nessio schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 13:43:
@
gr8-jen Hoeveel verdelers heb je, hoeveel m2 en wat is jouw flow per groep? Welk type pomp zit er in je hydrobox?
Ik heb ook tripple glas, rc 6, 200m2, hoofdleiding 26 mm, in de vloeren 16mm, hoh 100. Maar krijg het niet warm. Hier wordt geroepen te weinig flow.(mijn pomp grundfos alpha 1L 15-60-130)
Helaas zit ik nog in de garantietermijn van de aannemer ("installateur" is failliet), maar die beweegt nauwelijks.
Probeer dus te achterhalen welke pomp ik nu nodig heb. Ik heb dus nu geen hydrobox, maar die gaat er wel komen.
In ons huis heb ik 2 verdelers, 1 op zolder voor zolder en eerste verdieping en 1 op begane grond voor begane grond.
Zo'n 188 m2 oppervlakte in een BENG hoekhuis.
Het had een EPC van 0,003 voor de warmtepomp dit jaar kwam.
Bij mij is de leiding 22mm in betonnen vloer gegoten, dit gaf kopzorgen aan de installateur,(ik had een leverancier die geen waterzijdige aansluiting deed

) die was bang dat de warmtepomp gelijk in storing zou komen omdat de fabrikant minimaal 28 "verplicht". Dat was niet het enige wat ze goedkoop deden want ik heb geen flowmeters, in standje 5 pers ik er 15 liter per minuut doorheen :16x2 leidingen, HOH 200 behalve bij de ramen
De leidingen kan ik ik niet meer aanpassen dus zet de temp op een vaste 26 graden zodat op die 27 stookt. Als die stabiel draait, pomp ik er, met een frequentie van 26Hz, ongeveer 2,63 kW doorheen (kan 20% afwijken begrijp ik)
De bovenste verdiepingen waren eerst wel kouder dan ik wilde. Ik heb de knoppen bij de verdelers er af gedraaid en daar nog open gedraaid. De meesten waren half dicht gedraaid omdat die was berekend voor 40/45 graden. Deze stond dus bijna dicht
Voor deze moet ik nog kijken of die open staat. Het zit voor de aanvoer. Ik denk dat die open is nu de oranje dop eraf is.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023