Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sven1234
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
vormulier schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 21:51:
[...]

Ik was al aan het zoeken waarom ons nieuwbouw hutje met WP zo aan het flipperen is.. Hoeveel thermostaten heb je nu dan ? want om er in elke ruimte een te hangen is allicht wel te.. maar om nu 6 thermostaten te vervangen voor 1 lijkt ook wel wat op inleveren van comfort..
Het grote verschil zit hem juist in de isolatie van een nieuwbouwhuis. De buitenmuren zijn zo goed geïsoleerd tov de binnenmuren en vloeren, dat ondanks alle zones in huis en de wens om verschillende temperaturen aan te houden, je uiteindelijk toch een redelijk egale temperatuur krijgt door het huis heen. In het begin met de oude thermostaten stond de verwarming alleen beneden aan, boven en op zolder stond uit, want ik dacht daarmee energie te besparen. In werkelijkheid was dat juist het tegenovergestelde, want de warmtepomp stond enorm te pendelen omdat hij zijn minimale vermogen in de benedenverdieping niet kwijt kon. En ondanks dat op de 1e en op zolder alles uit stond, was het op de 1e verdieping maar 0,5 en op zolder maar 1 graad kouder dan de woonkamer.

Ik heb nu 1 thermostaat in de woonkamer en via de verdeler heb ik nu alles waterzijdig ingeregeld (slaapkamer wat minder, werkkamer en badkamer wat meer. Waterzijdig instellen heb ik gedaan door aan de doorzichtige flowmeters te draaien). De warmtepomp maakt daarmee in de winter maar 1 lange run overdag en het scheelt echt enorm in de energiekosten tov de oude thermostaten. En de kamers door het huis zijn allemaal comfortabel. Vanuit de oude slecht geïsoleerde huizen willen mensen vaak nog even lekker draaien aan thermostaten, maar met vloerverwarming en 25 graden water moet je er juist zo min mogelijk aan zitten. In de ochtend iets veranderen zorgt pas voor een merkbaar verschil in de avond.

Dus ondanks dat ik maar 1 thermostaat heb ervaar ik absoluut geen comfort problemen. Het comfort is juist toegenomen en de energiekosten zijn afgenomen. Dat van het minimale vermogen continu kwijt kunnen realiseren mensen die net een warmtepomp hebben nog vaak niet goed. Als dat niet het geval is, dan neemt de ta snel toe en stopt de warmtepomp uit zelfbescherming ermee, om het 10 min later weer te proberen. Dit zorgt voor veel pendelen, slijtage en hoge energiekosten (als ik het me goed kan herinneren heeft @Andrehj wel eens uitgerekend dat je pas na circa 30 min draaien de cop uit de boekjes haalt). Via de topic start kan je je minimale vermogen vinden en via calculators voor radiatoren of vloerverwarming kan je uitrekenen hoeveel m2 vloer je bij welke temp open moet hebben staan om dat kwijt te kunnen. Alvast een kleine spoiler, als je erg lange runs wil hebben, dan moet er al snel meer dan 100m2 open staan bij 25 graden water.

WP: Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven1234
  • Nu online
Strider schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 22:03:
[...]

Interessant, ik heb ook zo'n Möhlenhoff met in iedere kamer (woonkamer een digitale thermostaat) een aparte lelijke analoge thermostaat zoals hieronder.

Jij hebt dit vervangen door een 1 Panasonic thermostaat? Kun je daarmee per kamer de kleppen van de vloerverwarming instellen? Ik hoef niet de temperatuur van iedere kamer in te kunnen stellen, maar ik zou wel per kamer willen instellen of de vloerverwarming wel/niet moet aanstaan (slaapkamer bijv. niet).
Het liefst koppel ik alle thermostaten in de slaapkamers af, stuc ik de dozen dicht, en stel ik digitaal per kamer in of de vloerverwarming wel/niet aan staat.

Welke Panasonic thermostaat heb jij?

[Afbeelding]
Zie hierboven ook mijn reactie op @vormulier. Ik heb de PAW-A2W-RTWIRED. Deze is niet de goedkoopste, maar lees even de laatste paar paginas terug. Iemand heeft hem recentelijk goedkoop kunnen krijgen en er zijn enkele andere oplossingen. Zorg er in ieder geval voor dat het een aan/uit thermostaat is zonder pwm (erg vaak aan/uit/aan per uur) en als je veel beton met vloerverwarming hebt, een met een lage hysterese. Anders heb je kans op een grote overshoot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chris vw
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Strider schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 22:03:
[...]

Interessant, ik heb ook zo'n Möhlenhoff met in iedere kamer (woonkamer een digitale thermostaat) een aparte lelijke analoge thermostaat zoals hieronder.
Zoals sommigen weten en terug kunnen lezen heb ik ook veel problemen gehad met de mohlenhoff thermostaten. Situatie, bg 1e en 2e verdieping met in elke ruimte een thermostaat.

Heb het volgende gedaan wat zeer stabiele run geeft, momenteel 1 per dag.

1e en 2e verdieping mohlenhoff thermostaten laten zitten. Deze zijn echter niet gekoppeld aan warmtepomp en regelen alleen de actuatoren van de verdelers.

Woonkamer + bijkeuken + badkamer actuatoten verwijderd = ongeveer 80m2 vloererwarming. Panasonic thermostaat in woonkamer opgehangen en die rechtstreeks aan wp gekoppeld. Heb dus nu master-slave opstelling.

Daarnaast nachtverlaging. En mohlenhoff thermostaten hebben de eigenschap dat als ze flink onder doeltemperatuur komen tot ong. doeltemperatuur geen pwm gebruiken. Daarna gaan ze over op pwm om te stabiliseren. Door nachtverlaging zijn dus smorgens alle groepen open en gaan de slaapkamers dicht als het daar op temperatuur is.

Draai op vaste voorlooptemperatuur van Ta 25 en draait zeer stabiel op ongeveer 500 Watt.

Alleen met koelen nog niet tevreden omdat de slaapkamers dan wel het afgiftevermogen begrenzen door PWM. Daarnaast nog buffervat wat slecht is bij koelen en secondaire pomp. Daar nog eens over nadenken.

Dus conclusie, met alleen kopen van panasonic thermostaat kan je de boel flink verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Registratie: December 2012
  • Niet online
Wij hebben dit als setup in ons huis:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3BWiJc8Teu6CvLwLlGAqmwEk1jU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/DiV4ZrVkS4X7cF2CfTGC16wM.png?f=fotoalbum_large

met 3 van die "OEM Alpha Base station direct" (iedere verdieping 1). en 1 smart boxdat lijkt een uitvinding van de installateur zelf te zijn (ben er nog niet uit wat het wel of niet doet)

Maar wat mij logisch lijkt is dat al die thermostaten gewoon zitten te vechten om een beetje warmte in hun zone. met dit tot gevolg:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8JN-6N6reW4uM-FBx5uSprLoNBo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/y4PniAFJJc7BdQge0aSpyyVX.png?f=user_large

een enorm knipperkast festijn van aan en uit.

Door het systeem los te koppelen en een (andere / nieuwe) thermostaat te halen zou je dit dus kunnen oplossen. (zoals de panasonic)

Maar ik vraag me af of het niet goedkoper is om een ESP of iets anders er tussen te hangen die als buffer speelt bij "aan" aan gaat en bij "uit" 5 min wacht of er niet nog een "aan" komt en dus het systeem op die manier ook rustig laat lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris vw
  • Niet online
vormulier schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 22:43:

Maar ik vraag me af of het niet goedkoper is om een ESP of iets anders er tussen te hangen die als buffer speelt bij "aan" aan gaat en bij "uit" 5 min wacht of er niet nog een "aan" komt en dus het systeem op die manier ook rustig laat lopen?
Geprobeerd maar dat werkt niet. Want je groep gaat dicht dus je wp stopt omdat z'n Ta oploopt omdat je afgifte wegvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
chris vw schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 22:48:
[...]

Geprobeerd maar dat werkt niet. Want je groep gaat dicht dus je wp stopt omdat z'n Ta oploopt omdat je afgifte wegvalt.
Hmm spijtig.. Maar goed ik heb eigenlijk niet super veel zin om de boel er uit te trekken / te verbouwen verder.

Dus wat zou een simepele /goedkope oplossing zijn voor dit probleem (behalve om er 200 euro aan een andere thermostaat want stiekum is dat best wat centen)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Mohlenhoff = Alpha Direct = Smart SST etc. Allemaal hetzelfde systeem. Ik heb dit systeem ook thuis hangen (huurwoning, appartement) en heb er veel mee getest. Het is echt verschrikkelijke rotzooi voor een warmtepomp vanwege het onlogische aan/uit gedrag van de thermostaten. Door het PWM-gedrag gaan ook de actuatoren / stelmotoren weer super snel dicht, wat resulteert in gigantisch veel pendelen. Door alleen de actuatoren er af te halen of op manual te zetten zorgde bij mij al voor een flinke verbetering:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/XgS90loBZZY9xk0cd2y6OyWj.png

Het basisstation zelf heeft standaard 2 minuten vertraging als de thermostaat aan/uit gaat. Dus als de thermostaat een PWM-schakeling doet en een start of stop signaal naar de WP stuurt, duurt het 2 minuten voordat de WP uit of aan gaat. (het meest linker groene lampje)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YUtaKq2XSySaFFjfj1jjejmXnEc=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/P5Ze3kaOFgNNcEh9ObB7Z9vh.jpg?f=user_large

Door middel van de dipswitches kun je de vertraging van 2 minuten verlengen met 5, 10 of 15 minuten.

Hoe heb ik het momenteel stabieler:
- Dipswitch op basisstation op 15 minuten, zo voorkom je dat de WP steeds uit/aan gaat
- Alle groepen volledig open gezet, door de actuatoren / stelmotortjes op manual te zetten. Behalve in de slaapkamer. Eventueel zelf de flowmeters wat knijpen mocht het in een bepaalde ruimte te warm worden
- WP op vaste watertemperatuur gezet van Ta30 (ik heb een kleine woning, 50m2 vloerverwarming, dus dan moet de temp hoger om de warmte kwijt te kunnen om pendelen te voorkomen)
- WP ingesteld dat deze tussen 00:00 - 08:00 niet inschakelt, ik hoor de unit soms namelijk brommen en een defrost is al helemaal erg. Buitenunit staat namelijk precies boven de slaapkamer, nog bedankt degene die de woning heeft gebouwd.

Bovenstaande 'tweaks' resulteert in:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/fotoalbum/image/UihvaLM6pYEmJX8MlKpv3eKl.png

De hoge piek tussen 10 en 11 is trouwens het maken van SWW en ik die afbakbroodjes aan het maken was :+

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Mick1990 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 23:42:

Door middel van de dipswitches kun je de vertraging van 2 minuten verlengen met 5, 10 of 15 minuten.
Ben benieuwd hoe dit als eerste stap gaat helpen, ze stonden inderdaad allemaal naar beneden.. zal wel wat tweaken worden van de week maar dat is niet erg eens in de gaten houden hoe de WP zich nu gaat gedragen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Perseus
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:01
Nu de Ecodan 2 weken draaien. De eerste week op ruimtetemp regeling (21C). In tegenstelling tot wat ik eerder zei over de Honeywell round thermostaten die we hier hebben, werkte dit toch minder goed dan ik dacht. Alle thermostaten stonden op dezelfde warmtevraag, maar de flow met zoneregeling ging alle kanten uit. Ook het stroomverbruik vond ik vrij hoog en varieerde tussen de 700w en 1kW+.

Deze week flow op alle groepen handmatig ingesteld rond de 1-1,5l/minuut en begonnen met vaste Ta van 25C. Dit hield het huis en alle kamers ook op 21C (Ta 25/26, Tr 23), ook als ik de WP uizette tussen 22u en 07u. Ook het stroomverbruik tijdens operatie leek lager en constanter, dus zou een hogere COP moeten halen. Voorlopig hou ik het dus even bij een vaste Ta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knowbody
  • Registratie: December 2016
  • Nu online
Andrehj schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 10:03:
[...]

Nee. De WP kijkt niet eens naar de retourtemperatuur. Die kijkt gewoon of hij zijn minimaal vermogen kwijt kan zonder dat de Ta te ver oploopt. En dat was duidelijk niet het geval, kijk maar naar de vermogensgrafiek.
Daar kan ik niet zoveel mee, de Tr staat er immers niet in. Jij zegt hij zal er niet naar kijken maar als de Tr 23 is, is een Ta van 24 niet gewenst. Het lukt me stug dat hij niets doet met dT.

0599 BJ 2022, Nibe Split 12 kW, SMO S40. Getuned naar 56 Hz max, 20 lpm debiet verwarming en koeling, stille mode altijd aan.Hier verdwijnt de legionella aangroei dagelijks in het riool. 9000 Wp plat dak 10xNO, 10xZW, 5xZO

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Knowbody schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 09:24:
Daar kan ik niet zoveel mee, de Tr staat er immers niet in. Jij zegt hij zal er niet naar kijken maar als de Tr 23 is, is een Ta van 24 niet gewenst. Het lukt me stug dat hij niets doet met dT.
Dat mag jij geloven of niet, maar is toch echt zo. Zelfs een Tr van 23 kan bij een Ta van 24 (mits voldoende flow, wat in dit specifieke geval uiteraard wel een probleem zal zijn).
De Mitsubishi FTC doet niks met Tr.

Bovendien was dat in mijn geval al helemaal niet van toepassing. De Tr was aan het begin van de run door het koude water uit de garage zelfs maar 19 graden.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterMi
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11-03 17:05

PeterMi

Zubadan econdan PUHZ 80YY

Dag allemaal.

Ondertussen heb ik mijn warmtepomp lekker aan t lopen met alle tips van het forum hier.
Alleen heb ik af en toe nog wat raar gedrag van de WP wat ik niet kan verklaren. Misschien is t niks geks en hoort t gewoon bij de werking van de unit maar graag toch jullie mening hierover.

grafiek-1

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CHDmZ0OdwkmnWwV7apTuwGLnds8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bkNQd03BvXbtPgCN7lBjHNQ3.png?f=fotoalbum_large

grafiek-2

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BnwsXO4hnZ0tRa_0fTnVhl2UcaY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LjGTJDeHs1IIku5oNXXa49zs.png?f=fotoalbum_large

Mijn WP is geschakeld met een externe thermostaat.
Ik zie in grafiek 2 dat de WP om 19:44 uitschakelt en om 20:16 weer inschakelt
Dit correspondeert volgens mij niet met de waarden in grafiek 1. Daar loopt de temperatuur (retour thw2) op na 19:44. Hoe kan dat als de WP uit staat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Sven1234, @chris vw, @Mick1990 en @Perseus,
Mooi om te lezen dat de veel gegeven adviezen hier en in het algemene L/W WP topic opgevolgd worden en ook daadwerkelijk tot goede resultaten leiden!
(@chris vw :Ik zou dat buffervat er alsnog tussenuit halen. Desnoods eerst met een paar kranen als test. Dan kan ook die secundaire pomp er tussenuit. (Die is van binnen open, dus de WP kan daar bij een test eerst gewoon doorheen pompen).

@vormulier : Voor jou heb ik maar één advies: Volg de route van de bovenstaande Tweakers en bouw je systeem om tot een systeem met gewoon 1 thermostaat, geen zoneregeling en geen buffervat. Het is in dit topic al veel te vaak aangetoond dat dat bij nieuwbouwwoningen het beste werkt.
Alternatief is het ombouwen tot een master-slave systeem met zoveel mogelijk zones altijd open.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sven1234 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 22:17:
Dus ondanks dat ik maar 1 thermostaat heb ervaar ik absoluut geen comfort problemen. Het comfort is juist toegenomen en de energiekosten zijn afgenomen. Dat van het minimale vermogen continu kwijt kunnen realiseren mensen die net een warmtepomp hebben nog vaak niet goed. Als dat niet het geval is, dan neemt de ta snel toe en stopt de warmtepomp uit zelfbescherming ermee, om het 10 min later weer te proberen. Dit zorgt voor veel pendelen, slijtage en hoge energiekosten (als ik het me goed kan herinneren heeft @Andrehj wel eens uitgerekend dat je pas na circa 30 min draaien de cop uit de boekjes haalt).
Niet uitgerekend, maar dat wordt dagelijks gemeten. Zie bijvoorbeeld deze grafiek van de COP tijdens het eerste uurtje draaien vanochtend:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZvN8isPbtOAfj9nXqiQNkapzWhs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/xue3zIVbus7zSkz7ksXLzNUc.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomvs35
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 11-11-2024
Sven1234 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 21:24:
[...]

Ik zie dat je een Möhlenhoff thermostaat hebt. Heb je die in elke kamer hangen met allemaal losse zones en actuatoren op de verdeler? Dit systeem zat ook in ons nieuwbouwhuis van de Bam en dat systeem werkte heel erg slecht en onrustig (is eigenlijk voor gasgestookte cv ketel met pwm). Ik heb alles eraf gehaald en op mp verkocht en de bekende Panasonic thermostaat gekocht. Draait nu heel stabiel en het energieverbruik is met meer dan 50% gedaald.

Voor alle nieuwe mensen op het forum hier: ja het forum heeft al behoorlijk wat paginas, maar als je het leest weet je daarna hoe de wp precies werkt en hoe je de meest voorkomende problemen eenvoudig zelf kan oplossen.
Heb nu idd op voorloop staan, maar blijft op pauze staan. Heeft heel even gedraaid en toen weer gestopt. Gezien de reactie over de thermostaat maar een ecodan slimme draadloze thermostaat besteld. Kijken of dit gaat oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PeterMi schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 09:56:
Ik zie in grafiek 2 dat de WP om 19:44 uitschakelt en om 20:16 weer inschakelt
Dit correspondeert volgens mij niet met de waarden in grafiek 1. Daar loopt de temperatuur (retour thw2) op na 19:44. Hoe kan dat als de WP uit staat?
Die sensor zit in de binnenunit van de WP en warmt (bij afwezigheid van flow in de leiding) langzaam op door interne warmte van die binnenunit. Volkomen normaal dus.

[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 28-10-2023 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterMi

PeterMi

Andrehj schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 10:22:
[...]

Die sensor zit in de binnenunit van de WP en warmt (bij afwezigheid van flow in de leiding) langzaam op door interne warmte van die binnenunit. Volkomen normaal dus.
De flow stopt pas na 20u en th2 en twh1 lopen ook op tot aan 20u. Dit terwijl de WP al om 19:44 afschakeld.
Als de WP uitschakeld zou toch nooit th2 en thw1 op mogen lopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PeterMi schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 10:33:
De flow stopt pas na 20u en th2 en twh1 lopen ook op tot aan 20u. Dit terwijl de WP al om 19:44 afschakeld.
Als de WP uitschakeld zou toch nooit th2 en thw1 op mogen lopen?
Dan was het buffervat blijkbaar nog aan het opwarmen. Als je pomp aan blijft en er minder afname vanuit het buffervat naar de afgifte is dan toevoer vanuit de WP, dan drukt de WP warm water door de buffer en zal de retour dus oplopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterMi

PeterMi

Dat lijk t me een logische verklaring. Bedankt Andrehj!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
vormulier schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 00:06:
[...]

Ben benieuwd hoe dit als eerste stap gaat helpen, ze stonden inderdaad allemaal naar beneden.. zal wel wat tweaken worden van de week maar dat is niet erg eens in de gaten houden hoe de WP zich nu gaat gedragen
Het zal ongetwijfeld voor verbetering zorgen, maar het is en blijft een lapmiddel. Je moet nu wel goed opletten dat de WP nu niet onbeperkt blijft doordraaien. Want als de gewenste temperatuur bereikt is, dan zal de thermostaat aan/uit signalen blijven sturen, wat natuurlijk totaal niet logisch is. Daarom heb ik voor nu nachtverlaging ingesteld, door met vaste tijdblokken te werken op de WP zelf. Mocht het te warm worden in de woning of de WP gaan pendelen, dan zet ik alsnog de thermostaat laag. Maar in de praktijk komt dat bijna niet voor.

Besef overigens wel: een stabiele WP zal over een langere termijn meer geld besparen dan je eventueel uit zal geven aan een andere regeling of thermostaat. Ik wil uiteindelijk ook een andere regeling, en ben al bijna een jaar in conclaaf met de woningbouw én de installateur. Laatstgenoemde is overtuigd dat het systeem goed werkt, want "af- en uitschakelen van de WP bespaart energie", en de woningbouw gaat uit van de expertise van de installateur. Ook een leuke: de installateur geeft na oplevering twee jaar support / garantie op het systeem, daarna neemt de woningbouw het over en laat hen met de ellende achter.
tomvs35 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 10:20:
[...]

Heb nu idd op voorloop staan, maar blijft op pauze staan. Heeft heel even gedraaid en toen weer gestopt. Gezien de reactie over de thermostaat maar een ecodan slimme draadloze thermostaat besteld. Kijken of dit gaat oplossen.
Welke heb je gekocht? De PAR-WT50R-E en de PAR-WR51R-E? Ik zit daar namelijk ook aan te denken. Ik heb als test een paar weken het display van de binnen-unit in de woonkamer opgehangen en op Adaptieve ruimteregeling gedraaid. Dat ging eigenlijk best goed en stabiel

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vormulier
  • Niet online
Mick1990 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 10:53:
[...]

Het zal ongetwijfeld voor verbetering zorgen, maar het is en blijft een lapmiddel. Je moet nu wel goed opletten dat de WP nu niet onbeperkt blijft doordraaien. Want als de gewenste temperatuur bereikt is, dan zal de thermostaat aan/uit signalen blijven sturen, wat natuurlijk totaal niet logisch is. Daarom heb ik voor nu nachtverlaging ingesteld, door met vaste tijdblokken te werken op de WP zelf. Mocht het te warm worden in de woning of de WP gaan pendelen, dan zet ik alsnog de thermostaat laag. Maar in de praktijk komt dat bijna niet voor.

Besef overigens wel: een stabiele WP zal over een langere termijn meer geld besparen dan je eventueel uit zal geven aan een andere regeling of thermostaat. Ik wil uiteindelijk ook een andere regeling, en ben al bijna een jaar in conclaaf met de woningbouw én de installateur. Laatstgenoemde is overtuigd dat het systeem goed werkt, want "af- en uitschakelen van de WP bespaart energie", en de woningbouw gaat uit van de expertise van de installateur. Ook een leuke: de installateur geeft na oplevering twee jaar support / garantie op het systeem, daarna neemt de woningbouw het over en laat hen met de ellende achter.
Het werkt best oke deze dip switches voor:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JAOveFiFyaliP2G84-6nTNKDwCI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/a1nLJDyIxqf6gu0BdXPOZ521.png?f=user_large
na:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jiSM7OeCWa34IadAul52ebLw2LY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/kFndmaPtWroLObMkvIKrjhJM.png?f=user_large

Nog steeds niet stabiel maar wel een super verschil, waar we wat mee kunnen voorlopig.
Andrehj schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 10:05:
@vormulier : Voor jou heb ik maar één advies: Volg de route van de bovenstaande Tweakers en bouw je systeem om tot een systeem met gewoon 1 thermostaat, geen zoneregeling en geen buffervat. Het is in dit topic al veel te vaak aangetoond dat dat bij nieuwbouwwoningen het beste werkt.
Alternatief is het ombouwen tot een master-slave systeem met zoveel mogelijk zones altijd open.
Ik ben er bang voor, maar goed we wonen er nog maar een maandje en om nu al de hele boel om te bouwen krijg ik niet door de budgetten heen, het is nu met deze switches goed genoeg om alles rustig uit te zoeken en of uit te vechten met de bouwer wat hij hier nog aan wil doen (allicht is master slave het goedkoopte voor hun)

Acties:
  • +8 Henk 'm!

Nieuwe PUZ-serie R32 warmtepompen (7-15 kW) voor verwarmen én koelen

Min of meer geruisloos (en zonder dat het in dit topic is opgepikt) heeft Mitsubishi dit jaar een nieuwe PUZ-serie R32 warmtepompen geïntroduceerd, als opvolger van (of naast) de 7-15 kW R32 warmtepompen die alleen maar konden verwarmen (PUD serie).

Dit zou zomaar eens een hele mooie kandidaat kunnen zijn voor degenen die zoeken naar een stille split warmtepomp, met groot modulatiebereik (tot maar liefst 3.4 - 13.6 kW voor de PUZ-SHWM120YAA), die draait op R32, kan verwarmen én koelen en bovendien netjes op een drie-fasen voedingsspanning aan kan worden gesloten (en waarbij dus ook de inverter voor de compressor via drie fasen van voeding wordt voorzien.

Ik heb deze nieuwe serie zojuist aan de TS toegevoegd.

Meer technische details vind je in de laatste (5.8) versie van het databook.

Edit: Ik zie nu dat @snapo6 de komst van de PUZ-lijn in april dit jaar al had aangekondigd. En dat zo'n unit afgelopen augustus al aan @dendaak is aangeboden. Nu beginnen er wat puzzelstukjes in elkaar te vallen...

[ Voor 16% gewijzigd door Andrehj op 28-10-2023 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Andrehj schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 11:41:

Min of meer geruisloos (en zonder dat het in dit topic is opgepikt) heeft Mitsubishi dit jaar een nieuwe PUZ-serie R32 warmtepompen geïntroduceerd, als opvolger van (of naast) de 7-15 kW R32 warmtepompen die alleen maar konden verwarmen (PUD serie).

Dit zou zomaar eens een hele mooie kandidaat kunnen zijn voor degenen die zoeken naar een stille split warmtepomp, met groot modulatiebereik (tot maar liefst 3.4 - 13.6 kW voor de PUZ-SHWM120YAA), die draait op R32, kan verwarmen én koelen en bovendien netjes op een drie-fasen voedingsspanning aan kan worden gesloten (en waarbij dus ook de inverter voor de compressor via drie fasen van voeding wordt voorzien.

Net te laat voor mij, maar ik had graag zo'n PUZ van 12kW gehad in plaats van mijn PUD 14kW. Maar anderhalf jaar geleden was er nog geen mitsu 12kW op r32 die heel stil is en ook kan koelen.

Is er nog een reden om voor een andere serie te gaan dan deze nieuwe? Of is dit "the wp that rules them all"?

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • 0 Henk 'm!
KabouterSuper schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 14:03:
Net te laat voor mij, maar ik had graag zo'n PUZ van 12kW gehad in plaats van mijn PUD 14kW. Maar anderhalf jaar geleden was er nog geen mitsu 12kW op r32 die heel stil is en ook kan koelen.

Is er nog een reden om voor een andere serie te gaan dan deze nieuwe? Of is dit "the wp that rules them all"?
Ik denk het wel. Zolang er geen R290 splits zijn zou zo'n nieuwe PUZ voor mij zonder meer de 1e keus zijn.
Van de SUZ-serie zou ik enkel de SUZ-SWM40VA2 en de SUZ-SWM60VA2 nog overwegen (vanwege de compacte buitenunit en het lage minimum vermogen).
De SUZ-SWM80VA2 en de SUZ-SWM100VA zou ik nooit kiezen. Dan zou ik veel liever de PUZ-SWM80xAA of hoger nemen. Die zijn stiller, hebben een lager minimum vermogen en kun je op drie fasen aansluiten. Bovendien haalt die PUZ door de grotere kast een wat hogere COP.

Overigens is er (behalve het koelmiddel) bij de PUZ-SWM80YAA ten opzichte van mijn PUHZ-SW75YAA qua rendement nauwelijks wat veranderd.

Edit: COP-verhaal is flink minder positief dan gedacht. Zie Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Reden tot upgrade is er dus voor mij vooralsnog zeker niet.

[ Voor 17% gewijzigd door Andrehj op 01-11-2023 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-09 19:54
'k Ga er ook vanuit dat de nieuwe PUZ-serie een beetje een normaal standby-verbruik heeft.
Het zou mooi zijn als er nog een fw-upgrade komt waarmee het standby van de R410-modellen wordt aangepakt. Maar 'k vrees dat dat ijdele hoop is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomvs35
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 11-11-2024
Mick1990 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 10:53:
[...]

[...]

Welke heb je gekocht? De PAR-WT50R-E en de PAR-WR51R-E? Ik zit daar namelijk ook aan te denken. Ik heb als test een paar weken het display van de binnen-unit in de woonkamer opgehangen en op Adaptieve ruimteregeling gedraaid. Dat ging eigenlijk best goed en stabiel
51 r. zal laten weten of dit gaat werken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sven1234
  • Nu online
tomvs35 schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 10:20:
[...]

Ja dat hebben wij ook een keer gehad. Er was een monteur voor de vloerverwarming omdat een van de lussen geen flow had (bleek lucht in te zitten). Ondanks dat ik de thermostaat in meerdere ruimtes op 25 graden had gezet, besloot de Alpha funk 2 verdeler geen vraag te sturen naar de wp en bleef deze op pauze staan. Uiteindelijk maar handmatig via het menu de waterpomp aan gezet en later die avond besloot de verdeler opeens wel te willen verwarmen. Het systeem heeft een ondoorgrondelijke manier van werken en dat maakt het uitzoeken wat er aan de hand is soms erg lastig.

Wanneer je de Mitsubishi externe thermostaat gaat gebruiken, moet je nog wel even kijken hoe je alle zones open gaat krijgen. Als het möhlenhoff systeem geen vraag naar de wp stuurt, dan zal het de actuatoren op de zones ook niet open sturen. Eventueel kan je handmatig even de actuatoren van de zones afhalen.

Dat zou ik nu al doen bij de woonkamer om zo ervoor te zorgen dat er altijd wat oppervlak open staat. Mocht er bijvoorbeeld nu uit de werkkamer een vraag komen, dan stuurt het systeem alleen die zone open. Maar die zone is veel te klein om dat minimale vermogen van de wp aan te kunnen en het systeem gaat daar enorm van pendelen (wp start, kleine zone die het vermogen niet kan opnemen, ta stijgt erg snel, wp gaat uit en start 10 min later om het weer te proberen. Als het even tegenzit heb je zo 6 schakelingen per uur).

[ Voor 3% gewijzigd door Sven1234 op 28-10-2023 15:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snapo6
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 09:16

Edit: Ik zie nu dat @snapo6 de komst van de PUZ-lijn in april dit jaar al had aangekondigd. En dat zo'n unit afgelopen augustus al aan @dendaak is aangeboden. Nu beginnen er wat puzzelstukjes in elkaar te vallen...
En er is zelfs de volgende versie Hydrobox nl. generatie E!

WP: ME PUZ-SWM80YAA + ERSF-VM2E (FTC7), 400L Boiler, Pana RTWireless thermostaat, Vermogenskabel op 75%, ESP32-Atom S3 lite

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-09 21:19
Ik ben op zoek naar een installatiehandleiding van de PAC-IF071 B-E (of de PAC-IF072 B-E).

Aangezien je via de website van Alklima een installateurs-inlogcode nodig hebt, gaat me dat niet lukken.
Hoe doen jullie dat?

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zwerius schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 16:47:
Ik ben op zoek naar een installatiehandleiding van de PAC-IF071 B-E (of de PAC-IF072 B-E).

Aangezien je via de website van Alklima een installateurs-inlogcode nodig hebt, gaat me dat niet lukken.
Hoe doen jullie dat?
Links naar documentatie uit de TS gebruiken? Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen
(Ik vind de documentatie die jij zoekt zo bij https://www.mitsubishi-les.com)

Om je te helpen (warmtepomp-pioniers verdienen extra service ;) ) een paar directe links:
https://www.mitsubishi-le...s/DE_BH79D843H03_FTC6.pdf
https://www.mitsubishi-le...ual/files/BH79D843H03.pdf
https://www.mitsubishi-le...emanual/files/OCB713A.pdf
https://www.mitsubishi-le...E2019A35_PAC_IF033B_E.PDF

[ Voor 28% gewijzigd door Andrehj op 28-10-2023 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 18-09 21:19

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 18-09 11:04

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Thermostaat is binnen. Straks even monteren. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RW0y8zWR1VEO1GKUhWzqgsSsygk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IXlX4eNhu3FkxDERgRJTGm8N.jpg?f=fotoalbum_large

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deBennie
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18-09 11:55
Plenkske schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 10:22:
@deBennie
Eerste grafiek: waarschijnlijk een run om je boiler van 200 liter te verwarmen. Een SWW run.

Tweede grafiek: verwarmen van je huis.

Zijn hele normale vermogens volgens mij.
Dank!!

Ik zit er aan te denken die WiFi Module MAC 587 IF te kopen zodat ik iets meer inzicht krijg in het gedrag van mn warmtepomp. Heb het front (van de erst20d-vm2dr1.uk) al eraf gehad, cn105 is nog vrij.
Als ik t goed begrijp moet ik de binnenu it uitschakelen voor ik de wifi module aansluit. Kan ik dat ding zomaar uitzetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:54
Cranberry schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 14:58:
'k Ga er ook vanuit dat de nieuwe PUZ-serie een beetje een normaal standby-verbruik heeft.
Het zou mooi zijn als er nog een fw-upgrade komt waarmee het standby van de R410-modellen wordt aangepakt. Maar 'k vrees dat dat ijdele hoop is.
Bij de SUZ serie (1 fase) is het al beter: ongeveer 15 Watt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-09 19:54
@Plenkske thx, dat is idd al beter, maar naar huidige maatstaven vind ik het vrij fors.

[ Voor 6% gewijzigd door Cranberry op 28-10-2023 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
deBennie schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 19:20:
Ik zit er aan te denken die WiFi Module MAC 587 IF te kopen zodat ik iets meer inzicht krijg in het gedrag van mn warmtepomp. Heb het front (van de erst20d-vm2dr1.uk) al eraf gehad, cn105 is nog vrij.
Als ik t goed begrijp moet ik de binnenu it uitschakelen voor ik de wifi module aansluit. Kan ik dat ding zomaar uitzetten?
WP uitzetten met de aan/uit knop op de voorzijde en daarna de groepen voor je WP (dus ook die voor je 2kW verwarmingselement) uitschakelen in de meterkast.
Daarna pas unit open maken en module aansluiten.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Registratie: Juni 2021
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dTRYxflUi77hleAWhaEs8pgtw8w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zqtQogY33yBRDGeF9npYRfbU.jpg?f=fotoalbum_large

Vanavond of morgenochtend: even de Mitsu van zomertijd afhalen:
Linkerknop op het display > Basisinstellingen > Zomertijd > OFF

Slaap lekker (lang)!

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deBennie
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18-09 11:55
Andrehj schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 19:56:
[...]

WP uitzetten met de aan/uit knop op de voorzijde en daarna de groepen voor je WP (dus ook die voor je 2kW verwarmingselement) uitschakelen in de meterkast.
Daarna pas unit open maken en module aansluiten.
En weer inschakelen is de groepen aan en dan via de knop voorop de warmtepomp weer inschakelen? Thats it, alles gaat dan weer automatisch naar de situstie zoals ie was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
deBennie schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 21:35:
En weer inschakelen is de groepen aan en dan via de knop voorop de warmtepomp weer inschakelen? Thats it, alles gaat dan weer automatisch naar de situstie zoals ie was?
Ja. De WP zal alleen direct een SWW cyclus starten, dat doet ie altijd als ie aan gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Andrehj schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 14:09:
[...]

De SUZ-SWM80VA2 en de SUZ-SWM100VA zou ik nooit kiezen. Dan zou ik veel liever de PUZ-SWM80xAA of hoger nemen. Die zijn stiller, hebben een lager minimum vermogen en kun je op drie fasen aansluiten. Bovendien haalt die PUZ door de grotere kast een wat hogere COP.
Vind je de COP op laag vermogen niet matig?
Screenshot uit het databook v5.8

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0FkHnmKeO0i4dOLjB0wsCg6ZD-w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iXgtbX7P190Y2HuCO9nvJCrU.jpg?f=fotoalbum_large

Edit:
Uit hetzelfde databook de COP data voor de SUZ-SWM80VA2. Dit type heeft een stuk hogere COP dan de PUZ-variant, dus ik moet denk ik toch blij zijn dat ik deze ga krijgen (🙂) en niet de PUZ-variant. Al is die inderdaad een stuk stiller en kan die verder terug moduleren

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/krO9PHFV5VV3B7skHTWy1wMYXbQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Nj4c4odI1zyX37UiF5DI3tdY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door SebastiaanPs op 28-10-2023 22:26 ]

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Registratie: Juni 2021
  • Niet online
Fireball86 schreef op dinsdag 3 oktober 2023 @ 11:55:
[...]

Bijvullen is al een keer gebeurd, maar daarna zakt die naar mijn idee nog steeds wel snel.

Ik krijg nu trouwens van de installateur terug dat mijn installatie logboek plichtig is... Daar lees ik in dit forum eigenlijk heel weinig over. Ik zie dat @LeonTebbens dezelfde WP heeft als ik. Voer jij zelf het onderhoud uit? En noteer je dat in een logboek?
Ik heb nog geen onderhoud gedaan, maar omdat de WP in maart zijn derde verjaardag viert, ga ik er wel over nadenken. Ben er nog niet uit of ik het zelf ga doen of laat doen. Is kwestie van of ik er tijd en moeite aan wil besteden.

In deze pinned post lees je alles over onderhoud: LeonTebbens in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Warme groet,
Léon

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denbach
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 10:18
Het is waar verwarming seizoen, vorig jaar eerst winter met de Mitsubishi gedraaid.

Vandaag om 12:00 is hij begonnen met verwarmen, heb het idee dat het nog niet stabiel is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HJ0kkVO913YXhdfFYyF7DcY5ZAc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d53mr6mvgp17mJhkcTHs8i92.jpg?f=fotoalbum_large

Taanvoer is 26
Tretour is 22,5

Tflowset is 25, hier gaat hij structureel 1 graad boven zitten.

Heb nu een flow van 18 liter, wat zou betekenen dat er 4,41 kWh de vloer ingaat. Minimium vermogen zou 1,9 kWh moeten zijn volgens databoek.

Is het schommelende opgenomen vermogen normaal ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daansan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:13
Heeft iemand een idee wat ik hier fout doe?
Ik heb vandaag in de binnenunit alle settings naar de SD kaar geschreven, het duurde even voordat alle stappen doorlopen waren.

Daarna heb ik de machine uitgezet (stroomloos), SD kaart in mn computer gedaan en alle bestanden gekopieerd.

Als ik nu met de Alklima SD kaart tool kijk dan leest hij de settings gewoon goed, de log kan ik echter niet zien.

Als ik de log bestanden probeer te openen dan klaagt hij wel als ik de verkeerde directory kies, maar als ik de directory LOG kies dan gaat hij zonder morren door. Echter daarna blijven de grafieken compleet leeg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1TB2ByiSxpCNDrfnyT2f4WrFbOQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CxTltc6QZQW1ShKi3M0cb5Ue.png?f=fotoalbum_large

Wat doe ik verkeerd?h

Update:
Het blijkt niet aan de tool te liggen maar de sd kaart mist data van een hele hoop dagen. Van september en oktober staat er maar 1 dag op terwijl er dagelijks runs zijn.

[ Voor 29% gewijzigd door daansan op 29-10-2023 18:31 ]

I love it when a plan comes together!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 13:19
Kijk even of je sd kaart in abnormaal bedrijf is. Dan is het een zwart SD kaartje afbeelding in je scherm.

Bij mij moest de installateur langskomen, constateren dat ik gelijk had door te controleren dat het goed geïnstalleerd was en dan kon er gratis een nieuw kaartje komen vanuit Mitsubishi

[ Voor 4% gewijzigd door gr8-jen op 29-10-2023 19:30 ]

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daansan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:13
gr8-jen schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 19:28:
Kijk even of je sd kaart in abnormaal bedrijf is. Dan is het een zwart SD kaartje afbeelding in je scherm.

Bij mij moest de installateur langskomen, constateren dat ik gelijk had door te controleren dat het goed geïnstalleerd was en dan kon er gratis een nieuw kaartje komen vanuit Mitsubishi
Is inderdaad zwart ja, is de SD kaart dan stuk?

I love it when a plan comes together!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
daansan schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 19:58:
[...]

Is inderdaad zwart ja, is de SD kaart dan stuk?
Ja, bij mij was het al bij oplevering, of in ieder geval zodra ik de handleiding had doorgespit en wist wat de icoontjes betekenden .
Een dag na herstart van de unit was het weer een zwart icoontje

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesdre
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-08 23:48
gr8-jen schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 20:05:
[...]

Ja, bij mij was het al bij oplevering, of in ieder geval zodra ik de handleiding had doorgespit en wist wat de icoontjes betekenden .
Een dag na herstart van de unit was het weer een zwart icoontje
Gebruik de SD kaart niet echt om data eruit te halen., dus ook nooit opgevallen.(Gebruik procon)
Is het voor mijn gebruik ook nodig om de SD kaart te laten vervangen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hWqij0oQCLmOZqW21No4EtMhRiY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nhUXZ4UhVPU6kf6U8gBZe7KX.jpg?f=fotoalbum_large

WP: PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gr8-jen
Ik gebruik het ook niet om uit te lezen, maar ik heb wel eens in het topic gezien dat ze data naar Alklima opsturen.
Blijkbaar zijn het veel meer punten wat wordt gelogd dan in Melcloud. Misschien meer dan via Procon, geen idee.

Het lijkt me dat je wel history wilt zien als de unit zich opeens raar gedraagt of als je wilt weten of je nog meer kan tweaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xmoo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-09 22:23
HaTe schreef op donderdag 21 april 2022 @ 21:28:
[...]

Die zit niet in de cilinderunit en kan volgens mij ook niet toegevoegd worden.

Achteraf gezien was het misschien toch handiger om de hydrobox te kiezen. Flexibiliteit is toch wel erg fijn soms. Ook de condensafvoer vind ik belachelijk slecht ontworpen. Ik heb er nu wel een oplossing voor maar met een hydrobox was het veel makkelijker geweest.

Ik gebruik deze slang voor de afvoer https://braumarkt.com/nl/PVC-slang-20-x-26-mm-2-meter

Die heb ik in verstek gezaagd en aan elkaar gelijmd. Zo kan ik vrij strak achterlangs de afvoer in. Aangezien de afvoer een stuk hoger zit, ga ik hiervoor de oude gasleiding gebruiken :+

[Afbeelding][Afbeelding]

Wat ook nog kan is een klein stukje van deze slang gebruiken als verloopstuk en vervolgens 20mm pvc lijmen in de slang, dat is iets couranter dan de 26mm die in de unit gaat.
Als iemand nog een klein stukje wil heb ik wel wat over.
Ik zit hier ook mee te worstelen, slim idee om de gasleiding te gebruiken als afvoer! Dank je wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dendaak
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 25-08 12:47

Hey Andrehj,

Dus voorgestelde setup was eigenlijk niet zo verkeerd. Eigenlijk is het de nieuwe lijn die ze aan het uitrollen zijn van toestellen?

Buitenunit: PUZ-SWM80YAA | Ventilatie : Zehnder ComfoAir Q350 | PV: 15 x Aiko Neostar Gen 2S+ 460Wp | Glas-Glas/All black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jozi
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 17-09 20:22
jozi schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 08:29:
@Andrehj
Je kan mij in de lijst zetten met een
SUZ-SWM80VA2 / ERST20D-VM2D
Gekocht juli 2023
In gebruik oktober 2023
en lees deze uit met een Procon (firmware 30029)

De unit staat dus nog geen 2 weken aan en draai min of meer met de default instellingen. Ik heb nog niet goed kunnen kijken naar het hoe en wat omdat er een grotere verbouwing bezig is.

Boiler temp staat op 50C
Temperatuur drop op 10C
Quiet mode aan tussen 1800 en 0800 op alle dagen (last van resoneren in constructie waar ik nog naar moet kijken)
Main sensor is gezet op Main RC die in de woonkamer hangt

Ik heb echter nu 2 vragen.

1) Ik heb van de week een reset gedaan en nu wordt de quiet mode niet meer opgepakt.

[Afbeelding]

Zoals ik hier kan zien is dat het icoontje dus aangeeft dat de normale operation mode wordt gebruikt en niet de quiet mode
[Afbeelding]

Heeft iemand een idee of ik misschien ergens een setting ben vergeten of een verklaring waarom de quiet mode na de reset niet meer wordt gebruikt?

2) Vanaf het begin gaat de tank temperatuur gewoon onder de 30C (ook overdag en zelfs zonder de quiet mode aan). Terwijl mijn verwachting was dat deze rond 40C zou gaan opwarmen. De operation mode staat op Stop tijdens die periodes maar snap dus niet waarom er niet wordt bijverwarmd.

[Afbeelding]

Heeft iemand hier misschien een verklaring voor?

Vanwege de verbouwing heb heb helaas nog geen tijd gehad om de handleidingen in diepte door te nemen.
Ik zie nu dat mijn SD kaart ook op zwart staat na nog geen 2 weken in bedrijf te zijn. Enig idee of dit misschien ook kan verklaren waarom deze niet in quiet mode wil gaan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

dendaak schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 12:17:
[...]

Hey Andrehj,

Dus voorgestelde setup was eigenlijk niet zo verkeerd. Eigenlijk is het de nieuwe lijn die ze aan het uitrollen zijn van toestellen?
In eind 2023 / begin 2024 komt er ook al een R290 serie warmtepompen op de markt.

Ze zijn in ieder geval bezig :)

https://alklima.nl/actuee...propaan-r290-warmtepompen

[ Voor 26% gewijzigd door DutchWing op 30-10-2023 21:15 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
jozi schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 20:53:
[...]

Ik zie nu dat mijn SD kaart ook op zwart staat na nog geen 2 weken in bedrijf te zijn. Enig idee of dit misschien ook kan verklaren waarom deze niet in quiet mode wil gaan?
Ik denk niet dat, dat het is. Dat zou alleen een slecht ingestoken SD kaart of kapotte SD kaart moeten betekenen.

Waar ik wel over twijfel is of die echt in silent mode staat. ik zie nog steeds 3 streepjes staan bij die stille modus tussen 18:00 en 8:00, moeten dat er niet 2 zijn om stille modus te activeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
DutchWing schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 21:13:
[...]

In eind 2023 / begin 2024 komt er ook al een R290 serie warmtepompen op de markt.

Ze zijn in ieder geval bezig :)

Worden de R290 warmtepompen allemaal monoblocks ?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Na het plaatsen van mijn aangeschafte Panasonic PAW A2W thermostaat en de prijs die daarbij vermeld stond, kreeg ik redelijk wat berichtjes waar ik deze heb gekocht.

Helaas de verkopende partij heeft deze niet meer op voorraad.

Ik ben toen eens gaan zoeken op het WWW en kwam onderstaande Thermostaat tegen.

En deze Thermostaat https://geoplanete.fr/228...ble-elesta-piles-lr3.html is in mijn ogen identiek aan de Panasonic alleen heeft deze een ander naampje.
Maar scheelt wel even wat qua aanschaf prijs. Deze kost €99.

De RTU 200B thermostaat, kamerzender
Eenvoudige aanpassing met behulp van de draaiknop en 4 knoppen
3 instelbare temperatuurinstellingen:
Bij verwarming: Economy & Comfort: 10° tot 30°C of Vorstbescherming 5° tot 15°C
Koeling: Economy & Comfort • 18° tot 35°C of Vorstbeveiliging: Uit
Regelgeving: alles of niets
Hysteresis (differentieel) instelbaar van 0,2 tot 2°C
Stand-by
Verwarmings- en koelmodus (warmte koelen)
Vakantieprogramma van 1 tot 365 dagen
Uitzonderlijk programma van 1/2 uur tot 72 uur
Kalibratie van gemeten temperatuur
Digitaal display met achtergrondverlichting
Kenmerken
Aangedreven door 2 1,5V-alkalinebatterijen, type LR03
Batterij bijna leeg-indicator
Klasse II-isolatie
Wandmontage of op zijn steun
Beschermingsindex: IP 30
Wisselcontact uitgang 2A MAX, 230V
Afmetingen: 135 x 81 x 22 mm

De draadloze variant heet trouwens RTU300b
Website Elesta: http://www.elesta-ec.com/presentation_rtu200B.php
Duidelijke handleiding: http://www.elesta-ec.com/...ECURITE/RTU200B_FR_GB.pdf

[ Voor 7% gewijzigd door Speedyace op 31-10-2023 13:13 ]

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Speedyace schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:10:
Na het plaatsen van mijn aangeschafte Panasonic PAW A2W thermostaat en de prijs die daarbij vermeld stond, kreeg ik redelijk wat berichtjes waar ik deze heb gekocht.

En deze Thermostaat https://geoplanete.fr/228...ble-elesta-piles-lr3.html is in mijn ogen identiek aan de Panasonic alleen heeft deze een ander naampje.

Stand-by
Kenmerken
Klasse II-isolatie
Goed gevonden! _/-\o_ Ik vond het al zo vreemd dat er de Panasonic thermostaat nergens een Panasonic logo staat. Het zou zomaar kunnen dat Panasonic deze ook bij Elesta inkoopt. Of dat er nog ergens een fabrikant is die ze voor zowel Elesta en Panasonic maakt.

[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 31-10-2023 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Andrehj schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 10:29:
[...]

Goed gevonden! _/-\o_ Ik vond het al zo vreemd dat er de Panasonic thermostaat nergens een Panasonic logo staat. Het zou zomaar kunnen dat Panasonic deze ook bij Elesta inkoopt. Of dat er nog ergens een fabrikant is die ze voor zowel Elesta en Panasonic maakt.
Op Ebay kom ik ze nog wel tegen voor weinig en in Frankrijk worden ze nog nieuw aangeboden. (Mijn Pana komt ook uit Frankrijk.)
Dus voor de zoekende onder ons.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jozi
gr8-jen schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 06:16:
[...]

Ik denk niet dat, dat het is. Dat zou alleen een slecht ingestoken SD kaart of kapotte SD kaart moeten betekenen.

Waar ik wel over twijfel is of die echt in silent mode staat. ik zie nog steeds 3 streepjes staan bij die stille modus tussen 18:00 en 8:00, moeten dat er niet 2 zijn om stille modus te activeren?
Ik heb even contact gehad met Aklima. Ik moest de unit 5 min zonder stroom zetten en hierdoor geeft de SD kaart weer normaal aan.

Zij gaven ook aan inderdaad optie 1 op 2 te kiezen. Optie 3 is "normale" modus en zoals je kan zien werkt alles weer naar behoren

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SZUf4QIMMFidJIPW9VDoDTMTIGY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2KqRv77myz6MEyh9mHsppggJ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:29

Stand-by
Kenmerken
Klasse II-isolatie
Wordt dit een 'gepinde post'?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
jozi schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 11:39:
[...]

Ik heb even contact gehad met Aklima. Ik moest de unit 5 min zonder stroom zetten en hierdoor geeft de SD kaart weer normaal aan.

Zij gaven ook aan inderdaad optie 1 op 2 te kiezen. Optie 3 is "normale" modus en zoals je kan zien werkt alles weer naar behoren

[Afbeelding]
Fijn dat stille modus weer werkt ;)

Ik hoop dat de SD kaart niet meer in abnormale status komt. Bij mij was het ook even goed na een herstart, maar na ~24 uur was het weer foute boel :(. Ik hoop dat voor jou de SD kaart blijft werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dendaak
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 25-08 12:47
Is dat monoblock beter in dit geval (nieuwe reeks) dan split?

Buitenunit: PUZ-SWM80YAA | Ventilatie : Zehnder ComfoAir Q350 | PV: 15 x Aiko Neostar Gen 2S+ 460Wp | Glas-Glas/All black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Naalroc schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 11:44:
[...]

Wordt dit een 'gepinde post'?
Ja, dit is een gepinde post.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:52

Stand-by
Kenmerken
Klasse II-isolatie

Ongelofelijk. EUR 99 voor die bedrade variant of EUR 209 voor de draadloze variant maakt het echt een no-brainer en een must-have lijkt me. Mooi gevonden! _/-\o_

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

Stand-by
Kenmerken
Klasse II-isolatie

Wel 35,- verzendkosten. Iemand in de omgeving Gouda die er ook eentje wil bestellen en de bestelling wil combineren?

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JustMyOpinion
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-06 09:45
Vind het nog steeds een prijzige hobby, een draadloze thermostaat.

Ik zelf heb een miskoop gedaan en de T6 van Honeywell gekocht (draadloos).

Heb het nu opgelost dat ik eigenlijk alleen maar de draadloze schakelverbinding gebruik van de T6. Ik bepaal via HA (Node Red) wanneer hij aan/uit moet.

Maar voor mensen die een beetje handig zijn... zou het dan geen oplossing zijn om een goedkope thermostaat te kopen die je wel via HA kunt aansturen. De regeling doe je helemaal via HA en mocht HA in storing zijn kan je altijd de unit nog bedienen via de thermostaat zelf. Scheelt toch weer een paar centjes.

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• buell
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11:57
JustMyOpinion schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 15:45:

Heb het nu opgelost dat ik eigenlijk alleen maar de draadloze schakelverbinding gebruik van de T6. Ik bepaal via HA (Node Red) wanneer hij aan/uit moet.

Maar voor mensen die een beetje handig zijn... zou het dan geen oplossing zijn om een goedkope thermostaat te kopen die je wel via HA kunt aansturen. De regeling doe je helemaal via HA en mocht HA in storing zijn kan je altijd de unit nog bedienen via de thermostaat zelf. Scheelt toch weer een paar centjes.
Ik ga hiervoor de xiaomi bluetooth temperature sensor gebruiken die op 2 tiende de temperatuur door geeft in HA. hij is te koop voor 5 euro ongeveer als je een beetje rondkijkt, met een weekje binnen uit china ;)
https://www.mi.com/nl/pro...e-and-humidity-monitor-2/
er zijn een aantal youtube filmpjes op internet hoe je deze kan omzetten en dan heb je zelfs de mogenlijkheid om de temperatuur afwijking te corrigeren, het aantal updates van temperatuur in te stellen en de leuke slily aan of uit te zetten.
YouTube: Xiaomi Temperature & Humidity Sensor Home Assistant Integration | HO...
ook kan je via een ESP 32 module de senor afvragen
YouTube: Use this CHEAP Xiaomi thermometer with an ESP32 and Home Assistant.

Ik zag overigens op FB ook een linkje voorbij komen dat je de sensor kunt flashen naar zigbee.
https://smarthomescene.co...ghdr3AOuWmOLtwpAeK9Vc1u7c

via de ESP module waar de procon mee wordt uitgelezen van Auitenhaag (hopenlijk goed geschreven) gebruik ik het extra relais dan om de thermostaat ingang aan en uit te schakelen.

volgens mij is dit de goedkoopste oplossing als je al wel home assistant hebt en via een procon werkt.

ERSD-VM2D / PUHZ-SW75-YAA / SMA-tripower 6 /

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jozi
Cranberry schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 10:32:
N.a.v. de post van @jozi: is er een nieuwe fw voor de Procon? 'k Dacht dat 3.0.25 de meest recente was.

@JustMyOpinion dat klopt inderdaad. De WP stopt met verwarmen als als gevolg van het niet kwijt kunnen van het minimale vermogen, de Ta is opgelopen tot 1,5 gr boven Tset.
Aklima gaf aan dat er nog geen nieuwe versie van de handleiding of modbus registers zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
buell schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 16:18:
[...]

Ik ga hiervoor de xiaomi bluetooth temperature sensor gebruiken die op 2 tiende de temperatuur door geeft in HA. hij is te koop voor 5 euro ongeveer als je een beetje rondkijkt, met een weekje binnen uit china ;)
https://www.mi.com/nl/pro...e-and-humidity-monitor-2/
er zijn een aantal youtube filmpjes op internet hoe je deze kan omzetten en dan heb je zelfs de mogenlijkheid om de temperatuur afwijking te corrigeren, het aantal updates van temperatuur in te stellen en de leuke slily aan of uit te zetten.
YouTube: Xiaomi Temperature & Humidity Sensor Home Assistant Integration | HO...
ook kan je via een ESP 32 module de senor afvragen
YouTube: Use this CHEAP Xiaomi thermometer with an ESP32 and Home Assistant.

Ik zag overigens op FB ook een linkje voorbij komen dat je de sensor kunt flashen naar zigbee.
https://smarthomescene.co...ghdr3AOuWmOLtwpAeK9Vc1u7c

via de ESP module waar de procon mee wordt uitgelezen van Auitenhaag (hopenlijk goed geschreven) gebruik ik het extra relais dan om de thermostaat ingang aan en uit te schakelen.

volgens mij is dit de goedkoopste oplossing als je al wel home assistant hebt en via een procon werkt.
Lekker bezig! Enige wat mij tegenhoud om alles via HA te doen is dat als (om welke reden dan ook) HA uitvalt je de WP niet eenvoudig kunt bedienen. Dat is dus ook de reden waarom ik dan toch maar de T6 aanhoudt. Ik gebruik die echt letterlijk alleen om de temperatuur te loggen en om de WP aan/uit te zetten.

Maar mocht er iets met HA fout gaan, kan je de woning toch gewoon verwarmen en zit je niet met de stress om het direct op te lossen.

[ Voor 21% gewijzigd door JustMyOpinion op 31-10-2023 16:26 ]

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buell
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11:57
JustMyOpinion schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 16:26:
[...]

Lekker bezig! Enige wat mij tegenhoud om alles via HA te doen is dat als (om welke reden dan ook) HA uitvalt je de WP niet eenvoudig kunt bedienen. Dat is dus ook de reden waarom ik dan toch maar de T6 aanhoudt. Ik gebruik die echt letterlijk alleen om de temperatuur te loggen en om de WP aan/uit te zetten.

Maar mocht er iets met HA fout gaan, kan je de woning toch gewoon verwarmen en zit je niet met de stress om het direct op te lossen.
Tnx! soms ben je te bang ;)

In principe ga ik de thermostaat alleen gebruiken als maximaal beveiliging van de WAR. dus de warmtepomp doet zijn kunstje nog als HA uit valt want dan zal de ESP ook weg vallen die het relais schakeld. (fail safe aansluiten)
Ik zit er wel aan te denken om een dynamische SP temperatuur te gaan sturen maar dat heeft even wat meer tijd nodig. Ik heb het ontwerp al aangezien dit is gemaakt voor een panasonic wamtepomp. Is een combinatie van WAR en binnentemperatuur. Mocht het zover zijn meld ik me weer.

Op dit moment aan het wachten tot de vloer is uitgehard en de tegels er op liggen zodat hij eindelijk aan kan. (alleen VVW geen SWW)

ERSD-VM2D / PUHZ-SW75-YAA / SMA-tripower 6 /

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JustMyOpinion
Ik ben al een 'speciaal geval'.

Heb geen vloerverwarming, heb normale radiators en heb hier zelf fans onder geplaatst. Deze stuur ik aan via mqtt HA (WP aan = Fan aan).

Weet dat ik nooit een COP koning zal worden, maar probeer toch zo zuinig mogelijk te regelen.

Heb het nu zo ingesteld dat ik zelf de gewenste Ta uitrekenen (obv buitentemp). Als Ta Tset > 1,5C is past hij zelf Tset aan om te voorkomen dat WP stopt. Tset wordt dan 1C onder huidig Ta. Dus dan is er wel de 'drive' om Ta lager te krijgen, maar als hij al op minimum vermogen zit blijft hij wel draaien tot gewenste kamertemperatuur is bereikt en knalt hij er niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radeoxx
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:52
Andrehj schreef op woensdag 25 oktober 2023 @ 16:37:
[...]

Je quote hierboven drie verschillende methoden. Graag even duidelijk aangeven wat niet meer werkt.
Ooit (jaar of drie geleden) gebruikte ik namelijk succesvol de bovenste van die methodes om het SWW setpoint tijdelijk te verhogen.
Nu doe ik het met een scriptje die dat doet zodra de status van de WP naar "legionella" verandert.

[...]

Dit kan helaas alleen met een scriptje. Makkelijkst gaat dat met Domoticz of HA (of gewoon enkel met een scriptje en wat utils).
De onderstaande procedure uit de TS werkt NIET (meer).
Als je alleen Melcloud gebruikt:
Stel je SWW setpoint in op de waarde die je voor de legionellacyclus wilt gebruiken (bijvoorbeeld 56°C).
Wacht een paar minuten, zodat je zeker weet dat de waarde in je WP is aangekomen.
Creëer een timer in Melcloud, vlak voor het begin van je legionellacyclus. Deze timer slaat ook je huidige SWW-setpoint op (ook al zie je dat niet).
Stel je SWW setpoint weer in op de normale waarde (bijvoorbeeld 47°C).
Wacht weer een paar minuten.
Creëer weer een timer in Melcloud, ergens na het eind van je legionellacyclus. Ook deze timer slaat ook je huidige SWW-setpoint op (ook al zie je dat niet).
.

Wat heb ik gedaan?
- SWW setpoint instellen op 45 graden
- Paar minuten wachten
- Timer gemaakt in Melcloud om 17.15 vandaag.
- Setpoint opgeslagen
- Paar minuten wachten
- SWW setpoint aangepast naar 40 graden
- Paar minuten wachten
- Wachten, en nu is er niks aangepast, zelfs niet om 17.22u. (Niet volgens Home Assistant en ook niet volgens Melcloud, hij blijft op 45 graden)
- Ook niet na refreshen. Er gebeurt gewoon niks.

Voor de volledigheid: bij timer enables staat hij op 'YES'

Iemand die dit nog kan bevestigen?

[ Voor 3% gewijzigd door radeoxx op 31-10-2023 17:33 ]

SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
Ik gebruik geen Melcloud, maar Procon.

Maar in basis zou dit natuurlijk gewoon zelfde moeten zijn qua regeling?

Dit is mijn (werkende) Node Red flow:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uPkFWmolEIR1MGURyBWApXlLnT4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/lsNy2bOiMYOavSwSVLzF2GkC.png?f=fotoalbum_large

Ik pas dus idd het setpoint aan naar 60C. Als het water 5sec 55C is zet hij setpoint weer terug naar 49C (onze normale opwarm temp) en gaat hij electrisch verder (aparte verwarmingscoil).

Als hij vervolgens 1 minuut 62C meet gaat de boel uit en reset hij ook de legionella countdown (15dagen)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• chris vw
  • Niet online
KabouterSuper schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 14:32:
[...]

Wel 35,- verzendkosten. Iemand in de omgeving Gouda die er ook eentje wil bestellen en de bestelling wil combineren?
Kan goedkoper. Plaatje gedownload en bij google zoeken gestopt. Eerste resultaat van amazon.nl

https://www.amazon.nl/Gab...mostaat-wit/dp/B01NCJ0VYL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gr8-jen
radeoxx schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 17:22:
[...]

De onderstaande procedure uit de TS werkt NIET (meer).

[...]
.

Wat heb ik gedaan?
- SWW setpoint instellen op 45 graden
- Paar minuten wachten
- Timer gemaakt in Melcloud om 17.15 vandaag.
- Setpoint opgeslagen
- Paar minuten wachten
- SWW setpoint aangepast naar 40 graden
- Paar minuten wachten
- Wachten, en nu is er niks aangepast, zelfs niet om 17.22u. (Niet volgens Home Assistant en ook niet volgens Melcloud, hij blijft op 45 graden)
- Ook niet na refreshen. Er gebeurt gewoon niks.

Voor de volledigheid: bij timer enables staat hij op 'YES'

Iemand die dit nog kan bevestigen?
Dit werkt helaas niet meer nee.
Ik wacht nu 40 minuten tot die de setpoint omlaag brengt en het is nog niet gebeurd.

Het is wel raar want als ik naar de "Presets" kijk staat die waarde er wel in. dan zou dit ook moeten kunnen met weekklok:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
          "Presets": [
            {
              "Power": true,
              "EcoHotWater": true,
              "OperationModeZone1": 0,
              "OperationModeZone2": 1,
              "SetTankWaterTemperature": 55,
              "SetTemperatureZone1": 22.5,
              "SetTemperatureZone2": 20,
              "ForcedHotWaterMode": false,
              "SetHeatFlowTemperatureZone1": 25,
              "SetHeatFlowTemperatureZone2": 20,
              "SetCoolFlowTemperatureZone1": 20,
              "SetCoolFlowTemperatureZone2": 20,
              "ID": xxxxx,
              "Client": xxxxxxx,
              "DeviceLocation": xxxxxx,
              "Number": 1,
              "Configuration": "<settings><pw>true</pw><eh>true</eh><o1>0</o1><o2>1</o2><st>55</st><t1>22.5</t1><t2>20</t2><fh>false</fh><sh1>25</sh1><sh2>20</sh2><sc1>20</sc1><sc2>20</sc2></settings>",
              "NumberDescription": "Dag 22.5 en 55"
            },

Dus dan zou je zeggen dat melcloud dit opslaat en mee kan geven aan de binnenunit. (En iets op een andere manier moet doorgegeven dan ik nu doe)

Edit2:
nou, ondanks dat de waarde wel in de preset staat, wordt er niks mee gedaan. Dus blijkbaar wordt het echt niet meer meegegeven :'(

[ Voor 45% gewijzigd door gr8-jen op 31-10-2023 20:12 . Reden: preset toevoegen en testen van preset ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Plenkske schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 09:19:
[...]

Worden de R290 warmtepompen allemaal monoblocks ?
Ja de R290 warmtepompen welke uitkomen zijn allemaal monoblock warmtepompen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Stand-by
Kenmerken
Klasse II-isolatie

Is dit niet zo’n zelfde soort?

Nog goedkoper, helaas voor infrarood verwarming en de hysterese kun je niet instellen. :(

[ Voor 6% gewijzigd door DutchWing op 01-11-2023 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
Stookseizoen begint hier nu toch wel klein beetje te beginnen.... nu zie ik dat de WP vaak 36Hz als minimum heeft. Is dat een beetje normale waarde? (ik heb hem volgens mij ook wel een keer lager gezien)

En zijn er mogelijkheden om dat lager te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesdre
JustMyOpinion schreef op woensdag 1 november 2023 @ 07:56:
Stookseizoen begint hier nu toch wel klein beetje te beginnen.... nu zie ik dat de WP vaak 36Hz als minimum heeft. Is dat een beetje normale waarde? (ik heb hem volgens mij ook wel een keer lager gezien)

Bij mij gaat die na ongeveer 3uur naar 24hz als laagste snelheid.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JJGHz45AO__veKrOIo4JkCu5R6M=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wk8KVM4Yd9rPmSCqOQqu2Vbg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JustMyOpinion schreef op woensdag 1 november 2023 @ 07:56:

Watertemperatuur lager zetten (mits WAR of vaste Ta), dan gaat je WP vanzelf minder warmte produceren.
De vraag is alleen of je dat moet willen. De PUHZ-SW75YAA heeft zijn hoogste rendement rond de 35 Hz. Hier ging de WP gisteren van 36 naar 30 Hz, en daarbij ging de COP zo'n 10% naar beneden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
SebastiaanPs schreef op zaterdag 28 oktober 2023 @ 22:10:
Vind je de COP op laag vermogen niet matig?
Dat is idd wel een dingetje. Dus maar even de vier 8 kW varianten op een rijtje gezet. Als eerste de oude bekende PUHZ-SW75YAA:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vly_aqSGEpNg7a986Xo5Ow8VHwU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dVHCtSDnasjVuQqndmCO5aAR.jpg?f=user_large
Bij minimaal vermogen kijken we normaliter naar A12W25. COP zit dan rond de 7.

Dan de al een paar jaar bekende PUD-SWM80xAA:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ykVJAn7oqcjkX-UJy49CNp5Jebk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/I081957ITIDZvRZBEn2iKaWP.png?f=fotoalbum_large

En de nieuwe PUZ-SWM80xAA:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hpcnFf5Vax4E8SC01H_lK2M6lGg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/IwJJGOjMtiHfloTnZdmkZU5W.png?f=fotoalbum_large

En dan als laatste de eveneens dit jaar geïntroduceerde SUZ-SWM80VA2
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qAkP7GAt-8o70i6eNaluuoc426M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/UAlNjhQqYIoGcxmhPMntFjn7.png?f=fotoalbum_large

Wat opvalt is:
  • Tabellen van PUZ en PUD zijn nagenoeg gelijk.
  • COP op laag vermogen (A12W25) is bij de PUZ en PUD met 5.35 behoorlijk veel slechter dan bij de oude PUHZ-SW75xAA.
  • Ook op hoog vermogen (8.5 a 9 kW) bij bijvoorbeeld -7 doet de nieuwe generatie het iets slechter dan de oude
  • Hetzelfde geldt voor gemiddeld vermogen (ca 6 kW @ +7°C).
  • De nieuwe SUZ-SWM80VA2 doet het op echt lage temperaturen en hoge vermogens wat slechter dan de rest, maar wint het duidelijk bij de lage en medium vermogens boven het vriespunt.
Geen idee wat Mitsubishi met de PUD en PUZ serie bedacht heeft, maar ik zie qua rendement bijna alleen maar achteruitgang...
Enige positieve van deze generatie is dat die R32 als koelmiddel heeft en dat ze nog iets stiller zou moeten zijn. Probleem is dat die cijfers zich moeilijk laten vergelijken omdat niet altijd duidelijk is of ze op dezelfde manier zijn gemeten. Wel is duidelijk dat de SUZ de rumoerigste is van bovenstaande vier.

[ Voor 13% gewijzigd door Andrehj op 01-11-2023 09:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JustMyOpinion
Andrehj schreef op woensdag 1 november 2023 @ 08:33:
[...]

Watertemperatuur lager zetten (mits WAR of vaste Ta), dan gaat je WP vanzelf minder warmte produceren.
De vraag is alleen of je dat moet willen. De PUHZ-SW75YAA heeft zijn hoogste rendement rond de 35 Hz. Hier ging de WP gisteren van 36 naar 30 Hz, en daarbij ging de COP zo'n 10% naar beneden.
Ik pas al de Ta aan (via HA), wat opvalt is dat hij eigenlijk altijd boven mijn Tset uitkomt. Vandaar dat ik dacht dat als Hz naar beneden gaat er ook minder warmte wordt geproduceerd.

Moet wel zeggen dat ik nog niet naar het vermogen heb gekeken wat er op dat moment wordt geproduceerd. Wellicht zit ik al op minimum en is dat de reden dat hij niet lager wilt in frequentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjansp
op het forum heb ik diverse zaken gelezen over debiet/flow en het uitlezen daarvan, enkel ben ik niet tegen gekomen waarop deze setting op zou horen te staan,

het gaat om de instelling bij;
instellingen -> extra instellingen -> debiet sensor
hier staat volgens de manual dit default op minimum 5 liter/minuut, maximum 100 liter/minuut
maar op de flowsensor (in de cylinderunit) staat minimum 5 maximum 80 liter/minuut

mij lijkt het zo dat deze dan minimum 5, maximum 80 ingesteld moet zijn in de instellingen? of zie ik het 'anders'?

hoe staat dit bij jullie ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gertjansp schreef op woensdag 1 november 2023 @ 10:17:
op het forum heb ik diverse zaken gelezen over debiet/flow en het uitlezen daarvan, enkel ben ik niet tegen gekomen waarop deze setting op zou horen te staan,

het gaat om de instelling bij;
instellingen -> extra instellingen -> debiet sensor
hier staat volgens de manual dit default op minimum 5 liter/minuut, maximum 100 liter/minuut
maar op de flowsensor (in de cylinderunit) staat minimum 5 maximum 80 liter/minuut

mij lijkt het zo dat deze dan minimum 5, maximum 80 ingesteld moet zijn in de instellingen? of zie ik het 'anders'?

hoe staat dit bij jullie ingesteld?
Die waarde moet je niet wijzigen! Daarmee wordt de analoge uitgang van je flowsensor vertaald naar een aantal liters per minuut. Dit is af fabriek goed. (Tenminste, er is in dit topic nog nooit gebleken dat dat niet goed was).
Je flow vind je bij "Informatie werking" code 540.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JustMyOpinion schreef op woensdag 1 november 2023 @ 09:49:
[...]

Ik pas al de Ta aan (via HA), wat opvalt is dat hij eigenlijk altijd boven mijn Tset uitkomt. Vandaar dat ik dacht dat als Hz naar beneden gaat er ook minder warmte wordt geproduceerd.

Moet wel zeggen dat ik nog niet naar het vermogen heb gekeken wat er op dat moment wordt geproduceerd. Wellicht zit ik al op minimum en is dat de reden dat hij niet lager wilt in frequentie.
Het minimale vermogen (aantal HZ waar de compressor op loopt) is afhankelijk van de gemeten buitentemperatuur.

Hoe dit precies zit is weer afhankelijk van je type Mitsu.

Die van mij (SHW112YHA) gaat onder Tbuiten 12 graden niet lager dan 30HZ
Bij Tbuiten 14 graden moduleert hij terug naar 20HZ

Daarom heb ik een "fake NTC" gemaakt waardoor de WP onder bepaalde omstandigheden denk dat het buiten 14 graden is, waardoor deze terug moduleert naar 20HZ.

Hetzelfde truukje doe ik ook met koelen, pas vanaf Tbuiten +30 graden moduleert mijn Mitsu terug naar 20HZ.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
Heb even de gegevens erbij gepakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UymjVeGhLg4DGL46FODxdfx-Uu8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/KbHdA3ciLmvRMBXvHTYO0P42.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wiwMlQNb3xUi9PEcaCa1o9VBjIM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/pcN0c28zCeLPUiIieHXoXmYC.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FnNThBLATH6vQkwYSzWzETT6uHE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/rljUmqxW1M02Vf79bS2i8yJW.png?f=fotoalbum_large

De gemeten buitentemperatuur was vanmorgen 12 - 13 °C, dan zou minimum vermogen +/- 3 kW zijn. Dat is dus wel stukje lager dan wat eerste 45 minuten wordt geleverd.

Je ziet in de grafiek dat hij uiteindelijk wel lager gaat naar 28Hz en dan gaat geleverd vermogen 3.14kW, maar geen idee waarom dat nu zo lang duurt (Let wel, Pset is telkens lager geweest dan Ta). Iemand een idee hoe dat sneller kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JustMyOpinion schreef op woensdag 1 november 2023 @ 11:15:
Heb even de gegevens erbij gepakt:
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

De gemeten buitentemperatuur was vanmorgen 12 - 13 °C, dan zou minimum vermogen +/- 3 kW zijn. Dat is dus wel stukje lager dan wat eerste 45 minuten wordt geleverd.

Je ziet in de grafiek dat hij uiteindelijk wel lager gaat naar 28Hz en dan gaat geleverd vermogen 3.14kW, maar geen idee waarom dat nu zo lang duurt (Let wel, Pset is telkens lager geweest dan Ta). Iemand een idee hoe dat sneller kan?
Dit is maar een grafiek van een uurtje. Heb je ook een grafiek met Ta erbij (en wat was het setpoint)?
Het kan zijn dat de WP in het begin wat sneller wil draaien vanwege compressorredenen (olie op de juiste plek krijgen).
Ik zou me ipv op het minimum vermogen meer concentreren op het hoogste rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
U vraagt, wij draaien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SNy_yQ-Ki1xJ6sttWhcqmZSNgcc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/AGEOLs9xG1Yp2v1XpfE06GhL.png?f=fotoalbum_large

Dit is voor de WP (in onze situatie) nou ook niet de beste tijd om te draaien. Wij hebben geen vloerverwarming, dus kunnen geen lange runs doen met lage Ta. Situatie is nu dat hij vanmorgen aanging en dan is het dus na een uur warm genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Daar lijkt het wel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gertjansp
Andrehj schreef op woensdag 1 november 2023 @ 10:24:
[...]

Die waarde moet je niet wijzigen! Daarmee wordt de analoge uitgang van je flowsensor vertaald naar een aantal liters per minuut. Dit is af fabriek goed. (Tenminste, er is in dit topic nog nooit gebleken dat dat niet goed was).
Je flow vind je bij "Informatie werking" code 540.
ik was ook niet van plan deze te wijzigen, maar ik vind het afwijkend dat er op de flowmeter een andere waarde staat dan in de unit. 8)7
vandaar mijn vraag of iemand weet wat er bij hun unit in staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denbach
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 10:18
Het is inderdaad weerverwarming seizoen, vorig jaar de eerste winter met de Mitsubishi gedraaid. Heb een suz-vwma60

Wat mij opvalt is dat het opgenomen best wel schommelt zie onderstaande.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HJ0kkVO913YXhdfFYyF7DcY5ZAc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d53mr6mvgp17mJhkcTHs8i92.jpg?f=fotoalbum_large

Taanvoer is 26
Tretour is 22,5

Tflowset is 25, hier gaat hij structureel 1 graad boven zitten.

Heb nu een flow van 18 liter, wat zou betekenen dat er 4,41 kWh de vloer ingaat. Minimium vermogen zou 1,9 kWh moeten zijn volgens databoek.

Is het schommelende opgenomen vermogen normaal ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
JustMyOpinion schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 15:45:

Dit lijkt een beetje op wat ik wil gaan doen :)
Ik vind een losse thermostaat kopen ook te duur. Momenteel heb ik hem op vaste aanlooptemperatuur staan (26 graden) en zet ik het verwarming programma met de hand op klokje of helemaal uit.
Als ik op de losse temperatuursensords zie dat het 21 graden is, zet ik hem uit. Zie ik 20 of 19 staan voor lange tijd dan zet ik hem even op "klokje" (ik verwarm alleen op bepaalde momenten ivm panelen/.stroomprijzen)

Stel ik knoop dit aan HomeAssistant, dan kan ik dat toch automatiseren? Er zijn genoeg sensoren in huis die hij kan gebruiken in huis om de temperatuur te bepalen(hue motion sensors, awair, thermostaat warmtepomp). Als er voor langere tijd 19 graden gemeten wordt, ga aan op "klokje" stand. Is het huis opgewarmd, zet hem uit.

Voordeel is zoals jij beschrijft: Als mijn hele script niet werkt of de pi crasht dan zet je hem op het display gewoon weer terug op uit, klokje of continue.

Echter ik snap geen snars van homeassistant, ik heb dat wel eens gekoppeld en ik zag allerlei getallen. Ook mistte de HZ sensor die ik toch wel graag wil. Ik zag hier een aangepast domoticz script van andre maar geen aangepast homeassistant.

Wat ik beschrijf , kan dat denk je? Hoe heb jij dat aan elkaar geknoopt?

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-09 20:31

Zorian

What the fox?

Kan ik somehow de temperatuuroffset veranderen van de thermostaat? Dat ding meet bijna 4-5 graden warmer dan de praktijk. Heb diverse andere sensoren en meters er vlakbij gezet en allemaal waren ze het met elkaar eens dat het 17 graden was terwijl de thermostaat van Mitsubishi vrolijk beweert dat het 21,5c is in de kamer. Vind het ook frisjes in huis wat best klopt met 17c in de praktijk.

Andere vraag, kan je die thermostaat überhaupt vervangen? Dit is een draadloos ding welke met een kastje bovenop de pomp verbonden zit. Heb liever iets als een Nest, maar dan moet ie wel ermee samenwerken.

Er zit nu een PAR-WT50R-E op welke naar een PAR-WR51R-E gaat op de pomp.

[ Voor 26% gewijzigd door Zorian op 01-11-2023 16:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Gertjansp schreef op woensdag 1 november 2023 @ 12:25:
[...]

ik was ook niet van plan deze te wijzigen, maar ik vind het afwijkend dat er op de flowmeter een andere waarde staat dan in de unit. 8)7
vandaar mijn vraag of iemand weet wat er bij hun unit in staat
Je bedoelt deze ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5YuST_1XVIo5C7yskzVLk32zbaA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UiPduGMNZTPVDwrZNUH6rO9B.jpg?f=fotoalbum_large
Je zou zeggen dat 0.5 tot 3.5 V correspondeert met 5 tot 100 l/min
Maar het datasheet van de originele vvx20 heeft het over 0.04 V/ L/Min , wat er op duidt dat het toch correspondeert met 5-80 … Maar je weet ook niet of de instelling in de firmware misschien vertaalt naar 5-80.
In ieder geval, de nauwkeurigheid is zo’n 0.6 l/min volgens het datasheet, dus die kan best wel afwijken dus.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wesdre
Zorian schreef op woensdag 1 november 2023 @ 16:48:
Kan ik somehow de temperatuuroffset veranderen van de thermostaat? Dat ding meet bijna 4-5 graden warmer dan de praktijk. Heb diverse andere sensoren en meters er vlakbij gezet en allemaal waren ze het met elkaar eens dat het 17 graden was terwijl de thermostaat van Mitsubishi vrolijk beweert dat het 21,5c is in de kamer. Vind het ook frisjes in huis wat best klopt met 17c in de praktijk.

Andere vraag, kan je die thermostaat überhaupt vervangen? Dit is een draadloos ding welke met een kastje bovenop de pomp verbonden zit. Heb liever iets als een Nest, maar dan moet ie wel ermee samenwerken.

Er zit nu een PAR-WT50R-E op welke naar een PAR-WR51R-E gaat op de pomp.
Verschil van 4-5 graden lijkt mij eerder een defect. Bij mij is het verschil maximaal tienden met andere metingen in dezelfde kamer.

Verder is de offset van TH1A zover ik weet niet aan te passen.

En je kan zowel de par-wt50r-e of wr51r-e afzonderlijk uitwisselen. Je kan namelijk de nieuwe controller pairen via de knop op de 51r-e.

0.3
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G10cYnb_GO4pl3DGYbTwM9H8TwU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/G35ElfBXPF5CqP7z17Dr2C9c.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ivJEoayEJ5Z8zLyP8Od-xB3uJbA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/dc2dIOsdrKB5DTlHmT52fNDS.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 29% gewijzigd door wesdre op 01-11-2023 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
Zorian schreef op woensdag 1 november 2023 @ 16:48:
Waar heb je het precies over, welke temperatuur lees je waar af? En wat voor thermostaat is dat?
Toch niet die is ingebouwd in de controlunit van de binnenunit? Die meet iets anders, niet de kamer temperatuur

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
laurens0619 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 15:06:
[...]

Dit lijkt een beetje op wat ik wil gaan doen :)
Ik vind een losse thermostaat kopen ook te duur. Momenteel heb ik hem op vaste aanlooptemperatuur staan (26 graden) en zet ik het verwarming programma met de hand op klokje of helemaal uit.
Als ik op de losse temperatuursensords zie dat het 21 graden is, zet ik hem uit. Zie ik 20 of 19 staan voor lange tijd dan zet ik hem even op "klokje" (ik verwarm alleen op bepaalde momenten ivm panelen/.stroomprijzen)

Stel ik knoop dit aan HomeAssistant, dan kan ik dat toch automatiseren? Er zijn genoeg sensoren in huis die hij kan gebruiken in huis om de temperatuur te bepalen(hue motion sensors, awair, thermostaat warmtepomp). Als er voor langere tijd 19 graden gemeten wordt, ga aan op "klokje" stand. Is het huis opgewarmd, zet hem uit.

Voordeel is zoals jij beschrijft: Als mijn hele script niet werkt of de pi crasht dan zet je hem op het display gewoon weer terug op uit, klokje of continue.

Echter ik snap geen snars van homeassistant, ik heb dat wel eens gekoppeld en ik zag allerlei getallen. Ook mistte de HZ sensor die ik toch wel graag wil. Ik zag hier een aangepast domoticz script van andre maar geen aangepast homeassistant.

Wat ik beschrijf , kan dat denk je? Hoe heb jij dat aan elkaar geknoopt?
Het is voor mij niet echt duidelijk wat je nu precies wilt en wat je al hebt gekoppeld.

Wat ik nu lees met wat je hebt ga ik er even vanuit dat je je thermostaat kunt bedienen met HA.

Als dat het geval is hoef je niet direct een koppeling met je WP te hebben. Dan maak je de 'koppeling' met je thermostaat.

Als je dan een add-on kan vinden die de prijzen ophaalt van internet (heb je meerdere van), dan kan je via Node Red of HA automation wel iets maken dat als prijs lager is dan X EN temperatuur lager dan Y je de thermostaat hoger zet om WP aan te zetten. Ik zelf zou daar dan wel een extra automation omzetten dat als de temperatuur echt te laag wordt de thermostaat ook hoger wordt gezet. Wil er wel warmpjes bij zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18-09 20:31

Zorian

What the fox?

Naalroc schreef op woensdag 1 november 2023 @ 18:04:
[...]

Waar heb je het precies over, welke temperatuur lees je waar af? En wat voor thermostaat is dat?
Toch niet die is ingebouwd in de controlunit van de binnenunit? Die meet iets anders, niet de kamer temperatuur
Ik heb de modelnummers in mijn post gezet, de 2e waarde lees ik af want dat is de kamertemperatuur. Heb voor nu maar de temperatuur een stuk omhoog gezet zodat ie toch maar aanspringt. Op de binnenunit staat de ingestelde temperatuur, de huidige temperatuur staat daar niet op.
wesdre schreef op woensdag 1 november 2023 @ 17:49:
[...]

Verschil van 4-5 graden lijkt mij eerder een defect. Bij mij is het verschil maximaal tienden met andere metingen in dezelfde kamer.

Verder is de offset van TH1A zover ik weet niet aan te passen.
Hm balen, maar eens even bellen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
JustMyOpinion schreef op woensdag 1 november 2023 @ 18:11:
[...]

Het is voor mij niet echt duidelijk wat je nu precies wilt en wat je al hebt gekoppeld.

Wat ik nu lees met wat je hebt ga ik er even vanuit dat je je thermostaat kunt bedienen met HA.

Als dat het geval is hoef je niet direct een koppeling met je WP te hebben. Dan maak je de 'koppeling' met je thermostaat.

Als je dan een add-on kan vinden die de prijzen ophaalt van internet (heb je meerdere van), dan kan je via Node Red of HA automation wel iets maken dat als prijs lager is dan X EN temperatuur lager dan Y je de thermostaat hoger zet om WP aan te zetten. Ik zelf zou daar dan wel een extra automation omzetten dat als de temperatuur echt te laag wordt de thermostaat ook hoger wordt gezet. Wil er wel warmpjes bij zitten.
Ik zal wat irrelevante details weglaten :)
- Mn warmtepomp kent een vast programma (weekklok) op welk tijdstip die mag verwarmen
- momenteel doet die dat altijd, hoe warm de hut ook is
- ik wil dat afhankelijk maken van een temperatuurwaarde die ik uit andere sensoren lees in homeassistant
- bij bepaalde temp, volg de weekklok, bij te hoge temp. Verwarm niet

Hopelijk zo iets duidelijker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
laurens0619 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 18:38:
[...]

Ik zal wat irrelevante details weglaten :)
- Mn warmtepomp kent een vast programma (weekklok) op welk tijdstip die mag verwarmen
- momenteel doet die dat altijd, hoe warm de hut ook is
- ik wil dat afhankelijk maken van een temperatuurwaarde die ik uit andere sensoren lees in homeassistant
- bij bepaalde temp, volg de weekklok, bij te hoge temp. Verwarm niet

Hopelijk zo iets duidelijker :)
Ok, je vraagstelling is nu duidelijker. Maar daarmee ook dusdanig dat ik je niet verder kan helpen. Ik weet niet of je de 'weekklok' kunt overrulen.

Ik zou dan namelijk alles in HA gaan regelen. Dus de weekklok overnemen en HA laten bepalen wanneer de WP aan moet. (En dat kan je dus nog altijd overrulen door de thermostaat met de hand hoger te zetten als dat nodig is of bij storing HA)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
JustMyOpinion schreef op woensdag 1 november 2023 @ 18:42:
[...]

Ok, je vraagstelling is nu duidelijker. Maar daarmee ook dusdanig dat ik je niet verder kan helpen. Ik weet niet of je de 'weekklok' kunt overrulen.

Ik zou dan namelijk alles in HA gaan regelen. Dus de weekklok overnemen en HA laten bepalen wanneer de WP aan moet. (En dat kan je dus nog altijd overrulen door de thermostaat met de hand hoger te zetten als dat nodig is of bij storing HA)
Goed punt, dat is eigk net zo handig ( al dan niet handiger!)
Dan ga ik dat proberen!
Ik zag in jouw screenshots ook de hz van de pomp, heb je dag via melcloud in homeassistant?

Pagina: 1 ... 79 ... 190 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero