wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Waar slaat dat nu weer op?flippy schreef op zondag 13 maart 2022 @ 12:42:
Daarom moeten dhz niet klooien met splits. Hou het gewoon lekker bij een mono of haal er een proffesional bij om splits aan te sluiten. Dat ben je wettelijk ook verplicht.
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
het slaat op het voorkomen van dure reparates. om splits goed in bedrijf te stellen heb je kennis, vaardigheden en dure aparatuur nodig om het goed te doen. allemaal dingen die een dhz niet heeft met als gevolg lekkages, vocht in je systeem wat enorme interne schade aanricht en vrijwel altijd resulteert in paniekbelletjes naar servicemensen zoals mij of koelvlaas op zondagavond als het 5 graden vriest en gepeperde rekeningen om het weer gefixt te krijgen.
Gelukkig weet ik dit niet uit eigen ervaring!

het is niet leuk om naar een klant te moeten stappen en zeggen dat hun compressor naar de klote is kan ik je wel vertellen uit eigen ervaring....
een in bedrijf stelling laten doen kost je een paar honderd. dat verbleekt compleet in de kosten voor een nieuwe compressor of andere reparaties die gedaan moeten worden.
[ Voor 23% gewijzigd door flippy op 13-03-2022 13:03 ]
wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen
Lees even terug. Niemand hier stelt voor om zelf een split in bedrijf te stellen. Het ging alleen over het eenvoudige onderhoud en hoe je een eventuele lekkage kan zien of voelen.flippy schreef op zondag 13 maart 2022 @ 12:57:
[...]
het slaat op het voorkomen van dure reparates. om splits goed in bedrijf te stellen heb je kennis, vaardigheden en dure aparatuur nodig om het goed te doen. allemaal dingen die een dhz niet heeft met als gevolg lekkages, vocht in je systeem wat enorme interne schade aanricht en vrijwel altijd resulteert in paniekbelletjes naar servicemensen zoals mij of koelvlaas op zondagavond als het 5 graden vriest en gepeperde rekeningen om het weer gefixt te krijgen.
het is niet leuk om naar een klant te moeten stappen en zeggen dat hun compressor naar de klote is kan ik je wel vertellen uit eigen ervaring....
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
dan heb ik dat verkeerd begrepen.Andrehj schreef op zondag 13 maart 2022 @ 13:03:
[...]
Lees even terug. Niemand hier stelt voor om zelf een split in bedrijf te stellen. Het ging alleen over het eenvoudige onderhoud en hoe je een eventuele lekkage kan zien of voelen.
Conclusie hier dus weer: het sloeg nergens op!
[ Voor 61% gewijzigd door Naalroc op 13-03-2022 13:19 ]
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Ja klopt (meestal wel) en die olie stinkt heel vies.Naalroc schreef op zondag 13 maart 2022 @ 10:58:
[...]
- Ik denk dat dit het 'warme sopje' is wat ik eerder al schreef![]()
-Wat die koelmiddel lekkage betreft: Als ik het goed heb begrepen, dan is zo'n lekkage altijd wel te zien als je de leidingen inspecteert rondom alle koppelingen.
Omdat er een smeermiddel in de koelvloeistof zit om de compressor te smeren, komt met de lekkende koelvloeistof ook een beetje smeermiddel mee naar buiten, wat een vettige aanslag geeft rondom de lekkage, en op die manier dus een tell-tale vormt.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
cv leidingen waren 1 dag onderbroken om een vuilwaterafscheider te plaatsen.Andrehj schreef op zondag 13 maart 2022 @ 10:38:
[...]
Dit snap ik niet. Had jij dan de CV-kant van de leidingen open liggen? Maar dat kan toch helemaal niet? Want de 3-wegklep zit in de aanvoer, en in de retour zit normaliter een T-stuk. Waar kwam die plas water vandaan?
En werd die storing veroorzaakt doordat er geen waterdruk meer was, of doordat de pomp tegen een dichte leiding aan stond te pompen?
Ik denk namelijk dat je je vergist en dat iets anders die plas water veroorzaakte. Wellicht inderdaad een niet 100% dichte driewegklep. De besturing van jouw ERST20D-VM2D is namelijk precies hetzelfde als die van mijn ERSD-VM2D. En die zet de pomp echt niet periodiek aan.
ik kwam terug van werk en de unit stond in storing en een plas water op de grond waar de leiding onderbroken was.
ik weet even niet meer welke storing, maar dit was 100% de cv pomp die water rond heeft gepompt want dit was het hoogste punt van de leidingen.
mijn MHI split unit heeft trouwens een stanby verbruik van 5w
afhankelijk van de buitentemperatuur zou je buitenunit meer moeten verbruiken, immers moet je carterverwarming van de compressor wel warm blijven.rupsen schreef op maandag 14 maart 2022 @ 20:52:
lekdetector is standaard uirusting voor elke airco/koelman. ze zijn ook in staat om lekken te vinden die (nog) geen oliesporen geven zodat je preventief op kan treden. vooral de nieuwe generatie met IR sensor erin zijn erg tof en idioot gevoelig. ook pokkeduur. mijn DR82 kost ergens in de 400+ ex btw en dan nog elk jaar de verplichte keuringen.Grolsch schreef op maandag 14 maart 2022 @ 06:42:
Ik zie ze ook wel eens met zo'n pieper langs de koppelingen gaan, die kan evt. Lekkage detecteren volgens mij.
maar het kan wel een scheet in een storm vinden.

[ Voor 50% gewijzigd door flippy op 14-03-2022 21:19 ]
is de hele winterbal 5w, ongeacht welke temperatuur het isflippy schreef op maandag 14 maart 2022 @ 21:11:
[...]
afhankelijk van de buitentemperatuur zou je buitenunit meer moeten verbruiken, immers moet je carterverwarming van de compressor wel warm blijven.
de keuring van gereedschap mag je in principe zelf doen, is een stuk goedkoper dan door een externe partij laten doen.lekdetector is standaard uirusting voor elke airco/koelman. ze zijn ook in staat om lekken te vinden die (nog) geen oliesporen geven zodat je preventief op kan treden. vooral de nieuwe generatie met IR sensor erin zijn erg tof en idioot gevoelig. ook pokkeduur. mijn DR82 kost ergens in de 400+ ex btw en dan nog elk jaar de verplichte keuringen.
maar het kan wel een scheet in een storm vinden.
[ Voor 45% gewijzigd door rupsen op 14-03-2022 21:51 ]
Je kunt volgens mij in dit soort gevallen het RvO bellen en in overleg toch subsidie krijgen. Die warmtepomp kan overigens niet koelen, en die binnenunit heeft waanzinnig grote (9 kW) backupheaters. Die vormen een erg grote netbelasting en kunnen er ook voor zorgen dat je naar een 3x35A hoofdaansluiting moet. Dus even uitzoeken of je daarvan ook bijvoorbeeld slechts 1 fase aan kunt sluiten.KMarco schreef op maandag 14 maart 2022 @ 18:25:
Ha! De warntepomp die mijn installateur had besteld vertraagt en vertraagt, dus ben zelf even mee naar alternatieven op zoek. Ik krijg vanuit Duitse leverancier een aanbod voor een PUD-SHWM120YAA en een EHSD-YM9D. Klinkt als een mooie R32 set. Echter vind ik dit type niet terug op de ISDE lijsten.. Iemand ervaring hoe hiermee om te gaan?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Maar dat is een heel andere buitenunit dan waar dit topic over gaat!rupsen schreef op maandag 14 maart 2022 @ 20:52:
ik weet even niet meer welke storing, maar dit was 100% de cv pomp die water rond heeft gepompt want dit was het hoogste punt van de leidingen.
Dit topic gaat over Mitsubishi Electric Ecodan warmtepompen, niet over de warmtepompen van Mitsubishi Heavy Industries.
Ondanks dat je blijkbaar een gelijke binnenunit hebt kan het zomaar zijn dat daar een andere besturing op zit die wel geregeld de waterpomp aan zet, want die de meeste lezers hier kennen die pomp helemaal niet.
Verzoek aan jou is dus om voor info/berichten over je MHI warmtepomp uit te wijken naar het algemene L/W warmtepomptopic, of er een eigen topic voor aan te maken. Een link daarnaartoe kunnen we dan in de TS van dit en het algemene topic maken.
[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 15-03-2022 10:20 ]
het ging over standby verbruik van units, ik gaf het verbruik van die split unit aan ter vergelijkingAndrehj schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 08:23:
[...]
Maar dat is een heel andere buitenunit dan waar dit topic over gaat!
Dit topic gaat over Mitsubishi Electric Ecodan warmtepompen, niet over de warmtepompen van Mitsubishi Heavy Industries.
Ondanks dat je blijkbaar een gelijke binnenunit hebt kan het zomaar zijn dat daar een andere besturing op zit die wel geregeld de waterpomp aan zet, want die de meeste lezers hier kennen die pomp helemaal niet.
Verzoek aan jou is dus om voor info/berichten over je MHI warmtepomp uit te wijken naar het algemene L/W warmtepomptopic, of er een eigen topic voor aan te maken. Een link daarnaartoe kunnen we dan in de TS van dit en het algemene topic maken.
ik heb gewoon een ecodan hoor
rupsen schreef op maandag 14 maart 2022 @ 20:52:
[...]
Wat bedoel je dan met "mijn MHI"?rupsen schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 20:56:
[...]
het ging over standby verbruik van units, ik gaf het verbruik van die split unit aan ter vergelijking
ik heb gewoon een ecodan hoor
https://www.aircovent.nl/...0-liter-jerrycan-90570511Andrehj schreef op zondag 13 maart 2022 @ 10:31:
[...]
Voor de echte doehetzelvert twee vragen:
- Welk schoonmaakmiddel is dat, en wat bereikt het? Want dat klinkt als iets wat ik ook wel zelf kan. (Dan kunnen de installateurs verder gaan met nieuwe warmtepompen installeren
)
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Ik denk zijn airco lucht lucht mitsuNaalroc schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 22:25:
Nee, kennelijk niet, want hij schrijft nu dat hij een ecodan heeft, dus vraag ik me dan af wat HIJ bedoelt met "MIJN MHI"
Het ging over standby verbruik en met name dat de carterverwarming verbruikt, dus ik gaf aan dat mijn MHI split unit (lucht/lucht) in standby modus 5w verbruikt.
dit heeft verder niks te maken met mijn ecodan, daar meet ik het verbruik momenteel niet van.
zoals ik zelf al zei in mijn vorige post.Naalroc schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 11:45:
En dat verbruik van 5W van een airco heeft dus ook niets te maken met het standby verbruik van een warmtepomp, en daar ging het hier over.

Staat er niet op vanwege de '9', ISDE is bang dat je cop1 gaat draaien.KMarco schreef op maandag 14 maart 2022 @ 18:25:
Ha! De warntepomp die mijn installateur had besteld vertraagt en vertraagt, dus ben zelf even mee naar alternatieven op zoek. Ik krijg vanuit Duitse leverancier een aanbod voor een PUD-SHWM120YAA en een EHSD-YM9D. Klinkt als een mooie R32 set. Echter vind ik dit type niet terug op de ISDE lijsten.. Iemand ervaring hoe hiermee om te gaan?
Misachien is er iets te tweaken met een relaisbordje die bijvoorbeeld je carterverwarming uitzet boven een bepaalde buitentemperatuur en weer aanzet beneden een bepaalde waarde?Andrehj schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 10:32:
Standbyverbruik...
Omdat de verwarming hier al een kleine week uit staat, en ik al een tijdje dagelijks alle waarden van de warmtepomp log, heb ik nu een goed inzicht in het standbyverbruik. Op dagen dat er ook geen SWW-run plaats vindt, is dat steeds 0.69 kWh, oftewel een gemiddeld vermogen van 28.75 W.
Afgelopen donderdag had ik naar aanleiding van de discussie met @LeonTebbens uitgerekend dat de warmtepomp afgelopen jaar 2270 draaiuren heeft gemaakt.
Dan blijven er dus 6490 standby-uren over. Maal 0.02875 kW geeft dat een standby-verbruik van maar liefst 187 kWh per jaar.
Als je ik dat dan weer afzet tegen het totaalverbruik van de WP (ca 2000 kWh), dan gaat dat al richting de 10%.
En met de huidige energietarieven kost me dat zo'n €60 per jaar.
Erg jammer dit, want ik zou ook niet weten wat je kunt doen om dit te verbeteren.
(als dat de sluiper is)
[ Voor 10% gewijzigd door LeonTebbens op 16-03-2022 20:42 ]
WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021
Het is net als belastingen en spaarloon, hoe meer gasverbruik je WP moet compenseren hoe meer voordeel je hebt.Andrehj schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 10:32:
Standbyverbruik...
Omdat de verwarming hier al een kleine week uit staat, en ik al een tijdje dagelijks alle waarden van de warmtepomp log, heb ik nu een goed inzicht in het standbyverbruik. Op dagen dat er ook geen SWW-run plaats vindt, is dat steeds 0.69 kWh, oftewel een gemiddeld vermogen van 28.75 W.
Afgelopen donderdag had ik naar aanleiding van de discussie met @LeonTebbens uitgerekend dat de warmtepomp afgelopen jaar 2270 draaiuren heeft gemaakt.
Dan blijven er dus 6490 standby-uren over. Maal 0.02875 kW geeft dat een standby-verbruik van maar liefst 187 kWh per jaar.
Als je ik dat dan weer afzet tegen het totaalverbruik van de WP (ca 2000 kWh), dan gaat dat al richting de 10%.
En met de huidige energietarieven kost me dat zo'n €60 per jaar.
Erg jammer dit, want ik zou ook niet weten wat je kunt doen om dit te verbeteren.
Eens, hoewel die wel samenhangen :-)Andrehj schreef op vrijdag 11 maart 2022 @ 20:45:
[...]
Het gaat niet om hoge COP-waardes, maar om lage verwarmingskosten en en een hoog comfort.
Omdat ik een relatief hoge temperatuur nodig heb om het huis te verwarmen (jaren 30, gemiddelde isolatie, radiatoren geen vloerverwarming) haal ik niet een hele hoge COP. (denk ca. 2,7-2,8). Idealieter zou je natuurlijk een COP van 4 of hoger halen. Maar 2,7 en 2,8 is nog altijd beter dan 1. Bovendien verwarm ik nu electrisch (grotendeels geproduceerd door de windmolens waar ik winddelen van bezit) waardoor ik geen gas uit Groningen of Rusland meer nodig heb; en ook geen last heb van hoge energietarieven.
Een warmtepomp kan dus idd ook met een lage COP interessant zijn, hoewel je ook dan moet streven naar een zo (relatief) hoog mogelijke COP (ik probeer hem dus ook nog verder te optimaliseren).
Niet helemaal eens, ik heb een zone regeling, en dat bevalt heel goed. Met een 75YAA. Het hangt erg af van het type woning; bij een super geisoleerde nieuwbouw woning voegt het weinig toe; dan kun je gewoon je hele woning verwarmen (of gewoon alleen de benedenverdieping, dat is mogelijk al voldoende[...]
Als jij slechts 1 zone open wilt kunnen zetten is een warmtepomp voor jou niet geschikt. Zo werkt verwarmen met een WP niet.
Je moet inderdaad wel wat energie kwijt kunnen. Ik heb momenteel de kraan van mijn convectorradiator (conectorput) in de woonkamer altijd open staan. Daar kan ie best wat energie in kwijt. De woonkamer houdt ik redelijk constant op temperatuur, die hoef ik nooit helemaal koud te hebben. Maar daarnaast kunnen de andere ruimtes dicht zijn op bijv. de badkamer na. Omdat de temperatuur van het water toch wat hoger is dan in een nieuwbouw woning, is een kleine ruimte opwarmen nog steeds mogelijk. Ik warm de badkamer in een uurtje of 2-3 op van 15 graden naar 21 graden. Met praktijktesten al een keer geconludeerd dat dat efficienter was dan op temperatuur houden (dat werkt alleen als de ruimte voldoende geisoleerd is).[...]
Dat gaat je niet lukken. Een badkamer heeft maar een paar honderd watt aan continu verwarmingsvermogen nodig. En als je het max vermogen van een 75YAA nodig hebt, zit je vast aan een dikke 3 kW aan minimum vermogen. Dat is bij andere merken niet anders (meestal is het bereik zelfs kleiner).
Lees je even in hoe het verwarmen met een WP werkt. Je kunt niet even snel een ruimte verwarmen. Verwarmen met een WP is continu op een laag pitje verwarmen. Fundamenteel anders als wat jij voor ogen hebt.
Verder kan hij wat energie kwijt in het buffervat. Deze had ik eerst volgens hangleiding aangesloten; maar dan heb je er best wat verlies op. Nu heb ik hem semi-paralel zoals Warmtepomp-weetjes voorschrijft (het plaatje wat @roelvdk ook deelde) het verbruik ging gelijk een stuk omlaag. Ik kan beide sitaties makkelijk testen omdat ik beide opties heb en kan wisselen dmv twee T-kranen.
Ik heb een buffervat van 300l. en daar pendelt hij eigenlijk niet / nooit mee. Het zou nog wat efficienter kunnen als de pomp ook aangestuurd kan worden door de zone regeling. Want nu gaat hij alleen aan als de warmtepomp dat wil (die dat overigens wel soms doet; dan staat hij op een (heel) laag pitje te draaien met een verbruik van 98 W). Ik wil hier nog naar kijken of ik deze aansturing nog wat efficienter kan maken.[...]
Ik schreef "links", maar die tabelletjes bevat idd de belangrijkste data. Je hebt nu alleen wel een tabel gekopieerd waar de warmtepomp die jij op het oog hebt niet in staat.
[...]
Aan die vermogensbegrenzing heb je niks, want het minimum vermogen neemt echt niet af. En als jij serieus warmte wilt bufferen om pendelen te beperken moet je denken aan een buffervat van >1000 liter. De meeste mensen hebben daar geen geld of ruimte voor.
[ Voor 115% gewijzigd door LeonTebbens op 10-12-2024 10:43 ]
WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Gival schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 16:53:
Mijn huidige opstelling / mogelijkheden:
:strip_exif()/f/image/w4QDqClz9TP3fkvdfprVXw4x.gif?f=fotoalbum_large)
Ik heb de kranen nu staan volgens beschrijving van https://warmtepomp-weetje...at-warmtepompinstallatie/ .Verbruik ging ca. 10-15 % omlaag.
@Andrehj @roelvdkGival schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 16:18:
@roelvdk / @Andrehj
[...]
Eens, hoewel die wel samenhangen :-)
Omdat ik een relatief hoge temperatuur nodig heb om het huis te verwarmen (jaren 30, gemiddelde isolatie, radiatoren geen vloerverwarming) haal ik niet een hele hoge COP. (denk ca. 2,7-2,8). Idealieter zou je natuurlijk een COP van 4 of hoger halen. Maar 2,7 en 2,8 is nog altijd beter dan 1. Bovendien verwarm ik nu electrisch (grotendeels geproduceerd door de windmolens waar ik winddelen van bezit) waardoor ik geen gas uit Groningen of Rusland meer nodig heb; en ook geen last heb van hoge energietarieven.
Een warmtepomp kan dus idd ook met een lage COP interessant zijn, hoewel je ook dan moet streven naar een zo (relatief) hoog mogelijke COP (ik probeer hem dus ook nog verder te optimaliseren).
[...]
Niet helemaal eens, ik heb een zone regeling, en dat bevalt heel goed. Met een 75YAA. Het hangt erg af van het type woning; bij een super geisoleerde nieuwbouw woning voegt het weinig toe; dan kun je gewoon je hele woning verwarmen (of gewoon alleen de benedenverdieping, dat is mogelijk al voldoende. Bij een oudere woning (ik heb een jaren 30 woning) heb je eenmaal best nog wat energieverlies. Zonde dus om ruimtes te verwarmen die je niet gebruikt. Ik hou de slaapkamers op 15 graden; in het weekend in de ochtend zijn ze iets warmer. Een werkkamer is alleen op temperatuur op de dagen dat ik thuis werk en de badkamer verwarm ik alleen 's ochtends.
[...]
Je moet inderdaad wel wat energie kwijt kunnen. Ik heb momenteel de kraan van mijn convectorradiator (conectorput) in de woonkamer altijd open staan. Daar kan ie best wat energie in kwijt. De woonkamer houdt ik redelijk constant op temperatuur, die hoef ik nooit helemaal koud te hebben. Maar daarnaast kunnen de andere ruimtes dicht zijn op bijv. de badkamer na. Omdat de temperatuur van het water toch wat hoger is dan in een nieuwbouw woning, is een kleine ruimte opwarmen nog steeds mogelijk. Ik warm de badkamer in een uurtje of 2-3 op van 15 graden naar 21 graden. Met praktijktesten al een keer geconludeerd dat dat efficienter was dan op temperatuur houden (dat werkt alleen als de ruimte voldoende geisoleerd is).
Verder kan hij wat energie kwijt in het buffervat. Deze had ik eerst volgens hangleiding aangesloten; maar dan heb je er best wat verlies op. Nu heb ik hem semi-paralel zoals Warmtepomp-weetjes voorschrijft (het plaatje wat @roelvdk ook deelde) het verbruik ging gelijk een stuk omlaag. Ik kan beide sitaties makkelijk testen omdat ik beide opties heb en kan wisselen dmv twee T-kranen.
[...]
Ik heb een buffervat van 300l. en daar pendelt hij eigenlijk niet / nooit mee. Het zou nog wat efficienter kunnen als de pomp ook aangestuurd kan worden door de zone regeling. Want nu gaat hij alleen aan als de warmtepomp dat wil (die dat overigens wel soms doet; dan staat hij op een (heel) laag pitje te draaien met een verbruik van 98 W). Ik wil hier nog naar kijken of ik deze aansturing nog wat efficienter kan maken.
Dit lijkt wel op de situatie van ons gasloze jaren 30 huis. Ook wat moeite het minimum vermogen kwijt te kunnen boven pak-m-beet 6 graden buitentemperatuur. Alleen VVW woonkamer (2,4K@45/35) staat altijd open, rest regelen de Jaga’s op basis van eigens setpoints. Omdat ruimtes vrij snel afkoelen (-1 graad in 2 uur) door de gewone muur/vloer/dak/HR++ isolatie, gaan die Jaga’s aardig open en dicht op een dag.
Bij Tb > 6 pendelt de WP dan na 10 uur vaak elk uur, tot ergens rond 18 uur. Ta schommelt dan tussen 25 en 30. Bij zon stopt ie geheel tussen 11 en 16 uur.
Bij Tb < 6 loopt ie wel continue door, Ta dan tussen 30 tot wel 40 bij vorst én wind.
Ik haal van sept tot feb een COP van 3 én m’n energiekosten zijn van 120 euro naar ongeveer 40 euro per maand gegaan sinds we gasloos zijn.
Zoals je leest heeft een gewoon geïsoleerd jaren-30 huis een wat ander warmtekarakter 😀
Als die Jaga's steeds open en dicht gaan klopt die regelkarakteristiek niet. Dan is die regeling veel te snel. Kun je die niet aanpassen, zodat ze op een laag pitje open blijven? Desnoods het vermogen begrenzen door er een regelkraan voor te zetten?LeonTebbens schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 17:42:
Dit lijkt wel op de situatie van ons gasloze jaren 30 huis. Ook wat moeite het minimum vermogen kwijt te kunnen boven pak-m-beet 6 graden buitentemperatuur. Alleen VVW woonkamer (2,4K@45/35) staat altijd open, rest regelen de Jaga’s op basis van eigens setpoints. Omdat ruimtes vrij snel afkoelen (-1 graad in 2 uur) door de gewone muur/vloer/dak/HR++ isolatie, gaan die Jaga’s aardig open en dicht op een dag.
Die piekjes boven de 24W zijn van de carterverwarming, want die zie ik op alle fasen. Van de rest weet ik niet waar dat vermogen naar toe verdwijnt. Ik heb ook niet zoveel zin en tijd om dat allemaal uit te zoeken, ik verwacht eigenlijk dat Mitsubishi dat voor mij doet...LeonTebbens schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 19:09:
Misachien is er iets te tweaken met een relaisbordje die bijvoorbeeld je carterverwarming uitzet boven een bepaalde buitentemperatuur en weer aanzet beneden een bepaalde waarde?
(als dat de sluiper is)
Eens. Eigenlijk was ik niet specifiek genoeg: het zijn de fans van de Jaga’s die moduleren. Dat heeft gevolg voor de warmteafgifte. Dat gaat aardig direct, vrij snelle regeling. Daarnaast moduleren de Evehome thermostaatkranen, dat gaat veel langzamer.Andrehj schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 19:23:
[...]
Als die Jaga's steeds open en dicht gaan klopt die regelkarakteristiek niet. Dan is die regeling veel te snel. Kun je die niet aanpassen, zodat ze op een laag pitje open blijven? Desnoods het vermogen begrenzen door er een regelkraan voor te zetten?
Dit is bijvoorbeeld het temperatuurverloop in de badkamer van de afgelopen 24 uur
:strip_exif()/f/image/PgIVBfL86feUuSVW2EixkIX2.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb begrepen dat de carterverwarming van de Mitsu niet een 'gewoon' element in het carter is, maar dat de electronica een lage stroom door de wikkelingen van de compressor stuurt, om de compressor op te warmen, maar te laag is om de pomp te laten draaien.Andrehj schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 19:25:
[...]
Die piekjes boven de 24W zijn van de carterverwarming, want die zie ik op alle fasen. Van de rest weet ik niet waar dat vermogen naar toe verdwijnt. Ik heb ook niet zoveel zin en tijd om dat allemaal uit te zoeken, ik verwacht eigenlijk dat Mitsubishi dat voor mij doet...
Gewoon wijsheid die ik hier van het forum heb gehaald.

Don't shoot the messenger!
Volgens mij was ik (deels) de bron van die info. Ik meet namelijk die piekstromen op alle drie de fasen. Dat betekent dat dit alleen maar van de inverter kan komen, want die betrekt zijn stroom van alle drie de fasen. De inverter kan die stroom alleen maar naar de compressor sturen, waardoor dit wel de carterverwarming moet zijn. Wat ik alleen niet begrijp is waarom die stroom onafhankelijk van de buitentemperatuur is, en waarom mijn airco van Mitsubishi Electric (die ook gewoon kan verwarmen) dit niet heeft.Naalroc schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 20:42:
[...]
Ik heb begrepen dat de carterverwarming van de Mitsu niet een 'gewoon' element in het carter is, maar dat de electronica een lage stroom door de wikkelingen van de compressor stuurt, om de compressor op te warmen, maar te laag is om de pomp te laten draaien.
Gewoon wijsheid die ik hier van het forum heb gehaald.![]()
Don't shoot the messenger!
Vertex zit in een 5 liter container en moet je 1 op 8 verdunnen, ze hebben ook soortgelijke plantenspuit met kant en klaar erin dat is dan misschien een betere optie.LeonTebbens schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 16:43:
Dag allemaal, nalv van mijn vraag over onderhoud heb ik hieronder een concept samenvatting gemaakt. Het idee is om deze post te pinnen. Reacties en aanvullingen welkom!Onderhoud Mitsubishi warmtepomp
Hoewel een warmtepomp geen gasbrander heeft die je om veiligheidsredenen regelmatig wil laten schoonmaken, zijn er wel onderhoudswerkzaamheden. Een aantal tweakers doet dit zelf, meestal jaarlijksKijk ook in het Service Manual (zie topicstart) van de binnenunit welke onderdelen Mitsubishi adviseert om preventief te vervangen. Voorbeeld ERSD-VM2D:
- waterdruk controleren en bijvullen
- als je flow lager is dan ie ooit was, even het gaasje in de binnenunit schoonmaken.
- het externe vuilfilter schoonmaken
- buitenunit verdamper controleren en eventueel met zachte borstel en sopje schoonmaken. Voor hardnekkig vuil Vertex reinigingsmiddel (dank @koevlaas2)
- lekkage koelmiddel opsporen door bij koppelingen te kijken naar een vettige vloeistof
- als je fancoils hebt: stof wegblazen / wegzuigen.
[Afbeelding]
Via bedieningspaneel, Service menu, Informatieverwerking, 002 kun je het aantal draaiuren achterhalen. Nu is Mitsubishi erg professioneel, dus of je preventief een pomp bijvoorbeeld wil vervangen, is een keuze.
Tenslotte: check ook even de onderhoudsbehoefte van je andere componenten, zoals SWW vat (als er een anode in zit), zonneboilercircuit (druk en glycol), zonnepanelen (schoonmaken?).
Vertex is ook niet heel goedkoop in de 5L versie onverdund.
assje in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
Verwachtte levertijd >3 maanden, geeft me nog even tijd om elektra/afvoer e.d. wat ik zelf doe voor te gaan bereiden.
Voor het volgens stookseizoen van het gas af
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]
PUHZ-S(H)WxxVAA/YAA
8 t/m 12 kW.Deze generatie wordt verkocht vanaf ongeveer 2019. Koelgas is R410a. Geluidsvermogen ligt cira 10 dB later dan zijn voorganger, en het modulatiebereik is wat groter.
Ik neem aan dat je bedoelt lager, ipv later?
Dank! Aangepast.NTDang schreef op zondag 20 maart 2022 @ 15:00:
[quote]PUHZ-S(H)WxxVAA/YAA
8 t/m 12 kW.
Deze generatie wordt verkocht vanaf ongeveer 2019. Koelgas is R410a. Geluidsvermogen ligt cira 10 dB later dan zijn voorganger, en het modulatiebereik is wat groter.
Ik neem aan dat je bedoelt lager, ipv later?
Heeft iemand dit al geprobeerd?doek55 schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 21:06:
[...]
Ik vraag mij nu af of je met zo'n apparaatje de logging periodiek zou kunnen onderscheppen?
SUZ-SWM80VA + ERSD-VM2D / PV 6kWp zuidwest / gasloos per 1 maart 2022
Geldt dit voor alle PUD's? Ik zie op de ISDE lijst (https://www.rvo.nl/sites/...mtepompen%2015-3-2022.pdf) helemaal geen Mitsubishi warmtepompen met typenaam waar PUD in voorkomt?koevlaas2 schreef op woensdag 16 maart 2022 @ 18:47:
[...]
Staat er niet op vanwege de '9', ISDE is bang dat je cop1 gaat draaien.
When life gives you lemons, start a battery factory
Met zo'n prul van de Ali een (definitieve?) storing in mijn WP riskeren? Dat risico gaat toch niemand nemen als je iets vergelijkbaars kunt behalen met één van de bewezen oplossingen uit deze post?FrancD schreef op maandag 21 maart 2022 @ 10:43:
Heeft iemand dit al geprobeerd?
Te nieuw voor NL, Alklima zit nog op R410A.KabouterSuper schreef op maandag 21 maart 2022 @ 16:40:
[...]
Geldt dit voor alle PUD's? Ik zie op de ISDE lijst (https://www.rvo.nl/sites/...mtepompen%2015-3-2022.pdf) helemaal geen Mitsubishi warmtepompen met typenaam waar PUD in voorkomt?
Maar als je subsidie wil krijg je het ansich, mits je geen 9 kW heater hebt officieel.
Heb je natuurlijk wel gelijk in, maar ik ben een noob met scripts enzo...Als ik het lees dan begint het aardig te duizelen haha.Andrehj schreef op maandag 21 maart 2022 @ 20:18:
[...]
Met zo'n prul van de Ali een (definitieve?) storing in mijn WP riskeren? Dat risico gaat toch niemand nemen als je iets vergelijkbaars kunt behalen met één van de bewezen oplossingen uit deze post?
Melcloud is best beperkt in de informatie. Bijvoorbeeld de 'temperatuur historie' laat feitelijk niets zien. Een aantal summiere lijnen op een grove schaal.
Gewoon maar beginnen met de aanschaf van een Raspberry Pi en Domoticz denk ik :-) Vaak is het gewoon doen...
SUZ-SWM80VA + ERSD-VM2D / PV 6kWp zuidwest / gasloos per 1 maart 2022
Je moet de "temperatuur per uur" grafieken hebben. Daar heb je veel meer aan.FrancD schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 09:47:
Melcloud is best beperkt in de informatie. Bijvoorbeeld de 'temperatuur historie' laat feitelijk niets zien. Een aantal summiere lijnen op een grove schaal.
Ik overweeg voor een kennis een PUD-SHWM140YAA te installeren met een 300L boiler
huidige gasverbruik is 2600m3.
gehele woning is voorzien van vloerverwarming ( 12 groepen )
woning word bewoond door 5 personen.
24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018
is die 9kW backup een no go voor de subsidie?koevlaas2 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 23:39:
[...]
Te nieuw voor NL, Alklima zit nog op R410A.
Maar als je subsidie wil krijg je het ansich, mits je geen 9 kW heater hebt officieel.
ik kan dat nergens terug vinden?
Het is voornamelijk een backup lijkt me
24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018
in nederland heb je eigelijk nooit een backup nodigWodan89 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 13:17:
[...]
is die 9kW backup een no go voor de subsidie?
ik kan dat nergens terug vinden?
Het is voornamelijk een backup lijkt me
Dat heeft vannacht voor het eerst zo gedraaid (ongeveer 110m2 staat nu open denk ik) maar tot mijn verbazing daalt de Ta een eind onder het setpoint, waar dat voorheen heel strak om het setpoint geregeld werd.
Verder blijft hij flink pendelen op Ta=30 wat ik eigenlijk ook niet verwacht had.
Een grafiekje van e.e.a.:
/f/image/sFfISqkEY66bb7qJQkqtlttm.png?f=fotoalbum_large)
Ta is hier input register 60, Tr input register 62 en setpoint flow temp input register 44 uit de procon.
/f/image/y7p9ivHevmJwifk2M1W3EXmm.png?f=fotoalbum_large)
Iemand een idee wat ik moet instellen zodat 'ie weer het setpoint gaat volgen op Ta? En welke waardes zijn nog meer interessant om te loggen?
Hij staat nu op compensatiecurve ingesteld met een rechte lijn als curve (altijd 30 graden).
En nog een vraag gerelateerd aan logging: is er een manier om uit de ecodan registers te halen dat de thermometer om warmte aan het vragen is?
Ik zag dat mijn externe waterpomp wordt gepowered door de ecodan binnenunit, dus die gaat aan als de WP ook aan gaat en weer uit als de WP uit gaat. Hij staat nog op adaptive mode tot nu toe, lijkt me dat dat zou moeten werken.
Paar opmerkingen:nightfall schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 05:05:
Ik heb eindelijk genoeg moed en info verzameld om wat te gaan optimaliseren aan mijn ver overgedimensioneerde warmtepomp (zie berichtjes van begin feb). Ondertussen heb ik wat temperatuursensoren geinstalleerd (alle buffervat leidingen en de vloerverwarmingsleidingen op 2 verdiepingen) en sinds deze week heb ik ook een procon aan de Ecodan hangen. De zoneregeling gedebugd en erachter gekomen dat die geen PWM doet richting WP maar gewoon aan/uit, dus toen was ik klaar om de tips van o.a. @Andrehj en @Remco45 op te volgen: zonemotortjes eraf en regelen op Ta.
Plaats even een link naar je oorspronkelijke probleem. Of verwacht je nu dat elke lezer dat tussen de andere probleemgevallen zelf op gaat zoeken?
Je regelt niet op Ta. Je hebt de WP op vaste Ta ingesteld. Maar die bereikt ie nooit, omdat je zoneregeling de warmtepomp in ultrakorte runs van een paar minuten aanstuurt.
Jij noemt dat aan/uit, maar dat is natuurlijk gewoon de PWM-regeling van je zoneregeling, die de WP steeds 3x per uur even superkort aan zet.
Zo komt de WP nooit stabiel aan het draaien.
Dit is dus ook geen pendelen door een afgifteprobleem, want je Ta wordt lang niet gehaald. Dit is die gekke regeling die je WP steeds aan- en uitschakelt.
Dat de temperaturen nu veel lager liggen is natuurlijk logisch. Je hebt veel meer zones open staan. Dus veel meer afgifte bij hetzelfde vermogen.
Ik kan je alleen maar aanraden om die hele regeling uit te zetten, buffervat te overbruggen (desnoods in de retour te laten zitten) en te werken met bijvoorbeeld de veelgenoemde Panasonic thermostaat. Dan ook nog nachtverlaging instellen en je zult zien dat je op een lage Ta mooi stabiel kunt draaien.
[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 23-03-2022 08:20 ]
@Naalrocrupsen schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 21:42:
Volgens mij pompt de pomp van de cv af en toe, ook als de machine standby staat
In dit geval moet ik @rupsen volgens mij toch gelijk geven. Ik zie namelijk al een tijdje dat mijn Kamstrup soms een dergelijk piekje in de aanvoertemperatuur ziet, terwijl de WP gewoon uit staat (hier staat de verwarming al meer dan twee weken uit):
:strip_exif()/f/image/sOr8qIKvSX2I9lZFGnTGAjH1.jpg?f=fotoalbum_large)
Zo'n piekje zie ik ook in de retour:
:strip_exif()/f/image/pVuefI7vTHB6bDVdkDhB1Bbv.jpg?f=fotoalbum_large)
En gisteren zag ik dat piekje ook in het stroomverbruik:
:strip_exif()/f/image/LlfsFHYoDBDGcGT5CfTzIuxY.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit verschijnsel zie ik steeds precies 23 uur en 55 minuten na het beëindigen van de laatste SWW-run, en daarna met een interval van 23:55 uur.
Volgens mij is er dus maar één conclusie mogelijk:
De FTC zorgt ervoor dat de pomp minimaal elke 24 uur heel even draait. Als je elke dag een SWW-run draait (of verwarming nodig hebt) zie je dit dus nooit, maar als je je SWW alleen laat verwarmen bij voldoende afkoeling dus wel.
Verder is de draaitijd maar heel kort, denk aan een tiental seconden, want in het elektrisch verbruik (wat ik elke minuut pol) pik ik dit piekje maar zelden op.
@rupsen had toch gelijk!
Je ziet het in je grafiek "operating mode", elke piek naar 2 (Heating) is je thermostaat die warmte vraagt.nightfall schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 05:05:
Ik heb eindelijk genoeg moed en info verzameld om wat te gaan optimaliseren aan mijn ver overgedimensioneerde warmtepomp (zie berichtjes van begin feb). Ondertussen heb ik wat temperatuursensoren geinstalleerd (alle buffervat leidingen en de vloerverwarmingsleidingen op 2 verdiepingen) en sinds deze week heb ik ook een procon aan de Ecodan hangen. De zoneregeling gedebugd en erachter gekomen dat die geen PWM doet richting WP maar gewoon aan/uit, dus toen was ik klaar om de tips van o.a. @Andrehj en @Remco45 op te volgen: zonemotortjes eraf en regelen op Ta.
Dat heeft vannacht voor het eerst zo gedraaid (ongeveer 110m2 staat nu open denk ik) maar tot mijn verbazing daalt de Ta een eind onder het setpoint, waar dat voorheen heel strak om het setpoint geregeld werd.
Verder blijft hij flink pendelen op Ta=30 wat ik eigenlijk ook niet verwacht had.
Een grafiekje van e.e.a.:
[Afbeelding]
Ta is hier input register 60, Tr input register 62 en setpoint flow temp input register 44 uit de procon.
[Afbeelding]
Iemand een idee wat ik moet instellen zodat 'ie weer het setpoint gaat volgen op Ta? En welke waardes zijn nog meer interessant om te loggen?
Hij staat nu op compensatiecurve ingesteld met een rechte lijn als curve (altijd 30 graden).
En nog een vraag gerelateerd aan logging: is er een manier om uit de ecodan registers te halen dat de thermometer om warmte aan het vragen is?
Ik zag dat mijn externe waterpomp wordt gepowered door de ecodan binnenunit, dus die gaat aan als de WP ook aan gaat en weer uit als de WP uit gaat. Hij staat nog op adaptive mode tot nu toe, lijkt me dat dat zou moeten werken.
Als die naar 0 gaat zegt je thermostaat dat de WP uit moet gaan.
Dus je thermostaat is de boosdoener, koppel hem maar eens af en laat de WP maar gewoon continu draaien ,dan ga je zien dat je probleem is opgelost.
Uiteraad. Maar dan wordt zelfs bij de laagste mogelijke aanvoertemperatuur (waarbij de WP net niet gaat pendelen) zijn huis veel te warm.Grolsch schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 08:56:
Je ziet het in je grafiek "operating mode", elke piek naar 2 (Heating) is je thermostaat die warmte vraagt.
Als die naar 0 gaat zegt je thermostaat dat de WP uit moet gaan.
Dus je thermostaat is de boosdoener, koppel hem maar eens af en laat de WP maar gewoon continu draaien ,dan ga je zien dat je probleem is opgelost.
Vandaar dat ik voorstel om een alternatieve thermostaat te gebruiken.
Hoe werkt dit bij jou (als voorbeeld van iemand bij wie een zoneregeling wél fatsoenlijk werkt) momenteel eigenlijk? Maakt jouw WP wel redelijke runs van minimaal een uur of zo?
Als die van mij loopt, dan draait hij maar 1 run per dag, en als hij stopt gaat hij de volgende dag pas weer aanAndrehj schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 09:01:
[...]
Uiteraad. Maar dan wordt zelfs bij de laagste mogelijke aanvoertemperatuur (waarbij de WP net niet gaat pendelen) zijn huis veel te warm.
Vandaar dat ik voorstel om een alternatieve thermostaat te gebruiken.
Hoe werkt dit bij jou (als voorbeeld van iemand bij wie een zoneregeling wél fatsoenlijk werkt) momenteel eigenlijk? Maakt jouw WP wel redelijke runs van minimaal een uur of zo?
Zondag was het bewolkt en regenachtig in Twente heeft de WP gelopen van 10.00 tot 19.00 op laag vermogen.
Maandag is de WP de hele dag niet aan geweest (waarschijnlijk ook omdat er zondag relatief veel warmte in de vloer is gestopt).
Gisteren (dinsdag) heeft de WP gelopen van 10:00 tot 11:30.
Bovenstaande staat los van SWW, die loopt +- 4 x per week.
Het is zonnig de laatste dagen, dus de koperen ploert houdt het huis warm.
Het koelt 's nachts dan wel af tot rond het vriespunt, maar mijn huis houdt de warmte goed vast.
Als dit nog ff doorgaat dan ga ik de screens weer laten zakken bij veel zon
[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 23-03-2022 09:08 ]
Thanks, ik zal eens kijken naar thermostaten.Andrehj schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 08:17:
Je regelt niet op Ta. Je hebt de WP op vaste Ta ingesteld. Maar die bereikt ie nooit, omdat je zoneregeling de warmtepomp in ultrakorte runs van een paar minuten aanstuurt.
Jij noemt dat aan/uit, maar dat is natuurlijk gewoon de PWM-regeling van je zoneregeling, die de WP steeds 3x per uur even superkort aan zet.
Ik denk dat ik op langere termijn zelf iets ga maken want het is lastig om hier 1 punt in huis te vinden met een referentietemperatuur. Maar dat is voor later.
Kijk. Zo hoort het.Grolsch schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 09:08:
Als die van mij loopt, dan draait hij maar 1 run per dag, en als hij stopt gaat hij de volgende dag pas weer aan
Zondag was het bewolkt en regenachtig in Twente heeft de WP gelopen van 10.00 tot 19.00 op laag vermogen.
Maandag is de WP de hele dag niet aan geweest (waarschijnlijk ook omdat er zondag relatief veel warmte in de vloer is gestopt).
Gisteren (dinsdag) heeft de WP gelopen van 10:00 tot 11:30.
In mijn geval dus niet: ik draai SWW 2 x per dag: 's middags om gebruik te maken van de warmte van de dag, en 's ochtends vroeg, om er zeker van te zijn dat er voldoende warm water in de boiler zit, in geval van 's avonds+ 's morgens douchen.Andrehj schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 08:46:
@Naalroc
In dit geval moet ik @rupsen volgens mij toch gelijk geven. Ik zie namelijk al een tijdje dat mijn Kamstrup soms een dergelijk piekje in de aanvoertemperatuur ziet, terwijl de WP gewoon uit staat (hier staat de verwarming al meer dan twee weken uit):
..............
De FTC zorgt ervoor dat de pomp minimaal elke 24 uur heel even draait. Als je elke dag een SWW-run draait (of verwarming nodig hebt) zie je dit dus nooit, maar als je je SWW alleen laat verwarmen bij voldoende afkoeling dus wel.
Verder is de draaitijd maar heel kort, denk aan een tiental seconden, want in het elektrisch verbruik (wat ik elke minuut pol) pik ik dit piekje maar zelden op.
@rupsen had toch gelijk!
Dus die 24 uur , daar komt hij bij mij nooit aan; bovendien, gaat ook nog elke dag een paar uur de verwarming aan in de douche, die op de koudste plek van het huis zit.
Bij mij gaat de pomp dus nooit draaien tenzij er vraag is.......

nu kan ik alleen nergens vinden tot hoever deze kan moduleren. Weet iemand dit?
Verder nog mensen met een SUZ-SWM60VA, hoe is het geluid van deze units?
Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined
Dit staat gewoon in het databook hoor, zie link in de TS.nodri2000 schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 14:14:
Wij hebben een offerte gekregen voor een SUZ-SWM60VA buitenunit.
nu kan ik alleen nergens vinden tot hoever deze kan moduleren. Weet iemand dit?
Verder nog mensen met een SUZ-SWM60VA, hoe is het geluid van deze units?
https://www.mitsubishi-le...W_DATABOOK_R32_Vol5.3.pdf

Het geluid zal ook wel ergens in het Databook staan.
[ Voor 8% gewijzigd door Grolsch op 23-03-2022 14:31 ]
Mag ik hier ook vragen of de offerte die ik heb gekregen een "normale" offerte is? (Geanonimiseerd hoor)
Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)
Van mij wel, laat maar eens zien hoe gek de markt isJustMyOpinion schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 18:36:
Hoi allemaal!
Mag ik hier ook vragen of de offerte die ik heb gekregen een "normale" offerte is? (Geanonimiseerd hoor)
:fill(white):strip_exif()/f/image/Ncx1w57gF4OrgdZXIlCeseXe.png?f=user_large)
Nu zijn mijn vragen:
- Zijn de prijzen "normaal" (voor deze tijd)
- Zijn dit normale units? (Ik zie het type namelijk niet op pagina 1 staan en internet word ik ook niet wijzer van!)
(Ben nu ff zoon naar sport brengen... dus kan niet direct antwoorden)
Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)
Is dit in het buitenland? En zo ja, waar? Want een 10+ kW WP zou ik toch graag in een 3-fasen uitvoering willen.JustMyOpinion schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 18:43:
[Afbeelding]
Nu zijn mijn vragen:
- Zijn dit normale units? (Ik zie het type namelijk niet op pagina 1 staan en internet word ik ook niet wijzer van!)
Voor NL-begrippen valt deze prijs volgens mij nog wel mee. Tegenwoordig komt er in de diverse topics weinig langs onder de 15k.
En wat is een PACT101? En waar heb je die voor nodig? Ik heb die nog nooit eerder ergens voorbij zien komen.
[ Voor 6% gewijzigd door Andrehj op 23-03-2022 18:49 ]
De installatie kosten lijken me redelijk, maar de units???
Is een 200 l (?) boiler groot genoeg?
Eh nee is gewoon NL (Rdam), hij geeft aan dat hij direct bij Mitsubishi EU besteld.Andrehj schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 18:47:
[...]
Is dit in het buitenland? En zo ja, waar? Want een 10+ kW WP zou ik toch graag in een 3-fasen uitvoering willen.
Voor NL-begrippen valt deze prijs volgens mij nog wel mee. Tegenwoordig komt er in de diverse topics weinig langs onder de 15k.
En wat is een PACT101? En waar heb je die voor nodig? Ik heb die nog nooit eerder ergens voorbij zien komen.
Maar je ziet dus geen gekke zaken? En 10kW trekken we ook niet direct weg natuurlijk. (En krijgt aparte groep)
200 liter schijnt wel voldoende te zijn voor 4 personen met enkel douche. Heb meerdere sites hierop nageslagen. Ook Mitsubishi zelf geeft dit aan, zelfs 170 liter.Naalroc schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 19:09:
Het enige Nederlandse woord in deze offerte is "steiger"....
De installatie kosten lijken me redelijk, maar de units???
Is een 200 l (?) boiler groot genoeg?
Vind het wel raar, heb meerdere bronnen er op nageslagen!
https://www.boilergarant....ke-boiler-voor-4-personen
[ Voor 22% gewijzigd door JustMyOpinion op 23-03-2022 19:20 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Wat @Andrehj zegt, als je thuis 3 fasen hebt zou ik kiezen voor de YAA variant, die is 3 fasenJustMyOpinion schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 18:43:
[Afbeelding]
Nu zijn mijn vragen:
De 1 fase variant (VAA) moet 1x32A afgezekerd worden, wat al lastig (lees onmogelijk) wordt met een 3x25A aansluiting.
De 3 fase variant (YAA) moet 3x16A afgezekerd worden, wat goed wil met een 3x25A aansluiting.
Wederom, lees de databijbel, zie link in de startpost.
De prijs voor de units is duur, totaal namelijk 10.080 euro
Exact hetzelfde setje staat hier voor 4893 euro, en de YAA variant kost hier nog geen 300 euro extra.
Als je toch aan 200 liter voldoende hebt (en voor alleen douche met een niet al te gek debiet moet dat wel lukken met boilertemperatuur op +50 graden) kun je ook een binnenunit nemen met boilervat, zie hier. en voor een paar cent extra heb je er een 300 liter boiler in, klik hier.
De installatiekosten vind ik dan weer niet duur.
Maar ik kan hier nergens goede reviews over vinden. Aangezien ik nu toch kijk naar een terugverdientijd van 11 jaar voor de Mitsubishi.... ik hoef er niet zwaar op te verdienen, maar ik neem aan dat Mitsubishi wel goede kwaliteit is?
@Grolsch Damn, dat is inderdaad een groot verschil! Maar heb het idee dat de prijzen in NL sowieso al veel hoger liggen? (En grappig dat een paar post hierboven gezegd wordt dat prijs normaal is)
[ Voor 7% gewijzigd door JustMyOpinion op 23-03-2022 19:40 ]
Ik zie zeker wel veel gekke zaken:JustMyOpinion schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 19:09:
Maar je ziet dus geen gekke zaken? En 10kW trekken we ook niet direct weg natuurlijk. (En krijgt aparte groep)
- Type PUHZ-SHWM100VAA bestaat niet. Vraag je dealer wat ie gaat leveren.
- Stel dat ie de PUD-SHWM100VAA bedoelt: dat is geen 10 kW, maar een 12 kW warmtepomp.
- Weet je zeker dat je zoveel vermogen nodig hebt? Hoe is dat bepaald?
- Direct bij Mitsubishi EU bestellen, dus niet bij importeur Alklima? Hoe zit het met de garantie?
- Wat is een PACT101? Die heeft niemand in NL...
- En deze wil je echt niet als een 1-fase model. Hij trekt elektrisch bijna 6 kW max... Dat wil je echt niet op 1 fase. Kijk maar eens wat voor groep je nodig hebt... Sterker nog, het is zwaar tegen de richtlijnen van de netbeheerder, want daarmee trek je het hele net scheef.
- Staat deze wel op de subsidielijst?
- Weet je zeker dat je geen 300l SWW-vat wilt?
- Heeft dat vat ook specs?
[ Voor 12% gewijzigd door Andrehj op 23-03-2022 19:45 ]
Ik denk dat dit hem is:Andrehj schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 19:42:
[...]
Ik zie zeker wel veel gekke zaken:
- Type PUHZ-SHWM100VAA bestaat niet. Vraag je dealer wat ie gaat leveren.
- Stel dat ie de PUD-SHWM100VAA bedoelt: dat is geen 10 kW, maar een 12 kW warmtepomp.
- Weet je zeker dat je zoveel vermogen nodig hebt? Hoe is dat bepaald?
- Direct bij Mitsubishi EU bestellen, dus niet bij importeur Alklima? Hoe zit het met de garantie?
- Wat is een PACT101? Die heeft niemand in NL...
- En deze wil je echt niet als een 1-fase model. Hij trekt elektrisch bijna 6 kW max... Dat wil je echt niet op 1 fase. Kijk maar eens wat voor groep je nodig hebt... Sterker nog, het is zwaar tegen de richtlijnen van de netbeheerder, want daarmee trek je het hele net scheef.
- Staat deze wel op de subsidielijst?
:fill(white):strip_exif()/f/image/OQH7D7HBxL1S8Y116RssysLj.png?f=user_large)
Ikke niet, want dat is geen Zubadan model (de H ontbreekt in de code) en die past niet op de voorgestelde binnenunit.
Je hoeft dit toch niet te gokken? Die dealer kan toch gewoon een offerte met bestaande types maken?
Zoals @Andrehj zegt deze bestaat niet, maar wat bedoelt hij wel.....
De SHW is de Zubadan, en die bestaat weer niet in de 100 variant.
Maar als hij wel de Zubadan bedoelt, dan is zijn prijs nog zo ongeveer het dubbele van wat dat in Spanje kost
https://tuclimatizacionon...=SHW112VAA&fast_search=fs
[ Voor 77% gewijzigd door Grolsch op 23-03-2022 19:51 ]
Maar dat compenseert ie dan weer met de lagere installatiekosten. Uiteindelijk gaat het om de totaalprijs.Grolsch schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 19:48:
Maar als hij wel de Zubadan bedoelt, dan is zijn prijs nog zo ongeveer het dubbele van wat dat in Spanje kost
https://tuclimatizacionon...ry=SHWM100&fast_search=fs
170L bij welke temperatuur? Als dat 60 graden is hoeft je douchemengkraan relatief weinig heet water per minuut bij te mengen. Daar staat een hoger stroomverbruik van je WP tegenover om het vat op 60 te houden.JustMyOpinion schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 19:10:
[...]
200 liter schijnt wel voldoende te zijn voor 4 personen met enkel douche. Heb meerdere sites hierop nageslagen. Ook Mitsubishi zelf geeft dit aan, zelfs 170 liter.
Wil je je vat ergens rond de 45 graden hebben (wat goed is voor de COP), dan mengt je kraan relatief veel heet water bij en heb je een groter vat nodig.
Eh, dit heb ik gezien in een brochure van Mitsubishi over boilers: https://alklima.nl/leveri...r-inverter/puhz-sw100-yaa (Dan document: ECODAN WARM TAPWATER)LeonTebbens schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 20:03:
[...]
170L bij welke temperatuur? Als dat 60 graden is hoeft je douchemengkraan relatief weinig heet water per minuut bij te mengen. Daar staat een hoger stroomverbruik van je WP tegenover om het vat op 60 te houden.
Wil je je vat ergens rond de 45 graden hebben (wat goed is voor de COP), dan mengt je kraan relatief veel heet water bij en heb je een groter vat nodig.
Maar zoals gezegd het gaat om de totaal prijs, is dit in deze tijd wel "normaal"? (Ik snap dat de prijzen nu helaas wat hoger liggen)
Ik krijg net door dat dit hem is: PUHZ-SW100VAA
Wat ik wel raar vind is dat als ik deze prijs zie: https://tuclimatizacionon...y=SW100VAA&fast_search=fs
Hoe moet ik dat rijmen met de subsidie van 3300€?? Dan zou je deze set krijgen voor +/- 1500€
[ Voor 15% gewijzigd door JustMyOpinion op 23-03-2022 20:35 ]
Die had ik hierboven ook al gevonden, maar dat is een PUD, geen PUHZ. En dus 12kW, geen 10.Grolsch schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 19:51:
Nog een toevoeging, de SHWM bestaat wel degelijk, is een R32 warmtepomp, dan nog is 10K te duur, zie onderstaande link
https://tuclimatizacionon...ry=SHWM100&fast_search=fs
Die past niet op de voorgestelde binnenunit en zoals reeds meermaals gezegd, je wilt zo'n WP niet als 1-fase versie.JustMyOpinion schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 20:20:
In die brochure gaat men uit van 55 graden zie ik.JustMyOpinion schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 20:20:
[...]
Eh, dit heb ik gezien in een brochure van Mitsubishi over boilers: https://alklima.nl/leveri...r-inverter/puhz-sw100-yaa (Dan document: ECODAN WARM TAPWATER)
Klopt, tellen gaat je goed af, ik zou iets met wiskunde gaan doen als ik jou wasJustMyOpinion schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 20:20:
[...]
Eh, dit heb ik gezien in een brochure van Mitsubishi over boilers: https://alklima.nl/leveri...r-inverter/puhz-sw100-yaa (Dan document: ECODAN WARM TAPWATER)
Maar zoals gezegd het gaat om de totaal prijs, is dit in deze tijd wel "normaal"? (Ik snap dat de prijzen nu helaas wat hoger liggen)
Wat ik wel raar vind is dat als ik deze prijs zie: https://tuclimatizacionon...y=SW100VAA&fast_search=fs
Hoe moet ik dat rijmen met de subsidie van 3300€?? Dan zou je deze set krijgen voor +/- 1500€
En het is niet je installateur die met de marge aan de haal gaat. Hij pakt er minimaal zo'n 25% op, wat hij ook mag/ moet hebben voor zijn winst & risico.
Wat betekent dat hij inkoop wss iets van 7k betaald bij de groothandel (importeur) terwijl men in Spanje toch ook niet voor niets werkt.....
Dat is niet raar, ( en ook niet heel bijzonder!): dat is mijn ervaring en constatering wat er bij mij gebeurd, met een ingestelde boiler temperatuur van 47 graden zoals ik al schreef; tja, als je met 55°C+ gaat werken, dan is dat van invloed op de hoeveelheid gemengd water dat ter beschikking staat, EN op je COP, dus de kosten om dat water zo heet te krijgen. Wordt duur water zo, maar jouw keus.JustMyOpinion schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 19:17:
En hoelang duurt het dan voor hij weer op temp is?
Vind het wel raar, heb meerdere bronnen er op nageslagen!
https://www.boilergarant....ke-boiler-voor-4-personen
De opwarmtijd is voor mij niet interessant, want ik verwarm 2 x /dag, en doe dat op een geknepen vermogen, wat bij de Mitsubishi makkelijk mogelijk is, om de pomp rustig te laten draaien.
En over het goed rekenen, ik probeer alleen antwoord op mijn vragen te krijgen. Ik vind het bijzonder dat je die unit in Spanje kan kopen en dan met die subsidie er uiteindelijk maar 1500€ voor betaald. Nu voelt het een beetje of je me voor gek zet.
@Naalroc Over buffer, ja idee is natuurlijk die temperatuur laag te houden. Maar jij denkt dat 200 liter te klein gaat zijn?
Met een 4 persoons huishouden zou ik zeker voor 300L gaan, ja
Wij overwegen een 300L boilervat, op dit moment een 2-persoonshuishouden met (hopelijk) op korte termijn uitbreiding naar 3. Maar eerst even de definitieve offerte vanuit de installateur afwachten. Door alle drukte duurt het wachten tot het opstellen van deze offerte 3 weken.Naalroc schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 10:04:
Niet de buffer, maar de boiler. Die wil je ook op een lagere temperatuur houden, net als de verwarming voor je huis.
Met een 4 persoons huishouden zou ik zeker voor 300L gaan, ja
[ Voor 15% gewijzigd door WidgetTWW op 24-03-2022 10:56 ]
Ik wil je helemaal niet voor gek zetten, maar probeer aan te geven dat die NL prijzen inderdaad absurd zijn, en dat ik me afvraag wie hier zoveel aan verdient.JustMyOpinion schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 07:33:
@Grolsch Ik kan je laatste opmerking over Spanje niet volgen, wat bedoel je hiermee?
En over het goed rekenen, ik probeer alleen antwoord op mijn vragen te krijgen. Ik vind het bijzonder dat je die unit in Spanje kan kopen en dan met die subsidie er uiteindelijk maar 1500€ voor betaald. Nu voelt het een beetje of je me voor gek zet.
Ik vermoed dat de NL importeur (Alklima) er vandoor gaat met de Marge, hoe kan iets wat in Spanje met winst verkocht wordt 5K kosten, en in NL 10K kosten.
Spanje heeft ook 21% BTW, dus verkoopprijs zonder BTW is 4132 euro, en dan verdienen ze er ook nog aan. De inkoop zal dan wel op 3600 euro liggen ofzo, waarom moet de winst in NL dan 250% zijn over de gehele keten
10K = 8264 euro excl. BTW, dat is een verschil van 4132 euro
Ter info, we gaan het wel doen, maar dan wel met de 3 fase variant. Dus ik hoop dat ik me binnenkort kan melden voor een plaatsje op de pagina met eigenaren
[ Voor 14% gewijzigd door JustMyOpinion op 24-03-2022 12:42 ]
Heb je inmiddels wel een duidelijke (nederlandse), inclusief juiste typenummers offerte?JustMyOpinion schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 12:41:
Nee dat klopt helemaal. Maar om nu via Spanje te bestellen en dan hier een installateur te regelen. Hoe omgaan met garantie etc. Ben bang dat je dan toch "gebonden" bent aan die hoge prijzen
Ter info, we gaan het wel doen, maar dan wel met de 3 fase variant. Dus ik hoop dat ik me binnenkort kan melden voor een plaatsje op de pagina met eigenaren
Jazeker, het is deze: PUHZ-SW100YAA + EHST20C-VM2(C/D)WidgetTWW schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 12:44:
[...]
Heb je inmiddels wel een duidelijke (nederlandse), inclusief juiste typenummers offerte?
Heb je wel zo'n zware jongen nodig? Wat is je gasverbruik? Misschien kunnen we met de koevlaasformule een inschatting maken van de benodigde capaciteit?JustMyOpinion schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 12:56:
[...]
Jazeker, het is deze: PUHZ-SW100YAA + EHST20C-VM2(C/D)
Look behind you! A three headed monkey!
Even over bovenstaande. Onze woning vrijstaand is het zelfde als die van onze buren. ( op de kleur stenen na dan) beiden opgeleverd in 2010.beide alleen vvw beneden en verder geen radiatoren open op de slaapkamers. Nu heb ik de koevlaasformule gehanteerd, maar dan zit er toch wel een verschil in WP. Ik zou uitkomen op een Wp van pak hem beet 8,9kw(1850m3). Als ik de berekening voor de buren maak, kom ik op een Wp uit 6,5kw(1354m3). Dit heeft te maken dat de buren beiden buiten huis werken en de kids zijn de deur uit en de temp staat ingesteld op 19gr. Hier werken wij thuis en staat alles op 21gr ingesteld en nog 2 thuiswonende. Ik denk dan! Komen de buren dan niet veel te kort als het echt nodig is ondanks de koevlaas uitkomst. Maar om nu op voorhand een zelfde Wp neer te zetten als wat er bij ons zou moeten komen, lijkt mij ook niet goed voor de Wp. Beide woningen hebben zo’n 92m2 aan vloerverwarming op de begane grond.(hoh15)MrScratch schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 14:39:
[...]
Misschien kunnen we met de koevlaasformule een inschatting maken van de benodigde capaciteit?
WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022
https://tuclimatizaciononline.es/ Maar zijn er ook forumleden die hier wat besteld hebben.
WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022
Voor een levensloopbestendige woning wordt gerekend met een woonkamertemperatuur van 22 en badkamer 24.Speedyace schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 16:03:
[...]
Even over bovenstaande. Onze woning vrijstaand is het zelfde als die van onze buren. ( op de kleur stenen na dan) beiden opgeleverd in 2010.beide alleen vvw beneden en verder geen radiatoren open op de slaapkamers. Nu heb ik de koevlaasformule gehanteerd, maar dan zit er toch wel een verschil in WP. Ik zou uitkomen op een Wp van pak hem beet 8,9kw(1850m3). Als ik de berekening voor de buren maak, kom ik op een Wp uit 6,5kw(1354m3). Dit heeft te maken dat de buren beiden buiten huis werken en de kids zijn de deur uit en de temp staat ingesteld op 19gr. Hier werken wij thuis en staat alles op 21gr ingesteld en nog 2 thuiswonende. Ik denk dan! Komen de buren dan niet veel te kort als het echt nodig is ondanks de koevlaas uitkomst. Maar om nu op voorhand een zelfde Wp neer te zetten als wat er bij ons zou moeten komen, lijkt mij ook niet goed voor de Wp. Beide woningen hebben zo’n 92m2 aan vloerverwarming op de begane grond.(hoh15)
Ik maak gebruik van de wifi module, dit via Melcloud allemaal werkende gekregen. Top! Als dit wat langer in werking is ga ik kijken om dit via Homey ook werkende krijgen.
Die Melcloud is echt brak… Wat een aftandse app… Het staat me gelukkig toe vanop afstand de verwarming te verhogen of te verlagen!
Nu vroeg ik me af, kan ik via de app of via de snelle bediening, de verwarming volledig uitleggen (Maar het buffervat wel blijven opwarmen) of kan de verwarming enkel naar 10 graden worden gezet?
Of heb daar een externe thermostaat voor nodig zoals Tado of…
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero