Het deel wat ik niet heb gequote ben ik volkomen met je eens!
Want je verbruik, rendement en stook gedrag zijn allemaal aan elkaar gekoppeld.
Dan is het natuurlijk even afhankelijk van de woning etc of je alles wilt verwarmen of deels en wat hierin goedkoper is.
Dus je wilt overdag 20 graden hebben en in de avond pas je een nachtverlaging toe van 2 graden:
> Als je woning binnen 1 uur weer op 20 graden is, dan heeft nachtverlaging nut.
> Als je woning er een halve dag over doet om die 20 graden weer te bereiken, dan heeft het natuurlijk geen nut. (Of eventueel in bepaalde specifieke situaties.)
> Maar misschien met radiatoren kan dit weer wel nuttig zijn.
Wij hebben zelfs complexen waarbij een grotere nachtverlaging een negatief effect had… Dus zulke uitspraken zijn enorm tricky!
Maar met een hoger rendement haal je meer uit 1kW stroom.Grolsch schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 09:26:
Sommige mensen in dit topic krijgen blijkbaar gigantisch harde plassers van bepaalde COP getallen, maar een goede COP is geen doel op zich, het gaat erom dat je de hut comfortabel warm krijgt, en dat je zo min mogelijk elektrische kWh's verbruikt, want die moet je namelijk afrekenen.
Want je verbruik, rendement en stook gedrag zijn allemaal aan elkaar gekoppeld.
Het zuinigste is je woning op temperatuur te houden en nachtverlaging toe te passen indien je een snel reagerend afgifte systeem hebt.je kunt prachtige COP getallen halen, ga maar eens verwarmen met Ta 25 als het buiten 25 graden is, je wordt dan echt COP kampioen! Maar verstandiger is om je WP dan uit te zetten, want dan verbruik je namelijk helemaal geen kWh's.
Dan is het natuurlijk even afhankelijk van de woning etc of je alles wilt verwarmen of deels en wat hierin goedkoper is.
Dus je wilt overdag 20 graden hebben en in de avond pas je een nachtverlaging toe van 2 graden:
> Als je woning binnen 1 uur weer op 20 graden is, dan heeft nachtverlaging nut.
> Als je woning er een halve dag over doet om die 20 graden weer te bereiken, dan heeft het natuurlijk geen nut. (Of eventueel in bepaalde specifieke situaties.)
> Maar misschien met radiatoren kan dit weer wel nuttig zijn.
Wij hebben zelfs complexen waarbij een grotere nachtverlaging een negatief effect had… Dus zulke uitspraken zijn enorm tricky!
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu