Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Het deel wat ik niet heb gequote ben ik volkomen met je eens!
Grolsch schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 09:26:
Sommige mensen in dit topic krijgen blijkbaar gigantisch harde plassers van bepaalde COP getallen, maar een goede COP is geen doel op zich, het gaat erom dat je de hut comfortabel warm krijgt, en dat je zo min mogelijk elektrische kWh's verbruikt, want die moet je namelijk afrekenen.
Maar met een hoger rendement haal je meer uit 1kW stroom.
Want je verbruik, rendement en stook gedrag zijn allemaal aan elkaar gekoppeld.
je kunt prachtige COP getallen halen, ga maar eens verwarmen met Ta 25 als het buiten 25 graden is, je wordt dan echt COP kampioen! Maar verstandiger is om je WP dan uit te zetten, want dan verbruik je namelijk helemaal geen kWh's.
Het zuinigste is je woning op temperatuur te houden en nachtverlaging toe te passen indien je een snel reagerend afgifte systeem hebt.

Dan is het natuurlijk even afhankelijk van de woning etc of je alles wilt verwarmen of deels en wat hierin goedkoper is.

Dus je wilt overdag 20 graden hebben en in de avond pas je een nachtverlaging toe van 2 graden:
> Als je woning binnen 1 uur weer op 20 graden is, dan heeft nachtverlaging nut.
> Als je woning er een halve dag over doet om die 20 graden weer te bereiken, dan heeft het natuurlijk geen nut. (Of eventueel in bepaalde specifieke situaties.)
> Maar misschien met radiatoren kan dit weer wel nuttig zijn.

Wij hebben zelfs complexen waarbij een grotere nachtverlaging een negatief effect had… Dus zulke uitspraken zijn enorm tricky!

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PKMP
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20-02-2023
Ik wil de EHSD-VM2D / PUHZ-SW75-YAA in HYBRIDE koppelen aan de CV ketel via de Analog Output (0-10V) uitgang (OUT1A; klemmen TBI.4 7-8 ).

Hiervoor dipswitch settings ingesteld:
SW1-1 Boiler ON
SW2-6 Mix tank ON
SW6-4 Analog Output is op ON gezet.

In het menu staat:
Heat source settings: Hybride
Boiler settings / hybrid settings: Ambient (-5 C)

Toch schakelt de warmtepomp het digitale output contact (OUT10) en lijkt het er op dat de Analog Outout niet wordt aangestuurd. Verschil is namelijk dat bij schakelen op digitale output (OUT10), de warmtepomp uitgaat en geheel overschakeld naar de CV en bij de analog Output (OUT1A) de warmtepomp parallel draait met de CV. In mijn geval gaat de warmtepomp uit.
Wat zou er nog verder ingesteld moeten worden om de Analog Output te activeren?

Aanvulling: inmiddels werkt het wel met bovenstaande instellingen.

[ Voor 21% gewijzigd door PKMP op 10-12-2022 17:25 . Reden: Opgelost ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
doek55 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 11:27:
Gisteren voor het eerst dit najaar serieuze defrosts gekregen. Het viel mij daarbij op dat de SW75YAA na een defrost slecht op gang kwam met slechts 2kW warmte in de eerste 20 minuten. Ik had het vermogenskabeltje nog op 50% staan, nadat ik die op 75% had gezet ging de compressor na een defrost sneller hogere frequenties gebruiken en liep het vermogen wel vlot op naar de gewenste 4kW met een veel hogere COP. Dit gedrag was mij nog niet eerder opgevallen, want ik draai meestal op 75%. Wellicht hebben anderen hier ook last van.
Ja, ik heb dat ook, en daarover hier ook al een aantal maal geschreven.
De 50%- stand geeft ook erg onstabiel regelgedrag tot Ta is bereikt.
Ik gebruik die stand daarom ook niet meer, mijn WP staat eigenlijk permanent op 75%.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Speedyace schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:15:
Zijn er meer mensen die problemen hebben met de Melcloud App. Deze ververst niet meer en geeft niet de zelfde waardes door als wat op de binnenunit wordt weergegeven. Wel of niet verwarmen en de temp. van de boiler wordt niet real time weergegeven.
Hier worden in ieder geval de temperaturen elke minuut netjes bijgewerkt. (Voor de rest verandert er bij mij niets)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Nu online

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Andrehj schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:44:
[...]

Hier worden in ieder geval de temperaturen elke minuut netjes bijgewerkt. (Voor de rest verandert er bij mij niets)
Ik zal de boel nog eens resetten hier, kijken of dat wil helpen.

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • +2 Henk 'm!
DutchWing schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 13:33:
Het deel wat ik niet heb gequote ben ik volkomen met je eens!

[...]

Maar met een hoger rendement haal je meer uit 1kW stroom.
Want je verbruik, rendement en stook gedrag zijn allemaal aan elkaar gekoppeld.

[...]

Het zuinigste is je woning op temperatuur te houden en nachtverlaging toe te passen indien je een snel reagerend afgifte systeem hebt.

Dan is het natuurlijk even afhankelijk van de woning etc of je alles wilt verwarmen of deels en wat hierin goedkoper is.

Dus je wilt overdag 20 graden hebben en in de avond pas je een nachtverlaging toe van 2 graden:
> Als je woning binnen 1 uur weer op 20 graden is, dan heeft nachtverlaging nut.
> Als je woning er een halve dag over doet om die 20 graden weer te bereiken, dan heeft het natuurlijk geen nut. (Of eventueel in bepaalde specifieke situaties.)
> Maar misschien met radiatoren kan dit weer wel nuttig zijn.

Wij hebben zelfs complexen waarbij een grotere nachtverlaging een negatief effect had… Dus zulke uitspraken zijn enorm tricky!
Ik (en meerderen met mij) passen juist nachtverlaging toe omdat bij 99% van de woningen de WP niet ver genoeg kan terug moduleren in bepaalde situaties om 24*7 te draaien, waardoor je pendel gedrag krijgt.

Setpoint in woonkamer en keuken is bij mij 20,5 graden, vanaf 22.00 tot 10.00 nachtverlaging.

Temperatuur zakt bij mij in die 12 uur nachtverlaging met +- 0,4 graad bij temperaturen rond 0-punt.

Hij doet er vervolgens weer 8 tot 10 uur over om die 0,4 graad er weer bij te krijgen op een laag niveau.

Elke situatie is anders, en 24*7 verwarmen gaat gewoon bijna nooit goed in alle situaties.

Ik heb het ook geprobeert, met als resultaat dat de WP 's nachts liep te verwarmen, en door de thermostaat overdag werd uitgezet.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace
  • Nu online

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Grolsch schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 14:18:
[...]

Ik (en meerderen met mij) passen juist nachtverlaging toe omdat bij 99% van de woningen de WP niet ver genoeg kan terug moduleren in bepaalde situaties om 24*7 te draaien, waardoor je pendel gedrag krijgt.

Setpoint in woonkamer en keuken is bij mij 20,5 graden, vanaf 22.00 tot 10.00 nachtverlaging.

Temperatuur zakt bij mij in die 12 uur nachtverlaging met +- 0,4 graad bij temperaturen rond 0-punt.

Hij doet er vervolgens weer 8 tot 10 uur over om die 0,4 graad er weer bij te krijgen op een laag niveau.

Elke situatie is anders, en 24*7 verwarmen gaat gewoon bijna nooit goed in alle situaties.

Ik heb het ook geprobeert, met als resultaat dat de WP 's nachts liep te verwarmen, en door de thermostaat overdag werd uitgezet.
Met welke Ta draai jij het systeem als ik vragen mag.

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 01-10 21:05
Speedyace schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 15:43:
[...]
Ahhhh, jij doet niet mee met de monitoring, dan had je het kunnen zien van iedereen, maar @Grolsch draait dus op 32° (net als ik trouwens, maar in tussenseizoen op 30 C)
Kijk eens hier:
Tomexergie in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris vw
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Naalroc schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 15:53:
[...]

Ahhhh, jij doet niet mee met de monitoring, dan had je het kunnen zien van iedereen, maar @Grolsch draait dus op 32° (net als ik trouwens, maar in tussenseizoen op 30 C)
Kijk eens hier:
Is het dan niet beter om ipv 30 graden op 25 graden te draaien en dan toch nachts doordraaien? Of kan je met jou unit niet terug naar 25 graden ivm minimaal vermogen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Nee, dat is lang niet warm genoeg, die 30/32 ° is een ervaringskwestie over een langere periode; overigens draai IK niet met nachtverlaging.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domorelles
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 05-07 09:51
Hallo,

Wij wonen sinds een aantal maanden in onze nieuwbouw woning en eigenlijk sinds het moment van intrekken hebben wij problemen met onze warmtepomp. Binnenunit model is ERST30D-VM2ED en de buitenunit model is SUZ-SWM60VA. Toen we hier net waren ingetrokken kregen we gelijk de foutmelding "UE". Monteur langs geweest en toen bleek dat er een leiding dicht gesoldeerd was. Stuk er tussenuit gehaald en een nieuw stuk ertussen gesoldeerd. Nu ging het eigenlijk de hele zomer goed met koelen zonder problemen, maar nu we de verwarming aanzetten springt dezelfde foutmelding weer dagelijks terug(weekend zelfd 8x moeten resetten ivm foutmeldingen). Installatiebedrijf heeft er volgens mij niet genoeg verstand van om te weten hoe ze dit op moeten gaan lossen en kreeg doodleuk te horen dat we het moeten zien als een soort "leerschool".... erg fijn. Heeft er iemand hier een idee wat de melding precies inhoud en zit het hem in de leidingen van binnen naar buitenunit of kan dit ook in de leidingen van de vloerverwarming zitten?

Mvg Dominic

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Speedyace schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 15:43:
[...]

Met minimaal 30, pas rond het 0 punt gaat Ta iets omhoog naar maximaal 32 bij -5
chris vw schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 15:59:
[...]

Is het dan niet beter om ipv 30 graden op 25 graden te draaien en dan toch nachts doordraaien? Of kan je met jou unit niet terug naar 25 graden ivm minimaal vermogen?
Dat zou wel beter zijn, maar mijn WP kan niet zo ver terug, en al HELEMAAL niet bij 24*7.

@Naalroc en ik zijn nog redelijk "Old School" met een YHA variant.

Minimale vermogen bij Ta 25, Tbuiten 12 graden = 11,3KW, probeer dat maar eens kwijt te raken met Ta 25 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace
  • Nu online

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Naalroc schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 15:53:
[...]

Kijk eens hier:
Ik ga mijn verbruik de in de maand december eens doorgeven aan Tomexenergie.

En bedankt voor het doorgeven voor de Ta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 01-10 09:23
Vraagje voor de mensen met radiators (dus geen vloerverwarming), wat voor dT halen jullie nou?

Ik heb fans onder die van mij geplaatst en zit met Ta 28C rond 2-2,5C.

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
domorelles schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 16:11:
Hallo,

Wij wonen sinds een aantal maanden in onze nieuwbouw woning en eigenlijk sinds het moment van intrekken hebben wij problemen met onze warmtepomp. Binnenunit model is ERST30D-VM2ED en de buitenunit model is SUZ-SWM60VA. Toen we hier net waren ingetrokken kregen we gelijk de foutmelding "UE". Monteur langs geweest en toen bleek dat er een leiding dicht gesoldeerd was. Stuk er tussenuit gehaald en een nieuw stuk ertussen gesoldeerd. Nu ging het eigenlijk de hele zomer goed met koelen zonder problemen, maar nu we de verwarming aanzetten springt dezelfde foutmelding weer dagelijks terug(weekend zelfd 8x moeten resetten ivm foutmeldingen). Installatiebedrijf heeft er volgens mij niet genoeg verstand van om te weten hoe ze dit op moeten gaan lossen en kreeg doodleuk te horen dat we het moeten zien als een soort "leerschool".... erg fijn. Heeft er iemand hier een idee wat de melding precies inhoud en zit het hem in de leidingen van binnen naar buitenunit of kan dit ook in de leidingen van de vloerverwarming zitten?

Mvg Dominic
Lijkt me niet van de leiding te komen, eerder een klep die vastzit en dus evt een garantiegeval :
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jftHKMq-q-kInug2igy3RchWmOY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/VMwqIgxSJGVqmHFojDJUoyod.png?f=fotoalbum_large

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domorelles
joezzt schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 16:34:
[...]

Lijkt me niet van de leiding te komen, eerder een klep die vastzit en dus evt een garantiegeval :
[Afbeelding]
Ik ben er echt totaal niet in thuis en heb dus werkelijk waar geen idee wat ik hiervan moet of kan verwachten. Onze grootste angst is dat straks de vloer eruit moet, mag toch hopen dat dat niet nodig is. Garantie valt het inderdaad onder alleen degene die ervoor komen om het op te lossen geven niet bepaald de indruk te weten waar het het aan ligt. Zijn hier afgelopen week geweest om alle r32 eruit te halen en opnieuw te vullen + alles gecheckt of er ergens iets dicht staat. Alles stond open en het probleem is er nog steeds. Kreeg net een telefoontje dat ze aankomende dinsdag langskomen om het leidingwerk tussen de binnen en buitenunit te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
domorelles schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 16:43:
[...]

Ik ben er echt totaal niet in thuis en heb dus werkelijk waar geen idee wat ik hiervan moet of kan verwachten. Onze grootste angst is dat straks de vloer eruit moet, mag toch hopen dat dat niet nodig is. Garantie valt het inderdaad onder alleen degene die ervoor komen om het op te lossen geven niet bepaald de indruk te weten waar het het aan ligt. Zijn hier afgelopen week geweest om alle r32 eruit te halen en opnieuw te vullen + alles gecheckt of er ergens iets dicht staat. Alles stond open en het probleem is er nog steeds. Kreeg net een telefoontje dat ze aankomende dinsdag langskomen om het leidingwerk tussen de binnen en buitenunit te vervangen.
Ik ben er ook niet in thuis, maar het servicemanual van de buitenunit zegt een klep na te kijken. Als de foutmelding ook door het leidingwerk kan komen zouden ze dat daar ook als mogelijk probleem vermelden lijkt me want dat doen ze verderop wel.
Misschien heeft de monteur de klep wel nagekeken, dat weet ik niet, moet je vandaag nog maar eens indringend vragen.

Gibson S-1, Godin Multiac ACS SA, Camps Cut 500S, Roland Jazz Chorus-120 , King Tempo II 607, TMS320C10, SAM4L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 01:06
JustMyOpinion schreef op dinsdag 6 december 2022 @ 09:39:
Maar 100g te veel koelmiddel. Hoe doen ze dit dan normaal? Kijken ze naar de druk in de leiding om te bepalen of er genoeg in zit?
Als je 10m leiding hebt is 100Gram teveel onmerkbaar, pas bij een kilo teveel ga je het merken.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace
  • Nu online

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Waar ik nu wel veel last van heb, is dat het systeem erg vaak een Defrost modus gaat.
Vanmorgen bij het op warmen van het SWW bv. dan doet hij dit om de 45min.
Ook bij het verwarmen van de woning zie je dit gedrag terug. Alleen dan om de 5 kwartier.

Is dit bij jullie nu ook het geval.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-UfhdJ09192cw3xcZY2_1pL4eaE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nr7HVZ7XOzObihbFACr6r6UH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Hallo,

Mvg Dominic
https://les.mitsubishiele...tallers/error-code-lookup

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
Speedyace schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 17:19:
Waar ik nu wel veel last van heb, is dat het systeem erg vaak een Defrost modus gaat.
Ook bij het verwarmen van de woning zie je dit gedrag terug. Alleen dan om de 5 kwartier.

[Afbeelding]
Vandaag heel erg extreem, heb ik nog niet eerder zo gezien, dus wees niet ongerust :?
Zie hoe vaak hier vandaag. Pomp uit geweest vannacht. En na 15:00 uur op een wat lager pitje gedraaid, dat zie je gelijk: geen defrosts

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pYGUYLWIR5gtpXfposhqh_vBM_w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nMCICRW55kOYuuFZSy2CZYYZ.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Nog eens gekeken naar jouw grafiek, maar het lijkt dat er iets niet klopt, want hij mag bij standaard instellingen nooit 3 uur of zo achter elkaar aan het sww draaien zijn; dacht dat de default setting 1 1/2 uur is, maar weet niet zeker of je dat handmatig kunt vergroten; lijkt me ook niet erg comfortabel. Weet je zeker dat die 3 uur warm water aan het maken was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace
  • Nu online

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Naalroc schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 17:42:
[...]

Vandaag heel erg extreem, heb ik nog niet eerder zo gezien, dus wees niet ongerust :?
Zie hoe vaak hier vandaag. Pomp uit geweest vannacht. En na 15:00 uur op een wat lager pitje gedraaid, dat zie je gelijk: geen defrosts

[Afbeelding]
Hij staat bij mij op 100min ingesteld. Dat is idd nog geen 3 uur. Maar ik hoor net wel, dat er nog iemand is gaan douchen tijdens de SWW run. Dat verklaard de lange run.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domorelles
[quote]koevlaas2 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 17:24:
[...]

Bedankt. De betekenis van de foutmelding weten we ondertussen alleen vroeg ik me af of er meer mensen zijn die dit hebben gehad en misschien weten waar het misschien zou kunnen zitten aangezien het bedrijf wat alles heeft aangesloten niet echt overkomt alsof ze weten wat er moet gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:07

breinonline

Are you afraid to be known?

Speedyace schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 17:19:

[Afbeelding]
Het is hier al de hele dag mistig en tussen -1 en 2 graden. Af en toe zelfs defrosts om het half uur.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace
  • Nu online

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

breinonline schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 18:23:
[...]

Het is hier al de hele dag mistig en tussen -1 en 2 graden. Af en toe zelfs defrosts om het half uur.
Ik ben helemaal nieuw in de WP wereld, maar dit is dus normaal gedrag bij deze temperaturen.
Top dan weet ik dit. (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denbach
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 10:11
Speedyace schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 18:58:
[...]

Ik ben helemaal nieuw in de WP wereld, maar dit is dus normaal gedrag bij deze temperaturen.
Top dan weet ik dit. (y)
Bij ons ook elk uur een defrost, aanvoer was 26 graden. Zie alleen dat vandaag de temperatuur binnen iets achter blijft dus Ta naar 27

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SFvDC1ugsc087E1YEG3SuryBCJc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/f8w2D3W8RmhEPFlr454MIdAI.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

domorelles schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 18:15:
[quote]koevlaas2 schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 17:24:
[...]

Bedankt. De betekenis van de foutmelding weten we ondertussen alleen vroeg ik me af of er meer mensen zijn die dit hebben gehad en misschien weten waar het misschien zou kunnen zitten aangezien het bedrijf wat alles heeft aangesloten niet echt overkomt alsof ze weten wat er moet gebeuren.
Dit is de stop valve:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DD1wSiYifk64uvIJ-5ECHovOT_U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oiQaHpfizsBUvX0iz6AujW8C.jpg?f=fotoalbum_large

Dat zijn de afsluitkranen waarop je leidingen zitten welke verbonden zitten met de binnenunit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/p2Sx6TaFPPkhR1LE8Xf0S6_pb9U=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/K1B603iYJyGlozH83J1sTKbu.jpg?f=fotoalbum_large

Hiervoor moeten hun echt terug komen.

GA ER NIET AAN ZITTEN DRAAIEN!!!

Maar het lijkt mij eerlijk gezegd wel heel bijzonder als dit niet goed open staat of nog dicht…. Dan vraag ik mij af of ze überhaupt wel F-gassen certificaat hebben.

[ Voor 22% gewijzigd door DutchWing op 09-12-2022 19:12 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace
  • Nu online

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Denbach schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 19:04:
[...]

Bij ons ook elk uur een defrost, aanvoer was 26 graden. Zie alleen dat vandaag de temperatuur binnen iets achter blijft dus Ta naar 27

[Afbeelding]
Ik ben ook omhoog gegaan met de Ta. Jij draait ook zo rond de 1200W

[ Voor 3% gewijzigd door Speedyace op 09-12-2022 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denbach
Ja klopt, heb van 22:00 tot 09:00 nacht verlaging, we verliezen plus minus 0,2 tot 0,5 graad aan warmte.
Speedyace schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 19:06:
[...]

Ik ben ook omhoog gegaan met de Ta. Jij draait ook zo rond de 1200W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronaldvdijk
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07-06 20:41
breinonline schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 18:23:
[...]

Hier ook iedere 45minuten een defrost. De condensor zit helemaal vol ijs en als je binnen bent klinkt het alsof er een vrachtwagen voor de ramen staat te brommen. Zodra het ijs eraf is na de defrost klinkt het weer rustig.

Mitsubishi Puz-wm112yaa + ERPT30X-VM2ED

Acties:
  • +1 Henk 'm!
joezzt schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 16:34:
[...]

[Afbeelding]
Let op: dit lijkt erop dat de compressor detecteert dat ie zijn vloeistof niet kwijt kan. Dat kan een dichte klep zijn, maar dus ook een dichtgesoldeerde leiding. Dit moet de installateur gewoon oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mabaert
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 25-06 16:06
Beste mensen,

Ik heb enkele maanden geleden zowat het hele draadje hier doorgelezen en op basis daarvan enkele aanpassingen gedaan aan onze echoden warmtepomp. Aanvoertemp verlaagd naar 26, tijdsduur tussen warmwatercycli wat langer, kWhmeter ertussen om preciezer te volgen etc..
Nu met deze eerste koudeprik valt me dan toch wat op. Zie foto’s. De warmtepomp draaide de voorbije 24u eigenlijk non-stop met heel veel kleine piekjes. Lijkt wat veel toch? Ik verhoogde de aanvoertemp naar 30 waardoor de tijd tussen de pieken iets langgerekter is maar hij blijft toch draaien. Graag zou ik wat meer interpretatie bij de grafiek hebben
De instellingen staan al de hele herfst zo zonder problemen. Met deze buitentemperatuur merk ik dat hij de gewenste binnentemperatuur niet haalt . Moet de aanvoertemp dan nog hoger?

[ Voor 18% gewijzigd door mabaert op 10-12-2022 09:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

mabaert schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 09:37:
Beste mensen,

Ik heb enkele maanden geleden zowat het hele draadje hier doorgelezen en op basis daarvan enkele aanpassingen gedaan aan onze echoden warmtepomp. Aanvoertemp verlaagd naar 26, tijdsduur tussen warmwatercycli wat langer, kWhmeter ertussen om preciezer te volgen etc..
Nu met deze eerste koudeprik valt me dan toch wat op. Zie foto’s. De warmtepomp draaide de voorbije 24u eigenlijk non-stop met heel veel kleine piekjes. Lijkt wat veel toch? Ik verhoogde de aanvoertemp naar 30 waardoor de tijd tussen de pieken iets langgerekter is maar hij blijft toch draaien.
Kheb niet meteen het gevoel dat er iets heel erg mis is, maar zou dit graag kunnen interpreteren. Wie helpt?
Welke foto's? En als je even de moeite neemt om de laatste paar pagina's te lezen dan wordt je vraag al beantwoord.... :>

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joezzt
  • Niet online
JustMyOpinion schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 16:29:
Vraagje voor de mensen met radiators (dus geen vloerverwarming), wat voor dT halen jullie nou?

Ik heb fans onder die van mij geplaatst en zit met Ta 28C rond 2-2,5C.
Ik haal 5-6 graden bij 40 graden aanvoer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kelme
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 23-11-2024
dag jongens, een spannende zaterdag hier in huis, want om 12 uur is weer een legionella-run begonnen en kijken of dit nu werkt, want 2 weken geleden gebeurde niet wat ik verwachtte.

Ter voorbereiding had ik nog een SWW run gepland van 9 tot 11 en setpoint aangepast naar 55 om te voorkomen dat elektrisch element teveel gaat werken

Legionella ingesteld op 61 graden, start om 12:00, mx laadtijd 3 uur en 25 minuten op de 61 graden

Ik heb een foto gemaakt bij start om 12:00 met 46 graden als starttemperatuur en net ook ff gaan kijken hoeveel de temperatuur al gestegen is ondertussen en wat ik zie......de temperatuur van de tank is 1 graad gezakt naar 45 graden ipv gestegen....what the fuck?? daar gaan we alweer. Het zoveelste waar ik met mijn verstand niet bij kan. in huis zelf hebben we overigens geen druppel warm water gebruikt in de tussentijd. Hoe kan dit nou??

Het klopt toch dat het tanksymbooltje nu dient te stijgen naar 61 graden toch??

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xe9CiRbyWT-PbhcgWGGvCe7sM-o=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/r4EmwFRGUj9jmX6nxm2rVKaO.gif?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fm7asJFtq3lKZc6-dIRqfvRXdCw=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/s471PCTnyDfMbmVNzP4tHQoo.gif?f=fotoalbum_large

Verder gisteren nog antwoord van de installateur gekregen over dat 6kw verwarmingselement. Hij benoemde dat het een 2 trap element is van 2+4 kw en dat ik me geen zorgen hoefde te maken betreffende de zekering

PUHZ-SHW 80YAA met als binnenunit de al veelbesproken ERSC-VM6D en boiler van 300 liter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:46
Kelme schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:58:
dag jongens, een spannende zaterdag hier in huis, want om 12 uur is weer een legionella-run begonnen en kijken of dit nu werkt, want 2 weken geleden gebeurde niet wat ik verwachtte.

Ter voorbereiding had ik nog een SWW run gepland van 9 tot 11 en setpoint aangepast naar 55 om te voorkomen dat elektrisch element teveel gaat werken

Legionella ingesteld op 61 graden, start om 12:00, mx laadtijd 3 uur en 25 minuten op de 61 graden

Ik heb een foto gemaakt bij start om 12:00 met 46 graden als starttemperatuur en net ook ff gaan kijken hoeveel de temperatuur al gestegen is ondertussen en wat ik zie......de temperatuur van de tank is 1 graad gezakt naar 45 graden ipv gestegen....what the fuck?? daar gaan we alweer. Het zoveelste waar ik met mijn verstand niet bij kan. in huis zelf hebben we overigens geen druppel warm water gebruikt in de tussentijd. Hoe kan dit nou??

Het klopt toch dat het tanksymbooltje nu dient te stijgen naar 61 graden toch??

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Verder gisteren nog antwoord van de installateur gekregen over dat 6kw verwarmingselement. Hij benoemde dat het een 2 trap element is van 2+4 kw en dat ik me geen zorgen hoefde te maken betreffende de zekering
Ik zie het defrost teken? Was hij wel aan het verwarmen op dat ogenblik

Weer wat geleerd van @Plenkske
Dat is de waterpomp. Bij defrost is dat symbool niet zwart ingekleurd.

[ Voor 3% gewijzigd door Kees_frl op 10-12-2022 13:06 ]

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:59
Kees_frl schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 12:59:
[...]

Ik zie het defrost teken? Was hij wel aan het verwarmen op dat ogenblik
Dat is de waterpomp. Bij defrost is dat symbool niet zwart ingekleurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Kelme
Niks aan de hand. Je compressor draait, dus dit komt goed.
In het begin daalt de temp op de sensor altijd doordat de gelaagdheid om zeep wordt geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kelme
En naast de vragen vragen rondom de legionella-run die waarschijnlijk weer een faal zal worden, zit ik nog met wat dingen die mij gisteren zijn opgevallen rondom de SWW. ik wilde met mijn blote oog monitoren hoe snel die temperatuur van de SWW afkoelt zonder dat wij warm water gebruiken.

Wat viel op? (heb hier ook foto's van gemaakt)
-9 dec om 0:30 zag ik een SWW run voordat ik ging slapen (tanktemperatuur 39 graden)
-9 dec om 10:21 een nieuwe SWW run zo goed als klaar en de setpoint van 49 graden bereikt......deze run vind ik al opmerkelijk, want enige gebruik tussen 0:30 en 10:21 is een kort gebruik van warm water bij bidet (ik heb een Spaanse vriendin ;)
-9 dec om 18:39 temperatuur boiler 42 graden zonder 1 druppel gebruikt te hebben
-9 dec om 19:50 temperatuur boiler 37 graden en SWW-run weer bezig. Wat is er tussen vorige moment en nu gebeurd: wat warm water gebruikt om wat afwas te doen en opnieuw een kort gebruik bidet.

Graag jullie reacties. Ik ervaar dit nl. als niet normaal, want wij hebben hier dus 3x een SWW run terwijl we niet eens gedoucht hebben, laat staan een bad genomen. Zijn jullie het mij met mij eens dat dit niet normaal is of gaat dit bij jullie ook zo snel?
Ik heb een boiler van 300 liter, dWH staat op groot en de sensor hebben ik al laten verplaatsen van beneden naar meer boven in het vat.

PUHZ-SHW 80YAA met als binnenunit de al veelbesproken ERSC-VM6D en boiler van 300 liter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kelme
Andrehj schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 13:10:
@Kelme
Niks aan de hand. Je compressor draait, dus dit komt goed.
In het begin daalt de temp op de sensor altijd doordat de gelaagdheid om zeep wordt geholpen.
Fijn dat je meekijkt AndrehJ. ben weer ff gaan kijken en zie de temperatuur omhoog gaan en nu 50 graden _/-\o_ hallelujah.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CuQ_T1ZMdJG4t3Xs2wpKCAgwI8I=/800x/filters:gifsicle():strip_exif()/f/image/SinfD2J0bOfoOwyHOmSY85op.gif?f=fotoalbum_large

Helaas moet ik straks weg en kan ik het niet blijven volgen tot 15:00, maar vriendin gaat om het half uur fotootje maken, want verwacht straks ook dat bliksem symbool dat element aan is om die temperatuur van 55 naar 61 graden te krijgen. Thanks trouwens voor het advies om die runtijd op 3 uur te zetten. Als ik nu zie hoe traag het gaat is het ronduit belachelijk om te verwachten dat je een legionella-run kan doen in 1 uurtje

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Kelme schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 13:36:

Graag jullie reacties. Ik ervaar dit nl. als niet normaal, want wij hebben hier dus 3x een SWW run terwijl we niet eens gedoucht hebben, laat staan een bad genomen. Zijn jullie het mij met mij eens dat dit niet normaal is of gaat dit bij jullie ook zo snel?
Ik heb een boiler van 300 liter, dWH staat op groot en de sensor hebben ik al laten verplaatsen van beneden naar meer boven in het vat.
Dat is inderdaad niet normaal.
Ik denk dat het dan toch met de aansluitingen te maken heeft. Volgens mij zou je dat moeten voelen aan de leidingen (te groot stuk warm). Maar dat kan @Andrehj beter uitleggen dan ik.

[ Voor 54% gewijzigd door Plenkske op 10-12-2022 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
  • Laatst online: 09:17
Kelme schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 13:45:
[...]

Fijn dat je meekijkt AndrehJ. ben weer ff gaan kijken en zie de temperatuur omhoog gaan en nu 50 graden _/-\o_ hallelujah.

[Afbeelding]
Ik zie op die foto een ingestelde temperatuur van 28 graden, draai je met dit weer hierop?
Daar krijg ik het echt niet warm mee……..

SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonlwd
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 16-09 08:49
Denbach schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 19:04:
[...]

[Afbeelding]
Mag ik vragen welke buitenunit jij hebt? En staat deze los of onder een kap of op het dak?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JustMyOpinion
Chip2710 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 14:36:
[...]

Ik zie op die foto een ingestelde temperatuur van 28 graden, draai je met dit weer hierop?
Maar hoe warm wil je het hebben in huis? Wij zitten vaak tussen 19 en 20 C, zal ook wel schelen. Wij nu Ta 30C trouwens

Gasloos sinds 12-2022 || Hoekhuis 1968 || WP: SUZ SWM80 VA || 300 l boiler || SOLAR: 2,1 kWp OZO / 2,4 kWp WNW (SolarEdge) + 3,6 kWp S (Solis)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
  • Laatst online: 09:17
JustMyOpinion schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 15:15:
[...]

Maar hoe warm wil je het hebben in huis? Wij zitten vaak tussen 19 en 20 C, zal ook wel schelen. Wij nu Ta 30C trouwens
Wij verwarmen op 21,7C. Thermostaat op een hysteresis van +/- 0,2C.
Aanvoer temp. rond de 32C. tis net wat de ruimte regeling bedenkt……

PS
Verwarmen is hier om 10:30C gestopt en zal zich pas over een paar uurtjes
weer aan het front melden. Dus het verwarmt hier niet continu.
De methode via watertemperatuur aansturen functioneert hier niet lekker,
werkt heel traag. Als ik de watertemp. verhoog gaat deze heel traag omhoog,
lijkt wel of het systeem de delta tussen aanvoer en retour continu op 1.5C. wel houden

[ Voor 42% gewijzigd door Chip2710 op 10-12-2022 15:37 ]

SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Denbach
leonlwd schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 15:13:
[...]

Mag ik vragen welke buitenunit jij hebt? En staat deze los of onder een kap of op het dak?
Ja hoor, heb. Een ERST20D-VM2D binnen unit met SUZ-SWM60VA buiten unit

Buiten unit staat los en ongeveer 50cm van achter gevel op de oost kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NileZ_
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 01-10 21:29
Experts,

Bij mij is afgelopen week de installateur langs geweest nadat mijn buitenunit al geruime tijd nogal lawaaiig was.

Installateur gaf eigenlijk gelijk aan dat er meer koudemiddel in moest, want bij inbedrijfname is dit afgevuld met te weinig koudemiddel. Volgens hem heeft dit destijds verkeerd in de handleiding gestaan en is later door alklima aangepast. Geen idee of dit echt zo is, maar vooruit er moest 3,6kg in. Echter hebben we in overleg besloten om alles eruit te halen en te kijken hoeveel er daadwerkelijk in zat. Dit omdat verderop in de straat er een buurman was met een lek eerder dit jaar.
Achteraf ben ik hier blij om want er bleek 1.8kg in te zitten.. awesome.. kennelijk nog niet weinig genoeg om in een storing te vallen. Maar de beste man vertelde mij wel dat dit absoluut niet goed was voor de WP... (lijkt mij ook niet, maarja..).
Hij is wel voortvarend te werk gegaan en heeft het systeem afgeperst met een ander gas en op zoek gegaan naar een lek. Wat koppelingen aangedraaid en een koppeling vervangen..
Na de werkzaamheden de boel weer afgevuld en ditmaal.met 3.6kg, nouja eigenlijk is er 3.7kg ingekomen maar dat kan vast geen kwaad.
(Leidingen zijn bij benadering een meter of 18).

Waar ik echter nu last van heb, en volgens mij had ik dit vorige winter helemaal niet, is dat de temperatuur geregeld doorschiet nu. Thermostaat (par) staat op 19 graden, maar het wordt eigenlijk elke keer wel 19.5 soms 20 graden.
De regeling staat op auto adaption, en ik blijf nu met mijn tengels even van de thermostaat af. Eerder probeerde ik een nachtverlaging, maar ik heb/had de hoop dat het systeem een beetje zelflerend is en het doorschieten daardoor zal stoppen. Klopt dit? Of moet ik iets anders aanpassen?
Nogmaals, afgelopen winter is mij dit eigenlijk helemaal niet opgevallen. Eerlijk is eerlijk, ik ben er dit jaar meer op aan het letten en proberen te verbeteren. Dus het kan ook toeval zijn. Maar doorschieten naar 20 graden is niet nodig en gevoelsmatig stook ik daardoor meer dan nodig.

Als ik alklima mag geloven is die auto adaption slim en zuinig en past zich aan naar de omstandigheden. Dit ruime doorschieten voelt dan wel lekker warm, maar is eigenlijk niet nodig. Is dit iets wat langzamerhand verbeterd of kan ik het beter over een andere boeg gooien?
Ik weet dat de Par niet de meest gewenste combinatie is hier in dit draadje, maar voorlopig moet ik het hier (nog) mee doen.

En de andere concrete vraag aan de experts hier.. Hoe schadelijk is het voor de WP geweest dat er zo weinig koudemiddel in zat? Systeem is nu 1.5 jaar in bedrijf, en lijkt dus al lek te zijn geweest bij oplevering. Laten we zeggen een dag of 500? Dus het lek was 'klein' gezien het verlies over die periode.

En wat betreft het verhaal rondom te weinig koudemiddel bij oplevering, is dit correct? Want in dat geval ben ik er vrij zeker van dat ze bij de hele straat langs mogen gaan om bij te vullen..
Hoe schadelijk is dat dan? (Er vanuit gaande dat bij andere buren geen sprake is van een lek).

Er was 3.3kg afgevuld maar volgens de installateur heeft alklima/mitsubishi dit aangepast naar 3.6kg)

Voor de compleetheid het gaat hier om de PUHZ-SW75YAA. Ik gok zelf dat de lengte van de leidingen ongeveer 18 meter is..

Ik wil wel eens gaan experimenteren met een vaste flowtemperatuur, maar daarvoor zijn mijn uitleesmogelijkheden/skills nog niet voldoende. Dus dat is een eventuele volgende challenge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webrazor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-09-2023
Heb nu al 3 jaar met tevredenheid de Mitsubishi Electric - PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C draaien. Nu maakt hij al zins vorig jaar als het koud is zoals nu wat extra bijgeluiden. 1 van de geluiden was het trillen van het dekseltje boven de compressor. Nu is er nog een geluid wat hij maakt wat ook lijkt op het trillen van een onderdeel. Dit is alleen niet constant maar pulseert. Ik heb er een opnamen van gemaakt. http://sndup.net/nv2j

Op dit moment is die begrensd op 75% en verwarm ik met ongeveer 45 graden bij deze buiten temperaturen. Zoals ik al zei is het geluid er niet constant, maar vooral als hij vol aan de bak moet. Ben benieuwd of iemand dit geluid herkent of enig idee heeft wat dit kan veroorzaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Tijdens een defrost worden de leidingen van mijn vloerverwarming ijskoud en rond gepompt in de vloer, dat lijkt mij niet in orde 8)7

TH2 -2c
THW1 14c
THW2 17c

Is dat een defect in de veel genoemde driewegklep?

[ Voor 19% gewijzigd door Mick1990 op 10-12-2022 19:11 ]

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domorelles
DutchWing schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 19:05:
[...]

Dit is de stop valve:
[Afbeelding]

Dat zijn de afsluitkranen waarop je leidingen zitten welke verbonden zitten met de binnenunit.
[Afbeelding]

Hiervoor moeten hun echt terug komen.

GA ER NIET AAN ZITTEN DRAAIEN!!!

Maar het lijkt mij eerlijk gezegd wel heel bijzonder als dit niet goed open staat of nog dicht…. Dan vraag ik mij af of ze überhaupt wel F-gassen certificaat hebben.
Bedankt voor de info! Ga het maandag gelijk maar even melden zodat ze er snel naar gaan kijken. Als dat het daadwerkelijk is dan vraag ik me dus ook af of ze wel echt gecertificeerd zijn... heb er zelf weinig vertrouwen in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:20
Mick1990 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 19:10:
Tijdens een defrost worden de leidingen van mijn vloerverwarming ijskoud en rond gepompt in de vloer, dat lijkt mij niet in orde 8)7

TH2 -2c
THW1 14c
THW2 17c

Is dat een defect in de veel genoemde driewegklep?
Dat is inderdaad het geval. Er wordt warmte aan je vloer onttrokken om de buitenunit te ontdooien.
Dat gebeurt met dit weer (hoge luchtvochtigheid).
Niets om je zorgen over te maken dus.

[ Voor 56% gewijzigd door Cranberry op 10-12-2022 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01-10 22:12

robertwebbe

Robert Webbe

Geweldig dat er specifiek over de Mitsubishi Ecodan warmtepomp gewoon een topic is op Tweakers :)

Mijn nieuwbouwhuis is ook geleverd met een Ecodan, een ERST30D-VM2ED indoor unit en een SUZ-SWM60VA oudoor unit. Alles zit op 1 zone aangesloten via 2 verdelers welke worden gestuurd door Danfoss Icon Master Controllers. Alle verblijfruimtes hebben draadloze batterijgevoede (088U1081) thermostaten.

Voor de Mitsubishi Ecodan heb ik de MELcloud module aangeschaft en voor de Danfoss Icon de Zigbee module (088U1130). Via Home Asisstant krijg ik nu inzicht in de data en gezien het stookseizoen nu begonnen is, ben ik mij aan het inleren.

Er is één ding wat ik nog niet kan duiden. Via de MELcloud integratie zie ik de room temperature meestal rond de 28 graden staan. Dat klopt uiteraard niet maar ik heb geen enkel idee waar de warmtepomp deze informatie vandaan haalt. In ieder geval niet van de Danfoss Icon thermostaten want deze geven allemaal een lagere temperatuur aan. Heeft iemand hier een antwoord op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
@robertwebbe van de binnenunit controller die warm wordt van de binnenunit zelf.
Die controller kan je ook in de woonkamer hangen dan heeft de sensor wel daadwerkelijk nut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

@Plenkske Waar zit deze op aangesloten? Ik heb even gekeken maar zie niet iets los hangen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qgf1ZooaEb1wAZdEhfld1_CI1ew=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Gx0RFrO9tWI8pKzxua18bQO2.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wouter185
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-03-2023

Wouter185

Skoltns.nl

@robertwebbe De temperatuursensor zit in de module waarin ook het scherm en de knoppen zitten. Deze module kan je - ipv geïntegreerd in de binnenunit - ook elders in de woning plaatsen. Wordt gedaan in situaties waarin er geen naregeling icm losse thermostaten is.

Skoltns - Advies, Ontwerp, Ontwikkeling

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe

robertwebbe

Robert Webbe

@Wouter185 Ah, dat verklaart de hoge temperatuur, is de kast waarin die staat is het inderdaad een stuk warmer. Maar om nu die hoofdbedieningsmodule in de woonkamer op te hangen... ziet er niet zo mooi uit.
Weet je of er nog andere oplossingen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mabaert
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 25-06 16:06
breinonline schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 09:40:
[...]

Welke foto's? En als je even de moeite neemt om de laatste paar pagina's te lezen dan wordt je vraag al beantwoord.... :>
Ik heb gelezen, maar t'is me nog te onduidelijk. 8)7
poging 2 voor de foto's!Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fLNy1-yu8InjEIEOF8-gMxCys40=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fdRwjo85yitVsvZF2SPcdYpU.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aytDX8MLqvisbErVX6SIP9suzBs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Nu8YpSPEhm3eAQ8QmmvUV6Nu.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
robertwebbe schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 20:17:
@Wouter185 Ah, dat verklaart de hoge temperatuur, is de kast waarin die staat is het inderdaad een stuk warmer. Maar om nu die hoofdbedieningsmodule in de woonkamer op te hangen... ziet er niet zo mooi uit.
Weet je of er nog andere oplossingen zijn?
Gewoon die meting van melcloud negeren ? Je doet er toch niks mee ivm de andere thermostaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xares
  • Laatst online: 10:45
Hallo,

Mvg Dominic
Lijkt wel op ons verhaal (ook nieuwbouw 2022 opgeleverd).

1 leiding zat dicht gesoldeerd, de andere zat een 90 graden knik in. Leidingwerk is opnieuw gedaan en opnieuw gevuld met koelmiddel. Daarna geen storingen meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

mabaert schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 20:31:
[...]

Ik heb gelezen, maar t'is me nog te onduidelijk. 8)7
poging 2 voor de foto's![Afbeelding]

[Afbeelding]
Je kWh meter zit er verkeerd in, hij denkt nu dat je aan het terugleveren bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

mabaert schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 09:37:
Beste mensen,

Nu met deze eerste koudeprik valt me dan toch wat op. Zie foto’s. De warmtepomp draaide de voorbije 24u eigenlijk non-stop met heel veel kleine piekjes. Lijkt wat veel toch? Ik verhoogde de aanvoertemp naar 30 waardoor de tijd tussen de pieken iets langgerekter is maar hij blijft toch draaien. Graag zou ik wat meer interpretatie bij de grafiek hebben
De instellingen staan al de hele herfst zo zonder problemen. Met deze buitentemperatuur merk ik dat hij de gewenste binnentemperatuur niet haalt . Moet de aanvoertemp dan nog hoger?
Het rode deel heeft behoorlijk onregelmatig gedrag. (Pendelen + defrost.)
Het gele deel heeft rustigere normaler gedrag. (Normaal gedrag + defrost.)

Als er op het display van de hoofdbedieningspaneel een SD kaart logo staat, dan heb je een SD kaart in je binnenunit.
Deze eruit halen en uitlezen, in het topic/gepinde post staat vermeld van hoe je dit moet doen.

Lees sowieso gewoon het topic goed door, zeker de afgelopen 2-3 maanden zijn deze punten meermaals aan bod gekomen en uitgebreid beantwoord.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qy7jkrazqg9resFqcXA8Kc0uUWo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/FO1XXFM7ys4k1oJ5ORAtAPbE.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rbWTbpcgszLoL4ez-3jLpkyrbtk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/PrW0aMBxASXpTTPLIGOMCzMu.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kelme
Chip2710 schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 14:36:
[...]

Voor ons is deze temperatuur warm genoeg ja. Ondanks deze vrij lage temperatuur zitten wij echter nog steeds met een heel hoog verbruik van 39 kWh gisteren op 9 december. Tussen 0:00 en 08:00 een 1,5 kWh per uur, dus al 12 kwh weg in mijn slaap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kelme
nog een update hoe het vervolg van de legionella run vandaag is gegaan. Volgens mij andermaal een mislukte poging. Laadtijd van 3 uur bij start om 12:00 stond temperatuur op 46 graden en stond om 14:14 pas op 54 graden, wat ik erg langzaam vind; 2 uur en 14 minuten voor 8 graden.

Positief wel dat ik voor eerste keer gezien heb dat elektrisch element bijsprong toen die eenmaal op 55 graden zat, maar vervolgens heb ik niet meer kunnen aflezen dat de temperatuur steeg, dus de ingestelde 25 minuten op 61 graden is er niet van gekomen.

volgende keer dan maar 4 uur laadtijd ipv 3 uur? En dan te bedenken dat de installateur het op 1 uur heeft ingesteld en midden in de nacht. Als ik dit niet zou controleren, kwam je hier nooit achter en denk je misschien jaren een legionella run te hebben geprogrammeerd, maar komt totaal niet van de grond.

Hebben jullie dit ook of lukt het jullie wel om in 3 uur een legionella-run netjes af te werken? Ik als leek snap er de ballen en irriteer me mateloos aan dit soort zaken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/58uxauk5M-4z84Lt22lTfk-ISZo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uL3s3j1BHtE52D4umU2PhStS.jpg?f=fotoalbum_large

Ik werk overigens nu met een timer voor de SWW, maar hoe zit dit bij jullie met verwarmen? Gebruiken mensen hier ook een timer voor of gewoon 24/7 laten draaien? Ik zou die eigenlijk ook uren uit willen hebben zodat we niet elke koude dag minimaal 35 kwh wegknallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockster
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:37
Kelme schreef op zondag 11 december 2022 @ 00:09:.

Hebben jullie dit ook of lukt het jullie wel om in 3 uur een legionella-run netjes af te werken? Ik als leek snap er de ballen en irriteer me mateloos aan dit soort zaken
Ik had hetzelfde probleem (400 liter SWW vat): het elektrische element (als ik het me goed herinner 1,8KW) uit mijn binnenunit sloeg nog geen deuk in een pakje boter. Begin van het jaar heb ik een 6KW element in het SWW vat geschroefd, en als die nu te lang aanstaat heb ik in het hele huis Qooker-kranen 😉 ik heb me er ook over verbaasd dat de unit (of MELCloud) geen waarschuwing gaf dat de legionella run eigenlijk gefaald was.

Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace
  • Nu online

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Kelme schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 23:52:
[...]

Voor ons is deze temperatuur warm genoeg ja. Ondanks deze vrij lage temperatuur zitten wij echter nog steeds met een heel hoog verbruik van 39 kWh gisteren op 9 december. Tussen 0:00 en 08:00 een 1,5 kWh per uur, dus al 12 kwh weg in mijn slaap.
Waarom 25min op 61gr. Deze heb ik op 5min staan dit is lang zat. En mijn legionella run staat op 14 dgn. Onderstaande link bij 3,25min uitleg legionella settings.
YouTube: FTC6 Wizard set up for Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daansan
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:14
Weet iemand toevallig welke pomp er exact in de ERSD-VM2D zit? Het R32 databook specificeert het niet meer lijkt het. Het spare part nr is S70 C13 355, maar daar kom ik ook niet veel verder mee.

Ik wil namelijk weten wat de opvoerhoogte van de pomp is (en liefst ook het maximale debiet), om de specs naast die van mijn secundaire pomp te kunnen leggen.

I love it when a plan comes together!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderGo
  • Laatst online: 10-04-2023
Goedendag,
Melcloud geeft bij mij aan (bij de verwarming) dat de huidige temperatuur -39 graden is. De enige temperatuur sensor op dit moment is de Ecodan controller die op dit moment nog aan de buitenkant van de binnenunit zit.

Is dit een verkeerde instelling of is er iets mis met de temperatuur sensor in de Ecodan controller?

De binnenunit betreft de Mitsubishi Electric ERST20D-VM2D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrancD
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 29-09 17:33
SanderGo schreef op zondag 11 december 2022 @ 09:43:
Goedendag,
Melcloud geeft bij mij aan (bij de verwarming) dat de huidige temperatuur -39 graden is. De enige temperatuur sensor op dit moment is de Ecodan controller die op dit moment nog aan de buitenkant van de binnenunit zit.

Is dit een verkeerde instelling of is er iets mis met de temperatuur sensor in de Ecodan controller?

De binnenunit betreft de Mitsubishi Electric ERST20D-VM2D.
Paar pagina’ s terug staat dit beschreven.

SUZ-SWM80VA + ERSD-VM2D / PV 6kWp zuidwest / gasloos per 1 maart 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrancD
daansan schreef op zondag 11 december 2022 @ 09:40:
Weet iemand toevallig welke pomp er exact in de ERSD-VM2D zit? Het R32 databook specificeert het niet meer lijkt het. Het spare part nr is S70 C13 355, maar daar kom ik ook niet veel verder mee.

Ik wil namelijk weten wat de opvoerhoogte van de pomp is (en liefst ook het maximale debiet), om de specs naast die van mijn secundaire pomp te kunnen leggen.
Staat volgens mij in het databook wat je vindt op pag 1 in deze draad onder documentatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Vakantie regeling afgelopen week was niet zo handig :o

Een dag voor terugkomst laten starten, maar het weer werkt niet echt mee. Procon nog steeds niet binnen, dus kon ook niet eerder opstarten van afstand.

Huis was afgekoeld tot 13.5 graden. Vanwege de hoge luchtvochtigheid bevriest de boel snel en zakt Ta naar 22 graden. Ook al zet ik het op 30. 'opwarmen' (1 graad per dag lijkt ie te doen met dit weer) gaat zo wel erg traag, nog tips?

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderGo
  • Laatst online: 10-04-2023
FrancD schreef op zondag 11 december 2022 @ 09:56:
[...]

Paar pagina’ s terug staat dit beschreven.
Ik heb lang gezocht maar kan hierover niets vinden helaas! Heb je een idee waar het staat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrancD
DutchWing schreef op vrijdag 2 december 2022 @ 13:38:
[...]

Zet eens Zone1 >> Sensor Setting >> op Main RC (hoofdbedieningspaneel)
[Afbeelding]
@SanderGo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:12
Kelme schreef op zondag 11 december 2022 @ 00:09:
nog een update hoe het vervolg van de legionella run vandaag is gegaan. Volgens mij andermaal een mislukte poging. Laadtijd van 3 uur bij start om 12:00 stond temperatuur op 46 graden en stond om 14:14 pas op 54 graden, wat ik erg langzaam vind; 2 uur en 14 minuten voor 8 graden.

Positief wel dat ik voor eerste keer gezien heb dat elektrisch element bijsprong toen die eenmaal op 55 graden zat, maar vervolgens heb ik niet meer kunnen aflezen dat de temperatuur steeg, dus de ingestelde 25 minuten op 61 graden is er niet van gekomen.

volgende keer dan maar 4 uur laadtijd ipv 3 uur? En dan te bedenken dat de installateur het op 1 uur heeft ingesteld en midden in de nacht. Als ik dit niet zou controleren, kwam je hier nooit achter en denk je misschien jaren een legionella run te hebben geprogrammeerd, maar komt totaal niet van de grond.

Hebben jullie dit ook of lukt het jullie wel om in 3 uur een legionella-run netjes af te werken? Ik als leek snap er de ballen en irriteer me mateloos aan dit soort zaken.

[Afbeelding]

Ik werk overigens nu met een timer voor de SWW, maar hoe zit dit bij jullie met verwarmen? Gebruiken mensen hier ook een timer voor of gewoon 24/7 laten draaien? Ik zou die eigenlijk ook uren uit willen hebben zodat we niet elke koude dag minimaal 35 kwh wegknallen.
Voor SWW in de eerste 2 jaar met een tijdschema gedraaid, nu 24/7, 49° en daling van 8° wat geen gezeur oplevert met een gezin van 6. (als tip gelezen meen ik van @Andrehj , levert iets betere COP op)

Afhankelijk van welk type buiten unit je hebt, kan je een SWW run tot 60° voorafgaand aan de legionella instellen. Dit is middels DIP switches mogelijk.
Het element komt pas in werking >60° en gaat hier met 2kw ook erg traag op 400L.

Onderstaand de instructies van Alklima voor mijn buitenunit; SHW112YAA, in te stellen op de binnen unit:
(Aanpassingen maakte ik overigens pas als de buiten en binnen unit echt uit waren)

Alleen wanneer de unit (door middel van een dipswitch instelling) wordt verteld dat er geen elektrisch element aanwezig is, dan zal hij met het buitendeel tot 60 graden gaan verwarmen (mits mogelijk, bij lage buitentemperaturen is 60 graden niet haalbaar voor diverse units).

Hiervoor dient op de print van de binnenunit sw1-4 en sw1-5 op OFF gezet te worden.

Hierna (of tijdens) dient het systeem minimaal 5 minuten spanningsloos te zijn om de nieuwe instellingen te kunnen lezen.

[ Voor 4% gewijzigd door _RRM_ op 11-12-2022 11:20 ]

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

daansan schreef op zondag 11 december 2022 @ 09:40:

De pomp is als het goed is een:
Grundfos UPM3 15-75 130 (OEM Pomp)

Dit betekent:
Serie: UPM3.
Aansluitmaat: DN15.
Opvoerhoogte: 75 dm.
Inbouwmaat: 130 mm.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g7PVztfPTclpWfqJAMtQPdpdx-g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pMif90Hx7VS9IEACm62mMrtY.jpg?f=fotoalbum_large

https://alklima.nl/servic...handleiding-ersd-vm2d.pdf
Blz. 55 / Blz. 63.

https://product-selection...s&pumpsystemid=1715000278

[ Voor 17% gewijzigd door DutchWing op 11-12-2022 13:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
xoror schreef op zondag 11 december 2022 @ 10:09:
Vakantie regeling afgelopen week was niet zo handig :o

Een dag voor terugkomst laten starten, maar het weer werkt niet echt mee. Procon nog steeds niet binnen, dus kon ook niet eerder opstarten van afstand.

Huis was afgekoeld tot 13.5 graden. Vanwege de hoge luchtvochtigheid bevriest de boel snel en zakt Ta naar 22 graden. Ook al zet ik het op 30. 'opwarmen' (1 graad per dag lijkt ie te doen met dit weer) gaat zo wel erg traag, nog tips?
En vandaag uiteraard ook legionella run :D
Wat me opviel is dat hij de WP gebruikt tot de ingestelde SWW temp (46 graden in mijn geval). Daarna gaat het element door tot 60 graden (en hier had de installateur 60 mins op max temp laten staan :( )
Is dit toeval? Of is bij dit weer niet meer mogelijk dan 46 graden via de WP?

[edit] Ws vanwege de max 3 uur legionella tijd, stopt hij na 2 uur met de wp, en daarna laatste uur met element vanwege 60 mins op element? Lijk me plausibel.

[ Voor 8% gewijzigd door xoror op 11-12-2022 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

xoror schreef op zondag 11 december 2022 @ 14:07:
[...]

En vandaag uiteraard ook legionella run :D
Wat me opviel is dat hij de WP gebruikt tot de ingestelde SWW temp (46 graden in mijn geval). Daarna gaat het element door tot 60 graden (en hier had de installateur 60 mins op max temp laten staan :( )
Is dit toeval? Of is bij dit weer niet meer mogelijk dan 46 graden via de WP?

[edit] Ws vanwege de max 3 uur legionella tijd, stopt hij na 2 uur met de wp, en daarna laatste uur met element vanwege 60 mins op element? Lijk me plausibel.
Dat is bij design, helaas. Zie beschrijving in de topicstart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
breinonline schreef op zondag 11 december 2022 @ 14:37:
[...]

Dat is bij design, helaas. Zie beschrijving in de topicstart.
Ah nu snap ik melcloud/procon benodigheden, even voor de legionella naar 55 gooien. Check.

Wat ik alleen nog niet snap is dat hij SWW water temp tot de gevraagde 46 graden kan maken, maar verwarming gaat hij niet hoger dan Ta = 22 (bij gevraagde Ta = 30), Tr = 16. Hij zou toch niet naar de retour moeten kijken?

Even verder gespeeld:
Als ik Ta = 35 vraag, zie ik de Ta oplopen tot 24, Tr = 17, compressor draait op 91 hz bij flow van 19 (wat groepen dicht gedraaid ipv 21). T buiten = 2 graden.

Met q = 4,2 * flow (l/s) * delta T kom ik dan uit op: 4,2 * 19/60 * 7 = 9,31, ziet eruit alsof ik aan mijn max dus zit, dat is dan de reden. Databook zegt dat ik bij Ta=35 bij Tbuiten = 2 graden 8,7 max vermogen heb.

Moraal van het verhaal: vakantie modus afgelopen week was niet zo handig :+

[ Voor 60% gewijzigd door xoror op 11-12-2022 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
xoror schreef op zondag 11 december 2022 @ 14:38:
[...]

Ah nu snap ik melcloud/procon benodigheden, even voor de legionella naar 55 gooien. Check.

Wat ik alleen nog niet snap is dat hij SWW water temp tot de gevraagde 46 graden kan maken, maar verwarming gaat hij niet hoger dan Ta = 22 (bij gevraagde Ta = 30), Tr = 16. Hij zou toch niet naar de retour moeten kijken?

Even verder gespeeld:
Als ik Ta = 35 vraag, zie ik de Ta oplopen tot 24, Tr = 17, compressor draait op 91 hz bij flow van 19 (wat groepen dicht gedraaid ipv 21). T buiten = 2 graden.

Met q = 4,2 * flow (l/s) * delta T kom ik dan uit op: 4,2 * 19/60 * 7 = 9,31, ziet eruit alsof ik aan mijn max dus zit, dat is dan de reden. Databook zegt dat ik bij Ta=35 bij Tbuiten = 2 graden 8,7 max vermogen heb.e

Moraal van het verhaal: vakantie modus afgelopen week was niet zo handig :+
Je hebt het paard nu achter de wagen staan, trek maar 3 dagen uit voordat eea weer goed is.
Koevlaas2 zelf is ook al 3 dagen bezig, ik had hier bouwlui en die houden niet van warmte dus de thermostaat laag staan.

Voor wat betreft de 60minuten van je LPP, dat is het aantal minuten dat je ingestelde LPP temperatuur gehandhaafd moet worden, standaard op 30 minuten en dat is prima.
Als ik LPP draai blijft de temperatuur uren hetzelfde, zelfs na douchen nog rond de 60c.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace
  • Nu online

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Als ik de weerberichten mag geloven, dan mag de Puhz-SW75YAA straks aan de bak!

Barre kou op komst: kans op sneeuw en woensdagnacht kans op -10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denbach
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dAubZSwiYFZiaPO5wO1jt-bEk-A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AYoQWqrIYqiumD4EBHnLPDen.jpg?f=fotoalbum_large

Hoe moet ik dit interpeteren ? Heb een SUZ-SWM60VA, volgens bovenste tabel is de aanbevolen flow range van 7,2 tot 17,2 liter/minuut

Volgens de grafiek eronder kan mijn unit ongeveer 22 liter per minuut geven.

Heb nu op stand 4 van de pomp 14 liter en stand 5 heb ik 17 liter/minuut

Volgens de tabel zit op op de aanbevolen flow range maar volgens de grafiek moet er nog meer opbrengst mogelijk zijn.. of heb ik het mis ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrancD
Is de grafiek wellicht voor SWW? Wordt over de cilinder gesproken nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denbach
FrancD schreef op zondag 11 december 2022 @ 23:05:
Is de grafiek wellicht voor SWW? Wordt over de cilinder gesproken nl.
Ik krijg voor DHW en SWW maar maximaal 18 liter/minuut flow heb inderdaad een ERST20-VM2D

Lijkt me daarom dat dat voor mijn pomp het maximaal haalbare is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
Goedemorgen!

Korte vraag, vandaag zou mijn installateur komen voor installeren thermostaat. Aangezien er altijd wat is met de beste man en het volgens mij prima zelf te doen is wil ik hem zelf even installeren.

Maar om toch even bevestiging te krijgen.... het gaat om een Honeywell wireless thermostaat die ik eigenlijk voor on/off ga gebruiken.

Neem aan dat de dipswitch dan naar "ON' moet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kAqPnKWaCuQg540w2ETeL4G-TQA=/800x/filters:strip_exif()/f/image/B0FfMMxrgCWEFHE76ZF9AqPF.png?f=fotoalbum_large

Dus werkwijze:
1. Systeem uit (Stroom er af)
2. Thermostaat op: IN1 TBI.1 7-8
3. Dipswitch naar "ON"
4. Systeem aan

That's it toch? Of zie ik het verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrancD
Zou de stand ECO i.p.v. NORMAAL, bij het maken van SWW, ook invloed op het aantal defrosts hebben tijdens het opwarmen van het SWW? Ik heb geen idee wat de invloed is op de buitenunit; minder toeren door de ventilator?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
@JustMyOpinion die Honeywell gaat waarschijnlijk veel te vaak on/off signaal geven per uur. Waardoor je WP dus ook te vaak aan/uit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
Plenkske schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:06:
@JustMyOpinion die Honeywell gaat waarschijnlijk veel te vaak on/off signaal geven per uur. Waardoor je WP dus ook te vaak aan/uit gaat.
Ik heb hem al op max 3x per uur gezet. Maar eens kijken wat er gaat gebeuren. Heb ook een procon die ik nog moet aansluiten, worst case ga ik hem daarmee besturen.

Maar belangrijkste, klopt mijn "stappenplan" :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Niet online
koevlaas2 schreef op zondag 11 december 2022 @ 20:01:
[...]

Je hebt het paard nu achter de wagen staan, trek maar 3 dagen uit voordat eea weer goed is.
Koevlaas2 zelf is ook al 3 dagen bezig, ik had hier bouwlui en die houden niet van warmte dus de thermostaat laag staan.

Voor wat betreft de 60minuten van je LPP, dat is het aantal minuten dat je ingestelde LPP temperatuur gehandhaafd moet worden, standaard op 30 minuten en dat is prima.
Als ik LPP draai blijft de temperatuur uren hetzelfde, zelfs na douchen nog rond de 60c.
Ik had het idd gelijk naar 30 mins veranderd. Ik heb Sww temp ook weer verhoogd naar 50 graden. Merkte dat legionella gisteren maar tot 52 graden kwam ivm 3 uur limiet en slechte weer. We moeten wel min 55 halen anders heeft het geen nut.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 07:20
JustMyOpinion schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:38:
[...]

Maar belangrijkste, klopt mijn "stappenplan" :)
Ja, die is idd correct! Succes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10:48
Denbach schreef op zondag 11 december 2022 @ 22:33:
[Afbeelding]

Hoe moet ik dit interpeteren ? Heb een SUZ-SWM60VA, volgens bovenste tabel is de aanbevolen flow range van 7,2 tot 17,2 liter/minuut

Volgens de grafiek eronder kan mijn unit ongeveer 22 liter per minuut geven.

Heb nu op stand 4 van de pomp 14 liter en stand 5 heb ik 17 liter/minuut

Volgens de tabel zit op op de aanbevolen flow range maar volgens de grafiek moet er nog meer opbrengst mogelijk zijn.. of heb ik het mis ?
Je hebt het een klein beetje mis. Je ziet 2 dingen: een tabel met een aangeraden range waar de flow tussen moet zitten (bijv 7 en 17 liter/min). Het tweede is een pompcurve. Deze curve laat zien welke flow de pomp kan maken bij een bepaalde weerstand op een bepaalde stand. Bijvoorbeeld stand 5 (de hoogste stand). Je ziet de curve lopen van 22L/min bij ~0 meter opvoerhoogte tot 0 L/min bij 75 kPa "opvoerhoogte" of 75 meter. De pomp kan dus als die maximaal staat te drukken max een opvoerhoogte van 75m overwinnen maar dan heb je bijna geen flow meer ;-) Elk systeem met een pomp en leidingen heeft op 2 manieren weerstand:

1. opvoerhoogte omdat je huis bijv. meerdere verdiepingen heeft, dit is vaak max. 10 meter
2. weerstand van de leidingen/bochten/koppelstukken etc.

De flow die je krijgt in jouw systeem bij een bepaalde pompstand is het gevolg van van de combinatie van die 2. Als jij dus ~17 L/min krijgt bij pompstand 5 dan heeft je systeem blijbkaar een weerstand/tegendruk van ~35 kPa. Trekt van daar een horizontale lijn naar de andere pompstand en dan weet je ook ongeveer waar je uitkomt bij stand 4 of 3 etc etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zwerius
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 28-09 11:32
Fr33z schreef op maandag 12 december 2022 @ 12:57:
[...]

Je hebt het een klein beetje mis. Je ziet 2 dingen: een tabel met een aangeraden range waar de flow tussen moet zitten (bijv 7 en 17 liter/min). Het tweede is een pompcurve. Deze curve laat zien welke flow de pomp kan maken bij een bepaalde weerstand op een bepaalde stand. Bijvoorbeeld stand 5 (de hoogste stand). Je ziet de curve lopen van 22L/min bij ~0 meter opvoerhoogte tot 0 L/min bij 75 kPa "opvoerhoogte" of 75 meter. De pomp kan dus als die maximaal staat te drukken max een opvoerhoogte van 75m overwinnen maar dan heb je bijna geen flow meer ;-) Elk systeem met een pomp en leidingen heeft op 2 manieren weerstand:

1. opvoerhoogte omdat je huis bijv. meerdere verdiepingen heeft, dit is vaak max. 10 meter
2. weerstand van de leidingen/bochten/koppelstukken etc.

De flow die je krijgt in jouw systeem bij een bepaalde pompstand is het gevolg van van de combinatie van die 2. Als jij dus ~17 L/min krijgt bij pompstand 5 dan heeft je systeem blijbkaar een weerstand/tegendruk van ~35 kPa. Trekt van daar een horizontale lijn naar de andere pompstand en dan weet je ook ongeveer waar je uitkomt bij stand 4 of 3 etc etc.
kommafoutje?
75 kPa is geen 75 m opvoerhoogte, maar 7,5 m (ofwel ogeveer 0,75 bar)

Zwerius Kriegsman

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noshi
  • Laatst online: 10:27
Fr33z schreef op maandag 12 december 2022 @ 12:57:
[...]

In een gesloten systeem is dit geen invloed, omdat die energie teruggewonnen wordt bij het naar beneden "vallen" in de leidingen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
Noshi schreef op maandag 12 december 2022 @ 13:41:
[...]

In een gesloten systeem is dit geen invloed, omdat die energie teruggewonnen wordt bij het naar beneden "vallen" in de leidingen.
juist,je hebt helemaal gelijk natuurlijk. Mijn voorbeeldje was niet goed gekozen. Maar de omschrijving van de pompcurve blijft wel staan. Je systeem heeft een bepaalde weerstand en dat zorgt ervoor dat je bij een bepaalde stand een bepaalde flow haalt.

om nog iets meer in pompcurves te duiken is het handig om de plaatjes op deze pagina te bekijken:
https://shop.eriks.nl/nl/optimalisatie-pompsystemen/

je ziet dat er dus ook een systeemcurve bestaat, waarbij de systeemweersstand afhankelijk is van de flow. Het is dus eigenlijk geen rechte lijn maar een curve. Ergens raakt je systeemcurve de pompcurve en heb je dan het werkpunt te pakken.

Afbeeldingslocatie: https://shop.eriks.nl/filecontent/images/Blog/Pumps/Graph-2%404x.png

[ Voor 32% gewijzigd door Fr33z op 12-12-2022 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustMyOpinion
Cranberry schreef op maandag 12 december 2022 @ 09:56:
[...]

Ja, die is idd correct! Succes :)
Korte update, het werkt ;)

Nu even verdiepen in die compensatie curve...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FXZeRRo85
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 29-09 12:40
Is het normaal dat de interne waterpomp van de Mitsu met deze temperaturen constant blijft draaien zonder dat er warmtevraag is? Heb de besturing even doorgelopen van de Mitsu maar zie abnormaliteiten dwz geen instellingen die veranderd zijn ten opzichte van een maand terug waar de pomp wel uitschakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fr33z
FXZeRRo85 schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:37:
Is het normaal dat de interne waterpomp van de Mitsu met deze temperaturen constant blijft draaien zonder dat er warmtevraag is? Heb de besturing even doorgelopen van de Mitsu maar zie abnormaliteiten dwz geen instellingen die veranderd zijn ten opzichte van een maand terug waar de pomp wel uitschakelt.
ja want het vriest en dus doet ie dat om te beschermen tegen bevriezing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
@FXZeRRo85 @Fr33z dit is alleen nodig als je waterleidingen in je circuit hebt die zouden kunnen bevriezen. Als dat niet kan (bv. omdat alle waterleidingen binnen zitten), dan is dat niet nodig. Je kan dan ergens in het service menu de optie Freeze Stat op * zetten (dan staat het uit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FXZeRRo85
oké bedankt. Er ligt een een deel van de leiding buiten(6mtr) op +/- 60cm diepte, is geïsoleerd en zit in een mantelbuis. Zou toch eigenlijk niet moeten kunnen bevriezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FXZeRRo85 schreef op maandag 12 december 2022 @ 15:51:
oké bedankt. Er ligt een een deel van de leiding buiten(6mtr) op +/- 60cm diepte, is geïsoleerd en zit in een mantelbuis. Zou toch eigenlijk niet moeten kunnen bevriezen?
Heb je een monoblock dan :? Normaal gesproken liggen er bij een split unit geen waterleidingen buiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FXZeRRo85
@Grolsch Nee heb een split. Ik moest vanuit de kelder een weg naar het oude cv hok zien te vinden voor de verwarming van de boven verdieping. Al word dit eigenlijk niet gebruikt. Hooguit om de badkamer radiator van een beetje warmte te voorzien.
Pagina: 1 ... 47 ... 191 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero