14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
In al mijn wijsheid heb ik de Honeywell T6R gekocht net het idee deze dom te maken... maar dat lukt dus niet. Ding moet gewoon verwarmen omdat de temperatuur nog niet is gehaald, maar om de (denk 20 minuten) zoveel tijd gaat hij op "inactief". Dus WP gaat dan uit.
Wie weet een oplossing voor onze situatie, een tuya wifi thermostaat kopen en hopen dat die wel dom is..?
Zag ook de Panasonic voorbij komen, maar die is bizar duur.
Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)
Er wordt hier niet voor niets steeds geschreven dat je geen Honeywell moet kopen voor je WP.....JustMyOpinion schreef op maandag 12 december 2022 @ 19:16:
Ok lieve mensen, ik heb duidelijk even gefaald... Ons huis is zo ingedeeld dat we verplicht zijn om een draadloze thermostaat te gebruiken. Daar ik de WP ook aan Home Assistant wil koppelen via Procon kan ik niet voor de MelCloud oplossing gaan.
In al mijn wijsheid heb ik de Honeywell T6R gekocht net het idee deze dom te maken... maar dat lukt dus niet. Ding moet gewoon verwarmen omdat de temperatuur nog niet is gehaald, maar om de (denk 20 minuten) zoveel tijd gaat hij op "inactief". Dus WP gaat dan uit.
Wie weet een oplossing voor onze situatie, een tuya wifi thermostaat kopen en hopen dat die wel dom is..?
Zag ook de Panasonic voorbij komen, maar die is bizar duur.
Ook jij weet nu waarom.
Die Panasonic is weliswaar duur, maar werkt wel goed.
Als je niet hoeft te koelen schijnen er ook goedkopere alternatieven te zijn.
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Heb de thermostaat nu op 30C gezet en nu lijkt hij aan te blijven. Maar eens kijken hoe dat werkt.
Kan ik voor nu er even in HA omheen programmeren. Wens temperatuur in HA invoeren. Thermostaat op 30C tot temp is gehaald, thermostaat uit... zucht...
Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)
Er is voor Honeywell Evohome een nieuw type aansturing waarvan ze zeggen dat die wel geschikt is voor warmtepompen, de BDR91T1004. Deze kan je dacht ik instellen op 1 schakeling per uur.Andrehj schreef op maandag 12 december 2022 @ 19:32:
[...]
Er wordt hier niet voor niets steeds geschreven dat je geen Honeywell moet kopen voor je WP.....
Ook jij weet nu waarom.
Die Panasonic is weliswaar duur, maar werkt wel goed.
Als je niet hoeft te koelen schijnen er ook goedkopere alternatieven te zijn.
WP: PUD-SWM80YAA + EHSD-VM2D, ESP met MQTT Domoticz
Je kunt er een XY-DJ01 tussen zetten om de korte uit momenten af te vangen.JustMyOpinion schreef op maandag 12 december 2022 @ 19:44:
En weet iemand de goedkopere alternatieven...?
Heb de thermostaat nu op 30C gezet en nu lijkt hij aan te blijven. Maar eens kijken hoe dat werkt.
Kan ik voor nu er even in HA omheen programmeren. Wens temperatuur in HA invoeren. Thermostaat op 30C tot temp is gehaald, thermostaat uit... zucht...
doek55 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
Als je toch al domotica hebt kun je ook een relais ipv thermostaat gebruiken. Dan laat je de domotica bepalen wanneer de warmtepomp aan gaat. Dan heb je meer opties dan een thermostaat ooit kan leveren.
'k Heb zelf een Netatmo thermostaat (tweedehands). Let wel op dat je de on/off variant aanschaft. Er is nl. ook een modulerende variant.JustMyOpinion schreef op maandag 12 december 2022 @ 19:44:
En weet iemand de goedkopere alternatieven...?
Genoemde thermostaat bevalt bij mij prima. Alleen koelen lukt niet automagisch, maar het is aan jou te bepalen of dat belangrijk is voor je.
@Andrehj, @doek55 e/o @LeonTebbens is het misschien een idee in de TS iets op te nemen over thermostaten. Dit onderwerp komt vrij frequent aan bod, zodat het m.i. zinvol is dit in de TS op te nemen.
[ Voor 13% gewijzigd door Cranberry op 12-12-2022 20:29 ]
Iemand van de experts hier die hier een antwoord op weet?NileZ_ schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 16:35:
Experts,
Bij mij is afgelopen week de installateur langs geweest nadat mijn buitenunit al geruime tijd nogal lawaaiig was.
Installateur gaf eigenlijk gelijk aan dat er meer koudemiddel in moest, want bij inbedrijfname is dit afgevuld met te weinig koudemiddel. Volgens hem heeft dit destijds verkeerd in de handleiding gestaan en is later door alklima aangepast. Geen idee of dit echt zo is, maar vooruit er moest 3,6kg in. Echter hebben we in overleg besloten om alles eruit te halen en te kijken hoeveel er daadwerkelijk in zat. Dit omdat verderop in de straat er een buurman was met een lek eerder dit jaar.
Achteraf ben ik hier blij om want er bleek 1.8kg in te zitten.. awesome.. kennelijk nog niet weinig genoeg om in een storing te vallen. Maar de beste man vertelde mij wel dat dit absoluut niet goed was voor de WP... (lijkt mij ook niet, maarja..).
Hij is wel voortvarend te werk gegaan en heeft het systeem afgeperst met een ander gas en op zoek gegaan naar een lek. Wat koppelingen aangedraaid en een koppeling vervangen..
Na de werkzaamheden de boel weer afgevuld en ditmaal.met 3.6kg, nouja eigenlijk is er 3.7kg ingekomen maar dat kan vast geen kwaad.
(Leidingen zijn bij benadering een meter of 18).
Waar ik echter nu last van heb, en volgens mij had ik dit vorige winter helemaal niet, is dat de temperatuur geregeld doorschiet nu. Thermostaat (par) staat op 19 graden, maar het wordt eigenlijk elke keer wel 19.5 soms 20 graden.
De regeling staat op auto adaption, en ik blijf nu met mijn tengels even van de thermostaat af. Eerder probeerde ik een nachtverlaging, maar ik heb/had de hoop dat het systeem een beetje zelflerend is en het doorschieten daardoor zal stoppen. Klopt dit? Of moet ik iets anders aanpassen?
Nogmaals, afgelopen winter is mij dit eigenlijk helemaal niet opgevallen. Eerlijk is eerlijk, ik ben er dit jaar meer op aan het letten en proberen te verbeteren. Dus het kan ook toeval zijn. Maar doorschieten naar 20 graden is niet nodig en gevoelsmatig stook ik daardoor meer dan nodig.
Als ik alklima mag geloven is die auto adaption slim en zuinig en past zich aan naar de omstandigheden. Dit ruime doorschieten voelt dan wel lekker warm, maar is eigenlijk niet nodig. Is dit iets wat langzamerhand verbeterd of kan ik het beter over een andere boeg gooien?
Ik weet dat de Par niet de meest gewenste combinatie is hier in dit draadje, maar voorlopig moet ik het hier (nog) mee doen.
En de andere concrete vraag aan de experts hier.. Hoe schadelijk is het voor de WP geweest dat er zo weinig koudemiddel in zat? Systeem is nu 1.5 jaar in bedrijf, en lijkt dus al lek te zijn geweest bij oplevering. Laten we zeggen een dag of 500? Dus het lek was 'klein' gezien het verlies over die periode.
En wat betreft het verhaal rondom te weinig koudemiddel bij oplevering, is dit correct? Want in dat geval ben ik er vrij zeker van dat ze bij de hele straat langs mogen gaan om bij te vullen..
Hoe schadelijk is dat dan? (Er vanuit gaande dat bij andere buren geen sprake is van een lek).
Er was 3.3kg afgevuld maar volgens de installateur heeft alklima/mitsubishi dit aangepast naar 3.6kg)
Voor de compleetheid het gaat hier om de PUHZ-SW75YAA. Ik gok zelf dat de lengte van de leidingen ongeveer 18 meter is..
Ik wil wel eens gaan experimenteren met een vaste flowtemperatuur, maar daarvoor zijn mijn uitleesmogelijkheden/skills nog niet voldoende. Dus dat is een eventuele volgende challenge.
Inmiddels vanuit de installateur (kantoor dan) een mailtje ontvangen dat het allemaal wel mee valt.. Haha hoe verrassend..
Het doorschieten is nog niet verbeterd. Kan ook best zijn dat het vorig jaar minder aan de orde was omdat de temperatuur toen ruim 1.5 graden hoger ingesteld was. Kan mij best voorstellen dat daar iets minder snel overheen gegaan wordt met vergelijkbare buitentemperaturen.
Echter had ik zelf toch wel verwacht dat het doorschieten langzamerhand wel wat zou verbeteren. Misschien is het ook wel 'by design' zodat de WP weer minder snel aan hoeft te slaan..
En dat ding schroef je tussen een Honeywell BDR RF module en de WP, en die zorgt ervoor dat de WP pas na bijv. 10 minuten uit gaat, als er op dat moment echt geen warmtevraag van de Honeywell is?doek55 schreef op maandag 12 december 2022 @ 19:55:
[...]
Je kunt er een XY-DJ01 tussen zetten om de korte uit momenten af te vangen.
doek55 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
Als je toch al domotica hebt kun je ook een relais ipv thermostaat gebruiken. Dan laat je de domotica bepalen wanneer de warmtepomp aan gaat. Dan heb je meer opties dan een thermostaat ooit kan leveren.
WP: PUD-SWM80YAA + EHSD-VM2D, ESP met MQTT Domoticz
Thermostaat aan = Setpoint Honeywell 30C (dus altijd aan)
Thermostaat uit = Setpoint Honeywell 15C (dus altijd uit)
Heb in HA een slider gemaakt voor Setpoint. Vervolgens kijk ik via Node Red of (huidige temperatuur - Setpoint) > 0,5C is. Zoja, dan ben ik op temperatuur en kan Thermostaat uit.
Temperatuur gaat dan uiteraard weer zakken, dus bij (huidige temperatuur - Setpoint) < 0,5C gaat Thermostaat aan.
/f/image/V1s6Kn9UxJaf9ftWkC9qCvhe.png?f=fotoalbum_large)
Zo moet het maar even, van de week maar kijken naar een wat nettere oplossing.
Bedankt voor de ideeën, ga ik zeker naar kijken!
Ja dat klopt, je kunt instellen hoe lang die wacht met uitschakelen. Als de Honeywell in de tussentijd weer warmte vraagt reset de timer voor de volgende keer.ricvee schreef op maandag 12 december 2022 @ 20:36:
[...]
En dat ding schroef je tussen een Honeywell BDR RF module en de WP, en die zorgt ervoor dat de WP pas na bijv. 10 minuten uit gaat, als er op dat moment echt geen warmtevraag van de Honeywell is?
Interessant, bij mijn split staat dit ook aan. Is @koevlaas2 zeker vergeten uit te zetten bij installatiePlenkske schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:41:
@FXZeRRo85 @Fr33z dit is alleen nodig als je waterleidingen in je circuit hebt die zouden kunnen bevriezen. Als dat niet kan (bv. omdat alle waterleidingen binnen zitten), dan is dat niet nodig. Je kan dan ergens in het service menu de optie Freeze Stat op * zetten (dan staat het uit).
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Sindsdien krijg ik de hut niet meer warm, hij staat nu al bijna 10 uur te rammen met ongeveer 2kwh maar thermostaat blijft op 18 (heb hem heeel even op 19 gezien). Is ook echt koud nu in hus
Ik heb van alles bekeken en ingesteld, zie de thermostaten bij de vloerverwarming open staan en retourtemp is rond de 20 graden. Iemand enig idee wat ik nog kan onderzoeken?
Gaat om Erst20d-vm2d icm een SUZ-SWM40 in een net opgeleverd nieuwbouwhuis (172m2 3 woonlagen vvw)
:strip_exif()/f/image/5fyqUomMlnt1VCuf4cqSCy1D.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/CZoKHyqiOtJB2l1UdELo5EFI.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 10% gewijzigd door laurens0619 op 12-12-2022 21:29 ]
CISSP! Drop your encryption keys!
Jij hebt er inmiddels zoveel in zitten spitten dat ik het niet meer 100% kan zeggen, jij of ik.breinonline schreef op maandag 12 december 2022 @ 21:26:
[...]
Interessant, bij mijn split staat dit ook aan. Is @koevlaas2 zeker vergeten uit te zetten bij installatie
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
Vaste Ta instellen van 25c en dan laten draaien, je zit nu in een tekort power/defrost spiraal.laurens0619 schreef op maandag 12 december 2022 @ 21:28:
Vandaag is de monteur geweest om de UE foutcode te laten onderzoeken. Niets gevonden, "misschien zat er wat lucht in de leiding". Thermostaat stond op 19 graden maar hij is even uit eweest en is snel gezakt naar 18.
Sindsdien krijg ik de hut niet meer warm, hij staat nu al bijna 10 uur te rammen met ongeveer 2kwh maar thermostaat blijft op 18 (heb hem heeel even op 19 gezien). Is ook echt koud nu in hus
Ik heb van alles bekeken en ingesteld, zie de thermostaten bij de vloerverwarming open staan en retourtemp is rond de 20 graden. Iemand enig idee wat ik nog kan onderzoeken?
Gaat om Erst20d-vm2d icm een SUZ-SWM40 in een net opgeleverd nieuwbouwhuis (172m2 3 woonlagen vvw)
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Edit: Je Ta is veel te hoog dat trekt die machine nu niet.
13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).
TA, temperatuur Aanvoertemperatuur toch?
Is dat hetzelfde als HFlow1? Ik heb hem in die andere modus gezet dat je die vast kunt instellen, die heb ik toen ook op 35 gezet en toen weer terug op doelkamertemperatuur
Of bedoel je iets anders?
Sinds een paar weken hebben we een ECODAN 6kW warmtepomp die via ENECO icm met zonnepanelen is geinstalleerd.
Los van het feit dat ik zodra het kan alles bij ENECO ga weghalen, hebben we sinds een week of twee het probleem dat we het huis niet warm krijgen.
Thermostaat ingesteld op 19-20-21C, maar de kamer komt maar niet boven de 17C alsof de pomp gewoon niet genoeg vermogen kan leveren. Verwarming op de slaapkamers hebben we met deze kou wel een beetje aan om het vocht eruit te houden, maar ook als ik alles dicht draai wil het niet warm worden en dat is met twee kleine kinderen veel op de grond spelen / kruipen niet fijn.
We hebben geen vloerverwarming maar moderne radiatoren waarmee we het altijd goed warm konden krijgen:)
Ik wacht al twee weken op een reactie / oplossing van ENECO, dus wil nu zelf op zoek naar een mogelijke oplossing.
Waar zou ik kunnen zoeken? We hebben het eenvoudige / standaard model thermostaat maar daar kan ik geen foutmeldingen vinden en als ik het klokprogramma uitzet wil het nog niet warmer worden.
Volgens de installateur zou de pomp nog bij -10C het huis warm moeten kunnen krijgen, Dus waar kan ik beginnen.
Ik zie als ik mijn verbruik uitlees in HA dat hij overdag en 's nachts 2,5-3kWh stroom trekt , 50-60Kwh per dag zonder dat het warm wil worden in huis.
DS1817+& DS923+ DX513 & DX517
Ja, die 35 is veel te hoog zet svp maar op 25 en gaat dat goed op 26.laurens0619 schreef op maandag 12 december 2022 @ 21:41:
@koevlaas2 dank dat je wil meenkden iig, voel mij beetje n00b nog hier...
TA, temperatuur Aanvoertemperatuur toch?
Is dat hetzelfde als HFlow1? Ik heb hem in die andere modus gezet dat je die vast kunt instellen, die heb ik toen ook op 35 gezet en toen weer terug op doelkamertemperatuur
Of bedoel je iets anders?
Hetzelfde verhaal (waarschijnlijk) Ta veel te hoog, heb je vloerverwarming verlaag je Ta naar 25 - 26c.Mk23 schreef op maandag 12 december 2022 @ 21:45:
Hej,
Sinds een paar weken hebben we een ECODAN 6kW warmtepomp die via ENECO icm met zonnepanelen is geinstalleerd.
Los van het feit dat ik zodra het kan alles bij ENECO ga weghalen, hebben we sinds een week of twee het probleem dat we het huis niet warm krijgen.
Thermostaat ingesteld op 19-20-21C, maar de kamer komt maar niet boven de 17C alsof de pomp gewoon niet genoeg vermogen kan leveren. Verwarming op de slaapkamers hebben we met deze kou wel een beetje aan om het vocht eruit te houden, maar ook als ik alles dicht draai wil het niet warm worden en dat is met twee kleine kinderen veel op de grond spelen / kruipen niet fijn.
We hebben geen vloerverwarming maar moderne radiatoren waarmee we het altijd goed warm konden krijgen:)
Ik wacht al twee weken op een reactie / oplossing van ENECO, dus wil nu zelf op zoek naar een mogelijke oplossing.
Waar zou ik kunnen zoeken? We hebben het eenvoudige / standaard model thermostaat maar daar kan ik geen foutmeldingen vinden en als ik het klokprogramma uitzet wil het nog niet warmer worden.
Volgens de installateur zou de pomp nog bij -10C het huis warm moeten kunnen krijgen, Dus waar kan ik beginnen.
Ik zie als ik mijn verbruik uitlees in HA dat hij overdag en 's nachts 2,5-3kWh stroom trekt , 50-60Kwh per dag zonder dat het warm wil worden in huis.
Koevlaas zijn Suz-SWM80VA draait 24x7 op 28c en verstookt niet meer dan 27kWh op een dag.
Dit bedoelen ze niet, wat je nu hebt ingesteld is de gevraagde/gewenste temp voor in huis.laurens0619 schreef op maandag 12 december 2022 @ 22:03:
Ik heb hem nu vastgzet op 25.
Kun je hem ook doelkamertemperatuur modus zetten en die TA ook op 25 zetten?
[Afbeelding]
WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022
Haha, nee hier heb ik niet aangezetenkoevlaas2 schreef op maandag 12 december 2022 @ 21:34:
[...]
Jij hebt er inmiddels zoveel in zitten spitten dat ik het niet meer 100% kan zeggen, jij of ik.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Zeker niet, is de voorlooptemperatuur icm de thermostaat.Speedyace schreef op maandag 12 december 2022 @ 22:12:
[...]
Dit bedoelen ze niet, wat je nu hebt ingesteld is de gevraagde/gewenste temp voor in huis.
Ik heb hem omgezet naar de modus zonder het huisje (HE toch?) ipv doelkamertemperatuur (HER).
Dat lijkt te werken want op mijn foto zie je ook het huisje niet meer links van de 25
Druk (en houd even ingedrukt) de knop i en je krijgt in beeld wat ie doet.laurens0619 schreef op maandag 12 december 2022 @ 22:18:
@Speedyace
Ik heb hem omgezet naar de modus zonder het huisje (HE toch?) ipv doelkamertemperatuur (HER).
Dat lijkt te werken want op mijn foto zie je ook het huisje niet meer links van de 25
koevlaas2 schreef op maandag 12 december 2022 @ 22:21:
[...]
Druk (en houd even ingedrukt) de knop i en je krijgt in beeld wat ie doet.
:strip_exif()/f/image/bDkc4uGDjMP548OkvseOR58U.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat ziet er goed uit. Voorloop naar 25 graden.
Deze waarde stond trouwens vanmiddag, voordat ik begon te troubleshooten waarom die niet hoger dan 18 wilde, op 20.
Echter ik had begrepen uit dit topic dat die waarde genegeerd wordt zodat je doelkamertemperatuur gebruikt.
Maar wat ik van jou begrijp is dat die in viceuze cirkel zit oid? En je hem een handje moet helpen om erdoorheen te komen oid?
[ Voor 3% gewijzigd door laurens0619 op 12-12-2022 22:28 ]
Correctie U heeft gelijk ik zie het nukoevlaas2 schreef op maandag 12 december 2022 @ 22:17:
[...]
Zeker niet, is de voorlooptemperatuur icm de thermostaat.

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022
Als je nog ergens een schema hebt geprogrammeerd zet dan ook even de klok goed. Staat denk ik nog op zomertijd....
Je hebt niet bepaald een C63 AMG gekocht, ik denk dat je een zo laag mogelijke temperatuur moet zoeken waarop je huis nog warm word. Met heel goede vloerverwarming kom je met 25c een heel eind/word het warm genoeg.laurens0619 schreef op maandag 12 december 2022 @ 22:25:
[...]
Maar wat ik van jou begrijp is dat die in viceuze cirkel zit oid? En je hem een handje moet helpen om erdoorheen te komen oid?
Overvragen van je systeem (door de thermostaatinstelling) dan gaat de machine volgas draaien met vele defrosts, een hoog verbruik en geen warmte tot gevolg.
Bij een warmtepomp (zeker die niet overhouden in vermogen) draait het allemaal om rendement, aan jou om het optimum eruit te halen.
Ik denk dat ik het een klein beetj begrijp, wat ik alleen niet snap is waarom de warmtepomp niet zelf dit inzicht heeft en ik hem daarbij moet helpen...
Het doet mij trouwens denken aan mijn 1e macbook air: Als je daar teveel van vroeg, liep die warm en schakelde die een core uit. Daardoor had die het nog drukker en liep die warm, en schakelde die enz enz enz
Aan dezelfde binnenunit kan je ook 14kW hangen en als je die Ta 35 laat maken doet ie dit zonder problemen, kost dan wel een sloot stroom trouwens.laurens0619 schreef op maandag 12 december 2022 @ 22:43:
@koevlaas2 projectbouwweinig te kiezen maar ik had niet echt het idee dat die onderbemeten zou zijn icm de zwaar uitgevoerde isolatie van deze woning.
Ik denk dat ik het een klein beetj begrijp, wat ik alleen niet snap is waarom de warmtepomp niet zelf dit inzicht heeft en ik hem daarbij moet helpen...
offtopic:
Het doet mij trouwens denken aan mijn 1e macbook air: Als je daar teveel van vroeg, liep die warm en schakelde die een core uit. Daardoor had die het nog drukker en liep die warm, en schakelde die enz enz enz
Ik had hier zojuist Ta 29c, veel te veel dus maar even gezakt naar 26c en ik laat 'm zo draaien komende nacht. Ook ik word nog wel verrast door het regelgedrag van het apparaat.
Adviseren jullie ook een timer te zetten op verwarmen? Ik lees op forum niks terug dat mensen die ook doen bij verwarmen. Klopt dit? Verwarmen jullie ook 24 uur per dag? Bij mij wordt nu met 28 graden doelvoorlooptemperatuur verwarmd 24/7 en ik zie via de slimme meter dat ik elk uur rond de 1,5 kWh kwijt ben aan verwarmen, dus met deze temperaturen kom ik altijd minimaal aan 35 kWh per dag dus heel veel geld en ik ben wanhopig opzoek waar ik nog kan bezuinigen
PUHZ-SHW 80YAA met als binnenunit de al veelbesproken ERSC-VM6D en boiler van 300 liter
Legio keren per dag ? Klinkt alsof er iets niet goed zit, heb je een foto van je installatie ?Kelme schreef op maandag 12 december 2022 @ 23:03:
Dag jongens, ik ben blij dat ik nu een timer op de sww heb gezet en deze nu maar 1x per dag een run doet ipv legio keren per dag. Scheelt me behoorlijk wat kwh per dag
Adviseren jullie ook een timer te zetten op verwarmen? Ik lees op forum niks terug dat mensen die ook doen bij verwarmen. Klopt dit? Verwarmen jullie ook 24 uur per dag? Bij mij wordt nu met 28 graden doelvoorlooptemperatuur verwarmd 24/7 en ik zie via de slimme meter dat ik elk uur rond de 1,5 kWh kwijt ben aan verwarmen, dus met deze temperaturen kom ik altijd minimaal aan 35 kWh per dag dus heel veel geld en ik ben wanhopig opzoek waar ik nog kan bezuinigen
Nee, geen timer op de verwarming zetten, hooguit een thermostaat, met de juiste Ta.Kelme schreef op maandag 12 december 2022 @ 23:03:
Dag jongens, ik ben blij dat ik nu een timer op de sww heb gezet en deze nu maar 1x per dag een run doet ipv legio keren per dag. Scheelt me behoorlijk wat kwh per dag
Goed te horen dat je beter uit bent met een klokregeling op je sww. (net als bij mij, zoals je weet

Zit vandaag op 30,03 kWh , en de pomp is net uit gegaan om 10 uur.
[ Voor 3% gewijzigd door Naalroc op 12-12-2022 23:26 ]
14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos
Zeker ja, want die sww klopt echt niet bij ons. Temperatuur daalt veel te snel waardoor onnodig vaak een run. Ha voor die 30,03 kWh zou ik nu tekenen. Hoe kan het dat jou pomp uitgaat? Ik zit dus nog met die ruksituatie dat ik zonder thermostaat zit dus hier blijft het water van 28 graden maar stromen door de leidingen terwijl ik zou het niet erg vinden als die wat uren overdag of in de nacht uit zou gaan.Naalroc schreef op maandag 12 december 2022 @ 23:24:
[...]
Nee, geen timer op de verwarming zetten, hooguit een thermostaat, met de juiste Ta.
Goed te horen dat je beter uit bent met een klokregeling op je sww. (net als bij mij, zoals je weet)
Zit vandaag op 30,03 kWh , en de pomp is net uit gegaan om 10 uur.
PUHZ-SHW 80YAA met als binnenunit de al veelbesproken ERSC-VM6D en boiler van 300 liter
Dag Koevlaas2, ik heb die geplaatst op 4 december rond 22:30 pag 179. Bij ons klopt zeker niet en installateur weet ervan en snapt het zelf niet en is navraag aan het doen bij Mitsubishi en wacht op zijn oplossing. Voor nu heb ik daarom maar timer erop gezet want onze aantal sww runs staan totaal niet in verhouding met het verbruik en heb ook al gezien dat elk uur de boiler 1 graden afkoelt zonder enig gebruik van warm water.koevlaas2 schreef op maandag 12 december 2022 @ 23:09:
[...]
Legio keren per dag ? Klinkt alsof er iets niet goed zit, heb je een foto van je installatie ?
Je kan zeker timer gebruiken op wp. Heb ik ook tijdje gedaan. Ging hij uit om 22 uur en morgens om 9 uur weer aan. Nu doe ik het met thermostaat die ik laag draai avonds.Kelme schreef op maandag 12 december 2022 @ 23:33:
[...]
Zeker ja, want die sww klopt echt niet bij ons. Temperatuur daalt veel te snel waardoor onnodig vaak een run. Ha voor die 30,03 kWh zou ik nu tekenen. Hoe kan het dat jou pomp uitgaat? Ik zit dus nog met die ruksituatie dat ik zonder thermostaat zit dus hier blijft het water van 28 graden maar stromen door de leidingen terwijl ik zou het niet erg vinden als die wat uren overdag of in de nacht uit zou gaan.
Let wel op met timer, hij gaat dan ook niet aan als je huis erg afkoelt. Weet even niet jouw situatie.
Als je een systeem hebt met een losse boiler is het heel simpel. Als de warm water run gedaan is draait de 3weg klep naar de cv stand en blokkeert de stroom van het warme water circuit waardoor hier in principe geen stroming plaatsvindt. Zit de klep verkeerd dan zal de boiler gaan stromen tussen warm en koud en dan koelt ie erg snel af.Kelme schreef op maandag 12 december 2022 @ 23:44:
[...]
Dag Koevlaas2, ik heb die geplaatst op 4 december rond 22:30 pag 179. Bij ons klopt zeker niet en installateur weet ervan en snapt het zelf niet en is navraag aan het doen bij Mitsubishi en wacht op zijn oplossing. Voor nu heb ik daarom maar timer erop gezet want onze aantal sww runs staan totaal niet in verhouding met het verbruik en heb ook al gezien dat elk uur de boiler 1 graden afkoelt zonder enig gebruik van warm water.
Je installateur moet eea controleren op dit punt.
Overigens het is soms zo dat door de wijze van installeren via de retour eea toch koud getrokken word (ondanks de juiste klepstand), dan moet er een hydraulische wijziging worden gedaan.
Mag ik nog een vraag stellen over opwarmen boiler?
Kan je deze ook op een schema geforceerd aanzetten? Ik heb hem nu gezet dat hij aan mag tussen 13.00 - 17.00. Maar soms is de afkoeling (gezet op 5C) er net niet waardoor hij niet gaat opwarmen, maar dat hij dan natuurlijk blijft afkoelen tot de volgende dag.
Je foto van gisterenavond liet zien dat hij SWW aan het maken was.laurens0619 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 08:17:
Na een nachtje hard werken is het beneden nog steeds 18 graden.
hmm het is natuurlijk ook koud buiten maar ik zou toch wel verwachten dat die omhoog zou gaan
Is hier misschien nog wat uit te halen?
[Afbeelding]
De temperaturen die je nu laat zien lijken daar ook op, 53 aanvoer, 51 retour, 49 vat.
Hoe staan je SWW instellingen? Misschien is die eindeloos SWW aan het maken ipv je huis aan het verwarmen.. Houdt eens de menu knop lang ingedrukt en ga dan naar SWW instellingen en geef dat eens door. (de instellingen van de verschillende opties daar natuurlijk)
Daarnaast goed om je tijdschema van SWW even te bekijken en door te geven.
[ Voor 3% gewijzigd door Robindd op 13-12-2022 08:25 ]
PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos
Dat is vreemd. Als je een tijdschema hebt van 13:00-17:00 voor SWW zou die ten alle tijden om 13:00 SWW moeten gaan maken. Zo werkt het ten minste bij mij, en dat is exact de reden waarom is daar vanaf gestapt ben. Hij verwarmde hier dan soms met maar slechts 2-3 graden daling.JustMyOpinion schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 07:35:
Nou hier mijn Honeywell thermostaat update. Hij is de nacht goed doorgekomen met mijn houtje-touwtje oplossing. Dus via HA gaan schakelen is eigenlijk nu het verhaal. En dus met een hele dure temperatuursensor....
Mag ik nog een vraag stellen over opwarmen boiler?
Kan je deze ook op een schema geforceerd aanzetten? Ik heb hem nu gezet dat hij aan mag tussen 13.00 - 17.00. Maar soms is de afkoeling (gezet op 5C) er net niet waardoor hij niet gaat opwarmen, maar dat hij dan natuurlijk blijft afkoelen tot de volgende dag.
Verwarm nu tot 46 met een daling van 8gr. Zo kan ik vaak meerdere dagen met 1 cycle doen i.p.v. elke dag verwarmen.
Je zou datzelfde kunnen overwegen, volgens mij zijn er meer overgestapt op die instelling.
Ik meet bovenin een 400L DJG vat, en dat gaat verwarmen bij 38gr. Nog nooit met koud water gedoucht, omdat er voldoende boven zit nog en de WP op tijd bijspringt.
PVOutput Youless - 9600Wp OZO+WNW | 38° | Goodwe GW6K-DT | Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | Zonneplan Nexus | Gasloos
SWW: ECO
Legionella: AAN
Max tempt SWW: 55
Max temperatuurdaling SWW: 5
Max laadtijd SWW: 90min
SWW modus beperking: 30min
DHW Opladen: groot
Legionalle: 60gr/ 7 dagen
Overigens heb ik gistermiddag ook een kamerthermostaat teruggehangen waardoor de klep(?) bij de vloerverwarming voor die kamer open is gegaan. Zou dat dat het kunnen zijn? Dat die nu vloer moet verwarmen waar (schijnbaar) al tijdje geen warmte in heeft gezeten?
Ik zou hem eens wat lager gaan zetten. Probeer eens 48 met 10 daling. Als je dan een keer lauw water hebt kan je het altijd wijzigen naar bv. 8 daling.
Max laadtijd: ik merkte laatst dat hij het net niet haalde dus heb hem op 120 gezet (het maximum).
DHW opladen: je hebt een cilinder unit, beter is dus om die op normaal te zetten.
Hij zal dan een stuk minder snel SWW gaan maken (tenzij je elke dag zo vaak in bad gaat), en dus meer tijd hebben om de woning te verwarmen.
En ja, je groepen van de vloer moeten natuurlijk wel open staan om te kunnen verwarmen
Ja die thermostaat was voor 1 slaapkamer boven, dat zou los moeten staan van de vloerverwarming woonkamer waar de mistubishi control unit/thermostaat(?) hangt.
Maar goed punt van vloerverwarming, als ik hier naar kijk staat het dan open? Boven heb ik elektrische thermostaten erop zitten en zie ik het rode pieleke zakken als een groep open staan
Beneden:
:strip_exif()/f/image/sEoQe7wF82W7C5976wWRZV5c.jpg?f=fotoalbum_large)
Boven (waar er de themostaat in slaapkamer 2 en 3 is aangesloten)
:strip_exif()/f/image/0RYZUMnAAX0UAX5umfnjhPrK.jpg?f=fotoalbum_large)
edit:
ok vaag, ik kijk net 10 minuten later en nu staan de flowmeters allemaal netjes in het midden en loopt er wel water doorheen.
[ Voor 5% gewijzigd door laurens0619 op 13-12-2022 09:27 ]
/f/image/uq4mR8yvvepFyEhdu4bjuD2E.png?f=fotoalbum_large)
Is bij familie van mij, systeem draait al een paar weken zonder problemen, alleen de laatste 2 weken af en toe deze melding. Afgelopen zondag snel even gekeken of er voldoende druk was en of er nog lucht in het systeem zat. Flow rate zat rond de 14 liter. Ik zal morgen nog een de SDkaart uitlezen..
Het rode "pieleke" laat zien hoe veel flow er door je groep gaat. Aan deze foto's te zien heb je alleen wat flow op Slaapkamer 2 en 3, verder geen flow, als ze helemaal boven aan staan gaat er geen flow door.laurens0619 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:18:
@Plenkske Thnx, aangepast
Ja die thermostaat was voor 1 slaapkamer boven, dat zou los moeten staan van de vloerverwarming woonkamer waar de mistubishi control unit/thermostaat(?) hangt.
Maar goed punt van vloerverwarming, als ik hier naar kijk staat het dan open? Boven heb ik elektrische thermostaten erop zitten en zie ik het rode pieleke zakken als een groep open staan
Beneden:
[Afbeelding]
Boven (waar er de themostaat in slaapkamer 2 en 3 is aangesloten)
[Afbeelding]
Tenzij zoals bij mij, de installateur de verdelers verkeerd om heeft aangesloten, dan slaan de meters niet uit,.. voordat we daar achter waren...
Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600
ThnxHammieDuDe schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:28:
[...]
Het rode "pieleke" laat zien hoe veel flow er door je groep gaat. Aan deze foto's te zien heb je alleen wat flow op Slaapkamer 2 en 3, verder geen flow, als ze helemaal boven aan staan gaat er geen flow door.
Tenzij zoals bij mij, de installateur de verdelers verkeerd om heeft aangesloten, dan slaan de meters niet uit,.. voordat we daar achter waren...
Ik had net inderdaad gevonden dat dit flowmeters zijn.
Gek genoeg staat ze nu wel plotseling open. Even afwachten of de keet nu gaat opwarmen
:strip_exif()/f/image/7sUHEnezEIKKfrjJMqlP8Qgg.jpg?f=fotoalbum_large)
Bedankt voor je reactie, ik ga eens kijken wat er vanmiddag gaat gebeuren. En idd misschien gewoon instellen zoals jij hebt gedaan. Hebben dat ding net een weekje, dus is even aftasten.Robindd schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 08:29:
[...]
Dat is vreemd. Als je een tijdschema hebt van 13:00-17:00 voor SWW zou die ten alle tijden om 13:00 SWW moeten gaan maken. Zo werkt het ten minste bij mij, en dat is exact de reden waarom is daar vanaf gestapt ben. Hij verwarmde hier dan soms met maar slechts 2-3 graden daling.
Verwarm nu tot 46 met een daling van 8gr. Zo kan ik vaak meerdere dagen met 1 cycle doen i.p.v. elke dag verwarmen.
Je zou datzelfde kunnen overwegen, volgens mij zijn er meer overgestapt op die instelling.
Ik meet bovenin een 400L DJG vat, en dat gaat verwarmen bij 38gr. Nog nooit met koud water gedoucht, omdat er voldoende boven zit nog en de WP op tijd bijspringt.
Waarschijnlijk omdat de unit nu daadwerkelijk bezig is met verwarmen, in plaats van SWW ?laurens0619 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:30:
[...]
Thnx
Ik had net inderdaad gevonden dat dit flowmeters zijn.
Gek genoeg staat ze nu wel plotseling open. Even afwachten of de keet nu gaat opwarmen
[Afbeelding]
Zoals eerder gezegd net is 55gr met 5gr daling behoorlijk krap inderdaad.laurens0619 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 08:51:
@Robindd Dat zou best kunnen, ben namelijk gisteren 2x en vanochtend 1x in bad geweest(je moet wat als je aan het klussen en slapen bent in nieuwbouwhuis waar nog niets in zit behalve badkamer)
SWW: ECO
Legionella: AAN
Max tempt SWW: 55
Max temperatuurdaling SWW: 5
Max laadtijd SWW: 90min
SWW modus beperking: 30min
DHW Opladen: groot
Legionalle: 60gr/ 7 dagen
Overigens heb ik gistermiddag ook een kamerthermostaat teruggehangen waardoor de klep(?) bij de vloerverwarming voor die kamer open is gegaan. Zou dat dat het kunnen zijn? Dat die nu vloer moet verwarmen waar (schijnbaar) al tijdje geen warmte in heeft gezeten?
Hoe hoger de temp., hoe meer verlies je hebt, laat staan als je ook nog een bad vult. Max 90 minuten met 30minuten beperking betekend:
SWW daalt naar 50 en verder: WP slaat aan. Zal 90 minuten draaien met de buitentemperatuur nu, 30minuten de kamer verwarmen, en daarna weer met SWW verder gaan waar die gebleven was.
Met defrosten tussendoor en de hoge temperatuur van 55gr zal die veel en lang SWW aan het verwarmen zijn en tussendoor af en toe de vloer.
Staat je schema wel 24/7 voor SWW?
3x in bad gaan in zo'n tijdsbestek met deze buitentemperaturen en een 200L vat terwijl je huis opgewarmt moet worden helpt daar natuurlijk niet aan mee
Waar hangt je control unit van de WP? En wat voor thermostaat heb je gehangen voor die klep? Ging de klep niet open eerder dan? Dan heb je vanzelfsprekend geen flow
Ik draai al 2 jaar met vermogens kabeltje en hier is alles wel van bekend. Normaal draai ik in de nachten op 50% en bij -5 automatisch op 75%. Van de geluidsreductiemodus kan ik maar weinig vinden. Het zou voornamelijk slecht zijn voor de COP las ik

Modus 1: van 03:00-08:00 maakt hij 650 rpm en bij -4° tot -6° max 60Hz a 5,5 kW gemiddelde COP van 3.5
Modus 2: van 08:00-10:00 maakt hij 580 rpm en bij -4° max 52 Hz a 4 kW Gemiddelde COP van 3.9
Gewoon om het uur een defrost, niks aparts.
We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)
SWW weekklok staat gewoon ingevuld op ieder tijdstip dus denk ik continue
Zag net wel dat Vakantiemodus voor beide geactiveerd stonden (?) en de SWW op eco stond.
Heb SWW nu naar norm gezet en vakantiemodus uitgezet.
Control unit hangt in woonkamer, thermostaat voor die klep heb ik geen idee van. Hoe kan ik dat zien?
Omdat ik toch wel vond dat de boiler temp. te snel zakte, zonder water gebruik, heb ik vorige week een extra "kast" erom heen gemaakt met 7 cm PIR schuim, en deksel; de 4e kant gaat niet lukken omdat daar de boiler praktisch tegen de wand staat. Resultaat: vannacht is de temp 1,5° maar gedaald in 8,5 uur, dat heeft dus wel geholpen.Kelme schreef op maandag 12 december 2022 @ 23:33:
[...]
Zeker ja, want die sww klopt echt niet bij ons. Temperatuur daalt veel te snel waardoor onnodig vaak een run. Ha voor die 30,03 kWh zou ik nu tekenen. Hoe kan het dat jou pomp uitgaat? Ik zit dus nog met die ruksituatie dat ik zonder thermostaat zit dus hier blijft het water van 28 graden maar stromen door de leidingen terwijl ik zou het niet erg vinden als die wat uren overdag of in de nacht uit zou gaan.
Wat betreft de afkoeling bij jou: dat moet echt wel een hydraulisch probleem zijn; vorig jaar heb ik ook een veel grotere daling van de boiler temp gezien, en kwam er achter dat de 3 weg klep niet goed afsloot. Omdat een andere klep te monteren te veel gedoe gaf, heb ik achter de 3 weg klep een elektrisch bediende kogelklep gemonteerd, die samen werkt met de bestaande 3 weg klep, en zijn interne lek weghaalt. Daar dus ook even naar laten kijken zoals @koevlaas2 ook al opmerkte. Met die extra kogelkraan is mijn interne lekkage, en extreme temp daling dus verholpen.
Waarom de wp uitging? Gewoon omdat alle thermostaten tevreden waren en uit gingen. Maar vanmorgen was het in de woonkamer maar 20,5°, dus toen heb ik mijn vermogens beperkende schakelaar maar op 100% gezet; was ik vergeten...

- Welke binnenunit en buitenunit?alberthakvoort schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:25:
Iemand al ervaring met een P6 melding?
[Afbeelding]
Is bij familie van mij, systeem draait al een paar weken zonder problemen, alleen de laatste 2 weken af en toe deze melding. Afgelopen zondag snel even gekeken of er voldoende druk was en of er nog lucht in het systeem zat. Flow rate zat rond de 14 liter. Ik zal morgen nog een de SDkaart uitlezen..
- Wat voor soort afgifte systeem?
(Vloerverwarming, radiatoren of allebei)
- Naregeling? (Master-master of master-slave)
https://www.wth.nl/wat-is-een-master-master-regeling
- Eventueel foto’s?
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
Bij SWW norm gaat hij vol gas werken, en bij eco een bepaald maximum. Volgens mij is het qua energieverbruik en COP beter om eco te gebruiken.laurens0619 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:50:
@Robindd het klinkt allemaal logisch qua redentatie maar ik mis een beetje duidelijke rapportage/inzicht vanuit de mitsubishi unit.
Zag net wel dat Vakantiemodus voor beide geactiveerd stonden (?) en de SWW op eco stond.
Control unit hangt in woonkamer, thermostaat voor die klep heb ik geen idee van. Hoe kan ik dat zien?
Vakantiemodus heb ik me ook al eens afgevraagd. Ik zie in het menu ook een vink aan, maar hij doet niets met de settings die erachter zitten. Ik gok dat deze vinkjes en de settings erachter ervoor zijn als je de vakantiemodus inschakelt. Maar ik heb nog niet gezien waar je die kan inschakelen.
Ik ben nu de Siemens RDH100 RF - set aan het testen. Deze kun je instellen op:Kelme schreef op maandag 12 december 2022 @ 23:33:
[...]
Schakeldifferentie 1K / 0,5K of PID snel / langzaam.
Ik was het wachten op Mitsubishi/Alklima helemaal zat…
Ik zal ergens deze week mijn ervaring hierover delen.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu
PUHZ-SW100YAA + EHST30C-VM2EDDutchWing schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:52:
[...]
- Welke binnenunit en buitenunit?
- Wat voor soort afgifte systeem?
(Vloerverwarming, radiatoren of allebei)
Alleen vloerverwarming 8 groepen
Geen naregeling, losse thermostaat op basis van aanvoer temperatuur
De flow moet minimaal 14,4 L/min zijn.alberthakvoort schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 11:59:
[...]
PUHZ-SW100YAA + EHST30C-VM2ED
Alleen vloerverwarming 8 groepen
Geen naregeling, losse thermostaat op basis van aanvoer temperatuur
Ik zou als eerste deze verhogen door te kijken of de pompstand wel op stand 5 staat.
De vuilfilter in de binnenunit niet vervuild is en/of de magneetfilter in de retourleiding niet vervuild is.
Eventueel kun je daarna de aanvoertemperatuur nog iets verlagen.
Waarom is er trouwens gekozen voor een PUHZ-SW100YAA?
Over hoeveel m2 vloerverwarming praten we eigenlijk?
Zie ook:
:strip_exif()/f/image/0MgAx4mVZp90DhmHsm7rXuDJ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kHFJMfc09za7FWbAsSwZ2iLx.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 3% gewijzigd door DutchWing op 13-12-2022 13:43 ]
Ik wacht jou bevindingen even af. En het duurt idd erg lang met Mitsubishi.DutchWing schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:57:
[...]
Ik ben nu de Siemens RDH100 RF - set aan het testen. Deze kun je instellen op:
Schakeldifferentie 1K / 0,5K of PID snel / langzaam.
Ik was het wachten op Mitsubishi/Alklima helemaal zat…
Ik zal ergens deze week mijn ervaring hierover delen.
Hier een SUZ-SWM40-VA, stuur op watertemperatuur, 29C,
de unit lijkt te sturen op een delta van ongeveer 1,5C tot 2.0C
Gisteravond en vannacht het ging het prima, keurig op 29C
Sinds vanmorgen (buiten temp. is inmiddels wel gestegen van -6 naar -2)
zakt de aanvoertemp. naar ongeveer 27,5C en soms een delta van kleiner dan 1C.
De uitsturing is dan nog steeds 29.0C
Dit blijft zo uren doorgaan (huis koelt af), opgenomen vermogen is dan ongeveer 430W.,
tot ik de unit even stop via de bediening daarna start de unit weer op met
een keurige regeling naar 29C
Weet iemand wat dit is, waarom dit gebeurt?
Defrost doet deze unit heel veel, maakt geen verschil als deze op hoog of laag vermogen draait.
Vandaag minimaal al 20x
Af en toe maakt de buitenunit bij veel vermogen vraag een krakend of ratelend of snerpend geluid
(Kan het niet goed omschrijven) duidelijk hoorbaar door het dak.
Koelmiddel te kort??
SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1
Procon A1M Melcobems Mini
Modbus shield van Enri
Initieel een Wemos D1 (welke niet krachtig genoeg is) en later met een ESP32-WROOM-32
Dit alles met de code van @AUijtdehaag in https://gathering.tweaker...message/71353626#71353626
Tot nu toe is dit niet succesvol gebleken. Ik krijg telkens geen output met de volgende output in log:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
| 18:05:35 [W] [modbus:105] Modbus CRC Check failed! 1BC1!=DA 18:05:37 [W] [modbus:105] Modbus CRC Check failed! 1BC1!=DA 18:05:39 [W] [modbus:105] Modbus CRC Check failed! 1BC1!=DA 18:05:41 [D] [modbus_controller:029] Modbus command to device=1 register=0x34 countdown=0 no response received - removed from send queue 18:05:41 [W] [modbus:105] Modbus CRC Check failed! 1B2E!=35 18:05:43 [W] [modbus:105] Modbus CRC Check failed! 1B2E!=35 18:05:45 [W] [modbus:105] Modbus CRC Check failed! 1B2E!=35 18:05:47 [W] [modbus:105] Modbus CRC Check failed! 1B2E!=35 18:05:49 [W] [modbus:105] Modbus CRC Check failed! 1B2E!=35 18:05:49 [W] [modbus_controller:112] Duplicate modbus command found: type=0x3 address=31 count=2 18:05:49 [W] [modbus_controller:112] Duplicate modbus command found: type=0x3 address=85 count=1 18:05:49 [W] [modbus_controller:112] Duplicate modbus command found: type=0x3 address=89 count=1 18:05:49 [W] [modbus_controller:112] Duplicate modbus command found: type=0x4 address=32 count=1 18:05:49 [W] [modbus_controller:112] Duplicate modbus command found: type=0x4 address=50 count=1 18:05:49 [W] [modbus_controller:112] Duplicate modbus command found: type=0x4 address=56 count=1 18:05:49 [W] [modbus_controller:112] Duplicate modbus command found: type=0x4 address=58 count=1 18:05:49 [W] [modbus_controller:112] Duplicate modbus command found: type=0x4 address=60 count=1 18:05:49 [W] [modbus_controller:112] Duplicate modbus command found: type=0x4 address=62 count=1 18:05:49 [W] [modbus_controller:112] Duplicate modbus command found: type=0x4 address=64 count=1 18:05:49 [W] [modbus_controller:112] Duplicate modbus command found: type=0x4 address=79 count=2 18:05:49 [W] [modbus_controller:112] Duplicate modbus command found: type=0x4 address=156 count=6 18:05:49 [W] [modbus_controller:112] Duplicate modbus command found: type=0x4 address=166 count=6 18:05:49 [W] [modbus_controller:112] Duplicate modbus command found: type=0x4 address=173 count=1 |
Wat ik gechecked heb is of de pins goed zijn ingevuld, en ik heb de modbus kabel vervangen (A op A en B op B ). Dit mag helaas niet baten.
Ik heb ook geprobeerd om het met de D1 aan de gang te krijg dmv alleen de sensors in de yaml te behouden, maar ook dan krijg ik de CRC errors.
Beide lampjes op de Procon knipperen, dus er lijkt wel modbus communicatie te zijn, maar helaas telkens die CRC issues.
Dit alles is met de laatste homeassistant en esphome-dev.
Ik neem aan dat het niet uit maakt of ik de genoemde ESP32 gebruik:
https://www.bitsandparts....h-ontwikkelboard-p1905277
of deze: https://www.amazon.nl/gp/product/B08BTRQNB3
Heeft iemand een idee wat er mis kan zijn? zou de MAX485 eventueel defect kunnen zijn?
- SUZ-SWM60VA
- ERST20D
Wij wonen met 2 personen (mogelijk toekomstig meer) in een hoekwoning uit 1980 (ongeveer 300m3 inhoud)
Onlangs is hij helemaal voorzien van nieuwe kozijnen en triple glas en er is ook dakisolatie aangebracht. Er is nog wel wat warmteverlies door de spouwmuur. Er zit wel glaswol in maar niet heel veel.
Op dit moment verwarm ik met 2 lucht-lucht warmtepompen (3.5 en 2.5kW) en die hebben genoeg vermogen om alles warm te krijgen. We verwarmen enkel nog met gas op zolder en gebruiken gas om te douchen. Ik verwacht dat verwarmen wel gaat lukken met de SWM60. Eventueel in combinatie met de lucht/lucht die we nu al hebben.
Is dit type nog steeds actueel? of zijn er betere of efficiëntere keuzes? Advies en tips?
Hier lijkt hij een nette prijs te hebben: https://www.ecoclimagroup...ric-kit-atw-p6m-t20d.html
🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1
De topper bij alklima geeft aan dat de minimale voorlooptemperatuur te hoog kan staan of de in/uitschakeltemperatuurdifferentiatie te groot kan staan. Dit is in het service menu aan te passen, bij voorkeur door de installateur.
Prima op zich want de monteur komt deze week nog langs. Maar iemand van de experts hier die nog een handvat heeft hiervoor?
Beetje hit and miss welke monteur er langs komt. De een is heel kundig de ander totaal niet.
Staat op auto adaption, ruimtegestuurd (woonkamer par thermostaat) in elk geval. Het is nu lekker warm, 20 graden, maarja. Of is een overshoot van 1 graad juist prima? In principe duurt het dan weer langer voor hij aangaat.. Maar heb meer het idee dat hij daardoor ook gewoon te lang doorgaat of teveel gas geeft. Maar zie het niet echt terug in de instellingen.
En als ik kijk naar externe sensoren is het niet een hele graad (op de binnenunit controller zie je alleen hele grades), maar eigenlijk een halve graad die hij dan afrond. Dat komt omdat de hysterese van dat ding 0,5 is. En zover ik weet is die niet aan te passen. Ik weet niet of dat voor de par thermostaat ook zo is.
[ Voor 19% gewijzigd door Plenkske op 13-12-2022 15:50 ]
Vakantiemodus is pas actief als je die echt aan zet, dan is je hele scherm gevuld met die info, dat valt niet te missen.laurens0619 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:50:
@Robindd het klinkt allemaal logisch qua redentatie maar ik mis een beetje duidelijke rapportage/inzicht vanuit de mitsubishi unit.
Ik zou je delta gewoon een heel eind vergroten en hem even laten draaien.. 55gr met delta 5 houdt je nog 50gr over, dat is meeeer dan voldoende en zorgt onnodig veel voor SWW runs.
Kreeg vorige week bericht van de installateur dat PUD serie niet leverbaar is via Alkima.DutchWing schreef op maandag 28 november 2022 @ 02:08:
@Carbon is de PUD-SHWM100YAA een speciaal model?
Ik kan hem niet bij Alklima terugvinden…
De reden:
Het enige alternatief wat voor mij blijft is de PUHZ-SHW112YAA (levertijd 6 maanden) of toch een ander merkDe PUD lijn voert Aklima bewust niet vanwege de Nederlandse wetgeving, de TO-Juli eis bij nieuwbouw trajecten.
Gelukkig heb ik geen haast
[ Voor 4% gewijzigd door Carbon op 13-12-2022 16:10 ]
Ja snap ik hoor. Maar het wordt hier nu constant 20 graden terwijl 19 ingesteld is. Niet erg, wel onnodig op zich. En vorige winter was dit niet zo. Ik had gedacht dat de WP zich daarop aan zou passen na verloop van tijd. Maar volgens Alklima kan het dus de voorlooptemperatuur zijn die te hoog staat of die differentiatie ofzo..Plenkske schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:49:
@NileZ_ bij de binnenunit controller is dat normaal gedrag. Ik weet niet of dit dan voor de par thermostaat ook zo is.
En als ik kijk naar externe sensoren is het niet een hele graad (op de binnenunit controller zie je alleen hele grades), maar eigenlijk een halve graad die hij dan afrond. Dat komt omdat de hysterese van dat ding 0,5 is. En zover ik weet is die niet aan te passen. Ik weet niet of dat voor de par thermostaat ook zo is.
Misschien moet ik ook niet zeuren over 1 graad. Maar het voelt zo inefficiënt aan.
Maar hoe krijg ik het kapje waar het stroom wordt aangesloten van mijn SUZ-SWM80 open?
In de handleiding staat dat hij vast zit met twee schroefjes en "that's it"! Maar als ik de schroefjes los maak krijg ik hem er niet makkelijk af. Voor ik straks iets sloop.... mis ik iets? Moet ik een speciale handeling doen?
:fill(white):strip_exif()/f/image/BhCNywhdPara1xmmf1rzqWYZ.png?f=user_large)
Schroefjes los en daarna deksel iets naar beneden duwen.JustMyOpinion schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:06:
Ok... excuses voor wellicht alweer een domme vraag....
Maar hoe krijg ik het kapje waar het stroom wordt aangesloten van mijn SUZ-SWM80 open?
In de handleiding staat dat hij vast zit met twee schroefjes en "that's it"! Maar als ik de schroefjes los maak krijg ik hem er niet makkelijk af. Voor ik straks iets sloop.... mis ik iets? Moet ik een speciale handeling doen?
[Afbeelding]
Hij zit er een soort van ingehaakt en aan de bovenzijde geklemd zodat er geen regenwater naar binnen kan.
Precies het zelfde als bij een airco buitenunit.
[ Voor 14% gewijzigd door DutchWing op 13-12-2022 16:16 ]
Yes! Thanx!
Indoor een SUZ-SWM60VA en outdoor een ERST30D-VM2ED.
:strip_exif()/f/image/SYH0OsX6KQnXalTlcJkQQNVn.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/TiT5nx9oVhOtluXuiNdLKuh1.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/YXp7AOYxTRkxLRk3Sjk7Dgaa.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/QAjU0FylDttB7rdUSYtiZ9SE.jpg?f=fotoalbum_medium)
:fill(white):strip_exif()/f/image/WamdHEBjkW0HkwH3tmKsLuzz.png?f=user_large)
:fill(white):strip_exif()/f/image/3I8JRgoWqe6cmMbFPSmRcFpo.png?f=user_large)
[ Voor 7% gewijzigd door robertwebbe op 13-12-2022 16:27 ]
Dit is interessant om te lezen. Ik ben er toevallig zelf net ook mee bezig omdat mijn warmtepomp een bulderend geluid maakt alsof er een vrachtwagen voor de deur staat zodra hij bijna dichtgevroren is aan de achterkant. De laatste 10 minuten net voor de defrost dus.ThaDude schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 10:42:
Ik dacht dat het vannacht wel een mooi nacht was om de geluidsreductiemodus te proberen. Ik heb een FTC6 binnen unit i.c.m. SW75YAA. Hier is deze modus dus aanwezig.
Ik draai al 2 jaar met vermogens kabeltje en hier is alles wel van bekend. Normaal draai ik in de nachten op 50% en bij -5 automatisch op 75%. Van de geluidsreductiemodus kan ik maar weinig vinden. Het zou voornamelijk slecht zijn voor de COP las ik![]()
Modus 1: van 03:00-08:00 maakt hij 650 rpm en bij -4° tot -6° max 60Hz a 5,5 kW gemiddelde COP van 3.5
Modus 2: van 08:00-10:00 maakt hij 580 rpm en bij -4° max 52 Hz a 4 kW Gemiddelde COP van 3.9
Gewoon om het uur een defrost, niks aparts.
Ik heb hem ingesteld op de 3 balkjes en altijd aan geselecteerd met alle dagen aangevinkt. Ik zie echter nog steeds 740rpm met informatie werking 019.
Heb jij hem eerst uitgeschakeld? Of iets anders gedaan?
Mitsubishi Puz-wm112yaa + ERPT30X-VM2ED
15-20 kWh totaalverbruik of heb je een losse kWh meter?robertwebbe schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:23:
Ik ben net begonnen met mij in te lezen in dit onderwerp. Kan iemand mij vast zeggen of mijn huidige instellingen goed staan? Het gaat nu best hard met energieverbruik deze dagen, het verbruik afgelopen koude dagen is tussen de 15 en 20 kWh per dag.
Hoe groot is de woning?
Bij nieuwbouw heb je het eerste jaar vaak een wat hoger verbruik vanwege het nog aanwezig bouwvocht, dat moet er namelijk eerst uit…
Je bedoeld omgekeerdIndoor een SUZ-SWM60VA en outdoor een ERST30D-VM2ED.
De ERST is namelijk de binnenunit.
Ik zie op de afbeeldingen niks geks.
Hoe meer afgifte hoe lager je aanvoertemperatuur kan, maar gezien je zoneregeling hebt (master-slave) kan dit ook nadelig uitpakken.
In dit menu staat een overzicht van je instellingen:
service menu >> Code: 0000 >> Samenvatting instellingen
En in de compensatie curve kun je de stooklijn aflezen. x aanvoertemp bij x buitentemp.
Wat betekent dat dik gedrukte? [Nederlandse wetgeving, de TO-Juli eis bij nieuwbouw trajecten...]Carbon schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 16:04:
[...]
Kreeg vorige week bericht van de installateur dat PUD serie niet leverbaar is via Alkima.
De reden:
[.De PUD lijn voert Aklima bewust niet vanwege de Nederlandse wetgeving, de TO-Juli eis bij nieuwbouw trajecten...]
Het enige alternatief wat voor mij blijft is de PUHZ-SHW112YAA (levertijd 6 maanden) of toch een ander merk
Gelukkig heb ik geen haast
Volgens mij is dat wetgeving om oververhitting te voorkomen. Nieuwbouwwoningen worden zonder actieve koeling (en omdat vaak op zonwering wordt bezuinigd) in de zomer veel te warm.Naalroc schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 17:11:
Wat betekent dat dik gedrukte? [Nederlandse wetgeving, de TO-Juli eis bij nieuwbouw trajecten...]
En de PUD serie kan niet koelen.
Ik zou ook niet meer zonder koelen met de WP willen. Die heeft hier de afgelopen zomer 240 kWh voor het koelen verbruikt (en daarmee 1893 kWh aan warmte aan de woning onttrokken). En dat in een woning waar niet op de zonwering is bezuinigd, en die bovendien op de zolderverdieping ook nog een airco heeft.
[ Voor 26% gewijzigd door Andrehj op 13-12-2022 17:29 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.
Thanks voor de input, heb gelijk 2 nieuwe max485 modules besteld. Zal eens kijken of dat helpt.AUijtdehaag schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:20:
@clandmeter
Dit soort foutmeldingen krijg je ook bij een defecte ttl naar rs485.
Heb ook al een paar gehad die nieuw niets deden.
Ik heb er wel thuisliggen om te controleren en op te sturen. Ben alleen ff niet in NL. :-)
Dan heb ik iig 1 reserve en kan ik de evt later voor mijn Orcon WTW gebruiken om via modbus uit te lezen.
Ik kan het niet vinden in de instellingen en ook niet in de handleiding. Waar kun je die nalopen/instellen?breinonline schreef op maandag 12 december 2022 @ 21:26:
[...]
Interessant, bij mijn split staat dit ook aan. Is @koevlaas2 zeker vergeten uit te zetten bij installatie
Look behind you! A three headed monkey!
Die (enorme) herrie kort voor een defrost is herkenbaar. Dat is met name 's nachts niet leuk.Ronaldvdijk schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 17:04:
[...]
Dit is interessant om te lezen. Ik ben er toevallig zelf net ook mee bezig omdat mijn warmtepomp een bulderend geluid maakt alsof er een vrachtwagen voor de deur staat zodra hij bijna dichtgevroren is aan de achterkant. De laatste 10 minuten net voor de defrost dus.
'k Ben benieuwd of daar iets aan te doen is. De compressorfrequentie loopt altijd op richting een defrost, maar ik heb het gevoel dat de compressor de boosdoener niet is, maar eerder het feit dat de boel dichtgevroren is en de ventilator nauwelijks meer lucht kan aanzuigen en dat de ruimte waarin de fan draait zich als een klankkast gaat gedragen.
14 Liter is wel magertjes, mogelijk dat hierin een probleem zit.alberthakvoort schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 09:25:
Iemand al ervaring met een P6 melding?
[Afbeelding]
Wat is het voor machine ?
18 liter zit hij op stand 5koevlaas2 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 18:26:
[...]
14 Liter is wel magertjes, mogelijk dat hierin een probleem zit.
Wat is het voor machine ?
Met de SWP button (7 seconden ingedrukt houden) in de buitenunit, dan gaat ie een pumpdown doen.alberthakvoort schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 18:12:
De buitenunit is door hele vele resetten compleet dicht gevroren. Nu heeft dit model geen koelen.. is er een manier om geforceerd te defrosten?
Let op als je dit doet moet je achteraf de stroom eraf halen en erweer opzetten om de machine weer normaal aan te krijgen.
de pumpdown kun je stoppen door nogmaals de SWP knop te drukken en ingedrukt houden tot ie stopt.
Edit: O je machine moet in standby staan als je de button gaat drukken anders doet ie het niet.
[ Voor 7% gewijzigd door koevlaas2 op 13-12-2022 18:34 ]
Ga ik morgen bij licht proberen, bedankt voor de tipkoevlaas2 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 18:28:
[...]
Met de SWP button (7 seconden ingedrukt houden) in de buitenunit, dan gaat ie een pumpdown doen.
Let op als je dit doet moet je achteraf de stroom eraf halen en erweer opzetten om de machine weer normaal aan te krijgen.
de pumpdown kun je stoppen door nogmaals de SWP knop te drukken en ingedrukt houden tot ie stopt
14 L is te weinig om goed te kunnen defrosten, 18 klinkt beter maar mag nog meer, kan je nog flowmeters opendraaien oid ?alberthakvoort schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 18:28:
[...]
18 liter zit hij op stand 5
chris vw schreef op zaterdag 5 november 2022 @ 20:02:koevlaas2 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:23:
[...]
14 L is te weinig om goed te kunnen defrosten, 18 klinkt beter maar mag nog meer, kan je nog flowmeters opendraaien oid ?
Goedendag, Ik heb net m'n pompsnelheid en flow eens bekeken.
stand 4 14 liter/min
Stand 5 16 liter/min
Hier met 300l sww vat ook lage flow. Maar filter nog niet schoongemaakt. Pomp bij dit model lijkt wel lagere flow te geven. Zie posts na dit bericht.
Het klopt inderdaad dat de compressor deze herrie niet maakt. Het komt uit de fan, doordat de achterkant is dichtgevroren trekt hij er geen lucht meer doorheen. Daarom dacht ik door de geluidsreductie te activeren om de fan op 650 RPM te laten draaien en daarmee de herrie iets te beperken. Ik weet niet of het zoveel invloed heeft, maar alle kleine beetjes helpen.Cranberry schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 18:16:
[...]
Die (enorme) herrie kort voor een defrost is herkenbaar. Dat is met name 's nachts niet leuk.
'k Ben benieuwd of daar iets aan te doen is. De compressorfrequentie loopt altijd op richting een defrost, maar ik heb het gevoel dat de compressor de boosdoener niet is, maar eerder het feit dat de boel dichtgevroren is en de ventilator nauwelijks meer lucht kan aanzuigen en dat de ruimte waarin de fan draait zich als een klankkast gaat gedragen.
Mitsubishi Puz-wm112yaa + ERPT30X-VM2ED
Staan nu allemaal open, soms 19 liter. Hij ontdooid nu wel, had SWW uitgezet omdat die na de reset meteen begon te bulderenkoevlaas2 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 19:23:
[...]
14 L is te weinig om goed te kunnen defrosten, 18 klinkt beter maar mag nog meer, kan je nog flowmeters opendraaien oid ?
Ze checken hem nu elk uur even, lijkt nu goed te gaan..
Ik laat morgen wel even weten hoe het vannacht is gegaan.
Hulde, weer een huwelijk gered.alberthakvoort schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:42:
[...]
Staan nu allemaal open, soms 19 liter. Hij ontdooid nu wel, had SWW uitgezet omdat die na de reset meteen begon te bulderen![]()
Waarschijnlijk had je over mijn antwoord heen gelezen.alberthakvoort schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 20:42:
[...]
Staan nu allemaal open, soms 19 liter. Hij ontdooid nu wel, had SWW uitgezet omdat die na de reset meteen begon te bulderen![]()
DutchWing in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Ergens een korte bocht in je afgiftesysteem ?Chip2710 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 15:00:
Even een raar fenomeen.
Hier een SUZ-SWM40-VA, stuur op watertemperatuur, 29C,
de unit lijkt te sturen op een delta van ongeveer 1,5C tot 2.0C
Gisteravond en vannacht het ging het prima, keurig op 29C
Sinds vanmorgen (buiten temp. is inmiddels wel gestegen van -6 naar -2)
zakt de aanvoertemp. naar ongeveer 27,5C en soms een delta van kleiner dan 1C.
De uitsturing is dan nog steeds 29.0C
Dit blijft zo uren doorgaan (huis koelt af), opgenomen vermogen is dan ongeveer 430W.,
tot ik de unit even stop via de bediening daarna start de unit weer op met
een keurige regeling naar 29C
Weet iemand wat dit is, waarom dit gebeurt?
Defrost doet deze unit heel veel, maakt geen verschil als deze op hoog of laag vermogen draait.
Vandaag minimaal al 20x
Af en toe maakt de buitenunit bij veel vermogen vraag een krakend of ratelend of snerpend geluid
(Kan het niet goed omschrijven) duidelijk hoorbaar door het dak.
Koelmiddel te kort??
Hier heb ik met hetzelfde model een aardige overshoot in Ta, 29c terwijl ik 28 vraag. Eea lijkt de retourtemperatuur te gebruiken om te sturen. Had ook problemen met teweinig vermogen, ik heb de flow verhoogd en krijg nu meer vermogen.
Op de begane grond zie ik sommige lussen heel duidelijk en andere niet. Het lijkt alsof daar te weinig doorheen gaat. Ben vervolgens bij de verdelers gaan kijken en zie dat voor de begane grond de groepen vrij geknepen zijn vergeleken met boven.
Boven zie ik de verwarmingslussen heel duidelijk lopen.
Boven lijken ze allemaal max open, maar beneden staan ze op 0.5l/min (2 standjes van onderen). Het zijn best lange lussen. Mijn vraag of dit zo gedaan is om boven nog voldoende flow te krijgen ? Ik wil eigenlijk beneden meeste warmte afgifte. Kan ik zo aan die sleutel draaien om de flow hoger te krijgen ?
Ik heb het idee dat dit niet goed is ingeregeld

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32
Ja hoor draai maar open.xoror schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:00:
Warmte camera binnen en leuk spelen en vloerverwarming kijken. Nu zie ik iets geks.
Op de begane grond zie ik sommige lussen heel duidelijk en andere niet. Het lijkt alsof daar te weinig doorheen gaat. Ben vervolgens bij de verdelers gaan kijken en zie dat voor de begane grond de groepen vrij geknepen zijn vergeleken met boven.
Boven zie ik de verwarmingslussen heel duidelijk lopen.
Boven lijken ze allemaal max open, maar beneden staan ze op 0.5l/min (2 standjes van onderen). Het zijn best lange lussen. Mijn vraag of dit zo gedaan is om boven nog voldoende flow te krijgen ? Ik wil eigenlijk beneden meeste warmte afgifte. Kan ik zo aan die sleutel draaien om de flow hoger te krijgen ?
Ik heb het idee dat dit niet goed is ingeregeld
Nog ergens op letten ? of gewoon max open gooien
Als je ergens meer water heen stuurt haal je het elders vandaan dus kijken of de rest ook voldoende flow heeft.xoror schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:03:
[...]
Nog ergens op letten ? of gewoon max open gooien
Sommige moet ik best ver draaien, ik loop geen kans dat iets open schiet en water uit komt he ?koevlaas2 schreef op dinsdag 13 december 2022 @ 21:04:
[...]
Als je ergens meer water heen stuurt haal je het elders vandaan dus kijken of de rest ook voldoende flow heeft.
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero