Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SanderGo
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 10-04-2023
DutchWing schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 13:38:
[...]

Zet eens Zone1 >> Sensor Setting >> op Main RC (hoofdbedieningspaneel)
[Afbeelding]
@jorisdekloris

Deze vraag stelde ik 3 week geleden ook. Zie hierboven voor de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-09 11:59
SanderGo schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 19:54:
[...]

@jorisdekloris

Deze vraag stelde ik 3 week geleden ook. Zie hierboven voor de oplossing
Jij bent de beste!!

En het is gefxit

[ Voor 4% gewijzigd door jorisdekloris op 06-01-2023 20:07 ]

Tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
Nu alleen nog uitzoeken waarom mijn externe pomp voor de vvw geen flow heeft.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Bx3xu-s8HmEfkX-sqvmp-eRfCUQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M3HTfhkZml2GKGF195OCPWc0.jpg?f=fotoalbum_large

Die rare valves van de Union Valve set van Grundfos staan in de richting van de leiding dus dat moet toch goed zijn? Ik heb al verschillende standen geprobeerd op de pomp maar dat helt niks. Ook niet op die met constant debiet. Ik ben zelfs net onder de vloer geweest om de meerlagenbuizen te controleren op knikken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NxBUGo7ihfeGPuVLjycuJYH3epg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ca3hYHV9AKZxTh6EoZmzGK0u.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hkXRpoR6DqTZWylI8SBmJRMwpbE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GKFeC1bflpT6XMAYjYhKdnyT.jpg?f=fotoalbum_large

Tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterMi
  • Laatst online: 11-03 17:05

PeterMi

Zubadan econdan PUHZ 80YY

Aan de hand van reacties op dit forum ben ik maar eens aan t rekenen gegaan. Bedankt nog voor de tip! :)

Ik heb uitgerekend dat mijn minimale afgifte van mijn cv systeem bij een delta T van 10 graden 2258 Watt is(30 graden Ta 20 graden ruimte temp).
Klopt t dat de PUHZ-SHW80YAA een minimale afgifte capaciteit van 4100 Watt heeft? Dan heb ik nog wat te verbeteren aan mijn afgifte systeem. Die 4,1Kw heb ik gehaald uit de begin post van dit topic. Misschien zie ik dit verkeerd?

En weet toevallig iemand de histerese van t standaard bedieningspaneel van de ecodan serie van de ingestelde ruimtetemperatuur? Ik overweeg een aparte thermostaat mocht dat nodig zijn.

T energieverbruik heb ik al aardig omlaag dankzij alle info hier!

[ Voor 15% gewijzigd door PeterMi op 06-01-2023 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PeterMi schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 22:35:
Aan de hand van reacties op dit forum ben ik maar eens aan t rekenen gegaan. Bedankt nog voor de tip! :)

Ik heb uitgerekend dat mijn minimale afgifte van mijn cv systeem bij een delta T van 10 graden 2258 Watt is(30 graden Ta 20 graden ruimte temp).
Klopt t dat de PUHZ-SHW80YAA een minimale afgifte capaciteit van 4100 Watt heeft?
Ja, maar dat is wel afhankelijk van de temperaturen. Als je die WP daadwerkelijk overweegt moet je de exacte cijfers even uit het Databook halen (link staat in de TS).
Zeker weten dat je zo'n grote (10 kW) warmtepomp nodig hebt? De meeste woningen kunnen met kleiner toe. Hoe heb je dat vermogen bepaald?
Dan heb ik nog wat te verbeteren aan mijn afgifte systeem. Die 4,1Kw heb ik gehaald uit de begin post van dit topic. Misschien zie ik dit verkeerd?

En weet toevallig iemand de histerese van t standaard bedieningspaneel van de ecodan serie van de ingestelde ruimtetemperatuur? Ik overweeg een aparte thermostaat mocht dat nodig zijn.
Dat is ca 0.5 graden.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicide
  • Registratie: Januari 2022
  • Niet online
Chip2710 schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 11:43:
De buitenunit is helaas wel verpakt in een zogenaamde schoorsteen.

[Afbeelding]
Wanneer is deze woning opgeleverd? (MorgenWonen toch?)
Volgens mij hebben ze deze behuizingen wel aangepast.
De smalle kanten zijn nu gesloten en de voor- en achterzijde (zijn identiek m.b.t. de gaten) zijn veel meer opengewerkt.
Zie foto hieronder, ik weet alleen niet of er ook inmiddels ook een manchet in verwerkt is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dLD-_lgv6k71_2FMnn37ORSElF4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lbOoQn8B5efKUwUFo32YqeXQ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 21:23
Suicide schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 09:48:
[...]
De smalle kanten zijn nu gesloten en de voor- en achterzijde (zijn identiek m.b.t. de gaten) zijn veel meer opengewerkt.
Zie foto hieronder, ik weet alleen niet of er ook inmiddels ook een manchet in verwerkt is.

[Afbeelding]
Behalve een ronde manchet rondom de uitblaasopening zijn er ook andere afdichtingen mogelijk.
Bijvoorbeeld een afdichting welke aansluit op de buitenzijde van de WP, zoals in deze kast van het Duitse WP merk Remko.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o6_1hxDHa6S959I_SjH8C0pAGls=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Oc523EhUfEAc7PjDcd4Wc0Gn.jpg?f=user_large

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicide
  • Niet online
Remco45 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 10:03:
[...]

Behalve een ronde manchet rondom de uitblaasopening zijn er ook andere afdichtingen mogelijk.
Bijvoorbeeld een afdichting welke aansluit op de buitenzijde van de WP, zoals in deze kast van het Duitse WP merk Remko.

[Afbeelding]
Klopt helemaal, ik bedoelde ook een manchet om de behuizing i.p.v. de uitblaasopening.
Er zit in de versie waar ik een foto van plaatste geen manchet om het uitblaasgedeelte, deze zou dan nog eventueel om de behuizing kunnen zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorisdekloris
jorisdekloris schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 21:20:
Nu alleen nog uitzoeken waarom mijn externe pomp voor de vvw geen flow heeft.[Afbeelding]

Die rare valves van de Union Valve set van Grundfos staan in de richting van de leiding dus dat moet toch goed zijn? Ik heb al verschillende standen geprobeerd op de pomp maar dat helt niks. Ook niet op die met constant debiet. Ik ben zelfs net onder de vloer geweest om de meerlagenbuizen te controleren op knikken.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Gefixt! Alles goed ontlucht en de pomp in het zelfde debiet gezet als de pomp van de hydrobox.

Tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravertal
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:22
Kan iemand mij uitleggen waarom mijn warmtepomp draait?

SWW draait niet, volgens mij verwarmt hij de woning maar de temperatuur is 21 graden en de gevraagde temperatuur is 20 graden (dan hoort de warmtepomp toch niet te draaien)?

(SWW temperatuur staat zo hoog omdat er gistermiddag een legionellarun was)

[Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TfUe8MoGQ2VFQzsVMzM4qiQU1F0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HwqM2bcFjXrvaOI2sYHPKwcH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 13% gewijzigd door Bravertal op 07-01-2023 10:35 ]

WP: PUHZ-SW75YAA ERST30D-VM2ED.UK en Itho Daalderop WTW HRU 350 ECO unit HR RFT en 23 panelen á 335 wp (11 op oost en 12 op zuid), 13 panelen á 380 wp op noord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Bravertal schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 10:34:
[[Afbeelding]
Dit is een eigenschap van de adaptieve ruimtetemperatuurregeling. Daar zit een soort PID regeling in. En de D daarvan is de differentiator. Wat die doet is kijken wat wat trend is in je ruimtetemperatuur. Als de ruimtetemperatuur momenteel licht dalend is, dan zet de regeling de WP vast aan, om te voorkomen dat de temperatuur te ver daalt.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:10
Suicide schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 09:48:
[...]

[Afbeelding]
Dit is wel een andere schoorsteen dan bij ons….
Die foto van mij kijk je er doorheen..dan zit er toch geen afdichting?

SUZ40 buitenunit?
Jazeker, heel recent opgeleverd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vs1mfF063Yaa2d8j58cC2BkVxQw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WfEe0PxjgsKb4Yf1ma1ZIXfN.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2peroillCSY4437rd26hertNe_c=/x800/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/guxkWRvW8J9I1W0b4ZTMM8GU.gif?f=fotoalbum_large

SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Chip2710 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 11:38:
[...]

SUZ40 buitenunit?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
In bovenstaande foto's zie je dat de afdichting inderdaad ontbreekt en dat er weliswaar voldoende aanvoer is, maar dat vooral aan de afblaaskant de luchtstroom behoorlijk beperkt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicide
  • Niet online
Chip2710 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 11:38:
[...]

SUZ40 buitenunit?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hier ook een SUZ40 buitenunit en waarschijnlijk eerder opgeleverd.
Dan vraag ik me af waarom ze 2 verschillende soorten gebruiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
Suicide schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 12:09:
[...]

Hier ook een SUZ40 buitenunit en waarschijnlijk eerder opgeleverd.
Dan vraag ik me af waarom ze 2 verschillende soorten gebruiken...
Tja, geen idee, dat kan het ook wel mis gegaan zijn kijkend naar wel of geen afdichting.
Wanneer is die van jou geplaatst
Hoe weet je zeker dat de afdichting we wel in zit?

Heb jij ook veel last van overmatige defrost cycli?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Suicide
  • Niet online
Chip2710 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 12:18:
[...]

Tja, geen idee, dat kan het ook wel mis gegaan zijn kijkend naar wel of geen afdichting.
Wanneer is die van jou geplaatst
Hoe weet je zeker dat de afdichting we wel in zit?

Heb jij ook veel last van overmatige defrost cycli?
Bouw is gestart in 2020 opgeleverd voorjaar 2021.
Afdichting weet ik niet zeker of deze erin zit, daar ben ik mee bezig om dit zelf te kunnen constateren.

M.b.t. de defrost, zover zit ik helaas nog niet in het systeem dat ik alles inzichtelijk heb.
Ik heb nog nooit met warmtepompen te maken gehad, dus ik moet nog veel lezen hier....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John.S
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 26-07 19:47
Heren, zojuist heb ik een (Homewizard) 3f meter geïnstalleerd. Het valt mij op dat hij geen verbruik meet op L2. De unit staat nu in standby modus. Klopt dit ?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LZ9XlplR7vRTpOk4fwWEpKBrF64=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1niR7uWxnqxQgy6oTu84d2m7.jpg?f=fotoalbum_large

WP: PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED PV: 4880 wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!
John.S schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 13:38:
Heren, zojuist heb ik een (Homewizard) 3f meter geïnstalleerd. Het valt mij op dat hij geen verbruik meet op L2. De unit staat nu in standby modus. Klopt dit ?[Afbeelding]
Dat zou zomaar kunnen, want de besturing zal wel niet alle fasen belasten. Dat gebeurt pas als de compressor start.
Maar waarom test je dit niet zelf even door de WP gewoon aan te zetten? Dat lijkt me minder werk dan een foto maken en hier een bericht typen? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John.S
Andrehj schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 14:15:
[...]

Dat zou zomaar kunnen, want de besturing zal wel niet alle fasen belasten.
Maar waarom test je dit niet zelf even door de WP gewoon aan te zetten? Dat lijkt me minder werk dan een foto maken en hier een bericht typen? :?
Hij is zojuist gestart aan een run. De derde fase wordt nu ook belast. Ik kan uit de documentatie geen logica halen waaruit blijkt dat stand-by enkel twee fases belast. Kan ook aan mij liggen. Ik ben gewoon benieuwd naar jullie ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
John.S schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 14:23:
Hij is zojuist gestart aan een run. De derde fase wordt nu ook belast. Ik kan uit de documentatie geen logica halen waaruit blijkt dat stand-by enkel twee fases belast. Kan ook aan mij liggen. Ik ben gewoon benieuwd naar jullie ervaring.
Kijk maar in het elektrisch schema van de buitenunit wat in de installatie- of servicehandleiding daarvan staat, dan wordt het direct duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 16-09 19:26

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

John.S schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 13:38:
Heren, zojuist heb ik een (Homewizard) 3f meter geïnstalleerd. Het valt mij op dat hij geen verbruik meet op L2. De unit staat nu in standby modus. Klopt dit ?[Afbeelding]
Heb het zelfde in standby modus.

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 16:41
In standby heel normaal, en ik heb een meter waarop de 3 fasen te zien zijn, en soms knippert er 1, soms 2 al dan niet gelijk, of om en om, en als de pomp draait, dan zie je alle 3 de ledjes 'constant' branden. Dat is natuurlijk niet het geval, maar het oog kan het knipperen dan niet meer volgen, en zie je dus 3 brandende ledjes op die meter.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-09 18:49
Bravertal schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 10:34:

SWW draait niet, volgens mij verwarmt hij de woning maar de temperatuur is 21 graden en de gevraagde temperatuur is 20 graden (dan hoort de warmtepomp toch niet te draaien)?

(SWW temperatuur staat zo hoog omdat er gistermiddag een legionellarun was)

[[Afbeelding]
Er is ergens een instelling die aangeeft om de hoeveel minuten hij kijkt of temp bereikt is. Standaard is dit volgens mij 10 min. Dus als in dit geval 10 minuten het (afgerond) 21 graden is, dan gaat hij uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Nu alleen nog uitzoeken waarom mijn externe pomp voor de vvw geen flow heeft.[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waarom een Magna3 pomp 8)7

Welk type heb je, Magna3 xx-xx ?

[ Voor 3% gewijzigd door DutchWing op 07-01-2023 17:35 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• John.S
Speedyace schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 16:10:
[...]

Heb het zelfde in standby modus.
Naalroc schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 16:32:
In standby heel normaal, en ik heb een meter waarop de 3 fasen te zien zijn, en soms knippert er 1, soms 2 al dan niet gelijk, of om en om, en als de pomp draait, dan zie je alle 3 de ledjes 'constant' branden. Dat is natuurlijk niet het geval, maar het oog kan het knipperen dan niet meer volgen, en zie je dus 3 brandende ledjes op die meter.
Thanks voor het delen. Dan kan ik met rust de meterkast dicht doen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
Even een vraag m.b.t. de Melcloud app.
Voor de verwarming kun je de temperatuur per
0,5 graag instellen, zie je echter in op het basis scherm,
daar blijft het op hele graden staan.
Werkt het systeem nu wel met die ingestelde halve graad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
  • Laatst online: 12-06 09:45
Chip2710 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 19:06:
Ik weet het niet zeker, maar ik ga er vanuit dat het systeem zelf per 0,01 graad in te stellen is. Ik kan namelijk via de procon de Ta doeltemperatuur per 0,01 graden instellen.

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
JustMyOpinion schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 19:41:
[...]

Ik weet het niet zeker, maar ik ga er vanuit dat het systeem zelf per 0,01 graad in te stellen is. Ik kan namelijk via de procon de Ta doeltemperatuur per 0,01 graden instellen.
Ahh duidelijk, jammer dat die 0,5 niet op het display zichtbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Chip2710 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 19:06:
Ja, zie ook de plaatjes die ik hier een paar dagen geleden neergezet heb. De regeling past zich aan aan de ingestelde temperatuur, ook als je op kwart graad instelt.

Als je op ruimteregeling verwarmt, dan berekent de binnenunit de te gebruiken aanvoertemperatuur ook op 0,01 graad nauwkeurig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Chip2710 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 19:54:
[...]

Ahh duidelijk, jammer dat die 0,5 niet op het display zichtbaar is.
Dan moet je er een PAR-WT50 bij nemen, die laat het wel per 0,5 graden zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16:34
SanderGo schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 20:54:
[...]

Die kan ik inderdaad beter nog later zetten. Het punt is nu vooral dat hij dus geen SWW run doet terwijl hij dit allang gedaan moest hebben nav de temperatuur.
Pas toen ik de warme kraan aanzette (rond 3 uur) starte hij de SWW run. Ik zal kijken of hij morgen ochtend wel start. Hopelijk was het een opstart dingentje en anders heb ik dus kennelijk een uniek probleem.
Op je hoofdscherm moet sww op klokje staan ipv play, rechter witte knop (van de 4) om dit te wijzigen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
John.S schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 14:23:
[...]

Omdat alleen de compressor 3 fasen is en de rest 1fase, die ook 1fase afnemen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik wil de Wp verwarming aan uit gaan automatiseren vanuit home assistant.
Wat is een goede conditie om de WP uit te zetten? Ik dacht aan Ta - Tr <= 0.5 graad, dan de WP voor 2 uur uit zetten. Of kan dit beter?

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
DutchWing schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 17:31:
[...]

Waarom een Magna3 pomp 8)7

Welk type heb je, Magna3 xx-xx ?
32-80. Hoezo?

Tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
166 L p/m 7(8)7
(zuipt stroom)

[ Voor 4% gewijzigd door koevlaas2 op 07-01-2023 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
Hij is nu idd echt uit zijn neus aan het eten.

Tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Zoals @koevlaas2 zegt, alleen zal deze door z’n druksensor (weerstand leiding) helemaal terug vallen naar laag debiet… Dus gewoon zwaar overkill!
166L/m met een delta T van 5K is al 57kW aan afgifte… De helft qua flow is nog steeds 28,5kW en 1/3 is nog steeds 18,9kW aan afgifte.
De Magna3 32-80 natuurlijk iets van €1000,- kost…
Had je een Alpha2 25-40 of 25-60 genomen en je was al iets van €700,- goedkoper geweest.

De Magna1 en Magna3 pompen zijn niet voor woonhuizen maar collectieve installaties, kantoorgebouwen etc.

De installateur mag hier best wel op aangesproken worden, want je hebt nu in wezen grof geld betaald voor een overkill secundaire pomp! 8)7

Maar je hebt nu wel een mooi Display :+

Hoe wordt deze pomp aangestuurd?
Mag hopen via het start/stop contact, deze pompen zijn namelijk niet geschikt om via de voeding te schakelen.

[ Voor 80% gewijzigd door DutchWing op 08-01-2023 00:35 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
xoror schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 22:22:
Wat is een goede conditie om de WP uit te zetten? Ik dacht aan Ta - Tr <= 0.5 graad, dan de WP voor 2 uur uit zetten. Of kan dit beter?
Denk niet dat dat zo gaat. Je WP heeft een minimale afgifte nodig. Dit zou je eerst moeten uitzoeken. Vervolgens kan je kijken hoeveel liter/min hij nu rond pompt en vervolgens berekenen of hij dat vermogen kwijt kan in je voorgestelde 0,5C. Als hij dat kan, prima. Maar zo niet dat moet je een parameter veranderen, dus of eerder uitgaan met huidige Ta of Ta verhogen.

Ik heb radiators met fans dus ben niet de standaard gebruiker. Wel gebruik ik HA voor aansturen WP. Ik heb de WAR nagemaakt en vervolgens pas ik deze aan als hij met Ta bij shutoff komt (dat is 2C boven regelwaarde Ta). Dat is bij mij altijd tijdens opstarten, dan gaat hij er over heen, maar door dit trucje blijft de unit aan en pas ik vervolgens de regelwaarde weer naar beneden aan. Scheelt weer een nodeloze stop (3 min uit) en weer aan actie van de WP.

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
DutchWing schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 23:33:
[...]

Zoals @koevlaas2 zegt, alleen zal deze door z’n druksensor (weerstand leiding) helemaal terug vallen naar laag debiet… Dus gewoon zwaar overkill!

[...]

De Magna3 32-80 natuurlijk iets van €1000,- kost…
Had je een Alpha2 25-40 of 25-60 genomen en je was al iets van €700,- goedkoper geweest.

De Magna1 en Magna3 pompen zijn niet voor woonhuizen maar collectieve installaties, kantoorgebouwen etc.

De installateur mag hier best wel op aangesproken worden, want je hebt nu in wezen grof geld betaald voor een overkill secundaire pomp! 8)7

Maar je hebt nu wel een mooi Display :+

Hoe wordt deze pomp aangestuurd?
Mag hopen via het start/stop contact, deze pompen zijn namelijk niet geschikt om via de voeding te schakelen.
Hij is aangesloten op de hydrobox. Via OUT1 geloof ik.

Tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterMi

PeterMi

Andrehj schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 09:21:
[...]

Ja, maar dat is wel afhankelijk van de temperaturen. Als je die WP daadwerkelijk overweegt moet je de exacte cijfers even uit het Databook halen (link staat in de TS).
Zeker weten dat je zo'n grote (10 kW) warmtepomp nodig hebt? De meeste woningen kunnen met kleiner toe. Hoe heb je dat vermogen bepaald?

[...]

Dat is ca 0.5 graden.
De warmtepomp is al geinstaleerd door een installateur. Dat ie wat aan de grote kant is kan ik helaas niets meer aan doen. Dat heeft toen destijds de installateur bepaald..
Ons gasverbruik is op zijn hoogst 1800M3 geweest. Maar ja de winters zijn niet echt streng de afgelopen jaren en we zitten nu 4 jaar in dit huis en een echt goed gemiddelde heb ik nog niet.

Hier nog ons type huis:
-vrijstaand bj 1957
-vloer verwarming als bijverwarming met pomp (ca 10cm vloerisolatie) (radiatoren en warmte batterij in WTW)
-grootste deel is HR++ glas
-nieuwe kap in 2008 en spouw isolatie
-WTW
- energielabel C (bij aankoop toen nog zonder wtw en WP)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SW0MKpIoQ07BkPDAEHRvg9xrPLQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/k71Ka3sYc4GuHPYWGrCBAqta.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik de tabel goed lees dan zie ik bij een buiten temp van 10 graden een een ta van 30 toch een capaciteit van 4,1KW staan? Ik weet niet zeker of ik de tabel goed lees.

Hij draait met deze buiten temp rond de 20HZ (hoe laag kan dit gaan?)
Ik was net met de SC card log gegeven bezig en zag dat ik daar geen compressor frequenties kon vinden.
Is niet iid niet mogelijk met de sd card tool. Dat zou wel jammer zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door PeterMi op 08-01-2023 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PeterMi schreef op zondag 8 januari 2023 @ 09:22:
De warmtepomp is al geinstaleerd door een installateur. Dat ie wat aan de grote kant is kan ik helaas niets meer aan doen. Dat heeft toen destijds de installateur bepaald..
Ons gasverbruik is op zijn hoogst 1800M3 geweest. Maar ja de winters zijn niet echt streng de afgelopen jaren en we zitten nu 4 jaar in dit huis en een echt goed gemiddelde heb ik nog niet.
Op basis daarvan (en aangezien er daarna geen verdere energiebesparende maatregelen meer genomen zijn, ik neem even aan dat die 1800 m³ al met WTW-ventilatie was), kan ik me voorstellen dat je een 10 kW WP hebt gekozen.
Als dat nog zonder die WTW was, dan had je aan een 8 kW ook prima genoeg gehad. En de 8 kW variant (de 75YAA) kan ca 1 kW lager moduleren.
Hier nog ons type huis:
-vrijstaand bj 1957
-vloer verwarming als bijverwarming met pomp (ca 10cm vloerisolatie) (radiatoren en warmte batterij in WTW)
De grote vraag is hoeveel de watertemperatuur wel niet omhoog moet voordat je die 10 kW in je afgiftesysteem kwijt kan.... Dat zou ik eens testen als ik jou was.
Dat kun je doen door alle radiatoren open te zetten, de WP op maximale flow en vaste aanvoertemperatuur zetten, en die onhaalbaar hoog instellen, bijvoorbeeld 55 graden.
Dan gaat de WP naar vol vermogen (wat bij 45°C water en 12°C buiten ongeveer 10 kW is) en kun je dus kijken wat de daarbij behorende watertemperatuur is. Kun je mooi vandaag even doen.

Wel zorgen dat het water wat je vloer in loopt niet te heet wordt!

Test is klaar als je een steady-state toestand hebt bereikt, dus als de watertemperatuur niet meer verder oploopt.
Als ik de tabel goed lees dan zie ik bij een buiten temp van 10 graden een een ta van 30 toch een capaciteit van 4,1KW staan? Ik weet niet zeker of ik de tabel goed lees.
Beide waardes staan niet in de tabel, dus je moet wat interpoleren. Maar 4.1 kW zal wel aardig kloppen.
Hij draait met deze buiten temp rond de 20Hz (hoe laag kan dit gaan?)
Dat is v.z.i.w. het minimum.

[ Voor 16% gewijzigd door Andrehj op 08-01-2023 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Waarom heb je überhaupt zo'n groot buffervat en zo'n enorme secundaire pomp? Je WP is prima in staat om het water zelf door de VVW te pompen.
Dat levert een veel zuiniger, stabieler, goedkoper en eenvoudiger systeem op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
xoror schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 22:22:
Waarom zou je dit willen en wat wil je er mee gaan bereiken?
En wil je de hele WP uit zetten? Of alleen het draaien van de compressor verhinderen (via de twee Smart Grid inputs? Of iets via de thermostaatingang?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jorisdekloris schreef op zondag 8 januari 2023 @ 08:28:
@DutchWing bedoelde welk contact er van de waterpomp is gebruikt. (Dus de voeding of een schakelingang)
Maar ik blijf erbij, je systeem is erg complex en ik zie even niet de noodzaak daarvan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

jorisdekloris schreef op zondag 8 januari 2023 @ 08:28:
[...]

Pos.2 - S/S (start/stop) contact + omgekeerde T contact, daarmee stuur je de pomp aan of uit.
Let op, Dit is een drycontact!

230V voeding moet ten alle tijden op de pomp aanwezig blijven.
Grundfos zegt wel dat hij ook via de voeding geschakeld mag worden, echter vaak zat meegemaakt dat de interne besturing dan na 3-5 jaar kapot is, terwijl als je via het start/stop contact schakelt de pompen vaker tussen de 8-12 jaar meegaan.

Gezien het zo’n dure pomp is denk ik wel dat je wilt dat deze zo lang mogelijk meegaat.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vt4T7-qmxbAJC8Dv9XNKdtd9T6w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qqKIMvR3amtkbABvHr9pXXWE.jpg?f=fotoalbum_large
https://net.grundfos.com/...ture-5995030_17036158.pdf

Persoonlijk hadden ze van mij de pomp mogen ophalen, geen wel denkende installateur had zo’n pomp uitgekozen.

[ Voor 4% gewijzigd door DutchWing op 08-01-2023 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John.S
koevlaas2 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 21:14:
[...]

Omdat alleen de compressor 3 fasen is en de rest 1fase, die ook 1fase afnemen.
Dank voor de aanvulling! Ik zie nu soms dat mijn tweede fase toch een beetje wattage vraagt. Ik zie drie verschillen in verbruik bij stand-by modus: 27W (binnen unit), 40W (buiten unit) en 70W (buiten unit). Hieronder hoe dit eruit ziet in Homewizard.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CnvaqHjUTCQ0ObUM0uWgtFPLW-c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5hbjIczUuf2Imyt5tXeguVvp.jpg?f=fotoalbum_large

Heb je enig idee wat de buiten unit aan het doen is met dit verbruik? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:40
Ik heb hier een Erst20d-vm2d icm een SUZ-SWM40 in een net opgeleverd nieuwbouwhuis (172m2 3 woonlagen vvw).

Wat mij opvalt is dat ik altijd het water hoor lopen door de buizen, ieder moment dat ik kijk en ook de flow meters open zie staan. Tegelijk staat er op het display geen icoontje dat die iets aan het doen is.

Ik lees hier dat je zou verwachten dat hij op gegeven moment stopt met pompen omdat je je huis afkoelt.
Ik heb mijn warmtepomp groep even afgezet en het lijkt erop dat dit "continu pompen" niet meer dan 20-30 watt kost.
Heb ik het nu verkeerd gelezen? of staat er misschien toch iets verkeerd

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
John.S schreef op zondag 8 januari 2023 @ 12:52:
Heb je enig idee wat de buiten unit aan het doen is met dit verbruik? :?
Dat is de carterverwarming. Die werkt doordat de inverter (die wel met drie fasen gevoed wordt) wat stroom door de windingen van compressormotor laat lopen (maar wel zodanig uit fase dat deze niet gaat draaien).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
laurens0619 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 13:05:
Ik heb hier een Erst20d-vm2d icm een SUZ-SWM40 in een net opgeleverd nieuwbouwhuis (172m2 3 woonlagen vvw).

Wat mij opvalt is dat ik altijd het water hoor lopen door de buizen, ieder moment dat ik kijk en ook de flow meters open zie staan. Tegelijk staat er op het display geen icoontje dat die iets aan het doen is.

Ik lees hier dat je zou verwachten dat hij op gegeven moment stopt met pompen omdat je je huis afkoelt.
Ik heb mijn warmtepomp groep even afgezet en het lijkt erop dat dit "continu pompen" niet meer dan 20-30 watt kost.
Heb ik het nu verkeerd gelezen? of staat er misschien toch iets verkeerd
Je moet even in de instellingen twee dingen checken:
1. Antivorstinstelling uit (maar ik gok niet dat dat het probleem is bij +10 graden buiten.
2. Bij de instellingen van de waterpomp instellen dat die vanzelf uit gaat.
Hoe dat moet kun je vinden in de (installatie)-handleidingen.

Maar aangezien het nieuwbouw is, is de kans ook erg groot dat het hier een secundaire pomp of wellicht zelfs pomp in een open verdeler betreft.

Teken eens een schema of maak eens wat foto's van je installatie? Dan wordt het al snel een stuk duidelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
@Andrehj Ik heb dus naregeling, wat op zich aardig werkt (voorkomen dat het boven te warm wordt bijv). Alleen met dit weer en zon zijn de meeste kamers op snel op temp, en dan sluit de naregeling die groepen af.

Ik heb 1 a 2 kleine kamers (noorden) die nog warmte vraag hebben, die niet het min vermogen kwijt kunnen van de wp. In dit geval wil ik het verwarmen even paar uur snoozen. Ik kan ook de garage als bypass laten meelopen in dit geval, maar ik denk dat wp uit in dit scenario beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterMi

PeterMi

Andrehj schreef op zondag 8 januari 2023 @ 10:00:
[...]

Op basis daarvan (en aangezien er daarna geen verdere energiebesparende maatregelen meer genomen zijn, ik neem even aan dat die 1800 m³ al met WTW-ventilatie was), kan ik me voorstellen dat je een 10 kW WP hebt gekozen.
Als dat nog zonder die WTW was, dan had je aan een 8 kW ook prima genoeg gehad. En de 8 kW variant (de 75YAA) kan ca 1 kW lager moduleren.

[...]

De grote vraag is hoeveel de watertemperatuur wel niet omhoog moet voordat je die 10 kW in je afgiftesysteem kwijt kan.... Dat zou ik eens testen als ik jou was.
Dat kun je doen door alle radiatoren open te zetten, de WP op maximale flow en vaste aanvoertemperatuur zetten, en die onhaalbaar hoog instellen, bijvoorbeeld 55 graden.
Dan gaat de WP naar vol vermogen (wat bij 45°C water en 12°C buiten ongeveer 10 kW is) en kun je dus kijken wat de daarbij behorende watertemperatuur is. Kun je mooi vandaag even doen.

Wel zorgen dat het water wat je vloer in loopt niet te heet wordt!

Test is klaar als je een steady-state toestand hebt bereikt, dus als de watertemperatuur niet meer verder oploopt.

[...]

Beide waardes staan niet in de tabel, dus je moet wat interpoleren. Maar 4.1 kW zal wel aardig kloppen.

[...]

Dat is v.z.i.w. het minimum.
De WTW is na de warmte pomp geïnstalleerd.

Ik heb de test uitgevoerd.

Na ongeveer 2,5 uur kom ik op de volgende steady state waarde uit:
44 retour koude middel
44 aanvoer temp afgifte systeem
39 retour afgifte systeem
compressor frequentie 62hz continu voor zover ik kon zien via de display.
pomp snelheid staat op 5 ingesteld (Ik neem aan dat dit een vaste waarde is)

Niet slecht lijkt me. Alleen de vloer verwarming komt niet boven de 30graden uit. Volgens mij mag dat best wat meer zijn. (grootste gedeelte is afgewerkt met pvc en een stukje met tegels) De verdeler is nog uitgerust met pomp. Die wil ik er wel tussenlaten zitten omdat t vervangen van de verdeler lastig word. Ook heb ik nog Tyleen slang die niet diffusie dicht is. Volgens de installateur geen probleem voor de installatie.

Ik vraag me echter toch af of ik t systeem niet beter los kan koppelen met een warmtewisselaar ertussen (er is een vuilafscheider gemonteerd voor de WP, is dat voldoende?) Of is dat over the top?
Ook vraag ik me af of ik misschien de thermostaatknop en t voetventiel moet verwijderen voor betere flow door de mengverdeler?

[ Voor 3% gewijzigd door PeterMi op 08-01-2023 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:40
@Andrehj
Thnx, zal tekening maken :)
Iig geen extra pompen, alleen verdelers

Die tijdsloop had ik idd nagekeken, stond op 10 minuten. Ik heb nu de verwarming echt op UIT gezet en nu is het wel gestopt en zijn de flows uit.

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

xoror schreef op zondag 8 januari 2023 @ 13:35:
@Andrehj Ik heb dus naregeling, wat op zich aardig werkt (voorkomen dat het boven te warm wordt bijv). Alleen met dit weer en zon zijn de meeste kamers op snel op temp, en dan sluit de naregeling die groepen af.

Ik heb 1 a 2 kleine kamers (noorden) die nog warmte vraag hebben, die niet het min vermogen kwijt kunnen van de wp. In dit geval wil ik het verwarmen even paar uur snoozen. Ik kan ook de garage als bypass laten meelopen in dit geval, maar ik denk dat wp uit in dit scenario beter is.
Maar dan heb je een master-master regeling?
Ik zou deze sowieso ombouwen naar een master-slave regeling als je per se de naregeling wilt behouden.

Dan loopt altijd je woonkamer mee en kun je makkelijker je minimale vermogen kwijt.

https://www.wth.nl/wat-is-een-master-master-regeling

[ Voor 5% gewijzigd door DutchWing op 08-01-2023 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
DutchWing schreef op zondag 8 januari 2023 @ 14:24:
[...]

Maar dan heb je een master-master regeling?
Ik zou deze sowieso ombouwen naar een master-slave regeling als je per se de naregeling wilt behouden.

Dan loopt altijd je woonkamer mee en kun je makkelijker je minimale vermogen kwijt.

https://www.wth.nl/wat-is-een-master-master-regeling
Aha! ik heb dus master slave nodig :/ Even kijken wat ik ervoor nodig heb. Blijkbaar heb ik nu master-master want elke thermostaat kan de wp triggeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

PeterMi schreef op zondag 8 januari 2023 @ 14:09:
[...]

44 retour koude middel

Niet slecht lijkt me.
Dus je stookt onnodig 14 graden hoger om 30 graden je vloer in te krijgen, dus je COP kakt ook behoorlijk in.
Ik vind dat anders behoorlijk slecht voor je rendement.
Je mengverdeler eruit halen is al een besparing op zichzelf.
Alleen de vloer verwarming komt niet boven de 30graden uit. Volgens mij mag dat best wat meer zijn. (grootste gedeelte is afgewerkt met pvc en een stukje met tegels) De verdeler is nog uitgerust met pomp.
Krijg je de woning op temperatuur of blijft deze netjes op z’n setpoint.
35-40 graden is beetje het max voor vloerverwarming en vloerverwarming als bijverwarming was vroeger 40-45 graden.
- Lager is altijd beter.
Die wil ik er wel tussenlaten zitten omdat t vervangen van de verdeler lastig word. Ook heb ik nog Tyleen slang die niet diffusie dicht is. Volgens de installateur geen probleem voor de installatie.
Alleen als er een platenwisselaar is geplaatst tussen je vloerverwarming en de rest van je installatie.
Anders ASAP doen! Ik heb letterlijk installaties meegemaakt met 12 lekkages in 1 jaar door Tyleen slangen.
Je installateur weet anders niet waarover die praat.
Ik vraag me echter toch af of ik t systeem niet beter los kan koppelen met een warmtewisselaar ertussen (er is een vuilafscheider gemonteerd voor de WP, is dat voldoende?) Of is dat over the top?
Ook vraag ik me af of ik misschien de thermostaatknop en t voetventiel moet verwijderen voor betere flow door de mengverdeler?
Sowieso de vloerverwarming scheiden van de rest van je installatie.
Vuilafscheider/magneet filter in de retour warmtepomp (aanzuig zijde circulatiepomp).
Maak anders even een foto van je mengverdeler, misschien kun je hem ombouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
xoror schreef op zondag 8 januari 2023 @ 13:35:

Dat denk ik ook, maar dat betekent ook dat dit geheel een stuk eenvoudiger kan:
- Alle groepen open (stelmotortjes eraf dus)
- Kamers waar het te warm wordt (boven) knijpen, dus die groepen gewoon zover dicht draaien totdat het daar de gewenste temperatuur is.
- Naregeling heeft een uitgang die de WP via zijn thermostaatingang aan kan zetten. Die gebruik je om, als er ergens vraag is, de WP aan te zetten.

Op deze manier kunnen buffervat en secundaire pomp weg, en kun je de WP zeker met het huidige weer op zijn minimale vermogen laten draaien.
Bovendien krijg je dan met minder elektrische energie meer warmte in je huis.

Alleen voor de garage, die je misschien alleen vorstvrij wilt houden, zou je de stelmotortjes kunnen laten zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterMi

PeterMi

DutchWing schreef op zondag 8 januari 2023 @ 14:40:
[...]

Dus je stookt onnodig 14 graden hoger om 30 graden je vloer in te krijgen, dus je COP kakt ook behoorlijk in.
Ik vind dat anders behoorlijk slecht voor je rendement.
Je mengverdeler eruit halen is al een besparing op zichzelf.

[...]

Krijg je de woning op temperatuur of blijft deze netjes op z’n setpoint.
35-40 graden is beetje het max voor vloerverwarming en vloerverwarming als bijverwarming was vroeger 40-45 graden.
- Lager is altijd beter.

[...]

Alleen als er een platenwisselaar is geplaatst tussen je vloerverwarming en de rest van je installatie.
Anders ASAP doen! Ik heb letterlijk installaties meegemaakt met 12 lekkages in 1 jaar door Tyleen slangen.
Je installateur weet niet waarover die praat.

[...]

Sowieso de vloerverwarming scheiden van de rest van je installatie.
Vuilafscheider/magneet filter in de retour warmtepomp (aanzuig zijde circulatiepomp).
Maak anders even een foto van je mengverdeler, misschien kun je hem ombouwen.
Dit was een test om mijn afgifte systeem te controleren of t paste bij mijn 10kw WP.
Normaal wordt de vloer ook nooit warmer als 30 graden. COP licht met dit weer rond de 4,5
Normaal stook ik ongeveer met Ta 30graden bij dit weertype tot een buitentemp van 6 graden. Daarna loopt de Ta op. Ook houdt ik mijn huis netjes op temperatuur. Geen probleem.

Dus jij zegt platenwisselaar ertussen en voetventiel en thermostaatkraan verwijderen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/um4w4px8hAU8HWYXifNwLgAaq04=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VvXN7TdVPKscGkEp7aLXH4gP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door PeterMi op 08-01-2023 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

PeterMi schreef op zondag 8 januari 2023 @ 14:52:
[...]

Dit was een test om mijn afgifte systeem te controleren of t paste bij mijn 10kw WP.
Normaal wordt de vloer ook nooit warmer als 30 graden. COP licht met dit weer rond de 4,5
Normaal stook ik ongeveer met Ta 30graden bij dit weertype tot een buitentemp van 6 graden. Daarna loopt de Ta op. Ook houdt ik mijn huis netjes op temperatuur. Geen probleem.
Duidelijk!
Dus jij zegt platenwisselaar ertussen en voetventiel en thermostaatkraan verwijderen?
Maak anders even een foto van je vloerverwarming verdeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterMi

PeterMi

Was nog aan t editen. Zie foto hierboven!
Nogmaals bedankt voor t me denken!

[ Voor 3% gewijzigd door PeterMi op 08-01-2023 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PeterMi schreef op zondag 8 januari 2023 @ 14:09:
Dat betekent dat je je WP inderdaad wat aan de grote kant is, de PUHZ-SW75YAA had ook voldaan.

44 retour koude middel

Niet slecht lijkt me.
Dat is voor een systeem met veel radiatoren zeker niet slecht.
Alleen de vloer verwarming komt niet boven de 30graden uit.
Waar (en hoe) meet je dat? En waar staat de thermostaatkraan op?
Volgens mij mag dat best wat meer zijn. (grootste gedeelte is afgewerkt met pvc en een stukje met tegels) De verdeler is nog uitgerust met pomp. Die wil ik er wel tussenlaten zitten omdat t vervangen van de verdeler lastig wordt.
Je zit (helaas) sowieso nog aan die open verdeler vast omdat een Ta van 44 graden wat te veel is voor vloerverwarming.
Ook heb ik nog Tyleen slang die niet diffusie dicht is. Volgens de installateur geen probleem voor de installatie.

De temperatuur van de VVW mag best wel naar 35 graden, dan hoeven de radiatoren wat minder te doen en kom je met en gemiddeld wat lagere Ta uit. Als je daarvoor een voetventiel moet verwijderen dan is dat wellicht een mogelijkheid.
Die thermostaatkraan moet je laten zitten om te voorkomen dat er water van 44 graden in je vloer komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterMi

PeterMi

Temperatuur van de vvw heb ik afgelezen op t blok van de verdeler. De thermostaatkraan had ik even op max gezet (60graden) om te kijken of t nog wat omhoog ging maar helaas kan ik de restrictie niet weghalen zonder de modificeren

Zit normaliter de meeste restrictie in t voetventiel of in een volledig opengedraaide thermostaat? Als die in the thermostaatkraan zit hoef ik t voetventiel niet te verwijderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

PeterMi schreef op zondag 8 januari 2023 @ 14:56:
Was nog aan t eelt en. Zie foto hierboven!
Nogmaals bedankt voor t me denken!
- RVS Platenwisselaar ertussen plaatsen.
- Voetventiel en thermostaatkraan demonteren.
- Expansievat van 8 a 12 liter / 0,5 bar voordruk in vloerverwarming circuit monteren.
- Hoofd aanvoer/retourleiding op andere zijde platenwisselaar aansluiten.
- Overstort (veiligheidsventiel) plaatsen in vloerverwarming circuit.

Zo’n 20 platen 44kW kost €100,- dus uitstekend geschikt voor laagtemperatuur.

Zie bijvoorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tikJctsJIEuj-iGw3cSDAy_IuV4=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/mN9JgIKHFc0cEbokEyFcdUXV.jpg?f=user_large

Wil je dat de menging stopt moet je de verdeler ombouwen. (Indien mogelijk)
- RVS platenwisselaar ertussen plaatsen.
- Voetventiel en thermostaatkraan demonteren.
- Pomp eruit halen en weerszijde met messingpluggen en pakking DN15, DN25 of DN32 afdoppen.
- Aanvoer op onderste balk en retour op bovenste balk aansluiten.
- Pomp tussen aanvoerbalk en platenwisselaar monteren.
- Expansievat in retour vloerverwarming circuit monteren.
- Overstort (veiligheidsventiel) plaatsen in vloerverwarming circuit.

[ Voor 43% gewijzigd door DutchWing op 08-01-2023 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
PeterMi schreef op zondag 8 januari 2023 @ 15:20:
Temperatuur van de vvw heb ik afgelezen op t blok van de verdeler.
Die willen nogal eens flink afwijken. Wat geeft die aan als je verwarming de hele nacht uit heeft gestaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
@PeterMi Ik heb op jou gewacht, want ik heb een complete set liggen met 4 (slang)kringen, met afsluiters, pomp, thermostaat, expansievat EN warmtewisselaar , dus helemaal compleet en werkend uitgebouwd, na vloervervanging.

Overigens kan je wp systeem niet draaien zonder pomp, die is altijd nodig, na een warmte wisselaar. het voetventiel en de thermostatische regeling kunnen er wel uit, maar niet essentieel, omdat je die electriciteitsbesparing voor de pomp tóch niet hebt. Als je de pomp op de originele plaats laat zitten, is het enige nadeel dat ik zie, dat je een paar graden temp. verliest vanwege de (geringe) menging.
Laat maar weten bij interesse, per PB.

[ Voor 18% gewijzigd door Naalroc op 08-01-2023 17:48 ]

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronaldvdijk
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07-06 20:41
JustMyOpinion schreef op zondag 8 januari 2023 @ 00:26:
[...]

Denk niet dat dat zo gaat. Je WP heeft een minimale afgifte nodig. Dit zou je eerst moeten uitzoeken. Vervolgens kan je kijken hoeveel liter/min hij nu rond pompt en vervolgens berekenen of hij dat vermogen kwijt kan in je voorgestelde 0,5C. Als hij dat kan, prima. Maar zo niet dat moet je een parameter veranderen, dus of eerder uitgaan met huidige Ta of Ta verhogen.

Ik heb radiators met fans dus ben niet de standaard gebruiker. Wel gebruik ik HA voor aansturen WP. Ik heb de WAR nagemaakt en vervolgens pas ik deze aan als hij met Ta bij shutoff komt (dat is 2C boven regelwaarde Ta). Dat is bij mij altijd tijdens opstarten, dan gaat hij er over heen, maar door dit trucje blijft de unit aan en pas ik vervolgens de regelwaarde weer naar beneden aan. Scheelt weer een nodeloze stop (3 min uit) en weer aan actie van de WP.
Heb je het vermogenskabeltje al geprobeerd? Daarmee maak je de start een stuk rustiger. Dat is de oplossing voor je overshoot

Mitsubishi Puz-wm112yaa + ERPT30X-VM2ED

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
Andrehj schreef op zondag 8 januari 2023 @ 14:51:
[...]

Dat denk ik ook, maar dat betekent ook dat dit geheel een stuk eenvoudiger kan:
- Alle groepen open (stelmotortjes eraf dus)
- Kamers waar het te warm wordt (boven) knijpen, dus die groepen gewoon zover dicht draaien totdat het daar de gewenste temperatuur is.
- Naregeling heeft een uitgang die de WP via zijn thermostaatingang aan kan zetten. Die gebruik je om, als er ergens vraag is, de WP aan te zetten.

Op deze manier kunnen buffervat en secundaire pomp weg, en kun je de WP zeker met het huidige weer op zijn minimale vermogen laten draaien.
Bovendien krijg je dan met minder elektrische energie meer warmte in je huis.

Alleen voor de garage, die je misschien alleen vorstvrij wilt houden, zou je de stelmotortjes kunnen laten zitten.
Maar ik heb geen secundaire pomp :) alleen buffertje (40L) in de retour.

Als ik de stelmotors eraf haal, dan kan ik in de zomer minder goed regelen (koelen), dan wil ik meestal wel max alles open hebben.

Ik denk dat master slave voor mij goed gaat werken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JustMyOpinion
Ronaldvdijk schreef op zondag 8 januari 2023 @ 17:46:
[...]

Heb je het vermogenskabeltje al geprobeerd? Daarmee maak je de start een stuk rustiger. Dat is de oplossing voor je overshoot
Ik heb een SUZ SWM80va, in de post van @Andrehj (https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/70363414) staat dat die kabel niet met een SUZ te gebruiken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterMi

PeterMi

@naalroc,

Bedankt voor de aanbieding maar heb nog een platenwisselaar liggen en dan zijn de ombouwkosten gering.

Aangezien alles achter in een keukenkastje moet demonteer ik denk ik t liefst zo weinig mogelijk. De pomp ombouw gaat denk ik niet lukken. Dan wordt t alleen een de platenwisselaar monteren en ergens een expansievat.

Zonder thermostaat kraan gaat toch eigeijk niet ivm de hoge max Ta. Of kan ik er vanuit gaan dat ik nooit boven de 45 graden uitkom waar ik me best wel wat bij in kan denken? Bij -7gr buiten was de Ta 38 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Als je systeem wel op 45° kan komen, dan zou ik die thermostatische regeling er lekker in laten zitten, want nogmaals, die pomp heb je sowieso nodig, en je wilt niet het risico lopen dat er 45° de vloer in gaat, zeker niet met tyleen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorisdekloris
DutchWing schreef op zondag 8 januari 2023 @ 11:25:
[...]

Pos.2 - S/S (start/stop) contact + omgekeerde T contact, daarmee stuur je de pomp aan of uit.
Let op, Dit is een drycontact!

230V voeding moet ten alle tijden op de pomp aanwezig blijven.
Grundfos zegt wel dat hij ook via de voeding geschakeld mag worden, echter vaak zat meegemaakt dat de interne besturing dan na 3-5 jaar kapot is, terwijl als je via het start/stop contact schakelt de pompen vaker tussen de 8-12 jaar meegaan.

Gezien het zo’n dure pomp is denk ik wel dat je wilt dat deze zo lang mogelijk meegaat.

[Afbeelding]
https://net.grundfos.com/...ture-5995030_17036158.pdf

Persoonlijk hadden ze van mij de pomp mogen ophalen, geen wel denkende installateur had zo’n pomp uitgekozen.
Ik ben dan ook geen weldenkende installateur maar een Tweaker. Ik zal eens kijken wat je hier schrijft. De stekker die ik er bij kreeg zaten maar 3 aders in (L, N en aarde). Bedankt voor de aanwijzing.

Ik ben al blij dat ik het hele spul aan de praat heb 😀

/edit: ik snap wat je bedoelt nu ik het na lees. Next up: pomp van de OUT1 halen en eigen voeding geven. Daarna uitdocteren hoe ik dan de hydrobox de pomp aan laat sturen. Of eigenlijk andersom.

[ Voor 6% gewijzigd door jorisdekloris op 08-01-2023 22:36 ]

Tierelier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robindd
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 14-09 09:09
Andrehj schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 20:29:
[...]

Je combineert nu twee zaken die niet gecombineerd horen te worden. Je bent overigens de eerste die meldt dat een WP op ruimtetemperatuurregeling zich iets van een externe thermostaat (aangesloten op IN1) aantrekt.
Afgelopen week hier ook tegenaan gelopen, en eigenlijk best interessant.
Heb thuis de bekende panasonic thermostaat, en dat werkt allemaal prima natuurlijk.
Echter wilde ik de vakantieregeling gebruiken tijdens vakantie, maar dat lijkt inderdaad niet te werken met een losse aangesloten thermostaat.

Had bedacht de vakantieregeling in te stellen op regeling door de main RC unit die er naast hangt bij mij, en dan op ruimte temperatuur. Vakantiemodus kan ik mooi via Nodered / HA ook nog aan/uit zetten, samen met de rest van de instelling grotendeels.

Dit werkt dus niet, wat op zich wel jammer is. Je moet dus eea aanpassen voordat je de vakantiemodus kan gebruiken als je een losse thermostaat hebt zo het lijkt.

PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

jorisdekloris schreef op zondag 8 januari 2023 @ 22:27:
[...]

Ik ben dan ook geen weldenkende installateur maar een Tweaker. Ik zal eens kijken wat je hier schrijft. De stekker die ik er bij kreeg zaten maar 3 aders in (L, N en aarde). Bedankt voor de aanwijzing.
Oow ik dacht dat een installateur het had aangesloten. :X
Waarom heb je überhaupt voor zo’n dure pomp gekozen?
/edit: ik snap wat je bedoelt nu ik het na lees. Next up: pomp van de OUT1 halen en eigen voeding geven. Daarna uitdocteren hoe ik dan de hydrobox de pomp aan laat sturen. Of eigenlijk andersom.
Je kunt of de pomp demonteren en buffervat in serie aansluiten of:

Magna3 pomp aansluiten:
Je sluit de 230V (L, N, Aarde) aan op dezelfde groep of een aparte groep.
Deze pompen trekken max 1-2 A, dus niet zo heel spannend, eventueel doormiddel van een stekker of werkschakelaar volstaat prima.

In de Hydrobox monteer je een:
DIN-Rail, 230V insteek relais + een relais aansluitvoet. (Je kan ook een apart kastje bij de Magna3 pomp plaatsen waarin het relais zit)

OUT1 (L, N) sluit je aan op A1 en A2 (L, N) van het relais/aansluitvoet.
Vervolgens sluit je de start/stop vanuit de magna3 op de dry schakelcontacten (Com, NO) van het relais/aansluitvoet.

Als de Warmtpomp de secundaire pomp wilt aansturen geeft OUT1 230V op het relais. Het relais schakelt vervolgens de drycontact /Start/Stop van de Magna3 pomp.
Vervolgens zie je in het display vakje rechts boven de pomp van Stop naar Normaal gaan (ingestelde opvoerhoogte)

Let op! de start/stop contact betreft een Drycontact, de sturing komt vanuit de Magna3 pomp, zodoende hoeft het contact alleen maar te schakelen. GEEN 230V op aansluiten!
- LEES DE HANDLEIDING INDIEN TWIJFEL ZORGVULDIG DOOR!

Optie:
Je zou eventueel ook indien mogelijk het storingscontact van de Magna3 kunnen aansluiten op een blokkeercontact in de warmtepomp, zodoende bij storing gaat je warmtepomp niet aan.

Opvoerhoogte instellen:
Je kunt via Home >> Status >> Pompprestatie >> Max. Curve en werkpunt >> De gewenste debiet, opvoerhoogte en verbruik aflezen.

Via Home >> Regelmethode (display vakje links boven) >> kun je de gewenste regelmethode instellen, deze kun je het beste op constant druk zetten. Ik zou beginnen met een opvoerhoogte van 1,0 - 2,0 m, vervolgens uitlezen zoals hierboven beschreven en indien nodig bijstellen.

Succes!

Indien twijfel kun je mij altijd een pm sturen, zodoende wordt het topic niet verder vervuild ivm dit specifiek over het aansluiten van een Magna3 pomp gaat en je deze normaliter niet in woonhuis installaties zal tegenkomen.

[ Voor 11% gewijzigd door DutchWing op 09-01-2023 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
Nu heb ik een mooie werkende Mitsu WP. Maar hebben jullie ook ergens een onderhoudscontract lopen? (En zoja waar / kosten?)

Ik heb namelijk geen vertrouwen in mijn installateur, die zie ik om eerlijk te zijn liever niet meer.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
JustMyOpinion schreef op maandag 9 januari 2023 @ 13:42:
Nu heb ik een mooie werkende Mitsu WP. Maar hebben jullie ook ergens een onderhoudscontract lopen? (En zoja waar / kosten?)

Ik heb namelijk geen vertrouwen in mijn installateur, die zie ik om eerlijk te zijn liever niet meer.
Nee, slechts 1 x per jaar het filtertje schoonmaken, en met een poetslap rond de buitenunit, dat kan ik zelf ook nog wel :P

Zo doe ik het al bijna 6 jaar, en hij glimt nog steeds als een keutel in de maneschijn :P

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
Oh haha, tja als dat alles is....

Is dit nu nog steeds de meest up-to-date post betreffende onderhoud: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/70967040

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Ik meen me te herinneren dat het officiele door @koevlaas2 aanbevolen schoonmaakmiddel voor de verdamper nogal prijzig is, en dat @flippy daarvoor in de plaats had aanbevolen om dit met Dasty te doen.

Ik heb dit even opgezocht, en idd, het staat hier:
flippy in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

Heb het overigens nooit gedaan, en houd het voorlopig maar bij de punten die @Grolsch aanbeval.
Daarbij uit der aard wat voor de hand liggende zaken als het af en toe kijken naar de watersysteem druk en het externe vuilfilter/magneetfilter.

[ Voor 4% gewijzigd door Naalroc op 09-01-2023 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
Wellicht een mogelijkheid om de/een post up-te-daten naar laatste inzichten?

Wil hier ook wel voortouw in nemen als dat gewenst is.

Heb namelijk het gevoel nu er steeds meer mensen zijn met WP er ook meer behoefte is aan een duidelijke uitleg m.b.t. onderhoud (waarbij verantwoording uiteraard altijd bij eigenaar ligt).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dasty is inderdaad een wondermiddel, maar vergeet het niet goed na te spoelen!!

Dasty is een vreselijk agressief goedje.

Ik lees elders dit over Dasty:
'Het door jou genoemde en geroemde reinigingsmiddel Dasty bevat in ieder geval twee stoffen die mij de wenkbrauwen doen fronsen.

De ene heet ethanolamine, en die is sterk alkalisch. Wanneer dit spul in de ogen komt, heb je een serieus probleem. Bovendien zal het spul lichtmetalen aanvreten.

De andere stof zit voor meer dan 30% in de vloeistof en heet limoneen. Deze stof wordt uit citrusvruchten geïsoleerd, vandaar de karakteristieke citrusgeur van Dasty. En ook de oorzaak dat dit soort middelen vaak een “groen” imago hebben.

Limoneen is een ontvlambare vloeistof met een vlampunt van circa 50 °C.

Naast het sensibiliseren van de huid (allergie) is er een acuut gevaar bij inademen. In een MSDS van limoneen staat: Kan dodelijk zijn als de stof bij inslikken in de luchtwegen terecht komt.

Omdat het reinigingsmiddel in een flacon met vernevelaar zit, is dat risico niet nul…

Verder mag het middel absoluut niet in het milieu terecht komen, omdat het een nogal negatieve invloed heeft op het aquatisch leven. Bedenk dat je het spul door de gootsteen laat lopen. Dan komt het vervolgens in de biologische waterzuivering van het waterschap terecht. En sterft vervolgens hun algen en bacteriën af, waardoor de gehele waterzuivering het niet meer doet…

Het ergste is dat limoneen in sommige dierproeven tumoren veroorzaakt. Maar helaas kan men dan voor de mens nog niet aangeven dat dit middel carcinogeen is. Wel staat voor limoneen aangegeven dat de eigenschappen nog niet grondig onderzocht zijn en dat er door proeven op mensen is vastgesteld dat er onregelmatigheden in de lever van mensen ontstaan na blootstelling aan die stof.'
bron: https://www.vfroc.nl/foru...als-ontvetter-de-risicos/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webrazor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-09-2023
Bij mij draait de warmtepomp alweer 3 jaar zonder problemen. Behalve een klepje boven de compressor die spontaan begon te ratelen.

Het enige wat me al een tijdje opvalt is zodra hij echt hard aan het werk moet. Bijvoorbeeld bij vorst en hij start net op of een SWW run. Dat hij meer lawaai maakt dan normaal en dan bedoel ik meer dat hij om de x aantal seconden een bij geluid produceert.

Is dit normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
webrazor schreef op maandag 9 januari 2023 @ 15:14:
Bij mij draait de warmtepomp alweer 3 jaar zonder problemen. Behalve een klepje boven de compressor die spontaan begon te ratelen.

Het enige wat me al een tijdje opvalt is zodra hij echt hard aan het werk moet. Bijvoorbeeld bij vorst en hij start net op of een SWW run. Dat hij meer lawaai maakt dan normaal en dan bedoel ik meer dat hij om de x aantal seconden een bij geluid produceert.

[YouTube: Mitsubishi Zubadan 11,2KW (PUHZ-SHW112YAA)]

Is dit normaal?
Geen idee, maar mij vallen wel twee zaken op:
1. Zou je de WP niet vast schroeven? Hij lijkt los op die betonbalken te staan.
2. Krijgt ie in zo' n hoekje wel voldoende aanvoer van lucht? Vooral ook omdat direct links van de WP een muur zit. Ik zou de WP in zo'n hoek een kwartslag hebben gedraaid, dan is de luchttoevoer naar de verdamper veel gemakkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webrazor
Andrehj schreef op maandag 9 januari 2023 @ 15:28:
[...]

Geen idee, maar mij vallen wel twee zaken op:
1. Zou je de WP niet vast schroeven? Hij lijkt los op die betonbalken te staan.
2. Krijgt ie in zo' n hoekje wel voldoende aanvoer van lucht? Vooral ook omdat direct links van de WP een muur zit. Ik zou de WP in zo'n hoek een kwartslag hebben gedraaid, dan is de luchttoevoer naar de verdamper veel gemakkelijker.
Bedankt voor je snelle reactie.
Hij staat lost op de betonbalken. Dit hoort inderdaad niet, maar staat al 3 jaar zo en gebeurt volgende mij weinig mee.
Heb hem geplaats aan de hand van de handleiding met de afstanden tot aan de muur. Er zit overigens alleen een stenen muur achter, links is een schutting. Links zit met gemak 30cm tot aan de schutting en achter de unit zit ongeveer 20cm. Maar als het moet kan ik hem zo naar voren schuiven. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
webrazor schreef op maandag 9 januari 2023 @ 15:44:
[...]

Bedankt voor je snelle reactie.
Hij staat lost op de betonbalken. Dit hoort inderdaad niet, maar staat al 3 jaar zo en gebeurt volgende mij weinig mee.
Heb hem geplaats aan de hand van de handleiding met de afstanden tot aan de muur. Er zit overigens alleen een stenen muur achter, links is een schutting. Links zit met gemak 30cm tot aan de schutting en achter de unit zit ongeveer 20cm. Maar als het moet kan ik hem zo naar voren schuiven. ;)
Dat is het voordeel van "luchtankers", je kunt de unit zo verzetten _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronaldvdijk

Is dit normaal?
Een paar weken terug was er ook iemand op dit forum die hetzelfde geluid had. toen was er alleen een geluidsfragment. Of was jij dit toevallig ook?

Edit: oja ik lees het al. Dat was ook jouw warmtepomp.

Helaas geen ervaring met dit geluid, maar die van mij staat heel af en toe heel hard te fluiten. Ik heb ook een 11,2kw

[ Voor 10% gewijzigd door Ronaldvdijk op 09-01-2023 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
@Ronaldvdijk Dat fluiten kan bij sommige buitenunits (bepaalde batch) optreden: betreft expansion valve(s).
Helaas weet ik niet de betreffende serienummers.
Daartoe is nieuwe firmware ontwikkeld.
@koevlaas2 heeft die destijds bij diverse tweakers geïnstalleerd.

[ Voor 5% gewijzigd door Remco45 op 09-01-2023 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Grolsch schreef op maandag 9 januari 2023 @ 15:06:
Dasty is inderdaad een wondermiddel, maar vergeet het niet goed na te spoelen!!

Dasty is een vreselijk agressief goedje.

Ik lees elders dit over Dasty:

[...]

bron: https://www.vfroc.nl/foru...als-ontvetter-de-risicos/
Je kunt het beste altijd speciaal spul wat ervoor bedoeld is gebruiken of gewoon spoelen met water of een niet agressief schoonmaakmiddel wat je bijvoorbeeld ook voor granieten aanrechtbladen, kunststof kan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Is dit normaal?
De transportbeveiliging van de compressor is wel gedemonteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Naalroc schreef op maandag 9 januari 2023 @ 14:34:
Ik meen me te herinneren dat het officiele door @koevlaas2 aanbevolen schoonmaakmiddel voor de verdamper nogal prijzig is, en dat @flippy daarvoor in de plaats had aanbevolen om dit met Dasty te doen.

Ik heb dit even opgezocht, en idd, het staat hier:
flippy in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

Heb het overigens nooit gedaan, en houd het voorlopig maar bij de punten die @Grolsch aanbeval.
Daarbij uit der aard wat voor de hand liggende zaken als het af en toe kijken naar de watersysteem druk en het externe vuilfilter/magneetfilter.
Dat 'dure' spul moet je wel 1:8 verdunnen dat drukt de prijs wel behoorlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webrazor
Ronaldvdijk schreef op maandag 9 januari 2023 @ 17:40:
[...]

Een paar weken terug was er ook iemand op dit forum die hetzelfde geluid had. toen was er alleen een geluidsfragment. Of was jij dit toevallig ook?

Edit: oja ik lees het al. Dat was ook jouw warmtepomp.

Helaas geen ervaring met dit geluid, maar die van mij staat heel af en toe heel hard te fluiten. Ik heb ook een 11,2kw
Klopt heb eerder een bericht geplaats toen geen reactie gehad, leek toen een beetje onder gesneeuwd door andere topic. Dat fluiten heb ik volgens mij soms ook wel eens kan het zijn dat het komt nadat een defrost is geweest en hij dan weer opstart?
DutchWing schreef op maandag 9 januari 2023 @ 19:44:
[...]

De transportbeveiliging van de compressor is wel gedemonteerd?
Ja die is verwijderd.

Kan het geluid ook nog niet helemaal goed plaatsen waar het precies weg komt, Heeft het alleen als het koud is en druk aan het werk is. Heb dan de kap er wel eens afgehad en geprobeerd het geluid op de sporen. Valt niet meer het is dan behoorlijk koud voor dat apparaat. |:(

[ Voor 25% gewijzigd door webrazor op 09-01-2023 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Remco45 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 19:21:
@Ronaldvdijk Dat fluiten kan bij sommige buitenunits (bepaalde batch) optreden: betreft expansion valve(s).
Volgens mij was er iets met de software waardoor de compressor beschadigd kon worden (alleen bij Zubadan's 11.2) maar als antifluit is mij onbekend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rockster
  • Laatst online: 16:58
koevlaas2 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 21:01:
[...]

Volgens mij was er iets met de software waardoor de compressor beschadigd kon worden (alleen bij Zubadan's 11.2) maar als antifluit is mij onbekend.
Heb je hier meer details van? Ik ben nogal zuinig op mijn Zubadan 11.2 😉

Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Rockster schreef op maandag 9 januari 2023 @ 21:24:
[...]

Heb je hier meer details van? Ik ben nogal zuinig op mijn Zubadan 11.2 😉
Dit speelde denk ik 3 jaar geleden en slechts met een kleine serialrange, van welke datum is je zubadan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webrazor

Is dit normaal?
Is het geluid iets waar ik me zorgen over moet maken?
Anders moet ik zorgen dat er iemand naar komt kijken/luisteren.
Nog tips voor een installateur met kennis van Mitsubishi warmtepompem in de omgeving van Nijverdal? (Twente/Salland)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronaldvdijk
Remco45 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 19:21:
Hier even een link naar het fluiten wat die van mij doet. De compressor maakt iets van 85hz. Ik heb de compressor wel vaker vergelijkbare waardes (en nog hoger) zien draaien en dan is het geluid niet aanwezig. Tot op heden heb ik het zelf maar 2x gehoord, maar ik loop er ook niet de hele dag naar te luisteren buiten. Het geluid lijkt uit de compressor te komen. De transport beveiliging is overigens correct verwijderd.

https://whyp.it/tracks/63639/fluiten?token=wCnFm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

webrazor schreef op maandag 9 januari 2023 @ 20:56:
Ja die is verwijderd.

Kan het geluid ook nog niet helemaal goed plaatsen waar het precies weg komt, Heeft het alleen als het koud is en druk aan het werk is. Heb dan de kap er wel eens afgehad en geprobeerd het geluid op de sporen. Valt niet meer het is dan behoorlijk koud voor dat apparaat. |:(
Misschien heeft het wel met de flashinjectie techniek te maken… Dat is het enige verschil tussen de Zubadan en overige inverters na mijn weten.
De Zubadantechnologie staat voor ‘flashinjectie’. Mitsubishi Electric heeft daartoe een speciale scroll-compressor ontwikkeld waarbij een gas/vloeistofmengsel van het koudemiddel rechtstreeks in de compressor wordt ingespoten. Hierdoor kan het systeem een constant verwarmingsvermogen leveren bij een buitentemperatuur van +7 °C tot ­-15 °C. Bij een klassiek systeem (zonder flashinjectie) daalt het verwarmingsvermogen bij een vrieskoude buitentemperatuur. Dit is het meest kritieke moment omdat de verwarmingsvraag op dat moment het hoogst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
DutchWing schreef op maandag 9 januari 2023 @ 23:10:
[...]
Misschien heeft het wel met de flashinjectie techniek te maken…
[...]
Nee, heeft te maken met de aansturing van de LEVs (Linear Expansion Valves); deze info komt rechtstreeks van de fabriek in Schotland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Remco45 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 23:39:
[...]

Nee, heeft te maken met de aansturing van de LEVs (Linear Expansion Valves); deze info komt rechtstreeks van de fabriek in Schotland.
Gebruiken ze dan andere expansieventielen in de Zubadan inverters? @koevlaas2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-09 07:26
Grolsch schreef op maandag 9 januari 2023 @ 13:44:
[...]

Nee, slechts 1 x per jaar het filtertje schoonmaken, en met een poetslap rond de buitenunit, dat kan ik zelf ook nog wel :P

Zo doe ik het al bijna 6 jaar, en hij glimt nog steeds als een keutel in de maneschijn :P
Hier soortgelijk. Ik controleer ook altijd nog even op koelmiddel/olie lekkages bij de flare verbindingen.

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingwim
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05-09 10:49

pingwim

What's a world without Wimmen

Goedenmorgen,

Ik heb een Mitsubishi Ecodan PUHZ-W50VHA (R2) als onderdeel van een Remeha hybride systeem.
De controller is een een oem van Resol. Monitoring is niet voorzien in deze opstelling ....

Ik heb nu enig inzicht via de OTGW maar van de warmtepomp zie ik niets.

Ik lees mij suf maar klopt het dat de Melcloud wifi-adapter of één van de ESP oplossingen niet
rechtstreeks op het monoblock worden aangesloten maar ergens op een binnendeel (dat ik dus niet heb) ?
Die befaamde CN105 connector zit niet op de warmtepomp toch ?

Daikin Altherma 3 H HT - zonnecollectoren - Evohome - Jaga Low-H2O - Speedcomfort - Home Assistant - 10900 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webrazor
DutchWing schreef op maandag 9 januari 2023 @ 23:10:
[...]

Misschien heeft het wel met de flashinjectie techniek te maken… Dat is het enige verschil tussen de Zubadan en overige inverters na mijn weten.

[...]
Zou misschien kunnen maar dan zou je verwachten dat er meer tweakers zijn die dit geluid herkennen?
Remco45 schreef op maandag 9 januari 2023 @ 23:39:
[...]

Heb jij dit geluid ook en kun je er wat aan doen? Want ik moet zeggen dat ik het een best storend geluid vind.

[ Voor 32% gewijzigd door webrazor op 10-01-2023 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
pingwim schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 09:31:
Goedenmorgen,

Ik heb een Mitsubishi Ecodan PUHZ-W50VHA (R2) als onderdeel van een Remeha hybride systeem.
De controller is een een oem van Resol. Monitoring is niet voorzien in deze opstelling ....

Ik heb nu enig inzicht via de OTGW maar van de warmtepomp zie ik niets.

Ik lees mij suf maar klopt het dat de Melcloud wifi-adapter of één van de ESP oplossingen niet
rechtstreeks op het monoblock worden aangesloten maar ergens op een binnendeel (dat ik dus niet heb) ?
Die befaamde CN105 connector zit niet op de warmtepomp toch ?
de c105 zit op de besturingsprintplaat. ik zou verwachten dat die bij een monoblock in het buiten deel zit (in een mono block zit het 'binnendeel' ook in de buiten unit).

ik zie op ebay iemand die jouw printplaat in de verkoop heeft: https://www.ebay.nl/itm/M...41f9b7:g:gDQAAOSwmZBgJj21

aan de bovenkant zie ik een goede kandidaat voor de cn105, jammer dat de foto niet andersom is genomen.

Pagina: 1 ... 55 ... 190 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero