0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Deze bedoelt Andrehj: https://geoplanete.fr/228...ble-elesta-piles-lr3.htmlbuell schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 18:47:
[...]
Bedankt voor de tip. Echter het deel dat wel aan kon daar leven we nu niet. we hebben nog 2 daikin aircos hangen waar we nu mee verwarmen dus in de kou zitten we gelukkig niet.
Ik heb daar een paar post terug ook gereageerd hoe ik dit wil gaan uitvoeren met een paar linkjes.
WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022
Mijn SUZ model scheelt qua stroomverbruik weinig met de eigen meting.A-J schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 23:17:
Even een vraagje over stroomverbruik en energieproductie monitoring/uitlezen uit je binnenunit. Ik weet dat dit niet heel accuraat is, maar welke modellen zijn hier nog wel OK in? Of zijn ze allemaal slecht? Ik dacht hier gelezen te hebben dat de ene lijn beter is dan de andere, maar kan het niet meer terugvinden..
(Ik heb de PUHZ-SHW112YAA en EHSC-VM2D).
Er komt nog een KWh meter tussen, maar toch interessant om vanuit de unit een indicatie te hebben.
Daarom heb ik wat geknutseld met de Melcloud2DomoticzV3 van AlbertHakvoort en Giljam Val.
Omdat ik de domoticz zelf niet heb (niet aan de gang kreeg) heb ik dat eruit gelaten.
Toch heb ik nu volgens mij werkende bash code die de setpoint omhoog zet zodra Legionella begint en weer omlaag brengt als de temperatuur via de compressor is bereikt. De code deel ik zodra ik het heb kunnen testen met de volgende legionella run.
Er is nog 1 ding dat ik niet zeker weet: bij het updaten moet ik een waarde meegeven genaamd "EffectiveFlags". Ik weet niet zeker of deze waarde voor bijvoorbeeld elke gebruiker hetzelfde is. Ik verwacht het wel, maar wil iemand die Melcloud heeft die voor mij opzoeken?
ga naar https://app.melcloud.com/
Controleer netwerk verkeer via ctrl+shift+c
pas " watertemperatuur voor sanitair warm water" aan
En stuur mij de de waarde waarde van EffectiveFlags aub. Kan ook via pb.
Thanks alvast
Als dit werkt kunnen de andere waarden ook aangepast
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023
Als je die bash scripts kunt maken zou je Domoticz ook wel aan de gang moeten kunnen krijgen...gr8-jen schreef op zondag 5 november 2023 @ 15:54:
Ik kon het niet uitstaan dat de setpoint niet door Melcloud wordt doorgegeven in weekklok noch via de presets.
Daarom heb ik wat geknutseld met de Melcloud2DomoticzV3 van AlbertHakvoort en Giljam Val.
Omdat ik de domoticz zelf niet heb (niet aan de gang kreeg) heb ik dat eruit gelaten.
Geen idee hoe dit moest, maar in Melcloud2Domoticz V2 staat dit hard gecodeerd:Toch heb ik nu volgens mij werkende bash code die de setpoint omhoog zet zodra Legionella begint en weer omlaag brengt als de temperatuur via de compressor is bereikt. De code deel ik zodra ik het heb kunnen testen met de volgende legionella run.
Er is nog 1 ding dat ik niet zeker weet: bij het updaten moet ik een waarde meegeven genaamd "EffectiveFlags". Ik weet niet zeker of deze waarde voor bijvoorbeeld elke gebruiker hetzelfde is. Ik verwacht het wel, maar wil iemand die Melcloud heeft die voor mij opzoeken?
ga naar https://app.melcloud.com/
Controleer netwerk verkeer via ctrl+shift+c
pas " watertemperatuur voor sanitair warm water" aan
En stuur mij de de waarde waarde van EffectiveFlags aub. Kan ook via pb.
Het lijkt er dus op dat die EffectiveFlags een vast getal is. Wat het doet snap ik ook niet.code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 if [ "$SEND2MELCLOUD" == "1" ]; then echo "Updating Melcloud settings" # EffectiveFlags settings # temp 8589934592 # DHW/flow 281474976710688 # mode 8 # power 1 # force DHW 65536 # all 281483566710825 $CURL -s -o $FOLDER/.send 'https://app.melcloud.com/Mitsubishi.Wifi.Client/Device/SetAtw' -H 'X-MitsContextKey: '"$SESSION"'' \ -H 'Origin: https://app.melcloud.com' -H 'Accept-Encoding: gzip, deflate, br' \ -H 'Accept-Language: nl-NL,nl;q=0.9,en-NL;q=0.8,en;q=0.7,en-US;q=0.6,de;q=0.5' \ -H 'User-Agent: Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/71.0.3578.98 Safari/537.36' \ -H 'Content-Type: application/json; charset=UTF-8' \ -H 'Accept: application/json, text/javascript, */*; q=0.01' \ -H 'Referer: https://app.melcloud.com/' \ -H 'X-Requested-With: XMLHttpRequest' \ -H 'Cookie: policyaccepted=true; gsScrollPos-2=0' \ -H 'Connection: keep-alive' --data-binary '{"EffectiveFlags":281483566710825,"SetTemperatureZone1":'$DSetTemperatureZone1',"OperationModeZone1":'$DOperationModeZone1',"SetHeatFlowTemperatureZone1":'$DSetHeatFlowTemperatureZone1',"SetCoolFlowTemperatureZone1":'$DSetCoolFlowTemperatureZone1',"HCControlType":1,"SetTankWaterTemperature":'$SetTankWaterTemperatureActual',"ForcedHotWaterMode":'$DForcedHotWaterMode',"TemperatureIncrementOverride":'$DTemperatureIncrementOverride',"DeviceID":'"$DEVICEID"',"DeviceType":1,"Power":'"$DPower"',"HasPendingCommand":true,"Offline":false,"Scene":null,"SceneOwner":null}' --compressed cat $FOLDER/.send | jq '.' fi
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Bij mijn unit is dit als volgt:
WP op controller uit gezet: 20Watt
Wp op controller aan circulatie pomp in eco mode 26Watt (standby mode)
WP net aangezet na power cycle: 60 watt. hierbij even de behuizing los gehad en duidelijk te voelen dat de carter verwarming aan was waardoor het vermogen verklaarbaar was voor mijzelf.
vermogen uitgelezen met een eastrom sdm630. Binnenunit zit via voeding aan de buiten unit. M.a.w. de binnen unit heeft geen separate voeding voor de control unit. Uiteraard wel op de BH een separate groep.
Ik heb overigens volgens een installateur een ander type circulatie pomp dan hij gewend was. Grundfos UPM3 K type. wellicht dat dit verklaard waarom ik meen een standby vermogen heb gelezen van 36 watt.
:strip_exif()/f/image/yniOn4QOtZKBAEQ1shpfo1XI.jpg?f=fotoalbum_large)
ERSD-VM2D / PUHZ-SW75-YAA / SMA-tripower 6 /
Standby (28-30W)buell schreef op zondag 5 november 2023 @ 16:57:
Volgens mij zag ik onlangs hier nog de vraag voorbij komen over het Standby verbruik van de warmtepomp.
Bij mijn unit is dit als volgt:
WP op controller uit gezet: 20Watt
Wp op controller aan circulatie pomp in eco mode 26Watt (standby mode)
WP net aangezet na power cycle: 60 watt. hierbij even de behuizing los gehad en duidelijk te voelen dat de carter verwarming aan was waardoor het vermogen verklaarbaar was voor mijzelf.
vermogen uitgelezen met een eastrom sdm630. Binnenunit zit via voeding aan de buiten unit. M.a.w. de binnen unit heeft geen separate voeding voor de control unit. Uiteraard wel op de BH een separate groep.
Ik heb overigens volgens een installateur een ander type circulatie pomp dan hij gewend was. Grundfos UPM3 K type. wellicht dat dit verklaard waarom ik meen een standby vermogen heb gelezen van 36 watt.
[Afbeelding]
/f/image/pQLG9lTHIa4Jp5op6FyZ7i3V.png?f=fotoalbum_large)
Enkel de circulatie pomp aan (25l/m) (90-100w):
/f/image/EakjekTTENNppyDyIi3UmnKk.png?f=fotoalbum_large)
Zie signature voor opstelling..
WP: PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2D
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Yny0m0cSVuRy2f0zpoAbvXPT.jpg?f=user_large)
WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022
Ik zie net een foto langs komen met een grundfos upm3 k 15-75-130 (is dit foto binnenwerk ERSD-vm2d?)
Deze pomp heeft meer opvoerhoogte, maar is dat dan een zwaardere pomp dan ik heb?
Wat zit er normaal in een hydrobox?
Want hoe krijg ik de flow omhoog? Nu komt ik op 711l/u (0,56l/s per groep en net geen 12l/m)
de leidingen van pomp naar beide verdelers zijn henco 26mm / in de vloer 16mm
Pomp staat op 5 (hoofdcontroller)
Ik weet dat die FZ troep weg moet, maar probeer toch te achterhalen waar het fout zit.
Het lijkt wel of er niets werkt zoals bij jullie
[ Voor 25% gewijzigd door nessio op 06-11-2023 15:42 ]
2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw
:strip_exif()/f/image/k6LDofy1GM3PwDJDCVGubjdx.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 44% gewijzigd door Denny35 op 06-11-2023 10:01 ]
Heb je een kast of een schoorsteen oid om je buitenunit?Denny35 schreef op maandag 6 november 2023 @ 09:52:
Ik heb de verwarmingmodus op curve staan en de pomp zou bij 10 graden buitentemperatuur een aanvoertemepratuur van 28 graden moeten hebben. Hij verzorgt echter een aanvoertemperatuur van 33 graden. Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn?[Afbeelding]
Weet je zeker dat hij ook op juiste modus staat? (Even foto van hoofdscherm plaatsen)Denny35 schreef op maandag 6 november 2023 @ 09:52:
Ik heb de verwarmingmodus op curve staan en de pomp zou bij 10 graden buitentemperatuur een aanvoertemepratuur van 28 graden moeten hebben. Hij verzorgt echter een aanvoertemperatuur van 33 graden. Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn?[Afbeelding]
Zal vast kloppen, maar even dubbelchecken is altijd goed.
Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)
Nee geen schoorsteen of kast eromheen.leonlwd schreef op maandag 6 november 2023 @ 10:56:
[...]
Heb je een kast of een schoorsteen oid om je buitenunit?
En hier een foto van het hoofdschermJustMyOpinion schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:11:
[...]
Weet je zeker dat hij ook op juiste modus staat? (Even foto van hoofdscherm plaatsen)
Zal vast kloppen, maar even dubbelchecken is altijd goed.
:strip_exif()/f/image/zGWkKsrqfiFU77iwW2kPQleo.jpg?f=fotoalbum_large)
Je SD kaart doet het niet goed meer, is vol of kapot. Zou ik even naar kijkenDenny35 schreef op maandag 6 november 2023 @ 12:29:
[...]
Nee geen schoorsteen of kast eromheen.
[...]
Ah oke, het had anders wellicht recirculatie kunnen zijn. Mijn WP dacht daardoor namelijk ook dat het kouder was dan het daadwerkelijk was en maakte daarom water warmer dan nodig.
En hier een foto van het hoofdscherm
[Afbeelding]
Als je hem nu eens van de WAR afhaalt en op een vaste Ta van 28gr zet. Loopt de Ta dan nog op.Denny35 schreef op maandag 6 november 2023 @ 12:29:
[...]
[...]
[Afbeelding]
En op welke pomp stand staat het systeem.
[ Voor 3% gewijzigd door Speedyace op 06-11-2023 13:00 ]
Je weet dat de warmtepomp op het moment van de foto niks doet ? Beide staan op pauze.Denny35 schreef op maandag 6 november 2023 @ 12:29:
[...]
[...]
[Afbeelding]
Ik zal dat eens proberen, pomp staat op stand 5Speedyace schreef op maandag 6 november 2023 @ 12:59:
[...]
Als je hem nu eens van de WAR afhaalt en op een vaste Ta van 28gr zet. Loopt de Ta dan nog op.
Inderdaad. Hieronder doet ie het wel. Hij was net even gestoptPlenkske schreef op maandag 6 november 2023 @ 13:34:
[...]
Je weet dat de warmtepomp op het moment van de foto niks doet ? Beide staan op pauze.
:fill(white):strip_exif()/f/image/piNJv9merzNlf50jFK6bQRIt.png?f=user_large)
Hij lijkt nu gewoon op 28 graden te gaan draaienSpeedyace schreef op maandag 6 november 2023 @ 12:59:
[...]
Als je hem nu eens van de WAR afhaalt en op een vaste Ta van 28gr zet. Loopt de Ta dan nog op.
Nu kijken of de Ta op 28gr blijft staan. Gezien jij al op pomp stand 5 draait, kan je het niet meer opvangen mocht de temp weer omhoog gaan. Heb jij voor de rest alles open staan.Denny35 schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:39:
[...]
Hij lijkt nu gewoon op 28 graden te gaan draaien
[ Voor 24% gewijzigd door Speedyace op 06-11-2023 14:50 ]
Alles staat open inderdaad; temp loopt toch weer op, inmiddels 31 graden (vanaf 29). Misschien interessant: er zit een buffervat aan van 80 liter (4kW pomp).Speedyace schreef op maandag 6 november 2023 @ 14:47:
[...]
Nu kijken of de Ta op 28gr blijft staan. Gezien jij al op pomp stand 5 draait, kan je het niet meer opvangen mocht de temp weer omhoog gaan. Heb jij voor de rest alles open staan.
[ Voor 7% gewijzigd door Speedyace op 06-11-2023 17:15 ]
Onze situatie:
Woning: allenstaand uit 1990, 3 verdiepingen, 304m2, CV met radiatoren (4200W @ 45/35/20)
Oude installatie: 11kW gasketel uit 1990 met waakvlam, 14000kWh gemiddeld jaarverbruik (CV+SWW)
Eigen berekening: 6KW WP ("koevlaas" formule, gasverbruik 5 dagen @-7C, 2j @45C gedraaid)
Bereking van merken/installateurs: 10 a 16KW, uiteindelijk installateur gevonden die akkoord ging met 8.5KW.
Nieuwe installatie: PUZ-WM85VAA (monoblock/packaged unit), 160L SWW boiler (OEG A+, recup), 300L buffervat, Eastron DB120M energiemeter, geen warmtemeter, radiatoren volledig open behalve 1 slaapkamer. Het enige wat ik zelf heb gedaan omdat die dingen veel te duur zijn m.i.: DIY verswaterstation.
Het oorspronkelijke plan was zonder buffervat maar omdat ik mijn huidige radiatoren slechts 4.2KW warmte kunnen verwerken @45C en de initiele offertes allemaal grote units waren (vb. 16KW Daikin), had ik (onterecht?) schrik van pendelen en het Mitsubishi vat op de offerte was maar 300Euro...
Alles werkt technisch prima, ook het verswaterstation, maar ondanks vele uren lezen van dit topic, kan ik een aantal dingen (nog) niet verklaren en/of onder controle houden:
- hoe de Ta eenvoudig en daadwerkelijk instellen i.f.v. van de buitentemperatuur ?
- de COP van SWW productie (3.4) is beter dan deze van de CV (3.3) !? (SWW setpoint 50C/ ECO stand)
- het dagelijkse verbruik is ongeveer 11KW bij buitentemperaturen van ~9C, waarvan <1KW voor SWW.
Dat is ruim beter dan wat ik berekend had, maar ik had wel een hogere COP volgens het databook gebruikt (~4.25). Hoe dit kan met zo'n slechte COP, begrijp ik niet - de kamerthermostaat (PAR-WT50R-E) meet 1.2C te laag (moet 19C instellen om 20.5C te krijgen) maar nergens vind ik hoe dat kan gecorrigeerd worden. Ik durf er niet aan denken dat mijn schoonmoeder die 19C op de thermostaat ziet staan
- Kan het zijn dat de vermogensbegrenzing van de PUZ series iets anders werkt ? Ik heb zelf het kabeltje gemaakt met 1200 Ohm weerstanden en volgens de foto oranje en rood verbonden, maar dan geeft register 061 de waarde 001 aan, wat 50% capaciteit zou betekenen (ipv. 75% verwacht). Alles is wel voorlopig op een prototype board gemaakt. Ga deze week nog alles eens terug uitmeten om 100% zeker te zijn.
Wat betreft de CV, hebben we volgende data verzameld en suggesties uit het forum geprobeerd:
- de pomp ligt 66% van de tijd stil (laatste 7d) en spendeert (maar) 1.3% aan SWW.
- een cyclus begint (bijna altijd) aan maximum vermogen voor ongeveer 30 minuten met een stijle Ta klim naar de maximum ingestelde Ta (50C in mijn geval) en dT van ~15C. Na ongeveer 15 min. daalt de Ta gelijdelijk om dan na 30 miuten de gewenste Ta van vb. 36C te bereiken. Tr is vrijwel stabiel aan 33C - 35C voor de ganse run, ook om 5u30 (buffervat?). Dan is er een periode van 10 a 15 minuten met kleine delta T waarbij alles zeer rustig draait en dan valt de pomp stil. Na min. 30 minuten begint deze cyclus opnieuw.
- pompsnelheid veranderen van 5 naar 3 verandert niets. Debiet is altijd tussen de 10 en 23, de correcte grenzen voor dit type WP.
- nachtverlaging naar 17C (18C daadwerkelijk) verandert niets, nachtelijk verlies is ~1C, bijgevolg lag de WP toch stil
- pompsnelheid veranderen van 5 naar 3 verandert niets. Debiet is altijd tussen de 10 en 23, de correcte grenzen voor dit type WP.
- temperatuur of curve/WAR gestuurd: verandert weinig.
- omdat ik de Ta niet onder controle kon krijgen (behalve door maximale water temperatuur in de service mode te wijzigen), heb ik gisteren geprobeerd om de capaciteitsbegrenzing toe te passen. Aan 50% vermogen ziet alles er beter uit. De WP probeert nog steeds om naar max Ta te gaan, maar het duurt exact 1u voor hij aan 43C geraakt en als hij na 5 minuten niet hoger geraakt, dan valt alles terug naar 39 a 40C voor 90 minuten met delta T stabiel aan 6C. Aan het eind van de cyclus, gaat hij nog eens voor 10 minuten naar 43C om dan ineens te stoppen.
PUZ-VM85VAA + ERPX-VM2D + OEG SWW vat 160L + DIY verswaterstation + plaatradiatoren
Is dit nodig om naar lage temperaturen te kunnen regelen? Of is dit juist om een zo laag mogelijk vermogen te realiseren?
Reden van vraag; ik heb sinds kort wat meer radiators open gezet om zo meer volume in mijn systeem te krijgen. Ik kan hierdoor ook meer debiet gaan draaien. Maar is mij even niet duidelijk wat nu het grote voordeel is. (Ik verwarm dus niet met vloerverwarming, maar met radiators met fans en zal dus nooit hele lage Ta kunnen draaien)
Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)
Bij een hogere flow kun je dezelfde gemiddelde radiatortemperatuur bereiken met een lagere Ta.JustMyOpinion schreef op maandag 6 november 2023 @ 17:41:
Even een korte vraag.... waarom moet het debiet van de warmtepomp zo hoog als mogelijk zijn?
Is dit nodig om naar lage temperaturen te kunnen regelen? Of is dit juist om een zo laag mogelijk vermogen te realiseren?
Reden van vraag; ik heb sinds kort wat meer radiators open gezet om zo meer volume in mijn systeem te krijgen. Ik kan hierdoor ook meer debiet gaan draaien. Maar is mij even niet duidelijk wat nu het grote voordeel is. (Ik verwarm dus niet met vloerverwarming, maar met radiators met fans en zal dus nooit hele lage Ta kunnen draaien)
Daardoor dus een hogere COP.
Even een willekeurig cijfervoorbeeld:
Stel je hebt een flow van 500 liter/uur met een Ta van 40 en een Tr van 30.
Je gemiddelde watertemperatuur (is ongeveer hetzelfde als gemiddelde radiatortemperatuur) is dan dus 35°C
Stel nu dat je de flow verdubbelt.
Je kunt dan hetzelfde vermogen via het CV-water transporteren met de helft van de dT.
Dus je flow wordt dan 1000 liter/uur met een dT van 5.
Dus Ta wordt 35+2,5 =37,5 en Tr wordt 35-2,5 =32,5.
Doordat je nu het zelfde vermogen transporteert met een 2,5°C lagere Ta wordt je COP hoger (ongeveer 2,5 x 2,5%/°C = 6,25%)
Zwerius Kriegsman
Bedankt voor de duidelijke uitleg! Ga zo direct kijken wat er met pompstand 5 gaat gebeuren.Zwerius schreef op maandag 6 november 2023 @ 17:50:
[...]
Bij een hogere flow kun je dezelfde gemiddelde radiatortemperatuur bereiken met een lagere Ta.
Daardoor dus een hogere COP.
Even een willekeurig cijfervoorbeeld:
Stel je hebt een flow van 500 liter/uur met been Ta van 40 en een Tr van 30.
Je gemiddelde watertemperatuur (is ongeveer hetzelfde als gemiddelde radiatortemperatuur) is dan dus 35°C
Stel nu dat je de flow verdubbelt.
Je kunt dan hetzelfde vermogen via het CV-watertransporteren met de helft van de dT.
Dus je flow wordt dan 1000 liter/uur met een dT van 5.
Dus Ta wordt 35+2,5 =37,5 en Tr wordt 35-2,5 =32,5.
Doordat je nu het zelfde vermogen transporteert met een 2,5°C lagere Ta wordt je COP hoger (ongeveer 2,5 x 2,5%/°C = 6,25%)
EDIT: Stand 5 geeft 20 liter/minuut. Lijkt mij prima toch?
[ Voor 3% gewijzigd door JustMyOpinion op 06-11-2023 18:20 ]
Hoeveel kuub gas was dat?EwaldC schreef op maandag 6 november 2023 @ 17:21:
@Denny35 : onze warmtepomp is mid Oktober geinstalleerd en wij stellen ook vast dat de curve regeling niet echt werkt ter begrenzing van de Ta (volgens ingestelde curve 35 gr. bij Tbuiten van 10 gr. maar pomp doet tussen 39 en 45 graden).
Onze situatie:
Woning: allenstaand uit 1990, 3 verdiepingen, 304m2, CV met radiatoren (4200W @ 45/35/20)
Oude installatie: 11kW gasketel uit 1990 met waakvlam, 14000kWh gemiddeld jaarverbruik (CV+SWW)
Waarom een 8.5 kW WP, terwijl je maar de helft van dat vermogen kwijt kunt?Eigen berekening: 6KW WP ("koevlaas" formule, gasverbruik 5 dagen @-7C, 2j @45C gedraaid)
Bereking van merken/installateurs: 10 a 16KW, uiteindelijk installateur gevonden die akkoord ging met 8.5KW.
In serie of parallel?Nieuwe installatie: PUZ-WM85VAA (monoblock/packaged unit), 160L SWW boiler (OEG A+, recup), 300L buffervat
Omdat ik geen secundaire pomp in je lijstje zie staan ga ik even uit van een serieel buffervat. Dat vat van 300 liter is in een kwartiertje doorgestroomd en dus niet echt een oplossing tegen pendelen., Eastron DB120M energiemeter, geen warmtemeter, radiatoren volledig open behalve 1 slaapkamer. Het enige wat ik zelf heb gedaan omdat die dingen veel te duur zijn m.i.: DIY verswaterstation.
Het oorspronkelijke plan was zonder buffervat maar omdat ik mijn huidige radiatoren slechts 4.2KW warmte kunnen verwerken @45C en de initiele offertes allemaal grote units waren (vb. 16KW Daikin), had ik (onterecht?) schrik van pendelen en het Mitsubishi vat op de offerte was maar 300Euro...
Korte runs, hoge temperatuur en enkel radiatoren. Ik begrijp het wel.Alles werkt technisch prima, ook het verswaterstation, maar ondanks vele uren lezen van dit topic, kan ik een aantal dingen (nog) niet verklaren en/of onder controle houden:
[list] • hoe de Ta eenvoudig en daadwerkelijk instellen i.f.v. van de buitentemperatuur ?
• de COP van SWW productie (3.4) is beter dan deze van de CV (3.3) !? (SWW setpoint 50C/ ECO stand)
• het dagelijkse verbruik is ongeveer 11KW bij buitentemperaturen van ~9C, waarvan <1KW voor SWW.
Dat is ruim beter dan wat ik berekend had, maar ik had wel een hogere COP volgens het databook gebruikt (~4.25). Hoe dit kan met zo'n slechte COP, begrijp ik niet![]()
Volgens mij heeft nog niemand ervaring met dat kabeltje op een PUZ. Je hebt toch wel gelezen dat er twee types in omloop zijn?• de kamerthermostaat (PAR-WT50R-E) meet 1.2C te laag (moet 19C instellen om 20.5C te krijgen) maar nergens vind ik hoe dat kan gecorrigeerd worden. Ik durf er niet aan denken dat mijn schoonmoeder die 19C op de thermostaat ziet staan![]()
• Kan het zijn dat de vermogensbegrenzing van de PUZ series iets anders werkt ? Ik heb zelf het kabeltje gemaakt met 1200 Ohm weerstanden en volgens de foto oranje en rood verbonden, maar dan geeft register 061 de waarde 001 aan, wat 50% capaciteit zou betekenen (ipv. 75% verwacht). Alles is wel voorlopig op een prototype board gemaakt. Ga deze week nog alles eens terug uitmeten om 100% zeker te zijn.
[/list]
Maar dat kabeltje is eigenlijk alleen voor SWW van belang. Voor verwarmen regel je het vermogen veel beter via de Ta.
Heb je een Ta ingesteld van 50°C? Bovenaan had je het nog over 35°C...Voor de COP meeting moet ik uitgaan van een exacte verbruiksmeting (Eastron) en door WP software berekende geproduceerde afgifte. Boven verwachting benadert de software het daadwerkelijk verbruik op ~5% na op zowel dagbasis als voor SWW productie.
Wat betreft de CV, hebben we volgende data verzameld en suggesties uit het forum geprobeerd:
[list]
• de pomp ligt 66% van de tijd stil (laatste 7d) en spendeert (maar) 1.3% aan SWW.
• een cyclus begint (bijna altijd) aan maximum vermogen voor ongeveer 30 minuten met een stijle Ta klim naar de maximum ingestelde Ta (50C in mijn geval)
Even mijn vragen beantwoorden. Maar je hebt in ieder geval veel te weinig afgiftecapaciteit voor zo'n grote WP. Bijzonder jammer dat je deze config niet even voor de aankoop hebt laten reviewen, dan was dat er direct uitgekomen.en dT van ~15C. Na ongeveer 15 min. daalt de Ta gelijdelijk om dan na 30 miuten de gewenste Ta van vb. 36C te bereiken. Tr is vrijwel stabiel aan 33C - 35C voor de ganse run, ook om 5u30 (buffervat?). Dan is er een periode van 10 a 15 minuten met kleine delta T waarbij alles zeer rustig draait en dan valt de pomp stil. Na min. 30 minuten begint deze cyclus opnieuw. [/li]
• pompsnelheid veranderen van 5 naar 3 verandert niets. Debiet is altijd tussen de 10 en 23, de correcte grenzen voor dit type WP.
• nachtverlaging naar 17C (18C daadwerkelijk) verandert niets, nachtelijk verlies is ~1C, bijgevolg lag de WP toch stil
• pompsnelheid veranderen van 5 naar 3 verandert niets. Debiet is altijd tussen de 10 en 23, de correcte grenzen voor dit type WP.
• temperatuur of curve/WAR gestuurd: verandert weinig.
• omdat ik de Ta niet onder controle kon krijgen (behalve door maximale water temperatuur in de service mode te wijzigen), heb ik gisteren geprobeerd om de capaciteitsbegrenzing toe te passen. Aan 50% vermogen ziet alles er beter uit. De WP probeert nog steeds om naar max Ta te gaan, maar het duurt exact 1u voor hij aan 43C geraakt en als hij na 5 minuten niet hoger geraakt, dan valt alles terug naar 39 a 40C voor 90 minuten met delta T stabiel aan 6C. Aan het eind van de cyclus, gaat hij nog eens voor 10 minuten naar 43C om dan ineens te stoppen.
[/list]
Wat doen we verkeerd of hebben we onvoldoende verstaan?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Alles werkt hier primaZorian schreef op maandag 6 november 2023 @ 19:34:
Zojuist de Melcloud wifi module binnen gekregen en geïnstalleerd. In de app werkt het, maar als ik hem wil toevoegen aan Home Assistant crashed er van alles en kan ie niet inloggen. Nog meer mensen die niet kunnen inloggen bij de Melcloud integratie in Home Assistant?
1231m3 @11,37 kWh/m3 (= gemiddelde factor van Belgisch hoogenenergetisch gas over 10j.)Andrehj schreef op maandag 6 november 2023 @ 19:32:
Hoeveel kuub gas was dat?
Heb ook de "koevlaas" formule toegepast met deze waarde en ook de SWW apart verrekend door zomerverbruik gas te tellen.
Bij ons moet de hoofdverdelers/merken (Panasonic, Mitsubishi Belgium) aan de installateur de goedkeuring geven voor verkoop van een WP voor woningen zonder officieel energieprestatie certificaat, wat voor mijn woning uit 1990 het geval was.Waarom een 8.5 kW WP, terwijl je maar de helft van dat vermogen kwijt kunt?Die moet je mij eens uitleggen...
Ik had ze alle data gegeven: het feit dat ik maar een 11KW gasketel had, grootte van alle radiatoren inclusiief het feit dat ik maar 4.2kW kwijt kon, gasfacturen van de laatste 10 jaar etc. Telkens werd een grotere pomp voorgesteld (vb. Daikin op 16KW).
Mbt mijn radiatoren was het antwoord vrijwel unaniem : geen probleem, de voorgestelde WP's schalen zonder probleem 50% (en meer) terug. Bovendien was iedereen het eens dat een "oude" woning uit 1990 met 304m2 onmogelijk een even kleine WP zou hebben dan de allernieuwste appartementen van slechts 60m2 met e-peil 20...
De 33j oude gasketel was defect, dus extra tijdsdruk met de winter in aantocht. Alternatief was terug een gasketel of WP zelf importeren en installeren maar dan geen subsidie, BTW aan 6%, garantie etc. "No go" voor de vrouw des huizes.
Omdat het plan was om volgend jaar VVW aan te leggen beneden en mijn grotere radiatoren naar boven te verhuizen en wij reeds 2 jaar met success de oude gasketel aan 45/35/20 hadden gedraaid, vond ik het niet verantwoord om voor 1 jaar grotere radiatoren of Jaga's te kopen.
Ik heb toen gekozen voor de Mitsubishi omdat dat de kleinste was en omdat ik in het forum gelezen had dat, indien nodig, met een kabeltje het vermogen naar 50% en 75% kon terug gebracht worden.
Mijn enige verdediging is dat ik strijdend ten onder ben gegaan...
Ach, met verlaagde BTW en subsidie komt onze nieuwe installatie op een 5000 Euro, onder de prijs van de offerte voor een nieuwe gasketel.
En met die 11KW/dag bij 7 a 12C zitten we helemaal goed. Met het gas kwam ik op ~20KW/dag aan die temperaturen. Ik ben dus helemaal niet ontevreden. Vandaar dat ik de slechte COP niet zo goed begrijp...
Met kraantjes/programmeerbare 2-weg klep kan ik het buffervat in serie of parallel zetten. Ik heb ook een secundaire pomp (Grundfos UMP3 25/70 @ 45W).In serie of parallel?
Omdat ik geen secundaire pomp in je lijstje zie staan ga ik even uit van een serieel buffervat. Dat vat van 300 liter is in een kwartiertje doorgestroomd en dus niet echt een oplossing tegen pendelen.
Ik heb alle combinaties kort (1 a 2 dagen) geprobeerd en het beste resultaat leek in serie met secundaire pomp, maar zoals je zegt: serieel of parallel, met of zonder, het scheelt niet zo veel (~10% verbruik). Met serieel is de eerste run om 5u30 rustiger omdat de Ta start aan 33C vanwege het nog warme buffervat. In parallell zag ik delta T's van 20C+. Het buffervat was 300 Euro, met ~10% verschil is dat op redelijke termijn terugverdiend.
Zonder secundaire pomp loopt ook niet zo goed. Ik vermoed dat de Hydrobox via PWM de Grundfos UMP3 moduleert tussen 10 en 23 L/min, wat de waarden zijn voor de PUZ-WM85VAA volgens hydrobox tabel en zich weinig aantrekt van wat je als debiet instelt omdat het water tot aan de buitenunit moet. Voor klassieke radiatoren heb je wellicht best een vaste, hogere flow om de warmte weg te krijgen.
Ik kan je alleen maar gelijk geven, dat was ook altijd al mijn grootste vrees...Korte runs, hoge temperatuur en enkel radiatoren. Ik begrijp het wel.
Alleen had ik gehoopt dat een moderne WP toch 50% kon moduleren met software die wat intelligenter is, of dat tenminsgte de Ta van de WAR curve wordt gevolgd.
Dat de WP het kan, blijkt uit de SWW productie @50C: 160L van ~30C onderin in 40 minuten naar 50C, met een prefecte delta T van 4 a 5C, COP 3.4, verbruik 800W (bij 13C) a 1000W (bij 6C).
Dat is 3x beter dan mijn oude gasketel, net waar ik dacht dat een L/W WP het niet zo goed zou doen!
Bedoel je de PAC 36/55 kabels ? Het maakt niet echt uit, belangrijkste is dat het werkt. Als alles finaal is, dan maak ik een post van hoe het werkt bij de PUZ.Volgens mij heeft nog niemand ervaring met dat kabeltje op een PUZ. Je hebt toch wel gelezen dat er twee types in omloop zijn?
Hmm, de data lijkt dat niet te bevestigen. De SWW run om 15u duurde exact even lang (40 min) als alle dagen ervoor aan 100%. Voor VW echter, heb ik aan 50% vermogen nu maar 4 CV runs meer i.p.v. 10 tot 15: 5:30 tot 9u30, 10u30 tot 11u30, 13 tot 14, 17 to 21. De WP gaat nu niet hoger dan 43C (voorheen ~50C) en op enkele tientallen minuten na, is de dT 4 a 5C. Niets anders gewijzigd dan het kebeltje ertussen.Maar dat kabeltje is eigenlijk alleen voor SWW van belang. Voor verwarmen regel je het vermogen veel beter via de Ta.
Mocht ik nu nog weten hoe de Ta onder controle te krijgen volgens WAR met of zonder kabeltje...
Ah, sorry voor de verwarring. De Ta van 35 a 36C komt van de ingestelde WAR curve bij 9 a 12C (de buitentemperatuur vandaag bij ons). Maar in de service menu kan je ook de minimum en maximum T instellen. Die staat op 50C max en 30T min. Ik had van Mitsubishi vernomen dat dit eerder grenswaarden zijn voor de WP in het algemeen (daar gaat ie nooit boven/onder), maar dat je de WAR gebruikt om de WP indicaties te geven van de gewenste Ta i.v.t. de buitentemperatuur. Maar dat schijnt bij ons (en anderen) (alsnoch) niet te lukken. Hij schijnt gewoon bij het begin van een run naar de maximale Ta te willen gaan.Heb je een Ta ingesteld van 50°C? Bovenaan had je het nog over 35°C...
Het lijkt mij ook niet zinnig lijkt om elke dag in de service menu te gaan en die max waarde opnieuw in te stellen...
Ik vrees dat het niet veel had geholpen. Dankzij het forum, denk ik dat mijn berekeningen er niet ver naast zaten.Even mijn vragen beantwoorden. Maar je hebt in ieder geval veel te weinig afgiftecapaciteit voor zo'n grote WP. Bijzonder jammer dat je deze config niet even voor de aankoop hebt laten reviewen, dan was dat er direct uitgekomen.
Alleen, gelijk hebben betekent niet noodzakelijk gelijk krijgen

PUZ-VM85VAA + ERPX-VM2D + OEG SWW vat 160L + DIY verswaterstation + plaatradiatoren
Ik denk dat die berekening niet klopt: zo'n oude CV-ketel met waakvlam haalde in NL met radiatoren hooguit 8 kWh uit een m³ (maar waarschijnlijk minder). Met hoog calorisch gas misschien 10% meer.EwaldC schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 00:22:
@Andrehj Hartelijk dank om onze situatie te willen bekijken! Hier alleen vindt je de echte experten...
1231m3 @11,37 kWh/m3 (= gemiddelde factor van Belgisch hoogenenergetisch gas over 10j.)
Heb ook de "koevlaas" formule toegepast met deze waarde en ook de SWW apart verrekend door zomerverbruik gas te tellen.
Dus even uitgaande van max 9 kWh/m³ kom je uit op ca 11.000 kWh thermisch. Maar dat delen door 1650 geeft alsnog een WP vermogen van 6.7 kW. Nog wat meer dan jouw 6 kW dus.
En ik maar denken dat het in NL erg was...Bij ons moet de hoofdverdelers/merken (Panasonic, Mitsubishi Belgium) aan de installateur de goedkeuring geven voor verkoop van een WP voor woningen zonder officieel energieprestatie certificaat, wat voor mijn woning uit 1990 het geval was.
Ik had ze alle data gegeven: het feit dat ik maar een 11KW gasketel had, grootte van alle radiatoren inclusiief het feit dat ik maar 4.2kW kwijt kon, gasfacturen van de laatste 10 jaar etc. Panasonic had het minimum op 9KW bepaald, Daikin/Vaillant op 16KW en Mitsubishi op 8.5KW.
Probleem is niet zo zeer je te grote WP, maar je veel te kleine afgiftesysteem. Daarin kun je nooit de benodigde ca 7 kW kwijt.Toen ik de opmerking maakte van mijn radiatoren, was het antwoord unaniem : geen probleem, de voorgestelde WP's schalen zonder probleem 50% (en meer) terug. Bovendien was iedereen het eens dat een "oude" woning uit 1990 met 304m2 onmogelijk een even kleine WP zou hebben dan de allernieuwste appartementen van slechts 60m2 met e-peil 20...
Ik zou dat plan voor die VVW maar wat naar voren trekken, want dat gaat je veel brengen in dezen.Omdat het plan was om volgend jaar VVW aan te leggen beneden en mijn grotere radiatoren naar boven te verhuizen en wij reeds 2 jaar met success de oude gasketel aan 45/35/20 hadden gedraaid, vond ik het niet verantwoord om voor 1 jaar grotere radiatoren of Jaga's te kopen.
Er is ook al vaak aangegeven dat dat enkel geldt voor het maximum vermogen, niet voor het minimum vermogen. Maar weet je nu al zeker dat dit kabeltje werkt door dit te checken via de waarden die je via Informatie Werking op de binnenunit kunt zien?Ik heb toen gekozen voor de Mitsubishi omdat dat de kleinste was en omdat ik in het forum gelezen had dat, indien nodig, met een kabeltje het vermogen naar 50% en 75% kon terug gebracht worden.
Ik denk dat je leidingweerstand te hoog is voor slechts 1 pomp, en dat je dus die twee pompen in serie nodig hebt om er nog enigszins flow door te krijgen. De zeer hoge dT van 20K wijst daar ook op.Ik heb alle combinaties kort (1 a 2 dagen) geprobeerd en het beste resultaat leek in serie met secundaire pomp, maar zoals je zegt: serieel of parallel, met of zonder, het scheelt niet zo veel (~10% verbruik). Met serieel is de eerste run om 5u30 rustiger omdat de Ta start aan 33C vanwege het nog warme buffervat. In parallell zag ik delta T's van 20C+. Het buffervat was 300 Euro, met ~10% verschil is dat op redelijke termijn terugverdiend.
Zonder secundaire pomp loopt ook niet zo goed. Ik vermoed dat de Hydrobox via PWM de Grundfos UMP3 moduleert tussen 10 en 23 L/min, wat de waarden zijn voor de PUZ-WM85VAA volgens hydrobox tabel en zich weinig aantrekt van wat je als debiet instelt omdat het water tot aan de buitenunit moet. Voor klassieke radiatoren heb je wellicht best een vaste, hogere flow om de warmte weg te krijgen.
Hij wil in het begin even wat meer vermogen leveren, maar kan dat in jouw veel te kleine afgiftesysteem niet kwijt. Daar zit je probleem.Ah, sorry voor de verwarring. De Ta van 35 a 36C komt van de ingestelde WAR curve bij 9 a 12C (de buitentemperatuur vandaag bij ons). Maar in de service menu kan je ook de minimum en maximum T instellen. Die staat op 50C max en 30T min. Ik had van Mitsubishi vernomen dat dit eerder grenswaarden zijn voor de WP in het algemeen (daar gaat ie nooit boven/onder), maar dat je de WAR gebruikt om de WP indicaties te geven van de gewenste Ta i.v.t. de buitentemperatuur. Maar dat schijnt bij ons (en anderen) (alsnoch) niet te lukken. Hij schijnt gewoon bij het begin van een run naar de maximale Ta te willen gaan.
Het lijkt mij ook niet zinnig lijkt om elke dag in de service menu te gaan en die max waarde opnieuw in te stellen...
Mijn conclusie blijft hetzelfde: asap VVW aanleggen.
Ik heb de kaart een keer eruitgehaald om te kijken of deze wel gewoon uit te lezen is in de computer, dat is die wel
na het opnieuw insteken is het icoontje doorzichtig, en een dag later (geen idee precies hoe lang) is deze weer zwart.
De handleiding lijkt hier verder niets over te zeggen.
Ik heb een gloed nieuwe installatie en nu een aantal dagen spanning er op staan. Hier ook inmiddels een zwart icoontje. Dit ter info.Zjemm schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 11:45:
Heren, Begrijp ik nou goed dat als het SD-kaart icoontje op het display zwart is, dat er dan wat mis is met de kaart?
Ik heb de kaart een keer eruitgehaald om te kijken of deze wel gewoon uit te lezen is in de computer, dat is die wel
na het opnieuw insteken is het icoontje doorzichtig, en een dag later (geen idee precies hoe lang) is deze weer zwart.
ik had het display vanaf de binnen unit (verbonden met een kabeltje) los gehaald en in de woonkamer aan de wand gehangen op de kabel die daar zit.
bij het opstarten van het display kwam er een error welke ik niet kon plaatsen, gewoon doorgegaan en alles lijkt wel te werken.
Misschien kon hij toen de instellingen al niet lezen? daarna kaart verwijderd en opnieuw geplaatst zoals ik hierboven zei, maar dat icoontje is dus na een dag weer zwart.
Overigens, over het vastmaken van het display op de bracket die aan de wand zit, wat een K systeem is dat zeg. vast is vast, en daarna zonder lastig te mollen is die er niet af te krijgen. (dat had de monteur me al laten weten)
ik denk dat ik de klipjes waarmee hij aan de onderkant vast klikt, maar iets aanpas zodat hij alleen aan de bovenkant vastklikt. hopelijk is die dan wel normaal los te halen als dat nodig is
[ Voor 31% gewijzigd door Zjemm op 07-11-2023 11:59 ]
Ik had dit ook, heb alle data gewist. Hij draait nu weer een week met een wit icoontje..Zjemm schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 11:45:
Heren, Begrijp ik nou goed dat als het SD-kaart icoontje op het display zwart is, dat er dan wat mis is met de kaart?
Kwam er wel achter dat hij sinds juni niets meer had opgeslagen, dus er was wel iets mis.
Dezelfde berekening gemaakt enkel had ik waakvlam verbruik van 150m3/jaar (volgens de handleiding) afgetrokken. Hoe dan ook, 6.7 kW afgerond naar boven is bij een Mitsu packaged systeem: PUZ-WM85.Andrehj schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 08:54:
Ik denk dat die berekening niet klopt: zo'n oude CV-ketel met waakvlam haalde in NL met radiatoren hooguit 8 kWh uit een m³ (maar waarschijnlijk minder). Met hoog calorisch gas misschien 10% meer.
Dus even uitgaande van max 9 kWh/m³ kom je uit op ca 11.000 kWh thermisch. Maar dat delen door 1650 geeft alsnog een WP vermogen van 6.7 kW. Nog wat meer dan jouw 6 kW dus.
De sizing van de WP is dus niet het probleem, toch?
Ik ben het 100% met je eens dat mijn afgifte systeem best wat groter moet zijn, en dat voor lage T verwarming VVW de best optie is. Echter, de vloer openbreken voor volgende zomer valt meer in het gamma "50 ways to leave your lover" strategieën.Probleem is niet zo zeer je te grote WP, maar je veel te kleine afgiftesysteem. Daarin kun je nooit de benodigde ca 7 kW kwijt. Ik zou dat plan voor die VVW maar wat naar voren trekken, want dat gaat je veel brengen in dezen.
Anderzijds, om 20C te hebben bij -10C (kouder werd het niet in de laatste 2 jaar) heb ik 4.2kWh continue nodig (24h/dag) @45/35/20 met mijn oude pomp (40% pompcapaciteit tov de nieuwe). In het tussenseizoen zoals vandaag is er maar, blijkens het verbruik,10kWh electricteit per dag nodig voor CV.
Mijn gasketel kon niet onder 40C moduleren, maar ik had toch verwacht dat een moderne WP op een rustige manier 35/30/20 kan leveren in het tussenseizoen, zonder te moeten knoeien met kabeltjes.
Register "061" Informatie Werking: 001 (dus 50% volgens pag.1 van deze draad). De WP werkt nu zoals ik had gehoopt: rustig vertrek, constante dT van 5 a 6C, lange runs (ochtend run van 5u30 tot 10u30, 20C bereikt om 8u15 en met respect voor de ingestelde WAR curve. Enkel wat extra tuning noodzakelijk: bij 4C deze morgen was het in badkamer om 6u45 maar 19.9C, een beetje te nipt.Er is ook al vaak aangegeven dat dat enkel geldt voor het maximum vermogen, niet voor het minimum vermogen. Maar weet je nu al zeker dat dit kabeltje werkt door dit te checken via de waarden die je via Informatie Werking op de binnenunit kunt zien?
/f/image/8FG4qOQtwwoVcqVWcrA8wZWa.png?f=fotoalbum_large)
Dus de WP kan het perfect doen. De vraag blijft voor mij: waarom kan hij dit niet zelf voor CV (bij SWW in ECO mode lukt het wel perfect)
Als ik het buffervat uitschakel dan werken de beide Grundfos UPM3's in serie zonder extra weerstand van de buffer. Het is dan dat de delta T van 10C naar 20C ging en er dus meer afgifte in mijn radiatoren is?Ik denk dat je leidingweerstand te hoog is voor slechts 1 pomp, en dat je dus die twee pompen in serie nodig hebt om er nog enigszins flow door te krijgen. De zeer hoge dT van 20K wijst daar ook op.
Dat was ook mijn redening toen ik met deze configuratie gestart was.
In de praktijk bleek echter dat de reactie van de WP hierop was: met zo'n grote vraag naar warmte, ga ik op volle kracht draaien aan 50C om dan na 45 minuten de kamertemperatuur van 21C (1 graad doorshoot?) reeds te bereiken en dan uit te vallen voor 30 minuten (de vele korte runs).
Dat is m.i. de kern van het probleem. Omdat ik klassieke radiatoren heb, heb ik altijd een hogere flow en dus een grotere dT. Voor de WP lijkt dat de betekenen: veel vraag naar warmte = maximum vermogen.
Daarom probeerde ik de Ta te verlagen in een poging om de WP niet tot het maximum vermogen te laten gaan (want dat is ook niet nodig). Echter ik vond geen enkele manier om die Ta aan banden te leggen, behalve het kabeltje.
Deze morgen merkte ik dat mijn secundaire pomp (per ongeluk) op de laagste stand stond (met buffervat in serie). Maar volgens de bovenstaande grafiek, is er zelfs dan nog steeds een constante afgifte van 5 a 6C.
Het is goed te weten dat ik op zeer koude dagen met beide pompen een dT van 20C kan bereiken, maar ik kan er nog niet bij dat een dT van 6C per definitie problematisch is in het tussenseizoen.
Ik ben dus (nog) niet overtuigd dat de leidingweerstand of de pompen (een deel van) het probleem zijn.
Hier ben ik het (nog) niet helemaal met je eens. Ja, we zouden graag (en snel) VVW willen om met lagere T te kunnen werken.Hij wil in het begin even wat meer vermogen leveren, maar kan dat in jouw veel te kleine afgiftesysteem niet kwijt. Daar zit je probleem. Mijn conclusie blijft hetzelfde: asap VVW aanleggen.
Maar dit zou niet moeten betekenen dat een moderne WP niet goed kan werken in een oudere woning met beperkt warmteverlies en met radiatoren waarvan de capaciteit voldoende is om aan 45C (bij negatieve T) of 40C (positieve T) het huis te verwarmen.
De vermogensbeperking en de SWW runs lijken aan te tonen dat mits de juiste SW intelligentie dit eigenlijk niet onmogelijk is.
leeg als in geformatteerd?leonlwd schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 12:05:
[...]
Ik had dit ook, heb alle data gewist. Hij draait nu weer een week met een wit icoontje..
Kwam er wel achter dat hij sinds juni niets meer had opgeslagen, dus er was wel iets mis.
@Zjemm @leonlwd @buellgr8-jen schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 19:28:
Kijk even of je sd kaart in abnormaal bedrijf is. Dan is het een zwart SD kaartje afbeelding in je scherm.
Bij mij moest de installateur langskomen, constateren dat ik gelijk had door te controleren dat het goed geïnstalleerd was en dan kon er gratis een nieuw kaartje komen vanuit Mitsubishi
Zie bovenstaand, bij mij is die nu al een paar weken goed na vervangen
[ Voor 3% gewijzigd door gr8-jen op 07-11-2023 13:40 ]
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023
Je moet wat betreft de stookwaarde van hoog calorisch gas natuurlijk niet alleen maar op je gevoel afgaan en dan zeggen dat iets wat @EwaldC zei, niet klopt.Andrehj schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 08:54:
[...]
Ik denk dat die berekening niet klopt: zo'n oude CV-ketel met waakvlam haalde in NL met radiatoren hooguit 8 kWh uit een m³ (maar waarschijnlijk minder). Met hoog calorisch gas misschien 10% meer.
Dus even uitgaande van max 9 kWh/m³ kom je uit op ca 11.000 kWh thermisch.
Volgens deze website: https://callmepower.be/nl...ie/berekening-gasverbruik geldt momenteel in België (kWh/m3):
Vlaanderen: tussen 9,5278 en 12,7931;
Wallonië: tussen 10,3709 en 12,7931;
Brussel: 10,4454.
Bovendien gaf @EwaldC aan, dat het de gemiddelde waarde over 10 jaar betrof. Dus die kan nog weer anders gelegen hebben dan de huidige waardes.
Bedenk wel, dat er echt wel verschil is tussen hoog en laag calorisch gas. Anders had de gasunie vast niet in bijv. Zuidbroek een complete stikstoffabriek gebouwd, om die stikstof bij te mengen met het hoog calorisch gas dat wij nu importeren (ik dacht o.a. uit Noorwegen?).
De gasunie geeft aan, dat het hoog calorisch gas (43 MJ/m3=11,94 kWh/m3) dat ze nu converteren naar gas van Groningen-kwaliteit, uiteindelijk op 35,17 MJ/m3 (=9,77 kWh/m3) uit gaat komen.
Overigens is 35,17 MJ/m3 natuurlijk de bovenste verbrandingswaarde van Gronings aardgas en niet de stookwaarde of onderste verbrandingswaarde (31,65 MJ/m3).
Voor wie dat nog niet wist:
- de bovenste verbrandingswaarde is de hoeveelheid warmte die vrijkomt inclusief condensatie van alle waterdamp in de rookgassen
- de onderste verbrandingswaarde is de hoeveelheid warmte die vrij komt zonder condensatie van de waterdamp in de rookgassen.
Theoretisch begint de condensatie bij ca 56°C, maar dat geldt bij een stochiometrische lucht brandstofverhouding (precies de juiste hoeveelheid lucht om het gas te verbranden).
In de praktijk wordt bij ketels echter altijd met een lucht-overmaat gestookt (om de vorming van CO zveel mogelijk te beperken).
En daaardoor daalt het condensatiepunt tot misschien wel onder de 50°C.
Je moet dus, om flink te profiteren van de "HR" van je ketel, echt wel met een zo laag mogelijke Tr werken.
De in Groningen geïmporteerde specifieke soort hoog calorische gas, heeft dus een bovenste verbrandingswaarde die 23% hoger ligt, dan dat van Groningen!
Zie: https://zuidbroek.gasunie.nl/kwaliteitsconversie
Zwerius Kriegsman
Excuus als de vraag al meerdere keren gesteld en beantwoord is.
Ik ben zoekende om mijn PUZ-WM85VAA/ ERPT30X warmtepomp aan te sturen via een tablet/ app.
Een thermostaat heb ik nog niet. Wat zijn mogelijke interessante oplossingen w.b.t. hardware en software?
Bedankt.
Ik denk dat je dit bedoeltRuben-90 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 14:25:
Dag allemaal,
Excuus als de vraag al meerdere keren gesteld en beantwoord is.
Ik ben zoekende om mijn PUZ-WM85VAA/ ERPT30X warmtepomp aan te sturen via een tablet/ app.
Een thermostaat heb ik nog niet. Wat zijn mogelijke interessante oplossingen w.b.t. hardware en software?
Bedankt.
https://gathering.tweaker...message/70363420#70363420
Het spulletje is 6 jaar oud, dus garantie ver te zoeken.
Ik zit te twijfelen om gewoon een goedkope aan/uit thermostaat aan te schaffen en eens proberen de boel waterzijdig zo goed mogelijk in te regelen.
Ik las hier goede verhalen over de Netatmo aan/uit thermostaat
De Netatmo zou wel het mooiste zijn, daar zit ook nog een appje bij en dat ding is ook niet zo duur.
Hier ervaringsdeskundigen met een Netatmo en een Mitsu ?
Weet je zeker dat die Netatmo 'dom' is? Ik heb de miskoop van de eeuw gedaan met de Honeywell T6 en die moet ik via HomeAssistant misbruiken om het werkend te houden.Grolsch schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 15:06:
Ik heb de laatste tijd 1 of andere storing in mijn Danfoss CF2 regeling zitten
Het spulletje is 6 jaar oud, dus garantie ver te zoeken.
Ik zit te twijfelen om gewoon een goedkope aan/uit thermostaat aan te schaffen en eens proberen de boel waterzijdig zo goed mogelijk in te regelen.
Ik las hier goede verhalen over de Netatmo aan/uit thermostaatDeze doet niets slims, gewoon AAN/UIT volgens ingestelde parameters zonder PWM geouwehoer
De Netatmo zou wel het mooiste zijn, daar zit ook nog een appje bij en dat ding is ook niet zo duur.
Dat weet ik niet zeker, daarom vraag ik het ook.JustMyOpinion schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 15:09:
[...]
Weet je zeker dat die Netatmo 'dom' is? Ik heb de miskoop van de eeuw gedaan met de Honeywell T6 en die moet ik via HomeAssistant misbruiken om het werkend te houden.
Van Honeywell weet ik het wel zeker, daarom wil ik die in ieder geval absoluut niet hebben
Ik lees dat @joezzt er sinds 2 weken ook 1 heeft, wat zijn jouw ervaringen ?
joezzt in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Ik vind het wel prettig dat ik hem in HA heb, dan kan ik er namelijk wat mee doen in HA
Met de kennis van nu zou ik gaan voor een thermostaat via Tuya (dus de goedkopere varianten). Die zijn bijna altijd 'dom' en dus goed te besturen via HA. Mocht die uitvallen, dan kan je hem altijd nog bedienen via de thermostaat.Grolsch schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 15:18:
[...]
Dat weet ik niet zeker, daarom vraag ik het ook.
Van Honeywell weet ik het wel zeker, daarom wil ik die in ieder geval absoluut niet hebben![]()
Ik lees dat @joezzt er sinds 2 weken ook 1 heeft, wat zijn jouw ervaringen ?
joezzt in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Ik vind het wel prettig dat ik hem in HA heb, dan kan ik er namelijk wat mee doen in HA
Heb je een linkje voor mijJustMyOpinion schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 15:22:
[...]
Met de kennis van nu zou ik gaan voor een thermostaat via Tuya (dus de goedkopere varianten). Die zijn bijna altijd 'dom' en dus goed te besturen via HA. Mocht die uitvallen, dan kan je hem altijd nog bedienen via de thermostaat.
- AAN/UIT
- Instelbare hysteresis
- Draadloze communicatie tussen thermostaat en WP
- bedienbaar via app / te koppelen aan HA
- Domme uitvoering, geen PWM of andere onzin, gewoon aan/uit via instelbare hysteresis
[ Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 07-11-2023 15:28 ]
Ik heb nu op basis van de xiaomi temperatuur sensor (5 euro) een automation gemaakt. deze schakelt een ESP met relais op de IN1 van de WP. Werkt perfect. Volledig vanuit HA te zien en te manipuleren.JustMyOpinion schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 15:22:
[...]
Met de kennis van nu zou ik gaan voor een thermostaat via Tuya (dus de goedkopere varianten). Die zijn bijna altijd 'dom' en dus goed te besturen via HA. Mocht die uitvallen, dan kan je hem altijd nog bedienen via de thermostaat.
Werkt sinds zondag op mijn systeem na een tip hier op het forum. Heb een hysteresis van 0.5 er nu op zitten. 4 runs per 24 uur. vaste Ta. (vloer is nog niet af vandaar even deze oplossing)
[ Voor 3% gewijzigd door buell op 07-11-2023 15:30 ]
Ja, hier, al zeker 2 weken ervaring, en ik vind het prima, met een hysterese van +/- 0,1 °C, dus bij 20,0 instelling gaat hij uit inde overgang van 20,1 naar 20,2Grolsch schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 15:06:
Leuk appje er bij voor je tel.
En hij is ècht DOM, alleen aan/uit
Kan ook koelen, maar je moet even de terminologie van dat ding snappen, heb ik een paar weken geleden hier al genoemd.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
1, jaGrolsch schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 15:27:
[...]
1- AAN/UIT..........
2- Instelbare hysteresis
3- Draadloze communicatie tussen thermostaat en WP
4- bedienbaar via app / te koppelen aan HA
5- Domme uitvoering, geen PWM of andere onzin, gewoon aan/uit via instelbare hysteresis
2, ja
3, Ja, dat kan, hoeft niet
4. bedienbaar via app, ja, HA, geen idee, maar daar zal onze vriend in n-Brabant wel meer van weten..(Fonske)
5 jazeker!
En @Grolsch , zelfde ervaring. En ik heb het draadloos aangesloten, staand, dan kan ik 'm overal kwijt en kan ik het beste plekje uitkiezen zonder te bevestigen.Naalroc schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 15:38:
[...]
1, ja
2, ja
3, Ja, dat kan, hoeft niet
4. bedienbaar via app, ja, HA, geen idee, maar daar zal onze vriend in n-Brabant wel meer van weten..(Fonske)
5 jazeker!
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
Een andere belangrijke voorwaarde voor mij is dat ik niet afhankelijk wil zijn van HA, internetverbinding, of een cloud connectie.buell schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 15:28:
[...]
Ik heb nu op basis van de xiaomi temperatuur sensor (5 euro) een automation gemaakt. deze schakelt een ESP met relais op de IN1 van de WP. Werkt perfect. Volledig vanuit HA te zien en te manipuleren.
Werkt sinds zondag op mijn systeem na een tip hier op het forum. Heb een hysteresis van 0.5 er nu op zitten. 4 runs per 24 uur. vaste Ta. (vloer is nog niet af vandaar even deze oplossing)
Werkt de Netatmo ook als er geen internet verbinding is?
er is geen schaalverlichting, dus 's avonds in een dimlicht kamer is hij slecht afleesbaar.
Er is een verklikkertje voor als hij contact maakt, onderin het scherm, maar ook die is erg klein.
Bijzonder: de minimalistische vormgeving, wat 'kubistisch' zou ik zeggen, strak, heel modern dacht ik .
Ja, internet doet er niet toe, als je binnenshuis bent, maar een werkende wifi is een vereiste volgens mij , om hem uit te kunnen lezen op de app. Internet is wel nodig op afstand natuurlijk, maar daar heb ik geen ervaring mee; doe ik gewoon niet.....Grolsch schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 15:54:
[...]
Werkt de Netatmo ook als er geen internet verbinding is?
In de bedrade uitvoering schakelt hij rechtstreeks de thermostaat ingang van de wp of CV. Hij communiceert (hoe weet ik niet) met een 'relais' dat je ergens in de buurt in een stopcontact steekt, en dat relais werkt middels de WiFi naar je telefoon/tablet, of misschien ook wel HA.
Maar het instellen van de temperatuur is handmatig op het kastje; de tijds instellingen, dag/week programma met je telefoon, dus dàn is WiFi wel vereist.
Zat wel te kijken naar het Button+ project dat in augustus op de frontpage werd geïntroduceerd, ik denk dat ik misschien dan nog wel eens kon gaan overschakelen naar de Button+ ipv de Loxone Touch Tree voor de vertrekken. Dan is er ook een schermpje voorhanden op elke kamer alhoewel de behoefte er niet is in huis.
Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600
Dit weekend maar eens knutselen, al die motortjes eraf halen en inregelen.
Ben wel benieuwd wat het met mijn verbruik gaat doen, normaal gesproken draaien de slaapkamers en garage niet mee, alleen bij extreme vorst.
Nu kan ik natuurlijk niet anders dan alles (een beetje) open te zetten.
Keerpunt van de medaille is dat ik met mijn Ta naar beneden kan vanwege de grote hoeveelheid afgifte die ik straks heb.
Een van je vragen is waarom de cop zo slecht is bij verwarmen tov het sww. Let op dat de Mitsubishi bij sommige modellen een redelijk hoog standby verlies heeft. Dit schat hij zelf en het standby verlies wordt opgeteld bij de modus waarin hij zit (heating, cooling, sww). Dit gemeten waarde kan zomaar 0,72 kWh zijn per dag (zoek even op "standby" en let op dat er een verschil tussen geschat en gemeten kan zitten), wat vooral in het voor en naseizoen voor een slechte cop zorgt. In de zomer kan je cop zelfs op 0 uit komen, omdat je geen warmte maakt, maar wel standby verbruik hebt.EwaldC schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 12:08:
[...]
Dezelfde berekening gemaakt enkel had ik waakvlam verbruik van 150m3/jaar (volgens de handleiding) afgetrokken. Hoe dan ook, 6.7 kW afgerond naar boven is bij een Mitsu packaged systeem: PUZ-WM85.
De sizing van de WP is dus niet het probleem, toch?
[...]
Ik ben het 100% met je eens dat mijn afgifte systeem best wat groter moet zijn, en dat voor lage T verwarming VVW de best optie is. Echter, de vloer openbreken voor volgende zomer valt meer in het gamma "50 ways to leave your lover" strategieën.
Anderzijds, om 20C te hebben bij -10C (kouder werd het niet in de laatste 2 jaar) heb ik 4.2kWh continue nodig (24h/dag) @45/35/20 met mijn oude pomp (40% pompcapaciteit tov de nieuwe). In het tussenseizoen zoals vandaag is er maar, blijkens het verbruik,10kWh electricteit per dag nodig voor CV.
Mijn gasketel kon niet onder 40C moduleren, maar ik had toch verwacht dat een moderne WP op een rustige manier 35/30/20 kan leveren in het tussenseizoen, zonder te moeten knoeien met kabeltjes.
[...]
Register "061" Informatie Werking: 001 (dus 50% volgens pag.1 van deze draad). De WP werkt nu zoals ik had gehoopt: rustig vertrek, constante dT van 5 a 6C, lange runs (ochtend run van 5u30 tot 10u30, 20C bereikt om 8u15 en met respect voor de ingestelde WAR curve. Enkel wat extra tuning noodzakelijk: bij 4C deze morgen was het in badkamer om 6u45 maar 19.9C, een beetje te nipt.
[Afbeelding]
Dus de WP kan het perfect doen. De vraag blijft voor mij: waarom kan hij dit niet zelf voor CV (bij SWW in ECO mode lukt het wel perfect)
[...]
Als ik het buffervat uitschakel dan werken de beide Grundfos UPM3's in serie zonder extra weerstand van de buffer. Het is dan dat de delta T van 10C naar 20C ging en er dus meer afgifte in mijn radiatoren is?
Dat was ook mijn redening toen ik met deze configuratie gestart was.
In de praktijk bleek echter dat de reactie van de WP hierop was: met zo'n grote vraag naar warmte, ga ik op volle kracht draaien aan 50C om dan na 45 minuten de kamertemperatuur van 21C (1 graad doorshoot?) reeds te bereiken en dan uit te vallen voor 30 minuten (de vele korte runs).
Dat is m.i. de kern van het probleem. Omdat ik klassieke radiatoren heb, heb ik altijd een hogere flow en dus een grotere dT. Voor de WP lijkt dat de betekenen: veel vraag naar warmte = maximum vermogen.
Daarom probeerde ik de Ta te verlagen in een poging om de WP niet tot het maximum vermogen te laten gaan (want dat is ook niet nodig). Echter ik vond geen enkele manier om die Ta aan banden te leggen, behalve het kabeltje.
Deze morgen merkte ik dat mijn secundaire pomp (per ongeluk) op de laagste stand stond (met buffervat in serie). Maar volgens de bovenstaande grafiek, is er zelfs dan nog steeds een constante afgifte van 5 a 6C.
Het is goed te weten dat ik op zeer koude dagen met beide pompen een dT van 20C kan bereiken, maar ik kan er nog niet bij dat een dT van 6C per definitie problematisch is in het tussenseizoen.
Ik ben dus (nog) niet overtuigd dat de leidingweerstand of de pompen (een deel van) het probleem zijn.
[...]
Hier ben ik het (nog) niet helemaal met je eens. Ja, we zouden graag (en snel) VVW willen om met lagere T te kunnen werken.
Maar dit zou niet moeten betekenen dat een moderne WP niet goed kan werken in een oudere woning met beperkt warmteverlies en met radiatoren waarvan de capaciteit voldoende is om aan 45C (bij negatieve T) of 40C (positieve T) het huis te verwarmen.
De vermogensbeperking en de SWW runs lijken aan te tonen dat mits de juiste SW intelligentie dit eigenlijk niet onmogelijk is.
Ik zou eerder naar een bepaald moment even kijken. Noteer ta, tr en flow via "informatie werking" en met q= 4,2 x ∆t x flow [liters/seconden] kan je je thermische vermogen berekenen. Deel dat door het energieverbruik van dat moment van je kWh meter en je hebt een betere indicatie. Let wel op dat dit nog steeds niet enorm nauwkeurig is (de mitsu sensoren gaan per stapjes van 0,5 graden C).
De resultaten van de binnenunit zijn vooral om te controleren wat een wijziging doet met je efficiëntie, maar niet om je systeem met het databoek te vergelijken.
WP: Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D
Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.
@Grolsch integreerbaar in HAjoezzt schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 15:49:
[...]
En @Grolsch , zelfde ervaring. En ik heb het draadloos aangesloten, staand, dan kan ik 'm overal kwijt en kan ik het beste plekje uitkiezen zonder te bevestigen.
SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1
Dat is bij mij uiteraard allemaal bekend, maar ik had vanochtend geen tijd om zo'n uitgebreid verhaal te typen.Zwerius schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 13:27:
Je moet wat betreft de stookwaarde van hoog calorisch gas natuurlijk niet alleen maar op je gevoel afgaan en dan zeggen dat iets wat @EwaldC zei, niet klopt.
Volgens deze website: https://callmepower.be/nl...ie/berekening-gasverbruik geldt momenteel in België (kWh/m3):
Vlaanderen: tussen 9,5278 en 12,7931;
Wallonië: tussen 10,3709 en 12,7931;
Brussel: 10,4454.
Bovendien gaf @EwaldC aan, dat het de gemiddelde waarde over 10 jaar betrof. Dus die kan nog weer anders gelegen hebben dan de huidige waardes.
Bedenk wel, dat er echt wel verschil is tussen hoog en laag calorisch gas. Anders had de gasunie vast niet in bijv. Zuidbroek een complete stikstoffabriek gebouwd, om die stikstof bij te mengen met het hoog calorisch gas dat wij nu importeren (ik dacht o.a. uit Noorwegen?).
De gasunie geeft aan, dat het hoog calorisch gas (43 MJ/m3=11,94 kWh/m3) dat ze nu converteren naar gas van Groningen-kwaliteit, uiteindelijk op 35,17 MJ/m3 (=9,77 kWh/m3) uit gaat komen.
Overigens is 35,17 MJ/m3 natuurlijk de bovenste verbrandingswaarde van Gronings aardgas en niet de stookwaarde of onderste verbrandingswaarde (31,65 MJ/m3).
Ik werd vooral getriggerd door de tekst van @EwaldC :
Als ik 1231 m³ doe maal 11.37 kWh kom ik op een thermische behoefte van 14.000 kWh. Dat delend door 1650 geeft 8.5 kW.Hier alleen vindt je de echte experten...
1231m3 @11,37 kWh/m3 (= gemiddelde factor van Belgisch hoogenenergetisch gas over 10j.)
Dat is toch veel meer dan de 6 kW die volgens hem uit de koevlaasformule kwam en voor mij voldoende reden om zijn berekening te betwijfelen.
Toen heb ik geprobeerd door even snel te Googlen naar het verschil tussen hoog en laag calorisch gas een betere berekening te maken. Dat hoogcalorisch gas is (zoals ook uit jouw bevindingen is gebleken) gemiddeld dik 10% energierijker.
En aangezien wij bij radiatoren op dergelijk hoge temperaturen altijd uitgaan van 8 kWh/m³, ging ik nu voor het gemak dus maar even uit van 9 kWh/m³. Daarmee kom je dan op een WP vermogen van 6.7 kW.
Dat er ook nog 150 m³ in de waakvlam was verdwenen wist ik toen nog niet. Daarmee lijkt een WP-vermogen van 6 kW aardig in de buurt te komen.
Hoe EwaldC met maar liefst 11.37 kWh/m³ op diezelfde 6 kW uitkomt is mij overigens nog steeds een raadsel, maar dat wil hij met een berekening vast nog wel eens toelichten.
Hoe dan ook, het verandert allemaal niks aan het feit dat Ewald met een 8.5 kW warmtepomp (aan de grote kant voor zijn warmtebehoefte) op een ontoereikend afgiftesysteem zit.
Ik snap je niet (meer). Volgens mij draait de WP in bovenstaand plaatje in CV-modus (SWW temp neemt immers niet toe) en op lage temperaturen. Ik zie eigenlijk geen problemen meer.EwaldC schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 12:08:
Met een Ta van 36 graden zou ik in jouw geval zeer tevreden zijn.
De WAR is inderdaad niet in te stellen via de app. Maar dat moet je ook 1 keer instellen en met rust laten.pleio65 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 19:41:
[...]
Ik vond dit commentaar in Apple App Store
[Afbeelding]
Als je de unit op "stroom" zet, kun je ook de temperatuur instellen (met een minimum van 25 graden)
De instelling zal niet via timer gaan denk ik. Dit omdat die in hetzelfde 2de tabblad zit als de setpoint en die ook niet daarmee wordt geüpdatet.
Maar afgezien van setpoint verhogen voor legionella zie ik geen reden om aanvoer temperatuur aan te passen als die op "stroom" staat. Heb jij een voorbeeld waarom je dat wilt aanpassen?
Dat is een goede suggestie. De WP ligt tussen 22u en 5u30 stil en ik zal het verbruik in de periode meten met de Eastron meter.Sven1234 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 18:29:
Let op dat de Mitsubishi bij sommige modellen een redelijk hoog standby verlies heeft.
Ik zou eerder naar een bepaald moment even kijken. Noteer ta, tr en flow via informatie werken en met q= 4,2 x ∆t x flow [liters/seconden] kan je je thermische vermogen berekenen. Deel dat door het energieverbruik van dat moment van je kWh meter en je hebt een betere indicatie. Let wel op dat dit nog steeds niet enorm nauwkeurig is (de mitsu sensoren gaan per stapjes van 0,5 graden C).
Anderzijds, is het probleem een beetje andersom.
Met de WP zit ik nu aan 11 a 12kW/dag (gemeten via Eastron Modbus). Met een COP van 3.3 is dit slechts 36.6 kwh/dag.
De gasketel had bij deze temperaturen ~50kW/dag nodig (berekent @85% efficientie), ~100 kW/dag bij -7C.
Met een hoog standby verlies zou de warmteproductie eigenlijk dan nog efficienter moeten zijn

Ik heb ook al zitten denken dat er misschien iets niet klopt bij de COP berekening door vb. een afwijking van de Ta thermistor (THW1).
Handmatig voelt het verschil tussen de aanvoer/afvoer leidingen hoger dan 5 a 6C.
In dat geval berekent de WP software technisch de COP correct, maar op basis van niet accurate data.
Ik zal eens een DS18B20 sensor plaatsen bij Ta/THW1 en Tr/THW2 en daarmee jou formule toepassen.
Ik snap iets niet. Je zet 2 pompen in serie en je dT wordt 20.
Mijn vraag is moet je daar blij mee zijn? Het lijkt erop dat de flow drastisch omlaag gaat dan.
Je hebt het steeds over je COP maar bereken je die wel op basis van de juiste flow dan ?
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Als de melcoud connectie is opgezet kun je de data inlezen in Influxdb. Een dashboard aanmaken kan je zelf doen of je vraagt om een voorbeeld
Setpoint wordt automatisch aangepast wanneer de Legionella run bezig is zodat die niet via het electrisch element gaat als je een lage Setpoint hebt om energie te besparen
Er is geen Procon nodig, alleen een raspberry of een laptop of NAS om bash op te draaien
Code staat hier:
https://github.com/gr8jen/MelcloudUpdater
Eigenlijk heb ik de SWW behoefte eerst apart verrekend op basis van het zomer dagverbruik en met het overschot aan m3 dan de benodigde CV energie.Andrehj schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 20:14:
Hoe EwaldC met maar liefst 11.37 kWh/m³ op diezelfde 6 kW uitkomt is mij overigens nog steeds een raadsel, maar dat wil hij met een berekening vast nog wel eens toelichten.
Maar, alles eenvoudig bij elkaar geteld wordt het:
(1231m3 - 150m3 (waakvlam) ) * 11.37 kwh/m3 * 82% / 1650 = ~ 6.1 kW
Die 82% is het gemiddelde rendement van de 33j oude gasketel over de laatste 10 jaar, 85% nieuwwaarde volgens de handleiding maar bij het laatste onderhoud (bij ons om de twee jaar verplicht) maar 79% meer. Zeer vergelijkbaar dus met de 6,7 kW van wat je in zeer korte tijd berekende. Ik had ook begrepen met "je kan hooguit 8 kWh uit een m³ halen" verwees naar het beperkte rendement van een (oude) gasketel.
Ik heb ook andere methodes gebruikt, zoals dag gasverbruik bij -7/-10, -2, 2, 7, 12 etc. alsook SWW verbruik in de zomer en ook waakvlam verbruik (tijdens vakantie als SWW uit maar ketel in standby). Alle methodes kwamen op 6.1 a 7.5 kW uit.
Naar boven afgerond, kwamen wij uit op een 8kW SUZ of 8.5 PUZ.
Excuses als dat niet duidelijk was. De grafiek is de CV run om 6u, op 50% vermogen, niet lang na de start. Het opmerkelijke is dat aan 50% vermogen, de WP nu wel de Ta van de WAR curve respecteert, niet meer naar 50C gaat, de dT constant is aan 5/6C en er geen pendel gedrag meer is etc.Ik snap je niet (meer). Volgens mij draait de WP in bovenstaand plaatje in CV-modus (SWW temp neemt immers niet toe) en op lage temperaturen. Ik zie eigenlijk geen problemen meer.
Met een Ta van 36 graden zou ik in jouw geval zeer tevreden zijn.
Dit is het gedrag van de WP zoals ik het voor ogen had: geen pendelen, pomp die rustig draait, weersafhankelijke Ta tussen 30C en 45C, dT ~5C in tussenseizoen, 10C bij vriestemperaturen, 20C bij extreme koude, redelijke COP in het tussenseizoen (~3.8).
Mijn oorspronkelijk vraag was dan ook hoe ik die dingen onder controle kon krijgen (zoals Ta, het pendelen) zonder te liggen knoeien met kabeltjes/vermogen begrenzer.
Dat onze WP het kan met gedwongen 50% vermogensbegrenzing is nu duidelijk.
Maar kan het ook met gewoon een betere instelling, zonder vermogensbegrenzer ?
Wij hebben nog maar ~4 weken een WP, dus met zo weinig ervaring was ik er helemaal van overtuigd dat hij gewoon niet goed ingesteld stond...
Mijn oude gasketel kon perfect 50% moduleren. Dat een moderne WP met al die electronica en software dat ook op eenvoudige manier kan, is toch geen onredelijke verwachting, niet ?
Auto ruimte temp: Tset 21C (Ta liep vaak op tot 29C) > COP = ~3,8
Constante flow temp: Ta 25 (ruimte blijft op 21C, ook met 's nachts uitzetten) > COP = ~6,9
Hm, dat is wel een heel groot verschil. Zo groot had ik het hier niet. Maar het toont wel mooi aan (@Naalroc) dat bij het huidige weer (rond 10 graden buiten overdag), een lage Ta en nachtverlaging een COP van rond de 7 in een moderne woning gewoon haalbaar is.Perseus schreef op woensdag 8 november 2023 @ 07:21:
Ik weet dat de informatie over opgenomen en geproduceerde warmte in de FTC unit zelf niet de meest betrouwbare gegevens produceert, maar ik moet het er maar even mee doen, al is het maar om relatief ten opzichte van elkaar te vergelijken. Mijn resultaten van Automatische ruimtetemp vs. constande flow zijn als volgt:
Auto ruimte temp: Tset 21C (Ta liep vaak op tot 29C) > COP = ~3,8
Constante flow temp: Ta 25 (ruimte blijft op 21C, ook met 's nachts uitzetten) > COP = ~6,9
Goed bezig!
(En vergeet niet dit ook aan je buren door te geven, zo kunnen we ondanks de zoneregeling-lobby toch een hoop energie besparen!)
Begrijp ik nu goed dat de Ta niet lager dan 25 graden kan? Als dat zo is dan heeft een vaste Ta <25 geen zin.
gr8-jen schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 20:46:
[...]
De WAR is inderdaad niet in te stellen via de app. Maar dat moet je ook 1 keer instellen en met rust laten.
Als je de unit op "stroom" zet, kun je ook de temperatuur instellen (met een minimum van 25 graden)
De instelling zal niet via timer gaan denk ik. Dit omdat die in hetzelfde 2de tabblad zit als de setpoint en die ook niet daarmee wordt geüpdatet.
Maar afgezien van setpoint verhogen voor legionella zie ik geen reden om aanvoer temperatuur aan te passen als die op "stroom" staat. Heb jij een voorbeeld waarom je dat wilt aanpassen?
Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.
Ja klopt. De slider wil niet lager dan 25 en als je het handmatig op 24 zet wordt het genegeerd.pleio65 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 09:07:
Mijn bedoeling is een tijdelijke verlaging van de Ta dmv de timer functie.
..
Begrijp ik nu goed dat de Ta niet lager dan 25 graden kan? Als dat zo is dan heeft een vaste Ta <25 geen zin.
[...]
Verder hoef je de ta niet aan te passen als je weinig warmte verlies hebt. Bij mij heb ik het zo geregeld dat die heel rustig pruttelt en bijna de hele dag nodig heeft om met 1 graad te verwarmen. Dus maakt het niet uit als je er niet bent
In Melcloud (via de app) kun je minimaal 25 graden instellen. Met scripts (Domoticz of HA) kun je via Melcloud wel lager instellen. Dat zie je dan ook op de binnenunit (waar je trouwens ook lager in kunt stellen).pleio65 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 09:07:
Mijn bedoeling is een tijdelijke verlaging van de Ta dmv de timer functie. De Panasonic warmtepomp heeft deze mogelijkheid. Ik wil dat bijvoorbeeld na 20:00 uur 1 of 2 graden omlaag gaat en de andere dag on 16:00 weer op de normale temperatuur komt. Het is immers verspilling van de energie als de warmtepomp meer warmte moet leveren als de buitentemperatuur ‘s avonds en na ‘s nachts (flink) daalt en ik op bed lig en vervolgens de andere dag om 18:00 weer thuis kom. De basis WAR instelling of directe stooklijn blijft ongewijzigd.
Probleem is dat de FTC (6) dat lagere setpoint dan negeert en 25 graden blijft maken. Wat mij betreft is dat gewoon een bug, want als je gebruik maakt van de adaptieve ruimtetemperatuurregeling maakt de WP soms wel water van lagere temperaturen.
Als ik nog eens zin en tijd vindt wil ik dit nog eens bij Alklima aankaarten, want voor een bepaald huizentype (denk aan nieuwbouw tussenwoningen met 3 verdiepingen VVW en WTW ventilatie) zorgt dit gewoon voor een onnodig hoog energieverbruik. Dit soort woningen kun je met Ta 23 of 24 ook wel warm houden.
@Knowbody, bedankt voor de hulp!Knowbody schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 22:17:
Ik snap iets niet. Je zet 2 pompen in serie en je dT wordt 20.
Mijn vraag is moet je daar blij mee zijn? Het lijkt erop dat de flow drastisch omlaag gaat dan.
Zoals ik het begrijp, met mijn simpele geest en zero ervaring in warmtepompen:
- met klassieke radiatoren, heb je best een constante en hogere flow voor een maximale warmteafgifte bij lagere temperaturen (35C-45C)
- de hydrobox heeft weliswaar een (krachtige) ingebouwde pomp (Grundfos UMP3), maar bij een monoblock (aka packaged system) loopt het water ook naar de buitenunit. Voor mijn type WP (PUZ-WM85VAA) moet de flow tussen ~10 en ~25 L/min worden gehouden (zie Hydrobox handleiding) en zal de Hydrobox via PWM de pomp alsdus aansturen (bron: Mitsubishi). Gisteren zag ik dat de WP flow voor CV bijna de ganse dag 10 of 11L/min was, maw de WP draaide rustig en op laag vermogen. Deze flow is iets te laag om een goede afgifte te verzekeren (en dus geen pendelgedrag te vertonen): een tweede pomp is dus aangewezen (lijkt mij)
- omdat ik schrik had van pendelen (WP vermogen > capaciteit radiatoren) had ik gekozen voor een buffervat dat zowel serieel als parallel kan ingesteld worden. Voor de seriele configuratie is, denk ik, steeds een tweede pomp nodig
- [/li]
- omdat wij problemen hadden met pendelen, had ik, bij wijze van experiment tijdens de zoektocht naar een oplossing, het buffervat in parallel gezet en mijn secundaire pomp op maximum kracht (stand 3) gezet. Door de grote flow, gaven mijn radiatoren idd veel meer warmte af, wat zich vertaalt in een grotere dT van 20C. Voor dagen met extreme koude is het goed om weten dat wij, indien nodig, meer warmte kunnen halen uit onze (krappe) radiatoren, maar in een tussenseizoen wil je dit niet hebben. Een dT van 5 to 10C is dan meer dan voldoende en optimaler voor de WP. Erger nog, mijn WP interpreteert een grote warmteafname als een signaal om op maximaal vermogen te draaien, wat enkel OK is bij negatieve temperaturen
- nee, ik ben niet blij met grote flow en/of dT in het tussenseizoen
- nee, de flow gaat niet omlaag, twee pompen in serie geven juist grotere flow, en uiteindelijk hogere dT.
Tot hiertoe heb ik de COP waarden niet zelf berekend en ging er van uit dat constructeurs er geen baat bij hebben om je een te lage COP te presenteren. Andersom, was het misschien anders geweest...Je hebt het steeds over je COP maar bereken je die wel op basis van de juiste flow dan ?
De verbruikszijde is wel daadwerkelijk gemeten via een Eastron electriciteitsmeter en bleek op 5% na overeen te komen met wat de WP aangaf.
De meter gaf een puls (=1W) ongeveer om de 200s, iets onder de 20Wh dus.Sven1234 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 18:29:
Let op dat de Mitsubishi bij sommige modellen een redelijk hoog standby verlies heeft. Dit schat hij zelf en het standby verlies wordt opgeteld bij de modus waarin hij zit (heating, cooling, sww). Dit gemeten waarde kan zomaar 0,72 kWh zijn per dag (zoek even op "standby" en let op dat er een verschil tussen geschat en gemeten kan zitten), wat vooral in het voor en naseizoen voor een slechte cop zorgt. In de zomer kan je cop zelfs op 0 uit komen, omdat je geen warmte maakt, maar wel standby verbruik hebt.
Dit is niet helemaal waar, ik heb 'klassieke radiatoren' uitgerust met fans en draai op een temperatuur Ta van 30 - 31 C. Dit zou nog lager kunnen (niet veel gok ik), maar door kleine systeem inhoud krijg ik hem niet lager.EwaldC schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:49:
[...]
@Knowbody, bedankt voor de hulp!
Zoals ik het begrijp, met mijn simpele geest en zero ervaring in warmtepompen:
[list]
• met klassieke radiatoren, heb je best een constante en hogere flow voor een maximale warmteafgifte bij lagere temperaturen (35C-45C)
Ik maak gebruik van een 8 groeps vloerverwarming (alles staat open). Max aanvoer temperatuur staat op 26 graden. Om 8 uur gaat de draadloze mitshubishi thermostaat op 21 graden kamertemperatuur, en om 21 uur weer terug op 20 gr. In het circuit zit een 50liter buffervat voor meer volume.
In Home Assistant kan ik zien dat de buitenunit op weinig Hz draait en een lange run maakt wat volgens mij goed is.
Tips om het misschien toch nog zuiniger te krijgen?
Hieronder wat data:
:fill(white):strip_exif()/f/image/WrjkHyRAQvsq4TpdxqNe58CE.png?f=user_large)
/f/image/M3gSjp7AD0YhDqkGp3EkiQZ6.png?f=fotoalbum_large)
Run van de afgelopen 2 dagen, met om 20:15 de boiler die verwarmt werd. Maar voor de verwarming draait de warmtepomp op 80/90% vermogen rond de 26Hz.
Instellingen op de warmtepomp:
:strip_exif()/f/image/gUCkjz1sw9lvOfwUUiRFzKLe.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xE2QsKuMwFNloprve1QguWUY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/NoISt8RiGRv8tcbMWwwfF0gY.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/elnGCGxb1mzIWHYEoojPkdsa.jpg?f=fotoalbum_large)
Inmiddels staat ie lekker te draaien, de hele dag al op zo'n 380 watt verbruik. Heb er een PRO3EM meter tussen zitten zodat ik hem goed in de gaten kan houden. Hij staat ingesteld op de ruimteregeling (waarbij hij wel naar de stooklijn kijkt toch? -> ook die is aangepast)
Ik zit even te stoeien met het inregelen van de temperatuur. Ik heb nu al de hele dag door een Ta van 26,5 en een Tr van 24. Met een deltaT van 2,5 is dat iets te weinig. Ik zit nu aan de volgende opties te denken en benieuwd hoe jullie dit zien:
- Pompsnelheid terugdraaien zodat het water meer warmte kan afgeven (staat nu op stand 4, misschien naar 3?)
- Stooklijn aanpassen? Heb het idee dat ik al heel laag draai: -> 35 graden bij -10
- Flowmeters vvw aanpassen?
Ik heb het idee dat de pomp echt in de ondergrens van zijn vermogen draait op dit moment (380 watt) op 20 Hz.
Iemand tips?
Warmtepomp: PUHZ-SW100YAA - ERSC-VM2D
Waarom is de Ta van 26,5 te weinig? Krijg je het niet warm?RTJC schreef op woensdag 8 november 2023 @ 13:44:
Hallo allemaal, sinds afgelopen week een eigenaar van een mooie Ecodan PUHZ-SW100 YAA. Super blij mee (mede ook vanwege wat tips van @LeonTebbens een hele tijd geleden ;-). Ik verwarm er mijn jaren 30 huis mee met ongeveer 80 m2 vloerverwarming, plus een 7 tal radiatoren (4 beneden en 3 boven) waar de 'kou vanaf is'. Die heb ik waterzijdig geprobeerd in te regelen op met een DeltaT van 5.
Inmiddels staat ie lekker te draaien, de hele dag al op zo'n 380 watt verbruik. Heb er een PRO3EM meter tussen zitten zodat ik hem goed in de gaten kan houden. Hij staat ingesteld op de ruimteregeling (waarbij hij wel naar de stooklijn kijkt toch? -> ook die is aangepast)
Ik zit even te stoeien met het inregelen van de temperatuur. Ik heb nu al de hele dag door een Ta van 26,5 en een Tr van 24. Dat is iets te weinig. Ik zit nu aan de volgende opties te denken en benieuwd hoe jullie dit zien:
- Pompsnelheid terugdraaien zodat het water meer warmte kan afgeven (staat nu op stand 4, misschien naar 3?)
- Stooklijn aanpassen? Heb het idee dat ik al heel laag draai: -> 35 graden bij -10
Ik heb het idee dat de pomp echt in de ondergrens van zijn vermogen draait op dit moment (380 watt) op 20 Hz.
Iemand tips?
Oh zo bedoel ik het niet. Ik bedoel de DeltaT is te weinig. Slechts 2 graden. Ik zou graag de retourtemperatuur wat verlagen voor een betere COP.JustMyOpinion schreef op woensdag 8 november 2023 @ 13:47:
[...]
Waarom is de Ta van 26,5 te weinig? Krijg je het niet warm?
Of denk ik verkeerd?
Ik bedoelde uiteraard de ongewijzigde "klassieke radiatoren"JustMyOpinion schreef op woensdag 8 november 2023 @ 12:37:
Dit is niet helemaal waar, ik heb 'klassieke radiatoren' uitgerust met fans en draai op een temperatuur Ta van 30 - 31 C. Dit zou nog lager kunnen (niet veel gok ik), maar door kleine systeem inhoud krijg ik hem niet lager.
Maar het punt ging eigenlijk over waarom een secundaire pomp aangewezen was bij dit type radiatoren teneinde het debiet voldoende hoog en wat meer constant te houden. Op dit ogenblik doet de pomp in onze Hydrobox maar 8 L/min (ik was juist toevallig zelf manueel de COP aan het berekenen) . Tenzij dat debiet voldoende is met jouw "verbeterde klassieke" radiatoren, dan heb je wellicht ook een secundaire pomp in je installatie.
Simpel gezegd; een lagere aanvoertemperatuur zorgt voor een hogere COP.RTJC schreef op woensdag 8 november 2023 @ 14:03:
[...]
Oh zo bedoel ik het niet. Ik bedoel de DeltaT is te weinig. Slechts 2 graden. Ik zou graag de retourtemperatuur wat verlagen voor een betere COP.
Of denk ik verkeerd?
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Ja, die begrijp ik volledig. Maar mijn concrete vraag is, zorgt een hogere deltaT (van 5 graden) óók voor een hogere COP? Mijn deltaT is nu 2,5 graad en dat lijkt me iets te weinig (op basis van de data in de WP).DutchWing schreef op woensdag 8 november 2023 @ 14:24:
[...]
Simpel gezegd; een lagere aanvoertemperatuur zorgt voor een hogere COP.
En welke maatregelen zou ik kunnen treffen om de DeltaT te verhogen?
[ Voor 8% gewijzigd door RTJC op 08-11-2023 15:01 ]
Volgens die grafieken draait de WP prima, maar wat je met de grafiek "Ecodan vermogen" probeert weer te geven is mij een groot raadsel.badFISH schreef op woensdag 8 november 2023 @ 13:10:
[Afbeelding]
Run van de afgelopen 2 dagen, met om 20:15 de boiler die verwarmt werd. Maar voor de verwarming draait de warmtepomp op 80/90% vermogen rond de 26Hz.
Grote vraag is: hoe meet je de COP? Probeer eens de momentane COP tijdens zo'n nette run van 26 Hz te bepalen?
Ja. Niks aan doen. Ik vind het al erg knap dat een 100YAA op zo'n laag vermogen kan draaien. Ik betwijfel die meting eigenlijk (de 75YAA heeft nl een kleinere compressor en komt nooit onder de 400W), maar beter ga je het echt niet krijgen.RTJC schreef op woensdag 8 november 2023 @ 13:44:
Hallo allemaal, sinds afgelopen week een eigenaar van een mooie Ecodan PUHZ-SW100 YAA.
Ik zit even te stoeien met het inregelen van de temperatuur. Ik heb nu al de hele dag door een Ta van 26,5 en een Tr van 24. Met een deltaT van 2,5 is dat iets te weinig. Ik zit nu aan de volgende opties te denken en benieuwd hoe jullie dit zien:
Iemand tips?
Waarom je naar een hogere dT wilt snap ik ook niet. Dat maakt je rendement alleen maar lager, want dan moet je Ta omhoog.
Als je nog wat wilt verbeteren dan kun je nachtverlaging overwegen, zodat de WP alleen overdag draait bij de hoogste buitentemperaturen.
Ja, ik heb continue een dT van 5 in mijn hoofd. Maar bij deze lage temperaturen is dat wellicht niet nodig. Qua verbruik ben ik er zelf ook wel over te spreken, ik had de eerdere dagen een verbruik rond de 650 watt, maar sinds de stooklijn is aangepast is dat minder.Andrehj schreef op woensdag 8 november 2023 @ 15:24:
[...]
Ja. Niks aan doen. Ik vind het al erg knap dat een 100YAA op zo'n laag vermogen kan draaien. Ik betwijfel die meting eigenlijk (de 75YAA heeft nl een kleinere compressor en komt nooit onder de 100W), maar beter ga je het echt niet krijgen.
Waarom je naar een hogere dT wilt snap ik ook niet. Dat maakt je rendement alleen maar lager, want dan moet je Ta omhoog.
Als je nog wat wilt verbeteren dan kun je nachtverlaging overwegen, zodat de WP alleen overdag draait bij de hoogste buitentemperaturen.
Ik heb een Shelly Pro3 EM er tussen zitten, die liegt niet ;-). Maar als een 75YAA op 100 kán, dan is 380 toch niet zo heel gek?
Qua nachtverlaging, is dat een standaard setting in de WP of moet ik die in HA programmeren? En wat is een redelijke verlaging? 1 graad?
En qua 'slijtage' van je WP, is het niet beter om elke vorm van uit/aan te elimineren? Dus wellicht continue door laten draaien indien dit kan? Of is dat echt marginaal?
/f/image/YTAaZe8AegIkRzYCGgq6fFf4.png?f=fotoalbum_large)
Hierboven plaatje van verbruik. Zie de opstart vanochtend en dan lekker door tuffen door de dag heen.
[ Voor 14% gewijzigd door RTJC op 08-11-2023 15:37 ]
Sorry. Dat was een typo. Ik bedoelde 400W. Dus 380 voor een grotere WP is best knap.RTJC schreef op woensdag 8 november 2023 @ 15:34:
Ik heb een Shelly Pro3 EM er tussen zitten, die liegt niet ;-). Maar als een 75YAA op 100 kán, dan is 380 toch niet zo heel gek?
Ik doe dat via de externe (Panasonic) thermostaat en heb in ons huis aan 0.5 graad genoeg om ervoor te zorgen dat de WP enkel overdag draait.Qua nachtverlaging, is dat een standaard setting in de WP of moet ik die in HA programmeren? En wat is een redelijke verlaging? 1 graad?
Van een paar starts per dag ligt een WP echt niet wakker.En qua 'slijtage' van je WP, is het niet beter om elke vorm van uit/aan te elimineren? Dus wellicht continue door laten draaien indien dit kan? Of is dat echt marginaal?
Overigens zie ik in jouw plaatje dat je lang niet continu het minimum vermogen van je WP nodig hebt, omdat je woning nu weinig warmtevraag heeft. Dan kun die warmte efficiënter overdag in de woning brengen dan 's nachts, wat de WP gisteren bij jou deed.
Je verbruik tijdens een SWW run is wel hoog trouwens. Staat die wel op Eco? Als alternatief kun je nog het vermogen begrenzen via het beroemde kabeltje (zie post onder de TS). Mijn SWW run piekte vandaag op 1833W.
[ Voor 21% gewijzigd door Andrehj op 08-11-2023 15:49 ]
Kan je met de meegeleverd thermostaat een nachtverlaging programmeren? Ik zag iets met weekschema's?
Mij SWW staat op normaal. Goeie, die ga ik op ECO zetten.
Ik had ook een lage flow, dit kwam omdat ik radiators had dicht gezet in ruimtes waar we niet vaak kwamen (ook bv. onze slaapkamer hoeft het niet warm te zijn). MAAR resultaat was een laag debiet met een relatief onrustige WP. Ik heb nu toch alle radiators open gezet en neem dus dit verlies voorlopig even voor lief.EwaldC schreef op woensdag 8 november 2023 @ 14:12:
[...]
Ik bedoelde uiteraard de ongewijzigde "klassieke radiatoren". Met de temperatuur van vandaag (7 a 8C) zit ik aan Ta 36 gemiddeld (Ta 35 ingesteld). Iets lager zou alleen mogelijk zijn als de pomp 24u per dag zou draaien (ipv 16u nu). Hoeveel uur per dag draait jouw WP?
Maar het punt ging eigenlijk over waarom een secundaire pomp aangewezen was bij dit type radiatoren teneinde het debiet voldoende hoog en wat meer constant te houden. Op dit ogenblik doet de pomp in onze Hydrobox maar 8 L/min (ik was juist toevallig zelf manueel de COP aan het berekenen) . Tenzij dat debiet voldoende is met jouw "verbeterde klassieke" radiatoren, dan heb je wellicht ook een secundaire pomp in je installatie.
Ik merk dat het systeem wel rustiger draait, ik kan nu 20 l/min draaien met een Ta van +/-30°C. Wellicht ga ik komende zomer nog een vat plaatsen om zo groot genoem systeem te krijgen. Maar die doe ik dan gewoon 'als een radiator' plaatsen, dus dan heb ik geen extra pomp nodig. Qua tijden draai ik afgelopen dagen runs van rond 2 uur.
Je denkwijze is hier (denk ik) niet correct. Je WP kijkt niet naar je Tr, enkel naar je Ta en je Tset (dat is hoe hij bij mij kijkt). Als je je systeem kunt laten draaien bij dT van 2C en hij geeft geen problemen houdt het in dat hij zijn vermogen gewoon kwijt kan in het systeem en het systeem het ook gewoon kwijt kan aan het huis.RTJC schreef op woensdag 8 november 2023 @ 14:03:
[...]
Oh zo bedoel ik het niet. Ik bedoel de DeltaT is te weinig. Slechts 2 graden. Ik zou graag de retourtemperatuur wat verlagen voor een betere COP.
Of denk ik verkeerd?
Ja ik had van alles gelezen maar ook weer niet, lappen tekst lees ik steeds vluchtiger...
Of is uw definitie van dT het verschil tussen de temperatuur in de radiatoren en de ruimte? Het lijkt mij namelijk ongekend dat met hogere flow een dT van 20 Kelvin bereikt wordt.
Voor de zekerheid: Bij ons is dT het verschil tussen Ta en Tr, waarbij Tr "retourtemperatuur" betekent.
Ik meet het nu in home assistant door de daily heating energy produced te delen door de heating energy consumed (waarden vanuit MELCloud)Andrehj schreef op woensdag 8 november 2023 @ 15:17:
[...]
Volgens die grafieken draait de WP prima, maar wat je met de grafiek "Ecodan vermogen" probeert weer te geven is mij een groot raadsel.
Grote vraag is: hoe meet je de COP? Probeer eens de momentane COP tijdens zo'n nette run van 26 Hz te bepalen?
Ik heb in het hele huis ook de radiatoren open. Op niet alle radiatoren zit een retourventiel, maar waar kan heb ik ze ingeregeld op een dT van 5 graden (desnoods de aanvoer knijpen). Ik wilde ook genoeg afgiftevermogen bieden aan de WP. Het voelt als 'verlies', maar ik denk nog altijd minder erg dan een onrustige WP.JustMyOpinion schreef op woensdag 8 november 2023 @ 16:05:
[...]
Ik had ook een lage flow, dit kwam omdat ik radiators had dicht gezet in ruimtes waar we niet vaak kwamen (ook bv. onze slaapkamer hoeft het niet warm te zijn). MAAR resultaat was een laag debiet met een relatief onrustige WP. Ik heb nu toch alle radiators open gezet en neem dus dit verlies voorlopig even voor lief.
Maar ja, leg dat thuis maar eens uit aan de wederhelft ;-)
Je kunt toch gewoon eens alle radiators open draaien en kijken wat er gebeurt? Heb je direct heel veel informatie: Wat kan er maximaal door je systeem, wordt het systeem rustiger, scheelt het veel energie met de geknepen situatie. Gewoon lekker testen, nu kan je het nog doen. En je kan in principe weinig slopen, enkel verbeteren straks.RTJC schreef op woensdag 8 november 2023 @ 16:11:
[...]
Ik heb in het hele huis ook de radiatoren open. Op niet alle radiatoren zit een retourventiel, maar waar kan heb ik ze ingeregeld op een dT van 5 graden (desnoods de aanvoer knijpen). Ik wilde ook genoeg afgiftevermogen bieden aan de WP. Het voelt als 'verlies', maar ik denk nog altijd minder erg dan een onrustige WP.
Maar ja, leg dat thuis maar eens uit aan de wederhelft ;-)
Die waarden (vooral de consumption) zijn bij deze generatie warmtepompen nogal onbetrouwbaar. Bij mij sloeg het ook nergens op.badFISH schreef op woensdag 8 november 2023 @ 16:09:
Ik meet het nu in home assistant door de daily heating energy produced te delen door de heating energy consumed (waarden vanuit MELCloud)
Maar wat is nou je momentane COP (op dit moment)?
(Thermisch vermogen bepalen door dT*4.2*flow/60 en delen door elektrisch vermogen van je kWh-meter)
[ Voor 10% gewijzigd door Andrehj op 08-11-2023 16:28 ]
Deze zou ik ook wel willen weten. Ik wil zelf ook graag mijn COP inzichtelijk hebben, maar op basis van de waarden uit WP komen daar rare getallen uit.Andrehj schreef op woensdag 8 november 2023 @ 16:18:
[...]
Die waarden (vooral de consumption) zijn bij deze generatie warmtepompen nogal onbetrouwbaar. Bij mij sloeg het ook nergens op.
Maar wat is nou je momentane COP (op dit moment)?
(Thermisch vermogen bepalen door dT*4.2*flow/60 en delen door elektrisch vermogen van je kWh-meter)
Jouw formule zoals hierboven begrijp ik, maar ik krijg hier een 0.009 waarde uit, dat lijkt me niet juist.
Ik kom op 2*4,2*20/60 en dan delen door 380. Ik denk dat ik wat tussen haakjes moet zetten?

Ik heb zelf de combinatie SUZ-SWM80VA met ERSD-VM2D en daarvan vind ik de indicatie van de WP vrij goed. Ik hou dit nu een jaar bij, maar de afwijking is minder dan 2% Dat vind ik best acceptabel.A-J schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 23:17:
Even een vraagje over stroomverbruik en energieproductie monitoring/uitlezen uit je binnenunit. Ik weet dat dit niet heel accuraat is, maar welke modellen zijn hier nog wel OK in? Of zijn ze allemaal slecht? Ik dacht hier gelezen te hebben dat de ene lijn beter is dan de andere, maar kan het niet meer terugvinden..
(Ik heb de PUHZ-SHW112YAA en EHSC-VM2D).
Er komt nog een KWh meter tussen, maar toch interessant om vanuit de unit een indicatie te hebben.
Look behind you! A three headed monkey!
Het thermisch vermogen is in kW en je verbruik is in w dus moet je delen door 0.38RTJC schreef op woensdag 8 november 2023 @ 16:40:
[...]
Deze zou ik ook wel willen weten. Ik wil zelf ook graag mijn COP inzichtelijk hebben, maar op basis van de waarden uit WP komen daar rare getallen uit.
Jouw formule zoals hierboven begrijp ik, maar ik krijg hier een 0.009 waarde uit, dat lijkt me niet juist.
Ik kom op 2*4,2*20/60 en dan delen door 380. Ik denk dat ik wat tussen haakjes moet zetten?
[...}
Verkeerd gekeken.....
[ Voor 73% gewijzigd door buell op 08-11-2023 19:01 ]
De delta T vergroten kan alleen door meer afgifte te creëren door het oppervlakte te vergroten of door een hogere aanvoertemperatuur te hanteren. Dit laatste zorgt dus voor een lagere COP.RTJC schreef op woensdag 8 november 2023 @ 15:00:
[...]
Ja, die begrijp ik volledig. Maar mijn concrete vraag is, zorgt een hogere deltaT (van 5 graden) óók voor een hogere COP? Mijn deltaT is nu 2,5 graad en dat lijkt me iets te weinig (op basis van de data in de WP).
De flow zelf wijzigen zorgt alleen voor een verschuiving in de driehoeksverhouding.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Je hebt conform deze gegevens een COP van 7,34RTJC schreef op woensdag 8 november 2023 @ 16:40:
[...]
Deze zou ik ook wel willen weten. Ik wil zelf ook graag mijn COP inzichtelijk hebben, maar op basis van de waarden uit WP komen daar rare getallen uit.
Dan kom ik uit op 0.0074. Geen idee waar jouw 0.009 vandaan komt.RTJC schreef op woensdag 8 november 2023 @ 16:40:
[...]
Maar COP is dimensieloos, en hierboven deel jij kW op W. Dan zit je er dus een factor 1000 naast.
De juiste waarde is dus 7.4, en dat lijkt mij een hele mooie waarde en niets om je voor te schamen.
De tolerantie op deze meting is door de lage resolutie van de sensoren helaas wat groot, maar je weet nu in ieder geval zeker dat je niet ergens rond de 3 of 4 zit.
Volgens het databook zou het minimum vermogen bij zo'n A10W25 alleen ergens rond de 4 kW moeten liggen bij een COP van ~6. Blijft bijzonder dat jouw vermogen daar zoveel onder kan liggen.
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero