Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 28-06 22:16
crazyharrie schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 11:43:
Wat ik graag zou zien zijn de verschillen tussen de R410a en R32 modellen qua verbruik, prestatie bij div buiten temperaturen en het terug moduleren naar minimaal vermogen.

Iemand ervaring met R32 units hier?
Ik heb er 1 hangen.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• crazyharrie
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-11-2023

crazyharrie

9370WP op O-Z-W Ecodan 7,5Kw

Dan moet ik eigenlijk eens bij je komen kijken en luisteren.
De voordelen en nadelen van de R32 unit hoor ik dan graag van je.

Gezellig.

@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Als iemand zich verveelt misschien ook een idee om eens de gebruikte letters in mitsu types uit te leggen in de TS.

Ik heb zo geen samenvatting, maar weet wel dat het als beginneling aardig verwarrend is.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
crazyharrie schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 20:34:
[...]

Dan moet ik eigenlijk eens bij je komen kijken en luisteren.
De voordelen en nadelen van de R32 unit hoor ik dan graag van je.

Gezellig.
Dat is goed.
De r32 ecodan heeft een hogere cop in mijn geval, is stiller maar levert wel wat minder vermogen dan de oude vha.

13,1 kWp, Ecodan R32 7,5 , WTW ventilatie, Daikin FTXM35M(R) (5x), Doorstroomverwarmer, Douche WTW, Emco Novette Twin met LFP accu 51.2V 40Ah, Opel Vivaro DC L3H1 75kW (12-2022).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:58
Andrehj schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 19:43:
[...]

Dan zie jij wat anders dan ik. Gaat er bij jou grafisch wat fout? Overal zijn de lijntjes namelijk hetzelfde. Er zijn geen groepjes van eigenaren. Wellicht even op een andere PC of tablet de tabel bekijken?
om het hier niet verder te vervuilen, zie je PB.

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timple
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:49

Timple

@BlueTooth76 waarom achteraf een aparte boiler aangeschaft?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• koevlaas2
crazyharrie schreef op woensdag 26 januari 2022 @ 11:43:
Wat ik graag zou zien zijn de verschillen tussen de R410a en R32 modellen qua verbruik, prestatie bij div buiten temperaturen en het terug moduleren naar minimaal vermogen.

Iemand ervaring met R32 units hier?
Ik heb vorig jaar mijn vha verkocht en een r32 model gekocht, dat kan jij natuurlijk ook doen *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!
koevlaas2 schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 21:24:
[...]

Ik heb vorig jaar mijn vha verkocht en een r32 model gekocht, dat kan jij natuurlijk ook doen *O*
Ik ook ? Bied eens geld ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daar wordt jij niet blij van, want het R32 model wat jij nodig hebt kan niet koelen :(

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grolsch schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 20:36:
Als iemand zich verveelt misschien ook een idee om eens de gebruikte letters in mitsu types uit te leggen in de TS.
Goed idee. Iemand die een stukje heeft gemaakt mag zich bij mij melden. Dan zet ik het wel in de TS.

WP: ME PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D + EV-WP-TWS-1W 300; AC: ME MXZ-2F42VF + 2x MSZ-LN25VGV; PV: 14.08 kWp O/W + SMA STP 8.0; Vent: Zehnder Q600 ERV + Ubbink AirExcellent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Andrehj schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 21:58:
[...]

Daar wordt jij niet blij van, want het R32 model wat jij nodig hebt kan niet koelen :(
Ach, en over 5 jaar is die ook weer verouderd, die van mij blijft nog wel ff, kheb de investering zo langzamerhand wel terug verdiend met de huidige energie prijzen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
LeonTebbens schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 09:27:
[...]

De stille modus(sen) en geluidsvermogens staan in het Alklima Whitepaper Geluidseisen.
Aha, mooie informatie. Ik bleek dat document al wel te kennen, maar niet meer in gekeken nadat ik met het geluids-tool van de overheid heb zitten puzzelen.

Wel vreemd dat ik wel 2 verschillende stille-modussen kan kiezen, maar er kennelijk maar 1 werkt met mijn SUZ-SWM80VA? Zal eens proberen wat er gebeurt als ik hem op mode 2 zet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
LeonTebbens schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 17:01:
Edit 2: nu ik erover nadenk: ik heb niet meer de ventilatorsnelheid uitgelezen via code 019 tijdens de geluidsreductiemodussen. Alleen melcloud2domoticz gedraaid (daar staat fan rpm niet in, alleen compressor Hz). Op zicht leek ie namelijk ongewijzigd snel te draaien (ik zie de unit vanuit het raam)
Bij mijn SUZ-SWM80VA kan ik helemaal niet via code 019 de fanspeed uitlezen? Zouden die codes anders zijn bij de SUZ*-types? Of zou de SUZ-buitenunit de informatie simpelweg niet naar buiten brengen?

Ook via de Procon heb ik nooit een fan speed kunnen ontdekken, alleen compressor-snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daansan
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
De mitsu’s schrijven voor dat de wp tussen en stop en de volgende start minimaal 10 minuten uit moet blijven.
Mijn danfoss icon naregeling kent een dergelijke setting helaas niet (in tegenstelling tot zijn oudere broertje waar @Grolsch mee draait),

Het gevolg: vandaag twee stop periodes van 3 minuten gehad, niet wenselijk dus.

Weet iemand hier nog een goede kant en klare oplossing voor? Voordat ik met een arduino en een relais ga knutselen…

I love it when a plan comes together!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doek55
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 09:35
daansan schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 23:24:
De mitsu’s schrijven voor dat de wp tussen en stop en de volgende start minimaal 10 minuten uit moet blijven.
Mijn danfoss icon naregeling kent een dergelijke setting helaas niet (in tegenstelling tot zijn oudere broertje waar @Grolsch mee draait),

Weet iemand hier nog een goede kant en klare oplossing voor? Voordat ik met een arduino en een relais ga knutselen…
Een XY-DJ01 tussen de warmtepomp en thermostaat plaatsen.

doek55 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online

BlueTooth76

Let the sun shine!

Timple schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 20:56:
@BlueTooth76 waarom achteraf een aparte boiler aangeschaft?
Oh, dat is een misverstand.

Het boilervat staat in de bijkeuken van de woning omdat ik dan kortere aanvoerleidingen heb voor het warm water.
Maar hij wordt gewoon verwarmd door de warmtepomp.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10:04
@Andrehj ook maar even aanmelden, de SW100 ontbrak nog op de lijst.
Binnenunit: ERSC-VM2C
Buitenunit: PUHZ-SW100YAA
Boiler: Joule 300l RVS

Sinds november 2018 al in gebruik.

[ Voor 11% gewijzigd door roelzadh op 28-01-2022 01:31 ]

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Weet je zeker dat het de thermostaat is? Pendelen ziet er ook zo uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daansan
  • Nu online
Grolsch schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 06:43:
[...]

Weet je zeker dat het de thermostaat is? Pendelen ziet er ook zo uit.
100 procent. Ik heb dan geen overshoot op de Tsetpoint en vaak draait hij niet op minimum vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
daansan schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 07:00:
[...]

100 procent. Ik heb dan geen overshoot op de Tsetpoint en vaak draait hij niet op minimum vermogen.
Duidelijk, dan moet het je thermostaat zijn.

In die van mij (Danfoss CF2+) kan ik inderdaad een minimale uit tijd aangeven.

Als dat bij jou niet kan blijft de oplossing van @doek55 over.

doek55 in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo23
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 24-07 23:28
Zijn er al ervaringen met de PUD serie? Laag geluidsniveau, weliswaar alleen verwarmen maar dat is in mijn geval niet nodig daar in de huiskamer een houten vloer ligt met vloerverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc

Waar kan ik dat terug vinden? Was mij niet bekend, en ik heb ook dezelfde thermostaat als @Grolsch , maar in de woonkamer een andere, Siemens, die ik ook op vertraagd inschakelen zou kunnen zetten;
hoewel, ik heb nooit gezien dat op hele korte termijn uit- en inschakelen door de thermostaat komt, eigenlijk alleen maar door pendelen, en het effect daarvan is toch helemaal hetzelfde voor de wp?

14kW ZubadanPUHZ-SHW140YHA+ERSC-VM2C, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:50
Hugo23 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 09:17:
Zijn er al ervaringen met de PUD serie? Laag geluidsniveau, weliswaar alleen verwarmen maar dat is in mijn geval niet nodig daar in de huiskamer een houten vloer ligt met vloerverwarming.
wat wil je er dan mee gaan doen"? :9 :P

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daansan
  • Nu online
@doek55 heb je die XY-DJ01 wel eens tussen een thermostaat en een mits geknutseld? Ik vraag me af of we ergens een voeding vandaan kunnen trekken voor het relais. Of moet ik er gewoon een losse voeding bij kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• doek55
daansan schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 09:51:
@doek55 heb je die XY-DJ01 wel eens tussen een thermostaat en een mits geknutseld? Ik vraag me af of we ergens een voeding vandaan kunnen trekken voor het relais. Of moet ik er gewoon een losse voeding bij kopen?
Ik heb gewoon een losse voeding gebruikt. Zit bij iemand anders tussen een wat oudere Honeywell zoneregeling en SHW112YAA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daansan
  • Nu online
Naalroc schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 09:22:
[...]

Waar kan ik dat terug vinden? Was mij niet bekend, en ik heb ook dezelfde thermostaat als @Grolsch , maar in de woonkamer een andere, Siemens, die ik ook op vertraagd inschakelen zou kunnen zetten;
hoewel, ik heb nooit gezien dat op hele korte termijn uit- en inschakelen door de thermostaat komt, eigenlijk alleen maar door pendelen, en het effect daarvan is toch helemaal hetzelfde voor de wp?
Zie hier, paragraaf 6.1.4.1: https://docplayer.nl/2633...rc-afstandsbediening.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo23
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 24-07 23:28
@Kees_frl wat je meestal doet met een warmtepomp…aansluiten op de vloerverwarming.
Het voordeel van de PUD serie is dat ze een mooi laag geluidsniveau hebben. Komt in de buurt van de Vaillant. De Vaillant vwl 75/5 split is wat aan de kleine kant voor mij maar de vwl 105/5 is weer heel groot qua afmetingen. De Pud swm80yaa zit daar mooi tussen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees_frl
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 14:50
Hugo23 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 10:00:
@Kees_frl wat je meestal doet met een warmtepomp…aansluiten op de vloerverwarming.
Het voordeel van de PUD serie is dat ze een mooi laag geluidsniveau hebben. Komt in de buurt van de Vaillant. De Vaillant vwl 75/5 split is wat aan de kleine kant voor mij maar de vwl 105/5 is weer heel groot qua afmetingen. De Pud swm80yaa zit daar mooi tussen in.
I know, was een flauw geintje :)

Je schrijft namelijk:

weliswaar alleen verwarmen maar dat is in mijn geval niet nodig daar in de huiskamer een houten vloer ligt met vloerverwarming.

Vandaar de vraag waar ga je hem dan voor gebruiken.

WP Vaillant VWL75/6 A 230V | Boiler VIH RW 300/3 MR | 27 x 405 ZZO= 10.935 op Solar Edge 9 kW 3 fasen omvormer | Vent: Zehnder Q600 ERV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Nee dat bedoelde ik niet, die info heb ik wel, het gaat mij over dit statement van jou:

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• doek55
X21r schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 11:30:
[...]

Bij FTC5.....
Het kabeltje kan 2 functies geven( inderdaad op de buiten unit dipswitch) .
Of
-100/75/50/0 % van vermogen compressor.. ( fan blijft bij 450/700 RPM).
Of
- Geluids begrenzing aan of uit . fan draait dan niet op 700 maar max op 650 (450 blijft het zelfde),compressor weet ik niet.

Wat ik wel weet bij geluids begrenzing dat de compressor nog steeds met "behoorlijk vol vermogen" start.
Anders gezegt steile start grafiek ,snel op Ta. Als vermogen op 50% is begrenst doet hij er langer over om Ta te bereiken.
Dit is een voordeel bij te weinig afgifte, als Tb 10° Of hoger is.
Ik kan bij deze bevestigen dat de beperking van de ventilatorsnelheid werkt.
Het betreft een SW75YAA ERSD-VM2C icm FTC5. Dipswitch SW7-1 is aanwezig op de buitenunit.
Voor de 0/50/75/100% instelling zijn de aderkleuren afhankelijk van de versie van het kabeltje.

SW7-1 ON:
Kabeltje 0%: Warmtepomp uit.
Kabeltje 50%: Beperking compressor frequentie afhankelijk van Tb. Output is ~50% van nominaal vermogen.
Kabeltje 75%: Beperking compressor frequentie afhankelijk van Tb. Output is ~75% van nominaal vermogen.
Kabeltje 100%: Geen beperking. Output is maximaal vermogen.
Ventilatorsnelheid is 700rpm bij Tb <6°C. Anders ~450rpm.

SW7-1 OFF:
Kabeltje 50% of 75%: Max ventilatorsnelheid is 650rpm. Output is nominaal vermogen.
Kabeltje 0% of 100%: Max ventilatorsnelheid is 700rpm. Output is maximaal vermogen.

Waar de compressor bij verschillende Tb wordt begrenst heb ik nog niet kunnen testen, maar met SW7-1 OFF en 50/75% bij Tb 5°C is deze max 65Hz. Met SW7-1 ON op 50% of 75% zou dit respectievelijk 34Hz en 55Hz zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Nu online

BlueTooth76

Let the sun shine!

De warmtepomp draait nu al 2,5 jaar op 50% vermogen.
De wens was er altijd nog eens om dit temperatuurafhankelijk te kunnen switchen naar 75% zodat ik net wat extra vermogen heb als het echt koud wordt.

Niet dat ik meer vermogen nodig heb gehad in die 2,5 jaar maar het lijkt me niet gek voor een wat strengere winter.

Het plan is om dit jaar een W1209 thermostaat (Aliexpress) te plaatsen die bij een instelbare temperatuur de draden (zie post #2) zo schakelt dat de warmtepomp op 75% beperkt wordt.

Uiteraard zal ik daar wat foto's en uitleg bij plaatsen als het zover is.

Het voordeel van de W1209 is dat deze een instelbare hysterese heeft, zodat hij niet bij iedere 0,1 graad omhoog of omlaag gaat "klapperen". Zou zou ik hem bij -8 graden Celsius op 75% vermogen kunnen instellen en pas bij -6 graden Celsius weer terug laten schakelen naar 50%.

Niet gek voor een thermostaatje van $2,50 ;)
Heb er al een aantal in gebruik om fans aan te sturen (sinds 2018) en die werken allemaal nog.

[ Voor 14% gewijzigd door BlueTooth76 op 28-01-2022 11:38 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• daansan
  • Nu online
Naalroc schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 10:38:
[...]

Nee dat bedoelde ik niet, die info heb ik wel, het gaat mij over dit statement van jou:

[...]
Aha, dat staat in het databook, zie bijvoorbeeld dit screenshot:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yp1txcPXtPj28-_raT77G2Uh2XI=/x800/filters:strip_exif()/f/image/xEP7CPg3XoHv5wzfBUXBy9Hz.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Registratie: Juni 2021
  • Niet online
Andrehj schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 19:28:
[...]

Dankjewel! Die kende ik nog niet. Wel bijzonder is dat ze bij de diverse modi het geluidsvermogen vermelden bij A-10W55 en het thermisch vermogen bij A-10W35.
Maar de tabel op bladzijde 6 geeft wel veel inzicht en daaruit blijkt ook zeker dat die stille modus veel brengt (maar ook veel vermogen kost, die ruimte moet je dan wel hebben).
Ja dan kun je kijken bij welk maximaal geluid (SWW)!in welke modus je toch nog genoeg vermogen houdt voor verwarming.

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Naalroc schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 10:38:
[...]

[...]
Ik denk niet dat het een "hard" voorschrift is, maar vorkomen is beter natuurlijk.

Als de Mitsu uit zichzelf pendelt zitten er ook maar enkele minuten tussen, dus hij zal er wel niet kapot van gaan verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daansan
  • Nu online
Grolsch schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 13:44:
[...]

Ik denk niet dat het een "hard" voorschrift is, maar vorkomen is beter natuurlijk.

Als de Mitsu uit zichzelf pendelt zitten er ook maar enkele minuten tussen, dus hij zal er wel niet kapot van gaan verwacht ik.
Ik heb net een XS-DJ01 relais (dank @doek55 en een mean well 24 VDC voeding besteld. Dan is dat issue in ieder geval opgelost. En die voeding kan dan meteen een Modbus Relais print van stroom voorzien die in de buitenunit het vermogenskabeltje gaat schakelen. Nu nog eens een geschikte Modbus 8voudige relais print vinden hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rudolfski
  • Registratie: December 2004
  • Nu online
Andrehj schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 19:20:
[...]

Dat vind ik ook opvallend. Mijn WP doet dat alleen onder de 3 graden. Maar die heeft natuurlijk ook een veel grotere verdamper. Helaas ben je met jouw WP de enige in dit topic, dus er is niet veel vergelijkingsmateriaal.
Een mogelijke oorzaak van deforsts bij hogere buitentemperatuur zou volgens mij ook nog een tekort aan koelmiddel kunnen zijn, maar dat staat mij alleen maar ergens bij. Ik ben geen koel-specialist, dus eigenlijk weet ik hier te weinig van. Wellicht dat iemand anders dat weet.
Dank Andrehj voor je uitgebreide reactie. Gezien dat het door BAM is gebouwd zou het me trouwens niks verbazen als er te weinig koelmiddel inzit. Een buurvrouw zit al een ruime week met een stukke WP met een foutmelding U2 ("Abnormal temperature of discharge/Comp. Surface, shortage of refrigerant":)

Als er een manier is om dat te checken hou ik me aanbevolen!

WP: PUHZ-SW50 VKA + ERST20D-VM2D Vent: Zehnder E300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Niet online
ocaj schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 23:08:
[...]

Bij mijn SUZ-SWM80VA kan ik helemaal niet via code 019 de fanspeed uitlezen? Zouden die codes anders zijn bij de SUZ*-types? Of zou de SUZ-buitenunit de informatie simpelweg niet naar buiten brengen?

Ook via de Procon heb ik nooit een fan speed kunnen ontdekken, alleen compressor-snelheid.
Bij m’n PHUZ-SW75YAA staat ie in de servicemanual:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BCLjw9C8aVzngAMe-NpfG0oRx1M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qisR2NqvPS1Q22sbTd8eleR7.jpg?f=fotoalbum_large

Edit: fanspeed komt helaas ook niet uit Melcloud (Melcloud2Domoticz script).

[ Voor 4% gewijzigd door LeonTebbens op 28-01-2022 20:23 ]

WP: Mitsubishi Ecodan ERSD-VM2D + PUHZ-SW75YAA + De Jong WPS300 Solar boiler met 1 Nefit paneel. PV: 2100Wp. Jaren-30 huis, gasloos sinds mrt 2021

Acties:
  • +3 Henk 'm!
doek55 schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 11:32:
[...]

Ik kan bij deze bevestigen dat de beperking van de ventilatorsnelheid werkt.
Het betreft een SW75YAA ERSD-VM2C icm FTC5. Dipswitch SW7-1 is aanwezig op de buitenunit.
Voor de 0/50/75/100% instelling zijn de aderkleuren afhankelijk van de versie van het kabeltje.

SW7-1 ON:
Kabeltje 0%: Warmtepomp uit.
Kabeltje 50%: Beperking compressor frequentie afhankelijk van Tb. Output is ~50% van nominaal vermogen.
Kabeltje 75%: Beperking compressor frequentie afhankelijk van Tb. Output is ~75% van nominaal vermogen.
Kabeltje 100%: Geen beperking. Output is maximaal vermogen.
Ventilatorsnelheid is 700rpm bij Tb <6°C. Anders ~450rpm.

SW7-1 OFF:
Kabeltje 50% of 75%: Max ventilatorsnelheid is 650rpm. Output is nominaal vermogen.
Kabeltje 0% of 100%: Max ventilatorsnelheid is 700rpm. Output is maximaal vermogen.

Waar de compressor bij verschillende Tb wordt begrenst heb ik nog niet kunnen testen, maar met SW7-1 OFF en 50/75% bij Tb 5°C is deze max 65Hz. Met SW7-1 ON op 50% of 75% zou dit respectievelijk 34Hz en 55Hz zijn.
toon volledige bericht
Dank voor het uitzoeken! Ik heb deze info opgenomen in 2e post van het topic (over het kabeltje).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
LeonTebbens schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 17:55:
[...]

Bij m’n PHUZ-SW75YAA staat ie in de servicemanual:
[Afbeelding]
Ik had inderdaad dat voor de SUZ-SWM80VA ook in de servicemanual verwacht en gezocht, maar niet gevonden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelzadh
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10:04
@BlueTooth76 ik switch nu het vermogen setpoint en temperatuur afhankelijk. Ik gebruik twee Shelly 1's, melcloud en homeassistant daarvoor.

Standaard ook 50% hier, uitzondering:
Truimte < Tset => 75% of 100% als het buiten kouder is dan -2c

100% rond het vriespunt lijkt juist minder efficiënt te zijn.

Je kunt kan op een shelly 1 ook een temperatuur sensor zetten, dan kan je het op de device zelf doen.

PUHZ-SW100YAA & 7440wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barteg
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-03 22:33
@Andrehj: Mij mag je er ook bijzetten.

Buitenunit: PUHZ-SW75VHA

Draait since november 2016 zonder enig probleem. Uit spanje laten komen en zelf geinstalleerd, alleen koelleidingen aansluiten en in bedrijf stelling door een STEK installateur laten doen.

De unit wordt volledig door mijn domotica bestuurd. Heb nog steeds mijn CV ketel voor warm water en hybride verwarming indien de warmte pomp het niet trekt. Ongeveer 20m3 gas per jaar hiervoor. Mijn huis is ongeveer 1150m3 groot met 320m2 vloerverwarming met zoneregeling per kamer (gebouwd in 2009). De unit heeft het hier met name tussen de 0 en 4 graden moeilijk mee wat vermogen betreft. Dit door de defrosts waardoor de opbrengst een stuk minder is dan 7.5kwh. Gek genoeg onder het vriespunt gaat het weer prima.

Ik verstook ongeveer 3000kwh in de unit per jaar en bespaar hiermee ongeveer1600m2 aan gas.

Ecodan 7,5Kw - 4000wp Solar - Itho HRU 350

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Nu online

BlueTooth76

Let the sun shine!

roelzadh schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 21:17:
@BlueTooth76 ik switch nu het vermogen setpoint en temperatuur afhankelijk. Ik gebruik twee Shelly 1's, melcloud en homeassistant daarvoor.

Standaard ook 50% hier, uitzondering:
Truimte < Tset => 75% of 100% als het buiten kouder is dan -2c

100% rond het vriespunt lijkt juist minder efficiënt te zijn.

Je kunt kan op een shelly 1 ook een temperatuur sensor zetten, dan kan je het op de device zelf doen.
Ja, kan ook. Uiteindelijk vind ik het ook een uitdaging om het zo goedkoop mogelijk op te lossen en dan is zo'n W1209 natuurlijk heel simpel en goedkoop. Eenmaal ingesteld hoef je er ook niet zo vaak meer bij, hooguit nog een graadje bijstellen.

Heb in het begin wel veel met een Raspi + Domoticz en diverse schakelaars en sensoren gespeeld maar uiteindelijk crashte dan toch weer een SD-card en bleek de back-up toch niet zo fris en was ik weer uren aan het configureren en connecten. Dus ben nu weer "back to basic" ;)

-----------------------

Omdat mijn warmtepomp (door mijn eigenwijsheid) ongeveer 2x te groot is voor mijn woning qua vermogen heeft het aardig wat tijd gekost om het te krijgen zoals het nu al 2,5 jaar draait.

- vermogen is beperkt tot 50% maximaal (maar dat wil ik dus nog automatisch schakelbaar maken met zo'n W1209)
- de warmtepomp draait niet meer op stooklijn maar puur op de thermostaat
- de voorlooptemperatuur is ingesteld op een bereik van 30 tot 45 graden (met -3 en +3 als uitschieter)
- dat betekent niet dat hij op 45 graden draait, alleen als het nodig is, in de praktijk komt het zelden boven de 35 graden aanvoer als het wat kouder wordt
- de secundaire pomp (Grundfos Alpha 3) wordt niet meer geschakeld door de warmtepomp maar draait 24/7 op PP2 (stekker eraan gezet). De pomp is zo zuinig dat dat amper wat extra aan stroom kost en hij gebruikt de energie uit het buffervat nu veel beter waardoor de runs langer zijn en hij langer uit blijft. In de zomer kan die stekker eruit.
- sCOP schommelt rond de 3.7 de laatste 2,5 jaar dus dat is netjes voor een niet optimaal gekozen warmtepomp

Je zou misschien verwachten dat de kamertemperatuur als een malle fluctueert maar gek genoeg is het mooi in balans.

[ Voor 36% gewijzigd door BlueTooth76 op 28-01-2022 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

barteg schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 21:26:
@Andrehj: Mij mag je er ook bijzetten.

Buitenunit: PUHZ-SW75VHA

Draait since november 2016 zonder enig probleem. Uit spanje laten komen en zelf geinstalleerd, alleen koelleidingen aansluiten en in bedrijf stelling door een STEK installateur laten doen.

De unit wordt volledig door mijn domotica bestuurd. Heb nog steeds mijn CV ketel voor warm water en hybride verwarming indien de warmte pomp het niet trekt. Ongeveer 20m3 gas per jaar hiervoor. Mijn huis is ongeveer 1150m3 groot met 320m2 vloerverwarming met zoneregeling per kamer (gebouwd in 2009). De unit heeft het hier met name tussen de 0 en 4 graden moeilijk mee wat vermogen betreft. Dit door de defrosts waardoor de opbrengst een stuk minder is dan 7.5kwh. Gek genoeg onder het vriespunt gaat het weer prima.

Ik verstook ongeveer 3000kwh in de unit per jaar en bespaar hiermee ongeveer1600m2 aan gas.
Waarom zou je de vaste kosten nog betalen voor 20 kuub?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kanaaldijk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10:09

kanaaldijk

23000 Wp, WP 11,2 kW ecodan

kan je mij ook in de begin lijst zetten ik lees en tweak al jaren aan mijn wp installatie
ik heb staan een PUHZ-SHW112YHA EHSC-VM2C vanaf oktober 2016

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kanaaldijk schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 22:32:
kan je mij ook in de begin lijst zetten ik lees en tweak al jaren aan mijn wp installatie
ik heb staan een PUHZ-SHW112YHA EHSC-VM2C vanaf oktober 2016
Dank. Weet je dat van 2016 zeker? Moet dat geen 2015 zijn? Kwam namelijk dit bericht tegen. Daarmee zou je qua aanschafdatum (na pionier @Zwerius) op een eerbiedwaardige tweede plek komen van het rijtje in de startpost. _/-\o_

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barteg
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 11-03 22:33
MikeyMan schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 22:21:
[...]

Waarom zou je de vaste kosten nog betalen voor 20 kuub?
Ik verstook nog ongeveer 300m2 aan gas per jaar. Dit voor warm water (150m2) en de gas haard. Warm water zou eruit kunnen maar de gas haard niet. Met 20cm dikke betonnen vloeren duurt het 24 uur om de temperatuur in woonkamer een graadje omhoog te krijgen. De gas haard gebruiken we als we het 's avonds gezellig wat warmer willen hebben.

Ecodan 7,5Kw - 4000wp Solar - Itho HRU 350

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kanaaldijk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10:09

kanaaldijk

23000 Wp, WP 11,2 kW ecodan

Andrehj schreef op vrijdag 28 januari 2022 @ 23:43:
[...]

Dank. Weet je dat van 2016 zeker? Moet dat geen 2015 zijn? Kwam namelijk dit bericht tegen. Daarmee zou je qua aanschafdatum (na pionier @Zwerius) op een eerbiedwaardige tweede plek komen van het rijtje in de startpost. _/-\o_
ik heb de Mitsubishi in 2016 uit Spanje geïmporteerd voor de ze Mitsubishi heb ik om uit te proberen een KS120 en daar na en meeting 7 KW geprobeerd deze twee hadden gas lekkage de KS120 heeft 2 jaar gedraaid maar was al oud de meeting is terug gestuurd naar Duitsland. Vandaar dat ik de Mitsubishi voor het eerst heb kunnen laten draaien op 14 oktober 2016

Ik kan niet koelen omdat alles, via (de vloerverwarming 300m2 de zonnecollectors en de warmtepomp) de 1000 liter zonneboiler loopt die ook gebruikt word als buffer en via een spiraal in de zonneboiler het warme water ( voor ) verwarmt.

[ Voor 13% gewijzigd door kanaaldijk op 29-01-2022 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JVR2
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 18-03-2023
Hallo,

Even een vraagje over het uitlezen van de parameters met behulp van melcloud ...

Ik verwijs hiervoor naar een ander topic:
-> Andrehj in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #9"

Zoals daar vermeld wordt, kunnen een heleboel parameters uitgelezen worden met behulp van melcloud.

De buitentemperatuur wordt bijvoorbeeld gegeven door "OutdoorTemperature", de aanvoertemperatuur THW1 door "FlowTemperature", de retourtemperatuur door "ReturnTemperature", enz.

Er zijn echter 2 parameters die opgeslagen worden op de SD-kaart in de unit, en die volgens mij dus wellicht ook gelogd zullen worden. Dat zijn:

a] het debiet van de circulatiepomp (bv. 18 L/min)
b] de temperatuur van het koelmiddel, in de Mitsubishi literatuur aangeduid door TH2

Ik vind die echter niet in de lijst terug, of ik kijk er consequent over.
Heeft er iemand enig idee onder welke naam deze beide parameters naar buiten gebracht worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rudolfski
  • Nu online
Andrehj schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 19:20:
[...]

Dat vind ik ook opvallend. Mijn WP doet dat alleen onder de 3 graden. Maar die heeft natuurlijk ook een veel grotere verdamper. Helaas ben je met jouw WP de enige in dit topic, dus er is niet veel vergelijkingsmateriaal.
Een mogelijke oorzaak van deforsts bij hogere buitentemperatuur zou volgens mij ook nog een tekort aan koelmiddel kunnen zijn, maar dat staat mij alleen maar ergens bij. Ik ben geen koel-specialist, dus eigenlijk weet ik hier te weinig van. Wellicht dat iemand anders dat weet.
Ik zit te zoeken op het forum hoe je komt te weten of er te kort koelmiddel is, want zelfs vandaag bij Tb 11°C nog defrosts, en stuit op een bericht van @koevlaas2 uit 2018: "..heeft bij mij ook 2 jaar geduurd voordat ik op cop 4 voor sww zat. Achteraf gezien zat er bij mij te weinig koelmiddel in de wp."

Mag ik vragen hoe je daar achter kwam?

Is het checken van koelmiddel hoeveelheid een onderhouds ding dat je eens in de zoveel tijd moet doen?

Misschien zit ik me misschien druk te maken om niks, maar het vertrouwen in de bouwer en alle onderfirma's is helaas niet groot...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rupsen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 27-07 09:19
rudolfski schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 14:06:
[...]

Ik zit te zoeken op het forum hoe je komt te weten of er te kort koelmiddel is, want zelfs vandaag bij Tb 11°C nog defrosts, en stuit op een bericht van @koevlaas2 uit 2018: "..heeft bij mij ook 2 jaar geduurd voordat ik op cop 4 voor sww zat. Achteraf gezien zat er bij mij te weinig koelmiddel in de wp."

Is het checken van koelmiddel hoeveelheid een onderhouds ding dat je eens in de zoveel tijd moet doen?

Misschien zit ik me misschien druk te maken om niks, maar het vertrouwen in de bouwer en alle onderfirma's is helaas niet groot...
je kan even kijken bij de koppelingen, als hij gelekt heeft zie je meestal wel oliesporen.
op de bediening kan je ook de drukken bekijken.

Edit* ik dacht dat dat kon maar volgens mij kan dat toch niet

als je systeem uit staat moet het koudemiddel ongeveer de temperatuur van buiten aannemen, daar hoort dan een druk bij, als die druk sterk afwijkt is je systeem zo goed als leeg.
bij ons is het nu ongeveer 11 graden buiten, dan moet je met r410a ongeveer 10 bar hebben

[ Voor 7% gewijzigd door rupsen op 29-01-2022 15:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MikeyMan schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 14:54:
@Andrehj De binnenunit kan dus niet gevoed worden vanaf de buitenunit begrijp ik dan?

Dat zou dan zo te zien ook 3 fase moeten worden gevoed. Het houdt wel een beetje op met de mogelijkheden om extra leidingen te trekken :X
Maar even een reactie in het juiste topic, omdat dit specifiek voor Mitsubishi is:

Binnenunit wordt idd gevoed vanaf de buitenunit, maar dat geldt alleen voor de besturing, kleppen, pompen etc.
Het 2 kW boosterelement in de binnenunit en een eventueel dompelelement in je SWW-vat hebben echt een eigen groep nodig. Dus een 1-fase groep voor het boosterelement en 1- of 3-fase groep voor je dompelelement (afhankelijk van welk type/vermogen dompelelement je kiest). Dat staat overigens ook duidelijk in de installatiehandleiding van je binnenunit. Downloadlinks staan in de topicstart.

[ Voor 9% gewijzigd door Andrehj op 29-01-2022 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Andrehj schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 15:29:
[...]

Maar even een reactie in het juiste topic, omdat dit specifiek voor Mitsubishi is:

Binnenunit wordt idd gevoed vanaf de buitenunit, maar dat geldt alleen voor de besturing, kleppen, pompen etc.
Het 2 kW boosterelement in de binnenunit en een eventueel dompelelement in je SWW-vat hebben echt een eigen voeding nodig. Dat staat overigens ook duidelijk in de installatiehandleiding van je binnenunit. Downloadlinks staan in de topicstart.
Heb ze inmiddels gevonden. Flinke streep door de rekening.
Dat zou als ik het goed heb inhouden dat ik zowel 5x1,5mm2 en 5x2,5mm2 nodig heb.
Krijg dat echt met geen mogelijkheid voor elkaar met twee 16mm buizen. Waarvan ik er nog eentje nodig heb voor de thermostaat ook.

Ik begin de moed een beetje op te geven eerlijk gezegd. Een Intergas Xtreme30 is plug and play vervanging voor m'n huidige ketel. Voor 1500e klaar zonder gezeur :X

[ Voor 4% gewijzigd door MikeyMan op 29-01-2022 15:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
MikeyMan schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 15:32:
[...]

Dat zou als ik het goed heb inhouden dat ik zowel 5x1,5mm2 en 5x2,5mm2 nodig heb.
Krijg dat echt met geen mogelijkheid voor elkaar met twee 16mm buizen. Waarvan ik er nog eentje nodig heb voor de thermostaat ook.

Ik begin de moed een beetje op te geven eerlijk gezegd. Een Intergas Xtreme30 is plug and play vervanging voor m'n huidige ketel. Voor 1500e klaar zonder gezeur :X
kan je geen vd draad door de buizen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

rupsen schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 15:38:
[...]

kan je geen vd draad door de buizen doen?
Ja tuurlijk; maar 5x2,5 mag niet door een 16mm buis heen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rupsen
MikeyMan schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 15:39:
[...]

Ja tuurlijk; maar 5x2,5 mag niet door een 16mm buis heen.
Ohja 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
rudolfski schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 14:06:
[...]

Je kan zelf een poging wagen, check je fgas koppelingen of ze donkerder van kleur geworden zijn en/of er een kleverig stinkend goedje opzit. Indien het laatste dat is compressorolie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Mag wel maar knap als je verder dan 1m komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

koevlaas2 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 16:17:
[...]

Mag wel maar knap als je verder dan 1m komt.
Max 4x2,5 of 5x1,5 in 16 mm toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
koevlaas2 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 16:16:
Je kan zelf een poging wagen, check je fgas koppelingen of ze donkerder van kleur geworden zijn en/of er een kleverig stinkend goedje opzit. Indien het laatste dat is compressorolie.
Hij heeft ook nog erg lange leidingen. Zat @rudolfski niet in een appartement op de onderste verdieping van een hoog gebouw, met de buitenunit ergens op het dak?
Het kan zomaar zijn dat er bij installatie niets is bijgevuld terwijl dat wel had gemoeten.
@rudolfski : Hoe lang zijn je koelmiddelleidingen en vanaf welke lengte had er bijgevuld moeten worden? (Zie handleiding van je buitenunit).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rudolfski
  • Nu online
Andrehj schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 16:36:
[...]

Hij heeft ook nog erg lange leidingen. Zat @rudolfski niet in een appartement op de onderste verdieping van een hoog gebouw, met de buitenunit ergens op het dak?
Het kan zomaar zijn dat er bij installatie niets is bijgevuld terwijl dat wel had gemoeten.
@rudolfski : Hoe lang zijn je koelmiddelleidingen en vanaf welke lengte had er bijgevuld moeten worden? (Zie handleiding van je buitenunit).
Ja klopt ja, wij op bgg en de WP op de 7e, zo'n 22 meter hoger, plus bv nog zo'n 6 m horizontaal wellicht. Standaard moet er 1.4 kg in en bij 10 m of langer moet er bijgevuld worden: 1.6 kg voor 20 m, 1.8 voor 30 m enzovoort. Dus zou er 0.2 - 0.4 kg bijgevuld moeten zijn. Ik kan aan de bouwer vragen of dat gebeurd is. Dank weer heren!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koevlaas2
rudolfski schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 17:07:
[...]

Ja klopt ja, wij op bgg en de WP op de 7e, zo'n 22 meter hoger, plus bv nog zo'n 6 m horizontaal wellicht. Standaard moet er 1.4 kg in en bij 10 m of langer moet er bijgevuld worden: 1.6 kg voor 20 m, 1.8 voor 30 m enzovoort. Dus zou er 0.2 - 0.4 kg bijgevuld moeten zijn. Ik kan aan de bouwer vragen of dat gebeurd is. Dank weer heren!
De Maximale verticale leidinglengte kan je in je boekje opzoeken en is zeker minder dan 22m voor jouw model.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rudolfski
  • Nu online
koevlaas2 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 17:12:
[...]

De Maximale verticale leidinglengte kan je in je boekje opzoeken en is zeker minder dan 22m voor jouw model.
Net gecheckt, het ken net ;) 2 - 40 m max length, max 30 m height difference, max 15 bends

Maar fijn dat jullie meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
rudolfski schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 17:14:
[...]

Net gecheckt, het ken net ;) 2 - 40 m max length, max 30 m height difference, max 15 bends

Ik kom nooit in de buurt van deze waarde, 22m omhoog daar begin ik niet aan 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HammieDuDe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-07 13:08
koevlaas2 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 17:21:
[...]

Ik kom nooit in de buurt van deze waarde, 22m omhoog daar begin ik niet aan 8)
Ik heb 37 meter er tussen zitten. Dubbel (na)geïsoleerd en er is bijna 3kg r410a bij in gegooid.

Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Niet online
MikeyMan schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 15:32:
[...]

Ik ken je precieze situatie niet, maar dit is hoe t bij mij zit:
Één krachtgroep vanuit meterkast naar klein meterkastje op zolder. Daar zit hoofdschakelaar en uitsplitsing naar twee groepen (met automaten), één voor buitenunit en één voor booster. Ik heb geen dompelelement.
Wel een zonnepanelenomvormer maar dit ter zijde. Hierdoor maar één (dikke) 5 ader kabel naar boven nodig.

Of ipv die ene dikke kabel, kun je de aders verdelen over de twee buizen? (mag misschien officieel niet, maar lijkt me geen echt risico)

[ Voor 6% gewijzigd door LeonTebbens op 29-01-2022 18:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
rudolfski schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 17:14:
[...]

Het model dat jij hebt heb ik 1x gebruikt en dat doe ik geen 2e keer, misschien zegt dat genoeg ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rudolfski
  • Nu online
koevlaas2 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 18:01:
[...]

Het model dat jij hebt heb ik 1x gebruikt en dat doe ik geen 2e keer, misschien zegt dat genoeg ?
Dus ook geen 300x? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
Is het een bulkinstallatie ala Feenstra, Breman oid ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rudolfski
  • Nu online
koevlaas2 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 18:08:
[...]

Is het een bulkinstallatie ala Feenstra, Breman oid ?
Ja, 300 nieuwbouw appartementen door BAM Energy Systems en Alklima met allerlei onderfirma's Paas, De Ruijter, Bogro, dus mooi op elkaar afgestemd systeem O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

LeonTebbens schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 17:59:
[...]

Ik ken je precieze situatie niet, maar dit is hoe t bij mij zit:
Één krachtgroep vanuit meterkast naar klein meterkastje op zolder. Daar zit hoofdschakelaar en uitsplitsing naar twee groepen (met automaten), één voor buitenunit en één voor booster. Ik heb geen dompelelement.
Wel een zonnepanelenomvormer maar dit ter zijde. Hierdoor maar één (dikke) 5 ader kabel naar boven nodig.

Of ipv die ene dikke kabel, kun je de aders verdelen over de twee buizen? (mag misschien officieel niet, maar lijkt me geen echt risico)
Dan heb je het over een 1 fase warmtepomp denk ik?

Verdelen over meerdere buizen zou kunnen. Als ik niet 2x 3 fase nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
rudolfski schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 18:11:
[...]

Ja, 300 nieuwbouw appartementen door BAM Energy Systems en Alklima met allerlei onderfirma's Paas, De Ruijter, Bogro, dus mooi op elkaar afgestemd systeem O-)
Daar heb ik weleens een plaatje van gezien, allemaal van die 50vka's op het dak, ben jij de enige met problemen (en wat is het probleem) ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Niet online
MikeyMan schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 18:15:
[...]

3 fase Ecodan SW75YAA buitenunit

Edit: ik bedoel dus: 3 fase vanuit meterkast naar boven. Daar in meterkastje uitsplitsen in twee 3 fasen groepen voor je buitenunit en dompel. Plus 1 fase groepje voor je booster

[ Voor 23% gewijzigd door LeonTebbens op 29-01-2022 18:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13:39
MikeyMan schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 18:15:
[...]
Die 2 x 3 fase heb je niet nodig als je voor de door jou aangegeven PHR-100YA-D set sets gaat.
Per buis mag er maar 1 fase groep door (tenzij het een kookgroep is).
Als je voor de wireless Thermostaat gaat, kan je met 2 16 mm leidingen uit.

EDIT: VERDUIDELIJKING @MikeyMan voor een MOGELIJKE oplossing.

Klopt het dat de beide 16 mm buizen alleen benodigd zijn voor bedrading tussen de stookruimte en de groepenkast? Lopen ze ook direct vanuit de groepenkast naar de stookruimte?
En komt er een gat door de muur van de stookruimte naar de buitenunit waar je dan een mantelbuis doorvoert?

Beide sets zijn 3-fase en hebben een 1-fase heater.

Als je bereid bent de thermostaat draadloos te nemen, kan je volgens mij beide 16 mm buizen als volgt gebruiken.

LET OP: vraag even na op het elektra-topic of de Aarde zoals hieronder is vermeld mag worden toegepast. Zelf kan ik niets vinden wat dit in de weg zou staan, maar mogelijk heb ik ergens over heen gelezen.

Buis A: L1 , L2, L3 en N-welke bij deze 3-fase-groep hoort.
Buis B: L, 2 x A en N-welke bij de separate 1-fase groep hoort.
Op deze wijze houdt je beide groepen gescheiden.
Alle draden 2,5 mm2.
Ook voldoe je dan aan de eis dat er per groep een aarddraad moet zijn...maar die zouden dan beide door dezelfde buis lopen, dus navragen s.v.p.

In de stookruimte een verdeelkastje plaatsen.
Beide A-draden aansluiten op een mini aardrailtje; de aarde wordt verdeeld naar de stroomaansluiting binnenunit, heater aansluiting (ook in de binnenunit) en de buitenunit middels kabels.
De krachtgroep wordt dan middels een 5-aderige kabel via de mantelbuis naar de buitenunit vervoerd.
Van de buitenunit komt een 4-aderige kabel terug, ook via de mantelbuis, naar de binnenunit.
Van het verdeelkastje gaat eveneens een 3-aderige kabel naar de booster heater aansluiting, ook in de binnenunit.

Als je het vermogenskabeltje wil gebruiken, is een extra 3-aderige dunne kabel nodig via de mantelbuis, maar die mag niet door 1 van de 16 mm buizen naar beneden. Om dat te bedienen zijn echter ook draadloze oplossingen mogelijk of je zet zelf elke herfst en lente die schakelaar om.

[ Voor 66% gewijzigd door Remco45 op 29-01-2022 21:01 ]

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Remco45 als het een 1-fase booster is lukt het wel. Uitgaande van de handleiding mag de buiten unit gevoed worden met 5x1,5mm2.

Dan zou ik door de andere buis 3x2,5 kunnen gebruiken voor de booster.

Thermostaat draad zou ik misschien nog bij de 2x Lan kunnen trekken die hier parallel aan loopt.

Deze buizen gaan overigens inderdaad direct van meterkast naar stookruimte. Van stookruimte naar dak is vrij. Daar kan ik verder doen wat ik wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
MikeyMan schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 21:00:
@Remco45 als het een 1-fase booster is lukt het wel. Uitgaande van de handleiding mag de buiten unit gevoed worden met 5x1,5mm2.

Thermostaat draad zou ik misschien nog bij de 2x Lan kunnen trekken die hier parallel aan loopt.

Deze buizen gaan overigens inderdaad direct van meterkast naar stookruimte. Van stookruimte naar dak is vrij. Daar kan ik verder doen wat ik wil.
Ik heb een keer 5x2.5mm2 door de gasleiding getrokken naar de stookruimte, zeker als deze van kunststof is moet dit mogelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
Volgens mij moet vanuit de groepenkast 2,5 mm2 worden gebruikt.
Zie ook het grote elektra topic:

Bedrading vanaf de groepenkast wordt altijd uitgevoerd in 2,5mm2, deze draad is dus vanaf je eindgroep naar je centraaldoos of eindgebruiker (in geval van bijvoorbeeld een kookgroep).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

koevlaas2 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 21:07:
[...]

Ik heb een keer 5x2.5mm2 door de gasleiding getrokken naar de stookruimte, zeker als deze van kunststof is moet dit mogelijk zijn.
Haha love it!

Is inderdaad wel een kunststof leiding. Maar niet uit 1 stuk. Zit minimaal 1x een perskoppeling tussen. Don't ask :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koevlaas2
MikeyMan schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 21:12:
[...]

Haha love it!

Is inderdaad wel een kunststof leiding. Maar niet uit 1 stuk. Zit minimaal 1x een perskoppeling tussen. Don't ask :X
Als ie 25mm is dan kan het misschien wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Remco45 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 21:08:
Volgens mij moet vanuit de groepenkast 2,5 mm2 worden gebruikt.
Zie ook het grote elektra topic:

Bedrading vanaf de groepenkast wordt altijd uitgevoerd in 2,5mm2, deze draad is dus vanaf je eindgroep naar je centraaldoos of eindgebruiker (in geval van bijvoorbeeld een kookgroep).
Daar hebben ze zich bij de aanleg van de zonnepanelen al niet aan gehouden dan :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!
MikeyMan schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 21:00:

Ik zou toch voor de oplossing gaan die ik in het andere topic heb geschetst (met de onderverdeler op zolder). Die is namelijk uitbreidbaar. Als je morgen een extra groep op zolder nodig hebt (voor bijvoorbeeld een dompelelement in een SWW-vat, een wasdroger, wasmachine, PV-omvormer of weet ik wat) dan kan dat. Bij alle andere varianten zit je compleet op slot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
MikeyMan schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 21:13:
[...]
Daar hebben ze zich bij de aanleg van de zonnepanelen al niet aan gehouden dan :X
Mij schoot net te binnen dat er voor vaste installaties een ander minimum geldt.
Kan nu de NEN1010 niet in, maar vond een boekje met wijzigingen en daar staat voor vaste installaties 1,5 mm2 in. Pin me er niet op vast nu, is wat lastig op te zoeken in het weekend. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MikeyMan schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 21:13:
Hebben ze die met minder dan 2.5mm² aangesloten? Dat kan ik me niet voorstellen. Overigens zou dat voor een 3-fase omvormer technisch wel kunnen. Gewoon aansluiten met een 5x1.5 kabel en dan met een 10A alamat afzekeren.

Maar ook die PV zou je op de door mij voorgestelde onderverdeler op zolder kunnen aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Andrehj schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 21:24:
[...]

Hebben ze die met minder dan 2.5mm² aangesloten? Dat kan ik me niet voorstellen. Overigens zou dat voor een 3-fase omvormer technisch wel kunnen. Gewoon aansluiten met een 5x1.5 kabel en dan met een 10A alamat afzekeren.

Maar ook die PV zou je op de door mij voorgestelde onderverdeler op zolder kunnen aansluiten.
Yup. Die is met 5x1,5mm VD aangesloten. IDD een driefase solaredge omvormer.

Kwam ik ook pas achter in deze zoektocht. ;)

Mag ik overigens op een 3x25A aansluiting wel de voorgestelde 25A afzekering gebruiken? Moet dat niet 16A max zijn Ivm selectiviteit?

Dacht dat 20A ook bestaat?

[ Voor 16% gewijzigd door MikeyMan op 29-01-2022 21:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koevlaas2
MikeyMan schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 21:26:
[...]

Yup. Die is met 5x1,5mm VD aangesloten. IDD een driefase solaredge omvormer.

Kwam ik ook pas achter in deze zoektocht. ;)

Mag ik overigens op een 3x25A aansluiting wel de voorgestelde 25A afzekering gebruiken? Moet dat niet 16A max zijn Ivm selectiviteit?

Dacht dat 20A ook bestaat?
16A door 1.5mm2 is niet zo'n probleem, maar bij lange kabellengten geniet 2.5mm2 de voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris vw
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Ik zit met het volgende. Vandaag voor de tweede keer. Situatie
300l ingebouwde boiler
55 graden sww ( en zelfs vanmiddag legionella run gedaan dus nu hoger dan 60 graden om 18 uur).
Sww staat op eco
Sww run bij 5 graden gezakt, dus 50 graden zou hij moeten aanspringen.

Er douchen er twee om 18 uur. Temp sww zakt amper te zien in melcloud naar 58 graden. Dit kan toch niet kloppen of zit sensor zo hoog in vat?
Om 22 uur doucht er iemand en na douchen is sww volgens melcloud 12 graden.
Als ik nu ga douchen heb ik koude douche halverwege. Nu komt er nog warm water uit te kraan, maar dat is te weinig om te douchen merkte ik vorige week.

Staan de instellingen verkeerd of...? thw5a en th25b zijn momenteel 23 en 14 graden. Maar er komt nog warm water uit de kraan. Naar ben bang te weinig om te douchen nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Naalroc
Waar (hoe hoog) zit die sensor die deze temperaturen aangeeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
chris vw schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 22:52:
Ik zit met het volgende. Vandaag voor de tweede keer. Situatie
300l ingebouwde boiler
55 graden sww ( en zelfs vanmiddag legionella run gedaan dus nu hoger dan 60 graden om 18 uur).
Sww staat op eco
Sww run bij 5 graden gezakt, dus 50 graden zou hij moeten aanspringen.

Er douchen er twee om 18 uur. Temp sww zakt amper te zien in melcloud naar 58 graden. Dit kan toch niet kloppen of zit sensor zo hoog in vat?
Om 22 uur doucht er iemand en na douchen is sww volgens melcloud 12 graden.
Als ik nu ga douchen heb ik koude douche halverwege. Nu komt er nog warm water uit te kraan, maar dat is te weinig om te douchen merkte ik vorige week.

Staan de instellingen verkeerd of...? thw5a en th25b zijn momenteel 23 en 14 graden. Maar er komt nog warm water uit de kraan. Naar ben bang te weinig om te douchen nu.
Je moet idd even kijken hoe hoog die sensoren zitten. Ik vind het al heel wat dat jij een 5a en een 5b hebt. Die heb THW5a ik niet.
De overgang is trouwens wel erg abrupt. Maar er zit ook niet veel tijd tussen, dan heeft het water nauwelijks tijd om intern te vermengen. Dus dat het voor een douchebeurt bij de sensor 58 graden is en daarna 12 dat kan nog wel.
Maar is 50 graden om een SWW run te starten niet heel erg hoog? Hier staat die waarde op 38 graden, en dan zit daar nog 100 liter boven. Bij mij verwarmt ie maar tot 47 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris vw
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Naalroc schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 23:21:
Waar (hoe hoog) zit die sensor die deze temperaturen aangeeft?
Geen idee, is unit met ingebouwd sww vat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rupsen
chris vw schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 23:35:
[...]

Geen idee, is unit met ingebouwd sww vat.
Volgens mij heb je een sensor boven en onderin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco45
rupsen schreef op zondag 30 januari 2022 @ 04:03:
[...]
Volgens mij heb je een sensor boven en onderin
Klopt, THW5A is de bovenste maar zit ongeveer op de helft.
THW5B is de onderste en zit naar schatting op 15 - 20% van onderen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IubjaK-KLS9BT246llehDEMo-6c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WlnZdY7ItYRXowTHCovUusN0.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sven1234
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13:13
chris vw schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 12:47:
[...]

Jij hebt een andere versie met meer mogelijkheden, dus ik denk dat je meer kan aanpassen.
Zie handleiding hier

Je kan het volgende doen:
- tijdens pwm pauze warmtepomp laten doordraaien, dan ben je de kort intervallen dat de warmtepomp uitgaat kwijt (modus normaal volgens handleiding). Ik wil daar voor tijdrelais gaan inzetten.
[Afbeelding]
- voor de korte intervallen een paar groepen standaard open zettten zodat je wel flow hebt dan. Anders krijg je gelijk pendelen.
Dank voor de tip en het opzoeken. De module stond echter al op 0, dus dat helpt helaas niet.
Andrehj schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 20:04:
[...]

Dat is positief. Dan is daar in ieder geval niets aan de hand.

[...]

Heel makkelijk. Gewoon de stelmotoren van de zones die altijd open moeten zijn van je VVW verdeler afhalen. In jouw geval is dat (in ieder geval) alles op de benedenverdieping en je badkamer. En evt. kun je ook die van de slaapkamers (zeker die van kinder/puberkamers) er gewoon afhalen en daar gewoon de flow wat knijpen, zodat die zones wel altijd iets meelopen. Dat creëert meer afgifte, daardoor kun je draaien met lagere Ta, daardoor hogere COP (totaal warmteverlies van je woning verandert toch nauwelijks) en daardoor lagere energiekosten bij een comfortabelere woning.

[...]

Wat voor ventilatiesysteem heb je? (Met of zonder WTW maakt nogal wat uit) En heb je drievoudig glas?

[...]

Ik vind dat wel heel erg veel. Hier verbruikte precies dezelfde warmtepomp in december 356 kWh, waarvan 40 voor SWW. En dat in een vrijstaande woning in oost-Nederland, die vol op de wind staat, van ca 900m³ + nog 280 m³ garage die ook door die warmtepomp verwarmd wordt. En dan wonen (en douchen) er 4 personen ipv 2.

Jouw warmtepomp draait door die ultrakorte runs van slechts een paar minuten gewoon heel erg inefficiënt.

Wat ik in jouw plaats zou doen om dat te verbeteren:
  • Die zoneregeling weghalen. Daar heb je echt alleen maar last van. Secundaire pomp ook weg (scheelt ook weer stroomverbruik). Aanvoerkant van de buffer loskoppelen en rechtstreeks op de WP. Buffer kun je in de retour laten zitten.
  • Temperatuur regelen met een simpele thermostaat. De Panasonic A2W-RTWIRED bevalt hier erg goed.
  • Zoveel mogelijk groepen opendraaien.
  • Uitzoeken op welke Ta je kan draaien zonder dat je WP gaat pendelen. Bij jou zal dat door het grote vermogen van je WP wel vrij hoog zijn. Hopelijk lukt 30°C. Lager is beter
  • Géén WAR toepassen. Draai op constante Ta. Als je meer warmtevraag krijgt gaat de WP gewoon wat langer draaien.
  • Nachtverlaging toepassen. Warmtepomp alleen overdag aan. Woning is meer dan genoeg buffer. Gezien het vermogen van je WP kan het zomaar zijn dat 's ochtends een paar uurtjes en 's avonds een paar uurtjes al voldoende is.
Ik denk dat je met deze maatregelen je systeem wel bruikbaar (en hééél veel zuiniger) kunt krijgen.
toon volledige bericht
Dank voor alle tips. Ik heb beneden alle actuatoren er af gehaald en ik heb de stooklijn aangepast. Nu even afwachten wat voor effect dit heeft en welke Ta het beste resultaat uiteindelijk levert. De tip om de warmtepomp maar bepaalde momenten over de dag te geven om te verwarmen en hem zo te dwingen langer te draaien door de grotere delta t is interessant. Eens kijken wat dat qua schommeling qua binnentemperatuur oplevert.

WP: Mitsubishi PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• rudolfski
  • Nu online
koevlaas2 schreef op zaterdag 29 januari 2022 @ 18:21:
[...]

Daar heb ik weleens een plaatje van gezien, allemaal van die 50vka's op het dak, ben jij de enige met problemen (en wat is het probleem) ?
Ja klopt, dat is die van mij in Amsterdam Oost Cruquiuswerf. Ben zeker niet de enige met problemen, er waren lekkages, verkeerde aansluitingen (rode draadje en blauwe draadje van de thermostaat op 1 wago |:( U2 foutmeldingen, en wat al niet meer. Heel veel mensen klagen dat het niet warm wordt, en als het wel werkt, hoge energie rekeningen. Op de facebook groep van het project heb ik al wat tips gezet wat ik hier heb geleerd. En laatst stonden ze hier met 3 man (BAM, Alklima en Bogro) bij mij in de woonkamer dat ik de buurt zit op te hitsen >:) zo van wat jij doet is niet voor iedereen geschikt en "mensen willen warme voetjes dus wij zetten de stookcurve op Ta 35°C bij Tb 2°C. Maar toen ik het verschil liet zien van PWM+ vs ON/OFF schreven ze wel even mee :)

Zie mijn first post wat ik al gedaan heb rudolfski in "Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #10"
en daarna nog PWM+ omgezet naar ON/OFF, vaste Ta van 27°C en nachtverlaging.

Heeft me deze maand 30% / 100 kWh bespaard tov december, dus bedankt tweakers!

Heb BAM gevraagd of ze hebben bijgevuld na installatie en of daar een afschrift van is. En anders meld ik me wel weer hier voor tips om iemand daarvoor te vinden om bij te vullen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geronimoos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-07 21:04
Een stek monteur is volgens mij verplicht om de hoeveelheid Fgas op het machinelabel te vermelden. Dit is dus vaak de vooraf ingevulde hoeveelheid van de fabrikant + x kg navulling. Als je toegang hebt tot je buitenunit zou je hier het antwoord moeten kunnen vinden.

2030Wp + 2520Wp PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ocaj
  • Niet online
ocaj schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 23:04:
[...]
Wel vreemd dat ik wel 2 verschillende stille-modussen kan kiezen, maar er kennelijk maar 1 werkt met mijn SUZ-SWM80VA? Zal eens proberen wat er gebeurt als ik hem op mode 2 zet.
Inmiddels even getest. Op allebei de stille-modus standen (Stil 1 en Stil 2) komt wel keurig het verwamingssymbooltje met de maan er bij (nachtmodus) in beeld.

Verder zie ik niet zoveel verschil, maar goed hij draait met de huidige buitentemperatuur al de hele dag ook op de normale (niet-stille) stand al ongeveer op zijn laagste stand...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LeonTebbens
  • Niet online
Ik probeer het kabeltje te kopen om het vermogen te begrenzen (zie deze post), en ik vind als particulier maar één mogelijkheid: shopklima.it. Nadeel: levertijd pas eind april, terwijl de geluiddempende kast voor de buitenunit in maart komt. En de ruim 20 euro verzendkosten zijn ook wat minder.
Ik vind wel een Duitse online winkel die m op voorraad heeft, maar daar kan ik niet bestellen als particulier. Idem bij Alklima.
Iemand nog tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrancD
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21-05 16:33
Op de site van Alklima staat een mooie brochure die zij i.s.m. Woningborg heeft gemaakt over de warmwatervoorziening bij nieuwbouw.

brochure Alklima Woningborg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4cA13zi-oHTg33NAJl28qmZrlNE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n3E9bQXKW2Wx4H1djRJPobpC.jpg?f=fotoalbum_large

SUZ-SWM80VA + ERSD-VM2D / PV 6kWp zuidwest / gasloos per 1 maart 2022

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HammieDuDe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-07 13:08
LeonTebbens schreef op maandag 31 januari 2022 @ 11:09:
Ik probeer het kabeltje te kopen om het vermogen te begrenzen (zie deze post), en ik vind als particulier maar één mogelijkheid: shopklima.it. Nadeel: levertijd pas eind april, terwijl de geluiddempende kast voor de buitenunit in maart komt. En de ruim 20 euro verzendkosten zijn ook wat minder.
Ik vind wel een Duitse online winkel die m op voorraad heeft, maar daar kan ik niet bestellen als particulier. Idem bij Alklima.
Iemand nog tips?
Ebay (.de) staan er van het tweede type uit de post heel veel. m.i. wel veel geld voor zo'n kabeltje dat niks anders is dan een headertje met een paar adertjes,.. maar goed.

https://www.ebay.de/sch/i...odkw=pac-sc36na&_osacat=0

Shipment vanuit Duitsland kan met enkele dagen bij je zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door HammieDuDe op 31-01-2022 11:18 ]

Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LeonTebbens schreef op maandag 31 januari 2022 @ 11:09:
Iemand nog tips?
Volgens mij was er toch iemand hier die deze kabeltjes zelf maakte :?

@Naalroc was jij dit niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12:39

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@LeonTebbens als iemand de pin diameter en spacing weet, zit hier vast wel iets tussen:
https://nl.farnell.com/w/...ns=3ways&no-of-rows=1-row
Edit: aangenomen dat de weerstandjes erbij wel gaan lukken

[ Voor 11% gewijzigd door Proton_ op 31-01-2022 11:23 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrancD
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 21-05 16:33
@Andrehj

Done! Misschien handig voor in de startpost?

SUZ-SWM80VA + ERSD-VM2D / PV 6kWp zuidwest / gasloos per 1 maart 2022

Pagina: 1 2 ... 187 Laatste

Let op:
Factory zero systeem? Post dan in Problemen met warmtepompsystemen van Factory Zero