Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deheij1
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 29-10-2024
Ronaldvdijk schreef op donderdag 1 september 2022 @ 13:15:
Heeft er iemand nog tips vwbt een woonkamer thermostaat. De vraag is al vaker voorbij gekomen en dan komen de mitsubishi kamer bediening en de Panasonic voorbij. Deze zijn inderdaad goed, maar ook erg duur. De draadloze panasonic kost al 450 Euro. En de mitsubishi vind ik persoonlijk niet zo mooi, maar is ook niet leverbaar momenteel.

Ik zag dat de honeywell t6r een hysteris heeft van 1.5. Dat lijkt mij erg veel. Ik had bij heatnet wel 1 gevonden van watts voor 89 euro die instelbare hysteris heeft. Maar die is vrij simpel. Moet ik namelijk ook rekening houden met het aantal schakelingen per uur wat de thermostaat doet?
https://www.shopclima.it/...display-weekly-timer.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Domosapiens
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23-01-2024
Ronaldvdijk schreef op donderdag 1 september 2022 @ 17:32:
[...]

Ja, helaas moet hij perse draadloos zijn. Die variant van Panasonic is erg duur.
Een zo klein mogelijke hysteresis begrijp ik. Maar sommige thermostaten schakelen meerdere keren heb ik gelezen. Dit is onwenselijk bij een warmtepomp. Bij de honeywell kun je dit uitschakelen.
Misschien dat iemand nog een goede tip heeft voor een thermostaat met een kleine hysteresis. Kleiner dan 1 graad
https://gathering.tweaker...message/65535188#65535188

[ Voor 17% gewijzigd door Domosapiens op 01-09-2022 21:58 ]

Er-tje schreef op donderdag 1 september 2022 @ 20:58:
@Andrehj
[...]

Ik heb het even erg warm gehad van jullie verhaal over 1 fase en 3 fase aansluiting. Heb het even uitgezocht nu blijkt dat ik in mijn papieren de Y heb verwisseld met de V. Het blijkt wel om een 3 fase toestel te gaan. 8)7

Verder heb ik vandaag nog een mail naar de leverancier gestuurd, om te kijken of hij de pomp kan ruilen voor een PUHZ-SW75YAA. Waarschijnlijk gaat dit lukken maar op de ERST30D-VM2ED zit een hele lange levertijd. Evt wil ik dan overschakelen naar een losse boiler en natuurlijk de ERSD-VM2D.
Hebben jullie nog tips welke 300 liter boiler ik dan het best kan nemen ?

IVM de 8Kw of 10 Kw bij de PUHZ-SHW80YAA --> ik heb alle documentatie nog eens doorgenomen maar bijna overal staat dat de pomp een vermogen heeft van 8Kw. Ook op alle webwinkels staat dat dit een 8Kw is. Echter na lang zoeken kon ik in de TO vinden dat het Max vermogen 10 Kw is.
Ik zag alleen de voordelen die Mitsubishi omschrijft in hun documentatie.
Mooi dat het toch een 3-fasen model is. Dat maakt het elektrisch enorm veel makkelijker.

Zoek even de documentatie op van de SHW80YAA in de databooks (links zie TS). Dan vind je net zo'n tabel als deze van de SW75YAA.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Vly_aqSGEpNg7a986Xo5Ow8VHwU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/dVHCtSDnasjVuQqndmCO5aAR.jpg?f=user_large
Daarin zie je dat de SHW80YAA bij -10 echt nog 10 kW levert, waardoor je het echt wel een 10 kW WP mag noemen.

Overigens zal die SHW80YAA het ook prima doen, mits je veel VVW-oppervlak hebt. Ik blijk achteraf aan een 5 kW model ook genoeg te hebben gehad, maar heb dus een 75YAA, die max 8.5 kW levert bij -10. Omdat ik in ca 250 m² vloeren veel warmte kan bufferen is dat hoge vermogen zelfs wel gunstig. Heb je echter weinig VVW-oppervlak, of zelfs radiatoren, dan heb je weinig buffercapaciteit en komt wordt het minimumvermogen veel belangrijker. Dan moet je WP en warmtevraag wat nauwkeuriger op elkaar afstemmen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronaldvdijk
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07-06 20:41
Thanks. Hier kost hij 300 dus, dat is al iets goedkoper. Iemand toevallig ook ervaring met tado? Ik heb de vraag ook bij tado uitstaan. Daar krijg ik hopelijk morgen een reactie van.

Mitsubishi Puz-wm112yaa + ERPT30X-VM2ED

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:29
@Ronaldvdijk je zou ook nog naar een Netatmo kunnen kijken als je koelen op een andere manier gaat regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronaldvdijk
Cranberry schreef op donderdag 1 september 2022 @ 23:46:
@Ronaldvdijk je zou ook nog naar een Netatmo kunnen kijken als je koelen op een andere manier gaat regelen.
Dank je, dit is ook een goedkoper alternatief. Ziet er goed uit. Koelen doe ik waarschijnlijk toch niet want we hebben ook en airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chip2710
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 18:18
Ronaldvdijk schreef op donderdag 1 september 2022 @ 17:32:
[...]

Ja, helaas moet hij perse draadloos zijn. Die variant van Panasonic is erg duur.
Een zo klein mogelijke hysteresis begrijp ik. Maar sommige thermostaten schakelen meerdere keren heb ik gelezen. Dit is onwenselijk bij een warmtepomp. Bij de honeywell kun je dit uitschakelen.
Misschien dat iemand nog een goede tip heeft voor een thermostaat met een kleine hysteresis. Kleiner dan 1 graad
Dit is ook een mooi alternatief COMPUTHERM E400RF
https://computherm.info/e...mostats/computherm_e400rf

SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Een kennis van mij wilt de warmtepomp via Spanje inkopen, maar vraagt zich af hoe dit zit met garantie…

Ik hoorde van Alklima dat hun in ieder geval hierop geen garantie geven, etc.
Ook omdat de PUHZ units logboek plichtig zijn is jaarlijks onderhoud officieel verplicht anders geen garantie…

Via NL inkopen is een stuk duurder, wat is wijsheid, wat zouden jullie doen?:
(Prijsverschil +/- €2000)

1. Toch via Spanje inkopen, eventueel de SUZ unit?

2. Of toch via NL inkopen?

Ik merk dat ik dit soort vragen altijd lastig vindt, want stel: jij hebt dit en dat gezegd…

[ Voor 13% gewijzigd door DutchWing op 02-09-2022 17:22 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDennis3D
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 30-06 15:01
DutchWing schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 17:15:
Een kennis van mij wilt de warmtepomp via Spanje inkopen, maar vraagt zich af hoe dit zit met garantie…

Ook omdat de PUHZ units logboek plichtig zijn is jaarlijks onderhoud officieel verplicht anders geen garantie…

Ik merk dat ik dit soort vragen altijd lastig vindt, want stel: jij hebt dit en dat gezegd…
Mijn advies zou zijn om het gewoon in NL in te kopen. Die 2000,- goedkoop kan op zo’n lange looptijd nog wel eens enorme duurkoop worden.

Het gaat allemaal om het risico wat je bereid bent te nemen. Ik zou voor meer zekerheid gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:00

HaTe

haat niet

Ik heb zelf het risico wel genomen. Onderdelen kan je altijd wel aankomen mocht iets gerepareerd moeten worden en geven de Spaanse winkels wel enige service. Repareren kan in de meeste gevallen zelf met uitleg duidelijk in het service boek.
Dus hoe groot is het risico nu eigenlijk?
Ik was het meest bang voor dat de boiler lek zou zijn.. Die vervang je niet zomaar.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

iDennis3D schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 17:28:
[...]

Mijn advies zou zijn om het gewoon in NL in te kopen. Die 2000,- goedkoop kan op zo’n lange looptijd nog wel eens enorme duurkoop worden.

Het gaat allemaal om het risico wat je bereid bent te nemen. Ik zou voor meer zekerheid gaan.
Ik weet niet wat de garantie looptijd is op de componenten… (@koevlaas2)

3 jaar boiler, 5 jaar compressor, 2 jaar overige appendages??? (Schatting/gok)
Dan is het risico minder groot, want garantie is dan toch al verlopen.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

HaTe schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 17:34:
[...]

Ik heb zelf het risico wel genomen. Onderdelen kan je altijd wel aankomen mocht iets gerepareerd moeten worden en geven de Spaanse winkels wel enige service. Repareren kan in de meeste gevallen zelf met uitleg duidelijk in het service boek.
Dus hoe groot is het risico nu eigenlijk?
Ik was het meest bang voor dat de boiler lek zou zijn.. Die vervang je niet zomaar.
Ik denk aan de andere kant weer, ze verkopen in NL, + garantie is altijd via de verkopende partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronaldvdijk

Ik heb hem ook uit Spanje. In NL kost deze setup 13500 euro en in Spanje 7000. Als er iets kapot gaat kan ik altijd nog een compleet nieuwe unit bestellen.

Er zit inderdaad ook een heel uitgebreide handleiding bij voor de mankementen. Hoe je de componenten afzonderlijk moet doormeten bijvoorbeeld. Enige nadeel is dat je langer op de onderdelen moet wachten. Een dealer zou in de winter direct langs kunnen komen. Als je zelf onderdelen besteld zal het wel iets langer duren denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:57
Als Alklima zegt dat de PUHZ units logboekplichtig zijn, dan betekent dat natuurlijk dat er jaarlijkse kosten bij komen, die je anders niet zou hebben, waardoor het prijsverschil alleen maar nog groter wordt, zeker op jaarbasis.
En wat is er nu aan te doen: jaarlijks even uitzuigen, lamellen schoonmaken indien nodig (bij mij nog niet) en de kast netjes even soppen.
Ik heb nog steeds geen spijt van mijn beslissing, 4 jaar geleden, om de unit uit Spanje te halen, en zelf te monteren, alleen F-gassen laten doen.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Ronaldvdijk schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 20:00:
[...]

Ik heb hem ook uit Spanje. In NL kost deze setup 13500 euro en in Spanje 7000. Als er iets kapot gaat kan ik altijd nog een compleet nieuwe unit bestellen.

Er zit inderdaad ook een heel uitgebreide handleiding bij voor de mankementen. Hoe je de componenten afzonderlijk moet doormeten bijvoorbeeld. Enige nadeel is dat je langer op de onderdelen moet wachten. Een dealer zou in de winter direct langs kunnen komen. Als je zelf onderdelen besteld zal het wel iets langer duren denk ik.
Daarom, Spanje hanteert enorm scherpen prijzen!
Naalroc schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 20:08:
Als Alklima zegt dat de PUHZ units logboekplichtig zijn, dan betekent dat natuurlijk dat er jaarlijkse kosten bij komen, die je anders niet zou hebben, waardoor het prijsverschil alleen maar nog groter wordt, zeker op jaarbasis.
En wat is er nu aan te doen: jaarlijks even uitzuigen, lamellen schoonmaken indien nodig (bij mij nog niet) en de kast netjes even soppen.
Ik heb nog steeds geen spijt van mijn beslissing, 4 jaar geleden, om de unit uit Spanje te halen, en zelf te monteren, alleen F-gassen laten doen.
Hij heeft toevallig zelf F gassen, dus dat is dan gratis :P

Gewoon de standaard onderhoudswerkzaamheden en eventueel stromen uitlezen via het display of apart meten.
En temperaturen uitlezen etc.
Alklima zei zelf tegen mij, je kan nagenoeg alles uitlezen via het display.

Ik ga gewoon de voors en tegens opnoemen, dan mag hij zelf bepalen. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WillemSuper
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 07-07 14:42
Ik heb ook in Spanje gekocht en een Vaillant warmtepompboiler in België. Ik vind deze wat luidruchtig. Hiervoor contact opgenomen met de verkoper deze heeft via Vaillant België Vaillant Nederland ingeschakeld. Verkoper en Vaillant België vonden dit normaal, Vaillant Nederland had wat aansporing nodig. In principe is de garantie binnen Europa geregeld en zal ook de Nederlandse importeur moeten meewerken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ze willen toch zo graag 1 Europa? Volgens mij heb je zelfs recht op garantie. Zal mss niet makkelijk gaan.

Zelf paar keer de hulplijn alklima ingeschakeld en ze hebben me altijd goed geholpen en nooit om een serienummer of factuur gevraagd.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22-09 12:57
Propellor reinigen, nameten of de fgaskoppelingen niet lekken.
Filter schoonmaken, condensor reinigen met speciaal schoonmaakmiddel voor condensors.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Alleen boven de 5ton co2 equivalent ben je logboekplichtig.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

koevlaas2 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 22:14:
[...]

Alleen boven de 5ton co2 equivalent ben je logboekplichtig.
Dat zijn de PUHZ units, de PUHZ-SW75YAA is al 6,2 CO2 equivalent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

WillemSuper schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 20:39:
Ik heb ook in Spanje gekocht en een Vaillant warmtepompboiler in België. Ik vind deze wat luidruchtig. Hiervoor contact opgenomen met de verkoper deze heeft via Vaillant België Vaillant Nederland ingeschakeld. Verkoper en Vaillant België vonden dit normaal, Vaillant Nederland had wat aansporing nodig. In principe is de garantie binnen Europa geregeld en zal ook de Nederlandse importeur moeten meewerken.
Nja tussen recht hebben en recht krijgen zit natuurlijk ook een verschil, maar ik zal het sowieso morgen even doorgeven…
Mag hij beslissen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Grolsch schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 21:19:
Ze willen toch zo graag 1 Europa? Volgens mij heb je zelfs recht op garantie. Zal mss niet makkelijk gaan.

Zelf paar keer de hulplijn alklima ingeschakeld en ze hebben me altijd goed geholpen en nooit om een serienummer of factuur gevraagd.
Doen ze bij technische vragen ook niet echt, maar bij garantie etc of service bezoek doen bijna alle fabrikanten dit wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scores
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22-09 14:10
Zijn er hier mensen die een wat grotere of hele grote buffer hebben om dag en nacht verschuiving toe te kunnen passen en/of met variabele tarieven experimenteren?
Ik zou maximaal een 800 tot 1000 liter buffer kunnen plaatsen op een 11,2 kW Mitsu monoblock. De buffer moet nog worden besteld.
Alternatief zou kunnen zijn om warmteopslag als Borg.energy voorstelt met hun geïsoleerde buffer, 4m3, volgend jaar op de markt.

Misschien zijn er betere plaatsen voor dit onderwerp op het forum. Tips welkom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik heb een buffer van ruim 100.000KG beton, daar kan geen buffervat tegenop :P

Gaat perfect met nachtverlaging van 22.00 tot 10:00 ;)

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Grolsch schreef op zondag 4 september 2022 @ 11:05:
Buffer in de vloeren (hier 216 ton beton en zandcement) is inderdaad "the way to go". Daar kan geen waterbuffer tegenop, en het mooie is, dat beton zit er toch al.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
koevlaas2 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 22:12:
[...]

Filter schoonmaken, condensor reinigen met speciaal schoonmaakmiddel voor condensors.
Als die koppeling gaan lekken dan ga ik gewoon terug naar de gecertificeerde F-gassen installateur die dit voor mij gedaan heeft, met een eeuwig durend garantie (dacht ik toch? :? )

;)

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scores
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22-09 14:10
Grolsch schreef op zondag 4 september 2022 @ 11:05:

Dank!
Helaas is een deel van de te verwarmen gebouwdelen niet van betonvloer voorzien, maar dat kan wel eens verwaarloosbaar zijn.
Misschien toch maar heroverwegen voor je met 200 kg buffer gaat trekken ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Registratie: Juni 2021
  • Niet online
koevlaas2 schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 22:12:
[...]
Dank. En een wat uitgebreidere beschrijving van zelf periodiek onderhoud doen vind je in deze gepinde post.

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
LeonTebbens schreef op zondag 4 september 2022 @ 13:55:
[...]

Dank. En een wat uitgebreidere beschrijving van zelf periodiek onderhoud doen vind je in deze gepinde post.
De kast binnen (indoorunit) en buiten (buitenunit) poetsen.
Edit, de waterzijdige delen check ik ook op lekken en de inlaatcombinatie gangbaarheid controleren.

[ Voor 11% gewijzigd door koevlaas2 op 04-09-2022 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Naalroc schreef op zondag 4 september 2022 @ 13:08:
[...]

Als die koppeling gaan lekken dan ga ik gewoon terug naar de gecertificeerde F-gassen installateur die dit voor mij gedaan heeft, met een eeuwig durend garantie (dacht ik toch? :? )

;)
Nee dat heeft geen oneindige garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:24

MrScratch

I am rubber, you are glue

Ronaldvdijk schreef op donderdag 1 september 2022 @ 22:26:
[...]

Thanks. Hier kost hij 300 dus, dat is al iets goedkoper. Iemand toevallig ook ervaring met tado? Ik heb de vraag ook bij tado uitstaan. Daar krijg ik hopelijk morgen een reactie van.
Ik heb alles van Tado. Voor zover ik weet is er geen ondersteuning voor een WP Mitsubishi. Ik draai voorlopig met Tado die niet verbonden is met de WP en de stooklijn op vaste temperatuur. Ik heb er een 200L buffervat tussen zitten.

Ben erg benieuwd naar het antwoord van Tado, want voorlopig zie ik weinig bemoedigends uit die hoek komen.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
koevlaas2 schreef op zondag 4 september 2022 @ 20:07:
[...]

Nee dat heeft geen oneindige garantie.
Wèèr een teleurstelling... 8) O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronaldvdijk
MrScratch schreef op maandag 5 september 2022 @ 09:52:
[...]

Ik heb alles van Tado. Voor zover ik weet is er geen ondersteuning voor een WP Mitsubishi. Ik draai voorlopig met Tado die niet verbonden is met de WP en de stooklijn op vaste temperatuur. Ik heb er een 200L buffervat tussen zitten.

Ben erg benieuwd naar het antwoord van Tado, want voorlopig zie ik weinig bemoedigends uit die hoek komen.
Tado gaf aan dat het wel zou moeten functioneren. Thermostaat als aan/uit instellen. Daarnaast kan de helpdesk uitleggen hoe je het aantal malen schakelen per uur kunt wijzigen zodat de warmtepomp niet gaat pendelen. Enige nadeel is dat het nog niet geschikt is voor koelen. Ik verwacht wel dat dit binnen een jaar geüpdate gaat worden aangezien het een veelgevraagde feature is.
Koelen doe ik vooralsnog zelf niet ivm de airco's hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20:24

MrScratch

I am rubber, you are glue

Ronaldvdijk schreef op maandag 5 september 2022 @ 22:36:
[...]

Tado gaf aan dat het wel zou moeten functioneren. Thermostaat als aan/uit instellen. Daarnaast kan de helpdesk uitleggen hoe je het aantal malen schakelen per uur kunt wijzigen zodat de warmtepomp niet gaat pendelen. Enige nadeel is dat het nog niet geschikt is voor koelen. Ik verwacht wel dat dit binnen een jaar geüpdate gaat worden aangezien het een veelgevraagde feature is.
Koelen doe ik vooralsnog zelf niet ivm de airco's hier.
Oké, dat is wel interessant inderdaad. Daar ben ik heel bang voor, dat de Tado de WP telkens aan en dan weer uit zet. WPs houden van lange stabiele runs.

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:34
MrScratch schreef op maandag 5 september 2022 @ 23:48:
[...]

Oké, dat is wel interessant inderdaad. Daar ben ik heel bang voor, dat de Tado de WP telkens aan en dan weer uit zet. WPs houden van lange stabiele runs.
Als je daar last van hebt kun je er een XY-DJ01 tussen zetten.
doek55 schreef op woensdag 10 november 2021 @ 12:26:
Als iemand last heeft van een vervelende thermostaat met bijvoorbeeld 'low load' modus waarbij er een aantal keer per uur geschakeld wordt kan ik de XY-DJ01 aanbevelen. Hiermee kun je de uitschakeltijd van de thermostaat overbruggen. Ik heb deze aan iemand gegeven met een oudere Honeywell zoneregeling die ieder kwartier een aantal minuten uit gaat.

Op stand P8 kun je ingeven hoeveel seconden je wilt overbruggen na verbreken contact, zodat de warmtepomp aan blijft.
Maar het beste is natuurlijk als de thermostaat zo dom mogelijk is zonder zelf een eigen leven te leiden.

[ Voor 37% gewijzigd door doek55 op 06-09-2022 11:16 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 10:24

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Ik zit zelf nog in Frankrijk, maar krijg net een foto van mijn zwager dat mijn spullen zijn geleverd en in de garage staan. Ik kan aan de bak na de vakantie. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gwrIVQS-drE-RdcOYL2apEeHHAs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SJXVsKPnbsULzzfty7nru3FU.jpg?f=fotoalbum_large

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Speedyace schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 17:06:
Ik zit zelf nog in Frankrijk, maar krijg net een foto van mijn zwager dat mijn spullen zijn geleverd en in de garage staan. Ik kan aan de bak na de vakantie. [Afbeelding]
Ga je hem zelf plaatsen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Dat is wel de bedoeling. Nu hebben de buren de zelfde laten plaatsen 3wkn terug door een installateur, dus kan ik even mooi kijken hoe het nu precies zit. Heb wel zo mijn ideeën qua leidingwerk. Maar als het op loopafstand te bekijken is moet je dat niet laten.

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Speedyace schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 20:50:
[...]

Dat is wel de bedoeling. Nu hebben de buren de zelfde laten plaatsen 3wkn terug door een installateur, dus kan ik even mooi kijken hoe het nu precies zit. Heb wel zo mijn ideeën qua leidingwerk. Maar als het op loopafstand te bekijken is moet je dat niet laten.
Hoe ga je dat koudemiddel-technisch doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Speedyace schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 20:50:
[...]

Wat is dat zwarte smalle boekje/doosje trouwens, kan niet herinneren dat het bij mijn unit zat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Andrehj schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 21:14:
[...]

Hoe ga je dat koudemiddel-technisch doen?
Dat gaat mijn zwager doen, die zit in de airconditionings. Die heeft daar de papieren voor.

[ Voor 6% gewijzigd door Speedyace op 06-09-2022 21:28 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

DutchWing schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 21:19:
[...]

Wat is dat zwarte smalle boekje/doosje trouwens, kan niet herinneren dat het bij mijn unit zat.
Ik heb het volgende erbij gekregen. Draadloze controller PAR-WT50R-E
Draadloze ontvanger PAR-WR51R-E
Wi-Fi-interface MAC-5871F-E en een Expansievat.
Dus wat er in dat doosje zit? Geen idee donderdag ben ik thuis, dan ga ik de boel eens bekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranberry
@Speedyace je hebt 'm uiteindelijk toch niet bij ClimaMarket besteld toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Cranberry schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 22:10:
@Speedyace je hebt 'm uiteindelijk toch niet bij ClimaMarket besteld toch?
Die konden niet eerder leveren dan november/december.

• jorisdekloris
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:27
Weet er iemand hoe onderstaande getest wordt? Met welke temperatuur is dit? Ik neem aan dat het uitmaakt of het 1 graad is of 30.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MmsgwnKWa5oIp0DYhWqqhDyISv4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NWBdSYLONA26n9I23BUvSVZm.jpg?f=fotoalbum_large

Tierelier

• deheij1
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 29-10-2024
Speedyace schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 17:06:
Ik zit zelf nog in Frankrijk, maar krijg net een foto van mijn zwager dat mijn spullen zijn geleverd en in de garage staan. Ik kan aan de bak na de vakantie. [Afbeelding]
waar heb je hem besteld?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
jorisdekloris schreef op donderdag 8 september 2022 @ 07:24:
Weet er iemand hoe onderstaande getest wordt? Met welke temperatuur is dit? Ik neem aan dat het uitmaakt of het 1 graad is of 30.

[Afbeelding]
Volgens mij maakt dat niet uit, dit gaat over het vermogensverlies door de lange koelmiddelleidingen. Voor het vermogen vs de temperatuur zijn er de andere tabellen uit het databook.
Overigens heb ik dat vermogensverlies niet kunnen vaststellen. Mijn WP heeft een koelmiddelleiding van ca 16 meter, en ik haal zowel bij koelen als verwarmen het max vermogen uit de tabellen (gemeten met Kamstrup gecalibreerde vermogensmeter). Wel merk ik dat het zeker bij verwarmen een tijdje duurt voordat de COP's uit de specs gehaald worden. Daar zou het toch zo kunnen zijn dat het opwarmen van die leidingen (en de rest van de installatie) een rol speelt

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Via mijn Zwager besteld

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Vraagje, Ik wil een Kwh meter aansluiten op de binnen en buitenunit (PUHZ-SW75YAA + ERST-VM2ED). Zal ik hier genoeg aan hebben Hager ECP380D kWh-meter 3 fase 80A of moet de 100A variant er tussen of gebruiken jullie een andere goedkopere oplossing. Want die dingen van Hager zijn niet gratis.

Speedyace schreef op donderdag 8 september 2022 @ 20:18:
Vraagje, Ik wil een Kwh meter aansluiten op de binnen en buitenunit (PUHZ-SW75YAA + ERST-VM2ED). Zal ik hier genoeg aan hebben Hager ECP380D kWh-meter 3 fase 80A of moet de 100A variant er tussen of gebruiken jullie een andere goedkopere oplossing. Want die dingen van Hager zijn niet gratis.
Buitenunit verbruikt max zo'n 1.5 kW per fase, wat ongeveer 6 ampere is. 80A lijkt me dan wel voldoende... Maar je hebt nog wel een aparte meter nodig voor het verwarmingselement in je binnenunit, als je dat gebruikt en wilt meten.
Ik gebruik meters van ABB (B21 en B23), die ik via modbus uitlees en goedkoop via MP kon kopen. Voor dat uitlezen heb je wel weer extra hard- en software voor nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 08-09-2022 20:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Speedyace
Je kan ook deze pakken
https://www.homewizard.com/nl/shop/wi-fi-kwh-meter-3-fase/
Die is ook uit te lezen via home assistant (eventueel)

Ik zou gewoon de hele WP uitlezen.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Andrehj schreef op donderdag 8 september 2022 @ 20:27:
[...]

Buitenunit verbruikt max zo'n 1.5 kW per fase, wat ongeveer 6 ampere is. 80A lijkt me dan wel voldoende... Maar je hebt nog wel een aparte meter nodig voor het verwarmingselement in je binnenunit, als je dat gebruikt en wilt meten.
Ik gebruik meters van ABB (B21 en B23), die ik via modbus uitlees en goedkoop via MP kon kopen. Voor dat uitlezen heb je wel weer extra hard- en software voor nodig.
De ABB krijg je ook niet gratis zag ik.
Ik denk dat ik gewoon voor de Hager ga.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

AUijtdehaag schreef op donderdag 8 september 2022 @ 20:35:
@Speedyace
Je kan ook deze pakken
Die is ook uit te lezen via home assistant (eventueel)

Ik zou gewoon de hele WP uitlezen.
Ziet er idd wel netjes uit. Als dit in een Hager kast past scheelt het wel weer qua aanschaf.

Speedyace schreef op donderdag 8 september 2022 @ 20:40:
[...]
De ABB krijg je ook niet gratis zag ik.
Ik denk dat ik gewoon voor de Hager ga.
Ik denk dat je eerst moet bedenken hoe je zo'n meter wilt uitlezen en dan daar een passende meter bij moet zoeken.
Als je niks automatisch wilt uitlezen zijn er veel goedkopere alternatieven beschikbaar.

• iDennis3D
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 30-06 15:01
Speedyace schreef op donderdag 8 september 2022 @ 20:18:
Ik heb het voornemen om een Homewizard Wi-Fi kWh meter 3-fase te plaatsen. Kost 129,-

Ik heb echter al wel meer groepen en apparaten achter de Homewizard zitten. (En ook de P1 meter).

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16:25
Ik ga 2x een Shelly Plus 1PM gebruiken, voor zowel de buiten als binnenunit. Hier komt volgende week de SUZ60 met 300 liter cilinderunit. 1 fase dus, wat prima kan met de shellies. Stuur de data lokaal naar mijn domoticz. Werkt voor mijn L/L buitenunit ook perfect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankSpin
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
.

[ Voor 99% gewijzigd door FrankSpin op 15-07-2023 12:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranberry
@FrankSpin De PUHZ-series gebruiken R410a als koelgas en de SUZ R32. Zie ook de openingspost (en het databook) voor de verschillen.

De YAA-machines zijn 3-fasen, de VA(A) zijn enkelfasig. Daarnaast is de PUHZ-SHW80 een Zubadan-model. Die heeft een techniek (flash injection) waardoor bij lage temperaturen meer vermogen kan worden worden geleverd.

Het zijn behoorlijk verschillende apparaten, dus ik zou ik op z'n minst vragen wat de motivatie is voor deze wijziging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

FrankSpin schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 08:57:
Wat is het verschil tussen PUHZ-SHW80 YAA en SUZ-SWM80 VA?

In voortraject stelde de installateur de PUHZ-SHW80 YAA buitenunit voor, maar nu alles meer concreet wordt staat in de offerte SUZ-SWM80 VA.
Dat hij eerst kiest voor een Zubadan inverter, om vervolgens terug te vallen op een Eco inverter…

Ik had dan persoonlijk eerder gekozen voor een Power inverter (PUHZ-SW75YAA) - 3 fase.
3 fase heeft gewoon in de meeste situaties de voorkeur.

De enige reden waarom je voor een Zubadan inverter zou kiezen is:
1. Tot -15 volledig vermogen.
2. Tot -25 kan hij nog vermogen leveren.
3. 50% kortere opwarmtijd en ontdooi cyclus vs een standaard warmtepomp.
4. Langere leiding lengtes mogelijk tussen binnenunit en buitenunit.
5. Als je vloerverwarming hebt om het minimaal vermogen makkelijker in kwijt te kunnen, maar dan praten we wel over voldoende massa…
6. Als je met hogere aanvoertemperaturen wilt verwarmen, wordt veel in de UK gedaan met COP 2,5-3,0 als je geluk hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door DutchWing op 09-09-2022 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FrankSpin schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 08:57:
Wat is het verschil tussen PUHZ-SHW80 YAA en SUZ-SWM80 VA?

In voortraject stelde de installateur de PUHZ-SHW80 YAA buitenunit voor, maar nu alles meer concreet wordt staat in de offerte SUZ-SWM80 VA.
Kijk even in de TS en in het daarin gelinkte Databook. Het zijn compleet verschillende warmtepompen. 1 fase vs 3 fase, kleine behuizing vs grote behuizing. 10.2 kW vs 7.1 kW. In kostprijs zit ook meer dan een factor 2 verschil. Kijk maar op https://www.climamarket.eu.
Hoeveel vermogen heb je nodig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DutchWing schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 10:07:

Dat hij eerst kiest voor een Zubadan inverter, om vervolgens terug te vallen op een Eco inverter…

3. 50% kortere opwarmtijd en ontdooi cyclus vs een standaard warmtepomp.
Dat heb ik nog niet eerder gezien. Dus een PUHZ-SHW80 zou 50% sneller zijn dan een PUHZ-SW100? (Beide ca 10 kW, maar de laatste heeft geen flash injectie). Dat kan ik maar moeilijk geloven. Het vermogen is toch gelijk?
4. Langere leiding lengtes mogelijk tussen binnenunit en buitenunit.
Dit klopt niet. Beide bovengenoemde 10 kW warmtepompen hebben een maximale leidinglengte van 75 meter. De Zubadan-technologie heeft hier dus geen invloed op.
5. Als je vloerverwarming hebt om het minimaal vermogen makkelijker in kwijt te kunnen, maar dan praten we wel over voldoende massa…
6. Als je met hogere aanvoertemperaturen wilt verwarmen, wordt veel in de UK gedaan met COP 2,5-3,0 als je geluk hebt.
Ook dit laatste klopt niet. Al die R410a warmtepompen gaan tot 60 graden, en leveren bij -15 nog 55°. Bij sommige kleinere ligt die 55° grens bij -10, maar ook hier heeft de Zubadan technologie dus geen invloed op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Andrehj schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 12:50:
[...]

Dat heb ik nog niet eerder gezien. Dus een PUHZ-SHW80 zou 50% sneller zijn dan een PUHZ-SW100? (Beide ca 10 kW, maar de laatste heeft geen flash injectie). Dat kan ik maar moeilijk geloven. Het vermogen is toch gelijk?
Ik denk dat ze hiermee vergelijken met een Eco inverter of een standaard inverter technologie.
Maar het is natuurlijk wat hun zeggen, ik weet niet hoe dit staat tot de praktijk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8jozPj8hP3NKk8EBWK79pz_TBG8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/A8innMkNjOf9M5wozGT0Hq1E.jpg?f=fotoalbum_large
https://alklima.nl/de-inverters-toegelicht
Dit klopt niet. Beide bovengenoemde 10 kW warmtepompen hebben een maximale leidinglengte van 75 meter. De Zubadan-technologie heeft hier dus geen invloed op.
Ik had van Alklima (monteur) begrepen dat de Power inverters en Zubadan inverters langere leidinglengtes aankunnen vs de Eco inverters.
Ook dit laatste klopt niet. Al die R410a warmtepompen gaan tot 60 graden, en leveren bij -15 nog 55°. Bij sommige kleinere ligt die 55° grens bij -10, maar ook hier heeft de Zubadan technologie dus geen invloed op.
Bij -10 heeft de Eco inverter nog ~70% vermogen.
Bij -10 heeft de Power inverter nog ~80% vermogen.
Bij -10 heeft de Zubadan inverter nog 100% vermogen.

Ik mag aannemen dat de temperaturen hier ook deels aangekoppeld zitten?

Ook stond ergens, kan het niet meer 1,2,3 terugvinden dat de Zubadan ideaal geschikt is voor renovatie met hoog temperaturen zonder aanpassing van de radiatoren.
Dit stond niet bij de eco inverter of power inverter.

Dit is trouwens wat Mitsubishi erover zegt:

Zubadan Inverter Voordelen:
• Gegarandeerd verwarmingsvermogen tot -25°C
• Maximaal verwarmingsvermogen door Zubadan-techniek tot -15°C
• Optimale systeemprestatie tijdens deellast en vollast
• Optimaal comfort door exacte vermogensafstemming
• Lange leidinglengtes mogelijk (tot 120 meter) voor maximale flexibiliteit bij installatie
• Lager afzekerwaarden voor eenvoudige e-installatie
• Winterregeling tot -15°C dus zeer geschikt voor technische ruimte
• Storings- en regelcontacten op binnen-units aanwezig voor eenvoudige aansturing, bediening en uitlezing
• Eenvoudig koppelbaar aan vrijwel alle gebouwbeheerssystemen

Power Inverter Voordelen:
• Lange leidinglengtes mogelijk (tot 120 meter) voor maximale flexibiliteit bij installatie
• Winterregeling tot -15°C dus zeer geschikt voor serverruimtes
• Onderlinge koppeling mogelijk voor back-up en redundantie regeling
• Storings- en regelcontacten op binnen-units aanwezig voor eenvoudige aansturing, bediening en uitlezing

[ Voor 6% gewijzigd door DutchWing op 09-09-2022 14:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
DutchWing schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:40:
[...]

Ik denk dat ze hiermee vergelijken met een Eco inverter of een standaard inverter technologie.
Maar het is natuurlijk wat hun zeggen, ik weet niet hoe dit staat tot de praktijk.
[Afbeelding]

[...]

Ik had van Alklima (monteur) begrepen dat de Power inverters en Zubadan inverters langere leidinglengtes aankunnen vs de Eco inverters.

[...]

Bij -10 heeft de Eco inverter nog ~70% vermogen.
Bij -10 heeft de Power inverter nog ~80% vermogen.
Bij -10 heeft de Zubadan inverter nog 100% vermogen.

Ik mag aannemen dat de temperaturen hier ook deels aangekoppeld zitten?

Ook stond ergens, kan het niet meer 1,2,3 terugvinden dat de Zubadan ideaal geschikt is voor renovatie met hoog temperaturen zonder aanpassing van de radiatoren.
Dit stond niet bij de eco inverter of power inverter.

Dit is trouwens wat Mitsubishi erover zegt:

Zubadan Inverter Voordelen:
• Gegarandeerd verwarmingsvermogen tot -25°C
• Maximaal verwarmingsvermogen door Zubadan-techniek tot -15°C
• Optimaal comfort door exacte vermogensafstemming
• Winterregeling tot -15°C dus zeer geschikt voor technische ruimte

Power Inverter Voordelen:
• Winterregeling tot -15°C dus zeer geschikt voor serverruimtes
• Onderlinge koppeling mogelijk voor back-up en redundantie regeling
Al dat bovenstaande is gewoon marketing-bullshit. Ik kijk liever naar de harde data uit het Databook (zie TS), en daaruit blijkt dat de voordelen van Zubadan helemaal niet zo groot zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
ik zou ook even de geluidsniveaus naast elkaar houden...

Eenvoudig + Goedkoop Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Andrehj schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 15:15:
[...]

Al dat bovenstaande is gewoon marketing-bullshit. Ik kijk liever naar de harde data uit het Databook (zie TS), en daaruit blijkt dat de voordelen van Zubadan helemaal niet zo groot zijn.
En daar betaal je dan wel ongeveer €800,- euro extra voor…
Ik wist sowieso dat het verschil minimaal was, dat had Alklima mij toen al duidelijk gemaakt.
Maar dat de rest allemaal marketing-bullshit was, dat had ik niet verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DutchWing schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 20:21:
[...]

En daar betaal je dan wel ongeveer €800,- euro extra voor…
Ik wist sowieso dat het verschil minimaal was, dat had Alklima mij toen al duidelijk gemaakt.
Maar dat de rest allemaal marketing-bullshit was, dat had ik niet verwacht.
Die opmerking sloeg vooral op die plaatjes.
De techniek is natuurlijk wel interessant, en doet het rond -15 en -20 echt wel beter dan normale warmtepompen, maar het praktisch nut daarvan is in NL nogal beperkt.

Andrehj schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 17:07:
Dat is gek, ik heb ook een ersd-vm2d, en die zet 1x per dag de waterpomp eventjes aan. En dan ook alleen als de pomp de 24uur daarvoor niet gedraaid heeft. Dit gebeurt dus alleen op dagen dat er niet gekoeld of verwarmd wordt én er ook geen SWW-run heeft gedraaid.
koevlaas2 schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 20:13:
Ik ga wel een balletje opgooien bij alklima.
Nog even hierop terugkomend, afgelopen 48 uur heeft de warmtepomp hier helemaal niet gedraaid, en dat levert een grafiek op waarin mooi te zien is dat de FTC precies elke 24 uur de waterpomp even een minuutje laat draaien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/b5BUEXIQayf7IoYf3sNuX5_yVaU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z1bxriVUAP3ZeQv5uzVDT4FF.jpg?f=fotoalbum_large
Ook de pieken van de carterverwarming zijn weer overduidelijk.

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:00

HaTe

haat niet

Andrehj schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 10:14:
[...]

[...]

Nog even hierop terugkomend, afgelopen 48 uur heeft de warmtepomp hier helemaal niet gedraaid, en dat levert een grafiek op waarin mooi te zien is dat de FTC precies elke 24 uur de waterpomp even een minuutje laat draaien:
[Afbeelding]
Gek, dat deed hij tot een paar dagen terug bij mij ook (ben op vakantie dus alles staat op stop), nu dus niet meer.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GeKpw18kj2NJcWmYvUVy2roilg8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CVHFy5QdG4WCk6Pvj9JELhSl.jpg?f=fotoalbum_large

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Heeft dit niet gewoon te maken met het feit dat hij eventueel op WAR staat.
Bij mij deed die dit namelijk ook nadat Alklima de warmtepomp had ingesteld op WAR.
Verwarming handmatig uitgezet en het probleem bleef weg.

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Mannen, ik kom net even bij mijn buurman vandaan om wat inspiratie op te doen. Hij heeft namelijk 3 wkn gelden een SW112YAA laten plaatsen samen met een ERST30D-VM2ED. Dus ik dacht! eens even kijken hoe dit nu allemaal is geïnstalleerd. Hoef ik het wiel niet uit te vinden en kan ik even kijken welke materialen er gebruikt zijn.
Wat mij meteen is opgevallen, is dat de 3 fase aansluiting op de aardlekautomaat van de zonnepanelen is aangesloten. (reden! de WP krijgt dan rechtstreeks stroom van de panelen) Dus niet op een aparte groep. En daarnaast haalde de binnen-unit zijn stroom uit het stopcontact waar de cv ketel in heeft gezeten. Ook niet van een aparte automaat dus. Hier zitten meerdere installaties op aangesloten(extra koelkast in de garage). Dit kan toch niet of sla ik nu volledig de plank mis. Want als dit wel mogelijk is, scheelt mij dit heeeeelveeeeeeeeeellll werk in het trekken van stroomkabels en het aanpassen van de meterkast. Maar ik heb zomaar het vermoeden dat dit normaal gesproken niet kan.

[ Voor 4% gewijzigd door Speedyace op 10-09-2022 14:27 ]

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:16
Andrehj schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 10:14:
[...]

[...]

[Afbeelding]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pmX7B8pyLG0immUWjw2RE9RaFAA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fMsj0pUpITSEK26ETuPaNEVf.jpg?f=fotoalbum_large
Laatste 24u en normaliter draaiend op de kamerthermostaat van de mitsu (geen WAR)

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Speedyace schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 14:26:
Mannen, ik kom net even bij mijn buurman vandaan om wat inspiratie op te doen. Hij heeft namelijk 3 wkn gelden een SW112YAA laten plaatsen samen met een ERST30D-VM2ED. Dus ik dacht! eens even kijken hoe dit nu allemaal is geïnstalleerd. Hoef ik het wiel niet uit te vinden en kan ik even kijken welke materialen er gebruikt zijn.
Wat mij meteen is opgevallen, is dat de 3 fase aansluiting op de aardlekautomaat van de zonnepanelen is aangesloten. (reden! de WP krijgt dan rechtstreeks stroom van de panelen) Dus niet op een aparte groep.
Wat een beunhazen zeg!
Je buurman kan dit beter snel op juiste wijze laten herstellen onder garantie!

Dit is de juiste manier:
DutchWing in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
En daarnaast haalde de binnen-unit zijn stroom uit het stopcontact waar de cv ketel in heeft gezeten. Ook niet van een aparte automaat dus. Hier zitten meerdere installaties op aangesloten(extra koelkast in de garage). Dit kan toch niet of sla ik nu volledig de plank mis. Want als dit wel mogelijk is, scheelt mij dit heeeeelveeeeeeeeeellll werk in het trekken van stroomkabels en het aanpassen van de meterkast. Maar ik heb zomaar het vermoeden dat dit normaal gesproken niet kan.
Eventueel zou de booster heater wel op een stopcontact kunnen want deze trekt 2000W.
Dus een koelkast erbij zou geen kwaad kunnen.
Maar de voorkeur is >2000W een eigen groep.

Dit is echt weer zo’n actie ahhh wat maakt het uit het is toch niet bij mij thuis installatie van Dhr. B. Haas.

[ Voor 3% gewijzigd door DutchWing op 10-09-2022 15:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Buitenunit altijd op eigen groep inderdaad, bij een 3 fase al helemaal.
Binnenunit booster in principe ook op eigen groep, maar er zijn er hier ook genoeg die de booster niet eens gebruiken.

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Mijn vermoedens worden dus bevestigd. Nu eens even kijken hoe ik dit een beetje tactisch kan zeggen Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OcUSMVKSHZjUr80g55n2VKH19bI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/QXeolEjSaVBCdgS23OIdaPmc.jpg?f=user_large

Wat mij meteen is opgevallen, is dat de 3 fase aansluiting op de aardlekautomaat van de zonnepanelen is aangesloten. (reden! de WP krijgt dan rechtstreeks stroom van de panelen) Dus niet op een aparte groep.
Dan heb je het compleet niet begrepen. Dit mag echt niet, want nu klopt de afzekering niet.
En daarnaast haalde de binnen-unit zijn stroom uit het stopcontact waar de cv ketel in heeft gezeten. Ook niet van een aparte automaat dus. Hier zitten meerdere installaties op aangesloten(extra koelkast in de garage). Dit kan toch niet of sla ik nu volledig de plank mis.
Ja. De het verwarmingselement in de binnenunit is maar iets van 1.8 kW. Het is weliswaar netter om dit op een aparte groep te zetten, maar dit mag ook gewoon op een stopcontact waar nog andere (kleine) verbruikers op zitten.

• Naalroc
Andrehj schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 15:59:
[...]

Dan heb je het compleet niet begrepen. Dit mag echt niet, want nu klopt de afzekering niet.
..............
@Speedyace wèl, maar de installateur dus niet....

[ Voor 28% gewijzigd door Naalroc op 10-09-2022 18:03 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Naalroc schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 18:00:
@Speedyace wèl, maar de installateur dus niet....
"je" was dan ook (in het algemeen) gericht aan een ieder die op die manier een WP aansluit, niet op @Speedyace .

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Speedyace schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 15:33:
Mijn vermoedens worden dus bevestigd. Nu eens even kijken hoe ik dit een beetje tactisch kan zeggen [Afbeelding]
Gewoon eerlijk en direct!
Je zit er zelf ook niet op te wachten als daar eventueel brand uitbreekt.

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Even een vraag voor mij zelf.
Bij mij komt de ERST30 in de garage te staan. Ik moet dan ongeveer 16mtr overbruggen tot aan de vvw verdeler. (En dit 2 x aanvoer en retour)
Ik ben nu een beetje aan het kijken wat ik hier het beste voor kan gaan gebruiken. Maar met 28mm koper! daar loop je op leeg qua kosten. Nu zat ik te denken aan 28mm CV of is dit niet aan te raden. En dan het koud/warmwater gedeelte maar te doen met Viega Pexfit Fosta. Dit zit nu ook in de woning. Helaas is dit spul op rol. En aangezien ik de zelfde lengte moet overbruggen als het CV gedeelte, wil ik alles wel een beetje strak hebben voor het oog.

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

DutchWing schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 18:18:
[...]

Gewoon eerlijk en direct!
Je zit er zelf ook niet op te wachten als daar eventueel brand uitbreekt.
Ik zal morgen nog eens bij hem aankloppen en het nieuws brengen.

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Speedyace schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 18:23:
Even een vraag voor mij zelf.
Bij mij komt de ERST30 in de garage te staan. Ik moet dan ongeveer 16mtr overbruggen tot aan de vvw verdeler. (En dit 2 x aanvoer en retour)
Ik ben nu een beetje aan het kijken wat ik hier het beste voor kan gaan gebruiken. Maar met 28mm koper! daar loop je op leeg qua kosten. Nu zat ik te denken aan 28mm CV of is dit niet aan te raden. En dan het koud/warmwater gedeelte maar te doen met Viega Pexfit Fosta. Dit zit nu ook in de woning. Helaas is dit spul op rol. En aangezien ik de zelfde lengte moet overbruggen als het CV gedeelte, wil ik alles wel een beetje strak hebben voor het oog.
De binnenunit plaatsen waar de ketel zat is geen optie?
Je kan eventueel een goot eromheen doen en de leiding in de goot beugelen met click zadels.
Of gewoon met koper 15mm en een overgang koppeling van pexfit x 15mm spie waarop je kan knellen.

Voor 22mm sokken zijn verloopstukken 22x15 waarin je gelijk 15mm kan doen.

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

DutchWing schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 19:05:
[...]

De binnenunit plaatsen waar de ketel zat is geen optie?
Is geen optie, dan moet binnenunit naar zolder en dat is niet te doen.
Vandaar de keuze voor de garage.

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

[...]

Je kan eventueel een goot eromheen doen en de leiding in de goot beugelen met click zadels.
Heb ik idd nog niets eens bij stilgestaan. Is wel even iets om over na te denken.

• Plenkske
Speedyace schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 19:21:
[...]

Is geen optie, dan moet binnenunit naar zolder en dat is niet te doen.
Vandaar de keuze voor de garage.
Waarom heb je dan niet gekozen voor een losse boiler ?

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

[...]

Voor 22mm sokken zijn verloopstukken 22x15 waarin je gelijk 15mm kan doen.
De waterleiding (koud) in de garage is van 22mm dus die zou rechtstreeks op de binnenunit passen via een knelkoppeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Plenkske schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 19:24:
[...]

Waarom heb je dan niet gekozen voor een losse boiler ?
Zoldervloer is van hout en de binnenmuren op de bovenverdieping zijn van die 7cm knauf gipsblokken. Daar durf ik geen 300kg op te zetten.

[ Voor 3% gewijzigd door Speedyace op 10-09-2022 19:26 ]

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

DutchWing schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 15:15:
[...]

Wat een beunhazen zeg!
Je buurman kan dit beter snel op juiste wijze laten herstellen onder garantie!

Dit is de juiste manier:
DutchWing in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

[...]

Eventueel zou de booster heater wel op een stopcontact kunnen want deze trekt 2000W.
Dus een koelkast erbij zou geen kwaad kunnen.
Maar de voorkeur is >2000W een eigen groep.

Dit is echt weer zo’n actie ahhh wat maakt het uit het is toch niet bij mij thuis installatie van Dhr. B. Haas.
Ik zit het verslag nog eens terug te lezen en haal even de foto's erbij die ik gemaakt heb van de aansluiting op de binnenunit. Maar ze gebruiken maar een 4x1,5m er zit niet eens een nul aangesloten.
De witte kabel gaat rechtstreeks het stopcontact in. En de kabel die op S1 S2 S3 zit aangesloten gaat richting buitenunit. :?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9rtCylyPuZk8j75TOxHmXrWTQzQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ORk3cvCKFoa9RvsaOCW70E29.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O8_6G9dRjr8vXJYm5vclEtczrj8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UVoyynjXkWEbEQhZYaSS8xFd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hcMVQoxzVWXXJORCXNAj0PmpJSQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RGZpj1mveIITdj2owhLVZ1wn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Speedyace
Geen idee wat je met 4x1.5m zonder nul bedoelt.
Binnen- en buitenunit lijken hier gewoon correct verbonden. Hiervoor is geen speciale kleurcode voorgeschreven. Het is hooguit handiger om Lapp Ölflex 110 te gebruiken, dan heb je genummerde aders, die dan mooi met S1 - S3 overeenkomen.

Wat niet klopt is de aansluiting van het element. Die kabel uit het stopcontact (wat zoals ik al eerder schreef gewoon toegestaan is) hoort rechtstreeks naar boven te gaan en niet eerst op de onderste terminals te worden aangesloten.
Die onderste aansluitingen L en N gebruik je alleen als je de binnenunit zijn eigen voeding geeft (dus niet vanaf de buitenunit wilt voeden), iets wat je normaliter niet doet.

En verder zijn hier alle kabels gebundeld, terwijl de manual uitdrukkelijk vermeldt dat je de signaalkabels (van sensoren etc) moet scheiden van de 230V kabels.

[ Voor 11% gewijzigd door Andrehj op 10-09-2022 19:58 ]

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Andrehj schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 19:55:
@Speedyace
Geen idee wat je met 4x1.5m zonder nul bedoelt.
Je hebt gelijk _/-\o_ ik zie het nu 8)7 volgende keer maar gelijk achter de PC de foto's bekijken incl. leesbril

[ Voor 4% gewijzigd door Speedyace op 10-09-2022 20:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

@Speedyace
Ze hebben wel echt hun best gedaan die lui :+

Aarde = aarde.
S1 = 230V vanuit buitenunit.
S2 = gezamenlijke N.
S3 = laagspanning/stuursignaal.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/56XBOi78DppRbUlQ137UBqVkfE0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HKukr8091d74owe22ap3SCZo.jpg?f=fotoalbum_large

De enige reden om de booster heater met de L + N te willen doorverbinden is als de buitenunit defect is en je de binnenunit in noodbedrijf willen laten werken voor SWW (COP = 1)

Hiervoor moet je wel 1 stekker inwendig omzetten. + wat dipswitches en de buitenunit uitzetten.

Edit:
Ze zijn trouwens ook de Aarde van de booster heater vergeten. Schroefjes links boven aansluiting L+N bij ECB1

[ Voor 11% gewijzigd door DutchWing op 10-09-2022 20:21 ]

DutchWing schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 20:13:
Edit:
Ze zijn trouwens ook de Aarde van de booster heater vergeten. Schroefjes links boven aansluiting L+N bij ECB1
Die zijn ze niet vergeten. Die aarde is onderaan al aangesloten.
Dat aardpunt bovenaan zit er alleen maar om de aarde van het snoer naar de heater makkelijk aan te kunnen sluiten.
Maar onderaan aansluiten mag net zo goed. Intern zijn al die aardes toch doorverbonden.

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Andrehj schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 21:31:
[...]

Die zijn ze niet vergeten. Die aarde is onderaan al aangesloten.
Dat aardpunt bovenaan zit er alleen maar om de aarde van het snoer naar de heater makkelijk aan te kunnen sluiten.
Maar onderaan aansluiten mag net zo goed. Intern zijn al die aardes toch doorverbonden.
Klopt, maar in deze situatie moet het toch aangepast worden.
Dan is het net zo netjes om het bovenin te doen volgens schema.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Wat mij meteen is opgevallen, is dat de 3 fase aansluiting op de aardlekautomaat van de zonnepanelen is aangesloten. (reden! de WP krijgt dan rechtstreeks stroom van de panelen) Dus niet op een aparte groep. En daarnaast haalde de binnen-unit zijn stroom uit het stopcontact waar de cv ketel in heeft gezeten. Ook niet van een aparte automaat dus. Hier zitten meerdere installaties op aangesloten(extra koelkast in de garage). Dit kan toch niet of sla ik nu volledig de plank mis. Want als dit wel mogelijk is, scheelt mij dit heeeeelveeeeeeeeeellll werk in het trekken van stroomkabels en het aanpassen van de meterkast. Maar ik heb zomaar het vermoeden dat dit normaal gesproken niet kan.
Direct van de zonnepanelen kan wel als je er maar een zekering tussen zet, je voorkomt dan dat je en 16A uit de meterkast en de stroom van de zonnepanelen kortsluit en dus eventueel een te hoge stroom realiseert.
Ik sluit het af en toe ook zo aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
koevlaas2 schreef op zondag 11 september 2022 @ 09:05:
Direct van de zonnepanelen kan wel als je er maar een zekering tussen zet, je voorkomt dan dat je en 16A uit de meterkast en de stroom van de zonnepanelen kortsluit en dus eventueel een te hoge stroom realiseert.
Dit snap ik niet. Hoe sluit je het dan aan? Normaliter zitten zowel PV als WP achter een aardlekautomaat achter de hoofdschakelaar (en dus samen achter dezelfde meter).
Dat betekent dat als de WP stroom gebruikt en de PV op dat moment levert, die stroom automatisch direct van PV komt (en dus niet langs de meter gaat). Hier hoef je helemaal niets speciaals voor te doen.
Hoe zou je dat anders aan willen sluiten en wat wil je daarmee bereiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

koevlaas2 schreef op zondag 11 september 2022 @ 09:05:
[...]

Ik kreeg de indruk dat deze aan de bovenzijde was doorgelust. (Na de aardlekautomaat.)
Dus bij kortsluiting klapt de aardlekautomaat er wel uit, maar vervolgens blijven de zonnepanelen deze kortsluiting gewoon voeden.
Wat vervolgens tot brandgevaar lijdt en andere ellende die je niet wilt hebben.

Maar jij bedoeld:
Dan lus je hem aan de onderzijde door met twin adereindhulsen, of een 2x3 fase + N kamrail bijvoorbeeld.
Vooral als de klemmenstrook onderin bijvoorbeeld al vol zit biedt dit een uitkomst.
Wordt veel in regelkasten gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
DutchWing schreef op zondag 11 september 2022 @ 11:16:
[...]

Ik kreeg de indruk dat deze aan de bovenzijde was doorgelust. (Na de aardlekautomaat.)
Dus bij kortsluiting klapt de aardlekautomaat er wel uit, maar vervolgens blijven de zonnepanelen deze kortsluiting gewoon voeden.
Wat vervolgens tot brandgevaar lijdt en andere ellende die je niet wilt hebben.
Dat gaat niet gebeuren. PV-inverters schakelen automatisch uit zodra de netspanning wegvalt. Het probleem is dat de afzekering niet klopt, de bedrading van automaat tot WP is dan niet afgezekerd op 16A, maar op 16A + de maximale stroom van het PV-systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Andrehj schreef op zondag 11 september 2022 @ 11:25:
[...]

Dat gaat niet gebeuren. PV-inverters schakelen automatisch uit zodra de netspanning wegvalt. Het probleem is dat de afzekering niet klopt, de bedrading van automaat tot WP is dan niet afgezekerd op 16A, maar op 16A + de maximale stroom van het PV-systeem.
Ook als er een defect is in de omvormer en deze niet ingrijpt?
Dat is meer de situatie welke ik bedoelde…

[ Voor 32% gewijzigd door DutchWing op 11-09-2022 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Speedyace schreef op zaterdag 10 september 2022 @ 19:44:
[...]

Ik zit het verslag nog eens terug te lezen en haal even de foto's erbij die ik gemaakt heb van de aansluiting op de binnenunit. Maar ze gebruiken maar een 4x1,5m er zit niet eens een nul aangesloten.
De witte kabel gaat rechtstreeks het stopcontact in. En de kabel die op S1 S2 S3 zit aangesloten gaat richting buitenunit. :?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Je binnenunit krijgt zijn voeding van de buitenunit, de witte kabel op de foto hoeft dus helemaal niet. Als het slecht is zit er aan de 2e zijde van waarop deze kabel zit een losse stekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Andrehj schreef op zondag 11 september 2022 @ 11:25:
[...]

Je maakt een apart zekeringkastje op de 3fasenkabel van de zonnepanelen, de zonnepanelen zijn afgezekerd in de meterkast en een zekering in het kastje zet je wp achter een aparte zekering. Problem solved.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rudolfski
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:58
In het L/W topic ging het over het hoger plaatsen van de SWW temperatuur sensor. Kan iemand uitleggen waar de hogere positie te vinden is? Ik heb de sensor met het blauwe draadje gevonden, maar daarboven zit al snel de printplaat ervoor. Of moet je m zelf ergens plakken?

WP: PUHZ-SW50 VKA + ERST20D-VM2D Vent: Zehnder E300

Pagina: 1 ... 24 ... 190 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero