Het grote verschil zit hem juist in de isolatie van een nieuwbouwhuis. De buitenmuren zijn zo goed geïsoleerd tov de binnenmuren en vloeren, dat ondanks alle zones in huis en de wens om verschillende temperaturen aan te houden, je uiteindelijk toch een redelijk egale temperatuur krijgt door het huis heen. In het begin met de oude thermostaten stond de verwarming alleen beneden aan, boven en op zolder stond uit, want ik dacht daarmee energie te besparen. In werkelijkheid was dat juist het tegenovergestelde, want de warmtepomp stond enorm te pendelen omdat hij zijn minimale vermogen in de benedenverdieping niet kwijt kon. En ondanks dat op de 1e en op zolder alles uit stond, was het op de 1e verdieping maar 0,5 en op zolder maar 1 graad kouder dan de woonkamer.vormulier schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 21:51:
[...]
Ik was al aan het zoeken waarom ons nieuwbouw hutje met WP zo aan het flipperen is.. Hoeveel thermostaten heb je nu dan ? want om er in elke ruimte een te hangen is allicht wel te.. maar om nu 6 thermostaten te vervangen voor 1 lijkt ook wel wat op inleveren van comfort..
Ik heb nu 1 thermostaat in de woonkamer en via de verdeler heb ik nu alles waterzijdig ingeregeld (slaapkamer wat minder, werkkamer en badkamer wat meer. Waterzijdig instellen heb ik gedaan door aan de doorzichtige flowmeters te draaien). De warmtepomp maakt daarmee in de winter maar 1 lange run overdag en het scheelt echt enorm in de energiekosten tov de oude thermostaten. En de kamers door het huis zijn allemaal comfortabel. Vanuit de oude slecht geïsoleerde huizen willen mensen vaak nog even lekker draaien aan thermostaten, maar met vloerverwarming en 25 graden water moet je er juist zo min mogelijk aan zitten. In de ochtend iets veranderen zorgt pas voor een merkbaar verschil in de avond.
Dus ondanks dat ik maar 1 thermostaat heb ervaar ik absoluut geen comfort problemen. Het comfort is juist toegenomen en de energiekosten zijn afgenomen. Dat van het minimale vermogen continu kwijt kunnen realiseren mensen die net een warmtepomp hebben nog vaak niet goed. Als dat niet het geval is, dan neemt de ta snel toe en stopt de warmtepomp uit zelfbescherming ermee, om het 10 min later weer te proberen. Dit zorgt voor veel pendelen, slijtage en hoge energiekosten (als ik het me goed kan herinneren heeft @Andrehj wel eens uitgerekend dat je pas na circa 30 min draaien de cop uit de boekjes haalt). Via de topic start kan je je minimale vermogen vinden en via calculators voor radiatoren of vloerverwarming kan je uitrekenen hoeveel m2 vloer je bij welke temp open moet hebben staan om dat kwijt te kunnen. Alvast een kleine spoiler, als je erg lange runs wil hebben, dan moet er al snel meer dan 100m2 open staan bij 25 graden water.
WP: Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D