• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 21:46
Gisteren had ik iemand met een code UF op zijn machine, vandaag weer.
Code UF is een niet zo leuke foutmelding, kan dan zijn dat de inverterprint kapot is en/of de compressor.
Indien beide stuk zijn dan is de buitenunit totalloss.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

• koevlaas2
MrBarehands schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:14:
[...]

Ja, heb ze allemaal gecheckt en staan allemaal volledig opengedraaid.

Er zijn hier al 2 Alklima monteurs geweest en die geven geen van allen aan dat de unit te klein is, wat erg bijzonder is. SUZ-SWM80VA levert (max) 7,5kW bij -10 excl defrost verlies, warmteverlies is 10,6kW. Maar kreeg het die beste man niet aan het verstand en diens oplossing was het plaatsen van deze nieuwe verdeler. Op zich goede oplossing om uit te sluiten dat het in de verdeler zit, maar heeft geen verhoging van de flow tot gevolg gehad. En was dus ook niet de oplossing van het probleem :)
De meedenkendheid van Alklima heb ik dus als eindklant ook niet hele beste ervaring mee.

Installateur maar weer gemeld dat er vermogen te kort is en ben benieuwd waar die nu mee komt.
Volgens mijn befaamde formule heb je 10kW nodig, ja dan heb je dus te klein.
Nu is het scenario waarschijnlijk dat je machine de ingestelde ta niet haalt, veelvuldig op hoog vermogen staat te draaien en heel veel defrosts heeft ?
Je hebt eigenlijk een PUZ-SWM100YAA nodig.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

koevlaas2 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 15:51:
Gisteren had ik iemand met een code UF op zijn machine, vandaag weer.
Code UF is een niet zo leuke foutmelding, kan dan zijn dat de inverterprint kapot is en/of de compressor.
Indien beide stuk zijn dan is de buitenunit totalloss.
Welke types Mitsubishi waren dat? En weet je iets over:
- De leeftijd?
- Het aantal starts?
- Het aantal draaiuren?
Ik ben benieuwd, want dat geeft wat inzicht in de te verwachten levensduur van de andere warmtepompen hier in dit topic. Kun je ons op de hoogte houden van de uitkomst?

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

• koevlaas2
Andrehj schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 16:02:
[...]

Welke types Mitsubishi waren dat? En weet je iets over:
- De leeftijd?
- Het aantal starts?
- Het aantal draaiuren?
Ik ben benieuwd, want dat geeft wat inzicht in de te verwachten levensduur van de andere warmtepompen hier in dit topic. Kun je ons op de hoogte houden van de uitkomst?
De 1e is een pud-shwm120yaa r32
De 2e een PUHZ-SHW140YHA , zo'n oude R410A machine met dubbele fan.
Ik zal de gevraagde gegevens uitlezen, delen en ook het vervolg hier posten.

• MrBarehands
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 16:58
koevlaas2 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 15:56:
[...]

Volgens mijn befaamde formule heb je 10kW nodig, ja dan heb je dus te klein.
Nu is het scenario waarschijnlijk dat je machine de ingestelde ta niet haalt, veelvuldig op hoog vermogen staat te draaien en heel veel defrosts heeft ?
Je hebt eigenlijk een PUZ-SWM100YAA nodig.
Klopt helemaal! Met je formule kom ik vrijwel exact op het warmteverlies cf de warmteverliesberekening uit, op basis van historisch gasverbruik.
De machine heeft onder de Tb 4 standaard iedere 50min een defrost. Vanaf Tb 1 loopt hij continu op 105Hz tussen de defrosts door. Gezien het hier nu al een week onder de 3 graden is loopt dat ding al een week op volle kracht te beuken.
Ik probeer mijn installateur het zelf op te laten lossen, waarbij mijn uitgangspunt ook het jouwe is: vervangen met een PUZ-SWM100YAA. Mag hij ook fijn een nieuwe binnenunit naar boven zeulen :P
Mocht hij daar niet in meegaan dan volgen andere stappen..

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
koevlaas2 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 16:04:
[...]

De 1e is een pud-shwm120yaa r32
De 2e een PUHZ-SHW140YHA , zo'n oude R410A machine met dubbele fan.
Ik zal de gevraagde gegevens uitlezen, delen en ook het vervolg hier posten.
Niet zo denigrerend over mijn buitenunit: "zo'n oude" hij is pas 8 jaar bijna, (weet je nog? :O :O )

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

• nessio
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:12
Ach mijn suz60va heeft maar een geschatte levensduur van 6 jaar, er zijn er al bijna 4 om.

2-1 kap, 200m2, SUZ-SWM60VA+ Open Source ME+wtw

nessio schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 18:31:
Ach mijn suz60va heeft maar een geschatte levensduur van 6 jaar, er zijn er al bijna 4 om.
Misschien goed om erbij te vermelden dat dit Factory Zero systemen zijn, niet de standaard Mitsubishi Electric systemen. De Factory Zero systemen staan bekend om veel problemen, zie Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero
Voordat de lezers hier denken dat de Mitsubishi Electric warmtepompen bij bosjes omvallen ;)

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• Kookwekkert
  • Registratie: Februari 2024
  • Nu online
Ik laat op dit moment een nieuwbouw huis bouwen waar ik een Mitsubishi Ecodan lucht/water warmtepomp krijg. Ik ben verre van technisch onderlegd, maar ik heb dit topic een beetje doorgespit. Begrijp ik goed dat de consensus eigenlijk is dat master-slave met ruimteregeling (zoneregeling) de meest optimale setup is? Ik heb de optie om een master-master systeem te doen tegen duizenden euro’s meerprijs. De installateur raad het af, maar ik zie voortaan zoveel verschillende meningen en reacties dat ik een beetje twijfel aan zijn advies.

Ik hecht meer waarde aan de consensus op tweakers.
Kookwekkert schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 19:51:
Ik laat op dit moment een nieuwbouw huis bouwen waar ik een Mitsubishi Ecodan lucht/water warmtepomp krijg. Ik ben verre van technisch onderlegd, maar ik heb dit topic een beetje doorgespit. Begrijp ik goed dat de consensus eigenlijk is dat master-slave met ruimteregeling (zoneregeling) de meest optimale setup is? Ik heb de optie om een master-master systeem te doen tegen duizenden euro’s meerprijs. De installateur raad het af, maar ik zie voortaan zoveel verschillende meningen en reacties dat ik een beetje twijfel aan zijn advies.
Het meest optimale is helemaal geen zoneregeling.
Het advies is om eenmalig de VVW goed in te regelen en daarna ergens centraal de temperatuur regelen van je woning. Over hoe je die temperatuur regelt is in de TS een mooi verhaal geschreven.
En een zoneregeling die je niet nodig hebt, bespaart je ook nog eens veel geld. En je hebt dan ook geen buffervat nodig, dus nog meer besparingen.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Kookwekkert schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 19:51:

Ik hecht meer waarde aan de consensus op tweakers.
Master master is meestal een slechte combinatie met warmtepompen. Een enkele slaapkamer kan dan warmte vragen, de warmtepomp gaat verwarmen maar kan onmogelijk het minimumvermogen kwijt in die ene slaapkamer, gaat dan enorm pendelen. Er zijn genoeg voorbeelden te vinden van warmtepompen met meer dan 10.000 starts per jaar, zodat je hem lekker snel om zeep helpt. :+

Master-slave is om die reden beter, dan kan je warmtepomp altijd het minimumvermogen kwijt.

Of als derde optie: geen zoneregeling maar simpelweg waterzijdig inregelen. Je neemt overal vloerverwarming, zet alles open. In de ruimtes waar het te warm wordt knijp je de groepen wat. Dit is het eenvoudigst, goedkoopst en geeft waarschijnlijk het beste rendement van je warmtepomp. Ten koste van een klein beetje extra controle. En niet elke bouwer gaat hiermee akkoord omdat men denkt dat zoneregeling verplicht is volgens bouwbesluit.

WP: Mitsubishi Electric SUZ-SWM80VA2 + ERSD-VM2D. PV 3330 Wp. Huis 1931, gasloos sinds jan '24.

• koevlaas2
MrBarehands schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 16:57:
[...]

Klopt helemaal! Met je formule kom ik vrijwel exact op het warmteverlies cf de warmteverliesberekening uit, op basis van historisch gasverbruik.
De machine heeft onder de Tb 4 standaard iedere 50min een defrost. Vanaf Tb 1 loopt hij continu op 105Hz tussen de defrosts door. Gezien het hier nu al een week onder de 3 graden is loopt dat ding al een week op volle kracht te beuken.
Ik probeer mijn installateur het zelf op te laten lossen, waarbij mijn uitgangspunt ook het jouwe is: vervangen met een PUZ-SWM100YAA. Mag hij ook fijn een nieuwe binnenunit naar boven zeulen :P
Mocht hij daar niet in meegaan dan volgen andere stappen..
Vergeet je dan niet aangetekende brieven te versturen ? Ik krijg ze nu ook vrijwel dagelijks. Maar daarover later meer.

Naalroc schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 17:00:
[...]

Niet zo denigrerend over mijn buitenunit: "zo'n oude" hij is pas 8 jaar bijna, (weet je nog? :O :O )
Dan is die van mij dus nog ouder ;)

Ondertussen 15022 draaiuren en 15100 compressor starts.

Installatie 2017 dus bijna 9 jaar probleemloos gedraaid.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• koevlaas2
Naalroc schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 17:00:
[...]

Ja, degene met de problemen ook, die is van 2018.
En hij doet het nu weer gelukkig, er kwam zelfs rond de 12kW vermogen uit. Morgen ga ik toch maar even voor de zekerheid langs.
Maar je binnenunit is niet geschikt voor R32 en nieuwe R410A machine plaatsen mag ook niet meer. Kan denk ik ook niet meer een buitenunit krijgen hiervoor.
Dus dan mag je een hele nieuwe gaan aanschaffen.

• koevlaas2
nessio schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 18:31:
Geen zorgen, ik heb nog 2 stuks SUZ-SWM80VA in de beun.

• koevlaas2
SebastiaanPs schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 19:25:
[...]

Misschien goed om erbij te vermelden dat dit Factory Zero systemen zijn, niet de standaard Mitsubishi Electric systemen. De Factory Zero systemen staan bekend om veel problemen, zie Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero
Voordat de lezers hier denken dat de Mitsubishi Electric warmtepompen bij bosjes omvallen ;)
Zero staat ook voor Zero warmte, niet Zero problemen :+

• xoror
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
@Grolsch ff flexen :+

5 jaar, compressor draaiuren: 17.921, compressor starts: 9800

Mitsubishi Warmtepomp uitlezen/besturen met een ESP32

• nessio
@SebastiaanPs Voor de Suz-swm60 geldt een minimale lengte koelmiddelleiding van 5.0m. Bij het vervangen van kunststof voor koperleidingen heeft die installateur ook maar max 1,5m gebruikt.
Toen ik er wat van zei kwam er een hatelijke opmerking: heb jij dan een cursus gevolgd.
De rommel werd onder garantie vervangen wat moet je dan?

• koevlaas2
nessio schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 20:52:
@SebastiaanPs Voor de Suz-swm60 geldt een minimale lengte koelmiddelleiding van 5.0m. Bij het vervangen van kunststof voor koperleidingen heeft die installateur ook maar max 1,5m gebruikt.
Toen ik er wat van zei kwam er een hatelijke opmerking: heb jij dan een cursus gevolgd.
De rommel werd onder garantie vervangen wat moet je dan?
5m, meestal is het 2m dacht ik maar staat in het boekje van de buitenunit beschreven.
Met een beetje pech draait je compressor stuk.

• koevlaas2
SebastiaanPs schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 19:25:
[...]

Op Facebook krijg ik heel veel warmtepompproblemen die voorbij komen te zien en met ELGA's (waar er natuurlijk een hoop van zijn) is een hele hoop gedoe.

• nessio
Het geldt alleen voor de 60va!
Het staat expliciet in installatiehandleidingen.
Ook alklima heeft dit al 3 jaar geleden schriftelijk bevestigd. En ook dat dit gevolgen heeft voor de levensduur.
Nou ja het onderzoeksrapport in opdracht van de rechtbank is bijna gereed.
Wij zullen wel zien hoe dit afloopt.
Het is overigens niet het enige probleem.

• koevlaas2
nessio schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 21:11:
Het geldt alleen voor de 60va!
Het staat expliciet in installatiehandleidingen.
Ook alklima heeft dit al 3 jaar geleden schriftelijk bevestigd. En ook dat dit gevolgen heeft voor de levensduur.
Nou ja het onderzoeksrapport in opdracht van de rechtbank is bijna gereed.
Wij zullen wel zien hoe dit afloopt.
Het is overigens niet het enige probleem.
Ik heb het net even opgezocht, je hebt gelijk het begint bij 5m. Maar zowel voor de 40, 60 en de 80. De mijne heeft 3,5m leidingen en loopt alweer jaren prima. Ik denk dat de waarde van Alklima kan fluctueren, in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.

xoror schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 20:43:

Ik heb vooral de eerste jaren veel gependel gehad.

Tegenwoordig los van defrosts en sww 1 start per dag.

• koevlaas2
Grolsch schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 21:29:
[...]

Ik heb vooral de eerste jaren veel gependel gehad.

Tegenwoordig los van defrosts en sww 1 start per dag.
Het probleem met jouw machine is dat is deze flink stuk dan moet je meteen een hele nieuwe omdat R410A niet meer mag.

xoror schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 20:43:

Die van mij heeft afgelopen zondag zijn tweede verjaardag gevierd. 5289 draaiuren en 2700 starts.
Als dat zo doorgaat dan zit ik na 10 jaar op 53.000 draaiuren en 27.000 starts.
Volgens een dubieuze bron ( ;) ) zou de compressor 100.000 draaiuren en 150.000 starts moeten meegaan.

Het gaat het hardst op de defrost mania dagen. Ik zie dat de binnenunit elke defrost 2 starts telt. Tussen 25 en 27 januari op 3 dagen 100 starts erbij. Dan vallen die totalen me nog enorm mee :+

• xoror
  • Niet online
@SebastiaanPs De SUZ stopt ook 1x vaker dan de power inverters per defrost cycle. Zie https://github.com/gekkek...5#issuecomment-3593414456

• koevlaas2
SebastiaanPs schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 21:41:
[...]

Die van mij heeft afgelopen zondag zijn tweede verjaardag gevierd. 5289 draaiuren en 2700 starts.
Als dat zo doorgaat dan zit ik na 10 jaar op 53.000 draaiuren en 27.000 starts.
Volgens een dubieuze bron ( ;) ) zou de compressor 100.000 draaiuren en 150.000 starts moeten meegaan.

Het gaat het hardst op de defrost mania dagen. Ik zie dat de binnenunit elke defrost 2 starts telt. Tussen 25 en 27 januari op 3 dagen 100 starts erbij. Dan vallen die totalen me nog enorm mee :+
Mooi, einde garantie voor mij.

xoror schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 21:44:
@SebastiaanPs De SUZ stopt ook 1x vaker dan de power inverters per defrost cycle. Zie https://github.com/gekkek...5#issuecomment-3593414456
Ja je ziet het ook in de grafiek, 2 starts en stops.
Ben benieuwd of de power inverter met draaiende compressor de 4-wegklep omzet?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FdANLiYZgvRMTxe-KWCMZxWUuMc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tBBy4pTWL3xnTrt5wZF9DW1h.jpg?f=fotoalbum_large

@koevlaas2 dat is er in ieder geval weer eentje zonder aangetekende brief :+ Hier helemaal tevreden. Hoop dat het een beetje meevalt allemaal met de brieven.

koevlaas2 schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 21:36:
[...]

Het probleem met jouw machine is dat is deze flink stuk dan moet je meteen een hele nieuwe omdat R410A niet meer mag.
Ik ken nog wel mensen met voorraad :+

• xoror
  • Niet online
Maar was het niet zo dat ze 10 of 15 jaar parts garanderen ?

Zal ook vast en zeker wel verkrijgbaar zijn.

Maar met een beetje geluk gaat hij nog 5 jaar mee, met een beetje pech moet er een nieuwe komen als hij kapot is.

Dan kan ik met de wetenschap en de techniek van nu wel een veel mooiere kopen :+

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 28-01-2026 22:28 ]

Pagina: 1 ... 215 216 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero