordt steeds kouder en dus moet de compressor steeds harder werken om dezelfde temperatuur te handhaven.
Als je dan dezelfde Ta houdt wordt de dT steeds kleiner, waardoor er dus minder thermisch vermogen nodig is, waardoor de WP op een lager vermogen draait. Maar dat is niet per definitie zuiniger.
Wat een Joekel van een warmtepomp, je weet dat het minimale vermogen van deze WP bij Ta 35 rond de 11,5KW ligtimmemons schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 14:55:
In ons huis (300 m2 woonoppervlak, 5 personen, vloerverwarming met boven radiatoren) draait sinds enkele maanden een Ecodan Zubudan PUHZ-SHW 230 YKA, 200l buffer en 300l boiler voor SWW.
Naast het twerken van het systeem ben ik o zoek naar een manier om de installatie slim te koppelen aan dynamische stroomprijzen. We nemen stroom af van Tibber, maar de door Tibber aangeboden MELcloud integratie werkt alleen met airco's.
Via de MELcloud timer zorg ik dat het huis wordt voorverwarmd op momenten dat de dagprijzen normaliter wat lager zijn. Op de dure uren heb ik de gewenste kamer temperatuur iets lager ingesteld. Bestaat daar iets slimmers voor?
De de SWW run voor de boiler 300l wil ik ook graag willen starten met gunstige tarieven. Waarbij de wp pas aanslaat als het SWW echt op is. De capaciteit van onze wp is groot genoeg voor het maken van SWW voor direct gebruik volgens onze installateur. Suggesties hoe dit te doen?
En SWW "live" maken gaat niet werken omdat je met een wisselaar werkt (er gaan geen drinkwater door je binnenunit heen).
Wat is jullie historisch gasverbruik als ik vragen mag? Ik hoop voor jullie +5000m3 per jaar, want anders gaat deze warmtepomp VEEL te zwaar zijn.
Ons gasverbruik lag inderdaad rond de 5000m3Grolsch schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 15:00:
[...]
Wat een Joekel van een warmtepomp, je weet dat het minimale vermogen van deze WP bij Ta 35 rond de 11,5KW ligt
En SWW "live" maken gaat niet werken omdat je met een wisselaar werkt (er gaan geen drinkwater door je binnenunit heen).
Wat is jullie historisch gasverbruik als ik vragen mag? Ik hoop voor jullie +5000m3 per jaar, want anders gaat deze warmtepomp VEEL te zwaar zijn.
Ik bedoel inderdaad steeds minder stroom opnemen en jij doelt op COP denk ik.Grolsch schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 14:56:
[...]
De warmtepomp wordt niet steeds zuiniger, maar Tr uit de vloer loopt op omdat de vloer warm wordt.
Als je dan dezelfde Ta houdt wordt de dT steeds kleiner, waardoor er dus minder thermisch vermogen nodig is, waardoor de WP op een lager vermogen draait. Maar dat is niet per definitie zuiniger.
Wat je nodig hebt is stand 6 of 7 maar dat zit er niet op. Je hebt meer flow nodig.JustMyOpinion schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 13:26:
Geen idee waarom unit telkens paar Hz hoger/lager wilt. Pomp staat op stand 5 en geeft 20 l/min.
Zou hem nog een keer op Pompstand 4 kunnen zetten, maar vind dit al redelijk acceptabel (of zie ik dit verkeerd?)
[ Voor 22% gewijzigd door Knowbody op 14-11-2023 15:17 ]
Heb de SHW80YAA (idd niet de YHA-serie die jij hebt)Grolsch schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 13:50:
[...]
Flow is en was bij mij 26L/minuut
Frequentie ging gisteren niet lager dan 30Hz bij Ta 27 graden.
Welke buitenunit heb jij
Kun je me uitleggen hoe dat precies zit? Want het klinkt voor mij heel logisch dat je juist minder flow nodig hebt, omdat ie dan namelijk de hitte beter af kan geven (in plaats van het in hoog tempo rond te pompen waardoor je Tr te hoog blijft?Knowbody schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 15:17:
[...]
Wat je nodig hebt is stand 6 of 7 maar dat zit er niet op. Je hebt meer flow nodig.
Als je de flow verlaagt gaat de retourtemperatuur wel omlaag en wordt de dT weer groter. Maar de capaciteit gaat ook omlaag!RTJC schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 16:34:
[...]
Kun je me uitleggen hoe dat precies zit? Want het klinkt voor mij heel logisch dat je juist minder flow nodig hebt, omdat ie dan namelijk de hitte beter af kan geven (in plaats van het in hoog tempo rond te pompen waardoor je Tr te hoog blijft?
dT en flow zitten allebij in de formule Q=
Wil een warmtepomp z'n minimale vermogen kwijt kunnen dan zou een oneindige flow ideaal zijn, zodat de aanvoertemperatuur gehandhaafd kan blijven.
Ik vermoed dat die schommelingen tussen die 20 en 25 Hz ermee te maken hebben dat hij het vermogen niet goed kwijt kan. Als truukje mag hij dan 20 Hz draaien maar mijn inziens is dat een soort noodgreep en een keuze tussen 2 "kwaden" . De ene is pendelgedrag de andere is een niet-ideaal toerental voor de compressor. De smering is waarschijnlijk niet optimaal bij 20 Hz. (en het rendement ook niet).
Dankjewel, helpt mij ook even scherp te kijken naar mijn minimale vermogen. Heb de WP nu 2 weken en ik zit ook wel op 20 Hz af en toe. Maar daar blijft ie dan ook gerust een uur of 6 hangen.Knowbody schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 16:42:
[...]
Als je de flow verlaagt gaat de retourtemperatuur wel omlaag en wordt de dT weer groter. Maar de capaciteit gaat ook omlaag!
dT en flow zitten allebij in de formule Q=
Wil een warmtepomp z'n minimale vermogen kwijt kunnen dan zou een oneindige flow ideaal zijn, zodat de aanvoertemperatuur gehandhaafd kan blijven.
Ik vermoed dat die schommelingen tussen die 20 en 25 Hz ermee te maken hebben dat hij het vermogen niet goed kwijt kan. Als truukje mag hij dan 20 Hz draaien maar mijn inziens is dat een soort noodgreep en een keuze tussen 2 "kwaden" . De ene is pendelgedrag de andere is een niet-ideaal toerental voor de compressor. De smering is waarschijnlijk niet optimaal bij 20 Hz. (en het rendement ook niet).
Melcloud / Home Assistant update
@Speedyace Ik kwam erachter dat de
1
| X-Mitscontextkey: |
Ik zie ook dat via de methode van @breinonline in de openingspost, de URL ook is aangepast (korter geworden). Echter werkt het nog wel bij mij op de oude manier met de device en building id erin meegenomen.
Edit: Het curl command op basis van de 'oude mitscontextkey' werkt gewoon. Wel zijn een aantal entities nog steeds niet bereikbaar en geeft de melcloud integratie een foutmelding. Ik kan o.a. het SWW vat en de Heating temp niet meer aanpassen -> sensoren zijn niet beschikbaar.
[ Voor 8% gewijzigd door RTJC op 14-11-2023 17:39 ]
Gewoon het gedrag monitoren. Misschien is het verder prima, die 20 Hz.RTJC schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 16:53:
[...]
Dankjewel, helpt mij ook even scherp te kijken naar mijn minimale vermogen. Heb de WP nu 2 weken en ik zit ook wel op 20 Hz af en toe. Maar daar blijft ie dan ook gerust een uur of 6 hangen.
Het is maandagochtend wat kouder geweest, je kunt eens kijken hoe het toen ging als je daarvan data hebt.
Momenteel is het buiten 10 tot 12 graden, en dus hebben woningen veel minder warmteverlies en warmtepompen het met dergelijke luchttemperatuur super makkelijk.
Ik heb hem voor nu nog gewoon op adaptief ingesteld staan met de bedieningsunit in de woonkamer. Aanvoer op 26-35 graden begrenst, kamer willen we rond de 21 graden hebben, dat gaat erg goed op deze manier. Hystereses is niet fantastisch, maar door dat het redelijk geïsoleerd is valt het mee hoe het schommelt.g-j-t schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 09:21:
[...]
Beste een mooie run idd. via welke regeling wordt hij aangestuurd? Vaste TA/WAR/Adaptief?
En heb je met 30-31 graden over zo'n lange periode je huis niet te warm?
Ik ben ook nog zoekende en vind het erg knap dat je met 30-31 graden aanvoer slechts 450 watt verbruikt. Wat was je delta-T bij de 950 watt en bij de 450 watt?
Bij mij gaat het verbruik aardig omhoog als ik de nu vaste TA een graadje hoger zet. Bij een hele lange run op 30 graden zal je delta-T wel zakken waardoor dit lage verbruik mogelijk wordt? 450 watt heb ik alleen bij een TA van 26 graden en een buitentemperatuur die wat hoger ligt.
Pomp loopt bij mij sinds vanmorgen weer. Bij een vaste aanvoer van 27 (hij maakt dan vaak 28, geen idee waarom) heb ik nu nog een delta t van 3,5. Bij een flow van 17 en een verbruik van ca 550 watt zou dan leiden tot een COP van (3,5*4,2*(17/60)/600= zou ca 7,5 zijn. Dat stemt me wel tevreden. Straks zal de RT wel wat hoger worden nog en zakt het verbruik nog iets. Ik zie dan een COP van 6-7
Gister liep hij in de nacht toen het koud was en dan ligt het verbruik wel wat hoger en warmde het huis nauwelijks meer op. Binnenkort daarom ook eens experimenteren met een aanvoer van 29-30 zodat ik een goede stooklijn voor de WAR kan bepalen.
06:40;
Aanvoer 31.5 graden
Retour 28 graden
Verbruik ~970 watt
21:40
Aanvoer 29.5 graden
Retour 28 graden
Verbruik ~490 watt
Verbruik is een schatting, ik trek mijn standaard stand-by verbruik af van mijn meting uit de homewizard P1 meter.
Het zou denk ik met langere runs nog wel zuiniger kunnen, maar de adaptieve modus werkt heel aardig nu die iets meer afgifte heeft.
Dat je verbruik enorm stijgt wanneer je hem ineens een graad warmer zet is wel logisch, hij zal zo snel mogelijk die temperatuur willen maken. Als die eenmaal op temperatuur is kan die op een lager niveau blijven bij verwarmen. Kun je waarschijnlijk wel zien met wat de pomp frequentie doet.
Daarover, dat opvragen via het display is niet fantastisch. Kan ik die frequentie ook uit homeassistant trekken via MELCloud?
Alles werkt weerRTJC schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 16:53:
[...]
@Speedyace Ik kwam erachter dat decode:is gewijzigd in Melcloud. Daardoor ging mijn Home Assistant stuk.
1 X-Mitscontextkey:
Ik zie ook dat via de methode van @breinonline in de openingspost, de URL ook is aangepast (korter geworden). Echter werkt het nog wel bij mij op de oude manier met de device en building id erin meegenomen.
Edit: Het curl command op basis van de 'oude mitscontextkey' werkt gewoon. Wel zijn een aantal entities nog steeds niet bereikbaar en geeft de melcloud integratie een foutmelding. Ik kan o.a. het SWW vat en de Heating temp niet meer aanpassen -> sensoren zijn niet beschikbaar.
Geef het even tijd, of probeer eens een keer opnieuw in te loggen. Waarschijnlijk gaat het dan weer mis. Hier in ieder geval wel.
Het lijkt er op dat ze de x-mitscontextkey key sneller laten verlopen. Voorheen heb ik meer dan een jaar zonder nieuwe key gedraaid; vandaag al drie keer een andere voor m'n kiezen gekregen.
Appels zijn geen peren
Het ligt alweer plat 🙃rfoppen schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 18:18:
[...]
Geef het even tijd, of probeer eens een keer opnieuw in te loggen. Waarschijnlijk gaat het dan weer mis. Hier in ieder geval wel.
Het lijkt er op dat ze de x-mitscontextkey key sneller laten verlopen. Voorheen heb ik meer dan een jaar zonder nieuwe key gedraaid; vandaag al drie keer een andere voor m'n kiezen gekregen.
Het gaat iig niet helemaal zoals het hoort
https://github.com/home-assistant/core/issues/103973
Appels zijn geen peren
Dat zou kunnen, maar ga ik niet doen. De complete lijst is namelijk veel te lang en verschilt ook nog per model. Ik ga dat niet allemaal overtypen.deheij1 schreef op zondag 12 november 2023 @ 13:23:
@Andrehj
Bovendien kan je deze gewoon opzoeken in de service manual van je specifieke model WP (zie download links in TS of gewoon via Google) Als je die een keer download dan heb je de lijst die voor jouw model kloppend is.
Die van mijn buitenunit vind ik eenvoudig via deze link: https://www.google.com/se...hz-sw75yaa+filetype%3Apdf
En die van de binnenunit: https://www.google.com/se...+EDITION-C+filetype%3Apdf
Als iemand anders zin heeft dan mag hij of zij de tabellen uit die service manuals helemaal overtypen en in een post hier plakken. Dan zal ik daar wel een linkje vanuit de TS naar toe maken.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Wat bedoel je met defrost-temperatuur verlagen? Je buitenunit bepaalt zelf of ie gaat ontdooien, daar heb jij als gebruiker geen invloed op.Red_Baron schreef op maandag 13 november 2023 @ 11:03:
48 is prima, maar die 5 graden zakking kan wel hoger. Staat hier nu op 14 oid, en gaat nog steeds goed.SWW temperatuur welke op 32 aangeeft, terwijl deze is ingesteld op 48 vind ik vrij laag. Staat er in het menu standaard dat deze maximaal 5 graden mag zakken?
Bedankt voor je reactie.Speedyace schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 13:54:
[...]
Je zou kunnen kijken om met een lager Ta te gaan draaien en alle systemen helemaal open. Mochten er radiatoren zijn, zet die ook maar eens helemaal open. Je moet dit even zelf ondervinden.
Maar een Honeywell vindt een Mitsubishi niet lekker. Ik zou gaan kijken voor de Panasonic of de goedkoper variant de RTU200B https://geoplanete.fr/228...ble-elesta-piles-lr3.html en anders de Netatmo. Deze komt ook wel redelijk vaak voorbij.
Gewoon de domme uitvoering, geen PWM of andere onzin, gewoon aan/uit via instelbare hysteresis.
Gebruik de zoekbalk maar eens in dit topic.
De Evohome zat er al in voordat we de warmtepomp kregen, en is helaas ook geen goedkoop systeem. Alles eruit gooien is dan ook niet echt een oplossing (al snap ik in basis het advies wel).
Voor nu wil ik dan ook proberen het binnen de mogelijkheden te optimaliseren. Ik ga dan ook kijken naar het verlagen van de Ta zoals door jou voorgesteld.
Als het verder gaat om aantal runs dan staat dit nu ingesteld zoals op onderstaande foto. Hoeveel runs zou je adviseren per uur? En welke aan tijd?
Alvast bedankt.
Dat plaatje zegt al weer genoeg over de zooi die Honeywell via de installateurs de warmtepompeigenaren blijft aansmeren:Jingle1986 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 21:07:
Als het verder gaat om aantal runs dan staat dit nu ingesteld zoals op onderstaande foto. Hoeveel runs zou je adviseren per uur? En welke aan tijd?
Je wilt geen aantal schakelingen per uur. Je wilt een aantal schakelingen per dag. Denk aan hooguit een stuk of vier.
Hier is het er altijd maar eentje (per dag dus).
En dan die minimale aantijd die op 1 minuut staat
Je hebt een regeling voor CV-ketels, die zo gewoon ongeschikt is voor een WP.
[ Voor 14% gewijzigd door Andrehj op 14-11-2023 21:13 ]
Je was mij net voor Andrehj. En daar naast zullen er nog wel een paar thermostaatkranen de boel dicht houden terwijl je bij de WP veel flow wil hebben.Andrehj schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 21:12:
[...]
Dat plaatje zegt al weer genoeg over de zooi die Honeywell via de installateurs de warmtepompeigenaren blijft aansmeren:
Je wilt geen aantal schakelingen per uur. Je wilt een aantal schakelingen per dag. Denk aan hooguit een stuk of vier.
Hier is het er altijd maar eentje (per dag dus).
En dan die minimale aantijd die op 1 minuut staat![]()
![]()
. Daar hoort minimaal een uur te staan.
Je hebt een regeling voor CV-ketels, die zo gewoon ongeschikt is voor een WP.
Ik begrijp dat het er allemaal mooi uit ziet zo’n Honeywell maar schaf nu maar gewoon de thermostaat staat aan die ik heb benoemd voor €100. Er zal zeker een verbetering optreden. En anders blijf je mederen. Ook hier draai ik 1 run per dag.
[ Voor 3% gewijzigd door Speedyace op 14-11-2023 21:18 ]
Als je de 100,- te veel vind, ik hem hem gezien voor 70,- hier: (ander whitelabel merkje)Speedyace schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 21:17:
[...]
Ik begrijp dat het er allemaal mooi uit ziet zo’n Honeywell maar schaf nu maar gewoon de thermostaat staat aan die ik heb benoemd voor €100. Er zal zeker een verbetering optreden. En anders blijf je mederen. Ook hier draai ik 1 run per dag.
https://materialelectrico...-hilos-8432336610653.html
Voorkomt veel ellende.
Even los van de nachtverlaging en betere hysterese instellingen? Of is dat nu net wat het zo handig maakt :-)
Nu noem je net de 2 grote voordelen op!RTJC schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 23:28:
Wat kan ik nu éxtra met een bijv Panasonic thermostaat dan met de standaard meegeleverde?
Even los van de nachtverlaging en betere hysterese instellingen? Of is dat nu net wat het zo handig maakt :-)
De netatmo is trouwens een volwaardig alternatief voor de Panasonic, en te koop voor 135 euro.
Hiermee kun je ook remote de temp aanpassen, en volledige integratie in home assistant / domotica.
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero
:strip_exif()/f/image/Kr2XIxjyLt1GIEbV5RexAS6W.jpg?f=fotoalbum_large)