Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)
Wat de boekjes zeggen zegt mij niet zoveel.JustMyOpinion schreef op woensdag 1 november 2023 @ 11:15:
Heb even de gegevens erbij gepakt:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De gemeten buitentemperatuur was vanmorgen 12 - 13 °C, dan zou minimum vermogen +/- 3 kW zijn. Dat is dus wel stukje lager dan wat eerste 45 minuten wordt geleverd.
Je ziet in de grafiek dat hij uiteindelijk wel lager gaat naar 28Hz en dan gaat geleverd vermogen 3.14kW, maar geen idee waarom dat nu zo lang duurt (Let wel, Pset is telkens lager geweest dan Ta). Iemand een idee hoe dat sneller kan?
Er zitten bepaalde "mitsu kabouters" in de regeling die bij bepaalde parameters (buitentemperatuur) bepaalde dingen (verlagen van frequentie) toestaan.
Soms vind ik het wel eens jammer dat niemand echt concreet antwoord kan geven, wat wij hier doen is allemaal "reverse" engineering.
Het zou handig zijn dat iemand van Alklima eens inhaakte hierop, maar volgens mij weten zelfs die niet wat de Japanse kabouters uitvoeren af en toe
https://innovations.mitsubishi-les.com/nl/m-series
Serie M // MSZ-LN Diamond & Serie M // MSZ-EF Premium
voor zo ver ik kan vinden zijn ze niet compatibel. maar nergens staat uitdrukkelijk dat ze niet compatibel zijn.
\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel
Kan je eens uitleggen hoe je dat met die buitentemp sensor heb gedaan? (Liefst op een manier dat eh laten we zeggen een 10 jarige het ook snapt)Grolsch schreef op woensdag 1 november 2023 @ 19:09:
[...]
Wat de boekjes zeggen zegt mij niet zoveel.
Er zitten bepaalde "mitsu kabouters" in de regeling die bij bepaalde parameters (buitentemperatuur) bepaalde dingen (verlagen van frequentie) toestaan.
Soms vind ik het wel eens jammer dat niemand echt concreet antwoord kan geven, wat wij hier doen is allemaal "reverse" engineering.
Het zou handig zijn dat iemand van Alklima eens inhaakte hierop, maar volgens mij weten zelfs die niet wat de Japanse kabouters uitvoeren af en toe

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)
Dat zijn airco's, die zijn hier off-topic. Deze vraag kun je beter stellen in Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen - #2MikeVM schreef op woensdag 1 november 2023 @ 19:11:
kan iemand voor mij bevestigen of deze modellen al dan niet SG-ready (Smart Grid Ready) zijn?
https://innovations.mitsubishi-les.com/nl/m-series
Serie M // MSZ-LN Diamond & Serie M // MSZ-EF Premium
voor zo ver ik kan vinden zijn ze niet compatibel. maar nergens staat uitdrukkelijk dat ze niet compatibel zijn.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Data is niet zomaar zichtbaar via melcloud. Hiervoor moet je maximaal elke 3 minuten een scriptje draaien van melcoud2domoticz en dan versie 2 of 3. Ik heb de communicatie met Domoticz uit staan.JustMyOpinion schreef op woensdag 1 november 2023 @ 19:08:
[...]
Nee, ik heb een procon die alle informatie ophaalt. Maar in basis zou dat op dezelfde manier moeten werken (Maar dat moet iemand zeggen die Melcloud heeft)
Als je een beetje handig bent kun je de .deviceId uitlezen. Daar staat de info in die Melcloud nog meer opslaat, o.a. frequentie, Ta en Tr.
WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023
De compressorfrequentie kun je idd ook via de Melcloud implementaties van HA en Domoticz ophalen. De enige belangrijke parameter die je niet via Melcloud (en wel via een Procon) kunt bekijken is de flow.JustMyOpinion schreef op woensdag 1 november 2023 @ 19:08:
Nee, ik heb een procon die alle informatie ophaalt. Maar in basis zou dat op dezelfde manier moeten werken (Maar dat moet iemand zeggen die Melcloud heeft)
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
JustMyOpinion schreef op woensdag 1 november 2023 @ 11:15:
Heb even de gegevens erbij gepakt:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De gemeten buitentemperatuur was vanmorgen 12 - 13 °C, dan zou minimum vermogen +/- 3 kW zijn. Dat is dus wel stukje lager dan wat eerste 45 minuten wordt geleverd.
Je ziet in de grafiek dat hij uiteindelijk wel lager gaat naar 28Hz en dan gaat geleverd vermogen 3.14kW, maar geen idee waarom dat nu zo lang duurt (Let wel, Pset is telkens lager geweest dan Ta). Iemand een idee hoe dat sneller kan?
Hier merk ik hetzelfde gedrag met de SUZ-SWM80VA2.Grolsch schreef op woensdag 1 november 2023 @ 19:09:
[...]
Wat de boekjes zeggen zegt mij niet zoveel.
Tset is 34
Ta is 35
Tr is 31
Afgegeven vermogen is 4.76 kW (17 LPM, DeltaT van 4 gr C.). NB: Die LPM is natuurlijk 1lpm nauwkeurig en die DeltaT kan zomaar in de praktijk wat lager zijn; zoals @Andrehj al aangaf is de nauwkeurigheid 0.5, dus zou het zomaar kunnen zijn dat de Ta 34,6 is en Tr 31,4, waardoor je eigenlijk een DeltaT hebt van 3,2, wat resulteert in een vermogen van 3,8 kW (en bij een werkelijke Flow van 16,5 LPM zelfs maar 3,7 kW.
Dit allen met een Tbuiten van 12 gr. C en een frequentie van 36Hz.
Als ik Tset 33 doe, dan gaat hij pendelen.
De minimale vermogens uit het databook; bij Tbuiten 12 is het minimale vermogen met 35 graden water 3.4 kW, en bij 25 graden 3.6 kW.
Dus je zou eigenlijk wel verwachten (?) dat hij met een iets lagere temperatuur nog voldoende vermogen kwijt kan, als de Delta maar niet te veel afneemt... Maar zou dat zo veel schelen bij 1 graden lagere Tset?
Soms komt ie even op 30-32 Hz, maar in principe heb ik hem nog nooit lager gezien.
Overigens: deze SUZ-SWM80VA2 lijkt de hoogte COP's toch echt te halen bij de laagste (minimale) vermogens. Tussen MIN/MID/NOMINAL zit heel weinig verschil in COP's. En soms dus in het voordeel van het minimale vermogen.
Maar voor mij is het dus nog niet 100% duidelijk hoe hij precies werkt en waarom hij niet op 20Hz wilt.
SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal
Toch ging hij vrolijk verder... Wat klopt er dan niet...
Ik kan het zo snel niet weer vinden, @Andrehj weet jij dit misschien te vinden? Volgens mij was er laatst nog 1 die hetzelfde gebouwd heeft als ik, maar kan het niet weer vinden.JustMyOpinion schreef op woensdag 1 november 2023 @ 19:56:
[...]
Kan je eens uitleggen hoe je dat met die buitentemp sensor heb gedaan? (Liefst op een manier dat eh laten we zeggen een 10 jarige het ook snapt)
De weergavenauwkeurigheid van de sensoren.Plenkske schreef op woensdag 1 november 2023 @ 22:54:
Tja, ik zag laatst via het scherm (waar je elke 5 min info ziet van afgelopen uren) dat hij een uur lang een delta t van 1 graad had (ta 25, tr 24). Flow van 18. Je zou dan dus slechts 1,26 kW vermogen hebben. Volgens mij kan geen model dat als minimum en zou die dus uit gaan.
Toch ging hij vrolijk verder... Wat klopt er dan niet...
Stel dT is 2 omdat hij verkeerd afrond ivm weergave 0,5 graad.
Maar de WP zelf doet HELEMAAL niets met WP, die stuurt op TA, en als er overshoot op Ta zit dropt de frequentie xx Hz, en als Ta onder Tsetpoint gaat verhoogd hij de frequentie met 2Hz, net zo lang tot Ta gelijk is aan Ta setpoint. Gaat Ta over TA setpoint dan begint hij weer voor af aan.
Hoever hij terugmoduleert, daar komen de Mitsu kabouters kijken.
Grote kans dat het bij Tbuiten 14 "ineens" wel naar 20Hz heen gaat.
Zo werkt het bij mij in ieder geval.
Als je dus die NTC "fopt" moduleert hij wel netjes terug is mijn ervaring.
Maar aangezien de daadwerkelijke programmering / parameters niet bekend zijn, kunnen we alleen maar reverse engineering doen, zo heb ik met de "fohn test" als eens aangetoond dat het bij koelen ook zo werkt.
Vervolgens heeft elk type WP waarschijnlijk zijn eigen parameters, en elke FTC versie ook nog weer.
[ Voor 11% gewijzigd door Grolsch op 01-11-2023 23:03 ]
Dat is wel een interessante gedachte. Dat hij in het begin een overshoot heeft en daarna bezig is om die weg te werken (uiteraard met de door @Andrehj genoemde opstarten van compressor/unit wat eventueel kan zorgen voor hogere frequenties.Grolsch schreef op woensdag 1 november 2023 @ 23:01:
[...]
Ik kan het zo snel niet weer vinden, @Andrehj weet jij dit misschien te vinden? Volgens mij was er laatst nog 1 die hetzelfde gebouwd heeft als ik, maar kan het niet weer vinden.
[...]
De weergavenauwkeurigheid van de sensoren.
Stel dT is 2 omdat hij verkeerd afrond ivm weergave 0,5 graad.
Maar de WP zelf doet HELEMAAL niets met WP, die stuurt op TA, en als er overshoot op Ta zit dropt de frequentie xx Hz, en als Ta onder Tsetpoint gaat verhoogd hij de frequentie met 2Hz, net zo lang tot Ta gelijk is aan Ta setpoint. Gaat Ta over TA setpoint dan begint hij weer voor af aan.
Hoever hij terugmoduleert, daar komen de Mitsu kabouters kijken.
Grote kans dat het bij Tbuiten 14 "ineens" wel naar 20Hz heen gaat.
Zo werkt het bij mij in ieder geval.
Als je dus die NTC "fopt" moduleert hij wel netjes terug is mijn ervaring.
Maar aangezien de daadwerkelijke programmering / parameters niet bekend zijn, kunnen we alleen maar reverse engineering doen, zo heb ik met de "fohn test" als eens aangetoond dat het bij koelen ook zo werkt.
Vervolgens heeft elk type WP waarschijnlijk zijn eigen parameters, en elke FTC versie ook nog weer.
Maar ik kan dat natuurlijk wel testen! Ik geef al de Tset op. Zal het eens zo maken dat Tset in het begin Ta volgt. Dan is er voor de WP geen reden om direct omhoog te gaan met frequentie.
Zal update posten als er een run in geweest! Maar warme nacht geweest, weet niet of hij aan gaat straks.
Even snel de code die ik nu gebruik (runt iedere keer al Ta wijzigt:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| if (flowtemp < thermostat) { msg.payload = (flowtemp) * 100; msg.topic = "thermostaat"; return msg; } if ((flowtemp - thermostat) > 1) { msg.payload = (flowtemp - 1) * 100; msg.topic = "thermostaat"; return msg; } else { return null; } |
[ Voor 8% gewijzigd door JustMyOpinion op 02-11-2023 07:12 ]
/f/image/O5Uhm8lnp513A8Nu9akYgJaz.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/S9EQXCeNuDcyhMjhWCVVAncU.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/hVxuNk5WU2kY0wrYz5WVtDjy.png?f=fotoalbum_large)
En nu zakt het ook weer in. Omdat ik de flow niet hoger krijg dan 15l/h heb ik Ta hoger gezet naar 27 graden. 1 dag ging het goed en nu blijft die zachtjes pruttelen met een volgens mij te lage frequentie en Ta

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023
Ik heb een PUHZ-SW50VKA. Ik regel nu ongeveer een jaartje actief de WP. Ik lees best veel over de befaamde 20hz. Ik heb die echter nog nooit behaald. Mijn WP gaat eigenlijk niet onder de 40Hz.
Heeft iemand een verklaring waarom hij niet onder de 40 komt? Of gebeurt dat alleen als de buitentemperatuur boven de 38 graden is?
Mijn nieuwbouwhuis uit 2020 is behoorlijk goed geisoleerd en ik denk dat ik grootendeels uit de voeten moet kunnen met 20hz verwarmen.
Overigens gebeurt het bij mij ook niet als het buiten warmer is dan 14 graden.
[ Voor 23% gewijzigd door LittleKiller op 02-11-2023 08:45 ]
Ik heb een PUD-SWM80YAA, en draai nu, als hij na de start "rustig" is geworden, op 16,18, of 20 Hz.LittleKiller schreef op donderdag 2 november 2023 @ 08:43:
Dag mede tweakers,
Ik heb een PUHZ-SW50VKA. Ik regel nu ongeveer een jaartje actief de WP. Ik lees best veel over de befaamde 20hz. Ik heb die echter nog nooit behaald. Mijn WP gaat eigenlijk niet onder de 40Hz.
Heeft iemand een verklaring waarom hij niet onder de 40 komt? Of gebeurt dat alleen als de buitentemperatuur boven de 38 graden is?
Mijn nieuwbouwhuis uit 2020 is behoorlijk goed geisoleerd en ik denk dat ik grootendeels uit de voeten moet kunnen met 20hz verwarmen.
WP: PUD-SWM80YAA + EHSD-VM2D, ESP met MQTT Domoticz
Hier de run van gisteren en van vanmorgen. Buitentemperatuur was vanmorgen een graad kouder.JustMyOpinion schreef op donderdag 2 november 2023 @ 06:49:
[...]
Dat is wel een interessante gedachte. Dat hij in het begin een overshoot heeft en daarna bezig is om die weg te werken (uiteraard met de door @Andrehj genoemde opstarten van compressor/unit wat eventueel kan zorgen voor hogere frequenties.
Maar ik kan dat natuurlijk wel testen! Ik geef al de Tset op. Zal het eens zo maken dat Tset in het begin Ta volgt. Dan is er voor de WP geen reden om direct omhoog te gaan met frequentie.
Zal update posten als er een run in geweest! Maar warme nacht geweest, weet niet of hij aan gaat straks.
Even snel de code die ik nu gebruik (runt iedere keer al Ta wijzigt:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 if (flowtemp < thermostat) { msg.payload = (flowtemp) * 100; msg.topic = "thermostaat"; return msg; } if ((flowtemp - thermostat) > 1) { msg.payload = (flowtemp - 1) * 100; msg.topic = "thermostaat"; return msg; } else { return null; }
Wat opvalt is dat de max Hz lager was vandaag. Maar dat er ook een raar soort 'hobbeltje' was.
/f/image/vJM7sGRyGXxGj3h1MD5sLEME.png?f=fotoalbum_large)
Eigenlijk maakt de frequentie mij niets uit. Ik en anderen proberen het ideale vermogen uit de warmtepomp te krijgen zodat deze met zo weinig mogelijk toch het meeste produceert.LittleKiller schreef op donderdag 2 november 2023 @ 08:43:
Dag mede tweakers,
In mijn geval krijg ik de flow niet hoog genoeg en blijft die bij 15 l/m hangen. Om dan een hoge COP te krijgen moet ik een Dt hebben van 3 graden. Dan krijg ik ruim 4kW eruit en gebruik ik nog niet zoveel vermogen. Voor mij hoeft de compressor dan niet op 20Hz te draaien, ergens rond de 26-30Hz vind ik ook goed, als ik maar een hogere COP heb.
Kijk even in de datasheet wat jij nodig heb aan vermogen en probeer je Ta en flow zo te regelen dat je COP zo hoog mogelijk is
Dat weet ik allemaal! Mijn berekende COP zit boven de 5! Maar ik vraag me vooral af waarom het niet onder die 40 Hz wil gaan.gr8-jen schreef op donderdag 2 november 2023 @ 10:03:
[...]
Eigenlijk maakt de frequentie mij niets uit. Ik en anderen proberen het ideale vermogen uit de warmtepomp te krijgen zodat deze met zo weinig mogelijk toch het meeste produceert.
In mijn geval krijg ik de flow niet hoog genoeg en blijft die bij 15 l/m hangen. Om dan een hoge COP te krijgen moet ik een Dt hebben van 3 graden. Dan krijg ik ruim 4kW eruit en gebruik ik nog niet zoveel vermogen. Voor mij hoeft de compressor dan niet op 20Hz te draaien, ergens rond de 26-30Hz vind ik ook goed, als ik maar een hogere COP heb.
Kijk even in de datasheet wat jij nodig heb aan vermogen en probeer je Ta en flow zo te regelen dat je COP zo hoog mogelijk is
Ik weet niet of je op mij reageerde, maar ik heb het dan ook over 40 HzChip2710 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 10:15:
De SUZ40 gaat nooit lager dan 20Hz., althans ik heb het nooit lager gezien….
Nu is nu het ook weer zover.
[Afbeelding]
Begint je WP wel met pendelenLittleKiller schreef op donderdag 2 november 2023 @ 08:43:
Dag mede tweakers,
Om de WP te forceren op een lagere frequentie te gaan draaien moet je de Ta naar beneden halen.
Er kunnen 2 dingen gebeuren
Frequentie zakt
WP begint te pendelen omdat Ta 1,5 graad over setpoint Ta gaat
ik regel op dit moment zo actief dat dat niet gebeurt, Ik kan dat wel eens proberen.Grolsch schreef op donderdag 2 november 2023 @ 11:40:
[...]
Begint je WP wel met pendelen
Om de WP te forceren op een lagere frequentie te gaan draaien moet je de Ta naar beneden halen.
Er kunnen 2 dingen gebeuren
Frequentie zakt
WP begint te pendelen omdat Ta 1,5 graad over setpoint Ta gaat
Ik probeer nu de Ta altijd het zelfde te houden als de tempSet. Ik zal proberen om hem eens op 25 graden te zetten. kijken wat ie gaat doen
[ Voor 13% gewijzigd door LittleKiller op 02-11-2023 11:52 ]
je vraagt waarom hij niet verder terugmoduleert, kan 2 redenen hebben, of je WP kan daadwerkelijk niet verder terug (los van wat de oorzaak daarvan zou kunnen zijn), dan moet je overshoot hebben.LittleKiller schreef op donderdag 2 november 2023 @ 11:43:
[...]
ik regel op dit moment zo actief dat dat niet gebeurt, Ik kan dat wel eens proberen.
Ik probeer nu de Ta altijd het zelfde te houden als de tempSet. Ik zal proberen om hem eens op 25 graden te zetten. kijken wat ie gaat doen
Of je hebt gewoon zoveel warmtevraag dat hij exact op Ta setpoint zit en blijkbaar die frequentie nodig heeft om z'n vermogen te halen.
Als je nou eens stopt met dat actief regelen ?LittleKiller schreef op donderdag 2 november 2023 @ 11:43:
[...]
ik regel op dit moment zo actief dat dat niet gebeurt, Ik kan dat wel eens proberen.
Ik merk dat je de ecodan-regeling vooral met rust moet laten. Hij heeft soms zomaar een uur nodig om stabiel te draaien voordat hij rustiger wordt, als jij dan tegelijk de hele tijd (al of niet geautomatiseerd) ook nog aan knoppen draait dan komt hij dus nooit tot rust.....
Probeer hem eens een dag te laten draaien ZONDER de instellingen te veranderen, al is het maar voor het experiment...?
Ik zag in het verleden ook wel eens dat als de Ta veranderde door WAR de WP op dat moment begint te moduleren.
In basis kan ik me daar ook wel in vinden. Bij mij is het echter zo (dus puur op mijn situatie geprojecteerd) dat ik in begin een overshoot krijg op Tset. Dus ik moet daar ingrijpen om stop - start te voorkomen.Grolsch schreef op donderdag 2 november 2023 @ 14:27:
Inderdaad, stel gewoon gewenste Ta in, en de Mitsu doet de rest vanzelf.
Ik zag in het verleden ook wel eens dat als de Ta veranderde door WAR de WP op dat moment begint te moduleren.
Heb je toevallig weinig systeeminhoud?JustMyOpinion schreef op donderdag 2 november 2023 @ 14:42:
[...]
In basis kan ik me daar ook wel in vinden. Bij mij is het echter zo (dus puur op mijn situatie geprojecteerd) dat ik in begin een overshoot krijg op Tset. Dus ik moet daar ingrijpen om stop - start te voorkomen.
Ik heb daar geen last van.
Klopt, heb idd weinig systeeminhoud. Is beetje roeien met de riemen die ik heb. Voel er weinig voor om een buffer er tussen te zetten.Grolsch schreef op donderdag 2 november 2023 @ 15:38:
[...]
Heb je toevallig weinig systeeminhoud?
Ik heb daar geen last van.
Dat verklaart dan inderdaad je probleem, van weinig systeeminhoud wordt je regeling "zenuwachtig", maar daar was je al achter.JustMyOpinion schreef op donderdag 2 november 2023 @ 15:39:
[...]
Klopt, heb idd weinig systeeminhoud. Is beetje roeien met de riemen die ik heb. Voel er weinig voor om een buffer er tussen te zetten.
Ik heb hier zo'n 240m2 vloerverwarming + 100 liter buffervat, dus daar geen problemen mee.
Een buffervaatje kost ook de wereld niet, en als je die in serie zet heb je er los van de ruimte ook geen last van. Je creeert er wel "rust" mee in het geval van weinig systeeminhoud.
Je zet deze niet parallel? (Dus van warm naar koud), maar gewoon tussen de retourleiding (Dus al het water gaat door het vat)?Grolsch schreef op donderdag 2 november 2023 @ 15:46:
[...]
Dat verklaart dan inderdaad je probleem, van weinig systeeminhoud wordt je regeling "zenuwachtig", maar daar was je al achter.
Ik heb hier zo'n 240m2 vloerverwarming + 100 liter buffervat, dus daar geen problemen mee.
Een buffervaatje kost ook de wereld niet, en als je die in serie zet heb je er los van de ruimte ook geen last van. Je creeert er wel "rust" mee in het geval van weinig systeeminhoud.
Mijn buffervat staat parallel, maar ik heb een buffervat omdat ik naregeling heb.JustMyOpinion schreef op donderdag 2 november 2023 @ 15:49:
[...]
Je zet deze niet parallel? (Dus van warm naar koud), maar gewoon tussen de retourleiding (Dus al het water gaat door het vat)?
Jij wilt systeeminhoud creëren, in dat geval zou ik het buffervat in serie zetten, puur en alleen om systeeminhoud te creëren, eigenlijk een hele grote radiator zonder afgifte.
Dan heb je geen secundaire pomp nodig, en is het eenvoudigst om te installeren.
Hoe doe jij dit?JustMyOpinion schreef op donderdag 2 november 2023 @ 14:42:
[...]
In basis kan ik me daar ook wel in vinden. Bij mij is het echter zo (dus puur op mijn situatie geprojecteerd) dat ik in begin een overshoot krijg op Tset. Dus ik moet daar ingrijpen om stop - start te voorkomen.
Want ik heb ook vrij weinig systeem inhoud en mijn regeling voorkomt dus die start-stop momenten
/f/image/ABdh3fzw0J4Z9bVy2HtU7SBn.png?f=fotoalbum_large)
Dit is wat ik op dit moment zie. overshoot van 1.5 graad en de frequentie gaat niet onder de 40 hz. Het bouwt langzaam op
Het systeem staat op heating_flow met een setpoint van 25 graden
[ Voor 25% gewijzigd door LittleKiller op 02-11-2023 16:20 ]
Ik heb nog ruimtes waar ik de kachels dicht heb staan omdat ik ze daar niet gebruik (en er geen fans onder zitten). Als ik deze vol open zet creëer ik al extra inhoud, maar dan is het parallel. Is dat een idee?Grolsch schreef op donderdag 2 november 2023 @ 15:52:
[...]
Mijn buffervat staat parallel, maar ik heb een buffervat omdat ik naregeling heb.
Jij wilt systeeminhoud creëren, in dat geval zou ik het buffervat in serie zetten, puur en alleen om systeeminhoud te creëren, eigenlijk een hele grote radiator zonder afgifte.
Dan heb je geen secundaire pomp nodig, en is het eenvoudigst om te installeren.
Ik weet niet wat 'heating flow' is, maar ik stuur op Ta. Met andere woorden, ik heb een Tset waar Ta naartoe moet regelen. Ik heb de WAR regeling van de WP eigenlijk beetje nagebouw in Home Assistant (Node Red).LittleKiller schreef op donderdag 2 november 2023 @ 16:14:
[...]
Hoe doe jij dit?
Want ik heb ook vrij weinig systeem inhoud en mijn regeling voorkomt dus die start-stop momenten
Dus a.d.h.v. buitentemperatuur reken in een gewenste Ta uit (Tset).
Wat ik nu gedaan heb om de overshoot te verminderen, maar helemaal om pendelen tegen te gaan is te kijken naar Ta - Tset. Als Ta hoger is dan Tset wordt de nieuwe Tset: Ta - 1,2°C. Daarmee voorkom ik dat Ta over de 1,5°C overshoot komt en dus de WP uit gaat, maar zorg ik wel dat er een 'incentive' is om een lagere Ta te krijgen.
Hoop dat ik het beetje goed heb uitgelegd, anders gewoon doorvragen
Dat zal altijd helpen, want ook met parallel vergroot je de systeeminhoud.JustMyOpinion schreef op donderdag 2 november 2023 @ 16:32:
[...]
Ik heb nog ruimtes waar ik de kachels dicht heb staan omdat ik ze daar niet gebruik (en er geen fans onder zitten). Als ik deze vol open zet creëer ik al extra inhoud, maar dan is het parallel. Is dat een idee?
Meer water = meer massa = meer tijd om te regelen.
Vergelijk het met een pannetje water op je kooktoestel, doe er 0,5 liter in en het is zo aan de kook.
Doe er 5 liter in en het gaat veel "rustiger"
Ook de andere kant op, 0,5 liter koelt veel sneller af dan 5 liter.
Ik zou het altijd eens proberen, slechter zal het er niet van worden.
kortom: jij ziet dat de regeling niet genoeg tijd heeft om terug te moduleren?JustMyOpinion schreef op donderdag 2 november 2023 @ 16:37:
[...]
Ik weet niet wat 'heating flow' is, maar ik stuur op Ta. Met andere woorden, ik heb een Tset waar Ta naartoe moet regelen. Ik heb de WAR regeling van de WP eigenlijk beetje nagebouw in Home Assistant (Node Red).
Dus a.d.h.v. buitentemperatuur reken in een gewenste Ta uit (Tset).
Wat ik nu gedaan heb om de overshoot te verminderen, maar helemaal om pendelen tegen te gaan is te kijken naar Ta - Tset. Als Ta hoger is dan Tset wordt de nieuwe Tset: Ta - 1,2°C. Daarmee voorkom ik dat Ta over de 1,5°C overshoot komt en dus de WP uit gaat, maar zorg ik wel dat er een 'incentive' is om een lagere Ta te krijgen.
Hoop dat ik het beetje goed heb uitgelegd, anders gewoon doorvragen
Heb net 4 kachels open gezet. Ben benieuwd! Nog geïnteresseerd in resultaat?Grolsch schreef op donderdag 2 november 2023 @ 17:05:
[...]
Dat zal altijd helpen, want ook met parallel vergroot je de systeeminhoud.
Meer water = meer massa = meer tijd om te regelen.
Vergelijk het met een pannetje water op je kooktoestel, doe er 0,5 liter in en het is zo aan de kook.
Doe er 5 liter in en het gaat veel "rustiger"
Ook de andere kant op, 0,5 liter koelt veel sneller af dan 5 liter.
Ik zou het altijd eens proberen, slechter zal het er niet van worden.
Klopt helemaal, en ik los het dus op door Ta mogelijkheid te geven om warmer dan gewenst te worden.LittleKiller schreef op donderdag 2 november 2023 @ 17:07:
[...]
kortom: jij ziet dat de regeling niet genoeg tijd heeft om terug te moduleren?
Uiteraard, dat zorgt voor meer inhoud, meer flow, dus slechter zal het er niet van worden.JustMyOpinion schreef op donderdag 2 november 2023 @ 17:09:
[...]
Heb net 4 kachels open gezet. Ben benieuwd! Nog geïnteresseerd in resultaat?
Buitentemperatuur is iets lager, maar ik ben eigenlijk best tevreden nu:Grolsch schreef op donderdag 2 november 2023 @ 17:11:
[...]
Uiteraard, dat zorgt voor meer inhoud, meer flow, dus slechter zal het er niet van worden.
VANAVOND
/f/image/8LOaq6IEcb1ZGsQYegzhY7kf.png?f=fotoalbum_large)
VANMORGEN
/f/image/wMEoyFf3MTYpBnXvd0gZWIKF.png?f=fotoalbum_large)
Dus bedankt voor de tip over groter systeem maken. Nu ff kijken of het warmteverlies over de radiators zonder fan 'te hoog' is. Anders maar kijken of we daar mooi kastje omheen kunnen maken ofzo.
Nu blijkt maar weer dat een buffervat niet altijd onzin is
Haha, I know! Moet nog kijken of het veel verlies is, maar anders is het toch echt zonde om er niks aan te doen.Grolsch schreef op donderdag 2 november 2023 @ 19:44:
Een geïsoleerde radiator noemen we een buffervat in vakjargon
Nu blijkt maar weer dat een buffervat niet altijd onzin is
Dat is eigenlijk exact de regeling die ik heb gebouwd.JustMyOpinion schreef op donderdag 2 november 2023 @ 17:10:
[...]
Klopt helemaal, en ik los het dus op door Ta mogelijkheid te geven om warmer dan gewenst te worden.
Bij mij werkt het eigenlijk nu prima. FF kijken als het straks kouder wordt natuurlijk, maar op dit moment tevreden!LittleKiller schreef op donderdag 2 november 2023 @ 20:05:
[...]
Dat is eigenlijk exact de regeling die ik heb gebouwd.
Voordat ik terug ga naar mijn installateur is er nog iets waar ikzelf naar kan kijken?
:strip_exif()/f/image/6n4Tw3iuqx8xwCHWq3Hdiehb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hDJB41sOa4C266feo8m5H0NE.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/FMh9F7VT8fRQ22SblkFYRCDI.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/SbFKRycXiDWJjMNLTJFWGdUQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DqLxAHS11cZ2KCLMr49GJmyO.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/DL4MGH8SepSYw7iBWgKiRQ1G.jpg?f=fotoalbum_large)
WP: ME PUHZ-SW100YAA + ERSC-VM2D; PV: 10 kWp + SolarEdge SE7K
/f/image/WSo1cN1WEvyDsGovhX2bzkbe.png?f=fotoalbum_large)
inmiddels ben ik bezig met een run sinds vanmorgen vroeg.
Ik zie gewoon niet dat hij zichzelf terug regelt.
ik heb mijn home assistant ingesteld dat de flow set continue op -1.0 staat van de Ta. De pomp draait sinds ~8 uur vanochtend op 46 Hz.
Zouden jullie verwachten dat hij inmiddels een keer terug regelt? Er is immers nog steeds sprake van overshoot
Ta: 27
Tset: 26
huidige Tr: 24.
Terwijl ik dit aan het typen ben is ie door gesprongen naar 27.5 Ta en Tset op 26.5
[ Voor 8% gewijzigd door LittleKiller op 03-11-2023 11:17 ]
Op welke stand staat je flow? Als dat de hoogste (5) is, dan zou ik eens proberen wat er gebeurt als je 'm op 4 zet. Bij mij lijkt de WP daardoor wat 'rustiger' te worden.
Is het nu verstandig om deze te laten zitten, of kun je deze ook vervangen een ander systeem waarmee je liefst digitaal kunt instellen of de kleppen op slaapkamer 1/2/3 openstaan of gewoon dicht. Voor mij is het niet nodig de kleppen op slaapkamer 1 1/3 open te zetten en op slaapkamer 2 2/3. Liefst gewoon volledig open of volledig dicht. Ik vind de kastjes sowieso lelijk staan
BlaBlaBla
Geen hardware begrenzing!Cranberry schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 11:27:
@LittleKiller jij hebt qua 'hardware' niets aangesloten van een kabeltje om het vermogen te beperken naar 50% of 75%?
Op welke stand staat je flow? Als dat de hoogste (5) is, dan zou ik eens proberen wat er gebeurt als je 'm een op 4 zet. Bij mij lijkt de WP daardoor wat 'rustiger' te worden.
Ik ga hem ff verlagen. ik heb nu 14 l/min
StephanS1984 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:53:
Ik heb nog geen jaartje een PUHZ-SW100YAA + ERSC-VM2D draaien i.c.m vloerverwarming beneden en radiatoren boven. Ik ben nu aan het testen met een vaste Vaste Ta maar loop soms tegen het probleem aan dat THW1 soms al hoger is dan ingesteld. Ik heb ook wel een dag gehad waar die steady op 27 graden liep. Maar toen viel gisteravond mij dit op.
En @LittleKiller : Je posts zijn moeilijk te volgen want:
- We weten niet welk type WP je hebt (zet dat in je signature).
- We weten niet welk vermogen de WP op dat moment levert (thermisch en/of elektrisch).
Ik zie vooral een WP die mooi constant draait en zie vooralsnog geen problemen.
[ Voor 21% gewijzigd door Andrehj op 03-11-2023 12:40 ]
Waarom ik bijvoorbeeld een aanvoer zie van 29 graden bij een instelling van 27 graden.Andrehj schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:36:
[...]
Kun je wellicht beschrijven wat je opviel en wat daarvan het probleem is?
Dan zal de WP wel op zijn minimum vermogen draaien (wat niet gek is met een behoorlijk grote 100YAA in combinatie met deels radiatoren en de huidige milde buitentemperaturen).StephanS1984 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:39:
Waarom ik bijvoorbeeld een aanvoer zie van 29 graden bij een instelling van 27 graden.
Oplossing is setpoint, flow of afgifte verhogen.
Dankjewel, dan ga ik daar naar kijken. Flow staat op 5 met 24 l/min. Dus dan hou ik setpoint en afgifte over.Andrehj schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:41:
[...]
Dan zal de WP wel op zijn minimum vermogen draaien (wat niet gek is met een behoorlijk grote 100YAA in combinatie met deels radiatoren en de huidige milde buitentemperaturen).
Oplossing is setpoint, flow of afgifte verhogen.
Op de momenten wanneer er flow is zit hij op 24 (opstart) tot max 28.StephanS1984 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 12:39:
[...]
Waarom ik bijvoorbeeld een aanvoer zie van 29 graden bij een instelling van 27 graden.
Hij zit op 29 bij een flow van 0, kortom dan staat hij uit.
Het lijkt erop dat je warmtepomp aan het pendelen is omdat hij zijn vermogen niet kwijt kan.
[ Voor 11% gewijzigd door Plenkske op 03-11-2023 14:20 ]
Dat zou kunnen, maar het kan net zo goed dat de thermostaat de WP heeft uitgeschakeld. Overigens wijst de Ta die tijdens een run hoger is dan het setpoint er wel op dat de WP op zijn minimum vermogen draait en het setpoint (of de afgifte) omhoog moet.Plenkske schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 14:18:
Op de momenten wanneer er flow is zit hij op 24 (opstart) tot max 28.
Hij zit op 29 bij een flow van 0, kortom dan staat hij uit.
Het lijkt erop dat je warmtepomp aan het pendelen is omdat hij zijn vermogen niet kwijt kan.
Minder waarschijnlijk gezien de tijdsduur.Andrehj schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 15:29:
[...]
Dat zou kunnen, maar het kan net zo goed dat de thermostaat de WP heeft uitgeschakeld. Overigens wijst de Ta die tijdens een run hoger is dan het setpoint er wel op dat de WP op zijn minimum vermogen draait en het setpoint (of de afgifte) omhoog moet.
Het is ook maar 2 uur wat je kan zien via die schermen. Maar als het in 2 uur al zo vaak aan en uit gaat, dan is dat een slecht teken.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Op mijn binnenunit staat
Kamertemperatuur 19, watertemperatuur 58
De buitenunit staat te draaien.
Maar log ik in op melcloud, dan staat er:
Kamertemperatuur 21.5, watertemperatuur 52.5, idle.
Ben ik wel naar mijn eigen warmtepomp aan het kijken of is het te verklaren dat er zoveel verschillen in de getallen en status zit?
Update over een theorie: zou de verbinding van de melcloud al maanden weg zijn en zou ik kijken naar de stand van toen?
[ Voor 14% gewijzigd door KabouterSuper op 03-11-2023 17:19 ]
When life gives you lemons, start a battery factory
Nu mijn vraag: kan ik met de MELCloud de doelvoorlooptemperatuur icm de timer instellen? Of is enkel het regelen van de ruimtetemperatuur?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sKLX9uO0MkTjIp1GjjXQeaSr.jpg?f=user_large)
Gasloos. Mitsubishi scr-m60v-200d-set. Zonnepanelen 5760wp. Marstek Venus E 5,12 KWh.
Dat klopt, omdat hier velen met een WP een bestaande woning met wat hogere warmtevraag verwarmen.Naalroc schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 22:04:
Mee eens, maar je moet niet constant pronken met jouw COP, want die is niet bepaald een gemiddelde hier.
@nessio woont echter in een splinternieuwe nieuwbouwwoning met navenante (lage) warmtevraag.
Die moet je bij de huidige buitentemperatuur (en enkel overdag stoken) gemakkelijk met Ta 25 of nog lager warm kunnen houden.
Met een juist gedimensioneerde moderne WP moet ook hij dan gewoon die cop van 6 of 7 kunnen halen.
Het moment dat het elektrisch element wordt ingeschakeld klapt de B16 automaat eruit waar het elektrisch element op zit aangesloten in de meterkast beneden. De automaat die in de binnen unit zit blijft op aan staan.
Binnen unit: ERSD-VM2D
Buiten unit: SUZ-SWM60VA2
Boiler: DJG WPS300
Setpoint SWW: 55c
Bij een SWW run (automatisch) draait de buiten unit tot ongeveer 50c en daarna gaat het over op het elektrisch element. De runtime van de buiten unit staat op 120 minuten, je zou dan zeggen dat het wel binnen die tijd naar 55 graden zou moeten gaan? Vanochtend ging de pomp uit bij 41c en over op het element, waarbij de aardlekautomaat eruit klapt, bij een forcering gebeurdt er niets, ja als je dit vaak doet en weer terug zet op automatisch gaat de pomp weer draaien....
Iemand een idee hoe dit verder te gaan troubleshooten? voordat ik beroep ga doen op een garantie bij de leverancier (climamarket) ?
Ik zat zelf te denken aan de aardlekautomaat te vervangen, ik vermoed niet dat hier het issue zit.
[ Voor 4% gewijzigd door deheij1 op 04-11-2023 09:36 ]
Dat hangt van de begintemperatuur af. Maar je alleen jij kunt zeggen of die 120 minuten de oorzaak was van het stoppen....deheij1 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 09:29:
Sinds een tijdje ervaar ik een mogelijk defect aan mijn elektrisch element van mijn ecodan systeem.
Het moment dat het elektrisch element wordt ingeschakeld klapt de B16 automaat eruit waar het elektrisch element op zit aangesloten in de meterkast beneden. De automaat die in de binnen unit zit blijft op aan staan.
Binnen unit: ERSD-VM2D
Buiten unit: SUZ-SWM60VA2
Boiler: DJG WPS300
Setpoint SWW: 55c
Bij een SWW run (automatisch) draait de buiten unit tot ongeveer 50c en daarna gaat het over op het elektrisch element. De runtime van de buiten unit staat op 120 minuten, je zou dan zeggen dat het wel binnen die tijd naar 55 graden zou moeten gaan?
Je moet eerst even checken of de alamat eruit klapt vanwege overbelasting of vanwege een aardlek. Dat kun je bij de gebruikelijke automaten zien aan de kleur van een vlakje. Zie de datasheet van je automaat.Vanochtend ging de pomp uit bij 41c en over op het element, waarbij de aardlekautomaat eruit klapt, bij een forcering gebeurdt er niets, ja als je dit vaak doet en weer terug zet op automatisch gaat de pomp weer draaien....
Iemand een idee hoe dit verder te gaan troubleshooten? voordat ik beroep ga doen op een garantie bij de leverancier (climamarket) ?
Ik zat zelf te denken aan de aardlekautomaat te vervangen, ik vermoed niet dat hier het issue zit.
Daarna kun je verder gaan zoeken naar de oorzaak.
(Maar ik zet mijn geld op een aardlek in het verwarmingselement)
Overigens kun je in de instellingen het elektrisch element uitzetten voor SWW, daarmee voorkom je dat dat ongewenst wordt ingeschakeld (wat idd nog wel eens voorkomt als de regeling het idee heeft dat het SWW niet snel genoeg op temperatuur komt). Dat is een instelling die een goede installateur sowieso zou moeten instellen, maar dat gebeurt helaas niet vaak.
Daarna wordt het element alleen nog gebruikt voor de legionellacyclus.
Gewoon in serie, hier mijn voorbeeld 50 liter:JustMyOpinion schreef op donderdag 2 november 2023 @ 15:49:
[...]
Je zet deze niet parallel? (Dus van warm naar koud), maar gewoon tussen de retourleiding (Dus al het water gaat door het vat)?
:strip_exif()/f/image/MV3p0yUVKbRhBJVtC90lQHqG.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 200% gewijzigd door DutchWing op 04-11-2023 10:29 ]
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Ja, maar om het systeem rustiger te krijgen zou ik wel een flink groot vat monteren. 100 liter lijkt me dan niet zo gek om mee te starten.JustMyOpinion schreef op donderdag 2 november 2023 @ 15:49:
Als je dat vat ergens binnen je geïsoleerde schil plaatst, hoeft het ook niet geïsoleerd te zijn, dat scheelt geld en ruimte.
Let bij een vat in de retour wel op de aansluitingen: Boven erin en onder eruit.
De kleur van de aardlekautomaat geeft een groen vakje aan als deze zich uitschakelt in de meterkast. Wat dit exact betekend zal ik even moeten opzoekenAndrehj schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 10:00:
[...]
Dat hangt van de begintemperatuur af. Maar je alleen jij kunt zeggen of die 120 minuten de oorzaak was van het stoppen....
[...]
Je moet eerst even checken of de alamat eruit klapt vanwege overbelasting of vanwege een aardlek. Dat kun je bij de gebruikelijke automaten zien aan de kleur van een vlakje. Zie de datasheet van je automaat.
Daarna kun je verder gaan zoeken naar de oorzaak.
(Maar ik zet mijn geld op een aardlek in het verwarmingselement)
Overigens kun je in de instellingen het elektrisch element uitzetten voor SWW, daarmee voorkom je dat dat ongewenst wordt ingeschakeld (wat idd nog wel eens voorkomt als de regeling het idee heeft dat het SWW niet snel genoeg op temperatuur komt). Dat is een instelling die een goede installateur sowieso zou moeten instellen, maar dat gebeurt helaas niet vaak.
Daarna wordt het element alleen nog gebruikt voor de legionellacyclus.
De aardlekschakelaar in de binnen unit kan ik gewoon vervangen/ los kopen?
Ik denk dat je met niet goed begrepen hebt. Ik verdenk het verwarmingselement in je binnenunit van een lekkage van stroom naar de aarde.... Dat is een aardlek. Dus geen aardlekautomaat.deheij1 schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 10:59:
De aardlekschakelaar in de binnen unit kan ik gewoon vervangen/ los kopen?
De reden waarom de automaat dan uitschakelt kan ik achterhalen door de kleurcode van de aardlekautomaat deze overigens een groen vakje aangeeft.
Met een vaste temperatuur van 28 graden loopt die sinds gisteren aan 1 stuk rustig door. Geen onderbrekingen tenzij de thermostaat (losse Siemens) het inderdaad aangeeft als de juiste kamertemperatuur is bereikt.Andrehj schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 15:29:
[...]
Dat zou kunnen, maar het kan net zo goed dat de thermostaat de WP heeft uitgeschakeld. Overigens wijst de Ta die tijdens een run hoger is dan het setpoint er wel op dat de WP op zijn minimum vermogen draait en het setpoint (of de afgifte) omhoog moet.
Als je een vat hebt waarin geen warmte wordt toe- of afgevoerd (behalve via de aansluitende CV-leidingen), waarom maakt het dan uit of je boven of onder in het water toe- of afvoert?Andrehj schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 10:32:
[...]
Ja, maar om het systeem rustiger te krijgen zou ik wel een flink groot vat monteren. 100 liter lijkt me dan niet zo gek om mee te starten.
Als je dat vat ergens binnen je geïsoleerde schil plaatst, hoeft het ook niet geïsoleerd te zijn, dat scheelt geld en ruimte.
Let bij een vat in de retour wel op de aansluitingen: Boven erin en onder eruit.
Dat maakt toch helemaal niets uit?
Alleen voor gemakkelijker ontluchten zou ik zeggen onder de toevoer en boven de afvoer.
Overigens ben ik het wel met Andrehj eens, dat een extra vat weinig nut heeft (zeker als je voldoende buffer hebt in de vorm van waterinhoud van je systeem en/of massa in je verwarmde vloer).
Zwerius Kriegsman
Het idee is dat je ook bij het opstarten al het hele vat wilt benutten. Daarbij zal de retour vanaf de radiatoren steeds verder opwarmen. Om ervoor te zorgen dat dat warme water zo laat mogelijk bij de WP komt, wil je dus iets van gelaagdheid in het buffervat creëren. Vanuit die gedachte lijkt het (mij) dus beter om de warmste leiding (die vanaf de radiatoren komt dus) bovenaan aan te sluiten.Zwerius schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 11:34:
Als je een vat hebt waarin geen warmte wordt toe- of afgevoerd (behalve via de aansluitende CV-leidingen), waarom maakt het dan uit of je boven of onder in het water toe- of afvoert?
Dat maakt toch helemaal niets uit?
De vraag is idd hoe groot dit effect is, maar slechter is deze manier van aansluiten zeker niet.
[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 04-11-2023 12:23 ]
WP: PUD-SWM80YAA + EHSD-VM2D, ESP met MQTT Domoticz
Tot nu toe niks (alleen gemiddeld 29W standbyverbruikricvee schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 13:20:
Wat verbruikt jullie warmtepomp gemiddeld aan stroom, op een dag als vandaag?

Ik heb een beetje veel thermische massa, en dan is de 0.2K hysterese van de thermostaat al aan de hoge kant. De WP heeft gisteren toevallig wel lang gedraaid, en sinds gisteravond is de temperatuur nog niet 0.2K gezakt.
Ik kijk dus eerder naar het gemiddelde over meer dagen: Afgelopen 7 dagen in totaal 25.7 kWh elektrisch, dus 3.7 kWh gemiddeld per dag. En daarmee hou ik ca 900 m³ woning plus 300 m³ garage warm.
Maar uiteindelijk zegt dit natuurlijk niks. Je kunt dit alleen goed vergelijken als je vergelijkbare woningen hebt, dezelfde thermostaatinstelling, en liefst ook nog vergelijkbare interne warmtebronnen.
[ Voor 58% gewijzigd door Andrehj op 04-11-2023 13:41 ]
Vandaag, tot dit moment 7,02 kWh voor een woonboerderij van 200+ jaar, kamerthermostaat op 21,0°C badkamer op 21,5°ricvee schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 13:20:
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
verbruik=3*(15.9-1.1*gem_temp) als gem_temp<11ricvee schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 13:20:
Met een verwachte gemiddelde temperatuur van 8.6°, wordt dat 19.3kWh voor vandaag.
Overigens is dit inclusief sww en inductiefornuis.
When life gives you lemons, start a battery factory
Wat is de minimale frequentie van het model PUHZ-SW75 (Yaa of Xaa) is dit ook nog buiten temperatuur afhankelijk?
Ik heb sinds gisteren mijn Wp ingeschakeld en die lijkt niet lager te willen terug moduleren dan 30Hz bij een vaste Ta van 28graden. dus een en al gependel. langste run nu 50 min.
Ta wordt 32 graden
Tr is 23-24 graden
Ts is 28
opgenomen vermogen totaal schommelt tussen 550 tot 782 watt
Flow is 26l/p/m
Enige wat nu nog relatief klein is dat het vloer oppervlak nog klein is. 35m2. en gaat over een aantal weken naar 75 dus dat weet ik
dan nog verwacht ik dat de Wp terug moduleert. Dus hoe laag kan hij en is die 30Hz werkelijk zijn minimale frequentie? Ik kom nu dan op een afgegeven vermogen van 12Kw. lijkt me erg vreemd.
even ter vergelijking bij mijn vader heb ik afgelopen zomer een panasonic wp geinstalleerd en daar zitten ook japanse kabouters in. die maakt nu runs van 4 tot 10 uur op een frequentie van 19hz. volgens de specs zelfde vermogen Wp echter andere fabrikant. zijn systeeminhoud is relatief klein t.o.v. die van mij. dan zie je de compressor heel mooi terug moduleren bij een Ta die over Ts gaat.
ERSD-VM2D / PUHZ-SW75-YAA / SMA-tripower 6 /
Volgens mij 20 Hz (al heb ik dat zelf nog nooit gezien), maar ja, dat is zeker heel erg temperatuurafhankelijk.buell schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 14:17:
Even een vraag voor wie het weet.
Wat is de minimale frequentie van het model PUHZ-SW75 (Yaa of Xaa) is dit ook nog buiten temperatuur afhankelijk?
Dat is je probleem. Je WP heeft een minimum vermogen van een dikke 3 kW. Om dat in slechts 35 m² kwijt te raken zal de watertemperatuur een heel stuk omhoog moeten. Reken maar op Ta 35 om ca 100 W/m² kwijt te worden. Je watertemperatuur staat simpelweg te laag.Ik heb sinds gisteren mijn Wp ingeschakeld en die lijkt niet lager te willen terug moduleren dan 30Hz bij een vaste Ta van 28graden. dus een en al gependel. langste run nu 50 min.
Ta wordt 32 graden
Tr is 23-24 graden
Ts is 28
opgenomen vermogen totaal schommelt tussen 550 tot 782 watt
Flow is 26l/p/m
Enige wat nu nog relatief klein is dat het vloer oppervlak nog klein is. 35m2. en gaat over een aantal weken naar 75 dus dat weet ik
Die berekening kan nooit kloppen. Ergens zal een meting er naast zitten. Ten eerste omdat een 75xAA zeker geen 12 kW levert bij 30 Hz en ten tweede omdat dat een COP van ca 16 zou beteken....dan nog verwacht ik dat de Wp terug moduleert. Dus hoe laag kan hij en is die 30Hz werkelijk zijn minimale frequentie? Ik kom nu dan op een afgegeven vermogen van 12Kw. lijkt me erg vreemd.
Ik schat dat je WP bij 30 Hz, Ta 32 en Tb 9 zo'n 3.5 kW produceert. Dat is al aardig dicht bij minimum vermogen. Conclusie blijft: Watertemperatuur omhoog of anderszins meer afgifte creëren.
[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 04-11-2023 14:35 ]
Even alles afronden:ricvee schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 13:20:
Als je jouw gas verbruik neemt en dat vermenigvuldigd met 10 en dat weer deelt door 4 omdat een warmtepomp makkelijk 4 kW ophaalt als deze 1kW verbruikt, kom je op jouw stroomverbruik.
Dit is dan als je al een beetje hebt getweaked en het wat zuiniger maakt dan fabrieksinstellingen.
Nieuwere huizen met meer isolatie en vloerverwarming (en meestal dikkere leidingen voor de verwarming) komen nu op een hogere COP.
Even googlen en je komt vast verder.
De flow uitlezing zit toch op het display op ref adress 505?Andrehj schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 14:31:
[...]
Volgens mij 20 Hz (al heb ik dat zelf nog nooit gezien), maar ja, dat is zeker heel erg temperatuurafhankelijk.
[...]
Dat is je probleem. Je WP heeft een minimum vermogen van een dikke 3 kW. Om dat in slechts 35 m² kwijt te raken zal de watertemperatuur een heel stuk omhoog moeten. Reken maar op Ta 35 om ca 100 W/m² kwijt te worden. Je watertemperatuur staat simpelweg te laag.
[...]
Die berekening kan nooit kloppen. Ergens zal een meting er naast zitten. Ten eerste omdat een 75xAA zeker geen 12 kW levert bij 30 Hz en ten tweede omdat dat een COP van ca 16 zou beteken....
Ik schat dat je WP bij 30 Hz, Ta 32 en Tb 9 zo'n 3.5 kW produceert. Dat is al aardig dicht bij minimum vermogen. Conclusie blijft: Watertemperatuur omhoog of anderszins meer afgifte creëren.
Ik kwam er nu ook achter dat ik er behoorlijk naast zit idd.

Pomp dus op stand 5 moeten zetten.
13l/m haalt hij nu. Delta van 3 graden uiteindelijk wat resulteerde in 2730 watt afgifte.
Klopt dus als een bus dat hij zijn minimale vermogen niet kwijt raakt. Ik keek in het verkeerde register.
[ Voor 37% gewijzigd door buell op 04-11-2023 15:17 ]
13 lpm is te weinig voor een 75YAA. Je wilt wel 20 lpm op stand 5 halen. Zijn je leidingen wel dik genoeg?buell schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 15:06:
Ik kwam er nu ook achter dat ik er behoorlijk naast zit idd.
Pomp dus op stand 5 moeten zetten.
13l/m haalt hij nu. Delta van 3 graden uiteindelijk wat resulteerde in 2730 watt afgifte.
Klopt dus als een bus dat hij zijn minimale vermogen niet kwijt raakt. Ik keek in het verkeerde register.
Of staan @buell de lussen niet maximaal open ?Andrehj schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 15:23:
[...]
13 lpm is te weinig voor een 75YAA. Je wilt wel 20 lpm op stand 5 halen. Zijn je leidingen wel dik genoeg?
Er zijn verdelers (bv Watts) waar een debiet regelschroef in de retour vd lus zit en je de debietmeters zelf niet moet gebruiken om het debiet te regelen, deze moeten maximaal open en in retour zit de regelschroef. Zelf had ik hier een verbetering van de flow te pakken toen ik daar achter kwam...
[ Voor 12% gewijzigd door Knowbody op 04-11-2023 15:36 ]
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
6.1 kWh incl. het verwarmen van het SWW.ricvee schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 13:20:
WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022
Ik vermoed dat het komt door dat ik maar 4 van de 8 lussen open heb staan nu. Alle groepen staan de toe en afvoer helemaal open die open mogen nu.Knowbody schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 15:34:
[...]
Of staan @buell de lussen niet maximaal open ?
Er zijn verdelers (bv Watts) waar een debiet regelschroef in de retour vd lus zit en je de debietmeters zelf niet moet gebruiken om het debiet te regelen, deze moeten maximaal open en in retour zit de regelschroef. Zelf had ik hier een verbetering van de flow te pakken toen ik daar achter kwam...
De verdeler van de vvw hangt recht onder het binnendeel met daar tussen 50cm lange 32mm henco leiding. Ik maak er wel ff een foto van als ik thuis ben.
Daar heb je dan dus last van. Alle groepen openen gaat je helpen (dat is dan mogelijk na de uitbreiding neem ik aan?)buell schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 15:40:
[...]
Ik vermoed dat het komt door dat ik maar 4 van de 8 lussen open heb staan nu. Alle groepen staan de toe en afvoer helemaal open die open mogen nu.
De verdeler van de vvw hangt recht onder het binnendeel met daar tussen 50cm lange 32mm henco leiding. Ik maak er wel ff een foto van als ik thuis ben.
[ Voor 5% gewijzigd door Knowbody op 04-11-2023 16:00 ]
0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO
Hij heeft nu ook nog maar 35m2 vvw, dit gaat over een aantal weken naar 75m2.Andrehj schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 15:23:
[...]
13 lpm is te weinig voor een 75YAA. Je wilt wel 20 lpm op stand 5 halen. Zijn je leidingen wel dik genoeg?
Dit zal ook nog wel meespelen.
WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022
buell schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 15:40:
[...]
Ik vermoed dat het komt door dat ik maar 4 van de 8 lussen open heb staan nu. Alle groepen staan de toe en afvoer helemaal open die open mogen nu.
:strip_exif()/f/image/M4g4lkohwxIjbE0mZ8aF8Sp0.jpg?f=fotoalbum_large)
Cijfers zeggen soms toch meer dan "gevoel"Andrehj schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 12:22:
[...]
Het idee is dat je ook bij het opstarten al het hele vat wilt benutten. Daarbij zal de retour vanaf de radiatoren steeds verder opwarmen. Om ervoor te zorgen dat dat warme water zo laat mogelijk bij de WP komt, wil je dus iets van gelaagdheid in het buffervat creëren. Vanuit die gedachte lijkt het (mij) dus beter om de warmste leiding (die vanaf de radiatoren komt dus) bovenaan aan te sluiten.
De vraag is idd hoe groot dit effect is, maar slechter is deze manier van aansluiten zeker niet.
Als je een kaal vat hebt zonder interne delen die de stroming mooi moeten verdelen, dan heb je bij een (even aangenomen) debiet van 15 liter per minuut en een (ook aangenomen) pijpaansluiting van 28 (26 inw.) mm al een watersnelheid van ongeveer 0,5 m/s.
Wat denk je dat er dan van gelaagdheid in een vat overblijft??
Zwerius Kriegsman
Weinig. OK, jij wint.Zwerius schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 17:29:
Cijfers zeggen soms toch meer dan "gevoel". Dus even rekenen:
Als je een kaal vat hebt zonder interne delen die de stroming mooi moeten verdelen, dan heb je bij een (even aangenomen) debiet van 15 liter per minuut en een (ook aangenomen) pijpaansluiting van 28 (26 inw.) mm al een watersnelheid van ongeveer 0,5 m/s.
Wat denk je dat er dan van gelaagdheid in een vat overblijft??
De wp compressor uit gezet en even alle kranen los gezet op de verdeler geeft in pompstand 5 een flow 20 tot 21 liter per minuut bij parameter 540. Precies mooi lijkt me. hopelijk is de tegelzetter er snel al verwacht ik niet voor begin december dat hij echt aan kan.Andrehj schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 15:23:
[...]
tnx voor support vandaag. Wp maar weer uit gezet om onnodig pendelen te voorkomen, Temperatuur in huis was al aardig aan het oplopen bij een ta van 32.
20 lpm is inderdaad prima met maar 8 groepen. En als dan die volgende 40 m² erbij komt zal het nog wel wat beter worden.buell schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 17:57:
De wp compressor uit gezet en even alle kranen los gezet op de verdeler geeft in pompstand 5 een flow 20 tot 21 liter per minuut bij parameter 540. Precies mooi lijkt me. hopelijk is de tegelzetter er snel al verwacht ik niet voor begin december dat hij echt aan kan.
Hangt er nog geen thermostaat aan? Dan kun je de watertemperatuur gewoon zodanig instellen dat ie niet gaat pendelen en de thermostaat de kamertemperatuur laten regelen.tnx voor support vandaag. Wp maar weer uit gezet om onnodig pendelen te voorkomen, Temperatuur in huis was al aardig aan het oplopen bij een ta van 32.
P.S. Even een paar pagina's teruglezen, recent is net een goedkoop adres voor de veelgebruikte Panasonic thermostaat gevonden.
[ Voor 7% gewijzigd door Andrehj op 04-11-2023 18:20 ]
Bedankt voor de tip. Echter het deel dat wel aan kon daar leven we nu niet. we hebben nog 2 daikin aircos hangen waar we nu mee verwarmen dus in de kou zitten we gelukkig niet.Andrehj schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 18:16:
[...]
20 lpm is inderdaad prima met maar 8 groepen. En als dan die volgende 40 m² erbij komt zal het nog wel wat beter worden.
[...]
Hangt er nog geen thermostaat aan? Dan kun je de watertemperatuur gewoon zodanig instellen dat ie niet gaat pendelen en de thermostaat de kamertemperatuur laten regelen.
P.S. Even een paar pagina's teruglezen, recent is net een goedkoop adres voor de veelgebruikte Panasonic thermostaat gevonden.
Ik heb daar een paar post terug ook gereageerd hoe ik dit wil gaan uitvoeren met een paar linkjes.
Hier ben ik ook benieuwd naar!pleio65 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 22:15:
Ik heb het voornemen om een MELCloud adapter (MAC-587IF-E )te gaan kopen. De voornaamste reden voor de evt aanschaf is dat ik Ta (doelvoorlooptemperatuur) met een timer functie wil kunnen regelen. Verwarmen gebeurt momenteel met een vaste Ta.
Nu mijn vraag: kan ik met de MELCloud de doelvoorlooptemperatuur icm de timer instellen? Of is enkel het regelen van de ruimtetemperatuur?
[Afbeelding]
Volgens mij moet het kunnen door de verschillende TA aanvoer temperaturen die je wil toepassen in verschillende “initiële instellingen” op te slaan. Met de weekklok kun je dan de ”initiële instelling” (max 3) kiezen. Uit en aan van de vaste TA modus kan ook.
WP: PUHZ-SW75 YAA + ERST20D-VM2D. PV: 2000 wp +4200 wp
Ik kan met mijn unit de frequentie helaas niet uitlezen dus tast een beetje in het duister over het volgende:
Bij de TA van 27 (regeling kiest niet een hogere TA, retour steeds ca 24, flow 17) varieert het verbruik tussen de ca 1000 en 500 watt zonder dat de TA en TR echt wijzigt. Vandaag bleef hij uren vrij hoog zitten (ca 9 graden buiten). Als de vloer zou opwarmen dan zou de frequentie/verbruik toch op een gegeven moment lager moeten worden? (Hoeft minder warmte bij/kou uit de vloer (ca 90m2 vv)).
Soms draait hij even een tijdje op ca 600 watt waarna hij weer oploopt naar hogere waarden. De pomp stopt en pendelt dus niet. Runs zijn vrij lang (6-10 uur) en 1 per dag. Steeds wel een overshoot na de run maar dat is inherent aan de ruimteregeling heb ik gelezen. Op vaste de TA instelling zie ik het verbruik overigen ook wel fluctueren.
Is dit hogere verbruik dan een resultaat van een hogere frequentie? Waarom zou hij deze kiezen?
Vannacht had ik 0,5 graden verlaagd als proef. Om 6.00uur ging hij aan door 0,5 graad verhoging. Ik vond hem vandaag gezien de buitentemperatuur vrij veel verbruiken en vrij onrustig:
:strip_exif()/f/image/tp7h0KWbtBUH9BfCUVwlaj0t.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit was gister:
:strip_exif()/f/image/Q2U9mALgLO5FktIetyuTuTsj.jpg?f=fotoalbum_large)
30 okt: zo verwachtte ik het, maar dit is dus geen dagelijks plaatje.
:strip_exif()/f/image/DbTfE42XNdrudnY65boGuia6.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik zit ongeveer met dezelfde opstelling alleen heb ik de 8kw, ook gebruik ik de ruimteregeling.g-j-t schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 22:00:
Wp nu een maand in gebruik op de ruimteregeling modus. Min temp ingesteld op 27 omdat er anders naar mijn idee erg weinig gebeurt kwa opwarming.
Ik kan met mijn unit de frequentie helaas niet uitlezen dus tast een beetje in het duister over het volgende:
Bij de TA van 27 (regeling kiest niet een hogere TA, retour steeds ca 24, flow 17) varieert het verbruik tussen de ca 1000 en 500 watt zonder dat de TA en TR echt wijzigt. Vandaag bleef hij uren vrij hoog zitten (ca 9 graden buiten). Als de vloer zou opwarmen dan zou de frequentie/verbruik toch op een gegeven moment lager moeten worden? (Hoeft minder warmte bij/kou uit de vloer (ca 90m2 vv)).
Aanvoer min max op 26-35 en de unit gaat rond de 27° verwarmen, retour 25°. Flow 20.
Toch zie ik dat zoals vaker genoemd met opstarten het opgenomen vermogen wat hoger is en daarna meerdere uren stabiel blijft rond de 650watt.
De overshoot is 1 graad 21,5 ipv 20,5 die ingesteld staat.
Echter vind ik dit niet zo hinderlijk als eerder verwacht.
Hier ongeveer 50m2 vloerverwarming en enkele radiatoren t22
Grafiek van vandaag
:strip_exif()/f/image/p9aCoi6uhEbZEgedB2GIqGmD.jpg?f=fotoalbum_large)
Mitsubishi ERSD-VM2D.UK & SUZ-SWM80 VA
Dank! Zo zou ik het ook graag willen, geen idee waarom hij bij mij niet stabiel wordt. De auto adapt regeling zou het inmiddels moeten snappen lijkt me.RenBeu schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 22:34:
[...]
Ik zit ongeveer met dezelfde opstelling alleen heb ik de 8kw, ook gebruik ik de ruimteregeling.
Aanvoer min max op 26-35 en de unit gaat rond de 27° verwarmen, retour 25°. Flow 20.
Toch zie ik dat zoals vaker genoemd met opstarten het opgenomen vermogen wat hoger is en daarna meerdere uren stabiel blijft rond de 650watt.
De overshoot is 1 graad 21,5 ipv 20,5 die ingesteld staat.
Echter vind ik dit niet zo hinderlijk als eerder verwacht.
Hier ongeveer 50m2 vloerverwarming en enkele radiatoren t22
Grafiek van vandaag
[Afbeelding]
Je TR is wel 1 graad hoger dan bij mij. Ik heb de vv in de garage een beetje geknepen meedraaien zodat het daar rond de 16-17 graden blijft. Dit levert mogelijk een iets lagere TR. als de TA en TR stabiel zijn, waarom de frequentie/verbruik dan niet?
(Ik heb de PUHZ-SHW112YAA en EHSC-VM2D).
Er komt nog een KWh meter tussen, maar toch interessant om vanuit de unit een indicatie te hebben.
WP: PUHZ-SHW112YAA + EHSC-VM2D en PV: 8355 Wp
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero