Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaDude
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:56

ThaDude

Hang Loose

LeonTebbens schreef op maandag 31 januari 2022 @ 11:09:
Ik probeer het kabeltje te kopen om het vermogen te begrenzen (zie deze post), en ik vind als particulier maar één mogelijkheid: shopklima.it. Nadeel: levertijd pas eind april, terwijl de geluiddempende kast voor de buitenunit in maart komt. En de ruim 20 euro verzendkosten zijn ook wat minder.
Ik vind wel een Duitse online winkel die m op voorraad heeft, maar daar kan ik niet bestellen als particulier. Idem bij Alklima.
Iemand nog tips?
Ik heb hem destijds bij https://klimacorner.de/ gekocht.. Maar kan hem daar niet meer vinden. Wellicht een mail aan wagen?

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:13
Wie heeft er al zitten stoeien met de verbruik/efficiëntie-statistieken van de Ecodan om ze via de Procon er uit de trekken?

SWW energieverbruik lees ik uit via functiecode 3 / 287 en opgewerkte energie via 3 / 297 en voor CV 3 / 283 , 3 / 293.

Waarbij dit de beschrijving is uit de manual:
Laatst gemeten opgewekte verwarmingsenergie – Wh-aandeel
van de meetwaarde vermenigvuldigd met 10.
0 = 0 Wh

99 = 990 Wh
Waardes wijzigen zo te zien maar 1x per dag, en de uitkomst van beide waardes delen door elkaar, zou bedroevend zijn als dat de huidige/correcte waardes zijn.

Tevens ook de kWh variant geprobeerd, maar ook daar zijn geen goede live-statistieken uit te trekken ( in hoeverre dat kan met kWh ).

Iemand misschien een idee welke modbusadressen ik wél moet hebben? Heb er ondertussen al wel heel wat gehad.

Youless is reeds besteld en Kamstrupp staat nog gepland voor nauwkeurige monitoring, maar het lijkt me toch dat ik ook al wat van deze informatie uit de unit zelf kan trekken.

Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@HammieDuDe
Ja ik.

Pagina 27
https://www.mitsubishi-le..._MelcoBEMS_MINI__A1M_.pdf
Functiecode 4

Je moet de kWh (*1) en de Wh (*0.01) wel bij elkaar optellen, om er een kloppend getal van te maken.
Laatst gemeten totaal heb ik geen getallen uit gekregen maar kan je zelf uitrekenen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PK_1Y_RcDmhslc_9_upVZRdo-nY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KL38gbPEq7nSH7CQKmZutLug.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3oiIEmvznjCMMfWoLiHpp-q9tMU=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/ylxXImE4emoj33CpLS3ogBKe.png?f=fotoalbum_tile

[ Voor 3% gewijzigd door AUijtdehaag op 31-01-2022 11:54 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14-09 14:25
Grolsch schreef op maandag 31 januari 2022 @ 11:18:
[...]

Volgens mij was er toch iemand hier die deze kabeltjes zelf maakte :?

@Naalroc was jij dit niet?
Ja, is dood simpel alleen het stekkertje moet je even uitzoeken; is al weer meer dan 3 jaar geleden, en ik had mijn draai schakelaar bij Ali vandaan.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrancD
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21-05 16:33
Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7"

Hier staat meer info over het kabeltje.

@godfriedd heeft die destijds zelf gemaakt volgens mij...

[ Voor 12% gewijzigd door FrancD op 31-01-2022 12:13 ]

SUZ-SWM80VA + ERSD-VM2D / PV 6kWp zuidwest / gasloos per 1 maart 2022

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Let wel op dat ik die nooit zelf gekocht heb en dus totaal niet zeker weet of dat idd de juiste connector is. Weerstandjes (van 1k2) moet je er sowieso zelf nog even tussen solderen.

Mijn kabeltje heb ik volgens mij ooit voor een paar tientjes van een forumgenoot overgenomen, maar dat is al weer een paar jaar geleden.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FrancD schreef op maandag 31 januari 2022 @ 11:27:
Done! Misschien handig voor in de startpost?
Dank. Ja, maar ik moet nog even bedenken hoe ik dat er een beetje logisch tussen krijg.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
AUijtdehaag schreef op maandag 31 januari 2022 @ 11:43:
@HammieDuDe
Ja ik.

Pagina 27
https://www.mitsubishi-le..._MelcoBEMS_MINI__A1M_.pdf
Functiecode 4

Je moet de kWh (*1) en de Wh (*0.01) wel bij elkaar optellen, om er een kloppend getal van te maken.
Laatst gemeten totaal heb ik geen getallen uit gekregen maar kan je zelf uitrekenen.
[Afbeelding][Afbeelding]
Soms kun je je ook doodstaren op iets simpels, ik was in de veronderstelling dat de Wh waarde kW of W waarde was, oftewel, huidig gebruik, maar het zijn allemaal Wh waardes.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vpV_qm9OZjfrreLOye2RJTLePqo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WAPJRTqIyCJk7A9QBmmvwRxH.jpg?f=fotoalbum_large

Rekensommetje gemaakt en COP loggen maar, in hoeverre het accuraat is, maar voor nu, prima.

Ik vraag me dan wel af, bij deze statistieken zit het evt. verbruik van het E-element niet bij neem ik aan, wat uiteraard niet ten goede gaat komen van een COP van het CV of SWW bedrijf, via register 3 / 80 wil ik gaan kijken of ik daar kan opvragen/nagaan wanneer en/of hij de bijverwarming gebruikt.

@AUijtdehaag deze waardes zijn dus per dag zover ik kan zien? Oftewel, om 0:00 zijn ze weer 0?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HammieDuDe schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:21:
@AUijtdehaag deze waardes zijn dus per dag zover ik kan zien? Oftewel, om 0:00 zijn ze weer 0?
Nee, ze worden vlak na middernacht betekend en bevatten dan de gemiddeldestotalen van de vorige dag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Registratie: Juni 2021
  • Niet online
HammieDuDe schreef op maandag 31 januari 2022 @ 11:17:
[...]

Ebay (.de) staan er van het tweede type uit de post heel veel. m.i. wel veel geld voor zo'n kabeltje dat niks anders is dan een headertje met een paar adertjes,.. maar goed.

https://www.ebay.de/sch/i...odkw=pac-sc36na&_osacat=0

Shipment vanuit Duitsland kan met enkele dagen bij je zijn.
Dank! Ik zag dat rechtstreeks via klimaworld.com (bedrijf achter de eerste eBay aanbieding), nog iets minder duur was en heb m besteld 😀

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Registratie: Juni 2021
  • Niet online
JVR2 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 12:33:
Hallo,

Even een vraagje over het uitlezen van de parameters met behulp van melcloud ...

Ik verwijs hiervoor naar een ander topic:
-> Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9"

Zoals daar vermeld wordt, kunnen een heleboel parameters uitgelezen worden met behulp van melcloud.

De buitentemperatuur wordt bijvoorbeeld gegeven door "OutdoorTemperature", de aanvoertemperatuur THW1 door "FlowTemperature", de retourtemperatuur door "ReturnTemperature", enz.

Er zijn echter 2 parameters die opgeslagen worden op de SD-kaart in de unit, en die volgens mij dus wellicht ook gelogd zullen worden. Dat zijn:

a] het debiet van de circulatiepomp (bv. 18 L/min)
b] de temperatuur van het koelmiddel, in de Mitsubishi literatuur aangeduid door TH2

Ik vind die echter niet in de lijst terug, of ik kijk er consequent over.
Heeft er iemand enig idee onder welke naam deze beide parameters naar buiten gebracht worden?
Ik heb ze (helaas) ook niet kunnen vinden via melcloud2domoticz script.
Lijkt alleen te kunnen via het service menu van het bedieningspaneel.
Ben benieuwd of een van de Procon bezitters ze wel kan uitlezen?

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@HammieDuDe
Wat @Andrehj zei ^^^
(geen gemiddeldes denk ik, maar totalen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockster
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
JVR2 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 12:33:

a] het debiet van de circulatiepomp (bv. 18 L/min)
b] de temperatuur van het koelmiddel, in de Mitsubishi literatuur aangeduid door TH2

Ik vind die echter niet in de lijst terug, of ik kijk er consequent over.
Heeft er iemand enig idee onder welke naam deze beide parameters naar buiten gebracht worden?
Het debiet kan ik wel uitlezen via de Procon, ik zal komende week mijn modbus config even delen. Wat me opviel was dat er verschillende pdf’s circuleren met verschillende register adressen.

Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
Rockster schreef op maandag 31 januari 2022 @ 18:29:
[...]

Het debiet kan ik wel uitlezen via de Procon, ik zal komende week mijn modbus config even delen. Wat me opviel was dat er verschillende pdf’s circuleren met verschillende register adressen.
Klopt, en van beide heb ik een mix in mijn config zitten om de juiste waarden er uit te krijgen. Het rare is ook, sommige registers vanuit de Nederlandse pdf werken dan weer wel waar ze in de uitgebreidere Engelse niet vermeld staan, waar bij de Engelse ook weer registers staan die in de Nederlandse niet vermeld staan en ook werken. Shoot me 8)7

Zowel koudemiddeltemp als debiet heb ik, zie ook screenshot hier iets terug in t forum ( dan wel via de Procon )

[ Voor 19% gewijzigd door HammieDuDe op 31-01-2022 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HammieDuDe schreef op maandag 31 januari 2022 @ 20:11:
Klopt, en van beide heb ik een mix in mijn config zitten om de juiste waarden er uit te krijgen. Het rare is ook, sommige registers vanuit de Nederlandse pdf werken dan weer wel waar ze in de uitgebreidere Engelse niet vermeld staan, waar bij de Engelse ook weer registers staan die in de Nederlandse niet vermeld staan en ook werken. Shoot me 8)7
Zou je over die werkende lijst met registers contact op willen nemen met @AUijtdehaag ? Dan kan hij dit verwerken in zijn sticky over de Melcobems Mini. Alvast hartelijk dank! _/-\o_
Zijn post is weer gelinkt vanaf de post vlak onder de topicstart die helemaal gewijd is aan Monitoring en Besturing op afstand.
Dan hebben we alles mooi vindbaar bij elkaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
HammieDuDe schreef op maandag 31 januari 2022 @ 14:21:

Rekensommetje gemaakt en COP loggen maar, in hoeverre het accuraat is, maar voor nu, prima.

Ik vraag me dan wel af, bij deze statistieken zit het evt. verbruik van het E-element niet bij neem ik aan, wat uiteraard niet ten goede gaat komen van een COP van het CV of SWW bedrijf, via register 3 / 80 wil ik gaan kijken of ik daar kan opvragen/nagaan wanneer en/of hij de bijverwarming gebruikt.
Bij de dagstatistieken die je via de ProCon binnenhaalt zit wel degelijk het verbruik van het interne E-element inbegrepen. Backup-element gaat bij mij af en toe aan, maar op die dagen komt het verbruik volgens de procon precies overeen met het verbruik dat ik via mijn onafhankelijke kwh-meter meet.

Wat ik doe in mijn modbus-script doe is op de momenten aan de hand van wijzigingen in de Mode de meterstanden/verbruik van heat/cool/sww apart bijhouden. Met als voornaamste doel om te bepalen hoe nauwkeurig de interne meting/schatting is. Dat zit akelig dicht in de buurt van het verbruik volgens mijn (MID-) kwh-meter. Ik zie doorgaans hooguit 0,1 kWh per dag afwijking.
Let wel op dat de verbruik- en opwek-gegevens niet precies tegelijk updaten, daar zit soms een paar seconden tussen. Daarom moet je ook kijken naar de registers waar de bijbehorende datum in staat.
(ik lees mijn Procon ongeveer elke 1,5sec. uit, dan vallen dat soort dingen op O-) )

Voor actuele data kun je op basis van de voorlooptemperatuur, retourtemperatuur en debiet uitrekenen wat het actuele vermogen is: Q (in kW) = 4,168 * debiet/60 * (voorlooptemp-retourtemp)

Ik combineer dat dat nog met de live-data uit mijn kwh-meter om actuele COP te tonen in een dashboard.

Gaat best goed, zitten alleen af en toe wat gekke piekjes in bij een defrost of vlak na een SWW-run (als de voorlooptemperatuur nog 55 graden is en er een sloot koud water van 25 graden uit de retour komt, dan heb je even een hele hoge COP...)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HammieDuDe
Hier alvast een opzetje voor @AUijtdehaag

Dit zijn de modbus adressen die ik nu gebruik.

Sensoren:

FunctienaamFunctiecodeAdresWaardeNotitie
Frequentie buitenunit432HzFrequentie in Hz 0 - 255
Interne pomp debiet4173l/mLiter per minuut 0 - 255
Koudemiddel temperartuur398graden CelciusTemperatuur in ºC vermenigvuldigd met 100
Retour temperatuur463graden CelciusTemperatuur in ºC vermenigvuldigd met 100
Aanvoer temperatuur3102graden CelciusTemperatuur in ºC vermenigvuldigd met 100
SWW Temperatuur464graden CelciusTemperatuur in ºC vermenigvuldigd met 100
Buitentemperatuur Tbuiten458graden CelciusTemperatuur in ºC vermenigvuldigd met 100
Aanvoer temperatuur SETPOINT332graden CelciusTemperatuur in ºC vermenigvuldigd met 100
kWh CV ( average vorige etmaal )4156kWhkWh-aandeel van de meetwaarde 0 .... 65535 kWh
Wh CV ( average vorige etmaal )4157WhWh-aandeel van de meetwaarde 0 .... 990 Wh
kWh CV Opgewekt ( average vorige etmaal )4166kWhkWh-aandeel van de meetwaarde 0 .... 65535 kWh
Wh CV Opgewekt ( average vorige etmaal )4167WhWh-aandeel van de meetwaarde 0 .... 990 Wh
kWh SWW ( average vorige etmaal )4160kWhkWh-aandeel van de meetwaarde 0 .... 65535 kWh
Wh SWW ( average vorige etmaal )4161WhWh-aandeel van de meetwaarde 0 .... 990 Wh
kWh SWW Opgewekt ( average vorige etmaal )4170kWhkWh-aandeel van de meetwaarde 0 .... 65535 kWh
Wh SWW Opgewekt ( average vorige etmaal )4171WhWh-aandeel van de meetwaarde 0 .... 990 Wh
Status verwarmingsbron ( nog in testfase, nog geen resultaten )3800-4 Status0 - WP, 1 - Dompel, 2 - Booster, 3 - Dompel + Booster, 4 - SWW boiler

Actoren, hiermee wordt de pomp bediend.

FunctienaamFunctiecodeAdresWaardeNotitie
Voorlooptemperatuur / Aanvoertemperatuur SETPOINT632graden CelciusTemperatuur in ºC vermenigvuldigd met 100.
SWW Temperatuur SETPOINT631graden CelciusTemperatuur in ºC vermenigvuldigd met 100.
Forceer SWW ( buitenom tijdschema )6370-10 - normaal, 1 - forceer/voorkeur SWW
A/C-modus – zone 16280-50 - verwarmen kamertemp, 1 - verwarmen voorlooptemp, 2 - verwarmen curve, 3 - koelen kamertemp, 4 - koelen voorlooptemp, 5 - vloerdroging

[ Voor 13% gewijzigd door HammieDuDe op 01-02-2022 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 10:06
Ik heb gisteren mijn Procon A1M ontvangen van @koevlaas2. Nu ben ik mij aan het verdiepen in de beste methode om met de modbus interface te communiceren. Ik wil graag data loggen en commando's versturen naar de warmtepomp.

Mijn basis domotica draait Domoticz icm InfluxDB en Grafana op een Raspberry Pi 4b in de meterkast. Daarnaast heb ik een RPi2b bij de binnenunit die enkel de Kamstrup uitleest en een ongebruikte netwerkkabel van binnenunit naar meterkast. Ook heb ik een USB naar RS485 connector.

Ik heb een eerste aanzet gedaan om volgens dit blog met een Wemos D1 mini de Procon uit te lezen, maar loop al bij het compileren tegen problemen aan.
Nu zie ik ook de plugin Modbus Read/Write Plugins for Domoticz, maar weet dat @AUijtdehaag Node-red gebruikt. Helaas kan ik daar geen voorbeeld van vinden.

Wat is nu de beste/makkelijkste methode?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
doek55 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 12:21:
Ik heb gisteren mijn Procon A1M ontvangen van @koevlaas2. Nu ben ik mij aan het verdiepen in de beste methode om met de modbus interface te communiceren. Ik wil graag data loggen en commando's versturen naar de warmtepomp.

Mijn basis domotica draait Domoticz icm InfluxDB en Grafana op een Raspberry Pi 4b in de meterkast. Daarnaast heb ik een RPi2b bij de warmtepomp die enkel de Kamstrup uitleest en een ongebruikte netwerkkabel van warmtepomp naar meterkast. Ook heb ik een USB naar RS485 connector.

Ik heb een eerste aanzet gedaan om volgens dit blog met een Wemos D1 mini de Procon uit te lezen, maar loop al bij het compileren tegen problemen aan.
Nu zie ik ook de plugin Modbus Read/Write Plugins for Domoticz, maar weet dat @AUijtdehaag Node-red gebruikt. Helaas kan ik daar geen voorbeeld van vinden.

Wat is nu de beste/makkelijkste methode?
Ik heb slechte ervaring met de modbus plugin in Domoticz (zorgde ervoor dat Domoticz elke paar dagen hangt). Die gebruik ik enkel nog voor modbus over TCP-IP (voor mijn SMA PV-omvormer) en dat gaat wel goed.
Voor RS485 gebruik ik nu ModbusRTU (mbrtu), wat ik vanuit een bash-script aanroep. Dit werkt nu al maanden storingsvrij.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HammieDuDe
Ik heb zelf deze er tussen zitten:
https://a.aliexpress.com/_ufC07g

Daar heb ik mijn PV en mijn Ecodan via rs485 op aangesloten en vervolgens praat ik via TCP met de modbus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Andrehj schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 12:25:
[...]

Voor RS485 gebruik ik nu ModbusRTU (mbrtu), wat ik vanuit een bash-script aanroep. Dit werkt nu sinds maanden storingsvrij.
Hier lees ik hem ook uit via mbrtu. Draait sinds eind november en werkt feilloos, ik lees de procon met tussenpauzes uit van 1 seconde en het draait superstabiel.

Output van mbrtu verwerk ik in een eigen Perl-script. Dat script verwerkt de ruwe data en zet die door naar MQTT, JSON en naar sqlite+ MySQL logged. Daarnaast stuurt dat script mijn vloerverwarmingspomp aan. Ook zit er in mijn script een mqtt-listener, zodat ik stuur-commando's via MQTT kan sturen.

Werkt voor mij prima: low-level basic script dat op de raspberry pi draait en een hele simpele taak heeft: data uitlezen uit procon en commando's opsturen naar procon en logging.

Logica van aansturing doe ik dan in node-red die ik via mqtt opdrachten laat sturen:
- SWW-mode schakelen tussen ECO ('s nachts en als het niet te koud is) en NORM (overdag bij buitentemp < 8graden)
- Om 14:00 een SWW_run als de sensors in boilervat daar aanleiding voor geven
- force-sww knopje vanuit node-red dashboard
- Instellen van setpoint voor kamertemp via dashboard-control en automatisch: de basis instelling op hele graden zit in de binnenunit geprogrammeerd (en doet het dus ook als node-red eruit ligt), via node-red doe ik dan de halve graden. Daarnaast heb ik nu in node-red een koude-nacht-flow waarbij ik de nachtverlaging iets minder ver laat zakken als buitentemp < 4 graden is.

Perl-script is vrij specifiek voor mijn omgeving, maar is voor iemand die een beetje handig is wel te hergebruiken. Ik heb nog wel het plan om de code ooit wat op te schonen en e.e.a. wat beter configureerbaar kan maken, maar dat staat niet heel hoog op mijn todo-list...

O ja, bij het versturen van commando's valt op dat de Procon wat traag is met het verwerken daarvan. Stel je stuurt een commando om de kamertemperatuur van 20,5 naar 21 graden te zetten, dan kun je zomaar 10-15 seconde lang nog 20,5 uitlezen en daarna lees je pas 21 terug. Dat zit misschien in het protocol tussen de Procon en de binnenunit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ocaj schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 13:22:
Hier lees ik hem ook uit via mbrtu. Draait sinds eind november en werkt feilloos, ik lees de procon met tussenpauzes uit van 1 seconde en het draait superstabiel.

O ja, bij het versturen van commando's valt op dat de Procon wat traag is met het verwerken daarvan. Stel je stuurt een commando om de kamertemperatuur van 20,5 naar 21 graden te zetten, dan kun je zomaar 10-15 seconde lang nog 20,5 uitlezen en daarna lees je pas 21 terug. Dat zit misschien in het protocol tussen de Procon en de binnenunit?
Heb je een goede reden om je WP met zo'n hoge frequentie uit te lezen? Zo'n WP is een typisch traag proces, dan is een frequentie van 1x per minuut toch prima? Hier loopt mijn bash-script gewoon elke minuut (gestart vanuit crontab), en dat bevalt uitstekend. Vaker uitlezen levert volgens mij alleen maar een grotere database op, zonder dat daar praktisch nut bij hoort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
Modbus heeft zijn oorspong in de PLC-wereld. Daar is het standaard om data continu elke cyclus uit te lezen.
Die raspberry pi heeft toch niks te doen, dus er is eigenlijk ook geen reden om hem niet nagenoeg continu uit te lezen (ik heb er toch al een pauze van 1 seconde tussenzitten, dus ik houd me nog in ;) )?

Voor live-dashboards vind ik het wel fijn als het elke seconde update. Ik bewaar alle metingen van de laatste 24 uur in een sqlite-database. Kun je ook nog mooie detail-plaatjes van maken en bekijken voor fine-tunen/trouble-shooten, maar meer dan een paar uur terugkijken is inderdaad al heel veel data. (zie bijv: ocaj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10" )

Voor de lange termijn bewaar ik data in mysql 1 keer per 5 minuten of bij statuswijzigingen.

Mijn kwh-meters lees ik ook al jaren 1 keer per seconde uit, dus voor mij was het logisch om dat ook met de procon te doen. Daardoor krijg je nauwkeuriger COP-berekening.

Maar het is meer omdat het kan dan dat het heel zinvol is (alhoewel het bevredigen van tweaker/data-nerd-behoeften natuurlijk altijd zinvol is oOo ) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 03-09 16:18
FrancD schreef op maandag 31 januari 2022 @ 11:55:
Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7"

Hier staat meer info over het kabeltje.

@godfriedd heeft die destijds zelf gemaakt volgens mij...
Klopt, dat kabeltje stelt niets voor, je zou er eigenlijk nooit meer dan 10 euro voor moeten betalen (maar ja, je moet wel de onderdelen voor handen hebben om er zelf een te kunnen maken anders kun je niet anders).

Het is voor mij alweer 3/4 jaar geleden maar ik had toevallig een standaard kabeltje met een JST-connector met de juiste spacing (uit mijn hoofd 1,25mm geloof ik) van oude RGB-led strips. De kabeltjes an sich zijn erg gebruikelijk in de electronica-wereld. Dan zit er in mijn geval een 1,2 kOhm weerstand tussen en dan gaat het naar een KNX-actor waarmee ik de stille stand kan activeren of deactiveren. Overigens heb ik hem sindsdien nooit meer op volle bak laten draaien want mijn 10 kW doet het op zijn sloffen dus hij staat altijd op 50%. En ik moet zeggen dat ik eigenlijk vind dat dat compressorvermogen dat daarmee beperkt wordt eigenlijk niet eens de oplossing is want waar ik me meer aan stoor is dat onder de 3 graden (of is het 5?) de ventilator harder gaat draaien en dat geeft in mijn geval véél meer geluid dan de compressor. Ondanks dat de WP het denk ik niet helemaal nodig heeft op de vermogensbeperkende stand gaat die ventilator toch altijd flink tekeer dan.

Mocht iemand weten hoe je dat laatste kunt tweaken dan hoor ik het graag. Heb wel eens gelezen dat, ik geloof @Grolsch, wel eens de buitentemperatuursensor voor de gek heeft gehouden waardoor hij denkt dat het enkele graden warmer is maar geen idee of dat permanent is of enkel ooit een testje. En of het uberhaupt werkt of de hele WP ontregelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
godfriedd schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 16:37:
[...]

Klopt, dat kabeltje stelt niets voor, je zou er eigenlijk nooit meer dan 10 euro voor moeten betalen (maar ja, je moet wel de onderdelen voor handen hebben om er zelf een te kunnen maken anders kun je niet anders).

Het is voor mij alweer 3/4 jaar geleden maar ik had toevallig een standaard kabeltje met een JST-connector met de juiste spacing (uit mijn hoofd 1,25mm geloof ik) van oude RGB-led strips. De kabeltjes an sich zijn erg gebruikelijk in de electronica-wereld. Dan zit er in mijn geval een 1,2 kOhm weerstand tussen en dan gaat het naar een KNX-actor waarmee ik de stille stand kan activeren of deactiveren. Overigens heb ik hem sindsdien nooit meer op volle bak laten draaien want mijn 10 kW doet het op zijn sloffen dus hij staat altijd op 50%. En ik moet zeggen dat ik eigenlijk vind dat dat compressorvermogen dat daarmee beperkt wordt eigenlijk niet eens de oplossing is want waar ik me meer aan stoor is dat onder de 3 graden (of is het 5?) de ventilator harder gaat draaien en dat geeft in mijn geval véél meer geluid dan de compressor. Ondanks dat de WP het denk ik niet helemaal nodig heeft op de vermogensbeperkende stand gaat die ventilator toch altijd flink tekeer dan.

Mocht iemand weten hoe je dat laatste kunt tweaken dan hoor ik het graag. Heb wel eens gelezen dat, ik geloof @Grolsch, wel eens de buitentemperatuursensor voor de gek heeft gehouden waardoor hij denkt dat het enkele graden warmer is maar geen idee of dat permanent is of enkel ooit een testje. En of het uberhaupt werkt of de hele WP ontregelt.
offtopic:
fake sensor niet te verwarren met fake ....

Zie:
https://gathering.tweaker...message/67734846#67734846

De fake sensor heeft geen invloed op de RPM van de fan maar bij bepaalde temperaturen helpt het om alsnog een lagere frequentie vrij te schakelen van de compressor ( bij koelen ). Zover ik er verder uit begrepen heb, staat het toerental van de ventilator hier buiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
godfriedd schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 16:37:
[...]

Ik heb zo'n wifi relais bordje waarmee ik onderstaande zaken automatisch regel.

1 = Vermogen bepaal adhv buitentemperatuur (+10 = 50%, tussen 0 en 10 graden = 75%, <0 graden = 100%)
2 = Ik heb een 2 fake sensoren, 1 staat dedicated op 38 graden, als Tbuiten = + 20 graden denk de WP dat het 38 graden is zodat hij verder terug moduleert (20Hz). En ik heb een fake sensor die dedicated staat ingesteld op 14 graden, als Tbuiten tussen de 4 en 20 graden is denkt de WP dat het 14 graden is zodat de WP terugmoduleert naar 20Hz.

Vanaf <4 graden is de "echte" mitsu sensor actief om gekke dingen zoals flashinjection en optoeren ventilatoren goed te laten werken.

En dit werkt eigenlijk hartstikke goed!! Hij loopt nu lekker op 26Hz te draaien, terwijl dit "af fabriek" niet kan, want Tbuiten = 8 graden ATM, en dan gaat de Mitsu normaal niet verder terug dan 30Hz.

De "ECHTE" temperatuur waar alles op gestuurd wordt wordt gemeten door een Netatmo weerstation van mijzelf, en NodeRed i.c.m. HA regelt alles.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:12
@Grolsch Dat is tenminste de echte ik-regel-het-lekker-ff-iets-beter-tweakers-mentaliteit _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grolsch schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 17:18:
Vanaf <4 graden is de "echte" mitsu sensor actief om gekke dingen zoals flashinjection en optoeren ventilatoren goed te laten werken.
Had je eigenlijk nog geëxperimenteerd met die dip-switch waarmee je de temperatuur waarbij de flash-injectie inschakelt kunt instellen? De consensus was een maandje of zo geleden dat je daarmee wat rendement zou winnen, maar dat je dat wat vermogen zou kosten (wat bij jou geen probleem zou moeten zijn).
Ik ben wel benieuwd of die theorie ook klopt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Andrehj schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 17:39:
[...]

Had je eigenlijk nog geëxperimenteerd met die dip-switch waarmee je de temperatuur waarbij de flash-injectie inschakelt kunt instellen? De consensus was een maandje of zo geleden dat je daarmee wat rendement zou winnen, maar dat je dat wat vermogen zou kosten (wat bij jou geen probleem zou moeten zijn).
Ik ben wel benieuwd of die theorie ook klopt.
Nee, nog niet mee geëxperimenteerd, het waait me veel te hard buiten en last van chronisch tijdsgebrek. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
Grolsch schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 17:18:
[...]

Ik heb zo'n wifi relais bordje waarmee ik onderstaande zaken automatisch regel.

1 = Vermogen bepaal adhv buitentemperatuur (+10 = 50%, tussen 0 en 10 graden = 75%, <0 graden = 100%)
2 = Ik heb een 2 fake sensoren, 1 staat dedicated op 38 graden, als Tbuiten = + 20 graden denk de WP dat het 38 graden is zodat hij verder terug moduleert (20Hz). En ik heb een fake sensor die dedicated staat ingesteld op 14 graden, als Tbuiten tussen de 4 en 20 graden is denkt de WP dat het 14 graden is zodat de WP terugmoduleert naar 20Hz.

En dit werkt eigenlijk hartstikke goed!! Hij loopt nu lekker op 26Hz te draaien, terwijl dit "af fabriek" niet kan, want Tbuiten = 8 graden ATM, en dan gaat de Mitsu normaal niet verder terug dan 30Hz.

De "ECHTE" temperatuur waar alles op gestuurd wordt wordt gemeten door een Netatmo weerstation van mijzelf, en NodeRed i.c.m. HA regelt alles.
Thanks! Dat is een mooie opzet. Zo zie je maar weer dat iedereen eigen voorkeuren heeft want hoewel dit een mooi regelsysteem is kunnen die dingen die jij ermee regelt mij 'gestolen' worden. Ik heb geen last van pendelen bij koelen of bepaalde buitentemperaturen (tenminste, ik erger me er niet aan). Ik zit juist met die hogere ventilatorsnelheden die onder een vaste temperatuur ineens worden vrijgegeven. Als dat noodzakelijk is voor de goede werking heb ik er uiteraard vrede mee maar ik vermoed dat dat niet zo is. En in alle eerlijkheid lever ik er graag wat rendement voor in om een stillere warmtepomp ervoor terug te krijgen (ik vind dat hij met een SCOP van 4,35 sowieso al wel boven mijn verwachtingen presteert).

Ik heb geen Flash injectie want ik heb een SW100YAA dus daarvoor hoef ik het niet te doen. Als iemand een suggestie heeft dan graag. Ik durf het op zich wel aan om die sensor te faken dat hij altijd denkt dat het 5 graden warmer is dan in werkelijkheid zodat hij bijvoorbeeld alleen als het echt onder 0 is hij wat harder draait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Niet online
@godfriedd
"dat" capaciteits kabeltje en een relaisbordje?
ESPhome erop en dan nog iets met home assistant?
Dan ben je ala grolsch.
De 2x esp boardje ingangen kunnen ook als s0 pulsingangen gebruikt worden.
Handig voor een kWh meter. (of 2)

Heb het zelf ook. En kies graag zelf de standen...(alles automatisch kan automatisch ook mis gaan :+ )

[ Voor 29% gewijzigd door AUijtdehaag op 01-02-2022 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
AUijtdehaag schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 20:56:
@godfriedd
"dat" capaciteits kabeltje en een relaisbordje?
ESPhome erop en dan nog iets met home assistant?
Dan ben je ala grolsch.
De 2x esp boardje ingangen kunnen ook als s0 pulsingangen gebruikt worden.
Handig voor een kWh meter. (of 2)

Heb het zelf ook. En kies graag zelf de standen...(alles automatisch kan automatisch ook mis gaan :+ )
Ik weet niet zeker of ik je goed begrijp. Dat kabeltje heb ik er dus al tussen zitten en die beperkt wel het compressorvermogen maar niet de snelheid van de ventilator onder een bepaalde temperatuur. Mijn ervaring is dus dat dat laatste met name geluidshinder veroorzaakt en ik denk dat je dat alleen oplost met het faken van de buitentemperatuursensor maar misschien heb ik het mis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
godfriedd schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 21:33:
[...]

Ik weet niet zeker of ik je goed begrijp. Dat kabeltje heb ik er dus al tussen zitten en die beperkt wel het compressorvermogen maar niet de snelheid van de ventilator onder een bepaalde temperatuur. Mijn ervaring is dus dat dat laatste met name geluidshinder veroorzaakt en ik denk dat je dat alleen oplost met het faken van de buitentemperatuursensor maar misschien heb ik het mis.
Als je in de buitenunit dipswitch SW7-1 op OFF zet draait de ventilator langzamer bij Tb <6°C als het kabeltje op 50% of 75% staat. De compressor beperking wordt dan wel minder sterk.
doek55 in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Acties:
  • +2 Henk 'm!
godfriedd schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 20:26:
Ik heb geen Flash injectie want ik heb een SW100YAA dus daarvoor hoef ik het niet te doen. Als iemand een suggestie heeft dan graag. Ik durf het op zich wel aan om die sensor te faken dat hij altijd denkt dat het 5 graden warmer is dan in werkelijkheid zodat hij bijvoorbeeld alleen als het echt onder 0 is hij wat harder draait.
Ik heb ondertussen een theorie ontwikkeld over die hogere fansnelheden bij temperaturen onder de 6°C:
Volgens mij is het doel om zo lang mogelijk aanvriezing (en dus defrosts) te voorkomen. Bij lagere buitentemperaturen daalt natuurlijk ook temperatuur van de verdamper, waardoor deze onder nul dreigt te komen en gaat aanvriezen. Door nu onder de 6°C de fan harder te laten draaien, wordt het temperatuurverschil tussen verdamper en buitenlucht verlaagd, waardoor het aanvriezen nog even wordt voorkomen.
Bij mij gaat ie pas onder de 3°C aanvriezen. Waarschijnlijk zou dat bij een lager ventilatortoerental eerder zijn.

Voor meer info: Ik heb geprobeerd om alle info over het beroemde kabeltje en de overige stille modi in deze post vlak onder de TS te verzamelen (het verhaal over de stille modi staat onderaan):
Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
doek55 schreef op dinsdag 1 februari 2022 @ 22:21:
[...]

Als je in de buitenunit dipswitch SW7-1 op OFF zet draait de ventilator langzamer bij Tb <6°C als het kabeltje op 50% of 75% staat. De compressor beperking wordt dan wel minder sterk.
doek55 in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"
Andrehj schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 08:29:
[...]

Ik heb ondertussen een theorie ontwikkeld over die hogere fansnelheden bij temperaturen onder de 6°C:
Volgens mij is het doel om zo lang mogelijk aanvriezing (en dus defrosts) te voorkomen. Bij lagere buitentemperaturen daalt natuurlijk ook temperatuur van de verdamper, waardoor deze onder nul dreigt te komen en gaat aanvriezen. Door nu onder de 6°C de fan harder te laten draaien, wordt het temperatuurverschil tussen verdamper en buitenlucht verlaagd, waardoor het aanvriezen nog even wordt voorkomen.
Bij mij gaat ie pas onder de 3°C aanvriezen. Waarschijnlijk zou dat bij een lager ventilatortoerental eerder zijn.

Voor meer info: Ik heb geprobeerd om alle info over het beroemde kabeltje en de overige stille modi in deze post vlak onder de TS te verzamelen (het verhaal over de stille modi staat onderaan):
Dank jullie beiden. Dat SW7-1 die functie had wist ik eigenlijk niet dus ik zal die eens in de 'off' stand zetten en kijken wat het scheelt.

Dat een hogere ventilatorsnelheid wordt geactiveerd om aanvriezen te vertragen lijkt me inderdaad zeker het geval en mogelijk neemt de tijd tussen defrosten flink af met het toepassen van de beperking op de ventilatorsnelheid maar aangezien de wp hier eigenlijk nooit hard hoeft te werken denk en hoop ik dat het meevalt. Dus in ieder geval het proberen waard.

Zo op het eerste gezicht scheelt 650 of 700rpm max ook weer niet erg veel maar wie weet is het wel net een merkbaar verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
godfriedd schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:26:
Dank jullie beiden. Dat SW7-1 die functie had wist ik eigenlijk niet dus ik zal die eens in de 'off' stand zetten en kijken wat het scheelt.
Kun jij ook die stille modus in het menu van je binnenunit instellen? Of ondersteunt jouw versie dat nog niet? Heb jij een FTC5 of een FTC6? Want stel dat jij een FTC5 (ERSC-VM2C)hebt en die ondersteunt dat niet, dan kan ik die info ook in de bovengenoemde post toevoegen.
Ik ben benieuwd naar het verschil in geluid.

[ Voor 5% gewijzigd door Andrehj op 02-02-2022 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• doek55
Andrehj schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:32:
[...]

Kun jij ook die stille modus in het menu van je binnenunit instellen? Of ondersteunt jouw versie dat nog niet? Heb jij een FTC5 of een FTC6? Want stel dat jij een FTC5 (ERSC-VM2C)hebt en die ondersteunt dat niet, dan kan ik die info ook in de bovengenoemde post toevoegen.
Ik heb de ERSD-VM2C icm FTC5 en heb de functie niet in het menu, maar alleen via SW7-1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
doek55 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:01:
Ik heb de ERSD-VM2C icm FTC5 en heb de functie niet in het menu, maar alleen via SW7-1.
Dank. Dan is dat dus een functie die met de FTC6 (ExSx-VM2D) geïntroduceerd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godfriedd
Andrehj schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:32:
[...]

Ik heb inderdaad de ERST20C-VM2C FTC5 en die stille functie zit niet in mijn menu. Enig idee of die stille modus hetzelfde is als wanneer je het kabeltje dit laat doen icm SW7-1? Of is dit weer een iets andere uitvoering van een stille modus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-09 11:01
godfriedd schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 10:26:
[...]

Dat een hogere ventilatorsnelheid wordt geactiveerd om aanvriezen te vertragen lijkt me inderdaad zeker het geval en mogelijk neemt de tijd tussen defrosten flink af met het toepassen van de beperking op de ventilatorsnelheid maar aangezien de wp hier eigenlijk nooit hard hoeft te werken denk en hoop ik dat het meevalt. Dus in ieder geval het proberen waard.

Zo op het eerste gezicht scheelt 650 of 700rpm max ook weer niet erg veel maar wie weet is het wel net een merkbaar verschil.
Dergelijke functies werden bij de oudere modellen wel beschreven, o.a. voor de YHA-serie.
Hierbij de betreffende pagina's uit het service manual.
Wellicht iets om toe te voegen @Andrehj ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YCiFJ965j3lN2PzAqPHhg694J00=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/garZT1pfQhhaxtv35rHOyCtg.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SJ5B8StuVECqhk2c5D1podBxHIQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BGQrrcn1rTAGoUFLys0LD6u6.jpg?f=fotoalbum_large

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Remco45 schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 11:19:
Dergelijke functies werden bij de oudere modellen wel beschreven, o.a. voor de YHA-serie.
Hierbij de betreffende pagina's uit het service manual.
Wellicht iets om toe te voegen @Andrehj ?
Dankjewel, maar al die info stond al in Andrehj in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen" Hooguit in een iets andere layout, omdat het uit een andere handleiding kwam, maar de inhoud is hetzelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco45
Check, had de dipswitch info over het hoofd gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Andrehj schreef op woensdag 2 februari 2022 @ 08:29:
[...]

Volgens mij is het doel ook om meer warmte te kunnen onttrekken uit de koudere buitenlucht.

Ik zou er mee oppassen met lage temperaturen, ik verwacht een slechtere cop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alberthakvoort
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 06:57
In hoeverre is het voor een Ecodan (75YAA) nog belangrijk dat je voor een automaat met C of B kiest qua karakteristiek?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HammieDuDe
alberthakvoort schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 09:29:
In hoeverre is het voor een Ecodan (75YAA) nog belangrijk dat je voor een automaat met C of B kiest qua karakteristiek?
Als het niet nodig is, niet hoger/trager dan nodig nemen. Ik heb mijne achter een B16 aardlekautomaat zitten, gaat prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
HammieDuDe schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 09:32:
Als het niet nodig is, niet hoger/trager dan nodig nemen. Ik heb mijne achter een B16 aardlekautomaat zitten, gaat prima.
Yep. B16 functioneert hier ook probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JVR2
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18-03-2023
LeonTebbens schreef op maandag 31 januari 2022 @ 16:35:
[...]

Je kan de verbruikte en opgewekte energie van de warmtepomp (zowel voor SWW als verwarming) achterhalen via dat script. Alleen geeft het bij mij soms eigenaardige resultaten terug. Zo komt het voor dat volgende parameters zinvol ingevuld worden:

Device.DailyHeatingEnergyConsumed
Device.DailyHotWaterEnergyConsumed
Device.DailyHeatingEnergyProduced
Device.DailyHotWaterEnergyProduced

De waarden die dan ingevuld worden, komen overeen met de energiewaarden die afgelezen worden op het display van de warmtepomp.
Alleen kan het zijn dat er even later dan weer overal nullen staan. En weer wat later staan er ineens wel weer ingevulde waarden.

Dus afhankelijk op welk moment de waarden uitgelezen worden, lijkt er iets zinvol in te staan, of krijg je 0 terug voor die waarden. Wel vervelend.

Nog iemand dat al vastgesteld, en eventueel verklaring voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De flow vind je ook niet in de data die Melcloud2Domoticz ophaalt. Maar in .deviceid vind ik wel de volgende parameter:
"CondensingTemperature":23.54
Deze log ik zelf (nog) niet.
Is dat niet de temperatuur van het koelmiddel in de binnenunit, thermistor TH2?
Dit zou dan de temperatuur zijn waarmee het vloeibare R410a de binnenunit weer verlaat.
(Maar van dat stukje weet ik eigenlijk veel te weinig).
Het zou wel aardig kunnen kloppen met mijn Tr, die 21.5 °C is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JVR2 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 17:24:
Device.DailyHeatingEnergyConsumed
Device.DailyHotWaterEnergyConsumed
Device.DailyHeatingEnergyProduced
Device.DailyHotWaterEnergyProduced

De waarden die dan ingevuld worden, komen overeen met de energiewaarden die afgelezen worden op het display van de warmtepomp.
Alleen kan het zijn dat er even later dan weer overal nullen staan. En weer wat later staan er ineens wel weer ingevulde waarden.
Nog iemand dat al vastgesteld, en eventueel verklaring voor?
Waarschijnlijk draai je het script elke minuut? Dat gaat fout sinds de laatste firmware-update van de wifi-adapter.
Alle uitleg daarover (en de oplossing!) vind je in deze post.

[ Voor 19% gewijzigd door Andrehj op 03-02-2022 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JVR2
Andrehj schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 19:47:
[...]

Waarschijnlijk draai je het script elke minuut? Dat gaat fout sinds de laatste firmware-update van de wifi-adapter.
Alle uitleg daarover (en de oplossing!) vind je in deze post.
Neen, dat had ik ook al gezien. Script draait effectief om de 2 minuten. Ik ga het in de gaten houden, en kijken of ik dat fenomeen blijft opmerken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco45
[...]
Ik heb ze [Flow, Refrigerant temperature] (helaas) ook niet kunnen vinden via melcloud2domoticz script.
Ja, die waarden kan je met de Procon Melcobems mini A1M gewoon uitlezen.
Andrehj schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 19:44:
[...]

De flow vind je ook niet in de data die Melcloud2Domoticz ophaalt. Maar in .deviceid vind ik wel de volgende parameter:
"CondensingTemperature":23.54
Deze log ik zelf (nog) niet.
Is dat niet de temperatuur van het koelmiddel in de binnenunit, thermistor TH2?
Dit zou dan de temperatuur zijn waarmee het vloeibare R410a de binnenunit weer verlaat.
(Maar van dat stukje weet ik eigenlijk vee te weinig).
Het zou wel aardig kunnen kloppen met mijn Tr, die 21.5 °C is.
Klopt: en als het systeem goed werkt is de refrigerant temperature hetzelfde of iets lager dan de watertemperatuur van de uitgaande leiding van de platenwarmtewisselaar.
Dat zou dan niet Tr maar Ta moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Remco45 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 20:01:

Klopt: en als het systeem goed werkt is de refrigerant temperature hetzelfde of iets lager dan de watertemperatuur van de uitgaande leiding van de platenwarmtewisselaar.
Dat zou dan niet Tr maar Ta moeten zijn.
Dat klopt dan mooi.
Mijn "CondensingTemperature" (TH2) was 23.54°C
Mijn Tr was 21.5 (volgens Mitsubishi) of 21.40 volgens Kamstrup.
Mijn Ta was 24.74 (volgens Kamstrup), dus 1.2K hoger dan de condensing temperature.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JVR2 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 19:50:
[...]
Neen, dat had ik ook al gezien. Script draait effectief om de 2 minuten. Ik ga het in de gaten houden, en kijken of ik dat fenomeen blijft opmerken.
Wat gebeurt er als je het script nog iets minder vaak laat draaien? Bijvoorbeeld om de drie minuten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JVR2
Andrehj schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 20:15:
[...]

Wat gebeurt er als je het script nog iets minder vaak laat draaien? Bijvoorbeeld om de drie minuten?
Dat ga ik eens uitproberen als ik dat fenomeen blijf opmerken.
Nu blijft hij voorlopig toch blijkbaar de juiste waarden wegschrijven ...
Ik ben nog niet zo lang die gegevens aan het uitlezen, dus ik weet niet hoe vaak dit effect optreedt. Als het vaak terugkomt, dan ga ik het script inderdaad eens minder vaak oproepen. Maar ik zou liefst om de 2 minuten blijven loggen, want als je de periode langer maakt, dan kan er mogelijk nuttige informatie verloren gaan (bijvoorbeeld bij momenten dat er IN/UITgeschakeld wordt. Later is dat niet echt zo belangrijk meer, maar zo lang ik in de fase zit dat ik wil controleren of de WP wel goed afgeregeld is, wil ik toch zo nauwkeurig mogelijk loggen.

Ik heb nu -tijdelijk- een extra sensor aangemaakt voor één van die energiewaarden, en daarop doe ik en "data push" naar de influx database op het moment dat de waarde verandert. Eigenlijk verwacht ik daar maar 1 verandering per dag, maar als hij in de loop van de dag regelmatig wisselt tussen een zinvolle waarde en een nulwaarde, dan moet ik dat normaal gezien op die manier kunnen vaststellen, en kijken of daar een patroon in te vinden is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09 14:18
Ligt het aan mij of is het max opgenomen vermogen van de SUZ-SWM40 VA wel heel hoog? 13,9A voor een 4kW WP. Dat is een volle 16A groep. Veel andere WPs van hetzelfde formaat trekken niet meer dan 1kW uit de muur. Heeft iemand enig idee waar dit verschil in zit en waar als die elektriciteit voor wordt gebruikt?

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• doek55
HarmoniousVibe schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 09:35:
Ligt het aan mij of is het max opgenomen vermogen van de SUZ-SWM40 VA wel heel hoog? 13,9A voor een 4kW WP. Dat is een volle 16A groep. Veel andere WPs van hetzelfde formaat trekken niet meer dan 1kW uit de muur. Heeft iemand enig idee waar dit verschil in zit en waar als die elektriciteit voor wordt gebruikt?
Als je het databook bekijkt zie je dat de 40, 60 en 80 allemaal 13,9A als max current hebben terwijl de SWM40 een kleinere compressor van nominaal 900W heeft.
Maar als je het schema met capacity en COP bekijkt zie je bij Max @ A2/W60: 5,4kW / 1,58COP = 3,4/230V = 15A. Dan gaat ie er zelfs overheen en dat is vreemd. Je kunt natuurlijk de compressor begrenzen op 50%/75% of stille modus.

Je moet ook nooit naar het typenummer van een warmtepomp kijken om te bepalen wat het vermogen is. De SWM40 is bijvoorbeeld geen 4kW warmtepomp maar 5,4kW. Zie de topic start met maximaal vermogen bij -10°C.

[ Voor 10% gewijzigd door doek55 op 04-02-2022 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
doek55 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 10:48:
[...]

Als je het databook bekijkt zie je dat de 40, 60 en 80 allemaal 13,9A als max current hebben terwijl de SWM40 een kleinere compressor van nominaal 900W heeft.
Maar als je het schema met capacity en COP bekijkt zie je bij Max @ A2/W60: 5,4kW / 1,58COP = 3,4/230V = 15A. Dan gaat ie er zelfs overheen en dat is vreemd. Je kunt natuurlijk de compressor begrenzen op 50%/75% of stille modus.

Je moet ook nooit naar het typenummer van een warmtepomp kijken om te bepalen wat het vermogen is. De SWM40 is bijvoorbeeld geen 4kW warmtepomp maar 5,4kW. Zie de topic start met maximaal vermogen bij -10°C.
Misschien dat het de opstartstroom is? Alhoewel er ook weer op de site staat dat het een soft starter in zit.. 900W klinkt wel redelijker. Dan zou hij bij de wasmachinegroep kunnen, daar heb ik op zich nog 6A over.

12 × LG 330Wp (Enphase) | Daikin FTXM-N 3,5+2,0+2,0kW | Panasonic KIT-WC03J3E5 3kW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doek55
HarmoniousVibe schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 10:57:
[...]

Misschien dat het de opstartstroom is? Alhoewel er ook weer op de site staat dat het een soft starter in zit.. 900W klinkt wel redelijker. Dan zou hij bij de wasmachinegroep kunnen, daar heb ik op zich nog 6A over.
Als je geen hoge Ta nodig hebt zal dat wel goed gaan (A-10/W40 = 9A), maar als je ook SWW wilt verwarmen zul je dat niet tegelijk met de wasmachine moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarmoniousVibe
doek55 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 11:03:
[...]

Als je geen hoge Ta nodig hebt zal dat wel goed gaan (A-10/W40 = 9A), maar als je ook SWW wilt verwarmen zul je dat niet tegelijk met de wasmachine moeten doen.
Een Ta van 35 is op zich prima.

SWW ben ik nog over aan het twijfelen. Als ik er zo'n all-in-one binnenunit bijneem, kan ik die dan op een losse groep aansluiten? Vooral met het oog op het elektrisch element. En als ik daar de stekker uittrek, draait de WP dan nog wel door voor CV en SWW dat je weet? Op die groep waarop ik die binnenunit (dan wel een losse WPB) aan zou willen sluiten zit namelijk al een infraroodsauna die de volle 3500W trekt. Echter, deze gebruik ik echt zelden (paar keer per jaar) dus dan kan ik op zich de stekker wel even omwisselen, of er een voorrangsschakeling voorzetten. Maar dan wil ik wel graag hebben dat de levering van SWW gewoon doorgaat, omdat je een ook een paar keer in de douche moet enzo, en het liefst ook de CV-functie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:17

breinonline

Are you afraid to be known?

@Andrehj Mag ik ook in de startpost genoemd O-)

PUHZ-SHW112YAA met ERSC-VM2D sinds april 2020.

En als aanvulling op de startpost onder Monitoring en besturing op afstand:
Home Assistant
Naast Domoticz praat natuurlijk ook Home Assistant met je Ecodan warmtepomp. Er is een officiële integratie beschikbaar die communiceert met MELcloud. Zo kun je ook de MELcloud app blijven gebruiken, maar ook uitlezen en automatiseren in Home Assistant. Zo kan je de in de startpost genoemde setpoint verhoging voor de legionellarun automatiseren, evenals het daarna weer verlagen ervan. Er is ook een Home Assistant community topic.

En aanvulling op wat er beter kan:

Datum / tijd legionellacyclus wijzigen
Probleem
De legionellacyclus moet op een andere dag of tijd gestart worden. Een andere tijd is makkelijk te kiezen, een andere dag niet. Je kan slechts de frequentie wijzigen.
Oplossingsvoorstel
Er zijn twee mogelijkheden: stel de frequentie zo in dat de run op de gewenste dag komt te staan. Dus als hij van zondag naar zaterdag moet, stel je 6 dagen in. In eerste instantie zal de nieuwe run dan toch op zondag plaatsvinden, dat komt omdat de warmtepomp direct na de run kijkt naar de ingestelde frequentie en daarna de nieuwe datum vaststelt. Dus pas na nog een keer op zondag lopen, zal de run daarna op zaterdag plaatsvinden. Je moet dan tussen de laatste run op zondag en de run op zaterdag ook weer de frequentie terugzetten naar een week (of wat je wil om een vaste dag in de week te krijgen).
De tweede mogelijkheid is om legionella uit te schakelen en op de gewenste dag weer in te schakelen.

[ Voor 39% gewijzigd door breinonline op 04-02-2022 12:24 ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:17

breinonline

Are you afraid to be known?

En voor de volledigheid als iemand anders met het verhogen van het setpoint wil klooien in Home Assistant. Dit deel van mijn automation zorgt daarvoor (legionella staat gepland op zaterdag 00:00u). automations.yaml:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
#############################################################################################################
## SWW regeling                                                                                            ##
#############################################################################################################
- id: '201212192034'
  alias: SWW regeling
  description: Verwarm de SWW tank indien de temperatuur zakt
  trigger:
    - platform: state
      entity_id: sensor.ecodan_operation_mode
      to: 'Legionella'
      id: '1'
    - platform: state
      entity_id: sensor.ecodan_operation_mode
      from: 'Legionella'
      id: '2'
  action:
    - choose:
        - conditions: #Verhoog setpoint voor legionellar tijdelijk als legionellarun start
            - condition: trigger
              id: '1'
            - condition: time
              weekday:
                - fri
          sequence:
            - service: water_heater.set_temperature
              target:
                entity_id: water_heater.ecodan
              data:
                temperature: 58
        - conditions: #Verlaag setpoint weer na afloop legionellarun
            - condition: trigger
              id: '2'
          sequence:
            - service: water_heater.set_temperature
              target:
                entity_id: water_heater.ecodan
              data:
                temperature: 50
  mode: single

Update 29-04-2022:
Ik ben nog wat vergeten. Om na de run het setpoint weer te verlagen kijk ik naar de operation mode, maar die zit niet in de standaard MELcloud integratie.

Als volgt kun je meer zaken uitlezen dan met de standaard integratie:
Log in op https://app.melcloud.com en open een pagina met bedieningselementen van je warmtepomp. Zet je browser developer tools aan en ga via network > XHR > headers en zoek dan je deviceID, buildingID en X-MitsContextKey op:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d6nJTE5myQNyuxmscKuhrfZzS9E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/iiP8YnrVqf5GKzxCfiOG5R0r.png?f=fotoalbum_large

Nu kan je deze gegevens gebruiken om via de commandline zaken uit te lezen met het commando (uiteraard je eigen gevonden key/id's invulen ;)):
code:
1
'curl -v -H "X-MitsContextKey: ABC1234567890" "https://app.melcloud.com/Mitsubishi.Wifi.Client/user/ListDevices?id=123456&buildingID=123456"| jq ".[].Structure.Devices[].Device"'

Om een en ander te automatiseren in HA kan je de volgende zaken aanmaken.
secrets.yaml:
YAML:
1
melcloud_curl: 'curl -v -H "X-MitsContextKey: ABC1234567890" "https://app.melcloud.com/Mitsubishi.Wifi.Client/user/ListDevices?id=123456&buildingID=123456"| jq ".[].Structure.Devices[].Device"'

sensor.yaml:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
## Uitlezen melcloud informatie                                                                            ##
#https://community.home-assistant.io/t/mitsubishi-melcloud-integration-with-home-assistant/26275/366
- platform: command_line
  command: !secret melcloud_curl
  name: ecodan_cmd
  json_attributes:
    - DailyHeatingEnergyConsumed
    - DailyHeatingEnergyProduced
    - DailyHotWaterEnergyConsumed
    - DailyHotWaterEnergyProduced
    - DailyCoolingEnergyConsumed
    - DailyCoolingEnergyProduced
    - FlowTemperature
    - OutdoorTemperature
    - ReturnTemperature
    - TargetHCTemperatureZone1
    - SetTankWaterTemperature
    - TankWaterTemperature
    - OperationMode
    - UnitStatus
    - OperationModeZone1
    - HeatPumpFrequency
  value_template: "OK"
  scan_interval: 120
  command_timeout: 30

Noot: in deze lijst kan je alles opgeven wat je via het curl commando aan informatie uit je unit krijgt. Bovenstaande vond ik nuttig maar je kan dus toevoegen of weglaten wat je wil.

template.yaml:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
## MELcloud                                                                                                ##
- sensor: 
  - name: "flowtemperature"
    state: "{{ state_attr('sensor.ecodan_cmd', 'FlowTemperature') }}"
    unit_of_measurement: "°C"
    unique_id: "20211225181401"
  - name: "returntemperature"
    state: "{{ state_attr('sensor.ecodan_cmd', 'ReturnTemperature') }}"
    unit_of_measurement: "°C"
    unique_id: "20211225181402"
  - name: "dailyheatingenergyconsumed"
    state: "{{ state_attr('sensor.ecodan_cmd', 'DailyHeatingEnergyConsumed') }}"
    unit_of_measurement: "kWh"
    unique_id: "20211225181403"
  - name: "dailyheatingenergyproduced"
    state: "{{ state_attr('sensor.ecodan_cmd', 'DailyHeatingEnergyProduced') }}"
    unique_id: "20211225181404"
  - name: "dailyhotwaterenergyconsumed"
    state: "{{ state_attr('sensor.ecodan_cmd', 'DailyHotWaterEnergyConsumed') }}"
    unique_id: "20211225181405"
  - name: "dailyhotwaterenergyproduced"
    state: "{{ state_attr('sensor.ecodan_cmd', 'DailyHotWaterEnergyProduced') }}"
    unique_id: "20211225181406"
  - name: "dailycoolingenergyconsumed"
    state: "{{ state_attr('sensor.ecodan_cmd', 'DailyCoolingEnergyConsumed') }}"
    unique_id: "20220418074901"
  - name: "dailycoolingenergyproduced"
    state: "{{ state_attr('sensor.ecodan_cmd', 'DailyCoolingEnergyProduced') }}"
    unique_id: "20220418074902"
  - name: "cop totaal"
    state: >
      {% if is_state('sensor.dailyheatingenergyconsumed', '0') and is_state('sensor.dailyhotwaterenergyconsumed', '0') and is_state('sensor.dailycoolingenergyconsumed', '0') %}
        oneindig
      {% else %}
        {% set a = states('sensor.dailyheatingenergyconsumed') | float (default=0.001) %}
        {% set b = states('sensor.dailyheatingenergyproduced') | float (default=0.0001) %}
        {% set c = states('sensor.dailyhotwaterenergyconsumed') | float (default=0.001) %}
        {% set d = states('sensor.dailyhotwaterenergyproduced') | float (default=0.0001) %}
        {% set e = states('sensor.dailycoolingenergyconsumed') | float (default=0.001) %}
        {% set f = states('sensor.dailycoolingenergyproduced') | float (default=0.0001) %}
      {{ ((b + d + f) / (a + c + e)) | round(2)}}
      {% endif %}
    unit_of_measurement: ""
    unique_id: "20220119203801"
  - name: "cop verwarming"
      {% if is_state('sensor.dailyheatingenergyconsumed', '0') %}
        oneindig
      {% else %}
        {% set a = states('sensor.dailyheatingenergyconsumed') | float (default=0.001) %}
        {% set b = states('sensor.dailyheatingenergyproduced') | float (default=0.0001) %}
      {{ (b / a) | round(2)}}
      {% endif %}
    unique_id: "20220420205501"
  - name: "cop SWW"
      {% if is_state('sensor.dailyhotwaterenergyconsumed', '0') %}
        oneindig
      {% else %}
        {% set a = states('sensor.dailyhotwaterenergyconsumed') | float (default=0.001) %}
        {% set b = states('sensor.dailyhotwaterenergyproduced') | float (default=0.0001) %}
      {{ (b / a) | round(2)}}
      {% endif %}
    unique_id: "20220420205502"
  - name: "cop koeling"
      {% if is_state('sensor.dailycoolingenergyconsumed', '0') %}
        oneindig
      {% else %}
        {% set a = states('sensor.dailycoolingenergyconsumed') | float (default=0.001) %}
        {% set b = states('sensor.dailycoolingenergyproduced') | float (default=0.0001) %}
      {{ (b / a) | round(2)}}
      {% endif %}
    unique_id: "20220420205503"
  - name: "ecodan operation mode"
      {% if is_state_attr('sensor.ecodan_cmd','OperationMode',0) %}
        Off
      {% elif is_state_attr('sensor.ecodan_cmd','OperationMode',1) %}
        SWW
      {% elif is_state_attr('sensor.ecodan_cmd','OperationMode',2) %}
        Heating
      {% elif is_state_attr('sensor.ecodan_cmd','OperationMode',3) %}
        Cooling
      {% elif is_state_attr('sensor.ecodan_cmd','OperationMode',4) %}  
        Defrost     
      {% elif is_state_attr('sensor.ecodan_cmd','OperationMode',5) %}
        Standby
      {% elif is_state_attr('sensor.ecodan_cmd','OperationMode',6) %}  
        Legionella    
      {% else %}
        Unknown
      {% endif %}
    unique_id: '20211228205501'
  - name: "OperationModeZone1"
      {% if is_state_attr('sensor.ecodan_cmd','OperationModeZone1',0) %}
        Heating thermostat
      {% elif is_state_attr('sensor.ecodan_cmd','OperationModeZone1',1) %}
        Heating flowtemperature
      {% elif is_state_attr('sensor.ecodan_cmd','OperationModeZone1',2) %}
        Heating compensation curve
      {% elif is_state_attr('sensor.ecodan_cmd','OperationModeZone1',3) %}
        Cooling thermostat
      {% elif is_state_attr('sensor.ecodan_cmd','OperationModeZone1',4) %}  
        Cooling flowtemperature
      {% else %}
        Unknown
      {% endif %}
    unique_id: '20211228211501'
  - name: "HeatPumpFrequency"
    state: "{{ state_attr('sensor.ecodan_cmd', 'HeatPumpFrequency') }}"
    unit_of_measurement: "Hz"
    unique_id: "20220209220501"

De nieuwe sensoren moeten onder settings > devices & services > Entities verschijnen. Doen ze dat niet dan klopt er iets niet. Vergeet niet alle bestanden te includen, kijk goed in de logs of er geen foutmeldingen zijn en verhelp die. En restart voor de zekerheid heel home assistant een keer.

Update dec 2023: deel ven de code is gewijzigd door HA wijzigen. Zie jorisdekloris in "Mitsubishi Electric Ecodan Lucht/Water Warmtepompen"

[ Voor 74% gewijzigd door breinonline op 15-12-2023 11:48 . Reden: temp naar 58ºC gewijzigd ]

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +1 Henk 'm!
HarmoniousVibe schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 09:35:
Welke 4 kW warmtepomp trekt maximaal 1 kW dan? Dat kan namelijk niet, want dat zou betekenen dat ie bij -10/50 nog steeds een COP van 4 heeft, en dat heb ik nog nooit gezien.
Dus of het werkelijk opgenomen vermogen ligt een stuk hoger, of ze leveren bij zware vorst (veel) minder dan 4 kW thermisch vermogen.

Over die groep: Ik zou een WP (zeker gezien de aansluitwaarde) altijd een eigen groep geven. Deze bij een wasmachine die ook piek makkelijk 2 kW trekt is vragen om problemen.
Bovendien kun je bij de combinatie met een andere verbruiker het verbruik van de WP veel moeilijker apart meten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nightfall
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 03-08 12:08
Beste Ecodan guru's,

Ik heb sinds oplevering van mijn nieuwbouw-rijtjeshuis (bijna 2 jaar terug) een Ecodan (ERST20C-VM2C met PUHZ-SW100YAA en 200L boiler) en heb een aantal vragen aan de kenners:

1. Mijn verbruik op koude dagen gaat richting 30kWh per dag, dat klinkt me nogal hoog voor een warmtepomp. Is het realistisch?

2. In mijn energieverbruiksgrafiek (P1 meter) zie ik de warmtepomp in een cyclus van 4 keer per uur aan en uit gaan (steeds kort aan op 1kW verbruik ongeveer, iets van 5 minuten lang, dan 10 minuten uit). Is dat normaal gedrag of is het een indicatie voor overdimensionering? (Het huis is 185m2 met grote glazen puien en bad, denk dat ze daarom voor een 11kW unit gekozen hebben). Ik monitor nog maar kort dus weet niet hoe het is als het echt koud wordt buiten.

3. Ik overweeg om SWW via een schedule in te stellen op 'alleen verwarmen tussen 10u en 16u' (op het warmst van de dag dus voor de hoogste COP), zie ik daarbij iets over het hoofd?

4. Hoe stel je zelf een goeie stooklijn in? Doe je dat experimenteel?

5. Mijn buren ervaren een brommend geluid (gelokaliseerd als afkomstig van mijn buitenunit) dat ze in hun huis horen (hun luchtinlaat zit 1m van mijn buitenunit af, lekker handig ontworpen door de projectontwikkelaar..). De installateur suggereerde een 'night mode' printje te installeren om de overlast te verminderen. Ik heb nu een studeerkamer die 's ochtends al vrij koud is op koude nachten, 2-3 graden onder ingesteld dus ik vrees voor de temperatuur daar als 's nachts het vermogen verder terug gaat. Ik heb dat dus nog even afgehouden maar misschien onterecht. Wat zouden jullie adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nightfall schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 16:29:
Beste Ecodan guru's,

Ik heb sinds oplevering van mijn nieuwbouw-rijtjeshuis (bijna 2 jaar terug) een Ecodan (ERST20C-VM2C met PUHZ-SW100YAA en 200L boiler) en heb een aantal vragen aan de kenners:

1. Mijn verbruik op koude dagen gaat richting 30kWh per dag, dat klinkt me nogal hoog voor een warmtepomp. Is het realistisch?
Dat is waarschijnlijk je totaalverbruik. Om het verbruik van je WP te kunnen beoordelen moet je het verbruik van enkel je WP weten. Installeer hiervoor een kWh meter in je meterkast (of laat deze installeren). Maar ook met de Melcloud adapter (zie topicstart) krijg je al een aardige indicatie.
2. In mijn energieverbruiksgrafiek (P1 meter) zie ik de warmtepomp in een cyclus van 4 keer per uur aan en uit gaan (steeds kort aan op 1kW verbruik ongeveer, iets van 5 minuten lang, dan 10 minuten uit). Is dat normaal gedrag of is het een indicatie voor overdimensionering? (Het huis is 185m2 met grote glazen puien en bad, denk dat ze daarom voor een 11kW unit gekozen hebben). Ik monitor nog maar kort dus weet niet hoe het is als het echt koud wordt buiten.

3. Ik overweeg om SWW via een schedule in te stellen op 'alleen verwarmen tussen 10u en 16u' (op het warmst van de dag dus voor de hoogste COP), zie ik daarbij iets over het hoofd?

5. Mijn buren ervaren een brommend geluid (gelokaliseerd als afkomstig van mijn buitenunit) dat ze in hun huis horen (hun luchtinlaat zit 1m van mijn buitenunit af, lekker handig ontworpen door de projectontwikkelaar..). De installateur suggereerde een 'night mode' printje te installeren om de overlast te verminderen. Ik heb nu een studeerkamer die 's ochtends al vrij koud is op koude nachten, 2-3 graden onder ingesteld dus ik vrees voor de temperatuur daar als 's nachts het vermogen verder terug gaat. Ik heb dat dus nog even afgehouden maar misschien onterecht. Wat zouden jullie adviseren?
Tsja, dit is natuurlijk een redelijk dramatisch verhaal. Een 10 kW unit voor een 2 jaar oude rijwoning van 185m2.... 8)7 |:( 8)7 |:(
Die WP is minimaal een factor 2 te groot.
Maar: wat voor afgiftesysteem heb je? Het zal toch niet zo zijn dat je ook nog een zoneregeling hebt, waarbij er niet nagedacht is over hoe de WP daarin zijn minimale vermogen kwijt kan?
Zo ja: z.s.m. al die stelmotortjes verwijderen, groepen normaal inregelen en de installateur op cursus sturen!
Want ondanks dat die WP veel te groot is, zou deze met een (hoge) Ta toch wel zijn minimaal vermogen in de 185m2 VVW kwijt moeten kunnen. Daarom dus zoveel mogelijk zones open. En bij voorkeur de hele zoneregeling met buffervat e.d. eruit.

Wat staat er in je EPC-berekening over de transmissieverliezen in januari (waarde in W/K)?

Ik zou de installateur vragen om de unit terug te nemen, alsnog een passende warmtepomp te installeren (Mitsubishi SUZ-40 of zo, zie TS) of zo, en je het voor je veel te grote WP teveel betaalde geld terug te betalen.

[ Voor 19% gewijzigd door Andrehj op 04-02-2022 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JVR2
JVR2 schreef op donderdag 3 februari 2022 @ 20:56:
[...]
Ik heb nu -tijdelijk- een extra sensor aangemaakt voor één van die energiewaarden, en daarop doe ik en "data push" naar de influx database op het moment dat de waarde verandert. Eigenlijk verwacht ik daar maar 1 verandering per dag, maar als hij in de loop van de dag regelmatig wisselt tussen een zinvolle waarde en een nulwaarde, dan moet ik dat normaal gezien op die manier kunnen vaststellen, en kijken of daar een patroon in te vinden is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xLKR7md59toaQVcAcx5GUNls1PM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pqmwPRy0Ddj9oplvG9atbWuN.jpg?f=user_large
Het is dus inderdaad zo dat enkele keren per dag blijkbaar een 0-waarde uitgelezen wordt voor die energiewaarden. Gisterenavond maakte ik een testsensor aan, en pushte die waarde bij verandering naar mijn influx database. Je ziet dat er initieel de waarde 7200 instaat (verbruik verwarming van 02/02, want die waarde is steeds van de vorige dag). Nog voor middernacht gaat hij 2 keer naar 0, en dan weer de juiste waarde. De eerste peiling na middernacht verandert hij de 7220 in 11140, wat dan het verbruik van 3/2 vertegenwoordigt. Dat lijkt me volledig verwacht gedrag. Maar je ziet dat hij overdag 5 keer een 0-waarde teruggegeven heeft: om 9u02, om 14u02, 15u02, 15u20, 17u02. En bij de meting daarop is het telkens weer in orde. Ook vrij vreemd dat het -met uitzondering van 15u20- telkens de peiling na een nieuw uur betreft.

Nu, ik lees wel een aantal waarden uit in dat melcloud2domotics script, maar ik weet niet of het uitvoeren van die code zodanig veel tijd in beslag kan nemen dat die opgelegde periode van 2 minuten in het gedrang kan komen. Maar dan nog: hoe groot is de kans dan dat dit meestal dan om xxu02 optreedt?!

Voorlopig heb ik er nog geen verklaring voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
nightfall schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 16:29:
Beste Ecodan guru's,

In aanvulling op de reactie van @Andrehj :
  1. Hoe heb je het dagelijks verbruik gemeten? Via de P1 meter of via de hoofdbediening en dan maand gedeeld door aantal dagen? P1 is voor de gehele woning en via de hoofdbediening kan de afwijking zo maar 10% bedragen. Evt. hoog verbruik kan liggen aan de instellingen voor de ingebouwde 2 kW heater. Dedicated kWh meter dus. Heb je het dak vol met zonnepanelen?
  2. Het lijkt er inderdaad op dat hij zijn vermogen niet kwijt kan. Overigens is het minimum vermogen dezer dagen (Tbuiten tussen +7 en -7) maar een klein beetje hoger dan van b.v. een SW75YAA, dus dat ligt inderdaad waarschijnlijk aan een naregeling. Kan je het schema plaatsen?
    Verder had de installateur i.p.v. een grotere unit beter een grotere boiler (300 of 400 l) kunnen installeren. Afhankelijk van het aantal personen (denk ook aan latere verkoop) kan 200 l krap zijn.
  3. Mogelijk de "beperkte" boilerinhoud. Afhankelijk van het aantal personen, wasgewoonte (dagelijks douchen en/of bad) kan de boiler snel "leeg" raken en is 1 keer "laden" overdag te weinig. Extra laden resulteert in een hoger verbruik.
  4. Ja, begin eens met 25 bij Tbuiten 12 en 30 bij Tbuiten -12. Opschrijven en vergelijken. Bedenk dat de massa van de vloer(en) traagheid geeft, dus een wijziging tenminste 3 - 5 dagen de tijd geven.
  5. De woning is opgeleverd door een aannemer en het is dus zijn probleem. Ik zou daar de klacht indienen en niet rechtstreeks de WP-installateur benaderen. Nu wordt zijn probleem jouw probleem gemaakt. Het is van de zotte dat jij nu minder warmte zou mogen vragen omdat zij een foute opstelling hebben gemaakt. Overigens gaat bij zo'n korte afstand een ander systeem niet veel helpen als het echt koud wordt en bij SWW runs vrees ik. Een geluidsabsorberende omkasting/wand in combinatie met een andere opstelling (unit draaien) is effectiever. Kan je een foto plaatsen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
breinonline schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 12:02:
@Andrehj Mag ik ook in de startpost genoemd O-)

PUHZ-SHW112YAA met ERSC-VM2D sinds april 2020.

En als aanvulling op de startpost onder Monitoring en besturing op afstand:
Home Assistant
Naast Domoticz praat natuurlijk ook Home Assistant met je Ecodan warmtepomp. Er is een officiële integratie beschikbaar die communiceert met MELcloud. Zo kun je ook de MELcloud app blijven gebruiken, maar ook uitlezen en automatiseren in Home Assistant. Zo kan je de in de startpost genoemde setpoint verhoging voor de legionellarun automatiseren, evenals het daarna weer verlagen ervan. Er is ook een Home Assistant community topic.

En aanvulling op wat er beter kan:

Datum / tijd legionellacyclus wijzigen
Probleem
De legionellacyclus moet op een andere dag of tijd gestart worden. Een andere tijd is makkelijk te kiezen, een andere dag niet. Je kan slechts de frequentie wijzigen.
Oplossingsvoorstel
Er zijn twee mogelijkheden: stel de frequentie zo in dat de run op de gewenste dag komt te staan. Dus als hij van zondag naar zaterdag moet, stel je 6 dagen in. In eerste instantie zal de nieuwe run dan toch op zondag plaatsvinden, dat komt omdat de warmtepomp direct na de run kijkt naar de ingestelde frequentie en daarna de nieuwe datum vaststelt. Dus pas na nog een keer op zondag lopen, zal de run daarna op zaterdag plaatsvinden. Je moet dan tussen de laatste run op zondag en de run op zaterdag ook weer de frequentie terugzetten naar een week (of wat je wil om een vaste dag in de week te krijgen).
De tweede mogelijkheid is om legionella uit te schakelen en op de gewenste dag weer in te schakelen.

Dank voor je aanvullingen. Ik heb ze (licht aangepast) overgenomen in de juiste posts aan het begin van dit topic. _/-\o_
Als dank ook voor jou nu een plaatsje in de eregalerij in de TS ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nightfall
Andrehj schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 16:45:
Dat is waarschijnlijk je totaalverbruik. Om het verbruik van je WP te kunnen beoordelen moet je het verbruik van enkel je WP weten. Installeer hiervoor een kWh meter in je meterkast (of laat deze installeren). Maar ook met de Melcloud adapter (zie topicstart) krijg je al een aardige indicatie.
Hij houdt het zelf ook bij zag ik, bijvoorbeeld in januari heeft 'ie volgens zijn eigen schatting 500kWh verbruikt en daar rond 1500kWh mee gemaakt. Ik zal eens kijken naar een Melcloud adapter!
Die WP is minimaal een factor 2 te groot.
Dat vermoeden had ik al inderdaad. Fijn om het bevestigd te horen van iemand die er verstand van heeft ;-)
Maar: wat voor afgiftesysteem heb je? Het zal toch niet zo zijn dat je ook nog een zoneregeling hebt, waarbij er niet nagedacht is over hoe de WP daarin zijn minimale vermogen kwijt kan?
Zo ja: z.s.m. al die stelmotortjes verwijderen, groepen normaal inregelen en de installateur op cursus sturen!
Er ligt vloerverwarming op elke verdieping met een +/- regelaar per kamer. Sommige zones zijn altijd open (badkamer / hal). De rest naar gelang vraag. In de woonkamer hangt een thermostaat (daar blijft het meestal netjes op temperatuur +/- 0,2 graden, hoewel op echt koude dagen soms wel even een half graadje daalt voor 'ie het uiteindelijk weer recht trekt)
Want ondanks dat die WP veel te groot is, zou deze met een (hoge) Ta toch wel zijn minimaal vermogen in de 185m2 VVW kwijt moeten kunnen. Daarom dus zoveel mogelijk zones open. En bij voorkeur de hele zoneregeling met buffervat e.d. eruit.
Als ik alle zones open zet verminder ik waarschijnlijk het pendelen maar gaat vermoedelijk wel het verbruik verder omhoog of niet? Of wordt dat gecompenseerd door een hogere COP waarde?
Wat staat er in je EPC-berekening over de transmissieverliezen in januari (waarde in W/K)?
Dat kan ik zo niet vinden (ze verwijzen naar het bouwbesluit NEN 7120 voor wat betreft energieprestatie). Maar ik denk dat ze op basis van better-safe-than-sorry een grotere WP hebben gekozen dan strikt noodzakelijk. Bijna alle buren in het blok hebben deze combinatie als ik zo op de daken kijk! En bij het in aanbouw zijnde blok hiernaast zie ik weer dezelfde units staan dus daar wordt het hetzelfde verhaal denk ik.
Ik zou de installateur vragen om de unit terug te nemen, alsnog een passende warmtepomp te installeren (Mitsubishi SUZ-40 of zo, zie TS) of zo, en je het voor je veel te grote WP teveel betaalde geld terug te betalen.
Ik vermoed dat ik gegeven de historie met die installateur niet heel veel begrip ga oogsten. Dus mijn voornaamste hoop is dat ik 'm zo efficient en stil mogelijk kan laten werken ook al is 'ie veel te groot. Ik las bijvoorbeeld in dit topic over een 50% vermogen instelling die je kan doen ("kabeltje"), maar kan me voorstellen dat die niks verandert aan het minimum vermogen maar alleen de bovenkant limiteert. Of werkt dat anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nightfall
Dank voor je antwoorden, verhelderend!
  1. Hoe heb je het dagelijks verbruik gemeten? Via de P1 meter of via de hoofdbediening en dan maand gedeeld door aantal dagen? P1 is voor de gehele woning en via de hoofdbediening kan de afwijking zo maar 10% bedragen. Evt. hoog verbruik kan liggen aan de instellingen voor de ingebouwde 2 kW heater. Dedicated kWh meter dus. Heb je het dak vol met zonnepanelen?
Dat is inderdaad de hele woning, maar ik vermoed dat de warmtepomp wel het gros daarvan voor z'n rekening neemt. Koken / WTW / e.d. is elke dag vergelijkbaar. Dus extra pieken zijn eigenlijk altijd de WP / boiler. Ik heb inderdaad wat zonnepanelen, maar die doen in de winter niet zoveel (1-fase klein systeem).
  1. Het lijkt er inderdaad op dat hij zijn vermogen niet kwijt kan. Overigens is het minimum vermogen dezer dagen (Tbuiten tussen +7 en -7) maar een klein beetje hoger dan van b.v. een SW75YAA, dus dat ligt inderdaad waarschijnlijk aan een naregeling. Kan je het schema plaatsen?
Ik ben het schema nog bij elkaar aan het puzzelen. Ik heb in de technische ruimte een expansievat gezien en een Nibe boiler. Verder is er per kamer een naregelaar die een circuit open zet naar die kamer als de temperatuur onder de ingestelde waarde daalt (en als er ergens een circuit naar een kamer open is gaat de WP dus aan heb ik begrepen). In de woonkamer hangt de hoofdthermostaat. Als ik zo de handleiding lees vermoed ik dat de benedenverdieping zone 1 is en de andere kamers zone 2, maar dat is niet zeker. Van de andere kamers zijn er 2 met warmtevraag en 3 waar die nu uit staat (omdat het anders te warm wordt cq we daar nooit zijn).
  1. Overigens gaat bij zo'n korte afstand een ander systeem niet veel helpen als het echt koud wordt en bij SWW runs vrees ik. Een geluidsabsorberende omkasting/wand in combinatie met een andere opstelling (unit draaien) is effectiever. Kan je een foto plaatsen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4S5RueBDY-5r7jC-vykUhXWUmuA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kzp5QaxDBBVLJHfBijKmolbI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MCaNt6XCj5AaEqApvh1WHK7IR1w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XsvxTlUNMenymqrQrmw0aoX8.jpg?f=fotoalbum_large

Het is een beetje vertekend op de foto's, maar de luchtinlaat van de buren zit bijna in lijn met mijn buitenunit (de rechter). Mijn eigen luchtinlaat zit ernaast (daarom heb ik waarschijnlijk zelf geen last). De unit draaien betekent daardoor wel het probleem verplaatsen. Maar je hebt gelijk dat de aannemer dit moet oplossen (dat traject loopt overigens ook, maar al heel lang en stroperig, vandaar dat ik het hier eens opgooide om te zien wat jullie ervan denken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nightfall schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 18:45:
Hij houdt het zelf ook bij zag ik, bijvoorbeeld in januari heeft 'ie volgens zijn eigen schatting 500kWh verbruikt en daar rond 1500kWh mee gemaakt. Ik zal eens kijken naar een Melcloud adapter!
Sorry, was even vergeten dat je ook al veel info op de display kunt zien. Die adapter vertelt je niet heel veel meer dan je hier al ziet, behalve dan dat je het mooi per dag kunt zien. (Google maar even op Melcloud).
Even om aan te geven hoe waanzinnig inefficiënt je WP nu loopt: Ik had in januari voor verwarmen een COP van 5.74, jij haalt drie...
En ik had 313 kWh verbruikt voor het verwarmen van een vrijstaande woning + garage van in totaal 1200 m³.
Als ik alle zones open zet verminder ik waarschijnlijk het pendelen maar gaat vermoedelijk wel het verbruik verder omhoog of niet? Of wordt dat gecompenseerd door een hogere COP waarde?
Ja, en vooral ook door de langere looptijd. Hier doet de WP er ongeveer een half uur over om op zijn "steady-state" cop te komen. De eerste minuten zijn verreweg het inefficientst. En jij hebt alleen maar eerste minuten.

Je MOET echt zorgen dat de WP zijn minimale vermogen kwijt kan. In jouw (helaas erg beroerde) geval betekent dat alle zones open. Hooguit die van de slaapkamers iets knijpen. Maar omdat die van de slaapkamers ook warmte afgeven naar beneden zal het met de extra opwarming van die slaapkamers wel meevallen.
Dat kan ik zo niet vinden (ze verwijzen naar het bouwbesluit NEN 7120 voor wat betreft energieprestatie).
EPC/BENG berekening is onderdeel van de bouwvergunning. Als je die niet meer van de projectontwikkelaar kunt krijgen dan kun je die altijd bij de gemeente opvragen. Daarmee heb je een heel sterk punt om bij je installateur aan te tonen dat je warmtepomp waanzinnig veel te groot is.
Maar ik denk dat ze op basis van better-safe-than-sorry een grotere WP hebben gekozen dan strikt noodzakelijk. Bijna alle buren in het blok hebben deze combinatie als ik zo op de daken kijk! En bij het in aanbouw zijnde blok hiernaast zie ik weer dezelfde units staan dus daar wordt het hetzelfde verhaal denk ik.
Ze zijn knettergek.
Ik vermoed dat ik gegeven de historie met die installateur niet heel veel begrip ga oogsten. Dus mijn voornaamste hoop is dat ik 'm zo efficient en stil mogelijk kan laten werken ook al is 'ie veel te groot. Ik las bijvoorbeeld in dit topic over een 50% vermogen instelling die je kan doen ("kabeltje"), maar kan me voorstellen dat die niks verandert aan het minimum vermogen maar alleen de bovenkant limiteert. Of werkt dat anders?
Nee. Dat gaat je idd niks helpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
O.M.G.!
Jullie hebben dus nog WTW ook. En dan een heel dak vol met 100YAA warmtepompen.. 8)7 |:( |:( 8)7
Echt ongelofelijk.
De warmtebehoefte van je woning bij -10°C is hooguit 5 kW, maar waarschijnlijk nog minder.
Een passende warmtepomp zou, schat ik, de SUZ-SWM40VA zijn, of misschien de 60VA. Die hebben ongeveer het halve minimum vermogen van jouw WP.

Maar ook dan moet je zorgen dat je voldoende zones altijd open hebt. Alleen een badkamer en een halletje slaat nergens op, wat je terugziet in je idioot hoge verbruik en ultrakorte runs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Remco45 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 18:11:
Ja, begin eens met 25 bij Tbuiten 12 en 30 bij Tbuiten -12. Opschrijven en vergelijken. Bedenk dat de massa van de vloer(en) traagheid geeft, dus een wijziging tenminste 3 - 5 dagen de tijd geven.
Ta 25 gaat ie met die veel te grote warmtepomp en dan ook nog een zoneregeling nooit kwijt raken. @nightfall mag blij zijn als Ta 30 gaat werken.

O, en @nightfall: WAR heeft bij jou totaal geen zin. Op de temperatuur die jij nodig hebt om je WP niet te laten pendelen (zal wel op 28 à 30 graden of zo uitkomen) kan jouw WP makkelijk genoeg vermogen leveren om je woning ook bij -10°C warm te houden.

Beste pleister in jouw geval nu:
  • Nachtverlaging van ca 0.5 graden instellen.
  • WP instellen op constante Ta
  • Alle zones open
  • En dan maar kijken welke temp je minimaal nodig hebt om pendelen te voorkomen.

[ Voor 36% gewijzigd door Andrehj op 04-02-2022 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nightfall
Andrehj schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 19:35:
Een passende warmtepomp zou, schat ik, de SUZ-SWM40VA zijn, of misschien de 60VA. Die hebben ongeveer het halve minimum vermogen van jouw WP.

Maar ook dan moet je zorgen dat je voldoende zones altijd open hebt. Alleen een badkamer en een halletje slaat nergens op, wat je terugziet in je idioot hoge verbruik en ultrakorte runs.
Uit nieuwsgierigheid: hoe werkt "altijd open" met temperatuursregeling? Stel dat ik alles boven "altijd open" zou hebben, wanneer stopt de warmtepomp dan met draaien? Of liften die kamers dan gewoon mee met de temperatuurvraag van de benedenverdieping? En hoe regel je dan de temperatuur boven, wordt dat dan niet OF te warm OF te koud? (Waar zou ik me kunnen inlezen over dit topic? ik heb een flink gat qua kennis volgens mij)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
nightfall schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 20:05:
Uit nieuwsgierigheid: hoe werkt "altijd open" met temperatuursregeling? Stel dat ik alles boven "altijd open" zou hebben, wanneer stopt de warmtepomp dan met draaien? Of liften die kamers dan gewoon mee met de temperatuurvraag van de benedenverdieping? En hoe regel je dan de temperatuur boven, wordt dat dan niet OF te warm OF te koud? (Waar zou ik me kunnen inlezen over dit topic? ik heb een flink gat qua kennis volgens mij)
Je hebt een vrij compacte woning, met veel inhoud t.o.v. het warmteverliesgevend oppervlak. Bovendien heb je ook nog WTW. Dat betekent dat de temperatuur in je woning toch al erg gelijkmatig is.
In zo'n geval is die zoneregeling eigenlijk niet nodig en kun je efficiënter draaien zonder.
Je kunt normaliter gewoon eenmalig de vloerverwarming inregelen. Dus eerst alles open, en dan op de plaatsen waar het wat te warm wordt de toevoer knijpen.
Dan heb je alleen ergens centraal in je woning, op een plek waar het niet direct heel snel opwarmt als de zon even schijnt, een thermostaat nodig. Die hangt bij mij dus op de overloop.
En als je dan dus heel veel oppervlak tegelijk open hebt, kun je al bij met lage Ta (en dus hoge COP) je woning verwarmen. In jouw geval zal die Ta door het hoge minimum vermogen van je WP helaas wat hoger moeten zijn.

Maar stel dat je toch een zoneregeling wilt, dan kunnen degenen die al succesvol met zo'n zoneregeling i.c.m. een warmtepomp werken je dat veel beter uitleggen (@Grolsch ?)
In het kort komt het er (volgens mij) op neer dat
  1. je zorgt dat er altijd voldoende zones open staan om het minimale vermogen kwijt te kunnen (dat is bij jou wel een dingetje...)
  2. je zoneregeling de WP een beetje slim aanstuurt, dus met aan/uit-regeling en niet met PWM.
  3. je Ta zodanig hoog is dat je afgiftesysteem dat vermogen ook kwijt kan bij die temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
Andrehj schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 19:38:
[...]
Ta 25 gaat ie met die veel te grote warmtepomp en dan ook nog een zoneregeling nooit kwijt raken. @nightfall mag blij zijn als Ta 30 gaat werken.
[...]
Het verschil in minimum vermogen tussen Ta 25 en Ta 30 is maar 0,1 kW...dat zou mogelijk net het verschil kunnen maken maar ik verwacht daar niet veel van. Het moet met zoveel mogelijk zones open ook niet te warm worden. Uitpoberen en data verzamelen dus.
nightfall schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 19:17:
[...]
Ik heb inderdaad wat zonnepanelen, maar die doen in de winter niet zoveel (1-fase klein systeem).
Helaas ook weinig mogelijkheden voor meer PV zie ik.

Ter info: mijn WP is 11,2 kW YAA voor een 750 m3 woning uit 1995 en het elektrisch verbruik in januari was voor de gehele WP (CV en SWW) 763 kWh met een COP van 3,89 en COP voor verwarmen 3,96...@Andrehj 's woning staat wat dat betreft op eenzame hoogte _/-\o_

Op de foto zie ik wel een lastige situatie.
Probleem bij de projectontwikkelaar/aannemer leggen door de buren en jouzelf!
Voorbeeld: We hebben enkele jaren geleden ook mensen geholpen die de WP op het dak hadden staan met een verkeerde omkasting (uitgeblazen koude lucht werd opnieuw aangezogen). Na een technisch rapport onzerzijds ging die projectontwikkelaar om en heeft hij de kappen volledig gemoderniseerd.

Geluid zal voornamelijk via de lucht worden overgedragen en kan zowel van jouw als hun WP komen bij de verkeerde windrichting. Contactgeluid via dak is echter niet uitgesloten.
Je kan een suggestie aanleveren zoals de WP naar links en het dichtstbijzijnde zonnepaneel naar rechts verplaatsen (bovenste foto). Terzijde: ik kan met inzoomen niet goed zien of de koudemiddelleidingen goed zijn afgetaped: als het puur de isolatie is, zal die door vogels worden weggepikt. Verder een andere luchtaanvoer zodat bij windrichting WP -> Luchtinlaat er geen directe weg is, dus aanzuigopening niet in 1 lijn met WP-en. Maar laat hen het uitzoeken: ze zouden Alklima ook kunnen raadplegen: die hebben inmiddels ook diverse akoestische oplossingen in het assortiment.

Verder eens met @Andrehj t.a.v. zones openzetten e.d.
Gezien het mogelijk (juridisch) conflict zou ik eerst de aangegeven tips uitvoeren en goed noteren/meten wat de effecten zijn. Meten is weten en met goede data staan jij en de buren juridisch veel sterker.
Ook bij de andere bewoners navragen wat hun ervaringen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Remco45 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 21:22:
[...]
Het verschil in minimum vermogen tussen Ta 25 en Ta 30 is maar 0,1 kW...
Maar de afgifte is bij Ta30 wel enorm veel groter. En dat gaat ervoor zorgen dat de WP kan draaien zonder te pendelen. Helaas zit er ook nog een buffervat tussen, wat voor een nog hogere Ta zorgt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@nightfall in een nieuwe rijtjeswoning met WTW ga je geen graad verschil tussen kamers krijgen, tenzij de zon mee gaat doen - maar dan is vloerverwarming veel te traag. Het vloeroppervlak loopt immers een paar uur achter op wat de watertemperatuur doet.
In plaats van de zoneregeling kan je dus beter alles opengooien en handmatig een slag dichtdraaien als het te warm wordt (een eenmalig inregelklusje dat een week of maand duurt) :)

Wat je verder kan doen om zo veel mogelijk vermogen in je huis te krijgen zonder dat de WP gaat pendelen, is een dagverhoging instellen. Vanaf pakweg 12:00 tot 17:00 stel je de temperatuur een half graadje hoger in.
Daarna van 17:00 tot 22:00 nog een halve graad.
Daarna koelt de betonkern in 14 uur af (en je huis maar erg weinig).
Op die manier zorg je dat de warmtepomp een paar runs per dag maakt. Het geeft niet als het dagverhoging-setpoint nooit bereikt wordt, want het doel is om een beperkt aantal draaiuren te bufferen in de vloer en de warmtepomp wel de tijd te geven om warm te lopen. Na een kwartier/half uur draaien haalt hij pas de folder-COP.

Het buffervat is jammer, maar als je primaire en secundair debiet hetzelfde zijn heb je er weinig last van.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
Andrehj schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 21:30:
[...]
Maar de afgifte is bij Ta30 wel enorm veel groter. En dat gaat ervoor zorgen dat de WP kan draaien zonder te pendelen. Helaas zit er ook nog een buffervat tussen, wat voor een nog hogere Ta zorgt.
Eens, alleen vraag ik me af of die afgifte dan niet veel te hoog is. Mijn dochter heeft sinds eind oktober een nieuwbouwwoning met een SW75YAA en daar hebben we de stooklijn flink naar beneden moeten bijstellen omdat het veel te warm werd. Vandaar dat ik schreef "Uitproberen" :)

Wat dat buffervat betreft: heb net zijn 4 postings nagelezen maar daarin wordt dat niet genoemd.
Hij heeft het alleen over een Nibe boiler en een expansievat. Vraag is of er echt een buffervat geplaatst is en zo ja hoe dit dan is aangesloten: parallel of in serie.

Het kan zijn dat dit expansievat in werkelijkheid b.v. een Nibe UKV40 is welke door sommige installateurs in serie wordt geplaatst in de retourleiding bij systemen met (gedeeltelijke) naregeling voor voldoende defrost volume... Dan zou dit geen negatieve invloed hebben op het minimum vermogen.

@nightfall : kan je een foto maken van dat expansievat zodat de aansluitingen zichtbaar zijn en het type/model?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Proton_ , dagverhoging, is dat een nieuw woord voor nachtverlaging? :D _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@Grolsch zoek de verschillen :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Remco45 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 00:09:
Eens, alleen vraag ik me af of die afgifte dan niet veel te hoog is. Mijn dochter heeft sinds eind oktober een nieuwbouwwoning met een SW75YAA en daar hebben we de stooklijn flink naar beneden moeten bijstellen omdat het veel te warm werd. Vandaar dat ik schreef "Uitproberen" :)
Dat is altijd goed. Gewoon de Ta zo laag instellen dat de WP net niet gaat pendelen.
Wat dat buffervat betreft: heb net zijn 4 postings nagelezen maar daarin wordt dat niet genoemd.
Hij heeft het alleen over een Nibe boiler en een expansievat. Vraag is of er echt een buffervat geplaatst is en zo ja hoe dit dan is aangesloten: parallel of in serie.
Je hebt gelijk. Ik heb gewoon aangenomen dat er een buffervat (50 of 100 liter) tussen zit, omdat het anders niet gaat. Als er dan maar 1 of 2 zone open staan, dan zou de WP zonder hydraulische scheiding direct in een flow error schieten en überhaupt dus niet werken.
Dus ik schat de kans 99% dat er een buffervat tussen zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nightfall
Remco45 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 00:09:
[...]
Het kan zijn dat dit expansievat in werkelijkheid b.v. een Nibe UKV40 is welke door sommige installateurs in serie wordt geplaatst in de retourleiding bij systemen met (gedeeltelijke) naregeling voor voldoende defrost volume... Dan zou dit geen negatieve invloed hebben op het minimum vermogen.

@nightfall : kan je een foto maken van dat expansievat zodat de aansluitingen zichtbaar zijn en het type/model?
Oh dat is interessant, ik had aangenomen dat de Nibe de boiler was maar ik zat ernaast -- De Nibe blijkt een UKV100 (buffervat van 100L), de 200L boiler zit in de hydrobox zelf denk ik? Er is daarnaast ook nog een expansievat (18L).

Foto, rechts een stukje zichtbaar van de ERST20C-VM2C hydrobox:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C0rwrG0qtOpMt-kbt9L6FfAEKLM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aOxpwbKThU1YtM2AcLdugtu6.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nightfall
Andrehj schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 09:01:
Dus ik schat de kans 99% dat er een buffervat tussen zit.
En dat klopt dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nightfall
Proton_ schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 22:08:
In plaats van de zoneregeling kan je dus beter alles opengooien en handmatig een slag dichtdraaien als het te warm wordt (een eenmalig inregelklusje dat een week of maand duurt) :)

Wat je verder kan doen om zo veel mogelijk vermogen in je huis te krijgen zonder dat de WP gaat pendelen, is een dagverhoging instellen. Vanaf pakweg 12:00 tot 17:00 stel je de temperatuur een half graadje hoger in. Daarna van 17:00 tot 22:00 nog een halve graad.
Dat is een interessant idee inderdaad en klinkt alsof het zou kunnen werken. Ik zag alleen dat ik geen klokthermostaat heb (alleen temperatuurinstelling en vakantiemode) in de woonkamer dus een tijdsafhankelijke sturing is niet zomaar even geprobeerd.

Is het mogelijk om zo'n zoneregeling laagdrempelig uit te zetten om ermee te experimenteren? Ik zie overal henco thermische motoren zitten, is het een kwestie van die eraf halen of moet er iets ingrijpenders gebeuren? Het zal sowieso nog wel voeten in de aarde hebben omdat de woonkamer hard opwarmt met zon erop, dus de hoofdthermostaat zou dan moeten verhuizen denk ik.

Ik heb afgelopen dag wel voor het eerst de SWW verwarming gescheduled zodat 'ie alleen tussen 10 en 16u verwarmt, en vanochtend om 10u zag ik een mooie verbruikspiek op m'n P1 meter, 50 min lang, dus geen gependel. Maargoed, SWW is natuurlijk maar een klein deel van het verhaal, ruimteverwarming is veel lastiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
Dank voor de foto, dat maakt het al weer iets duidelijker.
De ERST20C-VM2C is een cylinderunit: het was wel duidelijk dat dat de boiler is.

Het buffervat lijkt parallel geschakeld als er onder ook 2 aansluitingen zijn.
Zoals @Andrehj al aangaf kan dat tegenwerken, met name als de flow-snelheden van de cylinderunit en de secundaire waterpomp(en) niet gelijk zijn.
Door de hydraulische scheiding krijg je dan inderdaad geen flow-storing, maar als de secundaire pomp minder flow heeft (pompcapaciteit of te veel groepen dicht), kan deze het vermogen niet even snel verder voeren.

[ Voor 3% gewijzigd door Remco45 op 05-02-2022 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
Mijn posting kruistte jouw edit @nightfall

Welk merk/type thermostaat hangt er in de woonkamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nightfall
Remco45 schreef op vrijdag 4 februari 2022 @ 21:22:
Het verschil in minimum vermogen tussen Ta 25 en Ta 30 is maar 0,1 kW...dat zou mogelijk net het verschil kunnen maken maar ik verwacht daar niet veel van. Het moet met zoveel mogelijk zones open ook niet te warm worden. Uitpoberen en data verzamelen dus.
Ik volg deze discussie tussen jou en @Andrehj nog niet helemaal - ik snap het concept van lage aanvoertemperatuur dat leidt tot een hoge COP, maar waarom raak je een lage aanvoertemperatuur moeilijker kwijt dan een hoge? En waarom veroorzaakt dat meer pendelen?
Je kan een suggestie aanleveren zoals de WP naar links en het dichtstbijzijnde zonnepaneel naar rechts verplaatsen (bovenste foto).
Dat lijkt mij ook de beste oplossing inderdaad en ga ze dat voorleggen. Maar het zal wel even duren voor die kogel door de kerk is. Ter illustratie over het kennisniveau daar: ze waren de eerste maanden vergeten de dempers die tijdens vervoer zorgen dat e.e.a. niet stuk gaat weg te halen... en hadden Alklima nodig om ze daarop te wijzen na veel klachten over bromtonen. Volgens mij is er maar 1 persoon bij die installateur die uberhaupt iets weet over warmtepompen.
Gezien het mogelijk (juridisch) conflict zou ik eerst de aangegeven tips uitvoeren en goed noteren/meten wat de effecten zijn. Meten is weten en met goede data staan jij en de buren juridisch veel sterker.
Ook bij de andere bewoners navragen wat hun ervaringen zijn.
Yep, als ik zelf goed helder heb hoe het allemaal in elkaar zit ga ik eens een rondvraag organiseren over ervaringen van de rest van de buurt. Ik moet ook met name nog uitzoeken in hoeverre jullie tips makkelijk zijn uit te proberen (zonder rigoreuze dingen te hoeven laten doen door een loodgieter o.i.d.).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
nightfall schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 13:00:
Ik volg deze discussie tussen jou en @Andrehj nog niet helemaal - ik snap het concept van lage aanvoertemperatuur dat leidt tot een hoge COP, maar waarom raak je een lage aanvoertemperatuur moeilijker kwijt dan een hoge? En waarom veroorzaakt dat meer pendelen?
WP gaat pendelen als ie minder vermogen moet leveren dan zijn minimum vermogen.
En je vloer heeft per m² meer afgiftevermogen bij een hoge watertemperatuur dan bij een lage. Dus moet je, zeker bij weinig m² met een hogere temperatuur werken.
Yep, als ik zelf goed helder heb hoe het allemaal in elkaar zit ga ik eens een rondvraag organiseren over ervaringen van de rest van de buurt. Ik moet ook met name nog uitzoeken in hoeverre jullie tips makkelijk zijn uit te proberen (zonder rigoreuze dingen te hoeven laten doen door een loodgieter o.i.d.).
Begin maar eens met alle stelmotoren eraf te halen. Dan staan al je zones open. En dan zou ik ook nog iets proberen aan de regeling aan te passen, bij voorkeur met een alternatieve thermostaat met kleine hysterese.

Eigenlijk is het een heel jammer verhaal. Jouw woning leent zich perfect voor een superzuinig warmtepompsysteem, door veel VVW-oppervlak, goede isolatie en een WTW.
Maar door de manier waarop het is uitgevoerd is dat behoorlijk verprutst.

Wat ik dus in jouw plaats zou doen is zoveel mogelijk van die zoneregeling uitzetten, te beginnen met de zonemotoren eraf. Dan evt. een alternatieve thermostaat aansluiten als het met je huidige niet lukt.
Dan laagste mogelijke Ta opzoeken (geen WAR!).
En als dat allemaal werkt: Buffervat ertussen uit (kun je in de retour laten zitten). Dus de aanvoerleidingen doorverbinden buiten het vat om, en je secundaire pomp uitzetten.

Dan kun je al met Ta 27 draaien denk ik. Met een kleinere WP zou je naar Ta 25 of nog lager kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
nightfall schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 12:23:
[...]

Oh dat is interessant, ik had aangenomen dat de Nibe de boiler was maar ik zat ernaast -- De Nibe blijkt een UKV100 (buffervat van 100L), de 200L boiler zit in de hydrobox zelf denk ik? Er is daarnaast ook nog een expansievat (18L).
Kun je ook nog een foto van je VVW-verdelers posten? Gezien het gepruts van je installateur zou het me niet verbazen als dat nog open verdelers zijn... En eentje van je secundaire pomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
nightfall schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 13:00:
[...]

[...]

Dat lijkt mij ook de beste oplossing inderdaad en ga ze dat voorleggen. Maar het zal wel even duren voor die kogel door de kerk is. Ter illustratie over het kennisniveau daar: ze waren de eerste maanden vergeten de dempers die tijdens vervoer zorgen dat e.e.a. niet stuk gaat weg te halen... en hadden Alklima nodig om ze daarop te wijzen na veel klachten over bromtonen. Volgens mij is er maar 1 persoon bij die installateur die uberhaupt iets weet over warmtepompen.

[...]

Geen discussie hoor: wij benoemen verschillende aspecten :)

De hoeveelheid energie die wordt getransporteerd/overgedragen is evenredig met de flow en de temperatuur. Een lagere Ta betekent dat er een hogere flow benodigd is en omgekeerd voor eenzelfde hoeveelheid energie.
Verder heeft een WP (net als een gasketel) een minimum vermogen.
En dat moet worden getransporteerd om te voorkomen dat de WP gaat pendelen.

Als de WP inderdaad pendelt, kan je dus de Ta en/of de flow verhogen.
Een lagere Ta geeft een betere COP bij gelijke flow.
Beide resulteren uiteraard ook tot meer warmteafgifte van de vloerverwarming.

EDIT: hahaha...kruisende postings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nightfall
Remco45 schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 12:48:
Welk merk/type thermostaat hangt er in de woonkamer?
Dat is een goeie vraag, er staat niets op, alleen het merk (Henco). Maar gegeven de functionaliteit maak ik op dat het een CUREGK is waarschijnlijk. Helaas dus geen CUREGC, want daarop zit klokthermostaat-functionaliteit. Op deze kan je alleen dag/nacht temperatuur instellen, waarbij dag/nacht geswitcht wordt door een extern signaal (van de warmtepomp in dit geval?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
Die Henco ken ik niet, zou ik moeten opzoeken maar moet zo weg.

Tip: Je kan de hoofdbediening uit de cylinderunit halen en deze als thermostaat in de woonkamer of andere referentieruimte hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nightfall
Andrehj schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 13:29:
Kun je ook nog een foto van je VVW-verdelers posten? Gezien het gepruts van je installateur zou het me niet verbazen als dat nog open verdelers zijn... En eentje van je secundaire pomp?
Bij deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/14K7JVeO0p42vGEipOL_PwTqixA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kC9t7nPOn9F1zFcgpNKO8rIQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qFnSXRJQgHcdJTagFR_WJdSeCKI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BnidxTjVJG0wiaHeHFWtP4y7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Nu online

Proton_

Team Welles

@nightfall Die secundaire pomp kan waarschijnlijk harder :)
De rode draaibare flowmeters gaan niet voor niets tot 3 (liter/min).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rockster
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Dat lijkt erg op mijn Henco LTV verdeler die ik in de schuur heb opgehangen, volgens mij prima. Wat me opvalt is dat je flowmeters niet helder zijn, maar bruin, en dat het niet al teveel groepen zijn... is dit je enige verdeler?

Mitsu PUHZ-SHW112YAA + ERSC-VM2C

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:54

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Rockster schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 14:08:
[...]

Dat lijkt erg op mijn Henco LTV verdeler die ik in de schuur heb opgehangen, volgens mij prima. Wat me opvalt is dat je flowmeters niet helder zijn, maar bruin, en dat het niet al teveel groepen zijn... is dit je enige verdeler?
Je was me net voor. Hoop dat dit voor hooguit 40m2 is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fr33z
  • Registratie: December 2003
  • Nu online
@nightfall de meest simpele uitleg over die temperaturen:

hogere aanvoertemp --> warmere vloer. en iets dat warmer is geeft meer warmte af dan iets dat kouder is.

je warmtepomo heeft een minimum vermogen, bijv 2000W. stel dat je Ta van 25C gebruikt en je kamer is 20 graden, dan kan het zo zijn dat je afgifte van je vloer naar de kamer 1800W is. dat is lager dan je warmtepomp aankan en dus gaat die uit/aan/uit etc.

als je Ta dan op bijv 28C zet kan het zomaar zijn dat je 2200W afgifte hebt, dat past wel mooi bij je WP en dus minder pendelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MikeyMan schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 14:26:
Je was me net voor. Hoop dat dit voor hooguit 40m2 is.
Dit is in een nieuwbouwwoning met WTW. Dan is HoH 15cm met 80 meter per groep echt prima.
Dan kun je met 4 groepen dus zeker 48 m² halen. Maar ik had ook wat meer groepen verwacht. @nightfall : Hoeveel groepen heb je per verdieping op hoeveel m²?
Je type verdeler is in ieder geval goed, dat is een gesloten verdeler, zoals je die bij een warmtepomp-only huis verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb geen verstand van deze pompen, maar kun je op die pomp niet op de een of andere manier de flow aflezen?
Voor maximaal rendement moet je proberen je primaire en secundaire flow zo gelijk mogelijk te krijgen.
Die van je WP kun je in het menu van de binnenunit aflezen (code 540, zie je manual). Het zou mooi zijn als je de secundaire flow via die pomp juist kunt instellen. (Maar eerst al die zones open en inregelen, want dat beïnvloedt je secundaire flow.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:54

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Andrehj schreef op zaterdag 5 februari 2022 @ 15:01:
[...]

Dit is in een nieuwbouwwoning met WTW. Dan is HoH 15cm met 80 meter per groep echt prima.
Dan kun je met 4 groepen dus zeker 48 m² halen. Maar ik had ook wat meer groepen verwacht. @nightfall : Hoeveel groepen heb je per verdieping op hoeveel m²?
Je type verdeler is in ieder geval goed, dat is een gesloten verdeler, zoals je die bij een warmtepomp-only huis verwacht.
Wordt inmiddels ook niet max 65m per groep aangeraden?
Pagina: 1 ... 3 ... 190 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero