Acties:
  • +3 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
koevlaas2 schreef op zondag 11 september 2022 @ 21:00:
Je maakt een apart zekeringkastje op de 3fasenkabel van de zonnepanelen, de zonnepanelen zijn afgezekerd in de meterkast en een zekering in het kastje zet je wp achter een aparte zekering. Problem solved.
Een welbekende PV verdeler dus.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 28-06 22:16
assje schreef op zondag 11 september 2022 @ 21:09:
[...]

Een welbekende PV verdeler dus.
Inderdaad.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DutchWing
  • Registratie: April 2019
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

rudolfski schreef op zondag 11 september 2022 @ 21:06:
In het L/W topic ging het over het hoger plaatsen van de SWW temperatuur sensor. Kan iemand uitleggen waar de hogere positie te vinden is? Ik heb de sensor met het blauwe draadje gevonden, maar daarboven zit al snel de printplaat ervoor. Of moet je m zelf ergens plakken?
Dit geldt alleen voor externe/losse boiler welke vaak de optie hebben om meerdere sensoren te plaatsen en overige appendages zoals; elektrische anodes, elektrisch element etc.

De cilinderbinnenunits hebben 2 boilersensoren welke je zover ik weet niet kan verplaatsen.
Je kunt wel bij de SWW instellingen het gedrag van deze boiler sensoren aanpassen (DHW opladen):
- Standaard = gebruikt alleen de bovenste sensor van de 2.
- Groot = gebruikt beide sensoren en neemt hiervan het gemiddelde.

[ Voor 3% gewijzigd door DutchWing op 11-09-2022 21:31 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
DJT schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:05:
Bij mijn Mitsu buitenunit is er ondertussen e.e.a. tegen de lamellen aan de achterzijde gekomen. Een rondwaaiende tuinstoel tijdens een storm en tijdens werkzaamheden in de tuin is er iemand tegen het raster aan gelopen en daar staat nu een afdruk van in de lamellen.

Nog tips hoe ik de lamellen weer netjes recht kan buigen?
Heb je een foto ?

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 18:19
@koevlaas2 Maar niet PV verdeler noemen want dan is flink duurder dan een leeg kastje en 2 automaten :) )

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenrobbert
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 02-12-2024
DJT schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 09:05:
Bij mijn Mitsu buitenunit is er ondertussen e.e.a. tegen de lamellen aan de achterzijde gekomen. Een rondwaaiende tuinstoel tijdens een storm en tijdens werkzaamheden in de tuin is er iemand tegen het raster aan gelopen en daar staat nu een afdruk van in de lamellen.

Nog tips hoe ik de lamellen weer netjes recht kan buigen?
Daar zijn Lamellen kammen voorAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h5wWHcbWkg-Ng3I10LhUEjQKdyU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jvNmmIvT43Z4Vq8u0K4DhJx5.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21:14
Dàt is wel een heel goedkope: bij BOL voor 'slechts ' €22.....

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!
koevlaas2 schreef op zondag 11 september 2022 @ 21:00:
Je maakt een apart zekeringkastje op de 3fasenkabel van de zonnepanelen, de zonnepanelen zijn afgezekerd in de meterkast en een zekering in het kastje zet je wp achter een aparte zekering. Problem solved.
Aha. Maar dan is het doel dus om de bestaande kabel naar PV te kunnen gebruiken, zonder dat je een extra kabel naar de meterkast hoeft te trekken. Dat is uiteraard prima.
Maar deze discussie begon met het aansluiten van de WP direct in de meterkast op dezelfde automaat als het PV-systeem, met als argument dat dan de PV-stroom zou worden gebruikt. En dat idee klopt dus niet en is bovendien qua aansluiting potentieel gevaarlijk.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedyace
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 19:59

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Hebben jullie een werkschakelaar ook op de binnenunit zitten of alleen bij de buitenunit.
Ik ben namelijk met de bestellijst bezig vandaar de vragen

[ Voor 25% gewijzigd door Speedyace op 12-09-2022 20:19 ]

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jeroenrobbert
  • Laatst online: 02-12-2024
Ik zal mij trouwens even voor stellen, ik ben Jeroen ik kom uit steensel ben al een tijdje STEK monteur in de koel/vries techniek en door de interesse in de Techniek rond de warmtepomp toch de stap genomen om ook een warmtepomp bij alklima te bestellen en mede door jullie verhalen nu al wat wijzer geworden over de technische mogelijkheden die ik uit het systeem kan gaan halen natuurlijk ga ik jullie op de hoogte houden over de werkzaamheden en tips zijn altijd welkom alvast bedankt en een fijne avond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iDennis3D
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 30-06 15:01
Ik ben wel eens benieuwd welke kamerthermostaten jullie gebruiken? Ik zit al enige tijd op de Panasonic te wachten, maar deze lijkt erg slecht leverbaar te zijn.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
@DJT je krijgt het alleen nooit meer zo mooi als het was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 05-08 12:12

MrScratch

I am rubber, you are glue

Ik ben bezig met Home Assistant om beter inzicht te krijgen in mijn warmtepomp. Ik zag al mooie posts hoe de melcloud uit te lezen en additionele info (compressorfrequentie enzovoort) uit de WP te krijgen. Dat is me alvast gelukt.

Wat ik alleen niet goed duidelijk krijg of je ook dingen kunt aanpassen aan de instellingen vanuit Melcloud en/of HomeAssistant. Ik zag een script om de tanktemperatuur aan te passen voor legionella en dat ziet er interessant uit, dus daar ga ik zeker nog naar kijken. Maar ik vraag me af of je ook bijvoorbeeld de heatingmode van verwarmen naar koelen kunt zetten of bij koelen kunt switchen van uit (verbodenbordje) naar aan (play-knopje).

Nu doe ik dat allemaal via de display. Die heb ik al verplaatst van de unit zelf (die hangt op de vliering) naar mijn werkkamer, dus daar kan ik nu redelijk makkelijk bij. Maar zou dat graag via een knop/app/web kunnen doen.

Is dat mogelijk?

Look behind you! A three headed monkey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001

breinonline

Are you afraid to be known?

Niet met de melcloud integratie in HA helaas.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MrScratch schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 15:13:
Ik ben bezig met Home Assistant om beter inzicht te krijgen in mijn warmtepomp. Ik zag al mooie posts hoe de melcloud uit te lezen en additionele info (compressorfrequentie enzovoort) uit de WP te krijgen. Dat is me alvast gelukt.

Wat ik alleen niet goed duidelijk krijg of je ook dingen kunt aanpassen aan de instellingen vanuit Melcloud en/of HomeAssistant. Ik zag een script om de tanktemperatuur aan te passen voor legionella en dat ziet er interessant uit, dus daar ga ik zeker nog naar kijken. Maar ik vraag me af of je ook bijvoorbeeld de heatingmode van verwarmen naar koelen kunt zetten of bij koelen kunt switchen van uit (verbodenbordje) naar aan (play-knopje).

Nu doe ik dat allemaal via de display. Die heb ik al verplaatst van de unit zelf (die hangt op de vliering) naar mijn werkkamer, dus daar kan ik nu redelijk makkelijk bij. Maar zou dat graag via een knop/app/web kunnen doen.

Is dat mogelijk?
Met Melcloud2Domoticz kan dat allemaal wel. Geen ervaring met HA.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:13
Sinds vandaag eigenaar van deze combinatie.
SUZ-SWM60VA / ERST30D-VM2ED

Installatie ging vlot, gisterochtend begon de loodgieter en vanmiddag rond half 2 was de unit de tank aan het opwarmen.

Het standby verbruik van deze buitenunit is 8,5 tot 9 Watt.
Bij de binnenunit moet ik de meter nog aansluiten, maar daar verwacht ik geen tot weinig standby verbruik omdat dit alleen de booster heater is toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R van Lune
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 05-08 21:55
Plenkske schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 17:29:

Installatie ging vlot, gisterochtend begon de loodgieter en vanmiddag rond half 2 was de unit de tank aan het opwarmen.

Bij de binnenunit moet ik de meter nog aansluiten, maar daar verwacht ik geen tot weinig standby verbruik omdat dit alleen de booster heater is toch?
Wanneer heb jij deze besteld als ik vragen mag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
R van Lune schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 17:40:
[...]

Wanneer heb jij deze besteld als ik vragen mag?
April dit jaar bij een lokale installateur. Na goede ervaringen met onze L/L WP hebben we niet lang getwijfeld. Een goed bedrijf en ze hanteren normale prijzen.

Destijds was de verwachting augustus/september. Later werd de verwachting "onbekend" maar ineens was het binnen. Alklima doet maar wat lijkt soms wel, zeiden ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

Andrehj schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 17:04:
[...]

Met Melcloud2Domoticz kan dat allemaal wel. Geen ervaring met HA.
Oke, goed om te horen. Het gaat mij erom dat het met een soort van automation tooling kan. Ik zit nu even met de melcloud app te klooien en zie dat ik hiermee ook van verwarmen naar koelen kan switchen en andersom, dus dan moet het ook via domoticz of HA mogelijk zijn, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R van Lune
Plenkske schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 17:52:
[...]

April dit jaar bij een lokale installateur. Na goede ervaringen met onze L/L WP hebben we niet lang getwijfeld. Een goed bedrijf en ze hanteren normale prijzen.

Destijds was de verwachting augustus/september. Later werd de verwachting "onbekend" maar ineens was het binnen. Alklima doet maar wat lijkt soms wel, zeiden ze.
Ik heb eind maart dezelfde set besteld. Ook bij een lokale installateur die hier ook van Mitsubishi de airco heeft geinstalleerd. Eerst gaven ze aan dat ze in mei al konden installeren, dit werd augustus en nu nog steeds geen warmtepomp beschikbaar..... dus ik ben erg benieuwd.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrScratch

MrScratch

breinonline schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 16:37:
Niet met de melcloud integratie in HA helaas.
Daarmee bedoel je de standaard integratie in HA, toch? Ik heb namelijk ook de methode uit deze post gebruikt:
https://gathering.tweaker...message/70479298#70479298 van @breinonline

Misschien is daar meer mee mogelijk, maar dat zal ik nog moeten uitzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Idd. Die heeft 0 standby verbruik. Als je overigens een dompelheater gebruikt, kun je de interne heater uitschakelen en de grijze kabel van het zoemende relais van de FTC loshalen, dat scheelt je nog 1W standby verbruik.
9 W is overigens iets waar ik alleen maar van kan dromen... Zie ook Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Andrehj schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 18:19:
[...]

Idd. Die heeft 0 standby verbruik. Als je overigens een dompelheater gebruikt, kun je de interne heater uitschakelen en de grijze kabel van het zoemende relais van de FTC loshalen, dat scheelt je nog 1W standby verbruik.
9 W is overigens iets waar ik alleen maar van kan dromen... Zie ook Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Ik heb een cilinder unit, dus volgens mij is een dompelheater niet mogelijk.
De interne heater is in principe alleen voor het legionella programma toch ? Ik twijfel nog een beetje hoe ik dat programma instel, of wellicht zelfs helemaal uit laat.

Edit
Ik zal ook een keer een grafiek plaatsen over een langere periode.

[ Voor 4% gewijzigd door Plenkske op 13-09-2022 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

MrScratch schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 18:01:
[...]

Daarmee bedoel je de standaard integratie in HA, toch? Ik heb namelijk ook de methode uit deze post gebruikt:
https://gathering.tweaker...message/70479298#70479298 van @breinonline

Misschien is daar meer mee mogelijk, maar dat zal ik nog moeten uitzoeken.
Ook daar kan het niet mee. Daar kan je meer mee uitlezen maar niet bedienen.

Dan moet je de warmtepomp via Procon A1M melcobems mini uitlezen en bedienen. Zie Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FXZeRRo85
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 03-08 19:25
Vraagje over de firmware van de Procon A1M. Ik probeer deze te updaten via de beschrijving van Remco45.
Netjes de beschrijving gevolgd echter nadat de bootloader is gestart en de countdown timer is afgelopen geeft deze aan "bootloading failed"

- Unit spanningsloos gemaakt via ronde knop en automaat.
-C105 eruit gehaald.
-Bootloader op laptop -> verbonden met usb to rs485 (krijgt pwr)
- Juiste COMM uiteraard
-dipswitches omgezet naar off
-Booloader opgezet en gestart.

Bootloading failed??

Inmiddels heb ik probleem volgens mij opgelost "Bootloading succesfull" _/-\o_
In het volgen van de stappen dacht ik dat de stroom niet meer aangeschakeld moest worden.
Blijkbaar wel 8)7
@Remco45 Misschien de stap nog toevoegen?

[ Voor 21% gewijzigd door FXZeRRo85 op 13-09-2022 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat zijn de voordelen van het updaten vd firmware vd procon?

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FXZeRRo85
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 03-08 19:25
Wat ik begrepen heb zou je er meer met kunnen uitlezen en voornamelijk als je een nieuwe FTC 6 hebt.
Ik heb het voornamelijk gedaan omdat het kon en ga me er op een later tijdstip wat meer in verdiepen.
Auitdehaag en Remco weten er meer vanaf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Speedyace schreef op maandag 12 september 2022 @ 20:18:
Hebben jullie een werkschakelaar ook op de binnenunit zitten of alleen bij de buitenunit.
Ik ben namelijk met de bestellijst bezig vandaar de vragen
Alleen op de buitenunit.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SW75YAA + EHST20D-VM2D / PV: 2150Wp Z/O 132° en 2580Wp N/W 312° Ik wil een warmtepomp.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Plenkske schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 18:25:
[...]

Ik heb een cilinder unit, dus volgens mij is een dompelheater niet mogelijk.
Jawel, er zijn namelijk ook modellen met dompelheater (immersion heater ECB2) maar deze worden niet in NL verkocht zover ik weet.
Je kan deze dus gewoon apart plaatsen, maar hoe en wat kun je het beste de installateur of Alklima bellen.
De interne heater is in principe alleen voor het legionella programma toch ? Ik twijfel nog een beetje hoe ik dat programma instel, of wellicht zelfs helemaal uit laat.
Alleen als je bij SWW instellingen, Legionella: AAN staat.
En Service > Extra instellingen > Elektrische weerstand verwarmen en SWW UIT staan.

[ Voor 11% gewijzigd door DutchWing op 13-09-2022 22:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
[b]breinonline schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 19:43:Dan moet je de warmtepomp via Procon A1M melcobems mini uitlezen en bedienen. Zie Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Maar @MrScratch vroeg om deze functies;
Maar ik vraag me af of je ook bijvoorbeeld de heatingmode van verwarmen naar koelen kunt zetten of bij koelen kunt switchen van uit (verbodenbordje) naar aan (play-knopje).
Het schakelen tussen heating en cooling gaat prima met de Procon, maar de aan/uit/timer-instelling van sww/heat/cool heb ik nog niet kunnen vinden. Je kunt via de Procon wel de status van het "verbods-bordje" uitlezen, maar helaas niet beïnvloeden. (ik wordt uiteraard graag gecorrigeerd als het aan mij ligt en het wél mogelijk blijft te zijn)

Praktische tip; regel alles zó in dat je eigenlijk nooit aan de knoppen hoeft te zitten. Ik schakel nog wel handmatig tussen verwarmen en koelen, maar verder loopt alles vanzelf zonder dat ik aan knoppen hoef te zitten.

• breinonline

breinonline

ocaj schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 22:41:
[...]

Maar @MrScratch vroeg om deze functies;

[...]

Het schakelen tussen heating en cooling gaat prima met de Procon, maar de aan/uit/timer-instelling van sww/heat/cool heb ik nog niet kunnen vinden. Je kunt via de Procon wel de status van het "verbods-bordje" uitlezen, maar helaas niet beïnvloeden. (ik wordt uiteraard graag gecorrigeerd als het aan mij ligt en het wél mogelijk blijft te zijn)

Praktische tip; regel alles zó in dat je eigenlijk nooit aan de knoppen hoeft te zitten. Ik schakel nog wel handmatig tussen verwarmen en koelen, maar verder loopt alles vanzelf zonder dat ik aan knoppen hoef te zitten.
Nee, je hebt gelijk. Ik heb niet nauwkeurig genoeg gelezen! Koelen moet inderdaad wel mogen van de instellingen anders kan je hem niet op afstand beïnvloeden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Plenkske
Gisteren was het standby verbruik na SWW opwarmen even 14,5-15 Watt en die zakte naar 8,5 tot 9.
Nu zie ik dat hij al de hele nacht 14,5-15 is. Dat is nog steeds acceptabel vind ik.
Straks zorg ik even dat ik ook een grafiek heb, dan kan ik het makkelijker over een langere tijd zien.

• assje
  • Nu online
assje schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 21:48:
Zojuist opdracht gegeven voor installatie van Ecodan in mijn woning:
assje in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

Verwachtte levertijd >3 maanden, geeft me nog even tijd om elektra/afvoer e.d. wat ik zelf doe voor te gaan bereiden.

Voor het volgens stookseizoen van het gas af :)
assje schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:09:
Helaas is mijn warmtepomp ook nog niet geleverd door Alklima, installatie voor nu 3 weken uitgesteld.
Drie weken verder en de Mitsubishi Ecodan ERST20D-VM2D / SUZ-SWM60 VA nog altijd niet geleverd :-( Vanuit Alklima ook geen enkele indicatie wanneer hij geleverd wordt "maar afwachten wat er binnen komt".

Installateur geeft aan dat er geen peil op te trekken is en sommige andere modellen die veel later besteld zijn gewoon geleverd worden.

Dit wordt wel echt vervelend zo, stookseizoen staat voor de deur en energiecontract loopt bijna af.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

• R van Lune
assje schreef op woensdag 14 september 2022 @ 17:27:
[...]

[...]

Drie weken verder en de Mitsubishi Ecodan ERST20D-VM2D / SUZ-SWM60 VA nog altijd niet geleverd :-( Vanuit Alklima ook geen enkele indicatie wanneer hij geleverd wordt "maar afwachten wat er binnen komt".

Installateur geeft aan dat er geen peil op te trekken is en sommige andere modellen die veel later besteld zijn gewoon geleverd worden.

Dit wordt wel echt vervelend zo, stookseizoen staat voor de deur en energiecontract loopt bijna af.
3 weken..... ik wacht al 7 maanden.....

• assje
  • Nu online
R van Lune schreef op woensdag 14 september 2022 @ 17:42:
[...]

3 weken..... ik wacht al 7 maanden.....
Ik heb 18 maart besteld, installatie was al voor de 2e keer met 3 weken uitgesteld en is nu dus nog steeds onduidelijk.

[ Voor 19% gewijzigd door assje op 14-09-2022 17:47 ]

• R van Lune
assje schreef op woensdag 14 september 2022 @ 17:46:
[...]

Ik heb 18 maart besteld, installatie was al voor de 2e keer met 3 weken uitgesteld en is nu dus nog steeds onduidelijk.
Oh, sorry, dan heb ik het verkeerd gelezen. Ik dacht dat je 3 weken geleden had besteld.
Maar het is inderdaad vervelend het wachten, maar er zit helaas niks anders op :?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• iDennis3D
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 30-06 15:01
Vandaag is mijn Ecodan WP geïnstalleerd.

SUZ-SWM60 VA, ERSD-VM2D, 300L boiler en net op tijd de Panasonic PAW-A2W-RTWIRED kunnen bemachtigen.

In April besteld en eind Juli was alles binnen, kon toen echter niet worden geïnstalleerd ivm Vakantieperiode.

[ Voor 29% gewijzigd door iDennis3D op 14-09-2022 18:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Andrehj schreef op maandag 18 april 2022 @ 20:47:
[...]

@Naalroc bedoelt dat de kabel van buiten- naar binnenunit geen 2.5mm² hoeft te zijn. Daar is 1.5mm² zat. Tip: Lapp Ölflex Classic 110 4G1,5 - 1119304. Die heeft genummerde aders, wat mooi past bij de nummers van de aansluitingen in je binnen- en buitenunit.

Voor de kabel van meterkast naar buitenunit zou ik wel gewoon 2.5mm² pakken, al wat het maar omdat je dat overal in je vaste installatie gebruikt.
Tip opgevolgd 👍Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PJw3a6XoyB1DUR8OsA3yy5R-tFg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WchDpcwgYTNbcEKGvePDYctF.jpg?f=fotoalbum_large

WP: Puhz-SW75YAA - ERST30-VM2ED - Procon melcobems mini (A1M) - SolarEdge SE5K 16 x 320WP IBC Solar - SolarEdge SE3680H 14 x 410WP Longi, gasloos sinds: oktober 2022

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Wat mij nu is opgevallen aan mijn bestelde setje tijdens de installatie. (Is dus besteld als deze set PCR-75YA-300 SET.) (zie website alklima)
Dat er op de buitenunit staat R410a en een grote gele sticker op de binnenunit R32 only.
Dan zou je bijna denken dat er iets mis is gegaan of kan de binnenunit ook op R410a draaien.

• HaTe
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

HaTe

haat niet

Speedyace schreef op woensdag 14 september 2022 @ 21:57:
Wat mij nu is opgevallen aan mijn bestelde setje tijdens de installatie. (Is dus besteld als deze set PCR-75YA-300 SET.) (zie website alklima)
Dat er op de buitenunit staat R410a en een grote gele sticker op de binnenunit R32 only.
Dan zou je bijna denken dat er iets mis is gegaan of kan de binnenunit ook op R410a draaien.
Is normaal en al vaker gemeld. Niemand weet waarom die sticker er op zit :)

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

HaTe schreef op woensdag 14 september 2022 @ 22:04:
[...]

Is normaal en al vaker gemeld. Niemand weet waarom die sticker er op zit :)
Het staat ook op deze sticker zie ik nu. Bovenop de unit zit deze geplakt.
Het moet zijn dat de boel straks na de klote gaat. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AjgDVupNKv2hLmTLlgeuaretVHY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gnwtQILCTOz6czHR6yzzjtAJ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Speedyace op 14-09-2022 22:10 ]

• HaTe
  • Nu online

HaTe

haat niet

Speedyace schreef op woensdag 14 september 2022 @ 22:09:
[...]

Het staat ook op deze sticker zie ik nu. Bovenop de unit zit deze geplakt. [Afbeelding]
Ook dat is tegenstrijdig: Het symbool bovenaan zegt "Only for R32" en in de tabel eronder staat Refrigerant: R32/R410A

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERST30D-VM2ED | Solar: 17x TSM-340-DE06M.08 (5780Wp ~6200kWh), Azimuth 179°, Hellingshoek: 34° | PC specs

• ocaj
  • Niet online
Als ik deze sticker zie, dan staat er bij de regel refrigerant keurig R410a/R32.
Dat moet dan wel betekenen dat het icoontje/plaatje alleen voor R32 geldt?

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

HaTe schreef op woensdag 14 september 2022 @ 22:10:
[...]

Ook dat is tegenstrijdig: Het symbool bovenaan zegt "Only for R32" en in de tabel eronder staat Refrigerant: R32/R410A
Dit is het stickertje Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xTBzuTnE5ZXpj2g-VujZDz6NmCE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CBQ2XH3AvX8Jiu9czvGYvxCA.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaTe
  • Nu online

HaTe

haat niet

Ja, die zit er bij mij ook op, is geen probleem dus.

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

ocaj schreef op woensdag 14 september 2022 @ 22:11:
Als ik deze sticker zie, dan staat er bij de regel refrigerant keurig R410a/R32.
Dat moet dan wel betekenen dat het icoontje/plaatje alleen voor R32 geldt?
Daar staat er idd R410a/R32

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Consulectro
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Consulectro

Lekker bezig...

R32 is brandbaar. Dit is een veiligeidssymbool.
De WP kan overweg met beide.

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

HaTe schreef op woensdag 14 september 2022 @ 22:14:
[...]

Ja, die zit er bij mij ook op, is geen probleem dus.
Is wel verwarrend vindt ik. Ik kon namelijk zo op eerste oogopslag ook niets terug vinden in het boekje wat erbij zit.

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Consulectro schreef op woensdag 14 september 2022 @ 22:16:
[...]

De WP kan dus overweg met beide.
Ik had wel ergens gelezen dat R410a een 50% mengsel is van.

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Ik ga de boel morgen allemaal lekker op mijn gemak aansluiten en daarna dan maar gewoon af(bij)vullen met R410a. Bedankt mannen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Consulectro
  • Registratie: September 2009
  • Nu online

Consulectro

Lekker bezig...

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
[...]

[...]

Dat klopt wel, ik zit in hetzelfde schuitje voor mijn klanten.

• breinonline

breinonline

Consulectro schreef op woensdag 14 september 2022 @ 22:16:
[...]

De WP kan overweg met beide.
Het is een zelf verzonnen veiligheidssymbool. In de ISO 7010 komt dit bord niet voor. Ik vind het geen heldere symboliek, dat blijkt ook wel want het leidt dus vooral tot verwarring in de praktijk :p

• gr8-jen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:04
[...]

[...]

Ik denk niet dat later besteld sneller wordt geleverd.
Gisteren offerte gehad met levertijd "medio 2023", de monteur die langskwam om te zien wat nodig was had het over q1 van 2023.
Voorlopig maar afwachten dus.

WP: ME SUZ-SWM80VA + ERST20D-VM2D || PV: 4500Wp ZWW || BENG, Rc6 rondom, tripple glas, WTW, 165m2 verwarmd || Gasloos sinds sep 2023

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Noshi
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:44
Dit klopt toch. Het symbool is alleen geldig voor R32 :)

• deheij1
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 29-10-2024
iDennis3D schreef op woensdag 14 september 2022 @ 18:41:
Vandaag is mijn Ecodan WP geïnstalleerd.

SUZ-SWM60 VA, ERSD-VM2D, 300L boiler en net op tijd de Panasonic PAW-A2W-RTWIRED kunnen bemachtigen.

In April besteld en eind Juli was alles binnen, kon toen echter niet worden geïnstalleerd ivm Vakantieperiode.
gaaf ik krijg deze setup ook, hoe bevalt en wat heb je allemaal zelf gedaan?

• deheij1
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 29-10-2024
[...]

[...]

Probeer Climamarket

• Jingle1986
  • Laatst online: 23-02 10:30
Beste,

Vorige week hebben ze bij mij de volgende combi geplaatst:

- Zubadan PUHZ-SHW140 YHA (-BS) buitenunit
- Ecodan ERST20C-VM2DR1.UK binnenunit

Ik wil graag inzicht in het maandelijkse energieverbruik van deze warmtepomp. Mijn installateur zegt dat ik beter een energiemeter op de groep in de meterkast kan laten plaatsen.
Mijn elektricien zegt echter dat ik beter kan kijken of er geen app beschikbaar is, ook omdat die mogelijk meer gegevens laat zien dan een “simpele” energie meter voor die groep zal doen (en die in ons geval blijkbaar ook nog eens best prijzig is).

Ik geef ook de voorkeur aan een app waarin ik een en ander kan zien, en zag dat Mitsubishi MELCloud aanbiedt.
Nu kom ik er echter niet uit of dit voor mijn combinatie binnen en buiten unit überhaupt beschikbaar is, en welk type WiFi adapter ik dan ook zou moeten aanschaffen. Kan iemand van jullie wellicht helpen?

Alvast bedankt.

Zubadan PUHZ-SHW140 YHA (-BS) buitenunit - Ecodan ERST20C-VM2DR1.UK binnenunit

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Plenkske
@Jingle1986 in principe heeft je elektricien gelijk, alleen is de interne kWh meting van ME niet accuraat.
Als je dus accuraat energieverbruik wil weten én de gegevens die MELCLoud bied, dan heb je beide nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noshi
Ik heb RS485 kWh meters geplaatst en de pulsuitgangen aangesloten op de binnenunit. Zo kan de binnenunit goed en nauwkeurig bijhouden waar de energie heen gaat.
Via RS485 kan ik dan ook het stroomverbruik nauwkeurig inzien.

[ Voor 20% gewijzigd door Noshi op 15-09-2022 10:49 ]

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Waar staat jullie buitenunit op. Ik zat te denken aan 2 opsluitbanden 12x20x100 die ik nog heb liggen.
Ik zal wel even een stukje bestrating weg moeten halen en dit vervangen door grind i.v.m. het lek water.
Of staat die van jullie op bigfoot voetsteunen. Ik kan nu nog een keuze maken als straks de leidingen er aanhangen wordt het wat lastiger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorisdekloris
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 25-07 09:16
Speedyace schreef op donderdag 15 september 2022 @ 13:55:
Waar staat jullie buitenunit op. Ik zat te denken aan 2 opsluitbanden 12x20x100 die ik nog heb liggen.
Ik zal wel even een stukje bestrating weg moeten halen en dit vervangen door grind i.v.m. het lek water.
Of staat die van jullie op bigfoot voetsteunen. Ik kan nu nog een keuze maken als straks de leidingen er aanhangen wordt het wat lastiger.
Ik heb gister een gat gegraven voor een grindbak onder de buitenunit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i6VksuV10hswe2ehVo_DuXj2P0I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BwYMqJzZjQuw3KHoM4RHtPXm.jpg?f=fotoalbum_large

Tierelier

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

jorisdekloris schreef op donderdag 15 september 2022 @ 14:09:
[...]

Ik heb gister een gat gegraven voor een grindbak onder de buitenunit.

[Afbeelding]
Zijn dat rubberen blokken

• jorisdekloris
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CLxE5R5QXsVvJX_dLkZ9gSzxyVM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/QQ3aQHy4kkuKsTvUUlyFphfh.png?f=user_large

Yes. Het onderste deel.

Tierelier

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Die blokken zet je normaliter op het grind, om voldoende vrije ruimte te krijgen onder je WP, zodat ook bevriezend defrostwater niet direct een probleem is. Jouw WP staat zometeen te laag.
Ik zou die blokken even uitgraven, de gaten opvullen met een kruiwagen extra grind en dan de blokken hoger leggen.
Verder staan die blokken normaliter haaks op de WP, parallel aan de as van de ventilator, dus niet in de langsrichting van de WP. Maar de geplande oriëntatie van je WP is op de foto niet helemaal duidelijk.

[ Voor 13% gewijzigd door Andrehj op 15-09-2022 14:49 ]

• rondegroot
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 18-07 14:25
Ik zet hem op aircobase opstellingsbalken, heb ik ook voor mijn airco units gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://imagescdn.wasco.nl/5/001/741/202/99AB5045_5x10x45cm_Aircobase_Hoofdafbeelding_01.jpg

• jorisdekloris
Andrehj schreef op donderdag 15 september 2022 @ 14:47:
[...]

Die blokken zet je normaliter op het grind, om voldoende vrije ruimte te krijgen onder je WP, zodat ook bevriezend defrostwater niet direct een probleem is. Jouw WP staat zometeen te laag.
Ik zou die blokken even uitgraven, de gaten opvullen met een kruiwagen extra grind en dan de blokken hoger leggen.
Verder staan die blokken normaliter haaks op de WP, parallel aan de as van de ventilator, dus niet in de langsrichting van de WP. Maar de geplande oriëntatie van je WP is op de foto niet helemaal duidelijk.
De blokken dus op het grind zetten nadat ik er meer grind in heb gegooid? OK

Ik had dit uit de handleiding dus ik dacht ik ben goed bezig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h_GANzLJSxVrusMS53_Ip3iR8PM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/u9udsALSJ1XnLZVZ4oBqBSAk.png?f=user_large

[ Voor 15% gewijzigd door jorisdekloris op 15-09-2022 15:31 ]

Tierelier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:27
Ik ben voornemens om eerst een 'fundering' van ~25cm stapelblokken te maken. Daarop komen de bigfoots waar vervolgens de buitenunit weer op komt te staan.
Grind doe ik er pas grind in als de buitenunit is geplaatst en aangesloten. Dat geeft de mogelijkheid om mantelbuizen en kabels netjes onder de WP uit te laten komen, zoals bij @Andrehj ook het geval is.

• Plenkske
jorisdekloris schreef op donderdag 15 september 2022 @ 14:59:
[...]

De blokken dus op het grind zetten nadat ik er meer grind in heb gegooid? OK

Ik had dit uit de handleiding dus ik dacht ik ben goed bezig.

[Afbeelding]
Best bijzonder dat dit zo in de handleiding staat. Als het vriest heb je in die situatie bijna geen ruimte waar het ijs kan liggen-groeien.

• jorisdekloris
Ik leg er denk ik gewoon 2 opsluitbanden onder.

Tierelier

• Chip2710
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:01
Hier wordt een Mitsubishi door een firma extrem uitgelezen door een Procon AM1 op de CN105.
is het dan nog mogelijk een Melcloud wifi adapter op de CN105 aan te sluiten?
Verder, is een 2de aansluiting op de Procon mogelijk zodat beide aansluitingen onafhankelijk van
elkaar kunnen worden uitgelezen ed.?

SUZ-SWM40VA + ERSD-VM2DR1

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:27
Heeft iemand een stekker gevonden die goed past op de CNDM connector in de buitenunit? 'k Wil nl. zelf een 'PAC-SE55RA-E'-kabeltje maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Chip2710 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 17:22:
Hier wordt een Mitsubishi door een firma extrem uitgelezen door een Procon AM1 op de CN105.
Verder, is een 2de aansluiting op de Procon mogelijk zodat beide aansluitingen onafhankelijk van
Volgens mij kan je er maar één aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Jingle1986 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 10:33:
Ik geef ook de voorkeur aan een app waarin ik een en ander kan zien, en zag dat Mitsubishi MELCloud aanbiedt.
Nu kom ik er echter niet uit of dit voor mijn combinatie binnen en buiten unit überhaupt beschikbaar is, en welk type WiFi adapter ik dan ook zou moeten aanschaffen. Kan iemand van jullie wellicht helpen?

Alvast bedankt.
Deze heb je nodig: MAC-587 IF

Chip2710 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 17:22:
Je kunt er idd maar 1 device op aansluiten. Maar waarom zou je je WP door iemand anders laten uitlezen? Zoiets zou ik toch in eigen hand willen houden.

[ Voor 4% gewijzigd door Andrehj op 15-09-2022 20:29 ]

• Chip2710
Andrehj schreef op donderdag 15 september 2022 @ 20:28:
[...]

Je kunt er idd maar 1 device op aansluiten. Maar waarom zou je je WP door iemand anders laten uitlezen? Zoiets zou ik toch in eigen hand willen houden.
Allemaal waar, maar dit is een MorgenWonen concept waarbij de Homij de afstellingen, garantie,
monitoring en onderhoud verzorgt. (incl. onderhoud ed. van de WTW en Zonnepanelen)
Geen verplichting echter de buitenunit staat op het schuine pannen dak en wil je daar een
monteur bij hebben in geval van storing…..veel succes zou ik zeggen. Ik wil het eerst ff aankijken
en zocht een methode om het functioneren van de wp te volgen.

[ Voor 3% gewijzigd door Chip2710 op 15-09-2022 20:55 ]

• koevlaas2
Chip2710 schreef op donderdag 15 september 2022 @ 20:44:
[...]

Allemaal waar, maar dit is een MorgenWonen concept waarbij de Homij de afstellingen, garantie,
monitoring en onderhoud verzorgt.
Klinkt weinig belovend :+

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Ik heb in de leiding een inlaatcombinatie zitten. Maar nu zag ik vorige week dit blauwe ding ook nog zitten bij de buurman in zijn warmwater leiding. Hebben jullie een idee wat dit is. Ook iets van een overdruk of zoiets?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dPXnO2oNx9iFyIykRxItZdknkLs=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/TxzPG2GUiCoEm5N8ArZ7lqun.jpg?f=user_large

[ Voor 35% gewijzigd door Speedyace op 15-09-2022 21:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ronaldvdijk
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 07-06 20:41
Cranberry schreef op donderdag 15 september 2022 @ 18:26:
Heeft iemand een stekker gevonden die goed past op de CNDM connector in de buitenunit? 'k Wil nl. zelf een 'PAC-SE55RA-E'-kabeltje maken.
Ik heb bij tinytronics het volgende kabeltje besteld JST-XH 3p Compatible Connector met Kabel en Printplaatconnector
- Model: JST-XHCABLE3P20CM

Het stekkertje past niet helemaal exact in de connector op de printplaat. Je moet de stekker nog met een mesje iets bijsnijden. Daarna 3x een 1k21 weerstand aan de draad uiteinden gesoldeerd en samengebonden met een wago klem. Dan heb je 50%.

Mitsubishi Puz-wm112yaa + ERPT30X-VM2ED

• Plenkske
DutchWing schreef op dinsdag 13 september 2022 @ 22:00:

Alleen als je bij SWW instellingen, Legionella: AAN staat.
En Service > Extra instellingen > Elektrische weerstand verwarmen en SWW UIT staan.
Ik heb die in het service menu nu uit gezet.

Heb ook even code 190 geprobeert, dat is software versie toch ? Voor de geinteresseerde...
Geeft bij mij 1700

• Chip2710
Ervaring mee?

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Heeft met de energie prestatie garantie te maken.
Meer grote spelers welke ook in de utiliteitsbouw zitten doen dit.
Zitten geen domme jongens ;)

*Wij hebben althans geen negatieve ervaring met de installaties welke wij van hun hebben overgenomen.

[ Voor 16% gewijzigd door DutchWing op 15-09-2022 22:33 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
Dat is prima, bij mij staat hij daar ook al 4 jaar op.
Houd wel voldoende ruimte er onder voor lekwater bij het defrosten; een grindbak voldoet prima hier, maar er moet wel voldoende lucht tussen de onderkant en het grind zijn. Denk aan ten minste 10 cm

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaTe
  • Nu online

HaTe

haat niet

Speedyace schreef op donderdag 15 september 2022 @ 21:09:
Ik heb in de leiding een inlaatcombinatie zitten. Maar nu zag ik vorige week dit blauwe ding ook nog zitten bij de buurman in zijn warmwater leiding. Hebben jullie een idee wat dit is. Ook iets van een overdruk of zoiets?
[Afbeelding]
Dat zal wel een beluchter zijn zodat je de boiler leeg kan laten lopen. Anders ontstaat er een vacuüm en kan de boiler in extreem geval imploderen.
De eerste en laatste keer dat ik de boiler leeg moest laten lopen (moet de eerste keer na installatie) miste ik dit wel en heb ik de koppeling los moeten draaien om te beluchten.

Hetzelfde ga ik ook binnenkort toepassen met een terugslagklep. Wat het blauwe ding precies is ben ik ook wel benieuwd naar.

[ Voor 3% gewijzigd door HaTe op 16-09-2022 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Gisteravond heb ik bij SWW instellingen aangepast.
Max temp van 50 naar 48
Max daling van 5 naar 10
En bij service heb ik de boosters uit gezet.
Legionella op 14 dagen gezet.

Nu keek ik net op het schermpje (het uitlezen via cn105 moet ik nog maken) en zag ik staan dat het vat 45 graden is.
En ik zie dat het SWW icoon op "play" staat dus ik kijk even naar mijn stroommeter en ja hoor...hij is begonnen met water warm maken.

Zie ik iets over het hoofd ? Het lijkt dus alsof hij op de oude instelling weer is begonnen.
Hmm ik zie dat hij nu is gestopt en display geeft aan dat het vat 49 graden is. Even in de gaten houden denk ik dan...

Hij heeft er ~35 min over gedaan en daarvan was 15 min vol gas met een verbruik van 2300W (sww staat op eco). Is dat een beetje normaal ?

Verder zoek ik nog naar een instelling. Bij mijn cylinder unit heb ik twee sensoren in het vat. 5a en 5b. Toen net zag ik bij 5a 49 graden en bij 5b 45 graden. Blijkbaar laat hij 5b op het display zien en stuurd hij daarmee ook de SWW run aan. Ik dacht gelezen te hebben dat het ook mogelijk is een gemiddelde te nemen, maar ik kan het nergens meer vinden. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noshi
Plenkske schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 09:09:
Hij heeft er ~35 min over gedaan en daarvan was 15 min vol gas met een verbruik van 2300W (sww staat op eco). Is dat een beetje normaal ?

Verder zoek ik nog naar een instelling. Bij mijn cylinder unit heb ik twee sensoren in het vat. 5a en 5b. Toen net zag ik bij 5a 49 graden en bij 5b 45 graden. Blijkbaar laat hij 5b op het display zien en stuurd hij daarmee ook de SWW run aan. Ik dacht gelezen te hebben dat het ook mogelijk is een gemiddelde te nemen, maar ik kan het nergens meer vinden. 8)7
Bij mij gaat deze in "eco" stand ook gewoon vol gas SWW maken.

Ik had een paar posts terug gelezen dat dat te maken heeft met de instelling voor groot/standaard vat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Noshi schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 09:19:
[...]

Bij mij gaat deze in "eco" stand ook gewoon vol gas SWW maken.

Ik had een paar posts terug gelezen dat dat te maken heeft met de instelling voor groot/standaard vat
Nou de eerste dag stond hij nog op normaal en toen was het maximum iets van 2800 W

Ah, ik heb de post gevonden. Ben dus toch niet helemaal gek geworden ;)
DutchWing schreef op zondag 11 september 2022 @ 21:29:
De cilinderbinnenunits hebben 2 boilersensoren welke je zover ik weet niet kan verplaatsen.
Je kunt wel bij de SWW instellingen het gedrag van deze boiler sensoren aanpassen (DHW opladen):
- Standaard = gebruikt alleen de bovenste sensor van de 2.
- Groot = gebruikt beide sensoren en neemt hiervan het gemiddelde.
Weet je zeker dat dit zo werkt ? Toen ik net dus bij de thermistors keek stond 5b op 45 graden en startte hij vlak erna (blijkbaar pakte hij de nieuwe instelling 10 graden dalen nog niet). En 5b wordt dus ook weergegeven op het scherm.

In de handleiding staat "als u veel heet water nodig heeft, selecteert u GROOT, maar bedrijfskosten toen toenemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Plenkske schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 09:09:
Gisteravond heb ik bij SWW instellingen aangepast.
Max temp van 50 naar 48
Max daling van 5 naar 10
En bij service heb ik de boosters uit gezet.
Legionella op 14 dagen gezet.

Nu keek ik net op het schermpje (het uitlezen via cn105 moet ik nog maken) en zag ik staan dat het vat 45 graden is.
En ik zie dat het SWW icoon op "play" staat dus ik kijk even naar mijn stroommeter en ja hoor...hij is begonnen met water warm maken.

Zie ik iets over het hoofd ? Het lijkt dus alsof hij op de oude instelling weer is begonnen.
Het meest voor de hand liggende scenario is dat de sensor 38 graden gemeten heeft (wellicht vanochtend gedouched?) en vervolgens SWW is gaan maken. Dat jij "pas" keek op het schermpje toen hij al opgewarmd was naar 45 graden wil niet zeggen dat de regeling iets geks doet :)

(of zit je naast je schermpje en kijk je elke 5 minuten?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

HaTe schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 00:24: draaien om te beluchten.
Hetzelfde ga ik ook binnenkort toepassen met een terugslagklep. Wat het blauwe ding precies is ben ik ook wel benieuwd naar.
Ja dat is een beluchter.
Deze moet ook in het ww circuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
ocaj schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 10:13:
[...]

Het meest voor de hand liggende scenario is dat de sensor 38 graden gemeten heeft (wellicht vanochtend gedouched?) en vervolgens SWW is gaan maken. Dat jij "pas" keek op het schermpje toen hij al opgewarmd was naar 45 graden wil niet zeggen dat de regeling iets geks doet :)

(of zit je naast je schermpje en kijk je elke 5 minuten?)
Het was puur toeval. Ik kom beneden en zag staan 45 graden, was even benieuwd wat 5a en 5b was, keer terug en zie hem aan springen.
Er is niet gedouched vanochtend.
Ook kan ik gewoon aan de grafiek van mijn energiemeter zien wanneer hij startte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HaTe
  • Nu online

HaTe

haat niet

Plenkske schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 09:39:
[...]

Nou de eerste dag stond hij nog op normaal en toen was het maximum iets van 2800 W

Ah, ik heb de post gevonden. Ben dus toch niet helemaal gek geworden ;)

[...]

Weet je zeker dat dit zo werkt ? Toen ik net dus bij de thermistors keek stond 5b op 45 graden en startte hij vlak erna (blijkbaar pakte hij de nieuwe instelling 10 graden dalen nog niet). En 5b wordt dus ook weergegeven op het scherm.

In de handleiding staat "als u veel heet water nodig heeft, selecteert u GROOT, maar bedrijfskosten toen toenemen.
Hij laat altijd 5b zien op het scherm, maar stuurt op 5A. Dat is hoe het in mijn ervaring werkt op instelling "Standaard"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaTe
  • Nu online

HaTe

haat niet

DutchWing schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 10:13:
[...]

Ja dat is een beluchter.
Deze moet ook in het ww circuit.
Ik ga hiervoor een terugslagklep gebruiken. Ik twijfel alleen of dit goed genoeg afsluit, want heb er geen ervaring mee.
Welk type zou je adviseren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

Plenkske schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 09:39:

Dit gaf de monteur van Alklima aan welke hem bij mij in bedrijf heeft gesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

HaTe schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 10:23:
[...]

Ik ga hiervoor een terugslagklep gebruiken. Ik twijfel alleen of dit goed genoeg afsluit, want heb er geen ervaring mee.
Welk type zou je adviseren?
De meeste van die beluchters zijn terugslagkleppen.
Alleen de seppelfricke welke ik ertussen heb geplaatst (Op aandringen van Alklima dat er een tussen moet) heeft een balletje welke als je veel kalkafzetting hebt sneller kan lekken.
Ik zou er sowieso wel een afsluiter tussen zetten, stel je hebt lekkage dan kun je hem gelijk dichtzetten en vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plenkske
Bedankt @DutchWing en @HaTe
Ik laat het even zo staan en wacht af wat er gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoVer
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 06-08 22:56
Een onderhouds vraag.

Ik heb nu een WP voor bij twee jaar, en hier zijn er een aantal die er veel langer eentje hebben. Afstappend van een gas CV welke natuurlijk ieder jaar werd nagekeken wat moet ik met een WP doen, OF laten doen?!?

De buiten unit staat op het dak en af en toe als ik de zonnepanelen schoon maak, kijk ik even of er geen gekke dingen zijn. Blaadjes liggen hier gelukkig niet boven. Als die aan staat trilt het geheel niet (balans van de fan).

De binnen unit is nog nooit schoon gemaakt, moet dit? We gebruiken niet voor koelen dus condens is er haast niet binnen.

Bij een auto airco zit er in het koelmiddel ook een smeermiddel voor de compressor en verlies je ook langzaam koudemiddel door de afsluitringen. Hoe zit dat met een WP?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchWing
  • Niet online

DutchWing

WP Installateur

remcoVer schreef op vrijdag 16 september 2022 @ 17:43:
Een onderhouds vraag.

Ik heb nu een WP voor bij twee jaar, en hier zijn er een aantal die er veel langer eentje hebben. Afstappend van een gas CV welke natuurlijk ieder jaar werd nagekeken wat moet ik met een WP doen, OF laten doen?!?
Garantie technisch: onderhoud leverancier/installateur laten uitvoeren. Maar zat mensen welke nooit onderhoud doen en zelfs onder f-gassen monteurs zitten er stickerplakkers. En machines draaien vrolijk verder…

Je kan ook diverse dingen gewoon zelf doen:
LeonTebbens in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Grolsch in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
De buiten unit staat op het dak en af en toe als ik de zonnepanelen schoon maak, kijk ik even of er geen gekke dingen zijn. Blaadjes liggen hier gelukkig niet boven. Als die aan staat trilt het geheel niet (balans van de fan).
Slijtage/onbalans ventilator is vooral als deze niet waterpas staat, + schoonmaken van de waaier kan ook onbalans veroorzaken, dus pas op!
De binnen unit is nog nooit schoon gemaakt, moet dit? We gebruiken niet voor koelen dus condens is er haast niet binnen.
Visuele controle.
Functionele controle.
Flow controle indien nodig filter reinigen.
Magneetfilter reinigen.
Appendages indien nodig vervangen.
Zie ook hier boven de links.
Bij een auto airco zit er in het koelmiddel ook een smeermiddel voor de compressor en verlies je ook langzaam koudemiddel door de afsluitringen. Hoe zit dat met een WP?
De compressor in een auto kun je niet vergelijken met een Warmtepomp compressor.

[ Voor 7% gewijzigd door DutchWing op 16-09-2022 19:04 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Speciaal hiervoor hebben we gepinde posts, die door de auteurs daarvan ook worden bijgehouden. Met name:
Deze van @LeonTebbens
en deze van @Grolsch
Edit: Was die @DutchWing me weer te snel af.... ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Andrehj op 16-09-2022 19:03 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Speedyace

Speedyace

PUHZ-SW75YAA

Zo! Die staat😎. Dinsdag het leidingwerk binnen aanleggen en dan is het streven om het systeem volgende week zaterdag te laten draaien. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vmDzHtiM1uV4T1YP69r0SghP0Oc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tubGDWzhCDErSi87gn8erdEx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Kan je er desondanks zelf nog aan afstellen of is het menu achter een code verborgen en niet toegankelijk voor je ?

Pagina: 1 ... 25 ... 188 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero