13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Ik heb de groepen langs de ramen hoger gezet, en de plekken waar ik de lussen niet zag wat hoger en het resultaat is duidelijk zichtbaar.koevlaas2 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:41:
[...]
Zolang je niet forceert en ze afbreken niet nee.
Normaal gesproken wil je langs de ramen denk ik de meeste flow hebben ?
[ Voor 22% gewijzigd door xoror op 13-12-2022 22:53 ]
Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32
Trial & errorxoror schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:34:
[...]
Sommige moet ik best ver draaien, ik loop geen kans dat iets open schiet en water uit komt he ?
Die overshoot heb ik ook tot het moment dat de unit na uren om te zakken met de aanvoer temperatuurkoevlaas2 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:57:
[...]
Ergens een korte bocht in je afgiftesysteem ?
Hier heb ik met hetzelfde model een aardige overshoot in Ta, 29c terwijl ik 28 vraag. Eea lijkt de retourtemperatuur te gebruiken om te sturen. Had ook problemen met teweinig vermogen, ik heb de flow verhoogd en krijg nu meer vermogen.
en deze niet meer te verhogen. Ik draai op max flow, op dit moment 16ltr.
Het vreemde is dat nadat ik het systeem ff stil zet en even daarna weer opstart, draait alles weer normaal.
SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1
Ik heb de flow ook weer teruggeschroefd, maakte een hoop kabaal en volgens mij netto 0,0 meer warmte in de vloer.Chip2710 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 22:35:
[...]
Die overshoot heb ik ook tot het moment dat de unit na uren om te zakken met de aanvoer temperatuur
en deze niet meer te verhogen. Ik draai op max flow, op dit moment 16ltr.
Het vreemde is dat nadat ik het systeem ff stil zet en even daarna weer opstart, draait alles weer normaal.
Nu draait ie op 5,8kW en daar komen we de nacht wel mee door.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
PSkoevlaas2 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:57:
[...]
Ergens een korte bocht in je afgiftesysteem ?
Hier heb ik met hetzelfde model een aardige overshoot in Ta, 29c terwijl ik 28 vraag. Eea lijkt de retourtemperatuur te gebruiken om te sturen. Had ook problemen met teweinig vermogen, ik heb de flow verhoogd en krijg nu meer vermogen.
Waarom de vraag, ergens een korte bocht in je afgifte?
Enig idee waar die geluiden op duiden samen met heel veel defrost?
Hij draait ook zeer onrustig, fluctuaties van 300/400Watt
[ Voor 5% gewijzigd door Chip2710 op 13-12-2022 23:13 ]
Omdat je maar een delta T van 1 a 2 hebt.Chip2710 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 23:10:
[...]
PS
Waarom de vraag, ergens een korte bocht in je afgifte?
Veel defrosts geven juist weer maximaal vermogen aan.
Geluid eventueel opnemen en posten als YouTube audio fragment.Chip2710 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 23:10:
Ik vind het regelgedrag van de Mitsubishi warmtepompen soms sowieso best wel vaag…
Ene moment wilt mijn unit hoe dan ook niet onder de 36Hz komen, andere moment met dezelfde buitentemperatuur ineens 32-34Hz…
Mijn PUHZ-SW75YAA heeft elke 1-1,5 uur een defrost.
Waarschijnlijk gaat er over 1 van je groepen teveel water, vandaar de lage delta T.
Eventueel elke keer 1 groep dichtzetten voor 30 minuten. Als je delta T oploopt weet je welke groep teveel water doorlaat (kortsluiting veroorzaakt)
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
heb je de rs485 bus aan 1 kant met een weerstandje afgesloten? ik dacht 120ohm. ik heb dat bij mijn procon gedaan. kreeg het eerst ook niet aan de gang.
Redelijk klein oppervlak hier 80qm 7 groepen waarvan 2 dicht staan ( 1e verdieping)DutchWing schreef op woensdag 14 december 2022 @ 00:37:
[...]
Geluid eventueel opnemen en posten als YouTube audio fragment.
Ik vind het regelgedrag van de Mitsubishi warmtepompen soms sowieso best wel vaag…
Ene moment wilt mijn unit hoe dan ook niet onder de 36Hz komen, andere moment met dezelfde buitentemperatuur ineens 32-34Hz…
Mijn PUHZ-SW75YAA heeft elke 1-1,5 uur een defrost.
Waarschijnlijk gaat er over 1 van je groepen teveel water, vandaar de lage delta T.
Eventueel elke keer 1 groep dichtzetten voor 30 minuten. Als je delta T oploopt weet je welke groep teveel water doorlaat (kortsluiting veroorzaakt)
pomp stand 5 met alle groepen open: 18ltr. 2 groepen dicht 16 ltr.
op pompstand 4 lijkt de delta wel iets groter te worden
De badkamer wordt wel enorm warm.
Systeem blijft sturen op een delta van 1,5C, is dit een waarde die in de instelling in te stellen is,
Na een defrost blijft tie opwarmen telkens met een delta van 1.5C
De koelleiding is behoorlijk warm 65C
[ Voor 6% gewijzigd door Chip2710 op 14-12-2022 09:19 ]
Qua vermogen? Op basis van gas verbruik. Model, levertijd en 3 fase.DutchWing schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:45:
[...]
Waarschijnlijk had je over mijn antwoord heen gelezen.
Waarom is er trouwens gekozen voor een PUHZ-SW100YAA?
Over hoeveel m2 vloerverwarming praten we eigenlijk?
DutchWing in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Betreft een vrijstaande woning van 17 jaar met 180m2.
Vanochtend hebben ze de buitenunit weer gecontroleerd, compleet ijsvrij
Dus de te lage pomp stand was de boosdoener.
(Achteraf bleek de unit elk uur een foutmelding te geven, ze bleven hem netjes resetten... dus daardoor was hij compleet dichtgevroren... Ze hebben hun lesje geleerd...
[ Voor 14% gewijzigd door alberthakvoort op 14-12-2022 09:38 ]
Nog veel vocht in de lucht in combinatie met het vragen van flink vermogen van de unit?
ca. 50m2 vloerverwarming beg. grond, radiatoren boven. Ta 36gr bij -5gr buitenT
Ventilatiesysteem C wreekt zich nu trouwens wel, flinke 'koudeval' bij de roosters in de ramen...
SUZ-SWM80VA + ERSD-VM2D / PV 6kWp zuidwest / gasloos per 1 maart 2022
Ik zit met een vraag, of probleem , ik heb een groot huis 250 m2 + 4 verdiepingen.
En er is onlangs een hybride warmte pomp geinstallerd van 6wk. ik heb via mijn homey een trent gemaakt.
nu zie ik dat de warmte pomp 108hz draait, en het wordt maar niet warm de hele dag staat de thermostaat aan (contact gesloten).
Ik heb op de bg vloerverarming + radiatoren liggen en wordt ook netjes warm.
Stooklijn is ingesteld op 55 graden warmtepomp.
Via de slimme stekker kan je zien dat de cv ketel wordt aangestuurd voor een bepaalde tijd aanvoer 50 graden
Heb ik met deze opstelling te weinig capaciteit, de toeleverancier zegt van wel. ze zijn maar bezig om de juiste instellingen te krijgen maar volgens mij is dit het enige probleem.
Ik hoop dat jullie iets hiermee kunnen, thanks ploegie
/f/image/jOt1nW4BcU1ZbhA0T87e8VUe.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/62XONUGSFa83V42DgDERsBPa.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 16% gewijzigd door ploegie74 op 14-12-2022 10:14 ]
Iemand misschien een idee over mijn post van een paar dagen geleden?webrazor schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 16:44:
Heb nu al 3 jaar met tevredenheid de Mitsubishi Electric - PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C draaien. Nu maakt hij al zins vorig jaar als het koud is zoals nu wat extra bijgeluiden. 1 van de geluiden was het trillen van het dekseltje boven de compressor. Nu is er nog een geluid wat hij maakt wat ook lijkt op het trillen van een onderdeel. Dit is alleen niet constant maar pulseert. Ik heb er een opnamen van gemaakt. http://sndup.net/nv2j
Op dit moment is die begrensd op 75% en verwarm ik met ongeveer 45 graden bij deze buiten temperaturen. Zoals ik al zei is het geluid er niet constant, maar vooral als hij vol aan de bak moet. Ben benieuwd of iemand dit geluid herkent of enig idee heeft wat dit kan veroorzaken?
Je WP is duidelijk veel te klein. Maar waarom koop je zo'n klein 6 kW warmtepompje op zo'n grote keet?ploegie74 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:06:
Beste Heren.
Ik zit met een vraag, of probleem , ik heb een groot huis 250 m2 + 4 verdiepingen.
En er is onlangs een hybride warmte pomp geinstallerd van 6wk. ik heb via mijn homey een trent gemaakt.
nu zie ik dat de warmte pomp 108hz draait, en het wordt maar niet warm de hele dag staat de thermostaat aan (contact gesloten).
Via de slimme stekker kan je zien dat de cv ketel wordt aangestuurd voor een bepaalde tijd aanvoer 50 graden
Heb ik met deze opstelling te weinig capaciteit, de toeleverancier zegt van wel. ze zijn maar bezig om de juiste instellingen te krijgen maar volgens mij is dit het enige probleem.
Het installatiewerk voor een grote WP is precies hetzelfde....
En die 55 graden gaat de WP ook nooit halen, of alleen tegen een bijzonder beroerde COP.
Verder valt op dat je WP alleen hele korte runs vol gas maakt.
Dit systeem rammelt echt aan alle kanten.
Wat was je gasverbruik van de strenge winters voordat je een WP had en welke watertemperatuur heb je nodig om je huis warm te houden?
Om het gedrag te verbeteren zou ik eens beginnen met het flink terugschroeven van de temperaturen, naar bijvoorbeeld 40 graden.
En dan uitzoeken hoe het hybride stuk precies bedacht (en vervolgens geïmplementeerd is). Is het de bedoeling dat de WP het tot een bepaalde temperatuur alleen doet en daaronder alleen de gas-CV? Of moet de gas-CV vanaf een bepaalde temperatuur de WP helpen? En kan dat wel met de berekende watertemperaturen?
[ Voor 15% gewijzigd door Andrehj op 14-12-2022 10:34 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Nee dat heb ik niet gedaan.jopie841 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 07:14:
@clandmeter
heb je de rs485 bus aan 1 kant met een weerstandje afgesloten? ik dacht 120ohm. ik heb dat bij mijn procon gedaan. kreeg het eerst ook niet aan de gang.
Zover ik lees is dat alleen over afstanden langer dan 50 meter nodig? (mijn kabel is 40cm)
Heb jij de interne J1 afsluitweerstand gebruikt of gewoon zelf er een overheen gezet?
Ik zal hem eens open schroeven en de J1 jumper verzetten en kijken of dat iets doet.
Bij mij waren het de dip switches die niet juist stonden.clandmeter schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:06:
Ik ben al een tijdje bezig om via modbus met esphome mijn warmtepomp uit te lezen. Dit in combinatie met:
Procon A1M Melcobems Mini
Modbus shield van Enri
Initieel een Wemos D1 (welke niet krachtig genoeg is) en later met een ESP32-WROOM-32
Dit alles met de code van @AUijtdehaag in https://gathering.tweaker...message/71353626#71353626
Tot nu toe is dit niet succesvol gebleken. Ik krijg telkens geen output met de volgende output in log:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 18:05:35 [W] [modbus:105] Modbus CRC Check failed! 1BC1!=DA 18:05:37 [W] [modbus:105] Modbus CRC Check failed! 1BC1!=DA 18:05:39 [W] [modbus:105] Modbus CRC Check failed! 1BC1!=DA 18:05:41 [D] [modbus_controller:029] Modbus command to device=1 register=0x34 countdown=0 no response received - removed from send queue 18:05:41 [W] [modbus:105] Modbus CRC Check failed! 1B2E!=35 18:05:43 [W] [modbus:105] Modbus CRC Check failed! 1B2E!=35 18:05:45 [W] [modbus:105] Modbus CRC Check failed! 1B2E!=35 18:05:47 [W] [modbus:105] Modbus CRC Check failed! 1B2E!=35 18:05:49 [W] [modbus:105] Modbus CRC Check failed! 1B2E!=35 18:05:49 [W] [modbus_controller:112] Duplicate modbus command found: type=0x3 address=31 count=2 18:05:49 [W] [modbus_controller:112] Duplicate modbus command found: type=0x3 address=85 count=1 18:05:49 [W] [modbus_controller:112] Duplicate modbus command found: type=0x3 address=89 count=1 18:05:49 [W] [modbus_controller:112] Duplicate modbus command found: type=0x4 address=32 count=1 18:05:49 [W] [modbus_controller:112] Duplicate modbus command found: type=0x4 address=50 count=1 18:05:49 [W] [modbus_controller:112] Duplicate modbus command found: type=0x4 address=56 count=1 18:05:49 [W] [modbus_controller:112] Duplicate modbus command found: type=0x4 address=58 count=1 18:05:49 [W] [modbus_controller:112] Duplicate modbus command found: type=0x4 address=60 count=1 18:05:49 [W] [modbus_controller:112] Duplicate modbus command found: type=0x4 address=62 count=1 18:05:49 [W] [modbus_controller:112] Duplicate modbus command found: type=0x4 address=64 count=1 18:05:49 [W] [modbus_controller:112] Duplicate modbus command found: type=0x4 address=79 count=2 18:05:49 [W] [modbus_controller:112] Duplicate modbus command found: type=0x4 address=156 count=6 18:05:49 [W] [modbus_controller:112] Duplicate modbus command found: type=0x4 address=166 count=6 18:05:49 [W] [modbus_controller:112] Duplicate modbus command found: type=0x4 address=173 count=1
Wat ik gechecked heb is of de pins goed zijn ingevuld, en ik heb de modbus kabel vervangen (A op A en B op B ). Dit mag helaas niet baten.
Ik heb ook geprobeerd om het met de D1 aan de gang te krijg dmv alleen de sensors in de yaml te behouden, maar ook dan krijg ik de CRC errors.
Beide lampjes op de Procon knipperen, dus er lijkt wel modbus communicatie te zijn, maar helaas telkens die CRC issues.
Dit alles is met de laatste homeassistant en esphome-dev.
Ik neem aan dat het niet uit maakt of ik de genoemde ESP32 gebruik:
https://www.bitsandparts....h-ontwikkelboard-p1905277
of deze: https://www.amazon.nl/gp/product/B08BTRQNB3
Heeft iemand een idee wat er mis kan zijn? zou de MAX485 eventueel defect kunnen zijn?
1, 6, en 7 aangezet op de Procon en alles werkte weer.
SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW
Heb je ook nog een overzichtsfoto’s van de cv ketel en hoe dit allemaal is aangesloten?ploegie74 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:06:
Beste Heren.
[Afbeelding][Afbeelding]
+ van de vloerverwarmingsverdeler.
Dan krijg je bij deze buffervat mooie RVS pluggen, gaan ze er ijzeren pluggen in stoppen

Waarom niet full electric met vloerverwarming?
Kun je de dipswitch instellingen eventueel ook hier posten + hoe ze het onderlingen hebben doorverbonden. Zal mij niks verbazen dat hierin ook nog fouten zitten…
Je CV ketel moet het gewoon overnemen of indien mogelijk bijschakelen icm de warmtepomp.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Op dit moment is de flow 20 l/min bij verwarmen en 23 l/min bij SWW. Pomp staat voor beide op stand 5. Stand 4 gaf 18 l/min bij verwarmen.
Volgens de tabel is 7,2 - 17,2 l/min bij onze buitenunit "recommended".
Ik was even aan het kijken bij mijn vloerverwarmingverdelers.
Het zijn er 2.
1. Begane grond 3 groepen, badkamer 1 groep
2. Kelder in 3 groepen
Beide is ongeveer 55-60 m2 vloeroppervlak.
Op 1. zit elke groep op ongeveer 2 l/min flow.
Op 2. zit het elke groep op ongeveer 1,5 l/min.
Op dit moment wordt en blijft alles wel goed warm. Alleen vraag ik me af of de Ta lager kan als ik de flow bij een aantal groepen verder open draai. Ook defrost hij nu elke 50 min en dat kan wellicht ook minder.
Is dit een kwestie van uitproberen ? Kan de flow te hoog worden of maakt het echt niet uit als je over die recommended heen gaat ?
We transfer link is verlopenDaWizza schreef op woensdag 7 december 2022 @ 10:51:Procon A1M melcobems mini aansluiten i.c.m. HA en WiFi
Als basis ben ik uitgegaan van de post van @AUijtdehaag :
AUijtdehaag in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Ook dank aan hem voor het helpen met het aansluiten en werkend krijgen.
Wat is er nodig
1): Procon A1M melcobems mini
2): ESP32
3): Wemos D1 modbus met MAX485
4): 40pins male header
5): Dupont male-male kabels
6): Soldeerapparaat
7): Kleine kruiskop en platbek schroevendraaier + grote kruiskop of accuboor
8): Micro USB kabel (en evt adapter) bij de binnenunit
9): Een draaiende HomeAssistant met HACS
Combineren hardware
1): Breek de 40pins header af zodat je 2x 8pins hebt.
2): Soldeer deze aan de binnenste rijen van de ESP32 vast, met de lange zijde van de pins aan de onderkant.
Dat komt er (hopelijk netter dan mijn soldeer) zo uit te zien:
[Afbeelding]
3): Plaats de MAX485 op de Wemos.
4): Plaats de ESP32 op de Wemos.
5): Pak 2 losse Dupont male-male kabels en een kleine kruiskop schroevendraaier en maak ze vast in de lagere RS485 module.
Dan heb je dit:
[Afbeelding]
In de rest van de post heet deze combinatie "combo".
ESPHome add-on installeren en combo flashen
1): Voor de configuratie heb je een YAML bestand nodig, deze kun je hier vinden (met wederom dank aan @AUijtdehaag).
2): In HA, ga met de file editor add-on van HACS naar /config/esphome.
3): Open "secrets.yaml" en vul daar je "wifi_ssid" en "wifi_password" in, sla het bestand op.
4): Installeer de ESPHome add-on, de makkelijkste optie is deze snelkoppeling om ESPHome toe te voegen aan HA.
5): Na de installatie, klik op "Start" om de ESPHome service te starten, gevolgd door "Open Web UI".
6): Hier staat nu een esp-mitsubishi kaart, klik op de 3 puntjes, gevolgd door "Install"
7): Klik op "Manual Download"
8): Klik op "Modern Format"
Er is een compile bezig, als deze klaar is (met wat foutjes, is niet erg) word het bestand opgeslagen.
9): Click op "Close" om het venster te sluiten.
10): Sluit de combo aan met de MicroUSB kabel op de computer. Je krijgt het windows geluid te horen dat er een apparaat gedetecteerd is.
-Mocht dat niet gebeuren, heb je de juiste drivers niet. Deze heb ik hier vandaag gehaald.
11): Ga naar https://web.esphome.io/ (werkt niet in FireFox, gebruik Edge)
13): Klik op "Connect"
14): Klik op de COMport waar de combo op is aangesloten
15): Klik op "Install"
16): Klik op "Browse" en kies het gecompileerde bestand die je gedownload hebt.
17): Klik op "Install"
-Verbinden kan een paar keer mis gaan, "Try Again" is je vriend.
18): Als het flahen klaar is, kun je de combo loskoppelen van de computer.
Aansluiten Procon
1): Sluit de andere kant van de Dupont kabels die al in de combo zitten, aan op de RS485 connector van de Procon met de kleine platbek schroevendraaier
Let op! A van de Wemos moet naar A van de Procon, B van de Wemos moet naar B van de Procon.
[Afbeelding]
2:) Zorg ervoor dat de dipswitches op de Procon zo staan:
[Afbeelding]
3): Trek vervolgens de groene RS485 aansluiting uit de Procon. Als je de Procon in de binnenunit aansluit terwijl de rest is aangesloten, kan dat problemen veroorzaken met de dataverzending.
Waarschuwing! Haal nu de stroom van je binnenunit af. Diverse delen staan onder spanning en zijn niet aanraakveilig. Bovendien kun je door foute handelingen je besturingsprint beschadigen.
4): Aan de voorkant van de binnenunit kun je aan de onderkant 2 schroeven loshalen met de kruiskop schroevendraaier of accuboormachine.
5): Trek vervolgens de voorkant omhoog en zet deze aan de kant. (pas op de kabel van het menuscherm-paneel-ding)
6): Sluit de Procon aan, op deze CN105 connector:
[Afbeelding]
-Mocht er al iets anders in zitten, trek dat eruit (MelCloud bijv.) Je kunt ze niet beide gebruiken.
-Op de Procon moet nu 1 groene led branden en 1 groene led knipperen.
7): Sluit de uitgetrokken RS485 connector weer aan op de Procon.
(Als je een 3D print hebt: stop de combo daarin)
8): Sluit de Micro USB kabel aan op de combo, daarop gaan nu 2 rode leds branden.
Het resultaat is zoiets:
[Afbeelding]
9): Doe de voorkant van de binnenunit weer terug en schroef vast.
-Alles zit erin!
HA inzage in Procon data
1): In HA krijg je een "new device discovered" melding te zien onder "Notifications", klik op "Check it out"
2): esp-mitsubishi is automatisch toegevoegd in de ESPHome integration, klik op "configure"
3): Klik op "submit" om de configuratie te voltooien.
-Je ziet nu 1 device met 36 entities in de ESPHome integration.
Veel plezier met je nieuwe inzichten!
De instellingen liggen helemaal aan het gebruik. Wij hebben de afgelopen dagen, dagen van 25 a 30 KWu en vinden dat vrij normaal. Hier staat de SWW op ECO en op 45 graden. Ook gebruiken we geen compensatiecurve maar de thermostaat functie op ruimtetemperatuur met een maximale flow-temp van 36 graden. Wij hebben geen vloerverwarming en de buitenunit zoemt tussen de 25 en 50 Hz rustig door met af en toe een defrost. Ik zie dat ik een flow temp van 33 moet hebben om het huis te verwarmen van 19 naar 20 graden bijvoorbeeld (bij -3 buiten). We gebruiken nacht verlaging van 20 naar 19 graden:robertwebbe schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:23:
Ik ben net begonnen met mij in te lezen in dit onderwerp. Kan iemand mij vast zeggen of mijn huidige instellingen goed staan? Het gaat nu best hard met energieverbruik deze dagen, het verbruik afgelopen koude dagen is tussen de 15 en 20 kWh per dag.
Indoor een SUZ-SWM60VA en outdoor een ERST30D-VM2ED.
[Afbeelding] [Afbeelding]
00.00 -> 5.00 = 19 graden
5.00 -> 12.00 = 20 graden
12.00 -> 17.00 = 21 graden (meestal helpt de zon hier veel in mee)
17.00 -> 22.00 = 20 graden
22.00 ->24.00 = 19 graden
Dit werk voor ons goed. Eerst hadden we een COP van 3.5 en waren blij (2021) en nu hebben we er een van 4.1 (2022) door dit soort kleine aanpassingen. SWW is de grootste boosdoener in het COP verhaal.
Ik heb het meteen aangepast, thx voor de heads-up.LittleKiller schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:12:
[...]
We transfer link is verlopenoverigens staat hij natuurlijk ook gewoon eerder in het topic
SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW
Schroef de flow maar wat terug, met 1 stand per item.Plenkske schreef op woensdag 14 december 2022 @ 15:00:
Ik lees hier vaak dat je zo veel mogelijk flow wil hebben.
Op dit moment is de flow 20 l/min bij verwarmen en 23 l/min bij SWW. Pomp staat voor beide op stand 5. Stand 4 gaf 18 l/min bij verwarmen.
Volgens de tabel is 7,2 - 17,2 l/min bij onze buitenunit "recommended".
Ik was even aan het kijken bij mijn vloerverwarmingverdelers.
Het zijn er 2.
1. Begane grond 3 groepen, badkamer 1 groep
2. Kelder in 3 groepen
Beide is ongeveer 55-60 m2 vloeroppervlak.
Op 1. zit elke groep op ongeveer 2 l/min flow.
Op 2. zit het elke groep op ongeveer 1,5 l/min.
Op dit moment wordt en blijft alles wel goed warm. Alleen vraag ik me af of de Ta lager kan als ik de flow bij een aantal groepen verder open draai. Ook defrost hij nu elke 50 min en dat kan wellicht ook minder.
Is dit een kwestie van uitproberen ? Kan de flow te hoog worden of maakt het echt niet uit als je over die recommended heen gaat ?
Bedoel je dat het dus beter is om binnen "recommended" te blijven ? Kan ik dan niet beter de pompstand naar 4 of zelfs 3 zetten ?koevlaas2 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 21:34:
[...]
Schroef de flow maar wat terug, met 1 stand per item.
Ik dacht bij meer flow in de groepen, kan ik wellicht een lagere Ta aanhouden.
Maar jij zegt liever minder flow. Gaat het opwarmen van de vloer dan niet nog trager ?
[ Voor 21% gewijzigd door Plenkske op 14-12-2022 21:37 ]
Zet eerst maar eens een standje lager.Plenkske schreef op woensdag 14 december 2022 @ 21:36:
[...]
Bedoel je dat het dus beter is om binnen "recommended" te blijven ? Kan ik dan niet beter de pompstand naar 4 of zelfs 3 zetten ?
Ik dacht bij meer flow in de groepen, kan ik wellicht een lagere Ta aanhouden.
Maar jij zegt liever minder flow. Gaat het opwarmen van de vloer dan niet nog trager ?
Stand 4 geeft nu 19 l/min flowkoevlaas2 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 21:40:
[...]
Zet eerst maar eens een standje lager.
Ik zag dat 5 nu 21 deed.
Komt denk ik omdat ik eerder vanavond wat groepen aangepast heb in flow. Iets meer in verhouding richting begane grond. Andere ook beetje verder open, omdat ze lager stonden dan ik eerst dacht, toen ik goed keek.
In je afgiftesysteem zo min mogelijk weerstand zodat je pomp een standje lager kan.Plenkske schreef op woensdag 14 december 2022 @ 21:52:
[...]
Stand 4 geeft nu 19 l/min flow
Ik zag dat 5 nu 21 deed.
Komt denk ik omdat ik eerder vanavond wat groepen aangepast heb in flow. Iets meer in verhouding richting begane grond. Andere ook beetje verder open, omdat ze lager stonden dan ik eerst dacht, toen ik goed keek.
Ja, dus vloerverwarmings groepen juist open.koevlaas2 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 21:56:
[...]
In je afgiftesysteem zo min mogelijk weerstand zodat je pomp een standje lager kan.
Zover mogelijk ja en daarna op de juiste instelling zetten met je pomp van je warmtepomp, eventueel nog een beetje knijpen maar dus niet pomp in je WP volgas en dan overal knijpen.Plenkske schreef op woensdag 14 december 2022 @ 22:03:
[...]
Ja, dus vloerverwarmings groepen juist open.
Opzich duidelijk.koevlaas2 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 22:07:
[...]
Zover mogelijk ja en daarna op de juiste instelling zetten met je pomp van je warmtepomp, eventueel nog een beetje knijpen maar dus niet pomp in je WP volgas en dan overal knijpen.
Alleen wanneer is het de juiste instelling ? Als ik dichtbij die 17,2 zit ? Of is 17-20 ook prima ?
Ik lees hier vaak: meer flow is het beste... Blijkbaar dus niet helemaal ?
Je kan ook teveel flow hebben, je hebt een 7 kW machine ? Mijn apparaat draait nu op 18L p/m (7.5 kW).Plenkske schreef op woensdag 14 december 2022 @ 22:11:
[...]
Opzich duidelijk.
Alleen wanneer is het de juiste instelling ? Als ik dichtbij die 17,2 zit ? Of is 17-20 ook prima ?
Ik lees hier vaak: meer flow is het beste... Blijkbaar dus niet helemaal ?
Ik heb de SUZ-SWM60koevlaas2 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 22:13:
[...]
Je kan ook teveel flow hebben, je hebt een 7 kW machine ? Mijn apparaat draait nu op 18L p/m (7.5 kW).
Als ik hierop in mag haken .. wat je zegt zal in mijn situatie met een SUZ-SWM60VA ook van toepassing zijn,koevlaas2 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 22:13:
[...]
Je kan ook teveel flow hebben, je hebt een 7 kW machine ? Mijn apparaat draait nu op 18L p/m (7.5 kW).
Heb totaal 22 lussen verspreid over 3 verdiepingen.
Pomp stand 5 heb ik 18 liter en pomp stand 4 nog 15 liter.
Heb alleen moeite om de goede balans tussen de verdiepingen te vinden
16 - 17L is een prima waarde voor deze machine.
Interessant gesprek plenkske en koevlaas2 rondom de flow en pompstanden. Bij mij heeft die ook flow 21 aan en stand 5. Valt hier ook nog winst te halen om de energierekening naar beneden te krijgen? Verbruikt een stand 4 minder energie dan een stand 5 bv? Als dit zo is, klinkt dat interessant en een voordeel. Maar wat is nadeel bv van een lagere stand?koevlaas2 schreef op woensdag 14 december 2022 @ 21:40:
[...]
Zet eerst maar eens een standje lager.
Ik heb dus vanaf september vloerverwarming in ons nieuwbouwhuis en ik ben negatief verrast over het constante energieverbruik en blijf zoeken hoe die kWh’s per dag lager te krijgen.ik heb gelukkig door dit forum al gefinetuned op gebied van legionella run, sww van 48 graden, 1x per dag en ta van 28 graden maar op deze koude dagen kom ik niet onder de 35 kWh per dag.
PUHZ-SHW 80YAA met als binnenunit de al veelbesproken ERSC-VM6D en boiler van 300 liter
Heb je nachts al uitgezet dmv tijdprogramma? Kan al veel schelen als je het overdag met Ta 28 graden warm houdt.Kelme schreef op woensdag 14 december 2022 @ 23:27:
[...]
Interessant gesprek plenkske en koevlaas2 rondom de flow en pompstanden. Bij mij heeft die ook flow 21 aan en stand 5. Valt hier ook nog winst te halen om de energierekening naar beneden te krijgen? Verbruikt een stand 4 minder energie dan een stand 5 bv? Als dit zo is, klinkt dat interessant en een voordeel. Maar wat is nadeel bv van een lagere stand?
Ik heb dus vanaf september vloerverwarming in ons nieuwbouwhuis en ik ben negatief verrast over het constante energieverbruik en blijf zoeken hoe die kWh’s per dag lager te krijgen.ik heb gelukkig door dit forum al gefinetuned op gebied van legionella run, sww van 48 graden, 1x per dag en ta van 28 graden maar op deze koude dagen kom ik niet onder de 35 kWh per dag.
Dat heb ik nog niet gedurfd Chris vw, omdat ik ook altijd zoveel lees over aan laten staan dag en nacht en ook geen idee of er een risico is dan voor bevriezen als warmtepomp niks doet in de nacht. Of doet die toch uit zichzelf een defrost? Het is mn uit onwetendheid dat ik dat nog niet gedurfd heb, maar dat zal wel veel schelen want elk uur in de nacht gebruik ik 1,5 kWh dus 7 uurtjes is al 10,5 kwhchris vw schreef op woensdag 14 december 2022 @ 23:30:
[...]
Heb je nachts al uitgezet dmv tijdprogramma? Kan al veel schelen als je het overdag met Ta 28 graden warm houdt.
PUHZ-SHW 80YAA met als binnenunit de al veelbesproken ERSC-VM6D en boiler van 300 liter
Er gebeurs niks, want een thermostaat kan hem ook uitschakelen nachts. En velen zetten hem hier nachts uit.Kelme schreef op woensdag 14 december 2022 @ 23:51:
[...]
Dat heb ik nog niet gedurfd Chris vw, omdat ik ook altijd zoveel lees over aan laten staan dag en nacht en ook geen idee of er een risico is dan voor bevriezen als warmtepomp niks doet in de nacht. Of doet die toch uit zichzelf een defrost? Het is mn uit onwetendheid dat ik dat nog niet gedurfd heb, maar dat zal wel veel schelen want elk uur in de nacht gebruik ik 1,5 kWh dus 7 uurtjes is al 10,5 kwh
Defrost nachts is niet nodig, want doordat hij niet draait is er geen bevriezing. En anders komt er een defrost in de morgen bij het opstarten.
Je kan het ook een nacht proberen door modus verwarming op verbieden te zetten avonds. En morgenochtend weer op play. Dan hoef je verder niks in te stellen.
Als ik de posts hier wat lees zou ik niet te ver gaan met die nachtverlaging - als je huis te ver afkoelt ga je op een hogere temperatuur moeten stoken om het toch nog aangenaam te hebben overdag (vvw werkt zeer traag) - die verlaging in efficiëntie kan gemakkelijk meer verbruik met zich meebrengen dan wat je bespaart aan warmteverlies door een lagere nacht temperatuur.Kelme schreef op woensdag 14 december 2022 @ 23:51:
[...]
Dat heb ik nog niet gedurfd Chris vw, omdat ik ook altijd zoveel lees over aan laten staan dag en nacht en ook geen idee of er een risico is dan voor bevriezen als warmtepomp niks doet in de nacht. Of doet die toch uit zichzelf een defrost? Het is mn uit onwetendheid dat ik dat nog niet gedurfd heb, maar dat zal wel veel schelen want elk uur in de nacht gebruik ik 1,5 kWh dus 7 uurtjes is al 10,5 kwh
Verder lijkt je verbruik vrij normaal voor deze ijskoude dagen, het is gewoon echt heel heel koud buiten momenteel
Hij woont een nieuwbouwhuis, dus zo snel zou het niet moeten zakken. Ik verlies ook 1 à 1,5 graad nachts, en daar doe ik met TA=26 wel een halve dag om weer op te warmen.Danferno schreef op donderdag 15 december 2022 @ 08:29:
[...]
Als ik de posts hier wat lees zou ik niet te ver gaan met die nachtverlaging - als je huis te ver afkoelt ga je op een hogere temperatuur moeten stoken om het toch nog aangenaam te hebben overdag (vvw werkt zeer traag) - die verlaging in efficiëntie kan gemakkelijk meer verbruik met zich meebrengen dan wat je bespaart aan warmteverlies door een lagere nacht temperatuur.
Verder lijkt je verbruik vrij normaal voor deze ijskoude dagen, het is gewoon echt heel heel koud buiten momenteel
Ik kan bij een nieuwbouwhuis niet wennen aan een zo hoog verbruik, ik verbruik zoals gisteren 20 kwh inclusief SWW en 180 m2 verwarming.
De term "nieuwbouwhuis" zegt natuurlijk niks. Dat kan alles zijn tussen een 300 m² vrijstaande woning en een 100 m² rijwoning. Of alles tussen een huis waar op energiebesparing is gelet (en wat dus is voorzien van drievoudig glas en WTW-ventilatie en luchtdicht is gebouwd) of een huis waar alleen maar naar bouwkosten is gekeken, en waar een paar excuus PV-panelen goedkoper waren dan fatsoenlijke maatregelen die echt helpen om energie te besparen.Kelme schreef op woensdag 14 december 2022 @ 23:27:
maar op deze koude dagen kom ik niet onder de 35 kWh per dag.
Kortom, je zult echt wat meer over je woning moeten vertellen om te kunnen beoordelen of die 35 kWh (is dat trouwens het verbruik van enkel je WP of je hele woning, en hoe heb je dat gemeten?) normaal is.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Geen idee wat nu het beste is om hem op te zetten.
ik heb thuis de EHST20D-VM2C op zolder staan.
De buiten unit zal ik nog even checken.
Ik wil de vloerverwarming waterzijdig inregelen en heb om deze reden een infrarood thermometer besteld.
Daarnaast wil ik wat aandacht besteden aan de stookcurve en het instellen van het pompvermogen, aangezien ik het idee heb dat het rendement niet heel hoog is.
Weet iemand hier misschien een link die specifiek voor de Mitsubishi Electric Ecodan instel advies geeft voor stookcurve en pompvermogen?
Wanneer ik op het display kijk naar maandvebruik en geleverde warmte, kom ik op een COP van:
530kWh / 190kWh = 2.8
Dergelijke warmtepompen zitten wat ik er van begrijp rond de COP 5.
Of zie ik hier iets over het hoofd?
Alvast bedankt.
In de beginpost staan al erg veel tips.
SUZ-SWM80VA + ERSD-VM2D / PV 6kWp zuidwest / gasloos per 1 maart 2022
ik kom voor jaargebruik op ongeveer dezelfde waarde uit wanneer ik uitga van de waarden op het display.
Heb al aardig zitten grasduinen in de startpost , maar work in progress
Edit :
Heb het Mitsubishi databook gevonden, daar ga ik me eerst eens in verdiepen
[ Voor 18% gewijzigd door CGtweakie op 15-12-2022 14:50 ]
ENECO heeft na vier dagen in de kou het probleem eindelijk verholpen, laatste monteur is bijna halve dag aan het zoeken geweest samen met leveranier. CV ketel schakelde niet bij wegens verkeerd aangesloten draad en jumpers op printplaat die niet goed stonden.koevlaas2 schreef op maandag 12 december 2022 @ 21:59:
[...]
Hetzelfde verhaal (waarschijnlijk) Ta veel te hoog, heb je vloerverwarming verlaag je Ta naar 25 - 26c.
Koevlaas zijn Suz-SWM80VA draait 24x7 op 28c en verstookt niet meer dan 27kWh op een dag.
DS1817+ DX513 - DS923+ DX517
Nu wil ik in de komende dagen de Procon aansluiten. Kan iemand bevestigen of jullie de dipswitches ook zo hebben staan?
/f/image/CkvLnEQPbXtcPJq9WskkcV53.png?f=fotoalbum_large)
En hebben jullie de GND ook aangesloten of gewoon twee draden naar modbus?
[ Voor 6% gewijzigd door JustMyOpinion op 15-12-2022 16:36 ]
Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)
Andrehj schreef op woensdag 14 december 2022 @ 10:25:
[...]
Je WP is duidelijk veel te klein. Maar waarom koop je zo'n klein 6 kW warmtepompje op zo'n grote keet?![]()
Het installatiewerk voor een grote WP is precies hetzelfde....
Iets met advies en een leek te maken. ben er nu ook achter dat het misschien 2 keer zo groot had moeten zijn.
En die 55 graden gaat de WP ook nooit halen, of alleen tegen een bijzonder beroerde COP.
Verder valt op dat je WP alleen hele korte runs vol gas maakt.
Hoe kan je dat veranderen ?
Dit systeem rammelt echt aan alle kanten.
Bedankt, voor je oprechtheid
Wat was je gasverbruik van de strenge winters voordat je een WP had en welke watertemperatuur heb je nodig om je huis warm te houden?
Om het gedrag te verbeteren zou ik eens beginnen met het flink terugschroeven van de temperaturen, naar bijvoorbeeld 40 graden.
En dan uitzoeken hoe het hybride stuk precies bedacht (en vervolgens geïmplementeerd is). Is het de bedoeling dat de WP het tot een bepaalde temperatuur alleen doet en daaronder alleen de gas-CV?
Wat er mij verteld is dat de CV bij moet komen als de warmte pomp het niet meer trekt.
En dat is nu dus elke keer het geval.
Of moet de gas-CV vanaf een bepaalde temperatuur de WP helpen? En kan dat wel met de berekende watertemperaturen? dit is mij beloofd maar idd bij welke temperaturen -5 -10.
Ben voor 99% zeker dat dit goed staat. Heb zelf geen GND aangesloten, werkt prima. GND alleen nodig gehad bij het updaten van de firmware. Maar als je de mogelijkheid hebt GND gewoon aansluiten.JustMyOpinion schreef op donderdag 15 december 2022 @ 15:58:
Zo, nou de boel draait niet slecht al zeg ik het zelf.
Nu wil ik in de komende dagen de Procon aansluiten. Kan iemand bevestigen of jullie de dipswitches ook zo hebben staan?
[Afbeelding]
En hebben jullie de GND ook aangesloten of gewoon twee draden naar modbus?
Over hoe je je problemen op moet lossen, dat had ik al gezegd: Eerst precies uitzoeken hoe je WP samen met de CV moet werken. En dan verifiëren of dat met de temperaturen / vermogens wel mogelijk is (als je bij 0° buiten al 50 graden in je afgiftesysteem nodig hebt, heeft helpen door de WP geen zin meer, want die haalt dat niet. Dan moet je dus volledig over op CV, maar als je je keet gewoon met 40° water warm kunt houden kunnen CV en WP wellicht samen aan de slag).
Vooral die hybride constructie maakt je systeem dus extra ingewikkeld. Als je niet precies weet hoe dat werkt en zou moeten werken kun je je problemen nooit oplossen.
Ik heb wel in het handboek gevonden dat dergelijke instellingen mogelijk zijn in het servicemenu onder Instelling boiler. Als ik dit kies krijg ik een foutmelding "ONGELDIG!". Maar misschien moet ik daar ook niet zijn, ik heb ook geen aparte boiler.
Ik zie op dit forum dat de meesten all-electric werken, en misschien gaan wij dat in de toekomst ook doen. Dat is dan de volgende stap
Alles zit nu mooi weggewerkt en de wifi module kan de kast in.
Heb nu met wat trial and error ook een Wemos S2 mini aan de gang gekregen. De esp-idf framework is nog niet helemaal bug free lijkt het. De Wemos S2 is ook iets kleiner zodat hij wel in het geleverde behuizing van enri.nl past.
Als iemand de S2 mini gaat proberen is dit hoe ik hem aan de gang kreeg:
1
2
3
| tx_pin: 11 rx_pin: 9 flow_control_pin: 7 |
1
2
3
4
5
6
| esp32: board: lolin_s2_mini variant: ESP32S2 framework: type: esp-idf platform_version: https://github.com/jhamhader/platform-espressif32#8bc085573e4f6986ffcda7050b9607739f3c6976 |
Eigenlijk zou ik verwachten dat het met platform_version: 5.2.0 ook zou moeten werken, maar dan krijg ik een error:
1
| *** [/data/ecodan/.pioenvs/ecodan/memory.ld] Source `/data/cache/platformio/packages/framework-espidf/components/esp_system/ld/esp32s2/memory.ld.in' not found, needed by target `/data/ecodan/.pioenvs/ecodan/memory.ld'. |
@AUijtdehaag ik heb een zonekit aangesloten op mijn ecodan, weet jij of ik beide zones uit kan lezen via modbus? dit was een limitatie van de wifi integratie.
In het Engels noemen ze een CV-ketel een boiler. Dus je moet wel degelijk bij de boilerinstellingen zijn.Peter74 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:57:
Wij hebben een SUZ-SWM60 met EHSD-VM2D.UK in een hybride opstelling met een Nefit Topline combiketel. Ik kan niet de instelling vinden hoe het omschakelen van WP naar ketel voor verwarming kan worden ingesteld. In theorie zou dat moeten kunnen bij een bepaalde buitentemperatuur of afhankelijk van de kosten of minimale CO2. Wie weet dit?
Ik heb wel in het handboek gevonden dat dergelijke instellingen mogelijk zijn in het servicemenu onder Instelling boiler. Als ik dit kies krijg ik een foutmelding "ONGELDIG!". Maar misschien moet ik daar ook niet zijn, ik heb ook geen aparte boiler.
Ik zie op dit forum dat de meesten all-electric werken, en misschien gaan wij dat in de toekomst ook doen. Dat is dan de volgende stap. Alvast bedankt!
Als daar ongeldig komt, dan kan het zijn dat het geheel niet juist is geïnstalleerd. Wat zegt je installateur en komt de CV-ketel wel in actie?
Over all-electric: Als je je keet met water van een graad of 40 warm kunt houden is dat een no-brainer en kan die CV-ketel op Marktplaats. Dan moet alleen wel je WP groot genoeg zijn. Maar dat kun (kon) je deze week al aardig testen.
/sorry ik ben hiermee (ook) nog niet zo bekend mee. Maar heel fijn dat je reageert en mij de juiste kant op wijst.Andrehj schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:54:
@ploegie74 : Je post wordt een stuk overzichtelijker (en quote-baar) als je de quote-tags juist gebruikt. Om losse stukjes te quoten is daarvoor speciaal in de toolbar een knopje ['/'] gemaakt.
Over hoe je je problemen op moet lossen, dat had ik al gezegd: Eerst precies uitzoeken hoe je WP samen met de CV moet werken. En dan verifiëren of dat met de temperaturen / vermogens wel mogelijk is (als je bij 0° buiten al 50 graden in je afgiftesysteem nodig hebt, heeft helpen door de WP geen zin meer, want die haalt dat niet. Dan moet je dus volledig over op CV, maar als je je keet gewoon met 40° water warm kunt houden kunnen CV en WP wellicht samen aan de slag).
Vooral die hybride constructie maakt je systeem dus extra ingewikkeld. Als je niet precies weet hoe dat werkt en zou moeten werken kun je je problemen nooit oplossen.
vooral met de warmtepomp dan
Je WP draaide lang niet continu. Het lijkt me handig dat je (laat) uitzoeken waarom die dat niet doet. En schroef vooral die temperatuur terug. Probeer eens 40 graden op de WP, zet de CV uit, en kijk hoe ver je komt.ploegie74 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 17:11:
[...]
/sorry ik ben hiermee (ook) nog niet zo bekend mee. Maar heel fijn dat je reageert en mij de juiste kant op wijst.
vooral met de warmtepomp danik heb nu bij 0 graden zo'n 45 graden nodig. oke maar meer vermogen lost mijn probleem niet direct op?
Heb je daar een STL voor? Het kastje op enri.nl (thingiverse) is eigenlijk te klein met de mh-et-liveAUijtdehaag schreef op donderdag 15 december 2022 @ 17:13:
@clandmeter
Ik kan wel een kastje printen voor de esp32 mh-et-live
2e zone moet je even in de modbuslijst kijken. Niet gebruikelijk bij de meesten denk ik, maar volgens mij kan het wel
Ik hoor bij andere warmtepompen ook veel windgeluid, maar niet dat gezoem. Is dat normaal?
Alvast bedankt!
Ik hoor vrij weinig bij je filmpje, maar vind het vooral knap dat je binnen niks hoort, terwijl deze unit zonder verdere demping zo aan de muur is gehangen.Peter74 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 17:26:
We hebben sinds kort Mitsubishi Ecodan SUZ-SWM60VA buitenunit. Eerlijk gezegd vind ik dat die vrij veel geluid produceert, al hoor ik er binnen (vrijwel) niets van (zie video). Wat vinden jullie?
Kon hij niet beter wat lager hangen?
Hoe doe je dit met onderhoud?
Werk jij eigenlijk met een stooklijn? En zo ja hoe ziet die er uit?koevlaas2 schreef op maandag 12 december 2022 @ 21:59:
[...]
Hetzelfde verhaal (waarschijnlijk) Ta veel te hoog, heb je vloerverwarming verlaag je Ta naar 25 - 26c.
Koevlaas zijn Suz-SWM80VA draait 24x7 op 28c en verstookt niet meer dan 27kWh op een dag.
SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal
Misschien zijn er trillingsdempende muurpluggen gebruikt.. Schijnt ook best goed te werken.Andrehj schreef op donderdag 15 december 2022 @ 17:37:
[...]
Ik hoor vrij weinig bij je filmpje, maar vind het vooral knap dat je binnen niks hoort, terwijl deze unit zonder verdere demping zo aan de muur is gehangen.
Kon hij niet beter wat lager hangen?
Hoe doe je dit met onderhoud?
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs
Misschien eerst even de twee regels tekst lezen die je quote?radeoxx schreef op donderdag 15 december 2022 @ 18:17:
Werk jij eigenlijk met een stooklijn? En zo ja hoe ziet die er uit?
Hij schrijft letterlijk:
Koevlaas zijn Suz-SWM80VA draait 24x7 op 28c
Ja. Had ik natuurlijk gelezen.Andrehj schreef op donderdag 15 december 2022 @ 18:43:
[...]
Misschien eerst even de twee regels tekst lezen die je quote?
Hij schrijft letterlijk:
[...]
Maar ik zal mijn vraag wat toelichten: als je 24*7 stookt op 28 graden dan pomp je X kW je huis in. Betekent dat niet dat het bij -10 temperatuur x wordt en bij +10 temperatuur x+y?
Tenzij je natuurlijk met een thermostaat werkt. Maarja. Dan stook je niet 24*7.
Snap je de vraag? Mijn vraag is dus: hoe kun je 24*7 stoken met eenzelfde temperatuur als het weer verandert? Verandert dan niet de binnentemp ook? En als je met een thermostaat werkt: hoe verhoudt dat zich dan tot 24*7 stoken?
SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D + DJG 200 WPS - PM voor Tibber Refferal
Uitproberen, dagje op 16L zetten en kijken wat er gebeurt.Plenkske schreef op donderdag 15 december 2022 @ 12:56:
Ik heb nu alle vloerverwarmings groepen volledig open. Stand 4 van de pomp geeft nog steeds 19 l/min en stand 3 geeft 16 l/min.
Geen idee wat nu het beste is om hem op te zetten.
Dipswitches zullen wel niet goed staan in de binnenunit etc.Peter74 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:57:
Wij hebben een SUZ-SWM60 met EHSD-VM2D.UK in een hybride opstelling met een Nefit Topline combiketel. Ik kan niet de instelling vinden hoe het omschakelen van WP naar ketel voor verwarming kan worden ingesteld. In theorie zou dat moeten kunnen bij een bepaalde buitentemperatuur of afhankelijk van de kosten of minimale CO2. Wie weet dit?
Ik zie op dit forum dat de meesten all-electric werken, en misschien gaan wij dat in de toekomst ook doen. Dat is dan de volgende stap. Alvast bedankt!
Geluid is afhankelijk van merk/type, aanvoertemp en op hoeveel % van z’n vermogen hij staat te draaien.Peter74 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 17:26:
We hebben sinds kort Mitsubishi Ecodan SUZ-SWM60VA buitenunit. Eerlijk gezegd vind ik dat die vrij veel geluid produceert, al hoor ik er binnen (vrijwel) niets van (zie video). Wat vinden jullie?
[YouTube: Mitsubishi Ecodan SUZ-SWM60]
Ik hoor bij andere warmtepompen ook veel windgeluid, maar niet dat gezoem. Is dat normaal?
Alvast bedankt!
Maar ik vind het best meevallen…
Dat liep in eerste instantie via de afvoer van het balkon weg, totdat de afvoer verstopt zat met viezigheid. Gevolg 1-2cm water op het balkon en uiteindelijk watervlekken in de net nieuw gewitte slaapkamer. ENECO geeft vooralsnog niet thuis.
Met de vorst heeft zich binnen een dag een ijslaag op het balkon gevorm van 1-2cm dikte en zit de afvoer helemaal dicht en is de vloer zo glad dat de monteur niet meer naar buiten kon:)
Lang verhaal kort, waar kan ik een passende bak of slang vinden om het water af te voeren? Ik kan blijven wachten op ENECO, maar daar heb ik geen vertrouwen meer in en los het dan liever zelf op of doe ze een voorstel.
Alvast bedankt,
Dirk
DS1817+ DX513 - DS923+ DX517
Ik heb dezelfde, maar bij mij maakt hij alleen zoveel geluid als hij vol vermogen draait(en dat komt bijna nooit voor).Peter74 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 17:26:
[YouTube: Mitsubishi Ecodan SUZ-SWM60]
Alvast bedankt!
Ik zou daar iets aan gaan doen.
Als ik mijn machine op pompstand 5 zet hoor ik iedere paar minuten een treintje voorbij rijden, op pompstand 4 heeft de machine dit niet.Kelme schreef op woensdag 14 december 2022 @ 23:51:
[...]
Mijn Ta is ook 28c, draait 24x7 en verstookte gisteren 30kWh (SUZ-SWM80VA), flow 17L p/m (filter is vies).
Aah, Thomas de stoomlocomotief!koevlaas2 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 21:15:
[...]
Als ik mijn machine op pompstand 5 zet hoor ik iedere paar minuten een treintje voorbij rijden, op pompstand 4 heeft de machine dit niet.
Is het echt zo erg dan?
Klinkt als een clubje marathon schaatsers die voorbij komen, ik heb dat geluid ook weleens bij warmtepompen die opgestart worden in een koud nieuw huis.DutchWing schreef op donderdag 15 december 2022 @ 21:29:
[...]
Aah, Thomas de stoomlocomotief!
Is het echt zo erg dan?
Denk niet dat een Suz-SWM60VA een vloer 40c krijgt, de 80VA hier komt niet verder dan 30c.Andrehj schreef op donderdag 15 december 2022 @ 17:08:
[...]
In het Engels noemen ze een CV-ketel een boiler. Dus je moet wel degelijk bij de boilerinstellingen zijn.
Als daar ongeldig komt, dan kan het zijn dat het geheel niet juist is geïnstalleerd. Wat zegt je installateur en komt de CV-ketel wel in actie?
Over all-electric: Als je je keet met water van een graad of 40 warm kunt houden is dat een no-brainer en kan die CV-ketel op Marktplaats. Dan moet alleen wel je WP groot genoeg zijn. Maar dat kun (kon) je deze week al aardig testen.
Maar dan zit je met pompstand 5 boven de specificaties van de SUZ-SWM80? (9,0 t/m 21,5 L/min)koevlaas2 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 21:30:
[...]
Klinkt als een clubje marathon schaatsers die voorbij komen, ik heb dat geluid ook weleens bij warmtepompen die opgestart worden in een koud nieuw huis.
Dus het is zowel een geluidstechnisch als functioneel probleem omdat je buiten de range/specificaties gaat?
Pompstand 5 19L per minuut dus nee niet te veel flow.DutchWing schreef op donderdag 15 december 2022 @ 21:39:
[...]
Maar dan zit je met pompstand 5 boven de specificaties van de SUZ-SWM80? (9,0 t/m 21,5 L/min)
Dus het is zowel een geluidstechnisch als functioneel probleem omdat je buiten de range/specificaties gaat?
20kWu is niet bijzonder veel. Ik denk dat een moderne gas CV er met gemak 4 a 5 kuub door heen gebrand zou hebben met dit weer. Elektrisch zou waarschijnlijk goedkoper zijn dan gas (vergeet het vastrecht niet mee in de berekening).chris vw schreef op donderdag 15 december 2022 @ 10:41:
[...]
Hij woont een nieuwbouwhuis, dus zo snel zou het niet moeten zakken. Ik verlies ook 1 à 1,5 graad nachts, en daar doe ik met TA=26 wel een halve dag om weer op te warmen.
Ik kan bij een nieuwbouwhuis niet wennen aan een zo hoog verbruik, ik verbruik zoals gisteren 20 kwh inclusief SWW en 180 m2 verwarming.
Ik stook een kuub gas per graaddag, dus met dit weer stook ik al snel 17 kuub. Met een cop van 3 zou dat equivalent zijn met 57kWh elektra.remcoVer schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:00:
[...]
20kWu is niet bijzonder veel. Ik denk dat een moderne gas CV er met gemak 4 a 5 kuub door heen gebrand zou hebben met dit weer. Elektrisch zou waarschijnlijk goedkoper zijn dan gas (vergeet het vastrecht niet mee in de berekening).
When life gives you lemons, start a battery factory
Ik heb gisten via het menu de warmtepomp ingesteld op 40 graden en krijg hem op 36 terug.Andrehj schreef op donderdag 15 december 2022 @ 17:13:
[...]
Je WP draaide lang niet continu. Het lijkt me handig dat je (laat) uitzoeken waarom die dat niet doet. En schroef vooral die temperatuur terug. Probeer eens 40 graden op de WP, zet de CV uit, en kijk hoe ver je komt.
Nu heb ik 6kw pomp zou het helpen als er een 8 kw komt. of moet het systeem helemaal eruit ?
Thanks
/f/image/6ufK5mJFEdtO4yyqXrTjyGRl.png?f=fotoalbum_large)
Het lijkt erop dat die op vol vermogen aan staat (100Hz) en het dan nog niet trekt om 40 graden te maken. Wordt het huis wel warm met een Ta van 36 graden. Hier moet bijvoorbeeld de Ta 34 zijn bij -4 en 38 bij -10 graden buiten. Maar ik kom nooit over de 70Hz (7.5kw systeem).ploegie74 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:20:
[...]
Ik heb gisten via het menu de warmtepomp ingesteld op 40 graden en krijg hem op 36 terug.
Nu heb ik 6kw pomp zou het helpen als er een 8 kw komt. of moet het systeem helemaal eruit ?
Thanks
[Afbeelding]
Nee op dit moment wordt het niet warmer en zie gister dat de temp terugzakt met een halve graad. over de duur van deze trent. Met 40 / 42 zou het waarschijnlijk wel gaan. Maar het is mij duidelijk dat 100% niet gewenst is over een lange perioderemcoVer schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:25:
[...]
Het lijkt erop dat die op vol vermogen aan staat (100Hz) en het dan nog niet trekt om 40 graden te maken. Wordt het huis wel warm met een Ta van 36 graden. Hier moet bijvoorbeeld de Ta 34 zijn bij -4 en 38 bij -10 graden buiten. Maar ik kom nooit over de 70Hz (7.5kw systeem).
Rest mij nog een vraag,
Hoe kom ik erachter welk vermogen voldoende is om huis warmt te houden bij 0 graden ?
[ Voor 7% gewijzigd door ploegie74 op 16-12-2022 11:49 ]
Bij mij werkt de vaste voorlooptemperatuur ook erg slecht , ook de WAR. Allebei gaan flink onder de gewenste temperatuur werken. Ik heb wel eens geturfd dat elke 1 graden -manuele- verhoging van de voorlooptemperatuur in werkelijkheid maar een 0.5 graden verhoging teweeg bracht, dat was bij 38 graden.ploegie74 schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 11:20:
[...]
Ik heb gisten via het menu de warmtepomp ingesteld op 40 graden en krijg hem op 36 terug.
Thanks
[Afbeelding]
Terwijl ie nu op ruimtetemperatuur regeling vrolijk de hele nacht, tussen de defrosts door, op 45 graden draait.
En nu heb ik ook weer zoiets stoms meegemaakt:
Ik had defrosts de hele dag elke 50 minuten precies, want zat flink tegen max vermogen dacht ik.
Nu heb ik even in het servicemenu gekeken, in Operation-Settings (waarbij de unit dus in shutdown gaat) en ook de pompsnelheid verhoogd, van 6 L/min naar 8 L/min (alles radiatoren) om nog wat meer vermogen in het huis te pompen.
En nu gaat ie -gelijk na weer aanzetten- elke 1.5 uur defrosten, terwijl er meer vemogen wordt verbruikt !

Het is ook niet de booster die nu meer meehelpt, die gaat net zo vaak aan als eerst.
Theorie 1: Na bezoek aan service-menu Operation-Settings (waarbij de unit dus in shutdown gaat) wordt de ruimtetemperatuurregeling gereset en begint ie weer te leren. Dat snap ik wel, maar waarom ie dan eerst elke 50 minuten een defrost deed ?
Theorie 2: het ding zit vol met bugs.
Blijkt dus wel dat de defrosts - naast gemeten waarschijnlijk - ook getimed worden door software.
Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L
Bij ons hangt ie ook aan de muur en dat lijkt op zich niet zoveel extra aan geluid te genereren. (zitten wel nog wel rubber blokjes tussen)Andrehj schreef op donderdag 15 december 2022 @ 17:37:
[...]
terwijl deze unit zonder verdere demping zo aan de muur is gehangen.
Wat ik mijzelf wel afvroeg: de buitenunit staat bij ons niet niet recht: leunt zo'n 2 á 3 graden achterover. Kan dat nog uitmaken aan geluid en/of rendement?
[ Voor 4% gewijzigd door Huey op 16-12-2022 16:26 . Reden: 5 graden is wat teveel ]
Bijna 5x op mijn bek gegaan op P3
Nu griep van de 280 kuchende israelischers in het vliegtuig.
En dan ook gewoon nog gaan werken na 8 slaapuren
Ff geduld aub, ik ga eerst eens mijn koffer uitpakken 😉
[ Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-12-2022 15:32 ]
Ik heb inmiddels de Procon aan mijn unit hangen en op Node Red zie ik getallen binnenkomen.
Nu heb ik van AUijtdehaag mooie yaml bestanden gekregen om ze in HA te lezen. Maar.... waar zet ik deze neer?
Moet ik ze plakken in configuration.yaml, of moet ik daar een link maken naar de mitsubishi.yaml file?
***Laat maar, gewoon de MQTT sensors onder de rest van de MQTT sensors hangen
:fill(white):strip_exif()/f/image/RIlQQFR3OvNxLW7xHioFiRDZ.png?f=user_large)
[ Voor 28% gewijzigd door JustMyOpinion op 16-12-2022 16:21 ]
Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)
Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32
https://we.tl/t-V33NsvsWMH
Wel 4x boutje M3x20 nodig en een tapje m3
[ Voor 63% gewijzigd door AUijtdehaag op 16-12-2022 16:23 ]
JIJ hebt je koffer snel uitgepakt!AUijtdehaag schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 16:19:
@LittleKiller
https://we.tl/t-V33NsvsWMH
Wel 4x boutje M3x20 nodig en een tapje m3

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Of bereken je die zelf met Debiet, Tin, Tuit en E-verbruik (van aparte meter)?
De WP berekent zelf geen COP. Je kunt inderdaad ook het debiet berekenen met de waarden die je zelf noemt.
Die waardes telt de WP zelf al op. Dezelfde waardes die in de display staan bij de opgewekte energie kun je ook uitlezen met de Procon (of via Melcloud2Domoticz).JustMyOpinion schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 18:37:
@Cranberry Thanx, dat heb ik nu ook gedaan. Maar dan heb je dus alleen instantaan COP. Wat is nou handige manier om over de dag/week/maand te rekenen? Electrisch gaat me lukken, maar hoe kan ik thermisch vermogen sommeren? Met gemiddelde over periodes werken?
Wat ik doe is elke dag een input veld ophogen met de nieuwe waarde die je om 12u snachts krijgt.JustMyOpinion schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 18:37:
@Cranberry Thanx, dat heb ik nu ook gedaan. Maar dan heb je dus alleen instantaan COP. Wat is nou handige manier om over de dag/week/maand te rekenen? Electrisch gaat me lukken, maar hoe kan ik thermisch vermogen sommeren? Met gemiddelde over periodes werken?
In de toekomst zou ik dit op de esp module zelf willen doen..
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
| alias: Update Ecodan production description: "" trigger: - platform: state entity_id: - sensor.ecodan_energy_produced_date for: hours: 0 minutes: 1 seconds: 0 condition: - condition: time after: "00:00:00" before: "00:05:00" action: - service: input_number.set_value data: value: >- {{ states('input_number.ecodan_produced_dhw') | float + states('sensor.ecodan_energy_produced_dhw') | float }} target: entity_id: input_number.ecodan_produced_dhw - service: input_number.set_value data: value: >- {{ states('input_number.ecodan_produced_heating') | float + states('sensor.ecodan_energy_produced_heating') | float }} target: entity_id: input_number.ecodan_produced_heating - service: input_number.set_value data: value: >- {{ states('input_number.ecodan_produced_cooling') | float + states('sensor.ecodan_energy_produced_cooling') | float }} target: entity_id: input_number.ecodan_produced_cooling mode: single |
En verder wat verwerking:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
| template: - name: Ecodan energymeter total unique_id: ecodan_energymeter_total unit_of_measurement: kWh device_class: energy state_class: total_increasing state: "{{ (states('sensor.ecodan_energymeter_daily_heating') | float(default=0) + states('sensor.ecodan_energymeter_daily_defrost') | float(default=0) + states('sensor.ecodan_energymeter_daily_idle') | float(default=0) + states('sensor.ecodan_energymeter_daily_dhw') | float(default=0) + states('sensor.ecodan_energymeter_daily_cooling') | float(default=0) + states('sensor.ecodan_energymeter_daily_legionella') | float(default=0) + states('sensor.ecodan_energy_consumed_booster_daily') | float(default=0) ) | round(2) }}" - name: COP heating yesterday unique_id: ecodan_cop_yesterday_heating unit_of_measurement: "" state: > {% if states('sensor.ecodan_energy_produced_heating') | float(default=0) > 0 %} {{ (states('sensor.ecodan_energy_produced_heating') | float(default=0) / (state_attr('sensor.ecodan_energymeter_daily_heating', 'last_period') | float(default=0) + state_attr('sensor.ecodan_energymeter_daily_defrost', 'last_period') | float(default=0) + state_attr('sensor.ecodan_energymeter_daily_idle', 'last_period') | float(default=0) * (state_attr('sensor.ecodan_energymeter_daily_heating', 'last_period') | float(default=0) + state_attr('sensor.ecodan_energymeter_daily_defrost', 'last_period') | float(default=0)) / (state_attr('sensor.ecodan_energymeter_daily_dhw', 'last_period') | float(default=0) + state_attr('sensor.ecodan_energymeter_daily_legionella', 'last_period') | float(default=0) + state_attr('sensor.ecodan_energymeter_daily_heating', 'last_period') | float(default=0) + state_attr('sensor.ecodan_energymeter_daily_defrost', 'last_period') | float(default=0) + state_attr('sensor.ecodan_energymeter_daily_cooling', 'last_period') | float(default=0)))) | round(1) }} {% else %} unavailable {% endif %} #prod_heat / (used_heat + used_defrost + idle * (used_heat + used_defrost) / (used_dhw + used_legionella + used_heat + used_defrost + used_cooling)) - name: COP DHW yesterday unique_id: ecodan_cop_yesterday_dhw unit_of_measurement: "" state: > {% if states('sensor.ecodan_energy_produced_dhw') | float(default=0) > 0 %} {{ (states('sensor.ecodan_energy_produced_dhw') | float(default=0) / (state_attr('sensor.ecodan_energymeter_daily_dhw', 'last_period') | float(default=0) + state_attr('sensor.ecodan_energy_consumed_booster_daily', 'last_period') | float(default=0) + state_attr('sensor.ecodan_energymeter_daily_legionella', 'last_period') | float(default=0) + state_attr('sensor.ecodan_energymeter_daily_idle', 'last_period') | float(default=0) * (state_attr('sensor.ecodan_energymeter_daily_dhw', 'last_period') | float(default=0) + state_attr('sensor.ecodan_energymeter_daily_legionella', 'last_period') | float(default=0)) / (state_attr('sensor.ecodan_energymeter_daily_dhw', 'last_period') | float(default=0) + state_attr('sensor.ecodan_energymeter_daily_legionella', 'last_period') | float(default=0) + state_attr('sensor.ecodan_energymeter_daily_heating', 'last_period') | float(default=0) + state_attr('sensor.ecodan_energymeter_daily_defrost', 'last_period') | float(default=0) + state_attr('sensor.ecodan_energymeter_daily_cooling', 'last_period') | float(default=0)))) | round(1) }} {% else %} unavailable {% endif %} # prod_dhw / (used_dhw + used_booster + used_legionella + idle * (used_dhw + used_legionella) / (used_dhw + used_legionella + used_heat + used_defrost + used_cooling)) - name: COP cooling yesterday unique_id: ecodan_cop_yesterday_cooling unit_of_measurement: "" state: > {% if states('sensor.ecodan_energy_produced_cooling') | float(default=0) > 0 %} {{ (states('sensor.ecodan_energy_produced_cooling') | float(default=0) / (state_attr('sensor.ecodan_energymeter_daily_cooling', 'last_period') | float(default=0) + state_attr('sensor.ecodan_energymeter_daily_idle', 'last_period') | float(default=0) * (state_attr('sensor.ecodan_energymeter_daily_cooling', 'last_period') | float(default=0) + state_attr('sensor.ecodan_energymeter_daily_legionella', 'last_period') | float(default=0)) / (state_attr('sensor.ecodan_energymeter_daily_dhw', 'last_period') | float(default=0) + state_attr('sensor.ecodan_energymeter_daily_legionella', 'last_period') | float(default=0) + state_attr('sensor.ecodan_energymeter_daily_heating', 'last_period') | float(default=0) + state_attr('sensor.ecodan_energymeter_daily_defrost', 'last_period') | float(default=0) + state_attr('sensor.ecodan_energymeter_daily_cooling', 'last_period') | float(default=0)))) | round(1) }} {% else %} unavailable {% endif %} # prod_cooling / (used_cooling + idle * (used_cooling) / (used_dhw + used_legionella + used_heat + used_defrost + used_cooling)) - name: Ecodan energy produced heating total unique_id: ecodan_energy_produced_heating_total state: "{{ states('input_number.ecodan_produced_heating') | float }}" unit_of_measurement: kWh device_class: energy state_class: total_increasing - name: Ecodan energy produced cooling total unique_id: ecodan_energy_produced_cooling_total state: "{{ states('input_number.ecodan_produced_cooling') | float }}" unit_of_measurement: kWh device_class: energy state_class: total_increasing - name: Ecodan energy produced DHW total unique_id: ecodan_energy_produced_dhw_total state: "{{ states('input_number.ecodan_produced_dhw') | float }}" unit_of_measurement: kWh device_class: energy state_class: total_increasing - name: COP heating total unique_id: ecodan_cop_heating_total unit_of_measurement: "" state: > {{ (states('sensor.ecodan_energy_produced_heating_total') | float / (states('sensor.ecodan_energymeter_total_heating') | float - states('sensor.ecodan_energymeter_daily_heating') | float)) | round(2) }} - name: COP cooling total unique_id: ecodan_cop_cooling_total unit_of_measurement: "" state: > {{ (states('sensor.ecodan_energy_produced_cooling_total') | float / (states('sensor.ecodan_energymeter_total_cooling') | float - states('sensor.ecodan_energymeter_daily_cooling') | float)) | round(2) }} - name: COP DHW total unique_id: ecodan_cop_dhw_total unit_of_measurement: "" state: > {{ (states('sensor.ecodan_energy_produced_dhw_total') | float / (states('sensor.ecodan_energymeter_total_dhw') | float + states('sensor.ecodan_energymeter_total_legionella') | float + states('sensor.warmtepomp_booster_kwh') | float - (states('sensor.ecodan_energymeter_daily_dhw') | float + states('sensor.ecodan_energymeter_daily_legionella') | float + states('sensor.ecodan_energy_consumed_booster_daily') | float))) | round(2) }} - name: Ecodan Delta T unique_id: ecodan_delta_t unit_of_measurement: °C device_class: temperature state: > {{ states('sensor.ecodan_flow_temperature') | float - states('sensor.ecodan_return_temperature') | float }} - name: Ecodan Heat output power unique_id: ecodan_heat_output_power unit_of_measurement: W state: > {{ (4186 * states('sensor.ecodan_delta_t') | float * states('sensor.ecodan_flow') | float / 60 ) | round(0) }} - name: Ecodan current COP unique_id: ecodan_current_cop unit_of_measurement: "" state: > {% set calculated_COP = states('sensor.ecodan_heat_output_power') | float / (states('sensor.warmtepomp_total_power') | float + states('sensor.warmtepomp_booster_power') | float) %} {% if (calculated_COP > 8 or calculated_COP < 0) or (float(states('sensor.ecodan_flow'), 0) == 0 and float(states('sensor.ecodan_heat_output_power'), 0) == 0 and float(states('sensor.ecodan_heat_pump_frequency_master'), 0) == 0) %} 0 {% else %} {{ calculated_COP | round(1) }} {%- endif %} utility_meter: ecodan_energymeter_daily: source: sensor.warmtepomp_energy_consumed name: Ecodan energy consumed daily cycle: daily tariffs: - idle - dhw - heating - cooling - defrost - legionella ecodan_energymeter_monthly: source: sensor.warmtepomp_energy_consumed name: Ecodan energy consumed monthly cycle: monthly tariffs: - idle - dhw - heating - cooling - defrost - legionella ecodan_energymeter_total: source: sensor.warmtepomp_energy_consumed name: Ecodan energy consumed total tariffs: - idle - dhw - heating - cooling - defrost - legionella ecodan_energymeter_booster_daily: source: sensor.warmtepomp_booster_kwh name: Ecodan energy consumed booster daily cycle: daily automation: trigger: - platform: state entity_id: sensor.ecodan_operating_mode variables: tariff: > {% if is_state('sensor.ecodan_operating_mode', 'Idle') %} idle {% elif is_state('sensor.ecodan_operating_mode', 'Hot Water') %} dhw {% elif is_state('sensor.ecodan_operating_mode', 'Heating') %} heating {% elif is_state('sensor.ecodan_operating_mode', 'Cooling') %} cooling {% elif is_state('sensor.ecodan_operating_mode', 'Defrost') %} defrost {% elif is_state('sensor.ecodan_operating_mode', 'Defrost') %} defrost {% elif is_state('sensor.ecodan_operating_mode', 'Legionella') %} legionella {% else %} idle {% endif %} action: - service: select.select_option target: entity_id: select.ecodan_energymeter_daily data: option: "{{ tariff }}" - service: select.select_option target: entity_id: select.ecodan_energymeter_monthly data: option: "{{ tariff }}" - service: select.select_option target: entity_id: select.ecodan_energymeter_total data: option: "{{ tariff }}" |
[ Voor 86% gewijzigd door HaTe op 16-12-2022 18:57 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs
Ik kan alleen "average" vinden in deze post: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/70439132
[ Voor 25% gewijzigd door JustMyOpinion op 16-12-2022 18:47 ]
Even alle instellingen op een rij:Peter74 schreef op donderdag 15 december 2022 @ 16:57:
Dipswitch SW1-1 Boiler ON
Dipswitch SW2-6 Mixing Tank ON
THW6 Thermistor (TBI.5 7-8) aansluiten
THW7 Thermistor (TBI.5 5-6) aansluiten
CV ketel via On/Off contact:
Contact OUT10 (TBO.3 1-2) aansluiten op CV ketel
THWB1 Thermistor (TBI.6 7-8) aansluiten
CV ketel via analoge uitgang (0-10V):
Contact OUTA1 (TBO.4 7-8) aansluiten op CV ketel
Dipswitch SW6-4 Analog output ON
(Note: hier heb ik THWB1 Thermistor (TBI.6 7-8) ook aangesloten, maar zou eigenlijk niet nodig moeten zijn)
Menu settings:
Service
- Heat source settings: Boiler/Hybrid
- Operation settings/Boiler settings/Hybrid settings
Hoor graag of hier nog aanvullingen op zijn.
Alleen energie van de vorige dag. Gesommerde data kan je helaas niet opvragen maar dus wel zelf berekenen.JustMyOpinion schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 18:46:
Ok, dat klinkt positief, maar weet iemand het "procon" adres waar ik dit kan ophalen? En is dit een getal wat blijft sommeren of dagelijks gereset wordt?
Ik kan alleen "average" vinden in deze post: https://gathering.tweakers.net/forum/view_message/70439132
Denk dat ik het al gevonden heb: https://www.mitsubishi-le..._MelcoBEMS_MINI__A1M_.pdf
[ Voor 61% gewijzigd door JustMyOpinion op 16-12-2022 18:54 ]
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero